• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-01 06:17

Patjeee

Ik woon in Boston MA

;( -O-

[Voor 54% gewijzigd door Patjeee op 09-09-2009 21:25]

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

RaJitsu

B.S.U.R.

bwerg schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:26:
[...]

Dat komt niet erg snugger over. :P
Wetenschappelijk experiment, moet je soms wat voor geven :D . Ik heb zelf het idee dat ie het wel overleefd had als ik op dat moment geen gegevens aan het overzetten was.
Cassius schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:25:
Ik heb die van mij op 14-04-2008 pas gekocht hoor in de aanbieding, dus ik heb nog wel garantie.

Had jij de stock koeler RaJitsu? Weet je iets qua temps en gamen?
Ik had inderdaad gewoon de stock koeler. Temperaturen durf ik weinig over te zeggen, aangezien ik dit nooit bijhield. Mijn kast zelf was van binnen nooit warmer dan 42 graden, maar de grafische kaart hield ik niet apart bij.
Wat bedoel je precies met "kwa gamen"? Tijd? (ongeveer 10 uur per week, gemiddeld) Type games? (C&C3 vooral en de laatste tijd SF4. Geen 3D shooters, geen racers (in het begin een tijd wel Q4 gespeeld en de NFS-serie, maar het laatste jaar niet), dus aan zware belasting ligt het niet, durf ik te stellen).

Ik had trouwens ook nog een foto genomen met mijn E71 (=niet al te beste camera) van het moment waarop mijn 8800 GTX mij verwittigde van iets dat op een spoedig overlijden bleek te duiden (ik hoopte op dat moment dat het nog mijn mijn externe schijf te maken had. Weet iemand of dat überhaupt kàn? Of was het ècht gewoon toeval en niets anders en moet ik dat gewoon accepteren?):

Hmm, als ik naar het verhaal achter de link die Rawzer gaf bekijk, is er nog hoop voor me om mijn kaart te reanimeren.

Ik weet niet of Sunstream al een uitslag te melden heeft?

[Voor 40% gewijzigd door RaJitsu op 10-09-2009 19:12]

B.S.U.R.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat ik in de reviews mis en 1 post alle reviews overbodig kan maken, zijn de infraroodbeelden met een FLIR infraroodcamera. Reviewers geraken meestal niet verder dan wat performancebesprekingen die je 13 in een dozijn hebt.

Deze beelden gaven bij GeForce 7900GT al aan dat er voedingschips op de grafische kaart heter dan maximale ontwerptemperatuur werden. Bij 8800GT vertelden deze beelden dat de kaarten op termijn ook met zekerheid doorfikken. Ik zou de docent ook eens lief aankijken om wat labomateriaal (als ze het in hun assortiment hebben) te gebruiken om mijn 4830 te beoordelen.

4870 kan ook heet worden en ongekoelde onderdelen van de kaart kunnen probleemloos doorfikken.

http://www.hardwareluxx.d...php?p=9575293#post9575293

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 00:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

tomcatha schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 01:34:
Dus als een 6800gs een hoge temperature eigenlijk wel aankan. Waarom de g80's niet? Maakt een ingewikkeldere chip het kwetsbaarder ondanks de die shrinks? Of heeft het puur te maken met de grote van de chip?
ALs het de core is (wat wat te bepalen is als iemand een paar kapotte kaarten analyseerd) dan zou het wel eens dit verhaal kunnen zijn:

http://www.theinquirer.ne...hy-nvidia-chips-defective
All of these things can be dealt with if you see this coming when you start making the GPU. It is pretty painfully obvious that Nvidia didn't, otherwise they wouldn't have used high lead bumps and gotten into the hole that they are in. They have switched to eutectic bumps, but given the way it is being done, and the supplier grumbles we are hearing, it appears to be very poorly planned. It will be interesting to see the lifespan of these new parts. µ
Met andere woorden: nvidea laat de chips iets heter worden, maar de BUMP, het materiaal wat het silicium met de pinnen verbind, kan niet overweg met de temperatuurschommelingen.

of was je vraag meer rethorisch... waarom....

/enne een IR plaatje van de core:

[Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 11-09-2009 11:20]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Cassius
  • Niet online
Omg haha, ik lach me dood. Wat was ik skeptisch ten opzichte van dit bakgedoe, maar het heeft -ook- bij mij gewerkt :/ :p .

Foto's:

Kaart gestript en aan het schoonmaken met ArtiClean kit

Alle rotzooi die eraf komt in mijn brooddoosje :9

De core, de standaard A2 productie revisie (model uit 10e maand 2006)

Helemaal schoon, zo schoon is die kaart nog nooit geweest :>

Opstelling, kaarsrecht afgemeten (wilde niet dat iets verschoof door zwaartekracht)

Tien minuten hierin na voorverwarming!

Deurtje open laten staan om af te koelen (er liggen gelukkig geen onderdelen op het bak papier :X )

Helemaal strak ge-refit met nieuwe coolpads :Y !

Het bewijs :D ! Mijn eigen GTX XT ligt bovenop met de HR-03 Plus koeler, terwijl je een 8800GTX in mijn machine ziet zitten en GoT open ziet staan :) !

Even een dik uur CoD4 gedaan op 1680x1050x32 + 60Hz Vsync + 4xAA + 16xAF + Alles op highest temp log van de maximum waarden:

GPU Core Clock [MHz] - 576.0
GPU Memory Clock [MHz] - 900.0
GPU Temperature [°C] - 85.0
GPU Temperature [°C] - 77.0
PCB Temperature [°C] - 64.0
Fan Speed [%] - 70
Fan Speed [RPM] - 1749

Validation: http://www.techpowerup.com/gpuz/bkxkm/

Hiervoor toen de kaart artifacte en vastliep werd hij dik 94 graden tijdens ongeveer dezelfde load. Maar er zat stof in en die rommel koelpads. Nu idle draait de kaart weer binnen tien minuten op 56°C - purrrfect.

Ik ben een tevreden tweakert, had moeite om te geloven dat het waar was. Enfin, als je de kaart heel goed schoon maakt, stickers en rotzooi verwijderd, dan kan er weinig misgaan in die oven en wie niet waagt die niet wint. Olé :) !

[Voor 7% gewijzigd door Cassius op 12-05-2010 08:44]

De meeste mensen deugen!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-03 11:55

Nessuno

io sono nessuno

vandaag stond ups op de stoep met een paketje
en ik heb van evga een 9800gtx+ gekregen terwijl ik een 8800gts 640 sc had.
erg netjes van ze :D

nieuwe:

oude:

dus ja ik ben super blij :D

[Voor 3% gewijzigd door Nessuno op 30-09-2009 17:26]

Na rose e cient spin

• twiFight
  • Niet online
ikbengoofy schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:37:
Zijn er ook soortgelijke problemen bekend met de 9800GX2?

Gister na 1,5 jaar ineens identieke problemen hier. strepen en blokken bij opstarten en bsod bij windows laden.

Ik heb zo geen zin om dat RMA gedoe bij Azerty in te gaan. Zal wel weer weken/maanden duren en ik heb mijn pc al zo hard nodig in verband met scriptie.
Toevallig, bij mij na nog geen 14 maand lijkt de 9800GX2 ook stuk. Ik kreeg opeens veel "display driver has stopped responding and recovered" messages in Win7, maar ook veel hangers, simpelweg crashende spellen en nu een keer of 3 a 4 artifacts. Ik heb een RMA procedure gestart bij Zercom. Volgens hun RMA valt dit buiten de garantie maar ik heb ze gewezen op de minimale periode van twee jaar in europa en nederland. Hopelijk maandag reactie, maar ze zullen wel zeiken over "ja maar wij doen maar 1 jaar, kijk maar bij onze voorwaarden".

Heb wel nieuw RAM er in zitten maar vermoed niet problemen daarmee. Lijkt me sterk dat RAM artifacts veroorzaakt, maar voor de zekerheid laat ik memtest vannacht draaien.

Foto: (enkele delen van me desktop zijn pixelated vanwege privacy maar het lijkt me wel duidelijk welke artifacts zijn en welke niet)

[Voor 7% gewijzigd door twiFight op 24-10-2009 23:58]

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08-2021

neliz

GIGABYTE Man

ikbengoofy schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:44:
Maar als ik mag vragen, Hoe is het andere mensen verlopen met de RMA? De 8800GTX en de 9800GX2 zijn niet meer leverbaar namelijk. Met wat voor alternatief zijn ze gekomen bij jullie?
Mensen krijgen een 9800GTX+/GTS250 (of beter) als vervanging
Ik heb het er niet z op om mijn videokaart in de oven te gooien. Daarnaast is het een 9800GX2 die een hele constructie met veel plastic heeft wat dus gaat smelten.
Zoals hierboven, Goofy!

[Voor 29% gewijzigd door neliz op 25-10-2009 13:57]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:37
Ik las dit topic en dacht nahh dit kan niet.

Maatje van me had een 8800 gts (2.3 jaar oud) die sinds kort BSOD's gaf en rare strepen in windows. Na het lezen van dit topic maar eens even de oven truuk geprobeerd en ja hoor hij doet het weer prima.

Even alles losgehaald en schoongemaakt. Daarna brak een klein onderdeeltje af (moet maar even weer gesoldeert worden en zit nu met tape op de kaart vast)

De kaart op een ovenplaat gelegd en 10min@200C in een voorverwarmde hete lucht oven hehe.

Even weer de hele boel gemonteerd en hij doet het weer prima. Strepen zijn weg en een uur lang gamen gaat ook weer goed. Ik zal nog even kijken of de boel goed gestresst kan worden met bijv furmark.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:30
twiFight schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 10:49:
Nee, maar ik zie het pas sinds een jaar enigszins regelmatig terug op laptops en randapparatuur/cinemasets/etc. Zal wel aan mij liggen :+
Ik denk het.

Dit is mijn kaart: Werkende met HDMI en geluid, Moest alleen ff een stekkertje van mijn X-fi naar de videokaart doorlussen en het werkt perfect op mijn TV.

Met een ipod touch stuur in de PC (die in een andere kamer staat) remote aan, HDMI kabel van 10 meter er tussen en FULL HD films kijken maar.

Gebruik het echt veel, en daarom is het ook best wel belangrijk dat die HDMI in ieder geval terug komt O+

[Voor 45% gewijzigd door ikbengoofy op 08-12-2009 14:35]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2021
tjtristan schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:26:
Vandaag een 8400M GS in de oven gestopt (10min 200 graden), de videokaart werkt weer naar behoren :D.
Nou naar aanleiding van dit verhaal ook een met een andere laptop bezig geweest (zepto 6324w)
Hier zat de videokaart onboard (8600m gt op het mobo gesoldeerd). Het beeld was een soort van dubbel en in windows waren er nog maar 4 kleuren, kaart werd nog maar half herkent)
Hele mobo op 180 graden 10 minuten in de oven (daadwerkelijk alles gestript wat maar gestript kon worden), en tadaa het werkt weer :D.
Foto van het mobo.

(zo is die niet de oven in gegaan, dat bescherm spul is er natuurlijk nog afgegaan en er zat ook nog allemaal folie op de achterkant wat eraf is gehaald).

Wat een ongelofelijke domme productie fout is het toch ook, ik vind persoonlijk dat mensen met dit soort problemen gewoon een vervanging moeten krijgen van nvidia, het is toch gewoon te belachelijk voor woorden!
Want alle gevallen vallen natuurlijk net buiten de garantie! (en in dit geval was zepto failiet xD)

[Voor 4% gewijzigd door tjtristan op 05-03-2010 01:57]

http://specs.tweak.to/15535

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-05 19:10

KoffieNT

banaan

Ook ik heb de gok maar eens gewaagd met een XFX 7800GTX. De kaart kreeg een paar weken nadat de garantietermijn was verlopen ook artifacts. Het was nogal een dure kaart dus dat was een leuk weekend :).
De kaart ligt al zo'n 2 jaar op zolder, dus hoog tijd :D.

Ik heb de koeler en het mosfetblokje eraf gehaald en hem in de oven gelegd. Voorverwarmd op 200 graden en 10 minuten gebakken.

Toen ik hem eruit haalde kwam er toch een redelijke soldeergeur uit de oven en ook zag hij er enigszins verkleurd uit. Het uiteindelijke resultaat was ook niet echt perfect.

Before:

After:

Als hij afgekoeld is ga ik de 2 losgekomen onderdeeltjes nog proberen te solderen, maar ik geef mezelf weinig kans op succes. Achja ;w ..

:D

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

KoffieNT schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 19:49:
Ook ik heb de gok maar eens gewaagd met een XFX 7800GTX. De kaart kreeg een paar weken nadat de garantietermijn was verlopen ook artifacts. Het was nogal een dure kaart dus dat was een leuk weekend :).
De kaart ligt al zo'n 2 jaar op zolder, dus hoog tijd :D.

Ik heb de koeler en het mosfetblokje eraf gehaald en hem in de oven gelegd. Voorverwarmd op 200 graden en 10 minuten gebakken.

Toen ik hem eruit haalde kwam er toch een redelijke soldeergeur uit de oven en ook zag hij er enigszins verkleurd uit. Het uiteindelijke resultaat was ook niet echt perfect.

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

[afbeelding]

Als hij afgekoeld is ga ik de 2 losgekomen onderdeeltjes nog proberen te solderen, maar ik geef mezelf weinig kans op succes. Achja ;w ..
WTF: Ik heb de 2 losgeraakte onderdelen zojuist weten te solderen, ik heb de kaart op m'n moederbord gezet: Hij doet het, zonder artifacts... (letterlijk het mond-open-effect :*))

Ik ben benieuwd hoelang hij het vol houd, maar ik vind het al vet dat hij het doet, laat staan zonder artifacts haha :D.

Soldeerskills:

Resultaat:

edit: Ah, toch wat te vroeg gejuicht. Ik startte net UT3 op en na een minuut of 2 sprong het beeld op zwart en stonk het hier in de kamer :). De draadjes die ik gesoldeerd had bleken gesmolten en gebroken.

Moet even bedenken hoe ik het blokje toch op de kaart kan krijgen, hmm..

[Voor 8% gewijzigd door KoffieNT op 17-04-2010 04:01]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

kronolith schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 07:32:
Dikkere draadjes gebruiken misschien?
Yup, ik heb nu een coax kabel (de signaaldraad zeg maar) gebruikt, en: Hij werkt weer :)

Ik heb er wel een bende van gemaakt, maar ja.

Zometeen effe wat testjes doen.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Gelden de beruchte problemen ook voor 8600 kaarten? Een klasgenoot van mij heeft nu artifacts en ik vroeg me af of het om dit probleem gaat.

Het gaat om dit soort artifacts:

(klikbaar, groot bestand)

[Voor 7% gewijzigd door Camacha op 20-05-2010 21:18]

Persuader of bytes.

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-01 06:17

Patjeee

Ik woon in Boston MA

tot nog toe werkt m'n 8800GTS 320 OC (GTX speeds) van Foxconn nog goed (ja niet perfect , heb zowel eens mijn driver crashes)

maar nooit artifacts die door m'n geheugen zijn gekomen , heb een keer wel perongeluk de fan vast laten lopen :') toen kwamen er wel artifacts natuurlijk (staan ook op pagina's hiervoor)

Het gaat om deze

TOP! :>

[Voor 16% gewijzigd door Patjeee op 13-07-2010 12:39]

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:17
Ik zit een beetje te twijfelen of mijn Asus 8800GTS512 aan het overlijden is...
Vandaag zag ik bij het opstarten allemaal puntjes in het opstart scherm van de bios (zie foto 1, in het echt zijn de puntjes helemaal wit, komt denk door de flits). Het volgende opstartscherm (zie foto 2) is echter prima en ook windows wordt goed weergegeven.
In windows zelf werkt het 3D gebeuren echter niet (games en Aero). Ook staat er in apparaatbeheer de volgende melding: "Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd (Code 43)". Ik krijg het niet voor mekaar om nieuwe drivers te installeren. Zowel die van Nvidia zelf, als van windows update werken niet. De melding blijft staan.

Iemand enig idee of deze kaart idd. aan het overlijden is, of dat er iets anders aan de hand kan zijn?

Foto 1:

Foto 2:

• Sanny_83
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 22:57
Gisteren de oven-methode maar geprobeerd. Ik had er niks mee te verliezen. Of een nieuwe kaart halen. Of proberen hem op deze manier weer aan het werk te krijgen, en mocht het niet lukken alsnog een nieuwe kaart halen. Nou het is gelukt :P

Before:

De operatie:

Vervolgens de boel weer in elkaar zetten. Op de memory heb ik de witte thermal-tape laten zitten.
Wel op de Nvidia GPU-chip artic silver gesmeerd.

After:

[Voor 9% gewijzigd door Sanny_83 op 23-08-2010 09:02]

• Kaham
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-03 21:41
Sorry voor de wat late reactie... Op mijn kaart staat het volgende op die cilinders: PS5D5, 330, 16V, en boven dat alles staat een klein tekentje, volgens mij gewoon een vierkantje (niet ingekleurd).

Verder valt mij nu wel op dat er volgens mij wel eens iets op de kaart zou kunnen missen. Ik heb namelijk een vakje over wat mij erg aan een 'socket' doet denken. Zie foto voor wat ik bedoel. Het aparte is echter dat ik _nergens_ een los onderdeel in mijn kast heb liggen, dus dan vraag ik me af waar deze gebleven is als hier wat op hoorde.

"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." - A. Einstein

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 15:56
Aj bij mij is een 8800 GTX 2 onderdelen kwijt geraakt tijdens het bakken. Misschien nog eens proberen om het te solderen. Het gaat om de 2 'Delta' chipjes :

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Fid3lity
  • Laatst online: 14-05 18:24

Fid3lity

Spectre X

Geen probleem!! Overigens vandaag ook weer een geslaagde bakpoging op een ander productje :)

MSI Quantum Wave Sound Card

Ja werkelijk! Kaartje vertoonde defecten. Linker kanalen hadden een constante ruis en werkten maar sporadisch normaal. Na 8 minuutjes in de oven @ 180C werkt hij weer naar behoren! :D

Nou is maar de vraag of deze 100% hersteld is, gebruik zal het leren maar ik merk wel een klein verschil in 'kwaliteit'. Met name het hoog komt wat storender over dan voorheen. Achja, een vervanger is toch vrijwel geregeld... Dus mocht het niet baten, dan is het verlies niet zo enorm.

[Voor 39% gewijzigd door Fid3lity op 27-10-2010 20:17]

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 21:56
Helaas heeft deze kaart ook de geest gegeven. deze jongen gaat morgen de warme oven ontmoeten.

De kaart is van mij schoonfamilie. en iemand was zo slim om deze jongen te vervangen voor een G210. want die kan bijna hetzelfde. het gaat hier om een 8800GTX.
daarnaast heb ik er een paar uur moeten zitten omdat de drivers helemaal verkeerd geïnstalleerd waren.
maar goed, nu heb ik de G210 aan de praat, maar probeer ik deze toch nog te repareren.

Iemand nog tips voor de oven? ik heb ergens gezien dat hij werd opgehoogd met alu-folie.

+/- 8 minuten op 200 graden voorverwarmde oven heb ik al wel door. dit wordt meeste aangeraden volgens mij.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Mich87
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-05 23:17
Ik zal mijn ervaringen ook maar even posten, aangezien dit topic me geholpen heeft met het (voorlopig) fixen van mijn Asus 8800 GTX uit 2007. Sinds gister kwam er geen beeld meer uit de kaart, maar gelukkig had ik de tijd om er meteen mee aan de slag te gaan. Helaas blijkt dat het niet altijd even vlot verloopt, zoals hierna te zien is.

1: De patiënt ligt klaar voor de behandeling:

2: Ik wou de originele thermal pads hergebruiken, dus ik heb de koeler eerst flink verhit met een föhn, waarna de pads zacht werden, en ze makkelijk (redelijk) intact mee kwamen met de koeler.

3: Heb me toch even verbaasd over hoe enorm die (heat-spreader van de) G80 in het echt is.

4: Ready for Bake Off!

5: Na 10 min. bij 200 graden, deur van de oven open om af te koelen.

6: Ondertussen koeler schoon gemaakt, de thermal pads leken goed genoeg voor hergebruik.

7: Toen kwam de verrassing: blijkbaar toch te heet of te lang in de oven gehad. 3 onderdelen waren losgekomen.

Time-lapse! Ik heb nog nooit gesoldeerd, maar heb toch maar geprobeerd de 3 stukjes weer op de goede plek vast te smelten. Gelukkig had ik de foto's nog om te zien hoe de gezeten hadden. Het is verder maar goed dat er van het solderen geen foto's zijn, want het zag er niet uit. Maar uiteindelijk zaten de onderdeeltjes weer op hun plek, en ze doen het ook nog!

En tot slot; hij doet het weer! Nu is de vraag voor hoe lang, maar tot zo ver ben ik tevreden. Zowel het bakken als mijn vuurdoop in de kunst van het solderen zijn geslaagd. Ik hoef in ieder geval niet meteen een andere kaart aan te schaffen. Yay!

• Mich87
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-05 23:17
Blue-Tiger schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:05:
[...]

:9 Vraagje aan jou overigens: welk soldeerstation gebruik je (denkend aan hoeveel Watt :) )?
Er staat 25 Watt op, maar het mag verder geen naam hebben denk ik. Normaal gesproken lijkt zo'n soldeerbout als deze me ook veel te lomp voor dit soort kleine elektronica, maar nogmaals; ik probeerde maar wat.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 22:10
Sja je moet wat he :), oven / magnetron en andere dingen heb ik al gedaan en voorbij zien komen.
Brander die je kan instellen op tempratuur etc
En nu de aansteker ! :D

dit was em trouwens :)

[Voor 17% gewijzigd door Mektheb op 24-03-2011 15:11]

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vanmorgen keek ik tegen een zwart scherm aan (Acer 5920 & 8600mGT) Dus vanmiddag maar even aan het bakken geweest:

Net geïnstalleerd en werkt weer, de 'bak' goden weten voor hoe lang...

• Anoniem: 286128
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hi,

Heb deze 'laptop' nu voor me liggen, waarvan deze VGA-kaart stuk is, althans ik moet het truukje
uitvoeren met het 'verwarmen' in de oven.

Hier een hoge kwaliteitsfoto van Wikipedia: klik

Stel ik wil deze VGA-kaart even 10 minuten bakken in de over, wat moet ik er dan allemaal van af
halen? Het bevat namelijk wat plastic onderdelen, dát moet er sowieso af, de ventilatoren moeten
eraf, verder de onderkant is iets van vaag spul, voelt als iets van dun zwart zeil ofzo? Moet dat eraf?
Alleen de printplaat moet de oven in gegooid worden?

Iemand hier ervaring mee? :+ Normaliter zou ik zeggen; koop een nieuwe! Maar in dit geval, met
deze laptop, wel leuk om eens te kijken of dát lukt.
Al eens gezocht op G92 in dit topic? Daar staat je antwoord vast wel in.

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

Minder mooie fotos dan Cassius in "Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten", maar zie hier;

Alles er af gehaald, maar nog wel wat pasta er op laten zitten...

Mooi op een bakpapiertje gelegd, we gaan immers bakken. Ook weet ik even niet hoe veel zooi er op het rooster zit ;).

En mooie shots van in de oven.

Na 8 minuten op 180-190 graden laten afkoelen. Papiere stickers zaten er nog op en plastic was ook nog prima. Ondertussen draait hij al weer een uurtje prima, zo maar eens onder load kijken wat er allemaal gaat gebeuren... :>.

Update; ondertussen heeft hij een paar uur anno 2070 ook goed volbracht, :P. Wat ik me eigenlijk nog wel af vroeg; waarom werkt dit eigenlijk?

[Voor 7% gewijzigd door Electrowolf op 08-01-2012 18:52. Reden: update]

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• Fid3lity
  • Laatst online: 14-05 18:24

Fid3lity

Spectre X

De hele toestand heeft uiteindelijk 9GAG ook gehaald :+

• Sevyx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:55

Sevyx

Facta non verba!

Afgelopen maand gaf mijn PC na het openen van zwaaren applicaties groene strepen op het scherm met als gevolg het vastlopen van mijn windows 7 omgeving. Dit had meerderen malen data verlies tot gevolg. Na onderzoek op het world wide web tot de conclusie gekomen dat dit lag aan mijn videokaart: De NVidia 9800 GT.

De oplossing kwam uit onverwachte hoek, namelijk het bakken van de videokaart in de oven. Na het kijken van meerdere filmpjes op youtube, aan de slag gegaan met de demontage van de videokaart.

Dit betrof het volgende:
• Los schroeven van de verschillende schroeven aan de onderkant van de kaart
• Het los halen van de overkapping
• De interne fan kabel los maken van de kaart
• De kaart grondig schoonmaken op stof
• Het verwijderen van de koelpasta op de chip
• De fan grondig schoongemaakt

Na het demontoren alles netjes ingepakt in aluminiumfolie. Zie de foto hieronder:

De oven ingesteld op 200 C, vervolgens de oven op temperatuur laten komen. De kaart zoals te zien is op de foto in de oven geschoven en hem hier 8 a 9 minuten in laten zitten. Vervolgens de kaart een half uur laten afkoelen. Na het half uur al het folie verwijderd en de kaart weer gemonteerd in de PC.

PC geboot en vervolgens meerdere games op High gespeeld en zware applicaties gestart. Tot op heden nog geen vast lopers of groene strepen gehad.

Ik kan dus concluderen dat het ”voorlopig” werkt. Mocht er nog iets gebeuren aankomende week dan zal ik dit laten weten.

[Voor 0% gewijzigd door Sevyx op 14-06-2012 11:04. Reden: typo's]

Psn - Sevyxs

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee