Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 143 Laatste
Acties:
  • 862.455 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

chicky schreef op woensdag 14 april 2010 @ 11:23:
[...]

Hoe zit dat dan met mensen die in een buitengebied wonen?? Er zijn genoeg huishoudens zonder stadsverwarming of gasaansluiting. Deze huishoudens hebben gewoon een gastank naast het huis liggen, als ze daar tenminste zelf zelf voor kiezen.

Als je nu stelt dat er een WET is die iedereen verplicht om gas of stadsverwarming te hebben ,zou ik zeggen, doe eens een linkje naar deze wet. :?
Oeps, ik dacht dat het hier eens de revue gepasseerd was. 7(8)7
Hier een antwoord van Consuwijzer.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:51
Mike70 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:00:
Oeps, ik dacht dat het hier eens de revue gepasseerd was. 7(8)7
Hier een antwoord van Consuwijzer.
Daar lees ik ook dit. Wellicht het overwegen waard voor de mensen die in het wurgweb van de stadswarmte zitten? Een gasaansluiting is dus mogelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:50:
[...]
Verhaal...politiek, liberaal, samen...enz :)
Ik deel je mening over liberaal niet helemaal. In principe vind ik dat bij liberaal wel persoonlijke vrijheid hoort (dat onderschrijf je). Echter betekent dat niet dat je als liberaal maar ongeremd door enig fatsoen, opvoeding, beschaving er maar op los moet groeien en graaien ten koste van anderen. Naar mijn mening heeft dat met fatsoen te maken en niets met rechts of links.

Het is natuurlijk wel zo dat de politici die zich liberaal durven te noemen vaak keihard de belangen staan te verdedigen van de grote bedrijven en in hun ogen...dus de economie. Als politici ECHT liberaal waren dan zouden mensen in hun ogen het RECHT moeten krijgen om zelf energie op te wekken, met als enige kader dat dat geen overlast mag veroorzaken. Dus zo min mogelijk betutteling van de overheid daarbij. De krachtige lobby van grote bedrijven "pakt" alle politici in. Ook wanneer er bijvoorbeeld een "paars +" zou komen met PvdA, GrL, D66 en VVD zullen er onbegrijpelijke wetten gemaakt worden en regelingen getroffen worden ten aanzien van energievoorziening en milieuvervuiling (vaak ten onrechte geschoven onder de noemde CO2 uitstoot)

Eigenlijk vind ik het idioot dat kolen, kernenergie en olie/gas als rechts wordt gezien en wind, water en zon als links. Het is niet links of rechts....het is DUURZAAM of niet en het is VERVUILEND of niet.

...trouwens toen ik het bericht las over de mogelijke heffing van statiegeld voor kleine plastic flesjes schoot dit filmpje door mijn hoofd. Manufactured Demand....http://www.youtube.com/watch?v=Se12y9hSOM0

Of deze over CO2 "handel" http://www.youtube.com/wa...6FSy6EKrM&feature=channel

[ Voor 9% gewijzigd door Cheese_man op 14-04-2010 16:31 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wil mijn ouders graag een eerste zonnepaneel cadeau doen dat zij later eventueel uit zouden kunnen breiden als het ze bevalt.

Heeft iemand advies wat voor paneel en wat voor converter daarvoor het beste geschikt zijn?
Wensen:
- Uitbreidbaar
- Simpel
- Goede prijs/performance als ze ooit uitbreiden
- Rond de 150Wp ofzo

Paneel zou op een schuurtje moeten komen met schuin dak (40º) op het zuiden.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:39
Anoniem: 330517 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:58:
@ mightym
Dit zijn de COP's van een NIBE lucht/water warmtepomp bij verschillende watertemperaturen en buitenluchttemperaturen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Min. Nom. Max.
7/35 °C 4,14 4,40 3,81
2/35 °C 3,83 3,66 3,35
-7/35 °C 3,09 3,05 2,86
-15/35 °C 2,47 2,42 2,38
7/45 °C 3,61 3,55 3,28
2/45 °C 3,04 2,93 2,82
-7/45 °C 2,25 2,44 2,35
-15/45 °C 1,86 1,96 1,89
7/55 °C 2,72 2,75 2,70
-7/55 °C 1,77 1,78 1,87

Als je me een berichtje stuurt met je emailadres zal ik je de complete documentatie doorsturen. Als iemand anders het wil hebben trouwens ook hoor.

@ Anne vdr Bom
Houd er rekening mee dat een warmtepomp boiler ook nog een drukval heeft voor de verdamper enzo. Dit veroorzaakt voor een deel het grotere ventilator vermogen.

Ik persoonlijk vind het wel interessant dat hier af en toe discussies ontstaan die niet direct op techniek slaan. Eerlijk gezegd hebben sommige van die discussies mij al best wel aan het denken gezet. En het lijkt mij ook dat iedereen hier ook zijn eigen mening mag hebben zolang andere daarbij wel in hun waarde worden gelaten.

` fo - rum («Latijn) het -woord fora, forums groep van deskundigen die een bepaald onderwerp in het openbaar bespreken en daarna ter discussie stellen; iets voor het forum der publieke opinie brengen in het openbaar behandelen
Bedankt! Ik zal deze gegevens eens koppelen aan mijn huidige gasverbruiksmetingen! De resultaten zal ik hier wel vertonen! NB, ik ben zeker geinteresseerd in het document, ik stuur mijn mail adres per DM.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:26
Anoniem: 292798 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:41:
Ik ben eruit. Ik heb 8 panelen voor mezelf gehouden (Photowatt PW1650 165Wp 24V) en wil dit nu op mijn huis installeren met 2 steca 500 omvormers. Ik wil 1 rij van 4 op mijn uitbouw plaatsen en 1 rij van 4 op mijn pannendak. Welk montagesysteem kan ik waar kopen voor een goede prijs?
Ik heb hier clickfit, neem wel de instelbare dakhaken anders bestaat de kans dat je zuur bent, zoals ik hier de eerste keer. Je heb zowel clickfit voor hellende daken als voor platte daken, duurzame-energiesystemen.nl / zon-panelen.nl kan ik je aanraden. Ik haal daar nu ook al m'n spullen en dat bevalt erg goed.
Juup schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:11:
Ik wil mijn ouders graag een eerste zonnepaneel cadeau doen dat zij later eventueel uit zouden kunnen breiden als het ze bevalt.

Heeft iemand advies wat voor paneel en wat voor converter daarvoor het beste geschikt zijn?
Wensen:
- Uitbreidbaar
- Simpel
- Rond de 150Wp ofzo

Je zou kunnen begin met twee paneeltjes, 2x JYM185 (370Wp) Kingsun panelen op een Steca 300. Dat kan met gemak op 1 groep en de Steca 300/500 zijn modulair uitbreidbaar.

Kosten ongeveer:

2x JYM185 = 629,-
1x Steca 300 = ca 250,-
Bekabeling = ca 15,-
Dakmateriaal = ca 90,-

Totaal dus circa 1000 euro. 370Wp is op ideaal zuid op 40 graden goed voor 350-400kWh op jaarbasis. Even voor het gemak 25 cent/kWh is dus ongeveer 100 euro per jaar opbrengst. Dus tvt ca 10 jaar :-)

[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 14-04-2010 19:41 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cheese_man schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:20:
Eigenlijk vind ik het idioot dat kolen, kernenergie en olie/gas als rechts wordt gezien en wind, water en zon als links. Het is niet links of rechts....het is DUURZAAM of niet en het is VERVUILEND of niet.
100% mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb hier trouwens eens zitten rekenen wat mijn primaire CO2 productie was in 2008 en wat deze nu is ( gas / electra ). In 2008 produceerden we 4690kg CO2. In 2010 is de prognose dat we 2682kg CO2 produceren.

2682/4690 * 100 = 57%. Als ik het dus snel uitreken is ons CO2 verbruik op deze twee posten met 43% gedaald.

Met de auto gaan we binnenkort ook behoorlijk omlaag. Ik rij nu nog in een auto die 140g per kilometer produceert. De nieuwe auto die ik op het oog heb produceert slechts 95g. Bij gelijke kilometers scheelt dit dus ook gigantisch.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Sinds kort kan ik mijn salarisstrookje via email ontvangen. Zou grofweg 105 miljoen A4-tjes per jaar schelen 8)7 als elk bedrijf dat zou doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 14-04-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 15:55
Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:32:
[...]

Is het niet goedkoper om hem op nachtstroom te laten draaien?

[...]

Maar is dat dan alleen het naverwarmen van het warme water uit je ZB?

[...]

Als ik weet dat er ventilatoren zijn die met 5 W toekunnen, vind ik 19 W niet 'rustigjes'. Dat is op jaarbasis ruim 100 kWh te veel. Ik overweeg ook een WP-boiler aan te schaffen, maar zo lang ze dit niet op orde hebben, peins ik er niet over.

[...]

Mijn 17 jaar oude AEG (r.i.p.) verbruikte ongeveer 0,7 kWh op 30 graden. 40 kan dan niet meer dan 1 kWh zijn. Meten is weten.
Inderdaad, ik gebruik een warmtepomp boiler die het belachelijke vermogen van 19 watt gebruikt voor de fan.
Toen ik er aan begon wist ik al dat ik het nooit terug zou verdienen. Ondertussen ben ik wel leuk bezig,
Ik compenseer m'n slecht presteren zonneboiler met PV overschot en kan 365 dagen per jaar douchen en wassen zonder gas te gebruiken. De combinatie van scheduler en standby killer zal het verbruik van de fan in toom houden en naast natuurlijke ventilatie m'n huis lekker fris houden. Daarnaast heb ik op zolder waar we drogen en extra afzuiging gemaakt zodat het daar van de winter niet meer zo vochtig is. De kachel kan dan aan en die energie gaat in de WP boiler. Zo besparen we op een slimme manier op de wasdroger.

Volgens mij is dit tweakers.net om creatieve oplossingen te bedenken. Aangezien we geen normaal huis met bruikbaar dak hebben moet ik gekke dingen doen om duurzaam te kunnen zijn.
Als je al meteen afhaakt omdat de fan te veel verbruikt zonder door te lezen naar de oplossing die ik erbij heb gepost kan je hier maar beter niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Wensen:
- Uitbreidbaar
- Simpel
- Rond de 150Wp ofzo

Op duurzame-energiesystemen.nl zag ik een Exendis Gridfit 250 LV, die kan vanaf 34 V en daar kan dus 1 paneel van 185 W op. Maar ik weet niet of dat een goede inverter is. Totaal kun je dan voor rond de 600 euro klaar zijn dacht ik.

Uitbreidbaar is zo'n setje niet. Dat is ook niet gebruikelijk. Je koopt een setje panelen met een bijpassende inverter, eentje die precies groot genoeg is. Koop je hem 'op de groei', haal je niet het maximale rendement of werkt het helemaal niet. Als je panelen wilt bijplaatsen, koop je daar weer een bijpassende inverter bij. Zo doet iedereen dat hier.

In elk geval lijkt me 1 goede raad op z'n plaats (omdat het erom gaat mensen warm te krijgen voor zonneënergie): doe er een opbrengstmeter bij. Zien is geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 april 2010 @ 20:12:
[...]

Op duurzame-energiesystemen.nl zag ik een Exendis Gridfit 250 LV, die kan vanaf 34 V en daar kan dus 1 paneel van 185 W op. Maar ik weet niet of dat een goede inverter is. Totaal kun je dan voor rond de 600 euro klaar zijn dacht ik.

Uitbreidbaar is zo'n setje niet. Dat is ook niet gebruikelijk. Je koopt een setje panelen met een bijpassende inverter, eentje die precies groot genoeg is. Koop je hem 'op de groei', haal je niet het maximale rendement of werkt het helemaal niet. Als je panelen wilt bijplaatsen, koop je daar weer een bijpassende inverter bij. Zo doet iedereen dat hier.

In elk geval lijkt me 1 goede raad op z'n plaats (omdat het erom gaat mensen warm te krijgen voor zonneënergie): doe er een opbrengstmeter bij. Zien is geloven.
Ik heb een Gridfit 250 met een 190 watt paneel dat tot 14:00 in de zon staat.
De prestatie hiervan is goed, veel beter zelfs dan een Sunnyboy met trafo.

Nadeel is dat je meer kabels nodig hebt en 0.3 watt sluipverbruik.
Een kleine string met Steca's heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:29

Punkrocker

Mostly harmless

Cheese_man schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:20:
[...]

In navolging van Anne: 100% mee eens.

Het is echter wel zo dat rechts de vervuilende, niet duurzame kolen, gas/olie en kernenergie blijft steunen terwijl links juist de duurzame bronnen omarmt.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Wensen:
- Uitbreidbaar
- Simpel
- Rond de 150Wp ofzo

Het advies van Anne was prima, wat je ook kunt overwegen is een 100Wp Shell paneeltje (staan nog wel eens op Marktplaats) met een OK4 of Soladin 120 omvormer. Zo eentje heb ik er boven onze voordeur hangen en dat is echt een leuke kleine installatie om mee te beginnen. Tip voor als de omvormer een OK4 is: hang deze in vredesnaam binnen op, want hoewel ze voor gebruik buiten gemaakt zijn kunnen ze daar absoluut niet tegen.

Uitbreiden is mogelijk, maar zoals Anne terecht schrijft niet zo simpel als het bij plaatsen van panelen op een omvormer. Een omvormer werkt op zijn efficiëntst als hij dicht bij zijn maximumvermogen gebruikt wordt. Bij (veel) lagere vermogens neemt de stuurelektronica een relatief grote hap uit de opbrengst. Ook hebben omvormers een bepaald ingangsspanningsbereik en de situatie dat zowel één als - bijvoorbeeld - drie panelen goed aan te sluiten zijn zal hoegenaamd niet voorkomen.

Aan de andere kant is het prima mogelijk, als er ruimte genoeg is op het dak, het 100 of 150Wp paneeltje gewoon te laten staan en een grotere installatie van, zeg, 600Wp er bij te plaatsen.

Houdt er wel rekening mee dat op een bestaande groep waarop ook verbruikers zitten (of stopkontakten, ook al worden ze niet gebruikt) maximaal 600Wp, of eigenlijk een omvormer van 500W, aangesloten mag worden. Dat is met een klein setje van 100Wp of zo dus geen enkel probleem maar het is bij uitbreiding iets om zeker rekening mee te houden: groeit de installatie groter moet er een dedicated groep getrokken worden.

Veel succes!
Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 april 2010 @ 20:12:
Dat is een uitstekend advies! Doe dat vooral, want alleen dan kun je laten zien wat zonnestroom 'doet'. Ik zou gewoon voor iets simpels gaan als de PM16AR, die is simpel, betrouwbaar, nauwkeurig, gebruikersvriendelijk en behoudt de meetwaarde bij stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Punkrocker schreef op woensdag 14 april 2010 @ 20:32:
In navolging van Anne: 100% mee eens.

Het is echter wel zo dat rechts de vervuilende, niet duurzame kolen, gas/olie en kernenergie blijft steunen terwijl links juist de duurzame bronnen omarmt.
Inderdaad! Je kunt wel zeggen "Het is niet links of rechts....het is DUURZAAM of niet en het is VERVUILEND of niet." maar in de praktijk zie je inderdaad rechts de fossiel route kiezen en links de duurzame route.

Laat de VVD of voor mijn part zelfs de PVV het maar eens écht aantrekkelijk maken voor mensen om energie te besparen, zonnestroompanelen e.d. te plaatsen, die stomme auto eens weg te doen en de trein te pakken, niet puur naar het korte-termijn-geld kijken maar ook naar de toekomst en zaken die niet zo makkelijk in geld uit te drukken zijn, en dán hebben we het misschien over DuurzaamLiberaal.

Ik heb niets tegen rechts. Ik ben in alle mogelijke opzichten vóór persoonlijke vrijheid, zolang die niet de vrijheid van anderen (ook als dat mensen ver weg, of in de toekomst zijn) inperkt. En dat is naar mijn idee wat de liberalen, of in ieder geval de mensen die zich nu liberaal noemen, vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ik ben eigenlijk op zoek naar een monitoring systeem zoals de sunnybeam. Alleen moet deze op Steca omvormers werken.

Ik heb op internet al een aantal opties gevonden, maar nog niet iets wat op de sunnybeam (qua opties) lijkt.

Iemand nog een idee?

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Woodski schreef op woensdag 14 april 2010 @ 20:32:
[...]

Ik heb een Gridfit 250 met een 190 watt paneel dat tot 14:00 in de zon staat.
De prestatie hiervan is goed, veel beter zelfs dan een Sunnyboy met trafo.

Nadeel is dat je meer kabels nodig hebt en 0.3 watt sluipverbruik.
Een kleine string met Steca's heeft mijn voorkeur.
Klopt, maar Jaaap vroeg naar een klein 150 W 'teaser' systeempje, dus vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:22:
Klopt, maar Jaaap vroeg naar een klein 150 W 'teaser' systeempje, dus vandaar...
Ik denk dat wat er op dit moment het dichtst bij in de buurt komt Plugwise is. Technisch werkt dat in mijn geval perfect en je kunt er hele leuke grafieken mee maken. Ik kan alle omvormers in huis gewoon vanaf mijn computer in de woonkamer uitlezen, echt handig.

Nadeel: het pakket verstuurt je verbruiks- of productiegegevens naar een centrale server van Plugwise waarna het mij niet duidelijk wat er daarna mee gebeurt. Dat stopzetten is eenvoudig: firewall instellen, maar dan ben je - volgens PW - uitgesloten van support en automatische updates. Ik heb besloten dat ik met de nadeel kan leven, maar alleen maar omdat het technisch erg goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Nu het dak bijna vol ligt met zonnepanelen, wordt het wel heel aantrekkelijk om het overschot aan elektrische energie te gebruiken voor het verwarmen van de woning en het tapwater. Een eerste verkennende berekening is in ieder geval hoopgevend!
De blauwe lijn stelt de gemiddelde etmaaltemperatuur voor, gemeten in Westdorpe, het dichtstbijzijnde weerstation. Oostburg ligt dichter bij zee en zal iets mildere temperaturen kennen.
De rode lijn is het gemeten gasverbruik, gemiddeld tussen twee meetpunten.
De groene lijn is de berekende COP(met dank aan Jack O), op basis van de NIBE gegevens voor een lucht/water WP. In Excel is hier een functie voor gemaakt en zijn de gegevens geextrapoleerd. De COP is gemaximaliseerd op 4,4 (dit is een pessimistische inschatting)
De paarse lijn geeft de benodigde elektrische energie voor de warmtepomp in Kwh/dag.

Op jaarbasis is nu 1400 kWh elektriciteit nodig ipv 700m^3 aardgas. Incl capaciteitstarief kost de aardgas €600,- en 1400kWh elektriciteit kost ongeveer €350. (hiervan moet ik toch altijd het capaciteitstarief betalen)

Iemand goede suggesties voor een vriendelijk geprijsde lucht/water warmtepomp?? :P
O,ja excuses voor de overvolle grafiek 8)7

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mhoek/warmtepomp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als ik het goed had is de gasprijs gekoppeld aan de olieprijs, en die zal niet zakken de aankomende jaren. Als je dat in je berekening meeneemt ziet het er al heel wat rooskleuriger uit :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

Wow, wat een weertje vandaag!
PV leverde bijna 6kWh/kWp op;
De 5x24 heatpipes verwarmden het 1000L vat een graadje of 30 zodat de CV het daar een groot deel van het etmaal mee kan doen. Want de wind en buitentemperatuur maakt dat we de CV toch nog wel nodig hebben in ons oude pandje.
Waarschijnlijk gaat de warmtepomp later vannacht toch nog eventjes aan omdat het anders morgenvroeg nog te koud is voor een aantal koukleumen.
Maar als het weer even meezit zit de dikke gasaansluiting er tot december (extreme vorst) er dus vrijwel voor niets.

Bestaat er zoiets als een tijdelijk capaciteitstarief? Dat zou een hoop kosten schelen.
Anders moet ik maar eens kijken of onze G16 aansluiting niet veel te veel is (en dus te duur) nu we vrijwel geheel jaar met warmtepomp en heat-pipes verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330517

JopieE schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:18:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een monitoring systeem zoals de sunnybeam. Alleen moet deze op Steca omvormers werken.
Daar ben ik ook lang naar op zoek geweest. Bij mij is het uiteindelijk een kWh-meter met pulsuitgang in de meterkast geworden met een eenvoudige datalogger welke elke 5 minuten het aantal pulsen opslaat op een USB-stick. Deze datalogger hangt in de huiskamer en heeft ook een display waar continu het vermogen op te zien is en een dag- en totaalteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Erasmo schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:41:
[...]

Als ik het goed had is de gasprijs gekoppeld aan de olieprijs, en die zal niet zakken de aankomende jaren. Als je dat in je berekening meeneemt ziet het er al heel wat rooskleuriger uit :)
Nog rooskleuriger!!!??? Ik was toch al enthousiast eigenlijk! Ik verwacht toch tussen de 4500 en 5000 kWh binnen te sprokkelen(met de zonnepaneeltjes), ons eigen verbruik was altijd rond de 4000kWh. Nu heeft ons waterbed de geest gegeven en zullen we 400kWh minder gaan gebruiken. De wasdroger zal niet het eeuwige leven hebben en ooit vervangen worden door een warmtepomp droger.(weer 500kwh minder??) Als ik dan mijn huis kan verwarmen en heet tapwater kan maken met ca 1500kWh, dan zijn we nagenoeg geheel zelfvoorzienend! Alleen daarom zou ik het al doen!

De enige drempel die ik over moet is het doen van nog een investering in duurzaamheid en bovendien mijn 3 jaar oude CV ketel afdanken en een oplossing bedenken voor onze mooie wokbrander. (wokken op inductie slaat volgens mij nergens op! Mag je eigenlijk ergens een gasflesje neerzetten in/om het huis???? Met 5 liter gas doen we volgens mij wel een poosje!)

[ Voor 0% gewijzigd door mightym op 14-04-2010 21:59 . Reden: zonnepaneeltjes ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Nog goed nieuws uit België: het Antwerpse Sportpaleis krijgt 13cm dakisolatie en een blauwe kleur. Een deel van die blauwe kleur gaat komen van 2000 vierkante meter zonnecellen; goed voor 45000kWh per jaar (wat volgens het bericht voldoende is om in de basisbehoeftes van de zaal te voorzien).

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 21:11
Anoniem: 330517 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:53:
[...]

Daar ben ik ook lang naar op zoek geweest. Bij mij is het uiteindelijk een kWh-meter met pulsuitgang in de meterkast geworden met een eenvoudige datalogger welke elke 5 minuten het aantal pulsen opslaat op een USB-stick. Deze datalogger hangt in de huiskamer en heeft ook een display waar continu het vermogen op te zien is en een dag- en totaalteller.
Of een Arduino ( http://www.arduino.cc/pla...n/EEM12L-32AKWhMonitoring )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik zat net mijn meterstanden te verwerken ( dagstanden ) en ik zag wat leuks. Mijn dagmeter staat op -1. Mijn dagmeter is dus weer terug in maart 2010 :) :) hehe.
Overigens komen straks mijn laatste 3 panelen binnen. Er komt nog ruim 500Wp bij op een Steca 500. Deze 3 panelen worden op de zaak aangeschaft om flitspaal.nl volledig groen te maken. Het totaal op ons dak komt dan uit op iets meer dan 3kWp.

Daarmee is ons dak vol. Straks hebben we

Oost : 1887Wp ( 10x Kingsun ) Op een Solarmax 2000S
Oost : 555Wp ( 3x Kingsun ) op een Steca 500
West: 500Wp ( 5x Isofoton i100/12 ) op een Soladin 600
West: 2x24vacuumbuizen

Zuid : 93Wp afdakje bij de voordeur

Echt heerlijk dat zongeweld op het dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:14:
Ik zat net mijn meterstanden te verwerken ( dagstanden ) en ik zag wat leuks. Mijn dagmeter staat op -1. Mijn dagmeter is dus weer terug in maart 2010 :) :) hehe.
Cool he? Onze enkeltariefmeter is alweer bijna terug in februari. Het is aan mensen die er nog niet veel wat weten moeilijk uit te leggen waarom dat leuk is. Maar je ziet het hier op het forum: zodra mensen er mee aan de gang gaan worden die cijfertjes een beetje magisch! (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bedankt voor de adviezen.

Ik zal dan inderdaad geen omvormer "op de groei" nemen.

Oh en om er een meter bij te doen is idd een erg goed idee.

[ Voor 27% gewijzigd door Juup op 14-04-2010 23:00 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
leonbong schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:21:
[...]

De aanhalingstekens slaan nergens op. Soms ben je toch geitenwollentype ipv zonnigtype. De bouw van een kerncentrale is toch echt ooit democratisch besloten dat links rakkers het daar niet mee eens zijn doet daar niks aan af.
Het is toch jammer dat dit topic zo vaak in linkse discussie/standpunten belandt ipv de basis techniek voor duurzame energie.
Tjeetje, men valt tegenwoordig al over aanhalingstekens... (en dan probeer ik nog correct NL te schrijven).

Als we toch ergens over totaal irrelevante zaken "vallen", dan is het wel een van de meest misbruikte woorden van de afgelopen decennia (net als het begrip "duurzaamheid" wat al tigduizend maal is verkracht). Zomaar een leuk geite(haren)wollensokkenstukje:
De ‘geitenwollensok' is ook een scheldwoord voor alles wat als ‘alternatief' en ‘links' werd en wordt gezien door lieden die we vroeger als ‘burgerlijk' of ‘conservatief' aanduidden. Het verschil met dat ‘vroeger' is alleen dat de tijdgeest nu conservatief, ja zelfs reactionair, is te noemen. Even googlen op geitenwollensok en je krijgt een fraai bewijs van de domme scheldkannonades van lieden van wie je zou hopen dat ze net als in de jaren 70 tot het ‘zwijgende' Telegraaf-deel van de natie zouden behoren.
Waarvan akte. Heb ik niet geschreven, maar ik kan me d'r wel in vinden. Verder prima als je het er niet mee eens bent, vrijheid blijheid heet dat.

Citaat van Trouw artikel over boek van econoom Tellegen:
... en met het rangschikken van de feiten maakt hij in zijn boek een einde aan de mythe dat de milieubeweging synoniem is aan de ’geitewollensokkenmaffia’. Uit historisch oogpunt is dat volgens hem volstrekt onjuist. „Het is bizar dat veel mensen dat oerbeeld hebben. Even afgezien van het feit dat het vreemd is om je tegen pioniers af te zetten in plaats van ze te bewonderen, klopt dat beeld totaal niet. Alsof de pioniers klungelige vogelaars waren, die macrobiotische groente eten die er niet uitziet. De opkomst van het milieubesef is juist een buitengewoon elitaire aangelegenheid geweest.”
Over Tellegen's woede tegen de te pas en te onpas gebruikte "gws terreur" (met aanhalingstekens) een absolute must reader van ook al zo'n "gws" figuur, de hilarische receptenschrijver Michiel Bussink:

http://www.michielbussink.nl/artikelen.php?id=3&aid=45

... Ach. Ik haal mijn schouders op en ga verder met argumenten. Ik was trouwens niet bij die democratisch tot stand gekomen beslissing, en ben op diverse fronten fel tegen de kosten op de samenleving afwentelende nuke optie en diverse andere vergelijkbare opties die onze leefomgeving op het spel zetten. Of dat nou "links" "gws", "groen", "achterlijk", "alternatief", of whatever bevonden wordt, interesseert me geen biet. Want niemand ontzenuwt die argumenten die blijven staan als een huis. Mijn zonnepaneeltjes lever ik in bij SolarWorld ter recycling als er echt geen kWh meer uit is te persen en ze hun productie energie al vele malen hebben "terugverdiend". De afgeschreven nuke die staat daar maar en blijft voor generaties een duivels probleem. En is slechts door een zeer beperkt select groepje lieden te beheren/beheersen. Vind ik anno 2010 niet zo'n goed idee.

Back to topic, techniek pur sang? Of ging het toch ook heel vaak over de inpassing van die fantastische technieken in de complexe brei die de menselijke maatschappij heet? Techniek is niet waardevrij. Dat is het nooit geweest.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 10:12

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

paerad schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:57:
das erg toevallig, ja ik woon in de floriande op eiland 3

installatie was op 29maart, ook in dezelfde week geinstalleerd?

in het voorraad vat 200liter heb ik maar 1 sensor, ik zou ook niet weten of er een 2e bij kan. wil ik ook wel navragen. (de deksel bovenop kon er wel af werd mij verteld- ga ik niet zelf doen.... ;) )

op de 2 collector leidingen bij de pomp zitten nu 2 analoge meters. installateur gaf aan dat ik hier eentje ook elektronisch kon maken en op de delta sol regelaar kon aansluiten. dit wil ik wel, als ik met de interface deze ook kan gaan uitlezen.

email interactie met installateur gaat niet heel snel, moet wat geduld hebben, tis druk denk ik. zelf zal ik ook nog verder zoeken waar en voor welke prijs ik een interface kan kopen. de datalogger + lan interface lijkt me ook een interessante optie. er hoeft dan niet continu een pc aan te staan.

* ook haarlemmermeer subsidie aangevraagd? ik wacht nog op antwoord op de subsidie- zou hiermee standaard 615wp setje aanschaffen.

[...]
Miin installatie staat sinds vorig jaar sept. Ik heb hem helemaal zelf aangelegd. Alleen het vullen heb ik laten doen om problemen met lucht in de leidingen te voorkomen. Maar begin dit jaar stonden mijn leidingen te klapperen en het metertje op de pomp was zeer onrustig. Alles is nu weer rustig maar wel de afspraak gemaakt dat ze hem nog een keer komen vullen/doorspoelen als ze in de buurt zijn. Moet daar maar weer eens over bellen.

Mijn systeem druk staat op ca 2,7 bar. bij mooi weer loopt hij op naar ca 3,1/3,2 bar. vraag me af of het expansievat dit niet zou moeten opvangen ? Mijn voorraad vat staat wel 2 verdiepingen lager dus best veel leiding werk tussen vat en collector. Maar hoe staat de druk bij jou , en loopt die ook zo op ?

Wie is jouw installateur ? Mijn installatie is geleverd door Walraven uit Bodegraven.

Voor zonnepanelen inderdaad weer subsidie aangevraagd bij Haarlemmermeer.
Gaan allemaal niet zo eenvoudig als een paar jaar geleden.
Goedkeuring kan nog wel een paar weken duren vertelde iemand van NMCH me vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vraagje over clickfit;
Bestaat er ook een verticale versie? Bv een gedraaide variant van de variabele versie?

Dan heb je aan 3 rails genoeg, 2 verticale, en 1 horizontale onderaan, zodat eea niet naar beneden kan schuiven.
Dat zou nog eens een mooie tweak zijn, nietwaar?
Om bv 5 panelen eenvoudig onder elkaar te monteren.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:44:
Vraagje over clickfit;
Bestaat er ook een verticale versie? Bv een gedraaide variant van de variabele versie?

Dan heb je aan 3 rails genoeg, 2 verticale, en 1 horizontale onderaan, zodat eea niet naar beneden kan schuiven.
Dat zou nog eens een mooie tweak zijn, nietwaar?
Om bv 5 panelen eenvoudig onder elkaar te monteren.
Je kunt het altijd vragen (o.a. via Esdec). Maar volgens mij hebben ze voor die variant geen TÜV certificaat gekregen. Dus dat is dan eigen risico. Staat er niets over in de gebruiksaanwijzing?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 16:31
wiljan_M schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:36:
[...]

Miin installatie staat sinds vorig jaar sept. Ik heb hem helemaal zelf aangelegd. Alleen het vullen heb ik laten doen om problemen met lucht in de leidingen te voorkomen. Maar begin dit jaar stonden mijn leidingen te klapperen en het metertje op de pomp was zeer onrustig. Alles is nu weer rustig maar wel de afspraak gemaakt dat ze hem nog een keer komen vullen/doorspoelen als ze in de buurt zijn. Moet daar maar weer eens over bellen.

Mijn systeem druk staat op ca 2,7 bar. bij mooi weer loopt hij op naar ca 3,1/3,2 bar. vraag me af of het expansievat dit niet zou moeten opvangen ? Mijn voorraad vat staat wel 2 verdiepingen lager dus best veel leiding werk tussen vat en collector. Maar hoe staat de druk bij jou , en loopt die ook zo op ?

Wie is jouw installateur ? Mijn installatie is geleverd door Walraven uit Bodegraven.

Voor zonnepanelen inderdaad weer subsidie aangevraagd bij Haarlemmermeer.
Gaan allemaal niet zo eenvoudig als een paar jaar geleden.
Goedkeuring kan nog wel een paar weken duren vertelde iemand van NMCH me vorige week.
mijn installatie is geplaatst door vinkesteyn in haarlem, walraven is ook langsgeweest. kwa prijzen verschillen ze niet veel.

druk van mijn installatie is 2 a 2,5bar. hoger heb ik em nog niet echt gezien. de collector staat vrij dicht bij het drukvat en pomp. zie ook eerdere tekening die ik gepost had.

het valt me wel op dat het boilervat bij een beetje zon zo snel op temperatuur is (80..90 graden). collector is dan nog +100 graden en nog flinke dag voor de boeg. lijkt alsof een groter boilervat geen probleem mag zijn, meer water. maar misschien heb je dan in de winter een probleem.

gisterenavond heb ik antwoord van de gemeente haarlemmermeer gekregen, nav nmch heb ik toewijzing voor subsidie zonnepanelen gekregen. ik begin dan met een DHZ615wp setje van zonenco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zonnigtype schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:57:
[...]

Je kunt het altijd vragen (o.a. via Esdec). Maar volgens mij hebben ze voor die variant geen TÜV certificaat gekregen. Dus dat is dan eigen risico. Staat er niets over in de gebruiksaanwijzing?
Ik heb de vraag voorgelegd aan Duurzame Energiesystemen, wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik ben benieuwd of de vulkaanstof vandaag ook onze opbrengsten zal beinvloeden. De stof is onderweg.

http://satreponline.org/index.php?width=1280&height=1024

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:05
windfreak schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:24:
Ik ben benieuwd of de vulkaanstof vandaag ook onze opbrengsten zal beinvloeden. De stof is onderweg.

Nee he, al twee dagen een teleurstellende opbrengst met mijn paneeltjes op het westdak door bewolking s' middags terwijl de zon 's morgens stralend schijnt, en nu weer een aswolk :(

Volgend jaar maar a la JeroenH paneeltjes op het oosten erbij om huilie huilie :'( op zulke dagen te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Joba op 15-04-2010 12:44 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:37:
Volgend jaar maar a la JeroenH paneeltjes op het oosten erbij om huilie huilie :'( op zulke dagen te voorkomen.
Zal je zien, heb je dan weer wekenlang last van hardnekkige ochtendmist :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Joba schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:37:
[...]

Nee he, al twee dagen een teleurstellende opbrengst met mijn paneeltjes op het westdak door bewolking s' middags terwijl de zon 's morgens stralend schijnt, en nu weer een aswolk :(

Hier ook, Lelystad, vaker volle zon 's ochtends en dat later op de dag het dichttrekt om dan begin in de avond weer open te trekken. Uitermate frustrerend als je op het westen een zonneboiler heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:05:
[...]

Hier ook, Lelystad, vaker volle zon 's ochtends en dat later op de dag het dichttrekt om dan begin in de avond weer open te trekken. Uitermate frustrerend als je op het westen een zonneboiler heb liggen.
Ik denk overigens dat de blokkering van licht wel mee zal vallen. We zullen het rond zonsondergang misschien wel mooi als rood avondlicht kunnen zien. Enne, het komt ook relatief laat hoor. Schiphol gaat pas rond 17:00 dicht geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 15:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Gezocht!: Iemand die die mij kan helpen met de montage van 1 paneel in Middelburg - Zeeland, ergens april / mei ? Reiskosten wil ik wel vergoeden, als het maar onder de 200 euro blijft :9 anders kan ik net zo goed een PV- bedrijf laten komen.
Oh ja , voor de slimme Tweakers : de 2 Zeeuwse tweakers die ik ken, hebben helaas geen tijd.
Jammer, heren Mightym en Punkrocker.
Wie oh wie durft het aan en helpt een handje? graag iemand met wat montage - ervaring en die het ook elektrisch aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:27:
Gezocht!: Iemand die die mij kan helpen met de montage van 1 paneel in Middelburg - Zeeland, ergens april / mei ? Reiskosten wil ik wel vergoeden, als het maar onder de 200 euro blijft :9 anders kan ik net zo goed een PV- bedrijf laten komen.
Oh ja , voor de slimme Tweakers : de 2 Zeeuwse tweakers die ik ken, hebben helaas geen tijd.
Wie oh wie durft het aan en helpt een handje? graag iemand met wat montage - ervaring en die het ook elektrisch aan kan sluiten.
Is het op een plat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Ik help graag, maar niet als het dak te hoog is :X Ben overigens eerste week mei redelijk in de buurt, aan de andere kant van de westerschelde (vakantie), dus misschien is dat te combineren?

Edit, zie net je dak in je post van 28-8-2009. Da's geen probleem, tenzij je verhuisd bent...

[ Voor 13% gewijzigd door Joba op 15-04-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
@JAN-B : Als je het zo opschrijft voel ik me bijna bezwaard dat ik je heb moeten teleurstellen. Van mij had je die opmerking achterwege mogen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:57:
[...]

@JAN-B : Als je het zo opschrijft voel ik me bijna bezwaard dat ik je heb moeten teleurstellen. Van mij had je die opmerking achterwege mogen laten.
@ Beste mightym: Blijkbaar heb ik iets verkeerd gezegd; mijn excuses daarvoor :Y
Ik bedoelde dus dat ik de 2 Zeeuwen die ik van dit forum ken, al benaderd had en dat die op korte termijn geen mogelijkheid hadden om mij te helpen.
Helemaal geen probleem dus, ik waardeer het juist enorm dat je erover heb nagedacht om mij te helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Jeroen: No, Schuin dak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dan laat ook ik het helaas aan mij voorbij gaan. Het is niet voor niets dat ik het op ons schuine dak heb laten doen. Het is niet het vallen waar ik bang voor ben, het is het neerkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Joba schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:48:
[...]

Ik help graag, maar niet als het dak te hoog is :X Ben overigens eerste week mei redelijk in de buurt, aan de andere kant van de westerschelde (vakantie), dus misschien is dat te combineren?

Edit, zie net je dak in je post van 28-8-2009. Da's geen probleem, tenzij je verhuisd bent...
@Joba: Zou te gek wezen als dat zou kunnen :Y
Dak is inderdaad vrij laag , dakgoot hoogte = 2,90 mtr.
Heb je wat ervaring met montage e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:28:
[...]

Dan laat ook ik het helaas aan mij voorbij gaan. Het is niet voor niets dat ik het op ons schuine dak heb laten doen. Het is niet het vallen waar ik bang voor ben, het is het neerkomen ;)
OK Jeroen, toch bedankt :w
( die grap kende ik trouwens al van jouw :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:12

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag een dubbel maximum en een prachtgrafiek:
http://zon.e2fb.nl/index....er&view=wrapper&Itemid=13
Zijn Bluecorner en ik de enigen op dit forum die realtime monitoren en dit op het web beschikbaar hebben????
Op de Solarlog pagina van Nederland ( http://solarlog-home.eu/nl/index_nl.html ) herken ik alleen "aangenaam wonen" als Tweaker
(Er zitten helaas nog een paar foutjes in de grafieken, ik hoop ze binnenkort opgelost te hebben)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JAN-B schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:26:
[...]

@ Beste mightym: Blijkbaar heb ik iets verkeerd gezegd; mijn excuses daarvoor :Y
Ik bedoelde dus dat ik de 2 Zeeuwen die ik van dit forum ken, al benaderd had en dat die op korte termijn geen mogelijkheid hadden om mij te helpen.
Helemaal geen probleem dus, ik waardeer het juist enorm dat je erover heb nagedacht om mij te helpen. _/-\o_
;) oke dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
JAN-B schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:33:
[...]

Heb je wat ervaring met montage e.d.?
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, zelf geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/mariken.joost/Zonnepanelen.jpg

PM me even, dan kunnen we offline kijken of het gaat lukken. Heb ook nog een gezeligheidsbehoefend gezinnetje, maar heb er alle vertrouwen in dat we daar uit gaan komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Joba op 15-04-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:54:
Zijn Bluecorner en ik de enigen op dit forum die realtime monitoren en dit op het web beschikbaar hebben????
Op de Solarlog pagina van Nederland ( http://solarlog-home.eu/nl/index_nl.html ) herken ik alleen "aangenaam wonen" als Tweaker
(Er zitten helaas nog een paar foutjes in de grafieken, ik hoop ze binnenkort opgelost te hebben)
*MELD* Mijn SB1100 met 1320Wp eraan wordt live gemonitored ( refresh elke 10 minuten ) zie http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 20:01
...
tja zou wel realtime willen monitoren, maar t'blijft zeer veel keer het wiel uitvinden. Ik ga er niet te veel energie in steken, maar verwacht met de ovlgende PV-upgrade de omvormers onderhanden te nemen, zodat eea realtime werkt. tot die tijd: wekelijks meten en noteren/genereren van grafiekjes.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 15:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou het wel willen, zeker op dit soort dagen. Dan kan ik op mijn werk de opbrengst in de gaten houden.

Maar om live te kunnen loggen moet een ik een laptop 24/7 ingeschakeld laten (20W = 175kWh/yr extra) en onze ADSL-router ingeschakeld laten (15W, draait nu gemiddeld zo'n 4 uur per dag, dus 110kWh/yr extra). Ik ben dan dus minimaal 285kWh per jaar kwijt, allemaal maar om een live grafiekje op mijn website te toveren. Dat is het me niet waard, ik kan dat niet verenigen met 'duurzaam bezig zijn'.

Dan is 's avonds thuis de grafiekjes bekijken ook prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:09:
[...]

Maar om live te kunnen loggen moet een ik een laptop 24/7 ingeschakeld laten (20W = 175kWh/yr extra) en onze ADSL-router ingeschakeld laten (15W, draait nu gemiddeld zo'n 4 uur per dag, dus 110kWh/yr extra). Ik ben dan dus minimaal 285kWh per jaar kwijt, allemaal maar om een live grafiekje op mijn website te toveren. Dat is het me niet waard, ik kan dat niet verenigen met 'duurzaam bezig zijn'.
Dat kan ook wel voor veel minder. De Fritz!box 7270 trekt 7W, de Solarlog ergens tussen 3 en 5W. Moet wel bekennen dat de 7270, vanwege VOIP als enige vaste telefoon toch nooit uit gaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:24:
Dat kan ook wel voor veel minder. De Fritz!box 7270 trekt 7W, de Solarlog ergens tussen 3 en 5W.
Solarlog is mooi maar duur. En ik heb drie Philips PSI300's, twee Soladin 600's en één OK4. De Philips omvormers hebben helemaal geen data-uitgang en ik vind op de Solarlog-website niets over compatibiliteit met de Solading 600 of OK4. Voor mij dus helaas geen optie.

En dan nog: 10+W = 90kWh per jaar, dat zou ons totaalverbruik met 10% verhogen alleen voor een paar grafiekjes. Niet acceptabel.

Noem me een zeikerd, maar een laag verbruik is voor mij nog niet laag genoeg. Dat ik daardoor geen live grafiekjes heb is jammer, maar ik heb er niet minder lol door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

NielsTn schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:49:
wie is naast PV/ZB activiteiten ook bezig om duurzamer te worden door aanpassing van vervoer, maar vooral boodschappen (voeding)?
Ben eens benieuwd, zeker nadat ik enkele produkten van EKO-keurmerk geproeft heb :D
Waar ik wel gestoord van word zijn die 1001 verschillende keurmerken. Voor vaatwasblokjes kon ik uit 3 'groene' vaatwasmiddelen kiezen bij de AH. De een had het Europees Ecolabel, de ander een Nordic ecolabel en de 3e een sustainable-cleaninglogo. Ingredienten waren hetzelfde, dus ben uiteindelijk maar gegaan voor degene met het kleinste vaatwasblokje, dus de minste hoeveelheid troep per vaatwasbeurt.

Ze waren voor de koelvakken net bezig om klapdeuren te plaatsen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-04 23:02

Vmu

Rotatate

wie is naast PV/ZB activiteiten ook bezig om duurzamer te worden door aanpassing van vervoer, maar vooral boodschappen (voeding)?
Ben eens benieuwd, zeker nadat ik enkele produkten van EKO-keurmerk geproeft heb :D
Ik vlieg tegenwoordig als het kan graag met moderne composiet vliegtuigen die op JET A-1/diesel draaien met geavanceerde ECUs ipv op AVGAS en heb daardoor de helft van de fuel flow die in normaal zou hebben.
Is dat nou links of rechts?
Nah ok eigenlijk een beetje flauw. Maar ik probeer er wel degelijk op te letten en koop bv liever de wat duurdere eitjes en af en toe eko vlees, maar ... wat is dat duur soms zeg!
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: ik ben het wel eens met degenen die in het geweer komen tegen termen als maffia en het gebruik van aanhalingstekens. Iedereen doet hier op zijn eigen manier zijn best maar soms denk ik wel eens dat ik terecht ben gekomen in een groep zich in het tuinhuis zit voor te bereiden op de apocalyps na peak oil en de eerste oorlog over water.
Waar ik wel blij van word is de groei van pv die toch blijkt op dit forum, en de toenemende acceptatie ervan.
High tech is toch de manier om het te doen, en dat wordt steeds rendabeler ook al willen velen hier dat ook weer niet horen.
Dus als ik moet kiezen tussen vliegen met een oude Cessna of een high tech Diamond dan vind ik de laatste mooier en efficienter maar die vervanging gaat nou eenmaal een beetje langzaam.
Mijn auto is een Smart, die combineert makkelijk parkeren met een vriendelijke uitstraling, veiligheid en efficiëntie, maar omdat dat ding normaal niet sneller is dan een Canta heb ik 'm wel op laten voeren waardoor hij nu 1:16 gaat ipv 1:19. Daar voel ik me dus totaal niet schuldig over. Op het moment dat elektrisch vervoer voor een bewoner van 2 hoog beter mogelijk wordt wil ook dat wel doen zolang ik niet bij mijn benedenbuurvrouw om een verlengsnoer hoef te bietsen.
Zo gezien is het woord "markt" toch niet zo moeilijk of fout.

[ Voor 60% gewijzigd door Vmu op 15-04-2010 19:09 ]

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Links of rechts, geen idee, maar wellicht valt het onder het kopje trollen...

(Duurzaam is het in ieder geval niet)

-edit-

En dan sneaky editen he! Jij schobbejak ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 15-04-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Kijk even hierboven, ik was nog niet klaar ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Vmu op 15-04-2010 19:08 ]

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vandaag 6.95kwh uit m'n twee Steca's d:)b
Net even het stuifmeel eraf gepoestst... ik ga voor de 7 kwh !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kennen jullie deze site? http://www.pvlogging.be/
Voordeel van grote aantallen gebruikers met realtime data is dat je snel kan zien of je systeem naar behoren presteert. Maar met 4 tweakers en 7 solarloggebruikers in NL zal 't niet veel worden :-(

Vandaag trouwens een topdag met 11,23 kWh of 6,2 kWh/kWp. :)
Woodski schreef op donderdag 15 april 2010 @ 20:08:
Vandaag 6.95kwh uit m'n twee Steca's d:)b
Net even het stuifmeel eraf gepoestst... ik ga voor de 7 kwh !!!
Was 't geen vulkaanas?

[ Voor 38% gewijzigd door ericplan op 15-04-2010 20:22 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215941

Bij vermelding van PV-opbrengsten graag ook even vermelding maken van kWh/kWp

Hier (in NH) 5.78 kWh/kWp met 3 panelen op zuid die ´s morgens tot 10:00 uur last van schaduw hebben van een dakkapel van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

Anoniem: 351376 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:22:
Waar ik wel gestoord van word zijn die 1001 verschillende keurmerken. Voor vaatwasblokjes kon ik uit 3 'groene' vaatwasmiddelen kiezen bij de AH. De een had het Europees Ecolabel, de ander een Nordic ecolabel en de 3e een sustainable-cleaninglogo. Ingredienten waren hetzelfde, dus ben uiteindelijk maar gegaan voor degene met het kleinste vaatwasblokje, dus de minste hoeveelheid troep per vaatwasbeurt.
Erg offtopic: ik snij/breek onze vaatwasblokjes altijd doormidden. Zo vies is onze vaat niet. Eens in de paar weken wel een heel blokje op hoge temperatuur om de theeaanslag weer weg te krijgen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 21:05
Joba schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:48:
[...]

Ik heb 2 gordels en klimtouw liggen die ik heb aangeschaft voor het monteren van mijn eigen panelen, veiligheid boven alles ;) . Mocht je die willen gebruiken dan zijn ze eventueel te leen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Over logging gesproken, misschien heeft een van jullie een idee voor het volgende probleem:

Op mijn werk hangt een Mastervolt Sunmaster 2500 aan 25 Shell RSM110 paneeltjes. Gaat prima, maar ik wil graag het reilen en zeilen via een pc monitoren en evt. live loggen.
Mastervolt zegt dat het kan maar verwijst naar Buro Wilders voor een antiek apparaat. Buro Wilders zegt dat het 'gewoon' kan via het uitleesapparaat van een Soladin 600 500, maar specificeert niets.
De handleiding van de Sunmaster staat vol met allerlei prachtige codes die je kunt versturen en ontvangen, maar geeft verder alleen maar aan dat je een pc kunt aansluiten op de RS485-bus.
Nu weet ik het verschil tussen + en -, en gelijkspanning en wisselspanning houdt ik ook nog wel uit elkaar, maar dit gaat mijn denkraam te buiten.
Op het display van de SunMaster kun je allerlei gegevens zien, van AC-netspanning tot het DC-vermogen, maar om daar nu de hele dag voor te blijven staan....

Heeft iemand een gouden tip of, nog mooier, een complete aansluitsuggestie?
oh ja, van Mastervolt kreeg ik wel een softwarepakketje (uit 2000).

- Vandaag uit mijn eigen installatie 6,07 KWh/KWp, ondanks wat sluierbewolking en vulkaanresten -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:58:
Links of rechts, geen idee, maar wellicht valt het onder het kopje trollen...

(Duurzaam is het in ieder geval niet)

-edit-

En dan sneaky editen he! Jij schobbejak ;)
Hihi schobbejakkerij en strapatsen, het lijkt wel het "duurzaamheidsforum" }:O
Toch wel prettig dat we elkaar ondanks alles ergens wel kunnen vinden.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
rube schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:11:
[...]

Ik heb 2 gordels en klimtouw liggen die ik heb aangeschaft voor het monteren van mijn eigen panelen, veiligheid boven alles ;) . Mocht je die willen gebruiken dan zijn ze eventueel te leen.
Als andere twiekerts die ook mogen lenen.... :)
Je hebt een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:40:
[...]

Je hebt een PM
Kan ik me voorstellen, jouw dak is eng

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13

stegen

8710Wp

Work in progress:
www.solarlink.nl (komt direct van PIC16 development boardje)

Update de power meter elke 5 seconden (s'avonds gebeurt er dus niet zo veel), de grafieken elke 2 minuten.
Maand en Jaar grafieken zijn net zoals bij de solarlog klikbaar, waarbij je dan direct naar resp. de dag of maand gaat.

Heb vandaag een instralingsmeter en paneel temperatuur sensor gemonteerd, dus die data zijn binnenkort ook online beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Karelprior schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:14:
Op mijn werk hangt een Mastervolt Sunmaster 2500 aan 25 Shell RSM110 paneeltjes.
Je zou het eens kunnen proberen met zo'n kabel van een Soladin 600. Als je in de burut van Hilversum zit mag je die wel een weekje lenen, ik gebruik hem toch niet zo vaak meer sinds ik plugwise gebruik. Dat is trouwens ook nog een optie, als je er met Mastervolt-hardware niet uitkomt, kun je ook nog overwegen een klein plugwise-setje te kopen. Dat monitort prima, en - ook erg belangrijk - met nauwelijks eigenverbruik!
- Vandaag uit mijn eigen installatie 6,07 KWh/KWp, ondanks wat sluierbewolking en vulkaanresten -
Hier vandaag 8,4 kWh ofwel net geen 4kWh/kWp. Het gaat nog steeds omhoog!
Vmu schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:25:
Hihi schobbejakkerij en strapatsen, het lijkt wel het "duurzaamheidsforum" }:O
Toch wel prettig dat we elkaar ondanks alles ergens wel kunnen vinden.
Natuurlijk! Het moet toch vooral leuk blijven. Zeg, ik ben altijd geïnteresseerd in mooie luchtfoto's van onze zonnestroominstallatie ;)
stegen schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:43:
Work in progress:
www.solarlink.nl (komt direct van PIC16 development boardje)
Mooi gepresenteerd! Wat is het totale eigenverbruik van dit systeem?

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 15-04-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:09:
[...]

Ik zou het wel willen, zeker op dit soort dagen. Dan kan ik op mijn werk de opbrengst in de gaten houden.

Dan is 's avonds thuis de grafiekjes bekijken ook prima. :)
Sluit ik me bij aan, al kijk ik regelmatig verlekkerd naar het live gebeuren, al vele jaren de numero uno bij Ton Peters in Spijk City. Al moet ik toegeven dat zijn positie inmiddels van diverse fronten ernstig wordt bedreigd met nog mooiere (? niet slaan beste Ton...) voorbeelden (Ericplan: om te zoenen... :> ). Ach wie weet wat de toekomst brengen zal. Ik zal voorlopig het edele handwerk blijven volgen, al wordt de update frequentie door "nogal" wat activiteiten in het zonnestroom wereldje ietwat te lang naar mijn smaak...

Go Live, maar doe het met mate. Als je dat nog kan... (maandag gaat hier weer wat leuks gebeuren, "het" is reeds getest... :) )

en ik vind op de Solarlog-website niets over compatibiliteit met de Solading 600 of OK4. Voor mij dus helaas geen optie.
... dat was vast een ongelukkige verspreking? :P

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 15-04-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 20:01
JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:31:
[...]

Solarlog is mooi maar duur. En ik heb drie Philips PSI300's, twee Soladin 600's en één OK4. De Philips omvormers hebben helemaal geen data-uitgang en ik vind op de Solarlog-website niets over compatibiliteit met de Solading 600 of OK4. Voor mij dus helaas geen optie.
ik heb al 1-2 jaar terug die leverancier/producent over support voor Mastervolt Soladin verzocht, maar helaas... so far is er nog steeds niets uit voortgekomen.
Vrees ook dat het voor duitse systemen ook niet echt de moeite waard is om te bemeten met een Solarlog....
Je doet pas mee met meerdere kWp's aan PV-panelen voor je bek/op je dak 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Vanwege wegwerkzaamheden vanochtend omgereden door Waarder, vlakbij Utrecht, kwam ik zomaar dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RHYLCQSS.jpg
Ik ben blij met m'n 12 paneeltjes, maar dit :9 _/-\o_
Hier op de foto (google streeview) is alleen de recht schuur vol, maar ook die schuur links was inmiddels helemaal vol! Zoiets ben ik nog niet vaak tegengekomen in NL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rube schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:11:
[...]

Woodski schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:40:
[...]

Je hebt een PM
PM terug. Lenen voor andere tweakers mag ook (indien mogelijk tegen kleine vergoeding, of iets lekkers ofzo :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik heb hier vandaag 7.2kWh geproduceerd zien worden met 1.913kWp. Dat is omgerekend net geen 4kWh/kWp.

Ik had nu gewild dat de 13 kingsun panelen erop hadden gelegen. Anders had ik vandaag meer dan 10kWh gezien.

* mkleinman is verslaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13

stegen

8710Wp

JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:43:
[...]
Mooi gepresenteerd! Wat is het totale eigenverbruik van dit systeem?
Minder dan 3 watt. kan nog wel naar beneden, door de lineaire spanningsregelaars te vervangen door geschakelde exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Vervoer is bij mij sinds eind vorig jaar helaas flink toegenomen door verandering van baan. Maar op wat langere termijn zou ik graag mijn eigen huis bouwen (dichtbij mijn werk). Een duurzaam, ecologisch huis, b.v. een houtskeletbouw met strobalen (al dan niet passiefhuis) met elementen van een earthship zie: http://earthship.org/. Zijn er hier mensen hiermee bezig of ideemet deze gedachte rond lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee hoor, mijn beide deelsystemen staan ook online met grafieken
Ook hier een nieuw maximum sinds juni vorig jaar (6.17 kWh/kWp).
Nee ik zit (nog) niet op solarlog, wel op sonnenertrag.de .

Edit: Ik mag niet eens meedoen, is alleen voor eigenaars van solarlog apparatuur. Dat gaat nooit wat worden met zo'n site.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 309539 op 15-04-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:30:
Vervoer is bij mij sinds eind vorig jaar helaas flink toegenomen door verandering van baan. Maar op wat langere termijn zou ik graag mijn eigen huis bouwen (dichtbij mijn werk). Een duurzaam, ecologisch huis, b.v. een houtskeletbouw met strobalen (al dan niet passiefhuis) met elementen van een earthship zie: http://earthship.org/. Zijn er hier mensen hiermee bezig of ideemet deze gedachte rond lopen?
Niet zozeer een earthship (hoewel ik het een heel mooie techniek vind) maar het bouwen van een duurzaam huis spookt zeer zeker door mijn hoofd. Voorwaarde #1: dichtbij een treinstation. Als je een zogenaamd duurzaam huis bouwt maar het staat in de middle of nowhere zodat voor elke verplaatsing een auto nodig is ben je naar mijn mening niet handig (en niet duurzaam) bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:37:
[...]

Niet zozeer een earthship (hoewel ik het een heel mooie techniek vind) maar het bouwen van een duurzaam huis spookt zeer zeker door mijn hoofd. Voorwaarde #1: dichtbij een treinstation. Als je een zogenaamd duurzaam huis bouwt maar het staat in de middle of nowhere zodat voor elke verplaatsing een auto nodig is ben je naar mijn mening niet handig (en niet duurzaam) bezig...
Maar hoe wou je in de buurt van een treinstation een fatsoenlijke groentetuin aanleggen?

Of je moet in de buurt van Klarenbeek oid. gaan wonen :')

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Wat is dichtbij??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:23:
Ik heb hier vandaag 7.2kWh geproduceerd zien worden met 1.913kWp. Dat is omgerekend net geen 4kWh/kWp.

Ik had nu gewild dat de 13 kingsun panelen erop hadden gelegen. Anders had ik vandaag meer dan 10kWh gezien.

* zonnigtype is verslaafd.
Moeten we niet een afkick club gaan beginnen? Het begint wel een beetje eng te worden alleen al op dit forum... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milmoor schreef op donderdag 15 april 2010 @ 20:46:
Erg offtopic: ik snij/breek onze vaatwasblokjes altijd doormidden. Zo vies is onze vaat niet. Eens in de paar weken wel een heel blokje op hoge temperatuur om de theeaanslag weer weg te krijgen.
Af en toe even een schuursponsje en de thee aanslag is ook weer weg! Scheelt ook weer een half blokje en 0.731kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]

Erasmo schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:43:
[...]

Maar hoe wou je in de buurt van een treinstation een fatsoenlijke groentetuin aanleggen?

Of je moet in de buurt van Klarenbeek oid. gaan wonen :')
Het liefste zou ik er inderdaad ook een beetje grond voor een leuke moestuin erbij hebben. Een stukje grond met een paar bomen, natuurlijk duurzaam beheren, om te gebruiken voor de mooie speksteen of leemkachel is dan ook wel erg handig.
Een echt earthship hoeft van mij ook niet, maar deze zomer gaan we wel een weekje in Frankrijk ervaren hoe een eartship werkt/voelt/woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

windfreak schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:24:

sent cash, not ash

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:50

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Mijn realtime grafieken van de PV-installatie staan al sinds 2001 op het internet.
En van de warmtepomp, verlichting en het weerstation sinds 2005.
Allemaal op www.myecohouse.net

Helaas is enige weken geleden een van de 3 Sunnyboys ontploft en heb ik de 300Wp panelen moeten samenvoegen op een andere Sunnyboy 2500, waar nu 4800Wp op zit. Om 11:00 zit deze Sunnyboy al op MPP-peak... dus daar mis ik wel wat opbrengst.

En omdat we hier toch in het electronica forum zitten:
Een tak van de eindtrap was volledig ontploft, de eindtrap bestaat uit 4 IGBT's waarvan er dus 2 ontploft zijn, de brokstukken lagen onderin de behuizing. Ik heb ze vervangen en ook nog wat PIN diodes en een FET, maar helaas hij werkt nog niet.
Zonder schema valt het ook niet mee, en makkelijk meten is het ook niet je hebt zo'n 300Vdc nodig voordat de boel opstart..

Ga proberen de Sunnyboy bij de service dienst van SMA aan te bieden...Een nieuwe is geen optie de levertijd is nu zo'n 6 maanden.
Dit was wel de oudste Sunnyboy (uit 2001), maar je verwacht toch wel een wat langere levensduur...
Zover ik kan zien is het probleem veroorzaakt door een slechte verbinding in een kabelstekker (de fase aansluiting die van de schroefconnector op de kast loopt naar de hoofdprint), de betreffende draad was volledig verkoold . Ik vond deze Sunnyboy altijd wel iets stinken als je de kast openmaakte, dus het was waarschijnlijk een produktie probleem.

Als iemand een SB2500 van ongeveer hetzelfde bouwjaar heeft is het goed om dit eens te controleren en desnoods preventief te vervangen.

Maar ondanks dit alles hebben we vandaag toch ruim 40kWh opgewerkt!

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ff geiten, moet kunnen toch, eens in de zoveel tijd?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF9918.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dit een noodkreet? Dan sluit ik me bij de opmerking van Zonnigtype aan.

- Is er sprake van vermagering (buiten een door een eco-lifestyle gerelateerde voedingsgewoonte)?
- Slaapgebrek doordat je s'nachts nog steeds ligt te hopen dat het maan- of straatlicht misschien toch nog een paar wattjes zouden kunnen opbrengen?
- Drie weken vooruit de weersvoorspellingen proberen te ontcijferen wanneer je eindelijk weer het dak op kunt?
- Je haren uit je hoofd aan het trekken bent tot je vrijwel kaal bent om iedere bestelfout die je hebt gemaakt waardoor het nóg langer duurt dat om de mooie extra's operationeel te krijgen?
- Dat bij iedere stap vooruit het net lijkt of er nog meer te doen valt aan duurzaamheid?

Als je 3 of meer punten met "ja, dat heb ik" beantwoordt, dan is het serieus met je gesteld - wat overigens niet fout hoeft te zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Joba schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:59:
[...]

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, zelf geinstalleerd:

PM me even, dan kunnen we offline kijken of het gaat lukken. Heb ook nog een gezeligheidsbehoefend gezinnetje, maar heb er alle vertrouwen in dat we daar uit gaan komen.
@Joba: Mooi gedaan _/-\o_ ziet er heel strak uit.
Je hoort nog van me via PM .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
rube schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:03:
Vanwege wegwerkzaamheden vanochtend omgereden door Waarder, vlakbij Utrecht, kwam ik zomaar dit tegen:
[afbeelding]
Je bedoelt het gehucht Waarder WZW van Woerden, bezuiden de A12? (da's provincie Zuid-Holland, maar doet er verder niet toe).
Ik ben blij met m'n 12 paneeltjes, maar dit :9 _/-\o_
Hier op de foto (google streeview) is alleen de recht schuur vol, maar ook die schuur links was inmiddels helemaal vol! Zoiets ben ik nog niet vaak tegengekomen in NL!
Inderdaad zeldzaam doch erg fraai en "Duits-achtig dorpsbeeld".... Maar er komen 15-100 kWp projectjes aan, ik verwacht er diverse dit jaar.

We gaan vooruit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

q-solar;

wie levert hier in Neederland de q-solar (zonder collectoren) met de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:10
Er zijn inmiddels heel wat mensen die loggen met SolGet volgens mij (al dan niet online), dat ik in 2007 geschreven heb.

Omdat velen de PC-link van mastervolt te duur vinden, heb ik een alternatief ontwikkeld. Daar ben ik nu op aan het draaien, mijn echte PC-link, ligt al 2 weken los te slingeren :)

Ik verwacht morgen de onderdelen, en enige dagen later de prototype printplaat, en als dat werkt ga ik er meerdere maken, zowel RS232 als USB, met signalering middels ledjes om te controleren of er gecommuniceerd wordt. De prijs wordt een stuk aantrekkelijker dan die van Mastervolt.

Deze module is vanwege de usb poort ook op allerlei zeer zuinige hardware te gebruiken. (sheevaplug, adsl modems, routers, etc.)

SolGet ondersteunt binnenkort zowel de Soladin 600 alsook de Mastervolt XS3200.

Ook zal een koppeling voor Sonne-ertrag gemaakt worden, zodat de statistieken niet meer handmatig ingeklopt hoeven te worden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik heb wel plannen om de logging realtime te maken. Welke methode gebruik jij? Ik zoek eigenlijk een extreem zuinige (helaas windows) PC zodat ik de datalogger om de x-minuten uit kan lezen en publiceren.
Nu moet ik elke dag een handmatige handeling doen om dit online te zetten:
http://www.topspots.org/solar

Op de site van JSunnyReports staan overigens nog een aantal anderen die soms wel real time publiceren:
http://www.familie-kleinman.nl/jsunnyreports/?page_id=6

Overigens, is sonnenertrag een site waar je wel een redelijk overzicht kan krijgen van alle loggers binnen Nederland. Helaas is het wel een hopeloos verouderde site. Ze zouden hem eens onder handen moeten nemen, want je kan zoveel betere overzichten maken, zowel geografisch als tabel/grafiek. Eigenlijk zouden enkelen van ons verslaafden dit eens op moeten pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door windfreak op 16-04-2010 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik log ook live.
Elke minuut een update van 4 omvormers en een zonneboiler.
Alleen (nog) niet met grafieken.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
ericplan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:43:
[...]

Kan ik me voorstellen, jouw dak is eng
Eng, raar en erg moeilijk om te gebruiken.
Maar ook best wel groot, mooi zuid en met een redelijke hellingshoek.
Ik ga er wat moois van maken.

Zo te zien kan ik de veiligheidsgordels van Rube lenen die ook nog eens lekker dichtbij is.
Nu nog een steigertje zien te vinden of huren en het kan beginnen.
rube schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:17:

PM terug. Lenen voor andere tweakers mag ook (indien mogelijk tegen kleine vergoeding, of iets lekkers ofzo :9 )
But of course, daar komen we wel uit denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Woodski op 16-04-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:31:
En dan nog: 10+W = 90kWh per jaar, dat zou ons totaalverbruik met 10% verhogen alleen voor een paar grafiekjes. Niet acceptabel.

Noem me een zeikerd, maar een laag verbruik is voor mij nog niet laag genoeg. Dat ik daardoor geen live grafiekjes heb is jammer, maar ik heb er niet minder lol door.
Ik ben precies zo. Elk wattje zien te knijpen.

Mijn CV-ketel gebruikt 7 W in stand-by. Schandalig! Ik weet niet wat mijn mechanische ventilatie kost, maar het zal veel te veel zijn. Beschamend! Mijn ADSL-moden (dat vanwege VOIP-telefonie 24/7 aanstaat) maar liefst 9 W. Schofterig!

Maar mijn lcd tv en blu-ray speler trekken 0,1 resp 0,2 W in stand-by d:). Het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:54
Het komt uit IJsland: het is dus geen as, maar bank-roet ;-)
Pagina: 1 ... 73 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.