Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 143 Laatste
Acties:
  • 861.524 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323576

Toch blij.... Het eerste, nog niet eens volledige, jaar met zonneboiler 450 euro terug op de rekening door besparing op gas. En dat wordt volgend jaar nog een stukje beter.
Primair gaat het me om minder energie te gebruiken. Het is toch wel leuk dat dit ook financiëel goed uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

ericplan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:35:
De zonneboiler (Nefit Solarline 2-110 met Steca regeling) is nu net iets meer dan 10 maanden in bedrijf (sinds 5 juli 2009) en de mooiste dagen moeten nog komen. Inmiddels telt de Steca TR 0603 MC keurig het aantal draaiuren van de pomp. We zitten op meer dan 1150 uur en het opgenomen vermogen van de pomp(stand 2) is 45W. Dus nu al meer dan 50kWh opgeslurpt. Vraag me wel af of dat niet zuiniger kan. Stand 1 geeft iets te lage stroomsnelheden, waardoor zich soms luchtbellen ophopen op het hoogste punt. Maar de meeste solarstations hebben standaard pompen.
Op wat voor getallen komen jullie?
Regelt de Steca niet het toerental van de pomp?
Hiermee verbruik je niet constant die 45W.
Ik heb de pomp in stand 3 staan met een variabel toerental.
Sinds 5 oktober 2009 heeft de pomp 892,9 uur gedraaid en is er 3561,1kWh opbrengst.
Dit is dus opbrengst die ook grotendeels verbruikt is.

De laatste dagen is het $#@$$-weer!!!!!!
Vandaag en gisteren de naverwarming voor het warmwater aan moeten zetten, schandalig, moest verboden worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 12-05-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:34
Bweuh, ik kom niet verder dan 1,5kWh vandaag. 0,5kWh/kWp . Nog een vleugje restwarmte in de boiler.

En de komende dagen worden niet veel beter... bweuh.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitspaal.nl schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:52:
Bweuh, ik kom niet verder dan 1,5kWh vandaag. 0,5kWh/kWp . Nog een vleugje restwarmte in de boiler.

En de komende dagen worden niet veel beter... bweuh.
Hier vandaag ook maar 1,6 kWh ofwel 0,75 kWh/kWp :( Ik ben bang dat er komende zaterdag (open dag Solar Days) niet veel aan zal zijn qua weer... Ik heb drie van de posters die ik kreeg geplastificeerd en opgehangen op de plastic-inzamelcontainers bij de supermarkten hier in de buurt. Wellicht dat dat nog wat extra bezoekers oplevert. Ik heb ook een stukje geschreven voor de lokale krant (helaas met een stomme typfout die ik niet meer kan wissen :()

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
Een "onder de doche ideetje" zoals ik dat altijd noem borrelde weer op bij het zien van al die instraling/weerkaartjes op de laatste paar pagina's. Hoe moeilijk is het om zonnepanelen te gebruiken voor het meten van zonuren in Nederland? Met al die zonnepanelen die er nu al zijn krijg je een geweldig fijnmazig netwerk waar voor onderzoek vast nog wel wat uit te halen is. Een wolk of het lappen van de panelen door een zonnestroom aanbidder is al te zien.

Vraagje? iemand dat artikel van de netbeheerders in lijfblad van eigenhuis al gezien over de slimme meter?
En al gereageerd waarom je een oude ferarris meter beter kunt laten hangen? anders mail ik morgen.

[ Voor 19% gewijzigd door nicenemo op 12-05-2010 23:21 . Reden: typo en vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40
glambalk schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:23:
[...]

Siderea heeft het in dit verband wel over PV. Ik weet echt niet of ditzelfde geld voor ZB. Maar het klopt dat je bij 10graden wel wat vaker zelf moet schoon maken. Omdat dit meestal op een plat dak voorkomt moet het niet het moeilijkste zijn.
Overigens is de kleinst hoek die ik opstel 15 graden juist ivm met vuil. Dat spoelt er dan nog wel af. Sneeuw blijft altijd wel liggen zelf bij een hoek van 35 graden. Is misschien eerder weg maar hoopt zich ook aan de onderkant weer eerder op waardoor het een dikke koek van ijs en sneeuw wordt. Dit hebben we prima kunnen ondervinden deze winter. Sneeuw moet je eigenlijk zo snel mogelijk weghalen maar ik snap ook wel dat dat niet altijd lukt.
Voor een ZB is schoonmaken minder belangrijk gelukkig, en dat is maar goed ook, want zo vaak kom ik niet op het dak van mijn dakkapel. De ZB heeft in de winter verder toch niet zo veel invloed, dus die sneeuw heb ik gewoon laten liggen.

Ik heb overigens met Nefit nog contact gehad, want ze hadden een minimale hellingshoek van 30 (?) graden in de handleiding staan. Uiteindelijk gaven ze toe dat een lagere hellingshoek simpelweg niet getest was, en dat de panelen naar alle waarschijnlijkheid prima zouden werken. En dat doen ze ook. Alleen zal ik niet aan kunnen kloppen als de performance achter zou blijven oid. Logisch.
ericplan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:35:
De zonneboiler (Nefit Solarline 2-110 met Steca regeling) is nu net iets meer dan 10 maanden in bedrijf (sinds 5 juli 2009) en de mooiste dagen moeten nog komen. Inmiddels telt de Steca TR 0603 MC keurig het aantal draaiuren van de pomp. We zitten op meer dan 1150 uur en het opgenomen vermogen van de pomp(stand 2) is 45W. Dus nu al meer dan 50kWh opgeslurpt. Vraag me wel af of dat niet zuiniger kan. Stand 1 geeft iets te lage stroomsnelheden, waardoor zich soms luchtbellen ophopen op het hoogste punt. Maar de meeste solarstations hebben standaard pompen.
Op wat voor getallen komen jullie?
Wij hebben ook een Solarline 2-110 (helemaal standaard) maar de draaiuren worden nog niet gelogged. Dat komt wel trouwens. (ooit) Wij draaien probleemloos op stand 1, heb zelfs de doorstroming moeten knijpen.

Als je luchtbellen in je systeem krijgt is er volgens mij gewoon iets mis met je systeem. (Ik denk dan bv aan je expansievat) Wij hebben het systeem na de eerste keer ontluchten nooit meer horen borrelen (behalve bij stagnatie uiteraard), de druk is nog steeds prima in orde.

Ik heb het systeem overigens zelf aangelegd, en ik heb overal redelijk goed op de doorsnedes gelet, en zo min mogelijk haakse bochtjes.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

flitspaal.nl schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:52:
Bweuh, ik kom niet verder dan 1,5kWh vandaag. 0,5kWh/kWp ...
JeroenH schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 23:01:
Hier vandaag ook maar 1,6 kWh ofwel 0,75 kWh/kWp...
...dus ik mag nog best tevreden zijn met mijn Friese 1,20 kWh/kWp over gisteren...

M.b.t. de voorspellingen voor komend weekend (Solardays): voor zaterdag staan momenteel toch 10 a 11 zonuren verwacht; duimen dat dat ook gaat gebeuren! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 20:06
Plaatje 1, het verbruik van m'n zonneboiler
Plaatje 2, opbrengst van m'n 1kwp systeem

Plaatje 3, zonneboiler op 6 mei met 0.38kwh verbruik
Plaatje 4, PV op 6 mei met 5.41kwh per kwp

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1442zxy.png
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/mcc3f5.png

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2cnehlh.png
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/3133vh2.png
ericplan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:52:
[...]
En verder is het koud, staat de kachel aan en gaan we glühwein drinken. Nog even en we halen de kerstboomspullen weer tevoorschijn.
Hey rustig met je kerstboom. Die mag pas op als Sinterklaas weg is.
Begin eerst maar met je schoen te zetten.

ps Vergeet de wortel niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

wat woodski doet met zijn ecolution, wilde ik ook doen, maar ik heb het nog niet gedaan,
ik heb wel nu altijd de cv driewegklep open, al sinds januari.
ik begin te ontdekken dat als je je hr ketel toegang geeft tot het boilervat, in dit geval via de cv leiding,
en als laatste in de cv ring, dat je in slechte periodes super efficient je boiler toch op leuke temperaturen kunt krijgen.(~45c)

de meeste hr ketels zijn erg efficient in het maken van warmte, mis je de zon, dan zo efficient mogelijk verwarmen. hierdoor krijg ik toch een warm vat; en douche en hotfill je, met maximaal rendement,
omdat de hr ketel maximaal condenseert bij het maken van cv warmte, en minder bij warmwater.
als ik 2 uur later toch de cv weer aanzet, heb ik direkt warmte
als ik douche heb ik de meest efficiente vorm van warm water.
ik begin pas net te begrijpen wat ik hier nu aan het doen ben, en de cijfers zijn erg interessant zeker nu het qua opbrengst zo slecht gaat in mei.
in het geval van woodski zou je dus gewoon de inhoud van de ecolution verplaatsen naar de zonneboiler,
je verschuift gewoon 50 liter water als je douched, en op deze manier heb je een warmtepomp, aangevuld met misschien wel een even efficiente hr 107 gasketel, zet je daarna even de cv aan,dan gaat dat allemaal super efficient, dat je dat op jaarbasis echt wel gaat merken.

resume :
een boiler met hr-naverwarmer tov een boiler met hr-107 toegang tot het vat
(waarbij opwarming langzaam en efficient plaatsvind, de boiler is peak shaver geworden)
misschien komt dit wel in de buurt van een warmtepompboiler, maar ik weet het nog niet,
de cijfers zijn wel erg bemoedigend.
de zonneboiler is eigenlijk een ingepakte radiator geworden in de cv.

/edit : ik heb een plaatje gevonden van wat ik aan het proberen ben
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamvenlo.nu/images/Zonneboiler_cv.gif

normaal zit het standaard zo :
Afbeeldingslocatie: http://www.doegroendatscheelt.nl/Wonen/Energie_Loket/Energiescan/Energie_besparen/Zonneboiler/Standaard_zonneboiler.bmp/view.medium.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-05-2010 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 10:10:

resume :
(waarbij opwarming langzaam en efficient plaatsvind, de boiler is peak shaver geworden)
misschien komt dit wel in de buurt van een warmtepompboiler, maar ik weet het nog niet,
Ik denk inderdaad het peak-shaving mechanisme waar nog winst in te halen zit. De brander hoeft dan in de winter niet vol aan de bak bij het verwarmen van warm water voor het douchen en bij je cv circuit is je delta-t iets hoger waardoor je HR ketel efficienter?!?! kan verwarmen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:20

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:11:
[...]

Regelt de Steca niet het toerental van de pomp?
Hiermee verbruik je niet constant die 45W.
Klopt, maar het blijft nog steeds veel. Toerental wordt pas terug geregeld als de delta T beneden een bepaalde waarde komt.
Mistraller schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 23:34:
[...]
Wij hebben ook een Solarline 2-110 (helemaal standaard) maar de draaiuren worden nog niet gelogged. Dat komt wel trouwens. (ooit) Wij draaien probleemloos op stand 1, heb zelfs de doorstroming moeten knijpen.

Als je luchtbellen in je systeem krijgt is er volgens mij gewoon iets mis met je systeem. (Ik denk dan bv aan je expansievat) Wij hebben het systeem na de eerste keer ontluchten nooit meer horen borrelen (behalve bij stagnatie uiteraard), de druk is nog steeds prima in orde.
Ik heb niet steeds luchtbellen, 1x gehad, een maand na het opnieuw vullen. Ik verwacht dat het redelijk stabiel is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:26:

Nou precies. Ik heb uiteraard overwogen het zelf te doen, en dat zou me wellicht nog wel lukken ook (ik heb flitspaal zijn piepschuim-avonturen gevolgd) maar de situatie is bij ons nogal complex met diverse, van elkaar afgescheiden ruimtes en ik wil absoluut niet het risico lopen op ventilatie- en vochtproblemen. Daarom laat ik het lekker doen.
Heb je ook Tonzon overwogen of is dat niet mogelijk in jouw situatie?

Zelf ben ik ook nog aan het kijken naar mogelijkheden om de kruipruimte te isoleren. Ik denk erover om daar ook alle verwarmingsleidingen weghalen. Die lopen nu van boven naar de kruipruimte, over de gehele lengte van de kruipruimte en worden van daaruit verdeeld naar de woonkamer (waar geen radiatoren meer zitten omdat we vloerverwarming hebben) en verder naar de kamers boven. Als we leidingen rechtstreeks van de cvketel naar links en rechts trekken naar de kamers boven, dan scheelt dat dus heel veel meters leiding (ik heb ze wel geisoleerd, maar toch een hoop onnodige meters). Die radiatoren staan overigens altijd op de vorstbeveiliging, nooit hoger.

De enige radiator die dan moet verdwijnen is een radiatortje van 100x30cm in het halletje bij de voordeur. Die staat nu continu open als bypass en als warmtebuffer voor de opengaande voordeur (dat was ons aangeraden toen we de vloerverwarming 7 jaar geleden plaatsten), maar we kunnen gewoon een bypass op een andere plek maken.

Goed plan of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Eric-pvt

Zo heb ik het ook zitten.
Dit werkt goed met een solo cv-ketel een combi is lastiger, maar ook te doen.

@Ericplan

Kun je de PID-regeling dan niet aanpassen naargelang de vraag?
P=proportioneel I=integraal D=differentieel

Hiermee kun je heel langzaam laten starten zodat er net flow is en variabel opschakelen naar wat nodig is.
Dit geldt ook voor het terugschakelen.
Het voordeel is dat je bijna minimale zon nog opbrengst kunt maken en ook zuinig met de pomp kunt omgaan.
Hele precieze regeling is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 21:14

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 10:10:
resume :
Even kijken of ik dit nu echt snap: wil je hiermee nu zeggen dat je door je CV altijd via een boilervat te laten gaan, en deze via een spiraal op je NZ aansluiting van de CV aan te sluiten voor je WW, het verwarmen van je tapwater uiteindelijk efficienter is, dwz je overall mogelijk minder gas gaat verbruiken, dus zelfs zonder ZB?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:23:

@Ericplan

Kun je de PID-regeling dan niet aanpassen naargelang de vraag?
P=proportioneel I=integraal D=differentieel

Hiermee kun je heel langzaam laten starten zodat er net flow is en variabel opschakelen naar wat nodig is.
Dit geldt ook voor het terugschakelen.
Het voordeel is dat je bijna minimale zon nog opbrengst kunt maken en ook zuinig met de pomp kunt omgaan.
Hele precieze regeling is dit.
Voor zover ik weet niet, die Steca heeft zo z'n beperkingen. (Even nagezocht in manual: keuze voor regeling aan of uit en het minimum toerental, dat is het)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ericplan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:07:
[...]

Voor zover ik weet niet, die Steca heeft zo z'n beperkingen. (Even nagezocht in manual: keuze voor regeling aan of uit en het minimum toerental, dat is het)
?? Dus de Steca werkt niet naar optimale Delta-t toe?
Da's vreemd, ik dacht dat die controller toch wel iets meer kan.
Weet je dat wel zeker, een goedkopere chinese (simpelere methode) kan dat nog wel?

Tja, je weet hoe je het leuker kunt maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:15:
[...]

?? Dus de Steca werkt niet naar optimale Delta-t toe?
Da's vreemd, ik dacht dat die controller toch wel iets meer kan.
Weet je dat wel zeker, een goedkopere chinese (simpelere methode) kan dat nog wel?

Tja, je weet hoe je het leuker kunt maken >:)
Tja, het valt me ook een beetje tegen. Hij zal er nog wel een seizoen aanhangen, ik zit nog te twijfelen tussen een Resol Deltasol MX of de UVR 1611. Het stelt me een beetje teleur dat er nog geen apparaten direct aan het net kunnen, maar dat je daar altijd een kastje voor nodig hebt. De enige die het wel kan is Sorel, alleen weet niemand wat je met de software kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:45
@eric: dat werkt dan wel alleen bij lage temperatuurverwarming? anders moet je je boiler opstoken tot 90 graden, en dat hal;en sommige zonneboilers normaal ook niet makkelijk?

verder zie ik het verschil niet heel erg?

het verschil is dat het waater in de boiler efficienter is opgewarmd, maarstel dat het daarna weer is afgekoeld, omdat het echt koud is buiten ( ipv eeniets minder warme meimaand) dan moet de cv ketel flink werken om de hele boiler op te warmen, wat misschien niet weer lastig gaat omdat de delta t te laag wordt over de doorstroomleiding in de boiler? (dus pendelen, of juist hoog opstoken?

ik mis in het plaatje een beetje hoe het warme water nu wordt gemaakt voor de douche, en voor verwarming.

in het plaatje staat de cv in serie met de zb, terwijl ik ook wel hoor dat je het paralel moet aansluiten?

[ Voor 15% gewijzigd door engelbertus op 13-05-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@engelbertus: WW komt natuurlijk uit de boiler, het is een doorstroomboiler als je goed kijkt naar het plaatje.

@eric-pvt: Ik heb wel eens de sifon van de condensafvoer open gedraaid en kan bevestigen dat een ketel op lage modulatie veel efficiënter is en op lage temperatuur ook. Logisch, bij een lage modulatie stromen de verbrandingsgassen langzamer langs de warmtewisselaar en kunnen dus ook beter warmte wisselen. Op een lagere temperatuur kun je het gas verder afkoelen, dus meer verbrandingswarmte winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dwz je overall mogelijk minder gas gaat verbruiken, dus zelfs zonder ZB?
ik zou willen zeggen ja, maar weet het nog niet.
kort door de bocht maak je gewoon je boiler lauw op een efficiente manier.
het verschil zit hem in het feit dat je hr ketel echt efficient is voor de cv, en veel minder voor warm tapwater.
door je zonneboiler als radiator(opslag) te gebruiken, maak je tapwater lauw of warm, zoals de zon ook doet.
(bij gebrek aan zon) het tapwater in de boiler is nu opslagmedium geworden voor warmte.

ik probeer het opnieuw :
ik heb de hr ketel toegang gegeven tot het boilervat, via de cv leidingen.
dit in tegenstelling tot de zonneboiler met hr ketel als naverwarmer.
(verwarrend is dat deze ook gewoon nog bestaat, de boiler zit nu overal tussen ww+cv)
ik vergelijk al sinds januari de cijfers met flitspaal, zelfde huis, zelfde oppervlak, zelfde maatregelen.
de verschillen zijn niet zo heel groot, maar tellen maandelijks wel op.
misschien dat flitspaal iets zinnigs kan zeggen hierover.

/edit : ltv of gewoon, de boiler word nooit te heet, de cv stopt gewoon als de kamertemperatuur 20c is,
de boiler parasiteert mee op je cv. ik probeer nog steeds mijn hoofd zover te krijgen dat langdurig laag stoken zuiniger is dan al het andere, maar dat kost me erg veel moeite na 20 jaar anders denken/geloven.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-05-2010 19:06 . Reden: typefoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
ericplan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:11:
[...]k zit nog te twijfelen tussen een Resol Deltasol MX of de UVR 1611. Het stelt me een beetje teleur dat er nog geen apparaten direct aan het net kunnen, maar dat je daar altijd een kastje voor nodig hebt. De enige die het wel kan is Sorel, alleen weet niemand wat je met de software kan.
Een snelle blik op de Resol Deltasol MX (wat kost die?) en de UVR 1611 (>€400?) leert dat het een besturingscomputer is. Ze hebben dan weliswaar relaisuitgangen aan boord, maar geen netwerk, zoals je al opnoemt.

De meeste functies (ik zag geen opentherm protocol) kunnen ook door een Soft-I/O gedaan worden, inclusief de PID regeling.

De Soft-I/O noem ik omdat hij 1) aan het net hangt, 2) veel goedkoper is dan de UVR 1611 en 3) er binnenkort een stel besteld gaan worden in een soort samenkoopactie.

Als iemand interesse heeft: PM me even voor de details. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:09:
[...]

ik zou willen zeggen ja, maar weet het nog niet.
kort door de bocht maak je gewoon je boiler lauw op een efficiente manier.
het verschil zit hem in het feit dat je hr ketel echt efficient is voor de cv, en veel minder voor warm tapwater.
door je zonneboiler als radiator(opslag) te gebruiken, maak je tapwater lauw of warm, zoals de zon ook doet.
(bij gebrek aan zon) het tapwater in de boiler is nu opslagmedium geworden voor warmte.

ik probeer het opnieuw :
ik heb de hr ketel toegang gegeven tot het boilervat, via de cv leidingen.
dit in tegenstelling tot de zonneboiler met hr ketel als naverwarmer.
(verwarrend is dat deze ook gewoon nog bestaat, de boiler zit nu overal tussen ww+cv)
ik vergelijk al sinds januari de cijfers met flitspaal, zelfde huis, zelfde oppervlak, zelfde maatregelen.

/edit : ltv of gewoon, de boiler word nooit te heet, de cv stopt gewoon als de kamertemperatuur 20c is,
de boiler parasiteert mee op je cv. ik probeer nog steeds mijn hoofd zover te krijgen dat langdurig laag stoken zuiniger is dan al het andere, maar dat kost me erg veel moeite na 20 jaar anders denken/geloven.
Je bedoelt dus in mijn geval dat je de cv-boiler (1000ltr) opwarmd met de cv-ketel totdat de kamerthermostaat uit schakelt.
Omdat ik een warm-water en cv-boiler heb is het misschien makkelijker uit te leggen.

Deze manier wordt in het buitenland volop toegepast.
De buffer is het centrale punt waar de verschillende bronnen (zonneboiler, houtkachel, warmtepomp, pelletkachel) de warmte heen brengen.
Vanuit de buffer wordt de wamte verspreid door het huis.

@El jonco

Ja het is een besturingscomputer maar wel met complete software voor zonneboiler en bijkomende zaken.
Ook zijn de verschillende soorten relaisuitgangen en impulsingangen aanwezig, display ed.
Natuurlijk is dit ook zelf in elkaar te zetten, maar vergelijk wel appels met appels.
Stiekem zit er meer in de controller (bijv can-bus, uitbreidingsmogelijkheden).
Ben benieuwd, niet altijd is het wiel zelf uitvinden goedkoper.
Dus pas op.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 13-05-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• news27
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-05 14:26
Ik ben nieuw hier, maar wie heeft er ervaring met het bedrijf "met de zon". Ik kan op internet niets vinden aan ervaringen van dit bedrijf. Ik ben van plan om binnenkort ongeveer 2000 watt aan zonnepanelen te plaatsen op mijn dak. Indien iemand daarvoor nog tips heeft, dan hou ik mezelf aanbevolen. Ik zie graag een reactie op mijn vragen tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

news27 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:44:
Ik ben nieuw hier, maar wie heeft er ervaring met het bedrijf "met de zon". Ik kan op internet niets vinden aan ervaringen van dit bedrijf. Ik ben van plan om binnenkort ongeveer 2000 watt aan zonnepanelen te plaatsen op mijn dak. Indien iemand daarvoor nog tips heeft, dan hou ik mezelf aanbevolen. Ik zie graag een reactie op mijn vragen tegemoet.
Zelf nog geen ervaring mee maar een maand terug is er hier wel veel over geschreven, misschien even zoeken met de zoek functie? maar ik zit zelf ook aan hun te denken vooral omdat ze het ook plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn tip is altijd: ga naar de Solar Top 50 en schrijf minimaal acht tot tien bedrijven aan met je wensen en kijk wat er terugkomt. Zorg wel dat je brief / e-mail serieus overkomt. Mijn ervaring is dat circa één derde helemaal niet terugmailt, circa één derde heel laat terugmailt en/of iets mailt waar je niets aan hebt en dat slechts circa één derde een serieuze offerte terugstuurt. Met die derde zou ik verder in overleg gaan. Met die offertes in de hand is het wellicht tijd om hier te overleggen.

Wat vragen uit nieuwsgierigheid: hoe hoog is je jaarlijks electriciteitsverbruik? En je aardgasverbruik? En je drinkwaterverbruik? Hoeveel autokilometers leg je per jaar af? Hoeveel leden telt je huishouden? Je ziet het, we vragen alles, behalve je PINcode ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 13-05-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• news27
  • Laatst online: 30-05 14:26
JeroenH schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:54:
[...]

Mijn tip is altijd: ga naar de Solar Top 50 en schrijf minimaal acht tot tien bedrijven aan met je wensen en kijk wat er terugkomt. Zorg wel dat je brief / e-mail serieus overkomt. Mijn ervaring is dat circa één derde helemaal niet terugmailt, circa één derde heel laat terugmailt en/of iets mailt waar je niets aan hebt en dat slechts circa één derde een serieuze offerte terugstuurt. Met die derde zou ik verder in overleg gaan. Met die offertes in de hand is het wellicht tijd om hier te overleggen.

Wat vragen uit nieuwsgierigheid: hoe hoog is je jaarlijks electriciteitsverbruik? En je aardgasverbruik? En je drinkwaterverbruik? Hoeveel autokilometers leg je per jaar af? Hoeveel leden telt je huishouden? Je ziet het, we vragen alles, behalve je PINcode ;)
Bedankt voor je reactie; top50solar gedaan, 8 bedrijven aangeschreven, ook gedaan, uitkomst; varieert van een nette per post verstuurde offerte tot bedrijven die niet reageren of die zeggen dat ze niet de moeite willen doen om een offerte op te maken, omdat ze 8 bedrijven teveel vinden 8)7 Offerte van "met de zon" en "solarnrg" zien er goed uit, heb ik verder niet uit onderhandeld. Energieverbruik ligt rond de 3500 kwh en gas rond de 1900 kuub. Inmiddels heb ik ook al het advies gekregen om eens verder te kijken en gelijk een zonneboiler te installeren. Ketel van 10 jaar oud kan dit aan :-) Dit zou dan echter weer betekenen dat ik inlever op de ruimte, heb namelijk de beschikking over een plat dak, waar weer wel een helling op zit (in negatieve zin). Maar goed in plaats van 2000 watt, naar 1000 watt gaan en een zonneboiler erbij leggen (met subsidie) is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik ben er dus wel mee druk mee bezig, ben er nog niet aan uit, maar ik hoop hier goede tips te krijgen en snelle reactie's (dat laatste lukt tot op heden goed) O ja, wat betreft die pincode O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

news27 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:03:
[...]
Energieverbruik ligt rond de 3500 kwh en gas rond de 1900 kuub. Inmiddels heb ik ook al het advies gekregen om eens verder te kijken en gelijk een zonneboiler te installeren. Ketel van 10 jaar oud kan dit aan :-) Dit zou dan echter weer betekenen dat ik inlever op de ruimte, heb namelijk de beschikking over een plat dak, waar weer wel een helling op zit (in negatieve zin). Maar goed in plaats van 2000 watt, naar 1000 watt gaan en een zonneboiler erbij leggen (met subsidie) is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Als ruimte een punt is moet je ook kijken naar Sunpower of Sanyo panelen. Die leveren bij gelijke oppervlakte meer energie, maar zijn dan ook duurder.
Voor een zonneboiler is je gezinssamenstelling wel belangrijk, zodat de grootte van de boiler aansluit op je warmwaterverbruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323576

[...]
ik probeer nog steeds mijn hoofd zover te krijgen dat langdurig laag stoken zuiniger is dan al het andere, maar dat kost me erg veel moeite na 20 jaar anders denken/geloven.
Baunach claimt met de rendeMIX een hogere efficiëntie van de buffer (zonneboiler). Zijn er ervaringen met rendeMIX? Is de regelaar puur op het mengventiel (en daarmee het efficiënt verdelen/mixen van de warmte)afgestemd of regelt deze ook nog de warmte-gevers (ketel/collector)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

JeroenH schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:54:
[...]

We moeten hier nog goed 2 weekjes, dan hebben we de resultaten van 1 jr..

Het electraverbruik:
Dag: 731kwh.
Nacht: 1207kwh.
Zelf opgewekt: 1081kwh.
Totaalverbruik: 3019kwh.

Gas: 831m3 all in, > WW, Koken en CV. >> 0,30m3. per grddag.

Water: 121 M3 pj.

Autokilometers: 8500 + 11.000> 19.500 met 2 auto's

Ons huishouden, 2 volwassenen, 2 kinderen ... Altijd iemand thuis. Normale redelijk/goed geisoleerde tussenwoning bj 79. Overal hr++ glas. Weinig gevelisolatie. 15cm dakisolatie. Geen vloerisolatie.. Maar dat willen we nog wel heel graag, dit jaar!!.
Er valt dus nog wel iets te halen..

Voorheen:
Dag: 1602kwh.
Nacht: 1728kwh.
Totaal: 3330kwh.

Gas: 1505m3.
Maar destijds ook nog geen hr glas en dakisolatie.
Auto kilometers elk jaar het zelfde, drinkwater ook.

De lichte daling van stroom verbruik verklaar ik door meer zuinige apparaten en verlichting.

Al met al een kleine E 900,- pj aan besparingen. Daarbij ook nog rond de 350 euro aan SDE subsidie.

Toekomst wens; terug naar het gebruik van 1 zuinige auto, maar dat is voor ons inkomsenafhankelijk en banen in de zeer directe nabijheid liggen niet voor het oprapen momenteel.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik heb je een PM gestuurd met ook een interesante aanbieding.
Kom gerust komend weekend bij me langs met Open Solar days om mijn installaties te bekijken en tevens kan ik je van goede adviezen voorzien.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40
news27 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:03:
[...]

Bedankt voor je reactie; top50solar gedaan, 8 bedrijven aangeschreven, ook gedaan, uitkomst; varieert van een nette per post verstuurde offerte tot bedrijven die niet reageren of die zeggen dat ze niet de moeite willen doen om een offerte op te maken, omdat ze 8 bedrijven teveel vinden 8)7 Offerte van "met de zon" en "solarnrg" zien er goed uit, heb ik verder niet uit onderhandeld. Energieverbruik ligt rond de 3500 kwh en gas rond de 1900 kuub. Inmiddels heb ik ook al het advies gekregen om eens verder te kijken en gelijk een zonneboiler te installeren. Ketel van 10 jaar oud kan dit aan :-) Dit zou dan echter weer betekenen dat ik inlever op de ruimte, heb namelijk de beschikking over een plat dak, waar weer wel een helling op zit (in negatieve zin). Maar goed in plaats van 2000 watt, naar 1000 watt gaan en een zonneboiler erbij leggen (met subsidie) is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik ben er dus wel mee druk mee bezig, ben er nog niet aan uit, maar ik hoop hier goede tips te krijgen en snelle reactie's (dat laatste lukt tot op heden goed) O ja, wat betreft die pincode O-)
Zo...ben je eindelijk door alle topics heengelezen...;)

Je kan natuurlijk ook nog zelf de materialen selecteren en aanschaffen, en het zelf neerleggen. Het installeren is immers niet zo lastig, en als je het sjouwen maar niks vind kan je nog altijd een opdracht uitzetten bij werkspot.nl. Er zijn inmiddels erg veel installatiebedrijven die hier ook wel raad mee weten. Zolang je dan zelf dus maar goed hebt uitgedokterd hoe je alles wilt hebben.
Zoals ik je al eerder zei, zorg dat je merk/typenummers van alle te leveren materialen in de offerte hebt staan (dus panelen, maar ook omvormer, bekabeling, installatiematerialen, etc) , zodat je ook kan kijken wat de prijs zou zijn als je het zelf doet. En natuurlijk om een goede vergelijking te kunnen maken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 321365 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:26:
Autokilometers: 8500 + 11.000> 19.500 met 2 auto's
Goeiedag zeg... Zeg gemiddeld 1:15 en 9kWh per liter benzine en dan heb je het over 11700 kWh aan fossiele energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 19:55
Na veel te hebben gelezen, heb ik toch nog wat vraagjes met betrekking tot het laden van een accu met een zonnepaneel. Ik ben een complete kneus op elektronica gebied maar ik vind het uitzoeken/knutselen geweldig :)

Ik zat te denken om dit zonnepaneel te gaan gebruiken voor het laden van deze accu. Hier ontstaat meteen mijn vraag.

Het zonnepaneel levert maximaal 380mA en de accu is 6,6Ah. Een snel rekensommetje leert dat het zonnepaneel maximaal 0,6W levert terwijl de accu 79,2W kan leveren. Om de accu volledig op te laden heb je dus 131 uur nodig in het meest gunstige geval.

Ik denk echter dat het zonnepaneel nooit genoeg vermogen heeft om de acccu volledig op te kunnen laden (ja ik ben een n00b). Kan iemand mij als leek uitleggen hoe dit in zijn werk gaat. Kan het zonnepaneel de accu überhaupt verder opladen dan de 380mA?

Is het bij dit zonnepaneel misschien beter om 10 battarijen in serie te schakelen. Dan heb je ook 12V maar een stuk minder Ah.

Het uiteindelijke doel is om er mijn tuinverlichting op te laten werken.

Ik hoop dat iemand mij enigsinds wat helderheid kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
OVERLORD_1982 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:51:
Na veel te hebben gelezen, heb ik toch nog wat vraagjes met betrekking tot het laden van een accu met een zonnepaneel. Ik ben een complete kneus op elektronica gebied maar ik vind het uitzoeken/knutselen geweldig :)

Ik zat te denken om dit zonnepaneel te gaan gebruiken voor het laden van deze accu. Hier ontstaat meteen mijn vraag.

Het zonnepaneel levert maximaal 380mA en de accu is 6,6Ah. Een snel rekensommetje leert dat het zonnepaneel maximaal 0,6W levert terwijl de accu 79,2W kan leveren. Om de accu volledig op te laden heb je dus 131 uur nodig in het meest gunstige geval.

Ik denk echter dat het zonnepaneel nooit genoeg vermogen heeft om de acccu volledig op te kunnen laden (ja ik ben een n00b). Kan iemand mij als leek uitleggen hoe dit in zijn werk gaat. Kan het zonnepaneel de accu überhaupt verder opladen dan de 380mA?

Is het bij dit zonnepaneel misschien beter om 10 battarijen in serie te schakelen. Dan heb je ook 12V maar een stuk minder Ah.

Het uiteindelijke doel is om er mijn tuinverlichting op te laten werken.

Ik hoop dat iemand mij enigsinds wat helderheid kan verschaffen.
Bij Conrad kan je niet zomaar linken, daar is een apparte productlink voor.
vergeet niet dat naast het laden van de accu en zijn verliezen je ook de lampen mee moet tellen.
Wat voor verlichting wil je er op aansluiten ?

Je paneel van 0.6 watt zal misschien 1 a 2 kleine ledlampen 's nachts een paar uurtjes leuk kunnen laten branden. Daarna is het toch echt op hoor.

De accu kan veel meer dan 80 watt leveren.
Die 80watt kan hij een uur volhouden... b.v. 160watt een half uur.

Je kan beter op marktplaats een wat groter paneel zoeken.
Dan heb je nog wel een laadomvormer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:19:
[...]

Goeiedag zeg... Zeg gemiddeld 1:15 en 9kWh per liter benzine en dan heb je het over 11700 kWh aan fossiele energie.
Ja ongeveer 1op 12 oud bakkie, en rond de 1 op 16. Maar we werken beide erg onregelmatig, en zijn volkomen afhankelijk van een auto, OV is hier 'savonds en in het weekend volstrekt onvoldoende.
Hier zie ik voorlopig geen veranderingen in. Maar ik zou zeer wel bereidt zijn op termijn terug proberen te gaan naar 1 auto en dan een zo zuinig mogelijke. Merk en type maken mij veel minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
Woodski schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:52:
[...]

Bij Conrad kan je niet zomaar linken, daar is een apparte productlink voor.
vergeet niet dat naast het laden van de accu en zijn verliezen je ook de lampen mee moet tellen.
Wat voor verlichting wil je er op aansluiten ?

Je paneel van 0.6 watt zal misschien 1 a 2 kleine ledlampen 's nachts een paar uurtjes leuk kunnen laten branden. Daarna is het toch echt op hoor.

De accu kan veel meer dan 80 watt leveren.
Die 80watt kan hij een uur volhouden... b.v. 160watt een half uur.

Je kan beter op marktplaats een wat groter paneel zoeken.
Dan heb je nog wel een laadomvormer nodig
Het ging dus om dit zonnepaneel en deze accu.

Qua LED's dacht ik aan deze.

24 van deze LED's om precies te zijn. Verbruik van de LED's is 20mA per LED. waarbij er steeds 4 in serie staan.
24 * 0.002 = 0.048 mA
12 V * 0.048 = 0.576 dus grofweg 0.6 W

Dit zou toch moeten lukken? Of zie ik iets helemaal verkeerd?

edit:
De bedoeling is dus dat ik gedurende een hele zonnige zomerdag meer energie opwek dan dat deze in de nacht verbruiken, zodat je een buffertje kan opbouwen. Vraag is dus of dat megelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 14-05-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
OVERLORD_1982 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:15:
[...]

Het ging dus om dit zonnepaneel en deze accu.

Qua LED's dacht ik aan deze.

24 van deze LED's om precies te zijn. Verbruik van de LED's is 20mA per LED. waarbij er steeds 4 in serie staan.
24 * 0.002 = 0.048 mA
12 V * 0.048 = 0.576 dus grofweg 0.6 W

Dit zou toch moeten lukken? Of zie ik iets helemaal verkeerd?
Volgens mij is je paneel iets van 13 * 0.03 = 0.4watt piek (onder gunstige omstandigheden.
Je ledjes zijn iets van 3v * 0.02 * 24 = 1.44 watt

Na 4 uur brandende zon kunnen je leds misschien 1 uurtje branden. Dan zijn er nog de nodige verliezen voor laden en ontladen en ik denk dat je ook weerstanden voor je leds moet plaatsen.

Als het zonder weerstanden mag kan je 4 leds in serie plaatsen (3v x 4 = 12v)
6 van deze strings geeft je je 24 leds

Gokje, op een mooie zonnige dag kan je net genoeg opslaan voor een uurtje licht.
Bij dergelijke vermogens kom je inderdaad eerder bij batterijen dan bij een (lood) accu.

Tip, bij Action liggen ook kleine paneeltjes voor 12 volt accu's
Ik dacht voor 10 euro

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 14-05-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
Woodski schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:27:
[...]

Volgens mij is je paneel iets van 13 * 0.03 = 0.4watt piek (onder gunstige omstandigheden.
Je ledjes zijn iets van 3v * 0.02 * 24 = 1.44 watt

Na 4 uur brandende zon kunnen je leds misschien 1 uurtje branden. Dan zijn er nog de nodige verliezen voor laden en ontladen en ik denk dat je ook weerstanden voor je leds moet plaatsen.

Als het zonder weerstanden mag kan je 4 leds in serie plaatsen (3v x 4 = 12v)
6 van deze strings geeft je je 24 leds

Gokje, op een mooie zonnige dag kan je net genoeg opslaan voor een uurtje licht.
Bij dergelijke vermogens kom je inderdaad eerder bij batterijen dan bij een (lood) accu.

Tip, bij Action liggen ook kleine paneeltjes voor 12 volt accu's
Ik dacht voor 10 euro
Ik zie dat ik een paar enorme rekenfouten heb gemaakt.

bedankt voor de les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
[...]

Klopt, onze verbruikscijfers van december en januari verschillen minder dan 5% van elkaar, ik heb de exacte cijfers jammer genoeg zo even niet bij de hand.

Vanaf half februari is een duidelijke kentering te zien in het voordeel van Eric. Zijn verbruik daalt harder dan mijn verbruik. Mogelijke conclusie is dus dat de zon-CV combinatie met de Q-Solar hier duidelijk begint te werken. Vooral de cijfers van mei zijn fors.

Op zondag 9 mei zat Eric op 4m3 gasverbruik ik op 18,5m3 en dat is toch een aanzienlijk verschil. Op grond van deze cijfers zou de totale besparing voor Eric t.o.v. van mij voor de maand mei 54m3 zijn. Hier zitten uiteraard de gebruikelijke slagen om de arm bij maar de tendens is voor mij erg duidelijk.

Je zou het kunnen vergelijken met het overclocken van een computer. Eigenlijk is Eric aan het hardcore tweaken aan de Q-Solar en klaarblijkelijk zijn er erg grote winsten te behalen t.o.v. klassiek CV verwarming. Of zoals Eric in een mail schreef "Eigenlijk transporteer ik loze warmte van m'n dak die anders m'n dakpannen hadden verwarmd naar m'n woonkamer".

54m3 besparen met zonCV in 1 maand is erg veel ( 1.7GJ energie ) maar op basis van de cijfers van zijn en mijn huis vind ik het zeer aannemelijk dat dit waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 12:52
tja, het Qsolar-legioen/promo-team heeft een uitbreiding erbij:
vandaag de order bevestigd voor de Atag Qsolar met 7,5 m2 vlakke plaatcollectoren.

nu maar hopen dat over 1-2 weken het weer aanzienlijk warmer en zonniger is!

De oude Intergas ketel moet ik dit nieuws nog mededelen, maar laat hem nog even in spanning 'sudderen' >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 12:34:
tja, het Qsolar-legioen/promo-team heeft een uitbreiding erbij:
vandaag de order bevestigd voor de Atag Qsolar met 7,5 m2 vlakke plaatcollectoren.

nu maar hopen dat over 1-2 weken het weer aanzienlijk warmer en zonniger is!

De oude Intergas ketel moet ik dit nieuws nog mededelen, maar laat hem nog even in spanning 'sudderen' >:)
Nice! Gefeli.

En de onvermijdelijke vraag wat kost deze financiele aderlating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 12:55:
[...]

Nice! Gefeli.

En de onvermijdelijke vraag wat kost deze financiele aderlating?
bruto (zonder restitutie van susidies en belastingtechnische zaken).. nipt geen 10k euro.
arbeidsloon + kleinmateriaal vraagt een 1750 euro hierin.

gaat dus nog oa vanaf:
250 eur korting ivm de Atag zon-actie;
en dan nog LES (limburgse energie subsidie) en SDE-warmte...
(en fiscaal de rente die aftrekbaar is op basis van woningverbetering).

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 14-05-2010 13:25 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:23:
[...]

bruto (zonder restitutie van susidies en belastingtechnische zaken).. nipt geen 10k euro.

gaat dus nog oa vanaf:
Dat is een goede bestemming voor je vakantiegeld :) Gefeliciteerd, zonneboilers zijn leuk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Voor wie van zijn hobby z'n werk wil maken (ben je wel een hobby kwijt)

http://link.marktplaats.nl/324158539

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:39:
Voor wie van zijn hobby z'n werk wil maken (ben je wel een hobby kwijt)

http://link.marktplaats.nl/324158539
Dat dan toch maar niet. Op platte daken is het technisch makkelijk maar lichamelijk zwaar (ballast), en op schuine daken begeef ik me niet (hoogtevrees).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist getracht met een aantal moeren en aantal maatgemaakt schroefdraad-ijzers de PV-panelen vlakker te stellen.

In elk geval een 'no-go': de installatie wordt met deze middelen erg instabiel (op basis van RVS gebogen bak-profielen.

Wellicht handig voor een andere tweaker, en misschien over te gaan op pas-gemaakte alu-profielen om de panelen vlakker te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 18:20

Trebbors

Failure is no option!

Zijn jullie al bekend met de WaterMill?
http://www.elementfour.co...mes/elementfour/popup.htm

Het idee is simpel, dit zou een leuke wc vuller kunnen worden in uitgeklede vorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Trebbors schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:10:

Het idee is simpel, dit zou een leuke wc vuller kunnen worden in uitgeklede vorm!
Lijkt mij nogal onderhouds- en energie-intensief. Bovendien zal dit niet werken als het vriest en zul je de boel daartegen moeten beschermen. Filmpje en idee zijn leuk, maar er zullen een hoop haken en ogen aanzitten voor je hiermee in je waterbehoefte kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoeveel kWh per liter water er verbruikt wordt! Dat zal waarschijnlijk ook nog afhangen van de luchtvochtigheid. Technisch interessant, maar ik weet niet hoe zinvol dit is. Ook zal dit apparaat feitelijk gedestilleerd water produceren en hoewel je dat wel een keertje kunt drinken is het op de lange termijn echt niet gezond voor je. Door de lage mineraalwaarden trekt het door osmose de mineralen uit je cellen - en dat vinden ze niet zo leuk :)

-edit-

Dumbed down information :( :
Energy Efficiency

The WaterMill is designed to minimize energy use. It's so efficient that producing one liter of water costs only three to four cents. Alternative bottled water systems typically cost ten cents per liter or more.
Ik wil kWh per liter - of per kuub - weten! En onder welke omstandigheden.

Bron.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 14-05-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja en dan heb je dit nieuwtje nog, dat eigenlijk heel oud is.
http://www.nuzakelijk.nl/de-koffiecorner/2241790/urine-laadt-accu.html

@Niels
Feli!!
Hoeveel GJ vlakke plaat en hoeveel ltr boiler?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 14-05-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
JeroenH schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:34:
[...]Ik wil kWh per liter - of per kuub - weten! En onder welke omstandigheden.
In de VS kost 1 kWh 3 tot 4 cent. Dus suggereert je bron 1kWh/liter.
Je kan natuurlijk ook je wasdroger ombouwen :r

[ Voor 6% gewijzigd door el jonco op 14-05-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:52:
Tja en dan heb je dit nieuwtje nog, dat eigenlijk heel oud is.
http://www.nuzakelijk.nl/de-koffiecorner/2241790/urine-laadt-accu.html

@Niels
Feli!!
Hoeveel GJ vlakke plaat en hoeveel ltr boiler?
boilervat 380 liter,
3 vlakkeplaat, rated op 10,9 GJ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Niels

Daar word GC niet blij van :P

Hier een artikel over een nieuw concept woning een paar kilometer hier vandaan.
http://www.limburger.nl/a...uimhuis_in_sneltreinvaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 18:41:
Cool hoe je dat spul hoort piepen bij de verwerking, doet me weer helemaal terugdenken aan bijna twintig jaar terug, toen ik modelvliegtuigen ontwierp en bouwde.

Zo heel erg nieuw is dit overigens ook weer niet. In Volendam staat al een tijdje een dergelijk huis. Ik heb al eens contact gehad met de ontwerper/bouwer en ik ga er zeker eens langs, maar dat wordt vrijwel zeker na juni.

(Een diepgekoesterde wens van mij is om ooit nog eens zelf een huis te (helpen) ontwerpen, uiteraard zeer energiezuinig maar ook met wat andere eigenschappen die ik graag terugzie in een huis.)

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 14-05-2010 19:16 . Reden: rare spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 18:41:
@ Niels

Daar word GC niet blij van :P

heheh... Ik hoop dat GC weer wat duurzame klanten erbij gaat krijgen na de Solar Days!
De folders + douche-zandlopers waren in elk geval welkom en gingen goed over de toonbank.
@JeroenH: als je nog GC-spul nodig hebt, laat maar ff weten, dan regelen we dat.

Oirlo/Venray, da's mooi op fietsafstand, dus dat roept om een nadere inspectie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 10:34
Hallo,

Ik ben een redelijke newby als het gaat om Zonne energie en zit met het volgende dillema.
Ik kan geen grote (>200l.) boiler kwijt, tenzij deze kan hangen en ook dan zijn er de nodige beperkingen.
De enige oplossing welke ik anders kan bedenken is dat er twee kleinere (120 tot 150l.) boilers naast elkaar worden geplaatst, maar dit wordt door bijv. HR Solar afgeraden, omdat de kosten relatief stijgen en het rendement naar beneden gaat.
Weet iemand of een 200l of zelfs 300l boiler is op te hangen?

Verder kan ik natuurlijk bijv. een Remeha ZentaSOL set kopen en voor een kleine 1150 euro (excl. installatie) heb ik dan 4,7MJ., maar alleen voor tapwater en dat lijkt mij nogal zonde, maar dit is een gevoel en dit kan ik niet verifiëren. Heeft iemand hier meer gegevens over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 21:30
smartsys schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 21:07:

De enige oplossing welke ik anders kan bedenken is dat er twee kleinere (120 tot 150l.) boilers naast elkaar worden geplaatst, maar dit wordt door bijv. HR Solar afgeraden, omdat de kosten relatief stijgen en het rendement naar beneden gaat.
Weet iemand of een 200l of zelfs 300l boiler is op te hangen?
Twee kleinere boilers is wel mogelijk. Je hebt meer warmteverlies (meer oppervlak) en het kost meer, maar als het nu eenmaal niet anders kan...
Als de muur stevig genoeg is kun je een groot vat wel ophangen, maar we kunnen vanaf hier niet zien of dat het geval is. Desnoods maak je een bint in een hoek. Dat kan heel stevig zijn. Een liggend vat is soms ook een mogelijkheid.
Wat wil je met je zonneboiler? Tapwater, verwarming of allebei? In het laatste geval is tweemaal 150 liter niet echt vetpot en zou je voor je tweede buffer ook een ander plekje kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik heb al een tijdje een idee:
Er zit enorm veel kennis hier op dit forum. Dat moet wel, want ik heb heel veel geleerd van alle posts die ik hier gelezen heb. Maar al die informatie staat verdeeld over bijna 25.000 posts. Dat is een enorme berg tekst waar die informatie uit gefilterd moet worden. Dat zou natuurlijk veel efficiënter kunnen. Het zou een gigantische aanwinst zijn om al deze kennis goed te ontsluiten. Daarom heb ik nu een wiki opgezet om alle informatie omtrent duurzame energie gestructureerd te kunnen verzamelen.

De "Duurzame Energie Wiki" op: http://dewiki.nl/

Ik ben al begonnen met het schrijven van artikelen, maar kan nog wel wat hulp gebruiken!

Ik hoop dat jullie mee willen helpen om hier een erg uitgebreide bron over duurzaamheid van te maken.

Je hoeft je overigens niet aan te melden om bij te dragen en kunt dus zo aan de slag. Verder sta ik natuurlijk open voor ideeën, verbeteringen en vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 21:14

Mars Warrior

Earth, the final frontier

smartsys schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 21:07:
Verder kan ik natuurlijk bijv. een Remeha ZentaSOL set kopen en voor een kleine 1150 euro (excl. installatie) heb ik dan 4,7MJ., maar alleen voor tapwater en dat lijkt mij nogal zonde, maar dit is een gevoel en dit kan ik niet verifiëren. Heeft iemand hier meer gegevens over?
Hoe kom je aan die prijs van €1150? Ik zie het totale pakket voor iets van €1749 staan, en daar gaat nog €940 subsidie vanaf, en dat is dan €809 (excl. installatie). Klinkt als erg goedkoop voor een 4.7GJ installatie in ieder geval.

Als je uitgaat van 300m3 gas voor tapwater / jaar, dan claimen ze dus een besparing van 180m3 gas (60%).
Klinkt aannemelijk en levert een tvteetje op van zo'n 10jr...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 21:50:
Ik heb al een tijdje een idee:
Er zit enorm veel kennis hier op dit forum. Dat moet wel, want ik heb heel veel geleerd van alle posts die ik hier gelezen heb. Maar al die informatie staat verdeeld over bijna 25.000 posts. Dat is een enorme berg tekst waar die informatie uit gefilterd moet worden. Dat zou natuurlijk veel efficiënter kunnen. Het zou een gigantische aanwinst zijn om al deze kennis goed te ontsluiten. Daarom heb ik nu een wiki opgezet om alle informatie omtrent duurzame energie gestructureerd te kunnen verzamelen.

Ik ben al begonnen met het schrijven van artikelen, maar kan nog wel wat hulp gebruiken!

Ik hoop dat jullie mee willen helpen om hier een erg uitgebreide bron over duurzaamheid van te maken.

Je hoeft je overigens niet aan te melden om bij te dragen en kunt dus zo aan de slag. Verder sta ik natuurlijk open voor ideeën, verbeteringen en vragen.
Goed initiatief pcmadman. Is het misschien een idee om stukjes ook hier te plaatsen voor commentaar e.d? En zou je niet (delen van) de startpost kunnen overnemen, daar staat ook al een hoop. (En in de startpost verwijzen naar de Wiki)
En toevallig zit ik weer midden in de regelgeving, een stukje daarover zou ook niet verkeerd zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@woodski, zou je eens een hint kunnen geven hoeveel m3 gas de ecolution vermijd ?(per maand)
hoeveel kwh dat heeft gekost, maakt niet uit, want dat is te salderen.

vandaag trouwens een mooie zonnige dag,
de altijd openstaande cv driewegklep zorg nu voor het tegenovergestelde effect,
bij het aanzetten van de huiskamerthermostaat vloeide alle warmte in de cv weg, en koelde de boiler af tot 37c
de hr ketel draaide helemaal niet.

knip
hier was iets gepost wat atag misschien niet zo leuk vind, eerst maar even vragen aan ze, of dat wel kan.
/knip

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-05-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier ook een erg fijne dag. Zonneboiler van 38 naar 65 graden en 10.2kWh totaal vandaag. Alleen in de ochtend last van wolken. Daarna ging het super.

Het aparte is dat ik de dikke wolken een paar kilometer verder landinwaarts zag. Mijn schoonvader woont in Baarn en die heeft nauwelijks zon gehad vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ericplan schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 22:09:
[...]

Goed initiatief pcmadman. Is het misschien een idee om stukjes ook hier te plaatsen voor commentaar e.d? En zou je niet (delen van) de startpost kunnen overnemen, daar staat ook al een hoop. (En in de startpost verwijzen naar de Wiki)
En toevallig zit ik weer midden in de regelgeving, een stukje daarover zou ook niet verkeerd zijn.
Stukjes hier plaatsen zou kunnen maar er zit natuurlijk ook gewoon een overleg pagina bij iedere pagina.

De verschillende delen van de startpost zouden een mooi begin zijn voor de artikelen over deze onderwerpen, maar ik weet niet zeker wie er nu de auteur is van die stukken (Jeroen?) en of hij deze beschikbaar wil stellen?
En verwijzen naar de wiki vanuit de startpost lijkt me een goed idee!

Regelgeving die relevant is voor duurzame initiatieven valt zeker ook binnen de scope van deze wiki, dus leef je alstublieft uit en deel de vergaarde informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

pcmadman:

Dit vind ik een uitstekend initiatief !!
Wel direct een Vraagje: Is het nuttig om ook productinformatie op te nemen ? Als voorbeeld: de merken/typen opbrengstmeters zoals bij Conrad of Praxis te krijgen zijn. Of dat de Ferraris-meter van de Praxis bagger is voor kleine opbrengsten.
Zelf zou ik tijdens mijn zoekproces veel baat hebben gehad bij zulke informatie. Dat had wat pecunia gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Zit ik vanmiddag in de tuin, word ik aangesproken door een voorbijganger: "Meneer, weet u dat u geluk hebt gehad dat u deze zonnepanelen nog voor juli hebt opgehangen? Daarna is montage aan de gevel niet meer vergunningsvrij, en met de Leidse welstandscommissie wil je niet te maken hebben."

We weten hier allemaal dat er van geluk geen sprake was. :)

Was wel een goede dag vandaag: 5,9 kWh/kWp. Wat is het maximum dat je in Nederland ongeveer kunt halen op een dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 329780 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:36:
[...]

Dit vind ik een uitstekend initiatief !!
Wel direct een Vraagje: Is het nuttig om ook productinformatie op te nemen ? Als voorbeeld: de merken/typen opbrengstmeters zoals bij Conrad of Praxis te krijgen zijn. Of dat de Ferraris-meter van de Praxis bagger is voor kleine opbrengsten.
Zelf zou ik tijdens mijn zoekproces veel baat hebben gehad bij zulke informatie. Dat had wat pecunia gescheeld.
Ja die informatie is zeker relevant. (Je zegt het zelf eigenlijk al: die informatie had jou geholpen.)

Ik heb al een begin gemaakt met de pagina over elektriciteit besparen:
http://dewiki.nl/index.php/Elektriciteit_Besparen

Een goede uitleg over hoe je het beste verbruik kunt meten ontbreekt daar echter nog, dus die kan er zeker bij en als je over alle details van iedere meter uit wilt weiden, dan kun je daar een aparte pagina voor maken. Graag zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janos73
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 13:21
Ik kijk al een hel tijd mee en heb weinig mogelijkheden om echt leuk mee te doen met een serieuze installatie :( Want ik woon door mijn werk niet in Nederland en ook regelmatig ergens anders.

Maar toch probeer ik duurzaam (lastig toch veel vliegen) mee te doen onder andere door heel veel te lezen en ook rapporten etc. te verzamelen met feiten meningen over energie. De echte kosten van kernenergie (duur) voordelen en nadelen van wind, kosten van zonnestroom en meer.

Kan ik dat soort rapporten ook posten op de Wiki? Veel rapporten zijn lastig te vinden en de feiten ook lastig bij elkaar te verzinnen.

Op deze wijze kn ik toch ook mijn kleine bijdrage leveren vanuit Polen (en binnenkort Rusland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Janos73 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 00:31:
Ik kijk al een hel tijd mee en heb weinig mogelijkheden om echt leuk mee te doen met een serieuze installatie :( Want ik woon door mijn werk niet in Nederland en ook regelmatig ergens anders.

Maar toch probeer ik duurzaam (lastig toch veel vliegen) mee te doen onder andere door heel veel te lezen en ook rapporten etc. te verzamelen met feiten meningen over energie. De echte kosten van kernenergie (duur) voordelen en nadelen van wind, kosten van zonnestroom en meer.

Kan ik dat soort rapporten ook posten op de Wiki? Veel rapporten zijn lastig te vinden en de feiten ook lastig bij elkaar te verzinnen.

Op deze wijze kn ik toch ook mijn kleine bijdrage leveren vanuit Polen (en binnenkort Rusland)
Ja, graag zelfs. Goede bronnen zijn natuurlijk heel belangrijk. Ik heb de cite extensie voor mediawiki geïnstalleerd, dus je kunt bronnen toevoegen met behulp van de <ref>-tags. Ik kan me ook voorstellen dat je bij belangrijke bronnen een (korte) samenvatting maakt.

Ik was zelf nog opzoek naar een bron voor de energie die 1m³ water kost in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janos73
Ik zal eens kijken ;)

Ik zal keurig van ieder rapport een kleine samenvatting maken. Nu ben ik niet voor of tegen enige energie vorm, maar er wordt veel onzin verteld zeker op de bekende websites als de groene rekenkamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 10:34
1850Wp - 14 mei een dag opbrengst van 11,04KW (grid van 2x3 voor dakkapel en 2x2 op dakkapel) ZO lokatie Zuid-Holland / Maasluis-Hoek van Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 10:34
@bizonder - ik had 12 Mei 1,57 KW - (8 km van de kust af met 1850Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
*Reclame mode*

http://www.familie-kleinm...Reports-1.1.0.0beta10.zip

JSunnyReports 1.1beta10 heb ik daarnet gereleased. Ook oa support voor Soladin omvormers met m'n eigen cheap ass loggertje

*/Reclame modus*

@PcMadman, ik heb me ook al ingeschreven op je wiki. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
MeTheOne2008 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 09:17:
1850Wp - 14 mei een dag opbrengst van 11,04KW (grid van 2x3 voor dakkapel en 2x2 op dakkapel) ZO lokatie Zuid-Holland / Maasluis-Hoek van Holland
nice, alle beetjes helpen! Nu nog aanmelden bij Sonnenertrag.eu en ons nederlandse PV-productie op de kaart zetten :)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 15-05-2010 10:31 . Reden: url geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janos73 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 00:31:
Ik kijk al een hel tijd mee en heb weinig mogelijkheden om echt leuk mee te doen met een serieuze installatie :(
Maak niet de denkfout te denken dat duurzaamheid alleen het aanschaffen van hardware is... veel en veel belangrijker is duurzaam gedrag. Anders trap je in de val van de stroming die ik 'techno-optimisme' noem, dat zijn mensen die denken dat je alleen met het kopen van apparaten klaar bent. Zo werkt het, althans naar mijn inzicht, niet.
(lastig toch veel vliegen)
Dat maakt het inderdaad lastig, want dat valt inderdaad niet echt onder duurzaam gedrag ;) Maar wellicht is het het mogelijk de vliegreizen binnen Europa te vervangen door treinreizen? Ik had collega's in Polen (Poznan) en die kwamen een paar keer per jaar naar Nederland - met de trein. Prima te doen en een stuk duurzamer. Ondanks het feit dat het langer duurt en (helaas) vaak duurder is kun je de tijd wel veel nuttiger gebruiken, ze werkten gewoon door op hun laptops met mobiele internetverbinding. Oh en de treinen bleven gewoon rijden tijdens De Aswolk (wel wat voller, OK).
Andere mensen informeren geeft ook veel voldoening weet ik uit ervaring. Pas wel op voor het "dont't do as I do, do as I say-syndroom". Als ik op mijn website over een bepaalde handeling, techniek of leefwijze positief schrijf zal ik vrijwel altijd zelf ook doen zodat ik er in ieder geval ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk idee! Als ik drie lichamen en vijf stel hersens had gehad had ik iets dergelijks allang opgezet ;)

Ik zie dat bij de eerste elf artikelen de terugverdientijd al genoemd staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janos73
Ik probeer zuinig te zijn, maar zit met reizen gewoon vaak aan het vliegtuig vast, alhoewel ik de trein een prima vervoer middel vind. Gelukkig is Rusland erg trein vriendelijk, maar 40 uur vanaf Nederland ....

Ik heb deze lente al geïnvesteerd in isolerend enkel glas, Mocht niet anders van de monumenten dienst.

Ik betaal op het ogenblik geen stroom, maar toch staat alles uit als ik niet thuis ben.

Verder hoop ik wat obligaties van Eneco windstroom op de kop te tikken dit najaar.

Ik zal weinig schrijven over energie besparing (de meeste mensen weten dat hier veel beter) Ik spendeer mijn avonden nog wel eens met internet en ik ben geïnteresseerd in duurzame energie. Er is echter veel onzin op het internet en ik heb een hekel aan mensen met gefundeerde meningen zoals:

Windmolens draaien alleen op subsidies
Windmolens vermoorden vogels
PV wordt nooit goedkoop genoeg etc.
Kern energie is goedkoop

Daar is veel over te vinden (feiten & rapporten), maar niet altijd bij iedereen bekend en zeker niet bij elkaar.

Nu in Nederland de kernenergie discussie begint wordt het weer belangrijk dat er over feiten gepraat wordt en niet over onder buik gevoelens.

Mijn appartement in Delft leent zich slecht voor zonnepanelen (de Delftse monumenten zorg heeft al problemen met dubbel glas) en ik heb te weinig tijd om SDE aan te vragen voor een ander pand.

Toch zal ik (als de prijzen nog een klein beetje zakken) investeren in een setje zonnepanelen, maar ook dat blijft lastig vanuit het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Janos73 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 11:12:
Mijn appartement in Delft leent zich slecht voor zonnepanelen (de Delftse monumenten zorg heeft al problemen met dubbel glas) en ik heb te weinig tijd om SDE aan te vragen voor een ander pand.
Da's toch van de zotte? Omdat de Delftse monumentenzorg vind dat je geen dubbel glas mag in je pand mag jij je helemaal scheel betalen aan gas.

Daarbij is dubbelglas hoogstwaarschijnlijk prima in te passen in je kozijnen waardoor je aan de buitenkant helemaal niet kan zien dat er dubbelglas in zit.

Monumentenzorg, net zoals de welstandcommissie een uitgerangeerd instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 11:34:
Da's toch van de zotte? Omdat de Delftse monumentenzorg vind dat je geen dubbel glas mag in je pand mag jij je helemaal scheel betalen aan gas.
Dat is niet uniek voor Delft, toen ik een tijd terug op een duurzame informatie-avond was van de gemeente Hilversum werd er een presentatie gegeven door een vrouw van de monumentenzorg alhier. All uiterlijke veranderingen aan woningen die in beschermd stads-/dorpsgezicht uitgevoerd worden zijn vergunningsplichtig. Dat houdt niet direct in dat het niet mag, maar wel dat zaken als zonnestroompanelen en vaak ook dubbel glas niet toegestaan zullen worden.

Ik heb na afloop van de presentatie een praatje gemaakt met die vrouw en al binnen een paar minuten bleek dat we op totaal verschillende golflengtes zaten. Haar insteek was "duurzaam is prima, maar toch niet ten koste van alles?" terwijl mijn argument dat dergelijke wonigen bij blijvend torenhoge energieprijzen wel eens onbewoonbaar konden worden bij haar niet overkwamen.

Op zich ben ik het er volledig mee eens dat je op een monumentale villa uit 1800 geen zonnestroompanelen moet plaatsen, dat ziet er niet uit. Maar ik ben het met flitspaal eens dat zaken als dubbelglas probleemloos ingepast kunnen worden en het pand toekomstbestendig kunnen maken. In dat opzicht bekeken is het trouwens beter voor het behoud van het pand om het wel te doen dan om het niet te doen.

Eén van de bezoekers van de voorlichtingsavond, die naar eigen zeggen al 35 jaar in hetzelfde huis woonde wat vijf jaar geleden door de gemeente op de beschermde lijst is gezet maakte wel een treffende opmerking: "In die 35 jaar hebben de kozijnen drie of vier verschillende kleuren gehad. Nu het onder beschermd dorpsgezicht valt wordt het mij feitelijk verboden het ooit nog een andere kleur te geven?!?" Hoewel dus niet helemaal correct (de kozijnen een andere kleur geven is niet verboden maar vergunningsplichtig) geeft het wel aan dat zo'n bescherming ook grote nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 12:08:
[...]

Dat is niet uniek voor Delft, toen ik een tijd terug op een duurzame informatie-avond was van de gemeente Hilversum werd er een presentatie gegeven door een vrouw van de monumentenzorg alhier. All uiterlijke veranderingen aan woningen die in beschermd stads-/dorpsgezicht uitgevoerd worden zijn vergunningsplichtig. Dat houdt niet direct in dat het niet mag, maar wel dat zaken als zonnestroompanelen en vaak ook dubbel glas niet toegestaan zullen worden.

Ik heb na afloop van de presentatie een praatje gemaakt met die vrouw en al binnen een paar minuten bleek dat we op totaal verschillende golflengtes zaten. Haar insteek was "duurzaam is prima, maar toch niet ten koste van alles?" terwijl mijn argument dat dergelijke wonigen bij blijvend torenhoge energieprijzen wel eens onbewoonbaar konden worden bij haar niet overkwamen.

Op zich ben ik het er volledig mee eens dat je op een monumentale villa uit 1800 geen zonnestroompanelen moet plaatsen, dat ziet er niet uit. Maar ik ben het met flitspaal eens dat zaken als dubbelglas probleemloos ingepast kunnen worden en het pand toekomstbestendig kunnen maken. In dat opzicht bekeken is het trouwens beter voor het behoud van het pand om het wel te doen dan om het niet te doen.

Eén van de bezoekers van de voorlichtingsavond, die naar eigen zeggen al 35 jaar in hetzelfde huis woonde wat vijf jaar geleden door de gemeente op de beschermde lijst is gezet maakte wel een treffende opmerking: "In die 35 jaar hebben de kozijnen drie of vier verschillende kleuren gehad. Nu het onder beschermd dorpsgezicht valt wordt het mij feitelijk verboden het ooit nog een andere kleur te geven?!?" Hoewel dus niet helemaal correct (de kozijnen een andere kleur geven is niet verboden maar vergunningsplichtig) geeft het wel aan dat zo'n bescherming ook grote nadelen heeft.
Deze principe's gaan wel overboord als energie echt onbetaalbaar gaat worden :P en bijna niemand het zich nog kan permiteren om in dit soort 'open huizen' te wonen..Ik vind het echt niet meer van deze tijd, dat er mensen in welstandscommissies zitten die er zulke visies op na houden!
Misschien een stukje binnenstad van A'dam, Middelburg of een ander pitoresk plaatsje... Maar wie kijkt er nou in 's herensnaam nog naar de daken van al die enorme panden die vaak wel 5 verdiepingen hoog zijn 8)7 ... Of moet de lokale plezier vliegklub er geen last van hebben (slaap maar lekker door nederland) :z

De laatste keer dat ik in Paleis Westeinde liep, heb ik inderdaad even gecheckt of er nu eindelijk eens dubbelglas was aangebracht in de kozijnen, nu bea ook het jacht zelf onderhanden gaat nemen, gun ik haar wel een dalende energierekening..

De achterstand op landen als Duitsland gaan wij ws in mijn generatie niet meer inlopen :+ , dag Nedertjesland ;w

Overigens kwam ik deze tegen en wilde die graag met Jullie delen, voorals Ceef de staatsloterij gaat winnen:
:*) http://www.norwaygem.com/

Kan speksteen af en toe met de vrachtwagen langskomen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janos73
Welstand is prima, als er wel dingen mogelijk zijn om langdurig een stad leefbaar te houden.

Ik had een mooi plan, kozijnen vervangen (hout) draai kiep er in ( met Amsterdams schuifraam profiel) net echt en HR++ glas, mooi (kost EUR 16.000) . Gesprek met monumenten zorg, mag niet. We moeten de techniek houden zoals hij is dus als we gaan vervangen moeten het schuiframen worden, maar dat mag dan weer wel met gasveer ???? (hadden we namelijk ook al in 1900). En dubbel glas is verboten! dus dan moest er hetzelfde monumentenglas (K 3,2 dus wel beter dan normaal glas met K = 5,4) in. Investering EUR 21.000! met 40% subsidie voor 6 ramen

Nu heb ik het glas vervangen en wordt er geschilderd. Een mens moet wat....
Ik heb er zelfs nog een mailtje aan de wethouder van VROM gestuurd om te klagen dat het echt niet meer kan in deze tijd.

Krijg ik een mail terug van dezelfde ,medewerker van monumenten zorg....

Aan de andere kant zijn 4 van mijn kozijnen origineel uit 1900 en 2 gemoderniseerd ergens in 1930, dus dat is dan wel weer duurzaam.

Ook is natuurlijk leven in centrum van de stad optimaal dat je geen auto nodig hebt omdat alles op loop afstand zit.

Nu nog even wat met de muren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo.. weer een halogeen vervangen door een spaarlamp. Als hij aan staat is hij wel (duidelijk) minder mooi als eerst, maar het is de slaapkamer dus kan wel wat leiden.. Even kijken hoe de vriendin erop reageert, kan hem nog terug bouwen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
NielsTn schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:23:

gaat dus nog oa vanaf:
Ik ben toch benieuwd (ik weet het: beetje flauw) hoeveel m3 gas die 10k had kunnen besparen als deze in isolatie/wtw e.d. gestopt was.

Het is gewoon een luchtontvochtiger! Die dingen vreten stroom!
Ik meende dat voor het zuivering en transport van een m3 leidingwater een halve kwh stond (uit mijn herinnering van de website van milieucentraal, kan het niet weer vinden zo 123).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

delft en leiden lijken notaire burgerpestertjes.
stuur ze eens naar alkmaar, en leer ze dat het heel goed kan
(hoorn ook !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 09:47:
[...]

Leuk idee! Als ik drie lichamen en vijf stel hersens had gehad had ik iets dergelijks allang opgezet ;)

Ik zie dat bij de eerste elf artikelen de terugverdientijd al genoemd staat ;)
Heb je het artikel ook gelezen?

Het gaat namelijk ook over de energetische en gevoelsmatige terugverdientijd. Ow, en over de economische terugverdientijd ben ik ook niet ronduit positief...
http://dewiki.nl/index.php/Terugverdientijd
SpiceWorm schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 15:38:
[...]

Ik ben toch benieuwd (ik weet het: beetje flauw) hoeveel m3 gas die 10k had kunnen besparen als deze in isolatie/wtw e.d. gestopt was.

[...]

Het is gewoon een luchtontvochtiger! Die dingen vreten stroom!
Ik meende dat voor het zuivering en transport van een m3 leidingwater een halve kwh stond (uit mijn herinnering van de website van milieucentraal, kan het niet weer vinden zo 123).
Als je op de site van Niels kijkt zie je dat dat al best goed geregeld is:
http://www.renewable-ener...rood-metingen-aan-woning/
Dus ik denk niet dat dat zo'n slechte investering is.

En ik zal eens bij milieucentraal gaan zoeken! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquarius1975
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-12-2024
http://nos.nl/artikel/157339-run-op-duitse-zonnepanelen.html

Dit levert in de 2de helft van het jaar vast minder PV vraag vanuit Duitsland op. Wellicht zijn dan ook omvormers weer beter verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan dalen in Duitsland de prijzen van modules waarschijnlijk weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Heeft er hier iemand ervaring met het berekenen van radiatorinhoud voor verwarming? Ik heb een site gevonden die uitgaat van 70-85W voor elke m3 inhoud van de kamer.

Als ik dat alleen doe zou ik bijna 9kW aan capaciteit nodig moeten hebben voor mijn woonkamer, en daar kom ik bij lange na niet aan. Hetzelfde geldt voor mijn slaapkamers. daar hangen nu simpele 80x60 enkele paneel radiatoren, als die al een capaciteit hebben van 1kW dan is het veel. Als ik zelf een berekening maak dan heb ik 2.2 tot 2.6kW per slaapkamer nodig! En dat lijkt me echt absurd.

Ik wil graag de radiatoren in mijn slaapkamers vervangen omdat die het net niet trekken met een 55/45 temperatuur regime.

Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Een (simpele) energieverlies berekening maken, want het energieverlies relateren aan de inhoud van een ruimte is vrij absurd, daar het energieverlies gerelateerd is aan het oppervlakte waarlangs energie verloren gaat en de isolatiewaarde van dat oppervlak. Niet aan de inhoud.

Ja, je wilt natuurlijk ook een bepaalde overcapaciteit hebben die gerelateerd is aan de warmtecapaciteit van de ruimte, welke weer deels gerelateerd is aan de inhoud. (Omdat de overcapaciteit bepaald hoe snel de ruimte opwarmt. Als je precies het energieverlies uitrekent en zoveel warmte inbrengt, blijft de ruimte precies op temperatuur en kun je de temperatuur niet meer laten stijgen.)

[ Voor 41% gewijzigd door Paul C op 15-05-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:17:

Ik wil graag de radiatoren in mijn slaapkamers vervangen omdat die het net niet trekken met een 55/45 temperatuur regime.

Wat is nu wijsheid?
Kijken wat de huidige maat is en welke waarde daarbij hoort, bijvoorbeeld op de site van warmteservice. En dan een grotere neerhangen. In één van de kinderkamers heb ik een radiator opgehangen met een flinke overcapaciteit en een thermostaatkraan. In principe wordt er bij ons nooit gestookt op de slaapkamers, behalve als zoonlief met huiswerk of computeren bezig is. Als de radiator dan aangaat om het op temperatuur te krijgen is overcapaciteit wel wenselijk, anders is de kamer pas op temperatuur als zoon naar bed moet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kwam deze net tegen, een link met online berekening:
http://www.radiatorplaats.nl/radiator/radiator-vermogen-berekenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
pcmadman schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 00:49:
[...]Ja, graag zelfs. Goede bronnen zijn natuurlijk heel belangrijk. Ik heb de cite extensie voor mediawiki geïnstalleerd, dus je kunt bronnen toevoegen met behulp van de <ref>-tags. Ik kan me ook voorstellen dat je bij belangrijke bronnen een (korte) samenvatting maakt.
Als je het document zelf hebt, lijkt het me niet onverstandig om het ergens in het Wiki domein te zetten waar het niet verwijderd kan worden; het zal niet de eerste keer zijn dat een informatief maar minder welvoegelijk document gelinkt is en plotseling nergens meer te vinden blijkt en alleen nog maar 404 genereert...
Ook bijvoorbeeld handig als je wijzigingen wilt bestuderen tussen verschillende versies; bij de officieële instanties vind je alleen de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Dat is precies de site die uitgaat van, in mijn ogen, absurde waardes. Ik zou een driedubbele!!! radiator moeten hebben met de maten 75x60cm volgens die berekening. Er hangt nu een exemplaar van 80x60cm enkel met lamellen aan de achterkant.

De kleine slaapkamer van m'n zoontje krijgen we echt net op temperatuur hartje winter, dus er is capaciteitstekort. Maar hoeveel moet ik nu extra hebben? Ipv 1 paneel nu een dubbele? Of toch idioot voor de driedubbele gaan?

Ik ben fan van Radson radiatoren, heb deze ook in de woonkamer hangen.
http://www.radson.com/nl/...afgifte-en-afmetingen.htm

Ik heb 2x type 22 met maten 600x900 in mijn woonkamer voor hangen en een oud geval achter. Ik kom daarmee nooit aan die 9kW ofzo die ik nodig heb voor mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Vandaag de eerste dag van de solarday open huis gehad.
was voor mij de eerste keer dat ik mee deed.

wel geteld 1 persoon geweest, was wel enthousiast dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 11:34:
[...]Da's toch van de zotte? Omdat de Delftse monumentenzorg vind dat je geen dubbel glas mag in je pand mag jij je helemaal scheel betalen aan gas.
Als je gehouden bent aan het uiterlijk van dat hobbelige glas is tegenwoordig ook een dubbele variant te krijgen. Net zoals je ook HR++ glas kan krijgen dat mat is.
Een stapje minder, maar wel beter dan enkel glas, is gecoat monumentaal enkel glas.
En als je gehouden bent aan de techniek van vroeger, vraag ik me af of je wel elektries licht mag gebruiken in een pand uit 1700 :X Goeie voor de welstand: alle auto's de 17e eeuwse wijken uit 8)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:17:
Heeft er hier iemand ervaring met het berekenen van radiatorinhoud voor verwarming?<...>Wat is nu wijsheid?
Vloerverwarming 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Laatst online: 27-05-2020
(eerste post, hihi)

Wij willen vloerverwarming en bij elektrische variant van Raychem (ca 3300 W vermogen in een woonkamer van 50m2 3 m hoog) heb je makkelijke installatie. Maar is elektrische vloer verwarming wel slim ivm kosten en milieu vervuiling. Wij willen ook graan pv panelen installeren, maakt het dan een slimme keus of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:53:
[...]

Dat is precies de site die uitgaat van, in mijn ogen, absurde waardes. Ik zou een driedubbele!!! radiator moeten hebben met de maten 75x60cm volgens die berekening. Er hangt nu een exemplaar van 80x60cm enkel met lamellen aan de achterkant.
De 80 x 60 type 11 levert volgens Warmteservice 800 W (bij 90/70) Als je er een type 22 neerhangt krijg je bij dezelfde maat 1422 W. Hoef je niet al te veel aan het leidingwerk te veranderen en heb je toch een aardige reserve.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:07:
[...]

De 80 x 60 type 11 levert volgens Warmteservice 800 W (bij 90/70) Als je er een type 22 neerhangt krijg je bij dezelfde maat 1422 W. Hoef je niet al te veel aan het leidingwerk te veranderen en heb je toch een aardige reserve.
Klopt, ik ben eerder geneigd om een type 22 neer te hangen dan een type 33. Overigens kost een type 33 in de maten 750x600 al dik 250 euro per stuk. En ik heb er 3 nodig op de 1e verdieping.

Binnenkort maar aan iemand vragen die hier ook de radiatoren die we nu hebben heeft geadviseerd, kijken wat die zegt.

Type 22 kost overigens in die maten slechts 134 euro, dat is een stuk schappelijker :)

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 15-05-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij Radson op de site kun je ook een excel-sheet downloaden waarme je de warmteverliesberekening kunt maken en de juiste radiatoren kunt berekenen.
http://www.radson.com/nl/downloads/software.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:22:
Bij Radson op de site kun je ook een excel-sheet downloaden waarme je de warmteverliesberekening kunt maken en de juiste radiatoren kunt berekenen.
http://www.radson.com/nl/downloads/software.htm
Met die Excel was ik al bezig geweest. 11.6mb aan Excel nachtmerrie. Om eerlijk te zijn kom ik daar nog niet echt mee verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SpiceWorm schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 15:38:
[...]
een WTW inbouwen is hier kostentechnisch nog duurder:
-andere kozijnen (er zit dauerluft systeem in)
-het WTW systeem
-aanleggen van de aanvoerleidingen naar de ruimten toe in vloerdelen....

dat valtdus hier zowiezo af.

een warmtepomp gaat hier niet vanwege het verbod dieper dan 1 meter te graven/boren :(

momenteel gok ik op ca 30-40% besparing op aardgasverbruik.
Maar een en ander is afhankeljk van samenstelling gezin, leefpatroon, etc etc etc.
In elk geval, ik heb goede bronnen dat de besparing zelfs nog groter dan dat kan zijn.

van de 800 m3 per jaar die ik verstook momenteel, is ongeveer 100 m3 voor tap-water en koken.
hoe ik dat weet? nou ehh.... ik zit al een maand zonder CV-ondersteuning in mijn intergas ketel :'(

@flitspaal:
hier hangen Thermrad radiatoren, en op de site is ook een cnfiguratieitool te downloaden.
je kan aanvoer/retourtemperaturen daarmee wijzigen en eea rekent realtime door naar vermogens per model/soort.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 15-05-2010 22:47 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.