“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Kun je die uitleggen Eric, 12.07kWh is 4.09kWh/kWp?ericplan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:56:
[...]
12,07 kWh is nog altijd 4,09 kWh/kWp en dat is echt niet slecht voor de tijd van het jaar.
Als je iets wil, dan is het waarschijnlijk de solior meer naar de voorkant van het huis. Helaas krijg je dan weer langere leidingen. En de schoorstenen zijn natuurlijk lastig. Waarschijnlijk is de helft buiten gebruik en toch zitten ze er nog.
Op zich staat de solior niet in de weg, zijn puur de schoorstenen aan de andere kant van het dak, die zorgen voor wat schaduw aan het einde van de dag. Ze zijn volgens mij allemaal buiten gebruik, ik gebruik ze niet en de buren ook niet volgens mij.. Zal eens met ze praten of we ze wellicht wat kunnen inkorten..
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
ik lurk hier nu al een tijdje, maar heb besloten me toch maar eens aan te melden. Sinds begin juli heb ik nl. 3290 Wp (14 x 235) op mijn dak staan (met SDE subsidie). Dit alles is aangesloten op een SMA 3000-TL 20.
Laatst heb ik me ook aangemeld bij zonnestroomopbrengst.eu (http://www.zonnestroomopb...zuid-dak/13436/13688.html).
Nu heb ik hierover meteen een vraag. Ik kan mijn inverter alleen uitlezen met de sunny explorer van SMA. Nu wil ik natuurlijk de data automatisch op bovenstaande site laten belanden.
Ik heb hier al diverse scripts voorbij zien komen waarmee je dat kunt doen. Alleen: dit zijn allemaal PHP scripts. Mijn vraag is: heb je hiervoor een website nodig waarop je dit script draait? In andere woorden: hoe roep je zo'n script aan?
Mijn paneeltjes deden het vandaag overigens geweldig. Totaal 16,53 kWh (ruim 5 Wh/Wp) en een piek van
2604 W (0,8 W/Wp).
Gr.
Gerbrand
Verwijderd
Ik vind 6,9W erg veel. ... want ((6,9x24x365)/1000)x 0,22 = 13,30 euro per jaar per rookmelder en geen 2 of 3 euro zoals ik in sommige reacties lees.NielsTn schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 18:43:
Ben nu uitgemetenmvanmhet verbruik van recente optische brandmelders.
Bij mij meet ik 30mA bij 230V, dus circa 6,9Watt per melder (van Firex type DAPC240 en Ei-146)
Wou later nog een meting doen met een zware belasting, zoals 60watt gloeilamp er aan,
Om de nauwkeurigheid optimaal te benutten.
Helaas is door een user error tweetal melders in rook opgegaan.
Dat zou in mijn huishouden (8 rookmelders) 484 kwh van de 2250 totaal verbruik = 21% zijn. Absurd veel!
Vraag me nog steeds af hoe dit nou zit. Wat de verschillen zijn in de melders op batterij en het net. En hoeveel één rookmelder mij kost in kwh per jaar.
Verwijderd
volgens mij is het 3,9 kwh/kwpYilar schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 22:32:
[...]
Kun je die uitleggen Eric, 12.07kWh is 4.09kWh/kWp?
Op zich staat de solior niet in de weg, zijn puur de schoorstenen aan de andere kant van het dak, die zorgen voor wat schaduw aan het einde van de dag. Ze zijn volgens mij allemaal buiten gebruik, ik gebruik ze niet en de buren ook niet volgens mij.. Zal eens met ze praten of we ze wellicht wat kunnen inkorten..
Ik ben blond dus ik heb een excuus, maar waarom die deling? Je wekt (volgens je opbrengstmeter 12KWh op.. Vanwaar die 3.9?ericplan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 23:06:
[...]
Je hebt gelijk. Heel simpel overigens. Je hebt vandaag 12 kWh opgewekt, je hebt 3,1 kWp aan zonnepanelen. En 12 ÷ 3,1=3,9
Ja, je moet natuurlijk wel een server hebben die php afhandelt. Dat kan overigens ook gewoon je eigen pc zijn. Overigens ben ik wel bezig met een webpagina waarmee je gewoon de inhoud van je CSV kan neerzetten, en dan uploaden. Ik ben echter nog niet zover, ik heb er zeer weinig tijd voor.Zonlichtstad schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 22:37:
Hallo allemaal,
ik lurk hier nu al een tijdje, maar heb besloten me toch maar eens aan te melden. Sinds begin juli heb ik nl. 3290 Wp (14 x 235) op mijn dak staan (met SDE subsidie). Dit alles is aangesloten op een SMA 3000-TL 20.
Laatst heb ik me ook aangemeld bij zonnestroomopbrengst.eu (http://www.zonnestroomopb...zuid-dak/13436/13688.html).
Nu heb ik hierover meteen een vraag. Ik kan mijn inverter alleen uitlezen met de sunny explorer van SMA. Nu wil ik natuurlijk de data automatisch op bovenstaande site laten belanden.
Ik heb hier al diverse scripts voorbij zien komen waarmee je dat kunt doen. Alleen: dit zijn allemaal PHP scripts. Mijn vraag is: heb je hiervoor een website nodig waarop je dit script draait? In andere woorden: hoe roep je zo'n script aan?
Mijn paneeltjes deden het vandaag overigens geweldig. Totaal 16,53 kWh (ruim 5 Wh/Wp) en een piek van
2604 W (0,8 W/Wp).
Gr.
Gerbrand
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Huis A kan 800Wh opgewekt hebben met 1kWp installatie; huis B kan 1000W opgewekt hebben met een installatie van 1,5kWp. Relatief gezien wekt installatie A dus meer op per kWp.
Schatting een week, maar dat weet je maar nooit met aannemers. We hebben een vrij ingewikkeld complex, en er moet zowel een extra isolatie laagje als nieuw dakleer op komen. Met in drie fases verplaatsen van alle modules (eerst alles naar ene helft verplaatsen, vrije helft renoveren, dan hele zooi naar die helft, andere helft renoveren, en dan alles weer terugplaatsen. Vandaag de hele zooi van het net gekoppeldYilar schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 17:28:
[...]
Dat is wel echt minder met dit hele mooie nazomer weer! Zeker voor een fanaat van zon zoals jij, zonnigtype.. Gaat het erg lang duren die renovatie?

(er staat al een verhaaltje klaar, maar provider is gaan virtualiseren na systeemcrash en ik kan nog niet uploaden, helaas...
Ach, na tien en een half jaar mogen die Van der Veer paneeltjes toch wel effe rust, toch? Leuke noot: junction boxen en mijn in elkaar geflanste diepvriesdozen voor doorlussen DC bekabeling zagen er allemaal nog pico bello uit, geen vocht of corrosie of whatever voor ongerechtigheden...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik was ervan uit gegaan dat het 6,9 wat per jaar is... Niels?Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 22:38:
[...]
Ik vind 6,9W erg veel. ... want ((6,9x24x365)/1000)x 0,22 = 13,30 euro per jaar per rookmelder en geen 2 of 3 euro zoals ik in sommige reacties lees.
Dat zou in mijn huishouden (8 rookmelders) 484 kwh van de 2250 totaal verbruik = 21% zijn. Absurd veel!
Vraag me nog steeds af hoe dit nou zit. Wat de verschillen zijn in de melders op batterij en het net. En hoeveel één rookmelder mij kost in kwh per jaar.
Je zou eventueel een Solarlog kunnen aanschaffen, die kan de data automatisch uploaden naar zonnestroomopbrengst.euZonlichtstad schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 22:37:
Hallo allemaal,
Wat je ook kan doen is 1 van de vele gratis tools gebruiken om lokaal grafieken van je opbrengst te maken. Daar zijn in het afgelopen jaar een aantal van verschenen, waaronder mijn eigen tool JSunnyReports. Bijna al deze tools kunnen ook bestanden automatisch uploaden naar een webpagina die je ook weer kan instellen in zonnestroomopbrengst.eu.
Zo heb ik zelf http://www2.flitspaal.nl/graphs draaien. Dat zijn mijn grafieken. Voor elke omvormer, ik heb er 4, wordt er apart een bestand klaargezet die elke dag door zonnestroomopbrengst.eu wordt opgehaald en verwerkt in mijn eigen statistieken. Het is misschien dubbelop om het EN zelf te doen EN bij zonnestroomopbrengst.eu. Ik vind het stiekem gewoon leuk om zelf grafieken te maken ( gewoon omdat het kan ).
Voor andere tools zie het forum van het Belgische zonstraal. http://zonstraal.forumup.be/index.php?mforum=zonstraal
Hier hebben ze een apart subforum over het loggen van omvormers.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
nee... constant (gemeten) verbruik is 6,9 Watt... do the math om het naar kWh om te rekenen op jaarbasis.4Reload schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 07:47:
[...]
Ik was ervan uit gegaan dat het 6,9 wat per jaar is... Niels?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Dus 60,44 kwh per jaar. Dan zou dat betekenen dat de melders op batterijen veel zuiniger zijn in gebruik (door expliciet ontwerp op dit doel..?) Want 3 9v blokjes kunnen dat geen 10 jaar aan.NielsTn schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:16:
[...]
nee... constant (gemeten) verbruik is 6,9 Watt... do the math om het naar kWh om te rekenen op jaarbasis.
Kan een 230v rookmelder 100% functioneren op batterijen? Werkt deze dan wel bijvoorbeeld 1 jaar?
Zou het verlies in de travo zitten voor het laagspanningscircuit van de rookmelder?
Waar is de zuinige rookmelder? Welke moet ik kopen?

*slik* Dat is 21 Watt voor 3 melders... 42 eurie per jaar.... Veiligheid is niet te koop maar ook niet goedkoop...NielsTn schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:16:
[...]
nee... constant (gemeten) verbruik is 6,9 Watt... do the math om het naar kWh om te rekenen op jaarbasis.

Dan is een standaard 9V blokje goedkoper
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Sinds woensdag is mijn ZB eindelijk in bedrijf. Ik heb op 10m^2 maar een 200L boiler en pomp vanaf 60 graden warmte over naar de 300L WPB die ernaarst staat. Helaas werkt dit laatse nog niet omdat ik nog een PTC sensor moet aanbrengen op de onderzijde van de WPB om de dT regeling te kunnen doen. Ik heb dus ook geconcludeerd dat de WPB verwarmt totdat 60grC bovenin is gemeten. Dit geeft dus nog veel ruimte voor de ZB om te verwwarmen.
De 200L staat al wel 2 dagen nu op 90 grC! Lekker gratis douchen. Om stagnatie te voorkomen ben ik gistermiddag wat vroeger dan gepland gaan douchen.
Ipv dat de temperatuur in mijn WPB afnam, liep hij op! Geweldig om te zien.
Overigens meteen mijn Intergas Combi Compact teruggeschroefd naar 40% vermogen. Kijken of er nog meer te winnen valt op dat vlak.
Gisteren een inbouwkast eruitgesloopt en meteen weer teruggeplaatst om te meten of daarachter een 300 liter boiler geplaatst kan worden.
Pff , ik werd niet blij van de leidingen spaghetti die daarachter zat. Dat wordt nog een leuke uitdaging om dat
een beetje netjes ruimtebesparend te maken. Het was een turbo klusje tijdens dat de kinderen sliepen want er zat een hoop rockwool/glaswool in gestopt die ik even in de huiskamer moest leggen.
Echt zo'n klusje wat ik al tijden wilde doen, maar steeds geen gelegenheid voor had.
Anyway, de boel even goed in kaart gebracht en foto's en tekeningen gemaakt. Het ziet er naar uit dat het wel moet lukken, maar ik moet het nog even uitwerken. Dat zal om centimeters gaan.
Als het allemaal goed is kan de bestelling van de ZB gaan gebeuren. Dat wordt dan 300+ 200 liter + 3x 24 vacuumbuizen. + een indirect stokende CV-ketel.
Tevens een opdracht op werkspot gezet voor kruipruimteventilatie en vloerisolatie met tonzon.
Ook nog de financien geregeld voor kunststof kozijnen, dubbelglas.en nieuwe gevelbeplating.
En een goed ge-isoleerde sectionaal garagedeur en een vracht spaar/led-lampen besteld.
Dat gaat wel goedkomen met de verbetering van mijn energielabel. Dat wordt 750 Euri cashen.
[ Voor 6% gewijzigd door Taan op 11-10-2010 10:59 ]
let wel op, bij verbouwing zijn er voorwaarden waaraan je verplicht bent te voldoen:flitspaal.nl schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:07:
Dan is en blijft mijn setup met rookmelders met standaard 9V batterij die ik 1x per jaar vervang een goedkopere optie. Per rookmelder 60kWh op jaarbasis a 21 cent/kWh = 12 euro 68 per jaar per rookmelder.
zo lees ik hier en hier dat bij verbouwing dus toch aan de gestelde eisen voldaan dient te worden:
9V backup batterij, aan lichtnet gekoppelde brandmelder.
toch iets wat je in de gaten moet houden als je een fikse uitbouw gaat doen aan je woning...
I rest my case... kennelijk is veiligheid bij enkelen de norm om alleen een 9V batterij te vertrouwen....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wat ik zo lees is dat de aanpassing wel geldt wanneer je een vergunning nodig hebt. Ik heb afgezien een interne verbouwing van de zolder niets gewijzigd.NielsTn schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:09:
[...]
let wel op, bij verbouwing zijn er voorwaarden waaraan je verplicht bent te voldoen:
zo lees ik hier en hier dat bij verbouwing dus toch aan de gestelde eisen voldaan dient te worden:
toch iets wat je in de gaten moet houden als je een fikse uitbouw gaat doen aan je woning...
I rest my case... kennelijk is veiligheid bij enkelen de norm om alleen een 9V batterij te vertrouwen....
En juist om het veilig te houden in huis heb ik overal rookmelders hangen en een CO melder bij de CV ketel. En overal waar ik de batterijen van kan vervangen, vervang ik ze elk jaar. Daarbij testen we 1x per 3 maanden ongeveer of de rookmelders het allemaal nog doen.
Als ik netjes overal een stroomvoorziening wil maken voor elke rookmelder op dit moment dan moet ik behoorlijk wat werk verzetten, OF overal lelijke kabelplinten om de muren monteren. Zoals de situatie bij mij nu thuis is is denk ik de meest ideale situatie.I rest my case... kennelijk is veiligheid bij enkelen de norm om alleen een 9V batterij te vertrouwen....
Overigens, als ik netgekoppelde rookmelders zou hebben in huis dan had ik die pertinent NIET afgekoppeld en gewoon laten hangen. Ik had in dat geval waarschijnlijk ook elk jaar de batterijen vervangen
Ik zat gister op 3,90 kWh/kWp. Ik kom er nu pas achter dat ik helaas toch last heb van schaduw, wat een week geleden nog niet het geval was. Doordat de zon steeds lager komt te staan, merk ik dat twee hoge bomen bij de buren rond 15:00 uur voor wat schaduw zorgen, waardoor de opbrengst gelijk 90%(!) in elkaar keldert. Om 10:00 uur zie ik ook nog een klein dipje, maar waarvan dit komt ben ik nog niet achter...Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:22:
Ik zit de laatste dagen ook op ongeveer 4kWh/kWp met 1320 Wp poly's op ZZW. Niet te klagen dus.
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 11-10-2010 13:22 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ach, er zijn ergere dingen, overleven we wel weer...
Morgen gaat het grind van het dak af. Ik hoop dat ze niet al te voortvarend gaan lopen knikkeren met die steentjes, want de modules staan nog wel op het dak. Het is wel gehard glas, maar een ongeluk zit in een klein hoekje... Aannemer heeft beloofd dat ik er "bij" mag zijn.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Da's nog erg netjes. Ik heb intussen met de steeds lager staande zon veel last van bomen van de buren (al vanaf 11u) waardoor mijn 700Wp nog maar 100W doet met volle zonantonboonstra schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:20:
[...]
Ik zat gister op 3,90 kWh/kWp. Ik kom er nu pas achter dat ik helaas toch last heb van schaduw, wat een week geleden nog niet het geval was. Doordat de zon steeds lager komt te staan, merk ik dat twee hoge bomen bij de buren rond 15:00 uur voor wat schaduw zorgen, waardoor de opbrengst gelijk 90%(!) in elkaar keldert. Om 10:00 uur zie ik ook nog een klein dipje, maar waarvan dit komt ben ik nog niet achter...
Ik heb dus maar weer 1 paneel losgekoppeld, want de meeste schaduw valt slechts op 1 paneel en ik kreeg na loskoppeling direct weer 280W uit nu dus 525Wp. Nog steeds niet schokkend, maar best netjes op oostelijke ligging.
In ander nieuws:
Ons gasverbruik tot oktober dit jaar is, gecorrigeerd naar graaddagen zo'n 30% minder dan in 2009. En dat zonder dakisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en zonneboiler, maar wel met een nieuwe HR ketel (eind 2009, oude ketel was ook al HR, maar 19jr oud) en HR++ glas (Maart 2010) op de 1ste verdieping (waar niet wordt gestookt
Best wel grappig toch?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Situatie: binnenkort betrekken we een (op papier) goed geisoleerde woning uit 1926. Er zit een HR104 of HR107 ketel uit 2005 in met klassieke radiatoren. Ding is altijd in aan/uit modus aangestuurd (oude bewoners zijn bejaard stel) met, naar ik mag aannemen, een traditionele hoge watertemp. van 90 graden. Ik ben modulatie gewend met LTV convectie-elementen.
Vraag: heeft het zin om de oude elementen te vervangen door LTV elementen waardoor de watertemp. omlaag kan naar 50 graden (i.c.m. modulerende thermostaat)?
Waarschijnlijk wel. HIer thuis vergelijkbaar. eerst 80/60 CV. Nu 55/45 en huis krijg ik prima warm. Lekker langzaam pruttelen met de CV en radiatoren geven lekker lang warmte af. ik heb overigens geen LTV verwarming maar "gewone" verwarmingen, maar allemaal oversized.SvenHazejager schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:24:
Allen,
Situatie: binnenkort betrekken we een (op papier) goed geisoleerde woning uit 1926. Er zit een HR104 of HR107 ketel uit 2005 in met klassieke radiatoren. Ding is altijd in aan/uit modus aangestuurd (oude bewoners zijn bejaard stel) met, naar ik mag aannemen, een traditionele hoge watertemp. van 90 graden. Ik ben modulatie gewend met LTV convectie-elementen.
Vraag: heeft het zin om de oude elementen te vervangen door LTV elementen waardoor de watertemp. omlaag kan naar 50 graden (i.c.m. modulerende thermostaat)?
Dat moet je meteen doen want achteraf is het altijd zonde van het mooie stuc en/of schilderwerk. En/of de mooie nieuwe vloer. Trust me ik spreek uit ervaring.
Wat betreft LTV radiatoren. Die worden best vaak aangeboden op marktplaats. Dat scheelt echt heel veel geld.
Het kan overigens best zijn dat de huidige radiatoren flink overgedimensioneerd zijn omdat deze zijn bepaald op basis van een slecht geisoleerd huis.
Hoe je nu het wattage van de oude radiatoren kan vaststellen?? Dat weet ik niet. Ik zou denk ik een bevriende loodgieter inschakelen.
[ Voor 61% gewijzigd door Taan op 11-10-2010 15:23 ]

Ben benieuwd of onze wit gelokte schaduwpremier nog "vragen" gaat stellen aan de Tweede Kamer over Arabische financiering van Boxhoorn's The Silicon Mine project in Sittard-Geleen...
Verwijderd
Heel mooi, maar nu snel isoleren dan hoeft de cv helemaal niet aan tot oktober en bespaar je de overige 70%Mars Warrior schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:21:
[...]
In ander nieuws:
Ons gasverbruik tot oktober dit jaar is, gecorrigeerd naar graaddagen zo'n 30% minder dan in 2009. En dat zonder dakisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en zonneboiler, maar wel met een nieuwe HR ketel (eind 2009, oude ketel was ook al HR, maar 19jr oud) en HR++ glas (Maart 2010) op de 1ste verdieping (waar niet wordt gestookt)
Best wel grappig toch?
Oef! Misschien even 3x nadenken voordat je aan je PV-installatie en/of meterkast gaat sleutelen. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens een optater heb gehad, maar dat je daar dood van zou gaan dat komt volgens mij niet zo vaak voor.
Moraal van het verhaal: weet waarmee je bezig bent
is dat eigenlijk slecht voor het paneel, als deze niet aangesloten zit op de omvormer, maar wel(voor een deel) in de zon ligt? Ik heb hetzelfde probleem nu, onderste rij krijgt schaduw, waardoor de rest ook amper iets doetMars Warrior schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:21:
[...]
Ik heb dus maar weer 1 paneel losgekoppeld, want de meeste schaduw valt slechts op 1 paneel en ik kreeg na loskoppeling direct weer 280W uit nu dus 525Wp. Nog steeds niet schokkend, maar best netjes op oostelijke ligging.
En daar zit natuurlijk het gasgebruik ook bij.
Gegevens:
2006 - 1848 Kuub
2007 - 1636
2008 - 1650
2009 - 1618
2010 - 1382 Prognose (iets te laag denk ik)
Om nu een betere indruk te krijgen over hoe goed dit is, heb ik gegevens over de graaddagen nodig.
Maar het is mij niet gelukt om dat te vinden.
Een gemiddelde per maand lijkt me al prima. (Per week of zelfs per dag is natuurlijk beter)
Omgeving Ede is het beste. (Wageningen of vliegveld Eelde)
In 2006 is de verwarmingsketel vervangen, al was de oude al wel HR.
Eind 2008 heb ik het dak geisoleerd en vrij recent de vloer.
Heeft iemand een idee waar ik de graaddagen info vandaan kan halen?
Guus Assmann
KNMI: http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/download.html , en dan zelf berekenen.guus.assmann schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:25:
Heeft iemand een idee waar ik de graaddagen info vandaan kan halen?
KWA: http://www.kwa.nl/index.php?id=204
of http://www.dicks-website.eu/graaddagen/index.html
(niet zo heel moeilijk te vinden hoor
[ Voor 13% gewijzigd door Joba op 11-10-2010 16:50 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
Ik vind het in ieder geval een bedenkelijk fenomeen, maar wellicht het gevolg van een vrij markt mechanisme.zonnigtype schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:32:
Ben benieuwd of onze wit gelokte schaduwpremier nog "vragen" gaat stellen aan de Tweede Kamer over Arabische financiering van Boxhoorn's The Silicon Mine project in Sittard-Geleen...
Een half jaar terug was er ook al het berichtje dat een van de grote olieconcerns op de noordzee haar explotaitie rechten had verkocht aan eveneens een van de arabische olieproducerende landen.
Welke meerwaarde hebben de productievelden alhier bovenop hun eigen mogelijkheden?
Als het tzt nodig wordt, knijpen ze ook hier op de Noordzee de capaciteit, bijvoorbeeld om schaarste te kweken. En als ze ook nog de groene productie capaciteit zouden kunnen beïnvloeden is dat mooi meegenomen. Gaat het hier om veranderingen louter op economische gronden? Waarom is er nog maar zo weinig PV opgesteld in de olieproducerende landen zelf?
Kan voor paneel geen kwaad zolang je niet de stekkers met elkaar verbind heb je geen gesloten stroomkring.sander817 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:18:
[...]
is dat eigenlijk slecht voor het paneel, als deze niet aangesloten zit op de omvormer, maar wel(voor een deel) in de zon ligt? Ik heb hetzelfde probleem nu, onderste rij krijgt schaduw, waardoor de rest ook amper iets doet
Er is hier in China een tekort onstaan op zonnecellen wat als nadelig effect heeft dat de prijs aan het stijgen is. Hopelijk gaat dit niet de komende tijd zo doorzetten.
www.sunsolar.nl
jip, de Qsolar is nu ook voorzien van een passend winterjasje (a la EricPVT
bijna 2 platen (10cm dik) isover gingen er in
nu nog kijken of ik de deksel van 't buffervat nog ga voorzien van extra isolatie....
Verwijderd
Als je meerdere (batterij)melders hebt, (dus elk afzonderlijk per stuk per batterij gevoed), zou je ze dan niet gezamelijk op een laagspanningslijn (bv 12V) kunnen zetten? Een kleine aanpassing zorgt ervoor dat de batterijen niet worden aangesproken tenzij de 12V voedingslijn wegvalt.4Reload schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:50:
[... netgekoppelde brandmelders]
*slik* Dat is 21 Watt voor 3 melders... 42 eurie per jaar.... Veiligheid is niet te koop maar ook niet goedkoop...
Ik vermoedt dat het grootste deel van het energieverlies in al die netadapters of ingebouwde 230V omzetters zit. Samen moet dat toch veel efficienter kunnen?
Zo maak je ze ook net-gekoppeld (lees minimale kans op lege batterijen als er ooit brand uitbreekt)
én kun je met één (efficiente) adapter toe voor alle melders samen. Volgens mij voldoet dit aan de 2555 norm.
Dan bied je aan dat Speksteenkachel die bomen gratis weghaalt. Een win-win-win situatie.Mars Warrior schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:21:
... en de buren overwegen wel om die bomen te snoeien of zelfs te kappen, maar hebben nog geen idee wanneer dat dan zou gaan gebeuren....
En vergeet je dan de beduidend strengere winter?In ander nieuws:
Ons gasverbruik tot oktober dit jaar is, gecorrigeerd naar graaddagen zo'n 30% minder dan in 2009. En dat zonder dakisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en zonneboiler, maar wel met een nieuwe HR ketel (eind 2009, oude ketel was ook al HR, maar 19jr oud) en HR++ glas (Maart 2010) op de 1ste verdieping (waar niet wordt gestookt)
Best wel grappig toch?
Oeps, niet goed genoeg gelezen, je had het al gecorrigeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Anne vdr Bom op 11-10-2010 18:49 ]
Volgens mij is een beetje rookmelder best wel goed getest, vanuit de nodige wet- en regelgeving. Vertrouw je dat niet dan hang je er toch twee op naast elkaar (al dan niet van een ander merk)? Koop er nu 1 en de 2e over 6 maanden (bij wijze van spreken) en dan lijkt mij dat het toch wel moet loslopen. Bijkomend voordeel: bij brand gaan er misschien wel 2 direct af, met dito herrieNielsTn schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:09:
[...]
let wel op, bij verbouwing zijn er voorwaarden waaraan je verplicht bent te voldoen:
Ik las hier hier dat iSupply in het eerst kwartaal dalende prijzen verwacht vanwege slappe vraag en ruim aanbod. Dus maak je geen zorgen. Nog effe wachten met inkopen zou ik zeggen.SolarKing schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:44:
Er is hier in China een tekort onstaan op zonnecellen wat als nadelig effect heeft dat de prijs aan het stijgen is. Hopelijk gaat dit niet de komende tijd zo doorzetten.
Bijna alle tools gaan er vanuit dat je de data op een website kunt plaatsen. Ik zou echter de spullen liever direct naar zonnestroomopbrengst.eu uploaden.flitspaal.nl schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 07:58:
Wat je ook kan doen is 1 van de vele gratis tools gebruiken om lokaal grafieken van je opbrengst te maken. Daar zijn in het afgelopen jaar een aantal van verschenen, waaronder mijn eigen tool JSunnyReports. Bijna al deze tools kunnen ook bestanden automatisch uploaden naar een webpagina die je ook weer kan instellen in zonnestroomopbrengst.eu.
Ik moet dan dus eigenlijk toch PHP aan de praat zien te krijgen op mijn laptop. Ik ga dat eerst maar eens proberen.
Gerbrand
P.S. Weer 16 kWh vandaag
Jaah! Het was weer een prachtige wolkenloze dag! Hier ook weer ruim 5kWh/kWp!Zonlichtstad schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:37:
[...]
Bijna alle tools gaan er vanuit dat je de data op een website kunt plaatsen. Ik zou echter de spullen liever direct naar zonnestroomopbrengst.eu uploaden.
Ik moet dan dus eigenlijk toch PHP aan de praat zien te krijgen op mijn laptop. Ik ga dat eerst maar eens proberen.
Gerbrand
P.S. Weer 16 kWh vandaag
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
En de militairen willen zonnestroom gedreven vliegtuigjes - mogelijk jaren - lang in de lucht houden (alweer zo'n fantastisch duur DARPA project).Anne vdr Bom schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:29:
Sinds 27 september is er een boot bezig aan een poging de wereld rond te varen op louter zonne-energie, de PlanetSolar. Hier kun je de tocht volgen..
En "duurzame" Branson wil graag voor heul veul geld mensen met teveel pecunia op zak de ruimte in schieten voor een kortdurende space-travel. Zal vast niet op biokerosine of op zonnestroom gaan, vrees ik...
http://www.virgingalactic.com/
Dat is wel heel lastig, omdat je met javascript eerst moet inloggen. En binnen die sessie moet je dan weer de data posten met een form.Zonlichtstad schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:37:
[...]
Bijna alle tools gaan er vanuit dat je de data op een website kunt plaatsen. Ik zou echter de spullen liever direct naar zonnestroomopbrengst.eu uploaden.
Gerbrand
P.S. Weer 16 kWh vandaag
Die data is niet privacygevoelig, en voor zover ik weet krijg je bij iedere ISP toch nog steeds wel wat ruimte voor een simpele homepage?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Waarom niet gewoon een oplaadbaar 9V-blokje kopen (pas iets van 2 euro bij de Lidl), die hoef ik ook maar 1x p/j op te laden. Dat is toch echt goedkoper.flitspaal.nl schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:07:
Dan is en blijft mijn setup met rookmelders met standaard 9V batterij die ik 1x per jaar vervang een goedkopere optie. Per rookmelder 60kWh op jaarbasis a 21 cent/kWh = 12 euro 68 per jaar per rookmelder.
Ah, helemaal helder, thanks!!mastadizzy schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 00:02:
Die deling staat er om er een 'relatief' getal van te maken. Met relatief bedoel ik: je opbrengst (relatief) ten opzichte van je piekvermogen. Je gebruikt dit om makkelijk, opgewekte waardes te vergelijken.
Huis A kan 800Wh opgewekt hebben met 1kWp installatie; huis B kan 1000W opgewekt hebben met een installatie van 1,5kWp. Relatief gezien wekt installatie A dus meer op per kWp.
Dat heb ik dus ook in de middag, scheelt flink die lage zon, zou in de zomer, wanneer het echt telt, geen issue moeten zijn.. Maar het is wel heel frustrerend om twee keer een dip te zien.. Bij mij heeft schuiven met de panelen wel iets geholpen, zijn nu kleine dipjes en geen kraters meer op de grafiek..antonboonstra schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:20:
[...]
Ik zat gister op 3,90 kWh/kWp. Ik kom er nu pas achter dat ik helaas toch last heb van schaduw, wat een week geleden nog niet het geval was. Doordat de zon steeds lager komt te staan, merk ik dat twee hoge bomen bij de buren rond 15:00 uur voor wat schaduw zorgen, waardoor de opbrengst gelijk 90%(!) in elkaar keldert. Om 10:00 uur zie ik ook nog een klein dipje, maar waarvan dit komt ben ik nog niet achter...
Daar ben ik intussen ook achter gekomen. Daarom de sprong gewaagd en een homepage aangemaakt. Zie hier het resultaat (met dank aan SunnyLOG):Mistraller schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:48:
[...]
Dat is wel heel lastig, omdat je met javascript eerst moet inloggen. En binnen die sessie moet je dan weer de data posten met een form.
Die data is niet privacygevoelig, en voor zover ik weet krijg je bij iedere ISP toch nog steeds wel wat ruimte voor een simpele homepage?
http://www.dse.nl/~zonlichtstad/index.html
Nu maar even afwachten of de data morgenochtend door zonnestroomopbrengst.eu wordt opgehaald.
Gerbrand
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Een aantal van de secties van ODE (zon, wind, bouw) hebben na de ALV deelsessies, en de sectie bouw heeft gevraagd of ze hun deelsessie bij ons thuis mochten houden. Leuk natuurlijk, dus aan dat verzoek gaf ik graag gehoor. Om e.e.a. nog verder op te leuken heb ik een elektrische auto (Tazzari Zero) geleend en die zal de hele dag aanwezig zijn.
Dus ben je lid van ODE, en kom je naar de ALV, en lijkt het je leuk langs te komen? Meld je dan aan o.v.v. 'deelname sectiebijeenkomst bouw'. Ik woon overigens in Hilversum, op slechts 5km vanaf de watertoren. Hopelijk tot dan!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik dacht dat de bypass-diodes ervoor zorgen dat als een paneel niet mee doet door schaduw, dat deze in feite wordt kortgesloten. Weet iemand waarom het blijkbaar toch niet zo (goed) werkt?Mars Warrior schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:21:
Da's nog erg netjes. Ik heb intussen met de steeds lager staande zon veel last van bomen van de buren (al vanaf 11u) waardoor mijn 700Wp nog maar 100W doet met volle zon
Kan aan de omvormer liggen ( Mpp tracker software ) die bij een beetje schaduw totaal verkeerd het Mpp kiest. SMA heeft hiervoor eea lopen optimaliseren wat ze Optitrac noemen.asvogel schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:08:
[...]
Ik dacht dat de bypass-diodes ervoor zorgen dat als een paneel niet mee doet door schaduw, dat deze in feite wordt kortgesloten. Weet iemand waarom het blijkbaar toch niet zo (goed) werkt?
In mijn geval met mijn Solarmax zorgt een beetje schaduw voor een evenredige afname van de hoeveelheid opbrengst. Dus 1 cel beschaduwd is 1/3e van dat paneel uit en de omvormer gaat vrolijk verder met de rest.
Nope hij wordt ge-bypassed. Als een cell minder licht ontvangt dan andere cellen, dan is hij stroom begrenzend en komt er een spanning over de cell te staan ipv dat de cell een spanning genereert. Dus ipv een stroom opwekker wordt het dan een gebruiker. Als de spanningsval over de diode lager is dan over de cell(en), dan zal de stroom door de diode gaan. Vanuit design oogpunt heeft dit trouwens niets met schaduw te maken, maar is het een bescherming tegen destructieve lokale verhitting.asvogel schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:08:
[...]
Ik dacht dat de bypass-diodes ervoor zorgen dat als een paneel niet mee doet door schaduw, dat deze in feite wordt kortgesloten. Weet iemand waarom het blijkbaar toch niet zo (goed) werkt?
Dit is het effect:
Lees hier de uitgebreide uitleg:
http://www.pveducation.org/pvcdrom/modules/bypass-diodes
Vandaag, morgen en overmorgen:
http://www.energievakbeurs.nl/
Gratis toegang als je even een boel persoonsgegevens achterlaat
Die watertoren ziet er trouwens erg mooi uit zeg! Maar waar komen die PV panelen nou, zo te zien niet op het dak van het aangrenzende kantoor? Verder is het wel frapant om te lezen; 8000kWh per jaar dankzij windmolen, 3200kWh door PV om vervolgens te eindigen met 110.000(!)kWh warmtekrachtkoppeling! Anyway strak design en een prima ontwikkelingJeroenH schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:02:
Op 23 oktober 2010 heeft de Organisatie voor Duurzame Energie (ODE) een ALV in Bussum, in dit, naar eigen zeggen, duurzaamste kantoorpand van Nederland.
Een aantal van de secties van ODE (zon, wind, bouw) hebben na de ALV deelsessies, en de sectie bouw heeft gevraagd of ze hun deelsessie bij ons thuis mochten houden. Leuk natuurlijk, dus aan dat verzoek gaf ik graag gehoor. Om e.e.a. nog verder op te leuken heb ik een elektrische auto (Tazzari Zero) geleend en die zal de hele dag aanwezig zijn.
Dus ben je lid van ODE, en kom je naar de ALV, en lijkt het je leuk langs te komen? Meld je dan aan o.v.v. 'deelname sectiebijeenkomst bouw'. Ik woon overigens in Hilversum, op slechts 5km vanaf de watertoren. Hopelijk tot dan!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Tja, maar met al dat gras op het dak vraag ik me af: waar laat je dan je zonnepanelen?
Dan ga je toch fietsen.Ik woon overigens in Hilversum, op slechts 5km vanaf de watertoren. Hopelijk tot dan!

mocht iemand op de beurs iets zien over brandmelders (vooral de energiezuinige): Please report!
Jij dacht hetzelfde als ik, zag ik (te laat).Banjy schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:50:
Die watertoren ziet er trouwens erg mooi uit zeg! Maar waar komen die PV panelen nou,
Dat zal wel de opgave van de fabrikant zijn. De praktijkopbrengsten van dit soort molens valt vrijwel zonder uitzondering zwaar tegen. Als ze 1000 kWh per jaar halen moeten ze blij zijn. Jammer dat ze er ingetrapt zijn. Maar misschien ben ik te cynisch.Verder is het wel frapant om te lezen; 8000kWh per jaar dankzij windmolen, ...
Dat is toch (ongeveer) wat ik zei, alleen dan zonder de spanningsval over de diode?pcmadman schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:27:
Nope hij wordt ge-bypassed. Als een cell minder licht ontvangt dan andere cellen, dan is hij stroom begrenzend en komt er een spanning over de cell te staan ipv dat de cell een spanning genereert. Dus ipv een stroom opwekker wordt het dan een gebruiker. Als de spanningsval over de diode lager is dan over de cell(en), dan zal de stroom door de diode gaan.
De vraag blijft dan: Waarom werkt dat zo beroerd, want hij had veeel meer opbrengst toen het paneel eruit werd gehaald, dan toen het er nog tussen zat. Als die diodes goed werken, en dus de stroom geleiden, dan moet het weghalen van dat ene paneel toch niet zoveel kunnen schelen?
@flitspaal.nl:
Ik kan me voorstellen dat de tracker het niet optimaal doet. Maar ook dan begrijp ik niet goed waarom hij wel goed werkt wanneer het paneel verwijderd wordt, en niet goed wanneer het paneel (met diodes) er nog tussen zit.
Bedankt voor de links.
Als je de juiste woorden intoetst voor een zoekactie, dan komt het wel goed.
Maar het was mij nog niet gelukt om iets bruikbaars te vinden.
Die calculator is heel mooi.
Guus Assmann
Dat was ook de bedoeling, beste Anne, ik dacht dat inmiddels toch wel bekend was dat dat mijn insteek is. Een stukje na de watertoren ligt het zwembad en daar fiets ik regelmatig heen. Maar ik heb de beschikking over een elektrische auto, het zou zonde zijn die niet mee te nemen naar de ODE ALV.
Zit ik mij wel af te vragen Waarom dit setje te koop staatJeroenH schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:27:
Voor de liefhebber, op marktplaats: 510Wp-installatie voor platdak, bieden vanaf € 750.
Misschien een verhuizing?? Waarom kan het dan niet mee naar de nieuwe woning??
OOk leuk: aangeschaft in 2004 en gaat zeker nog zo,n 25 jaar mee
zou dus betekenen dat ze een levensduur van 30 / 31 jaar zouden hebben; ik lees hier altijd +- 24 jaar.....
Tip; niemand weet dat nog zeker.JAN-B schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:40:
[...]
zou dus betekenen dat ze een levensduur van 30 / 31 jaar zouden hebben; ik lees hier altijd +- 24 jaar.....
Verwijderd
Zelfde vraag stelde je in maart ook al.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:54:
[...]
Tja, maar met al dat gras op het dak vraag ik me af: waar laat je dan je zonnepanelen?

Toen kreeg je dit antwoord:Anne vdr Bom schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:58:
Hoe wil je een groen dak combineren met zonnepanelen?
zonnigtype schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:06:
Bijvoorbeeld ZO.
Is al veel gezien concept in Duitsland, combi sedum dak met erboven "aufgeständert" zonnepaneeltjes op plat dak. Ik zeg: DOEN!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 13:04 ]
Ik heb een tijd terug gemeentelijke subsidie aangevraagd voor de aanschaf van fotovoltaïsche zonnepanelen. Vandaag heb ik telefonisch te horen gekregen dat deze subsidie toegekend gaat worden. Kortom ook ik ga een gedeelte van mijn behoefte aan energie zelf opwekken.
Nu is de subsidie regeling als volgt: 2 euro per wp met een maximum van 800 wp
Nu had ik de volgende opstelling voor ogen: 4x 175 wp panelen aan 1 stecca 500 omvormer.
Ik ben mezelf er van bewust dat de omvormer in ideale omstandigheden niet in staat is om alle energie om te zetten naar een bruikbare 230 volt. Daar in tegen haal ik zo meer opbrengst gedurende de rest van het jaar en maak ik maximaal gebruik van de subsidie.
Even wat info over de panelen:
maximum power: 175w
Open circuit voltage 44,6v
short circuit current 5,21A
maximum power voltage: 35,9v
Maximun power current: 4,88 A
Volgens mij zou dit net op een stecca 500 passen, klopt dit?
Gegevens stecca:
DC input side (PV-generator)
Maximum start voltage:170 V
Maximum input voltage: 230 V
Minimum input voltage: 75 V
Minimum input voltage for rated output: 106 V
MPP voltage: 75 V ... 170 V
Maximum input current 5 A
Maximum input power: 530 W
Maximum recommended PV power: 625 Wp
Derating / limiting automatic when
- input power is higher
- the device is not cooled sufficiently
- input currents > 5 A
(higher currents are limited by the equipment
Kunnen de experts hier eens advies over geven?
Bedankt!
Wat is het merk en type van de panelen? Dan controleer ik ff snel of dit past op de Steca 500lithoijen schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:13:
Goedemorgen allen,
Ik heb een tijd terug gemeentelijke subsidie aangevraagd voor de aanschaf van fotovoltaïsche zonnepanelen. Vandaag heb ik telefonisch te horen gekregen dat deze subsidie toegekend gaat worden. Kortom ook ik ga een gedeelte van mijn behoefte aan energie zelf opwekken.![]()
Nu is de subsidie regeling achtervolgd: 2 euro per wp met een maximum van 800 wp
Nu had ik de volgende opstelling voor ogen: 4x 175 wp panelen aan 1 stecca 500 omvormer.
Ik ben mezelf er van bewust dat de omvormer in ideale omstandigheden niet in staat is om alle energie om te zetten naar een bruikbare 230 volt. Daar in tegen haal ik zo meer opbrengst gedurende de rest van het jaar en maak ik maximaal gebruik van de subsidie.
Even wat info over de panelen:
maximum power: 175w
Open circuit voltage 44,6v
short circuit current 5,21A
maximum power voltage: 35,9v
Maximun power current: 4,88 A
Volgens mij zou dit net op een stecca 500 passen, klopt dit?
Gegevens stecca:
DC input side (PV-generator)
Maximum start voltage:170 V
Maximum input voltage: 230 V
Minimum input voltage: 75 V
Minimum input voltage for rated output: 106 V
MPP voltage: 75 V ... 170 V
Maximum input current 5 A
Maximum input power: 530 W
Maximum recommended PV power: 625 Wp
Derating / limiting automatic when
- input power is higher
- the device is not cooled sufficiently
- input currents > 5 A
(higher currents are limited by the equipment
Bedankt!
http://cid-1c1d8896ab9e2f...esid=1C1D8896AB9E2FF1!109
Het gaat dan om de 175wp panelen uit de tabel.
Trouwens bedankt voor de supersnelle reactie
[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 12-10-2010 13:25 ]
Heeft van der Hoeven er op het laatste moment nog even doorgedrukt
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Natuurlijk ken ik je insteek.JeroenH schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:33:
[...]
Dat was ook de bedoeling, beste Anne, ik dacht dat inmiddels toch wel bekend was dat dat mijn insteek is. Een stukje na de watertoren ligt het zwembad en daar fiets ik regelmatig heen. Maar ik heb de beschikking over een elektrische auto, het zou zonde zijn die niet mee te nemen naar de ODE ALV.
"Hook, line and sinker", zeggen ze zo mooi in het Engels.
Verwijderd
Heb ik hier nu goed aan gedaan of heb ik me nu een hoop gez**k op de hals gehaald? Zowel het melden als die nieuwe meter niet nemen. Ik heb 2 kWp dus zal nooit te veel salderen.
Nee, volgens mij niet, het is juist stil gezet.. Als ik het ANP bericht goed lees.Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:51:
Krijgt helaas geen voorrang meer op het net.
Heeft van der Hoeven er op het laatste moment nog even doorgedrukt
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:03:
[...]
Zelfde vraag stelde je in maart ook al.![]()
[...]
Toen kreeg je dit antwoord:
[...]
Een eekhoorn herinnert zich ook niet alle nootjes die hij heeft begraven.
http://www.nuzakelijk.nl/...roomwet-heroverwegen.htmlYilar schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:07:
[...]
Nee, volgens mij niet, het is juist stil gezet.. Als ik het ANP bericht goed lees.
Verbod op kolencentrales zou ik zeggen
[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-10-2010 14:13 ]
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:58:
[...]
Natuurlijk ken ik je insteek.
"Hook, line and sinker", zeggen ze zo mooi in het Engels.
Ben je ook ODE-lid?
Daarbij is het Gooi geen briljant windgebied. Ik vind het ook optimistisch. Ik reken op kritische vragen als we daar zijn. Ze zullen weten dat ze een paar duurzaamheidsenthousiastelingen over de vloer halenAnne vdr Bom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:59:
Dat zal wel de opgave van de fabrikant zijn. De praktijkopbrengsten van dit soort molens valt vrijwel zonder uitzondering zwaar tegen. Als ze 1000 kWh per jaar halen moeten ze blij zijn. Jammer dat ze er ingetrapt zijn. Maar misschien ben ik te cynisch.
Overigens een onderbelicht duurzaamheidsaspect: het gebouw ligt op een paar honderd meter van een treinstation. Heel slim!
Zal morgen even gaan kijken want ik erger me hier ook dood aan.NielsTn schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:57:
Fietsen? 5km is goed te wandelen
mocht iemand op de beurs iets zien over brandmelders (vooral de energiezuinige): Please report!
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Kijk naar het plaatje wat ik poste. De energie die verloren gaat over de spanningsval als de omvormer het verkeerde "MPP" (het is natuurlijk geen MPP, maar een piek in de powercurve) kiest, moet door de andere panelen geleverd worden. Maw: je hebt niet alleen te maken met ontbrekende productie maar ook verspilling van de andere panelen aan het opwarmen van het beschaduwde paneel.asvogel schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:10:
[...]
Dat is toch (ongeveer) wat ik zei, alleen dan zonder de spanningsval over de diode?
De vraag blijft dan: Waarom werkt dat zo beroerd, want hij had veeel meer opbrengst toen het paneel eruit werd gehaald, dan toen het er nog tussen zat. Als die diodes goed werken, en dus de stroom geleiden, dan moet het weghalen van dat ene paneel toch niet zoveel kunnen schelen?
@flitspaal.nl:
Ik kan me voorstellen dat de tracker het niet optimaal doet. Maar ook dan begrijp ik niet goed waarom hij wel goed werkt wanneer het paneel verwijderd wordt, en niet goed wanneer het paneel (met diodes) er nog tussen zit.
[ Voor 86% gewijzigd door Paul C op 12-10-2010 16:54 ]
Als we hier spreken over de energiebeurs die op dit moment in de Brabanthallen in Den Bosch plaatsvindt, dan kan ik melden dat ik hier morgen ook een bezoek aan ga brengen. Ook ik zal mijn ogen openhouden.energiebewust schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:55:
[...]
Zal morgen even gaan kijken want ik erger me hier ook dood aan.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Ik ben er morgen ook.Kets_One schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:32:
[...]
Als we hier spreken over de energiebeurs die op dit moment in de Brabanthallen in Den Bosch plaatsvindt, dan kan ik melden dat ik hier morgen ook een bezoek aan ga brengen. Ook ik zal mijn ogen openhouden.
Het word nog druk daar.
Garantie op het rendement van panelen is tegenwoordig 25 jaar (op 80%). Zelf 6 x 100Wp op het dak, liggen er al 10 jaar, 0% rendementsverlies.JAN-B schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:40:
[...]
Zit ik mij wel af te vragen Waarom dit setje te koop staat![]()
Misschien een verhuizing?? Waarom kan het dan niet mee naar de nieuwe woning??
Ik gok dat het rendement van panelen na 25 jaar nog 90% is. Na 30 jaar nog 70%. Zoiets.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
http://www.daalderop.nl/Warmtepompen/Combinair/
Dat is dus een Hybride Lucht/Water WP met een traditionele CV. Ik kan het zo snel niet terug vinden, maar mij is verteld dat deze ketel ongeveer 3-4kW via de warmtepomp kan leveren en dit kan combineren met de CV ketel. De bron lucht wordt uit het huis (ventilatie) en van buiten aangezogen, maar kan ook in combinatie met balansventilatie, waarbij de lucht volledig van buiten komt. Door in de software de prijs van stroom en gas in te geven kan de ketel zelf berekenen wat de goedkoopste opwekmethode is doordat hij de COP in de gaten houd. Een pure WP is natuurlijk beter, maar deze ketel is 1:1 in te zetten in plaats van een bestaande ketel en zal dan een groot deel van de tijd in WP modus draaien. Het voordeel is ook dat er geen ZLTV voor nodig is, omdat de warmtepomp alleen in bedrijf is als de warmtevraag laag is en er ander naverwarmt wordt door de CV. Voor tapwater is Gas wel standaard, maar daarvoor kan een zonneboiler en/of douche WTW worden toegevoegd.
Hij vertelde dat het voornamelijk door woningbouwcorporaties wordt toegepast, maar ik kan me dus goed voorstellen dat dit ook een interessant systeem is voor mensen die zelf hun ketel door een zuiniger exemplaar overwegen te vervangen. Het is natuurlijk niet geschikt voor heel grote woningen, omdat de capaciteit van de WP slechts beperkt is, maar veel huizen hebben natuurlijk ook niet zo'n heel grote warmtevraag.
Verder heel veel interessants, maar weinig revolutionairs: Lees: dikke isolatie, passief kozijnen, WTW ventilatie, ZLTV en heel veel warmtepompen.
Als je morgen op die beurs bent, moet je trouwens zeker even op de stand van Isover kijken: daar staat een voorbeeld sectie van een dak en muur met een R van 10!
[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 12-10-2010 16:58 ]
Ik ken de subsidie, (denk ik), volgend jaar kun je hem weer krijgen?lithoijen schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:13:
Goedemorgen Goede middag allen,
Bedankt!
Ik zou voor 3x 235 Wattpiek gaan, en een grotere omvormer, zodat je volgend jaar nog 3x 235 Wp kunt plaatsen
Want 3x 185Wp = per jaar een opbrengst van 500 kWh, terwijl je minimaal 3x zoveel gebruikt. Kortom; kijk dus meer naar de toekomst
Verwijderd
Er kan nog iets aan de hand zijn: de I-V curve van de gehele string vertoont meerdere maxima waardoor de MPP tracker van de omvormer niet het optimale punt vindt.pcmadman schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:04:
[...]
Kijk naar het plaatje wat ik poste. De energie die verloren gaat over de spanningsval als de omvormer het verkeerde "MPP" (het is natuurlijk geen MPP, maar een piek in de powercurve) kiest, moet door de andere panelen geleverd worden. Maw: je hebt niet alleen te maken met ontbrekende productie maar ook verspilling van de andere panelen aan het opwarmen van het beschaduwde paneel.
Even schakelen, een andere taal.
Een paneel met beschaduwde cellen kan weinig stroom leveren, maar nog steeds vrijwel de gehele spanning. Dus er zit een optimum (voor dit ene paneel) bij een hoge spanning en kleine stroom.
Bij de (bv. 9) andere panelen in de string die geen schaduw hebben, is de situatie anders, daar is het optimum bij veel stroom en een lagere werkspanning. Het kan (bij kwalitatief goede) panelen dus voorkomen dat een omvormer bij het verkeerde werkpunt blijft hangen, een hoge spanning bij een kleine stroom.
Ook het beschaduwde paneel blijft meedoen zonder dat de bypass diodes in werking treden.
Bijvoorbeeld: 95% van de (string) spanning bij 5% van de stroom is 0.95*0.05=5% van het STC vermogen.
Maar het was beter geweest een stuk lagere werkspanning te kiezen waarbij een forse stroom geleverd kan worden, zelfs als daardoor het beschaduwde paneel gebypassed wordt.
Bijvoorbeeld 80% van de spanning bij 50% van de stroom dus 40% van het STC vermogen.
Dus een factor 8!
Nee. Zo nu en dan hoor ik wel eens van ze maar heb nooit overwogen om lid te worden. Ik hoop dat jij me kunt vertellen waarom dat een goed idee zou zijn.
Het is 3x175 wp niet 3x185wpSunshineCompany schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:03:
[...]
Ik ken de subsidie, (denk ik), volgend jaar kun je hem weer krijgen?
Ik zou voor 3x 235 Wattpiek gaan, en een grotere omvormer, zodat je volgend jaar nog 3x 235 Wp kunt plaatsen
Want 3x 185Wp = per jaar een opbrengst van 500 kWh, terwijl je minimaal 3x zoveel gebruikt. Kortom; kijk dus meer naar de toekomst
Aan de toekomst denken is wat ik denk te doen met 4 x 175p wp set
Ik dacht om volgend jaar weer exact dezelfde set aan te schaffen mbv de subsidie.
Dan hoef ik uit eigen portemonnee (buiten mijn eigen bijdrage bovenop het gesubsidieerde bedrag voor de sets) alleen nog een extra stecca en een extra zonnepaneel aan te schaffen om drie 3x 175 setjes op mij dak te hebben liggen. Ik schat in dat ik dan toch zo ongeveer in mijn eigen elektrischetijds behoefte kan voorzien.
Maar dan moet het dus wel mogelijk zijn om 4 175 wp panelen op en stecca 500 aan te sluiten vandaar mijn vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 12-10-2010 17:56 ]
Ja, dat bedoel ik met "verkeerde "MPP""
Ik verkoop setjes van 4 x 185Wp 0/+3% tolerantie op een steca 500 voor bijna maximale LES subsidie en dat gaat prima.lithoijen schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:54:
[...]
Het is 3x175 wp niet 3x185wp
Aan de toekomst denken is wat ik denk te doen met 4 x 175p wp set![]()
Ik dacht om volgend jaar weer exact dezelfde set aan te schaffen mbv de subsidie.
Dan hoef ik uit eigen portemonnee (buiten mijn eigen bijdrage bovenop het gesubsidieerde bedrag voor de sets) alleen nog een extra stecca en een extra zonnepaneel aan te schaffen om drie 3x 175 setjes op mij dak te hebben liggen. Ik schat in dat ik dan toch zo ongeveer in mijn eigen elektrischetijds behoefte kan voorzien.
Maar dan moet het dus wel mogelijk zijn om 4 175 wp panelen op en stecca 500 aan te sluiten vandaar mijn vraag.
Spanning blijft netjes binnen de max spanning van de omvormer. Je hebt alleen wat last van piekverliezen. (geschat ongeveer 2% opbrengstverlies per jaar) Daar staat tegenover dat je de meeste "bang" voor je "buck" krijgt. Die 4 x 175Wp op steca500 moet ook gewoon kunnen. Er zijn er op dit forum die zo'n setje hebben.
Voor verdere vragen stuur me maar een mailtje of PM.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Ach ja, dat overkomt iedereen wel eens. Ik kan me niet eens meer herinneren waar ik mijn rookmelders heb gelaten toen ik 7 jaar geleden ben verhuisd.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:08:
[...]
![]()
Een eekhoorn herinnert zich ook niet alle nootjes die hij heeft begraven.
Weet je gelijk weer waar ze liggen
Verwijderd
Bedankt voor de informatie !SolarKing schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:47:
[...]
Ik verkoop setjes van 4 x 185Wp 0/+3% tolerantie op een steca 500 voor bijna maximale LES subsidie en dat gaat prima.
Spanning blijft netjes binnen de max spanning van de omvormer. Je hebt alleen wat last van piekverliezen. (geschat ongeveer 2% opbrengstverlies per jaar) Daar staat tegenover dat je de meeste "bang" voor je "buck" krijgt. Die 4 x 175Wp op steca500 moet ook gewoon kunnen. Er zijn er op dit forum die zo'n setje hebben.
Voor verdere vragen stuur me maar een mailtje of PM.
Ik dacht inderdaad te weten dat het kon, maar deze bevestiging maakt me wat zekerder van de zaak.
Geweldig zo'n forum als kennisbron, snel de juiste informatie.
Ik ben wel lid, maar heb nog geen uitnodiging ontvangen. Wel kreeg ik op 21 september een vooraankondiging van de datum. Hebben jullie de uitnodiging per mail of per post ontvangen?JeroenH schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:02:
Op 23 oktober 2010 heeft de Organisatie voor Duurzame Energie (ODE) een ALV in Bussum, in dit, naar eigen zeggen, duurzaamste kantoorpand van Nederland.
Auch! dat valt tegen die dimbare g9's. Heb ze vandaag binnengekregen en meteen even erin gestopt. Buiten dat de kleur niet "je dat" is, maken ze geluid en er zit een lichte flikkering in als ze gedimd worden.Taan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 00:20:
...Bij leditlight 8 dimbare g9's en bij conrad 2 niet dimbare g9's en 2 r7s'en en . Vooral die laatste kreeg ik echt de kriebels van, die dingen staan als het donker is samen gewoon continue 300 watt op te slurpen. Dat gaat nu terug naar max 9 en 25 Hopla!!
ik heb ze in de 5 lamps tafelverlichting gedaan. Je weet wel 5 van die hangende lampen op een rijtje.
Als ik ze om en om doe met halogeen is de kleur in ieder geval ok. En ten slotte is dat dan toch 3x 4w ipv 3x40. Dat is ook wat waard. Hmmm, ik moet er nog even aan wennen.
Dat verduidelijkt de zaak. Dus eigenlijk wordt het daarmee een omvormer-probleem, i.p.v. een paneel-probleem. Is er meer bekend over welke omvormers hier beter mee omgaan dan andere? Is dit iets dat als een parameter in de specsheets staat? Of zoeken ze allemaal gewoon een lokaal maximum en komen ze daar niet zomaar uit?Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:12:
Er kan nog iets aan de hand zijn: de I-V curve van de gehele string vertoont meerdere maxima waardoor de MPP tracker van de omvormer niet het optimale punt vindt.
Even schakelen, een andere taal. [...]
Naar aanleiding van de vragen over de MPP-trackers en beschaduwingen van panelen had ik ook een vraagje. Ik heb een SB3000-TL. Deze heeft een aansluiting voor twee strings, maar heeft maar 1 tracker. De strings zijn dus parallel aangesloten. De spanning over de strings is dus hetzelfde.
Nu heb ik het zo laten aansluiten dat de 7 panelen die in de winter (en 's morgens vroeg) schaduw vangen op 1 string zijn aangesloten en de overige op de andere string.
Wat gebeurt er nu als er daadwerkelijk schaduw op de string valt?
Mijn begrip is het volgende: als de string beschaduwt is, dan neemt de maximale stroom af, maar de spanning blijft bij benadering hetzelfde. De MPP tracker zal nu het IV punt zo instellen dat het maximale vermogen wordt afgegeven. Dit zal dus redelijk dicht in de buurt zijn van de string die in de zon ligt. De beschaduwde string wordt dus niet optimaal aangestuurd, maar dat maakt feitelijk niet zo heel veel uit.
Het resultaat (denk ik): het totale vermogen is ongeveer de helft en niet bijvoorbeeld slechts 20% zoals hierboven ergens berekend.
Klopt dit verhaal een beetje of sla ik de plank totaal mis?
Gerbrand
Meestal heeft een dimmer een minimale belasting nodig. De problemen die je beschrijft duiden hier volgens mij op. Oplossing: passende dimmer voor LED regelen of terug naar halogeen.Taan schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:04:
[...]
Auch! dat valt tegen die dimbare g9's. Heb ze vandaag binnengekregen en meteen even erin gestopt. Buiten dat de kleur niet "je dat" is, maken ze geluid en er zit een lichte flikkering in als ze gedimd worden.
ik heb ze in de 5 lamps tafelverlichting gedaan. Je weet wel 5 van die hangende lampen op een rijtje.
Als ik ze om en om doe met halogeen is de kleur in ieder geval ok. En ten slotte is dat dan toch 3x 4w ipv 3x40. Dat is ook wat waard. Hmmm, ik moet er nog even aan wennen.
De PU-Curve is dan gewoon de som van de PU-curves van de afzonderlijke strings. De kans wordt daardoor trouwens kleiner dat de omvormer de MPP niet vindt. Ik zal dadelijk eens kijken of ik wat grafiekjes kan tekenen om het te verduidelijken en dan zal ik het eens op de dewiki.nl beschrijven!
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.