Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.054 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ik heb een technische vraag voor jullie. Ik heb een offerte gekregen van een compleet systeem waarbij de omvormer nogal ver ondergedimensioneerd is:

Panelen: 18x180 Wp = 3240 Wp
Omvormer: SB2500 (2500 Watt max.)

Op mijn vraag of dit geen probleem vormde kreeg ik het volgende antwoord:
In Nederland komt maar een heel beperkt aantal uren volle instraling
voor, ongeveer 20 uur per jaar. Gedurende die 20 uur kan de omvormer de
door de panelen geleverde energie niet verwerken. Hier staat tegenover
dat bij minder instraling (wat bijna altijd het geval is) de omvormer
eerder in zijn hoog-rendementsgebied komt. Een omvormer heeft niet
altijd hetzelfde rendement. De aan u aangeboden omvormer geeft daarom de
maximale opbrengst voor uw zonnepanelen in Nederland.
Kunnen jullie me vertellen of dit volgens jullie waar is, of is dit quatsch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:26

ericplan

5180 Wp PV

-Pieter-471 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:01:
Ik heb een technische vraag voor jullie. Ik heb een offerte gekregen van een compleet systeem waarbij de omvormer nogal ver ondergedimensioneerd is:

[...]

Op de SMA-site kan je Sunny Design software downloaden, helaas alleen windows. Daarin kan je merk en type en oriëntatie invullen en dan rolt er een advies uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Wat zijn de specs van de panelen;
Voc
Vmp
Isc
Imp

Of beter nog welke panelen zijn het. Merk en type. Kan je de gegevens waarschijnlijk zo uit Sunny Design halen.
18 Suntech 180S-24/Ad gaat namelijk helemaal goed. Ideaal zelfs volgens Sunny Design. De Suntech 180-18/Ub gaat absoluut niet.

[ Voor 17% gewijzigd door ZonneStroom op 10-05-2010 18:48 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:31

[...]

Belangrijk is ook wat de ligging van de panelen wordt. Dimensionering is nu bijna 130%. Dat is best een hoop.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
glambalk schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:04:
[...]

Zolang je omvormer er maar niet meer als 2,2A AC zijdig uit perst dan is er volgens de regels niets aan de hand.
Dank je. :) Ik zit er aan te denken om een driepanelig 'afdakje' voor de afvalcontainers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Zijn er nog tweakers die naar de InterSolar gaan volgende maand?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
glambalk schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:13:
[...]

Wat zijn de specs van de panelen;
Voc
Vmp
Isc
Imp

Of beter nog welke panelen zijn het. Merk en type. Kan je de gegevens waarschijnlijk zo uit Sunny Design halen.
18 Suntech 180S-24/Ad gaat namelijk helemaal goed. Ideaal zelfs volgens Sunny Design. De Suntech 180-18/Ub gaat absoluut niet.
Misschien weten ze dus juist heel goed waar ze het over hebben! Hoe meer ik thuis raak in dit wereldje hoe interessanter het wordt! Ik ben nog een grote noob op dit gebied want die termen zeggen me niet zoveel. Specs van de panelen staan hier:
http://www.esdec.nl/download/CEEG-SST180-72M-BLK.pdf
al kan ik sommige van bovenstaande termen niet vinden (en sommige juist dubbel).

Morgen kan ik wel achter een Windows bak kruipen om dat programma uit te proberen.

De panelen liggen komen bijna perfect te liggen op een plat dak op het zuiden. Wat me wel opvalt is dat bijna alle offertes die ik krijg uitgaan van een 25 graden hellingshoek terwijl ik begrepen heb dat 36 graden ideaal is in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
pcmadman schreef op zondag 09 mei 2010 @ 16:56:
[...]Je moet er rekening mee houden dat er in de winter +/- 7 keer minder zon is dan 's zomers, dus of flink overdimensioneren op de zonnepanelen/accu's, danwel combineren met een andere energiebron: Wind/Diesel. Een tracker of een op de winter geoptimaliseerde oriëntatie kan wel helpen om het verschil te verkleinen. Hoeveel, dat zul je zelf even uit moeten zoeken.
Een drijvend object in de waddenzee? Dan lijkt me een stevig anker in combinatie met een getijde (stroom) turbine me een goed plan. "Elk" zeiljacht heeft zo'n generator aan boord, gekoppeld aan de schroef. Van de 24 uur stroomt het water van de Waddenzee ongeveer 20 uur, op een zeiljacht zolaing het waait...
Ik ga morgen gelijk even contact opnemen met RWS over die boeien, een erg interessante referentie met het zoute water!
Zeewaterbestendig aluminium, RVS, genoeg materialen hoor.
Mastervolt heeft trouwens heel interessante accu's met Li-ion
Li staat voor Lithium. En dat is eindig, zeer eindig, zo beweren veel tongen. Dat schijnt allemaal terug te voeren zijn op 1 artikel, geschreven door een meneer die ook in een dik rapport 'bewees' dat de twin towers zijn ingestort door het ontploffen van 2 clandestine nucleaire centrales. Net als al die IPC verhalen onzin zouden zijn, alleen omdat er een foutje gemaakt is met de SNELHEID van smelten van de gletchers. Niemand die valt over het überhaupt smelten.

Maar goed, Lithium schijnt dus wel degelijk in ruime mate voor handen te zijn (bron: FD, 2010/05/10).

Overigens; het Telegrofartikel over "Greenpeace tegen electrische auto's" gaat niet in op het WAAROM van 'tegen'. Blijkt, bij nalezing op een belgische GP site, dat GP niet is tegen vervangen van ontploffingsmotoren door electrisch, maar dat er -met veel mitsen, maren en misschienen- waarschijnlijk meer autoverplaatsingen komen omdat electrisch vooral voor de korte afstand is.
Net zo verdraaiiend als de meneer die stelt dat kernenergie geaccepteerd is "nu GP ook vind dat opslag van kernafval goed geregeld is". Kan ik ook al geen goede links naar vinden.
Mijn mening: aangezien veel verplaatsingen van minder dan 10 km TOCH al met de auto gedaan worden, liever electrisch dan plofmotorisch... meja, ik fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

-Pieter-471 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 21:35:
[...]
Specs van de panelen staan hier:
al kan ik sommige van bovenstaande termen niet vinden (en sommige juist dubbel).

Morgen kan ik wel achter een Windows bak kruipen om dat programma uit te proberen.

De panelen liggen komen bijna perfect te liggen op een plat dak op het zuiden. Wat me wel opvalt is dat bijna alle offertes die ik krijg uitgaan van een 25 graden hellingshoek terwijl ik begrepen heb dat 36 graden ideaal is in Nederland.
In ieder geval kan ik je nu al melden dat Sunny Design 18 panelen een beetje veel van het goede vind in één string, maar dat ook twee strings niet goed uitkomen.

Wat betreft hellingshoek is er waarschijnlijk gekozen voor de lightbox of ubbink consoles. Je kan ook kiezen voor K2 systems en dan is vrijwel elke hoek mogelijk.(zie sig voor foto's van mijn systeem.) Let wel, vergunningvrij bouwen is tot 35 graden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Waar ik gisteren bijna geen opbrengst had, kreeg ik vandaag een stevige 5 kWh/kWp in de schoot geworpen. Ik werk in Amsterdam en daar heb ik niet veel zon gezien. Dus misschien kan zonnigtype mij vertellen wat voor weer het vandaag in Leiden is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
el jonco schreef op maandag 10 mei 2010 @ 21:43:
[...]

"Elk" zeiljacht heeft zo'n generator aan boord, gekoppeld aan de schroef. Van de 24 uur stroomt het water van de Waddenzee ongeveer 20 uur, op een zeiljacht zolaing het waait...
Wellicht tegenwoordig wel een redelijk aantal, maar veel zeiboten hebben echter een klapschroef om de wrijving met het water te verminderen. Voor een (zeil)boten zijn PV cellen toch meestal de eerste keus als het gaat om duurzame energieopwekking. De meeste zeiljachten liggen immers stilletjes in de jachthaven, en het kleine deel dat wel 24 uur zeilt, doet mee aan een wedstrijd, waar het er uiteraard niet om gaat hoe vol de accu's zijn :)
Roamor schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:00:
Wat zijn jullie ervaringen met het hangen van (max) 600 WP op een willekeurige groep? Ik begrijp dat dit zonder extra aanpassingen (qua groepen) zou moeten kunnen, maar levert dit problemen op voor andere apparatuur?

Het zou in dit geval gaan om een groep waar ook de wasmachine en een droger op zitten. Deze draaien alleen 's nachts, dus als de zonnepanelen niet actief zijn.
Dat maakt uiteraard echt helemaal niks uit, want op de hoofdzekering komen alle groepen toch tezamen, en als er dus storingen veroorzaakt worden, zie je die in elke groep terugkomen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:12
el jonco schreef op maandag 10 mei 2010 @ 21:43:
[...]

Een drijvend object in de waddenzee? Dan lijkt me een stevig anker in combinatie met een getijde (stroom) turbine me een goed plan. "Elk" zeiljacht heeft zo'n generator aan boord, gekoppeld aan de schroef. Van de 24 uur stroomt het water van de Waddenzee ongeveer 20 uur, op een zeiljacht zolaing het waait...
Goed idee! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Dat moet de vraagsteller zeker onderzoeken, want dat heet een grote kans de beste oplossing te zijn! :o
[...]
Li staat voor Lithium. En dat is eindig, zeer eindig, zo beweren veel tongen. Dat schijnt allemaal terug te voeren zijn op 1 artikel, geschreven door een meneer die ook in een dik rapport 'bewees' dat de twin towers zijn ingestort door het ontploffen van 2 clandestine nucleaire centrales. Net als al die IPC verhalen onzin zouden zijn, alleen omdat er een foutje gemaakt is met de SNELHEID van smelten van de gletchers. Niemand die valt over het überhaupt smelten.

Maar goed, Lithium schijnt dus wel degelijk in ruime mate voor handen te zijn (bron: FD, 2010/05/10).
Waarom moet je mij hiervoor quoten? Ik heb toch nooit beweert dat er een Lithium tekort dreigt? Dan voel ik me aangevallen op een punt wat ik helemaal niet gemaakt heb.... :|

Ik denk helemaal niet dat lithium zo eindig is als door die boze tongen beweerd wordt.

Ik ben wel benieuwd hoe het zit met dit verhaal, want dat van die lithium tekorten is een hardnekkige, dus goede argumenten zijn zeer welkom!?
Overigens; het Telegrofartikel over "Greenpeace tegen electrische auto's" gaat niet in op het WAAROM van 'tegen'. Blijkt, bij nalezing op een belgische GP site, dat GP niet is tegen vervangen van ontploffingsmotoren door electrisch, maar dat er -met veel mitsen, maren en misschienen- waarschijnlijk meer autoverplaatsingen komen omdat electrisch vooral voor de korte afstand is.
Net zo verdraaiiend als de meneer die stelt dat kernenergie geaccepteerd is "nu GP ook vind dat opslag van kernafval goed geregeld is". Kan ik ook al geen goede links naar vinden.
Mijn mening: aangezien veel verplaatsingen van minder dan 10 km TOCH al met de auto gedaan worden, liever electrisch dan plofmotorisch... meja, ik fiets.
Ja, de media... daar weten wij hier toch alles van? Die verdraaien het net zo lang tot het hun past, maar op geen enkele mogelijkheid meer in de context. En van de materie snappen ze meestal nog veel minder... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

De omvormer die het beste bij 18 van deze panelen past is de SMA SB 3300TL HC als je tenminste een SMA omvormer wil en kan krijgen.
Volgens de huidige inzichten is een hellinhhoek van 28 graden hetgeen we het beste kunnen hebben in NL. De hoek ten opzichte van de zon is niet het belangrijkste. Het blikveld wat een zonnepaneel op de hemel heeft is belangrijk. Dat is groter als het paneel iets vlakker staat/ligt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op maandag 10 mei 2010 @ 22:07:
[...]

De omvormer die het beste bij 18 van deze panelen past is de SMA SB 3300TL HC als je tenminste een SMA omvormer wil en kan krijgen.
Volgens de huidige inzichten is een hellinhhoek van 28 graden hetgeen we het beste kunnen hebben in NL. De hoek ten opzichte van de zon is niet het belangrijkste. Het blikveld wat een zonnepaneel op de hemel heeft is belangrijk. Dat is groter als het paneel iets vlakker staat/ligt.
De SMA SB 3000HF-30 zou ook goed passen. Iets nieuwere techniek.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unserious about Alternative Energy?

http://politicalirony.com...about-alternative-energy/ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De graaddagen voor april zijn bijgewerkt.
http://www.kwa.nl/home/rechts/energie/graaddagen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op maandag 10 mei 2010 @ 22:15:
[...]

De SMA SB 3000HF-30 zou ook goed passen. Iets nieuwere techniek.
Klopt en iets goedkoper! Zit meteen blauwe tandjes in.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

flitspaal.nl schreef op maandag 10 mei 2010 @ 12:47:
Wauw, de zon kwam net goed tevoorschijn achter de wolken, meteen 1900W AC uit 1887Wp panelen. WOW!
Hier knalde hij ook enkele keren naar het maximale omvormer vermogen, 5513W AC, bij een instraling van 1100 W/m2, en paneel temperatuur van 29 gr.

Gisteren overigens slechts twee bezoekers gehad op de open dag. Viel een beetje tegen. Zeker omdat ik op zaterdag nog even in Noord Holland in Hem (Zonzo), en Blokker ben geweest, en daar liep het echt storm.

Ik zag wel dat er daar een flink stuk, met interview in de lokale krant stond, dat helpt natuurlijk.

Dus dat gaan we volgend jaar anders aanpakken! Nog directer de lokale media benaderen, en i.p.v. een algemeen stukje over de solardays, kijken of er een artikel met foto geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

-Pieter-471 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 21:35:
[...]

Misschien weten ze dus juist heel goed waar ze het over hebben! Hoe meer ik thuis raak in dit wereldje hoe interessanter het wordt! Ik ben nog een grote noob op dit gebied want die termen zeggen me niet zoveel. Specs van de panelen staan hier:

Misschien wil je ook een offerte van mij hebben? Ik zie dat ik je geen PM kan sturen dus kun je me even mailen. De panelen die ik aanbied hebben precies dezelfde maten maar zijn 185Wp 0/+3%.
glambalk schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:57:
Zijn er nog tweakers die naar de InterSolar gaan volgende maand?
Ik ga er zeker heen.

Komend weekend is het bij mij open dag, dus mochten er geintreseerden zijn in PV in de omgeving van Tilburg dan kom gerust langs tussen 13:00 en 17:00u

[ Voor 14% gewijzigd door SolarKing op 11-05-2010 01:42 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Dank :+
Waarom moet je mij hiervoor quoten? Ik heb toch nooit beweert dat er een Lithium tekort dreigt? Dan voel ik me aangevallen op een punt wat ik helemaal niet gemaakt heb.... :|
Van de moderators moest ik meer schrijven in minder bijdragen (combineren dus). Aanvallen deed ik imho niet en was zeker niet de bedoeling. Maar ik had nog een algemeen punt naar voren te brengen. En dat is gelukt 8)
Ik denk helemaal niet dat lithium zo eindig is als door die boze tongen beweerd wordt.

Ik ben wel benieuwd hoe het zit met dit verhaal, want dat van die lithium tekorten is een hardnekkige, dus goede argumenten zijn zeer welkom!?[...]
Er staat een gedegen stukje in het FD van 2010-05-10 op pagina 7, van Auke Hoekstra en Arthur ten Wolde, mij verder ook niet bekend, met de titel "Lithium blokkeert electro-auto niet". Strekking van het artikel: lithiumtekort is hype. Genoeg lithium te winnen voor electrificering van het huidig wagenpark, goed te recyclen en de tekort-hype is gebaseerd op 1 artikel van een als onbetrouwbaar zijnde geduide meneer William Tahil. Tijd voor de bieb om het stukje te lezen als je geen abo hebt.
Ja, de media... daar weten wij hier toch alles van? Die verdraaien het net zo lang tot het hun past, maar op geen enkele mogelijkheid meer in de context. En van de materie snappen ze meestal nog veel minder... :X
Uiteraard is het van belang in welke professie en hoedanigheid iemand een brief schrijft. Zo is uranium als kernbrandstof 'oneindig en bijna gratis' als je de meeste geluiden uit Petten, Doel of Borsele moet geloven, terwijl tegenstanders beweren dat het eindig is en duurder wordt. De waarheid ligt in het midden, de onzekerheid lift mee.

Het gaat hier om een ingezonden brief, die de lezer zelf op waarde moet schatten. Maar áls de brief "eine Wahrheit" bevat, zou dat best leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:24:
[...]
Belangrijk is ook wat de ligging van de panelen wordt. Dimensionering is nu bijna 130%. Dat is best een hoop.
@Pieter
Ik heb 660Wp op een 500W Steca, dat is 32%. Op Zzo

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:30:
[...]

@Pieter
Ik heb 660Wp op een 500W Steca, dat is 32%. Op Zzo
Ik had ook 1320Wp op een 1100W omvormer ( SB1100 ). Ik heb nu de kans om beide situaties goed met elkaar te kunnen vergelijken. De oude situatie was 1320Wp op 1100W . Nu heb ik 1887Wp volgens de flashdata aangesloten op een Solarmax 2000S, deze levert 1980W AC max.

Overigens los van de overdimensionering in het voorgaande vraagstuk hadden ericplan en glambalk al aangegeven dat een SB2500 op dat type panelen een niet werkende combinatie is. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:43:
[...]

Ik had ook 1320Wp op een 1100W omvormer ( SB1100 ). Ik heb nu de kans om beide situaties goed met elkaar te kunnen vergelijken. De oude situatie was 1320Wp op 1100W . Nu heb ik 1887Wp volgens de flashdata aangesloten op een Solarmax 2000S, deze levert 1980W AC max.

Overigens los van de overdimensionering in het voorgaande vraagstuk hadden ericplan en glambalk al aangegeven dat een SB2500 op dat type panelen een niet werkende combinatie is. :)
Das niet helemaal waar. De combinatie werkt wel maar bij maximale instraling wordt het maximaal toegestane Amperage DC zijdig overschreden (lees afgeknepen). Indeling is dan 2 strings van 9 panelen.
Het kan dus wel. Volgens Sunny Design scheelt je dat 10kWh/kWp/jaar. Dat is dus 32,4kWh. Niet veel nee.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
glambalk schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:53:
[...]

Das niet helemaal waar. De combinatie werkt wel maar bij maximale instraling wordt het maximaal toegestane Amperage DC zijdig overschreden (lees afgeknepen). Indeling is dan 2 strings van 9 panelen.
Het kan dus wel. Volgens Sunny Design scheelt je dat 10kWh/kWp/jaar. Dat is dus 32,4kWh. Niet veel nee.
Excuses, je hebt gelijk, de combinatie ( 2x9 ) werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 17:58

johan_solar

kitesurfing and coding

Woodski schreef op maandag 03 mei 2010 @ 08:07:
[...]

Dit geeft mij even nerveuze jeuk, ook ik ben Dong klant.
Ik heb na heel veel bellen een dame gesproken dat ze probleemloos salderen.
Update: Net weer gebeld met de helpdesk. Deze keer kreeg ik een vriendelijk dame die wist waar ze het over had. Het blijkt dat hun proces nog niet in staat is om automatisch te salderen. Elke zonnestroomklant wordt dus handmatig gesaldeerd. Dong zal zelf de meterstanden opvragen bij de netbeheerder en een gecorrigeerde nota sturen.

Ik ben bij deze weer een tevreden klant. Hulde aan Dong Energy.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
johan_solar schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:58:
[...]

Update: Net weer gebeld met de helpdesk. Deze keer kreeg ik een vriendelijk dame die wist waar ze het over had. Het blijkt dat hun proces nog niet in staat is om automatisch te salderen. Elke zonnestroomklant wordt dus handmatig gesaldeerd. Dong zal zelf de meterstanden opvragen bij de netbeheerder en een gecorrigeerde nota sturen.

Ik ben bij deze weer een tevreden klant. Hulde aan Dong Energy.
Ik zou de naam van die 'vriendelijke dame' onthouden... Voor het gevolg je volgend jaar weer met dezelfde ellende zit. Naar mijn idee blijft er dan iets mis met de helpdesk, als de helft het wel weet en de andere helft het niet. Dan hebben ze de informatie voorziening niet goed voor elkaar.
Ik zou pas blij zijn als ik de gecorrigeerde factuur in handen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:25
Zojuist is een meneer van Koston bij ons geweest om te kijken naar onze isolatiesituatie. Resultaat: uitwendige dakisolatie kan niet - althans, met ons type dakpannen doen ze dat niet - maar spouwmuur- en vloerisolatie is geen probleem. Ik heb nu een offerte liggen (€ 1700) en ik ben er vrij zeker van dat we dat gewoon gaan doen. Ik wil alleen nog even goed naar de subsidies kijken die er zijn. Het zou mooi zijn als we dat bedrag nog wat konden verlagen :)

Een tijd zitten praten met de beste man en veel interessante dingen geleerd.
glambalk schreef op maandag 10 mei 2010 @ 22:07:
Heb je daar meer informatie over? Ik wist dit nl. niet. Ik hield altijd dit diagram aan. Maar dat klopt dus niet helemaal (meer)?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 10:53:
Zojuist is een meneer van Koston bij ons geweest om te kijken naar onze isolatiesituatie. Resultaat: uitwendige dakisolatie kan niet - althans, met ons type dakpannen doen ze dat niet - maar spouwmuur- en vloerisolatie is geen probleem. Ik heb nu een offerte liggen (€ 1700) en ik ben er vrij zeker van dat we dat gewoon gaan doen. Ik wil alleen nog even goed naar de subsidies kijken die er zijn. Het zou mooi zijn als we dat bedrag nog wat konden verlagen :)

[...]

Heb je daar meer informatie over? Ik wist dit nl. niet. Ik hield altijd dit diagram aan. Maar dat klopt dus niet helemaal (meer)?
Wat voor type pannen heb je dan op het dak?
Wil je die interessante kennis ook met ons delen? :9

En op http://siderea.nl/artikelen/hellingshoek1/hellingshoek1.html staat wel een interessant verhaal over de ideale hellingshoek. Dit extra voordeel van het vrije gezichtsveld op de hemel geld natuurlijk alleen als je paneel ook overal de hemelkoepel ziet. Als je panelen bijvoorbeeld aan de noordkant tegen een muur "aankijken" is het natuurlijk niet voordeliger om ze platter te plaatsen. Het artikel laat ook zien dat de minderopbrengst door vlakker plaatsen niet veel minder is, dus als je op een plat dak plaatst, dan wil je mogelijk zelfs nog platter gaan, om de modules dichter op elkaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
pcmadman schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:09:
[...]

En op http://siderea.nl/artikelen/hellingshoek1/hellingshoek1.html staat wel een interessant verhaal over de ideale hellingshoek. Dit extra voordeel van het vrije gezichtsveld op de hemel geld natuurlijk alleen als je paneel ook overal de hemelkoepel ziet. Als je panelen bijvoorbeeld aan de noordkant tegen een muur "aankijken" is het natuurlijk niet voordeliger om ze platter te plaatsen. Het artikel laat ook zien dat de minderopbrengst door vlakker plaatsen niet veel minder is, dus als je op een plat dak plaatst, dan wil je mogelijk zelfs nog platter gaan, om de modules dichter op elkaar te plaatsen.
Interessant... ik ga eens kijken of ik met enkele draad-einden 1 of 2 strings wat vlakker zet (onderzijde los maken, draadeind & bouten er door) wat dit doet met opbrengsten...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

siderea inderdaad. Bij een opstelling zonder horizonvervuiling 30 graden. Dat maak je alleen midden op zee mee. Door ze iets vlakker dan 30 graden te plaatsen hou je rekening met bomen en gebouwen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:43:
[...]
Precies andersom dus, de PV panelen zijn nu ondergedimensioneerd t.o.v. de omvormer!
En je hebt ook nog eens geen ideale situatie. Niet op zuid bedoel ik dan.
Ben benieuwd, heb je van de afgelopen week al een indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Roamor schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:00:
Wat zijn jullie ervaringen met het hangen van (max) 600 WP op een willekeurige groep? Ik begrijp dat dit zonder extra aanpassingen (qua groepen) zou moeten kunnen, maar levert dit problemen op voor andere apparatuur?

Het zou in dit geval gaan om een groep waar ook de wasmachine en een droger op zitten. Deze draaien alleen 's nachts, dus als de zonnepanelen niet actief zijn.
Mijn ervaring is dat wanneer ik bepaalde apparatuur aansluit op dezelfde groep de gebruikte Soladin 600 out of sync gaat en een reboot doet. Sluit ik deze apparatuur aan op een andere groep, als test gedaan natuurlijk, dan komt dit niet voor.
In jou situatie, apparatuur in de nacht, zal dit zowiezo niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
glambalk schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:18:
[...]

siderea inderdaad. Bij een opstelling zonder horizonvervuiling 30 graden. Dat maak je alleen midden op zee mee. Door ze iets vlakker dan 30 graden te plaatsen hou je rekening met bomen en gebouwen.
nou ik ga dit weekend dus starten, en komt leuk uit: heb 3 strings, waarvan er 2 identiek zijn (zelfde omvormer, zelfde panelen (merk/model/type) en orientatie).

Als er interesse voor is, wil ik ook hier wel even eea updates posten.
enne: dank voor de idee/tip...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Toevallig een aantal weken een deel van de panelen onder een hoek van 10 graden gehad, helaas niet aangesloten. Ik kan wel zeggen dat die panelen een stuk viezer waren/werden in vergelijking tot de 35 graden panelen. Dat gaat over stuifmeel, stof en vogelpoep. Aangezien het stof in steden voor een groot deel uit roet bestaat zal dit flink filteren en dus de opbrengst nadelig beïnvloeden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

[...]siderea inderdaad. Bij een opstelling zonder horizonvervuiling 30 graden. Dat maak je alleen midden op zee mee. Door ze iets vlakker dan 30 graden te plaatsen hou je rekening met bomen en gebouwen.
Bovenop een vlakke dakkapel, zal het wel meevallen met de bomen. En in ons dorp heb je geen hoge gebouwen.

Maar hoe vlakker scheelt ook weer voor de windvang.
Als ik namelijk ooit een uitbreiding op mijn dakkapel mag/kan maken, dan is het hoge gedeelte (windvang?) gericht vanaf de pannen, dus vol op de wind.

Als ik het artikel goed begrijp kan 20° ook? (vergelijkbaar met 40°, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, gewone, dacht ik, maar kennelijk toch niet. Ik kan er nu even geen foto van maken, maar het was een 'oud-hollandse pan' of zoiets, en die zou niet stabiel genoeg op het dak liggen en goed genoeg aansluiten om er makkelijk isolatie onder aan te kunnen brengen. Jammer, maar geen ramp. De zolder is toch geen leefruimte en in de koude periode met een luik van de rest van het huis afgesloten.

-edit-

Overigens valt isolatie nu nog onder het lage BTW-tarief van 6%, maar volgens de man die ik over de vloer had duurt dat waarschijnlijk niet lang meer. Weet iemand daar iets van?

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 11-05-2010 11:53 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:51:
[...]

Ja, gewone, dacht ik, maar kennelijk toch niet. Ik kan er nu even geen foto van maken, maar het was een 'oud-hollandse pan' of zoiets, en die zou niet stabiel genoeg op het dak liggen en goed genoeg aansluiten om er makkelijk isolatie onder aan te kunnen brengen. Jammer, maar geen ramp. De zolder is toch geen leefruimte en in de koude periode met een luik van de rest van het huis afgesloten.
evt. van binnenkant betimmeren en isoleren?
Moet te doen zijn in een weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:24:
[...]

Precies andersom dus, de PV panelen zijn nu ondergedimensioneerd t.o.v. de omvormer!
En je hebt ook nog eens geen ideale situatie. Niet op zuid bedoel ik dan.
Ben benieuwd, heb je van de afgelopen week al een indicatie?
Ik heb nu inderdaad het tegenovergestelde, mijn omvormer kan iets meer aan dan mijn panelen leveren. Qua verhouding ligt het nu stukken dichterbij 1:1 dan in de vorige setup.

Ik durf er nog niets zinnigs over te zeggen op dit moment, de panelen liggen nog geen week op mijn dak en qua weer was het nu ook niet echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
dan moet de netbeheerder wel de goeie standen sturen en niet geschatte standen voor een bewuste dagwillekeurig gekozen zodat ze geen officiele stand van die dag hebben.
de netbeheerder rekent namelijk niet met standen die je aan de levernacier doorgeeft, en de leverancier gaat niet kijken of e.e.a. wel goed geschat is.

als dong de meterstanden opvraagt per een bepaalde datum, dan doet de netbeheerder dat via een schatting ten opzichte van een daadwerkelijk opgegeven stand ( aan de netbeheerder) of een stand die ze zelf hebben afgelezen. als dong vaker een stand opvraagt, en het al een tijd geleden is dat er een kloppende stand is afgelezen door de netbeheerder, dan doet dong alsof hun neus bloed, als je daarvoor ergens een goeie, flink lagere stand hebt doorgegeven, en stuurt je een afrekening op basis van die schatting, die dus een forse bijbetaling tot gevolg heeft, omdat de vorige (juiste) stand die bij dong bekend is, veel lager is.

bij greenchoice kun je dat leuk zien, de netbeheerder geeft standen door die flink hoger zijn dan de standen die ik zelf opgeef, daarom doe ik de standen ook telkens zelf doorgeven aan de leverancier, op het moment dat de energieprijzen weer zijn veranderd, en bij een jaarnota. bij greenchoice kun je 2 keer per jaar een afrekening krijgen, dus dan "klopt" het altijd met de bij de aanvraag van de afrekening meegestuurde meterstanden.

greenchoice heeft daar een leuke historie voor op hun website, die sinds kort ook netjes in chronologische volgorde de standen weergeeft.

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 11-05-2010 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

engelbertus schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:09:
daarom doe ik de standen ook telkens zelf doorgeven aan de leverancier,
@Engelbertus
Hoe weet je wanneer je die meterstanden moet doorgeven?
Dat is bij iedereen toch anders?

Bij mij is contract 1 april ingegaan > 4+6=10 > 1 okt > 2 okt indienen bij GC > werkt het op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:51:
[...]
Afbeeldingslocatie: http://www.soekijad.nl/images_dakpannen/oud_hollandse_pan.jpg

Kan me inderdaad voorstellen dat je daar niets onder wilt spuiten, die pannen zijn erg gammel en open. Je hebt daarom ook een verbeterde en een opnieuw verbeterde hollandse pan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:33:
[...]

@Engelbertus
Hoe weet je wanneer je die meterstanden moet doorgeven?
Dat is bij iedereen toch anders?

Bij mij is contract 1 april ingegaan > 4+6=10 > 1 okt > 2 okt indienen bij GC > werkt het op die manier?
In je persoonlijke dossier op de GC site kun je kiezen voor Geef hier uw meterstanden door en daar kun je dan zien wanneer je nieuwe standen kunt doorgeven:
U kunt enkel elk half jaar een jaarnota opvragen. Over 48 dagen kunt u uw meterstanden opnieuw opgeven voor een nieuwe jaarnota

Bij mij komt het goed uit; ik kan precies op 30 juni de standen doorgeven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja je kijkt gewoon zo dat je de meterstanden per een tariefswijziging doorgeeft, en vervolgens is het elk half jaar, dus steeds tegelijk met de tariefswijzigingen. de eerste periode zal dan misschien wat langer zijn, maar dat is op zich niet erg.
overigens komt de verantwoordelijkheid van het verkrijgen van de juiste meterstanden bij de leverancier te liggen, en niet meer bij de netbeheerder.
of dat veel verschil uitmaakt voor consumenten, dat weet ik niet. waarschijnlijk komt dezelfde meteropnemer langs. maar nu kan, en zal de leverancir misschien meer eisen kunnen stellen, en beter zijn best doen de juiste standen binnen te krijgen, in plaats van dat ze afhankelijk zijn van de netbeheerder voor de aanlevering van (geschatte) standen. waar je als leverancier ook niets aan hebt. dan kun je als leverancier beter zelf schatten, en ook de communicatie daarover met de klant kunnen voeren, of er voor kiezen er voor te zorgen dat de meters daadwerkelijk worden opgenomen ipv te schatten.

ik weet niet of je bij dong een tussentijdse(jaar)afrekening kunt krijgen.

je zou dus ervoor kunnen kiezen om per 1 april rekeningen te krijgen, als bijvoorbeeld op die datum ook je financiele jaar wordt afgesloten oid, als je een bedrijf bent.

de regel was dat je 2 keer per jaar een afrekening kunt krijgen, maar blijkbaar hebben ze bij greenchoice nu termijnen van minimaal een half jaar ingesteld. je hoeft niks te doen in principe. als je de meterstanden hebt doorgegeven krijg je automatisch een afrekening. is het te vroeg, dan kun je nog geen standen ingeven. maar als je een mailtje stuurt met waarom je per welke datum een afrekening wenst, en het is niet "buiten proportie" van 2 ker per jaar, denk ik dat ze bij greenchoice niet moeilijk doen. (voor zover het systeem niet zover geautomatiseerd is dat ook zij geen standen kunnen doorvoeren, binnen een periode van een half jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door engelbertus op 11-05-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:56:
[...]In je persoonlijke dossier op de GC site kun je kiezen voor Geef hier uw meterstanden door en daar kun je dan zien wanneer je nieuwe standen kunt doorgeven:
U kunt enkel elk half jaar een jaarnota opvragen. Over 48 dagen kunt u uw meterstanden opnieuw opgeven voor een nieuwe jaarnota

Bij mij komt het goed uit; ik kan precies op 30 juni de standen doorgeven... ;)
U kunt enkel elk half jaar een jaarnota opvragen. Over 140 dagen kunt u uw meterstanden opnieuw opgeven voor een nieuwe jaarnota
tip > als je de huidige datum in Excel intikt, de cel eronder de formule typt; =A1+140, dan komt er 28 september te staan.
Dat betekent dat ik mijn meterstanden al voor afloop van de 1e halfjaar (1-4-10 tot 1-10-10) kan doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:19:
tja je kijkt gewoon zo dat je de meterstanden per een tariefswijziging doorgeeft, en vervolgens is het elk half jaar, dus steeds tegelijk met de tariefswijzigingen. de eerste periode zal dan misschien wat langer zijn, maar dat is op zich niet erg.
overigens komt de verantwoordelijkheid van het verkrijgen van de juiste meterstanden bij de leverancier te liggen, en niet meer bij de netbeheerder.
of dat veel verschil uitmaakt voor consumenten, dat weet ik niet. waarschijnlijk komt dezelfde meteropnemer langs. maar nu kan, en zal de leverancir misschien meer eisen kunnen stellen, en beter zijn best doen de juiste standen binnen te krijgen, in plaats van dat ze afhankelijk zijn van de netbeheerder voor de aanlevering van (geschatte) standen. waar je als leverancier ook niets aan hebt. dan kun je als leverancier beter zelf schatten, en ook de communicatie daarover met de klant kunnen voeren, of er voor kiezen er voor te zorgen dat de meters daadwerkelijk worden opgenomen ipv te schatten.

ik weet niet of je bij dong een tussentijdse(jaar)afrekening kunt krijgen.

je zou dus ervoor kunnen kiezen om per 1 april rekeningen te krijgen, als bijvoorbeeld op die datum ook je financiele jaar wordt afgesloten oid, als je een bedrijf bent.

de regel was dat je 2 keer per jaar een afrekening kunt krijgen, maar blijkbaar hebben ze bij greenchoice nu termijnen van minimaal een half jaar ingesteld. je hoeft niks te doen in principe. als je de meterstanden hebt doorgegeven krijg je automatisch een afrekening. is het te vroeg, dan kun je nog geen standen ingeven. maar als je een mailtje stuurt met waarom je per welke datum een afrekening wenst, en het is niet "buiten proportie" van 2 ker per jaar, denk ik dat ze bij greenchoice niet moeilijk doen. (voor zover het systeem niet zover geautomatiseerd is dat ook zij geen standen kunnen doorvoeren, binnen een periode van een half jaar.
Alleen de meterstanden van teruglevering kun je nog niet in je GC-dossier invoeren... die MOET je doorbellen of mailen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

1700 euro voor vloerisolatie en spouwmuur? En hoeveel m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Net met de Nuon gebeld. Ben per 1 april bij GC.
Ik had de factuur van april laten storneren door mijn bank, echter wat blijkt?
De factuur van april is een achteraf betaling van maart.
Weet iemand of dat juist is?

Maar ze hebben zowaar excuses gemaakt vwb de verkeerde meterstanden en er komt een nieuwe eindfactuur gebaseerd op de juiste standen (welke? van mij of Alliander?)
Naam van de beste man genoteerd.

Nu zijn zowel GC als Nuon bezig om nieuwe (oude?) standen te krijgen.
Tja, ze hebben allebei mijn standen van 30 maart.
Neem die dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:17:

Verder wilde ik panelen van dezelfde standaard grootte (ca. 160x80) en aangezien deze ook monokristallijn zijn zien ze er bijna precies hetzelfde uit. Maar dat geldt volgens mij in het algemeen wel; de meeste monokristallijne cellen, ook van verschillende merken, lijken sprekend op elkaar.
Dat klopt als een bus; mijn nieuwe Suntech en de oude Sharps lijken sprekend op elkaar >:)
Lengte en breedte scheelt 0,5 en 1,8 cm, dat zie je vanaf de straat toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
IJsbeer schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:11:
1700 euro voor vloerisolatie en spouwmuur? En hoeveel m2?
Spouwmuur: 19m2 : € 570 (is alleen de voorgevel met vrij grote ramen; achtergevel is nieuw (uitbouw))
Vloer: 63m2 : € 1068

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Kreeg deze week nog bericht van Zeeuwind, de Zeeuwse wind-vereniging, dat ik ook voor mijn 3e paneel subsidie van hun krijg _/-\o_ In totaal dus 3 x 125 = 375 euro.
De totale kosten voor mijn PV-installatie komen uit op: 2479 - 375(subsidie) is dus totaal : 2104 euro.

Heeft iemand eigenlijk een idee hoe je de TVT uitrekent, als je '' bijplaatst ''' :? , dus als je er 1 bijplaatst of na enkele jaren er een setje van 3 (6) bijlegt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:37:
Kreeg deze week nog bericht van Zeeuwind, de Zeeuwse wind-vereniging, dat ik ook voor mijn 3e paneel subsidie van hun krijg _/-\o_ In totaal dus 3 x 125 = 375 euro.
De totale kosten voor mijn PV-installatie komen uit op: 2479 - 375(subsidie) is dus totaal : 2104 euro.
Nice!
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe je de TVT uitrekent, als je '' bijplaatst ''' :? , dus als je er 1 bijplaatst of na enkele jaren er een setje van 3 (6) bijlegt ??
Hebben jouw panelen zich niet direct na plaatsen terugverdiend dan aan de hoeveelheid lol die je er van hebt? Zo werkt het bij ons :)

(Maar als je per sé met geld wil rekenen: gewoon het paneel als aparte installatie beschouwen. Voor beide deelinstallatie apart de bedragen uitrekenen en bij elkaar optellen. Maar vraagje: hoe denk je de tvt uit te gaan rekenen? Weet jij wat de stroomprijs de komende tien, twintig jaar gaat doen? Naar die informatie zou ik nl. erg benieuwd zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Jeroen: Volgens mij maakt dit niet zoveel uit; zowel 28 en 36 graden zijn allebei donker-rood, dus tussen de 95 en 100 % ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:24:
[...]

Spouwmuur: 19m2 : € 570 (is alleen de voorgevel met vrij grote ramen; achtergevel is nieuw (uitbouw))
Vloer: 63m2 : € 1068
Hebben ze ook iets verteld over besparingen (bij benadering)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:41:
Nice!
Hebben jouw panelen zich niet direct na plaatsen terugverdiend dan aan de hoeveelheid lol die je er van hebt? Zo werkt het bij ons :)

(Maar als je per sé met geld wil rekenen: gewoon het paneel als aparte installatie beschouwen. Voor beide deelinstallatie apart de bedragen uitrekenen en bij elkaar optellen. Maar vraagje: hoe denk je de tvt uit te gaan rekenen? Weet jij wat de stroomprijs de komende tien, twintig jaar gaat doen? Naar die informatie zou ik nl. erg benieuwd zijn...)
Inderdaad heb ik al veel lol gehad, behalve vandaag, want het is hier aan de Zeeuwse kust zo grijs als :(
Soms ook wel vermoeiend, steeds naar de meterkast lopen: draait ie nog? linksom natuurlijk ;)

TVT, alweer 1-0 voor jou _O- Nee, ik weet de stroomprijs in de toekomst niet, maar als weer eens een buurman,oom,neef,zwager vraagt: wat is nou de terugverdientijd? moet je toch iets zeggen .
Meestal zeg ik dan iets van +- 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
das toch veel eerder dan 20 jaar! anders maak je niemand warm :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

JAN-B schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:37:
Ik vindt het nog steeds duur, ik had geen subsidie, wel een hoogwerkertje en een goede leverancier (onze welbekende Tweaker) en was geïnstalleerd en al voor iets minder dan 1800 euro klaar.
Kost me voor 2 personen alleen nog een BBQ, :)
En theoretisch hebben we meer vermogen met 660Wp.

Jij zit op € 4/Wp ik op € 2,72/Wp

Maar op al die locale subsidies ben ik wel jaloers!
De gemeente Beuningen blijft daarin ver achter met 0 euro.
En toch zie hier diverse daken met PV en ZB panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

engelbertus schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:08:
das toch veel eerder dan 20 jaar! anders maak je niemand warm :p
Als je 100 euri per jaar bespaart, is alleen dat deel al 20 jaar.
komt nog eens 9-10 jaar bij voor de gemiste rente.

Maar je hebt de factor lol, die is bij mij ook erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:47:
Hebben ze ook iets verteld over besparingen (bij benadering)?
Ja, in een gemiddeld huishouden in dit huis zouden beide maatregelen tesamen ongeveer 300 kuub gas besparen. Nu hadden wij over 2009 maar een verbruik van 700 kuub of zo, dus dat lijkt me sterk. Tweepersoons huishouden met twee workaholics dus er wordt niet veel gestookt. Ik reken op 100-150 kuub besparing en dan vind ik het al mooi. Als het minder is: ook goed. Een aardig bij-effect van vooral de vloerisolatie zou een verhoogd comfort moeten zijn; naar schatting wordt de vloer in het stookseizoen zo'n 2-3 graden warmer en dat verhoogt de WAF-factor van deze ingreep aanzienlijk! :D En ik hoop op een waardestijging van de woning. Niet dat we al willen verkopen, maar ik denk/hoop dat steeds meer mensen zich bewust zullen worden van de waarde van een energiezuinig huis.

Ik mocht trouwens met de endoscoop die hij bij zich had even in onze spouw kijken, dat was wel grappig. Gelukkig mooi schoon en droog, dus geen probleem met de isolatie!

@JAN-B: als iemand mij vraagt naar de terugverdientijd van onze zonnestroompanelen stel ik altijd twee wedervragen: 1) wat is de terugverdientijd van je auto (...bank, keuken, badkamer, wat er ook maar onder verbaal handbereik is) en 2) weet jij wat de prijs van elektriciteit de komende tien, twintig jaar gaat doen? Het antwoord op vraag twee is natuurlijk altijd "nee", en dan zeg ik "ik ook niet, maar ik acht de kans erg groot dat die voornamelijk zal stijgen". Ik sluit dan af met een opmerking als "de tvt zal waarschijnlijk, maar niet zeker, ergens tussen de 10 en 15 jaar zijn, maar focus je niet op het geld - er is meer in leven dan geld alleen. Mooie badkamer hebben jullie zeg!"

-edit-

Op deze foto zijn overigens onze dakpannen te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 11-05-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeroenh

Welke thermoparel hebben ze aangeboden?
Bij mij (Via Koston, Linssen uit Best) hebben ze er 2 aangeboden, de Hr en de HR++.
De laatste is bij een spouw van 9cm bijna 3.0, da's niet slecht.

Hier HR++(grijze korrel) 134m2 voor €2540 aangeboden (spouwmuur), de HR(blauwe korrel) voor €2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:26:
@Jeroenh

Welke thermoparel hebben ze aangeboden?
Bij mij (Via Koston, Linssen uit Best) hebben ze er 2 aangeboden, de Hr en de HR++.
De laatste is bij een spouw van 9cm bijna 3.0, da's niet slecht.

Hier HR++(grijze korrel) 134m2 voor €2540 aangeboden (spouwmuur), de HR(blauwe korrel) voor €2300
Een witte en een grijze korrel, heb de documentatie nu even niet bij de hand. Ik heb gekozen voor een offerte voor de grijze korrel. Dat zou de betere zijn. Onze spouw is vier centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:43:
[...]

Een witte en een grijze korrel, heb de documentatie nu even niet bij de hand. Ik heb gekozen voor een offerte voor de grijze korrel. Dat zou de betere zijn. Onze spouw is vier centimeter.
De grijze is met grafiet bespoten en is de betere HR++ korrel.
Jammer dat je spouw niet dikker is.

De vloerisolatie is qua prijs dan niet zo duur als je bedenkt dat ze in de kruipruimte moeten frotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Afgezien van dat je dan geen bewijs zou hebben bij het verkopen van je huis, zou het niet mogelijk zijn om zelf de muur vol te blazen met piepschuim korreltjes? Zullen wel minder isoleren, maar zal ook een pak goedkoper zijn. Mjah hoe duurder en beter, hoe meer besparing, dus ook wel wat voor te zeggen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikke! schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:54:
Afgezien van dat je dan geen bewijs zou hebben bij het verkopen van je huis, zou het niet mogelijk zijn om zelf de muur vol te blazen met piepschuim korreltjes? Zullen wel minder isoleren, maar zal ook een pak goedkoper zijn. Mjah hoe duurder en beter, hoe meer besparing, dus ook wel wat voor te zeggen.
Ze worden in de spouw gespoten samen met latex wat de korrels aan elkaar lijmt en er voor zorgt dat het een pakket wordt waar de lucht nog wel tussen de korrels door kan.
Als je dit niet lijmt komen de korrels overal naar buiten (ventilatieroostertjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ah ok. Mjah sowieso zou ik bij een spouwmuur niet gaan prutsen, isolatie van een zolderdak kun je altijd nog weghalen of verbeteren. In een spouw wil je het wel gegarandeerd goed hebben.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:52:
De grijze is met grafiet bespoten en is de betere HR++ korrel.
Klopt, zo is het mij ook uitgelegd. Behalve de isolatiewaarde van het in de bolletjes opgesloten gas werkaatst het grafiet ook nog warmte.
Jammer dat je spouw niet dikker is.
Ja, maar daar is niet zo veel aan te doen, dat was kennelijk de norm in 1926 :) Ik heb nog wel iets geleerd: ik dacht altijd dat de spouw even breed was als je huis, m.a.w. links en rechts lopen de tussenmuren door in de spouw. Volgens de man van Koston is dat niet gebruikelijk en is de spouw doorlopend.
De vloerisolatie is qua prijs dan niet zo duur als je bedenkt dat ze in de kruipruimte moeten frotten.
Nou precies. Ik heb uiteraard overwogen het zelf te doen, en dat zou me wellicht nog wel lukken ook (ik heb flitspaal zijn piepschuim-avonturen gevolgd) maar de situatie is bij ons nogal complex met diverse, van elkaar afgescheiden ruimtes en ik wil absoluut niet het risico lopen op ventilatie- en vochtproblemen. Daarom laat ik het lekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers:
http://www.technischweekb...-concurrerend.85915.lynkx

Overigens bevat het technisch weekblad altijd zeer goede artikelen voor de techneut/sleutelaar.

En het is opvallend om te zien hoe steeds meer mensen zich bezig gaan houden met het probleem van de energievoorziening :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeroenh

Ik zie wel een verschil in de prijs voor de spouwmuur per m2 tov jouw aanbieding.
Hier was voor de HR-korrel €17,50 en €19,30 voor de HR++ per m2

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:51:
Overigens bevat het technisch weekblad altijd zeer goede artikelen voor de techneut/sleutelaar.
Een erg interessant blad inderdaad. Ik lees 'm ook altijd. De laatste tijd staan er veel artikelen in over duurzaamheid.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bij het vervangen van mijn boeiboorden heb ik ook eens onder de pannen kunnen kijken. En zowaar: er zit iets isolatigs onder de pannen! Het zijn een soort gele vlokken, die allemaal afgezakt zijn en een beetje zielig op de panlatten hangen. Daar heb je niet veel meer aan. Maar toch, de meeste huizen uit '74 hebben niks.

Wat ik me trouwens afvraag bij die Koston dakisolatie: kun na het aanbrengen nog makkelijk panelen leggen, of kom je in de problemen met de clickfix beugels door dat plakkaat van thermoparels?

Mijn opbrengst vandaag (in Leiden0 was beduidend minder dan gisteren, terwijl het weer er (in Amsterdam) veel zonniger uitzag. Komt dit bekend voor? Dat je zulke grote tegenstellingen op kleine afstand kunt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:18:

Mijn opbrengst vandaag (in Leiden0 was beduidend minder dan gisteren, terwijl het weer er (in Amsterdam) veel zonniger uitzag. Komt dit bekend voor? Dat je zulke grote tegenstellingen op kleine afstand kunt hebben?
Ik woon in Amsterdam, werk in Overveen (hemelsbreed 20 km) en regelmatig zie ik grote verschillen, droog in Haarlem, regen in Amsterdam en omgekeerd. Vandaag een mooie opbrengst van 4,91 kWh/kWp, totaal 14,7 kWh. Gisteren kwam ik niet verder dan 2,48 kWh/kWp

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:15
Hier de maand April 2010 tot gisteren
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/maand/archief/mnd-sq/mnd-sq201004.png

Hier gisteren
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/actueel/sq/sq20100510.png

[ Voor 17% gewijzigd door X21r op 11-05-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:30:
Vandaag een mooie opbrengst van 4,91 kWh/kWp,
Hier (Hilversum) vandaag 1,94 kWh / kWp :'( Ik weet dat ik lagere waarde haal door de ongunstige opstelling, maar dit is belachelijk :( Ik eis mooier weer!

Op 3 mei, de slechtste dag van mei tot nu toe, had ik slechts 0,25kWh / kWp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bedankt, die had ik nog niet gezien (of wel gezien, maar vergeten dat ze bestonden). Inderdaad kun je mooi zien dat Amsterdam maar 1.8 uur zon had, terwijl in Leiden, net onder de 8 van 9.8, dus bijna de hele dag de zon heeft geschenen. Het klopt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

x21r: owwww... wat een leuke plaatjes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Aardig spul, maar je hebt ook nog deze nodig. Ik kan in de handleiding (PDF, Duits) niets terugvinden over koppeling naar PC. Dat zal toch wel kunnen hoop ik? Anders heb je (of ik, in ieder geval) nog niet veel aan.

En voor die ferrarismeter-unit: de vraag die altijd direct in me opkomt: kan hij ook met een terugdraaiende meter overweg? De handleiding zegt daar niets over...

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 11-05-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze is met software
http://www.elv.de/Energiemonitor-EM-1010-PC,-Empfangs-Anzeigegerauml;t-/x.aspx/cid_74/detail_10/detail2_15918/flv_1/bereich_/marke_

Kon ik ook al niet terugvinden, maar ja het is wel Duits dus meer kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:45:
Op 3 mei, de slechtste dag van mei tot nu toe, had ik slechts 0,25kWh / kWp....
En dat met 0 uur zon :+
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/archief/sq/sq20100503.small.png
Die mooie overzichten staan overigens hier

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
aber, was ist einen netzteil ?
es gibt auch angebote mit sender und empfanger zusammen..

wenn es nog einen messerung für wasser gibt ist dass ein interesantes gerät

in mijn beste duits .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
[...]

Wij hebben onze ZB op 10 graden (dakkapel met pannen) en het resultaat valt niet tegen. Vuil is bij ZB gelukkig iets minder een issue, want het schoonspoelen gaat inderdaad minder goed, en ook sneeuw schuift er nauwelijks af. Nu moet ik wel vermelden dat wij maar 110 liter boiler hebben met 4,6GJ collector, dus die boiler zit toch al snel vol.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Zojuist heb ik even door de gebruiksaanwijzing van die ELV monitor gebladerd.
De PC versie heeft aan de achterkant een USB aansluiting.
En het is mogelijk om de PV opbrengst te laten loggen.
Dus het terugdraaien van een ferasismeter is compenseerbaar. (Ten dele)
Ik heb niet gezien of terugdraaien ook registreerbaar is.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Dat is gewoon de energy control 3000 die Conrad voorheen verkocht. Ik heb die hier nog liggen. Aardig ding inderdaad om gasverbruik te registreren, maar met mijn nieuwe modulerende ketel werd bij lage modulatie niet goed geregistreerd (getalletjes liepen te langzaam om gededecteerd te worden door de sensor). En aangezien we vloerverwarming hebben en dus een lage cv-temperatuur ingesteld hebben hadden we daar aardig last van en is het ding in de kast komen te liggen.

Voor elektra werkt ie wel met een ferrarismeter, maar kan hij inderdaad niet goed omgaan met een teruglopende meter.

Software is duitstalig maar wel te begrijpen met leken duits, en biedt aardige analysemogelijkheden. Opslag in open formaat (ik dacht access) dus je kan zelf ook nog veel buiten de software om prutsen.
guus.assmann schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:46:
Zojuist heb ik even door de gebruiksaanwijzing van die ELV monitor gebladerd.
De PC versie heeft aan de achterkant een USB aansluiting.
En het is mogelijk om de PV opbrengst te laten loggen.
Dus het terugdraaien van een ferasismeter is compenseerbaar. (Ten dele)
Ik heb niet gezien of terugdraaien ook registreerbaar is.
Terugdraaien compenseerbaar? Elke keer als de schijf voorbij komt (maakt niet uit welke richting) wordt geregistreerd als zijnde verbruik. Dus je kan niet afleiden hoeveel passages er gemaakt zijn naar link en hoeveel naar rechts. Dus ik denk dat het voor ferrarismeters die zowel verbruik als zp-opbrengst verwerken niet geschikt is.

Ik weet wel dat Conrad destijds een aparte sensor had voor zonnepanelen die AC zijdig geinstalleerd kon worden. Kan die nu niet meer zo snel vinden.

De display heeft inderdaad een usb-aansluiting. De display logt afhankelijk van aantal sensoren een behoorlijke periode. Display is inderdaad een must om de gegevens van de sensoren te kunnen ontvangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Joba op 12-05-2010 09:40 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

engelbertus schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:28:
aber, was ist einen netzteil ?
es gibt auch angebote mit sender und empfanger zusammen..

wenn es nog einen messerung für wasser gibt ist dass ein interesantes gerät

in mijn beste duits .....
Netztiel is de voeding. Die moet je erbij kopen voor 7 euro of op 3 aaa batterijen.

Translate.google.nl <---

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Mistraller schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:56:
[...]

Wij hebben onze ZB op 10 graden (dakkapel met pannen) en het resultaat valt niet tegen. Vuil is bij ZB gelukkig iets minder een issue, want het schoonspoelen gaat inderdaad minder goed, en ook sneeuw schuift er nauwelijks af. Nu moet ik wel vermelden dat wij maar 110 liter boiler hebben met 4,6GJ collector, dus die boiler zit toch al snel vol.
Siderea heeft het in dit verband wel over PV. Ik weet echt niet of ditzelfde geld voor ZB. Maar het klopt dat je bij 10graden wel wat vaker zelf moet schoon maken. Omdat dit meestal op een plat dak voorkomt moet het niet het moeilijkste zijn.
Overigens is de kleinst hoek die ik opstel 15 graden juist ivm met vuil. Dat spoelt er dan nog wel af. Sneeuw blijft altijd wel liggen zelf bij een hoek van 35 graden. Is misschien eerder weg maar hoopt zich ook aan de onderkant weer eerder op waardoor het een dikke koek van ijs en sneeuw wordt. Dit hebben we prima kunnen ondervinden deze winter. Sneeuw moet je eigenlijk zo snel mogelijk weghalen maar ik snap ook wel dat dat niet altijd lukt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Wat ik me trouwens afvraag bij die Koston dakisolatie: kun na het aanbrengen nog makkelijk panelen leggen, of kom je in de problemen met de clickfix beugels door dat plakkaat van thermoparels?
Dat wordt een probleem. Ik heb het nagevraagd bij Koston, de gehele spouw gaat vol en de panlatten zijn nauwelijks meer zichtbaar. Wil je dus je beugels monteren dan moet je een gedeelte van je isolatie weghalen.

Edit

En je krijgt een kip/ei probleem. Om de twee meter moeten er twee dakpannen naast elkaar weg om de isolatie onder de pan te spuiten. Als je van te voren de beugels monteert heb je het probleem dat er geen dakpannen weggehaald kunnen worden. Spuit je eerst je dak vol dan krijg je je beugels er niet meer fatsoenlijk tussen zonder je isolatie te beschadigen.

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 12-05-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:52:
[...]

Dat wordt een probleem. Ik heb het nagevraagd bij Koston, de gehele spouw gaat vol en de panlatten zijn nauwelijks meer zichtbaar. Wil je dus je beugels monteren dan moet je een gedeelte van je isolatie weghalen.
Daar was ik al bang voor. Ook lijkt me dat het omhoogschuiven van je dakpannen bijna onmogelijk wordt, dus die moet je eruit halen. Allemaal complicerende factoren. Ik weet niet hoe stijf die isolatielaag is na het uitharden.

Of je snijdt er netjes een stuikje uit en lijmt het weer terug op z'n plek. Hmmm, zouden ze van Koston ook losse spuitbussen met van die HR thermoparels verkopen?

Of je monteert de beugels alvast voordat Koston aan het werk gaat. Een soort van pre-emptive strike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De zonneboiler (Nefit Solarline 2-110 met Steca regeling) is nu net iets meer dan 10 maanden in bedrijf (sinds 5 juli 2009) en de mooiste dagen moeten nog komen. Inmiddels telt de Steca TR 0603 MC keurig het aantal draaiuren van de pomp. We zitten op meer dan 1150 uur en het opgenomen vermogen van de pomp(stand 2) is 45W. Dus nu al meer dan 50kWh opgeslurpt. Vraag me wel af of dat niet zuiniger kan. Stand 1 geeft iets te lage stroomsnelheden, waardoor zich soms luchtbellen ophopen op het hoogste punt. Maar de meeste solarstations hebben standaard pompen.
Op wat voor getallen komen jullie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Op je hoogste punt zit toch (misschien) een autom. ontluchter?
bij winterperioden kan ik me voorstellen dat je langzaam de vloeistof door de collector laat lopen om de geringe warmte op te pikken. In de zomerperiode wil je juist vlottere doorstroming zodat sneller koelere vloeistof weer warmte mee neemt.
Misschien soort winter/zomerstand (zomer = stand 2, winter = stand 1?) proberen?
in mijn CV is die van stand 3 naar stand 1 gegaan (70 watt -> 30 watt zo uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 12:15:
Op je hoogste punt zit toch (misschien) een autom. ontluchter?
Klopt, maar met een afsluitkraan. Elke keer als ik op het dak ben gaat de kraan even open en weer dicht. Maar als zich een luchtbel vormt is stand 1 te zwak om circulatie te krijgen. Komt er op neer dat ik in stand 1 in de gaten moet houden of er flow is, anders staat de pomp helemaal voor joker te draaien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:53
SolarKing schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 03:40:
[...]

Ik zou niet tot de laatste dag afwachten maar toch even informeren.
Is inmiddels achter de rug. SolarNRG heeft geleverd (gauw de factuur naar de gemeente sturen voor de subsidie - gisteren hoorde ik van een kennis dat ik ws de enige was die ingeschreven had 8)7 ), maar helaas zit de SB2100TL er niet bij. Men heeft geen idee wanneer die komt, had er 4 weken geleden al moeten zijn.

Iemand nog een inverter voor 1880 WP in 1 string te leen voor onbepaalde tijd? desnoods bel ik SolarNRG af en koop een ander, maar ik begreep dat er in inverterland een tekort is...

steiger staat al klaar voor de montage, ga morgen en vrijdag het dak op. foto volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:41:
(Maar als je per sé met geld wil rekenen: gewoon het paneel als aparte installatie beschouwen. Voor beide deelinstallatie apart de bedragen uitrekenen en bij elkaar optellen.
@ Jeroen: Klopt dit een beetje :?
Bij de eerste install. kom ik op 22 jaar ; bij de tweede op 12 jaar ; ( 34 jaar lijkt mij wel erg lang :( )
bedoel je soms bij elkaar optellen en delen door 2, dan kom ik op 17 jaar..hmm, zou kunnen..
Als ik de nieuwe situatie uitreken, kom ik op 19 jaar.
Voor alle duidelijkheid: ik vind het niet zo belangrijk hoor, vind het gewoon leuk om een beetje te rekenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
rube schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:20:
[...]

Afgelopen vrijdag was er een nieuwe poging voor de Bruto Productie Meter. En zowaar was de(zelfde!) monteur nu bereid om de meter te plaatsen. :) Uiteraard had ik van te voren wel even de kabeltjes door het meterbord gevoerd en gestript (<5 min. werk).
Het resultaat:
[afbeelding]

Wel jammer dat de BPM de eerste 260 kWh niet heeft geregistreerd. Maar goed, omdat ik 1 paneeltje meer had neergelegd als het oorspronkelijke plan en de toegewezen subsidie haal ik dat toch wel weer in :P
Nu eens kijken hoe snel en soepel de overige administratie t.b.v. de SDE gaat verlopen en of dat :( of ;) of :? gaat worden
De voortgang van mijn SDE 2009 verhaal: zojuist het volgende bericht per email ontvangen:
Geachte heer Bxxxxxx,

Wij hebben uw documenten ontvangen en uw verzoek tot vaststelling 12 mei 2010 digitaal goedgekeurd.

Ter informatie: CertiQ informeert het Agentschap NL (voorheen SenterNovem), op basis hiervan zal het Agentschap NL contact met u opnemen.
Wij wensen u veel plezier met uw zonne-installatie.
Met vriendelijke groet,

Xxxxxx Xxxxxx
Verkoopadviseur / Medewerker SDE
STEDIN

Na eerst wat "probleempjes" met de installatie van de Bruto Productie Meter lijkt het SDE verhaal verder goed te gaan *O* *O* *O*. Of denk je dat ik nog veel problemen verwachten Polder PV? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die Energy Control 3000. Die heb ik hier ook een liggen met een zo'n meter voor in het stopcontact. Ik heb het nooit fatsoenlijk aan de gang gekregen. De draadloze verbinding was bij mij heel slecht. Zelfs al stonden ze naast elkaar. Elke 5 minuten wordt het verbruik doorgestuurd naar het display. Maar als er even geen contact is registreert ie een verbruik van 0 en het volgende verbruik wordt 2x zo hoog.

Als iemand 'm wil hebben om er mee te gaan experimenteren mag ie 'm zo komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Karelprior schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 12:49:
[...]

Is inmiddels achter de rug. SolarNRG heeft geleverd (gauw de factuur naar de gemeente sturen voor de subsidie - gisteren hoorde ik van een kennis dat ik ws de enige was die ingeschreven had 8)7 ), maar helaas zit de SB2100TL er niet bij. Men heeft geen idee wanneer die komt, had er 4 weken geleden al moeten zijn.

Iemand nog een inverter voor 1880 WP in 1 string te leen voor onbepaalde tijd? desnoods bel ik SolarNRG af en koop een ander, maar ik begreep dat er in inverterland een tekort is...

steiger staat al klaar voor de montage, ga morgen en vrijdag het dak op. foto volgt.
Ik wil je niet bang maken hoor maar dat geen idee hebben wanneer die SB2100TL komt zou best welleens een half jaar kunnen duren.
Er is een zwaar te kort aan inverters. Vooral sunnyboys zijn niet meer aan te komen. Duitsland slurpt alles op.

[ Voor 5% gewijzigd door SolarKing op 12-05-2010 16:10 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Klopt,

ik hoorde van een kennis die ook aan de PV gaat dat het voor sommige modellen wel tot 2011! kan duren voordat ze uberhaupt weer leverbaar zijn.

Hier een dramatische dag tot dusverre. 1,05kWh uit de Solarmax 2000 + de Soladin tesamen, rest weet ik nog niet, maar in elk geval D R A M A T I S C H.

Ik kan me geen mei herinneren die zo grauw van start ging. Als dit zo doorgaat komt mei op meer dan 300 graaddagen uit. Dat is absurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:38:
Klopt,

ik hoorde van een kennis die ook aan de PV gaat dat het voor sommige modellen wel tot 2011! kan duren voordat ze uberhaupt weer leverbaar zijn.

Hier een dramatische dag tot dusverre. 1,05kWh uit de Solarmax 2000 + de Soladin tesamen, rest weet ik nog niet, maar in elk geval D R A M A T I S C H.

Ik kan me geen mei herinneren die zo grauw van start ging. Als dit zo doorgaat komt mei op meer dan 300 graaddagen uit. Dat is absurd!
Ik heb vanaf november 2009 gewacht op een sb 1700, 27 april geleverd. Je kan 3 Soladins kopen, Besseling, Alkmaar kan ze uit voorraad leveren. (die heeft misschien ook nog een sb 1100, drie maanden gebruikt)

En verder is het koud, staat de kachel aan en gaan we glühwein drinken. Nog even en we halen de kerstboomspullen weer tevoorschijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 12-05-2010 16:53 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn inbox zit dit:
Hoi Eric,

Dank je wel voor je bestelling.

Ik kan alles leveren, behalve de Steca. Nergens in europa kan ik zon ding meer vinden.
De geschatte lever datum is momenteel medio september !!!
Moet je de rest nog wel hebben dan?
Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Esdec BV
Paderbornstraat 4
7418BP Deventer
The Netherlands
dat kreeg ik dan.....
zon-panelen.nl had er nog een paar, en nog 2 sunny boys geloof ik, een 1700 en een 1100,
en dat was het dan, de rest gaat is al gewoon naar het buitenland.

moest ik nog meer pv dan ?
ja, dat vond ik nodig, het geeft me een enorme voldoening.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 17:03 . Reden: rode lap posting review gedaan, nu is het een witte vlag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik verkoop mijn voorraad omvormers ook alleen maar in combinatie met mijn panelen, want wie wil er nu nog zonnepanelen kopen als je geen omvormer kan leveren? (afgezien van een enkeling die er een accu mee op wil laden)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:38:
Dit overzichtje van extremen van de maand mei van het KNMI laat zien dat het totaal aantal zonneschijnuren over mei 1983 uitkwam op 103,8. Dat is gem. 3,35 uur per dag. De eerste 11 dagen van deze mei halen gemiddeld 2,98 uur per dag. We zijn dus goed op weg een nieuwe recordmaand te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anne vdr Bom schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:48:
[...]

Dit overzichtje van extremen van de maand mei van het KNMI laat zien dat het totaal aantal zonneschijnuren over mei 1983 uitkwam op 103,8. Dat is gem. 3,35 uur per dag. De eerste 11 dagen van deze mei halen gemiddeld 2,98 uur per dag. We zijn dus goed op weg een nieuwe recordmaand te creëren.
En de vooruitzichten de komende dagen zijn ook niet al te best :( dit wordt de beroerdste mei maand ooit....

Pagina: 1 ... 84 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.