Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 143 Laatste
Acties:
  • 864.271 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
jja schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 20:25:
De sunnyboys hebben geen klokje, dus kunnen een nieuwe dag alleen herkennen als de produktie een tijdje volledig weggevallen is (nacht).
Dit geldt dan zeker voor de oudere sunnyboys. De mijne weet wel degelijk hoe laat het is (SB3000-TL 20).

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-10 15:17
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 20:29:
[...]

Kan zijn dat de omvormer kapot is, kan ook zijn dat de logger signaal is kwijt geraakt? Ik neem aan dat je een SunnyBeam Classic hebt? Ben je morgenochtend thuis en kan je eenvoudig bij je omvormer?

Dan kan je morgen ff bij je omvormer kijken als de zon opkomt. je kan dan op het display aflezen of je omvormer in elk geval start en leven geeft. Je weet dan of je omvormer problemen heeft of dat het bij je datalogger zit
Het was alleen gisteren dat ie het niet deed, vandaag werkte alles prima. Ik had de waardes gisteren niet uitgelezen, aangezien ik laat thuis was en de SB zichzelf dan al heeft uitgeschakeld.. Denk dat er ergens iets niet goed is gegaan in het loggen, maar ook de e-total mist die dag compleet. Klein raadsel..

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Zonlichtstad schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:30:
[...]

Dit geldt dan zeker voor de oudere sunnyboys. De mijne weet wel degelijk hoe laat het is (SB3000-TL 20).

Gerbrand
Die van mij heeft ook een klok en weet inderdaad hoe laat het is, datum/tijd wordt ook telkens gesynced als ik aanlog op de omvormer met de Sunny Explorer software om hem uit te lezen.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
sander817 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:49:
Een pulsen teller; arduino,freeduino bijv. Maar dat is geen plug&play helaas.
Ik heb er nu 2 hier, en ik ben net gestart met het inlezen hoe ik dat het beste kan aanpakken
Waarom niet wat hobbyen met 1-wire? Je hebt immers al een (Asus-)Linux doosje staan. Lijkt me de goedkoopste oplossing, en je kan de resultaten direct verwerken in grafieken en op internet.
Volgens mij staan er wel wat how-to's op internet hoe je kan tellen met 1-wire.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:38
iemand deze toepassing al eens benut voor statistieken uit zijn/haar SMA omvormer?
YouTube: SolarDing_Installatie.avi

gratis te downloaden op http://www.1001.be/SolarDing/

toevallig gevonden, dus wie weet bruikbaar voor iemand. (ik zing het nog ff uit met de soladinnekes)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:17:
Ik heb binnenkort ook een SDE-vrij logo.. :) Met een 13.520 Wattpiek installatie :)
;)

Voor allen die het nog niet weten: onze topicstarter JeroenH heeft het logo'tje in elkaar gedraaid, naar hem de credits s.v.p. (ik gebruik het niet, want ik heb tien jaar geleden aanschafsubsidies gekregen op onze modules, dat heet ook wel unlevel playing field...).
Vond Energie 2010 niet zoveel bijzonders overigens.
Als ik naar een beurs ga (vandaag daar geweest) sta ik meestal oeverloos te ouwehoeren met mensen die interessante ideeën en/of vakkennis hebben, van de beurs zelf zie ik meestal niet zoveel... Uiteraard veel zonnepanelen, er komen nog steeds leveranciers bij, gelukkig ook zeer serieuze partijen die open kaart over productie, marges e.d. willen geven. Verfrissend. (tip: Raw Solar Panels dot com, heeft ook hoogwaardige LED uit China).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Misschien voor de vloer-isoleerders onder ons:
een overzichtje van vloerplaten en hun R-waarde (combinaties van beton + schuim).

http://www.spaansen.nl/upload/71.pdf

Handig voor een eigen indicatie (met berekenen) als je een redelijke schatting wilt/kan gaan maken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-10 15:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Afbeeldingslocatie: http://tegenlicht.vpro.nl/.imaging/stk/tegenlicht/content/media/tegenlicht/2010/April/hermann-scheer/original/hermann%20scheer.jpg
Der langjährige SPD-Bundestagsabgeordnete und Träger des Alternativen Nobelpreises, Hermann Scheer, ist tot. Er starb im Alter von 66 Jahren. Das bestätigte sein Berliner Abgeordnetenbüro der Nachrichtenagentur dpa. Scheer starb demnach gestern Mittag in einem Berliner Krankenhaus. Es sei ein plötzlicher, unerwarteter Tod gewesen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:39
sander817 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 09:33:
[afbeelding]
Der langjährige SPD-Bundestagsabgeordnete und Träger des Alternativen Nobelpreises, Hermann Scheer, ist tot. Er starb im Alter von 66 Jahren. Das bestätigte sein Berliner Abgeordnetenbüro der Nachrichtenagentur dpa. Scheer starb demnach gestern Mittag in einem Berliner Krankenhaus. Es sei ein plötzlicher, unerwarteter Tod gewesen.
En daarmee gaat een grote stuwende kracht voor duurzaamheid in het algemeen en zonnestroom in het bijzonder verloren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:45
Ik heb het al eens eerder gemeld hier, mijn ferraris meter staat nu al weken op de laag tarief stand.
Hij schakelt nog steeds niet dus. (Wel mooi goedkoper overdag wassen en zo)

Ik wil mijn meter niet graag vervangen, ik durf daarom niet te bellen en de storing door te geven.
Straks krijg ik ook hier zo'n digitaal ding,
Iemand een goed advies hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
master30 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:02:
Ik heb het al eens eerder gemeld hier, mijn ferraris meter staat nu al weken op de laag tarief stand.

Ik wil mijn meter niet graag vervangen, ik durf daarom niet te bellen en de storing door te geven.
Ik heb precies hetzelfde, hoewel die van mij nog wel onvoorspelbaar schakelt. Ik hou het echter pas sinds de plaatsing in de gaten, dus ik weet niet of dit al langer speelt.

Misschien is het wel een complot. >:) Zodra de netbeheerder merkt dat je teruglevert; dat ze je dan op laagtarief forceren. Geen idee of ze dat per huishouden kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
master30 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:02:

Ik heb dat ook eens gehad, toen bleek niet mijn Feraris meter kapot te zijn, maar het apparaat wat de puls afgeeft voor het switchen tussen hoog en laag tarief. Kwam toen een klein nieuw apparaatje tussen met een knipperend ledje, die voor de omschakeling van de H/L stand van de feraris meter zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 20:29:
[...]

Kan zijn dat de omvormer kapot is, kan ook zijn dat de logger signaal is kwijt geraakt? Ik neem aan dat je een SunnyBeam Classic hebt? Ben je morgenochtend thuis en kan je eenvoudig bij je omvormer?

Dan kan je morgen ff bij je omvormer kijken als de zon opkomt. je kan dan op het display aflezen of je omvormer in elk geval start en leven geeft. Je weet dan of je omvormer problemen heeft of dat het bij je datalogger zit
Vanmorgen gechecked en alles deed het prima.. Snap er helemaal niets van.. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de schoonmaakster wellicht de stekker eruit heeft getrokken toen ze ging stofzuigen? Maar zou je dan alles kwijtraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben gisteren ook op de Energiebeurs geweest. Wat me opvalt is dat er veel leuke initiatieven zijn op gebied van duurzame energie maar op een enkeling na zijn het allemaal losse systemen die los van elkaar niet optimaal benut worden. Ik zit zelf een beetje te stoeien met een ontwerp voor een warmtepompinstallatie en wil deze koppelen aan een systeem met heatpipes. Een zwembad zou kunnen functioneren als een buffer voor het opslaan van de warmte welke dan door de warmtepomp weer kan worden benut. Afdekking zwembad moet dan wel goed geregeld zijn. Wat ik echter niet zelf kan uitrekenen en leveranciers me niet kunnen vertellen is welk vermogen heatpipes in de winter per dag aan vermogen kunnen leveren (in kWh).
Zo zou een zwembad met 100 m³ inhoud mij bv 800 kW kunnen leveren bij een delta T van 7°. Een warmtepomp met een vermogen van 15 kW heeft dan ongeveer 12 kW per uur nodig uit de buffer, in de geval het zwembad. In 800/12=66,7 uur zou het zwembad dan 7° zijn afgekoeld (bv van 10 na 3 °C) er van uitgaande dat de warmtepomp maximaal 10 uren per dag zal draaien zou in ca. 7 dagen mijn buffervermogen met 800 kw zijn afgenomen.
Vraag: kan iemand mij aangeven wat voor vermogen in kWh de heatpipes mij gemiddeld in de winterperiode in 7 dagen kunnen leveren? Hoeveel heatpipes zouden er nodig zijn om te voorkomen dat de buffer wordt "leeggetrokken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

mightym schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 14:10:
Ik heb mijn arduino via een ethernetbordje aangesloten op het internet. Hij stuurt nu elke 10 seconden de data naar Pachube. (dat is lekker makkelijk!) Op de Pachube website staat hoe je dit kunt doen. Verder laat ik mijn Arduino elke nacht (rond 23.00u) een mailtje naar mij sturen met de gegevens van die dag. Voor de grafiekjes kijk ik op mijn pachube site en voor de geschiedenis kan ik in mijn mailbox kijken. Mocht je interesse hebben in de sourcecode, dan kun je me een PB sturen.
Bedankt voor de tip. Als ik om source-code verlegen zit, stuur ik je een PB. Ik ben echter een software-developer van beroep, dus de software is het makkelijkst (en het leukst :P ), dus ik denk dat ik lekker zelf ga kloppen. Als ik echt vast kom te zitten, zal ik alsnog van je aanbod gebruik maken.

Trouwens, waar koop jij je Arduino-spul? Ik heb de mijne bij pieterfloris.nl gehaald, en ben tevreden over de snelheid en prijs, maar die heeft niet zo'n groot assortiment. Een realtime clock bijv. staat er niet bij (wel geïntegreerd in het datalogger board, maar dat is wat overkill als je naar het internet gaat loggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:31
@vmaxrider:
Als je een WP hebt, moet je toch aan een boiler, dus sluit er dan ook meteen heat-pipes op aan, want dan zijn de meerkosten reletief klein. Heat-pipes als primaire bron voor verwarming gaat echter niet lukken, omdat de watervraag te groot is en het aanbod zon en de duur hiervan in de winter te klein is. De heat-pipes zijn goed voor de zomer en het tussenseizoen en zullen er voor zorgen dat de legionella cyclus van je boiler (die veel stroom kost) vaak op zonneënergie kan (moet je regeling het wel herkennen als de boiler boven een gestelde temp komt, dat de legionella cyclus uitgesteld kan worden), maar de bijdrage over het hele jaar genomen zal nooit genoeg zijn.

Dat is tenzij je een seizoensbuffer bouwt, maar daarvoor is een zwembad niet geschikt. Het vollume is misschien (afhankelijk van je warmtevraag) groot genoeg, maar de temperatuur is veel te laag en de isolatie die ontbreekt zo ongeveer.

Simpel sommetje: 1000m³ gas à 30MJ = 30GJ
Dat is met een collector of 8 wel op te brengen.
Maar bij 4,18kJ/K/kg en een dT=7K betekend dat 30GJ/(7K*4,18kJ/K/kg)=1025290kg water, oftewel 1025m³ water.
Laten we voor het gemak aannemen dat je de helft nodig hebt, omdat een deel van je verbruik en opwek overeenstemmen, dan is het nog steeds héél veel water.

Als je de dT weet te vertienvoudigen, dus van dT=7K naar dT=70K, dan kun je ook met een tien keer kleinere seizoensbuffer toe.

Dan rest nog dat je meer collectoren zult moeten plaatsten, omdat je ook veel verliezen hebt bij een seizoensbuffer.

Dit is even om een idee te geven, want er zijn nog meer dingen waar je rekening mee moet houden.

Waarom haal je niet gewoon warmte uit een grondbron als je het toch over 10C bron hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Pff, vandaag weer druk aan het bellen met Energieleveranciers, die allemaal wat anders vertellen over salderen, elkaar tegen spreken, etc.

Stel dat je een bedrijf hebt die 50.000 kWh gebruikt per jaar. Nu wordt er voor 25.000 kWh / jaar aan PV geplaatst. Men heeft een meter met 4 tellers (2 lever, 2 teruglever, hoog/laag).

Verbruik hoog is 40.000
Verbruik laag is 10.000

Nu worden de PV panelen geplaatst. Nieuwe waarden (schatting):

Verbruik hoog: 25.000
Verbruik laag: 5.000
Brutoproductie meter: 25.000
Teruglever meter hoog: 5.000 kWh
Teruglevermeter laag: 5000 kWh (vooral van de weekenden)

Nu krijg je dus de eerste 5.000 kWh gewoon gesaldeert, dus volledig terug tegen de prijs die je er ook voor betaalde. De andere 5.000 kWh krijg je terug voor 7, 8 of 9 cent per kWh, afhankelijk van je leverancier (bij Greenchoice 9 cent). Dus hetzelfde als je inkoop. Nu loop je dus de € 0,0406 Energiebelasting mis. Dus op jaarbasis 200 euro.

Reken ik nu goed? Is het realistisch dat ik 10.000 kWh teruglever? En de grote vraag die blijft nu: In wiens zal gaat die 200 euro?

Verder; mag een energieleverancier je verplichten een digitale meter te nemen als je nog zo'n mooie (eerlijke) Ferrarismeter hebt?

Nu wek je 70% van je kWh totaal op in de 3 zomermaanden.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, en dan nog de grote vraag: Zijn zonnepanelen roerend of onroerend? Als je ze nou los op de dak zet: roerend. Maar zet je ze vast met 2 schroeven: onroerend? En nu op een schuin dak, als je ze in haken hangt: roerend? Maar hang ze op met schroeven: onroerend?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:13
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 12:18:
[...]

Bedankt voor de tip. Als ik om source-code verlegen zit, stuur ik je een PB. Ik ben echter een software-developer van beroep, dus de software is het makkelijkst (en het leukst :P ), dus ik denk dat ik lekker zelf ga kloppen. Als ik echt vast kom te zitten, zal ik alsnog van je aanbod gebruik maken.

Trouwens, waar koop jij je Arduino-spul? Ik heb de mijne bij pieterfloris.nl gehaald, en ben tevreden over de snelheid en prijs, maar die heeft niet zo'n groot assortiment. Een realtime clock bijv. staat er niet bij (wel geïntegreerd in het datalogger board, maar dat is wat overkill als je naar het internet gaat loggen).
Mijn laatste arduino heb ik via Ebay gekocht, samen met de ethernet shield. Je kunt ook kijken bij EZtronics. Die was best goedkoop, maar rekent relatief hoge verzendkosten... Ik gebruik gewoon een NTP server voor de tijd, werkt perfect. NB als jij een software-developer bent, dan zul je weinig moeite hebben om mijn programmeerkunsten te overtreffen! Ik ben slechts elektrotechnicus en natuurkundige, dus programmeren is voor mij meer hobby! (en dat is te zien aan de sourcecode! :$ ) Als jij nu leuke resultaten hebt geboekt, dan hoor ik het natuurlijk graag! ;)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
sander817 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 09:33:
[afbeelding]
Heel erg spijtig dit. Ronduit een groot verlies.

Artikel van gisteren dat nog maar eens illustreert:
You are the losers, Scheer said to the captains of the Dutch energy-industry

Of deze:
YouTube: Toespraak Hermann Scheer @ 10 jarig EEG NL-sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

A.s. woensdag dus 68 (geen 66) panelen op mijn dak! Met een SB 12000. A.s. dinsdag worden ze geleverd, woensdag t/m vrijdag gaan ze plaatsen :) Uitgebreid verslag volgt.

Zonnepanelen zijn een ROEREND GOED, mits met MAXIMAAL 4 schroeven vast worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scheer Er starb im Alter von 66 Jahren
slik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman
Ik begrijp je antwoord maar zit toch met volgende:
Bodemlussen zijn relatief duur. Zal als iedereen zich aan de wet houdt niet goedkoper worden.
Door toepassing van heatpipes met koppeling aan een buffer (zwembad) kan ik theoretisch gedurende de periode oktober t/m april ALLE energie welke de heatpipes kunnen opvangen ook gebruiken. Vraag is hoeveel energie ik kan invangen in deze periode, uitgedrukt in kWh. De warmtepomp zal in deze periode ongeveer 200 dagen x 10 uur x 12 kw = 24.000 kW uit de buffer halen voor de verwarming van het huis.

Vraag: Hoeveel kunnen heatpipes mij in deze periode leveren?

Het is niet zo erg dat op enkele dagen de watertemperatuur richting het vriespunt gaat, dit kan theoretisch bij bodemwisselaars ook het geval zijn. Als gemiddeld genomen over zeg een week, maar voldoende energie wordt ingevangen om de buffer van 100 m³ maar op een redelijke gemiddelde temperatuur te houden, zeg 7 à 8°C. Dan kan de warmtepomp ook met een redelijk rendement overeind blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

mightym schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:36:
Mijn laatste arduino heb ik via Ebay gekocht, samen met de ethernet shield. Je kunt ook kijken bij EZtronics. Die was best goedkoop, maar rekent relatief hoge verzendkosten... Ik gebruik gewoon een NTP server voor de tijd, werkt perfect.
Goeie tip. Met zo'n ethernetboardje heb je eigenlijk niks meer nodig. Als het PoE had, zelfs geen voeding.
NB als jij een software-developer bent, dan zul je weinig moeite hebben om mijn programmeerkunsten te overtreffen! Ik ben slechts elektrotechnicus en natuurkundige, dus programmeren is voor mij meer hobby! (en dat is te zien aan de sourcecode! :$ ) Als jij nu leuke resultaten hebt geboekt, dan hoor ik het natuurlijk graag! ;)
Amateur of prof maakt vaak weinig uit in de kwaliteit (geldt vaak ook voor klussen in huis), het verschil zit em in de snelheid.

Ik zal mijn ervaringen delen, maar hou je adem niet in, het is een project voor de donkere dagen rond Kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:51:
[...]

Goeie tip. Met zo'n ethernetboardje heb je eigenlijk niks meer nodig. Als het PoE had, zelfs geen voeding.

[...]

Amateur of prof maakt vaak weinig uit in de kwaliteit (geldt vaak ook voor klussen in huis), het verschil zit em in de snelheid.

Ik zal mijn ervaringen delen, maar hou je adem niet in, het is een project voor de donkere dagen rond Kerst.
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb het idee dat de donkere dagen al begonnen zijn :N ... gisteren geloof ik 3kWh binnengehaald...

Let je er wel op dat je de juiste ethernetkaart koopt? Je hebt ook een goedkopere, maar daar heb je andere commando's (complexer) voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:41:
pcmadman
Ik begrijp je antwoord maar zit toch met volgende:
Bodemlussen zijn relatief duur. Zal als iedereen zich aan de wet houdt niet goedkoper worden.
Door toepassing van heatpipes met koppeling aan een buffer (zwembad) kan ik theoretisch gedurende de periode oktober t/m april ALLE energie welke de heatpipes kunnen opvangen ook gebruiken. Vraag is hoeveel energie ik kan invangen in deze periode, uitgedrukt in kWh. De warmtepomp zal in deze periode ongeveer 200 dagen x 10 uur x 12 kw = 24.000 kW uit de buffer halen voor de verwarming van het huis.

Vraag: Hoeveel kunnen heatpipes mij in deze periode leveren?

Het is niet zo erg dat op enkele dagen de watertemperatuur richting het vriespunt gaat, dit kan theoretisch bij bodemwisselaars ook het geval zijn. Als gemiddeld genomen over zeg een week, maar voldoende energie wordt ingevangen om de buffer van 100 m³ maar op een redelijke gemiddelde temperatuur te houden, zeg 7 à 8°C. Dan kan de warmtepomp ook met een redelijk rendement overeind blijven.
Ja, maar je moet natuurlijk/waarschijnlijk ook oppassen dat je zwembad niet bevriest?

Maargoed, download even de dichst bijzijnde langjarenreeks van het KNMI met daarin de insolatie en temperatuur. Dan kun je de gemiddelde instraling per maand over de afgelopen 30jr (oid) berekenen en uitzetten tegen de gemiddelde temperatuur (=graaddagen=warmtebehoefte). Zonnecollectoren hebben een rating in GJ/jaar. Dat zal bij jouw vanwege de lage temperatuur overigens aan de lage kant zijn, maar je hebt natuurlijk ook veel verliezen uit je zwembad water. (Die verliezen kun je natuurlijk ook inschatten a.d.h.v. de buitentemperatuur.) Je kunt dan de aanname doen dat die GJ over het jaar verdelen in verhouding tot de insolatie. (Je kunt ook de bewolkingsgraad gebruiken om de insolatie te verminderen voor bewolkte dagen, omdat collectoren minder aan diffuus hebben dan bijvoorbeeld zonnepanelen.)

Deze oefening laat ik natuurlijk aan jou over. :9

Verder vraag ik me af wat het voordeel is van heatpipes als je deze gebruikt om je zwembad van 10C op te warmen. Heat pipes hebben een voordeel als de dT met de omgeving hoog is, maar dat is bij jou veel minder het geval en zijn vlakke plaat collectoren wellicht economischer of interessanter omdat ze het bezette oppervlak beter benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman
Ik zal eens gaan uitpluizen wat er mogelijk is op basis van de gemiddelden van het KNMI. Ik ben wat dat betreft niet zo'n techneut. Vlakke plaat collector zal bij weinig zonlicht ook weinig opbrengst hebben. Op basis van de info over heatpipes zou UV ook al de nodige energie moeten opleveren.
Het zal allemaal een beetje tegenvallen; als mightm gisteren maar 3 kW heeft binnengehaald zal dat hartje winter nog minder zijn. Dit betekent dat mijn opzetje al snel onderuit gehaald wordt.
Nog andere suggesties om een buffer met energie te vullen, behalve een bodemcollector of open bronsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Verwijderd schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:41:
De warmtepomp zal in deze periode ongeveer 200 dagen x 10 uur x 12 kw = 24.000 kW uit de buffer halen voor de verwarming van het huis.
Beste Vmax Rider,

Is 24000 Kwh thermisch niet wat veel? Ik heb sinds 7 januari 8500 Kwh thermisch gebruikt voor het verwarmen van 600 kuub en warmwater voor vier personen.
2000 draaiuren voor een warmtepomp is rijkelijk veel. Heb je geen mogelijkheden om meer warmte binnen te houden? Die 10 uur per dag is normaal bij enkele graden vorst overdag, anders zou het veel minder moeten zijn. Op een dag als vandaag draait mijn veel kleinere pomp ongeveer 3,5 uur.

Overigens denk ik ook dat je in een zwembad te weinig energie kan opslaan. Je delta T is gewoon te klein. Heb dat zelf ook met mijn boilervat van 500 liter voor warm water. Deze is maximaal een graad of 50, en via de warmtewisselaar voor het drink water kan ik dan het temperatuurgebied tot 38 graden gebruiken. Bij elkaar goed voor 25.2 MJ aan warmte. (7Kw thermisch) Dit water moet opgewarmd worden vanaf ongeveer 7 graden naar zeg 40 graden. dus kan ik er maximaal 181 liter aan bruikbaar warm water uit halen.

In jouw geval hetzelfde verhaal, Je zonneboiler levert alleen een bijdrage als deze een aantal graden warmer is dan je zwembad. Je wilt je zwembad ook niet te koud hebben omdat anders je rendement en het vermogen van je warmtepomp enorm omlaag gaan. (zelfde elende heb je met een luchtwarmtepomp in de winter) Je kan dus alleen de energie gebruiken in de watertemperatuur tussen ongeveer 12 graden en het maximum zeg 30 graden.
Bij 100 kuub water goed voor 7560 MJ thermisch dus 2100 Kwh thermisch dus 8,75 % van je verbruik is dan een buffer.

Lijkt aardig maar wat als je een echt koude week hebt?
Vorig jaar hadden we een hele koude week die bij mij bij 14 draaiuren per dag vroeg. jouw pomp zou dan bijna continue draaien, zeg 20 uur per dag. Je zou het dan net kunnen redden in zo'n week maar dan moet je vooraf wel 100000 liter water op 25 graden hebben.
Hoeveel collector oppervlakte is daar voor nodig op het moment dat de zon laag staat en ook het indirekte licht minimaal is?
November tot maart tot doet een zonnecollector bijna niets, dit is ongeveer 15% van wat een maand als mei-augustus opbrengt. Een vierkante meter collector levert per jaar ongeveer 1,9 Gj op. In januari dus 15% hiervan dus 285 MJ.
Per dag dus 9,5 MJ of 2,63 Kwh thermisch. let wel: dit is gemiddeld en kan ook 2 weken lang bijna 0 zijn.

Je hebt bij jouw 10 uur per dag en 12 Kwh dan al 45 vierkante meter collector nodig om warm te blijven maar....
Dan heb je nog geen energie om je zwembad op te warmen als dat een week eerder flink afgekoeld is (vorig jaar lag er 3 weken lang sneeuw op mijn collector dus 0 opbrengst)

Zonder het verder te berekenen denk ik dat je minimaal 70 vierkante meter aan collector nodig hebt. Toch al gauw 15000 euro !!! en waar ga je het laten?

De moraal van dit (lange) verhaal:Begin er niet aan, een boring of oppervlakte collector kost ongeveer een kwart hiervan!
Zou je de rest van de 15000 euro in PV investeren dan kan je voor dit geld ongeveer 3000Kwh aan elektrische energie produceren. Met een goede pomp genoeg voor ongeveer 75% van je elektriciteit rekening :9~

Een bodemboring of oppervlakte collector is duur maar werkt wel heel goed.
Ik ken wel systemen die de warmte opslaan in zouten maar deze worden in Nederland voor zover ik weet niet gebruikt.

Edit: De bodem is eigenlijk de enige interessante bron. Lucht is goedkoop maar het echte rendement aan de Kwh meter is veel lager dan opgeven omdat fabrikanten de ontdooicyclus even "vergeten"mee te rekenen. Zelfde geldt ook voor veel pompen de het drinkwater een keer per week boven de 65 graden moeten stoken om legionella te voorkomen.
Goed orienteren dus.
Stuur me anders een PB als je vragen hebt

Jerry

[ Voor 5% gewijzigd door energiebewust op 15-10-2010 16:41 ]

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 16:28:
pcmadman
Ik zal eens gaan uitpluizen wat er mogelijk is op basis van de gemiddelden van het KNMI. Ik ben wat dat betreft niet zo'n techneut. Vlakke plaat collector zal bij weinig zonlicht ook weinig opbrengst hebben. Op basis van de info over heatpipes zou UV ook al de nodige energie moeten opleveren.
Het zal allemaal een beetje tegenvallen; als mightm gisteren maar 3 kW heeft binnengehaald zal dat hartje winter nog minder zijn. Dit betekent dat mijn opzetje al snel onderuit gehaald wordt.
Nog andere suggesties om een buffer met energie te vullen, behalve een bodemcollector of open bronsysteem?
Ik heb een paar jaar geleden geexperimenteerd met zonnecollectoren gekoppeld aan 4000 liter met een warmtewisselaar voor mijn LT verwarming. Ondanks de lage temperatuur (ca 25 graden) van het LT circuit, viel de opbrengst van de ZB bar tegen. In de zomer liep de temperatuur van die 4000 liter op tot aan 90-95 graden, tegen de tijd dat de verwarming aan moest (eind oktober) was het water al afgekoeld tot 40-45 graden. Dit buffertje was genoeg om alles bij elkaar voor een dag of 10 het huis warm te houden. Daarna was de pret op. De zon was niet krachtig genoeg om het vat warm genoeg te krijgen om er iets aan te hebben (lees meer dan 30 graden). Dit punt werd pas weer bereikt begin maart. En half maart gaat de verwarming hier praktisch niet meer aan.. Dat was dus een heleboel gedoe voor ongeveer niets... Die hobby hebben we maar snel gestopt..

In combinatie met een warmtepomp kan het wellicht iets gunstiger uitpakken, maar ik vraag me af of je de extra investering in een ZB installatie, tov het hogere energiegebruik van bijv een lucht/water warmtepomp er ooit uit zult halen..

NB Ik heb 3kWh binnengehaald geen 3kW!!!

[ Voor 1% gewijzigd door mightym op 15-10-2010 18:08 . Reden: ontzettend hinderlijke typo ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:39
mightym schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 16:38:
NB Ik heb 3kWh binnengehaald geen 3kW!!!
Vechten tegen de bierkaai ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JeroenH schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 16:56:
[...]

Vechten tegen de bierkaai ;)
Tsja, het is ook een lullige eenheid.. verder is het concept energie ook een lastige.... Bestaat ook nog maar relatief kort (paar honderd jaar ofzo). Isaac Newton heeft zijn theorieen zonder het concept energie moeten uitwerken...dus kunnen we de 'normale mensch' dit misconcept kwalijk nemen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de glaszetter die mijn pui plaatste, genoot de glas subsidie,
echter bracht hij mij maar 110 euro in mindering terwijl hij 210 euro van senternovum kreeg.
ik ben daar vandaag even langs geweest met de deurwaarder en een afgevaardigde van senter.
de erkende professionals in nederland........ laat me niet lachen.

voor wie ook fraude wil ontdekken :
je kan met je digid het hele proces zien als je inlogd.
en dan ontdek je een hoop.
http://www.senternovem.nl/isolatieglas/
zie status declaratie waardebon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
mightym schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:06:
[...]

Tsja, het is ook een lullige eenheid.. verder is het concept energie ook een lastige.... Bestaat ook nog maar relatief kort (paar honderd jaar ofzo). Isaac Newton heeft zijn theorieen zonder het concept energie moeten uitwerken...dus kunnen we de 'normale mensch' dit misconcept kwalijk nemen???
Het is werkelijk waar verschrikkelijk. Bij zo veel mensen gaat dat er gewoon niet in... zelfs bij mensen waarvan je denkt dat ze er verstand van zouden hebben. Ik heb het allemaal meegemaakt, zelfs een elektriciën.

Nog leuker is dat sommige mensen het wel logisch vinden als ik kWh/h zeg (ze kennen per slot van rekening het verschil tussen een kW en een kWh niet). En daarna zeg ik dan: "Maar als je eerst kW maal uur en dan gedeelt door uur hebt, dan kun je die verminigvuldiging en deling toch wegstrepen tegen elkaar en heb je kW?" waarop ze me dan vaak raar aankijken en zich afvragen hoeveel kW het per uur is... 8)7

En voor m'n tante kan ik me er niet zo druk over maken (en die nemen het meestal ook wel aan dat ik gelijk heb...), maar ik snap het niet dat mensen die professioneel met energie te maken hebben zich met dit soort bassale dingetjes compleet belachelijk maken... ARG!

/frustratiemodus

@vmaxrider:
Als ze jou vertelt hebben dat een heat-pipe het vanwege de UV beter doet in de winter, dan zeg ik:Quatsch!
In de winter is er juist weinig UV. De zon staat te laag en de Air-mass is daardoor te hoog. (Als de zon laag staat heb je juist meer rood licht, als hij hoog staat is het fel en wit.)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Atmospheric_Transmission.png/595px-Atmospheric_Transmission.png
Rayleight scattering is afhankelijk van de weglengte.

Verder ben ik het mightym eens en ook met energiebewust, met uitzondering van z'n eenheden gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

mightym schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:32:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb het idee dat de donkere dagen al begonnen zijn :N ... gisteren geloof ik 3kWh binnengehaald...
De afgelopen 3 dagen waren de slechtste ooit: bij elkaar 1,34 kWh/kWp. Nou ja, voor mij dan, want ik ben pas sinds mei 'in business'. Ik geloof dat er morgen weer wat zon komt.
Let je er wel op dat je de juiste ethernetkaart koopt? Je hebt ook een goedkopere, maar daar heb je andere commando's (complexer) voor nodig!
Oh, dat is niet gek om te weten, is dit juiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:03:
[...]

De afgelopen 3 dagen waren de slechtste ooit: bij elkaar 1,34 kWh/kWp. Nou ja, voor mij dan, want ik ben pas sinds mei 'in business'. Ik geloof dat er morgen weer wat zon komt.

[...]

Oh, dat is niet gek om te weten, is dit juiste?
Volgens mij wel, er moet een wiznet 5100 chipje op zitten en als ik goed kijk dan lijkt het logo er wel op! Er zijn trouwens wel goedkopere shields te vinden. (maar mogelijk zit op deze nieuwe versie een werkend SD slot en dat is ook wel leuk natuurlijk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:03:
[...]

Nou, dan valt het nog mee bij mij, geloof ik. Afgelopen 3 dagen 2,6 kWh. Afgelopen zondag (mooi strak zonning weer) 6,4 kWh. Wat een verschil. Niet geweten dat dik pak wolken zo'n groot effect heeft op de opbrengst.

Gelijk nog even een vraag over data logging. Ik heb een SB1200 SMA. Daar wil ik een piggyback Bluetooth in plaatsen. Als ik wil data loggen met bijvoorbeeld Sunny Explorer moet dan de computer de hele dag aanstaan (gaat niet gebeuren uiteraard), of kan de SB1200 de data van die dag onthouden en aan het eind van de dag de gegevens doorzenden (als ik de computer aanzet na thuiskomst werk). Als dat niet kan, dan overweeg om een Sunny Beam aan te schaffen. Ik weet dat de SB1200 de volgende dag is gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:23:
A.s. woensdag dus 68 (geen 66) panelen op mijn dak! Met een SB 12000. A.s. dinsdag worden ze geleverd, woensdag t/m vrijdag gaan ze plaatsen :) Uitgebreid verslag volgt.

Zonnepanelen zijn een ROEREND GOED, mits met MAXIMAAL 4 schroeven vast worden gezet.
Die maximaal 4 schroeven heb ik nog nooit van gehoord.
Als ik gewoon dakhaken en klemmen gebruik is het gewoon onroerend (je weet wel aard- of nagelvast).
Dit als gevolg van natrekking. (in de privesfeer dus ook (hypotheek)rente aftrek mogelijk )

Waar heb je die 4 schroeven vandaan als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:34

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
mightym schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:06:
[...]

Tsja, het is ook een lullige eenheid.. verder is het concept energie ook een lastige....
:? :? :?
Bestaat ook nog maar relatief kort (paar honderd jaar ofzo).
De rest van de humane definities (en de voortdurende Babylonische spraakverwarring daarover) gelden voor hetzelfde beperkte tijdvak, dus what is your point? Zo "moeilijk" is het allemaal ook weer niet, zelfs ik begrijp het/denk het te begrijpen, en ik ben geen techneut ...
Isaac Newton heeft zijn theorieen zonder het concept energie moeten uitwerken...dus kunnen we de 'normale mensch' dit misconcept kwalijk nemen???
De "door de bank genomen als normaal te karakteriseren medeburgers" wellicht niet. De vakjournalisten echter beslist wel...

Op mijn site overigens een uitgebreid in memoriam met talloze links n.a.v. het onverwachte overlijden van de Grootmeester van Decentrale Energie opwekking, Hermann Scheer. Gaia ontferme zich over zijn ziel. Laat ons zijn gedachtegoed ook in Nederland uitbouwen, alle archaïsche tegenstand van de semi-monopolisten ten spijt (zie ook het door pcmadman gelinkte artikel op Energieenwater.net site, let op de arrogante insteek van de energiebobo's die vinden dat zei "ons" vertegenwoordigen, "dat doen wij anders in Nederland"... :r ).

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 15-10-2010 22:03 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
zonnigtype schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:58:
[...]

:? :? :?

[...]

De rest van de humane definities (en de voortdurende Babylonische spraakverwarring daarover) gelden voor hetzelfde beperkte tijdvak, dus what is your point? Zo "moeilijk" is het allemaal ook weer niet, zelfs ik begrijp het/denk het te begrijpen, en ik ben geen techneut ...

[...]

De "door de bank genomen als normaal te karakteriseren medeburgers" wellicht niet. De vakjournalisten echter beslist wel...
Haha,
Uit Wikipedia: Ironie (uit het Grieks: εἰρωνεία (eirooneia) = geveinsde onwetendheid) is een stijlfiguur om je spottend uit te drukken. Ironie geldt daarbij als de 'milde', subtiele vorm: de dubbele bodem, die enige geoefendheid van een lezer vergt om haar te herkennen. In het Frans noemt men ironie wel eens "l'arme du faible" (het wapen van de zwakke). Ironie is een vorm van humor.
Ok, volgens Wikipedia was het dus een zwaktebod :z

Ohja om nog even op jouw berichtje in te gaan, zijn journalisten niet die kornuiten die na hun pretpakket (lees een niet Beta-pakket) op de HAVO of het VWO niets anders konden dan Journalistiek als studie kiezen? Dan verbaast het mij niets dat ze zo glorieus de mist in gaan!

[ Voor 10% gewijzigd door mightym op 15-10-2010 22:25 . Reden: ..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 12:52
Hier gaat binnenkort het garage dak vol met ongeveer 4000Wp.
Systeem zal gaan bestaan uit Steca500 omvormers.
Ik ben nu de bestellijst van het complete systeem aan het samenstellen maar er zijn nog een paar kleine vragen:
X21r schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:42:
En de DC input ook weer opnieuw aangesloten en direct naar last schakelaar.
Is een DC lastschakelaar verplicht / verstandig? In de handleiding van de Steca kom ik niets tegen. (X21r heeft ook Steca500 omvormers)

Mag ik op een aparte nieuwe groep met alleen 7x Steca500 terugleveren en op een bestaande groep een 8e Steca500 monteren?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:25
SunshineCompany schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:23:

Interessant, wat is je bron? Het lijkt me sterk dat het aantal schroeven bepaalt of iets roerend of onroerend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:28:

Verder; mag een energieleverancier je verplichten een digitale meter te nemen als je nog zo'n mooie (eerlijke) Ferrarismeter hebt?
Leverancier heeft NIETS te zeggen over meters, dat is het domein van netbeheer of, beter gezegd, van de meetgemachtigde (die meestal door netbeheerder wordt "aangewezen" bij particulieren, bedrijven zouden wellicht onafhankelijk meetbedrijf kunnen inschakelen als dat niet veel duurder is).

http://www.energieleveran...e/pag_view.asp?pag_id=396

Uitzondering: Oxxio, wat eigen meetbedrijf heeft en als je voor hun "slimme" (lees: ultradomme) meter hebt gekozen, wordt door Oxxio gefactureerd en hebben zij controle over verbruiksgegevens. TROS Radar meldt regelmatig problemen met die meters (kunnen ook niet salderen).

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 15-10-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekkere link zonnig type,
ik triggerde ineens enorm op :
dan geldt een maximum huurtarief van
€ 25,33, exclusief BTW (2010). Dit maximale huurtarief is door de overheid bepaald. Meer informatie vindt u op de website van de Energiekamer.
Dit maximum geldt niet indien u heeft gekozen voor een slimme meter.
Voor gasmeters bestaat nog geen maximum huurtarief.
aaah die laatste 2 zinnetjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:56:
[...]

Leverancier heeft NIETS te zeggen over meters, dat is het domein van netbeheer of, beter gezegd, van de meetgemachtigde (die meestal door netbeheerder wordt "aangewezen" bij particulieren, bedrijven zouden wellicht onafhankelijk meetbedrijf kunnen inschakelen als dat niet veel duurder is).

http://www.energieleveran...e/pag_view.asp?pag_id=396

Uitzondering: Oxxio, wat eigen meetbedrijf heeft en als je voor hun "slimme" (lees: ultradomme) meter hebt gekozen, wordt door Oxxio gefactureerd en hebben zij controle over verbruiksgegevens. TROS Radar meldt regelmatig problemen met die meters (kunnen ook niet salderen).
`
Waarom gaan we geen eigen meetbedrijf oprichten die alleen maar Ferrarismeters levert?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

glambalk schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:05:
[...]

`
Waarom gaan we geen eigen meetbedrijf oprichten die alleen maar Ferrarismeters levert?
Omdat de kans is dat je wordt aan gewezen door de netwerkbeheerder dan zo goed als nul is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

W.Wonderland schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:50:
Hier gaat binnenkort het garage dak vol met ongeveer 4000Wp.
Systeem zal gaan bestaan uit Steca500 omvormers.
Ik ben nu de bestellijst van het complete systeem aan het samenstellen maar er zijn nog een paar kleine vragen:

[...]

Is een DC lastschakelaar verplicht / verstandig? In de handleiding van de Steca kom ik niets tegen. (X21r heeft ook Steca500 omvormers)

Mag ik op een aparte nieuwe groep met alleen 7x Steca500 terugleveren en op een bestaande groep een 8e Steca500 monteren?.
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar zou het niet voordeliger/ efficiënter zijn 1 grote omvormer te kopen ipv 8 kleintjes?

En je mag trouwens niet meer dan 2,25A per groep terugleveren. Dus elke steca z´n eigen groep of alle steca´s op 1 dedicated groep.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 16-10-2010 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Systeem zal gaan bestaan uit Steca500 omvormers
eenvoudigweg, steca`s verhogende netspanning ietsje, net als alle andere omvormers
neem je 10 steca`s dan kom je al snel op 10x 1 a 1,5 volt en dan zit je op 1 fase dus op 240-245 volt.
bij een iets hogere netspanning zal de steca afslaan.(230 volt + 10%)
indien je 3 fasen hebt, kan je het best 3 a 4 steca`s nemen per fase, op een aparte groep per fase.
1 grote omvormer verhoogt de spanning ook ietsje, maar dan slechts 1x.
een omvormer verhoogt de netspanning een beetje om stroom te laten lopen net zoals water en de stroom richting. (denk pijp of tuinslang)
veel steca`s op 1 fase is echt geen goed idee voor apparatuur op dezelfde fase, en indien je netspanning al wat hoger is dan normaal (eg 235 volt + >10 volt)
ik adviseer je dus eerst te meten voor je een beslissing neemt over omvormers,
ik heb zelf nog wat opstart problemen gehad met gridfits, die al bij +5% netspanning afslaan,
en dan precies in het mpp max bereik om 13:30u, en dat is echt geen fijn gezicht.....<blink fail orange led>
te dunne kabels kunnen het effect nog erger maken, als de stroom niet wegkan, zal een steca de spanning nog verder verhogen, dit doen trouwens alle omvormers.
als je netspanning nog 218-228 volt is kan je het waarschijnlijk wel doen, maar netspanning is iets variabels.

/edit : toen ik mijn eerste zware sunny boy kocht in 2009, sloeg deze vaak zomaar af met een Vac-srr melding, dit bleek dus de te hoge netspanning te zijn, veroorzaakt door een tros steca`s en gridfits op dezelfde fase, en altijd tussen 12:00 en 14:00u

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Dre schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:08:
[...]

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar zou het niet voordeliger/ efficiënter zijn 1 grote omvormer te kopen ipv 8 kleintjes?

En je mag trouwens niet meer dan 2,25A per groep terugleveren. Dus elke steca z´n eigen groep of alle steca´s op 1 dedicated groep.
Volgens mij mag je wel 7 steca's op 1 'dedicated' groep aansluiten en 1 steca op een reeds gebruikte groep.
8 kleine omvormers kan gunstiger zijn als je te maken hebt met beschaduwing. Als dit niet het geval is,dan zou ik ook voor 1 grote omvormer gaan, al was het maar om de enorme bundel kabels te reduceren!

Bovendien zijn de grotere omvormers in het algemeen wat rijker uitgerust met meet, log en communicatiesnufjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:45:
[...]

eenvoudigweg, steca`s verhogende netspanning ietsje, net als alle andere omvormers
neem je 10 steca`s dan kom je al snel op 10x 1 a 1,5 volt en dan zit je op 1 fase dus op 240-245 volt.
bij een iets hogere netspanning zal de steca afslaan.(230 volt + 10%)
indien je 3 fasen hebt, kan je het best 3 a 4 steca`s nemen per fase, op een aparte groep per fase.
1 grote omvormer verhoogt de spanning ook ietsje, maar dan slechts 1x.
een omvormer verhoogt de netspanning een beetje om stroom te laten lopen net zoals water en de stroom richting. (denk pijp of tuinslang)
veel steca`s op 1 fase is echt geen goed idee voor apparatuur op dezelfde fase, en indien je netspanning al wat hoger is dan normaal (eg 235 volt + >10 volt)
ik adviseer je dus eerst te meten voor je een beslissing neemt over omvormers,
ik heb zelf nog wat opstart problemen gehad met gridfits, die al bij +5% netspanning afslaan,
en dan precies in het mpp max bereik om 13:30u, en dat is echt geen fijn gezicht.....<blink fail orange led>
te dunne kabels kunnen het effect nog erger maken, als de stroom niet wegkan, zal een steca de spanning nog verder verhogen, dit doen trouwens alle omvormers.
als je netspanning nog 218-228 volt is kan je het waarschijnlijk wel doen, maar netspanning is iets variabels.
De spanningsverhoging is afhankelijk van de weerstand van de bekabeling en het vermogen dat je het net probeert in te 'pompen'. De vergelijking met een tuinslang is wel een aardige, hoe dunner de tuinslang, hoe hoger je de druk moet maken om een vergelijkbare hoeveelheid water te verpompen. Het maakt dus niet uit of je 7 steca's gebruikt of 1 grote omvormer van 3500 Watt. Het enige wat je kunt doen is het aanleggen van voldoende dikke bekabeling en hopen dat jouw huis niet te ver van het transformatorstation staat!
NB ik heb 5 steca's aan één fase (en aan een andere fase 4 steca's en 1 gridfit) dit gaat probleemloos. De spanning loopt niet veel verder op dan 236 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep, dat kan, waarschijnlijk heb je netspanning in de regio 218-228 volt snachts, en 2.5mm2 bekabeling,
maar mijn huis bleek later (bouwjaar 1974) met 1mm2 te zijn geinstalleerd, en de netspanning 232 volt.
dit zijn nou precies de belangrijke variabelen, aangevuld met meten die de startende pv`er moet weten.
ook de afstand van je woning tot het verdeelstation bepaald wat de netbeheerder heeft ingeregeld.
meten=weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Een aantal jaar geleden stonden de kranten vol van en jongetje van 12 jaar dat een uitvinding had gedaan wat de opbrengst van zonnepanelen enorm zou verhogen. Weet iemand wat er met zijn idee is gebeurd?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 20:50:
[...]

Die maximaal 4 schroeven heb ik nog nooit van gehoord.
Als ik gewoon dakhaken en klemmen gebruik is het gewoon onroerend (je weet wel aard- of nagelvast).
Dit als gevolg van natrekking. (in de privesfeer dus ook (hypotheek)rente aftrek mogelijk )

Waar heb je die 4 schroeven vandaan als ik vragen mag? :)
Belastingdienst :) Die vertelden mij dit letterlijk. Voor mij als bedrijf maakt het niet zoveel uit, het is een bedrijfsmiddel, of het nou vast staat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MalleEppie71 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:15:
[...]

Interessant, wat is je bron? Het lijkt me sterk dat het aantal schroeven bepaalt of iets roerend of onroerend is?
De B.D. verwees mij voor een bron door naar het Min. van Fin. Dus die moet ik nog even bellen. De B.D. neemt voor PV panelen dat als richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

A.s. woensdag dus een SMA Sunnyboy 12.000 TL hangen hier, plus een SMA Sunny Webbox.

Wat die laatste precies kan weet ik nog niet, dat gaan we uitvinden. Ik wil in mijn kantoor een mooi scherm krijgen waarop je realtime de opbrengst kan zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
SunshineCompany schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 13:05:
A.s. woensdag dus een SMA Sunnyboy 12.000 TL hangen hier, plus een SMA Sunny Webbox.

Wat die laatste precies kan weet ik nog niet, dat gaan we uitvinden. Ik wil in mijn kantoor een mooi scherm krijgen waarop je realtime de opbrengst kan zien :)
Dit: http://www.sma.de/en/prod...bbox-with-bluetoothr.html

Is een monitoring/management doos die via een webinterface werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Yilar schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 13:25:
[...]

Dit: http://www.sma.de/en/prod...bbox-with-bluetoothr.html

Is een monitoring/management doos die via een webinterface werkt..
Ik heb geen Bluetooth versie. Dus zal gewoon een draadje in moeten vanaf de router? En dan kan ik via de SMA portal de opbrengst zien. Iemand maakt een HTML (enzo) pagina voor me, die die gegevens van de SMA portal "pikt" en netjes op mijn website zet..! :)

Alleen nog even gaan bedenken hoe ik de data in mijn kantoor op een scherm ga toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
SunshineCompany schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 13:29:
[...]

Ik heb geen Bluetooth versie. Dus zal gewoon een draadje in moeten vanaf de router? En dan kan ik via de SMA portal de opbrengst zien. Iemand maakt een HTML (enzo) pagina voor me, die die gegevens van de SMA portal "pikt" en netjes op mijn website zet..! :)

Alleen nog even gaan bedenken hoe ik de data in mijn kantoor op een scherm ga toveren.
Volgens mij heb je het meeste van wat je zoekt al out-of-the-box (no pun intended) via de SMA web-box.. Lees de handleiding maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat ga ik zeker doen als ik 'm heb.. ;) Eerst maar eens zorgen dat die 68 zonnepanelen op het dak komen te staan. Nee, eerst zorgen dat de stalen trap van 4,8 meter tegen het pand komt te staan. Ding is best zwaar.

'k Zal ff wat foto's maken als we hem zondag overeind hebben staan. De trap blijft permanent staan, zodat potentiele klanten letterlijk 'het dak opkunnen', om de panelen te zien, te voelen en van mijn part te proeven.. :) Gelukkig hebben we een Ferarrismeter in 't pand, dus die zie je leuk (op de goede dagen) achteruit lopen. En dan in mijn kantoor het scherm. Leuk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:00:
Dat ga ik zeker doen als ik 'm heb.. ;) Eerst maar eens zorgen dat die 68 zonnepanelen op het dak komen te staan. Nee, eerst zorgen dat de stalen trap van 4,8 meter tegen het pand komt te staan. Ding is best zwaar.

'k Zal ff wat foto's maken als we hem zondag overeind hebben staan. De trap blijft permanent staan, zodat potentiele klanten letterlijk 'het dak opkunnen', om de panelen te zien, te voelen en van mijn part te proeven.. :) Gelukkig hebben we een Ferarrismeter in 't pand, dus die zie je leuk (op de goede dagen) achteruit lopen. En dan in mijn kantoor het scherm. Leuk toch?
Zeker en dan kan je er ook nog wat andere data aan knopen zoals totaalopbrengst, opgebrachte euro's, aantal ton kolen wat je nu niet hoeft te verbranden enzovoort...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mightym schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:46:
[...]

Volgens mij mag je wel 7 steca's op 1 'dedicated' groep aansluiten en 1 steca op een reeds gebruikte groep.
8 kleine omvormers kan gunstiger zijn als je te maken hebt met beschaduwing. Als dit niet het geval is,dan zou ik ook voor 1 grote omvormer gaan, al was het maar om de enorme bundel kabels te reduceren!

Bovendien zijn de grotere omvormers in het algemeen wat rijker uitgerust met meet, log en communicatiesnufjes!
Je hebt gelijk, ik had niet gelezen dat ie 1 aparte nieuwe groep ging maken voor de 7 steca's.

Spanningsval:
Betreft spanningsval over bekabeling: 16A, 50°C koper temperatuur, 2,5mm2, 40 meter totaal (20 meter heen 20 terug) zorgt voor een spanningsval van 4,85V.
Het lijkt me dat een goeie omvormer geleidelijk het vermogen terug kan regelen om onder de 253V te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

In context is de quote veel mooier:

You are the losers”, so he said to the captains of the Dutch energy-industry. But we don’t have to feel sorry, like no one bothered when the typewriting industry disappeared.

Daar zit je dan als manager van een trots miljardenbedrijf en je wordt genadeloos op één hoop geveegd met typemachinefabrikanten. Onnavolgbaar.

Wat het verlies groot maakt is dat dit soort rake opmerkingen aankwamen omdat hij het zei.

edit: Ook uit dat artikel: het sentiment onder de captains van de Nederlandse fossiele industrie was ook: "jullie van de duurzame energie zijn 'the new kid on the block' en zullen met ons, de gevestigde orde, moeten samenwerken om te slagen" Geen seconde kwam het in ze op dat het ook wel eens omgekeerd zou kunnen zijn en dat de keuze bij de gevestigde orde ligt om te kiezen: samenwerken of uitsterven.

[ Voor 23% gewijzigd door Anne vdr Bom op 16-10-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:53:
[...]

Belastingdienst :) Die vertelden mij dit letterlijk. Voor mij als bedrijf maakt het niet zoveel uit, het is een bedrijfsmiddel, of het nou vast staat of niet.
De correcte uitdrukking is "aard-of nagelvast". Dat houdt in dat het niet voor de sier vastgeschroefd is. Dus als de constructie (wat dan ook) vast zit met schroeven, of spijkers. Dan is het goed.

4 schroeven als maat is ECHT regelrechte onzin.

En voor een bedrijf is het wel van belang waaraan het wordt vastgemaakt....denk eens aan natrekking enzo...
Vermogens etikettering..... praat eens met een fiscalist. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:25
W.Wonderland schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:50:

Verplicht ..nee
Verstandig ... ja ......tenzij je nooit (of maar een enkele keer) je DC stekkers los trekt onder spanning(volle zon)
lees dit eens ...( wel grote vlamboog in dit voorbeeld ...maar je brand altijd wel je stekkers iets in)
http://download.sma.de/sm...491/TECHESS-13-AE3106.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:49
Ja, dilemma,

Energy check 3000 gaf vandaag aan: 0,6KW
Nieuwe OWL CM160 gaf vandaag aan: 1,3 KW

Welke zal ik nu geloven met 2x280 panelen zzw, zonder schaduw vanaf 10.30 en tot 18.00

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
buldogwtf schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:28:
Ja, dilemma,

Welke zal ik nu geloven met 2x280 panelen zzw, zonder schaduw vanaf 10.30 en tot 18.00
Mijn installatie is ongeveer 10x zo groot en ik heb bijna 17 kWh binnen, ik zou dus eerder de OWL geloven! NB hoe waren de weersomstandigheden bij jou? Bij ons werd het vanaf een uur of 11 lekker zonnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:45:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Voor zover ik weet wordt de spanning met een heel kleine faseverschuiving op het net gezet. (Cosphi van 0,99)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

buldogwtf schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:28:
Ja, dilemma,

Leiden had vandaag veel zon en 2,9 kWh/kWp. Ik denk dat de OWL dichter bij de waarheid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Mistraller schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:39:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Voor zover ik weet wordt de spanning met een heel kleine faseverschuiving op het net gezet. (Cosphi van 0,99)
Als je een stroom door een stuk kabel wilt laten lopen en die kabel heeft een weerstand, dan zal er een spanningsval optreden. Of andersom geredeneert, als de kabel weerstand heeft, dan zal aan de ene kant de spanning hoger moeten zijn dan aan de andere kant, anders loopt er geen stroom.

Dus:
Grotere stroom = hogere spanning
Lagere geleiding = hogere spanning
(Lagere geleiding = hogere weerstand = dunnere kabel en/of langer)

Oplossing is natuurlijk om supergeleiders te gebruiken :9

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 16-10-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:49:
[...]

Leiden had vandaag veel zon en 2,9 kWh/kWp. Ik denk dat de OWL dichter bij de waarheid zit.
Goes vandaag 3,7 kWh. Niet slecht voor zon/bewolkte dag.

Welke hoge pieken gehaald vandaag als de zon doorbrak: 1077 W gezien op de display van SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:22:
Een aantal jaar geleden stonden de kranten vol van en jongetje van 12 jaar dat een uitvinding had gedaan wat de opbrengst van zonnepanelen enorm zou verhogen. Weet iemand wat er met zijn idee is gebeurd?
Zoals zo veel van die geweldige, flink gehypte "ideeën": niets meer van vernomen. Ik vond dat bericht destijds al een fors broodje aap gehalte hebben, maar dat terzijde. De zonnestroom revolutie wordt met veel bloed, zweet en tranen, keihard werken, en met vaak kleine progressieve stapjes van een procentje efficiëntie verbetering per jaar gerealiseerd. Magische verhalen over "systeemschokken" en enorme sprongen voorwaarts blijken vaak snel door de snoeiharde werkelijkheid te worden ingehaald. Zie de enorme deceptie bij de dunnelaag jongens, waaronder het stopzetten van de productie van de apparatuur voor het maken van enorme glasplaten met amorf cq. amorf/mikrokristallijn dunnelaag door Applied Materials. Daar zijn honderden miljoenen dollars en enorm veel geld voor media hype in gestoken, laatste twee jaar niks meer van die prachtige apparaten verkocht...

Maar: zeg nooit nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
http://www.polderpv.nl/dagcurves.htm
zie de ac grafieken.
Oplossing is natuurlijk om supergeleiders te gebruiken
of lekker dikke kabels....dat scheelt hier echt heel veel voltjes.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dunne laag grafiet schijnt een miljoen keer beter te geleiden dan koper, zie nobelprijs.
Gaat nog wat worden in de toekomst. d:)b

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43633690/

[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-10-2010 11:43 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:49
stegen schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat de S0 uitgang hetzelfde doet als de led.

Wellicht dat je met de optische interface meer kan uitlezen. dit is vastgelegd in IEC 62056-21.
Mocht je dat willen proberen, dan heb ik hier nog zo'n optische interface liggen. Deze plak je zo op de meter (is magnetisch). andere kant heeft een USB interface.
Bij mijn meter was ook deze optische interface uitgeschakeld, wellicht heb jij meer geluk.
Waar het je die optische interface vandaan? Wil het bij mij thuis wel een keer testen of je dan je teruglevering wel kan zien/meten. En hoe werkt het softwarematig?

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je geen missende data wilt hebben in je plugwise:
http://nrlweb.cs.ucla.edu...n/download/538/a5-hou.pdf

zelf heb ik goede ervaringen met wifi channel 13 (N uitzetten), dtim op 3 beacon 300.
ik mis nooit een balkje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Vraagje over thermostaten...

Wij hebben de volgende situatie:
- L-vormige woonkamer
- Lange zijde bergkachel en vloerverwarming (3 groepen), thermostaat tegenover de kachel
- Korte zijde vloerverwarming (2 groepen, aparte verdeler), en bijna geen stralingswarmte van de houtkachel
- Calanta CV-keter, 40 graden cv-temp

Nu hebben we dus een probleempje om het hoekje (de korte zijde) lekker op temperatuur te houden. Nu willen we dus eigenlijk naar een oplossing waarmee we met meerdere thermostaten kunnen werken en later eventueel ook uitbreidbaar naar zoneverwarming middels de twee verdelers en 5 groepen. Daar zijn prachtige producten voor, maar die zijn ook behoorlijk kostbaar. We willen nu een eerste stap doen door de thermostaat te verplaatsen naar de binnenhoek in de L (buiten het bereik van de kachel), waarmee we wel de mogelijkheid van meerdere thermostaten tegelijk open willen laten.

Zit ik er ver naast als ik zeg dat meerdere thermostaten (in en/of configuraties) alleen mogelijk is met aan/uit thermostaten? Want in dat geval gaan we dus op zoek naar een nieuwe aan/uit thermostaat, draadloos. In ons geval verliezen we denk ik heel weinig als we overgaan van modulerende thermostaat naar aan/uit thermostaat. Gasverbruik is al erg laag (500 kuub/jaar), keteltemperatuur staat laag en bovendien blijft de ketel op de temperatuur van het retourwater moduleren, toch?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

commented on: Belgische houtindustrie waarschuwt voor houttekort
http://www.linkedin.com/g...ID=24660511&trk=view_disc

Nu al tekenen zich tekorten af in Zweden en Denemarken voor hun centrales, en laten hun leveranciers uit de Oostzeelanden en Wit en Rood Rusland het ook afweten.
Hoorde dat de electriciteitscentrales ca. 30 Euro/ton als subsidie krijgen als ze biomassa bijstoken. Ben benieuwd hoelang ze dit nog kunnen blijven volhouden.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 00:59:
Dunne laag grafiet schijnt een miljoen keer beter te geleiden dan koper, zie nobelprijs.
Gaat nog wat worden in de toekomst. d:)b

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43633690/
Ik denk dat je Grafeen bedoelt. Beginnen beide met graf maar zijn toch net iets anders. Grafeen is leuk maar er is op dit momment nogsteeds geen enkele methode om het te massaproduceren en te verwerken. De prijs van grafeen op dit momment is ongeveer 150 euro/cm^2 dus als je je hele huis wilt doen dan zit je al gauw in de miljoenen. Maar het gaat snel met grafeen in 2007 was die prijs ongeveer 1 miljard euro/cm^2.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Joba:'zijn de radiatoren wel van voldoende capaciteit?
En misschien kijken naar isolatieproblemen als je juist daar in dezelfde ruimte geen aangename temp.'kan bereiken.
Ook al je probleem aan de installateur voorgelegd en welke ideeen had hij voor je probleem?
Ik denk dat een tweede thermostaat je niet gaat helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gisteren eerste inspectie vorderingen omvangrijke dakrenovatie alhier:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/2010_10160041.jpg

Links oude dakbedekking, rechts, na aanbrengen 3 cm. extra isolatie, dampremmende folie en nieuw dakleer, het iets verhoogde nieuwe dakvlak.

Er is, mede door paar dagen slecht weer, nog maar klein stukkie gedaan - nog een hoop dak te gaan. Zonnepanelen worden telkens verplaatst, het hele dak staat vol met materialen, dus hier af en toe wat hartkloppingen (heb ik geen controle over).

Voordeel mooi weer: werk schiet op, want bij regen ligt het werk stil.
Voordeel slecht weer: er wordt minder zonnestroom opbrengst gemist.

Mijn voorkeur gaat uiteraard naar mooi weer, het zonnetje straalt, maar het is helaas zondag en er wordt niet gewerkt. Heb het liever allemaal zo snel mogelijk achter de rug, dan kan alles weer worden aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
NielsTn schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:49:
Joba:'zijn de radiatoren wel van voldoende capaciteit?
En misschien kijken naar isolatieproblemen als je juist daar in dezelfde ruimte geen aangename temp.'kan bereiken.
Ook al je probleem aan de installateur voorgelegd en welke ideeen had hij voor je probleem?
Ik denk dat een tweede thermostaat je niet gaat helpen...
We hebben winter 2008/2009 zonder houtkachel de woonkamer warm gehad, capaciteit vloerverwarming is dus wel in orde. De betreffende hoek heeft veel glas (HR++), plat dak, en een flinke buitenmuur (waarvan we wel de isolatie op orde hebben gebracht bij de verbouwing). Dus in die hoek hebben we ondanks goede isolatie wel heel wat warmte verlies.

Installateur was "een mannetje" van de aannemer. Heb zelf inmiddels niet meer zo´n vertrouwen in de kennis en kunde van de aannemer op dit gebied De beste man had zelf zijn serre aangelegd waarbij hij de vloerverwarming via de tuin (!) door de grond naar de serre liet lopen. "Is wel mooi mijn straatje ijsvrij" zegt ie dan 8)7 (Wilde hem nog zeggen dat hij dan gelijk mooie tropische planten kan gaan kweken, maar hield maar even mijn mond).

Waar we nu naar toe willen is dat we de kamer op een "basistemperatuur" houden en dat we met de houtkachel in de leefruimte bijstoken. Die hoek kunnen we als nodig (bijvoorbeeld als we visite krijgen en lang willen tafelen) wat warmer krijgen door de groepen van de verdelers dicht te knijpen. Daarna wil ik gaan kijken of dit verder automatisch kan (bijvoorbeeld met een arduino bordje, zoneafsluiters en een aantal aan/uit thermostaten). Waarom denk je dat meerdere thermostaten niet gaan werken?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat je Grafeen bedoelt.
Klopt, in Zuid Korea en Japan kunnen ze inmiddels al 30" plakken maken van dat spul.
Zou naast Touch screens ook uitermate geschikt zijn voor zonnepanelen en chips vanwege de hoge geleidbaarheid en lichtdoorlatendheid.
Elektronen kunnen zich met de snelheid van het licht door dit materiaal bewegen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de cv driewegklep maakte overuren,
wat een mooie techniek toch....
68,6c is de collector nu zelfs nog.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:41:
en de cv driewegklep maakte overuren,
wat een mooie techniek toch....
68,6c is de collector nu zelfs nog.
Hier 90 ;)

Werkt die plugwise update goed bij jou?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja perfect

90graden ? jeeez...
ja maar jij hebt ook een heel kerkorgel op je dak he ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag een poging gedaan een trap naar het dak te plaatsen. Ding weegt 400 kilo. Paar pogingen gedaan met touwen, katrollen enzo, maar geen succes. Volgende week maar even heftruck regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:03:
ja perfect

90graden ? jeeez...
ja maar jij hebt ook een heel kerkorgel op je dak he ;) ;)
Via de update knop kan ik nog steeds geen update doen, van het voorjaar zou het nog een maandje duren zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je licentie nummer moet in het beta programma voorkomen, anders komt ie niet.
had ik je de link niet gemaild ?
<-------------------------------------------------------------------->
voor bidirectionele pluggen
voor de website kan je me effe mailen voor een zipje,
in de orginele zitten een paar bugs, die ik eruit heb gevist.
(`t is een beta he, maar hij doet het erg goed)
voorbeeld : http://van.wijk.net:444 (ipad als portable of muurdisplay compatible)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:34

ericplan

5180 Wp PV

Wat gelezen op de website van Jaga over low H20 radiatoren. Altijd gedacht dat dat niet zou passen in mijn huis, maar nu twijfel ik toch. Vooral het type Strada lijkt een goede vervanger met direct een goede mogelijkheid de achterliggende muur te isoleren zonder dat het stoort. Ook DBE, een slim gestuurde PC ventilator die ingebouwd kan worden in de radiator, lijkt me super handig voor de slaapkamers van de zonen, waar meestal de verwarming uit staat, behalve als ze aan het computeren of studeren zijn.

Wie heeft een adres van een installateur of adviseur in de buurt van Amsterdam, die dit goed kan berekenen. Daarmee bedoel ik inclusief maten van radiatoren, eventuele aanpassingen aan de leidingen enz. Mijn eigen CV-installateur vertrouw ik hierin niet helemaal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:18:
http://www.myplugwise.com...p_2.16beta.exe?r=20100715
voorbeeld : http://van.wijk.net:444 (ipad als portable of muurdisplay compatible)
Ja de link heb ik....maar ik wil eerst nog 2 pluggen erbij om de 3 omvormers op aan te sluiten.....ik werk nu met een "oude" plug waar op alles is aangesloten.

Ik vroeg me alleen af waarom de officiele update er nog steeds niet is

Ik zie trouwens dat jou opwek vandaag ongeveer de helft is van die van mij, ik neem aan dat jij zomers veel hoger zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft een adres van een installateur of adviseur in de buurt van Amsterdam
m&o techniek in wormerveer
Ik zie trouwens dat jou opwek vandaag ongeveer de helft is van die van mij, ik neem aan dat jij zomers veel hoger zit?
yep, ik heb 20 graden zuid, en oost&west 40 graden.
schaduwval begint op een paar mm nu echt op te treden
op dit moment komt er alleen nog west wat uit.
de opbrengst is inderdaad helemaal binnen, op dit moment 17-10 is volgens sonnenertrag ongeveer 95% van de jaaropbrengst gehaald.
ik vind 12,83kWh trouwens helemaal fijn hoor voor vandaag ;) (uit 3450Wp bemeten)

het werd toch nog 14.3 kWh

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:18:
<-------------------------------------------------------------------->
Dat is cool! Je aanpassing van de orginele PlugWise webserver pagina.
Kan ik daar een copy van krijgen tbv mijn PlugWise setje?

groeten,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja hoor,
http://van.wijk.net/pvt/<removed>

1. plugwise stoppen
2. oude www hernoemen naar _www of iets anders.
3. unzippen naar nieuwe www map

-> werken ! (controleer instellingen in plugwise dat webserver start)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:56:
ja hoor,
http://van.wijk.net/pvt/pw-web.zip

1. plugwise stoppen
2. oude www hernoemen naar _www of iets anders.
3. unzippen naar nieuwe www map

-> werken ! (controleer instellingen in plugwise dat webserver start)
Gaaaf! Reuze bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu nog plugwise db naar sonnenertrag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:04:
Gisteren eerste inspectie vorderingen omvangrijke dakrenovatie alhier:

[afbeelding]

Links oude dakbedekking, rechts, na aanbrengen 3 cm. extra isolatie, dampremmende folie en nieuw dakleer, het iets verhoogde nieuwe dakvlak.

Er is, mede door paar dagen slecht weer, nog maar klein stukkie gedaan - nog een hoop dak te gaan. Zonnepanelen worden telkens verplaatst, het hele dak staat vol met materialen, dus hier af en toe wat hartkloppingen (heb ik geen controle over).

Voordeel mooi weer: werk schiet op, want bij regen ligt het werk stil.
Voordeel slecht weer: er wordt minder zonnestroom opbrengst gemist.

Mijn voorkeur gaat uiteraard naar mooi weer, het zonnetje straalt, maar het is helaas zondag en er wordt niet gewerkt. Heb het liever allemaal zo snel mogelijk achter de rug, dan kan alles weer worden aangesloten...
Hoe je je er ook op hebt voorbereid, de afkickverschijnselen zijn in het echt veel erger dan in je zwartste nachtmerries. We zijn allen in gedachten bij je in deze tijd van nood. Bij deze draag ik mijn opbrengst van vandaag, 4,4 kWh/kWp, aan jou op! Laat dit gulle gebaar je tot troost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Speksteenkachel schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 14:48:
Klopt, in Zuid Korea en Japan kunnen ze inmiddels al 30" plakken maken van dat spul.
Zou naast Touch screens ook uitermate geschikt zijn voor zonnepanelen en chips vanwege de hoge geleidbaarheid en lichtdoorlatendheid.
Wat dacht je van de contacten in zonnepanelen? Lichtdoorlatend, dus geen vermogensverlies door de contacten.
Elektronen kunnen zich met de snelheid van het licht door dit materiaal bewegen.
In werkelijkheid is het 1000 km/s dus 1/300 van de lichtsnelheid. Dat is wel veel sneller dan in andere geleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anne vdr Bom schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 18:44:
Dat is wel veel sneller dan in andere geleiders.
Ongeveer twee meter per dag, in koperdraad. Dus Franse Atoomstroom kan zomaar duizend jaar of meer onderweg zijn naar Nederland. >:)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:23:
Wat gelezen op de website van Jaga over low H20 radiatoren. Altijd gedacht dat dat niet zou passen in mijn huis, maar nu twijfel ik toch. Vooral het type Strada lijkt een goede vervanger met direct een goede mogelijkheid de achterliggende muur te isoleren zonder dat het stoort. Ook DBE, een slim gestuurde PC ventilator die ingebouwd kan worden in de radiator, lijkt me super handig voor de slaapkamers van de zonen, waar meestal de verwarming uit staat, behalve als ze aan het computeren of studeren zijn.

Wie heeft een adres van een installateur of adviseur in de buurt van Amsterdam, die dit goed kan berekenen. Daarmee bedoel ik inclusief maten van radiatoren, eventuele aanpassingen aan de leidingen enz. Mijn eigen CV-installateur vertrouw ik hierin niet helemaal.
Ik ben nu bezig met metingen aan de invloed van zo'n PC-fan booster en kan je nog niet unaniem melden dat het werkt: ik moet nog enkele metingen met en zonder uitvoeren.
Vandaag de eerste series gemeten, en t kan t nog niet waarmaken.'zonder fan warmt mijn kamer sneller op dan met fan. Maar goed, definitief is er meer te melden als de andere metingen verwerkt zijn.
1 meting duurt ca 2 uur. En daarna afkoelen van kamer tot basis temp.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 18:30:
[...]

Hoe je je er ook op hebt voorbereid, de afkickverschijnselen zijn in het echt veel erger dan in je zwartste nachtmerries. We zijn allen in gedachten bij je in deze tijd van nood. Bij deze draag ik mijn opbrengst van vandaag, 4,4 kWh/kWp, aan jou op! Laat dit gulle gebaar je tot troost zijn.
_/-\o_

of toch maar ... ;w

Uw noodgedwongen cold-turkey duurzame dienaar en stadgenoot ...

Heeft natuurlijk wel extra tijd om leuke PV-fotoreportage over Corsica in elkaar te zetten ... :9

Pagina: 1 ... 139 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.