The Flying Dutchman schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:22:
Tsja, hoe je het ook wend of keert, nVidia's grafische kaarten worden momenteel gewoon uit de markt gedrukt. Qua prestaties kunnen ze misschien wel mee nog, maar de prijs ligt gewoon te hoog en aangezien de productie prijs een stuk hoger zal liggen dan de productieprijs van de HD5xxx serie heeft nVidia ook weinig mogelijkheden meer om de prijs te laten zakken.
De enige mensen die nog nVidia kopen zijn de fanboys, een aantal mensen die nog heilig overtuigd zijn van PhysX en wat wetenschappers die afhankelijk zijn van CUDA. Verder ben ik ervan overtuigd dat OEM's voor hun highend momenteel beter bij AMD kunnen kijken. Reken maar dat de OEM's dat zelf ook door hebben. Ook de onwetende consument in de winkel op de hoek gaat voor `DirectX 11' omdat dit een hoger cijfertje heeft, de goedkoopste is en ook nog eens de snelste (CUDA zegt de gewone consument helemaal niets, misschien dat PhysX hier nog een beetje helpt, maar zodra de medewerker in de winkel uitlegt dat DirectX 11 ook physics kan berekenen denk ik dat men snel overstag is).
Kortom: er is iets aan de hand en nVidia is nu aan zet. Zo raar zijn de geruchten nog niet eens in mijn ogen...
Bij de gemiddelde consument is nVidia bekender, de gemiddelde consument weet niet dat DirectX 11 uit is als ze uberhaupt al weten wat het is, en de gemiddelde consument komt er pas over een maand of 3 - if ever - achter dat een HD5850 regelmatig sneller is dan een GTX275... en koopt dan misschien alsnog nVidia omdat hij daar beter mee bekend is omdat het nV logo op zo ongeveer elk spel dat hij aanschaft voorkomt
Het zou enorm dom van nV zijn om - zoals Charlie beweert - zich volledig uit de midrange en high-end markt terug te trekken zonder dat ze een opvolger hebben klaarliggen die het stokje overneemt. Het is naar mijn idee het zoveelste ongefundeerde anti-nV hetze verhaal, zoals Charlie ze al jaren bij tientallen schrijft
Zelfs de FX5800 en FX5900 - beiden regelrechte fiasco's imo - verkochten, terwijl de gap met de 9700/9800Pro zowel qua prijs als qua performance enorm veel groter was dan nu tussen GT200 en de RV870.
ATi heeft weer een keer een streepje voor op nV qua performance + features, maar dat is in de periode hiervoor heel lang anders geweest. Het verschil is echter lang niet dramatisch genoeg om enorm grote impact te maken. CUDA en PhysX zijn op moment van schrijven nog steeds couranter dan DX11 (de laatste moet nog worden toegepast, ik ben benieuwd wanneer het kantelpunt komt). nV's marketing is sterk, hand in hand met hun gamedev connecties. De reputatiepunten die nV in de afgelopen 2 jaar verder heeft opgebouwd kunnen ze nu cashen. Early adopters (like me) zullen vrij snel overstappen naar ATi... bij de gewone consument, en zelfs bij de gemiddelde computerverkoper zal het wel even duren voordat e.e.a. doorgedrongen is. nV's huidige midrange en high end direct doodverklaren omdat ATi de 5-serie op de markt heeft slaat vooralsnog nergens op
nV heeft overigens wel een probleem als ze niet binnen enkele maanden een GT200 opvolger kunnen leveren die weer wat beter presteert dan de 5870. De kerstperiode komt er weer aan... aan de andere kant gun ik AMD ook wel weer een sterk kerstseizoen, is goed voor de concurrentie als ze geregeld stuivertje blijven wisselen
[
Voor 3% gewijzigd door
Cheetah op 08-10-2009 13:48
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz