• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-05 11:06
ik222 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:47:
[...]

8800GTS is volgens mij ook gewoon G80 core hoor...
De 512MB versie niet. Die heeft dezelfde GPU als de 8800GT.

• Vipeax
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-05 16:34
Die kwam er omdat de 8800GT sneller was als een 8800GTS van de G80 core-series.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05 20:16
Als mensen nou eerst eens gaan kijken wat het verschil is tussen 8800GTS512 mb en 8800GTS320/640 mb....

Trouwens..
Mijn watergekoelde 8800gtx overgeclocked tot 648mhz core en 999mhz memory shaders op 1566mhz doet het nog goed.

Idle temps 45c en load 55/60c

Maar... ik heb een half jaar geleden toen ik nog geen waterkoeling had artifacts bij farcry 2 en was alles groen met strepen dag later de temp toen zitten meten en die bleek rond de 86+ te zitten en gelijk een waterkoel blok besteld :P hij doet het gelukkig nog steedst (dit zalman fullcover waterblock koste maar iets van 20 euro lol)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ow crap, in mijn enthusiasme heb ik ook alle koelpads van het ram/vrm/nvio opgefrommeld. Ik dacht echt letterlijk toen ik een balletje aan het rollen was "die dingen zijn wel dik". Nu lees ik overal dat je die koeler niet opnieuw kunt plaatsen zonder dat daar thermal double-conductive tape tussen zit.

Arf, dat spul is volgens mij precies 1mm dik, iemand een idee :> ?

De meeste mensen deugen!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-04 15:41

Xenomorphh

Soep met Ballen

Cassius schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:28:
Ow crap, in mijn enthusiasme heb ik ook alle koelpads van het ram/vrm/nvio opgefrommeld. Ik dacht echt letterlijk toen ik een balletje aan het rollen was "die dingen zijn wel dik". Nu lees ik overal dat je die koeler niet opnieuw kunt plaatsen zonder dat daar thermal double-conductive tape tussen zit.

warmte geleidende lijm?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 00:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Cassius schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:28:
overal dat je die koeler niet opnieuw kunt plaatsen zonder dat daar thermal double-conductive tape tussen zit.

koel pasta gebruiken, als de gap te groot is opvullen met een metaal? (maar waarschijnlijk is opvullen niet nodig en kun je je cooler wel vast zetten.

PS, je bent wel optopic hier he?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Cassius
  • Niet online
offtopic:
In mijn enthusiasme inderdaad off topic gegaan, tweaker bloed kriebelt bij deze methode. Aaanyway.

Ik denk namelijk dat wanneer een oplossing als "bak je kaart" zoveel succes oplevert, je bijna durft te concluderen dat het onderliggende probleem dus met hitte opgelost moet kunnen worden. En dan kom je gewoon uit bij de soldeerverbindingen.

Of zijn er nog meer dingen die een flinke portie hitte kan verhelpen?

De meeste mensen deugen!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08-2021

neliz

GIGABYTE Man

Cassius schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:58:
beesies/bugs? transistortermieten? nanomiertjes? siliciumslakken?

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 18:31
Cassius schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:58:
offtopic:
In mijn enthusiasme inderdaad off topic gegaan, tweaker bloed kriebelt bij deze methode. Aaanyway.

Ik denk namelijk dat wanneer een oplossing als "bak je kaart" zoveel succes oplevert, je bijna durft te concluderen dat het onderliggende probleem dus met hitte opgelost moet kunnen worden. En dan kom je gewoon uit bij de soldeerverbindingen.

Nee, alleen die soldeer verbindingen ofwel de "bumps" waar de inquirer het over heeft.

• Cassius
  • Niet online
Oplossing: veel kaarten worden weer levend na voor 10 minuten gebakken te zijn op 200 graden voorverwarmd.

Terugkijkend probleem: dat kan alleen soldeerproblemen oplossen.

Voorkomen: soldeerproblemen ontstaan door grote temperatuurswisselingen die de kaart ondergaat tussen idle en load (delta t). Deze moet zo klein mogelijk gehouden worden, wat vaak het makkelijkste is door de load temp omlaag te krijgen. Aftermarket koeler lijkt dan een mogelijke oplossing, misschien wel de enige.

De vervolg vraag, en ik denk waar dit topic het meeste om draait, heeft iemand nog ergens "recht" op bij dit soort problemen? Of is 2 jaar netjes de garantie en is het daarna tough luck? Ook al terwijl we kunnen laten zien dat het aan soldeer productie ligt aan de hand van ervaringen alom? Hoe ga je hier netjes mee om?

De meeste mensen deugen!

• Rutger Mulder
Je kunt de load temp omlaag halen of de idle temp omhoog om de T delta klein te houden. Daarom vroeg ik me ook af of nvidia de idle temps heeft verhoogd bij de 9800gtx serie want die is bij mij idle veel warmer!

Volgens dat artikel van the inquirer spelen een aantal factoren een rol bij die "bumps".
- De stress op het materiaal door de temp verschillen (t delta) door uitzetten en krimpen.
- Het aantal heat cycles, hoe vaak is de kaart aan en uit geweest. Net als een vork die je heen en weer buigt, uiteindelijk breekt ie. Laptops worden vaker aan en uitgezet waardoor daar de boel sneller kapot gaat en men in de media het aleen nog heeft gehad over de laptop gpu problemen!
- Overtijd komen er in de bumps kleine ruimtes/gaten door de stroom die er door gaat, dit wordt ook wel electromigration genoemd. Door deze ruimtes neemt de stroom capaciteit van de bump af en zal hij uiteindelijk door branden omdat hij over zijn max capaciteit heen gaat. Dus ook overclocken zorgt ervoor dat chips sneller dood gaan. Bij een goed design duurt dit proces zolang dat je dit gedurende de levensduur van je hardware niet mee maakt, maar nvidia heeft de boel niet zo slim ontworpen.
- Flexibiliteit van het gebruikte materiaal, de bumps, substrate, underfill enz.
etc.

Het komt er gewoon op neer dat nvidia meerdere domme fouten in de materiaal keuzes heeft gemaakt gecombineerd met slecht design en tests. De T-delta verlagen is maar één van de probleem punten en blijft uitstel van executie.
The more cycles you put on it, and the more severe they are, the quicker these defective parts will die. A good way to look at it is to assign the lifespan of each critical bump an amount of stress it can take before it cracks. Lets call this number 100AU for Arbitrary Units. If a power on cycle is worth 4 AU, and a hardcore gaming session with the CPU OCd to within 1MHz of it crashing is worth 15, you can figure out when it should die. Remember, these are hypothetical numbers... the theory is the point.

When Dell, HP and others announce a BIOS 'fix', the reason it is so humorous is that all they are doing is lowering the amount of thermal stress on the chips when the fan would not normally be on. When the fan is going full tilt without the 'fix', the new 'updated thermal profiles' won't make a difference. When the fans are normally off or on low, the profiles will essentially lessen the stress from a four to a three. It is just there to allow the laptop to live through the warranty period so the companies don't have to pay for the fix. After that, if the defective chips burn out, it isn't their problem. The 'fix' doesn't fix anything at all.
Dit is wat ze bij de laptops hebben gedaan. Met een ander fan profile de t-delta verlagen zodat de chips minder stress ondervinden en mooi buiten de garantie periode dood gaan. Ze ontkennen verder alles.

Microsoft deed ook zoiets met de xbox360 red ring of death problemen. Alles ontkennen. Maar uiteindelijk nadat de media dit groots had opgepakt kwam microsoft over de brug en werd het probleem toegegeven. Dit kostte ze alleen wel 1,1 biljoen dollar. Ik vraag me dus ook wel af of nvidia uberhaupt wel voor de kosten zou kunnen opdraaien, ze zijn niet zo groot als microsoft. Wie weet zouden ze wel falliet gaan als dit probleem uitkwam.

Verder heb je nog wel ergens recht op, maar na de garantie periode zul je dat recht zelf moeten gaan halen. Je kunt de leverancier vragen om een schadevergoeding of korting op een nieuwe kaart, maar veel zullen je niks geven. Maar om nou een rechtzaak te beginnen voor een videokaart is voor veel mensen de moeite niet.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
@cassius: die defecte nvidia GPU's herstel je helaas niet met bakken in de over, een slechte verbinding wel. Helaas is dus al duidelijk dat het in de meeste gevallen om overlijdende gpu's gaat en niet een slechte soldeerverbinding. Proberen kan natuurlijk altijd aangezien de kaart anders toch onbruikbaar is ;)

• Rutger Mulder
base_ schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:51:
@cassius: die defecte nvidia GPU's herstel je helaas niet met bakken in de over, een slechte verbinding wel. Helaas is dus al duidelijk dat het in de meeste gevallen om overlijdende gpu's gaat en niet een slechte soldeerverbinding. Proberen kan natuurlijk altijd aangezien de kaart anders toch onbruikbaar is ;)
Waar haal jij die informatie vandaan?
Volgens mij gaat het bij de meeste kaarten juist om die slechte soldeer verbinding. Daarom werkt dat bakken ook bij zo veel mensen.

• RaJitsu
  • Laatst online: 23-05 15:10

RaJitsu

B.S.U.R.

Cassius schreef op zondag 13 september 2009 @ 12:34:

De vervolg vraag, en ik denk waar dit topic het meeste om draait, heeft iemand nog ergens "recht" op bij dit soort problemen? Of is 2 jaar netjes de garantie en is het daarna tough luck? Ook al terwijl we kunnen laten zien dat het aan soldeer productie ligt aan de hand van ervaringen alom? Hoe ga je hier netjes mee om?
Je hoort veel over dat de garantie die bepaalde bedrijven geven niet als redelijk worden gezien en dat de consument dus recht heeft op vervanging of herstel zonder kosten. De vraag is hoelang garantie als redelijk wordt gezien door de wet. Bij televisies is al bepaald dat dit langer dan 2 jaar is (en dat extra garantie dus flauwekul is). En de 1 jaar o.a. HTC communiceert is ook gewoon 2 jaar in Nederland voor hun toestellen. Maar dat zijn zaken die al behandeld zijn. Van videokaarten niet, voor zover ik weet. Ook al krijgen we er niets mee terug, misschien is het wel interessant om het eens te laten bepalen. Iemand die weet welke instantie hiervoor verantwoordelijk is?

B.S.U.R.

• base_
  • Nu online
@rutger:
edit: bovendien is het falen van de soldeerverbindingen meer merk en modelgebonden als chipset afhankelijk, verder gaat het verhaal in the inquirer over de verbinding tussen de chip en zijn behuizing en niet over de soldeerverbindingen tussen de chip en de print. Met genoeg geluk zou je die misschien ook herstellen met de oventruuk als de DIE nog ok is.

[Voor 18% gewijzigd door base_ op 13-09-2009 23:24]

• mach2
  • Laatst online: 09:18
Niet echt hetzelfde kaartje, maar ik heb naar aanleiding van dit topic mijn 6800GT gebakken :X . Alles eraf wat eraf kon en 10 minuten op 200 graden. Ging allemaal prima, alleen kun je als je klaar bent beter de kaart in de oven laten afkoelen met de deur open. Ik pakte hem er vrij snel uit, en daardoor lazerde er 4 condensators af (soldeer nog zacht/ bijna vloeibaar) :P . Vandaag maar eens aan het solderen gegaan, wat redelijk wilde lukken. Zit nu te werken achter m'n oude systeempje met een tot nog toe goed werkende 6800GT :) . Tijdens een spelletje nog geen vreemde spikkeltjes of streepjes in beeld tegen gekomen wat dus eerst wel het geval was. Lijkt erop dat het oudje weer wat langer mee kan.

Hallo

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01-2021

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Mensen, ik kan ook bevestigen dat je je GTX kan repareren nadat hij dood is gegaan.
Toevallig is mijn lieve GTX vandaag gesneuveld, dus ik alles er af halen en heb hem vervolgens 10 minuten in een 200 graden warme over gelegt en whala, hij werkt weer als een zonnetje.
Gelijk even de koelpasta vervangen want dat was een...rotzooi!, daar maak ik verder geen woorden aan vuil :)
Ik schrok er trouwens wel van hoe immens groot die g80 chip is.

Is 93 graden als ik fallout 3 speel trouwens een acceptabele temperatuur?

[Voor 14% gewijzigd door Anonnymous! op 14-09-2009 21:58]

• RaJitsu

RaJitsu

B.S.U.R.

Wat voor koelpasta gebruik je daarvoor? Het moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk, dus als er spuitjes van een euro zijn is dat natuurlijk ideaal. Voldoet dit? Hoeveel gram heb je ongeveer nodig? Ik kan echt niet inschatten hoeveel 1 gram koelpasta is.

[Voor 152% gewijzigd door RaJitsu op 14-09-2009 22:42]

B.S.U.R.

• Cassius
  • Niet online
Anonnymous, ligt er aan of je een beetje airflow hebt en wat de core werd voordat je de koeler verving. Als de temp nu ineens een stuk hoger ligt; zul je het even anders/opnieuw moeten doen :) . Misschier meer of minder pasta.

De meeste mensen deugen!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:29
Mijn XFX 8800GTX ging vanavond ook kapot, net buiten de garantie.
Het zelfde probleem als de meeste hier, strepen door het beeld geel en blauw
Omdat ik me dit topic herinnerde heb ik meteen de oven aangezet op 200 graden, de koeler van m'n kaart af geschroefd en de kaart 10 minuten laten bakken.
En jawel, werkt weer als een zonnetje, daarom zou ik iedereen met een soortgelijk probleem deze methode aanraden.
Je hebt toch niets te verliezen als zoals in mijn geval de garantie al is verlopen.
Cassius bedankt voor het openen van dit topic

• Cassius
  • Niet online
Geen dank, ik was niet degene die het het eerst probeerde - maar blij dat het topic heeft geleid tot twee weer werkende kaarten.

Nog steeds geen mail terug van XFX en telefoon nummer in Rotterdam wordt niet opgenomen. Ik denk omdat ze zien dat ik mobiel particulier bel ofzo of ik heb een oud nummer.

De meeste mensen deugen!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08-2021

neliz

GIGABYTE Man

9 cijfers?

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Cassius
  • Niet online

De meeste mensen deugen!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:11
Hier ook iemand met een kapotte 8800 gtx. Maar het is wel al van mei 2008(bijna een jaar en een half geleden.) Ik had de kaart al echter van het begin(dus november 2006), die is dus een jaar en een half kapot gegaan. Symptomen waren allemaal groene letters in beeld bij het opstarten. Geprobeerd garantie te claimen, maar xfx deed moeilijk(ze konden het serienummer niet herkennen 8)7 ). Ahja ik kocht dan maar een 8800 gt en sinds kort ben ik geupgraded naar een 4870.

Nu zit ik echter nog steeds met die kaart en ik zal eens kijken om hem te bakken. Wat ik er dan mee ga doen weet ik eigenlijk niet. Een gebakken kaart ga ik echt niet verkopen.

Edit: Wat mij opvalt is dat bijna alle problemen artifactproblemen zijn of vreemde kleuren. Nooit dat iemand geen beeld meer krijgt. Toch een geheugenprobleem? Lijkt me dan dat het niet aan Nvidia ligt, maar aan haar geheugenbakker.

[Voor 15% gewijzigd door skelleniels op 17-09-2009 14:41]

http://specs.tweak.to/16567

• BruceLee
  • Laatst online: 21-05 02:06

BruceLee

i9 9900K - Geforce 3080 RTX

mijne is ook opeens dood nu :(
xfx 8800 GTX XXX

[Voor 23% gewijzigd door BruceLee op 17-09-2009 22:54]

GoT iRacing Discord ----> Klik HIER om de GoT iRacing Discord te joinen <----

• Admiral Freebee
  • Niet online
skelleniels schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:07:
Edit: Wat mij opvalt is dat bijna alle problemen artifactproblemen zijn of vreemde kleuren. Nooit dat iemand geen beeld meer krijgt. Toch een geheugenprobleem? Lijkt me dan dat het niet aan Nvidia ligt, maar aan haar geheugenbakker.
Of zoals ik eerder al zei:
Admiral Freebee schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:13:
Maar de geheugencontroller zit wel in de GPU gebakken. Mogelijk ligt daar het probleem dan? Of aan andere onderdelen die doorgaans op G80 gebaseerde kaarten werden gebruikt? Of aan het design van deze kaarten?
Het kan ook aan de verbindingen naar het geheugen liggen. Overigens kunnen artifacts ook duiden op een GPU die niet meer goed werkt. Verder denk ik dat er wel meerdere fabrikanten van geheugen zijn gebruikt op de G80 kaarten. Daar zal het niet aan liggen denk ik.

• skelleniels
Admiral Freebee schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:40:

Het kan ook aan de verbindingen naar het geheugen liggen. Overigens kunnen artifacts ook duiden op een GPU die niet meer goed werkt. Verder denk ik dat er wel meerdere fabrikanten van geheugen zijn gebruikt op de G80 kaarten. Daar zal het niet aan liggen denk ik.
Tuurlijk, maar 95 procent van de gevallen is het een geheugenprobleem. Bij GPU-problemen loopt de pc meestal vast. Klok je kaart op de core maar eens te hoog in Atitool en dan testen. Je pc loopt vast. Klok je geheugen te hoog en je zal enkel artifacts krijgen(tenzij je veel te hoog gaat kan hij vastlopen)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

Bij de 7900 serie gaf XFX toe op hun forum dat het toen een productiefout was waar het soldeerwerk van het geheugen losliet.

Ik neig zelf ook meer naar het geheugen, als de core deels loslaat, of geen goed contact maakt lijkt me dat het beeld gewoon zwart blijft.

Meestal komen de klachten na ongeveer 2 jaar opzetten (meestal net na garantie). Mijn kaart is in oktober 2 jaar, en ten tijde waren er nog geen G92's te koop (die kwamen zeer kort daarna, maar ik zat al 2 maand zonder videokaart en heb dus gewoon een G80 8800 gekocht).
Als het dus echt puur alleen aan de G80 ligt, dan zouden de G92's het na 2 jaar niet moeten krijgen.

Echter, kijk ik naar voorgaande series, de 6800's hadden het ook (mijne kreeg het na 3 jaar), de 7900's ook (vaak al tussen de 5 maand en 1 jaar).

Maar goed, we zullen zien, het zal mij niet zo verbazen als straks al die G92's er ook mee ophouden (althans, artefacts geven).

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 20:19
BruceLee schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:54:
mijne is ook opeens dood nu :(
xfx 8800 GTX XXX
en je hebt geen oven ? :|

Anoniem: 307023

mijn 8800gts320 is afgelopen maand overleden en helaas heb ik echt geen oven :P (studentenhuisje)

maar ach de 275GTX is veel leuker om mee te gamen op 1920x1080 dus het is alleen jammer dat ik de oude kaart aan niemand kado kan doen want hij draaide met overclock de meeste games nog soepel op hoge instellingen en resoluties (geweldige A3 versie die vet snel ging, heb minder plezier met overclocken gehad met de 275 nu):/

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

AlexanderB

7800 rpm

een student die geen diepvriespizzza's kan bakken.. :N (of lasagna, broodjes, ovenschotels, videokaarten, etc..)

ik zal het in ieder geval onthouden voor als ik weer een dode kaart heb (buiten garantie)

mn huisgenoot heeft trouwens een laptop met een 8xxx gpu, en die ging dus ook naar de klote.. heeft 3 maanden in n hoek gelegen, toen naar de winkel, ding op de balie, en voilla, starte meteen zonder problemen op.. dus wtf daar nou mee was weet ik ook niet..

• skelleniels
Nemesizz schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 19:39:
Bij de 7900 serie gaf XFX toe op hun forum dat het toen een productiefout was waar het soldeerwerk van het geheugen losliet.

Ik neig zelf ook meer naar het geheugen, als de core deels loslaat, of geen goed contact maakt lijkt me dat het beeld gewoon zwart blijft.

Meestal komen de klachten na ongeveer 2 jaar opzetten (meestal net na garantie). Mijn kaart is in oktober 2 jaar, en ten tijde waren er nog geen G92's te koop (die kwamen zeer kort daarna, maar ik zat al 2 maand zonder videokaart en heb dus gewoon een G80 8800 gekocht).
Als het dus echt puur alleen aan de G80 ligt, dan zouden de G92's het na 2 jaar niet moeten krijgen.

Echter, kijk ik naar voorgaande series, de 6800's hadden het ook (mijne kreeg het na 3 jaar), de 7900's ook (vaak al tussen de 5 maand en 1 jaar).

Maar goed, we zullen zien, het zal mij niet zo verbazen als straks al die G92's er ook mee ophouden (althans, artefacts geven).
Daarom dat ik nu ben overgestapt naar een ATI 4870. Voor 150 euro heb je bij ATI een veel betere kaart die ook nog eens langer meegaat. Ik vind het jammer dat mn gtx kapot is, want ik heb hem nu bijna 3 jaar en ik ging hem misschien nu pas vervangen(Die 8800 gt was toch iets minder als de gtx, maar dat lag vooral aan club3d met hun brakke koeler dat ik nu ook die gt heb vervangen).

Ik doe nu eenmaal graag minimum 3 jaar met een videokaart(moet je misschien maximum op medium gaan spelen zonder AA, best te doen nog)

edit: Mijn kaart zit momenteel in de oven, nog 6 minuten te gaan. Ik ga dan na 1 uur de koeler er weer op installeren en laat jullie weten of het werkt.

[Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 19-09-2009 11:44]

• Gulpener
  • Laatst online: 02-05 21:41

Gulpener

zelluf!

Ik had een kapotte 8800 GTX.

vanochtend de schroefjes eraf ... ove op 200'C.

ff laten bakken en de hele handel weer vastgeschroefd.

* hij doet het weer* !

klasse topic dit :P

* Gulpener zit in juichmode !

Moet nu wel even kijken of het goed gaat met de temp - en er nieuwe koelpasta tussengooien!

• Rutger Mulder
Leuk, maar het blijft een tijdelijke oplossing. Je kaart zal hoe dan ook in de toekomst weer kapot gaan op het zelfde punt door een design fout van nvidia!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rutger Mulder schreef op zondag 20 september 2009 @ 15:23:
Leuk, maar het blijft een tijdelijke oplossing. Je kaart zal hoe dan ook in de toekomst weer kapot gaan op het zelfde punt door een design fout van nvidia!
Als je dit meerdere malen kan uitvoeren zonder dat de kaart er verder kapot aan gaat kan je dit natuurlijk om de twee jaar doen... Het slaat natuurlijk nergens op dat het zou moeten, bij een kwalitatief goed product (verwacht je als je er honderden euro's voor betaalt) maar als ie hiermee tien jaar mee kan is het in ieder geval geen tijdelijke oplossing.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 12:53
Om wat voor een artifacts gaat het dan? (bij de mensen die hun misbaksels hebben kunnen fixen)
Ik heb hier nog een V9999 GE agp liggen die groene strepen en puntjes in het beeld heeft.
die zitten er altijd, ook bij het opstarten en worden (voor zover ik weet) niet erger bij stressen.

misschien toch eens proberen op te bakken, kapot issie toch al. (1 maand na garantieperiode :( )

• base_
  • Nu online
@daani: strepen blokken en patterns zijn meestal een geheugen probleem, het kan hierbij echter ook om de soldeerverbindingen gaan van de geheugenchips, als je geen garantie meer hebt kan even bakken in de oven het probleem dan met een beetje geluk (voorlopig) oplossen.

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-01 06:17

Patjeee

Ik woon in Boston MA

WTF ik had daarnet op youtube allemaal rare streepjes die dansten over mijn scherm en rood geel blauw en groen werden :')

alleen toen ik een printscreen nam waren ze er niet
does someone have a clue? 8)7 :D

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Patjeee schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:27:
WTF ik had daarnet op youtube allemaal rare streepjes die dansten over mijn scherm en rood geel blauw en groen werden :')

Je monitor/kabel. Schijnbaar doet je gpu e.d. het wel goed want de screenshot klopt, dan ligt het of aan de output van de kaart of aan de kabel/monitor. Heb je een andere monitor om te testen?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 09:52
Patjeee schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:27:

Monitor / kabel / connector.

[Voor 0% gewijzigd door spNk op 21-09-2009 10:05. Reden: Vaker refreshen :(]

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 21:14
Blij dat ik dit topic tegenkom. Heb zelf een Dell 9400 met een 7900gs videokaart die al weer enige tijd met de standaard VGA videodrivers draait omdat het geheugen is dolgedraaid (vergelijkbare problemen als die welke jullie over de 8600/8800 serie aanhalen. Al weer ruim een half jaar geleden dat ik naar een oplossing heb gezocht. Nu toch maar weer eens aan het zoeken en ik kom een topic tegen waarin wordt aangegeven dat het bakken van de videokaart ook voor de 7900GS een oplossing zou kunnen zijn.

Ik kan op dit moment mijn notebook niet missen en ga dus geen risico lopen door de kaart nu snel even te bakken. Over een paar weken hoop ik een vervangend notebook te hebben en daarna ga ik zeker met koekjes bakken experimenteren. Resultaten zal ik dan hier posten. :)

Waarschuwing:
Het spreekt voor zich maar ik adviseer niemand om zijn videokaart met problemen maar even snel te bakken.
Het gaat waarschijnlijk vaker fout dan goed (de kans dat componenten verschuiven als je de kaart te snel uit de oven pakt bijv.8)7 ). Maar als je bereid bent het risico te lopen, m.a.w. je hebt niets te verliezen, dan kan het een serieuze optie zijn.

Hans van Zijl

• Admiral Freebee
  • Niet online
primusz schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:59:
[...]

Je monitor/kabel. Schijnbaar doet je gpu e.d. het wel goed want de screenshot klopt, dan ligt het of aan de output van de kaart of aan de kabel/monitor. Heb je een andere monitor om te testen?
Het kan dan ook nog in het laatste deel van de kaart, vlak voor de output zitten, maar dat is eerder zeldzaam. Wat ook kan, is dat je screenshot het filmpje niet meeneemt. Net zoals een screenshot nemen van een filmbestand vaak niet lukt.

Anoniem: 256488

Dus jullie doen die hele kaart in de oven zonder koeler natuurlijk.
Maar verbranden die condensators niet dan?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 15:53
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
- Koeler eraf gehaald en de kaart zomaar in de oven gelegd of hebben jullie steuntjes eronder geplaats?
- En welke kant van de kaart boven?
- Gebruik gemaakt van een gasoven of met heteluchtoven (convectie)?

Op het HardOCP forum werd de kaart (zonder koeler) op een paar propjes alufolie gelegd met kant waar de chip zit naar beneden. Url: http://hardforum.com/show...?p=1034145333&postcount=1

[Voor 16% gewijzigd door PASware op 21-09-2009 21:50]

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

Zijn een paar dingen waar je op moeten letten.
Niet de magnetron gebruiken. :p
Niet op metaal leggen, doe er dan bak papier tussen.
En soldeersel naar boven toe gewezen dus GPU naar onder.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Gulpener
  • Laatst online: 02-05 21:41

Gulpener

zelluf!

Ik had er zilverfolie onder gestopt. met de gpu naar onderen.

10 minuten @ 200 graden en toen in de oven laten afkoelen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Is wel lachen :D

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-05 15:26

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

/me begint nou pas door te krijgen dat het echt is dat je je graka kan repareren met een oven, dacht eerst dat het een of andere rotgrap was ofzo :9

Signature

• Cassius
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:53:
Zijn een paar dingen waar je op moeten letten.
Niet de magnetron gebruiken. :p
Niet op metaal leggen, doe er dan bak papier tussen.
En soldeersel naar boven toe gewezen dus GPU naar onder.
Vind het juist vreemd dat de GPU naar onderen zou moeten ... Soldeersel zit vooral onderop de kaart, maar als dat toch heet wordt dan vallen er toch 'zwaardere' componenten vanaf als je hem met de GPU naar beneden erin plaatst? Als je hem recht erin plaatst dan blijft dat soldeer toch wel plakken of zit ik verkeerd :/ ?

De meeste mensen deugen!

Cassius schreef op maandag 21 september 2009 @ 23:12:
maar als dat toch heet wordt dan vallen er toch 'zwaardere' componenten vanaf
Componenten vallen er niet af zo zwaar zijn ze niet.
Gaat vooral om het soldeersel dat je hem met de GPU naar onder moet doen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• skelleniels
Bij mij is het helaas niet gelukt. Jammer, maar ik ga er niet minder om slapen:) De groene strepen door het beeld blijven. Windows herkent de kaart zelfs niet meer. Verslechterd is het allesinds niet

• SAiN ONeZ
  • Laatst online: 25-05 17:05

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ik heb me oude 8800gtx ook terug gekregen van een vriend die hem in zijn systeem had zitten, hij heeft al wat vervangends, dus deze gaat de oven in :P

Zitten er niet adhesive pads onder de koeler, en kunnen die herbruikt worden, of moeten die vervangen, Cassius hoe had jij dat opgelost, nadat je ff niet oplette, en alles eraf gepeuterd had!?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Cassius
  • Niet online
sain onez schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:15:
ik heb me oude 8800gtx ook terug gekregen van een vriend die hem in zijn systeem had zitten, hij heeft al wat vervangends, dus deze gaat de oven in :P

Zitten er niet adhesive pads onder de koeler, en kunnen die herbruikt worden, of moeten die vervangen, Cassius hoe had jij dat opgelost, nadat je ff niet oplette, en alles eraf gepeuterd had!?
Ik heb -letterlijk- 15 minuten geleden mijn pakketje op het postkantoor binnen gehad. Met daarin:
Phobya Wärmeleitpad Ultra 5W/mk 100x100x2mm :) .

Gekocht voor 17 euro bij aqua tuning, ga er mijn eigen G80GTX ook mee refitten. Kaart gaat nu als test de oven in, ik heb zoals verwacht niets gehoord van XFX. De service bij die jongens is echt om te huilen. Voortaan voor mij gewoon weer EVGA :) .

Edit: kaart zit nu in de oven, 10 minuten bakken :9
Edit2: kaart is gebakken, zie niets vreemd of raars, stinkt ook niet erg (had hem heel goed schoongemaakt). Nu laten afkoelen.

[Voor 9% gewijzigd door Cassius op 22-09-2009 18:07]

De meeste mensen deugen!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 13:27
Nou wat wil het toeval mijn 8800GTS640 is ook overleden en vanmiddag al opgestuurd naar EVGA. Zelfde probleem met blokken/strepen/etc als ik hier ook anderen zie melden. Dure grap voor Nvidia als er zoveel kaarten de pijp uit gaan. Volgende keer maar een ATI kaart kopen.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Cassius schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:18:
[...]

Ik heb -letterlijk- 15 minuten geleden mijn pakketje op het postkantoor binnen gehad. Met daarin:
Phobya Wärmeleitpad Ultra 5W/mk 100x100x2mm :) .

Gekocht voor 17 euro bij aqua tuning, ga er mijn eigen G80GTX ook mee refitten. Kaart gaat nu als test de oven in, ik heb zoals verwacht niets gehoord van XFX. De service bij die jongens is echt om te huilen. Voortaan voor mij gewoon weer EVGA :) .

Edit: kaart zit nu in de oven, 10 minuten bakken :9
Edit2: kaart is gebakken, zie niets vreemd of raars, stinkt ook niet erg (had hem heel goed schoongemaakt). Nu laten afkoelen.
No good news!? :?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Cassius
  • Niet online
Nou ik heb dus 2mm besteld waarbij stond "dit materiaal kan 50% worden ingeduwd" - maar dat is dus bullshit. Standaard maakt de core dan geen contact meer. Dus heb ik ze nu allemaal doormidden gesneden (dat duurde een uur) en nu zit de kaart in elkaar. Ik denk dat ik hem morgen even in mn bak hang.

Bestel dus geen 2mm, maar 1mm! (het liefst 1.2mm, maar 1mm werkt ook!).

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
dubbel, nvm :X

[Voor 80% gewijzigd door Cassius op 23-09-2009 15:41]

De meeste mensen deugen!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 23:33
Nou, toevallig is die van mij ook kapot gegaan vorige week. Mijn ASUS 8800GTS 320 mb. Alleen ik heb em weggedaan en er een GTX275 896 mb voor gekocht. Meteen weer vooruit. Toch een toptopic dit en het is wel heel raar dat er zoveel in een tijdje uitvallen...

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-03 11:55

Nessuno

io sono nessuno

zomg lees ik dit nu :S
mijne net vanochtend op de bus gedaan naar evga voor rma
ook zo maar uit het niets dood.
pc crashed reset en de bekende piepjes...
ah well we zien wel wat ik terug krijg laat het zeker weten !

lang leven evga met hun 10jaar garantie :D
hulde voor die mensen !!

Na rose e cient spin

• Cassius
  • Niet online
Omg haha, ik lach me dood. Wat was ik skeptisch ten opzichte van dit bakgedoe, maar het heeft -ook- bij mij gewerkt :/ :p .

Foto's:

Kaart gestript en aan het schoonmaken met ArtiClean kit

Alle rotzooi die eraf komt in mijn brooddoosje :9

De core, de standaard A2 productie revisie (model uit 10e maand 2006)

Helemaal schoon, zo schoon is die kaart nog nooit geweest :>

Opstelling, kaarsrecht afgemeten (wilde niet dat iets verschoof door zwaartekracht)

Tien minuten hierin na voorverwarming!

Deurtje open laten staan om af te koelen (er liggen gelukkig geen onderdelen op het bak papier :X )

Helemaal strak ge-refit met nieuwe coolpads :Y !

Het bewijs :D ! Mijn eigen GTX XT ligt bovenop met de HR-03 Plus koeler, terwijl je een 8800GTX in mijn machine ziet zitten en GoT open ziet staan :) !

Even een dik uur CoD4 gedaan op 1680x1050x32 + 60Hz Vsync + 4xAA + 16xAF + Alles op highest temp log van de maximum waarden:

GPU Core Clock [MHz] - 576.0
GPU Memory Clock [MHz] - 900.0
GPU Temperature [°C] - 85.0
GPU Temperature [°C] - 77.0
PCB Temperature [°C] - 64.0
Fan Speed [%] - 70
Fan Speed [RPM] - 1749

Validation: http://www.techpowerup.com/gpuz/bkxkm/

Hiervoor toen de kaart artifacte en vastliep werd hij dik 94 graden tijdens ongeveer dezelfde load. Maar er zat stof in en die rommel koelpads. Nu idle draait de kaart weer binnen tien minuten op 56°C - purrrfect.

Ik ben een tevreden tweakert, had moeite om te geloven dat het waar was. Enfin, als je de kaart heel goed schoon maakt, stickers en rotzooi verwijderd, dan kan er weinig misgaan in die oven en wie niet waagt die niet wint. Olé :) !

[Voor 7% gewijzigd door Cassius op 12-05-2010 08:44]

De meeste mensen deugen!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-03 11:55

Nessuno

io sono nessuno

die zwarte pads lijken me een beetje aan de dikke kant of ligt dat aan mij ?
btw waar heb je die vandaan ?

Na rose e cient spin

• Cassius
  • Niet online
prodigy schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:30:
die zwarte pads lijken me een beetje aan de dikke kant of ligt dat aan mij ?
btw waar heb je die vandaan ?
Lees eens een paar posts omhoog - hint: Cassius in "Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten"

Aquatuning dus :) .

De meeste mensen deugen!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

You're my hero!! _/-\o_

Duidelijke tutorial met pics, perfect!
Ik heb zelf geen thermal pads, wel een defecte gtx maar als ik voorzichtig ben heb ik dan enkel wat koelpasta nodig, en kan ik die originele aan de koeler laten zitten, of zullen die bij demonteren van de koeler juist aan de ramchippies blijven kleven, en hierdoor dus sowieso vervangen moeten worden!? :'(

Temps zijn er alleen maar beter op geworden, dus ook de levensduur,
veel succes met de veiling ;)
nice dat je er alles eerlijk bij vermeldt, maar na deze tune-up zal ie nog wel een tijdje draaien, en anders tussen de broodjes op zondagmorgen ;)

[Voor 4% gewijzigd door SAiN ONeZ op 24-09-2009 00:52]

• Cassius
  • Niet online
Als je de stock koeler verwijderd en je laat de witte pads zitten, kan je die gewoon later terugplaatsen. Zorg er wel voor dat je van te voren even de kaart even stresst met gamen, rthdribl of furmark. Als de kaart goed warm is zet je de pc uit en verwijder je de kaart, schroefjes en koeler - hij laat dan veel makkelijker los als hij net warm is geweest :) .

Je zult wel nieuwe koelpasta voor de core nodig hebben ja.

Uiteraard vermeld ik alles eerlijk bij die veiling, ik raad iedereen dat hier ook aan om te doen. Laat tweakers geen marktplaats worden, maar hou het niveau op peil :Y !

De meeste mensen deugen!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 21:14
jwpmzijl schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:21:
Ik kan op dit moment mijn notebook niet missen en ga dus geen risico lopen door de kaart nu snel even te bakken. Over een paar weken hoop ik een vervangend notebook te hebben en daarna ga ik zeker met koekjes bakken experimenteren. Resultaten zal ik dan hier posten. :)
Ik kon het niet laten, zeker nu ik wist dat er een mogelijke oplossing was ergerde ik mij te veel aan de beperkingen van mijn 'gecastreerde' 7900GS in mijn Dell 9400.

Kortom vanavond het notebook gedemonteerd en de videokaart gestript en schoongemaakt. Vervolgens in de oven (200 graden voorverwarmd - 8 minuten). De kaart laten liggen en een half uur laten afkoelen.
Na het monteren was de grote vraag "doet ie het nu" en zo ja hoe. Ik zet notebook aan en wonder o wonder er komt beeld. Sterker nadat ik de videokaart had ingeschakeld werden de Nvidia drivers keurig geïnstalleerd. Ik heb een run van 3D mark 2008 kunnen doen en hoewel nog wel diverse arctefacten zag in een bepaald deel van het scherm werdt de test zonder crash doorlopen.

De tijd moet leren hoe lang deze oplossing blijft werken. Voorlopig ben ik helemaal happy _/-\o_

07-10-09 update :(
En mijn videokaart heeft het weer begeven. Kan wederom enkel VGA modus van de kaart gebruik maken. Wellicht heb ik de vorige keer de kaart te kort in de oven gehad of is de temperatuur te laag geweest etc. Zal binnenkort het bakproces nog eens herhalen maar het was dus geen onverdeeld succes....

[Voor 11% gewijzigd door jwpmzijl op 07-10-2009 21:46]

Hans van Zijl

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 16:35
Vedorie,waarom heb ik deze thread niet anderhalve maand geleden gevonden?Mijn 8800Ultra is ook "gestorven"met dezelfde symptomen die hier worden beschreven.Enkel had ik de brute pech dat mijn 2 jaar waarborg net 3 weken verlopen was,en ik dus dikke pech had met XFX...Ze wilden niets voor me doen,en de pc shop zijn leverancier kon ook niets doen...

• daan!
*baking*
..

Maar ik moet toegeven dat ik er weinig vertrouwen in heb, vooral omdat het een V9999 a.k.a. 6800 chip betreft.

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2020

ride277

Cooled by Noctua

Hmm, echt weird dat ik dit topic net tegenkom als mijn Asus 8800 GTS 320MB ook problemen geeft. Ik kreeg vorige week opeens niet te verklaren crashes, en ik heb echt alles getest, geheugen, processort, drivers, enzovoorts. Niks hielp. Dus heb ik de videokaart uit de pc van mijn vriendin gejat, een 8500 GT, en getest in wat games. Opeens crasht die rommel niet meer :S (En nee, het was niet opeens nog steeds speelbaar, die kaart zorgt voor een leuke slideshow ;))

Ik heb alleen geen last van groene strepen en andere troep, mijn videokaart crasht gewoon (de hele pc) in diverse games. Het enige wat een beetje op artifacts lijkt is wat problemen in CoH, waar de vlaggen in het multiplayer scherm wat raar deden...

Kortom, dit lijkt niet helemaal op de problemen die het overgrote deel van de bakkers hier schetst, dus tja, ik weet nou niet of ik maar gelijk wat zoete nvidiakaart moet gaan bakken O-)

| system specs |

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, als je alles al getest hebt en de kaart is toch verloren, dan heb je niets te verliezen ;)

• spNk
Ik ga binnenkort mijn 9800PRO(XT) proberen (gaat dus om een ati kaart), toch niks te verliezen, maar dit kan gewoon in een combi magnetron op oven stand als ik het goed begrijp?

[Voor 8% gewijzigd door spNk op 25-09-2009 09:08]

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

spNk schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:08:
Ik ga binnenkort mijn 9800PRO(XT) proberen (gaat dus om een ati kaart), toch niks te verliezen, maar dit kan gewoon in een combi magnetron op oven stand als ik het goed begrijp?
Ja dat kan. Reken er alleen niet op dat het bakken van een willekeurige videokaart problemen gaat verhelpen. Bij de 8800 serie kaarten van nVidia zitten schijnbaar slechte soldeerverbindingen die met de oventruuk weer tijdelijk opgelost kunnen worden.
Een 9800 heeft waarschijnlijk gewoon verrot geheugen wat niet beter zal worden door ze te bakken in een oven (ik had hetzelfde met een 9700 pro, deze werkte nog wel als ik het geheugen terug clockte).

• Cassius
  • Niet online
Inderdaad, deze oplossing betreft voor zover we weten echt G80 serie kaarten (8800GTS320, 8800GTS640, 8800GTX768, 8800ULTRA768) en misschien ook lagere derivaten (8400/8600) - deze stonden er bekend om dat de soldeerverbindingen het begaven. Als je dat probleem weet, dan weet je de oplossing ook. Maar een random videokaart erin gooien die kapot is heeft denk ik een stuk minder zin, al heb je weinig te verliezen.

Zorg ervoor dat je de kaart echt -HELEMAAL- stript en dat er geen oude condensatoren op zitten. Stickers, pasta, stof, vet- of vingerafdrukken; allemaal weghalen met schoonmaak alchohol of ander middel. Verder geduld hebben met afkoelen en rustig laten ventileren. Weinig risico dan een leuke tweaker test rijker :) .

[Voor 3% gewijzigd door Cassius op 25-09-2009 09:44]

De meeste mensen deugen!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Cassius schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:44:
Weinig risico dan een leuke tweaker test rijker :) .
Nouja, als er een onderdeel is verschoven en kortsluiting maakt heb je ook nog de kans dat je je moederbord op blaast (of je voeding).
Bij een 9800 maakt dat natuurlijk niet zoveel uit omdat het toch al op obsolete hardware draait ;) maar pas dus op dat je niet zomaar wat doet 'omdat je videokaart toch al stuk is'. Er is een kans dat je nog meer stuk maakt..

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 14:08
primusz schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:33:
[...]

Ja dat kan. Reken er alleen niet op dat het bakken van een willekeurige videokaart problemen gaat verhelpen. Bij de 8800 serie kaarten van nVidia zitten schijnbaar slechte soldeerverbindingen die met de oventruuk weer tijdelijk opgelost kunnen worden.
Een 9800 heeft waarschijnlijk gewoon verrot geheugen wat niet beter zal worden door ze te bakken in een oven (ik had hetzelfde met een 9700 pro, deze werkte nog wel als ik het geheugen terug clockte).
I beg to differ. Er zijn een hoop kaarten die last hebben van dit soort defecten, en zelfs andere onderdelen.

Met succes heb ik de volgende dingen gebakken:

7800GT - gaf al in bios artifacts, doet nu 18000 3dmarks03 zonder arti's
6600GT - gaf in zijn geheel geen beeld meer, nu weer prima
Team Xtreem DDR2-800 - pc bootte in zijn geheel niet op. Nu memtest clean op ddr2-800 3-3-3-8 timings 2.3v

En many more to come. Binnenkort kijken of ik mijn DDR1-600 stickjes weer tot leven kan wekken.

Mijn hypothese is dat door de algemen stress waaronder videokaarten staan - door dwars op het zwaartekrachtveld te hangen - de verbindingen broos en gebroken raken, waardoor het juist bij erg oude kaarten deste meer kans heeft om te werken.

@ Cassius; stickers kun je gerust laten zitten. Ik heb die er nooit afgehaald - simpelweg omdat het bij die kaarten onmogelijk was - en bij die temperatuur gebeurt er nog niks mee. Stof gaf ook geen problemen (ik ben gewoon lui ik weet het, maar het levert iig resultaten op). Koelpasta uiteraard wel weghalen.

[Voor 10% gewijzigd door Boxman op 25-09-2009 10:24]

Ryzen 3900x | Taichi x370 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled Vega 64 | Seasonic X-1250W

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 22:10
pff dit lees ik nu en heb vorige maand me 8800gtx afgeschreven en een 285 gekocht.

kan altijd nog de oven in dumpen en hopen dat het werkt

• Cassius
  • Niet online
Boxman schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 10:21:
[...]@ Cassius; stickers kun je gerust laten zitten. Ik heb die er nooit afgehaald - simpelweg omdat het bij die kaarten onmogelijk was - en bij die temperatuur gebeurt er nog niks mee. Stof gaf ook geen problemen (ik ben gewoon lui ik weet het, maar het levert iig resultaten op). Koelpasta uiteraard wel weghalen.
Stickers verkleuren, maar als ze opkrullen en er zit plakspul onder gaat dat bij 200c flink bakken/stinken. Stof weet ik ook niet zo zeker of het verstandig is; maar luiheid siert I guess ;) .

De meeste mensen deugen!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 15:53
Ik ga dit ook maar een keer proberen met mijn 7900GTO, die gaf ook vreselijke strepen en op laatst niks meer ;(

Ik ken deze methode al een poosje, maar nu ik hier de goede resultaten lees, wil ikhet ook wel proberen, heb toch niks te verliezen, mijn HD4650 bevalt me prima :)

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 15:56
spNk schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:08:
Ik heb ook nog een 9600 pro liggen :*) Laat me ff weten of het lukt, dan probeer ik die van mij ook

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• skelleniels
Cassius schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:36:

Hiervoor toen de kaart artifacte en vastliep werd hij dik 94 graden tijdens ongeveer dezelfde load. Maar er zat stof in en die rommel koelpads. Nu idle draait de kaart weer binnen tien minuten op 56°C - purrrfect.
Wie zegt dat de kaart gewoon niet te warm werd en dat hij daardoor begon te artifacten. Als het natuurlijk al bij opstart van de pc is in de bios zou het natuurlijk wel kunnen kloppen.

• Cassius
  • Niet online
skelleniels schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 14:59:
[...]
Wie zegt dat de kaart gewoon niet te warm werd en dat hij daardoor begon te artifacten. Als het natuurlijk al bij opstart van de pc is in de bios zou het natuurlijk wel kunnen kloppen.
Ding artifacte bij post/bios al op 40 koele graadjes, dus nee dat was het niet ;) .

De meeste mensen deugen!

• spNk
primusz schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:33:
[...]

Ik denk niet dat het het geheugen is. Mijn kaart ging zo opeens dood.
Ik had per ongeluk mijn ubuntu installatie gefuckt, waardoor x.org niet meer wou draaien.
Dus ik draaide gewoon in console, nachtje aan gestaan, ik monitor aan doen, geen beeld meer.

VGA dus dood.

Ik ben ook niet bang dat ik een psu of mobo kapot maakt, dit omdat mijn eigen pc gewoon PCI-E is, en de 9800pro(xt) gewoon AGP is, voor een oud half gaar mobo dat ik nog heb liggen.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 14:08
Cassius schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 11:25:
[...]

Stickers verkleuren, maar als ze opkrullen en er zit plakspul onder gaat dat bij 200c flink bakken/stinken. Stof weet ik ook niet zo zeker of het verstandig is; maar luiheid siert I guess ;) .
Hmm apart, bij mij gebeurde geen van dat alles. Van de geheugen had ik ook nog wat plakresten laten zitten, maakte ook geen probleem. De enige stank die ik steeds heb is die van gesmolten tin, maarja dat is nou juist de bedoeling :)

Ryzen 3900x | Taichi x370 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled Vega 64 | Seasonic X-1250W

• RaJitsu

RaJitsu

B.S.U.R.

Bakken is bij mij ook gelukt. Ik vraag me alleen af wat normale idle-temperaturen zijn.
Bij mij:

GPU-omgeving 61
GPU-diode: 81
GPU: 76

(cijfers komen uit Everest).

Misschien een idee om even wat te vergelijken? Welke methode kan ik het beste gebruiken om mijn GPU eens te stressen?

[Voor 26% gewijzigd door RaJitsu op 27-09-2009 00:05]

B.S.U.R.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

OCCT strest je GPU wel aardig, furmark stresst je GPU meer dan je ooit met dagelijks gebruik zou kunnen :)

• RaJitsu

RaJitsu

B.S.U.R.

Ok, thanx. Maar hoe weet ik dat temp x een gevaar is en dat mijn GPU de geest dreigt (onderstreept, want als hij echt kapot is, dan weet ik dat wel :)) te geven?

B.S.U.R.

bwerg schreef op zondag 27 september 2009 @ 12:00:
OCCT strest je GPU wel aardig, furmark stresst je GPU meer dan je ooit met dagelijks gebruik zou kunnen :)
OCCT = Furmark, IBT en Prime in één. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-05 18:07
Voor de stats van kapotte G80 kaarten:
Helaas is vorige maand mijn EVGA 8800 Ultra Superclocked ook defect gegaan, de bekende strepen en crashes tot gevolg.
EVGA heeft een garantie van 10 jaar (na registratie, op aantal modellen) hierdoor heb ik een nieuwe EVGA GTX260 SSC gekregen.
Mooie tip is het wel, even in de oven en klaar :D

*edit: Bij mij begonnen de crashes anders, hierna kwamen de strepen: mhoogendam in "[Multi] Team Fortress 2, deel 11"

[Voor 18% gewijzigd door mhoogendam op 30-09-2009 08:23]

Delerium Steam Profile BF4 profile

• Shadowhawkje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-01 21:57
Zijn de extra stroomaansluitingen op sommige kaarten wel bestand tegen een oven op 200 Graden?

Op onderstaande pica zijn deze namelijk niet gedemonteerd(Rechtsboven).

http://tweakers.net/ext/f/6dOpVa3Kzey3uR2QxIR1igjK/full.jpg

• Rutger Mulder
Als het goed is wel, videokaarten worden tijdens het productieproces ook in een soort oven gedaan om de soldeerverbindingen te maken. Alleen nu doe je het thuis nog een keer over om de graka te repareren.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Nemesizz schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 19:39:
Om mijzelf maar te quoten, zag toevallig net een topic van een 8800GTS 512....tadaa, G92 core. Het is dus (wat ik al verwachte) niet puur een G80 probleem (bovendien hadden de 6 en 7 series het ookal). Je kan er nu op wachten volgens mij dat er meer komen (loopt nu toch richting 2 jaar, precies de tijd dat ze het opgeven).

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nemesizz schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:47:
[...]
Om mijzelf maar te quoten, zag toevallig net een topic van een 8800GTS 512....tadaa, G92 core.
Is dat ook opgelost met de oven dan? Als het puur was "mijn 8800GTS 512 vertoont artifacts" dan kan er nog alles aan de hand zijn natuurlijk. Niet dat ik nu zeg dat het niet zou kunnen hoor...ik denk eigenlijk dat latere GPU's dit probleem ook wel zullen vertonen. Wanneer kreeg NVidia door dat dit probleem speelde? Welke cores waren toen al in ontwikkeling? Ik denk dat de GT200 daar ook nog onder valt eigenlijk...

Was dit het eerste wat NVidia erover te zeggen had of niet? Zo ja, dan zie ik het wel gebeuren dat de GT200 dit probleem ook krijgt...

[Voor 16% gewijzigd door bwerg op 30-09-2009 11:52]

• aquila2
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 22:57

aquila2

ik ben niet gek ?! of wel ?

Mijn G80 GTX is net 3 maanden geleden net 1 maand over grantie overleden. D2 doet die nog in 3D is er niks mee te doen.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-05 18:07
aquila2 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:19:
Mijn G80 GTX is net 3 maanden geleden net 1 maand over grantie overleden. D2 doet die nog in 3D is er niks mee te doen.
Mocht je hem nog hebben, gooi in de oven dat ding. Het is het proberen waard.

Delerium Steam Profile BF4 profile

• daan!
Update:
De V9999 GE is niet gefixed door het bakken.
Gelukkig kon hij niet 'kapotter'. ;)

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 15:39

Akino

Dr. Opteron

binnenkort krijg ik ook een brakke XFX 8800 GTX,deze maar's in de oven doen.
zoals al vaker gemeld,kapot is het toch al.

En het hele verhaal doet me aan de Ibook G4 serie denken,waarvan de solderigen van de ATI VGA chip ook los kwamen,dit door het slechte ontwerp om de hitte van de chips efficient af te voeren,ook zonder behuizing woren de chips belachlijk heet.Ooit wel eens 2 exemplaren hersteld met een verfstripper.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• Anoniem: 16536
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ff serieuze vraag die ik nog niet ben tegen gekomen in het topic tot zo ver.

Een aantal succesverhalen gelezen op 200 graden in de oven. Was dit voorverwarmd of niet? :X

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 12:44
Vandaag mijn 8800GTS320 gebakken, helaas heeft deze culinaire trip niet veel uitgehaald. Wel viel me op dat de PCB veel en veel stijver was.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

bwerg schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:50:
[...]

Is dat ook opgelost met de oven dan? Als het puur was "mijn 8800GTS 512 vertoont artifacts" dan kan er nog alles aan de hand zijn natuurlijk. Niet dat ik nu zeg dat het niet zou kunnen hoor...ik denk eigenlijk dat latere GPU's dit probleem ook wel zullen vertonen. Wanneer kreeg NVidia door dat dit probleem speelde? Welke cores waren toen al in ontwikkeling? Ik denk dat de GT200 daar ook nog onder valt eigenlijk...
Ja ok, misschien ga ik iets te vroeg conclusies trekken. Maar zoals ik al zei zal het mij totaal niet verwonderen als er zeer binnenkort meer komen.
Gezien dat dit probleem eigenlijk al een paar videokaart generaties bestaat denk ik niet dat het nVidia veel kan schelen, anders zouden ze er toch wel wat meer aan doen dunkt me? (ze vallen, op Evga na, allemaal nét buiten de garantie).

En kom ik toch een beetje aan het denken....is het puur nVidia's fout wel? of de fabrikanten die de kaarten inelkaar zetten en eigenlijk verantwoordelijk zijn voor het soldeerwerk?

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:07
:P

terechte vraag, ma zeer grappig :)

of het een algemeen probleem is zullen we binnenkort weten.

next in line is de G92 kaarten zeker? ( daar hoor ik bij met men 8800GT's )

[Voor 26% gewijzigd door BitchCrew op 30-09-2009 17:20]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nemesizz schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:42:
[...]
En kom ik toch een beetje aan het denken....is het puur nVidia's fout wel? of de fabrikanten die de kaarten inelkaar zetten en eigenlijk verantwoordelijk zijn voor het soldeerwerk?
Inderdaad vraag ik me ook wel af of het geheugen er pas opgezet wordt door de "laatste fabrikanten" (EVGA, XFX etc.) aangezien er genoeg custom-kaarten van sommige producenten komen met afwijkende hoeveelheden geheugen. Dan zou het dus bij hun fout kunnen gaan. Maar dan vraag ik me wel af waarom ik nog geen topics heb gezien over Ati-kaarten met dit probleem, aangezien veel fabrikanten zowel Ati als NVidia verkopen (MSI, gigabyte, asus, en club3d en XFX pas sinds kort)

Pagina: 1 2 3 ... 17 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee