Hallo allemaal,
Wat als je toch je dak gaat vervangen door een isolatiedak en je 35M2 dak beschikbaar hebt op pal zuid (182 graden zuid en +/- 45 graden hellingshoek) en er zonnecellen op wilt plaatsen.
En je denkt ook wel wat te weten o.a. over de verschillen typen zonnecellen......
Dan komt de spreuk "hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet" te voorschijn.
Enfin de prelude voor de onderstaande vraag.
Wat is beter in ons landje (we wonen in west brabant) multi of mono kristalpanelen (wat levert het meeste Kwh op na 1 jaar).
Mono kristal:
Pro, betere opbrengst bij diffuus licht (en dat is nogal eens in NL)
Contra, minder effectieve cm2 per paneel (ronde schijfjes)
Multi kristal:
Pro, meer effectieve cm2 per paneel
Contra, mindere opbrengst bij diffuus licht.
Tja een antwoord met onderbouwing zou het mooist zijn, ik heb er met mijn speurwerk geen kunnen vinden. Ik verwacht wel wat van een zonnigtype, mooiste zou zijn als ene W. Sinke hier op zou kunnen antwoorden
Overige bedenkingen/info:
- we gaan liever voor kwaliteit dan kwantiteit
- de volle 35M2 zal waarschijnlijk niet volledig benutbaar zijn vanwege een later te plaatsen schoorsteen (schaduwwerking nog uitwerken van een RVS Pijp (bedankt JeroenH voor de uitleg van Google Sketchup))
- mogelijk dat we op de "schaduwplaats" vacuumbuizen plaatsen ter ondersteuning van CV en warmwater voorziening (alhoewel dit wel een aanvoerroute van 5 meter zal worden).
- we willen later gaan overschakelen op een warmtepomp.
- huidig verbruik ongeveer 3000Kwh.
Ter info voor de duurzame onder ons

.
We zijn een jaren 70 woning aan het ombouwen, wat hebben we reeds gedaan.
- glas naar Ug 0,5 (1ste verd en zolder) en isolerende kozijnen van Weru
- extra isolatie wand aan binnenzijde van minimaal RD 2,7 op sommige plaatsen RD 5 (1ste verd en zolder)
- LTV 35/50 op zolder en 1ste verdieping, ketel staat nu nog op 65 graden vanwege beneden
- Douche WTW
- Balansventilatie (1ste verd en zolder) met 2x overcapaciteit (dus de lucht valt eruit, bijna geen druk)
- Dubbel waterleidingsysteem in huis en buiten.
- 2x IBC 1000Liter voor besproeien van de tuin.
- Wasmachine op koud en warmwaterleiding (Miele)
- Eigenbouw WTW op de wasdroger (zelden gebruikt we drogen voornamelijk buiten maar ja experimenten he)
Wat willen we nog doen
- Isolatiedak (RC/RD 6)
- Zonnepanelen (zie vraag)
- Vacuumbuizen
- Watertanks onder de grond voor 2de waterleidingsysteem (8000L)
- Begane grond (uit)verbouwen en glas Ug 0,5 en houten passiefkozijnen.
- Balansventilatie begane grond
- 1 of 2 Aardpijp(en) (ErdWärmeTauscher google is je vriendje) voor verwarming/koeling
- Extra isolatie wand aan binnenzijde van RD 2,7 of hoger, begane grond bestaande bouw.
- Isolatie wanden uitbouw op minimaal RD 5.
- Vloerisolatie (RD 8-10?) en vloer/wand verwarming LTV
- Warmtepomp
- Warmteopslag met behulp van PCM
- Mogelijke uitbreiding zonnepanelen/vacuumbuizen op uitbouw (zie warmtepomp en warmteopslag)
- Domotica gehele huis
Zo, en dat voor een eerste post in het duurzame topic.
Groeten,
Olav
[
Voor 0% gewijzigd door
ollie1965 op 13-10-2010 22:15
. Reden: typo ]