Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 143 Laatste
Acties:
  • 861.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

koprol schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:05:
(eerste post, hihi)

Wij willen vloerverwarming en bij elektrische variant van Raychem (ca 3300 W vermogen in een woonkamer van 50m2 3 m hoog) heb je makkelijke installatie. Maar is elektrische vloer verwarming wel slim ivm kosten en milieu vervuiling. Wij willen ook graan pv panelen installeren, maakt het dan een slimme keus of niet?
Wat je voor vermogen nodig hebt voor een bepaalde ruimte hangt erg af van de mate van isolatie. Dus dat een kamer 3m hoog is doet er dan niet zoveel toe.

Ten aanzien van elektrische vloerverwarming. Het is nogal kostbaar om het subtiel uit te drukken.
1 kwh = 21,83 cent (eneco, enkeltarief)
1 kuub gas 52,99 cent (eneco, regio 3)
Voor verwarming kun je uitgaan van 95% efficiency 31.65MJ x 0,95 = 30,07ML => Komt overeen met 8,35kwh

Voor de warmte dmv electriciteit ad 1 kuub gas betaal je dus 1,82 euro.
Verwarming via elektrich is circa 835% duurder

De mate van milieu vervuiling hangt af van of je gelooft in milieu labeling van stroom (groene stroom) en of je gebruik maakt van groene stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:10
Vandaag hadden wij onze open dag in het kader van de Solar Days en dat was een aardig succes: negen (eigenlijk tien) mensen wisten ons huis te vinden. Het was een gemeleerd gezelschap met ieder hun eigen interesses en vragen. Hier een korte beschrijving van de dag.

Volgend jaar weer!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
el jonco schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:48:
[...]

Als je het document zelf hebt, lijkt het me niet onverstandig om het ergens in het Wiki domein te zetten waar het niet verwijderd kan worden; het zal niet de eerste keer zijn dat een informatief maar minder welvoegelijk document gelinkt is en plotseling nergens meer te vinden blijkt en alleen nog maar 404 genereert...
Ook bijvoorbeeld handig als je wijzigingen wilt bestuderen tussen verschillende versies; bij de officieële instanties vind je alleen de laatste.
Ja, dat is op zich wel een goede, maar hoe zit het met het copyright op die bestanden? Ik kan niet zomaar alles kopiëren en op mijn eigen website zetten. Voor eigen gebruik is dat niet zo'n probleem, maar deze site is natuurlijk openbaar. Verder heb ik niet super veel ruimte bij de huidige host, maar niet al te grote bestanden kan ik wel hosten lijkt me. Ik heb nu de upload functie beperkt tot enkel geregistreerde gebruikers, om vandalisme te voorkomen, dus je zult je dan even aan moeten melden. En welke bestandstypen moet ik dan nog toestaan? PDF iig. Nog iets anders?
flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:53:
[...]

Dat is precies de site die uitgaat van, in mijn ogen, absurde waardes. Ik zou een driedubbele!!! radiator moeten hebben met de maten 75x60cm volgens die berekening. Er hangt nu een exemplaar van 80x60cm enkel met lamellen aan de achterkant.

De kleine slaapkamer van m'n zoontje krijgen we echt net op temperatuur hartje winter, dus er is capaciteitstekort. Maar hoeveel moet ik nu extra hebben? Ipv 1 paneel nu een dubbele? Of toch idioot voor de driedubbele gaan?

Ik ben fan van Radson radiatoren, heb deze ook in de woonkamer hangen.
http://www.radson.com/nl/...afgifte-en-afmetingen.htm

Ik heb 2x type 22 met maten 600x900 in mijn woonkamer voor hangen en een oud geval achter. Ik kom daarmee nooit aan die 9kW ofzo die ik nodig heb voor mijn woonkamer.
We zijn natuurlijk tweakers, dus ik zit zomaar te denken:
Kun je het debiet van de radiator als het erop aan komt niet wat verhogen door er een paar afgedankte computer ventilatortjes van onder er lucht doorheen te laten blazen? Ik neem aan dat de huidige radiators meestal wel genoeg zijn, maar alleen op de echt koude dagen het moeilijk hebben, dus dan lijkt me zo'n oplossing op zich best acceptabel. En de kosten zijn nul als je tenminste nog wat donor hardware hebt liggen.
el jonco schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:01:
[...]

Als je gehouden bent aan het uiterlijk van dat hobbelige glas is tegenwoordig ook een dubbele variant te krijgen. Net zoals je ook HR++ glas kan krijgen dat mat is.
Een stapje minder, maar wel beter dan enkel glas, is gecoat monumentaal enkel glas.
En als je gehouden bent aan de techniek van vroeger, vraag ik me af of je wel elektries licht mag gebruiken in een pand uit 1700 :X Goeie voor de welstand: alle auto's de 17e eeuwse wijken uit 8)
Je mag het uiterlijk niet veranderen, maar geldt dat alleen voor de buitenkant? Zo ja, dan kun je aan de binnenkant gewoon een voorzetraam maken met dubbel glas erin. Gewoon één grote ruit. Ik kan me zelfs voorstellen dat je hem niet permanent bevestigd, als een voorzetraam aan de binnenkant niet mag, zodat je hem met twee personen gewoon weg kunt zetten in de zomer of als de inspecteur komt kijken! :+

Wij hebben in ons huis aan de voorkant stalen stalramen met enkel glas. Aan de binnenkant zit daar echter een houten kozijn met een tweede raam voor. Weliswaar enkel glas, maar dat zou ook zomaar dubbel kunnen zijn. Hoeveel zou dat eigenlijk schelen, twee keer enkel met +/-20cm spouw of enkel en HR++ met 20 tussen de twee? Weet iemand dat?
(eerste post, hihi)

Wij willen vloerverwarming en bij elektrische variant van Raychem (ca 3300 W vermogen in een woonkamer van 50m2 3 m hoog) heb je makkelijke installatie. Maar is elektrische vloer verwarming wel slim ivm kosten en milieu vervuiling. Wij willen ook graan pv panelen installeren, maakt het dan een slimme keus of niet?
Een uitgebreide uitleg staat op:
http://www.olino.org/arti...ektrische-vloerverwarming
Conclusie:
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de jaarlijkse kosten van de elektrische verwarming van een huis ongeveer een factor 2,4 hoger zijn dan verwarming met een HR-ketel. De CO2-uitstoot is 2,9 maal zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

(eerste post, hihi)

Een makkelijke installatie is niet het eerste argument om voor deze variant van verwarming te kiezen. Elektrisch verwarmen is niet erg rendabel tenzij je een overschot aan zelf opgewekte duurzame energie hebt zoals Eric-PVT, een bekende hier op het forum. Elektrisch verwarmen kies je eigenlijk voor als alle ander varianten niet mogelijk zijn.
Hoe verwarmen jullie nu je huis? En zonnepanelen is altijd een slimme keus omdat er altijd wel elektra gebruikt wordt en als die dan zelf, decentraal en duurzaam wordt opgewekt ben je voorbereid op de toekomst .

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Elektrisch verwarmen kies je eigenlijk voor als alle ander varianten niet mogelijk zijn.
das eigenlijk wel een hele goeie en een denkertje, "daar waar je geen leidingen hebt"
maar ook, wat kost die kwh eigenlijk nu al, van gesaldeerde zonnestroom,
en wat kost die kwh na de tvt zonder belasting.
volgens mij kost het na de tvt dus echt niets meer, en aangevuld met een windstroom kontrakt misschien wel schoner dan op gas.
gas is eigenlijk tov stroom te goedkoop, vandaar ook dat een hre voluit met de ramen open zomers geld oplevert (!) het zal me niet verbazen dat het volgende kabinet dit recht gaat trekken.
http://paulusjansen.sp.nl...ns-op-energieverspilling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

el jonco schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:01:
Goeie voor de welstand: alle auto's de 17e eeuwse wijken uit 8)
Die observatie is raak! De maatschappij houdt er een dubbele moraal op na waar het de auto betreft. Zolang het maar 4 wielen heeft, wordt alles gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

pcmadman schreef op zondag 16 mei 2010 @ 01:59:
Kun je het debiet van de radiator als het erop aan komt niet wat verhogen door er een paar afgedankte computer ventilatortjes van onder er lucht doorheen te laten blazen? Ik neem aan dat de huidige radiators meestal wel genoeg zijn, maar alleen op de echt koude dagen het moeilijk hebben, dus dan lijkt me zo'n oplossing op zich best acceptabel. En de kosten zijn nul als je tenminste nog wat donor hardware hebt liggen.
Dit is precies wat Jaga doet met zijn Boosters: met een (3-tal meen ik) fans de capaciteit flink verhogen.
Zelf heb ik met een simpele Conrad temperatuur-gestuurde-ventilator-set icm wat stille 12cm ventilatoren min or meer hetzelfde bereikt 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15
[...]

[...]
Heb ik serieus overwogen voor in de woonkamer, daar zouden perfect 8cm fans onderaan kunnen. De Radson type 22 radiatoren zijn namelijk 10cm breed.

Ik denk dat ik gewoon naar type 22 radiatoren ga op de 1e verdieping met ongeveer dezelfde afmetingen, ik heb dan in theorie 2x zoveel warmteafgifte. Daarmee zou ik een eind mee moeten kunnen komen. Mocht dat echt niet lukken qua capaciteit dan kan ik de ventilatoren nog overwegen..

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

ericplan

5180 Wp PV

Anne vdr Bom schreef op zondag 16 mei 2010 @ 10:59:
[...]

Die observatie is raak! De maatschappij houdt er een dubbele moraal op na waar het de auto betreft. Zolang het maar 4 wielen heeft, wordt alles gedoogd.
Om in welstand terminologie te spreken: Verstoring van het historische straatbeeld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:42
ik kan me wel voorstellen dat een welstandscommisie ooit heeft bepaald voor beschermde stadgezichten, dat de oorspronkelijke technek behouden moet worden. en dan niet alleen in uitrelijk van 10 m afstand, maar ook van dichtbij. dat een gasveer de boel omhoog drukt of dat dit handmatig, of met een touw gaat is een ander verhaal.

maar je kunt mensen niet vertellen dat iets historisch is als de bakstenen van beton zijn, de kozijnen van kunststof, met roeden tussen het glas, en dan ook nog eens aluminium draaikiepramen, terwijl het kenmerk juist een schuifraam moet zijn. dat zijn nu eenmaal de "stijlkenmerken" ( die ze dus willen beschermen)

anders zou de welstandscommisie inderdaad moet oordelen: ja een ferari is ook authentiek, immers er zitten, net als een paard en wagen, 4 wielen onder, met een paard voorop.

jammer voor de mensen die de keus hebben gehad er in te gaan / blijven wonen.. ik bedoel. er woont niemand meer in een plaggenhut, maar die worden her en der ook als monument bewaard.

als het zo ver komt dat de huizen werkelijk onbewoonbaar worden door bijvoorbeeld milieuregels of EPC normen, dan moet de overheid daar maar zelf voor op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 238103 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 09:26:
[...]

das eigenlijk wel een hele goeie en een denkertje, "daar waar je geen leidingen hebt"
maar ook, wat kost die kwh eigenlijk nu al, van gesaldeerde zonnestroom,
en wat kost die kwh na de tvt zonder belasting.
volgens mij kost het na de tvt dus echt niets meer, en aangevuld met een windstroom kontrakt misschien wel schoner dan op gas.
gas is eigenlijk tov stroom te goedkoop, vandaar ook dat een hre voluit met de ramen open zomers geld oplevert (!) het zal me niet verbazen dat het volgende kabinet dit recht gaat trekken.
http://paulusjansen.sp.nl...ns-op-energieverspilling/
Ja, maar dan moet je die energie natuurlijk niet in een stomme Ohmse verwarming stoppen, maar in een warmtepomp.

Dat "als het echt niet anders kan"-argument vind ik wel een zinnige. Ik kan me situaties voorstellen waar de meerkosten van het aanleggen van een complete vloerverwarming gewoon niet rendabel is. Als je bijvoorbeeld graag warme voetjes wilt hebben na het douchen en je de vloerverwarming bijvoorbeeld schakelt met de lichtknop, dan staat hij maar heel weinig aan. Dat combineren met een heel hoog vermogen per m² en een sensor die voelt hoe warm de vloer is, zodat hij snel op temperatuur is. Ik kan me zelfs voorstellen dat dit beter is dan vloerverwarming met warm water, omdat hij maar zo kort aan staat, terwijl dat bij echte vloerverwarming geen zin heeft en die dus veel langer aan staat. Dit geldt trouwens alleen als je het verder niet erg vindt dat buiten de vloer alles een beetje kouder is, want anders moet je alsnog gaan bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:13:
[...]

Klopt, ik ben eerder geneigd om een type 22 neer te hangen dan een type 33. Overigens kost een type 33 in de maten 750x600 al dik 250 euro per stuk. En ik heb er 3 nodig op de 1e verdieping.

Binnenkort maar aan iemand vragen die hier ook de radiatoren die we nu hebben heeft geadviseerd, kijken wat die zegt.

Type 22 kost overigens in die maten slechts 134 euro, dat is een stuk schappelijker :)
Ik heb mijn 22 vrijwel nieuw gekocht op marktplaats.
Er zijn veel mensen met een net gekocht nieuwbouwhuis die vloerverwarming nemen en de nieuwe radiatoren voor een prikkie verkopen. Ook ik ben voorstander lekker grote radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:26:
als het zo ver komt dat de huizen werkelijk onbewoonbaar worden door bijvoorbeeld milieuregels of EPC normen, dan moet de overheid daar maar zelf voor op draaien.
Dat is dichterbij dan je denkt! En die overheid int belastingen o.a. bij jou. In de Amsterdamse binnenstad staan veel monumenten, vaak te groot en te duur om zomaar als woonhuis te gebruiken. Veel van die panden zijn verhuurd aan, of eigendom van bedrijven. Maar omdat het in een monument nauwelijks mogelijk is om een ARBO bestendige werkplek in te richten of het onmogelijk is (lees verboden door welstand of monumentenzorg) om een lift te maken, trekken veel bedrijven weg naar Sloterdijk of de Zuidas, net zo duur, maar wel eenvoudiger met bereikbaarheid, ARBO en andere zaken. Op zich is het goed dat er regels zijn, maar niemand zit te wachten op de Amsterdamse binnenstad als dependance van het Nederlands Openlucht Museum.

Om je een indruk te geven wat cijfers. Het beschermde stadsgezicht van Amsterdam heeft een oppervlak van 800 ha. In dat gebied werken dagelijks 90.000 mensen. Daarvan werkt ongeveer 12 % in de horeca. En in dat gebied heeft een klein clubje niet democratisch gekozen mannen en vrouwen (architecten, historici ca 10 man) een hele grote stem over wat mag en wat niet mag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:54:
[...]

Ik heb mijn 22 vrijwel nieuw gekocht op marktplaats.
Er zijn veel mensen met een net gekocht nieuwbouwhuis die vloerverwarming nemen en de nieuwe radiatoren voor een prikkie verkopen. Ook ik ben voorstander lekker grote radiatoren.
Bedankt voor de tip! Ik ga meteen kijken op marktplaats. Ik kan trouwens ook 75cm hoogte kwijt, die zijn misschien nog mooier omdat ze precies dan pas lopen met de onderkant van m'n kozijn ( waar m'n hout begint )

Edit : Meteen 1 gevonden 750mm hoog 600mm breed. Die past perfect op de kamer van m'n zoontje :)

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 16-05-2010 13:21 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

:( Bah, afgelopen week 12m3 gas moeten verbruiken omdat er te lang geen zon was.
In 10jaar tijd is dit niet voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 281733 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:26:
:( Bah, afgelopen week 12m3 gas moeten verbruiken omdat er te lang geen zon was.
In 10jaar tijd is dit niet voorgekomen.
Ja wij stoken ook alweer een tijdje, ik dacht hafl april dat dat wel afgelopen was voor dit jaar. Balen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Sjo ik heb besloten niet tot volgend jaar te wachten, Ik zag dat de mogelijkheid om tegen 2% rente 10000€ te financieren afloopt aan het eind van dit jaar.

En aangezien die SDE subsidie volgens mij 1 grote wassen neus is en vrijwel kansloos om te krijgen zie ik niet de meerwaarde om daarop te gaan zitten wachten.

Na wel 2 offertes te hebben aangevraagd en antwoord gekregen, waarvan 1 tweaker. :) Mag ws hij het gaan doen als de gemeente apedorp tenminste meewerkt.

Nu gaan het 16 panelen worden met een totaal van +/- 3360Wp moet ik nu daarvoor een aparte groep aan laten leggen of kan dat bij de groep van bijvoorbeeld de ketel hangen? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het een aparte groep moet zijn maar kan het zou gauw niet terugvinden.

Iemand enig idee wat het zou kosten om vanaf de meterkast (nieuwe groep) electra te laten trekken naar de 1e verdieping bij de ketel, ik heb echt geen idee wat daarvoor gerekend wordt, tis een oud huis (1906) electra is wel gemoderniseerd, maar geen idee hoe het allemaal loopt op dit moment, en of dit makelijk te realiseren is? Iemand ervaring hiermee?

Tis toch heerlijk om een beetje te stoken als het net niet warm genoeg is? Je gooit wat hout op de houtkachel en je hebt een heerlijke temperatuur in no-time en de Nuon merkt er niets van. ;p

We kunnen haast niet wachten tot het weer winter is, hartstikke gezellig en heerlijke warmte van zo'n houtkachel en iedere mogelijkheid om de olie/kolen/electraboeren dwars te zitten moet aangegrepen worden. :p

[ Voor 15% gewijzigd door Flagg op 16-05-2010 14:34 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Flagg schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:31:
Sjo ik heb besloten niet tot volgend jaar te wachten, Ik zag dat de mogelijkheid om tegen 2% rente 10000€ te financieren afloopt aan het eind van dit jaar.

En aangezien die SDE subsidie volgens mij 1 grote wassen neus is en vrijwel kansloos om te krijgen zie ik niet de meerwaarde om daarop te gaan zitten wachten.

Na wel 2 offertes te hebben aangevraagd en antwoord gekregen, waarvan 1 tweaker. :) Mag ws hij het gaan doen als de gemeente apedorp tenminste meewerkt.

Nu gaan het 16 panelen worden met een totaal van +/- 3360Wp moet ik nu daarvoor een aparte groep aan laten leggen of kan dat bij de groep van bijvoorbeeld de ketel hangen? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het een aparte groep moet zijn maar kan het zou gauw niet terugvinden.

Iemand enig idee wat het zou kosten om vanaf de meterkast (nieuwe groep) electra te laten trekken naar de 1e verdieping bij de ketel, ik heb echt geen idee wat daarvoor gerekend wordt, tis een oud huis (1906) electra is wel gemoderniseerd, maar geen idee hoe het allemaal loopt op dit moment, en of dit makelijk te realiseren is? Iemand ervaring hiermee?

Tis toch heerlijk om een beetje te stoken als het net niet warm genoeg is? Je gooit wat hout op de houtkachel en je hebt een heerlijke temperatuur in no-time en de Nuon merkt er niets van. ;p

We kunnen haast niet wachten tot het weer winter is, hartstikke gezellig en heerlijke warmte van zo'n houtkachel en iedere mogelijkheid om de olie/kolen/electraboeren dwars te zitten moet aangegrepen worden. :p
3660Wp moet zowiezo op een aparte groep. Het zou net achter een standaard 16A stop kunnen maar misschien is een 20A beter. Je kan gedurende piekmomenten meer dan 16A genereren met 3660Wp op je dak en dan zou je stop eruit klappen. Met 20A heb je dat probleem niet.

Een groep naar boven trekken valt wel mee, het kostte mij twee uurtjes hier in huis. Ik moet overigens wel zeggen ik heb een koof helemaal vanaf mijn meterkast totaan de zolder lopen dus bij mij was het een eitje.

Als je eenmaal een route hebt gevonden gewoon 3/8" pijp leggen en daar draad doorheen trekken, volgens mij mag 20A net door 2,5mm2 kabels heen.

Een extra groep in je meterkast laten aanleggen kost ongeveer 200 euro schat ik. Dit is een beetje afhankelijk of je nog een locatie hebt in je groepenkast en of je nog een plek vrij hebt achter een aardlek. Er mogen namelijk maar 4 groepen achter een aardlek. Gesteld je hebt 6 groepen in huis met 2 aardlekschakelaars dan heb je dus nog plek in de meterkast, enige wat het je dan kost is een automaat.

Als je twijfelt over de aanleg, dan gewoon op werkspot een opdracht plaatsen en het lekker uitbesteden. Je wilt gewoon geen gezeik met stroom, zeker niet met 16-20A die je kan opwekken met je PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

flitspaal.nl schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:12:
[...]

3660Wp moet zowiezo op een aparte groep. Het zou net achter een standaard 16A stop kunnen maar misschien is een 20A beter. Je kan gedurende piekmomenten meer dan 16A genereren met 3660Wp op je dak en dan zou je stop eruit klappen. Met 20A heb je dat probleem niet.

Een groep naar boven trekken valt wel mee, het kostte mij twee uurtjes hier in huis. Ik moet overigens wel zeggen ik heb een koof helemaal vanaf mijn meterkast totaan de zolder lopen dus bij mij was het een eitje.

Als je eenmaal een route hebt gevonden gewoon 3/8" pijp leggen en daar draad doorheen trekken, volgens mij mag 20A net door 2,5mm2 kabels heen.

Een extra groep in je meterkast laten aanleggen kost ongeveer 200 euro schat ik. Dit is een beetje afhankelijk of je nog een locatie hebt in je groepenkast en of je nog een plek vrij hebt achter een aardlek. Er mogen namelijk maar 4 groepen achter een aardlek. Gesteld je hebt 6 groepen in huis met 2 aardlekschakelaars dan heb je dus nog plek in de meterkast, enige wat het je dan kost is een automaat.

Als je twijfelt over de aanleg, dan gewoon op werkspot een opdracht plaatsen en het lekker uitbesteden. Je wilt gewoon geen gezeik met stroom, zeker niet met 16-20A die je kan opwekken met je PV installatie.
Ik heb 1 aardlek schakelaar met 5 groepen... das nou jammer.. :p

Een route door het huis vinden wordt nogal lastig, bewerkte plafonds ed en de meterkast zit in de woonkamer (zeg maar links voor bg) en de ruimte waar de omvormer moet komen zit.. jawel rechts achter eerste verdieping.. jeuh... :) Ga het idd niet zelf doen, met stroom wil ik geen gezeik hebben, zeker omdat je je dan net zo goed je brandverzekering stop kan zetten want als er iets gebeurd ben je niet meer verzekerd (ook al heb je het allemaal netjes gedaan.)

pfff nog meer uitzoekwerk. :p

thx voor de info iig, eens kijken of ik iemand kan vinden die dat netjes kan doen.

[edit] hhmm volgens mij is er 1 groep niet in gebruik als ik het zo bekijk. Wel dus. :p

@Niels hieronder, wat is het voordeel van het upgraden van je meterkast? :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 13:20
@Flagg: wellicht combineren met het 'upgraden' van de meterkast? als de installateur dan toch bezig is, kan dat net zo goed in 1 moeite door :)

Hier nog een sjabloontje om je groepen mooi te onderscheiden:

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 16-05-2010 16:00 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op zondag 16 mei 2010 @ 16:00:
@Flagg: wellicht combineren met het 'upgraden' van de meterkast? als de installateur dan toch bezig is, kan dat net zo goed in 1 moeite door :)

Hier nog een sjabloontje om je groepen mooi te onderscheiden:
Hier hetzelfde ook gedaan bij een webshop alle onderdelen besteld en daarna met hulp van m'n pa, die heeft zijn installateurspapieren, de gehele meterkast vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Flagg schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:22:
[...]

Ik heb 1 aardlek schakelaar met 5 groepen... das nou jammer.. :p

Een route door het huis vinden wordt nogal lastig, bewerkte plafonds ed en de meterkast zit in de woonkamer (zeg maar links voor bg) en de ruimte waar de omvormer moet komen zit.. jawel rechts achter eerste verdieping.. jeuh... :) Ga het idd niet zelf doen, met stroom wil ik geen gezeik hebben, zeker omdat je je dan net zo goed je brandverzekering stop kan zetten want als er iets gebeurd ben je niet meer verzekerd (ook al heb je het allemaal netjes gedaan.)

pfff nog meer uitzoekwerk. :p

thx voor de info iig, eens kijken of ik iemand kan vinden die dat netjes kan doen.

[edit] hhmm volgens mij is er 1 groep niet in gebruik als ik het zo bekijk. Wel dus. :p

@Niels hieronder, wat is het voordeel van het upgraden van je meterkast? :)
Afhankelijk van je situatie zou het kunnen dat je nog geen aparte hoofdschakelaar hebt. Dat maakt het werken aan een groepenkast extra spannend. Als je die eenmaal hebt is werken aan de groepenkast niet eng en moeilijk. Verder zou je kunnen denken aan meerdere aardlekschakelaars. Voordeel is dat niet je hele huis donker is als je buitenlamp of schuurtje een aardlek heeft.
Wat betreft de weg door huis, Kan je niet onder de vloer door? Is er nergens een koof met riolering?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Flagg: voordeel van upgraden?
bijvoorbeeld weg met die stoppen en courante schakelaumaten er in (aardlek+stop in een behuizing zonder ooit te hoeven vervangen).

Overigens controleer ook het aardpunt, ik weet dat het niet langer meer is toegestaan om de waterleiding te benutten als aardpunt, en de huiseigenaar zelf verantwoordelijk is om het aardpunt te (laten) slaan en meten.
Bij een ouder huis mogelijk een aandachtspunt!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:45:
[...]
Ja wij stoken ook alweer een tijdje, ik dacht hafl april dat dat wel afgelopen was voor dit jaar. Balen...
In april ruim dubbel zoveel gestookt als vorig jaar en in mei wordt het wel drie keer zoveel :/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Thx allemaal ik heb hier "even" gekeken.

En er zit op 1 groep op dit moment de ketel (100 watt) en 4 spaarlampen van 8 watt.

De panelen staan op het westen dus ik neem aan dat hij die 3360 Wp niet gaat halen, maar laten we ervan uitgaan van wel.

dat zou dan 3360 + 100+ 32 = 3492

3484/230= 15,2 ampere = geen centje pijn?

Kans is alleen klein dat die allemaal tegelijk hun max vermogen gaan halen.

Dat zou toch geen centje pijn moeten zijn
wel dus.... , of ben ik op dit moment iets te avontuurlijk ingesteld? ja dus.. mogen dus geen verbruikers op dezelfde groep zitten..... uhm klinkt eigenlijk ook wel akelig logisch. :o

Ik zie het namelijk echt niet zitten om een extra groep hiervoor aan te gaan leggen. Dit zou namelijk betekenen dat we nu de hele vloer moeten gaan openbreken, aangezien de vorige eigenaars vrolijk de vloer over het luik naar de kruipruimte hebben gelegd en we zullen onder de vloer moeten om de nieuwe groep aan te kunnen leggen. En geen idee waar het luik precies zit, vorige eigenaars wisten het ook niet precies.

Nu willen we over 2 jaar wel de hele vloer eruit halen en vernieuwen + isoleren, maar nu nog ff niet. Dus dan meteen een nieuwe groep aanleggen zou geen probleem zijn.
NielsTn schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:41:
@Flagg: voordeel van upgraden?
bijvoorbeeld weg met die stoppen en courante schakelaumaten er in (aardlek+stop in een behuizing zonder ooit te hoeven vervangen).

Overigens controleer ook het aardpunt, ik weet dat het niet langer meer is toegestaan om de waterleiding te benutten als aardpunt, en de huiseigenaar zelf verantwoordelijk is om het aardpunt te (laten) slaan en meten.
Huidige stoppenkast doet zijn werk uitstekend dus mooie schakelaartjes in de meterkast doet me niet zo veel. ;)

Aardpunt is ook okay, maar wel goede tip, is wel goed om ff te checken.
ericplan schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:11:
[...]

Afhankelijk van je situatie zou het kunnen dat je nog geen aparte hoofdschakelaar hebt. Dat maakt het werken aan een groepenkast extra spannend. Als je die eenmaal hebt is werken aan de groepenkast niet eng en moeilijk. Verder zou je kunnen denken aan meerdere aardlekschakelaars. Voordeel is dat niet je hele huis donker is als je buitenlamp of schuurtje een aardlek heeft.
Wat betreft de weg door huis, Kan je niet onder de vloer door? Is er nergens een koof met riolering?
Onder de vloer is al behandeld. :) en nog geen wc/badkamer boven(das project nummer.... 3 meen ik :p) dus nope geen handige route en dan nog zou ik eerst onder de vloer door moeten. En meterkast is idd niet eng want ik ben voorstander van dingen vooral te láten doen. :Y) Al dat doe-het-zelven is pure broodroof. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Flagg op 16-05-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik was vanmiddag bij mijn ouders, en die wisten me te vertellen dat er in het dorp ook iemand was met zonnepanelen aan de gevel net als ik. Dus zijn we er even langsgewandeld. Deze PV-liefhebber is duidelijk verder dan ik. Naast de dakkapel kun je er ook nog 4 onderscheiden. Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1pzooWcMK-qj_01tOFrk1hPJDw2q-ZALbPNYXTBwnwt7fQBNQhilLiYkrOGeGe0eb38y4BnXQqdhGenVag8K2KdHyM_nnENpfs/20100516_004_cropped.jpg

Close-up van de steunen (sorry, mijn telefoon maakt geen betere foto's). Dit lijkt mij ook een diy job.
Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1pVQazOVTgFtMh6dlG_eiQoC_WkzcGiPBRZ_2lAZ_6Q9EdWR6oGcIdmAJdjUfAugiHQmaGuHsGUZlSnlooq0-qrAXhWl1h2Vaa/20100516_005_cropped.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Flagg schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:06:
Ik zie het namelijk echt niet zitten om een extra groep hiervoor aan te gaan leggen. Dit zou namelijk betekenen dat we nu de hele vloer moeten gaan openbreken, [...]
Ik ken de situatie niet, maar het zou een optie kunnen zijn om een kabel buiten langs te leggen. Bij de meterkast naar buiten, door de tuin, en dan aan de andere kant van de woning omhoog naar de ruimte waar de omvormer hangt. of misschien kan je de omvormer op een andere plaats hangen?

Nog een idee: als je die paar gebruikers van de groep op een andere groep kan aansluiten, dan heb je boven een "lege" groep die je kan gebruiken voor de zonnepanelen, zonder dat er een nieuwe kabel helemaal naar de meterkast moet. (de bestaande bedrading moet dan wel 2.5 mm2 dik zijn, vroeger werd er ook wel eens wat dunner draad gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op zondag 16 mei 2010 @ 20:16:
Ik was vanmiddag bij mijn ouders, en die wisten me te vertellen dat er in het dorp ook iemand was met zonnepanelen aan de gevel net als ik. Dus zijn we er even langsgewandeld. Deze PV-liefhebber is duidelijk verder dan ik. Naast de dakkapel kun je er ook nog 4 onderscheiden.
Maar ik ben bang dat je voor zo'n oplossing wel een bouwvergunning nodig hebt, omdat de panelen niet het gebouw volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Roamor schreef op zondag 16 mei 2010 @ 20:56:
[...]

Maar ik ben bang dat je voor zo'n oplossing wel een bouwvergunning nodig hebt, omdat de panelen niet het gebouw volgen.
Nog niet, maar de wet die dit gaat verbieden voor nieuwe installaties is in de maak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 19-05 14:37
Mars Warrior schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:10:
Dit is precies wat Jaga doet met zijn Boosters: met een (3-tal meen ik) fans de capaciteit flink verhogen.
Zelf heb ik met een simpele Conrad temperatuur-gestuurde-ventilator-set icm wat stille 12cm ventilatoren min or meer hetzelfde bereikt 8)
Heb je hier misschien een conrad nummer van?

(super Mars Warrior, ga 'm proberen)

[ Voor 7% gewijzigd door NoUser op 16-05-2010 22:51 ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NoUser schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:20:
[...]
Heb je misschien hier een conrad nummer van?
117323 Temperatuurgestuurde Luchtregelaar (€9,99)

Let wel op dat-ie max. 12V / 500mA kan sturen. Niet veel voor een flinke set ventilatoren, dus wel een paar zuinige uitzoeken :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 12:46:
[...]

De achterstand op landen als Duitsland gaan wij ws in mijn generatie niet meer inlopen :+ , dag Nedertjesland ;w
Duitsland, is dat niet dat land met een leuke feed-in tarief. Maar ook grotere huizen dan in Nederland, geen snelheidsbeperking op de snelwegen, veel kolencentrales en erger bruinkoolcentrales?

Recente getallen heb ik helaas niet, maar die zijn niet zomaar weg 8) Die stinkcentrales !

Greenpeace

trouw

Ik weet echt zeker dat Nederland minder Co2 uitstoot voor haar elektriciteit. Wie loopt er nou achter? Of gaat het alleen maar om het aandeel duurzaam en niet om het totaal plaatje??

Voor 2009 is dat voor Duitsland 14% en voor Nederland 9% (van de elektriciteit !)

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 16-05-2010 23:06 . Reden: even aanvullen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

Vanavond in het NOS Journaal een itempje over paneeltjes. Duitsland en Heerhugowaard enzo. Best wel positief.
http://nos.nl/uitzending/...os-journaal-2000-uur.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:42
eehm.. over de meterkast..

eigenlijk is qua afzekering een stop "beter" dan een automaat heb ik me laten vertellen.

dus een stop vervangen is niet echt een probleem..

ik zou wel een extra aardlek plaatsen en een daar twee groepen op zetten, want je gaat met panelen 6 groepen nodig hebben.
daarvoor hoef je niet onder de vloer te zijn.
je kunt voor de eerste aardlek aftapen, naar de tweede aardlek.

en of je met 20 ampere af mag zekeren hangt van je hoofdzekering af. als die 25 ampere is mag je volgens mij geen 20 ampere groep maken.

ik zou dus wel iets aan de meterkast latend oen. een opbrengst meter voor jezelf is misschien ook wel leuk misschien. of je moet het op een andere manier gaan loggen.
route vinden van de meterkast naar de zolder is bij een ouder huis misschien wel wat lastig. maar dat zul je altijd hebben denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

Anoniem: 334569 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:02:
[...]

Duitsland, is dat niet dat land met een leuke feed-in tarief. Maar ook grotere huizen dan in Nederland, geen snelheidsbeperking op de snelwegen, veel kolencentrales en erger bruinkoolcentrales?

Recente getallen heb ik helaas niet, maar die zijn niet zomaar weg 8) Die stinkcentrales !

Greenpeace

trouw

Ik weet echt zeker dat Nederland minder Co2 uitstoot voor haar elektriciteit. Wie loopt er nou achter? Of gaat het alleen maar om het aandeel duurzaam en niet om het totaal plaatje??

Voor 2009 is dat voor Duitsland 14% en voor Nederland 9% (van de elektriciteit !)
Het gaat er alleen maar om , althans dat is mijn mening, dat men zaken in duitsland, maar ook belgie, spanje.. beter lijkt te regelen en met meer blik op de toekomst.. gericht op vervuiler betaald... ect. ect.
Dat we er nog lang nie zijn, das moge iedereen behoorlijk duidelijk zijn of nog worden..
En het gaat me inderdaad vooral om het plaatje duurzaam.. en de overstap van het oude naar het hopelijk "nieuwe", daar lijkt men om ons heen soms meer haast mee te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 334569 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:02:
[...]

Greenpeace

trouw

Het is 16% Duurzame elektriciteit en 10% energie in 2009. In nederland was 9% duurzame elektriciteit waarvan een groot deel in Duitsland gewoon niet tot duurzaam wordt gerekend: bijstook.

De voorsprong van Duitsland bestaat niet alleen uit het gerealiseerde duurzame aandeel, maar veel belangrijker nog uit een gigantische hoeveelheid kennis en ervaring. Duitsland heeft >300.000 banen in de duurzame sector en is een grote exporteur van techniek en producten. Duitsland heeft de markt nu al meer dan 10 jaar lang consequent flink gepushed en dat werpt zijn vruchten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:22:

........en of je met 20 ampere af mag zekeren hangt van je hoofdzekering af. .........
Ook van de bedrading, die in gewone installaties doorgaans 2,5 mm2 is. En die mag je als het geen kabel is, maar gewoon afzonderlijke draden in buizen, maximaal beveiligen met 16 A. Althans in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

engelbertus schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:22:

eigenlijk is qua afzekering een stop "beter" dan een automaat heb ik me laten vertellen.

dus een stop vervangen is niet echt een probleem..

ik zou wel een extra aardlek plaatsen en een daar twee groepen op zetten, want je gaat met panelen 6 groepen nodig hebben.
daarvoor hoef je niet onder de vloer te zijn.
je kunt voor de eerste aardlek aftapen, naar de tweede aardlek.

en of je met 20 ampere af mag zekeren hangt van je hoofdzekering af. als die 25 ampere is mag je volgens mij geen 20 ampere groep maken.

ik zou dus wel iets aan de meterkast latend oen. een opbrengst meter voor jezelf is misschien ook wel leuk misschien. of je moet het op een andere manier gaan loggen.
route vinden van de meterkast naar de zolder is bij een ouder huis misschien wel wat lastig. maar dat zul je altijd hebben denk ik...
Ik wil sowieso wat aan de meterkast gedaan hebben, want 5 groepen op 1 aardlek is wat ik begreep eigenlijk al 1 groep teveel. ik wil er dus iig 1 aardlek bij hebben en daar dan 2 groepen zodat ik respectievelijk 4 groepen en 2 groepen op 1 aardlek heb zitten. Dan misschien even tijdelijke electra op de muur naar boven toe om die extra groep te realiseren voor de panelen. En op het moment dat de vloer vervangen wordt het alsnog weg te werken. Maar er komen woensdagavond wat werkspotters langs, dus eens kijken misschien valt het allemaal wel mee.

Opbrengst meter ed vind ik niet heel erg interessant, dat spul moet gewoon werken, de eerste week zal ik het leuk vinden om een wieltje te zien wat terug draait, maar voor de rest zal het af en toe een check zijn om te kijken of het nog wel werkt. Cijfertjes ed vind ik pas interesant als ik de afrekening zie. :-) Dan gaat het duurzame er voor mij ook een beetje af, eerst zonnepanelen plaatsen en dan alle mogelijk electronica eraan gaan hangen en het liefst een website draaien om alles te loggen. voelt voor mij een beetje raar. Net zoiets als een superzuinige auto ontwikkelen en dan met een andere auto er achteraan blijven rijden om te kijken hoe die het doet. :p

Maar dit is allemaal wel heel offtpoic geloof ik. :X

[ Voor 17% gewijzigd door Flagg op 17-05-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Flagg schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:36:
Dan gaat het duurzame er voor mij ook een beetje af, eerst zonnepanelen plaatsen en dan alle mogelijk electronica eraan gaan hangen en het liefst een website draaien om alles te loggen. voelt voor mij een beetje raar. Net zoiets als een superzuinige auto ontwikkelen en dan met een andere auto er achteraan blijven rijden om te kijken hoe die het doet. :p
Dat ben ik slechts gedeeltelijk met je eens... als mensen een complete PC 24/7 laten draaien om hun zonnestroominstallatie te monitoren kan ik me daar ook niet zo in vinden, maar met een simpel kWh-metertje periodiek de opbrengst monitoren is naar mijn mening onontbeerlijk, vergelijkbaar met het periodiek controleren van de bandenspanningen van een auto of fiets. Met een verkeerde bandenspanning rijdt het ook, maar minder efficiënt, minder veilig en met meer slijtage dan nodig.

Zoals ik mijn systemen monitor, met plugwise, is naar mijn idee prima. Het systeem heeft nauwelijks eigenverbruik en ik zie precies wat het systeem doet. Ik besef dat dit veel meer informatie oplevert dan de meeste normale consumenten willen hebben, en dat is natuurlijk ook prima. Overigens kan plugwise je de besparingen in euro's voorrekenen ;)

Maar met helemaal niet monitoren haal je naar mijn mening niet het volledige rendement (rendement in de breedste zin des woords) uit je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de voor-avond van peakoil wellicht??
: nieuwe rol gewenst voor NAVO

[ Voor 57% gewijzigd door NielsTn op 17-05-2010 12:07 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:43

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 19:09:
(Een diepgekoesterde wens van mij is om ooit nog eens zelf een huis te (helpen) ontwerpen, uiteraard zeer energiezuinig maar ook met wat andere eigenschappen die ik graag terugzie in een huis.)
@ Jeroen:een hele interessante wens:
Gooi eens wat ideeen/wensen op tafel...
Stel je hebt onbeperkte financiele middelen (loterij gewonnen :? ) hoe zou jouw droomhuis er uit komen te zien/waar zou het staan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Niels: Net even gecontroleerd, zie ik dat de aarde-draden vast zitten aan de waterleiding :(
Maar ik zie ook dat er een verbinding is gemaakt met een ijzeren staaf - +-rond 1cm - die de grond in gaat ;)
Dit is toch wel OK???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

voordeel van upgraden?
@Niels: Hier zie ik het nut niet van in. Waarom iets vervangen als het probleemloos functioneert :?
Ik heb al 20 jaar in mijn huis zo,n ouderwetse stoppenkast en in al die tijd - 20 jaar, echt waar - is er nog nooit 1 stop gesprongen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Jan-B: toevallig eens nagezocht, maar sinds 1987 (zo uit mijn hoofd, ik heb details thuis nog ergens liggen) is het niet meer het geval dat aarding via waterleidingnet geschiedt.
Soms wil de waterleidingmaatschappij bij renovatie de straatbewoners hierover informeren, zodat zij tijdig een erkend installatiebedrijf de aarding kunnen laten aanpassen (slaan van koperen aardelektrode tot enkele meters (!!!!) diep (afhankelijk van grondsamenstelling etc.).

Als eigen huis bezitter ben je zelf verantwoordelijk daarvoor, en kosten kunnen niet op waterleidingmaatschappij en/of gemeente worden verhaald (dat was in het kort de strekking van de vraag die ik in de gemeente mocht beantwoorden).

als je toch je meterkast gaat aanpakken, doe het dan gelijk goed en maak de zaak actueel aan huidige stand van wet-en regelgeving. Ik hoef in elk geval nooit meer stoppen op voorraad te houden 8)

enne ofcourse; when in doubt, consult a professional! OF: ga eens praten met de installateur over deze zaken.
Of jouw aardpunt goed is, dat kan alleen vastgesteld worden middels metingen... Het kan over de loop van de tijd verslechteren (zakkend grondwaterpeil bv.), waardoor de weerstand naar de aarde toeneemt en dus aarding onvoldoende is.

Hier is nog een andere discussie over aarding & waterleidingnet.

[ Voor 32% gewijzigd door NielsTn op 17-05-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JAN-B schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:43:
[...]

@Niels: Net even gecontroleerd, zie ik dat de aarde-draden vast zitten aan de waterleiding :(
Maar ik zie ook dat er een verbinding is gemaakt met een ijzeren staaf - +-rond 1cm - die de grond in gaat ;)
Dit is toch wel OK???
Dat lijkt te kloppen, je waterleiding is ook aan aarde gelegd (verplicht) en de aarde wordt verzorgd door een aardpen die lang genoeg is. Meestal is tijdens de aanleg van de aardpen nagemeten of de pen diep genoeg zit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:16:
[...]

Dat lijkt te kloppen, je waterleiding is ook aan aarde gelegd (verplicht) en de aarde wordt verzorgd door een aardpen die lang genoeg is. Meestal is tijdens de aanleg van de aardpen nagemeten of de pen diep genoeg zit.
Lijkt te kloppen, maar wie geeft garanties dat de waterleiding inmiddels vervangen is door kunststof?
Dit gebeurt vaker bij werkzaamheden, en men mag in de handen wrijven als men geinformeerd wordt door de betreffende bedrijven.

hier ook wat info en hier

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 17-05-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

JeroenH schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:59:
[...]

Dat ben ik slechts gedeeltelijk met je eens... als mensen een complete PC 24/7 laten draaien om hun zonnestroominstallatie te monitoren kan ik me daar ook niet zo in vinden, maar met een simpel kWh-metertje periodiek de opbrengst monitoren is naar mijn mening onontbeerlijk, vergelijkbaar met het periodiek controleren van de bandenspanningen van een auto of fiets. Met een verkeerde bandenspanning rijdt het ook, maar minder efficiënt, minder veilig en met meer slijtage dan nodig.

Zoals ik mijn systemen monitor, met plugwise, is naar mijn idee prima. Het systeem heeft nauwelijks eigenverbruik en ik zie precies wat het systeem doet. Ik besef dat dit veel meer informatie oplevert dan de meeste normale consumenten willen hebben, en dat is natuurlijk ook prima. Overigens kan plugwise je de besparingen in euro's voorrekenen ;)

Maar met helemaal niet monitoren haal je naar mijn mening niet het volledige rendement (rendement in de breedste zin des woords) uit je systeem.
Ja je hebt natuurlijk verschillende gradaties van monitoren, en hoezo verbeterd je rendement dmv monitoren, je kan toch een log op de omvormer uitlezen, als je dat zo af en toe doet weet je dat alles nog goed werkt.

Ik snap wel dat het leuk kan zijn om alles bij te houden, ik zou zelf het liefst draadloos iets hebben wat je gewoon ergens op tafel zou kunnen zetten bwvs en dat je daarop de realtime produktie met een log van x-weken daarvoor, maar dan wordt het al sneller minder duurzaam, dat apparaatje moet weer gemaakt worden (uiteraard in china, check de link in dit topic hoe dat gaat daar ) en gevoed worden terwijl dat duurzaamtechnischerwijs geen *piep* opleverd. :-)

Moet zelf eerlijk toegeven dat het duurzame niet de eerste reden voor mij is om het te doen, maar het is wel een voorwaarde. 1 het moet op lange termijn geld opleveren, 2 minder afhankelijk van de grillen der kolenboer, en 3 duurzaam. In die volgorde.

Dat is ook de reden dat duurzaam op deze manier niet populair gaat worden bij de massa, het levert niks op. Er moet een duidelijk financieel voordeel zijn om het doen. (en dat is iets anders dan een duidelijk financieel nádeel als je het niet zou doen)

En op lange termijn leveren zonnepanelen geld op kan 10 jaar zijn kan 15 jaar zijn, en dat is voor de meeste mensen al veel te lang, die willen dit jaar op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:18:
[...]

Lijkt te kloppen, maar wie geeft garanties dat de waterleiding inmiddels vervangen is door kunststof?
Dit gebeurt vaker bij werkzaamheden, en men mag in de handen wrijven als men geinformeerd wordt door de betreffende bedrijven.

hier ook wat info en hier
Kunststof buitenleiding of niet, dat maakt verder niet uit, zijn huisaarde wordt verzorgd door de metalen aardpen, zoals Jan beschrijft. En verder is de koperen leiding binnenshuis verbonden met de aarde, omdat de waterleiding aan de aardpen is vastgemaakt, precies volgens voorschrift.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb vorig jaar de aardpen nog laten doormeten of ie aan de voorschriften voldeed.
Dit omdat ik niet wist of het in het verleden goed gedaan was door de vorige bewoners en omdat de electricien er toch was om de meterkast op orde te brengen.
Was trouwens in orde (45 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:37:
[...]

Kunststof buitenleiding of niet, dat maakt verder niet uit, zijn huisaarde wordt verzorgd door de metalen aardpen, zoals Jan beschrijft. En verder is de koperen leiding binnenshuis verbonden met de aarde, omdat de waterleiding aan de aardpen is vastgemaakt, precies volgens voorschrift.
vraag blijft bestaan: is de weerstand wel laag genoeg om als aardpunt te mogen dienen.
maar goed... hopelijk kan Jan-B er iets mee, en hier evt. verde rmet zijn installateur over babbelen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:06:
de voor-avond van peakoil wellicht??
: nieuwe rol gewenst voor NAVO
Oh, maar dat is al tijden aan de gang. Het militaire apparaat van vele landen is zich aan het voorbereiden op aanpassingen om hun werk (en dat is, helaas, oorlog voeren) te kunnen blijven doen in een wereld die met klimaat- en grondstoffenissues te maken heeft. Het feit dat dit soort oerconservatieve organisaties deze issues serieus nemen zou een sterk signaal moeten zijn dat er echt wat aan de hand is.
JAN-B schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:37:
[...]

@ Jeroen:een hele interessante wens:
Gooi eens wat ideeen/wensen op tafel...
Stel je hebt onbeperkte financiele middelen (loterij gewonnen :? ) hoe zou jouw droomhuis er uit komen te zien/waar zou het staan??
Omdat transport helaas het ondergeschoven kindje is van duurzaamheid begin ik juist daarmee: het huis zou in een middelgrote stad staan van ongeveer de grootte en het voorzieningenniveau als Hilversum. Twee willekeurige voorbeelden: Gouda en Purmerend. Een hoofdeis is plaatsing zo dicht mogelijk bij een NS-station, laten we zeggen maximaal twee à drie kilometer erbij vandaan. Bij voorkeur een intercitystation, maar een kleiner station is ook prima. Zoals je wel weet is mijn stellige mening dat het niet echt zinvol een duurzaam huis te ontwerpen als je dat vervolgens in the middle of nowhere (of in een 'auto-stad' als bv. Lelystad) neerzet. De stad die ik kies moet naar mijn mening de juiste mengeling van voorzieningen hebben om zo makkelijk mogelijk een tijd met een sterk gereduceerde fossiele input te overleven.

Ook wil ik de lokatie slim uitkiezen met het oog op zeespiegelstijging. Ik wil een plaats uitkiezen die niet als eerste onder water loopt.

Ik wil graag een stukje grond om mijn huis. Ik ben realistisch, in de steden die ik noem zal de grond niet heel goedkoop zijn, dus ik verwacht geen hectaren grond, maar in ieder geval een aardige achtertuin zou me toch heel wat waard zijn, om meerdere redenen: Het maakt het huis toekomstbestendiger, als er ooit kinderen komen wil je toch een tuin en dan hoef je er niet weg. Ook is het bij lekker weer goed toeven in een eigen achtertuin en hoef je dus minder vaak de deur uit - scheelt weer transport. Een riante ruimte zou het ook makkelijker maken het huis uit te bouwen als het ooit nodig zou zijn zonder dat de achtertuin onbruikbaar klein wordt. Als laatste lijkt het me leuk om wat kruiden en groente te verbouwen, en hoewel je niet kunt verwachten dat je je hele dieet op een paar vierkante meter kunt telen is het toch goed om een gedeelte lokaal te produceren, al was het maar omdat je dan een veel beter gevoel krijgt voor de moeite die nodig is om voedsel te verbouwen.

Het huis zelf: uiteraard heeft het een zeer goed geïsoleerde thermische schil en een efficiënte en goed ontworpen balansventilatie zodat de thermische input om het thuis te verwarmen (en eventueel koelen) zo beperkt mogelijk blijft. De warmte die dan nodig is voor tapwater- en woningverwarming wil ik als het even kan met een zonneboiler en warmtepomp opwekken, maar dat moet wel realistisch zijn. Het kan zijn dat een dergelijke constructie pas rendabel wordt bij een rijtje van meerdere huizen, maar daar wil ik dus goed aan (laten) rekenen. Als dat niet mogelijk of niet zinvol zal blijken te zijn, dan moet er een uiterst zuinige HR-ketel komen die ook wordt ingeregeld door iemand met kennis van zaken zodat hij als hij moet draaien op het toppunt van efficiëntie werkt. Een HRe-ketel zal zinloos zijn, omdat hij door de goede isolatie en de zonneboiler maar heel weinig zal hoeven draaien. Andere zaken op thermisch gebied zijn uitgekiende oversteken boven de ramen zodat de zon er 's zomers niet in schijnt, maar 's winters wel. Uiteraard zijn alle kozijnen en ramen zo goed mogelijk geïsoleerd (geen koudebruggen en HR++ glas). De vloeren en muren zijn dik en zwaar zodat ze een grote thermische massa hebben, zodat ze zonnewarmte overdag kunnen opslaan en ’s avonds weer uit kunnen stralen. De verwarming is LVT in de muur of vloer zodat de zonneboiler en warmtepomp zo efficiënt mogelijk werken.

Uiteraard heeft het huis een plat dak of een schuin dak met een groot vrij oppervlak op het zuiden zodat er vel ruimte is voor zonnestroompanelen en een zonneboiler. Ik wil het zonnestroomsysteem dusdanig begroot hebben dat het op jaarbasis het volledige verbruik dekt of een klein overschot geeft. De zonneboiler wil ik dusdanig dimensioneren dat voor het grootste deel van het jaar (lente, zomer, herfst) de tapwater- en woningverwarmingsvraag opgebracht kan worden. De dalen in opbrengst en pieken in vraag zouden dan door de warmtepomp opgevangen kunnen worden. Ik wil veel aandacht besteden aan kleine zaken als een warmwateraansluiting bij de wasmachine, een WTW-unit aan de douche, etc.

Als het even kan hoop ik een aardgasaansluiting te vermijden, dat scheelt veel geld (door het lage verbruik zal het vastrecht een groot deel van de maandelijkse kosten zijn).

Naast het thermische gedeelte is er elektriciteit. Uiteraard wil ik zo zuinige mogelijke apparatuur, en uiteraard gaan we die apparatuur zo zuinig mogelijk gebruiken. In dat opzicht zal het niet anders zijn dan nu. De opwek zoals gezegd met netgekoppelde zonnestroompanelen, ik zie niets in een autonoom systeem met accu’s. Vooral zonder gasaansluiting zal de elektriciteitsvraag van de woning ’s winters het grootst zijn, en dan is de zonne-instraling het laagst. Kleine dingen als een afsluitbaar oplaadpunt voor de elektrische scooter/fiets maken het af.

Ik ben er nog niet uit of ik een high-tech domoticasysteem wil hebben. De Tweakers in mij roept Jaaaaaaaaa! maar de duurzaamheidsvoorstander in mij roept Neeeeeeeee! Een dergelijk systeem zou energie kunnen besparen, zeker, maar er zit enorm veel fossiele energie in al die elektronica en het zal het huis naar mijn idee daardoor niet toekomstbestendiger maken. Als het huis niet meer zo efficiënt kan functioneren als voorheen omdat je een defect component niet kunt vervangen lijkt het geheel me niet zo duurzaam zoals het woord duurzaam bedoeld is.

Bij de keuze van bouwmaterialen wil ik de juiste balans zien te vinden tussen de duurzaamheid en milieuvriendelijkheid van de materialen zelf, en het totaalplaatje. Zo zijn kunstof kozijnen gemaakt van aardolieproducten, maar het scheelt wel elke twee jaar liters verf. Hoe die balans ligt wil ik me goed voor laten rekenen. Bij voorkeur een lokaal bouwbedrjif zodat het busje met bouwvakkers niet maandenlang vanuit bijvoorbeeld Maastricht op en neer hoeft te rijden, maar de financiën spelen hierin natuurlijk ook een grote rol.

Het ontwerp van het huis moet toekomstbestendig zijn. Zoals ik al zei moet de tuin op kinderen berekend zijn, en het huis dus ook. Je weet nooit of er ineens een drieling uit de lucht komt vallen, dan moet dat bij voorkeur zonder grote wijzigingen te accommoderen zijn. Als het huis dan toch ooit uitgebouwd wordt moet dat zorgvuldig gedaan worden, rekening houdend met de kwaliteit van de thermische schil en de capaciteit van de verwarming etc. Verder moet het ook een praktisch en gezellig huis zijn om in te wonen, met voldoende leef- en opbergruimte. Het ontwerp moet zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant modern maar ook tijdloos zijn, zodat het niet over dertig jaar afgebroken wordt alleen omdat het niet meer mooi gevonden wordt.

Een goed en onderhoudsarm regenwateropvangsysteem wil ik ook installeren. In ieder geval wil de wc(‘s) hiermee doortrekken, maar als het schoon genoeg is wellicht ook de wasmachine er op laten draaien.

Als laatste, maar eigenlijk het belangrijkste: de bewoners. Een duurzaam huis is slechts zo duurzaam als de bewoners. Als die de kachel continu op 23 graden hebben, ook als ze weg zijn, als ze de TV 24/7 als bewegend behang aan laten staan, als alles maar op standby staat, als voor elk wissewasje de auto wordt gepakt, etc. etc. etc. dan is ook het meest zorgvuldig ontworpen huis niet duurzaam. Dit is iets wat veel mensen helaas over het hoofd zien.
Flagg schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:28:
en hoezo verbeterd je rendement dmv monitoren, je kan toch een log op de omvormer uitlezen, als je dat zo af en toe doet weet je dat alles nog goed werkt.
En als je dat dus op grote schaalt over veel installaties bekijkt zal de opbrengst hoger zijn als er goed gemonitord wordt omdat storingen eerder opgemerkt worden.
Dat is ook de reden dat duurzaam op deze manier niet populair gaat worden bij de massa, het levert niks op.
Ik ben het daar niet mee eens. Het levert juist heel veel op, maar niet alles wat het oplevert is in geld uit te drukken, en sommige van de voordelen zijn voor anderen.
Er moet een duidelijk financieel voordeel zijn om het doen. (en dat is iets anders dan een duidelijk financieel nádeel als je het niet zou doen)
Ik snap niet hoe dat anders is...? Bij sterk stijgende energieprijzen kost niets doen je elke maand meer geld (financieel nadeel), terwijl je huishouding verduurzamen de uitgaven aan energie lager maakt (financieel voordeel).
En op lange termijn leveren zonnepanelen geld op kan 10 jaar zijn kan 15 jaar zijn, en dat is voor de meeste mensen al veel te lang, die willen dit jaar op vakantie.
Dat is waar. Je ziet dat diezelfde kortzichtigheid ons de huidige crisis heeft gebracht, dus ik hoop dat we onszelf een andere instelling aan kunnen leren. Ik heb zonnestroompanelen én ik ga dit jaar op vakantie, terwijl ik echt niet bovenmatig veel verdien. Het is een kwestie van slim met je geld omgaan. Maar dat wordt kinderen van jongs af aan al niet geleerd, dus het zal heel moeilijk worden die trend om te keren. Dat het moet gebeuren staat voor mij vast; was gaan het niet redden met op de pof leven - want dat is wat het verstoken van fossiele brandstoffen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HR++ glas.
Nu heb ik in het verleden wel vaker gehoord dat HR++ gas dat gevuld is met een edelgas (Argon, Krypton) zijn isolatiewaarde na 10 jaar verloren is.
Het gas zou ontsnappen doordat het glas niet 100% dicht van structuur is op moleculair niveau.
Vergelijk het met een opgeblazen ballon die je een week laat liggen en daarna ook een stuk slapper is.
Duits HR++glas zo ook voller (meer druk) gevuld worden dan nederlands HR++ omdat de nederlanders meer 'zanikken' over het iets boller staan van het glas wat iets minder mooi is (vervorming).
Na een jaar of 10 zou er gewoon weer lucht tussen de ruiten zitten (dus Kwaarde=3.0 ipv 1.1).

Weet iemand hier iets meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Waarom er geen SMA converters te krijgen zijn. Zij kunnen ook niet aan componenten komen:http://www.pv-tech.org/ne...ly_sales_semiconductor_c/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02
Flagg schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:36:
[...]
Opbrengst meter ed vind ik niet heel erg interessant, dat spul moet gewoon werken, de eerste week zal ik het leuk vinden om een wieltje te zien wat terug draait, maar voor de rest zal het af en toe een check zijn om te kijken of het nog wel werkt. Cijfertjes ed vind ik pas interesant als ik de afrekening zie. :-) Dan gaat het duurzame er voor mij ook een beetje af, eerst zonnepanelen plaatsen en dan alle mogelijk electronica eraan gaan hangen en het liefst een website draaien om alles te loggen. voelt voor mij een beetje raar. Net zoiets als een superzuinige auto ontwikkelen en dan met een andere auto er achteraan blijven rijden om te kijken hoe die het doet. :p

Maar dit is allemaal wel heel offtpoic geloof ik. :X
We zijn hier tweakers, nietwaar? Mocht je toevallig een fritzbox hebben of andere router die onder water gewoon linux draait, en dus meestal toch al 24/7 draait, dan doe je daar logging en een webserver.

Dat ding verbruikt 7 watt, en dat wordt echt niet ineens veel meer als je er een beetje logging op gaat draaien.

Het is pas raar dat we tegenwoordig voor iedere frats in huis een nieuw servertje/computertje installeren!

- Digitale televisie: Kastje bevat streaming media server
- Telefonie: Voip/SIP
- Printen via de printserver
- De slimme meter
- DVD harddisk recorder
- Telefonie huiscentrale
- Alarmsysteem wellicht
- Diverse tijdklokken en anderssoortige tijdgestuurde meuk
- Wekkers
-Zo je wilt: logapparaat voor je zonneboiler
- logapparaat voor je PV
- logapparaat voor de CV
- etc

In al die dingen zit hetzelfde. Geheugen, een microcontroller en wat storage. En allemaal staan ze suf werk te doen, waarvan een deel echt wel te consolideren is. Zeker als het netwerktechnisch toch al aan elkaar hangt.

Maar dan ben je wel flink aan het tweaken.

De vergelijking van jou gaat pas op als je voor logging een dikke oversized server neerzet, en dat doet natuurlijk niemand. Onder linux haal je meestal de laagste verbruikscijfers voor een servertje. 5 watt is in elk geval geen uitzondering. En dat is stukken minder dan het gemiddelde ADSL modem ;) (Speedtouch, experiabox etc verbruikt toch al gauw 15W 24x7)
JeroenH schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:36:
... maar het scheelt wel elke twee jaar liters verf.
elke TWEE jaar???
Niet besparen op goede verf. Wij hebben 5 jaar geleden duurdere verf gebruikt (Sikkens ipv locale bouwmarkt lak) en dat betaalt zich nu terug. Wij laten het ook dit jaar nog niet doen, omdat alles er nog steeds piekfijn uitziet. Alleen een paar kleine likjes op de liggende delen waren genoeg.
5/6 jaar met een verfbeurt is prima mogelijk hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 17-05-2010 15:03 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mistraller schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:56:
elke TWEE jaar???
Niet besparen op goede verf. Wij hebben 5 jaar geleden duurdere verf gebruikt (Sikkens ipv locale bouwmarkt lak) en dat betaalt zich nu terug. Wij laten het ook dit jaar nog niet doen, omdat alles er nog steeds piekfijn uitziet. Alleen een paar kleine likjes op de liggende delen waren genoeg.
5/6 jaar met een verfbeurt is prima mogelijk hoor.
Dat is een heel goed punt, goed materiaal is het halve werk en kan een bepaalde activiteit duurzamer (of in ieder geval minder onduurzaam maken). Maar dan nog zou ik wel eens een uitgebreide en goed doorgerekende vergelijking willen zien tussen houten kozijnen (in potentie een duurzaam materiaal maar heeft dus periodiek onderhoud nodig) en kunstof of metalen kozijnen (minder duurzaam materiaal maar heeft veel minder onderhoud nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 16:30
basfromasd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 21:46:
[...]

Twee kleinere boilers is wel mogelijk. Je hebt meer warmteverlies (meer oppervlak) en het kost meer, maar als het nu eenmaal niet anders kan...
Als de muur stevig genoeg is kun je een groot vat wel ophangen, maar we kunnen vanaf hier niet zien of dat het geval is. Desnoods maak je een bint in een hoek. Dat kan heel stevig zijn. Een liggend vat is soms ook een mogelijkheid.
Wat wil je met je zonneboiler? Tapwater, verwarming of allebei? In het laatste geval is tweemaal 150 liter niet echt vetpot en zou je voor je tweede buffer ook een ander plekje kunnen zoeken.
Ik wil de zonneboiler het liefst voor allebei gebruiken.
Het probleem is echter dat mijn huis ooit gebouwd is voor senioren en die zijn er alleen nooit gaan wonen en nu woon ik er met mijn gezin. Dit heeft dus tot gevolg dat het allemaal niet riant ruim is. Wel is het huis heel degelijk gebouwd met overal betonnen vloeren, maar daar kan ik helaas geen gebruik van maken voor de plaatsing van een boiler omdat er ook op zolder een slaapkamer is gemaakt en de overige ruimte allemaal onder het schuine dak zit en als berg ruimte gebruikt wordt. Zodoende blijft er nu erg weinig ruimte voor een boiler overblijft, behalve boven de trap tot in de nok van het huis. Ik kan daar een boiler van ongeveer 1m50 hoog kwijt en deze kan dan ongeveer 60 rond zijn. Dat kan dus een 200l. dubbelspiraal boiler worden en heel misschien dat de 400liter van HR-Solar (1550 x Ø734) er ook past alleen zit ik dan met de bevestiging.
Een andere plek in huis is er helaas niet of de boiler moet buiten kunnen staan? Dan heb ik nog een stuk plat dak wat na de nodige versterkingen wel plaats aan een 400l boiler moet kunnen bieden, alleen moeten dan alle leidingen ook naar buiten en dat lijkt me nou niet zo'n geweldig plan.

Wat ik dus eigenlijk moet zien uit te vinden is of het mogelijk is om met een staalconstructie mijn trapgat deels dicht te maken en daar de boiler dan bovenop te zetten.
De staal constructie wordt dan aan de ene kant aan of in de muur vast gezet en aan de andere kant komt deze op de betonnen vloer te staan en vervangt aan die kant het traphekje.

Weet iemand of dit mogelijk is?

Verder ben ik benieuwd in rekenmethodes om te bepalen hoe groot je boiler moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

JeroenH schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:36:

[...]

En als je dat dus op grote schaalt over veel installaties bekijkt zal de opbrengst hoger zijn als er goed gemonitord wordt omdat storingen eerder opgemerkt worden.
Ja maar ik heb het hier over een kleinere installatie, eens in de maand een logje bekijken zou voldoende moeten zijn om de werking te controleren hoop ik.

[...]
Ik ben het daar niet mee eens. Het levert juist heel veel op, maar niet alles wat het oplevert is in geld uit te drukken, en sommige van de voordelen zijn voor anderen.
Ja dat snap ik, en dat snap jij, maar ik heb het over de massa, die wijzen naar andere dat die het beter moeten doen zodat zij niets hoeven te ondernemen, want dat kost vaak geld en dat heeft de massa er niet voor over want ze betalen al zoveel.

[...]
Ik snap niet hoe dat anders is...? Bij sterk stijgende energieprijzen kost niets doen je elke maand meer geld (financieel nadeel), terwijl je huishouding verduurzamen de uitgaven aan energie lager maakt (financieel voordeel).
Mensen kijken niet zover vooruit, die willen dit jaar en volgend weten hoe het ervoor staat, en die ene cent per kWh extra, ach dat voel je niet, dat dat over 10 jaar een heleboel centjes zijn.. ach wie dan leeft...

Als je mensen nu per direct een aankoop subsidie geeft welke maar de helft is van die prijsstijging loopt het storm, want mensen worden direct beloond, en dát werkt, mensen beloven dat ze over 10 jaar wat gaan verdienen heeft geen nut. En het milieu, sorrie, maar als het niets opleverd interesseerd niemand dat ook maar ene cent. Hybride auto's is daar een mooi voorbeeld van, ze zijn in de lease dik goedkoper dus doe er dan maar zo één. ik denk dat 80% van de hybrides in NL een lease auto is. Want dan brengen ze het meeste op.

[...]
Dat is waar. Je ziet dat diezelfde kortzichtigheid ons de huidige crisis heeft gebracht, dus ik hoop dat we onszelf een andere instelling aan kunnen leren. Ik heb zonnestroompanelen én ik ga dit jaar op vakantie, terwijl ik echt niet bovenmatig veel verdien. Het is een kwestie van slim met je geld omgaan. Maar dat wordt kinderen van jongs af aan al niet geleerd, dus het zal heel moeilijk worden die trend om te keren. Dat het moet gebeuren staat voor mij vast; was gaan het niet redden met op de pof leven - want dat is wat het verstoken van fossiele brandstoffen is.
Ik heb niet de illusie dat mensen zelf iets gaan doen. Klinkt misschien wat zwartgallig, maar mensen kunnen door 2 dingen gestimuleerd worden, acute zichtbare dreiging, en positieve financiële prikkels. Het eerste hebben we niet, alles ziet er volgende week nog net zo uit als 2 weken geleden, dus niets aan de hand en de enige financiële prikkels vanuit het rijk zijn negatieve (milieheffingen zijn er te over, milieu "beloningen".. ik zie ze niet) het is hoogstens besparen en dan minder kwijt zijn maar een extraatje? Bestaat niet of achtelijk moeilijk vinden/realiseren (SDE anyone?)

Als het rijk zonnepanelen écht wil stimuleren dan moeten ze voor iedere paneel wat jij koopt er eentje bij leggen, dat gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Flagg schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:26:
[...]
[...]
Mensen kijken niet zover vooruit, die willen dit jaar en volgend weten hoe het ervoor staat, en die ene cent per kWh extra, ach dat voel je niet, dat dat over 10 jaar een heleboel centjes zijn.. ach wie dan leeft...

Als je mensen nu per direct een aankoop subsidie geeft welke maar de helft is van die prijsstijging loopt het storm, want mensen worden direct beloond, en dát werkt, mensen beloven dat ze over 10 jaar wat gaan verdienen heeft geen nut. En het milieu, sorrie, maar als het niets opleverd interesseerd niemand dat ook maar ene cent. Hybride auto's is daar een mooi voorbeeld van, ze zijn in de lease dik goedkoper dus doe er dan maar zo één. ik denk dat 80% van de hybrides in NL een lease auto is. Want dan brengen ze het meeste op.

[...]

[...]

Ik heb niet de illusie dat mensen zelf iets gaan doen. Klinkt misschien wat zwartgallig, maar mensen kunnen door 2 dingen gestimuleerd worden, acute zichtbare dreiging, en positieve financiële prikkels. Het eerste hebben we niet, alles ziet er volgende week nog net zo uit als 2 weken geleden, dus niets aan de hand en de enige financiële prikkels vanuit het rijk zijn negatieve (milieheffingen zijn er te over, milieu "beloningen".. ik zie ze niet) het is hoogstens besparen en dan minder kwijt zijn maar een extraatje? Bestaat niet of achtelijk moeilijk vinden/realiseren (SDE anyone?)

Als het rijk zonnepanelen écht wil stimuleren dan moeten ze voor iedere paneel wat jij koopt er eentje bij leggen, dat gaat helpen.
mbt de hybrides: helaas is er in mijn regio geen passend werk, en ik vertik het steevast om ons schone limburg te verlaten. Daar krijg ik wel een lease-auto voor, maar lever ook heel wat prive-tijd in (ca. 16 uur reistijd buiten de 36 u werkweek). Dus 'goedkoop' is betrekkelijk, iets wat niet-lease-rijders maar al te snel vergeten.... Als er alternatieven zijn qua werk dan vind ik die wel, en ben daar ook aktief mee bezig.

financieel geprikkeld om te investeren? mwah... ik voer mijn toekomstige (mogelijke) terugval van salaris alvast aan, zodat ik NU ga investeren en straks bewust met minder kan gaan doen (met behoud van woongenot bij stijgende lasten). Nu ik de middelen heb, DOE ik tenminste iets (de 99,9% van de bevolking verzand toch alleen maar in TVT discussies en gedraai zonder resultaat :9 ).

De overheid heeft helaas nog te veel fossiele belangen, en ziet er niet 1-2-3 het nut van in (tot er uit europees of wereld niveau er wel druk gezet wordt, goedschiks danwel kwaadschiks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Niets doen is eigenlijk net roken. Je merkt er niet zoveel van, maar je weet dat je een groot risico neemt om uiteindelijk dood te gaan aan enge ziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

smartsys schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:20:
Ik wil de zonneboiler het liefst voor allebei gebruiken.
Het probleem is echter dat mijn huis ooit gebouwd is voor senioren en die zijn er alleen nooit gaan wonen en nu woon ik er met mijn gezin. Dit heeft dus tot gevolg dat het allemaal niet riant ruim is. Wel is het huis heel degelijk gebouwd met overal betonnen vloeren, maar daar kan ik helaas geen gebruik van maken voor de plaatsing van een boiler omdat er ook op zolder een slaapkamer is gemaakt en de overige ruimte allemaal onder het schuine dak zit en als berg ruimte gebruikt wordt. Zodoende blijft er nu erg weinig ruimte voor een boiler overblijft, behalve boven de trap tot in de nok van het huis. Ik kan daar een boiler van ongeveer 1m50 hoog kwijt en deze kan dan ongeveer 60 rond zijn. Dat kan dus een 200l. dubbelspiraal boiler worden en heel misschien dat de 400liter van HR-Solar (1550 x Ø734) er ook past alleen zit ik dan met de bevestiging.
Een andere plek in huis is er helaas niet of de boiler moet buiten kunnen staan? Dan heb ik nog een stuk plat dak wat na de nodige versterkingen wel plaats aan een 400l boiler moet kunnen bieden, alleen moeten dan alle leidingen ook naar buiten en dat lijkt me nou niet zo'n geweldig plan.

Wat ik dus eigenlijk moet zien uit te vinden is of het mogelijk is om met een staalconstructie mijn trapgat deels dicht te maken en daar de boiler dan bovenop te zetten.
De staal constructie wordt dan aan de ene kant aan of in de muur vast gezet en aan de andere kant komt deze op de betonnen vloer te staan en vervangt aan die kant het traphekje.

Verder ben ik benieuwd in rekenmethodes om te bepalen hoe groot je boiler moet zijn.
Als ruimte zo beperkt is, kun je overwegen zonnepanelen te nemen. Een omvormer is veel kleiner dan een buffervat en met een (veel kleinere) warmtepompboiler heb je effectief hetzelfde: warm water op zonne-energie. Ik heb uiteindelijk daarvoor gekozen omdat ik met PV dezelfde besparing aan CO2 kon bereiken met ongeveer evenveel geld, maar dan wel zonder subsidie (dus voor Nederland BV is het goedkoper). Ook is het zelf installeren van een PV-installatie een stuk makkelijker dan een zonneboiler.

Nou ja, ik ben niet helemaal eerlijk, want de warmtepompboiler is er nog niet. Met die uitgave erbij (en dan hoop ik dat ze de komende jaren nog wat in prijs dalen), wordt de PV-zonneboiler wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

NielsTn schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:34:
[...]

mbt de hybrides: helaas is er in mijn regio geen passend werk, en ik vertik het steevast om ons schone limburg te verlaten. Daar krijg ik wel een lease-auto voor, maar lever ook heel wat prive-tijd in (ca. 16 uur reistijd buiten de 36 u werkweek). Dus 'goedkoop' is betrekkelijk, iets wat niet-lease-rijders maar al te snel vergeten.... Als er alternatieven zijn qua werk dan vind ik die wel, en ben daar ook aktief mee bezig.

financieel geprikkeld om te investeren? mwah... ik voer mijn toekomstige (mogelijke) terugval van salaris alvast aan, zodat ik NU ga investeren en straks bewust met minder kan gaan doen (met behoud van woongenot bij stijgende lasten). Nu ik de middelen heb, DOE ik tenminste iets (de 99,9% van de bevolking verzand toch alleen maar in TVT discussies en gedraai zonder resultaat :9 ).

De overheid heeft helaas nog te veel fossiele belangen, en ziet er niet 1-2-3 het nut van in (tot er uit europees of wereld niveau er wel druk gezet wordt, goedschiks danwel kwaadschiks).
Je bent het dus met me eens. :) jij en ik zijn bereid om wat te doen, en jij nog meer dan ik ws, maar tegen die 99,9% kan je zeggen dat ze dom zijn, maar dat motiveert ze niet (ws eerder nog minder) om er iets aan te doen. Het draait om geld op dit moment, wil je iedereen mee moet je geld gaan bieden. Met heffingen jaag je iedereen tegen je in het harnas, mij wel iig, als ik nu nog 1 extra millieuheffing krijg kunnen er 2 dingen gebeuren, of ik ga besparen of het hele milieu kan me gestolen worden en ik flikker al mijn batterijen lekker in de groene container want die is wel gratis aan de weg te zetten.

Tot nu toe ga ik voor het eerste, maar als ik morgen zonnepanelen heb ik en ik moet overmorgen solarpanel accijns gaan betalen, dan kunnen ze van mij aan het (grijze) gas. De natuur redt zich wel, het enige wat wij kunnen doen is onszelf nog redden, en ik zie steeds minder redenen om mij heen waarvan ik denk dat we het ook echt waard zijn. Sterker nog als ik nu een grote rode knop voor me zou hebben waarmee ik de hele wereldbevolking zou decimeren dan zou ik zo maar eens erop kunnen drukken,

Ik ben dan ook van mening dat we al ruimschoots te laat zijn om er wat aan te kunnen doen.We kunnen mondiaal de co2 stijging al niet eens omzetten naar een daling alleen naar "minder stijgen".

Maar aan mij zal het niet liggen, we verbruiken nu zonder echt bewust te besparen (2 personen) 2400 kWh per jaar , de meeste zeggen dan: "zo weinig?", we zullen nog flink lager uit kunnen komen maar eerst maar eens wat groener gaan opwekken, liever 2400 kWh groen opwekken dan 2000 grijs of semi-groen. Als ik daarna keihard zou gaan verdienen (dus niet minder uitgeven maar betaalt krijgen per kWh) als ik nog extra bespaar dan moet je eens opletten hoeveel er bespaard wordt in dit huishouden :p, zonder dat we aan comfort (lees: gemak) hoeven in te leveren.

Het moet een sport worden om minder te verbruiken, maar je moet niet doorslaan en ook niet je omgeving er mee lastig vallen, niets is zo ergerlijk als de betweter op verjaardagen die maar door blijft zagen over het milieu en dat iedereen de wereld om zich heen aan het slopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Flagg schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:16:

Sterker nog als ik nu een grote rode knop voor me zou hebben waarmee ik de hele wereldbevolking zou decimeren dan zou ik zo maar eens erop kunnen drukken,
90% kans dat met die druk op de knop ook jouw bestaan zou eindigen. Of dat van een partner, kind, broer, moeder, vriend, buurman... :'(
Ik ben dan ook van mening dat we al ruimschoots te laat zijn om er wat aan te kunnen doen.We kunnen mondiaal de co2 stijging al niet eens omzetten naar een daling alleen naar "minder stijgen".
Jawel, het kan wel, maar niet op de tijdschaal die jij (en ik) graag zien. Het kost gewoon veel tijd. En je bedoelt de waarschijnlijk de stijging van de CO2-uitstoot.
Maar aan mij zal het niet liggen, we verbruiken nu zonder echt bewust te besparen (2 personen) 2400 kWh per jaar , de meeste zeggen dan: "zo weinig?"
Zeker geen wasdroger?
niets is zo ergerlijk als de betweter op verjaardagen die maar door blijft zagen over het milieu en dat iedereen de wereld om zich heen aan het slopen is.
Jawel er is iets ergerlijkers: de betweter die roept dat kernenergie de goedkoopste oplossing is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Anne vdr Bom schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:32:
[...]

90% kans dat met die druk op de knop ook jouw bestaan zou eindigen. Of dat van een partner, kind, broer, moeder, vriend, buurman... :'(
We zullen allemaal moeten inleveren, daarom zou ik ook even twijfelen, maar dat is nu het probleem met deze kwestie, iedereen moet inleveren maar ik niet!! Ik ram ws op die knop om vervolgens dood neer te vallen :p

[...]
Jawel, het kan wel, maar niet op de tijdschaal die jij (en ik) graag zien. Het kost gewoon veel tijd. En je bedoelt de waarschijnlijk de stijging van de CO2-uitstoot.
We zitten al in blessuretijd denk ik, de tijd is er simpelweg niet om op ons gemakkie er wat te doen. Zelfs als we snel wat doen dan zijn we al te laat, er zijn simpelweg teveel mensen. *denkt aan knop*
Zeker geen wasdroger?
Jawel maar gebruiken hem misschien eens per maand als echt ff iets snel droog moet, was droogt buiten ook prima en anders op de overloop, tja je moet wel iets verder lopen dan...
Jawel er is iets ergerlijkers: de betweter die roept dat kernenergie de goedkoopste oplossing is. :)
Whehehehe das waar. Das een lekker makkelijke oplossing voor de meeste; "ik hoef niets te doen, laten ze die maar neerzetten dan is het probleem opgelost en zolang ze dat niet doen doe ik ook niets". * en steekt kop weer in het zand*

Hoe meer ik er over nadenk hoe minder vertrouwen ik er in heb dat het nog goed gaat komen.

Eigenlijk zou bij iedere 1000 kiloton co2 (ja das veel) :) uitstoot het zeewater 20 cm moeten stijgen. Wedden dat we dan over 2 jaar het water weer kunnen laten zakken zelfs? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Flagg schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:59:
Eigenlijk zou bij iedere 1000 kiloton co2 (ja das veel) :) uitstoot het zeewater 20 cm moeten stijgen. Wedden dat we dan over 2 jaar het water weer kunnen laten zakken zelfs? ;)
Ja, bij een mondiale uitstoot van 30 GT per jaar stijgt de zeespiegel in die twee jaar dus.... effe rekene.... 12 km. Nou geen zee te hoog, of wij Hollanders kunnen er wel een dijk tegen opwerpen. Niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Anne vdr Bom schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:36:
[...]

Ja, bij een mondiale uitstoot van 30 GT per jaar stijgt de zeespiegel in die twee jaar dus.... effe rekene.... 12 km. Nou geen zee te hoog, of wij Hollanders kunnen er wel een dijk tegen opwerpen. Niet dan?
hehe zoveel zelfs? :) nou ja je snapt de strekking wel hoop ik...

[edit] 1000 kiloton is toch 1 gigaton? dus 30 x 20 cm is ruim voldoende om je toch zorgen te gaan maken. :p

edit2 of zit daar bij gewichten ook nog megaton tussen?

edit 3 ja dus veel 0000 tjes.

1 gigaton (Gt) =1 000 000 000 000 000 g
1 megaton (Mt) =1 000 000 000 000 g
1 ton (t) =1 000 000 g
1 kilogram (kg) =1 000 g
1 gram (g) =1 g
1 milligram (mg) =0.001 g
1 microgram (µg) =0.000 001 g
1 nanogram (ng) =0.000 000 001 g
1 picogram (pg) =0.000 000 000 001g

[ Voor 38% gewijzigd door Flagg op 17-05-2010 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 12:01
smartsys schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:20:
Je leidingen naar de collectoren moeten ook naar buiten. Als je er een hokje omheen plaatst is dat nog best goed te isoleren. Is dat platte dak niet toevallig op het zuiden? Dan zou je ook een geïntegreerde collector-met-vat kunnen neerzetten. Lekker goedkoop en lekker makkelijk en je houdt de rest van je dak vrij voor PV.
De staalconstructie wordt dan aan de ene kant aan of in de muur vast gezet en aan de andere kant komt deze op de betonnen vloer te staan en vervangt aan die kant het traphekje.

Mogelijk is het wel. Het is wel een aardige klus en het gaat van je woonruimte af. Je hebt waarschijnlijk een aannemertje nodig.
Probeer dit voor zonneboiler met verwarmingsondersteuning:
Collector:
-0,5-0,8 m² vacuümbuis (apertuur) per 10 m² verwarmd woonoppervlak of 1,5-2,5 m² per persoon.
Boiler:
-50-85 liter per m² collector of
100-200 liter per kW benodigd stookvermogen bij -8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 16:30
Aan BASFROMASD

Het plattedak staat op het Noord-Westen.
De leidingen zouden ongeveer 2 meter over de buitenmuur gevoerd moeten worden en gaan daarna door het dakhout en komen dan nagenoeg in de CV ketel uit.

Ik heb nog even over de staalconstructie zitten denken en dat lijkt mij de meest simpele oplossing voor mijn probleem. De boiler staat dan ook hooguit een meter van de CV ketel en alle leidingen liggen daar al.
Volgens mij is het staalwerk een kwestie van twee of drie H profieltjes in de muur leggen/fresen, over het trapgat heen naar twee of drie vierkante buizen welke er onder vastgelast worden en met een plaat op de betonvloer vast gezet worden. Hier bovenop wordt een houten plaat vast geschroeft en daar komt de boiler bovenop te staan.
Zo'n constructie moet wel even doorgerekend worden, maar is volgens mij sterk genoeg en kan ik zelf in elkaar zetten.
Het grote voordeel is dat ik de ruimte boven het trapgat efficient kan gebruiken.
Er kunnen dan 3 collectoren op het dak en met een 400l. boiler kan ik ook een deel(tje) van de verwarming met de zon afvangen.
Ik vraag me alleen nog af wat de meest logische plaats voor de collectoren is.
Mijn huis staat zo dat ik 'sochtends de ochtendzon op de achterzijde van het huis heb en vanaf een uur of 13:00 tot zonsondergang op de voorzijde van het huis.
Nou zat ik zelf te denken om 1 collector op de achterzijde te monteren om zo de energie van de ochtendzon al deels te benutten en de overige 2 collectoren op de voorzijde. Daar is het langst warmte en de zon is dan ook het krachtigst.
Ook wil ik, op termijn, nog wat PV op dak plaatsen en dat ligt volgens mij ook aan de voorzijde het best en daar is dan ook nog wat ruimte voor.

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-05 11:41
*******************kleine SDE2010 update *******************
PV-klein

ik had de helpdesk van agentschapnl vandaag gebeld om te vragen of een positieve beschikking nog mogelijk was de tweede helft van Mei, er werd mij verteld dat er pas 25% van de aanvragen verwerkt is dus er is nog hoop !!!!

************************Eind Update****************************

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag weer een prachtige dag, de topper van mei (en van mij) met 17,15 kWh of 5,72 kWh/kWp Ook de zonneboiler staat op 80 graden. Tijd voor een was.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Lama was aan het spuitelfen iets met free energy company en 5 delen terug al... 8)7

[ Voor 158% gewijzigd door Flagg op 17-05-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:35

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

de gemeente den haag is bezig met de ontwikkeling van duurzaamste wijk in nederland/europa/wereld. Erasmusveld. ik zelf heb de intentie om samen met een groep vrienden/familieleden een CPO (collectief particulier opdrachtgeverschap) een duurzame woning te realiseren. kleine uitleg staat hier

de mensen die ik heb benaderd geloven allemaal in duurzaam bouwen / ecologisch bouwen.(kopen zo waar mogelijk biologische goederen, wonen indezelfde stad waar ze werken, etc. we willen graag autaurkisch wonen wat ook in het programma staat. hoeverre we de autarkie laten gaan weten we nog niet. wel of geen accu's een WKK (warmte kracht koppeling) waterstof opslag? (wel duur maar ik geloof er erin) wel of geen rioolaansluiting voor vuilwater? (erasmusveld is onderdeel van het wateringsveld waar al het regenwater wordt gescheiden van het vuil water)

Maar ik/we moet nog zien dat een kavel te krijgen. er zijn meer gegadigden. en de grondprijs zal ook bepalend worden. misschien wordt de keuze gemaakt aan de hand een competitie. lijkt me het meest fair. tot die tijd verdiep ik me in het thema en kijk in naar de mogelijkheden mijn huidige woning zuiniger te maken.

ik heb een woning uit 2004 met een EPC van 0,9.wat specs:
Gevel: houtskeletbouw binnenblad met 200mm isolatie 60mm spouw en 100mm metselwerk Rc=5,0
begane grond vloer: 250mm kanaalplaatvloer + 50mm dekvloer RC=5,0
platdak: breedplaatvloer 250mm+ 150mm isolatie 2 laags app Rc=4,5
ventilatie: natuurlijke toevoer, mechanische afvoer
verwarming: stadsverwarming :-( met radiatoren ( ja ik heb spijt dat ik geen vloerverwarming heb genomen)
orientatie voorgevel Zuid-zuid-oost, achtergevel Noor-Noord-west
oorspronkelijk 130m2 BVO - (zelf) uitgebouwd naar 155m2 BVO (450m3 (ontwerp. uitwerking en uitvoering)

uitbouw 1: dakterras gedeeltelijk bebouwd 14m2 bvo met houtskeletbouw met 140mm isolatie in gevel/dak + vloerverwarming helaas bij dakconstrcutie geen rekening gehouden met plaatsen van panelen. (ja stom)

uitbouw2: uitbouw begane grond/serre 12,5m2 bvo - hout skeletbouw 140 mms isolatie geheel glazen dak met HR++ beglazing, 4 delige hefschuifpui volledige breedte van de woning. wand en vloerverwarming. wandverwarming is super!!! zeer aangenaam in de winter.

verbruik: 40Gj per jaar verwarmen en warm water.

de plannen:
A. vloerverwarming beganegrond uitbreiden. ik laat freeswerk verrichten en plaats de leidingen en verdeler zelf. ik zal de bestaande leidingen van de radiatoren moeten vernieuwen want die gaan eraan als ik ga frezen. ik heb foto's tijdens de bouw gemaakt dus ik weet waar wat ligt.

B. Co2 decentrale ventilatie. bv het vent-o-system van alusta maar dan eventueel met draadloos aangestuurde ventilatieroosters ala climadecor van heycop. ik wil echter gevelroosters. er wordt nu nl. geventileerd via de bovenkant kozijn. en in het binnenblad zit een sparing met een eenvoudig afsluitbaar rooster ervoor. anders moet ik mijn glas vervangen.

C. zoneverwarming. ik wil de woonkamer/serre, en slaapkamers apart regelen. zoiets als de zone-regeling van honeywell en dan ook het liefst gecombineerd met de regeling van de ventilatie. een WBS (wobing beheer systeem)

D. en de cherry on the cake - PVT panelen-met zonnevolg systeem jammer ...niet dus...geen idee watze kosten maar volgens mij te veel. zou ideaal zijn voor mijn kleine dak.
het wordt dus een zonneboiler met verwarmingsondersteuning. alle vloerverwarming wordt erop aangesloten. ik blijf van de stadsverwarming af. radatoren blijven hangen als back-up.
ik zat de denken aan vacuumbuizen van (1,96mx2,56m) 30 buizen x 4 van 5,27Gj. kleine 21 Gj dus. en winters heb ik er ook wat aan. maar ik ben nog niet uit het systeem. die van sonnekraft lijken me wel wat maar ook erg prijzig.

het opslagvat/boiler komt op de 2e verdieping. circa 1000L (21Gj x 50L). ideaal zou zijn een buffer met 2 spiralen en een ingebouwde boiler. spiraal 1 - solar - spiraal 2 stadsverwarming. boiler zou minimaal 300L moeten zijn en de rest voor de vloerverwarmingsbuffer.maar zo een boiler/buffer ben ik nog niet tegengekomen. hier zou ik graag wat ideeen willen horen van de experts op het forum. (ben bouwkundige dus)

de comfort boiler van sonnenkraft heeft een warmtewisselaar voor het verse water. maar dat is geen idee voor mijn situatie. ik plaats de opslag/boiler naast de wasmachine en maak gebruik van die water aansluiting. dan moet eerst het water naar boven. door de warmte wisselaar. naar beneden naar de huidige warmwater aansluiting en vervolgens weer naar de badkamer op de 1e verdieping. boiler lijkt me handiger en verlies lijkt me t minst.

ik verwacht dat ik circa 25 tot 30Gj a 20,- per GJ = 500-600 moet kunnen besparen per jaar.
als ik alles combineer kom ik een investering van rond de 8.000 euries aankoop waar alle subsidies al vanaf zijn (zonneboiler 21x125=2625,-, besparingspremie bij 30%=750)

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zuluman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:53:
  • wel of geen accu's
  • waterstof opslag? (wel duur maar ik geloof er erin)
  • PVT panelen-
  • met zonnevolg systeem
Goeiedag zeg, vier controversiële of op zijn minst in de praktijk niet of nauwelijks bewezen technieken in één post en wellicht in één huis :)

Weet je dat allemaal wel zeker? Waarom doe je niet gewoon netkoppeling? Veel en veel efficiënter en absoluut veel goedkoper. PVT-panelen zie ik nog wel een beetje wat in (hoewel ik begrepen heb dat de verschillende temperatuureisen van de twee technologieën betekenen dat één of beide niet in het optimum draait). Maar een zonnevolgsysteem in Nederland...? We moeten het hier in een relatief groot deel van de tijd hebben van diffuus licht (beter bekend als bewolking, dat is wat je de eerste helft van mei zag als je buiten omhoog keek :( ) en dan doet een tracker niets terwijl hij dan toch geld staat te kosten.

Begrijp me goed: ik zeg niet "moet je niet doen", maar weet je dat allemaal wel zeker? Vooral die zogenaamde autarkie? Mijn stelling is altijd dat je je afhankelijkheid van netbeheerder/leverancier inruilt voor afhankelijkheid van de accufabrikant/leverancier. En je gooit enorm veel energie weg....

Ik zou e.e.a. nog maar eens goed doorrekenen.

Oh, en mijn stokpaardje: hoe duurzaam is het transport van de bewoners van dit huis? Lopen/fiets/OV of de auto('s)? Nooit vergeten he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

JeroenH schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:10:
[...]

Goeiedag zeg, vier controversiële of op zijn minst in de praktijk niet of nauwelijks bewezen technieken in één post en wellicht in één huis :)

Weet je dat allemaal wel zeker? Waarom doe je niet gewoon netkoppeling? Veel en veel efficiënter en absoluut veel goedkoper. PVT-panelen zie ik nog wel een beetje wat in (hoewel ik begrepen heb dat de verschillende temperatuureisen van de twee technologieën betekenen dat één of beide niet in het optimum draait). Maar een zonnevolgsysteem in Nederland...? We moeten het hier in een relatief groot deel van de tijd hebben van diffuus licht (beter bekend als bewolking, dat is wat je de eerste helft van mei zag als je buiten omhoog keek :( ) en dan doet een tracker niets terwijl hij dan toch geld staat te kosten.

Begrijp me goed: ik zeg niet "moet je niet doen", maar weet je dat allemaal wel zeker? Vooral die zogenaamde autarkie? Mijn stelling is altijd dat je je afhankelijkheid van netbeheerder/leverancier inruilt voor afhankelijkheid van de accufabrikant/leverancier. En je gooit enorm veel energie weg....

Ik zou e.e.a. nog maar eens goed doorrekenen.

Oh, en mijn stokpaardje: hoe duurzaam is het transport van de bewoners van dit huis? Lopen/fiets/OV of de auto('s)? Nooit vergeten he.
zoals ik zei...dat weet ik nog niet....t wordt een afweging van kosten en kwaliteit. veel rekenen dus.en als we ons alleen tot bewezen technieken beperken komen we nooit vooruit. ik ben best bereid die extra investering te doen. iemand moet het pioneer werk doen. ik denk dat als ze de meest duurzame wijk willen worden een gezamelijke infrastructuur zeer belangrijk is. samen ben je sterker!! maar ik begrijp je punt. die had ik zelf ook al bedacht.

en met he transport is het prima in order. bijna iedereen gaat op de fiets.(op 1 iemand na..we krijgen m wel om, maar ligt aan zijn functie, hij is hoofd beheer bij eenv grote vastgoedmaatschappij) zoals ik zei wonen en werken we in den haag. de auto is voornamelijk voor familiebezoekjes. ik geloof dat mijn 15 jaar oude alfa 1:10 rijdt. we tanken 1x per maand. :-) ok hij is niet zuinig maar de geproduceerde co2 wordt optimaal benut.

ik geloof in de japanse term:
Motonai
  • re-duse
  • re-pair
  • re-use
  • re-cycle
autotje wordt dus prima onderhouden.

en misschien wordt t niks en ga ik mijn huidige woning verder pimpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 17-05-2010 22:34 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 12:01
Zuluman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:53:

ik zat de denken aan vacuumbuizen van (1,96mx2,56m) 30 buizen x 4 van 5,27Gj. kleine 21 Gj dus.
Dat zijn budget vacuümbuizen van het Sydney type. Daar is niets mis mee (ik verkoop ze ook), maar als je veel opbrengst per vierkante meter wilt hebben (zeker in de winter) is er ook nog wel wat beters te krijgen. Vergeet niet dat die berekende opbrengst van 21 GJ alleen behaald wordt als je alles opgebruikt en dat ga je niet doen, tenzij je een jacuzzi hebt.
Op een dakvlak van 4x5 meter zou je ook 64 Seido 2 buizen kwijt kunnen. Berekende opbrengst (volgens bovenstaande methode) 31 GJ...
Wat betreft de boiler: misschien hoeft je tapwatergedeelte niet zo groot te zijn. Als je water afneemt wordt het instromende koude water onderin weer snel opgewarmd door het omringende bufferwater, aangezien er alleen een stalen wandje tussen zit. Misschien ben ik te optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Autarkie is in NL nauwelijks mogelijk. Het neemt namelijk veel plek in en is nog erg duur ook. Dus waarom het voor veel geld half uitvoeren?

Ik ben zeker geen fan van Stadsverwarming, maar het is redelijk verdedigbaar onder het kopje "groen".
Vanuit dat opzicht zou ik geen aandacht schenken aan een Zonneboiler. Dat gaat erg veel problemen en kosten opleveren. Het is niet gangbaar dus erg duur in combinatie met SV.
(Consolar heeft een systeem aangepast op Fernwarme)

Gangbare en bewezen toepasbare technieken leveren meer (financieel) rendement op. Een douche WTW.

Qua ventilatie zou ik zeker niet zomaar gaan voor een CO2 gestuurde optie.
Denk aan de electra die daarbij aangelegd moet worden en de stuurdraden, wordt veel werk en dus duur.
Kijk voor een makkelijke oplossing naar roosters met een constant drukverschil (pascal van alustra bijvoorbeeld).

Wil je het ''mooier'' binnenkort komt het ademende raam op de markt. Zie website van Brink. Decentrale C02 gestuurde ventilatie met WTW.

Reken het in ieder geval eens na, zeker als je wellicht toch nog gaat verhuizen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 17-05-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zuluman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:24:
als we ons alleen tot bewezen technieken beperken komen we nooit vooruit.
Ik vraag me af of zaken als autonomie met veel energie-intensieve accu's, of waterstof waarbij in de gehele cyclus heel veel energie verloren gaat, wel 'vooruit' is, dat was mijn punt een beetje... Ik zou zelf zeggen dat t.o.v. de status quo in Nederland een netgekoppelde zonnestroominstallatie al een grote stap vooruit is :)
ik ben best bereid die extra investering te doen. iemand moet het pioneer werk doen. ik denk dat als ze de meest duurzame wijk willen worden een gezamelijke infrastructuur zeer belangrijk is. samen ben je sterker!!
Helemaal juist! Netgekoppelde zonnestroom dus! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 334569 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:00:
[...]
Autarkie is in NL nauwelijks mogelijk. Het neemt namelijk veel plek in. Dus waarom het voor veel geld half uitvoeren?

Ik ben zeker geen fan van Stadsverwarming, maar het is redelijk verdedigbaar onder het kopje "groen".
Vanuit dat opzicht zou ik geen aandacht schenken aan een Zonneboiler. Dat gaat erg veel problemen en kosten opleveren. Het is niet gangbaar dus erg duur in combinatie met SV.
SV is niet groen. Wordt bij mijn weten praktisch overal op fossiele brandstoffen bedreven.
SV is minder erg. Maar nog steeds heel erg.

Ja, het is efficiënter gebruik van fossiel, maar nog steeds niet het meest efficiënt en er kleven grote nadelen aan.

Trias energetica:
Hebben we al maximaal bespaard? Nee.
Wekken we al maximaal groen op? Nee.
Zullen we dat dan eens eerst gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Anoniem: 334569 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:00:
[...]

(Consolar heeft een systeem aangepast op Fernwarme)

Gangbare en bewezen toepasbare technieken leveren meer (financieel) rendement op. Een douche WTW.

Qua ventilatie zou ik zeker niet zomaar gaan voor een CO2 gestuurde optie.
Denk aan de electra die daarbij aangelegd moet worden en de stuurdraden, wordt veel werk en dus duur.
Kijk voor een makkelijke oplossing naar roosters met een constant drukverschil (pascal van alustra bijvoorbeeld).

Wil je het ''mooier'' binnenkort komt het ademende raam op de markt. Zie website van Brink. Decentrale C02 gestuurde ventilatie met WTW.

Reken het in ieder geval eens na, zeker als je wellicht toch nog gaat verhuizen.
waarom zou zonneboiler niet kunnen met SV? heb je argumeten? volgens mij moet het prima kunnen. mijn warmwater wordt door middel van een warmtewisselaar gemaakt dus warm water is geen punt. verwarming mag je niet mengen maar je kan best een via een spiraal als ware het ee nradiator- de buffer voeden. en doordat ik de vloerverwarming op het buffervat aansluit maak ik optimaal gebruik van de opgeslagen warmte. en als ik terkort kom dan levert de SV genoeg warmte aan het buffer. edit: en het maakt de sv nog "groener" wat de zon opbrengt hoeft niet ogewekt worden.

en die set van climadecor werkt met pv cellen en een draadloze verbinding. dus geen voedings en sturingsdraden.

en WTW ben ik niet gecharmeerd van. termeer omdat de bouwkunidge oplossingen om het toepassen in bestaand huis (te) veel geld en moeite kost.

even voor de duidelijkheid. ga ik wel zelf bouwen binnen 5 jaar. doe ik niks aan mijn huis. 5-10 doe ik alleen ventilatie en verwarmingssturing. en als ik pas over 10 jaar ga bouwen dan doe ik alles.
basfromasd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:42:
[...]

Dat zijn budget vacuümbuizen van het Sydney type. Daar is niets mis mee (ik verkoop ze ook), maar als je veel opbrengst per vierkante meter wilt hebben (zeker in de winter) is er ook nog wel wat beters te krijgen. Vergeet niet dat die berekende opbrengst van 21 GJ alleen behaald wordt als je alles opgebruikt en dat ga je niet doen, tenzij je een jacuzzi hebt.
Op een dakvlak van 4x5 meter zou je ook 64 Seido 2 buizen kwijt kunnen. Berekende opbrengst (volgens bovenstaande methode) 31 GJ...
Wat betreft de boiler: misschien hoeft je tapwatergedeelte niet zo groot te zijn. Als je water afneemt wordt het instromende koude water onderin weer snel opgewarmd door het omringende bufferwater, aangezien er alleen een stalen wandje tussen zit. Misschien ben ik te optimistisch.
thans voor de tip. zat ook op de site van familie kleinman te lzen mbt capaciteiten/ boiler/buizen.etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

pcmadman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:16:
[...]

SV is niet groen. Wordt bij mijn weten praktisch overal op fossiele brandstoffen bedreven.

Ja, het is efficiënter gebruik van fossiel, maar nog steeds niet het meest efficiënt en er kleven grote nadelen aan.

Trias energetica:
Hebben we al maximaal bespaard? Nee.
Wekken we al maximaal groen op? Nee.
Zullen we dat dan eens eerst gaan doen!
we hebben een WKK en bodemopslag. dus naast warmte levert hij ook elektriciteit. ik ben van mening dat de centrale van de wijkbewoners moet zijn. soort VVE en beheer uitbesteed. heb je ook geen gezijk meer met NMDA. geloof dat die duurzame wijk "naam vergeten"het zo geregeld hebben. en voor huurwoningen zou de coorporatie aandeelhouder kunnen zijn. meteen je energie groot inkopen. ik voel me nog steeds flink genaaid door eneco met SV. ben nu samen met een collega op deze gegevens aan t doorrekenen wat zon centrale kost in investgering, onderhoud en beheer. dan kan ik een NCw netto contante waarde berekenen en kijken of het haalbaar is als de wijk m koopt. niet dat ze m vrijwillig zouden verkopen :-) link

De WKC bestaat uit WKK en ketel productievermogen.
Twee warmte/kracht-installaties,
type Habo/Jenbacher JMS420, leveren
elk warmte (1,6 MWth) en elektriciteit
(1,3 MWe). Daarnaast zorgen vier ketels,
Viesmann met Dreizler branders, voor de
additionele warmte (6 MWth per ketel). De
warmte wordt middels een pompstation
naar de woonwijk gedistribueerd.
De complete regeltechniek wordt door een
Priva GBS voorzien. Met name de inzet van
warmte/kracht- en ketelvermogen is
afhankelijk van diverse factoren. Een
warmteopslagtank zorgt ervoor dat de
warmte/kracht-installaties overdag, tijdens
plateau-uren, kunnen draaien en
elektriciteit terugleveren aan het net. De
opgewekte warmte wordt gebruikt voor de
stadsverwarming of opgeslagen in de
warmteopslagtank. Tijdens daluren wordt
de warmtebuffer geleegd en nemen de
ketels de warmteproductie voor hun rekening.
De warmteopslagtank biedt tevens
de mogelijkheid om, onafhankelijk van de
warmtevraag uit de woonwijk, de warmte/
kracht-installaties in te zetten voor
levering van elektriciteit op de stroombeurs
(APX, OTC). Dit is zeker de afgelopen
periode financieel interessant gebleken
door hogere elektriciteitprijzen.
De technische installatie is compleet turnkey
ontworpen en geïnstalleerd door de
Lek/Habo Groep in een architectonisch
vormgegeven gebouw. Naast de nieuwbouw
neemt de Lek/Habo Groep vijftien
jaar lang de volledige verantwoording
(instandhouding) voor de WKC voor haar
rekening. Onderhoud, service en beheer
zijn allemaal voor rekening van de
Lek/Habo Groep. Een mooi project waarin
we laten zien, dat naast de glastuinbouw
ook in andere sectoren het voordeel van
een totaalleverancier absoluut meerwaarde
biedt.

[ Voor 67% gewijzigd door Zuluman op 17-05-2010 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Flagg schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:16:
[...]
Het moet een sport worden om minder te verbruiken, maar je moet niet doorslaan en ook niet je omgeving er mee lastig vallen, niets is zo ergerlijk als de betweter op verjaardagen die maar door blijft zagen over het milieu en dat iedereen de wereld om zich heen aan het slopen is.
Toch doet iedereen het stiekum voor z'n eigen portemonnee denk ik.

Vorig jaar mei in ons huidige huurappartement komen wonen. Initiële maandbedrag voor gas en elektrisch zou €225 zijn. De betreffende dame aan de telefoon maar duidelijk gemaakt dat zoiets echt te zot voor woorden was omdat we in het vorige appartement "slechts" €86 betaalden. Ze kon het toen terugzetten naar €175, 50 euro "korting". Na de eerste 3 maanden, dat we normaal geleefd hebben, konden we een herberekening doen. Toen was het ineens €85 euro. Na de finale afrekening vorig jaar kreeg ik een nieuw voorstel: €38. Dit heb ik laten ophogen naar €45, zodat we aan het einde van dit jaar waarschijnlijk goed zitten en zelfs nog (weer) wat terug krijgen.

Doen we aan actieve besparingen? Nee niet echt. Beide werkend, geen kinderen, geen wasdroger, geen vaatwasser, warm water wordt centraal gestookt (ook voor CV), 3 LED-lampen in een plafondarmatuur hangen die niet eens zoveel aan staat, 1 staande lamp met 3 spaarlampjes er in, 2 laptopjes, platte TV, redelijk nieuwe koelkast.... Al dat soort dingen helpen mee om een en ander te besparen. Als straks de financiën iets beter gaan komen er meer LED-lampen ter vervanging van de gloeilampen die nu nog aan de plafonds hangen. Marginale besparing omdat ze in slaapkamers en inloopkast hangen. Toilet komt dan als laatste aan de beurt om andere elektrische verlichting te krijgen (er is daar dagelijkse verlichting...)

De besparing op de gas en elektrische kosten zijn voor mij genoeg redenen om nog niet te stoppen met LED-lampen en andere kleine maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

MeTheOne2008 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:18:
ik had de helpdesk van agentschapnl vandaag gebeld om te vragen of een positieve beschikking nog mogelijk was de tweede helft van Mei, er werd mij verteld dat er pas 25% van de aanvragen verwerkt is dus er is nog hoop !!!!
Dat zouden dus ongeveer 4250 aanvragen zijn die verwerkt zijn en de verwachting was dat rond de 4000 aanvragen toegekend worden. Dus het ligt er een beetje aan wat ze bedoelen. Is die 25% die verwerkt is ingeloot, of heeft pas 25% van de ingelote aanvragen de brief ontvangen?
ericplan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:12:
[...]

Als ruimte een punt is moet je ook kijken naar Sunpower of Sanyo panelen. Die leveren bij gelijke oppervlakte meer energie, maar zijn dan ook duurder.
Als ruimte een punt is kun je het op een plat dak ook zo oplossen.
Anoniem: 351376 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:08:
.....Plan om cv-leidingen uit kruipruimte te verwijderen.........
Goed plan of zie ik iets over het hoofd?
Mag ik concluderen dat het een goed plan is nu er nog geen feedback is gekomen? ;)
Goed initiatief! Tip: op de pagina energiebesparing zou ik linken naar recente info over wasdrogers van Milieu Centraal i.p.v. naar info uit het gulden-tijdperk.
Cyberpope schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 14:04:
Zo.. weer een halogeen vervangen door een spaarlamp.
Bij ons begaf een TL-balkje boven het aanrechtblad het. Daarom maar meteen alledrie de TL's boven het aanrechtblad vervangen door 4 LED-lampjes. In totaal van 32W naar 6.4W. Nog steeds genoeg licht, maar veel warmer, dus op meerdere fronten een mooie verbetering! Nu nog een vervanging zoeken voor 2 spotjes in de badkamer en 4 grote TL-balken in de werkplaats en dan is echt alles spaar- of LEDlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 00:13:
[...]

Mag ik concluderen dat het een goed plan is nu er nog geen feedback is gekomen? ;)

[...]

Goed initiatief! Tip: op de pagina energiebesparing zou ik linken naar recente info over wasdrogers van Milieu Centraal i.p.v. naar info uit het gulden-tijdperk.
Ik denk dat het een goed plan is: minder leiding = minder verlies

Op de huidige website van Milieu Centraal zijn ze nogal goed in het "dumbing down" van informatie... Daar staat niet hoeveel een wasdroger per beurt verbruikt, alleen per jaar... 8)7

Verder zie ik niet in waarom die oude pagina niet relevant is.Hij staat er als bron voor het verbruik van een oude machine. Als er de specificaties van een wasdroger uit 1980 zouden staan, dan zou dat toch ook een goede bron zijn voor de hoge range van een oude wasmachine?

Als hier iemand een goede bron weet met het typisch maximum en minimum energieverbruik per apparaat, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
glambalk schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:57:
Zijn er nog tweakers die naar de InterSolar gaan volgende maand?
Yup, voor de vierde maal. Net als naar Sauerland/NRW (fotoreportage volgt nog, ben nog aan het bijkomen) met "Bahn und Bike". Met de Biohummer®, wel te verstaan, effe kijken wat Bayern er in een jaar tijd bij heeft geplempt. Hoeveel foto's gaan er op een chip? :D

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
[...]..wiki.. En welke bestandstypen moet ik dan nog toestaan? PDF iig. Nog iets anders?[...]
Dat, en spreadsheets (read-only ;-), dan kom je een heel eind. Als iemand iets op internet vindt, is het toch openbaar?
Kun je het debiet van de radiator als het erop aan komt niet wat verhogen door er een paar afgedankte computer ventilatortjes van onder er lucht doorheen te laten blazen?
Je zoekt naar fiwihex (is dat al commerciëel verkrijgbaar?) of Kickspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Woodski schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:54:
[...]Er zijn veel mensen met een net gekocht nieuwbouwhuis die vloerverwarming nemen en de nieuwe radiatoren voor een prikkie verkopen.
8)7
Jááá mense, bouwend nederland LUISTERT naar de klant (not!) O-o-o wat gaat het toch slecht in de woningbouw, we raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Ja, ja, ja... |:(
Ook ik ben voorstander lekker grote radiatoren.
4m breed x8 m lang? of 8m lang en 3 m hoog? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Als je hier nou je warmte pomp op aansluit?

[ Voor 47% gewijzigd door ZonneStroom op 18-05-2010 08:01 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:16:
[...]
Er stonden " " en dat betekent quote. Ik zeg dus niet dat het groen is. Wel constateer ik dat het veelal als belangrijk milieu speerpunt wordt aangemerkt.

Website gemeente Utrecht:
Nationaal
In het nationale klimaatbeleid is hergebruik van restwarmte uit industrie, elektriciteitscentrales en afvalverbrandingsinstallaties een belangrijk speerpunt.

@ Zuluman
Het kan wel maar het wordt veel duurder. Zeker als je voor een oplossing kiest waarbij je de SV aanhoudt.
Los hiervan KAN het zijn dat dit in je koopovereenkomst van het huis is verboden.
Gedachte hierachter is dat een dergelijk systeem is ontworpen voor een bepaald gebruik. Dus als de helft hiervan afstand zou nemen dat de financiele last voor de buren sterk toeneemt.

Het ventilatiesysteem dat je noemt ken ik niet. De roosters werken op zonneenergie? Moet dat niet batterij zijn? Lijkt me in de winter onhandig, vooral dan heb je de sturing nodig en is er zo weinig zon.

Ik heb eens uitgebreid bekeken wat er mogelijk is met stadsverwarming en dat is echt heel weinig.
Staat je huis er al en is die recent zoals die van jou, dan zijn fundamentele wijzigingen (ventilatie WTW)moeilijk te realiseren en is de extra winst daaruit beperkt.
Terugverdientijd 25+ jaar.

Kijk gewoon naar wat wel mogelijk is. Reken er maar op dat er nog genoeg is met het verbruik dat je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 00:55:
[...]
Verder zie ik niet in waarom die oude pagina niet relevant is.Hij staat er als bron voor het verbruik van een oude machine. Als er de specificaties van een wasdroger uit 1980 zouden staan, dan zou dat toch ook een goede bron zijn voor de hoge range van een oude wasmachine?

Als hier iemand een goede bron weet met het typisch maximum en minimum energieverbruik per apparaat, dan houd ik me aanbevolen.
Een zuinig wasdroger kost 0.23kwh per droogbeurt en een onzuinige anno 2010 0.7kwh volgens top10.hier.nu
Die pagina uit 1999 is alleen relevant voor het verbruik van een wasdroger uit 1999.
Als je een verbruik noemt van 4 kwh zonder mitsen en maren lijkt de informatie niet juist meer voor een leek.
Wat die leest dan bijvoorbeeld top10.hier.nu en kan concluderen: onzuinig model is 0,7 ipv 4 kwh -> info is onjuist op de wiki.
Geloofwaardigheid is alles.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 18-05-2010 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

el jonco schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 06:12:
[...]

8)7
Jááá mense, bouwend nederland LUISTERT naar de klant (not!) O-o-o wat gaat het toch slecht in de woningbouw, we raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Ja, ja, ja... |:(

[...]

4m breed x8 m lang? of 8m lang en 3 m hoog? 8)
Ik heb de radiatoren ook ingeruild voor vloerverwarming.

Ben eens voor de gein gaan kijken naar een nieuwbouwproject in de buurt waar ik woon.
Prijzen van de woningen zijn in 5 jaar met 35.000 tot 45,000 omhoog gegaan.
Dan krijg je wel een woning die 75 cm breder is. :?

Wij hebben een woning met standaard zonneboiler.
Bij de nieuwe woningen is dat dus niet meer, ook geen WTW, wat een fractie meer kost.
Het staat niet eens op de meer / minder lijst.
Het aantal opties zijn nog minder dan 5 jaar geleden.
Van de 29 woningen zijn er al 28 met een optie tot koop.
Ze maken er zoveel (misleidende) reclame mee dat mensen gewoon koopgeil gemaakt worden en er instinken.
Ik moet deze week de bouwtekeningen weer inleveren maar ga ze wel hun vet geven.
Het lijken wel banken, verzekeraars, autohandelaren, etc......

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 08:17:
[...]

Een zuinig wasdroger kost 0.23kwh per droogbeurt en een onzuinige anno 2010 0.7kwh volgens top10.hier.nu
Die pagina uit 1999 is alleen relevant voor het verbruik van een wasdroger uit 1999.
Als je een verbruik noemt van 4 kwh zonder mitsen en maren lijkt de informatie niet juist meer voor een leek.
Wat die leest dan bijvoorbeeld top10.hier.nu en kan concluderen: onzuinig model is 0,7 ipv 4 kwh -> info is onjuist op de wiki.
Ik kan me niet voorstellen dat een 'onzuinige' wasdroger van nu zoveel zuiniger is als als en onzuinige uit 1999. Het droogprincipe is namelijk hetzelfde gebleven. Ik heb laatst nog een meting gedaan met onze luchtafvoerdroger van een jaar of 5 uit. Verbruik voor een was met voornamelijk handdoeken: 2.13 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 14:12
deejeebv schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:04:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat een 'onzuinige' wasdroger van nu zoveel zuiniger is als als en onzuinige uit 1999. Het droogprincipe is namelijk hetzelfde gebleven. Ik heb laatst nog een meting gedaan met onze luchtafvoerdroger van een jaar of 5 uit. Verbruik voor een was met voornamelijk handdoeken: 2.13 kWh.
Ik zal vanavond eens een meting doen met een vrij nieuwe B-klasse condensdroger. Ik vermoed dat ik niet ver van de 2 kWh uur vandaan zal zitten (Heb wel eens eerder een kWh meter eraan gehangen ;) )

Ik wou gisteren subsudie aanvragen van de provincie om wat energiebesparen maatregelen te treffen. 1 van die dingen is het isoleren van de zoldervloer (zolder is onverwarmd). Had gevraagd of we het ook zelf mochten doen, het antwoord was NEE :( het moet door een erkend bouwbedrijf gebeuren omdat de subsidie eigenlijk voor economische stimulering is. Dus niet voor duurzamer wonen eigenlijk :/

[ Voor 24% gewijzigd door Keiichi op 18-05-2010 09:08 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik ga vandaag maar eens zo'n energiemeter aanschaffen. Hoewel het ding natuurlijk zelf ook alleen maar stroom verbruikt, denk ik dat een stukje bewustzijn meer helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 08:05:
[...]

@ Zuluman
Het kan wel maar het wordt veel duurder. Zeker als je voor een oplossing kiest waarbij je de SV aanhoudt.
Los hiervan KAN het zijn dat dit in je koopovereenkomst van het huis is verboden.
Gedachte hierachter is dat een dergelijk systeem is ontworpen voor een bepaald gebruik. Dus als de helft hiervan afstand zou nemen dat de financiele last voor de buren sterk toeneemt.

Het ventilatiesysteem dat je noemt ken ik niet. De roosters werken op zonneenergie? Moet dat niet batterij zijn? Lijkt me in de winter onhandig, vooral dan heb je de sturing nodig en is er zo weinig zon.

Ik heb eens uitgebreid bekeken wat er mogelijk is met stadsverwarming en dat is echt heel weinig.
Staat je huis er al en is die recent zoals die van jou, dan zijn fundamentele wijzigingen (ventilatie WTW)moeilijk te realiseren en is de extra winst daaruit beperkt.
Terugverdientijd 25+ jaar.

Kijk gewoon naar wat wel mogelijk is. Reken er maar op dat er nog genoeg is met het verbruik dat je noemt.
het systeem van heycop - climasmart heeft een accu en laadt zich op door middel van een pv-celletje.

staat zelfs in de wet dat je niet van stadsverwarming af kan. en je vastrecht is gekoppeld aan je verbruik. hoe lager je verbruik hoe hoger je vastrecht. en ik weet niet wat de levensduur van een zonneboiler installatie is maar als dat meer dan 10 jaar is heb ik mijn geld eruit...en dan ga ik uit van 3% stijging van de energiekosten en 5% voor mijn discontovoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239001

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat dat niet klopt. Onze warmtepompdroger (A) gebruikt tussen de 1.5 en 2.5 kWh per beurt afhankelijk van type was. Veel zuiniger heb je ze niet. Enn en ander hangt natuurlijk wel af van hoe goed de wasmachine centrifugeerd, maar 0.23kWh lijkt me volstrekt onhaalbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Anoniem: 239001 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat dat niet klopt. Onze warmtepompdroger (A) gebruikt tussen de 1.5 en 2.5 kWh per beurt afhankelijk van type was. Veel zuiniger heb je ze niet. Enn en ander hangt natuurlijk wel af van hoe goed de wasmachine centrifugeerd, maar 0.23kWh lijkt me volstrekt onhaalbaar!
Ik heb nog eens gekeken op top10.hier.nu, de berekening is per kg wasgoed. Volle trommel is 5-7 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

..

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 18-05-2010 09:45 . Reden: was hierboven ook goed toegelicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:04:
[...]

Tegenwoordig heb je warmtepomp-drogers. Die had je in 99 nog niet (tenminste niet in de gangbare consumenten app.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
Mijn droger is van Brabantia en staat op het dakterras.
Binnen hebben we ook nog een wall-fix hangen en er staan wat droogrekjes...
Erg zuinig allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:57:
Mijn droger is van Brabantia en staat op het dakterras.
Binnen hebben we ook nog een wall-fix hangen en er staan wat droogrekjes...
Erg zuinig allemaal
Vergeet niet in die vergelijking mee te nemen dat je was binnen drogen de luchtvochtigheid verhoogd en dat je daardoor meer moet stoken. Merk op dat ik geen droger heb en de was vrijwel altijd binnen droog. Met het weer van gisteren en vandaag is de meeste was in een dag droog als ik ze om en om op het rek hang (dus met ruimtes er tusen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
IJsbeer schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:54:
[...]
Tegenwoordig heb je warmtepomp-drogers. Die had je in 99 nog niet (tenminste niet in de gangbare consumenten app.)
Ik had het over de onzuinige wasdroger van nu. Dat is geen warmtepomp droger.
Overigens ook hier hebben we een Brabantia in de tuin en droogrekjes binnen. Maar met het Nederlandse klimaat en een huishouden van 7 personen lukt het helaas niet altijd om alle was binnen te drogen.
Pagina: 1 ... 86 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.