Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.052 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

(jarig!)
Maar... in beide gevallen reken je met een besparing. Vanuit het oogpunt van de portemonnee en het nut voor de consument is het heel interessant. Verder: een auto kun je ook gewoon 25 jaar blijven gebruiken, met vergelijkbare secundaire kosten als zonnepanelen.

Overigens weet ik 100% zeker dat er vrij betrouwbare getallen zijn over zowel de energie die het kost om PV-panelen te produceren als auto's, ik heb ze namelijk al een keer gebruikt. Kan ze nu alleen niet meer vinden. Dat zou de discussie uiteraard zuiverder maken.

Welk alternatief stellen jullie trouwens voor voor een licht gebruikte auto? Neanderthaler rijdt 10k per jaar, dat is weinig (ik fiets die hoeveelheid per jaar). Het grootste deel van wat je kunt besparen op autokilometers doet hij al, volgens mij. Zelf zou ik graag autoloos willen leven, maar het beroep van vriendin zal dat waarschijnlijk niet toelaten (bereikbaarheidsdienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er in deze opstelling vanuit dat ik auto blijf rijden. De productie energie voor de auto maakt dan volgens mij niet uit. De levensduur van de auto wordt niet anders doordat ik mijn huidige auto vervang, hij wordt namelijk doorgebruikt door de volgende gebruiker. Een auto gaat 15 jaar mee en of ik hem wegdoe of niet heeft daar geen invloed op.

Overigens de auto zou nog 7 jaar meekunnen. Dus daarna vervalt het verschil inderdaad (omdat je dan de zuinigste koopt die er is).
De keus is dan 1) zonnepanelen en doorrijden tot het einde van die 15 jaar. 2) nu de auto vervangen en via die weg besparen.
In die 7 jaar bespaar ik via nieuwe auto vs oude auto 10227 euro (ex rente). Ik kan dus uit die besparing eventueel alsnog zonnepanelen kopen.

Belangrijker is het idee fossiel te besparen in plaats van groene stroom. Natuurlijk is geen auto besparender, i know.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullte
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 16:36
Voor SMA Sunnyboy omvormers alllang, dat kan heel goed met de eigen software van SMA ( www.sma.de ).

Solarmax ( Sputnik engineering ) heeft ook erg veel aan software online staan. ik gebruik een windows service geschreven door 1 van de forumbezoekers hier. ( Waar ik hem overigens heel erg dankbaar voor ben :) ).

Van wie gebruik jij de software dan? Is het ook mogelijk om zelf zoiets te realiseren?

[ Voor 12% gewijzigd door skullte op 06-05-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 11:42:
[...]

Leuke berekening, maar bij zo'n zaken moet je ook nadenken over het feit dat zo'n auto ook geproduceerd moet worden. En dat je oude auto natuurlijk ook gewoon verder rijdt, maar dan bij iemand anders. Let er ook op dat het opgegeven normverbruik van een auto vaak niet erg klopt. Doe je verder ook vaak lange afstanden? Want een diesel met roetfilter moet zeker vaak genoeg op temperatuur komen om een verstopping van de roetfilter te voorkomen.
Ik heb de procentuele afwijking van het normverbruik dat ik nu heb betrokken in de berekening.
Overigens is die afwijking bij mij zeer gering omdat ik heel erg keurig rij.
Het klopt dat een diesel wel eens op temperatuur moet komen (zal geen probleem zijn) niet vanwege het dichtslibben, want dat treedt altijd op, maar vanwege het feit dat het schoonbranden alleen plaats vindt op bedrijfstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 13:29:
[...]

Ik heb de procentuele afwijking van het normverbruik dat ik nu heb betrokken in de berekening.
Overigens is die afwijking bij mij zeer gering omdat ik heel erg keurig rij.
Het klopt dat een diesel wel eens op temperatuur moet komen (zal geen probleem zijn) niet vanwege het dichtslibben, want dat treedt altijd op, maar vanwege het feit dat het schoonbranden alleen plaats vindt op bedrijfstemperatuur.
Leuke berekening! En over dat roetfilter....dat brandt inderdaad schoon op bedijfstemperatuur. Sterker nog. De auto zal de verbranding "heter" maken wanneer de auto vindt dat het filter schoongebrand moet worden. Uiteindelijk zal dat extra brandstof kosten. Een roetfilter maakt de auto eigenlijk minder zuinig en investeert deze extra energie in het verbranden van roet waardoor er netjes zoveel mogelijk CO2 uitkomt (zoals het hoort) en geen onverbrande rommel ;).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:26:
Ik ga er in deze opstelling vanuit dat ik auto blijf rijden. De productie energie voor de auto maakt dan volgens mij niet uit. De levensduur van de auto wordt niet anders doordat ik mijn huidige auto vervang, hij wordt namelijk doorgebruikt door de volgende gebruiker. Een auto gaat 15 jaar mee en of ik hem wegdoe of niet heeft daar geen invloed op.
Dat geldt alleen als je een gebruikte auto koopt van iemand die niet een nieuwe koopt. Volgens jouw redenering zouden we allemaal maar gewoon auto moeten blijven rijden, want dan kost het geen energie om auto's te produceren.
Overigens de auto zou nog 7 jaar meekunnen. Dus daarna vervalt het verschil inderdaad (omdat je dan de zuinigste koopt die er is).
De keus is dan 1) zonnepanelen en doorrijden tot het einde van die 15 jaar. 2) nu de auto vervangen en via die weg besparen.
In die 7 jaar bespaar ik via nieuwe auto vs oude auto 10227 euro (ex rente). Ik kan dus uit die besparing eventueel alsnog zonnepanelen kopen.
In mijn ogen is het eigenlijk heel simpel. Een investering in een andere auto haal je er nooit uit. Niet op het gebied van energie en ook niet op het gebied van geld. Een investering in zonnepanelen heb je er in enkele jaren uit op het gebied van energie en binnen de levensduur van de panelen zeker ook financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ssj3gohan schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:20:
Maar... in beide gevallen reken je met een besparing. Vanuit het oogpunt van de portemonnee en het nut voor de consument is het heel interessant. Verder: een auto kun je ook gewoon 25 jaar blijven gebruiken, met vergelijkbare secundaire kosten als zonnepanelen.
Ik bekijk dit soort zaken met name vanuit het oogpunt van energiegebruik, maar als dat niet gunstig is, is het vaak ook niet gunstig op financieel gebied. In dit geval geldt dat ook (de aanschafprijs haal je er nooit uit met het verschil in verbruik).

Verder zijn er nog maar weinig auto's die 25 jaar blijven rijden (gemiddelde zal zo rond de 15 jaar liggen, denk ik ... of dat niet hoger zou moeten zijn omdat de productie-energie dan over meer jaren verdeeld kan worden en er dan dus minder nieuwe auto's geproduceerd hoeven worden, is een andere discussie). En vergelijkbare secundaire kosten lijkt mij onzin; een auto kost een vermogen aan onderhoud. Voor een set zonnepanelen moet je in die 25 jaar hoogstens een keer de omvormer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Hm, het risico wordt door verzekeraars anders best hoog ingeschat; dit is misschien ook wel de reden waarom de kosten niet al te hoog zijn voor de gebruiker zelf, want de verzekeraar/garantie betaalt waarschijnlijk meestal schade en vroegtijdig falen terug. In dat geval... Ja, dan zijn paneeltjes goedkoper.

Maar dan blijft nog: als je toch moet autorijden, en nog geen paneeltjes hebt, is bezuinigen stap 1, en daarna pas weer dingen toevoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
nicenemo schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 00:25:
[...]

jaren java/C# gedaan, tegenwoordig VB.NET. Als je de echte functionaliteit in een dll project drukt en niet gelijk in de code behind van je form plaatst kun je er zo een windows of webservice van maken afhankelijk van waar je zin in hebt. (Ik weet zo niet of de gratis express versies van Visual Studio meerdere projecten in een Solution ondersteunen). Indien gewenst wil ik wel in de code neuzen.
OK!

Ik heb als het goed is nu een eerste versie klaar, met RTS op de compoort op True werkt de software nu prima. Ik heb hem nu zo aangepast dat hij fungeert als een Windows applicatie + logger ( 1 csv per dag interval om de 5 seconden zolang de soladin aanstaat ).

Als blijkt dat dit projectje bij me thuis werkt dan stel ik de source vrij beschikbaar en kan iedereen er mee aan de slag.

Eventueel is de code dan ook zo aanpasbaar dat hij meerdere Soladins tegelijkertijd kan uitlezen en verwerken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook je bestaande auto converteren naar een bio-brandstof......................

Investering is gering, milieuvoordeel groot, maar kostentechnisch verdien je het (nog) niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Al eens gedacht aan een elektrische auto? De Nissan Leaf die binnenkort uitkomt is erg interessant. Is op te laden met zonne-stroom. En heeft veel minder onderhoud nodig. De prijs word 16 Mei bekend gemaakt voor Nederland en de UK. In Amerika kost de Auto zonder subsidies ~$32.000,-. Met subsidies rond de $20.000,-.

Al het geld wat je niet naar de pomp brengt bespaar je voor je PV installatie.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik Keessie schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:27:

Dat geldt alleen als je een gebruikte auto koopt van iemand die niet een nieuwe koopt. Volgens jouw redenering zouden we allemaal maar gewoon auto moeten blijven rijden, want dan kost het geen energie om auto's te produceren.

In mijn ogen is het eigenlijk heel simpel. Een investering in een andere auto haal je er nooit uit. Niet op het gebied van energie en ook niet op het gebied van geld. Een investering in zonnepanelen heb je er in enkele jaren uit op het gebied van energie en binnen de levensduur van de panelen zeker ook financieel.
Ik ga uit van het principe dat ik 1/15 deel van de productie energie toereken aan elk jaar dat ik auto rij.
Ik zeg overigens niet dat iedereen moet autorijden. Maar ik heb een auto en blijf daar, met mate natuurlijk, wel in rijden.
In mijn situatie kan ik wel zonder wasdroger, die heb ik ook niet, maar is zonder auto geen optie omdat mijn dame geen afstand van de auto wil doen.

De uitgave van geld aan een auto hangt af van de situatie; wat handig is. Maar de door mij genoemde opties hierbinnen zijn huidige auto vs auto vervangen door zuinigste optie hierbinnen.

Geen koelkast is ook goedkoper en energetisch voordeliger dan wel een koelkast. Of dat een optie is blijft een persoonlijke keuze. Veel mensen hebben een auto, maar willen wel zo bewust mogelijk kiezen binnen dat uitgangspunt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:20
ssj3gohan schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:50:
Hm, het risico wordt door verzekeraars anders best hoog ingeschat; dit is misschien ook wel de reden waarom de kosten niet al te hoog zijn voor de gebruiker zelf, want de verzekeraar/garantie betaalt waarschijnlijk meestal schade en vroegtijdig falen terug. In dat geval... Ja, dan zijn paneeltjes goedkoper.

Maar dan blijft nog: als je toch moet autorijden, en nog geen paneeltjes hebt, is bezuinigen stap 1, en daarna pas weer dingen toevoegen!
Ja, is dat zo?

In Duitsland liggen al miljoenen (installaties×jaren), dus daar moet een redelijk betrouwbare statistiek uit te halen zijn voor wat betreft de externe gevaren voor een PV installatie. Dat risico lijkt me vrij constant. De kans dat er bliksem inslaat, een boom omwaait, een zeer zware storm of hagelbui komt zal over 30jaar niet substantieel anders zijn dan nu. Tevens is een PV installatie maar zelden total loss. Als er tijdens een storm een dikke tak op waait, zijn het waarschijnlijk één of een paar modules, bij bliksem zijn de omvormers kapot en bij diefstal zijn ze wel een tijdje bezig voor ze je hele dak hebben leeg geruimd en dan heb je altijd de omvormers & bevestigingsmateriaal nog. Ik vraag me af hoeveel er in Duitsland jaarlijks aan schade wordt uitgekeerd op zonnestroom installaties ten opzichte van het totale verzekerde kapitaal. Als dat 0,1% is vind ik het veel en dat zou betekenen dat de kosten 3% van de waarde zijn over 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Ik houd mijn ogen open naar concrete cijfers. Ik zit zelf niet zo diep in PV, meer in windmolens en elektrische mobiliteit, dus heb die dingen niet zo snel paraat. Wat ik vertel heb ik van contact op de TU en vriendenkring.

Ik denk alleen wel dat het meer dan 0.1% per jaar is... Het PV-project in Alkmaar heeft het door dit soort kosten ook al niet gehaald. Ik zou het eerder op procenten per jaar schatten, en zoals gezegd zit je dan in de orde-grootte van onderhoud aan mechanische dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hyena schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:13:
Al eens gedacht aan een elektrische auto? De Nissan Leaf die binnenkort uitkomt is erg interessant. Is op te laden met zonne-stroom. En heeft veel minder onderhoud nodig. De prijs word 16 Mei bekend gemaakt voor Nederland en de UK. In Amerika kost de Auto zonder subsidies ~$32.000,-. Met subsidies rond de $20.000,-.

Al het geld wat je niet naar de pomp brengt bespaar je voor je PV installatie.
Ik wil best electrisch rijden. Maar die techniek is nog erg pre-nataal. In een eerder bericht heb ik ook begrepen dat de genoemde prijs is zonder de accu, die moet je los erbij leasen (niet goedkoper dus).
En een prijs van 29.750 euro (1.28 koers/19% btw) is bijna 2 x zoveel als de skoda
En die heeft een actieradius van 1120km in plaats van 160km.

Liever nog even wachten op volwassenheid van het electrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Fotos-0042.jpg

Zoals beloofd nog 1 foto; Jeroen H , zoals gewoonlijk bedankt _/-\o_ _/-\o_

Het eindresultaat is eigenlijk veel beter(mooier) dan ik verwachte: de afstand tussen de nieuwe Suntech (de linkse dus ) en de 2 Sharps is hooguit 2-3 cm, terwijl ik wel 6-8 cm verwachte; ook het dikte verschil - 46 en 35 mm is nauwelijks te zien.
In 1 woord: mooi :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Project aarde is afgerond
De Sunpowerpanelen moeten behalve in de omvormer, ook aan het frame geaard worden, anders vervalt de garantie. Dat moest nog even gebeuren. Vandaag even bij de lokale elektravakhandel vertind aarddraad gekocht. Niet zo strak opgewonden als bij de Praxis en daardoor ben je geen uren kwijt om het een beetje recht te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3300/4583650551_37480769ec.jpg
Ook de blokjes gekocht en weerbestendig gemaakt. De lokale ijzerwinkel heeft gelukkig een ruim assortiment RVS boutjes.
Voor:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3304/4584279592_2775cae7fa.jpg
en na:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4067/4584279804_fd59638d4d.jpg
Rechtsboven de goedkope, maar niet roestvrije, boutjes en moeren.

Ook had ik van Tyco speciale aardklemmen om aan de panelen te maken. Dat was echter niet zo'n succes. Ondanks voorzichtig aandraaien met passend gereedschap brak de eerste direct af en bij de tweede trok de moer scheef. Niet echt een aanrader.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4029/4583651111_5545182c01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3312/4584280374_baf36a5b53.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 17-05-2010 12:25 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:39:
[...]

Ik wil best electrisch rijden. Maar die techniek is nog erg pre-nataal. In een eerder bericht heb ik ook begrepen dat de genoemde prijs is zonder de accu, die moet je los erbij leasen (niet goedkoper dus).
En een prijs van 29.750 euro (1.28 koers/19% btw) is bijna 2 x zoveel als de skoda
En die heeft een actieradius van 1120km in plaats van 160km.

Liever nog even wachten op volwassenheid van het electrisch rijden.
Prijs is inclusief accu's. Nissan kan de Accu's op dit moment produceren voor €7000,- (Bron) (€292,- per kWh nu al) En dit is pas het begin. De prijs van cellen gaat nog een stuk verder dalen. Je moet natuurlijk (doe je vast niet) alleen kijken naar de aanschafprijs. Diesel gaat vast nog een stuk duurder worden terwijl stroom uit je panelen een vaste prijs houd. En vergeet niet dat die Nissan veel minder onderhoud gaat vragen dan de Skoda.

Ik weet dat elektrisch rijden niet voor iedereen is. Maar je moet je wel afvragen hoe vaak je meer dan 160km op een lading rijd. Kan je op je bestemming laden (bijvoorbeeld woon/werk) kan je al 320km per dag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55

aip

JAN-B schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:30:
[...]

Ik zat vanmiddag een beetje te dromen en kreeg ineens een visioen voor een nieuw televisie-programma,
een soort woon / bouw / klus / doe het zelf programma, maar dan in de richting van duurzaamheid.
BBC heeft zoiets drie seizoenen uitgezonden:" It's not easy being green". Volgens mij in een van de eerdere topics wel eens langsgekomen. (linkje: http://www.newhousefarm.tv/ )

Heb de meeste bekeken en is best geinig. Op de gebruikelijke torrent sites gewoon te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is beter zonnepanelen of een nieuwe auto?
vergeet niet dat de aardolie al die jaren naar de pomp moet komen, en die komt van ver, heel ver.
(met... aardolie)
de hele keten bewijst of iets rendabel is of niet.
en hier zijn zonneboiler en zonnepaneel & windmolen onovertroffen.(scheer / solar economy)
lokaal gebruikt en lokaal geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hyena schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:07:
[...]

Prijs is inclusief accu's. Nissan kan de Accu's op dit moment produceren voor €7000,- (Bron) (€292,- per kWh nu al) En dit is pas het begin. De prijs van cellen gaat nog een stuk verder dalen. Je moet natuurlijk (doe je vast niet) alleen kijken naar de aanschafprijs. Diesel gaat vast nog een stuk duurder worden terwijl stroom uit je panelen een vaste prijs houd. En vergeet niet dat die Nissan veel minder onderhoud gaat vragen dan de Skoda.

Ik weet dat elektrisch rijden niet voor iedereen is. Maar je moet je wel afvragen hoe vaak je meer dan 160km op een lading rijd. Kan je op je bestemming laden (bijvoorbeeld woon/werk) kan je al 320km per dag rijden.
Volgens mij moeten we dit dan een beetje afwachten.
Hier staat http://green.autoblog.com/2009/09/19/nissan-to-lease-leaf-battery-for-150-month/ dat de accu wel degelijk geleased zal moeten worden. En wat het kost iets te maken heeft niet altijd iets te maken met wat ervoor wordt gevraagd natuurlijk.

Onderhoudskosten bij een auto zijn een relatief klein aandeel in de integrale kosten van een auto. Dat lijkt me niet zo'n punt. Overigens is die Leaf echt een stuk duurder met of zonder accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021
ssj3gohan schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:20:

Overigens weet ik 100% zeker dat er vrij betrouwbare getallen zijn over zowel de energie die het kost om PV-panelen te produceren als auto's, ik heb ze namelijk al een keer gebruikt. Kan ze nu alleen niet meer vinden. Dat zou de discussie uiteraard zuiverder maken.
M.b.t. PV: Diverse studies van Copernicus instituut / RUU / ECN. Alsema en de Wild Scholten.

Zoek in publicaties van ECN op deze auteurs, and take what you wanna read...

Goed opletten bij EPBT op lokatie van opstelling modules. En op technologie, dat scheelt nogal namelijk.

Deze bijvoorbeeld, er is veel meer:

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2007/m07109.pdf

M.b.t. den automobiel. Vind ik zelf niet interessant, maar er is vast veel te halen op dat gebied...

@eric-pvt
en hier zijn zonneboiler en zonnepaneel & windmolen onovertroffen.(scheer / solar economy)
lokaal gebruikt en lokaal geproduceerd.
Kleine "maar": helft van de in Duitsland geplaatste modules komt al uit Azië, grotendeels China (per boot, is ook bepaald niet schoon). Bijna alle vacuumbuizen komen ook uit China (vele miljoenen per jaar aan productie, grootste deel afzet in eigen land). Maar what the heck. It's a global business. Zonder die global business (die, inderdaad, ook veel fossielen kost) hadden we het niet over de PV markt die we nu hebben. Wordt alleen maar nog groter, nu nog even de duurzaamheid van de totale keten integraal zien te krijgen. Wordt een van de belangrijkste aandachtspunten voor de PV-industrie komende jaren. Breeder productie complexen die op hernieuwbare energie draaien, dan ga je ketens kortsluiten zonder (of met minimale) fossielen inzet.

[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 06-05-2010 19:30 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Zo, mijn Soladinlogger werkt en is operationeel. Meteen voor JSunnyReports een dataloader gemaakt en die werkt ook al.

Zie http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben helemaal niet tegen het uitfaseren van de gloeilampen, maar nu zijn zelfs de halogeen-spaarlampen (mat, dus niet helder) niet meer te verkrijgen? :( Wat is nu het alternatief voor bijvoorbeeld een plaffoniere op de gang?

Een spaarlamp duurt te lang om op te warmen
Een heldere halogeenlamp (e27) geeft te vel en niet mooi verdeeld licht
Een ledlamp straalt niet rondom en zal dus mijn muur verlichten in plaats van de gang.

Voor de duidelijkheid; ik kocht dus eerder een Philips EcoClassic30 lamp.(mat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 19:17:
Wat is nu het alternatief voor bijvoorbeeld een plaffoniere op de gang?
Een plankje met gaatjes met 90 witte leds in serie. Een bruggelijkrichter met afvlakcondensator en een stroombronnetje van 20-30 mA. Kersenhout of taxus lijkt me het meest smaakvol, maar het moet natuurlijk wel bij je interieur passen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55

aip

Ik ben helemaal niet tegen het uitfaseren van de gloeilampen, maar nu zijn zelfs de halogeen-spaarlampen (mat, dus niet helder) niet meer te verkrijgen? :( Wat is nu het alternatief voor bijvoorbeeld een plaffoniere op de gang?
Ik heb ze niet, maar is dit geen alternatief:

http://www.leditlight.net...leds-vervangt-40-watt-ne2

De andere lampen die ik daar besteld heb zijn heel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

zonnigtype schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 19:02:
[...] per boot, is ook bepaald niet schoon [...]
Een grote boot is zeker niet schoon, maar het valt best mee als je het per container bekijkt.
De grootste: Emma Mærsk, met minimaal 13500 20ft containers heeft één diesel motortje van 82MW, dus maximaal 6kw per container. Knappe vrachtwagen die daar in de buurt komt :-)
De hete uitlaat gassen worden ook nog gebruikt voor het opwekken van stroom, met een stoom turbine.
De Emma Mærsk kan ongeveer 4 miljoen zonnepanelen in een keer meenemen. (700MWp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:46:
[...]

Volgens mij moeten we dit dan een beetje afwachten.
Hier staat http://green.autoblog.com/2009/09/19/nissan-to-lease-leaf-battery-for-150-month/ dat de accu wel degelijk geleased zal moeten worden. En wat het kost iets te maken heeft niet altijd iets te maken met wat ervoor wordt gevraagd natuurlijk.

Onderhoudskosten bij een auto zijn een relatief klein aandeel in de integrale kosten van een auto. Dat lijkt me niet zo'n punt. Overigens is die Leaf echt een stuk duurder met of zonder accu.
Dat bericht is oud. En onjuist. Dit bericht abg.com geeft de prijs aan inclusief batterij. Dit is ook bevestigt door Nissan's press release en verdere bronnen. Ze gaan de auto compleet als lease optie aanbieden om Amerikaanse klanten van de volle $7500,- tax rebate te kunnen laten genieten. (Als je minder dan $7500,- afdraagt krijg je het niet, Nissan krijgt dit wel en berekend dit door.) De eerste 5000 aankopers krijgen zelfs een gratis charger. Na die 5000 krijg je nog 50% terug.

Vergeet trouwens niet dat je Skoda met de tijd meer en duurder onderhoud gaat krijgen. Er kan ook potentieel meer stuk gaan. Dit geld in veel mindere maten voor een elektrische auto. (Geen versnellingsbak, distributieriem etc.) De motor in ieder geval al niet. En de runningcost zijn veel lager en stabieler. Maar goed afwachten is ook een optie. Alleen een nieuwe auto gebruik je toch een aardige tijd en elektrisch rijden maakt op dit moment een snelle opmars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33

Een spaarlamp duurt te lang om op te warmen
Een heldere halogeenlamp (e27) geeft te vel en niet mooi verdeeld licht
Een ledlamp straalt niet rondom en zal dus mijn muur verlichten in plaats van de gang.

Voor de duidelijkheid; ik kocht dus eerder een Philips EcoClassic30 lamp.(mat)
De tornado spaarlampen van Philips geven veel licht en zijn vrijwel meteen "warm"
Geloof het of niet, maar die zijn echt sneller dan mijn (ook Philips) ledlampen

Philips heeft ook Novallure ledlampen met een soort lens voor rondom stralen
Daar ben ik niet echt kapot van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
jwstolk schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:27:
[...]

Een grote boot is zeker niet schoon, maar het valt best mee als je het per container bekijkt.
De grootste: Emma Mærsk, met minimaal 13500 20ft containers heeft één diesel motortje van 82MW, dus maximaal 6kw per container. Knappe vrachtwagen die daar in de buurt komt :-)
De hete uitlaat gassen worden ook nog gebruikt voor het opwekken van stroom, met een stoom turbine.
De Emma Mærsk kan ongeveer 4 miljoen zonnepanelen in een keer meenemen. (700MWp?)
Maar het zijn vast niet allemaal Emma Mærsk's toch, die hun "paar miljoen" zonnepaneeltjes afleveren in Hamburg?

En hoe vertaalt de 6 kilowatt diesel motor vermogen zich in verbruikte energie over het gehele traject?

En hoe "schoon" is de diesel? Natuurlijk alles terugrekenen naar primaire energie. Ook de op kolencentrales gestookte silicium productie plants in China meerekenen natuurlijk (hoogste energie verbruik van de procesketen blijft de silicium grondstof productie, transport is een klein onderdeel). Wordt een hell of a job om dat te berekenen (modellen bij ECN/Copernicus worden wel steeds nauwkeuriger), maar de route naar "schoon" is nog lang. Gelukkig wordt er veel aan gedaan om die route te bekorten, kan niet snel genoeg gaan.

Daarom ben ik ook erg benieuwd hoe "schoon" de productie van The Silicon Mine op het DSM/Chemelot terrein zal gaan worden, als de plannen van Gosse Boxhoorn (ex Shell, ex Solland) eenmaal "financierbaar" blijken. En of alle modules die daar weer van zullen worden gemaakt wel in NL of "elders" afgezet zullen gaan worden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Dit door Shell gesponsorde feestje is leuk maar ze blijven wel vasthouden aan fossiel gestookte exemplaren. Verder zijn deze voertuigen niet reel voor op de weg. Maar toch een leuke ontwikkeling. Gelukkig laten ze dit jaar wel een compleet elektrische variant toe als "test":
http://www.breitbart.com/...05.UKM538A&show_article=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Emma Mærsk
Het is inderdaad erg lastig uit te rekenen. Je zou ook gewoon naar de prijs kunnen kijken. Stroom is in China ook niet goedkoop, en zal toch allemaal verwerkt moeten zijn in de prijs van een zonnepaneel.
Overigens is niet alleen de Emma Mærsk relatief schoon, ook de kleine Nederlandse binnenvaart schepen verbruiken per container minder dan een diesel trein (maar zijn wel minder snel), een veel minder dan een vrachtauto.

@alle mooie foto's van daken in dit topic:
Erg mooi om te zien. Ik kan niet wachten tot ik zelf een geschikt dak heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
jwstolk schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:57:
[...]

Het is inderdaad erg lastig uit te rekenen. Je zou ook gewoon naar de prijs kunnen kijken. Stroom is in China ook niet goedkoop, en zal toch allemaal verwerkt moeten zijn in de prijs van een zonnepaneel.
Geen idee van de kWh prijs daar, maar kan niet "duur" zijn (nog niet).

Met 1,24 dollar/Wp die in de haven van R'dam recent werd aangeboden voor zonnepanelen uit China (e-mail bij mij in de box), of de 1,70 Euro af te halen bij een niet nader genoemde Tweaker in NL (eigen import uit China) zal die stroomprijs wel meevallen, dunkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Voor de mensen die de Soladin600 logger van me willen testen en evt verder willen uitbreiden. Hij is inclusief source nu te downloaden van : http://www.familie-kleinm...eases/full/SoladinLog.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs ook een aanbieding uit Shanghai in de mail voor zonneboilers.
Bijvoorbeeld Drainback pressurised met 200l vat en 20 buizen voor USD 251 FOB Shanghai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mijn systeem hangt!

Ik was op Koninginnedag begonnen met het vervangen van de boeiboorden. Die waren totaal verrot. Nu zijn ze van Trespa, dus voor rot hoef ik niet bang meer te zijn. Door de regen op zondag en maandag liep dat wat uit en pas op 4 mei tegen de middag kon ik aan de zonnepanelen beginnen.

Hieronder een fotootje om te zien hoe e.e.a. er uitziet. Wel netjes dacht ik zo. De kabels van de onderste string hangen nog los, dat kun je net niet zien. Het laatste paneel zat er pas om half tien 's-avonds tegen en ik was toen zó kapot, dat ik het niet meer op kon brengen dat nog te doen. Ik moest de steiger ook nog afbreken want vandaag moest hij terug. Ik leen zaterdag wel even een ladder om die kabels aan te sluiten.

Van al het werk was het bouwen en duwen en tillen en sjorren en trekken en hijsen aan die steiger het meest vermoeiend. Vooral omdat er nog een strookje tuin naast mijn huis ligt. Dat rijdt niet gemakkelijk. En die steiger is zo zwaar met 8 m hoogte, dat de stoeptegels spontaan omhoog komen. Dat wil ik als het effen kan nooit meer doen.

En nu wil ik dat SDE-vrij logootje gaan voeren hier. Rusten daar nog copyrights op?.

Afbeeldingslocatie: http://public.blu.livefilestore.com/y1pxQPha_-CTsqVuB9IQQ9uIEjBp15YkO_7wPzcKis1DNuC8gCZnXhB4EBmenBFl66C1nWVamxYZ9TWwPJWtazdTQ/gevelpanelen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
Hele mooi installatie! Handig om dat te doen vóórdat gevelmontage vergunningsplichtig wordt.
En nu wil ik dat SDE-vrij logootje gaan voeren hier. Rusten daar nog copyrights op?.
Ja en nee. Ik heb het logo zelf snel in elkaar geknutseld, maar dat zonnetje heb ik gewoon van internet getrokken zonder te letten op copyright of wat dan ook. gebruik dus op eigen risico, hoewel het risico naar mijn idee zeer klein is dat je er problemen mee kunt krijgen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zonnigtype schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:59:
[...]Neen, weigeren om te betalen maakt je onderhandelingspositie juist veel zwakker. Je kunt natuurlijk wel een "beding" inbedden: nota's etc. worden uitsluitend betaald onder het beding dat bij gebleken fouten het teveel betaalde wordt terug geeist. Vraag altijd, als ze "mistig blijven" over bepaalde handelswijzen, om schriftelijke documentatie van wet teksten, artikelen, regelgeving e.d., waar zij zich op zouden beroepen om hun handelswijze aannemelijk te maken. Heb je recht op (vaak laten ze je liever in het ongewisse over de exacte formuleringen in de pakken aan papier op het gebied van "regelgeving").

Succes!
Heb vandaag het 1e mistige antwoord gekregen, per email. Een kopie van iets algemeens vd nuon website.
Men leest iig wel alles op nuon@nuon.com, al suggereert men van niet.

Maar heb een andere goede raad vandaag ook opgevolgd en de meterstanden van 30 maart op "mijn" nuon ingevuld. Dat en mijn officiële brief zouden toch een positief antwoord moeten opleveren.

Blijft nog over de incassering van april, terwijl ik per 1 april bij GC ben. 8)7

Enneh, heb alle email correspondentie afgedrukt, en van de "mijn" nuon stap 1 - stap 3, pdf-jes gemaakt, je weet maar nooit. :?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gefeliciteerd Anne!

Ik kom wel een keertje langs fietsen. Zal ik een "bor" ambtenaar meebrengen? >:)

Of liever toch een vol zonnestroom zittende cake of "iets dergelijks"?

Trouwens Jan-B ook van harte, ook jouw projectje staat inmiddels - nu nog even offline - vermeld onderaan de recentste newbee pagina op PPV.

Wel grappig dat het zelf aanbrengen van zonnepaneeltjes menig Tweaker toch wat slappe knieën bezorgt. Is meestal toch een wat steviger klus dan van tevoren was ingeschat. Ik kan d'r over meepraten, en dan heb ik het "slechts" over een installatie op een plat dak.

Maar mooi zijn ze, en produceren gaan ze ook vast doen als de beste, hetzij in zonnestraling rijk Leiden (A.), hetzij in Zeeland (J.)...

Welkom in het land der zonnestroom opwekkers en een gezegend jaar toegewenst. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
flitspaal.nl schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:03:
Voor de mensen die de Soladin600 logger van me willen testen en evt verder willen uitbreiden. Hij is inclusief source nu te downloaden van : http://www.familie-kleinm...eases/full/SoladinLog.zip
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/ibmlcn.jpg
Bij dezen.
zonnigtype schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:28:
[...]

Wel grappig dat het zelf aanbrengen van zonnepaneeltjes menig Tweaker toch wat slappe knieën bezorgt. Is meestal toch een wat steviger klus dan van tevoren was ingeschat. Ik kan d'r over meepraten, en dan heb ik het "slechts" over een installatie op een plat dak.
...
Tot je een keer vlakke plaat zonneboiler collectoren gaat plaatsen, dan lach je weer om die vederlichte PV plankjes :)

45kg per stuk, onhandelbaar groot (ruim 2x1 meter), dat was wel een uitdaging hier. Blij dat we met 4 man waren.

[ Voor 24% gewijzigd door Mistraller op 06-05-2010 23:45 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mistraller schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:44:

Tot je een keer vlakke plaat zonneboiler collectoren gaat plaatsen, dan lach je weer om die vederlichte PV plankjes :)

45kg per stuk, onhandelbaar groot (ruim 2x1 meter), dat was wel een uitdaging hier. Blij dat we met 4 man waren.
Vergeet het omhoog sjouwen van de 25-30 kilogram zware ballast tegels voor die "vederlichte PV-plankjes" niet. Alle vier verdiepingen door het trappenhuis, plus het laddertje buitenom naar het dak op de vierde verdieping in ons complex (grotendeels in mijn uppie gedaan) ... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 11:50
Was dit burgerinitiatief al gepost?

http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/main.asp
Nederland kan en moet voor 2050 helemaal overstappen op hernieuwbare energie

Ja, ik steun dit burger initiatief en roep onze volksvertegenwoordigers op om het voorstel Nederland krijgt nieuwe energie ten uitvoer te brengen, met als tien belangrijkste punten:
  1. Formuleer als nationale prioriteit een volledig hernieuwbare energievoorziening in 2050, door een jaarlijkse energiebesparing van 3% en een jaarlijkse groei in hernieuwbare energie van 7%.
  2. Stel hiervoor duidelijke langjarige randvoorwaarden in een Deltawet Nieuwe Energie waarbinnen overheid, burgers en bedrijven volop ruimte krijgen voor initiatieven en innovaties.
  3. Realiseer een stapsgewijze aanscherping van het algemeen aanvaarde principe dat de vervuiler betaalt door consequente fiscale vergroening.
  4. Bied energie-intensieve bedrijven met ontheffingen de kans om binnen redelijke termijnen aan strenge normen te voldoen, zodat de internationale concurrentiepositie niet wordt aangetast.
  5. Zorg voor een wettelijk vastgelegd teruglevertarief waarmee een consistent en stimulerend investeringsklimaat voor hernieuwbare energie en warmtekrachtkoppeling wordt gecreëerd.
  6. Richt een Nationaal Energie Investeringsfonds op om de financiering van energiebesparende maatregelen en investeringen in opwekking van hernieuwbare energie laagdrempelig te maken.
  7. Investeer zo snel mogelijk in een slimme energie-infrastructuur, waarmee het variabele hernieuwbare energieaanbod en de vraag goed op elkaar afgestemd kunnen worden.
  8. Verplicht alle energieleveranciers tot een toenemend aandeel hernieuwbare energie en kondig per direct een nieuwbouwstop af voor conventionele centrales voor niet-hernieuwbare energie.
  9. Bevorder energie-efficiënt gedrag met een breed scala aan overheidsmaatregelen zoals een sterk verbeterd openbaar vervoer, strengere productnormen, etc.
  10. Investeer gericht in kennis en expertise op het nieuwe sleutelgebied “clean-tech”, waardoor ons land in 2015 in de wereldwijde top tien van deze enorme groeimarkt kan staan.
Dit is een gezamenlijk initiatief van leden uit de partijcommissies voor duurzame ontwikkeling van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
Mistraller schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:44:
[...]

[afbeelding]
Bij dezen.

[...]

Ah.

Bekende foutmelding. Die installer ziet niet dat er .NET 4.0 nodig is voor deze toepassing. .Even vanaf www.microsoft.com .net 4.0 framework downloaden dan werkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Yup

Hier en hier onder anderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullte
  • Laatst online: 22-09 16:36
flitspaal.nl schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:03:
Heb je ook software om een solarmax te loggen?
De software die men kan downloaden van de website van solarmax logt niet continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:21:In mijn situatie kan ik wel zonder wasdroger, die heb ik ook niet, maar is zonder auto geen optie omdat mijn dame geen afstand van de auto wil doen.[...]Maar de door mij genoemde opties hierbinnen zijn huidige auto vs auto vervangen door zuinigste optie hierbinnen.
Als je daarmee op een skoda uitkomt, heb je blijkbaar niet naar de twike gekeken. Verbruik 4-8 kWh/100 km (ca 10 keer minder dan conventionele auto). Mét en zónder trappers leverbaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:50:
[...]

Vergeet het omhoog sjouwen van de 25-30 kilogram zware ballast tegels voor die "vederlichte PV-plankjes" niet. Alle vier verdiepingen door het trappenhuis, plus het laddertje buitenom naar het dak op de vierde verdieping in ons complex (grotendeels in mijn uppie gedaan) ... ;(
Dat was voor mij de belangrijkste reden om te laten plaatsen. Het kijken ernaar was een stuk minder vermoeiend :+ Er liggen bijna 100 van die tegeltjes onder de panelen. (en ik heb er eentje gewogen, 24,5 kg)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
skullte schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:19:
[...]

Heb je ook software om een solarmax te loggen?
De software die men kan downloaden van de website van solarmax logt niet continue.
Ik heb een programmaatje om mijn Solarmax te loggen, die heb ik alleen niet zelf geschreven. En zolang de auteur niet aangeeft dat de software vrij verspreid mag worden doe ik dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
@PCMadman
Afbeeldingslocatie: http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c21/figure330.png

Het artikel waaruit bovenstaande afkomstig is op zich wel aardig.
Het gaat alleen de mist in met bovenstaande grafiek. In deze grafiek zijn de rendementen van de verschillen energie soorten ingetekend, helaas is dit appels met peren vergelijken.
De rendementen van de verschillende apparatuur wordt heel anders berekend daardoor is het niet op deze manier te vergelijken.

Hoger dan 100% is onmogelijk de 107% voor HR-ketels komt voort uit het feit dat de afgesproken rekenmethode voor CV-ketel nog uit de tijd stamt dat ketels een veel lager rendment hadden.
Als een CV-ketel werklijk een redement van 107% procent dan zou het apparaat op een magische wijze warmte uit de omgeving moeten onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles leuk en aardig met auto's, maar nieuwe technieken hebben tijd nodig. De technieken staan gewoon in de kinderschoenen en je moet een gespekte rekening hebben om een elektrische auto te kunnen kopen. Wil je met je huidige auto iig iets doen, kun je kijken of er een pomp in de buurt is waar je HE15 kunt tanken. Hier zit 15% bio-ethanol in, een klein beeltje water en het geeft geen meerverbruik zoals E85. Dit kunnen de meeste auto's zonder problemen aan.

Onbouwen naar E85 is ook een optie, zeker nu de accijns verlaagd zijn en het meerverbruik dus geen kostenverhoging per gereden kilometer meer geeft. Alleen de ombouw kost je geld. De verwachting is dat er op termijn wel een prijsverschil ontstaat zodat je de investering van je ombouw ook terugverdienen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
zonnigtype schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:06:
[...]

Maar het zijn vast niet allemaal Emma Mærsk's toch, die hun "paar miljoen" zonnepaneeltjes afleveren in Hamburg?

En hoe vertaalt de 6 kilowatt diesel motor vermogen zich in verbruikte energie over het gehele traject?

En hoe "schoon" is de diesel? Natuurlijk alles terugrekenen naar primaire energie. Ook de op kolencentrales gestookte silicium productie plants in China meerekenen natuurlijk (hoogste energie verbruik van de procesketen blijft de silicium grondstof productie, transport is een klein onderdeel). Wordt een hell of a job om dat te berekenen (modellen bij ECN/Copernicus worden wel steeds nauwkeuriger), maar de route naar "schoon" is nog lang. Gelukkig wordt er veel aan gedaan om die route te bekorten, kan niet snel genoeg gaan.

Daarom ben ik ook erg benieuwd hoe "schoon" de productie van The Silicon Mine op het DSM/Chemelot terrein zal gaan worden, als de plannen van Gosse Boxhoorn (ex Shell, ex Solland) eenmaal "financierbaar" blijken. En of alle modules die daar weer van zullen worden gemaakt wel in NL of "elders" afgezet zullen gaan worden...
Het energieverbruik van zeeschepen is ongelooflijk laag, maar dat is zoals je zegt wel iets anders dan de vervuiling. Er wordt in de hele duurzame scene veel teveel gerekend met CO2, terwijl veel milieuproblemen juist hangen op andere soorten vervuiling, niet in het minst geluidsvervuiling en het gebruik van giftige stoffen. Stookolie van schepen is voor een groot deel wel redelijk schoon, maar een klein deel mengt ook afgewerkte olie erbij. Stookolie produceert verder van zichzelf wel een flinke hoeveelheid zwavel- en stikstofverbindingen welke niet allemaal even goed zijn voor de zee. En hetzelfde geldt voor het verschil tussen panelen die in china of in Denemarken worden geproduceerd: in China gooien ze bruinkool in de centrales, waar onmogelijk grote hoeveelheden zwavel vanaf komen, en in Denemarken hebben ze kolencentrales die bijna alleen water en co2 uitstoten, met nog een betere elektrische efficientie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
el jonco schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:57:
Als je daarmee op een skoda uitkomt, heb je blijkbaar niet naar de twike gekeken. Verbruik 4-8 kWh/100 km (ca 10 keer minder dan conventionele auto). Mét en zónder trappers leverbaar. 8)
Dat wordt door veel mensen, waaronder onze techno-optimistische vrienden van Olino, niet als echte auto gezien. En dat is jammer, want het apparaat zou een trend in kunnen zetten van lichte voertuigen waarin je wel droog zit (toch een nadeel van open tweewielers op een dag als vandaag) maar die niet zo belachelijk zwaar zijn als een fossiele auto.

Maar helaas... de Twike is veel en veel te duur. Ze zetten hem op € 25000, maar als je de grootste batterij wil - en die wil ik - en toch handige zaken als een kachel (...) dan breng je de prijs een heel eind richting de € 40000 en dat is in mijn ogen niet reëel. Als je het apparaat nu voor € 10000 kon aanschaffen lag het anders.

Veel mensen hebben ook moeite met het uiterlijk. Het is zó anders dat mensen niet weten wat ze er mee aanmoeten. Als auto-leek vind ik dat trouwens wel bijzonder. De automerken buitelen over elkaar heen om maar zo 'uniek' mogelijke modellen aan te bieden. Maar hoe uniek zijn die modellen? 99% valt onder deze beschrijving: "doosje van metaal, plastig en glas op vier wielen met een fossiele brandstofmotor voorin". Komt er eens een model op markt wat écht uniek is, wordt dat niet gewaardeerd maar weggehoond (zie ook Aptera). Mensen zijn rare wezens.

Ik ben blij dat ik zonder eigen auto kan, hoewel ik er vandaag toch weer eentje moet lenen :( Ik heb een bruiloft in een buitengebied waar nauwelijks te komen is met het OV. Als het goed weer was geweest had ik het gefietst, maar ik ga me niet in mijn goeie kleren zeiknat laten regenen. Eén ding is zeker: als wij trouwen zijn alle lokaties perfect bereikbaar met fiets en OV zodat iedereen de keus heeft de auto thuis te laten.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:15:
Alles leuk en aardig met auto's, maar nieuwe technieken hebben tijd nodig.
Niet elk probleem vraagt om een nieuwe techniek als oplossing. Zo is het wegdoen van je auto (of zelfs al substantieel minder te gaan rijden) niet echt een nieuwe techniek te noemen maar het is oneindig veel effectiever dan high-tech elektrische auto's en gronduitputtende biobrandstoffen. Het is maar een tip...

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 07-05-2010 09:32 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
leonbong schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:06:
Hoger dan 100% is onmogelijk de 107% voor HR-ketels komt voort uit het feit dat de afgesproken rekenmethode voor CV-ketel nog uit de tijd stamt dat ketels een veel lager rendment hadden.
Als een CV-ketel werklijk een redement van 107% procent dan zou het apparaat op een magische wijze warmte uit de omgeving moeten onttrekken.
Wikipedia: Hoogrendementsketel

voor zover ik weet komen die extra procentjes uit het condenseren van de waterdamp in de schoorsteen. De energie die je daaruit krijgt kan je bovenop de energie tellen die je krijgt uit het verbranden van bijv een m3 gas. Dus kan het rendement in die zin wel boven de 100% uitkomen. De praktijk leert wel verreweg het grootste deel van de HR-ketels ingesteld staat op maximaal comfort (=meestal onzuinig) ipv maximaal rendement. En dat laatste kost als je slim werkt helemaal niks aan comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:01:
Mijn systeem hangt!

Hieronder een fotootje om te zien hoe e.e.a. er uitziet. Wel netjes dacht ik zo.
Ziet er goed uit!

Mag ik vragen waar je het bevestigingsmateriaal vandaan hebt?

Afgelopen najaar op de energiebeurs in Den Bosch ben ik al aan het rondvragen geweest bij de leveranciers van panelen, en ik kreeg elke keer te horen dat ze dat niet konden/mochten/wilden leveren omdat hun panelen niet gekeurd zouden zijn voor veiligheid. (glasbreuk waarbij de boel op je hoofd land zogezegd) }:O

Groeten,
Menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 20:55
Het condenseren verbeterd inderdaad het redement maar dan nog kan het niet boven de 100% uitkomen.

Maar de warmte die nodig is om het water te verdampen heb je er ook in gestopt.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 07-05-2010 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 23-09 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

gatgda schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:29:
[...]
Dus kan het rendement in die zin wel boven de 100% uitkomen.
Zoals leonbong al aangeeft is dit een kwestie van berekening. Zoals op Wikipedia staat: "In Europese richtlijnen worden de verliezen door de afvoer van verbrandingsgassen niet in het rendement meegerekend. Men rekent dus met de zogenaamde onderste verbrandingswaarde."
De praktijk leert wel verreweg het grootste deel van de HR-ketels ingesteld staat op maximaal comfort (=meestal onzuinig) ipv maximaal rendement. En dat laatste kost als je slim werkt helemaal niks aan comfort.
Klopt helemaal. Ik heb bij mij ketel ook de aanvoertemperatuur van standaard 75°C op 60°C gezet. Vooral bij een aan/uit thermostaat zorgt dit voor een veel hoger rendement, terwijl in bijna alle gevallen de gewenste ruimtetemperatuur wordt gehaald. Vaak is het zelfs comfortabeler, omdat je veel minder temperatuurschommelingen hebt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik het een bijzondere discussie vind een paar pagina's terug: de keuze tussen een auto of zonnepanelen.
Vanuit het oogpunt van 'waar besteed ik mijn geld aan' kan ik het nog begrijpen, maar in mijn ogen is het vanuit energetisch oogpunt een non-discussie: je kunt toch geen energieverbruiker vergelijken met een energie producent?

Over energieverbruik gesproken: met het oog op de uitbreiding van de pv installatie zat ik van de week even te rekenen wat ons energieverbruik is, en kwam er tot mijn schrik achter dat we sinds 9 september (jaarafrekening meteropname) al 720 kWh electra en 726 m3 gas hebben verbruikt. Daarmee zitten we al boven het jaarverbruik van een jaar eerder :-(

Iemand nog tips om het verbruik terug omlaag te helpen? Vooral het gas verbruik zit me dwars...

Tot mijn verdediging wil ik wel aanvoeren dat we twee kleine kinderen hebben (20 maanden en 3 1/2 week oud) en dat er daarom de afgelopen maanden vaker iemand thuis was.

Ook bak ik zelf vrijwel al het brood dat we eten en staat dus de oven vaak aan (wekelijks een uur of 5)
Verder wonen we in een woning (130m2 en 300m3) uit 1975, wel nageisoleerd en voorzien van hr ketel en nieuwe centrale ventilatie.

Waar ik zelf nog aan loop te denken is om wat te doen met warmte uit ventilatielucht, kent iemand een betrouwbaar adres waar ze me daarmee kunnen helpen? Ik zou namelijk graag eens weten wat de mogelijkheden zijn om wat met wtw te gaan doen.

Ik was van plan ons op te geven voor de solardays, maar door de hectiek rond de geboorte van onze jongste was ik daar net te laat mee. Daarom hierbij de uitnodiging: ben je morgen in de buurt van Ede, mail dan even naar menno punt idsinga op gmail punt com als je de installatie wilt zien :-)

Ik ga morgen een kippenhok plaatsen in de achtertuin, dus als ik niet gelijk reageer, even geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:31:
Ik moet zeggen dat ik het een bijzondere discussie vind een paar pagina's terug: de keuze tussen een auto of zonnepanelen.
Vanuit het oogpunt van 'waar besteed ik mijn geld aan' kan ik het nog begrijpen, maar in mijn ogen is het vanuit energetisch oogpunt een non-discussie: je kunt toch geen energieverbruiker vergelijken met een energie producent?
Natuurlijk wel! Het gaat om het totaalplaatje, toch? Daar kun je het niet mee oneens zijn...

In de hele energiediscussie is het één groot jongleren tussen verbruik en productie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
Gisteren een eindafrekening gehad van Eneco zonder saldering (tellertje 6 & 7)
Ik heb ze gisteren gebeld om te vragen hoe ze dit gaan verwerken waarop ze aardig van slag raakten daar.
Ze hebben geen idee maar een financiële dame zal me volgende week terugbellen.
Leuk om te zien dat er meer mensen zijn zonder optimaal dak die creatieve oplossingen bedenken.
En erg mooi om dit zo te zien hangen. Daar krijg je vast geïnteresseerden uit de buurt voor op bezoek met vragen.

Het frame ziet er strak uit, heb je daar detail foto's van ?
Klap met een hamer op de juiste plek en ze wegen ineens nog maar de helft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@zonnigtype (en als waarschuwing aan vele andere potentiële overstappers;

en dit is het antwoord van GC (mijn afwijking is 45,1% alleen elektra, met gas kom ik hoger, op 53%);
--------------
Wanneer u het niet eens bent met de beginstanden van 1-4 zoals vermeld op de factuur en in uw dossier bij Greenchoice, wil ik u verzoeken de correcte meterstanden aan ons door te geven. Voor aanpassing van de meterstanden dient u namelijk bij uw nieuwe leverancier te zijn.

Helaas kunnen wij de meterstanden niet zomaar aanpassen, maar moeten wij een correctieverzoek indienen bij uw netbeheerder Liander. De voorwaarde voor een aanpassing is echter wel dat het verschil 50% van uw verbruik is. Na ontvangst van uw meterstanden per 1-4 gaan wij de kwestie voor u in behandeling nemen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

--------------
Nu hebben ze echter mijn mail aan nuon, als een cc-tje al in bezit.
Tja, nog maar een keer sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
jayb schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:44:
na aanleiding van dit topic vroeg ik me af of er mensen meer weten over het kopen van waterkracht trubines.

Ik wil namelijk dmv een waterturbine stroom opwekken voor mijn bungalo in frankrijk (zit een kleine waterval naast mijn huisje) maar ik heb geen flauw idee waar je zoiets kan halen.

(turbine kan ik zelf bouwen alleen de generator die het omzet in stroom helaas niet)
Alvast bedankt voor de hulp!
Deze 1700 W motor/generator (80% efficiency) is misschien iets voor je; iets minder dan €1000. Hier vind je heel veel links voor zelfbouw

[ Voor 6% gewijzigd door el jonco op 07-05-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Anne: Heel mooi gedaan, ziet er indrukwekkend uit :Y
Mijn eerste gedachte was ook: hangt dit wel veilig - hangt zeker niet vast met een schroefje en een pluggetje :9
Zitten de steunen verankerd o.i.d. aan de muur en hoe zitten de panelen vast aan de steunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Wat mij trouwens opviel is dat de teller is verwijdert. Je kan nu niet meer zien hoeveel mensen er nog nodig zijn. Beetje jammer en niet echt transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ SasJo, Het zal waarschijnlijk wel goed zijn maar heb je het percentage afwijking goed berekend? Er staat 50% van je verbruik, niet 50% van het door hun geschatte verbruik. Dit kan toch net het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Na het lezen van informatie over gegenaamde passiv huizen ben ik deze bouwvorm tegengekomen: "Bio-Solarhäuser - Es geht auch ohne Ventilatoren" (Duits stukje dus.)

Afbeeldingslocatie: http://www.faz.net/m/%7B73D02B6E-F7DA-4BB0-865D-4C42452ED684%7DPicture.jpg

Wat mij erg aanspreekt aan deze "low tech" bouw vorm is dat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van een
ventilatie systeem met warmtewisselaar met bijbehorend stroomverbruik. Het ventileren gebeurt op natuurlijke wijze. Ook wordt er gebruik gemaakt van stralingswarmte die gevoed kan worden met de zon en een houtkachel. Als back-up is er dan een elektrisch element voor de verwarming van de water opslag.

Energie verbruik ligt volgens de bedenker op 20kWh per vierkante meter per jaar.

http://www.bio-solar-haus.de/index.html
http://www.bio-solar-house.com/index.html
http://www.stahl-info.de/...dfs/D071-BioSolarHaus.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Hyena op 07-05-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:41:
Gisteren een eindafrekening gehad van Eneco zonder saldering (tellertje 6 & 7)
Ik heb ze gisteren gebeld om te vragen hoe ze dit gaan verwerken waarop ze aardig van slag raakten daar.
Ze hebben geen idee maar een financiële dame zal me volgende week terugbellen.
Laat ik het zo zeggen: het blijft "nogal buitensporig merkwaardig" dat een grote jongen als Eneco Energie bijna ZES jaar nadat het salderingsartikel in de Elektriciteitswet is opgenomen (juli 2004; dank, hooggeschatte heer Samsom...), nog steeds "van slag" raakt als er weer eens voor de zoveelste keer een vraag over komt bij het CCC...
Leuk om te zien dat er meer mensen zijn zonder optimaal dak die creatieve oplossingen bedenken.
En erg mooi om dit zo te zien hangen. Daar krijg je vast geïnteresseerden uit de buurt voor op bezoek met vragen.
We gaan er daarbij natuurlijk van uit dat het de "goede" geïnteresseerden zullen zijn, die werkelijk warmhartig belangstelling hebben voor de techniek en het zelf ook gaan kopen i.p.v. het direct maar "mee te nemen" ...
Het frame ziet er strak uit, heb je daar detail foto's van ?
Frames voor gevelmontage worden o.a. door Schletter verkocht:

Schletter "Vordachsystem"

In NL via SolarAccess te verkrijgen (zit in Deventer):

http://www.solaraccess.nl/montagesystemen.html

Ook een leuke: "Markisensystem" van Altec Solartechnik:

http://www.altec-solartec.../anwender/Msystem/almark/
Klap met een hamer op de juiste plek en ze wegen ineens nog maar de helft :)
Ja, maar dan had ik twee keer zo vaak die 9 trappen/ladders op en af moeten lopen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:10:
[...]

Frames voor gevelmontage worden o.a. door Schletter verkocht:

Schletter "Vordachsystem"

In NL via SolarAccess te verkrijgen (zit in Deventer):

http://www.solaraccess.nl/montagesystemen.html

Ook een leuke: "Markisensystem" van Altec Solartechnik:

http://www.altec-solartec.../anwender/Msystem/almark/
Thanks, daar was ik naar op zoek!
Ja, maar dan had ik twee keer zo vaak die 9 trappen/ladders op en af moeten lopen... :P
Goed voor de conditie! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

In het kader van de Solardays heeft Amsterdam z'n klimaatpagina geactualiseerd. http://www.nieuwamsterdam.../zonne-energie/interviews

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:56:
In het kader van de Solardays heeft Amsterdam z'n klimaatpagina geactualiseerd. http://www.nieuwamsterdam.../zonne-energie/interviews
Gefeliciteerd! Leuk stukkie!

Het advocatenkantoor op die pagina (of de schrijver van het stukje) moet nog even bijgespijkerd worden over het verschil tussen "momentaan vermogen" (in Watt) en "energieopwek op jaarbasis" (in kWh). Maar ach, dat is zout op slakken werk... Nu de rest van A'dam nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 19:04:
[...]

Gefeliciteerd! Leuk stukkie!

Het advocatenkantoor op die pagina (of de schrijver van het stukje) moet nog even bijgespijkerd worden over het verschil tussen "momentaan vermogen" (in Watt) en "energieopwek op jaarbasis" (in kWh). Maar ach, dat is zout op slakken werk... Nu de rest van A'dam nog.
Zo, al met al is er best wel iets gerealiseerd in Amsterdam onder de leiding van Groen Links Marijke Vos. Het is een leuke mix van grotere en kleinere projecten. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een overzicht. Hoe vaak vernieuwt Google Earth z'n foto's? De huidige set foto's is van 2004 en daar is nog niet veel PV op te zien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
@flitspaal Bedankt voor de broncode. Kan ik wel wat mee. Zal ik eventuele aanpassingen weer online plaatsen of heb je die liever via andere weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
nicenemo schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 21:23:
@flitspaal Bedankt voor de broncode. Kan ik wel wat mee. Zal ik eventuele aanpassingen weer online plaatsen of heb je die liever via andere weg?
Zet maar gewoon weer online,

software is wat mij betreft 100% open source. iedereen doet er maar mee wat hij/zij wil :-)

Ik kan de wijzigingen ook wel weer gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere stelling:

Wat is beter 1) mijn drie buren overtuigen dat zij hun koelkast/vriezer moeten ontdooien 2) zonnepanelen kopen

Optie 1 kosten 0 euro en vereist geen energetische input en levert 1200 kwh op

Optie 2 kost 3108 euro bij 1110 Wp, vereist de energetische input voor de productie van de panelen. Dit levert 999kwh op.

Ik zeg het is binnen de wetten van de Trias Energetica belangrijker te besparen dan op te wekken.
Het kost minder geld, vereist geen energetische investering en levert meer op.
De ''slachtoffers'' worden blij van de voordelige eindafrekening van de NEM. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ericplan schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:56:
Leuk he, op andere paginas staan ook nog interviews. Zoals deze http://www.nieuwamsterdam...0721/zon_op_je_dak_helpt/

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 22:42:
[...]

Leuk he, op andere paginas staan ook nog interviews. Zoals deze http://www.nieuwamsterdam...0721/zon_op_je_dak_helpt/
Ja, erg leuk. Waar ik nu heel erg nieuwsgierig naar ben: hoe gaat die behoorlijke hoeveelheid van 331 kWp opgenomen worden in de CBS cijfers? Zijn al die 331 kWp bij bedrijven gekocht die formulieren daarvoor invullen (noot: veel bedrijven doen daar mogelijk niet aan mee, en dus wordt hun afzet niet geregistreerd).

En, mogelijk nog belangrijker: hoe gaat de productie van die ongetwijfeld grotendeels niet bemeten (aannemend: groot deel niet SDE systemen, dus geen gecertificeerde, geijkte bruto productie meter) installaties "ingeschat" worden?

Want CBS rekent nog steeds met de natte vingers met het volstrekt achterhaalde Middeleeuwse getal van 700 kWh/kWp voor ALLE netgekoppelde installaties (rapport over 2008, 2009 nog steeds niet bekend) en rekent dus elk jaar weer de bij hen bekende hoeveelheid (deels geschatte?) installaties qua output "klein".

Vraag aan de leveranciers die ook hier actief zijn: geven jullie afzet gegevens door aan hetzij Holland Solar hetzij CBS of een instantie die deze gegevens moet verzamelen??? Hebben jullie enig idee of eventuele "niet-melding" een hoge impact zou kunnen hebben op de CBS cijfers (mede gezien het feit dat de afzet volumes in NL nog steeds relatief bescheiden zijn)???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 22:41:
Andere stelling:

Wat is beter 1) mijn drie buren overtuigen dat zij hun koelkast/vriezer moeten ontdooien 2) zonnepanelen kopen
Hangt erg van je buren af. Heb er een paar die niet echt aanspreekbaar zijn voor dit soort zaken. Schuiven b.v. het vuurwerkafval voor hun deur na oudjaar naar links en naar rechts. Zucht. Groenbak, staat alleen maar in de weg, kunnen zo slecht hun tweede grijze afvalbak kwijt. Rijden belasting vrij in oude Opel waarvan +/- de helft van de brandstof onverbrand de uitlaat verlaat. Zucht. Andere kant gelukkig schatten van buren. Maar goed ik klaag niet. Kijken nu naar hun "Gratis"Plasma tv bij mobieltje, yeah right. Af en toe zwaaien en grimlachen, meer energie steek ik niet in hopeloze gevallen.

Wat ik wil doe is participeren in een wijkinitiatief voor promotie van zonnepanelen. http://www.zonnehoven.nl Mogelijk inspireert dat niet de directe buren maar toch minstens 80+ huishoudens die zonnepanelen gaan installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door nicenemo op 07-05-2010 23:26 . Reden: toevoeging opmerking zonnehoven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
nicenemo schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 23:20:
[...]

Hangt erg van je buren af. Heb er een paar die niet echt aanspreekbaar zijn voor dit soort zaken. Schuiven b.v. het vuurwerkafval voor hun deur na oudjaar naar links en naar rechts. Zucht. Groenbak, staat alleen maar in de weg, kunnen zo slecht hun tweede grijze afvalbak kwijt. Rijden belasting vrij in oude Opel waarvan +/- de helft van de brandstof onverbrand de uitlaat verlaat. Zucht. Andere kant gelukkig schatten van buren. Maar goed ik klaag niet. Kijken nu naar hun "Gratis"Plasma tv bij mobieltje, yeah right. Af en toe zwaaien en grimlachen, meer energie steek ik niet in hopeloze gevallen.
..
hee join the club Nicenemo.... ik ken/heb ook dergelijke buren.....tijd voor een Hyves-groep :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 00:23:
[...]

... ik ken/heb ook dergelijke buren....
Wie niet? Zelfs hier in een sociale woon context. Het thema leeft matig tot niet. Bereidheid tot echte "ingrepen" in het huishouden zijn gering (niet vergeten dat we in huursituatie zitten, wordt qua gebouwschil natuurlijk bijna onmogelijk, het is ook niet zo oud complex, dus redelijk geïsoleerd). En dat zijn dan progressieven (volgens weer anderen, die niet verder kijken dan hun neus lang is).

Voorlopig moeten we het vooral van duurzame tweakerts hebben. Hartstikke leuk en leerzaam. Kijken of we met Solar Days weer een paar potentieel verslaafden er bij kunnen krijgen. Eerst effe die taart bakken, hopen dat de zon morgen beetje door wil breken in het frisse meimaandje.

[ Voor 50% gewijzigd door zonnigtype op 08-05-2010 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
tja ik vind het toch mooi dat ik duurzaam ben ingesteld/geworden....
en mocht ik weer iemand kunnen helpen zijn/haar/hun voetafdruk CO2 of verbruik te kunnen matigen met wat simpele tips anders dan "Get some solarpanels/solarboiler", dan heb ik weer een doel bereikt.
Hoe klein mijn bijdrage in Het Grote Geheel is, wil nog niet zeggen dat de impact klein blijft....

Gelukkig heb ik door deze duurzame hobby (of Tic?) weer interessante mensen leren kennen (waarvoor dank!).
Tja... en met iedereen vrienden worden (en blijven) dat lukt niet: je zal altijd meer vijanden/tegenstanders hebben dan vrienden/bondgenoten :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Slik....

Bundesnetzagentur meldt dat er in januari dit jaar alweer 225 MWp bij is gekomen in Duitsland (PV). Dat is een factor 75 maal zo veel dan het record jaar 2009...

... en dat was in 2009 de allerslechtste bijbouw maand ...

... Jan. 2010 realiseerde in Duitsland dus al 9 maal zoveel dan er in heel 2010 in Nederland onder SDE condities bij zou mogen (al is volstrekt onduidelijk wanneer dat dan wel gerealiseerd gaat worden na toekenning van de beschikkingen) ...

... toen het ook al zo lekker zat dichtgesneeuwd ...

...iemand nog een invertertje nodig? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
zonnigtype schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 01:02:

Ik heb nog wel een SB1100 hier liggen hoor. Eventueel zelfs met 8x Conergy A165P panelen. Iemand belangstelling? ;)

Overigens ik hoop dat het zo droog wordt, ik wil eigenlijk vandaag proberen om de 3 overgebleven Kingsun panelen op het dak te plaatsen en de beugels van de 5x Isofotons te vervangen.

Update:

Daarnet mijn sonnenertrag.eu profiel ook maar aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 08-05-2010 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik mis (op dit moment) in dit forum een beetje de prijsontwikkeling maar ook de technologie vooruitgang van de meest efficiënte PV panelen.

Ik heb zelf de Kingsun 220Wp panelen, van ±1mx1,5m, maar zou graag de ontwikkelingen weten (bij die maten) van panelen boven de 350Wp.

Is daar een NL website voor?
Is dat altijd een bepaald merk wat ver op de rest vooruit loopt?
Is Kingsun er ook mee bezig?

Ik snap heus wel dat die aanschaf hoger is, maar als je niet zoveel ruimte hebt dan lijkt het me fijn om te weten dat je straks met 3 panelen a 500Wp(?) toch een leuk vermogen kunt opwekken.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 10:01:
Ik mis (op dit moment) in dit forum een beetje de prijsontwikkeling maar ook de technologie vooruitgang van de meest efficiënte PV panelen.

Ik heb zelf de Kingsun 220Wp panelen, van ±1mx1,5m, maar zou graag de ontwikkelingen weten (bij die maten) van panelen boven de 350Wp.
...
Gisteren bij Oskomera (Deurne) op bezoek geweest, en ik zag daar in het moment dat ik daar was zelfs platen van Suntech (275Wp) liggen met afmeting van 2 meter x 1 meter.
Momenteel hier ook een Avancis CIS-type paneel liggen (thinfilm), die ca 12% rendement heeft, en geen hinder ondervind bij warmere temperaturen (en betere diffuse licht eigenschappen). Helaas kan ik het niet testen met 1 paneeltje, maar klinkt plausibel.
Ik vrees dat panelen vanaf 250Wp per stuk behoorlijk onhandelbaar gaan worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Weet iemand de oorsprong van dit bericht? http://www.telegraaf.nl/b...?sn=binnenland,buitenland
De meest efficiente panelen zijn de SunPower panelen. 315Wp met een frame afmeting van 1559 x 1064mm met een gewicht van 18,6kg. Dat is nog handelbaar (in je eentje).
Ga je naar de Suntech 280Wp dan zijn die 1956 x 992mm en een gewicht van 27kg. Volgens arbo wetgeving zou je die niet eens meer in je eentje mogen tillen als je dat al zou willen. Ook erg onverstandig op daken waar het (bijna) altijd waait.
(Consumenten) prijzen zijn afhankelijk van de hoeveelheid die wordt afgenomen. Je zal dan toch eerst een offerte aan moeten vragen.
Reken erop dat de prijzen van de meeste panelen (afkomstig buiten de EU) ivm de € tov $ ontwikkeling binnenkort omhoog zullen gaan.
Panelen daarentegen die geheel in Europa worden vervaardigd zullen stabiel blijven.
NielsTn schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 10:54:
[...]

Momenteel hier ook een Avancis CIS-type paneel liggen (thinfilm), die ca 12% rendement heeft, en geen hinder ondervind bij warmere temperaturen (en betere diffuse licht eigenschappen).
Vind ze alleen nog wel aan de prijzige kant per Wp. De Sharp thin films zijn een stuk goedkoper per Wp maar dat is dan ook geen CIS techniek.

[ Voor 23% gewijzigd door ZonneStroom op 08-05-2010 11:33 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
M.b.t. het uitdragen van duurzaamheid. Heel fijn allemaal maar het moet ook geen geloof worden met inquisitie e.d. Bij deze, ik zondig door met de auto naar het werk te gaan ;) Kan makkelijk op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Volkskrant heeft vandaag, p. 8 (8 mei 2010), een oproep naar aanleiding van het 'succes' van de Prius tegenwoordig voornamelijk gereden door leaserijders, vanwege de verminderde bijtelling. "Goed idee? Of heeft u een ander plan om de burger financieel tot groener gedrag te prikkelen? Mail dan in de komende tien dagen<..> Wellicht kunnen we er nog een politieke partij een plezier mee doen". Reacties naar groen@volkskrant.nl

Iemand? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
Klink ik als een kapot bandje als ik zeg "minder kopen, minder rijden, minder?" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ssj3gohan schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 11:54:
Klink ik als een kapot bandje als ik zeg "minder kopen, minder rijden, minder?" :+
Consuminderen heet dat toch?!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, meer als een verstandige toekomstgerichte burger. Ik zou er aan toe willen voegen "meer genieten" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben afgelopen donderdag trouwens bij een project geweest waar 36 stuks Sunpower 300 Wht geplaatst worden en een x- aantal vacuumtube collectorbuizen al op het dak staat.

De panelen lagen toen nog niet op het dak maar de twee Mastervolt omvormers hingen al :-) Die omvormers waren nog het lastigst te vinden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 12:40:
Ik ben afgelopen donderdag trouwens bij een project geweest waar 36 stuks Sunpower 300 Wht geplaatst worden en een x- aantal vacuumtube collectorbuizen al op het dak staat.

De panelen lagen toen nog niet op het dak maar de twee Mastervolt omvormers hingen al :-) Die omvormers waren nog het lastigst te vinden trouwens.
Weet je nog welk model van Mastervolt?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 12:51:
[...]
Weet je nog welk model van Mastervolt?
Volgens mij Sunmaster XS 6500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 23:38

NoUser

For Real ?

Hier misschien?:

Posharp
Photovoltaikforum
Pro-umwelt

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 01:02:
Niet grappig als je al 8 weken naar twee losse draden op zolder zit te kijken en te horen krijgt dat het weer een aantal weken langer zal duren eer nieuwe inverter komt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
die 300 wp panelen met handelbaar formaat, als je daarmee 3500 kWh per jaar opbrengst mee wilt hebben, op een west dak (of verdelen over oost en west?) hoeveel panelen heb je dan nodig? dakhelling is 45 graden.

je hebt er dan minimaal al 12 nodig, stel nog 20% meer, dan zou ik 16 nodig hebben, dakoppervlak van 4 bij 6 meter nodig, 24 m2, of 15 panelen: 3 bij 6, of 4,5 bij 5 (22,5 m2)

bij die aantallen heb je denk ik weing kwantum korting? en voor een indicatie, wat voor pijs per Wp moet ik dan aan denken, zonder omvormers en installatiemateriaal?
voor installatie komt er denk ik wel 1000 euro bij, en qua omvormers 2000 / 2500? steca master slave is dan misschien wel iets? of een met twee trackers?heef tsteca master trouwens twee strings op , of 2 strings op een eigen tracker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Er is geen toekomst voor de elektrische auto, bericht de Telegraaf.
http://www.telegraaf.nl/b...afgeserveerd__.html?p=7,2

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online
engelbertus schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:24:
die 300 wp panelen met handelbaar formaat, als je daarmee 3500 kWh per jaar opbrengst mee wilt hebben, op een west dak (of verdelen over oost en west?) hoeveel panelen heb je dan nodig? dakhelling is 45 graden.

je hebt er dan minimaal al 12 nodig, stel nog 20% meer, dan zou ik 16 nodig hebben, dakoppervlak van 4 bij 6 meter nodig, 24 m2, of 15 panelen: 3 bij 6, of 4,5 bij 5 (22,5 m2)

bij die aantallen heb je denk ik weing kwantum korting? en voor een indicatie, wat voor pijs per Wp moet ik dan aan denken, zonder omvormers en installatiemateriaal?
voor installatie komt er denk ik wel 1000 euro bij, en qua omvormers 2000 / 2500? steca master slave is dan misschien wel iets? of een met twee trackers?heef tsteca master trouwens twee strings op , of 2 strings op een eigen tracker?
Steca 2000 master/slave heeft twee mpp trackers. ik meen dat hij iets van 1100-1200 euro kost. dus 1 string op elk z'n eigen mpp tracker. Installatieprijs is idd ongeveer 1000 euro als je het laat doen. Hou er ook rekening mee dat je een aparte groep moet hebben voor de PV panelen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
[...]

Ja maar dat is gewoon vaak heen en weer lopen en uitpuffen... ;) Als je eenmaal halverwege met die 45 kilo onhandelbaar formaat loeiers staat, dan valt er weinig uit te puffen :)
Vooral het werk op het dak was best spannend, een fijn moment als de collectoren eenmaal in hun beugeltjes hangen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Nee.
Ik vindt het al jaren van de zotte dat hele groepen bouwvakkers elke dag vanuit Brabant en Gelderland richting het westen rijden en vice versa voor andere werklui.
Als daarin al een gedachte omslag gemaakt zou kunnen worden . . . . .

Bij de meeste winkels is dan tegenwoordig de slogan, vandaag besteld, morgen in huis.
Wat denk je, daarvoor rijden busjes en vrachtwagens heen en weer.

We doen er dus zelf ook aan mee.
Hoe maak je de omslag naar, Ach doe maar over 1 week?
Moeilijk he?

Pagina: 1 ... 82 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.