er zit wel een afdekkapje aan de zijkant, ik zal die er eens afdraaien, kijken wat er achter zitengelbertus schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:11:
dat is de schroef van de pomp zelf. als je die los draait is ie open. je kunt er bijvoorbeeld de pomp mee ontluchten
ik weet niet waar die schrief meer voor is.
op het pomphuis zit vaak een kunststof kastje, waar ook een draaiknopje in zit die je ook met een platte schroevendraaien, of een euro of zo, kunt verzetten in drie standen. als dat er niet op zit ( dat kan best in een cv ketel) dan kun je die dus niet anders instellen, en regelt de cv ketel dat waarscijnlijk zelf, of ie het onmogelijk.
zoek anders op de site van grundfoss een plaatje van een gewone pomp, of op marktplaats
dan zie je zo wat voor knopje je in 3 standen kunt verstellen. tenminste..
dat dacht ik, maar op de meeste plaatjes op marktplaats zie je die knop niet....
dan zie je zo wat voor knopje je in 3 standen kunt verstellen. tenminste..
[ Voor 24% gewijzigd door engelbertus op 03-04-2010 16:24 ]
Dat is vaak wat installateurs er van maken om aan de "veilige kant" te blijven (en om opmerkingen van de vaak weinig van haalbare opbrengsten wetende nieuwe eigenaar te horen te krijgen in de trant van: "Goh, m'n systeem doet het nog veel beter dan u had berekend, ik ben u eeuwig dankbaar!" - of zoiets). Maar het slaat nergens op, want inderdaad is er veel meer te halen daar. Heb al lijntje lopen naar belangenorganisatie bij de zuiderburen om daar opheldering over te krijgen...flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 07:56:
@Zonnigtype, in Belgie ook 850kwh/kWp? Ik heb hier al 1 man gevonden die al richting de 1000kWh/kWp gaat. zie : [afbeelding]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
er zat alleen wat electronica achter.master30 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:17:
[...]
er zit wel een afdekkapje aan de zijkant, ik zal die er eens afdraaien, kijken wat er achter zit
overigens, net even de 75w lamp vervangen voor een 8watt spaar die achter het knieschot zit,
Word wel niet veel gebruikt, maar op een dag als vandaag staat ie toch wel even aan, spaarlamp lag toch nutteloos in de kast hier na aanschaf van diverse ledlampen.
De temp op het display is nu 15 ipv 60 de hele dag, zal toch wel iets besparen dacht ik die ecomode
Duurt het nu iets langer tot je warmwater hebt of lijkt dat zo?
dit is het type grundfos uper 15-60-130
[ Voor 7% gewijzigd door master30 op 03-04-2010 16:48 ]
tw_eek schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:42:
[...]
Nou ja, ik denk dat ze alleen met vertraging rekening houden. 1-6-2010 is echt geen verlopen datum en 1-1-2010 is zeker geen uitstel.
Maar goed, ik zit in de molen en tot nu toe gaat het goed en heb geen problemen met Senternovem/Agentschap en Stedin de netbeheerder. Als je op tijd, netjes en correct communiceert dan kom je een heel eind. Misschien ontlok ik hiermee ongewilt een reactie van Zonnigtype of andere doorgewinterde ervaren groene forumvrinden...

Neuh... heb net iets beloofd. Zal me d'r maar eventjes aan houden, althans hier ...

Ik hoor net dat de eerste collectoren op het zoneiland in Almere Noorderplassen worden geplaatst (familie woont er in de buurt). Als het goed is krijg ik binnenkort paar foto's. (NB: warmte wordt ingevoed op het lokale stadswarmte net, maar eindverbruikers op dat net blijven naar gas gerekende prijzen in rekening gebracht krijgen).
@deejeebv
Hier heeft een OK4 omvormer op een 108 Wp paneel ooit, op 24 juni 2002, een genormeerde record opbrengst van 6,79 kWh/kWp op een dag gehaald (deze pagina). Dat was nog met de omvormer "natuurlijk geventileerd" onder het module. Kan tegenwoordig natuurlijk een stuk beter uit gaan pakken, zeker in efficiënte strings van hoogwaardige modules, en met hoge omvormer rendementen.8 kWh/kWp ben ik in Nederland nog nooit tegengekomen. Mijn eigen record staat op 6.7 kWh/kWp, dat was 29 mei 2009. De opbrengst van 8 kWh, was volgens mij de totale opbrengst van een 2 kWp installatie.
Mijn gemiddelde opbrengst per dag in maart was 7.8 kWh/kWp, met een maximum van 3.8 en minimum van 0.7 kWh/kWp.
Je laatste opmerking snap ik niet deejeebv. Gemiddelde normopbrengst maart hoger dan record? Typevaudje?
[ Voor 44% gewijzigd door zonnigtype op 03-04-2010 17:04 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat moet ik me bij een IR sensor voorstellen. Afstandsbediening ?engelbertus schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 13:30:
plugwise:
Ik had dus een probleempje met de database, en heb de helpdesk gebel, en nog wat andere vragen gesteld.
er is een ir sensor in ontwikkeling, en een temperatuur/luchtvochtigheidssensor.
er is ook een iphone app in ontwikkeling de voor plugwise wordt gemakt, en het zou mogelijk kunnen worden om de intervallen op 15 minuten te kunnen zetten.
Dit zijn dan de zaken waarvan volgens mij tot nu toe nog geen mededelingen over waren gedaan.
of en wanneer e.e.a ook allemaal los te verkrijgen zal zijn, voor particulieren kon die meneer nog niet aangeven.
Verwijderd
Ook ik ben 8 kWh/kWp aan net-zijde (=AC) nog nooit tegengekomen. Ook op 29 mei 2009 was dat bij ons ruim 7.1 kWh/kWp.deejeebv schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 13:50:
[...]
8 kWh/kWp ben ik in Nederland nog nooit tegengekomen. Mijn eigen record staat op 6.7 kWh/kWp, dat was 29 mei 2009. De opbrengst van 8 kWh, was volgens mij de totale opbrengst van een 2 kWp installatie.
Mijn gemiddelde opbrengst per dag in maart was 7.8 kWh/kWp, met een maximum van 3.8 en minimum van 0.7 kWh/kWp.
@Engelbertus: Waar ben jij die waardes van 8 tegengekomen?
Een Sunpower systeem in Meise (België) kwam in 2009 niet boven de 6,5 kWh/kWp uit op een mei en op een juni dag. Zie opbrengst grafiek voor dat jaar (pijltoets bedienen om 2009 te zien, muis over maxima bewegen om kWh/kWp getal te zien).Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:16:
[...]
Ook ik ben 8 kWh/kWp aan net-zijde (=AC) nog nooit tegengekomen. Ook op 29 mei 2009 was dat bij ons ruim 7.1 kWh/kWp.
@Engelbertus: Waar ben jij die waardes van 8 tegengekomen?
Een dubbelassige tracker met hoogrenderende Sanyo HIT modules in Avelgem in België haalde 193,7 kWh/kWp in heel juni 2009, komt neer op 6,46 kWh/kWp GEMIDDELD per dag in die maand, dus er zal mogelijk zeker wel een zeer goede dag bijgezeten hebben. Echter: dubbelassig getracked en met dure hoogrendement modules. Enkele andere trackers daar komen ook een beetje op dat niveau, ook trouwens met minder hoog rendement hebbende modules. Trackers in NL ken ik niet (de exemplaren van Hendrik Gommer zijn stilgezet en volgens mij lang geleden al afgebroken). De vraag blijft dus overeind staan: 8 kWh/kWp op een dag??? Hoogst onwaarschijnlijk. Zeker met vaste opstelling in deze contreien.
IR sensor als in IR sensor, die warmtebeelden ziet en zo iets kan schakelen. zoals die lampjes voor bij de voordeur, of in de steeg, naast je huis.. dat het aangaat als je er voor langs loopt.
8 was kW op 1 dag voor 2100 Wp installatie.
dat is +/-4 per kWp op 1 dag
keer 30 dagen 120 kWh/kWp
terwijl er dus mensen waren met 55 kWh/kWp voor de maand maart hadden?
of ik heb het niet goed begrepen.
het is natuurlijk niet eke dag prachtig weer voor de opbrngst. maar slechts 25% is wel weinig?
8 was kW op 1 dag voor 2100 Wp installatie.
dat is +/-4 per kWp op 1 dag
keer 30 dagen 120 kWh/kWp
terwijl er dus mensen waren met 55 kWh/kWp voor de maand maart hadden?
of ik heb het niet goed begrepen.
het is natuurlijk niet eke dag prachtig weer voor de opbrngst. maar slechts 25% is wel weinig?
Precies. En daarom past het, in het kader van het 'voorwaarden scheppen' voor duurzame energie, ook in dit topic om te vermelden waar men wél, en vooral ook waar met NIET verzekerd is met z'n zonnepanelen/boiler.engelbertus schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:03:
1,81 is een flink bedrag volgens mij hoor, in vegrelijking wat je nu betaalt voor opstal/ inboedel. panelen op je dak worden vaak niet tot onroerend goed gerekend, maar verzekeringen kunnen wel eens een uitzondering maken. maar ze moeten het wel consequent doen, en uitleggen hoe en wat. en natuurlijk bij wijziging van de voorwaarden dat doorgeven.
Hier zitten we nog op een schriftelijke reactie te wachten.
Voorstel: zij die op papier hebben dat hun installatie al dan niet is verzekerd, laten dat hier weten. Wat?
Maatschappij, paneelbevestiging (haken/schroeven, ballast), is inboedel/opstal, is wel/niet gedekt (waarvoor? WA? diefstal? beschadiging?, extra premie (per kWp?).
Bewegingssensor die het programma beïnvloedt?Woodski schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:56:
[...]Wat moet ik me bij een IR sensor voorstellen. Afstandsbediening ?
plugwise komt ook met een switch.. een draadloze schakelaar, maar dat was al langer bekend
Die staat op hun website, bij waar ze mee aan het ontwikkellen zijn.
Die ir sensor en temperatuursensor waren nieuw voor mij, evenals de mogelijkheid van interval van 15 minuten. ik zou graag ook zelf de interval kunnen kiezen, al was het maar voor tijdelijke "realtime" monitoring.
het kwartier komt voort uit het idee dat ook de slimme meters waarschijnlijk per kwartier meten.
Die ir sensor en temperatuursensor waren nieuw voor mij, evenals de mogelijkheid van interval van 15 minuten. ik zou graag ook zelf de interval kunnen kiezen, al was het maar voor tijdelijke "realtime" monitoring.
het kwartier komt voort uit het idee dat ook de slimme meters waarschijnlijk per kwartier meten.
Ik wacht eerst nog even af of mijn aangevraagde subsidie ook door gaat, maar dan wil ik de groep van de PV panalen achter een aparte kWh meter hangen (type ADM1D) waarop een pulsuitgang zit welke 1 puls per 0,5Wh geeft. Deze log ik vervolgens met een Damocles Mini welke 4 pulsingangen heeft. Deze logger kun je op ethernet aansluiten en is uit te lezen via een flash-webinterface. Omdat ik thuis al een webserver heb staan, wil ik met een php-script de puls tellerstanden om de 5 minuten bijvoorbeeld uitlezen (via xml) en opslaan in een database of nog simpeler in een txt-file. Hiervan kan ik dan weer mooie tabellen maken en/of grafieken.rube schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:40:
Zijn er nog andere goede en redelijk geprijsde methode om de opbrengst van de PV-panelen te loggen?
Kosten? De kWh meter kan ik voor 33 euro kopen. De logger is iets duurder, namelijk 307 euro. Het leuke is echter dat je hiermee ook twee contacten op afstand kan schakelen. Bijvoorbeeld om je klokthermostaat op afstand op laag te zetten, als je later thuis komt.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
hier bij de gamma of karwei ligt nog wel een ferarismeter te koop? of is dat niet zo zeldzaam als ik denk?
Verwijderd
In het boekje staat idd vermeld dat als je een zonneboiler hebt en een circulatiecircuit (met extra drinkwaterpomp) zoals Ericplan heeft je continu 60gr moet verwarmen.master30 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:04:
[...]
volgende gedaan:
warmwater temp instel knop staat nu op eco en water temp voor cv nu op 60, (overigens staat erin het boekje dat je in combinatie met een zonneboiler min 60 moet instellen ivm met legionella)
op de pomp zie ik geen standen???
merk grundfos, er zit een uitsparing in waar je met een platteschroevendraaier aan kunt stellen, er staat alleen een pijl bij, naar links om
Als je het deurtje van de cv-ketel openmaakt de draaiknop voor de warmwatertemp in te stellen.
Langs die draaiknop aan de rechter zijde zit een wit klepje wat je kunt openmaken.
Hierachter zitten de diverse schakelaars (schoorsteenstand, pompschakelaar, deellastinstelling)
De schakelaar met het rondje en een driehoek erin is de pompschakelaar.
De pompstanden zitten normaal op het zwarte kastje van de pomp.
Een draaiknop, meestal 1,2,3.
Maar die bedoelde ik niet.
Deze draad pak ik graag even mee.master30 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:41:
[...]
De temp op het display is nu 15 ipv 60 de hele dag, zal toch wel iets besparen dacht ik die ecomode
Duurt het nu iets langer tot je warmwater hebt of lijkt dat zo?
dit is het type grundfos uper 15-60-130
Op m'n Remeha zonneboiler zit een pomp die uit m'n hoofd 80/130 watt pakt.
Deze lijkt veel op een normale CV pomp zoals in de link hierboven.
Zijn er pompen van 15 watt die op een zonneboiler zouden kunnen werken ?
Inderdaad foutje: die 7.8 kWh was niet per kWp maar voor de hele installatie (3.5 kWp) dus 2.2 kWh/kWp.zonnigtype schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:46:
[...]
@deejeebv
Je laatste opmerking snap ik niet deejeebv. Gemiddelde normopbrengst maart hoger dan record? Typevaudje?
Verwijderd
Je bedoelt een solarpomp geschikt voor hogere temperaturen en glycol?Woodski schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:39:
[...]
Deze draad pak ik graag even mee.
Op m'n Remeha zonneboiler zit een pomp die uit m'n hoofd 80/130 watt pakt.
Deze lijkt veel op een normale CV pomp zoals in de link hierboven.
Zijn er pompen van 15 watt die op een zonneboiler zouden kunnen werken ?
Deze pompgroep van Taconova kan op pv 25-30Wp
http://www.taconova.com/f...tion_tacosol_eu21_dch.pdf
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2010 18:58 ]
Bij mij zal die schakelaar er dan wel niet zijn, achter dat klepje zit alleen een ansluiting om een uitlees unit ofzo aan te sluiten voor storingen enzo.Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:32:
[...]
In het boekje staat idd vermeld dat als je een zonneboiler hebt en een circulatiecircuit (met extra drinkwaterpomp) zoals Ericplan heeft je continu 60gr moet verwarmen.
Als je het deurtje van de cv-ketel openmaakt de draaiknop voor de warmwatertemp in te stellen.
Langs die draaiknop aan de rechter zijde zit een wit klepje wat je kunt openmaken.
Hierachter zitten de diverse schakelaars (schoorsteenstand, pompschakelaar, deellastinstelling)
De schakelaar met het rondje en een driehoek erin is de pompschakelaar.
De pompstanden zitten normaal op het zwarte kastje van de pomp.
Een draaiknop, meestal 1,2,3.
Maar die bedoelde ik niet.
toevallig wel een mooie link gevonden, dit is de cv die ik heb, mooie foto's van iemand anders.
link
en hier de gebruiks aanwijzing
[ Voor 4% gewijzigd door master30 op 03-04-2010 19:16 . Reden: link geplaatst ]
Verwijderd
Aha een Smartline en niet een Ecomline.master30 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:04:
[...]
Bij mij zal die schakelaar er dan wel niet zijn, achter dat klepje zit alleen een ansluiting om een uitlees unit ofzo aan te sluiten voor storingen enzo.
toevallig wel een mooie link gevonden, dit is de cv die ik heb, mooie foto's van iemand anders.
link
http://www.nefit.nl/SiteC...es/GebrSmartLineBasic.pdf
Kijk eens op pagina 27 daar staat vanalles over de pomp
Er zijn wel meer bedrijven bezig met iets in die richting, maar nog slechts spaarzaam. Zo is er BeNext (www.benext.nl) die ooit met iets op de markt gaat komen, je hebt de Qees Power, waar je met behulp van een omgebouwde router aan de slag kan, en jetlun die met Jim iets dergelijks zou kunnen. Die laatste werkt ook volgens het Zigbee protocol en zou in Europa verkrijgbaar moeten zijn.engelbertus schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:02:
plugwise komt ook met een switch.. een draadloze schakelaar, maar dat was al langer bekend
Ik hoop waarachtig dat er snel concurrentie komt voor Plugwise, zodat ze gedwongen worden actiever te zijn. De ontwikkeling gaat nu veel te langzaam en er is blijkbaar geen enkele druk om iets te doen aan het privacyaspect of aan de software voor een ander OS, zoals Linux of OS X.
A'dam PVOutput
Grappig de online manual is duidelijker/ uitgebreiderVerwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:24:
[...]
Aha een Smartline en niet een Ecomline.
http://www.nefit.nl/SiteC...es/GebrSmartLineBasic.pdf
Kijk eens op pagina 27 daar staat vanalles over de pomp
dan die ik hier op papier erbij heb liggen
de nadraaitijd heb ik op 5 min,
is het wel verstandig om de andere instellingen zoals cv vermogen te veranderen
Verwijderd
@ El Jonco
Ik ben verzekerd bij De Goudse en ik heb zwart op wit gekregen dat de zonnepanelen standaard, zonder toeslag, onder de opstal verzekering vallen. Mijn panelen zitten met het Click Fit systeem op het pannendak, maar daar hebben ze niet eens naar gevraagd.
@ Engelbertus
Nee, die meters zijn helemaal niet zeldzaam. De meeste meters zijn gereviseerde meters die gewoon vroeger in een woning hebben gehangen. Kosten meestal € 10.. € 20.
Ik ben verzekerd bij De Goudse en ik heb zwart op wit gekregen dat de zonnepanelen standaard, zonder toeslag, onder de opstal verzekering vallen. Mijn panelen zitten met het Click Fit systeem op het pannendak, maar daar hebben ze niet eens naar gevraagd.
@ Engelbertus
Nee, die meters zijn helemaal niet zeldzaam. De meeste meters zijn gereviseerde meters die gewoon vroeger in een woning hebben gehangen. Kosten meestal € 10.. € 20.
De buienradar gaf vandaag aan dat het na 13.00u droog zou worden. Kon het toch niet laten en heb de laatste 13 panelen geplaatst:

Helaas ging het rond 14.30 hard regenen en hagelen... gelukkig was de bui van korte duur! Nu nog ff aansluiten die hap. Alleen jammer dat ik nog 4x male MC-4 en 4xfemale MC-4 tekort kom. Iemand toevallig een idee hoe ik deze op korte termijn (en niet al te duur!!) kan bekomen??
Helaas ging het rond 14.30 hard regenen en hagelen... gelukkig was de bui van korte duur! Nu nog ff aansluiten die hap. Alleen jammer dat ik nog 4x male MC-4 en 4xfemale MC-4 tekort kom. Iemand toevallig een idee hoe ik deze op korte termijn (en niet al te duur!!) kan bekomen??
Dit lijkt me een goed plan!el jonco schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:47:
[...]
Voorstel: zij die op papier hebben dat hun installatie al dan niet is verzekerd, laten dat hier weten. Wat?
Maatschappij, paneelbevestiging (haken/schroeven, ballast), is inboedel/opstal, is wel/niet gedekt (waarvoor? WA? diefstal? beschadiging?, extra premie (per kWp?).
[...]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Wow, jij hebt niet stil gezeten. Ik hoop voor je dat je nog snel aan die stekkers kunt komen. Want het gaat mooi weer worden volgende week.
Gelukkig had ik wel genoeg stekkers voor 6 sets (18 panelen), dus ik kan toch een graantje meepikken van het mooie weer! Maar ik hoop stiekem dat iemand hier op het forum toevallig nog een paar stekkertjes heeft en deze naar mij kan opsturenVerwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:26:
Wow, jij hebt niet stil gezeten. Ik hoop voor je dat je nog snel aan die stekkers kunt komen. Want het gaat mooi weer worden volgende week.
Verwijderd
Bij mij is het net andersom nu
Daar hangen twee stekkers uit het plafond waar geen Steca meer onder hangt.
Woodski
De pomp van die Remeha zonneboiler wordt met PWM aangestuurd en draait daardoor maar weinig toeren.
Hierdoor is het stroomverbruik lager dan het maximun.
Het komt neer op tussen de 15 en 25W.
Zelf stel ik de pompsnelheid een paar keer per jaar bij.
Helaas is de regeling niet zo geprogrameerd dat het toerental varieerd naar rato van de temperetuurtoename.
De pomp van die Remeha zonneboiler wordt met PWM aangestuurd en draait daardoor maar weinig toeren.
Hierdoor is het stroomverbruik lager dan het maximun.
Het komt neer op tussen de 15 en 25W.
Zelf stel ik de pompsnelheid een paar keer per jaar bij.
Helaas is de regeling niet zo geprogrameerd dat het toerental varieerd naar rato van de temperetuurtoename.
Guus Assmann
Zo, dat ziet er fraai uit. Gefeliciteerd. Ga je alle kWh's zelf gebruiken? Hoe ligt je dak ten opzichte van het zuiden?mightym schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:19:
De buienradar gaf vandaag aan dat het na 13.00u droog zou worden. Kon het toch niet laten en heb de laatste 13 panelen geplaatst:
A'dam PVOutput
Verwijderd
Mooi hoor.....en nog plaatst voor meer panelenmightym schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:19:
wat heb jij een super mooi dakmightym schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:19:
De buienradar gaf vandaag aan dat het na 13.00u droog zou worden. Kon het toch niet laten en heb de laatste 13 panelen geplaatst:![]()
[[
[...]
Dit lijkt me een goed plan!
Verwijderd
Soladin 600/500
Naar aanleiding van wat opmerkingen van een tijdje geleden over de maximum output van de Soladin 600 heb ik eens in mijn 5-min data van 2009 gekeken hoeveel of hoe-weinig het nu uitmaakt dat de Soladin af en toe stopt bij zijn (haar?) maximum van 497W (of iets dat daarop lijkt) als je er 600Wp op hebt aangesloten. Conclusie, ik verloor in 2009 maximaal 4.18kWh (en zeker minder). Lijkt me niet echt een probleem dus.
Zie http://fitzcarraldo.xs4al.../solar/Soladin+600+of+500 voor tabel en grafiek
Naar aanleiding van wat opmerkingen van een tijdje geleden over de maximum output van de Soladin 600 heb ik eens in mijn 5-min data van 2009 gekeken hoeveel of hoe-weinig het nu uitmaakt dat de Soladin af en toe stopt bij zijn (haar?) maximum van 497W (of iets dat daarop lijkt) als je er 600Wp op hebt aangesloten. Conclusie, ik verloor in 2009 maximaal 4.18kWh (en zeker minder). Lijkt me niet echt een probleem dus.
Zie http://fitzcarraldo.xs4al.../solar/Soladin+600+of+500 voor tabel en grafiek
Wat is er aan de hand?? Steca stuk?Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:36:
Bij mij is het net andersom nuDaar hangen twee stekkers uit het plafond waar geen Steca meer onder hangt.
Mijn dak ligt zuid-zuid-oost (bijna zuid), ik ga bijna alle kWh's zelf gebruiken. We zitten elk jaar rond de 4000kWh. Ons gezin bestaat uit 5 personen, elke dag draait de wasmachine/wasdroger wel, we koken op inductie/stoomoven en we hebben een waterbed. De wasmachine is een Miele met Hotfill, die direct op de zonneboiler is aangesloten. Overal in huis hangen spaarlampen/spaarspotjes/Led lampen, als het mooi weer is droogt de was buiten. Echt veel mogelijkheden om elektriciteit te besparen, zonder ons comfort aan te tasten, zie ik niet. Dus 5180 Wp zou voldoende moeten zijn voor ons eigen verbruik.ericplan schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:42:
[...]
Zo, dat ziet er fraai uit. Gefeliciteerd. Ga je alle kWh's zelf gebruiken? Hoe ligt je dak ten opzichte van het zuiden?
Haha, leuk voor SDE 2011..2012..?? Ik speel wel met de gedachte om ooit een warmtepomp te plaatsen. We gebruiken nu nog 700m3 gas voor verwarming en warmwater, met nog 9 paneeltjes erbij kunnen we het mischien wel redden om volledig zelfvoorzienend te worden!Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:46:
[...]
Mooi hoor.....en nog plaatst voor meer panelen
Verwijderd
Ja, sinds twee weken, duurt nog zeker een maand voor ik een nieuwe krijg. (Nu al ruim 15 kWh misgelopen)mightym schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 21:33:
Wat is er aan de hand?? Steca stuk?
Dat hangt er maar net vanaf of je thermostaat dit kan. Wij hadden eerst een Moduline 10, en daarmee valt dus niets in te stellen. Daarom nu een Moduline 30, en dan kan het wel. De ketel hoeft gelukkig niet aangepast te worden.Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 14:47:
[...]
Je kunt je warmwaterfunctie op ECO zetten, dan warmt het water alleen op binnen het klokprogramma en bijvoorbeeld in de nacht niet.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Wow, dat ligt er prachtig bij. Nu komende week bij mij nog.mightym schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:19:
De buienradar gaf vandaag aan dat het na 13.00u droog zou worden. Kon het toch niet laten en heb de laatste 13 panelen geplaatst:![]()
[afbeelding]
Ik denk dat je 1 van de weinige bent met 9 Steca omvormers en 1 Gridfit250 bij elkaar. Wel een leuk gezicht zoveel omvormertjes bij elkaar.
www.sunsolar.nl
Handig ook om zo je prive gegevens op MP te gooien.
Op het gevaar af voor een hangende grammofoonplaat te worden versleten: een Soft-I/O module kan dat voor €200 ook allemaal doen (pulsen tellen, (op afstand) schakelen, via ethernet met php uitlezen) en met jouw configuratie houd je dan niet alleen 100 euro over, maar ook nog 21 andere pinnen die je voor nog meer leuke dingen kan gebruiken.antonboonstra schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:05:Kosten? De kWh meter kan ik voor 33 euro kopen. De logger is iets duurder, namelijk 307 euro. Het leuke is echter dat je hiermee ook twee contacten op afstand kan schakelen. Bijvoorbeeld om je klokthermostaat op afstand op laag te zetten, als je later thuis komt.
Alle pinnen op het ding zijn helemaal vrij configureerbaar. Het enige wat je er nog bij moet rekenen zijn die relais (maar die kosten €2.50).
Als alles netjes is aangesloten zal ik de foto's wel laten zien!!SolarKing schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 23:58:
[...]
Wow, dat ligt er prachtig bij. Nu komende week bij mij nog.
Ik denk dat je 1 van de weinige bent met 9 Steca omvormers en 1 Gridfit250 bij elkaar. Wel een leuk gezicht zoveel omvormertjes bij elkaar.
wow, wat mooi strak!mightym schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:19:
[afbeelding]
is het binnen ook zo strak georganiseerd met de omvormers?
enneh, in de toekomst kunnen er onder nog 9 stuks bij?
Heeft Solarking geen stekkers liggen? Tilburg is relatief dichtbij.
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Komt het dak van de buurvrouw helemaal vol te liggen?SolarKing schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 23:58:
[...]Wow, dat ligt er prachtig bij. Nu komende week bij mij nog.
Kom je dan in totaal op het dubbele (Wp) van nu?
Ik heb nog subsidie voor een 12,6 (of 13,2) GJ zonneboiler liggen.
Wil de subsidie aanbieding van Johan van Sunsystems daarvoor inzetten.
Heb installatiemeester Eugene uit Beers (heeft zelf 12 sets van 24 heatpipes op zijn dak liggen) afgelopen donderdag op bezoek gehad.
Mijn opstelling kan, maar vindt hij duur en inefficiënt. Ik wil i.v.m. de max. vloerbelasting (162kg/m2) de grote boiler van 400l op 18m van de HR ketel, in de garage plaatsen en dan het tapwater weer 18m terug naar boven leiden, via een kleine boiler (100l) en de ketel (naverwarming) naar de douche en de hotfill wasmachine. Bijkomend voordeel van de beneden opstelling is dat de 2e spiraal zo naar de vloerverwarming kan die ook in de garage staat.
Ik weet ook wel dat na ong 4m stijgen het water sterk afkoelt, maar die komt dan in de 2e boiler die ook gratis verwarmd wordt en de uitvoer is nog warm genoeg voor lang douchen, denk ik.
Tja, hij heeft deels gelijk, maar i.v.m. het berekende gewicht kan ik daar geen 500kg kwijt. Bovendien wil ik mijn biljart niet verplaatsen, om een muur vrij te maken.
Hij stelt voor om toch een 380l boiler boven te plaatsen, half hangend aan de muur, en niets beneden.
Enneh, mochten er beschadigingen komen dan repareert hij deze . . , natuurlijk heb ik dat niet zwart op wit!
Voor de 1e optie hoef ik zijn diensten voor max. 2 dagen in te huren, de rest kan ik allemaal in eigen beheer of zelf uitvoeren.
Graag jullie meningen.
Wil de subsidie aanbieding van Johan van Sunsystems daarvoor inzetten.
Heb installatiemeester Eugene uit Beers (heeft zelf 12 sets van 24 heatpipes op zijn dak liggen) afgelopen donderdag op bezoek gehad.
Mijn opstelling kan, maar vindt hij duur en inefficiënt. Ik wil i.v.m. de max. vloerbelasting (162kg/m2) de grote boiler van 400l op 18m van de HR ketel, in de garage plaatsen en dan het tapwater weer 18m terug naar boven leiden, via een kleine boiler (100l) en de ketel (naverwarming) naar de douche en de hotfill wasmachine. Bijkomend voordeel van de beneden opstelling is dat de 2e spiraal zo naar de vloerverwarming kan die ook in de garage staat.
Ik weet ook wel dat na ong 4m stijgen het water sterk afkoelt, maar die komt dan in de 2e boiler die ook gratis verwarmd wordt en de uitvoer is nog warm genoeg voor lang douchen, denk ik.
Tja, hij heeft deels gelijk, maar i.v.m. het berekende gewicht kan ik daar geen 500kg kwijt. Bovendien wil ik mijn biljart niet verplaatsen, om een muur vrij te maken.
Hij stelt voor om toch een 380l boiler boven te plaatsen, half hangend aan de muur, en niets beneden.
Enneh, mochten er beschadigingen komen dan repareert hij deze . . , natuurlijk heb ik dat niet zwart op wit!
Voor de 1e optie hoef ik zijn diensten voor max. 2 dagen in te huren, de rest kan ik allemaal in eigen beheer of zelf uitvoeren.
Graag jullie meningen.
Ik heb gisteren mijn dakbeugels ed. allemaal binnen gekregen om mijn 10x185Wp op het dak te kunnen monteren en de beugels van mijn Isofoton panelen te vervangen. Kom ik gisteravond tot de conclusie dat ik te weinig beugels heb besteld.. Ik heb er totaal 62 binnen gekregen, 14 daarvan zijn voor de Isofoton panelen ( 5x, ca 350cm ).
Dan blijven er 62-14 = 48 over om 4 rails van 8 meter te monteren. En da's volgens mij te weinig. Ik heb er volgens mij 15 of 16 per rail nodig. en 4 rails totaal.
Dat wordt dus bijbestellen
Dan blijven er 62-14 = 48 over om 4 rails van 8 meter te monteren. En da's volgens mij te weinig. Ik heb er volgens mij 15 of 16 per rail nodig. en 4 rails totaal.
Dat wordt dus bijbestellen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
http://www.nu.nl/buitenla...hip-bij-barrier-reef.html
Vraagje: hoe lang duurt het voordat je het GBR terugverdiend hebt?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Je hebt gelijk, ik ging er al vanuit dat de meeste mensen minimaal een moduline 30 hebben.Mistraller schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 23:09:
[...]
Dat hangt er maar net vanaf of je thermostaat dit kan. Wij hadden eerst een Moduline 10, en daarmee valt dus niets in te stellen. Daarom nu een Moduline 30, en dan kan het wel. De ketel hoeft gelukkig niet aangepast te worden.
@Sasjo
Waar wil je de collectoren gaan plaatsen, op het dak van het huis of op de garage?
De collectoren komen net boven de dakgoot op het schuine dak van het huis, de garage heeft teveel schaduw van het huis.[
@Sasjo
Waar wil je de collectoren gaan plaatsen, op het dak van het huis of op de garage?
De stekkers stuur ik dinsdag naar hem toe met de post. Ze relatief dichtbij is het niet.SasJo schreef op zondag 04 april 2010 @ 11:19:
[...]
wow, wat mooi strak!
Er komt 4440 Wp bij te liggen. (24 x 185Wp KingSun panelen)SasJo schreef op zondag 04 april 2010 @ 11:30:
[...]
Komt het dak van de buurvrouw helemaal vol te liggen?
Kom je dan in totaal op het dubbele (Wp) van nu?
Totaal kom ik dan op 7860 Wp.
[ Voor 27% gewijzigd door SolarKing op 04-04-2010 12:19 ]
www.sunsolar.nl
Verwijderd
@Sasjo
Als ik je dus goed begrijp wil je de pompunit dan beneden hangen?
Heb je een schema?
Heb je een schema?
Ja, pomp unit beneden. Nee nog geen schema, zal proberen daar vanavond wat voor te maken. Hoe moet ik dat uploaden?Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:29:
@Sasjo
Heb je een schema?
Alle op Steca omvormers? En dan monitoren met plugwise?[b][
De stekkers stuur ik dinsdag naar hem toe met de post. Ze relatief dichtbij is het niet.
[...]
Er komt 4440 Wp bij te liggen. (24 x 185Wp KingSun panelen)
Totaal kom ik dan op 7860 Wp.
Wanneer komt Kingsun met >300Wp panelen?
Verwijderd
Ergens naar je eigen site uploaden en dan in het bericht linken naar de plaats op je site?SasJo schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:33:
[...]
Ja, pomp unit beneden. Nee nog geen schema, zal proberen daar vanavond wat voor te maken. Hoe moet ik dat uploaden?
Precies. Eigenlijk moet Rukapul daar wat over kunnen zeggen of je een willekeurige Circle / Stealth met een Zigbee stickje kunt gebruiken zonder de Source. Lijkt me o-zo handig...RikTW schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 08:07:
[...]
Plugwise gebruikt volgens de documentatie de tijd van de computer waarop Source geïnstalleerd is.
Het protocol is ge-reverse engineerd, volgens mij loopt hier in het topic zelfs iemand die het mee gestoeid heeft.
zoals hier of hier
Ben verder wel benieuwd naar hun temperatuur/vochtigheids sensoren waarmee ze uit gaan komen en wat je hiermee kunt doen icm hun software behalve loggen...
Vind het overigens maar wel vreemd: Zigbee is toch een open protocol? Waarom zijn hun spullen dan niet zondermeer te gebruiken in ELK willekeurig Zigbee netwerk? Of mis ik iets
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Zigbee is dan wel een open protocol, als de de data die er over verstuurd wordt versleuteld is doe je daar niet zo veel aan. Net zoals dat https een min of meer open protocol is, maar dat betekent niet dat jij mijn communicatie met de bank kan lezen.Mars Warrior schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:46:
Vind het overigens maar wel vreemd: Zigbee is toch een open protocol? Waarom zijn hun spullen dan niet zondermeer te gebruiken in ELK willekeurig Zigbee netwerk? Of mis ik iets
Andere vergelijking: Bluetooth. Dat zou een goed gedefinieerde standaard moeten zijn. Toch komt het zeer regelmatig voor dat apparaten van verschillende merken niet goed via bluetooth willen communiceren, ondanks het feit dat op beiden het Bluetooth-logo staat. Wenselijk? Nee. De praktijk? Helaas wel...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Je moet wat meer in lagen denken.Mars Warrior schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:46:
[...]
De connectie opzetten en wanneer welk device wat kan sturen zal ongetwijfeld via een open protocol gaan, maar de data die eroverheen gaat hoeft dat zeker niet te zijn.
Denk maar aan TCP/IP. Volledig open, maar bijvoorbeeld Skype verkeer wat eroverheen gaat is niet open. Je kunt (in principe) niet achterhalen wat er gezegd wordt tijdens zo'n gesprek.
Technisch is het dus helemaal niet vreemd dat ze bij Plugwise open standaarden gebruiken, maar dat het toch niet open is qua communicatie.
Marketingtechnisch is het (voor mij althans) onbegrijpelijk dat ze de communicatie niet beschikbaar maken voor derden.
Degenen die dergelijke systemen willen gebruiken zijn namelijk veelal technisch onderlegd en de toegevoegde waarde zou dus groter worden wanneer men het ook anders zou kunnen gebruiken dan alleen wat de fabrikant voor ogen had.
Kijk naar de immense populariteit van Linksys WRT54g WiFi-routers en de Asus WL500 en de iBlue-747 GPS logger. Die zijn allemaal geschikt om op een eigen manier te gebruiken, met eigen software. Hierdoor is het als product beter geworden en dus ook aantrekkelijker voor de gebruiker.
Als ik alleen al kijk naar het aantal downloads van mijn (DOS) tooltje om de Energy Logger 3500/4000 van Conrad uit te lezen. Dat is gemiddeld zo'n 2.5 - 5 GB aan traffic (incl de conrad-software) vanuit heel Europa. en dat voor een tooltje met een nogal spartaanse interface.
De terughoudendheid van de fabrikant van Plugwise en ook het "gebruikertje pesten" wat JeroenH (in mijn ogen terecht) aangaf wanneer je niet je eigen meetwaarden meteen wilt delen met derden, heeft mij tot nog toe tegengehouden om zo'n set aan te schaffen en waarschijnlijk ook anderen.
Bluetooth heeft een iets andere aanpak, waardoor het vaak niet helemaal lekker werkt.JeroenH schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:50:
[...]
Andere vergelijking: Bluetooth. Dat zou een goed gedefinieerde standaard moeten zijn. Toch komt het zeer regelmatig voor dat apparaten van verschillende merken niet goed via bluetooth willen communiceren, ondanks het feit dat op beiden het Bluetooth-logo staat. Wenselijk? Nee. De praktijk? Helaas wel...
Bluetooth werkt met profielen.
Een apparaat meldt zich bijvoorbeeld aan als "ik kan geluid weergeven" of "ik kan data transporteren", of combinatie van meer protocollen.
Op zich natuurlijk een geniale vorm van abstractie, omdat je apparaten op hun functionaliteit aanspreekt en dus geen kennis hoeft te hebben van fabrikant of product specifieke eigenschappen en dus ook zou moeten kunnen werken met nieuwere apparaten die er nog niet waren toen jouw apparaat ontworpen was.
Nadeel is echter dat de host-kant niet alle profielen ondersteunt, omdat dat gewoonweg geheugenruimte en ontwikkeltijd kost.
Zo konden oude Nokia's alleen maar via BT met een headset babbelen, maar niet met de PC, noch met een carkit. Dat zijn andere profielen.
Daarnaast zijn sommige profielen van een update voorzien (stereo geluid bijvoorbeeld), maar zijn de fabrikanten "vergeten" om de oude profielen ook toe te voegen.
[ Voor 26% gewijzigd door TD-er op 04-04-2010 13:08 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
[cynisme modus aan]JeroenH schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:04:
http://www.nu.nl/buitenla...hip-bij-barrier-reef.html
Als 't ie breekt, gaat "het" in ieder geval nog sneller dan het met de "langzame" antropogeen versnelde klimaatverandering zou gaan als die kolen in China hadden gearriveerd. Al zullen er wel wat reservebootjes met soortgelijke lading inmiddels al hun zwarte goud hebben gelost ergens in een oost-Chinese havenstad, op naar een van de vele nieuwe kolencentrales...
[/cynisme modus uit]
@mightym: Prachtig huisje zo. Hoop dat het stekkermateriaal snel ingezet kan gaan worden. Ben erg benieuwd naar je opbrengsten.
[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 04-04-2010 13:07 ]
Nee, de 24 panelen komen op een SMA sunnyboy 4000TL-20 in 3 stringen van 8.SasJo schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:35:
[...]
Alle op Steca omvormers? En dan monitoren met plugwise?
Wanneer komt Kingsun met >300Wp panelen?
Deze sunnyboy hangt al aan de muur en had ik gelukkig 4 maanden geleden al besteld. Als je deze nu wilt bestellen kun je wachten tot december. (tenzij je er 1 vindt tegen woekerprijzen op een duitse site) Zo erg is het op dit moment in omvormerland. Vandaar dat ik nu ook goede omvormers uit China haal om klanten te kunnen bedienen.
300Wp panelen zijn erg onpraktisch in formaat. Dan kom je al snel op 1 bij 2 meter panelen. Alleen dure merken zoals Sunpower hebben zulke hoge rendementscellen dat ze 300Wp nog in een handelbaar paneel krijgen, maar daar betaal je dan ook voor.
www.sunsolar.nl
ha ha de link naar de site, is van een goede vriendin, maar helaas niet mijn site. heb ik ook niet.Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:36:
[...]
Ergens naar je eigen site uploaden en dan in het bericht linken naar de plaats op je site?
Eeuuhhm, binnen is het bijna zo strak als op het dak..... ik laat bewust de foto's nog ff achterwege! Het is nog een beetje een 'spaghetti incident'!SasJo schreef op zondag 04 april 2010 @ 11:19:
[...]
wow, wat mooi strak!
Vooruit dan maar:....

Ik kon het natuurlijk niet laten en heb net de strings waarvan de stekkers ontbreken op een 'tijdelijke' manier aangesloten. Ondanks het bewolkte weer en de draaiende wasdroger zijn we aan het terugleveren! Ik vind het verrassend hoeveel deze Kingsun panelen nog leveren met dit diffuus licht!
[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 04-04-2010 16:36 . Reden: Foto toegevoegd ]
Nog een optie: een arduino voor € 28,- met een ethernetshield ca € 30,-. Als ik tijd heb ga ik hiermee mijn 9 steca's en gridfit monitoren. Het zal wel zomer zijn voordat ik hiermee klaar ben..el jonco schreef op zondag 04 april 2010 @ 08:57:
[...]
Op het gevaar af voor een hangende grammofoonplaat te worden versleten: een Soft-I/O module kan dat voor €200 ook allemaal doen (pulsen tellen, (op afstand) schakelen, via ethernet met php uitlezen) en met jouw configuratie houd je dan niet alleen 100 euro over, maar ook nog 21 andere pinnen die je voor nog meer leuke dingen kan gebruiken.
Alle pinnen op het ding zijn helemaal vrij configureerbaar. Het enige wat je er nog bij moet rekenen zijn die relais (maar die kosten €2.50).
Waarom heb je die Steca's niet gekoppeld?mightym schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:14:
[...]
Eeuuhhm, binnen is het bijna zo strak als op het dak..... ik laat bewust de foto's nog ff achterwege! Het is nog een beetje een 'spaghetti incident'!Je kent het vast wel, eerst moet dat spul werken, daarna komen de kabelgootjes wel...
[afbeelding]
Ik kon het natuurlijk niet laten en heb net de strings waarvan de stekkers ontbreken op een 'tijdelijke' manier aangesloten. Ondanks het bewolkte weer en de draaiende wasdroger zijn we aan het terugleveren! Ik vind het verrassend hoeveel deze Kingsun panelen nog leveren met dit diffuus licht!
A'dam PVOutput
Mooi om zo'n grote opstelling van zo dichtbij te zien.
Volgens mij zijn het er 900
Volgens mij zijn het er 900
Waarom niet mooi recht gemonteerd en aan elkaar gekoppeld?mightym schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:14:
[...]
[afbeelding]
Ondanks het bewolkte weer en de draaiende wasdroger zijn we aan het terugleveren! Ik vind het verrassend hoeveel deze Kingsun panelen nog leveren met dit diffuus licht!
Omdat je ze dan niet aan de AC kant los kan monitoren.SasJo schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:00:
[...]
Waarom niet mooi recht gemonteerd en aan elkaar gekoppeld?
De mijne komen ook zo te hangen.
Ik wil ze straks allemaal afzonderlijk gaan monitoren. Dat gaat wat lastig als je ze onderling koppelt!
(o, Woodski was me voor!)
Het afzonderlijk monitoren wil ik gaan doen met een Arduino (MEGA) en een stuk of 10 stroomtransformatoren.
Hoe wil je dat gaan doen met die trafo's ?
Ben je niet bang dat ze te veel verlies geven.
Ben je niet bang dat ze te veel verlies geven.
Heren toch
..work in progress.. (totaal 7 x steca)

Kwh meters opgevoerd naar 5000 pulsen per Kwh ( SO teller gebruikt)
Alle 7 (plus een reserve) Kwh meters binnen 1% op elkaar afgeregeld
Alle Kwh meter hebben eigen nieuwe 12v voeding ( dus geen stroom verbruik uit 230v en aan/uit mogelijkheid)
Nog een tip.. de nieuwe steca zijn van binnen voorzien van metalen plaatjes voor de ventilatie gaten(boven en onderzijde)
Dus de boel zijdelinks tegen elkaar aan zetten ..brrr
Deze metalen plaatjes heb ik verwijderd plus de zijkant open gelaten…langere levensduur
De oorspronkelijke MC4 stekkers heb ik vervangen door draden en die direct op de schakelaars aan gesloten
Bovenaan zitten de 230v stekkers netjes in WCD
Dus geheel zo uitwisselbaar

Alle Kwh meter hebben eigen nieuwe 12v voeding ( dus geen stroom verbruik uit 230v en aan/uit mogelijkheid)
Nog een tip.. de nieuwe steca zijn van binnen voorzien van metalen plaatjes voor de ventilatie gaten(boven en onderzijde)
Deze metalen plaatjes heb ik verwijderd plus de zijkant open gelaten…langere levensduur
De oorspronkelijke MC4 stekkers heb ik vervangen door draden en die direct op de schakelaars aan gesloten
X21r, ben je niet bang voor stofnesten in je Steca's?
@Woodski: Inderdaad, het wordt meer een stroomtang dan een transformator! Gewoon een ferrietkern met wat wikkelingen en de stroomvoerende draad er één of enkele keren doorheen. De secundaire zijde van de trafo 'belasten' met een weerstand. De spanning over de weerstand zou dan min of meer evenredig moeten zijn met de stroom door de primaire (stroomvoerende) draad. Ik moet de verschillende mogelijkheden nog afwegen hoe ik vervolgens de gemeten stroom het makkelijkst kan inlezen in de Arduino.
@X21r: Ik kan mij zo voorstellen dat de metalen behuizing van de Steca omvormers nog een functie heeft om de elektromagnetische straling van het beestje een beetje binnen de perken te houden. (EMC compatability) Het is nogal hoogfrequent wat daarbinnen allemaal gebeurd. Ik weet niet of het nu zo fijn is om dat allemaal zomaar de omgeving in te stralen!
Hoe heb jij die Kwh metertjes 'opgevoerd'??
@X21r: Ik kan mij zo voorstellen dat de metalen behuizing van de Steca omvormers nog een functie heeft om de elektromagnetische straling van het beestje een beetje binnen de perken te houden. (EMC compatability) Het is nogal hoogfrequent wat daarbinnen allemaal gebeurd. Ik weet niet of het nu zo fijn is om dat allemaal zomaar de omgeving in te stralen!
Hoe heb jij die Kwh metertjes 'opgevoerd'??
Goed, je bent een rechtgeaarde tweaker, maar volgens mij ben je wel al je garantie kwijt als je de omvormers op deze manier uit elkaar haalt. Dat vindt je geen probleem?X21r schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:37:
Heren toch
[afbeelding]
Heb je de panelen ook op grond van de flashdata bij elkaar in één string gemonteerd?mightym schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:14:
[...]
Eeuuhhm, binnen is het bijna zo strak als op het dak..... ik laat bewust de foto's nog ff achterwege! Het is nog een beetje een 'spaghetti incident'!Je kent het vast wel, eerst moet dat spul werken, daarna komen de kabelgootjes wel...
[afbeelding]
Waarom wil je ze AC zijdig los monitoren? Je kan toch ook DC zijdig monitoren en dan per string als percetage van het totaal AC zijdig weergeven. Of ga je er vanuit dat de omvormers zelf onderling ook verschillen en dus andere waardes geven?
[ Voor 12% gewijzigd door ZonneStroom op 04-04-2010 20:57 ]
In eerste instantie was het de bedoeling om de 28 panelen in 4 strings aan een delta omvormer te knopen. toen leek het me wel belangrijk om de strings te optimaliseren. Nu hangen er 3 panelen in een string, ik heb nog wel even stilgestaan bij het bedenken van een mooie verdeling, maar de marges tussen de panelen zijn zo klein(-0% +3%) dat dit nou niet echt de moeite leek. Kortom, ik heb ze gewoon op het dak geknald!glambalk schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:49:
[...]
Heb je de panelen ook op grond van de flashdata bij elkaar in één string gemonteerd?
Waarom wil je ze AC zijdig los monitoren? Je kan toch ook DC zijdig monitoren en dan per string als percetage van het totaal AC zijdig weergeven. Of ga je er vanuit dat de omvormers zelf onderling ook verschillen en dus andere waardes geven?
Aan DC zijdig meten heb ik ook gedacht, alleen lijkt het mij wat lastiger om (goedkoop) een DC stroom te meten. Ok dat kan met een shunt, maar dan moet je de boel nog galvanisch gaan scheiden. Een hall element kan ook, maar ik heb eigenlijk geen idee wat die dingen kosten. De AC variant lijkt me het eenvoudigst, bovendien kan ik die stroomtrafo's ongeveer gratis samenstellen. Maar ik sta natuurlijk open voor goede ideeen.
Modificaties en vragen steca 500
Metalen plaatjes zijn niet elektrisch verbonden
Dus fungeren alleen als beveiliging voor het door steken met metalen voorwerpen van de ventilatie gaten
Als je goed kijkt dan zie je dat er weinig ventilatie kanalen over blijven(zeer weinig)
Garantie.. in No time is het geheel weer terug gebouwd mocht ik hem zelf niet kunnen repareren
Stofnesten .. krijg je wel als je geforceerde lucht er langs blaast .. doe ik niet ..natuurlijke lucht stroming heeft mijn voorkeur
Kwh meters zijn 1% type mocht je zelf wat gaan bouwen met stroomtrafos dan kom je zelf heel moeilijk in de buurt van de 2% … 1% is nog moeilijker
En als je zoekt kan je ze voor 20 euro kant en klaar te pakken krijgen
En om het zelf te doen zie http://ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/51565b.pdf
Nu hoe deze Kwh meter op te voeren naar 5000 pulsen Kwh …de shunt weerstand verhogen( gaatje boren .. afvijlen)
Door dat ze zelf een voeding uit de 230v maken kan je meet fouten krijgen als je ze zo in serie zet
Dus heb ik ze zelf apart gevoed met een kleine schakelende voeding 12v>12v
Monitoren op AC en DC is interessant .. En dat per minuut ..
Als je dan daaruit je echte rendement grafiek van je omvormer kan maken
EN je aantal minuten dat je draait op een specifieke vermogen… 0 tot max vermogen omvormer
Kan je zo een grafiek er uit maken
Oranje lijn is rendement van de omvormer
% is aandeel in het totaale jaarlijkse opbrengst

Tot die 200w/m2 instraling is behoorlijk belangrijk .. geeft iets van 20% van je jaarlijkse opbrengst
En bij 200w/m2 heeft je paneel ( de meeste) iets van 7% aan instralings verliezen..
Meer lees stof op het zonnestraal forum……o.a
http://zonstraal.forumup....99&mforum=zonstraal#64899
Je kan uit bovenstaande grafiek zien dat je best meer WP aan panelen mag hebben dan Watt aan omvormer
De enkele keren datje op max vermogen draait is meestal kleiner dan 0,5% aan verlies
Het gedeelte met instraling onder de 200w/m2 zit in je slechte gedeelte van je omvormer
Dus hier kan je winst halen of verlies maken
Metalen plaatjes zijn niet elektrisch verbonden
Dus fungeren alleen als beveiliging voor het door steken met metalen voorwerpen van de ventilatie gaten
Als je goed kijkt dan zie je dat er weinig ventilatie kanalen over blijven(zeer weinig)
Garantie.. in No time is het geheel weer terug gebouwd mocht ik hem zelf niet kunnen repareren
Stofnesten .. krijg je wel als je geforceerde lucht er langs blaast .. doe ik niet ..natuurlijke lucht stroming heeft mijn voorkeur
Kwh meters zijn 1% type mocht je zelf wat gaan bouwen met stroomtrafos dan kom je zelf heel moeilijk in de buurt van de 2% … 1% is nog moeilijker
En als je zoekt kan je ze voor 20 euro kant en klaar te pakken krijgen
En om het zelf te doen zie http://ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/51565b.pdf
Nu hoe deze Kwh meter op te voeren naar 5000 pulsen Kwh …de shunt weerstand verhogen( gaatje boren .. afvijlen)
Door dat ze zelf een voeding uit de 230v maken kan je meet fouten krijgen als je ze zo in serie zet
Dus heb ik ze zelf apart gevoed met een kleine schakelende voeding 12v>12v
EN je aantal minuten dat je draait op een specifieke vermogen… 0 tot max vermogen omvormer

Tot die 200w/m2 instraling is behoorlijk belangrijk .. geeft iets van 20% van je jaarlijkse opbrengst
En bij 200w/m2 heeft je paneel ( de meeste) iets van 7% aan instralings verliezen..
Meer lees stof op het zonnestraal forum……o.a
http://zonstraal.forumup....99&mforum=zonstraal#64899
Je kan uit bovenstaande grafiek zien dat je best meer WP aan panelen mag hebben dan Watt aan omvormer
De enkele keren datje op max vermogen draait is meestal kleiner dan 0,5% aan verlies
Het gedeelte met instraling onder de 200w/m2 zit in je slechte gedeelte van je omvormer
Verwijderd
Schitterende analyse, ga ik ook maken over het afgelopen jaar...X21r schreef op zondag 04 april 2010 @ 22:29:
[afbeelding]
Vraagje: vrienden van mij willen een 1200Wp installatie (2x 600Wp op 2x Soladin 600 500) aansluiten op een bestaande groep omdat dat makkelijker is.Het is mij nog niet gelukt ze er van te overtuigen dat dit niet zo'n goed idee is omdat dat niet mag. De beste bron die ik kan vinden is het artikel hierover op olino.org, maar weet iemand een 'echte' bron? Bijvoorbeeld een text uit een handboek voor installatietechniek (NEN1010 of zoiets?)? Olino linkt naar milieucentraal, maar die geven ook geen bron op.
Overigens had de ZPV best een aardige 1 april grap dit jaar: *klik*. Dat zou me als het echt waar zou zijn nog best wat lijken ook
Als ik het weerbericht mag geloven wordt het morgen helemaal geen onaardig weer. Als dat waar blijkt te zijn gaat morgen de 660Wp het dak op!!
Overigens had de ZPV best een aardige 1 april grap dit jaar: *klik*. Dat zou me als het echt waar zou zijn nog best wat lijken ook
Als ik het weerbericht mag geloven wordt het morgen helemaal geen onaardig weer. Als dat waar blijkt te zijn gaat morgen de 660Wp het dak op!!
[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 04-04-2010 23:06 ]
Zou echt jammer zijn als dit een 1 april grap zou zijn. Het zou mij namelijk ook wel wat lijken. Misschien een gat in de markt?JeroenH schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:04:
Ik heb overigens inmiddels 16 extra dakbeugels besteld vandaag en meteen betaald. Hopenlijk komen deze snel binnen en kan ik ook snel het dak op om 1320Wp te vervangen voor 1881Wp.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik ben er vrij zeker van dat dit een 1 april grap is, maar er wordt elders in de wereld wel serieus aan gewerkt. In veel landen gaat nogal wat brandhout op aan crematies, en zonne-energie zou hier een bijdrage kunnen leveren aan de beperking van ontbossing en een betere luchtkwaliteit.flitspaal.nl schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:17:
Zou echt jammer zijn als dit een 1 april grap zou zijn. Het zou mij namelijk ook wel wat lijken. Misschien een gat in de markt?
Verwijs ze naar een installatiebedrijf wat erkend is en bekend is met o.a. NEN1010 en zonnestroompanelen.JeroenH schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:04:
Vraagje: vrienden van mij willen een 1200Wp installatie (2x 600Wp op 2x Soladin 600 500) aansluiten op een bestaande groep omdat dat makkelijker is.Het is mij nog niet gelukt ze er van te overtuigen dat dit niet zo'n goed idee is omdat dat niet mag. De beste bron die ik kan vinden is het artikel hierover op olino.org, maar weet iemand een 'echte' bron? Bijvoorbeeld een text uit een handboek voor installatietechniek (NEN1010 of zoiets?)? Olino linkt naar milieucentraal, maar die geven ook geen bron op.
....
wellicht is dat een idee?
en anders kunnen ze het hier voor ca 15 euro nabestellen
[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 04-04-2010 23:34 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
En anders moet het een beetje geld kostenNielsTn schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:29:
[...]
Verwijs ze naar een installatiebedrijf wat erkend is en bekend is met o.a. NEN1010 en zonnestroompanelen.
wellicht is dat een idee?
en anders kunnen ze het hier voor ca 15 euro nabestellen
Ik zou het ze graag zelf onder hun neus schuiven...
het is logisch dat je dat niet mag doen. tot 600 Watt is eigenlijk al in de marge en gedoogd.
uitgaand van 16 ampere zekering mag er maximaal een stroom van 3680 op een groep worden aangesloten.
als je nu opeens 1200 watt toevoegt kan er dus al een stroom van 4880 op de groep ontstaan, voordat de zekering er uit gaat, omdat de 1200 niet door de zekering gaat.
als dat gebeurt met een defect apparaat, dan gaat er in dat apparaat opeens 1200 watt extra op, aan bijvoorbeeld hitte, wat dus tot brand kan leiden, zonder dat de zekering "het door heeft"
stel anders voor dat ze op twee verschillende groepen een omvormer aansluiten.
als ze toch geen subsidie willen is het aansluiten van een extra groepje met een extra kabel naar de omvormerruimte toch geen onoverkomelijk probleem??
uitgaand van 16 ampere zekering mag er maximaal een stroom van 3680 op een groep worden aangesloten.
als je nu opeens 1200 watt toevoegt kan er dus al een stroom van 4880 op de groep ontstaan, voordat de zekering er uit gaat, omdat de 1200 niet door de zekering gaat.
als dat gebeurt met een defect apparaat, dan gaat er in dat apparaat opeens 1200 watt extra op, aan bijvoorbeeld hitte, wat dus tot brand kan leiden, zonder dat de zekering "het door heeft"
stel anders voor dat ze op twee verschillende groepen een omvormer aansluiten.
als ze toch geen subsidie willen is het aansluiten van een extra groepje met een extra kabel naar de omvormerruimte toch geen onoverkomelijk probleem??
Ik kan het ook niet echt terug vinden. Het zou me overigens verbazen als on de NEN normen al zulke nieuwe dingen staan als zonnepanelen.
Het staat wel op de senternovem site: http://www.senternovem.nl...ken/Zonnestroom/Index.asp
Het enige wat ik kan verzinnen is dat het terug geleverde vermogen niet gezekerd is op de groep waar het terug geleverd wordt. Bijvoorbeeld:
-een groep met een 16A zekering.
-je levert op een stopcontact ergens op die groep 15A terug uit een zonnepaneel.
-daarna sluit je op een ander stopcontact op dezelfde groep iets aan wat 25A gebruikt.
-er loopt dan 25-15=10A door de zekering in de meterkast. dus die blijft heel.
maar... er loopt wel 25A naar een stopcontact, waar de bedrading etc. niet op gemaakt is.
Dus ik denk dat de exact grens van 600W gewoon bepaald is als redelijke marge tussen wat de zekering is en wat de bedrading and andere onderdelen van de installatie nog extra aan kunnen.
edit: (wat engelbertus zegt dus :-)
edit 2: jaap is vanaf nu 32 jaar :-)
Het staat wel op de senternovem site: http://www.senternovem.nl...ken/Zonnestroom/Index.asp
Het enige wat ik kan verzinnen is dat het terug geleverde vermogen niet gezekerd is op de groep waar het terug geleverd wordt. Bijvoorbeeld:
-een groep met een 16A zekering.
-je levert op een stopcontact ergens op die groep 15A terug uit een zonnepaneel.
-daarna sluit je op een ander stopcontact op dezelfde groep iets aan wat 25A gebruikt.
-er loopt dan 25-15=10A door de zekering in de meterkast. dus die blijft heel.
maar... er loopt wel 25A naar een stopcontact, waar de bedrading etc. niet op gemaakt is.
Dus ik denk dat de exact grens van 600W gewoon bepaald is als redelijke marge tussen wat de zekering is en wat de bedrading and andere onderdelen van de installatie nog extra aan kunnen.
edit: (wat engelbertus zegt dus :-)
edit 2: jaap is vanaf nu 32 jaar :-)
Om maar even wat anders aan te snijden, zijn er hier mensen die zomers zonnekoken? Ik had het dit jaar graag uit geprobeerd maar helaas ben ik er de hele zomer niet...
Hier is ontzettend veel informatie over het onderwerp te vinden.
Hier is ontzettend veel informatie over het onderwerp te vinden.
de 600 watt heeft denk ik te maken met gelijktijdigheid.
dat is zeg maar de "ruimte" die over is binnen de marges of zo.
gelijktijdigheid met twee omvormers van 600 watt is natuurlijk het zelfde als een omvormer van 1200 watt
men gaat er van uit dat je niet alle groepen tegelijk op maximaal belast, denk maar eens na. 4 groepen van 16 ampere is veel meer dan 1 hoofdzekering van 40 ampere, of zoals vroeger zelfs minder dan 40 ampere.
gelijktijdigheid met twee omvormers van 600 watt is natuurlijk het zelfde als een omvormer van 1200 watt
men gaat er van uit dat je niet alle groepen tegelijk op maximaal belast, denk maar eens na. 4 groepen van 16 ampere is veel meer dan 1 hoofdzekering van 40 ampere, of zoals vroeger zelfs minder dan 40 ampere.
Volgens mij zijn er ook nu niet heel veel aansluitingen in huis met > 25 of 35A hoofdzekering.engelbertus schreef op maandag 05 april 2010 @ 02:28:
de 600 watt heeft denk ik te maken met gelijktijdigheid.
* TD-er heeft hier 1x 25A.
Het vermogen (in Watt) wat verloren gaat in de kabels is evenredig met het kwadraat van de stroom.
De weerstand van de kabels kunnen we als constant beschouwen. (is niet constant, want weerstand neemt toe bij hogere temp)
Het vermogen wat je verliest in de kabels is dus P = I2 * R.
(U = I * R en P = U * I => P = I * R * I)
Met R constant zie je dus de kwadratische verhouding.
600Watt is 600/230 = 2.6 A
Als we het vermogensverlies met 16A even op 1 stellen, dan zie je dat het vermogensverlies met 2.6A extra al uitkomt op (18.62 / 162 = ) 1.35.
Oftewel 35% meer vermogensverlies in de kabels.
Ik dacht trouwens te herinneren dat je max. 2.25A extra mocht, oftewel 500 Watt op 220V. (bijna 520W op 230V)
Dan is de vermogenstoename 18.252 / 162 = 30%.
Dat is nogal wat, 30% overgedimensioneerd.
Men zal wel uitgegaan zijn van 50% overdimensionering is nog veilig (omdat het maximale verbruik vrijwel nooit tegelijk is met maximale invoeding) en daar blijven we een redelijk stuk onder.
Met 50% overbelasting hebben we het trouwens over 19.6A. Oftewel 3.6A extra.
3.6A * 230V = 827Watt. Dus met die 1200 Watt zit je daar een stuk boven.
1200 Watt = 5.2A
Vermogensverlies is dan een factor 1.76, oftewel 76% meer dan waar de leidingen op berekend zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Misschien dat je met ze kan kijken hoe het wel kan? Kan één omvormer met een verlengsnoer toch eenvoudig op een andere groep? Kunnen de groepen eenvoudig iets anders verdeeld worden? Een groep aanleggen voor 1200Wp is een beetje overdreven, dan moeten ze direct maar voor 3600Wp gaanJeroenH schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:04:
Vraagje: vrienden van mij willen een 1200Wp installatie (2x 600Wp op 2x Soladin 600 500) aansluiten op een bestaande groep omdat dat makkelijker is.Het is mij nog niet gelukt ze er van te overtuigen dat dit niet zo'n goed idee is omdat dat niet mag.
A'dam PVOutput
Ah, dat was ik vergeten te noemen als argument: het werkt uit de doos :-) Of zijn er voor de arduino al binaries die je kan downloaden en die alles voor je doen?mightym schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:19:
[...]Nog een optie: een arduino voor € 28,- met een ethernetshield ca € 30,-. Als ik tijd heb ga ik hiermee mijn 9 steca's en gridfit monitoren. Het zal wel zomer zijn voordat ik hiermee klaar ben..
Het aanleggen van een nieuwe groep is nogal veel werk in die situatie, de afstand is vrij groot en er moet door een gemeenschappelijke ruimte heen getrokken worden. Daarnaast is het een vrij oud huis, wat werkzaamheden ook nooit makkelijker maakt... Er ligt momenteel maar één groep voor de wasmachine en een lamp, dus opsplitsen van de installatie is niet mogelijk.ericplan schreef op maandag 05 april 2010 @ 09:42:
Misschien dat je met ze kan kijken hoe het wel kan? Kan één omvormer met een verlengsnoer toch eenvoudig op een andere groep? Kunnen de groepen eenvoudig iets anders verdeeld worden? Een groep aanleggen voor 1200Wp is een beetje overdreven, dan moeten ze direct maar voor 3600Wp gaan
Ik vind het jammer en eigenlijk ook een beetje vreemd dat er geen min of meer officiële regels te vinden zijn hierover. Vele informatiepunten noemen de 600Wp als maximum op een bestaande met groep, maar hoewel ik me helemaal suf Google kan ik geen NEN-, DIN- of ISO-regels vinden die keihard stellen "mag niet". Ik begrijp volkomen waarom het geen goed idee is, maar vanwege een wat complexe achterliggende situatie (...) zou ik graag wat officieels hebben om te laten zien.
Maar als het niet te vinden is houdt het op.
In other news: alle benodigdheden staan klaar, als ik mijn brunch
Dat is een goed argument. Het is verdedigbaar dat je er als bezoeker van het Tweakers-forum niet over moet zeuren, maar ik wil in dit geval iets wat het out-of-the-box gewoon doet. Er zijn vele factoren die meespelen bij de keuze van een meetsysteem, zoals prijs, nauwkeurigheid, uitbreidbaarheid, privacy-issues, gerbuiksgemak, eigenverbruik en de geschiktheid voor een specifieke situatie. Plugwise is voor mij op dit moment het beste compromis, en ik ben er in technische zin erg tevreden over.el jonco schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:49:
Ah, dat was ik vergeten te noemen als argument: het werkt uit de doos :-)
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 05-04-2010 12:34 ]
ik heb gewoon echt een hoofdzekering van 40 ampere....
nieuwbouw...
volgens mij is 40 ampere nog hetzelfde lage tarief als 1* 35 of 1*25, en ook nog hetzelfde als 3*25 voor een 3 fase aansluiting.
ga je hoger dan dat, dan kom je in duurdere tarieven.
dus een hoofdzekering van 40 ampere is zeker te verdedigen.
je zou dan zelfs nog een onderverdeling kunne maken tbv een eventuele uitbreiding, en je kunt dan ook met een geryst hart een sunnyboy ophangen van 5000 watt, want je kunt die groep nog afzekeren met 25 ampere.
dat zou anders lastig worden..
stel je sluit een waterkoker aan op een groep, dat is dan 1 kWen flink meer dan 600 watt, dat kan vanwege gelijktijdigheid, en dat het slechts kort duurt.
bij een omvormer gaat dat echt niet. het duurt uren, en is elke daggelijktijdigheidsfactor is dan dus 1 ipv 0,6 of zo dat ze volgens mij voor een normale lichtgroep rekenen.
en dat mag weer omdat bij problemen de zekerin er uit vliegt en er geen probleem meer is, dat gaat niet vaak voorkomen in d praktijk.
met een omvormer erbij zou dat in voorkomende situaties dus tot problemen leiden.
en idd.. dat weerstand en warmte ontwikkeling gaat dan kwadratisch omhoo met de amperes, dus als het op het randje gaat zitten, EN er komt een omvormer bij dan ben je gewoon de sigaar.
vooral ook als er iets is gebeurt en de verzekering gaat kijken of ze onder vergoeding uit kunnen komen.
volgens mij is 40 ampere nog hetzelfde lage tarief als 1* 35 of 1*25, en ook nog hetzelfde als 3*25 voor een 3 fase aansluiting.
ga je hoger dan dat, dan kom je in duurdere tarieven.
dus een hoofdzekering van 40 ampere is zeker te verdedigen.
je zou dan zelfs nog een onderverdeling kunne maken tbv een eventuele uitbreiding, en je kunt dan ook met een geryst hart een sunnyboy ophangen van 5000 watt, want je kunt die groep nog afzekeren met 25 ampere.
dat zou anders lastig worden..
stel je sluit een waterkoker aan op een groep, dat is dan 1 kWen flink meer dan 600 watt, dat kan vanwege gelijktijdigheid, en dat het slechts kort duurt.
bij een omvormer gaat dat echt niet. het duurt uren, en is elke daggelijktijdigheidsfactor is dan dus 1 ipv 0,6 of zo dat ze volgens mij voor een normale lichtgroep rekenen.
en dat mag weer omdat bij problemen de zekerin er uit vliegt en er geen probleem meer is, dat gaat niet vaak voorkomen in d praktijk.
met een omvormer erbij zou dat in voorkomende situaties dus tot problemen leiden.
en idd.. dat weerstand en warmte ontwikkeling gaat dan kwadratisch omhoo met de amperes, dus als het op het randje gaat zitten, EN er komt een omvormer bij dan ben je gewoon de sigaar.
vooral ook als er iets is gebeurt en de verzekering gaat kijken of ze onder vergoeding uit kunnen komen.
Leuk he :-) De NEN regels zijn onderdeel van de Nederlandse wetgeving die iedereen moet kennen, maar een uitgever heeft het toch voor elkaar gekregen om er copyright rechten op te krijgen. Je mag de regels dus niet zomaar aan iemand anders doorgeven of op internet zetten.[...]ik me helemaal suf Google kan ik geen NEN-, DIN- of ISO-regels vinden [...]
over plugwise....
misschien als er hier een flink aantal mensen zijn die interesse heeft in bijvoorbeeld meer circles, misschien dat bij een grote hoeveelheid, plugwise dan "over stag" gaat? en toch "losse setjes" willen leveren ipv de dozen die ze nu verkopen. bij wijze van groepsbuy. het is toch het handigst voor "ons" als je je eigen garantie hebt.
als ze dat dan nog niet willen, kunnen we het misschien zelf verdelen.
voor de pro markt hebben ze volgens mij dozen met met veel meer circles.
dan moet je alleen iets regelen voor de garantie daarvan.
misschien als er hier een flink aantal mensen zijn die interesse heeft in bijvoorbeeld meer circles, misschien dat bij een grote hoeveelheid, plugwise dan "over stag" gaat? en toch "losse setjes" willen leveren ipv de dozen die ze nu verkopen. bij wijze van groepsbuy. het is toch het handigst voor "ons" als je je eigen garantie hebt.
als ze dat dan nog niet willen, kunnen we het misschien zelf verdelen.
voor de pro markt hebben ze volgens mij dozen met met veel meer circles.
dan moet je alleen iets regelen voor de garantie daarvan.
Zoiets?el jonco schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:49:
[...]
Ah, dat was ik vergeten te noemen als argument: het werkt uit de doos :-) Of zijn er voor de arduino al binaries die je kan downloaden en die alles voor je doen?
http://openenergymonitor.org/emon/node/28
Je zou zeggen als er toch maar een wasmachine op die groep staat om die wasmachine alleen in de avonduren te gebruiken zodra die 2 Soladins bij elkaar al ruim onder die 500W zijn gezakt. (en er zo'n aan/uit schakelaar tussen te zetten bij die wasmachine)JeroenH schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:31:
Het aanleggen van een nieuwe groep is nogal veel werk in die situatie, de afstand is vrij groot en er moet door een gemeenschappelijke ruimte heen getrokken worden. Daarnaast is het een vrij oud huis, wat werkzaamheden ook nooit makkelijker maakt... Er ligt momenteel maar één groep voor de wasmachine en een lamp, dus opsplitsen van de installatie is niet mogelijk.
Bij dag/nacht tarief helemaal mooi. Overdag alleen de Soladins op die groep, avond en nachturen alleen de wasmachine en de lamp.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
De wasmachine en de omvormer samen op één stopcontact mag zeker ook niet? Om helemaal zeker te zijn de stekker van de wasmachine vervangen door een stekker met een zekering.
Dat idee van Solarking en dan een wisselschakelaar voor of omvormer of wasmachine lijkt me een hele mooie oplossing.
Maar officieel blijft het allemaal illegaal.
Dat idee van Solarking en dan een wisselschakelaar voor of omvormer of wasmachine lijkt me een hele mooie oplossing.
Maar officieel blijft het allemaal illegaal.
Je kan ook wat meer "reserve" maken door de 16A zekering the vervangen door een 10A zekering.
Volgens mij is 10A nog (net) genoeg voor de meeste wasmachines, en wat mij betreft kan je dan 1400W extra terug leveren zonder dat de situatie minder veilig wordt.
(zoals hierboven genoemd, de wasmachine en eigen zekering geven lijkt mij ook een acceptabele oplossing, zelfs als die net zo groot is als de zekering in de meterkast. maar iets kleiner kan natuurlijk ook)
Volgens mij is 10A nog (net) genoeg voor de meeste wasmachines, en wat mij betreft kan je dan 1400W extra terug leveren zonder dat de situatie minder veilig wordt.
(zoals hierboven genoemd, de wasmachine en eigen zekering geven lijkt mij ook een acceptabele oplossing, zelfs als die net zo groot is als de zekering in de meterkast. maar iets kleiner kan natuurlijk ook)
[ Voor 28% gewijzigd door jwstolk op 05-04-2010 13:38 ]
Verwijderd
Het probleem met dit soort zaken is dat ze allemaal werken en er zal ook echt niets gebeuren. Zelfs al zet je gewoon de wasmachine en de omvormers op één groep gebeurt er ook niets. Het probleem komt pas als je huis is afgebrand en een expert van de verzekering ziet dat je omvormer niet op een apparte groep zat. Zelfs al is de brand heel ergens anders ontstaan. Elektrische installatie niet volgens de regels dus...
Als je het helemaal officieel wil doen, dan mag je volgens mij een extra onderverdeel kastje maken (boven, zodat er geen extra kabels nodig zijn) en daar de draad die uit de meterkast komt splitsen in twee 10A "groepen". de wasmachine en de zonnepanelen hebben dan elk een eigen groep. Volgens mij kan je dat door een elektricien aan laten leggen.
(wel even checken of de wasmachine (+lamp?) aan 10A genoeg heeft.)
De elektricien kan deze uitbreiding dan meteen ook aangeven in de tekening van de meterkast, die als het goed is in de meterkast hangt....
(wel even checken of de wasmachine (+lamp?) aan 10A genoeg heeft.)
De elektricien kan deze uitbreiding dan meteen ook aangeven in de tekening van de meterkast, die als het goed is in de meterkast hangt....
Als ik een max. hoogte (incl. 18mm betontriplex plaat) van 132cm heb, en nog even ongeacht de diameter, wat kan dan de grootte van de zonneboiler zijn? Hoeveel liter dus.
Er is een muurbevestiging mogelijk na enige verbouwing, en dan moet ik genoegen nemen met max. 300 liter denk ik, maar dan draait e.e.a. veel economischer en is goedkoper in aanschaf.
Het wordt dan waarschijnlijk een minder gangbaar type.
Heeft iemand enig idee?
72 heatpipes zijn dan wellicht ook iets teveel.
Er is een muurbevestiging mogelijk na enige verbouwing, en dan moet ik genoegen nemen met max. 300 liter denk ik, maar dan draait e.e.a. veel economischer en is goedkoper in aanschaf.
Het wordt dan waarschijnlijk een minder gangbaar type.
Heeft iemand enig idee?
72 heatpipes zijn dan wellicht ook iets teveel.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.