Al jaren koop ik mijn biologische groente bij een soort zorgboerderij. Naast het biologische aspect zit daar ook een sociaal aspect bij.NielsTn schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:49:
wie is naast PV/ZB activiteiten ook bezig om duurzamer te worden door aanpassing van vervoer, maar vooral boodschappen (voeding)?
Ben eens benieuwd, zeker nadat ik enkele produkten van EKO-keurmerk geproeft heb
@Erasme: thanks! hier heb ik nog tuin genoeg (voor hedendaagse begrippen) maar mij ontbreekt het nog aan 'groene kennis/vingers' ....
wel ben ik langzaam aan op zoek naar de div. produkten, maar het is inderdaad triest dat duurzame voeding duurder is. Helaas... zal wel met vraag/aanbod te maken kunnen hebben? wie weet... in elk geval ik ga gestaag over tot eerlijke voeding zeg maar.
wel ben ik langzaam aan op zoek naar de div. produkten, maar het is inderdaad triest dat duurzame voeding duurder is. Helaas... zal wel met vraag/aanbod te maken kunnen hebben? wie weet... in elk geval ik ga gestaag over tot eerlijke voeding zeg maar.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hee, dat is het type huis waar ik hiervoor heb gewoond. Die panelen (of onderdelen, dat weet ik niet zeker) zouden toen inderdaad vervangen moeten worden, in 2008 of zo. Als dat nog niet gebeurd is zou de installatie uit moeten staanW.Wonderland schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:15:
[...]
lees daarna:
http://spacevanalkmaar.sp...!B8873EE1B8AD9B!720.entry
dezelfde straat, dezelfde panelen?
edit: lees net dat de woningen inderdaad twee jaar geleden al nieuwe panelen hebben gekregen omdat de vorige soort brand had veroorzaakt. (Nieuwe panelen doen het dus niet veel beter)
edit2: ze zijn niet bij alle woningen vervangen aangezien er nog steeds woningen aangeboden worden met de opmerking "Zonnepanelen op het dak tijdelijk buiten gebruik"
Vandaag wel een topdag gehad hier (paar honderd meter bij de vroonermeer vandaan): 3,40 kWh geproduceerd met een systeem(pje) van 630 Wp op een Soladin 500 (5,40 kWh / kWp). Een record in het prille bestaan van de paneeltjes.
[ Voor 11% gewijzigd door RikTW op 10-04-2010 00:30 ]
We kopen al zo'n beetje 20 jaar alles in de natuurvoedingswinkel en biologische boerenmarkt (en hebben met 2 vrienden moestuin) en mijden supermarkten. Bevalt uitstekend en we houden bakken met geld over (overdrachtelijk gesproken). Gezondheid van onszelf en dus ook de wereld om ons heen is oppietoppie. Over smaak valt altijd te twisten, maar zelfs dat is "aan te leren". Op den duur went alles. En plussen en minnen zul je altijd houden. Prijzen interesseren ons nauwelijks. Het gaat om de inwendige mens, en die is onbetaalbaar... Prijsvergelijkingen vinden we zonde van onze tijd en levensvreugde, zeker op zo'n elementair niveau. Prijzen liegen namelijk elke dag weer. Zeker in de supermarkt.NielsTn schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:49:
wie is naast PV/ZB activiteiten ook bezig om duurzamer te worden door aanpassing van vervoer, maar vooral boodschappen (voeding)?
Ben eens benieuwd, zeker nadat ik enkele produkten van EKO-keurmerk geproeft heb
Indrukwekkende installatie, X21r. Maar, wat is het in totaal aan nominaal vermogen?X21r schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:12:
Als Solarking zijn panelen laat zien ..laat ik de mijne ook zien![]()
[afbeelding]
Natuurlijk komen deze panelen ook bij hem vandaan.
Ps voor de oplettende kijker er zitten 4 x 1/4 paneel in met de zelfde cellen en zelfde stroom !!!!!!!.
Dus gewoon in serie zetten met de rest
Ook deze speciaal op maat gemaakte 1/4 panelen komen bij Solarking vandaan.![]()
De twee andere smalle is hobby werk .. ze zorgen ervoor dat een gedeelte van het oorspronkelijke dak niet meer zichtbaar is..en het geheel er mooi en netjes uit
Gokje ... 1.665 Wp ??? (uitgaande van 185 Wp modules)
Dit is bizar. BP Solar heeft namelijk officieel de TWEE (!!) vervangingsacties al een tijdje geleden officieel afgesloten, heeft ze miljoenen gekost, vooral bij vervangingsoperaties in Duitsland (ach, op een omzet van paar miljard oliebusiness, moet kunnen). Mij was niet bekend dat er nog steeds getroffen systemen niet vervangen zouden zijn. Dat bevreemd me in hoge mate. Of zijn dit mogelijk reeds vervangen modules die alsnog in de fout blijken te gaan??? Dat zou zeer ernstig zijn. Kun je me mailen als je meer info hebt? Of via PM? Dank!W.Wonderland schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:15:
[...]
lees daarna:
http://spacevanalkmaar.sp...!B8873EE1B8AD9B!720.entry
dezelfde straat, dezelfde panelen?
edit: lees net dat de woningen inderdaad twee jaar geleden al nieuwe panelen hebben gekregen omdat de vorige soort brand had veroorzaakt. (Nieuwe panelen doen het dus niet veel beter)
edit2: ze zijn niet bij alle woningen vervangen aangezien er nog steeds woningen aangeboden worden met de opmerking "Zonnepanelen op het dak tijdelijk buiten gebruik"
[ Voor 53% gewijzigd door zonnigtype op 10-04-2010 01:05 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Bijvoorbeeld deze advertentie: kennelijk is er 'iets' aan de hand met de installatie op dit moment.zonnigtype schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 00:38:
[...]
Dit is bizar. BP Solar heeft namelijk officieel de TWEE (!!) vervangingsacties al een tijdje geleden officieel afgesloten, heeft ze miljoenen gekost, vooral bij vervangingsoperaties in Duitsland (ach, op een omzet van paar miljard oliebusiness, moet kunnen). Mij was niet bekend dat er nog steeds getroffen systemen niet vervangen zouden zijn. Dat bevreemd me in hoge mate. Of zijn dit mogelijk reeds vervangen modules die alsnog in de fout blijken te gaan??? Dat zou zeer ernstig zijn. Kun je me mailen als je meer info hebt? Of via PM? Dank!
Dank Rik, voor je reactie. Curieus en verontrustend.
In totaal ander opzicht "verontrustend", maar ook voer voor wat Zonnedansjes
het bericht uit Duitsland waar we zo lang op hebben moeten wachten. Bundesnetzagentur heeft de december cijfers gepubliceerd.
Ga eerst effe zitten...
Comfortabel? (NB: dit is geen "Zwitserse Consumentenbond"...)
OK, gaat 'ie.
December bijbouw 1.461 MWp, ruim 42.000 nieuwe installaties.
Accumulatie heel 2009 aan NIEUWE systemen: 3.806 MWp, bijna 160.000 nieuwe PV installaties...
Bayern aandeel: 39%, in totaal nieuw er bij geplempt in alleen dat ene "crisis"jaar: 1.485 MWp...
Dit betekent dat Duitsland eind december al rond de 9,8 GWp zat, en inmiddels gegarandeerd (gezien het bouwtempo) dik de 10 Gieg gepasseerd moet zijn. Met 10 Gieg PV kun je in Duitsland beslist in theorie 9 Terawattuur per jaar produceren. Dik 2 Borssele producties (uiteraard een hoop d'r van in de zomerperiode). Verwachting voor volgend jaar: verdubbeling. Photon heeft een fantastisch document gepubliceerd met zeer weloverwogen aanwijzingen hoe het tienjarige EEG nu omgebouwd zou moeten gaan worden...
Uiteraard is de verwachting dat er nu niet meer slechts "gesputterd" zal gaan worden bij de dames en heren politici, maar dat de pleuris nu echt goed uit gaat breken, want de bijbouw in 2009 is dik 800 MWp boven de prognose van het bloedeigen Umweltministerium (wat verantwoordelijk is voor het EEG).
Iets meer details op mijn site, ik ga als ik tijd heb de data voor 2009 verder grafisch uitwerken (heerlijk om dat te doen, is weer eens wat anders dan microscopische vooruitgang in NL proberen in grafiekvorm te krijgen...).
Zit u nog? Een goede nacht gewenst...
In totaal ander opzicht "verontrustend", maar ook voer voor wat Zonnedansjes

Ga eerst effe zitten...
Comfortabel? (NB: dit is geen "Zwitserse Consumentenbond"...)
OK, gaat 'ie.
December bijbouw 1.461 MWp, ruim 42.000 nieuwe installaties.
Accumulatie heel 2009 aan NIEUWE systemen: 3.806 MWp, bijna 160.000 nieuwe PV installaties...
Bayern aandeel: 39%, in totaal nieuw er bij geplempt in alleen dat ene "crisis"jaar: 1.485 MWp...
Dit betekent dat Duitsland eind december al rond de 9,8 GWp zat, en inmiddels gegarandeerd (gezien het bouwtempo) dik de 10 Gieg gepasseerd moet zijn. Met 10 Gieg PV kun je in Duitsland beslist in theorie 9 Terawattuur per jaar produceren. Dik 2 Borssele producties (uiteraard een hoop d'r van in de zomerperiode). Verwachting voor volgend jaar: verdubbeling. Photon heeft een fantastisch document gepubliceerd met zeer weloverwogen aanwijzingen hoe het tienjarige EEG nu omgebouwd zou moeten gaan worden...
Uiteraard is de verwachting dat er nu niet meer slechts "gesputterd" zal gaan worden bij de dames en heren politici, maar dat de pleuris nu echt goed uit gaat breken, want de bijbouw in 2009 is dik 800 MWp boven de prognose van het bloedeigen Umweltministerium (wat verantwoordelijk is voor het EEG).
Iets meer details op mijn site, ik ga als ik tijd heb de data voor 2009 verder grafisch uitwerken (heerlijk om dat te doen, is weer eens wat anders dan microscopische vooruitgang in NL proberen in grafiekvorm te krijgen...).
Zit u nog? Een goede nacht gewenst...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik begin hier helemaal te blozenSasJo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:03:
[...]
Wat me bij de meeste van jullie opvalt, is dat ze klein zijn, nou ja klein.
200 a 300 liter.
Maar Johan van Sunsystems praat over 4 a 500 liter.
@Flitspaal
Jij bent mijn grote voorbeeld, door jouw website ben ik vorig jaar enthousiast geworden.
Ik heb 1 persoon meer dan jou, hoeveel liter van 60gr zou ik dan (op jouw gegevens) nodig hebben?
vanaf 500 liter heb je toch echt meer aan collectorgeweld nodig.
Overigens de standaard Remeha / Agpo etc zonneboilers werken met boilers van 90 tot 150 liter, dus zelfs een 200 liter boiler is voor NL begrippen HUGE!
Die berekening met het aantal liter verbruik is lastig te maken, dan moet ik weten of jullie een bad hebben, hoe vaak jullie in bad gaan en onder de douche gaan etc. en uiteraard ook of je je wasmachine/vaatwasser erop wilt gaan aansluiten.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wat betreft vervoer: geen auto, meestal fiets en trein, maar regelmatig alleen fiets. Wat betreft voeding: Zelf gebakken brood, gemaakt van met windenergie gemalen tarwe, minstens 2 x per week. Groente, fruit en kaas van de markt, dus kleine lokale handel. Zuivel van een kleine melkhandel in PET-flessen. Nog diverse spullen van de natuurvoedingswinkel. (Maar zonder supermarkt kunnen we helaas niet, en eens per 6 weken een Albert bestelling)NielsTn schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:49:
A'dam PVOutput
Daarnet meer dan 1kW uit de set zonnepanelen op het Edisun display. Eindelijk een volledige clearsky morgen hier met rap oplopende opbrengsten. Daarnet kwam er weer meer dan 950W continu uit de 1320Wp installatie, de overige watjes komen van het afdakje en de west installatie.
Hier gaan we binnenkort ook weer een duurzaamheidsslag ( 3x woordwaarde ) maken. Mijn 1.9TDI gaat eruit en er komt een kleinere zuinigere auto voor terug. De auto die ik op het oog heb ( Seat Ibiza 1.2TDI ecomotive met slechts 95gram/km uitstoot CO2. ). Iedereen verklaart me hier overigens voor gek om IPV een grotere auto een kleinere auto te nemen. Ik kan er zelf niet zo wakker van liggen. ik rij over het algemeen in m'n 1tje en ik zie niet in waarom ik in zo'n joekel van een auto zou moeten rijden.
Wij gaan nog wel gewoon naar de supermarkt voor onze boodschappen. Ik loop wel met het idee rond om minder vlees en vis te gaan eten. Alleen zijn wij klassieke Aardappels / Groente / Vlees,Vis eters. En zonder het laatste component wordt het eten ineens erg saai.
Hier gaan we binnenkort ook weer een duurzaamheidsslag ( 3x woordwaarde ) maken. Mijn 1.9TDI gaat eruit en er komt een kleinere zuinigere auto voor terug. De auto die ik op het oog heb ( Seat Ibiza 1.2TDI ecomotive met slechts 95gram/km uitstoot CO2. ). Iedereen verklaart me hier overigens voor gek om IPV een grotere auto een kleinere auto te nemen. Ik kan er zelf niet zo wakker van liggen. ik rij over het algemeen in m'n 1tje en ik zie niet in waarom ik in zo'n joekel van een auto zou moeten rijden.
Wij gaan nog wel gewoon naar de supermarkt voor onze boodschappen. Ik loop wel met het idee rond om minder vlees en vis te gaan eten. Alleen zijn wij klassieke Aardappels / Groente / Vlees,Vis eters. En zonder het laatste component wordt het eten ineens erg saai.
[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 10-04-2010 11:38 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Als je nou eens begint met nederlands vlees en vis te eten? Die mooie zalmmoot van de Appie is gekweekt in Noorwegen en lijkt dus redelijk kosher. Maar hij is schoongemaakt in China en dus twee keer ingevroren en twee keer de halve wereld over gesleept. Ik woon in de buurt van IJmuiden en heb dus de luxe van vis zo van de boot af voor weinig. De slager waar ik altijd kom haalt z'n vlees ook uit Nederland, en niet, zoals een andere grote supermarktketen, uit zuid Amerika, met voer uit Afrika en verwerking ook weer in China.flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:33:
Ik loop wel met het idee rond om minder vlees en vis te gaan eten.
Vlees en vis uit de buurt zijn meestal duurder, maar dat kun je oplossen door minder grote porties te eten. Wat eiwit-behoefte betreft heb je 75-100 gram vlees of vis per dag nodig (en niet iedere dag), de doorsnee supermarkt-porties zijn 150-200 gram. Als je half zo grote porties eet mag de kiloprijs het dubbele zijn voordat het meer kost. Nog even los van de voordelen ten aanzien van je gewicht en de eventuele moeite die je er voor moet doen dat op peil te houden.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Mijn eerste Kadetje woog nog geen 800kg, de Insignia is ruim 1600kg schoon aan de haak... Het verbruik is vergelijkbaar, dus de motoren moeten dan wel een heel stuk beter zijn geworden om met 800kg meer toch net zoveel diesel nodig te hebben...flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:33:
Als ze auto's nu eens weer wat lichter gaan maken worden ze vanzelf een heel stuk zuiniger, zeker gekoppeld aan een gedownsizede turbomotor, en kunnen wij gewoon dezelfde lekkere ruime auto blijven rijden
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
80% van ons lange-afstandstransport doen wij met de trein + OV-fiets (briljante uitvinding). Voor de lokaties die niet makkelijk met het OV te bereiken zijn (bv. omdat we pas laat weg willen, of omdat er een uiterst ingewikkelde en langdurige trein+trein+bus+bus constructie nodig is) lenen we een auto, maar dat was vorig jaar voor maar zo'n 4000km. Dat is 4000km teveel natuurlijk, maar 100 jaar te goedkope fossiele brandstoffen hebben een infrastructuur mogelijk gemaakt waarin sommige plekken niet makkelijk (of zelfs praktisch gezien helemaal niet) bereikbaar zijn met het OV.NielsTn schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:49:
wie is naast PV/ZB activiteiten ook bezig om duurzamer te worden door aanpassing van vervoer,
Verder fiets ik enorm veel, zo tussen den 3000 en 4000km per jaar. Als het weer goed is zoals afgelopen week fiets ik lekker naar mijn werk (22km enkele reis). Goed voor mij, goed voor de maatschappij omdat ik met een fiets minder overlast veroorzaak dan met een auto, goed voor mijn medeweggebruikers omdat ik met de fiets nauwelijks een gevaar voor ze ben en met de auto zeer zeker wel,goed voor het milieu en goed voor reductie in fossiele energieconsumptie. Het heeft zo enorm veel voordelen om veel minder auto te rijden, en dat is dan ook de reden dat ik er altijd op hamer dat als je naar het energieplaatje van een huishouden kijkt je het transport zeker niet moet vergeten. Maar zoals bekend is minder of niet autorijden voor veel mensen nog een stap te ver. Maar dat komt nog wel. Nu nog een overheid die inziet dat het privatiseren en daarmee uitkleden van het OV geen goed ide was/is.
Een vliegtuig heb ik al twee jaar niet meer van binnen gezien, maar ik ben bang dat het er dit jaar weer van gaat komen. Ik hou helemaal niet van vliegen, niet alleen vanwege de negatieve energie- en milieu-aspecten er van, maar ook omdat ik het geen prettige ervaring vind. Ik denk dat er (op dit moment) geen vorm van transport is waardoor je privacy zo diepgaand wordt aangetast als internationaal vliegverkeer, je wordt als vee behandeld, de stoelen zijn te klein en staan te dicht op elkaar, je wordt genaaid waar je bijstaat omdat je het flesje water wat je een uur geleden bij de AH voor 70ct gekocht hebt weg moet gooien en dat na de douane voor drie euro terug mag kopen, en ik heb last van de luchtdrukverschillen tijdens het stijgen en dalen. Dus geloof me als ik zeg dat vliegen met stip helemaal onderaan mijn lijstje van transportmogelijkheden staat. Maar ja, het leven is een compromis...
Ik moet bekennen dat ik me daar relatief weinig mee bezig hou. Ik kook wel bewust regelmatig zonder vlees omdat ik weet dat vlees een erg energie-intensieve voedselsoort is. Biologisch koop ik ook regelmatig, maar ik doe dat meer voor het dierenwelzijn en de - vaak - betere kwaliteit, maar niet zozeer vanwege duurzaamheid in de zin van fossiele energie besparen. Ik heb nl. begrepen dat biologisch eten in veel gevallen meer energie kost om te produceren, vanwege kleinschaligheid etc. Doordat we allebei (meer dan) fulltime werken is inkopen bij het lieve aaibare biologische winkeltje aan de andere kant van de stad er bijna nooit bij. Ons eten komt uit de supermarkt die wel tot 20:00 open is en nog geen 500m verderop zit....maar vooral boodschappen (voeding)?
Maar wie weet komt er in die meer-dan-fulltime situatie binnenkort wel verandering. Het ongelukkige natraject van het faillissement van mijn ex-werkgever Econcern lijkt er in uit te gaan monden dat ik direct voor Eneco ga werken. Lekker is dat: je gaat bewust werken voor één van de grootste en snelst groeiende duurzame bedrijven op het gebied van duurzaamheid van Nederland, en anderhalf jaar later werk je voor een fossiele energieleverancier. Nice. Maar goed, met die wisseling van werkgever lijkt het er op dat ik wat minder kan gaan werken. Ik zou dan wat meer tijd en rust moeten hebben om wat meer aandacht aan de 'softe' kant (als tegenstelling van de 'hardcore' technische kant zoals zonnestroompanelen) van duurzaamheid te besteden.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Hmmmm. Dan moet ik dus eigenlijk een zombie zijn. Ben al twintig jaar vegetariër namelijk. OK, ik scoor eens in het jaar misschien ergens een forelletje in een ver van de "beschaving" af gelegen Italiaans bergdalletje (omdat er niets anders is te krijgen in het enige restaurantje in het gehucht), maar dat is het dan ook wel.burne schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:54:
[...]
Wat eiwit-behoefte betreft heb je 75-100 gram vlees of vis per dag nodig (en niet iedere dag)
Dank voor het op de hoogte brengen van mijn dwaling (en die van miljoenen anderen...).
He Sunhacker: waarom zou ik daarvan over de rooie moeten gaan dan, van die OPAC ??? hoax ??? Zou best wel kunnen, toch, dat de overall efficiëntie van het systeem slecht is/blijkt te zijn? Er is nauwelijks ervaring mee, al geef ik toe dat KEMA nou niet bepaald een "progressieve" organisatie is. We zullen het gaan zien (heb d'r verder ook weinig verstand van, dus ik zal er geen "oordeel" over uitspreken).
Vandaag in NRC een groot stuk in de Economie-bijlage onder de kop 'Zonnestroom staat op het punt van doorbreken'.
Een positief artikel waarin wordt belicht hoe de rappe prijsdaling van zonnepanelen de kosten van zonnestroom niet pas in 2020 maar al in 2015 voor consumenten concurrerend zal maken. In het artikel wordt de de 'Stad van de Zon' in Heerhugowaard genoemd. De bewoners konden daar voor 4000 euro een zonnestroominstallatie van '2300 Wattpiek per jaar' krijgen. Auw, waarom laten ze dat artikel niet schrijven door iemand die weet waarover hij het heeft? Uitgaande van de slechtste optie (een installatie van 2300 Wattpiek die ongeveer 2000 kWh per jaar oplevert, zijn deze installaties (uitgaande van een ruime 10% rente + afschrijving per jaar) nu al, in 2010, rendabel! Hoezo pas in 2015?
Dat de journalist geen kaas heeft gegeten van de Nederlandse energiemarkt blijkt ook uit een andere storende fout: "Zonnepanelen leveren alleen overdag stroom dus moet bij voorkeur ook dan de wasmachine, vaatwasser en andere apparatuur worden gebruikt [...] Mensen kunnen ook de was en de vaat 's-avonds blijven doen, en dan overdag de overtollige zonnestroom terugleveren aan het net. Maar de vergoeding daarvoor is nog laag, dus is dit een dure optie." Hij heeft duidelijk nog nooit gehoord van terugdraaiende Ferraris-meters, en evenmin van het salderen van teruggeleverde stroom?
Een positief artikel waarin wordt belicht hoe de rappe prijsdaling van zonnepanelen de kosten van zonnestroom niet pas in 2020 maar al in 2015 voor consumenten concurrerend zal maken. In het artikel wordt de de 'Stad van de Zon' in Heerhugowaard genoemd. De bewoners konden daar voor 4000 euro een zonnestroominstallatie van '2300 Wattpiek per jaar' krijgen. Auw, waarom laten ze dat artikel niet schrijven door iemand die weet waarover hij het heeft? Uitgaande van de slechtste optie (een installatie van 2300 Wattpiek die ongeveer 2000 kWh per jaar oplevert, zijn deze installaties (uitgaande van een ruime 10% rente + afschrijving per jaar) nu al, in 2010, rendabel! Hoezo pas in 2015?
Dat de journalist geen kaas heeft gegeten van de Nederlandse energiemarkt blijkt ook uit een andere storende fout: "Zonnepanelen leveren alleen overdag stroom dus moet bij voorkeur ook dan de wasmachine, vaatwasser en andere apparatuur worden gebruikt [...] Mensen kunnen ook de was en de vaat 's-avonds blijven doen, en dan overdag de overtollige zonnestroom terugleveren aan het net. Maar de vergoeding daarvoor is nog laag, dus is dit een dure optie." Hij heeft duidelijk nog nooit gehoord van terugdraaiende Ferraris-meters, en evenmin van het salderen van teruggeleverde stroom?
Noem het dan 100 g vlees/vis equivalentenzonnigtype schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:39:
[...]
Hmmmm. Dan moet ik dus eigenlijk een zombie zijn. Ben al twintig jaar vegetariër namelijk. OK, ik scoor eens in het jaar misschien ergens een forelletje in een ver van de "beschaving" af gelegen Italiaans bergdalletje (omdat er niets anders is te krijgen in het enige restaurantje in het gehucht), maar dat is het dan ook wel.
Dank voor het op de hoogte brengen van mijn dwaling (en die van miljoenen anderen...).
Ik gok dat in die nieuwbouw geen ferrarismeter te vinden zal zijnAnne vdr Bom schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:50:
In algemene zin is het afstemmen van vraag en aanbod denk ik wel een goed idee: hiermee voorkom je grote pieken in opwekking en wordt dus de (door sommigen veronderstelde) belasting van het grid verminderd. Nu nog een grid dat smart genoeg is om dit soort trucs mogelijk te maken.
[ Voor 68% gewijzigd door RikTW op 10-04-2010 12:55 ]
Is dat soms een variant van het stuk wat door Edwin Koot voor The Solar Future II is geschreven? (heb het nog niet gezien, zal de buuv' eens vragen).Anne vdr Bom schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:50:
Vandaag in NRC een groot stuk in de Economie-bijlage onder de kop 'Zonnestroom staat op het punt van doorbreken'.
Al vaker door mij gesignaleerd: je kunt een dagtaak besteden om alleen al het journaille op dit gebied continu te gaan zitten corrigeren. Mijn site staat er vol van, en het houdt maar niet op... (Holland Solar treedt er ook helemaal niet tegen op, het is water naar de zee dragen).Dat de journalist geen kaas heeft gegeten van de Nederlandse energiemarkt blijkt ook uit een andere storende fout: "Zonnepanelen leveren alleen overdag stroom dus moet bij voorkeur ook dan de wasmachine, vaatwasser en andere apparatuur worden gebruikt [...] Mensen kunnen ook de was en de vaat 's-avonds blijven doen, en dan overdag de overtollige zonnestroom terugleveren aan het net. Maar de vergoeding daarvoor is nog laag, dus is dit een dure optie." Hij heeft duidelijk nog nooit gehoord van terugdraaiende Ferraris-meters, en evenmin van het salderen van teruggeleverde stroom?
Vergeet trouwens niet dat, nog steeds niet bevestigd, in ieder geval huurders in SvdZ "enige tijd" aan een leveringscontract met NUON/Vattenfall vastgenaaid zouden zitten of gezeten zouden hebben. En dat er natuurlijk digitale meters in de meterkast hangen in opdracht van (toen nog) Continuon... Wat zou betekenen dat er "administratief gesaldeerd" moet worden. Maar ik heb ook al gehoord dat er knallende ruzie tussen projectmanagement met de netbeheerder is geweest over die [fysiek volautomatisch verlopende, doch beslist niet "zomaar" financieel correcte] "teruglevering" daar...
Wie weet daar meer van?
Lijkt wel de "CO2 equivalenten" tovenarij...Noem het dan 100 g vlees/vis equivalenten
Tuurlijk. Mijn lichaam bestaat ook uit geconsumeerde eiwitten. Die "vliegen in Nederland door de lucht", zo hoorde ik eens smalend in een natuurvoedingswinkel...Je kunt je eiwitten natuurlijk ook uit andere bronnen halen.
[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 10-04-2010 14:37 ]
...en welke niet je privacy volledig uit het raam gooit...RikTW schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:50:
Nu nog een grid dat smart genoeg is om dit soort trucs mogelijk te maken.
Wow. Mijn panelen scoorden net met z'n allen ruim 1.4kW! Zoveel heb ik tot op heden nog niet momentaan uit m'n panelen zien komen :-)
Begin mei gaan trouwens mijn 10 Kingsun panelen het dak op en wordt het bevestigingsmateriaal van de Isofotons aangepast. Daarnaast komen er nog 3 extra Kingsun panelen bij om het verbruik van m'n website af te dekken. Dan hebben wij straks totaal 1887 + 500 + 555 + 93 Wp = 3035Wp.
Wij gaan hier overigens de 750kWh/kWp niet halen genormeerd denk ik. Ik vermoed dat 650kWh/kWp tot 700kWh/kWp een stukje realistischer zal zijn. We staan op dit moment voor de 1320Wp set op 575kWh/kWp met nog precies 1 maand te gaan.
Begin mei gaan trouwens mijn 10 Kingsun panelen het dak op en wordt het bevestigingsmateriaal van de Isofotons aangepast. Daarnaast komen er nog 3 extra Kingsun panelen bij om het verbruik van m'n website af te dekken. Dan hebben wij straks totaal 1887 + 500 + 555 + 93 Wp = 3035Wp.
Wij gaan hier overigens de 750kWh/kWp niet halen genormeerd denk ik. Ik vermoed dat 650kWh/kWp tot 700kWh/kWp een stukje realistischer zal zijn. We staan op dit moment voor de 1320Wp set op 575kWh/kWp met nog precies 1 maand te gaan.

[ Voor 69% gewijzigd door mkleinman op 10-04-2010 13:46 ]
tja
ALS je echt volledig over wilt stappen op zonnestroom, dan heeft de schrijver, ondanks zijn onwetendheid misschien, toch gelijk als hij zegt dat je ook dan overdag de was zou moeten doen etc.
teruglevern is leuk, maar dan moet er wel vraag zijn... als iedereen nu snachts de grote verbruikers aanzet , en overdag een vette prijs voor teruglevering wil, gaat dat niet lukken..
ook is het met of zonder ferarismeter natuurlijk efficienter om stroom meteen te gebruiken, dan heb je het minste verlies. ook bij salderen met electroninsche meters van belang dat je zoveel mogelijk voorkomt dat de teruglever meter gaat tellen, want er wordt slechts tot 3000/5000 kWh gesaldeerd.
met een kleine installatie kom je daar misschien niet snel aan toe, maar het artikel gaat over zonnestroom, en niet over "elke druppel op de gloeiende plaat"
er moet tenslotte wel een idee / theorie / doel worden omschreven/ uitgedragen, ipv slechts een verhaal over de situatie in bepaale gevallen.
in dat opzicht is het overdag de was doen een juist advies. dat mensen dat niet direct als persoonlijk meest economisch ervaren, daar komt een gebruiker van zonnepanelen ook wel achter.
ALS je echt volledig over wilt stappen op zonnestroom, dan heeft de schrijver, ondanks zijn onwetendheid misschien, toch gelijk als hij zegt dat je ook dan overdag de was zou moeten doen etc.
teruglevern is leuk, maar dan moet er wel vraag zijn... als iedereen nu snachts de grote verbruikers aanzet , en overdag een vette prijs voor teruglevering wil, gaat dat niet lukken..
ook is het met of zonder ferarismeter natuurlijk efficienter om stroom meteen te gebruiken, dan heb je het minste verlies. ook bij salderen met electroninsche meters van belang dat je zoveel mogelijk voorkomt dat de teruglever meter gaat tellen, want er wordt slechts tot 3000/5000 kWh gesaldeerd.
met een kleine installatie kom je daar misschien niet snel aan toe, maar het artikel gaat over zonnestroom, en niet over "elke druppel op de gloeiende plaat"
er moet tenslotte wel een idee / theorie / doel worden omschreven/ uitgedragen, ipv slechts een verhaal over de situatie in bepaale gevallen.
in dat opzicht is het overdag de was doen een juist advies. dat mensen dat niet direct als persoonlijk meest economisch ervaren, daar komt een gebruiker van zonnepanelen ook wel achter.
Een van de voornaamste bijwerkingen van stelselmatig eiwit-gebrek of een overmatige eiwit-consumptie is verzuring van de urine. Dat leidt tot de in Nederland bijzonder veel voorkomende kwaal van 'azijnzeiken'.zonnigtype schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:39:
Hmmmm. Dan moet ik dus eigenlijk een zombie zijn. Ben al twintig jaar vegetariër namelijk. OK, ik scoor eens in het jaar misschien ergens een forelletje in een ver van de "beschaving" af gelegen Italiaans bergdalletje (omdat er niets anders is te krijgen in het enige restaurantje in het gehucht), maar dat is het dan ook wel.
1 april was alweer 9 dagen geleden, dacht ik te hebben begrepen.burne schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:25:
[...]
Een van de voornaamste bijwerkingen van stelselmatig eiwit-gebrek of een overmatige eiwit-consumptie is verzuring van de urine. Dat leidt tot de in Nederland bijzonder veel voorkomende kwaal van 'azijnzeiken'.
Bron?
Verder even goede vrienden hoor. Als er maar meer zonnestroom wordt geproduceerd.
Met of zonder zuur...
... met of zonder humor...
... of whatever...
Dat gebeurt in Nederland inderdaad erg veel, maar of dat nu gerelateerd is aan de hoeveelheid geconsumeerde eiwitten durf ik niet te zeggen...burne schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:25:
Dat leidt tot de in Nederland bijzonder veel voorkomende kwaal van 'azijnzeiken'.
De kWh'tjes vliegen hier het huisnet op. Ik zit al een paar uur achter de computer wat werk te doen en ik heb op de achtergrond de plugwise software open. Ik kan het niet laten om de paar minuten even te spieken hoeveel er nu binnenkomt. Momenteel drijft er een wolk over en komt er 'slechts' 400W binnen, maar ik heb de teller voor langere tijd op ruim 1250W zien staan!
De wasmachine draait al de hele dag vrolijk, dus we maken er goed gebruik van.
[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 10-04-2010 15:00 ]
Hier vergelijkbaar. Vanochtend volledig onbewolkt en weer eens een ouderwetse grafiek gezien van m'n SB1100. Een uurtje geleden even bij het Edisun display wezen kijken waar alle PV op aangesloten zit. Gedurende een paar minuten meer dan 1400W productie. HEERLIJK!
Het legioen besmetten wordt met de dag groter, heerlijk... (zou een cryptogram combi kunnen zijn voor zonneboiler types...flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 15:35:
Hier vergelijkbaar. Vanochtend volledig onbewolkt en weer eens een ouderwetse grafiek gezien van m'n SB1100. Een uurtje geleden even bij het Edisun display wezen kijken waar alle PV op aangesloten zit. Gedurende een paar minuten meer dan 1400W productie. HEERLIJK!
Hoogste puntje hier met brakke installatie 943 Watt AC uit 1,236 kWp STC met 12 museum OK4 omvormertjes: 0,76 Watt (AC)/Wp (DC) om 12h53.
Inmiddels al over de 4,6 kWh geproduceerd met relatief kleine installatie vandaag.
Ondertussen grafieken over de wereld PV markt Duitsland aan het maken gevoed op zonnestroom en Ferrarismeter die de "goede" kant op draait (vanuit de "verbruiker" bezien). Zonnigtype is een tevreden mensch.
Waar, maar deze passage had bet ging over zonnepanelen in het algemeen. Vele huizen in Nederland, zo niet de meerderheid, heeft nog deze fantastische dingen.RikTW schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:50:
Ik gok dat in die nieuwbouw geen ferrarismeter te vinden zal zijn
Ook waar, maar voorlopig zal er van een waarneembare piek t.g.v. het aanbod van zonnestroom geen sprake zijn. Daarvoor is het geïnstalleerd vermogen veel te klein. En dat zal nog wel even zo blijven. De wasmachine/vaatwasser 's-nachts of in het weekend laten draaien is dus nog steeds de beste optie. Pas als er grote hoeveelheden zonnepanelen in Nederland zijn geïnstalleerd wordt het tijd om hierover te gaan nadenken. Komt tijd, komt raad.In algemene zin is het afstemmen van vraag en aanbod denk ik wel een goed idee: hiermee voorkom je grote pieken in opwekking en wordt dus de (door sommigen veronderstelde) belasting van het grid verminderd. Nu nog een grid dat smart genoeg is om dit soort trucs mogelijk te maken.
Hoe sluiten jullie PV aan in de meterkast, wel of niet achter de aardlek automaat ?
PV zit hier op een aparte groep ( groep 1 in m'n meterkast ) achter een standaard aardlekWoodski schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:10:
Hoe sluiten jullie PV aan in de meterkast, wel of niet achter de aardlek automaat ?
Corrigeer me als ik ongelijk heb, maar Biologisch is niet per definitie gelijk aan diervriendelijk. Het staat alleen voor het gebruik van minder kunstmest en bestrijdingsmiddelen en geeft aan dat in ieder geval een gedeelte van het voeder dat de dieren krijgen van biologische teelt is.JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:38:
[...]
Ik moet bekennen dat ik me daar relatief weinig mee bezig hou. Ik kook wel bewust regelmatig zonder vlees omdat ik weet dat vlees een erg energie-intensieve voedselsoort is. Biologisch koop ik ook regelmatig, maar ik doe dat meer voor het dierenwelzijn en de - vaak - betere kwaliteit, maar niet zozeer vanwege duurzaamheid in de zin van fossiele energie besparen. Ik heb nl. begrepen dat biologisch eten in veel gevallen meer energie kost om te produceren, vanwege kleinschaligheid etc. Doordat we allebei (meer dan) fulltime werken is inkopen bij het lieve aaibare biologische winkeltje aan de andere kant van de stad er bijna nooit bij. Ons eten komt uit de supermarkt die wel tot 20:00 open is en nog geen 500m verderop zit....
Volgens de waakhond/certificerende instelling SKAL moet een product met EKO-keurmerk minimaal voor 95% uit biologische grondstoffen bestaan.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Hoe sluit je eigenlijk een rij panelen aan? wacht je tot het donker wordt, en schroef je dan de draden in de omvormer, of worden er altijd stekkers gebruikt om alle DC onderdelen aan elkaar te knopen?
Hartgrondig mee eens. Duitsland zit nu op 10 GWp aan zonnestroom capaciteit, en pas nu gaan de gedachten naar optimalisering van de afzet, netintegratie, opslagsystemen bevorderen (NaS accu's om pieken uit te smeren over de dag). In grootste deel van dat land is er nog (vrijwel) niets aan de hand, alleen in Bayern begint het in landelijke gebieden af en toe te knijpen. Wat wil je, met 300 verzoeken tot netaansluiting van alweer een 10 kWp PV-installatie daar. Per dag, alleen al bij E.ON Netz AG...Anne vdr Bom schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:02:
Ook waar, maar voorlopig zal er van een waarneembare piek t.g.v. het aanbod van zonnestroom geen sprake zijn. Daarvoor is het geïnstalleerd vermogen veel te klein. En dat zal nog wel even zo blijven. De wasmachine/vaatwasser 's-nachts of in het weekend laten draaien is dus nog steeds de beste optie. Pas als er grote hoeveelheden zonnepanelen in Nederland zijn geïnstalleerd wordt het tijd om hierover te gaan nadenken. Komt tijd, komt raad.
We mogen in onze handen knijpen als we binnen "afzienbare" tijd zelfs in de verste verte van een Gieg komen (zelfs op gebied van windenergie, off-shore is natuurlijk compleet ander verhaal). Al lang voor die tijd heeft Duitsland alles al uitgevonden (wellicht met wat hulp van paar slimme NL onderzoekers...) wat er nodig is om de grootste invoedingspieken af te vangen en die nuttig te besteden, op te slaan, door te sturen, waterstof van te maken, in elektrische auto's/fietsen te proppen, of whatever.
Boodschap: ondertussen gewoon bijbouwen hier, en al dat gezever over "slimme netten" aan u voorbij laten gaan.
@Kets-One
Klopt, lange tijd is het kappen van snavels van EKO kippen "getolereerd" (vanwege moeilijke marktpositie en omschakeling van "klassieke" veehouderij naar een meer "diervriendelijke" houderij - als je veel kippen bij elkaar propt blijven ze elkaar met die snavels te lijf gaan...). Als je echt het tot nu toe maximaal haalbare op dat gebied wilt halen moet je Demeter keurmerk hebben, het zogenaamde "biologisch-dynamische" marktsegment (vrij succesvol in Duitstalige landen, in NL vrij klein). Daar is dat absoluut niet toegestaan en zijn de normen qua dier"vriendelijkheid" tot nu toe het beste (lees: minst slecht). Komt uit de antroposofische hoek en zal niet iedereen aanspreken. En: het blijven voor een groot deel dieren voor de slacht, natuurlijk. Of dat nou onder "diervriendelijk" mag vallen moet ieder voor zich bepalen. Hoe "humaan" dat mes door de hals van de kip, of elektroshock door het koeienhart ook zullen worden toegepast...Corrigeer me als ik ongelijk heb, maar Biologisch is niet per definitie gelijk aan diervriendelijk. Het staat alleen voor het gebruik van minder kunstmest en bestrijdingsmiddelen en geeft aan dat in ieder geval een gedeelte van het voeder dat de dieren krijgen van biologische teelt is.
Volgens de waakhond/certificerende instelling SKAL moet een product met EKO-keurmerk minimaal voor 95% uit biologische grondstoffen bestaan.
Alternatief is naar de boer in de buurt die zelf slacht en je dat ook laat zien (of: u mag zelf het mes of elektrocutie apparaat hanteren, wat waarschijnlijk wel niet zal mogen...). Of zelf houden op eigen grond, dan heb je alles zelf in de hand.
[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 10-04-2010 17:29 ]
Anoniem: 281733
Ik bedoelde het feit dat ook hier in het arikel de 'gevestigde orde, de energiebedrijven ed' beticht worden van ongeveer dezelfde beweringen die jij doet, meer nietzonnigtype schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:39:
He Sunhacker: waarom zou ik daarvan over de rooie moeten gaan dan, van die OPAC ??? hoax ??? Zou best wel kunnen, toch, dat de overall efficiëntie van het systeem slecht is/blijkt te zijn? Er is nauwelijks ervaring mee, al geef ik toe dat KEMA nou niet bepaald een "progressieve" organisatie is. We zullen het gaan zien (heb d'r verder ook weinig verstand van, dus ik zal er geen "oordeel" over uitspreken).
Ja liefst in het donker en nooit bij volle maanjwstolk schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:17:
Hoe sluit je eigenlijk een rij panelen aan? wacht je tot het donker wordt, en schroef je dan de draden in de omvormer, of worden er altijd stekkers gebruikt om alle DC onderdelen aan elkaar te knopen?
Maar ff serieus, gewoon de DC kant aansluiten en dan de AC kant.
Zeker bij grote strings staan er hoge dodelijke DC spanningen, maar het spul is erg aanraak veilig.
Als je de sterke zon kan vermijden lijkt me dat wel beter.
Persoonlijk zou ik voor waterstof gaan, je kan er op koken(danwel elektrisch danwel op de vlam), de boiler kan er op werken, je kan er je auto mee aftanken en je kan er 's nachts een groot gedeelte van je elektriciteit mee opwekken.zonnigtype schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:20:
We mogen in onze handen knijpen als we binnen "afzienbare" tijd zelfs in de verste verte van een Gieg komen (zelfs op gebied van windenergie, off-shore is natuurlijk compleet ander verhaal). Al lang voor die tijd heeft Duitsland alles al uitgevonden (wellicht met wat hulp van paar slimme NL onderzoekers...) wat er nodig is om de grootste invoedingspieken af te vangen en die nuttig te besteden, op te slaan, door te sturen, waterstof van te maken, in elektrische auto's/fietsen te proppen, of whatever.
normaal heb je in de meterkast een aardlekschakelaar, en daarna groepszekeringen.
als je dus minder dan 600 watt omvormer hebt, mag je ze op een normale groep ansluiten en komen ze dus achter een automaat of zekering, en niet direct op de aardlek denk ik ?
bij een apparte groep, moet je toch ook gewoon na een aardlekschakelaar nog een automaat gebruiken?
ze hebben beide een heel andere functie. de ALS detecteert dat er meer stroom de groep in gaat dan dat er terug gaat en er dus een lek naar aarde is.
de automaat of zekering detecteert alleen dat er teveel stroom wordt gebruikt. ( of opgewekt)
dus als je alleen een ALS (aardlekscahakelaar) tussen omvormer en hoofdschakelaar of de meter hebt kan er bij overspanning ( die eigenlijk niet kan optreden vanwege de beveiliging of begrenzing van de omvormer) nog steeds veel stuk gaan. ik vraag me dan ook af of een aardlekschaqkelaar verder in twee richtingen werkt? stel je omvormer produceert veel stroom maar het gaat via een kortsluiting oid naar de aarde, schakelt de als dan uit? en wat gebeurt er dan met de omvormer?
als je dus minder dan 600 watt omvormer hebt, mag je ze op een normale groep ansluiten en komen ze dus achter een automaat of zekering, en niet direct op de aardlek denk ik ?
bij een apparte groep, moet je toch ook gewoon na een aardlekschakelaar nog een automaat gebruiken?
ze hebben beide een heel andere functie. de ALS detecteert dat er meer stroom de groep in gaat dan dat er terug gaat en er dus een lek naar aarde is.
de automaat of zekering detecteert alleen dat er teveel stroom wordt gebruikt. ( of opgewekt)
dus als je alleen een ALS (aardlekscahakelaar) tussen omvormer en hoofdschakelaar of de meter hebt kan er bij overspanning ( die eigenlijk niet kan optreden vanwege de beveiliging of begrenzing van de omvormer) nog steeds veel stuk gaan. ik vraag me dan ook af of een aardlekschaqkelaar verder in twee richtingen werkt? stel je omvormer produceert veel stroom maar het gaat via een kortsluiting oid naar de aarde, schakelt de als dan uit? en wat gebeurt er dan met de omvormer?
OK.Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:23:
[...]
Ik bedoelde het feit dat ook hier in het arikel de 'gevestigde orde, de energiebedrijven ed' beticht worden van ongeveer dezelfde beweringen die jij doet, meer niet.
Ondertussen begin ik ook tot een soort van "gevestigde orde" te behoren, en wie kaatst kan de bal verwachten.
... komt u maar!
Ooeps. Sorry. Lamazittuh. Voor je het weet wordt je van trollen beschuldigd. Ssssst., maar de mod niet wakker...
Ik heb een mix van groepen die deels direct op de hoofdzekering zitten en deels via de aardlek lopen.engelbertus schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:30:
normaal heb je in de meterkast een aardlekschakelaar, en daarna groepszekeringen.
Daar wil ik 2 automaten bijplaatsen voor PV en ook 1 kwh tellertje op de onderste rail.
De vraag was alleen of dit direct op de hoofdzekering gaat of via de aardlek.
Zo te horen dus via de aardlek.

Toch nog een vraagje, onder de automaten zitten verbindingsstukjes die op de hoeken lijken te zijn afgeknipt.
Is dit los te bestellen of zit het bij de automaat. En moet ik dan de huidige 2 vervangen door eentje van 4 ?

[ Voor 8% gewijzigd door Woodski op 10-04-2010 18:09 ]
Een plaatje vertelt meer dan duizend woorden?

Automaten worden gekoppeld met een "kam". Die zijn los te bestellen, bijvoorbeeld bij elektro-online. Let op dat je automaten van hetzelfde merk bijplaatst, want bij sommige merken zit de fase en de 0 aansluiting andersom! Overigens zou ik een aardlekschakelaar bijplaatsen, bij problemen is dan niet je hele huis stroomloos, maar slechts een gedeelte. Je kan ook kiezen voor een "Alamat", dat is een zekering met ingebouwde aardlek. Zie onderste plaatje, bovenste rij.Woodski schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:41:
[...]
Ik heb een mix van groepen die deels direct op de hoofdzekering zitten en deels via de aardlek lopen.
Daar wil ik 2 automaten bijplaatsen voor PV en ook 1 kwh tellertje op de onderste rail.
[afbeelding]
Toch nog een vraagje, onder de automaten zitten verbindingsstukjes die op de hoeken lijken te zijn afgeknipt.
Is dit los te bestellen of zit het bij de automaat. En moet ik dan de huidige 2 vervangen door eentje van 4 ?
[afbeelding]
Overigens zijn die doorkoppelstukjes, zoals onder je aardlek en bij je beltrafo ook in een geïsoleerde versie verkrijgbaar, dat is wel zo veilig, deze is van EATON (Holec)

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 10-04-2010 19:50 ]
A'dam PVOutput
Beetje achterstallig berichtje, de set staat alweer bijna een week, maar hier is een plaatje van de 660Wp installatie die ik vorige week bijplaatste:

Door hun flauwe hoek van 20 graden vallen ze nauwelijks op. Ik vind de opbrengst in eerste instantie wat tegenvallen (bijvoorbeeld vandaag tot nu toe 1,2kWh ofwel 1,8kWh/kWp tegen 3,8kWh/kWp voor de WZW-installatie), maar wie weet trekt dat nog bij als de zon richting 21 juni steeds hoger aan de hemelkoepel klimt. Daarnaast zal de zon bij zonsopkomst de komende periode steeds meer richting ONO opschuiven, wat de opbrengst ook nog wat kan verhogen. We'll see.

Door hun flauwe hoek van 20 graden vallen ze nauwelijks op. Ik vind de opbrengst in eerste instantie wat tegenvallen (bijvoorbeeld vandaag tot nu toe 1,2kWh ofwel 1,8kWh/kWp tegen 3,8kWh/kWp voor de WZW-installatie), maar wie weet trekt dat nog bij als de zon richting 21 juni steeds hoger aan de hemelkoepel klimt. Daarnaast zal de zon bij zonsopkomst de komende periode steeds meer richting ONO opschuiven, wat de opbrengst ook nog wat kan verhogen. We'll see.
Als ik ze zo zie liggen moeten ze toch vrij eenvoudig wat op te hogen zijn aan de achterkant?
Maar dat is niet nodig. Als je op dit diagram kijkt dan zie je dat als panelen op ONO liggen (zoals deze dus) een vlakke hoek juist beter is.Erasmo schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:01:
Als ik ze zo zie liggen moeten ze toch vrij eenvoudig wat op te hogen zijn aan de achterkant?
Inderdaad, ik zat weer eens niet op te lettenJeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:08:
[...]
Maar dat is niet nodig. Als je op dit diagram kijkt dan zie je dat als panelen op ONO liggen (zoals dee dus) een vlakke hoek juist beter is.

Kan ik een systeem op druk maken zonder electra? hoe wie wat waar?basfromasd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:45:
[...]
Het is een mooi voordelig drukloos systeem. Dit wordt heel veel gebruikt in warmere landen. Het is niet vorstbestendig, dus je moet wel even kijken of je het voor de winter gemakkelijk kunt leegkrijgen. Als je daarvoor al die buizen eruit moet halen is dat geen pretje en kun je beter een systeem met heat pipes nemen. Die zijn er ook zonder dat er elektriciteit nodig is. Zelf heb ik een voorkeur voor een systeem op druk, maar dat kan een vooroordeel van mijn kant zijn.
Want ik wil wel fatsoenlijk kunnen douchen, niet investeren in 200L water op mijn dak en dan een prut straaltje krijgen.
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
zonnigtype schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:39:
Het valt me op dat er links en rechts te veel aandacht wordt gehecht aan opslag, terwijl het huidige aanbod van duurzame energie moeiteloos wordt opgevangen door de bestaande infrastructuur. De problemen zijn lang niet zo groot als veel mensen denken. Voorlopig is opslag helemaal niet nodig en staat een investering in opslag gelijk aan geldverspilling.Sunhacker schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:23:
Ik bedoelde het feit dat ook hier in het arikel de 'gevestigde orde, de energiebedrijven ed' beticht worden van ongeveer dezelfde beweringen die jij doet, meer niet.
Als we zo graag willen investeren, kunnen we dat nu veel beter doen in de duurzame energiebronnen zelf. Later, als blijkt dat we die opslag écht nodig hebben, kunnen we altijd nog daar geld aan uitgeven. En wat zou het probleem zijn als we op een zonnige en stormachtige dag in april of mei een aantal windparken moeten stilzetten omdat er teveel energie gegenereerd wordt? Daar gaat de wereld niet van ten onder. En het is zeker goedkoper dan te proberen elke kWh'tje op te slaan.
Laten we ook onze noorderburen niet vergeten. Noorwegen en Zweden hebben bij elkaar meer dan 40 GW aan waterkracht. Een tweede Norned-kabel lijkt me daarom ook een veel betere investering. De eerste heeft zichzelf tenslotte in minder dan 1 jaar terugverdiend.
Britain's first solar panel uncovered after 60 years... and it still works
Read more: http://www.dailymail.co.u...-works.html#ixzz0kixLVG7C
Read more: http://www.dailymail.co.u...-works.html#ixzz0kixLVG7C
Vmu
Helemaal, 100% en volledig juist wat je daar schrijft. Het lijkt er op (let op: lijkt, ik ben niet van de complottheorieën) dat de mythe dat de fluctuaties in productie van zon en wind een 'probleem' zouden zijn zorgvuldig in stand gehouden wordt door de fossiele industrie om de duurzame stromingsbronnen minder aantrekkelijk te doen lijken.
Laten we in Nederland nu eerst maar eens zorgen dat ons energieverbruik terugbrengen en het percentage duurzame opwek opschroeven, dan kunnen we over opslag later nadenken. Zelfs met hoge percentages duurzaam kun je met vraagsturing een heel eind komen.
Eenzelfde fenomeen zie je met de stilheid van elektrische voertuigen. De mainstream media noemt dat al 'gevaarlijk' en 'daar moet een geluidsmodule op'. Ik heb inmiddels met en in diverse elektrische voertuigen gereden en hoewel het lage geluidsniveau absoluut iets is waar je je als bestuurder bewust van moet zijn is het absoluut geen probleem! Maar de massa leest dit soort 'genuanceerde' artikelen en dan is het al gauw waar.
Mijn blinde vader vond ze anders behoorlijk lastig...
Ik schrijf dan ook dat je je er als bestuurder van bewust van moet zijn dat je voertuig minder geluid maakt dan een voertuig met brandstofmotor. Maar een elektrische auto (of scooter, of wat dan ook) is niet 100% still. In complexere voertuigen lopen er wat pompjes (rem- en stuurbekrachtigingsservo's), je hebt het bandengeruis en bij wat hogere snelheden het windgeruis. Je kunt er als bestuurder rekening mee houden door wat minder hard te rijden op plaatsen waar mensen onverwacht over kunnen steken.Erasmo schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:56:
Mijn blinde vader vond ze anders behoorlijk lastig...
Wat ik probeer duidelijk te maken is: ja, het is waar dat elektrische voertuigen stiller zijn (en dat heeft grote voordelen voor de leefbaarheid van steden) en dat bestuurders daar rekening mee moeten houden, maar ik kan vanuit de praktijk melden dat het geen probleem is.
Ik kan ook wel zo'n geluidsmodule gebruiken op m'n ligfiets. :-)
Veel te veel mensen denken dat je plotseling mag inhalen of linksaf mag slaat als je niets aan hoort komen...
Veel te veel mensen denken dat je plotseling mag inhalen of linksaf mag slaat als je niets aan hoort komen...
Deze week 6 broden gebakken, 7 warme maaltijden voor 4 personen gekookt, waaronder 3 ovengerechten, 15 potten thee en 15 potten koffie gezet, 5 wassen gedraaid en10 eieren gekookt (pasen). Naar muziek geluisterd, TV gekeken, spelletjes op de computers gespeeld, voor de gezelligheid ook nog wat (LED)lampjes aan. En dat alles, voor het eerst, volledig op (51kWh) zonnestroom!

A'dam PVOutput
Gefeliciteerd, voelt goed he! Spread the word...ericplan schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:16:
Deze week 6 broden gebakken, 7 warme maaltijden voor 4 personen gekookt, waaronder 3 ovengerechten, 15 potten thee en 15 potten koffie gezet, 5 wassen gedraaid en10 eieren gekookt (pasen). Naar muziek geluisterd, TV gekeken, spelletjes op de computers gespeeld, voor de gezelligheid ook nog wat (LED)lampjes aan. En dat alles, voor het eerst, volledig op zonnestroom!
Ik heb trouwens sinds vandaag een simpel Watt/kWh metertje tussen mijn Steca en het stopcontact hangen, maar nu de zon onder is geeft hij nog steeds 30 Watt aan... Dus verbruikt mij Steca nu 30 Watt 's nachts ofzo?
Ehm, ik wilde graag even melden dat ik mij enige tijd geleden echt het apezuur geschrokken ben toen ik ingehaald werd door een elektrische scooter. Ik hoorde dat ding absoluut niet aankomen en er is toch een behoorlijk snelheidsverschil en drukgolf.JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:02:
[...]
Wat ik probeer duidelijk te maken is: ja, het is waar dat elektrische voertuigen stiller zijn (en dat heeft grote voordelen voor de leefbaarheid van steden) en dat bestuurders daar rekening mee moeten houden, maar ik kan vanuit de praktijk melden dat het geen probleem is.
Dat ik niet boos geworden ben, ligt in dit geval niet aan mijn evenwichtige gemoed
Is dat zo'n Elro M10 waar ik je over DM'de? Ik was er al bang voor dat die bij lage waarden niet zo nauwkeurig zou zijn... De Steca's hebben wel iets sluipverbruik (daarom zet ik ze na zonsondergang uit met de plugwise-pluggen), maar het is zeer zeker geen 30W.Erasmo schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:25:
Ik heb trouwens sinds vandaag een simpel Watt/kWh metertje tussen mijn Steca en het stopcontact hangen, maar nu de zon onder is geeft hij nog steeds 30 Watt aan... Dus verbruikt mij Steca nu 30 Watt 's nachts ofzo?
Dat is goed mogelijk, maar het klinkt alsof de bestuurder zich niet goed bewust was van hoe zijn voertuig overkomt. Ik heb een tijdje een elektrische scooter gehad, maar één van de eerste dingen die ik er opgezet heb is een simpele fietsbel. De toeter is vaak te hard, daar maak je mensen mee aan het schrikken omdat je inderdaad uit het niets komt. Een goede luide fietsbel maakt mensen attent dat je in wil halen. Anderzijds hebben veel fietsers oordopjes in met harde muziek, en die horen helemaal niets aankomen. Daarmee brengen ze vooral zichzelf in gevaar.JakeNL schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:26:
apezuur geschrokken ben toen ik ingehaald werd door een elektrische scooter.
[ Voor 39% gewijzigd door JeroenH op 10-04-2010 21:38 ]
Scooters op het fietspad zijn een plaag hier in Amsterdam. Geen geduld, gaan veel te hard en toeteren zich een weg tussen de fietsers door. Hard fietsen maakt niets uit, ze rijden je nog steeds in de rug. Sommigen beroven je in het langsrijden ook nog even.JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:35:
[...]
Is dat zo'n Elro M10 waar ik je over DM'de? Ik was er al bang voor dat die bij lage waarden niet zo nauwkeurig zou zijn... De Steca's hebben wel iets sluipverbruik (daarom zet ik ze na zonsondergang uit met de plugwise-pluggen), maar het is zeer zeker geen 30W.
[...]
Dat is goed mogelijk, maar het klinkt alsof de bestuurder zich niet goed bewust was van hoe zijn voertuig overkomt. Ik heb een tijdje een elektrische scooter gehad, maar één van de eerste dingen die ik er opgezet heb is een simpele fietsbel. De toeter is vaak te hard, daar maak je mensen mee aan het schrikken omdat je inderdaad uit het niets komt. Een goede luide fietsbel maakt mensen attent dat je in wil halen. Anderzijds hebben veel fietsers oordopjes in met harde muziek, en die horen helemaal niets aankomen. Daarmee brengen ze vooral zichzelf in gevaar.
Oplossing: koptelefoon op en negeren.
Vmu
Dat kan je ook overkomen met snelle (lig)fietsers. Moeten die ook een geluidsgenerator monteren? En wat voor geluid suggereer je dan? Porsche? Solex?JakeNL schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:26:
Ehm, ik wilde graag even melden dat ik mij enige tijd geleden echt het apezuur geschrokken ben toen ik ingehaald werd door een elektrische scooter. Ik hoorde dat ding absoluut niet aankomen en er is toch een behoorlijk snelheidsverschil en drukgolf.
Dat ik niet boos geworden ben, ligt in dit geval niet aan mijn evenwichtige gemoedmaar aan het feit dat ik eindelijk voor het eerst een elektrische scooter kon bekijken
Die meterkast is zo te zien door een amateur aangelegd? Beetje een rommeltje IMHO, daar boven die groepen. Normaliter hoort de overtollige draad met een soort van varkenskrul weggewerkt te worden, zodat je kan zien waar iedere groep de buis in gaat.Woodski schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:41:
[...]
Ik heb een mix van groepen die deels direct op de hoofdzekering zitten en deels via de aardlek lopen.
[afbeelding]
Zie voor een voorbeeld deze foto: (ook niet heel netjes, maar ik kon ff niets beters vinden)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nope een van zijn Chinese neefjes van de bouwmarkt. Dan moet ik het maar met het berekenen van de totale opbrengst compenseren...JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:35:
[...]
Is dat zo'n Elro M10 waar ik je over DM'de? Ik was er al bang voor dat die bij lage waarden niet zo nauwkeurig zou zijn... De Steca's hebben wel iets sluipverbruik (daarom zet ik ze na zonsondergang uit met de plugwise-pluggen), maar het is zeer zeker geen 30W.
Weet je toevallig hoeveel het is? Dan kan ik bekijken of het rendabel is om een tijdschakelaar er tussen te zetten.
Anoniem: 323576
Volgens mij kun je beter met twee boilers met beperkte inhoud werken dan bij 134 cm hoogte een hele grote diameter (of liggende boiler) toe te passen omdat de gelaagdheid van het verwarmde water anders veel minder tot zijn recht komt.SasJo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:22:
Ik heb hier geen antwoord op gehad maar wil dat graag, vandaar deze herinnering;
Als ik een max. hoogte van 134cm heb, wat kan dan de grootte (liters) van de zonneboiler zijn?
Links naar sites van leveranciers mag ook.
Ben inmiddels er zo goed als zeker van overtuigd dat een hybride cv ketel zoals een Q-Solar, en dan ook de cv ketel vervangen, waarschijnlijk nog het beste is.Anoniem: 323576 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 23:09:
[...]
@Sasjo
Volgens mij kun je beter met twee boilers met beperkte inhoud werken dan bij 134 cm hoogte een hele grote diameter (of liggende boiler) toe te passen omdat de gelaagdheid van het verwarmde water anders veel minder tot zijn recht komt.
k neig steeds meer naar de kleine Q-Solar van 200 liter i.c.m. heatpipes.
En met die bekende vuistregel zou ik dan voldoende hebben aan 24 heatpipes. En geen 72 dus.......
Het grote voordeel van Q-Solar is dat het geen "zelfbedacht" systeem blijft maar door iedere Atag installateur op te lossen valt.
Met medewerking van enkele forum specialisten zoals Eric-PVT.
En de Q-Solar heeft vloerverwarming ondersteuning.
Mijn situatie lijkt op Ceefman, Herbergier en Eric-PVT. Hmmmm.
Qua gewicht komt eea dicht tegen de muur te staan, lijkt me ook veiliger.
Eea komt wel in een schuine hoek te staan en heeft geen 350mm er boven maar slechts 300 en aflopend naar schuin, 0mm. Rest heeft wel 150mm vrije ruimte aan zijkant.
Is geforceerde koeling hier een mogelijkheid?
[ Voor 9% gewijzigd door SasJo op 10-04-2010 23:55 ]
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
die alamats zijn dat met dat oranje knopje?
en is dat per oranje knopje dan een hevel voor aardlek en een voor zekeringautomaat?
ik heb een busboard systeem van ABB HAFmet zekeringen achter een ALS. de
"zekeringen"die ik tegebwoordig in de bouwmarkt zie zijn 1,5 units breed, en nemen zo veel meer ruimte in..
overigens kun je die "kammen" ook wel bij de bouwmarkt halen als je ze nodig hebt
de geisoleerde kun je in verschillende breedtes kopen.
het is volgens mij nl zo dat tegenwoordig alles in de meterkast aanraakongevoelig moet zijn, dus geen koper alu of ijzer dat je kunt aanraken..?
dat verkleint de kans op ongelukken nogal behoorlijk, vooral in het geval er toch van die knutselaars "live" in de meterkast gaan graven, of de verkeerde knopjes uitzetten en denken dat de kast spanningsloos is.
overigens is die kast met groepen direct na de hoofdschakelaar tegenwoordig in nieuwe situaties verboden.
een groep hoort ALTIJD achter een ALS!.
ik weet overiges niet meer of dat op dit forum was, maar heb wel meterkasten voorbij zien komen waar het nog erger mee was gesteld hoor
en is dat per oranje knopje dan een hevel voor aardlek en een voor zekeringautomaat?
ik heb een busboard systeem van ABB HAFmet zekeringen achter een ALS. de
"zekeringen"die ik tegebwoordig in de bouwmarkt zie zijn 1,5 units breed, en nemen zo veel meer ruimte in..
overigens kun je die "kammen" ook wel bij de bouwmarkt halen als je ze nodig hebt
de geisoleerde kun je in verschillende breedtes kopen.
het is volgens mij nl zo dat tegenwoordig alles in de meterkast aanraakongevoelig moet zijn, dus geen koper alu of ijzer dat je kunt aanraken..?
dat verkleint de kans op ongelukken nogal behoorlijk, vooral in het geval er toch van die knutselaars "live" in de meterkast gaan graven, of de verkeerde knopjes uitzetten en denken dat de kast spanningsloos is.
overigens is die kast met groepen direct na de hoofdschakelaar tegenwoordig in nieuwe situaties verboden.
een groep hoort ALTIJD achter een ALS!.
ik weet overiges niet meer of dat op dit forum was, maar heb wel meterkasten voorbij zien komen waar het nog erger mee was gesteld hoor
niet alle boilers werken met een gelaagd systeem??Anoniem: 323576 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 23:09:
[...]
Volgens mij kun je beter met twee boilers met beperkte inhoud werken dan bij 134 cm hoogte een hele grote diameter (of liggende boiler) toe te passen omdat de gelaagdheid van het verwarmde water anders veel minder tot zijn recht komt.
Maar aan alles worden strenge eisen gesteld. Je mag niet op de ene akker biologisch gras kweken en op de andere conventioneel, en vervolgens je bio-koeien met het bio-gras voeren en je 'gewone' koeien met gewoon gras. Als je beesten houdt moet je aan een waslijst voorschriften voldoen. Zo ongeveer het enige waar je mee wegkomt is een 'gewone' stier kopen, die tussen de koeien zetten en z'n nageslacht als 'biologisch' verkopen, op voorwaarde dat 'ie de rest van z'n leven 'biologisch' slijt. Het EKO-keurmerk is een hoop gedoe, maar als je het op orde hebt is het niet alleen goed voor de groente-dingen, maar ook voor de beestjes. Lees maar, het is leerzaam..Kets_One schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 17:16:
gewoon zo'n luchthoorn d'r op voor de hardleersejwstolk schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:10:
Ik kan ook wel zo'n geluidsmodule gebruiken op m'n ligfiets. :-)
airzound..upgraded
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 11-04-2010 01:05 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zie mijn reactie van 30 maart. De heat pipes (in vacuümbuizen) komen in de geïsoleerde tank uit en geven daar hun warmte af.xychix schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:15:
Kan ik een systeem op druk maken zonder electra? hoe wie wat waar?
Anoniem: 351376
Toen ik o.a. hoorde dat er regenwoud gekapt wordt om diervoer te verbouwen zodat dieren dat kunnen eten voordat wij hen vervolgens kunnen opeten (nadat ze methaangas de lucht in hebben lopen scheten), heb ik besloten geen vlees meer te bereiden. Nogal een inefficiente en milieuonvriendelijke manier van voedsel tot je nemen.NielsTn schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:49:
Ik vond vlees altijd het lekkerste van mijn eten, dus had verwacht dat ik het enorm zou missen, maar dat bleek helemaal niet het geval. Ik ben zelf geen fan van de vleesvervangers in de vorm van 'burgers' e.d., maar heb gewoon een paar kookboeken gekocht waardoor ik nieuwe gerechten kon uitproberen waar ik geen vlees in verwachtte en dus ook niks miste (bijv. in eenpansgerechten of een ovenschotel). Mijn vriend haalt elke week een nieuw recept van internet. Door elke week nieuwe recepten uit te proberen vinden we koken zelfs leuker geworden (voor zover koken leuk kan zijnflitspaal.nl schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:33:
Bij de Lidl ben ik soms met de EKO-producten nog goedkoper uit dan met de niet-biologische produkten van de AH. Bij de natuurvoedingswinkel vind ik de prijzen echt schrikbarend.Erasmo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:56:
Op biologische supermarktproducten heb ik het nog niet echt, de marge daarop is echt achterlijk.
Praktijkvoorbeeld; bij de AH kost een kilo uien 99 cent en een kilo biologische uien €1,85 terwijl de meerprijs bij de inkoop maar 10 cent per kilo meer is...
Dilemma voor mij is wel dat ik het ook belangrijk vind om Fair Trade-producten te kopen, wat dan qua vervoer e.d. uiteraard minder duurzaam is dan lokaal geproduceerde producten. Als het op het etiket duidelijk is, dan vermijd ik ook produkten waar palmolie in verwerkt is.
Verder heb ik verse kruiden in potten in de tuin staan. Thee drink ik thuis uit een thee-ei (alleen dan de handigere variant wat een soort schepje is) en ga naar de winkel met mijn eigen potjes om ze te laten vullen met nieuwe thee om verpakkingsmateriaal te vermijden, op mijn werk doe ik vrijwel de hele dag met hetzelfde '1kops'-theezakje.
Als je water uit een flesje gaat kopen, dan naai je toch echt jezelf. Water komt ook uit de kraan en over afval en (jezelf) naaien gesproken:JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:38:
....je wordt genaaid waar je bijstaat omdat je het flesje water wat je een uur geleden bij de AH voor 70ct gekocht hebt weg moet gooien en dat na de douane voor drie euro terug mag kopen...
Die wegwerpmentaliteit is iets waar ik me echt mateloos aan stoor. Zelf werk ik bewust naast mijn baan ook 1 dag in de week als vrijwilliger in een tweedehands boekenwinkel, waarvan de opbrengst naar goede doelen gaat. Komt er deze week een vrouw in de winkel die boeken zoekt voor de vakantie, zodat ze ze "lekker weg kan gooien", want dan hoeft ze ze niet mee terug te sjouwen.Vanuit de ruimte lijken de oceanen maagdelijk blauw. Maar schijn bedriegt. Jaarlijks belanden miljoenen tonnen afval in de oceanen.
Tachtig procent hiervan is plastic. Het plastic wordt meegevoerd door de grote hoofdstromingen in de wereldzeeen.
De hoeveelheid plastic is zo groot dat er nu midden in de stille oceaan een eiland drijft van plastic met een oppervlak zo groot als Frankrijk en Spanje samen. Mariene bioloog: Jan van Franeker: ‘Bijna alle vogels hebben stukjes plastic in hun maag. Het zijn vliegende vuilnisbakken!’
In plastic zitten allerlei chemische stoffen zoals Fenol A. In contact met water lekt het uit het plastic. Ze komen terecht in het oppervlakte water. Momenteel zit er overal ter wereld Fenol A in het oppervlakte water. Volgens wetenschappers heeft dit grote gevolgen voor de ontwikkeling van geslachtsorganen bij mens en dier.
Op mijn vorige werkplek heb ik gezien hoe er wekelijks gigantisch veel gloeilampen gerecycled worden omdat ze te lang in de winkel liggen en ze de huidige verpakking niet meer 'leuk' vinden en er inmiddels een 'leukere, hippere, modernere' verpakking om willen doen. I.p.v. de lampen waar niks mis mee is in een andere verpakking te doen, worden die lampen kapot gemaakt

Als kersverse tante ben ik er erg trots op dat mijn broer voor zijn dochter wasbare bamboeluiers gaat gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 11-04-2010 16:45 ]
Anoniem: 215941
Ik maak gebruik van een PM16AR achter een Steca 500 en kan daarop zien dat er ´s nachts helemaal GEEN sluipverbruik is. De rode led blijft de hele nacht in dezelfde status. De Steca schakelt zichzelf uit.JeroenH schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 21:35:
[...]
Ik heb een sensor (CNY70) bovenop de led van de PM16 waardoor ik 24 uur per dag het aantal pulsen monitor. Hiermee registreer ik dan ook de opbrengst over de dag. Per kWh zijn er 6400 pulsen. Die PM16AR ziet geen verschil tussen opbrengst of verbruik, maar na 20:00 komen er geen pulsen meer bij.
Anoniem: 351376
NielsTn schreef op zondag 11 april 2010 @ 00:55:
[...]
gewoon zo'n luchthoorn d'r op voor de hardleerse
airzound..upgraded

Iets anders: hierbij de link naar een nieuwe uitvoering van douche-wtw (in een afvoergoot in de vloer)
die douchegoot ben ik ook erg geinterreseer din. maar die zou dus eerst al in april op de markt komen. toen ik dar in maart iver heb gebeld konden ze me er nog helemaal niks over vertellen, qua maten, aansluitingen rendement, of wanneer hij echt te koop zou zijn. kort daarop stond er op de website dat hij pas in juni zou komen. ik vraag me dan ook af of het plaatje dat op de site staat wel overeen gaat komen met hoe die er echt uit gaat zien.
beetje jammer dat het zo lang duurt, want ik wil toch wel binnenkort zelf de badkamer af hebben, en zonder douchegoot wordt het al lastig om ook maar vast iets te doen in de badkamer qua verbouwen...
beetje jammer dat het zo lang duurt, want ik wil toch wel binnenkort zelf de badkamer af hebben, en zonder douchegoot wordt het al lastig om ook maar vast iets te doen in de badkamer qua verbouwen...
Mooie krulletjes, maar kroonsteentjes in een groepenkast????Mistraller schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 22:15:
[...]
Zie voor een voorbeeld deze foto: (ook niet heel netjes, maar ik kon ff niets beters vinden)
[afbeelding]
Klopt, het oranje knopje is het testknopje van de aardlek. De zwarte hevel is de aan/uit knop. (Als een groep eruit ligt kan je dus niet zien of het een sluiting is of een aardlek)engelbertus schreef op zondag 11 april 2010 @ 00:10:
die alamats zijn dat met dat oranje knopje?
De Alamats zijn 2 eenheden breed, maar er is geen aparte aardlekschakelaar nodig. Door die breedte heb je wel iets meer montageruimte en dat is weer handig.
A'dam PVOutput
Hier ookAnoniem: 215941 schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:54:
[...]
Ik maak gebruik van een PM16AR achter een Steca 500 en kan daarop zien dat er ´s nachts helemaal GEEN sluipverbruik is. De rode led blijft de hele nacht in dezelfde status. De Steca schakelt zichzelf uit.
Ik heb een sensor (CNY70) bovenop de led van de PM16 waardoor ik 24 uur per dag het aantal pulsen monitor. Hiermee registreer ik dan ook de opbrengst over de dag. Per kWh zijn er 6400 pulsen. Die PM16AR ziet geen verschil tussen opbrengst of verbruik, maar na 20:00 komen er geen pulsen meer bij.
De gridfit pakt echter wel 0.3 watt
Anoniem: 321365
De hoogte van de Qsolar komt vrij kritiek dacht ik, er komt een rechte afvoer op naar buiten.. als je wenst, kan ik dat voor je nakijken in de manual.. daar staan installatie tekeningen in.SasJo schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 23:51:
[...]
Ben inmiddels er zo goed als zeker van overtuigd dat een hybride cv ketel zoals een Q-Solar, en dan ook de cv ketel vervangen, waarschijnlijk nog het beste is.
k neig steeds meer naar de kleine Q-Solar van 200 liter i.c.m. heatpipes.
En met die bekende vuistregel zou ik dan voldoende hebben aan 24 heatpipes. En geen 72 dus.......
Het grote voordeel van Q-Solar is dat het geen "zelfbedacht" systeem blijft maar door iedere Atag installateur op te lossen valt.
Met medewerking van enkele forum specialisten zoals Eric-PVT.
En de Q-Solar heeft vloerverwarming ondersteuning.
Mijn situatie lijkt op Ceefman, Herbergier en Eric-PVT. Hmmmm.
Qua gewicht komt eea dicht tegen de muur te staan, lijkt me ook veiliger.
Eea komt wel in een schuine hoek te staan en heeft geen 350mm er boven maar slechts 300 en aflopend naar schuin, 0mm. Rest heeft wel 150mm vrije ruimte aan zijkant.
Is geforceerde koeling hier een mogelijkheid?
Overigens komt de Qsolar op goed 1.95 en in diamter goed 60cm dacht ik, het kleine vat van 200 l.
Wij zijn en blijven er erg tevreden over. Een flinke aanschafprijs, wij wilden um ook in een andere hoek op zolder. Maar na deze toch vrij koude winter echt heel veel kunnen besparen met veel behoud van comfort.
We staan sinds 1 juni vorig jaar op 812 m3 gas. Das all in, dus koken, douchen en verwarmen. Verwarmen de afgelopen winter 24 u pd. op 19.5, in de koudste dgn een verhoging op de dag naar 20c.
Gemiddeld komen we nu uit op 2.6 m3 gas pd. In vergelijking met onze oude situatie was dat bijna 7 m3.
Dus naar mijn idee kan het heel goed uit om wat bij te isoleren en de investeren in een goede hybride ketel. Het ding snapt gewoon precies wat er moet gebeuren en kan uit de voeten met heel lage temperaturen. Eigenlijk nooit boven de 35 graden invoer. Beneden met vloerverwarming. Boven met redelijk grote radiatoren. alle vertrekken worden verwarmt in de winter, anders is de invloed van de boven koude op beneden te groot. Deze winter geen enkele maand boven de 200 m3 gas uitgekomen. Januari was het verbruik het hoogst met 196 m3. Ik hoop dat je e.e.a mee kunt nemen in je overwegingen. Wij wonen in een normaal rijtjes tussenhuis. Met goed Hr++ glas overal en een goed geisoleerd dak. de vloer moet nog. We wonen met 4 personen, altijd iemand thuis. We hebben er wel voor gekozen alle instellingen op eco te zetten, dus missen we de Cw 5 a 6 waarde op de WW. Nog geen hotfills. die overweeg ik nog, maar denk dat die alleen zinnig in de zomer kunnen zijn. Dit vooral door de kleine afmetingen. 200 liter en dan ook hotfill is ws te weinig.
Overigens hangen er 2 atag vlakke plaat collectoren aan, die het alleen niet doen in dec. jan. en half feb. 3 maanden pj worden ze nauwelijks warm of voegen weinig toe. Maar dan brandt de cv vlam op de allerlaagste stand.
Volgens mij heeft het al dan niet renderen van een hotfill niet zoveel met de grootte van je boiler te maken. Juist bij een kleine boiler in combinatie met een grote collector moet je juist zoveel mogelijk en zo gespreid mogelijk verbruiken.Anoniem: 321365 schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:22:
[...]
Nog geen hotfills. die overweeg ik nog, maar denk dat die alleen zinnig in de zomer kunnen zijn. Dit vooral door de kleine afmetingen. 200 liter en dan ook hotfill is ws te weinig.
Overigens hangen er 2 atag vlakke plaat collectoren aan, die het alleen niet doen in dec. jan. en half feb. 3 maanden pj worden ze nauwelijks warm of voegen weinig toe. Maar dan brandt de cv vlam op de allerlaagste stand.
Wij hebben 30 heatpipes in combinatie met 120 l. boiler. Ik merk dat het lastig is de temperatuur veel hoger als 60 graden te krijgen. Neem je echter een douche (of zet je de hotfill wasmachine aan), dan is de temperatuur in de boiler na korte tijd weer op 60 graden.
Doordat ik met een platenwisselaar werk is er weinig sprake van gelaagdheid bij het opwarmen. Alleen als je 's avonds gaat gebruiken werkt de gelaagdheid wel.
Die meterkast van me is prima voor me. Alles zit er strak en overzichtelijk in.Mistraller schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 22:15:
[...]
Die meterkast is zo te zien door een amateur aangelegd? Beetje een rommeltje IMHO, daar boven die groepen. Normaliter hoort de overtollige draad met een soort van varkenskrul weggewerkt te worden, zodat je kan zien waar iedere groep de buis in gaat.
[afbeelding]
Om me dan te schrijven dat het rommelig is en als voorbeeld een meterkast met kroonsteentjes te laten zien gaat wel wat ver hoor.
Er zijn nog wel wat puntjes voor verbetering hoorWoodski schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:24:
[...]
Die meterkast van me is prima voor me. Alles zit er strak en overzichtelijk in.
Om me dan te schrijven dat het rommelig is en als voorbeeld een meterkast met kroonsteentjes te laten zien gaat wel wat ver hoor.
-de volgorde van de buizen komt zo te zien niet overeen met de volgorde van de zekeringautomaten
-de niet geïsoleerde aftakblokjes zijn gevaarlijk
-de niet geïsoleerde kammen zijn gevaarlijk
-het maximum aantal groepen achter een aardlek is tegenwoordig 4, jij hebt er 5.
Ik kan niet zien of je installatie een hoofdschakelaar heeft, ook dat is tegenwoordig verplicht. Heeft bovendien als voordeel dat je zelf veilig kan klussen in de groepenkast.
Ik heb ook wel erger gezien, maar perfect is het zeker niet.
A'dam PVOutput
idd.. het enige dat ik mis vind aan de meterkast van woodski is de ontbrekende ALS, en voor het oog zou het wat netter kunnen..
van die krulletjes van die tweede meterkast is ook nauwelijks iets te zien, en kroonsteentjes e.d. is niet echt de way to go. dat is meer hoe het absoluut niet moet in een volgepropte meterkast.
van die krulletjes van die tweede meterkast is ook nauwelijks iets te zien, en kroonsteentjes e.d. is niet echt de way to go. dat is meer hoe het absoluut niet moet in een volgepropte meterkast.
Ik ben een verbruiksschema aan het maken voor mijn vakantiehuis om te zien welke accu's / panelen en lader/inverter ik moet gaan aanschaffen.

IMG is 50 Kb, om die reden niet nog een thumb gemaakt
Dit is het verbruiksschema tot nu toe.
Ik wil graag accu capaciteit hebben voor 2 dagen, en 1,5x het dagelijks verbruik aan panelen. Zodat ik bij normaal gebruik in 4 dagen de accu's vol kan hebben.
Dus 2 dagen geen zon kost me 4 dagen om weer 'on spec' te zijn. Bovendien is er altijd daglicht.
Is dit een reeele inschatting? zijn hier vuistregels voor?
Ik heb een aggregaat om of bij te laden (3,6 KVa) of om in te zetten voor grotere tuinmachines: cementmolen, langdurig kettingzagen etc...
Alle opmerkingen zijn welkom.
Ik hoop een mooi systeem te vinden voor warm water zonder pomp. Maar kan iemand mij een inschatting geven van het piek vermogen en nominaal verbruik van een waterpomp voor een zonneboiler? dan neem ik deze iig vast mee.

IMG is 50 Kb, om die reden niet nog een thumb gemaakt
Dit is het verbruiksschema tot nu toe.
Ik wil graag accu capaciteit hebben voor 2 dagen, en 1,5x het dagelijks verbruik aan panelen. Zodat ik bij normaal gebruik in 4 dagen de accu's vol kan hebben.
Dus 2 dagen geen zon kost me 4 dagen om weer 'on spec' te zijn. Bovendien is er altijd daglicht.
Is dit een reeele inschatting? zijn hier vuistregels voor?
Ik heb een aggregaat om of bij te laden (3,6 KVa) of om in te zetten voor grotere tuinmachines: cementmolen, langdurig kettingzagen etc...
Alle opmerkingen zijn welkom.
Ik hoop een mooi systeem te vinden voor warm water zonder pomp. Maar kan iemand mij een inschatting geven van het piek vermogen en nominaal verbruik van een waterpomp voor een zonneboiler? dan neem ik deze iig vast mee.
[ Voor 3% gewijzigd door xychix op 11-04-2010 15:01 ]
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Ik zit net mijn bestelling voor de laatste keer te controleren omdat binnenkort eindelijk mijn panelen het dak op gaan, zie ik ineens dat ik niet 2x MC4 male en 2x MC4 female heb gekregen maar 4x MC4 male
. Dat gaat lastig monteren worden straks.
Ik ben blij dat ik er nu achterkom en niet als ik op het dak sta alles klaar te maken.
Ik heb dus 4x male en 4x female nodig. Dus en de bestelling klopt niet EN ik heb te weinig besteld
Ik ben blij dat ik er nu achterkom en niet als ik op het dak sta alles klaar te maken.
Ik heb dus 4x male en 4x female nodig. Dus en de bestelling klopt niet EN ik heb te weinig besteld

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 11-04-2010 16:32 ]
bestel je er nu toch gewoon 4 van de goeie bij, en hoop je dat je die dan ook binnenkrijgt
En wat heb je op de CNY70 aangesloten? Soft I/O, Arduino, RFXCom ?????Anoniem: 215941 schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:54:
[...]
Ik maak gebruik van een PM16AR achter een Steca 500 en kan daarop zien dat er ´s nachts helemaal GEEN sluipverbruik is. De rode led blijft de hele nacht in dezelfde status. De Steca schakelt zichzelf uit.
Anoniem: 215941
De PM16AR wordt gemonitord door een Atmega8 microcrontroller. Zelfbouw.
Per 4 minuten wordt het aantal pulsen opgeslagen. Voor max 500W uit de Steca zijn het dan 213 pulsen, dus dat past nog mooi in één byte.
De data lees ik dan via de RS232 uit en gaat in een mySQL database. Daar worden mbv zonphp mooie grafieken van gemaakt.
Per 4 minuten wordt het aantal pulsen opgeslagen. Voor max 500W uit de Steca zijn het dan 213 pulsen, dus dat past nog mooi in één byte.
De data lees ik dan via de RS232 uit en gaat in een mySQL database. Daar worden mbv zonphp mooie grafieken van gemaakt.
Aha, simpel & goedkoop dus!Anoniem: 215941 schreef op zondag 11 april 2010 @ 18:55:
De PM16AR wordt gemonitord door een Atmega8 microcrontroller. Zelfbouw.
Zonphp kende ik nog niet, maar inmiddels wel gevonden. Wel leuk dat op één van de sites (slaper) tussen de pv grafieken druk wordt geadverteerd met "Kernenergie is de belangrijkste CO2 vrije energiebron"

Ik heb al een tijdje ZonPHP draaien, er zitten een paar foutjes in, maar op het Zonstraal forum worden die wel besproken. En anders kan het hier ook. (En doe me een lol, maak een linkje naar je ZonPHP pagina in plaats van www.venus.com )Mars Warrior schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:28:
[...]
Aha, simpel & goedkoop dus!
Zonphp kende ik nog niet, maar inmiddels wel gevonden. Wel leuk dat op één van de sites (slaper) tussen de pv grafieken druk wordt geadverteerd met "Kernenergie is de belangrijkste CO2 vrije energiebron"![]()
![]()
![]()
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 11-04-2010 20:38 ]
A'dam PVOutput
Is dat niet CO2 vrij dan ?Mars Warrior schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:28:
[...]
"Kernenergie is de belangrijkste CO2 vrije energiebron"![]()
![]()
![]()
Of bedoel je dat het niet "belangrijk" is?
Niet helemaal duurzaam, maar ken je de Skoda Fabia stationwagen van hetzelfde concern al? Mocht je toch twijfelen over de ruimte... dezelfde motor, maar meer ruimte én lager verbruik.De auto die ik op het oog heb ( Seat Ibiza 1.2TDI ecomotive met slechts 95gram/km uitstoot CO2. ). Iedereen verklaart me hier overigens voor gek om IPV een grotere auto een kleinere auto te nemen.
Waarom hebben we dan al die jaren echt inefficiënte motoren gehad en kan het sinds het gunstige belastingklimaat en Euro-norm wetgeving wel? Zucht.
Ik hoop dat er met deze trend de komende jaren veel meer gaan gebeuren qua efficiëntie verbeteringen. Nu maar hopen dat dat niet alleen in Europa maar ook in de rest van de wereld mee gaat in de trend. (en dat het niet geheel teniet wordt gedaan door groter verbruik vanwege de groei van niet-westerse economieën)
Ik vraag me sterk af of een fossiele auto, ook al rijdt hij 3,4l/100km ons wel gaat 'redden' als instituten als het Amerikaanse leger zich ernstig zorgen beginnen te maken over Peak Oil. Ze zijn overigens niet de enige, ook het Nederlandse leger neemt grondstoffentekorten en klimaatverandering mee in hun lange termijn plannen.
Ik denk dat ik heel snel heel blij ga zijn dat in de buurt van een treinstation woon en mijn werk ook prima op de fiets kan bereiken.
Bij het maken van de reactiestaven voor een kerncentrale komt CO2 vrij geloof ik.Woodski schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:58:
[...]
Is dat niet CO2 vrij dan ?
Of bedoel je dat het niet "belangrijk" is?
Weet iemand wat een kleine analoge KWH meter voor een dinrail ongeveer verbruikt.
Ik zag een digitale van 0.7 watt.
Ik zag een digitale van 0.7 watt.
Dat kan nooit zo vies zijn als die kolen bende.danielkraak schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:33:
[...]
Bij het maken van de reactiestaven voor een kerncentrale komt CO2 vrij geloof ik.
[ Voor 7% gewijzigd door Woodski op 11-04-2010 22:37 ]
KloptDat kan nooit zo vies zijn als die kolen bende.
Van CO2 heb ik niet veel verstand want uit dat soort berekening kun je laten komen wat je wilt, maar in de gehele cyclus die nodig is om een kerncentrale draaiend te houden (en af te breken) wordt veel fossiele brandstof verbruikt, dus daar zal dan ook wel veel CO2 bij vrijkomen.danielkraak schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:33:
Bij het maken van de reactiestaven voor een kerncentrale komt CO2 vrij geloof ik.
De hoeveelheid fossiele brandstof die door de nucleare industrie wordt verbruikt stijgt ook nog een in rap tempo, en wel om drie redenen:
1: Sinds het einde van de koude oorlog hebben de kerncentrales voor een substantieel deel kunnen draaien op splijtstof uit uitgefaseerde kernwapens. Prachtig natuurlijk, maar die bron begint een beetje op te drogen, de supermachten willen 'natuurlijk' wel een minimum van deze wapens overhouden. Er moet dus veel meer erts uit de grond gehaald worden om uranium uit te winnen.
2. De erts van hoge kwaliteit, dus met een hoog percentage bruikbaar uranium, raakt op. Er moet daarom steeds vaker worden uitgeweken naar erts van lagere kwaliteit, met daarin veel minder bruikbaar uranium. Dat betekent dat voor elke kilo bruikbaar uranium steeds grotere hoeveelheden erts - tot wel tonnen - gedolven, verplaatst en verwerkt moeten worden, en dat is een uiterst energie-intensieve business.
3. Er worden (gelukkig) niet veel kerncentrales bijgebouwd, maar dat betekent wel dat de bestaande voorraad centrales aan het verouderen is. Dat betekent dat er ook steed meer kerncentrales moeten worden gesloten en afgebroken, maar op dat moment komt men er achter dat het veilig afbreken van zo'n ding toch moeilijker, duurder en (fossiele) energie-intensiever is dan men dacht.
Maar ja, kernenergie is de lieveling van fossiel liberaal Nederland omdat dat geen subsidie nodig zou hebben. Maar probeer er voor de grap maar eens achter te komen hoe kerncentrales verzekerd zijn tegen schade aan derden. (Antwoord: niet, dat risico dekt de staat van het land waar de centrale staat. Hoe zou je dat kunnen noemen? Oh ja: subsidie! Maar dat zie ik natuurlijk helemaal verkeerd als linkse groene rakker met mijn zonnepaneeltjes...)
-edit-
Nog een vorm van subsidie: het opzadelen van toekomstige generaties met radioactief afval is ook een vorm van subsidie. Je hoopt maar dat onze nazaten de kosten van de veilige opslag op kunnen blijven hoesten. Zolang we het zelf maar niet hoeven betalen, nietwaar?
Bah.
volgens Atag gebruiksaanwijzing is ie max 51cm breed en boilerhoogte minus afvoerpijp, 180cmAnoniem: 321365 schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:22:
[...]
De hoogte van de Qsolar komt vrij kritiek dacht ik, er komt een rechte afvoer op naar buiten.. als je wenst, kan ik dat voor je nakijken in de manual.. daar staan installatie tekeningen in.
Overigens komt de Qsolar op goed 1.95 en in diamter goed 60cm dacht ik, het kleine vat van 200 l.
Stookte je voor de Qsolar ook 24u op 19,5? Dus gasverbruik is factor 3 minder, want dit was een koude winter[b]
Wij zijn en blijven er erg tevreden over. Een flinke aanschafprijs, wij wilden um ook in een andere hoek op zolder. Maar na deze toch vrij koude winter echt heel veel kunnen besparen met veel behoud van comfort.
We staan sinds 1 juni vorig jaar op 812 m3 gas. Das all in, dus koken, douchen en verwarmen. Verwarmen de afgelopen winter 24 u pd. op 19.5, in de koudste dgn een verhoging op de dag naar 20c.
Gemiddeld komen we nu uit op 2.6 m3 gas pd. In vergelijking met onze oude situatie was dat bijna 7 m3.
Ik hoop dat je e.e.a mee kunt nemen in je overwegingen. Wij wonen in een normaal rijtjes tussenhuis.
zie hieronder; waarom geen heatpipes gekozen?
zou ik gezien de opbrengst van de koude (opbrengstloze) maanden alsnog doen . . .
Erg bedankt voor deze reactie.[b].
Mijn vrouw begint nu ook de QSolar als reëel alternatief te zien.
@Deejeebv
Zijn 30 heatpipes, < 6m2 en dus goed voor 200 euro per GJ?
En waarom 30 en geen 24?
30 = 300 liter en je hebt een boiler van 200.
In China is de autoverkoop met een niet te bevatten 55% gegroeid t.o.v. maart vorig jaar: March Auto Sales in China Up 55.8% to Record HighJeroenH schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:11:
[...]
Ik vraag me sterk af of een fossiele auto, ook al rijdt hij 3,4l/100km ons wel gaat 'redden' als instituten als het Amerikaanse leger zich ernstig zorgen beginnen te maken over Peak Oil. Ze zijn overigens niet de enige, ook het Nederlandse leger neemt grondstoffentekorten en klimaatverandering mee in hun lange termijn plannen.
Ik denk dat ik heel snel heel blij ga zijn dat in de buurt van een treinstation woon en mijn werk ook prima op de fiets kan bereiken.
Oh, en in India ook met 25,6% over de periode april 2009 - maart 2010 t.o.v. een jaar eerder: Passenger Vehicle Sales in India in FY 2009 Climb 25.6%
Dat zijn nog eens groeicijfers.
Ik kijk in mijn kristallen bol en zie.....
CO2-emissies ⇑
Olieprijs ⇑
@ Q-Solar gebruikers;
Reageer ajb met hoeveel je bespaard hebt de laatste 2 jaar, hoeveel collectoren/liter en waarom.
Of heb je gewoon alles van Atag om risico's te vermijden?
Reageer ajb met hoeveel je bespaard hebt de laatste 2 jaar, hoeveel collectoren/liter en waarom.
Of heb je gewoon alles van Atag om risico's te vermijden?
De bestaande ketel is 15 jaar oud, hij is opgelapt in 2009, maar goed, hhhmmmm en zuinig is ie zeker niet.basfromasd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:42:
[...]
De grote QSolar van 380 liter kun je prima combineren met zo'n 70 - 80 heatpipes. Dat levert je opbrengst over een grotere periode van het jaar dan de standaard vlakke-plaatcollectoren en is nog goedkoper ook.
De QSolar zonder collectoren heeft een adviesprijs van ongeveer €4500, maar ik weet niet wat de beste prijs is die je kunt krijgen. Het is alleen wel jammer je bestaande ketel weg te gooien als die nog goed en zuinig is.
Qua breedte op 180cm hoogte kan ik max. gaan voor 200 liter.
Hoeveel pipes zou jij daar voor adviseren?
Ik zit op zzo, 35gr dakhelling.
Wat is de meerwaarde van 38kW versie t.o.v. de 24kW?
Waar of wanneer merk je die extra power?
Kernenergie is dood. Het prijst zichzelf uit de markt.
Het grootste probleem is dat het lijkt alsof ze bij elke centrale die gebouwd moet worden het wiel weer moeten uitvinden. "Ja, maar het ontwerp dat we nú hebben is echt veilig en kunnen we binnen budget bouwen. Echt waar." Google eens op 'Bruce refurbishment'
En dan die lachwekkende luchtfietserij van de VVD met hun 'vierdegeneratiecentrale'. Waar bestaat zo'n ding? Ik geloof dat er 3 gebouwd zijn op de wereld, waarvan er maar 1 ook echt stroom produceert. Die vierdegeneratiecentrales zijn grotendeels theorie. Als je ziet hoe de nucleaire industrie er op los stuntelt bij het bouwen van een gewone centrale, iets wat ze al meer dan een halve eeuw doen en wat geacht wordt routine te zijn, hoe denken ze dan bij de VVD dat die fantastische nieuwe vierdegeneratiecentrale er gaat komen? Dan gaan wij miljarden steken in de bouw van een prototype door buitenlandse ondernemingen die na oplevering over pakweg een jaar of 20 zullen zeggen: "we hebben er veel van geleerd et merci pour les euros!". Wat mij betreft had de VVD net zo goed in hun verkiezingsprogram kunnen zetten: "als oplossing voor het klimaatprobleem en peak-oil stellen wij kernfusie voor".
Het grootste probleem is dat het lijkt alsof ze bij elke centrale die gebouwd moet worden het wiel weer moeten uitvinden. "Ja, maar het ontwerp dat we nú hebben is echt veilig en kunnen we binnen budget bouwen. Echt waar." Google eens op 'Bruce refurbishment'
En dan die lachwekkende luchtfietserij van de VVD met hun 'vierdegeneratiecentrale'. Waar bestaat zo'n ding? Ik geloof dat er 3 gebouwd zijn op de wereld, waarvan er maar 1 ook echt stroom produceert. Die vierdegeneratiecentrales zijn grotendeels theorie. Als je ziet hoe de nucleaire industrie er op los stuntelt bij het bouwen van een gewone centrale, iets wat ze al meer dan een halve eeuw doen en wat geacht wordt routine te zijn, hoe denken ze dan bij de VVD dat die fantastische nieuwe vierdegeneratiecentrale er gaat komen? Dan gaan wij miljarden steken in de bouw van een prototype door buitenlandse ondernemingen die na oplevering over pakweg een jaar of 20 zullen zeggen: "we hebben er veel van geleerd et merci pour les euros!". Wat mij betreft had de VVD net zo goed in hun verkiezingsprogram kunnen zetten: "als oplossing voor het klimaatprobleem en peak-oil stellen wij kernfusie voor".
ericplan schreef op zondag 11 april 2010 @ 12:35:
[...]
Mooie krulletjes, maar kroonsteentjes in een groepenkast????
Woodski schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:24:
[...]
Die meterkast van me is prima voor me. Alles zit er strak en overzichtelijk in.
Is dat nou echt 3x niet goed lezen?engelbertus schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:52:
idd.. het enige dat ik mis vind aan de meterkast van woodski is de ontbrekende ALS, en voor het oog zou het wat netter kunnen..
Ik heb het over die krullen (zoals ik het ooit op de MTS heb geleerd) en ik zeg er zelfs nog bij dat ik ff geen betere foto kon vinden. En dan drie keer het commentaar over die (idd rare) kroonstenen.
Sorry, ik zal voortaan proberen om alle niet relevante details van een voorbeeld foto weg te knippen...zucht.
Draden proppen is leuk voor in een centraaldoos, maar in een groepenkast kan je boel op orde houden en dit is gewoon wat rommeliger dan dat het eigenlijk zou moeten zijn.
Met krullen is het netjes opgeruimd, overzichtelijk, en hoef je niet aan draden te sjorren om een groep los te halen. Op die foto van mij waren ze overigens ook niet heel netjes, maar ik heb geen zin om mijn eigen meterkast open te trekken. Daar zit het namelijk wel strak in.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
... waarom denken jullie dat Obama en Mejdejev weer eens een kernwarpenarsenaal terug schroef akkoord hebben ondertekend?JeroenH schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:46:
[...]
1: Sinds het einde van de koude oorlog hebben de kerncentrales voor een substantieel deel kunnen draaien op splijtstof uit uitgefaseerde kernwapens. Prachtig natuurlijk, maar die bron begint een beetje op te drogen, de supermachten willen 'natuurlijk' wel een minimum van deze wapens overhouden. Er moet dus veel meer erts uit de grond gehaald worden om uranium uit te winnen.
... zou het wellicht niet zo zijn dat de huidige nukes niet meer zoveel oude kernwapenkoppen brandstof tot hun beschikking hebben en dat er weer wat nieuw radioactief voer moet komen voor hun al lang afgeschreven kerncentrales?
http://www.world-nuclear.org/info/inf13.html
... t'is maar een suggestie, hoor. Maar de wereld zit toch altijd weer vreemder in elkaar dan menigeen (zonnigtiep incluis) denkt ...
(het meer vrede scenario kregen we er gratis bij...)
(en over centraal opgewekte nukestroom kan lekker vet belasting, BTW, en diverse andere opslagen worden berekend aan de klanten, aan decentraal opgewekte zonnestroom in eigen huis gebruikt natuurlijk niet...)
Vanavond, maandag 12 april 20:55 NED2: "verplichte kost" voor discussie: "De Groene Masterclass" met Hermann Scheer in Tegenlicht.
De subsidie heeft geen rol gespeeld bij de keuze. Ik heb op mijn dak niet meer ruimte dan voor 30 pijpen, en binnen niet voor een grotere boiler als 120 l. Wellicht komt er later een 2e boiler van 100 of 120 l.SasJo schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:01:
[...]
@Deejeebv
Zijn 30 heatpipes, < 6m2 en dus goed voor 200 euro per GJ?
En waarom 30 en geen 24?
30 = 300 liter en je hebt een boiler van 200.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.