Beste Vmax Rider,
Is 24000 Kwh thermisch niet wat veel? Ik heb sinds 7 januari 8500 Kwh thermisch gebruikt voor het verwarmen van 600 kuub en warmwater voor vier personen.
2000 draaiuren voor een warmtepomp is rijkelijk veel. Heb je geen mogelijkheden om meer warmte binnen te houden? Die 10 uur per dag is normaal bij enkele graden vorst overdag, anders zou het veel minder moeten zijn. Op een dag als vandaag draait mijn veel kleinere pomp ongeveer 3,5 uur.
Overigens denk ik ook dat je in een zwembad te weinig energie kan opslaan. Je delta T is gewoon te klein. Heb dat zelf ook met mijn boilervat van 500 liter voor warm water. Deze is maximaal een graad of 50, en via de warmtewisselaar voor het drink water kan ik dan het temperatuurgebied tot 38 graden gebruiken. Bij elkaar goed voor 25.2 MJ aan warmte. (7Kw thermisch) Dit water moet opgewarmd worden vanaf ongeveer 7 graden naar zeg 40 graden. dus kan ik er maximaal 181 liter aan bruikbaar warm water uit halen.
In jouw geval hetzelfde verhaal, Je zonneboiler levert alleen een bijdrage als deze een aantal graden warmer is dan je zwembad. Je wilt je zwembad ook niet te koud hebben omdat anders je rendement en het vermogen van je warmtepomp enorm omlaag gaan. (zelfde elende heb je met een luchtwarmtepomp in de winter) Je kan dus alleen de energie gebruiken in de watertemperatuur tussen ongeveer 12 graden en het maximum zeg 30 graden.
Bij 100 kuub water goed voor 7560 MJ thermisch dus 2100 Kwh thermisch dus 8,75 % van je verbruik is dan een buffer.
Lijkt aardig maar wat als je een echt koude week hebt?
Vorig jaar hadden we een hele koude week die bij mij bij 14 draaiuren per dag vroeg. jouw pomp zou dan bijna continue draaien, zeg 20 uur per dag. Je zou het dan net kunnen redden in zo'n week maar dan moet je vooraf wel 100000 liter water op 25 graden hebben.
Hoeveel collector oppervlakte is daar voor nodig op het moment dat de zon laag staat en ook het indirekte licht minimaal is?
November tot maart tot doet een zonnecollector bijna niets, dit is ongeveer 15% van wat een maand als mei-augustus opbrengt. Een vierkante meter collector levert per jaar ongeveer 1,9 Gj op. In januari dus 15% hiervan dus 285 MJ.
Per dag dus 9,5 MJ of 2,63 Kwh thermisch. let wel: dit is gemiddeld en kan ook 2 weken lang bijna 0 zijn.
Je hebt bij jouw 10 uur per dag en 12 Kwh dan al 45 vierkante meter collector nodig om warm te blijven maar....
Dan heb je nog geen energie om je zwembad op te warmen als dat een week eerder flink afgekoeld is (vorig jaar lag er 3 weken lang sneeuw op mijn collector dus 0 opbrengst)
Zonder het verder te berekenen denk ik dat je minimaal 70 vierkante meter aan collector nodig hebt. Toch al gauw 15000 euro !!! en waar ga je het laten?
De moraal van dit (lange) verhaal:Begin er niet aan, een boring of oppervlakte collector kost ongeveer een kwart hiervan!
Zou je de rest van de 15000 euro in PV investeren dan kan je voor dit geld ongeveer 3000Kwh aan elektrische energie produceren. Met een goede pomp genoeg voor ongeveer 75% van je elektriciteit rekening
Een bodemboring of oppervlakte collector is duur maar werkt wel heel goed.
Ik ken wel systemen die de warmte opslaan in zouten maar deze worden in Nederland voor zover ik weet niet gebruikt.
Edit: De bodem is eigenlijk de enige interessante bron. Lucht is goedkoop maar het echte rendement aan de Kwh meter is veel lager dan opgeven omdat fabrikanten de ontdooicyclus even "vergeten"mee te rekenen. Zelfde geldt ook voor veel pompen de het drinkwater een keer per week boven de 65 graden moeten stoken om legionella te voorkomen.
Goed orienteren dus.
Stuur me anders een PB als je vragen hebt
Jerry
[
Voor 5% gewijzigd door
energiebewust op 15-10-2010 16:41
]
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux