Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
@JeroenH. Nice! Ik ben ontzettend benieuwd naar de pix.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
NTA 8493 staat het in vermeld.JeroenH schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:31:
[...]
Vele informatiepunten noemen de 600Wp als maximum op een bestaande met groep, maar hoewel ik me helemaal suf Google kan ik geen NEN-, DIN- of ISO-regels vinden die keihard stellen "mag niet".
Hé die "1465Wp op ons dak" is dat nu dan meer geworden?JeroenH schreef op maandag 05 april 2010 @ 15:39:
Uggghhhhh..... ik ben kapot...![]()
Alles staat. Ik was even vergeten hoeveel werk ook een simpele platdak installatie toch nog is. 80W rolt er momenteel uit, lijkt me niet gek voor het grauwe weer.
Totaalscore vanaf vandaag: 2125Wp
Foto's volgen.
www.mijnzon.info
Yes, aangepast! Goed dat je het zegt, dat had ik vast vergeten!Mike70 schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:32:
Hé die "1465Wp op ons dak" is dat nu dan meer geworden?
http://twitpic.com/1dgjnjflitspaal.nl schreef op maandag 05 april 2010 @ 16:11:
@JeroenH. Nice! Ik ben ontzettend benieuwd naar de pix.
http://twitpic.com/1dgjol
Meer foto's moet ik nog maken. Die volgen nog + artikeltje op mijn website.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
dan maak je dus een onderverdeling, en mag je geen 16 ampere meer gebruiken...jwstolk schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:34:
Je kan ook wat meer "reserve" maken door de 16A zekering the vervangen door een 10A zekering.
Volgens mij is 10A nog (net) genoeg voor de meeste wasmachines, en wat mij betreft kan je dan 1400W extra terug leveren zonder dat de situatie minder veilig wordt.
(zoals hierboven genoemd, de wasmachine en eigen zekering geven lijkt mij ook een acceptabele oplossing, zelfs als die net zo groot is als de zekering in de meterkast. maar iets kleiner kan natuurlijk ook)
dus dan moet je inderdaad minder ampere zekeren.
maximaal 10 ampere iig.
maar het blijft dan nog steeds zo dat de groep die ze gebruiken voor de rest, nog steeds die tien extra voor zijn kiezen kan krijgen, en dat is nog steeds niet toegestaan. het lijkt alsof je dan iets gedaan hebt, maar er is niks verbeterd aan de onveilige situatie.
dta komt gewoon door het feit dat er op die groep stroom kan lopen van uit het net EN vanuit de omvormer. en daar is de bedrading niet op uitgerekend.
een onderverdeling maak je normaal voor gewone eindgroepen van 16 ampere, de kabel tussen meterkast en de verdeelkast, moet zowel in de meterkast als in de verdeelkast afgezekerd worden met minimaal 1,6 x 16 ampere, dus kan geen gewone groep zijn, en de kabels horen dan ook dikker te zijn dan de normale kabels van 2,5 mm2.
met een onderverdeling maak je dus gewone groepen, op een andere plek dan de meterkast. en gewone groepen moeten volgens mij altijd 16 ampere zijn.
anders zijn het gewoon extra zekeringen binnen 1 groep.
ik heb dit eens üitezocht" omdat ik de groep van de wasmachine wilde onderverdelen naar 3 groepen, maar dat mag dus niet simpel door en een groepenkast met aardlek en automaten op die kabels aan te sluiten. en 3 keer 4 mm2 wordt lastig in 16 mm buis, of er een 3 fase groep van maken wil ook niet in dat buisje.
ik heb er nu dus voor gekozen 2 extra ymvk? kabels van de meterkast naar de zolder te maken, zodat ik tzt de groepen in de meterkast kan aansluiten en op de zolder dan stopcontacten bij de omvormers moneteren
wat ik me nog wel afvraag
de meeste omvormers zitten gewoon met een stekker in een stopcontact
volgens mij ook als SDE subsidie hebt.
dan is het toch wel vreemd dat je een officiele bruto opbrengst meter moet gebruiken? je kunt dan toch makkelijk een stekkerdoos tussen omvormer en dat stopcontact gooien, en er de wasmachine ook op aansluiten? of extra omvormer ? is toch nooit te controleren.
als laatste, de NEN is geen wet, maar slechts een norm die is opgesteld om aan de wet te voldoen ( het bouwbesluit is de wet, en die verwijst naar de NEN. een ander onderdeel van het bouwbesluit houdt in dat je ook op andere manieren aan de wet kunt voldoen ( gelijkwaardigheid) de nen beschrijft alleen natuurkunderegels en op welke manier daar veiligheid aan wordt toegevoegd volgens genormeerde regels.
het NNI heeft de rechten van de NEN normen.
de NENe normen opstellen kost nu eenmaal geld, en dat moet weer betaald worden. de normen worden "constant verbeterd en aangepast, door commissies, die bestaan uit mensen uit het vakgebied zelf. die werken ook niet gratis.
ik ben het zelf ook niet eens met dat het geen wetten zijn, omdat het bijna onlosmakelijk is verbonden aan het bouwbesluit.
wat me dan ook tegenvalt als je een norm koopt, dat het slechts een slap printje is van de tekst met een slap kaftje erom
vroeger was het tenminste nog iets waarvan je kon zeggen dat het een boekwerk(je) was.
maar als je ook bekijkt hoeveel wijzigingen je steeds moet toevoegen als je een abonement op een norm hebtm heeft het geen zin er een deftig boek van te maken
je kunt beter nog een online abonement nemen bij bijvoorbeeld bris warenhuis, zodat je online precies die normen inkijken die je wilt ( en voor betaakt) en dat die dan altijd up to date zijn.
[ Voor 58% gewijzigd door engelbertus op 05-04-2010 22:39 ]
Wetten moeten ook continu bijgewerkt worden, dat gebeurt ook niet gratis, maar toch zijn gewoon gratis op te vragen voor iedereen, zelfs online.engelbertus schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:00:
de NENe normen opstellen kost nu eenmaal geld, en dat moet weer betaald worden. de normen worden "constant verbeterd en aangepast, door commissies, die bestaan uit mensen uit het vakgebied zelf. die werken ook niet gratis.
Ik ben van mening dat als er regels zijn waar iedereen zich aan dient te houden die regels dan ook kostenloos door iedereen ingezien kunnen worden.
Dit alles heeft als resultaat dat ik die vrienden van mij alleen met technische argumenten om de oren kan slaan dat ze de installatie niet op een bestaande groep aan moeten sluiten, maar ze zijn niet zo heel technisch en een min of meer officieel document had meer indruk gemaakt.
Het zij zo.
Is dat een simpel opbrengstmetertje achter je Steca's?JeroenH schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:44:
[...]
Yes, aangepast! Goed dat je het zegt, dat had ik vast vergeten!
[...]
http://twitpic.com/1dgjnj
http://twitpic.com/1dgjol
Meer foto's moet ik nog maken. Die volgen nog + artikeltje op mijn website.
Dat klopt, die heeft er vijf minuten gezeten om te kijken of e.e.a. functioneerdeErasmo schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:08:
Is dat een simpel opbrengstmetertje achter je Steca's?
Ik probeer morgenavond mooiere foto's van de panelen en de omvormers (die inmiddels goed opgehangen zijn) te nemen en te posten. Moet ook mijn website updaten en zo
natuurkunde heeft iedereen gehad op school en je kunt zo zo voorrekenen dat de wanneer de spanning te hoog word de kabels smelten
dat kan niet de bedoeling zijn, dus ze hebben meer groepen nodig.
dat is ook voor de wet genoeg overtuiging om iets af te keuren, daar heb je gen officiele NEN voor nodig, omdat het gewoon het gelijkwaardigheidsprincipe is.
het verschil tussen wetten en normen is dat de een gemaakt worden door ambtenaren, die betaald worden door de regering, en het tweede wordt gewoon door een bedrijf gedaan met behulp van de expertise uit het beroepsveld, technische en de nooit ophoudende ontwikkeling
het heeft dus te maken met de status van de NEN
voor een "profesional"is de aanschaf van de NEN peanuts.
jij hebt ook niet de officiele reference manual van je tv en die wordt ook niet gratis ter beschikking gesteld als je tv stuk is.
je zult naar de winkel moeten waar ze een eigen reparatieafdeling hebben, die dan ook nog eeens die manual heeft aangeschaft. dan gat het welliswaar niet over een wet, maar is het hetzelfde verschil.
ik ben er ook niet gelukkig mee, want als ik nu iets wil weten over wat wel mag, of over hoe het moet dan zou ik in eerst einstantie bij de netbeheerder oid gaan vragen, maar die heeftd ara ook niks mee te maken, en dan kom ik dus bij een installateur uit.
tja
dat was net niet de bedoeling. dan kan ik het hem beter laten aanleggen.... en een installateur geeft ook niet zomaar een deugdelijk advies voor niks. want hij gaat daar geen veel tijd insteken of garanties op geven.
het volstaat dus met dat je kun tzeggen dat er dan 16 ampere uit het net komt, dat de grens is voor de bekbeling, en dat dat kanoptreden als bijvoorbeeld de vaatwasser kapot gaat of er iets kortsluiting maakt. dan moet de zekering er uit vliegen, en niet de bedrading opfikken.
als je dan 1200 kW extra erop gooit fikt je bedrading omdat de zekering er niet uitvliegt. lijkt mij behoorlijke dealbreaker.... en dta lijkt me genoeg om ze mee om de oren te slaan, en indruk te maken dan er nog een duur boek, of bezoek aan een installateur tegen aan te gooien. ik bedoel. waarom zou dat boek ze overtuigen? daartaat heus niet specifiek een zin in dat meneer en mevrouw met 2* 600 Wp zonnepanelen dat ook gewoon volgens de regels moeten aansluiten, of dat de regels waar ze zich aan moeten houden zijn dat er maximaal 600 Wp geinstalleerd mag worden bijgeprikt.
die moeite en geld investeer je beter in een goeie bekabeling. gemeenschappelijke ruimte is wel ruimte voor een slagvaste buis met mooie grijze kabel erin.
ze redeneren nu immers al van.. "voor ons hoeft dat niet" dat zal met dat regeltje uit een boek dat vast weer andere "loopholes" zou kunnen bevatten in hun ogen, geen verschil maken.
Stroomengelbertus schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:14:
natuurkunde heeft iedereen gehad op school en je kunt zo zo voorrekenen dat de wanneer de spanning te hoog word de kabels smelten
De situatie waar het om gaat is complex, maar ik ga mijn best doen met de informatie die ik heb. Meer kan ik niet doen, het blijft hun beslissing. Iedereen overigens dank voor de informatie hierover, het is mij nu veel duidelijker waarom het niet de bedoeling is. Hopelijk kan ik ze met deze kennis overtuigen.die moeite en geld investeer je beter in een goeie bekabeling. gemeenschappelijke ruimte is wel ruimte voor een slagvaste buis met mooie grijze kabel erin.
ze redeneren nu immers al van.. "voor ons hoeft dat niet" dat zal met dat regeltje uit een boek dat vast weer andere "loopholes" zou kunnen bevatten in hun ogen, geen verschil maken.
ik ben geen eletrotechnicus hoor, ik snap ook wel dat gewone mensen ( zoals ikzelf) geen idee hebben waarom iets wel of niet mag, en hoe het ook weer precies was op school
maar het blijft toch een combi van stroom en spanning die het probleem veroorzaakt...
of je het tegen die mensen dan over stroom of spanning gaat hebben, verandert weinig aan of ze je op je woord geloven of niet ;-)
Doet u mij maar "natuurlijk begraven". Dan doen de wormen het werk wel. Leuke omgeving voor het laatste "uitzicht"...flitspaal.nl schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:17:
[...]
Zou echt jammer zijn als dit een 1 april grap zou zijn. Het zou mij namelijk ook wel wat lijken. Misschien een gat in de markt?
Ook geen duur natuursteen ding nodig wat hier met veel fossielen heen is versleept...
... wel eerst effe de chemische vullingen uitbikken natuurlijk...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Praktijkvoorbeeld, neem een oude accu mee en leg een draad met standaard diameter tussen de polen.JeroenH schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:28:
[...]
Stroom
[...]
De situatie waar het om gaat is complex, maar ik ga mijn best doen met de informatie die ik heb. Meer kan ik niet doen, het blijft hun beslissing. Iedereen overigens dank voor de informatie hierover, het is mij nu veel duidelijker waarom het niet de bedoeling is. Hopelijk kan ik ze met deze kennis overtuigen.
Iets als Armageddon now:Erasmo schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:52:
[...]
Praktijkvoorbeeld, neem een oude accu mee en leg een draad met standaard diameter tussen de polen.
"I love the smell of napalm in the morning"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
houtpellets 1 zak voor 12,95 met verzenden
staat gelijk aan 5 kuub aardgas
en dan staat er dit bij
Houtkorrels
Door stijgende gasprijzen kan het interessant zijn om zelf uw warmte te produceren,
bij 600 zakken van 20kg kost het nog 5,95 per zak
zo bespaar je toch geen ene reet met zulke achterlijke prijzen
moest ik even kwijt
[ Voor 8% gewijzigd door master30 op 06-04-2010 00:52 . Reden: link erbij ]
Me dunkt, alle warmte die je met houtpellets maakt zorgt voor een enorme besparing op uitstoot van CO2 uit fossiele brandstof.master30 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:50:
zo bespaar je toch geen ene reet met zulke achterlijke prijzen
[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 06-04-2010 06:56 ]
5 jaar geleden zag je dit nog nauwelijks. Het tegenovergestelde van energiebesparing.
je moet verdomd goed je best doen om een klant binnen te krijgen, of op je terras, als iedereen bij de buurman onder de terrasverwarming zit.
dan is het dus einde restaurant, of ook terrasverwarming.....
Dan moet je het als overheid dus gewoon verbiedenengelbertus schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 07:58:
dan is het dus einde restaurant, of ook terrasverwarming.....
A'dam PVOutput
Komt door het rookverbod. Buiten mag namelijk wel gerookt worden, waardoor dit soort oplossingen aangegrepen worden. Helaasch.windfreak schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 07:32:
5 jaar geleden zag je dit nog nauwelijks. Het tegenovergestelde van energiebesparing.
Ik was gisteren, ja 2e paasdag, heel kort bij Intratuin.Roamor schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 08:53:
[...]
Komt door het rookverbod. Buiten mag namelijk wel gerookt worden, waardoor dit soort oplossingen aangegrepen worden. Helaasch.
Een hele wand vol met die troep en bij elke tuinset in de winkel stond of hing wel zo'n ding.
Dus ook voor de mensen die thuis niet meer mogen roken is dit natuurlijk een uitkomst.
En maar vreemd opkijken dat ze aan het eind van het jaar een hoge stroomrekening hebben.
@Jeroen, echt wel verslavend hé die zonnepanelen.
Je probeert elk vrij stukje oppervlak waar de zon op schijnt op te vullen, het lijkt wel een rookverslaving.
Je kunt gewoon niet meer stoppen, je hebt jezelf niet meer in de hand.
www.mijnzon.info
Dit hoor en lees ik vaker.....dat er bespaard kan worden op CO2 uitstoot door hout te stoken en/of een "bio"brandstof te verbranden.glambalk schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 06:55:
[...]
Me dunkt, alle warmte die je met houtpellets maakt zorgt voor een enorme besparing op uitstoot van CO2 uit fossiele brandstof.
In mijn ogen komt bij verbranding altijd CO2 vrij. Of het nou gas is of olie, hout...whatever. Jezelf "rijk" rekenen met de tijdelijke "opbrengst" van CO2 opname van het plantje dat je later opfikt klopt naar mijn mening gewoon niet.
Wanneer voor het leveren van een zelfde hoeveelheid energie bij de verbranding van hout MINDER CO2 vrijkomt dan van bijvoorbeeld gas (en voor de puristen ook de productie en transport"kosten" hierin meegenomen), kan je in mijn ogen over reductie van CO2 praten. Het is overigens maar zeer de vraag of je bij de verbranding van hout ten opzichte van gas ook minder vervuilt door bijvoorbeeld niet volledige verbranding (koolstof ed).
Minder afhankelijk van olie/gas producerende landen...ja!
Minder luchtvervuiling...zeer twijfelachtig!
Minder CO2 uitstoot...zeer twijfelachtig!
Duurzaam...nee! Iets opfikken is nooit duurzaam, want altijd verontreinigend en bij verbranding komt altijd CO2 vrij.
Zo die algemene frustratie is er uit!
reserveringshouder Tesla Model 3
...of een wet opstellen dat de eigenaar van het verwarmde terras verplicht is de extra verbruikte kWhtjes te compenseren door aanschaf (of schenking natuurlijkericplan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 08:51:
[...]
Dan moet je het als overheid dus gewoon verbieden
Het is inderdaad net een rookverslaving, maar dan beter voor de gezondheidMike70 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:18:
@Jeroen, echt wel verslavend hé die zonnepanelen.![]()
Je probeert elk vrij stukje oppervlak waar de zon op schijnt op te vullen, het lijkt wel een rookverslaving.
Elektrisch vervoer is een mooie optie, maar een elektrische auto hebben we niet nodig (en is ook veel te duur). Een elektrische fiets of scooter is wel een reële optie, maar dat zal om financiële redenen nog even moeten wachten.
De accu van de Tesla Roadster waarin ik in juni een proefrit ga maken heeft een energie-inhoud van 53kWh, daarmee kan ik een flinke deuk maken in ons overschot, zelfs als ik hem maar één keer oplaad
-edit-
Oh, nu loop ik ook niet meer zo te huilen als het 's ochtends zonnig is en 's middags bewolkt. Met de extra set op oost kan ik van beide dagdelen oogsten! Vanavond het eerste Plugwise grafiekje
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 06-04-2010 11:13 ]
ericplan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 08:51:
Dan moet je het als overheid dus gewoon verbieden

De eigenaar betaalt al gewoon de prijs inclusief hoge milieuheffingen (onderhand richting 50% van de prijs). Waarom toch altijd maar weer dat verbieden? Het probleem was in de eerste plaats waarschijnlijk niet eens ontstaan als het roken niet was *verboden*. Als het niet meer uitkan stoppen ze er vanzelf mee. Ik vind werkelijk de gedachte alleen al absurd dat je wilt reguleren voor welke doeleinden mensen hun energieaansluiting mogen gebruiken. What's next, de thermostaat in je huiskamer gemaximeerd op 19 graden (en vervolgens bij elke bezuinigingsronde een half graadje lager)?
Ja, hoor, er is overal een eind aan. Een van de Grondwetten van Moedertje Natuur...Mike70 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:18:
[...]
@Jeroen, echt wel verslavend hé die zonnepanelen.![]()
... ook al komt er binnenkort zelfs bij dat zûnige zonnigtype een "te verkrijgen" 100 Wp bij...
- Het "hoeft" hier niet zo nodig met grote stappen, nergens voor nodig als je het eigen verbruik al 15 jaar op een minimum hebt weten te krijgen en slechts het vele computerwerk aan de website "hoeft" te compenseren...
- Jeroen en alle andere uitbreiders: uiteraard gefeliciteerd, het is jullie van harte gegund.
- Straks komt eindelijk mijn NL Sonnenertrag update, diverse solarkingetjes en volendammers met zonnestroom koorts...
@Wilke
Gedeeltelijk eens, maar wel grove inschattingsfout met:
... want het gros van "die ondernemers" zit ver boven de 10.000 kWh verbruik per jaar. En dan gelden totaal andere bedragen dan waar jij het over hebt:De eigenaar betaalt al gewoon de prijs inclusief hoge milieuheffingen (onderhand richting 50% van de prijs).

© www.polderpv.nl / Leiden. Voor de goede orde: bron Ministerie van Financiën, en die "kan het weten"...
Niet die hoge "groene" paaltjes, maar eerder het lage olijfgroene, of, als ze echt vet doorstoken met die ook door mij vervloekte openbare luchtverwarming op nuke- en kolenstroom, de grijzige, bijna niet waarneembare tarieven voor die vaak slecht begrepen energiebelasting....

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 06-04-2010 12:49 ]
De gedachte dat alles te compenseren is, door ervoor te betalen is zo ontzettend fout. Ik betaal ervoor, dus ik mag....... (vul maar in).Wilke schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:52:
[...]
De eigenaar betaalt al gewoon de prijs inclusief hoge milieuheffingen (onderhand richting 50% van de prijs).
Ik vlieg, maar plant een boom ergens
Ik betaal hondenbelasting, dus mijn hond mag overal ....
Ik heb emissierechten gekocht, dus ik mag kolen stoken...
Als je graag buiten wil eten, dan wacht je maar tot het warm genoeg is, of je slaat een deken om je heen.
Emissierechten, de aflaatbrieven van de 21e eeuw....
[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 06-04-2010 12:38 ]
A'dam PVOutput
Dezelfde luchtstokers die hun terrassen met onzin zitten te verwarmen kunnen bij dezelfde webshop "terrasdekens" kopen om hun gasten die persé buiten willen zitten gratis zonder kolenstroom te verwennen. "Alles kan", nu de uitvoering nog. Lees: scrappen die terrasverwarmers en overal een nette verzamelplek voor een gratis dekentje met eigen logo...ericplan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:13:
[...]
De gedachte dat alles te compenseren is, door ervoor te betalen is zo ontzettend fout. Ik betaal ervoor, dus ik mag....... (vul maar in).
Als je graag buiten wil eten, dan wacht je maar tot het warm genoeg is, of je slaat een deken om je heen.
Onzin, hout als brandstof is wel duurzaam, want hout is hernieuwbaar, fossiele brandstoffen niet.Cheese_man schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:39:
[...]
Dit hoor en lees ik vaker.....dat er bespaard kan worden op CO2 uitstoot door hout te stoken en/of een "bio"brandstof te verbranden.
In mijn ogen komt bij verbranding altijd CO2 vrij. Of het nou gas is of olie, hout...whatever. Jezelf "rijk" rekenen met de tijdelijke "opbrengst" van CO2 opname van het plantje dat je later opfikt klopt naar mijn mening gewoon niet.
Wanneer voor het leveren van een zelfde hoeveelheid energie bij de verbranding van hout MINDER CO2 vrijkomt dan van bijvoorbeeld gas (en voor de puristen ook de productie en transport"kosten" hierin meegenomen), kan je in mijn ogen over reductie van CO2 praten. Het is overigens maar zeer de vraag of je bij de verbranding van hout ten opzichte van gas ook minder vervuilt door bijvoorbeeld niet volledige verbranding (koolstof ed).
Minder afhankelijk van olie/gas producerende landen...ja!
Minder luchtvervuiling...zeer twijfelachtig!
Minder CO2 uitstoot...zeer twijfelachtig!
Duurzaam...nee! Iets opfikken is nooit duurzaam, want altijd verontreinigend en bij verbranding komt altijd CO2 vrij.
Zo die algemene frustratie is er uit!@glambalk: Bedankt dat ik je melding kon gebruiken om dit even lekker te ventileren!
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Hernieuwbaar....Joba schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:22:
[...]
Onzin, hout als brandstof is wel duurzaam, want hout is hernieuwbaar, fossiele brandstoffen niet.
Veeg de as bij elkaar en je hebt een nieuwe boom?
Ook ik vind dat bij het stoken van hout(pellets) je niet kan spreken van CO2-neutraal ...
"What do you get if you multiply six by nine..."
Compensatie gedrag om het geweten te sussen is blijkbaar menselijk en van alle tijden. Net zoals alleen maar willen bezuinigen zonder dat het pijn doet. De buurman veroordelen, maar weer niet naar jezelf kijken. Zelfs als systeembeheerder kom je het tegen. De symptomen bestrijden, maar het probleem niet op kunnen lossen omdat gebruikers geen moeite willen doen om instructie te lezen of niets willen leren (goede appels daargelatenericplan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:13:
[...]
De gedachte dat alles te compenseren is, door ervoor te betalen is zo ontzettend fout. Ik betaal ervoor, dus ik mag....... (vul maar in).
Het gebruik van energie voor welvaart is an sich niet perce verkeerd, maar hoeveel er verspild wordt door gemakzucht of omdat de consument geen cent meer wil betalen voor een betere oplossing, is echt zonde.
Als ik zie hoeveel energie mijn vriendin en ik samen verbruiken en ik zet dat af tegen anderen in een gelijke situatie, dan snap ik er soms helemaal niets van. We leven in een begin jaren 80 woning, helemaal standaard met normaal dubbelglas en een 10 jaar oude HR ketel. 1500kWh aan elektriciteit en ongeveer 1000m3 aan gas. We leven echt in luxe en comfortabel (wel beide bijna fulltimers, maar toch).
Tuurlijk is hout voor een gedeelte hernieuwbaar. Je kunt bomen opnieuw planten. Daarom heb ik ook gesteld dat het een positief effect heeft op de afhankelijkheid van landen die olie en gas produceren.Joba schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:22:
[...]
Onzin, hout als brandstof is wel duurzaam, want hout is hernieuwbaar, fossiele brandstoffen niet.
CO2 neutraal en bomen is echte onzin. Bij verbranding stoot je CO2 uit. Wanneer je aan CO2 reductie wilt doen, moet je niet compenseren (heb je hem weer
Ik ben overigens erg benieuwd wat de CO2 "balans" is van een boom tijdens zijn leven. Tuurlijk nemen bomen CO2 op overdag, maar in het donker stoot de boom netjes CO2 uit doordat de boom zijn gemaakte glucose weer aan het verbranden is. Het zou me dus bijvoorbeeld niets verbazen als een boom op de evenaar wel een positief effect heeft ten aanzien van CO2 en een boom in scandinavie weer niet.
Ligt eraan of er voor het brandhout nieuw hout terug in de plaats groeit.Punkrocker schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:30:
[...]
Hernieuwbaar....
Ook ik vind dat bij het stoken van hout(pellets) je niet kan spreken van CO2-neutraal ...
Mijn ouders stoken ook voornamelijk op hout. Het meeste is snoeihout dat mijn vader eigenhandig uit bossen, houtwallen en knotwilgen haalt (meestal samen met zijn snoeimakkers van IVN bij boeren en andere landeigenaren). Het groeit weer aan en is dus hernieuwbaar en de CO2 wordt in een korte keten opgenomen en weer uitgestoten.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Nee, stop dat as in de grond en je hebt olie, nou goed?Punkrocker schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:30:
[...]
Hernieuwbaar....
Een kiem van een boom groeit nog in een afzienbare tijd uit tot een boom. Dus met duurzaam bosbeheer kan je wel degelijk tot een duurzame brandstof komen. En datzelfde bos bindt vervolgens CO2 uit de lucht. Dus er is hier wel een duurzame kringloop te bewerkstelligen, iets wat ik met het opstoken van gas en olie duidelijk niet zie.
Ja, tuurlijk, het geeft CO2, maar waarom mag dat niet gecompenseerd worden door CO2 reductie door duurzaam beheerde bossen?? Er zijn zat mensen die hun wekelijkse tankbeurt compenseren met een boomple ergens in brazilie. Uiteraard is minder verbranden beter, maar een houtkachel is in mijn ogen nog steeds veel beter dan het verbruik van gas of olie. En met een goede houtkachel heb je 90% rendement en bijna geen fijnstof.Cheese_man schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:48:
[...]
Tuurlijk is hout voor een gedeelte hernieuwbaar. Je kunt bomen opnieuw planten. Daarom heb ik ook gesteld dat het een positief effect heeft op de afhankelijkheid van landen die olie en gas produceren.
CO2 neutraal en bomen is echte onzin. Bij verbranding stoot je CO2 uit. Wanneer je aan CO2 reductie wilt doen, moet je niet compenseren (heb je hem weer) en gaan rekenen met de mogelijke CO2 opname van een boom die je in de fik steekt, maar moet je gewoon minder verbranden. Dat is de enige manier om minder CO2 uit te stoten. Het verbranden van hout is in veel (zo niet alle) gevallen minder schoon dan het verbranden van gas. Dat heeft een invloed op de kwaliteit van de lucht (fijnstof, andere restproducten van onvolledige verbranding).
Jij bent benieuwd, ik weet het. Een boom zal altijd meer CO2 opnemen dan uitstoten tijdens zijn leven, ook in scandinavie. Het ding wil namelijk groeien, en voor de groei heeft het energie en bouwstoffen nodig. Als dat niet het geval was kan er ook geen CO2 bij de verbranding vrijkomen.Ik ben overigens erg benieuwd wat de CO2 "balans" is van een boom tijdens zijn leven. Tuurlijk nemen bomen CO2 op overdag, maar in het donker stoot de boom netjes CO2 uit doordat de boom zijn gemaakte glucose weer aan het verbranden is. Het zou me dus bijvoorbeeld niets verbazen als een boom op de evenaar wel een positief effect heeft ten aanzien van CO2 en een boom in scandinavie weer niet.
[ Voor 59% gewijzigd door Joba op 06-04-2010 13:08 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
een boom verbrand cellulose..
dat kan. maar das nooit meer dan opgenomen, en alles wat ie binnenhoudt, wordt hout, wat je als mensen weer zou kunnen verbranden.
die balans lijkt me niet zo heel moeilijk.
wil je nu de bomen ook al de schuld geven van milieuvervuiling?
de boom die je verbrand( kijken we even niet naar hoe die boom in stukjes in je tuin terecht is gekomen)
stoot dus maximaal weer uit wat hij heeft opgenomen.
zo kun j het ook bekijken, je vervuilt niet meer dan wat de boom ooit al heeft opgenomen.
en als je een beetje wijs verbrand is de schade erdoor minder.
dat hoef je dus niet achteraf te compenseren, je kunt zeggen dat het al vooraf is gecompenseerd.
we nemen dan aan dat er wel weer voldoende nieuwe bomen kunnen groeien in bossen.
voor gas geld dat niet omdat gas een zeldzame vorm van energie is die ontstaat als een boom vergaat en jaaaarenlang in de bodem heeft gezeten onder "ideale" omstandigheden, om gas te worden.
we kunnen moeilijk stellen dat we voldoende bomen planten om op "natuurlijke wijze" weer genoeg gas te produceren om de schaarste van gas op te heffen.
bomen zijn hernieuwbaar, en gas dus niet.
slechte verbranding vsn bomen is schadelijk voor het milieu denk ik, en veel mensen kunnen qua gezondheid ook niet goed over die rook en zo, maar dat het milieuvervuilend is vind ik wat overdreven, en het bespaart wel "milieu" tov gas.
wat gebeurt er anders met die bomen na hun dood? tuinstoelen? huizen? pellets worden nl van afvalhout gemaakt? of mis ik iets?
afvalhout in de natuur verrot (reageren met zuurstof, of te wel, verbrand) en levert dus ook co2 uitstoot op ?
waarom mag da verbranden dan niet snel in een kachel, zodat mensen iets aan de energie hebben die in het hout zit?
[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 06-04-2010 13:11 ]
Schön. Nieuwe installatie met dus momentaan "genormeerd" 0,87 Watt per Wp opgesteld nominaal STC vermogen.mightym schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:52:
Zo hé! Net ff gemeten, we leveren nu 4500W!Strakblauwe lucht, lekker briesje, prima omstandigheden dus!
Ik zit hier met oude "brakke" Shell modules van deels > 10 jaar oud op 890 Watt AC continu uit 1,236 kWp nominaal STC, en dus op "slechts" op 0,72 Watt per Wp. Toch tevreden, ik ben wat eigen productie betreft geen kniesoor...
Owjaa. Uit het eigenlijk bij het afval horende amorfe Si paneeltje plus OK4tje wat toch hier lag te slingeren komt ook nog 16 en een halve Watt AC het stopcontact in..
Inmiddels Sonnenertrag update met gemiddeld STC vermogen/systeem en meer leuks ververst op mijn site. 170 systeempjes in Nederland [momenteel] aangemeld, ontbrekende exemplaren gaarne doorbrieven naar webmaster van Polder PV. Gaarne ook alle data uploaden die nog ontbreken (foto's, van veel systemen nog niet beschikbaar, staat beetje lullig). En hou s.v.p. de maandopbrengsten bij, anders word je op termijn uit de database geknikkerd door de moderatoren. En wijs ook uw kennissen met zonnepaneeltjes op het bestaan van die unieke database. Waar ze inmiddels bij Agentschap NL, toen ik ze d'r op wees - inderdaad, kenden ze nog niet ... - rooie oortjes van krijgen ...
Het is inmiddels al een jaar of 13 oud, maar het werkt voor zover ik heb gecheckt prima. De CV heeft een weekje uitgestaan en er bleef maar heet water uit de kraan komen
Helemaal waar. Een tientje extra betalen voor een vliegreis omdat de CO2 dan 'gecompenseerd' zou worden is de norm, maar als je voorzichtig oppert om eens te proberen te leven zonder auto kijken mensen je aan alsof je gek bent. Want "dat kan niet".Cheese_man schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:39:
Compensatie gedrag om het geweten te sussen is blijkbaar menselijk en van alle tijden. Net zoals alleen maar willen bezuinigen zonder dat het pijn doet. De buurman veroordelen, maar weer niet naar jezelf kijken.
Ik ben zeer zeker geen heilig boontje, ik maak jaarlijks meer autokilometers dan me lief is, ik eet af en toe een stuk vlees en ik zie een enkele keer nog wel eens een vliegtuig van binnen (hoewel nu alweer twee jaar niet meer), maar ik probeer dat soort energieverslindende activiteiten zoveel mogelijk te beperken. Veel mensen denken dan gelijk dat je dan veel minder lol hebt, of dat je op de één of andere manier beperkt wordt in je mogelijkheden (vooral m.b.t. de auto), terwijl dat helemaal niet waar hoeft te zijn - als je bereid bent er eens anders naar te kijken. Maar ja, de mens is een kudde- en gewoontedier. Zoals de rest het doet en zoals we het al tijden doen gaat het toch goed?
Ik probeer niemand te veroordelen, ik ben heel ver te gaan in mijn geloof dat mensen moeten doen en laten wat ze willen maar ik vind het wel eens zuur dat anderen de onvervangbare fossiele brandstoffen opmaken die ik uitspaar. Terwijl we die zo hard nodig zullen hebben in de toekomst wanneer we de gevolgen van de vervuiling en de klimaatverandering, veroorzaakt door de grootschalige en gedachtenloze verbranding van diezelfde fossiele brandstoffen!
Wacht maar tot je je kind met een geweer in zijn of haar handen erop uit moet sturen om de aardolie en aardgas voor ons luxe leven veilig te stellen; het leger bereidt zich er op voor. Als dat geen teken aan de wand is....
http://www.nmanet.nl/nede...r_betere_energienotas.asp
http://www.energiekamer.n...en%202010_tcm7-135940.pdf
Leuk: er staat een "teruglevering" facturatie model in, alleen van toepassing voor diegenen die een viertelwerk meter hebben waar alles op staat geregistreerd. Dat MOET dus blijkbaar - volgens dat voorbeeld - ook op de standaard jaarnota, dus dat gaat leuk worden bij partijen die dat blijkbaar niet aankunnen (wordt soms separaat afgehandeld, waarschijnlijk te ingewikkeld voor diverse, meestal kleine partijen).
Grootste misser voorzover ik zo snel kan zien: GEEN uitsplitsing van vastrecht transport (netbeheer facturatie!!!), en DAAR gaat het nu net juist fout bij Greenchoice, bij gas (en ongetwijfeld ook bij anderen). Ik ben een van de weinigen (??? enige ???) die daar werk van heeft gemaakt en nu het tweede achtereenvolgende jaar al geld heeft terug gekregen (met een vet spreadsheet in de hand waar ze niet omheen konden).
Goed begin dus, halve werk. Op naar verdere "verbeteringen".
Voor de meeste mensen zal het toch wel altijd abacadabra blijven, vrees ik...
... en vergeet niet dat zo'n geopperde "detailberekening" van de nota kostentechnisch gezien vooral gunstig zal zijn voor de grote leveranciers (let op wie het pdf rapport heeft samengesteld, beide commerciële partijen in [aankomende] zeer grote buitenlandse handen...), en een potentiële, marges drukkende kostenpost zal zijn voor de kleine leveranciers die hun handen al vol hebben aan alle "regelgeving"...
Tot slot: het betreft zoals gewoonlijk bij dit soort dossiers uitsluitend "vrijwillige afspraken". Waar natuurlijk de grootste **** verder hun neus voor ophalen en op dezelfde wijze blijven doorgaan zoals ze al jaren deden... De genoemde "gedragscode" is bijv. nog steeds niet ondertekend door een - inmiddels al fors gegroeide - partij als NL Energie...
Dat hout duurzaam zou kunnen zijn in termen van afhankelijkheid van grondstoflanden en dat hout (mist goed beheerd) een onuitputtelijke energiebron is ten opzichte van fossiele brandstoffen....misschien. Maar daar heb ik het volgens mij niet over gehad. Dat zou eerder bij een Peak-oil discussie horen denk ik, dan bij een uitstoot discussie.
Er zijn echt maar twee echte manieren om aan CO2 reductie te doen als mens (dus los van de natuurlijke productie van CO2, methaan (ontdooiende permafrost,vulkanen)) en dat is:
1) energiebehoefte verlagen ten aanzien van BRANDstoffen. Dus meer duurzaam opwekken (zon, wind, eb/vloed, geothermische energie) en minder energie verbruiken per persoon/bedrijf, enz.
2) minder spullen in de fik steken
3) GEEN en in herhaal GEEN terrasverwarmers
Dat snoeiafval verbrand kan worden en huisafval ook en dat daardoor minder gas/olie verstookt hoeft te worden zal zeker een minder negatief effect hebben dan alles gewoon te verspillen. Het is naar mijn mening eerder het beperken van de gevolgen van energieverbruik in plaats van het voorkomen van de gevolgen.
Ik ga dus zeker niet zeggen wat mensen wel en niet zouden mogen en ik ben zeker niet tegen houtkachels (of erger haarden) en niemand moet in de kou gaan zitten tenzij ze dat zelf willen. Ik vind wel dat een hoop gezinnen en bedrijven met een klein beetje moeite een hoop op dat vlak kunnen bereiken.
Hier heeft iemand wel redelijke berekeningen en "feiten" op een rij gezet onder het kopje science. Zijn conclusie is dat er per jaar ongeveer de oppervlakte van Spanje moet worden aangeplant (en blijven bestaan tot het einde ter tijden) om de huidige CO2 uitstoot te compenseren. Daar verlaag je de huidige concentratie in de atmosfeer dus niet eens mee.
http://www.coolantarctica...20fact%20file%20index.htm
Hier trouwens een tabelletje wat ik twee jaar terug in een eerder deeltje had gepost. Is gemaakt aan de hand van gegevens van CBS.
Dit is overzicht van CO2 uitstoot naar categorie. Wij als "nietige" consumenten kunnen wel degelijk wat doen aan reductie als we zouden willen. Als je naar onderstaande gegevens kijkt met consuminderen in je achterhoofd, dan zie je dat een particulier een flink aantal grote categorieën kan beïnvloeden. Zeker in combinatie met duurzame opwekking van energie.
Bronnen | 2006 | % |
Totaal | 185100 | 100 |
Stationaire bronnen landbouw | 7700 | 4.16 |
Raffinaderijen | 11600 | 6.27 |
Voedings- en genotmiddelenindustrie | 3800 | 2.05 |
Bouwmaterialenindustrie | 2400 | 1.30 |
Chemische industrie | 16300 | 8.81 |
Basismetaalindustrie | 7100 | 3.84 |
Overige industrie | 3600 | 1.94 |
Huishoudens | 18600 | 10.05 |
Energiesector | 52300 | 28.25 |
Handel, Diensten, Overheid | 10800 | 5.83 |
Milieudiensverlening | 7300 | 3.94 |
Overige stationaire bronnen | 800 | 0.43 |
Mobiele bronnen in de landbouw | 1400 | 0.76 |
Wegverkeer | 31600 | 17.07 |
Binnenvaart | 2000 | 1.08 |
Spoorwegen | 100 | 0.05 |
Luchtvaart | 700 | 0.38 |
Visserij | 600 | 0.32 |
Zeevaart | 5100 | 2.76 |
Overige mobiele bronnen | 1300 | 0.70 |
[ Voor 41% gewijzigd door Cheese_man op 06-04-2010 15:11 ]
Goed punt, maar toch denk ik niet dat ik er zo ver naast zat, omdat vrijwel alle terassverwarmingen die ik althans in de Enschedese horeca heb gezien gasgestookt zijn. En ik denk toch niet dat die in de 170.000+ m3 categorie vallen.zonnigtype schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:58:
... want het gros van "die ondernemers" zit ver boven de 10.000 kWh verbruik per jaar. En dan gelden totaal andere bedragen dan waar jij het over hebt:
Dus betalen ze netjes rond de 30 cent voor het gas zelf plus 17 - 20 cent/m3 voor de energiebelasting (iets minder ex. btw, maar zelfde verhoudingen). Toegegeven, het is nog niet de helft, maar dat zal met een jaar of 3 ook wel "opgelost" zijn als ik de recente "bezuinigen == meer belasting heffen" voorstellen niet helemaal verkeerd begrepen heb.
De gedachte dat de wereld er beter op wordt door overheden de mogelijkheden van mensen zoveel mogelijk en op de kleinzieligste manieren te laten inperken is daarentegen wel oke?ericplan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:13:
De gedachte dat alles te compenseren is, door ervoor te betalen is zo ontzettend fout.
Zelf vind ik het ronduit jammerlijk als er tijd wordt verspild met zulke symboolpolitieke verboden die netto volgens mij extreem weinig opleveren maar wel de vrijheid weer op een irritante manier verder inperken (in dit geval, de vrijheid om gewoon relaxed op een terrasje te kunnen zitten - des te relevanter nu de overheid het verboden heeft om binnen te roken, al rook ik zelf niet eens..), en daarmee de milieu-lobby ook weer onnodig een slechtere naam geeft. Dat *hoeft* niet per se zo he!
Zet dan liever in op het op termijn afbouwen van de "sponsoring" van grootverbruikers, zoals kassen en vliegtuigen (die beide geen of veel minder heffingen betalen). Dat zou daadwerkelijk nut hebben. Maar ja, zulke punten zijn politiek blijkbaar niet haalbaar, dus dan krijg je dit soort in mijn ogen kleinzielige puntjes met hoge zichtbaarheidsfactor, da's politiek lekker scoren, en ondertussen maak je het leven voor iedereen weer net dat stukje minder relaxed. Terwijl ik me sterk maak dat het verbruik van die paar kroegen in een stadscentrum compleet in het niet valt bij allerlei veel relevantere dingen waar werkelijk winst te boeken zou zijn.
Daarom dus vind ik dergelijke voorstellen altijd een beetje

Nu je het toch aankaart, het valt me op dat op kazernes op legeringsgebouwen steeds meer zonneboilers geplaatst worden.JeroenH schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:45:
[...]
Wacht maar tot je je kind met een geweer in zijn of haar handen erop uit moet sturen om de aardolie en aardgas voor ons luxe leven veilig te stellen; het leger bereidt zich er op voor. Als dat geen teken aan de wand is....
[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 06-04-2010 15:09 ]
Hahaha, you got me!Wilke schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:51:
[...]
Goed punt, maar toch denk ik niet dat ik er zo ver naast zat, omdat vrijwel alle terassverwarmingen die ik althans in de Enschedese horeca heb gezien gasgestookt zijn. En ik denk toch niet dat die in de 170.000+ m3 categorie vallen.
Althans: waar het blijkbaar Enschede betreft, maar daar zitten jullie (nog) enigzins in de buurt van die dikke (???) gasbel iets noordelijker...
Ik meen me toch echt goed te herinneren dat al die tenten op het Plein voor onze Hoofd Beraad Kamer (het Haagse Binnenhof), waar alle vermoeide parlementariërs na de zoveelste Democratische Beraadslaging al dan niet rokend onder die terras- en buitenluchtopwarmers zitten bij te komen, gezwellig in de open lucht, geen nette dekentjes om hun parlementaire lijf hadden gewikkeld. Maar zaten te bakken onder erg elektrisch uitziende atmosfeerverwarmers.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar Borssele is hier ook weer niet zo heel erg ver vandaan (bij jullie wel). Ik zal de volgende keer dat ik daar eens langskom, extra goed opletten of ik niet ergens gasslangen zie lopen (nog steeds waanzin, maar dat even terzijde) ...
@Cheese-man
Daar zijn mijn inzichten dankzij Ir. Paul Cohn ook ultra-rap over bijgesteld. (ook over alle andere vormen van verbranding, een erg vieze business). Net ook gepost bij Paulus Jansen.Dat snoeiafval verbrand kan worden...
Phyllis database van ECN:
Let wel: volgende cijfers zijn gemiddelden. Maxima gemeten kunnen veel hoger liggen!!!
- vers hout 25,5 mg/kg drooggewicht lood
- loofhout gemengd 30,4 mg/kg drooggewicht lood
- geïmpregneerd hout mengsel 61 mg/kg drooggewicht lood
en nu komt het:
- snoeihout (park en plantsoen) gemiddelde: 115 mg/kg drooggewicht lood!!!
Lood uit "lang vervlogen" tijden toen het nog lekker her en der in de rondte werd geblazen door ons fijne autoverkeer, straks middels fijnstof uit snoei/parkhout verbrand in ???centrales microscopisch fijn verdeeld de kwetsbare longen van de omwonenden (lees: heel Nederland, groot deel behalve zonnigtype: nog steeds autorijders) weer binnen doen komen?
Neuh. Kein tolles Idee...
[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 06-04-2010 15:34 ]
Dit moet een verlate 1 april grap zijnzonnigtype schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:46:
[...]
Ik hoor net dat de eerste collectoren op het zoneiland in Almere Noorderplassen worden geplaatst (familie woont er in de buurt). Als het goed is krijg ik binnenkort paar foto's. (NB: warmte wordt ingevoed op het lokale stadswarmte net, maar eindverbruikers op dat net blijven naar gas gerekende prijzen in rekening gebracht krijgen).
Zeg dat het niet waar is.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
bij een kameraad de CV-ketel eens ingesteld (o.a lagere CV-temperatuur, ketelvermogen van 18kW (defaulted by Remeha) naar 12kW gezet),
en dan ook nog net op het werk een close-in boiler van 80graden C naar 65 graden C gezet...
alle beetjes helpen
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 06-04-2010 16:34 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
"Het huidige beleid levert te weinig op, aldus het adviesorgaan."
Je meent het...
Zou het adviesorgaan stiekum dit forum in de gaten houden? Het klinkt zo bekendJeroenH schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:37:
http://www.nu.nl/economie...topprioriteit-worden.html
"Het huidige beleid levert te weinig op, aldus het adviesorgaan."
Je meent het...
Ola, hoe zet je het ketelvermogen terug? Dat staat hier dan ook nog standaard op 18kW.NielsTn schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:32:
deze week goede daden verricht:
bij een kameraad de CV-ketel eens ingesteld (o.a lagere CV-temperatuur, ketelvermogen van 18kW (defaulted by Remeha) naar 12kW gezet),
en dan ook nog net op het werk een close-in boiler van 80graden C naar 65 graden C gezet...
alle beetjes helpen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
"Nieuw" is:Cheese_man schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:40:
[...]
Zou het adviesorgaan stiekum dit forum in de gaten houden? Het klinkt zo bekend
Verder niet ingevuld door de SER (volgende rapportje???). Dit zou een leuk begin kunnen zijn, meteen ambtenaren snoeien als financiële bonus???Dat zou kunnen in een wet op de duurzaamheid.
(mind you: die cartoon is alweer van dik zes jaar geleden...

@flits
Het is waar (was dan ook van 3 april). Ik ben er zelf met de bus overheen gereden (busbaan dwars door het bouwterreintje toen er nog net niks was te zien) naar mijn schoonzus. Van haar zou ik nog foto's krijgen. Er is inmiddels op betaalsite Energeia een foto geplaatst van de eerste dikke collector modules.Dit moet een verlate 1 april grap zijn
Uiteraard inmiddels ook bij NUON/Vattenfall zelf:
http://www.nuon.com/nl/pers/nieuwsfeiten/20100406/index.jsp
Met filmpje. Uit der aard. Er wordt niet bij gezegd dat de afgenomen GJ van het warmtenet allemaal naar de fossiele gasprijs toegerekend zullen gaan worden, zon input zou slechts 10% van de totale warmtevraag zijn maar er wordt geen "zonnekorting" gegeven voor die gratis warmte aan de gebonden klanten. Dat laatste zou een verlate 1 april grap kunnen zijn, maar is helaas realiteit...
[ Voor 45% gewijzigd door zonnigtype op 06-04-2010 19:16 ]
Natuurlijk levert het maar een kleine fractie van de warmtevraag: Vattenfall wil de warmte van zijn elektriciteitscentrale in Almere verkopen voor een lekkere prijs. Als het een echt zonnewarmteproject zou zijn geweest (het liefst met seizoenswarmteopslag) zouden ze die inkomsten mislopen.zonnigtype schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 19:06:
zon input zou slechts 10% van de totale warmtevraag zijn maar er wordt geen "zonnekorting" gegeven voor die gratis warmte aan de gebonden klanten.

Helaas was het 's ochtends nog bewolkt waardoor de nieuwe installatie op oost niet goed uit de verf kwam, maar toch is in de grafiek heel leuk te zien hoe de 660Wp-installatie als eerste echt gaat produceren terwijl de andere installaties op west zo tegen 11:00-12:00 echt goed beginnen.
Ik ben blij
ericplan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:13:
[...]
Emissierechten, de aflaatbrieven van de 21e eeuw....
We hebben het hier wel over de meest overbodige vorm van verwarming, n.l. voor de vogeltjes stoken. En een ongewenst neveneffect is dat iedere kroeg zo'n verwarming wil, omdat z'n buurman er ook één heeft en z'n klanten anders wegblijven. En zo gaat het als een inktvlek door de stad. Daarom moet het gewoon verboden worden gewoon, dan is het voor iedereen weer gelijk.Wilke schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:51:
De gedachte dat de wereld er beter op wordt door overheden de mogelijkheden van mensen zoveel mogelijk en op de kleinzieligste manieren te laten inperken is daarentegen wel oke?
Daarom dus vind ik dergelijke voorstellen altijd een beetje
A'dam PVOutput
[ Voor 16% gewijzigd door basfromasd op 06-04-2010 21:22 ]
CO2 uitstoot is geen enkel probleem....................zolang het geen fossiele brandstof is die de bron is.Cheese_man schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:39:
[...]
Dit hoor en lees ik vaker.....dat er bespaard kan worden op CO2 uitstoot door hout te stoken en/of een "bio"brandstof te verbranden.
........................................
Zo die algemene frustratie is er uit!@glambalk: Bedankt dat ik je melding kon gebruiken om dit even lekker te ventileren!
Zolang de CO2 wordt rondgepompt door de zon in pak hem beet 10-15 jaar is er geen gevaar dat de atmosfeer samenstelling verandert op een manier die (grote) klimaat veranderingen met zich meebrengt.
Zoals Zonnigtype het altijd zo mooi noemt; gestolde zonneenergie maar dan wel in de huidige tijd. Eigenlijk is het een veel mooiere manier om zonneenergie op te slaan dan in accu's of andere menselijke uitvinding. Je hebt er alleen heel veel van nodig maar ik vind groen niet erg hoor.
We vinden zonnepanelen een hele mooie oplossing maar eigenlijk is het een heel omslachtige die zichzelf slecht vernieuwd. Ok een boom is ook niet erg rendabel maar hij zorgt er jaar in jaar uit automatisch voor dat zonlicht wordt gestold.
Zeoliet is wellicht de toekomst?basfromasd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 21:05:
Misschien moet ik gaan diversifiëren: terrasbanken met in de zitting en rugleuning ingebouwde (vloer)verwarmingsslangen, gekoppeld aan een zonneboiler-buffervat... en dan die fleece dekentjes erbij. Of is het eenvoudiger zwarte kussens met PCM korrels van 30 graden te vullen?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Leuke grafiek, topicstarter! Ik ben jaloers! (bij ons ligt eigenlijk alles bijna pal zuid, dus niet van die leuke oriëntatie effecten te zien)JeroenH schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:35:
Okayyyyy..... dat was de eerste dag met de nieuwe 660Wp uitbreiding. In een plaatje:
[afbeelding]
Helaas was het 's ochtends nog bewolkt waardoor de nieuwe installatie op oost niet goed uit de verf kwam, maar toch is in de grafiek heel leuk te zien hoe de 660Wp-installatie als eerste echt gaat produceren terwijl de andere installaties op west zo tegen 11:00-12:00 echt goed beginnen.
Ik ben blij
Verwijderd
Zeker een heel mooie grafiek..en hoe vaker ik dat zie, hoe meer ik ga dromen over mogelijkheden om mijn mastervoltje te loggen... overigens vandaag even op het schermpje gaan turen... en net voor het slapengaan (van de inverterzonnigtype schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 23:25:
[...]
Leuke grafiek, topicstarter! Ik ben jaloers! (bij ons ligt eigenlijk alles bijna pal zuid, dus niet van die leuke oriëntatie effecten te zien)
Overigens lijkt het wel een beetje alsof een installatie gericht op west toch betere opbrengsten geeft zo..
Maar dat vertekend naar mijn idee een beetje door de kleine deel installaties op west..
Al met al een prachtige opbrengst, volgens mij ruim voldoende voor een gemiddeld gezin zonder gebruik van de wasdroger
Staat netjes in de friendly manual beschreven, weet zo even de parameter niet uit mijn hoofd...flitspaal.nl schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:58:
[...]
Ola, hoe zet je het ketelvermogen terug? Dat staat hier dan ook nog standaard op 18kW.
maar op het display stond bij de parameter 35 (als in 3.500 rpm) die is nu naar ca 22 gezet (2200 rpm).
Overeenkomstig de grafiek aldaar, is daarmee het ketelvermogen tussen de (zo uit mijn hoofd) 8kW en 22kW
te regelen.
Hier de manual: LINK
pagina 55, figuur aldaar = toerental uitgezet tegen vermogen (kW) per model.
pagina 53, 5.7.3 toegang tot installateurs menu...
succes (en ... try at own risk (disclaimer) )
[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2010 09:28 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Geen 1 april maar werkelijkheidSpeksteenkachel schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:18:
[...]
Dit moet een verlate 1 april grap zijn![]()
In ieder geval wel leuk dat iemand haar enthousiasme deelt en misschien mensen zo aan het denken zet.
http://depersnew.republis...ril-2010.html#ep1557534=6
(links onderin)
En daarom houd ik (en nog anderen hier op 't forum) ook een website/blog bij van zaken als energie besparen/duurzame energie etcetera.feelthepower schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:26:
...
In ieder geval wel leuk dat iemand haar enthousiasme deelt en misschien mensen zo aan het denken zet.
...
Gewoon om eigen ervaringen wereldkundig te maken, en de harde kern van fossiele aanhangers tegengas te geven. Om te laten zien dat bijvoorbeeld zelfs zonnepanelen in Nederland een zeer goede keuze zijn!
Maar er zijn ook andere zaken om duurzamer te worden... voor mij zal de grootste winst zijn: lokale/regionaal gaan werken (nu in de detach all through holland...
[ Voor 30% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2010 09:44 ]
Verzekeraar solarif.nl ziet er zo op het eerste oog aardig uit, maar men verzekert alleen indien het is geïnstalleerd door een ERKENDE installateur, dat is voor mij en vele hier niet het geval, valt dus af.....zonnigtype schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:16:
[...]
Net nog effe zitten kijken. Op het eerste oog lijkt het solide, ook aangemeld bij AFM, Allianz als partner (zeer grote Duitse verzekeraar). Zou ik als ik jou was effe rondsnuffelen.
Zojuist gebeld met Unive waar onze verzekering nu loopt, die gaan mij een offerte opsturen hoeveel premie het extra zou gaan kosten. Ben benieuwd. Anders misschien Avero Achmea waar Flitsplaat is verzekerd. Zijn er hier nog anderen die het verzekerd hebben? eric-pvt, heb jij al een reactie van London?
Zeker nu ik merk hoe makkelijk het maken van dergelijkeVerwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 00:16:
Zeker een heel mooie grafiek..en hoe vaker ik dat zie, hoe meer ik ga dromen over mogelijkheden om mijn mastervoltje te loggen...
Wasdroger? Is dat zo'n ding?:gemiddeld gezin zonder gebruik van de wasdroger

Komt geen kWh aan te pas
Hier de panelen bij Interpolis verzekerd (tussenpersoon Rabo). Verhoging premie was iets van 0,25 cent maandelijks...rube schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:45:
[...]
Verzekeraar solarif.nl ziet er zo op het eerste oog aardig uit, maar men verzekert alleen indien het is geïnstalleerd door een ERKENDE installateur, dat is voor mij en vele hier niet het geval, valt dus af.....
Zojuist gebeld met Unive waar onze verzekering nu loopt, die gaan mij een offerte opsturen hoeveel premie het extra zou gaan kosten. Ben benieuwd. Anders misschien Avero Achmea waar Flitsplaat is verzekerd. Zijn er hier nog anderen die het verzekerd hebben? eric-pvt, heb jij al een reactie van London?
Hooguit een belletje/mailtje, en geen mits/maar/tenzij voorwaarden aan mij overhandigd
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2010 10:05 ]
@Rukapul: Waarom niet in dit topic?[b]Rukapul schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:48:
Dit hoort overigens niet in dit topic. Meer iets voor een SG topic
Heeft met meterstanden te maken, dus zit je ook dichtbij energie besparen en dat heeft weer alles met Duurzame energie te maken.
Op dit topic zie ik dagelijks berichten over meterstanden / energie-mij,en enz....
Wat is SG trouwens???
SG= stuffis generalis...JAN-B schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:10:
[...]
@Rukapul: Waarom niet in dit topic?![]()
Heeft met meterstanden te maken, dus zit je ook dichtbij energie besparen en dat heeft weer alles met Duurzame energie te maken.
Op dit topic zie ik dagelijks berichten over meterstanden / energie-mij,en enz....
Wat is SG trouwens???
@rube en de rest! Is het jullie niet opgevallen dat Erik-pvt het hele weekend niet heeft gereageerdrube schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:45:
eric-pvt, heb jij al een reactie van London?

Hij was vrijdag nogal boos op een mod. die hem beschuldigde van complot-theorieen en trollen....
misschien is EricPVT druk met werk, wie zal het zeggen. In elk geval respecteer ik evt. zijn keuze.JAN-B schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:18:
[...]
@rube en de rest! Is het jullie niet opgevallen dat Erik-pvt het hele weekend niet heeft gereageerd![]()
Hij was vrijdag nogal boos op een mod. die hem beschuldigde van complot-theorieen en trollen....
Je hebt zeker je schone zuster wel geprobeerd te weerhouden van een woning met stadsverwarming?zonnigtype schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 19:06:
[...]
Het is waar (was dan ook van 3 april). Ik ben er zelf met de bus overheen gereden (busbaan dwars door het bouwterreintje toen er nog net niks was te zien) naar mijn schoonzus. Van haar zou ik nog foto's krijgen. Er is inmiddels op betaalsite Energeia een foto geplaatst van de eerste dikke collector modules.

Idee met die collectors op zich prima.
Vanmorgen is de Duitse leverancier geweest voor de aanbieding van kunstofkozijnen voorzien van HR++ en rolluiken.
Zeer tevreden, eerste week van juli worden ze aan de voorzijde geplaatst.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
pfoe. 250 - 275 euro per paneel, meer zou ik er niet voor over hebben in elk geval.Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:09:
Wat mogen Photowatt PW1650 165W 24V panelen kosten als je ze ongebruikt doch 5 jaar oud koopt?
gewoon kale prijs?Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:09:
Wat mogen Photowatt PW1650 165W 24V panelen kosten als je ze ongebruikt doch 5 jaar oud koopt?
in/ex omvormer?
in/ex bekabeling/montagespul??
De complot-theorieen kwamen van een forumlid....het trolgebeuren van de mod. Erik-pvt reageert altijd lekker duidelijk. Persoonlijk hou ik daar wel van, maar dat is persoonlijk. Hem kennende zal hij voorlopig het forum links laten liggen. Ik vind het een beetje vergezocht om overal allerlei complotten in te zien, maar gezien de belangen van bepaalde partijen vind ik het ook erg naief als je alles maar geloofd en niet kritisch bekijkt. Ik vond het een beetje een rare modbreak..maar dat mag ik hier niet zeggen geloof ikJAN-B schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:18:
[...]
@rube en de rest! Is het jullie niet opgevallen dat Erik-pvt het hele weekend niet heeft gereageerd![]()
Verder lijkt er een positieve ontwikkeling in ontwikkeling te zijn ten aanzien van mijn energieverbruik/carbonprint. Komende donderdag ga ik me inschrijven voor een nieuwbouwwoning. Als het lukt, dan zal 16000 km woon-werk verkeer in mijn relatief schone diesel plaatsmaken voor 20000-22000km treinen en lopen. Nog los van de maatregelen die mogelijk zijn in dat huis
Respect! Way too go!!Cheese_man schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:36:
[...]
.....Verder lijkt er een positieve ontwikkeling in ontwikkeling te zijn ten aanzien van mijn energieverbruik/carbonprint. Komende donderdag ga ik me inschrijven voor een nieuwbouwwoning. Als het lukt, dan zal 16000 km woon-werk verkeer in mijn relatief schone diesel plaatsmaken voor 20000-22000km treinen en lopen. Nog los van de maatregelen die mogelijk zijn in dat huis.
Nou... ik ben maar 'wat' jaloers zeg!
da's EUR 1,36 per Wp.... lijkt mij netjesVerwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:20:
Ik kan er misschien een aantal kopen voor 225 per paneel. Alleen moet ik ze in 1 koop nemen. Ik denk dat ik er dan 9 over houd........
ehh.. hoeveel totaal aan panelen? bij 9 panelen voor 225 euro is t 1,36 eur p Wp.
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2010 14:42 ]
Verwijderd
Ik kan ze wel bij mij thuis parkeren, maar moet onwille van de liquiditeit
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 16:03 ]
Rotra, lokaal transportbedrijf, legt het dak vol met zonnepanelen, voor in totaal zo'n 120MW....
http://www.gelderlander.n...om-op-met-zonnecellen.ece
Benieuwd waar ze die vandaan halen, hun buren heten 'Ubbink'....
/edit: Dat verhaal uit Marokko is al een tijdje bekend en is een inititiatief die vooruitlooopt op het Desertec project. Overigens stond in de vorige artikellen een zinnetje als 'ik vraag me af of dit daadwerkelijk van de grond komt en niet strandt in de politiek of door corruptie'.
[ Voor 33% gewijzigd door IJsbeer op 07-04-2010 21:19 ]
Maar puur op basis van een hogere waarde van je woning dan of zo? In die link lees ik dat ze standaard in de opstal zitten, en glasbreuk is niet extra verzekerbaar.NielsTn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:49:
[...]
Hier de panelen bij Interpolis verzekerd (tussenpersoon Rabo). Verhoging premie was iets van 0,25 cent maandelijks...
Hooguit een belletje/mailtje, en geen mits/maar/tenzij voorwaarden aan mij overhandigd
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Wat zie ik nu in je sig? MS1002 te koop? Ik had al gelezen dat je wasmachine het niets vond. Ga je nu voor een hotfill wasmachine?NielsTn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:41:
[...]
da's EUR 1,36 per Wp.... lijkt mij netjes
ehh.. hoeveel totaal aan panelen? bij 9 panelen voor 225 euro is t 1,36 eur p Wp.
A'dam PVOutput
Helaas.. de huidige bauknecht zal t zo maar even moeten doen (gekocht in 2006/2007) dus te nieuw om 'te dumpen' of versneld af te schrijven....ericplan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:14:
[...]
Wat zie ik nu in je sig? MS1002 te koop? Ik had al gelezen dat je wasmachine het niets vond. Ga je nu voor een hotfill wasmachine?
in elk geval de warm wateraansluiting zit er, dus tsja... als een bedrijf wil sponsoren voor een hotfill test
Maar inmiddels is een waardige eigenaresse gevonden die em duurzaam gaat inzetten
[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2010 23:03 ]
op bovenstaandse site staat een tabel met een onderschrift over een elctrische boiler.. die zou altijd besparen.. ik begrijp niet helemaal wat daarmee bedoeld wodt.. wat wordt er bespaart? geld? energie? water?
en tov wat? een gewone ouchekop? en hoe lan het dan dat die electrische boiler meer bespaart?
overigens staat er ook iets over tapdrempel en koud water tijdens het douchen. komt dus ook door pendelen. kan zoiets ook gebeuren als je alleen, of voornamelijk water uit de zonneboiler gebbruik voor het douchen?
hebben de zonneboilergebruikers hier ervaringen mee? (koud water of fluctuaties in de watertemperatuur tijdens het douhen?
Nav deze discussie en het feit dat ik sinds afgelopen weekend weer eigenaar ben geworden van 9 KingSun panelen even de verzekering gebeld.Mistraller schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:03:
[...]
Maar puur op basis van een hogere waarde van je woning dan of zo? In die link lees ik dat ze standaard in de opstal zitten, en glasbreuk is niet extra verzekerbaar.
Ik zit bij de RVS en heb een zogenaamd "Paraplupakket". Ze maken er een aantekening van en eea is verzekerd tot een waarde van 15.000 euro. Geen premieverhoging.
Kleine correctie: Het gaat om 100kWp, ruim genoeg voor eigen gebruik.IJsbeer schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:16:
Dichter bij huis ook:
Rotra, lokaal transportbedrijf, legt het dak vol met zonnepanelen, voor in totaal zo'n 120MW....
http://www.transport-onli...istiek/index.php?news=112
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
Verder kwam de meteropnemer gisteren langs. (ja, ook hier vreemdgenoeg Nuon terwijl wij Greenchoice/Liander klant zijn). Hij stond nu al te kijken. Volgend jaar wordt nog leuker, want dan hebben wij de zonnepanelen meer dan een jaar en zal de meterstand hooguit 200 kWh hoger zijn dan nu. Misschien wel gelijk aan nu.
Ik had de info van een andere site, daar stond 35 huishoudens, gemiddeld verbruik 3400, vandaar mijn 'interpretatie' naar 120... excuses.harold65 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:21:
[...]
Kleine correctie: Het gaat om 100kWp, ruim genoeg voor eigen gebruik.
http://www.transport-onli...istiek/index.php?news=112
Die dame staat wel heel blij te douchen in haar bikini.engelbertus schreef op donderdag 08 april 2010 @ 02:45:
http://www.milieucentraal...derwerp=Douche%20en%20bad
op bovenstaandse site staat een tabel met een onderschrift over een elctrische boiler.. die zou altijd besparen.. ik begrijp niet helemaal wat daarmee bedoeld wodt.. wat wordt er bespaart? geld? energie? water?
en tov wat? een gewone ouchekop? en hoe lan het dan dat die electrische boiler meer bespaart?
overigens staat er ook iets over tapdrempel en koud water tijdens het douchen. komt dus ook door pendelen. kan zoiets ook gebeuren als je alleen, of voornamelijk water uit de zonneboiler gebbruik voor het douchen?
hebben de zonneboilergebruikers hier ervaringen mee? (koud water of fluctuaties in de watertemperatuur tijdens het douhen?
Heeft iemand nog tips over wat een prettige (bespaar) douchekop is?
Een elektrische boiler kost meer om water op te warmen dan gas.
Stoken op gas is efficiënter dan elektrisch met al zijn verliezen.
Doordat het zo duur is zal je al snel meer besparen.bij minder afname.
Een zonneboiler zal niet pendelen. Dit is in principe niet anders dan een elektrische boiler waar je water uit de voorraad neemt. Dat gaat dus gewoon goed.

Doordat het 's ochtends zonnig was en in de loop van de dag dicht trok presteerde de nieuwe 660Wp-installatie op ONO beter dan de dag ervoor.
Met name de maatvoering, ik zou deze graag wat lager zien.
@Sprokkie / @Ericpvt
Of is de Q-Solar zonder omkasting lager?
AFAIK zijn er van Atag Qsolar geen lage uitvoeringen....SasJo schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:08:
Is er een alternatief voor de Q-Solar van Atag?
Met name de maatvoering, ik zou deze graag wat lager zien.
@Sprokkie / @Ericpvt
Of is de Q-Solar zonder omkasting lager?
en andere merken combi's?NielsTn schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:01:
[...]
AFAIK zijn er van Atag Qsolar geen lage uitvoeringen....
de q-solar (luigies) is al ruim 10 jaar op de markt, heeft de rest er helemaal niet op ingespeeld?

Ik moet nu weg, foto's volgen nog.
Zo te zien werkt alles. De buis van de uitgaande lucht was al meteen behoorlijk koud.
Het verbruik is nu 240 watt. Dus het zal nog wel even duren voor die 120 liter water warm is.
Staat op drie in de solar top 50, heeft geen zelfontworpen banner aldaar. De informatie op die site lijkt me ook niet echt van heel hoge kwaliteit... Een "geldverdienertje"? (staat nl.vol met Google ads)
onbekend, maar energiekeuzes.nl /be is aanzienlijk strakker.JeroenH schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:54:
Weet iemand wat dit voor wazige site is? http://www.energiesoorten.be/
Staat op drie in de solar top 50, heeft geen zelfontworpen banner aldaar. De informatie op die site lijkt me ook niet echt van heel hoge kwaliteit... Een "geldverdienertje"? (staat nl.vol met Google ads)
Zie PM
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.