Dat vraag ik me nou ook altijd af: nieuwer (en zuiniger) kopen of het leven van het oude apparaat rekken.Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 20:10:
Mijn DECT-telefoon laadt sinds vorige week niet meer op en is op dit moment dus buiten gebruik, maar ik ben het eens met het advies van JeroenH om eerst te proberen de telefoon die je al hebt weer goed werkend te krijgen. Ik denk dat de milieuwinst die je haalt op het sluipverbruik, teniet gedaan wordt door de productie met bijbehorende elektriciteit en transport dat nodig is voor een nieuwe telefoon.
Daar kunnen we best eens wat aan rekenen.
Een DECT-telefoon bestaat voornamelijk uit plastic. Laten we zeggen 500 g. Ik heb ergens gelezen dat bij de fabricage van plastic ongeveer 10 x het eigen gewicht aan CO2 uitgestoten wordt. Dus 4,5 kg, even lekker naar boven afronden: 10 kg. Laten we daar nog eens 10 kg van de electronica bij doen. Vervolgens weegt het ding inclusief doos 1 kg en wordt tweemaal rond de aarde gezeuld in een truck. Laadvermogen: 30 ton, dus 30.000 telefoons in 1 truck. Verbruik van die truck 50 l/100 km. Verbruik per telefoon: ((50/100) * 80.000) / 30.000 = 1.25 l diesel. Worst case: diesel uit tar sands, well-to-wheel emissies 5 kg CO2 per l. Alles bij elkaar 26 kg CO2. 1 kWh basislast kolen (dat is wat van het net gaat als je een permanente verbruiker uitschakelt) produceert zo'n 800 g CO2. Dus tegenover die 26 kg moet een besparing van 32.5 kWh staan. Dat haal je in iets meer dan een jaar.
We kunnen het ook op een andere manier doen. Stel dat de fabricage van mijn telefoon 10 euro kostte (winkelprijs was 30 euro) en dat de fabrikant al het geld aan olie heeft besteed. Voor 10 euro koop je ongeveer 20 l ruwe olie. Bij verbranding levert dat ca. 60 kg CO2 op. Daarvoor moeten we 75 kWh besparen om te compenseren.
Het lijkt er dus op dat zo'n zuinig telefoontoestel zich qua CO2-emissies snel heeft 'terugverdiend'.
Hoe het zit met andere vormen van vervuiling (lozing van gevaarlijke stoffen in oppervlaktewater, vernietiging van landschap voor winning van grondstoffen, etc.) dat weet ik niet. Wat die grondstoffen betreft: het meeste is plastic dat uit olie wordt gewonnen. Maar de hoeveelheid olie die nodig is voor 500 g platic is erg klein, misschien zoiets als een auto binnen 25 km opstookt. Daarbij heb je silicium voor de chips en koper voor wat leidingen. Maar als je je oude telefoon inlevert in de milieustraat, mag je verwachten dat de metalen die daarin zitten gerecycled worden en er netto zeer weinig nieuwe grondstoffen nodig zijn.