Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:04:
[...]
Als het al as zou zijn (niet waarschijnlijk) is het niet/slecht oplosbaar maar wel scherp. Als je iets tussen 2 nagel-oppervlaktes klemt, is het dan stroef of juist glibberig? Stroef duidt op een (hoekig) materiaal dat een grotere hardheid heeft dan je nagel (zoals zand oid) maar als het juist glad is zou het bijvoorbeeld beschimmeld vuil kunnen zijn, of roetdeeltjes (= koolstof met lage hardheid).
Ook al dat je zegt dat je flink moest poetsen wijst erop dat het aangroei is, bijv mos, een geen vulkanisch as.
Kan het zijn dat je na 10 jaar je panelen minder frequent schoonmaakt, of de vorige keer het zaakje iets vluchtiger/oppervlakkiger gedaan hebt dan vroeger?

Anders heb je een microscoop nodig, of zou je brandproeven kunnen doen.
Heb je wat bewaard op een schoon keukenpapiertje? dan mag je me dat mailen. Oh nee dat gaat niet, sturen per envelop..
Dank, aan allen die over de mogelijke oorzaak hebben gedacht. Die van die brand in Noord-Holland (Wilke) is zeker geen onaardige. Probleem is dat ik al heel lang niet op het dak was geweest en dat dus niet met zekerheid kan traceren. Ik probeer dat tot het absoluut noodzakelijke te beperken (ik moet door iemand zijn appartement heen, en ik wil geen gelazer daarmee...). Vandaar ook dat ik eergisteren maximaal tijd heb uitgetrokken om het nieuwe spul goed te installeren, en effe goed werk van het schoonmaken van de 18 overige modules te maken. Dan kunnen we d'r weer een jaartje tegenaan. Ik heb meer dan mij lief is dat dak gezien (en de onderkant van menig Shell moduultje...) in de tijd dat het ene na het andere OK4tjes onder een paneel uitviel, ik hoop dat definitief achter me gelaten te hebben.
Wat Energiastic zijn suggestie betreft: ik denk nu ook dat het geen as kan zijn (het was in ieder geval niet "scherp", eerder iets van hele oude vetspatten die lekker zijn vastgekoekt, maar dan gitzwart en heel fijn verdeeld (geen "klonten"). Het kan van veel langer geleden zijn, en het is dus best mogelijk dat een of andere Shell, Exxon, of andere olieboer ergens een beetje troep door de hoge Botlek pijpen naar buiten heeft geblazen bij ZZW wind, en mijn [Shell...

] zonnepaneeltjes met ongerechtigheden heeft verrijkt, vele kilometers verderop in het westen van Leiden. Blijft het probleem: waarom vooral/geconcentreerd op de onderste helft van de modules, dat blijft nog een mysterie? Als het die brand in NH is geweest bij noordenwind, kan ik mij iets voorstellen van een windwervel over de achterkant van de modules heen, zodat de troep op de onderkant van de op zuid gerichte voorzijde is neergeslagen. Ik twijfel in ieder geval ernstig aan depositie direct uit vervuilde regen van langer geleden, want dan had je beslist een strepingspatroon gezien moeten hebben (denk ik). Daarvan was geen sprake.
Opspatten vanaf het grind op het dak had het ogenschijnlijke random patroon (binnen de concentratiezone) wel kunnen verklaren, maar het grind ziet er niet anders uit als al die eerdere tien jaren, dus denk ik toch eerder aan directe depositie vanuit de lucht, zonder regen als drager. En dan blijven voorlopig de branden in NH (bij noordenwind) of vervuilde lucht uit de Botlek/Maasvlakte (bij zuidenwind, met nog geen verklaring voor de onderste helft concentratie op de modules) over. De dauw suggestie van windfreak: mogelijk, maar dan moet het volgens mij van langer her zijn, in een mogelijk zeer lange opvolgende droge periode ("aankoeken" van het door dauw geconcentreerde vuil). Volgens mij was het vorig jaar wisselvallig genoeg met regen om dat tot een "minder waarschijnlijk" scenario te bombarderen. Blijft gissen.
Verder maar bij laten. Ik heb geen monsters genomen, beste Energiastic. Ik weet dat je "brandt" van verlangen om dit fenomeen te onderzoeken, maar ik ga daarvoor niet nogmaals de bewoner onder het dak extra lastig vallen. En het is al te laat. Ik heb de zooi in ieder geval grondig gereinigd, met een paar emmers vies zwart water als resultaat. Ook de
meeuwenscheit op de modules vlak voor de vlaggenmast, man, man, man: dat was "different koek". Letterlijk en figuurlijk. De laatste hardnekkige restanten maar met de nagel weg zitten bikken...

(misschien toch maar wat anti-vogelgeschut bij X21r gaan lenen?)
Mos is het beslist niet, no way. Ik ben bioloog en weet hoe een mos er uit ziet, ook een korstmos kan het niet zijn (dat is een symbiose van een alg en een schimmel, die groeien bij jou op het platte dak beste E ...

). Groeivorm van die planten/schimmel groepen is totaal atypisch, dit moet een of andere plakkerige partikel depositie uit onze "schone" (PVV/VVD/CDA?) lucht zijn...
Ik zal een evt. volgende keer dat ik zoiets aantref gaan schrapen en aan mijn vriendin meegeven. Zij is botanisch analiste en heeft nogal leuke microscopen (dure Japanse LM's, maar ook TEM, SEM en whatever) tot haar beschikking...
@flitspaal
Die bagger lijkt op de rotzooi die op mijn Isofoton I100 panelen zat toen ik ze kocht. Dat heb ik er toen af moeten halen met een schuursponsje, wat zeep en heel veel ellebogenwerk. Overigens op die foto zie ik een klein verkleurd cirkeltje op de zijkant van een cel. Wat er is met die cel aan de hand?
Zijn standaard soldeereffecten toen de procedé's nog niet zo waren geoptimaliseerd in the early days bij Shell Solar. Die verkleuringen zaten er al van meet af aan in, nooit problemen mee gehad, nooit "hot spots" of dergelijke ellende (gedenk de oude Photowatt module ellende, maar ook andere grote module producenten hebben in het verleden hot spot ellende gehad). Shell wist hoe ze modules moesten maken en waren toen hun tijd ver vooruit. Maar dat was dik tien jaar geleden, we leven nu in compleet andere tijden (zonder die verkleurde cirkeltjes). Zonnigtype beheert een antiek - doch prima werkend en "niet aantoonbaar gedegradeerd" - PV systeem, niet vergeten...
Trouwens, ik ben benieuwd of je de komende dagen gaat merken of de opbrengst uit je panelen hoger is dan gebruikelijk nu de panelen weer mooi schoon zijn.
Kan ik nog niet echt hard maken, maar gisteren was een geweldige dag met diverse hits van OK4 omvormers die 90, 91, of zelfs 92 Watt AC vermogen lieten zien. Heb ik alweer een tijd lang niet gezien. Voorbehoud: gisteren was het fris, met forse wind, dus lage celtemperatuur. Kan een extra "positieve factor" zijn natuurlijk.
De nieuw opgestelde, bewust iets west van zuid georiënteerde Kyocera's doen het in ieder geval zeer goed op het nieuwe OK4tje, productie van 2 in serie geschakelde 50 Wp exemplaren op 1 OK4tje was vrijwel identiek als 1 108 Wp Shell module op pal zuid (546-552 Wattuur per OK4 vandaag in deze twee deelgroepen). Vandaag hadden we totaal 6 en een halve kWh met die 2 nieuwe paneeltjes erbij, zonder nog steeds een respectabele 6 kWh (4,9-5 kWh/kWp). M.a.w., ik ben zeeeeer tevreden met de fysieke inspanning om het zover te krijgen. Deels al werk van jaren her, deels met de nieuwe Kyocera's (met grote dank natuurlijk aan het spontane aanbod van een bekend installateur), en mogelijk deel met de Grote Wasbeurt ....
Morgen The Solar Future II in Utrecht. Ben benieuwd...
[
Voor 18% gewijzigd door
zonnigtype op 21-04-2010 21:53
]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)