Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.029 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:37:
Ziet er best netjes uit. Ik ben heel benieuwd hoe die dakpannen gekoppeld zijn. Met zo'n 1000 stekkertjes wordt de kans op storingen wel een beetje groter :-)
Ik zou dit niet echt pannen noemen. Het lijkt meer op die bitumen vellen die je dakpansgewijs over elkaar heenlegt. Leistenen doen ze ook zo, de spijkers vallen weg onder de volgende (er boven liggende) rij.
Ze zouden ook in een keer grote lappen of zelfs op rollen van 1-3 meter breedte kunnen maken waar alle electrische aansluitingen al in verlijmd zitten. Hoef je alleen de randen van het dak nog af te werken met losse "dakpannen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
windfreak schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:40:
Het valt me op dat onze zonnepanelen de afgelopen dagen(?) ineens een stuk vuiler geworden zijn. Gewoon viezig zelfs vanaf de straat gezien. Ik heb alleen (nog) niet de mogelijkheid daar met de tuinslang of een spons bij in de buurt te komen. Gelukkig haalden we gisteren toch een recordopbrengst (6,2 kWh/kWp op WZW). Ik heb me nog in kunnen houden, maar misschien dat ik deze week toch een langere tuinslang koop. Iemand tips voor een opzetstuk dat flink ver kan komen :-)

Vandaag wel een wat lagere opbrengst. De top was 100 Watt lager dan gisteren (2250 Watt).
We waren gisteren bij Energiastic met paar Tweakers. Man, man, man, wat was dat soppen geblazen, nog hartelijk dank voor de gastvrijheid en de verpletterende "physics of shadow on PV modules" oratie, "und vieles schönes mehr", hooggeschatte E.! _/-\o_ ). Zijn back contact monokristallijne Sunpowers waren ook lekker stoffig van het vele stuifmeel in de lucht, de Schott Solar's (multikristallijn) waren nauwelijks vies. Ik vermoed dat jouw Sunpowers dus ook statisch opladen/stof aantrekken, zelfs al zijn ze zoals bij Energiastic goed geaard. Of het stof verdwijderen dramatisch vermeerdering van opbrengst zal geven blijft de vraag, dat is best lastig te meten in een string opstelling. Want als je water gaat gebruiken en dan gaat meten, beïnvloed je ook de celtemperatuur en heb je geen pure "met stof/zonder stof" vergelijking, die je ook snel na elkaar moet doen anders blijft het vergelijken moeilijk uniform te houden.

Hier ook gisteren hogere opbrengst dan vandaag, ongetwijfeld met het warme weer van alweer die prachtige zondag te maken hebbend (hele dag verder in de tuin bezig geweest met deel v/d bewoners hier):

zaterdag 5,48 kWh/kWp (alle modules) resp. 5,87 kWh/kWp (beste twee/zuid georiënteerde modules)
zondag 5,32 kWh/kWp (alle) resp. 5,82 kWh/kWp (beste)

Verschil: 3% resp. <1% t.o.v. zaterdag. Qua energie opbrengst (kWh genormeerd).

Vermogen vandaag, zondag: maximaal 857 Watt uit 1,236 kWp, 0,69 Watt [AC]/Wp [STC] om 12h33. De flink opgewarmde (max. 49 graden C) OK4tjes brachten het niet verder dan max. 81 Watt [AC] per stuk op deze warme dag. Bij kouder weer en forse wind zie ik regelmatig 90 Watt uit zo'n ding komen, ik heb enkele kort durende records van 94 Watt AC uit een 100 Watt OK4 geregistreerd (bekende combinatie van voorjaar, koude oostenwind, koude regenbuien afgewisseld met felle zon en reflecties in de wolkenranden). Bij continu warm weer gaat het maximaal haalbare vermogen fors onderuit. Maar dan heb je verder geen last van wolken.

Daarbij ook nog twee 50 Wattpiekers in test als "vrijeveld systeempje" laten draaien (af en toe frame omzetten als de zon zich had verplaatst tussen de tuinwerkzaamheden in, genereerde ook iets van 65-70 Watt uit een OK4 omvormertje in volle zon en fors oplopende celtemperatuur). Als het goed is gaan die morgen het dak op, weer twee DC aders in de VMVK kabel bezetten en mogelijk weer op een negatief verbruik afkoersend op jaarbasis... :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:22:
[...]

Vergeet niet in je vergelijking de hellingshoek mee te nemen. Is die duidelijk anders dan zal BlueCorner op een andere dag in het jaar beter uit de voeten komen.
voorbeeld: de zijne staan veel steiler dan de mijne, waardoor hij in in de winter en vroege voorjaar/late najaar beduidend beter uit de bus komt, en ik (bij een volle zon dag) in de zomer
Ik weet dat de hoek van BlueCorner steiler is, dus meer opbrengst in de winter. Maar de hoek t.o.v. het zuiden is bij hem weer gunstiger dan bij mij. Blijkbaar maakt het vanaf eind april niet veel meer uit of je een perfect op zuid liggende installatie hebt, of dat ie op ZO of ZW ligt. Ik zit zo'n 12 km van Bluecorner af, en vergelijk beide installaties daar om ook zeer regelmatig..

Morgen zal ik ook hier op de panelen kijken of er rotzooi op geplakt zit (ook Sunpower).

@ BlueCorner: De instralingmeter zit in het vlak van de panelen.
We waren gisteren bij Energiastic met paar Tweakers. Man, man, man, wat was dat soppen geblazen, nog hartelijk dank voor de gastvrijheid en de verpletterende "physics of shadow on PV modules"
Nu maak je me wel heel nieuwsgierig.. wat zijn je verdere plannen met je bevindingen Energiastic?

[ Voor 13% gewijzigd door stegen op 18-04-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Persbericht van DOW alweer van 5 oktober .... 2009.

Gaat om CIGS dunnelaag technologie op "shingles" uitwisselbaar met "standard asphalt shingle materials".

CIGS heeft fors potentieel in efficiëntie, vandaar waarschijnlijk die 13%, ik ben benieuwd.

Van dit DOW bericht:
"The DOW™ POWERHOUSE™ Solar Single can be handled and nailed just like asphalt shingles. There's no on-roof wiring, minimal through-roof penetrations and no need for an electrician to be present during the installation of the DOW™ POWERHOUSE™ Solar Shingle. A qualified builder or roofing contractor can do the install, and the electrical connections can be made later."
en
For the DOW™ POWERHOUSE™ Solar Shingle, CIGS-based PV cells are incorporated into the product by over-molding them with a proprietary Dow polymer formulation, resulting in a unique product design that has similar reveal, weight, and installation practices as an asphalt shingle and also generates electricity. Electrical circuitry is integrated into each shingle and the shingles are connected by wireless plug-style connectors.

"The beauty of the DOW™ POWERHOUSE™ Solar Shingle system is that it can be installed in about half the time it takes to install traditional solar panels," remarked David Parrillo, senior R&D director for Dow Solar Solutions. "The fact that no electrical tradesmen are needed during the roof installation is another significant advantage to contractors."
Moet je natuurlijk wel de juiste dakpannen hebben en/of al van plan zijn om die te vervangen. Me dunkt dat in de meeste gevallen - op bestaande bouw - gewoon als vanouds boven de pannen zal worden gebouwd, maar het lijkt een mooie oplossing te zijn. Ben benieuwd naar de prijs.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:04
Ook bij ons twee prachtdagen achter de rug: gisteren 8,7kWh ofwel 4,1kWh/kWp. en vandaag 8,5kWh ofwel 4,0kWh/kWp. Door ONO/WZW-plaatsing een vrij lage kWh/kWp waarde, maar ik hark in een weekend wel even ruim 17kWh naar binnen, laten we zeggen vijf tot zeven gemiddelde dagverbruiken.

De 'tijdmachine' draaide hier op volle toeren de afgelopen week: de meterstand begint die van één februari te naderen, en het zal niet lang meer duren voordat we alweer negatief zitten.

Ik wordt op vele manier blij van dit weer: het vele licht is goed voor mijn humeur, ik kan ten minste lekker fietsen naar mijn werk, onze plantjes groeien goed en de zonnestroompanelen harken kWh na kWh binnen.

Laat de zomer maar komen! 8)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier ook twee mooie dagen gehad :) Gisteren wel beter dan vandaag. Gisteren wel 21kWh gehaald, ofwel 5,71kWh/kWp. Installatie staat op het oost-zuid-oosten gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag heb ik zo'n 5% lagere opbrengst t.o.v. gisteren, terwijl het zo op het oog een vergelijkbare dag was. Het was alleen ongeveer 5graden warmer. Zou dat het verschil maken?
Bij mij 1080 Wp op 2x Steca500, die ik monitor in serie met een Cresta M12. Output vandaag enige uren 882 Watt continu. Las het bericht van Woodski over z'n emmer water en dacht dat ook maar eens te proberen. Opbrengst schoot onmiddellijk omhoog naar 930 Watt continu en zakte daarna langzaam weer terug.
Koeling is dus key.... wat gaan we daar aan doen komende zomer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er is weinig dat je er aan kan doen. Die dingen presteren nu eenmaal minder goed wanneer ze warm worden. Zo halen wij hier wel eens ons piekvermogen als de zon volop door een wolk breekt. Wanneer het echter heel de dag zonnig is (en warm), haal je een stuk minder op dat moment. Maar wel meer op de hele dag gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mijn poly en mono systeem haalde beide 5,68 kWh/kWp.
Minder dus dan de dag ervoor toen het nog 6,19 kWh/kWp was, maar nog steeds een lekkere opbrengst.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
Techneut schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:23:
[...]

Die slavenarbeid moet je ook niet al te serieus nemen, het is maar bij wijze van spreken, en ingeval van een sportschool doe je het voor je plezier (of niet soms?). Maar je illustreert het zelf, je komt maximaal op 280 W, maar dan hou je het na een halfuur wel voor gezien. Opbrengst dus slechts 140 Wh.
Energie kan niet uit het niets komen, een van de hoofdwetten van de natuurkunde. Het moet dus komen uit genuttigde calorieën uit je voedsel. En dan geldt de simpele formule uit de natuurkunde; 1 kWh = 864 kcal. Gezien toch al nooit te halen rendement van 100% rondde ik dit gemakshalve maar alvast af van 1000 kcal naar 1 kWh.
dt van de sportschool was niet om je tegen te spreken, maar om een indicatie te geven van de mogelijke waarde.
en van de 1000 calorieen, het is niet gezegd dat je niet meer meer calorieen mag verbruiken, of nuttigen

de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieen is niet gekozen vanwege de gezondheid, maar vanwege een een indicatie die past bij een gemiddelde levensstijl. zodat je je ergens op kunt richten.

wat ik in het betreffende topic ook schreef is dat je bijvoorbeeld 5 uur lang een lampje kunt laten branden via een UPS , maar dan moet je er wel van uit gaan dat die UPS het trekt om elke dag volledig leeg te gaan end an binnen de andere 16 uur weer op te laden, of je moet liever 8 bij je eigen geproduceerde licht je in het zweet te fietsen, of in het donker iets anders te gaan doen..
behalve vanwege werk kan ik dan geen goed aegument vinden, maar dan is licht mestal niet het enige dat belangrijk is, en meestal is er onder werktijd wel zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@jja en woodski..
jullie spreken elkaar tegen..
volgens mij zijn kabels vaak 800 á 900 mm lang en panelen ook rond die breedte. in thorie moet je dus net dat stukje kunnen overspannen om een paneel over te slaan, en zo dus op de heen en terugweg de kabels idd vlak langs elkaar laten lopen, en zo geen "retour" nodig te hebben...
ander zou je bij 1 lange rij immersvanaf het laatste panneel terug moeten naar het eerste.. (Ok, bij strings van 4 of 5 panelen is die afstand alsnog niet erg lang, maar het bespaart toch meters kabel dus kosten en rendement.
juist als je panelen in een baan boven en onder elkaar maakt krijg je een groot ingesloten oppervlak, of een lange "retour" kabel...

voorwaarde is dan wel dat de kabels ook echt net iets langer zijn dan de breedte van de panelen, of elk aan een zikant van de junctionbox naar buiten komen zodanig dat het past... maar de lengte van de kabels wordt wel in de datasheets aangegeven...

[ Voor 15% gewijzigd door engelbertus op 19-04-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18
windfreak schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:40:
Het valt me op dat onze zonnepanelen de afgelopen dagen(?) ineens een stuk vuiler geworden zijn. Gewoon viezig zelfs vanaf de straat gezien. Ik heb alleen (nog) niet de mogelijkheid daar met de tuinslang of een spons bij in de buurt te komen. Gelukkig haalden we gisteren toch een recordopbrengst (6,2 kWh/kWp op WZW). Ik heb me nog in kunnen houden, maar misschien dat ik deze week toch een langere tuinslang koop. Iemand tips voor een opzetstuk dat flink ver kan komen :-)
Ik kan mijn panelen met de waterstraal bereiken, kwestie van de sproei instelling zo draaien dat er een ferme straal uitkomt, en de kraan vol open. Ik weet niet of de waterdruk overal hetzelfde is, en hoe hoog je panelen liggen, maar je zou het zomaar eens kunnen proberen, wie weet haal je het gewoon vanaf de grond, net als ik :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 23:39
Het viel mij al op dat Eric-pvt hier niet meer komt, maar een korte search leert mij dat hij helaas weer een break heeft genomen... nouja, als hij toch meeleest of misschien is het voor iemand anders hier interessant:
http://caravan-kamperen.m...nippel-06-25-043-042.html

En wel daarom, dat er in die advertentie gesteld wordt dat de bepaling dat LPG alleen voor tractiedoeleinden aangewend mag worden sinds 1-jan uit de wet is geschrapt. Dit zou betekenen dat je voor je ketel een ombouwset naar LPG zou kunnen aanschaffen om vervolgens je kleine restverbruik, na Zonneboiler en eventuele andere warmtebronnen met LPG kunt opvangen zonder een gigantisch vastrecht voor de Gas aansluiting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:12
Zo na en paar zonnige dagen word het weer eens tijd om eens terug te kijken.

Ik lees de laatste dagen dat de heer P.S ( een of ander vaag zonnig type)
Zich wel goed voelt op zijn troon op de vierde verdieping.
En zo rustig over zijn hemel rijk heen kijkt O-) onder steunt door de grote hoeveelheid diverse documenten ,welke inmiddels een groot gedeelte van zijn hersens cellen hebben gevuld. _/-\o_

Nu over cellen gesproken…. Die zonnepanelen met zonne cellen.
….. 700 stuks met flash data uit een container.
….. welke je zelfs gelukt is om deze van twee verschillende leveranciers te ontfrutselen.

U heb het voor elkaar gekregen om deze 700 stuks in volgorde te verwerken in U cellen.

Nu Watt.
.. ja WAT Watt.. dat is interessant voor het verkoop verhaaltje.
.. U heeft het verkoop verhaaltje netjes in grafieken neergesabeld.
Zo dat het voor ons de gewone mens een leuk plaatje is om naar te kijken.
Nu zei Anne vdr Bom.. ik heb niets aan te merken op die grafieken .. (een onderdaag van Uw koningrijk? …volgeling …?).

Noauwww ik wel ….
Kijk Watt krijg je pas als je stroom er door heen jaagt.
Net zo iets als de drijf jacht bij het koninklijk volk.. waar bij gedurende de jacht het wild geschoten word.

Om het nog een simpeler uit te leggen ..
U doet in Appeltaarten.. heb ik inmiddels wel vernomen uit U dagelijkse gepen op uw site
( uit U nucleaire gevoede oven .brrrrr.)
Stel .. de Appeltaart .. zetten we in serie ..Zeg maar op elkaar … stapelen .. zeg maar.

Nu indien ALLE A..taarten binnen 1% gelijk zijn van elkaar …. Zal gedurende het stapelen de onderste A..taart het totale gewicht dragen van alle A..taarten.
En als eerste geplet worden door het totale gewicht ( tenzij je weer een wedstrijd uitschrijft).

Nu in U productie proces gaat het wel eens iets minder dan anders.
( we zijn allemaal jong geweest, U nucleaire gevoede oven krijgt soms… iets minder energie..soms een wolkje voor U ogen..bla bla bla).

Nu zullen er op sommige plaatsten meer appels zitten dan krenten..of deeg.
Waardoor de stapel met A..taarten een voorkeur kan krijgen om niet de onderste A..taart te pletten maar enkelen daar boven.
ENNN het zou zelfs zou kunne zijn dat de stapel A..taarten omvalt ..oei oei oei.

Nu weer even terug op Uw 700 cellen met flash data ( flash=zeker net zo iets als even afbakken met de gril ;-)
U sorteert ze netjes op Watt.
Maar ik ben benieuwt naar de stroom !!! die zegt zo veel meer … te weinig stroom geeft ook weinig Watts.

Dus kunt vast wel nog meer Karel appel tekeningen maken waarbij de stroom ons de lijdraad kan geven.
Daarnaast zou ik ook graag de FilFactor FF verwerkt zien in Uw Peter Segaar –Appel kunstwerk.

Nu terug naar een opmerking van uwe hoogheid … welke luide.
al vele jaren de numero uno bij Ton Peters in Spijk City. Al moet ik toegeven dat zijn positie inmiddels van diverse fronten ernstig wordt bedreigd met nog mooiere (? niet slaan beste Ton...) voorbeelden (Ericplan: om te zoenen...
Lijken de staven in de “moderne”grafieken niet erg veel op de staven in U kerker .. net een gevangenis in moderne tijden( alleen dichter tegen elkaar aan en soms zelfs glimmende staven).

Natuurlijk lijkt het werk van Ton Peters de Derde van het rijk SpijkCity …. op spijker schrift voor de jongste onder ons.
Maar ja.
.. duidelijk leesbaar
.. duidelijk uitlegbaar
.. je kan er zelfs aan rekenen ( voor de gene die het nog niet verleert zijn, Of nog moeten leren)
De afgelopen week zag ik wat bijzonders .. dus dacht ..ik neem screenshot …. En volgende dag weer een.
( nee nee.. shot …. niet verslaaft… is gewoon computer term van de moderne tijd)

Alle zonne panelen hebben rendement verlies als de temperatuur stijgt( gelukkig worden ze nooit zo warm als een A..taart).
En .. als de zon achter de wolken vandaan komt weten we dat de Watt opbrengst goed hoog kunnen pieken
(meest iets hoger dan Uw hoogste toren spits van U koningrijk).

Op 8-4 2010 viel mij de piek op na dat de zon ( nee niet zonnig type)..tevoorschijn kwam achter de wolken.
Dus heb ik de volgende dag (9-4-2010..in het oranje )er overheen gezet.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/19/1271644318-270.png

Let op de temperatuur .. de sensor gaat veel te snel omhoog in temperatuur.
De zonne cellen gaan heel rustig omhoog in temperatuur.. en je ziet het vermogen dan ook rustig zakken.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/19/1271644424-930.png

Nu nog eens de boel eens goed bekijken van uit het A..taart principe.. en wat valt op.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/19/1271644504-60.png

In het laatste stukje(14:00) 5 graden en iets van 70 Watt verschil.
Dus uitgerekend 70/2700W = 2.59% verschil bij 5 graden
per graad is dat 2,59 %/5= 0,51% vermogen verlies per graad .. lijkt wel veel op de data in de data sheet ;-)

En hier 210 Watt en 15 graden verschil. (= 0,51% vermogen verlies per graad )

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/19/1271644749-820.png

Probeert U dat maar eens te zien op een grafiek welke veel lijkt op de metalen staven uit Uw kerker.
_/-\o_

Inmiddels zag ik net dat U ook al u vee…. (zonnepanelen vermomd als geiten)binnen de stads poorten laat grazen.

Mvg Uw Hofnar :+ .... in afwachting van P.S-Appel kunstwerken.

De bovenstaande tekst is aardig gepeperd..dus voeg wat zout toe en het recept is weer leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

pcmadman schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:14:
[...]
100W kan ik me trouwens zo voorstellen, maar wel fors. En de kans op regen is de komende week nog laag volgens de voorspellingen.
Die 100 Watt vermogensverschil tussen zaterdag en zondag komt niet door het stof denk ik, dat lag er zaterdag ook al op. Desondanks zal ik de sproeitips eens uitproberen om ze weer schoon te krijgen.

Verder presteren die Sunpower panelen van ons super.

Wat betreft het aantrekken van stof door de zonnepanelen. Dat zou kunnen, maar mij viel op dat de auto's in de straat ook flink stoffig waren geworden. Het is inmiddels ook al een redelijk droge periode aan het worden. De moestuin wordt aan de oppervlakte ook al stoffig.

[ Voor 31% gewijzigd door windfreak op 19-04-2010 09:14 . Reden: wat duidelijker :-) ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik kan er geen chocola van maken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 19 april 2010 @ 00:27:
@jja en woodski..
[..] in thorie moet je dus net dat stukje kunnen overspannen om een paneel over te slaan, en zo dus op de heen en terugweg de kabels idd vlak langs elkaar laten lopen, en zo geen "retour" nodig te hebben...
...
voorwaarde is dan wel dat de kabels ook echt net iets langer zijn dan de breedte van de panelen, of elk aan een zikant van de junctionbox naar buiten komen zodanig dat het past... maar de lengte van de kabels wordt wel in de datasheets aangegeven...
Vergeet niet dat de kabels best wel een beetje stijf zijn, en je dus ook nog extra lengte nodig hebt voor de bochten. Bovendien wil je geen continue trekkrachten op de stekers hebben, ook niet bij koud weer wanneer de kabels vaak toch wel ietsje korter worden. Misschien ook wel door veroudering?
En je heb meestal ook een kleine tusseruimte tussen de panelen (0.5-3cm)!
Ik vond het bij SunPower al moeilijk genoeg de panelen in landscape te koppelen, ik had niets meer om de losse lange lussen aan vast te maken, ze waren al te kort om bij de zijkant of bij de dragers te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:06:
Ik kan er geen chocola van maken......
Samenvatting:
De opbrengst daalt als de panelen warmer worden. Dit is op een lijngrafiek beter te zien dan op een balkgrafiek. (En panelen op een plat dak hebben minder last van opwarming).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
engelbertus schreef op maandag 19 april 2010 @ 00:16:
[...]

dt van de sportschool was niet om je tegen te spreken, maar om een indicatie te geven van de mogelijke waarde.
en van de 1000 calorieen, het is niet gezegd dat je niet meer meer calorieen mag verbruiken, of nuttigen

de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieen is niet gekozen vanwege de gezondheid, maar vanwege een een indicatie die past bij een gemiddelde levensstijl. zodat je je ergens op kunt richten..........
Meer of minder calorieën nuttigen/verbruiken c.q. gezonde levensstijl gaat het in mijn verhaal helemaal niet om. Ik noemde deze waarden alleen maar om enigszins duidelijk te maken waar we het over hebben, m.a.w. in welke orde van grootte de bijdrage per persoon ongeveer ligt. En die is uiteraard met het rendement van menselijke arbeid van de later in dit onderwerp genoemde 25 % nog veel lager. En ook al zal de prestatie van een getrainde atleet meerdere keren zo hoog zijn dan van een iel ongetraind persoon, de getallen maken duidelijk (daar ging het me om) dat de opbrengst per persoon maar gering is. Niet meer dan een aardig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X21r schreef op maandag 19 april 2010 @ 07:15:
Natuurlijk lijkt het werk van Ton Peters de Derde van het rijk SpijkCity …. op spijker schrift voor de jongste onder ons.
Maar ja.
.. duidelijk leesbaar
.. duidelijk uitlegbaar
.. je kan er zelfs aan rekenen ( voor de gene die het nog niet verleert zijn, Of nog moeten leren)
De afgelopen week zag ik wat bijzonders .. dus dacht ..ik neem screenshot …. En volgende dag weer een.
Alle zonne panelen hebben rendement verlies als de temperatuur stijgt( gelukkig worden ze nooit zo warm als een A..taart).
De bovenstaande tekst is aardig gepeperd..dus voeg wat zout toe en het recept is weer leesbaar.
Beste Hofnar,
Dat U uw taakomschrijving "Ter leeringh en de vermaack" ter harte hebt genomen is duidelijk. Niet alleen bij de Koninck zelve, maar ook bij zijn gevolg zet u de lachspieren en de geest aan het werk met uw spitsvondigheden. U dient echter wel in uw achterhoofd te houden dat U de Koningk en zijn adviseurs ten dienste staat en deeze niet in hunner hemd laat staan als zij met een mond vol tanden blijven staan om U niet van repliek te kunnen zijn.
Bij deze dan wat repliek van mijner zijde.

Je veronderstelt dat op beide dagen, tenminste op die momenten dat je de grafieken vergelijkt, dat de instraling overeenkomstig is.
Je wilt dus eigenlijk controleren of je of de gemeten temperatuur van de panelen terug te vinden is in de momentane vermogens.

Dat lijkt dus rondom 14:00 uur en even voor 13:00 uur goed overeen te komen. De vermogensproductie neemt evenredig af met een temperatuursverhoging, en wel met 0.51% per graad Celcius.
Ik neem dit van je aan, ik ben niet echt goed in hoofdrekenen, noch heb ik uw afleeskunsten van de grafiek geverifieerd, maar daar twijfel ik niet aan.
Edoch, Waarom doet U die appeltaartpunt tussendoor fietsen? Is die er louter voor het vermaack voor die menschen die niet de drang hebben de grafiek te af te leezen?
En op basis waarvan tekent U een groene stippellijn die de waare paneeltemperatuur weer zou geven? Is dat mogelijk een berekende temperatuur-lijn door de gemeten vermogenscurve te corrigeren naar de bekend veronderstelde factor van 0.51% ?
Dan dient u dus ook te veronderstellen dat er over de gehele periode van ca 12:30 tot 14:30 de instralingsgegevens van beide dagen gelijk zijn.
En deswegen uw conclusie dat de temperatuursensor onder de panelen de werkelijke temperatuurveranderingen niet juist of snelgenoeg of eigenlijk te snel volgt. Kan dit laatste - te snel volgen?
Maar wanneer is de gemeten temperatuur dan wel juist? En dus de veronderstelde factor van 0.51%? En dus het geheel betoog hierboven? De wereld blijft gelukkig nog wel een tijdje ronddraaien, maar van uw excercitie en rondedansje worden zowel de Koningk als de aanwezige hoflieden wel een beetje draaierig.

Klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:13

Dit is een niet te lezen stuk tekst. Alleen zout toevoegen heeft dus geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Techneut schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:23:
[...]Die slavenarbeid moet je ook niet al te serieus nemen<...>
De BBC had vorige maand een item over energie. Een gezinnetje werd uitgenodigd om aan een 'experiment' deel te nemen. Ze wisten alleen vaag dat het iets met energie te maken had. Op een zondag dienden ze zich in een huis een dag lang net zo te gedragen als op een normale dag. Aan het eind van de dag bleek wat er gedaan was: een aanpalende loods werd als energiecentrale gebruikt. Een 70-tal fietsers met generators op het achterwiel moest de stroom voor het huis opwekken. Ze zagen op de monitoren wat het gezin aan het doen was. Engeland doucht electrisch(!), de 'turkey' ging (in de anderhalf uur voorverwarmde) oven, er werd flink gestofzuigd en vooral, in de loods, flink gezweet.
Aan het eind van de dag mocht het gezin zelf een snelkokertje water opwarmen voor de fietsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:03
JeroenH schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:59:
Dat wordt ook wel gedaan, maar niet veel, vooral omdat het onnodig complex is maar vooral ook omdat het aan tegenstrijdige eisen moet voldoen: zonnecellen wil je zo koel mogelijk hebben terwijl je een zonneboiler zo heet mogelijk wil hebben. Dat wordt dus een compromis.
In het algemeen is dat inderdaad het geval. Er is wel een situatie waarin de combinatie postief uitpakt: als je de warmte gebruikt voor een zwembad. Dat wordt niet warmer dan 25-30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
leonbong schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:58:
Dit is een niet te lezen stuk tekst. Alleen zout toevoegen heeft dus geen zin.
Ik denk dat het om een klein beetje zout gaat. Een korreltje bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=33261894,noline]

Zijn er hier mensen bekend met zo'n dergelijke oplossing? Ik begrijp dat ik hier ook een echte warmte monteur voor nodig heb maar weet niet of dit mogelijk is.
Een kleine update, ik heb vorige week een gesprek gehad met GSU en krijg volgende week een offerte. De man die langskwam dat het ongeveer 500 euro zou kosten, maar ik denk dat ik die besparing er snel uit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
@FlameHeaD: heb je niet genoeg aan een tweewegklep (afsluiter) met een simpele tijdklok? Dan ben je voor minder dan 100 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
<vanonder de steen gekropen>
Erasmo schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:56:
Mijn blinde vader vond ze anders behoorlijk lastig...
Dat is een tijdelijk fenomeen (als in 'tot electrisch de overhand krijgt',niet als in 'tot het eerste ongeluk'); het geluid van electrisch voertuig gaat tenonder in achtergrondlawaai, niet zelden gevormd door verbrandingsgemotoriseerd verkeer. Als het stil is, hoor je electrovoertuigen wel degelijk aankomen, al was het alleen al vanwege de dip van het 'acoustisch plaatje'.
zonnigtype schreef op donderdag 15 april 2010 @ 23:14:
ff geiten, moet kunnen toch, eens in de zoveel tijd? <afbeelding>
Nou, met geiten en zo'n opstelling kan je wel aan de gebraden bout. En een zaagtandgrafiek bij je opbrengst is tot die tijd ook wel te verwachten. Geiten grazen en lopen dus steeds voor je panelen langs. Als het gras op is, is het goed te weten dat geiten 'alles' eten; aangezien kabel sappiger is dan paneel zal het wel <VONK> worden 8)
@jja en woodski.. jullie spreken elkaar tegen.. volgens mij zijn kabels vaak 800 á 900 mm lang en panelen ook rond die breedte. in thorie moet je dus net dat stukje kunnen overspannen om een paneel over te slaan, en zo dus op de heen en terugweg de kabels idd vlak langs elkaar laten lopen, en zo geen "retour" nodig te hebben...
Als je string het aankan, kan je de tweede serie panelen met de junction box naar beneden leggen. De kabels gaan dan onder de eerste rij van links naar rechts, en onder de bovenste rij weer van rechts naar links.
Alternatief is om onder 'hand in hand' van links naar rechts te gaan, vanaf rechtsonder naar rechtsboven te gaan en de rij 'hand in hand met gekruiste armen' te maken in de bovenste rij; het kruisen kost je 2x de breedte van je junctionbox aan extra kabel, dus een cm of 20. Omdat je junctionboxen van beide rijen dicht bij elkaar liggen, is je 'inductiespoeldiameter' klein.
Een live-logging grafiekje met invloed van orieëntatie op 3 identieke opstellingen gericht naar resp. oost,zuid en west, bij 10° inclinatie. Tot 10 uur ligt west in de lenteschaduw van een pt collector. 10° is niet groot en de opbrengst loopt dan ook niet ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Glambalk:
Graag ontvang ik informatie omtrent prijzen voor de diverse Sunkit Black pakketten.
Dank!

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Kets_One schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:36:
@Glambalk:
Graag ontvang ik informatie omtrent prijzen voor de diverse Sunkit Black pakketten.
Dank!
Heb je een e-mail adres voor mij? Je D(irect) M(essages) staat niet aan.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
glambalk schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:39:
[...]

Heb je een e-mail adres voor mij? Je D(irect) M(essages) staat niet aan.
Ik heb mijn email adres op de reactiepagina van je T.Net profiel gezet.
PS: hoe zet ik zelf DM aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Kets_One op 19-04-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

aquarius1975 schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:57:
Heb het ook gelezen. Vroeg me meteen af of dit dan golvende dakpannen zijn. Verder misschien een uitkomst voor mensen die met hun PV wens tegen de welstandscommissie muur lopen?
De 25 jaar garantie die men wil bieden, gaat volgens mij ruim over de terugverdientijd heen.
Welke muur. Hier wat selecties uit de folder van VROM over vergunningsvrij plaatsen van PV en de richtlijn ten aanzien van die muur...:

Geen bouwvergunning nodig
Om een zonnecollector of zonnepaneel bouwvergunningsvrij aan te brengen moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
1. de zonnecollector of het zonnepaneel moet op of aan een bouwwerk worden geplaatst;

2. de zonnecollector of het zonnepaneel moet bedoeld zijn voor de energie- of warmtevoorziening van het bouwwerk waarop of waaraan het is geplaatst. Het is ook toegestaan om een collector of een paneel op of aan een bouwwerk te plaatsen ten dienste van een ander op het perceel aanwezig bouwwerk. Zo is een zonnepaneel op een garage (onder voorwaarden) ook bouwvergunningsvrij als het stroom opwekt voor de woning op hetzelfde perceel;

3. de collector of het panneel moet een geheel vormen met de installatie voor het opslaan van het water respectievelijk het opwekken van elektriciteit. Als dat niet het geval is, dan moet de installatie in het betreffende bouwwerk worden geplaatst;

4. komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet worden geplaatst,
• de hellinghoek van de collector of het pannel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat;

5. komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als die hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn;
• de hellingshoek van de collector of het paneel niet meer dan 35º mag zijn.

6. de zonnecollector of het zonnepaneel mag niet geplaatst worden bij een monument of in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht.

Alleen als voldaan wordt aan alle genoemde voorwaarden (1 tot en met 6) mag u de zonnecollector of het zonnepaneel zonder bouwvergunning plaatsen. Deze voorwaarden gelden ook als u bouwvergunningsvrij iets wilt veranderen aan een zonnecollector of –paneel. Overigens mag u meerdere zonnecollectoren of zonnepanelen bouwvergunningsvrij plaatsen, zolang er maar wordt voldaan aan de genoemde voorwaarden.

Verder in de folder:
Als uw bouwplan voldoet aan de voorwaarden voor bouwvergunningsvrij bouwen mag u zonder bouwvergunning bouwen. De regels in het bestemmingsplan, de gemeentelijke bouwverordening en in principe ook de gemeentelijke welstandseisen zijn in dat geval niet van toepassing. De regels met betrekking tot onder meer veiligheid en gezondheid uit het Bouwbesluit en het burenrecht zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek gelden echter wel.

Wat binnenkort (of nu ongeveer) is veranderd (en volgens mij heb ik dat eerder op dit forum gelezen....zonnigtype? ;)) is dit:

Toegevoegd is de eis dat de collectoren of panelen uitsluitend op een dak geplaatst mogen worden. Uit het ontbreken van eisen bij plaatsing anders dan op een dak, ontstond de opvatting dat panelen en collectoren ook aan zijgevels van gebouwen bevestigd konden worden. Dit heeft soms tot vreemdsoortige situaties geleid. In deze regeling is nu buiten discussie gesteld dat panelen en collectoren uitsluitend op een dak geplaatst kunnen worden.

Check voor vergunningsvrij plaatsen van PV en collectoren: http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

Kortom....wanneer je geen vergunning nodig hebt en er niet iets heeeeel exotisch van maakt, heeft de gemeente NIETS te zeggen over je panelen....ook geen welstandscommissie.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Cheese_man schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:42:
Kortom....wanneer je geen vergunning nodig hebt en er niet iets heeeeel exotisch van maakt, heeft de gemeente NIETS te zeggen over je panelen....ook geen welstandscommissie.
Ho, Stop, Ho,

Dat is alleen als je niet in een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht woont, want dan heb je een lichte bouwvergunning nodig. De buitendienstambtenaar, die de zaak moet controleren staat over ruim 1,5 uur bij mij op de stoep.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

ericplan schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:51:
[...]

Ho, Stop, Ho,

Dat is alleen als je niet in een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht woont, want dan heb je een lichte bouwvergunning nodig. De buitendienstambtenaar, die de zaak moet controleren staat over ruim 1,5 uur bij mij op de stoep.
....en dat staat netjes bij punt 6....en kom je ook langs als je de bouwvergunning "check" doet via de link. :) Dus mijn feitenrelaas klopt nog steeds. Ik stel namelijk dat je bij 'vergunningsvrij' bouwen die rechten hebt. Wanneer je in een monument woont, bouw je never vergunningsvrij. Het klopt dus nog steeds ;).

Beschermd stads- of dorpsgezicht moet in gemeentelijke welstandsnota (verplicht per 2004) staan en moet door het Rijk worden aangewezen!

[ Voor 25% gewijzigd door Cheese_man op 19-04-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Cheese_man schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:58:
[...]

....en dat staat netjes bij punt 6....en kom je ook langs als je de bouwvergunning "check" doet via de link. :) Dus mijn feitenrelaas klopt nog steeds. Ik stel namelijk dat je bij 'vergunningsvrij' bouwen die rechten hebt. Wanneer je in een monument woont, bouw je never vergunningsvrij. Het klopt dus nog steeds ;).

Beschermd stads- of dorpsgezicht moet in gemeentelijke welstandsnota (verplicht per 2004) staan en moet door het Rijk worden aangewezen!
Overheen gelezen :o
Maar alleen weten een hoop mensen niet dat ze in een beschermd stads- of dorpsgezicht wonen. In Amsterdam beslaat het gebied het hele stadsdeel Centrum 8)7

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

ericplan schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:07:
[...]

Overheen gelezen :o
Maar alleen weten een hoop mensen niet dat ze in een beschermd stads- of dorpsgezicht wonen. In Amsterdam beslaat het gebied het hele stadsdeel Centrum 8)7
;)

Aangezien ik nu met mijn vriendin een nieuwbouwhuis probeer te kopen en ik op een forum van die wijk al veel "herrie" heb gelezen over een windmolen die in de buurt staat, wilde ik eens weten wat de rechten zijn ten aanzien van panelen. Het is niet de bedoeling dat gemeentes en/of buren zich met dingen bemoeien waar ze niets mee te maken hebben. Zo ben ik aan deze "wijsheid" gekomen (al zullen veel meer solartweakers dit misschien al weten).

Iedereen kan snel uitzoeken of ze in een door het RIJK aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht wonen. Dit staat in de gemeentelijke welstandsnota die iedere gemeente vanaf 2004 MOET hebben.

Artikelen ten aanzien van rechten/plichten buren:
http://www.vrom.nl/get.as...onen/burenrecht_in_bw.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een aardig plaatje voor de mensen die CO2 belangrijk vinden:

Afbeeldingslocatie: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2010/04/planes_volcanos.jpg

Ik vond het het weekend vooral fijn dat het heldere weer niet verstoord werd door condenssporen die de opbrengst van onze zonnestroompanelen drukken.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 19-04-2010 12:41 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

@jja en woodski..
jullie spreken elkaar tegen..
volgens mij zijn kabels vaak 800 á 900 mm lang en panelen ook rond die breedte. in thorie moet je dus net dat stukje kunnen overspannen om een paneel over te slaan, en zo dus op de heen en terugweg de kabels idd vlak langs elkaar laten lopen, en zo geen "retour" nodig te hebben...
Ik hou nogal van grote panelen en bij mijn SPR300's en bij de ASE300's kom je echt niet veel verder dan het buurpaneel.

Ben wel benieuwd of de SPR300's meer last hebben van 'hooikoorts' dan de andere panelen, ik heb ze ook geaard. Kan het nog niet zien aan de opbrengst omdat beide typen nog op een Sunnyboy zitten, maar ga als ik thuis ben gelijk het dak op voor een visuele inspectie!

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
@glambalk: heb je mijn email adres ontvangen?
Ik kan je helaas niet Dm-en omdat je geen DM-details in je profile hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:20
Om te voorkomen dat hier een marktplaats gaat ontstaan waarbij commerciele partijen tegen elkaar op gaan bieden graag deze verzoeken buiten dit topic om regelen :) Glambalk heeft bijvoorbeeld gewoon zn site in zijn profiel staan, aan contactmogelijkheden geen gebrek lijkt me, anders mag je mij altijd een PM sturen voor assistentie.

(Puur preventief dit, ik ben blij dat de sfeer op dit punt een stuk verbeterd is!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquarius1975
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-12-2024
Cheese_man schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:42:
[...]

Welke muur. Hier wat selecties uit de folder van VROM over vergunningsvrij plaatsen van PV en de richtlijn ten aanzien van die muur...:
[i]

Geen bouwvergunning nodig
Om een zonnecollector of zonnepaneel bouwvergunningsvrij aan te brengen moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:

...

Ben het met je eens.
Was alleen van horen zeggen... particulieren die panelen geplaatst hadden (zelfs met vergunning), waarbij de welstandscommissie het later (volgens mij verkeerde volgorde) voor elkaar kreeg ze te laten verwijderen. Ik vermoed inderdaad dat dit wel iets exotischer zal zijn geweest dan een plat of schuin dak... oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als een paneel 900 breed is dan is theroretisch een kabellengte van 900 precies lang genoeg, op het stukje stekker dat in de andere stekker moet passen na...
en volgensm ij hebben de meeste panelen die ik gezien heb toch minstens dezelfde lengte als de breedte van het paneel.?
dan heb ej altijd de helft overlengte als je alle panelen naast elkaar op elkaar aansluit.

en dus extra verlies?

wat is anders de reden van de lange kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
engelbertus schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:02:
als een paneel 900 breed is dan is theroretisch een kabellengte van 900 precies lang genoeg, op het stukje stekker dat in de andere stekker moet passen na...
en volgensm ij hebben de meeste panelen die ik gezien heb toch minstens dezelfde lengte als de breedte van het paneel.?
dan heb ej altijd de helft overlengte als je alle panelen naast elkaar op elkaar aansluit.

en dus extra verlies?

Montagemogelijkheden: makkelijker te manouvreren alvorens op een rail/bak te bevestigen? je wilt zeker niet krappe bekabeling hebben waardoor je in beweging gehinderd wordt op een dak ;)
en lang... valt reuze mee joh... heb zelf van de omvormers hier een meter of 20 in kunnen korten. DAN kun je pas zeker eea merken

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:41:
[afbeelding]
Ik vond het het weekend vooral fijn dat het heldere weer niet verstoord werd door condenssporen die de opbrengst van onze zonnestroompanelen drukken.
Toch compenseert de uitstoot van stofdeeltjes (dus geen CO2) het effect van het broeikas effect juist.
Vulkanische stof uitbarstingen (met name rondom de tropen) hebben een aantoonbaar verlagend effect op de temperatuur in de daarop volgende jaren, dus precies tegengesteld aan de CO2 uitstoot. Prima dus, al dat stof. :?
Waar gaat het ons eigenlijk om, meer of minder CO2 of juist de veronderstelde opwarming/afkoeling????
En zijn we de zure regen van 20 jaar geleden helemaal vergeten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 17:28:
[...]

Toch compenseert de uitstoot van stofdeeltjes (dus geen CO2) het effect van het broeikas effect juist.
Vulkanische stof uitbarstingen (met name rondom de tropen) hebben een aantoonbaar verlagend effect op de temperatuur in de daarop volgende jaren, dus precies tegengesteld aan de CO2 uitstoot. Prima dus, al dat stof. :?
Waar gaat het ons eigenlijk om, meer of minder CO2 of juist de veronderstelde opwarming/afkoeling????
Het extra stof is zeer tijdelijk (ca 1 jaar). CO2 blijft effectief veel langer in de lucht (ca 1 eeuw). Het langetermijneffect van de twee is dus zeker niet hetzelfde.
En zijn we de zure regen van 20 jaar geleden helemaal vergeten? :+
Wat is het verband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Kets_One schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:41:
[...]

Ik heb mijn email adres op de reactiepagina van je T.Net profiel gezet.
PS: hoe zet ik zelf DM aan?
Ga naar Forum > myReact > voorkeuren > privacy en zet een vinkje bij direct messages. Als je dat tenminst aan wilt hebben.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is op zich een aardig project (hoewel ik geen fan ben van al die accu's, maar goed - autonoom is voor sommige mensen belangrijk): http://www.energy-house.nl

Heeft iemand enig idee waar dit huis precies staat? Op die site staat wel een adres, maar dat is in de binnenstad van Eindhoven, ik kan me niet voorstellen dat het daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Heb net even op het dak gekeken maar kan weinig verschil zien in hoeveelheid stuifmeel op de verschillende panelen.
De Sunpower SPR300's zijn positief geaard, de ASE300 tijdelijk ook en de overige zijn niet geaard. Allen hebben stuifmeel, het valt bij de SPR300's wat meer op omdat deze matzwart zijn. Maar veel verschil zie ik dus niet.

Tijd voor een regenbuitje.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:40:
Dit is op zich een aardig project (hoewel ik geen fan ben van al die accu's, maar goed - autonoom is voor sommige mensen belangrijk): http://www.energy-house.nl

Heeft iemand enig idee waar dit huis precies staat? Op die site staat wel een adres, maar dat is in de binnenstad van Eindhoven, ik kan me niet voorstellen dat het daar staat.
Als ik het goed begrijp is het renovatieproject aan de Mirre 6 in Veldhoven en het huis met de stekker uit het elektriciteitsnet is Tureluur 37 in Veldhoven.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat kan goed kloppen, want volgens Google Streetview ziet (zag) het er daar zo uit.

Zes kilometer bij een klein NS-stationnetje vandaan, ruim zeven kilometer bij een groot intercitystation vandaan. Geen onoverkomelijke afstanden, maar ook niet direct uitnodigend om geen auto te hebben. Jammer. Hier had een grote slag gemaakt kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:37:
[...]

Dat kan goed kloppen, want volgens Google Streetview ziet (zag) het er daar zo uit.

Zes kilometer bij een klein NS-stationnetje vandaan, ruim zeven kilometer bij een groot intercitystation vandaan. Geen onoverkomelijke afstanden, maar ook niet direct uitnodigend om geen auto te hebben. Jammer. Hier had een grote slag gemaakt kunnen worden...
Ja, het dichtste bij lijkt het vliegveld te zijn......

De helft dichterbij het intercitystation diverse A+ en A++woningen. Vooral de nadruk die er gelegd wordt op de parkeerplaatsen zal je wel bevallen, maar niet heus. En ik heb nog geen enkel zonnepaneel of zonnecollector op de daken kunnen ontdekken. Ook vrije kavels beschikbaar, by the way.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er lag nog wat ver- of bouwwerk hier voor de badkamer, waaronder het badkamer plafond met spotjes.
De standaard spotjes bleven irriteren, zelfs in de doos. Uiteindelijk bij de BCC hele mooie lampjes gekocht.
GU10 led 3w masterled van Philips. En een hele goede prijs 22,50 euro per stuk (dat is incl de korting voor 6)

Wel verrast het daar te kopen. Moesten wel besteld worden natuurlijk, nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 19 april 2010 @ 17:47:
Het extra stof is zeer tijdelijk (ca 1 jaar). CO2 blijft effectief veel langer in de lucht (ca 1 eeuw). Het langetermijneffect van de twee is dus zeker niet hetzelfde.

[... zure regen...]
Wat is het verband?
Oké, ik ging te snel door de bocht.
Allereerst had ik nog niet eerder een serieus getal gezien over CO2 uitstoot door vulkanen. Wel SO2 dat nog veel erger is voor het broeikas effect. Er zit bij mijn weten vrijwel geen C in de aardkost dat door vulkanen uitgespuwd kan worden. Maar toen vroeg ik mij af "waar gaat het uiteindelijk om? Maken we ons zorgen om de opwarming, of gaat het alleen om de CO2 gehaltes, ongeacht welk effect dat zou hebben?"
En toen dacht ik dat als het maar in de onderste luchtlagen zou zitten, het door de regen weer schoon gespoeld zou worden, in ieder geval voor de CO2, SO2, NOx e.d. Dat is zure regen. Oh ja het probleem van 20 jaar geleden. Gek, dat schijn opgelost te zijn, of niet dan?

Kortom, het komt er op gewoon neer dat het heel moeilijk is om duurzaam te denken over de duurzaamheid van onze handel en wandel met inbegrip van wat de planeet nog eens buiten ons om doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:08:
[...]

Oké, ik ging te snel door de bocht.
Allereerst had ik nog niet eerder een serieus getal gezien over CO2 uitstoot door vulkanen. Wel SO2 dat nog veel erger is voor het broeikas effect.
Integendeel, SO2 heeft een koelend effect omdat het de reflectie van wolken verhoogt. Het wordt ook wel eens voorgesteld als geo-engineering, om de opwarming tegen te gaan (als excuus om geen emissies terug te hoeven schroeven |:( "Dweilen met de kraan open" heette dat vroeger, tegenwoordig noemen ze dat "thinking outside the box").
Er zit bij mijn weten vrijwel geen C in de aardkost dat door vulkanen uitgespuwd kan worden. Maar toen vroeg ik mij af "waar gaat het uiteindelijk om? Maken we ons zorgen om de opwarming, of gaat het alleen om de CO2 gehaltes, ongeacht welk effect dat zou hebben?"
En toen dacht ik dat als het maar in de onderste luchtlagen zou zitten, het door de regen weer schoon gespoeld zou worden, in ieder geval voor de CO2, SO2, NOx e.d. Dat is zure regen.
CO2 zorgt ervoor dat regen van nature lichtelijk zuur is, maar is niet de oorzaak van wat wij 'zure regen' noemen. CO2 veroorzaakt wel verzuring van de oceanen. CO2 wordt aan de atmosfeer onttrokken door verwering van o.a. kalksteen. Vervolgens wordt het via de tektonische schollen meegenomen onder de aardmantel, waar het onder invloed van temperatuur en druk uiteenvalt en door vulkanen weer wordt uitgespuwd als CO2.
Oh ja het probleem van 20 jaar geleden. Gek, dat schijn opgelost te zijn, of niet dan?
Ja het is hier opgelost, in Azië nog niet. Hoe zou dat komen?
Kortom, het komt er op gewoon neer dat het heel moeilijk is om duurzaam te denken over de duurzaamheid van onze handel en wandel met inbegrip van wat de planeet nog eens buiten ons om doet.
De uitstoot door vulkanen van wat voor stofje dan ook (behalve as) is te verwaarlozen vergeleken bij de menselijke uitstoot. Het is misschien wel simpeler dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:00

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

paerad schreef op donderdag 15 april 2010 @ 07:15:
[...]

druk van mijn installatie is 2 a 2,5bar. hoger heb ik em nog niet echt gezien. de collector staat vrij dicht bij het drukvat en pomp. zie ook eerdere tekening die ik gepost had.

het valt me wel op dat het boilervat bij een beetje zon zo snel op temperatuur is (80..90 graden). collector is dan nog +100 graden en nog flinke dag voor de boeg. lijkt alsof een groter boilervat geen probleem mag zijn, meer water. maar misschien heb je dan in de winter een probleem.

gisterenavond heb ik antwoord van de gemeente haarlemmermeer gekregen, nav nmch heb ik toewijzing voor subsidie zonnepanelen gekregen. ik begin dan met een DHZ615wp setje van zonenco.
Heb mijn collector temperatuur nog niet vaak boven de 100 graden gezien.
Boilervat staat in het 'rommel' hok. Altijd even rekken en strekken om op de controller te kijken.
Op afstand uitlezen zou wel makkelijk zijn :)

Hoeveel tijd zat er bij jou tussen indienen van de offerte bij de gemeente en het toewijzen van de subsidie ?
Ik heb mijn offerte vrij laat ingestuurd. Het zal nu ca 4 weken geleden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:35:
[...]
Integendeel, SO2 heeft een koelend effect omdat het de reflectie van wolken verhoogt. Het wordt ook wel eens voorgesteld als geo-engineering, om de opwarming tegen te gaan (als excuus om geen emissies terug te hoeven schroeven |:( "Dweilen met de kraan open" heette dat vroeger, tegenwoordig noemen ze dat "thinking outside the box").
[...]
CO2 zorgt ervoor dat regen van nature lichtelijk zuur is, maar is niet de oorzaak van wat wij 'zure regen' noemen. CO2 veroorzaakt wel verzuring van de oceanen. CO2 wordt aan de atmosfeer onttrokken door verwering van o.a. kalksteen. Vervolgens wordt het via de tektonische schollen meegenomen onder de aardmantel, waar het onder invloed van temperatuur en druk uiteenvalt en door vulkanen weer wordt uitgespuwd als CO2.
[...]
Ja het is hier opgelost, in Azië nog niet. Hoe zou dat komen?
[...]
De uitstoot door vulkanen van wat voor stofje dan ook (behalve as) is te verwaarlozen vergeleken bij de menselijke uitstoot. Het is misschien wel simpeler dan je denkt.
Da's waar ook, vermalen kalksteen kan heel veel CO2 vastleggen en zoiets kan dus ook op de bodem van de oceanen gebeuren. En dus weer onder de aardkorst verdwijnen tot de volgende uitbasting.
Het is duidelijk, ik ben zeker geen expert. Maar vindt het wel leuk.

Als ik jou mag geloven zouden we eigenlijk weer op zwavelhoudende diesel (en kolen) moeten gaan overstappen? ;) Twee vliegen in één klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik zag hier een compacte zonneboiler, iemand er reeds ervaringen mee?
In elk geval handig als je een lage zolder hebt, of anderzijds gebrek aan ruimte.
Nano-Solar

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basfromasd schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:27:
@FlameHeaD: heb je niet genoeg aan een tweewegklep (afsluiter) met een simpele tijdklok? Dan ben je voor minder dan 100 euro klaar.
De monteur gaat ook een afsluiter installeren met simpele tijdklok; echter durf/vooral kan ik dat zelf niet installeren. Ben allang blij dat we (= studentenhuis, 9 m/v) deze beslissing hebben kunnen nemen om iets te gaan doen aan ons verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:27
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:31:
[...]

Da's waar ook, vermalen kalksteen kan heel veel CO2 vastleggen en zoiets kan dus ook op de bodem van de oceanen gebeuren. En dus weer onder de aardkorst verdwijnen tot de volgende uitbasting.
Het is duidelijk, ik ben zeker geen expert. Maar vindt het wel leuk.

Als ik jou mag geloven zouden we eigenlijk weer op zwavelhoudende diesel (en kolen) moeten gaan overstappen? ;) Twee vliegen in één klap.
mwhoa, dan is niet helemaal waar. Dat heeft volgens mij te maken met het korte termijn effect van veel zwavel en het langere termijn effect van meer co2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Een vraagje voor de solar tweakers: hoe zitten de kabels aan de achterkant van de panelen vast? Gewoon met een tiewrapje ergens aan vastmaken? Door een buis of kabelgoot? En die MC4 stekkers, zijn die waterdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:06:
Een vraagje voor de solar tweakers: hoe zitten de kabels aan de achterkant van de panelen vast? Gewoon met een tiewrapje ergens aan vastmaken? Door een buis of kabelgoot? En die MC4 stekkers, zijn die waterdicht?
mc4 is volledig waterdicht, er zit in 1 stekker een keerring van rubber. Ik maak zelf met hulp van tiewraps de kabels vast aan de rails die ik heb liggen. zodat ze netjes op hun plek blijven.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb ze een beetje over de beugels heen gehangen. Ik kon er te moeilijk bij om ze allemaal netjes op te binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bedankt voor de reacties.

Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is dat de isolatie ergens gaat doorschuren onder invloed van beweging door de wind. Ik geloof niet dat ik zo bang daarvoor hoef te zijn. Het lijkt een vrij stugge kabel met een stevige isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:59:
Bedankt voor de reacties.

Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is dat de isolatie ergens gaat doorschuren onder invloed van beweging door de wind. Ik geloof niet dat ik zo bang daarvoor hoef te zijn. Het lijkt een vrij stugge kabel met een stevige isolatie.
Kabel is dubbel geisoleerd, zon/weer bestendige buitenmantel met daarbinnen nog een (dunnere) mantel. dan pas ben je bij de kern.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NielsTn schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:44:
Ik zag hier een compacte zonneboiler, iemand er reeds ervaringen mee?
In elk geval handig als je een lage zolder hebt, of anderzijds gebrek aan ruimte.
Nano-Solar
Maar helaas kun je nog steeds geen gebrek hebben aan een grote portemonnee 8)
Pfffffff, €3000 inleggen om volgens hun voorbeeld 250m3 gas/jaar (€125) te besparen. Jammer...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Toch kan die nano-solar iets zijn voor mensen met beperkte ruimte... t'is een keuze. (je kan ook nog gaan verhuizen natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Pardon? Last time I checked was SO2 geen broeikasgas dat van zichzelf direct bijdraagt aan het broeikaseffect. Dit wil niet zeggen dat SO2 helemaal geen invloed kan hebben op de opwarming/koeling van onze atmosfeer. Terecht werd al het verkoelende effect van SO2 genoemd. Met name wanneer de SO2 in wolken oxideert tot SO4 en deze wolken vervolgens evaporeren schijnt er aerosol te ontstaan die zorgt voor een effectieve koeling.

Met de bewering dat vulkaanuitbarstingen minder effect hebben op het broeikaseffect dan menselijke activiteiten moet je voorzichtig zijn. Volgens de huidige wetenschappelijke inzichten kan een vulkaanuitbarsting zowel een koelend als een opwarmend effect hebben. Het koelende effect wordt over het algemeen sterker geacht dan het warmende effect.

Wat betreft de opwarming wordt de directe bijdrage in CO2 emissies door vulkanen door de meeste wetenschappers gering geacht (0.15 GtCO2/jaar versus 7 GtCO2/jaar voor menselijke activiteiten). Het koelend effect is echter belangrijker: Door de flinke hoeveelheid materiaal dat wordt uitgestoten wordt de intensiteit van de zonnestraling (en dus de opwarming) getemperd. Wanneer dit stof echter op een wit aardoppervlak zou landen (gletsjer of het poolijs), dan kan het verlies aan Albedo dit koelend effect weer teniet doen.

Enkele factoren die bij de effecten van vulkaanuitbarstingen een belangrijke rol spelen zijn:
- Vulkaantype (vergelijk maar eens de emissies van een Pliniustype zoals Pinatubo en Krakatau met Strombolitype zoals Stromboli)
- Locatie van de vulkaan (uitbarsting op de evenaar zorgt eerder voor wereldwijde effecten, zie dit artikel)
- Magnitude van de uitbarsting
- Duur van de uitbarsting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Mars Warrior schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:58:
[...]

Maar helaas kun je nog steeds geen gebrek hebben aan een grote portemonnee 8)
Pfffffff, €3000 inleggen om volgens hun voorbeeld 250m3 gas/jaar (€125) te besparen. Jammer...
Volgens mij kost het kleine systeem slechts 2299 euro. En je krijgt ook nog subsidie à 720 euro. Dus totaal kost je dat 1580 euro. De (jawel daar hebben we hem weer) terugverdientijd is dan 20 jaar. Wel lang. maar een mooi systeem! Aan zoiets zit ik wel te denken!

Helaas heeft mijn huidige VR combi ketel geen NZ label.

Wel ook benieuwd naar ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Kets_One schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:40:
Met de bewering dat vulkaanuitbarstingen minder effect hebben op het broeikaseffect dan menselijke activiteiten moet je voorzichtig zijn.
Uhhhm, als menselijke activiteiten gemiddeld per jaar 200 maal zoveel CO22 uitstoten, dan hoef je toch niet voorzichtig te zijn?

De menselijke emissies zijn ~30 Gt per jaar. De 7 GtCO2/jaar die jij noemt is eigenlijk 7GtC/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe zitten de kabels aan de achterkant van de panelen vast? Gewoon met een tiewrapje ergens aan vastmaken?
Als je tiewraps gebruikt: de zwarte gaan het langst mee want die kunnen beter tegen UV-straling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
wmeester schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:05:
een mooi systeem! Aan zoiets zit ik wel te denken!

Helaas heeft mijn huidige VR combi ketel geen NZ label.
Hij is ook erg licht: het opslagvat is maar 16 kg! Erg gemakkelijk. Ik neem aan dat het een kunststof tank is. Hij mag ook niet te heet worden (80 graden).
Wat betreft het ontbreken van een NZ label: daar is wel een mouw aan te passen. Zie mijn eerdere posting over diverter en mengventiel.

De nano-solar is overigens niet een compacte zonneboiler (collector en opslag geïntegreerd), maar een standaard ZB met een compact vat.
Het is toch eigenlijk gewoon hetzelfde vat als een Solesta?

[ Voor 8% gewijzigd door basfromasd op 20-04-2010 17:17 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik geloof niet dat dit recentelijk voorbij is gekomen, maar wellicht dat jullie dit burgerinitiatief ook willen steunen:
http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/main.asp

Was eerst de verklaring van Utrecht, maar is nu uitgebreid naar heel Nederland.

In 2050 100% duurzame energie door FIT, het belastingstelsel vergroenen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

engelbertus schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:02:

en dus extra verlies?

Kabels aan panelen zijn lang genoeg om panelen in landscape aan elkaar te krijgen.
Als je een paneel hebt die lengte ongeveer 2 x de breedte heeft zoals een 185Wp Kingsun paneel dan moet dat overslaan gewoon kunnen. Alleen is het op een schuindak constructie waar je moeilijk onder een paneel kan komen erg lastig aansluiten omdat de stekkers van 2 panelen precies in het midden onder de overgeslagen paneel ligt. Die zul je dan moeten opliften terwijl die op zijn beurt ook weer verbonden is. Zelf wilde ik daar niet aan beginnen en heb gewoon een lange kabel toegepast.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi setje op MP van flitspaal?

Ik heb op MP trouwens ook een SB1100 gevonden. Is dit wat voor mijn 1320Wp? Ik wil 2 strings van 660Wp maken (4 panelen van 165Wp). 1 string komt op mij schuine dak en de andere op de uitbouw. De string op de uitbouw zal alleen 's avonds iets eerder in de schaduw van het huis aan de overkant. Kan ik verwachten dat dit de opbrengst van de bovenste string nadeling beinvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 20:28
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:20:
Mooi setje op MP van flitspaal?

Ik heb op MP trouwens ook een SB1100 gevonden. Is dit wat voor mijn 1320Wp? Ik wil 2 strings van 660Wp maken (4 panelen van 165Wp). 1 string komt op mij schuine dak en de andere op de uitbouw. De string op de uitbouw zal alleen 's avonds iets eerder in de schaduw van het huis aan de overkant. Kan ik verwachten dat dit de opbrengst van de bovenste string nadeling beinvloed?
Ik heb m'n matig presterende SB1100 verkocht en 2x Steca 500 gekocht.
Die steca's werken wel lekker.

Heb je daar wat aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Alleen door het pand van m'n buurvrouw te "toppen" kan ik schaduw aan het eind van de dag (rond 17.30) voorkomen. Ze heeft wat bezwaren tegen het aftoppen, dus dat doen we maar niet. Bij de nieuwe omvormer zitten 6 panelen in 2 parallelle strings van 3 stuks. Ik schat dat twee panelen schaduw hebben. Hoe krijg ik het meeste opbrengst? In elke string één schaduwpaneel, of beide schaduwpanelen in één string en de andere string schaduwloos?
Panelen Sunpower SPR-300-WHT
Omvormer SMA Sunny Boy 3000

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan worden het gewoon 2 Steca 500's; duidelijk.

Ik heb K2 mongatemateriaal besteld bij MDZ. Gunstige prijs, nu afwachten of het ook een beetje lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welcome back, eric-pvt !!
Mede door jou ben ik nu goed ingevoerd in de pv-problematiek en liggen er 6 paneeltjes te oogsten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:57:
Ik geloof niet dat dit recentelijk voorbij is gekomen, maar wellicht dat jullie dit burgerinitiatief ook willen steunen:
http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/main.asp

qoute: Dit is een gezamenlijk initiatief van leden uit de partijcommissies voor duurzame ontwikkeling van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD
En dat roept onze volksvertegenwoordigers op om ...
:?
ericplan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:43:
Hoe krijg ik het meeste opbrengst? In elke string één schaduwpaneel, of beide schaduwpanelen in één string en de andere string schaduwloos?
Ik zou de 'risico' panelen in één string zetten, en niet verdelen. Beide strings delen waarschijnlijk wel dezelfde MPP, maar dat is geen probleem, de beste string bepaalt het werkpunt. Je houdt bij schaduw tenminste 50% van je capaciteit over. In het andere geval zou dat wel eens fors minder kunnen worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@ SOLAR DAYS;
doen de meeste van jullie mee?
http://www.duurzameenergie.org/ODEwiki/Solar_Days_2010

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:48:
Dan worden het gewoon 2 Steca 500's; duidelijk.

Ik heb K2 mongatemateriaal besteld bij MDZ. Gunstige prijs, nu afwachten of het ook een beetje lekker werkt.
Wat zijn de specs van je panelen? 660Wp op een Steca 500 lijkt mij veel!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

glambalk schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 23:34:
[...]
Gaat perfect, draait bij mij al vanaf 13 maart, tot 19 april 42kWh.
Ik heb 3 panelen van 220Wp op zzo.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:27:
[...]

qoute: Dit is een gezamenlijk initiatief van leden uit de partijcommissies voor duurzame ontwikkeling van CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD
En dat roept onze volksvertegenwoordigers op om ...
:?
Ja, dat vind ik ook een beetje raar. Dat is toch gewoon een meerderheid? Die zouden dat toch gewoon door moeten kunnen voeren? Maargoed, zelfs als dit maar een klein stapje in de goede richting oplevert ben ik ervoor. Bijvoorbeeld een feed-in tarief ofzo...
Het duurzaamheidsoverleg politieke partijen (DOPP) is een samenwerkingsverband van 7 partijcommissies die zich binnen bestaande politieke partijen bezighouden met duurzame ontwikkeling:

* CDA Duurzaamheidsberaad
* ChristenUnie TPC Duurzaamheid
* D66 Platform Duurzame Ontwikkeling
* GroenLinks Milieunetwerk
* PvdA Landelijke werkgroep Milieu, Energie en Economie (LME2)
* SGP Wetenschappelijk Instituut Werkgroep Energie
* VVD Commissie Milieu & Duurzaamheid

De basis voor deze samenwerking is het besef dat duurzaamheidsproblemen (zoals klimaatverandering en olieschaarste) vragen om een pragmatische en effectieve strategie die partijoverstijgend is. Vanuit deze ambitie presenteerde het DOPP op 16 maart 2010 in Den Haag haar eerste partijoverstijgend voorstel om te komen tot een versnelde transitie naar volledig hernieuwbare energie. Dit voorstel is tot stand gekomen door een unieke “open-source” samenwerking van bovengenoemde politieke denktanks, waarbij experts en deskundigen op het gebied van energie en energietransitie afkomstig van adviesbureaus, brancheorganisaties, NGO’s, wetenschappers, kennisinstellingen, ondernemers en ambtenaren benaderd zijn om input te leveren. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijk studies en ingediende papers. In totaal hebben 156 mensen actief aan dit partijoverstijgende document meegewerkt.
Het is dus een samenwerkingsverband van partijcommisies. Het is dus het resultaat van een onderzoek gestart door de genoemde partijen, maar dat wil dan natuurlijk nog niet zeggen dat de partijen onvoorwaardelijk achter dit punt staan. Hoe dan ook lijkt het me goed dat dit plan eens onder de aandacht komt!

[ Voor 59% gewijzigd door Paul C op 21-04-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:41:

[afbeelding]

Mogelijk (nog onbewezen, maar niet onplausibel) IJslandse vulkaan asresten op onze modules aangetroffen tijdens schoonmaak werkzaamheden gedurende onze laatste kleine (doch wezenlijke) uitbreiding. NB: ik heb dit type vervuiling in al die tien jaar dat ik met PV bezig ben nog nooit eerder gezien:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF9989.jpg

Iemand een alternatieve verklaring? Het zeer fijne zwarte spul leek iets aangekoekt en was slechts met fors wrijfwerk (natte zeem) weg te krijgen. Was aardig wat extra werk, ik was 's avonds wel een beetje "op" na 18 modules op mijn bijna 50 jaar oude knieën moeizaam te hebben "afgewerkt" (niet te vergeten, naast de systeem uitbreiding en meermalen de vier verdiepingen op en neer afgerend te hebben om weer wat vergeten gereedschap/onderdelen op te halen)... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo na en paar zonnige dagen word het weer eens tijd om eens terug te kijken.

Ik lees de laatste dagen dat de heer P.S ( een of ander vaag zonnig type)
Zich wel goed voelt op zijn troon op de vierde verdieping.
En zo rustig over zijn hemel rijk heen kijkt O-) onder steunt door de grote hoeveelheid diverse documenten ,welke inmiddels een groot gedeelte van zijn hersens cellen hebben gevuld. _/-\o_
Hooggeschatte Hofnar Der Zonnestroom Aanbidders.

Dank u voor uw fantastische epistel. Veel gezegd. Veel over te replieken. Maar uw vermeende koninck is slechts een vuig stuk landvolk wat onterecht op een voetstuk wordt geplaatst. Het zonnig type woont namelijk niet op de vierde verdieping, maar op dat gevaarlijk stukske begane grond. Wat gaat verzuipen als onze fossiele vrinden de hemelsluizen open laten gaan en onze eeuwige dijken niet zo eeuwig blijken als men dacht.

Die blauwe panelenvrinden van hem, die staan op dat hoge dak. Inmiddels vergezeld van weer twee nieuwe museumstukken die het verdacht goed blijken te doen (eerste dag al kortdurend 92 Watt AC uit een OK4 omvormer, 2 paneeltjes in serie omvatten 100 Watt STC vermogen). We zullen het meereffect maar aan de Landsbankski of dergelijk IJslands fenomeen toeschrijven...
Nu over cellen gesproken…. Die zonnepanelen met zonne cellen.
….. 700 stuks met flash data uit een container.
….. welke je zelfs gelukt is om deze van twee verschillende leveranciers te ontfrutselen.
Ach... ik kreeg ze gewoon in mijn onkoninklijke schoot toegeworpen, daar heeft het zonnigtype niets voor hoeven doen...
U heb het voor elkaar gekregen om deze 700 stuks in volgorde te verwerken in U cellen.

Nu Watt.
.. ja WAT Watt.. dat is interessant voor het verkoop verhaaltje.
.. U heeft het verkoop verhaaltje netjes in grafieken neergesabeld.
Zo dat het voor ons de gewone mens een leuk plaatje is om naar te kijken.
Niet "Watt", da's zoals Gij zeer goed weet: "momentaan vermogen", variabel in de tijd, en zeker wat zonlicht betreft hoogst fluctuabel. De grafieken van zonnigtype gingen "slechts" over het nominale vermogen (internationaal uitgedrukt in het nogal vaak verwarring genererende begrip "wattpiek" [Wp] volgens (a) de "gemiddeld opgegeven stickerwaarde", en, beter, (b) de enige juiste waarde, nl. de eenmalig geflashte STC waarde vlak voordat het module in de doos ging. Over wat er daarna met het module gebeurt (de harde praktijk, met constant met de omgevingsfactoren (primair: licht) wisselend variabel uitgangsvermogen in het veld) heb ik in die grafieken verder niet gerept.
Nu zei Anne vdr Bom.. ik heb niets aan te merken op die grafieken .. (een onderdaag van Uw koningrijk? …volgeling …?).
Neen, zoals reeds gesuggereerd, heeft zonnigtype geen "onderdanen". Wel "aanhangers", maar die zijn vrij om te komen en te gaan al naar gelang hun humeur (of de kwaliteit van de geschriften schrijver dezes). Uw gesuggereerde onderdaan woont "toevallig" wel in dezelfde studentenstad waar ook zonnigtype domicilie heeft, al is het aan de andere kant van dat provinciestadje.

...
Om het nog een simpeler uit te leggen ..
U doet in Appeltaarten.. heb ik inmiddels wel vernomen uit U dagelijkse gepen op uw site
Herstel: in "op gesaldeerde zonnestroom gebakken appeltaarten bestaande uit SKAL-gekeurde biologische ingrediënten en Demeter tarwemeel".
Kom een keertje langs en kondig het bezoek aan. Wie weet staat er dan eentje klaar... (al is het nu eigenlijk geen goede appeltaart-tijd meer...)
( uit U nucleaire gevoede oven .brrrrr.)
Meer specifiek: uit kernfusie gevoede oven (als Amon Re schijnt en de vele grote WKK eigenaren in het naburige Westland niet al te hard van stapel gaan met de gasgestookte warmtekracht monsters).
Stel .. de Appeltaart .. zetten we in serie ..Zeg maar op elkaar … stapelen .. zeg maar.
Small chance. Er valt weinig in serie te zetten. Zodra daar een bepaalde gedachtengang voor wordt ontwikkeld, is de eerste reeds opgepeuzeld, en is er zelfs niet meer in parallelschakeling iets te bedenken...

...
Inmiddels zag ik net dat U ook al u vee…. (zonnepanelen vermomd als geiten)binnen de stads poorten laat grazen.
Met uw permissie: ik geef de voorkeur aan Solarschafe, zoals onze oh zo voorbeeldige oosterburen massaal in hun Freiflächen Anlagen laat rondgrazen (oud voorbeeld). Geiten dienen verre van Kabelsalat vertonende zonnestroom installaties gehouden te worden. Geiten zijn (slimme doch nogal vraatzuchtige) dieren. Het "geiten met bepaalde foto's" is bedoeld als hopelijk mondhoek krullende humoristische activiteit (het daar vertoonde nieuwe zonnestroom spul staat inmiddels op het dak van de toren aan wier basis het zonnigtype domicilie heeft)...
Mvg Uw Hofnar :+ .... in afwachting van P.S-Appel kunstwerken.
Die komen helaas niet vanzelf, maar daar kan "aan worden gewerkt".
Ik kan het appeltaart recept doen toekomen. Er zit (een theelepel) zout in (het deeg)...

U ook gegroet, Oh hooggeschatte Hofnar, uw bijdrage was zeer geslaagd, doch niet voor een ieder goed te volgen. Zoals het een Ghoede Hofnar betaamt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18
zonnigtype schreef op woensdag 21 april 2010 @ 00:18:
[...]

Mogelijk (nog onbewezen, maar niet onplausibel) IJslandse vulkaan asresten op onze modules aangetroffen tijdens schoonmaak werkzaamheden gedurende onze laatste kleine (doch wezenlijke) uitbreiding. NB: ik heb dit type vervuiling in al die tien jaar dat ik met PV bezig ben nog nooit eerder gezien:

[afbeelding]

Iemand een alternatieve verklaring? Het zeer fijne zwarte spul leek iets aangekoekt en was slechts met fors wrijfwerk (natte zeem) weg te krijgen. Was aardig wat extra werk, ik was 's avonds wel een beetje "op" na 18 modules op mijn bijna 50 jaar oude knieën moeizaam te hebben "afgewerkt" (niet te vergeten, naast de systeem uitbreiding en meermalen de vier verdiepingen op en neer afgerend te hebben om weer wat vergeten gereedschap/onderdelen op te halen)... :')
Dat kan bijna niet. Het heeft nog niet geregend, dus dat spul komt niet in dergelijke concentraties naar beneden, en al helemaal niet geklonterd.

Daarnaast bevat de as voornamelijk zeer fijn gesteente, het is in feite gewoon zeer fijn zand. Ik heb hier een klomp lava liggen uit ijsland, no way dat dat plakkerig is, het is gewoon een zeer luchtige steen. Blazen had in dat geval voldoende moeten zijn om het eraf te krijgen.

Eigenlijk weet ik voor 99% zeker dat het geen as kan zijn.

Wij hadden vroeger wel eens wat aanslag op onze tuinmeubelen bij mijn ouders. Dat was vooral na een onderhoudsbeurt bij de Amercentrale. Ik denk dat het hier ook iets dergelijks betreft.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
no minsken, Oan't Moarn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
pcmadman schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:57:
Ik geloof niet dat dit recentelijk voorbij is gekomen, maar wellicht dat jullie dit burgerinitiatief ook willen steunen: http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl/main.asp

Ik vind het een beetje eng om daar te tekenen, voor je het weet word je tot de 2/3e gerekend die "voor" kernenergie is, want 'noodzakelijk' in de transitieperiode. Een opmerkelijk initiatief voor een nogal 'paars' clubje, uit wier "groene" gelederen recent nog een forse opstøeker voor kernenergie te horen was. Groene gordijnen, als je het mij vraagt. Het vullen van de lijst gaat net zo snel (not) als het downloaden van de pdf met het rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SasJo schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 23:43:
[...]

Gaat perfect, draait bij mij al vanaf 13 maart, tot 19 april 42kWh.
Ik heb 3 panelen van 220Wp op zzo.
Weet je zeker dat het perfect gaat? Ik heb even in mijn lijst met beschikbare panelen gekeken. Daar zitten er niet zoveel bij die onder de 5 Ampere werkstroom produceren. Zitten jou panelen daarbij?
Canadian Solar CS5P-220 -3,50 58,40 5,10 220,000 46,90 4,69
Scheuten M5-96 220Wp -3,30 58,00 5,13 220,000 46,40 4,74
Scheuten P5-96 220Wp -3,30 57,90 5,13 220,000 46,20 4,77
SIG Solar Gmbh Sunearth Mono 220Wp -3,50 58,70 5,07 220,000 47,8 4,61
SIG Solar Gmbh Sunearth Poly 220Wp -3,50 58,60 5,10 220,000 47,60 4,63
Sig Solar Gmbh Sunearth-Poly-TPB 220W -3,50 58,20 5,18 220,000 46,40 4,74
Solarwatt M230-96 GET AK 220Wp -4,70 58,50 5,13 220,000 47,40 4,65
SolarWatt P230-96 GET AK 220Wp -3,70 58,50 5,13 220,000 47,40 4,65
Sunways SM230MA10 220Wp -3,20 59,10 5,07 220,000 48,50 4,54

Boven de 5 A wordt de stroom door de Steca 500 niet doorgelaten.

[ Voor 17% gewijzigd door ZonneStroom op 21-04-2010 07:13 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:43:
Alleen door het pand van m'n buurvrouw te "toppen" kan ik schaduw aan het eind van de dag (rond 17.30) voorkomen. Ze heeft wat bezwaren tegen het aftoppen, dus dat doen we maar niet. Bij de nieuwe omvormer zitten 6 panelen in 2 parallelle strings van 3 stuks. Ik schat dat twee panelen schaduw hebben. Hoe krijg ik het meeste opbrengst? In elke string één schaduwpaneel, of beide schaduwpanelen in één string en de andere string schaduwloos?
Ik zou beide risicopanelen op dezelfde omvormer/mpptracker plaatsen, je hebt dan 1 string met minder opbrengst terwijl de anderen 100% produceren. Met twee strings met 1 paneel in de schaduw heb je het risico dat de MPPTracker dan niet het mpppunt kan vinden en je dus opbrengst gaat missen.
zonnigtype schreef op woensdag 21 april 2010 @ 00:18:
[...]

[afbeelding]

Die bagger lijkt op de rotzooi die op mijn Isofoton I100 panelen zat toen ik ze kocht. Dat heb ik er toen af moeten halen met een schuursponsje, wat zeep en heel veel ellebogenwerk. Overigens op die foto zie ik een klein verkleurd cirkeltje op de zijkant van een cel. Wat er is met die cel aan de hand?

Trouwens, ik ben benieuwd of je de komende dagen gaat merken of de opbrengst uit je panelen hoger is dan gebruikelijk nu de panelen weer mooi schoon zijn.
*MELD* Wij doen mee. Op de lijst van adressen heb ik ook al wat andere twiekerts gezien die ook meedoen _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 21-04-2010 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

En in het Nederlands is dat....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 23:34:
[...]

Het zijn Photowatt PW1650 24V panelen van 165 Wp/stuk. Ik had 18 stuks op de kop getikt voor een gunstige prijs en heb er 10 weer doorverkocht voor dezelfde prijs.

Volgens de spec:
Typical power: 165W
Minimum power: 160W
Voltage @ typical power: 34,4V
Current @ typical power: 4,8A
Short circuit current: 5,1A
Open circuit voltage: 43,2

Lijkt mij dat het moet kunnen, maar ik ben geen expert zoals zovelen hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anne vdr Bom schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:12:
[...]

En in het Nederlands is dat....?
Dat vraag ik me ook wel eens af bij sommige posts die recentelijk hier verschijnen. volgens mij is het zeer oud nederlands, maar dat spreek ik dan weer niet....

Maar dat wat ik zei, dat is toch wel ABN sinds Piet Paulusma dat altijd zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:28:
[...]

Het zijn Photowatt PW1650 24V panelen van 165 Wp/stuk. Ik had 18 stuks op de kop getikt voor een gunstige prijs en heb er 10 weer doorverkocht voor dezelfde prijs.

Volgens de spec:

DC zijdig voldoet het maar met deze zonnige dagen verlies je wel alles boven de 500W AC zijdig. Meet je het vermogen AC zijdig ook of meet je alleen de tatale opbrengst per dag?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:28:
[...]

Volgens de spec:

VOor zover ik weet zijn die photowatts identiek aan de Conergy A165P reeks die ik nu nog op het dak heb liggen.

Wat is de ligging van je panelen? pal zuid? In dat geval loop je inderdaad het risico dat hij capped op 500W AC terwijl er meer mogelijk zou zijn. Op minder zonnige dagen zal je omvormer wat efficienter werken. overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:40:
[...]

Dat vraag ik me ook wel eens af bij sommige posts die recentelijk hier verschijnen. volgens mij is het zeer oud nederlands, maar dat spreek ik dan weer niet....

Maar dat wat ik zei, dat is toch wel ABN sinds Piet Paulusma dat altijd zegt?
Piet Paulusma geeft mij altijd antiperistaltische reflexen die mij snel naar de afstandbediening doen grijpen.... Als jij zegt dat hij het zegt, dan geloof ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 april 2010 @ 07:22:
[...]

Ik zou beide risicopanelen op dezelfde omvormer/mpptracker plaatsen, je hebt dan 1 string met minder opbrengst terwijl de anderen 100% produceren. Met twee strings met 1 paneel in de schaduw heb je het risico dat de MPPTracker dan niet het mpppunt kan vinden en je dus opbrengst gaat missen.
De SB heeft aansluitingen voor twee strings parallel maar slechts één MPP tracker. Als ik jouw reactie en die van Energiastic lees ga ik inderdaad de twee "schaduw"panelen in één string zetten.

En ja, ik doe ook mee aan de Solardays, misschien met wat assistentie van Glambalk. Ik mis nog wel wat bekende namen uit het Amsterdamse.....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
@Energiastic:

Wat komt er allemaal uit je simulatiesoftware wat betreft schaduw? Aangezien ik in mijn geval ook een beetje schaduw blijf houden ben ik nieuwsgierig hoe mijn situatie zou zijn.

Ik heb dus 2x5 panelen in landscape straks op het oosten. De bovenste twee panelen liggen het eerst in de zon en hebben dus het minste last van schaduw. De onderste 5 komen iets later pas vol aan bod.

Wat doet de mpptracker nu? De bovenste 5 panelen liggen vol in de zon terwijl de onderste in de schaduw liggen? Heeft de mpptracker nu last van de 5 onderste panelen in de schaduw of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta ook op de kaart
Pagina: 1 ... 75 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.