JeroenH schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:30:
... En hou er rekening mee dat we allemaal stijlverschillen hebben: eric-pvt draagt graag uit dat hij blij is met zijn systeem, zonnigtype gebruikt de 'haakjes' te veel, ...
Lachen mensen, houdt s.v.p. de - forgive me the parenthesis disease - "humor" d'r in, dan komen we nog eens ergens.
Jeroen, Consumentenbond rekent met een bezopen lage 750 kWh/kWp.jaar voor die opbrengst berekening (waar zelfs jij wel bovenuit zult komen met je "ongunstige" oriëntatie). En 6 stuks Sharp NU 180 E1 (totaal 1.080 Wp) zijn geen 9 vierkante meter (opgave Cons. bond voor 1,08 kWp aan willekeurig??? paneel), maar 7,86 vierkante meter. Er zijn uiteraard veel betere modules, waardoor de ruimteclaim fors minder wordt. En die worden ook in NL verkocht.
Verder rekent Consumentenbond met 4300 Euri voor die 1.080 Wp, kun je die voor dik 500 Euri minder bij "een bekende leverancier" bekomen (met 2 Soladin600 omvormertjes), is dat niet eens een dijk van een aanbieding, maar kun je die wel zelf installeren op twee verbruiksgroepen verdeeld (lees: geen installatiekosten tenzij je jezelf een kado'tje wilt doen). Uiteraard in Duitsland veel goedkoper te krijgen, systeemprijzen liggen daar zelfs voor "kleine" installaties fors lager dan 3,5 Euro/Wp, in februari zelfs voor installaties tm. 10 kWp gemiddeld iets onder de 3 Euro/Wp (zal dit jaar misschien weer licht gaan stijgen vanwege de gigantische vraag).
M.a.w.: Consumentenbond verkeert ook nog steeds enigzins in de Middeleeuwen van de zonnestroom en moet ook nog beetje doorleren (vast teveel naar ambtelijke informatie gevraagd, vrees ik).
Maar in ieder geval fijn dat je daar weer staat geciteerd, en natuurlijk ook nog gefeliciteerd met je bijdrage in de Greenchoice nieuwsbrief (al staan daar ook twijfelachtige formuleringen/beweringen in - uiteraard niet van jouw hand...). Voor de goede orde: enkel tarief contract gebaseerd op "regioleverancier = NUON Energie" is momenteel 21,3 Eurocent/kWh als je zoals ik zonnestroom producent bent (en als zodanig bent geregistreerd bij GC). Wordt per 1 juli weer anders, maar dat is de logica van het hebben van een variabel contract. Als je weet waar je op moet letten, is het best bij te houden: na half jaar wisseling altijd direct geupdate data op website van je "regioleverancier" downloaden en naar variabele grijze stroom contract kijken, dat is de basis voor berekening bij GC.
@Aip
Ik heb het al vaker meegemaakt, duurzame energie maakt blijkbaar dit soort gedrag makkelijk(er?) los. Het is blijkbaar een heikel onderwerp waar de adrenaline al snel van door de aderen gaat vloeien. Ik heb (met verbazing toekijkend) knallende ruzies meegemaakt die helemaal niet nodig waren. Of (vrij zeldzaam, maar het gebeurt) nogal heftige reacties op mijn site of beweringen gehad, dat zal menigeen hier kunnen beamen. So be it. Vergeet niet dat zeker in ons land duurzame energie een kwestie van lange adem blijft, dat alleen gepokte en gemazelde lieden met een ietwat dikke olifantshuid het zo lang vol kunnen houden, en het lijkt vaak zo te zijn dat dat samenvalt met het hebben van een "behoorlijk ego". En dat wil nogal eens botsen met andere "ego's" in hetzelfde werkgebied.Amen.
Ik consumeer hier al vanaf deel 1, maar de vijandigheid tussen een aantal posters valt mij al wat langer op en zorgt voor wat ' ergernis' mijnerzijds (excusez moi de haakjes). Is het zo moeilijk discussies op basis van feiten te voeren en door de toonzetting of schrijfstijl heen te kijken? We zijn toch onder volwassen (of bijna volwassen) mensen, niet op Fok! ?
Hoeft verder geen probleem te zijn, als je dit fenomeen onderkent, en er gewoon je schouders over ophaalt (of af en toe zit te proesten achter het scherm...
[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 02-05-2010 23:04 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)