Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
EPC is een indicatieve indicatie van de energiezuinigheid van een woning en meer niet.basfromasd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 17:15:
[...]
Ik weet niet wat je verbruik in oktober is. In ieder geval veel minder dan 4,8GJ. De buitentemperatuur en de instraling zijn dan hoger, dus mag je een hogere efficiëntie aannemen. Meer in de richting van 60%
Mijn mening over de zin van de EPC is bekend. Het getal van 4,8 GJ/maand is een echt harde waarde en onvergelijkbaar veel informatiever.
Hierbij een tabel van mijn verbruik per maand van afgelopen jaar. Ik was er in basis al vanuit gegaan dat mijn verbruik van Januari nauwelijks op te wekken is.
Maand | Verbruik GJ |
April | 0,731 |
Mei | 0,512 |
Juni | 0,518 |
Juli | 0,243 |
Augustus | 0,436 |
September | 0,355 |
Oktober | 1,936 |
November | 4,464 |
December | 4,348 |
Januari | 5,944 |
Februari | 5,022 |
Maart | 4,478 |
Ik had het volgende als systeem opzet in hoofdlijnen in gedachte. Ik wil dus geen warm drinkwater opwekken met systeem.

Als het mogelijk is wil ik de regeling realiseren mbv een siemens plc ongeveer zoals onderstaand.
1) T1 > T2 (min 5 grad C) pomp P1 starten.
2) T2 > T4 (min 2 grad C) K2 en K3 omschakelen naar zonneboiler. Behalve als T3 > T2.
3) P2 starten als 2 actief en K1 is geopend.
K1 wordt aangestuurd vanaf kamerthermostaat.
Maar ik begin tot de conclusie te komen het onwaarschijnlijk is om binnen acceptabele kosten een zonneboiler hiervoor te realiseren.
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 30-04-2010 14:23 ]
in 3 dagen gebuikt ie minder dan 0,01 kWh (hij geeft niet meer dan 2 cijfers achter de komma bij het totaal verbruik.)
39 seconden 0 watt, en dan max 4 seconden 0,35 watt oor een indicatie.
ik weeet niet o het eigen verbruik toeneemt als je er iets op aansluit, en ik weet ook niet of het verbruik hoger is als je er een schema in hebt gezet, of als ie als standby killer werkt.
in de installatiehandleiding die je kunt downloaden staat wel het opgenomen vermogen, maar dan moet je dat zelf even opzoeken.
[ Voor 39% gewijzigd door engelbertus op 30-04-2010 14:36 ]
de vraag is of je wel mag sleutelen aan dat stadswarmtesysteem? zit daar bijvoorbeeld wel gewoon water in?leonbong schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:14:
[...]
EPC is een indicatieve indicatie van de energiezuinigheid van een woning en meer niet.
Hierbij een tabel van mijn verbruik per maand van afgelopen jaar. Ik was er in basis al vanuit gegaan dat mijn verbruik van Januari nauwelijks op te wekken is.
Maand Verbruik GJ April 0,731 Mei 0,512 Juni 0,518 Juli 0,243 Augustus 0,436 September 0,355 Oktober 1,936 November 4,464 December 4,348 Januari 5,944 Februari 5,022 Maart 4,478
Ik had het volgende als systeem opzet in hoofdlijnen in gedachte. Ik wil dus geen warm drinkwater opwekken met systeem.
[afbeelding]
Als het mogelijk is wil ik de regeling realiseren mbv een siemens plc ongeveer zoals onderstaand.
2) T2 > T4 (min 2 grad C) K2 en K3 omschakelen naar zonneboiler. Behalve als T3 > T2.
Maar ik begin tot de conclusie te komen het onwaarschijnlijk is om binnen acceptabele kosten een zonneboiler hiervoor te realiseren.
Het is een paneel met 36 multikristallijne cellen van elk 10x10cm. Ik hield na thuiskomst even en metertje tegen de draden die er aan zitten en mat bij bewolkt weer 19,5 Volt en bijna een half Ampère. Net met een wat waterig zonnetje 20,5V en 1,44A. Gewoon 'kortgesloten' via de 10A aansluiting van de meter. Kan dat evt. kwaad overigens? Voor de cellen bedoel ik, om die zo onbelast even kort te sluiten? Het ding zal ongetwijfeld als functie gehad hebben om een 12 Volt accu op te laden.
Nu heb ik toevallig nog wat kunststof platen staan waaronder een plaat Lexan en evt. gewoon plexiglas die denk ik elk groot genoeg zijn om de afdekplaat mee te vervangen. De plaat waarop de cellen zitten is aan de achterkant gemeten 97x46cm.
Die afdekplaat zit aan de randen in een frame van aluminium hoekprofielen gekit met iets van siliconenkit. Nou heb ik als eerste even de praktische vraag of zo'n afdekplaat gewoonlijk nou wel of niet op de een of andere manier op de onderliggende cellen vastgelijmd zit. Als dat wel zo is zal het verwijderen van de kapotte plaat een wat lastig en minder praktisch klusje zijn. Iemand daar kennis over/ervaring mee/tips voor?
Nu heb ik geen grootse plannen om dit ding professioneel te integreren in mijn energievoorziening en heeft het een beetje iets van een oplossing op zoek naar een probleem. Heeft men hier wat leuke/nuttige suggesties wat je met zo'n paneel kan doen zonder er verder significant geld aan uit te geven? Het enige waar ik tot op heden op gekomen ben is om een fontein in een tuinvijver op het paneel aan te sluiten.
Nee zit volgens mij gevuld met speciaal/onthard water, maar ik kan het systeem altijd vullen SV-water.engelbertus schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:40:
[...]
de vraag is of je wel mag sleutelen aan dat stadswarmtesysteem? zit daar bijvoorbeeld wel gewoon water in?
In principe is dit typisch zo'n vraag die ik schriftelijk aan NUON wil voorleggen, of het uberhaupt toegestaan is.
Als de cellen zo breekbaar zijn, waarom dan niet alles lekker laten zitten, en een stuk glas / plastic-folie / epoxy over de schreven heen?CaptJackSparrow schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 15:48:
Nu heb ik geen grootse plannen om dit ding professioneel te integreren in mijn energievoorziening ...
Misschien iets voor 12V tuin verlichting?
Verder hebben de 500Wp Isofotons het voor elkaar gekregen ergens afgelopen jaar om 497W AC max te leveren, dat is iets wat ik niet had verwacht! Werkspanning van de Soladin lag vandaag ergens tussen de 75-81V .Totaal heeft de set nu sinds startup 214kWh opgewekt ( 25 juni t/m 30 april ). Dus 428kWh/kWp tot dusverre en de maanden mei en juni moeten daar nog bij. Ik hoop ergens rond de 750kWh/kWp uit te komen. hopen dat dat lukt
Ik heb inmiddels ook een stukje software geschreven dat hopenlijk straks met de Soladin kan praten. Tevens meteen maar Mastervolt aangeschreven hopenlijk willen zij zelf in de software een stukje logging maken, veel werk kan dat denk ik niet zijn.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het is heel duur om 100% van je gebruik te dekken, maar het mooie van stadsverwarming is dat je direct geld bespaart voor iedere GJ die je niet afneemt. Als hij tenminste een goede calorimeter heeft. Dat betekent dat je ook met een wat bescheidener installatie stadswarmte uitspaart. De installatie zoals je die hebt getekend werkt wel, maar ik denk dat K2 en K3 niet allebei nodig zijn. Eentje is genoeg. En misschien heb je geen PLC nodig, maar kan je solar regeling die klep ook wel sturen.leonbong schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:14:
[...]
Als je ruimte hebt voor een simpele 500 liter buffer en 80-100 budget vacuümbuizen of 2 echt goeie panelen (eerder genoemde grafiek), dan blijven de kosten binnen de perken. Zeker als je een beetje handig bent met boren en buizen.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Het verschil tussen mijn mono en ribbonstring poly systeem is maar 0,3 kWh/kWp in het voordeel van de mono's. praktisch geen verschil. (gemeten over 20 dagen)
www.sunsolar.nl
Vergeefse moeite, ik heb in 2006 al contact gehad met de firma, en ik kreeg niet de indruk dat ze daar moeite voor willen doen.flitspaal.nl schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 20:08:
Ik heb inmiddels ook een stukje software geschreven dat hopenlijk straks met de Soladin kan praten. Tevens meteen maar Mastervolt aangeschreven hopenlijk willen zij zelf in de software een stukje logging maken, veel werk kan dat denk ik niet zijn.
Om hem passend te krijgen kan je ook de db9 stekker eruit wippen, de bedrading intern geeft 1 a 2 cm speling.flitspaal.nl schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 13:08:
Leuk, mijn Soladin pc-link kitje is binnen. Wil ik hem testen past het ding niet op m'n laptop. Mijn laptop heeft een RS232 aansluiting alleen die zit verzonken in de behuizing en dat past niet met de stekker van de PC-LINK. En ik heb weinig zin om die behuizing helemaal pas te moeten gaan vijlen.
Maar een kabeltje gekocht van USB naar RS232 9 pins van Sitecom. Zodra die binnen is kan ik tenminste testen.
@Mistraller, had jij al getest met langere lengtes? Werkt het nog met +/- 15 meter kabel?
nevermind!
Net getest met een servertje met een normale RS2332 poort en 15 meter kabel ( UTP CAT5E ) en dat werkt perfect.
Ik zag overigens dat het record van de Isofoton panelen op het westen op 497W zit. Dat had ik niet verwacht.
Wat betreft kabellengtes: Ik heb getest met mijn eigen Sol-Link converter/adapter, en die werkt 100% met kabellengtes van 100 meter en langer. Ik heb een test gedaan met 120 meter, en dat gaf goede resultaten. Zowel SolGet als de soladin wizard software draaide zonder communicatiefouten.
Nu heb ik ook iets andere componenten gebruikt als in de mastervolt converter, maar het principe is hetzelfde.
De Sol-Link adapter gaat in 2 varianten gemaakt worden. Ik heb een printje ontworpen waarmee ik zowel een nette RS232 als een USB variant kan produceren. Zeer binnenkort tuig ik een webpagina op, met de prijzen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Onze zonneboilerinstallatie kan momenteel met een paar handkleppen als verwarmingsondersteuning ingezet worden. Dit zou ik ook graag geautomatiseerd krijgen. Voor het verwarmingscircuit gebruiken we de tweede spiraal in de boiler. In de uitvoering mis ik nog de praktische uitvoering (welke materialen zijn toepasbaar?).leonbong schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:14:
[...]
Ik zou regelen op basis van retourtemperatuur van het verwarmingscircuit.
.Boilertemp. te laag: dan via CV of andere bron verwarmen om te voorkomen dat de boiler verwarmt wordt.
.Boilertemp. hoger als retourwater (marge circa 10(?) graden): dan boilercircuit gebruiken. De marge afstemmen op temperatuurverschil tussen aanvoer- en retourwater waarbij de mix van gebruik van cv-hr optimaal blijft t.o.v. verwarmingsondersteuning via boiler. De marge bij gebruik van stadswarmte kan mogelijk anders ingesteld moeten worden.
.Is de boilertemp. hoger als retourwater én ook hoger als de gewenste aanvoerwatertemperatuur (waarde vanuit regelaar): dan boilercircuit gebruiken en thermostatisch (dynamisch geregeld) retourwater mengen met boilerwater zodat er niet een te hoge temperatuur door de vloer gepompt wordt. Hierdoor behouden we de maximale warmte in de boiler. Deze situatie komt m.n. in voor- en naseizoen nodig waarbij overdag geen ruimteverwarming noodzakelijk is, maar 's avonds wel.
.Daarnaast een optie om 'handmatig' voor het boilercircuit te kiezen (om b.v. een beetje warmte in de hoogtijdagen af te romen om degeneratie van glycoloplossing bij heatpipes te voorkomen - in het verwarmingsciruit een radiator met open/dichtkraan opnemen) of 'handmatig' voor het cv-ciruit te kiezen op het moment dat een hogere temperatuur voor sanitair water voorkeur heeft (en voor het geval het net niet zo werkt als je wilt en je daardoor ongewild in de kou komt te zitten).
Zijn er praktische ervaringen van mensen met verwarmingsondersteuning (en dan niet de Qsolar-systemen) met een beperkte boilergrootte (300l)?
@flitspaal, denk jij nog aan verwarmingsondersteuning?
Ik hoop echt dat Mastervolt er iets aan gaat doen, het kan gewoon niet veel werk zijn, ze hebben veruit het belangrijkste werk al gedaan met de software.Mistraller schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:18:
[...]
Vergeefse moeite, ik heb in 2006 al contact gehad met de firma, en ik kreeg niet de indruk dat ze daar moeite voor willen doen.
[...]
Om hem passend te krijgen kan je ook de db9 stekker eruit wippen, de bedrading intern geeft 1 a 2 cm speling.
Wat betreft kabellengtes: Ik heb getest met mijn eigen Sol-Link converter/adapter, en die werkt 100% met kabellengtes van 100 meter en langer. Ik heb een test gedaan met 120 meter, en dat gaf goede resultaten. Zowel SolGet als de soladin wizard software draaide zonder communicatiefouten.
Nu heb ik ook iets andere componenten gebruikt als in de mastervolt converter, maar het principe is hetzelfde.
De Sol-Link adapter gaat in 2 varianten gemaakt worden. Ik heb een printje ontworpen waarmee ik zowel een nette RS232 als een USB variant kan produceren. Zeer binnenkort tuig ik een webpagina op, met de prijzen.
Ik heb inmiddels een stukje broddelwerk klaar om te testen.
Klopt deze header trouwens die gestuurd moet worden naar de Soladin ?
serport = openPort( comport );
serport.setSerialPortParams(9600,8, SerialPort.STOPBITS_1, SerialPort.PARITY_NONE);
serport.enableReceiveTimeout(20000);
serport.addEventListener(new EventListener());
OutputStream aStream = serport.getOutputStream();
char a1 = (char)17;
char a2 = (char)0;
char a3= (char)0;
char a4= (char)0;
char a5= (char)182;
char a6= (char)0;
char a7= (char)0;
char a8= (char)0;
char a9= (char)199;
String aStr = a1 + a2 + a3 + a4 + a5 + a6 + a7 + a8 + a9 + "";
// WARNING: be careful, you shoulod select the encoding !
// This will timeout if you have FLOW CONTROL and theline is stuck !
aStream.write(aStr.getBytes());
Ik zet de compoort op 9600,N,8,1, klopt dat? Verder een char string gecopieerd uit solget.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Je kan diverse requests doen. Ik gebruik altijd de actuele statistieken, maar met een ander commando haal je de history (per dag een iets ander commando) op. Ook kan je de max output uitlezen en resetten met weer een ander commando.
De hele bende is hier ook eens uitgezocht, lees vanaf hier: corl in "Zonnepanelen geplaatst"
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zoiets als dit, maar dan zonder klep H1? (mijn verontschuldigingen voor de handelsnaam in het plaatje)Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 23:01:
[...]
Onze zonneboilerinstallatie kan momenteel met een paar handkleppen als verwarmingsondersteuning ingezet worden. Dit zou ik ook graag geautomatiseerd krijgen. Voor het verwarmingscircuit gebruiken we de tweede spiraal in de boiler. In de uitvoering mis ik nog de praktische uitvoering (welke materialen zijn toepasbaar?).
Ik zou regelen op basis van retourtemperatuur van het verwarmingscircuit.
.Boilertemp. te laag: dan via CV of andere bron verwarmen om te voorkomen dat de boiler verwarmt wordt.
.Boilertemp. hoger als retourwater (marge circa 10(?) graden): dan boilercircuit gebruiken. De marge afstemmen op temperatuurverschil tussen aanvoer- en retourwater waarbij de mix van gebruik van cv-hr optimaal blijft t.o.v. verwarmingsondersteuning via boiler. De marge bij gebruik van stadswarmte kan mogelijk anders ingesteld moeten worden.
Daarvoor zou je alleen een driewegklep nodig hebben. Als je ook nog dynamisch wilt mixen heb je een andere regeling nodig (en een modulerend driewegventiel)

Hoe zou je dat willen doen dan ?Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 21:36:
Even een gekke vraag. De meeste stadsverwarmingsystemen werken tegenwoordig met een aanvoertemperatuur van een graad of 70°C. Als je dit water 's zomers via je zonneboiler warmer terug het net in stuurt telt je meter dan ook terug? Het zal waarschijnlijk wel niet maar heeft iemand dit al wel eens geprobeerd?
Ik kan me alleen voorstellen dat je dan met een pomp met heel veel waterdruk kan werken.
Dat zou dan ook al werken met water dat kouder is dan 70 graden (als het al werkt)
Verwijderd
Gewoon het water zoals het door bijvoorbeeld je radiatoren gaat door een spiraal van je boiler sturen. Als het water in je boiler warmer is dan 70° warmt het op in plaats van dat het afkoelt en dan is de retour dus warmer dan de aanvoer. Je levert dan dus warmte aan het net en de warmtemeter meet een negatief verbruik. Ik vraag me alleen af of dit geregistreerd wordt. Anders is het een mooie manier om 's zomers je overschot in het net te voeren en 's winters weer te gebruiken.
Verwijderd
Duidelijk plaatje! Dit lijkt er helemaal op (zonder de klep H1). De wens om dynamisch te mixen lijkt mijn voorkeur te krijgen (ik ken de prijs nog niet) omdat uit proeven met handkleppen blijkt dat bij het rondpompen bij een boilertemperatuur rond de 80 graden Celcius dit binnen de kortste keren 30 graden zakt. Dit komt enkel bij de koude avonden voor. De echte winst treed op bij koude dagen met zon waarbij de besparing op ruimteverwarming aanzienlijk meer is dan het gasverbruik voor het douchen.basfromasd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 23:32:
[...]
Zoiets als dit, maar dan zonder klep H1? (mijn verontschuldigingen voor de handelsnaam in het plaatje)
Daarvoor zou je alleen een driewegklep nodig hebben. Als je ook nog dynamisch wilt mixen heb je een andere regeling nodig (en een modulerend driewegventiel)
[afbeelding]
Is dat niet juist wat je wilt? Die warmte wordt dan toch in je vloer gestopt? Je kunt natuurlijk een thermostatisch mengventiel gebruiken, zoals dat bij de meeste vloerverwarmingsverdelers gebruikt wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 23:55:
[...]
De wens om dynamisch te mixen lijkt mijn voorkeur te krijgen (ik ken de prijs nog niet) omdat uit proeven met handkleppen blijkt dat bij het rondpompen bij een boilertemperatuur rond de 80 graden Celcius dit binnen de kortste keren 30 graden zakt.
Verwijderd
Onze installatie werkt met LTV radiatoren ipv vloerverwarming en dan pakt het toch minder uit.basfromasd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 00:10:
[...]
Is dat niet juist wat je wilt? Die warmte wordt dan toch in je vloer gestopt? Je kunt natuurlijk een thermostatisch mengventiel gebruiken, zoals dat bij de meeste vloerverwarmingsverdelers gebruikt wordt.
Ik ben bang dat je dat op je buik kunt schrijven. Ik heb eind 2006 met Mastervolt een mailwisseling hierover gehad en hoewel ze het niet met zoveel woorden zeiden las ik tussen de regels door dat ze dit absoluut niet van plan ware. Ik heb het idee dat de Soladon 600 voor Mastervolt maar nét uitkan, en dat ze daarom geen cent spenderen aan iets extra's (zoals een passieve koeling, ingebouwde real time clock zodat de 10-dagen historie ten minste klopt, een stukje flashgeheugen zodat de omvormer zelf kan loggen, etc....)flitspaal.nl schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 23:11:
Ik hoop echt dat Mastervolt er iets aan gaat doen, het kan gewoon niet veel werk zijn, ze hebben veruit het belangrijkste werk al gedaan met de software.
Ik hoop dat je iets loskrijgt bij Mastervolt, maar ik geef je weinig kans, helaas...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
En dat snap ik dus niet, ze hebben alle communicatie al in hun pc-link software zitten, het enige wat ze moeten doen is om de x minuten een record naar een file schrijven en dat is nu niet echt de lastigste code. :-)JeroenH schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 09:28:
[...]
Ik ben bang dat je dat op je buik kunt schrijven. Ik heb eind 2006 met Mastervolt een mailwisseling hierover gehad en hoewel ze het niet met zoveel woorden zeiden las ik tussen de regels door dat ze dit absoluut niet van plan ware. Ik heb het idee dat de Soladon 600 voor Mastervolt maar nét uitkan, en dat ze daarom geen cent spenderen aan iets extra's (zoals een passieve koeling, ingebouwde real time clock zodat de 10-dagen historie ten minste klopt, een stukje flashgeheugen zodat de omvormer zelf kan loggen, etc....)
Ik hoop dat je iets loskrijgt bij Mastervolt, maar ik geef je weinig kans, helaas...
Ik snap het ook niet hoor :-) Ik denk dat ze bij Mastervolt niet doorhebben dat ze een apparaat verkopen wat voor een gedeelte toch gekocht zal worden door een stel idioten die alles willen meten en weten. Als er voor € 100 een loggingmodule te koop was geweest zonder eigenverbruik die je - bijvoorbeeld - op de onderkant klikt had ik dat direct gedaan. Ik ben er zeker van dat er geld mee te verdienen is, maar het lijkt alsof Mastervolt, in ieder geval met de S600, en halfbakken poging doet. Vergeet ook niet dat de solarmarkt niet hun core business is, ze zijn groot geworden met energiesystemen voor de scheepvaart, en volgens mij is dat nog steeds hun grootste activiteit.flitspaal.nl schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 09:40:
En dat snap ik dus niet, ze hebben alle communicatie al in hun pc-link software zitten, het enige wat ze moeten doen is om de x minuten een record naar een file schrijven en dat is nu niet echt de lastigste code. :-)
Alleen al die naam... ik blijf er bij dat het eerlijker was geweest als hij Soladin 500 had geheten. Ik heb het al eerder gezegd, maar hun winddivisie weet wel hoe het hoort: de Windmaster 500 (wat gewoon een Soladin 600 met andere firmware en een overloopweerstand is) heeft dus wel de 500 in zijn naam. Maar ja, zoals je onder die link ook ziet, de WM500 wordt OEM verkocht en ik denk dat het verdedigbaar is dat Mastervolt denkt dat consumenten zich kennelijk makkelijker laten foppen dan bedrijven.
Dat gezegd hebbende, ik ben verder best tevreden over onze beide S600s, maar met de informatie die ik nu heb zou ik er Steca 500's ophangen. Mastervolt had met slechts een geringe meeruitgave zoveel meer uit de S600 kunnen halen... maar ja. Zoals ik zei, ik denk dat de S600 voor Mastervolt maar nét rendabel is. Mogelijk maken ze hem alleen om een voet tussen de deur te krijgen in de solarmarkt zodat ze hun grotere omvormers kunnen verkopen. In dat soort situatie acht ik het voorstelbaar dat het management alle in hun ogen onnodige uitgaven afkeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 01-05-2010 10:32 ]
Op zich kan dit met elk nieuwe type meter gebeuren, maar met de zogenaamde 'slimme' meters wordt een steeds groter gedeelte van het facturatie en meetproces geautomatiseerd waardoor overduidelijke fouten er niet meer uitgehaald worden. Tel daar bij op dat de energierekening het grootste deel van de consumenten totaal niet boeit en dan heb je de situatie dat dit soort fouten flink op kunnen lopen.el jonco schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:04:
smart meters. Take home message: zet altijd je eigen meter in serie met een 'smart' meter.
Voor zonnestroompaneelbezitters heeft de digitale/'slimme' meter nog veel meer nadelen omdat je de saldering uit handen geeft aan partijen die er totaal geen belang bij hebben dit snel en goed te doen. Ik weet één ding zeker: ik hou vast aan onze draaischijfmeter zo lang ik kan. Liander beweert nog altijd glashard dat ik een digitale meter moet en dat ik me moet 'aanmelden voor productie'. Goddank heb ik het recht dat te weigeren, en vecht Greenchoice dat voor me uit.
Als leken me vragen hoe makkelijk zonnestroompanelen nu zijn sta ik altijd in dubio of ik dit soort dingen moet vertellen. Als ik het niet vertel heb ik het gevoel dat ik ze voorlieg want je kunt hier op een hele nare manier mee te maken krijgen, maar als ik het wel vertel schrik ik ze waarschijnlijk zo af dat ze er iet eens aan beginnen!
Maar hoe dan ook, weer een argument waaruit blijkt dat de 'slimme' meter niet in het belang van de consument is. Je zou zeggen dat we er al voldoende hadden...
In theorie zijn de meters van kamstrup zoals geplaatst door NUON geschikt voor terug levering en kan hij dit ook verrekenen. Maar in praktijk heeft NUON dit geblokkeerd in de software sterker nog hij registeert dit als een storingsmelding die het gehele jaar blijft staan totdat de NUON man er weer is.Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 21:36:
Even een gekke vraag. De meeste stadsverwarmingsystemen werken tegenwoordig met een aanvoertemperatuur van een graad of 70°C. Als je dit water 's zomers via je zonneboiler warmer terug het net in stuurt telt je meter dan ook terug? Het zal waarschijnlijk wel niet maar heeft iemand dit al wel eens geprobeerd?
Op mijn werk hebben we aantal kleine chemische proefreactors (30L) voorzien van deze meters om de warmtevraag van de processen indicatief in kaart te kunnen brengen.
De temperatuur van stadsverwarming is niet vast in de zomer is het rond de 70 grad. C en in de winter wordt het verhoogd richting de 90/95 grad. C
@Cantecleer
Het gebruik van een PLC biedt me juist de mogelijkheid om handmatig te kunnen switchen.
Daarnaast wil ik eventueel gebruik maken van kleppen met standmelding om te voorkomen dat ik met behulp van NUON mijn boiler sta te verwarmen.
De vloerverwarmings zoals ingetekend is een versimpelde weergave, dit is namelijk volwaardige stadsverwarming vloerverwarmingsunit. Het risico dat er 80 of 90 grad. C water in vloer wordt gepompt is afgedekt met de gebruikelijke thermostatische kranen.
[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 01-05-2010 13:06 ]
Verwijderd

Heeft 1 van jullie de tarieven van de "Webactie" van GC?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Ik heb nu GBIT op mijn vliering
Je bedoelt deze tarieven?SasJo schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 13:45:
@Greenchoice gebruikers;
Heeft 1 van jullie de tarieven van de "Webactie" van GC?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
ik heb nu dus korting tov het tarief van de oorspronkelijke energieleverancier/netbeheerder in mijn regio ( sneek, liander/nuon)
welke tarieven gelden er dan op dit momment voor mij ( zowel piek/dal tarieven als gewone tarieven) en welke extra kosten krijg ik als wil overstappen van normaal tarief naar piek/dal? ik heb al een meter met 4 telwerken.
wat moet liander/nuon/greenchoice doen om er voor te zorgen dat het gaat werken?
ik zal dan wel mijn vaatwasser, wasmachine en droger in de daluren moeten gebruiken, omdat het voor mij anders waarschijnlijk niet uit kan. maar voor teruglevering is het een voordeel,omdat teruglevering altijd tegen piektarief is. (dus ook in het weekend)
ik zit te denken aan ander vastrecht, levering, capaciteitstarief, eenmalige kosten, etc.
ik zie dat tot 3*25A de tarieven hetzelfde zijn.
de tarieven die onafhankelijk van verbruik zijn (meet, capaciteit, en aansluiting) zijn samen al 17,0881 PER MAAND.
het meten van eigen opwek (per bruto productiemeter, neem ik aan?) zijn 2,5119 extra. (metingen allemaal 1 x per jaar)
verder een groot deel van de website waar je zogenaamd je eigen aansluitng kunt beheren, maar blijkbaar is dat alleen maar voor "grote" klanten...
hoe werken deze tareven bij greenchoice? volgens mij betaal je daar slechts 29 per jaar vastrecht?
[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 01-05-2010 16:20 ]
Hier kun je losse circles kopen.
http://www.totaalduurzaam...-=-weten/2232/circle.html
Ja, deze.
Die noemen ze Webactie Greenchoice.
Daar zou ik wel heen willen switchen.
Het zou wel eerlijk zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 13:32:
Dankjewel Leonbong, het was natuurlijk te mooi om waar te zijn dat we ook warmte zouden kunnen salderen.
Op basis wet van gelijke behandeling (salderen elektriciteit) zou je er op zijn minst een brief aan kunnen wagen, toch?
http://www.greenchoice.nl...hoice?refid=320&prodid=95
In samenwerking met Greenchoice Webactie heeft Greenchoice een speciale aanbieding voor u met een scherp actietarief.
STROOMTARIEVEN
Hoog € 0,2242
Hoog tarief (piek)
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw stroom die op piekmomenten is verbruikt.
Het tarief bestaat uit:
Leveringsprijs hoog € 0,0770
Energiebelasting € 0,1114
BTW 19%
Laag € 0,1825
Laag tarief (dal)
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw stroom die op dalmomenten is verbruikt.
Het tarief bestaat uit:
Leveringsprijs laag € 0,0420
BTW 19%
Enkel € 0,2052
Enkel tarief
Deze tarieven zijn incl. BTW, regiotoeslag en energiebelasting per kWh, maar exclusief vastrecht en netbeheerders- kosten.
Het tarief bestaat uit:
Leveringsprijs enkel € 0,0610
BTW 19%
Vastrecht € 23,80
Vastrecht stroom
Dit is het vaste tarief voor het gebruik van uw stroom. Dit staat vast voor 1 jaar.
Het tarief bestaat uit:
Vastrecht levering stroom € 23,80
BTW 19%
incl. BTW en Energiebelasting
GASTARIEVEN
Gas € 0,5033
Gas tarief
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw gas. Het tarief is inclusief regiotoeslag.
Het tarief bestaat uit:
Leveringsprijs gas € 0,2600
Energiebelasting € 0,1629
BTW 19%
Vastrecht € 23,80
Vastrecht gas
Dit is het vaste tarief voor het gebruik van uw gas. Dit staat vast voor 1 jaar.
Het tarief bestaat uit:
Vastrecht Levering gas € 23,80
BTW 19%
incl. BTW en Energiebelasting
Wij gebben twee gas meters (kantoor + woning). De energie leverancier berekend het jaarverbruik door de stand van meter 1 af te trekken van de stand van meter 2. Het kan nog een jaar of twee duren voordat alles weer recht gezet is, en intussen worden wel alle voorschotten op deze bereken methode gebaseerd en automatisch afgeschreven.el jonco schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:04:
smart meters. Take home message: zet altijd je eigen meter in serie met een 'smart' meter.
Op ons vorige adres ook al een kapotte digitale meter. LCD schermpje leeg en geen knipperend ledje meer, maar nog wel stroom... Keurig gemeld aan de leverancier, die geloofde het niet maar deed aan het ende van het jaar wel een "inschatting" die twee keer zo hoog was als ons normale jaar verbruik. uiteindelijk hebben ze die schatting wel iets verlaagd, maar een eigen extra meter was goedkoper geweest.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 13:32:
Dankjewel Leonbong, het was natuurlijk te mooi om waar te zijn dat we ook warmte zouden kunnen salderen.
Dit is natuurlijk onzin aangezien stadsverwarming over het algemeen restwarmte van industrie of een centrale is warmer terugleveren is een ondermijning van dit systeem.SasJo schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 17:23:
[...]
Het zou wel eerlijk zijn.
Op basis wet van gelijke behandeling (salderen elektriciteit) zou je er op zijn minst een brief aan kunnen wagen, toch?
De centrale kan ernstige koelproblemen oplopen als het koelwater warmer terug komt.
Voorbeeld centrale Muiden gaat zijn koelwater als warmte aan Almere-stad/poort leveren als gevolg is minder koelwater uit het gooimeer en de vecht benodigd. Krikt het thermisch rendement van elek-centrales nog een beetje op, dat is gunstiger voor het milieu.
[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 01-05-2010 17:51 ]
Ik ben zo benieuwd wat ze schrijven
Dat is een goed punt maar vergeet niet dat veel van die restwarmtenetten door de jaren heen een steeds grotere belasting kregen toen woonwijken steeds verder uitbreidden. Een aantal netten raakte overbelast en er werden hier en daar speciale hulpwarmtecentrales gebouwd. Het terugleveren van warmte aan een warmtenet in het algemeen zie ik helemaal zitten omdat je dan, net als met netgekoppelde zonnestroom, een veel efficiënter gebruik kunt maken van de warmte. Nu zitten zonneboilerbezitters, net als mensen met een autonome zonnestroominstallatie, met een beperkte voorraad warmte waaraan ze 's winters niet genoeg hebben en de 's zomers overloopt waardoor er energie verloren gaat.leonbong schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 17:48:
Dit is natuurlijk onzin aangezien stadsverwarming over het algemeen restwarmte van industrie of een centrale is warmer terugleveren is een ondermijning van dit systeem.
Het grappige is dat in de perioden dat dat een probleem is (warm, zonnig zomerweer) zonnestroompanelen veel energie leveren. Als we dus op alle huizen in de wijken die gebruik maken van de restwarmte van een fossiele centrale grote aantallen zonnestroompanelen leggen én de warmte van de zonnboilers het net inpompen hebben we een win-win-win-situatie!De centrale kan ernstige koelproblemen oplopen als het koelwater warmer terug komt.
JeroenH schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:08:
Is er iemand lid van de consumentenbond? Er wordt naar mijn website gelinkt vanaf deze site, maar ik ben geen lid dus ik kan het grootste gedeelte van die pagina niet zien.
Twee tevreden gebruikers aan het woord:
Jeroen Haringman, heeft sinds 2006 een zonnepaneelinstallatie opgebouwd van in totaal 1465 Wp, die zo’n 1100 kWh per jaar levert
‘Zonnepanelen zijn inderdaad een forse investering, maar ik ben ervan overtuigd dat we die op den duur terugverdienen: energie wordt in de toekomst alleen maar duurder. Los daarvan vind ik dat we sowieso moeten investeren in duurzame energiebronnen: fossiele energiebronnen zoals aardolie zijn immers eindig. Daarnaast heb ik graag mijn eigen energiewinning in de hand heb. Ik ben niet overgeleverd aan de commerciële belangen van energieleveranciers en –producenten. Er zitten veel voordelen aan zonnepanelen als duurzame-energiebron: ze zijn stil, makkelijk te monteren, stoten niets uit en hebben geen onderhoud nodig: vuil spoelt er bij een forse regenbui zo af. Ik houd wel secuur bij wat de panelen opleveren. Dat moet ook wel, want dat is de enige manier om in de gaten te houden of alles goed werkt. Het is zelfs een hobby van me geworden. Kijk maar eens op mijn website www.solarwebsite.nl.’
Floris Mokveld, heeft sinds 2008 een zonnepaneelinstallatie van 1050 Wp, die in 2009 zo’n 925 kWh leverde, en een zonneboiler
‘Ik ben zeer positief over het gebruik van de installaties. Zie ook mijn website www.duurzaamroermond.nl. Maar ik ben kritisch over de subsidie. We hebben bij de aanschaf van onze installatie meegedraaid met de subsidieronde van destijds. Dat traject was geen pretje: administratieve rompslomp, verplichte nieuwe meters, lid worden van Certiq… Ze weten consumenten goed af te schrikken.
Het vinden van de juiste leverancier is een zoektocht op zich. In 2008 bijna geen keuze door de markt die op zijn gat lag, nu zie je volgens mij door de bomen het bos niet meer: wie levert kwaliteit, en wie probeert alleen te profiteren?
Ik heb nu weer wat geld over en zou er graag nog drie panelen bijprikken. Er is ruimte genoeg op het dak. Maar dat kan helaas niet omdat ik op de opbrengstmeter die ik vanwege de subsidie moest installeren geen extra panelen mag aansluiten. Houd er dus rekening mee bij je subsidieaanvraag dat je voor een ze groot mogelijke installatie aanvraagt.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
Je wordt nog beroemd, Jeroen! Ben zelf geen lid, maar ken iemand die het wel is. Alleen de vergelijkingstabel krijg ik niet goed omgezet. Oeps, zie dat Mars Warrior me al voor is. Dit is de tekst die daar nog boven stond.JeroenH schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:08:
Is er iemand lid van de consumentenbond? Er wordt naar mijn website gelinkt vanaf deze site, maar ik ben geen lid dus ik kan het grootste gedeelte van die pagina niet zien.
Jaarlijks verbruikt een gemiddeld huishouden ongeveer 3600 kWh aan elektriciteit en 1900 m3 gas. Daar is 5600 kg CO2-uitstoot mee gemoeid. Dat is net zoveel CO2 als wordt uitgestoten bij bijna 35.000 km rijden met een Volkswagen Polo of Opel Astra op benzine. Je hebt dus aardig wat weg te poetsen als je dit wil neutraliseren door energiebesparende maatregelen.
De onderstaande besparingen en percentages zijn steeds ten opzichte van het totale energiegebruik van een gemiddeld huishouden. Wijkt de persoonlijke situatie hier vanaf, dan zijn dus ook de besparingen anders.
9% met zonnepanelen
Een zonnepaneelinstallatie van 1080 Wp (9 m2) levert zo'n 810 kWh per jaar, en bespaart zo bij een stroomprijs van €0,22 per kWh zo'n €180 per jaar aan stroomkosten. En: zo'n 500 kg CO2-uitstoot per jaar minder. Dat staat gelijk aan ongeveer 3125 km minder rijden met de auto. De jaarlijkse CO2-uitstoot gaat daarmee een kleine 9% naar beneden.
4% met zonneboiler
Een doorsnee zonneboiler met een warmteopbrengst van ruim 4 Gigajoules, levert ten opzichte van het verbruik met een HR-combiketel een besparing op van ongeveer 130 m3 gas per jaar. Met de huidige gasprijzen komt dat neer op een besparing van zo’n €70 per jaar. En 230 kg minder CO2, wat gelijk staat aan 1430 km minder rijden met de auto. Met een zonneboiler kun je de jaarlijkse CO2-uitstoot van een huishouden dus zo'n 4% naar beneden brengen.
Vergelijking
Ter vergelijking een aantal andere energiebesparende maatregelen op een rij, plus hun besparingen:
* 10 gloeilampen van 60 watt vervangen door 10 spaarlampen van 11 watt: besparing van 490 kWh en 300 kg CO2 per jaar. Besparing op de totale uitstoot: 5,3%.
* 10 m2 enkel glas vervangen door HR++-dubbelglas: besparing van 325 m3 gas en 580 kg CO2 per jaar. Besparing op de jaarlijkse uitstoot: 10,3%.
* 5 m2 radiatorfolie aanbrengen: besparing van 50 m3 gas en 90 kg CO2 per jaar. Besparing op de totaaluitstoot: 1,6%.
* Condenswasdroger vervangen door een warmtepompwasdroger: besparing van 320 kWh en 200 kg CO2. Besparing op de totaaluitstoot: 3,6%.
Investering
Vooral zonnepanelen leveren nog best veel op ten opzichte van andere besparende maatregelen. Maar als je de investering meerekent, ontstaat een heel ander plaatje. De aanschaf van 1080 Wp aan zonnepanelen (net voldoende voor een overheidssubsidie) kost zo'n €4300. De gemiddelde besparing is 'slechts' €180 aan stroomkosten per jaar. Als je de investering verrekent met de CO2-besparing per jaar, blijkt dat je €8,60 moet uitgeven om per jaar 1 kg CO2 te besparen. Met een beetje zonneboiler is dat zelfs €13. Ter vergelijking opnieuw de andere maatregelen.
Investering Besparing energie Besparing energie-kosten Besparing CO2 jaarlijks 1 kg CO2 besparen kost
10 spaarlampen van 11 watt €44 490 kWh €108 300 kg €0,15
5 m2 radiatorfolie €35 50 m3 €25 90 kg €0,40
Warmte-pomp-wasdroger €400 (extra t.o.v. condens-droger) 320 kWh €70 200 kg €2,00
10 m2 HR++ dubbelglas €1480 325 m3 €175 580 kg €2,55
9 m2 (1080 Wp) zonne-panelen €4300 810 kWh €180 500 kg €8,60
Zonneboiler €3000 130 m3 €70 230 kg €13,00
Terugverdienen
Zonnepanelen en zonneboilers zijn zeker financieel gezien dus niet bepaald de aantrekkelijkste maatregelen om een huishouden te verduurzamen. Andere energiebesparende maatregelen zoals isolatie, het vervangen van gloeilampen door spaarlampen en de aanschaf van energiezuinige apparaten, besparen relatief meer energie en verdienen zichzelf sneller terug.
Subsidie
De subsidieregelingen van de overheid maken de aanschaf in zonnepanelen en zonneboilers er nauwelijks aantrekkelijker op. Pas als de subsidie omhoog gaat en vooral de subsidie op zonnepanelen een stuk eenvoudiger wordt, zal dit de aanschaf bij particulieren beter stimuleren. Gemeentelijke initiatieven bieden wat dat betreft soms meer mogelijkheden. Lees hier meer over de subsidieregelingen voor installaties voor zonne-energie.
Streepjes voor
Maar zonneboilers en zonnepanelen hebben ook belangrijke streepjes voor op de eerder genoemde energiebesparingsmaatregelen. Zonneboilers en zonnepanelen zijn een van de weinige manieren waarop consumenten zelf groene energie kunnen ‘maken’. Als je installatie groot genoeg is, kun je zelfs volledig zelfvoorzienend zijn in je energie en zo volledig onafhankelijk worden van energieleveranciers. En je hebt er geen last van als de energieprijzen gaan stijgen. Sterker nog: je verdient de investering sneller terug.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 20:54 ]
Dit zal voor een aantal van mijn familieleden als een bevestiging klinken voor hetgeen zij denken: Ik installeer zonnepanelen en de rest die dat niet doet moet méér betalen. Niet omdat de fossiele energie schaarser wordt, maar omdat het geld linksom danwel rechtsom binnen moet komen. (Bij Nuon/Liander en consorten)
Maar dit is België, hier ligt niet zoveel.
ik weet niet hoe de prijs van die stadswarmtenetten wordt vastgesteld, maar ltenwe een eventuele verhitte discussie daaroverm, en de rechtvaardigheid of problemen er mee maar even overslaan
Het kan dus wel, als we een stadswarmtenet maar niet beschouwen als een exclusief middel om goed te verdienen aan afvalwarmte van bepaalde bedrijven. Als we het gebruiken als gemeenschappelijke infrastructuur, net als wegen, kunnen we er best plezier van hebben.

Ik heb gewoon de standaard prijzen van Essent en E.on voor electra en Gas. Nooit aangedurft om te switchen...
Gezien ik wellicht een positieve beschikking SDE krijg en hier positieve verhalen over GreenChoice lees, wil ik het nu wel eens wagen..
[ Voor 20% gewijzigd door Cyberpope op 02-05-2010 08:46 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Je kunt op die site je verbruikgegevens en adresgegevens invullen zodat ook de juiste regiotoeslag wordt toegepast. Alle kosten worden daardoor in de berekening mee genomen zodat je precies ziet wat het je in een jaar kost.
Verwijderd
http://van.wijk.net/pvt/solar.wmv
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 09:20 . Reden: typo ]
Verwijderd
Doet het niet EricVerwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:16:
filmpje kijken....
http://van.wijk.net/pvt/solar.wmv
Verwijderd
helaas...bij mij nietVerwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:40:
zat typo in url, nu wel
Hier wel hoorVerwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:49:
helaas...bij mij niet
ik wil me niet echt vastzetten op een jaar / 3 jaar contract of zo. maar misschien als greenchoice echt 5 cent extra korting geeft voor mensen die met zonnepanelen terugleveren, dat het dan wel aantrekkelijker wordt. andere energieleveranciers zijn volgens mij alleen groen voor de commercie, terwijl greenchoice het toch wat meer als "uitgangspunt" heeft.
Een enorm verschil van dit net tov de meeste warmtenetten in Nederland is dat het geen restwarmtenet is. Dit net is eigenlijk een heel groot CV-systeem met één gezamelijke ketel. Dan zijn er dus algemene stookvoordelen als het water warm terug komt, direct vermindering van gas/olie/kolen verbruik.basfromasd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 08:16:
Er zijn wel voorbeelden van warmtenetten die ingericht zijn op teruglevering: in Friedrichshafen, Hamburg en Neckarsulm zijn sinds de jaren negentig stadswarmtenetten met leidingen voor teruglevering door zonnecollectoren op woonhuizen en flats. Deze wijknetten hebben een gemeenschappelijke warmtebuffer (enorm vat onder de grond) en voorzien voor een groot deel in de warmtebehoefte door de zon.
Het kan dus wel, als we een stadswarmtenet maar niet beschouwen als een exclusief middel om goed te verdienen aan afvalwarmte van bepaalde bedrijven. Als we het gebruiken als gemeenschappelijke infrastructuur, net als wegen, kunnen we er best plezier van hebben.
hmm via pda schakelen. leuk, maar das niet echt out of the box, en ook niet ondersteund. en er isw sprake van verschillende kleuren volgens de tekst?
ik heb ze alleen in het wit gezien. ( niet dat ik nu gekleurde zou willen overigens, maar kan best handig zijn qua herkenning)
ze zijn per stuk wel een stuk duurder dan in een pakket van 10
Douchen ging nog wel hoewel de warmtepomp wel harder moet werken met een minimale opbrengst van de zonneboiler en een relatief koude luchtaanvoer. Maar het is zelfs met dikke dekens niet meer aangenaam op de bank.
De vorige thermostaat vergat altijd alles met de CV uit. Onze nieuwe iSense bevalt goed. Die gaat gewoon door op batterijen. CV ketel aan (zit hier op een gewone lichtschakelaar) en alles werkt weer als voorheen.
Wel goed weer voor de tuin en de regenton
Wat ze hiermee bedoelen is dat je met een PDA de webpagina kunt bereiken die door de Source (software) gegenereerd wordt. Daar kun je vebruikscijfers zijn en de pluggen schakelen. Dat werkt prima (ik heb er mee gespeeld) maar dat vereist dat je een computer 24/7aan moet laten staan en dat is nu net niet de bedoeling.engelbertus schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:04:
hmm via pda schakelen. leuk, maar das niet echt out of the box, en ook niet ondersteund.
Dat was mijn eerste gedachte ook. Ik zit echt wel sterk te denken aan een uitbreidingsset van 10, want ik wil van meer apparaten weten hoeveel ze verbruiken door de tijd heen.ze zijn per stuk wel een stuk duurder dan in een pakket van 10
ik zie trouweens op die site dat een home extension set met 10 circles daar maar liefst 436,85 kost.. kun je dus beter 10 losse kopen
vage site,
en vraag ze eens of je nog kwantum korting krijgt als je 10 losse koopt.....
[ Voor 66% gewijzigd door engelbertus op 02-05-2010 13:30 ]
Verwijderd
zon-cv werkt, goed onthouden, 2 mei 11 graden.Vandaag: Het is verder fris met maxima rond 11 graden.
Verwijderd
Ik las het stukje uit de site van de consumentengids en was verrast. Ik ben zelf aan het nadenken over het installeren van zonnestroom of zonnewarmte en ik had andere getallen in mijn hoofd. Ik heb ze nu maar eens op een rijtje gezet aan de hand van het voorbeeld van de Consumentengids. Hun gegevens zijn in geel aangegeven.Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 20:50:
[...]
Van Consumentengids site
Jaarlijks verbruikt een gemiddeld huishouden ongeveer 3600 kWh aan elektriciteit en 1900 m3 gas. Daar is 5600 kg CO2-uitstoot mee gemoeid. Dat is net zoveel CO2 als wordt uitgestoten bij bijna 35.000 km rijden met een Volkswagen Polo of Opel Astra op benzine. Je hebt dus aardig wat weg te poetsen als je dit wil neutraliseren door energiebesparende maatregelen.
De onderstaande besparingen en percentages zijn steeds ten opzichte van het totale energiegebruik van een gemiddeld huishouden. Wijkt de persoonlijke situatie hier vanaf, dan zijn dus ook de besparingen anders.
9% met zonnepanelen
Een zonnepaneelinstallatie van 1080 Wp (9 m2) levert zo'n 810 kWh per jaar, en bespaart zo bij een stroomprijs van €0,22 per kWh zo'n €180 per jaar aan stroomkosten. En: zo'n 500 kg CO2-uitstoot per jaar minder. Dat staat gelijk aan ongeveer 3125 km minder rijden met de auto. De jaarlijkse CO2-uitstoot gaat daarmee een kleine 9% naar beneden.
4% met zonneboiler
Een doorsnee zonneboiler met een warmteopbrengst van ruim 4 Gigajoules, levert ten opzichte van het verbruik met een HR-combiketel een besparing op van ongeveer 130 m3 gas per jaar. Met de huidige gasprijzen komt dat neer op een besparing van zo’n €70 per jaar. En 230 kg minder CO2, wat gelijk staat aan 1430 km minder rijden met de auto. Met een zonneboiler kun je de jaarlijkse CO2-uitstoot van een huishouden dus zo'n 4% naar beneden brengen.
[...]

Als ik hiernaar kijk dan levert zonnewarmte, vergeleken met zonnestroom per vierkante meter paneel:
8 keer meer energie [GJ/m2]]
2 keer meer CO2 reductie [kg/m2]
75 % meer besparing [Euro/ m2]
Op grond hiervan ben ik geneigd zonnewarmte op mijn dak te installeren.
Verwijderd
Mooi display, alleen "vermogen" in kWh dat kan natuurlijk niet hè.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:16:
filmpje kijken....
Waar heb je dat vandaan als ik vragen mag?
Verwijderd
beldezon installeerde die bij gezondheidsstroom systemen tot 2003
het zijn prachtige dingen, ik heb mijne aangepast voor meer dan 3680 watt ac meting.
ze worden niet meer gemaakt, maar soms vind je ze nog bij oudere systemen op marktplaats.
een dergelijk display kost normaal bij leiderdorp instruments meer dan 800 euro (vanaf)
mijne was van iemand "die niet wist wat ie ermee moest" dus ik heb hem van dat probleem afgeholpen.
de meet unit, die ik gewoon in de meterkast heb, direkt op de stop (hard-wired) kan ook nog een externe puls aan, en de duurdere displays zoals de ecclipse kunnen dan balans tonen tussen afname en opwek, zo uit de s0 bus van de so called "slimme meter"
goedkopere oplossing :
ikea lijstje
foto van je huis
li12 meetunit van solarnrg
(zelf maken)
hij mag hier nog niet in de huiskamer hangen, maar daar word aan gewerkt....

tip : als je naar spanje of portugal gaat, daar koop je ze voor 6 tientjes, gewoon in de solar shop,
en die zie je daar overal....
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 14:56 ]
j e moet er dan wel rekening mee houden dat de stroom altijd wordt gebruikt, hetzij door jezelf of door een ander, terwijl dat bij zonnewarmte maar de vraag is.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:33:
[...]
Ik las het stukje uit de site van de consumentengids en was verrast. Ik ben zelf aan het nadenken over het installeren van zonnestroom of zonnewarmte en ik had andere getallen in mijn hoofd. Ik heb ze nu maar eens op een rijtje gezet aan de hand van het voorbeeld van de Consumentengids. Hun gegevens zijn in geel aangegeven.
[afbeelding]
Als ik hiernaar kijk dan levert zonnewarmte, vergeleken met zonnestroom per vierkante meter paneel:
8 keer meer energie [GJ/m2]]
2 keer meer CO2 reductie [kg/m2]
75 % meer besparing [Euro/ m2]
Op grond hiervan ben ik geneigd zonnewarmte op mijn dak te installeren.
Als je je hele dak vol legt met zonnepanelen of vaccuum buizen moet je daar eenheel groot buffervat bij nemen, en het ook allemaal weer opgebruiken. dus elke dag twee keer oduchen en elke dag een keertje extra de was doen of zo, anders gaat de zonneboiler in stagnatie. dan kun ej evengoed een zwarte plaat op je dak leggen, die wordt ook heet, maar daar heb ej dan niks aan.
en swinters heb je na een paar dagen je mega grote voorraadvat leeg, als het eenmaal koud weer is geworden, en er nog maar weinig zonopbrengst is.
dus je hebt eeb dure installatie die minder opbrengt dan je tabelletje? ik denk dat als je 6 m2 op je dak legt dat je dan al aan de grens van het "nuttige" zit?
Verwijderd
Nou... ik denk niet dat ik gelijk mijn hele dak vol wil leggen met collectoren. Het punt is eerder dat de consumentengids 2 m2 collectoren vergelijkt met 9 m2 zonnepanelen en dan constateert dat de CO2 reductie van de collectoren maar 4% is en die van zonnepanelen 10% van het CO2 verbruik van een gemiddeld huishouden. Daar werd ik door op het verkeerde been gezet. En als je het uitrekent dan blijkt dat een zonnecollector, per vierkante meter, 75% meer CO2 reductie oplevert dan een zonnepaneel. Dat is heel wat anders dan het bericht suggereert.engelbertus schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:58:
[...]
j e moet er dan wel rekening mee houden dat de stroom altijd wordt gebruikt, hetzij door jezelf of door een ander, terwijl dat bij zonnewarmte maar de vraag is.
Als je je hele dak vol legt met zonnepanelen of vaccuum buizen moet je daar eenheel groot buffervat bij nemen, en het ook allemaal weer opgebruiken. dus elke dag twee keer oduchen en elke dag een keertje extra de was doen of zo, anders gaat de zonneboiler in stagnatie. dan kun ej evengoed een zwarte plaat op je dak leggen, die wordt ook heet, maar daar heb ej dan niks aan.
en swinters heb je na een paar dagen je mega grote voorraadvat leeg, als het eenmaal koud weer is geworden, en er nog maar weinig zonopbrengst is.
dus je hebt eeb dure installatie die minder opbrengt dan je tabelletje? ik denk dat als je 6 m2 op je dak legt dat je dan al aan de grens van het "nuttige" zit?
Wat een negatieve reactie weer.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:08:
wat een angstverhaal, moet ik nu mijn zonneboiler wegdoen ?
Een omschrijving van de nadelen is geen angstverhaal. Het is gewoon een redelijke argument om aan te geven dat er een grens is aan de nuttige vierkante meters voor een zonnecollector.
Pas na heel lang zoeken, onder het foto-bijschrift in het stuk over de ov-chipkaart, stond het..:el jonco schreef op woensdag 28 april 2010 @ 06:48:
[...]In de papieren (op pagina...?) of online? Ik zag het niet staan...
Iets anders: bent u blij dat u zonnepanelen heeft aangeschaft?
Mail uw ervaringen en meer aan Op=op@volkskrant.nl
In de papieren versie, 4 regeltjes. 'Iets ...aangeschaft?' in rood, de rest in zwart. de eerste 'op' met een hoofdletter, de tweede met een kleine letter. Het is geen complot, ik ga het niet scannen.
[ Voor 20% gewijzigd door el jonco op 02-05-2010 17:48 ]
Is dat in de papieren of in de digitale versie? In het geval van de laatste, heb je er een linkje van?el jonco schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:11:
[...]
Pas na heel lang zoeken, onder het foto-bijschrift in het stuk over de ov-chipkaart, stond het..:
Iets anders: bent u blij dat u zonnepanelen heeft aangeschaft?
Mail uw ervaringen en meer aan Op=Op@volkskrant.nl
Welnee, zo erg is het niet. Maar het geeft wel aan dat de discussie van een pagina terug wel zinvol was: waarom geen warmte terugleveren aan een warmtenet zodat anderen een overschot kunnen gebruiken. Dat zou veel efficiënter zijn dan iedereen zijn eigen voorraadje. Maar ja, als je ziet hoe gebruikers slachtoffers van warmtenetten op dit moment al worden uitgeknepen dan zie ik iets dergelijks moois zeker in Nederland niet van de grond komen.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:08:
[ Voor 41% gewijzigd door JeroenH op 02-05-2010 16:56 ]
Bedankt voor de tip... maar zoals alles in de electra-wereld, correct energie-wereld (ja, ook met duurzame producten).. Hoe onderling te vergelijken.. Want hoe vergelijk je ditVerwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:05:
Als je over wilt stappen naar GreenChoice, kijk dan ook op www.gaslicht.com wat bij hen het actietarief is van GreenChoice. Toen ik overstapte naar GreenChoice was de aanbieding via gaslicht.com goedkoper dan de tarieven op de website van GreenChoice. Ik heb daar toen nog over gebeld om te checken of er geen addertjes onder het gras zaten, maar GreenChoice zelf bevestigde dat het goedkoper was om via gaslicht.com over te stappen.
Je kunt op die site je verbruikgegevens en adresgegevens invullen zodat ook de juiste regiotoeslag wordt toegepast. Alle kosten worden daardoor in de berekening mee genomen zodat je precies ziet wat het je in een jaar kost.

met dit

dit zou op een of andere manier makkelijk moeten kunnen, want niet voor niets haken er zo veel mensen af.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
maar sorry hoor als ik iemand op de teentjes heb getrapt?
het ging er gewoon om dat 9 m2 nog wel te doen is voor elke gemiddelde nederlander die iets wil doen. een keertje niet op vakantie en je kunt het al betalen. en die 2 m zonnepanelen is gewoon 1 collector, en pas bij meer dan 2 of 3 wordd er meestal een systeem met meer dan 1 collector "aanbevolen"
dus ze hebben in principe basisisets vergeleken, in een situatie van een gemiddeld huishouden..
dat mensen op het verkeerde been komen te staan is natuurlijk niet hun schuld.
de conclusie dat je dan beter zonnecollectoren kon installeren is dan het andere verkeerde been.
dat is het wat ik duidelijk probeerde te maken.
zonnecollector moet je dus afstemmen op je behoefte en je wensen, en je situatie.
zonnepanelen voor stroom is alleen afhankelijk van de m2. we laten de prijs buiten beschouwing, het ging om de co2.
de conclusie kan dus zijn dat je eerst je wensen aan zonnewarmte vervult, en de rest van je beschikbare ruimte opvult met PV.
maar dan komt altijd nog het onderdeel financien om de hoek kijken, die een andere "planning"kan geven. het is dan wel handiog dat je wel rekening hebt gehouden met de beschikbare ruimte. als je dak al vol ligt met PV en je wilt nog je huis verwarmen gaat dat lastig met zonnecollectoren.
Eén zinnetje en weer een probleem opgelost. Dat wordt dus ook een iSense en dan kan de ketel ook uit zonder problemen. Ik had je ooit al eens willen vragen hoe je dat "vergeten" had opgelost.Woodski schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:06:
De vorige thermostaat vergat altijd alles met de CV uit. Onze nieuwe iSense bevalt goed. Die gaat gewoon door op batterijen. CV ketel aan (zit hier op een gewone lichtschakelaar) en alles werkt weer als voorheen.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Gasverbruik hier al bijna 2 maanden minder dan 1m3 per week (alleen koken).Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:24:
[...]
zon-cv werkt, goed onthouden, 2 mei 11 graden.
Steevast wordt door veel mensen er ook vanuit gegaan dat aanschafkosten recht evenredig stijgen naargelang de grootte.
Klopt niet voor een zonneboiler.
De opbrengst gaat wel recht evenredig mee, tot op zekere hoogte naar verbruik.
Hier is gewoon 1/3 van het gasverbruik bespaard (ca 600m3 bespaard).
PV is makkelijker ja.
Verwijderd
Zoals gezegd kun je bij gaslicht.com je verbruikgegevens invullen (en dan kun je dus ook aangeven of je enkel- of dubbeltarief hebt). Ook kun je je adresgegevens invullen zodat je de juiste regiotoeslag krijgt. Je kunt dan zelf in het overzicht het tarief voor stroom optellen bij de energiebelasting voor stroom. Hetzelfde geldt voor gas. Genoeg voorgekauwdCyberpope schreef op zondag 02 mei 2010 @ 17:16:
[...]
Bedankt voor de tip... maar zoals alles in de electra-wereld, correct energie-wereld (ja, ook met duurzame producten).. Hoe onderling te vergelijken.. Want hoe vergelijk je dit
[afbeelding]
met dit
[afbeelding]
Iets wat nergens voor nodig isVerwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:08:
[ Voor 30% gewijzigd door Sprite_tm op 11-05-2010 00:05 ]
Verwijderd
Goh, is dit jouw idee van een positieve eerste post, Solar freak? Of ben je iemand die opeens voor de gelegenheid om iemand anders zwart te maken een ander profiel heeft aangemaakt? Wie is hier nu negatief? Volgens mij reageert Eric-PVT juist op een negatieve insteek in het verhaal over een zonneboiler? Ik vind het bijzonder jammer dat Eric-PVT de laatste weken niet op het forum gepost heeft, want ik vind dat hij in de afgelopen tig delen in dit topic zeer veel waardevolle informatie heeft gepost op dit forum!Solar freak schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:46:
[...]
Zou ik doen ja.
Zonneboiler wegdoen, PV wegdoen en ophouden met posten in dit forum.
De afgelopen weken zonder jou negatieve posts waren een verademing.
Verwijderd
prachtig, maar met een mailbox vol vragen, en tientallen bezoeken aan huis, lijkt me dat toch anders.
maar goed, jij je zin hoor, prima. vind het allemaal weinig educatief, democratisch en informatief geworden dit forum, zeker voor starters, en daar mag iedereen even over nadenken.
Verwijderd
Het probleem is vaker dat mensen Eric-pvt niet helemaal begrijpen.
Dat zegt nog niet dat hij onzin roept.
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2010 19:08 ]
Je zal het tegenovergestelde bedoelen.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:00:
@solar freak
prachtig, maar met een mailbox vol vragen, en tientallen bezoeken aan huis, lijkt me dat toch anders.
maar goed, jij je zin hoor, prima. vind het allemaal weinig educatief, democratisch en informatief geworden dit forum, zeker voor starters, en daar mag iedereen even over nadenken.
Iedereen hier moet naar jou (onze voorzitter) luisteren en schrijven hoe geweldig je bent.
En als je even je zin niet krijgt ga je mopperen dat het hier niet democratisch is of blijf je een paar weken mokkend weg.
Kom op zeg, om zo negatief te reageren op iemand die schrijft over de nadelen van schaalvergroting van zonneboilers slaat nergens op.
Nee.... Natuurlijk is het mogelijk om het allemaal terug te rekenen. Dat is het probleem niet. Echter de gemiddelde consument zal dat niet direct doen om nog maar te zwijgen over hele groepen die het niet kunnen. Dan blijft het verhaal hetzelfde. Het is niet in 1 oogopslag te zien met mistige toeslagen en energiebelasting en dan weer heffingskorting en andere ongein.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:33:
[...]
Zoals gezegd kun je bij gaslicht.com je verbruikgegevens invullen (en dan kun je dus ook aangeven of je enkel- of dubbeltarief hebt). Ook kun je je adresgegevens invullen zodat je de juiste regiotoeslag krijgt. Je kunt dan zelf in het overzicht het tarief voor stroom optellen bij de energiebelasting voor stroom. Hetzelfde geldt voor gas. Genoeg voorgekauwd?
En dan nog, In jou optiek moet ik meneer woltring (niet de meest betrouwbare persoon op deze aardkloot) maar even vertrouwen dat dit op een goede manier wordt uitgerekend. Ik wil gewoon de onderliggen de cijfers hebben, vergelijkbaar, waarop je dit zelf kunt uitrekenen ipv op mistige website te vertrouwen, die goochelen met cijfers (als je goed leest, zie je dat gas.licht rekent met een gemiddelde van 6 mnd, niet met exacte tarieven).
Verwijderd
GreenChoice maakt zelf gebruik van deze website door een aanbieding te maken die alleen daar geldig is. In de tijd dat ik overstapte heb ik GreenChoice gebeld en zij bevestigden alle informatie die op gaslicht.com staat. Dus met dat 'mistige' valt het denk ik dus wel mee. Je zou eerder kunnen zeggen dat de tarieven die op de website van GreenChoice zelf stonden onvoldoende gespecificeerd zijn. De tarieven die hierboven stonden van gaslicht.com zijn vast voor een jaar als ik het goed lees. Maar ik ben het met je eens dat het voor de gemiddelde consument moeilijk vergelijken is als je af moet gaan op de informatie op de websites van energiemaatschappijen en dat het makkelijker zou moeten zijn om alles zelf te vergelijken.Cyberpope schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:29:
[...]
En dan nog, In jou optiek moet ik meneer woltring (niet de meest betrouwbare persoon op deze aardkloot) maar even vertrouwen dat dit op een goede manier wordt uitgerekend. Ik wil gewoon de onderliggen de cijfers hebben, vergelijkbaar, waarop je dit zelf kunt uitrekenen ipv op mistige website te vertrouwen, die goochelen met cijfers (als je goed leest, zie je dat gas.licht rekent met een gemiddelde van 6 mnd, niet met exacte tarieven).
Ahum...Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:49:
[...]
GreenChoice maakt zelf gebruik van deze website door een aanbieding te maken die alleen daar geldig is. In de tijd dat ik overstapte heb ik GreenChoice gebeld en zij bevestigden alle informatie die op gaslicht.com staat. Dus met dat 'mistige' valt het denk ik dus wel mee. Je zou eerder kunnen zeggen dat de tarieven die op de website van GreenChoice zelf stonden onvoldoende gespecificeerd zijn. De tarieven die hierboven stonden van gaslicht.com zijn vast voor een jaar als ik het goed lees.
Het is dus rekenen met een gemiddelde..onderstaande jaarkosten zijn berekend op basis van het actietarief van de eerste zes maanden en het daarna geldende actietarief voor de resterende zes maanden. Onderstaand ziet u daarom een berekend gemiddeld tarief
Neen. De Soladin600 is m.i. specifiek gemaakt om een alternatief voor de OK4 ellende te hebben en de renovaties van Eneco en NUON van een decent apparaat te kunnen voorzien. Dat hebben ze tussen neus en lippen in een bijeenkomst met ODE (waar ik ook bij was, en waarbij we ook expliciet monitoring "eisten") toegegeven.JeroenH schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 10:30:
Mogelijk maken ze hem alleen om een voet tussen de deur te krijgen in de solarmarkt zodat ze hun grotere omvormers kunnen verkopen. In dat soort situatie acht ik het voorstelbaar dat het management alle in hun ogen onnodige uitgaven afkeurt.
Alles wat er bij gekomen is, is mooi meegenomen voor hen, ze hebben er volgens eigen zeggen eind 2009 in totaal iets van 20.000 stuks verkocht ("aangesloten"). Als je conservatief rekent met iets van 500 Wp DC vermogen, zou dat neerkomen op 10 MWp aan "markt". Op TSFII werd aangegeven dat ze 60% van de totale NL markt hebben bediend qua omvormers (alles bij elkaar, ook de oudere en nieuwere types). Zeker geen "kleintje".
En ze verdienen nu goed geld met grote bakken waar er maar vraag naar is, o.a. nieuwe Sunmaster XL serie.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Yep, het tarief voor het 1e half jaar wijkt af van het 2e half jaar, maar de jaarkosten kloppen dus wel en dat is hetgene waar ze alle energieleveranciers op vergelijken. De exacte tarieven per half jaar staan dus wel vermeld en ze waarschuwen vooraf dat in de brief die je gaat krijgen van GreenChoice alleen het tarief voor het 1e half jaar vermeld zal staan. Helemaal met je eens dat het werken met 2 tarieven binnen 1 jaar onnodig ingewikkeld is, omdat de loopduur van dit contract gewoon 12 maanden is.Cyberpope schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:00:
[...]
Ahum...
[...]
Het is dus rekenen met een gemiddelde..
Wij verbruiken < 100 euro per jaar en kreeg 300 euro omdat ik via deze site overgestapt ben naar een jaarcontract bij een andere leverancier.
Ik hoop echt dat ze in hun software iets van logging willen gaan inbouwen. Het kan echt niet veel werk zijn, de data hebben ze al, het enige wat ze moeten doen is het wegschrijven naar een bestand.zonnigtype schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:05:
[...]
Neen. De Soladin600 is m.i. specifiek gemaakt om een alternatief voor de OK4 ellende te hebben en de renovaties van Eneco en NUON van een decent apparaat te kunnen voorzien. Dat hebben ze tussen neus en lippen in een bijeenkomst met ODE (waar ik ook bij was, en waarbij we ook expliciet monitoring "eisten") toegegeven.
Alles wat er bij gekomen is, is mooi meegenomen voor hen, ze hebben er volgens eigen zeggen eind 2009 in totaal iets van 20.000 stuks verkocht ("aangesloten"). Als je conservatief rekent met iets van 500 Wp DC vermogen, zou dat neerkomen op 10 MWp aan "markt". Op TSFII werd aangegeven dat ze 60% van de totale NL markt hebben bediend qua omvormers (alles bij elkaar, ook de oudere en nieuwere types). Zeker geen "kleintje".
En ze verdienen nu goed geld met grote bakken waar er maar vraag naar is, o.a. nieuwe Sunmaster XL serie.
Intussen ben ik al twee dagen aan het kloten met VisualBasic ( VB.NET ) een taal waar ik in geen 10 jaar in geprogrammeerd heb.
Verwijderd
Hmmm... ik dacht toch aangegeven te hebben waar je het kon vinden:quote:
el jonco schreef op woensdag 28 april 2010 @ 06:48:
[...]In de papieren (op pagina...?) of online? Ik zag het niet staan...
Pas na heel lang zoeken, onder het foto-bijschrift in het stuk over de ov-chipkaart, stond het..:
Verwijderd in "Duurzame Energie deel 17"
Zeg zullen we met zijn allen eens ophouden met nare en sarcastische opmerkingen te maken? Wat nou als iemand aan het Googelen slaat over zonnestroompanelen of weet ik wat en hier terechtkomt. Wat moet die persoon dan denken? Lekkere nare mensen, die zogenaamd duurzame figuren? Is dat wat we uit willen stralen?
Als je het formeel stelt moet je het niet op het forum posten als een post je niet bevalt, maar ga er dan mee naar een mod. Die zal dan wel beoordelen of de betreffende post over de schreef gaat of niet. (En ja, ik ben me er van bewust dat ik met deze post gewoon meedoe) En hou er rekening mee dat we allemaal stijlverschillen hebben: eric-pvt draagt graag uit dat hij blij is met zijn systeem, zonnigtype gebruikt de 'haakjes' te veel, glambalk en Sunking maken te veel reclame voor hun respectievelijke bedrijven en ik link te veel naar mijn website. Nobody is perfect, deal with it (in a nice way).
Laten we het positief houden jongens (en meisje, yay!). Gaarne niet reageren op deze post om e.e.a. niet nog erger te maken dan het al is. Gewoon lekker posten over duurzame zaken.
Je hebt helemaal gelijk, dat had ik gemist. Jammer dat het niet online staat, ik heb geen FD... Ik heb de mail toch maar gestuurd.Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:18:
Hmmm... ik dacht toch aangegeven te hebben waar je het kon vinden:
Verwijderd in "Duurzame Energie deel 17"
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 02-05-2010 21:31 ]
Inzetten in een educatief project voor een school in de buurt? Dat kon wel eens veel meer geïnstalleerde zonnestroom opleveren dan wanneer hij (alleen) bij jou staat...CaptJackSparrow schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 15:48:Heeft men hier wat leuke/nuttige suggesties wat je met zo'n paneel kan doen zonder er verder significant geld aan uit te geven?

Slechts één (OK, 1.02) miezerige kWh! Wat een !@#$%^&*-weer vandaag zeg.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 02-05-2010 21:54 ]
Kun je de achtergrond van je grafiek bij een slechte dag niet bewolkt maken in plaats van stralend hemelsblauw?JeroenH schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:54:
Slechts één (OK, 1.02) miezerige kWh! Wat een !@#$%^&*-weer vandaag zeg.
Laat ik het toch maar op een hoopvol hemelsblauw laten, hopende op beter weer. April heeft me verwend, dan vallen dit soort dagen extra hard tegenbasfromasd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:57:
Kun je de achtergrond van je grafiek bij een slechte dag niet bewolkt maken in plaats van stralend hemelsblauw?
Verwijderd
Zelfs een recordpiek qua straling met een 1104 watt/m2, die heb ik geheel vorig jaar niet gezien.
Zin heeft het altijd. Helpt het als ik zeg dat we hier met z'n 5en per jaar 550 m3 gas verbruiken en een zonneboiler hebben zonder verwarmingsondersteuning?Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:33:
Ik heb nu een gasverbruik van 1100 kubieke meter per jaar, heeft een zonneboiler dan wel zin?
Mijn schuld, toen ik onder m'n steen vandaan kroop zag ik jouw opnieuw gestelde vraag en had Kesterix' antwoord in de tussenliggende pagina's nog niet gelezen.
Toch maar wel even reageren, want als anderen gaan opsturen: dan toch liever naar de volkskrant dan naar het FD; de oproep over zonnepanelen stond namelijk in de volkskrant, die over kernenergie stond (wel) in het FDGaarne niet reageren op deze post om e.e.a. niet nog erger te maken dan het al is. Gewoon lekker posten over duurzame zaken.Je hebt helemaal gelijk, dat had ik gemist. Jammer dat het niet online staat, ik heb geen FD... Ik heb de mail toch maar gestuurd.
Over je grafiek: gewoon de y-as dynamisch schalen, dan valt het best mee hoor, die opbrengst.
[ Voor 23% gewijzigd door el jonco op 02-05-2010 22:15 ]
Die *kreun* ging niet over jou, maar over het stukje discussie daarvoor. Maar sssst, we kunnen het er beter niet meer over hebbenel jonco schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:10:
Mijn schuld,
Zou kunnen, zou kunnen.... Maar dan valt de opbrengst in de zomer weer zo tegen. "Hm, even hoog als in die eerste slechte week van mei"Over je grafiek: gewoon de y-as dynamisch schalen, dan valt het best mee hoor, die opbrengst.
Verwijderd
Amen.JeroenH schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:30:
*kreun*
Zeg zullen we met zijn allen eens ophouden met nare en sarcastische opmerkingen te maken?
Ik consumeer hier al vanaf deel 1, maar de vijandigheid tussen een aantal posters valt mij al wat langer op en zorgt voor wat ' ergernis' mijnerzijds (excusez moi de haakjes). Is het zo moeilijk discussies op basis van feiten te voeren en door de toonzetting of schrijfstijl heen te kijken? We zijn toch onder volwassen (of bijna volwassen) mensen, niet op Fok! ?
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.