Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.042 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Bij mij wel... deze dan misschien?
el jonco schreef op woensdag 28 april 2010 @ 06:48:
In de papieren (op pagina...?) of online? Ik zag het niet staan...
Goede vraag! Ik kan het stukje ook niet vinden. Ik heb al een mail klaar staan, maar ik ben huiverig om hem te versturen zonder eerst het stuk gelezen te hebben. Misschien schrijf ik wel iets stoms omdat ik niet weet of ze iets specifieks vragen, of juist niet vragen...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus de huidige prijs voor zonnepanelen zit rond de 3 euro per wattpiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 07:50:
Bij de grotere shops JA. Dus panelen + omvormer. Dakmateriaal en bekabeling moet je dan nog erbij rekenen.

Hier op het forum zitten ook een aantal ( ik ken er twee ) nieuwe PV bedrijfjes. (Glambalk en Solarking ).
Het beste wat je kan doen is beide in DM een prijsopgave/offerte sturen denk ik ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:18

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 07:50:
Klopt, maar staar je niet blind op de prijs, er is meer. Hoe groot is je platte dak? De ruimte bepaalt wat er mogelijk is. Waar is je dak van gemaakt? Kan je eenvoudig het dak op? Kan je dak het gewicht van de ballast aan? Waar moet de omvormer komen, buiten of binnen? Als je vrouw het niet zo ziet zitten is het verstandig om de omvormer buiten te zetten, maar niet alle omvormers kunnen daar tegen. De opstelconstructie voor een plat dak is duurder dan voor een schuin dak. Als je voor duurdere (=efficiëntere) panelen gaat heb je minder panelen nodig voor hetzelfde vermogen en heb je dus minder constructiemateriaal nodig, wat weer in de prijs scheelt. De prijs per Wp is dus niet het enige dat telt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:47:
Bedankt voor de adviezen. Wat zijn de kosten voor een goed zonnepanelen per Wattpiek momenteel?
Die ene Rabo lening was al voor een noodzakelijke verbouwing die toch al moest gebeuren. Daar zat weinig duurzaams aan, behalve dan het dubbel glas. Tja daar waren we zelf bij dus inderdaad niet echt aangesmeerd zogezegd.
Volgende week een afspraak met de lokale Rabo, voor een luttel bedrag tbv de laatste 'zet' richting zonneboiler-systeem. Gecombineerd met wat spaargeld, belastingteruggave en dat kleine beetje moet er toch wel hopelijk een Qsolar in zitten ;) Offerte volgt deze week :*)

De Rabo vroeg al gelijk documenten ter voorbereiding adviesgesprek en ik verwacht dat ze ook weer aan de hypotheek willen sleutelen (30 jaar aflosvrij, 5,2%) onder motto van de HRA...
Persoonlijk verwacht ik dat kleine bedrag binnen 12 maanden terug te betalen, dus ik heb weer voorkeur voor een kortlopende lening... iets wat ik ook hoor van collega's en kennissen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 00:03
burne schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:00:
Het probleem daarmee is het lage vermogen. Als ik met 6 watt op pad wil ben ik bijna 500 euro armer. 2.4W kost me 250 euro. Da's in euro's per watt een lage opbrengst. En als je veel goedkoper gaat zit je met iets wat nauwelijks sneller oplaadt dan het tempo waarin je energie verstookt.
Als je een klein beetje kunt knutselen maak je een paneeltje op maat van twee plaatjes polycarbonaat of acrylaat met losse zonnecellen ertussen. Zie http://www.kalifa.nl/ . Er is daar ook een forumlid met extra cellen die je van hem kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze al bekend ?

http://tinyurl.com/34k8vzc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:05
flitspaal.nl schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:22:
Ik ben op de vliering verder gegaan met de voorbereidingen voor de mega operatie 7/8 mei aanstaande.

Ik heb de bekabeling van de Soladin 600 netjes nu door kabelgeleiders heen gedaan, en verder de bekabeling van de Steca500 naar de andere kant zit nu ook alvast netjes vast. Ook alvast een kabel vastgemaakt aan de speciale stekker die bij de Solarmax2000S hoort. De stekker voor in het stopcontact maak ik nog niet vast. Die zet ik er pas op zodra ik exact weet hoelang de kabel moet worden voor in het stopkontakt.

foto's volgen
Hoe maak jij de kabels binnen verder netjes vast? Wat voor kabelgeleiders gebruik je? Gewoon bij de Gamma van die spijkertjes met zo'n kunstof ringetje eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
wmeester schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:42:
[...]

Hoe maak jij de kabels binnen verder netjes vast? Wat voor kabelgeleiders gebruik je? Gewoon bij de Gamma van die spijkertjes met zo'n kunstof ringetje eraan?
Nee, grijze 5/8 en 3/8" buishouders bestaande uit twee delen. Het onderste deel schroef je vast waarna je het andere deel erbovenop drukt. De kabels zitten dan overigens niet vastgeklemd en kunnen nog bewegen door de klemmen heen. Aangezien er geen trekkracht op de kabels komt is dat ook niet zo heel erg. Oja ze komen gewoon bij de Gamma weg :-) en ik gebruik ze praktisch altijd voor het bijelkaar houden van buizen.

Ik gebruik overigens her en der nog steeds tiewraps op de + en de - netjes te houden ( - boven + onder ).

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 28-04-2010 10:03 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Tanadi

Hoewel zonnestroom 'ueber-geil' is, zou ik eerst eens uitzoeken of een zonneboiler (evt met verwarmingsondersteuning) niet een betere keus is.

In jouw geval (met een matig geisoleerd jaren-60 huis, toch?) is het wellicht interessanter om hier naar te kijken. Het leeuwedeel van ons energieverbruik wordt immers ingezet voor ruimteverwarming en warm water...

Om zelf een aardig idee te krijgen wat die investeringen nou kunnen opleveren is de website van de energiebesparingsverkenner een leuk startpunt.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33
Volgens mij wil m'n warmtepomp mij iets lelijks duidelijk maken

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/wvog0y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Woodski schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:19:
Volgens mij wil m'n warmtepomp mij iets lelijks duidelijk maken

[afbeelding]
Dat je 's ochtends niet zo lang moet douchen?
flitspaal.nl schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:02:
[...]

Nee, grijze 5/8 en 3/8" buishouders bestaande uit twee delen. Het onderste deel schroef je vast waarna je het andere deel erbovenop drukt. De kabels zitten dan overigens niet vastgeklemd en kunnen nog bewegen door de klemmen heen. Aangezien er geen trekkracht op de kabels komt is dat ook niet zo heel erg. Oja ze komen gewoon bij de Gamma weg :-) en ik gebruik ze praktisch altijd voor het bijelkaar houden van buizen.

Ik gebruik overigens her en der nog steeds tiewraps op de + en de - netjes te houden ( - boven + onder ).
Aha, in de later gepostte foto zag ik ze inderdaad staan. Volgens mij heb ik die nog wel ergens....

[ Voor 16% gewijzigd door wmeester op 28-04-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Veelbelovend (die horen we vaker ;)), maar dit lijkt mij vele malen complexer te fabriceren dan conventionele platte cellen. Duur grapje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Wij gaan een nieuwe wasmachine kopen. Onze huidige ( Candy C146 ) bevalt na 4 jaar nog steeds niet.

Vorige week is de rubberen manchet aan de voorkant compleet gescheurd, die is gisteren vervangen. Er zaten onwijze slijtplekken van onze was IN dat rubber. Gisteravond weer een was gedraaid nu het weer kan, en HOP weer rubber in de kleding en een kapotgesleten kledingstuk. Dit gaat de ik weet niet hoeveelste keer worden dat we Candy + de reparateur moeten gaan bellen. Candy verwijst naar de installateur / reparateur.

Wordt er moedeloos van. Regelmatig de was opnieuw kunnen doen omdat die vol zit met rubberresten, daarna weer een keer dat de beladingssensor bij het centrifugeren in de stress schiet en de was dus niet wordt gecentrifugeerd en dan weer wat anders.

Enige is. Ik moet wel een apparaat hebben wat goed overweg kan met de MS1002. Iemand enig idee waar ik dan op moet letten? Of een apparaat "Fuzzy Logic" ? heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Of je koopt een mooie Miele of zo met hottfill en verkoopt de MS1002 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 08:57
een miele met hotfill, en dat kost dan net zoveel als 4 van die candy dingen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
engelbertus schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:53:
een miele met hotfill, en dat kost dan net zoveel als 4 van die candy dingen? :p
Ja, zo ongeveer wel. Je hebt dan alleen (bijna) nooit last van gescheurde kledingstukken.

*ja, ik heb een Miele, een tweedehandsje van x jaar oud, draait bij mij alweer 6 jaar zonder ooit een kledingstuk te hebben gescheurd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:39:

Enige is. Ik moet wel een apparaat hebben wat goed overweg kan met de MS1002. Iemand enig idee waar ik dan op moet letten? Of een apparaat "Fuzzy Logic" ? heeft?
Je zoektocht begint weer opnieuw, er zijn nu meer Miele's met een warmwateraansluiting te koop, bijvoorbeeld de Miele W 1747 WPS van rond de EUR 1100. Ga er maar vanuit dat je voorlopig nog steeds meer gaat wassen, vooral als de kinderen gaan sporten.
Wel handig bij sommige Miele's is de instelbare uitgestelde start. Doordeweeks gebruiken we dat vaak om de machine te laten starten als de zonneboiler op temperatuur is, dus rond de middag.
Wel thuis laten bezorgen en plaatsen, dan houd je nog wat energie over om het dak op te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 28-04-2010 12:33 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Kijk, volgens kieskeurig zijn ze te koop van 8 tot 1100 euro.
Inclusief bezorgen totaal Euro 15.94 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:36
Een tijdje terug stond er een machine van een ander merk te koop bij de mediamarkt, kostte weinig en leek van zichzelf al overweg te kunnen met warm water.

edit:
RikTW in "Duurzame Energie deel 17"

[ Voor 19% gewijzigd door RikTW op 28-04-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een tien jaar oude Indesit en ik heb nog nooit een gescheurd kledingstuk gehad? :? Is dat iets veel voorkomends bij goedkope wasmachines?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

wmeester schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:58:
[...]

Ja, zo ongeveer wel. Je hebt dan alleen (bijna) nooit last van gescheurde kledingstukken.

*ja, ik heb een Miele, een tweedehandsje van x jaar oud, draait bij mij alweer 6 jaar zonder ooit een kledingstuk te hebben gescheurd etc.
Wij hebben ook zo' n Miele. Perfect ding. Voordeel van een wasmachine die uit zichzelf al warm water in kan nemen is dat hij echt kijkt naar de mengverhoudingen warm/koud. Een hotfill kit is mooi, maar toch iets meer natte vingerwerk lijkt me.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JeroenH schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:14:
[...]

Ik heb een tien jaar oude Indesit en ik heb nog nooit een gescheurd kledingstuk gehad? :? Is dat iets veel voorkomends bij goedkope wasmachines?
Bij onze vorige Candy nooit. Bij deze Candy wasmachine die we nu hebben inmiddels 5 kledingstukken met scheuren of doorgesleten plekken.

Het gaat mis wanneer bij het centriguren er 1 kledingstuk net niet goed in de trommel zit en over de rand heen komt op het rubber. Dat slijt hard met 1400RPM :(. En we stoppen de machine echt niet te vol, zelfs met een halve was al een keer gehad dat we overal rubber hadden en een kapot t-shirt met slijtplek.

Inmiddels al aan het kijken naar een Miele wasmachine met hotfill.

BInnenkort dus misschien een MS1002 in de aanbieding, iemand interesse? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:36:
[...]

BInnenkort dus misschien een MS1002 in de aanbieding, iemand interesse? :P
Op mijn blog had iemand interesse... dus neem ff contact op ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
JeroenH schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:14:
[...]

daarom.. ik heb ook geen superdeluxe duur bekendmerk wasmachine, en nog nooit problemen mee gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel interesse in de MS1002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

CO2 besparing, hoe bereken je dat? Op meerdere sites (ook die van mij) wordt de CO2 besparing weergegeven in relatie tot je opgewekte zonnestroom. Hoe zinvol is zoiets?
Ik krijg een beetje het gevoel wat ik ook heb bij:
-de schade in de luchtvaartsector als gevolg van de vulkaanuitbarsting op IJsland
-de economische schade als gevolg van files in NL.
In mijn optiek zijn dat vrij zinloze getallen.
Als je iets bespaart is het ten opzichte van iets anders, maar wat is dat andere? Welke aannames doe je?
Is het een modeverschijnsel en gaat het wel weer over?

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 28-04-2010 15:14 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
ericplan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:08:
[...]Wel handig bij sommige Miele's is de instelbare uitgestelde start. Doordeweeks gebruiken we dat vaak om de machine te laten starten als de zonneboiler op temperatuur is, dus rond de middag.
Ook hier draait een Miele (AllWater). Die uitgestelde start behoudt z'n instellingen ook als de stroom er af is. Dus machine laden, instellen, uitgestelde start op 30 minuten, machine starten (30 minuten tikt af), hele boel met huisautomatisering uitschakelen. Huisautomatisering zet de machine weer aan als óf de zonneboiler op 60 graden zit (met nog 29 minuten bonus) óf, als het is ingesteld, de uiterlijk-klaar tijd minus wastijd is bereikt...
Dus als de was om 19:00 uur klaar MOET zijn en hij duurt 1:30, dan gaat om 17:01 de machine aan, ongeacht of het water op temperatuur is. Is het water eerder op temperatuur, dan kan de zonneboiler nog wat extra warmte oogsten.
engelbertus schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:53:
Nee, 1 candy, vijf keer voorrijkosten en arbeidsloon van de candy monteur (inclusief onderdelen) en vijf merkspijkerbroeken.
ericplan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:10:
CO2 besparing, hoe bereken je dat? ...Welke aannames doe je?Is het een modeverschijnsel en gaat het wel weer over?
Zinloos. Je bespaart CO2, maar spaart zoveel meer. Minder netwerkbelasting, minder uitstoot, minder ziektekosten, minder aircokosten, dakbedekking minder vaak vervangen. Noem maar op. Maar voor beleidsmakers is het ongetwijfeld een leuk tijdverdrijf 8)

[ Voor 16% gewijzigd door el jonco op 28-04-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
el jonco schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:35:
[...]

Nee, 1 candy, vijf keer voorrijkosten en arbeidsloon van de candy monteur (inclusief onderdelen) en vijf merkspijkerbroeken.
Inderdaad. 5x voorrijdkosten + arbeidsloon is toch circa 100 euro per keer. Alleen hoeven wij gelukkig dat niet te betalen aangezien we verlengde verzekering ( tot 5 mei 2011 ) hebben afgesloten. Dat uiteraard los van de kleding die erin kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
(jarig!)
Overweeg ook eens een bovenlader type wasmachine.
Daar krijg je nooit problemen met een afdicht machet.
En omdat de trommel aan twee kanten gelagerd kan worden, ook minder problemen met certrifugeren.

Nog een andere tip over financiering van duurzame zaken. (Al een paar keer geschreven)
Bij ons stelde de bank, dat de plaatsing van een zonneboiler en PV een belangrijke verbetering aan de woning is.
Daarom weer NHG (Nationale Hypotheek Garantie) die we eerst niet kregen.
Dan is de rente een beetje lager en kun je meer geld lenen bij gelijkblijvende maandlast.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Niet zo lang geleden werd hier voorgerekend wat stroom uit fossiel (€64.000?) en stroom uit zonnepanelen kost gedurende 25 jaar, met rente etc. Zoeken op string ("64.000") werkt echter niet en ik kan het stukje niet meer vinden. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
el jonco schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:35:
[...]
Ook hier draait een Miele (AllWater). Die uitgestelde start behoudt z'n instellingen ook als de stroom er af is. Dus machine laden, instellen, uitgestelde start op 30 minuten, machine starten (30 minuten tikt af), hele boel met huisautomatisering uitschakelen. Huisautomatisering zet de machine weer aan als óf de zonneboiler op 60 graden zit (met nog 29 minuten bonus) ...
[...]
Waarom niet direct aan bij 60'C? Hoe meer je de zonneboiler leeg trekt, hoe hoger je opbrengst van de collector. Op mooie dagen als vandaag proberen we het douchen ook te spreiden, zodat er tenminste 1 persoon 's middags heeft gedouched. Daarna kan de zonneboiler weer bijtrekken voor de (eventueel) resterende douches 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Met nog twee dagen te gaan zit ik met de opbrengst van deze maand nu al ruim 10% boven dat van april 2009. Was april vorig jaar al niet extreem hoog?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
glambalk schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:10:
Met nog twee dagen te gaan zit ik met de opbrengst van deze maand nu al ruim 10% boven dat van april 2009. Was april vorig jaar al niet extreem hoog?
Neen. April 2007 was bij ons tien jaar gemonitorde systeem tot nu toe de absolute recordhouder voor die maand (animatie), zelfs niet eens heel veel lager dan de topmaand juli 2006 (genormeerde opbrengsten van onbeschaduwd deelsysteem, zie de grafiek). April 2009 was niet byzonder spectaculair, ongeveer gelijk vierde plaats met 2008 in onze reeks.

April 2010 gaat beslist een hele hoge worden, maar mede gezien de weersvoorspellingen voor de laatste dagen verder niet tippend aan april 2007. Ook bij onze blauwe jongen uit Spijk City wordt het hoog, maar waarschijnlijk geen record.

Uiteraard is het voor relatieve PV-newbees wel degelijk een aangename verrassing als ze nog niet zo lang bezig zijn en loopt het speeksel waarschijnlijk in de mond van de terugdraaiende Ferraris (of het digitale teruglevertelwerk)... :*)

Verder geen klachten hiero. Dik tevreden met deze maand.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 20-09 11:50
ericplan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:37:
[...]

Ik heb er destijds serieus over gedacht, maar ben toch wat huiverig voor een drinkwaterleiding op het dak. Als vorstbescherming komt er een electrische spiraal om de leiding, en ook de boiler heeft een anti-vries spiraal. Met vorst en een stroomstoring zit je dus fout |:(
Als je onder de boiler door het dak gaat kun je het gewoon isoleren, dat is voldoende. Verder zit er ook geen anti-vries spiraal in. Wel zit een zogenaamde spuibeveiliging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

FicoF schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:42:
[...]
Als je onder de boiler door het dak gaat kun je het gewoon isoleren, dat is voldoende. Verder zit er ook geen anti-vries spiraal in. Wel zit een zogenaamde spuibeveiliging op.
Sorry voor de misleiding, het was al een tijdje geleden dat ik er naar gekeken heb. In vergelijking tot toen is de dakdoorvoer verbeterd, maar het blijft lastig als je niet door het dak kan waar de boiler staat.

Uit het manual
Vorstbeveiliging:
Wanneer de pijpen direct door het dak gaan (installatie in de koudere klimaten): Vorstbeveiliging van de inlaat en uitlaat pijp door warmteoverdracht vanuit de woning EN door het spuien van wat water onder een temperatuur van 3 oC van de uitlaat pijp.
Vorstbeveiliging:
Wanneer de pijpen over het dak geïnstalleerd zijn (installatie in warme klimaten): Vorstbeveiliging van de inlaat en uitlaat pijp met een stooklint EN door het spuien van wat water onder een temperatuur van 3 oC van de uitlaat pijp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een dubbel tarief meter, maar als ik de gewenste 2000 wp ga installeren, kom ik met een van de meters jaarlijks beneden nul uit. Is dat nog een probleem? Niet bij Greenchoice begreep ik, maar je netbeheerder kan toch moeilijk gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:48:
[...]

Ik blijf me verbazen over al die mensen die denken dat kernenergie goedkoop is en geen CO2 uitstoot.
Eigenlijk is kernenergie precies het omgekeerde van CO2 opslag: Het stoot eerst heel veel CO2 uit, en je kan er pas veel later stroom mee opwekken.
In 1981 t/m 1983 was er een brede maatschappelijke discursie over het energiebeleid (m.n. elektriciteits-voorzieningen). Dit onder het motto 'Energie - Te belangrijk om alleen aan deskundigen over te laten.' Daarbij verscheen een goed leesbaar boekwerk 'Het tussenrapport' om de discursie op ieder niveau tot in de wijk te kunnen voeren.
Nu we ruim 25 jaar verder zijn is het de hoogste tijd om deze discursie nog eens te voeren op basis van de ontwikkelingen die er geweest zijn. Waar staan we? Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende energiebronnen anno 2010. Welke risico's zijn aanvaarbaar? Welke prijs willen we betalen voor een gegarandeerde energievoorziening? Welke hoogte van energiegebruik is wenselijk? Hoe moet de samenleving zich ontwikkelen? Dezelfde vragen als toenertijd (zonder mobieltjes, internet, HR++, ...).
Laat de overheid voordat ze nieuwe centrales gaan plaatsen de discursie maar weer eens breed voeren. Ik verwacht er wel wat van! Dus kom op scenariomakers op de ministeries. Laat ons zien waar we staan en wat de perspectieven zijn. Welke keuzes gaan we maken? Dit is te belangrijk om allen aan 'deskundigen' over te laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Op Olino staat een leuk verhaal uit 2006 met als samenvatting:

Als je alle aspecten van kernenergie meeneemt dan lijkt kernenergie toch niet DE oplossing van ons energie probleem.

Zoals hierboven beschreven heeft kernenergie de volgende problemen:
  1. Een kerncentrale begint in het gunstigste geval pas na 10 jaar energie op te wekken. In geval van uranium erts met een laag uranium percentage levert een kerncentrale zelfs netto helemaal geen energie meer op.
  2. De bouw van centrale kost ongeveer 10 jaar, de levensduur is gemiddeld 21 jaar en daarna duurt het nog 150 jaar voordat deze volledige ontmanteld is. En dat terwijl de centrale effectief maar 10 jaar energie produceert.
  3. Een gemiddelde kerncentrale produceert elk jaar meer dan 1 miljoen ton CO2.
  4. De prijs van uranium zal de komende jaren sterk gaan stijgen. Hierdoor zal de kostprijs voor kernenergie alleen nog maar gaan toenemen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
En omdat de trommel aan twee kanten gelagerd kan worden, ook minder problemen met certrifugeren
Onze wasmachine (AEG) was vorig jaar ook stuk maar kon gelukkig wel gerepareerd worden.
We hadden ondertussen al we naar een nieuwe bovenlader gekeken. Die neem ook minder plek in. Je kunt er geen droger boven opzetten en andersom is wat onpraktisch.

Wat opviel was dat er in verschillende winkels eigenlijk maar 2 bovenladers verkocht werden.
Indesit/Candy/WhirlPool/Nordland/... en Electrolux/AEG/...

Bij het "premium" merk van de leverancier zat er dan vaak betere isolatie, een betere motor en een trommel bij waaraan je je handen niet open haalde.

Iemand een bovenlader gezien met warmwateraansluiting? Voorschakelkastje werkt vast prima maar heeft geen WAF factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
We hebben daarnet nog even gekeken, we gaan een Miele W5841 WPS Ecocomfort wasmachine aanschaffen. Dus meteen hotfill op het apparaat zelf. Meteen een goede besteding voor het vakantiegeld volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:55:
We hebben daarnet nog even gekeken, we gaan een Miele W5841 WPS Ecocomfort wasmachine aanschaffen. Dus meteen hotfill op het apparaat zelf. Meteen een goede besteding voor het vakantiegeld volgende maand.
Daar moet je de volgende 15 jaar wel mee vooruit kunnen... Wij zijn zelf ook al weer 18 jaar tevreden Miele gebruiker. De laatste twee jaar met een WPS 3841 Allwater.
Die dingen moeten het gewoon doen. Het geeft teveel gedoe in een gezin met kinderen als de wasmachine het begeeft. Succes (ook met het plaatsen van je nieuwe zonnepanelen)..

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:37
Uit de SDE nieuwsbrief:
De afgelopen week zijn de eerste positieve beschikkingen verstuurd voor aanvragers voor de categorie zon-PV klein. Deze categorie is op 1 maart 2010 geopend. De verwachting is dat de overige positieve subsidiebeschikkingen de komende maand worden verstuurd. In de tweede helft van mei worden naar verwachting de aanvragen die geen subsidie ontvangen, geïnformeerd per brief.
Ik heb een aanvraag voor de basisschool waar mijn kinderen op zitten gedaan, maar helaas nog niets gehoord. Nog even geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Drie panelen van 24V in serie, moeten deze vrijwel constant rond de 72 volt afgeven? Mijn soladin Wizard geeft waardes wisselend tussen 58V en 65V aan. P=U*I echter ik vraag me af of dit niet een defect gedeelte paneel aangeeft of een rotte kabel? In den beginnen was het rond de 71, 72 Volt.

Edit:
Volgens http://www.glrea.org/articles/howDoSolarPanelsWork.html :

Voltage can drop for several reasons:

* At high temperatures. (Unlike thermal solar energy, PV works less well when it's very hot! In tropical climates, choose higher voltage panels.)
* As a result of long wires. It's important to keep your wiring between your panels and other parts of your installation as short as possible.
* Diodes can also cause small voltage losses, as we'll see later.

[ Voor 55% gewijzigd door Trebbors op 28-04-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
http://shop.strato.com/ep...61325559/Products/400A004

Een fietstas met zonnepaneel en accu. Kost €69,95. Kom 'm toevallig net tegen.
een stuurtas met kaartvak kost bij de Halfords 2 tientjes Kan vast iets goedkoper. Een mobiel paneel met accu om onder kaartvak te schuiven kan ik nergen zo goedkoop vinden dat ik onder die EU 70 zit.
ff snel bij Anwb(voor mij naast halfords en loopafstand) dealextreme en chinagrabber gekeken.

Dus dit dit is zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:31:
Op Olino staat een leuk verhaal uit 2006 met als samenvatting:

Als je alle aspecten van kernenergie meeneemt dan lijkt kernenergie toch niet DE oplossing van ons energie probleem.

Zoals hierboven beschreven heeft kernenergie de volgende problemen:
  1. Een kerncentrale begint in het gunstigste geval pas na 10 jaar energie op te wekken. In geval van uranium erts met een laag uranium percentage levert een kerncentrale zelfs netto helemaal geen energie meer op.
  2. De bouw van centrale kost ongeveer 10 jaar, de levensduur is gemiddeld 21 jaar en daarna duurt het nog 150 jaar voordat deze volledige ontmanteld is. En dat terwijl de centrale effectief maar 10 jaar energie produceert.
  3. Een gemiddelde kerncentrale produceert elk jaar meer dan 1 miljoen ton CO2.
  4. De prijs van uranium zal de komende jaren sterk gaan stijgen. Hierdoor zal de kostprijs voor kernenergie alleen nog maar gaan toenemen.

Uiteindelijk kennen we deze lijstjes, maar er zijn op dezelfde argumenten ook tegenargumenten. Voorts is de bron die je hanteert ook geen onpartijdige bron natuurlijk. Dat pretendeer je ook niet, maar toch hierdoor raak je verstrekt in kringredeneringen.

Zoals de levensduur van een kerncentrale. Het schijnt zo te zijn dat de gemiddelde levensduur van alle gesloten kerncentrales gemiddeld 21 jaar bedraagt. Dat is niet perse (waarschijnlijk zelfs) gelijk aan de gemiddelde levensduur van een kerncentrale. De andere kant hiervan is dat ze worden gebouwd voor 40 jaar en daarna nog doorgebruikt kunnen worden gedurende een bepaalde tijd. Borssele is momenteel 37 jaar in gebruik. (minus 2 jaar groot onderhoud).

De prijs van kernsplijtstof is nauwelijks een thema in het kostenplaatje van een kerncentrale. Dat zijn de kapitaallasten. De beschikbaarheid van splijtstof lijkt me dan eerder een thema.
En hoe zit dat met thorium? Dat weet ik niet, maar het is altijd wel HET argument van de voorstanders.

Enz, enz, enz

(ps ben zeker geen fan van kernenergie hoor) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejeebv schreef op woensdag 28 april 2010 @ 20:44:
[...]

Ik heb een aanvraag voor de basisschool waar mijn kinderen op zitten gedaan, maar helaas nog niets gehoord. Nog even geduld dus.
Yep, nog even 2 weken in spanning zitten dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Heeft er iemand nog een link naar dat programma over energie afgelopen maandag. nederland 3 meen ik.
Ik had een verjaardag en heb het niet gezien, kan het ook niet terugvinden op uitzending gemist.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ el jonco en JeroenH
In de papieren versie, maandag 26 april, pagina 22 economie, onder het plaatje van de OV-chipkaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard is het voor relatieve PV-newbees wel degelijk een aangename verrassing als ze nog niet zo lang bezig zijn en loopt het speeksel waarschijnlijk in de mond van de terugdraaiende Ferraris (of het digitale teruglevertelwerk)... :*)
Inderdaad, zeeeer verslavend en uitstekend voor de WAF!! Maarreh, ik begon in januari dus ik heb denk ik ook wel het diepste van het diepste gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 00:11:
[...]

Inderdaad, zeeeer verslavend en uitstekend voor de WAF!! Maarreh, ik begon in januari dus ik heb denk ik ook wel het diepste van het diepste gehad.
Niet januari, maar december 2006 was bij ons "het dieptepunt" in tien jaar tijd. Hetzelfde jaar dat we de hoogste maandopbrengst ooit hadden, in juli.

Zonnestroom: diepe dalen en hoge toppen. Een beetje als het leven zelf, mogelijk ook afhankelijk van de levensstijl... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
guus.assmann schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:54:
En omdat de trommel aan twee kanten gelagerd kan worden, ook minder problemen met certrifugeren.

Nog een andere tip over financiering van duurzame zaken. (Al een paar keer geschreven)
Bij ons stelde de bank, dat de plaatsing van een zonneboiler en PV een belangrijke verbetering aan de woning is.
Daarom weer NHG (Nationale Hypotheek Garantie) die we eerst niet kregen.
Dan is de rente een beetje lager en kun je meer geld lenen bij gelijkblijvende maandlast.
hmm de afgelopen tijd is de grnes voor nhg verruimd( qua hypotheekbedrag) dat kon alleen "van pas komen" bij een nieuwe aankoop volgens mij, en niet om je hyptheek te "verlengen"of voor meer overwaarde.. hoe zit dat dan precies?

volgens mij is het een soort truukje, om je wat kosten te ontfutselen, en een nieuw 10 jarig contract aan te smeren. die "rentekorting" kunnen ze soms ook zonder nhg doen, omdat de overwaarde meer wordt van je huis, en je dus eigenlijk een kleiner deel van je huis verpand, en dus minder risico voor de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heerlijk land, dat Nederland: Prijzen van gas moeten omhoog omdat warmtenetten anders niet rendabel zijn...
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=22140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Dat is wel een versimpeling van wat er staat... om het zo negatief mogelijk te laten klinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
(jarig!)
@Engelbertus
NHG is niet gratis.
Er wordt een provisie in rekening gebracht.
Die staat ook op de afrekening die je van de Notaris krijgt.
En ik ga ervan uit dat zaken die een notaris verstrekt wel kloppen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:37
IJsbeer schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:45:
Heerlijk land, dat Nederland: Prijzen van gas moeten omhoog omdat warmtenetten anders niet rendabel zijn...
Niet allen warmtenetten worden eerder rendabel, ook zonneboilers en warmtepompen. Daarom inderdaad altublieft geen verplichting, geef de consument de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
ssj3gohan schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:51:
Dat is wel een versimpeling van wat er staat... om het zo negatief mogelijk te laten klinken :P
Niet echt, de eerste zin van het artikel zegt bijna letterlijk hetzelfde, en als ik het artikel vervolgens lees lijkt de uitspraak me op geen enkele manier overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Dat kan door de CO2-kosten te verhogen. Die worden nu niet in zijn geheel meegerekend.
Is de nuance die in het bericht staat. Blijkbaar zijn er deelkosten die niet worden betaald uit de gasrekening. Verder staat een verduurzaming van de warmte/koudevoorziening in lijn met de richting die we op hebben gezegd te willen, en dit is een gigantische vis als we het daarover hebben. Als je ergens wat wilt doen, kap dan meteen met elke vorm van subsidie op gedistribueerde opwekking van elektriciteit en prop dat in het verduurzame van verwarming en airconditioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om in mijn huis een zonneboiler te plaatsen voor woningverwarming in de winter.

Uit de meterstanden die ik het afgelopen jaar heb bijgehouden heb ik ongeveer max 4,8 GJ op maandbasis nodig.
Bestaan er zonneboilers die in staat zijn om in de winter (Dec-Jan) ongeveer 4,8/31 => 0,15 GJ aan energie op een dag kunnen opwekken.
Ik heb water van +/- 45 grad C nodig voor mijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
leonbong schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:33:
Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om in mijn huis een zonneboiler te plaatsen voor woningverwarming in de winter.

Uit de meterstanden die ik het afgelopen jaar heb bijgehouden heb ik ongeveer max 4,8 GJ op maandbasis nodig.
Bestaan er zonneboilers die in staat zijn om in de winter (Dec-Jan) ongeveer 4,8/31 => 0,15 GJ aan energie op een dag kunnen opwekken.
Ik denk zelf dat je je collector voldoende groot moet dimensioneren om in de wintermaanden goede opbrengsten te oogsten.
Keuze tussen vlakkeplaat en vacuumbuis, ook afhankelijk van orientatie (zuidelijk bijvoorbeeld), maar ook de hoek tov de horizon (wintermaanden = lage zonnestand).
just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik denk van niet.. Aanbod van zonneschijn is onvoldoende.. En niemand kan hier aantonen dat hij 's winters geen grote hoeveelheid energie verbruikt voor verwarming. Rekenen op ondersteuning, maar ook niet teveel!! Zonneboilers lijken goed te werken van eind feb. tot half nov. Daarna is het echt fossiele brandstof die je warmhoud ;)

Daarbij denk ik dat je mogelijk een fautje in de berekening hebt.. Je verbruikt namelijk niet ongeveer op maandbasis 4.8 GJ. Maar in de zomer beduidend minder en in de donkere wintermaanden veel meer..
Ik kom voor de maanden Dec. Jan. uit op ongeveer 190 m3 gas. Voor de maanden Mei, Juni, July is dat nog geen 4 m3 pm. We gebruiken een Qsolar, met 5 m2 vlakkeplaat. Op jaarbasis is dat ons wel 1000m3 gas gaan besparen... :P Maar die winst ligt vooral op veel aanbod van WW en forse besparingen op de stookkosten in Mrt, April, en eind sept., Okt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Het idee is wel om dat collectorstand te optimaliseren voor de winter of mogelijk uitvoeren met een hoekverstelling. De hoekverstelling is te realiseren met profesionele RVS-slangen zodat een draaipunt mogelijk is.

@Ceefman
Ik schrijf maandelijks mijn meterstand op dus ik weet zeker dat ik afgelopen december 4,8 GJ in één maand heb verbruikt.
In de zomer gebruik ik ongeveer 0,2GJ per maand voor tapwater.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 29-04-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:55:
Het idee is wel om dat collectorstand te optimaliseren voor de winter of mogelijk uitvoeren met een hoekverstelling. De hoekverstelling is te realiseren met profesionele RVS-slangen zodat een draaipunt mogelijk is.

@Ceefman
Ik schrijf maandelijks mijn meterstand op dus ik weet zeker dat ik afgelopen december 4,8 GJ in één maand heb verbruikt.
Zelf gebruikte ik in december 6,56 Gj inclusief WW. en hier hadden we 167 m3 gas voor nodig. Dit ondanks de vlakkeplaatcollectoren. De aanvoertemp staat dan rond de 38 graden C. Misschien helpt dit bij verdere conslusies die je wilt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extreem gezien moet het kunnen, maar dan heb je seizoensopslag nodig. Dus als je een tank van 50m^3 kwijt kunt in je tuin of onder je huis dan kun je in de zomer genoeg opwekken om de winter door te komen als je collectoren voldoende kunnen opwekken om je jaaverbruik te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje, waar zou ik voor een gunstige prijs een SMA SB1100 kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:43:
Even een vraagje, waar zou ik voor een gunstige prijs een SMA SB1100 kunnen kopen?
Ik heb je een DM gestuurd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Voor diegene die nog hopen op een positieve beschikking: het kan nog:

De afgelopen week zijn de eerste positieve beschikkingen verstuurd voor aanvragers voor de categorie zon-PV klein. Deze categorie is op 1 maart 2010 geopend. De verwachting is dat de overige positieve subsidiebeschikkingen de komende maand worden verstuurd. In de tweede helft van mei worden naar verwachting de aanvragen die geen subsidie ontvangen, geïnformeerd per brief.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het handigst op een SB1100? Ik heb 8 PW1650 panelen van 165 Wp, werkspanning 34,4V en het MPPT bereik van de SB1100 is 139V tot 320V. Moet ik 1 of 2 strings aanleggen?

Geeft de SB1100 ook echt 1100W AC of maar 1000W AC? Wordt miij niet duidelijk uit de spec.

Graag jullie deskundige inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
leonbong schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:55:

@Ceefman
kan iemand dan vertellen hoeveel bijvoorbeeld een vlakke plaat van +/- 2m2 of een vacuumbuis collector van 24 buizen kan leveren op een gemiddelde koude dag in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:28:
Wat is het handigst op een SB1100? Ik heb 8 PW1650 panelen van 165 Wp, werkspanning 34,4V en het MPPT bereik van de SB1100 is 139V tot 320V. Moet ik 1 of 2 strings aanleggen?

Geeft de SB1100 ook echt 1100W AC of maar 1000W AC? Wordt miij niet duidelijk uit de spec.

Ik heb de identieke set met 8 Conergy's specs van de Photowatts e.d. zijn hetzelfde. De SB1100 levert tot 1000W in z'n normale MPP bereik. van 1000-1100W krijg je de melding mpp-peak. Daarboven wordt hij volgens mij afgekapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had je deze in 1 string of in 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de verschillende type collectoren leveren hangt af van je toepassing. Het rendement van een vlakke plaat is bij kleinere temperatuurverschillen hoger dan die van een vacuumbuis per eenheid apertuur oppervlak. 's Winters levert deze dus ook goede rendementen mits je de temperaturen niet te hoog hebt. Moet de temperatuur hoger kunnen oplopen heb je meer aan vacuumbuizen. Eea is wel te vinden qua vergelijk op bv de site van HR solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, maar noem eens een "bedrag aan joules voor wat leonbong wil, vloerverwarming op 45 graden?
er moet toch wel ïets"algemeens over te zeggen zijn?
normaal is de opbrengt van een PV cel ook wel te geven toch, in vergelijking met de maximale opbrengst op een goeie dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Instraling op een zuidelijk dakvlak van 60° in december hier in Hilversum is gemiddeld 3,15 MJ per vierkante meter per dag. Je efficiëntie bij lage lichtintensiteit is duidelijk minder dan bij hoge instraling. Laten we uitgaan van een erg goede direct doorstroomde vacuümbuiscollector, dan komen we bij een dagtemperatuur van 5 graden, vloeistoftemperatuur van 50 graden en een instraling van 200 W/m² op 48%. Dat zou betekenen dat je een apertuur van 150/(3,15*0,48)=99m² nodig hebt (33 collectoren van 2m breed). Dat is te groot voor een gewoon rijtjeshuis en kost ook wel veel geld (reken, inclusief kwantumkorting, op €35k aan collectoren alleen).

Als je je huis beter isoleert, tot passiefhuis standaard bijvoorbeeld, ventilatie met warmteterugwinning gebruikt en een aardige seizoenswarmteopslag hebt, kun je het benodigd collectoroppervlak behoorlijk veel kleiner krijgen. De reden: de instraling in oktober is 2,5 maal zo groot als in december, zodat je in december veel minder collectoroppervlak nodig hebt als je de warmte van oktober en eerder nog kunt gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door basfromasd op 29-04-2010 15:53 . Reden: prijs, link naar grafiek en uitleg seizoenswarmte toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb ze in 1 grote string van 8 panelen achter elkaar liggen op dit moment. gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een gasverbruik van 1100 kubieke meter per jaar, heeft een zonneboiler dan wel zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:36
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:33:
Ik heb nu een gasverbruik van 1100 kubieke meter per jaar, heeft een zonneboiler dan wel zin?
Ik heb ook ongeveer dat verbruik (OK, iets hoger maar met 5 personen in huis, netjes toch? :+ ). Ik gok dat ik heel weinig gas besteedt aan verwarming en ben om die reden aan het kijken naar een zonneboiler alleen voor tapwater en een hotfill wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schat dat ik met een zonneboiler ongeveer 100 euro per jaar bespaar, maar met zonnepanelen ruim 300 euro, als ik naar verbruik kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:33:
Als je je wel eens wast met warm water heeft het zeker zin. Als je huis erg onzuinig is met warmte heeft het ook zin om verwarming te ondersteunen (hoe onzuiniger, hoe meer zin zelfs!), maar kan het budgettechnisch meer opleveren om eerst dak, buitenmuren en vloer te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
basfromasd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:12:
[...]

Instraling op een zuidelijk dakvlak van 60° in december hier in Hilversum is gemiddeld 3,15 MJ per vierkante meter per dag. Je efficiëntie bij lage lichtintensiteit is duidelijk minder dan bij hoge instraling. Laten we uitgaan van een erg goede direct doorstroomde vacuümbuiscollector, dan komen we bij een dagtemperatuur van 5 graden, vloeistoftemperatuur van 50 graden en een instraling van 200 W/m² op 48%. Dat zou betekenen dat je een apertuur van 150/(3,15*0,48)=99m² nodig hebt (33 collectoren van 2m breed). Dat is te groot voor een gewoon rijtjeshuis en kost ook wel veel geld (reken, inclusief kwantumkorting, op €35k aan collectoren alleen).

Als je je huis beter isoleert, tot passiefhuis standaard bijvoorbeeld, ventilatie met warmteterugwinning gebruikt en een aardige seizoenswarmteopslag hebt, kun je het benodigd collectoroppervlak behoorlijk veel kleiner krijgen. De reden: de instraling in oktober is 2,5 maal zo groot als in december, zodat je in december veel minder collectoroppervlak nodig hebt als je de warmte van oktober en eerder nog kunt gebruiken.
Als ik je goed begrijp zou je in oktober door 2,5 beter instralling maar 30m2 oppervlakkte aan collectoren nodig hebben.

Isolatie verbeteren in mijn huis heeft weinig zin in een woning van 2009 met een EPC van 0,6.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 29-04-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mars Warrior schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:55:
Voor diegene die nog hopen op een positieve beschikking: het kan nog:

heb je een bron van dat bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
leonbong schreef op donderdag 29 april 2010 @ 16:21:
Als ik je goed begrijp zou je in oktober door 2,5 beter instralling maar 30m2 oppervlakte aan collectoren nodig hebben.

Isolatie verbeteren in mijn huis heeft weinig zin in een woning van 2009 met een EPC van 0,6.
Ik weet niet wat je verbruik in oktober is. In ieder geval veel minder dan 4,8GJ. De buitentemperatuur en de instraling zijn dan hoger, dus mag je een hogere efficiëntie aannemen. Meer in de richting van 60%

Mijn mening over de zin van de EPC is bekend. Het getal van 4,8 GJ/maand is een echt harde waarde en onvergelijkbaar veel informatiever.

[ Voor 11% gewijzigd door basfromasd op 29-04-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 16:47:
[...]

Bron was in deejeebv in "Duurzame Energie deel 17"
al vermeld: de SDE-nieuwsbrief van Agentschap.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Zo, ik heb inmiddels JSunnyReports uitgebreid dat hij ook overweg kan met de Solarmax omvormer. Ik ben nu bezig met support voor Soladin600. Dat is even wat andere koek. Ik probeer nu met java een connectie te maken naar de juiste compoort.. Nou... Succes met de wedstrijd wat een *)($*()@$*)($*$)(# gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb de SB 1100 nog te kort in bedrijf, en vooral onder volstrekt wisselende condities, dat ik er weinig over kan zeggen. Wat betreft het aantal strings, Sunny Design zegt één string. Met twee strings heb je opbrengst verlies.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
IJsbeer schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:45:
Dan mag ik dus meer voor mijn kookgas gaan betalen (leuke deal voor Greenchoice, die weer afneemt van Gasterra (via een ingewikkelde constructie met Eneco wat recentelijk nog "voor de rechter is geweest", en de CO2 uitstoot compenseert in de jungle van Zuid Amerika) om de efficiëntie van de gasgestookte elektra stadswarmte centrale in het centrum van de stad (eigendom van kolenboer E.ON Benelux) op te gaan krikken (goed voor E.ON), die dus de kosten van de restwarmte (vroegah gedumpt in de singel voor nop) kan verlagen zodat de tussenhandelaar NUON Warmte (ik bedoel eigenlijk Vattenfall Warmte) een hogere marge overhoudt. Want ze zetten dat lucratieve product gewoon voor de verhoogde gasprijzen, "Niet Meer Dan Anders, lees: Nooit Minder Dan Anders, naar GJ toegerekend aan ons gebonden stadswarmte klanten af? :?

Fijn dat die opmerking onder het Energieraad stukske stond dat die meneer van Essent Warmte, eeeeuuhh ik bedoel natuurlijk RWE Warmte het niet uit dien hoofde uitsprak, maar uit het ongetwijfeld zeer objectieve en (sorry voor de aanhalingstekens) "neutrale" hoofd van zijn voorzitterschap van het Warmtenetwerk... Want het gaat natuurlijk allemaal om zeer fossiel gestookte centrales (desnoods met biomassa bijstook) die zo lang mogelijk afgeschreven en wel en natuurlijk met een "warmtebonus" door moeten kunnen blijven draaien voor interessante meeropbrengsten bij de grote jongens.

... vergeet ook niet dat Den Haag ook al van plan is om een eventuele SDE heffing over niet al te lange tijd niet alleen over elektra plaats te doen vinden, maar ook over gas (dus ook over kookgas). Hoe dat uit gaat pakken voor een evt. heffing bij de warmte klanten heb ik Paulus Jansen (SP) op The Solar Future II naar gevraagd, maar hij had het antwoord niet...

... en vergeet ook niet dat als je de gasrekening extra belast, dat dan voor de volle honderd procent ook de stadswarmte prijs omhoog lift vanwege dat bizarre "Niet Meer Dan Anders" principe. In andere woorden: die beste meneer de Man wil blijkbaar van twee fossiele walletjes mee-eten en neemt geen genoegen met normale, maar slechts met woekerwinsten op "zijn" dure warmtenetten...

Inderdaad, lekker landje dat Gasland Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Vereniging Eigen Huis heeft een [url="http://http://www.eigenhuis.nl/VerenigingEigenHuis/Actueel/Meldpunt/MeldpuntEnergiesubsidies/MeldpuntEnergiesubsidies.htm"]meldpunt voor ervaringen met energiesubsidies[/url] (waaronder de SDE) geopend. De reacties binnen dit meldpunt worden gebruikt in hun lobby voor betere en langdurigere energiesubsidies en -stimuleringsregelingen.

Dus leef je uit, zou ik zeggen! Hoewel er specifiek wordt gesproken over 'de eigenwoningbezitter' heb ik de indruk dat je ook gewoon kunt reageren als huurder die wel of juist niet gebruik heeft gemaakt van bijv. de SDE en waarom wel/niet. Ik heb het zelf nog niet ingevuld, maar ik heb wel gezien dat het begint met gesloten vragen, maar meestal heb je dan op het eind nog wel een mogelijkheid om je antwoorden toe te lichten. Of daar ruimte is voor 299 woorden weet ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
JA! Dat heb ik al eens eerder geopperd...
flitspaal.nl schreef op donderdag 29 april 2010 @ 17:50:
Zo, ik heb inmiddels JSunnyReports uitgebreid dat hij ook overweg kan met de Solarmax omvormer. Ik ben nu bezig met support voor Soladin600. Dat is even wat andere koek. Ik probeer nu met java een connectie te maken naar de juiste compoort.. Nou... Succes met de wedstrijd wat een *)($*()@$*)($*$)(# gedoe.
Wat is het probleem precies? Communiceren met de Soladin is immers niet echt moeilijk. Neem ff contact met me op.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
basfromasd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:07:
Hier een voorbeeld van domme regelgeving wat betreft bouwen in Nederland:
[...]

Dit is een nieuwe wet die eraan zit te komen (we hebben nog niet genoeg regels en wetten). Verticaal, aan gevels, gemonteerde collectoren zijn, zoals uit de voorgaande postings van el jonco en SpiceWorm ook bleek, een prima oplossing om het verschil in opbrengst tussen zomer en winter wat terug te brengen. Ze kosten geen ruimte en zijn architectonisch vaak goed in te passen. En dan krijgen we zo'n stomme regel over ons heen!
Ik heb contact gehad met Agentschap NL dame, die stuurde link naar antwoorden van tijdelijke opvolgster van Cramer op VROM op vragen van Paulus Jansen (SP) over die ongein.

Dit kwam er uit.

Word document bereikbaar via:

http://tinyurl.com/2d99gmp

Ik vrees dat het al te laat is om er nog wat aan te doen, de zooi staat alweer in het Staatsblad, maar heb mijn reply ook naar vier kamerleden doorgestuurd. Ach, er komen toch verkiezingen, en duurzaamheid is al lang "uit" in Den Haag.

Voor de goede orde: PV afdakjes zijn dus inmiddels vergunningsplichtig en je kunt een keiharde afwijzing van een welstandscommissie in je brievenbus krijgen als hun humeur toevallig verkeerd is en/of als ze sowieso een hekel hebben aan mensen die gekke duurzame dingen doen aan hun gevel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

sander817 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 16:47:
[...]

Ik heb gisteren nog contact gehad met Agentschap.nl. Het klopt dat ze begonnen zijn om de beschikkingen te versturen. Dat doen ze niet in één keer.
Als ik het verhaal goed heb begrepen gaan ze als volgt te werk;
Alle aanvragen die op 1 maart zijn binnen gekomen hebben een lotnummer gekregen. Door middel van loting is de volgorde bepaald. Men gaat nu net zo lang door met beschikkingen uitdelen (na controle of de aanvraag klopt) totdat het quota is bereikt. Men heeft besloten dat aanvragen die voldoen ook direct bericht krijgen en niet te wachten tot alle aanvragen klaar zijn. Het kan dus nog even duren.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:43:
....... kun je ook nog overwegen een klein plugwise-setje te kopen. Dat monitort prima, en - ook erg belangrijk - met nauwelijks eigenverbruik!
Wat is het eigenverbruik van Plugwise? Volgens mij heb je het ergens in dit topic al vermeld, maar ik kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Niet de werkspanning is bepalend voor het maximaal Voltage wat op een omvormer aangesloten mag worden. Omvormers hebben ook een maximum Voltage wat aangesloten mag worden. Voor de SB1100 is dat 400V. Jouw PW1650 leveren 389V bij -10 graden. Lekker laten zitten zo.
Je kan beter een hoger spanning op een gegeven draaddiameter hebben dan een hoger Amperage.
In de specs staat toch duidelijk dat het maximum afgegeven vermogen AC zijdig 1100W is. Of die dat daadwerkelijk ook afgeeft hangt er van af wat er DC zijdig wordt ingestopt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 08:21:
Wat is het eigenverbruik van Plugwise? Volgens mij heb je het ergens in dit topic al vermeld, maar ik kan het niet meer vinden.
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/04/plugwise_sluipverbruik.jpg

(Gemiddeld dus minder dan 1W per plug. De Circle+ verbruikt wat meer dan de normale Circles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
je kunt beter gewoon de software van source gebruiken om dat te meten, die meet volgens mij veeeeel nauwkeurige dan die met dat lcd scherm.....
meet eens het verbruik van een tv met beide, en het verbruik van bijvoorbeeld de dvd speler, of de kabel decoder met beide. om een vergelijk te hebben tussen beide.

volgens de specs van plugwise is de nauwkeurigheid van een circle 5% +/- 0,5 Watt
die lcd kan maar zo 5% +/- 10 Watt hebben qua nauwkeurigheid.
de cumulatieve nauwkeurigheid van plugwise is nog beter. plugwise meet TRUE RMS. die met lcd scherm meet misschien wel met een spoel om de fase, en dat is veel minder nauwkeurig. voor meer vermogen is dat dus minder erg qua afwijking, maar voor kleine verbruiken wordt het al snel niet te vertrouwen.

veel monitoren voor in de meterkast monitoren ook met een spoel om de fasedraad, en dat is ook niet heel nauwkeurig.

iemand had met een brennenstuhl meter zijn humax ihdr 5050 c gemeten en kwam op 9 watt in standby. terwijl ik daar maar 0,65 meet. reken je de nauwkeurigheid mee, dan zit hij al een factor 9 fout tov plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat was dan ook de Bennerstuhl, die kun je alleen maar serieus nemen bij gloeilampen, dus bij niet vervormde stromen en cos phi = 1. Voor alle andere situaties is het een waardeloze prul.
Zie: http://www.hardware.info/...en_Energieverbruiksmeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 09:31:
[...]

[afbeelding]

(Gemiddeld dus minder dan 1W per plug. De Circle+ verbruikt wat meer dan de normale Circles)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 09:31:
[...]

[afbeelding]

En laat nu eens zien hoe dat er in Source uit ziet :)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
offtopic:
SolarKing, heb je mijn DM/email gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Leuk :S, mijn Soladin pc-link kitje is binnen. Wil ik hem testen past het ding niet op m'n laptop. Mijn laptop heeft een RS232 aansluiting alleen die zit verzonken in de behuizing en dat past niet met de stekker van de PC-LINK. En ik heb weinig zin om die behuizing helemaal pas te moeten gaan vijlen.

Maar een kabeltje gekocht van USB naar RS232 9 pins van Sitecom. Zodra die binnen is kan ik tenminste testen.

@Mistraller, had jij al getest met langere lengtes? Werkt het nog met +/- 15 meter kabel?

nevermind!

Net getest met een servertje met een normale RS2332 poort en 15 meter kabel ( UTP CAT5E ) en dat werkt perfect.

Ik zag overigens dat het record van de Isofoton panelen op het westen op 497W zit. Dat had ik niet verwacht.

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 30-04-2010 14:42 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.