Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.039 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg ook die brief....heb zelf SDE2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:00:
[...]
Dat belooft ook voor mij weinig goeds. Tot nu toe hebben we meestal ook niet zoveel geluk met loterijen... SDE 2009 misgelopen en bij subsidie Eindhoven 5000 Euro misgelopen door loting :'( ....
Op dit moment hoop ik maar dat de oorzaak dat we nog niks gehoord hebben erin ligt in dat we heel vaak post mislopen door een hele slechte postbezorging in onze straat......
Loterijen zijn toch niet voorbehouden aan mannen?
>:)

Bij de SDE hebben ze al een vrouw, die was nodig voor het promotiefilmpje aan het begin.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:44:
[...]

Loterijen zijn toch niet voorbehouden aan mannen?
>:)

Bij de SDE hebben ze al een vrouw, die was nodig voor het promotiefilmpje aan het begin.
_O- Ja, die zat waarschijnlijk in dat filmpje voor de WAF!

Ik heb eens aan Senternovem gevraagd wat er gebeurt met het geld dat gereserveerd was voor mensen van vorige SDE-jaren die het uiteindelijk niet plaatsen. Dat geld "gaat terug in de pot voor duurzame energie, maar dus niet alsnog naar mensen die al subsidie hadden aangevraagd en het niet gekregen hebben". Het is nogal frustrerend om te zien hoe weinig er daadwerkelijk geplaatst wordt van de toegewezen subsidie als je zelf naast de boot valt. En ik gun die subsdie echt aan iedereen hier op het forum, maar als ik zie dat er mensen zijn die het al meerdere jaren hebben gekregen (en gelukkig het WEL geplaatst hebben), dan frustreert het me wel dat het er nu naar uitziet dat ik voor het 2e jaar op rij noppes krijg. No offence, maar ik zou het eerlijker vinden als je het 2e jaar voorrang krijgt als je het 1e jaar uitgeloot bent. Hopelijk heb ik mijn frustratie te vroeg geuit en ligt er morgen alsnog een brief in de bus....

Ik ben zelfs al naar de buren gelopen om te vragen of zij niet een verkeerd bezorgde brief hadden ontvangen, maar tot nu toe helaas pindakaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Zonnigtype / @Flitspaal
GC geeft GEEN zonnekorting als je binnenkomt via kortingsactie, kan dat zomaar? Zie onderste regel!
enneh, wat als ik op moment van leggen (de PV) de waarden niet genoteerd heb?

Met ingang van 1-4-2010 levert Greenchoice u voor elektra en gas.

Daar u aangeeft een teruglevermeter te hebben, wil ik u verzoeken de meterstand(en) voor de saldering aan ons door te geven.
Na ontvangst zullen wij een opwekkingsadres voor u verwerken in uw dossier. De afname en saldering zullen apart berekend wordenin verschillende nota's.

Daar u aangemeld bent middels ING, is de korting van 0.005 eurocent voor u al verwerkt.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4001/4545879669_2a4171f2a2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4053/4546514122_37024a59ce.jpg
Boven 17 april, onder 23 april (vandaag).
De dip in de grafiek van 17 april was een (vrij zinloze) afstofactie. Goed te zien is de instortende opbrengst op 17 april van de rode string vanaf 17.30, waar het dak van de buren (nog) in de weg zit. Een week later staat de zon al zoveel hoger dat het dipje veel kleiner is. Nog een week en dat probleem is over. Vandaag was er flink wat luchtverkeer en dat liet zo z'n sporen na. Ik was thuis en heb de strepen zelf waargenomen. Dat probleem hadden we vorige week niet. Toch was het een vandaag een topdag met voor het eerst een opbrengst boven de 12 kWh (12,08) of 6,71 kWh/kWp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Hier vandaag weer een waanzinnige dag. zonneboiler op 78 graden. Zonnepanelen een nieuw record. 5,39kWh uit de 1320Wp installatie, omgerekend dus 4,08kWh/kWp, 1.93kWh uit de 500Wp installatie. 3.86kWh/kWp en 0.3kWh uit het afdakje.

Afdakje experiment was wel grappig. Ik kan echt niet wachten op de Kingsun panelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Hier ook een positieve SDE beschikking! Ik zag alleen dat ik per ongeluk 1 juni 2010 als geplande ingebruikname-datum heb genoemd - dat had 2011 moeten zijn (voor die tijd nog te druk met andere verbouwingen). Heeft iemand enig idee of dat nog gevolgen heeft? Ik vermoed van niet, want een planning kan altijd anders uitpakken (en hangt onder meer af van andere subsidies), maar moet ik het nog melden bij Agentschap NL, of komt dat vanzelf goed als het t.z.t. geplaatst wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
asvogel schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:38:
Hier ook een positieve SDE beschikking! Ik zag alleen dat ik per ongeluk 1 juni 2010 als geplande ingebruikname-datum heb genoemd - dat had 2011 moeten zijn (voor die tijd nog te druk met andere verbouwingen). Heeft iemand enig idee of dat nog gevolgen heeft? Ik vermoed van niet, want een planning kan altijd anders uitpakken (en hangt onder meer af van andere subsidies), maar moet ik het nog melden bij Agentschap NL, of komt dat vanzelf goed als het t.z.t. geplaatst wordt?
Direct melden bij Agentschap NL: je mag eenmalig datum verschuiven (maar je moet daarvoor eigenlijk wel "een goede reden" hebben). Sterkte. "Vanzelf" komt niets goed bij ambtenaren. Hier moet je bovenop zitten. Ik zou er eerst een informatief telefoontje aan wagen naar Agentschap NL, en evt. toezeggingen/afspraken schriftelijk laten vastleggen.

Succes met de "verwerking" van de beschikking!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
zonnigtype schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:58:
[...]

Direct melden bij Agentschap NL: je mag eenmalig datum verschuiven (maar je moet daarvoor eigenlijk wel "een goede reden" hebben). Sterkte. "Vanzelf" komt niets goed bij ambtenaren. Hier moet je bovenop zitten. Ik zou er eerst een informatief telefoontje aan wagen naar Agentschap NL, en evt. toezeggingen/afspraken schriftelijk laten vastleggen.

niet zo negatief. bij mij kwamen ze zelf met het voorstel om de ingangsdatum 1 maand later te doen zodat het precies aansloot bij de daadwerkelijke ingebruikname van de brutoproductiemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:58:
[...]

Zoveel zorgen hoef je je niet te maken. Zolang je systeem niet staat aangemeld door de netbeheerder zal agentschap NL ook niks doen. Zodra je aangemeld bent kun je met een mailtje die datum zo verzetten tot het moment dat je netbeheerder je systeem heeft aangemeld. Als je geluk hebt vragen ze er zelfs om.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:04:
[...]Als het al as zou zijn (niet waarschijnlijk) is het niet/slecht oplosbaar maar wel scherp.[...]Heb je wat bewaard op een schoon keukenpapiertje? dan mag je me dat mailen. Oh nee dat gaat niet, sturen per envelop..
Gister gedweild, voor een 10% extra opbrengst (het eerste half uur, daarna zakte de meeropbrengst tot een paar %): het is bruin stof en het glinstert als je het in het zonlicht bekijkt. Ik heb iets op een papiertje en in een flesje bewaard. Of het toezenden van IJslandpoederbrieven wordt gewaardeerd...???
engelbertus schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:40:dat heb ik ook gelezen over nxp volgens mij, maar toen zeiden ze echt zoiets als dat paneel zijn eigen omvormer zou hebben. dus dit is weer iets anders? hier doen de cellen min of meer aan "loadbalancing" met elke cel een eigen "agent"

er was in dat artikel ook srpake van omvormers die intelligenter zijn.
wat ik me afvraag is, in het hierboven genoemde artikel staat dat hele panelen worden uitgeschakeldbij schaduw/onder drempelwaarde, dat is toch eigenlijk nooit zo?
Kan je ipv de bypass diodes de boel niet wat intelligenter maken mbv. FETs die de stroom omleiden als de weerstand van de cel/string/hetpaneel te hoog wordt? Ik kan me zomaar wat analogische AND/OR schemaatjes voorstellen waar bijster weinig intelligentie voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
Goed nieuws, het cdacongres heeft vandaag het programma geamandeerd en een optinsysteem voor zonnepanelen naar duits model erin gekregen. Weet niet wat vd hoeven ervan vond .

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Je bedoelt vermoedelijk feed-in? Is hier online iets over te lezen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bahviaan schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 12:35:
Goed nieuws, het cdacongres heeft vandaag het programma geamandeerd en een optinsysteem voor zonnepanelen naar duits model erin gekregen. Weet niet wat vd hoeven ervan vond .
In aanvulling daarop wilde ik deze site nog even onder de aandacht brengen; Nederland krijgt nieuwe energie.

Voordeel van dit initiatief is dat meerdere politieke partijen (CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD ) hieraan bijdragen. ik denk dat ook een partij als de PVV (die hier niet bij zit) het een aangenaam idee vind om in de toekomst minder afhankelijk te zijn van islamitische landen om aan de energiebehoefte te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Roamor schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 13:01:
ik denk dat ook een partij als de PVV (die hier niet bij zit) het een aangenaam idee vind om in de toekomst minder afhankelijk te zijn van islamitische landen om aan de energiebehoefte te voldoen.
Maar die houdt niet van windturbines 'want die draaien subsidie en niet op wind'. De PVV gaat sterk voor kernenergie. Hoe duurzaam is dat? (zie hun verkiezingsprogramma, sinds gisteren online)

Ook wil de PVV meer wegen en dus kennelijke meer auto's. Ook niet echt duurzaam te noemen. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij stemt (als je maar stemt!) maar als je naar duurzaamheid kijkt denk ik dat er betere keuzes te maken zijn dan de PVV,

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Duurzaamheid is voor mij het belangrijkste argument om op een politieke partij te stemmen, dus de PVV zal het zeker niet worden, mede ook vanwege bovenstaande redenen. Ook partijen die bijvoorbeeld kernenergie en afvalverbranding als 'groen' beschouwen neem ik niet erg serieus.

Maar er zijn meerdere wegen naar Rome, al zijn de motivaties om duurzame energie te steunen verschillend, het gaat imho om het uiteindelijke resultaat. Even grof generaliseren; GroenLinks vanuit milieuoogpunt, VVD vanuit innoverend ondernemerschap, PVV die niet afhankelijk wil zijn van moslim-extremisten die toevallig zeggenschap hebben over een groot deel van de olievoorraad, etc.

Ik zoek een overheid die actief burgers motiveert om bewust met energie om te gaan, en daarbij het decentraal opwekken een stimulans geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Roamor op 24-04-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

De partijen achter dit initiatief hadden de afgelopen jaren samen 76% van de zetels, dus ik begin een beetje te twijfelen aan dat stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
jwstolk schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 13:45:
De partijen achter dit initiatief hadden de afgelopen jaren samen 76% van de zetels, dus ik begin een beetje te twijfelen aan dat stemmen.
Het zijn niet de complete partijen; maar de duurzame commissies binnen die partijen. Dus als je bijv. op de PvdA wil stemmen, check dan welke partijleden zich hiervoor actief inzetten. Iemand een overzicht heel toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om te huilen dit: FOK

Voor mij is dit in ieder geval de reden om me toch maar voor de Solar Days op te geven. Al kan ik maar één iemand uitleggen hoe het nu echt werkt. Want zolang mensen die geïnteresseerd zijn in zonne-energie dit soort 'adviezen' krijgen komen we nooit een stap verder.

Heeft er iemand in de buurt van Tilburg een omvormer liggen van ca. 500 W die ik kan lenen/huren. Één van mij Steca's is 5 weken geleden in de garantie stuk gegaan en ik krijg een nieuwe maar dat kan nog wel even duren zoals het er nu naar uitziet. Ik loop nu al 5 weken ruim 2 kWh per dag mis :(

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
JeroenH schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 12:58:
[...]

Sorry, ik tikte vanaf de blackberry... dat is niet goed voor de scherpte. Denk (nog) niet dat er online iets van terug te vinden is, want het was als amendement door CDA Amsterdam ingediend en (tegen de zin van de programmacommissie in) door het congres goedgekeurd.

Aan de andere kant wordt er ook nog over kernenergie gesproken, dus ik zou niet te hard juichen, maar een meerderheid voor een nieuwe subsidieregeling naar Duits model komt zo wel dichtbij.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 12:58:
[...]

hier staat een klein stukje http://www.energieenwater.net/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zo.
Heeft er iemand in de buurt van Tilburg een omvormer liggen van ca. 500 W die ik kan lenen/huren. Één van mij Steca's is 5 weken geleden in de garantie stuk gegaan en ik krijg een nieuwe maar dat kan nog wel even duren zoals het er nu naar uitziet. Ik loop nu al 5 weken ruim 2 kWh per dag mis :(
Ook op marktplaats zie ik niets... alleen maar één nieuwe, en daarvan kun je je afvragen of die wel daadwerkelijk kan leveren, als er echt zo'n schaarste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankjewel JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 13:43:
Duurzaamheid is voor mij het belangrijkste argument om op een politieke partij te stemmen, dus de PVV zal het zeker niet worden, mede ook vanwege bovenstaande redenen. Ook partijen die bijvoorbeeld kernenergie en afvalverbranding als 'groen' beschouwen neem ik niet erg serieus.

Maar er zijn meerdere wegen naar Rome, al zijn de motivaties om duurzame energie te steunen verschillend, het gaat imho om het uiteindelijke resultaat. Even grof generaliseren; GroenLinks vanuit milieuoogpunt, VVD vanuit innoverend ondernemerschap, PVV die niet afhankelijk wil zijn van moslim-extremisten die toevallig zeggenschap hebben over een groot deel van de olievoorraad, etc.

Ik zoek een overheid die actief burgers motiveert om bewust met energie om te gaan, en daarbij het decentraal opwekken een stimulans geeft.
Laat er geen misverstanden over ontstaan, ik ben een warm voorstander van een voortdurende ontwikkeling van duurzame energie, naast die van energiebesparing, die ik minstens even belangrijk vind.
Maar we moeten wel een gedegen antwoord hebben op het alom aanwezige scepticisme.
Persoonlijk brengt me dit soms ook wel eens aan het twijfelen, en ik zal vertellen waarom. Het lijkt me daarom af en toe wel eens nuttig om sommige van deze zaken nog eens de revue te laten passeren. Juist om ons niet in de luren te laten leggen door sommige politici.

Al heel veel jaren lang volg ik als elektrotechnicus de ontwikkelingen. Toen een en ander serieus begon, las ik in vrijwel alle vakbladen dat het rendement doorgaans nog negatief was, omdat de energetische terugverdientijd aanmerkelijk langer was dan de levensduur. Uitdaging dus om dat in te halen, en dat is gelukt bij veel zaken zoals zonne- en windenergie. Hoopvolle ontwikkelingen dus.

Maar ......
Zo'n 15 jaar geleden was ik zijdelings betrokken bij de bouw van een aantal grote windmolens. Vragen die men uiteraard ook toen stelde over de energetische terugverdientijd werden toe beantwoord met: "Ongeveer 7 jaar". Waar dat bij een conventionele gasgestookte centrale ongeveer 2 jaar was. Inmiddels zijn we 15 jaar verder, en naar verluidt zou dit bij windmolens nu minder dan een jaar zijn.
Ik kan me voorstellen dat men hier en daar wat sceptisch is over die cijfers. Vragen als wat er dan zo drastisch is verbeterd in die tijd, etc. Begrijp me goed, ik vraag me dit nu met enige nuance af, maar reken er op dat politieke tegenstanders met veel groffer geschut zullen komen. Het is nu al gaande.
Iemand die hier een antwoord op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Techneut schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:23:
Ik kan me voorstellen dat men hier en daar wat sceptisch is over die cijfers. Vragen als wat er dan zo drastisch is verbeterd in die tijd, etc. Begrijp me goed, ik vraag me dit nu met enige nuance af, maar reken er op dat politieke tegenstanders met veel grover geschut zullen komen. Het is nu al gaande.
Er wordt vaak gedaan alsof economie een harde wetenschap is, maar veel van deze tvt berekeningen hangen van aannames aan elkaar. Een voorbeeld hieronder: Schiphol claimt een miljoenenverlies, een hoogleraar zegt dat het niet te berekenen is.
http://www.spitsnieuws.nl...mische_schade_die_de.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik kan over die windmolens wel een goed antwoord geven:

Windenergie schaalt ontzettend goed. Als je een windmolen twee keer zo groot maakt, twee keer zoveel materiaal (en dus ook ongeveer twee keer zoveel energie) erin pompt, dan zal hij meer dan 4 keer zoveel energie per tijdseenheid kunnen leveren want:
1) het oppervlak, wat, all else being equal, het winbare vermogen definieert vergroot met het kwadraat van het rotoroppervlak
2) all else is not equal: de turbine komt op grotere hoogte (consistentere wind) en in de meeste gevallen kun je ook beter omgaan met de lucht (minder turbulentie, relatief meer energie mag uit de wind gehaald worden, etc.)

En dat is precies wat er in de afgelopen 15 jaar is gebeurd: we zijn van Lagerwey (150-375kWp) naar Vestas en Siemens molens (750-1500kWp-achtig) gegaan. Bovendien is intern ook nog het e.e.a. verbeterd; vooral op materiaalkundig gebied, wat een productie-energieverbetering van ongeveer de helft heeft veroorzaakt. Elektrisch zijn de direct drive-motoren en HVDC installaties ipv wisselspannings-netkoppeling een stap vooruit, maar deze dingen vallen allemaal redelijk in het niet bij het gemiddelde schalingsvoordeel.

Een kleine molen verdient zichzelf nog altijd redelijk langzaam terug, dat is ook waarom urban turbines zo lastig zijn: ze zijn luidruchtig en duur en leveren eigenlijk bar weinig op. Maar laat er geen misverstand over bestaan: een grote turbine à la Vestas die je op de grote boerenbedrijven ziet staan is een best aardige melkkoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH
Respect voor de tijd die je er in steekt om dwaalsporen uit te wissen !

@Techneut
"Inmiddels zijn we 15 jaar verder, en naar verluidt zou dit bij windmolens nu minder dan een jaar zijn."

Doe es wat literatuur hierover, het lijkt mij namelijk niet zo aannemelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 12:55
Techneut schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:23:
[...]
Afbeeldingslocatie: http://www.wind-works.org/images/GermanMinistryforTechnologyDevelopmentSizeandWindSpeed.jpg
Zoiets? (eerste hit: "energetic payback wind turbine")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zo vandaag en gisteren weer verbijtend geconstateerd dat de output van de pv met warme panelen minder is dan mogelijk. Dus op zoek naar oplossingen.

Dit is de claim:

Photovoltaic cooling system
United States Patent 6750392

A passive convection cooling system for photovoltaic panels utilizing principles of aerodynamics to channel natural air flow under the photovoltaic panels and to increase the rate of heat transfer to greatly increase the convection rate and decrease the temperature of the photovoltaic panels thereby increasing the efficiency of the solar cells and decreasing failures of the photovoltaic system is disclosed. The photovoltaic cooling system comprises of multiple members arranged in predetermined configurations and affixed under the photovoltaic panel to direct natural air flow, according to aerodynamic principles, to increase rate of heat transfer under the photovoltaic panel to greatly increase the convection rate to effectively cool the photovoltaic system.

Het lijkt zo interessant omdat het passief is.
Het patent is vrij opneembaar.
Je vindt alles hier, inclusief een pdfje met de beschrijving en de tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:50:
@JeroenH
Het was een beetje uit boosheid c.q. wanhoop... je ziet daar hoeveel onkunde en onwetendheid er nog is. Ik had nog een gebruikersaccount op FOK, ik ben er jaren terug nog mod geweest op het fotografiesubforum. Those were the days ;)

Iets heel anders: ik kan van Eneco alleen het stroometiket van 2008 vinden. Heeft iemand het stroometiket van Eneco van 2009? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Hier een paar mooie video's over de Duitse EEG regeling:

De geschiedenis van de duurzame energie wet (EEG) (Duits zonder NL ondertiteling)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=YEcRrKjvAKA]

Toespraak Dr. Hermann Scheer 10 jarig EEG in de Duitse Bundestag (Duits met NL ondertiteling)

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:50:
@JeroenH

@Techneut
"Inmiddels zijn we 15 jaar verder, en naar verluidt zou dit bij windmolens nu minder dan een jaar zijn."

Doe es wat literatuur hierover, het lijkt mij namelijk niet zo aannemelijk.
Overigens, minder dan een jaar lijkt mij ook wel een beetje overtrokken, hoewel ik het me nog kan voorstellen van die grote offshore-windmolens. Maar ook daarbij zou je denken dat die lange kabels naar de vaste wal en ingewikkeldere bouw een stuk meer energie kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zondag 25 april 2010 @ 08:39:
[...]

Overigens, minder dan een jaar lijkt mij ook wel een beetje overtrokken, hoewel ik het me nog kan voorstellen van die grote offshore-windmolens. Maar ook daarbij zou je denken dat die lange kabels naar de vaste wal en ingewikkeldere bouw een stuk meer energie kosten...
Het is 3 tot 6 maanden afhankelijk van de specifieke omstandigheden en het vermogen van de molen.
Kun je lezen op de sites van diverse Ministeries. Deze cijfers veranderen in de loop van de tijd door het toenemen van de vermogens en het steeds efficienter worden van de windmolens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 00:03
JeroenH schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 23:29:

Het was een beetje uit boosheid c.q. wanhoop... je ziet daar hoeveel onkunde en onwetendheid er nog is.
Het is wel een zaak van lange adem. Dit is een post die ik ruim acht jaar geleden op Slashdot deed. En toen was het al een oude mythe. Begin jaren negentig werkte ik bij de Wetenschapswinkel van de Universiteit Utrecht en daar kregen we wel eens vragen over de energetische terugverdientijd. Ik kon gelukkig verwijzen naar het onderzoek van Erik Alsema, dat de energetische impact had bepaald.
Iets heel anders: ik kan van Eneco alleen het stroometiket van 2008 vinden. Heeft iemand het stroometiket van Eneco van 2009? Ik kan het niet vinden.
Ken je niet iemand die bij Eneco werkt? O, wacht... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ssj3gohan schreef op zondag 25 april 2010 @ 08:39:
[...]

Welcome back, ssj3gohan!

Ik heb je gemist... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
basfromasd schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:24:
Het is wel een zaak van lange adem. Dit is een post die ik ruim acht jaar geleden op Slashdot deed. En toen was het al een oude mythe. Begin jaren negentig werkte ik bij de Wetenschapswinkel van de Universiteit Utrecht en daar kregen we wel eens vragen over de energetische terugverdientijd. Ik kon gelukkig verwijzen naar het onderzoek van Erik Alsema, dat de energetische impact had bepaald.
Ja ik heb het PDF-document van dat onderzoek naar vele mensen gemaild om de mythe te ontkrachten dat zonnestroompanelen nooit hun productie-energie zouden terugverdienen. Het gekke is dat ik bijna nooit wat terughoor op dergelijke mails.
Ken je niet iemand die bij Eneco werkt? O, wacht... ;-)
Een paar, inmiddels, maar helaas niemand die me hieraan kan helpen... maar ik vind het zo gek dat ik het niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 08:57
Hallo

ik las net van het nieuwe voorstel voor invoering van de slimem meter..
wat vinden we ervan ?

afgezien van dat iedereen hier het liefst een ferrarismeter heeft :)

lijkt me dat als je kunt weigeren, en de kosten niet volledig voor jou rekening komen, dat er niets mis is met 6 maal per jaar automatisch aflezen.

ook dat de leverancier verantwoordelijk wordt voor het verkrijgen van de juiste gegevens maakt het voor de cnsument makkelijker.

betere voorschotten, en je hoeft niet van kastje naar de muur wanneer een afrekening niet klopt.

maar omdat ej kunt weigeren, wat is dan ej economisch voordeel van een slimme meter? de bemeteringskosten zijn lager, zoniet nihil geworden. kortingen op tarieven lijken me logisch..

de nieuwe techniek is niet iets dat nu voor rekening van de klanten moet gaan komen. de slimme meter bied de energiebedrijven voldoende voordeel om dat zelf te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Even over die (vermeende?) beschikkingen die door Agentschap NL zouden zijn verstuurd.

Kloppen [al] die claims wel? Ik krijg namelijk net een briefje binnen van iemand die al eerder SDE 2009 heeft verkregen (en voor 2010 opnieuw heeft aangevraagd), en die door Agentschap NL is verstuurd, gedateerd 21 april 2010. Er staat niets in over een "formele beschikking voor SDE 2010", alleen, titel, "U ontvangt SDE subsidie voor zonnepanelen. Hoe nu verder?"

Of zijn er wellicht twee soorten brieven verstuurd? Bovengenoemde, wat puur een "prikkeltje" is richting reeds in 2008 (vier jaar de tijd) of 2009 beschikten (anderhalf jaar de tijd) om eindelijk eens aan het werk te gaan. Als dat al niet is geschied, stond er niet bij in het exemplaar wat ik doorgespeeld kreeg, en dat was iemand die al PV heeft gerealiseerd (en al uitbetalingen over bruto productie krijgt), en vervolgactie aan het opzetten was). Brief van 1 velletje.

Echter, een "officiële beschikking" bestond voor SDE 2008 uit maar liefst 8 kantjes plus drie pagina's CertiQ informatie. Waarop uiteraard het officiële "beschikkingsnummer" staat afgedrukt en alle projectgegevens. Zie mijn bespreking van september 2008, met de originele, geanonimiseerde brief en CertiQ info.

Gaarne duidelijk aangeven of het om een "officiële beschikking voor SDE 2010" is gegaan (alleen: "kleine" categorie 1,000 - 15,000 kWp, doch effectief slechts - 7,5 kWp), waarbij alle projectgegevens, voorwaarden, projectnummer, etc. zijn benoemd. Of dat het "slechts" om bovengenoemd "andere" Agentschap NL briefje is gegaan. Dat laatste is beslist géén "officiële SDE 2010 beschikking"!

Nagekomen mail van de bron van die brief:
Ik zag inderdaad ook mensen die kennelijk dezelfde brief hadden gekregen en alleen in 2009
subsidie hadden aangevraagd. Dan duidt het erop dat het een separate mailing is en dus inderdaad
losstaat van de SDE2010.
Voor mensen die uitsluitend SDE 2010 hebben aangevraagd en daadwerkelijk een brief van Agentschap NL hebben gekregen zou het dus beslist kunnen betekenen dat ze een "officiële" beschikking hebben gekregen, daartoe horen volgens mij diegenen die daadwerkelijk ###### MWp hebben "genoemd als toegewezen". Over enkele anderen ben ik echter niet zeker, gezien de separaat verstuurde brief van hetzelfde Agentschap.

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 25-04-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:01:
Hallo

ik las net van het nieuwe voorstel voor invoering van de slimem meter..
wat vinden we ervan ?

lijkt me dat als je kunt weigeren, en de kosten niet volledig voor jou rekening komen, dat er niets mis is met 6 maal per jaar automatisch aflezen.

ook dat de leverancier verantwoordelijk wordt voor het verkrijgen van de juiste gegevens maakt het voor de cnsument makkelijker.

betere voorschotten, en je hoeft niet van kastje naar de muur wanneer een afrekening niet klopt.

maar omdat ej kunt weigeren, wat is dan ej economisch voordeel van een slimme meter? de bemeteringskosten zijn lager, zoniet nihil geworden. kortingen op tarieven lijken me logisch..

de nieuwe techniek is niet iets dat nu voor rekening van de klanten moet gaan komen. de slimme meter bied de energiebedrijven voldoende voordeel om dat zelf te bekostigen.
Op zich lijkt het me geen probleem, nu schaft iedereen zelf iets aan om te kunnen loggen. Wel vind ik dat het de consument niets mag kosten ( ook geen stroom ). Het grootste voordeel lijkt mij voor de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre12
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik heb een jaar geleden geprobeerd om in Nederland een Pure siesta wekkerradio te kopen omdat hij zo zuinig is. Dat lukte toen niet, hij was meer dan 50 euro duurder dan in Groot Brittannië. Tot mijn verbazing vond ik afgelopen week een site waar ie voor 78 euro te koop was in Nederland. Ik heb hem besteld en binnen. Verbruik is minder dan 1w. Ik weet niet of ik de site hier mag posten, wie belangstelling heeft mag ook een pm sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 16:31
Heeft iemand hier de exacte specificaties van de OK4 omvormer aan de DC kant? Spanning, stroom, Vmpp etc. wat ik tot nu toe gevvonden heb heeft het alleen maar over het vermogen.

Ik heb hier nu een Soladin 120/54 en deze gaat maar tot 3,5Adc en als hij een beetje warm aan het worden is nog minder. Verder blijft de mppt regeling ook 1 volt te laag hangen, circa 19,1Vdc

Dus ik wil of overschakelen naar een OK4 (binnen) of kijken wat er aan een Soladin te modificeren valt. Of gaan koelen maar liever 'zwaardere' electronica, is er al egens een schema beschikbaar?

Paneel info: Schuco mono crystaline 108W, Uoc =23,9Vdc, Umpp 20,1Vdc, Isc=5,8A & Impp=5,4A.

Gisteren op het midden van de dag dus maar 50Wac waar dat toch zo'n 80W kon (Isc op dat moment zo'n 4,3Adc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
zonnigtype schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:22:
Even over die (vermeende?) beschikkingen die door Agentschap NL zouden zijn verstuurd.

Kloppen [al] die claims wel?

Gaarne duidelijk aangeven of het om een "officiële beschikking voor SDE 2010" is gegaan (alleen: "kleine" categorie 1,000 - 15,000 kWp, doch effectief slechts - 7,5 kWp), waarbij alle projectgegevens, voorwaarden, projectnummer, etc. zijn benoemd. Of dat het "slechts" om bovengenoemd "andere" Agentschap NL briefje is gegaan. Dat laatste is beslist géén "officiële SDE 2010 beschikking"!
Moeten we nu een scan inleveren voordat hier geloofd wordt dat de beschikking een beschikking is? Het wordt nog lastiger om hier mensen te overtuigen dan om meterstanden te corrigeren e.d. Inderdaad een felle reactie, maar als de hier heersende paranoia richting gevestigde orde, energiemaatschappijen, politiek, en weet ik wat nog meer zich nu ook al gaan uitstrekken tot mede-forum-gebruikers...

Aanhalingstekens toevoegen naar smaak - naar mijn smaak maakt het het lezen van teksten erg lastig omdat je je bij alles moet afvragen of nou bedoeld wordt wat geschreven is, dat het letterlijk ergens anders uitkomt, dat dat dan weer ironisch bedoeld is, of dat de schrijver sowieso bedoelt dat e.e.a. met een korreltje zout moet worden genomen.

Op mijn beschikking staat dat het een beschikking is (vandaar dat ik het zo noemde in mijn bericht), er staat dat aan mij subsidie wordt verleend, en er staat het projectnummer van mijn aanvraag. Eenieder is uiteraard welkom om dat te komen controleren - ik kan alleen (nog) geen op zonnestroom gebakken appeltaart aanbieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

zonnigtype schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:48:
[...]

Welcome back, ssj3gohan!

Ik heb je gemist... ;)
Ik lees wel de hele tijd hoor... Alleen een hele tijd niks over windmolentjes en inverters gezegd waar ik op kan terugpraten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
pierre12 schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:44:
Ik heb een jaar geleden geprobeerd om in Nederland een Pure siesta wekkerradio te kopen omdat hij zo zuinig is. Dat lukte toen niet, hij was meer dan 50 euro duurder dan in Groot Brittannië. Tot mijn verbazing vond ik afgelopen week een site waar ie voor 78 euro te koop was in Nederland. Ik heb hem besteld en binnen. Verbruik is minder dan 1w. Ik weet niet of ik de site hier mag posten, wie belangstelling heeft mag ook een pm sturen.
hoeveel gebruikt een normale wekkeradio dan??

ius dat zo schokkend dat het de moeite loont er een nieuwe voor aan te schaffend ie 1 w gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:51
Over de laatste "brief van agentschap"
Vermelde ik al op vrijdag 23 april 2010 16:17
link X21r in "Duurzame Energie deel 17"
dat ik twijfels had over " mijn beschikking".... geen project nummer aanwezig..maar een kantje.. en geen correcte vermelding bij Senternovem (als je inlogt)

Dus kan brief kan over 2009 gegaan zijn

Geen project nummer gekregen bij deze brief ..helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
engelbertus schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:22:
[...]

ius dat zo schokkend dat het de moeite loont er een nieuwe voor aan te schaffend ie 1 w gebruikt?
Mijn oude philips wekkerradiootje geeft 1,2 watt (gemeten met een energy check 3000)
lijkt mij niet veel

Mijn telfort modem 6,4 watt, (zonder wi-fi) kan je daar niet iets voor vinden dat minder verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
xs2tom schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:49:
Heeft iemand hier de exacte specificaties van de OK4 omvormer aan de DC kant? Spanning, stroom, Vmpp etc. wat ik tot nu toe gevvonden heb heeft het alleen maar over het vermogen.

Ik heb hier nu een Soladin 120/54 en deze gaat maar tot 3,5Adc en als hij een beetje warm aan het worden is nog minder. Verder blijft de mppt regeling ook 1 volt te laag hangen, circa 19,1Vdc

Dus ik wil of overschakelen naar een OK4 (binnen) of kijken wat er aan een Soladin te modificeren valt. Of gaan koelen maar liever 'zwaardere' electronica, is er al egens een schema beschikbaar?

Paneel info: Schuco mono crystaline 108W, Uoc =23,9Vdc, Umpp 20,1Vdc, Isc=5,8A & Impp=5,4A.

Gisteren op het midden van de dag dus maar 50Wac waar dat toch zo'n 80W kon (Isc op dat moment zo'n 4,3Adc)
Ik heb de gegevens van de OK4E:

Nominale spanning : 33V DC
Maximale spanning : 50V DC
Mpp voltage : 24-50V DC
Nominaal vermogen : 100W
Startpunt : 0,15W@24V
Vervorming <3% bij vollast
Rendement : 94%
Eigen verbruik : 3mW
Toegestane temperatuur tijdens bedrijf : -40 + 55 graden
Vermogensfactor : 0,99

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
omdat ik mijn modem, basisstation telefoon en modem in d emeterlast heb, en de router (draadloos) vaak vastloopt, heb ik die hele zooi achter een circle gezet, zodat ik dat makkelijk vanaf de pc uit en aan kan zetten. gebruikt samen toch bijna 20 Watt :( dat mag van mij ook wel wat zuiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33
engelbertus schreef op zondag 25 april 2010 @ 15:01:
omdat ik mijn modem, basisstation telefoon en modem in d emeterlast heb, en de router (draadloos) vaak vastloopt, heb ik die hele zooi achter een circle gezet, zodat ik dat makkelijk vanaf de pc uit en aan kan zetten. gebruikt samen toch bijna 20 Watt :( dat mag van mij ook wel wat zuiniger
Vaak gebruiken ze allemaal 5 of 12 volt.
Dan kan je met een zuinige voeding af ipv 3 slechte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, dat is waar.. waarom hebben ze daar niet iets voor dan?
bijvoorbeeld een normale ädapter" met verschillende stekkers en schakelaars voor verschillende voltages bestaan wel.... kun je niet zon ding maken met gewoon losse kabeltjes en bijvoorbeeld 4 aansluitmogelijkheden, met een voltageschakelaar er boven....
om nu zelf kabeltjes te gaan maken lijkt me niet erg handig?

en wat levert het uiteindelijk op? alleen het verbeterde rendement van de zuinige voeding neem ik aan?

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 25-04-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb de Soladin 600 via een kabel aan een usb compoort hangen.
Via apparaatbeheer uitgekomen op poort 3.

MySolarApp leest de Soladin 600 prima uit, inclusief historie.

De software van Mastervolt, Soladin 600 Wizard geeft geen leven, volgens het programma bestaat er geen enkele compoort...

De verbinding is er dus wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
pcmadman schreef op donderdag 22 april 2010 @ 23:36:
[...]Ik heb hier maar even op me genomen de tijd te investeren en haar gefundeerd, doch licht gepeperd op de onwaarheden op haar pagina te wijzen. Zal ik vast op zoek gaan naar de meest geschikte plek om haar publiekelijk aan de schandpaal te nagelen als ze het vertikt te acteren naar mijn opmerking of hebben jullie er nog vertrouwen in dat onze politici dit soort opmerkingen ook werkelijk verwerken? >:)
Als je wilt, krijg je een platform om je kritiek te laten horen: het Financieele Dagblad ('fd') roept haar lezers op om voor maandag 10:00 uur een mening over kernenergie in maximaal 300 woorden op te sturen naar optiek@fd.nl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op zondag 25 april 2010 @ 15:14:
ja, dat is waar.. waarom hebben ze daar niet iets voor dan?
bijvoorbeeld een normale ädapter" met verschillende stekkers en schakelaars voor verschillende voltages bestaan wel.... kun je niet zon ding maken met gewoon losse kabeltjes en bijvoorbeeld 4 aansluitmogelijkheden, met een voltageschakelaar er boven....
om nu zelf kabeltjes te gaan maken lijkt me niet erg handig?

en wat levert het uiteindelijk op? alleen het verbeterde rendement van de zuinige voeding neem ik aan?
Knip de stekkers eraf en je kan zo verder.

En als je dit niet wil omdat je de boel ooit weer origineel wil verkopen.
Over een paar dagen is het Koninginnedag waar je voor een paar cent adapters kan kopen.
Knip de kabels eraf en solder ze aan een zuinige geschakelde 5/12 volt voeding.

Bij mij hangt de hele boel aan m'n zuinige PC met Seasonic 80+ voeding.

3 onzuinige voeding tov 1 zuinige is (3x) je rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 07:27
De kogel is door de kerk :D

Din en ik hebben een huis gekocht, met op het dak een mooi stukje beschikbaar voor het plaatsen van een paar paneeltjes :). Het stuk dat we beschikbaar hebben is ongeveer 5,0 x 4,3 meter en ligt op een schuin dak met een orientatie op OZO (+- 100'). Niet echt een ideale oriëntatie dus..

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/patellabank/birdeye.jpg

De sleutel krijgen we pas in oktober, dus hebben we lekker de tijd om ons te oriënteren. Het idee is om de panelen te plaatsen in de lente (en ze misschien te kopen in jan/feb als dat gunstiger is ivm vraag/aanbod).

Vragen :

1) Wat voor soort panelen zijn het beste voor deze oriëntatie? Amorf of monokristallijn?

2) Hoe kan ik het oppervlak het beste benutten? We zouden graag ons complete verbruik willen compenseren met de opbrengst van de panelen. In ons huidige appartement is ons gebruik ongeveer 1500kWh per jaar, en we verwachten dat het iets zal stijgen naar +- 1800kWh. We zullen dus het gehele oppervlak dat beschikbaar is moeten benutten om dat voor elkaar te krijgen. Is er ergens een handig overzicht met formaten van beschikbare panelen?

3) Het dak ligt redelijk flauw, en onder de 'dakpannen' ligt een soort van rubberlaag om het dak ook waterdicht te maken bij harde wind. Dit wordt een damplaag genoemd (damp kan erdoorheen, maar water niet). Hoe kan ik een doorvoer door de damplaag maken?

Oh ja, we willen de panelen zonder subsidie gaan plaatsen, we houden niet zo van pottekijkers en bemoeials.

[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 25-04-2010 16:56 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik zie hoog een schoorsteen en lager een metalen pijp.
Als deze pijp voor ventilatie is kan je die kabels er doorvoeren zonder gaten in je dak te hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
De onderste metalen pijp is de schoorsteen van de houtkachel, dus er kunnen geen kabels doorheen.. That reminds me dat er ook nog een HR speksteen houtkachel komt in onze woonkamer :)

[ Voor 30% gewijzigd door WVL_KsZeN op 25-04-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik ben geen dak specialist, dus ik kan je niet verder helpen.
Door de muur in de zijkant van het huis kan ook trouwens.
Daar zijn mooie doorvoeren voor te koop.

Misschien heeft Leiden of Zuid-Holland subsidie.
Dat is voor jou misschien handig.
Er zijn vast tweakers hier die dat weten.

Voor je oostdak zijn poly panelen het beste volgens de experts.
Die nemen wel iets meer ruimte in maar zullen na 12 uur beter presteren als mono's.

[ Voor 20% gewijzigd door Woodski op 25-04-2010 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 08:22
Vorig jaar wat sluipverbruik geelimineerd door op mijn digitale meter in de meterkast groep voor groep na te lopen.
Bij mij was de Philips Wakeuplight niet direct te meten. D.w.z. dan zit het verbruik ver onder de 10W.
Als de lamp aan gaat zal het wel meer zijn.

Nog meer metingen van wekkerradio's ?
Sony, Hema, Lidl en aldi dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Neem gewoon je telefoon als wekker? Geen last van stroomstoringen waardoor je je kunt verslapen en een minimaal extra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre12
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-12-2024
Nog meer metingen van wekkerradio's ?
Sony, Hema, Lidl en aldi dingen?
De wekkerradio die ik heb vervangen door de Siësta verbruikt zeven Watt. Scheelt dus 6 watt. Terugverdientijd circa 7 jaar, maar dat vind ik minder belangrijk. Ik heb gewoon eens gekeken hoe ik efficiënt kan besparen en dit is volgens mij een "makkelijke" besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

van der Hoeven gaat het ook weer opnieuw proberen met de slimme meter :'(

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mijn digitale keuken/wekker onderbouw klokradio van Lidl (Silvercrest) gebruikt in rust 1.1 watt
In bedrijf gebruikt ie maarliefst 2.2watt.

Fijn ding.
Ik heb alleen een kleine modificatie gedaan omdat het laagste volume me te hoog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 23:29:
[...]

Jeroen, bedoelde je dit: https://zakelijk.eneco.nl...ix_EnecoBusiness_2009.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

De situatie is onveranderd. Mysolarlog leest prima uit via compoort 3, De soladin600 software ziet geen enkele poort.

Grappige is dat MasterAdjust, andere software van Mastervolt de poort ook ziet.

[ Voor 26% gewijzigd door Trebbors op 25-04-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een herhaling van mijn vragen vanwege 0 reactie.

1. Welke CV-ketels werken goed/beter met een zonneboiler? Zijn er nog aan/afraders? Ik kijk nu naar de Remeha Avanta vanwege de compacte afmetingen. ik wil de CV--ketel namelijk boven het voorraadvat hangen en dan heb ik maar 1.15m hoogte tussen het vat en het dak. Ik denk dat je voor de afvoer al snel 40cm nodig hebt, dus dan schiet je lekker op. De Avanta is volgens mij als enige 60cm hoog, de rest bijna allemaal 70.

2. Qua zonneboiler kijk ik nu naar een HRsolar 200 liter met 2 collectoren. Is dit nog een goede keus of kan het veel goedkoper/beter? De eerste jaren zal dat alleen voor warm water zijn. Mijn verbruik schat ik op 120 liter per dag.
200 liter is i.i.g. wel de max wat ik kwijt kan, of ik moet een vat op het platte dak nemen. Ik denk/gok echter dat daar relatief veel warmteverlies zal zijn en dat het niet echt nodig is om een groter vat te nemen.

Graag jullie input.
Het is van belang om te kijken bij de CV ketel hoe goed hij is in het moduleren. Sommige merken starten bij +/- 25 % tot 30 % modulatie , andere starten bij 11 % modulatie. Dit is van belang , omdat je vaak lauw water uit de zonneboiler moet opwarmen tot de gewenste temperatuur wat met een minimum aan gas moet gebeuren als het goed is.

Succes bij het kiezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
asvogel schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:05:
[...]

Moeten we nu een scan inleveren voordat hier geloofd wordt dat de beschikking een beschikking is? Het wordt nog lastiger om hier mensen te overtuigen dan om meterstanden te corrigeren e.d. Inderdaad een felle reactie, maar als de hier heersende paranoia richting gevestigde orde, energiemaatschappijen, politiek, en weet ik wat nog meer zich nu ook al gaan uitstrekken tot mede-forum-gebruikers...
Neuh, was niet zo bedoeld. Communicatieproblemen blijven ook bij elektronische media bestaan. Excuus, ik neem zonder meer aan dat je een beschikking hebt ontvangen. Het probleem rees omdat er een tweede brief werd verstuurd (beslist geen "beschikking", i.t.t. wat sommigen van jullie hebben ontvangen), die bij enkelen tot verwarring heeft geleid (niet alleen op dit forum).
Aanhalingstekens toevoegen naar smaak - naar mijn smaak maakt het het lezen van teksten erg lastig omdat je je bij alles moet afvragen of nou bedoeld wordt wat geschreven is, dat het letterlijk ergens anders uitkomt, dat dat dan weer ironisch bedoeld is, of dat de schrijver sowieso bedoelt dat e.e.a. met een korreltje zout moet worden genomen.
Ach, stijlkenmerk. Waarom vallen jullie/sommigen daar toch zo over? Ik kan ook over spelfouten of interpunctie gaan beginnen, en dan krijg ik alweer een lawine van protest over me heen. Heb ik niet zo'n zin in. Leven en laten leven, iedereen op dit forum heeft weer een eigen stijl en een eigen insteek in de materie. Je kunt me ook het graf in negeren, no problem, we zijn wel wat gewend hier.
Op mijn beschikking staat dat het een beschikking is (vandaar dat ik het zo noemde in mijn bericht), er staat dat aan mij subsidie wordt verleend, en er staat het projectnummer van mijn aanvraag. Eenieder is uiteraard welkom om dat te komen controleren - ik kan alleen (nog) geen op zonnestroom gebakken appeltaart aanbieden!
Gefeliciteerd, ik geloof je op je woord en wens je veel plezier met het vervolgtraject. Z.s.m. de modules op het dak, dan kun je direct salderen. Nog een mooie zomer te gaan dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
glambalk schreef op donderdag 22 april 2010 @ 21:54:
Als je even de specificaties van de installatie bij je ouders wilt geven dan zijn er misschien tweakers die er iets mee kunnen.
18* 160 wp BP poly panelen op een SMA SB 2500 (met trafo).
flitspaal.nl schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:16:
KLinkt als een lekspanning op de string. Wat is de exacte foutmelding die je op de omvormer krijgt? SMA omvormers geven een redelijk exacte foutmelding wat dat betreft.
Wanneer de goede string is aangekoppeld werkt de SB zonder foutmeldingen (foutieve string erbij of niet maakt niet uit). Wanneer enkel de foute string is aangesloten probeert de SB op te starten en gaan alle lampjes naast het display even branden (+korte melding erdschluss op het scherm, maar dat is standaard bij het opstarten aangezien de AC zijde los was), het licht van het lcd scherm brand even, maar gaat daarna al snel uit. Geen foutmelding dus!
Haal alle panelen eens los stuk voor stuk en meet de Kortsluitstroom en open klem spanning. Misschien wordt je dan al wat wijzer.
Dat is het vervelende, om de panelen los te halen moeten de panelen er omheen van het dak af. En als het lukt wou ik dat proberen te voorkomen.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 00:18:
Zou het geen aardlek zijn, pas dan op want het vermogen van de ene string (max 1kW) kan dan ergens in de defecte string in warmte omgezet worden -> brandgevaar, ook al zou de SB uitstaan. Koppel de slechte string af zolang je niet in de buurt bent, en in iedergeval bij mooi zonnig weer!
Thnx voor de tip! We hebben gekeken, maar kunnen geen zichtbare schade zien. Een idee is om vannacht even de weerstand van de twee strengen te meten. De verwachting is dat door een slechte verbinding de slechte streng een veel hogere weerstand heeft, of eventueel kortsluiting maakt naar de aarde (via het dak). Dat laatste zou mooi zijn, want dan kunnen we meten op welke positie van de string het defecte paneel zit (althans... in theorie). Een ander idee is dat de software van SMA wat meer info geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype

Hier zijn inmiddels de eerste tientallen beschikkingen ontvangen. Allen gedateerd 22-04-2010. Tot nu toe alleen maar toewijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:15:
van der Hoeven gaat het ook weer opnieuw proberen met de slimme meter :'(
Ik zei het in april vorig jaar al: "Ook wordt de wet in 2011 herzien, en dan bestaat dus de mogelijkheid dat de verplichting er alsnog doorheen gedrukt wordt."

Het lijkt er sterk op dat dat proces nu al aangezwengeld wordt.

De politiestaat komt er aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 00:03
WVL_KsZeN schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:54:

1) Wat voor soort panelen zijn het beste voor deze oriëntatie? Amorf of monokristallijn?

2) Hoe kan ik het oppervlak het beste benutten? We zouden graag ons complete verbruik willen compenseren met de opbrengst van de panelen. In ons huidige appartement is ons gebruik ongeveer 1500kWh per jaar, en we verwachten dat het iets zal stijgen naar +- 1800kWh. We zullen dus het gehele oppervlak dat beschikbaar is moeten benutten om dat voor elkaar te krijgen. Is er ergens een handig overzicht met formaten van beschikbare panelen?

3) Het dak ligt redelijk flauw, en onder de 'dakpannen' ligt een soort van rubberlaag om het dak ook waterdicht te maken bij harde wind. Dit wordt een damplaag genoemd (damp kan erdoorheen, maar water niet). Hoe kan ik een doorvoer door de damplaag maken?
Gefeliciteerd! De orientatie is helemaal niet zo slecht. Het is OZO, maar onder een flauwe helling, waardoor de azimuth minder uitmaakt. Als je de meeste opbrengst per vierkante meter wilt gebruik je kristallijn silicium. Met 20 m2 kom je een heel eind.
Als dat rubber EPDM is kun je het wel sealen als je er een kabel doorsteekt. Zorg dat je isolatie en winddichtheid niet onderbroken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:13:

Misschien heeft Leiden of Zuid-Holland subsidie.
Dat is voor jou misschien handig.
Er zijn vast tweakers hier die dat weten.
Gemeente Leiden heeft alweer paar jaar niets op dit gebied (was begin deze eeuw wel behoorlijk actief, times, they change). Op hun website wordt je doorverwezen naar het Servicepunt Warm Wonen (waar paar jaar geleden nog wel subsidies door werden verstrekt), maar die site bestaat niet meer en ... je komt terecht op de Engelstalige site van ... Ecofys (wat eigendom is geworden van Eneco).

Provincie Zuid-Holland wederom niets. Alleen een (oud) bericht waar van "icoonprojecten" wordt gesproken, niets voor de eigen burgers...

Dan maar zelf doen, dus. Succes daarmee!

Zonnepanelen.nl: gefeliciteerd met de beschikkingen. Ik neem aan verzorgd voor klanten? Of ook eigen project(en)?

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 25-04-2010 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype :

Allen tot nu toe verzorgd voor klanten. Wat wel vreemd is is dat een aantal van onze klanten die wij hebben ingevoerd zelf de beschikkingen hebben ontvangen, waarbij wij nog nog niets vernomen hebben. Ook zijn er klanten waarvan zowel wij als de klanten een bevestiging hebben ontvangen en ook klanten waarbij alleen wij de beschikking hebben ontvangen. Tikkeltje vervelend dus omdat de status bij AgentschapNL nog steeds op "ingediend" staat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
el jonco schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:15:
[...]

Als je wilt, krijg je een platform om je kritiek te laten horen: het Financieele Dagblad ('fd') roept haar lezers op om voor maandag 10:00 uur een mening over kernenergie in maximaal 300 woorden op te sturen naar optiek@fd.nl...
Ik heb op dit moment niet echt de inspiratie, maar ik zal hieronder het bericht posten zoals ik dat verstuurd heb, met dus het probleem en de argumentatie, waarmee ik een ieder wil aanmoedigen zijn opinie aan het fd mede te delen.
Beste Liesbeth Spies,

Uw pagina over kernenergie (http://spies.old.cda.nl/kernenergie.aspx) bevat feitelijke onwaarheden. U schrijft:"Heel Nederland zou vol moeten staan met windmolens om dezelfde capaciteit te halen als de kerncentrale Borssele."

Volgens EPZ is de capaciteit van borselle 512MW. (http://www.epz.nl/content.asp?kid=10031714)
De capaciteit van windenergie was aan het einde van 2008 ruim meer dan 8 keer zo groot met 4.260MW (http://statline.cbs.nl/St...=100422-2308&HDR=T&STB=G1)

Zelfs als u nu echter onverhoopt capaciteit heeft geschreven maar eigenlijk opwek bedoelt houdt uw argument geen stand, want in 2009 is er 4.589GWh windenergie geproduceerd in Nederland (http://statline.cbs.nl/St...,135&HDR=T,G1&STB=G2&VW=T) en had de kerncentrale in Borssele een productierecord van 4TWh, wat beduidend minder is. (http://www.epz.nl/content...35839&kid=10000057&fid=-1)

Ik neem aan dat u het met mij eens bent dat Nederland op dit moment niet vol staat met windmolens.

U begrijpt dat ik het zeer kwalijk vind dat dit soort onwaarheden door onze politici verspreid wordt. Ik hoop dan ook dat deze blunder snel gecorrigeerd wordt.

Met vriendelijke groet,

Hier had iemand de logmatic houtklover gekocht:
http://www.dutry.be/merken/logmatic/logmatic_houtklover.html

Hoe bevalt deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:45:
@zonnigtype :

Allen tot nu toe verzorgd voor klanten. Wat wel vreemd is is dat een aantal van onze klanten die wij hebben ingevoerd zelf de beschikkingen hebben ontvangen, waarbij wij nog nog niets vernomen hebben. Ook zijn er klanten waarvan zowel wij als de klanten een bevestiging hebben ontvangen en ook klanten waarbij alleen wij de beschikking hebben ontvangen. Tikkeltje vervelend dus omdat de status bij AgentschapNL nog steeds op "ingediend" staat.....
Ach, je moet maar denken: de kronkels van de ambtelijke wereld zijn voor normale mensen al lang niet meer te volgen. Op energiegebied al jaren niet meer...

... ben wel benieuwd waar die curieuze verschillen dan wel op terug te voeren zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:22:
[...]

Knip de stekkers eraf en je kan zo verder.

En als je dit niet wil omdat je de boel ooit weer origineel wil verkopen.
Over een paar dagen is het Koninginnedag waar je voor een paar cent adapters kan kopen.
Knip de kabels eraf en solder ze aan een zuinige geschakelde 5/12 volt voeding.

Bij mij hangt de hele boel aan m'n zuinige PC met Seasonic 80+ voeding.

3 onzuinige voeding tov 1 zuinige is (3x) je rendement
ik smap niet [recies wat je bedoelt. als die appratane samen 20 wat gebruiken, maakt het niet uit of dat nu via 1 of via 3 adapters is. het enige dat uitmaakt is het rendement van de adapter ( of voeding, wat je wilt)
die voeding moet dan wel ook het maximum rendement hebben bij een belasting van 20 watt..
de meeste pc voedingen met een goed rendement hebben dat bij 90% van de maximale belasting of zo heb ik gehoord. dus een 300 watt pc voeding waarvan je slechts 20 watt gaat trekken schiet toch niet echt op.

ik weet nietwat voor voeding jij dan hebt, en hoeveel die dan nu verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:49:
[...]

Ach, je moet maar denken: de kronkels van de ambtelijke wereld zijn voor normale mensen al lang niet meer te volgen. Op energiegebied al jaren niet meer...

... ben wel benieuwd waar die curieuze verschillen dan wel op terug te voeren zullen zijn.
msschien zit het verschil in degene die de aanvragen heeft bekeken.. maar wel vreemd dat het dna niet zo is dat zon pakket aanvragen dan niet allemaal door 1 persoon wirden behandeld en toegekend oid.

misschien dat in de aanvraag nog ergens verschillen kunnen zitten, of dat niet alle aanvragen in 1 pakket zijn aangevraagd of misschien de grootte van de afzonderlijke systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:57
Trebbors schreef op zondag 25 april 2010 @ 15:25:
Ik heb de Soladin 600 via een kabel aan een usb compoort hangen.
Via apparaatbeheer uitgekomen op poort 3.

MySolarApp leest de Soladin 600 prima uit, inclusief historie.

De software van Mastervolt, Soladin 600 Wizard geeft geen leven, volgens het programma bestaat er geen enkele compoort...

De verbinding is er dus wel ...
Misschien niet de nieuwste versie van de soladin software?

MySolarApp lijkt het interne geheugen van de soladin te gebruiken. Let wel op dat hierin een bug zit. Als de soladin gedurende de dag een tijdlang uit heeft gestaan, maar daarna weer doorgaat, dan denkt ie dat er een nieuwe dag is begonnen. Ik liep er ooit tegenaan toen ik een extra paneel aan het aansluiten was. En later in de winter nog eens met sneeuwval. Dat is softwarematig vrijwel niet op te lossen, tenzij je continu logt. Hiervoor had een hardware klok in de soladin moeten zitten.

Heb je je usb converter toevallig al eens op een andere compoort instelling gezet?
engelbertus schreef op zondag 25 april 2010 @ 13:01:

Gaat niet helemaal op, ik heb hier een iskra digitale meter met 4 telwerken, ideaal, want zo kan ik precies zien wat er teruggeleverd wordt, en dus ook wat er precies in huis verbruikt is. Essent vraagt mij keurig om 4 meterstanden, en deze zijn afgelopen jaren steeds keurig gesaldeerd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:47:
[...]

Ik heb op dit moment niet echt de inspiratie, maar ik zal hieronder het bericht posten zoals ik dat verstuurd heb, met dus het probleem en de argumentatie, waarmee ik een ieder wil aanmoedigen zijn opinie aan het fd mede te delen.
Thanx. Heb mijn geheel eigen versie inmiddels ook aan FD verstuurd. Ben benieuwd wat ze durven plaatsen.

Inmiddels trouwens bericht van verhuurder gekregen. Ze hebben een "planmatige" renovatie van de dakbedekking van ons complex aangekondigd voor dit jaar. Wat waarschijnlijk betekent dat de hele "PV-zooi" tijdelijk van het dak af zal moeten. Dat gaat een gi-gan-ti-sche klus worden vrees ik (totaal 20 modules, ballast tegels, bekabeling) ... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Mistraller schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:58:
[...]

MySolarApp lijkt het interne geheugen van de soladin te gebruiken. Let wel op dat hierin een bug zit. Als de soladin gedurende de dag een tijdlang uit heeft gestaan, maar daarna weer doorgaat, dan denkt ie dat er een nieuwe dag is begonnen. Ik liep er ooit tegenaan toen ik een extra paneel aan het aansluiten was. En later in de winter nog eens met sneeuwval. Dat is softwarematig vrijwel niet op te lossen, tenzij je continu logt. Hiervoor had een hardware klok in de soladin moeten zitten.

Heb je je usb converter toevallig al eens op een andere compoort instelling gezet?

[...]

Gaat niet helemaal op, ik heb hier een iskra digitale meter met 4 telwerken, ideaal, want zo kan ik precies zien wat er teruggeleverd wordt, en dus ook wat er precies in huis verbruikt is. Essent vraagt mij keurig om 4 meterstanden, en deze zijn afgelopen jaren steeds keurig gesaldeerd.
wow een digitale meter.. pas maar op! nu kun je de leverancier geen poot meer uitdraaien als je meer dan 3000kWh / 5000 kWh terug hebt geleverd! :p

nou ja. een ferrarismeter heeft dus zo voor en nadelen tov van electronische meters.

bij een ferriseter kom je pas boven die grens van salderen als je ook 3000 of 5000 meer hebt terggeleverd dan dat je hebt ingekocht. bij een electronische meter is elke kWh die je teriggeleverd hebt, en niet zelf hebt gebruikt, er 1 die meetelt. voor de salderingsgrens.

maar ht hangt dus van de situatie af of dat veel voordeel bied, en misaschien, zoals jij zegt, een electronische meter juist wel een voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eén of andere dude claimt een soort perpetuum mobile gebouwd te hebben met magneten en weet ik wat. Dit is een filmpje van de demonstratie op de Universiteit in Delft.

Hoewel er natuurkundig gezien natuurlijk van alles rammelt aan zo'n ding, is wetenschap een bewegelijk iets en valt er nooit iets uit te sluiten. Het zou erg mooi zijn, al heb ik er een hard hoofd in. Het is sowieso een mooi gebouwd ding, of het nou een keiharde hoax is of er toch (een kern van) waarheid in zit.

Leek me wel een mooie voor dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:13:

Voor je oostdak zijn poly panelen het beste volgens de experts.
Die nemen wel iets meer ruimte in maar zullen na 12 uur beter presteren als mono's.
Ik vraag me af waar je die info vandaan hebt want volgens mij maakt het weinig uit of je poly of mono panelen op dat dak plaatst, ze leveren per jaar hetzelfde op in Nederland. Zelf heb ik nu sinds 9 april poly en mono panelen naast elkaar liggen en ik zie weinig verschil.

Of bedoelde je amorfe panelen ipv poly? Maar die nemen wel een stuk meer ruimte in beslag, niet echt geschikt als je maar beperkte ruimte hebt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op maandag 26 april 2010 @ 00:34:
[...]

Thanx. Heb mijn geheel eigen versie inmiddels ook aan FD verstuurd. Ben benieuwd wat ze durven plaatsen.

Inmiddels trouwens bericht van verhuurder gekregen. Ze hebben een "planmatige" renovatie van de dakbedekking van ons complex aangekondigd voor dit jaar. Wat waarschijnlijk betekent dat de hele "PV-zooi" tijdelijk van het dak af zal moeten. Dat gaat een gi-gan-ti-sche klus worden vrees ik (totaal 20 modules, ballast tegels, bekabeling) ... ;(
Zeg maar wanneer ik moet komen helpen. Ik neem mijn eigen brood mee want je kan dan geen appeltaart bakken.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hoe zit het eigenlijk met de energiebelasting en salderen met een Ferrarismeter en digitale meter? Zit daar nog verschil in?

EB voor 1kWh is nu 13,25 cent/kWh. Gesteld ik verbruik 2200kWh maar wek 2100kWh op.

Ferrarismeter ziet 100kWh en ik betaal : 100*0,1325 = 13,25 euro.
Digitaal zit 2200kWh op telwerk en 2100kWh op een ander telwerk. Betaal ik nu ook 13.25EB of 2200x0,1325 = 291,65?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:35:
[...]

ik smap niet [recies wat je bedoelt. als die appratane samen 20 wat gebruiken, maakt het niet uit of dat nu via 1 of via 3 adapters is. het enige dat uitmaakt is het rendement van de adapter ( of voeding, wat je wilt)
die voeding moet dan wel ook het maximum rendement hebben bij een belasting van 20 watt..
de meeste pc voedingen met een goed rendement hebben dat bij 90% van de maximale belasting of zo heb ik gehoord. dus een 300 watt pc voeding waarvan je slechts 20 watt gaat trekken schiet toch niet echt op.

ik weet nietwat voor voeding jij dan hebt, en hoeveel die dan nu verbruikt
Een PC voeding hoeft niet perse 300 watt te zijn.
Met wat zoeken kan je ze ook van 200 watt of minder vinden.

Wat ik al schreef, ik heb PC, wireless router, modem en usb hub aan een en dezelfde voeding hangen.
http://www.seasonic.com/product/ipc_1u.jsp

Misschien komt het er ooit van om dit door een brick en tinypsu te vervangen.
http://www.seasonic.com/product/adapter.jsp
ik heb hier een iskra digitale meter met 4 telwerken, ideaal, want zo kan ik precies zien wat er teruggeleverd wordt, en dus ook wat er precies in huis verbruikt is. Essent vraagt mij keurig om 4 meterstanden, en deze zijn afgelopen jaren steeds keurig gesaldeerd.
Je ziet niet exact wat je huis verbruikt, daarvoor kom je data te kort.
want het deel zonnestroom wat je zelf verbruikt tel je niet mee.

Het huis verbruik (teller 1 + 2) + (eigen productie - salderen)
engelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 00:59:
[...]

wow een digitale meter.. pas maar op! nu kun je de leverancier geen poot meer uitdraaien als je meer dan 3000kWh / 5000 kWh terug hebt geleverd! :p

nou ja. een ferrarismeter heeft dus zo voor en nadelen tov van electronische meters.

bij een ferriseter kom je pas boven die grens van salderen als je ook 3000 of 5000 meer hebt terggeleverd dan dat je hebt ingekocht. bij een electronische meter is elke kWh die je teriggeleverd hebt, en niet zelf hebt gebruikt, er 1 die meetelt. voor de salderingsgrens.

maar ht hangt dus van de situatie af of dat veel voordeel bied, en misaschien, zoals jij zegt, een electronische meter juist wel een voordeel is.
Een ferrarismeter is inderdaad ideaal, scheelt een hoop gezeur.
Maar digitaal zou geen probleem mogen zijn.
Je eind meterstand is theoretisch het verbruik (1 & 2) - (terugleveren 6 & 7)
Als het goed is kom je dan hetzelfde uit als met een ferrarismeter.

[ Voor 23% gewijzigd door Woodski op 26-04-2010 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op maandag 26 april 2010 @ 00:34:
[...]

Komt er dan ook eindelijk een zuinige mechanische ventilatie? Een uitgelezen moment! En misschien valt er wel wat te regelen met de dakdekkers dat het gewoon van de ene naar de andere kant kan. (en een nieuwe installatie is misschien ook wel leuk...) Bij mij is het platte dak gelukkig net vernieuwd voor de zonnepanelen kwamen. Sterkte

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Woodski schreef op maandag 26 april 2010 @ 08:30:
[...]

Een PC voeding hoeft niet perse 300 watt te zijn.
Met wat zoeken kan je ze ook van 200 watt of minder vinden.

Wat ik al schreef, ik heb PC, wireless router, modem en usb hub aan een en dezelfde voeding hangen.
http://www.seasonic.com/product/ipc_1u.jsp

Misschien komt het er ooit van om dit door een brick en tinypsu te vervangen.
http://www.seasonic.com/product/adapter.jsp
Genoeg topics op GoT te vinden over (super)zuinige PC's en bijbehorende voedingen. Inclusief metingen van mensen zelfs. Ook een goede tip: Silent PC Review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

flitspaal.nl schreef op maandag 26 april 2010 @ 07:45:
Hoe zit het eigenlijk met de energiebelasting en salderen met een Ferrarismeter en digitale meter? Zit daar nog verschil in?

EB voor 1kWh is nu 13,25 cent/kWh. Gesteld ik verbruik 2200kWh maar wek 2100kWh op.

Digitaal zit 2200kWh op telwerk en 2100kWh op een ander telwerk. Betaal ik nu ook 13.25EB of 2200x0,1325 = 291,65?
Je geeft zelf al het antwoord;
Energiebelasting gaat per ingekochte kWh. Als je minder hoeft in te kopen omdat je zelf produceert telt de ferraris meter langzamer de ingekochte kWh of beter nog staat die op nul. Dan betaal je dus 0 energiebelasting.
Digitaal gaat precies hetzelfde op voorwaarde dat de energiemaatschappijen, netbeheerders hun werk goed doen. Wie heeft daar veel vertrouwen in? Je bent immers hun brood uit de mond aan het stoten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus

er is meer dan EB alleen toch, die per kWh worden afgerekend?

en over de feraris / electronische 4 telwerken meter:opbrengst en terugleveren zijn niet hetzelfde toch?

als je elk jaar 7000 kWh nodig hebt, voornamelijk in de avonduren, en je koopt panelen die elk jaar 7000 kWh opleveren zul je die overdag terugleveren, en savonds terugkopen van je leverancier. je teruglevringsmeter zit dan aan het eind van het jaar op bijvoorbeeld 6000 kWh. daarvan krijg je slechts 6000 gesaldeerd, en de rest krijg je alleen een "redelijke" vergoeding voor geloof ik.

bij een ferarismeter staat er aan het eind van het jaar op de meter dat je geen gebruik had. dat betekent dan dat je biets hoeft te betalen, ook de energiebelasting niet.

hoe dat is bij een electronische meter weet ik niet, daarop heb je immers wel 7000 kWh afgenomen. als ze daar de energiebelasting ook over rekenen betaal je dus toch nog geld voor de levering.

dan zou de electronische meter dus eerder een begrenzing leggen qua saldering, en evt tot gevolg hebben dat je meer energiebelasting moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Yep, dat was ik. Hij bevalt me erg goed. Als je wilt mag je komen proberen (regio Utrecht). Stuur me maar een PM

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 01:52:
Eén of andere dude claimt een soort perpetuum mobile gebouwd te hebben met magneten en weet ik wat. Dit is een filmpje van de demonstratie op de Universiteit in Delft.

[video]

Hoewel er natuurkundig gezien natuurlijk van alles rammelt aan zo'n ding, is wetenschap een bewegelijk iets en valt er nooit iets uit te sluiten. Het zou erg mooi zijn, al heb ik er een hard hoofd in. Het is sowieso een mooi gebouwd ding, of het nou een keiharde hoax is of er toch (een kern van) waarheid in zit.

Leek me wel een mooie voor dit topic :)
ik zie niet in wat er leuk aan is ok. het is een grote bak met ventilator die minstens gedurende de duur van het filmpje kan draaien.
het idee is leuk idd.
maar dit is geen eens een perpetuum mobile, het levert zelf energie!

ik geloof hier dan ook absoluut niet in, of de energie moet komen uit het koelen / verwarmen van dat ding door de luchtstroming, maar dat kan ik me niet voorstellen. en dan nog. er is altijd verlies, dus ditkan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

engelbertus schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:00:
[...]

als je elk jaar 7000 kWh nodig hebt, voornamelijk in de avonduren, en je koopt panelen die elk jaar 7000 kWh opleveren zul je die overdag terugleveren, en savonds terugkopen van je leverancier. je teruglevringsmeter zit dan aan het eind van het jaar op bijvoorbeeld 6000 kWh. daarvan krijg je slechts 6000 gesaldeerd, en de rest krijg je alleen een "redelijke" vergoeding voor geloof ik.
Eigenlijk moet je gewoon 2x betalen. Je maakt tenslotte 2x gebruik van het netwerk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

[...]

[...]
Versie 1.5.2, volgens de website de nieuwste. Bedankt voor het melden van de bug, via MysolarApp kreeg ik al een extra dag door, welke ik niet begreep.

Update, problem solved. Daar waar normaal als poort 01, 03, 21 en verder voldoende is, heeft de soladin software behoefte aan de gehele poortnaam, com03 bijvoorbeeld |:( soms kan het zo simpel zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Trebbors op 26-04-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
SolarKing schreef op maandag 26 april 2010 @ 01:52:
[...]

Ik vraag me af waar je die info vandaan hebt want volgens mij maakt het weinig uit of je poly of mono panelen op dat dak plaatst, ze leveren per jaar hetzelfde op in Nederland. Zelf heb ik nu sinds 9 april poly en mono panelen naast elkaar liggen en ik zie weinig verschil.

Of bedoelde je amorfe panelen ipv poly? Maar die nemen wel een stuk meer ruimte in beslag, niet echt geschikt als je maar beperkte ruimte hebt.
Is er ergens een tool beschikbaar om dit soort dingen voor mijn specifieke situatie uit te rekenen? Ik wil graag gaan voor zoveel mogelijk opbrengst per m2 ipv zoveel mogelijk opbrengst per euro. Ik wil mijn dak dus zo goed mogelijk benutten!

Betekent dat dus dat ik moet gaan voor mono, poly of amorf? (ik gok dat amorf afvalt).

Zouden 9 of 12 x 180 Watt Mono Sharp paneeltjes wat zijn? Ik kom dan op 1620 of 2160Wp, en ik hoop daar dan ongeveer 1300 of 1700kWh uit te halen per jaar. Als ik ons complete verbruik wil kunnen produceren zit ik dus vast aan 4x4 180Watt panelen. Volgens mij zou dat precies passen..

Andere vraag : als ik de kabels door de zijmuur trek (wat een goede oplossing, had ik nog nooit over nagedacht!) dan betekent dat dat de omvormer in onze slaapkamer komt te hangen. Een voorwaarde is dus dat deze geen geluid maakt. (licht maakt niet uit, dat plakken we wel af.) Zijn er omvormers van zeg 2000-2100 watt die niet brommen?

[ Voor 19% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-04-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Op mijn laatste (gecorrigeerde) factuur heeft Eneco de telwerken voor teruglevering 1 en 2 bij elkaar opgeteld, en afgetrokken van het telwerk Elektriciteit 1 (normaal tarief). Zo krijg ik dus in het weekend wat meer terug voor m'n zonnestroom. Of dit de standaard procedure is weet ik niet, maar mij hoor je niet klagen.

Ik moest overigens wel eerst contact met ze opnemen omdat de eerste factuur helemaal geen teruglevering meterstanden bevatte :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
WVL_KsZeN schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:12:
[...]
Andere vraag : als ik de kabels door de zijmuur trek (wat een goede oplossing, had ik nog nooit over nagedacht!) dan betekent dat dat de omvormer in onze slaapkamer komt te hangen. Een voorwaarde is dus dat deze geen geluid maakt. (licht maakt niet uit, dat plakken we wel af.) Zijn er omvormers van zeg 2000-2100 watt die niet brommen?
Een sunnyboy 2100TL
http://www.sma.de/de/prod...boy-2100tl-3300tl-hc.html
Convectie koeling, dus geen ventilator. Maar er staat wel bij dat de geluidsproductie ≤ 33 dB(A) is. Dus dat is niet helemaal stil, of ze moeten dat < heel sterk bedoelen. Maargoed, als je boven de zeg 200V komt met je string, dan is DC ipv AC niet ongunstiger tot zelfs voordelig bij veel hogere spanningen en als je dikkere solarkabel neemt maakt het helemaal niet meer uit. Je kunt dus ook je omvormer ergens anders hangen en daar gewoon de kabels heen trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door Paul C op 26-04-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WVL_KsZeN schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:12:
[...]

Als ie geluid maakt, is het in ieder geval overdag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hjs schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:54:
[...]

Eigenlijk moet je gewoon 2x betalen. Je maakt tenslotte 2x gebruik van het netwerk. :+
dat is zo, en volgens mij zit dat ook bij de prijs in. ik heb wel een gehoord dat de energiemaatschappijen ook inderdaad wilden dat je transport voor teruglevering ging betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:14:
@zonnigtype

Hier zijn inmiddels de eerste tientallen beschikkingen ontvangen. Allen gedateerd 22-04-2010. Tot nu toe alleen maar toewijzingen.
mag je hieruit concluderen dat alle beschikkingen die toegewezen zijn verstuurd zijn, dus als je niks ontvangen hebt de subsidie aan je neus voorbij gaat?
Pagina: 1 ... 77 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.