Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.007 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:49:
[...]

ík denk dat juist doordat de database gmt gebruikt, er dus voor 2-3 uur niks in de grafiek verschijnt. in de weergave "bestaat"die periode immers niet. ( of hoort niet bij een tijd in gmt) in de database staat wel iets, anders zou er voor 3-4 uur ook niks opgehaald kunnen worden, of zou de grafiek een uur achter gaan lopen.

maar mensen die al jaren grafieken bijhoude, hoe gaan die om met zomer en wintertijd?
Negeren (tijdens het schrijven van je gegevens)! Ik doe (inmiddels wijs geworden) alles in GMT. Je kan dan later (als je wilt) bij het weergeven van je gegevens rekening houden met zomer/wintertijd en de tijdzone maar het is absoluut noodzakelijk dat je database in GMT is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwkop
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-08 23:49
Touwkop schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:39:
Hallo Luitjes,

Wij hebben sinds vrijdag 30 heatpipes op dak + 200 liter vat voor het op te warmen tapwater :-) . De wasmachine + afwasmachine hebben we ook alle twee gelijk maar met mengventielen op het voorraadvat aangesloten. Beide toestellen worden in de huidige situatie via de ketel gevoed. M.a.w. als de aanvoertemperatuur van het tapwater naar de ketel lager is dan 53 graden, dan zal de ketel bijspringen. De beide mengventielen staan op dit moment afgesteld op ca. 40 graden.

Voor de wasmachine zit ik te twijfelen of ik deze situatie wil behouden. Ik zit te denken om deze rechtstreeks van het voorraadvat via een mengventiel te voeden. In de nieuwe situatie zal het eventuele te koude waswater door machine zelf opgewarmd worden en niet meer door de ketel. Ik denk dat vanaf de lente sowieso de beste optie is , maar 's winter juist via de ketel (gas is goedkoper dan stroom). Wat is wijsheid, via de ketel or rechtstreeks?
Niemand suggesties?

Meten = Weten = Denken = Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt een suggestie, maar ik denk daar ook over. Mijn hotfill aansluiting zit nu na de ketel. Het grootste "probleem" is dat ons mengapparaat om b.v. 40oC te krijgen de ketel steeds aan-en-uit-zet om zo water van 60oC en koud water te mixen to 40oC, dat lijkt me niet echt goed voor dat ding. Ik ga dus de kraan rechtstreeks aan de zonneboiler uitgang aansluiten. Is een stuk beter in voorjaar en zomer, maar zal in de winter het elektriciteitsverbruik wat omhoog gooien, maar ik denk (weet het niet zeker) dat dat gaat opwegen tegen het verminderde (fossiele) gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op zondag 28 maart 2010 @ 10:08:
Ik zie net in het MediaMarkt foldertje een Electrolux wasmachine staan met een aansluiting voor warm water :o (EWH 147310 W)
Ik ben benieuwd of er meer fabrikanten zijn die dit in de pijplijn hebben zitten (en dan betaalbaar)
Wat is de prijs van die EWH 147310 W bij MM?
In het buitenland zit hij op een 520 euro. Lijkt me goed te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 19:30
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:09:
[...]

Wat is de prijs van die EWH 147310 W bij MM?
In het buitenland zit hij op een 520 euro. Lijkt me goed te doen!
Ze hebben nu een nieuwe folder jammer genoeg, maar volgens mij stond hij er in ieder geval in voor minder dan 500,- (en misschien zelfs wel minder dan 400,- maar dat weet ik niet meer helemaal zeker).
Prijs was goed te doen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, omdat mijn CV-ketel een voorraadboiler van 50 liter heeft. De hotfill aansluiting zit na de ketel en dat blijft zo. Wel gaat in de zomer de ketel uit. Ook de voorraadboiler van de CV wordt dan (meestal) door de zon verwarmd. Je zou een tijdklok op je CV kunnen overwegen, zodat de ketel niet zomaar aanslaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
je kunt met 2 mengkranen gaan werken, waarbij eerst zonneboiler en koud water samen tot gewenste temperatuur wordt gemengd. Kom je niet aan de gewenste temperatuur gaat de tweede mengkraan het water van de eerste mengrkraan mengen met heet water uit de cv.
De ketel krijgt dus alleen warmtevraag als de zonneboiler te koud is.

je kunt dan de tweede mengkraanook op een lagere temperatuur zetten, zodat je met minder hoge temp genoegen neemt als de boiler niet warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwkop
ericplan schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:26:
[...]

Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, omdat mijn CV-ketel een voorraadboiler van 50 liter heeft. De hotfill aansluiting zit na de ketel en dat blijft zo. Wel gaat in de zomer de ketel uit. Ook de voorraadboiler van de CV wordt dan (meestal) door de zon verwarmd. Je zou een tijdklok op je CV kunnen overwegen, zodat de ketel niet zomaar aanslaat.
Als je de ketel uitzet, ben je dan niet bang voor Salmonella? Wij hebben trouwens in de ketel ook nog een voorraadboiler van 18 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touwkop schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:04:
[...]

Als je de ketel uitzet, ben je dan niet bang voor Salmonella? Wij hebben trouwens in de ketel ook nog een voorraadboiler van 18 liter.
Ik ben niet bang voor Salmonella in mijn ketel, bewaar er geen kip of kip producten in :)

je zal wel legionella bedoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 20:36:
Vandaag prachtig weer in Zeeland en meteen het eerste deel van de vorige week door SolarKing afgeleverde panelen geplaatst. Er liggen nu 15 185Wp panelen, er komen er nog 13 bij. (als de spierpijn verdwenen is!)
@mightym: Zo, dat wordt echt een grote installatie :*)
Als ik goed reken kom je op 5180! Wp.
Waar kom je vandaan, als ik vragen mag? (Kom zelf uit M,burg)
Hoeveel- en welke- omvormers heb je wel niet nodig voor 5 Kwp?
Kan je ook iets meer vertellen: over je jaarverbruik, heb je dubbel tarief meter, zit je ook bij Delta?, hoe ga je dat doen met terugleveren - ik neem aan dat je niet 4500 tot 5000Kwh per jaar zelf gebruikt?
Trouwens, de komende dagen weinig zon in Zeeland :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 00:33:
[...]
Want ik had het gewoon over het zeer Duitse Greenpeace Energy, die niks te schaften heeft met het vooralsnog louter op de Nederlandse markt gerichte Greenchoice.
Dus: als je het over correcte "eenheden" hebt: ik heb die "eenheid" genaamd de correcte leverancier van duurzame energie goed geciteerd... :>
Zorry, je hebt gelijk, het was me niet bekend dat er een energie-bedrijf is dat Greenpeace Energy heet. _O-
Maar toch een beetje verwarrend met de meer bekende (millieu organisatie) Greenpeace.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze misbruik maken van de bekende naam Greenpeace.
peace=vrede heeft toch niks met energie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Touwkop schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:04:
[...]

Inderdaad, Legionella dus. Niet echt bang voor, om een aantal redenen: Ik weet redelijk goed wat we aan warm water verbruiken (aparte meter) en de inhoud van beide boilers (samen 160 liter) wordt dagelijks ruimschoots ververst. Bovendien is er sprake van korte leidingen, zonder dode stukken. Leidinglengte van boiler tot elk tappunt is maximaal 4 meter. En in de zomer komt de temperatuur in beide boilers zeer regelmatig boven de 85°
Niet echt condities voor legionella.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
JAN-B schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:33:
[...]

Zorry, je hebt gelijk, het was me niet bekend dat er een energie-bedrijf is dat Greenpeace Energy heet. _O-
Maar toch een beetje verwarrend met de meer bekende (millieu organisatie) Greenpeace.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze misbruik maken van de bekende naam Greenpeace.
peace=vrede heeft toch niks met energie te maken.
Dit is geen verwarring zaaien, er is blijkbaar een overeenkomst gesloten met de milieuorganisatie:
Wie ist das Verhältnis zur Umweltschutzorganisation Greenpeace e.V.?Wie ist das Verhältnis zur Umweltschutzorganisation Greenpeace e.V.?
Die Genossenschaft ist laut Satzung verpflichtet, die Qualitätskriterien für sauberen Strom der Umweltorganisation Greenpeace zu erfüllen. Die Verwendung des Namens ist durch einen Vertrag zwischen der Genossenschaft Greenpeace Energy eG und der Greenpeace Media GmbH geregelt. Die gemeinnützige Organisation hält als Gründungsmitglied fünf Anteile an der Genossenschaft. Weitere wirtschaftliche oder finanzielle Verflechtungen bestehen nicht; Greenpeace Energy trifft seine unternehmerischen Entscheidungen allein und unabhängig.
Zie http://www.greenpeace-ene...ice/fragen-antworten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
Ik zou het mengventiel rechtstreeks aan de zonneboiler hangen. Twee redenen:
  1. Als je geen hotfillautomaat gebruikt is je spoelwater nu ook warm. Zonde om daar gas voor te gebruiken.
  2. Je kunt wel stroom uit hernieuwbare bron kopen of opwekken, maar "groen gas" betekent alleen maar dat er bomen geplant worden van een gedeelte van de gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwkop
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:24:
[...]

Ik ben niet bang voor Salmonella in mijn ketel, bewaar er geen kip of kip producten in :)

je zal wel legionella bedoelen
O+ uhh, ja dat bedoelde ik.
basfromasd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 13:32:
[...]

1. Als je geen hotfillautomaat gebruikt is je spoelwater nu ook warm. Zonde om daar gas voor te gebruiken.
  2. Je kunt wel stroom uit hernieuwbare bron kopen of opwekken, maar "groen gas" betekent alleen maar dat er bomen geplant worden van een gedeelte van de gasprijs.
Ik gebruik geen hotfill en idd zal dan een rechtstreekse aansluiting op de zonneboiler het voordeligst en wellicht het milieuvriendelijkst zijn. Toch maar rechtstreeks aansluiten dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Touwkop schreef op maandag 29 maart 2010 @ 13:42:
[...]

O+ uhh, ja dat bedoelde ik.

[...]

Ik gebruik geen hotfill en idd zal dan een rechtstreekse aansluiting op de zonneboiler het voordeligst en wellicht het milieuvriendelijkst zijn. Toch maar rechtstreeks aansluiten dan maar.
ik weet niet of je dit hebt gelezen, maar wat is er mis met 2 mengkranen:
je kunt met 2 mengkranen gaan werken, waarbij eerst zonneboiler en koud water samen tot gewenste temperatuur wordt gemengd. Kom je niet aan de gewenste temperatuur gaat de tweede mengkraan het water van de eerste mengrkraan mengen met heet water uit de cv.
De ketel krijgt dus alleen warmtevraag als de zonneboiler te koud is.

je kunt dan de tweede mengkraanook op een lagere temperatuur zetten, zodat je met minder hoge temp genoegen neemt als de boiler niet warm genoeg is.
heb je nog wel het probleem van spoelen met warm water natuurlijk.
het is dus of in voorkomende gevallen spoelen met deels gasverwarmd water, of genoegen nemen met wat er uit de zonneboiler komt, of een voormixapparaat dat rekening houdt met het wasprogramma.

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 29-03-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

basfromasd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 13:32:
[...]

Miele geeft bij zijn hotfill wasmachine overigens aan, dat je ook warm kan spoelen. Dan is er voor het spoelen minder water nodig. Leuk duurzaamheidsvraagstukje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik ben me nog steeds aan het orienteren om een betaalbare oplossing te vinden om stroom/gas en waterverbruik en pv opbrengst te kunnen loggen en daarbij ook eenvoudig dingen als UV metingen en temperatuur/vochtigheid toe te kunnen voegen.

Vwb de hardware lijkt de PogoPlug of andere vormen daarvan erg aantrekkelijk, en nog te betalen ($99 - $129) ook en relatief zuinig (5W).

Qua software wordt dan verwezen naar bijv. DomotiGa, die volgens de website op ARM moet kunnen draaien. DomotiGa werkt goed met RFXCOM en kan bijv. via een Zigbee stick ook met de Circles van Plugwise communiceren. Via RFXCOM kun je ongeveer de rest van de draadloze (Owl, KiKa, Oregon) zooi koppelen...

DomotiGa is gratis, is er nu ook in een server/client/web versie, RFXCOM is relatief duur (vanaf €120-€180). Beide wel Nederlands farbrikaat overigens!

Via hetzij een Owl (relatief lekker goedkoop) of een Plugwise set (lekker duur) zou de PV set gekoppeld kunnen worden. Ik blijf dan echter zitten met het betaalbaar koppelen van de ferrarismeter (met het heen-en-weer gaan probleem dat geen enkele sensor automatisch lijkt op te lossen), de gasmeter, en de watermeter. Ik krijg af en toe het idee dat die sensoren van goud zijn gemaakt...
De sensoren van Conrad kan ik niet vinden in de RFXCOM compatiblity lijst, anders zouden die nog goed te doen zijn.

Ik heb verder geen kennis van Linux, dus het kan zijn dat eea een heleboel werk wordt om het aan de praat te krijgen, maar zover ben ik nog lang niet...

Iemand anders hier wel eens mee gespeeld om alles eenvoudig en betaalbaar gekoppeld te krijgen?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:56
Ik had al een rfxcom meter om mijn gas en stroomverbruik te meten, ik heb echter wel een digitale meter die puljes geeft. Maar nu ik zonnepanelen heb klopt het ook niets meer van mijn grafieken. Ik ga nu de groep met zonnepanelen achter loskoppelen en uitlezen met plugwise. De rest van het huis zet ik achter mijn eigen stroommeter en die pulsen tel ik dan. Dan is het pulsen min plugwise is mijn werkelijke verbruik. Volgens mij heb ik dit afgekeken van iemand anders in het topic maar een zeer goed idee. Moet nu alleen nog een kleine kwhmeter kopen a 100euro en een aardlek 16 automaat om de schuur wel veilig af te zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
duwaco heeft ook een warmtepompboiler. er staat bij dat dat ding een opgenomen vermogen heeft van 500 Watt. dat is nogal wat volgens mij als je het vergelijkt met een "gewone" ventilatieunit, dus ik kan me voorstellen dat dit het maximale opgenomen vermogen is voor de warmtepomp.

de electrische bijverwarming is 1,5 kW, dus dat is niet bij het opgenomen vermogen inbegrepen.

hoe kun je dan uitrekenen wat het veruik zal zijn bij een bepaalde hoeveelheid watergebruik?
waterverbuik * energie benodigd voor verwarmen van dat water / COP = energie benodigd voor warm water, en bij voldoende verbruik heb je dan het ventilerende effect er gratis bij, of gaat ie op minimum stand ventileren? ( net als normale ventilatorboxen met meer standen, die kunnen ook niet uit)

dan verbruikt dat ding toch evengoed veel energie? wellicht meer dan een cv ketel, als je niet veel water gebruikt? deze pomp kun je nl niet op je cv aansluiten volgens mij.

ze hebben nog wel andere warmtepompen maar die zijn niet voor ventilatielucht, en hebben een split-unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
JAN-B schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:24:
[...]

@mightym: Zo, dat wordt echt een grote installatie :*)
Als ik goed reken kom je op 5180! Wp.
Waar kom je vandaan, als ik vragen mag? (Kom zelf uit M,burg)
Hoeveel- en welke- omvormers heb je wel niet nodig voor 5 Kwp?
Kan je ook iets meer vertellen: over je jaarverbruik, heb je dubbel tarief meter, zit je ook bij Delta?, hoe ga je dat doen met terugleveren - ik neem aan dat je niet 4500 tot 5000Kwh per jaar zelf gebruikt?
Trouwens, de komende dagen weinig zon in Zeeland :(
@JAN-B: Ik woon in Oostburg en het wordt inderdaad 5180Wp (volgens de flash-data van de panelen zelfs 5240Wp). Ik ga 9 steca 500 omvormers gebruiken en 1 Gridfit LV2 250. Ik heb op wisselende momenten wat last van plaatselijke beschaduwing en het opknippen in 10 strings lijkt mij een aardige oplossing.
Mijn jaarverbruik is ongeveer 3800-4000 kWh, we zijn met 5 personen. Ik heb een dubbeltarief meter, nu met 4 telwerken. Die is de Delta vorige maand komen plaatsen. Ik heb meerdere malen contact gehad met de Delta om zeker te stellen dat ik het overschot aan energie gewoon aan hen mag terugleveren voor de prijs die ik zelf ook betaal. Als dit uiteindelijk niet zo blijkt te zijn, dan zien we weer verder! In de documentatie van Delta staat in ieder geval dat ze tot 5000kWh gewoon salderen, dus met wat direct eigengebruik (bijv in de vorm van de zonneboilerpomp) kom ik daar nooit aan. Ik heb nu nog ongeveer 700m3 gas nodig voor het tapwater en de verwarming, wellicht plaats ik ooit nog een warmtepomp en een paar extra paneeltjes, dan ben ik helemaal self-supporting!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:59
Het werkt nog niet, maar mijn warmtepomp hangt

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/wti0x0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik heb vandaag eens wat leuke grafieken gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/mariken.joost/Elektraverbruik.gif

Per dag wordt hier het totaal aantal kwh van de laatste 365 dagen gegeven. Helaas heb ik geen meterstanden van voor dec 2008, want we begonnen grofweg met 10 kwh/dag (3650 kwh/jaar) en hebben dus in de periode tot dec 2009 het elektraverbruik flink terug weten te brengen tot ongeveer 5 kwh/dag, waarmee een flinke daling in die periode niet goed in de grafiek naar voren komt. En nu dus 1700 kwh/jaar.

Genomen maatregelen:
- zonnepanelen (maart 2010, 2775 wp, Kingsun 185 watt, steca 500 inv)
- hotfill wasmachine (maart 2009, Miele allwater)
- geen vaatwasser meer (april 2009)
- geen wasdroger meer (april 2009)
- sluipverbruikers, led-lampjes, spaarlampen, modem etc uit

Verwachtingen:
- daling totaal verbruik zal nu wel stoppen: totaal verbruik rond 1700 kwh / jaar. Netjes denk ik voor een huishouden met 4 personen.
- toename aandeel zonnepanelen (nu pas vanaf begin maart in gebruik), verwachting is dat deze de volledige 1700 kwh gaan dekken.

En dan mogelijk nog indrukwekkender, het gasverbruik:

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/mariken.joost/Gasverbruik.gif

Ook hier weer lopend jaarverbruik, met flinke bezuinigingen die voor dec 2009 liggen en niet goed naar voren komen. Startpunt was ongeveer een jaarverbruik van 1800 kuub. Als we vandaag zouden afrekenen rekenen we nog maar voor 670 kuub af, vooral door de houtkachel.

Genomen maatregelen:
- HR-ketel (Remeha Calenta) + zonneboiler (HRSolar, 200 liter 5m2, beiden juli 2009)
- Houtkachel (Bergkachel, december 2009)
- HR++ glas zolder en hal (juli 2009)
- Spaardouche, dekentje op de bank >:), etc

Verwachtingen:
- Totaal verbruik zal verder dalen: we hebben de kachel sinds eind december en eind dit jaar hebben we daar dus nog een positief effect van. Verwachting is dat we in 2011 per jaar voor 450 kuub met Greenchoice zullen afrekenen.
- Aandeel zonneboiler zal nog toenemen, is pas sinds juli 2009 in gebruik, verwachting is 200 kuub.

Ook niet slecht voor een hoekwoning uit 83, 150 m2.

En de kosten? Ketel was al aan vervanging toe. ZB even uit mijn hoofd 2000 euro, inclusief subsidie. Zonnepanelen 6800 euro, maar verdienen zichzelf alleen al met subsidie terug. Kachel 6500 euro (ook een flink deel voor aanleg schoorsteen) maar geeft ook weer een boel gezelligheid! Er zijn genoeg mensen die het bovenstaande neerknallen voor een nieuwe auto, of een nieuwe badkamer omdat de kleur niet aanstaat....

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Joba schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:24:
Ik heb vandaag eens wat leuke grafieken gemaakt.

En de kosten? Ketel was al aan vervanging toe. ZB even uit mijn hoofd 2000 euro, inclusief subsidie. Zonnepanelen 6800 euro, maar verdienen zichzelf alleen al met subsidie terug. Kachel 6500 euro (ook een flink deel voor aanleg schoorsteen) maar geeft ook weer een boel gezelligheid! Er zijn genoeg mensen die het bovenstaande neerknallen voor een nieuwe auto, of een nieuwe badkamer omdat de kleur niet aanstaat....
En de brandstof voor de kachel?
Vliegt het hout gratis de tuin in?
Autokosten tbv halen, hout per m3, vrijnemen tbv hakken/kloven?

Verder geweldige uitleg!

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
@Joba: Feli met de mooie resultaten. Dat wordt geen topsalaris voor Rob van Rees...

@deejeebv: dank voor het nazoekwerk m.b.t. Greenpeace Energy (waarom zou energie niks met "vrede" te maken hebben Jan-B?)

@flitspaal: je hebt een mail ontvangen... ;)

@forsomething"completely"different:

Contact gehad met Agentschap NL. SDE 2010 "klein" (17.000 aanvragen) is met 85 MWp 425% overtekend, gemiddelde installatiegrootte plm. 5 kWp/aanvraag, er gaan mogelijk maar iets van 4.000 van de 17.000 aanvragen door, de rest gaat ... richting versnipperaar als er niks gaat gebeuren in Duh Haag....

Gaat weer lekker zo. :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@woodski, met die warmtepomp heb je die ventilatiebox toch niet meer nodig?

en hoe hoog is die ecolution eigenlijk?
ik zou er een op de plek van de ventilatiebox willen hangen, maar daar is het maar 1,6 m hoog.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Jawel; onze oplossing:

Wij wassen (vaat/was) altijd 's nachts.

Onze ketel (een Nefit Ecomline) is met de thermostaat zo geprogrammeerd dat er alleen tapwater verwarmd mag worden als de CV niet in ECO mode staat. (en dat is dus tijdens vakantie, 's nachts)

Zodoende trekt de wasmachine de ketel leeg, maar de ketel zal dus nooit gaan stoken om de wasmachine te voeden. Het enige nadeel is dat het boilervaatje in de ketel zelf dus leeggetrokken wordt, en 's ochtends wordt er dus gestookt. Maar dat was toch wel de bedoeling, indien de zonneboiler te koud is.

Wij hebben onze zonneboiler rechtstreeks op de ketelboiler aangesloten, en daarna komt pas het mengventiel. Werkt prima hier!

Zie voor foto's mijn site (onderschrift)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
JAN-B schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:33:
[...]peace=vrede heeft toch niks met energie te maken.
Groot misverstand. Energie heeft alles met vrede te maken. De Engelsen willen hun met kernwapens uitgeruste Trident onderzeeërs in de vaart houden "to keep the waterways free". Britannia rules the waves. Waarvoor? Olie. Dus met een zonnepaneeltje extra koop je ook een beetje vrede. De termen Midden Oosten, Rusland, olie, gas en conflict lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Change? Yes we can.
basfromasd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 13:32:Ik zou het mengventiel rechtstreeks aan de zonneboiler hangen. Twee redenen:
[list=1]
• Als je geen hotfillautomaat gebruikt is je spoelwater nu ook warm. Zonde om daar gas voor te gebruiken.
Bijkomend voordeel: in plaats van 100 liter van 90 graden heb je 150 liter van 60 graden. En je leidingen koelen het water ook minder af (delta-T is kleiner bij 60 graden dan bij 90 graden).
• Je kunt wel stroom uit hernieuwbare bron kopen of opwekken, maar "groen gas" betekent alleen maar dat er bomen geplant worden van een gedeelte van de gasprijs.[/list]
Gelukkig komt er inmiddels ook groen gas van boerderijen. Dan snijdt het mes aan 2 kanten: het aardgasverbruik vermindert (CO2 reductie) en de hoeveelheid methaangas (een veel sterker broeikasgas) dat uit koeien in de atmosfeer terecht komt vermindert.
martijnr17 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:16:
<...>Ik ga nu de groep met zonnepanelen achter loskoppelen en uitlezen met plugwise. <...>Moet nu alleen nog een kleine kwhmeter kopen a 100euro en een aardlek 16 automaat om de schuur wel veilig af te zekeren.
Voor iets van €48 heb je een puls-kWh meter thuis gestuurd bij eem-groepenkasten. Die doet 50A. Een lichtere meter kost 6 euro minder. Dan nog een pulsteller, maar daarvoor zijn voldoende suggesties voorbij gekomen.

[ Voor 59% gewijzigd door el jonco op 30-03-2010 06:02 . Reden: berichten gecombineerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42
zonnigtype schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:50:

@flitspaal: je hebt een mail ontvangen... ;)

@forsomething"completely"different:

Contact gehad met Agentschap NL. SDE 2010 "klein" (17.000 aanvragen) is met 85 MWp 425% overtekend, gemiddelde installatiegrootte plm. 5 kWp/aanvraag, er gaan mogelijk maar iets van 4.000 van de 17.000 aanvragen door, de rest gaat ... richting versnipperaar als er niks gaat gebeuren in Duh Haag....

Gaat weer lekker zo. :X
OE OE! TAART! MJAM! *O* *O*

:)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

"Van der Hoeven verwerpt eigen beleid" 8)7

http://teletekst.nos.nl/gif/images/110-01.gif

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-03-2010 08:42 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SasJo schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:48:
[...]

En de brandstof voor de kachel?
Vliegt het hout gratis de tuin in?
Autokosten tbv halen, hout per m3, vrijnemen tbv hakken/kloven?

Verder geweldige uitleg!
Mijn streven is om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstof. Ik zou het niet erg vinden als dat "iets" ten koste van de portemonnee zou gaan. Maar om wat meer duidelijkheid te geven over de financiele resultaten: ik heb met 300 euro aan hout 500 kuub gas bespaard. Daar verdien ik de kachel dus niet mee terug, maar ik moet wel zeggen dat deze lading hout erg duur was en dat dat stukken goedkoper moet kunnen door zelf bij elkaar te zoeken en zelf te drogen. Ik reken erop dat ik jaarlijks 4 kuub gestapeld nodig heb waarvan ik de helft ongedroogd moet aankopen a 75 euro per gestapeld kuub. Totaal dan dus 150 euro per jaar, met daar tegenover een besparing van 600 kuub gas (= 360 euro). Dus quite spelen in de kosten moet zeker kunnen. Terugverdienen is lastig, maar ja die keuken .......(vul zelf maar in)
Tsja, verkiezingstijd is begonnen. Wie zijn nou de grootste draaikonten hier in nederland....

[ Voor 15% gewijzigd door Joba op 30-03-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

Ik ben nu redelijk ingelezen in autonome PV systemen om zelf een set samen te stellen en eea door te rekenen. Oa. door de tips hier.

Heeft iemand voor mij ook een start wat leesvoer betreft aangaande warmwater systemen?

Ik heb nu stromend koud water, ik ben wat huiverig voor zware electronische pompen aangezien ik nu enkel 3 kleine accuutjes heb en deze set ooi nog uitgebreid moet worden.

Wat zijn de autonome oplossingen voor warm water? heatpipes op het dak, is dat hetzellfde als een zonneboiler?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Joba schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:40:
[...]

Mijn streven is om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstof. Ik zou het niet erg vinden als dat "iets" ten koste van de portemonnee zou gaan. Maar om wat meer duidelijkheid te geven over de financiele resultaten: ik heb met 300 euro aan hout 500 kuub gas bespaard. Daar verdien ik de kachel dus niet mee terug, maar ik moet wel zeggen dat deze lading hout erg duur was en dat dat stukken goedkoper moet kunnen door zelf bij elkaar te zoeken en zelf te drogen. Ik reken erop dat ik jaarlijks 4 kuub gestapeld nodig heb waarvan ik de helft ongedroogd moet aankopen a 75 euro per gestapeld kuub. Totaal dan dus 150 euro per jaar, met daar tegenover een besparing van 600 kuub gas (= 360 euro). Dus quite spelen in de kosten moet zeker kunnen. Terugverdienen is lastig, maar ja die keuken .......(vul zelf maar in)

[...]

Tsja, verkiezingstijd is begonnen. Wie zijn nou de grootste draaikonten hier in nederland....
en waar komen die andere 2 kuub hout per jaar vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
engelbertus schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:06:
[...]

en waar komen die andere 2 kuub hout per jaar vandaan?
Eigen tuin (voor de komende 2 jaar heb ik een flinke es staan die omgaat, daarna is de tuin uitgeput), via kennissen, pallets, noem maar op. En desnoods koop ik die ook. Wat ik wil zeggen is dat hout zeker kan concurreren met gas als het gaat om kosten, maar dat je niet moet verwachten dat je er op korte termijn een kachel van 4000 euro mee terug verdien. Alhoewel die kachel een leven lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wegwerp pallethout is gratis en kurkdroog en brandt uitstekend :)
Gekloofd hout is hier in het oosten van het land 40 euro de kuub thuisbezorgd.
Houtverbruik bij ons is 7 kuub (gestapeld) op jaarbasis.
Besparing 30GJ (stadsverwarming) op jaarbasis a 21 euro per GJ.
Belangrijker vind ik echter de fijne stralingswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 19-09 21:30
75 euro per kuub zeg... daar wil ik het bijna voor verkopen :)

Leg her en der lijntjes uit en als je niet oppast heb je zo 30 kuub teveel liggen (ik wel tenminste). Inmiddels heb ik er hulp bij, deze mensen willen natuurlijk allemaal hout meehebben, maar nemen ook veel (sjouw)werk in het bos uit handen.

Zaterdag weer een dagje zagen. 2 man aan de zaag en een man of 4-5 aan het sjouwen... Eens kijken hoeveel we weer bij elkaar kunnen zagen.

@Speksteenkachel: lekker he :P) Het mooie is dat m'n zoontje ook met z'n rug tegen de kachel gaat staan, net als z'n vader.

[ Voor 12% gewijzigd door kockie op 30-03-2010 11:36 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb je mooie Bergkachel gezien op het ecologieforum d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ja, dat wordt wel weer nodig he, anders doen wij ons wipkipbeleid geen recht 8)7 . Tenslotte bestaat de SDE nu al :? weer 2,5 jaar.
Als we dan weer 2-4 jaar wachten kunnen we weer iets nieuws verzinnen. Over innovatie stimuleren gesproken.

Gelukkig kunnen ze mijn toegekende SDE niet meer afpakken.

Zie ook http://www.volkskrant.nl/...eigen_duurzaamheidsbeleid (met dank aan http://www.zonnepanelen.wouterlood.com)

[ Voor 20% gewijzigd door windfreak op 30-03-2010 11:55 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Toch nog een keer dezelfde vraag, vorige keer bleef het stil.

Stel er is 1 grote omvormer met 2 strings.
De omvormer heeft slechts een MPP (De Delta SI)

Nu geeft string 1 een opbrengst van 5 ampere
En string 2 heeft het moeilijk een komt tot maar 3 ampere.

Zakt m'n eerste string dan ook tot 3 of kan ik het zien als 3 + 5 = 8 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Hoe denken jullie over besparen op duurzaamheid? Er zal vast wel geschrapt gaan worden, hier een paar ideeen.

Ik stel voor op gemeente en provincie niveau aankoopsubsidies per Wattpiek schrappen, en dat geld stoppen in een landelijke opwekvergoeding per KWH.
Mochten partijen het nodig vinden daar in te schrappen, dan evenredig ook alle verborgen subsidiëring van nucleaire energie stoppen.
Windmolen parken op zee uitstellen, vergunningsprocedures op land versoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Gefeliciteerd met het winnen van de prijsvraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
xychix schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:55:
Heeft iemand voor mij ook een start wat leesvoer betreft aangaande warmwater systemen?

Ik heb nu stromend koud water, ik ben wat huiverig voor zware electronische pompen aangezien ik nu enkel 3 kleine accuutjes heb en deze set ooi nog uitgebreid moet worden.

Wat zijn de autonome oplossingen voor warm water? heatpipes op het dak, is dat hetzellfde als een zonneboiler?
Als je heatpipes (de collector van een zonneboiler) op je dak zet heb je nog wel een pompje nodig en elektronica om dat pompje te regelen (tenzij je een thermosyfon systeem maakt, waarbij het vat boven de heatpipes ligt). Een zonneboiler zonder elektriciteit kan ook, zelfs met heat pipes. Dan komen de heat pipes in het vat uit. Dat zet je dan naast je huisje of op een plat dak. In mediterrane landen wordt dat heel veel gebruikt. Dit is er eentje die ik nog heb liggen: Afbeeldingslocatie: http://river.nl/solar/images/stories/sfh-klein.jpg
Het is veel simpeler en goedkoper dan een systeem met pomp.
Denk er wel aan dat je de waterleidingen goed isoleert en beschermt tegen bevriezing, bijvoorbeeld met thermalint, of het systeem in de winter aftapt (als je er dan toch niet zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

feelthepower schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:59:
[...]

Hoe denken jullie over besparen op duurzaamheid? Er zal vast wel geschrapt gaan worden, hier een paar ideeen.
Ik denk dat het goed is de subsidie per kWh sterk terug te brengen. Gezien de run op de zonnepanelen blijft het dan nog steeds populair. Je hoeft dan ook minder mensen teleur te stellen. Daarnaast zijn zonnepanelen gewoon veel goedkoper dan 3 jaar geleden.

De kosten voor de SDE moeten gewoon van de electriciteitsrekening komen. Ik vind een hogere belasting hierop geen probleem. De electriciteitskosten zijn helaas nog steeds de grootste stimulans om te besparen, dus vang je hiermee 2 vliegen in 1 klap.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
kockie schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:35:
75 euro per kuub zeg... daar wil ik het bijna voor verkopen :)

Leg her en der lijntjes uit en als je niet oppast heb je zo 30 kuub teveel liggen (ik wel tenminste). Inmiddels heb ik er hulp bij, deze mensen willen natuurlijk allemaal hout meehebben, maar nemen ook veel (sjouw)werk in het bos uit handen.

Zaterdag weer een dagje zagen. 2 man aan de zaag en een man of 4-5 aan het sjouwen... Eens kijken hoeveel we weer bij elkaar kunnen zagen.

@Speksteenkachel: lekker he :P) Het mooie is dat m'n zoontje ook met z'n rug tegen de kachel gaat staan, net als z'n vader.
Mocht je nog eens handjes nodig hebben... :*) Bij ons hier regio Utrecht gaat een kuub ongestapeld, net niet droog, voor 50 euro, dan kom ik op 75 euro voor gestapeld. Hoe heb je die lijntjes gelegd, agrariers, natuur-landschapsbeheerders? Wat is het meest kansrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42
xychix schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:55:
Ik ben nu redelijk ingelezen in autonome PV systemen om zelf een set samen te stellen en eea door te rekenen. Oa. door de tips hier.

Je zou dan eens moeten kijken naar een complete op dak situatie die gebruik maakt van het thermosyphon effect. Die installaties zijn namelijk pomploos :-)
Woodski schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:58:
Toch nog een keer dezelfde vraag, vorige keer bleef het stil.

Stel er is 1 grote omvormer met 2 strings.
De omvormer heeft slechts een MPP (De Delta SI)

Nu geeft string 1 een opbrengst van 5 ampere
En string 2 heeft het moeilijk een komt tot maar 3 ampere.

Zakt m'n eerste string dan ook tot 3 of kan ik het zien als 3 + 5 = 8 ?
Die staan parallel dus als het goed is 3 + 5 = 8 A

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 30-03-2010 12:21 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bedrijven worden lui van subsidie? Bedrijven zijn lui! Want dat is de bedoeling. Zo efficiënt mogelijk produceren, niets teveel doen. Dat is kapitalisme.

Kapitalisme is per definitie amoreel en via regelgeving (wetten, belastingen én subsidie) moet je het in de juiste richting sturen. Dat is het samenspel tussen democratie en kapitalisme waarin politici worden geacht met intelligentie en nuance een goed evenwicht te vinden tussen wat we willen en wat we kunnen.

Denkt ze nou echt dat de grootschalige windmolenindustrie die we nu hebben (met dank aan de regeringen van Denemarken, Spanje en Duitsland) er zonder subsidie gekomen was? Alleen die grootschaligheid maakt het nu mogelijk concurrerend te produceren op een windrijke landlocatie. Dat zou dankzij die luie bedrijven natuurlijk nooit gebeurd zijn.

Je kunt nu in Nederland nota bene zonder subsidie een pv-systeem plaatsen dat zichzelf terugverdient. Zonder de Duitse en Spaanse met subsidiegeld gecreëerde markten zou er nooit de opbloeiende veelheid aan PV-fabrikanten gekomen zijn die elkaar doodconcurreren met goede producten tegen lage prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:28:
Passiefhuisnorm gaan we helaas niet halen, o.a. omdat we niet de ruimte hebben voor 30cm isolatie tegen de buitenkant.
Er zijn (als ik mij niet vergis) isolatiematerialen welke 2x zo goed isoleren als glaswol. Dit zou betekenen dat je met 15 cm van dat isolatiemateriaal richting passief isolatie gaat. (Ik ben nog aan het bijlezen, een weekje weg...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

feelthepower schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:59:
[...]
Ik stel voor op gemeente en provincie niveau aankoopsubsidies per Wattpiek schrappen, en dat geld stoppen in een landelijke opwekvergoeding per KWH.
Helemaal mee eens, maar dan beter uitgevoerd dan de huidige SDE.
Mochten partijen het nodig vinden daar in te schrappen, dan evenredig ook alle verborgen subsidiëring van nucleaire energie stoppen.
Succes.
Windmolen parken op zee uitstellen, vergunningsprocedures op land versoepelen.
Ik denk niet dat de vergunningsprocedures wind op land tegenhouden. Het is de NIMBY-mentaliteit. En de misplaatste gedachte dat windturbines niet 'horen' in het Nederlandse landschap, alleen maar omdat ze er nog niet stonden toen die mensen nog op de basisschool zaten. Een nieuwe snelweg, hoogspanningsleiding, jachthaven, woonwijk of nieuw industrieterrein roept lang niet zo veel tegenstand op, terwijl die veel grotere oppervlaktes aan landschap vernietigen dan windturbines. In Groot-Brittannië heerst diezelfde mentaliteit.

Ik denk dat Nederland windmolenland op afschuwelijke wijze de boot heeft gemist in de afgelopen decennia. Dankzij het ontbreken van goed beleid, ondersteund met subsidies (Van der Hoeven, dit even tot u door laten dringen) hebben we nu geen windindustrie met tienduizenden banen. Maar we hebben ook een reputatie in de offshore-industrie, dus laten we alsjeblieft wel die tweede boot pakken en voortvarend met wind op zee aan de slag gaan, ook al is het nog duurder dan op land. Groot-Brittannië heeft grootse plannen met offshore wind, daar moeten we toch wel een een graantje van kunnen meepikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:41:
Helemaal mee eens, maar dan beter uitgevoerd dan de huidige SDE.
Ja, er zullen weinig mensen hier klagen als ze morgen het duitse systeem in zouden voeren.
[...]
Succes.
Ik weet dat het niet gaat gebeuren, maar het zou wel het meest eerlijk zijn.
Ik denk dat Nederland windmolenland op afschuwelijke wijze de boot heeft gemist in de afgelopen decennia.
Ik denk dat dat voor een groot gedeelte nog steeds komt doordat het principe "de vervuiler betaalt" niet goed doorgevoerd is.

Even iets anders,
Stel iemand wil mechanische ventilatie, geen gasaansluiting en warmte opwekken mbv zonneboiler.

Hoe ziet dan een ideale opstelling er uit? eigenlijk plaats je dan toch 2 boilers achter elkaar? Hoe ga je de naverwarming regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Hmm, ik wist niet dat Ikea een distributiecentrum had in Genk. Wel dat er een winkel is in Gent. Soit, zal me leren zonnigtype te onderschatten.

In het weekend ook nog een kleine verbetering doorgevoerd: wat NVIDIA software geconfigureerd om m'n videokaart te underclocken als ie gewoon de desktop moet weergeven. Wegens gebrek aan een verbruiksmeter heb ik geen harde cijfers. Misschien dat ik het kan zien in mijn wekelijkse meterstandopname, al vrees ik dat het verloren zal gaan in de gewone wekelijkse schommelingen...

Ik zou de kaart ook kunnen vervangen door een nieuwe die een lager idle verbruik heeft en waarschijnlijk ook een lager load verbruik (en beter presteert). Anderzijds voldoet de huidige kaart nog. Het eeuwige duurzaamheidsdilemma: loont het een oud werkend toestel te vervangen door een nieuw zuinig exemplaar? Misschien toch maar eens een verbruiksmeter aanschaffen...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ja, weer heerlijke schuimbek lectuur voor op de borreltafel:

http://www.volkskrant.nl/...eigen_duurzaamheidsbeleid

Ik heb ook het oorspronkelijke stuk vandaag gekopieerd in de bieb, dat is weer errug goed voor de bloeddruk en het adrenaline gehalte. Ik heb inmiddels al een stukkie naar de Volkskrant redactie gestuurd, en hoop dat ook anderen die het origineel lezen dat gaan doen. Interesse? Zie Volkskrant van vandaag (30 maart), of vraag het mij (heb kopie hier). Let op dat je je reactie binnen de 250 woorden houdt (anders wordt het sowieso terzijde gelegd). Mail naar Forum@volkskrant.nl (wel eerst lezen waar je op reageert natuurlijk...).

Inmiddels ook een stukkie in Financieel Dagblad, Spies van haar bloedeigen partij loopt ook weer eens lekker te huichelen als een rasechte CDA-er, en heeft het nu weer eens over de dooddoener "innovatie" (die je met de huidige SDE met slechts 6 MWp in 2009 natuurlijk never ever nooit niet gaat bevorderen voor zonnestroom).

http://www.fd.nl/artikel/...sidie-duurzame-energie-af

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

een hele berg duurzaam leesvoer uit ons buurland
http://hausundenergie.de/pdf/pdf.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
feelthepower schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:04:
Even iets anders,
Stel iemand wil mechanische ventilatie, geen gasaansluiting en warmte opwekken mbv zonneboiler.

Hoe ziet dan een ideale opstelling er uit? eigenlijk plaats je dan toch 2 boilers achter elkaar? Hoe ga je de naverwarming regelen?
Een groot vat met een spiraal van de zonne collector en een spiraal voor de warmtepomp.
Als je tenminste warmtepomp bedoelde met luchtventilatie.

Ik kan geen groot vat kwijt dus water van de zonneboiler gaat in de WP boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:22:
[...]

Bedrijven worden lui van subsidie? Bedrijven zijn lui! Want dat is de bedoeling. Zo efficiënt mogelijk produceren, niets teveel doen. Dat is kapitalisme.

Kapitalisme is per definitie amoreel en via regelgeving (wetten, belastingen én subsidie) moet je het in de juiste richting sturen. Dat is het samenspel tussen democratie en kapitalisme waarin politici worden geacht met intelligentie en nuance een goed evenwicht te vinden tussen wat we willen en wat we kunnen.

Denkt ze nou echt dat de grootschalige windmolenindustrie die we nu hebben (met dank aan de regeringen van Denemarken, Spanje en Duitsland) er zonder subsidie gekomen was? Alleen die grootschaligheid maakt het nu mogelijk concurrerend te produceren op een windrijke landlocatie. Dat zou dankzij die luie bedrijven natuurlijk nooit gebeurd zijn.

Je kunt nu in Nederland nota bene zonder subsidie een pv-systeem plaatsen dat zichzelf terugverdient. Zonder de Duitse en Spaanse met subsidiegeld gecreëerde markten zou er nooit de opbloeiende veelheid aan PV-fabrikanten gekomen zijn die elkaar doodconcurreren met goede producten tegen lage prijzen.
Eens met de strekking, het is nu alleen wel voor de Duitse industrie bitter dat de helft van de in eigen land geplaatste modules al uit China komt, maar beter elk tweede paneel een Chinees (of Taiwanees) van goede kwaliteit, dan geen paneel natuurlijk... Gaat nog erger worden als er per 1 juli alweer 16% degressie er overheen gaat voor dakinstallaties, en 1 januari 2011 wederom 11-13%. Dat wordt een prijsgevecht, wil je helemaal niet weten.

Van "degressie" hebben ze bij EZ nog nooit gehoord en van der HO-Jullie-Daar-Allemaal-Eens-Seffekes heeft dat woord nog nooit in d'r kokette mondje genomen. Omdat ze d'r geen **** van begrijpt (degressie jaagt de innovatie en de kostenreductie aan in Duitsland en mondiaal, maar dat zal geen EZ oor ingaan vrees ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Leuk hoor, ik kan eindelijk mijn PV monitorer via een webpagina.
Mijn PV brengt nu maarliefst 3.3watt/kwp op... toch dik 0.3%

Ik dacht dus echt dat het leuk zou zijn om dit op afstand uit te kunnen lezen.
flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:19:
Die staan parallel dus als het goed is 3 + 5 = 8 A
Perfect, ik was bang dat het 3 + 5 = 6A zou zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Woodski op 30-03-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist 23wat standby/sluip verbruik geëlimineerd. :)

Een 3kanaals afstandsbediening incl stopcontacten van de Action , tussen de
digitale kabel ontvanger, de wii, de radio, en Mediacenterpc gezet.
Zo', setje koste iets van 10 euro dat is snel terug verdiend :)

Er zat verbazend weinig verschil tussen standby en in gebruik van het digitale kabel ontvanger. 8)7
De radio had het meeste verbruik bijna 10W 8)7
De mediacenterpc uitgeschakeld met de knop op de pc, gebruikte evengoed 1,5W 8)7

Opladers van de nintendo niet ingebruik 0.3W
Straks even een rondje langs de andere pc's in rust toestand.

De kinderen een stimulering's premie beloofd, consequent na het opladen van de Nintento DS de oplader uit het stopcontact, aan het eind van iedere maand een euro extra zakgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
TaXaN schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:12:
Hmm, ik wist niet dat Ikea een distributiecentrum had in Genk. Wel dat er een winkel is in Gent. Soit, zal me leren zonnigtype te onderschatten.
:+

Ge bent bij dezen verschoond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 19:30
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:40:

De kinderen een stimulering's premie beloofd, consequent na het opladen van de Nintento DS de oplader uit het stopcontact, aan het eind van iedere maand een euro extra zakgeld.
Daar zeg je me wat ....!
Ik ga ook eens broeden op een stimuleringsmaatregel, in combinatie met wekelijks meterstanden of zo. Dat maakt het misschien voor het hele gezin leuk om actief energie te besparen. Verhoogde WAF en KAF factor op zondagochtend aan het ontbijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hehe en dan krijg jij op je donder als je weer te lang achter de pc zit, en de schuld krijgt van het hoge energieverbruik ? want dat kost je kinder hun zakgeld... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
engelbertus schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:21:
hehe en dan krijg jij op je donder als je weer te lang achter de pc zit, en de schuld krijgt van het hoge energieverbruik ? want dat kost je kinder hun zakgeld... :p
Yep. Alle Tweakers die erg actief posten hier O-) moeten gaan betalen voor hun onzalige verbruik.

Gelukkig heeft zonnigtype geen kinders, en de woestijnrat is niet zo veeleisend (en extreem energiezuinig)... 8)

Ik hoor net dat de directeur van de hoofdsponsor van The Solar Future II (22 april a.s. in Utrecht) op weg is naar VPRO studio om commentaar te geven op de ranzige opiniebrief van vanderhodaaressseffekes, en daar zal hij vergezeld worden door - uiteraard - Diederik Samsom. Om "commentaar" te geven.

Audio zou een uur na uitzending hier beschikbaar moeten zijn:

http://weblogs.vpro.nl/villavpro/

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 30-03-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:32:
[...]
Gelukkig heeft zonnigtype geen kinders
Gelukkig dachten je ouders er anders over, ik kan me dit forum niet voorstellen zonder zonnigtype ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:36:
[...]

Gelukkig dachten je ouders er anders over, ik kan me dit forum niet voorstellen zonder zonnigtype ;)
Die waren erg "des zestiger jaren" productief met 5 kinders, maar we waren wel 'ollands zûnig al die jaren. Wat het zonnigtiepje tot op de dag van vandaag heeft volgehouden (desondanks in grote weelde, want een groot deel van de wereld heeft vrijwel niks...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
SpiceWorm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:32:
Er zijn (als ik mij niet vergis) isolatiematerialen welke 2x zo goed isoleren als glaswol. Dit zou betekenen dat je met 15 cm van dat isolatiemateriaal richting passief isolatie gaat.
Je vergist je niet. Resolschuim heeft een λ van 0,021 W/Km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:40:
Zojuist 23wat standby/sluip verbruik geëlimineerd. :)

... de wii, ...
Dat is een geniepig ding. Als je hem standaard aansluit, houdt hij een Wifi-verbinding actief en verbruikt hij ~10 W in standby. Je kunt dat uitschakelen via de setup en dan gaat het standby-verbruik naar ~2W. Nog steeds veel te veel, maar het scheelt een slok op een borrel. Je kunt het verschil zien aan de kleur van het ledje als hij standby staat: geel = Wifi aan, groen = Wifi uit.

De ellende is dat hij uit de doos komt met de Wifi-stand aan. De meeste mensen interesseert het geen r*k wat het ding verbruikt, dus die zijn allemaal braaf bezig 8W extra te verstoken, geheel voor niks. Dat is 70 kWh per jaar, oftewel 15 euro.

Er zijn wereldwijd ongeveer 10 miljoen Wii's verkocht, dus al die Wii's bij elkaar jagen er 700 GWh per jaar doorheen, evenveel als een kleine stad. Voor niks. Foei Nintendo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Woodski schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:36:
[...]

Een groot vat met een spiraal van de zonne collector en een spiraal voor de warmtepomp.
Als je tenminste warmtepomp bedoelde met luchtventilatie.

Ik kan geen groot vat kwijt dus water van de zonneboiler gaat in de WP boiler.
Maar blijft dat als ventilatie oplossing dan niet lucht aanzuigen tot de gewenste temperatuur bereikt is? Verlies je dan in de winter niet meer warmte door ventilatie dan je wint aan warm water (die je in een gasloze oplossing aan wil wenden als CV-warmte)? Ik snap blijkbaar nog niet helemaal hoe het werkt. Heb je dan niet nog steeds een vorm van naverwarming nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:45:

Er zijn wereldwijd ongeveer 10 miljoen Wii's verkocht, dus al die Wii's bij elkaar jagen er 700 GWh per jaar doorheen, evenveel als een kleine stad. Voor niks. Foei Nintendo!
Misschien hebben ze wel aandelen in een paar grote energiebedrijven, worldwide... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
TaXaN schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:12:
In het weekend ook nog een kleine verbetering doorgevoerd: wat NVIDIA software geconfigureerd om m'n videokaart te underclocken als ie gewoon de desktop moet weergeven. Wegens gebrek aan een verbruiksmeter heb ik geen harde cijfers.
Mijn ervaring: underclocken heeft vrijwel geen effect, undervolten daarentegen wel. Uiteraard combineer je de twee vaak, nl. als je underclockt kun je met enig geluk ook undervolten zonder dat de boel instabiel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Kort verhaaltje van Samsom en van Veen bij VPRO radio.

Samsom: SDE "is nog niet perfect". Pfffffffff.
van Veen refereert naar Spanje als "een na te streven markt". Oeiiiii. Dead as a Duck die markt, explosie in 2008 en daarna: total collapse. Niet het goede voorbeeld dus. Uiteraard wel de andere landen die hij noemde (vul zelf in).

Van der Hoeven "was niet bereikbaar". Die zat lekker tussen de olieboys in Cancun, Mexico, en had waarschijnlijk toch al geen behoefte om te reageren op de ranzige zooi die ze in de VK had laten zetten...

Over tot de orde van de dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
feelthepower schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:52:
[...]
Maar blijft dat als ventilatie oplossing dan niet lucht aanzuigen tot de gewenste temperatuur bereikt is? Verlies je dan in de winter niet meer warmte door ventilatie dan je wint aan warm water (die je in een gasloze oplossing aan wil wenden als CV-warmte)? Ik snap blijkbaar nog niet helemaal hoe het werkt. Heb je dan niet nog steeds een vorm van naverwarming nodig?
In een modern huis staat de ventilatie normaal gesproken 24/7 aan. Meestal op stand 1.
De inventum die ik heb springt zelf op stand 2 om meer lucht aan te zuigen tot het water op temperatuur is.
Dan springt hij weer op stand 1. Ik denk dat ik ik 'm met plugwise (standby killer met scheduler) dan ook uit kan schakelen. Andere apparaten zullen ook vast dit soort instellingen standaard hebben.

Je huis zal inderdaad warmte verliezen, wat deels de boiler in gaat. Het voordeel is een gezond klimaat in huis. Ik zuig er ook de ruimte mee af waar we de was drogen.

Er zijn modellen die stoken tot ergens in de 50 graden.
Die kan je met gas naverwarmen zonder dat je CV gaat pendelen (aan/uit etc)

En er zijn modellen die tot in de 60 graden gaan. Die kan je zonder naverwarming gebruiken.
nadeel is dan wel dat als iemand een bad neemt de boel leeg is.
Mijn CV staat uit en gaat pas aan als de temperatuur uit de boiler te veel zakt. (zelfbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Woodski schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:19:
[...]
Er zijn modellen die stoken tot ergens in de 50 graden.
Die kan je met gas naverwarmen zonder dat je CV gaat pendelen (aan/uit etc)

En er zijn modellen die tot in de 60 graden gaan. Die kan je zonder naverwarming gebruiken.
nadeel is dan wel dat als iemand een bad neemt de boel leeg is.
Mijn CV staat uit en gaat pas aan als de temperatuur uit de boiler te veel zakt. (zelfbouw)
Aha, vooral daar was ik benieuwd naar. Bedankt voor je antwoord, maar als ik het goed begrijp is het zonder in te leveren op comfort nog niet gemakkelijk je gas aansluiting in te leveren. Tenzij je natuurlijk de investering doet in een bron en daar ook een warmtepomp op aan sluit? Drie spiralen in een boiler kan ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:45:
[...]

Dat is een geniepig ding. Als je hem standaard aansluit, houdt hij een Wifi-verbinding actief en verbruikt hij ~10 W in standby. Je kunt dat uitschakelen via de setup en dan gaat het standby-verbruik naar ~2W. Nog steeds veel te veel, maar het scheelt een slok op een borrel. Je kunt het verschil zien aan de kleur van het ledje als hij standby staat: geel = Wifi aan, groen = Wifi uit.
Als je de power toets een paar seconden ingedrukt houdt gaat ie vrijwel helemaal uit, led = rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

stegen schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:34:
[...]

Als je de power toets een paar seconden ingedrukt houdt gaat ie vrijwel helemaal uit, led = rood.
Je bent nooit te oud om te leren.

Meestal ligt de stekker van het ding eruit. Soms weken achter elkaar. Msn is populairder dan de Wii kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus

ik zou er een op de plek van de ventilatiebox willen hangen, maar daar is het maar 1,6 m hoog.....?
en met wat voor schakelaar kun je zelf nog de ventilatie van een ecolution schakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:53:
[...]

Je bent nooit te oud om te leren.

Meestal ligt de stekker van het ding eruit. Soms weken achter elkaar. Msn is populairder dan de Wii kennelijk.
De Wii is het meest verkochte en minst bespeelde spelcomputer, daar is al eens onderzoek na gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:41:
[...]

De Wii is het meest verkochte en minst bespeelde spelcomputer, daar is al eens onderzoek na gedaan.
De beste keus dus. Hoe minder ze gamen, hoe liever het mij is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ de houtkachelstokers

We hebben nog zo'n 30 kuub fijnspar (vuren) hout liggen, ongedroogd en ongekloofd. Voor 30 euro per kuub (massieve kuub!) is het van jou. Langs de kant van de weg in stukken van 2,40 lang. Kan alleen in kachels, niet in openhaard (vanwege vonken), maar die worden hier toch niet gestookt. Afhalen in de buurt van Hoogeveen (Elim om precies te zijn).
Mistraller schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:45:
Jawel; onze oplossing:

Wij wassen (vaat/was) altijd 's nachts.

Onze ketel (een Nefit Ecomline) is met de thermostaat zo geprogrammeerd dat er alleen tapwater verwarmd mag worden als de CV niet in ECO mode staat. (en dat is dus tijdens vakantie, 's nachts)

Zodoende trekt de wasmachine de ketel leeg, maar de ketel zal dus nooit gaan stoken om de wasmachine te voeden. Het enige nadeel is dat het boilervaatje in de ketel zelf dus leeggetrokken wordt, en 's ochtends wordt er dus gestookt. Maar dat was toch wel de bedoeling, indien de zonneboiler te koud is.
Maar het boilervaatje is nu zeker afgekoeld, ipv dat het amper is afgekoeld. Dus uiteindelijk heb je nog steeds aardgaswarmte gebruikt. Ik zie niet in hoe dit minder verbruik tot gevolg heeft; hooguit dat de uitstraling van het boilervat over de nacht minder is vanwege het lagere temperatuur verschil (delta t).

@ Feel the power: ZB in combinatie met een WP: je kan de WP op de bovenste spiraal aansluiten en die houdt daarmee bijv. 75 liter op 55c. Dat is genoeg voor een half uur douchen.

@ Ecowoman & Isolatiemateriaal:
Productfolder van Kingspan KoolTherm
http://www.passiefhuis.nl...wformatie_2010-02_P27.pdf
Misschien interessant om daar eens te gaan informeren.

Toetje:
ZB2

ZB
Gespot in Telfs, Oostenrijk (niet vragen hoe ik er gekomen ben :X).

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 30-03-2010 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpiceWorm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 17:46:
Zoals je hier kunt zien is het niet heel veel beter (afhankelijk van de dikte dus max. 10% beter) dan het beter verkrijgbare en zeker goedkopere PIR, mocht Kooltherm je te duur zijn 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:19:
Zoals je hier kunt zien is het niet heel veel beter (afhankelijk van de dikte dus max. 10% beter) dan het beter verkrijgbare en zeker goedkopere PIR, mocht Kooltherm je te duur zijn 8)
Klasse tabel trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schön!
Gespot in Telfs, Oostenrijk (niet vragen hoe ik er gekomen ben :X).
Innsbruck heeft een mooi station, rest kun je mooi fietsen door het Inntal... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 17:46:
Mars Warrior schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:19:
Bedankt voor de info, maar voor de buitengevelisolatie is Kooltherm niet wat we zoeken, want Kooltherm moet in combinatie met gevelbekleding geplaatst worden. Waar we aan denken zijn isolatieplaten die met spachtelputz afgewerkt kunnen worden. Bijvoorbeeld zo . Diffutherm zal het overigens waarschijnlijk ook niet worden vanwege de kosten, maar is wel een erg mooi produkt. Mocht het aan de voor- en achterkant wel binnenisolatie worden, dan zal ik eens kijken wat de beste optie is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Melts in your mouth, and uses the sun....

M&M liefhebbers? Geproduceerd met deel zonnestroom in Amerikaanse New Jersey. Wel CdTe thinfilm van FirstSolar, maar een kniesoor die daar op let (doet het verdomd goed, overigens, en spotgoedkoop gemaakt, dus wat zou er op tegen zijn?).

Heerlijk dat knauwende accent van de CNN reporter... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
feelthepower schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:30:
[...]

Aha, vooral daar was ik benieuwd naar. Bedankt voor je antwoord, maar als ik het goed begrijp is het zonder in te leveren op comfort nog niet gemakkelijk je gas aansluiting in te leveren. Tenzij je natuurlijk de investering doet in een bron en daar ook een warmtepomp op aan sluit? Drie spiralen in een boiler kan ook nog?
Inderdaad
Je kan je huis niet verwarmen met restwarmte uit je huis.
engelbertus schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:58:

en met wat voor schakelaar kun je zelf nog de ventilatie van een ecolution schakelen ?
Hij is net geen 1.60 hoog en dan moeten er nog leidingen en een condensafvoer onder.
Gaat je niet lukken.

Er zijn ook units zonder fan die je achter je ventilatie box kan hangen.
Misschien zijn die niet zo hoog.

De schakelaar is en blijft hetzelfde.
Gewoon een perilex met bruin voor laag en 2x zwart voor midden en hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, weer effe lekker uitgehaald op mijn site over die walgzooi van van der Hoeven.

Pfoe. Dat lucht op... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja
lwa 252 is ook te hoog
die dingen die je wel eens op marktplaats ziet zijn ook te hoog

een ecolution combimution is misschien wel wat , maar ik denk dta het nog wel 3 jaar duurt voor je daar "goedkoop" aan kunt komen.

duwaco heeft ook zulke dingen in die maten, een ervan zou wel passen.
daalderop combinair is uitsluitend met gebruik van bestaande ventilator, en daar onder heb ik bij mij maar een meterje hoogte over.

ik ken verder geen ventilatielucht/water warmepompen die ik naast ipv of nast de ventilatieunit kan gebruiken

ik heb overigens een buva boxstream ventilatieunit en die heeft gewoon een 230 aansluiting , met een losse kabel voor de aamsturing in de woonkamer. (utp-kabelt) maar de leidingen in de muur zijn natuurlijk te vervangen. er zijn wel WTW units voor ventilatie, maar die zijn weer vrij groot, en ook duur. en dan heb ik alleen warme lucht, en dat is niet wat ik wil en dan heb ik nog meer nodig zoals een boiler, nog een warmtewisselaar, etc.
helaas... :)
nou ja de toekomst zal wel nieuwe zaken brenen, want wat ik wil is toch niet zo absurd dat er niemand een apparaat kanmaken dat wat practischer te plaatsen is in een bestaande woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Afbeeldingslocatie: http://www.mdi.lu/gallerie/OneFlowAir_1/fullsize/cimg0297.jpg

Rijden op lucht, aanschafprijs 3500 euro (zonder dak etc). 380 kg leeg gewicht
Op een volle tank tot 200 km rijden (bij 60 km/u), 100 km/u houdt hij een uurtje vol.
De AirOne zal aangeboden worden in bi-energie modus 2 en/of modus 3.

Modus 2: met een kleine brander wordt de perslucht opgewarmd net voor hij in de motor komt, wat een verdriedubbeling van het bereik meebrengt.

Modus 3: de auto kan zijn persluchttank zelf bijvullen al rijdend, dank zij de vloeibare brandstof, wat een nog groter bereik oplevert.

lengte m 3,40
breedte m 1,65
hoogte m 1,7
zitplaatsen - 3 of 5
koffervolume dm³ 1200
gewicht kg 380
kracht cv 25
maximum snelheid km/u 98
actieradius in de stad, zonder uitstoot km 97-135
actieradius op de weg, bi-energie modus 2 km 291-405
actieradius op de weg, bi-energie modus 3 km 800-900
verbruik op de weg, bi-energie modus 2 liter/100 km 1,5 - 1,7
CO²-uitstoot op de weg, bi-energie g/km 35
prijs (btw inbegrepen) Euro 3500-5300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
Dat is lekker laag! Dat vind ik een goede eigenschap, dit ding is ten minste niet direct een moordwapen voor écht duurzame weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.
Op een volle tank tot 200 km rijden (bij 60 km/u), 100 km/u houdt hij een uurtje vol.
Wat ik alleen niet kan vinden is hoeveel kWh het ding per 100 km verbruikt. Het comprimeren van lucht is geen efficiënte bezigheid, er komt veel warmte bij vrij die je maar net nuttig moet kunnen gebruiken. Als je een gewone compressor gebruikt gaat die warmte wel verloren en dus gooi je energie weg. Iemand een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 30-03-2010 21:24 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
SpiceWorm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:06:
[afbeelding]

Rijden op lucht, aanschafprijs 3500 euro (zonder dak etc). 380 kg leeg gewicht

[...]
En hoeveel energie kost het om de tank weer vol te krijgen voor 200 km?
(mompel, moest van JeroenH terugverdientijd van auto berekenen ofzo ;) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ze hebben het over 1 tot 2 euro, maar of er met 5 of met 20 cent / kwh is gerekend weet je natuurlijk niet. In het geval van 5 cent zou het om max 40 kwh (+/- 4 liter brandstof eq.) gaan voor 100 km, of 10 kwh (+/- 1 liter brandstof) voor 100 km. Dat is zonder een of andere naverwarmer, welke het bereik drastisch vergroot.

Met 15 liter brandstof (150 kwh) aan warmte wordt het bereik vergroot tot 800 km.

In het ongunstige geval dat ze gerekend hebben met 5 cent / kwh kun je met 40+150 kwh 800 km rijden, dat houdt in zo'n 230 wh /km. Zonder verwarmen is het 40 kwh voor 100 km (400 wh/km). Het verwarmen verhoogt de efficiency dus aanzienlijk!

Misschien een idee om een accu en een warmtepomp in met een cop van 3~4 in te zetten.

edit: de info uit de eerste post is niet helemaal up to date, er is enkel een dual energy modus beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 30-03-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:24:
En hoeveel energie kost het om de tank weer vol te krijgen voor 200 km?
(mompel, moest van JeroenH terugverdientijd van auto berekenen ofzo ;) )
Hehehe, heel goed.

Overigens wel een aardige mededeling: ik heb een proefrit met een Tesla Roadster geregeld, MOEHAHAHA! Is wel pas eind juni maar dat maakt niet uit, ik mag me twee dagen compleet uitleven met het ding. Nogmaals: MOEHAHAHA :D

Later meer nieuws daarover.

Oh, and in other news: ik ga binnenkort als het goed weer is voor een paar dagen een A2B elektrische fiets lenen en daarmee naar mijn werk fietsen, komt ook weer een review van en zo. Is ook heel erg leuk ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:49:
Hehehe, heel goed.

Overigens wel een aardige mededeling: ik heb een proefrit met een Tesla Roadster geregeld, MOEHAHAHA! Is wel pas eind juni maar dat maakt niet uit, ik mag me twee dagen compleet uitleven met het ding. Nogmaals: MOEHAHAHA :D
Dat apparaat van 1200 kg bedoel je? Jeroen, ben je van je geloof gevallen? :D Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik wil de review wel van je overnemen trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 30-03-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:57:
Dat apparaat van 1200 kg bedoel je?
1235 kg zelfs, en dat is nog zonder inzittenden!
Jeroen, ben je van je geloof gevallen? :D
Nee, maar ik ben wel gewoon een jongetje ;)
Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik wil de review wel van je overnemen trouwens.
Dat zal best, maar toch maar niet, bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

[...]

Hehehe, heel goed.

Kijk, dat is nou een echte auto! d:)b Nog 23(!) maanden geduld, dan hoop ik m'n model S met zonnestroom te kunnen opladen.

-edit-
Nog een stukje over de compressed air car:
Wikipedia: Compressed air car
rendement is inderdaad laag..

[ Voor 15% gewijzigd door stegen op 30-03-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=21335

MOEHAHAHA bea en haar sv aansluiting hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me nog steeds af of zo'n auto op perslucht echt zo zuinig is. Een beetje industriele compressor haalt een rendement van 7%. En als ik een perslucht heb van pak 'm beet 300 bar. Dan zit daar 0,5 MJ/kg in. In een beetje accu is de energieinhoud al hoger. Maar om dus dezelfde energieinhoud te hebben als 1 liter benzine heb je dus al meer dan 60 kg perslucht nodig. Met een behoorlijk zware tank om dit op 300 bar op te slaan. Om die 60 kg perslucht te maken op 300 bar heb je wel zo'n 120 kWh nodig.

Ik zie nu trouwens pas dat de versie op alleen perslucht er niet is. Wat zou daar nou de reden van zijn? Volgens mij kun je de brandstof die ze gebruiken voor het verwarmen van de perslucht beter direct in een klein verbrandingsmotortje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woehahaha... Electronic warfare wordt steeds makkelijker.

http://www.syracuse.com/n...ity_meters_have_secu.html

Stukjes:
These flaws also could get hackers a key step closer to exploiting one of the most dangerous capabilities of the new technology, which is the ability to remotely turn someone else’s power on and off.

However, last summer, Mike Davis, a researcher from IOActive Inc., showed how a computer worm could hop between meters in a power grid with smart meters, giving criminals control over those meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stegen schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:45:
Kijk, dat is nou een echte auto! d:)b Nog 23(!) maanden geduld, dan hoop ik m'n model S met zonnestroom te kunnen opladen.
Ga je zo'n ding daadwerkelijk kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens wel een aardige mededeling: ik heb een proefrit met een Tesla Roadster geregeld, MOEHAHAHA!
Dat ding kost 99.000 Euro 8)7 |:( 8)7 ?????? Dan bouwen wij toch liever onze Acadiane pick-up (nu op gas) om tot elektrisch = verre toekomstidee. Kost IETS minder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:02:
Dat ding kost 99.000 Euro 8)7 |:( 8)7 ?????? Dan bouwen wij toch liever onze Acadiane pick-up (nu op gas) om tot elektrisch = verre toekomstidee. Kost IETS minder >:)
€ 108.000 zelfs.

Vergeet niet dat de Roadster niet een 'normale' elektrische auto is zoals men die graag aan de gewone burger zou verkopen. Het is een high-performance machine die omdat hij voor een heel specifieke markt is (rijkelui) veel te veel mag kosten, maar daardoor wel elektrische transport 'cool' maakt. Mede door de Tesla kan de schaalgrootte en innovatie in vooral de accubranche steeds sneller gaan, wat de introductie van steeds beter elektrische voertuigen mogelijk maakt.

Ik ben nog steeds blij dat ik ervoor gekozen heb dat ik in het dagelijks leven helemaal geen auto nodig heb. Dat scheelt me een bak geld en is een stuk duurzamer dan een elektrische auto.

Maar dat neemt niet weg dat ik erg veel lol ga beleven aan de Tesla :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

JeroenH schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:00:
[...]

Ga je zo'n ding daadwerkelijk kopen?
Als er niets vergelijkbaars, eerder op de markt komt, dan wel ja.
Ik heb produktie nummer 16. (aanbetaling is volledig terug te krijgen)

Maar misschien ben ik wel helemaal om hoor na die tijd, en komt er wel helemaal geen auto meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stegen schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:12:
Als er niets vergelijkbaars, eerder op de markt komt, dan wel ja.
Ik heb produktie nummer 16. (aanbetaling is volledig terug te krijgen)
Zo, dat is wel echt serieus! Nou als je hem hebt hou ik me aanbevolen voor een proefrit, dat snap je wel ;)

Maar wat gaat die auto in Nederland nou in totaal kosten? Hoe wordt de service gedaan?
Maar misschien ben ik wel helemaal om hoor na die tijd, en komt er wel helemaal geen auto meer. ;)
Dat zou nog mooier zijn :)

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 30-03-2010 23:27 . Reden: spelfout weggehaald ]

Pagina: 1 ... 65 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.