Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.054 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
JeroenH schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:30:
... En hou er rekening mee dat we allemaal stijlverschillen hebben: eric-pvt draagt graag uit dat hij blij is met zijn systeem, zonnigtype gebruikt de 'haakjes' te veel, ...
_/-\o_

Lachen mensen, houdt s.v.p. de - forgive me the parenthesis disease - "humor" d'r in, dan komen we nog eens ergens.

Jeroen, Consumentenbond rekent met een bezopen lage 750 kWh/kWp.jaar voor die opbrengst berekening (waar zelfs jij wel bovenuit zult komen met je "ongunstige" oriëntatie). En 6 stuks Sharp NU 180 E1 (totaal 1.080 Wp) zijn geen 9 vierkante meter (opgave Cons. bond voor 1,08 kWp aan willekeurig??? paneel), maar 7,86 vierkante meter. Er zijn uiteraard veel betere modules, waardoor de ruimteclaim fors minder wordt. En die worden ook in NL verkocht.

Verder rekent Consumentenbond met 4300 Euri voor die 1.080 Wp, kun je die voor dik 500 Euri minder bij "een bekende leverancier" bekomen (met 2 Soladin600 omvormertjes), is dat niet eens een dijk van een aanbieding, maar kun je die wel zelf installeren op twee verbruiksgroepen verdeeld (lees: geen installatiekosten tenzij je jezelf een kado'tje wilt doen). Uiteraard in Duitsland veel goedkoper te krijgen, systeemprijzen liggen daar zelfs voor "kleine" installaties fors lager dan 3,5 Euro/Wp, in februari zelfs voor installaties tm. 10 kWp gemiddeld iets onder de 3 Euro/Wp (zal dit jaar misschien weer licht gaan stijgen vanwege de gigantische vraag).

M.a.w.: Consumentenbond verkeert ook nog steeds enigzins in de Middeleeuwen van de zonnestroom en moet ook nog beetje doorleren (vast teveel naar ambtelijke informatie gevraagd, vrees ik).

Maar in ieder geval fijn dat je daar weer staat geciteerd, en natuurlijk ook nog gefeliciteerd met je bijdrage in de Greenchoice nieuwsbrief (al staan daar ook twijfelachtige formuleringen/beweringen in - uiteraard niet van jouw hand...). Voor de goede orde: enkel tarief contract gebaseerd op "regioleverancier = NUON Energie" is momenteel 21,3 Eurocent/kWh als je zoals ik zonnestroom producent bent (en als zodanig bent geregistreerd bij GC). Wordt per 1 juli weer anders, maar dat is de logica van het hebben van een variabel contract. Als je weet waar je op moet letten, is het best bij te houden: na half jaar wisseling altijd direct geupdate data op website van je "regioleverancier" downloaden en naar variabele grijze stroom contract kijken, dat is de basis voor berekening bij GC.

@Aip
Amen.

Ik consumeer hier al vanaf deel 1, maar de vijandigheid tussen een aantal posters valt mij al wat langer op en zorgt voor wat ' ergernis' mijnerzijds (excusez moi de haakjes). Is het zo moeilijk discussies op basis van feiten te voeren en door de toonzetting of schrijfstijl heen te kijken? We zijn toch onder volwassen (of bijna volwassen) mensen, niet op Fok! ?
Ik heb het al vaker meegemaakt, duurzame energie maakt blijkbaar dit soort gedrag makkelijk(er?) los. Het is blijkbaar een heikel onderwerp waar de adrenaline al snel van door de aderen gaat vloeien. Ik heb (met verbazing toekijkend) knallende ruzies meegemaakt die helemaal niet nodig waren. Of (vrij zeldzaam, maar het gebeurt) nogal heftige reacties op mijn site of beweringen gehad, dat zal menigeen hier kunnen beamen. So be it. Vergeet niet dat zeker in ons land duurzame energie een kwestie van lange adem blijft, dat alleen gepokte en gemazelde lieden met een ietwat dikke olifantshuid het zo lang vol kunnen houden, en het lijkt vaak zo te zijn dat dat samenvalt met het hebben van een "behoorlijk ego". En dat wil nogal eens botsen met andere "ego's" in hetzelfde werkgebied.

Hoeft verder geen probleem te zijn, als je dit fenomeen onderkent, en er gewoon je schouders over ophaalt (of af en toe zit te proesten achter het scherm... >:) ). Want de inhoud is wat telt. Niet de stijl waarin die inhoud in de vorm van wat toetsaanslagen is weergegeven...

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 02-05-2010 23:04 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10

aip

zonnigtype schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:55:
[...]

@Aip

[...]

Ik heb het al vaker meegemaakt, duurzame energie maakt blijkbaar dit soort gedrag makkelijk(er?) los. Het is blijkbaar een heikel onderwerp waar de adrenaline al snel van door de aderen gaat vloeien. Ik heb (met verbazing toekijkend) knallende ruzies meegemaakt die helemaal niet nodig waren. Of (vrij zeldzaam, maar het gebeurt) nogal heftige reacties op mijn site of beweringen gehad, dat zal menigeen hier kunnen beamen. So be it. Vergeet niet dat zeker in ons land duurzame energie een kwestie van lange adem blijft, dat alleen gepokte en gemazelde lieden met een ietwat dikke olifantshuid het zo lang vol kunnen houden, en het lijkt vaak zo te zijn dat dat samenvalt met het hebben van een "behoorlijk ego". En dat wil nogal eens botsen met andere "ego's" in hetzelfde werkgebied.
Ik denk niet dat ik (als verstokt liberaal) in het gepokt en gemazelde straatje pas waar ik denk dat je op doelt (oppaasen, aip- dat is een aanname, en alles is kennelijk explosief), maar dank.
[...]

Hoeft verder geen probleem te zijn, als je dit fenomeen onderkent, en er gewoon je schouders over ophaalt (of af en toe zit te proesten achter het scherm... >:) ). Want de inhoud is wat telt. Niet de stijl waarin die inhoud in de vorm van wat toetsaanslagen is weergegeven...
Ik moet af en toe tot tien tellen als ik dingen lees, en dan gaat het niet eens om mijn eigen reacties. Ik heb denk ik nogal last van een gevoel van laat iedereen in zijn eigen waarde Dat heeft kennelijk (dat heb ik de laatste tijd wel geleerd) niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aip schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:20:
Ik heb denk ik nogal last van een gevoel van laat iedereen in zijn eigen waarde
Lijkt me een mooie wijsheid om mee verder te gaan op dit forum.
Dat heeft kennelijk (dat heb ik de laatste tijd wel geleerd) niet iedereen.
Yup. Maar simpelweg veranderen kun je dat niet (zeker niet op een openbaar forum zonder "strenge moderatie"). Dus laat het een wijze les zijn met herhaalde oproep. En het gevaar dat het wel weer oubollig zal zijn of zeventiger jaren onzin (pak een parfum flesje met roze spul O-) ): wees allen s.v.p. iets "liever" voor elkaar. En maak ook eens een compliment als uw "ergste vijand" potjandorie ook wel eens een hartstikke rake opmerking maakt of met een dijk van een nieuwtje of goede info komt... Een hernieuwbare toekomst is te waardevol om elkaar de schedel over in te slaan... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 17:58

johan_solar

kitesurfing and coding

Net de jaarrekening van Dong Energy gehad. Jaarverbruik 1900 kWh, maar ik kon nergens iets vinden over mijn teruggeleverde duurzame 700 kWh van de zonnepanelen. En ik heb nog wel een meter met 3 telwerken, en de meterstanden keurig doorgegeven.

Ik heb dus de klantenservice van Dong Energy gebeld (0900-0655) en uitgelegd dan mijn rekening niet klopt want ze mogen maar 1900-700 = 1200 kWh in rekening brengen. Zegt de vriendelijke meneer het volgende:

Sorry meneer, wij doen niet aan zonnepanelen

en even later:

we bellen u vandaag nog hierover terug.

Dat was vorige week. Ik ga nu per brief een klacht versturen en snel overstappen naar een andere maatschappij die wel 31c compliant is :) Mij zien ze daar niet meer terug. Einde Dong Energy. Slechte service daar.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

En hou er rekening mee dat we allemaal stijlverschillen hebben: eric-pvt draagt graag uit dat hij blij is met zijn systeem, zonnigtype gebruikt de 'haakjes' te veel, glambalk en Sunking maken te veel reclame voor hun respectievelijke bedrijven en ik link te veel naar mijn website. Nobody is perfect, deal with it (in a nice way).
Sorry dat ik even moet corrigeren maar het is Solarking en niet Sunking voordat er mensen offertes bij hem aanvragen ipv bij mij. Die naam Sunking komt in ieder geval niet van mij.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
johan_solar schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:35:
Net de jaarrekening van Dong Energy gehad. Jaarverbruik 1900 kWh, maar ik kon nergens iets vinden over mijn teruggeleverde duurzame 700 kWh van de zonnepanelen. En ik heb nog wel een meter met 3 telwerken, en de meterstanden keurig doorgegeven.

Ik heb dus de klantenservice van Dong Energy gebeld (0900-0655) en uitgelegd dan mijn rekening niet klopt want ze mogen maar 1900-700 = 1200 kWh in rekening brengen. Zegt de vriendelijke meneer het volgende:

en even later:

Meneertje van de eerstelijn bij het callcenter van Dong liegt. Want Dong doet beslist wel "iets" met zonne-energie.

http://www.dongenergy.com...on/pages/solar_power.aspx
We recently conducted a number of development projects in collaboration with public institutions and private sector companies that involved a building envelope solution incorporating solar cells.

Copenhagen Towers
We recently supplied Crowne Plaza Copenhagen Towers with a solar cell plant. This is the largest solar cell plant in the Nordic countries to date. The plant is primarily integrated in the facade of the 85-metre tall hotel.
Zie ook:
http://www.dw.dk/uk/projects/copenhagen-towers.aspx

Tuurlijk. Doen ze (grote energie ondernemingen) inmiddels allemaal wel, al is het soms stiekem, waar het niet zo opvalt voor het "buitenlandse" publiek... ;)
Dat was vorige week. Ik ga nu per brief een klacht versturen en snel overstappen naar een andere maatschappij die wel 31c compliant is :) Mij zien ze daar niet meer terug. Einde Dong Energy. Slechte service daar.
Leg ze maar eens een vraag voor waarom ze wel "iets" doen met zonnepanelen, en waarom de (Nederlandse?) klant dat kennelijk niet mag weten. En, vooral ook: waarom ze blijkbaar graag de Nederlandse Wet overtreden... En of dat ook onder hun "Vriend van de klant" beleid gerekend zou moeten worden:
Vriend van de klant

DONG Energy streeft naar optimale bereikbaarheid en service en kenmerkt zich door grote verantwoordelijkheid en resultaatgerichtheid. Alle medewerkers zetten zich in voor optimale klanttevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
johan_solar schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:35:

en even later:

Dit geeft mij even nerveuze jeuk, ook ik ben Dong klant.
Ik heb na heel veel bellen een dame gesproken dat ze probleemloos salderen.
Salderen heeft geen grens omdat ze dit nog niet op papier hebben gezet dus vragen ze redelijk (5000kwh max) te blijven. Ze zou dit per email bevestigen, maar die bevestiging heb ik nooit gezien.

Volgens mij krijg je met wat aandringen wel wat je wil.
De klantenservice gaf me een goed gevoel alleen kreeg ik het idee nogal een pionier te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:30

ericplan

5180 Wp PV

IK ben het niet helemaal met je eens. Als je post op Tweakers kan je wel je best doen om te letten op
-juist quoten
-leesbare zinnen
-interpunctie en hoofdletters.
Als dat in orde is komt de boodschap beter over. Soms passeren er berichten, waarbij het lijkt dat ze getypt zijn op een mobieltje, of zonder gebruik te maken van de "preview" functie, dat is jammer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt er op dat mijn verzoek om niet te reageren op mijn post over de omgangsvormen niet echt overgekomen is... :S

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet er toch naar uit dat het bevestigen aan de gevels definitief met vergunning moet.
http://www.duurzameenergi...anelen-op-gevel-4801.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Momenteel gebruik ik SunnyReports om grafiekjes te genereren van de data van onze SMA omvormer. Ik wil echter graag eens JSunnyReports proberen als alternatief, maar ik krijg het programma niet goed ingesteld. In het logboek staat elke keer dat er geen inverterdata gevonden wordt.

Als locatie van de data heb ik vanalles geprobeerd:
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\noname\SBC140019253\
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\noname\SBC140019253\daily
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\noname\
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\

En geen enkele schijnt te werken. Er zit wel degelijk data in de mappen (excel bestanden), en ik geraak er niet aan uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:45:
Het ziet er toch naar uit dat het bevestigen aan de gevels definitief met vergunning moet.
http://www.duurzameenergi...anelen-op-gevel-4801.html
Klopt... ik heb er op mijn website ook al een kort stukje aan gewijd. Het zou betekenen dat ik als zo'n schattig afdakje als we nu hebben na 1 juli zou willen plaatsen, ik dus een vergunning aan zou moeten vragen. Het is jammer, maar ik denk niet dat het een heel groot punt is omdat verreweg de meeste zonnestroompanelen op daken geplaatst worden en dat blijft vergunningsvrij.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:31
Admiral Freebee schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:48:
Momenteel gebruik ik SunnyReports om grafiekjes te genereren van de data van onze SMA omvormer. Ik wil echter graag eens JSunnyReports proberen als alternatief, maar ik krijg het programma niet goed ingesteld. In het logboek staat elke keer dat er geen inverterdata gevonden wordt.

Als locatie van de data heb ik vanalles geprobeerd:
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\noname\SBC140019253\
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\noname\SBC140019253\daily
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\noname\
C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\

En geen enkele schijnt te werken. Er zit wel degelijk data in de mappen (excel bestanden), en ik geraak er niet aan uit :P
Welke versie gebruik je van jSunnyReports, even voor de goede orde, ik ben samen met Windfreak hier op het forum ontwikkelaar aan jSunnyReports :-)

C:\Program Files\SMA\Sunny Data Control\Plants\noname\SBC140019253\ zou het goede pad moeten zijn.

Gebruik je trouwens de configtool of ben je handmatig in inverters.ini bezig? Zoja dan moet je invoeren
C:/Program Files/SMA/Sunny Data Control/Plants/noname/SBC140019253/ en dan zou het moeten werken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik gebruik de configuratietool, en ik gebruik de meest recente versie (beta9). Ik heb gezien dat het in het .ini bestand inderdaad met de slash naar rechts staat. Als ik vanavond thuis ben zal ik nog eens kijken. Alvast bedankt voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Admiral Freebee schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:59:
Ik gebruik de configuratietool, en ik gebruik de meest recente versie (beta9). Ik heb gezien dat het in het .ini bestand inderdaad met de slash naar rechts staat. Als ik vanavond thuis ben zal ik nog eens kijken. Alvast bedankt voor de input :)
Pak je wel het juiste type dataloader? Welke omvormer heb je precies? Heb je de SunnyBeam Bluetooth of een SunnyBeam Classic? Ik vermoed de laatste heb je dan wel de dataloader gekozen voor Sunny Data Control? En niet per ongeluk de SunnyBeam BLuetooth.

Dat zou namelijk verklaren waarom hij niets inleest. Sb Bluetooth maakt gebruik van .CSV files, Sunny Data Control .XLS

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, ik heb Sunny Data Control gekozen. Ik heb inderdaad een gewone Sunnybeam. Ik zal er vanavond nog eens mee knoeien :) Oh ja, de omvormer is een SB 3300 TL.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-05-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nog niet eerder hier langs zien komen. Ballastloze platdakopstelling van Schüco voor frameloze dunnelaag modules. Geen idee van prijs en vermogen, maar wel een mooi systeem om te zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.schueco.com/web/contentblob/6209022/standard/2174849/flachdach_ow_16er_02.jpg
Meer informatie: Schüco

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Vanavond even testen met m'n Soladin. Ik heb in VB.NET nu een simpel programma in elkaar geflanst die, als het goed is, realtime de Soladin 600 kan uitlezen en de data in een CSV bestandje kan verwerken. Die data kan dan straks weer in de volgende versie van jSunnyReports worden getoond.

Is er meer animo voor dit tooltje? Zoja laat het ff weten dan maak ik het programma wat netter met instellingen en dergelijke. Op dit moment is het keihard een compoort invoeren op "Open" klikken, daarna op "Read" klikken en daarna op "Parse & save " klikken.

Op deze manier kan ik elke stap van het proces nog met de hand sturen en debuggen. in de uiteindelijke versie komt er uiteraard een autolog functie die elke x seconden een logentry wegschrijft in een file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
flitspaal.nl schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:51:
Vanavond even testen met m'n Soladin. Ik heb in VB.NET nu een simpel programma in elkaar geflanst die, als het goed is, realtime de Soladin 600 kan uitlezen en de data in een CSV bestandje kan verwerken. Die data kan dan straks weer in de volgende versie van jSunnyReports worden getoond.
...
moet je wel voor het donker thuis zijn, Flitspaal! ;) :+

en nieuws voor Smart-Grids: hier

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 03-05-2010 15:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

jwstolk schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:42:
[...]

Als de cellen zo breekbaar zijn, waarom dan niet alles lekker laten zitten, en een stuk glas / plastic-folie / epoxy over de schreven heen?
Misschien iets voor 12V tuin verlichting?
Ik heb niets gezegd over breekbare cellen (originele verhaal hier). Voor zover ik door het gebroken glas heen kan zien lijken die allemaal nog heel te zijn. Alleen dat het het mooist zou zijn om de kapotte glasplaat te kunnen verwijderen wat lastig wordt als die op de cellen vastgelijmd zou zitten. Ik zie aan de achterkant nl. geen duidelijke bevestigingsmethode van de bodemplaat met de cellen in het frame.

Vandaar mijn vraag of men hier weet hoe gebruikelijk/ongebruikelijk het is dat zo'n afdekplaat op de een of andere manier op de onderliggende cellen vastgelijmd zit. Of iemand daar kennis over/ervaring mee/tips voor heeft.

Afdichten met een extra plaat of dicht gieten met epoxy is voor het moment niet de eerste keus optie. Liever vervangen. Wel zo netjes.

En 12V tuinverlichting zou een optie zijn. Huidige tuinverlichting gaat al vele jaren met spaarlampen maar ik heb wel ook nog 4 lampen momenteel ongebruikt liggen die via een trafo gevoed worden en wel eens 12V zouden kunnen zijn. Is dan wel weer een accu voor nodig (die ik ook nog wel heb) en iets van een schakelklok o.i.d. Wat voor simpele schakelklok kun je daar voor gebruiken?

Kan ik dit paneel trouwens gewoon rechtstreeks en continu op een 12V accu aansluiten? Gaat er dan gedurende de nacht geen stroom vanuit de accu door het paneel lopen of moet daarvoor een diode ingebouwd zijn? Zal die al in het paneel/aansluitkastje zitten? Ik heb wel al gelezen dat meerdere groepen cellen in een paneel ook al vaak (of zal dat altijd zijn?) van diodes zijn voorzien. Zijn die zo geschakeld dat ik 's nachts geen verlies zal hebben?

Of heb ik naast dergelijke diodes nog geavanceerdere elektronica nodig om dergelijk 'donkerverlies' te voorkomen?
el jonco schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:31:
[...]

Inzetten in een educatief project voor een school in de buurt? Dat kon wel eens veel meer geïnstalleerde zonnestroom opleveren dan wanneer hij (alleen) bij jou staat...
Zou evt. een optie kunnen zijn. Dan moet zeker wel het probleem van de gebroken glasplaat opgelost zijn want zoals het nu is is het zeker niet iets waar je kinderen mee in aanraking wilt laten komen.

Even iets anders overigens. Ik heb in het afgelopen jaar enkele LED lampen in gebruik genomen. Een van 1,2 Watt en drie van 2 Watt. Ik vraag me af hoe zinvol het voor dergelijke lampen eigenlijk is om die via een schakelklok te laten lopen. Hoeveel gebruikt die schakelklok nl.? En is er verschil in verbruik door de schakelklok tijdens uit en aan zijn van het apparaat erachter? Als dat (gemiddelde) verbruik minimaal 2 Watt is dan kun je de lampen beter 24/7/365 laten branden als je ze niet handmatig wilt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Is er meer animo voor dit tooltje?
Altijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Een interessant stukje in de Standaard over het succes van het Belgische duurzaamheidsbeleid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Voor de ATAG-shoppende tweakers: er is een actie met 250 euro korting:

http://www.atagverwarming...aspx?cp=newsdetail&id=160

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

CaptJackSparrow schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:32:
Ik heb niets gezegd over breekbare cellen...
Klopt, excuses. Ik zat de te denken de flinterdunnen cellen die er tegenwoordig gemaakt worden.
Ik heb helaas geen ervaring over hoe het één en ander vast zit in het paneel, maar lijm tussen het glas en de cellen lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat dit ook zonlicht tegen zou houden. Zit er niet een soort folie achter de cellen?

Een 12V schakel klok wordt inderdaad moeilijk. 12V schemeringsschakelaars zijn er echter in alle soorten en maten. Als de accu niet te groot is, dan gaat alles vanzelf halverwege de nacht uit :-)
Een afgeschreven auto accu zou kunnen werken, hij hoeft geen grote start (piek) stromen meer te leveren.
De diodes in het paneel staan parallel aan een of meer cellen, en werken dus niet om het 'snachts ontladen te voorkomen. Een extra diode in serie met het paneel zou dit oplossen.
Er zijn speciale accu laad "regelaars" voor zonnepanelen. Deze schakelen het laden uit als de laad spanning te hoog wordt, zodat de accu niet te lang staat te borrelen, maar als de accu toch al afgeschreven of als het paneel de accu niet in één dag te vol kan krijgen hoeft dat geen probleem te zijn.
Even iets anders overigens. Ik heb in het afgelopen jaar enkele LED lampen in gebruik genomen. Een van 1,2 Watt .....
De mechanische schakelklokken die ik hier heb zijn 44KOhm, dat zou dus maximaal 1.3W moeten zijn. Dat zou het schakelen van één LED lamp een beetje overbodig maken.
1.2W is ook erg weinig. Voor 2,31 euro/jaar heb je geen dure wand schakelaar meer nodig, maar dat zou niet meer bij dit topic passen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@flitspaal
Ook ik heb intresse in een loggingtool. Er zijn bij mij 4 Soladin 600's aan het werk.
Er zijn nog PC's met meer seriële poorten. Lukt het om per poort een programma te laten werken?
Zo zou ik ze dan alle 4 kunnen loggen.
En is het mogelijk om in te stellen wat er wordt gelogd en met welk interval?
Temperatuur zou bijvoorbeeld minder frequent interessant zijn als opbrengst.
Anders gezegd, een verschil in hoe vaak iets gelogd wordt is mogelijk interessant. (Minder data)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:22:
Ja, ik heb Sunny Data Control gekozen. Ik heb inderdaad een gewone Sunnybeam. Ik zal er vanavond nog eens mee knoeien :) Oh ja, de omvormer is een SB 3300 TL.
Het logboek vermeldt dit:
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports:41]: - jSunnyReports. Copyright : 2009-2010, Martin Kleinman, Martijn van der Pauw & Bastiaan Schaap, version 1.1.0.0beta9. Builddate : 26-04-2010 at 20:00
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports:42]: - Check out http://www.familie-kleinman.nl/jsunnyreports for the latest version.
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.dataloaders.DataLoader:142]: - -----------------------------------------------------------------------
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.dataloaders.DataLoader:143]: - Loading and sorting data
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.dataloaders.DataLoader:144]: - -----------------------------------------------------------------------
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer:52]: - -----------------------------------------------------------------------
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer:53]: - Generating all the graphs and html files.
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer:54]: - -----------------------------------------------------------------------
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports:77]: - Warning: no graphs are generated as there is no inverterdata to process.
Check your inverters.ini if the paths are correctly entered.
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports:89]: - -----------------------------------------------------------------------
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports:90]: - Done processing ( time used : 0ms ), exiting program.
03-05-2010 22:02:56 - [nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports:91]: - -----------------------------------------------------------------------
En in inverters.ini staat dit:
Test;3680;;1;C:/Program Files/SMA/Sunny Data Control/Plants/NoName/SBC140041992;180,0,0;180,0,0;240,0,0;1.00;

[ Voor 28% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-05-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@jwstolk
Volgens mij werkt een cel ook als een diode.
Dus als je er een spanning op zet, die (bijna) even hoog is en met dezelfde polatiteit als de opgewekte spanning, gaat er geen stroom lopen.
Is de paneelspanning hoger, dan gaat het paneel stroom leveren. (aan de voeding)
S'nachts ontladen zal het paneel dan niet doen.
Maar als er een accu op aangesloten is, is het met daglicht wel nodig om een laadregelaar te geruiken.
Een loodaccu moet ook niet worden overladen. (Vol is vol, anders krijg je elektrolyse)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:47:
Nog niet eerder hier langs zien komen. Ballastloze platdakopstelling van Schüco voor frameloze dunnelaag modules. Geen idee van prijs en vermogen, maar wel een mooi systeem om te zien.
[afbeelding]
Meer informatie: Schüco
Had ik 9/10 oktober 2009 al een foto van geplaatst n.a.v. Energiebeurs in Den Bosch (stand van Consolidated had de opstelling al staan).

Zijn modules gemaakt op apparatuur van Applied Materials (die 5,6 vierkante meter monsters kunnen uitbraken bij max. size). Deze zijn nog van een wat hanteerbaarder, kleiner formaat, AL serie van 80 tot 100 Wp, amorf Si van 5,6 tot 7,0% module rendement, 1,3 bij 1,1 meter (het "kwart type"). Indien toepassing van microkristallijn Si geperfectioneerd wordt, kan op dit format het rendement omhoog gekrikt gaan worden. Veel module oppervlakte op bestaande dakoppervlak, amorf Si beter presterend bij lagere licht omstandigheden, gezien de relatief lage hellingshoek vrijwel geen schaduweffecten op plat dak, mogelijk zeer interessante business-case en prima concurrent voor Solyndra CIGS buismodules in hetzelfde markt segment... Ook benieuwd naar de prijs...

Pdf's (tweede is datasheet van de amorf Si panelen, NL uitgave):

http://www.schueco.com/we...e/6026732/MSE%20100_1.pdf

http://www.schueco.com/we...264_modul_mpe-al01_ps.pdf

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 03-05-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Echt Duurzam enerige tweakers vraagje: ik wil voor demo-doeleinden een micro generatortje (plm. 10W max) maken dat afhankelijk van de belasting wordt afgeremd. Zodat hij eenvoudig op snelheid kan komen en vervolgens kan worden afgeremd tot het nominale toerental door hem meer te belasten; een soort MPP dus. Kan dit, en zo ja, hoe bereken ik het aantal spoelen, windingen per spoel en magneten? Kant en klaar of een ombouwrecept van een of ander apparaat mag natuurlijk ook. URL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
guus.assmann schreef op maandag 03 mei 2010 @ 21:51:
@flitspaal
Ook ik heb intresse in een loggingtool. Er zijn bij mij 4 Soladin 600's aan het werk.
Er zijn nog PC's met meer seriële poorten. Lukt het om per poort een programma te laten werken?
Anders gezegd, een verschil in hoe vaak iets gelogd wordt is mogelijk interessant. (Minder data)
Voor zover ik weet zou je straks gewoon 4 instances van het programma moeten kunnen starten voor het kunnen loggen. Eventueel zou je in de code het programmaatje zo kunnen maken dat je met 1 instance alle 4 tegelijkertijd kan uitlezen :-) ( Als hij eenmaal werkt stel ik de sources beschikbaar ).

Merendeel werkt al, compoort openen, data versturen, ontvangen ( testdata ) verwerken en in mijn geval nu Vpv, IPv en Pac uitlezen en wegschrijven naar een bestand.

Het enige waar ik nog ruzie mee heb is het correct ontvangen van de data van de Soladin. Ik krijg wel data terug maar bij lange na niet alles en niet stabiel. Wordt aan gewerkt :-).

@Admiral Freebee, kan je mij al je databestanden mailen? ( martin - at - familie-kleinman.nl ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op maandag 03 mei 2010 @ 23:05:
[...]

Had ik 9/10 oktober 2009 al een foto van geplaatst n.a.v. Energiebeurs in Den Bosch (stand van Consolidated had de opstelling al staan).
Sorry, was ik even kwijt.
Zijn modules gemaakt op apparatuur van Applied Materials (die 5,6 vierkante meter monsters kunnen uitbraken bij max. size). Deze zijn nog van een wat hanteerbaarder, kleiner formaat, AL serie van 80 tot 100 Wp, amorf Si van 5,6 tot 7,0% module rendement, 1,3 bij 1,1 meter (het "kwart type"). Indien toepassing van microkristallijn Si geperfectioneerd wordt, kan op dit format het rendement omhoog gekrikt gaan worden. Veel module oppervlakte op bestaande dakoppervlak, amorf Si beter presterend bij lagere licht omstandigheden, gezien de relatief lage hellingshoek vrijwel geen schaduweffecten op plat dak, mogelijk zeer interessante business-case en prima concurrent voor Solyndra CIGS buismodules in hetzelfde markt segment... Ook benieuwd naar de prijs...

Pdf's (tweede is datasheet van de amorf Si panelen, NL uitgave):

http://www.schueco.com/we...e/6026732/MSE%20100_1.pdf

http://www.schueco.com/we...264_modul_mpe-al01_ps.pdf
Het lijkt me vooral een goede oplossing voor platte daken in een kritisch gebied, zoals een beschermd stadsgezicht of op een plat dak van een monument. Of voor een dak waar je geen ballast kwijt kan. Ik denk dat het relatief lage rendement ruimschoots gecompenseerd wordt door het feit dat je ze veel dichter op elkaar kan plaatsen, omdat ze geen schaduw geven. Bovendien niet zo snel vies als het witte doek onder de Solyndra's en met de steunen houd je een mooi schoonmaakpad tussen de panelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.schueco.com/web/contentblob/6209022/standard/2174849/flachdach_ow_16er_02.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 20:55
engelbertus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:40:
[...]

de vraag is of je wel mag sleutelen aan dat stadswarmtesysteem? zit daar bijvoorbeeld wel gewoon water in?
Inmiddels weet ik dat in mijn wijk de gemeente heeft bedongen bij de concessie voor het SW-systeem dat het de gebruiker is toegestaan om eventueel zonneboiler/warmtepomp te installeren.

Dus ik kan toch doorgaan met uitzoeken wat de eventueele kosten zullen zijn voor een syteem.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 04-05-2010 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 08:38:
[...]
Sorry, was ik even kwijt.
[...]

Het lijkt me vooral een goede oplossing voor platte daken in een kritisch gebied, zoals een beschermd stadsgezicht of op een plat dak van een monument. Of voor een dak waar je geen ballast kwijt kan. Ik denk dat het relatief lage rendement ruimschoots gecompenseerd wordt door het feit dat je ze veel dichter op elkaar kan plaatsen, omdat ze geen schaduw geven. Bovendien niet zo snel vies als het witte doek onder de Solyndra's en met de steunen houd je een mooi schoonmaakpad tussen de panelen.
[afbeelding]
Lijkt me een supersysteem. Ook vanwege het feit dat het een frameloos paneel betreft (dus gunstige energetische terugverdientijd). Ik zou (mogelijk) 16 x 100Wp kwijt kunnen in plaats van 6 x 185.

Nu de prijs nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de prestaties in de praktijk... (niet dat ik daar meteen aan twijfel, maar door, laten we zeggen, in het verleden behaalde resultaten ben ik huiverig geworden om specs van fabrikanten klakkeloos aan te nemen.)

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 04-05-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
leonbong schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 09:00:
[...]

Inmiddels weet ik dat in mijn wijk de gemeente heeft bedongen bij de concessie voor het SW-systeem dat het de gebruiker is toegestaan om eventueel zonneboiler/warmtepomp te installeren.

Dus ik kan toch doorgaan met uitzoeken wat de eventueele kosten zullen zijn voor een syteem.
In dat geval is dat ideaal, als de meters dan ook echt teruglopen, dan kan je je dak vol leggen met zonnecollectoren, want die hebben per m 2 een hogere opbrengst! als dat zich ook vertaalt in een financieel voordeel dan zou dat helemaal mooi zijn.

" goh wat een positief verhaal weer "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:09:
[...]

In dat geval is dat ideaal, als de meters dan ook echt teruglopen, dan kan je je dak vol leggen met zonnecollectoren, want die hebben per m 2 een hogere opbrengst! als dat zich ook vertaalt in een financieel voordeel dan zou dat helemaal mooi zijn.

" goh wat een positief verhaal weer "
Het is mooi als je een zonneboiler mag installeren, maar als de voorwaarden daarbij zijn dat het hydraulisch ontkoppeld moet zijn van de SV en dat je geen vergoeding krijgt voor je geleverde warmte ..dan heb je er niet zoveel aan.

Ik vraag me af wat het energetisch rendement is van zoiets. Als de vraag naar koeling het grootst is ga je juist waarmte het net inpompen?

Ik zou liever van de SV afraken en dan pas een zonneboiler installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:16:
[...]

Ik vraag me af wat het energetisch rendement is van zoiets. Als de vraag naar koeling het grootst is en de afname juist het laagst is ga je juist warmte het net inpompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hget is door de gemeente bedongen. als dat zonneboilersysteem helemaal los is van de SW, dan hoeft er niets bedongen te worden.

behalve een eventuele afsluitng van SW voor warm water en of verwarming.

als het niet los is, lijkt het me dat de overtollige warmte het net terug gaat invloeien.

het zal (voorlopig) niet zo zijn dat de hele wijk zonnecollectoren gaat installeren.
maar idd.. de piekopbrengst van zonnewarmte valt samen met de piek koelingsbehoefte. dat heeft dan niks te maken met of het zomer of winter is denk ik. de warmte die een centrale of fabriek produceert zal gelijk zijn in de zomer en de winter, en misschien in de winter wel meer ( swinters wordt er meer electriciteit gebruikt)

als je dus uitgaat van een hete zomer ( waarin de hele verwarming in de woningen dus uit is) en ej dat ook mist aan koelcapaciteit, moet een warmteleverancier toch al andere maatregelen nemen. ik weet niet hoe redundant die koeling uitgevoerd moet zijn. stel er moet aan de SW gewerkt worden, dn zetten ze fabrieken of centrales niet stil mag ik hopen.

het hangt er dus vanaf of de meters teruglopen of het extra interesant is je systeem zo groot te nemen dat je ook daarvan kan profiteren, en dus in de winter iig zeker flink opbrengst hebt om de SW ook niet overmatig nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb hier SV en het werkt hier zo.

in-leiding -> aanvoer warmte via drager water
uit-leiding -> afvoer van het water
alle huizen zijn parallel gekoppeld aan het systeem

(elektra)fabriek -> mijn huis -> na koeling -> (elektra)fabriek

Dus als ik warmte in het net stop moet Eneco meer nakoelen om het opnieuw te gebruiken in de cyclus.

Vindt Eneco vast niet leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, en daar zit hem de crux. Moeten we dan maar geen duurzame opwek installeren omdat Eneco/Nuon/fossiele leverancier naar keuze het niet leuk vindt? Dezelfde partijen vinden zonnestroompanelen ook niet leuk, want dat knabbelt aan hun geldstroom. Dezelfde partijen vinden échte energiebesparing ook niet leuk, want dat knabbelt aan hun geldstroom. Dezelfde partijen vinden windturbine-coöperaties ook niet leuk, want die knabbelen aan hun geldstroom.

Ik begrijp de bezwaren tegen het in de zomer invoeren van grote hoeveelheden warmte in een warmtenet wat (dat hoop je dan maar) draait op restafval. Maar geeft dat niet veel meer aan dat het systeem niet klopt? Als je althans graag meer duurzame opwek ziet.

Ik zei het al eerder, maar je zou dit ook als een mooi argument kunnen zien voor een écht grootschalige uitrol van zonnestroompanelen. Dan zou bij heftige zonneschijn zowel veel warmte als elektriciteit geproduceerd worden en dan heft dit probleem zich op. Utopie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:16:
[...]
Ik zou liever van de SV afraken en dan pas een zonneboiler installeren.
Dat kan dan toch met een WP/ZB combi?
el jonco schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 06:11:
Echt Duurzam enerige tweakers vraagje: ik wil voor demo-doeleinden een micro generatortje (plm. 10W max) maken dat afhankelijk van de belasting wordt afgeremd. Zodat hij eenvoudig op snelheid kan komen en vervolgens kan worden afgeremd tot het nominale toerental door hem meer te belasten; een soort MPP dus. Kan dit, en zo ja, hoe bereken ik het aantal spoelen, windingen per spoel en magneten? Kant en klaar of een ombouwrecept van een of ander apparaat mag natuurlijk ook. URL?
Is het niet zo dat de weerstand van een generator afhankelijk is van de belasting?

Je zou eens hier kunnen kijken voor het ontwerpen van de spoelen:
http://wind.morrisonprairie.com/rewinding.txt
En als het dat niet is moet je zeker hier even bij de DIY sectie kijken voor een hele lijst aan mensen die de generator voor hun windmolen zelf hebben gemaakt:
http://www.builditsolar.com/Projects/Wind/wind.htm

Ik kan je alvast verklappen dat het aantal spoelen te maken heeft met het gewenste toerental. Iedere keer als er een pool langs een spoel gaat heb je een fase, dus bij een lage RPM plaats je veel spoelen om toch aan de gewenste frequentie te komen. Het aantal windingen bepaald de spanning (samen met de flux en toerental).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 09:37:
[...]

Lijkt me een supersysteem. Ook vanwege het feit dat het een frameloos paneel betreft (dus gunstige energetische terugverdientijd). Ik zou (mogelijk) 16 x 100Wp kwijt kunnen in plaats van 6 x 185.

Nu de prijs nog...
EUR 2670 per paneel, niet helemaal duidelijk wat er bij inbegrepen is.
http://ibeko-solar.eshop..../Products/%22259%20708%22

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:49:
Ok, ik heb hier SV en het werkt hier zo.

in-leiding -> aanvoer warmte via drager water
uit-leiding -> afvoer van het water
alle huizen zijn parallel gekoppeld aan het systeem

(elektra)fabriek -> mijn huis -> na koeling -> (elektra)fabriek

Dus als ik warmte in het net stop moet Eneco meer nakoelen om het opnieuw te gebruiken in de cyclus.

Vindt Eneco vast niet leuk
dat klopt wel, maar is geen probleem, en kennelijk is het bedongen. dus wat dat betreft zie ik geen probleem. of hetgeen bedongen is is heel iets anders dan zonnewarmte koppelen aan het SV net, maar separaat installeren, waar dan geen zaken voor bedongen hoeven worden.

of je je SV aansluiting en bijhorende kosten kunt opzeggen is ook nog maar de vraag. stel dat je een jaar op vakantie gaat. dan moet eneco ook meer koelen. en dat meer koelen is alleen in de zomer.

het is niet zo dat het SV systeem de koeling van de centrale is natuurlijk.

je kunt het ook zo zien dat de warmte die wel teruggeleverd wordt, gebruikt wordt door een andere woning, die dus minder warmte gebruikt van eneco, wat ook zu kunnen als die mensen toevallig op vakantie zouden zijn geweest.
eneco vindt het niet leuk nee, maar ik denk ook niet dat eneco het leuk vind als je stroom teruglevert, want daar verdienen ze ook niets extra aan.
ok. de centrale hoeft minder te produceren, en minder gekoeld te worden.... :p dus dan zou je zonnewarmte en zonnepanelen in een combinatie moeten aanleggen, en dan merkt eneco er netto helemaal niets van.

maar ik ben wel benieuwd naar de "details"van wat er in de wijk van leonbong is bedongen.

ik zou het in een vrij neiuwe wijk toch wel asociaal vinden dat een bedrijf daar een "duurzame" oplossing voor zijn koelprobleem mag installeren (die hem geld oplevert) en dat dat vervolgens de bewoners verplicht niets meer aan duurzaamheid te mogen doen, in de huidige tijd is dat een beetje not done lijkt me. dus die gemeente is goed waker geweest toen ze die afspraak met de centrale hebben gemaakt. nu hopen dat het ook daadwerkelijk een goeie oplossing bied voor mensen die er iets mee willen doen.

tenslotte is het hele SV net een distributienet. waarom mag alleen een energielevereancier daaraan leveren, als die ook verplicht dat mensen in de wijk er gebruik van moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de duidelijk de woningen worden parallel aangesloten. (anders wordt het achterin de rij niet warm bij vorst..)

Dus als ik warmte toevoeg aan SV kan die energie niet worden gebruikt door andere 'huizen' Sterker nog Eneco moet extra energie uittrekken om diezelfde warmte OOK terug te koelen.

Dat vindt eneco niet leuk, maar ook ik niet. Ik wil dat geproduceerde energie (thermisch of wat dan ook) efficient en nuttig wordt gebruikt.

Als ik een zonnepaneel op het dak leg kan die opbrengst WEL worden gebruikt door mijn buren.
Ik woon eenmaal hier (SV-gebied) dus ligt de keuze hier voor de hand.

Het voordeel in geld is overigens sterk afhankelijk van de berekening en of je bijvoorbeeld in de zomer op vakantie gaat, gezinsamenstelling e.d.. Bij mij zouden zonnepanelen voordeliger zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Jullie begrijpen het allemaal niet, terug leveren van warmte is niet toegestaan. Daarnaast mag SW-systeem geen last hebben van het zonnesysteem.
Het systeem zoals ik eerder voorstelde is wel toegestaan in de wijk waar ik woon.

Er zijn genoeg wijken/gebieden waarde andere vormen van verwarming behalve SW verboden is.
Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/7216/zonneboiler0001.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 04-05-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=33932995,noline]
Is er meer animo voor dit tooltje? Zoja laat het ff weten dan maak ik het programma wat netter met instellingen en dergelijke. Op dit moment is het keihard een compoort invoeren op "Open" klikken, daarna op "Read" klikken en daarna op "Parse & save " klikken.
Yes, ook interesse!

Kan het eventueel morgen testen, is mijn vaste vrije dag en met een beetje mazzel komt de zon ook weer op morgen vroeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:15:
[...]
Daarnaast mag SW-systeem geen last hebben van het zonnesysteem.
Het systeem zoals ik eerder voorstelde is wel toegestaan in de wijk waar ik woon.

Er zijn genoeg wijken/gebieden waarde andere vormen van verwarming behalve SW verboden is.
Het wordt theoretisch wellicht togestaan, maar praktisch gaan de eisen vaak wat verder dan je nu schetst.

Los van het feit dat het niet meer oplevert dan een zonnepaneel:

HRS200/5.0AR, met 2 collectoren kost na subsidie 1845 euro en levert in mijn huishouden 2p ondanks nominale opbrengst van 6.1GJ maar 86 euro op (6GJ 70% WW dekking, 20,4 euro per GJ).
Bij 3euro/Wp heb ik een opbrengst van 110 euro (1845/3 x 0.9 x 0.204) = 110,70

Het is in ieder geval zeker niet zo dat een ZB altijd gunstiger is. Als je WW verbruik laag is slaat dat om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
engelbertus schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:14:
[...]

of je je SV aansluiting en bijhorende kosten kunt opzeggen is ook nog maar de vraag. stel dat je een jaar op vakantie gaat. dan moet eneco ook meer koelen. en dat meer koelen is alleen in de zomer.
SV de aansluiting kan niet worden opgezegd, in mijn wijk
het is niet zo dat het SV systeem de koeling van de centrale is natuurlijk.
Dat is wel sterker nog daarvoor is het bedacht het totale thermisch rendement van de centrale opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Even een meer fundamentele discussie over Stads Verwarming.

SV met restwarmte uit elektriciteitscentrales is een slecht idee

En een aantal argumenten om deze stelling te onderbouwen:
  1. Een warmtepomp met stroom van een pure STEG is efficiënter dan warmte van een SV geleverd door een STEG, laat staan wanneer een aandeel van de stroom voor de WP groen is. *
  2. De brandstof is nog steeds fossiel.
  3. Het zorgt ervoor dat we nog steeds vast zitten aan onze fossiele elektriciteitscentrales, zelfs als we genoeg duurzame stroom zouden opwekken, omdat we de centrales nodig hebben voor verwarming.
  4. Het is een inefficiënt systeem, omdat er veel verloren gaat bij transport.
  5. Het is een inefficiënt systeem, omdat vraag en aanbod niet op elkaar aansluiten. Tot op het punt dat er 's winters vaak bijgestookt moet worden.
  6. Het is een ondemocratisch systeem vanwege de redenen die hier vaak genoemd worden.
  7. Het verminderd de isolering van nieuwbouw vanwege de onterechte EPA bonus die er voor SV geld.
* Zie hier een vergelijk van HR-ketel, SV en STEG met WP. Merk verder op dat dit plaatje veroudert is, want de nieuwste STEG's halen intussen al 59%.
Afbeeldingslocatie: http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c21/figure330.png
Lees zeker ook de uitgebreide uitleg op: http://www.inference.phy....hotair/c21/page_145.shtml

Is het niet zo dat centrales die aan SV leveren ('s winters) niet (uitgeschakeld of) terug geregeld kunnen worden vanwege een tekort aan warmte, terwijl er een overschot is aan (groene) stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hierbij vergeet je dat er ook steden zijn zoals almere waar ooit een centrale gebouwd puur voor SV met als bijproduct elektra.
Deze centrale is te klein geworden voor de warmte behoefte in de winter. Om die reden wordt de restwarmte van Muiden in 2011 naar almere getransporteerd, om de bijstook te stoppen. Centrale muiden staat nu gewoon het gooimeer op te warmen wat ook een onwenselijke situatie.(thermische vervuiling)

Het afregelen van de centrales is wel mogelijk aangezien de meeste centrales ondanks SV nog een enorm thermisch overschot hebben wat gekoeld wordt met regulier koelwater.

Het totaal rendement en CO2 uitstoot per GJ warmte in een woning echt lager dan opgewekt met een warmtepomp.

Daarnaast heb je bijvoorbeeld het AEB-Amsterdam die ook stadswarmte levert wat hun rendement heeft verbeterd.

In basis is stadsverwarming een goed principe alleen is het regelmatig slecht uitgewerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 04-05-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Iets vroeger dan gepland. Morgen gaat de grote update hier van start!

De SB1100 omvormer is inmiddels van de muur gehaald. De Solarmax 2000S hangt al. En morgen kunnen we vol aan de slag met het leggen van de panelen.

Foto's volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
leonbong schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 20:31:
Hierbij vergeet je dat er ook steden zijn zoals almere waar ooit een centrale gebouwd puur voor SV met als bijproduct elektra.
Wat is het verschil?
Deze centrale is te klein geworden voor de warmte behoefte in de winter. Om die reden wordt de restwarmte van Muiden in 2011 naar almere getransporteerd, om de bijstook te stoppen. Centrale muiden staat nu gewoon het gooimeer op te warmen wat ook een onwenselijke situatie.(thermische vervuiling)
Dus het blijkt maar eens hoe inflexibel die systemen zijn en nu moet er ineens grote aanpassingen gedaan worden die zeker jaren gaan kosten, etc.
Het afregelen van de centrales is wel mogelijk aangezien de meeste centrales ondanks SV nog een enorm thermisch overschot hebben wat gekoeld wordt met regulier koelwater.
Is dat thermisch overschot dan niet opgelost als we onze stroom gewoon uit wind en zon gaan halen?
Het totaal rendement en CO2 uitstoot per GJ warmte in een woning echt lager dan opgewekt met een warmtepomp.
Ja?

Sorry, maar heb je mijn bron wel gelezen, en zo ja zou je zijn argumentering en zijn bronnen dan ook willen weerleggen, want deze opmerking slaat natuurlijk nergens op.
Daarnaast heb je bijvoorbeeld het AEB-Amsterdam die ook stadswarmte levert wat hun rendement heeft verbeterd.
Ik zeg ook niet dat het rendement niet verbeterd. Ik heb alleen 7 tegen argumenten gegeven voor SV op elektriciteitscentrales die ook voor deze centrale gelden en waarvan jij er niet een weerlegt.
In basis is stadsverwarming een goed principe alleen is het regelmatig slecht uitgewerkt.
In basis is het alleen een marginaal efficiënter gebruik van fossiele brandstof tegen exorbitante investeringskosten die beter aangewend kunnen worden om nog efficiëntere warmtepompen te installeren die later ook op groene stroom kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 20:53:
Iets vroeger dan gepland. Morgen gaat de grote update hier van start!

De SB1100 omvormer is inmiddels van de muur gehaald. De Solarmax 2000S hangt al. En morgen kunnen we vol aan de slag met het leggen van de panelen.

Foto's volgen.
Toch weer een paar dagen eerder? Succes met de klus!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stadsverwarming = fnuikend

Maar politiek gezien is het zo lekker te gebruiken als 1+1.... grrr..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Er staan in onze stadswarmte wijk (4.300 huishoudens) al vele jaren enkele (weinig, maar toch) zonneboilers/collectoren. Ik heb nog nooit gehoord dat zoiets "verboden" zou zijn in een willekeurige SV wijk. Zolang het primaire SV circuit niet wordt beïnvloed, heeft de SV leverancier daar toch niks over te zeggen? Noch over een warmtepomp systeem, mits correct aangesloten? Of zit er ergens een adder onder het gras?

Succes met de zoektocht!

Overigens vandaag de hoofdkranen op de aftakking van mijn SV naar de radiatoren uit gezet. Genoeg gestookt, nu tot hopelijk oktober de verwarming permanent uit, jippie! (voor de goede orde: gescheiden geïntegreerde circuit voor tapwater blijft aan staan, tenzij we langere tijd op vakantie gaan).

Sinds 1 januari (2010) hier totaal (ruimteverwarming plus tapwater uit SV) 6,83 GJ tm. vandaag aan stadswarmte gebruikt. Met huidig tarief Vattenfall Warmte komt dat neer op 136,58 Euro. Lijkt me wel even genoeg.

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 04-05-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Net de eindafrekening van Nuon (overstap per 1 april naar GC) gekregen, :( :( :( Ruim 800 euri bijbetalen en en-passant ook nog het maandbedrag van april afboeken of hun neus bloedt . . .
Ze doen maar wat. Wij hebben zo'n moderne meter, maar ze hebben gewoon de standen aangenomen.
De waarden van ons liggen zelfs nu, 1 maand later, nog lager!!

Moet je deze verschillen zien, t.o.v. 22 sept 2009;
Dat is met 1 dag verschil ten opzichte van 31 maart, het volgende verbruik, tussen haakjes worden uw aannames aangegeven;
Elektriciteit laag; 1.182 kWh (1.510 kWh)
Elektriciteit hoog; 1.419 kWh (2.265 kWh)
Gas; 2.099 m3 (2.340 m3)

Vanavond gelijk een mooie (beleefde) brief in elkaar gezet en deze ook naar nuon@nuon.com (cc GC) gemaild.
Ben benieuwd hoeveel gedoe en negatieve energie dit weer gaat opleveren. Bah!

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:25

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SasJo schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:16:
Net de eindafrekening van Nuon (overstap per 1 april naar GC) gekregen, :( :( :( Ruim 800 euri bijbetalen en en-passant ook nog het maandbedrag van april afboeken of hun neus bloedt . . .
heb ik ook gehad; wij werden van 2100 naar 4000 m3 gas gezet door essent, absurd
Als je binnen een bepaalde afwijking blijft wordt er door de netbeheerder niks aan gedaan/gecorrigeerd, maw GC mag opdraaien voor wat je nu bijbetaald. Nuon graait nog even wat extra inkomsten.
Alles wordt later door GC gewoon verrekend..

edit: jouw signature: waarom heeft Atag de QSolar niet met heatpipes?
eugene heeft de qsolar toch met heatpipes?

[ Voor 14% gewijzigd door sander817 op 04-05-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Gewoon lekker posten over duurzame zaken.
OK, positief nieuws dan maar. ;)
De uitbreiding is gelukt *O*
Sinds vanmiddag 1 uur ben ik een 525,er >:)
Mijn PV-installatie van 350Wp is uitgebreid met een Suntech 175Wp, dus nu totaal 525Wp.
Met zeer veel dank aan Meneer JoBa _/-\o_ _/-\o_ die zo aardig was om mij te helpen - in zijn vakantie nog wel!

De 350Wp ligt - op 8 dagen na - precies 1 jaar op mijn dak en heeft 302Kwh opgebracht; bij 1 vol jaar had ik een opbrengst gehad van +- 305/310 Kwh.
Foto volgt nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:16:
Ze doen maar wat. Wij hebben zo'n moderne meter, maar ze hebben gewoon de standen aangenomen.
De waarden van ons liggen zelfs nu, 1 maand later, nog lager!!

Moet je deze verschillen zien, t.o.v. 22 sept 2009;
Dat is met 1 dag verschil ten opzichte van 31 maart, het volgende verbruik, tussen haakjes worden uw aannames aangegeven;
Elektriciteit laag; 1.182 kWh (1.510 kWh)
Elektriciteit hoog; 1.419 kWh (2.265 kWh)
Gas; 2.099 m3 (2.340 m3)

Vanavond gelijk een mooie (beleefde) brief in elkaar gezet en deze ook naar nuon@nuon.com (cc GC) gemaild.
Ben benieuwd hoeveel gedoe en negatieve energie dit weer gaat opleveren. Bah!
Les voor potentiële overstappers: als voorwaarde voor overstappen/wegswitchen bij willekeurige leverancier brief toesturen waarin je niet accepteert dat er van geschatte, maar uitsluitend van door jou fysiek afgelezen meterstanden uitgegaan zal worden, en wel op de dag waarop jij bepaalt dat er "geswitcht" mag gaan worden. Dek je s.v.p. maximaal in, dat bespaart je een hoop problemen. Geen garantie op succes, maar niet geschoten is altijd mis. Netbeheerder meter opname standen "ruim" rondom die switch datum zouden uitsluitend ter verificatie mogen dienen. Interpolaties van de switchdatum meterstand zouden nooit geaccepteerd mogen worden, omdat het altijd gelazer geeft (bij de scherpen onder ons).

Voor de goede orde: ik heb geen problemen gehad toen ik wegging voor elektra en kookgas bij NUON Energie. Gewoon meterstanden doorgegeven aan nieuwe leverancier, en dat ging toen goed (2003). Maar ja, ik nam toch al vrijwel niks van ze af (toen al "salderend" met tien modules en laag verbruik, kookgas is iets van 31 kuub/jaar), blijkbaar waren ze toen blij dat ze van me af waren. Toch gek dat ze tot vijf maal toe nog "kom s.v.p. terug in onze moederschoot" verzoeken hebben verstuurd, tot zeer recent nog (de laatste was een telefoontje, terwijl we al lang bij BelMeNooitMeer register stonden ingeschreven...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

sander817 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:26:
[...]

heb ik ook gehad; wij werden van 2100 naar 4000 m3 gas gezet door essent, absurd
Als je binnen een bepaalde afwijking blijft wordt er door de netbeheerder niks aan gedaan/gecorrigeerd, maw GC mag opdraaien voor wat je nu bijbetaald. Nuon graait nog even wat extra inkomsten.
Alles wordt later door GC gewoon verrekend..

edit: jouw signature: waarom heeft Atag de QSolar niet met heatpipes?
eugene heeft de qsolar toch met heatpipes?
Ja dat idee kreeg ik ook van Nuon, ff nog wat cashen en dan heel lang doen over terugbetalen, doen veel bedrijven in deze crisistijd, het geld zolang mogelijk in het bedrijf houden, maar nu gaat het om mijn geld. :(

Ik ben 2 weken terug bij Eugene geweest, indrukwekkend! Zoveel heatpipes op een relatief klein vat.
Maar ik bedoel waarom biedt Atag dat niet standaard aan, of eventueel als alternatief.
Ze behandelen het onderwerp niet eens. Er zijn namelijk ook voordelen aan vlakke plaat systemen.

Eugene heeft het momenteel erg druk, ik wacht met smart op een aanbieding van hem.
Waarbij ik veel in eigen beheer ga doen. Als je eenmaal PV hebt gelegd dan zijn collectoren een makkie.
Hij gebruikt een soort strips, nog makkelijker dan clickfit!

Hij vertelde dat jij een losse heatpipe bij hem gehaald had.
hoe was deze kapot gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zonnigtype schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:41:
[...]
Les voor potentiële overstappers: als voorwaarde voor overstappen/wegswitchen bij willekeurige leverancier brief toesturen waarin je niet accepteert dat er van geschatte, maar uitsluitend van door jou fysiek afgelezen meterstanden uitgegaan zal worden, en wel op de dag waarop jij bepaalt dat er "geswitcht" mag gaan worden. Dek je s.v.p. maximaal in, dat bespaart je een hoop problemen. Geen garantie op succes, maar niet geschoten is altijd mis. Netbeheerder meter opname standen "ruim" rondom die switch datum zouden uitsluitend ter verificatie mogen dienen. Interpolaties van de switchdatum meterstand zouden nooit geaccepteerd mogen worden, omdat het altijd gelazer geeft (bij de scherpen onder ons).

Voor de goede orde: ik heb geen problemen gehad toen ik wegging voor elektra en kookgas bij NUON Energie. Gewoon meterstanden doorgegeven aan nieuwe leverancier, en dat ging toen goed (2003). Maar ja, ik nam toch al vrijwel niks van ze af (toen al "salderend" met tien modules en laag verbruik, kookgas is iets van 31 kuub/jaar), blijkbaar waren ze toen blij dat ze van me af waren. Toch gek dat ze tot vijf maal toe nog "kom s.v.p. terug in onze moederschoot" verzoeken hebben verstuurd, tot zeer recent nog (de laatste was een telefoontje, terwijl we al lang bij BelMeNooitMeer register stonden ingeschreven...).
Ja weer een levensles erbij, had ik maar.....

Heb jij een emailadres van Nuon waar niet zo'n vervelend antwoord op komt, dat ze er niks mee doen etc .
Nuon@nuon.com is niet de juiste.
Helaas.

Ik heb GC ook in kennis gesteld. Nuon zet GC gewoon voor schut.
@Sander;
Jij schrijft " Alles wordt later door GC gewoon verrekend."
Bedoel je dat GC het eventueel teveel betaalde aan Nuon, door hen aan mij wordt terugbetaald?
nee, dat bedoel je niet denk ik.

Bovendien ik laat het mijn bank gewoon weer terugboeken, dat is het fijne aan internetbankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45

Op deze manier kan ik elke stap van het proces nog met de hand sturen en debuggen. in de uiteindelijke versie komt er uiteraard een autolog functie die elke x seconden een logentry wegschrijft in een file.
Er was toch al een windows progsel gemaakt een paar jaar geleden die de soladin kan loggen? Zie eerste deel van deze topic serie.
guus.assmann schreef op maandag 03 mei 2010 @ 21:51:
@flitspaal
Ben je al voorzien van voldoende PC-linkjes? Hiervoor heb ik namelijk een alternatief ontwikkeld. Goedkoper, met meer functionaliteit. Binnenkort heb ik een site online met meer info. Er is een usb en een RS232 variant.
Ze werken zowel onder linux als onder windows.

Met SolGet kan je (onder linux) zowieso met 4 soladin's loggen (meerdere instanties draaien). Ik heb al bij een aantal mensen gezien dat dat werkt. Eventueel is het mogelijk om de data van de 4 soladins ook weer te consolideren in één grafiek / csv bestand.

Persoonlijk ben ik nog steeds meer fan van logging onder linux, vanwege energieverbruik, security. Alleen jammer dat de leercurve zo steil is.

Ik heb nu voor een aantal mensen een custom projectje gedaan met SolGet, maar ik heb wel gemerkt dat daar veel meer tijd in gaat zitten dan dat ik had verwacht, dus vraag me niet om een 4-soladin-consolidatie-script te maken :| Want op die manier kom ik niet toe aan serieuze verbeteringen, zoals de langverwachte koppeling met Sonnerertrag.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:56:
[...]

Ja weer een levensles erbij, had ik maar.....

Heb jij een emailadres van Nuon waar niet zo'n vervelend antwoord op komt, dat ze er niks mee doen etc .
Nuon@nuon.com is niet de juiste.
Helaas.
Neen, helaas. Ik heb destijds alles schriftelijk (je weet wel: met brieven...) afgespijkerd, naar het Customer Care Center (adres op je jaarnota's). Kunnen ze niet omheen en moeten ze beantwoorden (al is het "gevraagde uitstel van beantwoording" mij later natuurlijk wel in het verkeerde keelgat geschoten). Op den duur kreeg ik dan wel antwoorden. Jammer dat het allemaal zo lang gaat duren. Is eigenlijk te schandalig voor woorden. Probeer zo snel mogelijk door te dringen tot de "derde lijn" bij het call-center (wel minstens per e-mail of zo), en blijf hardnekkig. Ze houden niet van hardnekkige types, en geven uiteindelijk wel toe (wel beleefd blijven...). Ondertussen niet loslaten natuurlijk, anders krijg je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zonnigtype schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:12:
[...]

Neen, helaas. Ik heb destijds alles schriftelijk (je weet wel: met brieven...) afgespijkerd, naar het Customer Care Center (adres op je jaarnota's). Kunnen ze niet omheen en moeten ze beantwoorden (al is het "gevraagde uitstel van beantwoording" mij later natuurlijk wel in het verkeerde keelgat geschoten). Op den duur kreeg ik dan wel antwoorden. Jammer dat het allemaal zo lang gaat duren. Is eigenlijk te schandalig voor woorden. Probeer zo snel mogelijk door te dringen tot de "derde lijn" bij het call-center (wel minstens per e-mail of zo), en blijf hardnekkig. Ze houden niet van hardnekkige types, en geven uiteindelijk wel toe (wel beleefd blijven...). Ondertussen niet loslaten natuurlijk, anders krijg je niks.
hoe gaat dat eigenlijk als ik weiger te betalen, sta je dan sterker? of juist zwakker?

ik blijf beleefd. wat is de derde lijn?
je bedoelt per email, hun mogelijkheid op de site om te antwoorden?

ik heb familie bij Liander, zal daar ook eens navragen hoe / wat / waar / wie

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:37:
[...]

hoe gaat dat eigenlijk als ik weiger te betalen, sta je dan sterker? of juist zwakker?

alvast bedankt
Neen, weigeren om te betalen maakt je onderhandelingspositie juist veel zwakker. Je kunt natuurlijk wel een "beding" inbedden: nota's etc. worden uitsluitend betaald onder het beding dat bij gebleken fouten het teveel betaalde wordt terug geeist. Vraag altijd, als ze "mistig blijven" over bepaalde handelswijzen, om schriftelijke documentatie van wet teksten, artikelen, regelgeving e.d., waar zij zich op zouden beroepen om hun handelswijze aannemelijk te maken. Heb je recht op (vaak laten ze je liever in het ongewisse over de exacte formuleringen in de pakken aan papier op het gebied van "regelgeving").

Derde lijn zijn de professionals op de customer care centers die de echte die-hards en "structurele probleemgevallen" (lees: de hardnekkige dóórvragers) af moeten vangen en bij te grote gebleken hardnekkigheid van een "passende oplossing" moeten voorzien. Eerste lijnen zijn meestal bedoeld om van niets wetende klanten met een dooddoener het polderriet in te sturen of voor het standaard vraag en antwoord werk omtrent lichtere probleempjes of onduidelijkheden.

Mocht NUON (of wellicht de netbeheerder) pertinent volgens jou foutief handelen en daarin volharden, kun je gerust aangeven dat je ConsuWijzer (o.a. namens de Energiekamer van de NMa) gaat vragen of hun handelswijze wel correct is. Houden ze niet van, en kan een prikkel zijn om voor jouw de boel in den minne te gaan schikken of om de boel correct af te gaan handelen.

Doe bij voorkeur alles schriftelijk (e-mail, bij elektronisch klachten formulier altijd zelf eerst backup maken voordat je het verstuurt), dan heb je iets om op terug te vallen. Telefonisch (waar ze vaak op proberen af te koersen, "wij bellen u later nog op" e.d.) heb je niets aan, tenzij jij ook het gesprek gaat vastleggen (reken er op dat bij hen de tape altijd mee zal draaien, heb ik ook aan den lijve ondervonden...).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Mistraller schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:57:
[...]

Er was toch al een windows progsel gemaakt een paar jaar geleden die de soladin kan loggen? Zie eerste deel van deze topic serie.
Die had ik nog niet gevonden!? Ik ga meteen op zoek.

Edit:

Gevonden, een programmaatje van Fred Jansen. Ik herinnerde mij ineens dat ik die ook nog in m'n mailbox had zitten :X. Jammer genoeg werkt het programmaatje niet. Na het registreren van twee extra OCX bestandjes start het programma op, zegt data OK en gebruikt daarna 100% processor zonder jammer genoeg data weer te geven :'(

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 05-05-2010 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 21:36
SasJo schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:37:
[...]

alvast bedankt
Hier even een GEEN-horror verhaal:
Ik ben begin maart overgestapt naar GC. Ik kreeg van Nuon inderdaad nog een afrekening van 100 euro extra. Dit terwijl ik veel minder had verbruikt.
Ik heb toen gebruik gemaakt van een module op de website van Nuon waar je je meterstanden kan corrigeren. Ik werd toen binnen een week teruggebeld dat de juiste standen doorgegeven moesten worden aan de nieuwe energieleverancier (GC). Die heb ik gebeld en de juiste standen doorgegeven. Binnen twee weken had ik een nieuwe nota in de bus; krijg 600 euro terug. Binnen 1 week stond dit op de rekening.

Mijn advies met call center medewerkers; behandel ze met respect, dan krijg je meer voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
JAN-B schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:34:
[...]

Mijn PV-installatie van 350Wp is uitgebreid met een Suntech 175Wp, dus nu totaal 525Wp.
Met zeer veel dank aan Meneer JoBa _/-\o_ _/-\o_ die zo aardig was om mij te helpen - in zijn vakantie nog wel!

De 350Wp ligt - op 8 dagen na - precies 1 jaar op mijn dak en heeft 302Kwh opgebracht; bij 1 vol jaar had ik een opbrengst gehad van +- 305/310 Kwh.
Foto volgt nog....
Gefeliciteerd! En laat nu de zon maar weer eens gaan schijnen, want die herfsttaferelen in mei ben ik beu!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JAN-B schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:34:
[...]

Succes, ik ben benieuwd naar de foto's. Tweakers in actie? Sta je ook al op Sonnenertrag?

En voor alle overstap ellende, ik zit sinds 1-1-2010 bij Greenchoice, kwam van Nuon. Heb aan GC de standen doorgegeven en die zijn met 1kWh verschil overgenomen in de eindafrekening van Nuon. (Kreeg wel EUR 25 boete aan m'n broek wegens voortijdige contractbeëindiging, maar na een telefoontje is dat ook kwijtgescholden) Ik had wel bewust een datum gekozen die vlak na de jaarlijkse meteropname lag, om eventuele verschillen zo klein mogelijk te laten zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door ericplan op 05-05-2010 09:33 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:25

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

....

[ Voor 93% gewijzigd door sander817 op 05-05-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre12
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-12-2024
wmeester schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 08:17:
[...]

Ik ben begin maart overgestapt naar GC. Ik kreeg van Nuon inderdaad nog een afrekening van 100 euro extra. Dit terwijl ik veel minder had verbruikt.
Hier hetzelfde. Ik heb een jaar lang gevochten met RWE, de eindafrekening na de overstap naar GC was meer dan 800 m3 te hoog. Ik zal je vertellen wat er waarschijnlijk gebeurt. Je oude leverancier verwijst je naar GC en die kunnen weinig voor je doen. Bel GC en stel dat het verschil meer dan de helft van je jaarverbruik is. In dat geval komt er een meteropnemer van je netbeheerder en trekken ze de zaak recht. Als het verschil minder is, dan komt die meteropnemer niet en is er een gerede kans dat je gewoon moet betalen. Ik heb er een enorme hoop gelazer over gehad. Wel uiteindelijk mijn gelijk gehaald, de incasso procedure is door RWE stilgezet, maar de ellende die ik gehad heb... die gun ik niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
je moet er idd zelf voor zorgen dat iedereen de jusite standen op de dag van overstappen doorkrijgt. anders doet de netbeheerder een grove schatting. meestal moet je dan flink bij betalen, dat brengt weer wat geld naar de energiebedrijven, dat pas veel later terugbetaald hoeft te worden.
ik geef elk jaar met de wijziging van de tarieven mijn meterstanden door. desondanks doet de netbeheerder elk jaar nog een schatting op volkomen rare tijdstippen.

ik vind het ook belachelijk dat bedrijven een eindafrekening opmaken aan de hand van een schatting.
danis het immers nooit een afrekening waarmee je daadwerkelijk betaald wat je zou moeten betalen, en krijg je allemaal telefoontjes, mailtjes en brieven, en verrekeningen etc.
heb het ook 1 keer gehad, moest 300 euro bijbetalen. ik moest maar op de volgende afrekening wachten dat ik het terug zou krijgen. ging ik niet mee accoord. ze zouden het eerder voor me regelen, maand later nog niks gehoord of gezien. ik bellen: ja meneer, we gaan het regelen, het is nog niet behalndeld. en dan komt nog dat het na een beslissing pas kan worden ingevoerd in hun systemen, die kunnen dan niet de komende betalingsperiode worden meegenomen, maar pas de rekening daarna. dus het duurt minimaal 3 maanden.. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ahum Sander....

Ik had gevraagd dit niet openbaar te maken omdat de software nog in een bètaversie zit. :S
Ben ondertussen druk bezig het in een database te stoppen en om export functies toe te voegen.
Als ik het klaar heb meld ik het hier.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22

Heb nog geen panelen maar wil er wel even naar kijken. Waarom een desktop progje en geen windows service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
nicenemo schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 18:08:
[...]

Heb nog geen panelen maar wil er wel even naar kijken. Waarom een desktop progje en geen windows service?
Nou omdat ik erg weinig ervaring heb met VB. Ik programmeer normaliter in PL/SQL en Java. VB.NET is dus erg wennen op dit moment. En ik heb al helemaal geen ervaring met windows services schrijven.

Ik had eerst zoiets om een proof of concept te schrijven en die daarna uit te bouwen :)

Edit:

De eerste 10 kingsun panelen liggen op het dak. Vanochtend vroeg om 8:30 begonnen met het erafhalen van de Conergy panelen. Daarna de rails losschroeven ( jaja Clickfit vastgeschroeft *GRUWEL*. ). De beugels daarna onder de dakpannen vandaan en overnieuw beginnen.

1 ding is zeker, de verstelbare clickfit beugels zijn echt hemels. Nadat we met een steltouwtje per rij alle beugels hadden gecontroleerd en hadden gemarkeerd was het zo gepiept. Overigens wel WD40 op de beugels gespoten zodat ze wat makkelijker te verplaatsen waren.

En om aan te geven hoe krom ons dak is. De buitenste beugels zitten alle twee op de uiterste buitenste stand, na 3 beugels zaten we helemaal binnenin ( dus 4cm verschil! ). Halverwege het dak zaten we weer ergens halverwege.

1 Beugel zat overigens dusdanig raar dat we daar uiteindelijk 1cm vanaf moeten hebben zagen om hem op de rail te krijgen.

De panelen op het dak leggen was zo gebeurd. Nadat de eerste 5 erop lagen meteen de omvormer getest en die startte mooi op. Om 6 uur lagen alle 10 de panelen erop en gaf de omvormer nog een respectabele 220W.

Vrijdag gaan we het aankijken hoe het weer is, mocht het redelijk weer zijn dan gaan de 3 andere Kingsun panelen erop en vervangen we van de Isofotons de beugels ook. Dan zijn we hopenlijk exact klaar voordat de Solardays 2010 losbarsten.

Foto's volgen, ik heb er genoeg gemaakt alleen zitten de batterijen nu in de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag ook bezig geweest, waarmee? Het was de bedoeling om de frames van de Sunpower panelen te aarden. Even aarddraad (6mm2)halen bij de plaatselijke electrowinkel, maar die was helaas gesloten. Toen naar Gamma en daarna naar de mega-Praxis maar die komen niet verder dan een bosje van 5 m. veel te strak opgerold. Ik heb ca 18 m. nodig en liefst losjes opgerold. De fietstocht was tevergeefs. Ook de connectieblokjes waren er alleen in de verkeerde maat. Overigens verbazingwekkend dat zo'n koppelblokje van messing of nikkel is, maar de schroefjes erin van verzinkt staal zijn. Die schroefjes zijn dus na een jaar buitenlucht vastgeroest en na vijf jaar buitenlucht weggerot.
Ook was het de bedoeling om even twee kabels van de panelen naar de omvormer te verleggen en daarvoor moesten er twee MC4 stekkers afgeknipt worden. Geen nood, ik heb een krimptang en ik dacht de juiste stekkers besteld te hebben. Helaas viel dat tegen, het waren geen stekkers, maar chassisdelen, maar door de stickers op het zakje zag ik dat pas bij het uitpakken :( Om geen opbrengst mis te lopen heb ik ze toch maar gemonteerd. dat moet nog een keer hersteld. (Glambalk heb jij stekkers in voorraad?)

Het weer werkte wel mee, want aan de opbrengstgrafiek kan je nauwelijks zien dat één omvormer een uur spanningloos is geweest ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ericplan schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 21:28:
Glambalk heb jij stekkers in voorraad?
Jawel, zaterdag meenemen of heb je ze eerder nodig?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 21:34:
[...]

Jawel, zaterdag meenemen of heb je ze eerder nodig?
Prima, het zit nu toch beschut onder de panelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Mistraller
De linkjes heb ik nog niet allemaal.
Maar ik heb immers het schema van de originele link uitgezocht en getekend. 8)
Dus nog een paar erbij maken is geen punt. (En ook vrij goedkoop)
Maar een USB versie is misschien wel interessant.
Nog beter zou zijn, een verbinding naar de PC en dan 4 (korte) kabels naar de Soladins. :)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
En zoals beloofd een aantal foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/update/panelen.jpg
Achterkant van het huis, 2cm tussenruimte tussen rij 1 en rij 2.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/update/panelen2.jpg
Andere kant, veel minder last nu van schaduw van het schoorsteenpijpje, overigens nog wel steeds schaduwproblemen vrees ik. De statistieken moeten het gaan uitwijzen

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/update/extreem_closeup.jpg
Ehehe

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/update/omvormer.jpg
En de omvormer, een Solarmax 2000S. Stringkabels komen nu netjes binnen en zijn precies op maat. Stringkabels netjes vastgemaakt aan het dakbeschot.

Van links naar rechts:
- Extra, verplichte randaarde
- Plus 1,
- Plus 2,
- Min 1,
- Min 2,
- ACZijde aansluiting
- Cat6 kabel voor logging, werkt al :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:23:
En zoals beloofd een aantal foto's....
Ziet er erg strak uit. Netjes gedaan. Laat maar komen het mooie mei-weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45
flitspaal.nl schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 07:24:
[...]

Die had ik nog niet gevonden!? Ik ga meteen op zoek.

Edit:

Gevonden, een programmaatje van Fred Jansen. Ik herinnerde mij ineens dat ik die ook nog in m'n mailbox had zitten :X. Jammer genoeg werkt het programmaatje niet. Na het registreren van twee extra OCX bestandjes start het programma op, zegt data OK en gebruikt daarna 100% processor zonder jammer genoeg data weer te geven :'(
Ja dat ja. Dat deed het bij mij prima destijds. Sinds ik SolGet geschreven heb, heb ik er niets meer mee gedaan.
guus.assmann schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:09:
@Mistraller
De linkjes heb ik nog niet allemaal.
Maar ik heb immers het schema van de originele link uitgezocht en getekend. 8)
Dus nog een paar erbij maken is geen punt. (En ook vrij goedkoop)
Maar een USB versie is misschien wel interessant.
Nog beter zou zijn, een verbinding naar de PC en dan 4 (korte) kabels naar de Soladins. :)
De linkjes die ik heb ontworpen zijn ook in SMD bouwvorm, en worden geleverd in dezelfde behuizing als de Mastervolt connector. Met één verschil, ik heb ook signaal leds ingebouwd. (Zodat je kan zien welke Soladin aangesproken wordt, en of ie antwoordt.) En ik heb andere componenten gekozen, maar dat maakt niet uit voor de werking.
De USB variant is overigens niets meer dan een toevoeging van een USB naar serieel converter. Want uiteindelijk praat de Soladin toch serieël. En het geheel dan weer in een nette behuizing ingebouwd.

De kabels naar de soladins mogen heel lang zijn, ik heb een tijdje gedraaid met mijn connector met 120 meter kabel. Geen enkel probleem. USB kabel mag uiteraard volgens specs maximaal 5 meter zijn, serieel zo'n 15 meter.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ericplan schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 09:10:
Succes, ik ben benieuwd naar de foto's. Tweakers in actie?
@eric: nog even geduld, foto komt eraan. Trouwens niet zo spectaculair als bij Flits hoor _/-\o_
Het was inderdaad een project van Tweakers in actie :Y
Ik zat vanmiddag een beetje te dromen en kreeg ineens een visioen voor een nieuw televisie-programma,
een soort woon / bouw / klus / doe het zelf programma, maar dan in de richting van duurzaamheid.
Met info over PV of zonneboiler aanschaffen en installeren , isoleren, dubbel glas, sluipverbruik enz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ericplan schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 09:10:
Sta je ook al op Sonnenertrag?
@eric: Sonnenertrag, ja, dat woord ben ik al meer tegengekomen, maar het is mij niet duidelijk wat dat nu precies is en wat het inhoudt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:34:
[...]

@eric: Sonnenertrag, ja, dat woord ben ik al meer tegengekomen, maar het is mij niet duidelijk wat dat nu precies is en wat het inhoudt. :?
da's een enorme database aan PV_installaties en hun opbrengsten. Vele landen binnen Europa doen al mee met dit (duitse) idee, gerealiseerd door vrijwilligers.
Is ook leuk om onderling te vergelijken :)

dus... hop hop aanmelden! ;)
www.sonnenertrag.eu

[ Voor 40% gewijzigd door NielsTn op 05-05-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
flitspaal.nl schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 19:48:
[...]

Nou omdat ik erg weinig ervaring heb met VB. Ik programmeer normaliter in PL/SQL en Java. VB.NET is dus erg wennen op dit moment. En ik heb al helemaal geen ervaring met windows services schrijven.

Ik had eerst zoiets om een proof of concept te schrijven en die daarna uit te bouwen :)
jaren java/C# gedaan, tegenwoordig VB.NET. Als je de echte functionaliteit in een dll project drukt en niet gelijk in de code behind van je form plaatst kun je er zo een windows of webservice van maken afhankelijk van waar je zin in hebt. (Ik weet zo niet of de gratis express versies van Visual Studio meerdere projecten in een Solution ondersteunen). Indien gewenst wil ik wel in de code neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
...
Flits: chapeau. Dat wordt een neggie status?

Paulus Jansen (SP) legt zowel VROM als EZ het vuur na aan de schenen:

Over zonnepanelen aan gevels (bor ellende) vragen aan Huizinga (VROM)

Over slimme meters en langdradige wollige CDA reactie van vdH (EZ)

(wie zou toch de aangevertjes hebben verstrekt? O-) )

Ook weer lekker (sorry Sunpower eigenaren, maar ze moeten ook "vooruit"...):

Sunpower komt met 318 Wp module met 96 cellen en module rendement van 19,5%, en een 238 Wp module met 72 cellen en rendement van "slechts" 19,1%. Bericht.

Zeg maar het opstapje naar het reeds langer geleden aangekondigde 333 Wp pilot paneel wat een rendement van meer dan 20% zou moeten gaan krijgen...

Dat de technologische ontwikkeling maar voorspoedig verder mag gaan... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
zonnigtype schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 00:35:
[...]

Flits: chapeau. Dat wordt een neggie status?
Dat gaat erom spannen. Ik gok ergens tussen de 2200-2400kWh opwek per jaar te hebben en ons eigenverbruik is 2100kWh per jaar. Daar komt het Flitspaal.nl servertje dan nog wel bij die vermoedelijk 150kWh per jaar lust.

We komen in elk geval heel erg dicht bij de nul

Overigens startte de Solarmax vanochtend al erg vroeg op. Inmiddels pruttelt er een kleine 200W binnen vanaf de Solarmax, straks zodra de bovenste string in de zon komt gaan we vlammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Mistraller schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:06:
De linkjes die ik heb ontworpen zijn ook in SMD bouwvorm, en worden geleverd in dezelfde behuizing als de Mastervolt connector. Met één verschil, ik heb ook signaal leds ingebouwd. (Zodat je kan zien welke Soladin aangesproken wordt, en of ie antwoordt.) En ik heb andere componenten gekozen, maar dat maakt niet uit voor de werking.
Ik heb nog steeds veel interesse in de USB-variant. :9~
Ik heb weliswaar maar één soladin op zolder, maar het uitlezen gebeurt op de begaande grond.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullte
  • Laatst online: 22-09 16:36
Bestaat er al een softwaretool om een SMA solarmax uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
pcmadman schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:15:
Je zou eens hier kunnen kijken voor het ontwerpen van de spoelen:
Mooi grafisch linkje gevonden voor basics, nav. trefwoorden in de door jou gegeven links:
Wet van Faraday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
skullte schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 08:18:
Bestaat er al een softwaretool om een SMA solarmax uit te lezen?
Voor SMA Sunnyboy omvormers alllang, dat kan heel goed met de eigen software van SMA ( www.sma.de ).

Solarmax ( Sputnik engineering ) heeft ook erg veel aan software online staan. ik gebruik een windows service geschreven door 1 van de forumbezoekers hier. ( Waar ik hem overigens heel erg dankbaar voor ben :) ).

Update.

Net even gekeken naar de opbrengsten. Om 8:45 kwam er al 1500W AC vermogen uit de 1887Wp installatie. Dat is 0.79W/Wp. Ter vergelijking Het hoogste wat ik OOIT uit de Conergy panelen heb weten te persen was 1100W AC. Dat is 0,83W/Wp. Daar ga ik nu al bijna overheen.

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 06-05-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het ziet er prachtig uit Flitspaal. Een mooie strakke installatie. Laat nu de zon maar schijnen. En als je last hebt van je pijpje kan je er altijd nog een Ubbink horizontale dakdoorvoer inzetten, gecombineerd met een HR muurdoorvoer van je eigen ketelmerk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is beter zonnepanelen of een nieuwe auto?

Lijkt een vraag die gemakkelijk kan worden afgedaan met: Zonnepanelen !
Toch blijkt dat niet altijd zo te zijn.

Mijn verbruik:
31GJ SV -> 8618 kwh
Groene stroom -> 2250 kwh
Auto 12500 km -> 7857 kwh

Ik rij op een bewuste manier auto natuurlijk en de boodschappen haal ik meestal met de fiets. Ik heb momenteel een benzine auto en daarmee rij ik 1 op 14 km wat resulteert in het genoemde verbruik van 7857 kwh.

De meest maximale vorm van zonnepanelen zou 14 panelen zijn met een totaal vermogen van 2590 Wp. Bij een prijs van 2.8 euro / wp all-in kost dit 7252 euro en levert dit (op mijn dak) circa 2200 kwh op (440 euro).

Bij vervanging van mijn auto door een A-label diesel (Skoda Fabia greenline) verbruik ik in plaats van 893 liter benzine 446 liter diesel. In kwh 7857 kwh benzine tegenover 4464 kwh diesel. Een besparing van 3393 kwh. De kostenbesparing op basis van 5 jaar (denk aan de afschrijving) is 1461 euro per jaar (afschrijving, verz, mrb.. alles ex rente)

Slotsom:
Zonnepanelen: uitgave 7252 euro besparing 2200kwh groene stroom = 440 euro / 6.1%
Auto aanvullende uitgave 11000 euro besparing 3393 kwh fossiel = 1461 / 13,3%
Zonnepanelen 3.29 euro invest. per bespaarde kwh. Auto 3.24 euro invest per bespaarde kwh.

(Bij deze berekening ga ik uit bij het aanschaffen van zonnepanelen dat ik dan doorrij in mijn huidige auto.)

Autorijders bekijk dit eens! Ook omdat je "fossiel" bespaard in plaats van "groene" stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

(jarig!)
Op zich wel een erg mooie berekening. Toch zeggen de meeste mensen dat hier al de hele tijd. In volgorde van prioriteit:

1) besparen
2) besparen
3) zuiniger doen
4) minder verbruiken
5) PV/wind/duurzame energie

Maargoed, dit bewijst het nog eens extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ssj3gohan schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 10:21:
Op zich wel een erg mooie berekening. Toch zeggen de meeste mensen dat hier al de hele tijd. In volgorde van prioriteit:

1) besparen
2) besparen
3) zuiniger doen
4) minder verbruiken
5) PV/wind/duurzame energie

Maargoed, dit bewijst het nog eens extra :)
Beide ? heren ? (Neanderthaler71 en ssj3gohan): Dank voor de calculatie en de reactie.

Ga ik uitprinten (op het gebruikelijke al talloze jaren eenzijdig gebruikte kantoorpapier, uit der aard...) en voor Solar Days klaarleggen. Ons appartement is zondag a.s. 9 mei tussen 12h00 en 18h00 te bezoeken voor geïnteresseerden. Mocht de prikkel nog niet voldoende zijn, ik ga natuurlijk ook op zonnestroom gebakken appeltaart bakken... :9

(melden s.v.p. via het bekende mail adres op PPV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Maar met de nieuwe auto blijf je CO2 uitstoten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Leuke berekening, maar bij zo'n zaken moet je ook nadenken over het feit dat zo'n auto ook geproduceerd moet worden. En dat je oude auto natuurlijk ook gewoon verder rijdt, maar dan bij iemand anders. Let er ook op dat het opgegeven normverbruik van een auto vaak niet erg klopt. Doe je verder ook vaak lange afstanden? Want een diesel met roetfilter moet zeker vaak genoeg op temperatuur komen om een verstopping van de roetfilter te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens mij is dit geen eerlijke vergelijking. Die zonnepanelen blijven na die 5 jaar nog heel wat jaartjes verder bakken.

Als we 25 jaar voor de zonnepanelen nemen, kom je op een 'besparing' van 55.000 KWh tegenover een kleine 17.000 KWh voor de auto in 5 jaar.

Zo kom ik op een dikke 13 cent per KWh geinvesteerd voor de zonnepanelen en een kleine 65 cent geinvesteerd per KWh voor de auto.

Verder zou je eigenlijk ook de energie die nodig is voor productie van de panelen en de auto mee moeten vergelijken.
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 10:11:
Wat is beter zonnepanelen of een nieuwe auto?

<snip>

Slotsom:
Zonnepanelen: uitgave 7252 euro besparing 2200kwh groene stroom = 440 euro / 6.1%
Auto aanvullende uitgave 11000 euro besparing 3393 kwh fossiel = 1461 / 13,3%
Zonnepanelen 3.29 euro invest. per bespaarde kwh. Auto 3.24 euro invest per bespaarde kwh.

(Bij deze berekening ga ik uit bij het aanschaffen van zonnepanelen dat ik dan doorrij in mijn huidige auto.)

Autorijders bekijk dit eens! Ook omdat je "fossiel" bespaard in plaats van "groene" stroom ;)
Pagina: 1 ... 81 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.