Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:28
Dijkertje schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:21:
[...]

Alle fans aan de bovenkant ook allemaal naar de bovenkant laten wijzen. Warme lucht stijgt op en nu ben je het met één fan aan het tegenwerken. Fan aan de achterkant is goed, en hetzelfde geld bij de harde schijven, laat die twee fans daarzo allebei aanzuigen, dus alletwee naar links toe. De rechter is nu de luchtstroom van de linker flink aan het tegenwerken om koude lucht in je kast te krijgen.

Resultaat i7 920 d0 4,4Ghz HT uit:
[afbeelding]

Voltage zou nog een tikje omlaag kunnen (heel misschien).
Ja dat dacht ik al toen ik hem inelkaar zetten, zit nou te twijfelen ofdat ik dan alsnog die fan verkeerd om had gezet of niet :P. Maar van boven wist ik niet ik dacht dat het mischien wel handig was voor mijn procossor lucht in te blazen en dat dan gelijk door de processor op te laten nemen zegmaar, maar beter dus beide outtake doen.
nedernakker schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:26:
goed bezig sokkiejjj, die 4,3 is exact hetzelfde als mijn oude D0 920, toen zat ik met die 1,376V Vcore wel aan het maximale wat mijn TRUE kon koelen in push pull met 2 s-flex fans...

@ jasper,

pas idd je airflow maar aan zoals sokkiejjj zegt, je werkt het nu een beetje tegen.

en als je vantage benched moet je in het nvidia control panel je physX instellen op je cpu, nu draait die op je gpu's en dat wil je niet als je vantage draait..
Ok, dat zal ik doen, maar waarom wil je niet dat physx door je videokaarten wordt gedaan? Dat is toch juist de bedoeling ? Of is daardoor de cpu test niet zuiver? Verder moet ik bij games hem wel gewoon op gpu physx laten staan ipv cpu physx of ook niet?

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
op 'professioneel' niveau draaien ze zonder gpu physx, dat komt omdat je je gpu de cpu test laat uitvoeren in vantage, zo krijg je een niet kloppend beeld, daarnaast is het ook niet geschikt om te vergelijken met AMD omdat hun gpu's gen physx ondersteunen.

als jij performance wilt testen van je cpu, en je laa de helft van de cpu test uitvoeren door je gpu kom je er niet uit natuurlijk ;)

voor je games uiteraard op je gpu's zetten, alhoewel de hoeveelheid titels die er daadwerkelijk iets mee doet erg klein is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Ah i see, ja had al wel begrepen dat ze ppu uitzetten omdat AMD faalt :P nee omdat die dat niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:25

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik ben bang dat er iets niet helemaal in de haak is. PC liep vast toen ik 4,5Ghz wilde testen op 1,5V, waarbij reset ook niet hielp. PC uitgezet door 4 seconden op de uitknop de drukken.
Normaal als een OC faalt, moet ik ook even stroom van de PSU eraf halen en er dan weer op doen en kan ik hem gewoon weer aanzetten.
Hij gaat aan, maar dat is nog geen eens 1 seconde en dan gaat ie al weer uit. De OC ledjes op het mobo blijven wel aan, en als ik dan vervolgens weer 4 seconden op de uitknop druk, is alles compleet uit.
CMOS reset helpt vooralsnog niet, ik had al geprobeerd de batterij eruit te halen, en na 2 pogingen ging die weer aan. Ik met mijn stomme kop weer vrolijk verder met het OC aanzetten, en ik kom vervolgens niet verder dan dat éne secondje aan.
Ik zal het vanavond nog wat uitgebreider testen, maar 't ziet er niet gezellig uit. Nja, als het moederbord aan het het begeven is wordt het volgende maand een REXIII dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Dijkertje schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:40:
Ik ben bang dat er iets niet helemaal in de haak is. PC liep vast toen ik 4,5Ghz wilde testen op 1,5V, waarbij reset ook niet hielp. PC uitgezet door 4 seconden op de uitknop de drukken.
Normaal als een OC faalt, moet ik ook even stroom van de PSU eraf halen en er dan weer op doen en kan ik hem gewoon weer aanzetten.
Hij gaat aan, maar dat is nog geen eens 1 seconde en dan gaat ie al weer uit. De OC ledjes op het mobo blijven wel aan, en als ik dan vervolgens weer 4 seconden op de uitknop druk, is alles compleet uit.
CMOS reset helpt vooralsnog niet, ik had al geprobeerd de batterij eruit te halen, en na 2 pogingen ging die weer aan. Ik met mijn stomme kop weer vrolijk verder met het OC aanzetten, en ik kom vervolgens niet verder dan dat éne secondje aan.
Ik zal het vanavond nog wat uitgebreider testen, maar 't ziet er niet gezellig uit. Nja, als het moederbord aan het het begeven is wordt het volgende maand een REXIII dan maar..
Dat is wel een zure ;( maar volgens mij wel prima kans dat als je hem even laat rusten plus batterij eruit dat hij verder gaat. Moet zeggen dat ik dit zelf ook al wel 2-3 x heb meegemaakt met oude systemen die daarna na paar uurtjes het weer deden (soms hielp ram enzo eruit halen ook waarom weet ik echter niet :P )

Zelf heb ik nu alles stabiel op 3,8 ghz 2 uur prime temps van 70C met cpu temp van 63 @ 1.24V
Gaat best lekker :P nog 200 mhz en dan ben ik blij :) HT heb ik gewoon aanstaan das wel beter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja, of je hebt hetzelfde als bullus.... die kookte ook zijn moederbord, knalde gewoon een fase uit op het bordje, ik zou het bord maar even goed bekijken als ik jou was...

balen man...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

nedernakker schreef op maandag 03 januari 2011 @ 19:07:
ja, of je hebt hetzelfde als bullus.... die kookte ook zijn moederbord, knalde gewoon een fase uit op het bordje, ik zou het bord maar even goed bekijken als ik jou was...

balen man...
Was dat ook met zijn UD7? Die heeft ie toch pas net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jep... die popte toen hij zijn 980X onder dryice op nog niet eens zulke hoge clocks aan het testen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

De fases zijn toch die zwarte vierkante blokjes (ca. 8mm²) naast de socket?
Zo op het eerste gezicht is er niets te zien dat kan wijzen op een defect.
Zal zo een youtube filmje van het mobo uploaden.

Edit filmpje: YouTube: GA-X58A-UD7 (excuses voor slechte kwaliteit, maar had geen zin om lang te wachten)

[ Voor 29% gewijzigd door Dijkertje op 03-01-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Mag ik nog eens een keer iets vragen :)
Sinds in mei mijn super deluxe OCZ ram kapot is gegaan. (en ik ben blijkbaar niet de enige --> http://www.anandtech.com/show/2799)

Heb ik nooit meer de moeite (maar had ook geen geld) genomen om nieuw RAM te kopen.

Maar nu wil ik toch wel eens weer wat goed RAM kopen.

Blijkbaar is er al die tijd nauwelijks iets verbetert in zage van RAM.

De snelste setjes zijn nu al 2,5 Ghz maar dat hoeft voor mij nu ook weer niet.

Wat is goed geheugen dat jullie aanraden.
Het liefst koop ik van OZC. Nadat mijn RAM kapot is gegaan kreeg ik het hele bedrage binnen de 2 weken vergoed van OZW _/-\o_
Dat die Elpida “Hyper” sets wat probleempjes hadden konden zij natuurlijk niet zo veel aan doen.

Maar ik zit nu te twijfelen met Corsair Dominator TR3X6G1600C8D.

Weet er iemand een goed trippel channel setje van 12GB (of 24)
En maakt het trouwens aan snelheid nog uit of je 3 x 4 GB of 6 x 2 GB er in stopt :?
Moet wel 1600 Mhz kunnen halen.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Dijkertje schreef op maandag 03 januari 2011 @ 21:49:
De fases zijn toch die zwarte vierkante blokjes (ca. 8mm²) naast de socket?
Zo op het eerste gezicht is er niets te zien dat kan wijzen op een defect.
Zal zo een youtube filmje van het mobo uploaden.
sokkiejj jij hebt UD7 revisie 1 met 24 fases design.
bullus had een revisie 2 met 8+8 fases. Waarvan er na elke reboot 8 gebruikt worden.
Bij die van jou worden ze altijd alle 24 tegelijk belast. zelfde als de UD9.
met een rex3 ga je er op achteruit kwa VRM's dat is ook een 8+8 (uit hoofd)
na de introductie van de UD9 kon dde UD7 niet meer hetzelfde zijn dus daarom hebben ze bij de 2e revisie UD7 weer 16 gebruikt :9

Kain je kunt beter aan je portomonnee denken als je 12gb wil. pricewatch: Corsair Vengeance CMZ12GX3M3A1600C9

[ Voor 12% gewijzigd door jbkappirossi op 03-01-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Waarom zijn ze dan terug gegaan naar 16? Kostenbesparing o.i.d. zeker? :P
Nieuwe link van filmpje in HD: YouTube: HD versie GA-X58A-UD7 (maja, ziet er geloof ik wel gewoon goed uit..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allen heb ik over de REX 3 nog nooit verhalen gelezen dat de fases het begeven onder zware load... en bij de UD7 heb ik dat nu al regelmatig gezien....

bij Bullus zat het op de achterkant, ik zou de boel maar even goed inspecteren, en daarmee bedoel ik buiten de kast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
de UD9 heeft exact hetzelfde 24vrm design als de 1st revisie UD7.

maar omdat de ud7 er eerder was dan de ud9 en ze toch beiden hetzelfde socket design hadden.
Daardoor omdat de UD9 toch een dikke 200euro duurder was hebben ze gouw een tweede revisie van de UD7 uitgebracht met 16 fasen, want die 200euro moet toch ergens het verschil maken.
Anders zou iedereen een UD7 doen inplaats van een UD9 wat de top hoort te wezen.

Dus met jou bordtje heb je goud in handen (bij weise van spreken dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
nedernakker schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:09:
allen heb ik over de REX 3 nog nooit verhalen gelezen dat de fases het begeven onder zware load... en bij de UD7 heb ik dat nu al regelmatig gezien....

bij Bullus zat het op de achterkant, ik zou de boel maar even goed inspecteren, en daarmee bedoel ik buiten de kast....
niet om de rex af te zeiken, want dat zou mijn tweede keus zijn geweest, maar bullus zijn bordt heeft hetzelfde VRM design als de UD5.

Sokkiej en ik hebben hetzelfde VRM design als de UD9 :P maarja kan natuurlijk altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb het ook niet alleen over de rev.2, bij de 1 komt het ook voor..

daarnaast is het fase design erg overrated, toon mij eens een document/cijfers waaruit blijkt dat het design van de rev.1 meerwaarde bied ten opzichte van het design van de REX 3, het design op de REX 3 is zo stabiel... het houdt zelfs bij de 980X 100% zuiver stand en die cpu is qua verbruik echt veeleisend, daarbij is een Bloomfield een peulenschil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Asus heeft mij ook overtuigd met een beter moederbordlayout, alleen hopen dat het met de bclk wel ook lekker loopt.
3 kwartier zonder CMOS batterij, ging wel aan, maar bleek dat ik het geheugen in de verkeerde slots had gedaan. Uitgezet, goedgezet, en weer hetzelfde liedje. Gaat aan voor maar hoogstens 1 seconde.
Ik ga nu nog een uurtje wachten en dan hoop ik dat het start, daarna ga ik het moederbord dan er maar uithalen, want dit is wel kut.

[ Voor 6% gewijzigd door Dijkertje op 03-01-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
nedernakker schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:41:
ik heb het ook niet alleen over de rev.2, bij de 1 komt het ook voor..

daarnaast is het fase design erg overrated, toon mij eens een document/cijfers waaruit blijkt dat het design van de rev.1 meerwaarde bied ten opzichte van het design van de REX 3, het design op de REX 3 is zo stabiel... het houdt zelfs bij de 980X 100% zuiver stand en die cpu is qua verbruik echt veeleisend, daarbij is een Bloomfield een peulenschil....
ben ik met je eens, maar dit wist ik ook niet toen ik mijn bord net kocht.

kleine voordeel is de levensduur, omdat de load over meerdere fasen verdeelt wordt.
En met extreme voltage onder subzero temps kun je er voordeel mee halen,
omdat de fases perstuk minder hoeven te doen waardoor je minder pieken zou krijgen, theoreties dan.

maar als je het mij vraag ligt het voor 90% aan de CPU en 10% aan het mobo met een vergelijking tussen een bordt van 100 en 300euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

jbkappirossi schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:48:
[...]

ben ik met je eens, maar dit wist ik ook niet toen ik mijn bord net kocht.

kleine voordeel is de levensduur, omdat de load over meerdere fasen verdeelt wordt.
En met extreme voltage onder subzero temps kun je er voordeel mee halen,
omdat de fases perstuk minder hoeven te doen waardoor je minder pieken zou krijgen, theoreties dan.

maar als je het mij vraag ligt het voor 90% aan de CPU en 10% aan het mobo met een vergelijking tussen een bordt van 100 en 300euro.
Van die levensduur is veel te merken.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Dijkertje schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:49:
[...]

Van die levensduur is veel te merken.. 8)7
kan natuurlijk altijd heh! ;)

Maar volgensmij las ik dat nedernakker ook alweer een bordje gesloopt had p55,
hij lust asus bordtjes ook als warme broodjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Asus P2L97 mobo van een P2 uit '97 werkt nog perfect. Dat overklokken eist gewoon zijn tol, en dat krijg je ervoor terug. Ik ga hopen dat ie het zo doet, want ik baal er wel stevig van.
Ik heb het wel vaker gehad, maar dat was zo opgelost door stroom van PSU af te halen en paar seconden te wachten en dan weer aan, en hij bootte gewoon weer. Met de vorige PSU, de OCZ ModXStream 700W was 't exact het zelfde, dus aan de PSU ligt het niet, het is puur het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
je hebt toch ook nog een 930?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

|:( Inderdaad. :o
Maar ik wacht nog even, en als ie het dan niet doet, doe ik die 930 erin.. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ12GX3M3A1600C9

Lijken ook wel intressant. Wel strakke timings.
3 x 4 GB op 1600 Mhz. Wat zijn dan de strakste CAS latencys? 9 of 8 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Hoe lager des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

X58 PC staat nu weer aan met de 920 d0 op stock snelheid, het lijkt een lekstroom probleem te zijn. Als ik de PC uitzet, of als ie uit/aan moet om de BIOS settings opnieuw te laden, blijft ie te lang in "oude" stroom hangen. Duurt ook minstens 4 seconden voordat alle lampjes op het mobo uit zijn als de stroom er niet op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Helaas net me eerste blue screen gehad, Krijg hem niet echt stabiel op blck 191 met multiplier 21 (4ghz)
Had de vcore op 1.26 gezet, maar klapte er al na 2 seconde uit. Vind het best gek als hij het met 1.24Vcore op 175 (3,7Ghz doet) Moet ik gewoon voltage omhoog gooien tot een bepaald punt? Ik kan wel makkelijk tot 1.30 gaan op een 930 toch? Liever houd ik hem laag echter ivm temparaturen, die schommelen nu rond de 70C op 100% load bij 3,7Ghz op 1.24 volt. Ik heb hem in de bios ingesteld op 1.25V maar hij zet hem automatisch op 1.24 enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbkappirossi schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:51:
[...]

kan natuurlijk altijd heh! ;)

Maar volgensmij las ik dat nedernakker ook alweer een bordje gesloopt had p55,
hij lust asus bordtjes ook als warme broodjes
je moet het verhaal wel uitleggen zoals het is, mijn p55 bord is niet kapot gegaan door overklokken, hell... hij liep nog als een trein, het probleem met dat bord zit in het pci-e slot, om een of andere reden doet hij het niet met de helft van alle gpu's die je er in doet.. misschien gekomen door ESD, maar 200% niet door overklokken.

De REX 2 waaraan je refereert is een productiefout geweest. dit bord is gepoogd te repareren en die reparatie hebben ze niet goed gegaan, zodoende is dit bord 2 x binnen geweest voor RMA en na de 2e keer vervangen voor een nieuw exemplaar, dit nieuwe exemplaar draait perfect bij Wesjuhdabomb..

beide problemen waren niet fase gerelateerd.

wat betreft je stelling over de 90% cpu en 10% mobo.. dit kan natuurlijk niet, de cpu krijgt alleen maar aangeboden en moet het er mee doen... de stabiliteit van de voorziening ligt 100% bij het moederbord..
dit heeft verder niets te maken met wat voor cpu er op zit.

levensduur daarentegen zou geen issue mogen zijn, de doelgroep voor dit soort moederborden is niet die van gebruikers die 6 jaar met hun systeem doen.. sowieso moeten de componenten functioneren voor een bepaalde tijd, en die tijd is altijd langer dan het in de praktijk gebruikt zal worden....

wat bedoel je precies met bordje van 100 euro en 300 euro? je raakt me daar even kwijt....

@ sokkiejjj
dat blijven hangen is normaal, de condensatoren op je moederbord houden stroom vast, als je de stekker er uit trekt moeten die eerst ontladen voor hij spanningsvrij is, dit is bij vrijwel ieder bord zo en zou ook geen probleem moeten zijn. alsi k jou was zou ik het bord eens goed visueel inspecteren.. een echte logische verklaring voor je probleem is er neit, lijkt mij gewoon op een hardwarematig defect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
@nedernakker. Weet jij misschien of het kan dat door overclocken je netwerkkaart niet meer werkt. Want ik heb nu regelmatig dat het internet soms niet meer werkt. Wanneer ik de adapter uit- en inschakel dan werkt het internet weer even. Zou dit dus kunnen door het overclocken, of is het gewoon een driver fout.

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
nedernakker schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 05:45:
[...]

je moet het verhaal wel uitleggen zoals het is, mijn p55 bord is niet kapot gegaan door overklokken, hell... hij liep nog als een trein, het probleem met dat bord zit in het pci-e slot, om een of andere reden doet hij het niet met de helft van alle gpu's die je er in doet.. misschien gekomen door ESD, maar 200% niet door overklokken.

De REX 2 waaraan je refereert is een productiefout geweest. dit bord is gepoogd te repareren en die reparatie hebben ze niet goed gegaan, zodoende is dit bord 2 x binnen geweest voor RMA en na de 2e keer vervangen voor een nieuw exemplaar, dit nieuwe exemplaar draait perfect bij Wesjuhdabomb..

beide problemen waren niet fase gerelateerd.

wat betreft je stelling over de 90% cpu en 10% mobo.. dit kan natuurlijk niet, de cpu krijgt alleen maar aangeboden en moet het er mee doen... de stabiliteit van de voorziening ligt 100% bij het moederbord..
dit heeft verder niets te maken met wat voor cpu er op zit.

levensduur daarentegen zou geen issue mogen zijn, de doelgroep voor dit soort moederborden is niet die van gebruikers die 6 jaar met hun systeem doen.. sowieso moeten de componenten functioneren voor een bepaalde tijd, en die tijd is altijd langer dan het in de praktijk gebruikt zal worden....

wat bedoel je precies met bordje van 100 euro en 300 euro? je raakt me daar even kwijt....
aa oke. ik kon het niet zogauw terug vinden vandaar. maar je hebt nu meer gelukt met je rex3 en gulftown.

ja daarom zei ik ook ''kan altijd wat kapot gaan'' bij mij trouwens nog nooit. (afkloppen).
Mijn broertje daarin tegen lijk meer op jou die lust ook 8 bordjes per jaar ;)

ik bedoelde meer van; stel je hebt een UD3 en een UD9 giganties prijsverschil.
Maar de MAX overclock op lucht zal weinig tot niks schelen tussen beiden borden met dezelfde cpu.
Jasper 99 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:23:
Helaas net me eerste blue screen gehad, Krijg hem niet echt stabiel op blck 191 met multiplier 21 (4ghz)
Had de vcore op 1.26 gezet, maar klapte er al na 2 seconde uit. Vind het best gek als hij het met 1.24Vcore op 175 (3,7Ghz doet) Moet ik gewoon voltage omhoog gooien tot een bepaald punt? Ik kan wel makkelijk tot 1.30 gaan op een 930 toch? Liever houd ik hem laag echter ivm temparaturen, die schommelen nu rond de 70C op 100% load bij 3,7Ghz op 1.24 volt. Ik heb hem in de bios ingesteld op 1.25V maar hij zet hem automatisch op 1.24 enig idee waarom?
jasper het is misschien wel handig als je een screenie maakt van je overclock.

even openen in screen;
CPU-z
CPU-z SPD
Asus TurboV (om je voltaages te kunnen zien)
linX mem op all
realtemp

Dan zijn er nog een aantal dingen die je aan of uit moet zetten;

LLC Enabled
C1E Disabled
EIST Disabled
Uncore op 16x
Qpi link op 48x
VDram 1,65volt

het kan ook wezen dat hij op het geheugen crasht, zet daarom je geheugen divider op 6x.
Het kan ook aan je Qpi/Vtt liggen

[ Voor 22% gewijzigd door jbkappirossi op 04-01-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
jbkappirossi schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:20:
[...]

aa oke. ik kon het niet zogauw terug vinden vandaar. maar je hebt nu meer gelukt met je rex3 en gulftown.

ja daarom zei ik ook ''kan altijd wat kapot gaan'' bij mij trouwens nog nooit. (afkloppen).
Mijn broertje daarin tegen lijk meer op jou die lust ook 8 bordjes per jaar ;)

Maar de MAX overclock op lucht zal weinig tot niks schelen tussen beiden borden met dezelfde cpu.

[...]

jasper het is misschien wel handig als je een screenie maakt van je overclock.

even openen in screen;
CPU-z
CPU-z SPD
Asus TurboV (om je voltaages te kunnen zien)
linX mem op all
realtemp

Dan zijn er nog een aantal dingen die je aan of uit moet zetten;

LLC Enabled
C1E Disabled
EIST Disabled
Uncore op 16x
Qpi link op 48x
VDram 1,65volt

het kan ook wezen dat hij op het geheugen crasht, zet daarom je geheugen divider op 6x.
Het kan ook aan je Qpi/Vtt liggen
Bedankt, ik heb hier een screen van intel extreme tuning die heeft wel basic voltage's etc en de rest erbij natuurlijk :) ! C1E is disabled Eist is disabled qpi staat volgens mij op 36x volgens intel extreme
Qpi/Vtt had ik gezocht maar kon hem niet vinden in de bios van mijn sabertooth.

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/7682/overclock337.jpg

Ben hier ongeveer 2 uur Prime aan het runnen, tot nu toe nog geen problemen. Intel extreme zegt btw dat mijn processor op 1.28v hoort, maar me bios gooit hem op 1.24 best raar dat hij zoveel minder geeft (mischien handmatig naar 1.28 zetten en dan de 4,0Ghz proberen? op 1.26 en daaronder klapte hij eruit in een paar seconde)

[ Voor 10% gewijzigd door Jasper 99 op 04-01-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Altijd vanuit het bios overclocken, want als hij nu crasht weet je niet meer waar hij op stond.
Voltage veschil is Vdroop. normaal regelt je cpu het voltage en de clock, maar nu neemt je moederbordt dat over. Je kun de vcore iets hoger proberen evenals de QPI/vtt. En turbo moet je uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
jbkappirossi schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:34:
Altijd vanuit het bios overclocken, want als hij nu crasht weet je niet meer waar hij op stond.
Voltage veschil is Vdroop. normaal regelt je cpu het voltage en de clock, maar nu neemt je moederbordt dat over. Je kun de vcore iets hoger proberen evenals de QPI/vtt. En turbo moet je uit zetten
Had intel extreme pas gister geprobeerd, maar overclocken vanuit daar is opzich nog best handig vind ik, heb alleen me memory timings daarmee veranderd (naar factory defaults hij zetten ze automatisch lager namelijk op 8 8 8 24 ipv 9 9 9 27). En daarna bios gechecked en daar stond het ook aangepast, dus volgens mij veranderd hij het software matig in de bios kan dat kloppen? Dat vind ik opzich nog redelijk fijn voor de overzicht. Turbo staat uit, hij geeft het alleen nog aan bij het programma maar hij zet de turbo op wat mijn clock is en hij kan hem dus niet omhoog gooien. Die Qpi/Vtt weet ik nog steeds niet waar hij staat, maar wat bedoel je dan met iets hoger of bedoel je de qpi multiplier naar 48x ipv 36x ? Ik zal wel even proberen de stock voltage aan te zetten en dan naar 4,0Ghz. Maar eerst even zeker weten of dit stabiel loopt. Hij is ondertussen 2,5 uur bezig en heb nog 0 fouten, dus lijkt redelijk stabiel. Maar hij moet minimaal 8 uur draaien begreep ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Jasper 99 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:49:
[...]

Had intel extreme pas gister geprobeerd, maar overclocken vanuit daar is opzich nog best handig vind ik, heb alleen me memory timings daarmee veranderd (naar factory defaults hij zetten ze automatisch lager namelijk op 8 8 8 24 ipv 9 9 9 27). En daarna bios gechecked en daar stond het ook aangepast, dus volgens mij veranderd hij het software matig in de bios kan dat kloppen? Dat vind ik opzich nog redelijk fijn voor de overzicht. Turbo staat uit, hij geeft het alleen nog aan bij het programma maar hij zet de turbo op wat mijn clock is en hij kan hem dus niet omhoog gooien. Die Qpi/Vtt weet ik nog steeds niet waar hij staat, maar wat bedoel je dan met iets hoger of bedoel je de qpi multiplier naar 48x ipv 36x ? Ik zal wel even proberen de stock voltage aan te zetten en dan naar 4,0Ghz. Maar eerst even zeker weten of dit stabiel loopt. Hij is ondertussen 2,5 uur bezig en heb nog 0 fouten, dus lijkt redelijk stabiel. Maar hij moet minimaal 8 uur draaien begreep ik?
daarom nogmaald vanuit het bios overclock, want elke tool geeft wel eens iets anders aan en zo weet je niet meer wat echt is en wat niet.

bios in QPI/VTT verhogen naar max 1.35
Vcore verhogen tot de tempratuur het maximun berijkt.
yup 8uur blend. Maar persoonlijk 200run Linx met mem op al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

nedernakker schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 05:45:
[...]

[hoop gelul voor 'n ander :P]
@ sokkiejjj
dat blijven hangen is normaal, de condensatoren op je moederbord houden stroom vast, als je de stekker er uit trekt moeten die eerst ontladen voor hij spanningsvrij is, dit is bij vrijwel ieder bord zo en zou ook geen probleem moeten zijn. alsi k jou was zou ik het bord eens goed visueel inspecteren.. een echte logische verklaring voor je probleem is er neit, lijkt mij gewoon op een hardwarematig defect...
Normaal gesproken heeft ie dit inderdaad altijd al gehad, even PSU 15 seconden uit en dan weer aan en hij gaat dan ook weer aan. Ik zal de PC zo eens uitzetten en dan weer aan en ff kijken wat ie dan doet.

Edit: 930 zit er weer een, bootte in een keer. Ik zal eens uit en aan zetten en kijken wat ie doet. Met de 920 erin (op stock) toen ik de PC uit zette, herhaalde zich hetzelfde liedje weer, dus het maar aangaan van één seconde.

[ Voor 12% gewijzigd door Dijkertje op 04-01-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R0SSI schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:22:
@nedernakker. Weet jij misschien of het kan dat door overclocken je netwerkkaart niet meer werkt. Want ik heb nu regelmatig dat het internet soms niet meer werkt. Wanneer ik de adapter uit- en inschakel dan werkt het internet weer even. Zou dit dus kunnen door het overclocken, of is het gewoon een driver fout.
dat zou kunnen als je bijvoorbeeld je pci-e bus niet vastzet op 100 MHz, op auto kan deze meeklokken met je baseclock en zodoende voor instabiliteit zorgen.
jbkappirossi schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:20:
[...]

daar bevestig je zelf wat ik bedoel met dat overrated, in principe zijn alle X58 bordjes high end en in staat om een i7 op lucht tot het einde te drijven. denk dat je met een UD3 op subzero ook nog wel een heel eind komt, het voordeel bij duurdere borden is dat het wat gemakkelijker gaat en er iets meer te tweaken is waardoor je beter en sneller resultaat krijgt, maar dit ligt niet aan de fases.

mijn REX 3 loopt idd als een trein met mijn gulftown, heb een erg goede sample te pakken van de chip en loopt al tijd loepzuivefr oop 4,5 GHz HT met 1,4V.

@Sokkiejjj
hoop dat je wat duidelijkheid vind... vind het maar raar man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik draai nu op de 930 op de 4Ghz overklok, het is alleen niet echt van harte.
Na het uitzetten kreeg ik hem niet meer normaal aan, dus even gewacht, en daarna deed ie 't weer.
Toen de overklok geladen, moest PC natuurlijk uit en bootte niet verder, toen ook niet aangezet en gewoon even gewacht en daarna startte die gewoon door met de 4Ghz overklok.
Het werkt, maar als ik hem nu uitzet en hem dan aan wil doen moet ik toch minimaal 5 minuten wachten denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even een vraagje.

De OC die ik nu draai is uren linX stabiel en ook uren gamen is geen probleem. Ik heb nu alleen al 2x een BSOD gehad terwijl de PC vrijwel niets aan het doen is. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Locale ID: 1033

Additional information about the problem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF88004952817
BCP3: FFFFF88008411900
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\010411-18345-01.dmp
C:\Users\PilatuS\AppData\Local\Temp\WER-20482-0.sysdata.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tikje vcore erbij pilatus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:44
PilatuS schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 19:12:
Even een vraagje.

De OC die ik nu draai is uren linX stabiel en ook uren gamen is geen probleem. Ik heb nu alleen al 2x een BSOD gehad terwijl de PC vrijwel niets aan het doen is. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?
Bepaalde cpu power save states kunnen crashen dus zodra de cpu idle gaat, gaat het mis.
Ik ben alleen niet meer zeker welke het bij mij was die alleen met S1 state of die met S1/2/3 moet je even kijken in je bios, volgens mij die S1/2/3 power save mode dus disablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat heb ik gisteren gedaan. Ben van 1.350 naar 1.355 gedaan. Ik probeer 1.36 nu wel. Wat ik wel vreemd vind is dat de PC full stressed volledig stabiel is, en dan bij niets doen een BSOD krijgt. Iemand die mij kan uitleggen hoe dit zit ? Daar ben ik wel erg benieuwd naar.

Edit:
EnderQ schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:50:
[...]

Bepaalde cpu power save states kunnen crashen dus zodra de cpu idle gaat, gaat het mis.
Ik ben alleen niet meer zeker welke het bij mij was die alleen met S1 state of die met S1/2/3 moet je even kijken in je bios, volgens mij die S1/2/3 power save mode dus disablen.
Ga ik dat eerst even proberen. Bedankt voor de info beide :)

Edit: Ik kan in de BIOS alleen kiezen voor: S1 (POS) only, S3 only of AUTO. Ik heb het nu ingestelt op S3 only. Hopen dat het werkt.

Het kan volgens mij wel iets te maken hebben met dat de PC in standby gaat. Ik heb nog geen BSOD gezien terwijl ik achter de PC zat. Wel 2x gezien dat de PC na een BSOD gereboot heeft terwijl ik er niet was. Bij energiebeheer staat alles verder uit behalve dat de 2 beelschermen uitgaan. Alles verder dus op nooit uitgaan.

Het eerste weekend dat ik de PC had draaien kwam ik na een uurtje bij de PC en stond alles uit. Ik beweeg de muis en zag dat de PC in slaapmodus stond. Leuk dat Windows dan ook de waterpomp uitzet :X Daarna heb ik dus alles qua sleep en standby uitgezet behalve dat de schermen uit gaan. Toch heb ik het vermoeden dat het daar ergens fout gaat. Ik kan wel uren achter de PC zitten en poker spelen en internetten waarbij de CPU vrijwel niets doet, daarmee nog geen BSOD gezien.

[ Voor 69% gewijzigd door PilatuS op 04-01-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Net 8,5 uur prime95 gedraaid voor mijn 3,7 ghz overclock op 1,24V. Lijkt mij dus allemaal stabiel! Ga toch maar eens proberen die 4,0 te halen vind het alleen raar dat die echt totaal niet op 1.24 wil doen :( ! Ga hem maar eens naar stock voltage zetten van 1.28 en dan even testen op 4,0Ghz ben wel bang voor de temps bij full load. Die zijn op 1.24v toch al 70 C na 8,5 uur dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Zet hem op 1,28~1,30 en als dat lukt ga dan steeds een stapje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
probeer anders een beetje Vqpi extra met je vcore op de oude waarde, S states zijn je stanby standen, denk dat wat enderQ bedoelt de C states zijn, dit zijn de turbo standen, deze zitten op S1156, bij S1366 is turbo disablen genoeg, ik denk persoonlijk dat het voltage gerelateerd is.

dat het tijdens load niet mis gaat is omdat hij continue aal het rammen is, het zijn de wisselingen tussen load en idle die dan instabiliteit naar voren brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
PilatuS schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:51:
[...]

Dat heb ik gisteren gedaan. Ben van 1.350 naar 1.355 gedaan. Ik probeer 1.36 nu wel. Wat ik wel vreemd vind is dat de PC full stressed volledig stabiel is, en dan bij niets doen een BSOD krijgt. Iemand die mij kan uitleggen hoe dit zit ? Daar ben ik wel erg benieuwd naar.

Edit:

[...]

Ga ik dat eerst even proberen. Bedankt voor de info beide :)

Edit: Ik kan in de BIOS alleen kiezen voor: S1 (POS) only, S3 only of AUTO. Ik heb het nu ingestelt op S3 only. Hopen dat het werkt.

Het kan volgens mij wel iets te maken hebben met dat de PC in standby gaat. Ik heb nog geen BSOD gezien terwijl ik achter de PC zat. Wel 2x gezien dat de PC na een BSOD gereboot heeft terwijl ik er niet was. Bij energiebeheer staat alles verder uit behalve dat de 2 beelschermen uitgaan. Alles verder dus op nooit uitgaan.

Het eerste weekend dat ik de PC had draaien kwam ik na een uurtje bij de PC en stond alles uit. Ik beweeg de muis en zag dat de PC in slaapmodus stond. Leuk dat Windows dan ook de waterpomp uitzet :X Daarna heb ik dus alles qua sleep en standby uitgezet behalve dat de schermen uit gaan. Toch heb ik het vermoeden dat het daar ergens fout gaat. Ik kan wel uren achter de PC zitten en poker spelen en internetten waarbij de CPU vrijwel niets doet, daarmee nog geen BSOD gezien.
Wat zijn jou temps pilatus, ik heb ook een i7 950 met D0 revision, maar hij wordt mij te heet, op stock is ie al 45graden met stockkoeler, doe ik dus nog niks he, en op fullload wordt ie al 66graden alles op stocks, hen een scytmugen 2 vb er op gehad en met een beetje overklok werdt ie op 3,8 - 4,0 ghz al 80 graden.
Heb nu een corsair h50 besteld is zien wat die doet, maar ga morgen ook even contact op nemen met Zercom, want zo wil ik de CPU niet houden, weet veel van electronica af, en zat altijd in het zendertijdperk van vroeger, en ik vermoed en die van jou mischien ook, dat de CPU aan het Osileren is net zo als transistors van vroeger, had ik wel bv met een eindtrap van de zender, geeft veel warmte maar geen vermogen, zoiets voel ik eigenlijk nu ook, zie hier in het Topic mensen met een 920 die tot 4,2 gaan met 73graden temp, ik denk dat wij hele slechte CPU hebben, hier mijn batch even 3041A440 (SLBEN) schijnt toch goed te wezen maar bij mij helaas niet.
Mischien heb je wat aan mijn vizie, jij zit ook met de temps en ik ook, had beter een 930 of 920 kunnen kopen, want nu moet ik mijn CPU afknijpen en dat was niet de bedoeling, vroeger een tijdje terug klokte ik mijn core2duo zo maar 1ghz over zonder problemen met temps, maar met deze 950 is het een drama, had ik niet verwacht van Intel, ga morgen toch een RMA aanvragen bij Zercom, en anders is ie over een week overleden, want dan laat ik hem zonder koeler draaien op 4ghz, dan gaat ie zo ie zo....je weet wat ik bedoel de hoek om, zit toch garantie op, mischien ook een optie voor jou :'(

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mijn temps kan je niet vergelijken met die van jou. Ik gebruik waterkoeling en jij lucht. Mijn temps hangen ook nogal af of ik de radiatorfans op 7 volt laat draaien of op 12. Ik kan nu gamen met alle fans op 7 volt waarmee mijn PC super stil is en de CPU temp nooit hoger wordt dan 57 graden op 4GHz. Ga ik de CPU op 4GHz maximaal stressen haal ik de 67 graden. Idle op 4GHz zijn de temps rond de 38. De temps op 3GHz liggen nog een flink stuk lager.

Die RMA bij Zercom gaat denk ik niet lukken. De CPU voldoet prima aan de door Intel opgegeven specs. Dat ie slecht overklokt en dan heet wordt is geen reden voor een RMA. Ik vind het ook jammer dat ik een redelijk slechte CPU te pakken heb maar ik ben blij met 4GHz en prima temps. Ik ga zeker mijn CPU niet bewust slopen om een andere te krijgen.

Dat mijn temps op 4.2GHz erg hoog zijn vind ik ook niet zo vreemd met de 1.4v die ik daar voor nodig heb. Mijn doel voor deze CPU is heerlijk kunnen gamen en dat lukt prima op 4GHz met de HD5850. Tuurlijk zou ik wel willen dat de CPU 4.5GHz deed op 1.3 volt maar dat is helaas niet zo. Ik ben er nog steeds prima tevreden mee zoals het nu loopt. Met mijn oude Q6600 @ 3.5GHz moest ik altijd de fans op 12 volt zetten om lekker te kunnen gamen zonder dat ie te heet werd, dat is nu niet eens meer nodig. Elk spel dat ik nu speel loopt perfect op 1920x1080 met alle settings op hoog, dat kreeg ik met de oude Q6600 niet voor elkaar. Ik denk dat het ook geen zak uitmaakt of de CPU op 4GHz loopt of op 4.4GHz met gamen. Bij NFS Hot Pursuit zit 1 core op 70% te draaien en het spel loopt met 2x meer fps dan bij mijn oude CPU.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 04-01-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MiskentTalent schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:43:
[...]

Wat zijn jou temps pilatus, ik heb ook een i7 950 met D0 revision, maar hij wordt mij te heet, op stock is ie al 45graden met stockkoeler, doe ik dus nog niks he, en op fullload wordt ie al 66graden alles op stocks, hen een scytmugen 2 vb er op gehad en met een beetje overklok werdt ie op 3,8 - 4,0 ghz al 80 graden.
Heb nu een corsair h50 besteld is zien wat die doet, maar ga morgen ook even contact op nemen met Zercom, want zo wil ik de CPU niet houden, weet veel van electronica af, en zat altijd in het zendertijdperk van vroeger, en ik vermoed en die van jou mischien ook, dat de CPU aan het Osileren is net zo als transistors van vroeger, had ik wel bv met een eindtrap van de zender, geeft veel warmte maar geen vermogen, zoiets voel ik eigenlijk nu ook, zie hier in het Topic mensen met een 920 die tot 4,2 gaan met 73graden temp, ik denk dat wij hele slechte CPU hebben, hier mijn batch even 3041A440 (SLBEN) schijnt toch goed te wezen maar bij mij helaas niet.
Mischien heb je wat aan mijn vizie, jij zit ook met de temps en ik ook, had beter een 930 of 920 kunnen kopen, want nu moet ik mijn CPU afknijpen en dat was niet de bedoeling, vroeger een tijdje terug klokte ik mijn core2duo zo maar 1ghz over zonder problemen met temps, maar met deze 950 is het een drama, had ik niet verwacht van Intel, ga morgen toch een RMA aanvragen bij Zercom, en anders is ie over een week overleden, want dan laat ik hem zonder koeler draaien op 4ghz, dan gaat ie zo ie zo....je weet wat ik bedoel de hoek om, zit toch garantie op, mischien ook een optie voor jou :'(
echt een onzin verhaal... i7 cpu's worden nu eenmaal warm, logisch, kijk wat een power ze leveren..
de cijfers waar mee jij vergelijkt zijn met andere koelers en misschien wel met HT uit..
een mugen 2 is een instap koeler met gemiddelde prestaties, de H50 is net zo, deze koelers zij niet toereikend om een i7 op 4 GHz + adequaat te koelen.

wil je dit wel, kijk dan naar koelers als de TRUE 120 of de prolimatech megahalems.

verder gaan we het hier maar niet hebben over je RMA verhaal, dit soort dingen horen hier ook niet thuis, dat heet kortweg fraude..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Dat is inderdaad fraude. Je koopt een CPU die gegarandeerd op zijn gekochte snelheid kan draaien. Leuk dat ie buiten spec nog een hoopje mhz'en erbij kan krijgen, maar je moet ook een beetje geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
MiskentTalent schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:43:
[...]

Vroegahh!!

...toen Jezus nog een krantenwijk had
...toen je poep nog met lange 'oe' schreef
...toen de Maas nog schoon was en de seks nog vies
...toen dildo's nog op steenkool liepen
...toen honden nog uit de kont blafte
...toen de politie nog op varkens rond reed

tegenwoordig

...laat een midadiger geen sporen achter >:)

oo, dit was wel heel erg offtopic :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

sain onez schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:03:
Ik zie hier verschillende Coretemps screens met ene Tj max van 100gr, hoewel mijn i7 920 D0 als Tj max 95gr aangeeft, ook na updaten van coretemp 99.7 naar 99.8.

Zag dit al eerder met 930 i7 cpu's, maar nu hierboven ook al met een 920 i7, snel even binnen de settings kijken laat het mij zelf niet aanpassen, hoe zit dat?
Schaamteloze quote naar me zelf:

Heb Realtemp ook nog eens binnengehaald, maar ook Everest Ultimate laat dezelfde temps en Tjmax zien, 94gr..

Nu word er deze week wrs een nieuw OS geinstalleerd, ben benieuwd hoe hij het daarna uitleest..

920 D0 heeft dezelfde Tjmax als 930/950 exemplaren toch, of kan het daar aan liggen?
Heb met me H50 en een 4.2 HT on OC al temps van 90gr gezien, dus dat waren er 96! :F
Something's fishy.. :/

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb eergisteren Gigabyte gemaild over het probleem, en zij zeiden dat het lag aan een corrupte BIOS. Mijzelf lijkt dat nogal onwaarschijnlijk omdat ik sinds dat ik het moederbord van Viss heb overgenomen, nog nooit een BIOS update heb gedaan.
Het probleem is 2 dagen begonnen nadat ik de i7 920 D0 erin deed en met een overklok faalde. Als ik met de i7 930 aan het overklokken was en een overklok faalde, dan was het bluescreen, restart, misschien hoogstens toch even PSU uit, maar dan maar 5 seconden stroom er even af en dan kon die gewoon weer aan.
Het probleem is zowel met de 920 als met de 930. Zodra ik thuis ben zal ik het DualBIOS eens activeren op aanraden van Gigabyte zelf, maar zodra de stroom er lang genoeg van af is geweest, start ie gewoon op.

Als ik 's ochtends de PC weer aanzet (terwijl ik niet de PSU switch heb omgezet) doet ie het wel weer gewoon. Het lijkt gewoon als of het moederbord een tijdje blijft hangen in iets..

@sain onez, zowel met de 920 als met de 930 is mijn TjMax 100°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik dacht, laat ik de 930 op 4Ghz maar eens finetunen. Hij is nu LinX aan het draaien exact 1,2V op 4Ghz met HT aan! All memory is dit keer niet aan omdat ik daar nu even geen tijd voor heb, maar dat komt morgen wel. :)
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/4803701/220/4803701.png

BIOS refresh heb ik nog niet gedaan, was het eigenlijk alweer vergeten. Maar dat ga ik dan morgenmiddag uitvoerig testen en indien nodig uitvoeren.

Edit: lager dan 1,2V is BSOD, dus 1,2V is absolute minimum als ik 4Ghz HT aan wil draaien.
Voor de geïnteresseerden, linkje naar foto's van mijn PC incl. waterkoeling e.d.: http://www.flickr.com/photos/49575496@N04/

[ Voor 32% gewijzigd door Dijkertje op 06-01-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Om te kijken of ik eventueel spul moet retourneren, hoor ik graag wat jullie van mijn temperaturen vinden.

omstandigheden
Een dag voor de introductie van Sandy Bridge heb ik een i7-950 draaien, voel je je ook lekker bij de tijd... Eerste zelfbouw. Nog niet in de kast (op tafel) en gewoon met de bijgeleverde koeler en thermal pad/geen vloeibare koelpasta dus. Kijken hoe dat werkt. 3x4GB Kingston Hyper1600 geheugen wordt gewoon als 1066 herkend. Nog niet ingesteld dus. Kijken hoe dat werkt. Vcore 1,216, +3,30v: 3,280, +5.00v: 5,280 en +12.00v: 13,041 ook nog niets aan ingesteld.

temperaturen van processor en moederbord gescheiden door een schuine streep (cpu/mb). In de bios zie ik bij het starten 33/33, dat vliegt binnen een halve minuut naar 39/34, na 3-10 minuten 43/38, na 1kwartier 45/40 en na een memtest, en 4-5 uur later is een stabiele waarde bereikt van 46/41. Hoe is dat? Ik weet, het is geen stresstest, koelpasta haalt er bij de processor zo 4 graden af en ik moet een after market koeler hebben. Maar hoe beoordeel je de temperaturen naar de omstandigheden die ik gaf?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
druipgrot schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 12:26:
Om te kijken of ik eventueel spul moet retourneren, hoor ik graag wat jullie van mijn temperaturen vinden.

omstandigheden
Een dag voor de introductie van Sandy Bridge heb ik een i7-950 draaien, voel je je ook lekker bij de tijd... Eerste zelfbouw. Nog niet in de kast (op tafel) en gewoon met de bijgeleverde koeler en thermal pad/geen vloeibare koelpasta dus. Kijken hoe dat werkt. 3x4GB Kingston Hyper1600 geheugen wordt gewoon als 1066 herkend. Nog niet ingesteld dus. Kijken hoe dat werkt. Vcore 1,216, +3,30v: 3,280, +5.00v: 5,280 en +12.00v: 13,041 ook nog niets aan ingesteld.

temperaturen van processor en moederbord gescheiden door een schuine streep (cpu/mb). In de bios zie ik bij het starten 33/33, dat vliegt binnen een halve minuut naar 39/34, na 3-10 minuten 43/38, na 1kwartier 45/40 en na een memtest, en 4-5 uur later is een stabiele waarde bereikt van 46/41. Hoe is dat? Ik weet, het is geen stresstest, koelpasta haalt er bij de processor zo 4 graden af en ik moet een after market koeler hebben. Maar hoe beoordeel je de temperaturen naar de omstandigheden die ik gaf?
Ja hier prezies het zelfde hoor, ik vindt die 950 niet zo goed, zie hier mensen met een 920 die hem overgeklokt hebben op, ja schrik niet 4,2 GHZ met een temp van 70 graden, ik wil mijnus zo gauw mogelijk kwijt en heb al een corsair h50 besteld is zien wat die doet, want met een scytemugen2 werd mijnus ook al 80 graden op 4ghz en heb ook nog een version D0 dus doe je voordeel er mee, het zijn gewoon slechte cpu's die warm worden, je had beter een 920 of 930 kunne kopen. :(

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

MiskentTalent schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:23:
[...]

Ja hier prezies het zelfde hoor, ik vindt die 950 niet zo goed, zie hier mensen met een 920 die hem overgeklokt hebben op, ja schrik niet 4,2 GHZ met een temp van 70 graden, ik wil mijnus zo gauw mogelijk kwijt en heb al een corsair h50 besteld is zien wat die doet, want met een scytemugen2 werd mijnus ook al 80 graden op 4ghz en heb ook nog een version D0 dus doe je voordeel er mee, het zijn gewoon slechte cpu's die warm worden, je had beter een 920 of 930 kunne kopen. :(
Mijn voordeel? Ik heb ook een D0 versie. Ik hoef mezelf niet kwalijk te nemen dat ik me te weinig heb ingelezen. Ik kwam geen klachten tegen. Les is dat veel inlezen toch nog onvoldoende kan zijn. Gewoon blind op die prijsverlaging afgekomen he _/-\o_ ik zit nog in de afkoelingsperiode dus ik zou hem terug kunnen geven. Toch heb ik daar niet zoveel zin in, snap je dat?

[ Voor 6% gewijzigd door druipgrot op 06-01-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
MiskentTalent schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:23:
[...]

ik vindt... |:( 8)7

Een 950 slecht? Nee hoor, draait hier lekker op 4,6ghz 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

peakaboo schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:38:
[...]

ik vindt... |:( 8)7

Een 950 slecht? Nee hoor, draait hier lekker op 4,6ghz 8)
ik vindt... |:( 8)7 . |:( 8)7
Eén van de eerste dingen die ik me hier als taalpurist voornam was om niet op spelfouten te letten. 8)

Maar wat vondt jij van mijn temperaturen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik heb ook een heet hoofd van een cpu. i7 975. Ik wou daar net even Oblivion spelen (was al maanden geleden) Maar ingame had ik wat te weinig fps.
Dus even met de EVGA utility geclockt naar 3,8 Ghz (135 x 28).
Ook mijn GTX 295 naar 620 geclockt voor de core. 1030 voor het geheugen en 1336 voor de shaders.
Ik dus lekker gamen. Niks aan het handje. Ik haal terug 60 frames met min pieken van 38.
Prima.

Even al mijn temp programma's aan gezet en een uur gespeeld.

GPU --> 70 graden
CPU --> 65 graden.

Maar 65 graden op 3,8 Ghz vind ik vrij hoog. :(

Dus even Prime95 gedraait.

Op 135 x 28 word hij binnen de 10 minuten 70 graden.
In de bios staan alle voltages gewoon op auto.

Dus ik heb eens gekeken hoe ver ik kwam.
140 x 29 = 4060 Mhz.

Daarna terug prime95.
Na 10 minuten al op 77 graden. :(
En daarna een BSOD. :'(
Nu heb ik in de bios 140 als BCLK ingesteld en 27 als multiplier = 3,78 Ghz.
Het voltage heb ik verlaagd naar 1,25 volt voor de VCORE en de rest op auto.
Moet wel zeggen dat op mijn moederbord het geheugen altijd een pak meer voltage krijgt dan ik instel in de bios.
Ik heb er nu heel goedkoop DDR3 Kingston van 1333 Mhz in zitten.
Dat draait nu op 1400 Mhz. Maar in de bios staat op auto 1,6 volt ingesteld ipv 1,5 volt wat standaard is voor dat RAM. En mijn EVGA E-LEET leest nu 1,63 volt uit.
Ok ik heb 70 mhz overclockt maar moet er dan echt 0,13 volt meer door die plaatjes gaan om het stabiel te houden ?

Ik heb slechte ervaringen met het DIMM voltage lager te zetten. Ik kreeg met mijn OCZ blades ook altijd BSOD's als ik het geheugen op 1,5 volt zette en dan was het in E-LEET nog altijd 1,6 volt.

Wat denken jullie. :?

140 x 27 is toch maar een kleine overclock ?
Dat zou toch stabiel moeten zijn op 1,25 vcore ?
Hoe komt het dat mijn ram 0,03 volt meer in E-LEET heeft dan in de bios is ingesteld ?
Zou ik het op 1,5 moeten zetten ?

Lang geleden dat ik nog heb overclockt en ik ben nog altijd een dikke noob.
Maar ik zou toch graag stabiel op 3,8 Ghz willen draaien :)
Op 1,25 volt met een top Noctua koeler zou dat toch mogelijk moeten zijn met goede temperaturen.
Ik ga nu eens stress testen en kijken hoe hoog mijn temps nu met 1,25 volt worden.
(hij stond op 1,275 op auto)

Mijn hoogste core is altijd de eerste en die is nog 43 graden in idle :(
Ik zeg het je. Ik heb gewoon een verschrikkelijk heet hoofd van een CPU gekocht :X

Ik zou eigenlijk het stof eens uit mijn computer moeten halen maar ik zie er nog al tegen op om die koeler los te maken. Verschrikkelijk karwei is dat. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 06-01-2011 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik had ook een niet zo'n beste sample 950, en ben nu weer terug op t 920 nest.. Bij mij was het de mem controller die echt brak was boven de 4ghz+ , steeds geheugen "kwijt" zijn.. 4gb, 2gb, geen boot, weer 4gb.. werd er helemaal gek van..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Nu ben ik aan het stressen en de VCORE springt nu naar 1,20 en 1,21 volt.
Is dat normaal ? Ik weet dat je voltage dropt onder belasting maar ik heb nooit uitgevonden hoeveel dat normaal zou moeten zijn.
Hij springt nu niet meteen naar 70 graden maar nu maar naar 60 graden.
En na 5 minuten nu hoogste core 71, laagste core 65.
Ik kijk naar de EVGA E-LEET waarden.

Core temp geeft 2 a 3 graden hoger aan.

Is dit acceptabel ?
Ik durf te wedden dat als ik mijn pc nog eens volledig ontstof dat ik dan veel lagere waarden kan halen.
Maar ik durf niet zo goed ... :X |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

millman schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:46:
Ik had ook een niet zo'n beste sample 950, en ben nu weer terug op t 920 nest.. Bij mij was het de mem controller die echt brak was boven de 4ghz+ , steeds geheugen "kwijt" zijn.. 4gb, 2gb, geen boot, weer 4gb.. werd er helemaal gek van..
Bij zulke dingen check ik altijd vraag en aanbod (hier en op marktplaats), en daar wordt de 950 niet vaker aangeboden dan de 920, integendeel. De geheugencontroller dus, ach ik hoef ook niet boven de 4GHz. (sorry Kain en andere vragenstellers, ik ben niet deskundig genoeg om jullie vragen te beantwoorden)

[ Voor 8% gewijzigd door druipgrot op 06-01-2011 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Alweer wat gezakt in voltage, zit nu op 1,43vcore voor 4,53ghz *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Kain_niaK schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:54:
Nu ben ik aan het stressen en de VCORE springt nu naar 1,20 en 1,21 volt.
Is dat normaal ? Ik weet dat je voltage dropt onder belasting maar ik heb nooit uitgevonden hoeveel dat normaal zou moeten zijn.
Hij springt nu niet meteen naar 70 graden maar nu maar naar 60 graden.
En na 5 minuten nu hoogste core 71, laagste core 65.
Ik kijk naar de EVGA E-LEET waarden.

Core temp geeft 2 a 3 graden hoger aan.

Is dit acceptabel ?
Ik durf te wedden dat als ik mijn pc nog eens volledig ontstof dat ik dan veel lagere waarden kan halen.
Maar ik durf niet zo goed ... :X |:(
voltage maakt niet zo veel uit (tot 1.5volt) houd gewoon je tempratuur in de gaten dat deze niet in realtemp boven de 85 komt. En stressen doen we hier met LinX mem op All.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

millman schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:46:
Dat is nu een bijkomend probleem bij die van mij (atm 930 incl. GA-X58A-UD7 rev 1). In het BIOS zegt ie 4096mb aan geheugen (er zit 6GB in) en toen schrok ik me al de tering, maar wat Windows nu tegen mij vertelt is dat Windows wel 6GB ziet, maar er toch 4GB uiteindelijk van over houdt (zie screenshot):
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/4809610/220/4809610.png

Dat doet ie dus ook op stock snelheid (2,8Ghz).
Ik had het wel eens sporadisch een keer voordat het moederbord zo raar deed, reseat van mem helpte meestal wel maar nu niet (al min 20x geprobeerd). Het moederbord is 2GB in het BIOS minder gaan zien na de inspectie (dus uit de kast halen en er weer in om alles weer in te bouwen).

Ook hier de plaatjes van inspectie moederbord GA-X58A-UD7: http://dijkertje.picturep...133199/p-ga-x58a-ud7.html

Zo op 't eerste gezicht is er niets aan de hand (denk ik). Maar dat bord doet zo verdomd raar jongens...
Volgens Gigabyte is het tijd voor een RMA (paar emails al rond gestuurd).
Het moederbord blijft constant problemen hebben met wel of niet aangaan.

En ik ben zo bang dat ik dadelijk geen 220mhz op de bclk kan draaien als ik d'r weer een terug krijg, en dan die RMA procedure.. duurt ook een tijdje, man man man. Ik wordt er al helemaal niet goed van.

Maar ja goed, als die echt RMA moet zal ik de i7 860 en Asus M3F maar eens onder de waterkoeling zetten. :P :(

Edit: Hmm vreemd, reboot (gewoon opnieuw opstarten bij Windows 7) en de volgende run is 6GB zichtbaar en bruikbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Dijkertje op 06-01-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Niemand die iets over deze temperaturen kan zeggen? (i7-950, niet in kast, bijgeleverde koeler, met bijgeleverde thermal pad=geen vloeibare koelpasta, 3x4GB 1600 als 1066 herkend, niets ingesteld dus) Processor nu, vergeleken met mijn vorige bericht 10 graden warmer. Heb alleen twee sata3 en een fdd-poort in gebruik genomen. In vijf minuten op 50 graden en na een uur op 56 graden. Dat wordt wat als ik die ga stressen.... geeft bios soms ook nog het toerental aan van een niet aanwezige fan..

[ Voor 7% gewijzigd door druipgrot op 07-01-2011 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
HT toevallig aan?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

betekent dit dat je het ook een hoge temperatuur vindt? ht staat op enabled (disabled haalt er geen graadje vanaf), maar ik doe en deed geen enkele bewerking en toch is de processor 56 graden! Ik heb totaal niets aan de instellingen gedaan. Is dit normaal? Naast de bios heb ik alleen de CPU-info van de UBCD 503, maar die zegt: cpu cores:1. Ik voel me verloren als een speld in een hooiberg of een verborgen pixel op het internet. Waar ben ik aan begonnen. :S

[ Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 07-01-2011 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
druipgrot schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 02:21:
[...]

betekent dit dat je het ook een hoge temperatuur vindt? ht staat op enabled (disabled haalt er geen graadje vanaf), maar ik doe en deed geen enkele bewerking en toch is de processor 56 graden! Ik heb totaal niets aan de instellingen gedaan. Is dit normaal? Naast de bios heb ik alleen de CPU-info van de UBCD 503, maar die zegt: cpu cores:1. Ik voel me verloren als een speld in een hooiberg of een verborgen pixel op het internet. Waar ben ik aan begonnen. :S
Dit valt moeilijk te zeggen met de info die jij geeft!!!!!! wat voor vcore bijv. zit de koeler wel goed?
Je had zelf ook al makkelijk een aantal dingen kunnen vinden op het web mat de max temps zijn bijv.
Maar ik zal je een tip geven koop eerst een goeie aftermarket koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

jbkappirossi schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 02:59:
[...]

Dit valt moeilijk te zeggen met de info die jij geeft!!!!!! wat voor vcore bijv. zit de koeler wel goed?
Je had zelf ook al makkelijk een aantal dingen kunnen vinden op het web mat de max temps zijn bijv.
Maar ik zal je een tip geven koop eerst een goeie aftermarket koeler.
de info die ik gaf was dat ik gewoon de i7-950 met bijbehorende 'koeler' en bijkomende thermal pad heb en dus geen aftermarket koeler met vloeibare koelpasta. afgezien van de aftermarket koeler die ik wel wil nemen vroeg ik me af of mijn huidige temperaturen normaal waren. De Vcore had ik ook opgegeven: 1,216V, +3,3: 3,264V, +5: 5,256, +12: 12,988V. Voordat ik verder ga wilde ik gewoon weten of ik onder deze omstandigheden waarin ik helemaal niets heb ingesteld/getweaked -zelfs het 3x4GB 1600 geheugen loopt op 1066- niet met een corrupte processor van doen heb. Op het web ja, weet je, ik zoek me het apelazarus, ook hiernaar, dag en nacht, zie de tijd van nu, ik ben dag en nacht bezig. dan heb je wel eens behoefte dat een deskundige er even wat van zegt. Maar misschien zitten die deskundigen wel in de Sandy Hemel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonder OS is het moeilijk zeggen, enige nuttige waar we wat op kunnen basseren is load temps..

dus installeer een OS en gooi een stresstest aan.

i7 cpu's zijn nu eenmaal heet, zeker met de stock koeler.. zo lang hij onder de 80 graden blijft met de stock koeler op load is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
druipgrot schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 04:43:
[...]

de info die ik gaf was dat ik gewoon de i7-950 met bijbehorende 'koeler' en bijkomende thermal pad heb en dus geen aftermarket koeler met vloeibare koelpasta. afgezien van de aftermarket koeler die ik wel wil nemen vroeg ik me af of mijn huidige temperaturen normaal waren. De Vcore had ik ook opgegeven: 1,216V, +3,3: 3,264V, +5: 5,256, +12: 12,988V. Voordat ik verder ga wilde ik gewoon weten of ik onder deze omstandigheden waarin ik helemaal niets heb ingesteld/getweaked -zelfs het 3x4GB 1600 geheugen loopt op 1066- niet met een corrupte processor van doen heb. Op het web ja, weet je, ik zoek me het apelazarus, ook hiernaar, dag en nacht, zie de tijd van nu, ik ben dag en nacht bezig. dan heb je wel eens behoefte dat een deskundige er even wat van zegt. Maar misschien zitten die deskundigen wel in de Sandy Hemel.
daarom kun je eerst beter inlezen totdat je de basis weet, want anders snap je ook nieit wat wij zeggen.
Die 1066 klopt wel, wordt bepaalt door je baseclock en multiplier die volgens intel id 133mhz is (x 23 = 3059mhz). De 1600 die op de verpakking van je geheugen staat is slechts een indicatie waartoe het geheugen instaat is. Maar dit is pas van toepassing wanneer de de bclk gaat verhogen met overclocken.

Ik maak me meer zorgen om je voeding. wat voor merk type heb je? en met welk progje heb je die voltages uitgelezen? want 13volt is te veel.

[ Voor 4% gewijzigd door jbkappirossi op 07-01-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

jbkappirossi schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:27:
[...]

daarom kun je eerst beter inlezen totdat je de basis weet, want anders snap je ook nieit wat wij zeggen.
Die 1066 klopt wel, wordt bepaalt door je baseclock en multiplier die volgens intel id 133mhz is (x 23 = 3059mhz). De 1600 die op de verpakking van je geheugen staat is slechts een indicatie waartoe het geheugen instaat is. Maar dit is pas van toepassing wanneer de de bclk gaat verhogen met overclocken.

Ik maak me meer zorgen om je voeding. wat voor merk type heb je? en met welk progje heb je die voltages uitgelezen? want 13volt is te veel.
Dat inlezen heb ik wel gedaan, in de zin van hoe je moet overclocken en wat je noemt met die bclk en multiplier, een paar dagen wel. Deze vraag ging alleen over de temperatuur van de processor net nadat hij is bevestigd met de bijgeleverd matige koeler, zonder dat er ook maar één hdd/sdd/os draait.

Seasonic X-750 daar kan het niet aan liggen lijkt me ;) voltages staan zo in de BIOS. Die 13,041V bij +12.00V was bij 45 graden, bij 57 graden liep dat terug naar 12,988V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Leuk die BIOS meters, maar dat klopt meestal van geen kant. Ik zou het eens met een multimeter gaan controleren, ongeacht het nou een Seasonic mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
met sokkiejjj eens, kijk even voor de zekerheid met een multimeter.
En koop een goede koeler want eigenlijk hoort op elke i7 een goede koeler of je nou overclockt of niet.

En over de tempratuur kun je weinig zeggen. Elke Soldering van IHS is weer anders, Hoe vlak is je IHS, wat is je vivid? elke cpu heeft een andere. hoe vlak is je koeler, wat voor pasta gebruik je.
Zo heb je nog een aantal factoren die van de tempratuur van invoelt kunnen zijn.
Maar zolang je geen voltage's verandert kan de cpu eigenlijk niet kapot gaan, want hij begint vanzelf te throttelen bij 100 graden >:)

[ Voor 55% gewijzigd door jbkappirossi op 07-01-2011 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@druipgrot:

Ik vind die temperaturen van de 950 wel meevallen hoor, alleen als je al gewoon pasta er tussen smeert gaan er al een paar graadjes vanaf.. Met stock koeler worden die krengen wel erg warm, zelfs op stock instellingen soms 80c. Met stressen en overclock en aftermarket koeler houden de meeste hier een max temp van 85c voor 8 uur prime. Sommige schrikken niet van 90c in LINX al vind ik dat wel iets teveel (probeer onder de 80c te blijven in prime en onder 85c in Linx) maar die tems kunnen dus wel. Maak je dus niet zoveel zorgen!
Ik kan je wel een geheimpje verklappen: Het stock voltage is vaak al ruim voldoende voor een OC naar 3,6-3,7 Ghz, je kan dus op stocksnelheden vaak met je Vcore 0,15v naar beneden, mijn huidige i7 920 deed op de stock koeler 3,6 @ 1,08v! Dit is dus een undervolt en een overclock in 1!

Nou moet ik zeggen dat die push-pins op die stock-koeler echt dramatisch zijn, aangezien je temps 'wat warm" zijn kan je kijken of je pushpins aan de onderkant goed doorkomen. Bij mij bleek er ook 1 niet goed te zitten en was met geen mogelijkheid door te duwen. Ik hoop dat je hier wat aan heb?

Al met al kunnen we het best advies geven als je de juiste programma's gebruikt voor t monitoren van voltages en tems: Cpu-z, realtemp/Coretemp en CPU-id monitor. Installeer een os, draai het programma Prime95, of OCCT linpack en maak met al die programma's tegelijk een screenshot, zoiets als dit (weliswaar superpi, maar toch..duidelijk zat:

Superpi 1M 4625Mhz 8.810 sec

[ Voor 19% gewijzigd door millman op 07-01-2011 23:52 . Reden: ss ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Volledig stressen met LinX, of de temps die je in de praktijk haalt met normaal gebruikt verschillen ook nogal. Nou gebruik ik waterkoeling dus weet niet precies hoe het bij lucht zit. Met LinX stresses geeft mij een hoogste temp van 73 graden voor de heetste core. Na 1 uur gamen is de hoogste temp 57 graden voor de heetste core. Als ik met LinX stress draaien de radiatorfans op 12 volt terwijl ze tijdens gamen op 7 volt draaien. Als ik met LinX ga stressen met de fans op 7 volt is 80 graden mogelijk. Het scheelt bij mij dus 23 graden met stressen of in de praktijk testen.

Met mijn oude Q6600 moest ik de fans bij lang gamen op 12 volt zetten, dat is nu niet meer nodig, wat ik erg fijn vind. Het Q6600 setje heb ik verkocht en nog even getest met dezelfde settings alleen dan met de boxed koeler. Na 30 sec LinX heb ik op stop gedrukt omdat de temp al 88 graden was. Met de waterkoeling kwam ik nooit boven de 65 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

millman schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 22:37:
@druipgrot:

Ik vind die temperaturen van de 950 wel meevallen hoor, alleen als je al gewoon pasta er tussen smeert gaan er al een paar graadjes vanaf.. Met stock koeler worden die krengen wel erg warm, zelfs op stock instellingen soms 80c. Met stressen en overclock en aftermarket koeler houden de meeste hier een max temp van 85c voor 8 uur prime. Sommige schrikken niet van 90c in LINX al vind ik dat wel iets teveel (probeer onder de 80c te blijven in prime en onder 85c in Linx) maar die tems kunnen dus wel. Maak je dus niet zoveel zorgen!
Ik kan je wel een geheimpje verklappen: Het stock voltage is vaak al ruim voldoende voor een OC naar 3,6-3,7 Ghz, je kan dus op stocksnelheden vaak met je Vcore 0,15v naar beneden, mijn huidige i7 920 deed op de stock koeler 3,6 @ 1,08v! Dit is dus een undervolt en een overclock in 1!

Nou moet ik zeggen dat die push-pins op die stock-koeler echt dramatisch zijn, aangezien je temps 'wat warm" zijn kan je kijken of je pushpins aan de onderkant goed doorkomen. Bij mij bleek er ook 1 niet goed te zitten en was met geen mogelijkheid door te duwen. Ik hoop dat je hier wat aan heb?

Al met al kunnen we het best advies geven als je de juiste programma's gebruikt voor t monitoren van voltages en tems: Cpu-z, realtemp/Coretemp en CPU-id monitor. Installeer een os, draai het programma Prime95, of OCCT linpack en maak met al die programma's tegelijk een screenshot, zoiets als dit (weliswaar superpi, maar toch..duidelijk zat:

[afbeelding]
Dank voor je antwoord op mijn vraag over de temperatuur zonder dat ik OS-gebaseerde stresstests heb uitgevoerd. Gewoon antwoord geven op een vraag, het is echt zeldzaam, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik snap ook wel dat je een aftermarket koeler moet hebben en echte vloeibare koelpasta moet gebruiken. Het is (a) gewoon dat ik wil weten wat Intel onder verkoopbare koeling verstaat. Verder (b) installeer ik Windows liever als ik weet dat ik de processor of het bord niet terug hoef te sturen, aangezien oem versies een snapshot zouden maken van de hardware en daaraan worden gekoppeld. Ik vind het al een veeg teken dat de BIOS soms een toerental geeft voor een ventilator die er niet eens is. Dat ik installatie van Windows opschort betekent dus ook dat ik geen temperaturen kan geven onder Prime95 of LinX.

push-pins
Het is ook precies die voorzichtigheid en eerbied voor de wet van Murphy die ervoor heeft gezorgd dat ik er niet over in hoef te zitten of de koeler goed is bevestigd. Ik heb de pinnen er kruislings in gedrukt en bij de laatste moest ik echt -wat mij betreft ontoelaatbaar hard- forceren. Vergelijkbaar met jouw 'met geen mogelijkheid'. Dat is dus mijn eerste slechte ervaring met Intel.

wat warm valt mee
En over de tweede slechte ervaring met Intel. De temperatuur. Probeer ik nog je twee uitspraken daarover te combineren. In het begin zeg je, ik vind het wel meevallen, verderop noem je het 'wat warm'. 'Wat warm' vind je wel meevallen dus. Ik niet. Maar je geeft tenminste antwoord op de vraag. Daarom +10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
druipgrot schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 13:19:
[...]
Dank voor je antwoord op mijn vraag over de temperatuur zonder dat ik OS-gebaseerde stresstests heb uitgevoerd. Gewoon antwoord geven op een vraag, het is echt zeldzaam, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik snap ook wel dat je een aftermarket koeler moet hebben en echte vloeibare koelpasta moet gebruiken. Het is (a) gewoon dat ik wil weten wat Intel onder verkoopbare koeling verstaat. Verder (b) installeer ik Windows liever als ik weet dat ik de processor of het bord niet terug hoef te sturen, aangezien oem versies een snapshot zouden maken van de hardware en daaraan worden gekoppeld. Ik vind het al een veeg teken dat de BIOS soms een toerental geeft voor een ventilator die er niet eens is. Dat ik installatie van Windows opschort betekent dus ook dat ik geen temperaturen kan geven onder Prime95 of LinX.

push-pins
Het is ook precies die voorzichtigheid en eerbied voor de wet van Murphy die ervoor heeft gezorgd dat ik er niet over in hoef te zitten of de koeler goed is bevestigd. Ik heb de pinnen er kruislings in gedrukt en bij de laatste moest ik echt -wat mij betreft ontoelaatbaar hard- forceren. Vergelijkbaar met jouw 'met geen mogelijkheid'. Dat is dus mijn eerste slechte ervaring met Intel.

wat warm valt mee
En over de tweede slechte ervaring met Intel. De temperatuur. Probeer ik nog je twee uitspraken daarover te combineren. In het begin zeg je, ik vind het wel meevallen, verderop noem je het 'wat warm'. 'Wat warm' vind je wel meevallen dus. Ik niet. Maar je geeft tenminste antwoord op de vraag. Daarom +10
kun je natuurlijk weer een prachtig blog achtig verhaal houden over hoe iemand wel of niet een antwoord geeft op je vraag..... nutteloos..

je antwoord is door meerdere mensen gegeven, je bios temps zijn niet relevant, die chip throttled bij 100 graden coretemps, wat maakt het dan uit of hij 30 of 40 graden idle is? waarom denk je dat mensen vragen wat de load temps zijn?

ongeacht wat de idle temps zijn kan de load temp goed of slecht zijn. ook al is hij nu 40 kan hij onder load 70 of 100 zijn, vanzelfsprekend lijkt me dat 70 prima is en 100 niet goed.

wat je push pins verhaal betreft, ik heb er hier van al 100en geinstalleerd, en nooit maar dan ook nooit een koeler gehad die los is gekomen, alle verhalen die je leest over problemen zijn vaak gerelateerd aan een foutieve installatie.

Intel de schuld geven hiervan is fout, daarnaast is de koeler voldoende voor de cpu, intel zal heus niet al zijn cpu's verkopen met een te slechte koeler.... zal een lekker zooitje worden.

wat betreft je koelpasta... alle koelpasta's zijn vloeibaar, het heet immers pasta, ze kunnen alleen een verschillende viscositeit hebben. de duurdere pasta's kunnen onder load wat betere temperaturen geven, maar is voor jou helemaal niet relevant aangezien je aangeeft niet te gaan overklokken..

mochten ondanks alles je temperaturen niet goed zijn, dan zou ik eerst zorgen dat de airflow in je kast voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08-2023
Goede dag mensen,

Ik ben begonnen met een overlock voor mijn systeem een:

i7 920
Asus PT6 deluxe v2.0
V8 Cooler
6 GB ram OCZ1600LV2G

Dit is mijn resultaat,

http://img98.imageshack.us/f/overclock1.png/

Dit is de guide dat ik heb gebruik, mijn instellingen zijn precies hetzelfde hoe ze in deze bios zijn aanpepast.

YouTube: EASY I7 920 Overclocking @4.0GHz stable

Als ik hem opstart zijn te T zoals op de foto maar op het moment van het draaien van Prime95 springt hij gelijk naar Temperaturen van 95-100C, wat doe ik fout of wat kan ik aanpassen.

Groeten en Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

@nn
-het niet antwoorden op vragen is zo structureel op computerfora dat het niet nutteloos is om daarbij stil te staan
-hij is 60 graden idle (nou ja ik heb 56-58 genoemd, maar afgerond 60 klinkt ernstiger)
-temp is bij geen overklok, ik ga wel overklokken, maar pas bij mijn volgende vakantie
-mobo staat gewoon op een tafel schreef ik driemaal op vorige pagina
-ik schreef niet dat koeler loskwam, maar dat voor 4e pushpin abnormaal veel kracht nodig was
-100en geïnstalleerd; respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
een betere koeler kopen... want dit gaat hem niet worden...

prime 95 wil je max 80 graden hebben.. you do the math..
kijk eens voor een mugen 2 of H70 o.id., daar ga je het wel mee redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@fsperberg.

Als je koeler goed zit, de koelpasta juist is aangebracht en je airflow ok is, dan trekt je CPU koeler het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
@ pilatus, kun je me aangeven wat de beste optie is om de koelpasta aan te brengen, mijn kast is soizo al op stock net een broeikast. Dus ik zou de klep er eens vandaan halen kijken of hij dan wat lager gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
fsperberg schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:55:
@ pilatus, kun je me aangeven wat de beste optie is om de koelpasta aan te brengen, mijn kast is soizo al op stock net een broeikast. Dus ik zou de klep er eens vandaan halen kijken of hij dan wat lager gaat.
Je pasta moet wel heel erg slecht er op zitten en de koeler heel erg scheef als dat deze temps veroorzaakt. Waarschijnlijk ligt het dus gewoon aan het feit dat je koeler het niet trekt. Dit kan je wel makkelijk testen door aan de koeler te voelen als je CPU heet is. Is je koeler heet kan ie het niet aan, is je koeler niet heet komt de warmte van de CPU niet bij de koeler en zit deze dus niet goed.

Ik breng koelpasta zelf altijd met de vinger aan. Ik doe een beetje koelpasta in het midden van de CPU en verdeel het met mijn vinger. Wel eerst even een stukje plastic over je vinger heen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
@Pilatus

Dat kan ik me haast niet voorstellen, ik voel aan de V8 dat hij lekker warm is, niet heet ofzo, dat op 60 C, ik wil hem liever niet op 100 C draaien :P.

De pasta dat ik heb gebruikt, zit er al een jaar op. Extra laagje toevoegen?

Thanks.

PS: Moet er iets geconfigureerd worden aan prime95 of Realtemp??
PS2: gebruik ik de juiste Vcore, 1.25 - 1.35. Ik ben overgegaan van 4000 naar 3500Mhz. Nu gaat hij op Prime95 naar de 87 C in plaats van 100 C

Greetz.

[ Voor 20% gewijzigd door fsperberg op 08-01-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Laatst online: 16-04 20:06
druipgrot schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:39:
@nn
-het niet antwoorden op vragen is zo structureel op computerfora dat het niet nutteloos is om daarbij stil te staan
-hij is 60 graden idle (nou ja ik heb 56-58 genoemd, maar afgerond 60 klinkt ernstiger)
-temp is bij geen overklok, ik ga wel overklokken, maar pas bij mijn volgende vakantie
-mobo staat gewoon op een tafel schreef ik driemaal op vorige pagina
-ik schreef niet dat koeler loskwam, maar dat voor 4e pushpin abnormaal veel kracht nodig was
-100en geïnstalleerd; respect.
56-58 graden idle? wat is je kamertemp? 30+ ofzo:? de i7 920/30/50 zijn gewoon extreme heethoofden, maar zoals nedernakker al aan gaf hebben we niets aan idle temps, want wat is idle? niets doen in windows? bios screen open? beetje internet gebruiken?

en die intel stock koelers, tjah, mooi stuk koper om om te smelten toch? het klopt dat die pushpins wat verraderlijk kunnen zijn en dat je soms wat harder moet duwen, toch ook logisch? dat de laatste van de 4 moeilijker gaat de anderen houden hem immers al schuin omhoog omdat er koelpaste onder zit die dus naar de laatste pin word gedrukt, en je daar dus meer kracht moet zetten om alles goed vast te krijgen.

de cpu's zijn heethoofden maar kunnen ook flink wat hebben, snap sowieso je probleem niet helemaal. heb het idee dat je alleen maar moeilijk doet, koop dan gewoon meteen aftermarkt koeler meteen van het gezeik af. en op lucht zul je dan nog steeds een idle temp hebben van rond de 40 als je stock draait. maar zet je de Vcore vast op 1.15-1.25 en je temps dalen ook meteen.

en intel stock koelers zijn naar mijn mening wat gevoeliger voor warme kamer temperaturen, dan de meeste aftermark koelers

and.. what did you try? instead of starting to cry, tell us what you did.. :X

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ druipgrot
nog toe te voegen dat hij nu de sensor op zijn moederbord uitleest en niet de core sensoren aangezien die met software als realtemp e.d. worden uitgelezen en de enige sensoren zijn die er toe doen..

daarnaast zal je cpu op stock Vcore makkelijk richting de 3,6 GHz klokken zonder noemenswaardig in temperatuur te stijgen.

het begint wel ietwat te lijken op jem oederbord topic... een half jaar twijfelen en doemscenarios bedenken alvorens je wat gaat doen... je kan natuurlijk ook gewoon de boel in elkaar prikken en gaan genieten van je systeem, buiten de 7 dagen afkoelperiode heb je gewoon de door de fabrikant opgegeven garantie op je onderdelen, mocht er iets kapot gaan ooit kun je het gewoon RMA'en

@ fsperberg.
je koeler is niet goed genoeg om een overklokte i7 cpu te koelen.. verder zou ik niet zomaar waardes overnemen van iemand anders... ieder systeem overklokt anders en gebruitk andere voltages. beste is om toch van begin af aan steeds een beetje hoger te gaan en zo langzaam de max te vinden.
het in een keer op 4 GHz zetten is meer weggelegd voor de mensen die ervaring hebben en weten wat de instellingen in het bios inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
fsperberg schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:29:
@Pilatus

Dat kan ik me haast niet voorstellen, ik voel aan de V8 dat hij lekker warm is, niet heet ofzo, dat op 60 C, ik wil hem liever niet op 100 C draaien :P.

De pasta dat ik heb gebruikt, zit er al een jaar op. Extra laagje toevoegen?

Thanks.

PS: Moet er iets geconfigureerd worden aan prime95 of Realtemp??
PS2: gebruik ik de juiste Vcore, 1.25 - 1.35. Ik ben overgegaan van 4000 naar 3500Mhz. Nu gaat hij op Prime95 naar de 87 C in plaats van 100 C

Greetz.
Koelpasta toevoegen moet je niet doen. Eerst de oude pasta verwijderen en dan nieuwe er op. Als je pasta gaat toevoegen kan je het erger maken. Verder gewoon een dun laagje op de CPU, zeker geen dikke laag.

Aan Realtemp of Prime hoef je niets in te stellen.

Die 87 graden is nogsteeds erg heet maar wel een stuk beter dan die 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
@Pilatus

Wat is de beste manier op de oude pasta te verwijderen, gewoon voorzichtig er aan pulleken met een mesje ofzo???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
fsperberg schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:55:
@Pilatus

Wat is de beste manier op de oude pasta te verwijderen, gewoon voorzichtig er aan pulleken met een mesje ofzo???
Met wat keukenpapier kan je het er gemakkelijk afvegen. Wel opletten dat je geen krassen maakt. Eventueel de heatsink en CPU nog even ontvetten met alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Gewoon met wc papier, en daarna nog een keer met alcohol en wcpapier, zodat ie weer helemaal schoon is. Als de oude pasta echt heel hard is kan je ook een pinpasje gebruiken, een mesje is niet verstandig..

Edit: was weer eens traag... :)

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 08-01-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
Ok we gaan dadelijk testen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
Trouwens nog iets wat is de max T dat ik moet halen bij 4000Mhz???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je moet niets halen, je wilt gewoon zo laag mogelijk.. hou 80 fraden als max aan, ga je daar overheen, dan moet je vcore omlaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
Wat is het minimum dat je een Vcore kan stellen. (als aanraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat kunnen wij niet bepalen voor je... je zal zelf moeten testen bij welke vcore je systeem 8 uur prime stabiel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
Ik bedoelde eigenlijk meer van lager dan xxx en hoger dan xxxx moet je echt niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
te laag bestaat niet, te hoog zit je al, kijk maar naar je temps...

volgens intel opgegeven max is 1,55V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsperberg
Ik zit nu op 1.25V daar krijg ik die Temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja, er is al gezegd wat je moet doen...

Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste