Ja, ik begrijp nu ook beter wat je bedoelt. Dit is voor mij zelf ook de eerste keer dat ik XMP gebruik en het goed werkt als ik terug denk. XMP doet in dit geval namelijk exact wat ik zelf ook zou doen, behalve dan de QPI voltage. Maar uiteindelijk heb ik zelf al mijn voltages van auto af gehaald en manual ingesteld, dus had er nooit problemen mee gekregen.
Maar inderdaad, het idee dat XMP altijd correct is en je er niet over na hoeft te denken functioneert waarschijnlijk 9 van de 10 keer niet. Ook omdat mensen gruwelijk lompe modules gaan kopen en niet overclocken en vice versa.
Handmatig blijft het beste maar voor het automatisch zetten van mij timings en voltage op het geheugen, werkt het in mijn geval goed. QPI was niet drastisch hoog, maar zo blijkt maar, nog steeds 0.05 hoger dan wat ik nu draai!
@peakaboo
Mijn bak is stabiel ja. Althans, ik heb het sinds mijn nieuwe mobo niet meer grondig getest. Ik had een Asus Rampage II Gene zoals op de foto's is te zien, maar deze is na een jaar dood gegaan. Deze had dan ook ECHT gruwelijk hoge NB temps, soms tegen de 100 graden aan.

Ik weet niet of het daar aan gelegen heeft, maar toch.
De fans zijn zo geregeld dat middels CPU gebruik ze automatisch harder gaan draaien. Op die manier krijgt de NorthBridge dus ook meer koeling als er gewerkt moet worden. Tijdens idle zijn de temperaturen dus soms hoger dan tijdens load.
Mijn cpu zit idle meestal rond de 40 graden en met stress (via prime95 of linx) op 80 graden. Tijdens 'normaal' gebruik het ding nooit warmer dan 70 graden zien worden. Dat is met HT, Speedstep, etc. aan.
Ik heb met dit nieuwe bord eigenlijk meteen de settings van mijn oude bord overgenomen en nooit ergens problemen mee gehad. Ik heb een keertje prime95 zo'n 2 uur laten lopen en linx een 2 uur laten lopen zonder problemen. Ook 3dmark06 + prime95 gaf geen problemen (Zoveel mogelijk hitte in de kast, etc.)
Dank je wel voor het compliment op de case mod. Het is inderdaad een heerlijk stil, klein maar SUPER krachtige machine geworden! Zeker nu ik er 2xGTX460 1GB in SLI in heb zitten!
Ik moet wel zeggen dat ik nu echt de max van de ruimte maar ook het koel vermogen van de kast begin te bereiken. Ik heb nu alles stabiel zoals ik zei, maar moet nog een keer een 24Hr run doen om te checken of het ook echt zo is. Met mijn oude mobo iig wel.