Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 143 Laatste
Acties:
  • 862.441 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
JanJeen schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:18:
[...]

Niet helemaal duurzaam, maar ken je de Skoda Fabia stationwagen van hetzelfde concern al? Mocht je toch twijfelen over de ruimte... dezelfde motor, maar meer ruimte én lager verbruik.
Waarom hebben we dan al die jaren echt inefficiënte motoren gehad en kan het sinds het gunstige belastingklimaat en Euro-norm wetgeving wel? Zucht.
Ik hoop dat er met deze trend de komende jaren veel meer gaan gebeuren qua efficiëntie verbeteringen. Nu maar hopen dat dat niet alleen in Europa maar ook in de rest van de wereld mee gaat in de trend. (en dat het niet geheel teniet wordt gedaan door groter verbruik vanwege de groei van niet-westerse economieën)
Zowiezo is een auto niet duurzaam dus wat dat betreft hebben jij en JeroenH volledig gelijk. De taferelen gisteren bij de Tango gezien? *OEF*, dat is dus een voorbode voor ons hoogstwaarschijnlijk wanneer benzine schaarser gaat worden :/

Daarnet de specificaties bekeken van de Fabia en de Ibiza, apart is dat het exact dezelfde motor is terwijl de Fabia 89g/km uitstoot en de Ibiza 95g/km, dat is iets wat ik niet had verwacht, het zal vermoedelijk met de stroomlijn van de auto te maken hebben, dan had ik juist het tegenovergestelde verwacht. Nooit geweten dat een station gestroomlijnder kan zijn 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

deejeebv schreef op maandag 12 april 2010 @ 07:33:
[...]

De subsidie heeft geen rol gespeeld bij de keuze. Ik heb op mijn dak niet meer ruimte dan voor 30 pijpen, en binnen niet voor een grotere boiler (Qsolar) als 120 l. Wellicht komt er later een 2e boiler van 100 of 120 l.
Ik bedoel juist dat het meer buizen zijn dan dat ik verwacht had.
Maar met dit antwoord van nog een extra boiler begrijp ik dat je eigenlijk meer warmte nodig hebt?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:01
flitspaal.nl schreef op maandag 12 april 2010 @ 07:41:
[...]

Zowiezo is een auto niet duurzaam dus wat dat betreft hebben jij en JeroenH volledig gelijk. De taferelen gisteren bij de Tango gezien? *OEF*, dat is dus een voorbode voor ons hoogstwaarschijnlijk wanneer benzine schaarser gaat worden :/
....
In Boxmeer stond een file tot aan de snelwegafrit (en ook nog een rotonde geheel blokkerend van de andere zijde...
Ik kreeg al een 'flashback'uit het nieuws, alsof mensen voor een jerrycan vers drinkwater in de rij stonden :+
Bleek dus zo'n Tango-actie te zijn. Statement: brandstof is nog steeds VEEL te goedkoop

en neee. ik heb niet getankt, ik kwam op de ligfiets met 36 km/u voorbij gereden na een toerritje in regio Arnhem.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 12-04-2010 08:54 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297607

JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:52:
[...]

Helemaal, 100% en volledig juist wat je daar schrijft. Het lijkt er op (let op: lijkt, ik ben niet van de complottheorieën) dat de mythe dat de fluctuaties in productie van zon en wind een 'probleem' zouden zijn zorgvuldig in stand gehouden wordt door de fossiele industrie om de duurzame stromingsbronnen minder aantrekkelijk te doen lijken.
Je hoort de fossiele industrie nooit klagen over de forse fluctaties in het verbruik (i.e. negatieve productie). Het weer is een dag vooruit redelijk te voorspellen maar of ik morgen veel of weinig stroom ga gebruiken niet. Natuurlijk wordt dat laatste iets opgevangen door de statistische verdeling in de tijd, maar er zijn een hoop momenten in het jaar waarop er een forse vraag toe of afname is gedurende een paar uur of zelfs een paar dagen. Hoe kunnen ze dat dan bijregelen?

Misschien dat we de energie sector moeten vertellen dat onze zonnepanelen ALTIJD energie leveren, constant, dag en nacht, echt waar, maar dat we soms (bijvoorbeeld 's nachts en bij slecht weer) gewoon een hoop stroom verbruiken en daarom niets terug leveren aan het net. Dan hebben zij opeens constante productie (joepie) en kunnen ze gewoon onze verbruiks pieken ('s nachts en bij slecht weer) opvangen. Dat kunnen ze nu toch ook al?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 297607 op 12-04-2010 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

offtopic:
ericplan schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:23:
[...]
Arghhhhhhhhhhhh, domein is gekaapt door een stel dames :( Nou ja, is weer gewijzigd in eentje van mijn planeet 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:11
Goedenmorgen heren,

Na het lezen van 17 delen over duurzame energie is ook mijn interesse gewekt in zonne energie. Nu zit ik nog met de vraag welk dak het geschikt is.

Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/2200/googlew.png

Ochtends heb ik de meeste zon op de voorkant van mijn huis (A), maar smiddags schijnt de zon meer tegen de zijkant. (en dan ook nog wat schaduw van de schoorsteen van het hoekhuis naast mij).

Zijn er anderen die in het zelfde schuitje zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 10:12

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Ben en jaar geleden begonnen met het uitlezen van mijn soladin 600 en heb een
opbrengst van bijna 600 Kwh. Ik heb een installatie van 570 Wp.
Ik woon in hoofddorp dus redelijk dicht bij de kust. Maar vraag me toch af of de waarde die de soladin geeft wel betrouwbaar is.
wie heeft daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:05
alberthakvoort schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:25:
Goedenmorgen heren,

Na het lezen van 17 delen over duurzame energie is ook mijn interesse gewekt in zonne energie. Nu zit ik nog met de vraag welk dak het geschikt is.

[afbeelding]

Ochtends heb ik de meeste zon op de voorkant van mijn huis (A), maar smiddags schijnt de zon meer tegen de zijkant. (en dan ook nog wat schaduw van de schoorsteen van het hoekhuis naast mij).

Zijn er anderen die in het zelfde schuitje zitten?
Uitgaande dat de bovenkant het noorden is heb je een dak (de voorkant van je huis) op zuid-oost. Dat is een prima dak voor zonnepanelen of zonneboiler. Achterkant is dan NW en minder geschikt. Wat bedoel je met de zijkant van je huis? Je hebt toch geen hoekhuis?
wiljan_M schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:25:
Ben en jaar geleden begonnen met het uitlezen van mijn soladin 600 en heb een
opbrengst van bijna 600 Kwh. Ik heb een installatie van 570 Wp.
Ik woon in hoofddorp dus redelijk dicht bij de kust. Maar vraag me toch af of de waarde die de soladin geeft wel betrouwbaar is.
wie heeft daar ervaring mee ?
Klinkt me redelijk in de oren. Vanwaar het wantrouwen?

[ Voor 21% gewijzigd door Joba op 12-04-2010 09:41 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
[quote]Joba schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:40:
[...]

Uitgaande dat de bovenkant het noorden is heb je een dak (de voorkant van je huis) op zuid-oost. Dat is een prima dak voor zonnepanelen of zonneboiler. Achterkant is dan NW en minder geschikt. Wat bedoel je met de zijkant van je huis? Je hebt toch geen hoekhuis?
[...]

Ik doelde op de zijkant het van hoekhuis naast mij.

Ik ga vanmiddag eens even kijken hoe het precies met de schaduw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Wiljan_M
Gedurende langere tijd houdt ik ook mijn Soladins bij.
En ter vergelijking heb ik een draaischijfmeter.
Mijn 4 Soladins zijn in de winter een beetje pessimistisch en geven een beetje te weinig aan.
Maar midden in de zomer is dit net andersom.
Op jaarbasis zijn de standen van de draaischijf en de Soladin wel gelijk.
Op dit moment staat er 6115 kWh op de meter en 6114 kWh van de Soladins.

[ Voor 11% gewijzigd door guus.assmann op 12-04-2010 10:54 . Reden: Onjuiste gegevens en uitbreiding ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 15:55
Mooi om te zien zo.

Vrijdag rond middernacht de wasmachine klaargezet.
De wasmachine stond uit en de MS1002 geeft een klein sluipverbruik.

Tussen 3 en 6 hebben ze hun ding gedaan met een verbruik van 0.25kwh
Heerlijk laag dit op m'n oude wasmachine bij 40 graden.

Daarna stonden tussen 6 en 10 de MS1002 en de wasmachine is standby
Het sluipverbruik is hier relatief hoog.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/65c1sz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
Is dat misschien een mooie testcase voor de anti-sluipverbruikfunctie van plugwise? Je kunt instellen dat de plug de stroomtoevoer afsluit als het opgenomen vermogen onder de X Watt zakt (X=10 of zo in dit geval?). Als je pech hebt zakt het vermogen van je wasmachine tijdens de wascyclus ook onder de X Watt en schakelt hij halverwege uit, daar zul je de eerste (paar) keer even bij moeten blijven. Na het afschakelen kun je de plug weer inschakelen door hem even uit het stopkontakt te halen en hem er weer in te doen. Beetje houtje-touwtje oplossing als je het mij vraagt, een schakelaartje op de plug (on/off/auto) had netter geweest, maar ja.

Hoe komt dat 'Powered by Plugwise"-logo links onderin de grafiek? Heb je dat er zelf ingezet? Ik maak meestal screenshots van de PW-grafieken en dan komt dat er niet in.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 12-04-2010 11:14 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:58
SasJo schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:31:

Qua breedte op 180cm hoogte kan ik max. gaan voor 200 liter.
Hoeveel pipes zou jij daar voor adviseren?
Voor een 200 liter QSolar zou ik 30 of 40 buizen nemen.
Wat is de meerwaarde van 38kW versie t.o.v. de 24kW?
Waar of wanneer merk je die extra power?
14 kW ;)
Je moet kijken naar de maximale energiebehoefte van je huis. 38 kW voor grote slecht geïsoleerde huizen en 24 kW voor kleine slecht geïsoleerde huizen. Mijn ketel heeft een maximaal vermogen van 22kW en dat is meer dan genoeg voor ons, maar grote vrijstaande huizen hebben vaak meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:35:
[...]
Is dat zo'n Elro M10 waar ik je over DM'de? Ik was er al bang voor dat die bij lage waarden niet zo nauwkeurig zou zijn... De Steca's hebben wel iets sluipverbruik (daarom zet ik ze na zonsondergang uit met de plugwise-pluggen), maar het is zeer zeker geen 30W.
Anoniem: 215941 schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:54:
[...]

Ik maak gebruik van een PM16AR achter een Steca 500 en kan daarop zien dat er ´s nachts helemaal GEEN sluipverbruik is. De rode led blijft de hele nacht in dezelfde status. De Steca schakelt zichzelf uit.

Ik heb een sensor (CNY70) bovenop de led van de PM16 waardoor ik 24 uur per dag het aantal pulsen monitor. Hiermee registreer ik dan ook de opbrengst over de dag. Per kWh zijn er 6400 pulsen. Die PM16AR ziet geen verschil tussen opbrengst of verbruik, maar na 20:00 komen er geen pulsen meer bij.
Ok bedankt beiden :)

De installatie hier zit nou rond zijn maximale opbrengst (75-80%), de meter loopt lekker hard achteruit. Gelijk een deal gesloten met de glazenwasser die vandaag langs kwam dat hij zomers ook even de panelen afspoelt :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
alberthakvoort schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:47:
[quote]Joba schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:40:
[...]

[...]

:? Van die zijkant ga je geen schaduw krijgen, tenzij het dak van de buren hoger is dan jouw dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:13:
Is dat misschien een mooie testcase voor de anti-sluipverbruikfunctie van plugwise? Je kunt instellen dat de plug de stroomtoevoer afsluit als het opgenomen vermogen onder de X Watt zakt (X=10 of zo in dit geval?). Als je pech hebt zakt het vermogen van je wasmachine tijdens de wascyclus ook onder de X Watt en schakelt hij halverwege uit, daar zul je de eerste (paar) keer even bij moeten blijven. Na het afschakelen kun je de plug weer inschakelen door hem even uit het stopkontakt te halen en hem er weer in te doen. Beetje houtje-touwtje oplossing als je het mij vraagt, een schakelaartje op de plug (on/off/auto) had netter geweest, maar ja.

Hoe komt dat 'Powered by Plugwise"-logo links onderin de grafiek? Heb je dat er zelf ingezet? Ik maak meestal screenshots van de PW-grafieken en dan komt dat er niet in.
Dat gaat niet werken met die standby killer van plugwise.
Dan zou hij de boel al uitschakelen tijdens de inschakelvertraging. (wij wassen op nachtstroom)

Het logo krijg je vanzelf via de webinterface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

Zal een standaard (cheap ass) geiser het water verwarmen en door middel van een thermische kraan laten uitvloeien?

Of wordt het water gewoon door een radiator geperst die in de vlammen hangt?

Ik wil weten of standaard geisers geschikt zijn voor naverwarming.

Ik moet namelijk een exemplaar op propaan butaan gaan zoeken en dan is de keuze beperkt. Ook dient het een piezo model te zijn aangezien ik geen electra heb.

Groet,

Mark

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55212

flitspaal.nl schreef op maandag 12 april 2010 @ 07:41:
[...]

Daarnet de specificaties bekeken van de Fabia en de Ibiza, apart is dat het exact dezelfde motor is terwijl de Fabia 89g/km uitstoot en de Ibiza 95g/km, dat is iets wat ik niet had verwacht, het zal vermoedelijk met de stroomlijn van de auto te maken hebben, dan had ik juist het tegenovergestelde verwacht. Nooit geweten dat een station gestroomlijnder kan zijn 8)7
Je moet je wel bedenken dat auto's als de VW Polo Bluemotion/Seat Ibiza Ecomotion/Fabia Combi Greenline echt aangepast zijn op zuinigheid en je echt een stukje snelheid/comfort moet inleveren om milieuvriendelijker bezig te zijn. Je moet er echt "bewust" voor kiezen. Lees de verschillende auto-reviews van deze modellen maar; ze zijn inderdaad zuinig maar dat moet je wel het één en ander voor opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
xychix schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:22:
Zal een standaard (cheap ass) geiser het water verwarmen en door middel van een thermische kraan laten uitvloeien?

Of wordt het water gewoon door een radiator geperst die in de vlammen hangt?

Ik wil weten of standaard geisers geschikt zijn voor naverwarming.

Ik moet namelijk een exemplaar op propaan butaan gaan zoeken en dan is de keuze beperkt. Ook dient het een piezo model te zijn aangezien ik geen electra heb.

Groet,

Mark
Een cheap ass geiser perst volgens mij gewoon het water door een warmtewisselaar. Gebruik een diverter om ervoor te zorgen dat hij alleen inschakelt als het water koud is. Een diverter is een gewoon thermostatisch mengventiel, waarbij je het water in 'omgekeerde' richting laat stromen. Het water uit je ZB voer je aan de 'mix' aansluiting, en afhankelijk van de temperatuur stroomt het naar 'k' (kraan) of 'w' (geiser). Is dat niet cool?
Hier zie je hoe twee mengventielen gecombineerd worden: eentje als diverter en eentje om verbranding door heet water te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: http://river.nl/solar/images/stories/diverter-mengventiel.png

Overigens is er voor veel modulerende geisers wel een propaan ombouwset verkrijgbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door basfromasd op 12-04-2010 12:50 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

basfromasd schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:38:
[...]

Een cheap ass geiser perst volgens mij gewoon het water door een warmtewisselaar. Gebruik een diverter om ervoor te zorgen dat hij alleen inschakelt als het water koud is. Een diverter is een gewoon thermostatisch mengventiel, waarbij je het water in 'omgekeerde' richting laat stromen. Het water uit je ZB voer je aan de 'mix' aansluiting, en afhankelijk van de temperatuur stroomt het naar 'k' (kraan) of 'w' (geiser). Is dat niet cool?

Overigens is er voor veel modulerende geisers wel een propaan ombouwset verkrijgbaar.
dat is idd wel leuk bedacht.

een thermostatische kraan waarbij je lauw water in de uitgang pleurt zodat ie afhankelijk van de temp naar de koud-in (dus geiser -> douche kraan) of warm-in dus naar de douche-kraan stuurt.

De 2e diverter (of wel mengkraan) kan dus gewoon in de douche zitten. Daar mag best heet water uitkomen dat mengen we dan met de hand wel. krijg je alleen wel een opdonder als je zonnesyteem bijna leeg raakt, de temp neemt af en op een zeker moment schakelt hij om naar de geiser...

[ Voor 14% gewijzigd door xychix op 12-04-2010 12:59 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

basfromasd schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:13:
[...]
Voor een 200 liter QSolar zou ik 30 of 40 buizen nemen.
[...]

14 kW >>> 24 bedoel je? ;)

Je moet kijken naar de maximale energiebehoefte van je huis. 38 kW voor grote slecht geïsoleerde huizen en 24 kW voor kleine slecht geïsoleerde huizen. Mijn ketel heeft een maximaal vermogen van 22kW en dat is meer dan genoeg voor ons, maar grote vrijstaande huizen hebben vaak meer nodig.
@Bas
Als ik 30 of 40 buizen neem komt dat toch overeen met ±400 liter?
Is dat niet erg veel over gedimensioneerd?

de meerprijs van de 38kW versie is ±500 euro, in verhouding laag.
ons huis is niet slecht geïsoleerd, maar de buitenmuur heeft alleen maar lucht isolatie.
de rest heeft alles HR+(+) glas en vloer en dakisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 297607 schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:06:
Je hoort de fossiele industrie nooit klagen over de forse fluctaties in het verbruik (i.e. negatieve productie). Het weer is een dag vooruit redelijk te voorspellen maar of ik morgen veel of weinig stroom ga gebruiken niet. Natuurlijk wordt dat laatste iets opgevangen door de statistische verdeling in de tijd, maar er zijn een hoop momenten in het jaar waarop er een forse vraag toe of afname is gedurende een paar uur of zelfs een paar dagen. Hoe kunnen ze dat dan bijregelen?
Het verbruik een dag van tevoren is heel goed te voorspellen. Hangt af van het seizoen, het weer, dag van de week, of er een feestdag is, etc.

Het bijregelen gebeurt meestal door een gasturbine in deellast te draaien en dan op- of af te regelen al naar gelang de vraag fluctueert. Ook kun je regelen met im- en export en er zijn vele WKK-installaties die door het energiebedrijf op afstand ingeschakeld kunnen worden. Dit zijn relatief kleine installaties (denk aan maximaal enkele MW), die zeer snel opstarten. Veel tuinbouwers hebben zo'n ding, en er zijn jaren waarin ze met hun WKK meer verdienen dan met hun tomaten.

Ik hoor mensen in de fossiele industrie trouwens weinig klagen over de variabiliteit. Dat zijn meer de randfiguren die her en der op het internet hun onwetendheid tentoonspreiden. Veel mensen in die anti-duurzaambeweging doen net alsof er iets fundamenteel nieuws wordt geïntroduceerd. De realiteit is dat duurzame energie geen variabiliteit toevoegt die er eerder niet was, maar slechts de bestaande variabiliteit verhoogt. Dat is een belangrijk verschil. Het argument dat die variabiliteit leidt tot inefficiëntie, omdat centrales in deellast gedraaid moeten worden, valt dan gelijk door de mand als kolder. Energiebedrijven hebben al te maken met variabiliteit zolang ze bestaan, als ze nu nog niet geleerd zouden hebben daar goed mee om te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
SasJo schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:58:
[...]

@Bas
Als ik 30 of 40 buizen neem komt dat toch overeen met ±400 liter?
Is dat niet erg veel over gedimensioneerd?

ons huis is niet slecht geïsoleerd, maar de buitenmuur heeft alleen maar lucht isolatie.
Atag verwarming doet 5m² collector bij deze boiler. Dat is vergelijkbaar met 44 buizen. Ik was nog conservatief.
De 20 kW brander moduleert van 4,9-23,9 kW, de 38 kW uitvoering van 6,8-36,3 kW. Kijk maar wat het best bij je past. Als de brander overgedimensioneerd is moet hij vaker stoppen en starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

alberthakvoort schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:47:

Ik begrijp niet welke zijkant je bedoelt. Volgens mij heeft jouw huis alleen een voorkant en een achterkant. De kant op ZO is zonder twijfel de beste. Of wil je de panelen aan het huis van je buurman hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:58:
[...]

...
Misschien je huis laten doorrekenen wat er aan warmteverliezen zo ongeveer zullen zijn?
Dan weet je ongeveer welk vermogen je ketel moet kunnen leveren (Pketel = Pwarmteverliezen huis + Pverwarming)

Mijn inschatting is dat je n.a.v. jouw informatie zeker met de 22kW versie ruimschoots kan volstaan.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15

ericplan

5180 Wp PV

Misschien nog een leuke voor de startpost, links naar degenen die realtime opbrengstgegevens op het web zetten:
Om te beginnen mijn site:
ZonPHP www.e2fb.nl/zonphp
Solarlog www.e2fb.nl/Sol
En ja, vandaag is een prachtige dag.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 12-04-2010 14:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:41:
En ja, vandaag is een prachtige dag.
Ik zit inderdaad op mijn werk al de hele dag met groot genoegen naar buiten te kijken! Het waait er ook lekker bij, dus de panelen worden goed gekoeld. Dat wordt vanavond weer een mooi grafiekje aanschouwen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Anoniem: 55212 schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:34:
[...]

Je moet je wel bedenken dat auto's als de VW Polo Bluemotion/Seat Ibiza Ecomotion/Fabia Combi Greenline echt aangepast zijn op zuinigheid en je echt een stukje snelheid/comfort moet inleveren om milieuvriendelijker bezig te zijn. Je moet er echt "bewust" voor kiezen. Lees de verschillende auto-reviews van deze modellen maar; ze zijn inderdaad zuinig maar dat moet je wel het één en ander voor opgeven.
Snelheid boeit me totaal niet, als mij iets duidelijk is geworden dat ik mijn huidige 1.9TDI motor niet of nauwelijks nodig heb. Ik rij praktisch altijd op de cruise control en zelden of nooit te hard, nergens voor nodig hier in NL ( ondanks mijn website flitspaal.nl ;) ).

Comfort inleveren? De 1.2TDI wordt ook met CC, volautomatische airco, park distance control, ESP, ABS en noem alles maar op geleverd. En de nieuwe 1.2TDI heeft inmiddels geen PD techniek meer maar een commonrail wat hem ook stukken rustiger maakt.

Ik wil binnenkort een ( lange ) proefrit maken om te kijken hoe rustig /ontspannen de auto rijdt.

Mocht je overigens reviews hebben van deze auto dan graag via DM :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 12:27

Punkrocker

Mostly harmless

Woodski schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:36:
[...]

Dat kan nooit zo vies zijn als die kolen bende.
Ca 1 miljoen ton CO2 per jaar voor een kerncentrale is niet veel schoner hoor...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:41:
[...]
Misschien je huis laten doorrekenen wat er aan warmteverliezen zo ongeveer zullen zijn?
Dan weet je ongeveer welk vermogen je ketel moet kunnen leveren (Pketel = Pwarmteverliezen huis + Pverwarming)

Mijn inschatting is dat je n.a.v. jouw informatie zeker met de 22kW versie ruimschoots kan volstaan.
Ik heb een hoekhuis, met uitbouw van 18m2 en nog 15m2 speelkamer in deel van garage, alle met vloerverwarming.

Huidige Nefit is ook ergens in de 20kW.

http://www.atagverwarming...0Q-Solar%20druk%20int.pdf
4e pagina.

[ Voor 22% gewijzigd door SasJo op 12-04-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:54:
[...]
Snelheid boeit me totaal niet, als mij iets duidelijk is geworden dat ik mijn huidige 1.9TDI motor niet of nauwelijks nodig heb. Ik rij praktisch altijd op de cruise control en zelden of nooit te hard, nergens voor nodig hier in NL ( ondanks mijn website flitspaal.nl ;) ).
Nooit een aanhanger of sleurhut erachter hangen?
want dan is 1,2 niet genoeg.

Doordat je nu een kortere wielbasis krijgt, neemt het comfort bij drempels etc wel af.
Zelfs als je rustig rijdt.

[ Voor 11% gewijzigd door SasJo op 12-04-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 16:31
hierbij kan ik doorgeven dat mijn zonneboiler inmiddels is geplaatst, regelmatig bereikt ie al maximumtemperatuur, blijft leuk om te zien wat voor warmte dit oplevert.

het betreft hier een HR-SOLAR HRS200/5.0AR, met 2 collectoren,
Opbrengst 6.1 GJ
kosten incl. installatie eur,3700,-
subsidie eur.1200,-
collectortemperatuur 12-4-2010 15:35 Hoofddorp: 82 graden

ik zou graag temperatuur gegevens willen loggen, iemand ervaring met de interface voor HRsolar?
met 1-wire bus zou ik anders ook wat sensoren kunnen plaatsen

de regelaar is een Deltasol, deze komen van Resol ik heb inmiddels prijsopgaaf gedaan- en op internet wat gezocht.

forum members bedankt voor hulp & informatie

fotos van de zonnecollectoren, ze staan op de uitbouw, vannuit de tuin niet/nauwelijks te zien.

Afbeeldingslocatie: http://paerad.files.wordpress.com/2009/11/p1000128.jpg?w=600&h=450

Afbeeldingslocatie: http://paerad.files.wordpress.com/2009/11/p1000130.jpg?w=600&h=450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:13:
[...]

Doordat je nu een kortere wielbasis krijgt, neemt het comfort bij drempels etc wel af.
Een aanhanger moet prima lukken en 75pk en 180nm koppel? Dan moet volgens mij zelfs nog een kleine caravan lukken. Okay, comfortabel zal dat niet rijden maar het werkt wel. En voor die 1e keer per jaar dat ik m'n caravan ( campzone / lanhok ) gebruik is ook wel te overzien :-)

Daarnaast heb ik nu een Seat Leon met sportonderstel, dat ding is zo stijf als het maar kan en drempels daarmee zijn ook niet echt lekker, het zal mij niets verbazen dat de Ibiza comfortabeler is dan mijn huidige auto :)

En daarbij het is ook een bewuste keuze om een stuk milieuvriendelijker te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

voor die enkele keer kun je als je toch "moet" met sleurhut altijd nog voor 1-2 weken een 'zwaardere'auto huren/lenen....
oeps toch ff F5 moeten drukken...

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 12-04-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn ouders hebben jarenlang dezelfde denkfout gemaakt: die reden 52 weken per jaar een veel te zware en dure auto om twee weken per jaar de caravan te kunnen trekken. Van het bedrag wat ze uitsparen door een veel kleinere en goedkopere auto te rijden (en de caravan te verkopen) huren ze nu een huisje of een hotel. (Of ze gaan op vliegvakantie en zo zie je maar weer hoe het overbekende rebound-effect werkt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
[...]
nog even gekeken,
Mijn huidige auto heeft een wielbasis van 251cm. De Ibiza 1.2 ecomotive heeft een wielbasis van 247cm. Die 4cm ga ik denk ik niet merken ;)

Overigens hier vandaar een heerlijke PV dag. 52 graden over de gehele boiler, PV installatie staat lekker te snorren en as we speak komt er nu nog ruim 450W uit de set. *HEERLIJK* :P
JeroenH schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:22:
[...]

Mijn ouders hebben jarenlang dezelfde denkfout gemaakt: die reden 52 weken per jaar een veel te zware en dure auto om twee weken per jaar de caravan te kunnen trekken. Van het bedrag wat ze uitsparen door een veel kleinere en goedkopere auto te rijden (en de caravan te verkopen) huren ze nu een huisje of een hotel. (Of ze gaan op vliegvakantie en zo zie je maar weer hoe het overbekende rebound-effect werkt...)
En om precies die reden wil ik dus geen grote auto weer. Voor die 1 of 2x per jaar dat we de auto volgooien voor een vakantie ga ik geen grotere auto kopen. Ik huur dan wel eventueel een karretje of ik leg een dakkoffer op het dak.

[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 12-04-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

Anne vdr Bom schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:10:
Het verbruik een dag van tevoren is heel goed te voorspellen. Hangt af van het seizoen, het weer, dag van de week, of er een feestdag is, etc.
[...]
Ik hoor mensen in de fossiele industrie trouwens weinig klagen over de variabiliteit. Dat zijn meer de randfiguren die her en der op het internet hun onwetendheid tentoonspreiden. Veel mensen in die anti-duurzaambeweging doen net alsof er iets fundamenteel nieuws wordt geïntroduceerd. De realiteit is dat duurzame energie geen variabiliteit toevoegt die er eerder niet was, maar slechts de bestaande variabiliteit verhoogt. Dat is een belangrijk verschil.
Statistisch gezien is de toename van die variabiliteit zelfs nog kleiner met de inzet van de nieuwe bronnen. (bijv PV/airco) Bovendien ligt het regelbereik van de huidige centrales (m.u.v. incidentele maar voorspelbare piekmomenten) volledig binnen de marges waar ze nu ook al over de dag heen moeten afregelen.
Het argument dat die variabiliteit leidt tot inefficiëntie, omdat centrales in deellast gedraaid moeten worden, valt dan gelijk door de mand als kolder. Energiebedrijven hebben al te maken met variabiliteit zolang ze bestaan, als ze nu nog niet geleerd zouden hebben daar goed mee om te gaan....
Helder geformuleerd, uit m'n hart gegrepen. Variabiliteit is op dit moment geen enkel probleem!

De grote spelers hebben niet voor niets de invoering van het capaciteitstarief (en dus afschaffing van een een groot verschil tussen hoog/laag tarieven voor transport) zomaar ongemerkt laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Joba schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:28:
[...]

:? Van die zijkant ga je geen schaduw krijgen, tenzij het dak van de buren hoger is dan jouw dak.
Aan die kant zit namelijk een redelijke hoge schoorsteen. Maar die schaduw beperkt zich gelukkig tot het gedeelte van de buurman. Mijn dak is 100% schaduw vrij ;)

Pas rond 17:45 heb ik de zon op de andere kant van het dak.

[ Voor 8% gewijzigd door alberthakvoort op 12-04-2010 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
SasJo schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:28:
[...]

Ik bedoel juist dat het meer buizen zijn dan dat ik verwacht had.
Maar met dit antwoord van nog een extra boiler begrijp ik dat je eigenlijk meer warmte nodig hebt?
We zijn met 7 personen, en hotfill op wasmachine en vaatwasser. Dus die 30 buizen zijn zeker niet teveel. De ligging is zuidwest en een dakhelling van ongeveer 25 graden, dus niet optimaal.
Hier overigens vanmiddag vrij veel bewolking, maar toen ik om 5 uur thuis kwam was de boiler 64 graden, en al een hotfill was gedraaid. Vanmorgen was het temperatuur niet hoger als 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

SasJo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:18:
@El Jonco
Waar kun je zo'n douche zandloper (instelbaar??) kopen?
Bijvoorbeeld hier,
hier,
hier of
hier.

De zandlopers lopen 5 minuten, de instelbare varianten gebruiken wel een batterij. Instelbaar zonder batterij: kookwekker ;) . Als je een gewone wekker aan het andere eind van de badkamer zet, moet je ook echt onder de douche uit om het alarm uit te zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Anoniem: 351376 schreef op maandag 12 april 2010 @ 18:49:
[...]

Bijvoorbeeld hier,
hier,
hier of
hier.

De zandlopers lopen 5 minuten, de instelbare varianten gebruiken wel een batterij. Instelbaar zonder batterij: kookwekker ;) . Als je een gewone wekker aan het andere eind van de badkamer zet, moet je ook echt onder de douche uit om het alarm uit te zetten >:)
Kortom, waar een wil is, is een weg!
ik ga denk ik voor de echte zandloper, van 20min naar 10min is ook al een erg grote stap, vindt ik......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

deejeebv schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:20:
[...]

We zijn met 7 personen, en hotfill op wasmachine en vaatwasser. Dus die 30 buizen zijn zeker niet teveel. De ligging is zuidwest en een dakhelling van ongeveer 25 graden, dus niet optimaal.
Hier overigens vanmiddag vrij veel bewolking, maar toen ik om 5 uur thuis kwam was de boiler 64 graden, en al een hotfill was gedraaid. Vanmorgen was het temperatuur niet hoger als 25 graden.
Bas raad zelfs dit aan;
Atag verwarming doet 5m² collector bij deze boiler. Dat is vergelijkbaar met 44 buizen.

Worden het mogelijk toch 2 sets van 24 = 48 buizen. / 20 + 30 buizen.

iig erg bedankt voor de reacties, dit geeft een beter beeld dan zo'n Atag folder.

@deejeebv
Doe je de hotfll van de vaatwasser rechtstreeks vanuit de boiler, of zet je er nog iets tussen?
En gaat een hotfill was, goed samen met douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Antwoord van Vaillant gekregen;
Wij hebben op het moment nog geen gebruiksaanwijzing van de allSTOR VPS 300.

Allstor MSS is een systeem component welke het mogelijk maak alle denkbare cv,ww, zonnesystemen toch toe te kunnen passen.

Hierdoor is een MSS systeem breder inzetbaar dan het Q-Solar systeem van Atag. Voor verdere info kunt u terecht bij uw huidige installatiebedrijf.

ik heb (nog) geen installatiebedrijf, maar afijn, een kleine reactie is er al.
Jammer dat ze niet in de gaten hebben dat de moderne consument zelf al het eea wil uitplozen, zonder installatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15

ericplan

5180 Wp PV

SasJo schreef op maandag 12 april 2010 @ 20:02:
[...]

Doe je de hotfll van de vaatwasser rechtstreeks vanuit de boiler, of zet je er nog iets tussen?
En gaat een hotfill was, goed samen met douchen?
Wij hebben sinds augustus 2009 een zonneboiler. Geen afwasmachine, maar wel een wasmachine met hotfill (Miele Allwater), die zeer regelmatig draait. (2 sportende puberzonen). De wasmachine zit met een thermostatische mengkraan op de zonneboiler, want de zonneboiler is soms te heet voor de wasmachine. Zelfs vandaag stond de thermometer van de zonneboiler op 75°. Geen problemen met douchen en wassen tegelijk, maar er is wel verschil in de doorstroom van verschillende mixkranen.

Solarlog heeft eindelijk een Nederlandse homepage http://solarlog-home.eu/nl/index_nl.html. Voorlopig sta ik er niet bij, want de Solarlog 500 kan zijn data maar naar één adres sturen, en dat is m'n eigen site. Als iemand daar nog een suggestie voor heeft? (het via FTP versturen van data naar meerdere adressen)

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 12-04-2010 21:13 . Reden: Solarlog toevoeging ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307487

paerad schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:37:
hierbij kan ik doorgeven dat mijn zonneboiler inmiddels is geplaatst, regelmatig bereikt ie al maximumtemperatuur, blijft leuk om te zien wat voor warmte dit oplevert.
.
.
.
ik zou graag temperatuur gegevens willen loggen, iemand ervaring met de interface voor HRsolar?

de regelaar is een Deltasol, deze komen van Resol ik heb inmiddels prijsopgaaf gedaan- en op internet wat gezocht.

Ik heb zo'n zelfde regelaar en met het gratis besturingsprogramma op de resol site kan je de regelaar bedienen en uitlezen. Er is ook een usb-interface voor de v-bus te koop maar met een paar onderdelen en een serial-usb kabel kan je die zelf ook maken.
het volgende live-plaatje komt rechtstreeks uit het programma van resol en heeft ook een ftp upload naar een website
http://pv-solar24.info/boiler.html
Resol heeft ook loggers in hun programma die op de vbus aangesloten kunnen worden met een LAN aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:07

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand een goede tip voor goedkope thermostaatkranen? Ik heb al een tijdje hotfill, maar die is nu niet in temperatuur begrenst. Dat vindt niet elke kleding leuk. De meeste kranen zijn "mooi" (lees duur), i.p.v. pragmatisch.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Anoniem: 309539 schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:51:

Helder geformuleerd, uit m'n hart gegrepen. Variabiliteit is op dit moment geen enkel probleem!
Ook uit mijn hart begrepen: vd Bom, klasse reactie!
De grote spelers hebben niet voor niets de invoering van het capaciteitstarief (en dus afschaffing van een een groot verschil tussen hoog/laag tarieven voor transport) zomaar ongemerkt laten gebeuren.
Capaciteitstarief is uitgevonden door EnergieNed (al in 2005) en door alle betrokken "spelers" er op magistrale wijze door gemasseerd: NMa, EZ, Netbeheer Nederland, en de leveranciers. Tweede Kamer deed (vrijwel) niks, en Eerste Kamer stond te schuimbekken van woede toen ze zagen dat ze er niks meer aan konden doen...

Vergeet niet dat alles tot nu toe "gemiddeld genomen wordt gecompenseerd" via enorme ophoging van energiebelasting op kWh, en gelijktijdige forse toename van de vaste teruggave post energiebelasting. M.a.w.: de variabele last blijft grotendeels gelijk (zelfs licht verhoogd dit jaar door EB verhoging), dus de "besparingsprikkel" blijft overeind. En: je saldeert voor diezelfde waarde, dus Min. Fin. krijgt die energiebelasting over kWh niet binnen. En de BTW daarover ook niet...

Er is echter nergens terug te vinden dat als netbeheer het capaciteitstarief verder gaat verhogen, dat Min. Fin. dat dan ook weer 100% gaat compenseren. Dat is de crux...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

Milmoor schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:59:
Iemand een goede tip voor goedkope thermostaatkranen? Ik heb al een tijdje hotfill, maar die is nu niet in temperatuur begrenst. Dat vindt niet elke kleding leuk. De meeste kranen zijn "mooi" (lees duur), i.p.v. pragmatisch.
Is dit niks voor je ?

http://www.groene-energie...elingen+etc/68035020.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Kijk eens op marktplaats, ik raakte ooit mijn oude thermostaatkraan bijna niet kwijt.
Dus voor 10 a 15 euro doe je al zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunrising
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07-2021
el jonco schreef op maandag 12 april 2010 @ 07:01:
Vanavond, maandag 12 april 20:55 NED2: "verplichte kost" voor discussie: "De Groene Masterclass" met Hermann Scheer in Tegenlicht.
Bedankt voor je tip! Ik heb samen met m'n vriendin gekeken in de hoop haar ook een beetje warm te maken voor duurzame investeringen in ons huis. (bij ieder klusje in huis ziet ze als een berg op tegen mogelijke troep en dat ik een douche wtw in huis heb gehaald waarvoor een koof geopend moet gaan worden heeft ze me nog niet helemaal vergeven.) Ik heb gelukkig instemming gekregen om SolarKing te bellen voor informatie mbt pv panelen voor ons schuurdak, maar ik mag alleen ons spaarbudget hiervoor aanspreken als hij of een andere expert onze situatie hiervoor beoordeeld heeft. Mijn grootste hobbel in verduurzaming van ons huis is helaas van niet technische of financiële ,maar van relationele aard :'(
Hopelijk hebben ook veel van onze foutief ingelichtte politici naar dit programma gekeken, want helaas blijft het vaak bij preken voor eigen parochie. Wat een heldere verwoording door die Hermann Scheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

of deze, http://www.herbergpv.nl/?page_id=1039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
Vergeet ook niet keerkleppen te installeren op de twee ingangen, anders kan er warm water je koudwaterleiding in stromen, en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sunrising schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:34:
[...]

Bedankt voor je tip! Ik heb samen met m'n vriendin gekeken in de hoop haar ook een beetje warm te maken voor duurzame investeringen in ons huis. (bij ieder klusje in huis ziet ze als een berg op tegen mogelijke troep en dat ik een douche wtw in huis heb gehaald waarvoor een koof geopend moet gaan worden heeft ze me nog niet helemaal vergeven.) Ik heb gelukkig instemming gekregen om SolarKing te bellen voor informatie mbt pv panelen voor ons schuurdak, maar ik mag alleen ons spaarbudget hiervoor aanspreken als hij of een andere expert onze situatie hiervoor beoordeeld heeft. Mijn grootste hobbel in verduurzaming van ons huis is helaas van niet technische of financiële ,maar van relationele aard :'(
Hopelijk hebben ook veel van onze foutief ingelichtte politici naar dit programma gekeken, want helaas blijft het vaak bij preken voor eigen parochie. Wat een heldere verwoording door die Hermann Scheer.
Mbt de duurzame relatie: gewoon op bijvoorbeeld de Solar Days je dinnetje dagje uit nemen: ziet ze gelijk hoe het werkt, etcetera... zie het als 'inmasseren' (onbekend maakt vaak onbemind).

mbt Tegenlicht, ook hier even gekeken op de laptop en blijft gewoon super die Hermann!
Maar... je kan ook vanuit de burgers het initiatief promoten (kijk ook eens naar mogelijkheden als 'deelnemen aan transition town werkgroep'. Als er dan een meerdere mensen vanuit de burgers er actief mee bezig is, komt er een stroming naar voren die veel draagvlak behoudt :)

<zucht> helaas is het TT idee hier in N-limburg nog niet ingebed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op maandag 12 april 2010 @ 23:55:

<zucht> helaas is het TT idee hier in N-limburg nog niet ingebed....
Geduld is een schone zaak...

... zelfs in onze ouderwetse studentenstad Leiden zijn inmiddels 25 ambtenaren "aan de Plugwise" gezet.

Om energie te besparen...

Ik zou zeggen: we gaan vooruit! 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tegenlicht
Hoe schep je een wettelijk kader voor de inzet van biomassa (niet alleen voor energie)?
Ideetje: garandeer tenminste 10 jaar lang de prijs van bioplastics op 2x de prijs van vergelijkbare uit olie gewonnen plastics. En financier dat uit de verpakkingsbelasting die over alle plastics (ook bioplastics) wordt gewonnen. Gewoon per kg dus. Dan heb je ook niet meer dat gedoe dat er teveel verpakkingsbelasting schijnt te zijn ingehouden en de staatskas is ingestroomd. Bepaal jaarlijks, op basis van het success hoe hoog die factor 2 wordt vanaf dat moment voor de 10 daarop volgende jaren.
Vrijheid en direct resultaat en je kunt uitrekenen of je de investeringen aandurft.

Klinkt dit bekend in de oren? a-la-feed in van duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Voor de amateur hotfillers heb ik nog steeds deze liggen die je mooi in de leiding kan schroeven.

caleffi 520475
Instelbaar van 40 tot 70 graden.
Instellen op 40 graden en dan op 30 graden wassen werkt best goed.

Deze heeft wel als nadeel dat ie niet lager kan dan 40 graden.
Koud spoelen zit er dus niet in.

Afbeeldingslocatie: http://www.totaalduurzaam.nl/images/products/full/2165_mengventiel-12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Dit is nog eens wat anders dan zonneracen in de Outback: Power of One Solar Car Transits Ice Road to Tuktoyaktuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:59
Het is oorlog
3 dagen liggen ze er pas … te genieten van de zon..

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/13/1271161493-220.jpg

En gisteren(maandag) had ik al zo weinig energie .. kwam slecht op gang op het werk…
Het liep de hele dag niet zo.. alles koste veel moeite.

Kom ik thuis .. kijk ik omhoog ( toch eff zien die nieuwe reeds 3 dagen werkende paneeltjes).

Krijg ik daar bijna toch een hartaanval ….. zie ik grote witte vlekken op mijn panelen ….
(Ik heb nu al twee dagen last van witte vlekken voor mijn ogen ….)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/13/1271161556-310.jpg

Dus daarom had ik zo weinig energie ….. op mijn werk ;-)
En natuurlijk in 2 verschillende strings …… weer witte vlekken voor mijn ogen …

ZEEMEEUWEN POEP …. @#$%^#@!!@#$$

Ja ja verschrikkelijk ..
Jeugd trauma ….. zeemeeuwen poep ..

Zit je als klein jongetje …eindelijk lekker te genieten van je soft ijsje in de zon.
Je weet wel zo een bruin hoorntje met het witte zachte ijs.
Steeds als je een lik neemt .. moet je even voorover bukken ..
En ja hoor wat denk je .. schijt er een zeemeeuw in mijn nek … net als ik een lik neem.

Dus met linker hand in de nek voelen .. kijken naar mijn vingers .. brr wit zacht spul …
In mijn ander hand ook zacht wit spul … en in mijn mond ook wit zacht spul @#$^#@@ 
Je begrijpt ....... reactie ….actie …link …. En ikke heel hard schreeuwen.

En iedereen maar lachen …. schijt een zeemeeuw in zijn nek…

Nauw zal je vertellen … weet het nog als de dag van gisteren …..
Die dingen vergeet je NOOOOIT meer.

Dus ik maandag middag maar even op marktplaats lopen zoeken ..naar zeemeeuwen ver jagers of zo iets.

Gelukkig heb ik de firma ZEE & MEEUW B.V. gevonden die waren bereid om eens even langs te komen.

Gelijk dinsdag middag even een foto getrokken toen ze aan het werk waren.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/13/1271161611-340.jpg

Hopen dat we er nu even van af zijn.
Eigenlijk wel veel werk al die hulsen oprapen… ..maar ja….. je bent van de straat .. ik bedoel je ruimt de straat op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

8)7 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Prachtig verhaal :9~

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
Iets anders, in Deventer hebben we met de taakgroep Zonnehoven het aantal van 50 inschrijvingen, een voorwaarde voor provinciale aankoopsubsidie, gehaald!!

http://www.zonnehoven.nl/...pel50deelnemersgepasseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

http://www.nu.nl/algemeen...teur-energierekening.html
En waarom is die rekening dan €22.000 euries, das niet normaal voor een huishouden.

Is er een foutje gemaakt?
Een beetje journalist had die vragen gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist de dvd "Food Inc" gekeken... brrrr.....
je kijkt inderdaad totaal anders naar je eten nadat je de film bekeken hebt!
En ik vond het schokkend om te zien hoe de belangen verstrengeld zijn. Kunnen we zoiets ook niet in NL/BE gaan verfilmen met 'onze organisaties' ;)

In elk geval, effect op mij: die meer-prijs voor eko-produkten IS het waard...
(ofwel: highly recommended movie-stuff for green-thinking/acting people)

@Nicenemo: proficiat met dat schitterende lokale initiatief!! En nu maar hopen dat t' snel geplaatst wordt op de huizen van de deelnemende duurzame denkende burgers!

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 13-04-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 07:11
Nu mijn mooie KingSun panelen lekker liggen te bakken (die meter vliegt achteruit!), ben ik eens gaan nadenken/rekenen of het mogelijk is om de gasaansluiting van ons huis helemaal op te zeggen.
Wij gebruiken nu ongeveer 650-700m3 aardgas per jaar voor verwarming en warm tapwater. Tijdens de bouw van het huis heb ik al eens gekeken naar (water/water) warmtepompen, maar om budgettechnische redenen ben ik daar toen snel vanaf gestapt. Een lucht/water warmtepomp is in aanschaf veel voordeliger en ik heb al modellen gezien die kunnen werken tot een omgevingstemperatuur van -20 graden celsius. Nu is het mij nog niet gelukt om ergens informatie (in de vorm van grafiekjes) los te peuteren over de COP van lucht/water warmtepompen bij dit soort lage temperaturen. Voor de verwarming van het huis heb ik aan water van 30-35 graden genoeg (zelfs bij een buitentemperatuur van -15!). Het warme tapwater zou ik dan willen maken met een warmtepomp-boiler, aangesloten op de centrale afzuiging.

Om een goede kosten/baten analyse te kunnen maken zijn deze gegevens onmisbaar, is er hier toevallig iemand die mij hier aan zou kunnen helpen?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Misschien twee beugeltjes monteren op de bovenste hoeken, en een een ijzerdraadje spannen, een centimeter of 7 boven de bovenste rand van de bovenste panelen? (hoger dan de pootjes van een meeuw, maar er moet geen mus onder kunnen zitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
X21r schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:55:
Het is oorlog

[afbeelding]

En gisteren(maandag) had ik al zo weinig energie .. kwam slecht op gang op het werk…
Het liep de hele dag niet zo.. alles koste veel moeite.

Kom ik thuis .. kijk ik omhoog ( toch eff zien die nieuwe reeds 3 dagen werkende paneeltjes).

Krijg ik daar bijna toch een hartaanval ….. zie ik grote witte vlekken op mijn panelen ….
(Ik heb nu al twee dagen last van witte vlekken voor mijn ogen ….)

[afbeelding]

Dus daarom had ik zo weinig energie ….. op mijn werk ;-)
En natuurlijk in 2 verschillende strings …… weer witte vlekken voor mijn ogen …

ZEEMEEUWEN POEP …. @#$%^#@!!@#$$
....
Inderdaad een gevalletje "shit happens" :9
nou ja, gelukkig hebben we in het binnenland/zuiden niet zo van dat soort problemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

mightym schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:12:
Nu mijn mooie KingSun panelen lekker liggen te bakken (die meter vliegt achteruit!), ben ik eens gaan nadenken/rekenen of het mogelijk is om de gasaansluiting van ons huis helemaal op te zeggen.
Je gasaansluiting opzeggen...... 8)7
Ha... je woont hier in NEEderland.
Wettelijk moet ieder huis hier een gas of stadsverwaming aansluiting hebben.
Dus je bent kansloos, tenzij je op de veluwe gaat wonen, ver van de bewoonde wereld en een aansluiting wilt, dan kan het natuurlijk niet.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Wereldwijd maar liefst 7.5 GW erbij in 2009. Crisis? What crisis?

Global PV Market Tops 7 GW

Dat is qua opbrengst equivalent aan een kerncentrale. En het gaat ieder jaar sneller. Ze mogen met die nucleaire revival wel een beetje opschieten daar in de US, willen ze ooit nog een serieuze bijdrage leveren aan wat voor probleem dan ook. Voorlopig is er nog geen spa de grond in gegaan en eer het zover is, zijn we zeker vijf jaar verder. Wanneer is die centrale dan gereed? 2025 of zo? Het meest waarschijnlijke is de bouw ergens rond 2020 gestaakt wordt omdat het economisch niet meer verantwoord is de bouw af te maken. Maar wanneer zien de politici dat eindelijk?

Een andere observatie. Windenergie was altijd het grote broertje van zonneënergie. Volgens de voorspellingen van het GWEC is de wereldwijde markt voor windenergie in 2014 62,5 GW. Als PV de huidige groei van ca 50% per jaar volhoudt, zitten die markt in 2014 ook tegen de 60 GW.

Het grote voordeel van PV is dat het binnen ieders handbereik ligt. Geen planningen en vergunningen en MER's en NIMBY's, gewoon paneeltjes kopen en hopsakee, op het dak ermee. Binnen drie jaar staan zonnepanelen in het schap bij de Gamma. Drie halen twee betalen. Wat ik je brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

nicenemo schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:18:
Iets anders, in Deventer hebben we met de taakgroep Zonnehoven het aantal van 50 inschrijvingen, een voorwaarde voor provinciale aankoopsubsidie, gehaald!!

http://www.zonnehoven.nl/...pel50deelnemersgepasseerd
Gefeliciteerd. Mooi voor elkaar! Dat worden volgens mij wel een paar hele goedkope installaties. Profiteren van grote inkoop van 10.000 panelen, en subsidie, en een leninkje van 1%, en dan kun je met een of andere zonneboer best een leuk dealtje sluiten over het installeren.

Reken eens uit. Stel eens heel voorzichtig dat de totaalkosten uitkomen op gemiddeld 3 euro per Wp. Met 5% afschrijving en 1% rente zijn je jaarlijkse kosten 18 cent per Wp. 1 Wp levert per jaar ongeveer 0,85 kWh x 22 cent = 18,7 cent op. De aflossing van die groene lening is constant, de stroomprijs kan alleen maar stijgen. Tel uit je winst. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet meedoet. Oh, en laat die subsidie maar zitten, gemeente Deventer. Zonder is het ook al rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M

wiljan_M

guus.assmann schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:46:
@Wiljan_M
Gedurende langere tijd houdt ik ook mijn Soladins bij.
En ter vergelijking heb ik een draaischijfmeter.
Mijn 4 Soladins zijn in de winter een beetje pessimistisch en geven een beetje te weinig aan.
Maar midden in de zomer is dit net andersom.
Op jaarbasis zijn de standen van de draaischijf en de Soladin wel gelijk.
Op dit moment staat er 6115 kWh op de meter en 6114 kWh van de Soladins.
Als het verschil bij jou zo klein is dan moet ik er vanuit gaan dat het klopt.
Mooie reden om er nog een setje bij te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M

wiljan_M

paerad schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:37:

het betreft hier een HR-SOLAR HRS200/5.0AR, met 2 collectoren,
Opbrengst 6.1 GJ
kosten incl. installatie eur,3700,-
subsidie eur.1200,-
collectortemperatuur 12-4-2010 15:35 Hoofddorp: 82 graden

fotos van de zonnecollectoren, ze staan op de uitbouw, vannuit de tuin niet/nauwelijks te zien.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb de zelfde installatie. en woon ook in Hoofddorp ;)
Jou foto's lijken een beetje op eiland 3 in floriande ? ? (woon zelf op eiland 7)
Heb je 1 of 2 sensors in je voorraad vat ?
Ik heb er maar 1 en het is toch een beetje jammer dat je alleen temperatuur onder in het vat meet.
De sensor bovenin is een optie. Geen idee of dat nu nog kan.
benieuwd hoe je de temperatuur gaat loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
X21r schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:55:
Het is oorlog
... meeuwenoorlog ...

Hmmmm. Bij ons staat er een vlaggenmast achter de set die niet van mij is, maar van de woongemeenschap (op noord, dus geen slagschaduw). Zitten regelmatig van die mooie witte vliegbeesten op, lekker hun cloaca te legen. Desondanks, en de witte vlekken die je ook ziet op de detailfoto die ik van een hoogst genereuze vliegmaniak op een mooie dag in mijn elektronische postbus mocht ontvangen, deze - de twee paneeltjes direct onder die vlaggenmast), doet dat systeempje van zes paneeltjes het op een Soladin600 iets beter dan een identieke set paneeltjes elk voorzien met een OK4 (die nauwelijks last van meeuwenscheit heeft). Beiden sets met 25 meter DC bekabeling. Ik ben al zeker een jaar niet meer op het dak geweest, maar ga binnenkort weer "iets doen" daar (effe bovenste buurman vriendelijk toegang vragen...). Neem ik meteen een emmertje H2O mee. Heb tot nu toe nog niet echt vreselijke gevolgen voor de opbrengst gezien...
Hopen dat we er nu even van af zijn.
Eigenlijk wel veel werk al die hulsen oprapen… ..maar ja….. je bent van de straat .. ik bedoel je ruimt de straat op :)
Al dat koper kun je beter laten gebruiken voor wat mooie Solyndra CIGS paneeltjes, of voor die bloedmooie gitzwarte AvanCIS moduultjes van Saint-Gobain/ex-Shell. Of gewoon voor zonnestroom bekabeling (met dank aan je geweldige bijdragen op het zonnestraal forum) ... >:) 8)

Inmiddels een zware klus afgerond. Dynamische/interactieve grafiekenpagina over de Duitse zonnestroom revolutie van 2009 op mijn site. Opbouwende kritiek welkom... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 07:11
Mike70 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:35:
[...]

Dus je bent kansloos, tenzij je op de veluwe gaat wonen, ver van de bewoonde wereld en een aansluiting wilt, dan kan het natuurlijk niet.
???????? :? Is dat echt zo? Ik zou het eerder andersom verwachten, dat iedere nederlander recht heeft op gas ofzo. Mijn ouders zijn een tijdje 'administratief'' afgesloten geweest van aardgas. (kwam door een administratiefout na een meterwissel) Geen haan die hier naar kraait! Volgens mij kan ik mijn leverancier gewoon vertellen dat ik de levering van gas niet meer wens en klaar is kees.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

mightym schreef op woensdag 14 april 2010 @ 06:52:
[...]

???????? :? Is dat echt zo? Ik zou het eerder andersom verwachten, dat iedere nederlander recht heeft op gas ofzo. Mijn ouders zijn een tijdje 'administratief'' afgesloten geweest van aardgas. (kwam door een administratiefout na een meterwissel) Geen haan die hier naar kraait! Volgens mij kan ik mijn leverancier gewoon vertellen dat ik de levering van gas niet meer wens en klaar is kees.
Nee dat is niet zo. Mijn ouders wonen in een flat met een gedeelde verwarming die in het bezit is van de VvE en dus geen stadsverwarming is. Zij koken en verwarmen water elektrisch en hebben dus geen gasaansluiting meer.
Praktijkvoorbeeldje.
Wel is het zo dat de aansluiting in huis aanwezig moet zijn. Daar hoeft echter geen meter aangehangen te worden. Op het moment dat er geen meter hangt kan er ook niets in rekening worden gebracht ook geen capaciteitstarief.

[ Voor 12% gewijzigd door ZonneStroom op 14-04-2010 07:11 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:42:
Inmiddels een zware klus afgerond. Dynamische/interactieve grafiekenpagina over de Duitse zonnestroom revolutie van 2009 op mijn site. Opbouwende kritiek welkom... :+
Mooie verzameling grafieken. Een mooie, bonte verzameling, niets op aan te merken. Wat ik misschien nog mis is een verdeling in categorieën, dus dak/vrije veld/particulier/zakelijk. Maar die info geeft het Bundesnetzagentur niet, dus zie er maar eens aan te komen.

Wat ik vooral zeer verhelderend vond was het 3e plaatje, die met de gemiddelde systeemgrootte. Er zijn dus maar liefst 92, tweeënnegentig, installaties tussen 0 en 1 kW geïnstalleerd. Met een kilowatje doe je hier leuk mee, bij onze oosterburen ben je daarmee een paria. En dan de categorie 1-5 kW, dan ben je hier een grote jongen, daarginds is dat niet meer dan een leuk beginnetje...

Wat me verder opvalt is dat de particuliere daktop-markt nog grotendeels onontgonnen gebied lijkt. Duitsland kent 40 miljoen huishoudens en als we even de 10 kW als grens nemen voor wat je op een gemiddeld dak kwijt kunt, zit je aan minder dan 20.000 installaties. En als je die grens verruimt tot 30 kW, dan nog kom je niet verder dan 35.000. Dat is minder dan 1 ‰.

edit:

Als aanvulling op zonnigtypes overzicht, is dit een voorspelling voor 2010: Afbeeldingslocatie: http://www.renewableenergyworld.com/assets/images/story/2010/4/12/7-1332-survival-of-the-fit-test.jpg

Ze denken dus dat Duitsland er nog even snel 2 GW bij gaat leggen voor de regressie degressie.

[ Voor 9% gewijzigd door Anne vdr Bom op 17-04-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

glambalk schreef op woensdag 14 april 2010 @ 07:06:
[...]
Nee dat is niet zo. Mijn ouders wonen in een flat met een gedeelde verwarming die in het bezit is van de VvE en dus geen stadsverwarming is. Zij koken en verwarmen water elektrisch en hebben dus geen gasaansluiting meer.
Praktijkvoorbeeldje.
Wel is het zo dat de aansluiting in huis aanwezig moet zijn. Daar hoeft echter geen meter aangehangen te worden. Op het moment dat er geen meter hangt kan er ook niets in rekening worden gebracht ook geen capaciteitstarief.
Dat hoop ik dan maar....
@Zonnigtype weet jij hier meer over te vertellen?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mightym schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:12:
Wij gebruiken nu ongeveer 650-700m3 aardgas per jaar voor verwarming en warm tapwater. Tijdens de bouw van het huis heb ik al eens gekeken naar (water/water) warmtepompen, maar om budgettechnische redenen ben ik daar toen snel vanaf gestapt. Een lucht/water warmtepomp is in aanschaf veel voordeliger en ik heb al modellen gezien die kunnen werken tot een omgevingstemperatuur van -20 graden celsius. Nu is het mij nog niet gelukt om ergens informatie (in de vorm van grafiekjes) los te peuteren over de COP van lucht/water warmtepompen bij dit soort lage temperaturen. Voor de verwarming van het huis heb ik aan water van 30-35 graden genoeg (zelfs bij een buitentemperatuur van -15!). Het warme tapwater zou ik dan willen maken met een warmtepomp-boiler, aangesloten op de centrale afzuiging.

Om een goede kosten/baten analyse te kunnen maken zijn deze gegevens onmisbaar, is er hier toevallig iemand die mij hier aan zou kunnen helpen?
Ik heb nu een weet eek lucht warmtepomp boiler en de CV staat keihard uit.

Voor de dagelijkse dingen zoals comfortabel douchen en hotfill van de wasmachine gaat het goed.
Je kan er ook rustig een lekker bad mee nemen alleen bijvullen van het bad met heet water schoot wat te kort. Ik vul de WP boiler uit m'n nog echt niet lekker werkende Remeha zonneboiler. Dus de meetgegevens zullen er in februari zeker anders uit zien dan nu. Ik kon absoluut niet autonoom draaien op deze zonneboiler. Op de warmtepomp boiler gaat dat zeer riant. Wat warm water voorziening betreft kan van mj het gas er uit.

De warmtepomp is niet superstil. Vergelijk het geluid met een (wat oude) koelkast.

Maargoed de pomp slaat 1x per dag (plugwise scheduler) aan en bij een verbruik van 2 personen die douchen kost het ongeveer 1 kwh om de boel weer op temperatuur te krijgen. Nu weet ik helaas niet hoeveel gas dit normaal zou verbruiken.

En de 2x wasmachine draaien en 1 x douchen koste me 1.5kwh voor de warmtepomp en 0.5kwh voor de wasmachine. Dit is een besparing van dik 8kwh op de wasmachine..

Anyway, pm me als je meer vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-06 11:09
http://linuxbeacon.com/do...cles:tonidopluglamptonido plug.
shiva processor
met ubuntu 9.04
99 dollar
qua aansluitngen weet ik niet of het iets is, maar misschien is het iets voor webserver, met weinig energieverbuik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 16:31
das erg toevallig, ja ik woon in de floriande op eiland 3

installatie was op 29maart, ook in dezelfde week geinstalleerd?

in het voorraad vat 200liter heb ik maar 1 sensor, ik zou ook niet weten of er een 2e bij kan. wil ik ook wel navragen. (de deksel bovenop kon er wel af werd mij verteld- ga ik niet zelf doen.... ;) )

op de 2 collector leidingen bij de pomp zitten nu 2 analoge meters. installateur gaf aan dat ik hier eentje ook elektronisch kon maken en op de delta sol regelaar kon aansluiten. dit wil ik wel, als ik met de interface deze ook kan gaan uitlezen.

email interactie met installateur gaat niet heel snel, moet wat geduld hebben, tis druk denk ik. zelf zal ik ook nog verder zoeken waar en voor welke prijs ik een interface kan kopen. de datalogger + lan interface lijkt me ook een interessante optie. er hoeft dan niet continu een pc aan te staan.

* ook haarlemmermeer subsidie aangevraagd? ik wacht nog op antwoord op de subsidie- zou hiermee standaard 615wp setje aanschaffen.
wiljan_M schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:19:
[...]

Ik heb de zelfde installatie. en woon ook in Hoofddorp ;)
Jou foto's lijken een beetje op eiland 3 in floriande ? ? (woon zelf op eiland 7)
Heb je 1 of 2 sensors in je voorraad vat ?
Ik heb er maar 1 en het is toch een beetje jammer dat je alleen temperatuur onder in het vat meet.
De sensor bovenin is een optie. Geen idee of dat nu nog kan.
benieuwd hoe je de temperatuur gaat loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:54:
Wereldwijd maar liefst 7.5 GW erbij in 2009. Crisis? What crisis?
Global PV Market Tops 7 GW
Dat is qua opbrengst equivalent aan een kerncentrale.

Een andere observatie. Windenergie was altijd het grote broertje van zonneënergie. Volgens de voorspellingen van het GWEC is de wereldwijde markt voor windenergie in 2014 62,5 GW. Als PV de huidige groei van ca 50% per jaar volhoudt, zitten die markt in 2014 ook tegen de 60 GW.

Het grote voordeel van PV is dat het binnen ieders handbereik ligt. Geen planningen en vergunningen en MER's en NIMBY's, gewoon paneeltjes kopen en hopsakee, op het dak ermee. Binnen drie jaar staan zonnepanelen in het schap bij de Gamma. Drie halen twee betalen. Wat ik je brom.
Dat PV onder handbereik zou komen zou hardstikke mooi zijn en dat we met een paar kerncentrales minder kunnen des te beter. Toch moeten we met het vergelijken van G-getallen wel even opletten.
7GW is de op enig moment haalbare productie, belangrijk hoe zwaar de netten zouden moeten zijn.
Misschien is het eerlijker/beter om de productie op basis van de te verwachten GWh/jaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Tip voor NielsTn en andere fotografieliefhebbers: de foto-expositie 'Earth' van Prix Pictet is te zien in Eindhoven tot 18 april, in Den Haag van 21 tot 23 april.
Prix Pictet, 's werelds eerste prijs gewijd aan fotografie en duurzaamheid, gebruikt de kracht van fotografie om een boodschap die van levensbelang is wereldwijd over te brengen.
Ik heb me laten vertellen dat het zeer de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

opzeggen is toch heel iets anders dan weg laten halen?
als je niet betaalt sluiten ze je af, dus dan kan het ook....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Woodski schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:48:
[...]
De warmtepomp is niet superstil. Vergelijk het geluid met een (wat oude) koelkast.
Dat zou voor mij een showstopper zijn. Ik haat lawaaiige apparaten. En hij zou bij mij op zolder komen, vlakbij het open trapgat. Ik heb de deur van mijn slaapkamer altijd open, dus dat is niet goed voor mijn nachtrust.
... bij een verbruik van 2 personen die douchen kost het ongeveer 1 kwh om de boel weer op temperatuur te krijgen. Nu weet ik helaas niet hoeveel gas dit normaal zou verbruiken.
Je kunt het verbruik redelijk schatten. Ik hou meestal 5:1 aan. Vijf l gas op 1 l warm water (douchetemperatuur). Ik weet niet wat de doorstroming van jouw douche is, maar bij mij ligt het rond de 4 l/ min. Dat is vrij weinig. Eén douchebeurt van 10 min is bij mij dus 200 l gas, oftewel 2 kWh energie.

Dit is gerekend met koud water. Als ik het goed begrijp, wordt jouw WP-boiler gevuld vanuit je ZB. Dan wordt het een heel ander verhaal. Het hangt dan af van de temperatuur van het water dat uit de ZB komt.

Trouwens, klopt het dat de ventilator van jouw WP-boiler 19 W verbruikt? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Dat lijkt me aan de hoge kant.
En de 2x wasmachine draaien en 1 x douchen koste me 1.5kwh voor de warmtepomp en 0.5kwh voor de wasmachine. Dit is een besparing van dik 8kwh op de wasmachine..
Doet jouw wasmachine normaal gesproken 4 kWh voor 1 wasje? Op welke temperatuur was je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 309539 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:02:
Toch moeten we met het vergelijken van G-getallen wel even opletten.
7GW is de op enig moment haalbare productie, belangrijk hoe zwaar de netten zouden moeten zijn.
Misschien is het eerlijker/beter om de productie op basis van de te verwachten GWh/jaar te vergelijken.
Daar ben ik ook altijd een groot voorstander van. Met die kerncentrale bedoelde ik er eentje van 1 GW. Die produceert per jaar ongeveer evenveel electriciteit als 7GW PV.

En 60 GW PV produceert ongeveer de helft van 60 GW wind. Dus voorlopig heeft PV de windenergie nog niet ingehaald. Maar ik verwacht wel dat dat voor het einde van het decennium gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op woensdag 14 april 2010 @ 07:06:
[...]

Praktijkvoorbeeldje.
Daar kan ik je hele mooie verhalen over vertellen, over die [kook]gasmeters in onze wijk en de "vastrecht ellende" die daarmee gepaard gaan. Heeft ook weer de nodige correspondentie opgeleverd...

Moet het nog een keer navlooien, maar gasaansluiting is niet verplicht (want er zijn diverse alternatieven voor zowel tapwater als ruimteverwarming), elektra aansluiting wel. Er komen steeds meer huishoudens zonder gas. Maar ook die huishoudens hebben honderd procent recht op teruggavepost energiebelasting (heel vaak foutief als "heffingskorting" benoemd, omdat dat iets anders betekent). Die teruggavepost wordt dan ook niet voor niks geboekt onder de post "elektra", terwijl het een compensatie is voor zowel "hoge elektra als gas kosten". Ook al gebruik je een warmtepomp en zonneboiler in je gas loze wijk.

Overigens kan het ook anders. Eric Sjoerdsma in het Zonnehuis in Castricum heeft juist wel een gas aansluiting maar geen elektra, al vele jaren lang. Betaalt dus wel gas vastrecht, maar geen elektra vastrecht (da's scoren, met de vermeden capaciteitstarieven voor elektra, terwijl hij toch teruggave energiebelasting terug moet krijgen zoals iedereen in NL...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:36:
[...]

Dat zou voor mij een showstopper zijn. Ik haat lawaaiige apparaten. En hij zou bij mij op zolder komen, vlakbij het open trapgat. Ik heb de deur van mijn slaapkamer altijd open, dus dat is niet goed voor mijn nachtrust.

[...]

Je kunt het verbruik redelijk schatten. Ik hou meestal 5:1 aan. Vijf l gas op 1 l warm water (douchetemperatuur). Ik weet niet wat de doorstroming van jouw douche is, maar bij mij ligt het rond de 4 l/ min. Dat is vrij weinig. Eén douchebeurt van 10 min is bij mij dus 200 l gas, oftewel 2 kWh energie.

Dit is gerekend met koud water. Als ik het goed begrijp, wordt jouw WP-boiler gevuld vanuit je ZB. Dan wordt het een heel ander verhaal. Het hangt dan af van de temperatuur van het water dat uit de ZB komt.

Trouwens, klopt het dat de ventilator van jouw WP-boiler 19 W verbruikt? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Dat lijkt me aan de hoge kant.

[...]

Doet jouw wasmachine normaal gesproken 4 kWh voor 1 wasje? Op welke temperatuur was je?
Je kan 'm natuurlijk ook laten lopen als je niet thuis bent.
Mijn situatie is gelijk aan die van jou en als hij aangaat terwijl we slapen met de deur dicht merk ik er niets van. Met de plugwise scheduler kom je heel ver. Op het moment draait de WP alleen als we gaan werken.
Vanmorgen weer 2x douchen, pomp aan om 8:00 met 350 watt en binnen een uur was hij klaar.
Hij staat nu rustigjes 19 watt te verstoken. Daarnaast overweeg ik om er een kast omheen te timmeren voor de geluidsisolatie.

Aan de voorkant zit een grote schakelaar waarme je de pomp eventueel uit kont zetten. De ventilator blijft dan wel draaien. Als ik het opnieuw zou doen zou ik sterk overwegen om m'n bestaande ventilatie te houden en er een lucht warmtepomp naast te plaatsen. Zoals het nu werkt is het ook goed. Jammer van die 19 wattt.

Ik heb trouwens wel gemerkt dat hij met een koud huis 14c) lang draait op 250 watt.
Met een warmer huis (19c) is hij veel sneller klaar op 350 watt.

Het verbruik van mijn 15 jaar oude Bosch wasmachine op 40 graden was een aanname.
Ik heb het nog niet gemeten.
De 0.25kwh bij hotfill is wel gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
De vlag kan hier uit! Daarnet is de kWhteller over de 1000kWh ( 1MWh ) gegaan aan PV opbrengst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:42:
[...]

Daar ben ik ook altijd een groot voorstander van. Met die kerncentrale bedoelde ik er eentje van 1 GW. Die produceert per jaar ongeveer evenveel electriciteit als 7GW PV.
De 512 MW Borssele kernsplijter had in 2009 een "productierecord" van 4 TWh.

Dat is 7,8 Terawattuur per jaar per GW opgesteld vermogen (opgave EPZ bij productierecord).

Een zeer groot deel van de mondiale productie van PV panelen wordt neergegooid in zonnige landen of in Beieren. Verwachte jaarlijkse productie is al snel minimaal 900 kWh/kWp.jaar (Bayern zat in Sonnenertrag in 2009 op zelfs 1.020), in Spanje bijvoorbeeld twee maal zoveel (2009 Sonnenertrag: 1.924). Er staat in Spanje reeds gigantisch veel PV, vooral vanwege de "boom" in 2007-2008, dus daar wordt enorm veel geproduceerd.

Laten we conservatief van 950 kWh/kWp uitgaan en met die 7 GWp aan PV, kom je op een jaarproductie van het 2009 volume van 6,65 Terawattuur uit. Dat is dus wel wat minder, maar nogmaals: conservatief gerekend. Verdubbeling van volume dit jaar in zonnestroom is best voorstelbaar, efficiëntie blijft stapsgewijs toenemen, dus het blijft de goede kant op gaan.

En: met een zo'n GW nuke maak je maar een partij blij (en natuurlijk de reteconservo's van VNO-NCW, en energiebelasting en BTW innend Min. Fin...). Met 7 GWp aan PV maak je honderdduizenden particulieren en vele duizenden bedrijven en organisaties blij.

Wat is er "democratischer", wat toekomstgerichter, en wat geeft minder risico's?

Een vraag die ieder voor zich mag beantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
was machines gebruiken toch niet ZOveel energie? een "oude" droger doet wel 4+ kWh, maar wasmachines volgens mij minstens de helft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op woensdag 14 april 2010 @ 11:07:
De vlag kan hier uit! Daarnet is de kWhteller over de 1000kWh ( 1MWh ) gegaan aan PV opbrengst!
Feli!

Kom je het feestje hier vieren binnenkort? Je hebt nog wat tegoed van me... Je weet m'n mail adres... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 15:35
[...]

Hoe zit dat dan met mensen die in een buitengebied wonen?? Er zijn genoeg huishoudens zonder stadsverwarming of gasaansluiting. Deze huishoudens hebben gewoon een gastank naast het huis liggen, als ze daar tenminste zelf zelf voor kiezen.

Als je nu stelt dat er een WET is die iedereen verplicht om gas of stadsverwarming te hebben ,zou ik zeggen, doe eens een linkje naar deze wet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Woodski schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:58:
Op het moment draait de WP alleen als we gaan werken.
Is het niet goedkoper om hem op nachtstroom te laten draaien?
Vanmorgen weer 2x douchen, pomp aan om 8:00 met 350 watt en binnen een uur was hij klaar.
Maar is dat dan alleen het naverwarmen van het warme water uit je ZB?
Hij staat nu rustigjes 19 watt te verstoken.
Als ik weet dat er ventilatoren zijn die met 5 W toekunnen, vind ik 19 W niet 'rustigjes'. Dat is op jaarbasis ruim 100 kWh te veel. Ik overweeg ook een WP-boiler aan te schaffen, maar zo lang ze dit niet op orde hebben, peins ik er niet over.
Het verbruik van mijn 15 jaar oude Bosch wasmachine op 40 graden was een aanname.
Ik heb het nog niet gemeten.
Mijn 17 jaar oude AEG (r.i.p.) verbruikte ongeveer 0,7 kWh op 30 graden. 40 kan dan niet meer dan 1 kWh zijn. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
staat op diverse sites ook wel opgegevens wat een wasmachine verbuikt. op het electrisch verwarmen van water kan niet veel bezuinigd worden lijkt me, du sdat een machine ouder is kan hoogstens een paar liter water schelen, en een beetje voor de electronica. zoveel verschil (3 kWh) zal er niet zijn...

edit:

ok.. motor die zuiniger is kan wel een aardig verschil geven misschien...

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 14-04-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 19:46
zonnigtype schreef op woensdag 14 april 2010 @ 11:13:
[...]

De 512 MW Borssele kernsplijter had in 2009 een "productierecord" van 4 TWh.

Dat is 7,8 Terawattuur per jaar per GW opgesteld vermogen (opgave EPZ bij productierecord).

Een zeer groot deel van de mondiale productie van PV panelen wordt neergegooid in zonnige landen of in Beieren. Verwachte jaarlijkse productie is al snel minimaal 900 kWh/kWp.jaar (Bayern zat in Sonnenertrag in 2009 op zelfs 1.020), in Spanje bijvoorbeeld twee maal zoveel (2009 Sonnenertrag: 1.924). Er staat in Spanje reeds gigantisch veel PV, vooral vanwege de "boom" in 2007-2008, dus daar wordt enorm veel geproduceerd.

Laten we conservatief van 950 kWh/kWp uitgaan en met die 7 GWp aan PV, kom je op een jaarproductie van het 2009 volume van 6,65 Terawattuur uit. Dat is dus wel wat minder, maar nogmaals: conservatief gerekend. Verdubbeling van volume dit jaar in zonnestroom is best voorstelbaar, efficiëntie blijft stapsgewijs toenemen, dus het blijft de goede kant op gaan.

En: met een zo'n GW nuke maak je maar een partij blij (en natuurlijk de reteconservo's van VNO-NCW, en energiebelasting en BTW innend Min. Fin...). Met 7 GWp aan PV maak je honderdduizenden particulieren en vele duizenden bedrijven en organisaties blij.

Wat is er "democratischer", wat toekomstgerichter, en wat geeft minder risico's?

Een vraag die ieder voor zich mag beantwoorden...
De aanhalingstekens slaan nergens op. Soms ben je toch geitenwollentype ipv zonnigtype. De bouw van een kerncentrale is toch echt ooit democratisch besloten dat links rakkers het daar niet mee eens zijn doet daar niks aan af.
Het is toch jammer dat dit topic zo vaak in linkse discussie/standpunten belandt ipv de basis techniek voor duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
engelbertus schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:19:
staat op diverse sites ook wel opgegevens wat een wasmachine verbuikt. op het electrisch verwarmen van water kan niet veel bezuinigd worden lijkt me, du sdat een machine ouder is kan hoogstens een paar liter water schelen, en een beetje voor de electronica. zoveel verschil (3 kWh) zal er niet zijn...
Mijn bauknecht (A-klasse) doet zowel bij 30 als 40 graden (bonte was) zo'n 0,35 kWh uit het hoofd (gekocht nieuw in 2006). (gemeten met Cresta RCE1106)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
leonbong schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:21:
Het is toch jammer dat dit topic zo vaak in linkse discussie/standpunten belandt ipv de basis techniek voor duurzame energie.
Ik denk dat ik je ook wel kan vertellen hoe het komt. Fossiele en kernenergie zijn gebaseerd op de negatieve gevolgen afschuiven op anderen, of dat nu toekomstige generaties of andere landen/gebieden zijn, kortom ieder voor zich. Je eigen vrijheid (als je althans niet naar de lange termijn kijkt) vergroten, de rest kan stikken. Alles wat voor onszelf niet direct een geldwaarde kan krijgen (milieuschade, toekomstige kosten om met nare gevolgen om te gaan, schade aan anderen) telt niet mee. Economie is alles. Groei is goed. Liberaal dus.

Duurzame energie is meer van samen delen, en we dragen de gevolgen van wat we doen zelf, we nemen niet individueel geen verantwoordelijkheid, nee, we nemen als groep wel verantwoordelijkheid. Als ik een zonnestroomoverschot heb verkoop ik dat administratief gezien aan mijn energieleverancier en praktisch gezien aan mijn buren, en als ik een tekort heb koop ik dat weer terug van de rest van de gemeenschap. Ook betalen we de kosten van energieopwekking zelf en op dit moment, en schuiven we kosten van milieuvervuiling, klimaatverandering, sociale narigheid en andere negatieve gevolgen van ouderwetse energieopwekking niet op anderen af. Er is meer in het leven dan geld en groei alleen. Dat zijn toch typisch linkse zaken.

Het grappige is dat iemand op mijn website in de comments eens schreef dat hij hoopte dat er ooit een 'Groenliberale' stroming zou ontstaan. Ik vraag me af of dat mogelijk is. Om wat ik daar schreef te quoten:
Ik vraag me af of 'GroenLiberaal' mogelijk is. Liberaal is per definitie (minimaal een beetje) egoïstisch, je wil je eigen vrijheid zo groot mogelijk maken. 'Groen' (nu dan maar even uitgelegd als 'duurzaam') gaat meer om 'samen'. Ik heb zonnestroompanelen op mijn dak. De kosten daarvan zijn voor mij, maar de voordelen daarvan zijn voor iedereen.
[Let op de woorden "ik vraag me of". Ik weet er niet veel van, maar zoals ik schrijf is dat hoe links/rechts i.c.m. duurzaamheid op mij over komt. Overtuig me maar dat ik het verkeerd zie. Wat ik in de politiek van de zogenaamde liberalen zie (kolen- en kerncentrales, meer snelwegen, meer geld, meer groei, kortom meer meer meer) staat haaks op duurzaamheid.]

Helaas is een discussie over duurzaamheid niet goed mogelijk zonder er politiek in te betrekken, want je kunt nu eenmaal als goedwillende burger niet alles zelf regelen. Als het de bedoeling is dat er meer windturbines nodig zijn hebben we een overheid nodig die dat makkelijker maakt in plaats van dat in de weg staat. Als het de bedoeling is dat er meer zonnestroompanelen komen hebben we overheid nodig die de netbeheerders en leveranciers verplicht om mee te werken aan saldering en negatieve verbuiken (ik ben er echt !@#$%^&* witheet over hoe dat op dit moment gaat :( ). Als het de bedoeling is dat mensen minder autorijden en meer met de trein gaan hebben we een overheid nodig die het OV-vervoersbedrijf in kwestie verbiedt reizen in de spits onaantrekkelijker te maken door een spitsheffing in te stellen, maar het juist aantrekkelijker maakt door meer, langere en betere treinen in te zetten. Allemaal zaken waar we de overheid, en dus politiek, voor nodig hebben. En allemaal bij uitstek voorbeelden van verschillen in links en rechts denken.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330517

@ mightym
Dit zijn de COP's van een NIBE lucht/water warmtepomp bij verschillende watertemperaturen en buitenluchttemperaturen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Min. Nom. Max.
7/35 °C 4,14 4,40 3,81
2/35 °C 3,83 3,66 3,35
-7/35 °C 3,09 3,05 2,86
-15/35 °C 2,47 2,42 2,38
7/45 °C 3,61 3,55 3,28
2/45 °C 3,04 2,93 2,82
-7/45 °C 2,25 2,44 2,35
-15/45 °C 1,86 1,96 1,89
7/55 °C 2,72 2,75 2,70
-7/55 °C 1,77 1,78 1,87

Als je me een berichtje stuurt met je emailadres zal ik je de complete documentatie doorsturen. Als iemand anders het wil hebben trouwens ook hoor.

@ Anne vdr Bom
Houd er rekening mee dat een warmtepomp boiler ook nog een drukval heeft voor de verdamper enzo. Dit veroorzaakt voor een deel het grotere ventilator vermogen.

Ik persoonlijk vind het wel interessant dat hier af en toe discussies ontstaan die niet direct op techniek slaan. Eerlijk gezegd hebben sommige van die discussies mij al best wel aan het denken gezet. En het lijkt mij ook dat iedereen hier ook zijn eigen mening mag hebben zolang andere daarbij wel in hun waarde worden gelaten.

` fo - rum («Latijn) het -woord fora, forums groep van deskundigen die een bepaald onderwerp in het openbaar bespreken en daarna ter discussie stellen; iets voor het forum der publieke opinie brengen in het openbaar behandelen

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 330517 op 14-04-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Ik ben eruit. Ik heb 8 panelen voor mezelf gehouden (Photowatt PW1650 165Wp 24V) en wil dit nu op mijn huis installeren met 2 steca 500 omvormers. Ik wil 1 rij van 4 op mijn uitbouw plaatsen en 1 rij van 4 op mijn pannendak. Welk montagesysteem kan ik waar kopen voor een goede prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Anoniem: 292798 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:41:
Ik ben eruit. Ik heb 8 panelen voor mezelf gehouden (Photowatt PW1650 165Wp 24V) en wil dit nu op mijn huis installeren met 2 steca 500 omvormers. Ik wil 1 rij van 4 op mijn uitbouw plaatsen en 1 rij van 4 op mijn pannendak. Welk montagesysteem kan ik waar kopen voor een goede prijs?
Ik heb click-fit gebruikt (hellend dak). Duurzame-energiesystemen.nl is daar voor zover ik kon nagaan de goedkoopste leverancier van. Zeer snelle levering ook. Inverters had ik overigens via SolarNRG. Die heeft de steca's redelijk scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 330517 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:58:
@ Anne vdr Bom
Houd er rekening mee dat een warmtepomp boiler ook nog een drukval heeft voor de verdamper enzo. Dit veroorzaakt voor een deel het grotere ventilator vermogen.
Als ik het goed begrijp, is er extra vermogen nodig om de lucht door een verdamper te persen? Dan zou een simpele bypass-klep volstaan om dat verlies te compenseren als de WP-boiler in rust is.
Pagina: 1 ... 72 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.