Mijn realtime grafieken van de PV-installatie staan al sinds 2001 op het internet.
En van de warmtepomp, verlichting en het weerstation sinds 2005.
Allemaal op
www.myecohouse.net
Helaas is enige weken geleden een van de 3 Sunnyboys ontploft en heb ik de 300Wp panelen moeten samenvoegen op een andere Sunnyboy 2500, waar nu 4800Wp op zit. Om 11:00 zit deze Sunnyboy al op MPP-peak... dus daar mis ik wel wat opbrengst.
En omdat we hier toch in het electronica forum zitten:
Een tak van de eindtrap was volledig ontploft, de eindtrap bestaat uit 4 IGBT's waarvan er dus 2 ontploft zijn, de brokstukken lagen onderin de behuizing. Ik heb ze vervangen en ook nog wat PIN diodes en een FET, maar helaas hij werkt nog niet.
Zonder schema valt het ook niet mee, en makkelijk meten is het ook niet je hebt zo'n 300Vdc nodig voordat de boel opstart..
Ga proberen de Sunnyboy bij de service dienst van SMA aan te bieden...Een nieuwe is geen optie de levertijd is nu zo'n 6 maanden.
Dit was wel de oudste Sunnyboy (uit 2001), maar je verwacht toch wel een wat langere levensduur...
Zover ik kan zien is het probleem veroorzaakt door een slechte verbinding in een kabelstekker (de fase aansluiting die van de schroefconnector op de kast loopt naar de hoofdprint), de betreffende draad was volledig verkoold . Ik vond deze Sunnyboy altijd wel iets stinken als je de kast openmaakte, dus het was waarschijnlijk een produktie probleem.
Als iemand een SB2500 van ongeveer hetzelfde bouwjaar heeft is het goed om dit eens te controleren en desnoods preventief te vervangen.
Maar ondanks dit alles hebben we vandaag toch ruim 40kWh opgewerkt!