Het komt soms voor dat wanneer ik apparatuur aansluit op de groep waarop ook de Soladin 600 zit, deze opnieuw opstart en weer vrolijk verder gaat. Is dit verklaarbaar?
Gokje...Trebbors schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:54:
Het komt soms voor dat wanneer ik apparatuur aansluit op de groep waarop ook de Soladin 600 zit, deze opnieuw opstart en weer vrolijk verder gaat. Is dit verklaarbaar?
Hij loopt in sync met het lichtnet.
Zware verbruikers geven soms een dipje in het lichtnet wat je ziet door het flakkeren van het licht.
Dan is de Soladin z'n sync even kwijt en geeft ie een reboot.
@hierboven, dat kan dan ook komen als je iets in een andere groep erbij schakelt, of als de buurman iets aan zet ( afhankelijk van of je misschien 3 fasen hebt)
ericplan schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:33:
[...omvormer in slaapkamer...]
Als ie geluid maakt, is het in ieder geval overdag.
Nu nog in een mooi kleurtje. Dat verhoogt de WAF.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Als producent hoef je toch geen transporttarief te betalen. Vergelijk de nieuw te bouwen centrales op de maasvlakte die voor export willen gaan producerenengelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:37:
[...]
dat is zo, en volgens mij zit dat ook bij de prijs in. ik heb wel een gehoord dat de energiemaatschappijen ook inderdaad wilden dat je transport voor teruglevering ging betalen.
Sorry voor de niet wetenschappelijke bron, maar een betere kon ik niet vindenTot nu toe vervoeren elektriciteitstransporteurs alle geleverde stroom zonder kosten voor de elektriciteitsproducenten. Dat betekent dat consumenten en bedrijven de rekening van het exportnetwerk betalen.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Goedenmiddag dames en heren,
Ook ik ben me aan het orienteren op een PV-systeem. Nu de LES (Limb. Energie Subsidie) pot weer aangevuld is, wordt het weer aantrekkelijk om een systeempje aan te schaffen. Ik zal punt gewijs even de situatie opsommen. Hopelijk willen jullie FB/commentaar/suggesties geven zodat ik zo goed mogelijk 'beslagen ten dak' kom.
1. PV-systeem
Het gewenste PV systeem moet een vermogen hebben in de range 900-1100 Wp.
Welk type paneel: Mono, multi of Amorf? Amorf vind ik persoonlijk interessant vanwege de temperatuur (on)gevoeligheid en kosten. Het dak komt sowieso niet vol te liggen, dus het oppervlak is niet het probleem.
2. Subsidie
Ik vraag met de offerte subsidie via de Limburgse Energie Subsidie (LES) aan.
3. Montage
Ik wil het systeem zelf instaleren.
4. Dak
We hebben een vrijstaand geschakeld woonhuis met 1-kants schuin dak gelegen op het OZO. Het dak is voorzien van pannen en heeft een hellingsgraad van ~30°. Het dak is ongeveer 4.5 meter breed en 11 meter diep. Het enige schaduwobstakel is de afvoerpijp van de CV-ketel.
5. Data logger
Optioneel wil ik graag een data-monitoring systeem gebruiken met de mogelijkheid om op de pc grafieken te maken. Welke mogelijkheden zijn hier goed toepasbaar? SMA heeft wel fancy systeempjes, maar waaarschijnlijk ook de duurste...
Shoot
Ook ik ben me aan het orienteren op een PV-systeem. Nu de LES (Limb. Energie Subsidie) pot weer aangevuld is, wordt het weer aantrekkelijk om een systeempje aan te schaffen. Ik zal punt gewijs even de situatie opsommen. Hopelijk willen jullie FB/commentaar/suggesties geven zodat ik zo goed mogelijk 'beslagen ten dak' kom.
1. PV-systeem
Welk type paneel: Mono, multi of Amorf? Amorf vind ik persoonlijk interessant vanwege de temperatuur (on)gevoeligheid en kosten. Het dak komt sowieso niet vol te liggen, dus het oppervlak is niet het probleem.
2. Subsidie
3. Montage
4. Dak
We hebben een vrijstaand geschakeld woonhuis met 1-kants schuin dak gelegen op het OZO. Het dak is voorzien van pannen en heeft een hellingsgraad van ~30°. Het dak is ongeveer 4.5 meter breed en 11 meter diep. Het enige schaduwobstakel is de afvoerpijp van de CV-ketel.
5. Data logger
Optioneel wil ik graag een data-monitoring systeem gebruiken met de mogelijkheid om op de pc grafieken te maken. Welke mogelijkheden zijn hier goed toepasbaar? SMA heeft wel fancy systeempjes, maar waaarschijnlijk ook de duurste...
Shoot
de LES is subsidie voor PV : 2 eur per Wp. met maximum van EUR 1.500 per huis.
en ze geven aan dat zelf plaatsen toegestaan is. Houd wel rekening bij PV installaties > 600 Wp (zo uit mijn hoofd, maar er is meer over geschreven in deze topics) door een installateur geplaatst 'moet' worden. Dus denk ook aan aanpassing voor een aparte groep in je meterkast
en ze geven aan dat zelf plaatsen toegestaan is. Houd wel rekening bij PV installaties > 600 Wp (zo uit mijn hoofd, maar er is meer over geschreven in deze topics) door een installateur geplaatst 'moet' worden. Dus denk ook aan aanpassing voor een aparte groep in je meterkast
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zal je een offerte sturen. Vele in Limburg zijn je al voorgegaan.Saurus schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:19:
Goedenmiddag dames en heren,
1. PV-systeem
2. Subsidie
3. Montage
4. Dak
5. Data logger
Shoot
Een goed systeem en onmiddelijk leverbaar is 6 x 185Wp Kingsun mono panelen aan 2 x Steca 500. (1110Wp)
Een manier om je 2 Steca 500 te monitoren is met Plugwise. Neem je zo'n home start pakket en kun je beide Steca 500 apart monitoren.
http://www.plugwise.com/webshop/home-start-pakket
Als je lid bent van http://www.zonnestroomproducenten.org/ kun je nog eens 15% korting krijgen op Plugwise.
Als je beide Steca 500 inverters op een aparte bestaande huisgroep aansluit hoef je geen aparte groep aan te leggen waar alleen je zonnepanelen op aangesloten zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 26-04-2010 13:40 ]
www.sunsolar.nl
2 eur per Wp en toegestaan om zelf te installeren. Klopt allemaal. Ik wil idd een nieuwe groep aanleggen voor het PV systeem. Ik heb echter nergens een opmerking zien staan, dat een >600 Wp installatie toch door een bedrijf geinstalleerd moet worden.NielsTn schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:27:
de LES is subsidie voor PV : 2 eur per Wp. met maximum van EUR 1.500 per huis.
Ik zie je offerte graag tegemoet. Ik ken je bedrijf niet en ook de betreffende panelen niet. Wat is Kingsun voor een speler op de markt en hoe zit het met garantie en betrouwbaarheid? Bedankt voor de plugwise tip, ziet er degelijk uit voor een normale prijs. Zijn er ervaringen met de communicatie betrouwbaarheid van plugwise? Zijn er degelijke dag/maand statistieken mee te maken?SolarKing schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:34:
[...]
Ik zal je een offerte sturen. Vele in Limburg zijn je al voorgegaan.
Een goed systeem en onmiddelijk leverbaar is 6 x 185Wp Kingsun mono panelen aan 2 x Steca 500. (1110Wp)
Een manier om je 2 Steca 500 te monitoren is met Plugwise. Neem je zo'n home start pakket en kun je beide Steca 500 apart monitoren.
http://www.plugwise.com/webshop/home-start-pakket
Als je lid bent van http://www.zonnestroomproducenten.org/ kun je nog eens 15% korting krijgen op Plugwise.
Als je beide Steca 500 inverters op een aparte bestaande huisgroep aansluit hoef je geen aparte groep aan te leggen waar alleen je zonnepanelen op aangesloten zijn.
@Saurus: ik weet niet hoe handig je bent, maar uit voorzorg: laat het door de vakman uitvoeren die aanleg van een aparte groep. punt.
de regelgeving van aparte groep is o.a. in de NEN weggeschreven.
meer lees je op oa Olino.org over de achtergrondinformatie hierover.
PS: denk ook aan garantie's op panelen en omvormer... niet geheel onbelangrijk!
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 26-04-2010 14:11 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Op je dak passen wel 15 x 185Wp Kingsun panelen. Bij elkaar 2775 Wp.WVL_KsZeN schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:12:
[...]
Is er ergens een tool beschikbaar om dit soort dingen voor mijn specifieke situatie uit te rekenen? Ik wil graag gaan voor zoveel mogelijk opbrengst per m2 ipv zoveel mogelijk opbrengst per euro. Ik wil mijn dak dus zo goed mogelijk benutten!
Betekent dat dus dat ik moet gaan voor mono, poly of amorf? (ik gok dat amorf afvalt).
Zouden 9 of 12 x 180 Watt Mono Sharp paneeltjes wat zijn? Ik kom dan op 1620 of 2160Wp, en ik hoop daar dan ongeveer 1300 of 1700kWh uit te halen per jaar. Als ik ons complete verbruik wil kunnen produceren zit ik dus vast aan 4x4 180Watt panelen. Volgens mij zou dat precies passen..
Andere vraag : als ik de kabels door de zijmuur trek (wat een goede oplossing, had ik nog nooit over nagedacht!) dan betekent dat dat de omvormer in onze slaapkamer komt te hangen. Een voorwaarde is dus dat deze geen geluid maakt. (licht maakt niet uit, dat plakken we wel af.) Zijn er omvormers van zeg 2000-2100 watt die niet brommen?
Je ligging van OZO met een hellingshoek van 20 graden geeft je nog 88% opbrengst tenopzichte van ideaal zuid. Ik weet niet waar je in Nederland woont maar 2775Wp zal ongeveer 0,9 x 0,88 x 2775 = 2198 kWh per jaar opleveren.
Ik zou de omvormer niet in je slaapkamer hangen maar beter kabel doortrekken en ergens anders ophangen.
Mocht dat niet gaan dan zijn er transformatorloze omvormers op de markt die geen of weinig geluid maken zoals de Steca 500.
Garantie op Kingsun panelen en Steca 500 inverters is standaard 5 jaar.NielsTn schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:09:
[ Voor 7% gewijzigd door SolarKing op 26-04-2010 14:20 ]
www.sunsolar.nl
Weet iemand waar die 500W regel in de NEN norm staat?NielsTn schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:09:
@Saurus: ik weet niet hoe handig je bent, maar uit voorzorg: laat het door de vakman uitvoeren die aanleg van een aparte groep. punt.
Ik wil het wel opzoeken maar ga geen 200+ eur betalen voor de recente NEN1010.pcmadman schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:24:
[...]
Weet iemand waar die 500W regel in de NEN norm staat?
overigens... mijn leverancier geeft 5 jaar op de omvormer garantie, en 25 jaar op de panelen (ik meen 80% of 90% van het paneelvermogen zo uit mijn hoofd).
glambalk in "Duurzame Energie deel 17" (kost maar 43 euro voor 10 A4-tjes)pcmadman schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:24:
[...]
Weet iemand waar die 500W regel in de NEN norm staat?
Eindelijk, eindelijk is de tweede omvormer geleverd. Nu staat er 3000Wp te stralen op ons dak. Twee ferrarismeters draaien hun rondjes achteruit en bovendien staat de zonneboiler ook nog te gloeien van genoegen.
Volgende week de opstelling nog iets optimaliseren, zodat we alles eruit kunnen halen wat er in zit.

[ Voor 47% gewijzigd door ericplan op 26-04-2010 17:07 ]
A'dam PVOutput
Gefeliciteerd. Ziet er op je grafiek er ook leuk uit. Om 15:35 springt tie nog even de hoogte in.ericplan schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:31:
[...]
glambalk in "Duurzame Energie deel 17" (kost maar 43 euro voor 10 A4-tjes)
Eindelijk, eindelijk is de tweede omvormer geleverd. Nu staat er 3000Wp te stralen op ons dak. Twee ferrarismeters draaien hun rondjes achteruit en bovendien staat de zonneboiler ook nog te gloeien van genoegen.
Volgende week de opstelling nog iets optimaliseren, zodat we alles eruit kunnen halen wat er in zit.
[afbeelding]
Verwijderd
Niet gelijk zo negatief hoor. Hoewel dit topic meestal over zonnepanelen en dat soort werk gaat, leek het mij ook wel eens leuk een wat extremere vorm van duurzame energie te laten zien, of het zoals gezegd nou een complete hoax is of iemand toch ergens iets heeft gevonden. Als je het trouwens even op Wikipedia opzoekt is de definitie van een perpetuum mobile:engelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:09:
ik zie niet in wat er leuk aan is ok. het is een grote bak met ventilator die minstens gedurende de duur van het filmpje kan draaien.
het idee is leuk idd.
maar dit is geen eens een perpetuum mobile, het levert zelf energie!
Volgens welke het er dus wel één zou zijn. Alleen dat denkbeeldige klopt dan dus niet. Of wel. Dat vind ik juist het mooie van deze demonstratie.Een perpetuum mobile (Latijn: voortdurend (of eeuwig) bewegend, spreek uit: per-pee'-tu-um mo'-bi-lee) is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging, uit zichzelf blijft bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit "niets".
Volgens de conventionele wetten van de natuurkunde kan het inderdaad absoluut niet. Maar zoals ik ook al eerder zei, is ons begrip van natuurkunde en scheikunde en zelfs wiskunde nog verre van compleet. Dus hoewel het logisch er er erg sceptisch tegenover te staan, is roepen dat iets absoluut niet kan wat mij betreft even onzinnig als pertinent geloven dat het wel kan. Zoals de man in het filmpje zegt, zo lang je niet alles gezien hebt valt er weinig over te zeggen. Echter, dat het apparaat in het filmpje gedemonstreerd lijkt te worden op de TU Delft prikkelt de fantasie toch?ik geloof hier dan ook absoluut niet in, of de energie moet komen uit het koelen / verwarmen van dat ding door de luchtstroming, maar dat kan ik me niet voorstellen. en dan nog. er is altijd verlies, dus ditkan gewoon niet.
Versta me goed, ik wil niet kwetsen, maar je gelooft toch ook niet meer in sinterklaas?Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 01:52:
Eén of andere dude claimt een soort perpetuum mobile gebouwd te hebben met magneten en weet ik wat. Dit is een filmpje van de demonstratie op de Universiteit in Delft.
[video]
Hoewel er natuurkundig gezien natuurlijk van alles rammelt aan zo'n ding, is wetenschap een bewegelijk iets en valt er nooit iets uit te sluiten. Het zou erg mooi zijn, al heb ik er een hard hoofd in. Het is sowieso een mooi gebouwd ding, of het nou een keiharde hoax is of er toch (een kern van) waarheid in zit.
Leek me wel een mooie voor dit topic
Ik had het met 5 jaar garantie over de fabrieksgarantie. (produktiefouten)NielsTn schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:29:
[...]
overigens... mijn leverancier geeft 5 jaar op de omvormer garantie, en 25 jaar op de panelen (ik meen 80% of 90% van het paneelvermogen zo uit mijn hoofd).
Die 25 jaar waar jij het over hebt is opbrengstgarantie. Dat is net iets anders.
Kingsun geeft opbrengstgarantie van minimaal 90% opbrengst na 10 jaar en 80% na 25 jaar.
Volgens mij geven praktisch alle merken deze garantie.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Hoor je mij zeggen dat het waar is, wat die man claimt? Je hoort me alleen niet zeggen dat het pertinente onzin is, omdat ik én jij daar gewoonweg niet genoeg informatie over hebben. Waarschijnlijk is het niet, onmogelijk is iets nooit.Techneut schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:53:
Versta me goed, ik wil niet kwetsen, maar je gelooft toch ook niet meer in sinterklaas?
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat vastgeroeste ideëen net zo schadelijk en beperkend zijn als geloven in onzin. Een beetje prikkelen is nooit weg, toch?
Net viel ik binnen bij een programma van de VARA, waar ze weer eens lekker dom negatief gingen zitten doen over duurzame energie. Ze gingen weer eens los met de basale fout 1 J = 1 J.
Aaaarrrrgggghhhhh.
Hoe vaak ik dat al niet heb gezien, die fout. Ze gaan uit van de gewoonte in de energiebranche om alle Joules gelijkwaardig te behandelen. Dus 1 Joule electriciteit = 1 J fossiel.
Nee dus.
Deze foute aanname leidt tot een enorme overschatting van de hoeveelheid duurzame elektriciteit die we nodig hebben. 1 Joule elektriciteit is met veel meer efficientie om te zetten in iets zinvols, zelfs warmte (d.m.v. een warmtepomp).
Een benzine-auto rijdt ongeveer 12 km op 1 liter. 1 liter benzine is ongeveer 10 kWh warmte. Een electrische auto rijdt ongeveer 6 km per kWh, en heeft dus veel minder elektrische joules nodig dan een benzine-auto. En ze hadden notabene een elektrische auto in de uitzending!
Er zijn nog zottere gevolgen van deze elementaire fout. Electriciteitscentrales zetten 60% van de fossiele energie om in warmte, die grotendeels in de atmosfeer of een rivier gedumpt wordt. Maar die energie zit wel in de 3300 PJ die we elk jaar volgens het CBS gebruiken. Eigenlijk zeggen ze dat we windmolens moeten neerzetten om ook deze verlieswarmte op te wekken!
Idioten. Sorry, maar dat zijn het.
Eigenlijk zou ik een gepeperde e-mail naar de Vara moeten sturen, maar daar heb ik nu absoluut geen tijd voor.
Aaaarrrrgggghhhhh.
Hoe vaak ik dat al niet heb gezien, die fout. Ze gaan uit van de gewoonte in de energiebranche om alle Joules gelijkwaardig te behandelen. Dus 1 Joule electriciteit = 1 J fossiel.
Nee dus.
Deze foute aanname leidt tot een enorme overschatting van de hoeveelheid duurzame elektriciteit die we nodig hebben. 1 Joule elektriciteit is met veel meer efficientie om te zetten in iets zinvols, zelfs warmte (d.m.v. een warmtepomp).
Een benzine-auto rijdt ongeveer 12 km op 1 liter. 1 liter benzine is ongeveer 10 kWh warmte. Een electrische auto rijdt ongeveer 6 km per kWh, en heeft dus veel minder elektrische joules nodig dan een benzine-auto. En ze hadden notabene een elektrische auto in de uitzending!
Er zijn nog zottere gevolgen van deze elementaire fout. Electriciteitscentrales zetten 60% van de fossiele energie om in warmte, die grotendeels in de atmosfeer of een rivier gedumpt wordt. Maar die energie zit wel in de 3300 PJ die we elk jaar volgens het CBS gebruiken. Eigenlijk zeggen ze dat we windmolens moeten neerzetten om ook deze verlieswarmte op te wekken!
Eigenlijk zou ik een gepeperde e-mail naar de Vara moeten sturen, maar daar heb ik nu absoluut geen tijd voor.
Ik ben op de vliering verder gegaan met de voorbereidingen voor de mega operatie 7/8 mei aanstaande.
Ik heb de bekabeling van de Soladin 600 netjes nu door kabelgeleiders heen gedaan, en verder de bekabeling van de Steca500 naar de andere kant zit nu ook alvast netjes vast. Ook alvast een kabel vastgemaakt aan de speciale stekker die bij de Solarmax2000S hoort. De stekker voor in het stopcontact maak ik nog niet vast. Die zet ik er pas op zodra ik exact weet hoelang de kabel moet worden voor in het stopkontakt.
foto's volgen
Ik heb de bekabeling van de Soladin 600 netjes nu door kabelgeleiders heen gedaan, en verder de bekabeling van de Steca500 naar de andere kant zit nu ook alvast netjes vast. Ook alvast een kabel vastgemaakt aan de speciale stekker die bij de Solarmax2000S hoort. De stekker voor in het stopcontact maak ik nog niet vast. Die zet ik er pas op zodra ik exact weet hoelang de kabel moet worden voor in het stopkontakt.
foto's volgen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Gefeliciteerd!WVL_KsZeN schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:54:
De kogel is door de kerk
Din en ik hebben een huis gekocht, met op het dak een mooi stukje beschikbaar voor het plaatsen van een paar paneeltjes. Het stuk dat we beschikbaar hebben is ongeveer 5,0 x 4,3 meter en ligt op een schuin dak met een orientatie op OZO (+- 100'). Niet echt een ideale oriëntatie dus..
[afbeelding]
heb je niet veel last van de bomen die rechts(onder) in de foto staan? Ik kan niet helemaal inschatten hoe hoog ze zijn tov je huis, maar volgens mij heb je daar in ieder geval een flink deel van de ochtend last van, en helemaal van de herfst tot de lente.
300 woorden ?zonnigtype schreef op maandag 26 april 2010 @ 00:34:
[...]Thanx. Heb mijn geheel eigen versie inmiddels ook aan FD verstuurd. Ben benieuwd wat ze durven plaatsen.
Tip ze over een levensduurverdubbelende techniek: groendak. dakdokters punt en el hebben een publiciteitsgolfje, vandaar dat ik er aan denk. Voor jullie als bewoners is het voordeel dat je een betere (thermische en akoestische) isolatie en een betere leefomgeving krijgt. En die paneeltjes gaan prima samen met sedum.Inmiddels trouwens bericht van verhuurder gekregen. Ze hebben een "planmatige" renovatie van de dakbedekking van ons complex aangekondigd voor dit jaar. Wat waarschijnlijk betekent dat de hele "PV-zooi" tijdelijk van het dak af zal moeten. Dat gaat een gi-gan-ti-sche klus worden vrees ik (totaal 20 modules, ballast tegels, bekabeling) ...
Niks daarvan! Daarvoor hebben ze het CAPACITEITS tarief niet ingevoerd!!! Wie zich brandt moet op de blaren zitten.hjs schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:54:
[...]Eigenlijk moet je gewoon 2x betalen. Je maakt tenslotte 2x gebruik van het netwerk.
Tijd voor het CDA om daar eens een rondleidinkje te genieten?
[ Voor 11% gewijzigd door el jonco op 26-04-2010 21:41 ]
Verwijderd
Per saldo is kernenergie natuurlijk nog steeds één van de schoonste alternatieven. Je zit alleen met dat vervelende afval.el jonco schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:35:
Tijd voor het CDA om daar eens een rondleidinkje te genieten?
Kan je me dat saldo eens voorrekenen? We hebben afgelopen weekend net een aantal post gehad over de energetische footprint van windmolens. Kan je dat laten zien van de twee kerncentrales die het CDA graag wil........ok goed doe er dan eentjeVerwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:43:
[...]
Per saldo is kernenergie natuurlijk nog steeds één van de schoonste alternatieven. Je zit alleen met dat vervelende afval.
Verwijderd
Nee, want landschapsvervuiling en de invloed die het geluid heeft op mensen die nabij wonen valt niet uit te rekenen. Bovendien denk ik dat dergelijke berekeningen snel vertekenend zijn omdat ze zelden compleet zijn.glambalk schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:59:
Kan je me dat saldo eens voorrekenen? We hebben afgelopen weekend net een aantal post gehad over de energetische footprint van windmolens. Kan je dat laten zien van de twee kerncentrales die het CDA graag wil........ok goed doe er dan eentje
Dan zie ik persoonlijk veel meer in kernfusie. Daar mag nog wel flink wat meer in geïnvesteerd worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 22:16 ]
Er waren hier een paar mensen die zich afvroegen waarom er een burgerinitiatief nodig is voor "Nederland krijgt nieuwe energie"-voorstel als dat uit de partijcommissies voor duurzame ontwikkeling van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD voortkomt. Dan heb je toch al een meerderheid?
Ik heb die vraag even via de digitale weg voorgelegd en wil jullie het antwoord niet onthouden:
Ik heb die vraag even via de digitale weg voorgelegd en wil jullie het antwoord niet onthouden:
Vet-druk is van mij, want ik vind mooi om te zien dat ze zich daar ook tegen afzetten!Als partijcommissies voor duurzame ontwikkeling hebben we weliswaar overeenstemming bereikt over ons voorstel Nederland krijgt nieuwe energie, maar onze partijen hebben dat niet allemaal in dezelfde mate opgenomen in hun verkiezingsprogramma opgenomen. Omdat wij (gelukkig) geen deel uitmaken van de Haagse “kaasstolp” waar veel lobbydruk is voor gevestigde belangen, moeten wij als actieve partijleden ook buiten partijwegen campagne voeren om ons vernieuwende voorstel op de politieke agenda en uiteindelijk in het regeerakkoord te krijgen. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden.
Binnen een groot deel van de wetenschappelijke wereld is kernfusie een soort Duke Nukem Forever - een lachertje, iets dat niet serieus te nemen is. Er zijn nog voorlopig redelijk onoverkomelijke obstakels en het is zeker niet gezegd dat die centrales zondermeer energetisch rendabeler zijn dan andere alternatieve energie.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:15:
[...]
Nee, want landschapsvervuiling en de invloed die het geluid heeft op mensen die nabij wonen valt niet uit te rekenen. Bovendien denk ik dat dergelijke berekeningen snel vertekenend zijn omdat ze zelden compleet zijn.
Dan zie ik persoonlijk veel meer in kernfusie. Daar mag nog wel flink wat meer in geïnvesteerd worden.
Windturbines blijven mooie beestjes.
Nuclear fusion is the energy source of the future - and probably will remain exactly that for quite some time.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:15:
Ik maak dagelijks gebruik van kernfusie... maar dan met de onderhoudsloze fusiereactor zo'n 150 miljoen km verderop
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Dat valt best geschikt mee hoor. Het is inderdaad een techniek die nog lang niet volwassen is, maar het belooft veel van de voordelen van kernenergie te hebben zonder de nadelen. Momenteel kost kernfusie meer energie dan het oplevert, maar de eerste reactor op een schaal die groot genoeg is om daadwerkelijk energie op te leveren wordt nu gebouwd.ssj3gohan schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:26:
Binnen een groot deel van de wetenschappelijke wereld is kernfusie een soort Duke Nukem Forever - een lachertje, iets dat niet serieus te nemen is. Er zijn nog voorlopig redelijk onoverkomelijke obstakels en het is zeker niet gezegd dat die centrales zondermeer energetisch rendabeler zijn dan andere alternatieve energie.
Het is geen gebied waarbij ontwikkeling makkelijk gaat worden, maar als we een reëel alternatief voor de toekomst willen hebben lijkt me dit toch wel één van de betere opties. Het voorkomt in ieder geval dat je de halve wereld vol moet bouwen met windmolens met alle bijkomende nadelen. Er wordt momenteel alleen veel te weinig in geïnvesteerd, terwijl ik denk dat als alles op alles gezet zou worden de ontwikkeltijd een stuk korter gemaakt zou kunnen worden.Sinds 2006 werkt de fusie-gemeenschap aan een groot internationaal fusie-experiment, de ITER. ITER staat voor International Thermonuclear Experimental Reactor, en is een project tussen Europa, Rusland, de VS, Japan, China, India en Zuid-Korea. ITER, die naar verwachting rond 2018 in bedrijf komt, moet aantonen dat fusie op aarde mogelijk is. ITER zal 500 megawatt produceren, tien maal meer dan nodig is om de reactie op gang te brengen. De reactor wordt in Cadarache in Zuid-Frankrijk gebouwd.
Windmolens zijn leuk, maar doen op hun eigen manier geen wonderen voor de wereld. Het nadeel is ook dat ze gedecentraliseerd zijn, waardoor veel mensen last hebben van die nadelen (wat qua efficiëntie natuurlijk wel zekere voordelen heeft). Dan zie ik meer in zonnenergie.
Bedankt :-)pcmadman schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:21:
Ik heb die vraag even via de digitale weg voorgelegd en wil jullie het antwoord niet onthouden
Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik hoop van harte dat het nu echt eens serieus word in Nederland, echt ingewikkeld hoeft het niet te zijn, we kunnen veel energie wetgeving zo kopiëren van onze buren (zonder daar al te veel bureaucratie aan toe te voegen).
Ik vond een opmerking in het eerder geposte Duitse filmpje wel mooi: (+/-) We draaien nu 20% op zonne energie, maar als dat meer gaat worden dan 40% moeten we eens gaan kijken hoe we dat goed gaan integreren met de fossiele energie centrales.
Voorlopig geen enkel probleem dus in Nederland :-)
Verwijderd
Goede reden om met zijn allen te streven naar het zo snel mogelijk ontwikkelen van de technologie toch? Als iedereen blijft roepen dat het toekomstmuziek is, blijft dat natuurlijk ook zo. We zullen fors moeten investeren, maar hoe eerder hoe beter. Vijf miljard in tien jaar vind ik eigenlijk bijzonder karig, zeker gezien te grootte van het samenwerkingsverband.JeroenH schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:36:
Nuclear fusion is the energy source of the future - and probably will remain exactly that for quite some time.
Ik maak dagelijks gebruik van kernfusie... maar dan met de onderhoudsloze fusiereactor zo'n 150 miljoen km verderop
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 22:51 ]
Je geeft in je quote meteen aan wat het grootste probleem is met Fusie: in 2006 begonnen en ze hopen in 2018 klaar te zijn... Met een test opstelling! 12 jaar en dan kunnen de experimenten beginnen. Leuk iteratief ontwikkelen, maar als iedere iteratie zo lang duurt, dan duurt het nog wel even voordat we een fusie reactor hebben. Dat is, aangenomen dat het goed komt. Als het 12 jaar duurt om deze test reactor te bouwen en we aannemen dat de volgende een productie model is, dan lijkt het me toch wel een veilige aanname dat we op z'n aller aller minst nog 30 jaar zonder fusie uit het stopcontact zitten. Laat staan fusie op de schaal die nodig is om een substantieel deel van onze energiebehoefte in te vullen. En dan nog alleen op elektrisch vlak, dus moet alles voor die tijd over op elektrisch of we moeten tegen die tijd nog een boel alternatieven hebben.
Al met al een heleboel 'if and but's'. Prachtige techniek, maar niets waarop ik ga zitten wachten.
Ziet er netjes uit zegericplan schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:31:
[...]
glambalk in "Duurzame Energie deel 17" (kost maar 43 euro voor 10 A4-tjes)
[afbeelding]
ik zat al te tellen hoeveel panelen het waren .. later zag ik pas dat het 300Wp panelen waren
waarom heb je hiervoor gekozen? beschikbaar oppervlak? prijs? opbrengst per m2?
Vorige week even wezen luisteren naar windmolens. Prachtig in het gelid, staan ze daar langs het kaarsrecht kanaal. Staande in de molen hoor je swoosh-swooosh-swosh-swosh... van de autos op de provinciale weg aan de overkant. Voor wie last heeft van de slagschaduw (dichtstbijzijnde benedenzonse huis 500 meter minimaal): er staat nog een flatje 3-hoogachter te ruil voor uw landelijk stolpjeVerwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:15:
[...]Nee, want landschapsvervuiling en de invloed die het geluid heeft op mensen die nabij wonen valt niet uit te rekenen.
kernfusie of kernsplijting: het is allemaal lastig uit te rekenen wat het gaat kosten. Want als we al niet eens weten wat onze terugverdientijden renteverliezen zijn over de 25 jaar dat een zonnepaneel mee gaat, hoe moeten we dan ooit kunnen berekenen wat het bewaken, afbreken en verwerken tot schoon herbruikbaar materiaal gaat kosten bij zo'n afgewerkte stralende centrale? Dan spreek je toch al snel over een rente-op-rente over 10.000 jaar. Nou goed, misschien over 30 jaar met de vierdegeneratiecentrale over 1000 of misschien 'maar' 500 jaar. 500 jaar geleden leefden wij nog in de middeleeuwen. Kan je het je voorstellen? Overigens: eerst bewijzen, dan geloven.Bovendien denk ik dat dergelijke berekeningen snel vertekenend zijn omdat ze zelden compleet zijn.
Inderdaad moet er fors geïnvesteerd worden in (het opvangen van de enige veilige) kernenergie: 3300PJx0.4 (maximaal rendement van de verbranding) =1320 PJ aan zonnepanelenopbrengst lijkt me een leuk rekensommetje te worden.
Of je rekent uit wat je nog nodig hebt aan windenergie als je alle daken op Oost naar West over Zuid in NL vol legt met zonnepanelen. En daarvan mag je dan eerst nog de jaarlijkse methaanopbrengst van de veehouderij van aftrekken (maal 0.4, natuurlijk). Methaan verstoken heeft bovendien het voordeel dat CO2 minder broeikasserig is dan methaan. En de opbrengst van blauwe stroom. En van die 1320 PJ spenderen we nu 1/3 aan onze gebouwde omgeving. Warmtepompen in combinatie met isolatie moet dat ook drastisch kunnen terugbrengen. Berekening wordt gezien als oefening voor de student
Vooruitziend hebben ze dat ding ITER genoemd? Van ITERatie?pcmadman schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:55:
[...]maar als iedere iteratie zo lang duurt...
[ Voor 9% gewijzigd door el jonco op 26-04-2010 23:08 ]
Je zult mij niet horen zeggen dat de ontwikkeling van kernfusie op een laag pitje gezet moet worden, maar waar ik wel heel bang voor ben is dat als de negatieve gevolgen van grondstoffentekorten zoals Peak Oil in alle hevigheid toeslaan het onderzoek naar kernfusie (wat enorm veel fossiele energie vergt) simpelweg niet voortgezet zal kunnen worden. In dat licht bezien is het wellicht beter om niet zo te focussen op innovatie maar om simpelweg volume te gaan draaien met écht duurzame technieken zoals zon en wind.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:44:
Goede reden om met zijn allen te streven naar het zo snel mogelijk ontwikkelen van de technologie toch? Als iedereen blijft roepen dat het toekomstmuziek is, blijft dat natuurlijk ook zo. We zullen fors moeten investeren, maar hoe eerder hoe beter.
Ook is kernfusie niet zo schoon als men wel denkt - ook deze manier van elektriciteit produceren levert radioactief afval op, al is het niet zo veel als bij kernsplitsing. Maar goed, het feit dat een grootschalige en commerciële inzet maar niet dichterbij lijkt te komen maakt die discussie academisch. "The public at large has been disappointed, as the initial outlook for practical fusion power plants was much rosier; a pamphlet from the 1970s printed by General Atomic stated that "Several commercial fusion reactors are expected to be online by the year 2000."" (Bron)
Ik vind het gek dat mensen (zo lijkt het) wel gelijk de portemonnee willen trekken voor onderzoek naar een energiebron die (in het beste geval) over een jaar of 20 enigszins grootschalig ingezet kan worden, maar diezelfde portemonnee angstvallig gesloten houden als het om duurzame opwek uit zon en wind gaat, met hardware die decennia meegaat en al die tijd met het grootste gemak schone en duurzame energie produceert - en het allerbelangrijkste: het kan nu. Niet over tien, twintig, dertig jaar, niet mogelijk/misschien/wie weet, nee; elke dag wordt er op mijn dak schone en duurzame elektriciteit geproduceerd. Het kan! Maar je moet het willen zien.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de terugverdientijd van al het onderzoek naar kernfusie sinds de jaren 60/70. Die is vast beroerder dan de terugverdientijd van onze zonnestroompanelen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Dank alvast voor het aanbod, wordt zeer gewaardeerd. Ik weet natuurlijk nog niets zeker, moet eerst eens gaan nabellen wat ze allemaal dan wel gaan plannen (er gaan wel meer zaken niet door waar wij brieven over krijgen, communicatie blijft erg stroef verlopen). Als het al door zal gaan, vrees ik dat ik iets met de hoofdaannemer zal moeten regelen. De grootste pest zal waarschijnlijk zijn dat het complete hoofddak vrijgemaakt moet worden, zie ik best wel tegenop (er is "nogal" wat werk gaan zitten in die installatie, door de jaren heen). Ook evt. terugplaatsing gaat weer een megaklus worden, waar mogelijk allemaal lastige "randvoorwaarden" aan gesteld zouden kunnen worden. Het is immers mijn dak niet...glambalk schreef op maandag 26 april 2010 @ 06:11:
[...]
Zeg maar wanneer ik moet komen helpen. Ik neem mijn eigen brood mee want je kan dan geen appeltaart bakken.
Vandaag nog niks kunnen doen, want ik was effe op en neer gebiohummerd naar Stegen's Sunpowertjes zuidelijker in de provincie
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
op zich niet eht negatief bedoeld hoor, maar je zei al dat je er zelf ook niet erg in geloofde, maar dat het wel "leuk"was.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:47:
[...]
Niet gelijk zo negatief hoor. Hoewel dit topic meestal over zonnepanelen en dat soort werk gaat, leek het mij ook wel eens leuk een wat extremere vorm van duurzame energie te laten zien, of het zoals gezegd nou een complete hoax is of iemand toch ergens iets heeft gevonden. Als je het trouwens even op Wikipedia opzoekt is de definitie van een perpetuum mobile:
[...]
Volgens welke het er dus wel één zou zijn. Alleen dat denkbeeldige klopt dan dus niet. Of wel. Dat vind ik juist het mooie van deze demonstratie.
[...]
Volgens de conventionele wetten van de natuurkunde kan het inderdaad absoluut niet. Maar zoals ik ook al eerder zei, is ons begrip van natuurkunde en scheikunde en zelfs wiskunde nog verre van compleet. Dus hoewel het logisch er er erg sceptisch tegenover te staan, is roepen dat iets absoluut niet kan wat mij betreft even onzinnig als pertinent geloven dat het wel kan. Zoals de man in het filmpje zegt, zo lang je niet alles gezien hebt valt er weinig over te zeggen. Echter, dat het apparaat in het filmpje gedemonstreerd lijkt te worden op de TU Delft prikkelt de fantasie toch?
Als kind prikkelt het wel je fantasie, maar nu geloof ik daar niet zo in
als je ouder wordt ga je dingen toch vaak anders zien.
sinterklaas, kerstman, ouders, uri geller, sommige wetenschappers, of takken van wetenschap.
ik weet wat een perpetuum mobile is.
er staat wel virtueel of fictief, maar je kunt je afvragen waarom dat er staat. omdat het alleen in je fantasie bestaat of kan bestaan, of omdat het er tot nu toe nog niet in het echt is.
laatst was er bijvoorbeeld een stukje over een apparaat dat de nasa / america had ontwikkeld voor een onbemande onderzeer, die in therie eeuwig zijn eigen energie kon opwekken door gebruik te maken van de energie in het water (druk of temperatuur op verschillende dieptes oid)
je zou het een perpetuem mobile kunnen noemen, maar dat is ht niet. omdat het de energie haal uit de zee, en levert aan de onderzeeer. " de balans" is dan uiteindelijk wel weer nul, maar geen perpetuem mobile.. dan zou een zonnepaneel immers ook een per[etiuem mobile zijn. of een quartz kristal als je er een steen op legt.
daarom zei ik dus ook dat die ventilator zelfs energie levert zonder er energie in te steken. ook vond ik het er nogal gevaarlijk uitzien, die rotors.
ook het meten is vrij raar.. de luchtsnelheid meten in een buis waar een deel van de lucht doorheen blaast.
beetje knullig voor een TU. ik kan me voorstellen dat die uitvinder wel iets beters had kunnen uitvinden.
maar goed daarom.. ik geloof er niet in en vaneege de wet van behoud van energie is het niet mogelijk. dit is dus zeker geen perpetuem mobile, omdat het energie opwekt uit het niets. ipv dat het energetisch in balans is. vandaar dat ik het had over de koelig oid .. dan zou het apparaat in ieder gevl in balans zijn.
ook zou de ventilator onophoudelij steeds sneller moeten draaien als er blijkbaar meer energie in zit dan dat er word gebruikt. beetje een hoax. maar dan weer wel leuk om te zien uit oogpunt van
"wat hebben ze deze keer weer bedacht"maar dan wel absloutt in combinatie met dat het absoluut niet waar kan zijn. "
wat niet kan is nog nooit gebeurd zij mijn opa wel eens. dus wie wet in de tiekomst, maar dan nog is het geen perpetuum mobile, dat is namelijk iets dat alleen in de verbeelding kan bestaan.
Suggestie? Ik kon die dingen niet zo 1-2-3 vinden.Woodski schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:13:
Door de muur in de zijkant van het huis kan ook trouwens.
Daar zijn mooie doorvoeren voor te koop.
ik heb dit ook gezienAnne vdr Bom schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:01:
Net viel ik binnen bij een programma van de VARA, waar ze weer eens lekker dom negatief gingen zitten doen over duurzame energie. Ze gingen weer eens los met de basale fout 1 J = 1 J.
Aaaarrrrgggghhhhh.![]()
Nee dus.
op zich wel goed vond ik. voor leken.. en mensen die er zelfs al meer over hebben nagedacht.
het is juist wel goed voor de bewusttwording. de rekenfouten( hoe erg is dat eigenlijk? )
en waarom zag je die fouten.. op zich is de denkwijze niet fout alleen de eenheden misschien niet.
het ging ook best wel over denkwijze van mensen. waarom willen mensen wil verantwoord bezig zijn, maar laten ze de hele dag hun stroomsluipende tv aan staan, terwijl de pc ook nog aan staat, en wordt de was gedaan als je net f de tijd hebt om op de knop te drukken, ipv op momenten dat het duurzamer zou zijn.?
dat is gewoon bewustwording, en niet zo zeer techniek.
dat komt later wel.
ht programma vond ik wel heel informatief. het was erg breed, niet net weer achterhaald, maar met actuele voorbeelden. je kunt niet verwahten dat zon programma voor consumenten, EN breed is opgezet, zeer diepgaand is, en ook nog eens volledig correct
zoals op een vorige pagina, over perpetum mobile.. prikkellen kan geen kwaad.
dit programma is leuker om te zien dan eigen huis en tuin waar ze een pv paneel een dak op sjouwen.
Ik ga over een paar maanden een wat langere fietstocht maken. Hoewel. 14 dagen is niet monumentaal. Maar de verwachting is dat ik weinig stopcontacten ga zien. Dus ik ben aan het zoeken naar een manier om onderweg alle noodzakelijke elektronika te laden met het hopelijk overvloedig aanwezig zonnetje.
M'n beste optie tot nu toe is een paneeltje wat Conrad verkoopt als zijnde 10W. 30x38 is net te hanteren op de fiets.
Weten jullie nog andere opties te vinden? De 'eisen' zijn 30x30 of niet veel meer, liever zo licht mogelijk, maar breukbestendigheid is ook een overweging. 10W lijkt, uitgaande van 130W per vierkante meter, voor dit paneel redelijk. Dure Sharp monokristalijne cellen halen 137W per vierkante meter met een opgegeven rendement van 14.3%.
De conversie van output van het paneel naar een Li-Ion buffer en vandaar naar de iPhone, laptop etc. lukt me zelf wel, denk ik. Ik ben vooralsnog op zoek naar iets wat hetzelfde kan en minder kost, of wat meer kan en hetzelfde kost.
M'n beste optie tot nu toe is een paneeltje wat Conrad verkoopt als zijnde 10W. 30x38 is net te hanteren op de fiets.
Weten jullie nog andere opties te vinden? De 'eisen' zijn 30x30 of niet veel meer, liever zo licht mogelijk, maar breukbestendigheid is ook een overweging. 10W lijkt, uitgaande van 130W per vierkante meter, voor dit paneel redelijk. Dure Sharp monokristalijne cellen halen 137W per vierkante meter met een opgegeven rendement van 14.3%.
De conversie van output van het paneel naar een Li-Ion buffer en vandaar naar de iPhone, laptop etc. lukt me zelf wel, denk ik. Ik ben vooralsnog op zoek naar iets wat hetzelfde kan en minder kost, of wat meer kan en hetzelfde kost.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Komt allemaal goed.Volgensd mij zitten er op dit forum meerderen te kijken die hun hand er niet voor omdraaien om datgene wat jij op je dak hebt staan in een poep en een scheet (biomassa, jaja) verwijderd hebben, netjes opgeslagen en als het er weer op moet dat in een dagje voor elkaar hebben. Maar ik snap je gevoels waarde.zonnigtype schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:07:
[...]
Dank alvast voor het aanbod, wordt zeer gewaardeerd. Ik weet natuurlijk nog niets zeker, moet eerst eens gaan nabellen wat ze allemaal dan wel gaan plannen (er gaan wel meer zaken niet door waar wij brieven over krijgen, communicatie blijft erg stroef verlopen). Als het al door zal gaan, vrees ik dat ik iets met de hoofdaannemer zal moeten regelen. De grootste pest zal waarschijnlijk zijn dat het complete hoofddak vrijgemaakt moet worden, zie ik best wel tegenop (er is "nogal" wat werk gaan zitten in die installatie, door de jaren heen). Ook evt. terugplaatsing gaat weer een megaklus worden, waar mogelijk allemaal lastige "randvoorwaarden" aan gesteld zouden kunnen worden. Het is immers mijn dak niet...
Vandaag nog niks kunnen doen, want ik was effe op en neer gebiohummerd naar Stegen's Sunpowertjes zuidelijker in de provincie. Moest wel door die dikke stad genaamd Rotterdam heen, dat was soms effe zoeken geblazen.
Verwijderd
Leuk dat jij het prachtig vindt, maar de mensen die er wonen denken daar toch vaak anders over. Ik kan me herinneren dat de inwoners van Urk toch niet zo te spreken zijn over de windmolens aan hun horizon. Dan heb ik het nog maar niet over de geluidsdruk van die dingen, die, hoewel niet geweldig groot, wel relatief meer stress op schijnt te leveren dan andere geluiden. Dat is toch wel degelijk iets om over na te denken. Straks woon je in de stad met alle nadelen die daarbij horen, of buiten de stad onder de windmolens.el jonco schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:01:
Vorige week even wezen luisteren naar windmolens. Prachtig in het gelid, staan ze daar langs het kaarsrecht kanaal. Staande in de molen hoor je swoosh-swooosh-swosh-swosh... van de autos op de provinciale weg aan de overkant. Voor wie last heeft van de slagschaduw (dichtstbijzijnde benedenzonse huis 500 meter minimaal): er staat nog een flatje 3-hoogachter te ruil voor uw landelijk stolpje
Frits van den Berg van de Rijksuniversiteit Groningen:
De stevige wind in de hogere luchtlagen zorgt ervoor dat de wieken van windmolens ‘s nachts vaak sneller draaien dan overdag. Het geluid dat de stroming van de wind langs de wieken veroorzaakt wordt daardoor luider. Van den Berg: “Het hinderlijke van dit geluid is dat je het constant hoort en dat het fluctueert. Omwonenden van windparken vergelijken het met een eindeloze trein, de branding of een opstijgende 747. Het lijkt ook op het geluid van de bassen die je hoort als je buurjongen zijn muziek te hard heeft staan. Overdag is het geluid minder goed te horen omdat het dan opgaat in de achtergrondgeluiden van het verkeer en ruisende bomen. Er zijn dan ook geen fluctuaties. ‘s Dat mensen dit als zo hinderlijk ervaren komt waarschijnlijk doordat het geluid qua toonhoogte en variatie overeenkomt met spraak. Ons gehoor is daar extra gevoelig voor.”
Bij kernfusie onstaat er alleen licht radioactief materiaal, aan de binnenkant van de reactor. Dat ontstaat over langere periodes en stelt niets voor ten opzichte van het afval dat bij kernsplijting ontstaat.JeroenH schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:03:
Ook is kernfusie niet zo schoon als men wel denkt - ook deze manier van elektriciteit produceren levert radioactief afval op, al is het niet zo veel als bij kernsplitsing. Maar goed, het feit dat een grootschalige en commerciële inzet maar niet dichterbij lijkt te komen maakt die discussie academisch. "The public at large has been disappointed, as the initial outlook for practical fusion power plants was much rosier; a pamphlet from the 1970s printed by General Atomic stated that "Several commercial fusion reactors are expected to be online by the year 2000."" (Bron)
Aan dat mensen enigszins teleurgesteld raken van die beloftes kan ik natuurlijk ook vrij weinig doen. Er is ons ook al decennia geleden een maatschappij beloofd waarin we allemaal een robotslaaf zouden hebben en dat is ook geen waarheid geworden. Echter hebben we wel een gigantische vooruitgang op gebied van computertechnologie doorgemaakt, die de wereld permanent heeft veranderd.
Als je dat eerlijk wil doen moet je natuurlijk ook al het onderzoek dat is gedaan voor die panelen uitrekenen. Maargoed, ik heb ook nooit aangegeven iets tegen zonneenergie te hebben, dat lijkt me in ieder geval voor huishoudens een mooie tussenstap (windenergie is alweer wat anders). Maar we moeten voor bijvoorbeeld de industrie toch echt iets anders verzinnen, dus waarom niet groots inzetten op kernfusie?Ik ben trouwens wel benieuwd naar de terugverdientijd van al het onderzoek naar kernfusie sinds de jaren 60/70. Die is vast beroerder dan de terugverdientijd van onze zonnestroompanelen.
paneeltje achterop je rugzak? normale cellen zijn 16 bij 16, dus ik denk dat zon klein paneeltje iets van cellen groot is, veel kleinere panelen ul je niet vinden dus.. of je moet iets bestellen op maat, met 2 paneeltjes (of 3?) onder elkaarburne schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:19:
Ik ga over een paar maanden een wat langere fietstocht maken. Hoewel. 14 dagen is niet monumentaal. Maar de verwachting is dat ik weinig stopcontacten ga zien. Dus ik ben aan het zoeken naar een manier om onderweg alle noodzakelijke elektronika te laden met het hopelijk overvloedig aanwezig zonnetje.
Verwijderd
Semantisch heb je inderdaad gelijk, want uit het niets kan natuurlijk nooit. Ik gebruikte het begrip perpetuum mobile ook meer om aan te geven dat het een claim op een bron van energie is zoals we die nog nooit eerder hebben gezien (volgens de claim dan, het valt nog te bezien). Volgens de huidige wetenschap komt die energie dus uit het niets. Bovendien prikkelt het de fantasie natuurlijk, want het is soms best fijn als iedereen die zo goed weet hoe het zit er naast blijkt te zittenengelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:11:
wat niet kan is nog nooit gebeurd zij mijn opa wel eens. dus wie wet in de tiekomst, maar dan nog is het geen perpetuum mobile, dat is namelijk iets dat alleen in de verbeelding kan bestaan.
Ik denk stiekem wel eens dat dat een beetje de kick is waarvoor wetenschappers het allemaal doen.
Wanneer was de laatste keer dat jij van dichtbij, bij windkracht 4, een windmolen hebt meegemaakt (van, pakweg, een jaar oud)? En, wat hoorde je? Ziek geworden terwijl je er naar toe liep? Ik wist al dat ze stil waren, maar zó stil, dat had ik echt niet verwacht. In de molen, de plek met het meeste mechanisch lawaai, kan je gewoon met elkaar een gesprek voeren. Je hoort wel íets (het zachtjes knetteren van de stroom?), maar dat is het dan. Buiten de molen kán je de wieken horen, maar alleen wanneer er geen auto's voorbij rijden (op 50 tot 100 meter). Schapen blaten harder...Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:23:
[...]Dan heb ik het nog maar niet over de geluidsdruk van die dingen, die, hoewel niet geweldig groot, wel relatief meer stress op schijnt te leveren dan andere geluiden.
Dat is de keuze tussen een heleboel vreselijk radioaktief afval en veel minder radioactief afval. Beiden laten een onethische erfenis na aan veel generaties na ons want onschadelijk maken (als in 'je kan het veilig eten') van kernafval is nog een toekomstdroom. Voorlopig moet het nog bewezen worden en waarom zou je daaraan al je geld daaraan weggooien als je het ook kunt stoppen in al bewezen en schone techniek die je in handen hebt, waarvan je bovendien zeker bent dat het weer schoon kan worden opgeruimd en ook nog binnen de tijd dat je het zelf kan meemaken.[...]Bij kernfusie onstaat er alleen licht radioactief materiaal, aan de binnenkant van de reactor. Dat ontstaat over langere periodes en stelt niets voor ten opzichte van het afval dat bij kernsplijting ontstaat.
Er zijn nog genoeg problemen om op te lossen uitdagingen voor de industrie. Voorlopig staan die molens er nog niet, de zonnepanelen liggen er nog niet, een smart grid staat voorlopig alleen op het tekenbord, gebouwen gebruiken nog megaveel energie, er zijn nog genoeg mensen die honger en dorst hebben bij gebrek aan voedsel en schoon water. Laat de industrie zich daar eerst maar eens op werpen. Als ze dat voor elkaar hebben en nog geld over hebben, kunnen ze dat wat mij betreft stoppen in fundmenteel onderzoek als een LHC.[...]Maar we moeten voor bijvoorbeeld de industrie toch echt iets anders verzinnen, dus waarom niet groots inzetten op kernfusie?
15 minutes of fame idee haha. maar sommige mensen moeten eens beseffen dat 15 minuten nu echt wel eens is afgelopen....Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:36:
[...]
Semantisch heb je inderdaad gelijk, want uit het niets kan natuurlijk nooit. Ik gebruikte het begrip perpetuum mobile ook meer om aan te geven dat het een claim op een bron van energie is zoals we die nog nooit eerder hebben gezien (volgens de claim dan, het valt nog te bezien). Volgens de huidige wetenschap komt die energie dus uit het niets. Bovendien prikkelt het de fantasie natuurlijk, want het is soms best fijn als iedereen die zo goed weet hoe het zit er naast blijkt te zitten
Ik denk stiekem wel eens dat dat een beetje de kick is waarvoor wetenschappers het allemaal doen.
het is _ leuk_ maar niet meer dan dat, maar kan wel prikkelen en stimuleren... maar achteraf oor de zoveelste keer je bedonderd voelen, en dat te mooi om waar te zijn"ook t emooi om waar te zijn.
ik denk zeker at het best mogelijk is dat er in de tokomst iets komt dat het hele energievraagstuk oplost voor een termijn die veel langer duurt dan de gemiddelde te schatten maximqaal te halen leeftijd van het helal.. bij wijze van spreken, maar dat moet nog worden uitgevonden, en zeker ten tijde van de uitvinding zal dat een perpetum mobile niet benaderen..
er zijn al zoveel geniale utvindingen gedaan waarvan de werking is verdwenen in het graf van de ontdekker..
die is zelf misschien heilig overtuigd geweest
of wilde inderdaad ook eindelijk eens ind e belangstelling staan.
Verwijderd
Heb je m'n quote überhaupt gelezen? Uit onderzoek blijkt, los van jouw subjectieve mening, dat mensen die in de buurt van windmolens wel degelijk substantieel stress ervaren door die apparaten.el jonco schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:57:
Wanneer was de laatste keer dat jij van dichtbij, bij windkracht 4, een windmolen hebt meegemaakt (van, pakweg, een jaar oud)? En, wat hoorde je? Ziek geworden terwijl je er naar toe liep? Ik wist al dat ze stil waren, maar zó stil, dat had ik echt niet verwacht. In de molen, de plek met het meeste mechanisch lawaai, kan je gewoon met elkaar een gesprek voeren. Je hoort wel íets (het zachtjes knetteren van de stroom?), maar dat is het dan. Buiten de molen kán je de wieken horen, maar alleen wanneer er geen auto's voorbij rijden (op 50 tot 100 meter). Schapen blaten harder...
Ik heb het dan over een minieme hoeveelheid materiaal, over de loop van 30 jaar of meer. Met die insteek moeten we ook radiocommunicatie maar helemaal verbieden, daar komt immers ook straling af. Bovendien denk ik dat die minieme hoeveelheid gevaarlijk materiaal te verwaarlozen valt als je kijkt naar alle CO2 en overige rommel die direct en indirect door windmolens veroorzaakt wordt. Want je hebt veel van die windmolens nodig om een soortgelijke opbrengst te realiseren.Dat is de keuze tussen een heleboel vreselijk radioaktief afval en veel minder radioactief afval. Beiden laten een onethische erfenis na aan veel generaties na ons want onschadelijk maken (als in 'je kan het veilig eten') van kernafval is nog een toekomstdroom. Voorlopig moet het nog bewezen worden en waarom zou je daaraan al je geld daaraan weggooien als je het ook kunt stoppen in al bewezen en schone techniek die je in handen hebt, waarvan je bovendien zeker bent dat het weer schoon kan worden opgeruimd en ook nog binnen de tijd dat je het zelf kan meemaken.
Yup, gelukt, zelfs in 299 woorden! (wel het nodige weggestreept, uiteraard...)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Eerst maar zien toch? Scepsis is een goede eigenschap van de wetenschap, maar soms slaat die veel te ver door waardoor nieuwe ontdekkingen of principes weinig kans krijgen. Hoe vaak nieuwe ideëen in het verleden wel niet beschimpt zijn, om later toch weer uit het slop getrokken te worden.engelbertus schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:02:
het is _ leuk_ maar niet meer dan dat, maar kan wel prikkelen en stimuleren... maar achteraf oor de zoveelste keer je bedonderd voelen, en dat te mooi om waar te zijn"ook t emooi om waar te zijn.
Ik merk het zelf al als je naar fabrikanten stapt met een onconventioneel idee, waar ze zelf notabene alleen maar hoeven te verdienen zonder risico. Het is altijd 'kan niet', 'wil niet', 'te duur' of 'te lastig'. Maar als je dan met wat mensen om de tafel gaat zitten om de problemen eens goed te bespreken blijkt het met wat inventiviteit opeens toch te kunnen.
ik kwam vanmiddag bijvooreeld nog een posttegen op een ander forum die ongeveer er op neerkwam dat aomen waren opgebouwd uit mensen en etc en dat die continue zichzelf reproduceerden, en zo het helal vormden... ( vrag me niet naar de details graag ik surf en klik soms wat raar)
was een van de reacties dat dat niet mogelijk was, dat er na de oerknal in no time miljarden armoen zouden moet zijn gemaakt die toevallig allemaal op de goeie plek waren gekomen, en vervolgens in biljoen jaren erna bitter weinig nieuwe atomen had opgeleverd.
ook dat het qua evolutie niet erg waarschijnlijk was, dat het dan zomaar was ontstaan na de oerknal dat het zo ging werken.
wat dan weer een reactie opriep dat het nog onwaasrchijnlijker was dat die oerknal intelligentie had opgeleverd die het helal zou kunnen vormen.
hoe dat dan allemaal kon, was omdat de mensen die die atomen vormden dat gewoon zo deden omdat het zo was.
beetje vaag
mijn theorie is dan eigenlijk dta het allemaal niet waar is. zelfs ik niet.
het is zo dat alle logica en alles waar men over kan nadenken, incusief de fiesieke wereld niet tastbaar is, maar een gedachte, van hoe e.e.a. zou kunnen werken
immers alle theorieen die zijn bedacht zijn precies zo in elkaar gestoken dat het niet anders kan dan dat het zo werkt.f=m*a en als je op de weegschaal gaat staan en je berkerekent het gewicht van je atomen, dan blijkt het nog te kloppen ook
de vraag is echter
wat was er eerder? de theorie, of de werkelijkheid? ( nou ja dit alles even in het kader van de virtuele perpetuum mobile) er is dus eigenlijk maar 1 theorie van toepassing, die gewoon in de gedachte, of allemaal regels omvat die onze verbeelding vorm geeft. zo ontwikkelen zich alle dimensies, tijd, ruimte etc. dus geschiedeis wordt gemaakt, de toekomst voorspeld en uitgerekend. en waar nodig beinvloed.
ik ervaar mijn dromen ook altijd zo. het is puur een schets van eerdere ervaringen en mogelijke gevolgen, om er een passende werkelijkheid van te maken. je kunt alerlei scenarios uittestenm van natte dromen tot nachtmeries. het vormt je denken en handelen en je herinneringen (dus niet altijd de daadwerkelijke geschiedenis)
zo beredeneer je dus alles, inclusie de werking van atomen en zo. dus ook je eigen bestaan bestaat in je eigen hoofd. de atomen en zo bestaan helemaal niet, maar dat klinkt zo ongeloofelijk, dar we t cern een tunnel laten maken om te onderzoeken waar atomen en kleinder elementen nu eigenlijk weer uit bestaan
het is al bekend.. higs boson en zo, maar we moeten de theorie er nog bij bewijzen. dat kost nog wel wat denk en droomwerk. maar we zullen er heud wel uitkomen..
wat verder in het stukje dat ik eerder aanhaalde wel leuk was. dat ze het erover gingen hebben hoe het dan mogelijk was dat atomen na de vorming nog gingen kijken wat ze metd e electronen gingen doen, en daar een paar denkbeeldige schlllen voor bedachten, en dat dat er dan weer per ongeluk voor ging zorgen dat het ging werken. maar feitelijk klopt dat dus niet. de electronen _zijn_ de atomen. samen met protonen en zo...
tot zo ver de nachtelijke D-tour
was een van de reacties dat dat niet mogelijk was, dat er na de oerknal in no time miljarden armoen zouden moet zijn gemaakt die toevallig allemaal op de goeie plek waren gekomen, en vervolgens in biljoen jaren erna bitter weinig nieuwe atomen had opgeleverd.
ook dat het qua evolutie niet erg waarschijnlijk was, dat het dan zomaar was ontstaan na de oerknal dat het zo ging werken.
wat dan weer een reactie opriep dat het nog onwaasrchijnlijker was dat die oerknal intelligentie had opgeleverd die het helal zou kunnen vormen.
hoe dat dan allemaal kon, was omdat de mensen die die atomen vormden dat gewoon zo deden omdat het zo was.
beetje vaag
mijn theorie is dan eigenlijk dta het allemaal niet waar is. zelfs ik niet.
het is zo dat alle logica en alles waar men over kan nadenken, incusief de fiesieke wereld niet tastbaar is, maar een gedachte, van hoe e.e.a. zou kunnen werken
immers alle theorieen die zijn bedacht zijn precies zo in elkaar gestoken dat het niet anders kan dan dat het zo werkt.f=m*a en als je op de weegschaal gaat staan en je berkerekent het gewicht van je atomen, dan blijkt het nog te kloppen ook
de vraag is echter
wat was er eerder? de theorie, of de werkelijkheid? ( nou ja dit alles even in het kader van de virtuele perpetuum mobile) er is dus eigenlijk maar 1 theorie van toepassing, die gewoon in de gedachte, of allemaal regels omvat die onze verbeelding vorm geeft. zo ontwikkelen zich alle dimensies, tijd, ruimte etc. dus geschiedeis wordt gemaakt, de toekomst voorspeld en uitgerekend. en waar nodig beinvloed.
ik ervaar mijn dromen ook altijd zo. het is puur een schets van eerdere ervaringen en mogelijke gevolgen, om er een passende werkelijkheid van te maken. je kunt alerlei scenarios uittestenm van natte dromen tot nachtmeries. het vormt je denken en handelen en je herinneringen (dus niet altijd de daadwerkelijke geschiedenis)
zo beredeneer je dus alles, inclusie de werking van atomen en zo. dus ook je eigen bestaan bestaat in je eigen hoofd. de atomen en zo bestaan helemaal niet, maar dat klinkt zo ongeloofelijk, dar we t cern een tunnel laten maken om te onderzoeken waar atomen en kleinder elementen nu eigenlijk weer uit bestaan
het is al bekend.. higs boson en zo, maar we moeten de theorie er nog bij bewijzen. dat kost nog wel wat denk en droomwerk. maar we zullen er heud wel uitkomen..
wat verder in het stukje dat ik eerder aanhaalde wel leuk was. dat ze het erover gingen hebben hoe het dan mogelijk was dat atomen na de vorming nog gingen kijken wat ze metd e electronen gingen doen, en daar een paar denkbeeldige schlllen voor bedachten, en dat dat er dan weer per ongeluk voor ging zorgen dat het ging werken. maar feitelijk klopt dat dus niet. de electronen _zijn_ de atomen. samen met protonen en zo...
tot zo ver de nachtelijke D-tour
Is het niet gewoon makkelijker om 's avonds een stopcontact te zoeken?burne schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:19:
Anders zou ik eerder denken aan een dynamo. Pas nog over gehad in een ander topic, daar beweerde ik precies het tegenovergestelde, maar i.t.t. die situatie ben je hier toch de hele dag aan het fietsen en als je dan af en toe de dynamo erop moet zetten, bijvoorbeeld als je toch wind mee hebt of berg af gaat, lijkt me dat praktischer. Praktischer dan zonnepaneel meeslepen iig.
Verwijderd
Maandag in de Volkskrant in de rubriek Op=op de volgende oproep:
Ben u blij dat u zonnepanelen hebt aangeschaft ?
Mail uw ervaringen en meer aan Op=op@volkskrant.nl
Nou, en zijn we blij ??
Nou, en zijn we blij ??
Is dit iets?burne schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:19:
http://www.bever.nl/orien...largorilla?s=solargorilla
Ws niet, want je wilt onderweg laden

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Naafdynamo, 7805 erachter plakken, op een USB-connector solderen en je bent klaar?
Die houding is precies wat ik overal probeer te bestrijden. Het is wel erg. Het leidt namelijk tot een gigantische overschatting van het aantal windmolens/zonnepanelen dat we nodig hebben, en dus tot de gedachte: "laat maar zitten, we gaan het nooit redden met die duurzame energie". Ergens in het programma zeggen ze: "we hebben het zevenvoudige dakoppervlak nodig om al die energie met zonnepanelen op te wekken". Ja, als je 3300 PJ oftewel 900 TWh per jaar wilt gaan opwekken.Dat is wat ze zeggen: "we moeten per jaar 900 TWh aan duurzame elektriciteit genereren". Nu verbruikt Nederland ca 115 TWh per jaar aan electriciteit.engelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:18:
ik heb dit ook gezien
op zich wel goed vond ik. voor leken.. en mensen die er zelfs al meer over hebben nagedacht.
het is juist wel goed voor de bewusttwording. de rekenfouten( hoe erg is dat eigenlijk? )
en waarom zag je die fouten.. op zich is de denkwijze niet fout alleen de eenheden misschien niet.
Doe maar eens de berekening: als je omschakelt naar elektrische auto's, hoeveel extra elektriciteit denk je dan nodig te hebben? 50 TWh? 100 TWh? 500 TWh? Nee, het is slechts 20 TWh. Doe ook het vrachtvervoer erbij en je zit op ca. 30 TWh. Je kent het spotje op tv wel, over Niemand. 'Niemand staat graag in de file, Niemand geniet van kijken naar een tv op stand-by...'. We verspillen 30%, oftewel..... 30 TWh. Dus met een beetje goede wil en focus op energieverspilling kunnen we onze elektrische auto's gratis rijden. Op wat we nu met z'n allen verspillen.
Het opwekken van elektriciteit en wegtransport samen zijn ca. de helft van onze energiegerelateerde CO2-uitstoot.
De derde grote categorie is verwarming. Er valt nog ontzettend veel winst te halen met besparen d.m.v. isolatie en de rest doen we met warmtepompen die per kWh electriciteit >4 kWh aan warmte produceren. Volgens het CBS gebruiken we nu 1200 PJ aan warmte. Laten we uitgaan van 15% besparing, dus een behoefte van 1000 PJ. Met warmtepompen heb je dan 250 PJ aan electriciteit nodig, oftewel minder dan 100 TWh. Deze drie grote categorieën samen zijn iets van 90% van onze energiegerelateerde CO2-uitstoot.
Het totaalplaatje voor een bijna volledig geëlectrificeerde maatschappij komt uit op ca 200 Twh per jaar, en geen 900.
Dus als ze zeggen: we moeten letterlijk heel Nederland volzetten met windmolens omdat we 900 TWh aan elektriciteit nodig hebben, dan haal jij je schouders op. "Ach, het getal slaat weliswaar helemaal nergens op, maar het is tenminste een getal".dat is gewoon bewustwording, en niet zo zeer techniek.
dat komt later wel.
ht programma vond ik wel heel informatief. het was erg breed, niet net weer achterhaald, maar met actuele voorbeelden. je kunt niet verwahten dat zon programma voor consumenten, EN breed is opgezet, zeer diepgaand is, en ook nog eens volledig correct
Er zit nogal wat verschil tussen "niet volledig correct" en "Compleet de plank misslaan waar het cruciale informatie betreft".
SuggestieAnne vdr Bom schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:12:
[...]
Suggestie? Ik kon die dingen niet zo 1-2-3 vinden.
Persoonlijk zou ik gewoon schuin omhoog boren en dan eventueel kit of pur erin
Ik zit met een beperkte oppervlakte, vanwege de noodzaak voor een bouwvergunning en wat lastige regels in de welstandsnota. Veel opbrengst per oppervlak is dan wel zo leuk.engelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:58:
[...]
Ziet er netjes uit zeg
ik zat al te tellen hoeveel panelen het waren .. later zag ik pas dat het 300Wp panelen waren
waarom heb je hiervoor gekozen? beschikbaar oppervlak? prijs? opbrengst per m2?
A'dam PVOutput
Die van jou is geplaatst, die van mij ook trouwens, helemaal bovenaanzonnigtype schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:04:
Yup, gelukt, zelfs in 299 woorden! (wel het nodige weggestreept, uiteraard...)
edit: nee ze staan niet in de papieren versie. Gelukkig maar, ik ging eigenlijk ook niet op de stelling in.
[ Voor 25% gewijzigd door SpiceWorm op 27-04-2010 11:38 ]
linkje??SpiceWorm schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:47:
[...]
Die van jou is geplaatst, die van mij ook trouwens, helemaal bovenaan. Ze hadden alleen de spelfouten er wel even uit mogen halen
. Ben benieuwd of de reacties ook in de papieren versie van het FD staan.
edit: nee ze staan niet in de papieren versie. Gelukkig maar, ik ging eigenlijk ook niet op de stelling in.
@Anne: uitstekend betoog. Op vervoer en verwarming valt wel verreweg het meeste te besparen: ongeveer 80% hoeft daar niet verbruikt te worden maar wordt het wel vanwege motoren met slecht rendement cq. slechte isolatie. De mogelijkheden zijn eindeloos, en de oplossingen bestaan al!
Bedankt.Woodski schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:39:
[...]
Suggestie
Persoonlijk zou ik gewoon schuin omhoog boren en dan eventueel kit of pur erin
Ik had gepland een simpel 19 mm pvc-pijpje te gebruiken. 90 graden zetten. Schuin boren (naar binnen toe oplopend). Pijpje erdoor, omgebogen uiteinde aan de buitenkant omlaag laten wijzen en vastkitten. Daarna, als de kabels erdoor zitten, de lege ruimte volproppen met wat glaswol. Ik denk dat ik bij dat plan blijf.
http://www.fd.nl/artikel/14666575/heeft-kernenergie-toekomst
+10.000!ssj3gohan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:55:
@Anne: uitstekend betoog. Op vervoer en verwarming valt wel verreweg het meeste te besparen: ongeveer 80% hoeft daar niet verbruikt te worden maar wordt het wel vanwege motoren met slecht rendement cq. slechte isolatie. De mogelijkheden zijn eindeloos, en de oplossingen bestaan al!
[ Voor 52% gewijzigd door SpiceWorm op 27-04-2010 12:33 ]
ok, maar dan nog... volgens mij zijn die panelen een stuk duurder per Wp dan gangbare 180 Wp panelen? of valt dat mee?ericplan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:03:
[...]
Ik zit met een beperkte oppervlakte, vanwege de noodzaak voor een bouwvergunning en wat lastige regels in de welstandsnota. Veel opbrengst per oppervlak is dan wel zo leuk.
Als je het zo bekijkt.. je kunt dit stukje altijd een beetje redigeren en naar de VARA sturen.. of vragen naar hun bronnen. ik kan me niet voorstelen dat die 2 presentatoren op een dag achter internetzijn gekropen en hier en daar wat getallen zelf hebben lopen knippen en plakken, omdat ze een thema uitzending gingen maken oid.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:30:
[...]
Die houding is precies wat ik overal probeer te bestrijden. Het is wel erg. Het leidt namelijk tot een gigantische overschatting van het aantal windmolens/zonnepanelen dat we nodig hebben, en dus tot de gedachte: "laat maar zitten, we gaan het nooit redden met die duurzame energie". Ergens in het programma zeggen ze: "we hebben het zevenvoudige dakoppervlak nodig om al die energie met zonnepanelen op te wekken". Ja, als je 3300 PJ oftewel 900 TWh per jaar wilt gaan opwekken.Dat is wat ze zeggen: "we moeten per jaar 900 TWh aan duurzame elektriciteit genereren". Nu verbruikt Nederland ca 115 TWh per jaar aan electriciteit.
Doe maar eens de berekening: als je omschakelt naar elektrische auto's, hoeveel extra elektriciteit denk je dan nodig te hebben? 50 TWh? 100 TWh? 500 TWh? Nee, het is slechts 20 TWh. Doe ook het vrachtvervoer erbij en je zit op ca. 30 TWh. Je kent het spotje op tv wel, over Niemand. 'Niemand staat graag in de file, Niemand geniet van kijken naar een tv op stand-by...'. We verspillen 30%, oftewel..... 30 TWh. Dus met een beetje goede wil en focus op energieverspilling kunnen we onze elektrische auto's gratis rijden. Op wat we nu met z'n allen verspillen.
Het opwekken van elektriciteit en wegtransport samen zijn ca. de helft van onze energiegerelateerde CO2-uitstoot.
De derde grote categorie is verwarming. Er valt nog ontzettend veel winst te halen met besparen d.m.v. isolatie en de rest doen we met warmtepompen die per kWh electriciteit >4 kWh aan warmte produceren. Volgens het CBS gebruiken we nu 1200 PJ aan warmte. Laten we uitgaan van 15% besparing, dus een behoefte van 1000 PJ. Met warmtepompen heb je dan 250 PJ aan electriciteit nodig, oftewel minder dan 100 TWh. Deze drie grote categorieën samen zijn iets van 90% van onze energiegerelateerde CO2-uitstoot.
Het totaalplaatje voor een bijna volledig geëlectrificeerde maatschappij komt uit op ca 200 Twh per jaar, en geen 900.
[...]
Dus als ze zeggen: we moeten letterlijk heel Nederland volzetten met windmolens omdat we 900 TWh aan elektriciteit nodig hebben, dan haal jij je schouders op. "Ach, het getal slaat weliswaar helemaal nergens op, maar het is tenminste een getal".
Er zit nogal wat verschil tussen "niet volledig correct" en "Compleet de plank misslaan waar het cruciale informatie betreft".
Wat foto's van de voorbereidingen hier.

wat beugels anyone?

Duidelijke foto van een instelbare clickfit beugel.

Steca hangt naast de Soladin, bekabeling netjes in clickbeugeltjes, ik vind het er redelijk netjes uitzien.

Zonneboiler retour, sensor uit de manifold, Steca500 en Soladin600. Erg druk op een klein stukje dakbeschot.

wat beugels anyone?

Duidelijke foto van een instelbare clickfit beugel.

Steca hangt naast de Soladin, bekabeling netjes in clickbeugeltjes, ik vind het er redelijk netjes uitzien.

Zonneboiler retour, sensor uit de manifold, Steca500 en Soladin600. Erg druk op een klein stukje dakbeschot.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Dat zal inderdaad een hoop gemopper schelen die verstelbare beugels. En dan niet eens zozeer omdat ze verstelbaar zijn maar omdat ze uit elkaar kunnen. Dus eerst de beugels achter de pannen, dan de andere kant van de beugels aan het profiel en dan pas alles aan elkaar bouten.
Nog een tip van mijn kant. Controleer of de bouten om de panelen op de profielen vast te zetten lang genoeg zijn. Ik kwam er pas achter dat niet alle bouten even lang waren toen ik op dak bezig was en dan net met zo'n bout tussen twee panelen waar je eigenlijk net niet bij kunt.
De eerste keer heb ik er met twee personen ruim 5 uur over gedaan om 3 panelen compleet op dak te monteren. De tweede keer was ik wel goed voorbereid en toen hebben we er 9 gedaan in een uurtje of 4 op ons gemak.
Nog een tip van mijn kant. Controleer of de bouten om de panelen op de profielen vast te zetten lang genoeg zijn. Ik kwam er pas achter dat niet alle bouten even lang waren toen ik op dak bezig was en dan net met zo'n bout tussen twee panelen waar je eigenlijk net niet bij kunt.
De eerste keer heb ik er met twee personen ruim 5 uur over gedaan om 3 panelen compleet op dak te monteren. De tweede keer was ik wel goed voorbereid en toen hebben we er 9 gedaan in een uurtje of 4 op ons gemak.
Naar aanleiding van de 24ste verjaardag van de Chernobyl ramp heb ik deze video serie eens bekeken.
http://www.youtube.com/watch?v=bSRC1_OZPIg
24 jaar lijkt lang geleden totdat je bedenkt dat in het jaar 3000 de problemen pas helemaal weg zullen zijn. Kernenergie roept bij mij nu zoveel negatieve dingen op. Terwijl zonne-energie juist positief aandoet. Alleen daarom alleen al is het de moeite waard om tegen kernenergie te zijn.
3 dagen geleden zijn er nog 120.000 Duitsers in protest gegaan tegen kernenergie door een menselijke ketting te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=iENKYiVMWFE
Schitterend volk die Duitsers. Die laten zich horen. Ik zie het Nederlanders toch niet doen helaas.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Verwijderd
Hallo even voorstellen
Ik woon in Zeeland en geintresseerd in duurzame energie. Kom regelmatig op polderpv, energieportal, olino en wouterlood. Ok, toegeven, ook op de site van Energieraad
Mijn huis: tussenwoning, vier slaapkamers en plat dak, 1 verdieping.
Laatst huis laten opknappen, lening van 20 k, kunstof kozijnen en dubbel glas ik ben benieuwd of gasverbruik iets gaat dalen. Is een koude winter geweest dus misschien nog niet opvallend zichtbaar vergeleken met andere jaren. Vorig jaar was 1000 kubieke meter gas. Stroom : 2200 kwh. Het scheelt veel dat we de elektrische boiler hebben weggedaan en nu een combiketel hebben.
Laatste jaren rondgeneusd voor zonnepanelen. Spreekt me erg aan. Uiteraard moet je eerst flink isoleren, maar ik hoor van drie verschillende bronnen dat dat bij ons huis weinig zinvol is. Als iemand van jullie langs wil komen voor gratis advies, haha. Er was dus een consultant van de gemeente die gratis advies gaf ik vraag me af hoe waardevol zijn bevinden waren. Enfin, een kennis kwam tot dezelfde conclusie. Maar een van de adviseurs had het over vochtproblemen, maar dat is toch niet meer van deze tijd??
Helaas geen tot weinig geld te makken voor leuke duurzame verbouwingen. Nu biedt de gemeente Sluis wel een lening aan voor 0.5% rente, dat is geen geld maar je betaalt wel weer notariskosten, dat is meer dan de rente.
Ik ben ook iemand die niet graag leent, zeker niet voor consumptiegoederen. Maar ja de meneer van de Rabobank had een vlotte babbel en heeft ons een ruime lening aangesmeerd voor de noodzakelijke verbouwing. Dan maar duimen dat het geld in je huis zit dus niet weg is. Wel ook een auto van gekocht, pure noodzaak maar dat doe ik niet nog een keer. Al moeten we voortaan lopen. Lenen is vrijwillige slavernij.
Verder bijna overal spaarlampen.
Ventilatie zie ik als noodzakelijk kwaad, maar goed het moet maar. Ik ga al flippen als iemand de buitendeur open laat staan wanneer we aan het stoken zijn.
Tja een auto die we voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, ik zou graag willen verhuizen maar ons huis is eigenlijk veel beter, ruimer en goedkoper dan we in de werkstad kunnen vinden.
Heb wat artikelen over zonnepanelen geschreven, zie bijvoorbeeld
http://financieel.infonu....-periode-van-25-jaar.html
Zou graag zonnepanelen nemen, mits ik alles kan salderen, heb volgens mij terugloopmeter. Maar goed mijn vrouw ziet het niet zitten. Een lening bij de gemeente voor 0.5% rente kan ik prima mee leven. Maar vrouwlief wil er nog niet aan. Die vind het prima dat ik duurzaamheid interessant vind op internet (liever dat dan vieze plaatjes kijken denkt ze denk ik) maar het mag geen geld kosten. Overigens hebben we smalle portemonnee dus kunnen niet zomaar aan een of ander verduurzamings avontuur beginnen.
Ben me aant inlezen op dit topic, zit nu op pagina 45 dus nog voorlopig zoet
Ik woon in Zeeland en geintresseerd in duurzame energie. Kom regelmatig op polderpv, energieportal, olino en wouterlood. Ok, toegeven, ook op de site van Energieraad

Mijn huis: tussenwoning, vier slaapkamers en plat dak, 1 verdieping.
Laatst huis laten opknappen, lening van 20 k, kunstof kozijnen en dubbel glas ik ben benieuwd of gasverbruik iets gaat dalen. Is een koude winter geweest dus misschien nog niet opvallend zichtbaar vergeleken met andere jaren. Vorig jaar was 1000 kubieke meter gas. Stroom : 2200 kwh. Het scheelt veel dat we de elektrische boiler hebben weggedaan en nu een combiketel hebben.
Laatste jaren rondgeneusd voor zonnepanelen. Spreekt me erg aan. Uiteraard moet je eerst flink isoleren, maar ik hoor van drie verschillende bronnen dat dat bij ons huis weinig zinvol is. Als iemand van jullie langs wil komen voor gratis advies, haha. Er was dus een consultant van de gemeente die gratis advies gaf ik vraag me af hoe waardevol zijn bevinden waren. Enfin, een kennis kwam tot dezelfde conclusie. Maar een van de adviseurs had het over vochtproblemen, maar dat is toch niet meer van deze tijd??
Helaas geen tot weinig geld te makken voor leuke duurzame verbouwingen. Nu biedt de gemeente Sluis wel een lening aan voor 0.5% rente, dat is geen geld maar je betaalt wel weer notariskosten, dat is meer dan de rente.
Ik ben ook iemand die niet graag leent, zeker niet voor consumptiegoederen. Maar ja de meneer van de Rabobank had een vlotte babbel en heeft ons een ruime lening aangesmeerd voor de noodzakelijke verbouwing. Dan maar duimen dat het geld in je huis zit dus niet weg is. Wel ook een auto van gekocht, pure noodzaak maar dat doe ik niet nog een keer. Al moeten we voortaan lopen. Lenen is vrijwillige slavernij.
Verder bijna overal spaarlampen.
Ventilatie zie ik als noodzakelijk kwaad, maar goed het moet maar. Ik ga al flippen als iemand de buitendeur open laat staan wanneer we aan het stoken zijn.
Tja een auto die we voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, ik zou graag willen verhuizen maar ons huis is eigenlijk veel beter, ruimer en goedkoper dan we in de werkstad kunnen vinden.
Heb wat artikelen over zonnepanelen geschreven, zie bijvoorbeeld
http://financieel.infonu....-periode-van-25-jaar.html
Zou graag zonnepanelen nemen, mits ik alles kan salderen, heb volgens mij terugloopmeter. Maar goed mijn vrouw ziet het niet zitten. Een lening bij de gemeente voor 0.5% rente kan ik prima mee leven. Maar vrouwlief wil er nog niet aan. Die vind het prima dat ik duurzaamheid interessant vind op internet (liever dat dan vieze plaatjes kijken denkt ze denk ik) maar het mag geen geld kosten. Overigens hebben we smalle portemonnee dus kunnen niet zomaar aan een of ander verduurzamings avontuur beginnen.
Ben me aant inlezen op dit topic, zit nu op pagina 45 dus nog voorlopig zoet
Ja. Met name het stukjeVerwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:04:
[...]Heb je m'n quote überhaupt gelezen?
En dat mag je dan leggen naast mijn opmerking dat je staande in zo'n molen op een normaal volume een rustig gesprek kan voeren. Dan klopt er ergens in een van beide redenering dus iets niet.Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:15:
[...]de geluidsdruk van die dingen, die, hoewel niet geweldig groot, wel relatief meer stress op schijnt te leveren dan andere geluiden...Dat mensen dit als zo hinderlijk ervaren komt waarschijnlijk doordat het geluid qua toonhoogte en variatie overeenkomt met spraak....
Ik durf de bewering aan dat mijn eigen gehoor op het moment van waarnemen van genoemde windmolen een objectievere maat is dan jouw waarneming, die blijkbaar komt uit 'onderzoek' dat hoogstwaarschijnlijk al enige tijd oud is en gaat over oudere types windmolens. Maar overtuig me van het tegendeel en zeg dat je met eigen oren hebt gehoord dat je stress ervoer door het GELUID van windmolens.Uit onderzoek blijkt, los van jouw subjectieve mening, dat mensen die in de buurt van windmolens wel degelijk substantieel stress ervaren door die apparaten.
Hoe miniem dat is, weten we pas over 40 jaar als de eerste centrale er staat (hope not).Ik heb het dan over een minieme hoeveelheid materiaal, over de loop van 30 jaar of meer.
Och... breng me niet op ideeën. Ik zie om die reden dan ook de nieuwe electriciteitsmasten ook liever niet verschijnen, maar netjes in twisted pairs onder de grond verdwijnen.Met die insteek moeten we ook radiocommunicatie maar helemaal verbieden, daar komt immers ook straling af.
De hoeveelheid CO2 die in een windmolen gestoken wordt, is binnen 3 maanden terugverdiend. De volgende 3 maanden voorkomt hij het equivalent aan uitstoot van de aanmaak van z'n opvolger, dan kan hij 19.5 jaar z'n stroom schoon opwekken, waarna hij kan worden gerecycled in een nieuwe molen. Na 20 jaar bedrijf is er dus niets meer van te merken. Nu jouw verhaal over 'weinig' kernafval?Bovendien denk ik dat die minieme hoeveelheid gevaarlijk materiaal te verwaarlozen valt als je kijkt naar alle CO2 en overige rommel die direct en indirect door windmolens veroorzaakt wordt.
Zie het rekensommetje dat hier eerder voorbij kwam. Overigens is alle nevenschade van kernstroom nooit goed doorbe/ge/rekend.Want je hebt veel van die windmolens nodig om een soortgelijke opbrengst te realiseren.
Welkom op dit forum!Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:23:
Hallo even voorstellen
............................
Hoeveel stroom moet je nu inkopen? Wat kost je dat? Wat kost je dat over pakembeet 5 jaar, 10 jaar? Doe eens een gok als jeweet dat de afgelopen 10 jaar de prijs verdubbelt is. Niet alleen door markwerking maar juist ook door belastingen van de overheid? Waar denk dat de schatkist tekorten van aangezuiverd moeten gaan worden? Denk he dat belasting op stroom daar van wordt vrijgepleit?
Tiojd om nu geld te stoppen in de opwekking van je eigen energie. Wij betalen op dit moment €85/maand aan energievoorschot. Mijn buren, die niet zelf opwekken bijna 200. Goed zal niet helemaal hetzelfde verbruik patroon hebben maar toch.
Je vrouw en jij kunnen met die €115/maand leuke dingen doen.
Verwijderd
Wij zijn niet zulke energiezuipers zoals je leest. Behalve die keer dat ik de warm waterkraan een paar uur liet openstaan, beetje verstrooid, daar gaat je zuinigheid...
Enfin zonnepanelen? Wie weet! Maar misschien toch maar isolatie in de spouwmuur laten spuiten? Wie levert er objectief advies over het wel of niet doen?
Kan nog wel wat besparen met standby gebruik, maar ons verbruik is al zo laag, heb er weinig zin in om schakelkastjes te kopen. Bovendien, de telefoon moet het wel blijven doen.
Enfin zonnepanelen? Wie weet! Maar misschien toch maar isolatie in de spouwmuur laten spuiten? Wie levert er objectief advies over het wel of niet doen?
Kan nog wel wat besparen met standby gebruik, maar ons verbruik is al zo laag, heb er weinig zin in om schakelkastjes te kopen. Bovendien, de telefoon moet het wel blijven doen.
Tanadi, de prijzen voor zonnepaneleninstallaties liggen op dit moment wel een heel stuk lager dan in die link van je.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
3,5 euro per wattpiek is teveel gerekend?
Vind ik prima hoor, is het wel eersteklas spul? Hoe aantrekkelijker zonnestroom wordt hoe beter
Overtuig me en ik wijzig de data...
Ik zie inderdaad op op SolarNG lagere prijzen. Welke type zonnepaneel zou ik het beste als voorbeeld kunnen nemen? Dus goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Vind ik prima hoor, is het wel eersteklas spul? Hoe aantrekkelijker zonnestroom wordt hoe beter
Overtuig me en ik wijzig de data...
Ik zie inderdaad op op SolarNG lagere prijzen. Welke type zonnepaneel zou ik het beste als voorbeeld kunnen nemen? Dus goede prijs/kwaliteitsverhouding.
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 20:29 ]
Dat valt wel mee, ze zijn duurder, maar ik heb nu wel een set die ongeveer m'n eigen verbruik afdekt. Binnen de bouwvergunning ruimte kon ik dat alleen met deze of soortgelijke panelen.engelbertus schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:19:
[...]
ok, maar dan nog... volgens mij zijn die panelen een stuk duurder per Wp dan gangbare 180 Wp panelen? of valt dat mee?
A'dam PVOutput
Als je een plat dak hebt zou ik eens kijken naar de Solior zonneboiler. Die kan je zelf in principe wel plaatsen als je een beetje handig bent.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 18:32:
Wij zijn niet zulke energiezuipers zoals je leest. Behalve die keer dat ik de warm waterkraan een paar uur liet openstaan, beetje verstrooid, daar gaat je zuinigheid...
op marktplaats staan rugzakken met panelen, waarsch. ook met zware accu.engelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:28:
[...]
paneeltje achterop je rugzak? normale cellen zijn 16 bij 16, dus ik denk dat zon klein paneeltje iets van cellen groot is, veel kleinere panelen ul je niet vinden dus.. of je moet iets bestellen op maat, met 2 paneeltjes (of 3?) onder elkaar
Ik blijf me verbazen over al die mensen die denken dat kernenergie goedkoop is en geen CO2 uitstoot.
Eigenlijk is kernenergie precies het omgekeerde van CO2 opslag: Het stoot eerst heel veel CO2 uit, en je kan er pas veel later stroom mee opwekken.
Door bewust gebruik en door schakelkastjes, stekkers met schakel van EU 50 naar EU 37 per maand gegaan met investering van nog geen EU 10. Stekker met schakelaar voor computer zooi, wasmachine, senseo en magnetron met klokjes.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 18:32:
Verwijderd
Laat je inderdaad goed informeren. Ons EPA-advies vond ik erg slecht, zeker wat betreft de berekening van de kosten van maatregelen.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:23:
......
Hier kan ik even iets niet volgen. Aan de ene kant zeg je dat een meneer van de Rabobank je een lening aansmeert en dan zeg je daarna dat je een smalle portemonnee hebt en vervolgens overweeg je om nog een lening daar bovenop te nemen ????Helaas geen tot weinig geld te makken voor leuke duurzame verbouwingen. Nu biedt de gemeente Sluis wel een lening aan voor 0.5% rente, dat is geen geld maar je betaalt wel weer notariskosten, dat is meer dan de rente.
Ik ben ook iemand die niet graag leent, zeker niet voor consumptiegoederen. Maar ja de meneer van de Rabobank had een vlotte babbel en heeft ons een ruime lening aangesmeerd voor de noodzakelijke verbouwing. Dan maar duimen dat het geld in je huis zit dus niet weg is. Wel ook een auto van gekocht, pure noodzaak maar dat doe ik niet nog een keer. Al moeten we voortaan lopen. Lenen is vrijwillige slavernij............
Een lening bij de gemeente voor 0.5% rente kan ik prima mee leven.............
Overigens hebben we smalle portemonnee dus kunnen niet zomaar aan een of ander verduurzamings avontuur beginnen.
Ik zou zeggen: informeer eerst goed wat de maatregelen die je wilt nemen werkelijk kosten bij een goed isolatiebedrijf en voor zonnepanelen (kun je bijv. zelf installeren om kosten te drukken?) bij bijv. SolarKing en Glambalk. Spouwisolatie hoeft niet veel te kosten, dus misschien kun je dat nu al zonder lening betalen. Als blijkt dat je voor bijv. zonnepanelen toch een lening nodig hebt, overweeg dan om voor je zonnepanelen gewoon gericht te gaan sparen, zet je vakantiegeld, evt. eindejaarsuitkering en je uitgespaarde geld van je energierekening (door de maatregelen die je al hebt getroffen) op een spaarrekening, ga misschien een keer niet op vakantie en schaf dan over een jaar ofzo zonder lening zonnepanelen aan. Als je toch opnieuw kiest voor lenen, dan vind ik het iets te makkelijk om te klagen dat iemand je een lening heeft "aangesmeerd".
Mooi ding maar dan heb je toch ook de boiler en dus een enorme hoeveelheid massa op je dak.Als je een plat dak hebt zou ik eens kijken naar de Solior zonneboiler. Die kan je zelf in principe wel plaatsen als je een beetje handig bent.
kan een bijkeuken uitbouw met plat dak dat zomaar dragen? Er waren eerder in dit forum wat discussies en berekeningen of een betonnen zoldervloer een gewoon 300l boilervat wel kon dragen. Ik had me al bedacht het achterste deel van mijn bijkeuken al te reserveren voor een flink voorraad vat dat op de grond staat met daarnaast nog wat ruimte voor een wasdroger. Ja ja ik weet het. In de zomer gaat het naar buiten en anders zo veel mogelijk onder het afdak in de tuin. Ik heb geen zolder om was te drogen of om vuile was op te slaan tot zonnigere tijden
Heeft de welstand hier wat over te zeggen? Wat vinden je buren er van? Ik kan me opmerkingen als lijkkist op het dak wel voorstellen.
Verwijderd
Je zou eens moeten zien in hoeveel (of hoe weinig) ruimte we de was van 4 man in het studentenhuis hier drogen zonder droger. Is trouwens nog beter voor je kleren ook, de kleuren blijven mooien en het slijt allemaal minder hard.nicenemo schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:07:
Ik heb geen zolder om was te drogen of om vuile was op te slaan tot zonnigere tijden
Als je een beetje handig bent kan je een gewone zonneboiler ook wel plaatsen hoor. Ik wilde eigenlijk alleen de (vlakke plaat) collector zelf plaatsen, maar na stug doorklussen, bleek ik de hele installatie zelf te kunnen plaatsen...FicoF schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:43:
[...]
Als je een plat dak hebt zou ik eens kijken naar de Solior zonneboiler. Die kan je zelf in principe wel plaatsen als je een beetje handig bent.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik ben met een grondige, meerjarenplan, verbouwing bezig en heb ook geen budget om meteen groot uit te pakken met zonnepanelen/boiler e.d. Echter voor 1x vakantiegeld bij modaal salaris heb je al een leuke 600 Wp kit.Helaas geen tot weinig geld te makken voor leuke duurzame verbouwingen.
-Gedrag verandering hoeft niet veel of bijna niets te kosten. (Ik moet nog een goed regenpak aanschaffen voor op de fiets).
- Thermostaat graadje lager.
-Als je afwast met de hand en daarna een bakje thee zet gelijk de waterkoker vullen met water uit de kraan dat toch al warm is, ook al is het gasgestookt. Ik kook electrisch op van die halogeen gevallen. Er zit niet veel restwarmte in de platen maar dat wat er is is genoeg om b.v. een eitje te bakken. Hier maak ik dus ook gebruik van. Als je een oven gebruikt gelijk meerdere gerechten achter elkaar klaar maken.
De grote supermarkt ver weg is mogelijk wel goedkoop maar de buurtsuper kan per saldo goedkoper zijn, denk aan benzine en parkeerkosten. Je laat dan mogelijk ook allerlei verleidingen staan omdat je die lopend niet mee wilt sjouwen
Bij ons brand er op dit moment alleen licht op de slaapkamer en studeerkamer. In de rest van het huis is alles UIT.
-Sommige "verbouwingen" hoeven niet veel te kosten.
-Tochtstrips zijn vaak voor weinig te koop bij Aldi/Lidl/Action.
-Zachtschuim Leiding isolatie koste 4 jaar geleden EU 0,84. Ik had in mijn gehuurde woning alle CV leidingen geisoleerd, ook die onder de vloer en boven zwevende plafonds.
Ik heb die isolatie wel weer meegenomen bij verhuizen.
In mijn huidige woning was bijna alles al gedaan op een stukje waar ik nu nog niet bij kan na.
( Daarnaat stukje achter naast de CV in bijkeuken was hier niet gedaan, dat ik dat niet eerder had gezien, dom dom dom.)
-Vloerbedekking leggen op de opslag zolder hoeft niet veel te kosten. Heb je daar ook eens een zolderbreed jaren 50 bloemetjes design.
-Met mazzel en rondkijken kun je goedkoop aan dunne plexiglas platen komen. Hiervan kun je voorzetramen maken voor enkelglas ruiten. Er tussen leg je van die zakjes vochtvreter die je tegenwoordig bij allerlei produkten krijgt. Anders ook te koop bij de bouwmarkt. Het is een soort zout dat je eventueel kun regeneren in een oude koekepan.
Voor het gevoel en voor de leuk heb ik vorig jaar ene tuinfakkel met zonnepaneel gekocht. Stinkt niet en werkt! Vandaag 0.00000? Kwh opgewekt. Hij brand alleen nu voor Niemand. (Goede reclame overigens).
Daarnaast zet ik me in voor een lokaal initiatief voor zonnepanelen. Zo weet ik in ieder geval wat er speelt en doe ik straks ook geen aankoop waar ik spijt van krijg.
Auto gerepareerd. Morgen dus weer op de fiets.
[ Voor 0% gewijzigd door nicenemo op 27-04-2010 22:54 . Reden: typo in quote haakjes+ typo ]
Ik heb er destijds serieus over gedacht, maar ben toch wat huiverig voor een drinkwaterleiding op het dak. Als vorstbescherming komt er een electrische spiraal om de leiding, en ook de boiler heeft een anti-vries spiraal. Met vorst en een stroomstoring zit je dus foutFicoF schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:43:
[...]
Als je een plat dak hebt zou ik eens kijken naar de Solior zonneboiler. Die kan je zelf in principe wel plaatsen als je een beetje handig bent.

A'dam PVOutput
Verwijderd
Bedankt voor de adviezen. Wat zijn de kosten voor een goed zonnepanelen per Wattpiek momenteel?
Die ene Rabo lening was al voor een noodzakelijke verbouwing die toch al moest gebeuren. Daar zat weinig duurzaams aan, behalve dan het dubbel glas. Tja daar waren we zelf bij dus inderdaad niet echt aangesmeerd zogezegd. Tweede lening zou via de gemeente kunnen via 0.5 % rente. Maar daar hebben we geen concrete plannen voor - ik moet mijn vrouw ook nog meekrijgen natuurlijk.
Tochtstrips hebben we, al is het sluiten van de deuren nu wel iets moeilijker, moet altijd goed trekken.
Mijn vrouw werkt in de super en krijgt korting en moet toch sowieso daar in de buurt zijn voor dochter ophalen van school, dus kan net zo goed met de auto. Als we al eens geld over hebben kunnen we misschien beter de lening vervroegd aflossen ipv verduurzamen huis. En anders weet mijn vrouw wel iets ipv zonnepanelen helaas. En kinderen hebben geen terugverdientijd haha.
Die ene Rabo lening was al voor een noodzakelijke verbouwing die toch al moest gebeuren. Daar zat weinig duurzaams aan, behalve dan het dubbel glas. Tja daar waren we zelf bij dus inderdaad niet echt aangesmeerd zogezegd. Tweede lening zou via de gemeente kunnen via 0.5 % rente. Maar daar hebben we geen concrete plannen voor - ik moet mijn vrouw ook nog meekrijgen natuurlijk.
Tochtstrips hebben we, al is het sluiten van de deuren nu wel iets moeilijker, moet altijd goed trekken.
Mijn vrouw werkt in de super en krijgt korting en moet toch sowieso daar in de buurt zijn voor dochter ophalen van school, dus kan net zo goed met de auto. Als we al eens geld over hebben kunnen we misschien beter de lening vervroegd aflossen ipv verduurzamen huis. En anders weet mijn vrouw wel iets ipv zonnepanelen helaas. En kinderen hebben geen terugverdientijd haha.
Mag ik bij jou mijn was komen drogen ?Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:11:
[...]
Je zou eens moeten zien in hoeveel (of hoe weinig) ruimte we de was van 4 man in het studentenhuis hier drogen zonder droger. Is trouwens nog beter voor je kleren ook, de kleuren blijven mooien en het slijt allemaal minder hard.
Ik heb nog geen droger. Dus geen ervaring met drogers.
De was hangt hier nu in de gestripte woonkamer werkplaats maar moet daar straks ook weer weg als ik verder ga klussen. Creatieve opties zonder droger komen er zoiezo, maar nu nog ff niet. Dan moet ik dingen gaan slopen in de bijkeuken waar ik nog niet aan toe ben.
Het probleem daarmee is het lage vermogen. Als ik met 6 watt op pad wil ben ik bijna 500 euro armer. 2.4W kost me 250 euro. Da's in euro's per watt een lage opbrengst. En als je veel goedkoper gaat zit je met iets wat nauwelijks sneller oplaadt dan het tempo waarin je energie verstookt.nicenemo schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:44:
[...]
op marktplaats staan rugzakken met panelen, waarsch. ook met zware accu.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Ze hangen hier over de leuning van de trap en de minieme overloop die we hebben en gewoon her en der verspreid over een stellingkast. Als er echt ruimte nodig is hangen we zo'n rek in het trapgat, maar daar zit je dan wel met je hoofd in als je naar boven loopt.nicenemo schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:49:
Mag ik bij jou mijn was komen drogen ?![]()
Ik heb nog geen droger. Dus geen ervaring met drogers.
De was hangt hier nu in de gestripte woonkamer werkplaats maar moet daar straks ook weer weg als ik verder ga klussen. Creatieve opties zonder droger komen er zoiezo, maar nu nog ff niet. Dan moet ik dingen gaan slopen in de bijkeuken waar ik nog niet aan toe ben.
Erg krap en vaak zijn creatieve oplossingen nodig, maar het werkt
Laat ik graag aan de deskundologen hier over.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:47:
Bedankt voor de adviezen. Wat zijn de kosten voor een goed zonnepanelen per Wattpiek momenteel?
Ik reken op +/-EU 2000 voor een 630 Wp dhz voor op plat dak. Hier krijg ik als het goed is nog 40% subsidie op vanwege een collectieve provinciale subsidie voor het project zonnehoven.nl te Deventer waar ik aan mee werk.
Half procent is idd weinig. Tot nu toe waren alle leningen die binnen ons project bekeken waren NIET interessant, maar dan ging het om +/-3.5% tot normale commerciele tarieven. Het werd dus door iemand die er verstand van had ook echt afgeraden. Gevoelsmatig zou ik het zelf zoiezo niet doen. (Hypotheek voor huis vind ik al minder. Alleen die huren stijgen ook) Ik zou eerst b.v. eens kijken naar wat je aan aankoop subsidies kunt krijgen op besparingsmaatregelen.Die ene Rabo lening was al voor een noodzakelijke verbouwing die toch al moest gebeuren. Daar zat weinig duurzaams aan, behalve dan het dubbel glas. Tja daar waren we zelf bij dus inderdaad niet echt aangesmeerd zogezegd. Tweede lening zou via de gemeente kunnen via 0.5 % rente. Maar daar hebben we geen concrete plannen voor - ik moet mijn vrouw ook nog meekrijgen natuurlijk.
Kijk eens op je jaar/maand opgaaf van krediet verstrekker wat die lening je op jaarbasis kost aan rente.de lening vervroegd aflossen ipv verduurzamen huis. En anders weet mijn vrouw wel iets ipv zonnepanelen helaas. En kinderen hebben geen terugverdientijd haha.
Bij een goedkope auto van +/- EU 7.000 tot 10.000 betaal je op jaarbasis waarschijnlijk iets van EU 400 aan rente. Daar heb je al bijna een goed paneel/omvormer voor.
Voor die kinderen had je na 18 jaar een nieuwe Mercedes kunnen kopen, dom dom dom.
Als je nou denkt dat we in Nederland problemen hebben met wetgeving op het gebied van zonnestroom, zie dit filmpje uit Australië:
http://player.video.news....IJx_UnYaHimkzrC_tRClp_4lA
Het zou zó in Nederland bedacht kunnen zijn

Ja, maar als je een duurzaam kinderloos (en natuurlijk autoloos) stel zou zijn had je natuurlijk helemaal geen dak vol [moderne, krachtige] zonnepanelen nodig om het niet gerealiseerde "puberale" elektra verbruik mee te "hoeven" compenseren...nicenemo schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:09:
Voor die kinderen had je na 18 jaar een nieuwe Mercedes kunnen kopen, dom dom dom.. Of 2x je dak vol leggen met panelen natuurlijk.
Ach, dan ken je Griekenland (en diverse andere bureaucratische nightmare states) nog niet. Daar staat al een paar jaar lang 3,5 GWp in de pijplijn om eindelijk eens door de ambtenaren "toegelaten" te gaan worden. Jaren verloren voor zonnestroom (in een "sunshine state").Het zou zó in Nederland bedacht kunnen zijn
Op die getoonde meter was een leuk poppetje te zien op het display. Zag er niet vrolijk uit. Niet geheel onterecht voor de "pensioner" die immers zijn AOW gereduceerd ziet worden omdat 'ie toevallig stroom over heeft in een van de zonnigste landen ter wereld. State-enforced "penny-pinching" bij de duurzame oudjes die een deel van hun pensioen in mooie PV-paneeltjes hebben gestoken ...
[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 27-04-2010 23:45 ]
In Griekenland is het electricteitsbedrijf, inclusief produktie, ΔΕΙ, een staatsaangelegenheid.zonnigtype schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:35:
Ach, dan ken je Griekenland (en diverse andere bureaucratische nightmare states) nog niet. Daar staat al een paar jaar lang 3,5 GWp in de pijplijn om eindelijk eens door de ambtenaren "toegelaten" te gaan worden. Jaren verloren voor zonnestroom (in een "sunshine state").
Op die getoonde meter was een leuk poppetje te zien op het display. Zag er niet vrolijk uit. Niet geheel onterecht voor de "pensioner" die immers zijn AOW gereduceerd ziet worden omdat 'ie toevallig stroom over heeft in een van de zonnigste landen ter wereld. State-enforced "penny-pinching" bij de duurzame oudjes die een deel van hun pensioen in mooie PV-paneeltjes hebben gestoken ...
En de staat daar heeft tegenwoordig ergens een gebrek aan wat ze goed uit de inkomsten van electriciteit zouden kunnen binnenharken.
καλινύχτα voor vandaag.
http://shop.strato.com/ep...61325559/Products/400A004burne schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:00:
[...]
Het probleem daarmee is het lage vermogen. Als ik met 6 watt op pad wil ben ik bijna 500 euro armer. 2.4W kost me 250 euro. Da's in euro's per watt een lage opbrengst. En als je veel goedkoper gaat zit je met iets wat nauwelijks sneller oplaadt dan het tempo waarin je energie verstookt.
Een fietstas met zonnepaneel en accu. Kost €69,95. Kom 'm toevallig net tegen.
Die zonnestroom bureaucratie problemen speelden al ver voor de economische crisis die zich daar aftekent, maar zal er beslist ook mee te maken hebben.nicenemo schreef op woensdag 28 april 2010 @ 00:00:
[...]
In Griekenland is het electricteitsbedrijf, inclusief produktie, ΔΕΙ, een staatsaangelegenheid.
En de staat daar heeft tegenwoordig ergens een gebrek aan wat ze goed uit de inkomsten van electriciteit zouden kunnen binnenharken.
καλινύχτα voor vandaag.
Ach, zolang de staat daar nog steeds bruinkool op grote schaal laat verstoken in een van de goorste centrales ter wereld (1.585 MW Agios Dimitrios in Kozani, o.a. 14 miljoen ton CO2 per jaar uitstotend, in handen van de Public Power Corporation) en de stroom voor wat leuke opcenten kan laten verkopen, is er in ieder geval een inkomstenbron veilig gesteld (meer info over die centrale).
linkje doet het niet meer!JeroenH schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:33:
Als je nou denkt dat we in Nederland problemen hebben met wetgeving op het gebied van zonnestroom, zie dit filmpje uit Australië:
In de papieren (op pagina...?) of online? Ik zag het niet staan...Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:53:
Maandag in de Volkskrant in de rubriek Op=op de volgende oproep:
Nou, en zijn we blij ??
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.