wat woodski doet met zijn ecolution, wilde ik ook doen, maar ik heb het nog niet gedaan,
ik heb wel nu altijd de cv driewegklep open, al sinds januari.
ik begin te ontdekken dat als je je hr ketel toegang geeft tot het boilervat, in dit geval via de cv leiding,
en als laatste in de cv ring, dat je in slechte periodes super efficient je boiler toch op leuke temperaturen kunt krijgen.(~45c)
de meeste hr ketels zijn erg efficient in het maken van warmte, mis je de zon, dan zo efficient mogelijk verwarmen. hierdoor krijg ik toch een warm vat; en douche en hotfill je, met maximaal rendement,
omdat de hr ketel maximaal condenseert bij het maken van cv warmte, en minder bij warmwater.
als ik 2 uur later toch de cv weer aanzet, heb ik direkt warmte
als ik douche heb ik de meest efficiente vorm van warm water.
ik begin pas net te begrijpen wat ik hier nu aan het doen ben, en de cijfers zijn erg interessant zeker nu het qua opbrengst zo slecht gaat in mei.
in het geval van woodski zou je dus gewoon de inhoud van de ecolution verplaatsen naar de zonneboiler,
je verschuift gewoon 50 liter water als je douched, en op deze manier heb je een warmtepomp, aangevuld met misschien wel een even efficiente hr 107 gasketel, zet je daarna even de cv aan,dan gaat dat allemaal super efficient, dat je dat op jaarbasis echt wel gaat merken.
resume :
een boiler met hr-naverwarmer tov een boiler met hr-107 toegang tot het vat
(waarbij opwarming langzaam en efficient plaatsvind, de boiler is peak shaver geworden)
misschien komt dit wel in de buurt van een warmtepompboiler, maar ik weet het nog niet,
de cijfers zijn wel erg bemoedigend.
de zonneboiler is eigenlijk een ingepakte radiator geworden in de cv.
/edit : ik heb een plaatje gevonden van wat ik aan het proberen ben
normaal zit het standaard zo :
[
Voor 10% gewijzigd door
Anoniem: 238103 op 13-05-2010 10:29
]