Is er ruimte voor een subforum Duurzame Energie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het is al eens eerder kort besproken, maar ik denk dat er sindsdien veel is veranderd.

Nu worden alle dingen die ook maar ìets met duurzame energie te maken hebben in 1 topic gedumpt, waardoor je zelden langlopende discussies ziet. Het is imho erg jammer dat vragen over zonnepanelen, boilers, energiezuinige apparatuur, nieuwe ontwikkelingen, etc, allemaal in dezelfde vergaarbak terechtkomen.

Met een subforum zouden deze onderwerpen (die vaak veel raakvlakken hebben met techniek/IT) beter kunnen worden uitgediept en komen de discussies volgens mij veel beter tot zijn recht. Bovendien denk ik dat een toegevoegde waarde zou hebben voor GoT, omdat dit een breder publiek zou kunnen aanspreken.

Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom niet gewoon losse topics in de relevante subfora die je vervolgens met tags aan elkaar kan koppelen? Zie ook http://gathering.tweakers...pics/tag/duurzame+energie ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel een idee. Zo kun je per onderwerp eea behandelen op techniek (PV/ZB/WP) en ook opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien is een meer algemene naam voor het subforum dan beter? "Energie" oid? Dan kan bij wijze van spreken ook een discussie over kernenergie erin?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Roamor schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:16:

Nu worden alle dingen die ook maar ìets met duurzame energie te maken hebben in 1 topic gedumpt, waardoor je zelden langlopende discussies ziet. Het is imho erg jammer dat vragen over zonnepanelen, boilers, energiezuinige apparatuur, nieuwe ontwikkelingen, etc, allemaal in dezelfde vergaarbak terechtkomen.
Maar wat let je dan om juist per onderwerp een topic te maken ipv in vergaarbak bezig te blijven? :)

In SG is veel ruimte om over van alles en nog wat te discussiëren. We juichen het juist toe dat er minder 'grote topics' zijn wanneer dat mogelijk is. Een heel subforum vullen lijkt me (vooralsnog) eerlijk gezegd nog een beetje te ver gezocht. Al helemaal omdat er slechts één topic is volgens jou. Er zou al meer draagvlak voor zijn als blijkt dat heel SG overspoeld zou zijn met topics over dit onderwerp.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
NMe schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:18:
Waarom niet gewoon losse topics in de relevante subfora die je vervolgens met tags aan elkaar kan koppelen? Zie ook http://gathering.tweakers...pics/tag/duurzame+energie ;)
Kun je dan ook een zoekresultaat op je favoriete tags in myreact toevoegen? O-)
LuNaTiC schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:35:
In SG is veel ruimte om over van alles en nog wat te discussiëren.
Lijkt me nog steeds geen goed idee. Kijk dan a.u.b. eerst eens na hoeveel nieuwe mensen met Google binnenkomen op het Duurzame Energie topic, en vraag jezelf af of je die mensen had willen missen cq. hun de informatie uit het topic had willen onthouden. Tweakers.net heeft de potentie en de technische capaciteit om een belangrijk trefpunt te worden voor een generatie energiesystemen-hackers (een markt die naar verwachting een flinke groei zal doormaken). Die kansen moet je niet zomaar achter een wachtwoord wegstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

het staat nu in EL toch? Is er dan geen ruimte om het daar onder te verdelen in topics? Komt toch op hetzelfde neer dan?

Ik snap je argumenten wel maar er is nog nergens bewezen dat een dergelijk subforum bestaansrecht heeft c.q. levensvatbaar is. Waarom dan niet dingen opsplitsen waarvan jij vindt dat ze in losse topics zouden moeten horen? Als het dan ineens een forum overspoelt en qua activiteit goed loopt, is een verzoek voor een nieuw subforum toch veel beter te verdedigen?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Virtuele forums (door de tags te gebruiken) zijn bovendien duurzamer omdat ze minder aanpassingen aan de forumsoftware vereisen (en dus minder uren dat iemand achter een scherm moet codekloppen wat weer een lager energieverbruik inhoudt enz enz... )

Ok, beetje flauw, maar dit is nu bij uitstek zo'n voorbeeld waar je met de topictags juist je voordeel kan doen :)

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 29-04-2010 09:24 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

De echte 'hackers' die dus serieus hun eigen duurzame toepassingen en/of elektronica met duurzaam oogmerk maken bouwen toch al nieuwe topics. Daar zit het probleem niet. Verder is het Duurzame Energie-topic vooral een kleine clique van dezelfde geitenwollen sokken (mij incluis) die net als in andere specialiteitstopics [canon/nikonmount lenzentopic, ligfietstopic] vrijwel het rijk alleen hebben. Ze maken veel posts, maar het zijn heel weinig mensen. Serieuze discussies door mensen buiten deze clique zijn few and far apart, en worden meestal in W&L gevoerd gezien ze niet over de technische (EL) kant maar over de filosofische kant van de zaak gaan.

Ik denk dat een Energie-forum heel veel overlap en vreemde verbanden gaat hebben. Je kunt er niet diep genoeg over de harde technische kant in doorgaan, en echt filosofische discussies passen er ook echt niet. Er is geen unieke eigenschap van energiediscussies die het forum rechtvaardigt.

enneh... +1 voor alt-92 voor die super-lame opmerking :+

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 29-04-2010 09:29 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 29 april 2010 @ 09:12:
het staat nu in EL toch? Is er dan geen ruimte om het daar onder te verdelen in topics? Komt toch op hetzelfde neer dan?
Prima zo, een move naar SG had ik niet zien zitten, om de gegeven redenen :)

Het Duurzame Energie Topic verruimt de scope van het subforum ietwat naar elektromechanica, maar in 't algemeen het is daar nog het best op zijn plek. Misschien gewoon de forumbeschrijving "Transistoren, weerstanden, condensatoren, microcontrollers, hier hebben ze er verstand van" een beetje aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

benoni schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:58:
[...]

Kun je dan ook een zoekresultaat op je favoriete tags in myreact toevoegen? O-)
http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/52 ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:35:
[...]

Maar wat let je dan om juist per onderwerp een topic te maken ipv in vergaarbak bezig te blijven? :)
Nou, in EL is het eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Zodra je een onderwerp 'zonder soldeerbout' hebt, kun je niet in EL terecht. Subsidies, visies op vormen van energie, duurzame apparaten, etc. Al deze onderwerpen horen beter in SG thuis
In SG is veel ruimte om over van alles en nog wat te discussiëren. We juichen het juist toe dat er minder 'grote topics' zijn wanneer dat mogelijk is. Een heel subforum vullen lijkt me (vooralsnog) eerlijk gezegd nog een beetje te ver gezocht. Al helemaal omdat er slechts één topic is volgens jou. Er zou al meer draagvlak voor zijn als blijkt dat heel SG overspoeld zou zijn met topics over dit onderwerp.
Precies, alleen is SG niet vrij toegankelijk. Dus nieuwkomers zullen alleen in dat ene topic terechtkomen, waar hun (en onze) vragen tussen een barrage van andere onderwerpen terechtkomen.

Het zal een kip-en-ei verhaal blijven, maar ik denk dat er met een eigen subforum vanzelf veel meer topics aangemaakt zullen worden.
NMe schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:18:
Ik ben op de hoogte van de mogelijkheden van de tags, maar gebruik ze nooit. Ik zie ze eigenlijk meer als Google-boosters. Met alle respect natuurlijk. :>

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 29-04-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Roamor schreef op donderdag 29 april 2010 @ 22:47:
[...]

Ik ben op de hoogte van de mogelijkheden van de tags, maar gebruik ze nooit. Ik zie ze eigenlijk meer als Google-boosters. Met alle respect natuurlijk. :>
Dan heb je nu een goeie reden om ze wel te gaan gebruiken? :) Je kan moeilijk van ons verwachten dat we voor elke niche een nieuw forum gaan aanmaken, op een gegeven moment is het overzicht gewoon weg. Sowieso hebben we in het verleden meer fora op die manier aangemaakt waarbij de interesse voor het onderwerp daadwerkelijk omlaag ging, puur omdat het teveel geklik was om erbij uit te komen. Een nieuw forum is dus niet zaligmakend, terwijl tags voor jou en gelijkgezinden precies hetzelfde resultaat kunnen hebben zonder daadwerkelijke harde splitsing van de topics. :)

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:29
Aangezien er wederom een discussie ontstaat, nu over de bijdragen van PV leveranciers, wil ik mijn bijdrage in het topic hier ook wel even kwijt, zodat het hier verder kan gaan.
FicoF schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:02:
[...]

Dat dus. Ik heb al eerder gepleit voor een afsplitsing voor PV gerelateerde zaken. Die discussie gaat toch vaak over welke omvormer, welke panelen, hoeveel past er op een m2, welke software gebruik ik om te loggen. Vaak is dat een productkeuze, vandaar ook de toestroom van leveranciers vermoed ik.

Voor wat betreft zonneboilers, warmtepompen, isolatie gaat het m.i. veel minder om het product, maar meer hoe ga ik ermee om, hoe in te regelen, hoe te installeren etc.. Wat mij betreft komt er dus een draadje 'Ervaring en aanschaffen PV panelen'. En nee, niet elk onderwerp verdiend een subtopic, maar PV is hier wel zo`n groot issue, dat het zijn eigen topic misschien wel verdiend.

Maargoed, ik ga niet over dit topic, dat moeten de veteranen maar beslissen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoe voegt dat precies iets toe aan dit topic? Tegen een forum zijn al tegenargumenten gegeven die je post niet weerlegt, en voor wat betreft een topic zijn er sowieso altijd al mogelijkheden geweest? :)

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:29
NMe schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 13:12:
Hoe voegt dat precies iets toe aan dit topic? Tegen een forum zijn al tegenargumenten gegeven die je post niet weerlegt, en voor wat betreft een topic zijn er sowieso altijd al mogelijkheden geweest? :)
Ik heb het in dit topic gezet omdat hier al wat gediscussieerd wordt over onderwerpen afsplitsen van het algemene topic. Een subforum lijkt mij niet wenselijk, zoals hierboven idd al is beschreven, maar ik wil een poging doen voor een apart PV panelen topic. Ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is, dus lijkt het mij redelijk om dat eerst even in de groep te gooien, in plaats van één te openen. :)

Verwijderd

Even als wat achtergrondinfo:
Er werd nogal commercieel gebruik gemaakt van dat topic; tot op het punt dat een terloopse vraagsteller binnen 15 minuten 6(!) DMs had van aanbieders. Gevechten onderling in het topic, waardoor discussie voor en door gebruikers gewoon ondersneeuwde.

Toen zijn de bedrijfsaccounts ingevoerd, maar blijkbaar blijft het lastig. Er worden zelfs buiten het forum om gewoon zandbak-bij-kleuterschool dingen gedaan, en sommige leveranciers menen zelfs dat ze achter een chinese muur van censuur en monddood gemaakt worden. De boodschap dat dat topic er niet voor hen is maar voor de gebruikers is dan aan dovemansoren gericht.
Het enige wat gezien wordt is verlies van inkomsten, en de mening dat ze alle recht hebben om dit forum voor hun praktijken te gebruiken.

Dan is het dus halt. Wie niet wil of kan conformeren dat we hier niet voor de leveranciers zitten, moet maar wegblijven. Gebruikers mogen het overal over hebben, hoe kritischer en uitgebreider hoe beter. Waar agenda's van leveranciers geduwd worden, is het echter gewoon klaar, en dan doen we het maar even streng.

• mux

mux

99% efficient!

Nu dit topic toch omhoog wordt geschopt wil ik eigenlijk wel terugkomen op mijn eerdere post.

Zuinigheid, in algemene elektro-sferen, specifiek computers, maar ook auto's en huizen, is steeds meer een hot topic. Tot voor kort waren het echt alleen maar kleine cliques die bij elkaar zaten en zag ik de meerwaarde van een centraal forum niet (immers, ik kende letterlijk alle topics waar het over zuinigheid ging, en met mij alle andere standaard-zuinigheidsnerds zoals Dadona, Reinman, Firedrunk, etc.). Maar dit begint de laatste tijd zichtbaar op te breken, en er is steeds meer (tot in OC aan toe) vraag vanuit de 'leek' op GoT: wat is zuinig en hoe maak ik iets zuiniger, danwel voor mijn portemonnee, danwel voor het milieu? Ik weet niet of nu de tijd is om een Energie/zuinigheid/groen/eco/Al Gore-themaforum te maken, maar ik zie het best nog wel gebeuren in de toekomst.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:06
Ik vind het wel een leuk onderwerp maar vraag me af of de scope van onderwerpen voldoende is voor een levensvatbaar forum. Als ik nou eens een tag aanmaak zoals 'duurzame energie' of een andere als iemand een beter idee heeft, taggen jullie dan de topics die er een plek zouden moeten hebben. Als de lijst voldoende levensvatbaar is maken we een thema forum aan om het eens te proberen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kan je dan niet beter een tag maken met "Duurzaam leven", spreek je een bredere groep aan en kan met die reden veel meer informatie bevatten. Ook zuinige serves zouden er dan in kunnen bijvoorbeeld.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• mux

mux

99% efficient!

zeef schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:42:
Ik vind het wel een leuk onderwerp maar vraag me af of de scope van onderwerpen voldoende is voor een levensvatbaar forum. Als ik nou eens een tag aanmaak zoals 'duurzame energie' of een andere als iemand een beter idee heeft, taggen jullie dan de topics die er een plek zouden moeten hebben. Als de lijst voldoende levensvatbaar is maken we een thema forum aan om het eens te proberen.
Ik zal eens topics tellen. Dan hebben we een beter idee. Is er een mogelijkheid om statistiek/trending van tags te bekijken?

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Liever het bestaande forum laten wat het is.
Het mooie van dit forum is dat er van alles en nog wat op duurzaam gebied voorbij komt dus ook PV.
Het gekibbel hier en daar lees ik gewoon over heen. :)
Hopelijk blijven de leveranciers ook hun foto's posten van hun fraaie projekten.
Aanbiedingen horen uiteraard niet in dit forum thuis.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:06
Speksteenkachel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:05:
Liever het bestaande forum laten wat het is.
Het mooie van dit forum is dat er van alles en nog wat op duurzaam gebied voorbij komt dus ook PV.
Het gekibbel hier en daar lees ik gewoon over heen. :)
Hopelijk blijven de leveranciers ook hun foto's posten van hun fraaie projekten.
Aanbiedingen horen uiteraard niet in dit forum thuis.
Het topic zal in een themaforum gewoon blijven zoals het is. We clusteren alleen alle duurzaamheidstopics en wat daarmee samenhangt. Als we voor het themaforum gaan. ;)
Pagina: 1