Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.035 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
zonnigtype schreef op woensdag 21 april 2010 @ 00:18:
Iemand een alternatieve verklaring? Het zeer fijne zwarte spul leek iets aangekoekt en was slechts met fors wrijfwerk (natte zeem) weg te krijgen.
Zou het heel misschien ook van die heidebrand in Bergen kunnen komen? Dat was toch ook nogal een fik (rookpluim op de satellietbeelden te zien enzo) en Leiden ligt min of meer naar het Zuiden wat toen ook de windrichting was geloof ik.

Ik roep nu ook maar wat hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Trouwens voor het hybride pv/zb idee, kwam toevallig deze site tegen met een interessant product:
http://www.sundrumsolar.com

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Mistraller schreef op woensdag 21 april 2010 @ 01:19:
[...]

Dat kan bijna niet. Het heeft nog niet geregend, dus dat spul komt niet in dergelijke concentraties naar beneden, en al helemaal niet geklonterd.
Ik denk dat het wel heel goed kan. 's ochtends komt er regelmatig mist of in ieder geval dauwvorming voor. In de kleine vochtdruppeltjes kunnen stof/asdeeltjes best samenklonteren. Op mijn zonnepanelen zag ik dat een halve week geleden ook. Op de panelen was heel duidelijk te zien dat het nat geweest was, het stof was in druppel/stroom sporen op mijn panelen te zien ondanks het feit dat het hier al heel lang droog is.

@erasmo
Het klinkt als een heel leuk systeem, zeker omdat het blijkbaar achter bestaande zonnepanelen geplaast kan (moet) worden.
Wat ik me bij die systemen vooral afvraag, wat gebeurd er nou wanneer het water in de tank op een gegeven moment zo warm is dat het warmer is dan het zonnepaneel zonder zonneboiler erachter zou worden. Je zou zeggen dat het zonnepaneel dan juist verwarmd wordt. Dit gebeurd met name aan het einde van de dag als de zon lager staat en je moduletemperatuur weer dicht naar de omgevingstemperatuur gaat.
Verder heb je met een zonneboiler als doel boven de 60 graden uit te komen. Zonnepanelen wil je het liefst onder die 60 graden houden.

[ Voor 32% gewijzigd door windfreak op 21-04-2010 10:36 . Reden: zonnepanelen - zonneboiler ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 21 april 2010 @ 00:18:
Mogelijk (nog onbewezen, maar niet onplausibel) IJslandse vulkaan asresten op onze modules aangetroffen tijdens schoonmaak werkzaamheden gedurende onze laatste kleine (doch wezenlijke) uitbreiding. NB: ik heb dit type vervuiling in al die tien jaar dat ik met PV bezig ben nog nooit eerder gezien:
Iemand een alternatieve verklaring? Het zeer fijne zwarte spul leek iets aangekoekt en was slechts met fors wrijfwerk (natte zeem) weg te krijgen.
Als het al as zou zijn (niet waarschijnlijk) is het niet/slecht oplosbaar maar wel scherp. Als je iets tussen 2 nagel-oppervlaktes klemt, is het dan stroef of juist glibberig? Stroef duidt op een (hoekig) materiaal dat een grotere hardheid heeft dan je nagel (zoals zand oid) maar als het juist glad is zou het bijvoorbeeld beschimmeld vuil kunnen zijn, of roetdeeltjes (= koolstof met lage hardheid).
Ook al dat je zegt dat je flink moest poetsen wijst erop dat het aangroei is, bijv mos, een geen vulkanisch as.
Kan het zijn dat je na 10 jaar je panelen minder frequent schoonmaakt, of de vorige keer het zaakje iets vluchtiger/oppervlakkiger gedaan hebt dan vroeger? ;)
Anders heb je een microscoop nodig, of zou je brandproeven kunnen doen.
Heb je wat bewaard op een schoon keukenpapiertje? dan mag je me dat mailen. Oh nee dat gaat niet, sturen per envelop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:55
Erasmo schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:43:
Trouwens voor het hybride pv/zb idee, kwam toevallig deze site tegen met een interessant product:
http://www.sundrumsolar.com
Hoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van het concept, lijkt het een geinige oplossing. Ze schroeven de zonneboiler-modules achterop de PV-panelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.sundrumsolar.com/files/images/Backing.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panelen komen ZZW te liggen. Ik ga denk ik alleen een opbrengstmeter ertussen zetten (voorlopig).

Ik ben me ervan bewust dat ik pieken ga mislopen, maar ik verwacht dat mijn omvormer eerder begint en later ophoudt. Ook heb ik zo minder last van verliezen door hoge temperaturen.

Uiteindelijk gaat het om de totale opbrengst. Moet ik nu een significante minder opbrengts verwachten of loopt dit wel los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:35:
Panelen komen ZZW te liggen. Ik ga denk ik alleen een opbrengstmeter ertussen zetten (voorlopig).

Ik ben me ervan bewust dat ik pieken ga mislopen, maar ik verwacht dat mijn omvormer eerder begint en later ophoudt. Ook heb ik zo minder last van verliezen door hoge temperaturen.

Uiteindelijk gaat het om de totale opbrengst. Moet ik nu een significante minder opbrengts verwachten of loopt dit wel los?
Ik denk dat het wel los loopt. In mijn geval met 600Wp per Soladin 500/600 is het verlies door pieken erg klein (0.8%, zie http://fitzcarraldo.xs4al.../solar/Soladin+600+of+500). Dan is er ook nog winst door eerder starten etc (niet meegeteld). Bij meer dan 600Wp heb je natuurlijk meer piek verliezen maar ik heb iig het idee dat het wel meevalt hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 20:28
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:28:
[...]

Het zijn Photowatt PW1650 24V panelen van 165 Wp/stuk. Ik had 18 stuks op de kop getikt voor een gunstige prijs en heb er 10 weer doorverkocht voor dezelfde prijs.

Volgens de spec:
Typical power: 165W
Minimum power: 160W
Voltage @ typical power: 34,4V
Current @ typical power: 4,8A
Short circuit current: 5,1A
Open circuit voltage: 43,2

Lijkt mij dat het moet kunnen, maar ik ben geen expert zoals zovelen hier wel.
Gelukkig ben ik ook geen expert.
4.8A en 137V valt binnen de specs van de Steca

Max PV power is 530watt, waar jij dan met 660 ruim overheen gaat.
Daarvan gaat ie niet stuk, maar je laat wel 130wp liggen bij piekmomenten.
Als je pal zuid zit met je PV is dat zonde.

Een SB100 zou wel mooier passen op jouw setje
Of 3 x Steca 500, maar dat verdien je nooit terug

Er zijn hier PV'ers met een goede (nieuwe) SB1100 die geen problemen hebben.
Mijn oude grijze model zonder display was een drama. (SWR 1100 E)

Kijk even goed welke te koop staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:25:
@Energiastic:

Wat komt er allemaal uit je simulatiesoftware wat betreft schaduw? Aangezien ik in mijn geval ook een beetje schaduw blijf houden ben ik nieuwsgierig hoe mijn situatie zou zijn.

Ik heb dus 2x5 panelen in landscape straks op het oosten. De bovenste twee panelen liggen het eerst in de zon en hebben dus het minste last van schaduw. De onderste 5 komen iets later pas vol aan bod.

Wat doet de mpptracker nu? De bovenste 5 panelen liggen vol in de zon terwijl de onderste in de schaduw liggen? Heeft de mpptracker nu last van de 5 onderste panelen in de schaduw of niet?
Er zijn veel verschillende parameters van invloed, dus kan ik niet eventjes een antwoord geven.
Maar ik vermoedt het volgende, tenminste als beide strings paralel op dezelfde MPP-tracker is aangesloten:
de string die vol in de zon ligt zorgt voor vrijwel alle opbrengst, de andere string is fors beperkt. Hoeveel? dat hangt sterk af van het schaduwpatroon. (de beschaduwde string zal geen remmend effect op de zonnige string hebben, zolang er nog wel wat strooilicht op valt)

De PV-Shadow simulator berekent de I-V curve van een complete string van panelen
- op basis van zo goed mogelijk ingevoerde cel/paneel karakteristieken
- een schaduw patroon (aantal cellen, mate van beschaduwing, verdeling over een aantal bypass-strings)
- de mate van lichtinval op schaduw en niet beschaduwde cellen.

Het berekent geen dag/jaar opbrengsten omdat het geen weet heeft hoeveel en hoevaak de schaduw optreedt
Het berekent geen opbrengsten omdat de omzetter op basis van de I-V karakteristiek een MPP punt zoekt.
Hoe goed dit laatste gebeurt hangt van diverse factoren af.

Wat je wel kunt zien - bij goede uitgangs parameters- is:
- waarom en hoeveel schaduw van invloed kan zijn/worden
- of een andere orientatie of anders verdelen over de strings beter zou kunnen uitvallen.

Het is en blijft een simulator die je begrip vergroten kan waarom (een beetje) schaduw soms al zo'n groot negatief effect kan hebben.

Mijn conclusies zijn voorlopig:
1. Naarmate je panelen beter zijn, of eigenlijk een meer horizontale I-V curve vertonen,
en naarmate er meerdere bypass-regio's gelijktijdig worden aangedaan door schaduw,
zal de I-V curve van de totale string byzondere vormen kunnen gaan aannemen.
Hierdoor kan de omvormer een werkpunt (MPP) gaan kiezen dat verre van optimaal is.
Bij mij, met SunPower panelen icm Mastervolt is dit (incidenteel) zelfs meer dan een factor 5 !

2. De orientatie van panelen (landscape/portrait) op een plat-dak opstelling in het winterseizoen kan van grote invloed zijn op de productie in de wintermaanden, omdat je dan vaak en langdurig met deel-beschaduwing te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
Van der Hoooo-even is weer eens bezig....

innovatie valt tegen

citaat:
"Meer kernenergie
Van der Hoeven toont zich in het interview met Z24 ook een warm voorstander van kernenergie. In het kader van de beperking van de uitstoot van broeikasgassen is naast energiebesparing ook kernenergie nodig.

"Ik vind dat een volgend kabinet een besluit moet nemen over kernenergie. Of er één, twee of drie centrales bij moeten komen, daar wil ik vanaf zijn. Maar je kunt niet zeggen: ik wil geen kernenergie en toch Co2-vrije energievoorziening", aldus de minister. "

ik vraag me meer en meer af waarom handelingsonbekwame mensen (ministers) dergelijke hoge posten kunnen bekleden.... :'(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
We mogen niet klagen over het PV weer deze maand.

Mensen met een tuintje zullen nu redelijk in de stress raken denk ik.
Maar de komende 2 weken zien er zonnig en droog uit met zaterdag zo te zien weer als topdag.

Nu maar afwachten of het weerbericht klopt want 2 weken vooruit voorspellen gaat meestal mis he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
...gelukkig nog een fikse regenton in de tuin (gevuld) staan met regenwater,
dus ik zing het ook nog wel uit ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:51
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 11:36:
[...]

Maar ik vermoedt het volgende, tenminste als beide strings paralel op dezelfde MPP-tracker is aangesloten:
de string die vol in de zon ligt zorgt voor vrijwel alle opbrengst, de andere string is fors beperkt. Hoeveel? dat hangt sterk af van het schaduwpatroon. (de beschaduwde string zal geen remmend effect op de zonnige string hebben, zolang er nog wel wat strooilicht op valt)

Mijn conclusies zijn voorlopig:
1. Naarmate je panelen beter zijn, of eigenlijk een meer horizontale I-V curve vertonen,
en naarmate er meerdere bypass-regio's gelijktijdig worden aangedaan door schaduw,
zal de I-V curve van de totale string byzondere vormen kunnen gaan aannemen.
Hierdoor kan de omvormer een werkpunt (MPP) gaan kiezen dat verre van optimaal is.
Bij mij, met SunPower panelen icm Mastervolt is dit (incidenteel) zelfs meer dan een factor 5 !

2. De orientatie van panelen (landscape/portrait) op een plat-dak opstelling in het winterseizoen kan van grote invloed zijn op de productie in de wintermaanden, omdat je dan vaak en langdurig met deel-beschaduwing te maken hebt.
Mijn belangrijkste angst is dat de onderste string de bovenste string ( de mpptracker dus ) gaat beperken als deze in de schaduw ligt. Als de bovenste volledig in de zon ligt levert deze ( bij 15 graden paneeltemp ) ca 185V op 5.2A De onderste string zal niet heel veel doen dan. ( 185V * 5.2A = 962W ).

Mijn natuurkunde/electricteitkennis is dusdanig weggezakt dat ik niet meer weet wat er gebeurd als je twee generatoren parallel zet op 1 stroomkring ( de MPPtracker ).

overigens, op wat voor instellingen heb je je Solarmax 2000S ingesteld? Kan je bij initial setup ook kiezen voor NL? Of heb je een ander land gekozen? Zoja welke?

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 21-04-2010 13:05 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

windfreak schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:58:
[...]
@erasmo
Het klinkt als een heel leuk systeem, zeker omdat het blijkbaar achter bestaande zonnepanelen geplaast kan (moet) worden.
Wat ik me bij die systemen vooral afvraag, wat gebeurd er nou wanneer het water in de tank op een gegeven moment zo warm is dat het warmer is dan het zonnepaneel zonder zonneboiler erachter zou worden. Je zou zeggen dat het zonnepaneel dan juist verwarmd wordt. Dit gebeurd met name aan het einde van de dag als de zon lager staat en je moduletemperatuur weer dicht naar de omgevingstemperatuur gaat.
Verder heb je met een zonneboiler als doel boven de 60 graden uit te komen. Zonnepanelen wil je het liefst onder die 60 graden houden.
Je zou ze kunnen gebruiken als voorverwarming voor de CV.

Vandaag een paar lichte buitjes gehad hier, ik hoop dat de pollen een beetje van de panelen zijn gespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kenden jullie deze al? Ik weet dat er in een recente Ingenieur of Technisch Weekblad ook wat over een regeling voor zonnecellen+schaduw heeft gestaan. Ik weet echter niet of dat hetzelfde is als in de link, of een vergelijkbare ontwikkeling.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
dat heb ik ook gelezen over nxp volgens mij, maar toen zeiden ze echt zoiets als dat paneel zijn eigen omvormer zou hebben. dus dit is weer iets anders? hier doen de cellen min of meer aan "loadbalancing" met elke cel een eigen "agent"

er was in dat artikel ook srpake van omvormers die intelligenter zijn.
wat ik me afvraag is, in het hierboven genoemde artikel staat dat hele panelen worden uitgeschakeldbij schaduw/onder drempelwaarde, dat is toch eigenlijk nooit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnepaneel warmte collector ding
Zo'n systeem is super te combineren met een warmtepomp. Deze kan de gevangen warmte makkelijk opwaarderen. 's Zomers kun je er je zwembad mee verwarmen of de warmte via een radiator afvoeren als je wilt. Ook makkelijk aan te sluiten met kunststof leiding en standaard isolatie omdat je geen hoge stagnatietemperaturen bereikt. Kost dan niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dit onderzoek van het Fraunhofer Institut is hier geloof ik nog niet voorbij gekomen.

Waar het gebuikelijke argument tegen duurzame energiebronnen meestal is dat er geen MW aan basislast kan worden uitgeschakeld "omdat het niet altijd waait", toont Fraunhofer gewoon aan dat in 2020 36 van de nu 44 GW aan Duitse basislast overbodig geworden is. Daartegenover staat een toename met 4 resp. 9 GW aan middenlast en pieklast.

Veel mooie grafieken om je eens goed aan te verlekkeren.

Edit: mag van der Ho-even ook wel even lezen dacht ik zo. Maar ja, wie neemt die eigenlijk nou nog serieus?

[ Voor 8% gewijzigd door Anne vdr Bom op 21-04-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Erasmo schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:16:
[...]

Je zou ze kunnen gebruiken als voorverwarming voor de CV.
Ja, maar aangezien de voordelen voor de PV panelen vooral in de zomer liggen en de verwarming dan keihard uit is gaat dat dus niet werken. Misschien is de enige echte toepassing voor mensen met een zwembad in de tuin dat je dan middels een warmtewisselaar kan verwarmen. Maar of dat nou echt de bedoeling is...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:06
Mijn duits is niet zo heel geweldig... PDF pagina 45 / document 43:
Es wurde gezeigt, wie der stündliche Lastdeckungsanteil der erneuerbaren Energien vom Jahresmittelwert von 47% abweicht.
Betekent dit een jaargemiddelde van 47% hiernieuwbare energie in 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

feelthepower schreef op woensdag 21 april 2010 @ 15:11:
Betekent dit een jaargemiddelde van 47% hiernieuwbare energie in 2020?
Ja (alleen electriciteit dan).

[ Voor 6% gewijzigd door Anne vdr Bom op 21-04-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:26

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Woodski schreef op woensdag 21 april 2010 @ 11:25:
[...]
Gelukkig ben ik ook geen expert.
4.8A en 137V valt binnen de specs van de Steca

Max PV power is 530watt, waar jij dan met 660 ruim overheen gaat.
Daarvan gaat ie niet stuk, maar je laat wel 130wp liggen bij piekmomenten.
Als je pal zuid zit met je PV is dat zonde.

Een SB100 zou wel mooier passen op jouw setje
Of 3 x Steca 500, maar dat verdien je nooit terug

Er zijn hier PV'ers met een goede (nieuwe) SB1100 die geen problemen hebben.
Mijn oude grijze model zonder display was een drama. (SWR 1100 E)

Kijk even goed welke te koop staat
Met mijn 700Wp systeem op O-OZO met 10-20graden hellingshoek (zeg maar net iets zuidelijker dan oost 8) ) aan een Steca500 heb ik voorlopig enkel met koel weer op de Cresta Wattmeter waardes gezien van 520W (hoezo kan een Steca maar 500W afgeven :z :z ) en dus mogelijke piekverliezen.
Op de topdagen van dit jaar (17 en 18 April voor mij met op beide dagen 3,3kWh opbrengst) kwam de top niet hoger dan 470W (met de tuinslang erop op 515W).

Met deze ervaring verwacht ik in de zomer toch wel hetzelfde gedrag en dus heel weinig piekverliezen ondanks de flinke overdimensionering van (formeel) 700-530/530 = 32%.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dus een SB1100 of 2x steca 500 zal wel goed komen denk ik.

1 string komt dus op mijn uitbouw. Mag ik de kabel door de regenpijp naar de goot leiden en van daaruit een dakdoorvoer maken?

Mag je trouwens kabel onder de dakpannen door leggen?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 april 2010 @ 12:51:
Mijn belangrijkste angst is dat de onderste string de bovenste string ( de mpptracker dus ) gaat beperken als deze in de schaduw ligt. Als de bovenste volledig in de zon ligt levert deze ( bij 15 graden paneeltemp ) ca 185V op 5.2A De onderste string zal niet heel veel doen dan. ( 185V * 5.2A = 962W ).

Mijn natuurkunde/electricteitkennis is dusdanig weggezakt dat ik niet meer weet wat er gebeurd als je twee generatoren parallel zet op 1 stroomkring ( de MPPtracker ).
Beide strings zullen dezelfde voltage hebben als je ze paralel zet. Dat is de wet.
Maar de stroom die door beide strings is verschillend. De MPP zoekt een (het?) optimale werkpunt, dat vrijwel zeker door de zonnigste string bepaald wordt. De andere string levert dan een aanvullend stroom(pje) dat overeenkomstig de beschaduwde string is. Het gaat pas mis als er echt geen strooilicht meer komt op de beschaduwde string, maar dat is vrijwel onmogelijk of je moet met een spuitbus verf het dak op gaan.
overigens, op wat voor instellingen heb je je Solarmax 2000S ingesteld? Kan je bij initial setup ook kiezen voor NL? Of heb je een ander land gekozen? Zoja welke?
Gewoon NL, vast IP, mask etc, kunnen we verder beter per email of DM regelen, dit soort details zijn niet voor iedereen interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hier zijn wat meetgegevens van m'n warmtepomp boiler.
De eerste 2 dagen met een koude start lag het verbruik wat hoger.
Daarna is het verbruik vrij stabiel

Het warm water verbruik is gemiddeld 3x douchen en 1x wasmachine per dag.
En over de afgelopen 2 weken ook een paar keer een bad.

Ik vul de boiler vanuit een niet echt goed werkende zonneboiler en het was natuurlijk goed weer voor de zonneboiler. Deze is na 1x douchen al lauw. Volgende week donderdag komt de monteur om deze na te kijken.

De WP boiler hangt aan plugwise met een scheduler zodat hij niet aanslaat als we net willen gaan slapen.
Tijdens de slaap of als we weg zijn hebben we er verder geen last van.

We kunnen nu iedere dag douchen, badderen en de wasmachine meerdere keren draaien terwijl de CV al weken uit staat.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/35ipyep.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:51:
[...]
Gewoon NL, vast IP, mask etc, kunnen we verder beter per email of DM regelen, dit soort details zijn niet voor iedereen interessant.
Thanks!

Ik ben trouwens vandaag begonnen met de voorbereidingen voor "de grote update". De steca500 hangt inmiddels naast de Soladin600. Het was leuk om de Soladin600 een tijdje te volgen. De zon verdween hier af en toe achter een klein wolkje, het moment dat de zon dan weer vol doorkwam schoot de Soladin lekker in de stress en begon rond de 430-450W continu te leveren. En dat vanuit een 500Wp setje Isofotons.

De 4 stringkabels voor de Solarmax 2000S zijn inmiddels aan 1 kant van een stekker voorzien. Ik kan dan straks aan de paneelkant de kabels op de juiste lengte knippen en van stekkers te voorzien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Q-Solar en heatpipes.
Ik ben vanavond bij de installateur voor een verkennend bezoek geweest.(kleinste Q-Solar op 72 heatpipes).
Wauw, daar liggen op oost en west aan beide zijden 6 collectoren van 24 buizen!!
En dat gaat via een 120l boiler om de beurt (naar gelang een bepaalde temp) de grootste Q-Solar in. Voor het overschot in de zomer staat er nog een vat van 2000l klaar.

Vraagje; als ik subsidie heb voor een ZB van leverancier X (offerte document wat bij de aanvraag meeging), kan ik dan zonder problemen overstappen voor hetzelfde product naar leverancier Y?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:05:

Vraagje; als ik subsidie heb voor een ZB van leverancier X (offerte document wat bij de aanvraag meeging), kan ik dan zonder problemen overstappen voor hetzelfde product naar leverancier Y?
Dat kan maar ik zou wel even contact opnemen met agentschap.nl en een bevestiging vragen van het gesprek, ik heb het zelf ook gedaan maar achteraf toch wat problemen gehad.

Uiteindelijk is alles goed gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:04:
[...]

Als het al as zou zijn (niet waarschijnlijk) is het niet/slecht oplosbaar maar wel scherp. Als je iets tussen 2 nagel-oppervlaktes klemt, is het dan stroef of juist glibberig? Stroef duidt op een (hoekig) materiaal dat een grotere hardheid heeft dan je nagel (zoals zand oid) maar als het juist glad is zou het bijvoorbeeld beschimmeld vuil kunnen zijn, of roetdeeltjes (= koolstof met lage hardheid).
Ook al dat je zegt dat je flink moest poetsen wijst erop dat het aangroei is, bijv mos, een geen vulkanisch as.
Kan het zijn dat je na 10 jaar je panelen minder frequent schoonmaakt, of de vorige keer het zaakje iets vluchtiger/oppervlakkiger gedaan hebt dan vroeger? ;)
Anders heb je een microscoop nodig, of zou je brandproeven kunnen doen.
Heb je wat bewaard op een schoon keukenpapiertje? dan mag je me dat mailen. Oh nee dat gaat niet, sturen per envelop..
Dank, aan allen die over de mogelijke oorzaak hebben gedacht. Die van die brand in Noord-Holland (Wilke) is zeker geen onaardige. Probleem is dat ik al heel lang niet op het dak was geweest en dat dus niet met zekerheid kan traceren. Ik probeer dat tot het absoluut noodzakelijke te beperken (ik moet door iemand zijn appartement heen, en ik wil geen gelazer daarmee...). Vandaar ook dat ik eergisteren maximaal tijd heb uitgetrokken om het nieuwe spul goed te installeren, en effe goed werk van het schoonmaken van de 18 overige modules te maken. Dan kunnen we d'r weer een jaartje tegenaan. Ik heb meer dan mij lief is dat dak gezien (en de onderkant van menig Shell moduultje...) in de tijd dat het ene na het andere OK4tjes onder een paneel uitviel, ik hoop dat definitief achter me gelaten te hebben.

Wat Energiastic zijn suggestie betreft: ik denk nu ook dat het geen as kan zijn (het was in ieder geval niet "scherp", eerder iets van hele oude vetspatten die lekker zijn vastgekoekt, maar dan gitzwart en heel fijn verdeeld (geen "klonten"). Het kan van veel langer geleden zijn, en het is dus best mogelijk dat een of andere Shell, Exxon, of andere olieboer ergens een beetje troep door de hoge Botlek pijpen naar buiten heeft geblazen bij ZZW wind, en mijn [Shell... :/ ] zonnepaneeltjes met ongerechtigheden heeft verrijkt, vele kilometers verderop in het westen van Leiden. Blijft het probleem: waarom vooral/geconcentreerd op de onderste helft van de modules, dat blijft nog een mysterie? Als het die brand in NH is geweest bij noordenwind, kan ik mij iets voorstellen van een windwervel over de achterkant van de modules heen, zodat de troep op de onderkant van de op zuid gerichte voorzijde is neergeslagen. Ik twijfel in ieder geval ernstig aan depositie direct uit vervuilde regen van langer geleden, want dan had je beslist een strepingspatroon gezien moeten hebben (denk ik). Daarvan was geen sprake.

Opspatten vanaf het grind op het dak had het ogenschijnlijke random patroon (binnen de concentratiezone) wel kunnen verklaren, maar het grind ziet er niet anders uit als al die eerdere tien jaren, dus denk ik toch eerder aan directe depositie vanuit de lucht, zonder regen als drager. En dan blijven voorlopig de branden in NH (bij noordenwind) of vervuilde lucht uit de Botlek/Maasvlakte (bij zuidenwind, met nog geen verklaring voor de onderste helft concentratie op de modules) over. De dauw suggestie van windfreak: mogelijk, maar dan moet het volgens mij van langer her zijn, in een mogelijk zeer lange opvolgende droge periode ("aankoeken" van het door dauw geconcentreerde vuil). Volgens mij was het vorig jaar wisselvallig genoeg met regen om dat tot een "minder waarschijnlijk" scenario te bombarderen. Blijft gissen.

Verder maar bij laten. Ik heb geen monsters genomen, beste Energiastic. Ik weet dat je "brandt" van verlangen om dit fenomeen te onderzoeken, maar ik ga daarvoor niet nogmaals de bewoner onder het dak extra lastig vallen. En het is al te laat. Ik heb de zooi in ieder geval grondig gereinigd, met een paar emmers vies zwart water als resultaat. Ook de meeuwenscheit op de modules vlak voor de vlaggenmast, man, man, man: dat was "different koek". Letterlijk en figuurlijk. De laatste hardnekkige restanten maar met de nagel weg zitten bikken... :D (misschien toch maar wat anti-vogelgeschut bij X21r gaan lenen?)

Mos is het beslist niet, no way. Ik ben bioloog en weet hoe een mos er uit ziet, ook een korstmos kan het niet zijn (dat is een symbiose van een alg en een schimmel, die groeien bij jou op het platte dak beste E ... >:) ). Groeivorm van die planten/schimmel groepen is totaal atypisch, dit moet een of andere plakkerige partikel depositie uit onze "schone" (PVV/VVD/CDA?) lucht zijn...

Ik zal een evt. volgende keer dat ik zoiets aantref gaan schrapen en aan mijn vriendin meegeven. Zij is botanisch analiste en heeft nogal leuke microscopen (dure Japanse LM's, maar ook TEM, SEM en whatever) tot haar beschikking...

@flitspaal
Die bagger lijkt op de rotzooi die op mijn Isofoton I100 panelen zat toen ik ze kocht. Dat heb ik er toen af moeten halen met een schuursponsje, wat zeep en heel veel ellebogenwerk. Overigens op die foto zie ik een klein verkleurd cirkeltje op de zijkant van een cel. Wat er is met die cel aan de hand?
Zijn standaard soldeereffecten toen de procedé's nog niet zo waren geoptimaliseerd in the early days bij Shell Solar. Die verkleuringen zaten er al van meet af aan in, nooit problemen mee gehad, nooit "hot spots" of dergelijke ellende (gedenk de oude Photowatt module ellende, maar ook andere grote module producenten hebben in het verleden hot spot ellende gehad). Shell wist hoe ze modules moesten maken en waren toen hun tijd ver vooruit. Maar dat was dik tien jaar geleden, we leven nu in compleet andere tijden (zonder die verkleurde cirkeltjes). Zonnigtype beheert een antiek - doch prima werkend en "niet aantoonbaar gedegradeerd" - PV systeem, niet vergeten...
Trouwens, ik ben benieuwd of je de komende dagen gaat merken of de opbrengst uit je panelen hoger is dan gebruikelijk nu de panelen weer mooi schoon zijn.
Kan ik nog niet echt hard maken, maar gisteren was een geweldige dag met diverse hits van OK4 omvormers die 90, 91, of zelfs 92 Watt AC vermogen lieten zien. Heb ik alweer een tijd lang niet gezien. Voorbehoud: gisteren was het fris, met forse wind, dus lage celtemperatuur. Kan een extra "positieve factor" zijn natuurlijk.

De nieuw opgestelde, bewust iets west van zuid georiënteerde Kyocera's doen het in ieder geval zeer goed op het nieuwe OK4tje, productie van 2 in serie geschakelde 50 Wp exemplaren op 1 OK4tje was vrijwel identiek als 1 108 Wp Shell module op pal zuid (546-552 Wattuur per OK4 vandaag in deze twee deelgroepen). Vandaag hadden we totaal 6 en een halve kWh met die 2 nieuwe paneeltjes erbij, zonder nog steeds een respectabele 6 kWh (4,9-5 kWh/kWp). M.a.w., ik ben zeeeeer tevreden met de fysieke inspanning om het zover te krijgen. Deels al werk van jaren her, deels met de nieuwe Kyocera's (met grote dank natuurlijk aan het spontane aanbod van een bekend installateur), en mogelijk deel met de Grote Wasbeurt ....

Morgen The Solar Future II in Utrecht. Ben benieuwd...

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 21-04-2010 21:53 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:37
Een kort antwoord .....op het zeemeeuw problemen

Deze jongens kwam ik ook tegen ..maar zoals met de meeste adressen op marktplaats stond en nu geen BU maar BUA
Dus ik heb ze maar overgeslagen .. bovendien taal fouten .. dus niet te vertouwen ( ...de ipv the etc )

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/03/1259853065-680.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
X21r schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:51:
Een kort antwoord .....op het zeemeeuw problemen

Deze jongens kwam ik ook tegen ..maar zoals met de meeste adressen op marktplaats stond en nu geen BU maar BUA
Dus ik heb ze maar overgeslagen .. bovendien taal fouten .. dus niet te vertouwen ( ...de ipv the etc )

[afbeelding]
Hmmmm...... afgekeurd.

Te harde voetzolen voor op ons dak. Krijg ik vast ruzie met m'n verhuurder ... en anders wel met m'n medebewoners... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
.. de gemeente heeft ook iets gevonden ….nep eieren
.. zeker net zo iets als namaak jeans
.. komen zeker niet door de douane ;)

http://www.telegraaf.nl/b...?sn=binnenland,buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:27
windfreak schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat het wel heel goed kan. 's ochtends komt er regelmatig mist of in ieder geval dauwvorming voor. In de kleine vochtdruppeltjes kunnen stof/asdeeltjes best samenklonteren. Op mijn zonnepanelen zag ik dat een halve week geleden ook. Op de panelen was heel duidelijk te zien dat het nat geweest was, het stof was in druppel/stroom sporen op mijn panelen te zien ondanks het feit dat het hier al heel lang droog is.
Mist en dauw komt van de grond, niet van 6 tot 10km hoogte. Het is echt geen vulkaanas. En dan nog, dan had het niet kunnen plakken. Uitgesloten. Elke vorm van plakkerigheid wordt er in het binnenste van de aarde echt wel afgebrand. ;)

JeroenH schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:09:
[...]

Hoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van het concept, lijkt het een geinige oplossing. Ze schroeven de zonneboiler-modules achterop de PV-panelen:

[afbeelding]
Klinkt leuk maar dodelijk voor het rendement van de PV. Door de zb module kan de PV zijn warmte niet kwijt, en zal warmer worden dan noodzakelijk. Iedereen met PV weet dat in de lente met een fris briesje de hoogste rendementen te halen zijn. Dat doe je hiermee teniet. In de zomer is het helemaal kommer en kwel, temperaturen van de pv panelen worden voortdurend opgezweept door het rondgepompte retourwater dat altijd even warm zal zijn als je boilervat.

Als het rendement technisch interessant was geweest, had het al veel vaker toegepast geweest.

PV en ZB zijn elkaars tegenpolen als het gaat om temperaturen. Die 2 samenvoegen is rendement technisch onverstandig. Dan kan je IMHO nog beter één van de 2 op een minder gunstige locatie neerleggen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

fraude in Spanje; slim, zou hier ook kunnen, toch???;

542 grote zonne-energie installaties geïnspecteerd

De Spaanse overheid is een onderzoek begonnen naar mogelijk grootschalige fraude met zonne-energie. De gesubsidieerde stroom zou stiekem met dieselgeneratoren worden opgewekt.
De Spaanse Nationale Energie Raad (CNE), die toezicht houdt op de sector in Spanje, ontdekte de fraude toen bleek dat de stroommeters van een groot aantal zonne-installaties ’s nachts gewoon doordraaiden. Er werden op geheime plaatsen generatoren ontdekt die op goedkope landbouwdiesel stroom kunnen opwekken.
Alleen al in de twee maanden dat er is gecontroleerd, is een bedrag van 2,6 miljoen euro in de zakken van de malafide stroomproducenten verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
X21r schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:25:
.. de gemeente heeft ook iets gevonden ….nep eieren
.. zeker net zo iets als namaak jeans
.. komen zeker niet door de douane ;)

http://www.telegraaf.nl/b...?sn=binnenland,buitenland
Vuilniszakken worden opengereten, er is geluidsoverlast en straten, woningen en auto's worden ondergepoept.
Over ondergescheten duurzame energie productie apparatuur natuurlijk geen woord...

... ach, het is de Telegraaf maar ...

... en meeuwen zijn opportunisten van het zuiverste water, waar menig cda-er nog wat van kan leren ...

... cultuurvolgers worden ze in de biologie genoemd: wie er een zwijnenstal van maakt en overal grote hoeveelheden aan overtollig geproduceerd/niet gewild/niet gegeten voedsel in zijn eigen omgeving dumpt (lees: Homo sapiens), krijgt de meeuwen waar hij/zij om heeft gevraagd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

SasJo schreef op woensdag 21 april 2010 @ 23:10:
Dit kan waarschijnlijk alleen in Spanje, met heel hoge kWh subsidie, en heel erg goedkope landbouw diesel. beide ontbreken in Nederland.
Werken zonnepanelen eigenlijk bij straat verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op woensdag 21 april 2010 @ 23:25:
Werken zonnepanelen eigenlijk bij straat verlichting?
Tuurlijk, maar moet je je panelen wel goed positioneren: Dus de panelen er strak tegenaan plaatsen.
Overigens zullen de weggebruikers wel gaan klagen over deze duurzame oplossing.

Maar even wat preciezer. Straatlampen zijn zuinig, zeg dat ze 100W per stuk gebruiken en een licht-rendement van 25% hebben. Op een afstand van 20m heb je dan een boloppervlak van ruim 1000 m2.
Zou het licht homogeen rondstralen dan heb je dus 0.001 * 25% * 100W = 0.025W/m2 lichtinstraling.
Heb je een paneel van 1.6m x 0.8M =1.25m2 met een rendement van 15% heb je dus 0.025*1.25*0.15=
4.5 mW aan vermogen. m=mili, niet Mega.

500 panelen in serie is misschien voldoende om een omzetter wakker te maken.
Dus het kan...
TVT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

542 grote zonne-energie installaties geïnspecteerd

De Spaanse overheid is een onderzoek begonnen naar mogelijk grootschalige fraude met zonne-energie. De gesubsidieerde stroom zou stiekem met dieselgeneratoren worden opgewekt.
De Spaanse Nationale Energie Raad (CNE), die toezicht houdt op de sector in Spanje, ontdekte de fraude toen bleek dat de stroommeters van een groot aantal zonne-installaties ’s nachts gewoon doordraaiden. Er werden op geheime plaatsen generatoren ontdekt die op goedkope landbouwdiesel stroom kunnen opwekken.
Alleen al in de twee maanden dat er is gecontroleerd, is een bedrag van 2,6 miljoen euro in de zakken van de malafide stroomproducenten verdwenen
Ik meende ergens gelezen te hebben dat Duitse zonnestroominstallaties intervalbemeterd zijn. Dat betekent dat het energiebedrijf per 10 minuten de geleverde energie op afstand kan uitlezen. 's-Nachts met een generatortje aan de gang gaan is dan sowieso niet meer mogelijk. Overdag wordt het erg moeilijk omdat je dan de opbrengsten kunt vergelijken met die van nabijgelegen installaties. Zodra jouw opbrengst significant afwijkt, ben je verdacht. Fraude wordt dan erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:23

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Even een update over mijn uitbreidingsplannen: eindelijk zit er schot in de zaak ;)
Vorige week een oproep op het forum gedaan, vrijwel meteen een reactie van meneer JoBa, die in de 1e week van Mei wel een handje wilde helpen met het plaatsen van 1 paneel _/-\o_
Vorige week dus een Suntech 175Wp besteld bij de firma Maretec, compleet met montage-materiaal.
Deze week hoorde ik echter dat de 175Wp moeilijk te krijgen is; of ik ook belangstelling had voor een 180Wp
tegen de zelfde prijs - geen probleem natuurlijk.
Als alles goed gaat ligt er dus binnenkort 530Wp op mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:06:
Even een update over mijn uitbreidingsplannen: eindelijk zit er schot in de zaak ;)
Vorige week een oproep op het forum gedaan, vrijwel meteen een reactie van meneer JoBa, die in de 1e week van Mei wel een handje wilde helpen met het plaatsen van 1 paneel _/-\o_
Vorige week dus een Suntech 175Wp besteld bij de firma Maretec, compleet met montage-materiaal.
Deze week hoorde ik echter dat de 175Wp moeilijk te krijgen is; of ik ook belangstelling had voor een 180Wp
tegen de zelfde prijs - geen probleem natuurlijk.
Als alles goed gaat ligt er dus binnenkort 530Wp op mijn dak.
Gefeliciteerd! :) Besmettelijk he, dat PV-virus. ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:10
Kan hier alleen als je niet het vermogen opstelt waarvoor je SDE subsidie hebt toegewezen gekregen. Door het maximum van 850 kWh/kWp/jaar is de kans op fraude zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net de Steca 500 voor het eerst 500 Watt zien leveren *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Begin deze week kwam de meter-opnemer langs voor de jaarlijkse opname.
Aangezien mijn PV nu 1 jaar - op drie weken na - op mijn dak ligt, was ik heel benieuwd naar mijn jaarverbruik; ik kom uit op:
Dagstroom = -9 KWh en Nachtstroom = 1016 KWh. ( Gas = 656 kuub en Water = 42 kuub )
Normaal zit ik zo op 190 en 1100 KWh. Dus dat betekent dat ik met dagstroom op - 200 zit en met nachtstroom op - 80. Volgens mij heb ik dus 280 KWh minder verbruikt sinds ik PV heb.
Toevallig (of klopt dit gewoon ) stond mijn opbrengst-meter begin deze week op 283 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JAN-B schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:12:
Begin deze week kwam de meter-opnemer langs voor de jaarlijkse opname.
Aangezien mijn PV nu 1 jaar - op drie weken na - op mijn dak ligt, was ik heel benieuwd naar mijn jaarverbruik; ik kom uit op:
Dagstroom = -9 KWh en Nachtstroom = 1016 KWh. ( Gas = 656 kuub en Water = 42 kuub )
Normaal zit ik zo op 190 en 1100 KWh. Dus dat betekent dat ik met dagstroom op - 200 zit en met nachtstroom op - 80. Volgens mij heb ik dus 280 KWh minder verbruikt sinds ik PV heb.
Toevallig (of klopt dit gewoon ) stond mijn opbrengst-meter begin deze week op 283 KWh.
Je hebt 283kWh zelf verwekt. ;) Dat wil nog niet zeggen dan je 280kWh minder hebt verbruikt. Er staat vast dat je 283kWh niet hebt hoeven inkopen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Stel je voor.... 283 kWh aan nageslacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Whaha!

Ik krijg net het blaadje van Greenchoice, 1x raden wie erin staat! Onze JeroenH!

Het bericht klopt niet helemaal meer. Er wordt nog gerept over 1465Wp, dat is inmiddels 660Wp meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

glambalk schreef op donderdag 22 april 2010 @ 12:20:
Dat wil nog niet zeggen dan je 280kWh minder hebt verbruikt. Er staat vast dat je 283kWh niet hebt hoeven inkopen.
@glambalk: Je hebt helemaal gelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Enige tijd geleden meldde ik dat ik waarschijnlijk niet aan de 300Kwh jaaropbrengst zou komen (heb 350Wp - 12 mei 2010 is 1 jaar )
Nu achteraf ben ik toch iets te negatief geweest ; begin februari stond ik nog op 213Kwh , vandaag al op 287Kwh. Met dank aan Maart en de zeer zonnige maand April :*)
Maar de ervaren PV-ers wisten natuurlijk allang dat April en zeker Mei topmaanden zijn wat betreft opbrengst.

Weet trouwens iemand welke opbrengst ik kan verwachten met 4 maanden 350Wp (jan t/m april) en 8 maanden 530Wp (mei t/m dec) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JAN-B schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:52:
Weet trouwens iemand welke opbrengst ik kan verwachten met 4 maanden 350Wp (jan t/m april) en 8 maanden 530Wp (mei t/m dec) :?
Als je je meterstanden bijgehouden hebt kan je dat makkelijk zelf uitrekenen. Anders moet je eens kijken op :
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps/pvest.php
Mijn ervaring is dat de getallen die daar uitrollen redelijk behoudend zijn.

Misschien is het voor jou beter volgende info te gebruiken:

http://www.siderea.nl/zon...archief/maandarchief.html
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp jan
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp feb
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp mrt
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp apr
doe 0.530*gemiddelde kWh/Wp mei
...etc
doe 0.530*gemiddelde kWh/Wp dec

[ Voor 26% gewijzigd door windfreak op 22-04-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:13:
Whaha!

Ik krijg net het blaadje van Greenchoice, 1x raden wie erin staat! Onze JeroenH!

Het bericht klopt niet helemaal meer. Er wordt nog gerept over 1465Wp, dat is inmiddels 660Wp meer ;)
Echt waar? Die journalist zou me een kopietje sturen voordat het gepubliceerd zou worden... jammer. Als het goed is heb ik het blaadje zelf ook, maar als dat niet zo is, zou je het dan voor me in willen scannen?

Ik heb de text destijds gelezen en goedgekeurd, maar is het een beetje leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
JeroenH schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:29:
[...]

Echt waar? Die journalist zou me een kopietje sturen voordat het gepubliceerd zou worden... jammer. Als het goed is heb ik het blaadje zelf ook, maar als dat niet zo is, zou je het dan voor me in willen scannen?

Ik vond het iig erg leuk om te lezen. Eigenlijk enige opmerking die ik heb is dat hoe er over zonnepanelen en de opbrengst wordt gepraat technisch gezien niet klopt. Maar dat zal je vanavond zelf wel lezen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zonnigtype, zijn het geen algen op je panelen?
De spikkels doen me denken aan de aanslag op ons witte kunststofafdakje bij onze voordeur.
Deze werd ook na heel goed boenen pas schoon.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:39

ericplan

5180 Wp PV

De trein wordt steeds zuiniger ten opzichte van andere vervoermiddelen. Dit is de strekking van een artikel van de Duitse Allianz pro Schiene. http://www.allianz-pro-sc...ltvorteil-bahnen-waechst/
Afbeeldingslocatie: http://www.allianz-pro-schiene.de/w/gfx/small/allianz-pro-schiene/pressemitteilungen/2010/2010-18/grafik-co2-ausstoss-pro-personenkilometer.jpg
Plaatje is uit het gelinkte artikel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 17:26

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Blijft toch een mooi gezicht: Met ongeveer de helft aan zonnepanelen (in relatie met de oppervlakte), maar gecombineerd met trogreflectoren toch (bijna) dezelfde opbrengst halen en daarbij automatische koeling door dezelfde reflectoren:

Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/2549/trackerconcentratorarch.png

Achterkan waar je kunt zien dat het aluminium doorloopt tbv koeling zonnecellen:
Afbeeldingslocatie: http://img682.imageshack.us/img682/5184/archimedesmsa.jpg

Natuurlijk wel volledig afhankelijk van een tracker, anders worden de reflectoren schaduwproblemen ipv opbrengstverhogers...

Je hebt ze overigens ook icm de standaard panelen, maar dan worden de reflectoren belachelijk groot 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:55
Mars Warrior schreef op donderdag 22 april 2010 @ 19:29:
Blijft toch een mooi gezicht: Met ongeveer de helft aan zonnepanelen (in relatie met de oppervlakte), maar gecombineerd met trogreflectoren toch (bijna) dezelfde opbrengst halen en daarbij automatische koeling door dezelfde reflectoren:

[afbeelding]

Achterkan waar je kunt zien dat het aluminium doorloopt tbv koeling zonnecellen:
[afbeelding]

Natuurlijk wel volledig afhankelijk van een tracker, anders worden de reflectoren schaduwproblemen ipv opbrengstverhogers...

Je hebt ze overigens ook icm de standaard panelen, maar dan worden de reflectoren belachelijk groot 8)
Ik ben er toch van overtuigd dat dit soort oplossingen te complex is. Door de complexiteit zijn zulke systemen meer onderhoudsgevoelig en moeilijker in kosten te reduceren. Ik denk dat de simpelste techniek het uiteindelijk gaat winnen. Dat zijn dus gewoon panelen die mogelijk nog versimpelt worden door verdere integratie met de montage techniek en bijvoorbeeld het weglaten van het frame. Ook denk ik aan dingen als connectors in de rand zodat er geen kabels meer tussen de panelen getrokken hoeven te worden, dus de junctionbox achterwege kan blijven, er ook nog eens meer panelen per volume-eenheid getransporteerd kan worden en vooral omdat er dan minder handelingen van de installateurs vereist zijn.

Ik denk dit, omdat je nu al ziet dat de kostprijs van de cellen een relatief steeds kleiner aandeel krijgt in de uiteindelijke energieprijs. Nanosolar, met zijn gedrukte cellen claimt al een prijs van slechts $0,36 per Wp. Ik heb de laatste tijd weinig meer van ze gehoord (iemand?), maar dit geeft wel aan waar de toekomst ligt. Mijn inziens niet in het minimaliseren van het gebruikte aantal cellen.

Verder vindt ik dit eigenlijk wel een tegenstrijdige techniek, want een tracker maakt je installatie per benodigde oppervlakte-eenheid duurder, omdat je een vrij dure supportstructure hebt, maar aan de andere kant ga je panelen installeren die een lagere opbrengst hebben per oppervlakte-eenheid, omdat concentreren niet werkt op diffuus licht. Je kunt dan wel weer hogere kwaliteit cellen willen gaan gebruiken, maar dan kun je volgens mij gewoon beter meer cellen van lagere kwaliteit pakken en ook het diffuus licht meenemen in je opbrengst en als je dan toch op een locatie zit met zo'n groot aandeel direct zonlicht, bouw dan direct een CSP plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
el jonco schreef op woensdag 21 april 2010 @ 06:50:
[...]

Ik vind het een beetje eng om daar te tekenen, voor je het weet word je tot de 2/3e gerekend die "voor" kernenergie is, want 'noodzakelijk' in de transitieperiode. Een opmerkelijk initiatief voor een nogal 'paars' clubje, uit wier "groene" gelederen recent nog een forse opstøeker voor kernenergie te horen was. Groene gordijnen, als je het mij vraagt. Het vullen van de lijst gaat net zo snel (not) als het downloaden van de pdf met het rapport.
Ik zit het rapport (http://www.duurzaamheidso...krijgt_nieuwe_energie.pdf) nu even te lezen en kernenergie wordt maar een keer genoemd en wel onder het kopje
"2.2 Drempels bij hernieuwbare energieopwekking overwinnen" en dan in deze zin: "Onzekerheid over de keuze van transitiebrandstof (aardgas, schoon fossiel of kernenergie) creëert ook investeringsonzekerheid."

Dat kun je negatief vinden, maar het blijkt duidelijk dat kernenergie volgens dit rapport niet duurzaam is. Tevens willen ze in 2050 100% duurzaam zijn, dus volgens dit rapport is er voor kernenergie (impliciet) geen plaats in Nederland. Daarvoor is de aanloop periode te lang, 10 jaar vergunningen en procedures en 10 jaar bouwen, tegen die tijd (2030) moet we al op 75% écht duurzame energie zitten!

Wat ik echter wel al aan lovenswaardige punten heb kunnen ontdekken is dat er naast een goed klimaat voor duurzame en decentrale opwekking (FIT, 0% Btw, Voorrang Duurzaam en zelf aansluiten op het net) veel aandacht wordt geschonken aan een verbetering van de mobiliteit. Meer en frequenter openbaar vervoer. Beter bereikbaar openbaar vervoer. Gemeenten moeten fietsvriendelijker. Iedere woonkern een deelauto.

Zo nu ga ik weer verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:39

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Leuk stukje, je foto is in spiegelbeeld afgedrukt ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
He vraagje he, de installatie bij m'n ouders geeft problemen.

Een string is gewoon goed, en levert op een zeker moment 1 kw (bij 280v). De andere string levert niets en heeft een open klem spanning van 130volt. Zodra de slechte string aangesloten wordt gaat de sunnyboy uit.

Enig idee wat dit kan zijn? Is de enige optie om de panelen er een-voor-een eraf te halen?
Ik heb een tijdje terug iets gelezen over IR-camera beelden om foutieve panelen te vinden, misschien kun je hetzelfde geintje ook wel uithalen met een simpele IR-thermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SpiceWorm schreef op donderdag 22 april 2010 @ 21:40:

Een string is gewoon goed, en levert op een zeker moment 1 kw (bij 280v). De andere string levert niets en heeft een open klem spanning van 130volt. Zodra de slechte string aangesloten wordt gaat de sunnyboy uit.

Enig idee wat dit kan zijn? Is de enige optie om de panelen er een-voor-een eraf te halen?
Ik heb een tijdje terug iets gelezen over IR-camera beelden om foutieve panelen te vinden, misschien kun je hetzelfde geintje ook wel uithalen met een simpele IR-thermometer?
Als je even de specificaties van de installatie bij je ouders wilt geven dan zijn er misschien tweakers die er iets mee kunnen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

KLinkt als een lekspanning op de string. Wat is de exacte foutmelding die je op de omvormer krijgt? SMA omvormers geven een redelijk exacte foutmelding wat dat betreft.

Haal alle panelen eens los stuk voor stuk en meet de Kortsluitstroom en open klem spanning. Misschien wordt je dan al wat wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

el jonco schreef op woensdag 21 april 2010 @ 06:50:
[...]

Ik vind het een beetje eng om daar te tekenen, voor je het weet word je tot de 2/3e gerekend die "voor" kernenergie is, want 'noodzakelijk' in de transitieperiode. Een opmerkelijk initiatief voor een nogal 'paars' clubje, uit wier "groene" gelederen recent nog een forse opstøeker voor kernenergie te horen was. Groene gordijnen, als je het mij vraagt. Het vullen van de lijst gaat net zo snel (not) als het downloaden van de pdf met het rapport.
Het was me nog niet eerder opgevallen, dat linkje van jou. Ik lees gelijk in de derde alinea al dit: "Heel Nederland zou vol moeten staan met windmolens om dezelfde capaciteit te halen als de kerncentrale Borssele." Heel Nederland vol, om 4 TWh per jaar op te wekken? Ze weet kennelijk niet dat de Nederlandse windmolens nu al 5 TWh per jaar leveren. Wat is het toch met politici dat ze van alles schrijven over dingen waar ze geen verstand van hebben en er nog mee weg komen ook?

Kernenergie als stoplap voor de overgang naar duurzame energie? Mevrouw, tegen de tijd dat de eerste kWh'tjes uit die kerncentrales komen, zijn we al bijna klaar. Kernenergie is mosterd na de maaltijd en vanwege de constante output ook nog eens de slechtst denkbare complementaire technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

windfreak schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:07:
Als je je meterstanden bijgehouden hebt kan je dat makkelijk zelf uitrekenen.
@windfreak: ik hou inderdaad mijn meterstanden goed bij, maar dan :?
Als ik niet weet hoe, kan ik het ook niet makkelijk zelf uitrekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anne vdr Bom schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:28:
[...]

Het was me nog niet eerder opgevallen, dat linkje van jou. Ik lees gelijk in de derde alinea al dit: "Heel Nederland zou vol moeten staan met windmolens om dezelfde capaciteit te halen als de kerncentrale Borssele." Heel Nederland vol, om 4 TWh per jaar op te wekken? Ze weet kennelijk niet dat de Nederlandse windmolens nu al 5 TWh per jaar leveren. Wat is het toch met politici dat ze van alles schrijven over dingen waar ze geen verstand van hebben en er nog mee weg komen ook?

Kernenergie als stoplap voor de overgang naar duurzame energie? Mevrouw, tegen de tijd dat de eerste kWh'tjes uit die kerncentrales komen, zijn we al bijna klaar. Kernenergie is mosterd na de maaltijd en vanwege de constante output ook nog eens de slechtst denkbare complementaire technologie.
Ik heb hier maar even op me genomen de tijd te investeren en haar gefundeerd, doch licht gepeperd op de onwaarheden op haar pagina te wijzen. Zal ik vast op zoek gaan naar de meest geschikte plek om haar publiekelijk aan de schandpaal te nagelen als ze het vertikt te acteren naar mijn opmerking of hebben jullie er nog vertrouwen in dat onze politici dit soort opmerkingen ook werkelijk verwerken? >:)

@Jan-b: Dat heeft windfreak toch hierboven uitgelegd? Wat is daar niet duidelijk aan?

:P

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 22-04-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

windfreak schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:07:
Misschien is het voor jou beter volgende info te gebruiken:

http://www.siderea.nl/zon...archief/maandarchief.html
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp jan
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp feb
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp mrt
doe 0.350*gemiddelde kWh/Wp apr
doe 0.530*gemiddelde kWh/Wp mei
...etc
doe 0.530*gemiddelde kWh/Wp dec
@windfreak: Kijk, daar heb ik wat aan _O-
Net even uitgerekend en het resultaat is.... 414 KWh :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IR meten heeft alleen zin als de slechte string nog wel produceren zou, dus daar heb je niets aan.
Dit lijkt op óf een fikse interne kortsluiting, óf een aardlek waardoor de SB (welke?) eruitvliegt om veiligheidsredenen. Misschien zie je ergens vocht in de panelen, een barst, een losse kabel die doorgesleten is, ...

Zou het geen aardlek zijn, pas dan op want het vermogen van de ene string (max 1kW) kan dan ergens in de defecte string in warmte omgezet worden -> brandgevaar, ook al zou de SB uitstaan. Koppel de slechte string af zolang je niet in de buurt bent, en in iedergeval bij mooi zonnig weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@woodski. je schrijft dat je cv al tijden uit is, dat betekent dat je de warmtepomp ook gebruikt voor je verwarming?
of heb je de wamrtepomp op een andere boiler aangesloten?

wat is het gemiddelde gebruik van de warmtepomp? ongveer 1 kWh? met hoeveel kuub gas komt dat overeen?

ik gebruik nu ongeveer 3-4 kuub gas per dag, en 0,5 kWh voor vloerverwarmingspomp en cv.

ik ga denk ik ook maar peak en off-peak instellen op mijn plugwise setje. ook al heb ik dat niet.. kan ik altijd zien of het voor mij iets op kan leveren om over te stappen :)

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 23-04-2010 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er niet goed uit in de golf van Mexico.
Jammer dat er dit gebeurt met onze toch al niet oneindige voorraden.
Ik maak me vooral zorgen om de opmerking "Nu het platform is gezonken, spuit de aangeboorde bron ongehinderd olie in zee" En het is daar 1500 m diep... En de directeur kan niets zeggen over de omvang van de milieuramp, maar op zijn gezicht was af te lezen dat dit wel eens heel ernstig zou kunnen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 22 april 2010 @ 20:59:
[...]
Wat ik echter wel al aan lovenswaardige punten heb kunnen ontdekken is dat er naast een goed klimaat voor duurzame en decentrale opwekking (FIT, 0% Btw, Voorrang Duurzaam en zelf aansluiten op het net) veel aandacht wordt geschonken aan een verbetering van de mobiliteit. Meer en frequenter openbaar vervoer. Beter bereikbaar openbaar vervoer. Gemeenten moeten fietsvriendelijker. Iedere woonkern een deelauto.
Het is wel een leuk stuk, maar 0%BTW is natuurlijk niet mogelijk. Een wijziging in het 6% tarief zou wel kunnen en mijns inziens erg goed zijn. En dat zou echt bijdragen aan het nog sneller bereiken van
grid -pariteit (die er bijna is overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 08:38:
met hoeveel kuub gas komt dat overeen?
Gronings aardgas levert bij verbranding gemiddeld een energetische waarde van 31,65 MJ/m³ (onderwaarde) aan energie. Dit komt overeen met ongeveer 8,8 kWh/m3.

Bron: wiki :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

Ik kreeg gisteravond de digitale versie gemaild.
Zag er leuk uit.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:47:
Ik kreeg gisteravond de digitale versie gemaild.
Zag er leuk uit.
Ik had het boekje gisteravond ook in de brievenbus. Best geinig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:05:
[...]

Gronings aardgas levert bij verbranding gemiddeld een energetische waarde van 31,65 MJ/m³ (onderwaarde) aan energie. Dit komt overeen met ongeveer 8,8 kWh/m3.

Bron: wiki :)
ok, maar dan is het dus zo dat 1 kWh overeenkomt met 1/8,8= 0,113 kuub gas
als antwoord op mijn vraag dan he :)

maar dus: stel ik zou dat ook kunnen bereiken, dan gebruik ik dus 1 kWh voor de verwarming( excl pomp vloerverwarming) ter waarde van 0,11 kuub gas, tegenover nu 3-4 kuub gas per dag.
dat is wel een heel groot verschil ?

terwijl ik juist altijd lees dat ecolution en zo juist bij guishoudens waar meer gedouhed wordt en zo het flink gaat schelen. en ik ben maar 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb 1 maart dit jaar SDE subsidie aangevraagd voor 1210Wp op het dak van mijn huis, maar ben bang dat door de populariteit ik weinig kans maak op deze subsidie. Is er uberhaupt al iemand die hier al bericht van heeft ontvangen?

Mocht dit niet door gaan, dan wil ik waarschijnlijk een klein setje kopen die ik op het (platte) dak van mijn garage wil monteren. Mijn dak van het huis hou ik dan nog vrij voor een grotere set, die ik met subsidie kan aanschaffen. Nu lees ik dat de Steca 500 een prima inverter is met een goed rendement en dat hierop bijvoorbeeld 3 Kingsun panelen a 185Wp op kunnen worden aangesloten. Een goedkoper alternatief is volgens mij 4 Sharp NAF-121-G5 (amorf) panelen. Deze zou ik dan samen met de Steca bij SolarNRG kunnen kopen. Deze Sharp panelen hebben een iets lager piekvermogen dan de 3 Kingsun panalen, maar de opbrengst per Wp ligt iets hoger omdat ze meer vermogen leveren bij lage zoninstraling en diffuus licht in vergelijking met kristallijne panelen en minder ‘last’ hebben van hoge temperaturen. Volgens mij zijn deze voordelen vooral van belang op een plat en zwart dak.

Klopt mijn redenatie en kan ik deze panelen zonder problemen aansluiten op een Steca 500?

De verbruikte energie log ik nu al en ik heb al een pulsingang vrij voor opgewekte energie.

p.s. Mijn huidig verbruik ligt aan de hoge kant, omdat ik momenteel mee doe met de Stampede :)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
engelbertus schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:41:
[...]

ok, maar dan is het dus zo dat 1 kWh overeenkomt met 1/8,8= 0,113 kuub gas
als antwoord op mijn vraag dan he :)

maar dus: stel ik zou dat ook kunnen bereiken, dan gebruik ik dus 1 kWh voor de verwarming( excl pomp vloerverwarming) ter waarde van 0,11 kuub gas, tegenover nu 3-4 kuub gas per dag.
dat is wel een heel groot verschil ?

terwijl ik juist altijd lees dat ecolution en zo juist bij guishoudens waar meer gedouhed wordt en zo het flink gaat schelen. en ik ben maar 1 persoon.
Het is maar de vraag of het lage verbruik van Woodski puur en alleen door de warmtepomp komt. Wij stoken ook al weken geen gas meer voor CV (5m3 gasverbruik vanaf 1-4 voor CV en warm water) en de houtkachel is zo goed als werkeloos. Veel glas en natuurstenen vloer die de warmte goed vasthoudt. Best kans dat Woodski ook een kleine warmtevraag heeft en het lijkt erop dat jouw huis iets meer vraagt.
antonboonstra schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:52:
Een goedkoper alternatief is volgens mij 4 Sharp NAF-121-G5 (amorf) panelen. Deze zou ik dan samen met de Steca bij SolarNRG kunnen kopen.
Nee, die amorfe panelen kunnen niet op een steca, iets met aarding geloof ik, maar weet er het fijne niet van. Ik zou persoonlijk gewoon voor die Kingsun panelen gaan op een steca.
De verbruikte energie log ik nu al en ik heb al een pulsingang vrij voor opgewekte energie.
Logging ziet er leuk uit, hoe doe je dat?

[ Voor 26% gewijzigd door Joba op 23-04-2010 12:18 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Joba schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:08:

Nee, die amorfe panelen kunnen niet op een steca, iets met aarding geloof ik, maar weet er het fijne niet van. Ik zou persoonlijk gewoon voor die Kingsun panelen gaan op een steca.

[...]

Ik heb 3 kWh meters op DIN rail in mijn meterkast geplaatst (type ADM1D) waarop een pulsuitgang zit welke 1 puls per 0,5Wh geeft. Een stuks voor groep 1 t/m 3, eentje voor groep 4 t/m 6 en eentje voor de toekomstige PV panelen.

De pulsen log ik vervolgens met een Damocles Mini welke 4 ingangen en twee digitale uitgangen heeft. Deze logger sluit je op ethernet aan en is uit te lezen via een flash-webinterface en xml. Omdat ik thuis al een HTPC/web-/fileserver heb staan, roep ik met Geplande taken in Windows om de 5 minuten een php-script aan welke de puls tellerstanden uitleest via xml en deze opslaat in een txt-file. Hiervan kan ik dan weer grafieken maken met eigen gemaakte scripts.

Kosten? De kWh meters kosten 33 euro / st. De logger is iets duurder, namelijk 307 euro, maar werkt perfect.

el jonco wees mij nog op een Soft-I/O module, maar deze moet helemaal uit Amerika komen en hierbij moet je nog een adapter en aansluitklemmen kopen, terwijl de Damocles mini compleet is.

p.s. Iedereen kan nu wel exact zien wanneer ik wakker ben (elektrische waterkoker) :+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:13
Ik heb het al eens eerder gevraagd maar kan het helaas niet terug vinden (was al een paar delen terug denk ik).

Klopt deze veronderstelling?
Zonnepaneel + ok4 aanschaffen en monteren, stekker in de muur en klaar? Of moet ik ook nog iets regelen met de Nuon? Ik heb een digitale meter.

Ik zal geen overproductie hebben als ik slechts een 180wp paneel koop, maar moet ergens beginnen natuurlijk.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 22 april 2010 @ 07:59:
[...]

Ik meende ergens gelezen te hebben dat Duitse zonnestroominstallaties intervalbemeterd zijn. Dat betekent dat het energiebedrijf per 10 minuten de geleverde energie op afstand kan uitlezen. 's-Nachts met een generatortje aan de gang gaan is dan sowieso niet meer mogelijk. Overdag wordt het erg moeilijk omdat je dan de opbrengsten kunt vergelijken met die van nabijgelegen installaties. Zodra jouw opbrengst significant afwijkt, ben je verdacht. Fraude wordt dan erg moeilijk.
Niet dat ik weet. Je kunt gewoon een hergeijkt Ferrarismetertje kopen bij de eerste de beste gecertificeerde meetboer, en die door een gecertificeerd installateur direct als officiële Einspeisemeter op het laagspanningsnet laten aansluiten. Metermarkt is vrij in Duitsland op dat gebied, en de netbeheerder moet dat accepteren. En die kan (volgens mij) die invoedingsmeter helemaal niet op afstand uitlezen. Maar ze weten donders goed wat op bepaalde lokatie met een bepaald vermogen een reeële opbrengst is, die trouwens maandelijks doorgegeven wordt door de invoeder (of over langere periode als daartoe specifiek contract is opgesteld, wat niet verplicht is). Ik heb nog nooit gehoord van enige fraude op dit vlak in Duitsland (bij reeds een half miljoen PV-systeem bezitters...). Maar ik weet niet alles natuurlijk.

Voor grote installaties > 100 kWp moet er wettelijk verplicht een apparaat aangebracht worden die de netbeheerder in het geval van calamiteiten op afstand kan uitschakelen. Bikkelharde voorwaarden: volledige documentatie van de noodzaak van afschakelen (hernieuwbaar heeft wettelijk verplicht per definitie altijd voorrang op het net), en alle technische rimram die er bij hoort. En, niet te vergeten: volledige uitkering van de gedorven Einspeise Vergütung aan de hernieuwbare producent. Dit alles geldt verder niet voor alle kleinere installaties: die hoeven niet mee te doen aan dat "netmanagement" model. M.a.w.: alle NL SDE installaties (gemaximeerd op 100 kWp) zouden daar gewoon permanent blijven doordraaien (natuurlijk niet bij serieuze netuitval, dan schakelen ze volautomatisch af via de omvormers). Floriade Dak en Ecopark Waalwijk zouden bij dergelijke in Duitsland toegestane "ingrepen vanwege de netbeheerder" van het net moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Sneezzer schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:25:
Ik heb het al eens eerder gevraagd maar kan het helaas niet terug vinden (was al een paar delen terug denk ik).
Volgens mij heb je de vraag hier gesteld (en ook al antwoord gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Sneezzer schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:25:

Klopt deze veronderstelling?
Zonnepaneel + ok4 aanschaffen en monteren, stekker in de muur en klaar? Of moet ik ook nog iets regelen met de Nuon? Ik heb een digitale meter.

Ik zal geen overproductie hebben als ik slechts een 180wp paneel koop, maar moet ergens beginnen natuurlijk.
180Wp en een OK4E? Dat is doodzonde. Je kan dan beter gaan kijken naar een Gridfit LV omvormer ( kan 250Wp op ). of een Soladin 120 ( 120W max afaik ). Bij de laatste mis je dan ook nog steeds eea aan opbrengst overigens.

Als ten alle tijde je baseload in huis meer is als de opbrengst van je zonnepaneel ( max 160W - 180W gemiddeld ). Dan heb je verder geen last van je digitale meter oid. Je verbruik in huis wordt dan gewoon iets lager. Gesteld je zou overdag vaak weg zijn en je baseload in huis is dan vrijwel nul dan zou je wel terugleveren terwijl je meter dat niet registreert.

Soladin 120 kan je 2e hands kopen op marktplaats, de gridfit omvormers kan je nieuw kopen. exacte prijs weet ik niet uit m'n hoofd.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 23-04-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:13
antonboonstra schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:40:
[...]

Volgens mij heb je de vraag hier gesteld (en ook al antwoord gekregen).
Dankje, Was in vorige delen aan het zoeken geweest ;-)

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

De ontplofte Sunnyboy is vervangen! Zodra de administratie bij SMA Benelux in orde is heb je voor 300 euro (excl transportkosten defecte SB) een vervangende Sunnyboy 2500 en dat binnen 2 weken! :)
Niet gek, de oude Sunnyboy was toch al 8,5 jaar oud. Een nieuwe SB heeft een levertijd van 6 maanden.
De zomer kan beginnen :9

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

zonnigtype schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:31:
[...]

....en Ecopark Waalwijk zouden bij dergelijke in Duitsland toegestane "ingrepen vanwege de netbeheerder" van het net moeten.
Das leuk, ik kom daar morgen langs op mijn geplande fietstocht. Ik heb het opgezocht en plan mijn route er langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Nu lees ik dat de Steca 500 een prima inverter is met een goed rendement en dat hierop bijvoorbeeld 3 Kingsun panelen a 185Wp op kunnen worden aangesloten. Een goedkoper alternatief is volgens mij 4 Sharp NAF-121-G5 (amorf) panelen. Deze zou ik dan samen met de Steca bij SolarNRG kunnen kopen. Deze Sharp panelen hebben een iets lager piekvermogen dan de 3 Kingsun panalen, maar de opbrengst per Wp ligt iets hoger omdat ze meer vermogen leveren bij lage zoninstraling en diffuus licht in vergelijking met kristallijne panelen en minder ‘last’ hebben van hoge temperaturen. Volgens mij zijn deze voordelen vooral van belang op een plat en zwart dak.

Klopt mijn redenatie en kan ik deze panelen zonder problemen aansluiten op een Steca 500?
Hoe kom je erbij dat 4 Sharp 121Wp amorf panelen een goedkoper alternatief is dan 3 van mijn Kingsun 185Wp panelen??
Mijn Kingsun panelen zijn toch een stuk goedkoper dan die amorfe panelen. (prijs/Wp)
Tevens hoef je maar 3 panelen te bevestiging ipv 4 armorfe panelen. (scheelt weer bevestigingsmateriaal)
Amorfe panelen kunnen niet op een Steca 500 (kunnen sowieso niet op hoge rendements transformatorloze omvormers) Ook kun je ze niet alle 4 in serie zetten vanwege te hoge spanning dan, dus heb je een paar dure T-splitters nodig.
Deze Sharp panelen hebben een iets lager piekvermogen dan de 3 Kingsun panalen, maar de opbrengst per Wp ligt iets hoger omdat ze meer vermogen leveren bij lage zoninstraling en diffuus licht in vergelijking met kristallijne panelen en minder ‘last’ hebben van hoge temperaturen. Volgens mij zijn deze voordelen vooral van belang op een plat en zwart dak.
Tenzij je de panelen op kunstof bakken plaatst ipv open frames zie ik niet in waarom platdak meer last heeft van hoge temperaturen dan bijvoorbeeld een schuin dak. Ik denk dat het eerder andersom is en panelen op platdak beter koelen dan schuin dak vooral als het waait.
Of hier in Nederland de amorphe panelen over een heel jaar gezien een hogere opbrengst per Wp hebben en dan nog zo hoog dat het 555Wp-484Wp=71Wp goedmaakt betwijfel ik. Dan zouden ze 15% meer per Wp moeten opleveren dan de mono cellen van KingSun over een heel jaar gezien.

Mocht je interesse hebben in 3 x 185Wp KingSun panelen met een Steca 500 dan kun je me een PM sturen.
Mocht je aan een Limburgs subsidie mee kunnen doen dan is 4 x 185Wp met een Steca 500 helemaal een koopje. Krijg je nog eens 2 x 740Wp = 1480 euro terug. Dat is bijna gratis en je mag zelf installeren.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag bericht gehad dat mijn subsidie aanvraag voor zonnepanelen is gehonoreerd !

yea !

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:39:
Vandaag bericht gehad dat mijn subsidie aanvraag voor zonnepanelen is gehonoreerd !
...
Gefeliciteerd, als mede toekomstig SDE loterij winnaar. Vraagje, deed je met de 2010 ronde mee? Dan weet jij het een heeeel stuk sneller als ik in 2008. Mooi. Weet je al wat het gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

SolarKing schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:19:
[...]

Hoe kom je erbij dat 4 Sharp 121Wp amorf panelen een goedkoper alternatief is dan 3 van mijn Kingsun 185Wp panelen??
Mijn Kingsun panelen zijn toch een stuk goedkoper dan die amorfe panelen. (prijs/Wp)
Tevens hoef je maar 3 panelen te bevestiging ipv 4 armorfe panelen. (scheelt weer bevestigingsmateriaal)
Rustig maar ;) 4 Sharp panelen kosten € 910,72 en ik las ergens in dit forum dat 3 Kingsun panelen € 943,50 kosten. Dus qua aanschaf zijn ze dan iets goedkoper, per Wp misschien net niet. Het verschil is inderdaad verwaarloosbaar als je ook de extra montage materialen meeneemt. Ik ben echter wel gecharmeerd van een lagere piek ten gunste van een hogere opbrengst bij lagere zonintensiteit. Een wat constantere vermogen dus. Vooral omdat ik overdag niet veel thuis ben en dus geen hoge piekvermogen nodig heb (als ik niet terug kan leveren).
Tenzij je de panelen op kunstof bakken plaatst ipv open frames zie ik niet in waarom platdak meer last heeft van hoge temperaturen dan bijvoorbeeld een schuin dak. Ik denk dat het eerder andersom is en panelen op platdak beter koelen dan schuin dak vooral als het waait.
Het platte dak is lager en zit meer schuil achter de huizen en de opstaande rand van het dak. Aangezien ik de panelen plat op het dak wil leggen (is opbrengst helaas wel iets lager), lijkt mij de wind makkelijker onder de panelen te kunnen komen als deze op golvende dakpannen liggen.
Of hier in Nederland de amorphe panelen over een heel jaar gezien een hogere opbrengst per Wp hebben en dan nog zo hoog dat het 555Wp-484Wp=71Wp goedmaakt betwijfel ik. Dan zouden ze 15% meer per Wp moeten opleveren dan de mono cellen van KingSun over een heel jaar gezien.
SolarNRG kwam met een offerte van 10 Sharp panelen met 1210 Wp en volgens hun een verwachte opbrengst van 1150 kWh. Dat is zo'n 950 kWh / kWp. 3 Kingsun panelen zouden dan 472 kWh/jaar kunnen leveren en de Sharp panelen 460 kWh. Bijna gelijk dus (als ik SolarNRG mag geloven).
Mocht je interesse hebben in 3 x 185Wp KingSun panelen met een Steca 500 dan kun je me een PM sturen.
Mocht je aan een Limburgs subsidie mee kunnen doen dan is 4 x 185Wp met een Steca 500 helemaal een koopje. Krijg je nog eens 2 x 740Wp = 1480 euro terug. Dat is bijna gratis en je mag zelf installeren.
Helaas woon ik in de provincie Groningen. Hier moet ik minimaal 4000 euro investeren, voordat ik 20% subsidie krijg. En zelfs als ik dat investeer, val ik buiten de boot, omdat je huis ook nog voor 1995 moet zijn gebouwd. Laat mijn huis nu net in 1996 gebouwd zijn… De gemeentelijke subsidie van € 1,-/Wp geldt zelfs alleen als je huis voor 1990 is gebouwd.

Beide subsidies zijn nu (bijna) afgelopen, dus ik hoop dat er binnenkort nieuwe subsidies komen waarvan ik wel kan profiteren. Ik heb voor beide subsidies al contact opgenomen waarbij ik heb aangegeven dat de bouwjaar grenzen voor isolatie misschien wel logisch zijn, maar voor PV panelen belachelijk. Alsof mijn panelen op een oud huis 'groener' zijn |:(
Als ik nu dus een setje aanschaf, moet ik het geheel zonder subsidie stellen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik ben daarnet bij Good Lelystad geweest, een 3 daags event over duurzame energie.

review is hier te lezen : http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=939

Samengevat. ik vond het tegenvallen en ik ben Minister Cramer nog tegengekomen :S

Edit:

*wetenschapmodus ON*

Benodigdheden, een gieter met regenwater en wat goede conditie.

Daarnet 10 liter regenwater over het afdakje gedonderd om hem schoon te maken en te kijken wat een koudere paneeltemperatuur doet.

VOOR : 53.3W levering
NA: oplopend tot 58W levering

Resultaat + 6,7W en wat minder vogelstront op het paneel.

*wetenschapmodus OFF*

[ Voor 43% gewijzigd door mkleinman op 23-04-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apeldoorn koerst af op extra donkere feestmaanden (2010/2011). Hierbij lopen ze het risico de primeur te hebben van dee eerste grote stad die tijdens de donkere feestmaanden geen feestverlichting heeft. We zijn goed groen bezig op de Veluwe! En dat als spontane aktie van ondernemers door voor de benodigde energie geen 150 euro bij te dragen. Wie volgt....

In Utrecht krijgt de de hogeschool een Duurzame Energie Proeftuin op het platte dak van het gebouw van de technische opleidingen. Er worden diverse innovatieve opstellingen geplaatst die de kennis over duurzame energietechniek op daken moet onsluiten en inbedden in het onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Het lijkt weer leuk te worden om de schoolbanken proeftuin in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ben hoopvol gestemd dat hier het e.e.a. uit voort gaat komen . . . .

Het Eindhoven Energy Institute (EEI) is officieel van start gegaan. Het gaat werken aan oplossingen voor het energieprobleem. De 150 TU/e-wetenschappers hebben een wereld voor ogen waarin we de energie vooral uit zonlicht halen, of uit onze eigen nabootsing van de zon: kernfusie.

Het EEI krijgt vier onderzoekslijnen. Met name: zonnecellen, nieuwe (ultraschone) brandstoffen, kernfusie, en tenslotte efficiënt inzetten en transporteren van energie (betere batterijen, zuiniger verlichting, zuinige en schone motoren, slimme stroomnetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Hier ook de SDE 2010 binnen joepiee .. oei...even lezen
Eingelijk zegt de brief

U heeft van ons een beschikking gekregen..... dus kan ook op SDE 2009 slaan .....
dus eff afwachten

Als het SDE 2010 is dan ....ik heb iets meer aangevraagd dan ik plaatsde .. dus dan moet ik nog even naar SolarKing om wat bij te bestellen
...9 cellen op een rij ..in een paneel ;-)

en op Senternovem met Digid ingelogd staat SDE2010 nog op status ..ingediend ..brrrrr

[ Voor 112% gewijzigd door X21r op 23-04-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

antonboonstra schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:07:
[...]

Rustig maar ;) 4 Sharp panelen kosten € 910,72 en ik las ergens in dit forum dat 3 Kingsun panelen € 943,50 kosten. Dus qua aanschaf zijn ze dan iets goedkoper, per Wp misschien net niet. Het verschil is inderdaad verwaarloosbaar als je ook de extra montage materialen meeneemt.
Sorry, maar ik keek naar de prijs per Wp en dan is Kingsun goedkoper. Als je per set kijkt zijn die 4 Sharp panelen goedkoper maar ik denk ook lagere opbrengst dan 3 Kingsun. Zeker na verloop van tijd.
antonboonstra schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:07:

Ik ben echter wel gecharmeerd van een lagere piek ten gunste van een hogere opbrengst bij lagere zonintensiteit. Een wat constantere vermogen dus. Vooral omdat ik overdag niet veel thuis ben en dus geen hoge piekvermogen nodig heb (als ik niet terug kan leveren).
Waarom zou je niet terug leveren ipv gratis stroom weggeven?
Mocht je meter niet terug kunnen leveren dan laat je hem gewoon vervangen door de netbeheerder. (kost ongeveer 100 euro, ligt aan netbeheerder)
Mocht je in de toekomst uitbreiden moet je die meter toch vervangen want je wilt toch niet gratis stroom weggeven?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Joba schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:08:
[...]

Het is maar de vraag of het lage verbruik van Woodski puur en alleen door de warmtepomp komt. Wij stoken ook al weken geen gas meer voor CV (5m3 gasverbruik vanaf 1-4 voor CV en warm water) en de houtkachel is zo goed als werkeloos. Veel glas en natuurstenen vloer die de warmte goed vasthoudt. Best kans dat Woodski ook een kleine warmtevraag heeft en het lijkt erop dat jouw huis iets meer vraagt.

[...]

[...]

Woodski heeft geloof ik ook een zonneboiler?

mijn huis heeft wel meer energievraag voor warmte misschien, maar van 0,113 kuub gas naar 3-4 kuub is een factor 32.. zoveel meer gebruikt mijn huis vast niet :)
ik heb ramen op oost en west. helpt 's ochtends wel.
ik heb vloerverwarming met laminaat er op. ( dat kan dus perfect wat mij beteft, al hoor je er oms rare verhalen over dat dat niet kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Omg, net envelop van agentschap NL in de bus gehad.
Er staat in dat ik van hun een beschikking ontvangen zou hebben voor SDE-subsidie 2010 en welke stappen ik nu verder moet doen. Tevens hebben ze een mooie gekleurde folder toegevoegd met stappenplan.

Ik had deze keer aangevraagd voor een dak bij mijn broer. SDE 2008 en 2009 doe ik al aan mee en nu misschien dus ook SDE 2010. Dat gaat een leuke administratie worden.

Kan ik binnenkort misschien wel het dak van mijn broer vol Kingsun leggen en nog wat profiteren van komende zomer.

[ Voor 12% gewijzigd door SolarKing op 23-04-2010 17:06 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ben benieuwd of ik dan ook bericht heb van agentschap NL....

wel apart dat er hier al "zoveel" beschikkingen zijn.. t zal toch geen foutje van hun administratie zijn he...

[ Voor 48% gewijzigd door engelbertus op 23-04-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
....

[ Voor 94% gewijzigd door engelbertus op 23-04-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Jup, hier ook bericht van agentschapNL!

Een beschikking voor maar liefst 0,0075MWp! :P

Nu kijken hoe we dat asap kunnen realizeren, zodat we misschien de mooie zomerzon nog mee kunnen pikken! :D

(Ik snap niet waarom ze het in hemelsnaam over MWp hebben als de grootste systemen die überhaupt in aanmerking komen in de kWp range zitten, maargoed...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 08:38:
@woodski. je schrijft dat je cv al tijden uit is, dat betekent dat je de warmtepomp ook gebruikt voor je verwarming?
of heb je de wamrtepomp op een andere boiler aangesloten?

wat is het gemiddelde gebruik van de warmtepomp? ongveer 1 kWh? met hoeveel kuub gas komt dat overeen?

ik gebruik nu ongeveer 3-4 kuub gas per dag, en 0,5 kWh voor vloerverwarmingspomp en cv.

ik ga denk ik ook maar peak en off-peak instellen op mijn plugwise setje. ook al heb ik dat niet.. kan ik altijd zien of het voor mij iets op kan leveren om over te stappen :)
Ik heb een huis met goede isolatie waar we gelukkig niet zoveel hoeven te stoken.
De warmtepomp is alleen voor warmwater. Dus douchen, badderen en de wasmachine.

Als ik het jaar doorkom met een 2kwh per dag ben ik wel tevreden denk ik.
Nu is dat 1.1khw per dag. Als m'n zonneboiler goed gaat werken misschien wel minder.

Mijn gasverbruik is dik 1200 kuub per jaar. Hoeveel daarvan voor warmwater is weet ik nog niet.
Als ik 300 kuub minder verbruik komt het gunstig uit.

Ik bespaar ook op het elektraverbruik van de CV die 6 maanden per jaar uit staat (dat zal niet veel zijn)
En het verbruik van onze huisventilatie (1kwh per week)

De berekening had ik als gedaan en je komt er met de besparingen en de kosten voor de installatie never nooit gunstig uit tov een HR ketel. Ik heb het toch gedaan omdat het leuk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Woodski op 23-04-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 15:24

aip

Hmm. Is er al iemand die post heeft van Agentschap NL met een afwijzing? Ik heb het idee dat alleen toewijzingen al post hebben gehad? (dat beloofd voor mij dan weinig goeds....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:38
Hier ook een mooie enveloppe op de mat! Subsidie voor 5180Wp!
Lekker hoor!!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 18:22:
Hmm. Is er al iemand die post heeft van Agentschap NL met een afwijzing? Ik heb het idee dat alleen toewijzingen al post hebben gehad? (dat beloofd voor mij dan weinig goeds....)
Dat belooft ook voor mij weinig goeds. Tot nu toe hebben we meestal ook niet zoveel geluk met loterijen... SDE 2009 misgelopen en bij subsidie Eindhoven 5000 Euro misgelopen door loting :'( ....
Op dit moment hoop ik maar dat de oorzaak dat we nog niks gehoord hebben erin ligt in dat we heel vaak post mislopen door een hele slechte postbezorging in onze straat......
Pagina: 1 ... 76 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.