Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.011 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SpiceWorm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:06:
Op een volle tank tot 200 km rijden (bij 60 km/u), 100 km/u houdt hij een uurtje vol.
Early tests have demonstrated the limited storage capacity of the tanks; the only published test of a vehicle running on compressed air alone was limited to a range of 7.22 km.
Ik zie een nogal grote kier tussen die twee getallen.

En ik moet aan dit denken:

http://www.youtube.com/watch?v=Bj0n28AtcDU

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Prijzen zijn nog niet bekend, in de USA gaat de goedkoopste versie(160 miles accu) $50000 kosten, dus dat zal wel ongeveer de vanaf - Euro prijs worden ex Btw.

Service zal wel gedaan worden door Tesla Benelux. http://www.teslamotors.com/teslastore/benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
stegen schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:33:
Prijzen zijn nog niet bekend, in de USA gaat de goedkoopste versie(160 miles accu) $50000 kosten, dus dat zal wel ongeveer de vanaf - Euro prijs worden ex Btw.
Dat is.... best veel geld :/ Ik vond de Th!nk en i-MiEV (en een Twike incl accessoires ook trouwens) met hun ~ € 40000 al schrikbarend duur.

En je hebt productienummer 16 zeg je? Ben je niet bang voor nieuwigheidsproblemen? De eerste generatie Tesla's had problemen met de transmissie, die kon het draaimoment van de krachtige elektromotor niet aan. En ga jij voor de kleinste accu? Of toch een grotere maat, die, zo verwacht ik, flink duurder zal zijn?
Service zal wel gedaan worden door Tesla Benelux. http://www.teslamotors.com/teslastore/benelux
Verhip je hebt gelijk, ze hebben een afdeling in Nederland. En het zal Kroymans weer eens niet zijn die zich daarmee bezighoudt :)

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 30-03-2010 23:39 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:08:
[...]

€ 108.000 zelfs.

Vergeet niet dat de Roadster niet een 'normale' elektrische auto is zoals men die graag aan de gewone burger zou verkopen. Het is een high-performance machine die omdat hij voor een heel specifieke markt is (rijkelui) veel te veel mag kosten, maar daardoor wel elektrische transport 'cool' maakt. Mede door de Tesla kan de schaalgrootte en innovatie in vooral de accubranche steeds sneller gaan, wat de introductie van steeds beter elektrische voertuigen mogelijk maakt.
Je hebt gelijk, dit is dan zeg maar de HAF, hoewel MAF dan leuker klinkt. Ik moet toch even lachen omdat er nog niet zo lang geleden hier een hele discussie was over vrouwen die dingen kopen (zoals een nieuwe keukentafel) omdat het LEUK is. Sorry guys, ik voel me echt niet aangesproken want ik pas niet in dat plaatje, maar dit was echt een inkoppertje :*)
Ik ben nog steeds blij dat ik ervoor gekozen heb dat ik in het dagelijks leven helemaal geen auto nodig heb. Dat scheelt me een bak geld en is een stuk duurzamer dan een elektrische auto.
Ook daar heb je gelijk in. Onze auto hebben we van mei t/m januari niet gebruikt, maar is voor ons wel nuttig omdat we nog wel eens grote dingen moeten vervoeren omdat we veel zelf klussen. Verder fiets ik altijd. Qua kosten (oldtimer op gas) zijn we wel goedkoper uit dan met OV. Of het ombouwen naar elektrisch werkelijk duurzamer gaat zijn, moeten we ons in verdiepen NA alle isolatie- en zonne-energieplannen. Maar uiteraard is geen auto altijd het duurzaamst.
Maar dat neemt niet weg dat ik erg veel lol ga beleven aan de Tesla :9~
Moet je ook zeker doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
burne schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:30:
Ik zie een nogal grote kier tussen die twee getallen.
Ja precies, en ik ben tot ik ooit eens ergens (onafhankelijk getest graag) lees hoeveel kWh per 100km zo'n ding nou verbruikt zeer sceptisch over de efficiëntie van dit soort auto's. Lucht comprimeren is simpelweg zwaar energie-onzuinig als je met de vrijkomende warmte niet iets nuttigs kunt.
Dat heb ik dan weer niet. Elk reservoir van geconcentreerde energie, of dat nu een tank benzine, een tank waterstof, een accu of een fles samengeperst gas is brengt risico's met zich mee. Ja, als het reservoir beschadigd raakt kunnen er allerlei nare dingen gebeuren, dat is waar. Maar dat geldt dus ook voor alle reservoirs die ik hiervoor noemde. Die risico's zijn prima te managen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:42:
Maar uiteraard is geen auto altijd het duurzaamst.
:w

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:02:
[...]

Dat ding kost 99.000 Euro 8)7 |:( 8)7 ?????? Dan bouwen wij toch liever onze Acadiane pick-up (nu op gas) om tot elektrisch = verre toekomstidee. Kost IETS minder >:)
Hallo mede A-rijder :D

Ombouwen naar elektrisch is te doen, oa. de jongens van 123 hebben het al gedaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:48:
[...]

Hallo mede A-rijder :D

Ombouwen naar elektrisch is te doen, oa. de jongens van 123 hebben het al gedaan.
Haaaaa, altijd leuk om een mede A-rijder tegen te komen, zeker als het ook nog een Muppet Show-fan is!!! Yep, ik weet van de 123-jongens, maar probleem is dat we veel plannen hebben en weinig tijd (ook al hebben we onze werktijden al aangepast aan hobby's), dus het blijft een kwestie van prioriteiten stellen, dus in dit geval eerst isolatie en daarna evt. de auto. Uitzoeken, informeren en zelf uitvoeren kost bij elk idee nogal veel tijd, zeker als er elke keer weer een nieuw idee bij komt ;) .

@ Roamer: hier ook een grote Placebo-fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

JeroenH schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:38:
[...]

En je hebt productienummer 16 zeg je? Ben je niet bang voor nieuwigheidsproblemen? De eerste generatie Tesla's had problemen met de transmissie, die kon het draaimoment van de krachtige elektromotor niet aan. En ga jij voor de kleinste accu? Of toch een grotere maat, die, zo verwacht ik, flink duurder zal zijn?
Ik hoop dat die dan inmiddels zijn opgelost. Productienummer 16 is van de normale serie. Eerst worden de "signature" (full options) versies gebouwd, en als allereerste rollen de "founders" series van de lopende band. Ook krijgen mensen die een roadster hebben, en er een model S 'bij' willen voorrang op de normale serie.

Voorlopig (ook afhankelijk van de uiteindelijke prijs) kies ik de middelste accu maat, ~370 km. (~65kWh)
Die 370km is alleen in range mode te halen (dit geldt ook voor de roadster), Normaal is ongeveer 80% van de capaciteit te gebruiken, dit om de accu langer mee te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Niet vergeten te kijken vanavond, Labyrint 20:55 Ned 2: "Energie zat, grondstoffen tekort"

http://www.wetenschap24.nl/labyrint/node/107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verhoeven in de VK van afgel. dinsdag.:
Innovatie moet niet worden gesubsidieerd met exploitatiesubsidies, maar vraagt om innovatieve instrumenten die per optie verschillend kunnen zijn.
en
Voor een effectief klimaatbeleid is een combinatie van emissiehandel en fiscale prikkels de beste aanpak en zijn bijvoorbeeld energiebesparing en kernenergie goedkoper.
.
Worden de subsidies al weer afgeschaft voordat ze goed en wel ingevoerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

De gemeente Lochem gaat met 'subsidie' voor zonnepanelen komen.
http://www.destentor.nl/r...zo-gewoon-als-HRketel.ece

Het idee is een soort lease plan en na 15 jaar zijn de panelen eigendom van de gebruiker.
Tot nu is er helaas nog niet veel duidelijk over kosten en wat je er voor terug krijgt.
Hopelijk binnen kort meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hamish schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:01:
Verhoeven in de VK van afgel. dinsdag.:

[...]
.
Worden de subsidies al weer afgeschaft voordat ze goed en wel ingevoerd zijn?
Dat hangt van het volgende kabinet af.
Van der Hoeven schreef:
Voor een effectief klimaatbeleid is een combinatie van emissiehandel en fiscale prikkels de beste aanpak en zijn bijvoorbeeld energiebesparing en kernenergie goedkoper.
Het éclatante succes van emissiehandel is overal zien.... En niet te vergeten, het draagvlak ervoor! Alle landen van de wereld, rijk en arm, groot en klein, democratie en dicatuur, schaarden zich achter het spijkerharde accoord in Kopenhagen.

En die Duitse EEG, tsk tsk, een grote misslukking. Wat heeft dat nu eigenlijk voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig de 2 laatste berichtjes onder elkaar.. De een (politiek) spreekt van een mislukking, deugt allemaal niet... Duitsland sucks... hoewel ze voor een noord europees land al aardig mee doen in de opwek van hernieuwbare energie..
De ander over een klein lokaal initiatief om mensen in de gemeente massaal aan de hernieuwbare energie te krijgen omdat het voor een flink deel meeeweegt in het totaal.. Zonne energie kan helaas niet alles voor zijn rekening nemen... Maar als je een gemiddeld dorpje redelijk vol legt en vervolgens nog 3 grote windmolens neerzet... dan ben je er toch weer voor de komende 30 jaar...
Dan brengt de nieuwe deeltjesversneller ons hopelijk een nieuwe onuitputtelijke schone energiebron voor iedereen :9~
Anne vdr Bom schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:55:
[...]

Dat hangt van het volgende kabinet af.

[...]

Het éclatante succes van emissiehandel is overal zien.... En niet te vergeten, het draagvlak ervoor! Alle landen van de wereld, rijk en arm, groot en klein, democratie en dicatuur, schaarden zich achter het spijkerharde accoord in Kopenhagen.

En die Duitse EEG, tsk tsk, een grote misslukking. Wat heeft dat nu eigenlijk voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:42:
[...]

Haaaaa, altijd leuk om een mede A-rijder tegen te komen, zeker als het ook nog een Muppet Show-fan is!!! Yep, ik weet van de 123-jongens, maar probleem is dat we veel plannen hebben en weinig tijd (ook al hebben we onze werktijden al aangepast aan hobby's), dus het blijft een kwestie van prioriteiten stellen, dus in dit geval eerst isolatie en daarna evt. de auto. Uitzoeken, informeren en zelf uitvoeren kost bij elk idee nogal veel tijd, zeker als er elke keer weer een nieuw idee bij komt ;) .

@ Roamer: hier ook een grote Placebo-fan.
Wat wel snel te realiseren is is de overstap naar E85, zo kun je dus met een auto op 3 brandstoffen rijden :P
Kwestie van een 123 uni(met verstelbare curve) en verstelbare sproeiers inbouwen en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Vander ho-es effekes heeft zeker gelijk dat energiebesparing goedkoper is.
Met alle duurzame energie subsidie opties wordt nog steeds stap 1 van de trias energetica overgeslagen. Dan krijg je allerlei ongewenste effecten dat mensen 5000 kwh+ /jaar verbruiken en dat dan volledig gesubsidieerd afdekken, waar ze nog grof geld aan verdienen ook.
Terwijl die 5000 kwh misschien zomaar naar 2000, 1500 of misschien zelfs wel 1000 kwh had gekund. Ook onder het superieure EEG!

Een flinke belasting op vervuiling (en of het dan een goed idee is om die belasting van CO2 uitstoot af te laten hangen is een andere discussie) is veel zinniger; als eerste wordt besparing aangepakt. Ik hoef niet uit te leggen wat 80% besparing inhoudt voor het bedrag aan duurzame opwek.

Erasmo schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:23:

Wat wel snel te realiseren is is de overstap naar E85, zo kun je dus met een auto op 3 brandstoffen rijden :P
Kwestie van een 123 uni(met verstelbare curve) en verstelbare sproeiers inbouwen en je bent klaar.
En hoe wil je grootschalig biobrandstoffen gaan maken? Dat is nog altijd een probleem aangezien we dan zo ongeveer 15x het oppervlak van Nederland nodig hebben om aan de Nederlandse behoefte alleen al te voldoen. Hier geld ook: eerst flink besparen.

[ Voor 43% gewijzigd door SpiceWorm op 31-03-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SpiceWorm schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:57:
Dan krijg je allerlei ongewenste effecten dat mensen 5000 kwh+ /jaar verbruiken en dat dan volledig gesubsidieerd afdekken, waar ze nog grof geld aan verdienen ook.
Terwijl die 5000 kwh misschien zomaar naar 2000, 1500 of misschien zelfs wel 1000 kwh had gekund. Ook onder het superieure EEG!
Volgens mij maakt het niet uit hoeveel gesubsidieerd er wordt. Je betaalt onder de EEG nog steeds evenveel voor elke kWh die je zelf verbruikt. Aan de prikkel om te besparen verandert dus niets. Sterker nog, de prikkel wordt sterker omdat de kWh's duurder worden door de opslag om de EEG te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
Heeft er hier iemand nog een circle over van Plugwise? Heb er ivm uitbreiding van mijn PV-systeem slechts 1 extra nodig.
Plugwise levert ze niet los (heb ze al gemaild)
Of iemand anders met hetzelfde probleem? Dan kunnen we er drie bestellen en deze verdelen.
Woodski? JeroenH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anne vdr Bom schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:49:
Volgens mij maakt het niet uit hoeveel gesubsidieerd er wordt. Je betaalt onder de EEG nog steeds evenveel voor elke kWh die je zelf verbruikt. Aan de prikkel om te besparen verandert dus niets. Sterker nog, de prikkel wordt sterker omdat de kWh's duurder worden door de opslag om de EEG te financieren.
Als stroom bijv. 50 cent / kwh zou kosten en gas 1,20€ / m3 gaan mensen opeens hard besparen (tenminste...) én PV/windstroom/warmtepomp is goedkoop.
Andere belastingen kunnen dan omlaag.

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 31-03-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 19-09 21:30
Joba schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:17:
[...]

Mocht je nog eens handjes nodig hebben... :*) Bij ons hier regio Utrecht gaat een kuub ongestapeld, net niet droog, voor 50 euro, dan kom ik op 75 euro voor gestapeld. Hoe heb je die lijntjes gelegd, agrariers, natuur-landschapsbeheerders? Wat is het meest kansrijk?
Iedereen aanspreken. Ik heb het geluk dat ik een aantal mensen ken die "buiten"werken. Je krijgt dan soms hout aangeboden. Soms mooi spul, maar soms ook bijvoorbeeld populierenhout dat niemand wil hebben "omdat het de schoorsteen uitvliegt". Je moet gewoon alles aanpakken, dan maar een keer vaker naar de kachel. (in mijn geval: wat voller stapelen). Heb nu een populierenbos van 3Ha waar ik de helft van de bomen (tussen 20 en 35 cm dik) uit moet zagen. Hier kan ik een aantal jaren over doen. Bij een buurman moet ongeveer 40 jaar achterstallig onderhoud weggewerkt worden in een bos van ook ongeveer 3 Ha. Helaas bezaaid met bomkraters, dus het werkt een stuk lastiger, maar hout is hout.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wmeester schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:55:
Heeft er hier iemand nog een circle over van Plugwise? Heb er ivm uitbreiding van mijn PV-systeem slechts 1 extra nodig.
Of iemand anders met hetzelfde probleem? Dan kunnen we er drie bestellen en deze verdelen.
Woodski? JeroenH?
Nee, sorry, ik heb ze allemaal in gebruik en ik zit er stiekem aan te denken om er nog een setje van drie bij te kopen. Komend weekend komt er een zonnestroom-deelinstallatie bij en die wil ik uiteraard ook monitoren. De andere twee kan ik ook wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk initiatief maar €150 is een pittige prijs. Dan maar de niet oprolbare variant van €20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:35:
[...]

Nee, sorry, ik heb ze allemaal in gebruik en ik zit er stiekem aan te denken om er nog een setje van drie bij te kopen. Komend weekend komt er een zonnestroom-deelinstallatie bij en die wil ik uiteraard ook monitoren. De andere twee kan ik ook wel kwijt.
Er was hier laatst toch een link van een firma die ze los verkocht?
Weet even niet meer waar.

Heb hem weer gevonden... maar nu kun je ze niet meer apart bestellen.

[ Voor 56% gewijzigd door Mike70 op 31-03-2010 14:32 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:15:
Er was hier laatst toch een link van een firma die ze los verkocht?
Weet even niet meer waar.

Heb hem weer gevonden... maar nu kun je ze niet meer apart bestellen.
Jammer dat de prijzen daar exact gelijk zijn aan de webshop van PW....

Overigens ben ik van plan weer een leuk filmpje te maken over de plaatsing van de zonnestroominstallatie. Ik wil wat dieper ingaan op de plaatsing van het geheel (een soort eigen huis en tuin zeg maar) maar ook vooraf een kort stukje over waarom het in mijn ogen een goed idee is om zonnestroompanelen te installeren. Ik zal even over mijn gêne heen moeten om mezelf op video te zien (en vooral te horen, ugh), maar dat moet dan maar. Later meer!

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 31-03-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vander ho-es effekes heeft zeker gelijk dat energiebesparing goedkoper is.
Met alle duurzame energie subsidie opties wordt nog steeds stap 1 van de trias energetica overgeslagen. Dan krijg je allerlei ongewenste effecten dat mensen 5000 kwh+ /jaar verbruiken en dat dan volledig gesubsidieerd afdekken, waar ze nog grof geld aan verdienen ook.
Tuurlijk, maar dat is al decennia zo'n open deur dat besparing het overweldigend allerbelangrijkste is, dat van der HO-Daar-Es-Seffekes die niet nog eens voor de tigduizendste maal in hoefde te trappen met haar naaldhakken. Dat was gewoon een ranzige afleidingsmanoeuvre voor de zwijnerij elders in haar belachelijke "opinie"stuk. Wat ongetwijfeld door een van haar talloze duur betaalde, en permanent het parlement op het verkeerde been zettende beleidsambtenaren in concept is geschreven...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met wat nieuwe firmware in de sma sunny boy krijg ik nu niet meer derating; maar netjes mpp peak max...
leuk dagje is het tussen de buien door.
de solarking zijn hele foute beyond stc panelen ;-) , ik heb al 619 watt ac (!) gezien uit 3 stuks, deze zaten op een steca 500, maar die ging al snel in de max, toen ik ze aan de sunny boy classic swr700 hing, kwam er 619watt op de meter, kortstondig na wolk, maar veelvuldig en lang 550/560 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ben vanmiddag door een hele vriendelijke dame van Nuon gebeld, dat ze het heeeeel erg jammer vond dat ik wegging (naar GC). Verder in het gesprek zei ze dat ze een aanbod had dat lager lag dan al hun concurrenten, met de garantie dat dit zo bleef (?!).
Echt, je zou bijna weer teruggaan . . ..

Een erg origineel gesprek, heb haar de complimenten ervoor gegeven en gelijk gevraagd waarom ze hun PV panelen niet prijzen op 1,50/Wp. Hopelijk doen ze daar nog iets mee.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bestaat al tien jaar, en is onderdeel van Q-Cells (jawel, die kristallijne cellen GrootBoer uit Duitsland) ...

Rendementen waren nog niet om over naar huis te schrijven, maar voor dit soort toepassingen prima.

Niet de enige, er zijn er al meer, en met veel krachtiger opties (Ascent Solar CIGS), diverse op Intersolar 2009 gezien (Flexcell stond ook vertegenwoordiger van op Intersolution beurs).

@SasJo
Ben vanmiddag door een hele vriendelijke dame van Nuon gebeld, dat ze het heeeeel erg jammer vond dat ik wegging (naar GC). Verder in het gesprek zei ze dat ze een aanbod had dat lager lag dan al hun concurrenten, met de garantie dat dit zo bleef (?!).
Maak je borst maar nat, ik ben sinds ik in 2003 al bij ze ben weggevlucht in al die jaren minstens vier maal schriftelijk benaderd, kreeg telkens een zeer fossiel-grijs contract "aangeboden", en laatst werd ik, terwijl we al vele jaren bij DMSA >>> DMIN >>> Bel Me Nooit Register staan ingeschreven, toch gebeld of we alstublieft-plies-plies terug wilden komen...

Tja. Ze zitten in een piepzak nietwaar? We zijn benieuwd wat de volgende "move" gaat worden. Straks een gratis Roadster d'r bij, bij het fossiele goedkope kWh contract (voor 100 kWh restverbruik) en spotgoedkoop aardgas contract (voor 31 kuub kookgas/jaar)? Wie wil hem dan hebben hiero? :P

[ Voor 38% gewijzigd door zonnigtype op 31-03-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met de garantie dat dit zo bleef (?!).
al die tijd genaaid dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:02:
met wat nieuwe firmware in de sma sunny boy krijg ik nu niet meer derating; maar netjes mpp peak max...
de solarking zijn hele foute beyond stc panelen ;-) , ik heb al 619 watt ac (!) gezien uit 3 stuks, deze zaten op een steca 500, maar die ging al snel in de max, toen ik ze aan de sunny boy classic swr700 hing, kwam er 619watt op de meter, kortstondig na wolk, maar veelvuldig en lang 550/560 watt
Nieuwe firmware update? Hoe heb je dat gedaan? Lijkt me ook nog ( ff ) interessant voor m'n SB1100.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
Wat bedoel je met "beyond stc panelen"?
Is dat goed of slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:14:
Maak je borst maar nat, ik ben sinds ik in 2003 al bij ze ben weggevlucht in al die jaren minstens vier maal schriftelijk benaderd, kreeg telkens een zeer fossiel-grijs contract "aangeboden", en laatst werd ik, terwijl we al vele jaren bij DMSA >>> DMIN >>> Bel Me Nooit Register staan ingeschreven, toch gebeld of we alstublieft-plies-plies terug wilden komen...
Zelfde verhaal hiero. Ik word ook steeds gebeld en krijg brieven en sinds ik ook in dat laatmealsjeblieftmetrustregister sta, beginnen ze aan de deur te komen. Gisterenavond heb ik er weer twee van Eneco weggebonjourd.

"Ja maar meneer, wij zijn de grootste leverancier van GreenChoice"

"Kammenieschele, ik ga toch echt niet bij ze weg"

Het leken wel Jehova's getuigen, je doet de deur in 1 seconde open, maar voor je hem weer dichthebt zonder het gevoel je opvoeding verloochend te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SasJo schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:06:

Een erg origineel gesprek, heb haar de complimenten ervoor gegeven en gelijk gevraagd waarom ze hun PV panelen niet prijzen op 1,50/Wp. Hopelijk doen ze daar nog iets mee.
Dat is nog niets, ik had nog iets veel mooiers. In januari 2009 zijn wij weggegaan bij Nuon omdat ze niet om bleken te kunnen gaan met negatieve meterstanden. We gingen naar Greenchoice, een veilige haven voor mensen die wél om duurzaamheid geven. Naar een paar maanden droogde de stroom brieven of we alsjeblieft niet terug wilde komen op, en ik dacht dat we daar van af zouden zijn.

Tot vorige maand, mijn vriendin zat ziek thuis, en die heeft per ongeluk een meteropnemer binnengelaten, in een geel/paars hesje (...). Anderhalve week later lag er een brief op de deurmat van Nuon dat onze meterstanden niet konden kloppen. Ik heb direct Nuon gebeld en ze op niet mis te verstande wijze duidelijk gemaakt dat ik me a) afvraag waarom ze een wet overtreden door zich te bemoeien met de meteropname, b) dat ik op geen enkele wijze meer iets met Nuon te maken wil hebben vanwege de manier waarop ze goedwillende zonnestroompaneelbezitters het bloed onder de nagels vandaan pesten en c) dat ik een brief verwacht waarin staat dat de vorige brief onterecht verzonden is en onjuiste informatie bevat. Nou dat laatste kon natuurlijk niet, tot ik de manager te spreken kreeg. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb nu een brief waarin Nuon zijn excuses aanbiedt. :)

Het verhaal is echter nog niet klaar: eergisteren viel er een brief op de deurmat waarin Nuon het betreurt dat ik bij ze weggegaan ben en of ik alsjeblieft niet van een goede aanbieding gebruik wil maken etc. Kortom ik ben weer in hun administratie terechtgekomen als potentiële klant prooi.

Klootzakken zijn het, echt waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20-09 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor wie een analoge meter wil monitoren is dit misschien iets. De uitdaging is deze uitleesbaar te krijgen voor een PC, deze lijkt puur stand-alone.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er aan te denken om een zonneboiler aan te schaffen. Ik zit alleenmet het legionella verhaal dat met zonneboilers gepaard gaat.

Ik lees op verschillende plekken dat legionella niet gedood wordt door korte tijd na te verwarmen in een ketel http://www.uneto-vni.nl/Applications/getObject.asp?FromDB=1&Obj=40003309.pdf Dit lijkt me toch een zaak om rekening mee te houden?

De meeste zonneboilers die ik heb bekeken werken met een voorraad vat waar de legionella in kan ontstaan. Het water wordt uit het vat onttrokken en dan naverwarmd door een ketel, wat dus blijkbaar niet voldoende is om de bacterie te doden. De Solesta zonneboiler (www.solesta.nl) heeft dit opgelost door het tapwater door een wisselaar te laten lopen die in het vat zit.
Ondanks dat het geen "tweak" systeem is lijkt me dit een goed systeem met 10 jaar garantie op alles.
Iemand ervaring met dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Grrrrrr. Heb ik volgens mij ook last van, al geeft mijn Steca500 de laatse week regelmatig pieken van 520W te zien volgens de Cresta Wattmeter, waar de weken daarvoor de piek altijd netjes rond de 500-503W was...

En ik heb dus 4 van die paneeltjes er aan hangen, maar geen idee hoelang dat ding per dag piekt (en het is nog steeds pas maart...). Zou een SB700 dan mogelijk toch een betere optie zijn??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Milmoor schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:28:
Voor wie een analoge meter wil monitoren is dit misschien iets. De uitdaging is deze uitleesbaar te krijgen voor een PC, deze lijkt puur stand-alone.
Wattcher kan geen teruglopende meter aan (lijkt Nuon wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:36
JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:15:
Het verhaal is echter nog niet klaar: eergisteren viel er een brief op de deurmat waarin Nuon het betreurt dat ik bij ze weggegaan ben en of ik alsjeblieft niet van een goede aanbieding gebruik wil maken etc. Kortom ik ben weer in hun administratie terechtgekomen als potentiële klant prooi.

Gewoon al die zooi terugsturen naar hun antwoordnummer. Geen idee of ze daar echt last van hebben maar het lucht misschien wel op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20-09 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:41:
Dat lijkt me een software kwestie. Ik ben benieuwd wat er door het meetgedeelte aan signalen verstuurd wordt. Voor de snelle oplossing: als je hem nou verkeerd om monteert? Prijzig maar compleet: twee stuks, een voor de plus en een voor de min. Wat raar, maar lijkt me wel werkzaam.

Edit: bedenk me net dat twee Wattchers op dezelfde fase elkaar mogelijk storen. Hangt ervan af hoe slim ze zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Milmoor op 31-03-2010 17:07 . Reden: Mogelijke probleem ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flitspaal, ik heb een DM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mars Warrior schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:39:
Grrrrrr. Heb ik volgens mij ook last van, al geeft mijn Steca500 de laatse week regelmatig pieken van 520W te zien volgens de Cresta Wattmeter, waar de weken daarvoor de piek altijd netjes rond de 500-503W was...

En ik heb dus 4 van die paneeltjes er aan hangen, maar geen idee hoelang dat ding per dag piekt (en het is nog steeds pas maart...). Zou een SB700 dan mogelijk toch een betere optie zijn??
Ik vraag me echt af hoeveel het uitmaakt, in the great scheme of things. Onze grootste deelinstallatie heeft 555Wp op een Soladin 600 500, en die zie ik midden op zonnige dagen ook regelmatig in de begrenzing van 497W hangen. Daartegenover staat dat de omvormer bij weinig licht eerder zal starten, en dat levert me weer extra op. Ik vermoed dat de extra opbrengst - vooral bij een installatie die niet geheel zuid staat - niet opweegt tegen de kosten van het aanschaffen van een andere omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:38:
Ik zit er aan te denken om een zonneboiler aan te schaffen. Ik zit alleenmet het legionella verhaal dat met zonneboilers gepaard gaat.

Ik lees op verschillende plekken dat legionella niet gedood wordt door korte tijd na te verwarmen in een ketel http://www.uneto-vni.nl/Applications/getObject.asp?FromDB=1&Obj=40003309.pdf Dit lijkt me toch een zaak om rekening mee te houden?

De meeste zonneboilers die ik heb bekeken werken met een voorraad vat waar de legionella in kan ontstaan. Het water wordt uit het vat onttrokken en dan naverwarmd door een ketel, wat dus blijkbaar niet voldoende is om de bacterie te doden. De Solesta zonneboiler (www.solesta.nl) heeft dit opgelost door het tapwater door een wisselaar te laten lopen die in het vat zit.
Ondanks dat het geen "tweak" systeem is lijkt me dit een goed systeem met 10 jaar garantie op alles.
In principe zou naverwarming voldoende moeten zijn, en de meeste ketels verhitten ruim boven de 60 graden. Belangrijker is je leidingontwerp en de juiste dimensionering van je vat. In Duitsland rekenen ze op 40 liter inhoud per gezinslid als minimum.
En het risico voor legionella moet je ook niet overdrijven. In veel huishoudens hangt de doucheslang in een boogje onder de kraan en dan verder naar de douchekop. De slang is van zacht PVC en het water in de slang koelt na het douchen langzaam af, kortom de ideale conditie voor legionellaontwikkeling. Ga je dit nu ook veranderen?
Overigens zijn er twee soorten zonneboilers: Bij Nefit b.v. zit de zonnecollector aan de tapspiraal, en het voorraadvat aan de drinkwaterkant, bij Remeha b.v. is het andersom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit alleenmet het legionella verhaal dat met zonneboilers gepaard gaat.
ik ook, en volgens kenners ben ik er al 3 jaar geleden aan gestorven.
Nieuwe firmware update? Hoe heb je dat gedaan? Lijkt me ook nog ( ff ) interessant voor m'n SB1100.
dat heeft iemand van ibc solar voor me gedaan, maar volgens mij moeten we dat zelf ook kunnen. http://download.sma.de/sm...0_UpdSDCard-TNL091010.pdf

met beyond stc bedoelde ik : veel meer vermogen dat op de sticker

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 18:17:
[...]

met beyond stc bedoelde ik : veel meer vermogen dat op de sticker
Ik zou ze terugsturen. Da's niet waar je voor betaald hebt ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En hoe wil je grootschalig biobrandstoffen gaan maken? Dat is nog altijd een probleem aangezien we dan zo ongeveer 15x het oppervlak van Nederland nodig hebben om aan de Nederlandse behoefte alleen al te voldoen. Hier geld ook: eerst flink besparen.
Dat laat ik aan anderen over, ik ben geen hoogleraar in biobrandstoffen.
Ze behalen nu steeds betere resultaten met oa. cellulose en algen, en terwijl ethanol en biodiesel in de toekomst efficiënter en goedkoper geproduceerd kunnen worden zie ik hetzelfde nog niet voor de aardolie gebeuren ;)
Maar inderdaad, besparen is het beste.

En tenslotte nog een TV-tip: vanavond om 20:55 Labyrint op Ned 2.
Als de mens zijn leven niet snel betert, gaat in 2050 het licht uit en staat het verkeer stil. Olie en gas zijn dan op. Ook om de opwarming van het klimaat te stoppen, moet het gebruik van fossiele brandstoffen drastisch verminderd worden. Op zoek naar de toekomst van onze energievoorziening ging Labyrint naar Californië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

[...]
Ik vraag altijd of ze de goedkoopste zijn, gelukkig antwoorden ze bijna altijd dat dat zo is.
Vervolgens zeg ik dat we een negatief verbruik hebben en dus alleen zaken wil doen met de duurste leverancier!

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Erasmo schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:11:
[...]

En tenslotte nog een TV-tip: vanavond om 20:55 Labyrint op Ned 2.

[...]
En het is al bezig (bijna 5 minuten te vroeg begonnen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de solarking zijn hele foute beyond stc panelen ;-) , ik heb al 619 watt ac (!) gezien uit 3 stuks,{...]
Je mag af en toe zelfs rekenen op ruim 120% van je STC bij dit soort koele en wisselvallige weersomstandigheden.
Ik heb met m'n p-Si panelen zelfs meer gehaald, zie hier, halverwege op de pagina.
Maar het stelt op de totale opbrengst niet veel voor, dus mis je ook niet veel als je omzetter het niet aan kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vanavond bij Pauw en Witteman op Nederland 1, 23h00:
PvdA-Kamerlid Diederik Samsom is boos over afschaf duurzame energie-subsidies.
Zou hij weer eens ouderwets zijn scheur open gaan trekken, of wordt het meer de trant van "dat vind ik toch niet zo'n goed idee, lieve mevrouw van der Hoeven, dat afschaffen van de SDE, zou U daar s.v.p. nog een keertje over willen slapen, plies-plies..."?

Morgen gaan de "ambtelijke commissies" de bezuinigingsvoorstellen presenteren. We weten nu al wat een van die "mogelijke bezuinigingen" zal gaan worden...

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb nu een brief waarin Nuon zijn excuses aanbiedt. :)
Publiceren die hap! :Y

(NB: adres e.a. gegevens effe elektronisch wegtippexen)
Don't break open my b*k...

Ook weer effe een verstandig parlementariër (zijn zeldzaam, die moet je koesteren) aan het werk gezet over die slimme meter krakerij. De goede daad voor vandaag is weer gedaan. Op naar de volgende...

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 31-03-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:09:
[...]
Ik vraag me echt af hoeveel het uitmaakt, in the great scheme of things. Onze grootste deelinstallatie heeft 555Wp op een Soladin 600 500, en die zie ik midden op zonnige dagen ook regelmatig in de begrenzing van 497W hangen. Daartegenover staat dat de omvormer bij weinig licht eerder zal starten, en dat levert me weer extra op. Ik vermoed dat de extra opbrengst - vooral bij een installatie die niet geheel zuid staat - niet opweegt tegen de kosten van het aanschaffen van een andere omvormer.
Ik heb geen enkel idee of het uiteindelijk uitmaakt. De panelen leveren inderdaad al snel vermogen en doen dat behoorlijk lang. In ieder geval langer dan die van Flitspaal op zijn oostdak.
En met de zomer zal het max. vermogen door de warmte nog wat afnemen tov nu, dus ik denk dat ik het lekker zo laat liggen. SB700 is enkel nog 2de hands te koop, en is dan nog steeds een stuk duurder dan een Steca500. Zelfs al zou het 20% schelen, dan nog zie ik het in de tvt niet echt terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]
Goh, ik had een heel andere indruk van je.
Behoedzaam, rustig, etc.

Kan wel merken dat het je echt hoog zit.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:41:
[...]

Is Nuon niet de sponsor van 'Het beste idee van Neederland'
Vorig jaar prezen ze dit ding aan via dit programma.

Dus het zou best wel eens kunnen dat ze geen terugleverstroom aankunnen.
Krijg je weer gelijk Jeroen. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mike70 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:21:
[...]

Behoedzaam, rustig, etc.

Gaat helemaal "vanzelf" hoor, na jarenlang salderingsshit voor je kiezen te krijgen.

Ik leef mee met JH, en herken het beeld. Ik ben door al die toestanden van jaren her ook een beetje van een redelijk beheerst zonnigtiepje af en toe tot een schuimbekkende klootzak geworden (richting jeweetwel instanties). Wie kaatst, kan immers de bal verwachten... "Ze" vragen er blijkbaar om. Moeilijk om je hoofd dan koel te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Behoedzaam, rustig, etc.

Oh, ik blijf er op zich rustig onder hoor, ik lig er echt niet van wakker :) Ik sta ze ook altijd netjes en uiterst correct te woord, het heeft totaal geen zin om zo'n belmeisje uit te foeteren, die doet ook alleen maar wat er op haar computerscherm staat.

Maar ik ben inderdaad goed boos dat het kennelijk in Nederland bij de grotere energieleveranciers normaal is dat je als iemand die iets 'goeds' doet vogelvrij bent, dat ze je mogen pesten en dwarsbomen door maar met verkeerde meterstanden aan te blijven komen, door te dreigen met metervervanging, etc. Alle mooie initiatieven ten spijt, daar aan zie je gewoon dat Nederland nog niet wil. De macht van het fossiele aardgas is nog te groot om een echt duurzame slag te kunnen maken. Dat is geen complottheorie, dat is simpelweg een gevolg van grote fossiele investeringen uit het verleden die nu geen terrein prijs willen geven.

Je ziet het ook nu weer aan mw. van der Hoeven die allemaal wazige dingen uitkraamt. Reken maar dat de fossiele en nucleare mensen in haar oor hebben gefluisterd dat het toch eigenlijk echt niet de bedoeling is dat duurzame bronnen een echte opmars maken. De SDE-regeling i.c.m. onwillige leveranciers en netbeheerders saboteren de boel nog lang niet voldoende, en dus moet er even hard aan de rem getrokken worden.

Dat is jammer, maar ik raak er hoe langer hoe meer van overtuigd dat we sneller dan we denken op een heel nare manier met onze neus op de feiten gedrukt gaan worden. Gelukkig ben ik te oud om met een geweer in mijn handen naar Rusland of Iran gestuurd te worden, maar anderen zullen niet zo gelukkig zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Jeroen:
sorry Jeroen, maar ik vind je taalgebruik een beetje... :N
Ik begrijp best dat je ontzettend boos bent/was, maar om nou zo te reageren, kom,kom...
Ik zeg: Laat je niet gek maken door de maatschappij !
Inderdaad, behoedzaam,rustig,bescheiden, is ook mijn beeld van jouw. :Y
Trouwens, bedoelde je nu die meter-opnemer of de Nuon in zijn geheel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, Pauw en Witteman ook weer afgelopen.

Samsom. Tja. Ik vrees te drammerig, en de fout die hij meermalen heeft gemaakt: het miezerig beetje groei van "duurzaam" wat er tot nu toe is gerealiseerd is grotendeels veroorzaakt uit de "stimulering" vóór de SDE, grotendeels vet uit MEP subsidies (veel te hoog) betaalde windturbines (een hoop daarvan inmiddels in eigendom van bruinkolenboer RWE uit Duitsland via Essent). Plus natuurlijk de biomassa bijfik op kolen en gasbedjes zonder welk die bezopen schandalige 9% in dit jaar nooit gehaald had/zal worden.

Dus ik vrees met groten vrezen dat "het" de komende jaren wat de politiek betreft onder dit soort desinformatie gewoon niet gaat gebeuren.

Enige wat overblijft: door blijven zagen aan de poten van het fossiele bedrijfsleven door besparen, besparen, en nog eens besparen. En met het overblijvende en spaargeld zoveel mogelijk zelf gaan opwekken.

Dan breekt er op enig moment hopelijk genoeg om de politici met hun vele mooie woorden de tanden uit de mond te laten vallen....

Leuk dat zonnepaneeltje op de achtergrond bij Pauw en Witteman. Het was een non-issue en totaal onbesproken in die uitzending. Neuh. Verbaast me niets...

http://pauwenwitteman.vara.nl/

En nu we toch bezig zijn: SDE uitbetalingen 2009

Definitieve subsidiebedragen voor SDE 2009 bekend (lees: de kWh die door Agentschap NL de beschikten uit SDE 2008 en SDE 2009 voor dat jaar "toegerekend" zullen gaan worden). Wederom: een groot gekkenhuis van rekenen en op de kleine lettertjes passen. De "ministeriële regeling" die in de Staatscourant van 29 maart is gepubliceerd is voor normale mensen zoals de meesten op dit forum compleet onleesbaar...

PPV zocht het voor u uit. Geen garantie dat de sommetjes kloppen, SDE is een groot krankzinnigengesticht van cijferfetisjisme....

Voor hopelijk wat duidelijker overzicht, zie de beroemde SDE tabel.

Originele Staatscourant publicatie vindt u hier.

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 01-04-2010 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf vandaag E85 tanken bij Tamoil voor 1,349 euro tegenover 1,579 euro voor benzine. Toch dik 15% eraf. Nog niet voldoende om het meerverbruik te compenseren, maar dat wordt vanzelf opgelost als de olieprijzen weer stijgen.

Je spaart zo 70% CO2 uit well-to-wheel!

Hedendaagse biobrandstoffen worden veelal uit reststromen gewonnen. Zo ook M85, waar de Nissan 350Z cup op rijdt. Wij hebben hier de elektronica en de ombouw voor geleverd/gesponsord en het resultaat is super.

Ik denk niet dat biobrandstoffen de oplossing zijn, maar wel een deel van de oplossing. Voorlopig is het wel een van de meest haalbare deeloplossingen en ben ik helemaal voor.

Mijn auto ga ik komende maand iig ook flex-fuel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 01 april 2010 @ 00:02:
En nu we toch bezig zijn: SDE uitbetalingen 2009
Definitieve subsidiebedragen voor SDE 2009 bekend (lees: de kWh die door Agentschap NL de beschikten uit SDE 2008 en SDE 2009 voor dat jaar "toegerekend" zullen gaan worden).
[...]Voor hopelijk wat duidelijker overzicht, zie de beroemde SDE tabel.
Je super overzichtelijke tabel klopt als een bus, althans voor ons (SDE-2008).
Dus nog een leuk slagroom toefje op de taart: een nabetaling van ca 280 euro voor ons.
Weer 1.5% van de oorspronkelijke investering "terugverdiend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Behoedzaam, rustig, etc.
JAN-B schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 23:51:
sorry Jeroen, maar ik vind je taalgebruik een beetje... :N
Eh, zo erg is het toch niet wat ik zei? :? Geloof me, ik heb nog wel ergere dingen gedacht, maar die schrijf ik niet op.
Trouwens, bedoelde je nu die meter-opnemer of de Nuon in zijn geheel??
De Nuon als geheel natuurlijk, die meteropnemer doet ook maar wat zijn voorman hem opdraagt. Naar doen tegen dat soort mensen is zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 09:14:
...Je spaart zo 70% CO2 uit well-to-wheel! ...
Niet te enthousiast. Volgens deze info van de RFA is het maar 29%: http://www.ethanolrfa.org/resource/facts/environment/. En de RFA is een organisatie die zich de "national trade association for the U.S. ethanol industry" noemt. Dus erg pro. De realiteit is waarschijnljik nog slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:40

Punkrocker

Mostly harmless

jja schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:38:
[...]

Ik vraag altijd of ze de goedkoopste zijn, gelukkig antwoorden ze bijna altijd dat dat zo is.
Vervolgens zeg ik dat we een negatief verbruik hebben en dus alleen zaken wil doen met de duurste leverancier!
_/-\o_ _/-\o_

Ik wou dat ik die ook kon gebruiken...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
  • Laatst online: 25-01 10:32
Hebben jullie gelezen wat heinberg, jeff rubin en de edoe hebben uitgebracht gister en eergister? En Obama maar lekker gaan drillen aan de kust. Blijkbaar zijn mensen nog steeds door o.a. de media totaal verkeerd geinformeerd over duurzame energie. Projecten zoals deze zullen echt niet gebouwd gaan worden.

Dit topic zou echt vooooool moeten stromen met vragen als: "Hoe kan ik mijn huis nog duurzamer maken?" of "Wat zouden oplossingen kunnen zijn voor het verminderen van een energie-crisis in mijn omgeving?", "Hoe nodig is het om een zonnepaneel aan te schaffen?"

Maar oke..

Vinden jullie het echt al noodzakelijk/dringend om jullie huis voor een groot deel van duurzame energie te voorzien? Zitten jullie al potgrond massaal in te slaan om op elk mogelijke plek jullie eigen duurzame groenten te verbouwen? Pakken jullie ook massaal de fiets i.p.v. auto? Hebben jullie al een flinke hoeveelheid blikvoedsel ingeslagen nu het nog een dubje kost? Hebben jullie de kachel ook al bijna 24/h uit om te wennen aan een torenhoge energieprijs? Zijn jullie al snel de hele wereld overgevlogen nu het nog kan? Hebben jullie je diesel-mobiel ook al verkocht en een bakfiets aangeschaft? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door whersmy op 01-04-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ Hierboven: de komende 15 jaar loopt het wel los denk ik. Maar dan? Tot die tijd is besparen voor je eigen portemonnee / CO2 geweten geen verkeerd argument.

edit: wat bedoel je eigenlijk te zeggen?

uit 't nrc:
Rotterdam, 1 april. Het Zeeuwse energiebedrijf Delta gaat ingrijpend reorganiseren omdat het er financieel slecht voor staat. De winst is vorig jaar gekelderd naar 7 miljoen euro.
[...]Daardoor zou de geplande bouw van een tweede kerncentrale in Borssele, waarvoor Delta de eerste vergunningen heeft aangevraagd, mogelijk in gevaar komen.
[...]De daling van de winst komt voornamelijk door de slechte resultaten bij de divisie duurzame energie. Zowel de biodieselfabriek in de Eemshaven, als de fabriek voor zonnepanelen in Heerlen leden flink verlies.
En dat komt aldus rtl z doordat pv in azie veel goedkoper kan worden geproduceerd dan in heerlen, en dat er een overschot is aan biodiesel. Energiebedrijf delta welke nat gaat op duurzame energie, waarom vind ik het niet erg?! >:)

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 01-04-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
whersmy schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:45:
Dit topic zou echt vooooool moeten stromen met vragen als: "Hoe kan ik mijn huis nog duurzamer maken?" of "Wat zouden oplossingen kunnen zijn voor het verminderen van een energie-crisis in mijn omgeving?", "Hoe nodig is het om een zonnepaneel aan te schaffen?"
Niet alleen in dit topic - de hele samenleving zou zich over deze uiterst belangrijke vragen moeten buigen. Maar de mainstream media begint het slechts langzaam te ontdekken, en dan niet altijd op een positieve manier.
Vinden jullie het echt al noodzakelijk/dringend om jullie huis voor een groot deel van duurzame energie te voorzien?
Ja, absoluut. Dat is voorbereiden op de toekomst. En vergeet niet dat er meer is dan 'van duurzame energie voorzien'. Besparen komt eerst!
Zitten jullie al potgrond massaal in te slaan om op elk mogelijke plek jullie eigen duurzame groenten te verbouwen?
Dat nog niet, maar ik ben toevallig twee weken geleden wel begonnen met een simpel maar effectief hydrocultuursysteem om kruiden te kweken (om te beginnen). Als het goed gaat kan ik dat vrij eenvoudig uitbreiden naar grotere hoeveelheden groenten.
Pakken jullie ook massaal de fiets i.p.v. auto?
We hebben onze auto jaren geleden al weggedaan. Eén van de grootste stappen die je kunt maken om je leven Peak Oil-bestendig te maken. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het prima mogelijk, mits je een paar slimme keuzes maakt (lokatie huis, werk, etc.)
Hebben jullie al een flinke hoeveelheid blikvoedsel ingeslagen nu het nog een dubje kost?
Nee. Ik ga binnenkort wel een klein noodvoorraadje aanleggen, maar dat is meer om een natuurramp te overleven dan als voorbereiding op Peak Oil. Ik verwacht op korte termijn geen Max Max-taferelen, dus dat zie ik niet zitten.
Hebben jullie de kachel ook al bijna 24/h uit om te wennen aan een torenhoge energieprijs?
Nee, dat niet, maar we stoken wel verstandig omdat ik het gewoon niet nodig vind onvervangbaar aardgas te verstoken als dat niet hoeft.
Zijn jullie al snel de hele wereld overgevlogen nu het nog kan?
Uhm, nee, waarom zou ik het proces nog meer gaan versnellen? Ook met de trein kun je binnen Europa op zeer mooie plekken komen, daar is het vliegtuig helemaal niet voor nodig. Het is alleen zo jammer dat door verschillende factoren de trein zo enorm veel duurder is dan het vliegtuig, dus veel te weinig mensen doen het.
Hebben jullie je diesel-mobiel ook al verkocht en een bakfiets aangeschaft? ;)
Zoals gezegd inderdaad onze auto weggedaan, we doen nu alle lokale dingen met de fiets. Ik heb een fietsaanhanger voor als we naar het tuincentrum o.i.d. gaan, dat gaat prima. Een auto is echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

whersmy schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:45:
...
Dit topic zou echt vooooool moeten stromen met vragen als: "Hoe kan ik mijn huis nog duurzamer maken?" of "Wat zouden oplossingen kunnen zijn voor het verminderen van een energie-crisis in mijn omgeving?",
Met name de eerste vraag is hier schering en inslag. Heb je wel alle 263 pagina's gelezen voor je ging posten? :N
"Hoe nodig is het om een zonnepaneel aan te schaffen?"
Die vraag kun je beter hier stellen: http://www.realclimate.org
Vinden jullie het echt al noodzakelijk/dringend om jullie huis voor een groot deel van duurzame energie te voorzien?
Ja
Zitten jullie al potgrond massaal in te slaan om op elk mogelijke plek jullie eigen duurzame groenten te verbouwen?
Nee, mijn tuin is te klein daarvoor, net als die van vrijwel elke stadsbewoner.
Pakken jullie ook massaal de fiets i.p.v. auto?
Ik zou zeggen, de ene helft wel, de andere niet.
Hebben jullie al een flinke hoeveelheid blikvoedsel ingeslagen nu het nog een dubje kost?
Wat is daar nu weer de logica achter?
Hebben jullie de kachel ook al bijna 24/h uit om te wennen aan een torenhoge energieprijs?
Mijn huis was 8º van de winter, behalve de woonkamer (als ik er was). Ben ik nu goedgekeurd?
Zijn jullie al snel de hele wereld overgevlogen nu het nog kan? Hebben jullie je diesel-mobiel ook al verkocht en een bakfiets aangeschaft? ;)
Nee, we zijn natuurlijk lekker aan het rondscheuren in die diesel-mobiel. Nu het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:03:
[...]
Dat nog niet, maar ik ben toevallig twee weken geleden wel begonnen met een simpel maar effectief hydrocultuursysteem om kruiden te kweken (om te beginnen). Als het goed gaat kan ik dat vrij eenvoudig uitbreiden naar grotere hoeveelheden groenten.
Interessant, kun je er wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:38:
De Solesta zonneboiler (www.solesta.nl) heeft dit opgelost door het tapwater door een wisselaar te laten lopen die in het vat zit.
Als ik het me goed herinner heeft deejeebv daar ervaring mee.
Er zijn meer fabrikanten met een tapspiraal. Sommige beter dan andere. Een andere mogelijkheid is een buffervat met een externe platenwisselaar. Dat is vooral bij een grotere installatie voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
Niet alleen in dit topic - de hele samenleving zou zich over deze uiterst belangrijke vragen moeten buigen. Maar de mainstream media begint het slechts langzaam te ontdekken, en dan niet altijd op een positieve manier.
Ben ik het helemaal mee eens. Het onderwerp is alleen niet even iets wat 1-2-3 op iemands bord kan leggen denk ik. Veel mensen die ik geprobeerd heb te informeren, hebben echt andere dingen aan hun hoofd.
Ja, absoluut. Dat is voorbereiden op de toekomst. En vergeet niet dat er meer is dan 'van duurzame energie voorzien'. Besparen komt eerst!
Nu al beginnen en goed ook zorgt er alleen maar voor dat je bij de eerste de beste crisis nog goed door kan komen. I.t.t. de meesten.
Kijk dat is al een goede investering als je het mij vraagt. Mensen gaan gewoon niet aan hun appels en aardappeltjes komen als deze een heel stuk duurder zijn. :) Laat staan specerijen, die zal je toch echt zelf moeten kweken denk ik.
We hebben onze auto jaren geleden al weggedaan. Eén van de grootste stappen die je kunt maken om je leven Peak Oil-bestendig te maken. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het prima mogelijk, mits je een paar slimme keuzes maakt (lokatie huis, werk, etc.)
Good on you! Dat zal geen grote verandering zijn voor jou.
Nee. Ik ga binnenkort wel een klein noodvoorraadje aanleggen, maar dat is meer om een natuurramp te overleven dan als voorbereiding op Peak Oil. Ik verwacht op korte termijn geen Max Max-taferelen, dus dat zie ik niet zitten.
Ik zat er ook aan te denken. Tuurlijk gaat het niet zo dramatisch worden, maar ik ben heel blij als ik het tegen die tijd in huis heb. Al is het maar voor een weekje.
Nee, dat niet, maar we stoken wel verstandig omdat ik het gewoon niet nodig vind onvervangbaar aardgas te verstoken als dat niet hoeft.
Ik heb het wel een tijdje gedaan, gewoon om te kijken hoe klote het zou zijn. Viel best mee, truitje aan.
Earth hour daaraantegen was echt hinderlijk haha. Toen zag ik gelijk al dat een zonnepaneel zo ontzettend nuttig kan zijn.
Uhm, nee, waarom zou ik het proces nog meer gaan versnellen? Ook met de trein kun je binnen Europa op zeer mooie plekken komen, daar is het vliegtuig helemaal niet voor nodig. Het is alleen zo jammer dat door verschillende factoren de trein zo enorm veel duurder is dan het vliegtuig, dus veel te weinig mensen doen het.
Ja dat is jammer. Ik hoor dat argument wel vaker, "kom op nog even genieten nu het nog kan".
Met name de eerste vraag is hier schering en inslag. Heb je wel alle 263 pagina's gelezen voor je ging posten?
Het was geen vraag direct aan jullie. Ik dacht dat er nog meer belangstelling voor zou zijn.
Wat is daar nu weer de logica achter?
Het is inderdaad niet logisch, maar logisch is wel dat als jij je een deel van je geld al kwijt bent aan andere vaste lasten, dat je je boontjes of wat dan ook liever niet koopt als ze stukken duurder zijn. Tenslotte is een hoge olieprijs in transport en landbouw flink te merken. Ook voor je portemonnee.
Mijn huis was 8º van de winter, behalve de woonkamer (als ik er was). Ben ik nu goedgekeurd?
Dat is frisjes. Ik keur jou goed.
Nee, we zijn natuurlijk lekker aan het rondscheuren in die diesel-mobiel. Nu het nog kan.
Maak je ook even een kleine-pitstop bij de supermarkt voor flinke zak blikvoer? Tenslotte wil je niet in diesel-mobiel gaan rijden als ritje naar de supermarkt evenveel als een maand boodschappen kost.
Klinkt erg leuk. Als je de ruimte hebt zekerrrr doen!!
@ Hierboven: de komende 15 jaar loopt het wel los denk ik. Maar dan? Tot die tijd is besparen voor je eigen portemonnee / CO2 geweten geen verkeerd argument.
Hoezo zozeer de komende 15 jaar denk je? Neem je vele artikelen die zeggen dat het echt eerder gaat -stormen- niet serieus? Of heb je ze gewoon niet niet gelezen?

Oja..ik denk persoonlijk dat in 2014/2015 dingen/zaken/prijzen óf drastisch aan het veranderen zijn óf dat het door begint te dringen dat de planeet keihard aan het verneuken zijn. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door whersmy op 01-04-2010 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op donderdag 01 april 2010 @
En dat komt aldus rtl z doordat pv in azie veel goedkoper kan worden geproduceerd dan in heerlen, en dat er een overschot is aan biodiesel. Energiebedrijf delta welke nat gaat op duurzame energie, waarom vind ik het niet erg?! >:)
Volgens mij gaat Punkrocker dat zeker leuk vinden (als 't ie negatief verbruik zou hebben). Want misschien gaat dat goedkope Delta dan wel duurdere kWh in rekening brengen...

... als hij positief verbruik heeft is het mogelijk een mooie prikkel voor Punkrocker om extra te gaan besparen ...

Ik kan er verder ook niet rouwig om zijn. Ik heb me er over verbaasd waarom Gosse Boxhoorn (die dit jaar mogelijk toch "zijn" Silicon Mine in Limburg gefinancierd gaat krijgen ...) destijds in het hol van de Leeuw is gestapt en Delta meerderheidsaandeelhouder van Solland Solar heeft laten worden. Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan, met de bekende gevolgen. Hopen dat iemand anders de boel gaat overnemen?

By the way. Sinds wanneer zitten er dynamische sprites (hoe heten die poppetjes ook alweer?) op Tweakers? Of heb ik een besmetting opgelopen? Owja. 1 april... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
whersmy schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:24:
Ben ik het helemaal mee eens. Het onderwerp is alleen niet even iets wat 1-2-3 op iemands bord kan leggen denk ik. Veel mensen die ik geprobeerd heb te informeren, hebben echt andere dingen aan hun hoofd.
Wat ook meespeelt is dat het een boodschap van 'minder' is terwijl de mensheid door de commercie gebombardeerd wordt door boodschappen van 'meer'. In die zee van 'meer'-boodschappen wordt een 'minder'-boodschap gewoon niet opgepikt. Als iedereen beweert dat 'meer' goed is dan die minderheid die 'minder' verkondigt wel niet goed wijs zijn. Het is natuurlijk ingewikkelder dan dat, maar dat is volgens mij wel de basis.
Erasmo schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:12:
Interessant, kun je er wat meer over vertellen?
Yep. Het is feitelijk een bak water met daarin voedingsmiddelen opgelost. De planten hangen met hun wortels in het water en nemen zo de voedingsmiddelen (en water) op. Omdat wortels ook zuurstof nodig hebben pompt een aquariumpompje continu lucht door een paar 'bellenblokjes' waardoor het water erg zuurstofrijk wordt. Er zijn meerdere constructies mogelijk, van heel ingewikkeld tot heel simpel, en ik heb voor dit experiment gekozen voor een deep water culture systeem. Hier is een filmpje wat het principe duidelijk uitlegt, en dit systeem heb ik ook nagebouwd. Op dit moment beginnen de basilicum-, munt- en peperplantjes net op te komen, ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

Er zijn vele hydrocultuursystemen, overigens levert googelen er naar veel hits op naar sites over het kweken van, uhm, niet eetbare planten ;) maar dat is niet zo erg want het principe is hetzelfde. Als het even kan wil ik niet met kunstlicht werken want dat jaagt het stroomverbruik omhoog (2 spaarlampen van 11W à 24/7 is al 200kWh ofwel ons volledige overschot). Het pompje verbruikt 2,4W en ik heb hem d.m.v. een plugwise-plug nog op een aan/uit regeling staan ook, dus dat verbruikt niet veel.

Het is allemaal een eerste test, dus ik moet nog zien wat het allemaal doet, maar leuk is het wel :)Ik heb er nog geen foto's van gemaakt omdat het tot nu toe nog neit zoveel doet, maar als het goed loopt zet ik wel wat online, ook hier.
zonnigtype schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:46:
(hoe heten die poppetjes ook alweer?)
Lemmings!

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 01-04-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Full video Samsom bij Pauw & Witteman over van der HO-daar-es-jeweetwel.

Lemmings - Yep, dat waren ze. Veel gelachen met die krengen, en ver gekomen. Maar het werd wel steeds lastiger op het laatst. Was nog op onze ouwe Atari, wat een tijd (ancient history)...
Op dit moment beginnen de basilicum-, munt- en peperplantjes net op te komen, ik ben benieuwd hoe het zal gaan.
Basilicum hebben we hier in het keukenvenster gewoon op aarde staan. Trage groei werkt prima. Tuinkers is ook heel makkelijk en erg lekker. Kijk wel uit met basilicum: erg tochtgevoelig. Is dan ook een mediterrane plant van origine. Errug lekker! :9

[ Voor 64% gewijzigd door zonnigtype op 01-04-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
De overheid moet bezuinigen, in 20% op 20 gebieden.
Het ministerie van financiën heeft voor 20 gebieden heroverwegingen geschreven om 20% te besparen.
Deze zijn hier: http://www.minfin.nl/Onde...ten_brede_heroverwegingen te vinden.

Rapport 1: energie en klimaat, vandaag uitgekomen, april 2009. Er zijn 6 beleidsvarianten, waarvan Beleidsvariant 1.A "Beprijzen in plaats van subsidiëren" veel goede ideeen bevat: oa. de vervuiler betaald, afschaffen korting op energiebelasting voor tuinders, verhogen kostprijs voor kolen en gas stroom (laat ze in godsnaam nucleaire energie niet vergeten), daarnaast nog een verhoging van de energiebelasting.

Goh, heeft een medewerker in een onbewaakt ogenblik z'n goede ideeen opgeschreven?

Als mogelijke resultaat van dit beleid geven ze: " De effecten van het afschaffen en versoberen van (fiscale) subsidies op de klimaat en energiedoelstellingen zijn gering. Ze weten het dus wel...
Hoezo zozeer de komende 15 jaar denk je?
Omdat: marktwerking. Bij brandstof van bijvoorbeeld 4 euro / liter zal de auto nog steeds gebruikt worden, echter door een veel kleinere groep en voor minder zaken. Het grootste deel van China/ India kan opeens geen auto meer rijden. De olie is niet abrupt op, dat gaat geleidelijk. Dus de prijs wordt ook geleidelijk hoger.
Niet dat ik daar in mijn eigen planning vanuit ga trouwens, weet ondertussen prima hoe ik mijn leven in kan richten (doe ik grotendeels al) zodat het mij minder raakt.

[ Voor 24% gewijzigd door SpiceWorm op 01-04-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
Wat ook meespeelt is dat het een boodschap van 'minder' is terwijl de mensheid door de commercie gebombardeerd wordt door boodschappen van 'meer'. In die zee van 'meer'-boodschappen wordt een 'minder'-boodschap gewoon niet opgepikt. Als iedereen beweert dat 'meer' goed is dan die minderheid die 'minder' verkondigt wel niet goed wijs zijn. Het is natuurlijk ingewikkelder dan dat, maar dat is volgens mij wel de basis.
Klopt. Ook hebben mensen simpel geen zin in drama. Ook zitten ze niet op een bom informatie te wachten waarvan het merendeel in het engels is, en niks impliciet zegt dat **Nederland** aan de beurt is. Ook hebben ze gewoon geen tijd om het door te lezen. En sommigen verwachten dat de technologie (die de planeet dus tot dit punt gebracht heeft) ons wereldwijd zal helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Het is inderdaad niet logisch, maar logisch is wel dat als jij je een deel van je geld al kwijt bent aan andere vaste lasten, dat je je boontjes of wat dan ook liever niet koopt als ze stukken duurder zijn. Tenslotte is een hoge olieprijs in transport en landbouw flink te merken. Ook voor je portemonnee.
Hamsteren is zinvol als je min-of-meer tijdeljike problemen verwacht. Wat er op ons afkomt (PeakOil danwel klimaatverandering, waarschijnlijk beide en dan overbevolking en verwoestijning en ...) is voor wat ons leven betreft permanent. Hamsteren is daarom vrijwel zinloos.
Dat is frisjes. Ik keur jou goed.
thnx! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:26:
Hamsteren is daarom vrijwel zinloos.
Yep, mee eens. We kopen nooit in blik, sowieso.

Hamsteren bij veronderstelde paniek: paar dagen, weken overleven: en dan?

Kun je beter wegvluchten, de dan nog mogelijk bestaande rimboe in, en opnieuw beginnen...

... leuke gedachtenspielerei. Beetje vermoeiend om je daar nu beetje druk over te gaan zitten maken. Wel leuk Mad Max kijken nu het nog kan op de elektronenguzzler... >:)

Zonnetje doet het weer leuk tussen de wolken door! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:50:
[...]
Yep. Het is feitelijk een bak water met daarin voedingsmiddelen opgelost. De planten hangen met hun wortels in het water en nemen zo de voedingsmiddelen (en water) op. Omdat wortels ook zuurstof nodig hebben pompt een aquariumpompje continu lucht door een paar 'bellenblokjes' waardoor het water erg zuurstofrijk wordt. Er zijn meerdere constructies mogelijk, van heel ingewikkeld tot heel simpel, en ik heb voor dit experiment gekozen voor een deep water culture systeem. Hier is een filmpje wat het principe duidelijk uitlegt, en dit systeem heb ik ook nagebouwd. Op dit moment beginnen de basilicum-, munt- en peperplantjes net op te komen, ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

Er zijn vele hydrocultuursystemen, overigens levert googelen er naar veel hits op naar sites over het kweken van, uhm, niet eetbare planten ;) maar dat is niet zo erg want het principe is hetzelfde. Als het even kan wil ik niet met kunstlicht werken want dat jaagt het stroomverbruik omhoog (2 spaarlampen van 11W à 24/7 is al 200kWh ofwel ons volledige overschot). Het pompje verbruikt 2,4W en ik heb hem d.m.v. een plugwise-plug nog op een aan/uit regeling staan ook, dus dat verbruikt niet veel.

Het is allemaal een eerste test, dus ik moet nog zien wat het allemaal doet, maar leuk is het wel :)Ik heb er nog geen foto's van gemaakt omdat het tot nu toe nog neit zoveel doet, maar als het goed loopt zet ik wel wat online, ook hier.
Interessant concept, vooral voor stekken. Voorlopig heb ik het hier niet nodig met 6m2 moestuin maar voor kruiden, stekjes etc. zal het ideaal zijn.

Wat je eventueel kan doen is een 12V luchtpompje ergens scoren en daar een klein pv-paneeltje aan hangen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:26:
[...]

Hamsteren is zinvol als je min-of-meer tijdeljike problemen verwacht. Wat er op ons afkomt (PeakOil danwel klimaatverandering, waarschijnlijk beide en dan overbevolking en verwoestijning en ...) is voor wat ons leven betreft permanent. Hamsteren is daarom vrijwel zinloos.

[...]

thnx! :*)
Het klinkt vrij dramatisch, maar als jij omdat je hamstervoedsel tot je beschikking hebt ervoor kan zorgen dat je de periode kan doorstaan die nodig is om je gehele leven en omgeving "los" kan maken van alles wat fout gegaan is tegen die tijd, is dat juist alleen maar goed. Gelukkig heeft de laatste recessie alle drama nog een paar jaar kunnen uitstellen, helaas is niet precies bekend hoever, maar juist in deze tijd kan je jezelf flink voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
Omdat: marktwerking. Bij brandstof van bijvoorbeeld 4 euro / liter zal de auto nog steeds gebruikt worden, echter door een veel kleinere groep en voor minder zaken. Het grootste deel van China/ India kan opeens geen auto meer rijden. De olie is niet abrupt op, dat gaat geleidelijk. Dus de prijs wordt ook geleidelijk hoger.
Niet dat ik daar in mijn eigen planning vanuit ga trouwens, weet ondertussen prima hoe ik mijn leven in kan richten (doe ik grotendeels al) zodat het mij minder raakt.
De olie is inderdaad niet abrupt op. De olie zal waarschijnlijk nooit op raken. Dat terzijde.
Ze/overheden/etc zijn nu al bezig met flinke, flinke investeringen om alle ruwe olie wat heel diep zit in de grond zit en daarna verder weg vervoerd moet worden en flink moet worden geraffineerd tegen een betaalbare prijs op de markt te kunnen brengen met dezelfde snelheid. :)

Op een gegeven moment zal dit patroon geen zin meer hebben, omdat het gewoon té duur word en er gewoon niet meer uit de grond kan komen binnen een bepaalde tijd met hetzelfde rendement, en wat er dan gebeurt? Oilspike-jes ofzo, iets in die trant. Hebben jullie gekeken naar wat er met cuba gebeurde toen de soviet-unie de olie export bijna een halt toeriep?

Oja..en de prijs zal waarschijnlijk wel geleidelijk hoger worden, maar dat betekend niet dat de uiteindelijke prijs heel hoog gáát worden toch? De prijs zal dan misschien geleidelijk per stap steeds een stuk duurder worden. Niet per 0,30 dollarcent, maar per dollars.

[ Voor 9% gewijzigd door whersmy op 01-04-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
zonnigtype schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:31:
[...]

Yep, mee eens. We kopen nooit in blik, sowieso.

Hamsteren bij veronderstelde paniek: paar dagen, weken overleven: en dan?

Kun je beter wegvluchten, de dan nog mogelijk bestaande rimboe in, en opnieuw beginnen...

... leuke gedachtenspielerei. Beetje vermoeiend om je daar nu beetje druk over te gaan zitten maken. Wel leuk Mad Max kijken nu het nog kan op de elektronenguzzler... >:)

Zonnetje doet het weer leuk tussen de wolken door! :*)
En dan? En dan hopelijk in het begin van je"hamsterperiode" voor jezelf zorgen. Zorgen dat jij zelf en je omgeving eventueel (verschilt pp) zelf aan eten komen, niet door het te kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
whersmy schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:50:
[...]

En dan? En dan hopelijk in het begin van je"hamsterperiode" voor jezelf zorgen. Zorgen dat jij zelf en je omgeving eventueel (verschilt pp) zelf aan eten komen, niet door het te kopen dus.
Ja, beste whersmy, ik heb ook met partner en twee vrienden een moestuin en die is nu al bijna helemaal op orde, de patatten, peulen, tuinbonen en heerlijke knoflook zitten al lang in de grond.... Maar ook daarmee ga je het niet redden voor een lange periode. Je kunt je natuurlijk van alles wijs laten maken, maar ik ga mijn leven niet laten vergallen met allerlei "als-als-als" scenario's die mogelijk niet uitkomen of totaal anders uit gaan pakken dan de knapste koppen kunnen voorspellen. Voor je het weet ben je op weg van je moestuin naar je huis om juist "voor jezelf te zorgen" en wordt ondertussen je kop van je romp gescheiden door iemand die die moeite niet wil nemen en effe makkelijk wil scoren (zeer goed denkbaar scenario, niet alleen in films). Kun je je op voor willen bereiden, maar ik zie wel wat er van komt. Ik heb mijn best al lang gedaan door een vermeden fossielen verbruik en daarmee gepaard gaande "vermeden CO2 equivalenten emissie" (voor wie die rekensommetjes wil maken) waar je U tegen zegt. Daar stelt die 8 en een halve megawattuur die we met de zonnepaneeltjes in tien jaar tijd hebben opgewekt geen moer bij voor...

Nu effe nog de rest van de samenleving, dan gaan we alweer een aardig positieve kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
zonnigtype schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:10:
[...]

Ja, beste whersmy, ik heb ook met partner en twee vrienden een moestuin en die is nu al bijna helemaal op orde, de patatten, peulen, tuinbonen en heerlijke knoflook zitten al lang in de grond.... Maar ook daarmee ga je het niet redden voor een lange periode. Je kunt je natuurlijk van alles wijs laten maken, maar ik ga mijn leven niet laten vergallen met allerlei "als-als-als" scenario's die mogelijk niet uitkomen of totaal anders uit gaan pakken dan de knapste koppen kunnen voorspellen. Voor je het weet ben je op weg van je moestuin naar je huis om juist "voor jezelf te zorgen" en wordt ondertussen je kop van je romp gescheiden door iemand die die moeite niet wil nemen en effe makkelijk wil scoren (zeer goed denkbaar scenario, niet alleen in films). Kun je je op voor willen bereiden, maar ik zie wel wat er van komt. Ik heb mijn best al lang gedaan door een vermeden fossielen verbruik en daarmee gepaard gaande "vermeden CO2 equivalenten emissie" (voor wie die rekensommetjes wil maken) waar je U tegen zegt. Daar stelt die 8 en een halve megawattuur die we met de zonnepaneeltjes in tien jaar tijd hebben opgewekt geen moer bij voor...

Nu effe nog de rest van de samenleving, dan gaan we alweer een aardig positieve kant op.
In de lange periode zal zeker weten veel lokaal gaan gebeuren. Ik denk niet dat het gelijk al zo word zoals jij beschrijft, doomscenario, omdat er zeker weten wel oplossingen gaan komen. Duurzame energie helpt je al een stukje op weg, eigenlijk wel een groot stuk, en het maakt de switch een stuk makkelijker en aangenamer! ;) . Als er veel lokaal verbouwd word, geconserveerd, etc kom je al een heel eind. In je eentje kom je er niet nee. ;) Normaals, cuba als voorbeeld nemen is echt niet zo`n slecht idee. En dat zal zo ontzettend veel mooie dingen op gaan leveren. Dingen zoals echte vriendschap, groeperingen die allemaal een tandje hoger functioneren en het doel hebben om deze uitdaging aan te pakken. Vers eten, and-so-on.

Het moet gewoon een keer masaal in de media komen. De wereld is nu een soort Lemmings-poppetje wat op de afgrond loopt, met niks in zijn pad wat hem tegen houd.

En natuurlijk dat dit veel vervelende scenario`s met zich meebrengt. In je eentje kom je er niet, en veel mensen zullen zich dat massaal pas merken als het te laat is.

[ Voor 9% gewijzigd door whersmy op 01-04-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 13:59
wmeester schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:55:
Woodski? JeroenH?
Ik heb voldoende plugjes nu. Als ik straks bijbestel zullen het denk ik de stealths worden.
Die kan je trowuens wel los kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
basfromasd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:15:
[...]
Als ik het me goed herinner heeft deejeebv daar ervaring mee.
Er zijn meer fabrikanten met een tapspiraal. Sommige beter dan andere. Een andere mogelijkheid is een buffervat met een externe platenwisselaar. Dat is vooral bij een grotere installatie voordelig.
Nadeel van de Solesta is de beperkte regeling. Wat dat betreft valt er dus juist niet veel te tweaken. Het installeren is wel eenvoudig.
Om diverse redenen heeft de Solesta bij mij plaatsgemaakt voor een nieuw systeem. Ik gebruik daarin een externe platenwisselaar. De reden daarvoor is praktisch, ik had namelijk al een opslagvat zonder warmtewisselaar. Ik gebruik de platenwisselaar om het water in het opslagvat op te warmen. Ik heb dus wel een voorraadvat.
Nadeel van dit systeem is dat je een extra pomp nodig hebt. Deze wordt gelijk geschakeld met de pomp voor de collector.

[ Voor 13% gewijzigd door deejeebv op 01-04-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 01 april 2010 @ 10:09:

Eh, zo erg is het toch niet wat ik zei? :? Geloof me, ik heb nog wel ergere dingen gedacht, maar die schrijf ik niet op.
@Jeroen: Nee, zo erg is nou ook niet weer niet, maar van sommige personen- ook volgens Mike - verwacht je het gewoon niet. :9 Je bent en blijft toch de oprichter en starter van dit duurzame forum.
Voor mij ben je - ik overdrijf nu een beetje - toch de grote inspirator en het voorbeeld op het gebied van duurzame energie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SpiceWorm schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:01:
Energiebedrijf delta welke nat gaat op duurzame energie, waarom vind ik het niet erg?! >:)
@Spiceworm: Nou, omdat Delta een van de grootste werkgevers is in Zeeland en de directie alweer met teksten komt als: Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Oja..ik denk persoonlijk dat in 2014/2015 dingen/zaken/prijzen óf drastisch aan het veranderen zijn óf dat het door begint te dringen dat de planeet keihard aan het verneuken zijn. ;)
@whersmy: Nieuw op het forum :? Ik had nog nooit iets van jouw gehoord. Je hebt in ieder geval wel je standpunt duidelijk gemaakt (en dat op 1 april) :Y
Heb je zelf eigenlijk PV en/of zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
JAN-B schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:03:
[...]
@whersmy: Nieuw op het forum :? Ik had nog nooit iets van jouw gehoord. Je hebt in ieder geval wel je standpunt duidelijk gemaakt (en dat op 1 april) :Y
Heb je zelf eigenlijk PV en/of zonneboiler?
Wel nieuw op dit forum! Loop de site al jaren te stalken. :z
Ik zit ervoor te sparen nu, ik WIL EN MOET gewoon een prachtig paneel op de juiste plek hebben. Ik hoef niet het hele huis erop te laten lopen, laptop + internet, printer/scanner, en een lampje zou al super zijn.

Ik ben denk ik wel een haastig en direct hier binnengestapt, maar mijn standpunt wordt gedeeld door zo ontzettend veel peak-oil activisten dat ik me daarin wel kan vinden, hoe belachelijk die ook is.
Heb ook besloten om me alleen bezig te houden met mensen die redelijk dezelfde mening hebben/op de hoogte zijn/mee willen helpen, mensen die er niks van willen weten zullen er vanzelf maar achter komen, totaal tijdsbederf en onzinnig om alsmaar hetzelfde te roepen.

[ Voor 14% gewijzigd door whersmy op 01-04-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:46:

Ik kan er verder ook niet rouwig om zijn. Hopen dat iemand anders de boel gaat overnemen?
@zonnigtype: De boel overnemen?? Laat ze lekker wegblijven hier :Y

Maar je was zeker wel blij - ik ook - dat (zeer) waarschijnlijk de bouw van de 2e kerncentrale toch niet gaat lukken-komen nog enkele miljarden tekort. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:14:
[...]
@zonnigtype: De boel overnemen?? Laat ze lekker wegblijven hier :Y

Maar je was zeker wel blij - ik ook - dat (zeer) waarschijnlijk de bouw van de 2e kerncentrale toch niet gaat lukken-komen nog enkele miljarden tekort. *O*
Tel uw zegeningen. De vele wegen van de energiesector zijn ondoorgrondelijk, en take you by surprise - op het moment dat je het minst verwacht. EDF zit al jaren verlekkerd naar dat geliberaliseerde 'olland over de schouders van Delta mee te gluren, en THAT's a big guy. Al zou ik moeten zeggen: un grand garçon... Niet vergeten dat onze ranzige wetgeving heel veel Franse sh*t in zich heeft, nog van die goeie ouwe Franse 'nappie (en waar wij ook onze achternamen aan hebben te danken) ... ;)

Dat overnemen bedoelde ik deels Solland Solar mee. Dat ligt in een andere provincie, beetje ver rijden voor jullie. Eigenlijk beetje in een niemandsland, precies op de grens van dat rare Nederland en het ..... _/-\o_ Duitsland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JAN-B schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:51:
[...]

@Jeroen: Nee, zo erg is nou ook niet weer niet, maar van sommige personen- ook volgens Mike - verwacht je het gewoon niet. :9 Je bent en blijft toch de oprichter en starter van dit duurzame forum.
Voor mij ben je - ik overdrijf nu een beetje - toch de grote inspirator en het voorbeeld op het gebied van duurzame energie _/-\o_
Inderdaad je verwacht het niet van Jeroen.
Enne ik ben niet gelovig... geloof ik.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeroen:
sorry Jeroen, maar ik vind je taalgebruik een beetje...
Ik begrijp best dat je ontzettend boos bent/was, maar om nou zo te reageren, kom,kom...
Ik zeg: Laat je niet gek maken door de maatschappij !
en toch is het nog een enorm understatement wat ik je brom....
de brief van jeroen had ik al in oktober 09 (*), dus... gewoon mega manipulatie structureel strategisch beleid van de bonus trekkende directie mensch. en de nederlanders ze slapen diep door, in hun fossiel coma.
zo nu ga ik effe mega in bad, zon-cw6 want de boiler staat voor het eerst op <hot> (en bij snoekie op steam denk ik) en de stroom ? ik sta voor dit hele jaar al op -56kwh, eat your heart out liander, ik kom eraan,
your worst nightmare neggie, dat word een vet conflict, en ik hoop er de tv mee te halen.

(*) http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:38:
[...]

en toch is het nog een enorm understatement wat ik je brom....
de brief van jeroen had ik al in oktober 09, dus... gewoon mega manipulatie structureel strategisch beleid van de bonus trekkende directie mensch. en de nederlanders ze slapen diep door, in hun fossiel coma.

zo nu ga ik effe mega in bad, zon-cw6 want de boiler staat voor het eerst op <hot> (en bij snoekie op steam denk ik)
Bij snoekie werkt alles perfect.....de rest warmte stuurd hij netjes naar de (overdekte) vijver

Was trouwens een leuke maand......44 kwh in maart....en 81 m3 gas verbruikt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker typisch voorjaars west zonnetje he, met erge hoge instraling ;-) en harde koude wind,
1 vlaag over de pv (10x) geeft zomaar 121 watt ac extra hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:38:

your worst nightmare neggie, dat word een vet conflict, en ik hoop er de tv mee te halen.
Dat wordt zeker een gezwellige uitzending saampjes met van der HO.... en ons Diederikje? :9~

Ons gratis gekregen kapotte amorf Si paneeltje wat eigenlijk in de schroot hoort produceert dezer dagen nog een gratis16 Watt... (niet passend okaviertje, direct stekker in het stopcontact, gewoon op terras zetten en af en toe op de zon richten...)

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 01-04-2010 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

offtopic:
* Mars Warrior heeft er al ruim 100 afgeschoten tijdens het lezen van dit duurzame forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op donderdag 01 april 2010 @ 18:15:
[...]

offtopic:
* Mars Warrior heeft er al ruim 100 afgeschoten tijdens het lezen van dit duurzame forum
Met duurzame kogels? (verarmd uranium?) :X

Zo, alweer een vet stukkie huiswerk afgemaakt. Inmiddels gepubliceerd.

Op naar het volgende stukkie slavenarbeid... O-)

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 01-04-2010 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
1 April:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B8WjlKP3NjaQhjX2B0pqGgu7/full.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door SpiceWorm op 01-04-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:32:
[...]

Interessant concept, vooral voor stekken. Voorlopig heb ik het hier niet nodig met 6m2 moestuin maar voor kruiden, stekjes etc. zal het ideaal zijn.

Wat je eventueel kan doen is een 12V luchtpompje ergens scoren en daar een klein pv-paneeltje aan hangen O-)
zoals dit ?

http://tinyurl.com/yzkwhc3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japan gebruikt ongeveer de helft aan energie voor elke verdiende euro als Nederland
(bron energieraad/milieudefensie)
auw ?
Pagina: 1 ... 66 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.