Ik weet niet meer of dat nu nog zo is maar in de tijd dat ik voor de ENW/NUON werkte. eind jaren negentig, werd de straatverlichting in Amsterdam door ENW/NUON geregeld. Zou er teveel elektra geproduceerd zijn vandaag? Op deze manier toch nog even proberen er geld uit te slaan?Hyena schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:30:
Hier in Almere brand bijna alle straat verlichting al de hele dag. Ik heb er een melding van gemaakt die keurig is bevestigd via mail. Ik word ook nog op de hoogte gebracht als de storing is opgelost. Eind 2009 ook al eens gebeurt: http://www.almerevandaag....andt-continu-door-storing
Verwijderd
Snoekie2 schreef op woensdag 19 mei 2010
72 heatpipe´s op 200 liter??? dan ga je zomers een probleem krijgen als je je warmte niet kwijt kan...ik heb 72 op 300 liter en ben de vijver al twee maanden aardig aan het verwarmen (mijn koellus bij warmte overschot)
Met 50 heatpipes, 300 liter boiler en 1x 60 graden hotfillwas zitten we nu op 89 graden Celcius (de restwarmte van gisteren was onder in de boiler 21 graden en in het midden 50 graden).
De storing in de straatverlichting reikt ook tot in Apeldoorn.
72 heatpipe´s op 200 liter??? dan ga je zomers een probleem krijgen als je je warmte niet kwijt kan...ik heb 72 op 300 liter en ben de vijver al twee maanden aardig aan het verwarmen (mijn koellus bij warmte overschot)
Met 50 heatpipes, 300 liter boiler en 1x 60 graden hotfillwas zitten we nu op 89 graden Celcius (de restwarmte van gisteren was onder in de boiler 21 graden en in het midden 50 graden).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 19:14 ]
gek, hier in Zetten vandaag ook. Ligt toch heel ver van Almere vandaan. Zijn ze al die mooie zonnestroom aan het affakkelen. Waarom doen ze nou zoiets.Hyena schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:30:
Hier in Almere brand bijna alle straat verlichting al de hele dag. Ik heb er een melding van gemaakt die keurig is bevestigd via mail. Ik word ook nog op de hoogte gebracht als de storing is opgelost. Eind 2009 ook al eens gebeurt: http://www.almerevandaag....andt-continu-door-storing
Verwijderd
Hadden we het gisteren over records. Vandaag is mijn "Al time record" nu al gesneuveld terwijl er nog 130W geproduceerd wordt. 6.8 kWh/kWp. Wow wat een zon! (in A'dam)
Hier in Gelderland ook een topdag en een nieuw PRVerwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:36:
Hadden we het gisteren over records. Vandaag is mijn "Al time record" nu al gesneuveld terwijl er nog 130W geproduceerd wordt. 6.8 kWh/kWp. Wow wat een zon! (in A'dam)
7.76kwh/kwp uit m'n 2 Steca's en er komt nu nog 8 watt binnen
M'n afdakje is op 0.98kwh blijven steken
Hier komt er nog altijd ruim 400W uit de omvormers, dus ik wacht nog even met de eindstand voor vandaag 
Toch leuk, zo'n WZW-opstelling, daar heb je 's avonds veel lol van
De ONO-installatie zorgt 's ochtend vroeg al voor lol: tussen 08:00 en 09:00 werd er gemiddeld ook al 400W geproduceerd. Zo heb je met zo'n 'rare' installatie de hele dag door wat te doen.
Toch leuk, zo'n WZW-opstelling, daar heb je 's avonds veel lol van
[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 19-05-2010 20:21 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hetzelfde hier. Vanochtend om 7:45 kwam er al meer dan 1kW binnen. Hier is het feest bijna voorbij. 2,35kWh uit m'n Soladin en 9,6kWh uit m'n 10 kingsuns.JeroenH schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:17:
Hier komt er nog altijd ruim 400W uit de omvormers, dus ik wacht nog even met de eindstand voor vandaag
Toch leuk, zo'n WZW-opstelling, daar heb je 's avonds veel lol vanDe ONO-installatie zorgt 's ochtend vroeg al voor lol: tussen 08:00 en 09:00 werd er gemiddeld ook al 400W geproduceerd. Zo heb je met zo'n 'rare' installatie de hele dag door wat te doen.
Nog een half uur en dan kan ik de definitieve stand gaan opnemen. Overigens staat mijn zonneboiler ook op een comfortabele 85 Graden .
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik dacht dat straatverlichting wel redelijk zuinig zou zijn maar dat viel me tegen: er blijkt al sinds ik in mijn huidige huis woon een kabel te lopen van een straatverlichtingsarmatuur (met zo'n gelige natriumlamp oid) naar mijn installatie. Afgelopen weekend daar even een stekker- en stopcontact tussen geklust zodat ik er een plugwise-circle tussen kon plaatsen: die ene lamp blijkt 40 watt te verstoken (en nog 2 watt sluipverbruik).windfreak schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:23:
[...]
gek, hier in Zetten vandaag ook. Ligt toch heel ver van Almere vandaan. Zijn ze al die mooie zonnestroom aan het affakkelen. Waarom doen ze nou zoiets.
Ik twijfel nog een beetje of ik hem gewoon uit zal zetten, of de gemeente ga vragen om een zuiniger alternatief te gebruiken, op zn minst wanneer de huidige de geest geeft.
Verwijderd
@RikTW
Jij geeft tenminste om je buren dat je ze van gratis straatverlichting voorziet via jouw meterkast.
Jij geeft tenminste om je buren dat je ze van gratis straatverlichting voorziet via jouw meterkast.
Ook in Barneveld staat de straatverlichting aan. Mogelijk het hele (ex-)Nuon gebied.Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:13:
Verwijderd
2 duurzame energiecentrales er bij in Limburg
http://www.nuvideo.nl/economie/37828/limburg-bouwt-twee-duurzame-energiecentrales.html
http://www.nuvideo.nl/economie/37828/limburg-bouwt-twee-duurzame-energiecentrales.html
Er komt niet veel meer binnen, nog 20W ofzo. Eindopbrengst zit op 20,89 kWh of 6,96 kWh/kWp. Natuurlijk een record, maar dat is ook niet zo gek, ik heb pas sinds augustus 2009 zonnepanelen. Wel leuk om te zien is een dipje rond 8.15h direct daarna gecompenseerd door een overshoot. Goed te zien op de grafieken.Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:36:
A'dam PVOutput
Er wordt gesproken over 65000 gezinnen. Rare eenheid. Waarom drukken ze het niet uit in 'Bugatti Veyrons op topsnelheid' of 'vrijende paartjes' o.i.d.Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:51:
2 duurzame energiecentrales er bij in Limburg
In SI eenheden is het zo'n 26 MW gemiddeld.
Hier is het ook vrijwel afgelopen (28 W) totaal 23.71 (6.77 kWh/kWp) is nieuw PR. De zonneboiler was na 2 douches, 1 bad, 1 vaatwas en 1 60 graden was nog 63 graden.ericplan schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:06:
[...]
Er komt niet veel meer binnen, nog 20W ofzo. Eindopbrengst zit op 20,89 kWh of 6,96 kWh/kWp. Natuurlijk een record, maar dat is ook niet zo gek, ik heb pas sinds augustus 2009 zonnepanelen. Wel leuk om te zien is een dipje rond 8.15h direct daarna gecompenseerd door een overshoot. Goed te zien op de grafieken.
Daar doen we het voor
Bij mij op 0,08kWh na net geen record.ericplan schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:06:
[...]
Er komt niet veel meer binnen, nog 20W ofzo. Eindopbrengst zit op 20,89 kWh of 6,96 kWh/kWp. Natuurlijk een record, maar dat is ook niet zo gek, ik heb pas sinds augustus 2009 zonnepanelen. Wel leuk om te zien is een dipje rond 8.15h direct daarna gecompenseerd door een overshoot. Goed te zien op de grafieken.
Dir dip en die piek is leuk he. Die heb ik ook in mijn grafiek. Zal wel een wolk zijn langs gekomen.
Vooral die piek en daarna dat "herstel" naar de normale curve. Hier zie je duidelijk het effect van het opwarmen van het paneel doordat het stroom produceert. In eerste instantie is het paneel "koel" en stijgt boven de "normale" curve uit. Herstelt zich en gaat weer in de pas lopen.
Jaap in Amstedam oud-zuid heeft wel de piek maar iets eerder als bij mij en Eric.
[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 19-05-2010 21:42 ]
Verwijderd
Klopt, maar bedenk daarbij ook dat de relatieve luchtvochtigheid in de winter vaak erg laag is en dat dat niet goed is voor je gezondheid. Deze winter daalde de relatieve luchtvochtigheid in onze huiskamer onder de 30% (gemeten met haarhygrometer), terwijl dat tussen de 50 en 55 zou moeten zijn. Mijn vriend kreeg hierdoor heel veel last van zijn longen en zijn huid. De was binnen drogen is dan dus juist beter, ook al stook je dan iets meer.JeroenH schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:17:
Vergeet niet in die vergelijking mee te nemen dat je was binnen drogen de luchtvochtigheid verhoogd en dat je daardoor meer moet stoken.
Je kunt ook alledrie de apparaten in een gewone stekkerdoos doen en in die stekkerdoos dan stekkerschakelaars steken voor de 2 apparaten die je uit wilt schakelen. Je stereo schakel je dan dus niet uit.Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:26:
Het probleem daarvan is dat mijn stereotoren op dezelfde stekker zit en ik die niet steeds uit wil zetten vanwege de klok die ik gebruik. Als ik van huis ga kan ik de stereotoren in de ecostand zetten, dat is geen probleem.
Wij hebben de stekkerdoos boven aan de achterkant van het dressoir (=stereomeubel) geschroefd zodat we er makkelijk bij kunnen en het toch niet zichtbaar is.Flagg schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:38:
...ik ga niet iedere avond onder het stereomeubel kruipen om de schakelaar om te gooien als het ook makkelijker kan.
Mijn 40" tv verbruikt 74 watt met backlight teruggeschroefd i.c.m. de powersave op laag. Hij heeft een echte aan/uit-knop, dus geen sluipverbruik!
Hij heeft ook een bewegingssensor die het beeld uitschakelt, maar het geluid aan laat. Dus als ik 's ochtends mijn boterhammen sta te smeren in de keuken, kan ik toch het journaal luisteren, terwijl er dan wordt bespaard op de beelden die ik dan toch niet kan zien. Zodra ik in de buurt van de tv kom, schakelt het beeld weer aan. Ook handig als je in slaap valt voor de tv. Als het beeld is uitgeschakeld en het te lang duurt voordat er opnieuw beweging gesignaleerd wordt, gaat 'ie automatisch op standby. Eigenlijk zou het in dat geval beter zijn als het geluid automatisch harder ging, zodat je wakker wordt
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 22:14 ]
Wat leuk. Na het record van gisteren ging ik vandaag door de grens van 6 heen: 6,04 kWh/kWp. De dag was voor zover ik kon zien geheel wolkenloos en met een stevige, frisse wind. Veel betere dagen dan deze heb je niet. De bruto opbrengst was 6,7 kWh. Toch zou ik het nog leuk vinden om boven de 7 kWh bruto te komen.
Ook hier een record: 3,01 kWh. Vorig jaar stond het nog op 3,0 kWh.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dit is de opbrengst bij ons vandaag:

10,8kWh ofwel 5,1kWh/kWp, geen idee of het een record is, maar lekker veel is het wel!

10,8kWh ofwel 5,1kWh/kWp, geen idee of het een record is, maar lekker veel is het wel!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Wat een records... ik lees ze vrijdagavond wel uit en kijk wat de weekopbrengst gedaan heeft
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
31 mei wordt de uitslag bekend gemaakt van de SDE-loterij voor de kleinere PV-systemen.
Heeft iemand al op voorhand een beschikking gekregen?
Heeft iemand al op voorhand een beschikking gekregen?
Waarvan akte. Het is geen hersenschim, of drie sets panelen zijn een siamese encephalogihsche drieling:ericplan schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:06:
[...]Er komt niet veel meer binnen, nog 20W ofzo. Eindopbrengst zit op 20,89 kWh of 6,96 kWh/kWp. Natuurlijk een record, maar dat is ook niet zo gek, ik heb pas sinds augustus 2009 zonnepanelen. Wel leuk om te zien is een dipje rond 8.15h direct daarna gecompenseerd door een overshoot. Goed te zien op de grafieken.
Amsterdam om en nabij Amstel hotel.
Een mooie presentatie van Rob Hopkins
http://www.ted.com/talks/..._a_world_without_oil.html
een must-see
http://www.ted.com/talks/..._a_world_without_oil.html
een must-see
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het grote subsidiefeest voor zonnewarmte is voorbij:
http://www.senternovem.nl...ht_water_warmtepompen.asp
Dat betekent dat er vanaf vandaag beduidend minder zonneboilers met verwarmingsondersteuning verkocht gaan worden. Voorlopig terug naar de kleine systeempjes, totdat mensen hun motivatie uit iets anders dan subsidie gaan halen. Bijvoorbeeld uit: "hoe zorg ik voor een minimaal gebruik van fossiele brandstof?" of "Wat betekent Transition to a world without oil concreet voor mij?"
Dat betekent dat er vanaf vandaag beduidend minder zonneboilers met verwarmingsondersteuning verkocht gaan worden. Voorlopig terug naar de kleine systeempjes, totdat mensen hun motivatie uit iets anders dan subsidie gaan halen. Bijvoorbeeld uit: "hoe zorg ik voor een minimaal gebruik van fossiele brandstof?" of "Wat betekent Transition to a world without oil concreet voor mij?"
[ Voor 7% gewijzigd door basfromasd op 20-05-2010 00:16 ]
Verwijderd
basfromasd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 00:14:
Ik lees alleen maar dat er meer subsisie gegeven gaat worden, ik kijk ik nou scheef?Om de aanschaf van lucht/water-warmtepompen aantrekkelijker te maken, is besloten om het subsidiebedrag met €1.000,- te verhogen tot €2.000,- per apparaat.
Voor een bepaald type warmtepompen (die in China enkele honderden dollars kosten) wordt de subsidie verhoogd naar 2000 euro, maar voor zonnewarmtesystemen wordt niet meer dan 12 GJ gesubsidieerd. Dat betekent een maximum bedrag van €1500 euro. Het was tot gisteren zo dat de subsidie voor een groot gedeelte de kosten van (goedkope) collectoren dekte, waardoor het aantrekkelijk was om een zo groot mogelijk collectoroppervlak te nemen. Met een installatie bestaande uit een collector met 240 vacuümbuizen en een simpele buffer van 1500 liter werd een erg groot percentage van de aankoopsom gesubsidieerd. Dat bedoelde ik met "het subsidiefeest is voorbij". Ik ben benieuwd wat er met aanvragen gebeurt die nog in behandeling zijn...
Hier gisteren ook een nieuw record gevestigd. Panelen draaien pas vanaf 6 april maar had gisteren in totaal 16,11 KWh opgeleverd.
Dat is 5,93 KWh/KWp
En dat op een gecombineerd systeem op OZO, ZZW en WNW!
Dat is 5,93 KWh/KWp
En dat op een gecombineerd systeem op OZO, ZZW en WNW!
Wat zijn trouwens de kleinste/goedkoopste inverters?
Ik wil m'n huis/garage beginnen te voorzien met zonnepanelen, maar moet nog even klein beginnen
Ik wil m'n huis/garage beginnen te voorzien met zonnepanelen, maar moet nog even klein beginnen
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Mooiste is dan om met de Steca 300/500 te beginnen. Deze zijn stackbaar tot 3600W. Dus je koopt 2 of 3 paneeltjes en sluit deze aan op een Steca300 of 500. Je koopt later nog wat panelen bij en klikt er ook een steca 300/500 bij.Keiichi schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 08:24:
Wat zijn trouwens de kleinste/goedkoopste inverters?
voila!
Overigens hier gisteren ook een paar records verbroken
14,7kWh totaal voor 3kWp
1887Wp installatie deed 9,61kWh = 5,1kWh/kWp
521Wp installatie van het bedrijfje ( lager op dak, meer schaduw ) deed 2,51kWh = 4,8kWh/kWp
500Wp isofotons deden 2,38kWh - 4,72kWh/kWp
Er is iets mis met die Isofotons, deze zitten net zo hoog tegen de nok als de Kingsuns op de solarmax. Die scoort 5,1kWh/kWp terwijl de isofotons 0,4kWh/kWp lager zitten. Dat het 's middags wat warmer is zal vast meespelen maar ik heb ook het idee dat er wat mis is met die panelen. De opbrengst blijft duidelijk achter tot hetgeen wat ik verwacht.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zit er niet ergens een dikke vette "bird-dropping" op die panelen?flitspaal.nl schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 08:32:
[...]
Mooiste is dan om met de Steca 300/500 te beginnen. Deze zijn stackbaar tot 3600W. Dus je koopt 2 of 3 paneeltjes en sluit deze aan op een Steca300 of 500. Je koopt later nog wat panelen bij en klikt er ook een steca 300/500 bij.
voila!
Overigens hier gisteren ook een paar records verbroken
14,7kWh totaal voor 3kWp
1887Wp installatie deed 9,61kWh = 5,1kWh/kWp
521Wp installatie van het bedrijfje ( lager op dak, meer schaduw ) deed 2,51kWh = 4,8kWh/kWp
500Wp isofotons deden 2,38kWh - 4,72kWh/kWp
Er is iets mis met die Isofotons, deze zitten net zo hoog tegen de nok als de Kingsuns op de solarmax. Die scoort 5,1kWh/kWp terwijl de isofotons 0,4kWh/kWp lager zitten. Dat het 's middags wat warmer is zal vast meespelen maar ik heb ook het idee dat er wat mis is met die panelen. De opbrengst blijft duidelijk achter tot hetgeen wat ik verwacht.
Daar kwam ik namelijk ook achter op mijn schuurdak.
Als we het daar over hebben; heeft iemand het ideale bestrijdingsmiddel hiervoor? Veel last van vogels hier; maar de panelen op het dak kan ik alleen via het dakraam eventueel makkelijk besproeien.wmeester schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 08:36:
[...]
Zit er niet ergens een dikke vette "bird-dropping" op die panelen?
Supersoaker i.c.m. azijn/opgelost schoonmaakmiddel/chloor/ammoniak? Iemand hier goede ervaringen mee?
Ondanks enige 'birddropping' in Zetten, Gld een daverende 7,04 kWh/Wp (niet geijkt, geijkt zal een fractie minder zijn denk ik) uit onze 2640 Wp Sunpower WZW installatie.
Leuk om te zien dat een paar wolkjes in de ochtend juist voor een extra boostje zorgen t.o.v. een 100% wolkenloze dag.
Toch 0,34 kWh/Wp meer dan gisteren.
Leuk om te zien dat een paar wolkjes in de ochtend juist voor een extra boostje zorgen t.o.v. een 100% wolkenloze dag.
Toch 0,34 kWh/Wp meer dan gisteren.
[ Voor 4% gewijzigd door windfreak op 20-05-2010 08:42 ]
Verwijderd
Ik heb gelukkig net nog subsidie toegewezen gekregen voor 16,9GJ vlakke platen van Zizon (5 stuks). De berstelling is net ingezet en ik verwacht ze begin juli. Het heeft even geduurd, maar dat was het waard want ik heb ook 2 buurmannen weten te interesseren. Dus in totaal wordt er 3 * 16,9GJ = 50,7GJ bij mij in het rijtje op de daken geplakt. Een van mijn buurmannen heeft helemaal voordeel; hij stookt een houtkachel. Hij kan dus bijna bij een gasverbruik van 100-200 kuub/jaar komen.
Verder heb ik eindelijk mijn montagemateriaal voor mijn 1320WP Photowatt (PW1650x8) binnen gekregen. Ik had K2 besteld bij MDZ. Omdat het niet was voor hun standaard panelen, is het bij de eerste levering mis gegaan (communicatie tussen magazijn en verkoop), maar dat hebben ze netjes recht getrokken.
Dus, de komende tijd wordt mijn huis nu (eindelijk) verdurzaamd met PV en een grote ZB. Ik zal af en toe eens wat foto's spammen hier.
Verder heb ik eindelijk mijn montagemateriaal voor mijn 1320WP Photowatt (PW1650x8) binnen gekregen. Ik had K2 besteld bij MDZ. Omdat het niet was voor hun standaard panelen, is het bij de eerste levering mis gegaan (communicatie tussen magazijn en verkoop), maar dat hebben ze netjes recht getrokken.
Dus, de komende tijd wordt mijn huis nu (eindelijk) verdurzaamd met PV en een grote ZB. Ik zal af en toe eens wat foto's spammen hier.
Het gaat lekker met Eneco.
Ik ben klant af en heb een eindafrekeing gekregen.
Volgens mij komt er na de eindafrekening niets meer... Eind is eind toch ?
Dus gebruikte
Nou niet bij Eneco
Saldering van 2009 is nooit gedaan maargoed de meter loopt door.
het geld wat ik moet betalen is derect van m'n rekening afgeschreven.
En ze gaan in december 2010 eens kijken of ik de teruggeleverde KWH's betaald ga krijgen.
Nu is hun uitleg nog gekker waardoor ikd e draad echt kwijt ben.
Mijn netbeheerder is Liander
Mijn leverancier is Dong
Mijn teruglever leverancier is en blijft Eneco omdat de meter van hun is... WTF?
Ik ben klant af en heb een eindafrekeing gekregen.
Volgens mij komt er na de eindafrekening niets meer... Eind is eind toch ?
Dus gebruikte
Nou niet bij Eneco
Saldering van 2009 is nooit gedaan maargoed de meter loopt door.
het geld wat ik moet betalen is derect van m'n rekening afgeschreven.
En ze gaan in december 2010 eens kijken of ik de teruggeleverde KWH's betaald ga krijgen.
Nu is hun uitleg nog gekker waardoor ikd e draad echt kwijt ben.
Mijn netbeheerder is Liander
Mijn leverancier is Dong
Mijn teruglever leverancier is en blijft Eneco omdat de meter van hun is... WTF?
@Dennis: zeer mooi 16,9GJ!
zeker een behoorlijke woning? Ben benieuwd naar de foto's!
Helaas zal hier het dak vol liggen met 3 vlakkeplaatcollectoren vanaf volgende week.
Maar dat zal toereikend mogen zijn voor een hoekwoning uit 2005/2006
zeker een behoorlijke woning? Ben benieuwd naar de foto's!
Helaas zal hier het dak vol liggen met 3 vlakkeplaatcollectoren vanaf volgende week.
Maar dat zal toereikend mogen zijn voor een hoekwoning uit 2005/2006
Verwijderd
De woning is een middenwoning uit 2008 met 160m^2 vloeroppervlak. Een verbruik voor een gezin met 2 kleine kids en overal LTV kom ik er op uit dat ik 2,8GJ overschot heb in de zomermaanden. Hiervoor verzin ik uiteindelijk ook nog iets.
Ik zou in de toekomst een "boiler" kunnen bouwen uit: PVC buitenfolie, 40cm EPS isolatie, EPDM binnenfolie. Deze kan in een kruipruimte of onder mijn schuurtje komen (keldertje van 1,4m hoog), maar eerst dit maar.
Ik zou in de toekomst een "boiler" kunnen bouwen uit: PVC buitenfolie, 40cm EPS isolatie, EPDM binnenfolie. Deze kan in een kruipruimte of onder mijn schuurtje komen (keldertje van 1,4m hoog), maar eerst dit maar.
Dan zouden die er het hele jaar al op moeten zitten? Mijn oude Conergy's zouden omgerekend voor een jaar ongeveer 675kWh/kWp hebben opgeleverd. De Isofotons moeten nog een maand en staan nog maar op 460kWh/kWp. Als ik ook op 675kWh/kWp wil uitkomen dan moeten ze de komende maand ( tot 25-06-2010 ) nog 107kWh opwekken. 107 / 36 = 2.9kWh per dag. En dat red ik nooit met die set.wmeester schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 08:36:
[...]
Zit er niet ergens een dikke vette "bird-dropping" op die panelen?
Ze blijven dus het gehele jaar al achter qua verwachte opbrengst en ik heb geen idee waarom.
Ja, dan wordt het lastig. Ik dacht dat enkel gisteren een tegenvallende opbrengst gaf.flitspaal.nl schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:10:
[...]
Dan zouden die er het hele jaar al op moeten zitten? Mijn oude Conergy's zouden omgerekend voor een jaar ongeveer 675kWh/kWp hebben opgeleverd. De Isofotons moeten nog een maand en staan nog maar op 460kWh/kWp. Als ik ook op 675kWh/kWp wil uitkomen dan moeten ze de komende maand ( tot 25-06-2010 ) nog 107kWh opwekken. 107 / 36 = 2.9kWh per dag. En dat red ik nooit met die set.
Ze blijven dus het gehele jaar al achter qua verwachte opbrengst en ik heb geen idee waarom.
Dan moet je dingen gaan uitsluiten, zoals 1 paneel minder aansluiten etc. Ik had echter begrepen dat je niet zo makkelijk bij de panelen kunt komen dus dat wordt nog een aardig werkje....
1 of twee panelen hebben last van delaminatie vermoedelijk, misschien dat dit een mogelijke oorzaak is van de mindere prestatie.wmeester schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:46:
[...]
Ja, dan wordt het lastig. Ik dacht dat enkel gisteren een tegenvallende opbrengst gaf.
Dan moet je dingen gaan uitsluiten, zoals 1 paneel minder aansluiten etc. Ik had echter begrepen dat je niet zo makkelijk bij de panelen kunt komen dus dat wordt nog een aardig werkje....
Ik moet daar nog het dak op om de foto's te maken en op te sturen naar Isofoton. Verder hangen we de panelen ook nog 8cm hoger op, tot dezelfde hoogte als de Kingsuns aan de andere kant. Dat scheelt weer 10-15 minuten schaduw op de panelen in de avond. Alle kleine beetjes helpen.
Ok Dong gaat het voor me uitzoeken.
Ik kan me niet voorstellen dan ik stroom afneem van Dong en teruglever aan Eneco.
Ik kan me niet voorstellen dan ik stroom afneem van Dong en teruglever aan Eneco.
Hier beetje aan het spelen. Ik heb nog en Soladin 120 liggen waarmee ik niets doe. Die heb ik nu aangesloten op een Conergy A165P paneeltje in de tuin. Daar komt as we speak 94.2W AC uit
Als je die kwijt moet hou ik me aanbevolen, want ik heb weer een 100Wp-paneeltje op de kop getikt die ergens afdakje gaat spelen.flitspaal.nl schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:30:
Ik heb nog en Soladin 120 liggen waarmee ik niets doe.
alvast even Greenchoice getipt om het gas-aandeel naar beneden te stellen voor de maandelijkse bevoorschotting 
weer een checkpunt gereed voor 'operation Qsolar'
weer een checkpunt gereed voor 'operation Qsolar'
Aangezien sommigen al uitslag van de SDE 2010 hebben gekregen en ik nog niks had gehoord, ging ik er vanuit dat ik geen subsidie meer zou krijgen. Zojuist toch maar even Senter Novem gebeld om te vragen hoe groot de kans was dat ik nog SDE subsidie zou krijgen voor 2010. Blijkt dat de grote bulk van toezeggingen nog moet komen. Iedereen die subsidie heeft aangevraagd krijgt sowieso bericht en hij wist mij te vertellen dat dit in de eerste of tweede week van juni zou gebeuren.
Edit: 'k Zie dat iemand anders dit 17 mei al had bericht MeTheOne2008 in "Duurzame Energie deel 17"
Edit: 'k Zie dat iemand anders dit 17 mei al had bericht MeTheOne2008 in "Duurzame Energie deel 17"
[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 20-05-2010 11:10 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
RikTW schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:32:
[...]
Ik dacht dat straatverlichting wel redelijk zuinig zou zijn maar dat viel me tegen: er blijkt al sinds ik in mijn huidige huis woon een kabel te lopen van een straatverlichtingsarmatuur (met zo'n gelige natriumlamp oid) naar mijn installatie. Afgelopen weekend daar even een stekker- en stopcontact tussen geklust zodat ik er een plugwise-circle tussen kon plaatsen: die ene lamp blijkt 40 watt te verstoken (en nog 2 watt sluipverbruik).
Ik twijfel nog een beetje of ik hem gewoon uit zal zetten, of de gemeente ga vragen om een zuiniger alternatief te gebruiken, op zn minst wanneer de huidige de geest geeft.
Klinkt ERG vreemd...
Als er echt een armatuur van de openbare verlichting gevoed wordt vanuit jouw installatie is er iets erg mis.
Stekker eruit trekken en bij de gemeente alle kWh-en claimen die dat ding heeft gebruikt sinds jouw intrek in dat huis!
"What do you get if you multiply six by nine..."
Verwijderd
Ik wil voor maximaal 8000 euro een warmtepomp installatie aanschaffen, is dat mogelijk. Ik stook ongeveer 1000 kubieke meter gas momenteel. Volgens mij is met mijn budget alleen een luchtwarmtepomp betaalbaar, maar blijf ik binnen budget wanneer ik vloerverwarming moet aanleggen? Ik wil eigenlijk alleen de benedenverdieping verwarmen. Is het ook mogelijk om tapwater te verwarmen?
Ik kan merken dat het vandaag beduidend warmer is ( en windstil ) ten opzichte van gisteren. De grafieken van gisteren en vandaag zijn identiek behalve dat de top ongeveer 5% lager ligt dan gisteren puur en vanwege de warmere panelen.
Hier vanochtend nog 0,118kWh geproduceerd met dat losse Conergy paneel + de Soladin 120 omvormer
Hier vanochtend nog 0,118kWh geproduceerd met dat losse Conergy paneel + de Soladin 120 omvormer
12 Mei lag mijn PV-installatie pecies 1 jaar op mijn dak ; 12 Mei-09 tot 4 Mei-10 = 350 Wp ,vanaf 4 Mei uitgebreid tot 525 Wp.
Ik heb berekend wat de jaar-opbrengst zou zijn geweest als ik een vol jaar 350 Wp zou hebben gehad:
ik kom dan uit op 314Kwh, of wel 89,7 %. Is dit nu hetzelfde als 897 Kwh / Kwp
Ik heb berekend wat de jaar-opbrengst zou zijn geweest als ik een vol jaar 350 Wp zou hebben gehad:
ik kom dan uit op 314Kwh, of wel 89,7 %. Is dit nu hetzelfde als 897 Kwh / Kwp
Psst, SenterNovem bestaat niet meer, het is tegenwoordig AgentschapNLantonboonstra schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:00:
Aangezien sommigen al uitslag van de SDE 2010 hebben gekregen en ik nog niks had gehoord, ging ik er vanuit dat ik geen subsidie meer zou krijgen. Zojuist toch maar even Senter Novem gebeld om te vragen hoe groot de kans was dat ik nog SDE subsidie zou krijgen voor 2010. Blijkt dat de grote bulk van toezeggingen nog moet komen. Iedereen die subsidie heeft aangevraagd krijgt sowieso bericht en hij wist mij te vertellen dat dit in de eerste of tweede week van juni zou gebeuren.
Ik heb zelf geen duurzame energie installatie
Ik lees dit topic regelmatig met interesse en mag het ook nog eens claimen als werk
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
@ zonnigtype: zie bericht hierboven: ik haalde slechts 897 Kwh/Kwp, ook in het zonnige Zeelandzonnigtype schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:28:
Waar is Solarlin uit het ook zeer zonnige Zeeland? Die haalt op jaarbasis > 1.000 kWh/kWp, zo'n beetje gemiddeld. Hij zit op maandbasis ook alweer vet onder de nul terug te leveren. Ben benieuwd naar zijn dagopbrengsten (heb al meeltje verstuurd)...
Die Solarlin zit slechts +- 8 Km van mij vandaan, maar haalt toch beduidend meer opbrengst
Hoe ken dit???
Als iemand nog een omvormer van 3KW te koop weet hoor ik het graag.
Liefst een TL model (zonder trafo) met 2 strings.
Liefst een TL model (zonder trafo) met 2 strings.
Verwijderd
Je wilt een warmtepomp. En waarom? Milieu of portomonnee?Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:02:
Ik wil voor maximaal 8000 euro een warmtepomp installatie aanschaffen, is dat mogelijk. Ik stook ongeveer 1000 kubieke meter gas momenteel. Volgens mij is met mijn budget alleen een luchtwarmtepomp betaalbaar, maar blijf ik binnen budget wanneer ik vloerverwarming moet aanleggen? Ik wil eigenlijk alleen de benedenverdieping verwarmen. Is het ook mogelijk om tapwater te verwarmen?
Een zonneboiler gaat heel makkelijk samen met gas en levert ook milieu voordeel op.
Voor een besparing is het niet zinvol. Die 1000 kuub kost je 575 en via een lucht/water-warmtepomp uitgaande van een COP van 3.5 kost je dat 515 euro per jaar (dan ga ik uit van een ongewijzigde stroomaansluiting)
Een COP van 3.5 gemiddeld voor een lucht/water warmtepomp incl je tapwater is niet erg waarschijnlijk, dat zal in de praktijk lager uitvallen. (tapwater verwarmen is mogelijk, zijn wat verschillende oplossingen voor)
Warmtepompen zijn overigens ontegenzeggelijk mooie techniek -> een mooie split-versie
Ochsner Millennium Split
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 15:55 ]
Als je die kwijt moet hou ik me aanbevolen, want ik heb weer een 100Wp-paneeltje op de kop getikt die ergens afdakje gaat spelen.flitspaal.nl schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:30:
Ik heb nog en Soladin 120 liggen waarmee ik niets doe.
Hoehoe flitspaal
Lol, niet gezien sorryJeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:50:
[...]
[...]
Als je die kwijt moet hou ik me aanbevolen, want ik heb weer een 100Wp-paneeltje op de kop getikt die ergens afdakje gaat spelen.
Hoehoe flitspaal
OK, geen probleem, maar de text "waarmee ik niets doe" stemde me hoopvolflitspaal.nl schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:56:
Lol, niet gezien sorry, ik hou liever de Soladin 120 voor mezelf. Mocht ooit mijn OK4E kapot gaan dan heb ik een reserve omvormertje.
Verwijderd
Voor mijn toekomstige zonneboiler was het subsidiefeest al voorbij... Hab de offerte al liggen (niet zoveel GJ maar voldoende voor ons niet erg veel warm water gebruikende gezinnetje). Alles uitgekiend m.b.t. de installatie. Stond op het punt om de boel te laten installeren.basfromasd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 00:14:
Tot ik de kleine lettertjes van de subsidie las: huizen opgeleverd na 1 januari 2008 komen niet in aanmerking. Zeg maar dat tegen de 960 euro subsidie.
Helaas zie ik er dus nu even vanaf; de andere investeringen (o.a. extra zonnepanelen) hebben al genoeg op het budget in gehakt. Nu maar afwachten wat er in 2011/2012/2013 nog aan subsidies verzonnen zal gaan worden.
Er is een database met actuele verbruiksgegevens van warmtepompen (wederom Duits, uiteraard niet terug te vinden) en daar staan er meerdere op die rond een COP van 5 zitten. Dat is dan wel in combinatie met zltv ( <35c).Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:50:
[...]
Een COP van 3.5 gemiddeld voor een lucht/water warmtepomp incl je tapwater is niet erg waarschijnlijk, dat zal in de praktijk lager uitvallen. (tapwater verwarmen is mogelijk, zijn wat verschillende oplossingen voor)
En bij de gemeente geinformeerd? soms zijn er zelfs duurzame gemeenten (jawel, denk Vlagheide fonds (regio Eindhoven/Den Bosch)) die subsidie verstrekken!Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:23:
[...]
Voor mijn toekomstige zonneboiler was het subsidiefeest al voorbij... Hab de offerte al liggen (niet zoveel GJ maar voldoende voor ons niet erg veel warm water gebruikende gezinnetje). Alles uitgekiend m.b.t. de installatie. Stond op het punt om de boel te laten installeren.
Tot ik de kleine lettertjes van de subsidie las: huizen opgeleverd na 1 januari 2008 komen niet in aanmerking. Zeg maar dat tegen de 960 euro subsidie.
Helaas zie ik er dus nu even vanaf; de andere investeringen (o.a. extra zonnepanelen) hebben al genoeg op het budget in gehakt. Nu maar afwachten wat er in 2011/2012/2013 nog aan subsidies verzonnen zal gaan worden.
Verwijderd
Helaas... Da's ver van mijn regio, die buiten de landelijke potjes niets van dien aard te bieden heeft...NielsTn schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:39:
[...]
En bij de gemeente geinformeerd? soms zijn er zelfs duurzame gemeenten (jawel, denk Vlagheide fonds (regio Eindhoven/Den Bosch)) die subsidie verstrekken!
Jammer! Maar het was misschien een goed alternatief!Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:46:
[...]
Helaas... Da's ver van mijn regio, die buiten de landelijke potjes niets van dien aard te bieden heeft...
In elk geval zojuist Greenchoice gebelt, en het gas-aandeel op mijn voorschot gehalveerd
nu nog totaal een kleine (vaste) lastpost
Of de besparing op gas met de Qsolar ca 50% bedraagt, ach, time will tell
en... vanavond de enymate bij ouders installeren (en een flyer van greenchoice achterlaten
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 20-05-2010 17:07 ]
Verwijderd
Misschien is extra isoleren rendabeler dan een warmtepomp, maar is dat nog zinvol bij een verbruik van 1000 m3 gas?
Wie weet een goed bedrijf in zeeland dat advies kan geven?
Wie weet een goed bedrijf in zeeland dat advies kan geven?
@Tanadi: extra (goed) isoleren is altijd een slim idee!
Daarmee beperk je (warmte)verlies, en kun je zelfs met minder vermogen toch comfortabel(er) wonen.
Daarmee beperk je (warmte)verlies, en kun je zelfs met minder vermogen toch comfortabel(er) wonen.
Zonthermische markt groeit sneller dan fotovoltaïsche
http://www.bits-chips.nl/...dan-fotovoltaische-1.html
Verwijderd
Nu nog een deskundig én onafhankelijk advies inwinnen of het bij mijn woning zinvol is. Iemand een suggestie bij wie ik moet aankloppen.
Verwijderd
Er zijn verschillende typen warmtepompen, een (effe Duits) JAZ (jahres-arbeits-zahl) van 3,5 voor een lucht warmtepomp is echt super hoor. Haal je echt niet.SpiceWorm schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:33:
[...]
Er is een database met actuele verbruiksgegevens van warmtepompen (wederom Duits, uiteraard niet terug te vinden) en daar staan er meerdere op die rond een COP van 5 zitten. Dat is dan wel in combinatie met zltv ( <35c).
Een water/water variant is veel efficienter (maar duurder in de aanleg) dus met een hogere COP.
Of een CO2 variant.....
Dank voor de openbaringen.deepbass909 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:35:
[...]
Psst, SenterNovem bestaat niet meer, het is tegenwoordig AgentschapNL
Ik heb zelf geen duurzame energie installatieHelemaal erg, als je bedenkt dat ik sinds een jaar werk als adviseur zon-pv (overigens niet bij de SDE-afdeling, ik kan en ga daar dus ook geen vragen over beantwoorden). Ik wil dit jaar wel ingesprek gaan met een groene investerder voor plaatsen van zon-pv op het dak van mijn appartementen complex (ik heb de luxe rol van voorzitter van de VvE te zijn, dus kan ik vrij gemakkelijk info daarover inwinnen zonder tegen iemands schenen te trappen).
Ik lees dit topic regelmatig met interesse en mag het ook nog eens claimen als werk. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de verschillende panelen van verschillende fabrikanten, want zelfs voor ons is het lastig in te schatten wat de verschillen in de praktijk precies zijn. De grote fabrikanten uit Europa kennen we wel, net als de verschillen tussen de technologieën, maar er zijn tegenwoordig zoveel leveranciers (zeker nu China begonnen is met massale productie van zonnepanelen), dat het moeilijk wordt de ontwikkelingen nog bij te houden.
Zeer stevig advies: zorg er in hemelsnaam voor dat uw collega's dat foeilelijke begrip wat begint met de letter "z", een verbindingsstreepje heeft, en eindigt op "v" op het dichtstbijzijnde schone biomassa gestookte (helle)vuur wordt opgestookt. Noem het s.v.p. gewoon zonnestroom, of een PV-installatie. Dat bekt lekkerder en is beter Nederlands (al zou je het dan eigenlijk een FV-installatie moeten noemen, maar dan krijg je daar weer gezeur over)...
't is maar een suggestie hoor. Ik heb die vreselijk gekunstelde term al een tijdje geleden tot "verboden" begrip verklaard. Maar: het is een vrij land, doet wat u goed dunkt. (en: er zijn natuurlijk belangrijker zaken, zoals meer hernieuwbare elektra opwekken en minder fossiele rotzooi laten genereren door de Big Boys)
Ondertussen; hij is KLAAR.
De Sauerland-Westfalen zonnestroom/duurzame energie excursie foto pagina. U weet hem waarschijnlijk wel te vinden... Geniet, en u hoeft niet met mate te genieten.
Over paar weekjes weer naar Bayern, Solar Kampioen...
(ik vrees dat ik niet de tijd zal kunnen vinden om daar een behapbaar "foto abstract" van te gaan maken, maar we zullen wel zien...)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ja, da's logisch. Centralistische wijze van opwekking, en als je een zo'n 50 MW centrale neerzet heb je meteen wat leuks aan productie. Ook al zet Duitsland er af en toe ook een PV centrale van dat formaat neer, (Lieberose 53 MWp, Strasskirchen 51 MWp, net ook weer 24 MWp FinowTower opgeleverd): er komt natuurlijk minder kWh uit, zeker als bij de CSP centrale zoutopslag voor nog wat avonduurtjes opwek wordt bijgezet. Maakt niet uit, ieder zijn meug, en beide opties met voor en nadelen.JeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:26:
Zonthermische markt groeit sneller dan fotovoltaïsche
Maar Sinke was er op TSFII ook al blij mee: er gaat meer samengewerkt worden (hij toonde leuke dia met een paarse strik tussen de twee "opties"). En dat is een mooie zaak. CSP om de nukes definitief belachelijk te gaan maken en steeds meer kolenpower het nakijken te gaan geven. PV om de burger bij de hernieuwbare energierevolutie te gaan betrekken en de gebouwde omgeving voor een fors deel "rekenkundig gezien zelfvoorzienend" te gaan maken op het gebied van stroom. Plus autonoom natuurlijk in gebieden waar geen peperdure netinfrastructuur aangelegd is of hoeft te worden. Kan nog veel meer, maar samen op weg en beide partijen maximaal faciliteren. Big deal.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
pas wel op dat als je er 1 kingsun aanhangt bijvoorbeeld, (>150Wp)+ de Soladin 120 omvormer
dat ie dan wel 111 watt ac levert, en als je dan nog een uurtje wacht, dat dan de koperbaan van de print is doorgebrand....(DC+ baan)
zo is het broertje van je soladin hier definitief aan zijn einde gekomen (en das best een beetje dom van me)
in een forse vlam, en wat rook, "way beyond repair".
en de opbrengst hier ? nu eens niet kwh/kwp, maar in 2 dagen evenveel opgewekt als mijn complete afname van januari 2010 !
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 18:26 ]
Verwijderd
Iemand een tip voor een onafhankelijk energie advies in regio Zeeland? Mbt isoleren woning?
Kwam trouwens dit nog tegen: https://photon-international.com:450/service/sample_copy.htm
Een gratis sample exemplaar van het schitterende blad PHOTON International. Ik heb na ongeveer 2 weken het april nummer gratis opgestuurd gekregen. Aanrader voor iedereen die nog geen abbo heeft en er een keer 1 wilt lezen. Schitterend artikel over het 10 jarig jubileum vaan de EEG overigens.
Een gratis sample exemplaar van het schitterende blad PHOTON International. Ik heb na ongeveer 2 weken het april nummer gratis opgestuurd gekregen. Aanrader voor iedereen die nog geen abbo heeft en er een keer 1 wilt lezen. Schitterend artikel over het 10 jarig jubileum vaan de EEG overigens.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
deepbass909 schreef op donderdag 20 mei 2010
In 2007 lag Suntech al zij aan zij met het Japanse Sharp wat al veel en veel langer bezig is, en zat reeds in de nek van het Duitse Q-Cells te blazen...
En in 2008 was hun cellen marktaandeel al 6,3%, 0,3% groter dan Sharp. In 2009 is hun aandeel al bijna een procent groter bij de cellen fabricage dan Sharp. Alleen First Solar gaat ze nog voor (dunnelaag CdTe uit USA), met 8,9% marktaandeel op "celniveau" (gegevens Photon), vooralsnog ongeslagen (zeer snel gestegen). Het Duitse Q-Cells is weggezakt naar de vierde plaats. Er zitten nog drie ook al razendsnel gegroeide Chinese reuzen in de top tien bij de cellen business: Yingli, JA Solar en Trina Solar. Taiwan is de enige die ze nog een beetje bij zal kunnen benen. Maar ja, de vasteland Chinezen vinden dat dat ook "gewoon" (zei het ietwat afvallige) Chinezen zijn... (NB: Taiwan staat bekend om hoge kwaliteit, Scheuten heeft er ook een joint venture lopen met Ritek).
Zowel het Chinese Suntech (Pluto celtechnologie, versimpelde toepassing van uitvinding van Australische universiteit) als Yingli Solar (Panda celtechnologie, uitvinding van ECN!) gaan stapsgewijs hun hogere rendementen opleverende technologie platforms in de bestaande cellijnen inpassen en daarmee nog lucratievere business case voor zichzelf genereren: betere, krachtiger modules voor niet al te veel hogere prijzen.
Er zijn al honderden, vrijwel vergelijkbare, Chinese module producenten, een fors deel zal wegkwijnen of failliet gaan (prijsoorlog, mogelijk slechte, niet gecertificeerde of slecht controleerbare OEM kwaliteit), maar er zijn behoorlijk wat serieuze spelers daar met waanzinnige productiestijgingen.
Verder kunt u gerust een kijkje gaan nemen op Intersolar in München over ruim twee weken. Alle partijen van betekenis zijn daar. Maak eerst het hoofd volledig leeg en neem comfortabele schoenen met dikke, slijtvaste zolen mee. Buisje aspirine kan handig zijn, tegen de overweldigende informatie overload...
@Hyena
Het artikel stond trouwens in de originele Duitse uitgave in het februari nummer. In het aprilnummer van de Duitse originalausgabe stond wederom een fenomenale analyse van het tienjarige EEG door de Photon redactie, wat diep ingaat op de historische en huidige betekenis van dat briljante wet systeem, en hoe dat aan de actuele realiteit aangepast zou moeten worden. Ik zou het bijna gaan vertalen. Je krijgt er gewoon rillingen van over je rug, zulke scherpe analyses worden door hen gepubliceerd. Vaak niet door de sector in dank afgenomen, maar ze blijven kritisch tot op het bot. Dass ist gut so.
Nou, "nu"???... (zeker nu China begonnen is met massale productie van zonnepanelen), dat het moeilijk wordt de ontwikkelingen nog bij te houden.
In 2007 lag Suntech al zij aan zij met het Japanse Sharp wat al veel en veel langer bezig is, en zat reeds in de nek van het Duitse Q-Cells te blazen...
En in 2008 was hun cellen marktaandeel al 6,3%, 0,3% groter dan Sharp. In 2009 is hun aandeel al bijna een procent groter bij de cellen fabricage dan Sharp. Alleen First Solar gaat ze nog voor (dunnelaag CdTe uit USA), met 8,9% marktaandeel op "celniveau" (gegevens Photon), vooralsnog ongeslagen (zeer snel gestegen). Het Duitse Q-Cells is weggezakt naar de vierde plaats. Er zitten nog drie ook al razendsnel gegroeide Chinese reuzen in de top tien bij de cellen business: Yingli, JA Solar en Trina Solar. Taiwan is de enige die ze nog een beetje bij zal kunnen benen. Maar ja, de vasteland Chinezen vinden dat dat ook "gewoon" (zei het ietwat afvallige) Chinezen zijn... (NB: Taiwan staat bekend om hoge kwaliteit, Scheuten heeft er ook een joint venture lopen met Ritek).
Zowel het Chinese Suntech (Pluto celtechnologie, versimpelde toepassing van uitvinding van Australische universiteit) als Yingli Solar (Panda celtechnologie, uitvinding van ECN!) gaan stapsgewijs hun hogere rendementen opleverende technologie platforms in de bestaande cellijnen inpassen en daarmee nog lucratievere business case voor zichzelf genereren: betere, krachtiger modules voor niet al te veel hogere prijzen.
Er zijn al honderden, vrijwel vergelijkbare, Chinese module producenten, een fors deel zal wegkwijnen of failliet gaan (prijsoorlog, mogelijk slechte, niet gecertificeerde of slecht controleerbare OEM kwaliteit), maar er zijn behoorlijk wat serieuze spelers daar met waanzinnige productiestijgingen.
Verder kunt u gerust een kijkje gaan nemen op Intersolar in München over ruim twee weken. Alle partijen van betekenis zijn daar. Maak eerst het hoofd volledig leeg en neem comfortabele schoenen met dikke, slijtvaste zolen mee. Buisje aspirine kan handig zijn, tegen de overweldigende informatie overload...
@Hyena
Volledig mee eens. Briljant historisch overzicht, waar geen enkel NL politicus weet van heeft (wat m.i. echt een schande is, omdat er continu onzin over dat systeem wordt gepubliceerd terwijl vrijwel niemand begrijpt waar hij/zij het over heeft). Christoph Podewils, de auteur is een ongelofelijk goed schrijvend, en zeer goed geïnformeerd top journalist in zijn vakgebied. Het leuke is: hij spreekt Nederlands, want hij heeft een NL moeder.Schitterend artikel over het 10 jarig jubileum vaan de EEG overigens.
Het artikel stond trouwens in de originele Duitse uitgave in het februari nummer. In het aprilnummer van de Duitse originalausgabe stond wederom een fenomenale analyse van het tienjarige EEG door de Photon redactie, wat diep ingaat op de historische en huidige betekenis van dat briljante wet systeem, en hoe dat aan de actuele realiteit aangepast zou moeten worden. Ik zou het bijna gaan vertalen. Je krijgt er gewoon rillingen van over je rug, zulke scherpe analyses worden door hen gepubliceerd. Vaak niet door de sector in dank afgenomen, maar ze blijven kritisch tot op het bot. Dass ist gut so.
[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 20-05-2010 19:19 ]
Sinds een week ben ik in het bezit van een zonnepaneelsysteem 3,6 kwp. SMA 3300 omvormer. Als ik naar de dagproduktie kijk, lees ik op de display van de omvormer voor vandaag 22 KWh. Is dus 6,1 KWh per KWp.
Een redelijke score voor zover ik het kan bekijken. Maar nu komt het gekke: op de display van mijn slimme meter is af te lezen dat ik 16 KWh teruggeleverd heb. How can??
Een redelijke score voor zover ik het kan bekijken. Maar nu komt het gekke: op de display van mijn slimme meter is af te lezen dat ik 16 KWh teruggeleverd heb. How can??
Verwijderd
Heb je waarschijnlijk 6 kwh zelf verbruiktfotonus schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:40:
Sinds een week ben ik in het bezit van een zonnepaneelsysteem 3,6 kwp. SMA 3300 omvormer. Als ik naar de dagproduktie kijk, lees ik op de display van de omvormer voor vandaag 22 KWh. Is dus 6,1 KWh per KWp.
Verwijderd
Firma die 'kleine' zonneboilers plaatst.
http://www.arcon.dk/sitec...Varmevaerker/Broager.aspx
Met google te vertalen.
Past niet geheel binnen de nieuwe regeling
http://www.arcon.dk/sitec...Varmevaerker/Broager.aspx
Met google te vertalen.
Past niet geheel binnen de nieuwe regeling
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 20:04 ]
Weet iemand toevallig welke merk/type panelen één maat zo tussen de 110 en 120cm heeft? Bij mijn schoonouders is er onder het dakraam een stroom van ongeveer 120 cm hoog vrij. Het zou zonde zijn om daar panelen van 80 of 90 cm hoog (of breed) neer te leggen.
Ik heb uiteraard al zelf gezocht maar ik kan niets vinden....
Goede tip, maar een heel vriendelijk persoon heeft me een OK4 aangeboden.Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:25:
pas wel op dat als je er 1 kingsun aanhangt bijvoorbeeld, (>150Wp)
dat ie dan wel 111 watt ac levert, en als je dan nog een uurtje wacht, dat dan de koperbaan van de print is doorgebrand....(DC+ baan)
zo is het broertje van je soladin hier definitief aan zijn einde gekomen (en das best een beetje dom van me)
in een forse vlam, en wat rook, "way beyond repair".
Nice! eric-pvt & Co. energy supplier inc. GmbH. BV.en de opbrengst hier ? nu eens niet kwh/kwp, maar in 2 dagen evenveel opgewekt als mijn complete afname van januari 2010 !
zonnigtype schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:02:
[...]
Ondertussen; hij is KLAAR.
De Sauerland-Westfalen zonnestroom/duurzame energie excursie foto pagina. U weet hem waarschijnlijk wel te vinden... Geniet, en u hoeft niet met mate te genieten.
Over paar weekjes weer naar Bayern, Solar Kampioen...
(ik vrees dat ik niet de tijd zal kunnen vinden om daar een behapbaar "foto abstract" van te gaan maken, maar we zullen wel zien...)
Op of voor die datum heb je vast alweer veel meer PV nieuws opgeschreven. Heb wel genoten van de excursie foto's! Als je sommige foto's ziet krijg je het gevoel. "Het is daar gewoon gelukt", er kan (moet) natuurlijk nog veel meer bij.Webpagina opgemaakt 17-20 juni 2010, upload 20 juni 2010.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Heb je je geregistreerd op het photovoltaik forum? Daar hebben ze een moduledatabank, kan je op diverse manieren zoeken, ook op maat. De Sunpowers 315 zijn trouwens 156 x 105. Dat komt ook in de richting.JeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:15:
Weet iemand toevallig welke merk/type panelen één maat zo tussen de 110 en 120cm heeft? Bij mijn schoonouders is er onder het dakraam een stroom van ongeveer 120 cm hoog vrij. Het zou zonde zijn om daar panelen van 80 of 90 cm hoog (of breed) neer te leggen.
A'dam PVOutput
@JeroenH: bedoel je zo ongeveer als de Conergy A 165P? Het schijnt dat er nog een paar in Lelystad staan.
Die zijn 123 x 108cm. Net iets te veel... jammer.
Serieus bedoeld. Mijn panelenJeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:15:
Ik heb er hier 8 liggen inclusief omvormer, SunnyBeam display + piggyback + stringkabels .
Dat zijn dus mijn panelenbasfromasd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:35:
@JeroenH: bedoel je zo ongeveer als de Conergy A 165P? Het schijnt dat er nog een paar in Lelystad staan. Die zijn 123 x 108cm. Net iets te veel... jammer.
[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 20-05-2010 21:37 ]
zojuist bij ouders geweest, ze vonden hun verbruik met 2 personen hoog (3600 kWh op jaarbasis).
uiteraard wilden ze maar wat graag PV aanschaffen.
Heb ze even doordrongen om de groot-verbruikers op te sporen met een energiemeter, en die eerst aan te pakken.
Eerste vangst is binnen: een vrieskast van 10-15 jaar oud. Even snel meten en rekenen: 525 kWh op jaarbasis.
Dat wordt dus z.s.m. vervangen
Pa had nog een plan om in mijn kruipruimte een boiler te gaan hangen zodat ik sneller warm water zou krijgen....
Ze weten nog niet dat er over een kleine week een CW6 Atag mijn leidingen doorblaast
uiteraard wilden ze maar wat graag PV aanschaffen.
Heb ze even doordrongen om de groot-verbruikers op te sporen met een energiemeter, en die eerst aan te pakken.
Eerste vangst is binnen: een vrieskast van 10-15 jaar oud. Even snel meten en rekenen: 525 kWh op jaarbasis.
Pa had nog een plan om in mijn kruipruimte een boiler te gaan hangen zodat ik sneller warm water zou krijgen....
Ze weten nog niet dat er over een kleine week een CW6 Atag mijn leidingen doorblaast
[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 20-05-2010 22:20 ]
Verwijderd
Misschien woont er wel een kundige tweaker in de buurt?Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:26:
Nu nog een deskundig én onafhankelijk advies inwinnen of het bij mijn woning zinvol is. Iemand een suggestie bij wie ik moet aankloppen.
Het is altijd een goed plan je verbruik goed te kennen. Dit met een vaste interval te noteren.
1000 kuub lijkt op zich nog niet zo slecht, maar dat hangt af van je huishouden (samenstelling) en gebruik (zijn er mensen altijd thuis). Wat is je temperatuur in huis. Heb je een stortregenplafond of een zuinige douchekop.
Wat voor ketel staat er, hoe oud is het huis, hoe is het (na)geisoleerd? Welk ventilatiesysteem?
Ook goed om te weten waarom je wilt besparen. Milieu of de centen.
Dat is een nette score. Wij hadden vandaag 23,60 KWh met 3,68KWpfotonus schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:40:
Just to name a few (uit Photon Profi feb. 2009 tabel):JeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:15:
Sunways 1,06 x 1,61 220-240 Wp mono
Solibro (=Q-Cells project) 1,19 of 1,20 x 0,63 60-85 Wp CIGS dunnelaag (leuk experiment?)
Solarwatt 1,06 x 1,61 235 Wp mono
Schott 1,108 x 1,308 81-95 Wp double-junction amorf Si
Heliosphaera 1,1 x 1,3 110-130 Wp microkristallijn/amorf Si (7,7-9,1% rendement)
Photowatt 1,082 x 1,237 140-180 Wp poly en mono's
Solarnova 1,067 x 1,617 218-254 Wp mono
Trina 1,091 x 1,815 190-220 Wp poly
etc., etc. D'r is veel, maar je moet er wel aan zien te komen natuurlijk.
(FirstSolar 1,2 x 0,6 zou net leuk passen, maar mag [nog] niet...
@Hyena
[ Webpagina opgemaakt 17-20 juni 2010, upload 20 juni 2010. ]
Op of voor die datum heb je vast alweer veel meer PV nieuws opgeschreven. Heb wel genoten van de excursie foto's! Als je sommige foto's ziet krijg je het gevoel. "Het is daar gewoon gelukt", er kan (moet) natuurlijk nog veel meer bij.
Just corrected (ik was met mijn hoofd waarschijnlijk al bij het verwerken van Intersolar 2010...
Dank voor de terechtwijzing...
.. en ja, er komt nog veel meer bij in Duitsland. Hoeveel: in de sterren geschreven.
(CertiQ april: slechts 154 nieuwe SDE systeempjes d'r bij in NL, verschil in geregistreerde capaciteit met eind december 2009: 501 kWp...)
[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 20-05-2010 23:18 ]
Kingsun 220 Wp zijn 106cm . . . bij Solarking (en 148)JeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:15:
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Zonnigtype, ook nog toevallig door Alstätte gefietst op je terugreis naar Enschede?
Ligt op een steenworp hier vandaan en is voorzien van enkele zeer grote pv installaties boven op oude loodsen.
Ligt op een steenworp hier vandaan en is voorzien van enkele zeer grote pv installaties boven op oude loodsen.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Kan wel janken ....
Mijn gemeente Zaanstad start met een nieuwe subsidieronde op 5 juni, er is een ton te vergeven.
Op nieuwe leest geschoeid en dat betekent een verslechtering van de voorwaarden. Dat minder subsidie wordt gegeven in vergelijking met vorig jaar, ok, maar nu is er een verplichte winkelnering bij een tiental bedrijven. Vorig jaar mocht je alles zelf doen en kopen waar je wilde. Factuur overleggen en fotootje van de plaatsing en klaar. Je begrijpt dat deze 10 bedrijven nu een monopoliepositie bezitten. Ben benieuwd naar de aanbiedingen maar ik verwacht er niet veel van.
Mijn gemeente Zaanstad start met een nieuwe subsidieronde op 5 juni, er is een ton te vergeven.
Op nieuwe leest geschoeid en dat betekent een verslechtering van de voorwaarden. Dat minder subsidie wordt gegeven in vergelijking met vorig jaar, ok, maar nu is er een verplichte winkelnering bij een tiental bedrijven. Vorig jaar mocht je alles zelf doen en kopen waar je wilde. Factuur overleggen en fotootje van de plaatsing en klaar. Je begrijpt dat deze 10 bedrijven nu een monopoliepositie bezitten. Ben benieuwd naar de aanbiedingen maar ik verwacht er niet veel van.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 23:51 ]
Niet door Altstätte zelf (we zijn d'r juist via leuke kronkelroute via de "Schwiepinghook" omheen geradelt). Wel door het industriegebiedje iets N. van Wessum, waar alles bomvol modules lag (naast de forse windturbinos):Speksteenkachel schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:28:
Zonnigtype, ook nog toevallig door Alstätte gefietst op je terugreis naar Enschede?

Ach, als je zo'n tochtje zoals wij hebben gedaan voor de kiezen hebt, word je op een gegeven moment een beetje blasé
... maar ik zal d'r aan denken als ik weer eens in de buurt ben ...
De kingsun JYM 90Wp zijn 120cm x 55cm x 3cm..36 cells mono (campers zijn er dol op)JeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:15:
Stuur maar een PM of email mocht je interesse hebben.
Natuurlijk zijn er ook grotere te bestellen van 145cm x 106cm (220Wp) of 158cm x 106cm (250Wp) Of je laat gewoon op maat maken om die hele strook gevuld te krijgen.
Mogen ze andere bedrijven naast die 10 bedrijven uitsluiten dan?Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:42:
Kan wel janken ....![]()
Ik heb maar meteen een mailtje gestuurd naar Zaanstad hoe het zit als een klant een systeem wilt van een ander bedrijf dan die 10 en wat daarvoor de voorwaarden zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door SolarKing op 21-05-2010 04:16 ]
www.sunsolar.nl
Voor mensen die een WTW unit hebben voor douchewater. Hoe lastig is het om dit ding te monteren ( verticale versie )?
De enige plek waar ik hem kwijt zou kunnen is in de meterkast en ik vraag me af of er aanvullende maatregelen genomen moeten worden als ik daar de WTW unit ga plaatsen.
Mijn hoofdleiding ( 120mm ) komt links door een open koof heen in de meterkast. Bovenaan zit een T-Stuk waar de badkamer erop komt en de 120mm buis vanaf de zolder. Ik zal dus een aparte aftakking moeten maken voor de WTW unit en deze ergens onderaan in de meterkast weer samenvoegen met de hoofdafvoer.
Edit:
Zowel Technea als Bries hebben een WTW unit. Waarbij de Technea een iets hogere opbrengst heeft maar is ook langer en, vermoedelijk daarom, lastiger in te bouwen. Welke van de twee te kiezen?
De enige plek waar ik hem kwijt zou kunnen is in de meterkast en ik vraag me af of er aanvullende maatregelen genomen moeten worden als ik daar de WTW unit ga plaatsen.
Mijn hoofdleiding ( 120mm ) komt links door een open koof heen in de meterkast. Bovenaan zit een T-Stuk waar de badkamer erop komt en de 120mm buis vanaf de zolder. Ik zal dus een aparte aftakking moeten maken voor de WTW unit en deze ergens onderaan in de meterkast weer samenvoegen met de hoofdafvoer.
Edit:
Zowel Technea als Bries hebben een WTW unit. Waarbij de Technea een iets hogere opbrengst heeft maar is ook langer en, vermoedelijk daarom, lastiger in te bouwen. Welke van de twee te kiezen?
[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 21-05-2010 07:46 ]
Verwijderd
@JeroenH
De PW1650 van Photowatt hebben dezelfde afmeting als de Conergy's van Flits (zelfde spec ook).
De PW1650 van Photowatt hebben dezelfde afmeting als de Conergy's van Flits (zelfde spec ook).
Verwijderd
/knip : als je m&o of kaptein belt kunnen ze je meer vertellen, dan de gemeente.Mogen ze andere bedrijven naast die 10 bedrijven uitsluiten dan?
wat ik weet is horen zeggen, maar de regeling leek me best goed.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2010 08:38 ]
edit laat maar
[ Voor 94% gewijzigd door Woodski op 21-05-2010 08:32 ]
Zouden ze het aandurven om hem niet te vervangen maar gewoon weg te doen? Ik heb een 300 l koelkast met vriesvak van een litertje of 80 denk ik, en dat is voor mij voldoende.NielsTn schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:19:
Het is ook vaak maar een gewoonte om een vrieskist vol te gooien met van alles wat je denkt ooit nodig te hebben. Ik zie het bij mezelf ook gebeuren. Ik blijf er maar kliekjes ingooien, totdat hij vol is. Dan ga ik eens kijken of ik niet iets kan opmaken. Een vrieskist valt bij mij in de categorie 'garage/zolder/kofferbak/hard disk'. Een grotere is nooit een oplossing voor je opslagprobleem. Het duurt alleen maar wat langer tot hij vol is.
Kyocera 95 Wp Modules bijvoorbeeld als je het liefst portrait plaatst http://www.photovoltaikfo..._Ger_September%202009.pdfJeroenH schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:15:
of deze 115/120 Wp Zytechs, al is dat misschien net 1 cm te krap....
http://www.photovoltaikforum.com/upload/17999_1_115_120S.pdf
Als je landscape montage ook ok vind is er keuze te over. Dan zijn de lellen van panelen in de orde van 250+ Wp vaak goed.
Ik ken wel een Zytech leverancier in Duitsland.
[ Voor 9% gewijzigd door windfreak op 21-05-2010 09:20 ]
Verwijderd
Als ik de zonnige dagen van deze week vergelijk met de dagen waarop wat meer bewolking was (met name aan het eind van de dag) constateer ik een 'grappig' effect. Vanaf ongeveer 17:00 a 18:00 's middags werpt mijn huis een flinke slagschaduw op de zonnepanelen op mijn garage. De productie zakt dan uiteraard ook heel snel weg.
Maar er is een verschil tussen dagen met op dat moment nog volle zon (zoals afgelopen woensdag) en dagen met 's middags iets meer (sluier)bewolking (zoals gisteren en vorige week een paar keer).
Bij heldere hemel zakt mijn uuropbrengst naar nog geen 0,1 kWh tussen 18:00 en 19:00. De panelen liggen dan allemaal al even volledig in de schaduw.
Met een beetje bewolking erbij persen ze er echter nog zo'n 0,2 kWh uit op hetzelfde tijdstip van de dag.
In beide gevallen liggen de panelen dus in de schaduw, maar door het verstrooiend effect van bewolking komt er toch nog flink wat meer licht op mijn panelen terecht.
Dus kom maar op, van die zonnige dagen met aan het eind van de dag wat stapelwolken en sluierbewolking!
Maar er is een verschil tussen dagen met op dat moment nog volle zon (zoals afgelopen woensdag) en dagen met 's middags iets meer (sluier)bewolking (zoals gisteren en vorige week een paar keer).
Bij heldere hemel zakt mijn uuropbrengst naar nog geen 0,1 kWh tussen 18:00 en 19:00. De panelen liggen dan allemaal al even volledig in de schaduw.
Met een beetje bewolking erbij persen ze er echter nog zo'n 0,2 kWh uit op hetzelfde tijdstip van de dag.
In beide gevallen liggen de panelen dus in de schaduw, maar door het verstrooiend effect van bewolking komt er toch nog flink wat meer licht op mijn panelen terecht.
Dus kom maar op, van die zonnige dagen met aan het eind van de dag wat stapelwolken en sluierbewolking!
Hey JeroenH
Jij had een wetenschappelijk onderzoek (paper?) dat het tegendeel beweert toch? Ik zou dat graag eens in willen zien... Aangezien ik nog studeer kan ik het hoogstwaarschijnlijk zelf wel benaderen, dus als je de titel + schrijvers zou willen posten zou ik dat kunnen waarderen :-)
(Gepost door een tweaker op: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=3910101)Het produceren van een zonnepaneel kost meer energie dan dat het paneel ooit op zal brengen in Nederland, om maar niet te spreken over windmolens...
Jij had een wetenschappelijk onderzoek (paper?) dat het tegendeel beweert toch? Ik zou dat graag eens in willen zien... Aangezien ik nog studeer kan ik het hoogstwaarschijnlijk zelf wel benaderen, dus als je de titel + schrijvers zou willen posten zou ik dat kunnen waarderen :-)
Verwijderd
Volgens Uneto-VNI is die van Bries degene met de hogere opbrengst.flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 07:33:
Edit:
Of zijn de versies alweer gewijzigd?
Ikleefduurzaam
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2010 09:33 ]
Nee! Nee! Nee! Het overgrote deel van onze installatie ligt op WZW dus laat het 's ochtends maar een beetje aanmodderen - als er 's middags en 's avonds maar volle zon is!Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 09:21:
Poe... ik heb het document al jaren niet meer gezien. Volgens mij was het in 2006, toen ik dat postte, al een paar jaar oud. Met Google vind ik alleen dit, wat volgens mij een samenvatting van het echte paper is.feelthepower schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 09:30:
Hey JeroenH
(Gepost door een tweaker op: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=3910101)
Als je me even een PM of e-mail stuurt wil ik het weekend mijn PC even doorzoeken en kijken of ik het kan vinden.
Ter info: ik sta sinds nu op sonnenertrag.eu
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.