kamertemp is begin 20 graden. mijn idle is geen OS geïnstalleerd, laat staan internet, en alleen het BIOS-scherm open... koeler is geen koper maar blank metaal, vermoed aluminium. als het moeilijk doen is om te willen weten wat Intel de klant met een stock-koeler aandoet, dan is dat maar moeilijk. Die aftermarket ga ik nog kopen heb ik al gezegd. Ik wil gewoon weten of ik nu met rotzooi werk.Harm30 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:29:
[...]
56-58 graden idle? wat is je kamertemp? 30+ ofzo:? de i7 920/30/50 zijn gewoon extreme heethoofden, maar zoals nedernakker al aan gaf hebben we niets aan idle temps, want wat is idle? niets doen in windows? bios screen open? beetje internet gebruiken?
en die intel stock koelers, tjah, mooi stuk koper om om te smelten toch? het klopt dat die pushpins wat verraderlijk kunnen zijn en dat je soms wat harder moet duwen, toch ook logisch? dat de laatste van de 4 moeilijker gaat de anderen houden hem immers al schuin omhoog omdat er koelpaste onder zit die dus naar de laatste pin word gedrukt, en je daar dus meer kracht moet zetten om alles goed vast te krijgen.
de cpu's zijn heethoofden maar kunnen ook flink wat hebben, snap sowieso je probleem niet helemaal. heb het idee dat je alleen maar moeilijk doet, koop dan gewoon meteen aftermarkt koeler meteen van het gezeik af. en op lucht zul je dan nog steeds een idle temp hebben van rond de 40 als je stock draait. maar zet je de Vcore vast op 1.15-1.25 en je temps dalen ook meteen.
en intel stock koelers zijn naar mijn mening wat gevoeliger voor warme kamer temperaturen, dan de meeste aftermark koelers
and.. what did you try? instead of starting to cry, tell us what you did..
mijn vraag impliceerde natuurlijk dat het gaat om de temperatuur die de sensor op mijn moederbord uitleest. gegeven dat de temperatuur door de sensor op mijn moederbord wordt uitgelezen kun je dan wat zeggen over die waarde. het antwoord kan dan zijn ja, dit en dat of nee.nedernakker schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:52:
@ druipgrot
nog toe te voegen dat hij nu de sensor op zijn moederbord uitleest en niet de core sensoren aangezien die met software als realtemp e.d. worden uitgelezen en de enige sensoren zijn die er toe doen..
daarnaast zal je cpu op stock Vcore makkelijk richting de 3,6 GHz klokken zonder noemenswaardig in temperatuur te stijgen.
het begint wel ietwat te lijken op jem oederbord topic... een half jaar twijfelen en doemscenarios bedenken alvorens je wat gaat doen... je kan natuurlijk ook gewoon de boel in elkaar prikken en gaan genieten van je systeem, buiten de 7 dagen afkoelperiode heb je gewoon de door de fabrikant opgegeven garantie op je onderdelen, mocht er iets kapot gaan ooit kun je het gewoon RMA'en
over die doemscenario's. inderdaad. je kent de wet van Murphy? gewoon doen en genieten is weggelegd voor kenners. Weet ik veel of ik de oem-versie van Windows onbruikbaar maak als ik een nieuw onderdeel nodig heb. Wel meer dan een uur op gezocht. Lijkt twijfelen maar is zoeken naar kennis.
Nu ben ik ruim een dag aan het zoeken wat ik voor installatie van windows moet hebben geregeld. zo las ik ergens dat je voor installatie de laatste drivers voor Intels Rapid Storage Technology moet hebben geïnstalleerd. iemand als jij weet of het onzin is. ik niet. ik kan het wel weer gaan vragen maar wil niet lastig zijn dus zoek ik door. Ik vond mijn vraag in dit topic al lastig genoeg. ik draag het kruis van de newbie.

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.