@zonnigtype: Ik heb dyslexie en de spelchecker van firefox 4b ligt eruit dus je zult het maar zonder moeten doen. Posten op tweakers is maar een tijdsverdrijf dan een serieuse hobby dus ik ga niet alles lezen en herlezen.
En je rukt weer mijn zinnen uit verband. Ik heb nu al meerdere keren gezegd dat ik praat over grootschalige opwekking en dan is PV en/of zonneenergie in het algemeen niet rendable. Ik heb zelfs gezegd dat ik jou egoistische vindt omdat jij alleen kijkt naar jou situatie thuis en niet naar het grote beeld. Je bent nogsteeds vrij om zonnepanelen op je dak te plaatsen als je denkt dat je daar je voordeel uit kan halen, het is immers jou geld. Voor mensen die dat niet denken of simpelweg die optie niet hebben moet er toch iets anders komen. Maar dan hebben we ook nog eens de nationale instanties die zeggen dat de productie en gebruik van PV een extra kosten van 0.6 cent per kWh met zich meebrengt, kosten waar jij als eigenaar niet direct voor opdraait dus waarschijnlijk zie je ze niet eens, en dat dan relativiseren tov andere vormen van opwekking dan zien we eigenlijk dat PV nogal schadelijk is.
Anyweg, een bul? Dus je zat bij een studentenvereniging? Een bul kan je van zoveel instanties krijgen het is natuurlijk afhankelijk in welke context en van welke (eventueele) studie je die hebt ontvangen. Doe even scannen gooi hem hier op het net dan hebben we dat ook gezien. Jij blij omdat je iets hebt om te showen, wij hebben een show en vermaken ons voor een paar seconden. Iedereen is geholpen, klaar.
Maar wat ik niet begrijp is waarom je ineens je studie naar voren moet schuiven, het lijkt mij dat je dit een beetje persoonlijk oppakt en op de man probeert te spelen. Daar heb ik helemaal niet om gevraagd. Als je nou eens ipv er een persoonlijk verhaal van te maken de kritiek die geleverd wordt objectief bekijkt en daarop, op een beschaafde manier, reageert dan zouden we verder komen. Als jij bent afgestudeerd van het WO dan moet jij weten hoe jij onderzoek moet plegen en dan kan je zo aan die cijfers komen. Ik vraag je alleen om dat sentimentele goede achterwegen te laten en met een correcte onderbouwing te komen. Die zijfers waar jij het over hebt zijn trouwens publiek, je kunt ze zo van Tennet en de Energiekamer krijgen, die worden jaarlijks gepubliceerd.
Kom eens met een kort PDFje waarin staat het zit zo en zo, hier zitten de knel punten en die moeten volgens mij zo opgelost worden want het is zo en zo. En als, in jou mening, grote energiebedrijven daadwerkelijk willens en wetens de ontwikkelingen rondt PV tegen werken dan kan je dat ook correct onderbouwen ipv er een heel complot theorietje achter te zetten. Als we het aan de energiebedrijven vragen zullen zij ook weer hun verweer hebben dus jah, wie heeft er nou gelijk? Diegene met de meest correcte onderbouwing natuurlijk.
Het enige wat ik tot nu toe van jou verhaal heb begrepen is dat er blijkbaar een of ander complot aan de gang is. Dat er dingen gebeuren in Frankrijk en Duitsland en dat alle energiemaatschapijen slecht zijn.
Daar tegenover heb ik onderzoeks rapporten van ExternE en verschillende nationale instituten die zeggen dat PV niet rendable is. Ik heb de documenten op de Tennet site waarin staat beschreven hoe ze de opwekking en distributie afhandellen en ik heb de publieke stukken van de Energiekamer (overheids instantie dus alles is vrij opvraagbaar) waarin een heel beleid in staat beschreven.
Als er onderzoek is waaruit dit soort kaarten voortkomen waarin in 1 oogopslag te zien is wat de potentie van zonne energie per werelddeel is en waar de sweetspots zijn voor opwekking van zonneenergie (de zwarte punten) dan ga je toch even denken.
Als je dan ziet dat men in Waldenz Solar Park ongeveer 110 hectare aan land inneemt en daarmee s'werelds grootste zonneenergie park is maar her maar voorelkaar krijgt om MAAR een vermogen van 40MW op te wekken dan ga je toch even denken. Nou weet ik dat de externe kosten van Waldenz ongeveer op 0.7 cent per kWh liggen maar dat komt eigenlijk omdat ze een oude vliegbasis hebben gebruikt. Zo'n grote landmassa hebben wij hier in Nederland niet zomaar ergens liggen dus de luxe van 110 hectare aan land kunnen wij hier niet veroorloven. Tja dan ligt Duitsland maar voor, hadden we maar na de 2de wereldoorlog een beter deal moeten maken en een deel van duitsland in moeten pikken.
Als je kijkt naar Spanje daar heb je parken welke externe kosten hebben van 1.2 cent omdat ze grote gebieden hebben plat gereden. Of de volgende grote park in California, Topaz. Met een target van 25km^2 wordt dit de grootste in de wereld maar ze hebben wel externe kosten van 2.2 (maar dat is in America geen enkel probleem) omdat ze voor off-peak productie een zout salpeter meningen gebruiken om warmte in op te slaan en ze ook nog eens een groot natuurgebied verwoesten. Jah, dan kun je niet meer beweren dat je ecologische verantwoord bezig bent.
Maar ook die panelen die jij thuis hebt. Denk je dat die silicium kristallen uit zichzelf groeien? Ik wil niet zeggen dat ik expert ben maar heel toevallig kom ik nogal vaak in aanrakking met dit soort productie processen. Zal ik je vertellen hoe ze het maken? Door monosilaan (kijk eens hoe lekker die stof is
Wikipedia: Silaan) een paar dagen te koken onder een gas brander welke een temperatuur heeft van 650 graden celcius. Een van de afvalproducten van dit proces is siliciumtetrachloride (Uuuuh wat lekker
Wikipedia: Siliciumtetrachloride) en natuurlijk heb je een hoop zoutzuur vermengd met water nodig.
Daar ga je al. Hoe wil jij verantwoorden dat PV rendable is als er in de productie ervan grote hoeveelheden chemische stoffen en gassen worden gebruikt en ook nog eens een zeer gevaarlijk afvalproduct kent. Ik had eigenlijk gehoopt dat je zelf over de boeg zou komen met deze feiten maar blijkbaar kan jij dat niet. Je kan het niet omdat je het niet weet of omdat je ervoor kiest om het te negeren.
Als je aan de ene kant een muur van documentatie, cijfers en onderbouwing hebt dan is het natuurlijk moeilijk om die paar paragraafjes van jou serieus te nemen. Jij bent afgestudeerd van het WO dus ik hoef jou niet te vertellen hoe zo'n onderzoek gaat. Een publicatie wordt door iedereen bekeken dus als er iets mis is komt het wel vanzelf naar voren, nee die publicaties zijn zo dat je er geen naald tussen krijgt.
Kom nou eens met je eigen publicatie waarin je uitzet hoe jij het zou aanpakken. Daar vraag ik immers om. Als jij vindt dat PV een goed alternatief is en ook minder vervuilend dan toon het maar aan. Onafhankelijk van jou hebben een hoop slimme mensen (waar ik niet bij hoor trouwens) al gekeken naar het problematiek als een geheel en ze zijn tot de conclusie gekomen dat zonnepanelen niet rendable zijn venwege alles wat er achter zit. Dingen die jij niet direct ziet of merkt maar welke wel impact hebben op hoe duurzaam het nou eigenlijk is.
Je hebt het over toekomstige ontwikkelingen. Organische polymeer is hoogstwaarschijnlijk de enige oplossing welke ecologische verantwoord is en waar op dit moment onderzoek naar wordt gepleegd. Alleen het probleem is dat dat er op dit moment niet is. Het enige wat je kan doen is onderzoek stimuleren aan de universiteiten en onderzoekscentra. Maar om te beginnen met een productie in de hoop dat het ooit goed komt, dat is absurd. Zeker omdat je geen enkele garanties hebt dat je huidige productie faciliteiten compatible zullen zijn met toekomstige ontwikkelingen.
Maar weet je wat we doen? We lossen het op als een nucleare centrale. We graven een groot gat en gooien al die afval producten daar in, we zien het niet meer dus opgelost! Klaar! Nee dan is nuclear (met externe kosten van 0.25 cent) misschien toch iets beter, het resultaat is hetzelfde.
Kunnen we nu terug keren naar de dicussie die voorhanden ligt?
/edit:
Oh ik vindt het trouwens leuk dat je een tekst boek moet quoten om uit te leggen wat energie nou is. Dat is middelbareschool materiaal, daar heb je die hogeleraren niet voor nodig. Hoe ben jij door de uni gekomen zonder je middelbare school af te maken?
[
Voor 13% gewijzigd door
Anoniem: 105188 op 22-10-2010 03:40
]