Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.265 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
NielsTn schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:29:
[...]

Meestal heeft een dimmer een minimale belasting nodig. De problemen die je beschrijft duiden hier volgens mij op. Oplossing: passende dimmer voor LED regelen of terug naar halogeen.
Dank je!

Ik heb ze nu alle 5 met led gedaan en het geluid is echt niet te harden. Dat is geen kwestie van wennen.

Het lijkt er inderdaad op dat als ik ze mix met halogeen dat dan het geluid en flikkeren minder is. Nadeel is dan wel dat alleen de halogeentjes echt dimmen en de leds maar 10% ofzo. Er is dan overigens wel een flinke lichtafname van de 5 lampen en de kleur en het geluid blijft ok.

Ik heb nog zo'n setje lampen, maar dan van 3. Heb daar nu de middelste halogeen gelaten en de buitenste led. Dat gaat ook goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Taan op 12-10-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.haceka.com/Portals/0/433065.jpg
mooi he ?
ik heb er inmiddels 4 van geplaatst, en werken erg goed.
als ze draaien samen met de collector op de cv, zo tussen 3 en 5 dan gaat de meter nog terug.
waarom ?
8kwh bruto uit de pv is hier goedkoper dan 1m3 netto koop-gas (met 8kw warmte inhoud)

what`s next ?
of er niet eentje past in de vulnippel onderin de qsolar.
(koud water in horizontaal)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 21:38 . Reden: ja mevrouw vd hoeven, het is wederzijds ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:13
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:27:
[afbeelding]
mooi he ?
als ze draaien samen met de collector op de cv, zo tussen 3 en 5 dan gaat de meter nog terug.
waarom ?
8kwh bruto uit de pv is hier goedkoper dan 1m3 netto koop-gas (met 8kw warmte inhoud)

what`s next ?
Leg eens uit? Als ik hier aan reken, dan kost 8kWh elektriciteit ca 2€ (en dat krijg ik dus ook vergoed van mijn leverancier, tot een grens van 5000kWh). 1m^3 aardgas doet volgens mij zo'n 50 a 60 €cent. Dat scheelt dus een factor 4. Zit jij boven de terugleverlimiet of zo?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Wil ik ook wel weten ja. Bovendien is het volgens mij niet milieuvriendelijk omdat jouw kwh's elders door vieze kolenmix moeten worden gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 13:50
pcmadman schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:54:
Vandaag dus op de energiebeurs geweest en veel interessante dingen gezien, maar deze viel me nog het meeste op:

http://www.daalderop.nl/Warmtepompen/Combinair/

Dat is dus een Hybride Lucht/Water WP met een traditionele CV. Heel verhaal...
Hier heb ik laatst eens op gegoogeld. Ik kwam een klein ervaringen draadje tegen waar het commentaar behoorlijk negatief was. Heel hoog elektriciteitsverbruik (goh..hoe komt dat) maar dan ook op momenten waarop er geen warmtevraag is. Ik was best geschrokken hiervan, omdat het concept best potentieel heeft. Zal morgen nog eens zoeken... nu slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:33
Lokale minima of in het geval van een MPP regeling een maximum is bij iedere optimalisatie een probleem en dus niet specifiek een probleem bij omvormers voor PV. Deels kan dit opgevangen worden door inteligentie in de software maar als de basis niet meer klopt dan komt de software er natuurlijk ook niet meer uit.
Zo snapt 'mijn' Soladin 120 het ook niet helemaal en stopt bij zijn max. DC stroom terwijl hij nog lang niet aan zijn max. vermogen AC zit. Door de DC spanning te verhogen zou er een beter eind resultaat zijn. Maar helaas . . . dat dit niet de ideale combinatie was (geen andere optie tenzij ik ergens een OK4 vandaan kan halen om te testen) bleek al uit de datasheets, maar hoe het in de praktijk uitpakt merk je pas als het aan staat.

Zojuist was er bij Tros opgelicht een stuk over een 'oplichter' in de duurzame energie. http://opgelicht.nl/index.php?id=527
Helaas komt dit dus ook in deze markt voor. Voor de zekerheid ook hier dus een waarschuwing.

Dan nog over de diverse LED lampen, er is hier een speical topic over met veel nuttige informatie.
LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik hier aan reken, dan kost 8kWh elektriciteit ca 2€ (en dat krijg ik dus ook vergoed van mijn leverancier, tot een grens van 5000kWh). 1m^3 aardgas doet volgens mij zo'n 50 a 60 €cent. Dat scheelt dus een factor 4. Zit jij boven de terugleverlimiet of zo?
kost wat ? het is belastingvrije opbrengst, na de tvt.
en ja, ik zit in de regio boven de 5000kwh nu
een kwh kost me niets meer
Wil ik ook wel weten ja. Bovendien is het volgens mij niet milieuvriendelijk omdat jouw kwh's elders door vieze kolenmix moeten worden gecompenseerd.
met 2000watt loopt de meter nog achteruit ? wat is er vies ? wat word er gecompenseerd ?
wat doe ik verkeert, volgens mij zijn 1 miljoen wasdrogers meer een issue om over te praten in het kader van kolenvuil....

elektrisch verwarmen of droger is simpel hetzelfde.
alhoewel, zo`n drogerslang uit het raam is eigenlijk wel heel bizar

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
xs2tom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:23:
Lokale minima of in het geval van een MPP regeling een maximum is bij iedere optimalisatie een probleem en dus niet specifiek een probleem bij omvormers voor PV. Deels kan dit opgevangen worden door inteligentie in de software maar als de basis niet meer klopt dan komt de software er natuurlijk ook niet meer uit.
Dat dat bij andere optimalisaties ook een punt is weet ik. Daarom juist mijn vraag of omvormers daar rekening mee houden. Je zou je kunnen voorstellen dat hij af en toe gaat zoeken buiten zijn huidige bereik, om even te controleren of hij niet in zo'n lokaal optimum zit. Of bijvoorbeeld alleen als hij ziet dat het huidige optimum afwijkend is van wat de afgelopen dagen rond die tijd normaal was. En zo kan ik nog wel wat dingen bedenken. Maar het zou ook kunnen dat alle leveranciers het wel best vinden, en gewoon in dat lokale optimum blijven hangen. Zolang geen andere fabrikant er wat aan doet, hoeven zij ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:27:
[afbeelding]
mooi he ?
waarom ?

what`s next ?
Echt bizar dat je in NL dit soort trucks moet uithalen! 8)7

Word het niet eens tijd dat jij eens in een leuk in een leuk lucht-water WPtje gaat investeren. Die dingen zijn niet zo gruwelijk duur als hun water-water variant, maar dan kun je toch mooi je overschot kwijt en kan die gasrekening een keer écht naar nul. Dat die dingen hartje winter een lage en daarmee overal niet al té hoge COP hebben, zal jou natuurlijk een zorg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:24
lithoijen schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:13:
Goedemorgen Goede middag allen,

Ik heb een tijd terug gemeentelijke subsidie aangevraagd voor de aanschaf van fotovoltaïsche zonnepanelen. Vandaag heb ik telefonisch te horen gekregen dat deze subsidie toegekend gaat worden. Kortom ook ik ga een gedeelte van mijn behoefte aan energie zelf opwekken. :9

Nu is de subsidie regeling als volgt: 2 euro per wp met een maximum van 800 wp

Nu had ik de volgende opstelling voor ogen: 4x 175 wp panelen aan 1 stecca 500 omvormer.
Ik ben mezelf er van bewust dat de omvormer in ideale omstandigheden niet in staat is om alle energie om te zetten naar een bruikbare 230 volt. Daar in tegen haal ik zo meer opbrengst gedurende de rest van het jaar en maak ik maximaal gebruik van de subsidie.

Even wat info over de panelen:
maximum power: 175w
Open circuit voltage 44,6v
short circuit current 5,21A
maximum power voltage: 35,9v
Maximun power current: 4,88 A

Volgens mij zou dit net op een stecca 500 passen, klopt dit?

Gegevens stecca:
DC input side (PV-generator)
Maximum start voltage:170 V
Maximum input voltage: 230 V
Minimum input voltage: 75 V
Minimum input voltage for rated output: 106 V
MPP voltage: 75 V ... 170 V
Maximum input current 5 A
Maximum input power: 530 W
Maximum recommended PV power: 625 Wp

Derating / limiting automatic when
- input power is higher
- the device is not cooled sufficiently
- input currents > 5 A
(higher currents are limited by the equipment

Kunnen de experts hier eens advies over geven?
Bedankt!
Dat klinkt als de Vlagheide subsidie...?

Die hebben wij (hier in Heesch) ook ontvangen voor onze setup van 625Wp. Welliswaar verdeeld over 2 jaren, omdat je als particulier maximaal 500W mag plaatsen. Die 2e 125Wp mocht ik wel het jaar later opnieuw aanvragen... 8)7 Alles op een Soladin 600 (die dus 500W levert max) dus ook overgedimensioneerd. Maar in onze grafieken is duidelijk te zien dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Word het niet eens tijd dat
ja, was van het weekend nog bij http://www.stookgoedkoop.nl
erg leuk, maar ik las hier al de nederlandse allergie voor luchtjes.(behalve kolen luchtjes)
moet dat nog even met de buren overleggen.
erg leuke dingen gezien, met cv ondersteuning.

wp-bronpomp : mag niet (bergermeer he .. )
lucht lucht aan gevel mag niet (welstand)
ecolution blijft optie

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:35

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[message=,noline]eric-pvt schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:52[/message]:
[...]

ja, was van het weekend nog bij http://www.stookgoedkoop.nl
erg leuk, maar ik las hier al de nederlandse allergie voor luchtjes.(behalve kolen luchtjes)
moet dat nog even met de buren overleggen.
erg leuke dingen gezien, met cv ondersteuning.

wp-bronpomp : mag niet (bergermeer he .. )
lucht lucht aan gevel mag niet (welstand)
ecolution blijft optie
Ik zie leuke haarden, maar geen inzethaard met cv ondersteuning op hun site. Heb jij die wel gezien toevallig? Ik dacht nl dat die er wel zijn...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
xs2tom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:23:

Zojuist was er bij Tros opgelicht een stuk over een 'oplichter' in de duurzame energie. http://opgelicht.nl/index.php?id=527
Toepasselijke achternaam heeft die oplichter... 8)7
Helaas komt dit dus ook in deze markt voor. Voor de zekerheid ook hier dus een waarschuwing.
Duurzaam zaken doen is een deelverzameling van "zaken doen". In "zaken doen" wordt regelmatig opgelicht, DUS in "duurzaam zaken doen" ook. Niets is mensen vreemd, ik ken veel ergere gevallen van oplichting en heb daar ook regelmatig over gerapporteerd. Het blijft oppassen geblazen. Neem alle blaaskakerij met hoog poeha gehalte en alle onverifieerbare vaaghalzerij s.v.p. altijd met een kilo zout op tafel. Ook (zeker?) in "duurzaam"/"hernieuwbaar"/"groen", etc.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@eric:
Sinds wanneer heb je een vergunning nodig voor het plaatsen van een WP aan je gevel?

En als dat zo is, dan zet je 'm toch gewoon in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:50
combinair maakt idd veel lawaai. denk dat de constructie niet erg lawaaiproof is. ( niet sterk genoeg gemaakt, trillen en rammelen? lawaaierige luchtstroom?)
er is bij daalderop ook e,e,a, over bekend, en daarom adviseren ze nu de combinair aan een stevige steenachtige/betonnen muur te bevestigen ( dus geen houtskeletbouw, of plaatmateriaal, en bij voorkeur in een afgesloten ruimte, die nog wel geventileerd wordt.
[s] ze hadden vroeger maar een of twee modellen, maar nu ebben ze ook een combinair combi 50 oid. dat is een alles in 1 apparaat, dat nieuwer is, en ik hoop dan ook van harte dat dat apparaat minder lawaai maakt. het lijkt mij iig en ideaal concept, maar lawaai houdt mij tegen.
ook het feit dat eigenaren ze op marktplaats zetten zegt volgens mij wel iets over hoe serieus het lawaai of de onnodige stroomverbruik is. of over de stomheid van de verkopers...

doorgehaalde is niet van toepassing op daalderop combinair, maar op inventum ecolution combi 50. deze zorgt voor warm tapwater, EN warm water voor de CV. ik wete niet hoe dat bij de combinair is. er staat dat de cv ketel zorgt voor wamr water, dus het lijkt erop dat de warmtepomp wordt ingezet voor verwarming van het cv water.

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 13-10-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@engelbertus:

Het apparaat draaide idd niet, dus dat heb ik niet kunnen checken. Wel weet ik dat het een nieuwe revisie is, dus misschien/hopelijk hebben ze die problemen nu dan aangepakt! Het concept blijf ik iig heel goed vinden, juist omdat het zo'n universeel toepasbaar systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
pcmadman schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:42:
De PU-Curve is dan gewoon de som van de PU-curves van de afzonderlijke strings. De kans wordt daardoor trouwens kleiner dat de omvormer de MPP niet vindt. Ik zal dadelijk eens kijken of ik wat grafiekjes kan tekenen om het te verduidelijken en dan zal ik het eens op de dewiki.nl beschrijven! :9
Ik ben benieuwd!

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:24
Toevallig:
IBOOD: Ajax-Kidde Koolmonoxide Melder met 3 AA-Batterijen en 5 Jaar Garantie €19,95: http://www.ibood.com/nl/nl

Alleen wel opvallend dat er een CO2 logo bij staat, terwijl koolstofmonooxide nou juist CO is....

[ Voor 31% gewijzigd door Mistraller op 13-10-2010 01:35 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:01:
[...]

Ik zie leuke haarden, maar geen inzethaard met cv ondersteuning op hun site. Heb jij die wel gezien toevallig? Ik dacht nl dat die er wel zijn...
Hier hebben ze er zat
http://www.kamdi24.de/xtc...3976dca4716b621641ebebb45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 13:50
engelbertus schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:36:
combinair maakt idd veel lawaai. denk dat de constructie niet erg lawaaiproof is. ( niet sterk genoeg gemaakt, trillen en rammelen? lawaaierige luchtstroom?)
er is bij daalderop ook e,e,a, over bekend, en daarom adviseren ze nu de combinair aan een stevige steenachtige/betonnen muur te bevestigen ( dus geen houtskeletbouw, of plaatmateriaal, en bij voorkeur in een afgesloten ruimte, die nog wel geventileerd wordt.
ze hadden vroeger maar een of twee modellen, maar nu ebben ze ook een combinair combi 50 oid. dat is een alles in 1 apparaat, dat nieuwer is, en ik hoop dan ook van harte dat dat apparaat minder lawaai maakt. het lijkt mij iig en ideaal concept, maar lawaai houdt mij tegen.
ook het feit dat eigenaren ze op marktplaats zetten zegt volgens mij wel iets over hoe serieus het lawaai of de onnodige stroomverbruik is. of over de stomheid van de verkopers...
Het commentaar op deze ketel is niet mals, zie onderstaande links. Het is alleen moeilijk in te schatten hoe de verhoudingen precies liggen, want niemand die exact de oude vs. nieuwe situatie specificeert.

http://nieuwbouw.startpag...84347/daalderop-combinair
http://warmtepomp.startpa...ngen-daalderop-combin-air

Wij hebben thuis nog een oude rehema VR-achtig ding hangen. Ik dacht: Yes, dit is ideaal icm de mechanische ventilatie! Nu ben ik iets minder enthousiast. Zolang er nergens keiharde praktijk getallen staan, zou ik persoonlijk nooit voor deze ketel kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:30:
met 2000watt loopt de meter nog achteruit ? wat is er vies ? wat word er gecompenseerd ?
wat doe ik verkeert, volgens mij zijn 1 miljoen wasdrogers meer een issue om over te praten in het kader van kolenvuil....

elektrisch verwarmen of droger is simpel hetzelfde.
alhoewel, zo`n drogerslang uit het raam is eigenlijk wel heel bizar
Je hebt eigenlijk wel gelijk. je bent al 100x beter bezig dan jan modaal. Je hebt ook wel gelijk dat je het op deze manier doet, maar eigenlijk is het "verkeerde" aan dit verhaal dus die 5000kwh grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon via MP een warmtepompboiler kopen. Een LWA252 heeft een COP van 3,69 en een Dimplex al van 4,2. Staan er meerdere op.

Stel je gebruikt een WPB op buitenlucht en deze integreer je dan in je CV circuit ipv tapwater. Dan kun je bijna tot 10 graden boven 0 op alleen zonneenergie + WPB stoken lijkt mij. Daarna kom je onder de ontwerptemperatuur (koudemiddel minder geschikt) en loopt de COP ver terug.

Ik denk dat het probleem met de Combi air is dat deze gewoon onvoldoende is door ontwikkeld. Te weinig testen en dan krijg je scenario's waar het apparaat gewoon niet op geprogrammeerd is met vervelende gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het lawaai is een constructiefout volgens mij. in combinatie met dat een warmtepomp + ventilatielucht nu eenmaal wat meer lawaai maakt. het ding gaat trillen, en aan een houten wandje gaat alles mee trillen.. aan een stenen muur is dat al minder, maar heb je nog wel de trilling die door de lucht voortplant. en daardoor een deur ervoor.

ik neem verder aan dat een lwa of dimplex of ecolution ook niet flusiterstil werkt. dus het lawaai valt de gebruikers achteraf gewoon tegen, als ze het vergelijken met alleen een itho of buva mechanische afzuiging.

het verdere nadeel van een apparte warmtepomp voor tapwater is dat je moet ventileren om de boiler warm te krijgen, en dat kost meer kWh dan bij een "gewone" afzuiging. of je moet het weer koppelen aan de bestaande cv etc. Dit is weer lastig, daarom is de combinair idd een ideaal apparaat, want het heeft die nadelen niet, en is niet heel erg groot, ( ook geen groot boilervat) het nut voor grote of kleine huishoudens is wat twijfelachtig denk ik. bij kleine huishoudensheb je een warmteoverschot lijkt me, en bij grotere al snel tekort, ivm geen groot opslagvat.

een alternatief kan zijn een inventum combi 50. deze zorgt icm een bestaande cv ketel voor verwarming voor cv EN tapwater. volgens mij is e.e.a. een beetje afhankelijk van de vraag. geen vraag, dan wordt de warmte ventilatielucht volgens mij minder "benut" omdat er geen groot voorraadvat in zit?

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 13-10-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Net lang met Nuon gebeld over salderen etc.

Conclusie; als je een Ferrarismeter hebt, is het lekker makkelijk.

Verder moet je gewoon zorgen dat je niet meer opwekt dan dat je verbruikt :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:48:
Als ik ze niet heb weggegeven liggen ze in de garage, dus tegen de tijd dat ze daar afgaan heb ik er denk ik niet zoveel meer aan. ;)
Koop over 2 maanden een rookbommetje en gooi het in je garage :-)

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@engelbertus:
Ben je er bewust van dat de combinair juist de WP gebruikt voor CV en expliciet niet voor WW? Daarom is hij juist geschikt voor kleine huishoudens, omdat hier de warmtevraag (CV) vaak niet groter is dan de geleverde 3-4kW. 10-15kW van WW kan het WPtje echter niet bolwerken en is ook slecht voor de COP met z'n hoge temperatuur en wordt dan ook met gas gedaan.

Moet wel zeggen dat al die negatieve reacties me zwaar tegenvallen.... :( Ben benieuwd of er ook objectieve testen zijn die dit of het tegendeel kunnen onderbouwen?

@SunshineCompany:
Je moet eens met Eric-pvt bellen! :P (zie bovenstaande discussie over elektrisch verwarmen)

Verder snap ik de ":)" niet, want het is toch zeker belachelijk dat je niet meer "mag"* genereren dan je verbruikt?

*Mag natuurlijk wel, maar wordt door de voorwaarden sterk ontmoedigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:03
SunshineCompany schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:40:

Nog proficiat met je verjaardag ! :)

Je mag juist meer terugleveren dan dat je verbruikt, met een limiet van (wettelijk) 3.000kWh.
Er is sprake (al jaren maar nog nooit bekrachtigd door Den Haag) om dit naar 5.000 kWh op te hogen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

pcmadman schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:10:

@SunshineCompany:
Je moet eens met Eric-pvt bellen! :P (zie bovenstaande discussie over elektrisch verwarmen)

Verder snap ik de ":)" niet, want het is toch zeker belachelijk dat je niet meer "mag"* genereren dan je verbruikt?

*Mag natuurlijk wel, maar wordt door de voorwaarden sterk ontmoedigd.
Het is toch logisch dat ze jou geen belasting gaan betalen als je meer genereert? Het mag dus wel, maar tegen voorwaarden die volledig logisch zijn..! Je wekt kWh's op, en die krijg je betaalt. Gewoon, keurig netjes.

Verder hebben veel mensen minder dakoppervlak dan dat ze stroom verbruiken.En als het dakoppervlak voldoende is, zijn de hoofdzekeringen niet zwaar genoeg. Kortom; de kans is klein dat het gebeurt. Bij mijn klanten tenminste.

Vandaag overigens WEER zoveel hits op m'n website, begrijp er niets van.. :P

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42
SunshineCompany schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:40:

Dat dacht ik ook. Wacht maar tot je netbeheerder ze compleet verzonnen meterstanden door gaat geven.... Ik hoop voor je dat alles goed gaat. In mijn geval schermt Greencoice mij af van het onduurzame geklungel van de netbeheerder, maar ik vraag me af in hoeverre Nuon dat voor je gaat doen.
Het zou beter zijn als mensen andersom zouden denken :)

Voor de mensen die het interesseert: ik heb het verslag online gezet van de proefrit in de Tazzari Zero.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/10/Tazzari_Zero_05.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

NielsTn schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:28:
[...]

Nog proficiat met je verjaardag ! :)

Je mag juist meer terugleveren dan dat je verbruikt, met een limiet van (wettelijk) 3.000kWh.
Er is sprake (al jaren maar nog nooit bekrachtigd door Den Haag) om dit naar 5.000 kWh op te hogen.
Bedankt! Heb ik het gewoon in m'n profiel gezet? Okay.. :)

Bedoel je met terugleveren hetgeen wat je meer teruglevert dan verbruikt?

Dus stel; je bruto productiemeter staat aan het eind van het jaar op 25.000 kWh.

Je stroomverbruik voor plaatsing van panelen was 50.000 kWh.

Na plaatsing staat hij aan het eind van het jaar op 34.000 kWh. Je hebt dus 16.000 kWh direct gebruikt in het bedrijf. Maar de overige 9000 kWh staan op je teruglevermeter.

Volgens Nuon, die ik net belde, moet je dus eerst 34.000 kWh afrekenen, en 6 weken later krijg je 9.000 kWh terugbetaald, tegen de kWhprijs PLUS Energiebelasting. Dus ongeveer 15 cent / kWh.

Dus dan lever je wel terug, maar wel binnen je eigen verbruik. Lever je meer terug dan dat er op je levermeter staat, dan telt zeker die 3000 regel? Je krijgt dan nog maar 7 cent kWh, wat logisch is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:45:
[...]

Dat dacht ik ook. Wacht maar tot je netbeheerder ze compleet verzonnen meterstanden door gaat geven.... Ik hoop voor je dat alles goed gaat. In mijn geval schermt Greencoice mij af van het onduurzame geklungel van de netbeheerder, maar ik vraag me af in hoeverre Nuon dat voor je gaat doen.

[...]
In mijn eigen pand krijg ik over 2 weken 66 x 205Wp op het dak, met een Ferrarismeter.

Die 50.000 kWh case is van een (hopelijk) aanstaande klant van me. Die wil wel 120 panelen van 235 Wattpiek.

Goed, probleem is dat veel energieleveranciers het zelf niet meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:46:
[...]

Dus stel; je bruto productiemeter staat aan het eind van het jaar op 25.000 kWh.

Na plaatsing staat hij aan het eind van het jaar op 34.000 kWh. Je hebt dus 16.000 kWh direct gebruikt in het bedrijf. Maar de overige 9000 kWh staan op je teruglevermeter.

Volgens Nuon, die ik net belde, moet je dus eerst 34.000 kWh afrekenen, en 6 weken later krijg je 9.000 kWh terugbetaald, tegen de kWhprijs PLUS Energiebelasting. Dus ongeveer 15 cent / kWh.

Dus dan lever je wel terug, maar wel binnen je eigen verbruik. Lever je meer terug dan dat er op je levermeter staat, dan telt zeker die 3000 regel? Je krijgt dan nog maar 7 cent kWh, wat logisch is..
je praat hier over meer dan gemiddelde verbruik: 50.000kwh...
wellicht dat je dan als bedrijf/onderneming in hele andere klasse valt.
Als particulier is de situatie:
stel eigen verbruik is 3.500 kWh per jaar.
je wordt slim en plaatst genoeg zonnepanelen op je huis/erf. Deze leveren na een jaar 6.500 kwh op (via de BPM gemeten), waarvan er via de hoofdmeter 5.000kWh terug het net in gaat.
Over die hoeveelheid ontvang je over de 1e 3.000kWh de prijs zoals je deze ook betaald bij afname (dus incl. BTW, leveringskosten etc.).
De staffel erboven naait je veelal een oor aan, aangezien dat meer dan de cap is.
En dat degradeert de hele teruglevering van elektriciteit naar ik meen de produktie-prijs, zeg ca. 6-8 eurocent per kwh.

uiteindelijk betaald het foute energiebedrijf je 6-8 eurocent * 5.000kwh terug.

had je zelf maar 3.000kwh terug geleverd, en niet meer, dan was 't 3.000 x 26 eurocent.....

daarom: overschot in NL: zelf opsouperen ;)
PS: Greenchoice gaat er stukken coulanter mee om!
PS2: zo zie ik het, maar aanvullingen/verbeteringen; feel free!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

NielsTn schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:17:
[...]

je praat hier over meer dan gemiddelde verbruik: 50.000kwh...
wellicht dat je dan als bedrijf/onderneming in hele andere klasse valt.
Als particulier is de situatie:
stel eigen verbruik is 3.500 kWh per jaar.
je wordt slim en plaatst genoeg zonnepanelen op je huis/erf. Deze leveren na een jaar 6.500 kwh op (via de BPM gemeten), waarvan er via de hoofdmeter 5.000kWh terug het net in gaat.
Over die hoeveelheid ontvang je over de 1e 3.000kWh de prijs zoals je deze ook betaald bij afname (dus incl. BTW, leveringskosten etc.).
De staffel erboven naait je veelal een oor aan, aangezien dat meer dan de cap is.
En dat degradeert de hele teruglevering van elektriciteit naar ik meen de produktie-prijs, zeg ca. 6-8 eurocent per kwh.

uiteindelijk betaald het foute energiebedrijf je 6-8 eurocent * 5.000kwh terug.

had je zelf maar 3.000kwh terug geleverd, en niet meer, dan was 't 3.000 x 26 eurocent.....

daarom: overschot in NL: zelf opsouperen ;)
PS: Greenchoice gaat er stukken coulanter mee om!
PS2: zo zie ik het, maar aanvullingen/verbeteringen; feel free!
Nu ga je dus meer terugleveren dan je zelf verbruikt, zelfs in grote hoeveelheden. Dat moet je dus voorkomen; elektrisch gaan stoken! :)

Onderstreepte klopt niet. Ze betalen 3000 * 16 cent (ofzo) + rest * 7 cent.

Maargoed, ik ga Nuon nog wel eens even bellen, ik wil dingen zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:27:
[...]

Nu ga je dus meer terugleveren dan je zelf verbruikt, zelfs in grote hoeveelheden. Dat moet je dus voorkomen; elektrisch gaan stoken! :)

Onderstreepte klopt niet. Ze betalen 3000 * 16 cent (ofzo) + rest * 7 cent.

vooral laten bevestigen.. Ik zie dat RWE (formerly known as Essent ;) )inmiddels weer andere regels heeft,
waaronder een cap van 5.000kWh (al meldt men braaf de 3.000-barriere via de wet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:46:
[...]

ik kan je wel even uitleggen waar het onterechte inzit en wat niet logsch is. Zelf wek ik ook behoorlijk wat op dus ik heb wat praktijkervaringen hier in opgedaan.
Heb je geen ferrarismeter maar een digitale meter met 4 telwerken dan zijn de regels plots heel anders dan met een ferrarismeter.
Die 5000 kwh salderingsgrens geld alleen voor het telwerk die teruglevert.
Stel je neemt 7000kWh af en levert 7000kWh terug heb je rekenkundig gezien een netto verbruik van 0.

Bij de ferrarismeter wordt je volledige 7000kWh gesaldeerd en heb je 0 verbruik en dat staat op je eindafrekening. Je hoeft dus ook niet eerst je verbruik te betalen en 2 maanden wachten om teruglevering vergoed te krijgen.

Bij de digitale meter met 4 telwerken ben je de pineut.
5000 kWh van je 7000 kWh teruglevering wordt gesaldeerd. De overige 2000 kWh afname betaal je de volledige prijs incl.milieubelasting en btw, maar voor die 2000 kWh teruglevering krijg je maar die 7 cent. De digitale meter klant gaat dus netto flink betalen terwijl de ferrarisklant alles gesaldeerd krijgt en niks betaald.
Een ander erg groot nadeel van digitale meter is dat je energieleverancier eerst je 7000kWh laat betalen om pas na 2 maanden je teruglevering weer terug te geven. Dat is toch even een flink bedrag die je mag voorschieten en de energieleverancier mee kan rentenieren want hij laat je tevens een flink voorschot betalen uiteraard.
De ferarisklant heeft hier geen last van en zet zijn voorschot op een verbruik van 0 kWh per jaar.(en bidt dat zijn ferrarismeter nog zo lang mogelijk blijft hangen)

Vind je dit een eerlijk en logisch systeem??

Dat Nuon zegt dat 9000kWh terugbetaald inclusief belasting klopt niet. Ze doen dat maar tot die 5000kWh (officieel hoeven ze dat maar tot die 3000kWh te doen), daarboven betalen ze nog maar die 7 cent.
Je klant komt daar nog wel achter als hij de eindafrekening krijgt en zal zich dan misschien wat misleid voelen.
Dit soort hollandse regels ontmoedigen om flinke installaties zonder subsidie te plaatsen op oa grote boeren schuren zoals in Duitsland want met die 7 cent per kWh vergoeding zijn zonnepanelen veel te duur voor dus blijven we het bij kleinschalige projecten houden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:07:
[...]

Hallo Allemaal,

Ik volg dit forum al bijna een jaar, en dit weekend mijn PV-installatie op dak gelegd van 1185Wp (5x Sharp 235) en SMA SB1200. Pal op zuiden en helling van 42 graden en geen schaduw van buren of bomen; locatie gemeente Goes in Zeeland. Zondag op brengst van 6,4 kWh. Dat is volgens mij erg goed. Ook nog EUR 1.500,-- subsidie van gemeente Goes. Subsidie wordt uitgebreid volgend jaar dus, een tweede installatie komt er volgend jaar zeker bij.

Ik heb ook een ISKRA MT171-meter sinds vrijdag (is omgeruild; ik had al een digitale meter sinds 1995). Volgens mij saldeert deze automatisch als ware het een Ferrarismeter. De tellers registreren geen verbruik en teruglevering als dat minder is dan wat er overblijft na salderen. Dus dan is er toch geen verschil met een Ferrarismeter en ben je toch niet de pineut?

Kan iemand precies aangeven hoe ik de SO-output kan gebruiken op de ISKRA? Ik bedoel welke kabeltje en hoe dan de data te gebruiken? Dat is voor mij een raadsel.

Ik moet toch het netwerkbedrijf nog bellen want de meter blijft in tarief 2 en 7 staan. Dat lijkt gunstig, maar als je overdag (tarief 1) meer opwekt dan gebruikt, dan wordt het overschot bij teller 7 (tarief 2) opgeteld en dus lagere opbrengst. Kortom, als ze komen kunnen ze meteen een kabeltje aansluiten.

Alvast bedankt voor reacties.

met vriendelijke groeten,
Richard van den Brand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
pcmadman schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:10:
@engelbertus:
Ben je er bewust van dat de combinair juist de WP gebruikt voor CV en expliciet niet voor WW? Daarom is hij juist geschikt voor kleine huishoudens, omdat hier de warmtevraag (CV) vaak niet groter is dan de geleverde 3-4kW. 10-15kW van WW kan het WPtje echter niet bolwerken en is ook slecht voor de COP met z'n hoge temperatuur en wordt dan ook met gas gedaan.

Moet wel zeggen dat al die negatieve reacties me zwaar tegenvallen.... :( Ben benieuwd of er ook objectieve testen zijn die dit of het tegendeel kunnen onderbouwen?
ja, maar zonder buffer heb dan niets aan de combinair als het buiten niet te koud is. ik heb pas in september of oktober weer de cv aan zien gaan, en die stond al een aantal maanden uit. alle ventilatielucht die ik zou kunnen gebruiken om warm water te maken, benut ik dan dus nergens voor. COP 0. ik weet niet of de combinair in warme maanden nog extra energie gebruikt ivm de wp.

andere apparaten hebben een buffer voor warm water, en zorgen er dus ook voor dat je altijd (een deel van) de ventilatielucht benut, en in veel gevallen de ketel uit kan blijven als je even wat warm water nodig hebt.

hoe het rendement van de combinair en bijvoorbeeld de inventum combi 50 zich tot elkaar verhouden in tijden van veel wamrtevraag dat is lastig te zeggen. bij veel warmtevraag is een grote buffer niet zo nodig denk ik. de öpgewekte"warmte kan direct terug in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:10:
[...]

Ik heb ook een ISKRA MT171-meter sinds vrijdag (is omgeruild; ik had al een digitale meter sinds 1995). Volgens mij saldeert deze automatisch als ware het een Ferrarismeter. De tellers registreren geen verbruik en teruglevering als dat minder is dan wat er overblijft na salderen. Dus dan is er toch geen verschil met een Ferrarismeter en ben je toch niet de pineut?

Ik moet toch het netwerkbedrijf nog bellen want de meter blijft in tarief 2 en 7 staan. Dat lijkt gunstig, maar als je overdag (tarief 1) meer opwekt dan gebruikt, dan wordt het overschot bij teller 7 (tarief 2) opgeteld en dus lagere opbrengst. Kortom, als ze komen kunnen ze meteen een kabeltje aansluiten.

Richard van den Brand
Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar ik heb zelf ook een ISKRA meter en die heeft 4 telwerken namelijk 1 en 2 voor afname en 6 en 7 voor teruglevering.
Als je zonnepanelen meer produceren dan je verbruik van je huis op dat moment gaat telwerk 6 of 7 lopen.
Verbruikt je huis meer dan wat je zonnepanelen opwekken dan gaat telwerk 1 of 2 lopen.
Dat is absoluut niet hetzelfde als een ferarismeter die vooruit of achteruit loopt.

Zolang je teruglevertelwerk niet boven de 5000 kWh per jaar komt zit je goed. Heb je een hele grote zonnepanelen systeem dan moet je alle opwek ook meteen tegelijkertijd verbruiken zodat die teruglevertelwerk niet gaat lopen want boven de 5000 kWh salderingsgrens krijg je nog maar weinig voor je teruglevering. Dat is in de praktijk natuurlijk lastig op elkaar af te stemmen maar je kan het een beetje afromen door energieslurpende bezigheden te doen op dagen dat de zon flink schijnt..haha.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:25:
[...]

Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar ik heb zelf ook een ISKRA meter en die heeft 4 telwerken namelijk 1 en 2 voor afname en 6 en 7 voor teruglevering.
Als je zonnepanelen meer produceren dan je verbruik van je huis op dat moment gaat telwerk 6 of 7 lopen.
Verbruikt je huis meer dan wat je zonnepanelen opwekken dan gaat telwerk 1 of 2 lopen.
Dat is absoluut niet hetzelfde als een ferarismeter die vooruit of achteruit loopt.

Zolang je teruglevertelwerk niet boven de 5000 kWh per jaar komt zit je goed. Heb je een hele grote zonnepanelen systeem dan moet je alle opwek ook meteen tegelijkertijd verbruiken zodat die teruglevertelwerk niet gaat lopen want boven de 5000 kWh salderingsgrens krijg je nog maar weinig voor je teruglevering. Dat is in de praktijk natuurlijk lastig op elkaar af te stemmen maar je kan het een beetje afromen door energieslurpende bezigheden te doen op dagen dat de zon flink schijnt..haha.
Klopt inderdaad dat het niet hetzelfde is. Bij een Ferraris-meter loopt de meter terug, maar de tellers bij de ISKRA lopen niet terug. Ik begreep evenwel uit de voorgaande berichten dat zowel het verbruik als wat er opgewekt wordt, sowieso wordt geregistreerd zonder dat eerst het eigen verbruik wordt van de opwek wordt afgetrokken.

Dank voor de aanvulling/verbetering.

Met vriendelijke groet,
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
[...]
Kan iemand precies aangeven hoe ik de SO-output kan gebruiken op de ISKRA? Ik bedoel welke kabeltje en hoe dan de data te gebruiken? Dat is voor mij een raadsel.

Richard van den Brand
De S0 aansluiting zit achter het plastic kapje wat verzegeld is. Dat kun je dus niet zelf aansluiten, omdat daarvoor de verzegeling verbroken moet worden. Die metalen ring die rechts boven zit is echter ook een interface waarmee je de meter uit kunt lezen, maar dat moet echter wel ingeschakeld zijn.

Verder denk ik niet dat je héél erg de pineut bent met een digitale meter, maar het is wel wat minder gunstig dan een ferraris in sommige gevallen.

Welkom trouwens! De groeten hoef je hier overigens niet te doen dat doen we permanent! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag is dan toch de kachel aan gezet....snik

eerste run nog met zonnewarmte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wat een gedoe en oneerlijk systeem.

Ik ga morgen weer bellen met Nuon. Die vent die aan de lijn had verzekerde me ervan dat je gewoon alles terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kreeg net van m'n extern deskundige een e-mail:
Ik ben gebeld door een jonge dame Caterina, die informeerde voor een eenmanszaak, en een email stuurt met aan kWh, hoofdzekering, energieprijs. Wilde weten hoe het zit met terugverdienen. Hoe we precies IA en EIA berekenen.

Ze hebben 2000 m2 bijna plat dak. Wilde niet zeggen hoe bedrijf heet. (???!!!) Wilde ook haar e-mail niet geven, dus gaf me haar hotmail adres.

Ik heb even gegoogled:

http://be.linkedin.com/pub/caterina-brescia/4/468/a08

Ze werkt bij Scheuten Solar http://www.scheuten.com/

Dit is dus bedrijfsspionage.
Sneaky bastards. Laag ook. En een eenmanszaak met 2000 m2.. right :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:03:
[...]

De S0 aansluiting zit achter het plastic kapje wat verzegeld is. Dat kun je dus niet zelf aansluiten, omdat daarvoor de verzegeling verbroken moet worden. Die metalen ring die rechts boven zit is echter ook een interface waarmee je de meter uit kunt lezen, maar dat moet echter wel ingeschakeld zijn.

Verder denk ik niet dat je héél erg de pineut bent met een digitale meter, maar het is wel wat minder gunstig dan een ferraris in sommige gevallen.

Welkom trouwens! De groeten hoef je hier overigens niet te doen dat doen we permanent! ;)
Heb ik daar een speciaal kabeltje voor nodig met welke aansluiting? En sluit ik dat aan op bijv. de laptop?

Ik zit even te zoeken naar de mogelijkheden (en onmogelijkheden) om je meter te monitoren. Dit alles om het ultieme inzicht in je verbruik te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:46

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Hallo Allemaal,

Ik volg dit forum al bijna een jaar, en dit weekend mijn PV-installatie op dak gelegd van 1185Wp (5x Sharp 235) en SMA SB1200. Pal op zuiden en helling van 42 graden en geen schaduw van buren of bomen; locatie gemeente Goes in Zeeland. Zondag op brengst van 6,4 kWh. Dat is volgens mij erg goed. Ook nog EUR 1.500,-- subsidie van gemeente Goes. Subsidie wordt uitgebreid volgend jaar dus, een tweede installatie komt er volgend jaar zeker bij.

...
Ha! Een plaatsgenoot! Kunnen we mooi vergelijken 8)

De subsidie-voorwaarden worden volgend jaar aangepast! Dus eerst even informeren wil je daar gebruik van gaan maken...

Mijn dak ligt al vol aan de gunstige kant.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Vandaag nog rondgedoold op de energie beurs.
Conclusie zonne energie is hot >:)

Het viel mij echt op hoeveel stands geheel of gedeeltelijk waren gewijd aan zonneenergie.
Ik vond dit echt opvallend hoog t.o.v. bijv. windenergie, waterkracht of bijvoorbeeld isolatie materiaal.
Verder viel het me op dat er heel veel informatie te vionden was over pv panelen, maar al veel minder over omvormers. Blijkbaar zijn omvormers wat minder fotogeniek als panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:30:
Vandaag is dan toch de kachel aan gezet....snik

eerste run nog met zonnewarmte :)
Hier nog steeds zonder cv-ketel ondanks de koude nachten en overdag maar 12 gr toch nog 21gr in huis.
Ook vandaag weer 35kWh opbrengst met de ZB
Dit jaar is er deze tijd meer zon dan afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:55:
[...]

Heb ik daar een speciaal kabeltje voor nodig met welke aansluiting? En sluit ik dat aan op bijv. de laptop?

Ik zit even te zoeken naar de mogelijkheden (en onmogelijkheden) om je meter te monitoren. Dit alles om het ultieme inzicht in je verbruik te krijgen.
Dit is de datasheet van je meter:
http://www.pjwmeters.co.u...onnection%20Datasheet.pdf

De interface is een IEC-62056-21 volgens de datasheet, dus ik zou daar even op googlen, wat daarmee mogelijk is. Meer dan dat het mogelijk moet zijn weet ik er namelijk ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:36:
[...]

Hier nog steeds zonder cv-ketel ondanks de koude nachten en overdag maar 12 gr toch nog 21gr in huis.
Ook vandaag weer 35kWh opbrengst met de ZB
Dit jaar is er deze tijd meer zon dan afgelopen jaar.
Jij zat vandaag ook in de juiste hoek, in Alkmaar geen zon gezien vandaag:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:49:
[...]

Jij zat vandaag ook in de juiste hoek, in Alkmaar geen zon gezien vandaag:(
:P Mag ik ook een keertje, normaal zijn jullie in het Noord-hollandse de gelukkigen ;) .
De afgelopen dagen het huis flink laten opwarmen (lees bufferen) met die superzonnige dagen.
De komende dagen zal het wel anders worden, hoewel morgen misschien ook nog geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:59:
[...]

:P Mag ik ook een keertje, normaal zijn jullie in het Noord-hollandse de gelukkigen ;) .
De afgelopen dagen het huis flink laten opwarmen (lees bufferen) met die superzonnige dagen.
De komende dagen zal het wel anders worden, hoewel morgen misschien ook nog geluk.
Natuurlijk mag dat :) het lullige was dat precies om 18:00 de wolken hier weg trokken......net te laat om nog even naar binnen te schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nuon bellen is energieverspilling,
nuon houd van niemand met zonnepanelen,
en niemand met zonnepanelen houd van nuon.
want het kan nuon niets schelen dat je niemand bent.
niemand krijgt een correcte tijdige saldering van nuon, want niemand blijft bij nuon, tenzij je echt niemand bent.
niemand bouwt een kolencentrale, omdat niemand behoefte heeft aan deze stroom,
alleen daarom al zou niemand meer klant moeten zijn bij nuon.
tenzij je echt niemand bent natuurlijk.

you`d better run while you still can....
http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 21:10 . Reden: flitspaal hieronder is ook zo`n tevreden nuon klant hahaha ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:05:
[...]

nuon bellen is energieverspilling,
nuon houd van niemand met zonnepanelen,
en niemand met zonnepanelen houd van nuon.
want het kan nuon niets schelen dat je niemand bent.
niemand krijgt een correcte tijdige saldering van nuon, want niemand blijft bij nuon, tenzij je echt niemand bent.
niemand bouwt een kolencentrale, omdat niemand behoefte heeft aan deze stroom,
alleen daarom al zou niemand meer klant moeten zijn bij nuon.
tenzij je echt niemand bent natuurlijk.

you`d better run while you still can !
_/-\o_ Het is bijna een gedicht!

Greenchoice is the way to go.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

Hallo Allemaal,

Richard van den Brand
Volgens mij heb ik ongeveer dezelfde meter. Het probleem met het uitlezen van deze meter is dat de S0 uitgang, of het knipperende ledje enkel het netto transport van of naar het netwerk weergeeft. Je kunt dus niet zien of je nu aan het leveren of gebruiken bent. De S0 uitgang en het ledje zijn dus onbruikbaar voor leuke registratie doeleinden!

Als je precies wil loggen wat je zonnepanelen doen, ben je toch nog koud aan een extra metertje. Dat kan een eenvoudig kWh metertje zijn, die kosten je de kop niet!
(NB ik gebruik hiervoor mijn Brutoproductiemeter, maar als jij subsidie hebt gekregen van de gemeente Goes, dan zul je geen BPM hebben..trouwens wel jammer dat mijn gemeente (Sluis) 60 miljoen!!! in de min staat dankzij de kundigheid *kugh* van ons ambtenarenapparaat en de plaatselijke politiek. Hierdoor kunnen wij als inwoners alleen maar dromen van zulke mooie lokale subsidies..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
goede ontwikkeling:
http://www.nu.nl/economie...k-energiezuinig-huis.html

of voor een ouder (bestaand) huis zonder energie-besparende maatregelen:
lagere prijs, wellicht.

[ Voor 34% gewijzigd door NielsTn op 13-10-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Google is ook weer lekker bezig, gaat investeren in een 6000 GW windparkje met name in de bekabelingsinfrastructuur.

http://www.nuzakelijk.nl/...teert-in-windenergie.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:02:
[...]

Natuurlijk mag dat :) het lullige was dat precies om 18:00 de wolken hier weg trokken......net te laat om nog even naar binnen te schijnen
Hier stopte de solarpomp om 18.30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hallo allemaal,

Wat als je toch je dak gaat vervangen door een isolatiedak en je 35M2 dak beschikbaar hebt op pal zuid (182 graden zuid en +/- 45 graden hellingshoek) en er zonnecellen op wilt plaatsen.
En je denkt ook wel wat te weten o.a. over de verschillen typen zonnecellen......
Dan komt de spreuk "hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet" te voorschijn.

Enfin de prelude voor de onderstaande vraag.
Wat is beter in ons landje (we wonen in west brabant) multi of mono kristalpanelen (wat levert het meeste Kwh op na 1 jaar).
Mono kristal:
Pro, betere opbrengst bij diffuus licht (en dat is nogal eens in NL)
Contra, minder effectieve cm2 per paneel (ronde schijfjes)
Multi kristal:
Pro, meer effectieve cm2 per paneel
Contra, mindere opbrengst bij diffuus licht.
Tja een antwoord met onderbouwing zou het mooist zijn, ik heb er met mijn speurwerk geen kunnen vinden. Ik verwacht wel wat van een zonnigtype, mooiste zou zijn als ene W. Sinke hier op zou kunnen antwoorden :)

Overige bedenkingen/info:
- we gaan liever voor kwaliteit dan kwantiteit
- de volle 35M2 zal waarschijnlijk niet volledig benutbaar zijn vanwege een later te plaatsen schoorsteen (schaduwwerking nog uitwerken van een RVS Pijp (bedankt JeroenH voor de uitleg van Google Sketchup))
- mogelijk dat we op de "schaduwplaats" vacuumbuizen plaatsen ter ondersteuning van CV en warmwater voorziening (alhoewel dit wel een aanvoerroute van 5 meter zal worden).
- we willen later gaan overschakelen op een warmtepomp.
- huidig verbruik ongeveer 3000Kwh.

Ter info voor de duurzame onder ons :) .
We zijn een jaren 70 woning aan het ombouwen, wat hebben we reeds gedaan.
- glas naar Ug 0,5 (1ste verd en zolder) en isolerende kozijnen van Weru
- extra isolatie wand aan binnenzijde van minimaal RD 2,7 op sommige plaatsen RD 5 (1ste verd en zolder)
- LTV 35/50 op zolder en 1ste verdieping, ketel staat nu nog op 65 graden vanwege beneden
- Douche WTW
- Balansventilatie (1ste verd en zolder) met 2x overcapaciteit (dus de lucht valt eruit, bijna geen druk)
- Dubbel waterleidingsysteem in huis en buiten.
- 2x IBC 1000Liter voor besproeien van de tuin.
- Wasmachine op koud en warmwaterleiding (Miele)
- Eigenbouw WTW op de wasdroger (zelden gebruikt we drogen voornamelijk buiten maar ja experimenten he)

Wat willen we nog doen
- Isolatiedak (RC/RD 6)
- Zonnepanelen (zie vraag)
- Vacuumbuizen
- Watertanks onder de grond voor 2de waterleidingsysteem (8000L)
- Begane grond (uit)verbouwen en glas Ug 0,5 en houten passiefkozijnen.
- Balansventilatie begane grond
- 1 of 2 Aardpijp(en) (ErdWärmeTauscher google is je vriendje) voor verwarming/koeling
- Extra isolatie wand aan binnenzijde van RD 2,7 of hoger, begane grond bestaande bouw.
- Isolatie wanden uitbouw op minimaal RD 5.
- Vloerisolatie (RD 8-10?) en vloer/wand verwarming LTV
- Warmtepomp
- Warmteopslag met behulp van PCM
- Mogelijke uitbreiding zonnepanelen/vacuumbuizen op uitbouw (zie warmtepomp en warmteopslag)
- Domotica gehele huis

Zo, en dat voor een eerste post in het duurzame topic.

Groeten,

Olav

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 13-10-2010 22:15 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Olav, toevallig ZZP'er aan huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

@ SunshineCompany
Bijna bingo, nee BV slapende Holding Vastgoed die kan dus niks met EIA, of doelde je daar niet op.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

ollie1965 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:24:
@ SunshineCompany
Bijna bingo, nee BV slapende Holding Vastgoed die kan dus niks met EIA, of doelde je daar niet op.
Ja, onder andere. Natuurlijk ook IA, BTW en afschrijving. Want het is een bedrijfsmiddel.. :) Maargoed, moet je wel geld verdienen en belasting betalen. Anders kun je ook geen gebruik maken van de belastingvoordelen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Maar uhm, 18 x 235 Wp op je dak, 4230 Wattpiek totaal, geschat opgewekt vermogen / jaar van ongeveer 3700 kWh. Heb je nog beetje over, altijd handig. Zou me niet druk maken over mono / poly trouwens. Kun je geplaatst krijgen voor ongeveer 3.00 euro / Wattpiek ex. BTW. Schatting dus; 13.000 euro inc. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

@SunshineCompany
Ben wel aan het kijken voor de Hypo truc naar de directeur, maar dan nog is het te weining (aannemelijk te maken) voor de vrienden van de blauwe brief om ook bedrijfmiddelen te hebben enz.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

lithoijen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:13:
Vandaag nog rondgedoold op de energie beurs.
Conclusie zonne energie is hot >:)

Het viel mij echt op hoeveel stands geheel of gedeeltelijk waren gewijd aan zonneenergie.
Ik vond dit echt opvallend hoog t.o.v. bijv. windenergie, waterkracht of bijvoorbeeld isolatie materiaal.
Verder viel het me op dat er heel veel informatie te vionden was over pv panelen, maar al veel minder over omvormers. Blijkbaar zijn omvormers wat minder fotogeniek als panelen.
Wat mij opviel is dat je vorig jaar struikelde over de Solyndras en Sunhunters en dit jaar is mij maar een stand opgevallen met die een Solyndra in een hoekje had wegedrukt.
Wel 400Wp lichtgewicht (12kg) panelen die je zo op het dak kan plakken. Met Suntech wafers trouwens.
Nog met de jongens van Greenchoice staan praten. Die zijn leuk bezig om opwekkers die meer produceren dan ze zelf gebruiken te koppelen aan verbruikers die wel zelf panelen willen plaatsen maar waar dat niet mogelijk is; huurhuis, flatbewoners etc.

[ Voor 12% gewijzigd door ZonneStroom op 13-10-2010 23:22 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punkrocker schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:57:
[...]

Ha! Een plaatsgenoot! Kunnen we mooi vergelijken 8)

De subsidie-voorwaarden worden volgend jaar aangepast! Dus eerst even informeren wil je daar gebruik van gaan maken...

Mijn dak ligt al vol aan de gunstige kant.
Om precies te zijn woon ik in 's-Heer Arendskerke (=gemeente Goes). Maar Goes blijft een groene gemeente. Ik zal vooraf contact opnemen met de gemeente. Men is erg enthousiast op gemeentehuis. De regeling wordt iets aangepast, maar max. bedrag blijft hetzelfde.

Helaas is in Zeeland de zonnepaneel nog niet heel erg ingeburgerd. Volgens mij ben ik de eerste op het dorp! Een trendsetter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:21:
[...]

Volgens mij heb ik ongeveer dezelfde meter. Het probleem met het uitlezen van deze meter is dat de S0 uitgang, of het knipperende ledje enkel het netto transport van of naar het netwerk weergeeft. Je kunt dus niet zien of je nu aan het leveren of gebruiken bent. De S0 uitgang en het ledje zijn dus onbruikbaar voor leuke registratie doeleinden!

Als je precies wil loggen wat je zonnepanelen doen, ben je toch nog koud aan een extra metertje. Dat kan een eenvoudig kWh metertje zijn, die kosten je de kop niet!
(NB ik gebruik hiervoor mijn Brutoproductiemeter, maar als jij subsidie hebt gekregen van de gemeente Goes, dan zul je geen BPM hebben..trouwens wel jammer dat mijn gemeente (Sluis) 60 miljoen!!! in de min staat dankzij de kundigheid *kugh* van ons ambtenarenapparaat en de plaatselijke politiek. Hierdoor kunnen wij als inwoners alleen maar dromen van zulke mooie lokale subsidies..)
Ik ben helaas uitgeloot voor de SDE. Nog nooit wat gewonnen :'( . Nu ik alles op dak heb, ben ik blij dat geen Agentschap.nl, Brutoproductiemeter en Certiq rompslomp heb. Ik heb alles zelf gedaan en volledige vrijheid over mijn meterkast. Ik begrip dat de SO-output geen Walhalla is. Misschien maar een SunnyBeam aanschaffen.

Mooie subsidie van Goes. Er is inderdaad groot verschil in subsidies tussen gemeenten wat in zekere zin een rechtsongelijkheid meebrengt. Goes heeft ook 12 mio verloren met IceSave, maar blijven gelukkig subsidieëren. Overigens voor max. 200.000 EUR dus beperkt budget, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:12:
....Zo, en dat voor een eerste post in het duurzame topic....
Goede plannen! Ik lees dat je aan de binnenzijde wanden gaat isoleren met verschillende Rd-waardes. Hou je er rekening mee dat je dan vochtproblemen kunt krijgen op de plaatsen waar je met een lagere waarde isoleert en ook op de plekken waar de isolatie wordt onderbroken door zijwandjes etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:51:
Kreeg net van m'n extern deskundige een e-mail:

[...]

Sneaky bastards. Laag ook. En een eenmanszaak met 2000 m2.. right :)
Hmmmm.

Die hebben helemaal geen "bedrijfsspionage" nodig. Ze worden "rijk" van de talloze Italiaanse PV projecten die ze voor lucratieve vergoedingen in Puglia laten bouwen. En ze hebben net een niet widely published 100 kWp SDE systeem op hun hoofdkantoor geplempt. Die weten al lang hoe je met EIA en andere alleen voor bedrijven interessante/toegankelijke extra slagroom op de taart jezelf "iets rijker" kunt maken (lees: aanschafprijs PV-systeem sneller terugverdienen, al gooit Scheuten natuurlijk hun mooie Multisol moduultjes op eigen dak voor een bodemprijs)... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:34:
[...]

Wat mij opviel is dat je vorig jaar struikelde over de Solyndras en Sunhunters en dit jaar is mij maar een stand opgevallen met die een Solyndra in een hoekje had wegedrukt.
Wel 400Wp lichtgewicht (12kg) panelen die je zo op het dak kan plakken. Met Suntech wafers trouwens.
Nog met de jongens van Greenchoice staan praten. Die zijn leuk bezig om opwekkers die meer produceren dan ze zelf gebruiken te koppelen aan verbruikers die wel zelf panelen willen plaatsen maar waar dat niet mogelijk is; huurhuis, flatbewoners etc.
Als je zoekfunctie Sonnenertrag gebruikt stemmen de opbrengsten van de paar Solyndra (of in België: Sunhunter) systemen daar niet bepaald tot juich gebaren. Zelfs een officieel distributeur van die fraaie sexy dingen stelt daar:
Negatief: - opbrengst lager dan verwacht. Positief: - Esthetisch zeer verantwoord. - Geen dakdoorboring en geen ballast noodzakelijk. - Eenvoudig te installeren.
Zie: http://www.zonnestroomopb...en-dago-nv/8111/8255.html (tabblad "Maand").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

ollie1965 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:12:
Hallo allemaal,

Wat als je toch je dak gaat vervangen door een isolatiedak en je 35M2 dak beschikbaar hebt op pal zuid (182 graden zuid en +/- 45 graden hellingshoek) en er zonnecellen op wilt plaatsen.
En je denkt ook wel wat te weten o.a. over de verschillen typen zonnecellen......
Dan komt de spreuk "hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet" te voorschijn.

Enfin de prelude voor de onderstaande vraag.
Wat is beter in ons landje (we wonen in west brabant) multi of mono kristalpanelen (wat levert het meeste Kwh op na 1 jaar).
Mono kristal:
Pro, betere opbrengst bij diffuus licht (en dat is nogal eens in NL)
Contra, minder effectieve cm2 per paneel (ronde schijfjes)
Multi kristal:
Pro, meer effectieve cm2 per paneel
Contra, mindere opbrengst bij diffuus licht.
Tja een antwoord met onderbouwing zou het mooist zijn, ik heb er met mijn speurwerk geen kunnen vinden. Ik verwacht wel wat van een zonnigtype, mooiste zou zijn als ene W. Sinke hier op zou kunnen antwoorden :)
Mono heeft helemaal geen minder effectieve cm2 per paneel maar meer dan poly omdat de monocellen een hogere efficientie hebben dan poly maar poly compenseert dat een beetje door meer oppervlakte.

Een leuk systeem die ik je kan aanbieden zijn 20 x 185Wp = 3700Wp
Daarmee kun je prima je 3000 kwh verbruik dekken tegen een lage prijs.

Voor interesse stuur maar een email.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:43:
[...]

Ik ben helaas uitgeloot voor de SDE. Nog nooit wat gewonnen :'( . Nu ik alles op dak heb, ben ik blij dat geen Agentschap.nl, Brutoproductiemeter en Certiq rompslomp heb. Ik heb alles zelf gedaan en volledige vrijheid over mijn meterkast. Ik begrip dat de SO-output geen Walhalla is. Misschien maar een SunnyBeam aanschaffen.
met een extra din kWh metertje met S0 kun je wel een juiste registratie doen van de opgewekte energie
Afbeeldingslocatie: http://zon.wieggers.org/images/datalogger_hardware/kwh_aansluiten.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

[...]

vorig jaar was er nog ergens een post over kleine omvormers(naast soladin en steca) maar die kan ik niet meer vinden. Was dara nog nieuws over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Hmm, dat klinkt veel naar het Buddy project dat ik vorig jaar voorstelde. ericplan in "Duurzame Energie deel 17" Ik vind het nog steeds een goed idee, dus laat ze maar verder gaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

@ecowoman

Dat vocht probleem zal niet optreden vanwege
- Het dauwpunt is bekeken en ligt buiten mijn binnen isolatielaag (spouw is ook gevuld).
- Miofol
- Wandbezetting welke vocht kan opnemen/afgeven
- Balansventilatie

Er wordt niet over 1 nacht ijs gegaan :)

@SolarKing

En toch vraag ik het me af wat het verschil is, omdat volgens sommige experimenten, welke ik op internet tegen kwam, door het diffuus licht er toch redelijk wat extra opbrengst is. Er zijn personen die een onder en bovenhoek hebben afgeschermd en er was duidelijk verschil te meten bij zowel zonnig als bewolkt weer. Sommige praten zelfs over -15 graden wat ook nog een extra opbrengst zou kunnen leveren.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 14-10-2010 09:39 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google op KWH meter en je vind verschillende aanbieders. Ik moet er zelf ook 3 plaatsen om mijn Eclipse display aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Leuk om in het Nuon marktrapport te lezen waarom de electriciteitsprijzen deze week lager zijn:
Afgelopen week zijn de elektriciteitsprijzen gedaald. Deze daling kwam voort uit de ontwikkeling van de onderliggende waarden. Ten eerste door de gasprijs die gedurende de tweede helft van vorige week een dalende trend vertoonde. Ten tweede daalde de kolenprijs. Kolen en gas zijn de belangrijkste grondstof voor elektriciteitsproductie in Nederland. Ten derde is de afgelopen periode veel nieuwe energiecapaciteit bijgebouwd. Deze nieuwe capaciteit zorgt met een vertragende economie voor een prijsdrukkend effect. Hierdoor ontstaat er een overcapaciteit. Tevens is er, zoals vorige week besproken, veel alternatieve energieopwek beschikbaar in Duitsland door zonne-energie en windenergie.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:49
sander817 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 08:39:
[...]

met een extra din kWh metertje met S0 kun je wel een juiste registratie doen van de opgewekte energie
[afbeelding]
En hoe kun je zo'n kWh metertje met S0 aansluiten op je computer? maw, wat heb ik dan nog meer nodig qua kabels/software?

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Een pulsen teller; arduino,freeduino bijv. Maar dat is geen plug&play helaas.
Ik heb er nu 2 hier, en ik ben net gestart met het inlezen hoe ik dat het beste kan aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:36

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Hallo Allemaal,

Ik volg dit forum al bijna een jaar, en dit weekend mijn PV-installatie op dak gelegd van 1185Wp (5x Sharp 235) en SMA SB1200. Pal op zuiden en helling van 42 graden en geen schaduw van buren of bomen; locatie gemeente Goes in Zeeland. Ook nog EUR 1.500,-- subsidie van gemeente Goes. Subsidie wordt uitgebreid volgend jaar dus, een tweede installatie komt er volgend jaar zeker bij.

Richard van den Brand
@Richard: Welkom, alweer een zonnige Zeeuw >:)
Die 5x Sharp heb je zeker bij Solar NRG aangeschaft?
En ik vroeg mij af, waarom koop je nou PV in het najaar, als je in maart/mei had gekocht, had je meteen een zonnige zomer er achteraan gekregen :*)
Ben ook nog jaloers op jouw subsidie - Goed van Goes - dat kun je in Middelburg :( wel vergeten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SolarKing schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:07:
5000 kWh van je 7000 kWh teruglevering wordt gesaldeerd. De overige 2000 kWh afname betaal je de volledige prijs incl.milieubelasting en btw, maar voor die 2000 kWh teruglevering krijg je maar die 7 cent.
Die 2000 kWh teruggeleverde energie zijn naar een andere klant verscheept die daar ook netjes energiebelasting over moet afdragen. Dus heft de staat dubbele belasting over deze enegie. Is het nou echt zo diep gezonken hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

sander817 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:49:
Ik heb er nu 2 hier, en ik ben net gestart met het inlezen hoe ik dat het beste kan aanpakken
Dat precies de manier waarop ik het ook doe. Is best wel makkelijk. Maar in een standaard Arduino heeft maar 500 bytes eeprom, en daar kun je maximaal 2 dagen intervaldata opslaan, dus ik moet regelmatig uitlezen. Mijn 'project' voor deze winter is een ethernetboard zodat hij het automatisch naar een site kan versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

sander817 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:49:
Ik heb 3 kWh meters met S0 uitgang en heb het zo aangepakt: antonboonstra in "Duurzame Energie deel 17"

Achteraf had ik liever een logger van Moxa gekocht, omdat deze zijn tellerwaarden onthoud na spanningsuitval. Daarnaast heeft Moxa ook wat goedkopere Remote Ethernet I/O met minder intelligentie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Anne vdr Bom schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:12:
[...]

Dat precies de manier waarop ik het ook doe. Is best wel makkelijk. Maar in een standaard Arduino heeft maar 500 bytes eeprom, en daar kun je maximaal 2 dagen intervaldata opslaan, dus ik moet regelmatig uitlezen. Mijn 'project' voor deze winter is een ethernetboard zodat hij het automatisch naar een site kan versturen.
Ik heb mijn arduino via een ethernetbordje aangesloten op het internet. Hij stuurt nu elke 10 seconden de data naar Pachube. (dat is lekker makkelijk!) Op de Pachube website staat hoe je dit kunt doen. Verder laat ik mijn Arduino elke nacht (rond 23.00u) een mailtje naar mij sturen met de gegevens van die dag. Voor de grafiekjes kijk ik op mijn pachube site en voor de geschiedenis kan ik in mijn mailbox kijken. Mocht je interesse hebben in de sourcecode, dan kun je me een PB sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-10 15:17
Heb iets heel vaags.. mijn inverter SB3000 heeft gisteren totaal geen productie gegevens geregistreerd.. Alsof de stekker eruit was, terwijl dat niet zo is geweest.. Staat letterlijk dat er 'no data available' is.. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42
Heeft iemand voor mij een linkje naar een document waarin duidelijk uitgelegd staat hoe een transformatorloze omvormer werkt? Ik probeer het iemand uit te leggen maar ik kom er achter dat ik het zelf niet voldoende goed weet. Het gekke is echter dat een uigebreide zoektocht over het internet mij ook niet veel wijzer maakt.

Anybody?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh iemand die bij de zpv steca`s repareert kan dat waarschijnlijk heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:33:
[...]
@Richard: Welkom, alweer een zonnige Zeeuw >:)
Die 5x Sharp heb je zeker bij Solar NRG aangeschaft?
En ik vroeg mij af, waarom koop je nou PV in het najaar, als je in maart/mei had gekocht, had je meteen een zonnige zomer er achteraan gekregen :*)
Ben ook nog jaloers op jouw subsidie - Goed van Goes - dat kun je in Middelburg :( wel vergeten !
Klopt. SolarNRG is de leverancier. Zonder reclame te willen maken vond ik het qua prijs/kwaliteit verhouding het beste DHZ-pakket leverbaar voor wat ik wilde. Verder prima afhandeling van offerte en bestelling en pas betalen na afleveren. Bevestigingssysteem vind ik ook erg betrouwbaar (ik hou wel van een extra schroef om de dakhaken vast te zetten). Systeem zat binnen een dag compleet op dak.

Ik heb eerst gewacht op de uitslag van de SDE-loterij. Daarna druk, druk, druk, dus pas eind juli besteld. Vandaar nu pas PV. Goes gaat door met de regeling in 2011. Geluk dat ik in Goes woon.

PS ik zie bij sommigen van die SDE-vrij logo's. Kan ik die ook gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 18:56:
[...]

Klopt. SolarNRG is de leverancier. Zonder reclame te willen maken vond ik het qua prijs/kwaliteit verhouding het beste DHZ-pakket leverbaar voor wat ik wilde. Verder prima afhandeling van offerte en bestelling en pas betalen na afleveren. Bevestigingssysteem vind ik ook erg betrouwbaar (ik hou wel van een extra schroef om de dakhaken vast te zetten). Systeem zat binnen een dag compleet op dak.

Ik heb eerst gewacht op de uitslag van de SDE-loterij. Daarna druk, druk, druk, dus pas eind juli besteld. Vandaar nu pas PV. Goes gaat door met de regeling in 2011. Geluk dat ik in Goes woon.

PS ik zie bij sommigen van die SDE-vrij logo's. Kan ik die ook gebruiken?
Ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden was met de service en de materialen, de prijs/kwaliteit was voor mij bij hen ook de doorslag.. Succes met je systeem!

Hebben er hier mensen toevallig de Forefront Security Client draaien voor AV e.d. Ik krijg namelijk van Forefront een Trojan waarschuwing bij het opvragen van de sonnenertrag site?

Tuurlijk kun je de SDE logo's gebruiken, dat doet iedereen hier met gepaste trots zelfs :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Yilar op 14-10-2010 19:12 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb binnenkort ook een SDE-vrij logo.. :) Met een 13.520 Wattpiek installatie :)

Vond Energie 2010 niet zoveel bijzonders overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ziet er nu echt naar uit dat de zon even op vakantie is in nederland, (tot half februari)
een trieste lage opbrengst voor het eerst onder de 4kwh en de zonneboiler onder de 30c bij geen afname....
vorig jaar was dit punt ook rond 20 oktober.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ons huidige stroomverbruik ligt op ongeveer 953.000 kWh per jaar.
Slik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:49
Net de Owl CM160 USB Wireless Energy Monitor binnen.

Ga ik het weekend even testen ( nu liggen de kids op bed en morgen word de CV gemaakt, driewegklep stuk, hij weet waarschijnlijk dat hij volgend jaar wordt vervangen door een Remeha Calenta HR ketel en de Zentasol zonneboiler :-) ).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
SunshineCompany schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:17:
Ik heb binnenkort ook een SDE-vrij logo.. :) Met een 13.520 Wattpiek installatie :)

Vond Energie 2010 niet zoveel bijzonders overigens.
Opschepper! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Qua grootte van de PV-installatie..? :) Tja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-10 13:31

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Yilar schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 17:36:
Heb iets heel vaags.. mijn inverter SB3000 heeft gisteren totaal geen productie gegevens geregistreerd.. Alsof de stekker eruit was, terwijl dat niet zo is geweest.. Staat letterlijk dat er 'no data available' is.. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
De sunnyboys hebben geen klokje, dus kunnen een nieuwe dag alleen herkennen als de produktie een tijdje volledig weggevallen is (nacht). Nu kan het voorkomen dat er overdag door b.v. heftige regenval de sunnyboy uitschakelt en na de regenbui denkt dat er een nieuwe dag aangebroken is, de dagopbrengst wordt dan gereset.
Het is dan ook verstandiger om de Etotal te registreren, deze wordt niet elke dag gereset.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Yilar schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 17:36:
Kan zijn dat de omvormer kapot is, kan ook zijn dat de logger signaal is kwijt geraakt? Ik neem aan dat je een SunnyBeam Classic hebt? Ben je morgenochtend thuis en kan je eenvoudig bij je omvormer?

Dan kan je morgen ff bij je omvormer kijken als de zon opkomt. je kan dan op het display aflezen of je omvormer in elk geval start en leven geeft. Je weet dan of je omvormer problemen heeft of dat het bij je datalogger zit

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 20:08
Ik heb wireless energy meters liggen.
Die kunnen 3 fase's meten mbv klemmen.
Het lijkt me te zwaar voor dit forum (vanaf 20A) maar wie weet heeft iemand hier interesse

http://www.metershop.co.u..._Electric_Meter_EMN-20-W4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kabinet-Rutte, dat vandaag aantreedt, heeft behoorlijke plannen voor de komende jaren. Of ze allemaal uitkomen blijft, zoals bij ieder kabinet, onzeker. Maar één ding lijkt wel snel te lukken: legaal harder rijden op snelwegen.

'Ik mik op februari', zegt Remco Nehmelman, hoofddocent Staatsrecht aan de Universiteit van Utrecht. 'Het gaat namelijk om een aanpassing van een Algemene Maatregel van Bestuur, en die kun je snel regelen. Drie maanden tijd lijkt me realistisch.'

Ook Willem Konijnenbelt, lid bij de Raad van State, zegt dat de snelheid snel naar 130 km per uur zal gaan. Niemand kan het namelijk tegenhouden. 'Rutte moet de wijziging vier weken bij de Eerste en Tweede Kamer leggen. Maar of ze daar voor of tegen zijn, maakt niet uit.' Wel moet de Raad van State een oordeel geven. Maar het adviesorgaan voor de regering kan dit binnen enkele weken doen. En ook hier hoeft het kabinet het advies niet op te volgen.
zo snel kan je de saldering dus ook naar 100.000kwh tillen,
maar dat moet je dan wel willen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

antonboonstra schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:17:
[...]

Ik heb 3 kWh meters met S0 uitgang en heb het zo aangepakt: antonboonstra in "Duurzame Energie deel 17"

Achteraf had ik liever een logger van Moxa gekocht, omdat deze zijn tellerwaarden onthoud na spanningsuitval. Daarnaast heeft Moxa ook wat goedkopere Remote Ethernet I/O met minder intelligentie.
die apparaten vind ik iets te duur voor alleen wat logging en grafiekjes
mightym, ik stuur je een PB
Pagina: 1 ... 138 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.