Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 143 Laatste
Acties:
  • 861.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@NielsTn:
Hoe is de opstelling van de fan?

@zonnigtype:
Ben benieuwd. Komt er ook nog een update van de situatie in DE? :P
Ik ben er even mee bezig geweest, maar het valt toch tegen. Ik zal in ieder geval even raporteren hoe ver ik nu ben:
Ik heb tot nu toe geprobeerd het via de wiskundige weg op te lossen, maar ik zie wat obstakels op de weg. Om verschillende cellen in serie wiskundig te kunnen beschrijven heb ik de formule van I als functie van U omgebouwd naar U als functie van I, zodat ik de stroom van twee cellen kan optellen. Ik kan nu hierop verder gaan uitbreiden door meer cellen en een by-pass diode toe te voegen, maar ik zie het nog niet gebeuren dat ik dat dan ook weer weet om te vormen naar I als functie van U, wat nodig is voor de normale weergave.

Anyway, hier het rekenblad:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/PV-Cell.png
De source in MathCad:
http://img.warmtecheck.nl/PV-Cell.mcd

Als er hier iemand een hobby heeft in wiskunde, dan hoor ik het graag!

De andere mogelijkheid is dat ik in Java een simulatie schrijf...

[ Voor 81% gewijzigd door Paul C op 17-10-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
Holy smoke!! Hier 4,8kWh/kWp.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:58

ericplan

5180 Wp PV

Bedankt, ik ga ze bellen
NielsTn schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:05:
[...]

Ik ben nu bezig met metingen aan de invloed van zo'n PC-fan booster en kan je nog niet unaniem melden dat het werkt: ik moet nog enkele metingen met en zonder uitvoeren.
Vandaag de eerste series gemeten, en t kan t nog niet waarmaken.'zonder fan warmt mijn kamer sneller op dan met fan. Maar goed, definitief is er meer te melden als de andere metingen verwerkt zijn.
1 meting duurt ca 2 uur. En daarna afkoelen van kamer tot basis temp.
Wordt vervolgd.
Heb je ook Jaga radiatoren of is het eigenbouw? De Jaga DBE schijnt ook nog wat logica te hebben.

[ Voor 65% gewijzigd door ericplan op 17-10-2010 19:59 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
pcmadman schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:50:

@zonnigtype:
Ben benieuwd. Komt er ook nog een update van de situatie in DE? :P
Jaja, is een hoop werk, en Vlaanderen moet ook nog, en Engeland begint zich vet te roeren, CertiQ prutswerk nog effe bijbeunen... Zo'n beetje alle tafels hier liggen bomvol papierwaren, Photon moet nog gelezen worden, mails beantwoord, GoT eigenlijk ook nog ingehaald .....

... er gaan maar 24 uur in een dag, en de partner krijgt af en toe al rook uit haar oren... (ze heeft het grootste gelijk van de wereld...).

Laten we zeggen: we doen ons best. Wel in de geest van Der Hermann natuurlijk. Gaia hebbe zijn ziel. Er moet door veel meer mensen veel meer werk verstouwd worden op duurzaam hernieuwbaar gebied. Kan niet meer op de schouders van enkele individuen worden afgewenteld. We gaan ons toch niet laten inpakken door enkele fossiele monopolisten [ net weer zo'n ranzige energiereclame spot uit de huiskamer hier naar binnen sijpelend ... :( ] en de om energiebelasting verlegen zittende bruin-blauwe Staat, toch? :N

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

bron : website wouterlood
De energieboeren hebben aangekondigd in 2011 de opslag die elke Duitse afnemer per kilowattuur betaalt te zullen verhogen naar 3,5 eurocent. Koren op de molen van de conservatieve fossiele lobby. Die opslag wordt uitgekeerd aan degenen die zonnepanelen en windmolens bezitten, niet aan de Duitse staat. Een kilowattuur stoom kost in 2011 in Duitsland evenveel als in Nederland (op dit moment is stroom in Duitsland mét opslag nog altijd goedkoper dan bij ons). In Nederland verdwijnt traditioneel alle extra opbrengst in de schatkist waarna er allerlei onduurzame dingen mee worden gefinancierd zoals asfalt, infrastructuur voor kolencentrales en straks wellicht nóg meer kernenergie. Nederland dreigt een extra opslag op stroom te krijgen in het kader van de SDE+ die opnieuw door de algemene middelen wordt opgeslokt. Niks hier is geoormerkt of gaat buiten de begroting om. Voor hun geld krijgen de Duitse klanten dus superschone stroom uit het stopcontact en/of een vette cheque voor de teruggeleverde stroom, terwijl een Nederlandse klant het mag stellen met donkerbruine soep uit kolencentrales, of als hij een beetje milieubewust is, geimporteerde groene stroom afneemt afkomstig uit ..... Duitsland.
amen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:15
ericplan schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:56:
[...]
Heb je ook Jaga radiatoren of is het eigenbouw? De Jaga DBE schijnt ook nog wat logica te hebben.
Nee hier hangen Thermrad radiatoren,
maar de meting ben ik met een elektrische kachel aan het doen.
Dan blijft de aanvoer van warme lucht constant (redelijk constant), en hoop ik duidelijker de invloed van een standaardradator/kachel en eenzelfde kachel met 'geforceerde airflow' zichtbaar te krijgen.
So far: niet echt schokkend, maar ik moet dus meer metingen doen voor ik zekerheid heb/krijg.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Duitsland verwachten ze dit jaar 8 Gigawatt-piek aan zonnepanelen er bij :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
Morgen komt Joep van cvtuning.nl hier langs. ik ben benieuwd of er hier nog veel te tweaken valt aan de CV installatie.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

burne schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 18:58:
Ongeveer twee meter per dag, in koperdraad. Dus Franse Atoomstroom kan zomaar duizend jaar of meer onderweg zijn naar Nederland. >:)
Gelukkig is het bestraald, dus bederft het niet onderweg.
zonnigtype schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:01:
... er gaan maar 24 uur in een dag, en de partner krijgt af en toe al rook uit haar oren...
Zo blijkt zonne-energie dus niet emissievrij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-06 23:29
Bedankt voor alle die op mijn vraag over 8 steca's en DC schakelaar hebben gereageerd.
Enige onderdeel welke ik al besteld heb en binnen heb gekregen is een 20m 6mm2 kabel dus die eventuele spanningsverhoging is geen probleem.

Even een korte toelichting voordat ik mijn volgende vraag stel.
Nu aanwezig 1 fase - 25A hoofdzekering met ferrarismeter.
In de toekomst mogelijk 3x 25A vandaar dat 1x35A geen optie is.
Keuze voor kleine omvormers was inderdaad door schaduwval.
Zelf heb ik ook liever grote units bv 2x een 2000W (met 2x een MPP) gelimiteerd op 8A per stuk (deze vraag heb ik enige tijd terug gesteld en dit is niet mogelijk)
SDE2010 voor een gedeelte aanwezig.
Nu bedacht ik met het volgende:
Is het mogelijk om een drie fase productiemeter te laten plaatsen en hier op 2 aansluitingen terug te leveren.
Het was al de bedoeling om een drie fase meterkast aan te schaffen en deze op één fase aan te sluiten (toegestaan).
Uiteindelijk komt alles weer op één fase uit maar zolang dit niet boven de 25A uitkomt is dat geen probleem.

Heeft iemand dit al geprobeerd, uitgevoerd of is dit om één of andere reden niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Anoniem: 238103 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:48:

[...]
terwijl een Nederlandse klant het mag stellen met donkerbruine soep uit kolencentrales, of als hij een beetje milieubewust is, geimporteerde groene stroom afneemt afkomstig uit ..... Duitsland.
[...]

amen !
Tenzij je natuurlijk zo slim bent om zelf zonnepanelen te kopen of in windenergie te investeren. Ik heb genoeg van mijn eigen geld geïnvesteerd om in mijn electriciteitsbehoefte te voorzien. Voor mij hoeft er geen enkele kWh geïmporteerd te worden.

Dat vond ik altijd jammer: als je voor groene energie kiest, krijg je gewoon bestaande waterkracht met een mooi groen lintje eromheen. Tja, zo komt er nog geen nieuwe duurzame capaciteit.

--------------------------------------------------------------------------

En toen las ik in mijn mail een nieuwsbrief van Zeekracht, en toen ging mij een lampje branden. Vanwege Europese regelgeving is het kabinet verplicht 14% duurzame energie te hebben in 2020. Ik verwacht dat ze zichzelf schoppend en schreeuwend in die richting slepen. Dat gaan we natuurlijk nooit halen. Maar nu komt het: mijn zonnepanelen tellen niet mee in die doelstelling omdat er geen groencertificaten voor afgegeven zijn. Voor de statistieken verlagen ze de consumptie, en tellen dus maar marginaal mee voor die 14%. Wat een heerlijk gevoel dat ik dit dubbelbruine kabinet dat niet gratis en voor niets in de schoot werp. }) Laat ze d'r maar voor werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 238103 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:48:

[...]

amen !
(a) oud nieuws. Eind augustus was al bekend dat de VIK (industrie lobby Duitsland) al die 3,5 eurocent/kWh als opslag had berekend, alleen komen sommige partijen daar nu pas achter. Zie mijn gedetailleerde analyse van de EEG Umlage op basis van de oorspronkelijke gegevens en de VIK rapportage onder figuur 9 onder deze link. Moet ik natuurlijk nog wel bijwerken met het nu bekende (definitieve) cijfer, maar ik moet nog heel veel bijwerken.

Was trouwens ook al verwerkt in mijn artikel voor SolarPlaza van 30 augustus jl.

Het uiteindelijk door alle "leveranciers" bij de miljoenen huishoudens en bedrijven te innen bedrag voor de Umlage Is 15 oktober geopenbaard op de website van de overkoepelende "Übertragunsnetzbetreiber" (een daarvan, Transpower, is inmiddels opgevroten door ons aller TenneT, met geleend geld):

http://www.eeg-kwk.net/cps/rde/xchg/eeg_kwk/hs.xsl/484.htm

(b)
Die opslag wordt uitgekeerd aan degenen die zonnepanelen en windmolens bezitten ...
Misleidende en impliciet foute uitspraak. De werkelijke Einspeise Vergütungen voor windstroom, biomassastroom, zonnestroom, hydropower, etc. (in DIE volgorde gezien de gerealiseerde volumes) zijn compleet verschillend van elkaar en variëren ook nog eens per "type", installatiegrootte, etc. Zonnestroom is uiteraard nog het duurst (lees eigenlijk: het minst goedkoop), maar zakt qua bereikte systeemprijzen nog steeds verder, met nog lang geen eind in zicht. De TOTALE kosten (per 1 januari het verschil tussen ALLE uitgekeerde Einspeise Vergütungen voor ALLE opties onder het EEG en het totaal aan geld wat de grote vier netbeheerders krijgen voor alle EEG stroom op de Leipziger Strombörse, plus verwerkings- en administratiekosten) worden uitgesmeerd over bijna alle elektra consumenten inclusief bedrijven doch exclusief zo'n 500 "strategische grootverbruikers" die een max. van 0,05 eurocent/kWh betalen en als "gepriviligeerd" worden beschouwd. Alle PV eigenaren betalen mee over hun fysiek van de invoedingsmeter gescheiden standaard verbruiksmeter, goed om dat nogmaals even te benadrukken (bemetering is een van de fundamentele verschillen tussen BRD en NL).

(c)
Nederland dreigt een extra opslag op stroom te krijgen in het kader van de SDE+ die opnieuw door de algemene middelen wordt opgeslokt.
Fout. Opslag is JUIST BEDOELD om meer financiële ruimte voor de SDE te genereren "buiten de door bezuinigingen gekwelde Rijksbegroting om" (maar zal desondanks nooit "genoeg" zijn - gedenk o.a. de 35.000 aanvragen "SDE groot 2010" voor zonnestroom - en blijft compleet onvergelijkbaar aan het nooit gecapte Duitsland, of Vlaanderen). Is dus wel degelijk "geoormerkt". De crux zal zijn, en dat krijg je niet te horen [tot het te laat is], of het een opslag op de kWh en/of de m3 (gas) zal worden, of dat het gewoon een nieuw ordinair vastrecht zal worden, exact zoals de compleet geflopte MEP bijdrage (was toen 52 Euri per jaar). Dat zal het gesuggereerde principe "de vervuiler betaalt" in het laatste geval beslist niet dekken. Lees: leugen, want dan betaalt iedereen, of 't ie nu 100 kWh restverbruik heeft (te prijzen zuinige burger) of 9.999 kWh/jaar zuipt, evenveel. Niks "vervuiler betaalt", dus, zoals het echter beslist wel in Duitsland is geregeld, dank der Hermann....

(d)
... terwijl een Nederlandse klant het mag stellen met donkerbruine soep uit kolencentrales, of als hij een beetje milieubewust is, geimporteerde groene stroom afneemt afkomstig uit ..... Duitsland.
Alweer: zeer ernstige interpretatiefout van een compleet onbegrepen briljante Wet. Er wordt (vrijwel) niks geoormerkt "groen" geëxporteerd uit Duitsland. Want er is een Doppelvermarktungsverbot (zie deze link, vraag 49, punt (d) ). De geproduceerde gigantische hoeveelheid EEG stroom (ruim 75 TeraWattuur in 2009) wordt verplicht in eigen land geconsumeerd en mag absoluut niet weer/extra "groen gecertificeerd" doorverkocht worden in de vorm van volslagen fictieve (dus: frauduleuze) "groene certificaten". Tenzij er expliciet door de exploitant gekozen wordt (dat kan per maand, en daarna kun je weer kiezen voor EEG Einspeise Vergütung) om de "vrije" markt te bedienen met de donkergroene opwek. Dat laatste gebeurt nog steeds vrijwel niet in Duitsland, zie dit document wat de laatste stand van zaken (23 sep. 2010) weergeeft, en waaruit blijkt dat slechts een zeer gering deel van de (productie van de) EEG-installaties door de eigenaren voor "de markt" wordt vrij gegeven (pardon: wordt verkocht):

http://www.eeg-kwk.net/cp...ung2010_Stand20100923.pdf

Dus bijna alle EEG stroom wordt impliciet verplicht doorgegeven naar alle eindverbruikers (naar rato), en er blijft vrijwel niks over voor "handel" op een schimmige binnenlandse markt, laat staan voor "handel" met het buitenland.

Ergo: Nederland importeert (vrijwel) niks aan groencertificaten uit Duitsland. Dat is fysiek onmogelijk. Als dat zou blijken, is er massaal fraude in het spel. Is tot nu toe niet vastgesteld. Grootste deel van de enorme hoeveelheid geïmporteerde groencertificaten komt van antieke hydropower plants in Scandinavië, waar ze "schone stroom" over hebben. De meeste leveranciers zwijgen daarover als het graf, inclusief de "groenste" van NL.

M.a.w.: nog lang geen "amen". Laten we eerst maar eens alle energie professionals dan wel belangstellenden in NL wat inhoudelijke zaken over 's werelds beste invoedings-systeem voor hernieuwbare elektriciteit aanleren...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:46:

En toen las ik in mijn mail een nieuwsbrief van Zeekracht, en toen ging mij een lampje branden. Vanwege Europese regelgeving is het kabinet verplicht 14% duurzame energie te hebben in 2020. Ik verwacht dat ze zichzelf schoppend en schreeuwend in die richting slepen. Dat gaan we natuurlijk nooit halen. Maar nu komt het: mijn zonnepanelen tellen niet mee in die doelstelling omdat er geen groencertificaten voor afgegeven zijn. Voor de statistieken verlagen ze de consumptie, en tellen dus maar marginaal mee voor die 14%. Wat een heerlijk gevoel dat ik dit dubbelbruine kabinet dat niet gratis en voor niets in de schoot werp. }) Laat ze d'r maar voor werken!
Heb op 21 juli 2010 al gerapporteerd dat zeker 40 procent van alle "afzet van PV-module capaciteit aan eindverbruikers", zoals het CBS stelt, BUITEN de SDE om moet zijn gerealiseerd in 2009. Als de cijfers van zowel CertiQ, als van CBS kloppen. Over de laatste heb ik overigens grote twijfels, maar dat hiermee al in de praktijk is bewezen dat de SDE een *** regeling is, lijkt me duidelijk. En die dik 40% aan nieuwe installaties, die allemaal geen bruto productiemeter hebben, die geen geijkte bemeting hebben, en waarvoor dus geen groencertificaten, garanties van oorsprong of dergelijke papierwaren worden afgegeven, komen ALLEMAAL niet in aanmerking voor de invulling van die bezopen "doelstellingen".

Zo diep is NL gezonken, en het kan nog veel erger worden (straks gaan ze wellicht Borssele als "hernieuwbaar" opvoeren, zou me niks verbazen, zijn ze meteen "klaar", max. 4 TWh/jaar gratis d'r bij...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@zonnigtype:
Zou daarom wel eens interessant zijn om van de installateurs/leveranciers te horen welk deel van hun afzet buiten de SDE om geschied, dus het aandeel dat met lokale of uberhaubt geen subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:07
Anoniem: 327833 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:48:
[...]

Hier 90 ;)

Werkt die plugwise update goed bij jou?
90 graden water hoeveel volume is dat?
Ik heb eerder al eens berekend hoe dat ik ongeveer 500l moet hebben van 80 graden in de winter voor een fatsoenlijke CV ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Daarnet mijn zoontje naar school gebracht. Toen zag ik een prachtig plaatje. Alle daken was de rijp al vanaf, behalve 1. contouren PRECIES op de scheiding van de huizen. Me andere woorden die mensen hebben hun dak geïsoleerd en dat is OVERDUIDELIJK te zien.

Edit: Ik vond deze URL met allerlei Lambda waarden van veelgebruikte materialen
http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambdamaterialen.asp#sbr

Interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 18-10-2010 09:03 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40
Anoniem: 327833 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:48:
Werkt die plugwise update goed bij jou?
Wat? Wat? Wat? Welke update? Mijn Plugwise liet eergisteren voor het eerst sinds tijden weer eens een paar uur meetdata vallen. Wel midden op de (mooie) dag, dus daar baal ik van.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40
flitspaal.nl schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:39:
Daarnet mijn zoontje naar school gebracht. Toen zag ik een prachtig plaatje. Alle daken was de rijp al vanaf, behalve 1. contouren PRECIES op de scheiding van de huizen. Me andere woorden die mensen hebben hun dak geïsoleerd en dat is OVERDUIDELIJK te zien.
...of ze stoken niet op zolder, of zelfs op de gehele bovenverdieping, of ze zijn niet thuis, nog niet wakker...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Je kunt idd meedere aan/uit thermostaten toepassen op een CV. Ook kun je hier afsluiters op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:54
Wilde dit de mede milieu enthousiasten niet onthouden.. Kwam op www.1dayfly.com een oplader voor niet-oplaadbare batterijen tegen. :*) Her en der wat ervaringen bekeken en schijnt dus echt te werken. Je kan gewone batterijen nog een keer of 20 opladen.. Daarbij kun je ook oplaadbare batterijen ermee opladen.. Kortom all-round winst. Heb er maar een besteld.. Zal de ervaringen hier eens delen, ben ook benieuwd naar het vebruik/rendement van zo'n ding..

Google is your friend, al wel een test rapport gevonden, best interessant: http://www.stocksandimpor...s/CT-515RD-90021506-E.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Yilar op 18-10-2010 13:29 . Reden: Rapport bijgesloten ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van mijn PV systeem. Het doel is om rond de 500 kWh per jaar op te wekken. Hiermee dek ik mijn eigen jaarverbruik. De eerste stap van de trias energetica is reeds voltooid. Orientatie van dak is OZO hoek van 35 graden.

Ik heb op basis van een jaar rondkijken besloten te gaan voor een Steca 500 en 3 monokristallijn panelen van 185 Wp.

Echter, 3 panelen passen niet naast elkaar of allemaal onder elkaar. Dus ik zit te denken aan een vierde 185 Wp paneel. Ook om helemaal mijn verbruik te kunnen afdekken. Ik wil ze in het vierkant kan leggen (2 boven, 2 onder), dat ziet er ook nog mooier uit . Hoe kan ik dit het beste aansluiten? Ook in verband met maximaal 500 watt AC zelf mogen aanleggen op een groep.

Optie 1: 3 maal 185 Wp aan een Steca 500 en 185 Wp aan een andere omvormer? Zo ja Welke?

Optie 2: 2 maal een Steca 300?

Optie 3: een andere configuratie (wel met 4 panelen in het vierkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik heb alvast mijn profiel aangepast..!

A.s. dinsdag komen de pallets, woensdag tot/met vrijdag gaat er geplaatst worden. Gelukkig een Ferrarismeter, dus de boeven van de overheid / energieleveranciers krijgen lekker niets extra.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
SunshineCompany schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:06:

A.s. dinsdag komen de pallets, woensdag tot/met vrijdag gaat er geplaatst worden. Gelukkig een Ferrarismeter, dus de boeven van de overheid / energieleveranciers krijgen lekker niets extra.
Met zo'n vermogen zou ik je Feraris meter maar bijsmeren ofzo, danwel een airco opzetten :*) Zo hard als dat ding op een zonnige dag in het weekend terugdraait als je bedrijf dicht is.... Roodgloeiend schijfje denk ik..

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Yilar schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:10:
[...]

Met zo'n vermogen zou ik je Feraris meter maar bijsmeren ofzo, danwel een airco opzetten :*) Zo hard als dat ding op een zonnige dag in het weekend terugdraait als je bedrijf dicht is.... Roodgloeiend schijfje denk ik..
Haha.. er wordt ook aan een huishouden geleverd, dus dat valt mee. Verder komt er in een nieuw te bouwen kantoortje elektrische vloerverwarming, zodat er geen buizen ingegraven hoeven te worden. Op dat kantoortje komt ws. een mosdak. Dan kan het pand lager blijven, heb je geen bouwvergunning nodig. Vraag me geen details, daar weet ik verder weinig vanaf.. :)

Verder gaan we met de Airco het pand verwarmen, ook een klein beetje in het weekend. Denk ik.

Maargoed, door-de-weeks zal de meter weer keurig vooruit draaien natuurlijk. :) Theoretisch hebben we aan 't eind van 't jaar nog 1000 kWh over.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
SunshineCompany schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:16:
[...]

Haha.. er wordt ook aan een huishouden geleverd, dus dat valt mee. Verder komt er in een nieuw te bouwen kantoortje elektrische vloerverwarming, zodat er geen buizen ingegraven hoeven te worden. Op dat kantoortje komt ws. een mosdak. Dan kan het pand lager blijven, heb je geen bouwvergunning nodig. Vraag me geen details, daar weet ik verder weinig vanaf.. :)

Verder gaan we met de Airco het pand verwarmen, ook een klein beetje in het weekend. Denk ik.

Maargoed, door-de-weeks zal de meter weer keurig vooruit draaien natuurlijk. :) Theoretisch hebben we aan 't eind van 't jaar nog 1000 kWh over.
Nice.. ben benieuwd naar de foto's van de plaatsing/verbouwing etc.. Ten minste als je die wilt delen hier natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Yilar schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:28:
[...]

Nice.. ben benieuwd naar de foto's van de plaatsing/verbouwing etc.. Ten minste als je die wilt delen hier natuurlijk.
Ja, zeker..! :) Het komt ook uitgebreid op m'n website te staan. En verslag hier.

Morgenochtend 8 uur staan de panelen er. Morgenmiddag 3500 kilo aan betontegels. Woensdag met de installateurs de profielen en kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:56
SunshineCompany schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:16:
Verder komt er in een nieuw te bouwen kantoortje elektrische vloerverwarming, zodat er geen buizen ingegraven hoeven te worden.
Wat is de overweging geweest om dat allebei te doen? Kan de airco het anders niet aan? Ik denk dat de airco een beter rendement zal geven want alles met een COP >1 is toch beter dan elektrische verwarming?

Waarschijnlijk zie ik het helemaal verkeerd, maar ik snap eigenlijk niet dat mensen in een kantooromgeving waar men waarschijnlijk nooit zonder schoenen loopt kiest voor elektrische vloerverwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door feelthepower op 18-10-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Enige tijd geleden heb ik de graaddagen tabellen opgehaald.
Ik gebruik die van Deelen, terwijl ik in Ede woon.
Dit is hemelsbreed niet zo'n grote afstand, daarom denk ik dat het redelijk zou moeten kloppen.
En als ik de gegevens over een heel jaar zie, dan snap ik wel wat ik zie. (Het lijkt te kloppen)
Ik verwacht een constante daling, waarbij ook de gegevens per maand overeenkomen.
Hiermee bedoel ik dat iedere maand van een voorgaand jaar een hoger getal zou moeten laten zien, net als dat over het hele jaar het geval is.
Dus verbruik gedeeld door maand van 2010 is kleiner dan van 2009 en zo door.

Ik deel het gasverbruik per maand door het totaal van de graaddagen (Gecorrigeerd voor zoninstraling) per maand.
Dan verwacht ik dat de uitkomst over alle maanden van het jaar steeds lager is.
Immers, ik heb maatregelen genomen die het gasverbruik verminderen.
Maar omdat ik dit niet in de maandcijfers terug zie, denk ik dat er iets fout zit.
Heeft iemand enig idee waar het fout kan gaan of wat ik verder nog moet doen? 8)7

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Laatst online: 09-05 01:47
pcmadman schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:50:
Ik ben er even mee bezig geweest, maar het valt toch tegen. Ik zal in ieder geval even raporteren hoe ver ik nu ben:
Toen ik jouw berekeningen zag, vroeg ik me af of MathCad wel het juiste tool is hiervoor. Is het niet makkelijker om het vervangingsschema van de zonnepanelen in PSpice te gooien en het daarmee te proberen?

Ik heb het zelf nog even in Excel geprobeerd, maar dat ging nog sneller mis.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
Hier is net Joep van CVtuning.nl weg. Er is hier een heleboel aangepast. Sommige radiatoren zijn voor meer dan 3/4e dichtgezet. De thermostaat is aangepast en er zijn instellingen op de CVketel aangepast.

Eerste indruk is dat het huis nu stukken gelijkmatiger opwarmt. Ik ben benieuwd naar de resultaten wanneer de eerste volledige stookmaand achter de kiezen is ( november ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 06:03
guus.assmann schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:17:
Ik deel het gasverbruik per maand door het totaal van de graaddagen (Gecorrigeerd voor zoninstraling) per maand.
Dan verwacht ik dat de uitkomst over alle maanden van het jaar steeds lager is.
Immers, ik heb maatregelen genomen die het gasverbruik verminderen.
Maar omdat ik dit niet in de maandcijfers terug zie, denk ik dat er iets fout zit.
Heeft iemand enig idee waar het fout kan gaan of wat ik verder nog moet doen? 8)7
Let op dat deze methode in de zomermaanden vertekeningen laat zien, want dan heb je nog wel wat gasverbruik (warm water) en maar heel weinig dagen. Een beetje gas gedeeld door heel weinig graaddagen geeft een relatief hoge factor. Misschien gaat het daarom fout? Als je alleen kijkt naar het stookseizoen, gaat het dan wel goed?

Hoe corrigeer je voor zoninstraling?

*O* *O* Wij hadden gisteren een feest momentje: onze opbrengst van de zonnepanelen over het lopende jaar is voor het eerst hoger dan het verbruik in dezelfde periode. Panelen hebben we begin maart geinstalleerd, dus we hebben nog wat maanden om verder uit te lopen. Officieel zijn we nu dus energieproducent en leveren we netto stroom terug! *O* *O*

[ Voor 16% gewijzigd door Joba op 18-10-2010 16:54 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6395

Ik heb een misschien voor de hand liggende vraag, maar die moeten ook gesteld worden. Deze vraag (ook) niet over de techniek, wel over isolatie.

Eindelijk gaan we bij ons (studentenhuis), nu ook de verwarmingsbuizen die door de gang lopen isoleren, en tegelijkertijd isolatiestrips en tochtdorpels bij de deuren.

Echter zit ik met het volgende: onze verwarmingsbuizen(stadsverwarming) hebben een diameter van 23~24 mm. Al het isolatie materiaal dat ik kan vinden is of 22mm of 28mm. Wat is nu wijsheid? Zelf gaan snijden in die van 28mm, de extra 6mm overlappen? Ik gok het laatste, maar dan kan ik geen gebruik maken van isolatiemateriaal met plakstrips..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

nihiles schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:01:
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van mijn PV systeem. Het doel is om rond de 500 kWh per jaar op te wekken. Hiermee dek ik mijn eigen jaarverbruik. De eerste stap van de trias energetica is reeds voltooid. Orientatie van dak is OZO hoek van 35 graden.

Ik heb op basis van een jaar rondkijken besloten te gaan voor een Steca 500 en 3 monokristallijn panelen van 185 Wp.

Echter, 3 panelen passen niet naast elkaar of allemaal onder elkaar. Dus ik zit te denken aan een vierde 185 Wp paneel. Ook om helemaal mijn verbruik te kunnen afdekken. Ik wil ze in het vierkant kan leggen (2 boven, 2 onder), dat ziet er ook nog mooier uit . Hoe kan ik dit het beste aansluiten? Ook in verband met maximaal 500 watt AC zelf mogen aanleggen op een groep.

Optie 1: 3 maal 185 Wp aan een Steca 500 en 185 Wp aan een andere omvormer? Zo ja Welke?

Op een OZO dak zou ik voor optie 3 gaan. Gewoon alle 4 x 185Wp panelen in 1 serie op 1 Steca 500 aansluiten.
Tevens is dit ook de goedkoopste optie van de 3.
Ik heb al vele van deze 4 x 185Wp 0/+3% op een Steca 500 verkocht en gaat prima. Wil je graag meer info of een scherpe offerte dan stuur me gerust een email.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 6395 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:47:
Ik heb een misschien voor de hand liggende vraag, maar die moeten ook gesteld worden. Deze vraag (ook) niet over de techniek, wel over isolatie.

Eindelijk gaan we bij ons (studentenhuis), nu ook de verwarmingsbuizen die door de gang lopen isoleren, en tegelijkertijd isolatiestrips en tochtdorpels bij de deuren.

Echter zit ik met het volgende: onze verwarmingsbuizen(stadsverwarming) hebben een diameter van 23~24 mm. Al het isolatie materiaal dat ik kan vinden is of 22mm of 28mm. Wat is nu wijsheid? Zelf gaan snijden in die van 28mm, de extra 6mm overlappen? Ik gok het laatste, maar dan kan ik geen gebruik maken van isolatiemateriaal met plakstrips..
Wat voor isolatie gebruik je eigenlijk?

Maar het maakt verder niet zo veel uit (voor de isolatiewaarde) als het er wat los omheen zit. Belangrijk is wel dat het goed blijft zitten en alle naden goed dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

na beslag op de rekening van de glas installateur heb ik dan nu toch mijn glassubsidie bon uitgekeerd gekregen, op 2 dagen na net geen jaar na dato, ze kozen toch eieren voor hun geld.
"het is pas de 3e keer" dat een officieel erkend (uneto/sei/af) leverancier dit doet sinds mijn duurzame verbouwing.
zakken vullen is geen basis voor een duurzame relatie, het huidige beleid ontmoedigd consumenten.

ik denk ook dat het voor solarking, glambalk & metdezon (...etc) erg moeilijk is om zich in dit wereldje te handhaven, en verdienen onze steun.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-10-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Joba,
De gecorrigeerde of gewogen graaddagen staan gewoon in de tabel.
De beschrijving meldt dit tenminste.
Januari en november zien er redelijk correct uit.
April en Mei wijken heel erg af.
En de getallen over het hele jaar zien er goed uit.
In juni, juli en augustus is de factor juist erg laag, bijna geen gas en redelijk veel graaddagen.
Daarbij heb ik ook gecorrigeerd voor temperatuur, onder de 19 zie ik als graaddag, omdat ik dan ga verwarmen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
@Guus, kan je dan wat maandcijfers laten zien en daarmee tonen waar je probleem zit? Ik gebruik ook graaddagen maar zie mijn besparingen daar wel goed in terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6395

pcmadman schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:05:
[...]

Wat voor isolatie gebruik je eigenlijk?

Maar het maakt verder niet zo veel uit (voor de isolatiewaarde) als het er wat los omheen zit. Belangrijk is wel dat het goed blijft zitten en alle naden goed dicht zijn.
In onze kelder zijn alle bochten weer niet geisoleerd (teveel werk toendertijd denk ik); dus ik pak die gelijk mee en wikkel daar ook nog tonzon folie overheen.

Isolatiemateriaal dacht ik zelf aan:
http://www.installand.nl/...ie-28x13mm-zelfklevend-2m
of:
http://www.energiebespaar...28-mm-dikte-13-mm-2-meter

waarvan de -xt met plakstrip is en de ander zonder.. heb natuurlijk weinig zicht op wat er meer voor materiaal te verkrijgen is.. pcmadman, zou er beter materiaal zijn dan?

edit:
volgens google http://www.google.nl/search?q=site%3Atweakers.net+climaflex zijn de tweakers tevreden over climaflex.. denk dat ik mijn bestelling maar ga doen

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 6395 op 18-10-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:06:

Als je zoals uit de nick blijkt echt een "company" hebt, zou ik dat niet al te voortvarend van de daken schreeuwen. Die gasten die je hebt "benoemd" zijn nogal rancuneus als het om gemiste inkomsten gaat, en hebben in de loop der jaren een heel verrassingspakket aan sabotage maatregelen in het leven geroepen om al te voortvarende lieden/bedrijven het leven zo zuur mogelijk te maken.

Maar mijn zegen hebben jullie uiteraard. M.a.w.: schreeuw maar lekker door, maar dan in de vorm van vette, fysieke produktie. Misschien moeten we eens een lekker bekkend eigentijds woord gaan verzinnen voor een op topsnelheid rückwärts drehende Ferraris. Zonnevonkentrekker, wellicht? :*)

De newbee pagina van PPV kan zeker nog een leuk groot systeem met sappig verhaaltje en mooie foto's gebruiken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 11:25
flitspaal.nl schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:28:
Hier is net Joep van CVtuning.nl weg. Er is hier een heleboel aangepast. Sommige radiatoren zijn voor meer dan 3/4e dichtgezet. De thermostaat is aangepast en er zijn instellingen op de CVketel aangepast.

Eerste indruk is dat het huis nu stukken gelijkmatiger opwarmt. Ik ben benieuwd naar de resultaten wanneer de eerste volledige stookmaand achter de kiezen is ( november ).
Ik heb ergens laatst eens een document gelezen dat je vrij simpel kon controleren of je installatie ongeveer
goed is ingeregeld. De truc zou zijn door de kachel aan te doen en dan mocht geen van de radiatoren binnen 20 min. in zijn geheel warm zijn. Ze moesten zeg maar langzaam warm worden groot of klein. Ik heb dit in mijn nieuwbouw woning getest en de meeste die aan staan (boven met thermoknop uit) zijn ongeveer gelijk helemaal warm. Enige wat ik niet kan testen is de vloerverwarming (bijverwarming) :+

Ik ben echter wel benieuwd of je ook kan aangeven wat CVtuning allemaal heeft gedaan om simpel te cheken of en welke radiator aangepast moesten worden....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 20:33
JeroenH schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:11:
[...]

...of ze stoken niet op zolder, of zelfs op de gehele bovenverdieping, of ze zijn niet thuis, nog niet wakker...
..of telen geen wiedt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@SunshineCompany

Let je op de beveiliging voor toegang tot en op het dak?
Dat is dus aangelijnd of valhekken binnen 1,5M van de rand van het dak.
Want bezichtigen is mooi, maar dan wel veilig .....

Ooit nog eens iets met vastgoed gedaan en onderhoud van 236 "groene" computercentra

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
pcmadman schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 22:07:
[...]

Als je een stroom door een stuk kabel wilt laten lopen en die kabel heeft een weerstand, dan zal er een spanningsval optreden. Of andersom geredeneert, als de kabel weerstand heeft, dan zal aan de ene kant de spanning hoger moeten zijn dan aan de andere kant, anders loopt er geen stroom.

Dus:
Grotere stroom = hogere spanning
Lagere geleiding = hogere spanning
(Lagere geleiding = hogere weerstand = dunnere kabel en/of langer)

Oplossing is natuurlijk om supergeleiders te gebruiken :9
Ik ben bekend met de Wet van Ohm. Iets te lang aan moeten rekenen tijdens mijn HBO studie... :X

Bij jouw redenatie zou je dus in moeten geven hoeveel meter kabel er tussen de grid zit (jouw meterkast) en de inverter. Want een inverter kan immers niet meten hoever ie van het net af zit.

Ik heb nog eens gezocht, en kwam toch wederom het verhaal over faseverschuiving tegen.
Typical modern GTI's have a fixed unity power factor, which means its output voltage and current are perfectly lined up, and its phase angle is within 1 degree of the AC power grid.
Bron: Wikipedia

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 01:10:
@zonnigtype:
Zou daarom wel eens interessant zijn om van de installateurs/leveranciers te horen welk deel van hun afzet buiten de SDE om geschied, dus het aandeel dat met lokale of uberhaubt geen subsidie?
Ja, klopt, zeer interessant. Meeste leveranciers zijn echter gesloten als oesters waar het hun afzetcijfers betreft. Er vissen absurd veel hengelaars in hetzelfde microscopisch kleine vijvertje alhier, ook wel weer begrijpelijk.

Maar wie weet ga ik zelf wel eens vissen. Naar info, bedoel ik, natuurlijk... Wel veel werk. Respons zal koffiedik kijken zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

Uiteraard te beginnen op dit forum. Dus mag ik u vriendelijk verzoeken, leveranciers alhier van onbekende signatuur, en/of SolarKing, Glambalk resp. MDZ, hoe het bij jullie zit met:

(a) percentage van totaal verkochte systemen aan klanten met SDE beschikking (indien bekend), liefst per SDE subsidie beschikking jaar (2008 resp. 2009).
(b) percentage aanvragen voor SDE 2010 wat inmiddels voor de betreffende door jullie bediende klanten is beschikt. Evt. opsplitsing in % voor categorieën "klein" (effectief 1,0 tm. 7,5 kWp) respectievelijk "groot" (15,001 tm. 100 kWp).
(c) percentage van aanvragen met SDE beschikking die nog niet zijn gematerialiseerd in realisatie, het "wachtende goud", dus...

Met grooten dank voor inhoudelijk antwoord! Resultaten kunnen naar het bekende e-mail adres, worden vertrouwelijk behandeld, en indien interessant uitsluitend anoniem gebruikt (dan moet je dus vertrouwen op mijn onschuldige bruine ogen...) ;)

NB: of leveranciers weten/te weten zijn gekomen of er gemeentelijke subsidies zijn verstrekt aan de panelen/systeem koper waag ik trouwens te betwijfelen in veel gevallen (met name die gevallen waarbij de aanschaffer van het blauwe/zwarte moois de hersens heeft laten werken...). Die informatie is namelijk best kostentechnisch bezien "gevoelig" wat de uiteindelijke offerte prijzen betreft. We kennen daar inmiddels enkele ranzige voorbeelden van, n'est-ce pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

@Flitspaal: proficiat en welkom bij de club van het ingeregeld zooitje ! :P :9 >:) :+
Zoals het helaas vroeger (voor 2006) verplicht was, is het nu een 'richtlijn' vanuit de voorschriften, en worden woningen dus niet netjes ingeregeld opgeleverd (en meerverbruik is niet des probleem van de leverancier...).
Ben benieuwd naar je evaringen en volg je stats op de voet!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08-2024
Vooraf:
Sunsinecompany zei iets over scheuten

Daarna:
zonnigtype schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:26:
[...]

Hmmmm.

Die hebben helemaal geen "bedrijfsspionage" nodig. Ze worden "rijk" van de talloze Italiaanse PV projecten die ze voor lucratieve vergoedingen in Puglia laten bouwen. En ze hebben net een niet widely published 100 kWp SDE systeem op hun hoofdkantoor geplempt. Die weten al lang hoe je met EIA en andere alleen voor bedrijven interessante/toegankelijke extra slagroom op de taart jezelf "iets rijker" kunt maken (lees: aanschafprijs PV-systeem sneller terugverdienen, al gooit Scheuten natuurlijk hun mooie Multisol moduultjes op eigen dak voor een bodemprijs)... :/
Ik reed toevallig vorige week nog langs hun kantoor in Venlo/Blerick en zag dat er met man en macht gewerkt werd aan het plaatsen van tientallen panelen aan de gevel. Ik zal die foto eens opzoeken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08-2024
Zonlichtstad schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 22:37:
Hallo allemaal,

ik lurk hier nu al een tijdje, maar heb besloten me toch maar eens aan te melden. Sinds begin juli heb ik nl. 3290 Wp (14 x 235) op mijn dak staan (met SDE subsidie). Dit alles is aangesloten op een SMA 3000-TL 20.

Laatst heb ik me ook aangemeld bij zonnestroomopbrengst.eu (http://www.zonnestroomopb...zuid-dak/13436/13688.html).

Nu heb ik hierover meteen een vraag. Ik kan mijn inverter alleen uitlezen met de sunny explorer van SMA. Nu wil ik natuurlijk de data automatisch op bovenstaande site laten belanden.

Ik heb hier al diverse scripts voorbij zien komen waarmee je dat kunt doen. Alleen: dit zijn allemaal PHP scripts. Mijn vraag is: heb je hiervoor een website nodig waarop je dit script draait? In andere woorden: hoe roep je zo'n script aan?

Mijn paneeltjes deden het vandaag overigens geweldig. Totaal 16,53 kWh (ruim 5 Wh/Wp) en een piek van
2604 W (0,8 W/Wp).

Gr.

Gerbrand
Welkom bij de groep! Ik zit ook in Eindhoven dus je kan mooi vergelijken met mijn opbrengsten.
Check hier.
Prachtige panelen heb je overigens. Heb je er ook close-ups van?

Zonnigtype had je Zonlichtstad al op je peevee newbie pagina gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:51:
[...]

@Flitspaal: proficiat en welkom bij de club van het ingeregeld zooitje ! :P :9 >:) :+
Zoals het helaas vroeger (voor 2006) verplicht was, is het nu een 'richtlijn' vanuit de voorschriften, en worden woningen dus niet netjes ingeregeld opgeleverd (en meerverbruik is niet des probleem van de leverancier...).
Ben benieuwd naar je evaringen en volg je stats op de voet!
Thanks! Ik ben zelf ook ontzettend benieuwd.

Enige probleem wat ik nu heb is dat de leidingen aan de voorkant van het huis te horen zijn. Vooral in de gang/toilet en in de badkamer. Vermoedelijk moet toch het ketelvermogen terug naar een lager aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

ollie1965 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:04:
@SunshineCompany

Let je op de beveiliging voor toegang tot en op het dak?
Dat is dus aangelijnd of valhekken binnen 1,5M van de rand van het dak.
Want bezichtigen is mooi, maar dan wel veilig .....

Ooit nog eens iets met vastgoed gedaan en onderhoud van 236 "groene" computercentra
Nee. Alles is op eigen risico, dat staat ook bij het betreden. Verder gaan er volwassen mannen het dak op, geen kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vanochtend zijn er dus 69 SunTech's afgeleverd, en een SB 15.000 TL omvormer.. :) En de trappen staan. Zal zo eens foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Vorige maand heeft mijn bedrijf de tot nu toe grootste installatie van AvanCIS PowerMax panelen in Nederland mogen verzorgen op een lokatie in Amsterdam/IJburg. De orientatie van het systeem is ZO en een hellinghoek van 28graden. Het STC piekvermogen is 2,64kWp en de panelen zijn aangesloten op een Mastervolt XS3200 in drie strings van 8 panelen. Om "backcurrent" te voorkomen zijn alle strings uitgevoerd met een AVOREC-D diodes.
Gisteren heb ik de meetresultaten mogen verwerken en ik ben op zijn zachtst gezegd niet ontevreden. Ik heb de gegevens vergeleken met het systeem van EricPlan en ik wil jullie de resultaten niet onthouden:
Ik heb ze geplaatst onder de foto op mijn website.
Helaas worden de gegevens nog niet bijgehouden op zonnestroomopbrengst.eu maar daar gaat vast verandering inkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door ZonneStroom op 19-10-2010 09:15 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@SunshineCompany

Op eigen verantwoording bestaat in dit geval niet in de arbo wetgeving, je bent als eigenaar medeverantwoordelijk. Bij dat "groene"bedrijf was dat in 2000 een groot probleem toen in 3 jaar tijd er onderhoud gedaan moest worden aan de daken en condensors.
Gewaarschuwd mens telt voor 2, dat betekent dat je vandaag 1 paar handen extra hebt :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:46

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 06:56:
[...]

Thanks! Ik ben zelf ook ontzettend benieuwd.

Enige probleem wat ik nu heb is dat de leidingen aan de voorkant van het huis te horen zijn. Vooral in de gang/toilet en in de badkamer. Vermoedelijk moet toch het ketelvermogen terug naar een lager aantal.
Het lawaai wat je hoort is denk ik stromings geruis van het water door de inregel ventielen.
om dat te verminderen moet je CV pomp een standje lager instellen en niet je ketel vermogen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Joba,
Hierbij wat getallen:
2008, 2009, 2010
Graadd, Gas, Graadd, Gas, Graadd, Gas,
453,5, 273,1, 647,0, 385,3, 691,2, 305,6, Januari
454,2, 231,5, 503,0, 293,3, 556,9, 322,3, Februari
419,1, 221,8, 419,7, 198,5, 409,2, 205,4, Maart
258,6, 117,7, 153,4, 37,7, 231, 86,5, April
95,0, 22,6, 126,6, 26,9, 221,4, 80,3, Mei
76,0, 17,3, 93,9, 14,6, 66,5, 14,5, Juni
59,9, 21,3, 44,2, 14,1, 20,2, 12,2, Juli
53,6, 19,6, 35,0, 14,8, 69,4, 18,8, Augustus
129,6, 34,6, 106,2, 21, 144,2, 27,6, September
289,8, 115,5, 283,0, 82,4,
425,3, 226, 327,9, 172,2,
608,3, 355,7, 594,1, 357,6,
In juni 2009 heb ik een WTW voor de douche geinstalleerd. En Januari 2008 was de isolatie van het dak een feit.
Voor de hele periode heb ik ook de draaiuren van de zonneboiler. Dit zou ook een correctie kunnen opleveren, maar zo precies hoeft het volgens mij niet.
P.S. De getallen staan in het edit-veld mooi in een tabel. O-)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:31:
Vorige maand heeft mijn bedrijf de tot nu toe grootste installatie van AvanCIS PowerMax panelen in Nederland mogen verzorgen op een lokatie in Amsterdam/IJburg. De orientatie van het systeem is ZO en een hellinghoek van 28graden. Het STC piekvermogen is 2,64kWp en de panelen zijn aangesloten op een Mastervolt XS3200 in drie strings van 8 panelen. Om "backcurrent" te voorkomen zijn alle strings uitgevoerd met een AVOREC-D diodes.
Gisteren heb ik de meetresultaten mogen verwerken en ik ben op zijn zachtst gezegd niet ontevreden. Ik heb de gegevens vergeleken met het systeem van EricPlan en ik wil jullie de resultaten niet onthouden:
Helaas worden de gegevens nog niet bijgehouden op zonnestroomopbrengst.eu maar daar gaat vast verandering inkomen.
Daarbij moet natuurlijk opgemerkt worden dat ik in het centrum van Amsterdam geen vrije horizon heb. Daardoor in de ochtend, maar vooral in de middag alleen in de zomer schaduwvrij. In alle andere maanden heb ik meer of minder last van schaduw. Je zou het lijstje van Ardjonk erbij moeten pakken. Verder lijkt het effect van schaduw bij de Sunpowers erger dan bij de Suntechs die ik eerst had, maar helaas kan ik dat niet onderbouwen.
Mijn zonnepanelen staan trouwens op Funda(net onder de dakkapellen in het grote zwarte pannendak).

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 19-10-2010 11:28 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gasschuif schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 10:14:
[...]

Het lawaai wat je hoort is denk ik stromings geruis van het water door de inregel ventielen.
om dat te verminderen moet je CV pomp een standje lager instellen en niet je ketel vermogen.
@Flitspaal: idd, just what I said earlier :)
bij een lagere pompstand, koelt het water meer af (dus delta-T neemt toe in CV-circuit). Maar daal/verdwijnt het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mhhh, intressant.
Eens kijken of een een bedrijf in de regio Alkmaar\Hoorn kan vinden die dat doet. (nijmegen is wat ver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
@NielsTn en @Gasschuif

Ik heb een Remeha Avanta ketel en daar is het toerental van de pomp niet mee terug te regelen. Wel kan het ketelvermogen terug worden geschroefd, vraag is even of dat een relatie heeft met de pompsnelheid.

Ik ga vandaag cvtuning nog ff bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 10:19:
[...]

Daarbij moet natuurlijk opgemerkt worden dat ik in het centrum van Amsterdam geen vrije horizon heb. Daardoor in de ochtend, maar vooral in de middag alleen in de zomer schaduwvrij. In alle andere maanden heb ik meer of minder last van schaduw. Je zou het lijstje van Ardjonk erbij moeten pakken. Verder lijkt het effect van schaduw bij de Sunpowers erger dan bij de Suntechs die ik eerst had, maar helaas kan ik dat niet onderbouwen.
Mijn zonnepanelen staan trouwens op Funda(net onder de dakkapellen in het grote zwarte pannendak).
Ik heb naar de cijfers van Ardjonk gekeken maar dan zijn de verschillen natuurlijk alleen maar groter in het voordeel van de AvanCIS. Ik kan die natuurlijk niet zomaar bij elkaar optellen juist omdat de ene installatie Oost en de ander West staat.
Het klopt dat het systeem op IJburg een zeer gunstige ligging heeft met bebouwing "in het zicht van de panelen" pas op 200meter afstand. Daar tegen over staat dat het systeem ZO staat en niet pal op het zuiden. Hellinghoek is echter wel ideaal.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:48:
@NielsTn en @Gasschuif

Ik heb een Remeha Avanta ketel en daar is het toerental van de pomp niet mee terug te regelen. Wel kan het ketelvermogen terug worden geschroefd, vraag is even of dat een relatie heeft met de pompsnelheid.

Waarschijnlijk dunwandige stalen CV-buis met knelfittingen? De meeste installaties zijn ontzettend slordig aangelegd en daar hebben ze de braam/doorn na het op maat snijden van de pijp niet weggehaald.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3631/3580285651_e960a693e8.jpg
Dat zorgt voor een enorme doorsnedereductie, waardoor je wervelingen krijgt en dus lawaai. Je zou een stuk kunnen vervangen door unipor oid. Dat geeft het geluid niet/minder door.
glambalk schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:04:
[...]

Ik heb naar de cijfers van Ardjonk gekeken maar dan zijn de verschillen natuurlijk alleen maar groter in het voordeel van de AvanCIS. Ik kan die natuurlijk niet zomaar bij elkaar optellen juist omdat de ene installatie Oost en de ander West staat.
Het klopt dat het systeem op IJburg een zeer gunstige ligging heeft met bebouwing "in het zicht van de panelen" pas op 200meter afstand. Daar tegen over staat dat het systeem ZO staat en niet pal op het zuiden. Hellinghoek is echter wel ideaal.
Hij heeft nog een derde installatie en die staat pal zuid, die staat zonder extra letter in Sonnenertrag.

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 19-10-2010 12:16 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TL1yiZqFWII/AAAAAAAAJUI/JG27YI8OF28/s640/P1060343.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TL1yjHqtxhI/AAAAAAAAJUM/860zdeY8YYs/s640/P1060346.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TL1yj0-UHmI/AAAAAAAAJUQ/6tORz9O7hPo/s512/P1060347.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TL1ykeBP2KI/AAAAAAAAJUU/H8NeBCD5gWI/s640/P1060350.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TL1ylnLCpcI/AAAAAAAAJUY/OXOQ1zzLLPk/s640/P1060351.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:48:
@NielsTn en @Gasschuif

Ketelvermogen en toerental pomp hebben geen relatie.
Je kunt altijd terugtoeren d.m.v een z.g. "aftak-trafo". tussen je pomp. Begin es met 175 V pompspanning.
Heb ik zelf met mijn vorige ketel jaren mee gedraaid, zonder stromings geruis. (deze had ook maar een toerental)
Kijk naar delta T in- en uitrede water bij de ketel, op vol vermogen. Moet niet groter worden als c.a. 28 K.anders is het debiet te laag.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372599

SunshineCompany schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:50:
[...]

Ja, zeker..! :) Het komt ook uitgebreid op m'n website te staan. En verslag hier.

Morgenochtend 8 uur staan de panelen er. Morgenmiddag 3500 kilo aan betontegels. Woensdag met de installateurs de profielen en kabels :)
ik wens je dan veel succes met het sjouwen van betontegels! (125 stuks van 28kg? 40x60?)
Heb je een studie gedaan naar de dak-belasting?
Er bestaan tegenwoordig ook vrijwel ballast-arme montage systemen; welk montage systeem ga je gebruiken?

ben benieuwd naar de foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

339 stuks van 30x30x4,5 :) 8 kilo per stuk. Er komt in verband met de dakbelasting een systeem die de panelen onder een hoek van 20 graden zet, daarvoor is een stuk minder ballast nodig.

En er zijn heel veel prachtige systemen, zelfs zonder belast en boringen, dat klopt. Maar die kosten allemaal meer geld, en dat moet het wel opbrengen. Dit was de oplossing met de beste opbrengst / kosten verhouding.

En sjouwen? Verhuislift!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Joba schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:40:
Wij hadden gisteren een feest momentje: onze opbrengst van de zonnepanelen over het lopende jaar is voor het eerst hoger dan het verbruik in dezelfde periode. Panelen hebben we begin maart geinstalleerd, dus we hebben nog wat maanden om verder uit te lopen. Officieel zijn we nu dus energieproducent en leveren we netto stroom terug!
@ Joba: He JO, leg eens uit! dat begrijp ik niet :?
opbrengst =hoger dan verbruik?? nu in Oktober daalt de opbrengst toch-minder zon - en stijgt het verbruik, oa meer verlichting aan in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wel leuk, op de pakbrief zie ik dat paneel met serienummer 071811353392391910 een Wp vermogen heeft van 209,40 Wp.

Ik heb dus van alle 68 panelen precies het piekvermogen. Gemiddeld zit het op 208 gok ik zo. Zelfs 1tje van 210,00! En dat voor de prijs van een 205! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

nihiles schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:01:

Aangezien jouw panelen op 35º OZO liggen, zullen ze zelden of nooit hun piekvermogen leveren. Mijn zes 185 W panelen op 40º zuid leveren een piek zo'n 900 W, meestal nog iets minder. Dat zou betekenen dat vier 185 W panelen normaal gesproken een piek van 600 W leveren. Echter, mijn panelen liggen op zuid, die van jou op OZO, dus kun je rekenen op een kleinere piek, en dus minder piekverliezen.

Daarbij komt nog dat je in de Photon databank de beide inverters kunt opzoeken en zult zien dat de Steca 500 een iets beter rendement heeft, waardoor het verschil tussen één 500 of twee 300's al helemaal te verwaarlozen wordt.

Nu is er nog 1 maar: hebben jouw panelen last van gedeeltelijke beschaduwing? Dus bijvoorbeeld dat de onderste panelen 's ochtends langer in de schaduw blijven dan de bovenste. Zo ja, dan kan het feit dat je met twee 300's twee strings hebt voor een betere opbrengst zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
JAN-B schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:19:
[...]

@ Joba: He JO, leg eens uit! dat begrijp ik niet :?
opbrengst =hoger dan verbruik?? nu in Oktober daalt de opbrengst toch-minder zon - en stijgt het verbruik, oa meer verlichting aan in huis.
Meer opbrengst dan verbruik op jaarbasis. De laatste 365 dagen hebben wij 1600 kwh verbruikt en in diezelfde periode hebben we nu iets meer dan 1600 kwh geproduceerd. Die 365 dagen laat ik doorlopen over mijn in excel genoteerde meterstanden. Snappie?

@Guus, snap nu wat je bedoelt met dat je de besparingen op maand niveau niet terugziet. Die zie ik namelijk ook nauwelijks. Zijn jullie naast de besparingen (zonneboiler, wtw) meer gaan gebruiken ? Thermostaat hoger, meer douchen, huisgenootje erbij oid? Per wanneer is de ZB in bedrijf? Zelfs op jaarbasis zie ik het bijna niet terug:

2008 0.50 kuub gas per graaddag
2009 0.49 kuub gas per graaddag
2010 0.45 kuub gas per graaddag (maar voordeel van ´gunstige zomermaanden´ al gehad)

[ Voor 30% gewijzigd door Joba op 19-10-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372599

SunshineCompany schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:24:
Wel leuk, op de pakbrief zie ik dat paneel met serienummer 071811353392391910 een Wp vermogen heeft van 209,40 Wp.

Ik heb dus van alle 68 panelen precies het piekvermogen. Gemiddeld zit het op 208 gok ik zo. Zelfs 1tje van 210,00! En dat voor de prijs van een 205! :P
Suntech heeft een positieve vermogens tollerantie; je krijgt dus altijd panelen van 205wp of meer. (tot ~210wp, anders gaat dr een 210wp sticker op)

De flash komt natuurlijk wel van de fabrikant. Volgens mij verschilt het van fabrikant tot fabrikant hoe ze de flash doen. Juiste methode is naar mijn mening op het einde van de draden; niet met een pin in de junction-box .
heb geen idee hoe suntech dit doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 372599 op 19-10-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Leerzaam, leerzaam. Ben nog PV-newbee. Maargoed, dat maakt niet uit, we staan in NL tenslotte nog aan het begin van het PV tijdperk. Ga ik van uit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
ericplan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:13:
[...]

Waarschijnlijk dunwandige stalen CV-buis met knelfittingen? De meeste installaties zijn ontzettend slordig aangelegd en daar hebben ze de braam/doorn na het op maat snijden van de pijp niet weggehaald.
[afbeelding]
Dat zorgt voor een enorme doorsnedereductie, waardoor je wervelingen krijgt en dus lawaai. Je zou een stuk kunnen vervangen door unipor oid. Dat geeft het geluid niet/minder door.
Merendeel van de installatie is half duims. En kleine stukken zijn 15mm staal. Braam is overal weggehaald dat weet ik zeker. Het fluiten komt doordat de voet ventielen bij sommige radiatoren heel erg ver dicht zitten.

Eerst nog wat ketelaanpassingen doen, mocht dat niet helpen dan moet de installatie iets anders afgeregeld worden.

Wordt vervolgd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Joba,
De zonneboiler is in 2006 geplaatst en toen is ook de verwarmingsketel vervangen.
De ketel in April en de zonneboiler in Juni operationeel.
2006 was 0,64 kuub per graaddag.
2007 was 0,48 kuub per graaddag.
De besparing door het vervangen van de ketel komt overeen met een afname van het verbruik.
Dat is ook per maand duidelijk te zien.
2006 kan ik dus wel verklaren / ziet er logisch uit, maar daarna gaat het fout.
Qua verbruik zou het ook beter moeten zijn geworden, door meer bewustwording.
Het elektraverbruik is ook mooi afgenomen.
En er is geen sprake van uitbreiding van het gezin, juist het omgekeerde.
Dat is een verklaring voor het afnemen van elektra en ook gasgebruik en water.
De grootste besparingen dit jaar, zitten in Januari, Februari en Juli.
Het enige dat voor mij overblijft is de graaddagen. Dat lijkt niet te kloppen.
Overigens verwacht ik bij gelijkblijvende omstandigheden een bijna gelijke hoeveelheid gas per graaddag.
Maar zelfs dat zie ik niet over een vergelijkbare periode. 8)7

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:29:
[...]

Aangezien jouw panelen op 35º OZO liggen, zullen ze zelden of nooit hun piekvermogen leveren. Mijn zes 185 W panelen op 40º zuid leveren een piek zo'n 900 W, meestal nog iets minder. Dat zou betekenen dat vier 185 W panelen normaal gesproken een piek van 600 W leveren. Echter, mijn panelen liggen op zuid, die van jou op OZO, dus kun je rekenen op een kleinere piek, en dus minder piekverliezen.

Daarbij komt nog dat je in de Photon databank de beide inverters kunt opzoeken en zult zien dat de Steca 500 een iets beter rendement heeft, waardoor het verschil tussen één 500 of twee 300's al helemaal te verwaarlozen wordt.
Bedankt, ik wist niet dat de Steca 300 een iets minder rendement heeft. Goed om je praktijk ervaring mee te kunnen nemen.
Nu is er nog 1 maar: hebben jouw panelen last van gedeeltelijke beschaduwing? Dus bijvoorbeeld dat de onderste panelen 's ochtends langer in de schaduw blijven dan de bovenste. Zo ja, dan kan het feit dat je met twee 300's twee strings hebt voor een betere opbrengst zorgen.
Gelukkig heb ik geen geen enkele last van beschaduwing.

Het lijkt me dus het slimst om 4*185 Wp panelen op een Steca 500 aan te sluiten.

g
SolarKing schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 18:36:
[...]

Ik heb al vele van deze 4 x 185Wp 0/+3% op een Steca 500 verkocht en gaat prima.
Zou je (of iemand anders met ervaringen met deze set) een indicatie kunnen geven voor de jaaropbrengst van dit systeem? Komt dit in de buurt van de 500 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

nihiles schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:31:
Zou je (of iemand anders met ervaringen met deze set) een indicatie kunnen geven voor de jaaropbrengst van dit systeem? Komt dit in de buurt van de 500 kWh?
Een ouderwetse 'norm' voor een zonnesysteem in Nederland onder ideale omstandigheden is 850 kWh/kWp. Dit wordt daarom ook voor de SDE-subsidie als maximum aangehouden. Wat je recentelijk veel meer hoort gaat in de richting van 1000 kWh/kWp per jaar. Dit kaartje geeft een indruk van de maximale opbrengst die jij mag verwachten bij een optimale oriëntatie. Laten we het op 900 kWh/kWp per jaar houden, oftewel 666 kWh voor jouw configuratie.

Vervolgens kun je m.b.v. dit opbrengstdiagram deze bovengrens omrekenen naar de te verwachten opbrengst voor jouw oriëntatie. Dat laat zien dat je 93% van het maximum mag verwachten, dus ongeveer 620 kWh per jaar.

Voordat je al te enthousiast gaat worden, dit zal in de praktijk wel wat minder zijn. Je hebt last van de al eerder genoemde piekverliezen (waarschijnlijk een paar procent), je panelen worden vies (vogels!). Maar zelfs in het pessimistische geval dat dat allemaal bij elkaar 20% verlies geeft, zit je nog rond de 500 kWh per jaar.

Ik zeg dus: ja, die 500 kWh per jaar haal je met dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Bedankt, ik wist niet dat de Steca 300 een iets minder rendement heeft. Goed om je praktijk ervaring mee te kunnen nemen.

[...]

Gelukkig heb ik geen geen enkele last van beschaduwing.

Het lijkt me dus het slimst om 4*185 Wp panelen op een Steca 500 aan te sluiten.

g
[...]

500 kWh moet zeker haalbaar zijn zonder schaduw schat ik zo. Ik heb hier geen instralingsdiagram bij de hand en weet ook niet in welk deel van Nederland je panelen komen te liggen, dan kun je ongeveer berekenen wat je gemiddelde jaaropbrengsten gaan worden.

Het verschil in rendement tussen Steca 300 en steca 500 kun je ook terugvinden in datasheet van beide omvormers. Tevens is de prijs van een Steca 300 bijna net zo hoog als van de Steca 500 (ongeveer 25 euro verschil ofzo) wat het kwa prijs natuurlijk geen interessante optie is tenzij je flink last van schaduw hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door SolarKing op 19-10-2010 16:43 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@nihiles: er is volgens mij een regel dat je max. 600 Wp aan mag sluiten op een bestaande groep;
hoe ga je dit oplossen? toch niet 740 Wp op 1 groep :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JAN-B schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:58:
[...]

@nihiles: er is volgens mij een regel dat je max. 600 Wp aan mag sluiten op een bestaande groep;
hoe ga je dit oplossen? toch niet 740 Wp op 1 groep :?
Het gaat om de max AC vermogen van de omvormer en die is max 500W en mag dus gewoon op een bestaande groep.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Laatst online: 07-06 21:42
guus.assmann schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:22:
. . . . .
Het enige dat voor mij overblijft is de graaddagen. Dat lijkt niet te kloppen.
. . .
@guus, heb zelf ooit een suffe fout gemaakt met het berekenen van graaddagen en daarom even je graaddagen van 2010 nagerekend. Ik kom op heel andere getallen:

jan 628
feb 506
mar 409
apr 288
mei 276
jun 83
jul 25
aug 87
sep 179

ik laat de interpretatie verder aan jou over. Wat ik heb gedaan:
- gemiddelde etmaaltemp van Deelen opgehaald bij KNMI (http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens)
- door 10 gedeeld (want brongegevens in 0,1 graad)
- het verschil van 19 -/- bovenstaand genomen
- de uitkomsten met een positieve waarde opgeteld tot een maandgetal.
Hoop dat dit helpt?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mooie trap, maar ehhh, ik wil niemand een idee geven hoor, *kuch*, maak je diefstal van je panelen niet wat al te makkelijk zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

timterhorst schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:23:
[...]
- gemiddelde etmaaltemp van Deelen opgehaald bij KNMI (http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens)
Bij de berekening van graaddagen ga ik altijd uit van 18-/- i.p.v. van 19 -/-. Het KNMI rekent zelfs met 17 -/-.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 19-10-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Laatst online: 07-06 21:42
. . . bij jou wel waarschijnlijk, guus gaf echter aan dat ie begint te stoken zodra de 19 graden onderschreden wordt . . . :)

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

timterhorst schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:04:
. . . bij jou wel waarschijnlijk, guus gaf echter aan dat ie begint te stoken zodra de 19 graden onderschreden wordt . . . :)
Over het hoofd gezien :$ :z

Ik word denk ik teveel afgeleid door de mooie nieuwe 1,6w candletip ledlampjes die ik net heb aangeschaft. Voor de 8 stuks 5w candletip spaarlampjes die ik tot nu toe gebruikte heb ik eindelijk een goede bestemming gevonden. Die gaan naar de Books 4 Life-winkel die nu zonder licht zat, dus dan kan ik goed in de gaten houden dat ze daar hun overgebleven 12 jaar garantie gaan halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:38:
[...]

Merendeel van de installatie is half duims. En kleine stukken zijn 15mm staal. Braam is overal weggehaald dat weet ik zeker. Het fluiten komt doordat de voet ventielen bij sommige radiatoren heel erg ver dicht zitten.

Eerst nog wat ketelaanpassingen doen, mocht dat niet helpen dan moet de installatie iets anders afgeregeld worden.

Wordt vervolgd dus :)
Wij hebben ook een vrij zware pomp voor relatief weinig warmtevraag, en zodoende ook veel leidingruis. Ik overweeg zo'n nieuwe Grundfos alpha pomp die automatisch regelt, maar mijn vrouw wil geen gesleutel meer aan de installatie, en daarnaast is het een erg prijzige pomp. Misschien dat ik na het stookseizoen toch aan de slag ga, als ik mijn vrouw met wat metingen om de oren kan slaan...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
timterhorst schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:23:
[...]

@guus, heb zelf ooit een suffe fout gemaakt met het berekenen van graaddagen en daarom even je graaddagen van 2010 nagerekend. Ik kom op heel andere getallen:

...

Hoop dat dit helpt?
Andere manier van rekenen denk ik. Guus gebruikt volgens mij de gegevens van http://www.dicks-website.eu/graaddagen/index.html. Daar gaan ze uit van 18 graden ipv 19 en dan nog met een wegingsfactor (wintermaanden x 1,1 zomermaanden 0,8 maart en oktober 1). Ik gebruik zelf ook de KNMI gegevens, maar dan met 18 graden. Die wegingsfactor lijkt exact het verschil tussen jouw cijfers en die van Guus te verklare. Bijvoorbeeld Jan: Guus 691, jij 628: factor 1,1. En zo ook de andere maanden.

@Guus: als de vergelijking van een maand tov jaar ervoor geen duidelijk beeld geeft kan dat niet door die weging komen. Merkwaardig, ik heb de boel in excel tegen elkaar uitgezet en zie inderdaad eigenlijk een redelijk constant beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:51:
[...]

Wij hebben ook een vrij zware pomp voor relatief weinig warmtevraag, en zodoende ook veel leidingruis. Ik overweeg zo'n nieuwe Grundfos alpha pomp die automatisch regelt, maar mijn vrouw wil geen gesleutel meer aan de installatie, en daarnaast is het een erg prijzige pomp. Misschien dat ik na het stookseizoen toch aan de slag ga, als ik mijn vrouw met wat metingen om de oren kan slaan...
Klinkt bekend. Hier ook een zware inefficiënte pomp voor een opvoerhoogte van .....1,5 m. Heb ook al gekeken naar de Grundfos, maar die past net niet binnen de mantel van de CV-ketel. De Wilo zou passen als die niet zo'n enorme toeter aan electronicabehuizing zou hebben. De enige die zonder meer past is de Laing Ecocirc.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mistraller schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:51:
[...]

Je kunt je pomp makkelijk terugtoeren door hem op een lagere spanning te laten draaien.

Dit kan zeer simpel met een aftak trafo, en hoeft niet zoveel te kosten.(minder als een nieuwe pomp)

Gebruik in eerste instantie een regelbare trafo on de juiste spanning te bepalen.
of doe dit met de aftak trafo als er voldoende spanningen zijn in te stellen.

Twee voordelen: minder lawaai. lager opgenomen vermogen.

Zorg dat de delta T vollast niet te groot wordt. (max 28 K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gasschuif schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:42:
[...]

Je kunt je pomp makkelijk terugtoeren door hem op een lagere spanning te laten draaien.

Dit kan zeer simpel met een aftak trafo, en hoeft niet zoveel te kosten.(minder als een nieuwe pomp)

Gebruik in eerste instantie een regelbare trafo on de juiste spanning te bepalen.

Op zich heb je gelijjk, maar een aftaktrafo is "not done" in dit forum. Al was het alleen maar om dat er tegenwoordig voldoende zuinige pompen te verkrijgen zijn. Alleen vertikken de fabrikanten van ketels (en zonneboilers) om ze standaard te gebruiken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Gasschuif schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:42:
[...]

Je kunt toch ook gewoon je pomp beperken door hem in serie te zetten met een condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
pcmadman schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:53:
[...]

Je kunt toch ook gewoon je pomp beperken door hem in serie te zetten met een condensator?
Maar de vraag is of ie dan wel minder stroom verbruikt. Want minder ruis is leuk, maar ook het stroomverbruik mag wel wat naar beneden. De ketel moduleert immers, dus de pomp draait vaak.

En aangezien onze ketel nog keurig in onderhoud is bij een monteur, wil ik geen gepruts in de ketel. Voor dat soort basisvoorzieningen (waar ik warmte in de winter ook onder schaar ;)) wil ik goede gecertificeerde spullen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

pcmadman schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:53:
[...]

Lijkt mij geen goed plan, De meeste kleine cv pompen hebben al een condensator ingebouwd om een startkoppel te realiseren. Een extrerne serie condensator geeft ook onbedoelde fase verschuiving.
Ik zou het zelf niet proberen.

Mijn vorige valliant VR ketel heeft vele jaren met een trafo gedraaid met zeer weinig stromings geluid en 30 W minder vermogen.
Nu heb ik een intergas HR met een instelbare pomp. stand 1,2,3. (Ingesteld op stand 1)
Vandaag gemeten:

Fan op minimum vermogen, WW setpoint 37 C, WW uitrede 37 C, rookgas uitrede ketel 38 C.
Uittrede rookgas na koeler 36 C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
HellevUUr schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:13:
Zonnigtype had je Zonlichtstad al op je peevee newbie pagina gezet?
Zijn (?) post was op dag dat we net van vakantie terug waren, dus waarschijnlijk over het hoofd gezien, zoals waarschijnlijk wel veel meer gezien het tempo waarin er wordt (bij) geplaatst/uitgebreid. Eigenlijk heb ik een secretaris/secretaresse nodig die dat soort zaken voor me bij gaat houden... :P

Bovendien wordt een Sonnenertrag ingave gemeld. Heb ik net meteen in mijn spreadsheet opgenomen. Komt bij een volgende update van de SE pagina daar bij te staan. Kan nog wel tijdje duren. Dank voor de reminder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:24:

Ten eerste van harte gefeliciteerd met de mooie installatie, ook met het toch wel benodigde sjouw/schuifwerk met de tegels op het dak :P . Ook fijn dat jullie proberen buiten de subsidie circussen te blijven, dat breekt de markt nog wat meer open. Zelf verder geen subsidies verkregen voor het eigen systeem?

Ten tweede, dat er plusvermogen (t.o.v. "sticker vermogen") wordt geleverd zou best wel al in de prijs verwerkt kunnen zitten, maar ik denk dat die mooie Sunteggies zeer goede prijs/prestatie verhouding zullen hebben.

Ten derde ben ik geïnteresseerd in de flashlijst van die zending. Als je die wilt delen zodat ik er een leuke grafiek van kan maken, stel ik dat byzonder op prijs (gaarne naar info at polderpv punt nl). Voorbeelden van reeds eerder ontvangen flashlijst grafieken die ik heb gemaakt: http://www.polderpv.nl/basics2.htm

Secundair: "piekvermogen" vind ik een slecht en feitelijk niet correct begrip. Het is "gewoon" het DC vermogen wat onder STC condities (eenmalig geflasht) wordt geleverd. Dat is en levert geen "piek"waarde, er is gewoon internationaal afgesproken dat "het" bij 1.000 Watt per vierkante meter moet gebeuren (en AM 1,5 en celtemperatuur 25 graden C). Dat levert natuurlijk geen "maximum" DC waarde op. Als er 1.500 of 2.000 Watt op dat module gegooid had geweest tijdens de "flash", had je heel andere (veel hogere) STC waardes gekregen. Dat soort instralingsniveaus kunnen best voorkomen, in noord Afrika of Chili bijvoorbeeld. Tijdelijk kan zelfs het actueel gemeten momentaan AC vermogen van een PV-systeem zelfs in onze gematigde streken kortdurend fors over het totaal aan opgesteld STC (DC!) vermogen van de verzamelde modules in dat systeem liggen, zoals Ton Peters al jaren geleden heeft laten zien (dat onder voorbehoud dat het STC Wp vermogen van zijn modules correct is weergegeven). Eigenlijk is de "eenheid Wp" een verwarrende term, omdat veel mensen meteen aan "maximum" denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SolarKing schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:08:
Het gaat om de max AC vermogen van de omvormer en die is max 500W en mag dus gewoon op een bestaande groep.
OK, als ik het goed begrijp mag er dus 4 x 185 Wp = 740 Wp op 1 bestaande groep, zoland de omvormer maar onder de 600 blijft, toch...........

3 x 185=555wp
4 x 185=740wp
Maakt dit ene paneel nou zoveel verschil, als de omvormer toch wordt afgeknepen op 500 W :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ray Meur besteedde vanavond aandacht aan het overlijden van Hermann Scheer op RayRadio. Een tribute en overzicht van interviews, deels door Ray zelf opgenomen. Ray belde tijdens de uitzending of ik wilde reageren.

http://rayradio.podomatic...2010-10-19T13_48_50-07_00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ik overweeg om nog eens vloerisolatie aan te brengen, met behulp van Isover Unipan (10cm) en z.g. plakpennen. Deze plakpennen wil ik met kit bevestigen.
Nu tref ik bij de bouwmarkt wel plakpennen met reeds aangebrachte tape (dubbelzijdig). Maar ik vrees dat die dingen nooit goed gaan hechten aan beton/piepschuim.
Wie weet waar ik plakpennen kan kopen zonder die plakstroken (af fabriek zeg maar), of evt. met geperforeerde "zool" zodat de kit goed kan hechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Laatst online: 09-05 01:47
zonnigtype schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:39:
Zijn (?) post was op dag dat we net van vakantie terug waren, dus waarschijnlijk over het hoofd gezien, zoals waarschijnlijk wel veel meer gezien het tempo waarin er wordt (bij) geplaatst/uitgebreid.

[...]

Bovendien wordt een Sonnenertrag ingave gemeld. Heb ik net meteen in mijn spreadsheet opgenomen. Komt bij een volgende update van de SE pagina daar bij te staan. Kan nog wel tijdje duren. Dank voor de reminder.
Kennelijk bestaat er twijfel over... maar ik ben inderdaad een mannetje . ;)

Intussen heb ik inderdaad ook de automatische update naar sonnenertrag voor elkaar. Een paar dagen geleden werkte dat plotseling niet meer en bleek dat ik toch een base_vars.js moest aanmaken.

Wat mij nu al opvalt als ik mijn opbrengst vergelijk met anderen in NB: bij mooi zonnig weer "score" ik beter dan gemiddeld, maar bij regenachtig weer minder. Ik vermoed dat het komt doordat de hellingshoek van mijn dak redelijk groot is.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:31:
Sehr schön, zou Scheer zeggen, zeker met de gedachte dat Avancis mede door Shell is grootgebracht (later zijn ze d'r weer uitgestapt, maar een dochter in Japan gaat 800 MWp productiecapaciteit van vergelijkbare CIS panelen onder de naam Solar Frontier opzetten, dat heette kortgeleden nog Showa Shell...). Het bedrijf waarvan de Nederlandse woordvoerder twee dagen voor zijn dood in Amersfoort tegen Scheer zei dat de "energietransitie" wat hem betreft nog wel een eeuw zou (lees: "mocht") duren ... ;)
Heb je al rekening gehouden met het effect dat dunnelaag in de eerste maanden meestal een stuk beter produceert dan tijdens de latere stabilisatie? Hoe zit dat bij CIS in het algemeen en Avancis in het byzonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:13:
Hij heeft nog een derde installatie en die staat pal zuid, die staat zonder extra letter in Sonnenertrag.
Daar had ik overheen gekeken.
Maar hier dan de vergelijking van de 3 systemen uit Amsterdam:Afbeeldingslocatie: http://picasaweb.google.nl/glambalk/VergelijkingAvanCIS_SunPower_Suntech#5529890856203282770

[ Voor 32% gewijzigd door ZonneStroom op 20-10-2010 00:52 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 00:34:
[...]

Daar had ik overheen gekeken.
Maar hier dan de vergelijking van de 3 systemen uit Amsterdam:[afbeelding]
Deze in juni gestarte Avancis installatie in Neustadt, Schleswig-Holstein, doet het wat minder, met zeer vlakke ligging (5 graden helling) en op ZZW (200 graden t.o.v. noord). Zegt nog niet zoveel, d'r kan ook nog van alles aan het handje zijn. Op de foto van dat systeem is zichtbaar dat beide dakhelften zijn bedekt, dus misschien deels daar aan liggend? Of is alleen een dakhelft voor productiegegevens genomen?

Ook nog veel te kleine, nietszeggende steekproef, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
NielsTn schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:59:
ik overweeg om nog eens vloerisolatie aan te brengen, met behulp van Isover Unipan (10cm) en z.g. plakpennen. Deze plakpennen wil ik met kit bevestigen.
Nu tref ik bij de bouwmarkt wel plakpennen met reeds aangebrachte tape (dubbelzijdig). Maar ik vrees dat die dingen nooit goed gaan hechten aan beton/piepschuim.
Wie weet waar ik plakpennen kan kopen zonder die plakstroken (af fabriek zeg maar), of evt. met geperforeerde "zool" zodat de kit goed kan hechten?
Raab Karcher eens bellen of ze die plakpennen hebben?

Pagina: 1 ... 140 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.