Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.259 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 20:10:
Mijn DECT-telefoon laadt sinds vorige week niet meer op en is op dit moment dus buiten gebruik, maar ik ben het eens met het advies van JeroenH om eerst te proberen de telefoon die je al hebt weer goed werkend te krijgen. Ik denk dat de milieuwinst die je haalt op het sluipverbruik, teniet gedaan wordt door de productie met bijbehorende elektriciteit en transport dat nodig is voor een nieuwe telefoon.
Dat vraag ik me nou ook altijd af: nieuwer (en zuiniger) kopen of het leven van het oude apparaat rekken.

Daar kunnen we best eens wat aan rekenen. :9 .

Een DECT-telefoon bestaat voornamelijk uit plastic. Laten we zeggen 500 g. Ik heb ergens gelezen dat bij de fabricage van plastic ongeveer 10 x het eigen gewicht aan CO2 uitgestoten wordt. Dus 4,5 kg, even lekker naar boven afronden: 10 kg. Laten we daar nog eens 10 kg van de electronica bij doen. Vervolgens weegt het ding inclusief doos 1 kg en wordt tweemaal rond de aarde gezeuld in een truck. Laadvermogen: 30 ton, dus 30.000 telefoons in 1 truck. Verbruik van die truck 50 l/100 km. Verbruik per telefoon: ((50/100) * 80.000) / 30.000 = 1.25 l diesel. Worst case: diesel uit tar sands, well-to-wheel emissies 5 kg CO2 per l. Alles bij elkaar 26 kg CO2. 1 kWh basislast kolen (dat is wat van het net gaat als je een permanente verbruiker uitschakelt) produceert zo'n 800 g CO2. Dus tegenover die 26 kg moet een besparing van 32.5 kWh staan. Dat haal je in iets meer dan een jaar.

We kunnen het ook op een andere manier doen. Stel dat de fabricage van mijn telefoon 10 euro kostte (winkelprijs was 30 euro) en dat de fabrikant al het geld aan olie heeft besteed. Voor 10 euro koop je ongeveer 20 l ruwe olie. Bij verbranding levert dat ca. 60 kg CO2 op. Daarvoor moeten we 75 kWh besparen om te compenseren.

Het lijkt er dus op dat zo'n zuinig telefoontoestel zich qua CO2-emissies snel heeft 'terugverdiend'.

Hoe het zit met andere vormen van vervuiling (lozing van gevaarlijke stoffen in oppervlaktewater, vernietiging van landschap voor winning van grondstoffen, etc.) dat weet ik niet. Wat die grondstoffen betreft: het meeste is plastic dat uit olie wordt gewonnen. Maar de hoeveelheid olie die nodig is voor 500 g platic is erg klein, misschien zoiets als een auto binnen 25 km opstookt. Daarbij heb je silicium voor de chips en koper voor wat leidingen. Maar als je je oude telefoon inlevert in de milieustraat, mag je verwachten dat de metalen die daarin zitten gerecycled worden en er netto zeer weinig nieuwe grondstoffen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
4Reload schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 09:07:
[...]

Ik heb geen keuze gehad van de elektricien (ook nooit over nagedacht O-) ) over welk type en het
strookverbruik daarvan. Echter is de rookmelder primair voor de veiligheid van jezelf en gezin. En of
je dan een paar euro per jaar bij de blokker betaald voor een 9 volt blokje of de Nuon 2 euro voor
strook verbruik maakt mij niet heel veel uit. Veiligheid staat dan toch net iets hoger op de ladder....
Maar over veiligheid gesproken. Houdt het op bij de melders, of heb je nog iets in huis om daadwerkelijk actie te ondernemen? Als ie eenmaal piept zal je nog wel veilig de woning moeten verlaten.
Wij hebben in de keuken een blusdeken, in de meterkast een 6KG blusser, en op de 1e etage een 2KG blusser, en een lifehammer om de ramen in te kunnen slaan, we kunnen dan zo op het platte dak stappen. (raampjes zijn hier hoog en smal, daar past een volwassene niet door)
flitspaal.nl schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:41:
[...]

Wat mij betreft gaat de vaste telefoon er hier ook uit. We bellen voor minder dan twee euro per maand met de vaste lijn. Echt het enige waarom we hem hebben is voor nood.
Je kan overwegen om voip te nemen, als je nummerbehoud wilt. Wij hebben voip via XS4all, dat kost nog 5 euro p/m voor het nummer. Neem je een echt voip telefoonnr (0858 meen ik) dan is het abbo gratis. Je kan ook een voip client op je PDA/laptop etc installeren om goedkoop te bellen.

Ook zijn er ADSL modems met een DECT basisstation reeds ingebouwd. Alles in één, scheelt mooi weer wat adaptertjes. Veel Dect handsets kan je verder gewoon van penlites voorzien, die je met een losse lader oplaadt. Is vaak nog beter ook voor de levensduur.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:22
Mistraller schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 23:35:
[...]

Maar over veiligheid gesproken. Houdt het op bij de melders, of heb je nog iets in huis om daadwerkelijk actie te ondernemen? Als ie eenmaal piept zal je nog wel veilig de woning moeten verlaten.
Wij hebben in de keuken een blusdeken, in de meterkast een 6KG blusser, en op de 1e etage een 2KG blusser, en een lifehammer om de ramen in te kunnen slaan, we kunnen dan zo op het platte dak stappen. (raampjes zijn hier hoog en smal, daar past een volwassene niet door)
We hebben inderdaad in de keuken een blusdeken, een blusser is ook present in de bijkeuken. Er is één raam wat uit komt op de dak van de garage en één raam op de erker. Dus we hebben wel spullen staan. Of ik echter ga blussen of gewoon weg ren is een tweede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan overwegen om voip te nemen, als je nummerbehoud wilt. Wij hebben voip via XS4all, dat kost nog 5 euro p/m voor het nummer. Neem je een echt voip telefoonnr (0858 meen ik) dan is het abbo gratis. Je kan ook een voip client op je PDA/laptop etc installeren om goedkoop te bellen
yep, met een fritz boxie alles in een, 8 watt nominaal nodig voor internet + bellen, laptop 22 watt
en een voip nummer. in het kader van besparen : ook zo weer 300kwh niet afgenomen van die kolenmix.
jammer is alleen wel dat in nederland de centrales gewoon doordraaien als ik niets afneem, en er ook nog bijgebouwd worden in de teneur van "we hebben ze nodig" "u verdient het" maar we hebben ze helemaal niet nodig.

als ik trouwens apparatuur koop, kijk ik niet op een label, of sticker.
ik neem gewoon de watt-meter mee, nog nooit commentaar gehad, maar meer lerende blikken van de verkopers, recent nog gedaan met die electrolux wasmachine (die trouwens helemaal niets verbruikt als ie klaar is en aan blijft staan)
Maar over veiligheid gesproken. Houdt het op bij de melders
goeie ! nee, een gasketel, dat is de grootste dreiging in je huis,
water stroom vuur koolmonoxide en gas samen in 1 kastje...en geen tvt !

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2010 08:50 . Reden: Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

deejeebv schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 20:01:
De ClimaRad doet zijn werk hier. Ik vind wel dat hij redelijk wat geluid maakt. Ik denk iets meer als de mechanische ventilatie in zijn hoogste stand.
De winter zal moeten leren of hij ook energie bespaard. Dat zal trouwens lastig te meten zijn, omdat ik ook het glas van de schuifpui heb laten vervangen door HR++. Het rooster in die gevel zit nu dicht. Aan de voorzijde heb ik het ventilatierooster nog wel open staan. De ClimaRad zit aan de achterzijde, naast de schuifpui.
Ik ben nieuwsgierig, weet je ook wat het electriciteitsverbruik is? Kans om er een verbruiksmeter tussen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:'( :'( :'( :'( :'( :'(

Na het grondig bestuderen van de foto's die ik gemaakt het tijdens de bouw van mijn huis, heb ik helaas moeten concluderen dat de installatie van mijn douchepijp WTW niet mogelijk is zonder de halve badkamer te slopen. Dat is gewoon geen optie, dus jammer maar helaas.

Ik had gedacht dat het pijpje wat aan de zijkant van mijn WC buis zat mijn doucheafvoer was, maar dat is alleen voor mijn bad. Mijn doucheafvoer zit op een T-stuk in de cement dekvloer 8)7

Hij gaat weer in de verkoop zodat iemand anders flink gas ermee kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59
Al jaren geen vaste telefoon meer. Wij zijn vaker niet in de buurt van het vaste toestel dan wel. Router+NAS zijn alleen aan als we ze daadwerkelijk gebruiken, scheelt zo'n 150kWh per jaar ofwel ± 15% van ons verbruik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 08:24:
....jammer is alleen wel dat in nederland de centrales gewoon doordraaien als ik niets afneem...
Huh? Als je een verbruiker uitschakelt, hoeft de centrale toch minder hard te stoken? Wet van behoud van energie.

Natuurlijk, als je het heel letterlijk neemt zal er niets veranderen als jij alleen en in je eentje een laptopje uitzet. Maar dan valt die redenering in dezelfde categorie als: "Met vakantie naar Thailand is niet slecht voor het milieu want dat vliegtuig vliegt zonder mij ook wel". Maar ik denk eerder dat ik iets niet begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:38
Ik heb eindelijk een fatsoenlijke pompschakelaar op mijn vloerverwarming geinstalleerd.
Weer 40watt geelimineerd.

Ik had eerst eentje die op leidingtemperatuur schakelde maar in praktijk werkte dit niet zo goed.
Nu heb ik eentje de tegelijk met de zoneafsluiter van de vloerverwarmingsunit schakeld en daarmee gelijk dus met de kamerthermostaat.

Helaas was ik wel lang bezig met de installatie omdat de handleiding niet klopte met betrekking tot hoe de draden aangesloten moesten worden.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 08-10-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

windfreak schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 15:25:
[...]

Ik volg hem op twitter. Ik begreep dat hij verrast was ineens zoveel hits via Shell te krijgen. Hoe en wat precies weet ik niet. Je kan hem ff een tweet sturen.
Edit: Zie nu pas dat er zelfs al door hemzelf op geantwoord is. Maar eeh, JSunnyReports kan ik aanbevelen!
:w

Ik let goed op in m'n Google Analytics.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24
SunshineCompany schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:09:
[...]

Werkt dat met een SMA webbox? Ik heb niet veel verstand van IT zaken.. :) Ik dacht er aan gewoon een account te maken op de Sunny Portal, en die gegevens uit te lezen op m'n website.
SMA Webbox ken ik inhoudelijk verder niet jammer genoeg. JSunnyreports kan wel goed overweg met Sunny Explorer en betanden van Sunny Datacontrol

Mocht je vanuit je SMA Webbox iets van logbestanden ( csv/txt/log/xls oid ) kunnen halen dan heb ik daar veel interesse in! Het schrijven van een extra laadprogramma is een eitje door de modulaire opzet van jSunnyreports :)

En mocht je nog wensen hebben verder t.a.v. het programma dan ben ik ook benieuwd. Het programma kan altijd beter / sneller / mooier :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
AcXeller schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:59:
En binnen een paar weken moeten ze terug komen om ook de spouwmuur (hoekhuis) te isoleren. Zodra ik de subsidies dan heb ontvangen moet ik maar eens kijken of er al wat zijramen kunnen vervangen worden door kunstof met hr++ (is nu enkel glas).

Iemand een idee wat een kunstof voordeur met zijraam en kozijnen zou kosten ?
Een voordeur met kozijn en zijraam is een heel duur stukje van je huis als je dat gaat "plastificeren"
Voor een beetje sierlijke voordeur ga je al snel boven de 5k euro. Inclusief kozijnen en montage, dat dan weer wel.
Dit komt vooral omdat de constructie erg stevig moet worden uitgevoerd omdat het kunststof van zich zelf niet zo stevig is in tegenstelling tot hout.

Omdat onze voordeur toch onder het balkon zit en dus weing last heeft van weersinvloeden hebben wij besloten deze gewoon in hout te nemen en de houten kozijnen te laten zitten.
De voordeur die ik nu op het oog heb is de ml 615 van Cando. Is ook een mooie deur, maar dan ben ik voor €600 wel klaar inclusief hang- en automatisch afstandbediend sluitwerk. (wij wonen op de 1e etage en de voordeur is op de begane)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taan schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 11:11:
Een voordeur met kozijn en zijraam is een heel duur stukje van je huis als je dat gaat "plastificeren"
Voor een beetje sierlijke voordeur ga je al snel boven de 5k euro. Inclusief kozijnen en montage, dat dan weer wel.
Dit komt vooral omdat de constructie erg stevig moet worden uitgevoerd omdat het kunststof van zich zelf niet zo stevig is in tegenstelling tot hout.
@AcXeller: Deuren zijn inderdaad erg duur, gelukkig hadden in ons geval de vorige bewoners die al vervangen, maar op basis van de prijzen die ik hier in mijn buurt hoor, moet het zeker lager kunnen dan 5000 Euro. Voor het vervangen van onze kozijnen incl. HR++glas lag er een enorm verschil tussen de verschillende offertes, dus ik zou zeggen: informeer goed in je buurt en vraag meerdere offertes aan. Degene waar wij uiteindelijk mee in zee zijn gegaan was de helft goedkoper dan sommige andere offertes en zowel service als werk waren uitstekend. Onze buren hebben vervolgens bij hetzelfde bedrijf en andere offertes aangevraagd, met hetzelfde resultaat. Ik weet niet in welk deel van het land je zit, maar als je interesse hebt, dan stuur maar een DM, dan kan ik je de gegevens geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 09:37
heb nu de brandmelder Ei146 hier binnen, en reeds 1 gemonteerd.
Makkelijk te vervangen, inclusief grondplaat.
Eerste indruk na de proef-test: wat een bak kabaal! beduidend harder/luider als de oorspronkelijke Firex melder.

Heb hier nog ergens een dB-meter liggen, misschien ook ter indicatie even meenemen tijdens het meten.
Nu nog even geduldig wachten op de Cresta-meter.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
NielsTn schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 12:59:
heb nu de brandmelder Ei146 hier binnen, en reeds 1 gemonteerd.
Makkelijk te vervangen, inclusief grondplaat.
Eerste indruk na de proef-test: wat een bak kabaal! beduidend harder/luider als de oorspronkelijke Firex melder.

Heb hier nog ergens een dB-meter liggen, misschien ook ter indicatie even meenemen tijdens het meten.
Nu nog even geduldig wachten op de Cresta-meter.
Ze zijn ook bedoeld om je wakker te maken _O-

Daarnaast zijn de drie die ik heb hangen ook nog eens verbonden met elkaar dus als er een gaat gaan ze allemaal en dat is dan echt herrie... Al moet ik zeggen dat mijn alarm installatie toch meer herrie maakt.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Aan het einde van de zomer mijn hoofd eens door het kruipluik naar beneden gestoken. :'( :'( :'( :'(

Getverdemme wat een natte vieze bende is het daar. En niet ge-isoleerd en/of geventileerd uiteraard,

Nou woon ik in een betonnen huis, dus voor rotten ben ik niet zo bang. Daarom vraag ik me af of ik meteen zal isoleren of eerst ventilatie laten maken zodat het een beetje kan drogen.

Die isolatie zal wellicht niet zo goed tegen het vocht kunnen. Maar de ventilatie geeft misschien weer ongewenst warmteverlies.

Het lijkt zo langzaam aan wel een bodemloze put te worden om dit huis enigszins duurzaam te krijgen. En ik betwijfel ernstig of ik die investeringen van zijn lang zal zijn leven terug zal verdienen.
Daarvoor zal het algemeen duurzaamheidsbewustzijn in de samenleving nog flink moeten groeien, zodat mijn inspanningen ook financieel zullen worden gewaardeerd.

* Mijn horizon in dit huis is ongeveer 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Taan schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:30:
Nou woon ik in een betonnen huis, dus voor rotten ben ik niet zo bang. Daarom vraag ik me af of ik meteen zal isoleren of eerst ventilatie laten maken zodat het een beetje kan drogen.
Die isolatie zal wellicht niet zo goed tegen het vocht kunnen. Maar de ventilatie geeft misschien weer ongewenst warmteverlies.
Het lijkt zo langzaam aan wel een bodemloze put te worden om dit huis enigszins duurzaam te krijgen. En ik betwijfel ernstig of ik die investeringen van zijn lang zal zijn leven terug zal verdienen.
Als er goede isolatie is, dan geeft ventileren onder de isolatie natuurlijk geen warmteverlies. Of ventilatie in jouw geval nodig is weet ik niet. Wel weet ik dat je isolatie hebt die goed tegen vocht kan, zoals XPS. Dat kun je er dus wat dat betreft zonder problemen tegenaan zetten.

Of je ventilatie terugverdient weet ik niet, maar je vloerisolatie zul je er, als je het zelf aanbrengt, toch wel binnen die 10 jaar uit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist de Atag buffervat voorzien van een extra prop isolatie: de bovenzijde was voorzien van een vulnippel/ontluchting.
Toch weer een gat in de isolatie van ca 170 cm2 wat nu met restantje piepschuim is na-geisoleerd! :)

@Reload: hier zijn de brandmelders ook gekoppeld (lang leve bouwbesluit en het effect).
en ja ik slaap echt overal doorheen... ik kan nog in slaap vallen naast de startbaan van bv. Volkel of Schiphol :)

[ Voor 31% gewijzigd door NielsTn op 08-10-2010 13:50 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Aan het einde van de zomer mijn hoofd eens door het kruipluik naar beneden gestoken. :'( :'( :'( :'(

Getverdemme wat een natte vieze bende is het daar. En niet ge-isoleerd en/of geventileerd uiteraard,

Daarvoor zal het algemeen duurzaamheidsbewustzijn in de samenleving nog flink moeten groeien, zodat mijn inspanningen ook financieel zullen worden gewaardeerd.

* Mijn horizon in dit huis is ongeveer 10 jaar.
Je heb geen isolatie aan de onderkant van de vloer? Dus je kijkt op kaal beton? In dat geval zal extra ventileren niet alleen de ruimte droger maken maar ook meer warmte aan je huis onttrekken helaas.

Heb je geen ventilatieopeningen voor je kruipruimte? Misschien zijn die onder de stenen verdwenen bij het bestraten van je voor/achtertuin? Of zijn de ventilatieroosters compleet verstopt door bladeren en andere meuk? Ik heb aan de voorkant van m'n huis 3 openingen en aan de achterkant 2. En bij mij waait het soms gewoon in mijn kruipruimte.

Wat is de oppervlakte van je vloer? Je zou eventueel het isoleren van je betonvloer kunnen uitbesteden aan een bedrijf en dan je vloer kunnen voorzien van 10-15cm purschuim. Dat kan zeer goed tegen vocht.Qua kosten moet je denken aan 1500-1750 euro voor een oppervlakte van 50-55m2.

Als je het zelf wilt gaan doen met EPS dan zijn de kosten ongeveer 10 euro per m2 voor EPS en lijm. Alleen kost het je een dag werk met z'n tweeen in die vochtige kledderruimte.

Als ik snel een rekensom maak voor 10cm EPS als isolatie. Ik ga hierbij uit van:

Oppervlakte: 53m2
R beton : 0,117
Gem temp kruipruimte : 9 graden
Kamertemp : 20 graden

Je warmteverlies in je vloer is dan : 53 / 0,117 * 11 = bijna 5kW

Met 10cm EPS ( Rd 2.6 ) wordt dit

53 / 2,717 * 11 = 215W

Je verminderd dus in dat geval bijna 4.7kW uitstraling in je vloer. En dat is echt idioot veel. Als aanname dat 10% van je gasverbruik door je vloer verdwijnt kan je dus 95% warmteuitstraling besparen door je vloer te isoleren.

In m3 gas uitgedrukt is dat ongeveer 140m3 gas op jaarbasis. Nettowaarde nu iets van 77 euro op jaarbasis.
530/77 = 6,8 jaar. Als je de WAF erbij pakt dan is de tvt 0 jaar. Neem van mij aan. Een lekker warme vloer is priceless! Daar wil je eigenlijk geen tvt berekening voor maken en ik spreek uit ervaring.

Als je meer informatie wilt laat het dan ff weten, ik heb alle berekeningen in Excel zitten voor besparingen e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 08-10-2010 14:09 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

flitspaal.nl schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 11:03:
[...]

SMA Webbox ken ik inhoudelijk verder niet jammer genoeg. JSunnyreports kan wel goed overweg met Sunny Explorer en betanden van Sunny Datacontrol

Mocht je vanuit je SMA Webbox iets van logbestanden ( csv/txt/log/xls oid ) kunnen halen dan heb ik daar veel interesse in! Het schrijven van een extra laadprogramma is een eitje door de modulaire opzet van jSunnyreports :)

En mocht je nog wensen hebben verder t.a.v. het programma dan ben ik ook benieuwd. Het programma kan altijd beter / sneller / mooier :)
Ik heb geen idee hoe die SMA webbox gaat werken, dat moet ik allemaal nog uitvinden, maar ik houd jullie op de hoogte van de technische kant van het verhaal!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Getverdemme wat een natte vieze bende is het daar. En niet ge-isoleerd en/of geventileerd uiteraard
Onze kruipruimte is goed geventileerd, maar er staat regelmatig water in de kruipruimte, dus met ventileren los je dat niet op. Tonzon heeft bodemfolie waarmee je dit kunt afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Ik ga straks overigens langs warmteservice om een RF unit op te halen voor de mechanische ventilatie in huis. Dan kan ik ook vanuit de badkamer de fan bedienen om de badkamer beter te ventileren tijdens het douchen.

Het valt me overigens op dat de laatste paar dagen de relatieve luchtvochtigheid in huis erg hoog is. meer dan 75%. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Voor de installatie op mijn eigen dak (66 x 205WP) wilde ik eerst trouwens 3x SMA 3800 gaan gebruiken, maar 1x SMA Tripower 12.000 was goedkoper. Maar niet leverbaar. Dus nu maar een Sunny Tripower 15.000 voor minder dan 3x 3800 :) Dus als ik in de toekomst wil uitbreiden is dat ook nog eens mogelijk. Nadeel is dan wel dat er zwaardere hoofdzekeringen in moeten. En dat kost geld.

Terugverdientijd van m'n eigen installatie is trouwens 5 jaar, zonder subsidie. Het is dat ik vorig jaar naar een goedkopere stroomboer gegaan ben, anders was het 4,5 jaar geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door SunshineCompany op 08-10-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
_/-\o_ _/-\o_ voor je berekening.

onze woonkamer is op de eerste verdieping, dus het effect wat jij berekent zal iets minder zijn.
Ik denk ook wel dat er warmte van de 1e verdieping verloren zal gaan naar de begane,

Op de begane grond zit de garage, de gang en een tuinkamer waar we momenteel niet zo veel zijn. Hier doen we de was en het is meteen de logeerkamer. Op termijn zal dit wel een speelkamer worden voor mijn kinderen. Die zijn nu nog te klein om daar alleen achter te laten. Oudste is 2 1/2.
Dus dan is een goed geïsoleerde vloer wel prettig.

Dus jouw advies is om geen ventilatie aan te brengen? Uiteraard is het geen of/of vraag. Ventileren en isoleren zal voor mij zeker op elkaar volgen. Maar misschien is alleen isoleren ook afdoende.
Ik dacht eraan om het met tonzonkussens te doen, maar het vooruitzicht om in die natte kledder te gaan kruipen geeft me niet bepaad vleugels. :r Daarom dacht ik om het dmv ventilatie eerst maar eens te laten drogen daar.
De buren hebben al een tijdje kruipruimteventilatie en daar is het m.u.v. hele natte perioden mooi droog.

[ Voor 7% gewijzigd door Taan op 08-10-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:20:
Ik ga straks overigens langs warmteservice om een RF unit op te halen voor de mechanische ventilatie in huis. Dan kan ik ook vanuit de badkamer de fan bedienen om de badkamer beter te ventileren tijdens het douchen.

Het valt me overigens op dat de laatste paar dagen de relatieve luchtvochtigheid in huis erg hoog is. meer dan 75%. Hebben meer mensen hier last van?
DIe RF unit heb ik ook, bevalt goed. Let wel goed op welk type je koopt, want er zijn verschillende RF-units voor oudere en nieuwere types ITHO eco-fan.

JAAAAAA, hier is de relatieve luchtvochtigheid deze week zelfs meer dan 95%. 8)7 Echt niet gezond!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:33:
[...]
DIe RF unit heb ik ook, bevalt goed. Let wel goed op welk type je koopt, want er zijn verschillende RF-units voor oudere en nieuwere types ITHO eco-fan.

JAAAAAA, hier is de relatieve luchtvochtigheid deze week zelfs meer dan 95%. 8)7 Echt niet gezond!
Bedankt voor de tip! Ik heb de CVE Ecofan 2, begin 2009 geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taan schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:26:
Dus jouw advies is om geen ventilatie aan te brengen? Uiteraard is het geen of/of vraag. Ventileren en isoleren zal voor mij zeker op elkaar volgen. Maar misschien is alleen isoleren ook afdoende.
Ik dacht eraan om het met tonzonkussens te doen, maar het vooruitzicht om in die natte kledder te gaan kruipen geeft me niet bepaad vleugels. :r Daarom dacht ik om het dmv ventilatie eerst maar eens te laten drogen daar.
De buren hebben al een tijdje kruipruimteventilatie en daar is het m.u.v. hele natte perioden mooi droog.
TonZon geeft aan dat je eerst moet zorgen dat de ventilatie goed is en daarna dus bodemfolie aanbrengen, zodat je niet meer in die natte kledderzooi hoeft te kruipen. Je kunt eerst noppenfolie aanbrengen om het drijvend vermogen van de bodemfolie te verhogen en de kans op beschadigingen te verkleinen. Door het aanbrengen van de noppenfolie droogt je kruipruimte ook al behoorlijk, zelfs als je de bodemfolie daar nog niet op hebt aangebracht, is mijn ervaring. Maar dus wel ook ventilatie in orde maken. Als er vaak water in de kruipruimte staat kun je dit zien aan de randen tegen de wand.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2010 15:17 . Reden: 1 keer per ongeluk bodemfolie getypt terwijl ik noppenfolie bedoelde, wat verwarrend werkte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:39:
Bedankt voor de tip! Ik heb de CVE Ecofan 2, begin 2009 geplaatst.
Hier staat er meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Taan schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:26:
_/-\o_ _/-\o_ voor je berekening.

onze woonkamer is op de eerste verdieping, dus het effect wat jij berekent zal iets minder zijn.
Ik denk ook wel dat er warmte van de 1e verdieping verloren zal gaan naar de begane,

Op de begane grond zit de garage, de gang en een tuinkamer waar we momenteel niet zo veel zijn. Hier doen we de was en het is meteen de logeerkamer. Op termijn zal dit wel een speelkamer worden voor mijn kinderen. Die zijn nu nog te klein om daar alleen achter te laten. Oudste is 2 1/2.
Dus dan is een goed geïsoleerde vloer wel prettig.

Graag gedaan. Ik zou altijd proberen om de ventilatie te verbeteren in je kruipruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Heerlijk! ik was hier al even niet meer geweest, maar ik krijg meteen weer de duurzame kriebels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij ons huis zitten sinds 2 weken ook tonzon kussens onder de vloer.
En op de bodem heb ik Nylon dekkleden uit de bouwmarkt gelegd.
Dit is fors goedkoper dan het spul van Tonzon en volgens mij ook prima.
Het zorgde er in ieder geval voor dat ik redelijk schoon weer uit de kruipruimte kom.
En ook was er duidelijk al minder vocht.
De volgorde was eers ventileren en daarna de bodem bedekken. (Periode 1 jaar)
Het effect ga ik hopelijk ook merken.
Nog een tip: Neem bij de "kleine aarde" in Boxtel de duurzame waardekaart.
Die geeft 10% of meer korting op veel zaken, ook bij Tonzon.
Voor mijn ongeveer 50m2 vloer heeft dit rond de 50 Euro korting opgelevert.
Of het effect heeft weet ik natuurlijk nog niet.
Misschien geeft het EPAdvies daar antwoord op.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Het viel mij ook al een paar dagen op dat hij erg hoog is (Dronten / Flevoland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ventilatie is er over het algemeen wel in elke kruipruimte, dus ik denk niet dat je daar iets aan hoeft te doen. Het vocht komt uit de bodem dus het aanbrengen van het door ecowoman geadviseerde Tonzon zeil zal het al een stuk droger maken.
Je mag aannemen dat je bij de verkoop van het huis verplicht bent een energielabel te hebben. Hoe beter het energielabel, des te beter de prijs. Vloerisolatie verdien je dan wel weer terug bij de verkoop denk ik, dus het hoeft niet helemaal uit het bespaarde gas te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Ventilatie is er echt niet. Hier is een bedrijf handig op ingesprongen en heeft een leuk aanbod gedaan voor de hele wijk, maar de vorige bewoners hebben niet meegedaan.

Energielabel verplicht? als ik op funda kijk zie ik telkens staan "Niet verplicht" Ik begrijp dat niet. Vooral als het om een A+ woning gaat (bouwjaar na 2005) dan schreeuw je dat toch van de daken?

Duurzaamheidsbewustzijn is 0,0 in NL. Daarom nu nog geen meerprijs voor energiebesparende maatregelen.
Ik hoop dat dat de komdned jaren gaat veranderen.

Maakt niet uit, ik ga het toch wel doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taan op 08-10-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 19:16

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:46:
[...]
Ventilatie is er over het algemeen wel in elke kruipruimte, dus ik denk niet dat je daar iets aan hoeft te doen. Het vocht komt uit de bodem dus het aanbrengen van het door ecowoman geadviseerde Tonzon zeil zal het al een stuk droger maken.

[...]
Volgens een EPA adviseur die ik op bezoek had, zit bij veel huizen, door ophoging van tuinen, opritten e.d. of gewoon door vervuiling de ontluchtingen van de kruipruimte vaak dicht of bijna dicht. Zijn tip was om dat met rook te testen. Hier zitten ze ook net boven de oprit, dus best kans dat ze dicht zitten. Onze kruipruimte is altijd drijfnat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SunshineCompany schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:23:
Voor de installatie op mijn eigen dak (66 x 205WP) wilde ik eerst trouwens 3x SMA 3800 gaan gebruiken, maar 1x SMA Tripower 12.000 was goedkoper. Maar niet leverbaar. Dus nu maar een Sunny Tripower 15.000 voor minder dan 3x 3800 :) Dus als ik in de toekomst wil uitbreiden is dat ook nog eens mogelijk. Nadeel is dan wel dat er zwaardere hoofdzekeringen in moeten. En dat kost geld.

Terugverdientijd van m'n eigen installatie is trouwens 5 jaar, zonder subsidie. Het is dat ik vorig jaar naar een goedkopere stroomboer gegaan ben, anders was het 4,5 jaar geweest.
Wauw, zo'n SMA 15000 Tripower is me best een beest. Overigens 66x205Wp is ook een deftige installatie _/-\o_ . Ik heb geen idee of en hoe die dingen gelogd kunnen worden maar zeker interessant om uit te zoeken!

Edit:

Hoe zit het nu met weersafhankelijk stoken met een buitensensor? Is dit nu WEL energie zuiniger of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 08-10-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Volgens mij kun je het beter zelf (minimaal) instellen. Vanaf minimaal is er maar 1 weg en dat is omhoog. Dus ik vraag me af hoe dat zuiniger zou kunnen zijn.

Niet gehinderd door enige technische kennis uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door Taan op 08-10-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zegt genoeg:
http://www.renewable-ener...weersafhankelijk-regelen/

en voor Remeha bezitters:
hier nog wat leuk om te tweaken: je ketel aan de interface

http://blog.hekkers.net/tag/remeha/

[ Voor 43% gewijzigd door NielsTn op 08-10-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:24
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 08:55:
[...]

Ik ben nieuwsgierig, weet je ook wat het electriciteitsverbruik is? Kans om er een verbruiksmeter tussen te zetten?
De Energy check 3000 meet by standby 0.0 W. Bij laagste stand op handbediening 4 W, op maximale snelheid 23 W. Ik heb nog niet bijgehouden hoeveel uur hij per dag draait. Dat ligt er natuurlijk ook aan met hoeveel mensen je in huis bent, en hoe je verder ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 19:16

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 14:02
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:42:
[...]
TonZon geeft aan dat je eerst moet zorgen dat de ventilatie goed is en daarna dus bodemfolie aanbrengen, zodat je niet meer in die natte kledderzooi hoeft te kruipen. Je kunt eerst noppenfolie aanbrengen om het drijvend vermogen van de bodemfolie te verhogen en de kans op beschadigingen te verkleinen. Door het aanbrengen van de noppenfolie droogt je kruipruimte ook al behoorlijk, zelfs als je de bodemfolie daar nog niet op hebt aangebracht, is mijn ervaring. Maar dus wel ook ventilatie in orde maken. Als er vaak water in de kruipruimte staat kun je dit zien aan de randen tegen de wand.
Bij het isoleren van mijn houten vloer was 1 van de belangrijkste zaken: ventilatie. We hebben daarom rondom het huis extra gaten geboord en daarin ventilatiekanalen aangelegd. Daarna heb ik op een droog moment eerst noppenfolie in de kruipruimte aangebracht, en daarop de Tonzon bodemfolie. Die folie is lekker dik en gaat dus niet zo maar kapot als je er overheen kruipt.
Vervolgens heb ik de kussens tussen de balken geniet.

Ik heb het uitgerekend, het scheelt ongeveer 10% gasgebruik per jaar, en we hebben een stuk minder last van koude voeten. Daarnaast is het een verzekering voor mijn vloer, want nu alles lekker droog is, is de kans op rot in de vloer een stuk kleiner geworden.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:02:
zegt genoeg:
http://www.renewable-ener...weersafhankelijk-regelen/

en voor Remeha bezitters:
hier nog wat leuk om te tweaken: je ketel aan de interface

http://blog.hekkers.net/tag/remeha/
1000 maal dank voor die link.Mijn Remeha loggen, dat is echt een droom die werkelijkheid wordt! Intern de temperatuur loggen van aanvoer en retour van de CV ketel. Dat is stap 1 voor het goed aansturen van de CV ketel en de zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:46:
Je mag aannemen dat je bij de verkoop van het huis verplicht bent een energielabel te hebben. Hoe beter het energielabel, des te beter de prijs. Vloerisolatie verdien je dan wel weer terug bij de verkoop denk ik, dus het hoeft niet helemaal uit het bespaarde gas te komen
Je mag dat inderdaad aannemen als je dat wilt, maar in de praktijk wordt nog vrijwel geen huis verkocht met energielabel (tenzij het zo'n label toevallig al had, nieuwbouw ofzo), en wordt die "verplichting" met de voeten getreden. Da's ook logisch want een potientiele koper kan er in de onderhandelingen wel op staan dat 'ie zo'n ding absoluut wil, maar dan ga je als verkoper gewoon minder van de prijs af willen doen. De theorie dat het energielabel uitmaakt voor de verkoopprijs is tot nu toe ook meer een verkoopverhaal van de bureau's die zulke EPA-metingen uitvoeren dan dat het op werkelijkheid gebaseerd is.

Natuurlijk kunnen verbeteringen ook zonder officieel labeltje wel helpen voor de prijs, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

hier ook...nu hebben wij overigens alleen mechanische ventilatie in de badkamer. Wel lastig want we hebben een lekkage gehad en nu droogt het voor geen meter.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar in de praktijk wordt nog vrijwel geen huis verkocht met energielabel (tenzij het zo'n label toevallig al had, nieuwbouw ofzo)
Naleving energielabelplicht
De verplichting om een energielabel te overhandigen wordt opgenomen in verschillende modelaktes voor koop en huur. Als u als huizenkoper te maken krijgt met een verkoper die geen energielabel wil overhandigen, kunt u het beste een eigen makelaar inschakelen om de verstrekking van het label door de verkoper te stimuleren. Bovendien kunt u als koper of als nieuwe huurder naar de rechter stappen als de verkoper of verhuurder weigert een energielabel te overhandigen. Verder kunnen gemeenten gebouweigenaren wijzen op deze plicht.
of zo ?
het is verplicht, en komt niet langs de notaris zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Voor de Remeha ketel eigenaars die data willen loggen zou ik zeggen: kijk hier es,

http://nl.remeha.com/file...roduct_Datablad_Recom.pdf

(Het wiel behoeft dan niet opnieuw te worden uitgevonden :) .)

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 09-10-2010 00:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:55
intergas heeft ook een kabel voor aansluiting op een pc. geen idee wat je daar mee kunt. er zijn ook thermostaten waarmee je via een pc het setpoit kunt instellen, zodat je dus via de pc de ingestelde temperatuur op de thermostaat kunt veranderen.

@ Niels,

ikz ie dat je een honeywell thermostaat had, war je diverse gegevens mee kon aflezen zoals ook retourteperatuur.
ik heb een "oudere" honeywell chronotherm 4 thermostaat ( wel modulerend) maar dei kan alleen gemeten temperatuur, ingestelde temperatuur en een evet buitntemperatuur weergeven. hij geeft vlammetjes aan voor het mduleren, en een teken voor wanneer er tapwater wrrdt verwarmd.

het moduleren gaat nu volgens mij altijd met 1 vlammetje, omdat de aanvertemperatuur bij mij al op 55 graden is begrensd, en de ketel dus slechts modulert tussen 55 en 40 graden. (de ketel reageert bij mij pas vanafwarmtevraag boven de 40 graden, is een instelling op de ketel.) ik vermoed dat je die tmeperatuur kunt verlagen zodat er meer gemoduleerd kan worden, maar dan staat ie ook langer aan, en de vraag is, of dat efficienter is, of juist niet.

maar om opd e thermostaat terug te komen. weet iemand of het van de themostaat af hangt welke gegevens e via opentherm kunt weergeven, of dat het van de functies die de ketel ondersteunt via opentherm afhangt, of je bepaalde gegevens op je thermostaat kunt aflezen..
de brainq kan bijvoorbeeld erg veel laten zien, maar ik weet niet of dit alleen bij atag ketels werkt, of ook bij andere opentherm ketels.

toch jammer dat zulke " bedrijfsgeheimen" zo in duisternis gehuld blijven..

het gedrag dat jij beschrijft dat de ketel " pendelt" herken ik ook, de vraag is of dat niet juist de anti-pendel beveiliging is.

ik wil op zich nog wel eens WAR gaan proberen, moet dat toch eens gaan uitzoeken. Dat het pendelen vooral zichtbaar werd bij de WAR instelling, komt volges mij gewoon doordat er door een lagere aanvoer te vragen( immers de stooklijn bepaalt vanaf dan de aanvoertemperatuur). het pendelen komt anders minder voor omdat er gewoon om meer energie wordt gevraagd, omdat de thermostaat dan niet kan bedenken dat je nog maar op het begin van de stooklijn zit, en de jetel zonder WAR dus dat egeert, en in beginsel al direct voor het ingestelde max gaat, of juist laag begint en langzaam opschakelt naar meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:38
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 23:45:
[...]

[...]

of zo ?
het is verplicht, en komt niet langs de notaris zonder.
Nee hoor je kan zonder label passeren. Moeten alleen beide partijen mee instemmen.
Is inderdaad meer regel dan uitzondering. Wat ook regelmatig gebeurt dat er gewoon verklaart wordt dat het een energie onzuinnige woning is dus label F de laagste mag iedereen opplakken.

Ik ben het Wilke eens in praktijk doet energielabel er voor de prijs onderhandelingen en vraagprijs totaal niet toe.
Misschien wordt het beter nu het meer een kopers markt is dan verkopers markt.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 09-10-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Scheiden jullie trouwens ook plastic van de rest van het afval? Wij doen het hier sinds het begin van dit jaar en wat mij opvalt is dat onze grijze restkliko nog maar 1x in de 4 weken aan de straat hoeft ipv elke 2 weken.

Intussen gaan er wel 2 of 3 zakken vol met plastic afval richting het recyclestation. Eigenlijk van de zotte dat er zoveel plastic wordt gebruikt.

Laatst twee SD kaartjes besteld ( die zijn toch klein zoals iedereen weet ) krijg je er een bult extra nutteloos plastic omheen, niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-10 15:17
Even een check doen bij de mede-duurzame energie opwekkers.. Vandaag is de eerste echt zonnige dag die ik meemaak met mijn panelen.. Het gevoel is fantastisch, er komt zo ongeveer rook uit de Ferraris meter qua terugdraaien, ondanks het feit dat ik tegelijktijd een was aan het draaien ben! *O*

Maar qua opbrengst in deze tijd van het jaar.. Ik heb 3100Wp op mijn dak liggen.. Het is nu 12 uur dus maximale opbrengst tijd zeg maar.. Mijn systeem levert nu 1730W op volgens de Sunny explorer.. Iets meer dan de helft van wat het zou moeten kunnen.. Let wel, strak blauwe lucht, schaduw heb ik niet.. Komt dit gewoon door het feit dat we bijna op half oktober zitten, of moet ik mijn panelen gaan nakijken??

[ Voor 0% gewijzigd door Yilar op 09-10-2010 12:24 . Reden: Opbrengst waarde aangepast.. ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Weet iemand hoe een modulerende ketel eigenlijk werkt, regeltechnisch gesproken? Ik bedoel: Wat is zijn input en waar stuurt hij vervolgens op? Ik kan alleen maar algemene, nietszeggende termen vinden als warmtevraag en CV temperatuur. Maar in wat voor grootheid is die warmtevraag? Warmte is een vorm van energie, dus vraagt de kamerthermostaat dan inderdaad om energie? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, want dan kan de ketel alleen maar zo snel mogelijk die energie in het CV-aanvoerwater stoppen en verder niets regelen. Is het dan eigenlijk vermogen? Dan kan de ketel dat alleen maar slaafs volgen, terwijl die ketel toch ook allerlei 'intelligentie' in zich heeft.

Heeft iemand een link naar een goede omschrijving van hoe e.e.a. wordt geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:12:
Scheiden jullie trouwens ook plastic van de rest van het afval? Wij doen het hier sinds het begin van dit jaar en wat mij opvalt is dat onze grijze restkliko nog maar 1x in de 4 weken aan de straat hoeft ipv elke 2 weken.

Intussen gaan er wel 2 of 3 zakken vol met plastic afval richting het recyclestation. Eigenlijk van de zotte dat er zoveel plastic wordt gebruikt.

Laatst twee SD kaartjes besteld ( die zijn toch klein zoals iedereen weet ) krijg je er een bult extra nutteloos plastic omheen, niet normaal.
Yep, doe ik nu ook ongeveer een maand of drie.. Het heeft bij mij ook een flink besef gekweekt hoeveel plastic je verbruikt.. Inmiddels ga ik nu zelfs producten kiezen die niet- of in minder, plastic verpakt zijn.. Werkelijk alles zit in plastic. Ik breng ongeveer 1 grote albert heijn tas vol met plastic per week weg. (zal nu minder worden want al het klussen is voorbij)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:15:
Even een check doen bij de mede-duurzame energie opwekkers.. Vandaag is de eerste echt zonnige dag die ik meemaak met mijn panelen.. Het gevoel is fantastisch, er komt zo ongeveer rook uit de Ferraris meter qua terugdraaien, ondanks het feit dat ik tegelijktijd een was aan het draaien ben! *O*

Maar qua opbrengst in deze tijd van het jaar.. Ik heb 3100Wp op mijn dak liggen.. Het is nu 12 uur dus maximale opbrengst tijd zeg maar.. Mijn systeem levert nu 1730W op volgens de Sunny explorer.. Iets meer dan de helft van wat het zou moeten kunnen.. Let wel, strak blauwe lucht, schaduw heb ik niet.. Komt dit gewoon door het feit dat we bijna op half oktober zitten, of moet ik mijn panelen gaan nakijken??
Ik zit nu op 830 watt....ongeveer de helft van mijn systeem dus....ik zou me geen zorgen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:26:
[...]

Ik zit nu op 830 watt....ongeveer de helft van mijn systeem dus....ik zou me geen zorgen maken
Thanks Snoekie.. Dat komt dus puur door jaargetijde blijkbaar? TIjdens de zomer benader jij wel je maximum wattage van je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Keek net op de SMA site.. alweer 7.9Gw in Duitsland vandaag, wat dat betreft hebben we nog een lange weg te gaan in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:27:
[...]

Thanks Snoekie.. Dat komt dus puur door jaargetijde blijkbaar? TIjdens de zomer benader jij wel je maximum wattage van je systeem?
Heb er net wat panelen bij dus dat kan ik nog niet zeggen......met mijn eerste 600 wp kwam ik op maximaal 490 watt.....omvormer doet niet meer..

Staat de zon nu recht op je panelen? bij mij pas om 15:30

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2010 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:30:
[...]

Heb er net wat panelen bij dus dat kan ik nog niet zeggen......met mijn eerste 600 wp kwam ik op maximaal 490 watt.....omvormer doet niet meer..

Staat de zon nu recht op je panelen? bij mij pas om 15:30
Zo ongeveer nu.. ik heb een plat dak, huis staat op het zuiden, de panelen dus ook :) Doet nu ongeveer 1750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

Komt puur omdat het half oktober is. zon intensiteit is niet zo hoog meer. Hier komt er maximaal 950W uit mijn 1975Wp installatie. ( op het oosten ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:41:
[...]

Komt puur omdat het half oktober is. zon intensiteit is niet zo hoog meer. Hier komt er maximaal 950W uit mijn 1975Wp installatie. ( op het oosten ).
Helder, thanks flitspaal.. Inmiddels al 1800w dus het gaat in elk geval lekker.. Vandaag al bijna 6kWh opgewekt! Vooral leuk dat je nu echt kan zeggen dat mijn huis helemaal door de zon wordt voorzien van electriciteit en nog terugleveren ook terwijl je wassen draait, muziek luistert, op de laptop bezig bent..Heerlijk gevoel en bizar dat niet meer mensen dit doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Yilar schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 13:18:
[...]

Helder, thanks flitspaal.. Inmiddels al 1800w dus het gaat in elk geval lekker.. Vandaag al bijna 6kWh opgewekt! Vooral leuk dat je nu echt kan zeggen dat mijn huis helemaal door de zon wordt voorzien van electriciteit en nog terugleveren ook terwijl je wassen draait, muziek luistert, op de laptop bezig bent..Heerlijk gevoel en bizar dat niet meer mensen dit doen..
Welcome to the club! U bent nu officieel zonnepaneel verslaafd. Het kwartje is gevallen nu _/-\o_ . Vanaf nu wordt het nog alleen maar leuker en ga je je des te meer afvragen waarom andere mensen die niet willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 13:22:
[...]

Welcome to the club! U bent nu officieel zonnepaneel verslaafd. Het kwartje is gevallen nu _/-\o_ . Vanaf nu wordt het nog alleen maar leuker en ga je je des te meer afvragen waarom andere mensen die niet willen :)
Thanks, hebben we nog een secret handshake in die club? ;) Mijn vriendin zit me ook heel vreemd aan te kijken dat ik al bijna de hele dag naar die Sunny Explorer schermpjes aan het kijken ben, pie chartje gemaakt van het verloop etc.. Ze is ook helemaal into duurzaamheid, maar ik geloof dat ik zonne-nerd trekjes aan het vertonen ben :)

Kan niet wachten tot volgend jaar zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Weet niet of er nog tweakers zijn uit Den Haag, maar vanmiddag is er een rondleiding in een duurzaam verbouwd huis: http://www.aarde-werk.nl/

Ga zelf in elk geval een kijkje nemen, altijd interessant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 13:29:
[...]

Thanks, hebben we nog een secret handshake in die club? ;) Mijn vriendin zit me ook heel vreemd aan te kijken dat ik al bijna de hele dag naar die Sunny Explorer schermpjes aan het kijken ben, pie chartje gemaakt van het verloop etc.. Ze is ook helemaal into duurzaamheid, maar ik geloof dat ik zonne-nerd trekjes aan het vertonen ben :)

Kan niet wachten tot volgend jaar zomer!
Haha....dat klinkt bekend....

Hier inmiddels 1100 watt maar mijn panelen liggen vrij schuin, 39 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan

Nee, ik doe er niet aan mee. Vooral vanwege de manier waarop wordt ingezameld.
We zijn weer terug naar vuilniszakken aan de straat die je vanwege het beperkte gewicht met een beetje wind overal in de straat terugvindt. Als het tegengezit ook nog opengemaakt door katten die kijken of er nog iets van hun gading bijzit.

Ik vind het dus erg slecht voor mijn millieu. En dat terwijl wij wel een oud papier container hebben staan waar je u tegen zegt die in 2 maanden nog niet vol raakt. Daar kunnen ze iets handiger mee omgaan denk ik.
Ik kan het natuurlijk ook met de auto naar het afvalstation brengen, maar of dat nou zoveel beter is.....

Ik ben het met je eens dat er erg veel plastic wordt gebruikt. Als je kijkt naar vlees bijvoorbeeld. Daar zit me toch een bak omheen. Daar past wel 5x de hoeveelheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel een goede zaak om het plastic afval bij de bron te scheiden.

Ook wij hadden in ons vorige huis de ervaring dat de grijze (rest)afvalcontainer ineens bijna leeg bleef doordat het afval apart werd ingezameld (in van die zakken).

Helaas wordt waar we nu wonen het plastic niet apart ingezameld. Jammer, want we betalen per geleegde container en dat had dus heel wat kunnen schelen... 8)
Maar de afvalverwerker hier beweert dat zij heel goed kunnen 'nascheiden'. Beetje jammer van het werk, maar ja dat is mijn mening. :)

P.S. Oh ja hier op deze zonnige oktoberdag maximale uuropbrengst van 0,6 Wh/Wp. Panelen op plat dak onder 25 graden hoek en 35 graden oost van zuid.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Hmm, heb denk ik nog wel een schaduw probleempje in de herfst/winter zon, zag de productie twee keer in elkaar zaken vandaag.. van 1500w naar 700w voor een half uur terwijl er geen wolk te zien is geweest.. Morgen maar eens kijken op het dak als het weer gebeurd..

Overigens was de stichting Aard-werk wel aardig.. Ik was met afstand de jongste daar, gemiddelde leeftijd van 60+.. Ligt nog wel een schone taak om die mensen te informeren.. Overigens was de voorlichting aardig maar op veel punten heb ik de beste man nog kunnen helpen met verduidelijking of het uit de wereld helpen van fabels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

asvogel schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 12:20:
Weet iemand hoe een modulerende ketel eigenlijk werkt, regeltechnisch gesproken? Ik bedoel: Wat is zijn input en waar stuurt hij vervolgens op? Ik kan alleen maar algemene, nietszeggende termen vinden als warmtevraag en CV temperatuur. Maar in wat voor grootheid is die warmtevraag? Warmte is een vorm van energie, dus vraagt de kamerthermostaat dan inderdaad om energie? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, want dan kan de ketel alleen maar zo snel mogelijk die energie in het CV-aanvoerwater stoppen en verder niets regelen. Is het dan eigenlijk vermogen? Dan kan de ketel dat alleen maar slaafs volgen, terwijl die ketel toch ook allerlei 'intelligentie' in zich heeft.

Heeft iemand een link naar een goede omschrijving van hoe e.e.a. wordt geregeld?
Situatie 1: Warmtevraag ontstaat als de thermostaat in de kamer inschakeld. De ketel start en moduleerd naar zijn setpoint met meestal een P(roportionele) regelkring Soms PI (integrerend)

Het setpont van de ketel kan een stelknop op de ketel zijn in graden Celcius, of een software matig setpoint als er een stooklijn actief is.
Als de "propotionele band" 5 K is en het setpoint bv 50 C dan draait de ketel vollast tot 45 C, in het gebied tussen 45 en 50 modulleerd de ketel terug naat minimum vermogen bij 50 C. Bij c.a 51 stopt de ketel. (en kan de antiependeltijd starten, hangt af van keteltype en software versie) Note: de te regelen eenheid is altijd de uitrede WW sensor, ook wel aanvoer genoemd. De intrede sensor wordt gebruikt voor bewaking bij te grote delta T.
(lees de waterflow door de ketel is te laag)

Situatie 2: Bij een OT protocol loopt de warmtevraag via de OT en is een analoog getal, het setpoint.
Komt deze waarde boven de stookgrens (instelbaar, standaard 40 C) dan start de ketel, en modulleerd ook nu weer rondom setpoint. Bij volle vraag stuurt de P regelaar een 100 % signaal naar de (toerengeregelde) ventilator, er worden maximale kilowats opgewekt (b.v. 22 Kw) Als de gemeten en gewenste waarde hetzelfde zijn is het stuur signaal naar de fan minimum, en het geleverde vermogen dus ook, b.v. 6 kW

Het vermogen dat de ketel opwekt is: delta T * flow * 1,16= kW (flow in m3/h en delta T in K)

Modulerende ketels hebben het hoogste rendement op minimum vermogen, en een zo laag mogelijke uitrede temperatuur.
Op vollast is de nominale delta T 20 K. Bij een ietsje lagere flow stijgt de delta T naar b.v. 25 C. Bij gelijkblijvend setpoint levert ook dit weer een hoger rendement. Stel de pomp dus liever iets te laag af als iets te hoog. De minimun flow moet natuurlijk wel gerealiseerd worden.

Het aantal parameters instelbaar op de b.v Honeywell Modulation hangt af van ketelversie (en software versie) en uiteraard ketelmerk. Niet altijd is b.v. de waterdruk afleesbaar.

Om toegang te krijgen tot het z.g. installateurs menu van de honeywell moet je drie knoppen tegelijk indrukken, doe dit echter niet zonder kennis van zaken, en goede documentatie.

Ook in het ketel menu zijn parameters instelbaar en kunnen testsituaties aan en uitgezet worden. Lees hiervoor eerst de handleiding van de ketel.
Wil je veel gas besparen, stel het maximum toerental dan laag af. Nadeel is een langere aanwarmtijd van je huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 09-10-2010 18:20 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Gasschuif schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 18:09:
[...]

Modulerende ketels hebben het hoogste rendement op minimum vermogen, en een zo laag mogelijke uitrede temperatuur.
Op vollast is de nominale delta T 20 K. Bij een ietsje lagere flow stijgt de delta T naar b.v. 25 C. Bij gelijkblijvend setpoint levert ook dit weer een hoger rendement. Stel de pomp dus liever iets te laag af als iets te hoog. De minimun flow moet natuurlijk wel gerealiseerd worden.

Het aantal parameters instelbaar op de b.v Honeywell Modulation hangt af van ketelversie (en software versie) en uiteraard ketelmerk. Niet altijd is b.v. de waterdruk afleesbaar.

Ook in het ketel menu zijn parameters instelbaar en kunnen testsituaties aan en uitgezet worden. Lees hiervoor eerst de handleiding van de ketel.
Wil je veel gas besparen, stel het maximum toerental dan laag af. Nadeel is een langere aanwarmtijd van je huis.
Vat ik het goed dat wanneer je de aanvoertemperatuur verlaagd verlaagd naar bijvoorbeeld 55 graden dat je daarmee eigenlijk de ketel sneller forceert om terug te moduleren?

Ik vind overigens zelf een langere verwarmingstijd zelf erg prettig, ook al is het 17 graden in de woonkamer, zodra de radiatoren warmte beginnen af te geven voelt het al heen snel behagelijk in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ben nu uitgemetenmvanmhet verbruik van recente optische brandmelders.
Bij mij meet ik 30mA bij 230V, dus circa 6,9Watt per melder (van Firex type DAPC240 en Ei-146)

Wou later nog een meting doen met een zware belasting, zoals 60watt gloeilamp er aan,
Om de nauwkeurigheid optimaal te benutten.
Helaas is door een user error tweetal melders in rook opgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 13:18:
[...]

En? hoeveel is het vandaag geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat heeft deels met marketing te maken ("consumenten kopen liever een grote doos dan een kleine doos), maar ongetwijfeld ook met diefstalgevoeligheid (16 GB kaartjes van 2 gram per stuk die met 10.000 stuks los in een bak in een winkel liggen zullen eerder verdwijnen dan individueel verpakte kaartjes) en gewenning van consumenten (bij electronica is het heel normaal om een weerstandje door de verkoper uit een bak te laten halen, i.p.v. een individuele verpakking te krijgen). Maar bovenal: de productie van zo'n micro SD-kaart kost aanzienlijk meer olie dan de verpakking eromheen, m.a.w. verpakking is een afweging tussen alle mogelijke schade gedurende de tijd tussen producent en consument, en de extra kosten van de verpakking zelf.
Taan schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 15:19:
[...]
Ik ben het met je eens dat er erg veel plastic wordt gebruikt. Als je kijkt naar vlees bijvoorbeeld. Daar zit me toch een bak omheen. Daar past wel 5x de hoeveelheid in.
Dat komt simpelweg omdat de consument geen biefstuk koopt als-ie in een dun plastic zakje zit.
En standaardisatie van verpakkingen is aanzienlijk eenvoudiger dan verpakkingen precies op maat te maken.
Realiseer je vooral dat zonder verpakking veel meer eten zou worden weggegooid, omdat het veel eerder bederft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Ik doe hier ook al een paar mnd het plastik apart.

Hoort een pak melk nu bij het oude papier of plastic of rest afval?
Er zit een plastic sluit systeem op en van binnen zal het ook wel geplastificeerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
NielsTn schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 18:43:
Ben nu uitgemetenmvanmhet verbruik van recente optische brandmelders.
Bij mij meet ik 30mA bij 230V, dus circa 6,9Watt per melder (van Firex type DAPC240 en Ei-146)

Wou later nog een meting doen met een zware belasting, zoals 60watt gloeilamp er aan,
Om de nauwkeurigheid optimaal te benutten.
Helaas is door een user error tweetal melders in rook opgegaan.
Niels, de leverancier zat er dus met 40 mA niet zo heel ver naast (zelfs in ons voordeel _/-\o_ ).

Hoe heb je het echter voor elkaar gekregen om een rookmelder in rook op te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 18:24:
[...]

Vat ik het goed dat wanneer je de aanvoertemperatuur verlaagd verlaagd naar bijvoorbeeld 55 graden dat je daarmee eigenlijk de ketel sneller forceert om terug te moduleren?

Ik vind overigens zelf een langere verwarmingstijd zelf erg prettig, ook al is het 17 graden in de woonkamer, zodra de radiatoren warmte beginnen af te geven voelt het al heen snel behagelijk in huis.
Inderdaad, als je het setpoint van b.v 60 C verlaagd naar 55 C zal de ketel eerder terugregelen in vermogen.

Een voorbeeld

Stel jou ketel verbruikt vollast 2,7 m3/h vollast. Als Je de keuze hebt tussen 20 minuten vollast tot het setpoint is bereikt, is het slimmer deze piek uit te smeren over een langere tijd. Je begrensd dan het maximum toerental tot b.v. 50 %, het zal dan ongeveer 40 minuten duren voor het water op setpoint is gekomen.
Het afgeveven waterzijdig vermogen is immers gehalveerd. Door deze actie neemt wel het ketel rendement toe, en zijn er per M3 gas meer kWs in je huis gekomen. Hoe langzamer de hete rookgassen door de warmtewisselaar gaan, hoe meer warmte ze kunnen overdragen naat het water, en is de deltaT uittrede Rookgas en uitrede WW het kleinst.
Dit is je winst, je hebt nu minder dan 50 % gas verstookt als de genoemde 2,7 m3/h vollast.

Het duurt natuurlijk wel langer voor het huis warm is.

Als het setpoint van je ruimte regelaar (of thermostaat) is bereikt gaat de ketel in minimum vermogen "pauze puls"
Stel (indien mogelijk) de pauze tijd af op 10 tot 15 min, het water in de radiatoren koelt dan af, en bij een start wil je de ketel weer zo lang mogelijk in bedrijf om de rookgas verliezen na elke stop zo klein mogelijk te houden.

Uieindelijk verdwijnt alle opgewekte watervermogen door de muren naar buiten. Goede isolatie is dus een must voor de echte bespaarder.

Mijn stelling: met een "oneindig goed" geisoleerd huis kom je met een kaarsje de winter door.
(even de vochtlast en geurlast vergeten :) )

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 09-10-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
4Reload schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:04:
[...]

Niels, de leverancier zat er dus met 40 mA niet zo heel ver naast (zelfs in ons voordeel _/-\o_ ).

Hoe heb je het echter voor elkaar gekregen om een rookmelder in rook op te laten gaan?
Nou, per ongeluk een verbinding verwisseld, wellicht fase en nul.
That did the job: smokedetector did smoke .... ;)

blijft dus wel de afweging: vertrouw ik op een batterij, die ik preventief jaarlijks ga vervangen,
of beter om netgekoppeld te kiezen met een backup-cel/batterij?

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 09-10-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 15:55:
Ik vind het wel een goede zaak om het plastic afval bij de bron te scheiden.
Helemaal mee eensch...!
P.S. Oh ja hier op deze zonnige oktoberdag maximale uuropbrengst van 0,6 Wh/Wp. Panelen op plat dak onder 25 graden hoek en 35 graden oost van zuid.
Ja, we hebben het mooie weer speciaal voor jullie/ons uit de mediterrannee meegenomen. :)

Komende dagen nog meer mooi nazomer/herfstweer... :9

Jammer dat ik morgen alle modules moet ontkabelen vanwege de dakrenovatie alhier... :(

Dat wordt cold turkey bij ons, we hebben ruim tien jaar bijna geen dag zonder eigen opwek gezeten... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
NielsTn schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:48:
[...]

Nou, per ongeluk een verbinding verwisseld, wellicht fase en nul.
That did the job: smokedetector did smoke .... ;)

blijft dus wel de afweging: vertrouw ik op een batterij, die ik preventief jaarlijks ga vervangen,
Wel vreemd dat ze niet beveiligd zijn tegen wisselen van de draden, zal wel weg bezuinigt zijn... ;w

Qua prijs zal het niet veel uitmaken. De meeste rookmelders moet je na 10 jaar vervangen (230v of batterij).
Daarnaast zijn de kosten qua stroom ongeveen 2 euro per jaar (netgekoppeld), een batterij welke je elk jaar
vervangt kost ~ € 3 euro.

Kortom bij een batterij uitvoering heb je 10 blokjes nodig van 9 volt a € 30,-
Bij een netgekoppled ben je in 10 jaar € 20,- (huidige stroom prijs).

Verschil zit in de aanschaf prijs. Een goede batterij uitvoering kost 20 a 30 euro een netgekoppelde kost
ongeveer 50 a 60 euro... Een optie zou zijn om een batterij uitvoering te kopen en te voorzien van een
lithium batterij, die gaat immers 8 a 10 jaar en kost ongeveer 10 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
yep. De temperatuur blijft 20-21 graden, maar de luchtvochtigheid zit al ruim een week tussen de 75 en 79%, en dan proberen we ook te ventileren. Maar ja, buiten is de luchtvochtigheid ook vaker dicht bij de 100% dan dicht bij de 60% of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
gatgda schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:33:
[...]

yep. De temperatuur blijft 20-21 graden, maar de luchtvochtigheid zit al ruim een week tussen de 75 en 79%, en dan proberen we ook te ventileren. Maar ja, buiten is de luchtvochtigheid ook vaker dicht bij de 100% dan dicht bij de 60% of minder.
Geen problemen hier. Ondanks het feit dat vanwege de dakrenovatie onze mechanische ventilatie units weggehaald blijken te zijn volgens de buren.

Ander onderwerp, kweenognie of dat al was "gepasseerd" tijdens onze afwezigheid: Was al bekend dat tot en met augustus dit jaar in Duitsland (waar we alleen al vanuit de trein absurde hoeveelheden PV konden zien overdag) er al 4,88 GWp dit jaar is geplaatst, ruim 173.000 nieuwe installaties (gem. grootte ruim 28 kWp/installatie), en dat al voorzien was dat het tempo in het derde kwartaal wat is gezakt? Juni - juli - augustus: 2.126 - 669 - 361 MWp nieuwbouw. Kon slechter.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
NielsTn schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:48:
Of je koopt een long-life-batterij-versie, zoals de FirstAlert SA700LLCE. De lithiumbatterij moet zorgen voor een levensduur van 10 jaar. Kost iets van 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad een dag met zeer constante instraling. Een ideale dag om metingen te doen en te vergelijken.
Ik zit vandaag, zowel voor de topklasse en dure Mono-si (Sunpower) als de veel goedkopere maar goede middenklasser p-Si (SchotSolar) op een (langdurige) piek van 720-730 W/kWp en op een dagtotaal van 4.05 kWh/kWp.
Mijn top ligt duidelijk hoger dan de jouwe, maar dat kan liggen aan verschil in oriëntatie of ventilatie, of...
Ik heb 's morgens vroeg en later op de middag wat schaduw, dus het dagtotaal is mogelijk wat minder goed vergelijkbaar.

Zie ook actuele opbrengst en de dagcurve van 09/10/2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Woehoe! Eindelijk een vrachtje led en spaarlampen besteld.

Bij leditlight 8 dimbare g9's en bij conrad 2 niet dimbare g9's en 2 r7s'en en . Vooral die laatste kreeg ik echt de kriebels van, die dingen staan als het donker is samen gewoon continue 300 watt op te slurpen. Dat gaat nu terug naar max 9 en 25 Hopla!!

Ook 2 g9's doen continue 60w samen. Dat gaat terug naar 3,6!!!!!!!!! 8)7

Zal ik het mijn vrouw nog vertellen? Of gewoon erin schroeven en kijken of ze het verschil merkt. >:)

Oh ja, ook een super ge-isoleerde sectionaal garagedeur. Die was iets duurder dan de lampen :+
Maar gaat veel kouwe voeten schelen. TVT? waarschijnlijk tig jaar. Boeie!!!

[ Voor 15% gewijzigd door Taan op 10-10-2010 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
4Reload schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:23:
[...]
.....Verschil zit in de aanschaf prijs. Een goede batterij uitvoering kost 20 a 30 euro een netgekoppelde kost
ongeveer 50 a 60 euro... Een optie zou zijn om een batterij uitvoering te kopen en te voorzien van een
de netgekoppelde (met batterij-backup) betaal ik gewoon 29 eur p.st. (inc btw) voor... dus die 60-50 eur is way too much..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 18:51:
[...]

En? hoeveel is het vandaag geworden?
Gisteren 9830W gehaald.. net geen 10Kw dus zeker niet slecht, maar vandaag ziet er beter uit.. Ik zit nu al op 1850W continu, dus dat moet gisteren gaan overtreffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 23:56:
[...]

Inderdaad een dag met zeer constante instraling. Een ideale dag om metingen te doen en te vergelijken.
Ik zit vandaag, zowel voor de topklasse en dure Mono-si (Sunpower) als de veel goedkopere maar goede middenklasser p-Si (SchotSolar) op een (langdurige) piek van 720-730 W/kWp en op een dagtotaal van 4.05 kWh/kWp.
Mijn top ligt duidelijk hoger dan de jouwe, maar dat kan liggen aan verschil in oriëntatie of ventilatie, of...
Ik heb 's morgens vroeg en later op de middag wat schaduw, dus het dagtotaal is mogelijk wat minder goed vergelijkbaar.

Uiteindelijk wel een mooie dag met bijna 10kW, alleen een vreemde instorting van de opbrengst tussen 2 en 3 uur, dus vandaag even het dak op om te kijken of er toch ergens geen schaduw valt.. Maar zoals ik eerder ook al schreef, ziet het er vandaag tot nu toe nog beter uit.. Is iets kouder dan gisteren hier aan de kust, dus dat komt de panelen blijkbaar ten goede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:55
4Reload schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:23:
[...]

Wel vreemd dat ze niet beveiligd zijn tegen wisselen van de draden, zal wel weg bezuinigt zijn... ;w

Qua prijs zal het niet veel uitmaken. De meeste rookmelders moet je na 10 jaar vervangen (230v of batterij).
Daarnaast zijn de kosten qua stroom ongeveen 2 euro per jaar (netgekoppeld), een batterij welke je elk jaar
vervangt kost ~ € 3 euro.

Kortom bij een batterij uitvoering heb je 10 blokjes nodig van 9 volt a € 30,-
Bij een netgekoppled ben je in 10 jaar € 20,- (huidige stroom prijs).

Verschil zit in de aanschaf prijs. Een goede batterij uitvoering kost 20 a 30 euro een netgekoppelde kost
de twee netgekoppelde melders die ik heb zijn e in drie uitvoeringen, en twee versies. nl. met een jaarlijks te veravngen batterij, of een batterij die tien jaar meegaat ( en oplaadbaar is)

er zit dus altijd een batterij in, voor als er geen electriciteit meer in ej huis binnenkomt. bijvoorbeeld door brand. batterijen heb je dus altijd nodig.

e netkoppeling kost wel stroom, maar dan weet je zeker dat het niet aan de stroomtoevoer ligt als je melder het niet doet. de batterij kan immers per ongeluk leegraken, of kapot gaan. je merkt daar niets van omdat er niks gaat piepen, of knipperen. ik zou het dus zo laten. netkoppeling en batterij verzorgen immers een extra veiligheidsfunctie. dat het geld kost.. dat is zo en zul je moeten accepteren, met of zonder netoppeling of batterij. dat het energie kost.. tja.. dat is een gewetensvraag. schakel je een veiligheidfunctie uit, alleen om het milieu een heel klein beetje te sparen? je kunt ook zeggen dat die 5% echte groene stroom de basislast in je woning kan dekken. of dat je PV de basislast kan dekken.
dan zou ik me niet erg druk meer gaanmaken over of eenbrandmelder (dus basislat) nu het milieu nog belast.

wat ik wel jammer vind is dat ik als bewoner wel een handleiding krijg van de melder, over 6 types, en dat er nergens duidelijk stat welk type ik dan nu heb. het combineren van de handlleidingen maakt e.e.a. al snel.. " oh. die kan bij de andere handleidingen en info van mijn nieuwe huis ( ik heb het met de verhuizing al zo druk)" terwijl een simpele handleiding waari staat welk onderhoud er ndig is. welke test mogelijkheid er is, zo simpel kan worden opgeschreven dat je dat hebt gelezen voordat het in de grote map of doos beland, waar je nooit weer in kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 23:56:
[...]

Jouw systeem is zo'n dikke 400Wp zwaarder dan het mijne inderdaad (ik 3100Wp), dus dat scheelt zeker.. Mijn top lag op 1800W gisteren en 2015W vandaag.. Bleek dat er een soort vaag opbouw pijpje uit een schoorsteen stak, wat flink wat schaduw wierp. Pijpje is inmiddels overleden :) Verder bleek een ander paneel ook in de schaduw van een schoorsteen te staan, die ook verplaatst.. Inmiddels is op dit moment mijn dagopbrengst van gisteren al overschreden, dus het was het dakklimmen zeker waard.. Ik heb nog steeds wel van een andere schoorsteen schaduw rond 15:00 uur op 1 paneel.. Eens kijken of ik de pijpen van de schoorsteen lager kan maken binnenkort.. Maar in elk geval ziet mijn curve er tot nu toe uit als een mooie ovale berg en niet meer allerlei zig-zaggen aan de neergaande kant. Mission accomplished.. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Yilar op 10-10-2010 15:18 . Reden: Spelfoutjes... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Hier ongeveer hetzelfde, al zetten wij de container nog minder vaak aan straat. (1x per 6 weken of zo) Dat komt ook door de prijs: €2,65 per lediging, + €0,17 / kilo. Vaker legen met een lichte bak verhoogt dus de prijs per kilo. (En mede daarom ook zoveel zwerfafval in de gemeente :( )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Mistraller schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 15:16:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde, al zetten wij de container nog minder vaak aan straat. (1x per 6 weken of zo) Dat komt ook door de prijs: €2,65 per lediging, + €0,17 / kilo. Vaker legen met een lichte bak verhoogt dus de prijs per kilo. (En mede daarom ook zoveel zwerfafval in de gemeente :( )
En daar schiet dus het beleid het doel overduidelijk voorbij. Hier gewoon volle bak aan de straat, klaar . En we kunnen onbeperkt rommel naar de stort brengen. ( huishoudelijk afval ) bij bouwpuin e.d. mogen we ik meen 2m3 puin wegvoeren per jaar zonder kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
zonnigtype schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:16:

Ja, we hebben het mooie weer speciaal voor jullie/ons uit de mediterrannee meegenomen. :)

Komende dagen nog meer mooi nazomer/herfstweer... :9

Jammer dat ik morgen alle modules moet ontkabelen vanwege de dakrenovatie alhier... :(

Dat wordt cold turkey bij ons, we hebben ruim tien jaar bijna geen dag zonder eigen opwek gezeten... :/
Dat is wel echt minder met dit hele mooie nazomer weer! Zeker voor een fanaat van zon zoals jij, zonnigtype.. Gaat het erg lang duren die renovatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Echt veel komt er nu niet meer binnen, de zon is helaas achter de huizen van de buren gezakt. Schaduw is rond deze tijd van het jaar toch echt een probleem, in de ochtend staan de panelen elkaar enigszins in de weg, in de avond zijn het de buurdaken. Misschien kan ik de panelen nog iets verschuiven, of de voorste rij iets laten zakken. De achterste rij zou ook nog wat omhoog kunnen, maar dat vinden de overburen minder.

Toch een vette 4,4 kWh/kWp. Ook gisteren was mooi. Opvallend overigens, ik was op Vlieland en daar was het zaterdag tot 13.00 uur bewolkt/mistig, in Amsterdam overduidelijk niet.

Overigens zijn we met die opbrengsten ook door de grens van 2500 kWh (sinds 5-8-2009) geschoten. Dat had ik afgelopen donderdag al verwacht, maar die dag was veel slechter dan voorspeld.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 10-10-2010 18:49 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
ericplan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 18:30:
Echt veel komt er nu niet meer binnen, de zon is helaas achter de huizen van de buren gezakt. Schaduw is rond deze tijd van het jaar toch echt een probleem, in de ochtend staan de panelen elkaar enigszins in de weg, in de avond zijn het de buurdaken. Misschien kan ik de panelen nog iets verschuiven, of de voorste rij iets laten zakken. De achterste rij zou ook nog wat omhoog kunnen, maar dat vinden de overburen minder.

Toch een vette 4,4 kWh/kWp. Ook gisteren was mooi. Opvallend overigens, ik was op Vlieland en daar was het zaterdag tot 13.00 uur bewolkt/mistig, in Amsterdam overduidelijk niet.

Overigens zijn we met die opbrengsten ook door de grens van 2500 kWh (sinds 5-8-2009) geschoten. Dat had ik afgelopen donderdag al verwacht, maar die dag was veel slechter dan voorspeld.
Hmm, dan moet ik eigenlijk nog best heel blij zijn met mijn 12.7kWh vandaag! Zou nog beter kunnen als ik de schoorstenen op de 1 of andere manier zou kunnen verlagen.. Die zorgen nu laat in de middag voor een slechtere productie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

RemcoDelft schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 19:09:
Ik zag gisteren bij de Gamma rookmelders met een batterij die gegarandeerd 10 jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Yilar schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:27:
[...]

Gisteren 9830W gehaald.. net geen 10Kw dus zeker niet slecht, maar vandaag ziet er beter uit.. Ik zit nu al op 1850W continu, dus dat moet gisteren gaan overtreffen!
9830 W uit een 3100 W installatie? Oh, ik denk dat ik het snap, je bedoelt Wh en kWh :) ja, die eenheden zijn we streng op hier.

Ik had vandaag trouwens 4.81 kWh voor elke kW piek aan mijn gevel. Superdag, bijna 10% meer dan gisteren!

De eerste 10 dagen van oktober vallen niet eens zoveel slechter uit dan augustus: 26,1 om 30,8 kWh.

Aanvulling: mijn piek (gemiddeld over 10 min) was 751 W/Wp

[ Voor 5% gewijzigd door Anne vdr Bom op 10-10-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Yilar schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:20:
[...]

Hmm, dan moet ik eigenlijk nog best heel blij zijn met mijn 12.7kWh vandaag! Zou nog beter kunnen als ik de schoorstenen op de 1 of andere manier zou kunnen verlagen.. Die zorgen nu laat in de middag voor een slechtere productie..
12,07 kWh is nog altijd 4,09 kWh/kWp en dat is echt niet slecht voor de tijd van het jaar.
Als je iets wil, dan is het waarschijnlijk de solior meer naar de voorkant van het huis. Helaas krijg je dan weer langere leidingen. En de schoorstenen zijn natuurlijk lastig. Waarschijnlijk is de helft buiten gebruik en toch zitten ze er nog.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anne vdr Bom schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:36:
[...]

Ik zag gisteren bij de Gamma rookmelders met een batterij die gegarandeerd 10 jaar meegaat.
Ik heb er hier ook een paar van hangen, ze hangen inmiddels een jaar.
Af en toe de testknop indrukken voor controle.
Volgens het blad van vereniging eigenhuis komen ze als een van de besten uit de test.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-10-2010 21:07 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:13
Wow.. Dat was een prachtige dag vandaag! Bij ons stopt de meter op 26,9kWh, wat neerkomt op 5,2kWh/kWp. En die wolkenloze lucht levert van die mooie parabooltjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.pachube.com/feeds/5622/datastreams/2/history.png?w=600&h=400&c=33cc66&b=true&g=true&t=Laatste_24_uur&l=5180Wp&s=6&r=2

Het piekvermogen was ca 4200Watt, 81% van het maximum.
Doe mij nog maar een paar van deze dagen!

OHJA : Zonneboiler hier weer op 60graden.. de verwarming is dit najaar nog niet aangeweest!

[ Voor 10% gewijzigd door mightym op 10-10-2010 21:56 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

@Niels / Eric / Ceefman

Kun je met de BrainQ tijdelijk je WW verwarmen (buiten de ingestelde tijden om) met een verkorte instelling?

CV tijdelijk verhogen kan wel.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:23:
@Niels / Eric / Ceefman

Kun je met de BrainQ tijdelijk je WW verwarmen (buiten de ingestelde tijden om) met een verkorte instelling?

CV tijdelijk verhogen kan wel.
Volgens mij wel, ik heb de directe grp en warm water apart instellen.
Denk met selecteren van warm water en programma party je langer tapwater kan opwarmen bij warmtevraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Mijn teller is hier blijven steken op 58 graden voor de zonneboiler ( omgerekend 59MJ opwarming t.o.v. koud water van 11 graden ). Zonnepanelen op 6.1kWh.

HEERLIJK. Oja. het huis is hier nog steeds aangenaam bijna 21 graden. Dus wederom een dag zonder CV ketel morgen in elk geval nog zo'n dag.

Pagina: 1 ... 136 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.