Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 143 Laatste
Acties:
  • 861.233 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:01

ericplan

5180 Wp PV

Even een vraag, welke maximum dagopbrengst hebben jullie staan (dus ooit gerealiseerd) in kWh/kWp bij voorkeur in de randstad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
ericplan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:30:
Even een vraag, welke maximum dagopbrengst hebben jullie staan (dus ooit gerealiseerd) in kWh/kWp bij voorkeur in de randstad.
Mijn all-time high is 6,68 kWh/kWp op 29 mei 2009 in Barneveld. Dat was een clear sky dag.Afbeeldingslocatie: http://members.multimania.nl/deejeebv/20090529.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

6,28kWh/kWp op 29 mei 2009 in Amsterdam west

[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 18-05-2010 12:18 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59
30 mei 2009. 6,94kWh uit 1320Wp. = 5,25kWh/kWp op pal oost.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
733 Wattuur uit een onder het op open frame staand 108 Wp ACN5000E Shell multikristallijn module gemonteerde 100 Watt OK4 omvormer, op 24 juni 2002. Omvormer later ter ziele gegaan, helaas (de OK4-tjes staan bij mij al sinds mei 2005 allemaal binnen in huis). Oriëntatie paar graden oost van zuid, hellingshoek 30 graden, boven op goed natuurlijk "geventileerd" dak boven vierde verdieping appartementencomplex (vrijwel "clear horizon").

Komt neer op 6,79 kWh/kWp dagopbrengst [als datasheet waarde klopt, helaas nooit flashdata van Shell losgepeuterd kunnen krijgen...]. Kan natuurlijk veel hoger worden bij betere AC module concepten (inmiddels diverse op de markt, hogere omvormer efficiënties). En zeker bij goed gedimensioneerde moderne stringomvormer systemen hogere max. genormeerde dagopbrengsten mogelijk. Sunways komt al met zeer hoog rendement omvormers (bericht), SMA zit met sommige bakken al hoger, en ISE heeft nieuw concept met siliciumcarbide transistors die (in het lab) al een "leistung" van 98,5% halen. Dus ik verwacht waarden in de zonnige Randstad van flink boven de 7 kWh/kWp per dag op de top, bij de modernste en best aangelegde systemen. Blijft natuurlijk een "maar": de jaarproductie, levensduur en vooral: garantie bij vervanging zijn eigenlijk belangrijker. Beter "gemiddeld over jaar redelijk hoge productie" dan 1 dag in het jaar een record en rest van het jaar tegenvallende resultaten. Zeker tijdens somberder dagen belangrijk, en daar hebben we nogal wat van. Ook in de Randstad.

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 18-05-2010 12:12 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Wij gebruiken met z'n tweeën 2600kWh. Inclusief was droger. (Kan het niet buiten hangen) 2 desktops (met 20" lcd schermen), 2 kleine aquaria, (120 & 50 liter) Laptop, Nintendo DS Lite, 2 draadloze telefoons. 1 mobiel. A+ Koelvries combi 200 liter. Magnetron, Wasmachine, Stereo set etc. En nog eens elektrisch koken!

Je moet er gewoon wat aandacht aan besteden. Het is inderdaad niet laag maar ik probeer dit te compenseren met een laag stadswarmte verbruik van rond de 5Gj per jaar. Dit is voor ruimte verwarming. (Huis is wel klein) En tapwater.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-05 20:02
JeroenH schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:17:
[...]

Vergeet niet in die vergelijking mee te nemen dat je was binnen drogen de luchtvochtigheid verhoogd en dat je daardoor meer moet stoken. Merk op dat ik geen droger heb en de was vrijwel altijd binnen droog. Met het weer van gisteren en vandaag is de meeste was in een dag droog als ik ze om en om op het rek hang (dus met ruimtes er tusen).
In de ruimte waar we drogen zuig ik de lucht af met mijn warmtepomp.
Daardoor kunnen we dan de wasmachine weer vullen met warm water uit diezelfde warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

glambalk schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:42:
(...)

6,28kWh/kWp op 29 mei 2009 in Amsterdam west
6,29 kWh/kWp op 2 juni 2009 met mijn 604Wp Nuon paneeltjes destijds nog in Nieuwegein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hyena schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:38:
[...]

Wij gebruiken met z'n tweeën 2600kWh. Inclusief was droger. (Kan het niet buiten hangen) 2 desktops (met 20" lcd schermen), 2 kleine aquaria, (120 & 50 liter) Laptop, Nintendo DS Lite, 2 draadloze telefoons. 1 mobiel. A+ Koelvries combi 200 liter. Magnetron, Wasmachine, Stereo set etc. En nog eens elektrisch koken!

Je moet er gewoon wat aandacht aan besteden. Het is inderdaad niet laag maar ik probeer dit te compenseren met een laag stadswarmte verbruik van rond de 5Gj per jaar. Dit is voor ruimte verwarming. (Huis is wel klein) En tapwater.
Compliment voor het lage SV verbruik. Enig idee van isolatiegraad van je woning? Bouwjaar?

Wij zitten met 1988 bouw ingebouwd appartement begane grond (doch volgens zeggen matig geïsoleerde noordgevel achter glazen gang) inmiddels tussen de 8-10 GJ/jaar (ruimteverwarming en tapwater, doch exclusief 31 kuub kookgas). "Middelbare leeftijd" en grootste deel thuis maakt natuurlijk ook fors uit. Elektra zou wat minder kunnen, maar begrijpelijk gezien de spullen die je noemt. Vooral aquaria zeer kritisch naar kijken, zijn zeker bij warm water exemplaren elektra zuiperds...

Overigens staat de tuindeur natuurlijk weer wagenwijd open, eindelijk heerlijk lenteweer en ongeveer een kilowatt momentaan vermogen uit de 1,336 kWp installatie... :9

Netbeheerder: Ferraris draait weer richting januari... :w

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:06:
[...]

Ik vraag me af of zaken als autonomie met veel energie-intensieve accu's, of waterstof waarbij in de gehele cyclus heel veel energie verloren gaat, wel 'vooruit' is, dat was mijn punt een beetje... Ik zou zelf zeggen dat t.o.v. de status quo in Nederland een netgekoppelde zonnestroominstallatie al een grote stap vooruit is :)

[...]

Helemaal juist! Netgekoppelde zonnestroom dus! :D
De kwestie hierbij is het punt in de tijd waarop we ons bevinden. Opslag in accu's of waterstof of waterkracht zal ooit nodig zijn om de winter te overbruggen. Op dit moment echter is er te weinig fluctuerende duurzame energie om dat nodig te maken. Ipv opslag is het veel goedkoper en efficiënter een grijze centrale wat terug te draaien of helemaal uit te schakelen.

Dan is er ook nog internationale uitwisseling. Als het hier niet hard waait, schijnt wellicht de zon in Beieren.

We kunnen ook moeilijk voorspellen welke technieken in welke combinatie gebruikt gaan worden. Geothermie en biomassa bijv zijn on-demand leveranciers die goed gebruikt kunnen worden om de fluctuaties in het aanbod van wind en zon te compenseren. Maar hoeveel hebben we daarvan in 2020? En in 2050?

Accu's? Laten we daar in 2030 nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:10:
...

Kan natuurlijk veel hoger worden bij betere AC module concepten (inmiddels diverse op de markt, hogere omvormer efficiënties). En zeker bij goed gedimensioneerde moderne stringomvormer systemen hogere max. genormeerde dagopbrengsten mogelijk. Sunways komt al met zeer hoog rendement omvormers (bericht), SMA zit met sommige bakken al hoger, en ISE heeft nieuw concept met siliciumcarbide transistors die (in het lab) al een "leistung" van 98,5% halen. Dus ik verwacht waarden in de zonnige Randstad van flink boven de 7 kWh/kWp per dag op de top, bij de modernste en best aangelegde systemen.
Daaraan kan worden toegevoegd:

- Een lagere temperatuurcoëfficiënt, zoals de hoogrendementpanelen van Sanyo of Sunpower.
- Microinverters die per paneel het mpp volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 17:43

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Niet echt randstad, maar Middelburg-Zeeland: mijn record was met de oude 350Wp - install: 6,28 ( 22-5-09 )
De nieuwe 525 Wp install: 5,7 vorige week vrijdag , maar ligt er pas 2 weken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
zonnigtype schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:25:
[...]

Compliment voor het lage SV verbruik. Enig idee van isolatiegraad van je woning? Bouwjaar?

Wij zitten met 1988 bouw ingebouwd appartement begane grond (doch volgens zeggen matig geïsoleerde noordgevel achter glazen gang) inmiddels tussen de 8-10 GJ/jaar (ruimteverwarming en tapwater, doch exclusief 31 kuub kookgas). "Middelbare leeftijd" en grootste deel thuis maakt natuurlijk ook fors uit. Elektra zou wat minder kunnen, maar begrijpelijk gezien de spullen die je noemt. Vooral aquaria zeer kritisch naar kijken, zijn zeker bij warm water exemplaren elektra zuiperds...

Overigens staat de tuindeur natuurlijk weer wagenwijd open, eindelijk heerlijk lenteweer en ongeveer een kilowatt momentaan vermogen uit de 1,336 kWp installatie... :9

Netbeheerder: Ferraris draait weer richting januari... :w
Dank je! Dat compliment heb je mij al eens gegeven. ;) Achter deze schuilnaam ben ik nogal anoniem. Maar ik ben Matthijs. En fervent lezer van je website en diegene die af en toe eens een mail op je afvuurt.

Dit zijn mijn standen vanaf 2006:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1627cbr.png

Volgens mij is het bouwjaar 1985. En de isolatie is volgens mij slecht. Ik heb 1 muur die bestaat uit hout ter dikte van 2 gipsplaten met wat isolatie materiaal. Dit is wel een binnenmuur natuurlijk. Het is wel ingebouwd dus daarom denk ik aardig warm. In de praktijk nooit de kachel aan alleen als het erg koud wordt in de winter. Eerder een extra trui aan. Het huis is klein en eigenlijk bestaat alles uit 1 standaard formaat woonkamer op de beneden verdieping met bovengenoemde houten wand voor afscheiding naar de bovenburen. De rest is in deze kamer ingebouwd, dus keuken, badkamer en slaapkamer. Er zitten zelfs meerdere gaten in die muur voor de bel en andere kabel toevoer. Er komt zelfs tocht door de wand contact dozen.

De aquaria zijn inderdaad warm water versies. We delen vissen met de hele familie. Het is inderdaad geen duurzame hobby dat kunstmatig in leven houden van vissen maar als het in de toekomst met zonne energie kan zou dat mooi zijn. Merk wel op dat het koken al bij het elektra verbruik in zit. We proberen zoveel mogelijk snelle gerechten te maken. Dus geen stoofvlees en ander gebraad wat uren in de oven moet.

Ik ben op dit moment wel veel thuis. Als mijn studie erop zit en ga werken dan zou het computer gerbruik een stuk verminderen. :) En minder water verbruik natuurlijk.

Ik ben trouwens tijdens de solar days naar de realiteit 17 geweest hier in Almere. Daar heb ik met de architect gesproken over de zonneboiler met 40.000 liter voorraad vat. zie meer info hier: http://www.derealiteit.com/?show=detail&id=12

Afbeeldingslocatie: http://www.derealiteit.com/images/foto128.jpg

Ook heb ik met hem gesproken over het huisinhuis concept waar hij toevallig een schaalmodel van had. Erg leuke wijk met veel concept woningen die er na 25 jaar nog steeds staan. Het zou eigenlijk na 5 jaar afgebroken worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:37:
[...]

De kwestie hierbij is het punt in de tijd waarop we ons bevinden. Opslag in accu's of waterstof of waterkracht zal ooit nodig zijn om de winter te overbruggen. Op dit moment echter is er te weinig fluctuerende duurzame energie om dat nodig te maken. Ipv opslag is het veel goedkoper en efficiënter een grijze centrale wat terug te draaien of helemaal uit te schakelen.

Dan is er ook nog internationale uitwisseling. Als het hier niet hard waait, schijnt wellicht de zon in Beieren.

We kunnen ook moeilijk voorspellen welke technieken in welke combinatie gebruikt gaan worden. Geothermie en biomassa bijv zijn on-demand leveranciers die goed gebruikt kunnen worden om de fluctuaties in het aanbod van wind en zon te compenseren. Maar hoeveel hebben we daarvan in 2020? En in 2050?

Accu's? Laten we daar in 2030 nog eens naar kijken.
Ik kwam laatst nog een mooie tegen opslag met ijs: http://www.isocal.de/startseite.html

Vraag mij af of dit goed werkt zonder veel energie kwijt te zijn aan de warmtepomp. Verder ben ik erg onder de indruk van de oude tegelkachel. Efficiënt toepassen van biomassa samen met passieve zon kan een heel eind komen denk ik. Na het zien van mogelijkheden om zelfs briketten te kunnen maken van bladeren, oud papier en andere biomassa lijkt mij dat een heel aantrekkelijk verhaal. Ook een leuke bezigheidstherapie briketten maken.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/29gegxi.jpg

Ook denk ik dat de omwikkeling en toepassing van accu's wel eens sneller kan gaan dan mensen denken. Zeker met de opkomst van de elektrische auto. Als na 5 tot 10 jaar het batterij pack minder presteert kun je dat mooi gebruiken voor opslag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 14:12
Naast enphase in amerika, komt in de UK ook een bedrijf met micro inverters.

http://www.enecsys.com/news005.php

Ben benieuw wanneer we daar gebruik van kunnen gaan maken :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 20:09
Gisteren 17-5-2010 haalde ik al 6kWh/kWp
1100wp zonnepanelen opbrengst 6,6kWh.
Hillegom, hemelsbreed ongeveer 3km van de kust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hyena schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:20:
[...]

Dank je! Dat compliment heb je mij al eens gegeven. ;) Achter deze schuilnaam ben ik nogal anoniem. Maar ik ben Matthijs. En fervent lezer van je website en diegene die af en toe eens een mail op je afvuurt.
Oops! }:O

Teveel namen in de e-mail inbox, zorrie. Moeilijk meer bij te benen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Zo, net even wat metingen gedaan met de stroommeter. Alles gaat bij mij via twee stopcontacten, plus de schakelaar voor het kamerlicht, dus dat is relatief makkelijk na te meten.

Ik schrok nog wel een beetje van het sluipverbruik van radio, televisie en Xbox.

6 watt - Xbox standy
9 watt - Stereo standby
18 watt - Televisie standby

Dat is allemaal niet veel, maar bij elkaar opgeteld en 24 uur per dag 365 dagen per week nog best wat. Ik kwam op 33 watt x 24 uur = 792 wattuur per dag. 792 x 365 = 289080 wattuur per jaar = 289 kWh per jaar aan standby (als ik fouten in die berekening heb gemaakt hoor ik het graag, ik ben vannacht niet veel geslapen en ben dus niet erg scherp :p). Dat voor maar drie apparaten (nou ja, vier, de decoder zit in de televisie ingebouwd). Natuurlijk is wordt er af en toe ook nog geluisterd en gekeken naar de apparaten, maar voor een beetje restwarmte vind ik het nogal wat. Als ik het zo vlug even opzoek op verschillende websites kost dat zo'n 40 tot 60 euro per jaar.

Gelukkig valt er ook vrij makkelijk wat aan te doen. De Xbox speel ik zelden, dus die kan eruit als ik niet speel en de stereotoren heeft een ecomodus waarbij het verbruik <1 watt wordt. Alleen de televisie vind ik lastig, omdat die niet écht uit kan (heeft niet eens aan aparte standby, hij staat altijd standby wanneer ingeplugd). Dat vind ik zo behoorlijk waardeloos, maar om nou iedere keer de stekker eruit te trekken als ik weg ga is ook weer vrij lastig.

De computer viel me daarentegen weer hartstikke mee, de PC mét alle randapparatuur en beeldscherm verbruikt maar 4 watt. Ik had gedacht dat daar wel wat meer zou blijven hangen.

Ik betaal wel inclusief, dus voor de kosten hoef ik het niet te doen, maar met wat minimale aanpassingen kan ik het standbyverbruik dus al bijna halveren. Letten jullie überhaupt op dat soort dingen, of is dat te klein grut voor jullie? In een studentenhuis is panelen op het dak leggen niet echt een optie, dus dan maar op een andere manier hè :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Master/slave-contactdoos, wandcontactdoos met knop, er zijn wel oplossingen voor!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:19:
Zo, net even wat metingen gedaan met de stroommeter. Alles gaat bij mij via twee stopcontacten, plus de schakelaar voor het kamerlicht, dus dat is relatief makkelijk na te meten.

Ik schrok nog wel een beetje van het sluipverbruik van radio, televisie en Xbox.

6 watt - Xbox standy
9 watt - Stereo standby
18 waaaatt? Wat voor tv is dat? Weet je zeker dat je dat goed gemeten hebt?

Ik heb recentelijk een nieuwe tv gekocht, en daar kun je het standby-verbruik niet meer van meten. Iets van 0,1 watt of zo. Inclusief de CI-module, dus een aparte decoder heb ik niet nodig. Bluray-speler is hetzelfde. Gelukkig is er op dat gebied wel wat veranderd de laatste tijd. Zelfs mijn oude tv uit 1998 gebruikte 'maar' 2 watt in standby, geen 18.
Dat is allemaal niet veel,...
Integendeel. Zoals je berekening aantoont is het ontzettend veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Anne vdr Bom op 18-05-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Letten jullie überhaupt op dat soort dingen, of is dat te klein grut voor jullie? In een studentenhuis is panelen op het dak leggen niet echt een optie, dus dan maar op een andere manier hè :p
Nu ik er een tijdje mee bezig ben heb ik gemerkt dat standbyverbruik in veel huishoudens belachelijk hoog is en heel simpel, tegen weinig kosten (paar stekkerblokken en -schakelaars) met 80 tot 100% gereduceerd kan worden. In ons huishouden was het de grootste besparing die we gedaan hebben. In ons huis staat als we slapen of weg zijn, niets op standby, alleen de CV-ketel, koelkast en zonnestroominstallatie zitten ingeplugd. Oh, en een paar plugwise pluggen voor meetdoeleinden.

Ik heb wel eens berekend dat in sommige situaties zo'n stekkerschakelaar zich in twee maanden al terugverdient en dus zes keer per jaar, elk jaar, zijn aanschafprijs opbrengt. Doe dat maal een keer of vijf tot tien en je hebt het al gauw over leuke bedragen.

En dat terwijl een aantal posts terug iemand zomaar even liet vallen dat duurzaamheid niets oplevert...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239001

6.62kWh/kWp op 29 Mei 2009 in A'dam zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Dat is allemaal niet veel, maar bij elkaar opgeteld en 24 uur per dag 365 dagen per week nog best wat. Ik kwam op 33 watt x 24 uur = 792 wattuur per dag. 792 x 365 = 289080 wattuur per jaar = 289 kWh per jaar aan standby (als ik fouten in die berekening heb gemaakt hoor ik het graag, ik ben vannacht niet veel geslapen en ben dus niet erg scherp :p). Dat voor maar drie apparaten (nou ja, vier, de decoder zit in de televisie ingebouwd). Natuurlijk is wordt er af en toe ook nog geluisterd en gekeken naar de apparaten, maar voor een beetje restwarmte vind ik het nogal wat. Als ik het zo vlug even opzoek op verschillende websites kost dat zo'n 40 tot 60 euro per jaar.
Prima, op sluipverbruik jacht.

Als je extra groen contract, bijv. duur Natuurstroomcontract bij Vattenfall-NUON Energie, zou hebben, momenteel (variabel enkeltarief) 23,44 euricent incl. BTW, zou je per jaar zelfs op 67,76 Euri uitkomen. Dat vind ik toch zondegeld (zelfs als het "maar" 40 Euri zou zijn).

Maar ga vooral zo door, iedereen moet zijn/haar draai bij de besparing weten te vinden. Niet iedereen heeft alle mogelijkheden, maar dat er veel mogelijk is, lijkt me na zoveel pagina's Duurzame Energie op GoT een open deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Hier ook zojuist de nieuwe 46" 240Hz Samsung LED gemeten 0,1Watt standby in gebruik 110Watt zonder dat de eco-instelling is ingesteld.(met CI-module)
Vanavond eens kijken of het lager kan.

Is trouwens al een hele verbetering tov de 12jaar oude nu kapotte Samsung 42" projectie die 265Watt in gebruik lustte en standby 48Watt (hij zat al aan de standby-killer)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 18-05-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik me wel eens afvraag is of die de nieuwe energiezuinige apparatuur niet veel meer energie kost om te maken dan het bespaart. Als je toch al moest vernieuwen is dat geen issue, maar sommige producten kosten zoveel energie en grondstoffen om te maken dat je misschien beter wat langer met je onzuinige apparatuur kunt doen en daarmee wat zon/wind/water/biomassa opstookt.

In mijn verhaal hieronder over downloaden zou ik dus een nieuwe HDD moeten kopen om van een oude laptop een downloadbak te bouwen. Hoeveel tijd (en belangrijker, niet hernieuwbare grondstoffen) kost het voordat het inderdaad beter is om die nieuwe HDD te kunnen verantwoorden?
ssj3gohan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:34:
Master/slave-contactdoos, wandcontactdoos met knop, er zijn wel oplossingen voor!
Het probleem daarvan is dat mijn stereotoren op dezelfde stekker zit en ik die niet steeds uit wil zetten vanwege de klok die ik gebruik. Als ik van huis ga kan ik de stereotoren in de ecostand zetten, dat is geen probleem.
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:35:
18 waaaatt? Wat voor tv is dat? Weet je zeker dat je dat goed gemeten hebt?
Ik weet vrij zeker dat ik het goed gemeten heb, met de apparaten los en gezamelijk, maar ik zat het voor de zekerheid nog eens nameten. Kan het nu niet doen want de computer zit in de stroommeter ;) Het is een televisie met ingebouwde decoder, geen losse module. Misschien dat daarbij een vreemde keuze is gemaakt waardoor het verbruik ongebruikelijk hoog is. Nog niet eens een heel bijzonder ding ook, gewoon een 26" gevalletje van JVC. Er zit zoals gezegd ook geen standby knop op, het is aan of uit als hij in het stopcontact zit, maar een tussenvorm bestaat niet. Misschien dat dat in combinatie met die decoder die dus ook permanent een soort van aan staat lekker stroom trekt.

Ik had al eerder zelf opgemerkt dat de televisie aan de bovenkant altijd een heel klein beetje warm is. Dat moet ergens vandaan komen natuurlijk.

In gebruik doet hij 42, 65 of 100 watt, afhankelijk van de instellingen van de backlight. Wederom zit daar dus de decoder al bij in. Ik kijk meestal op medium, want op laag is het beeld me echt te grijs. Volgens mij is dat wel redelijk zoals het hoort.

Wat ik ook opvallend vind is dat mijn stereotoren in eco modus (waarbij nota bene een LEDje gaat branden :') ) en de adapter van m'n telefoon samen dus <1 watt verstoken.
JeroenH schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:37:
Nu ik er een tijdje mee bezig ben heb ik gemerkt dat standbyverbruik in veel huishoudens belachelijk hoog is en heel simpel, tegen weinig kosten (paar stekkerblokken en -schakelaars) met 80 tot 100% gereduceerd kan worden. In ons huishouden was het de grootste besparing die we gedaan hebben. In ons huis staat als we slapen of weg zijn, niets op standby, alleen de CV-ketel, koelkast en zonnestroominstallatie zitten ingeplugd. Oh, en een paar plugwise pluggen voor meetdoeleinden.
Ik wil best wat moeite doen om nog wat te besparen, maar ik ben ook iemand die wel praktisch wil leven. Ik doe altijd het licht uit als ik ergens weg ga tenzij er een goede reden is dat niet te doen (steeds heen en weer lopen), ik doe mijn computerscherm uit als ik er niet mee bezig ben (CRT, dus daar zit wel winst in), ik probeer eerst een trui aan te doen in plaats van de verwarming aan en ik haal de stekkers uit lampen met transformatoren die ik maar zelden gebruik. Maarja, ik vind het wel soms lekker wat lang onder de douche te staan en ik hou soms ook gewoon echt van een stukje rijden.

Als het een kleine moeite kost om een grote besparing te doen vind ik dat niet zo'n probleem, maar daar zit bij mij wel een redelijk praktische grens aan.

Maargoed, nu ik heb gezien dat m'n PC zonder monitor zo'n 120 watt idle doet ga ik er toch maar eens serieus over nadenken om een oude laptop die hier nog ligt als torrentbak te verbouwen. Dan hoef ik me al een stuk minder schuldig te voelen over nachtelijke torrentdownload (soms haal je dan alleen goede snelheden).
Ik heb wel eens berekend dat in sommige situaties zo'n stekkerschakelaar zich in twee maanden al terugverdient en dus zes keer per jaar, elk jaar, zijn aanschafprijs opbrengt. Doe dat maal een keer of vijf tot tien en je hebt het al gauw over leuke bedragen.

En dat terwijl een aantal posts terug iemand zomaar even liet vallen dat duurzaamheid niets oplevert...
Nu hoef ik het dus voor het geld niet te doen, ik betaal toch niet meer of minder, maar als ik met simpele maatregelen een besparing kan realiseren (voor wie dan ook) voel ik me er niet goed onder dat niet te doen.

Het gaat me niet om het geld, het gaat me vooral om het idee erachter en misschien ook gewoon het bewustzijn ervan. Dat je iets verbruikt is op zich niet erg, maar realiseer je het wel. Wees in principe zuinig en kies de momenten dat je van jezelf decadent mag zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-05-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

6 watt - Xbox standy
9 watt - Stereo standby

Gelukkig valt er ook vrij makkelijk wat aan te doen. De Xbox speel ik zelden, dus die kan eruit als ik niet speel en de stereotoren heeft een ecomodus waarbij het verbruik <1 watt wordt. Alleen de televisie vind ik lastig, omdat die niet écht uit kan (heeft niet eens aan aparte standby, hij staat altijd standby wanneer ingeplugd). Dat vind ik zo behoorlijk waardeloos, maar om nou iedere keer de stekker eruit te trekken als ik weg ga is ook weer vrij lastig.

De computer viel me daarentegen weer hartstikke mee, de PC mét alle randapparatuur en beeldscherm verbruikt maar 4 watt. Ik had gedacht dat daar wel wat meer zou blijven hangen.

Ik betaal wel inclusief, dus voor de kosten hoef ik het niet te doen, maar met wat minimale aanpassingen kan ik het standbyverbruik dus al bijna halveren. Letten jullie überhaupt op dat soort dingen, of is dat te klein grut voor jullie? In een studentenhuis is panelen op het dak leggen niet echt een optie, dus dan maar op een andere manier hè :p
Voor 20€ heb je een klik-aan klik-uit met AB en 3 ontvangers. Die heb ik hier op alle lampen zitten, ik ga er nog 1 of 2 bij kopen (ontvangers) die ik op de stekker wil doen van de tv/stereo/etc, knoppie indrukken en alles is uit.

[edit] net ff hier gemeten en zo'n ontvanger verbruikt onmeetbaar, staat eigenlijk op 0 Watt en heel af en toe onwillekeurig op 1 Watt.

tv/stereo/htpc etc verbruikt hier overigens 44 W als alles uit staat. ik verdenk de digitenne decoder, als ik die aanzet gaat ie hoogstens 5W meer verbruiken, die ontvangers moeten er snel komen ik ga niet iedere avond onder het stereomeubel kruipen om de schakelaar om te gooien als het ook makkelijker kan. :)

Als ik nog 1 ontvanger koop kan ik de hele woonkamer en eetkamer zo'n beetje uitzetten vanaf de bank met 3 keer knoppie indrukken. (lampen woonkamer is een "groep" lampen achter op het dressoir in de eetkamer 1 groep en de tv etc. internet router en modem vliegen dan ook meteen uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Flagg op 18-05-2010 16:55 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:53

6 watt - Xbox standy
9 watt - Stereo standby
Ik vermoed dat dit schijnvermogen is (VA's en geen Watts - uitleg), dus dat de werkelijkheid ietsje minder dramatisch is, maar evengoed kan het nog aardig aantikken. Sommige echt oude TV's verbruiken werkelijk zoveel in standby, ik had er ooit zo een.

Voor snelle losse-pols berekeningen kun je uitgaan dat elke Watt die 24/7 verbruikt wordt, je 2 euro/jaar kost. Je schatting was dus goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:52:
[...]

Daaraan kan worden toegevoegd:

- Een lagere temperatuurcoëfficiënt, zoals de hoogrendementpanelen van Sanyo of Sunpower.
Effe in de Photon database gekeken (niet grondig, even haastig beeld):

Sanyo heeft nogal wat modules, zit iets tussen -0,29 en -0,348 % vermindering per graad bij het vermogen ("coefficient of power"). Is een triple layer van monokristallijn plus amorf Si aan beide zijden.

Sunpower (de krachtpatsers uit U.S.A.) zijn back contact monokristallijne modules. Zitten op -0,38%/graad.

Verrassend: Avancis dunnelaag CIS modules zitten hoog met verlies van -0,45%/graad (zou Shell er daarom uit zijn gestapt?).

Suntech (China, meeste poly's en multi's) nogal forse spreiding tussen -0,34 en -0,48%/graad. Maarrrrrrrr: Nieuwe Pluto modules (geavanceerd celconcept, selectieve "dopering") zitten ergens halverwege met minus 0,38%/graad.

Veel kristallijne modules zitten in de range van -0,4 tot -0,48%/graad.

Als je echt "last van temperatuureffect hebt" moet je niet naar de zware Sanyo's of Sunpower's, maar naar:

FirstSolar dunnelaag CdTe (mag nog niet in NL) met -0,25%/graad of bijvoorbeeld de nieuwe

Inventux dunnelaag amorf Si/microkristallijn Si modules ook op hetzelfde niveau. De amorf Si modules van het Duitse Inventux ("a-serie") zitten zelfs op -0,21%/graad, terwijl Kaneka met hun microkristallijn/amorf Si op een heel wat ongunstiger niveau van -0,35%/graad zitten (Japans merk). Het Griekse Heliosphaera met hypermoderne fabriek zit met hun microkristallijne/amorfe Si spul weer stuk gunstiger met -0,24%/graad.

Amorf Si: Schott Solar zit met zijn tandem amorf Si modules op een gunstige -0,2%/graad (remember the Millingen a/d Rijn system!), is dus mogelijk een goed "warme zomer paneel voor op een oost/west dak met niet al te steile helling" (als je geld over hebt)...

Diverse andere amorfe systemen duiken iets onder die -2%/graad temperatuur stijging, maar rendementen blijven natuurlijk tegenvallen (6-7% module niveau). Voor NL zonder langdurige hittegolven blijft kristallijn - en bij ruimtegebrek hoog rendement het beste uitgangspunt. De crux zal zijn: verhouding Wp vermogen tot Euro/Wp. Als dunnelaag niet heel hard omlaag gaat met de prijs, en kristallijn wel, kun je de temperatuur effecten verder op de koop toenemen. Maar ik zie graag een uitgebreide berekening tegemoet van alle plussen en minnen tegenover elkaar gezet. In Duitsland beginnen noord daken (zwak hellend) al een issue te worden. Ik heb al zo'n dak gezien. Dunnelaag, weet niet welke (heb wel een vermoeden, maar kon er niet dichtbij komen), maar het lag echt helemaal vol, en dat dak was tientallen meters breed en iets van vijftien "lang"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harddiskrecorder Pioneer met homecinemaset +subwoofer 17W standby
Antenneversterker Hirschmann 0,1W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariston
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-10-2023
Hallo allemaal,
Ik sta op het punt drievoudig glas te bestellen maar twijfel een beetje door de waarschuwingen over condens aan de buitenkant
Men zegt dat soms hele dagen de ruiten dicht beslagen zullen zijn. :-(

Heeft iemand hier ervaring mee ? is het hinderlijk en kun je het aan de buiten kant met een ventilatortje wegkrijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb zelf Hr++1.1 (dubbel glas) en idd in de herfst en lente (koud en vochtig buiten, weinig wind) komt het wel eens voor dat er condens aan de buitenzijde op het glas verschijnt.
Hier is het niet storend, meestal verdwijnt het na een paar uurtjes.

Het zou zo kunnen zijn dat bij 3-voudig het erger wordt.
Maar dan nog, het ligt ook aan de omstandigheden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
el jonco schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 06:05:
[...]

Dat, en spreadsheets (read-only ;-), dan kom je een heel eind. Als iemand iets op internet vindt, is het toch openbaar?
Ja, als het op internet staat is het openbaar, maar nog niet publiek domein. Als het publiek domein is of onder een licentie valt die vrij verspreiden toestaat, dan kun je het gerust uploaden. Anders refereer je gewoon en sla je lokaal een kopie op voor het geval dat hij weer off-line gaat.

Ik heb het nu aangepast. PDF en XLS is nu als het goed is toegestaan. Je kunt het uitproberen op:
http://dewiki.nl/index.php/Speciaal:Uploaden (moet je wel aangemeld zijn i.v.m. misbruik)
ariston schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:31:
Hallo allemaal,
Ik sta op het punt drievoudig glas te bestellen maar twijfel een beetje door de waarschuwingen over condens aan de buitenkant
Men zegt dat soms hele dagen de ruiten dicht beslagen zullen zijn. :-(

Heeft iemand hier ervaring mee ? is het hinderlijk en kun je het aan de buiten kant met een ventilatortje wegkrijgen ?
Ja, dat zie ik hier nu ook 's morgens. Ga soms pas naar bed als het net licht wordt en dan zie je dat de dakramen beslagen zijn. Maar als er dan ook maar een klein beetje zon komt is het al weg. Op de gewone ramen heb ik het nog nooit gezien. En ik zou er niet zo bang voor zijn. Gebeurt alleen bij een heldere hemel en als de hemel helder is, dan heb je 's morgens ook zon die het probleem snel voor je oplost.
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 08:17:
[...]

Een zuinig wasdroger kost 0.23kwh per droogbeurt en een onzuinige anno 2010 0.7kwh volgens top10.hier.nu
Die pagina uit 1999 is alleen relevant voor het verbruik van een wasdroger uit 1999.
Als je een verbruik noemt van 4 kwh zonder mitsen en maren lijkt de informatie niet juist meer voor een leek.
Wat die leest dan bijvoorbeeld top10.hier.nu en kan concluderen: onzuinig model is 0,7 ipv 4 kwh -> info is onjuist op de wiki.
Geloofwaardigheid is alles.
Top10.hier.nu heeft het over het verbruik per kg per beurt. Dat betekend dus al dat je ervan uitgaat dat je een wasdroger hebt met een automatisch programma. Ik ken er nog wel een paar die gewoon een tijdklok hebben en dus maximaal verbruiken, onafhankelijk van de lading. En 0,7kWh/kg dat is bij 5kg wasgoed, wat helemaal niet veel is, al 3,5kWh per beurt, dus de 3,8kWh die ik op de wiki heb staan lijkt me niet erg onrealistisch.

[ Voor 61% gewijzigd door Paul C op 18-05-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flagg schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:38:
[[edit] net ff hier gemeten en zo'n ontvanger verbruikt onmeetbaar, staat eigenlijk op 0 Watt en heel af en toe onwillekeurig op 1 Watt.
Dat vroeg ik me af inderdaad, hoeveel die dingen dan weer verbruiken. Aan de kant van m'n tv/Xbox/stereo (één stopcontact) kan dat zeker voordeel opleveren, aan de kant van mijn computer misschien drie watt.

Daar komt dan toch weer een beetje dat winst/watkosthetverhaal om de hoek kijken. Maargoed, ik ga de mogelijkheden eens tegen elkaar afwegen.

Is er trouwens ook iets bekend over wat het met apparatuur doet om steeds van de stroom geschakeld te worden? Ik kan me voorstellen dat dat een ander slijtagepatroon oplevert, alleen of dat beter of slechter wordt is de vraag.
Wilke schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:39:
Ik vermoed dat dit schijnvermogen is (VA's en geen Watts - uitleg), dus dat de werkelijkheid ietsje minder dramatisch is, maar evengoed kan het nog aardig aantikken. Sommige echt oude TV's verbruiken werkelijk zoveel in standby, ik had er ooit zo een.
Is dat verschil zo groot dan? Ik gebruik de alomgebruikte Cresta RCE-1106. Hoe zou je anders moeten meten om het wel goed te meten dan?

Dit gaat trouwens niet over een oude televisie, het ding is amper een jaar oud :')

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-05-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:22:
Hier ook zojuist de nieuwe 46" 240Hz Samsung LED gemeten 0,1Watt standby in gebruik 110Watt zonder dat de eco-instelling is ingesteld.(met CI-module)
Vanavond eens kijken of het lager kan.
Bijna hetzelfde als ik heb, alleen geen 240 Hz. Heb 'm gekocht omdat hij Ziggo-certified was, ik wilde beslist geen settopboxje erbij. De mijne doet ~90 W in gebruik met eco-stand. Backlight terugschroeven heeft m.i. meer effect dan de eco-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:52:
[...]

Bijna hetzelfde als ik heb, alleen geen 240 Hz. Heb 'm gekocht omdat hij Ziggo-certified was, ik wilde beslist geen settopboxje erbij. De mijne doet ~90 W in gebruik met eco-stand. Backlight terugschroeven heeft m.i. meer effect dan de eco-stand.
Het is er zo een met van die gekke brilletjes.

Geen settopbox heeft nu ook een nadeel kom ik achter.
Om op te nemen springt de tv aan :( en dan opnemen op externe harddisk (PVR-functie).
Met settop kun je direkt zonder tv opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:01:
[...]

Effe in de Photon database gekeken (niet grondig, even haastig beeld):
Vergeet de Sharp Na-Fxxx (G5) niet. Zitten heel erg gunstig met -0,24% en ook gunstig geprijsd voor een thinfilm paneel.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 18:00:
[...]

Vergeet de Sharp Na-Fxxx (G5) niet. Zitten heel erg gunstig met -0,24% en ook gunstig geprijsd voor een thinfilm paneel.
Nexpower zit met amorf Si ook op -2%/gr, en met micromorf/amorf Si op -0,24 tot -0,28%/gr.

Hun 140 Wp module heeft al rendement van 8,9%. Heb/ken jij daar Europese prijzen van? Mooie zwarte modules, uit Taiwan, gaan veel over de tong. Module staat nog niet op hun site, wel in de Photon database. Hoogste op hun site genoemd is 135 Wp.

Er is en er komt natuurlijk nog veel meer. En er is al zoveel. "Qual der Wahl" zeiden de Duitsers al tijdens"mijn" eerste Intersolar. Dat was bijna vier jaar geleden, en dat is een lange tijd in de PV-business...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:48:
[...]

Is dat verschil zo groot dan? Ik gebruik de alomgebruikte Cresta RCE-1106. Hoe zou je anders moeten meten om het wel goed te meten dan?

Dit gaat trouwens niet over een oude televisie, het ding is amper een jaar oud :')
Die cresta schijnt wel een van de beste te zijn. Is ooit getest door hardware.info (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hoe gaat trouwens de duurzame opwek bij jullie vandaag?

Mijn zonneboiler zit inmiddels op 78 graden en de boilerpomp draait nog steeds. Ook waanzinnig veel opbrengst en het feest is nog niet afgelopen met de zonnepanelen. 9kWh met de 1887Wp installatie, 2,04kWh uit m'n 500Wp isofotons. En het loopt nog hard op.

Mijn display in de meterkast geeft nog steeds meer dan 400W AC opwek aan. MJAM :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 18:16:
Die cresta schijnt wel een van de beste te zijn. Is ooit getest door hardware.info (?).
Ik dacht de Consumentenbond, maar even Googlen leert dat het Hardware.info samen met Kassa én de Consumentenbond is geweest :p

Maar ik heb 'm inderdaad vanwege die test gekocht. Over de elektrische kwaliteiten kan ik uiteraard niet zomaar oordelen, maar het voelt als een redelijk solide en goed gebouwd ding. Als je dan ook nog bedenkt dat je er een tientje voor betaalt kan het bijna niet meer stuk.
Wilke schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:39:
Ik zie nu trouwens dat er ook gewoon een meting voor de powerfactor wordt gedaan, op twee cijfers na de komma nauwkeurig :) Die staat overwegend op 1, met af en toe een tikje naar 0,99 of 0,98.

Zoals gezegd kan ik niet beoordelen hoe nauwkeurig dat ding is, maar dat suggereert toch dan één en ander wel klopt.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-05-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariston
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:36:
Heb zelf Hr++1.1 (dubbel glas) en idd in de herfst en lente (koud en vochtig buiten, weinig wind) komt het wel eens voor dat er condens aan de buitenzijde op het glas verschijnt.
Hier is het niet storend, meestal verdwijnt het na een paar uurtjes.
Het zou zo kunnen zijn dat bij 3-voudig het erger wordt.
Maar dan nog, het ligt ook aan de omstandigheden buiten.
Het schijnt dat het idd (veel) erger wordt. het glas dat ik op het oog heb is 0.6 dus haast 2x beter isolerend dan 1.1 (wat ook al erg mooi is)
Vandaar dat ik hoop dat er nog een echte triple bezitter reageert met ervaringen vanuit de frontlinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ariston schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:17:
[...]

Het schijnt dat het idd (veel) erger wordt. het glas dat ik op het oog heb is 0.6 dus haast 2x beter isolerend dan 1.1 (wat ook al erg mooi is)
Vandaar dat ik hoop dat er nog een echte triple bezitter reageert met ervaringen vanuit de frontlinie.
Denk wel aan de kunststof afstandshouders die een koudebrug voorkomen aan de randen van het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 21:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:05:
Harddiskrecorder Pioneer met homecinemaset +subwoofer 17W standby
Antenneversterker Hirschmann 0,1W
Ik zou zeggen, plaats deze meetwaarden in het topic Onderzoekje - Wat verbruikt jouw DTV/HD recorder in standby?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:24:
[...]

Denk wel aan de kunststof afstandshouders die een koudebrug voorkomen aan de randen van het glas.
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Ramen.jpg

En dit is dan nog simpel dubbel glas, niet eens HR++ ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 20:57

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Weet niet wat de top is maar vandaag haal ik hier in Hoofddorp uit een platdak opstelling op ca ZZW
volgens de Soladin 3,9 kWh uit 570 Wp. Is dus 6,84 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
ariston schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:17:
[...]

Hou ook de ZTA waarden goed in de gaten! Hoog geissoleerd glas is mooi, maar als je niet meer naar buiten kan kijken kan je er net zo goed een stenen muur van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 21:00
Sinds ik dagopbrengsten meet (10-10-2006, plaatsing Soladin) is de hoogste dagopbrengst 7,02 KWh/KWp , op 15 juni 2008. Julianadorp, niet echt randstad dus.
De installatie staat al vanaf 2002, maar er hingen eerst OK4tjes aan die ik wekelijks uitlas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:25

Punkrocker

Mostly harmless

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:26:
Het is een televisie met ingebouwde decoder, geen losse module. Misschien dat daarbij een vreemde keuze is gemaakt waardoor het verbruik ongebruikelijk hoog is. Nog niet eens een heel bijzonder ding ook, gewoon een 26" gevalletje van JVC. Er zit zoals gezegd ook geen standby knop op, het is aan of uit als hij in het stopcontact zit, maar een tussenvorm bestaat niet. Misschien dat dat in combinatie met die decoder die dus ook permanent een soort van aan staat lekker stroom trekt.

...
Het is een echte harde aan/uit-knop die echt klik zegt?

Meestal is het zo'n tiptoetsding en noemen ze dat "uit".
Het is dan wel geen standby maar echt uit is anders.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Karelprior schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:16:
[...]

Sinds ik dagopbrengsten meet (10-10-2006, plaatsing Soladin) is de hoogste dagopbrengst 7,02 KWh/KWp , op 15 juni 2008. Julianadorp, niet echt randstad dus.
De installatie staat al vanaf 2002, maar er hingen eerst OK4tjes aan die ik wekelijks uitlas.
Was dat met of zonder je gepimpte "actief gekoelde" Soladinnetje? ;)

Enne: Randstad uitbreiden tot in de hoge instraling hebbende Kop van Noord-Holland is wel erg rekkelijk. Maakt niet uit, het zei je van harte gegund naturellemente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:01:

Mijn zonneboiler zit inmiddels op 78 graden en de boilerpomp draait nog steeds. Ook waanzinnig veel opbrengst en het feest is nog niet afgelopen met de zonnepanelen. 9kWh met de 1887Wp installatie, 2,04kWh uit m'n 500Wp isofotons. En het loopt nog hard op.

Mijn display in de meterkast geeft nog steeds meer dan 400W AC opwek aan. MJAM :)
PV zit al op 20.38 kWh (5.82 kWh/kWp) op dit moment komt er nog 325 W uit. Zonneboiler op 65 graden, collector was nog 78. Vaatwasser heeft al gedraaid, en is ook al een douche genomen.
Prima dag dus, mag ook wel weer na de sombere 1e helft van mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

deejeebv schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:35:
[...]

Mijn all-time high is 6,68 kWh/kWp op 29 mei 2009 in Barneveld. Dat was een clear sky dag.[afbeelding]
Mijn installatie hangt er nog maar kort, en de onderste string draait pas mee sinds de 15e. Toen nog alleen de bovenste aangesloten was, had ik een 'record' van 5,89 kWh/kWp op de 14e. Nu meet ik beide strings samen. Eigenlijk verwachtte ik niet meer boven die 5,89 uit te komen, daar de onderste best wel wat schaduw te verduren heeft. Wie schetst mijn verbazing toen ik zojuist de opbrengst van vandaag opnam: 5,92 kWh/kWp. Dat is slechts een procentje of 10 onder wat ik hier links en rechts als een soort maximum waarneem: 6,7 kWh/kWp. En dan zijn we nog geen week onderweg. Ik ben dik tevreden. Wie weet, haal ik de 1000 kWh per jaar nog met mijn setje van 1110 Wp.

Met de onderste rij panelen had ik me een beetje verkeken. Ik had gerekend met een maximale zonnehoek van 61 graden. Daarmee rekenend, kwam ik op een afstand van 1m20 tussen de rijen waarbij de bovenste panelen geen schaduw zouden werpen op de onderste. Foute redenering dus. Die 61 graden is over de 21e juni de kleinste hoek, die de kortste schaduw op mijn muur werpt. Voor en na 12 uur (zonnetijd) is de schaduw op mijn muur langer, hoewel de zon lager staat. Dat komt omdat hij dan meer in het oosten of westen staat en wat telt is de effectieve hoek ten opzichte van mijn opstelling, niet de absolute hoek boven de horizon.

Op het laatste moment heb ik toen besloten de onderste rij zo laag mogelijk te hangen. De afstand is 1m45. Om praktische redenenen die verband houden met de hoogte van de steiger en de zeeeer beperkte tijd die ik had om ze op te hangen, kon ik niet lager gaan. Voordeel is nu dat ik in de winter waarschijnlijk minder last heb van schaduw van de huizen aan de overkant. Maar dat valt nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Kijktip: vanavond op BBC2 22:00-23:00, 'The story of science' over de zoektocht naar onbeperkte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:01

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:10:
[...]

Dus ik verwacht waarden in de zonnige Randstad van flink boven de 7 kWh/kWp per dag op de top, bij de modernste en best aangelegde systemen. Blijft natuurlijk een "maar": de jaarproductie, levensduur en vooral: garantie bij vervanging zijn eigenlijk belangrijker. Beter "gemiddeld over jaar redelijk hoge productie" dan 1 dag in het jaar een record en rest van het jaar tegenvallende resultaten. Zeker tijdens somberder dagen belangrijk, en daar hebben we nogal wat van. Ook in de Randstad.
Leuk dat zo'n korte vraag zo veel reacties oproept. Ik was met wat grafiekjes bezig en vroeg me af welke maximum waarde ik op de Y as moest zetten, om ook in de toekomst dezelfde schaal te kunnen gebruiken. Ik denk dat 7,5 een mooi maximum is :)

Wat betreft opbrengst zit vandaag net iets onder gisteren met net geen 17 kWh of 5.66 kWh/kWp. Helaas zijn de wasmanden leeg, want ook de zonneboiler is tegen de 70 graden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:50:
Wie schetst mijn verbazing toen ik zojuist de opbrengst van vandaag opnam: 5,92 kWh/kWp. Dat is slechts een procentje of 10 onder wat ik hier links en rechts als een soort maximum waarneem: 6,7 kWh/kWp. En dan zijn we nog geen week onderweg. Ik ben dik tevreden. Wie weet, haal ik de 1000 kWh per jaar nog met mijn setje van 1110 Wp.
Zou me verbazen als je dat niet haalt. Andere kant van de Sleutelstad, met pal zuid 108 Wp paneeltjes van [prima] museum kwaliteit [url="file:///C:/Sites/PolderPV/Design/totaaloverzichten_JO.htm#NJO"]zeker 950 kWh/kWp.jaar[/url] (met 4 modules in wintermaanden partieel beschaduwd), zou jij uitgaande van die genormeerde jaaropbrengst met 1,11 kWp dik over de 1.000 kWh moeten kunnen komen. Geniet er van!

Die 6,8 kWh/kWp dagopbrengst is bij ons in junimaand gehaald, dicht bij de maximale daglengte. Zeer belangrijke factor bij de energie opbrengst (vermogen maal de tijd dat er licht kan worden omgezet, daglengte is in juni weer stuk langer, zeker als het dan niet te warm is potentieel day record breaker bij silicium modules).

Alle OK4tjes zijn nu nog net even aan, al komt er helaas geen wattje vermogen meer uit (21h15).

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 18-05-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:01:
Uitstekend! De PV-panelen pruttelen nog wat na, maar er staat op dit moment 10,2 kWh op de teller, ofwel 4,8 kWh/kWp. Heel hoge waarden haal ik niet door de relatief ongunstige plaatsing van WZW/ONO, maar dat mag de pret niet drukken.

Daarnaast ben ik lekker op de fiets naar het werk geweest, 2 x 22km, en dus geen gebruik hoeven maken van gemechaniseerd transport (normaliter trein). Goed voor mij en goed voor de energiebalans!

Ook mijn plantjes in de vensterbank (basilicum, thijm, dille, kerstomaatjes, rosemarijn, pepers, stengelui, bieslook, munt, en zelfs courgette - maar laatste moet snel naar buiten want die groeit nu erg hard) beginnen eindelijk goed te groeien met het vele zonlicht van de afgelopen paar dagen. I.p.v. zich een beetje stengelig uit te rekken naar het licht beginnen er nu echt grote sterke bladeren te komen. Ik had niet gedacht dat ik zo enthousiast zou worden van het kweken van plantjes maar het is echt leuk. We hebben al een keer pesto van zelfgekweekte basilicum gemaakt en dat smaakte echt wel lekker!

Ik ben op zoveel manieren blij met de zon!

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 18-05-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 23:58
Hier gisteren 315 kWh per jaar aan sluipverbruik de kop in gedrukt met een simpele klikaan-klikuit schakelaar. Tv op slaapkamer icm dreambox had 36W nodig (allebei in stand-by) Tv kon niet uit (schakelaar kapot), maar verbruikt maar een watt of 2 in standby, de dreambox verbruikt amper minder in standby dan in gebruiksstand. Nu af en toe aan met de kaku schakelaar.... Duurt wel wat langer voordat ik nu tv kan kijken. Droomdoos moet eerst opstarten...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:15:

Ik ben op zoveel manieren blij met de zon!
We zijn dan ook allen "zonnekinderen". Niet zweverig bedoeld, maar hard core science.

Hier tot mijn verbazing vandaag ook alweer productierecord, 7,98 kWh met de nieuwe in serie op een OK4 gekoppelde Kyocera (50 Wp/stuk) modules d'r bij.

Hele (1,336 kWp) systeem: 5,97 kWh/kWp
Pal zuid gerichte prima werkende 2 stuks 108 Wp Shell modules: 6,16 kWh/kWp
Klapper: Kyocera modules in serie op 1 OK4 ... al 6,45 kWh/kWp op een dag.

Kan niet stuk, overdrachtelijk gesproken... d:)b

7 van de 13 OK4tjes vertonen nog net sprankje leven (21h25)...

Eet tip van zonnigtype: vers blaadje basilicum op een bammetje biologische pindakaas of kaas, en eerste biologische hollandse kascherrietomaatje d'r bij...
:9~

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 18-05-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

kockie schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:20:
Hier gisteren 315 kWh per jaar aan sluipverbruik de kop in gedrukt met een simpele klikaan-klikuit schakelaar. Tv op slaapkamer icm dreambox had 36W nodig (allebei in stand-by) Tv kon niet uit (schakelaar kapot), maar verbruikt maar een watt of 2 in standby, de dreambox verbruikt amper minder in standby dan in gebruiksstand. Nu af en toe aan met de kaku schakelaar.... Duurt wel wat langer voordat ik nu tv kan kijken. Droomdoos moet eerst opstarten...
Hier had ik ook alles achter een schakelaar alleen duurde het gegeven moment een paar uur voordat ik internet had, heb er over gebeld en moet het modem dus aan laten staan anders duurt het aldoor langer voordat hij alle update´s weer heeft binnen gehaald die hij kwijt raakt bij het langdurig uitzetten???? belachlijk vind ik......maar dit zou ook gelden voor de digitale decoder :(......hier heb ik nog geen problemen mee dus die gaat voorlopig gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Anoniem: 327833 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:30:
[...]

Hier had ik ook alles achter een schakelaar alleen duurde het gegeven moment een paar uur voordat ik internet had, heb er over gebeld en moet het modem dus aan laten staan anders duurt het aldoor langer voordat hij alle update´s weer heeft binnen gehaald die hij kwijt raakt bij het langdurig uitzetten???? belachlijk vind ik......maar dit zou ook gelden voor de digitale decoder :(......hier heb ik nog geen problemen mee dus die gaat voorlopig gewoon uit.
Welke provider/modem heb je?

Ik wil die van mij ook achter een kaku schakelaar zetten, maar zo niet, ik heb zo'n witte "orange" box (nu Online geworden)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:25:
We zijn dan ook allen "zonnekinderen". Niet zweverig bedoeld, maar hard core science.
We are made of star stuff, quote van mijn 'all time hero': Carl Sagan. (meer quotes van hem)

Ik heb ons ADSL modem/router/WLAN AP (ZyxelP-600) al jaren achter een schakelaar, en dat werkt probleemloos. Binnen ongeveer een minuut hebben we internet. Onze laptops starten trager op...

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 18-05-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flagg schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:41:
[...]

Welke provider/modem heb je?

Ik wil die van mij ook achter een kaku schakelaar zetten, maar zo niet, ik heb zo'n witte "orange" box (nu Online geworden)
UPC :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Sinds ik dagopbrengsten meet (10-10-2006, plaatsing Soladin) is de hoogste dagopbrengst 7,02 KWh/KWp , op 15 juni 2008. Julianadorp
goed om te horen, ik dacht al dat ik gek was of als ik het zou posten het als bluf afgedaan zou worden, ik haal heel soms met clear sky day ook 7kwh/kwp met als grote uitschieter 23 juni 2009 7,02 kwh/kwp.
ik heb de adviezen op siderea ter harte genomen, en heb nu 8 mono panelen op zuid, op een hoek van 20 graden, hopelijk worden ze minder warm, en haal ik dit jaar vaker 7kwh/kwp, i`ll keep you posted.
vandaag kwam er een mooie 6,93 kwh/kwp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

@Zuluman
Je zit bij een collectief verwarmingssysteem aangesloten. Of dat kan zul je moeten onderzoeken omdat niet elk "SV-project" hetzelfde is.

Maar je wilt in 10 jaar uit de kosten zijn? Dat lijkt me niet haalbaar op basis van de opbrengst, prijsstijging, rente en investering die je noemt. (Investering - subsidies = 8000 besparing / 600 PJ besparing / rente 5% en prijsstijging 3%. Dat levert een verlies op van meer dan 3100 euro met 0 euro onderhoud.

Voorts geeft je aan de SV te willen houden als back-up en als warmwater voorziening.
Bij een 0.9 EPC huis is je stookseizoen erg kort (4 MND) waarin je beperkt voordeel uit je zonsysteem haalt voor je verwarming. Je kan wel veel besparen op je warmwater met een zonneboiler, maar die doe je nou net weer via de SV

SV levert relatief veel vastrechtkosten op (die bij mij vast zijn, bij jou niet?).

Het CO2 systeem met zonnepaneeltjes + draadloos zou kunnen werken natuurlijk (op mij maakt het een gevoelige indruk). Maar de WTW optie Brink ademend raam is echt veel simpeler qua installatie, zo goed als nihil t.o.v. al die ventilatie openingen maken voor dat andere systeem. Zie Link Brink
Los daarvan is de EPC winst hoger dan van dat andere systeem (als je waarde hecht aan dat soort getallen).

40GJ is een stevig verbruik. Hoe je situatie is (hoeveel mensen) weet ik niet. En of je een ''regen-plafond'' als douche hebt ook niet. Wel zaken die van invloed zijn op waar de mogelijkheden liggen om te besparen.
Als je met 4 personen bent en je warmwater verbruik is 3GJ pp per jaar is 12GJ al weg en is 28 GJ voor het stoken.

Volgens mij is het erg lastig om 25 a 30 GJ te besparen met de genoemde maatregelen.
Maar het kan best een leuk project zijn :+

Ook Milieucentraal noemt nog wat over een zonneboiler en stadsverwarming
"Met stadsverwarming is een zonneboiler maar moeilijk te combineren. De installatiekosten zijn hoog en de milieuwinst is klein. Dat komt omdat een stadsverwarmingssysteem al een efficiënte manier van energieverbruik is. "

Het is Milieucentraal en die hebben geen patent op wijjsheid, maar het komt inderdaad wel zo goed als niet voor zodat er geen kant en klaar uitontwikkelde oplossingen zijn zoals de Q-solar bijvoorbeeld er wel is voor de combinatie met gassss.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 18-05-2010 22:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Vandaag hier weer wat lopen prutsen.

Televisie staat nu in cinema mode, scheelt weer 25W continu, ik vind het beeld zelf zelfs zo prettiger.
Verder ook RMCLOCK verder getweaked, serverlaptop is weer 2W continu zuiniger. EN laptop van m'n vriendin gebruikt ook nog maar 25W continu inclusief scherm.

Mierenneuken op de vierkante millimeter, maar wie het kleine niet eert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:07:
[...]

goed om te horen, ik dacht al dat ik gek was of als ik het zou posten het als bluf afgedaan zou worden, ik haal heel soms met clear sky day ook 7kwh/kwp met als grote uitschieter 23 juni 2009 7,02 kwh/kwp.
ik heb de adviezen op siderea ter harte genomen, en heb nu 8 mono panelen op zuid, op een hoek van 20 graden, hopelijk worden ze minder warm, en haal ik dit jaar vaker 7kwh/kwp, i`ll keep you posted.
vandaag kwam er een mooie 6,93 kwh/kwp uit.
Waar is Solarlin uit het ook zeer zonnige Zeeland? Die haalt op jaarbasis > 1.000 kWh/kWp, zo'n beetje gemiddeld. Hij zit op maandbasis ook alweer vet onder de nul terug te leveren. Ben benieuwd naar zijn dagopbrengsten (heb al meeltje verstuurd)...

*** niets is onmogelijk, het mogelijke wordt steeds beter ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:22:
Vandaag hier weer wat lopen prutsen.

Televisie staat nu in cinema mode, scheelt weer 25W continu, ik vind het beeld zelf zelfs zo prettiger.
Verder ook RMCLOCK verder getweaked, serverlaptop is weer 2W continu zuiniger. EN laptop van m'n vriendin gebruikt ook nog maar 25W continu inclusief scherm.

Mierenneuken op de vierkante millimeter, maar wie het kleine niet eert.
Ik heb nu de backlight iets teruggezet en de eco-sensor (tv past zich aan het omgevingslicht aan) geactiveerd.
Nu 90W verbruik voor 46"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

stad van de zon turbine :
http://www.echo.nl/dk-dk/...indturbine.park.van.luna/
zo de eerste kneiter staat, dat is geen kleintje zeg.....
dan ga ik denken, dit staat zo snel, en dan 2mw+
een splijter kost 15 jaar om te bouwen, haalt ie dat ooit nog wel in al die mw`s,
en tijdens het neerzetten, zijn er niet veel mensen bezig, bij een kernsplijter wel.
mmm ik voel een tvt gedachte opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:12:
[...]

Wat betreft opbrengst zit vandaag net iets onder gisteren met net geen 17 kWh of 5.66 kWh/kWp. Helaas zijn de wasmanden leeg, want ook de zonneboiler is tegen de 70 graden.
Leuk is dat. Ik zit net iets boven dat van gisteren; 16,79 versus 16,91kWh. Zover wonen wij toch niet bij elkaar vandaan.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:55:
[...]

Leuk is dat. Ik zit net iets boven dat van gisteren; 16,79 versus 16,91kWh. Zover wonen wij toch niet bij elkaar vandaan.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat Ericplan heel erg "Energiastic-schaduw-gevoelige" supersunpowertjes op het platte dak-in-beschermd-stadsgezicht heeft staan? >:)

Ik hoop natuurlijk niet op een tijdelijk omvormer dipje, zoals bij mijn antieke okaviertjes nog wel eens sporadisch voorkomt als ze een tijdelijke appelflauwtje hebben op een zeer warme dag... (weinig effect overigens op jaaropbrengst, ik houd de boel goed in de gaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02
Zo, weer een projectje afgerond.

Een Asus wl500g deluxe voorzien van 2 Sol-link converters. Hiermee kunnen dus 2 soladins netjes gelogged worden, en de asus maakt er meteen een webpagina van.

Aan de voorzijde 2 leds die de dataflow weergeven.

Afbeeldingslocatie: http://solget.reinieren.net/files/wl500gx_mod_sol-link_front1.jpg

Aan de achterzijde zijn de 2 RJ11 connectors te zien voor de aansluiting van de kabels naar de soladins.

Afbeeldingslocatie: http://solget.reinieren.net/files/wl500gx_mod_sol-link_back1.jpg

Alle electronica zit netjes intern, dus alleen nog bekabelen en het draait. Beide USB poorten op de router zijn nog te gebruiken. Op 1 poort moet de opslag (usb stick of harddisk) aangesloten worden, de andere kan gebruikt worden voor een printer, webcam, scanner, of al deze zaken via een usb hubje.

Intern op het moederbordje zijn ook nog 2 compoorten beschikbaar. Die heb ik voor dit project niet gebruikt.

Deze router blijft gewoon heerlijk om te modden. Jammer dat ie steeds lastiger te vinden is.

Meer info over Sol-Link en SolGet is trouwens te vinden op http://solget.reinieren.net

[ Voor 36% gewijzigd door Mistraller op 19-05-2010 00:07 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Zonnepanelen in Duitsland is echt leuk.
Ben met de Hemelvaart bij mijn familie in een dorp vlakbij Wurzburg geweest.
Die hebben zo ongeveer 46 panelen op het dak liggen (150 cq 170Wp), gekoppeld aan 3 stuks Sunnyboys.
Ongeveer 7000kWh op jaarbasis.

De grap is, dat ze behalve een 20 jarig contract hebben, alles wat ze opwekken VOOR de energiemeter invoeden! Dus ze leveren alles terug a 52 cent/kWh! (op papier)

Het beetje eigen verbruik wat ze hebben (zonneboiler tapwater,olie stook verwarming en een speksteenkachel) kopen ze vervolgens in voor bedragen tussen de 16 a 22 cent per kWh.
Tja, ook nog erg uitgekookt!

In 10 jaar is de lening (was een pittige investering) afgelost, daarna begint het leuke verdienen (wordt maandelijks betaald), echter in Duitsland zijn ze niet helemaal gek, daar moet wel belasting over afgedragen worden, het is tenslotte inkomen.

We zijn nog naar een beurs geweest, want hij wil ook nog een oven erbij kopen gekoppeld aan een boiler die wel/niet de (olie)verwarming aanstuurt.
In die streek hebben ze heel erg veel hout, dat blijft de rest van zijn leven voldoende aanwezig.

Dan besef je pas hoe kneuterig NEEderland is.

O ja, hij leest niets uit, vindt ie maar " spielerei "

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 20:35

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:16:
@Zuluman
Je zit bij een collectief verwarmingssysteem aangesloten. Of dat kan zul je moeten onderzoeken omdat niet elk "SV-project" hetzelfde is.

Maar je wilt in 10 jaar uit de kosten zijn? Dat lijkt me niet haalbaar op basis van de opbrengst, prijsstijging, rente en investering die je noemt. (Investering - subsidies = 8000 besparing / 600 PJ besparing / rente 5% en prijsstijging 3%. Dat levert een verlies op van meer dan 3100 euro met 0 euro onderhoud.

Voorts geeft je aan de SV te willen houden als back-up en als warmwater voorziening.
Bij een 0.9 EPC huis is je stookseizoen erg kort (4 MND) waarin je beperkt voordeel uit je zonsysteem haalt voor je verwarming. Je kan wel veel besparen op je warmwater met een zonneboiler, maar die doe je nou net weer via de SV

SV levert relatief veel vastrechtkosten op (die bij mij vast zijn, bij jou niet?).

Het CO2 systeem met zonnepaneeltjes + draadloos zou kunnen werken natuurlijk (op mij maakt het een gevoelige indruk). Maar de WTW optie Brink ademend raam is echt veel simpeler qua installatie, zo goed als nihil t.o.v. al die ventilatie openingen maken voor dat andere systeem. Zie Link Brink
Los daarvan is de EPC winst hoger dan van dat andere systeem (als je waarde hecht aan dat soort getallen).

40GJ is een stevig verbruik. Hoe je situatie is (hoeveel mensen) weet ik niet. En of je een ''regen-plafond'' als douche hebt ook niet. Wel zaken die van invloed zijn op waar de mogelijkheden liggen om te besparen.
Als je met 4 personen bent en je warmwater verbruik is 3GJ pp per jaar is 12GJ al weg en is 28 GJ voor het stoken.

Volgens mij is het erg lastig om 25 a 30 GJ te besparen met de genoemde maatregelen.
Maar het kan best een leuk project zijn :+

Ook Milieucentraal noemt nog wat over een zonneboiler en stadsverwarming
"Met stadsverwarming is een zonneboiler maar moeilijk te combineren. De installatiekosten zijn hoog en de milieuwinst is klein. Dat komt omdat een stadsverwarmingssysteem al een efficiënte manier van energieverbruik is. "

Het is Milieucentraal en die hebben geen patent op wijjsheid, maar het komt inderdaad wel zo goed als niet voor zodat er geen kant en klaar uitontwikkelde oplossingen zijn zoals de Q-solar bijvoorbeeld er wel is voor de combinatie met gassss.
ondanks dat ik sv heb kan ik gewoon een seperaat systeem aanleggen als ik maar niet aan de sv kom. en dat doe ik dus niet. buiten het feit dat ik het buffervat als " opslagradiator" zie. door een terugslagklep te plaatsen voldoe ik aan de minimale delta T. (mag dat niet dan plaats ik een warmtepomp als backup) zelfde idee als je verdeler bij vloerverwarming om ervoor te zorgen dat je niet te warm water terug stuurd.

en ik gebruik zeer zeker solar voor tapwater. daar heb je overheen gelezen. tapwater staat op 1 en verwarmingondersteuning via LTV staat op 2. daarom wil zoveel mogelijk capaciteit op het dak plaatsen. . ik heb eeb dak van 10x5. zomers zal ik t niet opmaken maar die extra capaciteit in de winter kan net wat verschil opleveren. vandaar keuze voor vacuum heatpipes. seido 5 lijken me prima. 30-35Gj opgegeven waarde. weet nog niet wat t in de winter oplevert.

dus buffer met boiler (al dan niet gecombineerd) met 2 spiralen 1 solar en 2 sv. dus als de solar t niet trekt vult sv aan. zou ook met warmte pomp kunnen ipv sv.

wat betreft de investering. 8.000 is voor:
- de solarinstallatie (niet met seido 5...moet nog prijzen vinden).21 Gj 4.000 incl. BTW (subsidie al verrekend)
- vloerverwarming bg (alleen frezen en de leidingen, en ik gebruik de verdeler voor de serre vloer en wandverwarming) 1.000 incl. BTW
- co2 ventilatieset 2.500 incl. BTW
- honeywellset zoneverwarming 500 incl. BTW

als ik sec de solar doorreken kom ik budgettair neutraal. de bijdrage van de co2 ventilatie en zoneverwarming en vloerverwarming is een ander verhaal. ik zal de berekening morgen even posten. en ik weet niet hoeveel je opwerkt met een theoretische opgegeven waarde. daar kan ik mij ook in misrekenen.

we zijn met zijn 4'en. 2 volwassenen en 2 kids. er is altijd iemand thuis. mijn vrouw houdt van lekker lang douchen. ze heeft t snel koud. huis is 155 m2 bvo - 450 m3. ja een rainshower en de kids gaan regelmatig in bad. dus warmtapwater is iets hoger.daarnaast staat de vaatwasser op de hotfill. wasmachine helaas niet. zit geen warmwater aansluiting op de 2e. als ik solar plaats straks wel (en meteen een 2e badkamer, gebruik afvoer van wasmachine)

co2 systeem zijn mijn collegas van de afdeling duurzaamheid en comfort niet over te spreken. liever wat je zei drukgevoelige roosters. en ik twijfel over de opgegeven rendementen.

zat ook te kijken om een ventilatiewarmtepomp te plaatsen en die op de buffer aan te sluiten. maar dat gaat niet damen met co2 systreem omdat je dn te weinig warmte weg ventileert om de warmtepomp te laten draaien.

ik zal zeker naar dat ademend raam kijken en bespreken met mijn collega's.

en de zonverwarming is wel aardig.soms heb ik boven warmtevraag op de bovenste laag maar ja de thermosstaat staat beneden. en die investering is niet echt schokkend. en vloerverwarming scheelt ook wel wat. 1-2 graden. we dragen wel sloffen nu en vesten.

de vastrechtkosten is een verhaal apart. ik zit elk jaar rond de 175 excl. btw. die wijken af van wat op de site van eneco staan voor het wateringse veld. die zijn 110 euro hoger. en als ik alleen ruimteverwarming neem zijn ze 100 euro lager. elke jaar denk ik dus dat mijn kosten weer zijn gestegen maar dat blijkt niet zo te zijn.

als ik eneco bel dan krijg ik gewoon geen antwoord wat het verschil verklaard. de laatse keer kreeg ik als antwoord dat die variabel zijn en dus afhankelijk van je verbruik. hoe hoger je verbruik hoe lager je vastrecht. maar ik geen geen tarievenoverzicht. eerst zei de dame. dan moet je bij de netwerkleverancier zijn. toen zei dat zijn jullie!! was even stil en ik moest maar een brief sturen. aan de hand van mijn verbruik sinds 2004 heb ik het teruggerekend maar ik zit altijd rond de 40Gj en zie ik dus weinig verschil.

ik denk trouwens dat de woekerwinsten die eneco haalt bij een van hun warmtecentrales in den haag met 3.500 huishoudens weleens heel goed mijn wijk zou zijn. zie hier. dat baseer ik op cijfers die ik en een collega hebben berekend aan de hand van de info die ik heb gevonden over onze centrale. zie mijn eerdere post met die info (mijn collega is w-adviseur bij de rijksgebouwendienst en gespecialiseerd in grootschalige warmteopwekking en opslag)

en milieucentraal's opmerking is wel erg generaliserend. laat ik zo zeggen. Always listen to experts. They'll tell you what can't be done and why. Then you do it! kijk anders even hier. niet zoiets als dat we niet zouden kunnen vliegen maar dan 1.000x eenvoudiger.

trouwens je had de industriele revolutie, internet/it/ict/communicatie revolutie. en de volgende revolutie is de energie revolutie. kernfusie. gratis energie is niet ver weg. dat maken wij nog mee. (30-50 jaar) energie is straks niet het grote probleem. grondstoffen dat wordt echt een probleem

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:23:
[...]@Q-Solar
bruto (zonder restitutie van susidies en belastingtechnische zaken).. nipt geen 10k euro.
arbeidsloon + kleinmateriaal vraagt een 1750 euro hierin.

gaat dus nog oa vanaf:
250 eur korting ivm de Atag zon-actie;
en dan nog LES (limburgse energie subsidie) en SDE-warmte...
(en fiscaal de rente die aftrekbaar is op basis van woningverbetering).
Ben een paar dagen weggeweest, mis ik dit mooie bericht nog bijna!
Wow. Ik heb nu een offerte binnen liggen voor een 200l Q-Solar met 72 heatpipes van iets boven de bruto 8k euro.
Daarbij moet opgemerkt worden dat we zelf de collectoren gaan plaatsen en pijpwerk binnen, dat zijn uren die deels met een BBQ vergoed worden.
Hmm, mijn vrouw zal nu wat eerder over de streep gaan . . . .

Is dat een Limburgse regeling van die aftrekbare rente, of de landelijke norm?
Je verhoogd dus de hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 13:20
Mistraller schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 00:02:
Zo, weer een projectje afgerond.

Een Asus wl500g deluxe voorzien van 2 Sol-link converters. Hiermee kunnen dus 2 soladins netjes gelogged worden, en de asus maakt er meteen een webpagina van.

Aan de voorzijde 2 leds die de dataflow weergeven.

Aan de achterzijde zijn de 2 RJ11 connectors te zien voor de aansluiting van de kabels naar de soladins.

Alle electronica zit netjes intern, dus alleen nog bekabelen en het draait. Beide USB poorten op de router zijn nog te gebruiken. Op 1 poort moet de opslag (usb stick of harddisk) aangesloten worden, de andere kan gebruikt worden voor een printer, webcam, scanner, of al deze zaken via een usb hubje......
Zo, dat ziet er strak uit!! Compliments!! :)
nu nog een produktielijn opzetten en commercieel de markt op ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 00:37:
[...]

Wow. Ik heb nu een offerte binnen liggen voor een 200l Q-Solar met 72 heatpipes van iets boven de bruto 8k euro.
Daarbij moet opgemerkt worden dat we zelf de collectoren gaan plaatsen en pijpwerk binnen, dat zijn uren die deels met een BBQ vergoed worden.

de LES is gewoon provinciale subsidie.
De hypotheek daar wijzig ik niets aan (30 jaar aflosvrij tegen 5,2%).
een klein bedrag leen ik, waarvan de rente bij de fiscus (met onderbouwing van nota/betalingsbewijs) op te geven is als 'verbetering eigen woning' (en valt deze rente (niet de lening) als aftrekpost te noteren).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Punkrocker schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:32:
Het is een echte harde aan/uit-knop die echt klik zegt?

Meestal is het zo'n tiptoetsding en noemen ze dat "uit".
Het is dan wel geen standby maar echt uit is anders.
Nee, het is zo'n pruttiptoetsgevalletje. Maargoed, bij de televisie van mijn ouders zit er nog een standby tiptoets die dan 'uit' kan, maar dat kan dit geval niet eens. Ik kan 'm altijd te allen tijden met de afstandsbediening aanzetten, terwijl me dat persoonlijk vrij onnodig lijkt.

Maar eens nadenken hoe ik dat elegant kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ben gister is wezen zoeken op internet naar PVT systemen. Kwam ik uit op SolarDuct. Hierbij wordt verwarmde lucht weggezogen van een opstelling op het dak om verder benut te worden. Vervolgens plaatsen ze er ook nog zonnepanelen op die een deel van de warmte aan de metalen ondergrond afstaan. Er wordt beweerd dat de opbrengst van de panelen met 10% stijgt. Dat is behoorlijk wat.

[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 19-05-2010 07:40 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 00:40:
[...De hypotheek daar wijzig ik niets aan (30 jaar aflosvrij tegen 5,2%).
een klein bedrag leen ik, waarvan de rente bij de fiscus (met onderbouwing van nota/betalingsbewijs) op te geven is als 'verbetering eigen woning' (en valt deze rente (niet de lening) als aftrekpost te noteren).
Het was laat gister, ik had wat duidelijker kunnen zijn.
Mijn hypotheek is ook 30 jaar (nog geen 2 jaar oud) maar bij de notaris is ie gepasseerd voor een hoger bedrag.
Dus die lening kan binnen diezelfde hypotheek komen.
Waarschijnlijk zal de rente voor dit stukje wel hoger zijn.

Kun je de nota bij de belasting ook indienen zonder de subsidie aftrek? Dus aftrek hebben op het hele bedrag.

btw, is een schuur annex veranda dan ook woningverbetering?
iig wel meer woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:15:

Daarnaast ben ik lekker op de fiets naar het werk geweest, 2 x 22km, en dus geen gebruik hoeven maken van gemechaniseerd transport (normaliter trein).
De fiets geen gemechaniseerd transport? Doe jij soms aan luchtfietserij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 08:04:
[...]

Het was laat gister, ik had wat duidelijker kunnen zijn.
Mijn hypotheek is ook 30 jaar (nog geen 2 jaar oud) maar bij de notaris is ie gepasseerd voor een hoger bedrag.
Dus die lening kan binnen diezelfde hypotheek komen.
Waarschijnlijk zal de rente voor dit stukje wel hoger zijn.
Ik heb de hypotheek ook bij de notaris hoger in laten schrijven (altijd handig bij bv. verbouw/uitbouw van woning). Lening voor een zonneboiler doe ik niet, ik heb als stelling dat een woning langer mee gaat dan een zonneboiler, en ik dus niet 'mijn leven lang' ga betalen voor die aanschaf.
Het bedrag wat ik nodig had was dermate klein... dat ik de bank die extra opbrengsten niet gun ( 400 eur voor oa aktes maken en omzetten, plus van vaste rente naar variabel rentetarief (keuze plus hypotheek produkt)).
Bij elkaar is de lening aan rente ca 300 EUR die ik betaal, en aftrekbaar itt nog zo'n 25 jaar HRA + kosten voor omzetten. Ik ga mijn samenleving niet extra laten dokken en de bank dat extra geld gunnen 8)
Noem het ook stukje eigen verantwoording... persoonlijke kwestie/keuzes. Je kan daar uren over twisten (maar daar verlies je tijd en momentum mee ;) )
Kun je de nota bij de belasting ook indienen zonder de subsidie aftrek? Dus aftrek hebben op het hele bedrag.
De nota kan ik als bewijsstuk aanhouden. Van het bedrag wat geleend is, is louter de betaalde rente fiscaal aftrekbaar, niet de lening zelf.
btw, is een schuur annex veranda dan ook woningverbetering?
iig wel meer woongenot.
Geen idee of dat door de fiscus als woningverbetering wordt aangemerkt. Je zou daarvoor beter contact kunnen opnemen met de Belastingdienst zelf, of een belastingadviseur/consulent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

[...]

Geen idee of dat door de fiscus als woningverbetering wordt aangemerkt. Je zou daarvoor beter contact kunnen opnemen met de Belastingdienst zelf, of een belastingadviseur/consulent.
Ja dat kan.
Een schuur behoort tot de ''aanhorigheden'' van het huis. Je kunt dus betaalde rente (hoeft geen hyp. rente te zijn) en de kosten voor het verkrijgen van de lening aftrekken.
Dat is van toepassing op de veranda, maar ook op je schuur/garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Het was in Zetten gisteren zeker niet strak zonnig ( http://www.topspots.org/solar/2010/18-5-2010.png ) maar toch een 6,7 kWh/Wp geproduceerd. Voor de TVT mensen,
EUR 9,97 uit een 2,64 kWp installatie (SDE 2008).

De zonneboilder valt nog wat tegen. Maar, de installateur heb ik laatst al langs laten komen. Ze hebben een paar steekjes laten liggen en ik hoop dat ze die z.s.m. komen verbeteren. 200 liter 58 graden slechts.

[ Voor 8% gewijzigd door windfreak op 19-05-2010 09:46 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
iemand in dit topic had iets over een zonneboiler + trappegat,
en ik vond op internet deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.ceesbakker.nl/images/upload/vatruimte.jpg

OP de website van Cees Bakker

wellicht is het bruikbaar voor andere tweakers

[ Voor 50% gewijzigd door NielsTn op 19-05-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op het plaatje zie ik een installatie van 32 panelen, laten dat 175Wp-panelen zijn dat gaat het om 5600Wp. Als je de opbrengst met 10% weet te verhogen levert je dat, als je saldeert, ongeveer € 125 per jaar extra op. Dat klinkt mooi, maar ik heb er een paar vragen bij:

* Haal je die 10% wel in Nederland? We moeten het hier relatief veel hebben van diffuus licht, waarbij koeling van de panelen niets extra's oplevert, terwijl de (extra) installatie dan wel geld staat te kosten in onderhoud en afschrijving.
* Hoeveel warmte levert het je op? Een zonnestroompaneel zal niet de meest efficiënte warmtecollector zijn. En warme lucht is leuk, maar daar heb je 's zomers over het algemeen niet zo veel aan. Is die warme lucht (hoe warm zal die eigenlijk zijn?) wel om te zetten in iets waar je 's zomers wel wat aan hebt, zoals heet water?

Deze vragen zullen echter lastig te beantwoorden zijn zonder dat iemand zo'n systeem in de praktijk op zijn dak heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:02:
[...]

Op het plaatje zie ik een installatie van 32 panelen, laten dat 175Wp-panelen zijn dat gaat het om 5600Wp. Als je de opbrengst met 10% weet te verhogen levert je dat, als je saldeert, ongeveer € 125 per jaar extra op. Dat klinkt mooi, maar ik heb er een paar vragen bij:

* Haal je die 10% wel in Nederland? We moeten het hier relatief veel hebben van diffuus licht, waarbij koeling van de panelen niets extra's oplevert, terwijl de (extra) installatie dan wel geld staat te kosten in onderhoud en afschrijving.
* Hoeveel warmte levert het je op? Een zonnestroompaneel zal niet de meest efficiënte warmtecollector zijn. En warme lucht is leuk, maar daar heb je 's zomers over het algemeen niet zo veel aan. Is die warme lucht (hoe warm zal die eigenlijk zijn?) wel om te zetten in iets waar je 's zomers wel wat aan hebt, zoals heet water?

Deze vragen zullen echter lastig te beantwoorden zijn zonder dat iemand zo'n systeem in de praktijk op zijn dak heeft staan.
Ongeveer wat ik ook dacht plus dat je de gratis koeling door wind aan de achterkant mist. Die ga je vervangen door een kunstmatige koeling die zelf ook energie kost. Ik denk dat die 10% geldt voor windstille dagen. Die komen in Nederland weinig voor. Dus over het jaar heen haal je misschien een enkele procent meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 12:01
Zo'n PV/T systeem moet je niet in de eerste plaats als koeling voor je PV panelen zien. Het is voorverwarming voor je ventilatiesysteem en de energiebesparing op warmtebehoefte tijdens het stookseizoen is veel groter dan de meeropbrengst van de PV panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
JeroenH schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:45:
[...]

We are made of star stuff, quote van mijn 'all time hero': Carl Sagan. (meer quotes van hem)

Ik heb ons ADSL modem/router/WLAN AP (ZyxelP-600) al jaren achter een schakelaar, en dat werkt probleemloos. Binnen ongeveer een minuut hebben we internet. Onze laptops starten trager op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SasJo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 00:37:
[...]

72 heatpipe´s op 200 liter??? dan ga je zomers een probleem krijgen als je je warmte niet kwijt kan...ik heb 72 op 300 liter en ben de vijver al twee maanden aardig aan het verwarmen (mijn koellus bij warmte overschot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als we dan toch off-topic bezig zijn ( ;) ), bekijk dan dit sublieme meesterwerk, naar mijn mening één van de meest briljante video's op Youtube:

(Om dit te kunnen waarderen helpt het als je de serie Cosmos hebt gezien, ondanks het feit dat sommige inzichten ietwat gedateerd zijn ook het kijken meer dan waard! Carl Sagan was zijn tijd ver vooruit, hij sprak in het begin van de jaren '80 over klimaatverandering, milieu- en grondstoffenproblemen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Qsolar-check:
• financien gereed: Check!
• data afgestemd met installateur: Check!
• subsidieregelingen bestudeerd: Check!

Ik zeg: Atag QSolar, we are ready for lift-off!
dinsdag a.s. gaat het installatie-circus van start, dussss.... laat de zon maar stralen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:09:
Qsolar-check:
• financien gereed: Check!
• data afgestemd met installateur: Check!
• subsidieregelingen bestudeerd: Check!

Ik zeg: Atag QSolar, we are ready for lift-off!
dinsdag a.s. gaat het installatie-circus van start, dussss.... laat de zon maar stralen! :+
Wij verwachten natuurlijk wel uitgebreide installatiepix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:13:
[...]

Wij verwachten natuurlijk wel uitgebreide installatiepix :)
Ik maak wel een handleiding ;)
uiteraard met DIY-foto's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik had gisteren een record neergezet met m'n 1887WP installatie op het oosten met 9,15kWh . nu ( 15:40 ) is dat record al verbroken en sta ik al op 9,21kWh. Als het zo mooi blijft dan ga ik richting de 9,8kWh vandaag met die set. Bijna 5,2kWh/kWp!

Als ik vandaag meer dan 15kWh opwek met al mijn panelen dan zou dat echt geweldig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Vandaag wordt de (anti) kolenwet in de Tweede Kamer behandeld. Dan zou er eindelijk belasting geheven worden op de kolen die in kolencentrales gebruikt worden. Iemand hier al nieuws over gehoord?

edit: Ze zijn ermee bezig zie en hoor ik:
http://www.tweedekamer.nl...t_plenaire_zaal/index.jsp

[ Voor 26% gewijzigd door windfreak op 19-05-2010 16:32 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
indien je in middenlimburg woont, gaat er nu een gat in je PV-productie ontstaan:
http://www.nu.nl/binnenla...room-bedrijfsongeval.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Niels, zie DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Hier in Almere brand bijna alle straat verlichting al de hele dag. Ik heb er een melding van gemaakt die keurig is bevestigd via mail. Ik word ook nog op de hoogte gebracht als de storing is opgelost. Eind 2009 ook al eens gebeurt: http://www.almerevandaag....andt-continu-door-storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hyena schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:30:
Hier in Almere brand bijna alle straat verlichting al de hele dag. Ik heb er een melding van gemaakt die keurig is bevestigd via mail. Ik word ook nog op de hoogte gebracht als de storing is opgelost. Eind 2009 ook al eens gebeurt: http://www.almerevandaag....andt-continu-door-storing
Hier in Lelystad brand alle verlichting ook continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Ook al in Lelystad, nou dat zijn dan heel wat kWh down the drain. Ik hoop dat ze het snel kunnen oplossen. Wel apart dat iets door een storing juist niet meer uit kan. Andersom zou beter zijn geweest voor het milieu maar misschien niet voor de veiligheid.

Pagina: 1 ... 87 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.