Stroom opwekken voor verlichting in huis d.m.v. fietsen kan?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.107 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren,

Ik zoek een oplossing voor een probleem.
Allereerst zal ik u de situatie uitleggen.
Mijn familie woont in Pakistan.
Het betreft een huishouden van vader, moeder, dochter en 5 zoons (jongste is 14 jaar).
Daar is stroomuitval een heel gewone zaak (gebeurt elke dag).
Elke dag zit men minimaal 4 uur (van de 24 uur in een dag) zonder stroom.
Maar gemiddeld zit men toch zeker een derde van een dag (dus 8 uur) zonder stroom.
Nu heeft men stroom nodig voor diverse doeleinden (net als hier in Nederland).
Wellicht de meest vervelende situatie ontstaat er als er in de avond (en nacht) geen verlichting kan worden aangezet.
Hier moet toch wat voor te verzinnen zijn?
Derhalve zoek ik daar een oplossing voor.
Op het moment dat er stroomuitval is, zijn er altijd wel minimaal 3 mensen thuis (veelal is iedereen wel thuis).
Dus aan mensen die kunnen fietsen is er geen gebrek.
Het moet toch mogelijk zijn om middels een fiets, een dynamo en een lamp, verlichting te realiseren?
Zijn er mensen die met hun kennis mij en mijn familie willen helpen bij het realiseren van verlichting?
Gaarne hulp bij het invullen van de diverse variabelen voor de praktische uitvoering van dit idee.
Het gaat dus om het verkrijgen van verlichting, zonder gebruik te maken van stroom van het net.
De stroom zal men zelf moeten opwekken met eigen kracht en techniek.
Als iemand (behalve het idee van de fiets) een ander idee heeft, is dat ook welkom.
Als de doelstelling maar gehaald wordt.
Als ik iets doe wat niet juist is of niet geoorloofd is, hoor ik dat ook graag.

Met vriendelijke groet,
khushi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zijn gewoon kant en klare oplossingen voor. Lampen op zonneenergie (overdag opladen ;) ) of met een knijper waarmee je energie opwekt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tuurlijk kan dit in de 2e wereld oorlog deden ze dit ook. Een gemiddelde fietser levert zo'n 80-100 Watt op denk ik. Een standaard fietsdynamo zal alleen nooit 80 Watt aan vermogen kunnen omzetten. Dus je zal al een andere dynamo nodig hebben. Het makkelijkste is denk ik om een 12 V systeem te maken.
Fiets -> Dynamo -> gelijkrichter -> Accu -> Verlichting.
Het voordeel is dan ook dat je energie kan genereren als je ff tijd hebt.

http://lowimpactman.wordp...ere-op-de-gentse-feesten/

[ Voor 8% gewijzigd door TrailBlazer op 18-04-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe de weersomstandigheden daar zijn, maar wat dacht je van solar verlichting?
stonden pas nog in een reclame-folder van blokker voor 18 euro een set van 24.
en een set van 8 voor 15 euro.

Of een zonnepaneel met een accu en daar (led) verlichting op.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Der zijn eigenlijk maar 3 theorien zover ik kan bedenken
Noodgenerator
Accu's, die overdag opladen, kan op zonneenergie maar als je toch 20h per dag wel stroom hebt is dat natuurlijk een stuk zekerder/simpelel/goedkoper . (oftewel een ups)
Stroom opwekken door een mechanische overbrenging, zoals bv een fiets.

Maar wat is je specifieke vraag/probleem ?
Optie 1&2 zijn verreweg het simpelst, maar ook het duurst natuurlijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2010 09:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 21:27

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Afbeeldingslocatie: http://www.ecoranch.nl/Images/windmolen.jpg

Mooi voorbeeld op ted.com.

[ Voor 47% gewijzigd door Oemfoefoe op 18-04-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot zover (graag ontvang ik er nog veel meer).
Graag ontvang ik meer gedetailleerde toelichting over de technische specificaties m.b.t.:
Fiets -> Dynamo -> gelijkrichter -> Accu -> Verlichting.
Dus begeleiding bij het in elkaar zetten van het systeem.
Bedankt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan fietsen voor stroom lijkt me een beetje overdreven als het ook simpeler kan.
Pas gewoon het systeem van een UPS toe:

Wanneer er spanning is: accu systeem opladen.
Wanneer er geen spanning is: accu systeem wordt gebruikt voor verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De financien zijn ook niet al te ruim daar.
Daarnaast is er ook de wil om dit gewoon voor mekaar te krijgen.
Dus gaarne begeleiding bij het in elkaar zetten van het systeem.
Bedankt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
een UPS levert een half uur stroom voor een pc of server = 500 Watt? *1/2 uur? 0,25 kWh?

stel 50 Watt lampje: 5 uur licht.
stel stroom valt uit om 6 uur terwijl het dan donker wordt. dan tot 23:00 nog licht.
maar kan de accu wer vol zijn na 16 uur opladen?

en is die acu niet in de kortste keren finaal end of life?

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 18-04-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waarvoor is nog mee stroom nodig want voor licht lijkt me een olie lamp een makkelijkere oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Eigenlijk bijna alle info die je nodig hebt in een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=J3b_fGUnaFE

Dit filmpje gebuikt een netgekoppelde omvormer, dat zou in het geval wat jij beschrijft niet handig zijn omdat er op de momenten dat het nodig is geen netspanning is (dan schakelt de omvormer af), maar in plaats van de netgekoppelde omvormer zou je een loodaccu (geen autoaccu*) kunnen plaatsen zodat je de opgewekte energie daarin opslaat. Afhankelijk van welke apparaten er op moeten draaien kun je kiezen om de 12V direct te gebruiken (veel LED-lampen kunnen op 12V werken) of een normale omvormer gebruiken om 240V te gegereren.

Wat disco stu schrijft is eigenlijk helemaal niet zo gek: met fietsen kun je waarschijnlijk erg weinig energie opwekken en je onttrekt voor de duur van de stroomstoring iemand aan je huishouden die dan geen werk kan doen. Als je inderdaad een flinke loodaccu (wederom: geen auto accu) neerzet en die met een goede lader continu op laat laden is de accu altijd vol op het moment dat hij nodig is. Een goed idee is misschien om een relais in één van de laadkabels te zetten welke afvalt als de netspanning wegvalt, zodat de accu zich niet ontlaadt over de oplader.

Met de 12V kun je net zoals met de fiets kiezen of je het direct gebruikt of eerst door een omvormer trekt.

Als ze in een zonnig gebied zitten, en de hoeveelheid energie waar het om gaat is enigszins beperkt zou je er ook nog een zonnestroompaneel heen kunnen sturen, dan maak je ze helemaal een stukje onafhankelijk van het net.

* Reden: auto-accu is gemaakt om altijd opgeladen te zijn, en kortstondig zeer hoge stromen te leveren (startmotor) en trillingsbestendig te zijn. Hierdoor zijn ze ongeschikt voor stationaire toepassingen waarbij ze met een relatief lage stroom relatief diep ontladen worden. Wat je nodig hebt is een 'hobby-accu', 'boot-accu', '(semi-)tractie-accu', 'solar-accu', etc.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 18-04-2010 10:41 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb voor dit topic een verwijzing gemaakt in Duurzame Energie deel 17, daar zitten tweakers die hier ontzettend veel verstand hebben.

Een beetje getrainde fietser kan 200 watt continu trappen. Als je met een accu werkt en zuinige apparaten gebruikt, kun je een eind komen. Ik zou wel zeker ook uitkijken naar zonnepanelen (kan prima later als uitbreiding), de combinatie van zonne-energie en trapkracht is interessant.

Gebruik in ieder geval geen gewone dynamo, dat is verre van efficiënt. Tegenwoordig kun je ook naafdynamo's kopen, dat trapt een stuk lichter, maar die zijn standaard niet van grote spoelen voorzien waarmee je veel vermogen wilt overbrengen. Gelukkig liggen er her en der bij bedrijven wel generators overcompleet of te sloop, het kost alleen wat tijd en moeite om te speuren en rond te vragen. Het lijkt me het slimst om een fietstrainer standaard te gebruiken waar je de fiets in kunt vastzetten, en daar een zwaardere dynamo op te monteren, met een tandwiel voor een standaard fietsketting er aan. In combinatie met een mountainbike zou dat wel interessant zijn omdat je dan de ketting van de generator om het grootste blad van de cassette kunt leggen, en de normale ketting er niet af hoeft te halen. De versnellingen kun je dan ook nog gebruiken, zodat je naar wens zwaarder of lichter kunt trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je een minder dure versie van deze bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 10:32:
Dus gaarne begeleiding bij het in elkaar zetten van het systeem.
Bedankt hiervoor.
Ah, ik zie dat dit je eerste post op het Tweakers-forum is. Welkom! Hopelijk vind je hier wat je zoekt, en hopelijk kun je ook wat toevoegen - want dat is hoe een forum werkt.

M.b.t. je opmerking "gaarne begeleiding bij het in elkaar zetten van het systeem"... ik hoop niet dat je verwacht dat iemand een compleet bouwplan voor je schrijft voor een fiets-powered energiesysteem. Ik weet toevallig dat discussies en vragen hierover in het verleden al een paar keer voorbijgekomen zijn en voor zover ik weet zijn er geen Tweakers die dit in de praktijk al zelf uitgevoerd hebben. In Nederland is de stroomvoorziening over het algemeen erg stabiel en zijn dit soort dingen dus niet nodig. Het beste waar je denk ik op kunt hopen is een reeks linkjes naar artikelen op het internet naar artikelen, geschreven door mensen die het wél zelf in de praktijk uitgevoerd hebben.

Tip: het Tweakers-forum is een forum van enig niveau, en van vraagstellers wordt dus ook verwacht dat er al een voortraject aan de vraag vooraf is gegaan zodat je al wel een minimale hoeveelheid kennis over het onderwerp hebt.

Mijn vragen aan jou: wat heb je zelf allemaal al gedaan om je vraag te beantwoorden? Met zoekmachines gezocht? Naar welke zoektermen? Wat heb je allemaal al gevonden? Waarom is de informatie die je gevonden hebt niet voldoende?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je concretere info wilt om iets in mekaar te steken, zul je toch zelf eerst meer gegevens moeten verstrekken:
- Eerst en vooral: wat is het budget?
- Moet alles ter plekke aangeschaft/gemaakt worden, of kunnen er ook dingen van hier naar daar verzonden worden?
- Schetsing van hoe de situatie ter plekke is?
- Welke verbruikers moeten er gevoed kunnen worden (hierin prioriteiten stellen, zoals gezegd: verlichting is ook mogelijk met een olielamp, het is dan nogal gek om hiervoor iemand continu te moeten laten trappen)?

Verder blijf ik bij mijn idee dat een UPS-achtig systeem het beste is. Dat moet natuurlijk geen kant en klaar UPS systeem zijn, maar kan ook goedkope zelfbouw zijn. Het is niet rendabel om zelf energie te gaan opwekken, als er het grootste gedeelte van de tijd wel degelijk netstrroom ter beschikking is, het is dan gewoon een kwestie van bufferen. Als de benodigde verbruikers ook op 12V kunnen werken bespaar je op een 2de spanningsomzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 10:42:
Misschien kun je een minder dure versie van deze bouwen?
Waarom niet gewoon kopen ?
Wat ik interesanter vind is hoe de TS denkt zijn omgebouwde fiets ooit daar te krijgen !
Vrachtkosten worden berekend per gewicht en grootte, dus dat word vast een duur geintje ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Over wat voor verlichting spreek je dan? 1 lamp van 40W? 10 lampen van 100W? En met wat voor conditie hebben die mensen?

Ik denk dat je je idee om een fiets te gebruiken best kan vergeten. Je moet eens proberen te herinneren hoeveel extra moeite je hebt om te fietsen als je je verlichting op zet. En bedenk dan dat dit 2 lampjes zijn van 6W. Bedenk dan eens wat voor moeite je moet doen om een lamp van 40W te doen branden.

Als je toch wilt fietsen
- Neem dan een goede fiets met verlichting.
- Zet die op een constructie om het achterste wiel van de grond te halen.
- Monteer de dynamo op het achterste wiel.
- Schakel de achterste verlichting uit en zet eventueel dat lampje bij aan de voor kant (zonder de rode kap natuurlijk).
- Zet er ergens een ultracap tussen. (voor een buffer)
- En zet alle mensen in de buurt van die fiets.
- Eventueel kan je dan nog proberen om de overbrenging rechtstreeks naar de dynamo te maken, maar dan zou ik een betere dynamo kopen en het tandwiel van het wiel op die dynamo monteren.

Maar nogmaals, ik denk niet dat iemand dat een volledige avond kan volhouden. Ik gok dat een half uur al een eeuwigheid op die fiets zal lijken.

Mij lijkt het beter om wat te investeren in kaarsen of een lamp op gas of petrolium (bestaat dat nog?)

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 18-04-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
@Kluyze hierboven: als je het zo wilt aanpakken kun je het beter vergeten inderdaad. Ga eerst 's de overbrenging beperken tot enkel een ketting en tandwielen (99% efficiency) en pak een generator die een maat groter en vele malen efficiënter is dan een standaard fietsdynamo (of desnoods een elektromotor die je ergens uit sloopt, dat werkt al beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

hoewel ik de fiets gedachte erg nobel vind lijkt het me in deze tijden toch redelijk onzinnig in vergelijking met (reeds genoemde) andere opties.

Ook de kosten om het goed aan te pakken lijken me hoger dan een simpel UPS achtig systeem.

Waarom wil je (per se) het op deze manier doen ? Gaat het om budget (ik denk dat het daar al mis gaat) of zit er meer persoonlijke motieven achter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De doelstelling is het realiseren van verlichting in het donker.
Alles zal aldaar in mekaar worden gezet. Er zijn dus geen vrachtkosten.
Ik heb begrepen dat er veel energie verloren gaat als je dit wil opslaan in een accu om dat later te gebruiken.
Derhalve denken wij eraan om 1 persoon te laten fietsen als er licht nodig is.
Dus stroom opwekken en meteen ook gebruiken, zodat er zo min mogelijk energie verloren gaat, en zoveel mogelijk omgezet wordt in verlichting.
En voor het laten branden van een lamp of een TL-buis heb je toch geen UPS nodig als je het ook al fietsend kan realiseren?
Voor de duidelijkheid: het gaat enkel en alleen om het realiseren van verliching in het donker.
Stel je voor: stroom valt uit; 1 persoon stapt op de fiets en gaat fietsen; en er was weer licht.
Zo simpel moet hoet gaan worden.
Daar zijn we al blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Vergeet niet dat we hier op het Tweakers-forum zitten... er gebeuren hier wel meer dingen die 'geen zin' hebben maar die wel erg interessant, cool of leuk zijn. Iets doen hoeft niet altijd als reden 'dat het zin heeft' te hebben.

Het zou wel goed zijn als de TS wat meer vertelt over zijn of haar beweegredenen, beperkende factoren (budget, benodigde hoeveelheid energie, etc.) en, zoals ik al eerder schreef, wat hij of zij al gedaan heeft om aan informatie te komen.

Dus, TS, kom er maar in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet gewoon een accu neerzetten. Als er wel stroom is opladen, als de stroom uitvalt heb je verlichting. Lijkt me goedkoper, makkelijker realiseerbaar, en gemakkelijker. Pak je gewoon een autoaccu, goedkope 12V oplader en 12volt lampen. Natuurlijk er zal wat energie verloren gaan, maar is dat zo erg? Betalen ze daar veel aan energie, als opladen 2x zoveel kost als gelijk gebruiken, is dat dan zo erg?
Als je dat systeem dan hebt kun je altijd nog als een 'upgrade' een fiets neerzetten die de accu dan oplaad. Iets met een generator die in auto zit aan een fiets koppelen ofzo. Moet wel een overbrenging tussen want zo'n generator moet flink wat toeren maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom fietsen als de natuur dat voor je kan doen?
Een windmolen is relatief eenvoudig en goedkoop te bouwen en levert naar verhouding enorm veel stroom op.

Mijn schoonvader heeft op de boerderij zelf twee kleine windmolens gebouwd (niet van die grote witte dingen maar gewoon een bescheiden maatje die op het dak kunnen staan) Die twee molentjes leveren voldoende stroom om er de hele boerderij van te voorzien. Heck, ze houden stroom over, de energierekening = 0...

Ik ga er vanuit dat ze in Pakistan ook wind hebben ;) Dus het zou zeker te doen moeten zijn.
De investering is minimaal en levert zeker geld en gemak op. Misschien dat je nog een stap verder zou kunnen gaan door de opgewekte stroom op te slaan in accus oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Het verlies van energie tijdens opslag valt wel mee aangezien jullie het schijnbaar dagelijks ook weer gebruiken (dus geen verlies van langzaam leeglopen tijdens niet gebruik) Tevens zou je inderdaad ook de fiets kunnen gebruiken voor het opladen van de accu's (waardoor je wel iets bespaart aangezien opladen wat meer kost dan direct verbruiken, hoewel ik me afvraag of dat op jaarbasis relevant is). Het grote voordeel imho is dat je dan 'stroom op voorraad' hebt. Er hoeft niet iemand op de fiets om toch al licht te hebben. Ze willen vast ook wel met zijn allen gezellig eten bv zonder dat er telkens iemand weg moet om te fietsen toch ?

Als het enkel om wat verlichting gaat zou je ook prima met de genoemde solar lampjes. Die laadt je dan overdag op en als de stroom uitvalt kun je ze uren gebruiken (meestal led verlichting)

Je hebt dan geen kosten behalve de aanschaf.

Natuurlijk kan je fiets systeem ook werken. En sure we zijn op tweakers om te tweaken maar toch......

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 18-04-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als het ding daar met beperkt budget in elkaar gezet moet worden.
Dan is (lijkt mij) de beperkende factor, wat je daar hebt zowel in materiaal als montage mogelijkheden, Dus is elke andere discussie vrij nutteloos zonder die informatie :)
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:04:
Waarom fietsen als de natuur dat voor je kan doen?
Een windmolen is relatief eenvoudig en goedkoop te bouwen en levert naar verhouding enorm veel stroom op.

Mijn schoonvader heeft op de boerderij zelf twee kleine windmolens gebouwd (niet van die grote witte dingen maar gewoon een bescheiden maatje die op het dak kunnen staan)
Windmolens vereisen :
-Wind. lijkt simpel maar als je midden in een grote stad zit kan dat best wel eens tegenvallen.
-Plek om die neer te zetten (en in nl iig VEEL vergunningen)
-De materialen, kennis en vaardigheid om die dingen in elkaar te zetten, wat bepaald niet weinig is !

En dan nog heb je nog steeds een accu nodig, waardoor je alsnog gewoon een ups kan pakken :)

[ Voor 63% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

..

[ Voor 99% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2010 12:11 . Reden: woeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt nog altijd niets over wat het budget is dat er aan het projectje besteed kan worden, en welke verbruikers ermee gevoed kunnen worden.
Ok: verlichting, maar daar weten we natuurlijk niets mee. Hoeveel ruimtes moeten verlicht worden, welke lichtintensiteit is gewenst? Is gewoon wat beperkte verlichting zodat men niet in het donker zit voldoende, of moet er bv ook voldoende licht zijn om te lezen, studeren,...

Dus geef eerst wat meer concrete info.
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:54:
De doelstelling is het realiseren van verlichting in het donker.
Ik heb begrepen dat er veel energie verloren gaat als je dit wil opslaan in een accu om dat later te gebruiken.
Derhalve denken wij eraan om 1 persoon te laten fietsen als er licht nodig is.
Dus stroom opwekken en meteen ook gebruiken, zodat er zo min mogelijk energie verloren gaat, en zoveel mogelijk omgezet wordt in verlichting.
En voor het laten branden van een lamp of een TL-buis heb je toch geen UPS nodig als je het ook al fietsend kan realiseren?
Voor de duidelijkheid: het gaat enkel en alleen om het realiseren van verliching in het donker.
Stel je voor: stroom valt uit; 1 persoon stapt op de fiets en gaat fietsen; en er was weer licht.
Zo simpel moet hoet gaan worden.
Daar zijn we al blij mee.
Dit roept weer enkele vragen op:
- wat is nu eigenlijk de prioriteit? Verlichting in het donker (betrouwbaarheid, duur)? Zo min mogelijk energie verloren laten gaan (is dit belangrijk) ? Gewoon fun aan een leuk project beleven zonder dat het resultaat echt noodzakelijk is?

Het lijkt dat je net op geen enkele manier energie wilt bufferen, terwijl dit mijn inziens net heel voordelig is.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Grappig dat de meeste oplossingen die aangedragen worden niet aansluiten op de vraag van de TS... :)

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 18-04-2010 12:21 . Reden: zpelvaud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@TS : TL-buis is sowieso niet te doen, je krijgt waarschijnlijk de starter nog niet eens aangeslingerd...

Als het enkel en alleen maar om licht gaat dan gewoon kaarsen / petro-lampen etc.
Fietsen voor licht is redelijk gedoempt om te mislukken...Te lang, te zwaar tegen te veel goedkopere alternatieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

JeroenH schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:18:
Grappig dat de meeste oplossingen die aagedragen worden niet aansluiten op de vraag van de TS... :)
TS heeft dan ook nogal een vage vraag. welke in de eerste instantie al beantwoord is
(Fiets -> Dynamo -> gelijkrichter -> Accu -> Verlichting.) En de TS heeft niet gezegd wat nu het probleem is van dat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
JeroenH schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:18:
Grappig dat de meeste oplossingen die aangedragen worden niet aansluiten op de vraag van de TS... :)
Hoezo niet?
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 09:23:
Als iemand (behalve het idee van de fiets) een ander idee heeft, is dat ook welkom.
Als de doelstelling maar gehaald wordt.
Sommige van de hier aangedragen ideeën (autoaccu, lader, wat 12V LED-lampjes) lijken me zinniger dan het hele project met die fiets. Tenminste, als het hoofddoel "licht bij stroomuitval" is. Die fiets is leuk, als je meteen wat lichaamsbeweging voor je familieleden wilt regelen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ik zou sowieso LED verlichting gebruiken, en aangezien het dan om zo weinig energie gaat een auto accu gebruiken. Lader erbij of een zonnepanneel om hem weer op te laden en je bent voor vrij weinig klaar.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:54:
Derhalve denken wij eraan om 1 persoon te laten fietsen als er licht nodig is. Dus stroom opwekken en meteen ook gebruiken, zodat er zo min mogelijk energie verloren gaat, en zoveel mogelijk omgezet wordt in verlichting.
Het energieverlies van een accu is wel af te wegen tegenover het gebruiksgemak. Het grootste voordeel is dat de stroomvoorziening stabiel wordt, de verlichting brandt gelijkmatig en je kunt er ook veilig elektronica op aansluiten. Grootste nadeel is dat een accu onderhoud nodig heeft en/of op een gegeven moment vervangen moet worden. Echter, als je de stroom maar even hoeft vast te houden, dan kun je ook capacitors (elco's) gebruiken in plaats van een accu. Efficiënt, licht, slijtvast.

Ik denk dat je gewoon een alles-in-een box moet opsturen met een gelijkrichter, laadstroomregelaar voor accu's, met capacitors om stroom te stabiliseren gecombineerd met wat overspanningsbeveiligingen. Doe vooral een goede gebruiksaanwijzing erbij, met wat ideeschetsen wat er allemaal mee kan. En wat 12 volt spul om er aan te hangen, vooral ultrabright LED-lichten (Luxeons of zo). Dan kunnen ze in Pakistan kijken wat voor materialen ze er aan kunnen koppelen; generators aangedreven met een fiets, windmolen of watermolen, of met dieselmotor; zonnepanelen, of bijvoorbeeld een sterlingmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn beweegreden is om mijn familie te helpen bij het zoeken naar een oplossing in een situatie van stroomuitval (met name als het hierdoor opeens donker is geworden). En op zo'n moment is verlichting bepaald geen luxe, zeg maar dat het gewoon pure noodzaak is. Het heeft dus niets te maken met cool of iets dergelijks.

Het budget is inderdaad een beperkende factor.
En hoeveel stroom/energie heb je nodig om een lamp te laten branden?
Volgens mij hebben ze daar geen energie-zuinige lampen, dus laten we zeggen dat het gaat om een lamp van 40 Watt waarmee ze verlichting in huis willen realiseren.

Trouwens, DamageCase vermeldt zijn idee over windmolens.
"Relatief eenvoudig en goedkoop te bouwen en levert naar verhouding enorm veel stroom op."
Dat klinkt heel positief. Zeker als ermee het hele huishouden van stroom kan worden voorzien.
Ze wonen echter in een dichtbevolkt gebied in een grote stad.
Nu is het zo dat ze daar in Pakistan vaak op het dak zijn.
Dat is misschien wel handig om te weten.
Hoeveel meter in omvang moet zo'n windmolen eigenlijk zijn, en hoe hoog van de grond?
Het idee van de fiets blijft natuurlijk primair, omdat het enkel om 1 lamp gaat van 40 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Laatst online: 21-09 21:27

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:38:
....windmolens.

Hoeveel meter in omvang moet zo'n windmolen eigenlijk zijn, en hoe hoog van de grond?
Inhakend op het windmolen verhaal, adviseer ik je toch om de link in mijn reply te bekijken.
Hier zie je een praktijkvoorbeeld van een jongeman die met een zelfgemaakte windmolen energie genereert. Het is imho een interessant filmpje welke misschien ook in de jouw omschreven situatie toe te passen.

Qua omvang hoeft zo'n windmolen helemaal niet zo groot te zijn. Tegenwoordig zie je steeds meer compactere versies, de zogenaamde Vertical Axis Windmills.

Een aantal voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/1979/wepower4700709.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i442.photobucket.com/albums/qq148/confermedia/Vertical-Axis-Windmill-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.envirotekpower.co.uk/_wp_generated/wp365e9a81_0f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_WyIc2oXjvmc/RpvnHw6jayI/AAAAAAAAANc/sMdyKJeT5tU/s400/windmill%2BTurby.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.creative-science.org.uk/projects/wind/vert1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:38:
Trouwens, DamageCase vermeldt zijn idee over windmolens.
"Relatief eenvoudig en goedkoop te bouwen en levert naar verhouding enorm veel stroom op."
Dat klinkt heel positief. Zeker als ermee het hele huishouden van stroom kan worden voorzien.
Ze wonen echter in een dichtbevolkt gebied in een grote stad.
Het idee van de fiets blijft natuurlijk primair, omdat het enkel om 1 lamp gaat van 40 Watt.
Vooropgesteld. Mijn kennis hierover is bijzonder beperkt. Ik heb hem geholpen bij het bouwen/neerzetten van een van de twee molens maar that's it.

Op de boerderij staan twee windmolens. De diameter van de wieken in totaal is zo'n 3 meter gok ik. Dus wieken van zo'n 1.5 meter lang. Drie wieken per molen.

Een van de molens staat op het dak van de schuur, de ander is wat hoger geplaatst op een mast(je) in het land zelf. Maar het lijkt me dat als een molen vrij staat (dus geen bebouwing er vlak omheen) dat dat al voldoende is. Al is zo hoog mogelijk waarschijnlijk wel beter.

De wieken heeft hij zelf gemaakt van hout. Dit is wel een vrij nauwkeurig klusje. De drie wieken moeten nl exact hetzelfde zijn qua maten en vorm. De vorm zelf is ook belangrijk vanwege de dynamiek en efficientie. Maar als je dit zelf kunt zijn de kosten natuurlijk wel heel laag.

Aan de wieken zit een dynamo met rem die energie van de draaiing omzet in stroom wat vervolgens weer naar het stroomnet van het huis word geleid. En daar houdt het een beetje op voor me, er zitten nog wat stappen tussen om een splitsing/schakeling te maken tussen de twee molens en de stroom die wel door de stroommaatschappij geleverd word (mocht dat nodig zijn) Maar ik heb echt geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat.

Op de dynamo zit ook nog een rem zodat hij de molen stil kan zetten als het echt heel hard stormt.

Hij heeft dit allemaal zelf gebouwd en ook zeer low-budget.. Denk dat de meeste onderdelen gewoon 2e hands spullen zijn uit andere machines.

Als je gaat googlen op dit onderwerp zul je vrijwel zeker nog bergen info vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:58
Hoeveel vermogen wekt hij daar mee op? :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Je hebt daar alsnog een accu nodig om zeker te zijn van je stroomvoorziening, en dan kom je wederom bij het ups-verhaal terecht.

Even een andere vraag: ik wil hier niet denigrerend klinken, maar in alle derdewereldlanden mislukken dit soort dingen (windmolens, ingewikkelde elektronica, zonnepanelen) omdat ze binnen vijf seconde gejat worden en verpand. Vaak door de eigenaars zelf. Is dit een issue?

Zo'n windmolen gaat je tussen de 1500 en 15000 euro kopen, dat zie ik niet 'binnen budget' zijn. Een UPS en LED-lampjes die direct op de accu lopen (12V) daarentegen, kan voor ruwweg 100 euro klaar zijn, inclusief alles. Daar hoef je niks bewegends, stukgaands te installeren, niks duurs wat gevoelig is voor corruptie. Niemand hoeft moeite te doen om voor zijn gemakken te zorgen (immers, technologie is er om het leven gemakkelijk te maken!). Hier kan niks tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

engelbertus schreef op zondag 18 april 2010 @ 10:33:
een UPS levert een half uur stroom voor een pc of server = 500 Watt? *1/2 uur? 0,25 kWh?

stel 50 Watt lampje: 5 uur licht.
stel stroom valt uit om 6 uur terwijl het dan donker wordt. dan tot 23:00 nog licht.
maar kan de accu wer vol zijn na 16 uur opladen?

en is die acu niet in de kortste keren finaal end of life?
Met een ledlampje van 3 Watt kun je volstaan met een goedkope en simpele accu.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Laatst online: 11:45
Interessant. Zelf zou ik sowieso gaan voor wat LED-lampjes (die zijn toch ook mee te verzenden?) Desnoods niet hele gezellige, maar goedkope van een of andere Chinese website.

Tijdens een serie op Discovery zijn er echter ook een aantal hele leuke dingen langsgekomen voor de stroomproductie (volledig onafhankelijk van het normale stroomnetwerk):

12v auto accu's op een inverter:
http://www.youtube.com/watch?v=sclWPC_DWnY

Nieuwe energiebron: wood-gasifier: (gaat niet lukken op een dak vrees ik :P)
http://www.youtube.com/watch?v=VFQT3ya7BCQ (laatste stukje, andere uitvindingen komen hierbij ook langs)

Nieuwe energiebron: zonnepaneel (zou niet de meedraai installatie doen :P )
http://www.youtube.com/watch?v=d-Rz0nYSkLM

Maar het meest gemakkelijk lijkt het mij om enkele accu's gewoon op te laden als er wel stroom beschikbaar is :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
benoni schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:41:
@Kluyze hierboven: als je het zo wilt aanpakken kun je het beter vergeten inderdaad. Ga eerst 's de overbrenging beperken tot enkel een ketting en tandwielen (99% efficiency) en pak een generator die een maat groter en vele malen efficiënter is dan een standaard fietsdynamo (of desnoods een elektromotor die je ergens uit sloopt, dat werkt al beter).
Inderdaad, je kan wel naar een betere dynamo/alternator gaankijken, eventueel ergens een autoalternator van de sloop halen zal al beter zijn dan zo een fiets gevalletje.

Zoals ik het begrijp is het voldoende om 1 40W lamp te voorzien van vermogen. Misschien dat het kan lukken, als het niet veel kost kan je eens een proefopstelling maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zondag 18 april 2010 @ 13:49:
Even een andere vraag: ik wil hier niet denigrerend klinken, maar in alle derdewereldlanden mislukken dit soort dingen (windmolens, ingewikkelde elektronica, zonnepanelen) omdat ze binnen vijf seconde gejat worden en verpand.
Inderdaad. Het is het beste om alles van materiaal te maken dat ze daar makkelijk kunnen vervangen of repareren. Met het het ontwerp van de gelijkrichter kun je er rekening mee houden dat ze er allerlei tweedehands elektromotoren kunnen aanhangen als generator. Bijvoorbeeld de motor uit een kapotte wasmachine of zo. Soldeer desnoods verschillende circuits op het bord voor verschillende types generators (zoals drie-fasen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik waag er nog een reactie en hoop niet in herhaling te vallen.

Als het inderdaad gaat om 1 lamp van 40 watt waar hebben we het nou over dan ? Complete projecten met tientallen variabelen die onbekend zijn of...

we vervangen de lamp voor een led (met dezelfde lichtopbrengst) van rond de 6 watt. Kopen een gebruikte UPS van nog geen 100 euro en we zijn toch klaar ?

Het doel is exact bereikt. Licht als de stroom uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier staat een heel verhaal over het zelf bouwen van windmolens:
http://www.windenergy.nl/website/

Lijkt me dat het in Pakistan vrij goedkoop kan met een beetje inventief omgaan met materialen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denk ik nou te simpel, maar koop een batterijoplader en een lampje wat op 2 AA batterijen werkt. Dan ben je toch klaar?

Je hebt 16-20uur per dag stroom, er is helemaal geen noodzaak om stroom zelf op te wekken, enkel om deze op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Misschien nog simpeler, goedkoper en minder steelbaar:

USB Solar charger:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26720
(kan opgeladen worden met zonne energie overdag, of gewoon met een stekker als er wel stroom beschikbaar is.)

USB led verlichting zoals bijvoorbeeld:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32139

Even er van uitgaande dat een USB Led lamp niet het maximaal trekt kom je met 0,3A en 1800mAh capaciteit op ongeveer 6 uur licht. Uiteraard zijn er ook andere ideeën mogelijk, maar het feit dat deze apparaten zowel opladen (al dan niet met adapter) en omvormen naar een praktische USB standaard lijkt mij wel genoeg mogelijkheden bieden :)

Edit\ Zonder zonne-energie idee: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3060Overdag chargen en 's avonds gewoon gebruiken om wat usb led lampjes van stroom te voorzien.

Edit2\ Nog simpeler (net zoals hierboven voorgesteld indd):
AA batterijen gebruiken voor een simpele led lamp a la http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12073 Kunnen zelfs met zonne energie opgeladen worden: klik

[ Voor 31% gewijzigd door Banjy op 18-04-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:55
http://aanbiedingvandaag....ing-in-1-appar/2010-01-15

Klaar!

39,95 Euro en je bent klaar.

Dat ding is welliswaar bedoelt om auto´s te starten, maar er zit ook een lampje op. Laat de adapter in het stopcontact zitten en hij laad op wanneer er wel stroom is en als er geen stroom is doe je het lampje aan. Lijkt me ook dat dit binnen budget is, anders moet ik misschien maar suggereren dat jij jou familie een kleine donatie doet alle andere opties zijn volgens mij duurder. Klaar.

Owja, waarom niet gewoon een oplaadbare zaklamp?
Zoiets http://www.outletplanet.n...ntaarn-205096-p-7714.html

Fietsen lijkt me een slecht idee. Je moet heel dat apparaat gaan bouwen en daarvoor heb je kennis en onderdelen nodig. Je zult er eigenlijk altijd wel een accu aan willen hangen... dus die moet je dan ook weer hebben. Kun je in plaats van die fiets beter meteen een accu lader kopen of bouwen. Een acculader is een spoel, gelijkrichter en een condensator in het simpelste geval. Daar is zelfs zonder budget nog wel aan te komen.

Met alle respect, maar ik heb het idee dat de ts niet zo´n klusser is en zijn familie waarschijnlijk ook niet. Iig niet in de mate dat ze het bedachte fietssysteem gaan bouwen, anders zouden ze dat of een andere oplossing voor dit probleem al gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 18 april 2010 @ 13:43:
Hoeveel vermogen wekt hij daar mee op? :)
Geen idee wat de exacte cijfers zijn maar een eengezinswoning met 4 inwoners die een normaal verbruik hebben zou geen enkel probleem zijn, dan heb je zelfs overcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Van die goedkope plastic meuk uit de aanbiedingenbak kopen lijkt leuk, maar in de regel koop je dan een probleem en geen oplossing. Been there, thone that.

Soms zit er wel wat bruikbaars tussen. Die goedkope solar paneeltjes om je accu op spanning te houden bijvoorbeeld, per stuk geven ze niet zoveel energie, maar je kunt makkelijk een aantal parallel schakelen.
En bijvoorbeeld die opwindbare LED fietskoplampjes zijn ook wel handig. Het werkt simpel, er zit gewoon een flinke capacitor in, met de slinger draai je een minuut, en 't geeft een half uurtje genoeg licht om bij te lezen. Maar die plastic meuk is verder niet duurzaam, als je het een keertje op een stenen vloer laat vallen dan raakt bijvoorbeeld de capacitor los en doet ie het niet meer. Dus als je van die goedkope Halfords spullen wilt inkopen, moet je er des te meer op letten dat het is te vervangen of te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 16:38:
[...]

Geen idee wat de exacte cijfers zijn maar een eengezinswoning met 4 inwoners die een normaal verbruik hebben zou geen enkel probleem zijn, dan heb je zelfs overcapaciteit.
Afhankelijk van je windklimaat!

En in de stad is dat meestal weinig gunstig... tenzij ze op een van die zeldzame locaties wonen waar altijd wind is. Bepaalde eilanden hebben dat bijvoorbeeld. Die hebben dan 90% van de tijd een stabiele wind uit de overheersende richting. Als dat niet zo is heb je nog steeds een flinke accu nodig of een iets kleinere accu met lader voor als de wind een keer een paar dagen niet waait, maar dan is het misschien wel gemakkelijker om heel de molen achterwege te laten en altijd de lader te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
Dat nog niemand de knijpkat heeft genoemd in dit topic :D

Stuur ze daar een doos vol van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik heb de moderne versie daarvan aangehaald, het opwindbare LED-lampje ;)
Da's ook beter bruikbaar, geeft zeker 20 minuten licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Wel grappig dat iedereen over accus en opladers en zonnepanelen begint.
Het moet hier een degelijk, goedkoop en betrouwbaar systeem zijn en dan vallen alle oplossingen die op een of andere manier een accu bevatten gewoon af. No offense maar het is gewoon niet anders.

Een fiets of handgeslingerde oplossing is een goed systeem maar gebruik geen gewone fietsdynamo omdat de spanningsregelaar daarvan erg inefficiënt is (de frequentie van de geproduceerde spanning in combinatie met een zelfinductie).

Probeer een ex militaire handcranked generator te kopen. Die zijn afhankelijk van de verzamelwaarde soms duur maar soms kosten ze echt geen drol en ze zijn zeer betrouwbaar.
deze bijvoorbeeld http://www.cheaperthandirt.com/MIL2132-1.html
Meestal hebben die een 6,3V gloeidraad supply van 10 of 25 W en met wat fietslampjes op strategische plaatsen kun je mooi lezen etc.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Betrouwbaarheid van elektrische systemen, ook met accu's, is hoger dan mechanische systemen. Loodaccu's zijn bovendien goedkoop en wijdverbreid te vervangen, en mechanische defecten niet.

Ergo, betrouwbaarheid+goedkoop->UPS-achtige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 13:54

-tom-562

Oliesjeik

Probeer of ze in Pakistan een paar zware (oude) vrachtwagen tractie-accu's kunnen vinden. Gebruik die als buffer en laat ze die opladen door allerhande dingen (windmolen, zonne-energie, andere vorm van mechanische energie)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het probleem van moderne knijpkatten is dat ze erg cheap gemaakt worden en na paar keer knijpen is het al stuk. Ik kan wel voorstellen dat een metalen knijpkat van tijdens de oorlog langer meegaat.

Als belangrijke parameters zie ik de beschikbaarheid van materiaal en herstelbaarheid ter plaatse. Zo kan je eender waar in Afrika een lokale lasser vinden om de losgekomen onderdelen van je wagen terug vast te laten maken. Een redneck oplossing is relatief goed passend.

Auto-accu's zou niet al te moeilijk verkrijgbaar zijn, desnoods neem je een (half) afgedankt exemplaar. Een auto-accu kan je laden door 13,8 V erop te zetten en de stroom op 1/10 C begrenzen.

Loodaccu's is een mogelijkheid als je ze uit UPS'en kan halen. Na x aantal jaren worden de accu's in UPS'en weleens vervangen en die accu's komen dan vrij in de markt.

Dan nog een schakelaar en een 12 V lamp (bv sloopmateriaal uit een wagen of een led lamp importeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

ssj3gohan schreef op zondag 18 april 2010 @ 17:52:
Betrouwbaarheid van elektrische systemen, ook met accu's, is hoger dan mechanische systemen. Loodaccu's zijn bovendien goedkoop en wijdverbreid te vervangen, en mechanische defecten niet.

Ergo, betrouwbaarheid+goedkoop->UPS-achtige oplossing.
In een ontwikkelingsland zonder suplies en support niet dus. Mechanische oplossingen zijn vaak met kunst en vliegwerk te herstellen, een accu is gewoon definitief kapot.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

In een grote stad wonen is wat anders dan ergens op het platteland een lokale lasser tegenkomen. Er is meer beschikbaarheid, dan zou ik zoeken hoe gemakkelijk vindbaar en betaalbaar accu's ter plaatse zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar... Het soort mechanica dat je tegenkomt in een windturbine danwel hand/voetkrachtgenerator is niet wat je kunt lassen of plakken; als dat stuk is is het ook stuk en moet je een vervanger vinden. Aan de generator werken of een alternatieve generator gebruiken is ook bijna niet mogelijk, omdat je met zowel het type als de parameters van de motor verkeerd zult zitten. En een accu is overal wel te vinden; mechanische rommel zoals benodigd voor dat soort projecten niet zo gemakkelijk. En dan nog; de kosten! De moeite! Een UPS plug je in en je bent helemaal klaar om te gaan. Die dingen worden zo goed als weggegooid hier dus je kunt er wel tien opsturen voor vrachtkosten. 12V LED-lamp erbij hoeft ook de wereld niet te kosten.

Ik zie niet hoe je mensen daar een plezier doet met hun elke dag te dwingen op een fiets te zitten zwoegen voor wat licht (ja, mijn hobby is fietsen, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat minder graag lange tijd doen) of een windturbine te onderhouden en zonder elektra te zitten zodra de wind daalt. Om nog maar te zwijgen van een directe PV-installatie. Je hebt die accu gewoon sowieso nodig! Dan is er geen reden om het niet puur bij de accu en netkoppeling te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij en overweldigd door het aantal reacties van mensen die schijnbaar toch allemaal wel een beetje (veel) verstand hebben van dit soort zaken. Jullie hebben gewoon heel goed bruikbare ideeën voorgedragen.
Het is eigenlijk de bedoeling geweest om het klein te houden (dus enkel een lamp laten branden via de fiets).
Maar jullie hebben me toch wel serieus aan het denken gezet en ook zover gekregen dat ik mezelf de vraag ben gaan stellen: "Waarom pakken we het niet groter aan".
Maar, eerlijk is eerlijk, dan zal ikzelf daar in financieel opzicht aan moeten bijdragen.
Het gaat namelijk om mijn familie.
Dus dat gaan we dan maar doen ook.
Nu heb ik daar meer familie dan enkel dit gezin, dus als het bij de een lukt, dan moet dat ook bij anderen.
Alleen dan moet ik wel een andere doelstelling gaan formuleren.
Zou het dan niet handig zijn als we een situatie kunnen gaan creëren waarbij ze dus van de nationale electriciteitsmaatschappij (dus de NUON van Pakistan) helemaal geen electriciteit meer nodig hebben?
Zodat ze dus zelf hun electriciteit kunnen gaan opwekken?
Dat zou dan toch wel fantastisch zijn.
Dan vind ik dat ze maximaal gebruik moeten gaan maken van de zon.
Het is daar namelijk vanaf februari tot en met november vrij warm (tussen de 20 en de 55 graden Celcius).
In de tussenliggende koude periode is de temperatuur tussen de 0 en de 20 graden.
Maar de zon schijnt er dan ook volop hoor.
En het is daar zelden bewolkt, en er is vrij zelden veel wind (meestal is er gewoon geen wind).
Dus er is volop zonneschijn, en vrijwel het hele jaar door.
Nog een belangrijk gegeven is dat de oppervlakte van het platte dak (waarop zonnepanelen geplaatst kunnen worden) ongeveer 4 bij 6 meter is. Maar dat kan ook best wel vergroot worden (door een soort aanbouw).
Als we dus gaan voor een oplossing met zonne-energie in combinatie met accu's.
Welke zonnepanelen moet ik dan kopen? En hoeveel?
En welke accu's? En hoeveel?
Of is in dit geval een UPS beter aan te raden dan een accu?
En zijn er meer dingen die ze dan nog nodig hebben in het proces van stroom maken (van zonne-energie) en uiteindelijk stroom gebruiken (d.m.v. electrische apperatuur)?
Het wordt zo wel een heel verhaal he?
Maar we zijn al dichterbij, en die fiets kan er zonodig achteraf eventueel altijd nog wel bij hoor.
Alvast bedankt hoor allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nogmaals, wat is je budget en wat is het verbruik waar we over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry,
Ik denk dat ik serieus een investering zal moeten doen van ergens rond de 2.000,- euro.
Ja, het verbruik weet ik eigenlijk niet precies, maar ik weet wel wat ze in huis hebben.
4 lampen van 40 Watt.
Een ouderwetse TV.
Een ouderwetse deskjet computer (met 40 Gigabyte harddisc).
Een strijkijzer.
3 mobiele telefoons.
Een radio.
Verder niks electrisch hoor (volgens mij).
Een gewoon gezin in een ontwikkelingsland.
Kunnen jullie hier wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Daar hebben we meer aan. Als we even een simpel rekensommetje over worst-caseverbruik maken:

- 4x40W lampen = 160W
- TV = 100W
- Desktop = 100W (zeker als het pre-pentium 4 is)
- Strijkijzer mogen ze maar even niet gebruiken
- Radio/klein grut = 40W

= 400W totaalverbruik. Ik neem aan dat blackouts verspreid over de dag zijn, niet aaneengesloten. Een heel erge worst-case scenario is dus dat ze dat 4 uur lang willen gebruiken. Daar heb je dus 2 kWh aan accucapaciteit voor nodig. Dat is pittig en ga je niet voor elkaar krijgen voor een redelijk budget (reken 20ct/Wh voor een loodaccu, 50 ct/Wh voor li-ion of NiMH, dan zit je dus alleen al voor je accu op 500 à 1000 euro, en die mag elke anderhalf (loodaccu) tot drie (li-ion/nimh) jaar worden vervangen). Aan de verbruikskant is er dus al het e.e.a. te doen:

- LED-lampen (4x3W)
- Laptopje als computer en TV

Dan kunnen ze comfortabel en probleemloos doorleven op minder dan 80W, ongeacht de blackout. Een accucapaciteit van ~300-400Wh is dan gewenst, en een manier om het op te wekken. 400Wh is twee flinke auto-accu's (45Wh per accu @ 12V, let erop dat auto-accu's vrij inefficient ontladen, dus je haalt er in werkelijkheid maar 25-30 Wh uit per accu).

Dan heb je de manier om dit op te laden:
- PV
- Windturbine
- Stroomnet (UPS) zolang dat werkt
- menskracht

Wat PV betreft heb je denk ik wel genoeg aan één normaal paneel (100Wp). Het is daar blijkbaar erg zonnig en je zit op een lage breedtegraad dus zo'n paneel zal wel tussen de 500 en 700 Wh/dag kunnen produceren. Dat kost je 400 à 1000 euro, afhankelijk van hoe ernstig je wordt afgezet. Dat is inclusief een klein acculadertje. Met netkoppeling mag je 130-250 euro extra rekenen (Soladin).

Een windturbine vind je niet onder de 1500 euro, althans, ik ken er geen. Lijkt me de minst economische oplossing. Bovendien zijn die dingen al gauw overpowered, ze zijn voor ons westerlingen pas economisch rendabel bij >2kWp en daarom vind je ook maar heel weinig windturbines die je kunt kopen en minder dan 2kW rated zijn. Boot-windturbines daar gelaten. Misschien werkt dat wel, maar verwacht niet dat die goedkoop zijn.

Menskracht is pittig, gezien je daar toch al gauw 5-6 uur per dag voor moet doortrappen, of 3 uur per dag hééél hard doorbikkelen. Normaal fietsen is 60-80W, doortrappen is 120W en er vol voor gaan is 200W. Om 250W te genereren (wat vaak als menselijk vermogen wordt opgegeven in statistieken) moet je een goede techniek hebben, klikpedalen gebruiken en een goede generatorefficientie hebben.

Bovendien is het bouwen van een generator die lekker trapt en efficient elektriciteit genereert - om het dan ook efficient op te slaan in een accu - geen kattenpis. Voor zover ik weet is bestaat dit ook niet zomaar binnen je budget; trainingsapparaten dissiperen het vermogen gewoon, en fitnessapparaten die het regenereren zijn vrij inefficient over het toerentalbereik (<80%). Daarbij komt dat een loodaccu erg inefficient laadt bij 1/4C of sneller (50%). Je moet dus een heel stuk langer trappen dan theoretisch hoogst noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik vrees dat je voor € 2000,-- niet ver gaat komen als ik kijk naar je aangepaste plan. Dit maakt het compleet anders. Je stroom buffer (accu's) moeten aan heel andere eisen gaan voldoen. Je moet gaan converteren (spanningsomvormers) en dan niet die dingen uit de gamma krant maar serieus spul. Om dan maar te zwijgen over de aanschaf van de panelen zelf die voldoende vermogen kunnen leveren.

als je dit in Nederland wil gaan doen, waar duizenden euro's subsidie voor zijn, is het al vrijwel onuitvoerbaar. Nu wil je opeens van een simpele ups naar een complete zelfvoorziening voor een compleet huishouden. Zonnepanelen gaan verschepen, de elektronica eromheen, de buffers, aanpassing van het bestaande stroomvoorziening in de woning (voor zover dat toegestaan is daar??) gigantische accu clusters etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 18-04-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Verbruik strategisch sturen (Led lampen, laptop etc.) is volgens mij het halve werk en moet zeker overwogen worden bij het budget. Voor €800 lampen, lcd tv en een laptop (wat ook erg fijn kan zijn voor educatie etc.) kopen lijkt misschien veel geld maar bespaard zoveel dat er met het rest budget meer mogelijkheden zijn.

Eigen energie opwekken lijkt mij een erg duur en moeilijk grapje. Dan kom je inderdaad snel uit op een PV systeem, maar weet je zeker dat het niet van het dak afgestolen zal worden? Het is namelijk nogal veel geld waard. Het verbaasd mij dat dit in Nederland al amper gebeurt, er ligt vaak een aanzienlijk vermogen op sommige daken hier. Ik begrijp het nobele streven er achter maar in Nederland is dit al economisch niet rendabel te krijgen (qua terugverdientijd etc.). Kan mij voorstellen dat zij geld ook voor andere doeleinden wensen aan te wenden dan enkel het nobele streven van energie onafhankelijkheid. Weet natuurlijk niet wat elektriciteit daar kost, maar kan mij niet voorstellen dat het duurder is dan in Nederland.

Als er een stroomnet regelmatig beschikbaar is (dus dagelijks 50% van de tijd) dan zou ik vooral daar gebruik van proberen te maken en het dan proberen op te slaan. Accu's zijn dan denk ik het meest handig. Leer het gezin trouwens dan ook goed om te gaan met de energie(bronnen). Dus niet strijken op een accu lading maar alleen indien het stroomnet online is, zo ook met andere zaken waar tussen noodzakelijk/planbaar geschakeld kan worden. Succes in ieder geval, zeker leuk topic om te volgen en de vele opties zo te lezen :)

Edit\ Indien je echt voor PV wilt kiezen; kijk dan eens goed in het topic van duurzame energie en vraag daar verder advies. Zeker met zo een groot dakoppervlak beschikbaar zal ik dan niet gaan voor het paneel met de hoogste opbrengst maar juist degeen die het meest goedkoop is per Wp. Misschien is er voor €800 wel een goedkoper alternatief beschikbaar met twee 100Wp panelen waardoor dat totaal dus 200Wp is (even voor het idee). Ook is er in Nederland volgens mij een hoop af te dingen door offertes aan te vragen etc. In ieder geval verdiepen hierin kan een hoop voordeel opleveren denk ik :)

[ Voor 29% gewijzigd door Banjy op 18-04-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is dus dat ze geen stroom meer gaan afnemen van de electriciteitsmaatschappij.
Geen meter meer, en dus ook geen rekeningen meer. Helemaal niks daarvan.
Gewoon lekker autonoom.
De zon is de leverancier.
Het moet dus alleen nog opgevangen worden via de zonnepanelen en ook nog even omgezet worden in stroom in de accu's. Daarna moet het dus ook nog wel vanuit de accu's gebruikt kunnen worden.

In een van de vorige reacties stond een link naar de Solar Shop.
Daar verkopen ze onder meer het volgende (duurste) zonnepaneel (met het hoogste dagelijkse opbrengs):

---
PVI-SET-7 120 Watt systeem:
PVI-Set 12Volt met 120 Watt zonnepanelen set.
Dagelijkse opbrengst tot 460Wh.
Bestaat uit :
1 St. zonnepaneel HSE-SL-120w-12V polykristal 12Volt/120Watt
1 St. Laadregelaar Solsum 8/8 met over en onder laadbeveiliging.
10 m solar kabel H07RN-F 2*4mm² van zonnepaneel naar Laadregelaar
4 m accu- aansluitkabel H07RN-F 2*10mm²
Ideaal voor campers, woonwagens, tuinhuisjes, woonhuizen en boten.
Geadviseerde accu vanaf 100Ah / 12V (let op levering zonder accu).
Prijs: 795,- euro.
----

Is dit wat misschien?
Dagelijkse opbrengst tot 460Wh.
Maar kan ik er dan een gewone auto-accu van 12 Volt mee laden?
Hoe weet ik trouwens of zo'n accu vol is? En hoelang duurt het voordat zo'n accu vol is?
Waarschijnlijk heb ik meerdere accu's nodig (4/5/6/7/8?).
En ik heb vast nog wel meer dingen nodig.
Want waar steek ik de stekker van al die apparaten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

sorry maar je wilt dit echt serieus gaan doen ?? lees mijn post nog eens door van hierboven. Wat je nu voorstelt betekend dat je de hele bestaande situatie dermate ingrijpend moet wijzigen dat er echt kennis voor nodig is. Als je dan komt met een vraag 'Want waar steek ik de stekker van al die apparaten in?' begin er dan aub helemaal niet aan. Op dit nivo de stroomvoorziening aanpassen zonder kennis kan leiden tot zeer gevaarlijke situaties. Je wilt toch niet dat je familie in de problemen komt doordat het huis afbrand door een verkeerde installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vanuit Pakistan zou ik naar China (dat niet ver ervan ligt) kijken voor goedkopere zonnepanelen. Het is niet altijd zinnig om een dure hoogrendement paneel uit te kiezen. Ik zou eerder naar opbrengst per euro investering kijken. Of er nu eentje of 2 panelen op het dak ligt is niet zo belangrijk.

Windmolens zijn tot nu toe nog niet winstgevend te krijgen. In best case doet een windmolen op het meest winderige plek in Nederland 30+ jaar erover om de investering terug te winnen. In worst case zakt het snel richting de uitschieter zit in 400 of ander onzinnig groot aantal jaren en 2 windmolens sneuvelden te snel om over terug winnen te spreken. De fabrikanten waren te optimistisch in het voorspellen van de beschikbare wind en windmolens kosten teveel tov wat ze opbrengen.

Voor de oplossing kijken we weer naar China, kunnen ze iets eenvoudigers en dirt cheap leveren dat nog voldoende lang kan volhouden om de lage initiële investering eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zal niet de ultieme tweakaward krijgen voor deze opmerking, maar gewoon een UPS naar je familie opsturen lijkt me gewoon een prima eerste stap, en misschien zelfs wel voldoende. Mocht er later alsnog een hele installatie gebouwd worden zal die UPS nog steeds van pas kunnen komen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:52:
Sorry,
Ik denk dat ik serieus een investering zal moeten doen van ergens rond de 2.000,- euro.
Ja, het verbruik weet ik eigenlijk niet precies, maar ik weet wel wat ze in huis hebben.
4 lampen van 40 Watt.
Een ouderwetse TV.
Een ouderwetse deskjet computer (met 40 Gigabyte harddisc).
Een strijkijzer.
3 mobiele telefoons.
Een radio.
Verder niks electrisch hoor (volgens mij).
Een gewoon gezin in een ontwikkelingsland.
Kunnen jullie hier wat mee?
Oké, dat is al heel wat, maar nu moeten we nog weten hoeveel ze gebruikt worden.
4 lampjes van 40w, daar kun je ze beter een paar spaarlampen voor geven, daardoor hoef je een minder groot systeem te bouwen en bespaar je meer dan die spaarlampen kosten.
Een ouderwetse TV zal ongeveer 50w zijn.
Een oud computertje zal 100w zijn.
Een strijkijzer zal ongeveer 1500w zijn en een probleem vormen. Hiervoor zul je een grote omvormer moeten hebben!
3 mobile telefoons verbruiken een paar watt als ze aan de oplader hangen. Verwaarloosbaar.
Een radio verbruikt ergens tussen de 2watt als hij ook op batterijen kan en 20 watt voor een klein torentje.

Deze vermogens zijn uiteraard ruwe schattingen.
Een apparaat van 1W een uur lang gebruiken kost 1Wh, dus je moet de vermogens in watt even vermenigvuldigen met de gebruiksduur in uren en dan heb je de Wh (Watt hours).

Je zit nu te denken om een autonoom zonnestroom systeem te bouwen. Dat kan, maar hier gaat wel een flinke investering in zitten. Voor 2000 Euro zul je wel iets leuks kunnen maken overigens, maar je moet je even afvragen of jou familie niet beter af zou zijn als die 2000 Euro in iets anders geïnvesteerd zou worden. De opleiding van een van de kinderen misschien?

Verder moet je ook nog overwegen of je echt autonoom wilt zijn. Je kunt namelijk ook een hybride systeem bouwen waarbij het systeem autonoom werkt als het net niet beschikbaar is en het net gebuikt (voor dat deel wat het autonome systeem niet zelf opwekt) als het net wel beschikbaar is. Je laad dan je accu's op met zonnepanelen, maar als er te weinig zo is, gebruik je een acculader om je accu's toch vol te houden. Dit heeft het voordeel dat je je zonnepanelen niet hoeft te overdimensioneren om ook minder zonnige dagen genoeg stroom te hebben. Dat zorgt voor minder investering, maar daar staat tegenover dat je wel nog steeds een stroom aansluiting moet hebben.

De derde afweging is hoe duurzaam zonnepanelen zijn in Pakistan. In Nederland kun je er rustig vanuit gaan dat die dingen 30jaar lang stroom genereren. Zonnepanelen vertegenwoordigen echter een flinke waarde en ik kan me zo voorstellen dat die misschien wel eens gestolen zouden kunnen worden of beschadigd raken?

Als je al de bovenstaande overwegingen gemaakt hebt en besluit dat een zonnepanelen een goed idee zijn dan kom je ongeveer hier op uit:
- Zonnepanelen, deze produceren de stroom en een duur maar duurzaam component. Technische levensduur is zeker 30 jaar.
- Een laadregelaar, deze regelt de stroom die naar de accu's gaat, zodat de accu's niet overladen worden (waaraan ze kapot gaan) en zorgt ervoor dat de stroom van de zonnepanelen optimaal gebruikt wordt.
- Een tractie-accu, deze slaat de stroom op en moet dus groot genoeg zijn. Dit is een ralatief duur compenent, omdat zelfs bij correct gebruik de levensduur maximaal ongeveer 10 jaar is.
- Een omvormer, deze zet de gelijkstroom uit de accu's om naar bruikbare wisselspanning.
(- Een acculader, deze laad in een hybride systeem de accu's op wanneer er te weinig stroom van het net is)

(Bij een hybride systeem kun je er tevens voor kiezen om een net-gekoppelde omvormer te nemen en de stroom in te voeden op het elektriciteitsnet en de accu te laden vanaf het elektriciteitsnet. Je bouwt dan min of meer twee gescheiden systemen. Een om het eigenverbruik aan elektriciteit te dekken en de elektriciteitskosten laag te houden en een ander systeem om in stroom te voorzien bij een onderbreking. Dit is waarschijnlijk een mindere oplossing, omdat net-gekoppelde omvormers veel duurder zijn dan zonnelaadregelaars, maar hebben daarentegen wel de mogelijkheid om stroom terug te leveren en zo de meterstand laag te houden.)

Deze componenten zijn soms deels geïntegreerd, maar de functionaliteit moet altijd terug komen in het systeem.

Zonnepanelen zijn op het moment verkrijgbaar vanaf ongeveer 1,70 Euro/Wp.
Volgens http://realneo.us/system/files?file=WORLD-IN.JPG ontvangt pakistan gemiddeld over het jaar genomen 175-200W/m². Dat is dus ongeveer 24*175=4,2Wh/Wp. Houd hierbij even rekening met verliezen in de laadregelaar, accu, omvormer en een mismatch tussen opwek en verbruik, dan houd je met geluk 3Wh/Wp over.

Voor de laadregelaar wil je bijvoorbeeld een Steca PR1010, PR2020 of PR3030 afhankelijk van de grote van het systeem (10A, 20A of 30A respectievelijk laadstroom bij zowel 12V als 24V).

De accu's wil je waarschijnlijk lokaal kopen en daarvoor zul je even moeten zien wat mogelijk is. De reden daarvoor is dat die krengen er zwaar zijn en ook vanwege de chemicaliën het vervoer wat lastig kan zijn. Tevens zullen de accu's ooit vervangen moeten worden en dan is het ook wel handig als je daar een lokale leverancier voor hebt. De accu's moeten ongeveer het verbruik van minimaal twee dagen kunnen dekken. Dit zodat ze niet iedere dag helemaal leeg gaan, wat erg slecht is voor de levensduur. Zorg er verder voor dat je tractie accu's hebt. Auto accu's zijn totaal ongeschikt voor cyclisch gebruik.

Bij de de omvormer heb je ook nog grofweg twee mogelijkheden:
- Echte sinus
- Gemodificeerde sinus
Dit heeft te maken met de kwaliteit van de stroom. De gemodificeerde sinus omvormers zijn erg goedkoop maar leveren een erg bare kwaliteit stroom en veel elektronica doet het er niet mee of niet lang. Gloeilampen, een strijkijzer (als de omvormer krachtig genoeg is) gaan echter wel. Voor de computer, telefoons, TV, elektromotor (bv. ventilator) moet je echter een omvormer met echte sinus hebben. Het vermogen hiervan moet ruim genoeg zijn voor alle apparaten die je er tegelijk op wilt kunnen aansluiten.

En dan komt nog het belangrijkste: Kennis. Je zult bij zo'n systeem een heleboel kennis moeten overbrengen, want anders gaat dit op de lange termijn niet goed komen. Het systeem word misbruikt of er gaat zelfs bij goed gebruik een keer iets kapot en dan?

Edit: En ik vraag me nu eigenlijk af: Hebben ze geen warm water? En hoe koken ze? Als een van deze twee dingen elektrisch is, dan vergeet het maar met een autonoom systeem. Dat kan wel maar warmte kost zó veel stroom dat het totaal niet economisch meer is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:48
Ten eerste: ook ik adviseer om eerst nog eens vier maal na te denken voordat je helemaal autonoom probeert te worden. Het helpt wel dat er in Pakistan veel zon is en het verbruik per huishouden laag is, maar het is een grote klus en met 2000 euro ga je er niet komen.
Voor minder kan je wel een zonne-noodstroomvoorziening maken. Maar dan nog is het belangrijk dat je het zonnepaneel zo kan ophangen dat het niet gestolen of beschadigd kan worden.

Als je alleen een noodverlichting wil hebben dan volstaat het om letterlijk een fiets met werkende dynamo binnen te zetten, op een frame zodat je er op kan peddelen zonder te verplaatsen en zonder om te vallen, en de dynamo gemonteerd bij het achterwiel.
Dat zou genoeg zijn om zeker twee fietslampen van stroom te voorzien, genoeg om bij te lezen of handwerk te doen.
Je moet wel weten hoe je de dynamo dmv bedrading op de lampen aansluit. Ben je een bekend met basis electriciteitsleer?

Je kan meerdere dynamo's bij het achterwiel monteren, al kan dat luidruchtig worden. Maar twee dynamos zou moeten kunnen, dan kan je minstens vier fietslampen van stroom voorzien.

Het lastigste daaraan is misschien wel het maken van het frame voor de fiets.

Maar je kan met een fietsdynamo (of met meerdere fietsdynamos) niet de gewone huisverlichting, geen TV, geen computer van stroom voorzien. Daarvoor is de elektrische spanning en het vermogen dat een fietsdynamo levert onvoldoende. Dmv de juiste adapter zou je er wel een kleine radio op kunnen laten spelen.

Begrijp ik het goed dat het niet veilig is om zoiets als een zonnepaneel of een windmolentje op het dak te zetten omdat het gestolen kan worden?

Een zonnepaneel valt minder op dan een windmolen, misschien kan je ergens een paneel uit het zicht, buiten bereik, maar wel in de zon hangen. Zo niet dan valt dat af en dan kan je een UPS nemen, die wordt opgeladen als er wel netspanning in huis is.

Als je wel een zonnepaneel wilt dan zijn daarvoor speciale systemen, die je zo te zien al hebt gevonden.

Om te weten hoeveel energie een systeem levert en wat je daar in praktijk mee kan doen, is het handig om te rekenen in "Watt-uren". Een 80 Watt systeem levert maximaal ca 2000 Watt-uur per week. Als de TV 100 Watt gebruikt dan zou het systeem per week 20 uur lang de TV van stroom kunnen voorzien, of 100 uur per week een 20 Watt lamp laten branden.

toevoeging:

"fietslamp" is wel erg ouderwets, tegenwoordig gebruiken we daar LEDs voor, en dmv LEDs en een fietsdynamo kan je heel wat licht maken.

[ Voor 8% gewijzigd door BadRespawn op 18-04-2010 21:10 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
khushi,

Je gaf zelf in eerste instantie aan dat het grootste probleem aan de stroomstoringen is dat er dan 'savonds / 'snachts geen verlichting is.

Iets kleins zoals een draagbare radio kan je ook wel laten werken op een eenvoudige noodstroomvoorziening, maar hoe belangrijk is het dat ook de TV en de PC aan kunnen tijdens een stroomstoring? De oplossing daarvoor is een stuk kostbaarder en ingewikkelder dan een noodverlichting.

Als je voor een UPS gaat, neem er dan een met een 12 volt uitgang zodat je er LED verlichting op kan aansluiten, want dat is veel efficienter dan de gewone huisverlichting er op laten branden.

LED-lampen en spaarlampen voor 230 V en 12 V
http://www.vego.nl/led-lamp/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pcmadman schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:03:
[...]

Oké, dat is al heel wat, maar nu moeten we nog weten hoeveel ze gebruikt worden.
4 lampjes van 40w, daar kun je ze beter een paar spaarlampen voor geven, daardoor hoef je een minder groot systeem te bouwen en bespaar je meer dan die spaarlampen kosten.
Een ouderwetse TV zal ongeveer 50w zijn.
Een oud computertje zal 100w zijn.
Een strijkijzer zal ongeveer 1500w zijn en een probleem vormen. Hiervoor zul je een grote omvormer moeten hebben!
3 mobile telefoons verbruiken een paar watt als ze aan de oplader hangen. Verwaarloosbaar.
Een radio verbruikt ergens tussen de 2watt als hij ook op batterijen kan en 20 watt voor een klein torentje.
Of leds, die zijn nog wat duurder als spaarlampen maar verbruiken zo weinig dat je stroom opwekkingssysteem supersimpel kan zijn. Een TV/strijkijzer/stofzuiger/magnetron zou ik niet gebruiken op noodstroom :p Dat lijkt me ook niet echt nodig als ze nog toekomen met een computer met 40 Gb harddisk.

Maar ik zie nu dat de vraag is veranderd van het zorgen voor verlichting bij een stroomdip naar het compleet uitsluiten van de energieleverancier. En dat allemaal op dezelfde dag, heeft de TS wel goed nagedacht wat hij wil?

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 18-04-2010 21:27 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Met een beetje investering kan een pedal power generator wel interessant zijn:

FREE BUILD YOUR OWN BICYCLE GENERATOR PLANS

300 Watt

http://www.pedalpowergenerator.com/#FREE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Leuk, zoiets zoals op die website staat had ik ook in gedachten. Je kunt dat aan de hand van de schetsen voor dertig euro in Pakistan laten maken denk ik, met een donorfiets en een elektromotor van de sloperij. Laat ze zoeken naar een PMG (Permanente Magneet Generator), of een zware DC motor.

Het belangrijkste is dat je goed moet meten wat voor stroom uit die generator komt, en hoeveel. Als je dat weet kun je er een gelijkrichter / stabilisator voor bouwen of kopen, en dat kun je dan (als het uitgangsvermogen niet al te groot is) aan de laadstroomregelaar hangen van een set zoals deze:
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:33:
PVI-SET-7 120 Watt systeem:
Prijs: 795,- euro.
----
Is dit wat misschien?
Wij hebben voor in de koffiekeet in de boomgaard ook iets dergelijks gekocht, 'Shell Solar', tweedehands voor iets meer dan 300 euro. Shell is ooit een proef begonnen om allemaal kant en klare solar sets te fabriceren voor off-grid projecten in derdewereldlanden en zo, en die vind je zo af en toe op Marktplaats terug, zoals hier:
Marktplaats: Zonnepaneel 12V / set met lampen accu

Shell SHS 200 paneel inclusief DC-DC converter, Capaciteit 50Wp. Accu 100vA, deze moet nog afgevuld worden. (accuzuur is aanwezig). Diverse lamparmaturen en PL lampen. Montage materiaal.
Marktplaats: zonnepanelen autonoom systeem tweedehands

2 Shell zonnepanelen 100 WP Maat : 133bij 72 cm. Incl bouten om op profielen te monteren. 1 Sunlight 10 Amp charge and lighting controller 12V incl. gebruiksaanwijzing in spatwaterdichte kast. 4 Accu's onderhoudsvrij 115 Ah. Incl kabels om te koppelen. Alle onderdelen ook los te verkrijgen.

Bieden vanaf 600 euro.
Zo'n 12 Volt set is geen installatie om een hele huishouding op te runnen met een grote koelkast en computers en zo, maar je kunt er wel makkelijk een rits LED- of PL-lampen op aansluiten en een autoradio. Een zuinig koelkastje (caravanmodel) en tv moet in principe ook kunnen als je twee panelen hebt.
Maar kan ik er dan een gewone auto-accu van 12 Volt mee laden?
Je kunt standaard auto-accu's gebruiken, maar een aangepaste 'solar' accu zal beter presteren. Die accu's kunnen beter overweg met variërende laadstroom.
Hoe weet ik trouwens of zo'n accu vol is? En hoelang duurt het voordat zo'n accu vol is?
Bij zo'n set zit een laadstroomregelaar, en die geeft netjes aan hoe vol de accu is. Om een lege set accu's helemaal op te laden kan wel enkele dagen duren. Als je kunt vertellen hoeveel uren per dag licht op het paneel valt (kortste dag en langste dag) dan kunnen de zonne-energie experts van het Duurzame Energie topic er vast wel een mooi rekenvoorbeeld bij maken.
Want waar steek ik de stekker van al die apparaten in?
Als je zo'n kleine gelijkstroom-set gebruikt kun je het beste bij auto-accessoires en caravankampeer-artikelen op zoek gaan naar 12 volt apparaten, alles waar zo'n sigarettenaansteker-plug aan zit. Aan de laadstroomregelaar zit een strip waar je kabels op vast kunt schroeven, daar kun je een paar van die contrapluggen aanhangen en splitters bij doen. Zorg dat de aansluitpunten gezekerd zijn, en doe er een zakje met zekeringen en aanvullend aansluitmateriaal bij. Als je voor deze oplossing kiest wil ik nog wel wat losse 12 Volt PL-lampjes doneren, daarvan kreeg ik er extra veel mee bij onze aankoop.

Als je daarentegen het liever meteen goed aanpakt met een PV-installatie die het stroomnet gelijkwaardig moet kunnen vervangen (bijvoorbeeld beginnen met 500 tot 600 Wp, en dan doorsparen voor verdubbeling), dan is het slimmer om een goede inverter er bij te kopen zodat je gewoon 230 Volt wisselstroom hebt. Je kunt dan de bestaande meterkast en stopcontacten er op aansluiten.

Een tussenweg is er ook: de verlichting en radio op 12 Volt, en dan zo'n kleine inverter er bij doen waar je één 230-volt apparaat aan kunt hangen. Let even op wat pcmadman hierboven schrijft: die DC/AC inverters die ze voor enkele tientjes verkopen om in de auto te gebruiken geven geen echte wisselstroom maar een blokvorm, niet alle apparaten kunnen daar tegen. Voor gevoelige apparatuur heb je een duurder model nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 19-04-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb zelf ook veel familie en vrienden in ontwikkelingslanden (o.a. Burkina Faso, Kameroen, Togo, Guinée-Bissao, Ghana, Bénin, Mali, ...) en vind dit dus best interessant :) Vooral in Togo en Guinée valt de stroom om de haverklap uit...

Voor alleen licht tijdens stroomuitval is misschien een accu en wat LED-verlichting wel voldoende? Die accu kan dan opladen als er wel stroom is. 12V-gelijkstroom-lampjes worden tegenwoordig veelvuldig gebruikt in tuinverlichting en kunnen ook hier soelaas bieden. Een wind- of zonne-stroom-systeem erbij zou het nog mooier maken natuurlijk.

In het al aangehaalde Duurzame Energie deel 17 topic staat vast ook heel veel interessante materie.

[ Voor 58% gewijzigd door Mx. Alba op 19-04-2010 19:23 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het is lastig googlen als je de terminologie niet kent. Dit is een geval van Appropriate technology. Stroomvoorziening voor verlichting is bepaald geen nieuw probleem, er is al een heleboel over gedacht.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voutloos schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:02:
Ik zal niet de ultieme tweakaward krijgen voor deze opmerking, maar gewoon een UPS naar je familie opsturen lijkt me gewoon een prima eerste stap, en misschien zelfs wel voldoende. Mocht er later alsnog een hele installatie gebouwd worden zal die UPS nog steeds van pas kunnen komen.
^^ met hierboven

Het allereerste probleem is en blijft denk ik nog altijd: verlichting (en eventueel wat andere verbruikers) als het donker is of er geen elektriciteit is. Hiervoor heb je onvermijdelijk een energiebuffer nodig en moet je dus naar een UPS gaan kijken.

De energiebuffer heeft een bepaalde capaciteit om uitval van het net te overbruggen en moet ook op een bepaalde manier en een bepaald moment opgeladen worden. Het meest voor de handliggende, betrouwbaarste en goedkoopste hiervoor is: het aanwezige elektriciteitsnet.
Met een simpel UPS systeem heb je een redelijk kant-en-klare oplossing met relatief hoge betrouwbaarheid die het comfort voor de mensen in kwestie veel beter maakt (zonder dat er dus iemand continu voor moet fietsen), je bent dan ook goed binnen een beperkt budget gesteld.

Uitbreiding op een UPS is dat je ook de productie ven energie gaat aanpakken met bv PV. Je hebt dan de keuze tussen het net en de PV installatie. Echter als de UPS voldoende groot gedimensioneerd is, levert dit geen extra voordeel op voor energiebeschikbaarheid, en het verhoogt wel serieus de kost van het systeem. Deze optie heeft enkel voordeel als de elektriciteitskosten van de maarschappij daar dusdanig hoog zijn dat een PV-installatie daar binnen redelijk snelle termijn financieel voordeliger is. Dat betwijfel ik ten zeerste. De installatie moet dus best ook door mensen met voldoende kennis van zaken geinstalleerd worden. Ook hier in de westerse wereld worden eerst uitgebreid rentabiliteitsstudies gedaan om te onderzoeken of een PV installatie (of alternatief) uberhaupt wel de moeite loont.

Enkel met een alternatieve productie van energie werken en zich van het net afsluiten, zou ik niet aan beginnen: klinkt mooi in theorie maar je verlaagt net de redundantie: van zodra er iets mis loopt met bv de PV installatie heb je niets meer om op terug te vallen en is er helemaal geen elektriciteit meer.

Het meest realistische, goedkoopste en eenvoudigste in praktijk te brengen is gewoon het gezin van een UPS voorzien (eventueel zelfbouw met loodaccu's) zodat men in het donker licht heeft en eventueel nog andere apparaten ook kan gebruiken gedurende een periode dat de stroomuitvaltijd overwonnen is. Dat lijkt me daar het belangrijkste voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Een double conversion UPS zou een prima basis kunnen zijn. Het heeft qua opbouw zelfs grote overeenkomsten met een windkracht installatie. Er zit een gelijkrichter in, een laadstroomregelaar voor de accu's, en een krachtige inverter. Stel dat de elektronica zo flexibel of hackable is dat je het systeem later kunt uitbreiden met inputs voor human power, zon- of windkracht, zou het ideaal zijn.

Alleen zitten de UPS'en die je hier normaal ziet in een dichtgeschroefde behuizing die (bij wijze van spreken) rondom is dichtgestickerd met teksten zoals 'Met het verbreken van dit zegel vervalt de garantie! Zelf openschroeven is levensgevaarlijk! Als dit oranje lichtje brandt, haal dan uw dikbetaalde leverancier erbij! Vervang alleen met dure, originele onderdelen!' Dat lijkt me nu weer niks om naar een land op te sturen waar je voor een bezoek van die specifieke leverancier 3 maanden moet wachten, sparen of wat dies meer zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ehm, neehoor, een beetje rack- of standalone UPS voor zakelijk gebruik is in twee tellen open te trekken en op elke manier te modificeren, heeft universele batterijterminals en wat dies meer zij. Zijn echt hele gemakkelijke apparaten om mee te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik heb wel het idee dat er bij veel bedrijven in Nederland oude, ongebruikte UPS units in de hoek staan of worden weggegooid, juist om de redenen die ik noemde. Bij systeembeheer wil men geen enkel risico nemen, een nieuwe UPS, met bijbehorende fabrieksgarantie en ondersteuning van de nieuwe leverancier, is makkelijker besteld dan dat je de oude met lui geworden accu's een keer laat nakijken (zonder contract wordt dat een dure klus) en zijn tijd laat uitdienen terwijl de ondersteuning verjaart.

Dat geeft je wel te denken... In India zijn er relatief veel jongeren die een opleiding elektrotechniek hebben gehad of die in lokale bedrijfjes de basiskennis hebben opgestoken, misschien ook in Pakistan? Als je dat soort tweakers daar in de buurt hebt, zou je die tweedehands UPS units kunnen sturen om oplossingen mee te bouwen (geteste units, maar zonder batterijen, die zijn toch meestal versleten). Dan moet je wel alle schema's en gespecificeerde onderdelenlijsten er bij doen, zo dat ze zelf met generieke onderdelen kunnen vervangen en eventueel de circuits kunnen aanpassen of uitbreiden.

[ Voor 44% gewijzigd door benoni op 20-04-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb een kleine diesel-generator nog niet gehoord als optie voor TS. Nou ben ik op gebied van electronica echt absoluut 'n leek, maar volgens mij is dat ook 'n vrij gebruikelijke vorm om energie op te wekken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@benoni: bij honderden worden UPSen weggegooid. Zoals ik al zei: zowel rackmount (6kVA, 3kVA) als kleinere formaten (600VA-1500VA). Hoeft geen drol te kosten. Als je zin hebt om iets goeds te doen voor de wereld: snor ze op en stuur ze naar india...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

@ardana: de brandstof is in dat soort landen naar verhouding zo duur dat een generator niet interessant is. In Burkina Faso bijvoorbeeld kost de benzine meer dan 700 frank per liter, da's ruim €1,05...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:31:
@benoni: bij honderden worden UPSen weggegooid. Zoals ik al zei: zowel rackmount (6kVA, 3kVA) als kleinere formaten (600VA-1500VA). Hoeft geen drol te kosten. Als je zin hebt om iets goeds te doen voor de wereld: snor ze op en stuur ze naar india...
Omdat in goede banen te krijgen (geen e-waste export scenario's) zouden we Gered Gereedschap kunnen vragen, die hebben tientallen jaren ervaring met het inzamelen en verzendklaar maken van nood-aggregaten :) Wel heel erg op de Afrikaanse markt gericht though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Ardana schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:28:
Ik heb een kleine diesel-generator nog niet gehoord als optie voor TS. Nou ben ik op gebied van electronica echt absoluut 'n leek, maar volgens mij is dat ook 'n vrij gebruikelijke vorm om energie op te wekken.
Ik blijf bij mijn oplossing van een hand aangedreven generator voor alleen verlichting.
Wil je meer power, zeg 1-2kW dan is een diesel aggregaatje inderdaad de enige verstandige keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ardana schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:28:
Of gewoon op benzine. Mijn vader heeft ook zo'n ding in zijn camper liggen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ray schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:05:
waardoor je wel iets bespaart aangezien opladen wat meer kost dan direct verbruiken, hoewel ik me afvraag of dat op jaarbasis relevant is
eten verbranden @ efficientie mens kost meer geld (en is slechter voor het milieu) dan gewoon stroom uit het stopcontact...

beste en simpelste oplossing: ups en n setje (semi)tractieaccu's (die zijn geschikter voor dagelijks (deels) leeg trekken dan standy accu's die standaard in een ups zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Is er al progressie TS :) ?

Zelf denk ik nog steeds dat het niet verstandig is het normale netwerk volledig buiten spel te zetten. Dat kost simpelweg te veel (maar goed de prijs per kwh en/of accu's is niet bekend). Een invertor er tussen en dan kunnen de 'normale' electriciteitskabels gebruikt worden (voor zover aanwezig in het huis). Grootste risico hierbij is denk ik onzuinig gebruik omdat apparaten makkelijker aangesloten blijven en er dus niet gedwongen wordt tot 'nadenken'.

De tweede optie met AA batterijen of een USB oplossing lijkt mij persoonlijk het meest flexibel en goedkoop. Er zijn eventueel solar AA of USB chargers te koop om toch 'off the grid' te kunnen opladen. Maar als dat niet voldoende is kan ook even de normale grid gebruikt worden. Grootste voordeel hiervan is dat als men een keer gaat reizen naar verre familie of iets dergelijks dan ook gemakkelijk onderdelen meegenomen kunnen worden (mobiele telefoon lader, verlichting, radio etc.)

Qua producten zou ik het dan zo opzetten:

2-4 Solar USB chargers:

Paar USB AA opladers (of gewoon solar AA opladers)

Afhankelijk van de keuze diverse USB of oplaadbare AA powered apparaten (verlichting, radio, telefoon laders etc.) 's Avonds televisie gaat dan waarschijnlijk niet lukken. Al lijkt er zelfs een AA powered TV te koop. Dat is wel mogelijk met optie 1. AA lijkt mij het meest flexibel ook omdat er genoeg camping artikelen op basis van AA te koop zijn en er eventueel ook normale AA's ingezet kunnen worden tijdens noodgevallen. USB is ook meer dan genoeg voor te koop maar dan krijg je er al snel een hoop kabels bij waardoor je op een gegeven moment misschien wel 2 netwerken aan kabels daar hebt liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Banjy schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:05:
Zelf denk ik nog steeds dat het niet verstandig is het normale netwerk volledig buiten spel te zetten. Dat kost simpelweg te veel (maar goed de prijs per kwh en/of accu's is niet bekend). Een invertor er tussen en dan kunnen de 'normale' electriciteitskabels gebruikt worden (voor zover aanwezig in het huis). Grootste risico hierbij is denk ik onzuinig gebruik omdat apparaten makkelijker aangesloten blijven en er dus niet gedwongen wordt tot 'nadenken'.
Vandaar dat ik denk dat in dit geval de beste oplossing is om 12V-accu's op te laden vanaf het lichtnet, om daarmee 12V-LED-lampjes te kunnen laten branden als de stroom uitvalt. Om het helemaal 1337 te maken kan je de accu pas stroom laten geven naar de lampjes als er daadwerkelijk stroomuitval is, en daarbovenop eventueel lichtsensoren bij de lampjes zodat ze alleen aan gaan wanneer het donker is. De 12V-lampjes gaan dan dus automagisch aan als er stroomuitval is terwijl het donker is, een soort van noodverlichting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik lees hier de hele tijd 50 watt gloeilamp. Daar kan je ook 8 spaarlampen van 6 watt op draaien. Je moet dus niet alleen naar je opwekking maar ook naar je apparatuur kijken. Een normale fietsdynamo levert 4 watt. Je zou meerdere fietsdynamos op je achterwiel kunnen zetten. Met 3 dynamos krijg je dan 12 watt, Daar kan je een accu mee opladen. Je wiel hangt verder in de lucht dus dat moet te doen zijn. Op die manier heb je stroom voor 2 lampen en een goedkope radio. Pas ook op met die radio-cd spelers, Die verbruiken zelfs met het geluid uit soms nog 15 watt, terwijl je met een compacte radio al met 2 watt voldoende hebt. Veel adapters draaien met verlies..

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mx. Alba schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:36:
[...]

Vandaar dat ik denk dat in dit geval de beste oplossing is om 12V-accu's op te laden vanaf het lichtnet, om daarmee 12V-LED-lampjes te kunnen laten branden als de stroom uitvalt.
Dat lijkt me de meest praktische oplossing. Juist als er dagelijks meerdere uren uitval is, zie ik daar niemand voor gaan fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

AlexanderB schreef op donderdag 22 april 2010 @ 05:01:
eten verbranden @ efficientie mens kost meer geld (en is slechter voor het milieu) dan gewoon stroom uit het stopcontact...
Dat mag volgens rendementsberekeningen kloppen, maar in praktijk blijft er weinig van over. Of je nu elke dag een uur fietst of niet fietst, je eet niet meer om het verbruikte energie te compenseren. Dan heb je een input dat hetzelfde blijft en een output dat meer oplevert, netto kost het fietsen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
rapture schreef op zondag 16 mei 2010 @ 18:11:
[...]
Dat mag volgens rendementsberekeningen kloppen, maar in praktijk blijft er weinig van over. Of je nu elke dag een uur fietst of niet fietst, je eet niet meer om het verbruikte energie te compenseren. Dan heb je een input dat hetzelfde blijft en een output dat meer oplevert, netto kost het fietsen minder.
Hoe kom je daar bij? Ik eet meer als ik fiets dan als ik niet fiets!
Verder: uit "Miller: Living in the Environment": elke joule op je bord kost 17 joule om te maken, transporteren en bereiden (okee, getal uit de VS maar zal niet veel schelen). Voeg daar aan toe dat de mens zelf ook niet echt efficient werkt, en je houdt bar weinig over. Voor het milieu kan je dan ook beter met de lift omhoog gaan dan met de trap!
Voor je gezondheid daarentegen kan een uurtje fietsen om je laptop van stroom te voorzien helemaal geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
"RemcoDelft" heeft helemaal gelijk. Als ik een uur maximaal hardloop verbrand ik bijna 1000kcal, de dag er na eet ik echt wel meer hier door.
1000kcal is trouwens 4 184 000 joules dus ik verbrand dan 1162 Watt/uur terwijl op zo'n bike je nog geen 150Watt/uur kan opwekken, dus een totale efficiëntie van minder dan 15% ...

Een goedkope oplossing zou het gebruik van een auto-dynamo in combinatie met een brommer motortje zijn. Of gewoon een 2000Watt "camping generator" kost ook nog geen 300,- euro

[ Voor 28% gewijzigd door djexplo op 16-05-2010 18:58 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je gaat van bijna topsport prestaties uit tegenover gewoon casuaal fietsen, de pedalen beetje doen bewegen (minder dan 15 km/h categorie). Zeker als je over een dynamo op een stilstaande fiets spreekt (en bv 3 of 6W aan verlichting hebt).

Neem ook erbij dat er veel mensen zijn die beduidend meer aan eten aan de input kant hebben, terwijl er weinig aan de output zijde is. Ze eten veel omdat het lekker is, volvreten tot verzadiging ongeacht hoe veel/weinig ze presteren. Dan worden ze maar dikker, tenzij als je de energie surplus gaat aftappen door te fietsen.

Aan de input heb je sowieso veel of zelfs teveel, aan de output kan je wat van de overschot aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Psst, we hebben het over een derdewereldland hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedkoper als dit kan het haast niet als in de hutjes.huisjes schuren ect geen of te kleine ramen zijn.
Wat vaak het geval is in armen streken;
Dan is dit een hele makkelijke oplossing en heel goedkopen oplossing en in en half uurtje gepiept.

http://gainhelpt.nu/blog/...-hutjes-in-sloppenwijken/

En plaats van een electische kachel kan je dit systeem nemen en voor warm water is ook hier te vinden.
Heeft men geen geld voor een glasplaat/plastieke dan kan je deze zwart mat geverfde blikjes ook voor de raam zetten evt. Gebruik ten alle tijden zwarte mat en met nadruk op mat, als verf als je het echt goed wilt doen. Mijn achternicht heeft ook blikjes als warmte voorziening en het werkt goed.

YouTube: solarheater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tijd voor een slotje, een vijf jaar oud topic kicken met iets dat op linkspam lijkt is niet de bedoeling.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Hoewel dit topic heel interessant is, is het niet echt W&L-waardig. Het zal hier echter getolereerd worden omdat de topicstarter nog niet in Stuffis Generalis kan en omdat de technologie die besproken wordt toch wel een hoger doel dient. Om het meer W&L-waardig te maken zou meer het accent gelegd moeten worden op dit soort systemen en problematiek in zijn algemeenheid, en wat minder toegespitst op de preciese casus van de topicstarter.~~~[/html]