Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik weet dat heel veel mensen hier een 8800GTX / 8800Ultra hebben en ik wil toch eens vragen over jullie inzichten. Mijn hele online vriendenclub heeft bijna een G80 kaart nog en ze beginnen ineens als vliegen uit de lucht te vallen :/ ? Vooral GTX en Ultra varianten. Ook in onze winkel, Paradigit, komen er in meerdere mate klanten terug met deze videokaarten.

De problemen variëren van geen beeld tot groene strepen tot random vastlopers van pc/driver.

Iemand een idee wat er precies aan de hand is en of dit opgelost (waarschijnlijk niet) of veel beter: voorkomen/uitgesteld kan worden? Ik ken namelijk nog veel mensen in mijn directe omgeving (myself included) die er een goede duit voor gespaard hebben en dit euvel liever voor zijn, hoe groot de kans ook is. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

--- edit ---
De oventruc d:)b
Cassius in "Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten"

[ Voor 8% gewijzigd door Cassius op 12-05-2010 08:41 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Heb je de topics hier bijgehouden? Ik heb er de afgelopen weken al een paar langs zien komen.
Ik zal ook eens op andere plekken kijken wat daar de sentimenten zijn.

Heb je cijfers voor mij?

[ Voor 34% gewijzigd door neliz op 07-09-2009 22:31 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Het zou me niet verbazen als dit met de zgn. 'bumps' (contact-punten) te maken heeft.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:36
[fail joke]
In de 8800GTX & Ultra varianten zit een klokje die zorgt dat de kaart kapot gaat om ervoor te zorgen dat mensen nieuwe kaarten kopen ;).
[/fail joke]

De kans is erg groot dat die kaarten inderdaad kapot beginnen te gaan doordat ze voor een erg lange tijd een behoorlijke hitte hebben moeten weerstaan (vooral de Ultras (en al helemaal met 2 van die in SLI) en nu dus geheugen problemen beginnen te krijgen. Ik denk dat je dan ook niet meer kan doen dan goede case koeling & evt een aftermarket koeler voor op de kaart (en hem stof-vrij houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Ik zag hier inderdaad ook vaker topics en opmerkingen voorbij komen wat betreft dit phenomeen. Ik heb helaas geen exacte cijfers, alleen een technische dienst die zegt "dat die kaarten nu met bosjes uit de lucht vallen". Dat kan ik vast met een korrel zout nemen, maar vanavond belde toevallig een vriend van me omdat zijn GTX dood was (groen beeld en strepen). Aangezien dat zeker de vijfde is in mijn toch al geen grote kringen in twee maanden vond ik dat erg opmerkelijk.

Vooral de hoofdoorzaak erachter zou ik graag achter komen; zou het hitte zijn?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 21:40
- Het is net zomer geweest, met een goede warme periode, waardoor koeling minder effectief werkt.

- Het is net vakantie geweest. Ofwel een tijd waarin men meer vrije tijd heeft om (o.a.) langer achtereen spellen te spelen.

- Toevallig komen deze factoren bijna elk jaar samen en vallen pc's met hitteproblemen sneller door de mand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Ik gok gewoon bumpgate,

[ Voor 101% gewijzigd door neliz op 26-01-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:41:
- Toevallig komen deze factoren bijna elk jaar samen en vallen pc's met hitteproblemen sneller door de mand.
Viel mij ook al een half jaar geleden of zo al op.
Toen is het ongeveer begonnen na mijn weten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijn 8800GTX heeft van het weekend ook de geest gegeven ja. Had de kaart zo'n beetje sinds de introductie van dit model in mijn bezit. Ik hoop morgen de vervangende GTX275 binnen te krijgen.

Zie na wat zoekwerk inderdaad behoorlijk wat topics hierover voorbij komen in de laatste paar weken, op zich opvallend.

Moet trouwens zeggen dat mijn kaart naar G80 begrippen nog vrij koel was omdat ik de fan speed hoger had gezet en ik een goede airflow heb. Hitte hoeft dus lang niet altijd de oorzaak te zijn al worden die G80's inderdaad sowieso heet.

[ Voor 26% gewijzigd door ik222 op 07-09-2009 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
Misschien een productie foutje wat ze ook bij de mobiele variant hebben/ hadden.
Iets met verkeerde legering bij de contactpunten waardoor deze los raken door grote temperatuur verschillen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

ik222 schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:49:
Moet trouwens zeggen dat mijn kaart naar G80 begrippen nog vrij koel was omdat ik de fan speed hoger had gezet en ik een goede airflow heb. Hitte hoeft dus lang niet altijd de oorzaak te zijn al worden die G80's inderdaad sowieso heet.
bij "bumpgate" is hitte niet het probleem, maar temperatuurschommelingen. of zoals nvidia het mooi noemt "abnormal usage patterns"

in principe zal er een gemiddled zijn van het aantal keer dat je kaart mag opwarmen tot gametemperatuur en dan weer danig afkoelt totdat het lood gaat scheuren. Daarom begonnen veel mobile chips ook rond dezelfde tijd te scheuren.
klaasbram schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:53:
Misschien een productie foutje wat ze ook bij de mobiele variant hebben/ hadden.
Iets met verkeerde legering bij de contactpunten waardoor deze los raken door grote temperatuur verschillen.
Verkeerd? zeg maar gewoon goedkoop. soldeer met lood is goedkoper dan zonder, dus gebruikte nVidia dat masaal. ATI schijnt eerder overgegaan te zijn naar de ROHS standaard en hebben dus hun laatste lood producten veel eerder geproduceerd.

[ Voor 27% gewijzigd door neliz op 07-09-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Het bekende Nvidia schandaal dat door alle fanboys afgedaan werd als 'sprookjes' ben ik bang.... Ik wacht met smart totdat de kaart van mijn laptop het begeeft... :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
paar minuutjes in de oven, en grote kans dat hij weer werkt.
http://hardforum.com/show...?p=1034145333&postcount=1

Ik ken een knul waar dit dus prima voor werkte...

Het probleem stamt uit het verhaal van het niet meer gebruiken van lood houdend soldeer. Met het experimenteren met niet loodhoudend soldeer is er bij ontzettend veel electrische apparaten (Xbox 360, platte TV's etc. etc.) de chips gaan los zitten. Verhitten zorgt dat het soldeer weer smelt en de punten weer verbinden.

veel bakplezier...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Razwer schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:41:

Het probleem stamt uit het verhaal van het niet meer gebruiken van lood houdend soldeer. Met het experimenteren met niet loodhoudend soldeer is er bij ontzettend veel electrische apparaten (Xbox 360, platte TV's etc. etc.) de chips gaan los zitten. Verhitten zorgt dat het soldeer weer smelt en de punten weer verbinden.

veel bakplezier...
Uitstel van executie natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
neliz schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:52:
[...]

valt wel mee, werkt alweer een jaar bij die knul. nog steeds geen probs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:01
Misschien iets te maken met eerdere Nvidia problemen:
http://tweakers.net/nieuw...eratuurschommelingen.html
http://www.theinquirer.ne...hy-nvidia-chips-defective
http://en.community.dell....r-dell-laptop-owners.aspx
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=268277

http://www.theinquirer.ne.../07/09/nvidia-g84-g86-bad
http://www.theinquirer.ne...vidia-changes-desktop-g86
http://www.theinquirer.ne.../28/nvidia-55nm-parts-bad
http://www.theinquirer.ne...vidia-g92s-g94-reportedly

Nividia blijft ontkennen maar voor mij liever ATI atm.... ;)

edit: als het te maken heeft met de BGA soldeerverbindingen dan kan een "reflow" in de over idd helpen, alleen is dit dus meer kaartfabrikant afhankelijk als chipfabrikant, loodvrije verbindingen kunnen sterker zijn als loodhoudend, maar misschien zullen enkele fabrikanten wel wat problemen ervaren hebben bij het omschakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 07-09-2009 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 19:59
Mijn G80 8800GTS 640MB is ook een maandje geleden na 2,5 jaar overleden. Ook allemaal groene strepen etc. Ik lees de laatste tijd van veel mensen die een dode G80 hebben na iets meer dan 2 jaar oud, en dus voor veel net buiten de garantie. Mijn evga kaart heeft in elk geval 10 jaar garantie, dus ik heb net een nieuwe 9800GTX ter vervanging gekregen. Toch een leuke kleine upgrade en top service van evga.
Maar ik vind het wel erg verdacht al die dode G80's de laatste tijd....
Razwer schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:41:

veel bakplezier...
Als ik geen garantie meer had zou ik dit zeker proberen. Op deze manier heb ik laatst een ram reempje gefixed van mn laptop. Als je toch niks te verliezen hebt is het de gok wel waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 10:44
neliz schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:52:
[...]

Als je daarmee weer een paar maanden verder komt en zo dus een videokaart van de nieuwe serie (die dan bijvoorbeeld weer uit is) kan kopen, dan vind ik het toch wel mission accomplished. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door danielkraak op 08-09-2009 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Geen idee hoe lang dat zou volhouden inderdaad, maar het is een bijzonder topic.

Anyway, jullie denken dat het dus ook ligt aan de grote temperatuurs schommelingen en het daarbij kapot gaan van de verbindingen?

[ Voor 63% gewijzigd door Cassius op 08-09-2009 00:53 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cassius schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 00:51:
Anyway, jullie denken dat het dus ook ligt aan de grote temperatuurs schommelingen en het daarbij kapot gaan van de verbindingen?
Dat zou iig verklaren dat je hem weer tot leven kunt bakken. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

Ik zou eerst goed controleren voor deze berichten groot te brengen. NVIDIA kan zo'n berichten momenteel missen, op de laptopmarkt waren ze er ook niet goed van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Ik kan je garanderen dat er een duidelijke stijging te zien is in het aantal kaarten dat dood gaat - maar ik kan dus geen getallen geven (heb ik ook niet). Misschien dat er hier mensen zijn die ergens op een RMA werken waar dit soort dingen langs komen en wat licht op de situatie kunnen schijnen?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:19

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Het is mij ook opgevallen met 8800kaarten dat ze erg heet worden, eerst had ik een gtx, dat was in een pc van 2 dagen oud. De hele pc deed niets meer tot ik de kaart er uit haalde.
Daarna nog een keer in een ander systeem een 8800gts gehad die stressed al gouw naar de 80-90 graden ging :S.
Echt gebalanceerd kan ik de koeling van deze kaarten niet echt noemen nee.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb zelf ook een 8800 gts 640 gehad en die is ook overleden en heb ter vervanging een gtx 295 gekocht in de hoop dat deze wel meer als 2 jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Ik heb het trouwens niet over kaarten met aftermarket cooling en overclocks, dit gaat juist over standaard / stock kaartjes.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanschr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02-2021
Gelukkig dan mijn tweetal G80's net op tijd de deur uit gedaan :P

Deze liepen samen ook 80grd. idle! :O

Hoef me hier toch geen zorgen over te maken met mijn 2 HD4850's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304087

Als je die kaartjes laat verstoffen gaan ze idd kapot,
Hiernaast is er een hd3870 voorige week kapot gegaan, ook vergeten
stof vrij te maken denk ik, zolang de temps goed zijn en er word niet te veel
mee overgeklokt dan gaan die kaarten normaal gesproken wel een stuk
langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Anoniem: 304087 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 10:05:
Als je die kaartjes laat verstoffen gaan ze idd kapot,
Hiernaast is er een hd3870 voorige week kapot gegaan, ook vergeten
stof vrij te maken denk ik, zolang de temps goed zijn en er word niet te veel
mee overgeklokt dan gaan die kaarten normaal gesproken wel een stuk
langer mee.
Niet helemaal waar, veel kaarten hebben ook weinig stof. Het kan zijn dat stof het probleem verergerd, maar "normaal gesproken gaan ze langer mee" is niet waar. Er gaan er ook kapot die er nog piekfijn uitzien (op verhoging gestaan en geen rokers als gebruikers).

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

johanschr schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 10:02:
Hoef me hier toch geen zorgen over te maken met mijn 2 HD4850's?
Ligt aan de temperatuur hé? :P Schijnt dat die ook gloeiend heet kunnen worden op idle (maar die van mij en ook die van wat andere tweakertjes hier blijven dan weer ongezond koel).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunstream
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2018
Mijn 8800Ultra is gister ook overleden... strepen.... boot alleen nog onder safe mode.
Even in de oven dan maar, en hopen dat hij het weer doet...

MBP 5,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cassius schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 10:19:
[...]

Niet helemaal waar, veel kaarten hebben ook weinig stof. Het kan zijn dat stof het probleem verergerd, maar "normaal gesproken gaan ze langer mee" is niet waar. Er gaan er ook kapot die er nog piekfijn uitzien (op verhoging gestaan en geen rokers als gebruikers
Je mag er tog wel van uit gaan dat zo'n kaartje net zo lang me kan gaan als de 6600gtx / ultra,
Er zijn er iig nog genoeg 8800ultra's die nog wel in sli goed zijn werk doen en koel blijven.
Jammer dat ik mijne niet meer heb, die deed het ook nog gewoon na 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Anoniem: 304087 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 10:38:
[...]
Je mag er tog wel van uit gaan dat zo'n kaartje net zo lang me kan gaan als de 6600gtx / ultra,
Er zijn er iig nog genoeg 8800ultra's die nog wel in sli goed zijn werk doen en koel blijven.
Jammer dat ik mijne niet meer heb, die deed het ook nog gewoon na 3 jaar
Blijkbaar niet. De kaarten vallen nu bovengemiddeld uit, vandaar dit topic. Je kan het wel niet geloven, maar zoek GoT en internet / andere fora er maar eens op na. Verwachting of geen verwachting, de G80 kaarten lijken het nu nogal zwaar te krijgen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mischien wel slechte componenten gebruikt ofzo wie zal het zeggen,
ik weet iig wel dat dit niet hoord te gebeuren, iedereen massaal nvidia aanklagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat is het probleem. Meestal houden ze het wel uit gedurende de garantieperiode...

Maar toen bleek dat de laptopgraka's (8600M was het toch?) ook massaal doodvielen werd de garantieperiode verlengd. Als dat bij de 8800-series zou gebeuren heeft NVidia een probleempje lijkt me. Weg imago (voor veel mensen staat NVidia toch voor kwaliteit) en weg geld, die kaart is behoorlijk veel verkocht... (oke, de meeste mensen hebben ook nog nooit gehoord van het NVidia-laptop debacle maar toch :P)

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 08-09-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Ik heb het hier niet over nVidia aanklagen of een nVidia-slander campagne, dat heeft hier niets mee te maken. Ik probeer er gewoon achter te komen waardoor het komt; om vervolgens te zien of het ook te voorkomen / uitstellen is voor mensen die nu een G80 kaart gebruiken. Als het dus het soldeer probleem zou zijn, dan is het niet specifiek dat die kaarten niet heet mogen worden - maar dat ze tussen idle en load niet van die enorme verschillen moeten krijgen in temperatuur.

Toch lijkt een aftermarket koeler me dan de enige oplossing om de deltaT laag te houden?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ik had ergens gelezen dat je ze in de oven moest doen dat het soldeer beter ging zitten?.. miss een poging waard met 1tje die half dood is?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Xenomorphh schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:35:
Ik had ergens gelezen dat je ze in de oven moest doen dat het soldeer beter ging zitten?.. miss een poging waard met 1tje die half dood is?
Bekijk de post van Razwer op de vorige pagina eens, en klik dan de thread aan ipv de single post die hij gelinkt heeft. Het is ziek om te zien voor hoeveel mensen het werkt, en bovendien blijkt het ook met oudere en nieuwere (een 4870 ofzo kwam ook voorbij) kaarten nogal eens te lukken. En laptops. En Xbox 360's. :p

[ Voor 4% gewijzigd door toimoi op 08-09-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Cassius schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:31:
Ik heb het hier niet over nVidia aanklagen of een nVidia-slander campagne, dat heeft hier niets mee te maken.
Ja, maar als het lijkt te komen door een productiefout lijkt me dat er toch vanzelf gevolgen voor NVidia komen. Mensen die nu een GTX8800 hebben zullen hier toch niet blij mee zijn.

Maar oke, je punt is duidelijk. Dit topic maar niet gebruiken om de gevolgen voor NVidia te bespreken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Toen ik mijn 8800GTX net had kreeg ik ook vastlopers en bluescreens aan de lopende band. Omdat ik de kaart zelf ook al aardig warm vond heb ik er destijds een Arctic cooling op gemonteerd die de kaart onder load netjes onder de 65 graden kan houden. Sinds dat zo is moet ik zeggen dat hij aanzienlijk stabieler loopt.

Soms nog wel eens dat de nvidia driver vastloopt, dan moet ik rebooten en is alles weer in orde. Maar nooit meer crashes of vastlopers gepaard met een blauw scherm.

Wat ik me nu dus min of meer afvraag, zijn er mensen die een 8800GTX hebben zien doodgaan die wel voorzien was van koeling die hem onder de 70 graden hield? Tot dusver kom ik alleen verhalen tegen van stock cooling en temperaturen van boven de 80 graden.

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Volgens mij wordt iedere stock 8800TX / Ultra tijdens flink gamen wel 80 graden. Maar inderdaad, ik heb ze niet gezien met goed gemonteerde aftermarket cooling.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
Mijn 8800GTS 640MB werd niet abnormaal heet, 50-60 idle en 65-80 load maar toch dood. Dus lijkt meer op slechte soldeer verbindingen. Er zullen ook vast mensen zijn die dode G80's opkopen en weer tot leven wekken en dan verkopen, maar het verkopen van een gebakken G80 vind ik not done. Het blijft toch uitstel van executie imo.

De 9800GTX die ik ter vervanging kreeg wordt veel warmer idle. Bij ~40-44% fan speed begint de kaart bij 60 graden, maar na een tijd computeren(zonder gamen) gaat dat al richting de 65-70 idle. Tijdens gamen onder load komt de kaart echter niet boven de 80 uit. Na het gamen heeft de kaart moeite om weer goed af te koelen en dan blijft ie net boven de 50% fanspeed zitten om de kaart naar een 60-65 te brengen en is dan duidelijk hoorbaar. Qua temps en geluid vond ik mn 8800 dus veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Ik weet niet of dit wel zo'n probleem is voor nVidia. Het product doet het een hele tijd goed en gaat uiteindelijk kapot. Noem mij eens een product waarbij dit niet het geval is. De vraag is alleen of de periode die het mee gaat acceptabel is. Als je het mij vraagt wel. De enige reden dat al die kaarten niet al lang vervangen zijn is dat nVidia met de 8800 reeks een hele sterke reeks heeft neergezet, die nu nog steeds goed mee kan. Normaal is een kaart van 2 jaar oud eigenlijk al niet de moeite meer om je druk over te maken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 22:20

Nemesizz

Untouchable

Wat mij opvalt met "gamer" kaarten is dat niet zozeer de GPU het opgeeft maar vaak het geheugen.
Denk niet dat nVidia zelf verantwoordelijks voor welk geheugen erop komt (type misschien, maar merk is toch meer iets voor de fabrikant van de kaart zelf?).

Kijk ik naar m'n 6800GT, na paar jaar geheugen kapot, 7900GT na 5 maand geheugen kapot (m'n 8800GTS 320 doet het nog voorlopig). Beide kaarten werden niet extreem heet, en zelfs met een bilge-blower gingen de artefacts niet weg dus het is geen hitteprobleem van de core zelf.

Kijk ik naar forums naar klachten van stervende videokaarten is het meestal ook weer het geheugen dat kapot gaat (uitzonderingen zijn laptops meestal).

Toevallig of niet, het gebeurt meestal vlak na dat de garantie is vervallen (7900 bleek een productiefout te zijn volgens XFX forums).

M'n 8800 is nu ook bijna door z'n garantie heen (maandje nog volgens mij), ben benieuwd.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Gebakken 8800 kaarten moet je uiteraard niet doorverkopen, het zou puur voor jezelf zijn of als tweakertest :) . Maar los daarvan, denk je dat de 'voorkomende / uitstellende' oplossing dan toch aftermarket cooling is? Het lijkt er wel op. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van een HR03-Plus en heb -nog- nergens last van.

Zijn er vergelijkbare gevallen bekend van een batch videokaarten die het ineens begeven? En dan heb ik het niet over de 8400/8600 kaarten in laptops - want dat is officieel erkend. Maar iets waar tweakers ook achter zijn gekomen? 9800Pro's en XT's gingen toch ook ineens allemaal over de flos bijvoorbeeld, waarbij het een zeer voorkomend fenomeen was dat die ruitvorming koelers er ineens mee op hielden.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Depep schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:58:
Ik weet niet of dit wel zo'n probleem is voor nVidia. Het product doet het een hele tijd goed en gaat uiteindelijk kapot. Noem mij eens een product waarbij dit niet het geval is. De vraag is alleen of de periode die het mee gaat acceptabel is. Als je het mij vraagt wel. De enige reden dat al die kaarten niet al lang vervangen zijn is dat nVidia met de 8800 reeks een hele sterke reeks heeft neergezet, die nu nog steeds goed mee kan. Normaal is een kaart van 2 jaar oud eigenlijk al niet de moeite meer om je druk over te maken.
Een TV die 2 jaar geleden bijna 600 euro kostte is nu ook niet meer de moeite :? ... of een uber goede magnetron? De 8800GTX en Ultra kaarten kostten echt een flinke duit hoor, we hebben het hier niet over 100 euro.

arf, had ik beter kunnen editten.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Twee of drie jaar levensduur vind ik toch echt te weinig hoor. Mijn FX5600 gaat nu nog steeds mee (geen wonderkaart maar schijnt wel heel heet te worden, zelf niet getest). Terwijl de 8800-kaarten voor 600 euro de toonbank over gingen, dan mag je wel kwaliteit verwachten lijkt me. Dat een 8800 nu minder waard is heeft daar niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226739

Oei, ik heb 2 8800GTXen. maar nog niets mee aan de hand(hoop ik) de 1 is ong 2 jaar oud en de ander onbekend.
ik zal vanaaf ff de temps checken dan, laatste keer was idle 58 graden en load 70/80 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Rutger Mulder schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:52:
Mijn 8800GTS 640MB werd niet abnormaal heet, 50-60 idle en 65-80 load maar toch dood. Dus lijkt meer op slechte soldeer verbindingen. Er zullen ook vast mensen zijn die dode G80's opkopen en weer tot leven wekken en dan verkopen, maar het verkopen van een gebakken G80 vind ik not done. Het blijft toch uitstel van executie imo.
50-60 idle vind ik toch wel hoog opzich, als ik mijn kaart nu idle uitlees op een kamertemp van 26 graden.

GPU (sensor 1) - 47 graden
GPU (sensor 2) - ~40 graden
PCB sensor - ~41 graden

Load komt hier niet meer boven de 65 uit, maar zoals gezegd, dat is wel ooit geweest zonder die customcooler.

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
Ja ik heb geen idee of 50-60 idle voor een G80 hoog is of niet, maar het lijkt mij voor een 90nm product niet slecht en daarbij moet een gpu tot wel 90-100 graden aan kunnen volgens sommige experts. Tijdens idle kon ik de cooler in elk geval nog wel met de hand aanraken zonder mijn vingers te branden.

Wat ik me nu afvraag is of nvidia de idle temps van de 9800 reeks heeft verhoogt om zo het temp verschil tussen idle en load te verlagen? (wat misschien tot minder uitval lijdt)
Mijn 9800GTX is namelijk op het veel kleinere productie procede van 65nm gemaakt waardoor je lagere idle temps zou verwachten dan bij de 8800. Of heb ik gewoon een slechte kaart gekregen?

Verder is het on acceptabel dat videokaarten net na 2 jaar er mee ophouden. Ik vind een levensverwachting van z'n 5 jaar meer reëel. Als je een kapotte videokaart krijgt net na je garantie periode kan je bij de winkel gewoon clementie vragen door bijvoorbeeld een korting op een nieuwe videokaart. Je staat in je recht, alleen is het vaak het probleem om je recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-04 17:26

Sinester

Game Guru

SantjeS schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:27:
[...]

50-60 idle vind ik toch wel hoog opzich, als ik mijn kaart nu idle uitlees op een kamertemp van 26 graden.

GPU (sensor 1) - 47 graden
GPU (sensor 2) - ~40 graden
PCB sensor - ~41 graden

Load komt hier niet meer boven de 65 uit, maar zoals gezegd, dat is wel ooit geweest zonder die customcooler.
ik heb nog nooit een Nvidia kaart gehad (met stock koeler, en dat ik nog weet) die veel koeler als 50 graden idle was
lijkt me ook een normale temp voor nvidia kaarten.

Me enige ATI kaart die ik ooit gehad heb was de X1950Pro en die was idle 30 / 40 graden (wel met zalman)

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 14:52
Mijn 2 * 8800GT die ooit in een dell xps zaten werken nog perfect, zijn ook oc'ed.
volledig brandloos van nVidia zelf.

Maar veel gegamed hebbik niet deze zomer ( eigenlijk nie ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 08:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
BitchCrew schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:07:
Mijn 2 * 8800GT die ooit in een dell xps zaten werken nog perfect, zijn ook oc'ed.
volledig brandloos van nVidia zelf.

Maar veel gegamed hebbik niet deze zomer ( eigenlijk nie ).
8800GT heeft een G92 core, geen G80 zoals de GTX of oude GTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Depep schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:58:
Schij eens uit, een grafische kaart hoort gewoon langer mee te gaan dan 2 jaar. Bij normaal gebruik (waar gamen dus onder valt bij een gamerskaart) moet zo'n ding het toch wel tegen de 5 jaar uithouden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 13:09
Cassius schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:00:
9800Pro's en XT's gingen toch ook ineens allemaal over de flos bijvoorbeeld, waarbij het een zeer voorkomend fenomeen was dat die ruitvorming koelers er ineens mee op hielden.
Mijn 9800XT (pro geflasht naar XT) is er ook ineens mee opgehouden,
echter had ik hier een aftermarket koeler op van arctic.
Ik zal eens proberen als ik tijd heb of het helpt om ook deze opnieuw te bakken,
wie weet geeft ie wel weer leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

base_ schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:56:
Misschien iets te maken met eerdere Nvidia problemen:
http://tweakers.net/nieuw...eratuurschommelingen.html
http://en.community.dell....r-dell-laptop-owners.aspx
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=268277

http://www.theinquirer.ne.../07/09/nvidia-g84-g86-bad
http://www.theinquirer.ne...vidia-changes-desktop-g86
http://www.theinquirer.ne.../28/nvidia-55nm-parts-bad

Nividia blijft ontkennen maar voor mij liever ATI atm.... ;)

edit: als het te maken heeft met de BGA soldeerverbindingen dan kan een "reflow" in de over idd helpen, alleen is dit dus meer kaartfabrikant afhankelijk als chipfabrikant, loodvrije verbindingen kunnen sterker zijn als loodhoudend, maar misschien zullen enkele fabrikanten wel wat problemen ervaren hebben bij het omschakelen.
toon volledige bericht
Uit die berichten volgt idd dat een bepaalde (niet heldere gedefineerde reeks) nvidea onderdelen maar een beperkt aan-uit cycles hebben. dat bereikej (door powersaving) op een laptop eerder. Het is niet de max-temp die direct een probleem veroorzaakt, maar temperatuurn verschillen (uiteraard heb je bij hogere temps hogere verschillen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-05 18:02

SgtStrider

Fractal Switchover!

Cassius schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:01:
[...]

arf, had ik beter kunnen editten.
Je verdenkingen zijn meer dan waar. Hier bij de leverancier al over geinformeerd na massa's defecten afgelopen weekend. Inmiddels al meer dan 30+ 8800GTX-en teruggestuurd vorige week, moet niet gekker worden...

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

SgtStrider schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:55:
Je verdenkingen zijn meer dan waar. Hier bij de leverancier al over geinformeerd na massa's defecten afgelopen weekend. Inmiddels al meer dan 30+ 8800GTX-en teruggestuurd vorige week, moet niet gekker worden...
Heb je ook namen, verhoudingen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

Ik heb vooral interesse in de merken. Als het prulletjes van XFX en Asus zijn zou het mij niet verwonderen, als ook fabrikanten zoals EVGA of MSI de mist in gaan wel.
Merk en andere onderdelen kan misschien een verschil maken, als daar geen rechte lijn in zit kan je meteen zeker zijn dat het de gpu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:36
De 8800GTX/Ultra kaarten hebben alleen maar een andere sticker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

neliz schreef op woensdag 09 september 2009 @ 06:20:
[...]

Heb je ook namen, verhoudingen etc?
Verhoudingen helaas niet, zelf al een aantal XFX kaarten ingenomen, en Asus. Merk boeit zoals eerder gezegd vrij weinig.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

SgtStrider schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:19:
[...]

Verhoudingen helaas niet, zelf al een aantal XFX kaarten ingenomen, en Asus. Merk boeit zoals eerder gezegd vrij weinig.
en een verhouding met ander kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Laatst online: 25-04 14:11

Patjeee

Ik woon in Boston MA

mijn 8800GTS ON/OC van foxconn heeft soms ook kuren , allemaal groene strepen etc , wat is er toch met die kaarten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
Ik had ook allemaal groene strepen en blokken toen mijn 8800 gts aan het dood gaan was. Duidt dit niet op fouten in het video geheugen?
Wie weet ligt het probleem niet direct bij de nvidia gpu chip, maar meer bij de ram chips die ze inkopen of toch de soldeer verbindingen daarvan. Bij de notebooks hadden ze ook al allemaal problemen met soldeer door gebruik van goedkope materialen. De gts, gtx en ultra kaarten hebben een betere koeling dan die notebooks en hebben het daarom wellicht langer vol gehouden voordat deze design fout zichtbaar werd. Tot nu toe was het bekend dat de G84 en G86 problemen kunnen opleveren, maar misschien zit het probleem wel in de hele G80 serie. Nvidia zal een design fout wel ontkennen zoals ze ook deden bij de notebooks en laat de klanten mooi met de gebakken peren zitten net buiten de garantie periode. Maar het is volgens de EU niet toegestaan om producten zo te ontwerpen dat ze net na de garantieperiode kapot gaan, dus ik ben benieuwd of dit nog een staartje zal krijgen.

G84 en G86 niet bestand tegen temperatuurschommelingen
Nvidia ontkent geruchten over grootschalige gpu-problemen
Problemen met desktops zijn volgens The Inquirer nog niet gemeld omdat deze niet zo vaak aan- en uitgezet worden als notebooks, en de gpu's dus ook minder vaak met temperatuurschommelingen te maken hebben. Volgens de ict-tabloid is het echter een kwestie van tijd voordat zich ook op de desktop problemen voordoen en de site verwacht dan ook dat 200 miljoen dollar bij lange na niet genoeg is om de kosten te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Laatst online: 25-04 14:11

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4aa7fa5895f0b/4aa7fa5592cf4-2.bmp

;( -O-

[ Voor 54% gewijzigd door Patjeee op 09-09-2009 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 21:18
Vriend van me heeft ook een club3d 8800GTS 320MB die 1 dag na de garantie periode kapot ging xD (vorige week)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Solid_Aapie schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:00:
Vriend van me heeft ook een club3d 8800GTS 320MB die 1 dag na de garantie periode kapot ging xD (vorige week)
Dan moet wel wat te regelen zijn lijkt mij. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-03 17:00
Ik hoop maar dat dit probleem enkel maar met de G80 is en niet de hele 8800 serie, Ik ik een XFX 8800GT Alpha dog edition (512mb en alles is standaard 'iets' hoger geklokt) met een G92 GPU. En daar wil nog wel even mee doen. Minimaal een jaar nog, is al een jaar oud.

Dit zijn de Idle temps, aardig hoog in vergelijking met mijn oude 6800GT.
Met gaming dingt de GPU al gauw 75 tot 77 °C terwijl mijn mobo omgeving toch maar 35 °C is dus aan de airflow ligt het niet.

GPU 64 °C (147 °F)
GPU geheugen 56 °C (133 °F)
GPU omgeving 52 °C (126 °F)
GPU 3823 RPM (70%)

De pc staat naast me onder mijn buro, daardoor heb ik altijd wel warme voetjes. :)

Slik -O-
Mijn evga kaart heeft in elk geval 10 jaar garantie, dus ik heb net een nieuwe 9800GTX ter vervanging gekregen. Toch een leuke kleine upgrade en top service van evga.
Hmm mischien de volgende graka maar van evga..

[ Voor 4% gewijzigd door BAS80 op 09-09-2009 21:16 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• themace
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-02 09:16
XFX GeForce 8800GTX ging na 1 jaar dood. Na veeeeeel moeite doen mijn garantie gekregen en een nieuwe die nog steeds draait. Heb hiervoor 1 ati kaartje gehad en daarvoor altijd nvidia en op een of andere manier branden ze altijd door. Het zal waarsschijnlijk wel aan de hoeveelheid stof liggen. Ze blijven lastig om schoon te maken. Denk dat ik de volgende keer toch echt de boel vervang zodat het goed kan schoonhouden. Of zo'n EVGA kaartje halen hehe.

Altijd tijdens het gamen die leuke strepen en dan hangt de boel. Restart dan werkt het bios gedeelte nog maar windows niet meer. Behalve dan mijn Geforce MX(PCI) en Geforce 2 MX(AGP) die het nog steeds perfect doen. De Geforce MX zelfs zonder een heatsink :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

BAS80 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:08:
Ik hoop maar dat dit probleem enkel maar met de G80 is en niet de hele 8800 serie, Ik ik een XFX 8800GT Alpha dog edition (512mb en alles is standaard 'iets' hoger geklokt) met een G92 GPU. En daar wil nog wel even mee doen. Minimaal een jaar nog, is al een jaar oud.
volgens Bolletje92 hierboven heeft de 8800GT een andere core (g92) :). kleine edit: ik weet niet of dat eigenlijk wat uitmaakt als het geheugen het probleem is
Dit zijn de Idle temps, aardig hoog in vergelijking met mijn oude 6800GT.
Met gaming dingt de GPU al gauw 75 tot 77 °C terwijl mijn mobo omgeving toch maar 35 °C is dus aan de airflow ligt het niet.
Dat ding is niet heet, je 6800GT was dan gewoon erg koel. Videokaarten kunnen tot over de 100°C aan, 80°C voor een high-end videokaart is heel gewoon. :)
Hmm mischien de volgende graka maar van evga..
Of een Ati O-)
*bwerg is Ati-fanboy, in ieder geval tot de GT300 uitkomt, dan weer een herevaluatie...

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 10-09-2009 11:32 ]

• RaJitsu
  • Laatst online: 02-05 18:40

RaJitsu

B.S.U.R.

Hier een Gainward 8800 GTX 768 mb overleden, afgelopen weekend. Ik dacht eerst dat het te maken had met mijn externe schijf waar ik op was gaan staat, eerder die dag, om te zien of hij mij hield (nope). Ding weer proberen aan te sluiten om bij mijn gegevens te komen, daarna via SATA aan proberen te sluiten zonder resultaat helaas. Op een gegeven moment maar opgegeven, maar toen ging mijn scherm opeens niet meer aan. Ik dacht dus dat de twee zaken aan elkaar verbonden waren. Ik kan er met mijn hoofd nog steeds niet bij dat het op dezelfde dag gebeurde. Eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat hardware kapot is gegaan. Ok, op een externe schijf staan is gewoon niet zo slim (al geeft die behuizing echt niets mee. Ook als hij leeg is), maar dan is het toch vreemd dat die videokaart het begeeft? Of zou het ècht toeval zijn?

Overigens ben ik ook van mening dat het ding wel langer dan twee jaar mee zou mogen gaan, gezien de prijs. Sowieso zijn de zwakke onderdelen ook zaken die niet bepaald aan slijtage onderhevig zouden moeten zijn. Niet binnen twee jaar iig.

Al deze G80's die erbij neervallen alsof ze collectief zelfmoord plegen, is gewoon klote en bewijs van gebrekkige samenstelling. 'Zo lang als nodig is' (lees: binnen de garantieperiode) is immers niet genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door RaJitsu op 10-09-2009 18:28 ]

B.S.U.R.

• Cassius
  • Niet online
Ik heb die van mij op 14-04-2008 pas gekocht hoor in de aanbieding, dus ik heb nog wel garantie.

Had jij de stock koeler RaJitsu? Weet je iets qua temps en gamen?

De meeste mensen deugen!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RaJitsu schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:18:
mijn externe schijf waar ik op was gaan staat, eerder die dag, om te zien of hij mij hield (nope)
Dat komt niet erg snugger over. :P

En ja, meer dan 2 jaar mag een product van honderden euro's wel mee gaan.

• RaJitsu
  • Laatst online: 02-05 18:40

RaJitsu

B.S.U.R.

bwerg schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:26:
[...]

Dat komt niet erg snugger over. :P
Wetenschappelijk experiment, moet je soms wat voor geven :D . Ik heb zelf het idee dat ie het wel overleefd had als ik op dat moment geen gegevens aan het overzetten was.
Cassius schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:25:
Ik heb die van mij op 14-04-2008 pas gekocht hoor in de aanbieding, dus ik heb nog wel garantie.

Had jij de stock koeler RaJitsu? Weet je iets qua temps en gamen?
Ik had inderdaad gewoon de stock koeler. Temperaturen durf ik weinig over te zeggen, aangezien ik dit nooit bijhield. Mijn kast zelf was van binnen nooit warmer dan 42 graden, maar de grafische kaart hield ik niet apart bij.
Wat bedoel je precies met "kwa gamen"? Tijd? (ongeveer 10 uur per week, gemiddeld) Type games? (C&C3 vooral en de laatste tijd SF4. Geen 3D shooters, geen racers (in het begin een tijd wel Q4 gespeeld en de NFS-serie, maar het laatste jaar niet), dus aan zware belasting ligt het niet, durf ik te stellen).

Ik had trouwens ook nog een foto genomen met mijn E71 (=niet al te beste camera) van het moment waarop mijn 8800 GTX mij verwittigde van iets dat op een spoedig overlijden bleek te duiden (ik hoopte op dat moment dat het nog mijn mijn externe schijf te maken had. Weet iemand of dat überhaupt kàn? Of was het ècht gewoon toeval en niets anders en moet ik dat gewoon accepteren?):

Afbeeldingslocatie: http://img44.imageshack.us/img44/5485/04092009025.jpg

Hmm, als ik naar het verhaal achter de link die Rawzer gaf bekijk, is er nog hoop voor me om mijn kaart te reanimeren.

Ik weet niet of Sunstream al een uitslag te melden heeft?

[ Voor 40% gewijzigd door RaJitsu op 10-09-2009 19:12 ]

B.S.U.R.

Anoniem: 316887

Ik had een Sparkle 8800 gtx die een paar maanden geleden is overleden (na 2 jaar). Het ging vrij apart. Na een patch van World of Warcraft kreeg ik opeens rare artifacts in mijn scherm. Dit was niet het geval bij andere spellen en/of mijn OS. En toen ging hij na 2 dagen dood. Hij deed het niet meer. Ik heb toen een gts 250 ter vervanging gekocht en bij mezelf gezworen dat ik nooit meer een dergelijk bedrag voor een grafische kaart ga neerleggen. Ik heb geen idee meer hoeveel hij kostte toen maar het was geloof ik iets van 350 euro als het niet meer was. 350 euro voor 2 jaartjes dienst vind ik dan weer teveel van het goede. Ik heb nu een goedkope gts 250 in mijn kast hangen waar ik erg tevreden mee ben.

*edit* Misschien handig om erbij te vermelden dat ik niet aan overklokken doe. De kaart is dus na een magere twee jaar op stock speeds overleden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 316887 op 10-09-2009 19:46 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RaJitsu schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:32:
ik hoopte op dat moment dat het nog mijn mijn externe schijf te maken had. Weet iemand of dat überhaupt kàn?
Nee, als je harde schijf kaduuk is krijg je een foutmelding of in het ergste geval een blue screen. Strepen/vierkantjes/andere artifacts betekenen altijd problemen met je graka (beeldscherm kan in theorie ook maar dat is dit niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
voordat ik verstand had van 3d kaarten heb ik een 6800gs gehad waarvan ik de koeler nooit goed schoonmaakte. Deze werd gegeven moment 130 graden, toen besloot ik om de koeler schoon te maken. Er zat overal stof in de kaart ook rond de core zelf. Alles weg gezogen en hij deed het prima en heb em pas een jaar geleden vervangen met een hd4870 1gb.

Dus als een 6800gs een hoge temperature eigenlijk wel aankan. Waarom de g80's niet? Maakt een ingewikkeldere chip het kwetsbaarder ondanks de die shrinks? Of heeft het puur te maken met de grote van de chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat ik in de reviews mis en 1 post alle reviews overbodig kan maken, zijn de infraroodbeelden met een FLIR infraroodcamera. Reviewers geraken meestal niet verder dan wat performancebesprekingen die je 13 in een dozijn hebt.

Deze beelden gaven bij GeForce 7900GT al aan dat er voedingschips op de grafische kaart heter dan maximale ontwerptemperatuur werden. Bij 8800GT vertelden deze beelden dat de kaarten op termijn ook met zekerheid doorfikken. Ik zou de docent ook eens lief aankijken om wat labomateriaal (als ze het in hun assortiment hebben) te gebruiken om mijn 4830 te beoordelen.

4870 kan ook heet worden en ongekoelde onderdelen van de kaart kunnen probleemloos doorfikken.
Afbeeldingslocatie: http://tiesie.gmxhome.de/GK/Turbo%2076%2084%2072%20unten.jpg
http://www.hardwareluxx.d...php?p=9575293#post9575293

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

tomcatha schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 01:34:
Dus als een 6800gs een hoge temperature eigenlijk wel aankan. Waarom de g80's niet? Maakt een ingewikkeldere chip het kwetsbaarder ondanks de die shrinks? Of heeft het puur te maken met de grote van de chip?
ALs het de core is (wat wat te bepalen is als iemand een paar kapotte kaarten analyseerd) dan zou het wel eens dit verhaal kunnen zijn:

All of these things can be dealt with if you see this coming when you start making the GPU. It is pretty painfully obvious that Nvidia didn't, otherwise they wouldn't have used high lead bumps and gotten into the hole that they are in. They have switched to eutectic bumps, but given the way it is being done, and the supplier grumbles we are hearing, it appears to be very poorly planned. It will be interesting to see the lifespan of these new parts. µ
Met andere woorden: nvidea laat de chips iets heter worden, maar de BUMP, het materiaal wat het silicium met de pinnen verbind, kan niet overweg met de temperatuurschommelingen.

of was je vraag meer rethorisch... waarom....

/enne een IR plaatje van de core:

Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/img/968/guess_the_chip_thermal_pic.jpg?1241331964

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 11-09-2009 11:20 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:55

M2M

medicijnman

mijn G80 is ongeveer een half jaar geleden overleden. Twee weken nadat de G80 uitgefaseerd werd. Ik weet alleen niet wat het probleem nu was met mijn kaart. Eigenlijk altijd sub 75 graden gedraaid, nooit overgeklokt geweest. Misschien dat Nvidia met de 8800GTX kaarten eigenlijk te veel eruit wilde halen en de boel eigenlijk net een paar procentjes te ver geklokt heeft. (en met de ultra varianten eigenlijk nog meer, maar door de andere koeler konden ze iets meer hebben).

Maar wel apart dat ze eigenlijk zo'n 2 jaar na introductie mankementen beginnen te vertonen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:01
Zoals ik al eerder aangaf: de cores zijn niet goed, er zit een verbindingslaag tussen de chip en de behuizing die breekt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
is het al iemand gelukt om zijn kaart te "bakken"? successrate is niet 100% maar schijnt wel erg hoog te liggen mits goed gedaan. Ik doe niet aan nvidia nu (HD4870 1gb) dus zelf geen last hier van.
hoop iig niet dat iemand het in de magnetron geprobeert heeft, en zo wel, dan graag film beelden :P dat is leuk vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

neliz schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:24:
[...]

en een verhouding met ander kaarten?
Van bijna elk gangbaar merk heb ik er minimaal 2 gehad, behalve Club3D. De XFX-en zijn meer defect gegaan omdat ze meer verkocht zijn. Volgens de statistieken hier zijn er ongeveer 200 verkocht, en inmiddels bijna 30 van deze 200 defect. Nou is dat niet heel veel, maar het viel me wel op (nadat ik dit topic zag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

thanks a lot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 22:26
Hier ook een dode 8800 gtx, ging precies na 2 jaar en 1 maand dood in feb 09. Sinds april een nieuwe 8800gtx via garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 07:51

mokumouse

LOLstoel User

Mijn EVGA 8800 GTS 320mb ram doet hier nog gelukkig prima. is van 23-06-2007. stock koeler en een overclock (zie sig)

Blaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 14:45
Waarschijnlijk heb jij G92 core, en in de dode kaarten zitten allemaal G80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

SgtStrider schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:13:
[...]

Van bijna elk gangbaar merk heb ik er minimaal 2 gehad, behalve Club3D. De XFX-en zijn meer defect gegaan omdat ze meer verkocht zijn. Volgens de statistieken hier zijn er ongeveer 200 verkocht, en inmiddels bijna 30 van deze 200 defect. Nou is dat niet heel veel, maar het viel me wel op (nadat ik dit topic zag).
Noem het maar niet veel; Van de 200 verkocht, 30 stuk, dat is een heel hoge fail-rate (> 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat zou wel heel bijzonder zijn, beter gezegt dan zou hij de enige zijn. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 22:20

Nemesizz

Untouchable

encryped schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:04:
Waarschijnlijk heb jij G92 core, en in de dode kaarten zitten allemaal G80
Volgens mij is een GTS 320 of 640 altijd een G80 (de GTS512 is een G92).

Er word ook iedere keer over de core gesproken, terwijl de symptonen juist duiden op het geheugen naar mijn idee :? .

Heb zelf dus een MSI 8800GTS 320, en heb eens met m'n IR thermometer (dus niet camera met hittebeeld) gemeten op de achterkant van de kaart maar daar zie ik absoluut nergens iets wat die temperaturen haalt wat ik zie op de 2 voorgaande afbeeldingen. Chipjes op de achterkant worden vaak niet warmer dan 46ºC.
De echte VRM chips enzo kan ik niet meten omdat die onder de heatsink zitten.
Volgens de sensor komt de GPU ook niet boven de 80ºC stressed (heb een factory OC'ed model).

• Cassius
  • Niet online
En jawel, ik heb er weer eentje.

XFX 8800GTX (sticker zegt 10/06, weet niet of dat de 10e week of de 10e maand is) 768MB stock.

Geeft strepen / gekleurde blokken / scherm vol met groene stippen.

Ik ga hem eens bakken, zal het documenteren. Weten mensen de "maak datum" van hun kaarten toevallig?

De meeste mensen deugen!

• ik222
  • Niet online
Cassius schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 09:20:
En jawel, ik heb er weer eentje.

XFX 8800GTX (sticker zegt 10/06, weet niet of dat de 10e week of de 10e maand is) 768MB stock.

Geeft strepen / gekleurde blokken / scherm vol met groene stippen.

Ik ga hem eens bakken, zal het documenteren. Weten mensen de "maak datum" van hun kaarten toevallig?
Op mijn XFX 8800GTX die onlangs dood is gegaan staat een datum van 12/06. Ik vermoed dat dat december 2006 betekent?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nemesizz schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:13:
Er word ook iedere keer over de core gesproken, terwijl de symptonen juist duiden op het geheugen naar mijn idee :? .
Maar de geheugencontroller zit wel in de GPU gebakken. Mogelijk ligt daar het probleem dan? Of aan andere onderdelen die doorgaans op G80 gebaseerde kaarten werden gebruikt? Of aan het design van deze kaarten?

• Cassius
  • Niet online
Ik ga trouwens voordat ik de kaart in de oven test, eerst XFX eens een mail sturen hierover bellen (mail reageren ze niet). Ben wel erg benieuwd of ze het serieus oppakken of dat een random helpdeskmedewerker me zo snel mogelijk afwimpelt.

XFX kennende, gok ik het laatste.

[ Voor 16% gewijzigd door Cassius op 12-09-2009 10:33 ]

De meeste mensen deugen!

• Rutger Mulder
XFX staat in de US net als EVGA goed bekend voor hun garantie. Daar krijg je bij XFX double lifetime garantie, dus jij krijgt levenslange garantie en de gene waar je de kaart aan door verkoopt ook. Helaas moeten wij het hier in europa doen met de standaard 2 jaar. Ik zou er dus maar niks van verwachten.

• ik222
  • Niet online
Cassius schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:25:
Ik ga trouwens voordat ik de kaart in de oven test, eerst XFX eens een mail sturen hierover bellen (mail reageren ze niet). Ben wel erg benieuwd of ze het serieus oppakken of dat een random helpdeskmedewerker me zo snel mogelijk afwimpelt.

Wil je hier de afloop van dat telefoontje posten? Als je toevallig wel wat terug krijgt ofzo ga ik ze namelijk ook maar eens bellen :)

Cassius schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:25:

Vraag de naam van degene die je spreekt. Daar zijn wij dan ook evt. weer mee geholpen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:41:
[...]

Vraag de naam van degene die je spreekt.
Denk niet dat het de bedoeling is de naam van iemand hier te plaatsen. :p

AMD Nieuwsdiscussie

-The_Mask- schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:55:
[...]

Denk niet dat het de bedoeling is de naam van iemand hier te plaatsen. :p
Naja, wellicht spreek je juist wel iemand die een goed oplossing kan bieden. Dan is het toch wel handig.

• matel
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik kwam toevallig langs dit topic. Mijn 8800GTS 512 doet het in ieder geval nog. Mogelijk dat de G92 er geen last van heeft, maar dan is het altijd handig te weten dat je hem even in de oven kunt doen ;)

• ik222
  • Niet online
matel schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:46:
Ik kwam toevallig langs dit topic. Mijn 8800GTS 512 doet het in ieder geval nog. Mogelijk dat de G92 er geen last van heeft, maar dan is het altijd handig te weten dat je hem even in de oven kunt doen ;)
8800GTS is volgens mij ook gewoon G80 core hoor...
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste