Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post in dit forum. Ik volg het al een tijdje en vind het bijzonder interessant!
In 2008 ben ik de PV wereld 'ingestapt' met een klein setje van 4 panelen (à '151' Wp), aangeschaft via de Nuon. Deze heb ik op het platte dak van de zolder van onze toenmalige woning geplaatst. Vanwege de SDE is er ook een brutoproductiemeter in de meterkast gehangen. Jammer, want die kosten hebben we helaas niet terugverdiend. Maar ja al doende wordt men wijs of zoiets...
Vorige maand zijn wij namelijk verhuisd naar Friesland (nieuwbouw). De 4 Nuon panelen zijn mee verhuisd en die heb ik op het dak van onze garage gelegd. Tot nog toe produceren ze hier prima (iets beter dan op ons oude huis), ondanks dat ze vanaf een uur of 5 's middags in de schaduw van ons huis liggen.
Omdat het garagedak met 4 panelen nog niet vol was ben ik naar een hier welbekende tweaker afgereisd om nog wat panelen extra aan te schaffen. Deze nieuwe panelen (6 stuks van 185 Wp) heb ik afgelopen zaterdag - in de regen - op de garage gelegd:
Ik moet nog even een kabelgootje regelen om de kabels tussen de voorste en de achterste rij netjes af te schermen. De achterste rij zijn de 4 'oude' panelen en (de bovenste) 1 nieuw paneel, dat samen met de onderste 2 uit de voorste rij 1 string vormt. De bovenste 3 uit de voorste rij vormen ook een string. Overigens kun je op de foto net zien dat de nieuwe consoles een iets grotere hellingshoek hebben dan de oude. 't Scheelt niet veel, maar toch.
Ondanks het regenachtige weer hebben de nieuwe panelen zaterdagavond toch nog een paar Wh geproduceerd, via 2 Steca 500's:
De 'oude' panelen hangen in een 2x2 string aan de Soladin. De kabels komen binnen door de dakdoorvoer van de afzuigkap, die precies in een console eindigt. De buis van de afzuigkap zelf heb ik doorgetrokken naar de garagemuur en daar uit laten komen; dat scheelt ook weer een lelijk dakpijpje + schaduw.
Gistermiddag kwam de zon er heel eventjes door. Daarbij kwamen we even dik boven de 1000W (gemeten met Plugwise), wat erg leuk is als je nooit meer hebt gezien dan de 498W van de Soladin.
Tot nu toe valt op dat de nieuwe strings van ieder 555 Wp op de Steca's meer lijken te produceren dan de oude string van '604' Wp op de Soladin. De oude panelen komen weliswaar iets eerder in de schaduw van het huis, maar ook zonder schaduw zag ik dit verschil al. Dit schept hoge verwachtingen van de nieuwe panelen!
Oh ja, ik heb ook nog een schuin dak op 54 graden west van zuid, daar kunnen in de toekomst ook nog wel wat panelen op! Maar momenteel is het budget even op; wel ben ik van plan om daar dit jaar nog een zonnecollector te (laten) leggen.
Tot zover even, toch een lang verhaal(tje) geworden...
Oh ja P.S. binnenkort ga ik nog bij mijn schoonouders aan de slag om ook 6 panelen op hun dak te leggen. Het blijft iets geweldigs!