Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:52:
Sorry,
Ik denk dat ik serieus een investering zal moeten doen van ergens rond de 2.000,- euro.
Ja, het verbruik weet ik eigenlijk niet precies, maar ik weet wel wat ze in huis hebben.
4 lampen van 40 Watt.
Een ouderwetse TV.
Een ouderwetse deskjet computer (met 40 Gigabyte harddisc).
Een strijkijzer.
3 mobiele telefoons.
Een radio.
Verder niks electrisch hoor (volgens mij).
Een gewoon gezin in een ontwikkelingsland.
Kunnen jullie hier wat mee?
Oké, dat is al heel wat, maar nu moeten we nog weten hoeveel ze gebruikt worden.
4 lampjes van 40w, daar kun je ze beter een paar spaarlampen voor geven, daardoor hoef je een minder groot systeem te bouwen en bespaar je meer dan die spaarlampen kosten.
Een ouderwetse TV zal ongeveer 50w zijn.
Een oud computertje zal 100w zijn.
Een strijkijzer zal ongeveer 1500w zijn en een probleem vormen. Hiervoor zul je een grote omvormer moeten hebben!
3 mobile telefoons verbruiken een paar watt als ze aan de oplader hangen. Verwaarloosbaar.
Een radio verbruikt ergens tussen de 2watt als hij ook op batterijen kan en 20 watt voor een klein torentje.
Deze vermogens zijn uiteraard ruwe schattingen.
Een apparaat van 1W een uur lang gebruiken kost 1Wh, dus je moet de vermogens in watt even vermenigvuldigen met de gebruiksduur in uren en dan heb je de Wh (Watt hours).
Je zit nu te denken om een autonoom zonnestroom systeem te bouwen. Dat kan, maar hier gaat wel een flinke investering in zitten. Voor 2000 Euro zul je wel iets leuks kunnen maken overigens, maar je moet je even afvragen of jou familie niet beter af zou zijn als die 2000 Euro in iets anders geïnvesteerd zou worden. De opleiding van een van de kinderen misschien?
Verder moet je ook nog overwegen of je echt autonoom wilt zijn. Je kunt namelijk ook een hybride systeem bouwen waarbij het systeem autonoom werkt als het net niet beschikbaar is en het net gebuikt (voor dat deel wat het autonome systeem niet zelf opwekt) als het net wel beschikbaar is. Je laad dan je accu's op met zonnepanelen, maar als er te weinig zo is, gebruik je een acculader om je accu's toch vol te houden. Dit heeft het voordeel dat je je zonnepanelen niet hoeft te overdimensioneren om ook minder zonnige dagen genoeg stroom te hebben. Dat zorgt voor minder investering, maar daar staat tegenover dat je wel nog steeds een stroom aansluiting moet hebben.
De derde afweging is hoe duurzaam zonnepanelen zijn in Pakistan. In Nederland kun je er rustig vanuit gaan dat die dingen 30jaar lang stroom genereren. Zonnepanelen vertegenwoordigen echter een flinke waarde en ik kan me zo voorstellen dat die misschien wel eens gestolen zouden kunnen worden of beschadigd raken?
Als je al de bovenstaande overwegingen gemaakt hebt en besluit dat een zonnepanelen een goed idee zijn dan kom je ongeveer hier op uit:
- Zonnepanelen, deze produceren de stroom en een duur maar duurzaam component. Technische levensduur is zeker 30 jaar.
- Een laadregelaar, deze regelt de stroom die naar de accu's gaat, zodat de accu's niet overladen worden (waaraan ze kapot gaan) en zorgt ervoor dat de stroom van de zonnepanelen optimaal gebruikt wordt.
- Een tractie-accu, deze slaat de stroom op en moet dus groot genoeg zijn. Dit is een ralatief duur compenent, omdat zelfs bij correct gebruik de levensduur maximaal ongeveer 10 jaar is.
- Een omvormer, deze zet de gelijkstroom uit de accu's om naar bruikbare wisselspanning.
(- Een acculader, deze laad in een hybride systeem de accu's op wanneer er te weinig stroom van het net is)
(Bij een hybride systeem kun je er tevens voor kiezen om een net-gekoppelde omvormer te nemen en de stroom in te voeden op het elektriciteitsnet en de accu te laden vanaf het elektriciteitsnet. Je bouwt dan min of meer twee gescheiden systemen. Een om het eigenverbruik aan elektriciteit te dekken en de elektriciteitskosten laag te houden en een ander systeem om in stroom te voorzien bij een onderbreking. Dit is waarschijnlijk een mindere oplossing, omdat net-gekoppelde omvormers veel duurder zijn dan zonnelaadregelaars, maar hebben daarentegen wel de mogelijkheid om stroom terug te leveren en zo de meterstand laag te houden.)
Deze componenten zijn soms deels geïntegreerd, maar de functionaliteit moet altijd terug komen in het systeem.
Zonnepanelen zijn op het moment verkrijgbaar vanaf ongeveer 1,70 Euro/Wp.
Volgens
http://realneo.us/system/files?file=WORLD-IN.JPG ontvangt pakistan gemiddeld over het jaar genomen 175-200W/m². Dat is dus ongeveer 24*175=4,2Wh/Wp. Houd hierbij even rekening met verliezen in de laadregelaar, accu, omvormer en een mismatch tussen opwek en verbruik, dan houd je met geluk 3Wh/Wp over.
Voor de laadregelaar wil je bijvoorbeeld een Steca PR1010, PR2020 of PR3030 afhankelijk van de grote van het systeem (10A, 20A of 30A respectievelijk laadstroom bij zowel 12V als 24V).
De accu's wil je waarschijnlijk lokaal kopen en daarvoor zul je even moeten zien wat mogelijk is. De reden daarvoor is dat die krengen er zwaar zijn en ook vanwege de chemicaliën het vervoer wat lastig kan zijn. Tevens zullen de accu's ooit vervangen moeten worden en dan is het ook wel handig als je daar een lokale leverancier voor hebt. De accu's moeten ongeveer het verbruik van minimaal twee dagen kunnen dekken. Dit zodat ze niet iedere dag helemaal leeg gaan, wat erg slecht is voor de levensduur. Zorg er verder voor dat je tractie accu's hebt. Auto accu's zijn totaal ongeschikt voor cyclisch gebruik.
Bij de de omvormer heb je ook nog grofweg twee mogelijkheden:
- Echte sinus
- Gemodificeerde sinus
Dit heeft te maken met de kwaliteit van de stroom. De gemodificeerde sinus omvormers zijn erg goedkoop maar leveren een erg bare kwaliteit stroom en veel elektronica doet het er niet mee of niet lang. Gloeilampen, een strijkijzer (als de omvormer krachtig genoeg is) gaan echter wel. Voor de computer, telefoons, TV, elektromotor (bv. ventilator) moet je echter een omvormer met echte sinus hebben. Het vermogen hiervan moet ruim genoeg zijn voor alle apparaten die je er tegelijk op wilt kunnen aansluiten.
En dan komt nog het belangrijkste: Kennis. Je zult bij zo'n systeem een heleboel kennis moeten overbrengen, want anders gaat dit op de lange termijn niet goed komen. Het systeem word misbruikt of er gaat zelfs bij goed gebruik een keer iets kapot en dan?
Edit: En ik vraag me nu eigenlijk af: Hebben ze geen warm water? En hoe koken ze? Als een van deze twee dingen elektrisch is, dan vergeet het maar met een autonoom systeem. Dat kan wel maar warmte kost zó veel stroom dat het totaal niet economisch meer is!