Toon posts:

Duurzame Energie deel 17 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 142 143 Laatste
Acties:
  • 830.116 views

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 12:43
JAN-B schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:49:
[...]

OK, als ik het goed begrijp mag er dus 4 x 185 Wp = 740 Wp op 1 bestaande groep, zoland de omvormer maar onder de 600 blijft, toch...........

3 x 185=555wp
4 x 185=740wp
Maakt dit ene paneel nou zoveel verschil, als de omvormer toch wordt afgeknepen op 500 W :?
Op een top dag midden in de zomer zal je waarschijnlijk teveel hebben aan 740 wp op een 500 W omvormer, maar in de ochtend, avond, voorjaar en najaar haal je met minder (direct) zon licht meer uit je panelen en derhalve kan het intressant zijn om je panelen iets zwaarder te nemen. Vergeet niet dat je 555 wp niet 1:1 aan het net geleverd wordt. Zo verlies je ook ~ 5% aan warmte in de omvormer....

• 4Reload
Mistraller schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:51:
[...]

Wij hebben ook een vrij zware pomp voor relatief weinig warmtevraag, en zodoende ook veel leidingruis. Ik overweeg zo'n nieuwe Grundfos alpha pomp die automatisch regelt, maar mijn vrouw wil geen gesleutel meer aan de installatie, en daarnaast is het een erg prijzige pomp. Misschien dat ik na het stookseizoen toch aan de slag ga, als ik mijn vrouw met wat metingen om de oren kan slaan...
Op mijn vloerverwarming heb ik een Grundfos Alpha A gemonteerd zitten. Wellicht dat ik je vast wat inzicht kan geven in het verbruik van de pomp. De vloerverwarming bestaat uit 4 groepen en krijgt in de kamer en keuken hulp van een kleine radiator. De Alpha staat bij mij automatisch met nachtverlaging aan en gebruikt (volgens het eigen display) 9 Watt. _/-\o_

Bij inschakelen begint hij rondt de 15 a 16 Watt en na een aantal uren staat hij op 9 Watt. De elektronica op de pomp regelt het toerental automatisch. Hoe nachtverlaging precies moet werken is mij nog niet duidelijk en ook Grundfos heeft mij op die vraag nog geen antwoord gegeven. Wat wellicht wel handig is om te vertellen dat je volgens de handleiding de pomp in zomermaanden in zijn geheel uit mag doen omdat deze een dermate hoog start vermogen heeft dat hij niet vast kan gaan zitten.... (maar wellicht plaats ik toch een tijdschakelaar om elke dag even 5 min te draaien, just in case :X )

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
NielsTn schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:59:
ik overweeg om nog eens vloerisolatie aan te brengen, met behulp van Isover Unipan (10cm) en z.g. plakpennen. Deze plakpennen wil ik met kit bevestigen.
Nu tref ik bij de bouwmarkt wel plakpennen met reeds aangebrachte tape (dubbelzijdig). Maar ik vrees dat die dingen nooit goed gaan hechten aan beton/piepschuim.
Wie weet waar ik plakpennen kan kopen zonder die plakstroken (af fabriek zeg maar), of evt. met geperforeerde "zool" zodat de kit goed kan hechten?
Trouwens, hoeveel isolatie heb je op dit moment al onder de vloer? kan het dan nog uberhaupt uit om nog extra te isoleren?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 08:22:
[...]

Trouwens, hoeveel isolatie heb je op dit moment al onder de vloer? kan het dan nog uberhaupt uit om nog extra te isoleren?
@Flitspaal: Raab zal ik eens bellen, evenals nog een lokale groothandel :)
momenteel zit er standaard ca. 20-30 cm piepschuim onder (zo uit mijn hoofd, nog niet nagemeten).
kruipruimte is AFAIK droog en wordt geventileerd middels een aantal openingen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022
[...]

OK, als ik het goed begrijp mag er dus 4 x 185 Wp = 740 Wp op 1 bestaande groep, zoland de omvormer maar onder de 600 blijft, toch...........

3 x 185=555wp
4 x 185=740wp
Maakt dit ene paneel nou zoveel verschil, als de omvormer toch wordt afgeknepen op 500 W :?
Ik durf het niet met grote stelligheid te beweren. Mijn gevoel zegt duidelijk 'ja', maar harde cijfers heb ik niet. Het grootste deel van de tijd werkt een installatie onder het piekvermogen. Zeker als je installatie niet precies zuid ligt, zoals hier sprake van is. nihiles heeft een andere goede reden om 4 panelen te willen: het ziet er mooier uit.

Dan wordt de keus dus niet meer 3 of 4 panelen, maar 2x Steca 300 of 1x Steca 500. Een Steca 300 is bijna net zo duur als een Steca 500, dus je systeem wordt zo een paar honderd euro duurder, terwijl de verwachte opbrengst slechts marginaal hoger is. Het mooist zou natuurlijk een Steca 600 zijn, maar die bestaat niet. Ik weet niet eens of er een 600 W inverter bestaat.

Geen enkel systeem is optimaal. Je komt er toch altijd weer op uit om in elke situatie met wat parameters te gaan schuiven om de meeste 'bang for the buck' te krijgen. Het is makkelijk om een optimaal systeem samen te stellen, maar je hebt een grote kans dat het zodanig veel duurder wordt, dat het z'n extra geld niet waard is.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-11-2022

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 18:31:
[...]

Mooie trap, maar ehhh, ik wil niemand een idee geven hoor, *kuch*, maak je diefstal van je panelen niet wat al te makkelijk zo?
Staat op eigen privé terrein, wat 's avonds afgesloten is. Bovendien wonen we niet in Amsterdam, maar in Twente. Daar hoef je je huis niet eens af te sluiten. We hebben ook geen politie, maar nog een veldwachter.. _/-\o_

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:22:
[...]

Ten eerste van harte gefeliciteerd met de mooie installatie, ook met het toch wel benodigde sjouw/schuifwerk met de tegels op het dak :P . Ook fijn dat jullie proberen buiten de subsidie circussen te blijven, dat breekt de markt nog wat meer open. Zelf verder geen subsidies verkregen voor het eigen systeem?

Ten tweede, dat er plusvermogen (t.o.v. "sticker vermogen") wordt geleverd zou best wel al in de prijs verwerkt kunnen zitten, maar ik denk dat die mooie Sunteggies zeer goede prijs/prestatie verhouding zullen hebben.

Ten derde ben ik geïnteresseerd in de flashlijst van die zending. Als je die wilt delen zodat ik er een leuke grafiek van kan maken, stel ik dat byzonder op prijs (gaarne naar info at polderpv punt nl). Voorbeelden van reeds eerder ontvangen flashlijst grafieken die ik heb gemaakt: http://www.polderpv.nl/basics2.htm
Dankje! Gelukkig doe ik het sjouwwerk niet zelf.. ;) Verder komen ze in 20 graden, wat dus flink scheelt in de ballast.

Ik zorg dat je de flashlijst krijgt. Wordt wel veel typewerk..!? :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Leuk.

Leuk... maar liggen die cellen niet wat 'diep'? Ik bedoel, dat bolle randje, geeft dat niet veel schaduw als de zon van links of van rechts komt? En wat kost dat moois? Dit bestaat nl. al jaren maar voorzover ik weet wordt het nauwelijks gedaan omdat a) het relatief duur is en b) de bekabeling nogal complex schijnt te zijn.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 08:51:
[...]

@Flitspaal: Raab zal ik eens bellen, evenals nog een lokale groothandel :)
momenteel zit er standaard ca. 20-30 cm piepschuim onder (zo uit mijn hoofd, nog niet nagemeten).
kruipruimte is AFAIK droog en wordt geventileerd middels een aantal openingen.
20 of 30cm isolatie is al snel een Rd van 5 a 6. Mijn 10cm EPS heeft een Rd van 2,6. als je 20 tot 30cm hebt dan is 5 of 6 voor Rd redelijk betrouwbaar te noemen.

Trouwens heeft 10cm extra nog nut? Even pielen met m'n Excelsheet.

Uitgangspunten

Oppervlak kamer : 50m2
Kamertemperatuur : 19,2 graden
Kruipruimtetemp : 9 graden ( gemiddeld in de winter )

Bij kaal beton (Rc 0,117 ) is uitstraling : 4638Watt (100m3)
+10CM EPS ( Rd 2,6 Rc 2,717) is uitstraling : 200W (4,3m3)
+10CM EPS ( Rd 5,2 Rc 5,317) is uitstraling : 102W (2,2m3)
+10CM EPS ( Rd 7,8 Rc 7,917) is uitstraling : 69W (1,5m3)

Dus met 20cm isolatie is je uitstraling 102W ipv 4.6kW. Met 10cm extra is dit 69W.

Uitgedrukt in gas zou je relatief gezien van geen isolatie = 100m3 van 4,3 en 2,2m3 naar 1,5m3 gasverbruik gaan.

Als je wel gaat isoleren dan _/-\o_ en uiteraard pics pics!

Overigens als er al piepschuim onderzit waarom plak je dan niet gewoon er 10cm bij met EPSlijm? Dat zit zeker weten vast, ervaringsdeskundige hier :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:05:
[...]
20 of 30cm isolatie is al snel een Rd van 5 a 6. Mijn 10cm EPS heeft een Rd van 2,6. als je 20 tot 30cm hebt dan is 5 of 6 voor Rd redelijk betrouwbaar te noemen.

Trouwens heeft 10cm extra nog nut? Even pielen met m'n Excelsheet.

Uitgangspunten

Oppervlak kamer : 50m2
Kamertemperatuur : 19,2 graden
Kruipruimtetemp : 9 graden ( gemiddeld in de winter )

Bij kaal beton (Rc 0,117 ) is uitstraling : 4638Watt (100m3)
+10CM EPS ( Rd 2,6 Rc 2,717) is uitstraling : 200W (4,3m3)
+10CM EPS ( Rd 5,2 Rc 5,317) is uitstraling : 102W (2,2m3)
+10CM EPS ( Rd 7,8 Rc 7,917) is uitstraling : 69W (1,5m3)

Dus met 20cm isolatie is je uitstraling 102W ipv 4.6kW. Met 10cm extra is dit 69W.

Uitgedrukt in gas zou je relatief gezien van geen isolatie = 100m3 van 4,3 en 2,2m3 naar 1,5m3 gasverbruik gaan.

Als je wel gaat isoleren dan _/-\o_ en uiteraard pics pics!

Overigens als er al piepschuim onderzit waarom plak je dan niet gewoon er 10cm bij met EPSlijm? Dat zit zeker weten vast, ervaringsdeskundige hier :)
't moet door het luik, en dat breken/zagen met platen heb ik niet zo'n zin in.
Isover buigt makkelijker er door, en heb nog wat over van na-isolatie van de Qsolar

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 09:31:
[...]

Leuk... maar liggen die cellen niet wat 'diep'? Ik bedoel, dat bolle randje, geeft dat niet veel schaduw als de zon van links of van rechts komt? En wat kost dat moois? Dit bestaat nl. al jaren maar voorzover ik weet wordt het nauwelijks gedaan omdat a) het relatief duur is en b) de bekabeling nogal complex schijnt te zijn.
Randje zal inderdaad in de winter / vroege morgen wat schaduw op kunnen leveren. Maar 't zal te verwaarlozen zijn gok ik. Geen idee wat het kost, zal niet goedkoop zijn. Alle mooie oplossingen die geïntegreerd zijn in een dakbedekking zijn duurder dan een bestaand dak volplaatsen met PV panelen.

SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:59:
Randje zal inderdaad in de winter / vroege morgen wat schaduw op kunnen leveren. Maar 't zal te verwaarlozen zijn gok ik. Geen idee wat het kost, zal niet goedkoop zijn. Alle mooie oplossingen die geïntegreerd zijn in een dakbedekking zijn duurder dan een bestaand dak volplaatsen met PV panelen.
Aan de andere kant, als je een huis nieuw bouwt of het dak renoveert zou het verschil mee kunnen vallen. Voordeel is dat je het aantal cellen in serie kunt optimaliseren voor een bepaald type omvormer. en je ben ook flexibel in het creeëren van strings, bv. rondom een dakkapel of schoorsteentje, zodat je de schaduwverliezen binnen de perken kunt houden.

Het gekke is dat veel mensen er razend enthousiast over zijn alsof DIT de doorbraak is waar de deployment van zonnestroom in Nederland op zit te wachten - maar ik heb het nog nergens toegepast zien worden. Dat zal ongetwijfeld een reden hebben, en meestal is die reden geld.

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 22:57
Leuk om dit allemaal te lezen, echter de meeste hier zijn al aardig tijdje mee bezig!

Ik heb net een huis gekocht en woon er nu ongeveer 2 maanden in. Het begint nu ook koud te worden en wil de boel een beetje gaan opwarmen. Woon in Almere, zit dus aan stadsverwarming.

De vorige eigenaar had vloerverwarming aangelegd en ik zit nu een beetje te twijfelen wat ik moet doen:

1. vloerverwarming op 1 constante temperatuur houden de hele winter
2. de kachels op 1 constante temperatuur houden de hele winter
3. de kachels en vloerverwarming op 1 constante temperatuur houden.

Heb ik in ieder geval nog genoeg te lezen over dit onderwerp!

[Voor 5% gewijzigd door isomis op 20-10-2010 11:21]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Jeroen:

Iedereen wil groen zijn, totdat het geld kost. Op een klein aantal mensen na dan (die hier dus in dit topic zitten.. ;) ).

Uni-Solar heeft ook een prachtige oplossing:

Dus dakleer met daarin PV-panelen. Is ook een Nederlands bedrijf die dat plaatst (naam laat ik achterwege, wat een onaardige vent was dat zeg.. ). Erg mooi, prachtige oplossing. Nadeel: 4 euro / Wp, geloof ik. Terwijl je op dit moment voor grote installaties al geplaatst kunt krijgen voor 2,30 euro / Wp.

Die oplossing dat je panelen plaatst in plaats van dakplaten (stonden op Energie 2010) is het zelfde verhaal. Prachtige oplossing, innovatief, maar gewoon te duur. Dan kun je als boer veel beter gewoon geisoleerde golfplaten plaatsen, en daar panelen op plaatsen.

Kortom; er zijn prachtige oplossingen in allerlei vormen, maar ze kunnen nog niet concurreren met gewone PV panelen.

• Anne vdr Bom
Dat doet me denken aan de eerst ijzeren bruggen die gemaakt werden zoals een houten brug met zwaluwstaarten en zo...

Volgens mij moet er voor een zonnedak iets compleet nieuws bedacht worden dan zomaar wat zonnecellen op een dakpan plakken. Thinking outside the box, dat hebben we nodig.

In elk geval vind ik dit er al veel beter uitzien:

• 4Reload
isomis schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:21:
1. vloerverwarming op 1 constante temperatuur houden de hele winter
2. de kachels op 1 constante temperatuur houden de hele winter
3. de kachels en vloerverwarming op 1 constante temperatuur houden.

Heb ik in ieder geval nog genoeg te lezen over dit onderwerp!
Vloerverwarming levert een hoger rendement (lees besparing).

Daarnaast kan je hier lezen dat nachtverlaging zeker voordelen kan hebben in een nieuwe woning;
http://www.olino.org/arti...erverwarming-rendeert-wel

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:41
SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:37:
@Jeroen:

Iedereen wil groen zijn, totdat het geld kost. Op een klein aantal mensen na dan (die hier dus in dit topic zitten.. ;) ).

Uni-Solar heeft ook een prachtige oplossing:

[afbeelding]

[afbeelding]

Dus dakleer met daarin PV-panelen. Is ook een Nederlands bedrijf die dat plaatst (naam laat ik achterwege, wat een onaardige vent was dat zeg.. ). Erg mooi, prachtige oplossing. Nadeel: 4 euro / Wp, geloof ik. Terwijl je op dit moment voor grote installaties al geplaatst kunt krijgen voor 2,30 euro / Wp.

Die oplossing dat je panelen plaatst in plaats van dakplaten (stonden op Energie 2010) is het zelfde verhaal. Prachtige oplossing, innovatief, maar gewoon te duur. Dan kun je als boer veel beter gewoon geisoleerde golfplaten plaatsen, en daar panelen op plaatsen.

Kortom; er zijn prachtige oplossingen in allerlei vormen, maar ze kunnen nog niet concurreren met gewone PV panelen.
Een probleempje wat ik hier in zie, is vervuiling van het oppervlak, waardoor het rendement snel terug kan lopen.

Wanneer dit toegepast wordt op een plat dak, lijkt het me dat vuil wat door regen en wind op het dak valt, niet weggespoeld wordt omdat de dakhelling erg gering is (over het algemeen 16 tot 20mm/m1).

Weet je toevallig of daar rekening mee is gehouden? Ik weet niet of een vuilafstotende coating in dat geval volstaat.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
4Reload schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:00:
[...]

Vloerverwarming levert een hoger rendement (lees besparing).

Daarnaast kan je hier lezen dat nachtverlaging zeker voordelen kan hebben in een nieuwe woning;
http://www.olino.org/arti...erverwarming-rendeert-wel
Vloerverwarming heeft wel 1 belangrijk nadeel waar ik voor gewaarschuwd ben. Bij vloerverwarming kan het voorkomen dat het beneden lekker warm is maar dat boven op de 1e en evt 2e verdieping de ruimten niet meer warm te krijgen zijn door de traagheid van het systeem.

Beneden heb je enorme massa die de boel op temperatuur houd terwijl boven door transmissie verliezen het sneller afkoelt.

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 13:55
Vroeg me af of er hier mensen zijn met een Sunnybeam Bluetooth Display, wat zijn de ervaringen en heeft iemand nog een manier gevonden om zo'n ding tegen een redelijk prijs aan te schaffen en waar? Als ik zo kijk op het web, kom ik toch vaak rond de 250 euro uit, wat ik erg duur vind. Reden is dat ik nu elke dag moet inloggen met de Sunny Explorer anders verlies ik mijn dagwaardes. De omvormer houdt namelijk maar 1 dag de dagwaarde vast. Log je na drie dagen in, heb je op 1 dag ineens 20kWh opgewekt (combinatie van drie dagan) wat natuurlijk niet echt lekker is voor je statistieken...

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@guapper;

Volgens mij plaatsen ze het onder een lichte hoek, waardoor het dus wel wegwast, en er dus ook geen plassen ontstaan.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, het is weer woensdag. Dat betekent dat het weer druk is op mijn website.. :D

Anoniem: 356499

[...]

3 x 185=555wp
4 x 185=740wp
Ervaringsgetallen met twee als hierboven genoemde sets van 3 x 185 = 555 Wp, hellingshoek 25 graden, oriëntatie 36 graden oost van zuid:
De maximale opbrengst die ik afgelopen zomer in een heel uur heb gehad is 459,2 resp. 460 Wh. De kortstondige pieken (met name bij wat wolkjes in de lucht waar de zon even flink tussen door komt zetten) zijn hoger geweest, maar dat telt relatief weinig mee.

Voorzichtige conclusie is dat ik met 4 x 185 = 740 Wp een max. uuropbrengst had kunnen halen van 613 Wh AC-zijdig, wat dus door de Steca 500 zou worden afgeknepen.

Ik kan vanavond wel eens in mijn Plugwise data gaan kijken hoe vaak ik omgerekend naar 4 panelen boven de 500 Wh (AC) over een heel uur zou hebben gehad. Dan heb je een maat voor de hoeveelheid Wh's die je misloopt door de afknijpende omvormer (uiteraard sterk afhankelijk van de situatie, ligging etc.).

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 14:55
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:07:
[...]

Vloerverwarming heeft wel 1 belangrijk nadeel waar ik voor gewaarschuwd ben. Bij vloerverwarming kan het voorkomen dat het beneden lekker warm is maar dat boven op de 1e en evt 2e verdieping de ruimten niet meer warm te krijgen zijn door de traagheid van het systeem.

Beneden heb je enorme massa die de boel op temperatuur houd terwijl boven door transmissie verliezen het sneller afkoelt.
Stookcycli van vloerverwarming en radiatoren wijken inderdaad af. Bij vloerverwarming is deze veel breder en is dus de tijd tussen de verwarmingsfase (ketel brand) en de verwarmingsfase zelf langer. Theoretisch betekent dat dat als de stookcycli aangestuurd wordt vanuit een vertrek met vloerverwarming de vertrekken met radiatoren iets sneller afkoelen dan de vertrekken met vloerverwarming (idd vanwege de massa). Maar of je dat ook in de praktijk merkt in een goed geisoleerd huis? Gaat sowieso wel erg ver om te stellen dat de vertrekken boven helemaal niet meer warm te krijgen zouden zijn. Tig mensen hebben vloerverwaming.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Joba schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:04:
[...]

Stookcycli van vloerverwarming en radiatoren wijken inderdaad af. Bij vloerverwarming is deze veel breder en is dus de tijd tussen de verwarmingsfase (ketel brand) en de verwarmingsfase zelf langer. Theoretisch betekent dat dat als de stookcycli aangestuurd wordt vanuit een vertrek met vloerverwarming de vertrekken met radiatoren iets sneller afkoelen dan de vertrekken met vloerverwarming (idd vanwege de massa). Maar of je dat ook in de praktijk merkt in een goed geisoleerd huis? Gaat sowieso wel erg ver om te stellen dat de vertrekken boven helemaal niet meer warm te krijgen zouden zijn. Tig mensen hebben vloerverwaming.
Klopt, ik zei het wat te stellig. De kans bestaat dat het boven sneller afkoelt bij vloerverwarming t.o.v. radiatorverwarming. Een goed geisoleerd huis is zowiezo een vereiste bij zowel radiatoren als vloerverwarming :)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 13:54
Hebben we niet zoiets als dit:
https://demanda.ree.es/demandaGeneracionAreasEng.html
voor nederland?

Probeer dat soort sites nu te verzamelen op:
http://dewiki.nl/index.php/Categorie:Elektriciteit
(tot dat ik er een goede pagina voor heb...)

• Saurus
  • Laatst online: 20-05 23:46
Yilar schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:15:
Vroeg me af of er hier mensen zijn met een Sunnybeam Bluetooth Display, wat zijn de ervaringen en heeft iemand nog een manier gevonden om zo'n ding tegen een redelijk prijs aan te schaffen en waar? Als ik zo kijk op het web, kom ik toch vaak rond de 250 euro uit, wat ik erg duur vind. Reden is dat ik nu elke dag moet inloggen met de Sunny Explorer anders verlies ik mijn dagwaardes. De omvormer houdt namelijk maar 1 dag de dagwaarde vast. Log je na drie dagen in, heb je op 1 dag ineens 20kWh opgewekt (combinatie van drie dagan) wat natuurlijk niet echt lekker is voor je statistieken...
Ik gebruik een SunnyBeam BT. Voor de BT kaart + SunnyBeam ben je idd tot € 300,- kwijt. Er fijn werkend apparaatje. De Sunny Beam wordt wel traag als na zonsondergang deze geen contact kan maken met de omvormer. In deze tijd van het jaar heb ik geen zin om bij thuiskomst direct richting pc te rennen om met Explorer de data te exporteren. Wel kan ik met mijn SB1100 iedere dag apart exporteren met Explorer. Dus jou probleempje met 3 dagen op een hoop ken ik niet.

• Yilar
Saurus schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:57:
[...]

Ik gebruik een SunnyBeam BT. Voor de BT kaart + SunnyBeam ben je idd tot € 300,- kwijt. Er fijn werkend apparaatje. De Sunny Beam wordt wel traag als na zonsondergang deze geen contact kan maken met de omvormer. In deze tijd van het jaar heb ik geen zin om bij thuiskomst direct richting pc te rennen om met Explorer de data te exporteren. Wel kan ik met mijn SB1100 iedere dag apart exporteren met Explorer. Dus jou probleempje met 3 dagen op een hoop ken ik niet.
Klinkt goed! Wat ik bedoel is als ik nu drie dagen niet mijn waardes uitlees met de exporer via Bluetooth, direct van mijn Sunnyboy, ik die dagwaardes kwijt raak. Ook even gebeld met SMA, maar dat klopt helaas. Dat ze in zo'n apparaat nou niet even wat meer Flashgeheugen kunnen prikken? Het apparaat houdt alleen de Etotal altijd bij en het aantal uren bedrijf etc.. Maar de kWh's worden de volgende dag niet vastgehouden. Dus:

14okt Geen Sunny Explorer export gedaan, die dag bijv 5 kWh opgwetkt
15 okt Geen Sunny Explorer export gedaan, die dag bijv 8 kWh opgwetkt
16 oktober log ik in de ochtend in, volgens de explorer heb ik dan op 15 okt 8kWh opgewekt en 14 okt niets.

Kwam hierachter omdat ik meestal mijn laptop gebruik om uit te lezen maar ook wel eens de PC (heeft ook BT) vervolgens zag ik ineens dagopbrengsten op de pc wel, op de laptop weer niet.. Met de SunnyBeam wordt dat automatisch ondervangen aangezien die de standen wel onthoudt en die kun je dan exporteren naar de laptop/pc.

Waar heb jij het ding aangeschaft?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• Saurus
Yilar schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 14:37:
[...]

Klinkt goed! Wat ik bedoel is als ik nu drie dagen niet mijn waardes uitlees met de exporer via Bluetooth, direct van mijn Sunnyboy, ik die dagwaardes kwijt raak. Ook even gebeld met SMA, maar dat klopt helaas. Dat ze in zo'n apparaat nou niet even wat meer Flashgeheugen kunnen prikken? Het apparaat houdt alleen de Etotal altijd bij en het aantal uren bedrijf etc.. Maar de kWh's worden de volgende dag niet vastgehouden. Dus:

14okt Geen Sunny Explorer export gedaan, die dag bijv 5 kWh opgwetkt
15 okt Geen Sunny Explorer export gedaan, die dag bijv 8 kWh opgwetkt
16 oktober log ik in de ochtend in, volgens de explorer heb ik dan op 15 okt 8kWh opgewekt en 14 okt niets.

Kwam hierachter omdat ik meestal mijn laptop gebruik om uit te lezen maar ook wel eens de PC (heeft ook BT) vervolgens zag ik ineens dagopbrengsten op de pc wel, op de laptop weer niet.. Met de SunnyBeam wordt dat automatisch ondervangen aangezien die de standen wel onthoudt en die kun je dan exporteren naar de laptop/pc.
Vreemd, ik kan bijv. nog altijd mijn dagopbrengsten van september uitlezen met Sunny Explorer. De export files geven volgens mij geen directe dagopbrengst, maar die kun je eenvoudig uitrekenen in excel.
Waar heb jij het ding aangeschaft?
Mijn leverancier/installateur is Glambalk. Stuur hem even een DM en je krijgt zeker een reactie.

• Anoniem: 334569
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Joba schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:04:
[...]

Hij heeft stadsverwarming dus het hele effect van stookcycli is geen thema.

Ik heb ook SV en vloerverwarming. SV betekent dat ik continu 90 graden water beschikbaar heb en dat voor de vloerverwarming in een subcircuit op een lage temperatuur heb die nul invloed heeft op de temp van de radiatoren in de rest van het huis. Die zijn gewoon 90 graden.
In de vloerverwarming is het 28 graden (hoofdverwarming bg).

Het stuk van Olino over de nachtverlaging houdt nauwelijks rekening met goed geisoleerde huizen.
Dat wordt beweerd, maar gelijktijdig geeft men aan dat de temperatuur aanzienlijk daalt bij nachtverlaging.
Dat kan niet, dat is in tegenspraak.

Je hoeft maar 1 ding te doen: nachtverlaging toepassen (koude nacht) en in de ochtend kijken hoe ver de temp terug zakt.
Zakt de temp fors terug is je huis niet zo goed geisoleerd en is nachtverlaging zinvol (thermisch).

Bij mij is de temp daling max 0,6 graden. Dit heeft zo goed als geen effect op transmissie verliezen.
Ik pas welliswaar op de thermostaat nachtverlaging toe, maar de temperatuur zakt niet.
Dit doe ik toch om te zorgen dat de pomp in het circuit van de VV uit blijft.

Vloerverwarming is het voordeligst in het gebruik.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:23:
Terugverdientijd van m'n eigen installatie is trouwens 5 jaar, zonder subsidie. Het is dat ik vorig jaar naar een goedkopere stroomboer gegaan ben, anders was het 4,5 jaar geweest.
zonnigtype schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:22:
[...]

Ten eerste van harte gefeliciteerd met de mooie installatie, ook met het toch wel benodigde sjouw/schuifwerk met de tegels op het dak :P . Ook fijn dat jullie proberen buiten de subsidie circussen te blijven, dat breekt de markt nog wat meer open. Zelf verder geen subsidies verkregen voor het eigen systeem?
Sorry als ik wat negatief klink maar ik kan me niet voorstellen dat je een TVT van 5 jaar kunt hebben zonder enige vorm van subsidie.
Misschien kan er wat uitleg over gegeven worden?

www.sunsolar.nl

• isomis
Anoniem: 334569 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:52:
[...]

Hij heeft stadsverwarming dus het hele effect van stookcycli is geen thema.

Ik heb ook SV en vloerverwarming. SV betekent dat ik continu 90 graden water beschikbaar heb en dat voor de vloerverwarming in een subcircuit op een lage temperatuur heb die nul invloed heeft op de temp van de radiatoren in de rest van het huis. Die zijn gewoon 90 graden.
In de vloerverwarming is het 28 graden (hoofdverwarming bg).

Het stuk van Olino over de nachtverlaging houdt nauwelijks rekening met goed geisoleerde huizen.
Dat wordt beweerd, maar gelijktijdig geeft men aan dat de temperatuur aanzienlijk daalt bij nachtverlaging.
Dat kan niet, dat is in tegenspraak.

Je hoeft maar 1 ding te doen: nachtverlaging toepassen (koude nacht) en in de ochtend kijken hoe ver de temp terug zakt.
Zakt de temp fors terug is je huis niet zo goed geisoleerd en is nachtverlaging zinvol (thermisch).

Bij mij is de temp daling max 0,6 graden. Dit heeft zo goed als geen effect op transmissie verliezen.
Ik pas welliswaar op de thermostaat nachtverlaging toe, maar de temperatuur zakt niet.
Dit doe ik toch om te zorgen dat de pomp in het circuit van de VV uit blijft.

Vloerverwarming is het voordeligst in het gebruik.
Dus jouw advies is: aan met die vloerverwarming en uit doen in de nacht. Vloerverwarming is alleen op de begane grond.

Zal ook even de temperatuur goed gaan meten.

Moet eerst uitvogelen hoe het ding werkt. Zitten namelijk twee knoppen op:

Aangezien de vorige eigenaar dood is en ik op het internet geen handleiding kan vinden.

edit:
wat blijkt is dat de rechterknop (invoerknop) geen invloed heeft op de temperatuur, alleen de link de rtl knop. Nu is de vraag wat is het nut van de rechterknop?

en welke temperatuur moet ik gebruiken?

[Voor 14% gewijzigd door isomis op 20-10-2010 20:07]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Peter van Polder PV, ik probeer je de flashlijsten te mailen, maar ze worden gebounced door Freeler, totale grootte van de e-mail is kleiner dan 1mb. (Delivery to the following recipients failed.)

Foto's van het plaatsen van vandaag:

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
HR28 combicompact van intergas heeft op z'n elecrisch aansluitblok 'FS' voor aansluiting 'stromingschakelaar' bij zonneboiler naverwarming. Iemand een idee wat dat inhoudt, wat het doet en of het nodig is?
Idem voor de aflsuiter vloerverwarming (?) Ze worden wel genoemd in de handleiding, zonder verder veel info.

• Anne vdr Bom
pcmadman schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:18:
Hebben we niet zoiets als dit:
https://demanda.ree.es/demandaGeneracionAreasEng.html
voor nederland?

Probeer dat soort sites nu te verzamelen op:
http://dewiki.nl/index.php/Categorie:Elektriciteit
(tot dat ik er een goede pagina voor heb...)
Die van Spanje is supergelikt, ze hebben zelfs real-time CO2-uitstoot.

Van Nederland is dit het enige dat ik ken: Maar dat geeft geen specifieke informatie, uitsluitend het totaal.

Bedankt voor de Franse pagina, die had ik nog niet gevonden.

• Paul C
  • Laatst online: 27-05 13:54
SolarKing schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:11:
Sorry als ik wat negatief klink maar ik kan me niet voorstellen dat je een TVT van 5 jaar kunt hebben zonder enige vorm van subsidie.
Zakelijk, dus ik kan wel een aantal voordelen bedenken die je dan hebt:
- BTW
- EIA
- Je investeerd geld voordat er belasting (inkomsten/winst) over is betaald. Kan zomaar 52% schelen...
isomis schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:20:
[...]

Dus jouw advies is: aan met die vloerverwarming en uit doen in de nacht. Vloerverwarming is alleen op de begane grond.

[afbeelding]
[afbeelding]

Aangezien de vorige eigenaar dood is en ik op het internet geen handleiding kan vinden.
Als ik het goed zie, dan is die rechter knop de thermostaat die de temperatuur van het water begrenst, vandaar dat er een thermokoppel (die draad) aan zit. De linker knop is gewoon een kraan waarmee je de doorstroom kunt beperken.
SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:24:
@Peter van Polder PV, ik probeer je de flashlijsten te mailen, maar ze worden gebounced door Freeler, totale grootte van de e-mail is kleiner dan 1mb. (Delivery to the following recipients failed.)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit! Ben benieuwd als het af is!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 08:35

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Anoniem: 356499 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:48:
[...]

Ervaringsgetallen met twee als hierboven genoemde sets van 3 x 185 = 555 Wp, hellingshoek 25 graden, oriëntatie 36 graden oost van zuid:
De maximale opbrengst die ik afgelopen zomer in een heel uur heb gehad is 459,2 resp. 460 Wh. De kortstondige pieken (met name bij wat wolkjes in de lucht waar de zon even flink tussen door komt zetten) zijn hoger geweest, maar dat telt relatief weinig mee.

Voorzichtige conclusie is dat ik met 4 x 185 = 740 Wp een max. uuropbrengst had kunnen halen van 613 Wh AC-zijdig, wat dus door de Steca 500 zou worden afgeknepen.

Ik kan vanavond wel eens in mijn Plugwise data gaan kijken hoe vaak ik omgerekend naar 4 panelen boven de 500 Wh (AC) over een heel uur zou hebben gehad. Dan heb je een maat voor de hoeveelheid Wh's die je misloopt door de afknijpende omvormer (uiteraard sterk afhankelijk van de situatie, ligging etc.).
Heb ik al een keer gedaan met mijn data: antonboonstra in "Duurzame Energie deel 17"

En bij een update met de metingen van september en oktober erbij kom ik op 2,18% piekverlies.

[Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 21-10-2010 11:04]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:11:
[...]

[...]

Fiscale voordelen. Het is zelfs minder dan 5 jaar voor de installatie op mijn dak. Het kan nog korter hoor.. :) Ideaal situatie is 2,5 jaar. Zonder subsidie. Maar dat komt maar weinig voor. En in veel gevallen gaat het ook omhoog naar 6-8 jaar.

[Voor 13% gewijzigd door SunshineCompany op 20-10-2010 18:50]

• Anne vdr Bom
SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 18:46:
[...]

Fiscale voordelen. Het is zelfs minder dan 5 jaar voor de installatie op mijn dak. Het kan nog korter hoor.. :) Ideaal situatie is 2,5 jaar. Zonder subsidie. Maar dat komt maar weinig voor. En in veel gevallen gaat het ook omhoog naar 6-8 jaar.
Het lijkt mij ook erg kort, maar ik ben geen accountant, dus je kunt mij van alles wijsmaken. Nou ja, bijna alles.

Hou je er dan ook rekening mee dat je in de jaren daarop minder energiekosten betaalt, en dus meer winst maakt waarover je meer belasting betaalt?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Anne vdr Bom schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 18:59:
[...]

Het lijkt mij ook erg kort, maar ik ben geen accountant, dus je kunt mij van alles wijsmaken. Nou ja, bijna alles.

Hou je er dan ook rekening mee dat je in de jaren daarop minder energiekosten betaalt, en dus meer winst maakt waarover je meer belasting betaalt?
Het is al door verschillende accountants doorgerekend.. :) Dus maak je daar geen zorgen over. Overigens heeft mijn eigen deskundige meer kennis van belastingen en investeren dan de meeste accountants.

En nee, daar hou ik geen rekening mee. En dat hoeft ook niet, om 2 redenenen: ALS het geld al in het bedrijf zou blijven, zou de 'schade' minimaal zijn. Dat gebeurt dus niet, want dat investeren we wel weer in wat anders slims. :) Winstbelasting betalen dat doet we zo min mogelijk natuurlijk :)

Anoniem: 329780

Zonnigtype schreef:
Misschien moeten we eens een lekker bekkend eigentijds woord gaan verzinnen voor een op topsnelheid rückwärts drehende Ferraris. Zonnevonkentrekker, wellicht? :*)
Wat denk je van Sirarref ?
(flauw, maar drukt het wel goed uit).

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Anoniem: 329780 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:54:
Zonnigtype schreef:

[...]

Wat denk je van Sirarref ?
(flauw, maar drukt het wel goed uit).
Naar analogie van HR ++ moet het dan wel

Sirarref ++ meter worden !

Of misschien wel:

FS-Sirarref waarbij FS staat voor Fast Spinning.

Dan is TST Sirarref mischien nog wel beter. (Top Speed Turning)

[Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 20-10-2010 21:43]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 19:05:
[...]

Het is al door verschillende accountants doorgerekend.. :) Dus maak je daar geen zorgen over. Overigens heeft mijn eigen deskundige meer kennis van belastingen en investeren dan de meeste accountants.
Als je een wiskundige, een econoom en een accountant vraagt wat 1 + 1 is.....

Dan krijg je drie antwoorden... ken je die?

Op basis van een brutoprijs van 2,3 euro/Wp is de optimale TVT 4 jaar en 309 dagen.
(5% rente, elektriciteitsprijs 0,22 cent/kwh). Voor het overige alles op gunstig.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:24:
Heb je een ander mail adres gestuurd. Dank.
_/-\o_

Kun je die modules niet gewoon in het water laten liggen. Lekker gekoeld zo... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 18:46:
[...]

Voor zo'n korte investerings-horizon zou je bijna een eigen bedrijf gaan beginnen en een oude hal met stevig plat dak gaan kopen. Volplempen die zooi! ... :P

Met dank aan de vorige Ministers van Financiën. Voor zo lang als het duurt natuurlijk, want alle Triodos klanten die hebben belegd in (o.a.) Groenfonds, hebben waarschijnlijk dezelfde brief als ik heb ontvangen in de brievenbus gekregen. Dahag, 1,3% heffingskorting voordeel voor groen beleggen, in een keer door de "linkse miljeuhobbies" hatende neoliberalen de strot doorgesneden, als ze hun zin krijgen. ;w

Zal ik dat geld dan maar in "duurzame", pardon, "hernieuwbare", niet door kinderhanden gemaakte fair trade clustermijnen gaan steken? Moet kunnen toch, we leven immers in een "vrij land"??? :X :X :X

[/sarcasme modus]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype
Anoniem: 334569 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 21:42:
[...]

Als je een wiskundige, een econoom en een accountant vraagt wat 1 + 1 is.....

Dan krijg je drie antwoorden... ken je die?

Op basis van een brutoprijs van 2,3 euro/Wp is de optimale TVT 4 jaar en 309 dagen.
(5% rente, elektriciteitsprijs 0,22 cent/kwh). Voor het overige alles op gunstig.
Die vlieger gaat echter niet op voor bedrijven, tenzij ze zich achter een kleinverbruik aansluiting kunnen verschuilen voor consumenten tarief. Meeste bedrijven betalen veel minder dan 22 eurocent/kWh (dus niet 0,22 eurocent/kWh; mijn enkeltarief bij Greenchoice is trouwens incl. zonnekorting momenteel 21,3 eurocent/kWh). En als ze boven de 10.000 kWh verbruik/jaar zitten, betalen ze ook veeeeel minder energiebelasting (4,06 i.p.v. 11,14 eurocent/kWh ex BTW tot 50.000 kWh/jaar). Dus valt er met vermeden inkoopkosten ook minder te verdienen door het zelf middels PV op te wekken op eigen pand "achter de meter".

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De netto WP prijs is lager, veel lager.

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
yep, tot zelfs 2 kWh per Wp ;) mijn installateur had vorig jaar zelfs subsidie (zonnesteek) en EIA,
wat een zakelijke all-in prijs gaf van 11,2 cent per Wp, eea helemaal officieel en gemeld.
sommige ondernemers moeten hun kansen beter benutten, je moet wel heel achterlijk zijn als je doorgaat met betalen, van wat je toch zowieso al gaat betalen, maar dan voor vies, en niets in handen.

het is wel heel bizar dat hij nu onder de 10.000kWh verbruik ineens veel meer belasting moet gaan betalen

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-10-2010 22:48. Reden: winnaars hebben een altijd een plan, verliezers altijd een excuus, tvt bijvoorbeeld]

• NielsTn
EricPVT: schitterende one-liners.... ik zoek het verzamelwerk van je! ;)

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 14:30
Zijn hier mensen die in de architecten wereld zitten?
Nieuwe gebouwen/woningen komen zo nu en dan in het nieuws omdat ze bijvoorbeeld 'CO2 neutraal' zijn. Om een gebouw CO2 neutraal te krijgen dien je natuurlijk de volledige CO2 footprint van het gebouw te hebben. Hoe kun je nou de volledige CO2 footprint van een gebouw bepalen/uitrekenen?

Dat zeg ik!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

SunshineCompany schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 09:02:
[...]

Staat op eigen privé terrein, wat 's avonds afgesloten is. Bovendien wonen we niet in Amsterdam, maar in Twente. Daar hoef je je huis niet eens af te sluiten. We hebben ook geen politie, maar nog een veldwachter.. _/-\o_
In de buurt van Enschede toevallig?

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• guapper
cdl schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:07:
Zijn hier mensen die in de architecten wereld zitten?
Nieuwe gebouwen/woningen komen zo nu en dan in het nieuws omdat ze bijvoorbeeld 'CO2 neutraal' zijn. Om een gebouw CO2 neutraal te krijgen dien je natuurlijk de volledige CO2 footprint van het gebouw te hebben. Hoe kun je nou de volledige CO2 footprint van een gebouw bepalen/uitrekenen?
Daar is software voor. Bijvoorbeeld Ecodesigner, een add-on voor ArchiCad (een 3D programma waarmee je een BIM (Building Information Model) 3D model ontwerpt).
Hierin kun je op basis van aanames wat betreft materiaalgebruik, installaties, maar ook zaken als zoninstraling (orientatie) en dergelijke factoren de CO2 footprint van een gebouw berekenen.

Dit wordt natuurlijk in het begin van het ontwerp proces al gedaan, dus de mate waarin het uiteindelijk resultaat van de berekening afwijkt is afhankelijk van hoeveel van de oorspronkelijke factoren je overeind kunt houden na bijvoorbeeld een aanbesteding en bezuinigingsronde.

Daarna ben je tijdens de uitvoering natuurlijk nog van allerlei factoren afhankelijk.Het nieuwe gebouw van het WNF was volledig klimaatneutraal ontworpen, maar bij de uitvoering is helaas gebruik gemaakt van hout dat foutief als FSC-hout was aangemerkt.

[Voor 13% gewijzigd door guapper op 20-10-2010 23:20. Reden: link toegevoegd]

• zonnigtype
:? :? :?

Letten we even op de goede "eenheden"? Of ben ik momenteel eventjes blond?
... het is wel heel bizar dat hij nu onder de 10.000kWh verbruik ineens veel meer belasting moet gaan betalen
Ik stel dan ook al vele jaren: De Energiebedrijven en de Staat: The Unholy Alliance (zeker op energiegebied).

Zolang dat "verbond" blijft bestaan, gaat er weinig veranderen hier.

• Niet online
zonnigtype schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 22:12:
[...]

Die vlieger gaat echter niet op voor bedrijven, tenzij ze zich achter een kleinverbruik aansluiting kunnen verschuilen voor consumenten tarief. Meeste bedrijven betalen veel minder dan 22 eurocent/kWh (dus niet 0,22 eurocent/kWh; mijn enkeltarief bij Greenchoice is trouwens incl. zonnekorting momenteel 21,3 eurocent/kWh). En als ze boven de 10.000 kWh verbruik/jaar zitten, betalen ze ook veeeeel minder energiebelasting (4,06 i.p.v. 11,14 eurocent/kWh ex BTW tot 50.000 kWh/jaar). Dus valt er met vermeden inkoopkosten ook minder te verdienen door het zelf middels PV op te wekken op eigen pand "achter de meter".
Het tarief is 22 incl dus inderdaad, voor een bedrijf is het ex en dan 18,6 cent (uitgaande van eneco onbepaald enz). Zoals gezegd ga ik uit van gunstige condities dus verbruik onder de 10.000kwh enz.

Nieuw cijfer: 5 jaar 313 dagen Alle condities optimaal gunstig.

• cdl
Sinds 2 jaar gebruiken wij BIM, hierbij maken we gebruik van Revit Architecture. Autodesk heeft naar mijn weten 2 'duurzame' programma's, Ecotect en Green Building Studio. Deze zijn echter op de Amerikaanse markt afgestemd. Is er voor Revit een andere mogelijkheid voor het maken van een CO2 footprint?

Archicad hoor ik de laatste tijd vaker voorbij komen, zelf heb ik er nooit mee gewerkt. De plugin klinkt veelbelovend. Zijn er nog negatieve punten die je bij de plugin tegenkomt?

Dat zeg ik!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
zonnigtype schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 21:58:
[...]

Voor zo'n korte investerings-horizon zou je bijna een eigen bedrijf gaan beginnen en een oude hal met stevig plat dak gaan kopen. Volplempen die zooi! ... :P

Met dank aan de vorige Ministers van Financiën. Voor zo lang als het duurt natuurlijk, want alle Triodos klanten die hebben belegd in (o.a.) Groenfonds, hebben waarschijnlijk dezelfde brief als ik heb ontvangen in de brievenbus gekregen. Dahag, 1,3% heffingskorting voordeel voor groen beleggen, in een keer door de "linkse miljeuhobbies" hatende neoliberalen de strot doorgesneden, als ze hun zin krijgen. ;w

Zal ik dat geld dan maar in "duurzame", pardon, "hernieuwbare", niet door kinderhanden gemaakte fair trade clustermijnen gaan steken? Moet kunnen toch, we leven immers in een "vrij land"??? :X :X :X

\[/sarcasme modus]
Dat verhaal met die heffingskorting gaat ook op voor onze groen-obligaties bij de Rabo helaas... :( Gelukkig zit daar een clausule in dat de obligatie vrijkomt als fiscale wijzigingen het product minder gunstig maken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• guapper
cdl schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:29:
[...]

Sinds 2 jaar gebruiken wij BIM, hierbij maken we gebruik van Revit Architecture. Autodesk heeft naar mijn weten 2 'duurzame' programma's, Ecotect en Green Building Studio. Deze zijn echter op de Amerikaanse markt afgestemd. Is er voor Revit een andere mogelijkheid voor het maken van een CO2 footprint?

Archicad hoor ik de laatste tijd vaker voorbij komen, zelf heb ik er nooit mee gewerkt. De plugin klinkt veelbelovend. Zijn er nog negatieve punten die je bij de plugin tegenkomt?
Daarvoor moet je bij je NL verkoper zijn, bijvoorbeeld ICN of CADAC zouden je hierop een antwoord moeten kunnen geven.

offtopic: toespitsing op de EU en NL markt is voor ons van belang geweest bij de keuze voor ArchiCAD, nadat we ook een trial hebben gedaan met Revit.

• zonnigtype
guapper schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:12:
Het nieuwe gebouw van het WNF was volledig klimaatneutraal ontworpen, maar bij de uitvoering is helaas gebruik gemaakt van hout dat foutief als FSC-hout was aangemerkt.
Meen je niet??!!

Tjeemig, het WNF nog wel. We zijn d'r nog met ODE excursie geweest, ze waren supertrots op dat verbouwde ex-landbouw lab (was het toch of, zoiets?).

Moeten ze nu dus extra stuk virgin regenwoud voor aankopen om die uitglijder te compenseren? 8)7

• Yilar
Saurus schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:32:
[...]

Vreemd, ik kan bijv. nog altijd mijn dagopbrengsten van september uitlezen met Sunny Explorer. De export files geven volgens mij geen directe dagopbrengst, maar die kun je eenvoudig uitrekenen in excel.

[...]

Mijn leverancier/installateur is Glambalk. Stuur hem even een DM en je krijgt zeker een reactie.
Thanks, ga ik hem een vragen.. SMA gaf aan dat de data niet in de omvormer wordt bewaard, de data uit september die jij kan zien is dus lokaal gecachde data. In het tools menu zit hier bijv. een optie voor om deze te wissen.. Niet doen dus :)

• guapper
zonnigtype schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:48:
[...]

Moeten ze nu dus extra stuk virgin regenwoud voor aankopen om die uitglijder te compenseren? 8)7
Beter degenen die schuldig zijn aan de fraude met hout (valse FSC keurmerken) een poos achter slot- en grendel zien te krijgen.

Anoniem: 313946

Nieuw cijfer: 5 jaar 313 dagen Alle condities optimaal gunstig.
Goddank dat er eindelijk meer mensen inzien dat de terugverdientijd vaak korter is dan men doet denken.

Hebben jullie ook meegenomen dat je de hele installatie in -2- jr. versneld mag afschrijven ? ( crisiswet ) .
Dat kan ook nog voordelig uitpakken.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Bleh,

http://www.nu.nl/economie...-van-zonnecelfabriek.html

De rode loper wordt neergelegd voor kernenergie en duurzame energie wordt via de achterdeur afgevoerd. BAHBAH BAH.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het bericht viel mij ook op. Bijzonder.. waarom? Iemand een idee?

• Vmu
  • Laatst online: 16-05 13:39

Vmu

Rotatate

Wat een ongelofelijke rattenstreek.

[Voor 82% gewijzigd door Vmu op 21-10-2010 09:36]

Vmu

• cdl
guapper schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:47:
[...]

Daarvoor moet je bij je NL verkoper zijn, bijvoorbeeld ICN of CADAC zouden je hierop een antwoord moeten kunnen geven.

offtopic: toespitsing op de EU en NL markt is voor ons van belang geweest bij de keuze voor ArchiCAD, nadat we ook een trial hebben gedaan met Revit.
Wij werken heel nauw samen met ICN, maar zo nu en dan zijn zij degenen die wat van ons leren. Wat BIM betreft zijn we vergevorderd. Ik heb ze net een mail gestuurd over CO2 footprint icm Revit.
Een switch van Revit naar Archicad zie ik bij ons niet gebeuren, maar toespitsing op EU/NL is noodzakelijk. Ik hou jullie wel op de hoogte of we het met Revit kunnen oplossen.

Dat zeg ik!

• Yilar
flitspaal.nl schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:17:
Bleh,

http://www.nu.nl/economie...-van-zonnecelfabriek.html

De rode loper wordt neergelegd voor kernenergie en duurzame energie wordt via de achterdeur afgevoerd. BAHBAH BAH.
Las het ook al.. wat wel bijzonder genoemd mag worden, is dat Henk en Ingrid in de comments redelijk los gaan en deze uitverkoop naar China niet echt pikken.. Het is ook ronduit zonde dat je met veel geld en subsidie kennis en middelen opbouwt om het vervolgens te verkopen. Het rijk heeft niet slim gehandeld als ze geen clausule in de subsidie voorwaardes hebben gezet dat er minimaal x jaar productie moet worden gedraaid, anders subsidie terug. Maar goed Nuon laat zijn ware gezicht in elk geval zien..

• SizzLorr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08-2019

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Nee joh. Het probleem is dat er in Nederland de huize bouw, verkoop en renovatie is ingestort. Hierdoor is deze fabriek zwaar verliesgevend geworden. Dat gecombineerd met het feit dat dat kleine beetje overheid subsidie wat er nu op zonnepanelen is binnenkort wegvalt. Zonnepanelen zijn lang niet winstgevend en de producite ervan heeft meer nodig dan dat het oplevert.

Wat Nuon doet is meedoen aan het stopcontact op zee project.
http://www.duurzameenergi...=article&id=766&Itemid=81

Als dit project klaar is dan zal het een belangrijk deel van onze voorziening zijn. De garanties van Nuon vallen helemaal niet weg, ze doen het alleen op een andere manier.

Cryptocurrency is the real Occupy Wallstreet!

• isomis
isomis schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:20:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

wat blijkt is dat de rechterknop (invoerknop) geen invloed heeft op de temperatuur, alleen de link de rtl knop. Nu is de vraag wat is het nut van de rechterknop?

en welke temperatuur moet ik gebruiken? Heb hem gisteren aangedaan, echter die motor blijft maar draaien, gaat dat na een tijdje uit?

Komende zaterdag mag ik me dus de hele dag vermaken in een Tazzari Zero. Ik heb dan als het goed is de tijd om wat specifieker op zaken te letten. Eén van de zaken die ik beter wil observeren is het dashboard, ik heb er bv. de vorige keer niet op gelet of en hoe de nog resterende afstand wordt aangeduid. Ook is deze auto veel nieuwer dan degene waar ik twee weken terug in reed (gisteren stond hij nog in Italië) en ik heb begrepen dat een paar van de zaken zoals het overgevoelige gaspedaal in de gele en rode modi verbeterd zouden moeten zijn. Daarover uiteraard na het weekend uitgebreid bericht.

Zijn er nog specifieke zaken die mensen willen weten? Laat het me weten en als het kan zal ik er op letten en het hier terugkoppelen.

Wil je de Zero in het echt zien dan kan dat komende zaterdag als je lid bent van de Organisatie voor Duurzame Energie en dan naar de ALV komt.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:09:
[...]

In de buurt van Enschede toevallig?
Ja, tuurlijk! Want Twente is in de buurt van Enschede. In mijn opinie is in Nederland alles bij elkaar in de buurt overigens.

• leonbong
  • Laatst online: 23:58
isomis schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 09:59:
[...]

en welke temperatuur moet ik gebruiken? Heb hem gisteren aangedaan, echter die motor blijft maar draaien, gaat dat na een tijdje uit?
Volgens mij heb jij stadsverwarming:
Als het goed bepaalt de thermostaatkraan op de aanvoerleiding de maximale temperatuur van het water in je vloercircuit. (belangrijk je vloer mag niet te heet worden kan scheuren veroorzaken)
De thermostaakraan op de afvoerleiding bepaalt de maximale temperatuur van het water wat je retour stuurt naar het SV-net. Deze kraan is verplicht bij SV installaties, mag in nuon gebieden op 45 grad C 30 is advies staan.

Zie deze folder van Nuon
http://www.nuon.nl/Images...oekomst_tcm123-124305.pdf

Er zit daarom ook een terugslagklep tussen aanvoer en afvoerleiding (messing ding) om te voorkomen dat heet water van de aanvoer direct in de afvoer stroomt.

[Voor 5% gewijzigd door leonbong op 21-10-2010 11:19]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ze hebben net hier in de meterkast een nieuwe groep geplaatst overigens, en de eerste zonnepanelen liggen op de profielen. Ik ben nu zelf een plaat aan met monteren waar de omvormer (bakbeest!) en de webbox op gemonteerd worden.

Ook heb ik 15 x 1 meter tapijt gekocht, soort spul wat ook op tennisbanen ligt, voor op het dak. Soort rode loper tussen de trappen en tussen de zonnepanelen, zodat mensen het dak op kunnen zonder natte voeten te krijgen! :) Foto's volgen.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Iemand hier ervaring met het programma CPUGenie? Dit tooltje lijkt heel erg op RMClock en werkt ook onder 64bit OS'en als Vista 64 en Win 7 64.

• isomis
leonbong schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:14:
[...]

Volgens mij heb jij stadsverwarming:
Als het goed bepaalt de thermostaatkraan op de aanvoerleiding de maximale temperatuur van het water in je vloercircuit. (belangrijk je vloer mag niet te heet worden kan scheuren veroorzaken)
De thermostaakraan op de afvoerleiding bepaalt de maximale temperatuur van het water wat je retour stuurt naar het SV-net. Deze kraan is verplicht bij SV installaties, mag in nuon gebieden op 45 grad C 30 is advies staan.

Zie deze folder van Nuon
http://www.nuon.nl/Images...oekomst_tcm123-124305.pdf

Er zit daarom ook een terugslagklep tussen aanvoer en afvoerleiding (messing ding) om te voorkomen dat heet water van de aanvoer direct in de afvoer stroomt.
klopt heb stadsverwarming, echter ik heb er gisteren mee geklierd en wat blijkt nou:

Als ik de stekker in doet begint het gelijk te lopen. De aanvoer leiding knop heeft daar geen enkel invloed op. Al zet ik hem op 1 of 9. De temperatuur gaat naar 20 a 25 graden. Pas als ik de uitvoer knop verander begint de temperatuur te veranderen. Kortom,aanvoerleiding knop doet helemaal niks. Al zet ik beiden op 1, het blijft 25 graden. Pas als ik de stekker eruit haal, stopt het.

Daarnaast blijft die motor draaien, gaat dat nooit uit?

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

flitspaal.nl schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:18:
Iemand hier ervaring met het programma CPUGenie? Dit tooltje lijkt heel erg op RMClock en werkt ook onder 64bit OS'en als Vista 64 en Win 7 64.
Ik weet eigenlijk niet waarom je dat hier vraagt. Ik ga er even van uit dat je dat vraagt omdat je wilt dat je computer minder energie gebruikt.

In mijn ervaring werken dit soort tools niet. Ja ze doen wel hun werk maar de powermanagement in Windows 7 is al goed genoeg dat dit soort tools niks extra's introduceren. Het enige voordeel is dat dit soort tools iets meer kontrole geven over wat je PC nou precies doet terwijl windows het automatische doet.

Undervolting kan je wel doen. Als je wilt undervolten zijn er ook andere tools voor welke beter werken.
http://forum.notebookrevi...4-undervolting-guide.html

Als je meer informatie wilt dan kan je het waarschijnlijk beter even proberen in de computer secties.

[Voor 19% gewijzigd door SizzLorr op 21-10-2010 13:08]

• Anne vdr Bom
SizzLorr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 09:50:
Nee joh. Het probleem is dat er in Nederland de huize bouw, verkoop en renovatie is ingestort. Hierdoor is deze fabriek zwaar verliesgevend geworden. Dat gecombineerd met het feit dat dat kleine beetje overheid subsidie wat er nu op zonnepanelen is binnenkort wegvalt. Zonnepanelen zijn lang niet winstgevend en de producite ervan heeft meer nodig dan dat het oplevert.

Wat Nuon doet is meedoen aan het stopcontact op zee project.
http://www.duurzameenergi...=article&id=766&Itemid=81

Als dit project klaar is dan zal het een belangrijk deel van onze voorziening zijn. De garanties van Nuon vallen helemaal niet weg, ze doen het alleen op een andere manier.
De werkelijkheid is altijd genuanceerder, maar het niet getuigt van langetermijnvisie. Dit geldt voor zowel de staat der Nederlanden als Nuon. Toen Hermann Scheer zei: 'you are the losers', sloeg dat dus eigenlijk op heel Nederland en niet alleen het fossiele bedrijfsleven.

Dit is gewoon het zoveelste teken aan de wand. Iedereen kan zien waar de wereld heengaat en wij lopen een beetje op hetzelfde plekkie rond te scharrelen op zoek naar een uitgang. We willen als echte Hollanders o-zo-graag voor een duppie op de eerste rang zitten, maar realiseren ons niet dat we dat duppie gaan betalen om de wegstervende echo van het slotaccoord te horen. Slecht besteed duppie wordt dat.

• Saurus
Yilar schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 00:28:
[...]
SMA gaf aan dat de data niet in de omvormer wordt bewaard, de data uit september die jij kan zien is dus lokaal gecachde data. In het tools menu zit hier bijv. een optie voor om deze te wissen.. Niet doen dus :)
Die optie gaat dus nooit meer uit... :)

• leonbong
  • Laatst online: 23:58
isomis schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:25:
[...]

klopt heb stadsverwarming, echter ik heb er gisteren mee geklierd en wat blijkt nou:

Als ik de stekker in doet begint het gelijk te lopen. De aanvoer leiding knop heeft daar geen enkel invloed op. Al zet ik hem op 1 of 9. De temperatuur gaat naar 20 a 25 graden.
De je hier vloerin temperatuur.
In principe moet invoerknop effect hebben op de watertemperatuur die je vloer in gaat. Is dat niet het geval cappilair misschien stuk zo ja nieuwe knop halen.
Pas als ik de uitvoer knop verander begint de temperatuur te veranderen. Kortom,aanvoerleiding knop doet helemaal niks. Al zet ik beiden op 1, het blijft 25 graden. Pas als ik de stekker eruit haal, stopt het.
RTL moet wel enigzins open staan anders kan je vloer nooit opwarmen.
Daarnaast blijft die motor draaien, gaat dat nooit uit?
Voor dit probleem kan je pompschakelaar kopen wordt de pomp uitgeschakeld als er geen warmtevraag is.

[Voor 22% gewijzigd door leonbong op 21-10-2010 12:46]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ook is de omvormer net aangekomen. Gewicht van het 'pakje': 68 kilo. :o

• isomis
leonbong schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:43:
[...]

De je hier vloerin temperatuur.
In principe moet invoerknop effect hebben op de watertemperatuur die je vloer in gaat. Is dat niet het geval cappilair misschien stuk zo ja nieuwe knop halen.

[...]

RTL moet wel enigzins open staan anders kan je vloer nooit opwarmen.

[...]

Voor dit probleem kan je pompschakelaar kopen wordt de pomp uitgeschakeld als er geen warmtevraag is.
Het zal dan wel stuk zijn, want het voelt erg losjes aan. Als ik hem op 0 zet, blijft er gewoon water instromen en dat zou niet het geval moeten zijn als ik het goed begrijp.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
SizzLorr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:09:
[...]

Ik weet eigenlijk niet waarom je dat hier vraagt. Ik ga er even van uit dat je dat vraagt omdat je wilt dat je computer minder energie gebruikt.

In mijn ervaring werken dit soort tools niet. Ja ze doen wel hun werk maar de powermanagement in Windows 7 is al goed genoeg dat dit soort tools niks extra's introduceren. Het enige voordeel is dat dit soort tools iets meer kontrole geven over wat je PC nou precies doet terwijl windows het automatische doet.

Undervolting kan je wel doen. Als je wilt undervolten zijn er ook andere tools voor welke beter werken.
http://forum.notebookrevi...4-undervolting-guide.html

Als je meer informatie wilt dan kan je het waarschijnlijk beter even proberen in de computer secties.
Het werkt wel degelijk, en goed ook. Mijn server laptop heb ik ,met acceptabele performance, terug weten te schroeven van 60W onder load naar 30W onder load en van 30W idle naar 20W idle. Dat vind ik voor een server die 24/7 draait best veel.

Ik heb hier nu geen energiemeter bij de hand. Dit weekend maar eens testen ermee :)

• Niet online
Anoniem: 313946 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 07:03:
[...]

Goddank dat er eindelijk meer mensen inzien dat de terugverdientijd vaak korter is dan men doet denken.

Hebben jullie ook meegenomen dat je de hele installatie in -2- jr. versneld mag afschrijven ? ( crisiswet ) .
Dat kan ook nog voordelig uitpakken.
De invloed daarvan is vrij gering. Of je 100 in 2 of in 5 jaar afschrijft het blijft namelijk 100.
De impact van de rentecomponent bij zulke korte periodes is vrij gering.

Overigens dit is alleen onder super gunstige omstandigheden. 1 op 10.000 ondernemers ?
Voor een particulier ziet het er wel anders uit.

Een verhoging van de EB zou een zegen voor de tvt zijn.

• Yilar
SunshineCompany schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:53:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ook is de omvormer net aangekomen. Gewicht van het 'pakje': 68 kilo. :o
ZIet er goed uit allemaal! Die omvormers zijn belachelijk zwaar.. :F Ik kreeg zo'n heel mooi klein doosje (heb de SB3000, maar die woog wel even 32kg! :o

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Anne vdr Bom schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:19:
[...]

De werkelijkheid is altijd genuanceerder, maar het niet getuigt van langetermijnvisie. Dit geldt voor zowel de staat der Nederlanden als Nuon. Toen Hermann Scheer zei: 'you are the losers', sloeg dat dus eigenlijk op heel Nederland en niet alleen het fossiele bedrijfsleven.

Dit is gewoon het zoveelste teken aan de wand. Iedereen kan zien waar de wereld heengaat en wij lopen een beetje op hetzelfde plekkie rond te scharrelen op zoek naar een uitgang. We willen als echte Hollanders o-zo-graag voor een duppie op de eerste rang zitten, maar realiseren ons niet dat we dat duppie gaan betalen om de wegstervende echo van het slotaccoord te horen. Slecht besteed duppie wordt dat.
Mwah ik houd ervan om een beetje realistische te blijven en niet meteen mee te gaan met dit soort idealogische kreten. Op dit moment zijn zonnecellen simpelweg niet rendable om hier in Nederland te produceren, daarom zluit die fabriek. Ik heb liever dat ze dat geld wat ze kwijt zouden zijn aan de zonnecellen fabriek stoppen in het stopcontact op zee project. Dat is pas echt een significante stap ipv de kleine beetjes van zonnecellen. Er wordt nu al gesproken over windparken van 3000MW (nu is de grootste 500MW), als je bedenkt dat er op dit momment 23,4GW aan energie beschikbaar is in Nederland dan is die 3GW per park echt een significant verschil.

[Voor 8% gewijzigd door SizzLorr op 21-10-2010 13:48]

• Yilar
Saurus schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:28:
[...]

Die optie gaat dus nooit meer uit... :)
Precies :) Ik ga misschien toch maar eens die Sunnybeam kopen. Vindt toch het goed kunnen meten en tweaken wel drie kwart van de lol van de panelen..

• Yilar
SizzLorr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:43:
[...]

Mwah ik houd ervan om een beetje realistische te blijven en niet meteen mee te gaan met dit soort idealogische kreten. Op dit moment zijn zonnecellen simpelweg niet rendable om hier in Nederland te produceren, daarom zluit die fabriek. Ik heb liever dat ze dat geld wat ze kwijt zouden zijn aan de zonnecellen fabriek stoppen in het stopcontact op zee project. Dat is pas echt een significante stap ipv de kleine beetjes van zonnecellen.
s=z bij jou? Maar Sizzlorr, als Zon niet rendabel is en geen goed alternatief.. Wat zijn ze dan in godsnaam in Duitsland aan het doen. Of kun jij, in al jouw wijsheid, even uitleggen dat heel Duitsland het bij het verkeerde end heeft en wij als zonliefhebbers ook? Graag een beetje argumentatie en cijfers.. De losse kreten; 'het is niet rendabel' zijn hier al meerdere malen weerlegd.

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Yilar schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:47:
[...]

s=z bij jou? Maar Sizzlorr, als Zon niet rendabel is en geen goed alternatief.. Wat zijn ze dan in godsnaam in Duitsland aan het doen. Of kun jij, in al jouw wijsheid, even uitleggen dat heel Duitsland het bij het verkeerde end heeft en wij als zonliefhebbers ook? Graag een beetje argumentatie en cijfers.. De losse kreten; 'het is niet rendabel' zijn hier al meerdere malen weerlegd.
Als je even op je toestsenbord kijkt dan zie je dat de s en z dicht opelkaar zitten, gewoon typo maar daar zijn wij hier niet voor. Ik zeg niet dat zonne energie niet rendable is, ik zeg dat het niet rendable is om die hier in Nederland te produceren. Zoals ik al zei het stop contact op zee project is een veel beduindendere impact. Als dat project klaar is dan is de verwachting dat het de prijs van windenergie per GW onder de 60 euro lijn zal drukken waardoor het concurerend wordt met andere vormen van energie.

Het gaat hier om het feit dat ze die fabriek gaan sluiten. Dat is opzich niet zo;n punt. Zij zijn niet de enige leverencier van zonnecellen in de wereld. Het ding is dat ze die fabriek sluiten zodat ze dat geld ergens anders kunnen gebruiken.

Ik kan even niet de speciefieke prijzen van de verschillende vormen van opwekking vinden maar hiero heb je de day-ahead prijzen van de energie sector.
http://www.apxendex.com/index.php?id=36

De prijzen van windenergie liggen nu ongeveer op 70 euro per GW en de energie prijzen van gas en kolen liggen nu op rondt de 20 euro per GW.

/edit2:

Aaah gevonden wat ik zocht.

http://www.externe.info/externpr.pdf

Dit is een Europees onderzoek naar de externe kosten van de verschillende vormen van opwekking. Dit houd in de onzichtbare externe maatschappelijke kosten van de productie. Denk maar aan calamiteiten, klimaatverandering, volksgezondheid, etc. etc. etc. We krijgen deze kosten niet op de electrisiteits rekening te zien maar wel via andere vormen als belasting, gezondheidzorg, dijkverzwaring, etc. De kosten van kolen in nederland is 3-4 cent per kWh en de kosten van gas in nederland is 1 a 2 cent per kWh. Als je dan gaat kijken naar duurzame energie dan zie je dat de kosten van zonnecellen 0.6 cent per kWh is maar de kosten van wind is "maar" 0.05 cent per kWh.

[Voor 29% gewijzigd door SizzLorr op 21-10-2010 14:13]

• Yilar
SizzLorr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:54:
[...]

Als je even op je toestsenbord kijkt dan zie je dat de s en z dicht opelkaar zitten, gewoon typo maar daar zijn wij hier niet voor. Ik zeg niet dat zonne energie niet rendable is, ik zeg dat het niet rendable is om die hier in Nederland te produceren. Zoals ik al zei het stop contact op zee project is een veel beduindendere impact. Als dat project klaar is dan is de verwachting dat het de prijs van windenergie per GW onder de 60 euro lijn zal drukken waardoor het concurerend wordt met andere vormen van energie.

Het gaat hier om het feit dat ze die fabriek gaan sluiten. Dat is opzich niet zo;n punt. Zij zijn niet de enige leverencier van zonnecellen in de wereld. Het ding is dat ze die fabriek sluiten zodat ze dat geld ergens anders kunnen gebruiken.

Ik kan even niet de speciefieke prijzen van de verschillende vormen van opwekking vinden maar hiero heb je de day-ahead prijzen van de energie sector.
http://www.apxendex.com/index.php?id=36

De prijzen van windenergie liggen nu ongeveer op 70 euro per GW en de energie prijzen van gas en kolen liggen nu op rondt de 20 euro per GW.
Ik zie nog steeds je punt niet? We gaan wel van het feit uit dat we dus minder CO2 willen produceren en dat fossiele brandstoffen op aan het raken zijn toch? Ik snap die rendements discussie echt van geen kant; 8)7

Ik heb een zooi zonnepanelen op mijn dak staan. Dat heeft mij 9000 euro gekost. Als ik die 9000 euro uitzet tegen de kosten van energie, heb ik in elk geval voor dertig jaar mijn energie vooruit betaald met een korting van ongeveer 60% en ook stoot geen CO2 meer uit. Ook hoeven er geen kolen uit de grond of gas verstookt te worden. Waarom 60% korting:

Investering zonnepanelen delen door huidige prijs kWh: 36.000 kWh deel dit door 2800kWh (mijn jaarverbruik) = 12.85 jaar. Dus die 9000 euro, dat is dus wat ik over 13 jaar had moeten betalen aan de energie leverancier. En dan ga ik ook nog uit van gelijkblijvende prijzen, het zal vast wel duurder worden. De 18 jaar daarna is dus pure winst, gratis stroom! *O*

M.a.w. je vergelijking gaat mank. Jij gaat ervanuit dat we rustig door kunnen blijven stoken, dat kunnen we niet. Verder is zonnestroom nu al lonend, zoals je ziet. Eigenlijk is iedere particulier gek dat ie geen panelen op zijn dak zet, uitgaand van de Nederlandse zunigheid. :9

• zonnigtype
Vmu schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 09:36:
Wat een ongelofelijke rattenstreek.
Wel een vet uit onze belasting afdrachten gesubsidieerde rattenstreek.

Puur strategische zet om de aandacht af te leiden van hernieuwbaar, en om tijd te winnen bij een heroriëntatie om de almacht op die prutsmarkt te behouden. Ik heb altijd al scepsis gehad, het duurde allemaal veel te lang, en dunnelaag met zulk laag rendement kan gewoon niet meer tegen de prijsdump bij de veel hoger rendement hebbende kristallijne technologieën concurreren. Zeker niet omdat het nog allemaal nieuw is en er bij menige dunnelaag startup enorme problemen zijn bij het maken van een reproduceerbaar, geijkt, gecertificeerd, en uniek product. Er was een excuus nodig om van de lastpost af te komen. Dat noemen ze bij dat soort landschappen en nederzettingen verwoestende bruinkool gravende, bloedkolen importerende, en rammelende nukes in stand houdende molochs ook wel "heroriëntatie van de bedrijfskoers". Of zoiets... :r

De impliciete boodschap aan iedereen zou moeten worden: wat heb ik nog met zo'n bedrijf, als je een energiecontract hebt: wegwezen daar. Stemmen met je portemonnee, heet dat ook wel.

Jammer alleen dat gebonden stadswarmte klanten als onderhavig persoontje met bisonkit aan die energie opportunisten zit vastgelijmd, zonder alternatief, of het moet verkassen worden. Wie weet, toch maar Verweggistan??? ...

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

Yilar schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:08:
[...]

Ik zie nog steeds je punt niet? We gaan wel van het feit uit dat we dus minder CO2 willen produceren en dat fossiele brandstoffen op aan het raken zijn toch? Ik snap die rendements discussie echt van geen kant; 8)7

Ik heb een zooi zonnepanelen op mijn dak staan. Dat heeft mij 9000 euro gekost. Als ik die 9000 euro uitzet tegen de kosten van energie, heb ik in elk geval voor dertig jaar mijn energie vooruit betaald met een korting van ongeveer 60% en ook stoot geen CO2 meer uit. Ook hoeven er geen kolen uit de grond of gas verstookt te worden. Waarom 60% korting:

Investering zonnepanelen delen door huidige prijs kWh: 36.000 kWh deel dit door 2800kWh (mijn jaarverbruik) = 12.85 jaar. Dus die 9000 euro, dat is dus wat ik over 13 jaar had moeten betalen aan de energie leverancier. En dan ga ik ook nog uit van gelijkblijvende prijzen, het zal vast wel duurder worden. De 18 jaar daarna is dus pure winst, gratis stroom! *O*

M.a.w. je vergelijking gaat mank. Jij gaat ervanuit dat we rustig door kunnen blijven stoken, dat kunnen niet. Verder is zonnestroom nu al lonend, zoals je ziet. Eigenlijk is iedere particulier gek dat ie geen panelen op zijn dak zet, uitgaand van de Nederlandse zunigheid. :9
Oooh wat zijn jullie toch idealogische bezig zeg. Ik zal het ngomaals herhalen. Het gaat hier niet om zonne energie in het algemeen maar over de sluiting van die fabriek. Het ding is dat die fabriek gewoon niet meer rendable was en dus Nuon geld kost, als ze die fabriek sluiten dan is er verder niks aan de hand je kunt je zonnecellen immer nog altijd ergens anders kopen. Wat ze doen is dat geld wat ze daar zouden investeren gooien in Windenergie, het stopcontact op zee project.

De stelling was Nuon komt zijn beloften niet na. Nee dat is helemaal niet zo, ze komen het wel na. Maar dan op een andere manier.

Ik zie het punt wat jullie aandragen ook helemaal niet. Er zijn nog genoeg bedrijven in de wereld welke zonnecellen produceren. Jij wilt zeggen dat de kosten van fosiele brandstoffen in de toekomst zullen stijgen, ja dat zal wel zo zijn maar dat is nu nog niet. Als dat gebeurd of als men een revolutionair nieuwe uitvinding doet waardoor zonnecellen wel rendable worden dan kan men daar alsnog naar kijken maar nu is het beter om te inversteren in technieken die nu rendable zijn.

En zoals ik al hierboven liet zien. Windenergie is vele malen minder vervuilend dan zonne energie. Vooral de productie van zonnecellen is nog niet echt kosher. Er zijn op dit moment nog geen 100% neutrale vormen van opwekking maar windenergie is de enige die echt goed in de buurt komt. Als je dan ziet dat de externe kosten van gas 1 cent per kWh is en de externe kosten van PV 0.6 cent per kWh is, jah waar hebben we het dan nog over? Het rendement wat je uit gas haalt is vele malen hoger en het is bijna even vervuilend.

[Voor 6% gewijzigd door SizzLorr op 21-10-2010 14:32]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Peter Segaar;

Echt tijd dat je een andere mail provider neemt (Gmail!), want je bent wederom niet bereikbaar.

• Saurus
Wat kost het eigenlijk om een paneel energetisch te produceren? Daarbij: Draaien de fabrieken van de solar fabrikanten zelf al op hun eigen panelen? Hoe zit dit bij grote fabrikanten als bijv: Sunpower, Suntech, Sharp etc...

• NielsTn
@Saurus: de energetische TVT voor panelen in/rond Nederland-discussie is al elders eens gevoerd. Ik meen dat men ingeschat had na 2-3 jaar 'in-bedrijf' van de panelen de energie teruggewonnen was.

http://www.olino.org/arti...de-consument-nu-en-straks

citaat:

De energetische efficiëntie van een energievoorziening is de hoeveelheid energie die de energievoorziening levert in een bepaalde periode, gedeeld door de hoeveelheid energie die hiervoor benodigd was (geïnvesteerd moest worden) voor die bepaalde periode. Er is ook zoiets als de ‘energetische terugverdientijd’ van een energievoorziening: het tijdsbestek waarin de voorziening evenveel energie levert als van te voren nodig was om de voorziening te realiseren.

De economisch efficiëntie van een energievoorziening is het quotiënt van de baten en kosten in valuta eenheden gedurende een bepaalde periode van gebruik van de energievoorziening. Dit is ook wel bekend als de “prijs/prestatie verhouding”.

Een zonnecel met een hoge energetische efficiëntie kan een relatief lage economische efficiëntie hebben ivm te hoge productiekosten (nog geen opgeschaalde produktiecapaciteit voor dit type zonnecel, en gebruik van zeldzame en dure stoffen om de zonnecel te realiseren).

Er is een chronisch gebrek aan objectieve cijfers over energetische en economische efficiëntie t.a.v. allerlei uiteenlopende energievoorzieningen, zoals kerncentrales, olie/kolen/gas centrales, windmolens, waterkrachtcentrales, getijde centrales, geothermische centrales, zonnepanelen, etc … Het blijft om deze reden heel moeilijk voor beleidsmakers en investeerders om optimale beslissingen te nemen over subsidies en investeringen t.a.v. energievoorzieningen. Het becijferen van deze efficiëntie is vaak zeer complex en vergt veel kwantitatief onderzoek, denk maar eens aan de energetische/economische gevolgen van milieu effecten. Mede hierdoor kunnen captains of industry een te rooskleurig (of juist ongunstig) beeld scheppen van een bepaald type energievoorziening waarmee enkel het belang wordt gediend van een minderheidselite. De consument kan dus door zijn onwetendheid gemakkelijk gemanipuleerd worden tot consumentenslaaf die veel te veel betaalt voor de geconsumeerde energie.
...
Met de komst van de zonnepanelen kan de vicieuze cirkel van onwetendheid worden doorbroken. Het berekenen van de efficiëntie van zonnepanelen is relatief makkelijk. Volgens het ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) levert de conventionele zonnecel 10 keer meer energie dan nodig voor de productie. Een energetische efficiëntie van 10 dus

[Voor 86% gewijzigd door NielsTn op 21-10-2010 15:51. Reden: tijdspanne toegevoegd, vergeten (typo) excusez!]

• SizzLorr

SizzLorr

✅ geverifieerde account

@NielsTn: Ik heb vorige maand nog een seminaar van het ECN bijgewoond op gebied van PV en daar was het sentiment, of iig wat ik begreep, toch heel anders. Er werd steeds maar de nadruk gelegd op wat er gaat komen en niet wat de huidige techniek in staat is. Er werd zelfs rechtuit toegegeven dat de huidige techniek te veel afhankelijk is van externe backups of dure opslag methoden. Het is dit samen met de huidige productie processen wat PV de nek om draait.

• Yilar
Saurus schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:31:
Wat kost het eigenlijk om een paneel energetisch te produceren? Daarbij: Draaien de fabrieken van de solar fabrikanten zelf al op hun eigen panelen? Hoe zit dit bij grote fabrikanten als bijv: Sunpower, Suntech, Sharp etc...
Ik heb hier en daar gelezen dat de energie die het kost om panelen te maken ongeveer binnen 2.5 jaar is terugverdient. Hoe de fabrikanten het hebben ingericht weet ik niet. SMA heeft wel een energie neutrale fabriek. Kun je op hun site veel informatie over vinden.

• Saurus
NielsTn schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:56:
Ik meen dat men ingeschat had na 2-3 (dagen-maanden jaren??) 'in-bedrijf' van de panelen de energie teruggewonnen was.
en
Volgens het ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) levert de conventionele zonnecel 10 keer meer energie dan nodig voor de productie. Een energetische efficiëntie van 10 dus
Afgaande op beide quotes: geschatte levensduur van zonnepanelen ==> ~ 25 jaar
Dus na 2-3 jaar zal het antwoord zijn, denk ik.

Ik heb wel eens gezocht in dit draadje naar een discussie over de energetische tvt van zonnenpanelen. Ik kon echter geen duidelijk antwoord vinden. Vandaar mijn vraag. Maarrrrr, hoe zit het nu met de fabrieken? Lopen deze nu al (gedeeltelijk) op de eigen panelen van de fabrikant?
SMA heeft wel een energie neutrale fabriek. Kun je op hun site veel informatie over vinden.
Goed om te weten! Mijn SB1100 is dan i.i.g neutraal geproduceerd. :)

[Voor 9% gewijzigd door Saurus op 21-10-2010 15:30]

• Yilar
Overigens vandaag alweer ruim 7kWh opgewekt met de panelen en dat met bewolking zo af en toe in oktober.. toch weer niet slecht..

• zonnigtype
SizzLorr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:23:
[...]

Oooh wat zijn jullie toch idealogische bezig zeg.
Neen hoor, ik denk (weet niet zeker, dit blijft suggestie) dat de meeste zonnestroom aanbidders (de half miljoen huishoudens in Duitsland incluis) niet "ideologisch" bezig zijn, maar gewoon willen investeren met uitzicht op (Duitsland) 7-10% rendement. En volgens hun onverbiddelijke, door jou wellicht niet gedeelde logica, dus puur naar de centen kijken. Althans: dat is en was ook bij zonnestroom de driver van de marktontwikkeling. Al is die ontwikkeling door bevlogen "idealisten" als Scheer (die daarnaast ook boeken vol andere, minstens even belangrijke argumenten had), in gang gezet. Daarvoor is hij terecht op sokkel gezet, al hebben belanghebbende partijen regelmatig geprobeerd (tevergeefs) hem er af te duwen. Uiteindelijk is hij zelf naast de sokkel gestapt en is hij zijn iets te vroege definitieve retraîte in gegaan.
Ik zal het ngomaals herhalen. Het gaat hier niet om zonne energie in het algemeen maar over de sluiting van die fabriek. Het ding is dat die fabriek gewoon niet meer rendable was en dus Nuon geld kost...
Pardon? Die "fabriek" (lees: pilot-plant) heeft nog geen commerciële, reproduceerbare productie gedraaid. Het mooie, toepasselijk geel geverfde ding heeft nooit de kans gekregen om al of niet "rendabel" (enige juiste NL beschrijving) te worden. De scepsis daargelaten of dat ooit bereikt had kunnen worden met HUN concept, laat ik daarbij in het midden. De fabriek heeft - als de nieuwste verderfelijke plannen bewaarheid worden - nooit de kans gekregen om dat te bewijzen.
, als ze die fabriek sluiten dan is er verder niks aan de hand je kunt je zonnecellen immer nog altijd ergens anders kopen.
... bijvoorbeeld bij Solar Modules Nederland, bij van Laarhoven in Limburg, die geld van ex Shell medewerker Boxhoorn heeft gekregen voor zijn hoogwaardige module plant. Of, als je echt alleen maar "cellen" wilt, bij Solland Solar zelf. Effe wachten tot ze Sunweb met Schott Solar hebben opgetuigd en van bil gaan, daar in Limburg, dan kun je hoogrenderende multikristallijne modules bekomen.
Wat ze doen is dat geld wat ze daar zouden investeren gooien in Windenergie, het stopcontact op zee project.
Moeten ze vooral OOK doen, maar er is geen silver bullet, en het uitbouw potentieel van windenergie is op de LANGE termijn waarschijnlijk lager dan voor zonnestroom. Sommigen zeggen: dat potentieel is voor de laatste optie vele malen groter dan voor wind. En het allergrootste verschil: zonnestroom in NEEderland kun je voor hoogste consumentenprijs inclusief die bezopen energiebelasting salderen. De weigering van vdH om dat via een "windvogel constructie" zelflevering ook toe te staan spreekt boekdelen over de impact van wind voor de burger: die mag wel financieel participeren, maar mag daar beslist niet maximaal voordeel via "salderen op afstand" uit peuren. Gaat de staat teveel in asfalt en Joint-Strike-Fighters te steken energiebelasting geld kosten. Ik heb het hier verder niet over de forse onderhoudskosten van off-shore, waarvan nog zal moeten blijken dat die niet uit de hand gaan lopen, zeker als er duizenden megawatten staan te wieken in een extreem demanding environment. DIE stroom kan echter wel degelijk aan duizenden afnemers worden verkocht. En over DIE stroom wordt vet energiebelasting afgeroomd door de Staat. Zonder tegenprestatie. En dat is het grote verschil met zonnestroom "achter de meter opgewekt"!
De stelling was Nuon komt zijn beloften niet na. Nee dat is helemaal niet zo, ze komen het wel na. Maar dan op een andere manier.
Vattenfall/NUON belooft maar een eind weg, linksom of rechtsom. Voor de kritische klant zou maar een ding moeten tellen: betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Sinds Annemarie Goedmakers bij de NUON holding weg is, en de business unit Duurzame Energie daar is opgeheven, is het alleen maar bergafwaarts gegaan...
Ik zie het punt wat jullie aandragen ook helemaal niet. Er zijn nog genoeg bedrijven in de wereld welke zonnecellen produceren.
Ja, vele tientallen. Er zijn echter maar zeer weinig bedrijven die dunnelaag commercieel succes hebben gemaakt, en zelfs die (op First Solar na) hebben het moeilijk. Applied Materials heeft hun peperdure dunnelaag (amorf/mikrokristallijn Si) SunFab project stilgelegd. Is de grootste/een van de grootste halfgeleider concerns ter wereld...
Jij wilt zeggen dat de kosten van fosiele brandstoffen in de toekomst zullen stijgen, ja dat zal wel zo zijn maar dat is nu nog niet. Als dat gebeurd of als men een revolutionair nieuwe uitvinding doet waardoor zonnecellen wel rendable worden
Citaat Wim Sinke/ECN (vrij geïnterpreteerd): there is no silver bullet, net als wetenschap verloopt de innovatie, efficiëntie verbetering en kostenreductie in vele kleine stapjes en zelden met reuzen schokken. Niemand weet óf, en zo ja, welke technologie "het" uiteindelijk zal winnen. Waarschijnlijk zullen er meerdere technologische platforms overblijven bij PV, elk met hun specifieke (geoptimaliseerde) toepassingsgebied.
dan kan men daar alsnog naar kijken maar nu is het beter om te inversteren in technieken die nu rendable zijn.
Dat maakt een ieder voor zich wel uit, zeker gezien de blijvende verwarring die er gezaaid wordt rond het begrip "rentabiliteit". Veel mensen kunnen niet rekenen, en toch kopen ze zonnepanelen. Net als het kopen van een auto, dure consumenten apparatuur, etc. Be my guest, ze doen maar. Ondertussen wordt door hun aankopen de afname groter, groeit de productie, en uiteindelijk zal massaproductie de werkelijke, doch niet enige doorslag geven. First Solar zit met de pure productiekosten in Maleisië al rond de 85 dollarcent/Wp, kristallijn gaat heel hard richting de nu nog "magische" dollar per Wp grens. Alles wijst er op dat die "magische" grenzen binnen korte tijd overschreden kunnen gaan worden. Er zijn geen fysieke beperkingen, nog lang niet.

Ook puur op module technisch gebied "bewegt sich etwas". Photon rapporteerde in het september nummer over de revolutionaire NICE productie technologie waarbij het complete cellen verbond in het module onder vacuüm bij elkaar wordt gehouden, zonder tijdrovende en kostenverhogende soldeerpunten. Verwachte productiekosten zonder cellen (mind you!) volgens de ontwikkelaars in Europa 30 Eurocent/Wp, in China ... 19 Eurocent/Wp. Prop daar efficiënte en betaalbare cellen in, en ook daar zouden "flinke stappen" gemaakt kunnen wordend, leidend tot forse systeemkosten reductie. Ik wens ze veel sterkte toe bij de definitieve ontwikkeling van hun mooie en goed doordachte technologie platform (ontwikkelaar: Apollon Solar).
En zoals ik al hierboven liet zien. Windenergie is vele malen minder vervuilend dan zonne energie.
Onbewezen. Definieer het begrip "vervuilend". En geef cijfers (daar zijn er heel erg veel van, soms in tegenspraak met elkaar). En dan nog: wat "nu zou zijn", is over een paar jaar wellicht volkomen omgedraaid. Ik zou zelfs durven beweren: waarschijnlijk omgedraaid, tenzij de innovatieslag bij wind fors doorzet. Wind blijft echter een grootschalig gebeuren waarbij burgers weinig tot niets hebben te zoeken (zelfs coöperatieve projecten duren eeuwen lang in dit van bureaucraten vergeven landje). En dat, met permissie, lijkt me de eerste insteek van dit forum: zelf opwekken, zoveel mogelijk. Ergo: door blijven investeren in zonnestroom (en windstroom, en biovergisters, en geothermie, en omgevingswarmte, en, bovenal: besparing [o.a. isolatie], besparing, besparing, en nog eens: besparing).
Vooral de productie van zonnecellen is nog niet echt kosher.
Zet ernaast/tegenover: de monumentale hoeveelheden staal die in een windturbine paal gaat (kost nogal wat gore steenkolenstroom om dat staal te maken, daar gaat heel wat kwik en andere ongerechtigheden voor de lucht in), om over het vele beton voor funderingen in off-shore projecten nog maar niet te spreken. Vergeet ook niet het extreem vervuilende onderhoudspersoneel transport naar moeilijk toegankelijke zeelokaties, veel PV parken zijn niet eens bemand en worden van afstand in de gaten gehouden. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het PV Cycle project, door de PV industrie zelf opgetuigd om ook op dit gebied stappen voorwaarts te maken, waar ze beslist in slagen. Kost tijd, gun het die eigenheimers.
Er zijn op dit moment nog geen 100% neutrale vormen van opwekking
Die komen er denk ik nooit, niets gaat "CO2 neutraal" of zonder inzet van (kostbare, zeldzamer wordende) grondstoffen. Als we energie blijven zuipen, gaat dat probleem steeds erger worden.
... maar windenergie is de enige die echt goed in de buurt komt. Als je dan ziet dat de externe kosten van gas 1 cent per kWh is en de externe kosten van PV 0.6 cent per kWh is, jah waar hebben we het dan nog over? Het rendement wat je uit gas haalt is vele malen hoger en het is bijna even vervuilend.
Dat is de status quo. Op technologisch gebied is er nog zo ongelofelijk veel mogelijk, dat die status quo beslist kan gaan veranderen. Overigens geloof ik net als vele anderen in een mix op hernieuwbaar energie gebied. Ik geloof ook dat een enorm sterke drive bij de ontwikkeling van "de meest decentrale optie die er is", zonnestroom, de weerzin van de handelswijze van zowel energiebedrijven als de Staat zal zijn. En dat alleen daarom al steeds meer mensen die "chemische rommel" op hun dak zullen gaan plaatsen. Prima. Dan mag d'r aan de rand van de gemeente best ook hier een windpark bij. Ik ben bereid om aandelen te kopen. Want Rutte vindt dat de linkse hobbies zoals voordeel voor groene beleggingen de strot doorgesneden mag worden, blijkbaar is hij als de dood voor de investerings-successen bij Triodos en ASN...

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17
SizzLorr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:43:
[...]
Ik heb liever dat ze dat geld wat ze kwijt zouden zijn aan de zonnecellen fabriek stoppen in het stopcontact op zee project.
Jij denkt dat dat gaat gebeuren? Ik denk dat gewoon het vastrecht weer wat verhoogd wordt.

• NielsTn
SizzLorr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:13:
@NielsTn: Ik heb vorige maand nog een seminaar van het ECN bijgewoond op gebied van PV en daar was het sentiment, of iig wat ik begreep, toch heel anders. Er werd steeds maar de nadruk gelegd op wat er gaat komen en niet wat de huidige techniek in staat is. Er werd zelfs rechtuit toegegeven dat de huidige techniek te veel afhankelijk is van externe backups of dure opslag methoden. Het is dit samen met de huidige productie processen wat PV de nek om draait.
ECN kan zeer wellicht ook geheel andere belangen hebben dan duurzame energie te stimuleren.
http://www.ecn.nl/nl/nieu...uwe-structuur-ecn-en-nrg/

citaat:
Het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), eigenaar van een meerderheidsbelang van 70 procent in Nuclear Research & consultancy Group (NRG), heeft alle overige aandelen van mede-eigenaar KEMA Arnhem overgenomen. Hiermee heeft KEMA geen verdere bemoeienis meer met NRG, exploitant van de onderzoeksreactor in Petten

Pagina: 1 ... 141 142 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee