Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Harm30 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:29:
[...]

56-58 graden idle? wat is je kamertemp? 30+ ofzo:? de i7 920/30/50 zijn gewoon extreme heethoofden, maar zoals nedernakker al aan gaf hebben we niets aan idle temps, want wat is idle? niets doen in windows? bios screen open? beetje internet gebruiken?

en die intel stock koelers, tjah, mooi stuk koper om om te smelten toch? het klopt dat die pushpins wat verraderlijk kunnen zijn en dat je soms wat harder moet duwen, toch ook logisch? dat de laatste van de 4 moeilijker gaat de anderen houden hem immers al schuin omhoog omdat er koelpaste onder zit die dus naar de laatste pin word gedrukt, en je daar dus meer kracht moet zetten om alles goed vast te krijgen.

de cpu's zijn heethoofden maar kunnen ook flink wat hebben, snap sowieso je probleem niet helemaal. heb het idee dat je alleen maar moeilijk doet, koop dan gewoon meteen aftermarkt koeler meteen van het gezeik af. en op lucht zul je dan nog steeds een idle temp hebben van rond de 40 als je stock draait. maar zet je de Vcore vast op 1.15-1.25 en je temps dalen ook meteen.

en intel stock koelers zijn naar mijn mening wat gevoeliger voor warme kamer temperaturen, dan de meeste aftermark koelers

and.. what did you try? instead of starting to cry, tell us what you did.. :X
kamertemp is begin 20 graden. mijn idle is geen OS geïnstalleerd, laat staan internet, en alleen het BIOS-scherm open... koeler is geen koper maar blank metaal, vermoed aluminium. als het moeilijk doen is om te willen weten wat Intel de klant met een stock-koeler aandoet, dan is dat maar moeilijk. Die aftermarket ga ik nog kopen heb ik al gezegd. Ik wil gewoon weten of ik nu met rotzooi werk.
nedernakker schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:52:
@ druipgrot
nog toe te voegen dat hij nu de sensor op zijn moederbord uitleest en niet de core sensoren aangezien die met software als realtemp e.d. worden uitgelezen en de enige sensoren zijn die er toe doen..

daarnaast zal je cpu op stock Vcore makkelijk richting de 3,6 GHz klokken zonder noemenswaardig in temperatuur te stijgen.

het begint wel ietwat te lijken op jem oederbord topic... een half jaar twijfelen en doemscenarios bedenken alvorens je wat gaat doen... je kan natuurlijk ook gewoon de boel in elkaar prikken en gaan genieten van je systeem, buiten de 7 dagen afkoelperiode heb je gewoon de door de fabrikant opgegeven garantie op je onderdelen, mocht er iets kapot gaan ooit kun je het gewoon RMA'en
mijn vraag impliceerde natuurlijk dat het gaat om de temperatuur die de sensor op mijn moederbord uitleest. gegeven dat de temperatuur door de sensor op mijn moederbord wordt uitgelezen kun je dan wat zeggen over die waarde. het antwoord kan dan zijn ja, dit en dat of nee.

over die doemscenario's. inderdaad. je kent de wet van Murphy? gewoon doen en genieten is weggelegd voor kenners. Weet ik veel of ik de oem-versie van Windows onbruikbaar maak als ik een nieuw onderdeel nodig heb. Wel meer dan een uur op gezocht. Lijkt twijfelen maar is zoeken naar kennis.

Nu ben ik ruim een dag aan het zoeken wat ik voor installatie van windows moet hebben geregeld. zo las ik ergens dat je voor installatie de laatste drivers voor Intels Rapid Storage Technology moet hebben geïnstalleerd. iemand als jij weet of het onzin is. ik niet. ik kan het wel weer gaan vragen maar wil niet lastig zijn dus zoek ik door. Ik vond mijn vraag in dit topic al lastig genoeg. ik draag het kruis van de newbie. 7(8)7 ;)

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
druipgrot schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:39:
[...]kamertemp is begin 20 graden. mijn idle is geen OS geïnstalleerd, laat staan internet, en alleen het BIOS-scherm open... koeler is geen koper maar blank metaal, vermoed aluminium. als het moeilijk doen is om te willen weten wat Intel de klant met een stock-koeler aandoet, dan is dat maar moeilijk. Die aftermarket ga ik nog kopen heb ik al gezegd. Ik wil gewoon weten of ik nu met rotzooi werk.
wat heb je gerookt?
[...]mijn vraag impliceerde natuurlijk dat het gaat om de temperatuur die de sensor op mijn moederbord uitleest. gegeven dat de temperatuur door de sensor op mijn moederbord wordt uitgelezen kun je dan wat zeggen over die waarde. het antwoord kan dan zijn ja, dit en dat of nee.
Je vraagt niet je commandeerd. Als je nou eens luisterd naar wat nedernakker eerder zei!,
daar heb je meer aan dan een antwoord (ja nee bla) op je eigen redenering.
[...]over die doemscenario's. inderdaad. je kent de wet van Murphy? gewoon doen en genieten is weggelegd voor kenners. Weet ik veel of ik de oem-versie van Windows onbruikbaar maak als ik een nieuw onderdeel nodig heb. Wel meer dan een uur op gezocht. Lijkt twijfelen maar is zoeken naar kennis.

Nu ben ik ruim een dag aan het zoeken wat ik voor installatie van windows moet hebben geregeld. zo las ik ergens dat je voor installatie de laatste drivers voor Intels Rapid Storage Technology moet hebben geïnstalleerd. iemand als jij weet of het onzin is. ik niet. ik kan het wel weer gaan vragen maar wil niet lastig zijn dus zoek ik door. Ik vond mijn vraag in dit topic al lastig genoeg. ik draag het kruis van de newbie. 7(8)7 ;)
Wat een hakkelend en gebrekkig nederlands. Ten eerste die vraag hoort hier niet, maar dat wist je al.
Tip; Als je niet weet wat IRST is, waarvoor denk je dat nodig te hebben dan?

Edit;

Ik zal je nog een x adtenteren op je voeding, want 13volt op de 12+ lijn lijkt me niet echt gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Laatst online: 16-04 20:06

kamertemp is begin 20 graden. mijn idle is geen OS geïnstalleerd, laat staan internet, en alleen het BIOS-scherm open... koeler is geen koper maar blank metaal, vermoed aluminium. als het moeilijk doen is om te willen weten wat Intel de klant met een stock-koeler aandoet, dan is dat maar moeilijk. Die aftermarket ga ik nog kopen heb ik al gezegd. Ik wil gewoon weten of ik nu met rotzooi werk.
oek ik door. Ik vond mijn vraag in dit topic al lastig genoeg. ik draag het kruis van de newbie. 7(8)7 ;)
koeler al eens goed bekeken? wat zit er onder die vinnen? juist koper 8)7.
heb je niet een oude windows xp liggen? dan zou je die toch tijdelijk kunnen installeren en wat testjes op doen.
wat intel met de stock koeler de klant aandoet? eigenlijk moeten we blij zijn dat er nog "boxed" CPU's worden verkocht met een heatsink die op stock settings de cpu onder het door intel aangegeven Tmax uitkomt.
jah voor overclocken is hij niet bedoelt, maar is dat niet juist het punt van intel? en doet amd dat niet precies zo? door heatsinks te leveren die genoeg voldoen om de cpu op zijn specs te laten werken?

maar een tempratuur van 56-60 graden in het bios, is gewoon te hoog. probeer je koeler eens opnieuw te monteren? en begin dan bij de pushpin die de vorige keer lastig ging.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Harm30 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 00:21:
[...]

koeler al eens goed bekeken? wat zit er onder die vinnen? juist koper 8)7.
heb je niet een oude windows xp liggen? dan zou je die toch tijdelijk kunnen installeren en wat testjes op doen.
wat intel met de stock koeler de klant aandoet? eigenlijk moeten we blij zijn dat er nog "boxed" CPU's worden verkocht met een heatsink die op stock settings de cpu onder het door intel aangegeven Tmax uitkomt.
jah voor overclocken is hij niet bedoelt, maar is dat niet juist het punt van intel? en doet amd dat niet precies zo? door heatsinks te leveren die genoeg voldoen om de cpu op zijn specs te laten werken?

maar een tempratuur van 56-60 graden in het bios, is gewoon te hoog. probeer je koeler eens opnieuw te monteren? en begin dan bij de pushpin die de vorige keer lastig ging.
Oh dát beetje koper, dat zal weinig opleveren. Geen oude Windows liggen. Wel win98. Wil SSD eigenlijk minimaal beschrijven en liever meteen Win7 aangezien ik mindere verhalen heb gehoord over unclean install. Dank voor je tip overigens. (Jij weet toevallig niet hoe 'preuts' een oem versie van Windows7 is? of die voor 100% zeker nog geldig is bij een andere processor.)

Juist die 'door Intel aangegeven Tmax' heb ik niet kunnen vinden. maar met de zoekterm tmax kom ik wel interessante berichten tegen. o.a. dat 50graden idle te heet is bij iemand die slechts twee cores had werken. toen moest ik denken aan de waarde die cpuinfo van de UBCD (ultimate boot cd) aan mij gaf, aantal cores: 1. toen ik dat las dacht ik gewoon dat het kwam doordat er maar 1core aan het werk is, maar je weet het niet he. dankzij je tmax-term en mijn hete processor (dubbelzinnig wel) ben ik wel op dit verhaal gekomen. had ik niet willen missen.
jbkappirossi schreef op zondag 09 januari 2011 @ 00:19:
[...]

wat heb je gerookt?

[...]

Je vraagt niet je commandeerd. Als je nou eens luisterd naar wat nedernakker eerder zei!,
daar heb je meer aan dan een antwoord (ja nee bla) op je eigen redenering.

[...]

Wat een hakkelend en gebrekkig nederlands. Ten eerste die vraag hoort hier niet, maar dat wist je al.
Tip; Als je niet weet wat IRST is, waarvoor denk je dat nodig te hebben dan?

Edit;

Ik zal je nog een x adtenteren op je voeding, want 13volt op de 12+ lijn lijkt me niet echt gezond.
Ik rook niet echt. Gebrekkig Nederlands, die is leuk. Dank voor je tip over het voltage. Ik heb geen snars veranderd. Denk je dat de voeding teveel afgeeft? Bestaan er eigenlijk testen voor voedingen. Ik heb de EPS12V 8pins gebruikt, ik zou de ATX12V 4 pins kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
beste is om even met de multimeter te kijken terwijl de PC aan staat, moet je de gele = 12v+ en een van de zwarten = min draden hebben. het maakt niet uit of je deze vanaf de 4+4pin, atx of de 6+2 PCI-e pakt, want alle gele draden zijn 12v en alle zwarten -. Maar het kan ook een foute bios reading wezen.

Dus eerst even checken met de multimeter, laat even iemand anders doen eventueel (familie vriend) die dat aandurft als je dat zelf niet durft. En mail Seasonic daar even over en kijk van die ervan zegt.

je kunt software matig met Everest, Sisandrasoft. hwmonitor de 12volt lijn uitlezen, maar zeker weten even met de multimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

jbkappirossi schreef op zondag 09 januari 2011 @ 03:05:
beste is om even met de multimeter te kijken terwijl de PC aan staat, moet je de gele = 12v+ en een van de zwarten = min draden hebben. het maakt niet uit of je deze vanaf de 4+4pin, atx of de 6+2 PCI-e pakt, want alle gele draden zijn 12v en alle zwarten -. Maar het kan ook een foute bios reading wezen.

Dus eerst even checken met de multimeter, laat even iemand anders doen eventueel (familie vriend) die dat aandurft als je dat zelf niet durft. En mail Seasonic daar even over en kijk van die ervan zegt.

je kunt software matig met Everest, Sisandrasoft. hwmonitor de 12volt lijn uitlezen, maar zeker weten even met de multimeter
ik heb nu geen multimeter en degenen die dat aandurven zijn mij niet bekend, hoogstens ken ik iemand die wat met elektra in de bouw doet. dit gaat sowieso niet meer binnen de 'afkoelingsperiode' lukken. ik kwam net de mogelijkheid tegen om de termijn waarbinnen windows moet worden geactiveerd te verlengen tot 120 dagen, dat durf ik wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naar ik weet kun je een oem versie van windows 3 x installeren, daarna zul je hem telefonisch moeten activeren dmv de microsoft product activatie lijn, fluitje van en cent, bellen, stappen volgen, code invoeren, code overnemen en klaar. je hebt betaald voor het product, dus ze kunnen het niet zo maar blokkeren oid. dt is immers tegen de wet...

IRST heb je niet nodig om te testen, gewoon die dvd er in rammen en de stappen in het scherm volgen... (vergeet niet je dvd speler als primary boot te zetten)

ik vraag me af of je wel de juiste zoektermen gebruikt op google in je zoektocht naar informatie, want als ik zoek op 'windows 7 installeren tutorial' vind ik allemaal links naar tutorials :

http://www.techtalkz.com/...ation-guide-tutorial.html

bijv. handig als je het nog nooit hebt gedaan.

over dat SSD beschrijven... kom op man, die heeft er echt niets van als je een keer een installatie er op test.. als je de partitie daarna verwijderd en een nieuwe aanmaakt is ie weer op volle snelheid.. anders kun je hem beter ingepakt in de kast laten liggen.......

wat betreft je voeding.. laat dat links liggen, geloof nooit wat software uitleest over je voeding.. met 13V op je spullen had je allang een plof gehoord.. die voeding komt de fabriek niet uit als hij zo veel zou geven...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

ben jij nou nog wakker of ben je net op. ik haal dus hele nachten door. dus met mijn motivatie zit het wel snorretjes ;) dank je overigens, van dat enige boot weet ik dan weer wel, mijn uren zoeken zijn nog wel erregens goed voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
druipgrot schreef op zondag 09 januari 2011 @ 02:00:
[...]

Oh dát beetje koper, dat zal weinig opleveren. Geen oude Windows liggen. Wel win98. Wil SSD eigenlijk minimaal beschrijven en liever meteen Win7 aangezien ik mindere verhalen heb gehoord over unclean install. Dank voor je tip overigens. (Jij weet toevallig niet hoe 'preuts' een oem versie van Windows7 is? of die voor 100% zeker nog geldig is bij een andere processor.)

Ik rook niet echt. Gebrekkig Nederlands, die is leuk. Dank voor je tip over het voltage. Ik heb geen snars veranderd. Denk je dat de voeding teveel afgeeft? Bestaan er eigenlijk testen voor voedingen. Ik heb de EPS12V 8pins gebruikt, ik zou de ATX12V 4 pins kunnen proberen.
je hoeft de windows 7 versie toch ook niet eerst te activeren? je kunt best eerst even wat tests doen voordat je het activeert lijkt mij zo, weet niet of dat kan bij de versie die jij hebt.

blijf maar gewoon die 8 pins gebruiken, die kan meer power leveren als het nodig is, en word vaak als stabieler ondervonden. dus handig voor bij het overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:07

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Net op 4,4Ghz met HT aan laagste voltage gaan zoeken op de 930, en kom uit op 1,376V.
Moet hem nog langdurig testen met All Memory op LinX, en daar ben ik nu mee bezig.

Max temp tijdens de LinX sessie is 73C met de fans op 1200 rpm (5V) i.p.v. 3000 rpm (12V) d.m.v. fancontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
net resultaat, en je moederbord doet het nu normaal?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:42
Mijn eerst I7 overclock is gelukt. Ik had vanaf het begin het cpu voltage op 1,3 gezet om wat ruimte te krijgen, maar ben inmiddels afgedaald naar 1,2 alwaar CPU-Z het ook daadwerkelijk aangeeft als in gebruik.

Het is een I7 930 @ nu 3,8 Ghz
Idle draait ie 39 graden, stressed dus zo'n 72-73 gemiddeld.

Ik ben nog bezig de airflow te optimaliseren in de kast, hij ligt plat op de rug van het moederbord op een plank boven mijn monitors en trek twee koude luchtstromen door de kast heen. Eén richting de Vidcard en één vanaf de 5,25" bays richting de push pull van de Scythe. Bovenop de kast draait momenteel één 1000 Sharkoon Silent Eagle, dit worden er twee zodra ik de dremel ter hand heb genomen.
Totaal nu 5 1000/1200 rpm fans en redelijk stil.

Al met al ben ik al redelijk te tevreden, ik heb nog niks met het geheugen gedaan, daar ben ik nog helemaal niet in thuis. :)

Overige PC specs:
6Gb Kingston HyperX 1600Mhz
Gigabyte X58A-UDR3
OCZ Vertex 2 60Gb
2x Samsung Spinpoint 1Tb
AMD Sapphire HD 6970
Scythe Mugen Rev 2
CoolerMaster 690 CM

Dank aan de posters op dit forum, was een I7 OC leek, en na hier flink wat gelezen te hebben toch goed wijzer geworden, hoop ik.... ;)

edit: kleine tikfoutjes en aanvullende data

edit2: bizar genoeg zijn alle platen verdwenen van de hosting, bericht aangepast, verderop is toch een nieuw resultaat

[ Voor 19% gewijzigd door Zerosum op 10-01-2011 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
@^^

Je geheugen timings zou je nog ff kunnen aanpassen naar de specs van je geheugen (handmatig) naar 8-8-8-24 ofzo afhankelijk van de mem.specs.
Ziet er verder goed uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Bullus op 09-01-2011 17:15 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb ik nog een paar toevoegingen voor je:

je geheugen timings staan heel erg los, ik weet niet welk geheugen je precies hebt, maar die kunnen vast wel 8-8-8-24 of misschien wel 7-7-7-20 op die snelheid.

en daarnaast om echte stabiliteit te testen is 45 minuten prime te kort.. draai prime95 op blend en laat deze 8 uur minimaal draaien, of doe linX 50 passes met mem op all..

voor de rest een erg mooi resultaat! 1,2V voor 3,8 is erg netjes, nu kijken als je je airflow verbeterd of 4 GHz ook haalbaar is.

ennuh. gefeliciteerd met je B-day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
Dankjulliewel, ik zal inderdaad LinX eens draaien, sterker nog, draait nu ;-)

Daarnaast zal ik de timings ook aanpakken, maar daar wil ik me ook eerst even goed in inlezen.

Afbeeldingslocatie: http://imageupload.org/?di=14129459158813

[ Voor 3% gewijzigd door Zerosum op 09-01-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ze zijn dus gemaakt om 800 9-9-9-27 te draaien, dus op je huidige snelheid doen ze dat ook wel, misschien met wat geluk doen ze ook wel 8-8-8-24... kan wel dat je qpi voltage een tikje omhoog moet hiervoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
Oops, na 15 LinX runs met mem op All een blue screen, toch nog niet helemaal stabiel dus. Ik kan proberen het voltage iets te verhogen, de cpu werd niet heter dan 76 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Zeroscum, qua temps heb je nog ruimte zat, ik vermoed dat je de 4Ghz wel moet kunnen halen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Zerosum schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:50:
Oops, na 15 LinX runs met mem op All een blue screen, toch nog niet helemaal stabiel dus. Ik kan proberen het voltage iets te verhogen, de cpu werd niet heter dan 76 graden.
Gefeliciteerd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

nedernakker schreef op zondag 09 januari 2011 @ 15:04:
net resultaat, en je moederbord doet het nu normaal?
Het werkt, heb een bypass gevonden :d
Als tie niet aangaat 10 seconden wachten, dan reset 4 seconden ingedrukt houden en dan de aanknop.
Die aanpak werkt nagenoeg nu altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat is echt vaag... maja, zolang het werkt is het goed toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Verbazingwekkend. Ik heb Prime 95 12uur lang gedraaid op blend, Hyper-Threading uitgeschakeld. Na 10 uur had Prime 95 pas zijn eerste 'lus' gehad, om precies te zijn begon hij na 9uur en 40minuten weer aan de Self-test 1024K waar hij mee was begonnen. Toen met Hardware Monitor temperatuur opgenomen. Net met AIDAtrial (Everest) gekeken na 2 uur Prime95blend.

Temperatuur kernen volgens Hardware Monitor en AIDA64(Everest): 71 graden. Hardware Monitor: Systin=46graden, cputin=51graden en auxtin=59 graden. AIDA geeft ook 51 graden aan de processor. Wat ik wel gek vond is dat de kernen du moment dat ik Prime95 startte volgens AIDA op slag van 40 naar 60 graden vlogen. Hardware Monitor liet me in de steek bij het voltage op de +12V rail; 3,57 (met een minimum op 3,4)!!! AIDA laat me hier niets zien: 'trial'. Omdat ik niet over internet kan betalen ligt ook Sisoft Sandra buiten mijn bereik.

- Grootste verbazing is dat ook de BIOS nu (na de installatie van Windows) een 10 graden lagere temperatuur aangeeft. 51 graden, ondersteund door zowel Hardware Monitor als AIDA. Dat kunnen we nu wel voor waar aannemen niet? Nog steeds te hoog?
- De qua temperatuur betrouwbaar gebleken BIOS geeft nog steeds 12.988V op +12V. Ik ga zo nog eens kijken naar speedfan. Maar als het zo blijft zal ik het Voltage dus moeten gaan meten??
- De koelvinnen voelen te koel aan dus ik ga eens kijken hoe de koelsmurrie is verdeeld over de processor. Of zal ik eerst LinX draaien?

edit:zie nu toch in ander hoekje van AIDA64 dat voltage 13 is op de +12V rails...

[ Voor 2% gewijzigd door druipgrot op 10-01-2011 00:01 . Reden: tweede bron voor hoog voltage op +12V ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
die programmatjes zeggen niet zoveel. Je kunt het alleen zeker weten door er een multimeter in te drukken!
Volgens ATX standaard is 12,6volt het maximum en 11,4v het minimum voor de 12v + lijn.
Dus nee, hij zal niet gelijk kapot gaan met 13volt, maar als het dus geen readout fout is,
dan belast je de weerstanden wel onnodig en verkort je dus de levensduur van je moederbordt!

je kunt je voeding ook uit je case testen (zonder dat hij aangesloten is op mobo, graka, hdd, etc).
Om kortsluiting van andere hardware te voorkomen als je met de multimeter aan het prutsen bent.
Dit doe je door de groene draad van je 24pins Atx connector te verbinden met 1 van de zwarte draden,
omdat de remote spanning normaal door het moederbordt geschakeld word.
dan even een 12volt auto lampje verbinden met een gele 12v + lijn en een zwarte - (beiden maakt niet uit welke als het maar een gele en zwarte draad zijn). Waarom? een voeding heeft start stroom nodig om de condensatoren op te laden, anders blijf hij in een soort van standby modus hangen als je er mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@ kapirossi: Een newbie laat je niet sleutelen aan een voeding met multimeter aan de slag enzo, alleen de hardcor oc'er of de techneut heeft die nodig, en een ding weten we zeker, druipje is beide (nog?) niet.

@Druipgrot: Zoals hier dus gebruikelijk is: Een screenshot zegt meer dan 1001100101011 woorden, oftewel posten die handel!

Verder, uit eigen ervaring is gebleken dat realtemp, coretemp en CPU id hardwaremonitor bij mij het betrouwbaarst zijn met hooguit 1graad verschil. Dat zijn de temperaturen die hier aangehouden worden als de standaard. Ook voor voltages kom ik uit op Cpu-id hardware monitor, die de zelfde voltages als CPU-z detecteerd en wat mij betreft ook de standaard is, maar daar kan nog over gediscussieerd worden.

Maak je geen zorgen over die snelle stijging, dat doet deze cpu onder de stock koeling.. Nogmaals, met een aftermarked koeler herken je je processor niet meer terug. Toch worden deze temperaturen echt als normaal gevonden voor deze cpu, het zijn allemaal heethoofden, maar daar zijn ze voor gemaakt: Tjmax=100c. Wel zit je aan de wat hoge idle temperatuur waar ik een redelijk hoog voltage/slechte mount vermoed. Stel het voltage van de processor Vcore in het bios eens in op 1,1v en probeer t dan nog eens. Haal tevens iig een tubetje goede pasta, kan ook al een heel eind schelen.

Ik wil nu dus wel eens een screenshot van je zien met daarop:

1x idle en 1x load prime draaiend tegelijk met: cpu-z tab1, cpu-z memory tab (tab4?), coretemp/realtemp, Cpu-id HW monitor.

Verder, je voltage van bijna 13v is eigenlijk iets over de grens, er word een marge van 5% aangehouden en als 'veilig beschouwd. Dat is + of - 0,6v dus. Maar helaas zeggen de sensoren niet altijd alles, een sensor kan makkelijk afwijken en niet elk programma leest de sensors goed uit. De normale gebruiker maakt het ook niet uit, als het werkt dan werkt t. Ik zou zeggen, maak je eens een stuk minder zorgen en have some fun

Als laatst raad ik je aan een beetje vertrouwen te hebben in de mensen die je hier en in je andere tpic hebben geholpen. Ik persoonlijk weet een redelijke basis met lucht op dit platform (vier procs uitgewoond), en ben net aan mn eerste custom waterset begonnen. De meeste hier lopen al een flinke tijd mee op hardwarevlak (ik vanaf Tulip compact 2 uit 1984), sommige doen aan (inter?)nationale OC wedstrijden mee en weten wel waar ze t over hebben. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 10-01-2011 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

@millman,
Screenshots of getallen zijn toch gelijkwaardig? Geloof je niet dat hardwaremonitor bij mij 3.57V op de +12V-lijn geeft? Dan geloof ik toch liever AIDA die 13V geeft net als mijn BIOS. Verderop zeg je weer dat sensoren niet alles zeggen. Daarbij denk ik dat ik het euvel dat de hoge temperatuur heeft veroorzaakt heb gevonden. mijn hele moederbord is weer terug bij af. Die beelden krijg je wel. Hieronder. Ik ga zo de pasta (arctic liver en anders noctua als ze het hebben) halen, of eerst slapen want dat moet nog...

Maar als ik niet aan die voeding moet komen zoals je tegen kapirossi zegt. Blijft er dan niets anders voor me over dan het te retourneren? Want je zegt wel dat ik er niet aan moet komen, maar aan de andere kant zeg je dat sensoren niet alles zeggen. Dus dat vraagt om een multimeter. Want ik ga niet voor 'als het werkt, dan werkt het' als het niet duurzaam is. Fun, tja, één blik op mijn prachtige Asrock X58 Extreme6 bordje waar alles behalve het geheugen weer is uitgehaald en ik ben gelukkig ;-) En over vertrouwen. Dat wordt moeilijk als je tegenstrijdige adviezen krijgt. Jij presteert het zelfs in één advies ;) 'niet aan de multimeter', 'kom op met die screenshots' en dan: 'sensoren zeggen niet alles'.

@jbkappirossi
Als zowel BIOS als AIDA/Everest 13V geven op de +12V-lijn, dan zegt dat toch wel wat. Maar mag ik iets meer helderheid over je voorstel? Zoals ik je nu lees zou ik dus een draadje pakken en dat in hetzelfde gat steken waar de groene lijn van mijn 24pins Atx connector contact maakt met de pin in connector van de Atx connector op het moederbord en dat draadje dan 180 graden buigen naar het naastliggende gat waar de zwarte lijn zit. Of misschien zit dat draadje wel bij de multimeter. Vervolgens een autolampje scoren en dat weer met een draadje in de gaten van een gele en zwarte lijn in diezelfde 24pins ATx stoppen. Maar goed, je vertelt niet wat er dan moet gebeuren, moet het gaan branden, zwak of fel of wat? Of begrijp je nu dat millman je zei dat je mij zulke dingen niet moet laten doen :P Gewoon retourneren of zo. Ik vroeg al of mijn leverancier graag feedback had, toen zei ik: 'dat betekent voeding terug'.

En dan nu mijn eerste beelden op Tweakers.net! Volgens mij verklaren ze de hoge temps
(vertel even als ze niet zichtbaar zijn)
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/4834175/img/4834175.jpg

Volgens mij kun je rustig zeggen dat Intel rotzooipasta heeft geleverd. Of ik dit nu moet retourneren weet ik niet. Vandaag eindigt mijn 'afkoelingsperiode' van 8 dagen. Maar de processor heeft het alleen maar heet gehad.

Afbeeldingslocatie: http://www4.picturepush.com/photo/a/4834212/img/4834212.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door druipgrot op 10-01-2011 09:06 . Reden: feedback = voeding terug ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
hoezo rotzooi? wat is hier rotzooi aan? je trekt de heatsink van de cpu af. dan krijg je toch dat de ene helft aan op de cpu blijft zitten en de andere of de sink? niets vreemds aan, pasta is ook niet bedoeld voor 2 keer gebruik.het lijkt mij juist op een slechte montage van je heatsink, het lijkt dat er nog een redelijk dikke laag op zit.

en nogmaals intel hoeft maar koelers te leveren die voldoen aan de Tmax. zo hoeven geen cpu's te leveren die niet overclockbaar zijn door een wat slechtere IHS. je hebt pech of je hebt geluk met je aankoop. en pas als je er een aftermarket koeler op knalt, met een goeie montage en goed aangebrachte pasta. kun je zeggen of hij te heet word voor overclocken, stock koelers zijn niet gemaakt voor overclocken. dat is nu het hele punt van intel.

laat je voeding gewoon eens door meten door iemand die er verstand van heeft, er zut vast wel ergens een computerboertje bij je in de buurt, vraag dan even aan hem of hij hem voor je door kan meten onder load. doormeten bij idle heeft natuurlijk geen zin, dat snap je denk ik ook wel. vaak geven moederborden en software de verkeerde waardes aan van voedingen zoals dat al is aangegeven, doet mijn moederbord ook die geeft soms zelfs 16 volt aan, en later weer 6. ik heb hem toen ook laten door meten en toen was er niets aan de hand.

hoe bedoel je terug bij af met je moederbord?

maar ik zou zeggen, ga op zoek naar een aftermarket koeler. als je voor lucht gaat is een noctua, mugen of megahalems een goede keuze. deze presteren vaak nog gelijk aan de corsairs Hxx serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad wat harm zegt, je ziet spoken.. Wil je het na meten is heel simpel, knal linx aan en pak een molex van je voeding, steek je multimeter in de gele draad en de zwarte er direct naast, dat is 12v, pak daarna de rode en de zwarte daar direct naast, dit is 5v. Beide mogen max 5% afwijken.

Wat betreft je koeler is alles toch prima? De pasta zit gelijkmatig verdeeld en heeft overal contact gemaakt, daarnaast 'loopt' de pasta tijdens gebruik nog wat uit onder de temperatuurswisselingen, maar daar is bij jou geen sprake van omdat je hem niet gebruikt..

ik denk dat je wat minder moet gaan denken en meer gaan doen.. Laat die afkoelperiode hetze los en gebruik je pc, zoals ik eerder al zei, er zit 2 jaar garantie op, mocht het stuk gaan gewoon RMA.. Maarja, om uit te wijzen of het stuk is moet je wel eerst gebruik gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb nog een keer naar mijn moederbord gekeken (mail gehad van Gigabyte) om het socket eens grondig te inspecteren, bleek dat er 2 pinnetjes ernstig verbogen zijn. Ze hebben me direct gerust gesteld dat ze erg coulant zijn, dus wat dat betreft heb ik geluk.
Alleen kan ik mij niet echt herinneren dat ik het zelf "gesloopt" heb. Want met de CPU wissels ben ik zeer voorzichtig en secuur te werk gegaan om schade te voorkomen.
Ik ga de RMA eerst bij CD-ROM land proberen en mocht dat niet lukken mocht ik het altijd via Gigabyte doen.

Beetje jammer dit, maar dat is dus waarschijnlijk mijn probleem. De pinnen die beschadigd zijn zitten aan de linkeronder- en zijkant.
Edit: net de RMA bij CD-ROM land aangevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door Dijkertje op 10-01-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel ernstig... Hoop voor je dat cdrom land het niet op user abuse gooit.. Wel erg vreemd, misschien door warmte gekomen? De 1e lichting 1156 sockets had hier ook wel eens last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

nedernakker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:48:
Dat is wel ernstig... Hoop voor je dat cdrom land het niet op user abuse gooit.. Wel erg vreemd, misschien door warmte gekomen? De 1e lichting 1156 sockets had hier ook wel eens last van...
Zou best kunnen, met die Noctua NH-D14 luchtkoeler heb ik regelmatig tegen de 90+ C aangezeten om te overklokken natuurlijk..
Nja, mocht cd rom land weigeren dan mag ik het bij Gigabyte zelf aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zijn de pinnen niet terug te buigen? blijft wel vreemd... daarentegen hoef je maar te blazen tegen die pins en ze zijn krom, je weteh et nooit... hopen dat je snel door je RMA heen bent... ik zit al weer 1,5 week te wachten op mijn Maximus III Gene...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb nog geen ervaring met RMA's, maar volgens mij zit dat bij Gigabyte wel snor. Ik wacht even af wat CD-ROM-land gaat zeggen en dan zie ik wel weer. Hoe is jouw M3G kapot gegaan dan?

Als je de pinnetjes vergelijkt met s775, dan zijn die van s1366 ook een stukje fragieler.
Zag op V&A dat iemand weer een UD7 aanbood, en heb daar op geboden om toch wat als backup te hebben.
Maar ik ben ook nog niet helemaal zeker of het slim is om nu een andere UD7 over te kopen, maar goed, dat zie ik dan na het antwoord van CD-ROM-land wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb ook geen ervaring met GB RMA's... hoe mijn M3G stuk is gegaan weet ik niet, maar hij doet het in ieder geval niet meer met de meeste gpu's erin.. dus er is iets stuk aan de pci-e sloten..

in principe mankeert er niets aan die ud7, je moet hem alleen niet gebruiken met een 980X, want die killed hij bij bosjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
via de winkel duurt echt 6x zolang je kunt het beter gelijk naar GB sturen, want vaak hebben grote fabriekanten hun eigen survice depot.

Ik heb mijn Kingston 1600 geheugen afgelopen woensdag om half 6 ook opgestuurt naar een service depot van hun. En va morgen lag er tot mijn verbazing (vanuit engeland) een pakketje met daarin T1 2000 geheugen nieuw!

Hallelujah en bedankt kinston
nedernakker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:37:

in principe mankeert er niets aan die ud7, je moet hem alleen niet gebruiken met een 980X, want die killed hij bij bosjes..
ooo hoe kan dat dan?

[ Voor 25% gewijzigd door jbkappirossi op 10-01-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Harm30 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:38:
hoezo rotzooi? wat is hier rotzooi aan? je trekt de heatsink van de cpu af. dan krijg je toch dat de ene helft aan op de cpu blijft zitten en de andere of de sink? niets vreemds aan, pasta is ook niet bedoeld voor 2 keer gebruik.het lijkt mij juist op een slechte montage van je heatsink, het lijkt dat er nog een redelijk dikke laag op zit.
1. "wat is hier rotzooi aan?" 2. "het lijkt mij juist op een slechte montage van je heatsink." Zo 100% tegenstrijdig in één alinea is gewoon verdacht. Ik wil hier geen grenzen van betamelijkheid overgaan, maar even tippelde de gedachte door mijn frontaalkwab dat er sprake is van banden met de industrie. Ik heb de heatsink gewoon goed gemonteerd.

Ik heb me verkeken op wat een foto kan communiceren. Wat hier rotzooi aan is is namelijk dat het goedje niet kan hebben gevloeid, maar meer als uitgedroogde (geconsumeerde) kauwgom moet hebben losgelaten. Het is moeilijk een emulsie te beschrijven. Als je er met je vingers op drukt geeft het niet mee, als je harder drukt stroopt het op en laat het simpel los. Ken je die grijze stopverf? Dat is vergeleken bij dit goedje smeerolie!
en nogmaals intel hoeft maar koelers te leveren die voldoen aan de Tmax. zo hoeven geen cpu's te leveren die niet overclockbaar zijn door een wat slechtere IHS. je hebt pech of je hebt geluk met je aankoop. en pas als je er een aftermarket koeler op knalt, met een goeie montage en goed aangebrachte pasta. kun je zeggen of hij te heet word voor overclocken, stock koelers zijn niet gemaakt voor overclocken. dat is nu het hele punt van intel.

laat je voeding gewoon eens door meten door iemand die er verstand van heeft, er zut vast wel ergens een computerboertje bij je in de buurt, vraag dan even aan hem of hij hem voor je door kan meten onder load. doormeten bij idle heeft natuurlijk geen zin, dat snap je denk ik ook wel. vaak geven moederborden en software de verkeerde waardes aan van voedingen zoals dat al is aangegeven, doet mijn moederbord ook die geeft soms zelfs 16 volt aan, en later weer 6. ik heb hem toen ook laten door meten en toen was er niets aan de hand.
Idle geen zin? Als hij idle 13V is, dan is hij sowieso corrupt. Je hebt load en load, slepen met een kast vol harde schijven zit er niet in. Of bedoel je met load het moederbord met event. een grafka? Ik zie alleen dat het voltage een punt achter de komma daalt als de temperatuur van de CPU de 60 graden nadert.

Mijn mobo geeft constant 13V aan. Als die waardes zo corrupt zijn, dan is het toch ook gekkenwerk om over te klokken zonder multimeter? Ik krijg wel steeds meer zin in zo'n multimeter zeg.
hoe bedoel je terug bij af met je moederbord?

maar ik zou zeggen, ga op zoek naar een aftermarket koeler. als je voor lucht gaat is een noctua, mugen of megahalems een goede keuze. deze presteren vaak nog gelijk aan de corsairs Hxx serie.
terug bij af betekent dat ik er op het geheugen na alles vanaf heb gehaald om de koeler er met beleid af te kunnen halen. Ziet er veel mooier uit zo. >:)
nedernakker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:51:
Inderdaad wat harm zegt, je ziet spoken.. Wil je het na meten is heel simpel, knal linx aan en pak een molex van je voeding, steek je multimeter in de gele draad en de zwarte er direct naast, dat is 12v, pak daarna de rode en de zwarte daar direct naast, dit is 5v. Beide mogen max 5% afwijken.

Wat betreft je koeler is alles toch prima? De pasta zit gelijkmatig verdeeld en heeft overal contact gemaakt, daarnaast 'loopt' de pasta tijdens gebruik nog wat uit onder de temperatuurswisselingen, maar daar is bij jou geen sprake van omdat je hem niet gebruikt..

ik denk dat je wat minder moet gaan denken en meer gaan doen.. Laat die afkoelperiode hetze los en gebruik je pc, zoals ik eerder al zei, er zit 2 jaar garantie op, mocht het stuk gaan gewoon RMA.. Maarja, om uit te wijzen of het stuk is moet je wel eerst gebruik gaan maken...
Spoken? Ik las in de bitbijbel dat Nedernakker over de relais zweefde, dat heb ik dan zeker ook gedroomd. Spoken zien is denken dat deze stopverf kan lopen tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Dijkertje schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:29:
Ik heb nog geen ervaring met RMA's, maar volgens mij zit dat bij Gigabyte wel snor. Ik wacht even af wat CD-ROM-land gaat zeggen en dan zie ik wel weer. Hoe is jouw M3G kapot gegaan dan?

Als je de pinnetjes vergelijkt met s775, dan zijn die van s1366 ook een stukje fragieler.
Zag op V&A dat iemand weer een UD7 aanbood, en heb daar op geboden om toch wat als backup te hebben.
Maar ik ben ook nog niet helemaal zeker of het slim is om nu een andere UD7 over te kopen, maar goed, dat zie ik dan na het antwoord van CD-ROM-land wel.
Heb goede ervaringen gehad met GB, binnen 2weken had ik een nieuwe mobo binnen, omdat ie niet voorradig was in Eindhoven. Ook goede mailcontacten.

Maar goed dit is eigenlijk niet de bedoeling van dit topic ;)

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
druipgrot schreef op maandag 10 januari 2011 @ 16:35:
[...]
1. "wat is hier rotzooi aan?" 2. "het lijkt mij juist op een slechte montage van je heatsink." Zo 100% tegenstrijdig in één alinea is gewoon verdacht. Ik wil hier geen grenzen van betamelijkheid overgaan, maar even tippelde de gedachte door mijn frontaalkwab dat er sprake is van banden met de industrie. Ik heb de heatsink gewoon goed gemonteerd.

Ik heb me verkeken op wat een foto kan communiceren. Wat hier rotzooi aan is is namelijk dat het goedje niet kan hebben gevloeid, maar meer als uitgedroogde (geconsumeerde) kauwgom moet hebben losgelaten. Het is moeilijk een emulsie te beschrijven. Als je er met je vingers op drukt geeft het niet mee, als je harder drukt stroopt het op en laat het simpel los. Ken je die grijze stopverf? Dat is vergeleken bij dit goedje smeerolie!
[...]
Idle geen zin? Als hij idle 13V is, dan is hij sowieso corrupt. Je hebt load en load, slepen met een kast vol harde schijven zit er niet in. Of bedoel je met load het moederbord met event. een grafka? Ik zie alleen dat het voltage een punt achter de komma daalt als de temperatuur van de CPU de 60 graden nadert.

Mijn mobo geeft constant 13V aan. Als die waardes zo corrupt zijn, dan is het toch ook gekkenwerk om over te klokken zonder multimeter? Ik krijg wel steeds meer zin in zo'n multimeter zeg.

[...]
terug bij af betekent dat ik er op het geheugen na alles vanaf heb gehaald om de koeler er met beleid af te kunnen halen. Ziet er veel mooier uit zo. >:)

[...]
Spoken? Ik las in de bitbijbel dat Nedernakker over de relais zweefde, dat heb ik dan zeker ook gedroomd. Spoken zien is denken dat deze stopverf kan lopen tijdens gebruik.
komt weer zo een verhaal.. 8)7 sorry hoor maar WTF bedoel je nu? bitbijbel, zweven over relais...

wat denk je dat er gebeurd als je die koelpasta 60 graden is tijdens load? zegt de term viscositeit je iets?

dat die standaard pasta niet top of the line is weet iedereen, maar het is voldoende om een stock cpu binnen de perken te koelen, en dat is wat Harm probeert duidelijk te maken.

ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn 'geduld' een beetje op raakt nu, je bestookt ons met allerhande vragen en zoekt hulp om je twijfels weg te nemen, de mensen hier geven je passend advies en vervolgens ga je dat advies afkraken? wat hoop je nu precies te bereiken dan, aan de hoeveelheid reacties die je krijgt kun je al opmaken dat een hoop mensen geen energie in je 'problemen' willen stoppen, logisch meer dan de helft van je vragen zijn in meerdere andere topics besproken en ontkracht.

ik probeer het nu eenmaal dikgedrukt, misschien snap je het dan?
zit niet te zaniken over het voltage dat je bios aangeeft, softwarematige uitlezing is niet correct

doe iets met de info die je hebt gekregen en stop met mensen met kennis te bekritiseren, begrijp dat deze mensen hun vrije tijd steken in jouw onzekerheid, wees dankbaar dat ze dit willen doen, anders zit je straks in je eentje en werkt je pc nog niet...

@kappirossi
dat komt door dat fase design waar jij zo veel lof voor hebt ;)
nee zonder gein, een exact verklaring moet ik je schuldig blijven, lees er op XS hier en daar best wat over dat ze doodgaan op UD7 bordjes... google er op en misschien vind je een verklaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
druipgrot schreef op maandag 10 januari 2011 @ 16:35:
[...]

[...]

[...]

[...]
:o banden met de industrie? denk dat je me net wat ouder schat dan je moet doen, zit nog gewoon lekker op school zoals je op mijn profiel kunt vinden. bedankt voor het compliment tenminste |:(
voordat je ergens op reageert met je opmerkingen van taalgebruik, en tegenstrijdigheden moet je eerst een proberen te lezen, zoals ik al zei het lijkt of er nog redelijk dikke resten zijn, die niet goed zijn verspreid. daardoor ontstaat er dus een dikkere laag tussen de cpu en de heatsink die er voor kan zorgen dat de pasta juist isolerend gaat werken, en dan word het inderdaad hard. vandaar mijn reactie dat het mij lijkt dat het een verkeerde montage is.

nee natuurlijk heeft het geen zin om je 12volt lijn te gaan testen in idle, als ik bij een mens de hartslag meet in rust heeft het toch ook geen zin, dan zie ik toch niet wat het hart aan kan in actie oftewel load. 8)7
het gaat er om dat je weet of hij onder load, oftewel linx aanzetten zoals Nedernakker zei.want ja je mobo geeft het aan, heb nooit geweten dat er een voltmeter in je mobo zat verstopt, zal ook nog eens kijken of er bij mij ook 1 in zit O-)

tijd voor actie, denk dat we ondertussen al je vragen wel hebben beantwoord, en anders moet je dat moederbordje maar gewoon onder een glazen plaat leggen op de salon tafel. die cpu wil overgeclockt worden, met een mugen 2ske is er niets aan de hand, dan moet je al heel erg vergaan wil je hem opblazen. enigste waar je bang voor moet zijn is dat asRock geen beste OC borden zijn in mijn ervaring.

* Harm mompelt: iets met te warm wordende vrm's ofzo

@ nedernakker

zit er ook nog een BCLK wall op de rex3? of hebben alle asus bordjes dit? vind het beetje jammer dat ik niet veder kan met mijn rex2 op deze manier, neem aan dat bios update geen zin heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Harm30 op 10-01-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Is een combo van cpu+mobo dat je een blck wall hebt.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
het zit niet in de bios nee, min REX2 scheed er op 210 mee uit, maar dit heb ik nooit fine getuned omdat mijn cpu te warm werd, weet wel dat je pci-e bus iets opschroeven helpt, net als je cpu differential amplitude.

de REX 3 heb ik nooit boven 160 BCLK gehad (980X is unlocked...) dus uit persoonlijke ervaring kan ik je niet verder helpen, wat ik gelezen heb komt hij wel verder dan de REX 2, maar ik lees vooral bench verhalen, voor 24/7 heb je daar niet veel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08-2023
he mensen een paar vraagjes,

Als je aan het gamen bent op hoeveel % draait de procesor dan (full alles) ???

Is er manier te zien, wat je T als je aan het gamen bent?

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zet realtemp aan op de achtergrond tijdens het gamen, cpu gebruik zie je in taakbeheer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
nedernakker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 17:51:
het zit niet in de bios nee, min REX2 scheed er op 210 mee uit, maar dit heb ik nooit fine getuned omdat mijn cpu te warm werd, weet wel dat je pci-e bus iets opschroeven helpt, net als je cpu differential amplitude.

de REX 3 heb ik nooit boven 160 BCLK gehad (980X is unlocked...) dus uit persoonlijke ervaring kan ik je niet verder helpen, wat ik gelezen heb komt hij wel verder dan de REX 2, maar ik lees vooral bench verhalen, voor 24/7 heb je daar niet veel aan...
zal eens wat proberen, probeer een mooie superpi score neer te zetten atm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08-2023
Je bedoeld dat je het spel dan zet in windowed screen, dus geen full screen?

Omdat ik draai nu mijn PC op 4000 Mhz, hij is wel stabiel 52C maar ben bang dat als ik ga gamen dat hij te veel stijgt, Maar de procesor die gaat toch nooit op 100% draaien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Die koelplak was al voor gebruik droge stopverf. Leg kritiek niet uit als ondankbaarheid. Ik ben ook niet voor mijn lol lastig. Ik heb krankjoram veel uren gestoken om zelf naar antwoorden te zoeken. Daarvoor had ik een nieuwe auto kunnen kopen. Ik ben ook dankbaar voor de voedingadviezen, dat jullie me niet 'voor mijn eigen bestwil' voor geklungel met de multimeter willen behoeden. En wat de irritatie betreft, uit wrijving ontstaat energie. De meeste winst ontstaat door het verbinden van tegenpolen.

Oké als ik geweten had dat ik voor het bouwen van een pc ook in de elektra zou moeten duiken was ik misschien wel nooit begonnen aan de bouw van een computer. Ben me nu aan het verdiepen in de multimeter op het pc helpforum. Ook om hier niet verdere vragen te hoeven stellen. Hoop wel dat het dan voorbij is. Omzetbelasting en werk wacht. Ciaotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
fsperberg schreef op maandag 10 januari 2011 @ 18:01:
he mensen een paar vraagjes,

Als je aan het gamen bent op hoeveel % draait de procesor dan (full alles) ???

Is er manier te zien, wat je T als je aan het gamen bent?

Greetz
Hangt natuurlijk ook van het spel af. Bij spellen die maar 1 core ondersteunen zal er maar 1 core op 70 tot 100% draaien. Als je een spel hebt dat meerdere core's ondersteunt zullen 4 core's rond de 50 tot 100% zitten.

Alle core's inclusief de HT core's op 100% zal nu denk ik nooit gebeuren.

Als ik NFS Hot Pursuit of Just Cause 2 speel zit er 1 core rond de 75%. De andere core's zitten altijd onder de 10% of doen zelfs helemaal niets.

Als ik met LinX 100% ga stressen kan de temp met de fans op 7 volt richting de 80 graden gaan. Ga ik gamen heb ik nog nooit een temp hoger dan 63 gezien, dit met de fans op 7 volt. De fans op 12 volt zetten bij gamen is voor mij niet nodig,

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 10-01-2011 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Druipgrot, je maakt van een paar mugjes een olifant, volg de adviezen hier op en ga nou eens lekker aan de slag met je pc! Je kan ook doordraven hoor.

En ja, het lijkt tegenstrijdig door te zeggen dat je niet met die multimeter aan de slag hoeft te gaan en dat sensors niet altijd goed werken. elke sensor is over het algemeen een richtlijn waar je je aan kan houden. Als je het echt wil weten kun je het beste met een multometer aan de slag, maar ik zeg, niets aan de hand, installeren en gaan. Ik geloof je verder wel wat je aan info post, maar er kan info op de SS staan die iets meer verduidelijking bied. Zelf weten verder, maar pas op dat je niet "uitgekauwd" word door de mensen hier, ik krijg al wat minder zin in je te helpen en dat zullen meer mensen hier denken..

Ik vermoed dat je meer dan een beetje para bent, (sorry, no offence) en hoop dat je wat meer aan zelfreflectie gaat doen. Het is toch raar dat iemand een half jaar lang op t forum loopt te klooien voordat ie een systeem aanschaft, en als ie m dan heeft dan ook nog alles in twijfel trekt, jij zal dat niet raar vinden, maar reken maar dat dat de eerste keer is dat ik iemand zo op een forum heb zien reageren, en ik draai al even mee..

Succes verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
Ik dacht nog even de laatste resultaten te delen na de adviezen van een aantal van jullie gisteren. Ik heb de 3,8 een tikje omlaag gezet naar 3,75Ghz en het cpuvoltage iets omhoog naar 1,25. Hieronder het resultaat van LinX op Mem All na 15 runs. De temp wordt max 80 graden op de eerste core en iets aflopend naar de andere 3. Voordat ik de volledige 50 doe, wil ik het voltage nog iets verder verlagen, dan wel weer die 3,8 proberen te pakken :)

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/108/i7clock.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/8660/linx15.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Laatst online: 17-09 13:50
Dijkertje schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:29:

Hier goede Ervaring met CD ROM Land kwa garantie. komt wel goed :P

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Dan ga ik morgen mijn huidige UD7 maar inpakken. Lijkt of CD-ROM-land ermee akkoord is gegaan, of is het gewoon een standaard antwoord en dat ze pas aan de hand van de staat als die aankomt pas beslissen of het een gegronde RMA is of niet?
Ik heb gisteren toch uiteindelijk de stap gemaakt om die andere UD7 die hier op V&A aangeboden werd over te nemen. Het is een Rev 2.0, dus kan ik mooi de verschillen eens opmerken.
De verkoper had 200mhz bclk gehaald zonder QPI voltage omhoog te gooien, dus ik denk dat dat wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ze kunnen het pas beoordelen als hij binnen is, de reply die je krijgt is een standaard formulier..

je bent iig gered nu met het 2e exemplaar, heeft de vorige 200 gehaald met een vast ingesteld QPI voltage of stond ie op auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

nedernakker schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:03:
ze kunnen het pas beoordelen als hij binnen is, de reply die je krijgt is een standaard formulier..

je bent iig gered nu met het 2e exemplaar, heeft de vorige 200 gehaald met een vast ingesteld QPI voltage of stond ie op auto ;)
Dat is een hele goeie, waarschijnlijk stond ie op auto, lol.. Nja, ik ga het zien. Ik heb in ieder geval een backup en kan het P55 systeem gewoon nog steeds verder als server en extender voor iedere tv in huis. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:00

Gamer

mobile

Oef, eindelijk de nieuwe 980x binnen.
3031A259, het is blijkbaar een goeie stepping.
Momenteel 4800mhz vantage stabiel op 1.5v met luchtkoeling, nog niet gekeken voor lager.
Eerste test, moet wel nog beter kunnen.

Kan ik ook weer verder met de contest.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Nu al? :P Dat heeft lang op zich laten wachten, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Jah, ik wou wachten voor de beste batch tot nu toe.
Gelukkig heb ik dit gedaan :)

5Ghz 3D05 lukt ook nog :p

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Wow nice.

Ik heb nog altijd een beest van een pc maar ik zit er toch over na te denken om mijn 975 te verkopen en een 980x te kopen. Kwestie van het snelste van het snelste te hebben.

Maar ja nu met sandy bridge is eigenlijk mijn systeem voorbij gestreefd.
Vind het toch nog leuk dat ik bijna 1,5 jaar het snelste systeem heb gehad.
Als ik weer wat geld heb gespaard kan ik nieuw geheugen komen en nog een serieus gaan overclocken.

Ik draai nu 24 op 24 3,78 Ghz met 139 x 27
Cores komen niet boven de 71 uit na 4 uur Oblivion spelen.
Misschien Far Cry nog eens installeren.
Ben alleen bang dat mijn ram (dat nu op 1,6 volt draait), dat lichtjes overclokt is weer kapot gaat gaan.

Hopelijk heb ik tegen die tijd geld voor een leuk setje dominators of een ander snel setje van 12GB. _/-\o_

Oh ja vraagje.

Wat is het persoonlijk record hier op Got van Super Pi mod 1M ?
Mijn staat op 9,98 seconden. Net onder de magische 10 seconde grens. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Kain_niaK op 13-01-2011 02:45 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kain_niaK schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 02:35:
Wow nice.

Ik heb nog altijd een beest van een pc maar ik zit er toch over na te denken om mijn 975 te verkopen en een 980x te kopen. Kwestie van het snelste van het snelste te hebben.
.......
Ik draai nu 24 op 24 3,78 Ghz met 139 x 27
Waarom ben je niet gewoon voor een i7 920 gegaan? Die halen de 3,78 een stuk goedkoper (en had je nu geld gehad voor een mooie 980x voor zo'n 650 2e hands..)
Ben alleen bang dat mijn ram (dat nu op 1,6 volt draait), dat lichtjes overclokt is weer kapot gaat gaan.
Waaruit maak je dat op? Je voltage is lekker laag (1,65 Max), en als je dan stabiel bent kan je er van uit gaan dat dat nog wel een tijd goed gaat, hoe hoog is je OC en wat zijn je timings?
Oh ja vraagje.

Ik denk dat dat een hoge 6 sec die gehaald is door X-tripiot met de nieuwe sandy bridge... check daarvoor het 1155 OC topic, ergens hierboven heb ik nog een superpi 8,810 sec met een i7 920 @ 4625mhz.

De 920 die ik nu net verkocht heb blijkt ook wel een doorzettertje te zijn, 4500Mhz HT off @ 1,42v vond ik niet slecht... 4 uur prime deed ie prima! 73c onder mn oude blokje, ben benieuwd wat de heatkiller gaat geven aan temps, ook nog een extra 120 rad gescoort voor mn cpu-only loop, 4500 HT on? 4800 Spi sub 8sec?... ik hoopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4800 sub 8 zal niet zo gauw gebeuren.. dan moet je toch wel over de 5 GHz heen.. mijn PR is 7,878 s met mijn 980X op 5,26 GHz. is zomaar een losse flodder, op een niet getweakte w7 installatie.. er komt nog wel een keer iets beters..

wel net resultaat met je 920... hoe ver kom je met HT aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

nedernakker schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 06:33:
4800 sub 8 zal niet zo gauw gebeuren.. dan moet je toch wel over de 5 GHz heen.. mijn PR is 7,878 s met mijn 980X op 5,26 GHz. is zomaar een losse flodder, op een niet getweakte w7 installatie.. er komt nog wel een keer iets beters..
Ik maakte ook maar een wilde gok, maar waar moet ik rekening mee houden ongeveer, 8.400? Maaruh, 5,26? was dat op lucht/WC/LN2?
wel net resultaat met je 920... hoe ver kom je met HT aan?
Dat kan ik je niet zeggen, met testen was ik gebleven bij 4,4 stabiel, en was lekker aan het klooien, totdat viss mijn oude proccie weer verkocht (en ik dus de mijne) en dat was de beste die ik had gehad (en hij ook aan z'n 5,3 te zien :) )
Nu ligt mn loop uit elkaar voor wat toevoegingen, waaronder die chip van viss.. Heb nu eindelijk waterkoeling die die hitte aankan van die 920, wat dat betreft kan je hoger dan 4,2Ghz HT on op H50 echt wel vergeten. Mijn echte OC avontuur kan met de heatkiller nu pas echt beginnen. Ik mik op 4,5 stabiel op 1,42 met HT.. Zou die proc moeten redden daarnaast zijn de classie en ik inmiddels dikke vriendjes.. voor mij geen brakke i7 950 meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
die score was met mijn SS op de cpu.. eventueel kan ik er nog wel meer uit halen als ik mijn dominators GT 2000 C7 erin zet.. maar daar had ik toen geen zin in :P

ik hoop met je mee voor je en ga je resultaten afwachten. ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als het mee zit kan ik voor mijn klus nog de pakjes aannemen van TNT, hopen dat ze er voor 1430 zijn, dan komt het wel goed...Dan heb ik vrijdag waarschijnlijk al resultaat, Ik weet dat ie 1,38v voor 4,4 nodig heeft, lijkt me een mooi startpunt :) Hoe kan ik ook alweer mn specs onder mn posts zetten, kan t niet meer vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onder forum my react... We zien de resultaten wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Nou, andere GA-X58A-UD7 in de PC, haalt 221mhz bclk (1tje meer dan de "oude") maar lost helaas mijn problemen niet op. Ik dacht dat dit duidde op een moederbordprobleem, maar ik ga morgen toch maar weer eens die OCZ voeding op mijn X58 systeem aansluiten, want misschien is die HX1000 vaag aan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meen je niet... dat is lekker vaag dan, start hij buiten je kast wel gewoon goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Voeding lijkt de boosdoener te zijn. Ik ga nog een paar testjes doen.

OCZ ModXStream Pro 700W i.p.v. Corsair HX1000
Edit 1 Test 2: PC uit, PC direct aan met knop gaat perfect. Als ik dit deed met die HX1000 lukte dat niet.
Ik ga nu expres een overklok falen om te zien wat ie hierbij onderneemt

Edit 2 Test 3: Overklok wou niet falen (4ghz HT aan op 0.9V bootte gewoon :P), maar heb toen meer mhz er tegen aangegooid, en PC ging aan, maar wou niet doorbooten, herstartte zichzelf (gebeurde nooit met de HX1000) en melde mij door automatisch in het BIOS te komen dat de overklok faalde.
Overklok goed gezet (4Ghz HT aan op 1,2V), PC ging uit, PC ging weer aan (doet ie altijd als je voltages veranderd, maar bij de HX1000 ging die nooit uit zichzelf weer aan) en bootte gewoon verder alsof er niets aan de hand was.

Test 4: PC uitgezet, voedingsswitch uitgezet, 30 seconden gewacht, voedingsswitch aangezet, PC aangezet, start direct door, bij de HX1000 kon ik dit wel vergeten.

Beetje jammer, gelukkig zit er nog wel garantie op die HX1000, maar dit is waarschijnlijk ook de rede dat ie zo op marktplaats stond.. Verkoper kwam toen erg betrouwbaar over (snel mailcontact, direct T&T code).

Als ik het nu ook naga, heb ik in feite nooit problemen gehad met de OCZ voeding, maar Corsair deed vanaf begin af aan al vrij vaag. Als je de PC met de HX1000 aan wilde doen terwijl je de PC 5 seconden uit had gedaan, kon dit niet en moest de stroom er eerst minimaal 30 seconden er van af.

Yay, nog een RMA! Die Rev 1.0 UD7 heb ik nog niet verstuurd, zal ik dan gewoon de RMA cancelen of toch er nog mee door laten gaan met evt. kans dat CD-ROM-land me socket heel krijgt?

Edit 3: Best wel stom eigenlijk dat ik niet eerst naar de voeding heb gekeken maar direct het moederbord de schuld gaf.

[ Voor 133% gewijzigd door Dijkertje op 13-01-2011 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Kain_niaK schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 02:35:
Wow nice.

Oh ja vraagje.

Weet niet of het de hoogste is, maar toch effe posten :)

http://hwbot.org/communit...7_extreme_980x_6sec_781ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netjes... dat is niet de max denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Mja, wat denken jullie? Die UD7 rev 1.0 toch RMA laten gaan en afwachten wat ze met de socketpins gaan doen (verbogen, maar niet mijn fout, en van hoeverre ze dat geloven is mij een raadsel) bij CD-ROM-Land?

Lijkt gewoon dat HX1000 voor alle problemen heeft gezorgd, want ik heb exact dezelfde problemen met een andere exemplaar van een GA-X58A-UD7 (nu rev 2.0) en met de eerdere (oudere) OCZ ModXStream pro 700W gaat alles in één keer goed.

Dat die HX1000 nu ter RMA moet is wel duidelijk, altijd leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Voor de volledigheid. Nieuwe koelpasta, een 'zilveren' van König, scheelt een paar graden (3-5). Deze keer viel de stock-koeler in het moederbord als Gods Woord in een ouderling. De multimeter logenstrafte de voltages die de BIOS en hardwaremonitor-programma's op geel en rood uitlazen. Geen 13Volt maar 12,3V en geen 5,3 maar 5V... Waarom zou ik die temperaturen dan wel geloven? Ik dank de tweakies dat ze me zover hebben gebracht, tot de poorten van het tweakparadijs.

Maar het werk wacht. Ik kan echter nog geen afstand nemen van de wires. Dus -voor het beeld- de monitor staat op ooghoogte op een halve meter afstand voor me, op de open kast langszij. De halve meter naar mij toe wordt ingenomen door achtereenvolgens het moederbord (buiten de kast dus) en het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 19:30
Ik heb sinds December 2008 een i7 920 C0/C1, P6T Deluxe, 3x2 gb 1333 mhz OCZ XMP en een Zalman CNPS9900 koeler.

Ik heb het systeem altijd op stock gebuikt, alles op auto dus in de bios met alle turbo/HT en energie functies aan.

Na een uur Prime95 zit ik op 72 graden, hetzelfde wat ik 2 jaar terug ook gemeten heb. Ik weet hoe ik een CPU koeler moet monteren, en heb echt de koelpasta juist aangebracht(ik heb het zovaak gedaan, totdat ik de laagste temps kreeg).

Om deze reden heb ik het systeem nooit overgeclockt, ook heb ik de fans van de Antec 300 kast op low staan, want ik wil geen lawaai ivm muziek productie.

Het systeem is stabiel, dat is het belangrijkste. Overclocken kan ik denk ik beter uit mijn hoofd laten met deze cpu die stock al 72 graden draait 100% load..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op het voltage waar hij nu stock op draait haal je 3,2 ook wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
nedernakker schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:36:
Op het voltage waar hij nu stock op draait haal je 3,2 ook wel..
Ja, ik heb heel snel wat gespeeld, en op 3.4/3.5 ghz ging de load temps over de 80 graden.

Ik heb geen zin om een nieuwe cpu te moeten kopen, dus ik wacht wel tot jou 1366 OC guide. Ik wil precies weten waar ik mee bezig ben.. Nu zet ik mijn Ai tuner op XMP en verhoog ik de BCLK naar 166 en reboot ik..

Ik wil precies weten welke functies de voltages op de verschillende componenten beïnvloeden, zodat ik mijn CPU zo koel mogelijk kan houden. Ik wil eerlijk gezegd dus mijn CPU voltage VERLAGEN, en kijken hoelang hij stabiel blijft op stock, en van daaruit BCLK verhogen..

Maargoed, ik ga nog maar eens verder lezen op internet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Nooit op XMP gooien, voer je geheugeninstellingen manueel in.

Test eerst eens hoeveel bclk je kan krijgen door je multiplier omlaag te doen (14x/16x ofzoiets). Ik zou zeggen, gooi rond de 1,3~1,35V op je QPI/VTT, zet je bclk op 200 (ik neem aan dat die 200 wel moet lukken) en telkens met 1mhz op bclk omhoog om te testen of je PC blijft draaien. Bij een te hoog bclk freezed je systeem direct.

Ik weet niet wat voor moederbord je hebt, maar bij de meeste zit wel zo'n overklokprogramma erbij zodat je de bclk per stapje omhoog kunt doen zonder iedere keer te herstarten omdat in het BIOS te doen.

Daarna zet je de multiplier op 19x of 21x (turbo aan), want oneven multiplier is een stuk stabieler (in mijn ervaring) dan een even multiplier, en begin dan opnieuw met je bclk te spelen.

Als ik jou was zou ik je CNPS9900 eens goed schoonmaken met alcohol o.i.d. en hetzelfde geldt voor je CPU, koelpasta aanbrengen in de vorm van een rijskorreltje en monteren maar weer.

Kijk ook naar wat voor geheugen je hebt, als je 1333mhz geheugen hebt moet je de geheugenmultiplier even in het BIOS aanpassen zodat je geheugen geen bottleneck vormt. Het is beter aan het begin sterk onder de geheugensnelheid spec te draaien, anders ben je met van alles bezig en weet je niet waar je het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ik heb net de fans van mijn Antec 300 op high gezet. Net een straaljager nu, maar stock load is nu wel 68 graden ipv 72. Ik ga binnenkort denk ik 2 intake fans aan de standaard 2 outtake toevoegen. Ook ga ik die lawaaiige Zalman koeler eruit mikken, en er een Corsair H50 voor in de plaats zetten. Een Mugen past volgens mij niet in mijn Antec 300 behuizing..

@ Sokkiejjj Het begint al bij de eerste regel: ''je multiplier omlaag gooien'' Eeh, welke? Ik zie zoveel multipliers voorbij komen als ik die 1366 guides lees op internet.. Maar toch bedankt, ik ga gewoon verder onderzoeken en inlezen.

Morgen denk ik even 2 intake fans halen en een H50, en dan eens kijken wat voor stock temps ik dan haal..

Als het meezit zit ik dan op 60 graden load, en dan kan ik wel wat gaan overclocken, anders begin ik er niet aan. Temps boven de 70 graden lijken me nogal idioot..

Ik heb trouwens die koeler en CPU al zovaak schoongemaakt met wasbenzine, en ik gebruik de koelpasta met dat kwastje van Zalman, dus dat wordt heel gedoseerd aangebracht, geloof me ik ben er expert in geworden, niet teveel niet te weinig..

Ik heb trouwens een P6T Deluxe, met dat 1333mhz i7 XMP OCZ geheugen, kijk maar bij mijn inventaris.. Ook ''sterk onder de geheugen snelheid'' is een breed begrip.. Moet ik de BCLK op 133 laten, geheugen snelheid verlagen naar 1066 en dan BCLK ophogen tot het geheugen op 1331mhz loopt? Dan zit ik aan de snelheid van de dims, 1333mhz. De Cpu draait dan met turbo trouwens op 3,4/3,5 ghz, zonder op 3.33..

Wordt vervolgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Macros4 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:32:
Ik heb net de fans van mijn Antec 300 op high gezet. Net een straaljager nu, maar stock load is nu wel 68 graden ipv 72. Ik ga binnenkort denk ik 2 intake fans aan de standaard 2 outtake toevoegen. Ook ga ik die lawaaiige Zalman koeler eruit mikken, en er een Corsair H50 voor in de plaats zetten. Een Mugen past volgens mij niet in mijn Antec 300 behuizing..

@ Sokkiejjj Het begint al bij de eerste regel: ''je multiplier omlaag gooien'' Eeh, welke? Ik zie zoveel multipliers voorbij komen als ik die 1366 guides lees op internet.. Maar toch bedankt, ik ga gewoon verder onderzoeken en inlezen.
Ik bedoelde de multiplier van de CPU.
Morgen denk ik even 2 intake fans halen en een H50, en dan eens kijken wat voor stock temps ik dan haal..

Als het meezit zit ik dan op 60 graden load, en dan kan ik wel wat gaan overclocken, anders begin ik er niet aan. Temps boven de 70 graden lijken me nogal idioot..

Ik heb trouwens die koeler en CPU al zovaak schoongemaakt met wasbenzine, en ik gebruik de koelpasta met dat kwastje van Zalman, dus dat wordt heel gedoseerd aangebracht, geloof me ik ben er expert in geworden, niet teveel niet te weinig..
Probeer het eens met alcohol, ik ben niet bekend met de werking van wasbenzine, maar alcohol lost het binnen een seconde zo op. Keukenrolletje er eerst overheen en dan met alcohol het overtollige zooitje wegvegen.
Trouwens met dat kwastje, weg er mee. Gewoon rijstkorreltje en laat de koeler zelf lekker de druk toepassen en het zelf verdelen. Als je het niet vertrouwt (en als je genoeg koelpasta hebt) kan je het eerst proberen en het er daarna weer af te halen om te zien hoe het is verspreid. Het belangrijkste is dat het midden onder de koelpasta zit.
Als ik kijk op mijn CPU (waterkoeling en de eerdere luchtkoeling) kwam het ook altijd uit op een cirkeltje dat niet de complete CPU heatspreader bedekte, maar dat maakt echt geen hol uit verder.
Ik heb trouwens een P6T Deluxe, met dat 1333mhz i7 XMP OCZ geheugen, kijk maar bij mijn inventaris.. Ook ''sterk onder de geheugen snelheid'' is een breed begrip.. Moet ik de BCLK op 133 laten, geheugen snelheid verlagen naar 1066 en dan BCLK ophogen tot het geheugen op 1331mhz loopt? Dan zit ik aan de snelheid van de dims, 1333mhz. De Cpu draait dan met turbo trouwens op 3,4/3,5 ghz, zonder op 3.33..

Wordt vervolgt!
Ik denk dat het beste is om je geheugen multiplier op op 6x te laten draaien, zodat ie stock op 800mhz komt. Ik heb zelf express 2Ghz geheugen genomen met het oog op overklokken en dat mijn geheugen verder nooit het probleem zal zijn.

Tevens lijkt het mij het slimst om turbo uit te zetten als je het niet gebruikt. Echter als je de 21x multiplier van je CPU wilt gebruiken moet ie wel aan staan, maar al ben je op 19x of 20x bezig, laat Turbo dan lekker uit, kan dat ook geen roet in het eten gooien.

[ Voor 81% gewijzigd door Dijkertje op 14-01-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Kiek die Sokkiejjj goan jonguh! ;) Bedankt voor je info!

Iemand ervaringen met de Corsair H50 koeler? Of een aanrader voor een i7 920 in een Antec 300 behuizing?

Denk zelf aan de H50, omdat mijn Antec 300 die mega grote luchtkoelers niet kwijt kan, en ik wil ook graag een stille koeler met veel koelvermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
H50 en stil.... dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Of een H70. Zit nu op mijn 950 en draait 20x200 op laagste fan stand (Zalman controller, 5v) - stressed 75 graden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
druipgrot schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:05:
Voor de volledigheid. Nieuwe koelpasta, een 'zilveren' van König, scheelt een paar graden (3-5). Deze keer viel de stock-koeler in het moederbord als Gods Woord in een ouderling. De multimeter logenstrafte de voltages die de BIOS en hardwaremonitor-programma's op geel en rood uitlazen. Geen 13Volt maar 12,3V en geen 5,3 maar 5V... Waarom zou ik die temperaturen dan wel geloven? Ik dank de tweakies dat ze me zover hebben gebracht, tot de poorten van het tweakparadijs.
wat voor koeler? [linkje]

weet je wel zeker dat je multimeter goed is _O-
druipgrot schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:05:
Maar het werk wacht. Ik kan echter nog geen afstand nemen van de wires. Dus -voor het beeld- de monitor staat op ooghoogte op een halve meter afstand voor me, op de open kast langszij. De halve meter naar mij toe wordt ingenomen door achtereenvolgens het moederbord (buiten de kast dus) en het toetsenbord.
WTF? nu moet je me toch eens vertellen wat voor shit je gerookt hebt :7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Want? Argumentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Macros4 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:32:Ik heb trouwens een P6T Deluxe, met dat 1333mhz i7 XMP OCZ geheugen, kijk maar bij mijn inventaris.. Ook ''sterk onder de geheugen snelheid'' is een breed begrip.. Moet ik de BCLK op 133 laten, geheugen snelheid verlagen naar 1066 en dan BCLK ophogen tot het geheugen op 1331mhz loopt? Dan zit ik aan de snelheid van de dims, 1333mhz. De Cpu draait dan met turbo trouwens op 3,4/3,5 ghz, zonder op 3.33..
Gewoon de ram multiplier op x10 zetten? Of bclk 166 met x8. Of bclk 200 met x8 en overklokken naar 1600 op 1.65V (of doen deze soms 1333 op 1.65?) Eventueel het XMP profiel laden om de geavanceerde timings te bekijken en dan handmatig invoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 18:03:
[...]

Gewoon de ram multiplier op x10 zetten? Of bclk 166 met x8. Of bclk 200 met x8 en overklokken naar 1600 op 1.65V (of doen deze soms 1333 op 1.65?) Eventueel het XMP profiel laden om de geavanceerde timings te bekijken en dan handmatig invoeren.
Wat een gelul, sorry. :P
XMP gegevens moet je nooit inladen als je wilt overklokken.
Macros heeft 1333mhz geheugen als je goed leest. Hij kan dus beter beginnen met de memory multiplier op x6.
Alleen een beetje jammer dat ie geen grote koelers kwijt kan, anders had ik de NH-D14 aangeraden, ongeveer zelfde prijs als H50 nu, maar koelt veel beter en is met de Noctua fans nauwelijks hoorbaar (en als het nog stoort zitten er nog weerstanden voor 7V en 5V op).
Als een H50 ter RMA gaat, is het meestal dat de pomp teveel lawaai maakt.
jbkappirossi schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 17:55:
[...]
WTF? nu moet je me toch eens vertellen wat voor shit je gerookt hebt :7 ?
Kwestie van 2e, misschien 3e keer lezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dijkertje op 14-01-2011 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik zou voor een H70 gaan, de h50 is niet de beste koeler voor i7, capaciteit is gewoonweg te kort...
H70 icm 2 goede fans in push pull gaat je wel goed van dienst zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
nou ben ik begonnen met oc van mijn i7 980X (golden batch :P) maar had hier vraagje over, nou heeft deze unlocked MP wat kan ik het beste verhogen mijn MP of Bclock?.

Bclock heb ik nu op 225 staan met VTT/IOH core = 1.4V
deze is stabiel (20 loop intelburn, prime95 + Linx gerund)
deze kan nog hoger maar heb het niet getest.

Vcore staat nu op 1.25V (test Vcore), tijdens intel burn, prime/linx komen mijn core temps niet hoger als 43 graden (HT on).

Mijn doel is om minimaal 5Ghz moet makkelijk te halen zijn imo.

btw tijdens de test bij Bclock 225 heb ik mijn MP op 15 staan. nu ik weet dat op bclock 225 mijn systeem stabiel is, nu wil ik kijken hoe hoog ik de Bclock kan zetten met MP van 23 binnen de veilige (Vcore/Temp)

mijn vraag is dan moet ik de bclock zo hoog laten en de MP op 23 laten of de Bclock verlagen en de MP verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waarom niet 25 x 200? je hebt 2000 MHz ram toch? loopt dat ook mooi mee op 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Uber cool.
Maar je screenshots zijn maar thumb nails dus ik kan niet naar de tooltjes kijken.

Fix je dat eventjes of ligt het aan mij ?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
@Nedernakker
daar dacht ik ook aan kan ik mijn rams op 2:10 zetten ;)

Heb mijn RAMs RMA gedaan heel raar al de test gebeurt er helemaal niks geen enkel error wou ik voor de gein is memtest runnen kreeg ik gelijk error :(. ook cmos clear, bios default heeft niet geholpen.

hoop dat ik mijn nieuwe rams snel binnen krijg, eerder ervaringen met corsair waren zeer positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
nedernakker schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 18:25:
ik zou voor een H70 gaan, de h50 is niet de beste koeler voor i7, capaciteit is gewoonweg te kort...
H70 icm 2 goede fans in push pull gaat je wel goed van dienst zijn...
Thnx!

Ik heb trouwens mijn CPU voltage verlaagd naar 1.10v, en nu loopt ie stock Prime95 load 60 graden. Dat is al 12 graden minder.. :)

Morgen eens de boel schoonmaken en de rijstkorrel pasta techniek toepassen en kijken wat er dan gebeurd..

Waarschijnlijk moet ik gewoon 2x120mm voor intake plaatsen, dan een goede koeler en overclocken maar! Die CNPS9900 staat er bekend om i7's niet koel te kunnen houden, dus dat ding gaat er sowieso uit..

Hoop dat ik de boel een beetje stil kan houden, is voor mij toch wel erg belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
ik heb hier een i7 950 met een sabertooth x58.
In de bios zag ik een optie waar staat: OC from CPU level up, waarbij je kon kiezen uit: i7-975-3,33ghz of i7-crazy-3,7ghz.
Dit zijn dan volgens mij preset overclock settings....
Bij de 3,7 kiest het de volgende settings: Dram core: 1,43750 V.
Vcore van cpu is 1,344 V....
De ram freq: 8-8-8-20...

is het slim dit te kiezen?
Of moeten er dingen veranderd worden?? zo ja, wat?
ik heb voor de zekerheid niets gekozen....

alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door HhK1907 op 15-01-2011 14:00 ]

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Kain_niaK schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 20:04:
[...]

Uber cool.
Maar je screenshots zijn maar thumb nails dus ik kan niet naar de tooltjes kijken.

Fix je dat eventjes of ligt het aan mij ?
Foutje van HWBot, weet niet of ik de originele nog heb liggen.
CPU die ik nu heb kan allesinds beter, gisteren op de cascade getest samen met een 4870x2 :
http://hwbot.org/communit...eon_hd_4870x2_45806_marks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dijkertje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 18:16:
[...]

Wat een gelul, sorry. :P
XMP gegevens moet je nooit inladen als je wilt overklokken.
Macros heeft 1333mhz geheugen als je goed leest. Hij kan dus beter beginnen met de memory multiplier op x6.
[...]
Misschien begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Het enige dat ik zeg is dat hij ook op stock met bclk 133 1333MHz geheugen kan gebruiken. Over het xmp profiel zeg ik ook vrij duidelijk dat je het niet moet gebruiken. Alleen om te kijken wat de timings zijn.

Ik had even geen zin om uit te zoeken welk ram het precies is. Daarom vraag ik ook of het soms 1.65 voor 1333 nodig heeft. Als dat idd het geval is had ik andere reepjes uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:06:
[...]

Misschien begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Het enige dat ik zeg is dat hij ook op stock met bclk 133 1333MHz geheugen kan gebruiken. Over het xmp profiel zeg ik ook vrij duidelijk dat je het niet moet gebruiken. Alleen om te kijken wat de timings zijn.

Ik had even geen zin om uit te zoeken welk ram het precies is. Daarom vraag ik ook of het soms 1.65 voor 1333 nodig heeft. Als dat idd het geval is had ik andere reepjes uitgezocht.
wat is er mis met zijn ram? 1333 MHz is prima, snel genoeg om je cpu naar 223 baseclock te tillen zonder het te hoeven overklokken... daarnaast zijn de 7-7-7-20 timings gewoon prima...

@ macros 4

focus je meer op exhaust... je kan er wel veel frisse lucht in stoppen, maar als de oude lucht niet wordt afgevoerd kom je nog niet verder..

@ turkishfb

ga eerst maar wat inlezen... overklokken vie dat soort profielen is nutteloos.. gewoon even inlezen waar alles voor dient en dan handmatig de settings in je bios instellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dan is 1333MHz de redelijke limiet, hoewel je altijd kunt kijken of je een goed setje hebt dat ook nog wat hoger haalt op 1.65V. Maar in principe zit je met een max bclk van 166 met de x8 multiplier. Daarboven wordt het x6, of kijken of je geheugen het toch redt.

Maar 1600 met bclk 200 en ram multi x8 zit er waarschijnlijk niet in. 1333 op 1.65 is eigenlijk 1066 op 1.5V. Alleen OZC garandeert dat het 1333 op 1.65V haalt. Maar nog eens 266MHz erbij gaat waarschijnlijk niet lukken.

Nedernakker: op zich is er niets mis met zijn ram. Alleen nu kun je gewoon 1333 op 1.5V krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:06:
[...]

Excuses, blijkbaar had ik te snel gelezen! Zag je laatste zin waarschijnlijk over het hoofd. Je zei dat je XMP kunt laden om te zien wat de timings zijn en dan handmatig invoeren (dat stukje was ik blijkbaar vergeten te lezen). :/

Btw, 4Ghz HT aan op 1,2V is ook lekker koel. :D 26C idle met de fans op 5V en maximaal 52C stressed, zet ik alle 4 de fans op 12V is het idle 25C en stressed 48C, maar 3000rpm t.o.v. 1200rpm is een wereld van verschil...

RMA van de Corsair HX1000 aangevraagd, vooralsnog niets van ontvangen, maar op het forum van Corsair zijn ze vrijwel zeer zeker dat mijn HX1000 erg gaar is.
Waar mijn OCZ voeding met de Cresta Watt meter nooit boven de 650W bleef (meting zonder enige efficientiewaarde) en bij de HX1000 kwam het wel eens tot in de 780W. Ook in idle sprong het wattage van 90 naar 120 naar 140 naar 180 en dan naar 240 en dan ineens naar 320, terwijl op de OCZ een steady idle was van rond de 190~220W.
Eigenlijk had ik het al aan moeten zien komen, maar goed. Ben blij dat het een Corsair is en geen Sweex o.i.d. dat componenten mee had kunnen nemen. :P
De OCZ voeding hangt er even snel buiten de kast, maar dan zal ik dat zometeen even omwisselen, want staat zo stom:
Afbeeldingslocatie: http://www4.picturepush.com/photo/a/4865822/220/4865822.jpg

Zijn/is er trouwens nog (een) manier(en) om verder dan 221mhz bclk te komen? Meer dan 1,4V op de QPI lijkt me nogal overbodig, en PCIe staat al op 105mhz.

[ Voor 33% gewijzigd door Dijkertje op 14-01-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:52:
[...]

Ok, dan is 1333MHz de redelijke limiet, hoewel je altijd kunt kijken of je een goed setje hebt dat ook nog wat hoger haalt op 1.65V. Maar in principe zit je met een max bclk van 166 met de x8 multiplier. Daarboven wordt het x6, of kijken of je geheugen het toch redt.

Maar 1600 met bclk 200 en ram multi x8 zit er waarschijnlijk niet in. 1333 op 1.65 is eigenlijk 1066 op 1.5V. Alleen OZC garandeert dat het 1333 op 1.65V haalt. Maar nog eens 266MHz erbij gaat waarschijnlijk niet lukken.

Nedernakker: op zich is er niets mis met zijn ram. Alleen nu kun je gewoon 1333 op 1.5V krijgen.
je hebt een erg vreemde manier van omschrijven wat je bedoelt..

die specs van het geheugen zijn maar cijfers... afhankelijk van wat voor chips willen ze misschien makkelijk 1600 c8 doen.. er zijn genoeg 1333 rated chips die 900 +mhz doen....maar ja er is al heel lang bekend dat het voornamelijk in benchmarks wat extra winst geeft maar voor real life performance niets onder doet om langzamer te draaien..

al zou je bij 200 baseclock 1200 MHz draaien met bijv 6-6-6-18 timings, dan zit je echt wel netjes hoor.... geen programma/game wat daar over zeurt.

al het ram draait op 1,5V dit zijn SPD instellingen.. alleen zal het geheugen op deze frequentie tragere timings hebben dan met meer voltage, zijn geheugen zal prima 1333 8-8-8-24 draaien, maar met dat beetje extra prik wordt dit 1333 7-7-7-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
nedernakker schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:50:
[...]focus je meer op exhaust... je kan er wel veel frisse lucht in stoppen, maar als de oude lucht niet wordt afgevoerd kom je nog niet verder..
Mijn Antec 300 heeft standaard een 120mm achter boven, en boven achter een 140mm welke allebei in drie standen te zetten zijn. Prima dus, al zet ik ze wel in de laagste stand, anders zijn het straaljagers..

Ik ga er denk ik 2x120mm Antec TriCool fans bij plaatsen onder voor, dan zal de airflow optimaal zijn. Als het teveel herrie maakt doe ik het niet, mijn muziek productie gaat voor..

Wederom bedankt voor jullie advies, waardeer het zeer. Er is altijd een hoop te leren hier op GoT, petje af voor de community!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Macros4 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:51:
[...]

Mijn Antec 300 heeft standaard een 120mm achter boven, en boven achter een 140mm welke allebei in drie standen te zetten zijn. Prima dus, al zet ik ze wel in de laagste stand, anders zijn het straaljagers..

Ik ga er denk ik 2x120mm Antec TriCool fans bij plaatsen onder voor, dan zal de airflow optimaal zijn. Als het teveel herrie maakt doe ik het niet, mijn muziek productie gaat voor..

Wederom bedankt voor jullie advies, waardeer het zeer. Er is altijd een hoop te leren hier op GoT, petje af voor de community!
Als ik jou was zou ik die Antec TriCool vervangen door de Scythe tegenhangers. Bieden meer airflow en zijn als het goed is een tikje minder luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Dijkertje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:55:
[...]

Als ik jou was zou ik die Antec TriCool vervangen door de Scythe tegenhangers. Bieden meer airflow en zijn als het goed is een tikje minder luidruchtig.
Ik zal eens kijken, ben benieuwd of die ook instelbaar zijn qua snelheid..

EDIT Zijn inderdaad prima fans als ik het zo lees. Denk dat ik er trouwens een Scythe Mugen rev 2 bij ga kopen, ik las net dat deze wel in mijn kast past.. Goedkoop, en koelt goed, ik vertrouw die Corsair semi watercool dingen niet echt.. Als de boel gaat lekken ben je mooi de sjaak..

[ Voor 29% gewijzigd door Jovas op 14-01-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Valt wel mee, die Corsair dingen zijn bij de fabriek al "dichtgemetseld", maar een H50 bied niet echt veel meerwaarde t.o.v. een Mugen 2.
Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste