• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:08
Mede-auteur:
  • lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 19:40

lordsnow

[Online] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XXI)

Afbeeldingslocatie: http://home.online.nl/h.hassenmuller/logo.gif

Inhoudsopgave
ADSL

ADSL door Online kan op de volgende manieren geleverd worden, namelijk:
  • Over het eigen netwerk van Online zelf (ADSL Extra, was Family)
  • Over het eigen netwerk van Online zelf (ADSL Basis, was Starter)Hierbij kan je GEEN telefonie aankopen.
Modem

De standaard modem die Online tegenwoordig levert is de "Alcatel Speedtouch 706 of 712".

De ST706/712 fungeert zelf al als een router. Mocht je jezelf dus afvragen of een aparte router nodig is, dan is het antwoord bij deze "nee". Een switch aansluiten op de ST706/712 is al voldoende om internet te splitsen in huis. Mocht je gewoon uit zijn op de handleiding van de ST706/712, dan is deze voor de 706 en 712. Net zoals bij de Livebox heeft de ST706/712 ook een ingebouwde splitter.

Installatie handleiding

Dit zijn echter wel de handleidingen van Thompson zelf.

NB: Ik heb de globale informatie van de Livebox verwijderd. Indien je deze nog wil nalezen, raad ik je aan om een van de vorige delen de TS te lezen.

Andere modems zijn natuurlijk ook te gebruiken als je alleen ADSL afneemt van Online. Zodra het aankomt op ADSL&VoIP, dan leveren ze helemaal geen support als je geen Sagem Livebox of ST706/712 hebt. Let wel op, zodra je 20Mbit afneemt van Online, dat je een ADSL2+ compatible modem hebt!

*In het algemeen zou ADSL gewoon horen te werken als je de modem instelt op:

VPI / VCI8 / 35
EncapsulationRFC1483 Bridged LLC
ATM QoS TypeUBR
WAN IPAutomatic / DHCP verkregen

Desondanks komen toch vele problemen voor met diverse modems. Er wordt gespeculeerd dat het misschien aan de niet toereikende splitters zou kunnen liggen.

Mensen met een Zyxel modem dienen als protocol ENET ENCAP in te stellen.
(Met dank aan bjck voor de extra info.)

*Gegevens voor ADSL, kunnen misschien veranderen/niet werken zodra de upgrade gedaan wordt

Telefonie

Dit is begin april 2009, prijzen kunnen eventueel veranderen !

Optie 1:
1 Bellen en gebeld worden met KPN: belbasis is € 19,- of belbudget € 10,95 (dure belminuten!)
2 Je internet met Online (Online ADSL Extra): € 20,-

Optie 2
1 Bellen, gebeld worden & Internetten met Online geen KPN lijn meer (ADSL Extra & Telefonie Basis): €
25,-/€ 30,- (telefonie basis/totaal)

Optie 3
1 gebeld worden op KPN lijn: € 10,95 (Belbudget met dure belminuten)
2 Bellen en Internetten met Online (ADSL Extra & Telefonie Basis): € 25,-/€ 30,-

Of anders verwoord:
Meerprijzen op je huidige Online ADSL abbo voor telefonie:

€ 5,00 per maand Telefonie Basis
€ 10,00 per maand Telefonie Totaal

Wil je je KPN lijn opzeggen en je nummer overzetten naar Online:

Tegenwoordig zit de lijnhuur van KPN in de abonnementsprijs inbegrepen.

Voordelen om KPN te behouden:
-altijd bereikbaar via KPN op je huidige nummer (KPN
lijn blijft actief, inkomende gesprekken worden door
de Livebox / ST706 gecombineerd naar 1 telefoonaansluiting)
-goedkoop bellen met Online via een nieuw nummer
-als Online problemen geeft kun je ze altijd nog
bellen met je (dure belminuten!) KPN lijn
-effectief 2 lijnen

Voordeel om Online te nemen en nummer te porteren:
-goedkoop bellen met Online via je huidige (oude) nummer
-goedkopere maandlast: € 10,95 - € 0,- = € 10,95 per maand

Let wel dat je op dit moment bij Online per jaar een contract
aangaat: eventueel op tijd opzeggen dus! anders betaal
je gewoon voor een vol jaar abonnement.

Hier de Telefonie handleiding.

Acties
Via de site "De internet inruilweken" is er voor nieuwe klanten een leuke aanbieding:

Bij een 24mnd contract van internet (20MB) + telefonie(Basis) van €25,- krijg je €150,- retour, oftewel 25% korting :).

Met dank aan Checkeys voor de tip.
Algemene vragen :?

Het schijnt ook zo te zijn dat als de adsl verbinding eruit lig dat je automatisch via KPN belt, maar krijg je daar dan een melding van?
  • Heel simpel. Als je belt via VoIP, dan is de kiestoon (bij de Livebox) duidelijk anders dan die van KPN. Het is geen monotone kiestoon meer, maar er zit een "riedeltje" in. Iemand die wel eens gebeld heeft naar een lijn die buiten gebruik is, zoiets is het, maar dan precies achterstevoren afgespeeld :Y)
    Zonder die vrouw van de KPN die uit zit te leggen wat er aan de hand is natuurlijk

Kan je ook de dure 0906 en 06- nummers blokkeren bij Online?
  • Ja dat kan:
    Ga naar http://www.online.nl/mijn-online/
    Kies in het linker scherm voor 'internet & vaste telefonie', 'telefonie', 'instellingen' en 'blokkeer gesprek'
    U hebt de mogelijkheid om de volgende nummers te blokkeren door een vinkje voor het betreffende vakje te plaatsen:
    • Mobiele nummers
    • Buitenlandse nummers
    • 0906-nummers
    • 0906- en 0909-nummers
    • 0906-, 0909- en 0900-nummers
    Bron

Wat gebeurt er als ik in gesprek ben op mijn telefoonlijn van Online?

Heeft er geloof ik ook mee te maken dat Online de KPN lijn niet mag blokkeren. Er is ergens wel een keer een linkje naar een bouwpakket langsgekomen die dit wel kan regelen.

Ah, gevonden: [rml]Lizard in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]

Is er een manier om meer dan 8 LAN servers aan te maken, of is 8 echt het uiterste limiet? En kunnen er ook ranges geforward worden :? ?
  • Ja, er kunnen meer dan 8 LAN servers aangemaakt worden en ja, er kunnen ranges geforward worden.
    Het is dankzij de brakkige vertaling en achterlopende firmware, waardoor het nog zo onbekend is en onmogelijk lijkt.
    Hier wordt uitgelegd hoe je te werk moet gaan om het wel te realiseren :Y)
Mocht je al blij zijn met < 8 forwards, dan kan je natuurlijk altijd deze tutorial erop naslaan van Online zelf.

Ja nou, leuk script hoor :|. Maar ik kan er zo weinig mee, omdat ik niet weet welke porten ik moet forwarden voor welk programma :S
Lizard schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 00:06:
Voor veel programma's staan ook portforwardings op de volgende pagina: http://www.portforward.co...ivebox-Fast-3202index.htm
Op deze site staan andere manieren om je porten te forwarden naar je PC's. Ik (Lizard) raad jullie af om deze methode te gebruiken als jullie:

1) Zeker willen zijn dat de forwardings werken. Er zijn wat probleempjes bij sommige mensen, ik laat deze dus even in het midden :Y)
• 2) Meer dan 8 forwards willen gebruiken.

Het is beter om de porten mbv /me Lizard zijn script/methode in te stellen, dan op die manier.
/me Update Aangepast voor de nieuwste firmware 22204E (en hoger).
Het verschil zit hem in de firmware versies.

Na de firmware upgrade durf ik niet totaal te garanderen dat de script/methode van /me Lizard even stabiel zal zijn als voorheen. Er is al getest en het schijnt even stabiel te zijn als voorheen.
Ge-upgrade mensen, laat dan ook van u horen zodra er problemen zijn! - /me Lizard

MensionXL schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:58:
Ik heb de Livebox, ik wil instellingen wijzigen maar het apparaatje vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Weet iemand misschien wat deze standaard zijn? Ik heb niks aan de instellingen veranderd, (apparaat is 20 min in bezit :X)
  • Standaard Username & Wachtwoord voor de webinterface zijn: "admin" en "admin". Voor root access via Telnet zijn het: Username: root en Wachtwoord: 1234

Er wordt vaak gezegt dat de afstand een beperkende factor is voor de maximale downloadsnelheid die ik kan behalen, kan ik zelf ook een indicatie krijgen van hoe snel ik zal kunnen gaan downloaden?
  • Tuurlijk, op Deze site, deze site EN deze site kan je ongeveer de afstand achterhalen van hoever je van de centrale verwijderd zit. In combinatie met dit plaatje kan je ongeveer nagaan wat je maximale bandbreedte kan zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg

Krijg je twee verschillende antwoorden over de afstand? Doe dan een "Reverse Traceroute" middels deze of deze site en let goed op de laatste hop met name op de afkortingen. Als voorbeeld kan je nog even op deze berichten terugvallen.
De "Reverse Traceroute" stappen werken alleen als je al ADSL hebt.
Ik heb toch hele lage snelheden en haal bij lange na niet wat ik behoor te kunnen halen volgens het grafiekje. Nu vraagt iedereen naar mijn SN/DN Ratio's, maar wat houden ze precies in?
nitpicker schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:55:
Upstream A Kb
DownStream B Kb
Afname Dichtbij : C (dB)
Ver weg : D (dB)
SNR-marge Dichtbij : E (dB)
Ver weg : F (dB)

A: getrainde upload snelheid (hoe hoger, hoe beter)
B: getrainde download snelheid (hoe hoger, hoe beter)
C & D: demping op de lijn (hoe lager, hoe beter)
E & F: soort van marge (hoe hoger, hoe beter)

Hoge A & B zeggen nog weinig over hoe snel je kan downloaden, je kan op een snelheid voor 20 MBit getrained zijn, maar toch downloaden alsof je op een analoge lijn zit (ligt aan ATM waardes). Dus ATM en hoge training zeggen al meer.
C & D: gaan ongeveer gelijk op met afstand tot de centrale, ook afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte koperdraad. Hoe verder van de centrale, hoe hoger de demping. Hoe slechter de kwaliteit van de lijn, hoe hoger de waarde.
E & F: kan ik lastig uitleggen, maar hoger is beter. Hangt oa. ook van kwaliteit lijn af.
Maar, kan je hier dan niet uit herleiden hoe lang de koperdraad is waar ik op zit? Natuurlijk onder voorbehoud dat er niet ergens een KNIK/beschadiging in de kabel zit.
KBDE schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:12:
Na wat zoeken heb ik de officiele formule gevonden om de snelheid te berekenen:
Normaal koper heeft een DB vermindering van 13,81 per KM.
Kortom: Afname Dichtbij DELEN door 13,81 = afstand centrale in KM
Dit moet je dan vergelijken met tabel in startpost en je weet je +/- max haalbare snelheid. :)
Dus in de volgende situatie is de afstand:
Status ADSL-lijnVerbonden
ADSL standaardG992_1_A
Upstream640 Kb
DownStream4096 Kb
AfnameDichtbij : 5.5 (dB)
Ver weg : 5.5 (dB)
SNR-margeDichtbij : 26 (dB)
Ver weg : 23 (dB)

5,5 / 13,81 = +/- 398 meter (ongeveer natuurlijk)

Met dit antwoord kan je dan vervolgens weer op de grafiek kijken, naar de snelheden die je kan behalen. In dit voorbeeld ziet het er naar uit dat /me LinuX-TUX de volledige 24Mbit kan gaan behalen.
Als je er zelf echt HEEL zeker van bent dat de afstand gewoon veel groter is dan de uitkomsten en je kampt met snelheidsproblemen, is dit misschien de moeite waard om het aan te kaarten bij Online.
  • Hoe kan ik deze ADSL statistieken zelf vinden?
Lizard schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:33:
[...]

Livebox pagina openen, Geavanceerd -> Statistieken -> ADSL Statistieken

Ik heb nu al op dit moment ADSL van provider X en wil graag overstappen naar Online, kost het veel moeite en downtime om over te stappen?
  • Nee, bij de meeste mensen die een zogenaamde "telco-telco" migratie hebben gedaan, ging het bijna geheel vlekkeloos. Let wel, dat je niet nog een X aantal maanden vast zit aan je contract met je huidige provider, dit zou zonde zijn en je onnodig op kosten jagen omdat je het contract moet afbetalen. Hier staat nog wat aanvullende informatie voor mensen die geïnteresseerd zijn in overstappen naar Online middels een Telco-Telco migratie. Let vooral op stap 4

Bellen via Online ... betekent dat dat ik dan KPN EINDELIJK de deur kan wijzen?
Ik heb nog steeds brandende vragen en krijg ze maar geen antwoord/tegenstrijdige antwoorden, waar kan ik nog meer terecht?Ze vragen om een klantnummer ... maar die heb ik nog helemaal niet :'(
Lizard schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:58:
[...]
Vul 4x geen klantnummer in en kies optie 4 voor de Family helpdesk. (Ook handig voor mensen die overstappen van DSL go/light/basic, waar het juiste abonnement nog niet is ingevuld.)
OF
Birdie schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:44:
...
Klonk me al als lang wachten in de oren, dus tikte ik '0000000' als klantnummer en vervolgens '1' voor juist. "Klantnummer niet bekend" en hup, ik ben in het keuzemenu waar je die 4 indrukt. :)
...

TafkaT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 11:19:
1 vraagje: Is het mogelijk om nog gewoon via KPN te bellen (ivm met voicemail die ik nu niet rechtstreeks kan bereiken)
  • Antwoord
    Wanneer u Online Telefonie-abonnee bent en u wilt uw KPN voicemail beluisteren, dan werkt dit anders dan u voorheen gewend was. U kunt uw KPN voicemail namelijk alleen beluisteren als u belt via uw KPN telefoonlijn. Om met Online Telefonie toch via uw KPN telefoonlijn te kunnen bellen, toetst u *33* of 1331 vóór het voicemail telefoonnummer.

Voor het beluisteren van uw KPN voicemail toetst u dus: *33*0842333 of 13310842333.
Bron
TafkaT schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:31:
Even mijzelf quoten:

[...]

Hier mag nog wel een aanvulling bij. Je bent namelijk een stuk voordeliger uit, als je via je onlinenummer naar je kpnnummer belt. Hij gaat dan namelijk gewoon over, en na X keer overgaan krijg je je eigen voicemail, die je dus weer kan afluisteren door *pincode te toetsen. Scheelt toch weer op je KPN-rekening.

Open vragen
  • Welke merk/type PCMCIA kaarten worden er geleverd door Online? (Zie de 2e post voor een aantal werkende kaarten)
  • Wat is de oorzaak van de brakke verbindingen bij non-livebox modems?
  • Wat te doen bij nalatigheid van Online?
  • Welke services kunnen we op korte/lange termijn gaan verwachten?
Interessante Links
Vorige delen

Toevoeging:
  • Lees deze startpost voordat je vragen stelt in het topic. De meeste Vaak-voorkomende-vragen worden in deze post al beantwoord.
  • Geen geflame
  • Geen spam
  • Geen opsomming van ping-tijden
  • Geen speedtesten als in: "Kijk eens hoe hard het nu gaat!!111one"
  • ...en de rest van de policy
Mis je hier iets? Wil je persee dat het erbij komt te staan? Vragen/opmerkingen, maakt niet uit, aarzel dan niet en stuur een DM.
Dit omdat de topics met zo'n rap tempo zich vermenigvuldigen dat ik zo nu en dan opmerkingen en aanwijzingen over het hoofd zie.
:+ Spam Konijnen :+

Met dank aan:
bjckvr6-onlyn00bs
BirdieFicoF Aanleiding voor deel 2, 3 & 4[Verwijderde gebruiker]
nitpickerLinuX-TUX Aanleiding voor deel 5KBDE
Tekn0zstimeywilko2
& iedereen die ik door spontane amnesia vergeten ben voor de tips!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 14:13

TrekDr0p

QR niet scannen

cornfed99111 schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:13:
@ Trekdr0p

Werk je met XP? Dan moet je TCPOptimizer eens draaien. Effe Googlen
na de optimizer geprobeerd te hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/616343256.png
Dat ziet er al veel belovender uit :)

En hier maar eens de BBNED test :D

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/332uhwj.png

Ik kan maar 1 ding zeggen, topwerk bedankt :D

Is dit programma alleen voor draadloos of ook voor kabel?
Oppie schreef op zondag 08 november 2009 @ 18:08:
Of installeer de dongle eens en kijk of het dan beter gaat
Dit had ik reeds al geprobeerd.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:24

The Executer

Lekker belangrijk!

Vanmiddag is mijn Online verbinding opgeleverd. Modem had ik al een paar dagen aangesloten zitten, maar gaf geen signaal. Broadband lampje brandde wel, geen DSL (Internet) lampje. Wel werd er een snelheid aangegeven, maar niet die van online. Gebeld met de helpdesk, deze kwam met de vraag of er al een aansluiting was op DSL. Hierbij aangegeven dat ik een week na aanvraag een telefoontje heb gehad dat er een adsl verbinding actief was. Werd gevraagd of deze afgesloten mocht worden. Tuurlijk, niet mijn verbinding, dus weg ermee. Hierna kwam de medewerker met de vraag om een ander aderpaar te pakken. Leuk...

Schroevendraaier erbij, aansluiting in de woonkamer open geschroefd en aders omgewisseld. Blijkt dus dat Online gewoon een ander aderpaar pakt, zonder dit aan de klanten te vertellen.

Uiteindelijke snelheid is niet optimaal, thuis had ik een snelheid van meer als 830 KB/sec, hier kom ik niet hoger als 690. Zelfde dorp, zit nu aan de andere kant van het dorp. 100 MB bin bestand gepakt van de FTP van Wanadoo, deze komt niet hoger als 710. Speedtest.net resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/645325444.png.

Moet ik blij zijn met deze verbinding? Volgens de postcode check van BBNed zit ik op een afstand van 859 meter (wat mij erg stug lijkt).

Modem zit aangesloten in de woonkamer op een wcd, met een kabel van plm. 8 meter richting meterkast op een lasdop. Lijngegevens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Koppelingsinformatie

Actief: 0 dagen, 0:32:18
DSL-type:   G.992.5 annex A
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]:  1.029 / 8.003
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/MB]:   18,17 / 203,53
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]:   12,0 / 18,5
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,0 / 15,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]:    12,5 / 17,5
Leveranciers-ID (lokaal/extern):    TMMB / BDCM
Frameverlies (lokaal/extern):   22 / 0
Signaalverlies (lokaal/extern): 2 / 0
Voedingsverlies (lokaal/extern):    0 / 0
Verbindingsverlies (extern):    0
Foutseconden (lokaal/extern):   2 / 0
FEC-fouten (verzenden/ontvangen):   0 / 287
CRC-fouten (verzenden/ontvangen):   0 / 0
HEC-fouten (verzenden/ontvangen):   0 / 0

[ Voor 22% gewijzigd door The Executer op 07-12-2009 18:54 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-03 20:45

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ben er zeker over te spreken.
Heb tot nu toe geen problemen gehad :P (afkloppen)

Speedtest.net
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/599458482.png

Pingtest.net
Afbeeldingslocatie: http://www.pingtest.net/result/1545356.png

De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 975 meter.

[ Voor 13% gewijzigd door Crazymonkey op 14-12-2009 18:19 ]

Verwijderd

Je hebt gelijk. Haal nu 800 Kb. Maar bij het downloaden dan zakt die in na een bepaalde tijd en dit blijft terugkomen. Een soort interval.

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/652/newsleecher.jpg

Ik heb de adsl modem niet aangesloten aan het isra punt. Omdat dit geen verschil deed uitmaken in snelheid. Tevens een speedtest gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/718068271.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 00:56 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-03 16:49
AnthonyD schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:23:
[...]

Wat is het probleem met NAT? Wat moet hier ingesteld worden?
Je VOIP toestel bevindt zich achter de firewall van de router.
Plus je moet het mogelijk maken dat het verkeer van buiten bij je VOIP toestel terecht komt, dat is NAT.

Bij de 706 hoef je niet beide in te stellen.
De Home > Toolbox > Delen van spelen & toepassingen > Definitie spel of toepassing doet beide dingen.

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/1362/poort.jpg

Hier zie je als je poort 5060 gebruikt hoe het moet.
Je moet dan wel nog de poort regel toekennen aan je Voip toestel.

Verwijderd

Totaal niet waar. Kijk maar

Afbeeldingslocatie: https://www.ziggo.nl/#producten/alles-in-1/adsl/

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

dit is 10€ p/m, echter kan je via internetbestelsites dit voordeel voor 1 jaar weg laten halen!
Zoals bijvoorbeeld hier;
Afbeeldingslocatie: http://secure.bencom.nl/form/promo/online_1p_20100412_1.jpg

Gewoon ff googlen!

[ Voor 40% gewijzigd door Neodymium op 24-06-2010 10:44 . Reden: Afbeelding! ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Crazymonkey

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Hum, er niks veranderd.. Na een reboot/disconnect veranderd de waardes weer.
Het is een Thomson TG712, de voeding is gewoon lauw.

Uptime: 0 days, 0:02:58

DSL Type: G.992.5 annex A

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 760 / 8.307

Eerst
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/914939703.png

Nu
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/941482551.png

[ Voor 23% gewijzigd door Crazymonkey op 05-09-2010 20:10 ]

• Crazymonkey

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Sigh -.-

Uptime: 0 days, 0:00:44

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 619 / 3.790

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/941823052.png

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2lnguhw.png

[ Voor 44% gewijzigd door Crazymonkey op 05-09-2010 21:36 ]

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 09:41

DancePlaza

ninja

hmm ik ben net gemigreerd naar Online Internet, alles si gelukt, behalve registeren van me telefoon.

Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img820/1818/capturegf.png

in het plaatje staan andere gegevens, maar ik heb wel de juiste gegevens in de modem gegevens staan.
maar helaas blijft het lampje van de telefoon niet branden :(

moet ik nu toch naar de helpdesk om mijn probleem daar neer te leggen om mijn sip gegevens om opnieuw in te laden?

of kan ik zelf oplossen?

Van het kastje naar de muur lopen...

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 01:47
Vandaag is na enkele dagen problemen me fiber fast abbonement geactiveerd. Ze adverteren met 30 mbit en haal 24 mbit. Een redelijk snelheidsverhogen van de 12 mbit die ik had. Nu maar is gaan testen met eweka.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1017155170.png

PSN: speedrazor3

• Majesco
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03-2025
Wij hebben ADSL Extra als sinds de tijd dat het ADSL Family van wanadoo was. Sinds 3 dagen geleden gaat de internet maar heel traag, met 300KB/18KB terwijl het normaal 1.2MB/110KB is, en gisteren viel het contstant weg. Vandaag en eergisteren viel de verbinding ook weg, maar minder, 2 of 3 keer.

Maar hier is het rare sinds 3 dagen hebben we helemaal geen telefonie die nog steeds gewoon via KPN gaat.

Wij hebben KPN gebeld, en hun monteur heeft ons teruggebeld en gezegd dat het aan Online lag, dat dus onze telefonie van KPN niet werkte. Wij hebben dat aan online gezegd, die zeggen dat het onzin is.
Ik heb wel via google details gezien dat sinds 3 dagen wij opeens een andere IP adress hebben.
En de ADSl Statestieken zien er slecht uit.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/3166qhl.png

Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
pannekoek141 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:53:
is het mogelijk bij online om een eigen router te gebruiken?
dan koop ik namelijk een gamerouter :D
awesome
heeft iemand al ervaring met online houden ze zichzelf aan de snelheid?
is het btrouwbaat
ik hoor het graag
Zoals ik al aangaf heb ik het modem van Online, een Speedtouch ST706 vervangen door een eigen modem. Als je telefonie van Online hebt zit je vast aan hun modem, maar welke tweaker neemt nu VOIP van een internetprovider? Overigens is de snelheid een kleine 15% hoger met mijn FRITZ!box:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1111782987.png

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
Oppie schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:23:
Dat is hemelsbreed. Zul je naar schatting tussen de 8-12 Mbit halen. Speedcheck op Online website geeft je daar een indicatie van.
Niks hemelsbreed..
Hemelsbreed zit ik 1,5km van de centrale, via de weg 1,9km en volgens bbned 19xx meter. En volgens Telfort ook btw..
Op dit moment haal ik daar 17mbit.. aka 2,1MB/s

Ben overgestapt omdat Online geen adsl2+ kon leveren..

//edit
tis zelfs verbeterd, en dat op 1957meter afstand met VDSL NIET leverbaar, gewoon WBA-E
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1332960443.png

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 09-06-2011 02:29 ]

3600Wp@ zuid

• BoulaMouzer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Hierzo ook al jaren Online klant (vanaf Wanadoo tijdperk).
Recentelijk overgestapt naar Fiberfast 30 Mb/s ,en moet zeggen ben er tevreden over.
Betreffende speedtest is met Wifi uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1344368424.png

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-03 09:44
Ik heb sinds kort ook een Huawei modem ter vervanging van mijn Livebox maar zie FEC teller best wel hard oplopen, zeg maar per seconde +50. En ook mijn SNR lijkt mij niet bijzonder hoog. Wat krijgen jullie voor stats?
En kan dit kwaad?
Afbeeldingslocatie: http://img828.imageshack.us/img828/2962/specsid.th.jpg

• DutchieSmokah
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-03 07:30
Sinds ongeveer 2 maanden maak ik met plezier gebruik van een 60mbit fiberfast abbo icm een Huawei modem, echter merkte ik vandaag dat mijn snelheden erg tegenvielen. Nader onderzoek van de modem toonde uiteindelijk dat mijn verbinding nog maar 16 uur up was terwijl de modem reeds 24 dagen niet gereset is. Sinds dit wegvallen van de verbinding bestond de download snelheid uit 24 mbit terwijl ik normaliter probleemloos tussen de 45 en de 50 mbit inzit!

Na een reset van de modem verbeterde zich de downloadsnelheid tot 38 mbit echter is dit alsnog verre van de oude situatie! Ook na een avond continue de modem gereset te hebben bleven de waarden schommelen tussen de 38,4 en de 38,8 mbit. Zie hieronder de laatste waarden van mijn verbinding:

Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/7170/schermafbeelding2011072.th.png

Ter informatie: de verbinding was in deze 2 maanden uiterst stabiel. Vooral de eerste weken kon ik het niet laten de modem enkele stress testen te onderwerpen met als resultaat dat hij zeer stabiel boven de 45 mbit draaide zonder zelfs al te veel crc fouten! Ik ben nu echter ten einde raad, zou Online mijn verbinding geknepen hebben omdat ik in het begin flink gebruik gemaakt heb van de lekker snelle verbinding (ongeveer 250GB per week :S)?

Voordat ik de klantenservice lastig val dacht ik dat hier iemand misschien een idee heeft wat de oorzaak kan zijn of zelfs mijn bevindingen herkend en onlangs hetzelfde heeft meegemaakt.

Verwijderd

Ik zat al bij Online toen het nog Wanadoo heette (en daarna Orange) en heb destijds gekozen voor ADSL Family (20mbit). Mijn Livebox is inmiddels vervangen door zo'n Huawei HG655d omdat mijn internet er regelmatig uit sloeg en dit is nu mijn lijnstatus:

Afbeeldingslocatie: http://img813.imageshack.us/img813/3884/lijnstatus.jpg

Heb niet veel verstand van routers/netwerken, maar nadat ik wat afgelezen heb zie ik toch wel een hoop fouten.... En ik ben per ethernet aangesloten, zonder splitter, gewoon met bijgeleverde kabel die niet lang is.

Gewoon downloaden en uploaden gaat op zich prima en mijn internet klapt er ook niet meer uit. Alleen is m'n ping in games aan de hoge kant... (38 op nederlandse server in QuakeWorld). En in Doom3 heb ik vreselijke packet loss. In QW op zich niet....

Wat raar trouwens dat FiberFast nu goedkoper is dan wat ik heb terwijl het sneller zou moeten zijn? Waarom brengt zo'n provider de gebruiker daar niet van op de hoogte...

• WC-Juf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-01 18:25
Mijn verbinding is sinds dinsdag opgeleverd _/-\o_ (KS deed aanbieding op 09-07)
Ik merkte dat ik rond 01:00 nachts een nieuw ip had gekregen, khep daarna de huwahey modem erin geplugt en dit zijn mijn stats:

Afbeeldingslocatie: http://img703.imageshack.us/img703/2112/onlinea.png[/URL]

Khad eerst 20 MB en via Eweka was dat rond de 1,87MB altijd op newsgroepen, dit is nu 3,32 MB sinds de switch naar Fiberfast 30MB khep nixs te klagen ;)

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb net een nieuwe Fiberfast 30 Mbit verbinding.
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/1604/naamloosln.png

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1399224051.png

Volgens speedtest.nl:
Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/3830/naamloos2u.png

Volgens BBned:
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/1613/naamloos3p.png

Is dit normaal? Ik heb het idee dat mijn snelheid wat aan de lage kant is. Dan krijg ik het gevoel dat ik beter een goedkoper abonnement had kunnen kiezen.

Aansluiten was trouwens een fluitje van een cent. Moest er alleen wel op dit forum achter komen dat in de SSID geen spatie mag staan. Dat zorgde aanvankelijk even voor problemen.

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-03 16:35
Hier thuis zijn we al een tijdje lid van Online (heette toen nog Wanadoo).
We hebben een ADSL Extra abonnement van € 23,- per maand.

Nu heb ik me nooit echt verdiept in onze verbinding maar zijn de onderstaande resultaten normaal voor die 23 euro?

Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1401318272.png

Edit
Zit volgens BBned op 2082 meter van de centrale btw.

[ Voor 9% gewijzigd door superbassie op 25-07-2011 17:28 ]

• GAIAjohan
zx9r_mario schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:08:
[...]

Je zit redelijk ver van de centrale, de 20MBit haal je nooit, zelf nog niet de helft. Je kunt beter downgraden naar het goedkopere 4MB abonnement, dat kost je maar 17,50. In de praktijk krijg je 5,5Mbit, zelf zit ik 1300m van de centrale af.
Erm..
Ik zit op 2180 meter van de centrale (volgens mijn modem). In rechte lijn is 1500 meter, via de weg 1800meter.

Toen ik nog bij online op ADSL1 zat haalde ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1313710927.png

Nu ik bij een andere provider op VDSL2 zit (20 / 2-connectie) haal ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1401857259.png

Dat 10mbit op 2km niet haalbaar is klopt niet. Zeker gezien ik 6,9 mbit haalde bij ADSL1.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 28-07-2011 19:04 ]

3600Wp@ zuid

• superbassie
  • Laatst online: 31-03 16:35
Kwam erachter dat de kabel die van het ISRA punt naar de Livebox liep wel heel erg lang was, terwijl de afstand niet meer dan 30cm is.
Nu heb ik er een kortere kabel tussen gedaan met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1411724659.png

Daar kan ik wel mee leven. d:)b

• sjaakaq
  • Laatst online: 26-03 16:19

sjaakaq

It might get loud

jpboere schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 22:16:
[...]

Thanks voor je reply. Hoe/waar zou ik dit moeten controleren??
Meestal zit je ISRA in je meterkast en ziet her uit zoals het rechthoekige kastje links:

Afbeeldingslocatie: http://www.insaneoc.com/ADSL/005%20--%20rechthoekig%20ISRA.jpg

Aan de bovenkant zit een klepje met 4 schroefjes, en op in ieder geval 2 van die 4 moet een kabeltje zitten (een "aderpaar"). Soms ziet het ISRA er anders uit, maar er komt altijd een telefoonkabel uit. Aan de andere kant van die telefoonkabel zit vaak het aansluitdoosje of telefoonstopcontact, waarin ook weer 2 draadjes vast zitten. Daarop zit weer je modem:

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/m_telefoondoos_bedr_vierk.jpg

Wat je kunt checken is dat zowel aan de ISRA kant als aan de aansluitkant beide (en dezelfde ;) ) aders goed vastzitten en dat de kabel zelf natuurlijk goed is. Als maar een van de adres vastzit, heb je dus 50% van de snelheid.

leoaq.fm // Jeune Loop

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-03 23:57
Diensten? Dat heb ik niet, of ben ik nou heel dom... Dit heb ik nadat ik inlog:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7eLCvl.png

Ik heb wel dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/k84vsl.png
(Screenshot genomen op een moment dat de verbinding wel redelijk goed was)

'Downstream lijnsnelheid' zat tijdens de paar keren dat ik toen ik een lage snelheid had daar keek gewoon rond de 11 of 12 duizend, trouwens.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Direct op de modem om 21:03+-
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1713404296.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1713408522.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1713412832.png

Edit: een paar uur later...

23:39
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1713692233.png

0:16 – 0:19
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1713744976.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1713747137.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1713749088.png

[ Voor 41% gewijzigd door StarC op 18-01-2012 00:42 ]

Verwijderd

Ook ik ben al sinds 9 januari aan de slag met snelheidsproblemen bij Online (t-mobile).
Overdag is de snelheid goed, tussen de 800 en 900 kbytse/sec maar na 17.00 is het dramatisch.
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1715491931.png

Bij Online weten ze me te melden dat het aan mijn thuis situatie ligt. Ik doe alleen overdag geen andere dingen dan in de avond. En om het helemaal mooi te maken, mijn buurman, met hetzelfde abbonement, dezelfde modem heeft hetzelfde probleem.

Wij zitten ook op de voorhof centrale in Delft.

Maar volgens Online ligt het toch echt bij mij.

19-01-2012

@Star C
Nu net weer getest.
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1716403199.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1716408511.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1716409667.png

Ik zou willen dat ik 12 Mb had, ben nooit hoger gekomen dan 9,5

Het is in ieder geval bij mij overdag goed en na 17.00 |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 07:25 ]

• StarC
  • Laatst online: 22:39
Another day, another bad connection.

+- 22:15-19
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1715753994.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1715758019.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1715760317.png

Als ik straks na 12en gewoon weer 13-15mbit haal ga ik morgenochtend bellen.

Hoe dan ook, ik zet over 2 uur weer 3 speedtest resultaten erop, van dezelfde servers. In de tussentijd doe ik niks met de modem qua reset of iets anders.

@QuatroM, Bedankt voor de extra tests. Zonder het zeker te weten weet ik zeker dat er iets in de wijkcentrale of bij Online zelf niet juist is, vooral omdat je de klok erop gelijk kan zetten wanneer hij weer sneller wordt (vanaf 00:15 hier).

Edit: Zie hier het resultaat van 2 uur wachten

0:17-20
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1715946624.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1715948258.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1715950412.png

Edit2:

Na een gesprekje niet veel wijzer. Wel een optie gekregen die ik nog niet had geprobeerd, namelijk het volledig resetten v/d modem door het "net iets meer ingedrukte knopje naast de AC connector op de modem" in te drukken tot de buitenste en het middelste lampje (Livebox, Huawei weet ik niet) branden. Na dit te hebben gedaan is de lijnsnelheid 15900kbps.

Verder even terugbellen als het probleem speelt. Wordt vervolgd.

[ Voor 83% gewijzigd door StarC op 19-01-2012 09:36 ]

Verwijderd

Star C,
Ik ben er ook van overtuigd dat Online weet dat er problemen zijn,maar ze leggen het probleem bij de "klant".
Frapant is dat er meerdere mensen op dit forum zitten met hetzelfde probleem en het zou allemaal liggen aan de gebruiker.
Heel vreemd.
Ik heb mijn modem (Thomson) al een harde reset gegeven, wachtwoord gewijzigd en andere instellingen aangepast.
Mijn contract loopt gelukkig eidnd juli af en dan ga ik naar Ziggo.
Ik blijf wel de helpdesk lastig vallen en ga ze ook sommeren om de problemen op te lossen.
Mijn buurman heeft ook contact gehad en gevraagd om een monteur langs te sturen. Dat kost dan wel € 95,-.
Ook als blijkt dat het probleem bij Online ligt.
Klantenservice is nou niet echt een sterk punt van Online.
Zal als ik thuis ben weer eens wat snelheidstesten doen en hier posten.

edit 17:45
Een wonder.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717333438.png

Zal na het eten weer testen.

edit 18:20
en nog steeds redelijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717416122.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717423919.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717428238.png

edit 18:45
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1717468265.png
het was ook te mooi om waar te zijn.

edit 20:05
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717635040.png

Om te janken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 20:05 ]

Verwijderd

Ik hoor het graag als je iets van Online gehoord hebt. Ben heel benieuwd naar hun antwoord / oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717904789.png

edit: 7:10
De mensen die ik sprak waren ook heel begripvol. Ik denk alleen dat ze opgedragen krijgen om het probleem bij ons te leggen.
hierbij weer een test.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1718547275.png

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 07:13 ]

• Lrrr
Hmm, de snelheid is hier ondertussen weer wat hoger dan de inmiddels 'gebruikelijke' 3Mbps.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717917901.png
(ong. 3 kilometer van de centrale)

Update: Het was natuurlijk ook te mooi om waar te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1717975152.png
* Lrrr wilt YouTube kunnen bekijken op een hogere resolutie dan 360p

[ Voor 36% gewijzigd door Lrrr op 19-01-2012 23:01 ]

Verwijderd

Zou het opgelost zijn????
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1723713283.png zondag 18:39
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1724660648.png maandag 07:19
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1725702772.png maandag 18:49
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1725725287.png maandag 19:00
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1726095793.png maandag 22:01
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1726773672.png dinsdag 07:23

Ik blijf monitoren en hou jullie op de hoogte.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2012 07:34 ]

• Mils
  • Laatst online: 20:24
Mijn snelheden zijn op dit moment ook om te huilen

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1727071103.png 24-1-12 11:44

Om half drie lijkt het weer hersteld te zijn

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1727311149.png

Ik zal het vanavond nog eens testen

[ Voor 34% gewijzigd door Mils op 24-01-2012 14:25 ]

WP: Ecodan PUHZ-SW50

• Lrrr
Jup, T-Mobile heeft ons teruggebeld om te melden dat er problemen in de centrale waren, en dat ze sinds gisteren opgelost zijn. :D

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1728189359.png

• Mils
Ja maar ondertussen zit ik weer op:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1729016360.png

Het lijk voornamelijk in de ochtend voor te komen. Misschien toch overbelaste wijkcentrales. Hoewel ik juist het gevoel had dat de meeste mensen overgestapt waren op kabel.

Verwijderd

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb al 3 dagen een stabiele verbinding.
Niet de 12Mb die binnen zou moeten komen volgens de helpdesk maar ruim 9Mb.
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1729931279.png
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1730072833.png

Ik blijf het in de gaten houden.

Vind het wel vreemd dat ze nu wel kunnen zeggen dat ze een probleem in de centrale hadden.
Wees gewoon eerlijk en zeg dat er een probleem is en dat ze druk bezig zijn om het op te lossen.
Ik ben 3 dagen aan het lijntje gehouden en heb bijna een uur aan de lijn gehangen.
Mij zijn ze kwijt als klant.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 19:11 ]

• Mils
En nu op 27-1-2011 9:34:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1733435697.png

Ik heb ook een standaard reactie gekregen van de klantenservice van online: "Dat u dat in uw eigen domein niet haalt wordt veroorzaakt door een aantal zaken waar wij helaas geen invloed op hebben.

Zo zijn de pingtijden en de drukte in de wijkcentrale van directe invloed op uw uiteindelijke snelheid, zaken die wij helaas niet kunnen oplossen. Onze excuses voor het ongemak."

Zodra het mogelijk wordt, stap ik over naar een andere provider.

• Gondor
  • Laatst online: 01-04 14:18
@Zygivt
Het uitzetten van WMM heeft bij mij positief effect gehad.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/txm8AIcvRVdlFQujvYnK4azb/full.png

Edit: MAC filter staat uit

[ Voor 12% gewijzigd door Gondor op 14-02-2012 20:48 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:05

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Heeft iemand Wake on Lan (wol) werkend gekregen icm de HG655D? Intern werkt wol als een zonnetje, extern krijg ik deze niet aan het praat. Na veel zoeken, kwam ik deze help guide tegen: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL

Hierin staat dat je een static ARP entry moet aanmaken, heeft iemand enig idee hoe dat kan icm de HG655D? Of heeft iemand een betere oplossing?

Mijn huidige port mapping naar aanleiding van de help guide:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/4kvib7.png

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hey, bedankt voor de snelle reactie! Hmmm.... dat het twee verschillende dingen zijn had ik zelf ook wel moeten zien, stom |:( . Dat ik iedere 12u een nieuwe lease kreeg voor mijn WAN ip-adres wist ik niet, maar verklaart een hoop. De intrainwaarden van de keer die in de log hierboven staan heb ik niet, maar de eerste keer heb ik wel een screenshot genomen, zie onder.
Oh, nu ik de waarden van mijn screenshot wou vergelijken met de 'normale actuele' kom ik er achter dat hij nu weer laag ingetraind is, zie plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/222622/intrainwaarden.PNG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/222622/intrainwaarden2.PNG

Na deze post reset ik mijn modem maar weer eens, om de lage intrainwaarden met de normale te proberen te vergelijken.

Edit:
Vooral de S/N ratio in de "receive direction" is heel hoog als het mis is, maar waar dat aan kan liggen... Nu is het weer normaal; 11MBit up, 1MBit down.

Edit2:
Hmmm... het gaat nu van kwaad tot erger. Iedere 15 min is de modem opnieuw aan het intrainen.

[ Voor 14% gewijzigd door KC Boutiette op 09-07-2012 23:35 ]

Verwijderd

Brief van contractverleninging binnen, niks over een nieuw modem, wel een mooi maandbedrag;

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/7146/contractverlenging.jpg

"blijvend lage abonnementsprijs" _O-

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 02:09 ]

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03 17:35

MCP cloud

Op het web sinds 1998

bramv82 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:24:
Dus Online werd T-Mobile en nu weer Online.....

Ze zijn lekker bezig daar...?
Blij dat ik weg ben bij die toko :X traag, uitval met telefoon en de klant maar verwijten dat het hun schuld is.

R.I.P Mijn Orange/ Online modem

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/5109253c3dc32/5109253c343dc-Dscf0071.jpg

Orange Breedband wordt Online folder

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/5109260a6387a/5109260a4c560-Orange_Breedband_wordt_Online__folder.jpg

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

• GAIAjohan
Steefmeister schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:56:
Dus die claim van Telfort is ook nergens op gebaseerd dan?
Telfort levert niet via BBned.
Tevens zit ik op 2km van de centrale (zonder wijkkasten) en ik haal 2,4MB/s bij Telfort.
loop length is 2086m
Het kan best zijn dat Telfort jou wel op een wijkkast aansluit, en dan kun je inderdaad 49mbit halen.
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/2586110073.png

Telfort geeft overigens op mijn postcode het volgende aan:
Kies uw internet opties

De maximale bandbreedte op uw adres is 20 Mb/s

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 27-03-2013 16:06 ]

3600Wp@ zuid

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-03 07:28
Binnenkort ga ik op mezelf en ben nu op zoek naar een internetverbinding. Thuis zitten we op beresnelle glasvezel dus dat wordt wel een stapje terug qua snelheid.

Via een vergelijkingssite kwam ik voor de plek waar ik woon op ''supersnel 30mb'' van Online uit. Online? Nooit van gehoord! Beetje verdiepen en blijkt dat het gewoon Orange is.

Beetje lezen op internet en al snel kwam ik erachter dat de reviews niet lovend zijn...

Nu is het natuurlijk zo dat als het spul goed werkt, je niet snel je ervaringen zult plaatsen. Juist als je geïrriteerd bent door slechte ervaringen ga je ervaringen delen op het internet.

Nu is het zo dat de plek waar ik kom te wonen midden op het platteland is precies tussen Putten en Nijkerk in. Lijkt me niet dat er ergens een aansluiting naast de deur staat, dus hoe zit het met die snelheid? Kan ik niet beter voor ''snel'' gaan of is dat zeker weten drama?

Wat is wijsheid.. :)

EDIT:

Als ik hier bekijk wat de te verwachten snelheden zijn lijkt het dat ik haast maar voor ''snel'' moet gaan..

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/21o5h.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door bartus1989 op 07-06-2013 09:08 ]

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03 19:20

NSG

Je weet niks!

bartus1989 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:11:
Via speedtest.nl een test gedaan en het resultaat;

4925 meter vanaf een centrale.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/VDSL2_Snelheid.gif

• NSG

NSG

Je weet niks!

Ik gebruik zelf de postcodecheck van bbned, in theorie zou je ook op 1014 meter 30/3 moeten kunnen halen, maar hoe dat in de praktijk is durf ik niet te zeggen.

Online biedt het 30/3 abonnement over VDSL2 aan.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/VDSL2_Snelheid.gif

• NSG

NSG

Je weet niks!

Nog meer mensen die momenteel zonder internet zitten?

Als ik mijn HUAWEI modem een automatische diagnose laat doen krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/5320079eaf146/5320079eaed77-kutonline.PNG

Mogelijk wat mis gegaan bij het onderhoud?

• timmie1
  • Laatst online: 29-03 13:30
Ik geloof dat Online vandaag wat problemen heeft...
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3979305933.png
Meer mensen last van?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Megamind schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 03:17:
Als je wijkcentrale VDSL ready is dan VDSL. Snelheden zijn tegenwoordig prima voor koper.
Oke bedankt. Bij mij wordt dit aangegeven:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PMWu4FXl.png

Tele2 ging 12 Mbit.. terwijl dat eigenlijk een 20 Mbit verbinding is. Gezien hier 12 Mbit aangegeven wordt, vroeg ik me af of er verschil is tussen Tele2 en Online.nl.

...

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben vorig jaar klant geworden bij online.nl en heb sindsdien op mijn Internet 50 Mb/s abonnement (50x5) steevast een 46,0Mbps download en een 5,5Mbps upload.

Om een onduidelijke reden is mijn upload rond 13-14 april 2016 ineens bijna verdubbeld (naar 10Mpbs), terwijl downloadsnelheid, latency en abonnement exact hetzelfde zijn gebleven.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CKhw0tp.png

Inmiddels zit ik al bijna een maand op deze hogere upload. Weet iemand wat er gebeurt kan zijn?

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Intussen is internet nog steeds erg traag. Denk aan 2 tot 6 Mbit, in plaats van 50Mbit. De upload is wel goed (zelfs meer dan normaal > geen 5Mbit, maar 9Mbit).

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5396192060.png

[ Voor 28% gewijzigd door Luxicon op 11-06-2016 18:05 ]

...

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:51
Hier hetzelfde, ook erg traag. Nu kan ik vanwege de afstand tot de centrale normaal max 4 Mbit halen. Maar haal nu maar ~2 Mbit.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5396340081.png

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 16:03

Jimbolino

troep.com

Ja hoor.
Aangezien er hier in de stad bijna nergens glasvezel ligt, is online het snelste wat je kunt krijgen voor 32 euro per maand:

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6886707028.png

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sinds gisteren is Online hier ook actief:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7441103768.png

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ geeft het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nuSz5z00vx39IpSbr9kdxGRI/full.png

Het modem het volgende:

============================================================================
VDSL Training Status: Showtime
Mode: VDSL2 Annex B
VDSL Profile: Profile 17a
Traffic Type: PTM Mode
Link Uptime: 0 day: 12 hours: 28 minutes
VDSL Port Details Upstream Downstream
Line Rate: 33.030 Mbps 109.600 Mbps
Actual Net Data Rate: 33.031 Mbps 109.601 Mbps
Trellis Coding: ON ON
SNR Margin: 5.0 dB 5.5 dB
Actual Delay: 0 ms 0 ms
Transmit Power: - 1.2 dBm 11.8 dBm
Receive Power: -13.0 dBm 0.1 dBm
Actual INP: 80.0 symbols 70.0 symbols
Total Attenuation: 11.7 dB 12.7 dB
Attainable Net Data Rate: 31.349 Mbps 109.699 Mbps
VDSL Band Status U0 U1 U2 U3 D1 D2 D3
Line Attenuation(dB): 2.9 12.2 17.8 N/A 7.6 16.0 25.1
Signal Attenuation(dB): 2.9 11.8 17.0 N/A 9.5 15.9 25.1
SNR Margin(dB): 5.1 5.2 5.0 N/A 6.8 5.1 5.1
Transmit Power(dBm):-13.0 - 6.6 - 3.2 N/A 8.5 7.8 6.9

Pings naar Tweakers.net geven dit resultaat:

Pinging tweakers.net [213.239.154.30] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=10ms TTL=56
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=9ms TTL=56

Ping statistics for 213.239.154.30:
Packets: Sent = 12, Received = 12, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 10ms, Average = 9ms

Ben benieuwd hoe stabiel de verbinding verder is, dit ziet er allemaal erg netjes uit in elk geval :) De oplevering ging ook erg goed: binnen twee weken, het installatiepakket één week van tevoren en ik kreeg een mailtje toen mijn verbinding was opgeleverd en zou moeten werken (hij werkte toen direct ook). :)

Goedkoop bellen via VoIP

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 11:34
De WAN interface moet wel VDSL_via_Online_nl zijn. Daar ging het bij mij in eerste instantie mis.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WEgkVIa.png

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• timmie1
  • Laatst online: 29-03 13:30
jongetje schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:28:
@Sjenker Online.nl biedt zover ik weet geen glasvezel aan dus dit lijkt me niet de juiste plek.

Daarnaast heeft elke glasvezel leverancier toch een site met een overzicht van de aanbieders op die betreffende glasvezel?
Sjenker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:53:
[...]

Excuses ik was niet helemaal wakker volgens mij. Had de topic verkeerd gelezen/begrepen.
Online biedt wel degelijk diensten via glasvezel aan, het is zelfs een 200Mbit pakket.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/ab108e34d65967ca31bd55cbc336648c.png
J-roenn schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:42:
ik ben mij zoals ieder jaar aan het oriënteren op een overstap voor internet (en waarschijnlijk ook TV), nu komt voor de eisen die ik aan mijn pakket (100/30Mbit internet, TV, Fox sports Eredivisie, het standaard opnemen-pakket bij Online zie ik ook als een pre.) stel Online als goedkoopste aanbieder eruit.
ik lees hier dat klanten een Zyxel modem krijgen, kan iemand het typenr hiervan doorgeven ?
welke Setopbox wordt er voor geleverd, en is deze vergelijkbaar met de Arcadyan van KPN/Telfort/NLEx qua stabiliteit ?

wat is de reden dat tweakers (getuige dit topic) niet zo veel klant lijken te zijn bij Online, doorgaans willen wij toch voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Omdat in het verleden veelvoudig is gebleken dat goedkoop duurkoop is bij Online. Ze hadden in het recente verleden heel veel problemen met de stabiliteit en snelheid van hun internetverbindingen(lage snelheden en hoge ping, zwak modem) en de meeste gebruikers waren niet te spreken over de kwaliteit en bruikbaarheid van tv- en telefonie-diensten(als die het al deden). Tevens is het al tijden administratief en organisatorisch een rommeltje bij Online, zo hadden klanten vaak dubbele / onjuiste afschrijvingen van abonnementsgeld en andere ongein.

Het kan zijn dat het inmiddels wat is verbeterd maar dat kan ik niet meer beoordelen. De laatste Online abonnee in mijn kennissenkring is laatst overgestapt naar een ander.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-03 14:35
Cap schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:07:
Ff voor de zekerheid, je bedoelt dat je aan de WAN kant geen IP adres krijgt, toch niet de LAN kant heem ik aan he. ;)

Annex B lijkt me bij een analoge lijn niet de bedoeling, dat is ISDN. Dat zal bij de Zyxel dus ook niet kloppen, tenzij je echt een ISDN lijn hebt maar die kans lijkt me miniem. :)

Kan je trouwens ergens in FritzOS voor de WAN-side een MAC-adres invoeren? Dan valt nog te proberen daar het WAN-side MAC-adres van de originele Zyxel in te voeren.
Haha, als het LAN was dan werd het wel interessant!

Wat betreft de Zyxel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3pM4jug.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5ku63PF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mQoTvZm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ll9HCLY.jpg

In de Fritz is het niet mogelijk MAC's meer te wisselen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SFxAB4I.jpg

Wel gek dat ik op de Fritz bij zowel Annex A als B een Sync kan zien en bij beiden geen IP kan krijgen van Online.
Mijn vorige lijn, Telfort, was Annex A trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door Medic op 20-05-2019 09:01 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VkkrO6d5Vm5J1Y6vsQ3n9ohI/full.png

Ik zit al vanaf het begin op internet only 100Mbit/s, maar blijkbaar moet dat opeens €2/maand duurder voor hetzelfde. Dan maar eens kijken of het gras bij T-Mobile Thuis groener is :)

Hint voor de mensen die ook twijfelen om over te stappen, je krijgt een dikke cashback bij T-Mobile Thuis: https://www.cashbackxl.nl/webshops/t-mobile-thuis

[ Voor 22% gewijzigd door MensionXL op 28-05-2019 10:39 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 14:59

Famous

R 400+

8mile13 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:16:
Als ik een week geen internetverbinding heb buiten eigen schuld kan ik dan een vergoeding vragen bij provider?
Staat gewoon in de prijslijst ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/58eSZ8OZXgTzuVq08YPaLDGr/full.png

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:08
Drardollan schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:55:
Ik weet niet of ik een MZ 100 of 101 heb, ik weet wel dat het een verschrikking is.
Ik heb nog even wat uitgezocht. Ik denk dat de MZ100 is voor uitsluitend IPTV is. Op de MZ101 kan je ook een LNB (satelliet) aansluiten. Ik denk dat die MZ101 primair voor ontvangst via de Satelliet is met daarbij interactieve mogelijkheden via de internet aansluiting. Dit is voor deelnemers die nog een bestaande schotel hebben. Via de schotel heb je (nu nog) een veel ruimer aanbod aan zenders dan via IPTV. Vooral FTA. (ongecodeerd vrij te ontvangen). Er is een tendens dat Candig steeds meer zenders uit haar abbo aanbod IPTV only maakt. Het lijkt erop dat ze vroeg of laat helemaal gaan stoppen met doorgifte via de Satelliet.

De MZ100 is wat eenvoudiger van opbouw. Indien je een MZ 101 hebt ziet de achterkant er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.allardteraa.nl/forum/twk//MZ101.JPG

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:44
Je dient op de snelheid te tikken

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BSdHSwU.jpg

Dan zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qPRzxbP.jpg

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dennis-L schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Gaat over xDSL?
Welke snelheid zou er haalbaar moeten zijn op jouw adres dan? (Dat heb je bij het bestellen ook te zien gekregen).
Overigens wordt er niet geadverteerd met een 100Mb/s lijntje, xDSL snelheden zijn altijd tot snelheden.
Bij het bestellen is mij ook 100mb toegezegd als maximaal haalbare snelheid. Zo denkt KPN er ook over:
KPN

Al met al lijkt de infra het wel aan te kunnen. Ik ga ook niet verder kijken naar de demping en DSL signaal kwaliteit etc gezien ik in de middag een dikke 80mb/s naar binnen krijg.

[ Voor 12% gewijzigd door Yariva op 03-01-2020 15:31 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Rageplay
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:11
Zo, ik heb me even zitten troubleshooten, wil het toch even delen; wellicht dat iemand er wat aan heeft.
Ik heb via online (eerst via fiber) altijd een stabiele 50mbit verbinding gehad.
Nu kreeg ik van fiber.nl een fritzbox, later ondersteunde fiber.nl mijn adres niet meer en werd mijn internetabbonement automatisch naar online overgezet.

Goed, de fritzbox 7360v2 is een prima modem, alleen het wifi bereik ervan was vrij matig.
Nu zat ik al een tijd met een aparte router (TP Link Archer C1200) maar wilde graag een modem+goede router in 1 device.

Nu dus de modemversie aangeschaft (TP Link Archer VR400).
Online gebelt, ivm eigen modem aansluiten, dat kon, maar ze bieden geen support, alleen voor hun eigen modems. Ook een aantal keren vrij snel afgekapt door de klantenservice omdat ik mijn eigen modem gebruikte.

Goed, nu na wat troubleshooten heb ik het toch aan de praat gekregen; Dus:
In plaats van FritzBox 7360 v2
nu een TP Link Archer VR400 als modem én router.

De volgende instellingen (onder het tabje 'basic') did the trick;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7pn0NpO.png

VLAN ID 1001 was de missing link, hier flink voor moeten graven in oude forum-posts en dergelijken.

Die klantenservice wist gewoon van niks denk ik..
Ik snap dat je geen service biedt met een eigen modem maar telefoongesprek werd snel afgekapt zonder even mee te denken of suggesties te geven..
Ik wist gewoon dat het een heel simpel iets was wat ik miste, en voilá :+

Goed, het werkt nu, stabiele 50mbit verbinding d.m.v. eigen modem :)

Bron, wellicht nuttig

[ Voor 3% gewijzigd door Rageplay op 03-01-2020 16:46 . Reden: verbeteringen ]

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Yariva Zoals beloofd een update van de snelheid, ik kies altijd de XS4ALL server omdat die in mijn ervaring lekker stabiel de maximale snelheid haalt.

4 januari 13:00

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sDtNwJnN/jan4-1300.png

• Cap
  • Niet online
@Yariva Snelheid update, tussen 8 en 9 's avonds lijkt me wel de spitstijd qua home internetgebruik toch? ;)

6 januari 20:42:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ydwgwHpM/2020-01-06-2042.png

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 06-01-2020 20:46 ]

• Cap
  • Niet online
Update 14 jan 19:13:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VHPB0Pv/Schermafbeelding-2020-01-14-om-19-13-17.jpg

• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 15:31
Inmiddels ben ik al ruim 4 maanden bezig om de capaciteitsprobleem in de avond opgelost te krijgen.Iedere dag na een uur of 18.00 zakt de snelheid van ruim 90 naar 5 of minder. (volgens mij gerelateerd aan TV kijken binnen het Online netwerk).....na 23.00 gaat de snelheid normaal gesproken weer naar normaal
tot op heden helaas nog steeds geen oplossing door Online...binnenkort zou er capaciteits uitbreiding door de netwerkleverancier worden uitgevoerd...maar nog niet bekend wanneer.

laatste 8 dagen grafiek

de waarden zijn gemeten met speedtest vanaf mijn bedraade NAS.
Komt dit probleem iemand bekend voor en is het door Online uiteindelijk opgelost?
Als het zo doorgaat moet ik binnenkort toch maar eens gaan kijken naar een alternatieve provider.

• OnlyRinaldo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-02 09:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiqj4pvRehaz-OLROKEC20dZrfs=/f/image/eDiYPRCwUIBlrbin4GbqgdHN.jpg

Wat heb ik enorm spijt dat ik ben overgestapt van Ziggo naar Online om wat euro's te besparen. Internet is inderdaad vooral s'avonds verschrikkelijk maar ook genoeg dagen gehad dat het ook overdag feest was. Bericht gestuurd naar de klantenservice want hier wordt ik een beetje sneu van.

[ Voor 48% gewijzigd door OnlyRinaldo op 29-03-2020 11:46 . Reden: Screenshot veranderd ]

• OnlyRinaldo
Racer89 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:57:
@OnlyRinaldo Wat heb je voor een pakket en is je DSL snelheid wel goed ? of kun je niet inloggen in het modem ?

Wellicht verstandig om je WAN ip adres op de screenshot weg te halen ?
Dankje voor de tip.

Ik heb het Maximaal Internet pakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8ubtDRyUlpxKhAiIF5cBMss_mI=/f/image/DEGp3RfvMik4HoICXUFXZ9cA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1CGxi34WMeNCVo7QzsavorHV3w=/f/image/Vjq0uBgvIBuOYZBzma9NqghO.jpg

Via twitter is de reactie bel de klantenservice zodat er een monteur kan komen, maar met al dat corona ben ik daar niet zo happig op. En tevens heeft een monteur het zelf al aangesloten van hun, omdat mijn ISRA punt niet aangesloten was dus ik vraag me af wat een monteur toevoegd om weer langs te komen.

• OnlyRinaldo
Racer89 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Je snelheid wat binnenkomt is goed, lijn waardes zien er verder ook goed uit. Heb je ook een overzicht van fouten FEC en CRC toevallig ergens staan?

Is het modem / kabel rechtstreeks op het ISRA aangesloten, dus nergens een parallel kabel er aan hangen o.i.d. ? Enige wat nog zou kunnen zijn is de overboeking op de lijn wat nu meespeelt omdat iedereen vanuit thuis werkt. Ik neem aan dat je de snelheid heb getest via kabel ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYvH5B0Zl1JdD4tcH5MQkezW1Ug=/f/image/wcCJ9O1VjQ7irhaVNFSYH08i.jpg

De modem is direct aangesloten op het ISRA punt geen converters verlengstukken of dergelijken. De snelheid is inderdaad bekabeld getest, tevens ook voor het beeld verder alle apparaten ontkoppeld.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Ik had een tijd geleden snelheid problemen, deze werden gevoelsmatig wat minder. Maar nu iedereen thuis zit te Netflixen zijn de snelheden rond het spitsuur om te huilen. Om het te visualiseren heb ik nu iedere 5 minuten een speedtestje draaien. Daarmee is in een grafiek te zien dat het internet lijntje keurige snelheden haalt, maar het verderop gewoon te druk word(?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MAzJYlUOeSkW8xzfRJiXbXJBSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjK45OZX7Q02MT9NVZn8q6F9.jpg?f=fotoalbum_large

Erg lastig dat ik de setup in Bridge heb staan. Daarom denk ik dat ze mij bij de servicedesk vrolijk terugsturen wanneer ik ga klagen over snelheid problemen.. :/

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Cap schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:43:
@Yariva Dat te druk kan naar mijn idee zowel in je wijk zitten als in je regio, of landelijk, of internationaal, en het meest waarschijnlijk is dat het een combinatie is van. Wat dat betreft lastig. Het is niet voor niets dat alle streamingdiensten de bandbreedte teruggedraaid hebben.

Welk testje is dat? Hier haal ik op dit moment van topdrukte rond 21:40 (zie jouw grafiekje ;)) met de Ookla speedtest op de XS4all.nl Amsterdam server nog ruim 50 down / 30 up van de 95 / 30 Mbps die ik normaal heb (gecapped door Online, hij begint altijd boven de 100 maar loopt strak terug naar 95).
Ik test ook speedtest :) Specifiek op een Raspberry PI speedtest-cli met de --json flag. Deze JSON data importeer ik vervolgens in mijn monitoring setup (Zabbix) waar ik de specifieke JSON data uittrek zoals download, upload snelheid en ping msec. De Raspberry PI heeft hier ook geen problemen mee. 9/10 keer haalt ie de volle 100 - 90 mbit :) Ik zou ook niet klagen bij 80, 70. Lol zelfs 40 vind ik nog een prima snelheid voor rond het spitsuur. Alleen met snelheden van 4mb/s merk ik het zelfs in mijn eentje in mijn appartementje :+

Maar inderdaad; bij dit grafiekje kunnen er meerdere factoren zijn. o.a.;
- De speedtest server zelf
- De DSL kabel
- Binnenkomend verkeer buiten de Speedtest om aan mijn kant
- KPN POP overbelast
- Ergens verderop in de Online core infra
Zoveel zeggend is de data dan ook weer niet.

Echter is het wel goed om te horen dat jij nog prima snelheden behaald. Dat laat dan toch zien dat de core infra van Online.nl wel tegen de extra drukte bestand is.

Wederom een grafiek van de data tot op heden. Nu met ping tijden en upload snelheid erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQJzg2zi2-QnfTwXavrYX8N5cZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUlW2yvzgOnTtZSoZ26pgJBT.jpg?f=fotoalbum_large

Toch wel mooi om te zien dat de ping tijden en upload snelheid vrij consistent blijven. Overigens had ik zelf een Steam download gestart rond 09-04-2020 15:00 uur, mijn schuld dat alles dan inklapt ;)

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Cap schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:24:
@Yariva en heb je al nieuwe resultaten? :)
Helaas, ik heb tot nu toe maar 1 buurvrouw weten te vragen en zij zitten bij Ziggo... Wat betekend dat ze niet over het koper van KPN gaan. Gelukkig melden ze geen klachten. Dat dan weer wel :D

Overigens begint er nu wel een patroon te vormen. het na etenstijd is begint de snelheid naar beneden te kelderen waarna het rond 23:00 vaak weer stabiel is. Alleen weet ik niet of ik met deze klachten iets kan indienen. Over het overgrote deel van de dag haal ik mijn snelheden zonder probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0JHU_o_XOP2W7RvKuBTZADTKXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnLfo1YF2tHmAAJXXZMQYg4R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Yariva op 14-04-2020 16:55 ]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik heb als bestaande klant een beter modem weten te regelen doordat we meedoen aan een soort van pilot.

Ik heb gemeld dat thuiswerken met 2 gebruikers op het stokoude 2,4Ghz wifi-N modem niet kon. (Kan ook echt niet op dat modem).

Nu hebben we de Zyxel VMG8825, een WiFi-AC 1800Mbs router met 4x4 Multi User MiMo support.

Wifi is veel stabieler in thuis. Surfen is echt veel responsiever! Het voeren van meerdere converence calls met video en geluid is mogelijk over het 100/30 dsl lijntje. Ping gaat omlaag, de dsl download snelheid is nog wel wat minder op sommige momenten.

Grootste verschil is dat je merkt dat je een stabielere verbinding hebt onder meerdere omstandigheden, met het oude zwarte modem merkte je af en toe dat als er 3 apparaten of meer tegelijkertijd op de wifi zaten, dat de verbinding instabiel of traag werd.

Speedtest van rond 21:10 op een woensdag, waarbij er ook een Netflix serie afgespeeld werd op een ander apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/android/5963838696.png

De software op de router is wel beperkt, weinig functionaliteit, onduidelijk op veel functionaliteit, slecht vertaald. Heb geprobeerd via de usb3 poort een ssd aan te sluiten als netwerkschijf, dat werkte niet. Een usb-stick in dezelfde poort werd wel herkent, maar alleen via dlna kon ik bestanden delen in het netwerk.

Heb eraan gedacht om nog een alternatieve dns te configureren op het modem, maar de interface van dat stukje menu zag er zo mager uit dat ik het niet heb aangedurft iets toe te voegen uit angst m'n eigen verbinding te slopen.

TV en bellen gebruik ik in de oude en nieuwe situatie niet.

Al met al,
Het nieuwe modem is een gigantische stap vooruit qua stabiliteit, ondersteuning van meerdere apparaten en snelheid. Maar wil je gebruik maken van meer geavanceerde opties in je netwerk, loont het nog altijd een eigen router achter het modem te zetten.

| live and give like no one else |

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-03 16:49

PA5AM

Kortegolf

ThinkPadd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:58:
Kan iemand met een Online.nl verbinding eens naar https://ipinfo.io/ gaan en aangeven wat er in het veld 'ASN' staat? Ben wel benieuwd via welke peering Online het internet op gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Z2R5vr.png
Meeste transit lijkt via Cogent te gaan. Binnen Nederland vooral via peering

[ Voor 10% gewijzigd door PA5AM op 12-05-2020 12:40 ]

8 punten en 3 strepen

• Cap
  • Niet online
Er komen meestal 4 draadjes uit het AOP waarvan er 2 actief zijn (aderpaar). Zit ie wel op het juiste aderpaar, is dat niet per ongeluk gewisseld?

Of heb je gewoon dezelfde aansluiting en modemkabel gebruikt als op de expariabox? (zo nee probeer dat eens, dus niet de nieuwe kabel maar de oude van NLE).

Wat zie je in de modem webinterface bij de DSL lijnwaarden, kan je daar een screenshot van maken? Menu item rechtsonder en dan xDSL statistics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OAOC1Mn4axahOX-7tvEpcY-Cr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qlblPR6DwBemwyYAZELbJJrH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 19-05-2020 09:07 ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:47
Cap schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:56:
Er komen meestal 4 draadjes uit het AOP waarvan er 2 actief zijn (aderpaar). Zit ie wel op het juiste aderpaar, is dat niet per ongeluk gewisseld?

Of heb je gewoon dezelfde aansluiting en modemkabel gebruikt als op de expariabox? (zo nee probeer dat eens, dus niet de nieuwe kabel maar de oude van NLE).

Wat zie je in de modem webinterface bij de DSL lijnwaarden, kan je daar een screenshot van maken? Menu item rechtsonder en dan xDSL statistics.

[Afbeelding]
Ik heb de oude kabel en aansluiting van NLE gebruikt. Ik zal straks even de webinterface bekijken en hier posten.

Net weer even gekeken maar hij schijnt het te doen. Hierbij een screenshot. Weet niet of er iets raars staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t9KYRZkNwGR6aSqVc-0s3T9Mkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zvEvr6ttZenQo7vjjPshEKMZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Erik1805 op 19-05-2020 09:32 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Erik1805
Cap schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:10:
Mooi dat ie het doet. Op zich heb je vergeleken met mij wel veel line attenuation met 22 dB up en 19.6 dB down, terwijl ik op 4 / 5 dB zit. Maar wellicht zit jij een stuk verder van de DSL centrale? Bijna 20 dB down komt volgens mij neer op zo'n 1500m afstand. Wat geeft fourstack aan voor de te behalen snelheid op je adres bij internetsnelheid Koper/DSL?

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

Je hebt wel erg veel FEC errors (herstelbare fouten) binnen 20 minuten en ook een aantal CRC errors (dropped packets, onherstelbare fouten). Die laatste zou je eigenlijk niet mogen hebben bij een storingsvrije lijn. Het lijkt er dus toch op alsof de lijn niet storingsvrij is.

Ter vergelijk: ik had in het screenshot (bij activering lijn) 40 min 11/24 FEC errors en 0/0 CRC errors. En kijk ik nu op mijn modem dan ben ik ruim 5 dagen online en heb ik 0 FEC en 0 CRC errors.

Waar is het modem aangesloten? Kan je proberen dit direct aan het AOP aan te sluiten in plaats van in de woonkamer? Dus op het punt waar de externe KPN lijn het huis binnenkomt, meestal is dat de meterkast.
Modem is aangesloten bij het punt in de woonkamer, net als de vorige NLE provider. Onderstaande is van fourstack:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j-_7LcSh4tQxFFwLgqcjfXEMgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yUGWoQaFqBWfCTeBcfCJqRxi.png?f=user_large

Ik zal eens test anders aansluiten

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Cap
  • Niet online
Update: Canal Digitaal heeft inmiddels een M7 MZ-102 HD ontvanger beschikbaar in IPTV versie (deze bestond vorig jaar al voor satelliet TV). Made by Kaon Media.

Switchen van de MZ-101 naar deze ontvanger kan mogelijk een deel van de tv-kijk problemen oplossen. Is je internetverbinding op zich goed maar heb je storing op TV kijken dan kan je dit proberen. Heb je sowieso al een brakke (trage / instabiele) internetverbinding dan is de kans natuurlijk kleiner dat het alle problemen bij TV kijken oplost.

Ik had opgezegd wegens wijziging zenderpakket en de laatste maanden regelmatig blokjes en hiccups bij uitzending gemist via de MZ-101 box (niet via kijken via de app) maar men heeft mij toen gebeld een MZ-102 box aangeboden icm een tijdelijke korting op het abonnement. Ik probeer hem nu uit, bevalt ie niet dan gaat ie alsnog retour en stap ik over naar een andere aanbieder.

De MZ-102 heb ik inmiddels binnen en ik heb de eerste dag nog geen blokjes gezien bij uitgesteld kijken / uitzending gemist, ook niet bij gelijktijdig gebruik van internet door andere devices, dus dat scheelt. Ik moet natuurlijk nog wel langer testen. Mogelijk dat dit bij anderen ook dit probleem oplost. Let wel op, het zal ook afhangen van de stabiliteit van je verbinding. Mijn internetverbinding is de dag door mooi stabiel op 95 MB/s, soms 10 a 20 MB/s lager bij absolute topdrukte maar ruim voldoende voor TV kijken en internetten tegelijk.

Mocht de MZ-102 bevallen dan overweeg ik toch mijn abonnement te houden omdat ik dankzij de extra korting dan minstens zo goedkoop uit ben als elders en een toch wel uitgebreider zenderpakket heb o.a. incl alle Fox Sports eredivisie kanalen. Wel jammer van Discovery maar dat is dan maar zo.

Eerste indruk van de MZ-102 hieronder.

Voordelen tov MZ-101:
- Geen blokjes bij uitgesteld kijken / uitzending gemist
- Beeld lijkt wat beter in contrast / kleuren (subjectief)
- Betere afstandbediening: compacter, minder onhandig lang, niet glimmend maar mat zwart, duidelijkere toetsen, beter blind te bedienen door grotere toetsen en betere differentiatie toetsen

- Menu's zien er beter uit, voornamelijk zwart met rode accenten
- Menustructuur is beter, alle opties kan je bereiken middels de pijltjestoetsen en de OK knop
- Via pijltje naar boven of OK kom je in de zenderlijst
- Via pijltje naar beneden of INFO is begin gemist / volgende afleveringen / vorige afleveringen / volgende programma direct bereikbaar.
- Via pijltje rechts of OPT audio en ondertiteling
- Via pijltje links of MENU het menu
- Guide is veel overzichtelijker, per zender een lijstje onder elkaar waar je snel doorheen kan stappen
- Begin gemist: dedicated RESTART toets waarbij je het HUIDIGE live programma van het begin kan kijken zoals ook kan bij KPN, dit kon niet direct met de MZ-101 box / afstandbediening, je moest daar eerst naar de gids / uitzending gemist. Live TV kan direct gepauzeerd worden met de PAUZE toets en verder afgespeeld worden met de PLAY toets.
- Uitzending gemist: dedicated LIBRARY toets om direct naar TV gemist te gaan (tot 7 dagen)
- Opnemen: dedicated PVR toets om direct naar opnames te gaan (in de cloud, 100 uur).
- Je kan in x2 stapjes tot x64 snelheid spoelen met de << >> toetsen EN je kan in stappen van 30 seconden spoelen met de |<<. en >>| toetsen.

Status quo met MZ-101:
- In het algemeen in de menu's wel sneller dan de MZ-101 maar het is nog steeds geen snelheidswonder.
- Zappen wisselt van binnen 2 seconden tot 3 seconden, veelvuldig achter elkaar zappen lijkt ie niet altijd lekker te vinden met regelmatig even een korte delay met 3 "wachtstipjes".

Nadelen t.o.v. MZ-101 zijn enkele hardwarematige besparingen:
- Je kan de afstandbediening NIET meer programmeren voor je TV, dwz via deze afstandsbediening je TV uitschakelen en het volume aanpassen / muten kan niet meer. Met de volumetoetsen bedien je dus het volume van de box.
- Met de BACK toets kan je niet meer wisselen tussen de huidige en voorlaatste zender
- Geen harde aan/uit knop meer zoals de MZ-101
- Geen zap/volume knoppen meer op de box zelf, moet dus via afstandsbediening
- Geen optical out voor audio
- Geen IR extender

Link naar snelstart handleiding:
https://m7cdn.io/canaldig...sg-mz-102-reseller_v4.pdf

Link naar volledige handleiding:
https://m7cdn.io/canaldig...ds/mz-102-handleiding.pdf

PS: Ik kan de box bedienen via de Magic Remote van mijn LG OLED TV als ik daar kies voor set top box merk "Kaon Media" en dan de eerste optie gebruik. Box aan/uitzetten, zappen, pauzeren, toegang menu's / info via de pijltjestoetsen is allemaal mogelijk. Helaas ontbreken toetsen voor snelspoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qWH0Fwv36d7Dw-PODGyn2g_PxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mN7zZH0PXKFkAZsOgtsl4ELV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yvf3ko6f2TjP_5Eew2vbYqyh2Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsLnLAg005R60n47liiqI0yx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d37fURkoNgZt1DDZSVPjPk81b1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXx4Rp9loOWYlh0qnFA95iLg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMs6N_QTBaS0SNau_KgjLwt4ILE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5sM97k4AOJLnMgAzeFXNbqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r73i0BRJNaUNPfeDtohhJlfsEHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9CcrIlM1YwMZsoxuHujDS7Gy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/120912/files/307237022/canal-digitaal-m7-102-kop3.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91UKecq0JrFsdujPe5TZlMeuMlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bbQWqs8WtVbeqSwH02J2OZz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYpmg_LoUaPmi9N5Qy24DC337NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFJOE8nV42FuNy8yOpG5ls21.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9F3uNTGEut8l6s_JsfZSBFUEDfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5I8psDTUIKRdC4HcSIHJCQu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 23-05-2020 22:02 ]

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:32
Hoi,

ik heb zojuist een mail gehad over de prijsverhogingen, ik heb echter op 13-05 mijn contract verlengd met 6 maanden 10,- korting en voor de loopduur van het contract (12 maanden) 4 euro korting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMRi9C3d2wU5BgXEMzXb1TvM2Sg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wdG2rynn1Kbc8bZTME4jmHHx.png?f=user_large.
in de mail die ik vandaag kreeg staat onderstaande
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW794OwPB1fVr8HT96BDh1ugMMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8TsuHv3Fz4mntDExQtaCi1w.png?f=user_large.
ik zie hier sowieso de verkeerde huidige prijzen staan (voor de verlenging betaalde ik 42,50, na de verlenging eerste 6 maanden 33,50 en daarna 43,50). ook staat hieronder de regel : "excl. eventuele gebruikskosten en eventuele tijdelijke kortingen".

ik heb zojuist gebeld met de klantenservice met de vraag wat mijn nieuwe maandprijs nu gaat worden, die gaven aan : Nieuwe prijs minus Nieuwe korting minus oude korting. natuurlijk wilden ze me dit niet per mail bevestigen, en ik vraag me ook stellig af of dit klopt. mijn maandprijs zou dan 47,50 (prijs nieuwe abo) minus 4 euro oude korting, minus 2 euro nieuwe korting op 41,50 komen, de eerste 6 maanden (is er al 1 van over dus eigenlijk 5) voor 31,50.

heeft iemand iets soortgelijks gehad, en klopt het wat de klantenservice zegt ? als dat wel klopt, wat zou dan de reden kunnen zijn dat ze dit niet per mail willen bevestigen ?

• Erik1805
Heb de router vervangen voor de mijne. Lijkt veel beter. Veel minder FEC errors en 0 CRC errors

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opvIhdDxQ64rKcYEHK1Vr4g1jts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXepC0OkfuGqDawHTXi3CbNz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 29-05-2020 10:12 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Iemand een idee? Vanochtend spontaan geen internet meer, het wereldbolletje op het zyxel modem brand rood. Het rj11 icoontje brand groen.

Setup: zyxel in bridge - Asus router er achter

Wat heb ik gedaan.
Zelf check, dus wifi en bekabeld.
Modem reset, hij staat nu dus weer 100% stock.

Helpdesk gebeld, die zagen niks vreemds aan m'n verbinding.

Daarna modem even een uurtje of 2 uur laten staan, maar nu met power er op nog steeds niks.. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dnGkp1z.jpg

• Cap
  • Niet online
Ik vind eigenlijk dat het er best duidelijk staat hoor, dit komt toch groot in beeld bij het configureren van je pakket? Meerdere duidelijke "hints" ;): de verschillende namen, icoontjes en prijs. En bij de App keuze ook nog "tv kijken op je smart tv, telefoon, computer of tablet." Voldoende hints lijkt me? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyVdasXEzsbxFCK-ItmyT_XXGJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHV3cMBS5TKtvHqsVvWJY6mK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 21-06-2020 23:26 ]

• Cap
  • Niet online
Ik snap het toch niet. Wel wat betreft opzeggen en dat dat mislukt hoor, dat is gewoon suf. Maar dat is helaas schering en inslag bij providers.

Maar meer in het algemeen: als je een budget aansluiting bestelt kan je geen premium aansluit/gemaks service verwachten. De deal bij budget is: je krijgt een (hopelijk) product dat technisch in orde is, maar je moet zelf meer doen om het optimale eruit te halen. Zoals zelf je aansluiting binnenshuis netjes voor elkaar krijgen. Tot het ISRA punt doet de provider (en KPN wegens de telefoon infra in de wijk) het voor je. De deal bij premium is, je betaalt maandelijks aardig wat meer, maar je krijgt dan (hopelijk) ook wat meer service.

Wat is de praktijk van vandaag m.b.t. installatie?

KPN stuurt daarom standaard geen monteur meer maar heeft tegenwoordig "installatie garantie". Dat betekent: KPN laat je in principe gewoon zelf alles aansluiten wegens "het is zo eenvoudig". Dat is doorgaans het geval als er al een internetverbinding actief is op de bestaande lijn. In principe moet je dus alles gewoon zelf doen, bij elke provider, ook bij KPN.

Op het moment dat je telefoonlijn nog niet actief is (wegens nooit telefoon / geen DSL internet afgenomen) kunnen zij dat uiteraard zien komt er wel een monteur langs om te controleren of de aderparen t/m het ISRA punt (meterkast)) aangesloten zijn en in indien nodig de wijkkast in de straat de boel aan te sluiten. Daar brengen ze je dan tijdens de bestelling van op de hoogte. Ook bij andere providers volgt een monteursafspraak als blijkt dat je telefoonlijn technisch nog niet geactiveerd is. Tot zover geen verschil.
Instellingen in het modem etc zitten er standaard allemaal niet bij. Zeker niet. Kan best zijn dat er een monteur over zijn hart strijkt als een lieve oma vraagt of hij dingen extra voor haar kan doen, daar niet van.

Dat jij in je huis een (LAN)kabel anders aangesloten wil hebben kunnen zij ook niet ruiken, ze gaan er vanuit dat je het gewoon zelf aansluit (tweaker of niet). Het is leuk als KPN monteurs het voor je doen, maar in ieder geval is het bij elke andere provider niet standaard inbegrepen bij de installatie als er kabels getrokken moeten worden.

KPN website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KphbnvxTYdvMN-8WYQjbxX3Y4Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zgY2k3SW2ZCIeSqq5xuerhGD.png?f=fotoalbum_large

Of bij zusterbedrijf Telfort dat op de website uitlegt wat onder de "installatie garantie" valt, en in jouw geval belangrijker, wat niet. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvYAuz0R5dZtrFJwc61dUIODMWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSkwdM1JrBi2cQ0RmXXO3wjQ.png?f=fotoalbum_large

Dan Oxxio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOeQaizUdZQ2ERE_jv8UDqkQrQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VQkWZLMtxcHZDIBf4wNrPDjq.png?f=fotoalbum_large

Prijslijstje met installatie extra kabels erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yqQNQwtKJzuCGyKFHKFtRr6hyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C81xZ2B6n9Wfp0JlD2IoaWy9.png?f=fotoalbum_large

En bij KPN wordt er nu sowieso al helemaal niets met de kabels gedaan: modem bij het ISRA punt meterkast aansluiten en snel wegwezen, want Corona:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO67XIh6sFHo__f4sNQ5FZikK38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hKD5PsibKyI8IQEaIHTBfXpZ.png?f=user_large

Zoals ook bevestigd en uitgelegd door een medewerker op het KPN forum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc6SRASS7Fik6kPgIBqWB4rh8rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJAtAafTXoTP2bwMlVfHCxmN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 29-06-2020 17:58 ]

• Signex
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Ben best ontevreden over de overstap naar Online.nl. Ik gebruik al maanden lang GeForce Now zonder problemen sinds de overstap werkt het slecht.
Internet snelheid is goed en we behalen de maximale snelheden zowel Wifi en bekabeld.

Ik heb meerdere malen Netwerk Test gedaan via de GeForce Now app en constant 15-19mbps bandbreedte en schommelende packloss percentage.

We hebben de nieuwste ZyXEL VMG8825-T50 modem.
Ik betwijfel of het de modem is of het netwerk van Online.nl, ze konden mij verder niet helpen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVdJGyBSlNmL4NgQpnxyydY6peo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rlVT4NyntgicIjZ3gPxhxm7t.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmSNUoVjP_SW6u6mdv8832QiV8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4O7wpxaJjJ08oLU3wc14HZ7l.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPScKX9l2kIr1b2QJrzN31xAOOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KDGUQmclsZIIaKcaYJQZtTYz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3epuCJtxOtntQNla84qMiLRxHYs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8KduiUUxp9I16l0z3gR7WCy4.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Signex op 01-08-2020 14:29 ]

• Signex
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

stormfly schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

Wat is GeForce NOW voor een dienst, kan je achter een IP adres komen en een traceroute uitvoeren?

Het kan heel goed dat je een minder goed pas ervaart. KPN, Ziggo, XS4ALL peren het mooiste op het internet. Vooral KPN heeft hele korte paden. Online zit daar vast en zeker een gradatie onder.

Een traceroute kan helpen :)
GeForce Now is een cloud gaming dienst. Ik wacht momenteel nog op mijn Shadow cloud gaming PC, die hebben ook een speedtest en daar krijg ik gewoon perfecte resultaten.

Ik zal kijken of ik een IP kan achterhalen.

EDIT: Heb een traceroute gedaan zoals je zei, hier is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqBKAsfBrDK0naznH3kOy33zaF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Mq44sOb6pkKSccKgvKD5YHT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Signex op 01-08-2020 15:29 ]

• Cap
  • Niet online
@SmashCruiser

Welk modem heb je precies? En welke tv-box?

En hoe zit het sowieso met je verbinding?

Doe deze XS4ALL Ookla speedtest eens (XS4ALL heeft een stabiele server, vandaar deze. Is doorgaans beter dan Online's eigen speedtest of een speedtest van een willekeurige Ookla server).

https://www.xs4all.nl/speedtest/

Ter controle ook nog de Online speedtest:

https://www.online.nl/speedtest/#speedtestv2

Hier een voorbeeld van mijn resultaten met (eigen) Fritz!box 7581. Ik heb ook getest met de ZyXEL VMG8324-B10A van Online.nl en de resultaten waren hetzelfde. Voor tv heb ik trouwens de M7 MZ-102 Canal Digitaal ontvanger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMSNpazMBk09IkbY2cA29T8qE_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZTB7k2unGkLrPRpiFZWoDEi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTD0BXFDkOdV98zzyd5OzucOqhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8oCmJg0FzV0X0UNmcfdzT65u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Cap op 16-08-2020 12:01 ]

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-02 14:56
als je het zyxel VMG8324-B10A modem hebt, inloggen op de webinterface via 192.168.1.1 > onderin beeld networking home networking > DNS Values veranderen naar static: en dan DNS server 1: 8.8.8.8, DNS server 2: 1.1.1.1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/touZDFEl.png
(plaatje is klikbaar)

@Flipm0de Ik zou hem gewoon op google laten staan dit had ik in het verleden standaard en nooit problemen mee gehad, dacht eigenlijk dat ik het nog zo had staan maar had het nog niet aangepast na overstappen van ziggo naar online.

[ Voor 36% gewijzigd door xer_00 op 26-08-2020 21:22 ]

• Maks
  • Laatst online: 27-03 10:39
Cap schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Hebben ze het bij die versie uit de firmware gesloopt of werkt het gewoon niet meer als je het (op zich correct) instelt? De laatste keer dat ik het geprobeerd heb met het oude VMG8324 modem zat die optie er in ieder geval nog wel in, bridge ipv routing instellen in de WAN configuratie.
Is er uitgehaald helaas, het is nu hetzelfde als bij T-Mobile (zie screenshot). Ik had voordat ik een abonnement afsloot nog wel gevraagd aan de klantenservice of het modem bridge modus ondersteunt. Die vrouw zei dat het zeker het geval was, maar ik had al mijn twijfels over haar technische kennis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1dF_nKgmkjjHocXdgcb7fOtNa4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/C5HngyaqtawXqy7fplgZ2bte.png?f=fotoalbum_small

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:50
Nog een probleem: ik krijg de poorten op mijn Zyxel T50 modem niet open. Volgens mij doe ik niks verkeerd. Modem al heel vaak herstart, maar werkt niet. Doe ik iets verkeerd met onderstaande settings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1I-i0lQwpf6O9TaJ-MyUsQTtVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8Z0fyPphihwXlVD24FTpRin.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Daiov97 op 02-12-2020 19:31 ]

• Cap
  • Niet online
marcieking schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:09:
Ik heb dat nu wel gedaan, de DHCP server deelt een andere DNS server uit dan 192.168.1.1. Ik heb nergens last van gehad.

Ik heb ooit bij Online.nl nagevraagd of het mogelijk is om het modem (witte Zyxel) een andere DNS-server te laten gebruiken zodat je voor lokale lookups (en evt voor wat caching) nog het modem kon gebruiken, maar dat kon toen niet.
Dat kan toch gewoon? Zie screenshot hieronder. Vervolgens geeft de DHCP gewoon het IP van je modem uit als zowel de gateway als de DNS server, zo hoef je niets in te stellen op je devices, behalve als je er voor een specifiek device van wilt afwijken.

Of boel je iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_ygRJ1-ToHDK5dJLImZTO9MoxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qw2Inr79RlwceDi8KXdzCmps.png?f=fotoalbum_large

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik ontdek net dat het waarschijnlijk kan, maar wat jij laat zien doet niet wat het zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt9d7k2nxM-ssk0t_dCXXP1Ev2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvGr3ZDR1BcYaElyTrKtVPr8.png?f=fotoalbum_large

Als je in het menu waar jij het voorstelt die wijziging doorvoert, dan deelt je modem direct die ingegeven IPs uit als DNS-server, in plaats van zijn eigen IP. Mocht je dan lokale DNS-entries willen gebruiken, dan kan dat volgens mij niet.

Je kunt onder Netwerkinstelling --> Breedband --> VDSL_via_Online_nl wel handmatig de DHCP client op de WAN interface configureren, lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hTw6ULL2ypq6gTb3JT1SRswpls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0RKXLXnsDZFiKRqArBTO2v1c.png?f=fotoalbum_large
Nog niet geprobeerd, geen idee of de WAN interface dan opnieuw moet verbinden en ik maak liever niet onder werktijd het internet stuk.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Cap
  • Niet online
Ok, met een static DNS IP in de LAN settings krijg je uiteraard dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8HCwpJc9Y0fn31G9V81KpYciow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NBjDTKhgUzNMlsbR611tytWg.png?f=user_large

Als je de router als DNS proxy wilt instellen dan moet ie inderdaad op DNS proxy. :) De gewenste DNS servers stel je dan inderdaad in bij de betreffende WAN / breedband interface, in dit geval dus VDSL_via_Online_nl

Je krijgt dan keurig je router IP als DNS-server door, en die pakt dan de bij de WAN interface gespecificeerde DNS IP's. Werkt prima, verbinding gaat er niet uit (nou ja, het verversen van de DNS duurt misschien 5 seconden). Wel even de DHCP lease van je LAN verbinding vernieuwen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMN3ykB811fbvWYjxNFsuODAPJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Or9qWNKqwXM2JTbRlplKyBKK.png?f=fotoalbum_large

Checken of de DNS server daadwerkelijk gebruikt wordt kan o.a. met:

https://www.dnsleaktest.com

Dat de helpdesk zegt dat dit niet kan verbaast me niets, het kan wel maar ze weten het gewoon niet. Dat geldt trouwens net zo hard voor helpdesks van andere grotere providers.... :X

PS, even voor de duidelijkheid mochten anderen dit later lezen: de LAN settings overrulen dus wat er bij de WAN / breedband settings staat ingevuld.

1. Bij breedband VDSL_via_Online_nl vul je de gewenste DNS servers in (bijv 1.1.1.1)
2. Bij Home networking LAN setup kan je vervolgens kiezen uit:
- DHCP proxy -> aan je LAN devices wordt voor DNS het IP adres van je router doorgegeven, die het dan intern afhandelt naar wat er bij de WAN interface staat (1.1.1.1)
- Static -> aan je LAN devices wordt voor DNS het IP adres doorgegeven dat je hier invult. Dus niet die ingevuld hebt bij WAN.
3. From ISP -> aan je LAN devices wordt voor DNS het default IP adres van Online.nl doorgegeven, dus 194.134.216.6 en 194.134.216.70. Dus niet die je ingevuld hebt bij WAN.

PS wel ff opletten als je "from ISP" selecteert bij LAN setup, want dan overschrijft ie volgens mij ook de breedband / WAN interface weer met de ISP DNS. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 13-01-2021 13:18 ]

• wilvanwil
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 00:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTqqCGJa3uKq3ltt2IOb-XgBguc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqqH0ASme4PObcoJz1bEdNlX.jpg?f=fotoalbum_large

zit nu ruim 10 maanden bij online.nl, even een tussenstand.

internetsnelheid vandaag eens gemeten via telefoon, na een complete restart van het Zyxel modem, had een stream aanstaan die maar bleef hangen/stotteren, dacht dat het mogelijk met online te maken had, maar na de herstart bleef die stream niet goed.... snelheid prima, zie bijlage.

Ik kijk veel sport, heb ziggo sport compleet erbij, en apart een eurosport abo. Espn 1,2, en 3 dus gratis bij online.nl.
Al met al nog veel goedkoper dan een ander pakket, en de internetsnelheid is voldoende, hoor geen klachten van de kids, Stream soms ook nog wel eens wat erbij op een tablet of laptop, werkt altijd wel.

Qua zenderaanbod dus tevreden omdat espn 1,2 en 3 gratis zijn. De Eurosport player geeft ook meer dan alleen europort 1 en 2, ook wel aardig.
Online zou een voorbeeld mogen nemen aan de eurosport player, qua spoelsnelheden bij terugkijken, dat is bij de eurosport player een verademing. Tot 256x, dus als je bijvoorbeeld nu, een etappe van de giro niet helemaal wil terugkijken, dan ben je in no time door een etappe van 5 uur heen gespoeld, ideaal! Met 64x zoals bij online zou je minuten en minuten bezig zijn.... Dat vind ik een van de grote nadelen bij online, spoelen en terugkijken... Vanochtend ook weer, zet ik Rondo aan... blijkt 7 minuten te duren(niet een uur ongeveer zoals in de tv gids stond), en begint met wat anders, klopt dus niet, moet je weer een andere opzoeken, en de interface is niet de snelste, dus dat gaat allemaal niet zo soepel, uiteindelijk wel weer gelukt, maar het voelt niet strak geregeld.
En dit is niet de enige keer dat dit gebeurt, gebeurt echt te vaak. Of dat nou aan online ligt, of aan de partij waar online mee werkt... ik weet het niet....
Qua stabiliteit werkt internet prima volgens mij, ik zit nu dagelijks de giro te kijken via de Eurosport player, en heb geen problemen. (wel tv ook verbonden met modem via RJ45 kabel)

Mijn abo loopt in juli af, maar denk dat ik wel blijf, aangezien het aanbod icm de prijs zeer voordelig is tov de andere aanbieders. Wie weet in de toekomst glasvezel en dan wel de volledige internetsnelheid?

• martin029
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-09-2022
Hallo Tweakers,

Sinds twee weken heb ik een abbo van online.nl met internet,TV en bellen. Internet en TV werken prima. De telefoon werkt niet. Ondertussen ben ik een week in gesprek met de klantenservice en werkt nog steeds niet.

Mijn vraag is simpel, weet iemand welke instellingen je moet gebruiken voor bellen. Het telefoonnummer registreren lukt niet. Online kan ons niet vertellen welke instellingen daar moeten staan. We proberen het graag met de juiste instellingen.
Het gaat om een Fritsbox 5490 waar een glasvezel verbinding op is aangesloten.

Het gaat om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0M8FYtoNtJWFkKEVJq2Ne5w2UY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i5hkRyaDUjouWZ58ivbTRfbQ.png?f=user_large

Accountnaam is waarschijnlijk de email en het wachtwoord. Die heb ik, dat is geen probleem. Maar wat vul ik in de overige instellingen, iemand een idee? (of misschien iemand die even kan kijken bij zijn of haar telefoon instellingen).

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:14

KL643

beeldaandemuur

zuma schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Ok dat mag je vinden. Maar goed nog even even wat dingen die je nog kan proberen:
Als ik naar de specificaties van online kijk zie ik een telefoonnummer ingevuld zonder (+)31. (https://www.online.nl/kla...en-wifi/eigen-apparatuur/)

Dus een keer proberen zonder de 31 en een keer proberen met +31 ipv 31. Misschien zit het in iets simpels zoals dat. Ten tweede even bij online checken of ze niet een andere poort gebruiken dan default, want die is niet gespecificeerd op hun website. Dat vind ik dan wel weer vreemd (zeker als het blijkt niet niet de default poort te zijn).
Ik heb het zo ingesteld in de FB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EWBgbrIiIhDYAYGtI5fifWay1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1oxvTnXmxzWVt3pY4A0xvR90.png?f=fotoalbum_large

Volgens de info van Online (zie oude bericht van mij) gaat het over de standaard poort 5060

beeldaandemuur

• FaceDown
  • Laatst online: 29-03 18:54

FaceDown

Storende factor.

jongetje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Jawel hoor, hier loopt bij mij gewoon een wekelijkse back-up overheen.
Je moet wel even de goede interface kiezen bij de port forward.
Zo heb ik hem nu staan, maar poort blijft gewoon in 'stealth' staan als ik dat via online port scanners probeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cEsogdGvKBIg43kNST68oLcmuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j284YsGuRv0g0TMf2I5OW5r.jpg?f=fotoalbum_large

192.168.3.1 is overigens het wifi-punt/router van mijn mesh netwerk. Daarop staat een port forward naar 192.168.3.51 wat mijn home assistant server is. (Tot vandaag heeft dat op het KPN netwerk met de Experiabox altijd gewerkt).

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 25-02-2022 13:24 ]

Groetjes, FaceDown.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Wil je eens een foto van de FTU plaatsen?
Bij deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSd2fv44g_vkPtGPfw39QBOqOzM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVlmX0yikYmQf5bsKH9iQCoq.jpg?f=fotoalbum_medium

Let niet op de plakkertjes, het ding hangt bij ons midden in de woonkamer, en die LEDjes zijn echt walgelijke fel :(
Was overigens niet heel erg te spreken over hoe ze het hebben aangelegd.
Had ook niet heel veel vertrouwen in hun kennis en kunde. :X

Wat trouwens ook wel apart is, is dat die gele status LED ook ineens non-stop aanstaat.
Dat was eerst niet volgens mij? Kan ook na een firmware update zijn maybe?

[ Voor 44% gewijzigd door B_FORCE op 30-03-2022 23:03 ]

One World Concepts

• Cap
  • Niet online
Goede toevoeging, ik had het inderdaad over buitenshuis want dan gebruik ik dus de laptop of telefoon. Bij CD kan je die streams dan wel bekijken.

@Kitser Even de snelheden gemeten als ik op de computer vanuit de Chrome browser de NPO1 live TV start:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acmwwJK-b22GR1JlcM2vi0d5Cs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVHK3stpMqTX92Nhmdak67kO.png?f=fotoalbum_large

Er zit vast en zeker wat packet overhead bij maar het komt neer op een stream van ruim 5.5 Mbit voor Ziggo en 4.2 Mbit voor KPN en CD. De CD app op mijn televisie geeft ook 4.2 Mbit.

Kijken via de CD Amino ontvanger geeft een stream van 7.2 Mbit.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 25-07-2022 12:35 ]

Pagina: 1 2