Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.053 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
zonnigtype schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:50:
[...]
Vergeet het omhoog sjouwen van de 25-30 kilogram zware ballast tegels voor die "vederlichte PV-plankjes" niet. Alle vier verdiepingen door het trappenhuis, plus het laddertje buitenom naar het dak op de vierde verdieping in ons complex (grotendeels in mijn uppie gedaan) ... ;(
Is het geen idee om bij de renovatie van het dak straks eerst alle panelen+ ballast naar de ene kant van het dak te brengen, de dakdekkers slopen+renoveren 2/3 van het dak, daarna de hele zwik de andere kant op (evt op een vlakke plaat leggen ivm beschadigingen ed), dakdekkers kunnen de rest doen. Daarna alles opnieuw installeren. Of zouden ze het geheel in 1 dag gaan doen? Dan moeten ze met heel wat mannetjes rond gaan lopen.....

En zelfs dan zou er misschien nog wel zoiets mee kunnen gedaan worden. Scheelt heel wat heen en weer geloop met panelen en ballast (+ mogelijke beschadigingen + mogelijke overlast voor de bewoner waar je door het appartement moet + ....)
De spulletjes 'even' opslaan (in de kelder???) is dan ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@zonnigtype;
Het lijkt goed te komen na en klein offensiefje deze week;
Met behulp van de door u toegestuurde uitwerking van uw verbruik hebben wij voor u een correctieverzoek ingediend bij Liander, uw netwerkbeheerder. Waarschijnlijk krijgen wij binnen een maand een reactie van hen. De strekking van hun reactie zullen wij uiteraard aan u doorkoppelen

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag!

Ik heb stadsverwarming en op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming.
Die is verdeeld in 5 groepen met een circulatiepomp, natuurlijk met economizer (pompschakelaar).

Echter die circulatiepomp heeft 3 standen (85w / 55w / 35w) en staat in de hoogste stand.
Zou die niet op 35w kunnen staan? Er is hier geen hoogteverschil, alleen de 5 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goed initiatief:
http://www.nuzakelijk.nl/groenzakelijk/2240553/kaart-toont-beste-zonne-energieplek.html
Nu nog in google-earth toepassen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:57:
[...]

Is het geen idee om bij de renovatie van het dak straks eerst alle panelen+ ballast naar de ene kant van het dak te brengen, de dakdekkers slopen+renoveren 2/3 van het dak, daarna de hele zwik de andere kant op (evt op een vlakke plaat leggen ivm beschadigingen ed), dakdekkers kunnen de rest doen. Daarna alles opnieuw installeren. Of zouden ze het geheel in 1 dag gaan doen? Dan moeten ze met heel wat mannetjes rond gaan lopen.....

En zelfs dan zou er misschien nog wel zoiets mee kunnen gedaan worden. Scheelt heel wat heen en weer geloop met panelen en ballast (+ mogelijke beschadigingen + mogelijke overlast voor de bewoner waar je door het appartement moet + ....)
Ik denk niet dat ze dat willen. Zij worden ingehuurd door de woningbouwvereniging en willen zonder hinder kunnen werken (daar zal de offerte op gebaseerd zijn).

Wel een mogelijkheid is om te vragen of je gebruik kunt maken van hun kraan voor afvoeren en terugzetten van het pakket. Moet je wel het een en ander vooraf klaarzetten.
Die kraan hebben zij daar bij het werk voor het afvoeren en aanvoeren van materiaal.

(inschatting gebaseerd op goede kennis die dakdekker is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:31
Update:

De 3 extra panelen hangen ook al. Was zo gepiept! Netjes uitgelijnd met de bovenliggende panelen. 7 beugels op 250cm rails was erg enthousiast. We hebben het bij 6 beugels per rail gehouden. Rail zat er ook zo in. Heerlijk die instelbare beugels. Totaal nu aan de oostzijde hebben we 2.4kWp liggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/update/panelen3.jpg

Enige wat we nu nog moeten doen zijn de beugels vervangen van de westzijde. Dat gaan we doen als het wat mooier weer is.

Overigens kwam er al een "schokkende" 19W AC uit de 3 panelen op de Steca. Dat is overigens veel meer dan dat er uit de 5x Isofoton op het westen komt op dit moment.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 15:07:
Een vraag!

Ik heb stadsverwarming en op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming.
Die is verdeeld in 5 groepen met een circulatiepomp, natuurlijk met economizer (pompschakelaar).

Echter die circulatiepomp heeft 3 standen (85w / 55w / 35w) en staat in de hoogste stand.
Zou die niet op 35w kunnen staan? Er is hier geen hoogteverschil, alleen de 5 groepen.
Gewoon proberen, als je zeker bent dat je ventielen correctzijn ingeregeld (waterzijdig). Dan kun je veilig naar lagere instellingen. Lukt het niet dan merk je dat aan de kamer die niet op temperatuur kan komen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 15:07:
Een vraag!

Ik heb een systeem met 6 groepen op stand 1 bij mij ook (35w) doet hij het prima alleen de opwarmtijd is langer, maar in combinatie met fuzzy thermostaat maakt het niks uit.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 08-05-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/BNA_Photon_accumulatie_jan2010.gif

_/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:21:
[...]

Niet grappig als je al 8 weken naar twee losse draden op zolder zit te kijken en te horen krijgt dat het weer een aantal weken langer zal duren eer nieuwe inverter komt. :'(
Wat voor een omvormer zoek je of wacht je op?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

engelbertus schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:24:
die 300 wp panelen met handelbaar formaat, als je daarmee 3500 kWh per jaar opbrengst mee wilt hebben, op een west dak (of verdelen over oost en west?) hoeveel panelen heb je dan nodig? dakhelling is 45 graden.

je hebt er dan minimaal al 12 nodig, stel nog 20% meer, dan zou ik 16 nodig hebben, dakoppervlak van 4 bij 6 meter nodig, 24 m2, of 15 panelen: 3 bij 6, of 4,5 bij 5 (22,5 m2)

bij die aantallen heb je denk ik weing kwantum korting? en voor een indicatie, wat voor pijs per Wp moet ik dan aan denken, zonder omvormers en installatiemateriaal?
voor installatie komt er denk ik wel 1000 euro bij, en qua omvormers 2000 / 2500? steca master slave is dan misschien wel iets? of een met twee trackers?heef tsteca master trouwens twee strings op , of 2 strings op een eigen tracker?
Als je ze vandaag bestelt €3,29/Wp inclusief btw. Morgen of beter gezegd maandag kan het anders zijn als de reddingsdoperatie van de € niet gaat lukken. Prijsverhogingen zijn dan bijna niet tegen te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 08-05-2010 19:28 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:40

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 16:05:
Update:

De 3 extra panelen hangen ook al. Was zo gepiept! Netjes uitgelijnd met de bovenliggende panelen. 7 beugels op 250cm rails was erg enthousiast. We hebben het bij 6 beugels per rail gehouden. Rail zat er ook zo in. Heerlijk die instelbare beugels. Totaal nu aan de oostzijde hebben we 2.4kWp liggen.

[afbeelding]

Enige wat we nu nog moeten doen zijn de beugels vervangen van de westzijde. Dat gaan we doen als het wat mooier weer is.

Overigens kwam er al een "schokkende" 19W AC uit de 3 panelen op de Steca. Dat is overigens veel meer dan dat er uit de 5x Isofoton op het westen komt op dit moment.
Ook weer een mooie uitbreiding! Maar waarom heb je niet 4 panelen dwars geplaatst? Dan was het meer een eenheid en er lijkt ruimte te zijn. Of past dat niet op je omvormer?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Geknipt. ;)

[ Voor 98% gewijzigd door SolarKing op 08-05-2010 22:18 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik dacht dat de regels voor plaatsing in Amsterdam Centrum versoepeld waren, maar dat blijkt niet het geval, integendeel.

Sneltoetscriteria voor zonnepanelen of -collectoren
Een zonnepaneel of -collector is niet in strijd met redelijke eisen van welstand als aan onderstaande welstandscriteria wordt voldaan. Voldoet een zonnepaneel of -collector niet aan onderstaande criteria of is er sprake van een bijzondere situatie of bestaat er gerede twijfel aan de toepasbaarheid van de criteria dan wordt de bouwaanvraag voor advies aan de CWM voorgelegd.

• plaatsing aan rijks- of gemeentemonumenten of in het beschermd stadsgezicht is alleen dan toegestaan indien het daklandschap visueel niet verstoord wordt. Plaatsing op kappen van voor 1940 is niet toegestaan, tenzij het zonnepaneel of de zonnecollector zich qua kleurstelling en vormgeving zo invoegt dat er geen sprake is van visuele verstoring van het daklandschap. Architectuurhistorische of monumentale waarden mogen niet worden aangetast

• plaatsing is alleen dan toegestaan, voor zover niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte en met inachtneming van de monumentale waarden, zoals beschreven in de redengevende omschrijving

• plaatsing in het schuine dakvlak is alleen toegestaan aan de achterzijde en indien de gezamenlijke breedte van de zonnepanelen of -collectoren niet meer bedraagt dan 30 % van de breedte van het dakvlak (inclusief dakkapellen en andere ingrepen zoals dakramen), en indien de zonnepanelen of -collectoren gerangschikt zijn op één horizontale lijn

• de kleur moet in overeenstemming zijn met het achterliggende dakvlak of anders zwart, antraciet of donkergrijs

Met dank aan diegenen die plaatsing van de Amsterdamse grachtengordel op de werelderfgoedlijst een goed idee vinden :X

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 08:05:
@Admiral Freebee, kan je mij al je databestanden mailen? ( martin - at - familie-kleinman.nl ).
Done :) Had je bericht eerst gemist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

(jarig!)
SasJo schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:18:
[...]

Nee.
Ik vindt het al jaren van de zotte dat hele groepen bouwvakkers elke dag vanuit Brabant en Gelderland richting het westen rijden en vice versa voor andere werklui.
Als daarin al een gedachte omslag gemaakt zou kunnen worden . . . . .

Bij de meeste winkels is dan tegenwoordig de slogan, vandaag besteld, morgen in huis.
Wat denk je, daarvoor rijden busjes en vrachtwagens heen en weer.

We doen er dus zelf ook aan mee.
Hoe maak je de omslag naar, Ach doe maar over 1 week?
Moeilijk he?
Bewustwording. Plak een tellertje in je auto dat zegt hoeveel autokosten je maakt (zoals in een taxi), gooi een PLED-scherm op de meterkast waar constant wordt bijgehouden en getoond hoeveel moneys je aan gas/water/elektriciteit verbruikt. Ja, dat kost een klein beetje extra, maar het zorgt ervoor dat mensen hun consumptiegoederen op waarde kunnen schatten.

Maar ik spreek mezelf op zich ook heel erg tegen met deze stellingen hoor. Ik leef eigenlijk met het motto dat mensen alleen maar altijd beter en luxer moeten kunnen leven, en dat de techniek dit mogelijk moet maken. Zelf, persoonlijk, doe ik er alles aan om zo zuinig mogelijk te doen maar ondertussen ontwikkel ik (in mijn geval) elektronica die zodanig zuinig is dat het niet boeit hoevaak en hoeveel je het gebruikt, en die in het algemeen zorgt voor een vermindering van de energieconsumptie. Zo hoef je én niet het ongelooflijk moeizame en vak onsuccesvolle proces van gedragsverandering bij grote groepen mensen door te lopen, en schaad je de klassieke opvatting van de economie niet. Consuminderen door te consumeren.

Ik kan alleen maar hopen dat mensen minder zullen consumeren in de toekomst. Ondertussen zorg ik er zoveel mogelijk voor dat wat ze consumeren, zo zuinig en schoon mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:31:
I
Ook bak ik zelf vrijwel al het brood dat we eten en staat dus de oven vaak aan (wekelijks een uur of 5)
Wellicht gebruikt een broodbakmachine minder stroom dan de oven. Het vermogen van onze Inventum is 430 W. Een oven zal een heel wat hoger vermogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:32:
[...]
Wat voor een omvormer zoek je of wacht je op?
Één van m'n Steca 500's is na een paar maanden in de garantie kapot gegaan. Ik krijg gewoon een nieuwe toegestuurd maar wachten duurt altijd te lang. Vooral als het dan ook nog zo'n lekker weer is als afgelopen maand. (tot nu toe ruim 80 kWh misgelopen ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:44:
[...]

Wellicht gebruikt een broodbakmachine minder stroom dan de oven. Het vermogen van onze Inventum is 430 W. Een oven zal een heel wat hoger vermogen hebben.
Helaas is brood uit de oven niet te vergelijken met brood uit een broodbakmachine. Mijn vrouw is een enthousiast broodbakster (+5 broden per week) maar is beslist niet te spreken over een broodbakmachine. Ik kan het alleen maar met haar eens zijn. Dan maar een paneeltje extra op het dak :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
ericplan schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:59:
[...]

Helaas is brood uit de oven niet te vergelijken met brood uit een broodbakmachine. Mijn vrouw is een enthousiast broodbakster (+5 broden per week) maar is beslist niet te spreken over een broodbakmachine. Ik kan het alleen maar met haar eens zijn. Dan maar een paneeltje extra op het dak :+
De ene broodbakmachine is ook niet vergelijkbaar met de andere. Wij gebruiken al jaren een Inventum BM35. Wij hebben ook verschillende andere machines geprobeerd maar daar zijn we veel minder tevreden over.
Het is overigens vooral het gemak waarom we voor de machine kiezen, zeker als je 's morgens vroeg vers brood wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:59:
[...]

Helemaal mee eens! Brood van de molen in Wageningen, bio graan dat zovel mogelijk in de directe omgeving geteeld wordt.
En in een eenvoudig brood uit de oven zit geen troep om het bakken in een broodmachine mogelijk te maken, ook belangrijk.

Inderdaad, dan maar een paar paneeltjes erbij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
gatgda schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:57:
[...]

Dank voor het meedenken, iets dergelijks was ook al in mijn gedachten opgeborreld. Ik moet nog contact met de verhuurder opnemen, eerst week weg om op adem te komen. Zal mogelijk een afspraak met de aannemer moeten worden. Voordeel is dat een klein deel van de modules overgekocht is door de verhuurder, en die moeten natuurlijk ook tijdelijk effe elders worden geparkeerd. Kan ik misschien als hefboom voor "een regeling" gebruiken waar iedereen mee kan leven. Een paar dagen geen opbrengst is geen probleem. Een gigantische, potentieel riskante (gevaar op beschadiging modules) heen en weer sleep operatie "van boven naar beneden en vice verse" wil ik natuurlijk ook zien te voorkomen. Veel zal van de instelling van de partijen afhangen die in de te renoveren situatie moeten werken. Veiligheid zal daar ook een rol in spelen. Geen balustrade op het dak daar, dus ze zullen niet te veel in de weg liggende zooi willen hebben, is mijn inschatting...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:51:
[...]

Dank voor het meedenken, iets dergelijks was ook al in mijn gedachten opgeborreld. Ik moet nog contact met de verhuurder opnemen, eerst week weg om op adem te komen. Zal mogelijk een afspraak met de aannemer moeten worden. Voordeel is dat een klein deel van de modules overgekocht is door de verhuurder, en die moeten natuurlijk ook tijdelijk effe elders worden geparkeerd. Kan ik misschien als hefboom voor "een regeling" gebruiken waar iedereen mee kan leven. Een paar dagen geen opbrengst is geen probleem. Een gigantische, potentieel riskante (gevaar op beschadiging modules) heen en weer sleep operatie "van boven naar beneden en vice verse" wil ik natuurlijk ook zien te voorkomen. Veel zal van de instelling van de partijen afhangen die in de te renoveren situatie moeten werken. Veiligheid zal daar ook een rol in spelen. Geen balustrade op het dak daar, dus ze zullen niet te veel in de weg liggende zooi willen hebben, is mijn inschatting...
Waarschijnlijk kan je het beste werkafspraken maken met de voorman of uitvoerder. Dat daarbij appeltaart geserveerd wordt is een pré en daarbij misschien wat handgeld. Heel simpel geredeneerd, als alles naar beneden moet kost dat je ook geld. En een dakdekker ziet altijd mogelijkheden waar z'n baas alleen maar problemen ziet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 18:31:
[...]

Ook weer een mooie uitbreiding! Maar waarom heb je niet 4 panelen dwars geplaatst? Dan was het meer een eenheid en er lijkt ruimte te zijn. Of past dat niet op je omvormer?
4 had gepast op een Steca 500. Enige is dat ik dan weer 2x zoveel beugels + rails had moeten hebben. Mooiste was dan 2x2 geweest ( dus twee strings ).

Gewoonweg eerlijk gezegd niet over nagedacht.

en inderdaad landscape had prima gepast. panelen zijn circa 160x80. Dus hadden precies even laag gelegen.

Net ff gekeken, 2x2 past voor zover ik weet niet op een steca 500 of een 300 of een soladin 600

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 08-05-2010 22:15 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

SolarKing schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 18:50:
[...]Mocht je die €3,29/Wp te duur vinden dan kun je die Kingsun's bij mij ophalen voor €1,70/Wp.
Voor info stuur maar een PM.
@solarking
Het ging in 1e instantie om het volgende (zie mijn bericht een pagina terug), dus standaard maat panelen maar met een veel hogere efficiëntie;

Ik mis (op dit moment) in dit forum een beetje de prijsontwikkeling maar ook de technologie vooruitgang van de meest efficiënte PV panelen.

Ik snap heus wel dat die aanschaf hoger is, maar als je niet zoveel ruimte hebt dan lijkt het me fijn om te weten dat je straks met 3 panelen a 500Wp(?) toch een leuk vermogen kunt opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SasJo schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:17:
[...]

@solarking
Het ging in 1e instantie om het volgende (zie mijn bericht een pagina terug), dus standaard maat panelen maar met een veel hogere efficiëntie;

Ik mis (op dit moment) in dit forum een beetje de prijsontwikkeling maar ook de technologie vooruitgang van de meest efficiënte PV panelen.

Ik snap heus wel dat die aanschaf hoger is, maar als je niet zoveel ruimte hebt dan lijkt het me fijn om te weten dat je straks met 3 panelen a 500Wp(?) toch een leuk vermogen kunt opwekken.
De rendements verschillen zijn niet zo groot. Er zit een rendementslimiet wat je met crystaline panelen max kan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door SolarKing op 08-05-2010 22:25 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SolarKing schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:22:
[...]

De rendements verschillen zijn niet zo groot. Er zit een rendementslimiet wat je met crystaline panelen max kan halen.
Serieus? Weet jij wat die limiet is? Gisteren toevallig hier nog een discussie met iemand over gehad.

Of het nu interessant is om de 165Wp conergy panelen te verkopen of op te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:30:
[...]
Serieus? Weet jij wat die limiet is? Gisteren toevallig hier nog een discussie met iemand over gehad.

Of het nu interessant is om de 165Wp conergy panelen te verkopen of op te slaan?
Ben ook benieuwd.

Maar ook naar de technology die hogere efficiëntie mogelijk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

(jarig!)
Ja, je kunt de panelen koelen en je kunt andere geleiders gebruiken. Maar je blijft voorlopig met je maximale theoretische efficientie van ~29% zitten, dus 300Wp voor een 1,5x0.7m paneel. Dat heeft te maken met de combinatie van kwantum- en thermodynamische efficientie van silicium zonnepanelen.

Als je naar GaAs panelen, gekoeld, multijunction gaat kun je nog wel wat hoger, ruwweg 40%. Maar daar hoef je niet te gaan vragen naar de prijs of productie-energie per Wp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
nog een plaatje vanaf de grond genomen

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/update/grond.jpg

Ziet er zeer strak uit als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Een rasechte asap terugverdiener hier. ;)

Is niet helemaal waar overigens, ik wil eigenlijk wat minder afhankelijk zijn voor de basic needs. Houtkachel is in januari al geplaatst, dus voor zover stap 1.

Volgend jaar, (iets met subsidiepoging) wil ik (we) ook zonnepanelen gaan plaatsen, subsidie is overigens geen dealbreaker, maar ik zou gek zijn om het niet te proberen.

Maar ik heb alleen (ruim voldoende) plaats op een schuin dak op het westen. is dan de opbrengst zo drastisch minder dat het een kostbare zaak wordt? we verbruiken nu 2400 KWh per jaar en ik wil eigenlijk genoeg opbrengst hebben om minimaal op 0 op de rekening uit te komen.

Naar hoeveel wp moet ik nu ongeveer gaan kijken om met enige zekerheid iig die 2400 te halen? Er valt weinig schaduw op verder als de zon eenmaal over het dak is zijn er weinig belemmeringen in de winter zal hij weinig tot geen direct zon zien, want dan draait ie achter het huis van de buren langs tegen de tijd dat ie daar voorbij is dan gaat ie onder. Wordt er dan uberhaupt nog iets opgewekt of is dat verwaarloosbaar?

Ik hoef uiteindelijk geen vette winst te halen ofzo, maar na 10/15 jaar wil ik toch wel redelijk de kosten eruit hebben van de aanschaf, wat ik tot dusver heb gelezen is dat redelijk realistisch.

Maar voordat ik er helemaal induik (2% financiering waarvan de rente aftrekbaar is, lokale subsidies uitzoeken etc etc) wil eigenlijk eerst wat praktijk ervaringen horen voordat een bedrijf mij gaat verzekeren dat het theoretisch geen punt is op het westen maar dat in de praktijk blijkt je amper een spaarlampje gestart krijgt, okay ietwat gecharcheerd misschien, but you get my drift.

Ik zit nog te dubben of ik het zelf ga plaatsen of laat plaatsen, als het eerste the case is dan ga ik ook zelf de panelen importeren ws (alibaba.com anyone? ;)) 1,60$ per wp voor 180wp panelen wat ik zo snel gezien heb. das wel wat extra werk waard.

Damn lang verhaal geworden, maar nu ik ben gaan lezen over zonnepnelen komen er eerder meer vragen dan minder volgens mij.

Waar het ten eerst om gaat is of het financieel verantwoord is met alleen panelen op het westen?

[edit] @ flitspaal, ziet er zeker strak uit, das niet toevallig op het westen? :-)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:17:
[...]

@solarking

Zo hoog gaan "standaard" modules (nog) niet, zeker niet met hoge efficiënties.

In Photovoltaikforum module database (sorteren op "Modulwirkungsgrad") is de nu meest efficiënte module de Sunpower E19 SPR-318E-WHT-D, een 318 Wp back contact monokristallijn paneel met een efficiëntie van 19,5%.

In de Photon module database is het beste Sunpower paneel momenteel de SPR-320E-WHT-D, 2 Wp hoger in nominaal vermogen, maar een module rendement van 19,6%.

Uiteraard kun je in theorie veel hoger, is al gezegd (GalliumArsenide, of multijunction sjieks van Boeing/Spectrolab concentrator cellen, zelf in een module proppen). Maar dan ook een dikke buidel meebrengen. De Sunpowers blijven voorlopig effe hoogste rendement halen in commerciële (voor tweakers met PV plannen interessante) productie, en ze zetten daar stapsgewijs de volgende schreden in efficiëntie (ik heb het 400 Wp module al genoemd, maar die komt niet zo hoog qua eff., zijn gewoon extra cellen toegevoegd). Er komt echter wel concurrentie aan en ze moeten zichzelf niet de markt uit gaan prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:48:
nog een plaatje vanaf de grond genomen

[afbeelding]

Ziet er zeer strak uit als je het mij vraagt.
aan de foto te zien: bedreven met Tetris? :+

bijzonder moment vandaag: een dame van 88 jaar, met de SDE2008 toewijzing in de handen voor een 640 Wp systeem.... " of ik even de papieren kon helpen invullen vanwege de complexiteit".
Ik voel me vereerd... maar heb d'r in elk geval OOK op de Limburgse Energie Subsidie gewezen, waar ze 2 EUR per Wp in de handen krijgt :)

een SDE-situatie die mogelijk al bij velen bekend is: wel toegewezen, maar nog geen concrete plaatsing van PV. Jammer.

[ Voor 39% gewijzigd door NielsTn op 09-05-2010 00:48 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zondag 09 mei 2010 @ 00:45:
[...]

aan de foto te zien: bedreven met Tetris? :+

bijzonder moment vandaag: een dame van 88 jaar, met de SDE2008 toewijzing in de handen voor een 640 Wp systeem.... " of ik even de papieren kon helpen invullen vanwege de complexiteit".
Ik voel me vereerd... maar heb d'r in elk geval OOK op de Limburgse Energie Subsidie gewezen, waar ze 2 EUR per Wp in de handen krijgt :)

een SDE-situatie die mogelijk al bij velen bekend is: wel toegewezen, maar nog geen concrete plaatsing van PV. Jammer.
Nou, met een beetje mazzel haalt ze de terug verdien tijd zelf nog wel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:22:
[...]

Noem een verschil tussen 14,4 en 18,4 (27%) maar niet groot.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2010 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:53:
[...]

Steca 2000 master/slave heeft twee mpp trackers. ik meen dat hij iets van 1100-1200 euro kost. dus 1 string op elk z'n eigen mpp tracker. Installatieprijs is idd ongeveer 1000 euro als je het laat doen. Hou er ook rekening mee dat je een aparte groep moet hebben voor de PV panelen in de meterkast.
dan valt dat wel mee dus met de prijs van dei stecas? als je dan dus een master en een slave hebt, kun je er vier strings op doen, van elk ongeveer 1000 Wp met een eigen tracker.
dan is dan wel ideaal met bijvoorbeeld oost / west situatie, en eventueel nog een schaduw van een boom, schorsten, of watertoren die "overtrekt" (maar welw eer meer langere kabels.) anders zou ik een sb4000 of 5000 moeten nemen, en dan heb ej maar twee trackers en die is duurder dan een steca master met slave?

met oost e west ligging is het rendement dusdsnig "verminderd" dat je met 4400 Wp nog wel een SB4000tl kunt nemen.

dan moet je verder nog wel even uitzoeken hoe het met aarding zit.( trafo of niet, aardingsset.. etc.)

prijzen fluctueren erg dus onder invloed van de euro dollarkoers...tijd voor goeie nederlandse concurentie dus :p
maar goed. ik denk dat de markt vooral door vraag en aanbod wordt bepaald, en dat nl of europese bedrijven hun prijzen toch wel een tikkeltje mee zullen verhogen, mocht de euro toch slechter wprden tov de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:58:
[...]

Ziet er goed uit!

Mag ik vragen waar je het bevestigingsmateriaal vandaan hebt?
Zelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:28:
[...]

Gefeliciteerd Anne!

Ik kom wel een keertje langs fietsen. Zal ik een "bor" ambtenaar meebrengen? >:)

Of liever toch een vol zonnestroom zittende cake of "iets dergelijks"?
Je bent altijd welkom, met of zonder zonnecake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Flagg schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 23:03:

Maar ik heb alleen (ruim voldoende) plaats op een schuin dak op het westen. is dan de opbrengst zo drastisch minder dat het een kostbare zaak wordt? we verbruiken nu 2400 KWh per jaar en ik wil eigenlijk genoeg opbrengst hebben om minimaal op 0 op de rekening uit te komen.

[edit] @ flitspaal, ziet er zeker strak uit, das niet toevallig op het westen? :-)
Dat is het oosten, Ik heb op het westen nog eens 500Wp liggen plus een stevige vacuumbuis collector. En ik heb wel last van schaduw van het dak van m'n buren. Ik haal tussen de 700-750kWh/kWp met mijn installatie op jaarbasis. Zonder de schaduw kan ik denk ik uitgaan van tussen de 850-900kWh/kWp.

Als je in jouw geval geen schaduw hebt dan zou ik rekenen met een "conservatieve" 850 kwh/kwp. Je hebt in jouw geval dan 2400/0,85 = 2800 - 2900Wp nodig hebben om op 0 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

op RTL 7 nu > ecoprint > 25% besparen op inkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Woodski schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:41:
Het frame ziet er strak uit, heb je daar detail foto's van ?
Dank je.
Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1pZeJoxxW1UxFqKS9ZBaWH09DjKD5LBsbXZO0W5MGKlvBGPHv3_VttbyD-UC88Vzn3xNBtkqx5-rE845JTJK_CpEOWIEubtolI/20100509_001_cropped.jpg

Kun je gelijk zien dat ik de onderste string nog niet heb aangesloten. Daar had ik 5 mei 's-avonds om 22:00 geen zin meer in. Ik heb een ladder geleend van een kennis en ga dat vandaag in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:36:
[...]

@Anne: Heel mooi gedaan, ziet er indrukwekkend uit :Y
Mijn eerste gedachte was ook: hangt dit wel veilig - hangt zeker niet vast met een schroefje en een pluggetje :9
Zitten de steunen verankerd o.i.d. aan de muur en hoe zitten de panelen vast aan de steunen?
Zie eerdere detailfoto. Zit wel vast me schroefje-plugje, maar best zwaar spul. 8 mm bouten boven, 6 mm beneden. 12 per paneel. De panelen zitten aan de beugels vast met rvs M8 bouten (het kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat), allemaal met borgmoeren. Als dat ooit loskomt, eet ik mijn panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zonnigtype schreef op zondag 09 mei 2010 @ 00:41:
[...]Zo hoog gaan "standaard" modules (nog) niet, zeker niet met hoge efficiënties.

Uiteraard kun je in theorie veel hoger, is al gezegd (GalliumArsenide, of multijunction sjieks van Boeing/Spectrolab concentrator cellen, zelf in een module proppen). Maar dan ook een dikke buidel meebrengen. > Sunpower > Er komt echter wel concurrentie aan en ze moeten zichzelf niet de markt uit gaan prijzen.
Bedankt.
Op dit forum zitten behalve veel mensen, die het zo goedkoop mogelijk willen, ook mensen die niet op een paar euro meer hoeven te kijken.
Je kunt de vraag naar, nu nog veel duurdere, producten ook creëren.
Als er genoeg over gesproken wordt, komt vanzelf de vraag en een prijsdaling op gang (daar heb ik dan weer profijt van).

Als straks mijn heatpipes op het dak liggen (ik w8 op offerte van Qsolar leverancier) dan heb ik nog maar plaats voor ongeveer 3 stuks PV panelen. Dan zijn we waarschijnlijk wel meer dan 1 jaar verder.

Ik wil dan eea vergelijken met een zo hoog mogelijk aantal Wp's.

[ Voor 5% gewijzigd door SasJo op 09-05-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:10:
Frames voor gevelmontage worden o.a. door Schletter verkocht:

Schletter "Vordachsystem"

In NL via SolarAccess te verkrijgen (zit in Deventer):

http://www.solaraccess.nl/montagesystemen.html

Ook een leuke: "Markisensystem" van Altec Solartechnik:

http://www.altec-solartec.../anwender/Msystem/almark/
Ik heb ook info gevraagd bij SolarNRG, en zij konden het ook maken. En nog tegen een redelijke prijs ook. Ik geloof dat ze dan een platdaksysteem iets aanpassen. Echter, toen ik hun offerte kreeg was ik zelf al aan de slag gegaan. Ik had haast en kon het me niet permitteren op een leverancier te moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Anne vdr Bom schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:47:
[...]Zie eerdere detailfoto. Zit wel vast me schroefje-plugje, maar best zwaar spul. 8 mm bouten boven, 6 mm beneden. 12 per paneel. De panelen zitten aan de beugels vast met rvs M8 bouten (het kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat), allemaal met borgmoeren. Als dat ooit loskomt, eet ik mijn panelen op.
Mooi! Ziet er strak uit aan de achterzijde!
Als je dit zo zelf gemaakt hebt, kun je er straks een handel in beginnen, daar moet vraag naar zijn.

Mag je het op deze manier ook aan de voorgevel maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 23:03:
Een rasechte asap terugverdiener hier. ;)

Is niet helemaal waar overigens, ik wil eigenlijk wat minder afhankelijk zijn voor de basic needs. Houtkachel is in januari al geplaatst, dus voor zover stap 1.

Het financieel rendement is erg afhankelijk van de factoren: rente, huidige prijs kwh en verwachting prijsontwikkeling kwh en looptijd.

In mijn model met rente 2% (jou opgave) / 0.204 euro/kwh / 2% stijging integrale prijs per kwh / 25 jaar levensduur en op 12,5 jaar omvormers vervangen is het rendement 0,31% op jaarbasis.
Dan ga ik uit van een opbrengstfactor 750 op 1000 vanwege het westdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:46:
[...]

Helemaal mee eens! Brood van de molen in Wageningen, bio graan dat zovel mogelijk in de directe omgeving geteeld wordt.
En in een eenvoudig brood uit de oven zit geen troep om het bakken in een broodmachine mogelijk te maken, ook belangrijk.

Inderdaad, dan maar een paar paneeltjes erbij :-)
Je hoeft echt geen troep (wat bedoel je daar overigens mee) toe te voegen om een goed brood uit de machine te krijgen. We gebruiken ook meel van molen de Vlijt. Verder gaat er water, suiker, zout, gist en zonnebloemolie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Bedankt voor de heldere reacties.

Het is dus zeker rendabel. Dan heb ik nog een jaar om info te verzamelen. Ik heb begrepen dat het rijk een financiering wil afgeven tegen 2%, die 2% is nog aftrekbaar van de belasting. Dus dan zou ik wel gek zijn om er spaargeld in te steken.

En dan kunnen we nog ff sparen, moeten wel het geld hebben om het cash te kúnnen betalen iig, Ik leen liever geen geld wat ik niet heb... (dat klinkt logisch toch :p)

Misschien dat de gemeente apeldoorn volgend jaar ook het licht ziet en nog een eigen sunsidie* er tegenaan gooit. Hoe dan ook volgend jaar een glijbaan op het dak. :)

*was een typo, maar vond hem wel toepasselijk... ;p

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op zondag 09 mei 2010 @ 11:15:
Bedankt voor de heldere reacties.

Ik heb begrepen dat het rijk een financiering wil afgeven tegen 2%, die 2% is nog aftrekbaar van de belasting.
Die heb ik nog niet gezien. Wat voor regeling is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejeebv schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:52:
[...]

Je hoeft echt geen troep (wat bedoel je daar overigens mee) toe te voegen om een goed brood uit de machine te krijgen. We gebruiken ook meel van molen de Vlijt. Verder gaat er water, suiker, zout, gist en zonnebloemolie in.
Met troep bedoelde ik de toevoegingen die in de broodmixen zitten die her en der verkocht worden. Zonder die toevoegingen krijgen de meesten geen fatsoenlijk brood uit de machine omdat het apparaat het deeg kapot kneed.
Zaken als glutenpoeder (wordt ook in de professionele bakkersmixen gebruikt), broodverbeteraars(gebruik ik voordeeg voor) en allerhande houdbaarheids en structuurverbeterende stofjes die je bij zelf bakken helemaal niet nodig hebt (heeft iemand zich al eens afgevraagd waarom brood uit de super zo lang 'vers' blijft?)

Leuk trouwens dat je ook bij De Vlijt je meel haalt, toevallig ook al een keer een cursus gedaan bij Ruud Bottemanne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
De zon breekt hier net waterig door. Mijn Edisun display schoot meteen over de 2000W AC opwek heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier meer geluk met de zon eindelijk.
Hier schijnt ie meer dan waterig en is het 15,5gr

Succes met de Solar Days

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 11:21:
[...]

Die heb ik nog niet gezien. Wat voor regeling is dat dan?
Ik heb niets officieel kunnen vinden, maar op mijn zoektocht op internet kwam ik ergens tegen dat die mogelijkheid er was voor milieubesparende maatregelen voor particulieren. Nu kan ik er nergens iets over vinden dus het kan iets tijdelijks/regionaals zijn of gewoon (as usual) zo ondoorzichtig mogelijk gemaakt.

Als ik ergens iets officieel kan vinden zal ik hier wel ff posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 16:09
Het gaat neem ik aan om de duurzaamheidslening. Wel een beetje afhankelijk van of je gemeente er aan deelneemt, zal ff een linkje zoeken...
Edit:
http://www.svn.nl/site/nl...g/Duurzaamheidslening.htm

[ Voor 26% gewijzigd door RikTW op 09-05-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:13:
Het gaat neem ik aan om de duurzaamheidslening. Wel een beetje afhankelijk van of je gemeente er aan deelneemt, zal ff een linkje zoeken...
Edit:
De rente via die regeling is geen 2%, maar eerder de marktrente van rond de 5%.
Aangezien de rente een zeer grote impact heeft op de (verguisde) TVT (terugverdientijd) zou ik maar niet rekenen op een financieel voordeel zonder SDE.

Als er er naartoe rekent lukt het natuurlijk altijd.

Wat zijn overigens de praktijkervaringen inzake de degeneratie van de ''prestaties'' (die van de 80% na 25 jaar, u weet wel). In mijn TVT model neem ik dit wel altijd mee, maar als 90% na 25 jaar, maar cijfers heb ik verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 01:46
Nu wil ik de PV opbrengsten het liefst ook goed gaan loggen. Ik heb nog een Energy Logger 3500 liggen, maar ik las dat die problemen geeft en vastloopt. Een Sunnybeam vind ik nogal prijzig en plugwise heeft een privacy issue. Zijn er nog andere goede en redelijk geprijsde methode om de opbrengst van de PV-panelen te loggen?
Na vele tips en adviezen (bedankt iedereen!) voor het loggen heb ik besloten om plugwise setje te bestellen. Inmidels geïnstalleerd en ik zie nu wel de actuele productie (zie linksonder):
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FKSCLG3V-D.jpg

maar de grafiek werkt niet. Ik heb al een paar keer het vakje "levert energie" aan- en uitgevinkt maar dat helpt niet. Op dit moment staat het uitgevinkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-8FOVKTDI-D.jpg

Iemand een tip welke instelling ik moet aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
de grafiek maakt slechts na afloop van een heel uur een balkje zien voor het totale verbruik in het afgelopen uur.
dus ik denk dat je gewoon even geduld moet hebben.

de gegevens worden in de circles opgeslagen, en krijgen een betekenis als je ze ophaalt met het programma ( op dat moment wordt de tijd op de curcles en de tijd op de pc gesynchroniseerd, dus zorg dat de tijd op je pc goed staat, want dat wordt opgeslagen in je database op de computer.

je moet hem dus wel op levert energie zetten, anders gaat het mis. je kunt dat niet achteraf veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 09-05-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
engelbertus schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:49:
de grafiek maakt slechts na afloop van een heel uur een balkje zien voor het totale verbruik in het afgelopen uur.
dus ik denk dat je gewoon even geduld moet hebben.
Geduld heb ik wel gehad, ruim een week, dus het zal echt iets van een instelling zijn :). 's Ochtends en 's avonds bij het in- uitschakelen liet hij overigens wel een klein streepje zien dus ik ga ervan uit dat hij het "verbruik" wel weergaf, maar niet de opbrengst.
engelbertus schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:49:
je moet hem dus wel op levert energie zetten, anders gaat het mis. je kunt dat niet achteraf veranderen.
Ik heb nu het "apparaat" verwijdert en een nieuwe "apparaat" aangemaakt en "levert energie" aangevinkt en daarna de circle+ er naar toe gesleept. Dus ik zal nu weer even afwachten of de grafiek nu gaat werken.
Overigens staat er nu bij het scherm overzicht "actueel verbruik: 592 w" en bij het scherm instellingen/apparaten bij productie "-592 w". Dat lijkt me niet te kloppen of is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rube schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 20:37:
Vandaag was het zover :) , eindelijk zou mijn Bruto Productie Meter t.b.v. de SDE geplaatst worden. ZOU ja :/ ......De monteur van Eneco, die door Stedin was ingehuurd om deze meter te plaatsen, had duidelijk geen best humeur. Het was hem namelijk te veel werk om:
1) twee kabeltjes op de juiste plek door het meterbord te voeren en
2) deze kabeltjes te strippen zodat deze aangesloten konden worden op de Bruto Productie Meter.
....
Afgelopen vrijdag was er een nieuwe poging voor de Bruto Productie Meter. En zowaar was de(zelfde!) monteur nu bereid om de meter te plaatsen. :) Uiteraard had ik van te voren wel even de kabeltjes door het meterbord gevoerd en gestript (<5 min. werk).
Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GLSHYYZZ-D.jpg

Wel jammer dat de BPM de eerste 260 kWh niet heeft geregistreerd. Maar goed, omdat ik 1 paneeltje meer had neergelegd als het oorspronkelijke plan en de toegewezen subsidie haal ik dat toch wel weer in :P
Nu eens kijken hoe snel en soepel de overige administratie t.b.v. de SDE gaat verlopen en of dat :( of ;) of :? gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SasJo schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:59:
[...]

Mooi! Ziet er strak uit aan de achterzijde!
Als je dit zo zelf gemaakt hebt, kun je er straks een handel in beginnen, daar moet vraag naar zijn.

Mag je het op deze manier ook aan de voorgevel maken?
Volgens mij maakt voor- of zijgevel niet uit. De woningwet maakt daar geen onderscheid in. Wat misschien wel belangrijk is, is of de panelen boven eigen grond hangen. Bij mij is dat het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:26:
[...]

De rente via die regeling is geen 2%, maar eerder de marktrente van rond de 5%.
Aangezien de rente een zeer grote impact heeft op de (verguisde) TVT (terugverdientijd) zou ik maar niet rekenen op een financieel voordeel zonder SDE.

Als er er naartoe rekent lukt het natuurlijk altijd.

Wat zijn overigens de praktijkervaringen inzake de degeneratie van de ''prestaties'' (die van de 80% na 25 jaar, u weet wel). In mijn TVT model neem ik dit wel altijd mee, maar als 90% na 25 jaar, maar cijfers heb ik verder niet.
In mijn gemeente (Alkmaar) krijg je 3% korting op de genoemde rente, hoe dat bij andere gemeenten is weet ik niet maar dat zie je snel genoeg als je in het overzicht even op de naam van je gemeente klikt (als je de mazzel hebt dat deze er tussen staat natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
rube schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:02:
[...]

Geduld heb ik wel gehad, ruim een week, dus het zal echt iets van een instelling zijn :). 's Ochtends en 's avonds bij het in- uitschakelen liet hij overigens wel een klein streepje zien dus ik ga ervan uit dat hij het "verbruik" wel weergaf, maar niet de opbrengst.

[...]

Ik heb nu het "apparaat" verwijdert en een nieuwe "apparaat" aangemaakt en "levert energie" aangevinkt en daarna de circle+ er naar toe gesleept. Dus ik zal nu weer even afwachten of de grafiek nu gaat werken.
Overigens staat er nu bij het scherm overzicht "actueel verbruik: 592 w" en bij het scherm instellingen/apparaten bij productie "-592 w". Dat lijkt me niet te kloppen of is dat bij jullie ook zo?
Probeer even met shift ingedrukt op "vernieuwen" te klikken, dat was bij mij de truc om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

RikTW schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:13:
Edit:
Idd die bedoelde ik, thx voor de link.

Voor apeldoorn gaat het dan hierom:

Voorwaarden
De te verstrekken lening bedraagt minimaal € 2.500,- en maximaal € 20.000,-.
De looptijd van de lening bedraagt maximaal 10 jaar.
Rente is 2%.
Geen hypotheek; leningen worden onderhands verstrekt.
Leningen worden alleen verstrekt na positieve financiële krediettoets.

Ik zou dan ws iets van 7500€ willen lenen dat zou dan bijna 65€ per maand betekenen voor 10 jaar lang. Das 150€ aan rente per jaar. de spaarekening levert 170€ op per jaar. :)

Ik wil het openstaande bedrag wel daadwerkelijk op de spaarrekening hebben staan, anders gaat het feest niet door.

Wel een leuk uitzoek projectje iig. Hoezo veel regeltjes ed. En ik wil er nu gewoon een sport van maken om zoveel mogelijk subsidies hiervoor binnen te hengelen. Ik wordt zo moe van al die milieuhéffingen die je overal al voor moet betalen dat ik nu ook tot het gaatje wil gaan om het terug te krijgen. :-)

* Flagg klinkt als echte hollander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nameinanka
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-11-2020
Beste Tweakers,

Voor mijn afstudeerproject ben ik op zoek naar wat meer informatie over accu's die opgeladen worden door wind- en zonne-energie.
Uit dit topic heb ik al erg veel informatie verkregen over zonnepanelen, omvormers e.d., hulde!
Echter ben ik op zoek naar de ideale oplossing om accu's te laden.

Het gaat om een drijvend object dat in de Waddenzee zal komen te liggen.
De benodigde energie schatten we jaarlijks op 1000 tot 1500 kWh.

Wie kan mij helpen aan links/informatie over accu's en/of laders?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
rube schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:39:
[...]

Na vele tips en adviezen (bedankt iedereen!) voor het loggen heb ik besloten om plugwise setje te bestellen. Inmidels geïnstalleerd en ik zie nu wel de actuele productie (zie linksonder):
[afbeelding]

maar de grafiek werkt niet. Ik heb al een paar keer het vakje "levert energie" aan- en uitgevinkt maar dat helpt niet. Op dit moment staat het uitgevinkt:
[afbeelding]

Iemand een tip welke instelling ik moet aanpassen?
Bij mij gaat het alleen goed als ik ze instel als verbruiker.
Als je dat aanpast gaat er geen data verloren
Daarnaast is er een magische combinatie van shift + refresh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

nameinanka schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:50:
Beste Tweakers,

Voor mijn afstudeerproject ben ik op zoek naar wat meer informatie over accu's die opgeladen worden door wind- en zonne-energie.

bvd
Zoiets al geprobeerd? Met google is toch zat te vinden? Ik zou zeggen ga er eerst eens aan rekenen. Hoeveel tijd moet/wil je overbruggen, hoeveel energie verbruik je dan en hoeveel accu's moet je dan elke 5a10 jaar aanschaffen. Maar aangezien het voor je afstuderen was, heb je daar vast al wel over nagedacht.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:44:
[...]

Idd die bedoelde ik, thx voor de link.

Voor apeldoorn gaat het dan hierom:

Voorwaarden
De te verstrekken lening bedraagt minimaal € 2.500,- en maximaal € 20.000,-.
De looptijd van de lening bedraagt maximaal 10 jaar.
Rente is 2%.
Geen hypotheek; leningen worden onderhands verstrekt.
Leningen worden alleen verstrekt na positieve financiële krediettoets.

Ik wordt zo moe van al die milieuhéffingen die je overal al voor moet betalen dat ik nu ook tot het gaatje wil gaan om het terug te krijgen. :-)

* Flagg klinkt als echte hollander.
Oeps, dat had ik slecht gelezen!

Ik denk wel dat het financieel rendement negatief is als het maar 10 jaar is. (zonder SDE)

De Energie Belasting is overigens mijn grootste vriend. Kan er AUB nog 4 ct bij? Dan zitten we op grid-pariteit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Tussentijdse update, tot nu toe slechts 5 personen over de vloer gehad op de Solardays 2010. Vorig jaar had ik tot nu toe al meer dan het dubbele gehad.

Waarschijnlijk is de keuze voor moederdag niet echt de juiste keuze geweest om open dag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:12
leonbong schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:06:
@PCMadman
[afbeelding]

Het artikel waaruit bovenstaande afkomstig is op zich wel aardig.
Het gaat alleen de mist in met bovenstaande grafiek. In deze grafiek zijn de rendementen van de verschillen energie soorten ingetekend, helaas is dit appels met peren vergelijken.
De rendementen van de verschillende apparatuur wordt heel anders berekend daardoor is het niet op deze manier te vergelijken.

Hoger dan 100% is onmogelijk de 107% voor HR-ketels komt voort uit het feit dat de afgesproken rekenmethode voor CV-ketel nog uit de tijd stamt dat ketels een veel lager rendment hadden.
Als een CV-ketel werklijk een redement van 107% procent dan zou het apparaat op een magische wijze warmte uit de omgeving moeten onttrekken.
Tuurlijk kan dat wel. Als je een WP met een COP van 3 hebt en een elektriciteit met 50% eff. opwekt, dan haal je met 150% keten-efficientie warmte in huis ten opzichte van de primaire brandstof. M.a.w. als je 2kWh gas verstookt in een centrale en daar 1kWh elektriciteit mee opwekt die je vervolgens in een warmtepomp met COP = 3 stopt, dan heb je 3kWh warmte in huis en er is maar 2kWh gas verstookt, dus heb je 3kWh/2kWh×100%=150% efficiëntie.

(En als je het over de warmtebron hebt voor de warmtepomp, dat komt een paar pagina's verder aan bod, lees het hele stuk eens....)

En volgens mij gaat het in dat boek steeds over bovenwaarde, want ketels hebben daar maar 90% efficiëntie. Daar gaat deze discussie verder ook helemaal niet om.

En artikeltje... ik noem 371 pagina's geen artikeltje meer, maar een boek. En afaik het beste boek over duurzaamheid dat er is. Maar ik heb zo het vermoeden dat je het zelf nog niet gelezen hebt? :X
jayb schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:44:
na aanleiding van dit topic vroeg ik me af of er mensen meer weten over het kopen van waterkracht trubines.

Ik wil namelijk dmv een waterturbine stroom opwekken voor mijn bungalo in frankrijk (zit een kleine waterval naast mijn huisje) maar ik heb geen flauw idee waar je zoiets kan halen.

(turbine kan ik zelf bouwen alleen de generator die het omzet in stroom helaas niet)
Alvast bedankt voor de hulp!
(ik zou je een PM sturen als je dat aan had staan na zoveel tijd, maar dan maar zo...)

http://www.navitron.org.uk/category.php?catID=70

Daar zijn verschillende water turbine's te koop.

Het beschikbare vermogen is de flow in liters per seconde × hoogteveschil in meters × 10.
Watt = Joule / Seconde
Potentiële energie = Massa × Hoogte × Gravitatie
Beste Tweakers,

Uit dit topic heb ik al erg veel informatie verkregen over zonnepanelen, omvormers e.d., hulde!

bvd
Je wilt waarschijnlijk een lader met MPP, dus zoekterm "Solar charger MPP tracker" en dan kom je op:
http://outbackpower.com/
of:
http://www.stecasolar.com/index.php?Steca_PR_10_30_en
uit.

Je moet er rekening mee houden dat er in de winter +/- 7 keer minder zon is dan 's zomers, dus of flink overdimensioneren op de zonnepanelen/accu's, danwel combineren met een andere energiebron: Wind/Diesel. Een tracker of een op de winter geoptimaliseerde oriëntatie kan wel helpen om het verschil te verkleinen. Hoeveel, dat zul je zelf even uit moeten zoeken.

Mastervolt heeft trouwens heel interessante accu's met Li-ion cellen, dus die hebben een hoge energie dichtheid en zijn duurzamer/kunnen beter tegen lang en diep ontladen:
http://www.mastervolt.com...prggr_id=1019&prg_id=1187

Kijk verder ook eens naar victron, die hebben zo'n beetje alles voor dit soort systemen en is een Nederlands bedrijf:
http://www.victronenergy.nl/products/

Succes

[ Voor 18% gewijzigd door Paul C op 09-05-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 23-09 14:54
<KNIP>
<KNIP>
bvd
Als het een afstudeer project is zou ik beginnen met rekenen i.p.v. schatten. De verschillen in je aannames zijn enorm als dit de basis is voor verdere berekeningen. En hoe saai het ookt lijkt, eerst even al je randvoorwaarden etc. duidelijk hebben voor je aan het leuke deel gaat beginnen (uitzoeken van de technische kant).

Verder kun je de links van PCMADMAN gebruiken.

Moet het misschien ook nog EX veilig worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
flitspaal.nl schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:34:
[...]

Dat is het oosten, Ik heb op het westen nog eens 500Wp liggen plus een stevige vacuumbuis collector. En ik heb wel last van schaduw van het dak van m'n buren. Ik haal tussen de 700-750kWh/kWp met mijn installatie op jaarbasis. Zonder de schaduw kan ik denk ik uitgaan van tussen de 850-900kWh/kWp.

Als je in jouw geval geen schaduw hebt dan zou ik rekenen met een "conservatieve" 850 kwh/kwp. Je hebt in jouw geval dan 2400/0,85 = 2800 - 2900Wp nodig hebben om op 0 uit te komen.
Hoeveel opbrengst kan ik nu eigenlijk verwachten van een PV systeem dat onder een hoek van 45 graden ligt met een azimut van 85 graden west van zuid in Noord-Oost Brabant?

Ik weet dat je met deze ligging ongeveer 900kWh/kWp kunt verwachten met optimale oriëntatie, met ongeveer 80% daarvan voor de hoek en azimut van het genoemde systeem zou dat 900*0,8= 720kWh/kWp zijn. Maar als jij al meer haalt met schaduw problemen, hoe zit dit dan met de realistische verwachting voor mijn systeem als ik ervan uit ga geen schaduw problemen te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xs2tom schreef op zondag 09 mei 2010 @ 17:58:
[...]

Als het een afstudeer project is zou ik beginnen met rekenen i.p.v. schatten. De verschillen in je aannames zijn enorm als dit de basis is voor verdere berekeningen. En hoe saai het ookt lijkt, eerst even al je randvoorwaarden etc. duidelijk hebben voor je aan het leuke deel gaat beginnen (uitzoeken van de technische kant).

Verder kun je de links van PCMADMAN gebruiken.

Moet het misschien ook nog EX veilig worden?
http://www.powerrouter.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 09 mei 2010 @ 16:46:
Tussentijdse update, tot nu toe slechts 5 personen over de vloer gehad op de Solardays 2010. Vorig jaar had ik tot nu toe al meer dan het dubbele gehad.

Waarschijnlijk is de keuze voor moederdag niet echt de juiste keuze geweest om open dag te houden.
Jammer! Je eerste bezoeker was dit jaar natuurlijk wel heel vroeg ;) Wij zijn vandaag en gisteren op verschillende plekken gaan kijken, maar overal liep het storm, dus ik denk niet dat het met moederdag te maken heeft.... Heel goed dat er zoveel interesse was, maar voor ons wel jammer omdat we op 1 adres graag langer hadden gepraat.

@NielsTn: leuk dat je dit jaar wel veel bezoekers hebt gehad!

Wij zijn o.a. langs geweest bij een man en vrouw van ergens in de 50 die in 1995 zonnepanelen hadden geplaatst. Hij had destijds uitgerekend dat hij 95 zou zijn als hij dat terugverdiend had :X . De stijging van de elektriciteitsprijs was echter 3 keer zo hard gegaan als hij had gedacht. Dat vond ik een heel mooi voorbeeld voor mensen die denken dat het veel te lang duurt voordat je het terugverdient. Zij verbruikten met 2 personen maar 880 kWh per jaar _/-\o_ , waarvan ze 800 kWh opwekten, dus bleef maar 80 kWh over voor de energierekening.

Verder maakte hij gebruik van passieve zonne-energie door o.a. een serre. Die serre gebruikte hij in de winter als koelkast! _/-\o_ De inhoud van de koelkast deden ze dan in bakken en die zetten ze in de serre. Ze hadden wandverwarming in de vorm van dunne leidingen rechtstreeks aangesloten op de cvketel. De wanden had hij afgewerkt met leemstuc, erg mooi. Onder de houten vloer lag een laag kurk ter isolatie, wat tevens geluiddempend werkte. Daarnaast kruipruimte-isolatie van TonZon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zondag 09 mei 2010 @ 16:46:

Ik heb tot nu toe 2 jongemannen op bezoek gehad, wiens voornaamste interesse het starten van een eigen bedrijf leek te zijn. Maar ik heb nog een paar dagen.
Verder kan ik natuurlijk niemand blij maken met de nieuwe welstandsregels in A'dam Centrum. De kans op een bouwvergunning is nagenoeg nihil :? (en ook een niet verleende bouwvergunning kost geld)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

De eerste bemeterde dag zit erop. Alleen de bovenste string is nog maar aangesloten, die heeft 0,6 kWh opgewekt, oftewel ~1,1 kWh/kWp. Hoe goed is dat? Het weer was hier de gehele dag zwaar bewolkt, echt van die dikke, donkere wolken, geen straaltje zon gezien. Nou ja, na 8 uur even, maar daar had ik niets meer aan. Wat hebben de anderen hier zoal geoogst vandaag?

Met de onderste string ben ik nog bezig met de bekabeling. Ik had oorspronkelijk de kabels door dezelfde muurdoorvoer willen leiden als de bovenste string. Door tijdgebrek was het me niet gelukt dat te doen. Dat was een geluk bij een ongeluk, ellek nadeel hep z'n voordeel zullen we maar zeggen. Ik kreeg de ingeving dat het veel netter zou zijn de kabels aan de linkerkant langs de balkondeur omhoog onder het dak door te leiden. Dan lopen ze niet dwars over de hele muur. Nu moet ik weer gaan zitten prutsen, want het is niet zo eenvoudig die kabels onder het dak door te leiden. Maar een beetje prutsen en knutselen hoort erbij als ik de verhalen hier mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anne vdr Bom schreef op zondag 09 mei 2010 @ 21:59:
De eerste bemeterde dag zit erop. Alleen de bovenste string is nog maar aangesloten, die heeft 0,6 kWh opgewekt, oftewel ~1,1 kWh/kWp. Hoe goed is dat? Het weer was hier de gehele dag zwaar bewolkt, echt van die dikke, donkere wolken, geen straaltje zon gezien. Nou ja, na 8 uur even, maar daar had ik niets meer aan. Wat hebben de anderen hier zoal geoogst vandaag?
HIer vandaag ook beroerd. tot een uur of 9 helemaal niets uit de panelen zo donker was het buiten. Rond een uur of 12 ineens waterig zon. En na 8 uur idd weer zon.
Mijn cijfers:

Afdakje ( zuid ) = 1,08kWh/kWp
Soladin ( west ) = 1,36kWh/kWp
Groot ( oost ) = 1,79kWh/kWp
Klein ( oost ) = 1,42kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
Beste Tweakers,

bvd
Ik zou eens gaan praten met rijkswaterstaat. Die hebben van die boeien met accu en soms ook zonnepaneel.

Acuu en paneel is 1 ding. Wat ga je tegen zout zeewater doen? Dat is namelijk nogal heftig op metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag toch nog geoogst: 2,45 kWh/kWp. Zonnetje kwam pas door na 18 uur. Locatie bovenin Zaanstad, plm 15 km van zee. Orientatie: zzw, 40 klein nulletje dak. Morgen schijnt voor de kuststreek wel een aardige dag te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op zondag 09 mei 2010 @ 22:12:
[...]

HIer vandaag ook beroerd. tot een uur of 9 helemaal niets uit de panelen zo donker was het buiten. Rond een uur of 12 ineens waterig zon. En na 8 uur idd weer zon.
Mijn cijfers:

Afdakje ( zuid ) = 1,08kWh/kWp
Soladin ( west ) = 1,36kWh/kWp
Groot ( oost ) = 1,79kWh/kWp
Klein ( oost ) = 1,42kWh/kWp
Toch wel wat meer dan ik. Maar dat waterige zonnetje, daar heb ik hier niets van gezien. Blijft moeilijk vergelijken natuurlijk. Grappig dat jouw oostpanelen meer hebben opgeleverd dan west, terwijl je zegt dat je tot 9 uur niets had, en 's-avonds juist zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nameinanka
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-11-2020
Bedankt voor de reacties zover!

De links zijn zeer nuttig. Ik hoef niet het hele systeem te specificeren, ik probeer de opdrachtgever een indicatie te geven van wat er minimaal nodig zal zijn en wat de beste technieken op dit moment zijn, vandaar het vrij grote verschil in kWh. Minimale functioneringssituatie en de situatie met wat extra luxe om het maar zo te noemen. Er zullen naast zonnepanelen ook andere manieren om stroom te winnen worden ingezet.

Ik ga morgen gelijk even contact opnemen met RWS over die boeien, een erg interessante referentie met het zoute water!

Gelukkig geen problemen met de winter, dan wordt het ding op land gezet en zullen hier verder geen mensen verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
nameinanka schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:04:

De links zijn zeer nuttig. Ik hoef niet het hele systeem te specificeren, ik probeer de opdrachtgever een indicatie te geven van wat er minimaal nodig zal zijn en wat de beste technieken op dit moment zijn, vandaar het vrij grote verschil in kWh. Minimale functioneringssituatie en de situatie met wat extra luxe om het maar zo te noemen. Er zullen naast zonnepanelen ook andere manieren om stroom te winnen worden ingezet.

Ik ga morgen gelijk even contact opnemen met RWS over die boeien, een erg interessante referentie met het zoute water!

Gelukkig geen problemen met de winter, dan wordt het ding op land gezet en zullen hier verder geen mensen verblijven.
Ow, er zijn regelmatig mensen op het ding... dat veranderd de situatie. Dan moet je gewoon een redelijk zonnestroom systeem neerzetten met redelijke accu's, zodat het zegmaar 80-90% dekt en de rest doe je met een back-up generator. Om die laatste 10% te dekken met zonnestroom zul je exorbitante investeringen moeten doen in overcapaciteit wat ervoor gaat zorgen dat je vaak energie verloren laat gaan als de overcapaciteit niet nodig is. Het is dan veel economischer om dat laatste stukje met een generator te doen en het zorgt ook meteen voor redundantie. Zelfs ecologisch gezien is het waarschijnlijk beter, aangezien die extra panelen en accu's ook energie kosten om te produceren. En dan moet je zeker naar victron kijken, want die hebben hele mooie apparaten om alles met elkaar te combineren. (Lader/Omvormer die automatisch de generator opstart als het nodig is en de stroom van de generator met die van de accu's kan combineren voor piekbelastingen en dat soort ongein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pcmadman schreef op zondag 09 mei 2010 @ 16:56:
[...]

Tuurlijk kan dat wel. Als je een WP met een COP van 3 hebt en een elektriciteit met 50% eff. opwekt, dan haal je met 150% keten-efficientie warmte in huis ten opzichte van de primaire brandstof. M.a.w. als je 2kWh gas verstookt in een centrale en daar 1kWh elektriciteit mee opwekt die je vervolgens in een warmtepomp met COP = 3 stopt, dan heb je 3kWh warmte in huis en er is maar 2kWh gas verstookt, dus heb je 3kWh/2kWh×100%=150% efficiëntie.

(En als je het over de warmtebron hebt voor de warmtepomp, dat komt een paar pagina's verder aan bod, lees het hele stuk eens....)

En volgens mij gaat het in dat boek steeds over bovenwaarde, want ketels hebben daar maar 90% efficiëntie. Daar gaat deze discussie verder ook helemaal niet om.

En artikeltje... ik noem 371 pagina's geen artikeltje meer, maar een boek. En afaik het beste boek over duurzaamheid dat er is. Maar ik heb zo het vermoeden dat je het zelf nog niet gelezen hebt? :X
Ik heb een groot deel wel gelezen en er zitten zo nu dan gewoon feitelijke fouten in.
De meest moderne CV-ketels mogen dromen van een rendement van 90%.

PS ik heb nooit het gehad over het rendement van warmtepompen.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 10-05-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

nameinanka schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:04:

Als ik lees dat 1. Niet alles met zonnepanelen hoeft en 2. het 'ding' op zee komt te liggen/staan dan denk ik dat een kleine windmolen ook een optie is. Diversificatie is altijd goed voor meer leveringszekerheid. Er is een non-stop test van kleine windturbines en de verschillen zijn zeer groot. Hier is de pagina van de provincie Zeeland die over het project gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post in dit forum. Ik volg het al een tijdje en vind het bijzonder interessant!

In 2008 ben ik de PV wereld 'ingestapt' met een klein setje van 4 panelen (à '151' Wp), aangeschaft via de Nuon. Deze heb ik op het platte dak van de zolder van onze toenmalige woning geplaatst. Vanwege de SDE is er ook een brutoproductiemeter in de meterkast gehangen. Jammer, want die kosten hebben we helaas niet terugverdiend. Maar ja al doende wordt men wijs of zoiets... :P

Vorige maand zijn wij namelijk verhuisd naar Friesland (nieuwbouw). De 4 Nuon panelen zijn mee verhuisd en die heb ik op het dak van onze garage gelegd. Tot nog toe produceren ze hier prima (iets beter dan op ons oude huis), ondanks dat ze vanaf een uur of 5 's middags in de schaduw van ons huis liggen.
Omdat het garagedak met 4 panelen nog niet vol was ben ik naar een hier welbekende tweaker afgereisd om nog wat panelen extra aan te schaffen. Deze nieuwe panelen (6 stuks van 185 Wp) heb ik afgelopen zaterdag - in de regen - op de garage gelegd:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bikker1/pv2.jpg

Ik moet nog even een kabelgootje regelen om de kabels tussen de voorste en de achterste rij netjes af te schermen. De achterste rij zijn de 4 'oude' panelen en (de bovenste) 1 nieuw paneel, dat samen met de onderste 2 uit de voorste rij 1 string vormt. De bovenste 3 uit de voorste rij vormen ook een string. Overigens kun je op de foto net zien dat de nieuwe consoles een iets grotere hellingshoek hebben dan de oude. 't Scheelt niet veel, maar toch.

Ondanks het regenachtige weer hebben de nieuwe panelen zaterdagavond toch nog een paar Wh geproduceerd, via 2 Steca 500's:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bikker1/pv1.jpg

De 'oude' panelen hangen in een 2x2 string aan de Soladin. De kabels komen binnen door de dakdoorvoer van de afzuigkap, die precies in een console eindigt. De buis van de afzuigkap zelf heb ik doorgetrokken naar de garagemuur en daar uit laten komen; dat scheelt ook weer een lelijk dakpijpje + schaduw. :)

Gistermiddag kwam de zon er heel eventjes door. Daarbij kwamen we even dik boven de 1000W (gemeten met Plugwise), wat erg leuk is als je nooit meer hebt gezien dan de 498W van de Soladin.

Tot nu toe valt op dat de nieuwe strings van ieder 555 Wp op de Steca's meer lijken te produceren dan de oude string van '604' Wp op de Soladin. De oude panelen komen weliswaar iets eerder in de schaduw van het huis, maar ook zonder schaduw zag ik dit verschil al. Dit schept hoge verwachtingen van de nieuwe panelen!

Oh ja, ik heb ook nog een schuin dak op 54 graden west van zuid, daar kunnen in de toekomst ook nog wel wat panelen op! Maar momenteel is het budget even op; wel ben ik van plan om daar dit jaar nog een zonnecollector te (laten) leggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bikker1/pv4.jpg

Tot zover even, toch een lang verhaal(tje) geworden... ;)

Oh ja P.S. binnenkort ga ik nog bij mijn schoonouders aan de slag om ook 6 panelen op hun dak te leggen. Het blijft iets geweldigs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Strak werk.
Goed idee een zonneboiler.
Daarmee valt het meeste te bezuinigen.

Ondertussen heb ik de jaar verbruiken bij greenchoice opgegeven.
2009:
Elec laag: 987 kWh.
Elec hoog: 854 kWh.
Totaal: 1841

2010:
Elec laag: 880 kWh.
Elec hoog: 827 kWh.
Totaal: 1707

Mede dankzij de panelen aan de voorgevel van ons huis.
Toen mocht het nog zonder toestemming van de "welstandscommissie" :r , gemeente en buren.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
leonbong schreef op maandag 10 mei 2010 @ 09:04:
[...]

Ik heb een groot deel wel gelezen en er zitten zo nu dan gewoon feitelijke fouten in.
De meest moderne CV-ketels mogen dromen van een rendement van 90%.

PS ik heb nooit het gehad over het rendement van warmtepompen.
Geen 90%?

T.o.v. de onderwaarde halen de meeste ketels toch gewoon 107%?

Ja, dat ze op comfort worden ingesteld zal wel het e.e.a. kosten, maar dat betekend niet dat ze het niet kunnen. Dit verhaal gaat over de toekomst waarin we alles optimaliseren hè...

Ik ben benieuwd welke fouten jij hebt gevonden en of ze ook werkelijk significant zijn. Het boek zit regelmatig ergens 10% te laag o.i.d., omdat het natuurlijk achter de feiten van de ontwikkeling aan loopt, maar als je dat dan objectief bekijkt, maakt het voor het totaalplaatje weinig uit.

Pagina 16: http://www.inference.phy....uthotair/c1/page_16.shtml
I’d like to emphasize that the calculations we will do are deliberately
imprecise. Simplification is a key to understanding. First, by rounding the
numbers, we can make them easier to remember. Second, rounded num-
bers allow quick calculations. For example, in this book, the population
of the United Kingdom is 60 million, and the population of the world is
6 billion. I’m perfectly capable of looking up more accurate figures, but
accuracy would get in the way of fluent thought.
En voor wat betreft warmtepompen, daar gaat het plaatje toch over?
Dit plaatje gaat erover: hoe efficiënt kunnen we het resterende gas gebruiken als we het in verschillende systemen verbruiken.
Het zet het gecombineerde rendement van een warmtepomp en een STEG (groene lijnen) uit tegen de bestaande CHP (oranje stippen) en de 'huidige' oplossing van CV en de oude centrales.
Maar dit plaatje klopt inderdaad niet want een moderne STEG haalt intussen een hoger rendement.
Afbeeldingslocatie: http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c21/figure330.png

[ Voor 15% gewijzigd door Paul C op 10-05-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pcmadman schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:23:
[...]

Geen 90%?

T.o.v. de onderwaarde halen de meeste ketels toch gewoon 107%?
Tja daar ga je weer het komt blijkbaar niet aan de een normale CV-ketel nooit boven de 100% kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 23-09 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:06:
Deze nieuwe panelen (6 stuks van 185 Wp) heb ik afgelopen zaterdag - in de regen - op de garage gelegd:
Ben zelf ook van plan een setje van 3 panelen op een plat dak te monteren. Wat heb jij gebruikt voor de montage van de panelen?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
leonbong schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:36:
[...]

Tja daar ga je weer het komt blijkbaar niet aan de een normale CV-ketel nooit boven de 100% kan halen.
Ik heb het ooit gemeten en onze ketel komt zelfs voor WW aan 89% en dat doet hij bij +/-80C. Dus >90% lukt voor CV bij 40-50C zeker wel. (tov onderwaarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:40:
[...]

Ben zelf ook van plan een setje van 3 panelen op een plat dak te monteren. Wat heb jij gebruikt voor de montage van de panelen?
Ik heb kunststof consoles gebruikt (console 4.1). Zijn wat duurder dan een aluminium frame, maar:
1) ik had al 4 consoles en wilde het een beetje uniform houden;
2) supermakkelijk te plaatsen (ballast erin, paneel erop en klaar);
3) kabels zijn gelijk netjes weggewerkt in de bakken;
4) mijn 'oude' afzuigkapafvoer komt in een console uit en daar voer ik de kabels door; dat zit nu meteen mooi beschermd in zo'n bak.

Nadelen van de consoles zijn de hogere prijs en de mindere warmteafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:46:
[...]
...
Nadelen van de consoles zijn de hogere prijs en de mindere warmteafvoer.
Misschien met een gatenboor een aantal ventilatie-mogelijkheden creeren in de PV-consoles?
dan kan de warmte in elk geval wegvloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:06:
De achterste rij zijn de 4 'oude' panelen en (de bovenste) 1 nieuw paneel, dat samen met de onderste 2 uit de voorste rij 1 string vormt. De bovenste 3 uit de voorste rij vormen ook een string. Overigens kun je op de foto net zien dat de nieuwe consoles een iets grotere hellingshoek hebben dan de oude. 't Scheelt niet veel, maar toch.
Ziet er mooi uit! Ik zou echter denken dat het logischer was de achterste rij de steilere helling te geven. Trouwens, al die panelen zien er exact hetzelfde uit, er is geen verschil waarneembaar tussen de oude en de nieuwe. Was dat geluk/toeval, of heb je de nieuwe panelen zo uitgekozen dat ze bij de oude pasten?
Strakke opstelling, ben ik jaloers op. Laten we zeggen dat er bij mij nog wat werk te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Wauw, de zon kwam net goed tevoorschijn achter de wolken, meteen 1900W AC uit 1887Wp panelen. WOW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met het hangen van (max) 600 WP op een willekeurige groep? Ik begrijp dat dit zonder extra aanpassingen (qua groepen) zou moeten kunnen, maar levert dit problemen op voor andere apparatuur?

Het zou in dit geval gaan om een groep waar ook de wasmachine en een droger op zitten. Deze draaien alleen 's nachts, dus als de zonnepanelen niet actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Roamor schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:00:
Wat zijn jullie ervaringen met het hangen van (max) 600 WP op een willekeurige groep? Ik begrijp dat dit zonder extra aanpassingen (qua groepen) zou moeten kunnen, maar levert dit problemen op voor andere apparatuur?

Het zou in dit geval gaan om een groep waar ook de wasmachine en een droger op zitten. Deze draaien alleen 's nachts, dus als de zonnepanelen niet actief zijn.
Zolang je omvormer er maar niet meer als 2,2A AC zijdig uit perst dan is er volgens de regels niets aan de hand.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 23-09 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

NielsTn schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:50:
[...]

Misschien met een gatenboor een aantal ventilatie-mogelijkheden creeren in de PV-consoles?
Als ik documentatie van de ConSole bekijk staat er:
Wat is de maximale temperatuurstijging in een console?
Testen in Nederland, Italië en Portugal hebben aangetoond dat de
temperatuur van modules op een ConSole maximaal 3°C hoger wordt
dan een geheel vrije opstelling van de modules. Dit verschil is bij lagere
temperaturen zo gering, dat er over de jaaropbrengst geen noemenswaardig
verschil optreedt. De temperatuurstijging heeft voornamelijk
effect op het maximumvermogen.
Hoe wordt warme lucht uit de ConSole afgevoerd?
Langs alle randen van de ConSole zijn ruim gedimensioneerde
ventilatiesleuven aangebracht, waardoor de lucht vrij kan circuleren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:50:
De consoles hebben standaard al sleuven waardoor de warme lucht weg stroomt ('natuurlijke convectie'). De panelen zitten ook niet strak op de consoles maar er zit ruimte tussen vanwege het aluminium profiel waarop je het paneel monteert. Dus er is wel warmteafvoer maar ongetwijfeld minder dan bij een 'open' constructie.
Edit: ik zie dat Anton dit ook net - goed gedocumenteerd - heeft aangegeven ;)
Anne vdr Bom schreef op maandag 10 mei 2010 @ 12:27:
Ziet er mooi uit! Ik zou echter denken dat het logischer was de achterste rij de steilere helling te geven. Trouwens, al die panelen zien er exact hetzelfde uit, er is geen verschil waarneembaar tussen de oude en de nieuwe. Was dat geluk/toeval, of heb je de nieuwe panelen zo uitgekozen dat ze bij de oude pasten?
De Nuon panelen stonden al, en hebben een lager vermogen per oppervlakte. Dus die kregen een plek op de 'tweede rang'. Overigens is het verschil in hoek maar heel klein hoor; de nieuwe panelen steken maar ca. 1 cm hoger uit dan de oude (en ook ca. 1 cm lager). Dus dat scheelt nauwelijks. Officieel zouden de consoles precies gelijk moeten zijn.
Dat de panelen zo op elkaar lijken: de Nuon panelen komen, net als de nieuwe, ook uit China dus daarmee zat ik alvast goed. :)
Verder wilde ik panelen van dezelfde standaard grootte (ca. 160x80) en aangezien deze ook monokristallijn zijn zien ze er bijna precies hetzelfde uit. Maar dat geldt volgens mij in het algemeen wel; de meeste monokristallijne cellen, ook van verschillende merken, lijken sprekend op elkaar.

Ander vraagje:
Is er in Plugwise een mogelijkheid om het maximale momentane vermogen te onthouden? Ik heb het niet kunnen vinden... En vind het wel interessant om te zien (zonder dat ik een hele dag naar de in Source weergegeven huidige opbrengst hoef te gaan turen).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:17:
Ander vraagje:
Is er in Plugwise een mogelijkheid om het maximale momentane vermogen te onthouden? Ik heb het niet kunnen vinden... En vind het wel interessant om te zien (zonder dat ik een hele dag naar de in Source weergegeven huidige opbrengst hoef te gaan turen).
Voorzover ik weet niet, alleen de gemiddelde waarden per uur kunnen opgeslagen worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Met een aangepast script is het wel mogelijk om iedere minuut of als je kortere intervallen wilt de gegevens op te vragen van de circles.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glambalk schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:26:
Met een aangepast script is het wel mogelijk om iedere minuut of als je kortere intervallen wilt de gegevens op te vragen van de circles.
...maar niet met de oiginele software. (Althans, voorzover ik weet. Als het wel kan ben ik er in geïnteresseerd :) )

Oh, en iedere minuut (of hoeveel tijd dan ook) vanaf de computer de meetwaarden opvragen is leuk maar in de praktijk niet briljant handig omdat je dan een computer continu aan moet laten. Dat wil ik dus precies niet :) Het mooie van die pluggen is juist dat ze loggen met een heel laag eigenverbruik.

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 10-05-2010 17:05 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Pagina: 1 ... 83 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.