Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 143 Laatste
Acties:
  • 862.461 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 22:29
Hier ook nog een live logger http://hillegom.reinderink.nl/zon.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ReneK schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:11:
[...]

Het komt uit IJsland: het is dus geen as, maar bank-roet ;-)
LOL

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar vanuit het noordnoordwesten begint het hier in Amsterdam helemaal dicht te trekken. Lijkt me alleen een beetje lage bewolking om die in verband te brengen met het bank-roet uit Ijsland.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:26
Anoniem: 309539 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 23:23:
[...]

- Is er sprake van vermagering (buiten een door een eco-lifestyle gerelateerde voedingsgewoonte)?
- Slaapgebrek doordat je s'nachts nog steeds ligt te hopen dat het maan- of straatlicht misschien toch nog een paar wattjes zouden kunnen opbrengen?
- Drie weken vooruit de weersvoorspellingen proberen te ontcijferen wanneer je eindelijk weer het dak op kunt?
- Je haren uit je hoofd aan het trekken bent tot je vrijwel kaal bent om iedere bestelfout die je hebt gemaakt waardoor het nóg langer duurt dat om de mooie extra's operationeel te krijgen?
- Dat bij iedere stap vooruit het net lijkt of er nog meer te doen valt aan duurzaamheid?

Als je 3 of meer punten met "ja, dat heb ik" beantwoordt, dan is het serieus met je gesteld - wat overigens niet fout hoeft te zijn... ;)
1. NEE ( Alhoewel wel op dieet nu )
2. NEE
3. SEMI
4. JA EN JA ( tot 2x toe verkeerd besteld, nu hopenlijk wel alles in huis )
5 JA

En nee, het is geen noodkreet :)

Overigens in de startpost heb ik alle realtime loggingsites toegevoegd die hier inmiddels genoemd zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282265

Situatie:

Ik woon sinds 07-2009 op mijn huidige adres.

Ik heb per 09-2009 via energie: direct lopen.

per 03-2010 ben ik op e.on overgestapt.

Nu heb ik energie:direct onlangs mijn meterstanden doorgegeven voor de jaarafrekening (te betalen 319 eu).
Ook heb ik e.on onlangs mijn meterstanden doorgegeven voor de jaarafrekening. (nog geen bericht van, ik zit net 2 maanden bij ze.)

Nu krijg ik dus ook een brief van Eneco of ik mijn meterstanden wil doorgeven aan Eneco ivm een jaarafrekening? Dit is mijn eerste eigen woning. Dus het is relatief nieuw voor mij. Van energie:direct en EON begrijp ik het. Maar waarom moet ik Eneco dit doorgeven ook? Ik heb ze gebeld en ze zeggen dat zij de meterstanden doorspelen naar mijn energieleverancier. Hoe moet ik dit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

je vergeet die van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Joba schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:37:
[...]

Nee he, al twee dagen een teleurstellende opbrengst met mijn paneeltjes op het westdak door bewolking s' middags terwijl de zon 's morgens stralend schijnt, en nu weer een aswolk :(

Volgend jaar maar a la JeroenH paneeltjes op het oosten erbij om huilie huilie :'( op zulke dagen te voorkomen.
Misschien wel interessant om te vermelden. De zonwerende bewolking die de laatste dagen/weken 's middags op kwam zetten is bewolking die je op heel veel dagen ziet. Die wordt veroorzaakt door de thermiek die in de loop van de ochtend op gang komt.

Echter, diezelfde thermiek kan er op andere dagen voor zorgen dat een aaneengesloten laag bewolking in de loop van de ochtend meer opengebroken wordt waardoor de zon er met regelmaat tussendoor kan schijnen.
Daarnaast werd al genoemd dat mist en andere heel laag hangende bewolking (stratus) uiteraard bijna altijd 's ochtends voorkomt.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21
Erasmo schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:43:
Maar hoe wou je in de buurt van een treinstation een fatsoenlijke groentetuin aanleggen?
Dat kan op creatievere manieren dan je wellicht denkt, zelfs als je helemaal geen tuin zou hebben.
Of je moet in de buurt van Klarenbeek oid. gaan wonen :')
Wat een gat zeg.... In een dergelijke plaats wil ik dus zeer zeker niet wonen, daar zijn nauwelijks voorzieningen in de buurt.
Hooguit 10 minuten fietsen, dus hooguit een kilometer of twee, drie bij een station vandaan. En dan bij voorkeur een groter (intercity-)treinstation. En dan ook nog in een middelgrote gemeente (formaatje Hilversum, of een beetje groter/kleiner) zodat veelgebruikte voorzieningen (winkels, scholen, zorg, deelauto's) ook op loop/fietsafstand liggen. Op die manier is een auto echt niet nodig.

In dergelijke middelgrote gemeentes is een huis met een tuin meestal ook nog wel eniszins betaalbaar, en dan is het kweken van (een gedeelte van) je voedsel een reële optie. Ik ben er nu mee aan het starten door wat kruiden te kweken met een hydrocultuursysteem. De eerste lichting is net dood ;) omdat het 's nachts nog te koud is geweest en ik te weinig water gegeven heb. Poging twee start ik dit weekend.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:48:
[...]
Overigens in de startpost heb ik alle realtime loggingsites toegevoegd die hier inmiddels genoemd zijn.
Je mag mij er ook bij zetten.
Ben druk bezig het uit te breiden.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

Mike70 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:23:
[...]

Je mag mij er ook bij zetten.
Ben druk bezig het uit te breiden.
woow Mike, prachtig, dat heb je allemaal erg mooi voor elkaar, complimenten _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:07

Punkrocker

Mostly harmless

JeroenH schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:03:
[...]

[...]

Hooguit 10 minuten fietsen, dus hooguit een kilometer of twee, drie bij een station vandaan. En dan bij voorkeur een groter (intercity-)treinstation. En dan ook nog in een middelgrote gemeente (formaatje Hilversum, of een beetje groter/kleiner) zodat veelgebruikte voorzieningen (winkels, scholen, zorg, deelauto's) ook op loop/fietsafstand liggen. Op die manier is een auto echt niet nodig.
Je moestuin hoeft niet aan huis te liggen.
Wij wonen ook in de stad en hebben een volkstuintje op een complex gehurud. Tien minuutjes fietsen, is goed te doen. Huisje erop waar alle tuingereedschap ik kan zodat dat niet op de fiets mee gesleept moet worden.
( nee geen gifspuit in dat huisje: 100% onbespoten :) )

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Anoniem: 321365 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:50:
[...]

woow Mike, prachtig, dat heb je allemaal erg mooi voor elkaar, complimenten _/-\o_ :*)
Thanks Ceef!

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Voor de moestuin mest, als je tenminste in Nijmegen woont;
http://www.mestactie.nl/content/view/11/16/
website is maar 2 maanden per jaar "alive"

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146599

Ik zal ook eens een fotootje neerzetten van de set zoals we die afgelopen zondag op dak hebben gezet. De vacuumbuizen staan er al sinds september vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.realms.nl/wp-content/uploads/2010/04/IMG_9583_small.jpg

Totaal 2310Wp. gesplitst over 2 inverters 1680Wp op een SB1700 en 630Wp op een Steca500.

Ik ben momenteel nog bezig om de logging ( via een plugwise plugje en RRDtool) op orde te krijgen, maar er is al wat te vinden op SB1700/1680Wp voorlopig alleen nog maar van de SB1700, maar dat komt hoop ik dit weekend wel goed.

Overigens is er van de zonneboiler ook live data te vinden op de Zonneboiler pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

@Rebo.71

Mooi werk!!
Leuk gedaan met de logging en visualisatie van de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
windfreak schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 07:31:

Overigens, is sonnenertrag een site waar je wel een redelijk overzicht kan krijgen van alle loggers binnen Nederland. Helaas is het wel een hopeloos verouderde site. Ze zouden hem eens onder handen moeten nemen, want je kan zoveel betere overzichten maken, zowel geografisch als tabel/grafiek. Eigenlijk zouden enkelen van ons verslaafden dit eens op moeten pakken.
Neem contact op met Lothar Beer van Sonnenertrag. Ik kan je nu al meedelen dat ze hun stinkende best hebben moeten doen om te voorkomen dat die razendsnel groeiende database niet zou gaan ontsporen vorig jaar, en dat er voortdurend aan wordt gewerkt. Vrijwel alles vrijwilligerswerk, chapeau en zeer grote achting voor de initiatiefnemers en volhardende arbeiders die het spul on-line weten te houden. _/-\o_

Als je je kennis aan wilt wenden om die beste PV-installatie database (die ik ken) nog beter te maken, mijn zegen heb je...

Je kunt Lothar bereiken onder het standaard mail adres van Sonnenertrag, info at sonnenertrag punt de ...

Een (bijna bijgewerkt) overzicht van de Nederlandse deelnemers op Sonnenertrag vind je op mijn site.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb ook maar even mijn installatie aan Sonnetrag toegevoegd :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

zonnigtype schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 14:16:
[...]

Ik kan je nu al meedelen dat ze hun stinkende best hebben moeten doen om te voorkomen dat die razendsnel groeiende database niet zou gaan ontsporen vorig jaar, en dat er voortdurend aan wordt gewerkt. Vrijwel alles vrijwilligerswerk, chapeau en zeer grote achting voor de initiatiefnemers en volhardende arbeiders die het spul on-line weten te houden. _/-\o_
Dat is natuurlijk zo. Ik druk me weer een keer te direct uit. Ikzelf ken de problemen die ontstaan bij eigen vrijwillige sites. Maar, misschien wel een goed idee om hem/hen mijn diensten aan te bieden en te kijken of ik bij wat onderdelen kan helpen. Het is vooral een goede site vanwege de inmiddels erg grote database. Ik had eerst de indruk dat er niks meer aan gedaan werd, maar blijkbaar is dat te vlug geoordeeld.

Kijken jullie ook al naar boven. Hier trekt inmiddels de witte waas over. Dat is vrijwel zeker de inmiddels beroemde aswolk. Als die wolk straks voorbij is hoeven we even niet bang te zijn voor contrails (vliegtuigstrepen). Dat scheelt inmiddels ook al 24 uur geen vliegverkeer CO2 uitstoot boven heel wat landen.
En, ook een gevolg, het treinverkeer profiteert hiervan.

[ Voor 16% gewijzigd door windfreak op 16-04-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:09:
Heb ook maar even mijn installatie aan Sonnetrag toegevoegd :)
Had hem al gezien (en hij staat al in mijn overzicht, nog off-line, maar zeker bij volgende update)...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Naar aanleiding van de verhalen hier over het opzeggen van de gas aansluiting heb ik rondgekeken op ConsuWijzer.nl, daar stond veel duidelijke informatie, maar alleen over het aansluiten.
Dus maar eens een mailtje aan gewaagd. Ik was vooral benieuwd of de meters ook opgehaald kunnen worden (om te voorkomen dat je alsnog meter huur/kosten moet betalen). Ik kreeg vandaag antwoord:
Hartelijk dank voor uw email van 14 april 2010. In uw email vraagt u of het mogelijk is om een gas- en elektra aansluiting op te zeggen.

Het is inderdaad mogelijk om uw aansluiting op te zeggen. U kunt hiervoor een verzoek indienen bij uw netbeheerder. Deze zal dan de aansluiting verwijderen inclusief de meters. Het is wel zo dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen voor het verwijderen van de aansluiting. Deze kosten mogen niet meer bedragen dan de kosten voor het aanleggen van een nieuwe aansluiting. Een goedkopere manier is om de aansluiting te laten vergrendelen. Ook dit kunt u vragen aan uw netbeheerder alsook de kosten hiervoor.
Gas opzeggen lijkt geen probleem dus.

edit: staat er (nu) wel op:
http://www.consuwijzer.nl...deren_van_een_aansluiting

[ Voor 8% gewijzigd door jwstolk op 16-04-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:36:
[...]

Had hem al gezien (en hij staat al in mijn overzicht, nog off-line, maar zeker bij volgende update)...
Ik ga hem verder niet actief bijhouden, omdat mijn metertje 's nachts 30Watt erbij pakt zijn mijn resultaten niet bepaald betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 15:55
Ik heb een klacht.

Gisteren had ik 6.98kwh uit m'n 2 Steca 500's
Dus ik denk ik poets ze mooi en dan ga ik de 7kw halen.

Vandaag wolken en witte rommel (as?) + vogelpoep op m'n paneeltjes :(
Met wat geluk zal er krap 4kwh uit komen

Morgen lijkt wel weer een super mooie PV dag te worden.
Daarna is het voorlopig even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zie dat Oskomera Solar Sunkit pakketten aanbiedt met de veelbelovende Avancis modules van joint-venture tussen Saint Gobain en Shell. Helaas staan er geen prijzen op de site en krijg ik geen antwoord op mijn mailtjes om meer informatie. Heeft er iemand wel eens een prijs van zo´n systeem gezien of heeft iemand wellicht zelf praktijkervaring ermee? :P

Oh ja: SolarNRG heeft prijzen voor de Suntech pakketten op de site gezet. Toch weer een stukje goedkoper dan de systemen op basis van de Sharp paneeltjes. :)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:29
Vandaag was het zover :) , eindelijk zou mijn Bruto Productie Meter t.b.v. de SDE geplaatst worden. ZOU ja :/ ......De monteur van Eneco, die door Stedin was ingehuurd om deze meter te plaatsen, had duidelijk geen best humeur. Het was hem namelijk te veel werk om:
1) twee kabeltjes op de juiste plek door het meterbord te voeren en
2) deze kabeltjes te strippen zodat deze aangesloten konden worden op de Bruto Productie Meter.

Quote monteur Eneco:"Ja meneer, daar zijn we niet voor, wij worden alleen betaald om de productie meter te plaatsen". arghhh :(

en dat terwijl ik toch echt naar dit formulier van stedin heb gekeken en aan alle eisen heb voldaan:
Eisen Bruto Productie Meter Stedin
Vooral de zin: "Hierbij is eenvoudige aansluiting van de bruto-productie meter op de kabel tussen de.....mogelijk" nam de monteur volgens mij zelf iets te letterlijk. Zou het trouwens toeval zijn dat de site nu niet meer werkt?!
Jammer dat ik zelf niet thuis was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:47
Gisteren totaal 12,25 Kwh uit mijn systeem gehaald (2715 wp) Dat is 4,5 Kwh/Kwp
Een nieuwe record dit jaar!
Vandaag 10,69. Komt mede door de bewolking 's ochtends.

Zag Jeroen nog in de Gooi en Eembode! haha, mooi verhaal. Je hebt duidelijk bij de journalist alle vooroordelen van zonnepanelen weg proberen te nemen.

Volgens het nieuws wordt het morgen weer een zonovergoten dag. Het valt me wel op dat het al een week niet heeft geregend, hou nu inderdaad het weer steeds goed in de gaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:05
wmeester schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 20:58:
Gisteren totaal 12,25 Kwh uit mijn systeem gehaald (2715 wp) Dat is 4,5 Kwh/Kwp
Een nieuwe record dit jaar!
Vandaag 10,69. Komt mede door de bewolking 's ochtends.

Zag Jeroen nog in de Gooi en Eembode! haha, mooi verhaal. Je hebt duidelijk bij de journalist alle vooroordelen van zonnepanelen weg proberen te nemen.

Volgens het nieuws wordt het morgen weer een zonovergoten dag. Het valt me wel op dat het al een week niet heeft geregend, hou nu inderdaad het weer steeds goed in de gaten....
Heb je meerdere systemen? Ik begreep eerder dat je WNW hebt en zie hier dat je last van bewolking 's morgens hebt :? . Ik kwam niet verder dan 2,7 KWH/kwp gisteren en 3,3 vandaag. Zelfde regio, dak op WNW (of eigenlijk WWNW).

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Kets_One schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 19:31:
Ik zie dat Oskomera Solar Sunkit pakketten aanbiedt met de veelbelovende Avancis modules van joint-venture tussen Saint Gobain en Shell. Helaas staan er geen prijzen op de site en krijg ik geen antwoord op mijn mailtjes om meer informatie. Heeft er iemand wel eens een prijs van zo´n systeem gezien of heeft iemand wellicht zelf praktijkervaring ermee? :P
Shell is uit dat samenwerkingsproject gestapt, Saint Gobain is er alleen mee verder gegaan. Ik ken (nog) niemand met zekerheid in NL die die fraaie zwarte dingen heeft. Zal zeker niet goedkoop zijn, maar wel dunnelaag met leuk rendement (voor dunnelaag).

Ik ken tot nu toe maar een zo'n Powermax CIS systeem van Avancis op Sonnenertrag, deze:

http://www.sonnenertrag.e...t/bruckmuehl/686/430.html

Chips! Eerste solar tracker (Hendrik Gommer's speeltje even vergetend): in Varsseveld (Deger) met gemeentesubsidie!

Zonne-boer...

Leuke april opbrengst sofar...

Chips kwadraat!

Sunpower gaat nu met 400 Wattpiek paneeltjes gooien, 128 cellen en slechts 2,16 vierkante metertjes klein. Jammer dat rendement "tegenvalt", slechts 18,5%, en het module moet je wel effe minstens met z'n tweëen versjouwen, want het weegt 25,4 kg schoon aan de haak.

... en je komt er toch niet aan. Is uitsluitend bedoeld voor "Großkunden für Solarparks"...

... wie gaat er met me een "Solarpark met Sunpower kneiters" beginnen? In Deutschland? Nu is de Einspeise Vergütung nog 28,43 eurocent/kWh voor vrije veld installaties (20 jaar lang)... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Oh ja: SolarNRG heeft prijzen voor de Suntech pakketten op de site gezet. Toch weer een stukje goedkoper dan de systemen op basis van de Sharp paneeltjes. :)
Ik kan je wel wat prijzen van de Sunkit Black geven.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:09
JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:43:
[...]

Je zou het eens kunnen proberen met zo'n kabel van een Soladin 600. Als je in de burut van Hilversum zit mag je die wel een weekje lenen, ik gebruik hem toch niet zo vaak meer sinds ik plugwise gebruik. Dat is trouwens ook nog een optie, als je er met Mastervolt-hardware niet uitkomt, kun je ook nog overwegen een klein plugwise-setje te kopen. Dat monitort prima, en - ook erg belangrijk - met nauwelijks eigenverbruik!
Bedankt voor het aanbod. Zelf heb ik ook zo'n Soladingetje, maar het begint al bij de vraag hoe ik die 4 draadjes aan de Sunmaster moet aansluiten....
Misschien is een plugwiseding niet een slecht idee.

Ik wacht trouwens nu al sinds januari op 8x 235Wp panelen van Sharp bij SolarNRG vandaan, maar men heeft zeker leveringsproblemen. En toch moeten ze vóór 1 juni op het dak liggen, want dat is de deadline voor de gemeentelijke subsidie van € 2,5 per Wp ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:17:
[...]
Chips! Eerste solar tracker (Hendrik Gommer's speeltje even vergetend): in Varsseveld (Deger) met gemeentesubsidie!

Zonne-boer...

Leuke april opbrengst sofar...
Met een bijna dubbele opbrengst wordt zo'n tracker wel heel interessant, vooral voor de mensen met een plat dak.

De enige die ik tot nut toe gevonden heb(klik) staat in Australië, wellicht interessant om een palletje over te doen komen?

[ Voor 14% gewijzigd door Erasmo op 16-04-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

zonnigtype schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:17:
Chips kwadraat!
Sunpower gaat nu met 400 Wattpiek paneeltjes gooien, 128 cellen en slechts 2,16 vierkante metertjes klein. Jammer dat rendement "tegenvalt", slechts 18,5%, en het module moet je wel effe minstens met z'n tweëen versjouwen, want het weegt 25,4 kg schoon aan de haak.

... en je komt er toch niet aan. Is uitsluitend bedoeld voor "Großkunden für Solarparks"...

... wie gaat er met me een "Solarpark met Sunpower kneiters" beginnen? In Deutschland? Nu is de Einspeise Vergütung nog 28,43 eurocent/kWh voor vrije veld installaties (20 jaar lang)... ;)
Als ik 128 cellen deel door de 72 die ik in mijn paneeltjes heb en die factor toepas op 400Wp, dan kom ik exact op 225Wp. He, da's exact hetzelfde voor mijn paneeltjes. Echt veel maakt het dus niet uit, gewoon wat minder randjes dus, en die waren al minimaal. Zou het echt schelen in de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Variabel tarief: http://www.thewattspot.com/ heeft het nu geldende tarief in een(groen) bannertje staan. Dat kan je met een scriptje ophalen en de prijs in je home automation zetten; zodra de prijs je te hoog wordt, schakel je apparaten af (Q.E.D). De (richt)prijs is per uur 24 uur tevoren bekend. Leuk systeem om groener te worden door peakshaving. Simpel te implementeren. Nederlandse energieboeren, als u meeleest: wie van u volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 309539 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:20:
[...]

Als ik 128 cellen deel door de 72 die ik in mijn paneeltjes heb en die factor toepas op 400Wp, dan kom ik exact op 225Wp. He, da's exact hetzelfde voor mijn paneeltjes. Echt veel maakt het dus niet uit, gewoon wat minder randjes dus, en die waren al minimaal. Zou het echt schelen in de kosten?
Zijn gewoon grotere modules, dus op zelfde oppervlakte minder arbeid met installatie, vandaar die grote "Solarparken". Er moet nu ook op BOS ("Balance Of System") bespaard worden, daarvoor moet alles uit de kast. Grotere modules, met een klein kraantje huppakee achter melkander lange rijen frames op een oude bruinkool dagmijn neerplempen, minder bekabeling, gaan met die Sunpower banaan... Zelfde doet Applied Materials met hun gigantische 5,6 m2 grote dunnelaag amorf Si en amorf/micro Si module kneiters: minder installatiekosten (zeggen ze).

Kosten krijg je natuurlijk niet te horen, ze moeten inmiddels ook de grote energiejongens gaan paaien met een "unieke business case"... ;)

@Erasmo
Met een bijna dubbele opbrengst wordt zo'n tracker wel heel interessant, vooral voor de mensen met een plat dak.
Zou ik toch echt niet op "ons" platte dak willen hebben, zo'n spriet die omhoog steekt en alle 'ollandse stormen loopt op te vangen. In het vrijeveld OK, dan kan die niet zo ver wegwaaien. Maar op het dak ... Ik heb in Photon een foto van een finaal doormidden geknakte paal van zo'n tracker gezien, je wilt niet weten wat voor krachten er op komen te staan op geëxponeerde lokaties, zeker als er fors wat module oppervlak op staat wind te vangen. Die dingen kunnen weliswaar bij goed ontwerp uit de wind gedraaid worden, maar dat zou ik zelf toch echt liever op de grond laten staan (Spanje staat er vol mee, grotendeels in 2007-2008 geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:31
windfreak schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 07:31:
[...]
... Ik zoek eigenlijk een extreem zuinige (helaas windows) PC
Ultrazuinig icm windows is verloren moeite. Zolang windows een grafische kaart blijft eisen, zal linux altijd winnen. Het verschil is niet zo groot wellicht, maar wil je echt die-hard zuinig loggen, dan zal je uiteindelijk altijd bij linux uitkomen.
Karelprior schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:03:
[...]

Bedankt voor het aanbod. Zelf heb ik ook zo'n Soladingetje, maar het begint al bij de vraag hoe ik die 4 draadjes aan de Sunmaster moet aansluiten....
Misschien is een plugwiseding niet een slecht idee.

Ik wacht trouwens nu al sinds januari op 8x 235Wp panelen van Sharp bij SolarNRG vandaan, maar men heeft zeker leveringsproblemen. En toch moeten ze vóór 1 juni op het dak liggen, want dat is de deadline voor de gemeentelijke subsidie van € 2,5 per Wp ;-)
Voor de sunmaster zal ik nog het een en ander aan hardware support uitzoeken. De soladin pclink is reeds in aantocht, misschien is een goedkope rs485 converter wel zo te maken. De Soladin PC-Link werkt volgens mij niet met de sunmasters.

Het SolGet script biedt straks in elk geval ondersteuning voor Sunmaster XS3200 omvormers. Ik vermoedt dat het zomaar zou kunnen gaan werken op andere typen sunmasters, maar aangezien ik alleen heb vernomen dat de XS3200 werkt, weet ik dat van de andere niet. De toevoeging voor de XS3200 heb ik namelijk niet zelf geschreven.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 15:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Weet iemand dit verschil:
Suntech heeft een paneel STP 180S - 24 / Ac , maar ook een 180 paneel en dan staat er achter - 24 / Ad .
Zit er verschil tussen de Ac en de Ad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ja hoor, Verhagen snapt hem heel erg goed: Power Politics van het zuiverste water. Radioactief besmet water...

Hij laat eindelijk zijn ware gezicht zien, waar hij altijd al fel voorstander van was...

@ JAN-B

Heb datasheets hier liggen. Het lijkt in ieder geval verschillende junction box te zijn, de "Ac" staat hier niets bij vermeld, de "Ad" heeft een speciaal ontwikkelde Huber und Suhner junctionbox. Eerste heeft LAPP kabels met MC Plug Type IV, de "Ad" heeft H+S RADOX SMART kabel met bijbehorende stekkers. Voorzover ik snel kan zien zijn de modules verder elektrisch en fysisch identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330517

Erasmo schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:11:
De enige die ik tot nut toe gevonden heb(klik) staat in Australië, wellicht interessant om een palletje over te doen komen?
Jammer dat je daar in Nederland niets aan hebt. Hier staat de zon aan de andere kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Toch zou een eenassig vanoostnaarwest trackertje niet zo moeilijk te realiseren moeten zijn, je maakt het frame vast aan de as die dmv een stappenmotortje langzaam van oost naar west gaat. Moet wel te maken zijn en kan ook nog stormbestendig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 13:18
Waren de metingen van Plugwise nou betrouwbaar? Zit zojuist de opbrengst van gisteren en vandaag te bekijken, gisteren (donderdag dus) een dikke 4,52 KWh uit mn 630 Wp setje, dichtbij de kust, bijna op het zuiden.
7,17 kWh / kWp .... Ik twijfel nog tussen :? , 8) of _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RikTW schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 01:17:
Waren de metingen van Plugwise nou betrouwbaar?
In mij geval wel, althans de maandopbrengsten komen goed overeen met de berekeningen van Siderea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Karelprior schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:03:

Ik zou niet tot de laatste dag afwachten maar toch even informeren.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JAN-B schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 23:36:
Weet iemand dit verschil:
Suntech heeft een paneel STP 180S - 24 / Ac , maar ook een 180 paneel en dan staat er achter - 24 / Ad .
Zit er verschil tussen de Ac en de Ad :?
Het verschil zit hem in de junctionbox. Die kunnen van verschillenden merken zijn en dus met verschillende stekkers eraan. Worden vaak kant en klaar door de fabrikant aangeleverd.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 20:01

wie heb je gemaild? Oskomera of juist de installateurs? AFAIK zul je als particulier gewoon de installateur dienen te bellen.
Mailen is ook zo traag, en kan altijd verloren raken. Gewoon eens bellen!

Gisteren op Discovery Channel, een aflevering van The Colony gezien. Hierin moeten mensen in een post-apocalyptisch scenario overleven. Ze hebben uiteindelijk 18 PV-panelen gevonden en een tracker-systeem gebouwd! Ziet er gaaf en eenvoudig uit, ware het niet dat daar in de urban omgeving niet zo snel zware storm te ervaren zal zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 17-04-2010 09:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
windfreak schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:27:
Kijken jullie ook al naar boven. Hier trekt inmiddels de witte waas over. Dat is vrijwel zeker de inmiddels beroemde aswolk. Als die wolk straks voorbij is hoeven we even niet bang te zijn voor contrails (vliegtuigstrepen). Dat scheelt inmiddels ook al 24 uur geen vliegverkeer CO2 uitstoot boven heel wat landen.
Inderdaad, zelfs de koninging nam de trein naar Denemarken. Je zou je kunnen afvragen waarom ze dat niet standaard doet om het goede voorbeeld te geven... Maar ja, da's een beetje rethorische vraag.

Of die CO2 uitstoot echt zoveel uitmaakt? Al die mensen die nu vastzitten op luchthavens zullen ooit toch naar huis of hun bestemming moeten. Een gedeelte zal helemaal niet gaan, een gedeelte zal een ander vervoermiddel kiezen, maar ik ik denk dat het 'in the great scheme of things' niet veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 april 2010 @ 08:43:
[...]

Mooie verzameling grafieken. Een mooie, bonte verzameling, niets op aan te merken. Wat ik misschien nog mis is een verdeling in categorieën, dus dak/vrije veld/particulier/zakelijk. Maar die info geeft het Bundesnetzagentur niet, dus zie er maar eens aan te komen.
Citaat uit Photon april 2010, van de extreem goed geïnformeerde plaatsvervangend hoofdredacteur Christoph Podewils (vrije vertaling zonnigtype):
Dat we de laatste tijd van Röttgen [zonnigtype: CDU Minister van het Milieuministerie, BMU] weinig horen heeft mogelijk ook te maken met de gebrekkige expertise van zijn achterban: zo zijn er geen betrouwbare data bekend die aangeven hoe hoog het aandeel vrijeveld installaties überhaupt is, laat staan het aandeel van het aantal installaties op akkerbouw terreinen."
(de allerlaatste categorie zou per 1 juli 2010 in de laatste voorstellen in het geheel verboden moeten gaan worden of worden beperkt tot een smalle zone langs snel- en spoorwegen, maar daar zitten ze elkaar nu dus voor het leven zuur te maken)

Wat hieruit duidelijk lijkt te worden dat zelfs BMU en Photon niet weten wat dat aandeel dan wel is, en dus ook niet wat het aandeel daksystemen is in het totaal. Laat staan een onderverdeling in "particuliere" dan wel "bedrijfsmatige" daksystemen. Als je daarin al een scherpe grens zou kunnen trekken (ook veel particulieren met bedrijf aan huis, wat tel je voor de een, wat voor de ander?). Mijn grafieken zijn ontleend aan pure kale aanmeldingsdata van alle EEG-plichtige PV-eigenaren (bonte mengelmoes) aan het Bundesnetzagentur (BNA) wat een administratief onderdeel is van het Wirtschaftsministerium, niet het Umweltministerium. Het laatste is verantwoordelijk voor het EEG. BNA weet helemaal niets van dit soort belangrijke onderverdelingen en moet alleen maar een lumpsum van de geregistreerde aanmeldingen maken: de totale capaciteit die binnen een bepaalde periode is geaccumuleerd om op basis van die marktgroei de nieuwe degressie percentages in het nieuwe jaar te kunnen vaststellen. Meer niet.

Extra complicatie is dat er fouten in de statistieken van BNA zijn ontdekt, dus zelfs deze gegevens zijn niet definitief en zeker niet als "geaccordeerd" te beschouwen. Ga er maar aan staan: in een jaar tijd zorgvuldig alles rond 160.000 nieuwe PV-systemen registreren die door de eigenaren zelf worden aangemeld (alleen dat al is een bron van mogelijke fouten).
Wat me verder opvalt is dat de particuliere daktop-markt nog grotendeels onontgonnen gebied lijkt. Duitsland kent 40 miljoen huishoudens en als we even de 10 kW als grens nemen voor wat je op een gemiddeld dak kwijt kunt, zit je aan minder dan 20.000 installaties. En als je die grens verruimt tot 30 kW, dan nog kom je niet verder dan 35.000. Dat is minder dan 1 ‰.
Je rekent slechts met de toename in 2009 hier, even duidelijk stellen. Er zijn inmiddels al zo'n half miljoen PV-systemen in Duitsland, het gros daarvan uiteraard bij particulieren... (PV en zon-thermisch bij elkaar status november 2009: 1,7 miljoen).
edit:

Als aanvulling op zonnigtypes overzicht, is dit een voorspelling voor 2010: [afbeelding]

Ze denken dus dat Duitland er nog even snel 2 GW bij gaat leggen voor de regressie.
Leuk plaatje, dank. We zullen gaan zien. Kan ook veel erger gaan worden.

Detail, toch niet onbelangrijk: niet regressie, maar degressie. Fundamenteel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:03

ThaHandy

Discovery Channel

hoe kan je snel testen of je een terugloop meter hebt zonder een PV installatie? (ferriet, enkel tarief 1971)

en zover ik heb kunnen lezen komt er een bruto meter bij naast mijn huidige hoofd meter voor SDE, dat houd in dat mijn meter terug kan lopen (goedkoper verbruik) én ik SDE ontvang?(als je dat heb)?

of is het terugloop of nieuwe 4 telwerk kwh meter voor SDE (die heb je nodig als je een dag/nacht tarief hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Wat een mooie dag dit om te zien wat de max van je PV is.
Wasmachine, vaatwasser en warmtepomp aan en toch een terugdraaiende meter.
Voorlopig heb ik ieder uur n'n persoonlijk record verbroken.Afbeeldingslocatie: http://zonstraal.forumup.be/images/smiles/rk01_sole_02.gif

Ik mikte net een emmer water over m'n panelen waarop ik dik 50 watt (dik 5%) meer opbrengst kreeg.
Na een paar minuten zakte dit weer langzaam terug.

Ps Morgen weer zo'n dag volgens de voorspelling

Afbeeldingslocatie: http://zonstraal.forumup.be/images/avatars/zonstraal/117305675049ef62b60c35f.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Woodski schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:44:
Ik mikte net een emmer water over m'n panelen waarop ik dik 50 watt (dik 5%) meer opbrengst kreeg.
Na een paar minuten zakte dit weer langzaam terug.
Zou het helpen om de dakpannen achter de panelen te koelen met water? er zitten all mooie gootjes in de dakpannen, en je kan het veilig de komende 25 jaar doen zonder dat het de panelen aan kan tasten.
(het moet dan wel een heel klein pompje zijn, wat minder dan 50W verbruikt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

ThaHandy schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:23:
en zover ik heb kunnen lezen komt er een bruto meter bij naast mijn huidige hoofd meter voor SDE, dat houd in dat mijn meter terug kan lopen (goedkoper verbruik) én ik SDE ontvang?(als je dat heb)?
Hij komt er meestal fysiek naast te hangen, maar de meters staan in serie. Als je meer opwekt dan verbruikt, dan meet de bruto meter alle opgewekte stroom (voor SDE) en de normale meter loopt achteruit met het verschil tussen de opgewekte en verbruikte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13

stegen

8710Wp

Erasmo schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:20:
Toch zou een eenassig vanoostnaarwest trackertje niet zo moeilijk te realiseren moeten zijn, je maakt het frame vast aan de as die dmv een stappenmotortje langzaam van oost naar west gaat. Moet wel te maken zijn en kan ook nog stormbestendig zijn.
Ik had vroeger een schotelantenne met zogenaamde Polarmount, hier zat een 18 inch actuator aan vast die de schotel kon laten draaien. Volgens mij gebruiken ze ook zo iets voor 1 assige trackers.

De Actuator is de motor, en heeft een pulsuitgang, om de positie bij te houden. En is heel eenvouding aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
jwstolk schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:56:
[...]

Zou het helpen om de dakpannen achter de panelen te koelen met water? er zitten all mooie gootjes in de dakpannen, en je kan het veilig de komende 25 jaar doen zonder dat het de panelen aan kan tasten.
Ik heb plat dak opstelling, dus niets eens dakpannen erachter.
Er zijn tegenwoordig panelen zoals van Sanyo die beter tegen warmte kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jwstolk schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:56:
En waar haal je het water vandaan? De kracht van een zonnestroominstallatie is zijn eenvoud, alles wat je daar aan toevoegt en wat het complexer maakt (tracker, spiegels, koeling, etc.) maakt het geheel onderhoudsgevoeliger. Gewoon lekker op het dak laten liggen en grafiekjes kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

stegen schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:04:
[...]

Ik had vroeger een schotelantenne met zogenaamde Polarmount, hier zat een 18 inch actuator aan vast die de schotel kon laten draaien. Volgens mij gebruiken ze ook zo iets voor 1 assige trackers.

De Actuator is de motor, en heeft een pulsuitgang, om de positie bij te houden. En is heel eenvouding aan te sturen.
Interessant...
JeroenH schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:38:
[...]

En waar haal je het water vandaan? De kracht van een zonnestroominstallatie is zijn eenvoud, alles wat je daar aan toevoegt en wat het complexer maakt (tracker, spiegels, koeling, etc.) maakt het geheel onderhoudsgevoeliger. Gewoon lekker op het dak laten liggen en grafiekjes kijken :)
Je zou er een zonneboiler achter kunnen hangen, gecombineerd PV/ZB systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:51:
Je zou er een zonneboiler achter kunnen hangen, gecombineerd PV/ZB systeem :)
Dat wordt ook wel gedaan, maar niet veel, vooral omdat het onnodig complex is maar vooral ook omdat het aan tegenstrijdige eisen moet voldoen: zonnecellen wil je zo koel mogelijk hebben terwijl je een zonneboiler zo heet mogelijk wil hebben. Dat wordt dus een compromis. Als je echt héél weinig ruimte hebt kan het interessant zijn, maar ik ben er geen fan van.

Overigens vandaag een prachtdag: er komt alweer een paar uur onafgebroken zo'n 1100W binnen!

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/20100417_1100W.png

De zon is over de nok, dus de 660Wp-installatie (ONO) begint het op te geven, terwijl de overige installaties (WZW) nu goed op st(r)oom beginnen te komen.

-edit-

Bij het zoeken naar combinatiesystemen zonthermisch/PV liep ik tegen iets heel anders aan: Thermo PV, zonnecellen die uitsluitend gevoelig zijn voor IR-straling. Met dat systeem verkopen ze een kachel die ook elektriciteit produceert:

Afbeeldingslocatie: http://www.jxcrystals.com/images/Stove_0801_fine.jpg

Geinig, ik wist niet dat dat bestond. Op zich eigenlijk precies hetzelfde als de HRe-ketel, maar technisch een stuk simpeler.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:59:
[...]

Dat wordt ook wel gedaan, maar niet veel, vooral omdat het onnodig complex is maar vooral ook omdat het aan tegenstrijdige eisen moet voldoen: zonnecellen wil je zo koel mogelijk hebben terwijl je een zonneboiler zo heet mogelijk wil hebben. Dat wordt dus een compromis. Als je echt héél weinig ruimte hebt kan het interessant zijn, maar ik ben er geen fan van.
Wat je kan doen is het collectorgedeelte van de zonneboiler naast de PV-panelen hangen, en het water wat er nog door moet en redelijk koel is eerst achter de PV's laten lopen.

Of voor erg simpel schoonmaken en koelen, een tuinslang met gaatjes boven de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307487

Vinden jullie het ook zo'n mooi gezicht?
Naar buiten kijken en een strakblauwe lucht zien?
Geen enkel vliegtuigspoor te bekennen.
8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 307487 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:58:
8) 8) 8)
Tsjah toch weer dat extra Watt-je wat je nu uit je installatie trekt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erasmo schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:28:
[...]

Tsjah toch weer dat extra Watt-je wat je nu uit je installatie trekt :P
Vandaag wel de hoogste opbrengst van 2010 met een prachtige parabool, 16,16 kWh
Ook de hoogste paneeltemperatuur, 47.7 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier ook een record voor dit jaar 67,0kWh
En bizar om 19:52 loopt de pomp nog.
Wat een maand is april toch en maart was dat ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 307487 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:58:
8) 8) 8)
Ik kon het ook niet laten continu naar boven te kijken en de 100% blauwe lucht te bewonderen.

En, niet te vergeten, van de stilte te genieten. Ik woon in het verlengde van de Kaagbaan, op minder dan 15 km, dus normaal is het luchtruim boven de Merenwijk een drukte van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

Anoniem: 307487 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:49:
[...]

Vandaag wel de hoogste opbrengst van 2010 met een prachtige parabool, 16,16 kWh
Ook de hoogste paneeltemperatuur, 47.7 C
8.91 Kwh vandaag... voor dit jaar tot nu toe de beste dag... 5,6 kwh/kwp.

Gaat best de goede kant op.... Op 1 juni dit jaar ligt het 1 jaar op het dak. Zoals ik het nu zie, ga ik de SDE grens ermee niet halen.. net niet denk ik!! vooral door schaduw van onze eigen dakkapel, vervelend en ik overweg toch om 2 panelen te gaan verplaatsen naar op de dakkapel op het vlakke dak.
Kun je een dakkapel zondermeer belasten met die ongeveer 230 kilo totaal? En weet iemand of er ook mogelijkheden zijn om ze portrait op een dak te plaatsen ipv landscape.. Als ik er 2 op het dakzet en de andere 6 iets anders in deel op het vrije dak stuk.. Dan vallen ze veel minder in de schaduw.. Ik denk dat ik dan zeer ruim over de SDE grens zou gaan. Eventueel bij prijsstijgingen in de toekomst, zou ik dan kunnen kijken naar panelen die betere presteren onder slechtere omstandigheden op de ruimte die vrij gaat komen.
Overigens een superdag voor de zonnecombi, voor het eerst dit jaar in de top boven de 80 en onderin ruim boven de 60 gr. Het gaat de goede kant op, zo half April.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
hier vandaag (zaterdag) 6,1 kwh/kwp volgens mijn sunny boy 4000tl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 321365 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 22:07:
[...]

8.91 Kwh vandaag... voor dit jaar tot nu toe de beste dag... 5,6 kwh/kwp.

Gaat best de goede kant op.... Op 1 juni dit jaar ligt het 1 jaar op het dak. Zoals ik het nu zie, ga ik de SDE grens ermee niet halen.. net niet denk ik!! vooral door schaduw van onze eigen dakkapel, vervelend en ik overweg toch om 2 panelen te gaan verplaatsen naar op de dakkapel op het vlakke dak.
Kun je een dakkapel zondermeer belasten met die ongeveer 230 kilo totaal? En weet iemand of er ook mogelijkheden zijn om ze portrait op een dak te plaatsen ipv landscape.. Als ik er 2 op het dakzet en de andere 6 iets anders in deel op het vrije dak stuk.. Dan vallen ze veel minder in de schaduw.. Ik denk dat ik dan zeer ruim over de SDE grens zou gaan. Eventueel bij prijsstijgingen in de toekomst, zou ik dan kunnen kijken naar panelen die betere presteren onder slechtere omstandigheden op de ruimte die vrij gaat komen.
Overigens een superdag voor de zonnecombi, voor het eerst dit jaar in de top boven de 80 en onderin ruim boven de 60 gr. Het gaat de goede kant op, zo half April.
Heb je wellicht een foto van je huidige opstelling? Dat zou enorm helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:31
windfreak schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:27:
[...]
De as is niet zichtbaar met het blote oog.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338230

ericplan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:54:

Zijn Bluecorner en ik de enigen op dit forum die realtime monitoren en dit op het web beschikbaar hebben????
Op de Solarlog pagina van Nederland ( http://solarlog-home.eu/nl/index_nl.html ) herken ik alleen "aangenaam wonen" als Tweaker
Bij deze dan wil ik mij ook melden uit het hoge noorden

Ik volg dit forum al enige maanden; met veel interesse! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag heeft mijn 4,44 kWp Kingsun set 27,5 kWh opgewekt. Dat is 6,19 kWh/kWp.
De 3,42 kWp Evergreens hebben 21,18 kWh opgewekt. Ook dat is 6,19 kWh/kWp.
Nu is wel dat de 4,44kWp set maar tot 1 cijfer achter de komma meet, dus kon nog ietsjes hoger zijn maar toch valt op dat er weinig verschil tussen de poly en mono systemen zit. Alleen over een periode van 1 week gezien scoren de mono's iets hoger.
Bij elkaar vandaag toch even lekker 48,7 kWh opgewekt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
8,7 kWh ofwel 4,1 kWh/kWp hier vandaag binnengehakt. Er goed van geprofiteerd door zoveel mogelijk wassen te draaien vandaag.

Morgen weer zo'n dag? Hopelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4002/4530597618_7ea0d5ab49.jpg
De grafiek van gisteren was prachtig, even een dipje vanwege panelen afstoffen. Opbrengst 11,46 kWh of 6,4 kWh/kWp. De grafiek van vandaag volgt de toplijn van gisteren. Wat me wel opvalt is dat m'n nog niet aangesloten panelen die onder 10 graden liggen veel vuiler worden. Morgen komt de gemeente keuren, vanwege bouwvergunning. Of ze dan nog lang zo blijven staan liggen weet ik niet :D

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wellicht interessant voor de de mensen in dit topic om even wat ideetjes te spuien:
Stroom opwekken voor verlichting in huis d.m.v. fietsen kan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 00:15
Iemand gezien dat bij Peveco nu ook een setje zonnepanelen van 3x180wp en steca500 en bekabeling voor 1309 euro te koop is?
Het zijn van die donkere panelen, op de site staat nog het oude data sheet van de 160 wp sets.

op marktplaats staat al wel een foto van dit paneel

Lijkt mij een best goede deal, maar ik ben benieuwd naar de reacties hier van mensen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Betreft idee van fietsen voor energieopwekking door Benodi.
Uiteraard kan dit. En zoals in dat andere artikel terecht werd ogemerkt, in de tweede wereldoorlog deed men het ook. Grote vraag is dan wat maximaal mogelijk is. Ongeveer 80 à 100 W per persoon noemt iemand, althans denkt hij zegt hij wel bij. Uiteraard leidt dat tot de vraag of dit ook echt zo is. Ik denk het wel, maar met enige reserve.

Methode om dit te benaderen is het aantal calorieën dat een gemiddelde persoon tot zich neemt, want daar zal het uiteindelijk toch vandaan moeten komen.
De cijfers hierover zijn gewoon bekend, voor iemand zonder al te veel lichamelijke inspanning ongeveer 1800 tot 2000 kcal per dag, ingeval van zwaar lichamelijk werk ongeveer 1000 kcal meer.
Uit die 1000 kcal per dag zal het dus moeten komen, meer zit er niet in. Bij 100% rendement zou theoretisch dus ruim 1 kWh geproduceerd kunnen worden. Met een continu vermogen van 100W zou dus per persoon zo'n 10 uren gefietst moeten worden.

Cijfers dus in die orde van grootte. Ieder z'n eigen waardering. Zelf heb ik een beetje voorstellingen van zware slavenarbeid met een geringe opbrengst. Dit nog afgezien van het uitgangspunt van 100% rendement, wat verre van reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
in de sportschool op de fiets kun je calorieen en geleverde watts gewoon aflezen.

ik weet niet meer welke waarden ik had, maar het was 180 Watt of 280 Watt. en dan fiets ik maximaal een half uur.

wat ik e wel kan vertellen is dat dat dan wel lekker zweten is. heeft niets met skavenarbeid te maken verder..

ik weet niet of het dan verplicht uit die 1000 extra kcalorieen moet komen...

ik snap ook niet hoe je omrekent van calorieen naar kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
stel je legt je panelen in een lange rij. kun ej dan met de kabels aan de panelen zeg maar heen en terug door bij het aansluiten steeds een paneel over te slaan, en de overgeslagen panelen op de terugwegaansluiten? of zijn de kabels te kort om panelen over te slaan als ze naast elkaar liggen?.
anders moet je twee rijen boven ekaar maken, om geen extra losse, lange kabel nodig te hebben om weer bij je omvormer uitt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mijn vorige record van 6.98kwh is gisteren ruimschoots verbroken met 7.61kwh.
Het blijft leuk om die 2 Steca's te monitoren.

Ik hoorde dat KLM met succes een testvlucht heeft gedaan en nu toch wil vliegen ondanks de aanhoudende vulkaanas. Het is dus misschien weer gedaan met de rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:57:
in de sportschool op de fiets kun je calorieen en geleverde watts gewoon aflezen.
ik weet niet meer welke waarden ik had, maar het was 180 Watt of 280 Watt. en dan fiets ik maximaal een half uur.
wat ik je wel kan vertellen is dat dat dan wel lekker zweten is. heeft niets met slavenarbeid te maken verder..
ik weet niet of het dan verplicht uit die 1000 extra kcalorieen moet komen...
ik snap ook niet hoe je omrekent van calorieen naar kWh?
Die slavenarbeid moet je ook niet al te serieus nemen, het is maar bij wijze van spreken, en ingeval van een sportschool doe je het voor je plezier (of niet soms?). Maar je illustreert het zelf, je komt maximaal op 280 W, maar dan hou je het na een halfuur wel voor gezien. Opbrengst dus slechts 140 Wh.
Energie kan niet uit het niets komen, een van de hoofdwetten van de natuurkunde. Het moet dus komen uit genuttigde calorieën uit je voedsel. En dan geldt de simpele formule uit de natuurkunde; 1 kWh = 864 kcal. Gezien toch al nooit te halen rendement van 100% rondde ik dit gemakshalve maar alvast af van 1000 kcal naar 1 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:47
Joba schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:15:
[...]

Heb je meerdere systemen? Ik begreep eerder dat je WNW hebt en zie hier dat je last van bewolking 's morgens hebt :? . Ik kwam niet verder dan 2,7 KWH/kwp gisteren en 3,3 vandaag. Zelfde regio, dak op WNW (of eigenlijk WWNW).
Ja, ik heb 525 wp op OZO, 525 wp op ZZW en 1665 wp op WNW.

Het WNW kwam de 16e op 7,36 Kwh, dat is 4,42 kwh/kwp

De 17e (gisteren) kwam ik in totaal op 4,67 kwh/kwp

Alleen het ZZW kwam gisteren op 5,35 kwh/kwp
Op dit moment komt er zo'n 1045 watt uit het systeem.

Mijn piek lag gisteren tussen 15.00 en 16.00 uur. Er is toen totaal 1,6 kwh in 1 uur opgebracht.
Gek genoeg was de 16e mijn opbrengst toen nog hoger. Ik denk ivm de koudere wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De telegraaf over kernenergie: http://www.telegraaf.nl/b...kernenergie__.html?p=38,2

Lees vooral de reacties. Dit is waar het mee zullen moeten doe vrees ik (met 'het' bedoel ik dan de transitie naar een duurzame energiehuishouding en met 'dit' bedoel ik een substantieel deel van het Nederlandse volk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13

stegen

8710Wp

Gisteren 6,18 kWh/kWp, niet slecht voor een installatie op het Zuid Oosten (123 graden).
Zelfs iets boven Bluecorner, dat zie ik niet vaak.

De instalingmeter gaf maximaal zo'n 880 W/m2, vandaag weer een prachtige dag (wat doe ik nog thuis?) , maar het record van gisteren gaat niet verbroken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:38:
De telegraaf over kernenergie: http://www.telegraaf.nl/b...kernenergie__.html?p=38,2

Lees vooral de reacties. Dit is waar het mee zullen moeten doe vrees ik (met 'het' bedoel ik dan de transitie naar een duurzame energiehuishouding en met 'dit' bedoel ik een substantieel deel van het Nederlandse volk).
Misschien moet je je niet teveel zorgen maken. Een onderzoek onder 1000 mensen mag toch nauwelijks representatief genoemd worden. En de reacties op de Telegraaf internet site zijn nog minder representatief. Daar is alles wat links is, per definitie fout. Zelfs het vliegverbod na de uitbarsting op IJsland wordt als links complot uitgelegd....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Techneut schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:40:
Betreft idee van fietsen voor energieopwekking door Benodi.
...
De cijfers hierover zijn gewoon bekend, voor iemand zonder al te veel lichamelijke inspanning ongeveer 1800 tot 2000 kcal per dag, ingeval van zwaar lichamelijk werk ongeveer 1000 kcal meer.
Uit die 1000 kcal per dag zal het dus moeten komen, meer zit er niet in. Bij 100% rendement zou theoretisch dus ruim 1 kWh geproduceerd kunnen worden. Met een continu vermogen van 100W zou dus per persoon zo'n 10 uren gefietst moeten worden.
Uit mijn hoofd is het rendemenet van de menselijke motor ongeveer 26%. Een getalenteerde profwielrenner (laten we zeggen kaliber Cancellara) kan een uur lang ongeveer 500 W leveren. Een goede amateursporter ongeveer de helft en geoefend fietser 150W. 100 W een dag lang is een redelijk cijfer.

Overigens is fietsen niet per definitie CO2-neutraal maar in grote mate afhankelijk van het voedsel dat je eet. Het telen, bereiden, koelen, verpakken en transporteren van ons voedsel kost energie, veelal uit fossiele bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stegen schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:56:
Gisteren 6,18 kWh/kWp, niet slecht voor een installatie op het Zuid Oosten (123 graden).

De instalingmeter gaf maximaal zo'n 880 W/m2, vandaag weer een prachtige dag (wat doe ik nog thuis?) , maar het record van gisteren gaat niet verbroken worden.
Ja, man, je gaat aardig tekeer. Ik hou je in de gaten. ;)
Meet je instralingsmeter in het horizontale vlak of in het vlak van de panelen?
T'is trouwens wel mooi om te zien hoe gelijk op de twee systemen gaan, zowel op dit soort dagen als ook de mindere.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 307487 op 18-04-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

JeroenH schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:38:
/__Kwart_faliekant_tegen_kernenergie__.html?p=38,2
Ik maak me er geen enkele zorgen over :-) Knappe ambtenaar die in deze tijden zo'n grote subsidie onder de pet kan houden, en als het boven water komt gaat dat kwart ietsje-pietsje groter worden.
Zonder subsidie steekt er echt niemand geld in. Duurt te lang voordat er omzet gedraaid kan worden, en te grote kans dat het nooit winst gaat opleveren. Als het echt uit kon dan stond de rest van de wereld nu al vol met splinternieuwe centrales, volledig gefinancierd door de energie bedrijven.

Wat zou over 30 of 40 jaar (als die centrale klaar is) de m2 prijs zijn van zonnepanelen? Ik denk minder dan dakpannen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
Woodski schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:06:
Ik hoorde dat KLM met succes een testvlucht heeft gedaan en nu toch wil vliegen ondanks de aanhoudende vulkaanas. Het is dus misschien weer gedaan met de rust.
Tja, het is natuurlijk ieders vrije keuze om ergens wel of niet te gaan wonen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:09
Mistraller schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 23:18:
[...]

Voor de sunmaster zal ik nog het een en ander aan hardware support uitzoeken. De soladin pclink is reeds in aantocht, misschien is een goedkope rs485 converter wel zo te maken. De Soladin PC-Link werkt volgens mij niet met de sunmasters.
Dat zou mooi zijn! Als je wat aan de handleiding hebt, kan ik je die wel toesturen. En als je een werkende interface maakt voor Windows, wil ik die wel van je afnemen.

- gisteren 6.3 KWh/KWp , vandaag still counting...-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

aukema schreef op zondag 18 april 2010 @ 15:16:
[...]

Tja, het is natuurlijk ieders vrije keuze om ergens wel of niet te gaan wonen....
De wereld staat niet stil, er wordt steeds meer gevlogen, nieuwe startbanen toegevoegd, vliegroutes aangepast. Maar ook nieuwe wegen aangelegd, hogesnelheidslijnen, industrieterreinen. Waar het ooit stil was, is het nu een drukte van belang. En dan moet je in die stilte ook nog werk kunnen vinden, en een huis dat je kunt betalen. En misschien een school voor je kinderen. Als je van stilte houdt, blijkt er in Nederland opeens verrassend weinig keuze te zijn.

Als je een miljoentje of wat op de bank hebt staan en niet hoeft te werken, of je hebt een van die zeldzame beroepen zoals boswachter, kijk, dan is het een ander verhaal. Maar ja, we hebben geen behoefte aan 10 miljoen boswachters, dus zijn de meeste van ons aangewezen op een baan als loodgieter of buschauffeur of administratief medewerker.

De echte wereld is niet zo simpel als jij het stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Idd het is vrijblijvendheid, niet vrijheid. (Althans voor 99,9% van de mensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Het valt me op dat onze zonnepanelen de afgelopen dagen(?) ineens een stuk vuiler geworden zijn. Gewoon viezig zelfs vanaf de straat gezien. Ik heb alleen (nog) niet de mogelijkheid daar met de tuinslang of een spons bij in de buurt te komen. Gelukkig haalden we gisteren toch een recordopbrengst (6,2 kWh/kWp op WZW). Ik heb me nog in kunnen houden, maar misschien dat ik deze week toch een langere tuinslang koop. Iemand tips voor een opzetstuk dat flink ver kan komen :-)

Vandaag wel een wat lagere opbrengst. De top was 100 Watt lager dan gisteren (2250 Watt).

[ Voor 8% gewijzigd door windfreak op 18-04-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:29

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Zulke weken mogen er vaker komen. _/-\o_

Totaal gemiddeld over 7 dagen 6.0 kWh/kWp, met als top gisteren met 6.5 kWh/kWp

[ Voor 9% gewijzigd door JopieE op 18-04-2010 20:57 ]

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Wie heeft deze site gezien?
http://www.duurzameenergi...aar-op-de-markt-4686.html
een stukje daaruit;
Het Amerikaanse Dow Chemical (ook in Terneuzen, Sasjo) gaat in de loop van volgend jaar dakpannen op de markt brengen met daarin ingebouwd dunne-film zonnepanelen. Daarmee wordt het dus mogelijk een bestaand pannendak te vervangen met energie-opwekkende dakpannen. Dow Chemical heeft de nieuwe productlijn “Powerhouse” gedoopt en gaat ervan uit dat zij hiermee een stap heeft gezet om betaalbaarheid te combineren esthetische kwaliteiten.
Momenteel worden de dakpannen nog getest. Dow wil zich ervan verzekeren dat de pannen zodanig robuust zijn dat er 25 jaar garantie meegegeven kan worden. De dakpannen zelf zijn redelijk aan de prijs: volgens de eerste gegevens kosten ze ca € 75 tot € 100 per m2. Wat precies het vermogen is van de dakpannen is nog niet bekendgemaakt. Wel heeft Dow Chemical aangegeven dat hun dunne-film technologie een opbrengst-efficiency realiseert van 13%, wat rijkelijk hoog is en vergelijkbaar is met polykristallijne zonnecellen.

Mijn panelen van 220Wp waren omgerekend 400,-/m2 all-in.
Dus met die minimale beloofde 13% zijn die dakpannen dus erg gunstig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
windfreak schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:40:
Het valt me op dat onze zonnepanelen de afgelopen dagen(?) ineens een stuk vuiler geworden zijn. Gewoon viezig zelfs vanaf de straat gezien. Ik heb alleen (nog) niet de mogelijkheid daar met de tuinslang of een spons bij in de buurt te komen. Gelukkig haalden we gisteren toch een recordopbrengst (6,2 kWh/kWp op WZW). Ik heb me nog in kunnen houden, maar misschien dat ik deze week toch een langere tuinslang koop. Iemand tips voor een opzetstuk dat flink ver kan komen :-)

Vandaag wel een wat lagere opbrengst. De top was 100 Watt lager dan gisteren (2250 Watt).
Wat denk je van een lange stok/lat en wat tape? En dan aan het einde gewoon je tuinsproeier.

100W kan ik me trouwens zo voorstellen, maar wel fors. En de kans op regen is de komende week nog laag volgens de voorspellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquarius1975
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-12-2024

Wellicht weet die vulkanische stofwolk die over Europa drijft hier meer van? ;-)
SasJo schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:09:
Wie heeft deze site gezien?
http://www.duurzameenergi...aar-op-de-markt-4686.html
een stukje daaruit;
[i]Het Amerikaanse Dow Chemical (ook in Terneuzen, Sasjo) gaat in de loop van volgend jaar dakpannen op de markt brengen met daarin ingebouwd dunne-film zonnepanelen. Daarmee wordt het dus mogelijk een bestaand pannendak te vervangen met energie-opwekkende dakpannen. Dow Chemical heeft de nieuwe productlijn “Powerhouse” gedoopt en gaat ervan uit dat zij hiermee een stap heeft gezet om betaalbaarheid te combineren esthetische kwaliteiten.
....
Heb het ook gelezen. Vroeg me meteen af of dit dan golvende dakpannen zijn. Verder misschien een uitkomst voor mensen die met hun PV wens tegen de welstandscommissie muur lopen?
De 25 jaar garantie die men wil bieden, gaat volgens mij ruim over de terugverdientijd heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:50

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

engelbertus schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:03:
stel je legt je panelen in een lange rij. kun ej dan met de kabels aan de panelen zeg maar heen en terug door bij het aansluiten steeds een paneel over te slaan, en de overgeslagen panelen op de terugwegaansluiten? of zijn de kabels te kort om panelen over te slaan als ze naast elkaar liggen?.
anders moet je twee rijen boven ekaar maken, om geen extra losse, lange kabel nodig te hebben om weer bij je omvormer uitt te komen.
Nee, de standaard aansluitsnoeren zijn te kort om een paneel over te slaan. Verder is het verstandig om niet een grote lus te maken maar alle aansluitsnoeren zo dicht mogelijk langs elkaar laten lopen zodat het ingesloten oppervlakte klein is, dit verkleint de inductiespanning bij onweer.

Vandaag heb ik zo'n 5% lagere opbrengst t.o.v. gisteren, terwijl het zo op het oog een vergelijkbare dag was. Het was alleen ongeveer 5graden warmer. Zou dat het verschil maken?

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:03:
Ja gaat prima, zo heb ik het bij mij ook gedaan.
6 panelen portrait op rij en de aansluitingen voor de omvormer op het 1ste en 2de paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

stegen schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:56:
Vergeet niet in je vergelijking de hellingshoek mee te nemen. Is die duidelijk anders dan zal BlueCorner op een andere dag in het jaar beter uit de voeten komen.
voorbeeld: de zijne staan veel steiler dan de mijne, waardoor hij in in de winter en vroege voorjaar/late najaar beduidend beter uit de bus komt, en ik (bij een volle zon dag) in de zomer
Het valt me op dat onze zonnepanelen de afgelopen dagen(?) ineens een stuk vuiler geworden zijn. Gewoon viezig zelfs vanaf de straat gezien. Vandaag wel een wat lagere opbrengst. De top was 100 Watt lager dan gisteren (2250 Watt).
Toevallig SunPower panelen die postief geaard zijn? En (naald)bomen in de buurt die stuifmeel produceren? Dan heb je de komende paar weken een grote kans dat je panelen overmatig veel stuifmeel aantrekken. Dat heb ik ook, veel meer dan op de andere niet ge-aarde panelen.En met hooguit condens of een miezer regentje wordt dat alleen maar een dikke brij die er niet afspoelt, helaas.
Een opkikkertje: De moeite van een wasbeurt is des te beter te merken.
Een afknappertje: Na een paar uur komt er weer een nieuwe laag op...

Een wasbeurt vanmorgen vroeg gegeven, maar desondanks toch 2.7% lagere dagopbrengst dan gisteren...

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 309539 op 18-04-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jja schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:59:

Vandaag heb ik zo'n 5% lagere opbrengst t.o.v. gisteren, terwijl het zo op het oog een vergelijkbare dag was. Het was alleen ongeveer 5graden warmer. Zou dat het verschil maken?
In Amsterdam was de ochtendzon iets minder krachtig, de piek lag lager, maar de uiteindelijke opbrengst lag maar een fractie lager dan gisteren.
11,47 kWh gisteren tegen 11,40 kWh vandaag. 6,37 tegen 6,34 genormeerd. Wel met een plat dak opstelling dus altijd koeler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Ziet er best netjes uit. Ik ben heel benieuwd hoe die dakpannen gekoppeld zijn. Met zo'n 1000 stekkertjes wordt de kans op storingen wel een beetje groter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

aquarius1975 schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:57:
[...]
Heb het ook gelezen. Vroeg me meteen af of dit dan golvende dakpannen zijn. Verder misschien een uitkomst voor mensen die met hun PV wens tegen de welstandscommissie muur lopen?
De 25 jaar garantie die men wil bieden, gaat volgens mij ruim over de terugverdientijd heen.
Nee, er stond een plaatje bij, het zijn vlakke pannen.
Ook de pannen rondom CV en andere afvoerbuizen komen nu in aanmerking.
En de pannen op noord, doen toch nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

jwstolk schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:37:
[...]

Ziet er best netjes uit. Ik ben heel benieuwd hoe die dakpannen gekoppeld zijn. Met zo'n 1000 stekkertjes wordt de kans op storingen wel een beetje groter :-)
Ik denk dat ze geklikt zitten, anders duurt het aansluiten ervan veel te lang . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:26
Net terug van een weekendje weg. Ik heb hier wat gemist zeg.. 85 graden in de boiler. Bijna 20kWh geproduceerd vanaf vrijdagochtend. kWhmeter die inmiddels weer in de tijdmachine modus zit. *HEERLIJK*

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1 ... 74 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.