Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.012 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:00:
Uit een post van Flitspaal begreep ik dat het vervangen van dubbel glas door HR++ glas bij hem zeker nut heeft gehad, maar las ook dat dit oud dubbel glas ('woningbouw glas') was. In mijn geval gaat het om dubbel glas uit '99 van 5/15/4. Is dat vergelijkbaar? Het gaat wel om veel glas, omdat achterkant van woonkamer een compleet glazen pui is. Volgens glaszetter vrij kostbaar omdat er veiligheidsglas in moet.
flitspaal.nl schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:47:
Mijn dubbelglas had nog geen totaaldikte van 10mm, de specificaties die jij opgeeft lijken van een stuk moderner kaliber te zijn dan de mijne. Mijn persoonlijke verwachting is dat je besparing gering zal zijn t.o.v. je huidige dubbelglas. In de orde van grootte van 1 tot 3 m3 per m2.

Qua comfort ga je het wel merken omdat de binnenkant van je glas 2 tot 4 graden warmer blijft en je dus minder koudeval gaat krijgen
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 18:55:
besparing op HR++ plm 8m3 gas per m2 glas
Beslissing is genomen: HR++ glas gaat er ook beneden komen! TVT = 0! De Brabant Bespaart-subsidie reken ik namelijk volledig bij deze maatregel, want als we (naast de geplande gevelisolatie) alleen boven HR++ glas zouden plaatsen, zouden we die 500 Euro mislopen. Samen met de subsidie op HR++ glas en de korting bij de glaszetter dekt dit de kosten van het vervangen van het glas beneden volledig *O* ! Dat biedt weer meer speelruimte voor de andere isolatieplannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

you go !
voordat de subsidie trein niet meer rijd, ik heb een nieuwe schuifpui besteld, de huidige is 1 grote koudebrug van alu, en oud dubbelglas.
ik wilde eigenlijk een duitse schmidt met 3 dubbelglas maar dat snapt agentschap-nl niet

(vandaag trouwens meermalen grof het stc vermogen voorbij gegaan, de blauwe hoek ook zie ik,
mijn opbrengst grafiek lijkt de olieprijs van nu wel....)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 20:00:
you go !
voordat de subsidie trein niet meer rijd, ik heb een nieuwe schuifpui besteld, de huidige is 1 grote koudebrug van alu, en oud dubbelglas.
ik wilde eigenlijk een duitse schmidt met 3 dubbelglas maar dat snapt agentschap-nl niet

(vandaag trouwens meermalen grof het stc vermogen voorbij gegaan, de blauwe hoek ook zie ik,
mijn opbrengst grafiek lijkt de olieprijs van nu wel....)
Hohohohoho best paard.

Ik dacht toch echt begrepen te hebben dat Gij nooit meer aanspraak op wat voor subsidie dan ook meer zou doen bij dat "orgaan"???

Kom op: billen bloot! >:)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 01-04-2010 20:42 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op: billen bloot
jaja right on 8)7
(nl-politics mode on)
de offerte die ik heb getekend, is van oktober 2009, voor mijn uitspraak.
ransige hond die ik ben, heb ik natuurlijk nog even gerekt en me als echt cda bestuurder laten draaien totdat ik begon te tollen, de pui valt onder de ultra korte en ranzige 40/60 btw regeling.
toen kwam de glasbon regeling voor hr++ ook erg kort en midden in een periode dat stopverf bevriest,
en niemand een raam open deed, laat staan eruit laat slopen,
en heb ik natuurlijk de opgerekte-offerte 1.A ingedient voor de bon.
zo profiteer ik toch nog van de 40/60 regeling, met gesubsidieert hr++ glas erin.
en dat alles word geleverd ver na de periode dat ik nooit meer subsidie wil, maar dat maakt niet uit,
want ze gaan denk ik toch alles afschieten.
(nl-politics mode off)
de pui kost nu ongeveer de helft
hee de telefoon gaat, het is meneer van geel(cda), hij bied me een baan aan ! })

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 21:14:
hee de telefoon gaat, het is meneer van geel(cda), hij bied me een baan aan ! })
_/-\o_ _/-\o_

Zeker als spin-doctor? >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Nou de verkoper is langsgeweest hoor. Eerder kon niet 8)7

Spouwmuurisolatie:
  • minimum facturatiehoeveelheid is 60m2 terwijl we maar zo'n 20m2 spouwmuur hebben
  • ventillatie kan niet eenvoudig correct worden aangebracht omdat we een soort van bloembak over de hele breedte van de woning hebben en men alleen maar onder een hoek van 45 graden ventillatiebuizen kan aanleggen. Op dit moment zitten de roosters aan de voorzijde gewoon wat hoger en tocht het door de spouw.
8)7

Vloerisolatie:
  • spuiten van PUR tegen de betonnenbroodjesvloer: 5cm voor een R-waarde van 2,5
  • vloeroppervlak van ca 58m2 wordt ca 82m2 te purren incl. verticale delen van balken en 30cm van muren
  • beloofd een 4 graden hogere vloertemperatuur (waarom staat op andere sites iets van 2 graden?)
  • EUR 25.75 per m2 ex BTW (6% BTW t/m 1 juli: 27.28 per m2, bij 19%: 30.64 per m2)
Al met al een behoorlijk dure grap (>2k) wat met de huidige gasprijs uit zou moeten komen op ca 10 jaar terugverdientijd...

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:38:
[...]

en toch is het nog een enorm understatement wat ik je brom....
de brief van jeroen had ik al in oktober 09 (*), dus... gewoon mega manipulatie structureel strategisch beleid van de bonus trekkende directie mensch. en de nederlanders ze slapen diep door, in hun fossiel coma.
zo nu ga ik effe mega in bad, zon-cw6 want de boiler staat voor het eerst op <hot> (en bij snoekie op steam denk ik) en de stroom ? ik sta voor dit hele jaar al op -56kwh, eat your heart out liander, ik kom eraan,
your worst nightmare neggie, dat word een vet conflict, en ik hoop er de tv mee te halen.

(*) http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg
prima brief toch?
standen doorgeven, bellen en klaar
of had je liever eerst een fikse bijbetalingsnota willen ontvangen, en vervolgens een aantal aanmaningen etc?

want tussentijds bellen over dat die afrekening niet klopt heeft geen zin
dat kan niet in lopende maanden worden gedaan, en "zomaar" een correctie een maand na het invoeren kan niet kloppen. dat heeft de telefoonmieep vast fout gedaan... dus krijg je gewoon een aanmaning. en dan bel je weer en dan kan de volgende telefoonmiep alles van te voren weer gaan doornemen, en niet begrijpen, etc .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das een waterpomp en geen luchtpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 20-09 11:50
Rukapul schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:11:
[...]

Al met al een behoorlijk dure grap (>2k) wat met de huidige gasprijs uit zou moeten komen op ca 10 jaar terugverdientijd...

Ik ben wel benieuwd wat je er zelf van vind. Zo`n bedrag verdien je nooit terug in tien jaar, of je moet nu gewoon veel energie verbruiken, kun je beter daar op besparen. Het blijkt toch wel echt lastig te zijn. Je moet forse bedragen investeren met terugverdientijden van behoorlijk wat jaren.

Kortom, op dit moment is het voor techneuten, handige mensen en bewust duurzame mensen aantrekkelijk om te investeren in duurzame energie, maar voor de grote massa nog lang niet. Dat zal hier wel ontkrachtigd worden, maar tel de zonneboilers en PV panelen bij jullie in de straat maar. Het is een niche markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
FicoF schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 01:10:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je er zelf van vind. Zo`n bedrag verdien je nooit terug in tien jaar, of je moet nu gewoon veel energie verbruiken, kun je beter daar op besparen. Het blijkt toch wel echt lastig te zijn. Je moet forse bedragen investeren met terugverdientijden van behoorlijk wat jaren.
Hij heeft het toch over isolatie?
IMHO is dat zo'n beetje per definitie een vorm van besparen.
Kortom, op dit moment is het voor techneuten, handige mensen en bewust duurzame mensen aantrekkelijk om te investeren in duurzame energie, maar voor de grote massa nog lang niet. Dat zal hier wel ontkrachtigd worden, maar tel de zonneboilers en PV panelen bij jullie in de straat maar. Het is een niche markt.
Mee eens dat er voor opwek nog steeds niet echt een markt is.
Afgelopen weekend ook nog even met de buurman d'r over gehad en hij vond terugerdientijden van meer dan 5 - 7 jaar al onverantwoord lang....

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prima brief toch?
standen doorgeven, bellen en klaar
of had je liever eerst een fikse bijbetalingsnota willen ontvangen, en vervolgens een aantal aanmaningen etc?
hallo, de meterstand was na een jaar -645kwh, doorbellen kan niet, want -645kwh kan niet, punt uit.(zegt nuon) wat is een bijbetalingsnota bij -645 kwh ? hoezo aanmaningen bij -645 kwh ?

gewoon opnemen en uitbetalen dus; het bestaat,het komt voor, basta!
EN :
ik ben klant bij greenchoice en niet bij de leverancier NUON
ik ben klant bij liander de netbeheerder en niet bij NUON
wat heb ik met ranzige brieven van doen, van een bedrijf waar ik geen klant ben ?
ook met een fout van een telefoonmiep heb ik niets mee te maken,
ik ben tenslotte geen klant van nuon, het zweedse staatsbedrijf,
verder is liander de nederlandse netbeheerder zoals de wet dat eist.
nu lijkt je post net of ik iets heb fout gedaan, maar kom op,
wat deed ik fout ?

/edit:
mijn energieleverancier greenchoice had al keurig netjes de negatieve meterstand uitbetaald,
zoals het hoort anno 2010.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42
Rukapul schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:11:
[...]

Nou de verkoper is langsgeweest hoor. Eerder kon niet 8)7

Spouwmuurisolatie:
  • minimum facturatiehoeveelheid is 60m2 terwijl we maar zo'n 20m2 spouwmuur hebben
  • ventillatie kan niet eenvoudig correct worden aangebracht omdat we een soort van bloembak over de hele breedte van de woning hebben en men alleen maar onder een hoek van 45 graden ventillatiebuizen kan aanleggen. Op dit moment zitten de roosters aan de voorzijde gewoon wat hoger en tocht het door de spouw.
8)7

Vloerisolatie:
  • spuiten van PUR tegen de betonnenbroodjesvloer: 5cm voor een R-waarde van 2,5
  • vloeroppervlak van ca 58m2 wordt ca 82m2 te purren incl. verticale delen van balken en 30cm van muren
  • beloofd een 4 graden hogere vloertemperatuur (waarom staat op andere sites iets van 2 graden?)
  • EUR 25.75 per m2 ex BTW (6% BTW t/m 1 juli: 27.28 per m2, bij 19%: 30.64 per m2)

Volgens mij in beide gevallen schreeuwend stinkend duur. Kijk eens bij http://www.koston.nl die isoleren zowel dak/spouw als vloer, en volgens mij tegen een fractie van de kosten die de Nuon rekent.

Overigens in dit geval is het net alsof de Nuon overal +30% bij op doet om het maar zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.. Zonnepanelen zijn schreeuwend duur bij de Nuon, isolatie is schreeuwend duur bij de Nuon, gaat lekker zo.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Laatst een interessante uitzending over duurzame energie bekeken. (Labyrint). Daarin werd vooral gewezen op peak-grondstoffen. Niet alleen olie dus, maar in dit geval voornamelijk metalen. Dat is een bekend probleem en zal ook steeds meer een probleem worden.

Er werd ook gesteld dat een aantal schaarse metalen noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van zonnepanelen. Ik vroeg me af of dat voor alle zonnepanelen geldt. Als ik me niet vergis zijn voor 'gewone' silicium zonnepanelen geen of nauwelijks schaarse metalen nodig. (als indium bijvoorbeeld).
Weet iemand hoe dat precies zit?

Ik weet dat dat probleem wel voor zonnepanelen als die van First Solar geldt.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Je hebt wel een punt behalve met "of je moet nu gewoon veel energie verbruiken, kun je beter daar op besparen" want dat is precies wat ik met isolatie probeer te bereiken ;) Uiteaard nog eens zien of er een goedkopere offerte te halen valt en anders eens zien wat de mogelijkheden zijn met zelfisolatie (=redelijk wat werk met een broodjesvloer en een kruipluik waar je met goed fatsoen waarschijnlijk geen eps-platen door kunt voeren).

Dat men alleen denkt in vaste oplossingen en geen goedkope creatieve oplossing verzint voor mijn spouwmuur-ventillatiesituatie vind ik gewoon jammer (want zonder goede ventillatie geen isolatie). Ik zal toch niet de eerste zijn waar het even niet uitkomt om onder een hoek van 45 graden nieuwe ventillatiebuizen te boren?
windfreak schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 09:32:
Laatst een interessante uitzending over duurzame energie bekeken. (Labyrint). Daarin werd vooral gewezen op peak-grondstoffen. Niet alleen olie dus, maar in dit geval voornamelijk metalen. Dat is een bekend probleem en zal ook steeds meer een probleem worden.

Er werd ook gesteld dat een aantal schaarse metalen noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van zonnepanelen. Ik vroeg me af of dat voor alle zonnepanelen geldt. Als ik me niet vergis zijn voor 'gewone' silicium zonnepanelen geen of nauwelijks schaarse metalen nodig. (als indium bijvoorbeeld).
Weet iemand hoe dat precies zit?

Ik weet dat dat probleem wel voor zonnepanelen als die van First Solar geldt.
Die metalen zijn op zich niet schaars. Het enige probleem is dat China de afgelopen jaren met lage prijzen concurrenten uit het buitenland uit de markt heeft gedrukt en nu alle binnenlandse productie voor zichzelf opeist. In principe kunnen de metalen prima elders gewonnen worden, maar tegen hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 14:50
Even mijn ervaringen met TonZon vloerisolatie ventileren hier, nadat dit deze winter zijn werk heeft gedaan.

Eind vorig jaar heb ik onze houten vloer geisoleerd met Tonzon Thermoskussens. Ook heb ik de kruipruimte onder de vloer voorzien van Tonzon bodemfolie.
Eerste wat me is opgevallen: het is veel droger geworden in de kamer. We hebben een eikenhouten planken vloer waarvan de planken altijd hol getrokken waren. Maar sinds de vloer geisoleerd is met thermoskussens, zijn de planken weer recht gaan liggen.
Tweede is dat we vergeleken met 2009 minder gas hebben gebruikt. Niet heel veel minder maar gezien het koudere weer zou je iets meer gasverbruik verwachten.
Kortom het is een succes hier...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
QuestionMarc schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:22:
Even mijn ervaringen met TonZon vloerisolatie ventileren hier, nadat dit deze winter zijn werk heeft gedaan.

Eind vorig jaar heb ik onze houten vloer geisoleerd met Tonzon Thermoskussens. Ook heb ik de kruipruimte onder de vloer voorzien van Tonzon bodemfolie.
Eerste wat me is opgevallen: het is veel droger geworden in de kamer. We hebben een eikenhouten planken vloer waarvan de planken altijd hol getrokken waren. Maar sinds de vloer geisoleerd is met thermoskussens, zijn de planken weer recht gaan liggen.
Tweede is dat we vergeleken met 2009 minder gas hebben gebruikt. Niet heel veel minder maar gezien het koudere weer zou je iets meer gasverbruik verwachten.
Kortom het is een succes hier...
Heb je informatie van je gasverbruik van voor je tonzon en na je tonzon isolatie + je woonplaats? In dat geval kan je de graaddagen voor dat jaar pakken en uitrekenen hoeveel % besparing je daadwerkelijk hebt gehaald wanneer je ook met graaddagen verrekend.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 20-09 13:59
Ik heb een dak van zacht PVC en daaronder een isolatie laag.
Voor het monteren van PV wil ik dakpenetratie modules kopen.
Deze modules kan ik mooi waterdicht maken.

Die modules kosten 18 euro en ik heb er best veel nodig.
Het geheel zal ook iets van 15cm hoog worden
Ik denk niet dat ik veel keus heb, maar heeft iemand een beter idee ?

Afbeeldingslocatie: http://www.arrowsol.nl/roofpenetration/roofpenetration3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:53:
Ik heb een dak van zacht PVC en daaronder een isolatie laag.
Voor het monteren van PV wil ik dakpenetratie modules kopen.
Deze modules kan ik mooi waterdicht maken.

Die modules kosten 18 euro en ik heb er best veel nodig.
Het geheel zal ook iets van 15cm hoog worden
Ik denk niet dat ik veel keus heb, maar heeft iemand een beter idee ?

[afbeelding]
Ik kwam deze ook nog tegen, de doorvoersteun http://www.straatmanbv.nl/index.php?article_id=24# Hopeloze site overigens. Documentatie gevraagd, maar nog niets ontvangen, dus als je iets hebt.......

Maar heb jij onder je isolatie wel iets om een stokschroef in te draaien? Ik neem aan dat dit om het ronde dak gaat? En ga je dan ook je zonnecollector laag monteren?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Ach, minstens 3% van totale elektraverbruik in Bayern zonnestroom en al over 3,5 Gieg (nominaal STC vermogen opgesteld) aan PV dit jaar geaccumuleerd alleen al in dat Bundesland, misschien meer dan 60.000 nieuwe grote installaties in Bayern dit jaar d'r bij (mogelijk veel meer?)

Yup, echt een "niche" markt. :?

Volledig mee eens als het om NL gaat, maar dat gaan we natuurlijk uit alle macht de goede kant op proberen te krijgen.

Toch? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

zonnigtype schreef op donderdag 01 april 2010 @ 18:23:
[...]
Met duurzame kogels? (verarmd uranium?) :X
Ach, wat is het probleem van slopen als ondergeschikt is aan een duurzaam doel?
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/21b6mpv.jpg
Zo ben ik niet bijgelovig, maar was dit dus wel ruit #13 die vervangen werd. Ik had gelukkig wel handschoenen en beschermbril op toen ik vanaf de binnenkant de ruit met de vlakke hand een tik gaf, waarop de buitenruit dus knalde en de ruit door de schrik letterlijk uit mijn handen viel :D

Enne, ook een auto kun je best duurzaam slopen om tot een hogere duurzaamheidsstatus te komen:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/f2khgp.jpg

Blijft toch altijd beter qua vermindering CO2 uitstoot dan zo'n vermeend groen vehikel hebben en hier moeten tanken:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/ei4dck.jpg
:X :X :X :X :X :X :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
flitspaal.nl schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 09:14:
Volgens mij in beide gevallen schreeuwend stinkend duur. Kijk eens bij http://www.koston.nl die isoleren zowel dak/spouw als vloer, en volgens mij tegen een fractie van de kosten die de Nuon rekent.

Overigens in dit geval is het net alsof de Nuon overal +30% bij op doet om het maar zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.. Zonnepanelen zijn schreeuwend duur bij de Nuon, isolatie is schreeuwend duur bij de Nuon, gaat lekker zo.
Met hem ^^^^^^. Ik zou meer offertes aanvragen, Nuon heeft alle schijn tegen in ieder geval. Of zelf doen met bijv. tonzon kussens (ik meen zo'n 10 euro /m2 voor RC=5).

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 02-04-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Zelf isoleren met piepschuim en pur of iets beters geen optie? Lijkt me voor een vloer makkelijk te doen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
ericplan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:08:
[...]

Ik kwam deze ook nog tegen, de doorvoersteun http://www.straatmanbv.nl/index.php?article_id=24# Hopeloze site overigens. Documentatie gevraagd, maar nog niets ontvangen, dus als je iets hebt.......

Maar heb jij onder je isolatie wel iets om een stokschroef in te draaien? Ik neem aan dat dit om het ronde dak gaat? En ga je dan ook je zonnecollector laag monteren?
Klopt het ronde dak waar iets van "beton" onder zit. Dat is vrij zacht en gipsachtig.
Dit systeem kan met 3 steunen af op 6 meter rail.
De offerte die ik heb liggen is voor 6 steunen op 6 meter rail.
Meer gaten dus en meer kans oplekkages maar wel sterker.

Die collector staat prima daar bovenop met ballast.
Als ik 'm lager monteer kost me dat ruimte voor PV panelen dus ik laat 'm lekker staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:27:
[...]

Klopt het ronde dak waar iets van "beton" onder zit. Dat is vrij zacht en gipsachtig.
Dit systeem kan met 3 steunen af op 6 meter rail.
De offerte die ik heb liggen is voor 6 steunen op 6 meter rail.
Meer gaten dus en meer kans oplekkages maar wel sterker.

Die collector staat prima daar bovenop met ballast.
Als ik 'm lager monteer kost me dat ruimte voor PV panelen dus ik laat 'm lekker staan.
Ik zou de krachten van de wind niet onderschatten en me enigzins onzeker voelen bij montage in "beton" wat vrij zacht en gipsachtig is. Kan je er aan de onderkant bij en iets doen, zonder dat het in het zicht is? Want ipv een stokschroef zou je ook een draadeind door en door kunnen monteren. Voor rail kan je ook kijken bij K2. Ze hebben verschillende soorten, waarbij de zwaarste ook stevige overspanningen kan maken(tot 6,5 m).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben vorig jaar juni verhuist naar een huurhuis met 1 gaskachel, 3 slaapkamers woonkamer.
Ik ben in juli wezen klussen en ergens eind augustus heb ik via Energiedirect mijn gas/water/licht laten lopen. Ik heb mijn meterstanden doorgegeven destijds en ik moest elke maand 100 euro betalen. Ik woon alleen en ik stook niet bijster veel naar mijn mening. Ergens in september de kachel pas aangezet. De gaskachel heeft deze koude winter wel goed hard aangestaan een tijdje met die sneeuwperiode. Nu ben ik een maand geleden naar E.ON overgestapt omdat ik die Energiedirect niet helemaal vertrouwde, meterstanden opgestuurd klaar. Ik heb onlangs mijn eerste rekening van E.ON ontvangen van 140 euro.
Wat nu. Ik krijg net een mailtje van Energiedirect "eindafrekening" EU 319,94. Dit kan toch niet als je vanaf september tot maart 100 eu p/maand betaald voor een woning waar ik alleen woon??

Ik voel me genaaid. Wat te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat lijkt me liggen aan hetgeen wat je verbruikt hebt... Noem een getallen van gas en electra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Simpel: betalen. Kwestie van een te laag voorschotbedrag. Je kunt het ook eenvoudig zelfs narekenen op basis van je verbruik.

Dit hoort overigens niet in dit topic. Meer iets voor een SG topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:44:
ik ben vorig jaar juni verhuist naar een huurhuis met 1 gaskachel, 3 slaapkamers woonkamer.
Ik ben in juli wezen klussen en ergens eind augustus heb ik via Energiedirect mijn gas/water/licht laten lopen. Ik heb mijn meterstanden doorgegeven destijds en ik moest elke maand 100 euro betalen. Ik woon alleen en ik stook niet bijster veel naar mijn mening. De gaskachel heeft deze koude winter wel goed hard aangestaan een tijdje. Nu ben ik een maand geleden naar E.ON overgestapt omdat ik die Energiedirect niet helemaal vertrouw, meterstanden opgestuurd klaar. Ik heb onlangs mijn eerste rekening van E.ON ontvangen van 140 euro.
Wat nu. Ik krijg net een mailtje van Energiedirect "eindafrekening" EU 319,94. Dit kan toch niet als je vanaf september tot maart 100 eu p/maand betaald voor een woning waar ik alleen woon??

Ik voel me genaaid. Wat te doen?
Ja hoor. Die 100 euro van energiedirect was ws gebasseerd op een bepaald jaarverbruik. Nu je alleen september - maart hebt afgenomen zit je met relatief een hoog verbruik (namelijk de wintermaanden) en moet je dus bijbetalen. Zo logisch als wat.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal even proberen in te loggen met mijn blackberry op mn Energiedirect account. Ik kan het niet goed nakijken hier op mijn werk. Maar ik ging er eerder van uit dat ik geld terug zou krijgen over dat halve jaar aangezien ik alleen woon en werk en de kachel, multimedia alleen savonds een paar uurtjes aanzet.

Ik ga het even opzoeken.

edit: hehe oke jullie zijn dr snel bij. Ik woon voor het eerst niet meer op kamers. Vandaar dat zelf gaswaterlicht lappen nieuw is voor me. Maar ik begrijp het argument wel. Had niet verwacht dat gwl zo duur is. :(

Wat ik me ook afvraag. EON heeft bij Energiedirect mijn contract gestopt en overgenomen. Ik heb ze wel actuele meterstanden verstuurd. Vervolgens krijg ik voor Maart dus die eerste rekening van 140 euro. Ik overweeg nog om deze naar 100 euro p/m om te zetten. Maar ik weet niet of dat verstandig is? Kan niet echt peilen wat ik p/m letterlijk hoor te betalen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:36
Controleer in ieder geval even de meterstanden die je zelf hebt opgenomen met wat er op de eindafrekening staat.
Misschien is het een idee om bijvoorbeeld 1 keer per week even je meterstanden op te nemen en te kijken hoe deze zich verhouden tot je ingeschatte verbruik (waar die 140,- per maand op gebaseerd is). Je krijgt dan wat beter inzicht in hoeveel je verbruikt, en zal al na een paar maanden in de smiezen krijgen of die 140,- te hoog is ingeschat.
Ik meen me te herinneren dat er websites bestaan waar je een weekverbruik kunt opgeven en vervolgens een schatting te zien krijgt van je verbruik op jaarbasis (hierbij wordt rekening gehouden met hoe koud het in die week is geweest, en hoe koud het gemiddeld in een jaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt RikTW.

Ik ga er maar even mn aandacht erop vestigen. Ik hou me er nooit echt mee bezig. Ik krijg het idee dat je achter je rug om wordt genaaid. Helemaal als ik zie wat in al die topics hier in GoW staat.
Ik zal vnvnd maar googlen naar zo een berekensite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Beste Tweakers, Dit begrijp ik even niet!
Als iemand bijv. een setje van 3 panelen plaatst komen er reacties als Gefeliciteerd, mooi, geweldig enz.......
Als meneer Mighty za 27-3 meldt dat hij 15 ! panelen heeft geplaatst en er zelfs nog 13 ! bijkomen + enkele foto,s + zelf montage, komen er 0 reacties. Nou ja, 1 reactie van mij, maar daar bleef het ook bij.
Jammer dat er zo weinig gereageerd werdt, ik vind het heel knap als je dat toch maar even zelf doet _/-\o_
Volgens mij ook 1 van de grootste install.- 5180 Wp! - van ons allemaal.
( Oh ja, zonnigtype, ik zie intussen dat hij al vermeld staat op je site :Y )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 10:32
JAN-B schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:09:
Beste Tweakers, Dit begrijp ik even niet!
Als iemand bijv. een setje van 3 panelen plaatst komen er reacties als Gefeliciteerd, mooi, geweldig enz.......
Als meneer Mighty za 27-3 meldt dat hij 15 ! panelen heeft geplaatst en er zelfs nog 13 ! bijkomen + enkele foto,s + zelf montage, komen er 0 reacties. Nou ja, 1 reactie van mij, maar daar bleef het ook bij.
Jammer dat er zo weinig gereageerd werdt, ik vind het heel knap als je dat toch maar even zelf doet _/-\o_
Volgens mij ook 1 van de grootste install.- 5180 Wp! - van ons allemaal.
( Oh ja, zonnigtype, ik zie intussen dat hij al vermeld staat op je site :Y )
Ik reageer er niet op omdat ik denk ik een positieve beginnende-jaloezie-haat begin te ontwikkelen tegenover koningen die al zo ver zijn.

Dat neemt niet weg dat ik het allemaal echt super vind. :)
Maak een boekje over hoe je in 20 stappen van nul tot honderd 28 zonnepanelen op de juiste manier kan plaatsen en ik koop hem. Al kost ie 59 euro. :> :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
ericplan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:47:
[...]

Ik zou de krachten van de wind niet onderschatten en me enigzins onzeker voelen bij montage in "beton" wat vrij zacht en gipsachtig is. Kan je er aan de onderkant bij en iets doen, zonder dat het in het zicht is? Want ipv een stokschroef zou je ook een draadeind door en door kunnen monteren. Voor rail kan je ook kijken bij K2. Ze hebben verschillende soorten, waarbij de zwaarste ook stevige overspanningen kan maken(tot 6,5 m).
Goed advies dit, aan jou heb ik wat.
Eed draadeind is inderdaad heel veel sterker en niet eens zo heel lelijk op zolder.
Hoeveel zou je er maken op een rail van 6 meter. Iets van 4 klinkt best goed.

K2 rails voor een dak van golfplaten gaat ook werken.
Ik heb weer even genoeg uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:37:
[...]

K2 rails voor een dak van golfplaten gaat ook werken.
Ik heb weer even genoeg uit te zoeken.
Ik heb je een DM gestuurd

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

RikTW schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:02:

Ik meen me te herinneren dat er websites bestaan waar je een weekverbruik kunt opgeven en vervolgens een schatting te zien krijgt van je verbruik op jaarbasis (hierbij wordt rekening gehouden met hoe koud het in die week is geweest, en hoe koud het gemiddeld in een jaar is).
Deze http://www.weerstationuit...Stook-tabel-Amsterdam.htm

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik zoek advies over een vaatwasser.
Graag zou ik een kleine vaatwasser voor 2 personen in een kleine keuken plaatsen.
Mijn eerste selectie-eis is niet de prijs maar de zuinigheid met energie en water.
Ik vind het niet erg om 'm elke dag te moeten gebruiken omdat ie klein is.
De ruimte hou ik het liefst wat beperkt daar anders mijn hele keuken op de schop moet maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

BTW vandaag heeft mijn 180Wp pv systeempje gepiekt op 188 W ;)

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwkop
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-08 23:49
Het was vandaag een lekker zonnig dagje. De heatpipes hebben vandaag 200 liter water op 51 graden verwarmd :-).

Meten = Weten = Denken = Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:46:
Dat lijkt me liggen aan hetgeen wat je verbruikt hebt... Noem een getallen van gas en electra?
Hieronder de gegevens

Periode van 14 september 2009 t/m 21 februari 2010
Stroom | 871687400000950630
Datum Hoog Laag
Beginstand 14-9-2009 36.150 2
Eindstand 21-2-2010 36.762 2
Verbruik 612 kWh 0 kWh

Periode van 14 september 2009 t/m 21 februari 2010
Gas | 871687400000950647
Datum Enkel
Beginstand 14-9-2009 17.312
Eindstand 21-2-2010 18.358
Verbruik 1.059 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vmu schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:12:
Graag zou ik een kleine vaatwasser voor 2 personen in een kleine keuken plaatsen.
Mijn eerste selectie-eis is niet de prijs maar de zuinigheid met energie en water.
De ruimte hou ik het liefst wat beperkt daar anders mijn hele keuken op de schop moet maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Toen ik afgelopen jaar een nieuwe full-size vaatwasser zocht zaten de meesten rond de 1kWh per wasbeurt. Dat gaat dus vrijwel nergens over.

De spreiding met water was iets groter, maar ook niet schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vmu schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:12:

BTW vandaag heeft mijn 180Wp pv systeempje gepiekt op 188 W ;)
Nobel van je, ik let ook op verbruik.
Met niet te veel wasjes is de tvt echter enorm lang, dus maakt het niet te gek.

Hier kan je aardig zoeken en ook het verbruik inschatten.
Er is ook een zoekoptie voor inbouwvaatwassers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ayo_Technology je ean nummers staan in je post, ik kan nu zo op de thee komen,
ik zou ze effe weg editten. verder zijn dit standen, maar je hebt standen op de meter, en standen waar fossiele bedrijven mee werken, begin eens met vergelijken van die twee.
als het verschil niet te groot is heb je geluk, maar je zit en zat bij bedrijven die enkel in hun eigen belang handelen, en waar goedkoop meestal staat voor hun goedkope truukjes.

ik was vandaag bezig met de nieuwe pv op het oost dak, maar op een of andere manier stond ik ineens niet lekker, het liep niet en mijn been begon al snel te trillen, op advies van vrouwlief ben ik gestopt. dat kan ook gebeuren.....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Gisteravond laat de laatste hand gelegd aan het elektrische deel van de reeds geplaatste panelen. Vanmorgen om 7.15u kon ik het toch niet laten om even te gaan kijken bij mijn schattige O+ steca-tjes. Die waren net wakker geworden door het ochtendgloren. Om 7.32u was het zo ver, met een zelfverzekerde klik zetten de 4 omvormers zichzelf om de beurt aan en begon de productie. :*) Dat gaf wel een heel goed gevoel! Om 8.30 gaf de kWh meter aan dat we aan het terugleveren waren! Ik kan niet wachten tot de rest van de paneeltjes geplaatst zijn! Hopelijk zit het weer morgen een beetje mee!

Terwijl ik gisteravond bezig was, kwam mijn verzekeringsadviseur langs, die had mijn panelen zien liggen en kwam mij waarschuwen dat mijn verzekering, als één van de weinige, schade aan opgebouwde panelen door bijv. storm of hagel NIET vergoed. Ik ben nu verzekerd bij UNIVÉ, eigenlijk naar volle tevredenheid, nu moet ik toch op zoek naar een andere verzekeraar... iemand suggesties?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je verzekerings adviseur lult, het hoort bij je huis, en ik zat tot vorig jaar ook bij unive, no problemo
wel verzekert dus. ik zit nu bij london verzekeringen, daar is het ook verzekert.

van buiten komend onheil op je zonnepanelen is gedekt, TENZIJ ze expliciet uitgesloten zijn in de kleine lettertjes.(zonnepanelen als in nagelvast aan de woning)
voor losse consoles moet je wel apart je verzekering bellen (plat dak)
maak altijd fotos, ook van de omvormers, taxateurs snappen er namelijk niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:37:
je verzekerings adviseur lult, het hoort bij je huis, en ik zat tot vorig jaar ook bij unive, no problemo
wel verzekert dus. ik zit nu bij london verzekeringen, daar is het ook verzekert.

van buiten komend onheil op je zonnepanelen is gedekt, TENZIJ ze expliciet uitgesloten zijn in de kleine lettertjes.(zonnepanelen als in nagelvast aan de woning)
voor losse consoles moet je wel apart je verzekering bellen (plat dak)
maak altijd fotos, ook van de omvormers, taxateurs snappen er namelijk niet zoveel van.
Nou ik ben bang dat hij de waarheid spreekt, bij UNIVÉ "Het zuiden" is hierover recentelijk een instructie uitgegaan naar de medewerkers. Het staat dus in de uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

handig van unive, wel naar de medewerkers, maar niet in bold op de site,
ik ook even kijken, heeft london dus OOK de voorwaarden stiekum fossiel aangepast :
De verzekering geldt enkel voor die onderdelen van de woning die als gedekt worden aangemerkt
op het FM Huisgarantie Certificaat®, waarbij bovendien steeds de volgende specificaties van
toepassing zullen zijn:
A. Centrale verwarmingsinstallatie op olie, gas of elektriciteit gestookt, inclusief daarop
aangesloten toestellen. Bij gebrek aan centrale verwarming zijn de individuele aan de
vloer of aan de muur gehechte elektrische convectoren gedekt voor zover deze de enige
warmtebron vertegenwoordigen.
Zijn niet verzekerd: bevochtiger, olievergaarbakken, thermostaten(kranen) en
energieregelaars, elektrostatische filterapparatuur, installaties op zonne-energie of
daarmee verbonden, hout- en koolstookapparaten, open haarden en alle niet zichtbare
waterleidingen naar en van de radiatoren.
dus bedankt voor je tip, een stevige mail naar london is al onderweg, veranderingen zijn namelijk een ontbindendings reden. iedereen opgepast dus voor fossiele kleine lettertjes.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
mightym schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:41:
[...]

Nou ik ben bang dat hij de waarheid spreekt, bij UNIVÉ "Het zuiden" is hierover recentelijk een instructie uitgegaan naar de medewerkers. Het staat dus in de uitzonderingen.
Tjeemig. Hebben die gasten tegenwoordig ook al aandelen in RWE-Vattenfall-Delta-Eneco???? :X

Hier is er eentje. Is mij verder niet bekend, maar niet geschoten is altijd mis. Ergens moet je beginnen. Is nog nauwelijks inhoudelijke ervaring mee in Nederland.

Net nog effe zitten kijken. Op het eerste oog lijkt het solide, ook aangemeld bij AFM, Allianz als partner (zeer grote Duitse verzekeraar). Zou ik als ik jou was effe rondsnuffelen.

Sterkte. Ga je nog foto's maken van het geheel en posten hier? Kan ik er naar linken: weer een geweldenaar! d:)b

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 02-04-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:12:
handig van unive, wel naar de medewerkers, maar niet in bold op de site,
ik ook even kijken, heeft london dus OOK de voorwaarden stiekum fossiel aangepast :

[...]

dus bedankt voor je tip, een stevige mail naar london is al onderweg, veranderingen zijn namelijk een ontbindendings reden. iedereen opgepast dus voor fossiele kleine lettertjes.
Het is inderdaad lullig om PV uit te sluiten van de verzekering.
Maar hou alletwee eens op met dat gezeik over complot theorien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Woodski: als je commentaar hebt op iemands discussiewijze dan dat gaarne via een topic report in plaats van op de man te reageren

@eric-pvt, zonnigtype: jullie trollerige wijze van reageren met complottheorien en meer in die richting is storend. Houd daar ajb een beetje rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
Ik kan er in de voorwaarden bij Univé anders niets over vinden....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat heb ik gezegd dan over complotten ?
ik denk dat hier gewoon feitelijk wat gebeurt, en misschien heb je het zelf ook wel met je verzekering.
misschien heb jij je havermout niet gehad ?
ok, denk dat het weer tijd word om maar weer een tijdje van het forum te gaan.
bye bye

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Rukapul schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:29:
@Woodski: als je commentaar hebt op iemands discussiewijze dan dat gaarne via een topic report in plaats van op de man te reageren

@eric-pvt, zonnigtype: jullie trollerige wijze van reageren met complottheorien en meer in die richting is storend. Houd daar ajb een beetje rekening mee.
Hmmmm.

We stuiten op steeds meer gevoeligheden. Werd ondertekenaar dezes recent nog de hemel in geprezen, is het nu weer goed fout. Niets is mensen vreemd.

OK, ik had zelf al een stukje over Duurzame Energie is Oorlog geschreven ("elders"), wist niet dat het al zo dichtbij was.

Blijf denk ik toch maar posten, hopelijk rekening houdend met enkele "gevoeligheden". Ik hoor het wel als ik het eventjes vergeten ben. Want die bikkelharde realiteit is stukken bizarder dan menigeen denkt, en dit forum heeft daar meer dan genoeg voorbeelden van aangedragen, door verschillende posters. Hadden m.i. in de meeste gevallen weinig "troll" gehalte. Vergeet s.v.p. ook niet dat een beetje humor moet kunnen (de discussies rond energie zijn nl. grotendeels nogal zwaar op de hand). Dus wat inlevingsvermogen en vooral: relativeringsvermogen van de contribuanten zou ook wel eens gewaardeerd mogen worden. Ik geef toe dat er een hellend vlak zit tussen "trollen" en "humor".

Back to topic? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik zit overigens bij Avero Achmea met mijn verzekeringen, ik heb doorgegeven dat ik PV + zonneboiler op het dak heb liggen. Mijn verzekeringsbedrag is met ik meen 1,18 per maand omhoog gegaan.

Vandaag hier trouwens een geweldige dag. Top was 950W gedurende meer dan een uur uit alle panelen. En het wordt alleen maar meer :).

Morgen komt trouwens mijn dakbevestigings (3x woordwaarde ) spul voor mijn Kingsun panelen. Daarna mijn pa lief aankijken of hij wil helpen met het aanleggen van het PV geweld op mijn dak. Ik kan niet wachten om van 1320Wp op oost naar 1881Wp op oost te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad.

Over maart 2010 weer 85 zonne-kWhtjes geproduceerd, ofwel 58kWh/kWp. Dat voelt toch altijd weer goed.

Ik wil dit paasweekend de 660Wp-uitbreiding plaatsen, maar het weer voor zaterdag en zondag ziet er niet veelbelovend uit. Hopelijk maandag dan.

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2010 21:53 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
1,81 is een flink bedrag volgens mij hoor, in vegrelijking wat je nu betaalt voor opstal/ inboedel.

panelen op je dak worden vaak niet tot onroerend goed gerekend, maar verzekeringen kunnen wel eens een uitzondering maken. maar ze moeten het wel consequent doen, en uitleggen hoe en wat.
en natuurlijk bij wijziging van de voorwaarden dat doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:52:
[...]

Inderdaad.

Over maart 2010 weer 85 zonne-kWhtjes geproduceerd, ofwel 58kWh/kWp. Dat voelt toch altijd weer goed.

Ik wil dit paasweekend de 660Wp-uitbreiding plaatsen, maar het weer voor zaterdag en zondag ziet er niet veelbelovend uit. Hopelijk maandag dan.
(met excuus aan de topicstarter uiteraard!)

Tjeemig. Zat jij zo laag in maart? Dan is het verschil Leiden-Hilversum (lees: kustregio versus binnenland) fors qua genormeerde productie.

Heb net even gekeken, eerder geen tijd voor gehad: hier 82 kWh/kWp in maart voor het hele systeem, zelfs 86 kWh/kWp voor de beste 2 modules. Echter geen record, in 2003 gingen we hier compleet 'los" in maart met 99 kWh/kWp gemiddeld voor de 93 Wp modules, en zelfs 106 kWh/kWp voor de 108 Wp modules (OK4 omvormers zaten toen nog relatief goed gekoeld onder de modules bevestigd).

Echter: maart kan zeer sterk fluctueren qua (genormeerde) output, zie in die grafieken het dieptepunt voor maart 2005. In februari kunnen de extremen ook fors oplopen. Als het fors bewolkt is, vallen de resultaten in die "overgangsmaanden" sterk tegen, maar als de zon regelmatig schijnt in die maanden, heeft de combinatie van vaak nog koude lucht, frisse wind, en zonnestand al snel bijna optimaal/ongeveer loodrecht op de modules (zeker in maart) vaak aanzienlijke opbrengsten tot gevolg. Zo'n "maandfluctuatie" is in de zomer en diepste wintermaanden veel minder sterk door de constantere weer patronen in die periodes. Excessieve maanden natuurlijk even buiten beschouwing gelaten (juli 2006 resp. april 2007)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Gisteren een nieuw record behaald, Maarliefst 55kW (42) panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nock372 op 02-04-2010 22:24 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 02:38
Vorig weekend m'n 12 paneeltjes geplaatst, woensdag e.e.a. in de meterkast aangesloten, gisteren de MC3-MC4 verloopstekkertjes ontvangen en vandaag de meter terug zien draaien :P
Totaal installatie 2100 Wp en deze eerste dag leverde mij 8,7 kWh.
Mede dankzij alle informatie en hulp van diverse forumleden hier, dus dank aan jullie allen!
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ME8D8YGE.jpg

Wat ik afgelopen jaar verder al gedaan heb om energie te bezuinigen:
-een circa 20 jaar oude koelkast vervangen door een nieuwe superzuinige koelkast (+/- 87 kWh/Jaar)
-de standaard afzuiging vervangen door een Itho eco afzuiging
-een 65 w fileserver 24/7 vervangen door circa 12 w NAS 18/7
-Overal spaarlampen gebruiken
Er zijn nog meer mogelijkheden, maar dat zal wat lastiger worden dus daar moeten we nog even over nadenken......

Nu wil ik de PV opbrengsten het liefst ook goed gaan loggen. Ik heb nog een Energy Logger 3500 liggen, maar ik las dat die problemen geeft en vastloopt. Een Sunnybeam vind ik nogal prijzig en plugwise heeft een privacy issue. Zijn er nog andere goede en redelijk geprijsde methode om de opbrengst van de PV-panelen te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:40:
plugwise heeft een privacy issue.
Dat is waar maar ik gebruik nu alweer een paar maanden plugwise en als je communicatie van de software maar afgrendeld met een firewall is dat geen probleem. Het enige issue is dan nog dat je recht op support vervalt, maar dat is gewoon gebruikertje pesten. De enige last die je daar van hebt is dat updates niet automatisch gebeuren. Gewoon hier mee blijven lezen, de updates worden hier wel genoemd.

Ik ben er erg tevreden over, helemaal omdat ik meerdere deelsystemen heb en dit voorzover ik kan nagaan het enige systeem is wat betaalbaar meerdere deelsystemen kan meten (vier Energy Loggers kosten samen ook €200 en die hebben zoals je terecht zegt zo hun eigen problemen).

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo dat is een flinke hoop in een keer. Ik heb hier een analoge kWh teller tussen de omvormer en het net hangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Vorig weekend m'n 12 paneeltjes geplaatst, woensdag e.e.a. in de meterkast aangesloten, gisteren de MC3-MC4 verloopstekkertjes ontvangen en vandaag de meter terug zien draaien :P
Mede dankzij alle informatie en hulp van diverse forumleden hier, dus dank aan jullie allen!
[afbeelding]

Wat ik afgelopen jaar verder al gedaan heb om energie te bezuinigen:
-een circa 20 jaar oude koelkast vervangen door een nieuwe superzuinige koelkast (+/- 87 kWh/Jaar)
-de standaard afzuiging vervangen door een Itho eco afzuiging
-een 65 w fileserver 24/7 vervangen door circa 12 w NAS 18/7
-Overal spaarlampen gebruiken
Er zijn nog meer mogelijkheden, maar dat zal wat lastiger worden dus daar moeten we nog even over nadenken......

Nu wil ik de PV opbrengsten het liefst ook goed gaan loggen. Ik heb nog een Energy Logger 3500 liggen, maar ik las dat die problemen geeft en vastloopt. Een Sunnybeam vind ik nogal prijzig en plugwise heeft een privacy issue. Zijn er nog andere goede en redelijk geprijsde methode om de opbrengst van de PV-panelen te loggen?
Goed bezig!!
ps: laat je ventilatie wel even afstellen.... standaard staat ie op 225 m3 /uur... en menig normale woning heeft ca 300m3/uur verversing nodig....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Even tijd voor een online petitie tegen de CO2 opslag in Nederland.

KLIK

Ik heb al getekend, wie volgt? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[afbeelding]
Feli! Strakke set!
Solarlog misschien? Maar ook prijzig, iets goedkoper dan Sunnybeam. En je moet de goede omvormer hebben.

Kijkshop meter (als ze die nog hebben) of elders gescoorde oude Ferrarismeter? Kun je met paar tientjes klaar zijn. Je kunt hem met een nieuwe gloeilamp ( O-) ) ijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een sunnyboy kan met rs485 communicatie printjes overweg.
Die plaats je in je sunnboy en dan met een 485/232 converter zo in je pc.
Een stukje sma software sunydatacontrol oid en je kan alles loggen en publiceren op
sunnyportal.com

Je zou eens kunnen googlen op rs485 piggyback

ik heb die van mij op ebay.de gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

NielsTn schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:56:
Even tijd voor een online petitie tegen de CO2 opslag in Nederland.

KLIK

Ik heb al getekend, wie volgt? ;)
Co2 injectie punt is hemelsbreed 2km hier vandaan. Ik heb ook net getekend.
Maar ben bang dat ze het besluit er gewoon doorheen rammen, nu het in de crisis herstel wet is terecht gekomen.. De gemeente Barendrecht kan er hierdoor niet meer tegen in beroep gaan.
Zie ook de uitzending van Zembla van afgelopen week http://zembla.vara.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door stegen op 02-04-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
stegen schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 23:20:
[...]

Co2 injectie punt is hemelsbreed 2km hier vandaan. Ik heb ook net getekend.
Maar ben bang dat ze het besluit er gewoon doorheen rammen, nu het in de crisis herstel wet is terecht gekomen.. De gemeente Barendrecht kan er hierdoor niet meer tegen in beroep gaan.
Ja, dat was een schurkenstreek. Maar volgens mij moet de rechtsgang onafhankelijk daarvan nog zeker mogelijk zijn. Hoge Raad (heeft wel vaker onterechte juridische truken terugverwezen), desnoods Europese Hof. Kan me niet voorstellen dat nu "alle" legale middelen direct kaltgestellt zouden zijn.

Uiteraard ook direct getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:15:
Ik kan niet wachten tot de rest van de paneeltjes geplaatst zijn! Hopelijk zit het weer morgen een beetje mee!
@mightym: Weersvoorspelling voor het weekend in Zeeland is regen / slecht :(
Vanaf dinsdag weer 14 graden en meer en lekker de zon :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:15:
nu moet ik toch op zoek naar een andere verzekeraar... iemand suggesties?
@m..m: Informeer eens bij ASR, bij mij deden ze niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Ik vraag me af of ik in mijn geval wat kan besparen met een pompschakelaar.

Ik heb een nefit comfortline combiketel.
en een pelletkachel voor het verwarmen van onze woning. we hebben geen vloerverwarming.
De cv gebruik ik vrijwel niet meer voor het verwarmen van ons huis. enkel bij -10 en voor warmwater behoefte
Ik las dus iets over een pompschakelaar en vraag me af of ik daar dus wat aan heb?
Een zonneboiler zit ook in de planning voor dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JeroenH schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:45:
[...]
Dat is waar maar ik gebruik nu alweer een paar maanden plugwise en als je communicatie van de software maar afgrendeld met een firewall is dat geen probleem. Het enige issue is dan nog dat je recht op support vervalt, maar dat is gewoon gebruikertje pesten. De enige last die je daar van hebt is dat updates niet automatisch gebeuren. Gewoon hier mee blijven lezen, de updates worden hier wel genoemd.

Ik ben er erg tevreden over, helemaal omdat ik meerdere deelsystemen heb en dit voorzover ik kan nagaan het enige systeem is wat betaalbaar meerdere deelsystemen kan meten (vier Energy Loggers kosten samen ook €200 en die hebben zoals je terecht zegt zo hun eigen problemen).
Is de software eigenlijk noodzakelijk om een Circle of Stealth op te zetten? Oftewel kun je een losse Stealth kopen en via een Zigbee USB stick toch uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Over die maart opbrengsten.

Die gekke Belgen rekenen vaak met slechts 850 kWh/kWp.jaar als "haalbaar".

Nou, volgens mij gaan ze d'r echt vet overheen, gezien hun opbrengsten in die lentemaand (genormeerd kWh/kWp).

Zie dit lijstje op zonstraal forum...

... en beslist niet allemaal pal zuid gericht en/of optimaal 30-35 graden hellingshoek ...

... en er is een "categorie" die het inderdaad, zoals elders op dat forum besproken, fors laat afweten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rube, als je nog een Ferrarismeter wilt hebben, ik heb er hier nog eentje liggen die mag je zo op komen halen. Als iemand anders 'm wil mag ie 'm ook zou komen halen trouwens.

:'( Twee weken geleden is één van m'n vier Steca's kapot gegaan. Valt nog in de garantie. Krijg ik vandaag te horen dat het nog wel een maand kan duren voordat ze een nieuwe kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 00:44:
Krijg ik vandaag te horen dat het nog wel een maand kan duren voordat ze een nieuwe kunnen sturen.
Zo! Dat is echt niet zo leuk. Dat doet Mastervolt anders. Mijn eerste Soladin 600 500 was niet goed maar hij produceerde wel. Mastervolt stuurde eerst een nieuwe op die ik op kon hangen, pas toen ik dat gedaan had hoefde ik de defecte terug te sturen. Dat is betere service!

Hopelijk duurt het niet zo lang, en gelukkgi gebeurt het niet midden in de zomer, dan baal je pas echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
master30 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 23:47:
De cv gebruik ik vrijwel niet meer voor het verwarmen van ons huis. enkel bij -10 en voor warmwater behoefte
Ik las dus iets over een pompschakelaar en vraag me af of ik daar dus wat aan heb?
Als je comfortline ketel de pomp al uitschakelt heb je dat niet nodig. Dat kun je zelf horen en voelen aan de pomp. Als de ketel dat niet doet heb je enorm veel aan die schakelaar.
Mooi werk. Echt een goede aanvulling op je pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als de ketel hem niet uitzet draait ie het hele jaar en helemaal voor niks ook, omdat je de cv niet gebruikt.( ik neem dan even aan dat je ook de radiatoren en zo niet gebruikt en alleen de warmte van de pelletkachel hebt, niet gekoppeld aan de cv leidingen, of dat de pelletkachel zelf een pomp heeft)

ik lees hier net trouwens dat sommige mensen hier in maart 55 kwh/kwp halen en dat er sommige dagen bij zijn van 8 per dag, dan moeten er in maart nog best veel dagen zijn dat er helemaal geen opbrengst is? ( om op een totaal van slechts 55 te komen? ( 7 dagen van 8 is al meer dan 55 ?)

over plugwise:
nadeel van de software / database is de tijd synchronisatie volgens mij. deze gebruikt geen gmt of geen internet gmt.

bij mij was de klok van windows een uur vooruitgesprngen, hij stond al op zaterdag 0:54 ik zag het pas toen het me opviel at de grafiek van vrijdag al vol zat terwijl ik wist dat het nog 0:00 zou moeten worden.
toen heb ik de klok dus op 23:54 gezet.

niet de datum weer terug gezet
dus paar minuten later, had ik al een entry in zaterdag 23:00-0:00 in de tabellen.maar ook al een voor 0:00 - 01:00

lekker handig dus...( het is nu nog niet eens 01:00)

heeft er iemand ontact met de mensen van plugwise? dit zou toch gecontroleerdmoeten kunnen worden of eeen beveiliging vor moeten zijn ?

verder denk ik dat plugwise niet zomaar met een zigbee stick is uit te lezen, het is een gesloten protocol dat plugwise gebruikt volgens mij.
plus dat de stick slechts communiceert met de circle+
de overige circles communiceren met de circle plus, dus dat valt moeilijk te reverse engineeren?

een stick en een circle+ worden door / via the source aan elkaar gekoppeld.

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 03-04-2010 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Ontzettend mooie set!

Waarom toch geen SunnyBeam? Ik vond hem in het begin ook veel te duur en ik rende toen enkele keren per dag naar zolder om te kijken naar de opbrengsten. Een van de beste investeringen voor mijn PV set is die Sunnybeam geweest.

Groot voordeel is dat je met Sunny Data Control alle data van je PV set eruit kan halen en bijvoorbeeld met jSunnyReports naar grafieken kan genereren.

@Zonnigtype, in Belgie ook 850kwh/kWp? Ik heb hier al 1 man gevonden die al richting de 1000kWh/kWp gaat. zie : Afbeeldingslocatie: http://www.yvannaudts.1sweethost.com/running-SB3800.png

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 03-04-2010 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:36
engelbertus schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 01:42:
als de ketel hem niet uitzet draait ie het hele jaar en helemaal voor niks ook, omdat je de cv niet gebruikt.( ik neem dan even aan dat je ook de radiatoren en zo niet gebruikt en alleen de warmte van de pelletkachel hebt, niet gekoppeld aan de cv leidingen, of dat de pelletkachel zelf een pomp heeft)

ik lees hier net trouwens dat sommige mensen hier in maart 55 kwh/kwp halen en dat er sommige dagen bij zijn van 8 per dag, dan moeten er in maart nog best veel dagen zijn dat er helemaal geen opbrengst is? ( om op een totaal van slechts 55 te komen? ( 7 dagen van 8 is al meer dan 55 ?)

over plugwise:
nadeel van de software / database is de tijd synchronisatie volgens mij. deze gebruikt geen gmt of geen internet gmt.

bij mij was de klok van windows een uur vooruitgesprngen, hij stond al op zaterdag 0:54 ik zag het pas toen het me opviel at de grafiek van vrijdag al vol zat terwijl ik wist dat het nog 0:00 zou moeten worden.
toen heb ik de klok dus op 23:54 gezet.

niet de datum weer terug gezet
dus paar minuten later, had ik al een entry in zaterdag 23:00-0:00 in de tabellen.maar ook al een voor 0:00 - 01:00

lekker handig dus...( het is nu nog niet eens 01:00)

heeft er iemand ontact met de mensen van plugwise? dit zou toch gecontroleerdmoeten kunnen worden of eeen beveiliging vor moeten zijn ?

verder denk ik dat plugwise niet zomaar met een zigbee stick is uit te lezen, het is een gesloten protocol dat plugwise gebruikt volgens mij.
plus dat de stick slechts communiceert met de circle+
de overige circles communiceren met de circle plus, dus dat valt moeilijk te reverse engineeren?

een stick en een circle+ worden door / via the source aan elkaar gekoppeld.
Plugwise gebruikt volgens de documentatie de tijd van de computer waarop Source geïnstalleerd is.
Het protocol is ge-reverse engineerd, volgens mij loopt hier in het topic zelfs iemand die het mee gestoeid heeft.
zoals hier of hier

[ Voor 4% gewijzigd door RikTW op 03-04-2010 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
zonnigtype schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:16:
[...]

Tjeemig. Hebben die gasten tegenwoordig ook al aandelen in RWE-Vattenfall-Delta-Eneco???? :X

Hier is er eentje. Is mij verder niet bekend, maar niet geschoten is altijd mis. Ergens moet je beginnen. Is nog nauwelijks inhoudelijke ervaring mee in Nederland.

Net nog effe zitten kijken. Op het eerste oog lijkt het solide, ook aangemeld bij AFM, Allianz als partner (zeer grote Duitse verzekeraar). Zou ik als ik jou was effe rondsnuffelen.

Sterkte. Ga je nog foto's maken van het geheel en posten hier? Kan ik er naar linken: weer een geweldenaar! d:)b
We gaan eens even kijken, ik weet nog niet of ik al mijn verzekeringen nu weghaal bij UNIVE of een extra verzekering afsluit voor de installatie.
Foto's volgen uiteraard nog, ik ben alleen bang dat de weersvoorspelling van JAN-B waarheid gaat worden, nu is het nog PRACHTIG weer, maar op de buienradar zie ik al wat ellende aankomen....het zal vandaag wel niets worden vrees ik. (van buienradar: "De dag begint meest droog, maar geleidelijk vallen er enkele buien. Soms zijn dat pittige buien waarbij er ook kans op onweer, hagel en windstoten is.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:59

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Het ziet er naar uit dat ik ook negatief ga uitkomen met het stroomverbruik, echter heb ik nog ruimte voor meer panelen en het blijft kriebelen.

Wat me wel eens leuk lijkt om te proberen is om bij de leverancier een maandlijks voorschot aan te vragen omdat meerderen hier volledig negatief uitkomen. Gewoon omdraaien die hap, zij ontvangen toch ook voorschotten >:)

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en een pelletkachel voor het verwarmen van onze woning. we hebben geen vloerverwarming.
Ik heb een Nefit comfortline excellent hr30 met losse boiler.
De pomp van de cv detecteer ik mbv m'n controller van de zonneboiler zodat ik kan zien wanneer de pomp van de cv-ketel loopt (zie m'n live-schema op m'n site).
Als de ketel geen vraag heeft draait de pomp niet (mits je de schakelaar op de cv-ketel in stand 1 hebt).
De pomp heeft een nalooptijd van 5 min geloof ik.
Als de cv-ketel 24uur niet gedraaid heeft draait de pomp 5 min.
Dus die pompschakelar heeft geen nut in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16

Heb je het woord 'pompschakelaar' al eens op Google ingetypt?

Alle hits wijzen naar een apparaat om de pomp van de vloerverwarming mee te sturen. Deze pomp weet namelijk van zichzelf niet wanneer de ketel warm CV-water produceert en staat dus domweg de hele tijd te draaien.

Conclusie: pompschakelaars zijn niet voor mensen zonder vloerverwarming, want een pompschakelaar op de ketel zou voorkomen dat het water gaat circuleren, waardoor ook de temperatuursensor van de pompschakelaar nooit getriggerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 10:29:
[...]

Alle hits wijzen naar een apparaat om de pomp van de vloerverwarming mee te sturen. Deze pomp weet namelijk van zichzelf niet wanneer de ketel warm CV-water produceert en staat dus domweg de hele tijd te draaien.

Conclusie: pompschakelaars zijn niet voor mensen zonder vloerverwarming, want een pompschakelaar op de ketel zou voorkomen dat het water gaat circuleren, waardoor ook de temperatuursensor van de pompschakelaar nooit getriggerd wordt.
Klopt niet helemaal.
Cv-ketels van tegenwoordig hebben zelf al de intelligentie om de pomp te schakelen.
Oudere cv-ketels (maar lezers van dit topic hebben die niet meer >:) ) hebben die intelligentie niet dus is dan een pompschakelaar wel toe te passen
http://www.tipsomtebesparen.nl/gas-warmte/installatie zie pompschakelaar
Idd de meeste pompschakelaars zijn voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Zijn er nog andere goede en redelijk geprijsde methode om de opbrengst van de PV-panelen te loggen?
Ik probeer via Eneco de opbrengst te loggen. De brutoproductiemeter schijnt een aantal keren per dag de stand door te geven. Dat is prima en daar heb ik geen probleem mee, als ze maar niet proberen mijn feraris meter te gaan vervangen }).

Helaas heb ik de standen nog niet op 'mijn eneco' gezien. Ik loop tegen een bureaucatische muur op.
Waarom ga ik met Eneco aan de slag zouden jullie denken? Heel simpel, het zijn mijn gegevens en ik wil inzage in die gegevens. Als ik die gegevens eenvoudig kan raadplegen dan schrijf ik een script zodat die gegevens naar de duitse opbrengst site verstuurd kunnen worden.

SDE 2009:
Gisteren een brief van Agentschap.nl gekregen. Mijn verzoek in januari om de subsidie te laten starten op 1-1-2010 is verwerkt. De oorspronkelijke datum staat op 1-6-2010.

In de brief staat: De in uw beschikking opgenomen startdatum is inmiddels verlopen. We hebben van CertiQ een gereedmelding van u als producent van duurzame elektriciteit ontvangen.

Wij bieden u de mogelijkheid de gereedmeldingsdatum van CertiQ als gewijzigde startdatum te hanteren. In uw geval start de subsidieperiode dan op 1-1-2010 en eindigt uw subsidieperiode op 31-12-2023. Om dit uitstel mogelijk te maken dient u zelf middels bijgevoegd antwoordformulier aan te gevn dat u instemt met verschuiving van de in de beschikking opgenomen startdatum.

einde citaat.

Moet ik nu lachen _O- of huilen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
tw_eek schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:16:
Waarom ga ik met Eneco aan de slag zouden jullie denken? Heel simpel, het zijn mijn gegevens en ik wil inzage in die gegevens. Als ik die gegevens eenvoudig kan raadplegen dan schrijf ik een script zodat die gegevens naar de duitse opbrengst site verstuurd kunnen worden.
Dat is een mooi streven maar het maakt weer pijnlijk duidelijk dat je bij een fossiele energieleverancier zit en gebruik maakt en van een subsidieregeling die toch echt niet te veel mag stimuleren. Anders zou dit nl. wel van een leien dakje gaan. Mijn tip: ga gewoon naar Greenchoice, daar ben je als opwekker welkom, daar doen ze zelfs niet moeilijk over een negatief verbruik. (En nee, ik werk niet voor GC, ik ben gewoon een 120% tevreden klant. Sterker nog: ik werk voor Eneco...)
Moet ik nu lachen _O- of huilen :|
Het is om te huilen maar ik adviseer te blijven lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ach het is een automatische brief, en een uitstel van - x dagen, is in computertaal niet raar.

volgens mij gewoon tekenen en opsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
engelbertus schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:34:
ach het is een automatische brief, en een uitstel van - x dagen, is in computertaal niet raar.

volgens mij gewoon tekenen en opsturen?
Nou ja, ik denk dat ze alleen met vertraging rekening houden. 1-6-2010 is echt geen verlopen datum en 1-1-2010 is zeker geen uitstel.

Maar goed, ik zit in de molen en tot nu toe gaat het goed en heb geen problemen met Senternovem/Agentschap en Stedin de netbeheerder. Als je op tijd, netjes en correct communiceert dan kom je een heel eind. Misschien ontlok ik hiermee ongewilt een reactie van Zonnigtype of andere doorgewinterde ervaren groene forumvrinden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
RikTW schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 08:07:
[...]

Plugwise gebruikt volgens de documentatie de tijd van de computer waarop Source geïnstalleerd is.
Het protocol is ge-reverse engineerd, volgens mij loopt hier in het topic zelfs iemand die het mee gestoeid heeft.
zoals hier of hier
tja, zoals ik schreef....
volgens mij kun je niet zonder de officiele stick, en circle+ met plugwise werken.

dat je de stick ook met een ander OS en applicatie kunt bestoken met commandos is niet geheel onlogisch. maar zonder deze twee componenten lukt het je niet.

de source is dan dus idd maar heel kort nodig voor het "opzetten" van het netwerk. dus eigenlijk om de daadwerkelijke koppeling tussen circle+ en stick te bewerkstelligen en de zaken een naam te geven en in te delen in groepen. die gegevens worden opgeslagen op de circles zelf volgens mij, en daardoor kun ej ze makkelijk "beheren, via stick+ circle+

eigenlijk is dus alleen het protocol tussen source en stick "ge-reverse-engineerd"

dit is erg handig qals je met iets anders dan windows wilt werken, of absoluut niet tegen de upload van data naar de site van plugwise bent. anders is het gebruik van de source en de andere onderdelen en webserver volgens mij geen bezwaar.

ik vind het iig heeel stom dat er geen betere beveiliging in de database zit tegen verkeerde datums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tw_eek schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:42:
[...]

Nou ja, ik denk dat ze alleen met vertraging rekening houden. 1-6-2010 is echt geen verlopen datum en 1-1-2010 is zeker geen uitstel.

Maar goed, ik zit in de molen en tot nu toe gaat het goed en heb geen problemen met Senternovem/Agentschap en Stedin de netbeheerder. Als je op tijd, netjes en correct communiceert dan kom je een heel eind. Misschien ontlok ik hiermee ongewilt een reactie van Zonnigtype of andere doorgewinterde ervaren groene forumvrinden... ;)
tja er worden hier wel eens instanties van onwil en tegenwerking beschuldigd, maar dat is volgens mij volgens mij vaak gewoon slechts het gevolg van 1 richting denken, en nog niet volledig uist ontwikkelde zaken.

zoals je zegt, met duidelijke communicatie( dus ook duidelijk voor de ontvanger) kom je een heel eind. je zult er rekning mee moeten houden dat niet elke ontvanger een hoog nivo heeft, of verder kan, wil, of mag kijken dan de standaardprocedures.
1-1-2010 is wel reeds verlopen, en daarom bieden ze je de mogelijkheid de datum aan te passen. dat het dan geen "uitstel" is, blijkt dus slechts een taalkundige fout in de begeleidende communicatie / brief te zijn dan een onmogelijkheid in het systeem, dat is dus beter dan dan dat het wel onmogelijk of verboden of gedwarsboomde zaak zou zijn, om met "terugwerkende kracht" wijzigingen door te voeren.

ik bedoel.. greenchoice is wel positief, maar ook niet altijd even redelijk.
ik ben recent verhuisd. 8 februari. ik kon pas later de definitieve eindstand doorgeven dan op de verhuisdatum ( briefje met standen was in een verhuisdoos verdwaald) greenchoice heeft al 14 februari de standen via de verhuurder ontvangen. pas op 28 februari heb ik de verhuisdatum en standen doorgegeven, die toen al in de systemen van greenchoice bleken te staan ( via de verhuurder dus)
vervolgens kreeg ik een eindafrekening voor de periode TOT 4 MAART !

ik bellen. en toen zeiden ze dat ze niet met terugwerkende kracht iets voor me konden doen, omdat alles afhankelijk is van de NETBEHEERDER.

ik dus gebeld met de netbeheerders en die gaven aan dat het einde van het levering door greenchoice is aangegeven op 4 maart. dat was dus totaal onnodig, maar levert ze wel 4 weken extra levering en vastrecht op.

dat ze niet akkoord zouden gaan met een einddatum van 8 februari kan ik me voorstellen omdat ze niet eerder een officiele melding hebben gekregen, maar ze kunnen met redelijek zekerheid stellen dat de levering wel was geeindigd op zijn laatst op 12 februari.
ik bedoel. ik ben geen weglopende klant die nog nagtrapt moet worden oid. ik ben op mijn nieuwe adres al zeker een jaar klant, en heb dus minstens zolang dubbel betaald voor levering en vastrecht, en hoge voorschotten betaald zonder daadwerkelijk gebruik( renteverlies voor mij, en voor hun "rente-opbrengst"

zo "redelijk zijn ze bij greenchoice ook weer nietr altijd.
maar omdat ik alleen van de laatste week kan zeggen dat ik het onterecht vind dat ik nog betaal voor transport en vastrecht en zo, en het dus om maar weinig euro's gaat vind ik het bijna niet de moeite om daar nu weer een hele tijd aan de telefoon te gaan hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 19-09 14:50
flitspaal.nl schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:30:
[...]

Heb je informatie van je gasverbruik van voor je tonzon en na je tonzon isolatie + je woonplaats? In dat geval kan je de graaddagen voor dat jaar pakken en uitrekenen hoeveel % besparing je daadwerkelijk hebt gehaald wanneer je ook met graaddagen verrekend.
Ja dat heb ik: Eerste kolom zijn de graadagen voor die maand, 2e kolom is het gasverbruik in m3.

31-jan.-2009 611 288
28-feb.-2009 456 226
31-mrt.-2009 363 165
30-apr.-2009 141 39
31-mei-2009 99 32
30-jun.-2009 64 18
31-jul.-2009 24 13
31-aug.-2009 15 9
30-sep.-2009 70 18
31-okt.-2009 223 91
30-nov.-2009 281 86
31-dec.-2009 544 241
31-jan.-2010 634 274
28-feb.-2010 501 230

Is er een berekening op los te laten?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
plugwise:

Ik had dus een probleempje met de database, en heb de helpdesk gebel, en nog wat andere vragen gesteld.

er is een ir sensor in ontwikkeling, en een temperatuur/luchtvochtigheidssensor.
er is ook een iphone app in ontwikkeling de voor plugwise wordt gemakt, en het zou mogelijk kunnen worden om de intervallen op 15 minuten te kunnen zetten.

Dit zijn dan de zaken waarvan volgens mij tot nu toe nog geen mededelingen over waren gedaan.

of en wanneer e.e.a ook allemaal los te verkrijgen zal zijn, voor particulieren kon die meneer nog niet aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
mightym schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:41:
[...]

Ik heb in 2008 bij Univé Midden Nederland gemeld dat ik een PV installatie op mijn dak heb. Het verzekerde bedrag is toen omhoog gegaan. Over uitsluitingen is niet gerept. En in de polisvoorwaarden is daarover ook niets vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
engelbertus schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 01:42:
8 kWh/kWp ben ik in Nederland nog nooit tegengekomen. Mijn eigen record staat op 6.7 kWh/kWp, dat was 29 mei 2009. De opbrengst van 8 kWh, was volgens mij de totale opbrengst van een 2 kWp installatie.
Mijn gemiddelde opbrengst per dag in maart was 7.8 kWh/kWp, met een maximum van 3.8 en minimum van 0.7 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
JakeNL schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 10:29:
[...]

Had ik gedaan, ik zag dat ook vaak staan, maar ik vroeg me gewoon af of het bij mij ook zinvol was, omdat er mensen zonder vloerverwarming er ook overschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 09:45:
[...]

Ik heb een Nefit comfortline excellent hr30 met losse boiler.
De pomp van de cv detecteer ik mbv m'n controller van de zonneboiler zodat ik kan zien wanneer de pomp van de cv-ketel loopt (zie m'n live-schema op m'n site).
Als de ketel geen vraag heeft draait de pomp niet (mits je de schakelaar op de cv-ketel in stand 1 hebt).
De pomp heeft een nalooptijd van 5 min geloof ik.
Als de cv-ketel 24uur niet gedraaid heeft draait de pomp 5 min.
Dus die pompschakelar heeft geen nut in jouw situatie.
Ik heb een nefit HRC 24, zonder boiler.
mijn pellet kachel is niet op een cv systeem aangesloten ( niet geschikt). heb hem sinds september 2009
De cv ketel word dus eigenlijk bijna niet meer gebruikt voor de verwarming, enkel als het buiten echt koud word, richting de -10.

Hoe stel ik die cv ketel zo zuinig mogelijk in?
de draaiknop voor warm kraan water staat op 60, de knop voor cv op 90
Hoe stel ik de pompschakelaar op 1 in, ik heb geen idee waar hij nu opstaat.

[ Voor 0% gewijzigd door master30 op 03-04-2010 14:10 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

QuestionMarc schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:59:
[...]
Ja dat heb ik: Eerste kolom zijn de graadagen voor die maand, 2e kolom is het gasverbruik in m3.

31-jan.-2009 611 288
28-feb.-2009 456 226
31-mrt.-2009 363 165
30-apr.-2009 141 39
31-mei-2009 99 32
30-jun.-2009 64 18
31-jul.-2009 24 13
31-aug.-2009 15 9
30-sep.-2009 70 18
31-okt.-2009 223 91
30-nov.-2009 281 86
31-dec.-2009 544 241
31-jan.-2010 634 274
28-feb.-2010 501 230

Is er een berekening op los te laten?
- Jan 2009: 288/611 = 0,47m3/gd
- Jan 2010: 274/634 = 0,43m3/gd

- Feb 2009: 226/456 = 0,49m3/gd
- Feb 2010: 230/501 = 0,46m3/gd

Dat is dus circa 0,03-0,04m3/gd minder, zo'n 8% dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master30 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 14:09:
[...]

Ik heb een nefit HRC 24, zonder boiler.
mijn pellet kachel is niet op een cv systeem aangesloten ( niet geschikt). heb hem sinds september 2009
De cv ketel word dus eigenlijk bijna niet meer gebruikt voor de verwarming, enkel als het buiten echt koud word, richting de -10.

Hoe stel ik die cv ketel zo zuinig mogelijk in?
de draaiknop voor warm kraan water staat op 60, de knop voor cv op 90
Hoe stel ik de pompschakelaar op 1 in, ik heb geen idee waar hij nu opstaat.
De schakelaar voor de pomp zit achter het deurtje van de cv-ketel en dan achter een wit klepje
Het rondje met driehoek erin is de pompschakelaar.
Stand 1 is voor een kamerthermostaat en schakelt automatisch wanneer nodig de pomp in en uit.
Stand 2 loopt de pomp continu bij bijvoorbeeld bevriezingsgevaar.

Je kunt je warmwaterfunctie op ECO zetten, dan warmt het water alleen op binnen het klokprogramma en bijvoorbeeld in de nacht niet.

De 90gr voor cv is wel hoog, heb em hier op zo'n 60gr max staan bij start en dan loopt ie snel terug naar 45gr en aflopend.
De cv-watertemperatuur staat op stand 6.

Tapwater op stand 8 volgens het boekje (bij een hr30) is dat rond de 61gr en ik meet in de boiler 62-63gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 14:47:
[...]

De schakelaar voor de pomp zit achter het deurtje van de cv-ketel en dan achter een wit klepje
Het rondje met driehoek erin is de pompschakelaar.
Stand 1 is voor een kamerthermostaat en schakelt automatisch wanneer nodig de pomp in en uit.
Stand 2 loopt de pomp continu bij bijvoorbeeld bevriezingsgevaar.

Je kunt je warmwaterfunctie op ECO zetten, dan warmt het water alleen op binnen het klokprogramma en bijvoorbeeld in de nacht niet.

De 90gr voor cv is wel hoog, heb em hier op zo'n 60gr max staan bij start en dan loopt ie snel terug naar 45gr en aflopend.
De cv-watertemperatuur staat op stand 6.

Tapwater op stand 8 volgens het boekje (bij een hr30) is dat rond de 61gr en ik meet in de boiler 62-63gr
volgende gedaan:
warmwater temp instel knop staat nu op eco en water temp voor cv nu op 60, (overigens staat erin het boekje dat je in combinatie met een zonneboiler min 60 moet instellen ivm met legionella)
op de pomp zie ik geen standen???
merk grundfos, er zit een uitsparing in waar je met een platteschroevendraaier aan kunt stellen, er staat alleen een pijl bij, naar links om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master30 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:04:
[...]

merk grundfos, er zit een uitsparing in waar je met een platteschroevendraaier aan kunt stellen, er staat alleen een pijl bij, naar links om
Dat is om te pomp te ontluchten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat is de schroef van de pomp zelf. als je die los draait is ie open. je kunt er bijvoorbeeld de pomp mee ontluchten
ik weet niet waar die schrief meer voor is.

op het pomphuis zit vaak een kunststof kastje, waar ook een draaiknopje in zit die je ook met een platte schroevendraaien, of een euro of zo, kunt verzetten in drie standen. als dat er niet op zit ( dat kan best in een cv ketel) dan kun je die dus niet anders instellen, en regelt de cv ketel dat waarscijnlijk zelf, of ie het onmogelijk.
Pagina: 1 ... 67 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.