Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31
Afkoelen zou ik niet te snel doen, gewoon oven uit, deur dichtlaten en half uurtje later kaart eruit halen.
120C is echt niet warm genoeg, ik heb hem toch wel tot 210C laten komen: bij het originele productieproces gaan ze tot 235C, zie hier bv: http://www.altera.com/literature/an/an353.pdf
@nemesizz: daarmee is die discussie ook meteen afgelopen ;)

edit: o let op: een heteluchtoven wordt vaak warmer als een gewone oven (je moet de temperatuur lager instellen voor hetzelfde resultaat zegmaar): ikzelf gebruik een aparte thermometer in de oven om de daadwerkelijke temperatuur te meten!

[ Voor 33% gewijzigd door base_ op 14-12-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn oven koelt zichzelf automatisch af naar 60 C wanneer hij klaar is met bakken, dus so much for rustig laten afkoelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:16
Hier afgelopen zaterdag ook een 8800GTS 640MB overleden na ongeveer 2,5 jaar. Toevallig kwam ik deze de thread tegen, blijkt maar dat het toch een opvallend veel voorkomend probleem is. Ik heb/had een asus kaart en die heeft 3 jaar fabriek's garantie dus ik ga eens kijken of ik er nog wat voor terug krijg. Heb er ondertussen maar een 4890 in gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
@hierboven: Mijn GTX is ook van Asus, ik heb mij al rot zitten zoeken om te checken of ik nog garantie kan bekomen, zonder bon/doos/... Heb jij die nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
Ward Vr schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 21:29:
@hierboven: Mijn GTX is ook van Asus, ik heb mij al rot zitten zoeken om te checken of ik nog garantie kan bekomen, zonder bon/doos/... Heb jij die nog ?
Ik heb de bon nog van mijn kaart en waarschijnlijk de doos ook nog wel ergens. Al denk ik dat ik de doos niet nodig heb, als ik hem terug moet sturen. Je zal zo en zo de garantie moeten claimen via de winkel waar je hem gekocht hebt want ik geloof dat je over het algemeen niet direct je garantie met asus kan afhandelen. Ik zou in ieder geval even met de winkel waar je hem gekocht hebt contact mee op nemen want misschien hebben zij nog wat in hun systeem staan over de aankoop of als het webshop was even op de site kijken of je misschien nog iets van een bon kan uitprinten dat kan soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb een Asus 8800GTS 640MB die nog wel werkt en zo te zien ook zonder problemen (klopt af), dus ik hoop dat ook zo te houden. Die kaart is volgens mij nu ook zo'n 2,5 jaar oud. Na ongeveer 2 weken heb ik de standaard koeler vervangen door de Zalman VF1000 en ZM-RHS88 (plus Zalman koelpasta).

Hebben jullie (de mensen met problemen) de problemen met de standaard koelers? Ik ben erg benieuwd of dat uitmaakt. M'n temperaturen zijn met de Zalman wel lager geworden. Idle zit het sindsdien rond de 45-50c en stressed rond de 70-75.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Volgens mij heb ik kapotte kaarten voorbij zien komen met standaard koelers en met alternatieve betere koelers, hoe beter de koeling hoe langer die meegaat zou ik zo zeggen, maar gezien de aard van het probleem (haarscheurtjes in tin) is het ook een kwestie van geluk hebben. Bovendien speelt de een vaker als de andere heftige 3D games.

Verwijderd

Hier ook hetzelfde geval. 8800GTX geeft na 2,5 jaar strepen in beeld. Of dat er een timer in zit lijkt het wel.
Ik weet dat ik 3 jaar garantie heb, maar de winkel is falliet gegaan. Las de oplossing met de oven, maar niet alle componenten op de kaart zijn bestand tegen 200 graden zoals elko's en dergelijke.
Komt ook nog bij dat er giftige stoffen vrijkomen in de oven. Lijkt mij niet gezond.
Ik dacht laat ik een mailtje sturen naar Asus. Rma gekregen, kaart opgestuurd en binnen 2 weken een nieuwe
8800GTX gekregen. Dit is geen refurbisch, kan althans geen gebruikersresten vinden.
Kortom erg goede service van Asus.

• base_
Zoals al aangegeven worden alle kaarten tegenwoordig via het reflow proces geproduceerd: alle vaste, niet verwijderbare componenten zijn bestand tegen temperaturen tot boven de 235 graden, ook de elko's (voor beperkte tijd, niet langer als uren ;)). Sommige plastic componenten kunnen wat zacht worden dus eerst voorzichtig afkoelen. Of een kaart gerefurbished is kan je niet altijd goed zien (misschien hebben ze hem ook alleen even in de oven gegooid en een nieuw koelertje erop :P), bij mijn gerefurbishde laptopkaart kon ik dat pas zien toen ik de GPU zag: deze was met wat kit/lijm op zijn plaats gezet op een niet industriele manier zegmaar. Zowiezo gerefurbished of nieuw: het blijven tijdbommetjes natuurlijk O-)

edit: de dampen die eraf komen bij het bakken zijn over het algemeen niet veel schadelijker als een hek verven met wat alkyd verf ofzo, de flux wordt tegenwoordig vrijwel helemaal verwijderd (geen klassieke 'soldeerluchten' meer helaas :( )

[ Voor 14% gewijzigd door base_ op 17-12-2009 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren is mijn 9600GT overleden.
Ook een G92, PC boot niet meer met die kaart er in, er komt binnenkort toch een HD3870 in, echte prutserkaarten die van nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het gaat hier over de G80. De G92 lijkt (nog) geen problemen te hebben.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 02:46

Patjeee

Ik woon in Boston MA

omg kwam gister laat in de nacht thuis , had mijn 8800GTS 320 op 290/595/450 gezet , kom ik thuis , begint alles traag te werken , daarna ging ik zomaar over op windows 7 basic theme ;( 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Patjeee op 27-12-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:11

Nemesizz

Untouchable

-The_Mask- schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:07:
Zijn toch al een paar 9800's langs gekomen in dit topic volgens mij.
Op andere forums zie ik ze ook langs komen, ongeveer net na 2 jaar.
Ook de 8800GT en de 8800GTS 512 (de 512 versie heeft itt 320/640 een G92).
Dus ja, ook de G92 gaat wel degelijk kapot al komen ze mondjes maat nu binnen zetten, maar ze zitten ook vaak net tegen de 2 jaar grens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashwin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-08 09:35
Patjeee schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:12:
omg kwam gister laat in de nacht thuis , had mijn 8800GTS 320 op 290/595/450 gezet , kom ik thuis , begint alles traag te werken , daarna ging ik zomaar over op windows 7 basic theme ;( 8)7
Zijn dit oventemperaturen? Dit topic begint een beetje verwarrend te worden

Asus Premium Vista // E6600@3,6GHz // PNY nVidia 295GTX // 4GB Kingston HyperX@800Mhz DDR2 // OCZ Vertex Turbo 32 GB // Logitech G35 // Thermalright AXP-140 // Coolermaster M620 // Antec Skeleton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:46

hgp

Ik denk dat het de snelheid is van de core, shader en memory (mogelijk andere volgorde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, mijn 8800GTX is een paar dagen geleden gestorven, mooie groene en rode streepjes, en bij opstarten in de bios en overal mooie artifacts. Kom maar hier met die Radeon HD 5850
Ik ga hem maar s proberen te bakken, kan ik hem in ieder geval nog weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Moet haast wel. Lijkt me niet dat een oven voor thuisgebruik tot 595 graden gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Jejking op 27-12-2009 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Laatst online: 07-09 02:46

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Flashwin schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:19:
[...]

Zijn dit oventemperaturen? Dit topic begint een beetje verwarrend te worden
oven op 595 Graden :+ lijkt me sterk :>
nee dat zijn Mega-Hertzen

Het is idd. Core/Shader/Mem

[ Voor 5% gewijzigd door Patjeee op 27-12-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nemesizz schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:10:
[...]

Kan mij anders niet herinderen dat mensen hun G92 hebben gerepareerd in de oven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Nemesizz schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:10:
[...]

Op andere forums zie ik ze ook langs komen, ongeveer net na 2 jaar.
Ook de 8800GT en de 8800GTS 512 (de 512 versie heeft itt 320/640 een G92).
Dus ja, ook de G92 gaat wel degelijk kapot al komen ze mondjes maat nu binnen zetten, maar ze zitten ook vaak net tegen de 2 jaar grens aan.
ja ook de g92 heeft er nog last van... :(

edit: praktijkvoorbeeldje: http://www.overclockers.c...b9&p=6115587&postcount=94 @hieronder: oops idd dit is een g80, meldingen heb ik iig wel gezien, zie ook http://www.theinquirer.ne...vidia-g92s-g94-reportedly, nou ben ik wel benieuwd of deze ook te bakken zijn :P

[ Voor 26% gewijzigd door base_ op 28-12-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt het aan mij of heeft die kerel in die post die je noemde, gewoon een 8800GTX (met bijbehorende g80 ;))?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:06
Mijn XFX 8800 GTX had het ook begeven, maar na 15 minuten in de oven op 210 graden doet hij het weer helemaal super. Werkt goed dat truukje. Ik heb nu weer mooi een reserve kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mielemann88-DOS's 9600GT zit nu in de oven, ik zal posten als hij het weer doet.
EDIT: Hij's gebakken, maar ik durf hem niet in de PC te doen, kan dat kwaad als je het doet?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:06
Ik heb trouwens wel de koeler eraf gehaald, zodat ik alleen de print in de oven heb gelegd. daarmee ben je gelijk van de ventilator bedrading af, want dan kan volgens mij best gaan smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rows schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:21:
Ik heb trouwens wel de koeler eraf gehaald, zodat ik alleen de print in de oven heb gelegd. daarmee ben je gelijk van de ventilator bedrading af, want dan kan volgens mij best gaan smelten.
Alles moet er ook af, zou niet zo slim zijn als je er nog dingen op liet zitten. Dan heb je ook niet gelezen wat de bedoeling is. :/

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb hier gereageerd over een kapotte 9800GX2. Of de hele oventruuc werkt weet ik niet, ik weet niet of het soldeermateriaal verbeterd is, maar ik kwam in eerste instantie in dit topic omdat ik mij meen te herinneren dat een 9800GX2 niks meer dan twee 8800GT's op één PCB is (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
rows schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:21:
Lol dat lijkt me wel verstandig ja, er zijn buiten de kabels nog meer plastic dingen die niet zo goed tegen 200 graden kunnen :+

Dus even voor de duidelijkheid, altijd alles eraf halen en enkel de printplaat bakken.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 30-12-2009 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashwin
  • Laatst online: 10-08 09:35
Patjeee schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:01:
[...]

oven op 595 Graden :+ lijkt me sterk :>
nee dat zijn Mega-Hertzen

Het is idd. Core/Shader/Mem
Ga er anders even serieus op in. O+

Asus Premium Vista // E6600@3,6GHz // PNY nVidia 295GTX // 4GB Kingston HyperX@800Mhz DDR2 // OCZ Vertex Turbo 32 GB // Logitech G35 // Thermalright AXP-140 // Coolermaster M620 // Antec Skeleton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat is daar niet serieus aan? :P

Het lijkt mij ook sterk dat je hem op 595 graden bakt en het klopt dat dat de snelheden zijn van Core/shader/mem in MHz ;)

[ Voor 66% gewijzigd door bwerg op 05-01-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
.

[ Voor 99% gewijzigd door SaphuA op 01-02-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SaphuA schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 08:41:
[...]

Kun je misschien je bericht delen (of PM'en)? Ben erg benieuwd hoe je het hebt aangepakt.
Veel fabrikanten van VGA kaarten geven veel meer fabriekgarantie dan je aan garantie bij een winkel krijgt. Een Winkel of webshop gaan vaak tot 2 of 3 jaar terwijl er fabrikanten zijn die tot 5 jaar gaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurty
  • Laatst online: 12-09 14:25
Zelf zit ik nog te twijfelen of ik me 9800GTX in een gas oven stop of in een combi (magnetron/ hete lucht oven) want het gekke is dat het magnetron gedeelte wel draait als ik hem op hete lucht oven zet. Heeft iemand hier toevallig beide ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Gurty op 06-01-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Gurty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:50:
Zelf zit ik nog te twijfelen of ik me 9800GTX in een gas oven stop of in een combi (magnetron/ hete lucht oven) want het gekke is dat het magnetron gedeelte wel draait als ik hem op hete lucht oven zet. Heeft iemand hier toevallig beide ervaring mee?
Dan is je kaart gelijk dood door electro golven. Zelfde verhaal als CD in magnetron dat effect krijg je dan.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

Cheezus

Luiaard

Gurty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:50:
Ik neem aan dat je bedoelt dat het draaiplateau draait, als het magnetron gedeelte draait is er iets niet goed aan je oven denk ik :P
Dat draaiplateau is dus ook niet alleen voor de magnetron bedoelt maar ook voor bijvoorbeel hete lucht (anders heb je een half verbrande en een half bevroren pizza..).
Combi-oven op hetelucht zetten en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Volgens mij is een gas oven veel gelijkmatiger in verwarming als een hetelucht oven: geleidelijke verwarming en afkoeling lijkt me beter en beweging zit je al helemaal niet op te wachten lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

-The_Mask- schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:07:
Nadat ik een 8800GTX en een GTS had gereanimeerd was de G92 van mijn pa ook aan de beurt, exact hetzelfde probleem, exact dezelfde oplossing, het is dus niet helemaal waar wat je hier zegt.

Heb hier trouwens een gebakken 8800GT liggen, werkt prima maar het zal wel een tijdbommetje zijn, iemand interesse? (voor een zacht tweakers-onder-elkaar prijsje :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Anonnymous! op 06-01-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anonnymous! schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:21:
[...]

Nadat ik een 8800GTX en een GTS had gereanimeerd was de G92 van mijn pa ook aan de beurt, exact hetzelfde probleem, exact dezelfde oplossing, het is dus niet helemaal waar wat je hier zegt.
In dat geval is het nieuws want dat was (in dit topic) nog niet aan het licht gekomen. Zeker dat het met de oven helemaal opgelost is? Want dat zou behoorlijk bagger zijn (aangezien de g92 nog steeds verkocht wordt...)
Heb hier trouwens een gebakken 8800GT liggen, werkt prima maar het zal wel een tijdbommetje zijn, iemand interesse? (voor een zacht tweakers-onder-elkaar prijsje :) )
http://tweakers.net/aanbod/nieuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 8800gts 640 mb is zonet gestorven :-(

Ik had er 2 in sli en nu die ene dood is zal de andere snel volgen...

ik zal de oven maar al opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anonnymous! schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:21:
het is dus niet helemaal waar wat je hier zegt.
Ik zeg dat de G92 nog geen problemen lijkt te hebben en dat ben ik nog steeds van mening, want 1 zwaluw maakt nog geen zomer. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SaphuA schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 08:41:
[...]

Kun je misschien je bericht delen (of PM'en)? Ben erg benieuwd hoe je het hebt aangepakt.
Voor diegene die een RMA willen aanvragen bij Asus.
Ik heb deze link gebruikt om mijn probleem aan te melden.
http://support.asus.com/t...serv.aspx?SLanguage=en-us

Na het invullen van de gegevens heb ik per mail verdere informatie ontvangen voor het volgen van de RMA procedure. Is allemaal heel duidelijk. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kaart werkt weer !!!

10 minuten in de oven op 200 graden ...dan 20 minuten buiten in de vrieskou ....

Tadaa, weg artificats en bsod's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 8600M GT is ook doodgegaan, scherm is van ene op andere moment zwart:(
Ik heb hem zojuist gedemonteerd, om hem ook ff te bakken:P

Ik las hier dat alle plastic enzo eraf moeten, maar op de GPU zit wat plakspul voor het koelelement dat ik er niet goed afkrijg.. Is het erg als ik dat erop laat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
dat palkspul zal koelpasta zijn, en dat moet er idd af ander smelt het mischien overal tussen.
gewoon wegvegen met keukenrol en spiritus ofzo, en het moet toch schoon zijn als je nieuwe pasta erop doet en de koeler terugmonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-08 19:37
Is waarschijnlijk een soort thermal pad. Die moet er ook af :P

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 17:59:
[...]

Voor diegene die een RMA willen aanvragen bij Asus.
Ik heb deze link gebruikt om mijn probleem aan te melden.
http://support.asus.com/t...serv.aspx?SLanguage=en-us

Na het invullen van de gegevens heb ik per mail verdere informatie ontvangen voor het volgen van de RMA procedure. Is allemaal heel duidelijk. Succes.
Was bij jou de winkel waar je je kaart gekocht had failliet ofzo want ik kreeg gewoon een mailtje terug dat ik hem naar winkel moest terug sturen en niet direct naar asus. Ik doe RMA's altijd liever direct met het merk zelf want dat gaat over het algemeen een stuk sneller maar ja dit keer maar via de winkel dan.

Edit: Ik zag net het antwoord op de vorige pagina. De winkel was inderdaad failliet waar hij zijn kaart gekocht had.

[ Voor 7% gewijzigd door ADDG op 12-01-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkt echt! Hij geeft weer beeld, alsof er niets aan de hand was :D

Mijn 8600M GT 14 minuten in combi-oven gedaan op 200 graden, daarna af laten koelen en laptop weer in elkaar gezet, en nu doet ie t dus weer, bedankt voor de tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 23:53 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Even voor de verandering een negatief berichtje:

Mijn 9800GX2 gaf ook artifacts en de andere bekende problemen, zie hier. En daar werd dus gezegd kapot geheugen of slechte soldeerverbindingen met als tip om hem in de oven te stoppen. Na een hoop gekloot met mega kleine schroefjes eindelijk de kaarten uit elkaar weten te halen (het zijn 2 kaarten) en de koeler er tussen uit.
Daarna de kaarten volgens "recept" op een bakplaat met aluminium bolletjes eronder, oven voorverwarmen op 200 graden en de kaarten er 10 minuten in. Daarna ruim een uur laten afkoelen. Alles leek goed, ook al zijn de voedingsblokjes een beetje geel/bruin uitgeslagen en tonen alle soldeerpunten wat uitgelopen hars resten. Maar bij nadere inspectie (opruimen van het aluminium folie) zag ik nog een chipje op de bakplaat liggen... Dit chipje zat met soldeer vast en is er dus gewoon afgesmolten. Het vreemde is echter dat exact hetzelfde chipje op de andere kaart wel is blijven zitten.

Misschien ga ik nog proberen om de chip terug te smelten/solderen (extreem kleine kans van slagen, weet ik), maar het lijkt erop dat de truc bij mij gewoon niet zo succesvol is verlopen. 10 minuten op 200 graden KAN dus ook te veel zijn...

Edit: ik zag trouwens ook wat mensen die hun kaart nog langer dan 10 minuten in de oven deden, dus misschien was mijn chipje sowieso al slecht gemonteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door WingsOfFury op 21-01-2010 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Tsja, wat zal een hetelucht oven aan marges hebben? Het lijkt me sterk dat hij 250 graden wordt als ik hem instel op 200... Bovendien zit exact dezelfde chip op de andere kaart er nog wel aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kan maar zo dat het chipje of wat er ook is afgevallen al een beetje los zat. Want opzich rond de 200ºC smelt het tin nog niet dusdanig dat je onderdelen eraf vallen, maar wel smeuïg genoeg word om kleine breukjes weer te fixen.

En ja, er is altijd een kans dat het mis kan gaan, maar gelukkig gaat het vaker goed dan mis zover ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Een oven kan behoorlijke pieken bereiken als de thermostaat niet supernauwkeurig is, en geloof me met een regelbare soldeerbout maakt 5C dag en nacht verschil! Een Weller heeft een hysteresis van 0,5C ofzo en kan je op 2,5C nauwkeurig instellen. Ik heb zelf zo'n losse thermometer voor in de oven eerst in kokend water op 100C gecalibreerd en daarna de oven op 205C voorverwarmd, zodat ik zeker wist dat ik in de buurt zat. Ook moet je er rekening mee houden welke kant van de print boven zit: aan de onderzijde worden alle onderdelen normaliter vastgelijmd terwijl dit aan de bovenzijde niet hoeft. Even goed opletten wat de gelijmde zijde is dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Kan iemand mij vertellen hoe je die koeler van een 8800GTS 320MB afhaalt? Ik kom namelijk niet verder nadat ik alle schroefjes los heb gehaald. Dat ding zit echt op elke plek waar het kan vastgeplakt met van dat witte spul op de kaart zelf :/
Moet ik daar een mes tussensteken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@Caelorum: als het van die plastic thermal pads zijn is de koeling waarschijnlijk vastgeplakt doordat deze een beetje smelten bij werktemperaturen (hoort zo), wellicht kan je met een fohn de kaart een beetje opwarmen zodat deze makkelijker loslaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd de koeler een beetje opwarmen, koeler dan voorzichtig loshalen met een draaiende beweging, zodra er een beetje lucht onder komt komt hij er zo af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDNurgle
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-08-2024
Heb het topic doorgelezen maar iemand ervaring met het bakken van een 9800gx2. Ben geen ubertweaker dus is deze kaart ook te fixen door hem te bakken?

Op dit moment geeft hij rode artifects en valt na plus minus 5 minuten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De kaarten waar het tot nu toe om ging waren allemaal g80 kaarten, er is maar één g92-kaart langs gekomen die op deze manier gefixt schijnt te zijn. Aangezien de 9800gx2 een g92-kaart is is dit probleem dus niet meteen de oorzaak, al zou het eventueel wel kunnen natuurlijk. Maar check eerst eens de andere dingen, hoe zit het bijvoorbeeld met de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Hier hield een Asus EN7600GT er donderdag mee op. Terwijl mijn vriendin aan het gamen was plotseling een mooi gestreept patroon op het beeld en computer vrijwel gelijk helemaal vast (eerder nog geen problemen vertoond). Opstarten ging in eerste instantie niet meer (hoewel het de volgende dag toch weer lukte hetzij met strepen in beeld en na enige tijd weer een crash).

Nieuwe kaart (Ati HD5770) is al besteld, maar de oude gaat zo de oven in. Leuk experiment :).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDNurgle
@bwerg

Idle rond de 70 stressed 80 tot 90. Zit in een antec 1200 air flow is goed.

Driver meuk: Nvidia GeForce/Ion 196.21 WHQL

Ik heb nog geprobeert terug te gaan naar oudere drivers. Maar de kaart is te instabiel om langer dan 5 min beeld te kunnen geven.

Geeft rode Artifacts en het bureaublad flasht.

Voeding is ok. Als de kaart niet genoeg prik krijgt verandert de kleur van de leds. Maar daar heb ik geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mja, dan is de kaart wel hardwarematig dood... je kan de oventruc proberen maar zoals gezegd is het bij de g92 dus nog niet zo duidelijk of dit probleem er is, dus aanzienlijke kans dat de kaart uit de oven komt en het nog steeds niet doet. Maar ja, anders kun je hem toch weggooien dus je kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDNurgle
Aangezien ik geen uber tweaker ben, en ook geen kok maar besloten de kaart op V&A te zetten. Nu op zoek naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En jullie gaan daarna gewoon weer je eten bakken in dezelfde ovens? Lijkt me niet zo gezond met al die lood-dampen en alle andere zware metalen die in een videokaart zitten. Een SMD oven heeft niet voor niets een afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je op het lab met nare stoffen werkt werk je ook niets voor niets met afzuiging, maar thuis pruts je ook gewoon aan met ammonia en ethanol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethanol is als het goed is na een paar uur weer uit je lichaam verdwenen en krijg je alleen een kater van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nou ga maar eens boven een bak geconcentreerd ethanol hangen, dat is echt niet zo verdwenen.

De moraal: alles is giftig, zelfs water! Wat bepalend is is de hoeveelheid, ook in kraanwater zit lood maar zo weinig dat het niet gevaarlijk is.

(niet dat ik overigens kan garanderen wat de hoeveelheid lood is die er bij vrij komt dus in dat opzicht heb je gelijk, maar ik vermoed dat het niet veel is aangezien het soldeer helemaal nog niet smelt bij 200 graden en er dus ook verwaarloosbaar weinig dampen vrijkomen, vergelijkbaar met als je een videokaart aan hebt staan en hij ook zo 100 graden wordt).

[ Voor 42% gewijzigd door bwerg op 24-01-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ach, je moet je daar niet zo druk over maken. Hoezo dampen? Er wordt niets vloeibaar, dus het zal wel een klein beetje meevalen hoeveel er daadwerkelijk verdampt! (ja, er zal vast wel iets van dampen vanaf komen, maar ik denk dat de hoeveelheid te verwaarlozen is).

De oven heeft overigens een ventilator (heteluchtoven) dus die blaast alle dampen ook keurig weg. Alsof die oven na één keer zo'n kaartje bakken voortaan besmet is met dampen en alle eten die je daarna klaarmaakt giftig is. Desnoods maak je de oven na het bakken van de kaart weer even grondig schoon, dat is sowieso zo nu en dan wel eens goed (want bah wat worden ovens vies!).

Over de kaart. Het gevolgde recept:

1. Oven voorverwarmen op 175 graden (het is een hetelucht oven en volgens mij wordt hij vrij warm, dus heb het zekere voor het onzekere genomen).
2. Koeler van kaart, bakpapier op bakplaat, bolletjes zilverpapier om videokaart (met chips naar boven) op te leggen.
3. Videokaart zo'n 11 minuten in de oven gehad.
4. Oven laag gedraaid (ventilator bleef draaien zodat er koeling aanwezig bleef).
5. Afkoeling ging vrij langzaam, zo nu en dan de deur vd oven even open gehad om de temperatuur met 20 graden te laten dalen.
6. Toen de oven temperatuur zo'n 100 graden was, bakplaat eruit gehaald, koeler erop.
7. Kaart in de computer gestopt (was ondertussen al voldoende afgekoeld om met de hand te hanteren).
8. Furmark geinstalleerd.

Draait al een half uur, geen artifacts (temperatuur kaart is 79 graden volgens Furmark). Ter vergelijking: hiervoor had ik gelijk bij het opstarten al artifacts. Een mooi resultaat zou ik zeggen!

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:59:
En jullie gaan daarna gewoon weer je eten bakken in dezelfde ovens? Lijkt me niet zo gezond met al die lood-dampen en alle andere zware metalen die in een videokaart zitten. Een SMD oven heeft niet voor niets een afzuiging.
Ik heb een oventje speciaal aangeschaft voor computer onderdelen bakken (eigenlijk voor videokaarten, maar voor de-solderen blijkt ie ook goed te werken).
Als je het goed doet (bij videokaarten bakken althans) komt er helemaal geen rook vanaf.
Enige wat ik rook bij m'n succesvolle bak-runs is de standaart "warmte geur" (geur komt ook van je oven af als je er niks inlegt of broodjes bakt), en een tikkeltje plastic geur (niet zo erg als écht verbrand plastic).
Die gifstoffen zal dus nog wel meevallen, ik heb er op een 3e oog en 6 vingers niks aan over gehouden :+

Bij het bakken van m'n Trident 1MB kaart (wat veel te hard ging) kwam er wel rook en damp vrij en dat stonk behoorlijk, maar een aantal tests en uiteindelijk geforce kaarten erna nergens last van qua rook of rotzooi.

Wat betreft die G92's in de oven, op andere forums heb ik ze ook wel eens voorbij zien komen, ze hebben gewoon dezelfde kuren (maar zoals ik al eerder zei, dat had de 7900 ook al, en m'n 6800 ook) en kunnen op dezelfde manier gefixed worden (uiteraard, niet gegarandeert, het werkt soms ook niet bij een G80).
Echter betrof het daar altijd een single GPU G92, een 9800gx2 heb ik nog niet voorbij zien komen die gefixed werd in een oven (die vielen meestal net binnen garantie, en werden dan ook opgestuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Nemesizz schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:50:
[...]

Ik heb een oventje speciaal aangeschaft voor computer onderdelen bakken (eigenlijk voor videokaarten, maar voor de-solderen blijkt ie ook goed te werken).
Als je het goed doet (bij videokaarten bakken althans) komt er helemaal geen rook vanaf.
Enige wat ik rook bij m'n succesvolle bak-runs is de standaart "warmte geur" (geur komt ook van je oven af als je er niks inlegt of broodjes bakt), en een tikkeltje plastic geur (niet zo erg als écht verbrand plastic).
Die gifstoffen zal dus nog wel meevallen, ik heb er op een 3e oog en 6 vingers niks aan over gehouden :+

Bij het bakken van m'n Trident 1MB kaart (wat veel te hard ging) kwam er wel rook en damp vrij en dat stonk behoorlijk, maar een aantal tests en uiteindelijk geforce kaarten erna nergens last van qua rook of rotzooi.

Wat betreft die G92's in de oven, op andere forums heb ik ze ook wel eens voorbij zien komen, ze hebben gewoon dezelfde kuren (maar zoals ik al eerder zei, dat had de 7900 ook al, en m'n 6800 ook) en kunnen op dezelfde manier gefixed worden (uiteraard, niet gegarandeert, het werkt soms ook niet bij een G80).
Echter betrof het daar altijd een single GPU G92, een 9800gx2 heb ik nog niet voorbij zien komen die gefixed werd in een oven (die vielen meestal net binnen garantie, en werden dan ook opgestuurd).
Ik heb ook geen rook gezien, wel inderdaad de lichte geur die jij beschrijft (en inderdaad lang zo erg niet als verbrand plastic). Ondertussen ruik ik het al niet meer (en ben een half uur de deur uitgeweest, toen ik terug kwam rook ik niets). Furmark heeft dik 1.5 uur gedraaid zonder problemen. Momenteel zit m'n vriendin weer op die computer te gamen :D.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Ja! :P Vorige week dinsdag de oven truc gedaan, gister de oven gebruikt voor eten, nergens last van. Dus het loopt allemaal wel los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

WingsOfFury schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:52:
[...]

Ja! :P Vorige week dinsdag de oven truc gedaan, gister de oven gebruikt voor eten, nergens last van. Dus het loopt allemaal wel los :)
"nergens last van" is nog steeds geen bewijs dat het echt gezond is een videokaart in je oven te bakken en er daarna weer een pizza uit te eten.

Ik weet niet hoe veel van die meuk er vrij komt als je een videokaart bakt maar het zal niet erg veel zijn denk ik, als je dagelijks je oven voor videokaarten gebruikt en daarna weer voor eten zal ik me toch af gaan vragen hoe gezond dat is.

En wat ik mij ook afvraag is, kan het niet ook op een andere manier dan in de oven, bijvoorbeeld met een verfafbrander er op oid.

[ Voor 9% gewijzigd door BGB4rn op 28-01-2010 13:09 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

BGB4rn schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:08:
[...]

En wat ik mij ook afvraag is, kan het niet ook op een andere manier dan in de oven, bijvoorbeeld met een verfafbrander er op oid.
Als je daarmee de temperatuur op 200 graden weet te krijgen (en dus niet op 250-300) dan is dat prima. Ik vraag me af of je daarmee de temperatuur zo goed kan controleren, als er iets smelt dan is je ding kaduuk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:57

Gamer

mobile

Volgende week komen ze een derde 8800m GTX installeren, daar gaan we....

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die dampen valt het wel mee, je ruikt het een klein beetje, maar daarna ff uurtje goed luchten met de oven open, en niks aan de hand dacht ik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
En anders weer een goede reden om je oven eens een keer echt schoon te maken :)

dat wil zeggen: schoner dan toen je em uit de winkel haalde ^^ Dat is trouwens ook de reden waarom ik nog even een weekje wacht met mijn videokaart. Duurt toch weer gauw een paar uur zo'n oven schoon maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Caelorum op 30-01-2010 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartdude
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:46
Een weekje terug mijn tweede G80 gebakken, na een dag eerder degene waar ik nu op zit te werken. Zoals gemeld in \[8800GTX]Crasht bij games - Artifacts in Windows. Helaas wilde mijn vriend zijn gebakken videokaart terug hebben :( Nou ja, hij werkt in ieder geval weer :)
8 minuten@200 graden deed het voor mij. Afkoelen gewoon door draaiplateau en kaart buiten de oven te stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Afkoelen in de oven zelf is waarschijnlijk nog beter: veel langzamer en gelijkmatiger (het zijn immers de temperatuurverschillen die de problemen ook veroorzaken ;)) Wat de dampen betreft: tegenwoordig wordt de flux na het soldeerproces vaak zelfs verwijderd (uit milieu oogpunt gebruiken ze ook steeds vaker wateroplosbare flux geloof ik), bovendien heeft verbrand voedsel ook een zeker gehalte kankerverwekkende stoffen aan boord dus over die dampen maak ik me zelf niet zo druk. Wel moet ik daarbij vermelden dat ik al veel meer soldeerdampen (uit het loodhoudende tijdperk) in mijn verleden binnengekregen als gezond misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartdude
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:46
Bartdude schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:14:
8 minuten@200 graden deed het voor mij. Afkoelen gewoon door draaiplateau en kaart buiten de oven te stallen.
OK, 8 minuten was toch te weinig :( . Vrijdag alweer artifacts. Nu 10 minuten op 200 graden gedaan. Eens kijken hoe lang hij het vol houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Probeer nu eens langzamer afkoelen in de oven met de deur dicht zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Slashdotter schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 03:10:
Ik heb een GeForce 7600GS van bijna drie jaar oud die vandaag was overleden. Zonet dit topic gevonden, kaartje de oven in en nu doet ie het weer perfect. Yay :)
Ik zit dus nog steeds met diezelfde 7600GS (sta nog steeds te wachten op een betaalbare 5850) en zolang ik geen 3d games speel is er niets aan de hand. Gisteren voor het eerst Comic Rack gebruikt om wat cbr's te lezen, knalt ie er na een paar minuten uit met een bsod :?

Blijkbaar worden dezelfde onderdelen van de videokaart aangesproken als bij 3d graphics 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Vandaag een 8400M GS in de oven gestopt (10min 200 graden), de videokaart werkt weer naar behoren :D.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Gisteren 2 Acer laptops (Aspire 9300 voor degene die het willen weten) gekregen die het niet meer deden.
Alle standaart dingen gecheckt (geheugen, accu, adapter, temps, enz) en daar kwam opzich niks uit.
Maar die dingen hadden wel een nVidia chipset en een nVidia 6200Go GPU (onboard helaas).

Tja...tja...dingen passen niet in m'n snackoven.

Dus 1 moederbord eruit gehaald, en een fohn gepakt en daar 5 minuten mee op de nVidia GPU geblazen.
Had m'n twijfels erover omdat ik 1) niet wist hoe warm die fohn met 1000W werd 2) maar 5 minuten erop heb geblazen 3) mij het aan de ene kant raar leek gezien de laptop eigenlijk helemaal niks deed (geen artefacts, beeld bleef gewoon compleet zwart).

Nouja, ding gefohnt effe afkoelen, koelers er weer op, ram latje erin, accu eraan en scherm aansluiten.
En waarachtig, ook dit ding is weer tot leven gewekt 8)7

De hardeschijf was eruit dus zelf eentje gepakt en effe "snel" windows xp erop geknakt en heeft het beesie het al een hele middag vol gehouden.

Morgen de andere nog proberen, zou mooi zijn als het daar ook werkt.

Edit
En de 2e laptop op dezelfde manier gefixed al ging deze wat lastiger. De fohn moet redelijk dicht bij het bord gehouden worden anders werkt het niet (heb 1e poging 10 minuten voor niks gefohnd). De 2e keer wat dichterop met een beetje draaiende beweging (zodat rondom de chip ook wat warm werd) boel dichtgeschroefd en voila, nr2 werkt ook weer.
(al heb ik het gevoel dat ze het niet lang uithouden, maar time will tell).

[ Voor 16% gewijzigd door Nemesizz op 02-03-2010 19:53 . Reden: kleine toevoeging op eerdere post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
tjtristan schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:26:
Vandaag een 8400M GS in de oven gestopt (10min 200 graden), de videokaart werkt weer naar behoren :D.
Nou naar aanleiding van dit verhaal ook een met een andere laptop bezig geweest (zepto 6324w)
Hier zat de videokaart onboard (8600m gt op het mobo gesoldeerd). Het beeld was een soort van dubbel en in windows waren er nog maar 4 kleuren, kaart werd nog maar half herkent)
Hele mobo op 180 graden 10 minuten in de oven (daadwerkelijk alles gestript wat maar gestript kon worden), en tadaa het werkt weer :D.
Foto van het mobo.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/jaxgeg.png
(zo is die niet de oven in gegaan, dat bescherm spul is er natuurlijk nog afgegaan en er zat ook nog allemaal folie op de achterkant wat eraf is gehaald).

Wat een ongelofelijke domme productie fout is het toch ook, ik vind persoonlijk dat mensen met dit soort problemen gewoon een vervanging moeten krijgen van nvidia, het is toch gewoon te belachelijk voor woorden!
Want alle gevallen vallen natuurlijk net buiten de garantie! (en in dit geval was zepto failiet xD)

[ Voor 4% gewijzigd door tjtristan op 05-03-2010 01:57 ]

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 22:26

SgtStrider

Fractal Switchover!

Toch eigenlijk bizar dat gebruikers dit zelf moeten oplossen, hoe groot is de kans dat dit soort fouten nog steeds in de nieuwe kaarten zit?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Niet groot, denk ik. Ik geloof ik nog geen 8800GT's of 8800GTS 512MB's langs zien komen in dit topic, of 9000-kaarten. Een teken dat er bij de g92 wel wat verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sak3d
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

bwerg schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 12:51:
Niet groot, denk ik. Ik geloof ik nog geen 8800GT's of 8800GTS 512MB's langs zien komen in dit topic, of 9000-kaarten. Een teken dat er bij de g92 wel wat verbeterd is.
Ik heb een 8800GTS (320mb) en (nog) geen problemen, terwijl mijn kaart nu al 6+ maanden tegen de 90 graden draait (stressed ofc) :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Laatst online: 12-09 13:07
Ik heb hier een 8800GT met exact dezelfde symptomen en als ik het me goed herinner is hij zo'n 2 jaar oud. Heb dit weekend helaas geen tijd om hem te bakken, maar zal dat maandag zeker doen (en resultaat hier droppen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Hier misschien minder, maar zie ze elders toch nog wel eens kadoekie gaan. Vaak nog nét binnen garantie dus worden ze gewoon opgestuurd.

Of ze verbeterd zijn de afgelopen jaren....heb m'n twijfels. Het is niet alleen een G80 probleem (7900's hoor je geen bak verhalen over, maar die gaven het al binnen een jaar op en werden dus ook opgestuurd ipv opbakken). Zie ook zat 6000 series met dezelfde problemen (toegeven, wel vaak de laptop varianten).

Verder vond ik het wel verdacht dat de nieuwste kaarten van nVidia slechts 1 jaar garantie* nog krijgen (ipv de 2 jaar die ze nu hebben). Toeval wil dat ze het opgeven na 2 jaar ongeveer.

Aan de andere kant is het zoals met alles vaak, de kaarten die werken hoor je niks over (nouja bijna niet) maar de gene die kapot gaan zie je altijd terug op forums.

Mijn 8800GTS 320 werkt nog (is nog wel factory OC model van MSI), maar heb inmiddels al wat kaartjes gebakken die nadien dus weer werkten (6200go twee maal, 6800GT, 8400m).

*= in Nederland heb je theoretisch gezien 3 jaar, maar je recht hebben en krijgen zijn helaas 2 verschillende werelden.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sak3d schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:37:
[...]

Ik heb een 8800GTS (320mb) en (nog) geen problemen, terwijl mijn kaart nu al 6+ maanden tegen de 90 graden draait (stressed ofc) :9.
Ik zeg ook niet dat alle g80's kapot zijn :)
Nemesizz schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:28:
Hier misschien minder, maar zie ze elders toch nog wel eens kadoekie gaan. Vaak nog nét binnen garantie dus worden ze gewoon opgestuurd.
Ja, kadoekie door het soldeer-probleem of gewoon kadoekie gaan? Want dat gebeurt bij alle kaarten in bepaalde mate natuurlijk. Ik zie in ieder geval nog niet massaal geslaagde g92-oventruc's en bij de g80's kan je er kennelijk een topic van 24 pagina's mee vullen :P
Of ze verbeterd zijn de afgelopen jaren....heb m'n twijfels. Het is niet alleen een G80 probleem (7900's hoor je geen bak verhalen over, maar die gaven het al binnen een jaar op en werden dus ook opgestuurd ipv opbakken). Zie ook zat 6000 series met dezelfde problemen (toegeven, wel vaak de laptop varianten).
Ja, ook voor de g80 was het probleem wel aanwezig (al vielen ze niet zo massaal uit als bijvoorbeeld de 8600M's) maar ik van nà de g80 ben ik nog niet overtuigd. De g92's houden het in ieder geval langer uit dan de g80's, als je gelijk hebt zal het hier in dit topic wel snel duidelijk worden.
*= in Nederland heb je theoretisch gezien 3 jaar, maar je recht hebben en krijgen zijn helaas 2 verschillende werelden....
Dat geldt alleen als NVidia het direct aan de consument verkoopt ;) Ze verkopen het aan een retailer als XFX, en als die het direct in NL verkoopt moeten zij een aantal jaar garantie geven (niet 3, dat ligt niet zo duidelijk vast), maar meestal is het een gewoon een Nederlandse winkel die die verplichting heeft. Maar goed, ik denk niet dat retailers het aan zouden durven om die kaarten met kortere garantie te leveren dus dan zal het probleem wel bij hun liggen. Komt er nog een mooie marge op de prijs van de GF4xx's :S.

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 05-03-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
Dan ben ik de eerste. Zojuist mijn defecte 8800GT gebakken (180 Graden, 11 minuten) en tot nu toe geen problemen. Ik heb enkel nog wat gebrowset en zal hem dadelijk wat serieuzer aan het werk zetten, maar bedenk wel dat ik voor het bakken al vanaf het opstarten met een scherm vol artefacts zat.

De reden dat er nog geen (of weinig) g92's voorbij zijn gekomen is dat deze natuurlijk een stuk nieuwer zijn. Van een hoop is de garantie waarschijnlijk nog niet eens verlopen en de rest heeft misschien wat meer tijd nodig om defect te raken (als ik dat zo na lees klinkt dat erg harsh, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel).

Anyway, ik ga de kaart eens aan wat MW2 werk zetten, kijken of hij nog steeds overeind blijft. Keep you posted! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snorro schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:01:
[...]

Dan ben ik de eerste. Zojuist mijn defecte 8800GT gebakken (180 Graden, 11 minuten) en tot nu toe geen problemen.
Auw, dat zou betekenen dat eventueel de GTS250 of zelfs de G200 het ook zouden kunnen hebben... Ik mag toch hopen van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 20:37
Niet teveel panikeren he ;p
Die zijn nog een beetje anders. Sinds de 9800GT kaarten is er een andere gpu gebruikt (G92b) die oa geproduceerd is op een kleiner proces met een paar extra tweaks (hybrid sli support)
Ook al zijn er veel 8800GT's gerebatched :( ..
het zou goed kunnen dat de G92b en dus ook de GTS250 hier dus geen last meer van gaan ondervinden maar alle "oude" 8800GT's en de gerebatched 9800GT's wel ..

In ieder geval een kwalijke zaak daar de 8800GT super populair was indertijd.

Het feit is ook dat deze zijn nog niet zo oud zijn. Mijn 9800GT is amper een jaartje oud, dus we zullen nog wat moeten wachten tegen dat we zeker weten of ook de G92b dezelfde problemen zal vertonen..

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
Wat je zegt lightdestroyer. Ik ben aan de ene kant blij omdat mijn kaart, waar ik destijds 200 euro voor neergeteld heb, het weer doet voorlopig. Aan de andere kant vind ik het wel schandalig dat ook deze serie schijnbaar te kampen heeft met dit probleem. Zonder een Ati vs Nvidia discussie op gang te helpen wil ik enkel zeggen dat ik wel weet uit welk kamp mijn volgende kaart komt...

Anyway, ben net klaar met een kleine 2 uur MW2 en het lijkt er op dat de kaart zijn kuren voorlopig kwijt is. Ik ben weer een happy gamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Beide Acers van een paar posts hierboven hebben het na net een week weer opgegeven.
Gek genoeg allebei tegelijk weer, terwijl de een duidelijk meer gebruikt was dan de ander.

Ben nu van plan een "service luikje" in de bodem te maken zodat ik sneller bij de nVidia chip kan komen en niet telkens dat *piep* ding helemaal los hoef te halen. Jammer dat de borden te groot zijn voor m'n toaster, want de fohn word denk ik niet warm genoeg voor een langdurig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik denk inderdaad niet dat een föhn 200 graden haalt. Zou wel een beetje vervelend zijn als je zoiets recht op je huid zet, zie je de claims al binnen rollen bij de fabrikant? :P

Overigens, zaken als garantie vervallen als je dus aan de laptop gaat slopen en zagen. Dat je het even weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

lightdestroyer schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:35:
Niet teveel panikeren he ;p
Die zijn nog een beetje anders. Sinds de 9800GT kaarten is er een andere gpu gebruikt (G92b) die oa geproduceerd is op een kleiner proces met een paar extra tweaks (hybrid sli support)
Ook al zijn er veel 8800GT's gerebatched :( ..
Ja oke, het hoeft zeker niet (en ik vermoed nog steeds dat de G200 hier geen last van zal hebben want dat zou wel heel stom zijn van NVidia), maar ik dacht dat de g92 deze problemen ook zeker niet zou hebben. Dat weet ik nu niet zo zeker meer. Dus ik vraag me dan af sinds wanneer het dan wel opgelost zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
Heb van het weekend een XFX8800GTX ultra gebakken, vreemde kleuren in het windows scherm en windows zelf, na gebakken te hebben nog steeds hetzelfde probleem, GPU-z geeft geen Coreclock aan en shaderclock maar wel een memclock, is mijn core dan overleden? of toch nog eens bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Lucky0wn schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:46:
Heb van het weekend een XFX8800GTX ultra gebakken, vreemde kleuren in het windows scherm en windows zelf, na gebakken te hebben nog steeds hetzelfde probleem, GPU-z geeft geen Coreclock aan en shaderclock maar wel een memclock, is mijn core dan overleden? of toch nog eens bakken?
Bakken helpt in veel gevallen, maar niet altijd. Als de kaart geen last heeft van micro-breukjes of andere loslatende onderdelen helpt bakken niet zoveel meer. Het geheugen op de kaart kan ook gewoon kapot zijn (of een ander onderdeel) en dan is het einde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Of je hebt hem niet langgenoeg erin gedaan of de oven was niet heet genoeg, dus gewoon nog een keer proberen. Niet geschoten is immers altijd mis. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

-The_Mask- schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:06:
Niet geschoten is immers altijd mis. ;)
offtopic:
Nee, mis noch raak, tenzij je probeert te raken zonder te schieten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Mogelijk zijn de Acers er wat slechter aan toe dan gedacht. Kwam erachter dat er doodleuk plakband (dik zwart tape) aan de binnenkant over de luchtinlaat zit 8)7 bij beide laptops.
Dus ik denk dat de schade van ruim 2 jaar zonder airflow wel iets groter is dan een fohn/oven kan fixen.
Lekker design daarzo bij Acer. 'T is een wonder dat ze uberhaubt zo lang vol hebben kunnen houden.

Heb net namelijk maar weer gefohnd maar deze keer geen teken van leven. Ik moet echt aan een grotere oven zien te komen voor laptops of moederborden met IGP's.
Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste