Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.018 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
IJsbeer schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:54:
[...]

Ik had de info van een andere site, daar stond 35 huishoudens, gemiddeld verbruik 3400, vandaar mijn 'interpretatie' naar 120... excuses.
Maar dan nog...

35 huishoudens x 3.400 kWh/jaar = 119.000 kWh.

Je stelde echter "120 MW", waarbij ik er van uitga dat je het opgestelde STC vermogen bedoeld zou hebben (preciezer "120 MWp").

Een installatie van 120 MWp (dat is een VET stel logistieke complexen bij elkaar, Katoen Natie, 4 deellokaties in Vlaanderen, is "maar" 40 MWp en een van de allergrootste projecten van dien aard ter wereld) zou in theorie, in Nederland, met, laten we het kortzichtig houden, 850 kWh/kWp.jaar:

120.000 x 850 = 102 miljoen kWh (= 102 GWh) per jaar kunnen genereren. Dat zou "iets meer" zijn dan die 35 huishoudens (mogen we hopen). Maar dat komt er natuurlijk niet. Het is hoogstwaarschijnlijk de reeds genoemde 100 kWp (het maximum in de "grote SDE categorie" voor 2009 en 2010).

Frappant: ik zie in de SDE 2009 beschikkingen lijst niet de naam van dat bedrijf staan. Niet gesubsidieerd, dus??? Want ik neem aan dat ze niet nu al op een SDE beschikking voor de 2010 ronde (pas op 31 mei a.s. ingaand en op dezelfde dag natuurlijk verschrikkelijk overtekend) gaan zitten rekenen... De Gelderlander berichtte dat "het" pas na de zomer zou gaan gebeuren...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ SasJo zie PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
akls ik op marktplaats een klokthermostaat wil scoren, welke kan ik dan het beste nemen voor een intergas kombikompakt 28/24 ?
"gewoon" een chronotherm 4 modulation? bied een vision meer info? of opties met buitenvoeler/zelflerend?
of werkt een Qsolar goed samen met een intergas ketel? ( dat je dus ook info vanaf de ketel krijgt ipv alleen dat er een vlammetje in beeld komt als de thermostaat warmte vraagt.

weet iemand of een, of alle, van de genoemde themostaten een kontact heeft waar ik de pomp van de vloerverwarming zou kunnen schakelen?
en hoe nuttig is een zelflerende thermostaat als de thermostaat op een kleine nachtverlaging staat en verder geen programma heeft, en de vloerverwarming toch ook niet erg snel reageert, zodat het optimaliserende weinig effect zal hebben? ( bijvoorbeeld, mijn woonkamer warmt snel op als de zon er in schijnt. dat kan de ketel 4 uur van te voren nog niet voorspellen. dat kan ik beter "sturen" door de programmatijden slim in te stellen?

[ Voor 28% gewijzigd door engelbertus op 08-04-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mogelijk eerste (???) Suntech-Pluto installatie op Sonnenertrag.

... in Oostenrijk.

4,68 kWp, 11.111 Euro, een leuke 2.374 Euro/kWp, daar wil ik het vast ook wel voor hebben als er een leuk invoedingsregime zou zijn hier.

Nog geen foto, maar wat niet is kan nog komen (je zult van de modules waarschijnlijk toch niet veel afzien bij een evt. nog te plaatsen overzichtsfoto).

We gaan zeer benieuwd zijn naar de opbrengsten naturellemente... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:07:
[...]
en andere merken combi's?
de q-solar (luigies) is al ruim 10 jaar op de markt, heeft de rest er helemaal niet op ingespeeld?
Volgens mij komt (is?) Vaillant met een vergelijkbaar systeem, maar dan met boilerinhoud van 300 tot 2000 liter. Zie: http://www.vaillant.be/pr...vaillant/allSTOR_VPS.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Off-topic, maar goed om even te waarschuwen:

Belachelijk telefoontje van de "Zwitserse Consumentenbond" net gehad.

Ondanks BelMeNiet Register inschrijving: zeer smerige trukendoos om je ergens aan vast te naaien. Zie:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=74504

Advies:
(a) ZWIJGEN, ZWIJGEN, ZWIJGEN (het is een spraakcomputer)
(b) Klacht bij ConsuWijzer indienen om die schurken te proberen in de kraag te vatten.

Back on topic:

Solar Impulse heeft eerste testvlucht afgelegd (vliegtuigje met zonnepanelen). _/-\o_

(een goed begin is het halve werk, maar ik zie inderdaad nog geen Boeing met hoop passagiers hetzelfde truukje uithalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 08 april 2010 @ 02:45:

hebben de zonneboilergebruikers hier ervaringen mee? (koud water of fluctuaties in de watertemperatuur tijdens het douhen?
Mijn cv ketel heeft een boiler van 25 liter en bij een bepaalde aanvoer temperatuur vanuit de zonneboiler begrijpt hij het niet helemaal en verbruikt hij eerst die 25 liter die dan dus niet echt heet is (voor mij warm genoeg maar niet voor iedereen) en daarna gooit hij pas de vlam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:55:
Dit is de opbrengst van 6 (8,0kWh) en 7 (5,4kWh) april in één grafiek:

[afbeelding]

Doordat het 's ochtends zonnig was en in de loop van de dag dicht trok presteerde de nieuwe 660Wp-installatie op ONO beter dan de dag ervoor.
Ik had nog niet eerder gelezen dat die 660 op ONO lag, ik zie dat de opbrengst nog best aanzienlijk lijkt..
Hoeveel graden ligt dat precies??
Misschien dat mijn dooie dakstuk zo wel leven ingeblazen kan worden met amorf panelen..:P
Wil je terug posten hoe ver je panelen noord t.ov. oost liggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:40
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:28:
Volgens mij komt (is?) Vaillant met een vergelijkbaar systeem, maar dan met boilerinhoud van 300 tot 2000 liter. Zie: http://www.vaillant.be/pr...vaillant/allSTOR_VPS.html
Dat is een gewoon buffervat met een zonnespiraal.

De reden dat er zo weinig zonnegascombi's zijn is dat het vooral interessant is wanneer je toch de CV ketel moet vervangen of bij nieuwbouw. In andere gevallen neem je een apart opslagvat (of meerdere) bij je bestaande gasbrander. De markt is daardoor minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de markt is dan wel minder groot, msaar er zou toch mee ingespeeld kunnen worden in het combineren van een los vat met een bepaalde ketel, zodat e.e.a via de hardware en sioftware van de ketel / opentherm/modulerend/zelf lerend/ awareness kan zijn.
zodat de ketel bijvoorbeeld begrijpt dat er iemand onder de douche staat, er water van X graden uit de zonneboiler komt, met een inhoud van zoveel, dat ie dan na zoveel minuten de boiler leeg gaat trekken, en niet genoeg gaat overhouden voor de ruimteverwarming, of alvast de boiler wat meer ondersteunt omdat de zon al dalend is en er dus toch bijgewarmd moet worden oid..

de besturingslogica / processor etc zit al in de ketel, of in de boiler, of de pompgroep, of de zonneregeling. die onderlinge koppeling kanook bij uit losse onderdelen bestaande systemen best wat meer geintegreerd worden, zodat je bijvoorbeeld niet over de leidingen hoeft na t denken of je nu hotfill wilt of niet em of dat dan voor of na de ketel uit de boiler moet komen. met wat slimme kleppen, sensoren en thermostatische ventielen sluit je alles dan op een eenvoudige manier aan, waarna de ketel er automatisch chocola van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op donderdag 08 april 2010 @ 18:44:
Off-topic, maar goed om even te waarschuwen:

Belachelijk telefoontje van de "Zwitserse Consumentenbond" net gehad.

Ondanks BelMeNiet Register inschrijving: zeer smerige trukendoos om je ergens aan vast te naaien. Zie:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=74504

Advies:
(a) ZWIJGEN, ZWIJGEN, ZWIJGEN (het is een spraakcomputer)
(b) Klacht bij ConsuWijzer indienen om die schurken te proberen in de kraag te vatten.

Back on topic:

Solar Impulse heeft eerste testvlucht afgelegd (vliegtuigje met zonnepanelen). _/-\o_

(een goed begin is het halve werk, maar ik zie inderdaad nog geen Boeing met hoop passagiers hetzelfde truukje uithalen)
die heb ik ook al een keer gehad, tijdje later kreeg ik een firma uit zwitserland, die me wilde laten meespelen in de duitse / zwitserse loterij
dat was wel een echt persoon, die ik toen ook op niet mis te verstane wijze aan zijn verstand heb gepeterd dat ik absoluut niet t spreken was over de methodes.die ze hanteren, en ik me ook afvroeg of zulke loterijspelletjes wel legaal zijn in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op donderdag 08 april 2010 @ 18:44:
Ja cool he? Er zijn diverse filmpjes van de testvlucht op internet te zien, die heb ik hier verzameld.
Hoe goed deze testvlucht ook gegaan is, het maakt ook gelijk duidelijk dat we op korte termijn geen grootschalige door zonne-energie aangedreven luchtvaart hoeven verwachten. Het maakt eens te meer duidelijk dat de luchtvaart zoals we die op dit moment op (letterlijk) onmenselijke schaal bedrijven energetisch op de lange termijn niet vol te houden is.
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 18:57:
Ik had nog niet eerder gelezen dat die 660 op ONO lag, ik zie dat de opbrengst nog best aanzienlijk lijkt..
Hoeveel graden ligt dat precies??
Misschien dat mijn dooie dakstuk zo wel leven ingeblazen kan worden met amorf panelen..:P
Wil je terug posten hoe ver je panelen noord t.ov. oost liggen >:)
Volgens deze kompasroos ligt ONO op ongeveer 65 graden t.o.v. noord. Duidelijker lijkt me echter dit diagram:

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-factory.nl/upload/zonnestand_vs_opbrengst_zonnepaneel.jpg

Daaraan kun je direct zien waar ONO ligt en welk effect het op de opbrengst van een zonnestroominstallatie heeft. De text-aanduiding ONO zegt mij meer dan een aanduiding in graden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:31:
de markt is dan wel minder groot, msaar er zou toch mee ingespeeld kunnen worden in het combineren van een los vat met een bepaalde ketel, zodat e.e.a via de hardware en sioftware van de ketel / opentherm/modulerend/zelf lerend/ awareness kan zijn.
zodat de ketel bijvoorbeeld begrijpt dat er iemand onder de douche staat, er water van X graden uit de zonneboiler komt, met een inhoud van zoveel, dat ie dan na zoveel minuten de boiler leeg gaat trekken, en niet genoeg gaat overhouden voor de ruimteverwarming, of alvast de boiler wat meer ondersteunt omdat de zon al dalend is en er dus toch bijgewarmd moet worden oid..

de besturingslogica / processor etc zit al in de ketel, of in de boiler, of de pompgroep, of de zonneregeling. die onderlinge koppeling kanook bij uit losse onderdelen bestaande systemen best wat meer geintegreerd worden, zodat je bijvoorbeeld niet over de leidingen hoeft na t denken of je nu hotfill wilt of niet em of dat dan voor of na de ketel uit de boiler moet komen. met wat slimme kleppen, sensoren en thermostatische ventielen sluit je alles dan op een eenvoudige manier aan, waarna de ketel er automatisch chocola van kan maken.
In feite heb ik zo iets. Een 110 liter zonneboiler van Nefit, en een Daalderop Combifort met ingebouwde 50 liter boiler. Door een extra drinkwatercircutiepomp (3x woordwaarde) kan ik de ingebouwde boiler ook "vullen" vanuit de zonneboiler. Probleem is de volledig dichtgetimmerde Opentherm aansturing van de Daalderop en de totale desinteresse (of arrogantie) van een firma als Daalderop om met de klant mee te denken.
Als er nu een regeling te koop zou zijn, die mijn ketel modulerend kan aansturen, de pompen van de zonneboiler kan sturen, de driewegklep van de CV-ketel bedienen, de CV-pomp kan aansturen en via netwerk in te stellen en te monitoren zou zijn, dan zou ik de eerste besteller zijn. De UVR 1601 komt een heel eind, maar ik mis opentherm interconnectie en directe netwerkaansluiting, dus zonder bootloader. Ik wacht dus nog even. De Steca TR 0603mc moet nog maar een seizoen mee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
whoopie! 60+ in de boiler, vanaf 12:30 brak de zon hier door en sinds die tijd is het hier volledig helder. De 500Wp installatie op het westen en de zonneboiler hebben vandaag echt super de super gedraaid!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:25:
whoopie! 60+ in de boiler, vanaf 12:30 brak de zon hier door en sinds die tijd is het hier volledig helder. De 500Wp installatie op het westen en de zonneboiler hebben vandaag echt super de super gedraaid!
Feli, ook ik was dik tevreden. Boiler gisteren en vandaag volledig op 70+ PV gisteren en vandaag precies gelijk met 8,1 kWh. Wel leuk om te zien dat het twee geheel verschillende dagen waren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@jeroenh:
ono ligt op 3/4 van 90 graden, dus op 67,5 graden :)
zo onthoud ik dat tenminste. etis niet zo lastig hoor...

maar de opbrengst voor op "boven oost" vind ik toch nog heel netjes..

maar met dit alles is nog steeds niet duidelijk waar de panelen op gericht zijn.. is dat 65 gradem of 55? of 75? of 80?

is nogal een flinke slok op een borrel volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:52:
@jeroenh:
maar met dit alles is nog steeds niet duidelijk waar de panelen op gericht zijn.. is dat 65 gradem of 55? of 75? of 80?
(Ongeveer) 67,5 graden dus....

De kompasroos waar ik naar linkte laat zien waar ONO zit:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Kompasroos.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mede PV-ers,
Ik ben er inmiddels exact achter *O* waarom er bij beschaduwing van een relatief klein deel van de panelen er een onevenredig grote terugval in het vermogen kan ontstaan. En ook waarom bypass-diodes niet altijd een oplossing zijn. En ook hoe een omzetter (de MPP-regeling) hiermee overweg zou kunnen, maar vaak niet doet.
En ook hoe je als installateur hier mogelijk rekening mee kunt houden waardoor de negatieve effecten van schaduw geminimaliseerd kunnen worden.

Hoe is me dat gelukt?
1. door een PV-schaduw simulator te ontwerpen/programmeren, en
2. deze resultaten ook met de praktijk te vergelijken.
Ik moet zeggen dat de resultaten die uit de PV-schaduw simulator komen zeer verrassend zijn, maar gelijktijdig ook de praktijkervaringen goed kunnen verklaren.

Ik zou het natuurlijk direct wel even willen vertellen, maar zo simpel is dat niet. Het zal nog een forse klus worden het e.e.a. netjes en overzichtelijk te documenteren.
Iemand zin om eens langs te komen en het eens met mij kritisch tegen het (zon)licht te houden alvorens ik het publiek maak (of het mogelijk commercieel ga aanbieden) ?

Geïnteresseerd? stuur me maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Nieuw speeltje:

Afbeeldingslocatie: http://stegen.com/pub/sensorbox.jpg

De instralingsmeter van SMA, geleverd met sensor (PT100) voor het meten van temperatuur van de panelen.
Je kan er ook nog een 2e PT100 op aansluiten voor omgevingstemperatuur, en eventueel ook nog een anemometer (windmeter).

Meet 0-1500 W/m2.

Omdat ik niet echt ruimte heb voor een 2e inverter+panelen, maar toch m'n solarlink project wil uitbreiden met een 2e "inverter" leek mij dit een leuke oplossing.
Werkt over dezelfde RS485 bus als m'n huidige omvormer, en er komt weer een hoop data uit voor grafieken etc.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:23
Hier een fototje van m'n warmtepomp.
Na een paar uurtjes draaien met een verbruik van net geen 250watt is het water inmiddels warm genoeg om relaxed the kunnen douchen. Het geluid is ongeveer gelijk aan een (wat oude) koelkast.

De afvoer voor condens water is goed zichtbaar,
Daarachter zit de originele voor de ventilatie van m'n huis.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2vadyx3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Woodski schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:57:
[...]Die dame staat wel heel blij te douchen in haar bikini.
is er een stukje van de defensie reclame (.√.geschikt ...ongeschikt) weggeknipt?
Een elektrische boiler kost meer om water op te warmen dan gas.
Stoken op gas is efficiënter dan elektrisch met al zijn verliezen.
Gas heeft een vlam, stroom (uit zonnepaneel en windmolen) is traploos regelbaar en stoot geen CO2 uit
Een zonneboiler zal niet pendelen. Dit is in principe niet anders dan een elektrische boiler waar je water uit de voorraad neemt. Dat gaat dus gewoon goed.
Een zonneboilernaverwarmer op gas zal wel heel goed moeten moduleren om nog 'maar' 5 graden op te warmen als er 55°C zonneboilerwater binnenkomt. 'Vroegâ' hadden we een 'best saver' douchekop. Die savede best, maar alleen als je forse waterdruk had. Anders sloeg de geiser gewoon af wegens te lage tapdrempel 8)
Woodski schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:57:
[...]Solar Impulse heeft eerste testvlucht afgelegd (vliegtuigje met zonnepanelen). _/-\o_

"Nice trick Orville, but that ain't gonna move many people around the world"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:37
el jonco schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:29:

Een zonneboilernaverwarmer op gas zal wel heel goed moeten moduleren om nog 'maar' 5 graden op te warmen als er 55°C zonneboilerwater binnenkomt.
Maar als hij dan gaat pendelen sta je echt niet onder een koude douche. Ik zet trouwens de CV naverwarmer wel uit als het water 55 graden is. Ik ben niet bang voor L..
Er wordt hier genoeg water verbuikt, dus dagelijks is de 120 l. wel ververst. Bovendien circuleert het water bij opwarming, doordat ik een platenwisselaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei, ik had binnen 5 minuten al 3 aanmeldingen van Tweakers!

Ik denk erover om een informele, maar technisch-inhoudelijke workshop van te maken.
Voorstel: op een zaterdag middag van 14:00-17:00
maximaal 10 deelnemers

met als programma:

14:00-15:30 PV
- ons systeem : Opbouw en constructie platdak & facade
- vergelijken van p-Si met m-SI
- Schaduw effecten en simulaties
- Meetsysteem, logging en software

15:30-17:00
- Warmtepomp (grondwater),
- monobron,
- Solar heatpipes
- CV-regelingen
- Electrische voorzieningen
- resultaten van afgelopen winter

Zin om mee te doen?
Geef dan je voorkeuren per dm aan mij door :
10 april, 17 april of 24 april.

Locatie Harderwijk, op loopafstand van bus&trein-station,
fietsen of auto's kunnen op de oprit worden geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 18:55
Een leuk experiment wat laat zien wat spiegels icm PV doen:
http://www.youtube.com/us...1&ob=4#p/u/14/o_cEYld4LiU
Zou zelf denk bij een plak dak opstelling best overwegen om spiegels tussen de rijen te leggen (met eventueel een optimalere hoek)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:24:
Oei, ik had binnen 5 minuten al 3 aanmeldingen van Tweakers!

Ik denk erover om een informele, maar technisch-inhoudelijke workshop van te maken.
Voorstel: op een zaterdag middag van 14:00-17:00
maximaal 10 deelnemers
Chips, ik kan geen van die dagen :(
ice-T106 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:30:
Een leuk experiment wat laat zien wat spiegels icm PV doen:
http://www.youtube.com/us...1&ob=4#p/u/14/o_cEYld4LiU
Zou zelf denk bij een plak dak opstelling best overwegen om spiegels tussen de rijen te leggen (met eventueel een optimalere hoek)
Dit soort filmpjes zijn hartstikke leuk maar ze laten niet zien wat het in 25 jaar tijd met je panelen doet. Je verhoogt de UV-intensiteit, je verhoogt de temperatuur, allemaal factoren die de slijtage van het paneel versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 18:55
JeroenH schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:35:
Dit soort filmpjes zijn hartstikke leuk maar ze laten niet zien wat het in 25 jaar tijd met je panelen doet. Je verhoogt de UV-intensiteit, je verhoogt de temperatuur, allemaal factoren die de slijtage van het paneel versnellen.
Ik denk persoonlijk dat als je het bij 1 spiegel houdt, het wel mee valt. We zitten hier in Nederland toch echt niet aan dezelfde waardes als sommige andere plekken op de wereld. Of gelden daarvoor dezelfde bezwaren?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft er ruimte over voor anderen ;)
En komt later vast wel op de site van de een of andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
el jonco schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:29:

"Nice trick Orville, but that ain't gonna move many people around the world"...
De quote was niet van Woodski maar van mij, maar ik had tussen haakjes al mijn bezwaren richting het "echte vlieggebeuren" er onder gezet. Dat beetje biofuel wat nu als experiment in 1 motor van een KLM Boeing "mag" is natuurlijk leuk, maar ze mogen blij zijn dat ze d'r eentje in de lucht mee kunnen houden. Zonnepanelen gaan dat natuurlijk nooit redden, zelfs niet als ze vet uitpakken met multi-junction cellen van ... jawel, datzelfde "Boeing".... (Spectrolab cellen). Misschien om de luchtcirculatie in de vliegende bom een beetje op orde te houden. En de champagnekoeler van de business-class...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ice-T106 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:40:
[...]

Ik denk persoonlijk dat als je het bij 1 spiegel houdt, het wel mee valt. We zitten hier in Nederland toch echt niet aan dezelfde waardes als sommige andere plekken op de wereld. Of gelden daarvoor dezelfde bezwaren?
Hopen dat het niet hetzelfde effect heeft als de chipszakken truuk van een NUON medewerker, jaren geleden beschreven in o.a. de Kleine Aarde:

http://www.polderpv.nl/ni...#21dec2006_schaduwcollega

(verder op daar geciteerde OliNo stuk bij de reacties)

In de wandelgangen hoorde ik tijdje na verschijnen van dat stuk, wat ook in andere vorm in het natuurstroom blaadje van NUON was verschenen, dat een OK4 omvormer frame van zijn Tedlar folie afgesmolten was (die freempjes zaten aan de onderzijde van de folie/module van de Shell panelen gelijmd). :o

Nooit meer wat van gehoord van de beste man...

... als je wilt experimenteren zorg dan dat de spiegel niet kan wegwaaien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:28:
[...]

300 is een mooi getal.
op de nl site is niks te vinden en op de be site een beetje.
maar wie meer weet, graag!!!

@Bas van river.nl, weet jij iets meer?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zojuist de eerste meetgegevens binnen van de WP boiler.
Na het opwarmen van 120 liter water sloeg hij vannacht af met ruim 3.5kwh verbruik.

Dat is best veel, maar 120 liter water is natuurlijk ook heel veel.
Weet iemand hoeveel gas je hiervoor zou gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Woodski schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 07:14:
Na het opwarmen van 120 liter water sloeg hij vannacht af met ruim 3.5kwh verbruik.

Inputtemperatuur is 11 graden van koud water. Eindtemp was bij jou 55 graden toch? DeltaT = 44 graden. ( 44x120lx4.186Kj/K ) / 1000 = 22.1MJ . Uitgaande van 35MJ in 1m3 gas is dit 22.1/35 = 0,63m3 gas.

1kWh is omgerekend 3.6MJ . Als je dus puur electrisch met een COP van 1 had verwarmd was je 22.1/3.6 = 6.13kWh kwijt geweest.

Even los van de herkomst van je stroom en de verliezen in centrale / leidingen daargelaten heb je dus 6.13 - 3.5 = 2.63kWh bespaard.

( ik hoop dat ik geen rekenvoutjes heb gemaakt in bovenstaand voorbeeld ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 07:14:

Soortelijke warmte van water is ongeveer 4.18 kJ, dat is de energie nodig om 1 liter 1 graag op te warmen
Voor 120 liter (zeg van 10 naar 60 graden) wordt dat dus:
4.18 * 120 * (60 -10) = 25080 kJ
1kJ is ongeveer 0.000278 kWh dus kom je uit op 6.97224 kWh.

1m^3 gas heeft een energie-inhoud van ongeveer 8.8kWh, je zou dus ongeveer 0.79 m^3 gas hebben gebruikt om dit op te warmen.

Chips, is flitspaal me net voor geweest! Maar goed met iets ander berekeningen komen we op ongeveer hetzelfde uit.. (gelukkig maar!)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2010 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net jammer dat met de huidige tarieven een WP boiler kostentechnisch negatief is. Heb ik ook met mijn LWA252. Maar, dat komt vanzelf wel weer goed als de prijzen stijgen.

Maar, je kunt het stroomverbruikt compenseren met PV. Gasverbruik wordt een beetje lastig (of je moet een GFT vergister in je tuin hebben of zelf slecht kauwen en je eigen uitlaatgas opvangen 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 07:35:
[...]

Inputtemperatuur is 11 graden van koud water. Eindtemp was bij jou 55 graden toch? DeltaT = 44 graden. ( 44x120lx4.186Kj/K ) / 1000 = 22.1MJ . Uitgaande van 35MJ in 1m3 gas is dit 22.1/35 = 0,63m3 gas.

1kWh is omgerekend 3.6MJ . Als je dus puur electrisch met een COP van 1 had verwarmd was je 22.1/3.6 = 6.13kWh kwijt geweest.

Even los van de herkomst van je stroom en de verliezen in centrale / leidingen daargelaten heb je dus 6.13 - 3.5 = 2.63kWh bespaard.

( ik hoop dat ik geen rekenvoutjes heb gemaakt in bovenstaand voorbeeld ).
De mijne verwarmt naar 62 graden (originele thermostaat van 55 heb ik vervangen).
Als ik dit lees geef ik dus 77 cent elektra uit om amper 50 cent gas te besparen.
Dat valt natuurlijk enigszins tegen.

Hier zit natuurlijk wel het verbruik van de ventilatie bij in, maar met 0.2kwh per dag is dat niet veel.
Ik kan nu ook de CV uitschakelen wat ook een besparing op zal leveren.
Het valt me niet eens zwaar tegen, ik had verwacht ongeveer gelijk uit te komen met gasverwarming.

De voordelen die ik zie zijn toch extra ventilatie wat goed is voor het klimaat in ons huis.
Deze stond bij ons vaak uit om wat stroom te besparen (verkeerde zuinigheid)
En ik heb iets van 1000kwh per jaar over die ik hier mooi voor kan gebruiken.
Al met al best een leuk project.

Overigens zou de WP boiler een CP factor van 3.2 moeten hebben.
Dus:

1kWh is omgerekend 3.6MJ . Als je dus puur electrisch met een COP van 1 had verwarmd was je 25.6/3.6 = 7.1kWh kwijt geweest.

De WP boiler zou een CP factor van 3 moeten hebben.
Dan zou dat dus 7.1/3=2.3 en niet 3.5kwh moeten zijn.
Het verschil van 1.2kwh kan ik zelfs met een ruime berekening van de ventilator niet verklaren.

Even nog een dikke maar aantekenen.
Het was in ons huis gisteren 15 graden, de kachel was sinds 1 april niet aan ivm vakantie.
Dit is natuurlijk zwaar ongunstig voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

COP van 3.3 is bij 55 gradenC. Wanneer je tot een hogere temperatuur verwarmt, neemt deze af. Bij een "niet CV" variant zou de COP op 3 liggen en wordt verwarmd tot 60 graden.

Met 15 graden binnenklimaat, stijgt het temperatuurverschil nog eens 5 graden tov de afgegeven COP waarde (meestal tegen een referentie binnentemp van 20 graden). Je COP gaat dus nog verder naar beneden.

Ik zou eens een meting doen met een binnenklimaat van 20 graden en het water van 15 naar 60 graden verwarmen. Meet dan ook eerst het verbruik van de ventilator op stand 2 (hierop staat hij tijdens WP bedrijf).

Zo kun je exact bepalen wat de COP nu eigenlijk is van dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
[...]

[...]

je verkort de TVT, dus je kunt eerder vervangen door betere panelen... ?

of bedoel je meer de negatieve kant ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag neem ik mijn Photowatt panelen in ontvangst a 165Wp. Ik houd er zelf maar een aantal wat op mijn dak past en houd er dus 9 tot 12 over. Ik heb ze aangeschaft voor 225 euro per paneel. Hiervoor kunnen ze ook weer weg. Vanmiddag of morgen staan ze op MP voor 250 euro p/s.

Nu wat vragen aan de specialisten hier. Het zijn PW1650 165W 24V panelen.
  • Welke omvormer(s) kan ik hiervoor het beste gebruiken?
  • Ik zat te denken aan de steca 500 per 3 stuks of is er nog iets anders voor zo'n gunstige prijs/opbrengst verhouding?
  • Wat voor pannendak motagesysteem kan ik hier het beste voor gebruiken?
  • Hoe kan ik herkennen welke connector erop zit (MC3/MC4/Tyco)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
mijn ventilatiebox verbruikt 6 watt op de laagste stand volgens mij. dat is een buva boxstream, op de laagste stand.( waar hij altijd op staat,) ik ben wel benieuwd naar hoeveel watt de ecolution gebruikt in standje 2 tijdens niet verwarmen (dus als ie alleen ventileert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:20:
COP van 3.3 is bij 55 gradenC. Wanneer je tot een hogere temperatuur verwarmt, neemt deze af. Bij een "niet CV" variant zou de COP op 3 liggen en wordt verwarmd tot 60 graden.

Met 15 graden binnenklimaat, stijgt het temperatuurverschil nog eens 5 graden tov de afgegeven COP waarde (meestal tegen een referentie binnentemp van 20 graden). Je COP gaat dus nog verder naar beneden.

Ik zou eens een meting doen met een binnenklimaat van 20 graden en het water van 15 naar 60 graden verwarmen. Meet dan ook eerst het verbruik van de ventilator op stand 2 (hierop staat hij tijdens WP bedrijf).

Zo kun je exact bepalen wat de COP nu eigenlijk is van dit apparaat.
Dat had ik al door, daarom rekende ik ook met 3 en niet 3.3 :)
Alleen kan ik nu niet meer goed meten omdat het lastig zal worden om de boiler die ik vanuit een zonneboiler vul echt leeg te trekken. Dan moet ik 240 liter water gebruiken.
Vanaf nu zie ik dus alleen deels mijn dagelijks verbruik terug.
engelbertus schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:38:
mijn ventilatiebox verbruikt 6 watt op de laagste stand volgens mij. dat is een buva boxstream, op de laagste stand.( waar hij altijd op staat,) ik ben wel benieuwd naar hoeveel watt de ecolution gebruikt in standje 2 tijdens niet verwarmen (dus als ie alleen ventileert)
Mijn oude Stork gebruikte ook dik 6 wat.
De ecolution viel tegen, stand 1 dacht ik 19 watt en 2 en 3 iets van dik 40.
Ik heb plugwise geconfigureerd als stand-by killer op 50 watt na een x aantal uren ventileren..

[ Voor 21% gewijzigd door Woodski op 09-04-2010 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:30:
je verkort de TVT, dus je kunt eerder vervangen door betere panelen... ?
De vraag is of je dat moet willen. Waarom moedwillig een apparaat sneller laten slijten omdat er 'in de toekomst toch wat beters komt'? Dat komt op mij over als lekker planken met je leasebak omdat je over drie jaar toch weer een nieuwe mag. Boeiuh dat de versnellingsbak dan in puin ligt.

En of je de terugverdientijd verkort, dat is voor mij ook nog maar de vraag, als je - bjivoorbeeld - elke tien jaar de panelen moet vervangen vraag ik me af of je totale prijs per kWh wel zo veel lager uitkomt. Vergeet niet dat je een onderhoudspunt gecreëerd hebt... je zult de spiegels schoon moeten maken etc.

Volgens mij verhoogt dit alleen de opbrengst per vierkante meter, maar wellicht niet de opbrengst per geïnvesteerde euro. Omdat in verreweg de meeste situaties het budget de beperkende factor is en niet de beschikbare ruimte vraag ik me af of dit een goed idee is.

Maar experimenteer gerust, en post je resultaten hier, incl. verhoogde opbrengst maar ook verbrokkelende sealings, vergelende folie en glasplaat, delaminerende cellen, etc.
of bedoel je meer de negatieve kant ervan?
Die begrijp ik niet helemaal? Was ik niet negatief genoeg? :P
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:32:
Hoe kan ik herkennen welke connector erop zit (MC3/MC4/Tyco)?
MC3
MC4
Tyco (is dat niet hetzelfde als MC4?)

Waarschijnlijk zitten aan de panelen MC3 stekkers, volgens mij is dat redelijk standaard.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 09-04-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
SasJo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 00:21:
[...]

300 is een mooi getal.
op de nl site is niks te vinden en op de be site een beetje.
maar wie meer weet, graag!!!

@Bas van river.nl, weet jij iets meer?
Niet meer dan er op bovengenoemde site staat: er is een link naar een installatiehandboek (pdf) en daarin staan de aansluitingen beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:32:
Vanmiddag neem ik mijn Photowatt panelen in ontvangst a 165Wp. Ik houd er zelf maar een aantal wat op mijn dak past en houd er dus 9 tot 12 over. Ik heb ze aangeschaft voor 225 euro per paneel. Hiervoor kunnen ze ook weer weg. Vanmiddag of morgen staan ze op MP voor 250 euro p/s.

Nu wat vragen aan de specialisten hier. Het zijn PW1650 165W 24V panelen.
  • Welke omvormer(s) kan ik hiervoor het beste gebruiken?
  • Ik zat te denken aan de steca 500 per 3 stuks of is er nog iets anders voor zo'n gunstige prijs/opbrengst verhouding?
  • Wat voor pannendak motagesysteem kan ik hier het beste voor gebruiken?
  • Hoe kan ik herkennen welke connector erop zit (MC3/MC4/Tyco)?
ik heb 660W op 1 Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dus MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even blanco, maar wat zijn eventuele voor en nadelen van het plaatsen van 495Wp of 660Wp (3 of 4 panelen dus) op 1 steca 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:03:
Even blanco, maar wat zijn eventuele voor en nadelen van het plaatsen van 495Wp of 660Wp (3 of 4 panelen dus) op 1 steca 500?
Met vier panelen op een Steca zul je op piekmomenten (koude dagen met veel zon) wat opbrengst missen doordat de omvormer begrensd is op 500W, maar bij momenten waarop de instraling lager ligt zul je juist veel meer opbrengst hebben. De omvormers starten 's ochtends eerder op en slaan 's avonds later af. Omdat we in Nederland relatief veel momenten hebben dat de instraling niet maximaal is (to say the least...) zou ik er voor kiezen om vier panelen op de Steca 500 te zetten. Bijna al mijn deelsystemen zijn op deze manier overgedimensioneerd en dat bevalt prima. Overigens wordt dit effect nog versterkt als de panelen niet op zuid liggen omdat je dan minder vaak momenten hebt dat de opbrengst maximaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:58:
[...]

(Ongeveer) 67,5 graden dus....

De kompasroos waar ik naar linkte laat zien waar ONO zit:
ONO is precies 67,5 graden.
Tussen de belangrijkste windrichtingen zit 90 graden (noord, oost, zuid, west)
Tussen de tussenliggende windrichtingen en de belangrijkste windrichtingen zit altijd 45 graden (helft 90) (noord, noordoost, oost, zuidoost, zuid, zuidwest, west, noordwest)
Neem je de windrichtingen daar weer tussen, dan kom je op stapjes van 22,5 graden (helft 45)
noord, noordnoordoost, noordoost, oostnoordoost, oost, oostzuidoost etc

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@El Jonco
Waar kun je zo'n douche zandloper (instelbaar??) kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

@engelbertus: de laagste stand is voor voldoende ventilatie veel te laag lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:07:
[...]

Met vier panelen op een Steca zul je op piekmomenten (koude dagen met veel zon) wat opbrengst missen doordat de omvormer begrensd is op 500W, maar bij momenten waarop de instraling lager ligt zul je juist veel meer opbrengst hebben. De omvormers starten 's ochtends eerder op en slaan 's avonds later af. Omdat we in Nederland relatief veel momenten hebben dat de instraling niet maximaal is (to say the least...) zou ik er voor kiezen om vier panelen op de Steca 500 te zetten. Bijna al mijn deelsystemen zijn op deze manier overgedimensioneerd en dat bevalt prima. Overigens wordt dit effect nog versterkt als de panelen niet op zuid liggen omdat je dan minder vaak momenten hebt dat de opbrengst maximaliseert.
Het is volgens mij zelfs iets gunstiger dan 500 watt.
Volgens mij is het 500 watt AC en dus iets van 520watt DC

Ik heb 3 x 190 = 570 aan de Steca 500 hangen die ook niet te vaak pieken.
Dit staat gunstig pal zuid.

Wat Jeroen als schreef, gunstige ligging 3 panelen op de Steca 500
Minder gunstig (west of oost) is 4 een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn huis staat op ZZW. Zit dus tussen 95% en 100% ideaal. Maar zoals Jeroen al zegt, is het een overweging om er 4 op 1 omvormer te zetten omdat de dagen dat je piekvermogens kunt halen in NL minder zijn dan de dagen dat de instraling wat minder is en een 500W voldoende is voor 660W DC.

Kostentechnisch is het gunstiger, maar opbrengst technisch wat minder. Hoeveel zou ik hierop verliezen qua opbrengst? Dit kan ik afwegen tegen 300 euro voor een Steca500 met wat kabelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24
Gisteren 9.77 Kwh uit 2715 Wp gehaald.

9 panelen liggen op WNW en de installatie piekte tussen 15.00 en 16.00 uur: 1.6 Kwh

Dat is 3.6 Kwh/ Kwp

Dat klinkt volgens mij aardig goed. Reden om aan te nemen dat eea goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

[...]

Wat je eventueel kan doen is de spiegels zo positioneren dat ze alleen een boost geven vroeg in de ochtend/laat in de avond.

Wat ik me trouwens al een tijdje afvraag, als het zo belangrijk is voor zonnepanelen dat ze niet te heet worden, is het dan geen mogelijkheid om ze te koelen met een fan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:41:
Mijn huis staat op ZZW. Zit dus tussen 95% en 100% ideaal. Maar zoals Jeroen al zegt, is het een overweging om er 4 op 1 omvormer te zetten omdat de dagen dat je piekvermogens kunt halen in NL minder zijn dan de dagen dat de instraling wat minder is en een 500W voldoende is voor 660W DC.

Kostentechnisch is het gunstiger, maar opbrengst technisch wat minder. Hoeveel zou ik hierop verliezen qua opbrengst? Dit kan ik afwegen tegen 300 euro voor een Steca500 met wat kabelwerk.
Okee, wat voor je gespeeld met Steca Configurator. Helaas pikt ie 4 x 165 watt photowatt panelen aan een steca niet. Dat zegt niet dat het niet werkt, ik heb zelf mijn panelen ook overgedimensioneerd aan een steca en werkt perfect. Zegt volgens mij meer iets dat Steca je gewoon graag een inverter extra verkoopt.

Ik heb wel met wat kleinere (140 watt) photowatt panelen gespeeld. 4x aan een steca 500 geeft 878 kwh/kwp, 3x geeft 874 kwh/kwp (alles onder jouw condities: ZZW, dakhelling 45 gr). Hier zie je dus dat het opbrengst technisch wel voordelig kan zijn om te overdimensioneren. Zoals JeroenH al schreef geeft een overgedimensioneerd systeem meer opbrengst onder "ongunstige" omstandigheden, omdat je inverter door de hogere belasting efficienter werkt.

Uiteraard kan dat met 165 watt panelen anders zijn, omdat je in dat geval ipv 560 watt 660 watt aan een steca hebt hangen en dus grotere piekverliezen hebt. Aan de andere kant zou het zo kunnen zijn dat je door de nog iets hogere belasting ook weer wat meer winst pakt onder de iets ongunstigere omstandigheden.

Conclusie: glazenbol kopen, lastig te voorspellen. Ik zou het in jouw geval laten afhangen van je plaatsingsruimte. En in het geval je een 12-voud aan panelen wilt plaatsen en dit dus ook geen doorslag geeft, kop of munt.
wmeester schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:03:
Gisteren 9.77 Kwh uit 2715 Wp gehaald.

9 panelen liggen op WNW en de installatie piekte tussen 15.00 en 16.00 uur: 1.6 Kwh

Dat is 3.6 Kwh/ Kwp

Dat klinkt volgens mij aardig goed. Reden om aan te nemen dat eea goed werkt.
Geinig, ons systeem ligt ook WNW en opbrengst hier (regio Utrecht) was 3,5 Kwh/Kwp. Veel zon gisteren west en midden nederland, volgens mij weinig in Oost-nederland. Welke regio woon je WMeester?

[ Voor 12% gewijzigd door Joba op 09-04-2010 11:25 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski

Ken je het "had ik nou maar" gevoel :)
Met een gunstige ligging zou ik spijt krijgen als ik op mooie dagen dik 20% zou laten liggen.
Dat is een gevoel wat je niet met terugverdientijd kan berekenen.

Leuk om m'n warmtepomp te monitoren.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/nz4rwo.png

Hij is gisteren flink druk geweest om 120 liter koud water op te warmen.
Vanmorgen 2 x douchen en om 7:45 schakelde plugwise 'm weer in.
Hij lijkt na amper 2 uurtjes klaar te zijn, zo te zien 0.6kwh

Bijzonder om te zien dat hiij steeds hoger piekt
De eerste keer 240watt en nu al dik 400watt.
Terwijl ik dit schrijf zakt hij terug naar 19 watt
Leuk hoor die webserver

[ Voor 23% gewijzigd door Woodski op 09-04-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Op http://www.solarwebsite.nl staan nu interessante grafieken wat de gas/electriciteitsprijs gedaan hebben in de periode 1997 t/m 2008. Even los van het feit dat ik de prijzen aan de hoge kant vind geeft het wel een overduidelijke indicatie van wat de energieprijzen doen en wat de tendens is.

Ik heb voor de gein de grafiek geinterpoleerd en opgetrokken tot 2020 en wat de verwachtte energieprijzen dan zijn. Electriciteit zou dan ongeveer zitten op 31cent/kWh en gas op maar liefst 1,32 euro/m3. Echt vergezocht klinkt dit mij niet in de oren.

Ik heb ook een matrix gemaakt met alle kosten per jaar en wat voor mij de vermeden energiekosten zijn in de periode 2008 t/m 2018. Als ik niets had gedaan was ik volgens de berekening had ik in deze periode 32172 euro betaald aan energie.

Nu met alle besparingen/isolatie/zonneboiler en zonnepanelen kom ik uit op 13609 euro volgens dezelfde berekening. Dat is een verschil van ruim 18500 euro!

Het is en het blijft natuurlijk een prognose en een hoop koffiedik kijken maar de tendens lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de fans een LWA252 WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Joba schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:22:
[...]
[...]

Geinig, ons systeem ligt ook WNW en opbrengst hier (regio Utrecht) was 3,5 Kwh/Kwp. Veel zon gisteren west en midden nederland, volgens mij weinig in Oost-nederland. Welke regio woon je WMeester?
Nabij hilversum. Dus dat klopt wel.

Vandaag lijkt het ook weer goed te gaan. Paar kleine wolkjes maar verders aardig blauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Mijn huis staat zzo, 35° dak, 3 panelen a 220Wp en donderdag met die regen bij ons, dus erg ongunstige omstandigheden, staat die Steca gewoon te produceren! :)
Er zijn hier in NL gewoon erg veel van die ongunstige dagen, dan maar wat piekverlies.
Dit advies kwam van Solarking, en tot nu toe heeft hij gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik heb hier geen antwoord op gehad maar wil dat graag, vandaar deze herinnering;

Als ik een max. hoogte van 134cm heb, wat kan dan de grootte (liters) van de zonneboiler zijn?

Links naar sites van leveranciers mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SasJo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:22:
Ik heb hier geen antwoord op gehad maar wil dat graag, vandaar deze herinnering;

Als ik een max. hoogte van 134cm heb, wat kan dan de grootte (liters) van de zonneboiler zijn?

PDF naar document van WOLF, http://www.wolf-heiztechn...B_4800237_0506_screen.pdf

Er zitten een aantal interessante boilers tussen, ik vond er zo snel twee:

- SE-2 200 liter, hoogte 1339mm die past dus PRECIES
- FMS multi cell cylinder bank. Kan je zelf bepalen hoeveel liter je wilt hebben. Dit zijn liggende boilers die je kan stapelen.

Ik heb overigens een SEM-1 van 300 liter zelf thuis, vandaar dat ik eerst bij dit merk ben gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo, hier ongeveer dezelfde hoogte beschikbaar voor het boilervat, wij hebben voor een Rivusol zonneboiler gekozen: 15 heatpipes collector en een 150-liter boiler met afmetingen h=120cm en Ø52cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
sander817 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:28:
@engelbertus: de laagste stand is voor voldoende ventilatie veel te laag lijkt mij?
dat weet ik niet, maar ik ben maar alleen, het is de "niet thuis" stand in feite.
verder heb ik all roosters helemaal open.

dus of het echt ongezond is dat weet ik niet. die andere standen zijn gebaseerd op 2 personen en wel thuis. dat lijkt me dan weer twee keer teveel... over een dag genomen ventileer ik dan volgens mij niet te weinig... ik heb in iedergeval geen last van te droge lucht, of benauwdheid oid (terwijl ik daar wel gevoelig voor ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
N.a.v. de discussie over opstalverzekeringen ook maar eens contact opgenomen met Unive:
Ik heb een mailtje terug waarin staat dat brand wel verzekerd is en stormschade niet (bij geïntegreerde panelen zou dat wel het geval zijn).
Ik vraag me af in hoeverre dit juridisch haalbaar is (ze zijn nagelvast aan de woning, ik moet nog in de voorwaarden kijken of er uitzonderingen genoemd worden) maar ik ga preventief gewoon lekker shoppen en zo snel mogelijk weg bij unive :p
Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:53:
[...]

Blijft er ruimte over voor anderen ;)
En komt later vast wel op de site van de een of andere.
Jammer, ik kan ook geen van die dagen. Ik zou vooral geïnteresseerd zijn in de softwarematige kant (en de simulatie)

[ Voor 26% gewijzigd door RikTW op 09-04-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@ Woodski
Waarom de boiler niet op 55c laten staan, of zelfs op 50c? Dat verhoogt de cop flink.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:58:
Op http://www.solarwebsite.nl staan nu interessante grafieken wat de gas/electriciteitsprijs gedaan hebben in de periode 1997 t/m 2008. Even los van het feit dat ik de prijzen aan de hoge kant vind geeft het wel een overduidelijke indicatie van wat de energieprijzen doen en wat de tendens is.

Ik heb voor de gein de grafiek geinterpoleerd en opgetrokken tot 2020 en wat de verwachtte energieprijzen dan zijn. Electriciteit zou dan ongeveer zitten op 31cent/kWh en gas op maar liefst 1,32 euro/m3. Echt vergezocht klinkt dit mij niet in de oren.
De kale energieprijs is niet zo hard aan het stijgen; het is de energiebelasting die de stijging veroorzaakt. En de stijging van de energiebelasting is politiek gedreven, en niet gedreven door een wet van vraag en aanbod. Dus om er vanuit te gaan dat deze stijging doorzet... Koffiedik kijken zoals je het zelf al aangeeft.

Nog ff wat anders, bij m'n ouders is er een koppeling van het leidingwatersysteem geknapt van de zonneboiler, terwijl ze niet thuis waren... Godzijdank in een gedeelte wat de installateur heeft aangelegd, en godzijdank keert de verzekering gewoon uit (want: een half jaar gedraaid zonder problemen). Want anders hadden we een hele dure zonneboiler gehad (10.000+ euro schade...). Alle isolatie tussen de verdieping en een gedeelte van de muren moet vervangen worden, de gehele meterkast en alle electronica in de meterkast, aantal meubels in de woonkamer, voorraad van de kelder... Feest! Wat gaat water overal lullig doorheen zeg. Het had geregend in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:37

River Solar heeft een 150 l. boiler met twee warmtewisselaars van 1070 mm. hoogte: http://river.nl/solar/ind...=com_virtuemart&Itemid=15
De 200 l. van River is 1340 mm, dus dat wordt wel heel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Woodski schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:26:
[...]

Ken je het "had ik nou maar" gevoel :)
Met een gunstige ligging zou ik spijt krijgen als ik op mooie dagen dik 20% zou laten liggen.
Dat is een gevoel wat je niet met terugverdientijd kan berekenen.

Leuk om m'n warmtepomp te monitoren.

[afbeelding]

Hij is gisteren flink druk geweest om 120 liter koud water op te warmen.
Vanmorgen 2 x douchen en om 7:45 schakelde plugwise 'm weer in.
Hij lijkt na amper 2 uurtjes klaar te zijn, zo te zien 0.6kwh

Bijzonder om te zien dat hiij steeds hoger piekt
De eerste keer 240watt en nu al dik 400watt.
Terwijl ik dit schrijf zakt hij terug naar 19 watt
Leuk hoor die webserver
idd, maar die verschillende kleuren in je grafiek? hoe krijg je dat ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
opver boilers, dat is best iritant.
ben je aan het rondkijken, dan hebben ze van een serie verschillende volumes, maar ja hoor. de hoogte blijft hetzelfde, maar de diameter verschilt. dus schiet je niks op met een kleinere boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
SpiceWorm schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:53:
@ Woodski
Waarom de boiler niet op 55c laten staan, of zelfs op 50c? Dat verhoogt de cop flink.

[...]
Nog ff wat anders, bij m'n ouders is er een koppeling van het leidingwatersysteem geknapt van de zonneboiler, terwijl ze niet thuis waren... Godzijdank in een gedeelte wat de installateur heeft aangelegd, en godzijdank keert de verzekering gewoon uit (want: een half jaar gedraaid zonder problemen). Want anders hadden we een hele dure zonneboiler gehad (10.000+ euro schade...). Alle isolatie tussen de verdieping en een gedeelte van de muren moet vervangen worden, de gehele meterkast en alle electronica in de meterkast, aantal meubels in de woonkamer, voorraad van de kelder... Feest! Wat gaat water overal lullig doorheen zeg. Het had geregend in huis...
DAT houdt mij nog even tegen om een zonneboiler te installeren.

En dat ook; maw de ruimte is beperkt.

Wat dat betreft is de eerder gestelde vraag over kant en klare systemen zoals de Qsolar van Atag (eric-pvt heeft er zoeen) intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
wmeester schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:10:
[...]

DAT houdt mij nog even tegen om een zonneboiler te installeren.
waarom?

Elke koppeling in huis is een zwakke plek, daar heeft een zonneboiler niets mee te maken. Bij een oom en tante van me is een aantal jaar terug een koppeling vlakbij de wasmachine geknapt wat een behoorlijk waterballet heeft opgeleverd.

JeroenH had twee jaar terug een kapotgevroren koppeling in zijn schuur.

Er kan altijd wat misgaan met je waterleidingen in huis, dat lijkt me alleen geen reden om geen zonneboiler te nemen? In het zonneboiler circuit zit altijd een overdrukbeveiliging aan de warmwaterkant, deze zorgt ervoor dat de waterdruk nooit te hoog wordt, deze overdrukbeveiliging druppelt bij mij regelmatig als mijn boiler opwarmt en doet dus z'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SpiceWorm schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:53:
@ Woodski
Gewoon om de pret om zonder gas te kunnen draaien.
Van 2x comfortabel douchen voor 0.6kwh schrik ik niet.
Toch nog een besparende douchkop halen, iemand nog tips ?

Shit van die lekkage zeg, wat moet een bende zijn geweest.
engelbertus schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:00:
[...]
Die verschillende kleuren in je grafiek? hoe krijg je dat ??
Hoog en laag tarief :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
<knip> overbodige informatie verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door basfromasd op 09-04-2010 14:58 . Reden: deejeebv was me voor... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Het heeft even geduurd maar gisteren was het zover. Samen met een vriend mijn zonnepaneleninstallatie uitgebreid met 24 stuks JYM 185 Kingsun panelen op een SB 4000TL. Dat was wel even puffen en hijgen om die panelen met behulp van een zuignapsysteem de ladder op te tillen. Gelukkig waren die verstelbare click-fit dakhaken erg gemakkelijk. even losmaken, van onder af in de rail drukken en weer vastschroeven.
De panelen liggen niet helemaal perfect kaarsrecht maar dat is lastig met dit soort oude daken. Gisteravond de kabels aangesloten op de omvormer en vandaag was het zover. Systeem werkt perfect. 2 uur geleden zag ik zelfs 3700W uit die sunnyboy komen. *O*

Bij elkaar kom ik nu op 3420Wp + 4440Wp = 7860Wp
Dat is wel genoeg voor mijn 1 x 40A aansluiting.
Afbeeldingslocatie: http://www.speeddump.nl/files/get/jM9gsh4g8B/24-x-jym-185-001.jpg

Het leuke is dat ik nu een poly systeem heb en een mono systeem onder dezelfde omstandigheden. (alleen omvormers zijn anders) Ik ben benieuwd onder verschillende weersomstandigheden of er wat verschil in zit.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

http://www.spitsnieuws.nl...onnepaneel_in_de_fik.html
al gezien?

Zijn jullie bekend met dit systeem?
Het lijkt mij ideaal voor mijn vakantiehuis (geen electra) al ben ik bang voor legionella!
marktplaats: russische zonneboiler

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SolarKing schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:02:
Het heeft even geduurd maar gisteren was het zover. Samen met een vriend mijn zonnepaneleninstallatie uitgebreid met 24 stuks JYM 185 Kingsun panelen op een SB 4000TL. Dat was wel even puffen en hijgen om die panelen met behulp van een zuignapsysteem de ladder op te tillen. Gelukkig waren die verstelbare click-fit dakhaken erg gemakkelijk. even losmaken, van onder af in de rail drukken en weer vastschroeven.
De panelen liggen niet helemaal perfect kaarsrecht maar dat is lastig met dit soort oude daken. Gisteravond de kabels aangesloten op de omvormer en vandaag was het zover. Systeem werkt perfect. 2 uur geleden zag ik zelfs 3700W uit die sunnyboy komen. *O*

Bij elkaar kom ik nu op 3420Wp + 4440Wp = 7860Wp
Dat is wel genoeg voor mijn 1 x 40A aansluiting.
[afbeelding]

Het leuke is dat ik nu een poly systeem heb en een mono systeem onder dezelfde omstandigheden. (alleen omvormers zijn anders) Ik ben benieuwd onder verschillende weersomstandigheden of er wat verschil in zit.
Kijk dat mag zeker gezien worden, wat een mooi vol dak zo !
Ligt dit nu bij de buren ?

Ik plaats 'm even groot voor de luie tweakers :)
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/166mbk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

xychix schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:14:
Het lijkt mij ideaal voor mijn vakantiehuis (geen electra) al ben ik bang voor legionella!
Die heb ik in Griekenland op echt ontzettend veel huizen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
mits hij in de zomer warm genoeg word hoef je niet echt druk te maken over legionella hoor. Dit type boiler heeft inderdaad geen pomp en doet alles met convectie. Thermosyphon heet het principe.

als je hem op het zuiden plaatst dan zou hij vrij makkelijk boven de 60 graden uit moeten komen en dan is er geen gevaar ( meer ) voor legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
xychix schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:14:

Het is een mooi voordelig drukloos systeem. Dit wordt heel veel gebruikt in warmere landen. Het is niet vorstbestendig, dus je moet wel even kijken of je het voor de winter gemakkelijk kunt leegkrijgen. Als je daarvoor al die buizen eruit moet halen is dat geen pretje en kun je beter een systeem met heat pipes nemen. Die zijn er ook zonder dat er elektriciteit nodig is. Zelf heb ik een voorkeur voor een systeem op druk, maar dat kan een vooroordeel van mijn kant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:35:
[...]

PDF naar document van WOLF, http://www.wolf-heiztechn...B_4800237_0506_screen.pdf

Er zitten een aantal interessante boilers tussen, ik vond er zo snel twee:

- SE-2 200 liter, hoogte 1339mm die past dus PRECIES
- FMS multi cell cylinder bank. Kan je zelf bepalen hoeveel liter je wilt hebben. Dit zijn liggende boilers die je kan stapelen.

Ik heb overigens een SEM-1 van 300 liter zelf thuis, vandaar dat ik eerst bij dit merk ben gaan kijken.
Wat me bij de meeste van jullie opvalt, is dat ze klein zijn, nou ja klein.
200 a 300 liter.
Maar Johan van Sunsystems praat over 4 a 500 liter.

@Flitspaal
Jij bent mijn grote voorbeeld, door jouw website ben ik vorig jaar enthousiast geworden.
Ik heb 1 persoon meer dan jou, hoeveel liter van 60gr zou ik dan (op jouw gegevens) nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kom thuis uit mijn werk en er komt op dit moment nog altijd bijna een kW uit onze installatie. Dat zijn toch wel de betere dagen :) Ik voel weer mooie grafiekjes aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SasJo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:03:
[...]

Wat me bij de meeste van jullie opvalt, is dat ze klein zijn, nou ja klein.
200 a 300 liter.
Maar Johan van Sunsystems praat over 4 a 500 liter.

Jij bent mijn grote voorbeeld, door jouw website ben ik vorig jaar enthousiast geworden.
Ik heb 1 persoon meer dan jou, hoeveel liter van 60gr zou ik dan (op jouw gegevens) nodig hebben?
Ik heb 'm al eens eerder gepost:
http://www.viessmann.nl/n...ermer/Vitocell-H_300.html
Tot 500ltr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Laatst online: 19-09 23:34
Als Solarking zijn panelen laat zien ..laat ik de mijne ook zien _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/09/1270824569-990.jpg

Natuurlijk komen deze panelen ook bij hem vandaan.
Ps voor de oplettende kijker er zitten 4 x 1/4 paneel in met de zelfde cellen en zelfde stroom !!!!!!!.
Dus gewoon in serie zetten met de rest

Ook deze speciaal op maat gemaakte 1/4 panelen komen bij Solarking vandaan. _/-\o_

De twee andere smalle is hobby werk .. ze zorgen ervoor dat een gedeelte van het oorspronkelijke dak niet meer zichtbaar is..en het geheel er mooi en netjes uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Netjes hoor, maar ik dacht echt even dat het met photoshop was gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
ow foto shop....plaatjes te zien op de link zelf
http://www.plaatjesupload.../11/24/1259084143-370.jpg
http://www.plaatjesupload.../11/25/1259182455-180.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door X21r op 09-04-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
X21r schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:12:
Als Solarking zijn panelen laat zien ..laat ik de mijne ook zien _/-\o_
Jemig, wat een prachtige installatie! Daar ben ik wel jaloers op hoor. Vertel eens meer over die ¼ panelen? Hoe gaat zoiets? Geef je een specieke maat op en wordt het dan in China speciaal voor je gemaakt? Wat kost dat? En die hobby-strookjes, wat doe je met de energie daarvan? Hoe heb je die gemaakt?

-edit-

Uhhh, ben ik er in getuind? Is het photoshopped?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 09-04-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Die 1/4 panelen kan je "gewoon bestellen".. wie niet waagt die niet wint
En het is gelukt.. prijs was zeer goed ....

Die 2 smalle
.. voorzijde plastic uv bestendig
.. witte achterplaat nylon
.. zwarte vierkantjes geknipt( kleuterschool werk)
en het geheel in alu frame gezet .. nadat ik met spuitbus zilver verf stepen aan gebracht heb (zeg maar de zichtbare contact strippen

Het geheel moet even drogen.. na het weekend vast monteren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Herbergier, zie email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hahaah, even trots het verbruik van m'n wasmachine melden.

Een wasje van 40 graden gebruikte zo'n 100 a 120 watt continu.
Tijdens het centrifugeren liep dit op naar dik 400 watt.
Totaal verbruik van m'n ongeveer 15 jaar oude Bosch is 0.24kwh

Het water kwam uit m'n warmtepomp die niet eens aansloeg
omdat die lekker warm water kreeg uit de zonneboiler.
Goed gevoel dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik kwam vandaag een vrij grote installatie tegen die keihard in het zonnetje lag te bakken, ingeklemd tussen Fortis hoofdkantoor en de A27 bij Utrecht. Iemand van hier?

Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/4366/imag0224c2.jpg Afbeeldingslocatie: http://img28.imageshack.us/img28/9022/imag0224.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/5105/imag0221c2.jpg
http://yfrog.com/0simag0224j

[ Voor 4% gewijzigd door Vmu op 09-04-2010 21:42 ]

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En hier de google maps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
JeroenH schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:45:
[...]De vraag is of je dat moet willen. Waarom moedwillig een apparaat sneller laten slijten omdat er 'in de toekomst toch wat beters komt'?
Misschien is het wel leuk om uit te rekenen wat er uit een zonnepaneel komt. Met 25 gegarandeerde levensjaren en 850wh/wp a, kom je op 21 1/4 KWh/Wp uit.
Als je het vermogen met 30% opschroeft, kan je dus de leeftijd met 30% verkorten en toch nog het zelfde vermogen uit de panelen winnen. Even omrekenen naar kolenstroom levert een besparing (0.97 kg CO2/kWh) op van pakweg 20 kg CO2. Oftewel, elk 200 Wp paneeltje op het dak levert gedurende z'n levensduur een beperking op van 4 ton CO2, oftewel 500 volle brandblussers. Give or take, want je moet de fabrikage ook meerekenen en die schijnt 2 tot 3 jaar te duren (give); aan de andere kant, misschien halen de paneeltjes wel 30 jaar (take). Een brandblusser neemt 20x20 cm x 50 cm hoog, dus per m2 kan je er 25 hebben; een 200Wp paneeltje is 1.5m2, dus 7x5=35 blussers per laag, 14 lagen hoog, da's 7 meter??? 'losgestort', soortelijke massa van vloeibaar CO2 ongeveer 0.98, altijd nog een kolom van 2,6 meter hoog. Leuke weetjes voor je bezoekers op Solar Days 2010
Overigens: een strook Tonzon folie tegen de muur boven de zonnepanelen is veel goedkoper dan extra panelen. Verticale spiegel reflecteert lage zonnestand, horizontale spiegel de hoge.
SasJo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:18:
@El Jonco: Waar kun je zo'n douche zandloper (instelbaar??) kopen?
Gekregen bij een GreenChoice stand na een interessant gesprek.
Vmu schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:42:
Ik kwam vandaag een vrij grote installatie tegen die keihard in het zonnetje lag te bakken, ingeklemd tussen Fortis hoofdkantoor en de A27 bij Utrecht. Iemand van hier?
Ben jij piloot?
Hier is het in google maps.

[ Voor 15% gewijzigd door el jonco op 09-04-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
RikTW schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:53:
N.a.v. de discussie over opstalverzekeringen ook maar eens contact opgenomen met Unive:
Ik heb een mailtje terug waarin staat dat brand wel verzekerd is en stormschade niet (bij geïntegreerde panelen zou dat wel het geval zijn).
Ik vraag me af in hoeverre dit juridisch haalbaar is (ze zijn nagelvast aan de woning, ik moet nog in de voorwaarden kijken of er uitzonderingen genoemd worden) maar ik ga preventief gewoon lekker shoppen en zo snel mogelijk weg bij unive :p

[...]

Jammer, ik kan ook geen van die dagen. Ik zou vooral geïnteresseerd zijn in de softwarematige kant (en de simulatie)
Idd, dit is mij ook verteld, ik heb alleen nog geen tijd gehad om rond te shoppen...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Laatst online: 16-09 20:49
lees daarna:
http://spacevanalkmaar.sp...!B8873EE1B8AD9B!720.entry
dezelfde straat, dezelfde panelen?

edit: lees net dat de woningen inderdaad twee jaar geleden al nieuwe panelen hebben gekregen omdat de vorige soort brand had veroorzaakt. (Nieuwe panelen doen het dus niet veel beter)
edit2: ze zijn niet bij alle woningen vervangen aangezien er nog steeds woningen aangeboden worden met de opmerking "Zonnepanelen op het dak tijdelijk buiten gebruik"

[ Voor 38% gewijzigd door W.Wonderland op 09-04-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JeroenH schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:31:
[...]

Jemig, wat een prachtige installatie! Daar ben ik wel jaloers op hoor. Vertel eens meer over die ¼ panelen? Hoe gaat zoiets? Geef je een specieke maat op en wordt het dan in China speciaal voor je gemaakt? Wat kost dat? En die hobby-strookjes, wat doe je met de energie daarvan? Hoe heb je die gemaakt?

-edit-

Uhhh, ben ik er in getuind? Is het photoshopped?
Die 4 kleine panelen zijn niet gefotoshopped. Dat zijn op maat gemaakte KingSun panelen met dezelfde cellen als in de grote panelen, dus zelfde stroom alleen lagere spanning. Kun je hierdoor zo in serie zetten.
Ik heb al voor meerdere klanten panelen op maat laten maken. Er was iemand die 3 x 90Wp panelen wilde in vierkant 6 x 6 cellen die precies het laatste stuk van zijn dak opvulde en kon aansluiten op de bestaande 185Wp panelen. Zo ook iemand die nu 6 x 8 cellen besteld heeft om een dak tot de rand gevuld te krijgen. Zeg maar extra service van KingSun. Mocht je ook interesse hebben dan PM me maar.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Woodski schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:35:
Gewoon om de pret om zonder gas te kunnen draaien.
Van 2x comfortabel douchen voor 0.6kwh schrik ik niet.
Toch nog een besparende douchkop halen, iemand nog tips ?

Shit van die lekkage zeg, wat moet een bende zijn geweest.
Met 55c hoef je ook niet na te verwarmen toch? Ik weet van nieuwe ketels die standaard op 55c staan en niet hoger kunnen dan 60c.

Ik heb niet zoveel mee gekregen van de lekkage, alleen de verhalen. Zoals ook het verhaal dat er nu 24 uur per dag 3 bouwdrogers a 3 kw staan te loeien. Dat is bijna 240 kwh/ dag! Dag zonnestroom overschot. Ach, laat een in de duizend zonneboiler installaties mis gaan, dan kan het nog steeds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

el jonco schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:56:

Ben jij piloot?
Hier is het in google maps.
O die is nog duidelijker.
Ja. Fotografie en lessen ed

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ mighyym: Lees je D M eens, aub.(Vraagje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
wie is naast PV/ZB activiteiten ook bezig om duurzamer te worden door aanpassing van vervoer, maar vooral boodschappen (voeding)?
Ben eens benieuwd, zeker nadat ik enkele produkten van EKO-keurmerk geproeft heb :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:49:
wie is naast PV/ZB activiteiten ook bezig om duurzamer te worden door aanpassing van vervoer, maar vooral boodschappen (voeding)?
Ben eens benieuwd, zeker nadat ik enkele produkten van EKO-keurmerk geproeft heb :D
Ik probeer zoveel mogelijk te halen bij(indien mogelijk biologische) boeren waar ik toevallig voorbij kom, kweek zelf ook veel.

Op biologische supermarktproducten heb ik het nog niet echt, de marge daarop is echt achterlijk.
Praktijkvoorbeeld; bij de AH kost een kilo uien 99 cent en een kilo biologische uien €1,85 terwijl de meerprijs bij de inkoop maar 10 cent per kilo meer is...

Pagina: 1 ... 70 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.