Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
bwerg schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:42:
[...]

Ja oke, het hoeft zeker niet (en ik vermoed nog steeds dat de G200 hier geen last van zal hebben want dat zou wel heel stom zijn van NVidia), maar ik dacht dat de g92 deze problemen ook zeker niet zou hebben. Dat weet ik nu niet zo zeker meer. Dus ik vraag me dan af sinds wanneer het dan wel opgelost zal zijn...
Zou maar zo kunnen, grote kans dat Nvidia dit niet als gevolg zou hebben voorzien voor het gebruiken van slechte soldering. En de G200 kaarten kwamen uit voordat deze problemen met de G80 zich voor deden.

En dan bedenk ik me net, zou dat een reden zijn van Nvidia om de G200 kaarten uit de verkoop te trekken? Dat ze hebben ingezien dat het hun fout is dat de G80 kaarten na een tijdje kapot gaan door slechte verbindingen? En dat ze hebben gedacht 'die blunder willen we niet nog eens riskeren dus laten we de G200 kaarten maar uit de markt halen?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicky747
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09-2020
Hier is nog een 8800GTX die praktisch dood is gegaan, freezed de hele pc af en toe.

In furmark zal de kaart binnen 15 seconden heel vreemd beeld geven en de pc laten crashen.
En daarna geen beeld meer.

Na een tijdje kan ik Red Alert 3 zonder problemen/artifacts spelen...

Vaag ding, staat vast echt op het punt kapot te gaan.

Maar ja, nu kan ik lekker weer mijn 7900GSOC afstoffen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
FastFred schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:46:
[...]

Zou maar zo kunnen, grote kans dat Nvidia dit niet als gevolg zou hebben voorzien voor het gebruiken van slechte soldering. En de G200 kaarten kwamen uit voordat deze problemen met de G80 zich voor deden.

En dan bedenk ik me net, zou dat een reden zijn van Nvidia om de G200 kaarten uit de verkoop te trekken? Dat ze hebben ingezien dat het hun fout is dat de G80 kaarten na een tijdje kapot gaan door slechte verbindingen? En dat ze hebben gedacht 'die blunder willen we niet nog eens riskeren dus laten we de G200 kaarten maar uit de markt halen?'
Nvidia heeft deze blunder nooit erkend, en veel mensen weten er niet van.
Als dit nou is als nieuwsbericht op tweakers, neowin.net etc komt te staan dan zal er wel wat serieuzer aandacht aan besteed worden.
Zolang dit niet gebeurd zal er ook geen grote ophef ontstaan, zo simpel is het.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
Euh zie mijn post op de eerste pagina van dit topic?
http://tweakers.net/nieuw...eratuurschommelingen.html
etc
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Het materiaal zou niet goed reageren op temperatuurwisselingen, maar volgens Nvidia zou alleen bij notebooks uitval hebben plaatsgevonden en zouden er al aanpassingen aan de producten zijn doorgevoerd.
Daar lijkt het alleen nog over de mobiele kaarten te gaan, onderaan staat al wel een goede voorspelling voor de desktop kaarten.
Issue lijkt dus ook een stuk groter te zijn en nvidia probeert het nog steeds in de doofpot te stoppen.

Het lijkt mij juist dat er nu veel aandacht aan besteed moet worden aangezien nu echt het merendeel van de kaarten ermee ophoudt.

De meeste fabrikanten geven hun fouten nog toe, erg slecht en onprofessioneel dat nvidia dit niet doet.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik ben het helemaal met je eens, bij the inquirer wordt nog meer bevestigd mbt desktop kaarten, in de praktijk zijn laptops er iets gevoeliger voor door de grotere temperatuurschommelingen. Ik (en vele anderen) kopen voorlopig geen Nvidia meer door de negative ervaringen hiermee. Ik weet niet hoe Nvidia nieuws hierover tot nu toe nog zo heeft weten te onderdrukken maar ATI doet het de laatste tijd een stuk beter geloof ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 19:02
Ik ben geen die-hard tweaker dus toch nog even twee vraagjes, omdat ik toch een beetje “bang” ben dat ik het verziek ;)

1.) Tot hoever moet ik de kaart demonteren?

2.) Ik heb een gasoven, met standen (1 tot en met 8 ).
Gaat het hiermee ook lukken? Zo ja, welke stand kan ik dan het beste gebruiken?

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Ryan_ op 22-03-2010 17:56 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

1) Alleen de koeler, koelpasta en mem thermal pads.

2) Zelfde stand die je altijd gebruikt om te bakken.. ;) ( 10-12 min en hij is heerlijk voor bij de pasta :+ ..)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:07

Bejit

Svenska Faderland

Misschien een leuk weetje voor mensen. Het trucje van de printplaat in de oven doen werkt bij heel veel dingen. Niet alleen mobo's met een 8400M of een 8800GTX, ik heb al verschillende laptops met dit trucje al gerepareerd.

Vaak als een laptop spontaan geen beeld meer geeft(Dus ook niet na geheugen switch) blijkt dit vaak de oplossing voor alles.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 17:11

Nemesizz

Untouchable

Bejit schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:51:
Misschien een leuk weetje voor mensen. Het trucje van de printplaat in de oven doen werkt bij heel veel dingen. Niet alleen mobo's met een 8400M of een 8800GTX, ik heb al verschillende laptops met dit trucje al gerepareerd.

Vaak als een laptop spontaan geen beeld meer geeft(Dus ook niet na geheugen switch) blijkt dit vaak de oplossing voor alles.
Klopt, werkt ook voor Xbox360 (uiteraard voor de soldeer breukjes, niet voor alle kwalen) en PS3 YLOD (ook weer als het om de breukjes gaat, niet voor alle problemen). Nog veiliger ook dan bijvoorbeeld zo'n "towel mod" want dan staat er spanning op het apparaat en kan ie kapoet gaan.

Helaas is mijn oventje te klein voor complete laptop moederborden, dus moet dat nog steeds met een fohn doen (en dat werkt niet zo goed als een oven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:43
Zojuist mijn 8800gt 512mb van XpertVision gebakken, speakertje op de videokaart ziet er iets gesmolten uit, maar verders doet de kaart het weer perfect.
Ik kreeg namelijk opeens allemaal artifacts op m'n scherm, toen gelijk de pc uitgezet. Toen ik hem weer aanzetten in de bios allemaal strepen en windows gaf een error aan dat de videokaart problemen had(kreeg wel normaal beeld, 800*600 ofzo wat je ook altijd bij safe mode hebt). Omdat ik geen garantie meer heb kon ik er toch niets meer mee, dus toen maar in de oven. De oven voorverwamd op 200 graden, toen gewoon op een glazen plaat gelegd, gpu aan de onderzijde. Na 10 minuten eerst een uur afkoelen, kaart weer monteren en hij werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 16:23

KhaZ

Alfa Romeo

Succesverhaal:

Heb hier ook 2 kapotte 8800GTX'en liggen: eentje vanavond gebakken (plastic cover + heatsink eraf + vrij gemaakt van koelpasta, oven naar de 200 graden en dan 10 minuten op alu folie erin, uurtje af laten koelen) en hij lijkt weer prima te werken, games alleen nog niet geprobeerd maar heb totaal geen artifacts dus heb er vertrouwen in.

Volgende week de 2e!

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ook hier succes, maar dan met een laptop.

Is al een tijdje geleden, maar ik had hier nog een kapotte hp dv9000 laptop liggen. Deze deed helemaal niets meer, power leds gingen gewoon branden, maar er kwam gewoon geen beeld.
Hieruit heb ik het moederbord gehaald en alle mogelijke onderdelen verwijderd. Daarna volgens de bekende methode op bolletjes aluminium folie 10 minuten in de oven op 200 graden. Langzaam laten afkoelen en eenmaal afgekoeld alles weer in elkaar gezet.
Voeding eraan, en aangezet. Kreeg heel even geen beeld en ik dacht: ah, jammer, mislukt. Maar plots verscheen het scherm van de bios.

Nu doet hij het al weer een tijdje perfect. Nergens last van gehad tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb m'n 2 Acers (met GeForce Go6200's) ook maar in de oven "gegooid". De Fohn werkte nét niet helemaal goed (dagelijks ding losbreken, fohnen en hopen dat ie het een uurtje volhoudt is niet handig).

Dus Frank en Stein (zo heten de laptops :P ) de oven in. Plastic deeltjes een beetje gesmolten (heb bepaalde dingen gewoon laten zitten) maar ze deden het allebei weer.

Nu fingers crossed dat ze het langer uithouden dan voorheen, record staat nog op een week voor Frank en hooguit 3 dagen voor Stein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Ook ik heb de gok maar eens gewaagd met een XFX 7800GTX. De kaart kreeg een paar weken nadat de garantietermijn was verlopen ook artifacts. Het was nogal een dure kaart dus dat was een leuk weekend :).
De kaart ligt al zo'n 2 jaar op zolder, dus hoog tijd :D.

Ik heb de koeler en het mosfetblokje eraf gehaald en hem in de oven gelegd. Voorverwarmd op 200 graden en 10 minuten gebakken.

Toen ik hem eruit haalde kwam er toch een redelijke soldeergeur uit de oven en ook zag hij er enigszins verkleurd uit. Het uiteindelijke resultaat was ook niet echt perfect.

Before:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0833/SPM_A0576.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0098/SPM_A0582.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0411/SPM_A0583.jpg

Als hij afgekoeld is ga ik de 2 losgekomen onderdeeltjes nog proberen te solderen, maar ik geef mezelf weinig kans op succes. Achja ;w ..

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:46
Nou.. Ik ga het toch maar wagen met een 8800 GTX die alleen nog maar artefacten in beeld gaf (ook in de bios).
Kaart uit elkaar gehaald. Koeler en koelblok eraf.
Ligt nu in de oven; nog 2 minuten bakkken, half uurtje afkoelen...
Ben benieuwd...

Update: pfff even een spannend momentje; dacht ff dat het hele gpu van de kaart gevallen was :o , bleek gelukkig de metalen "ring" rond de GPU te zijn die ik er niet af had gehaald. Had hem wel losgeschroefd... 8)7

Update2: Tijdens het terugbouwen net te weing koelpasta. Had wat overblijfsel van mijn werk meegenomen, maar dat was net te weinig en te stroef. Morgen maar ff een verse tube halen.

[ Voor 47% gewijzigd door florus op 16-04-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 09:14

Blord

Hello Kitty !

Hier ook een succes met een 9800GTX.

Ik had een defecte 9800GTX overgenomen van iemand en meteen even getest. Het gaf vanaf BIOS al artifacts op het scherm maar voor de rest leek de kaart te werken.

De oven op 195 graden gezet en na bereiken van deze temperatuur heb ik de videokaart met de gpu naar beneden in de hete oven gezet. De timer op 10 minuten ingesteld en dan maar afwachten.

Na 10 minuten ging de oven automatisch uit en ik deed de deur open. Ik liet het in de open lucht verder afkoelen, ik wilde de componenten niet zo lang met hoge temp blootstellen.

Terug gemonteerd en in de computer gezet. Met gekruisde vingers de computer aangezet :D en geen beeld ;w . Na inspectie bleek de videokabel los te zitten. Nu zit de kabel wel goed en warempel geen artifacts meer. Alles werkt normaal en de 9800gtx zit te te stressen met GPU Folding.
Hopelijk blijft het zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

KoffieNT schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 19:49:
Ook ik heb de gok maar eens gewaagd met een XFX 7800GTX. De kaart kreeg een paar weken nadat de garantietermijn was verlopen ook artifacts. Het was nogal een dure kaart dus dat was een leuk weekend :).
De kaart ligt al zo'n 2 jaar op zolder, dus hoog tijd :D.

Ik heb de koeler en het mosfetblokje eraf gehaald en hem in de oven gelegd. Voorverwarmd op 200 graden en 10 minuten gebakken.

Toen ik hem eruit haalde kwam er toch een redelijke soldeergeur uit de oven en ook zag hij er enigszins verkleurd uit. Het uiteindelijke resultaat was ook niet echt perfect.

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

[afbeelding]

Als hij afgekoeld is ga ik de 2 losgekomen onderdeeltjes nog proberen te solderen, maar ik geef mezelf weinig kans op succes. Achja ;w ..
WTF: Ik heb de 2 losgeraakte onderdelen zojuist weten te solderen, ik heb de kaart op m'n moederbord gezet: Hij doet het, zonder artifacts... (letterlijk het mond-open-effect :*))

Ik ben benieuwd hoelang hij het vol houd, maar ik vind het al vet dat hij het doet, laat staan zonder artifacts haha :D.

Soldeerskills:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0826/1_139.jpg

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0378/SPM_A0590.jpg

edit: Ah, toch wat te vroeg gejuicht. Ik startte net UT3 op en na een minuut of 2 sprong het beeld op zwart en stonk het hier in de kamer :). De draadjes die ik gesoldeerd had bleken gesmolten en gebroken.

Moet even bedenken hoe ik het blokje toch op de kaart kan krijgen, hmm..

[ Voor 8% gewijzigd door KoffieNT op 17-04-2010 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

Dikkere draadjes gebruiken misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florus
florus schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:04:
Nou.. Ik ga het toch maar wagen met een 8800 GTX die alleen nog maar artefacten in beeld gaf (ook in de bios).
Kaart uit elkaar gehaald. <Knip bak verhaal>

Tijdens het terugbouwen net te weing koelpasta. Had wat overblijfsel van mijn werk meegenomen, maar dat was net te weinig en te stroef. Morgen maar ff een verse tube halen.
Verse tube koelpasta erop gesmeerd, Ding weer in elkaar gezet en op het eerste gezicht werkt alles weer. Nog iets te vroeg om te juichen, want ik heb nog geen 3D game gespeeld en heb al eerder gezien dat na een dagje afkoelen de kaart weer zijn werk deed. Blijft wel onder de 60 graden bij idle load. Was voorheen binnen 10 minuten op 70 tijdens idle.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

kronolith schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 07:32:
Dikkere draadjes gebruiken misschien?
Yup, ik heb nu een coax kabel (de signaaldraad zeg maar) gebruikt, en: Hij werkt weer :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0560/1_114.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0931/2_11.jpg

Ik heb er wel een bende van gemaakt, maar ja.

Zometeen effe wat testjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

achja, als het werkt he ;)
had ik ook bij mijn 7800gtx 512 n paar condensators weer erop kunnen fixen, maar dat was te klein om te solderen met de middelen die ik hier ter beschikking heb, dus ff met wat lijm gedaan.
kaart werkte nog prima, na het iestjes terugklokken van het geheugen, naderhand toch nog kunnen verkopen, nooit klachten gekregen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-08 19:37
Wat je ook kunt proberen:
Een van de pads schoonmaken (zo weinig mogelijk tin erop), en op de andere een lekkere klodder leggen.
Dan de spoel aan beide kanten vertinnen.
Dan de klodder op het bordje opwarmen, en de spoel er op leggen.
Daarna de andere kant vastsolderen.

Idem voor de condensator.

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik denk dat terugklokken van iets weinig effect heeft, sinds de 2 onderdeeltjes van mij bij de voeding zitten. Spoel werd aardig warm, condensator merk ik weinig van.

Net even 2 minuutjes UT3 gespeeld, bleef gewoon werken en nu voelde het spoeltje niet erg warm aan. Gisteren wel.

Als het zo blijft werken kom ik er niet meer aan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het waren zo'n kleine pruts dingetjes, die bruine gevalletjes, een "professionele monteur" bij de regenboog heerlen had er een stuk of 2/3 achter van de kaart af gesloopt met een schroevendraaier, echt minuscuul kleine dingen, blij dat de kaart nog zo goed werkte nadat ik de contacten kon laten sluiten en een puntje lijm er aan om het op de plaats te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florus
De gebakken 8800GTX kaart werkt nog steeds, maar wordt wel 90 graden tijdens 3D en 65+ tijdens idle.
Heb deze inmiddels weer uit mijn pc gehaald en opzij gelegd (had al een GTS250 gekocht).
Die temps kunnen wel denk ik, maar volgens de specs is het behoorlijk aan de hoge kant.
Het proces is wel geslaagd mag ik wel stellen.

Blijkbaar zijn er 2 issues met de kaart. De 1e zijn de micro scheurtjes. Deze lijken me (voorlopig) opgelost. De 2e lijkt me een hitte probleem, wat ergens anders vandaan komt blijkbaar (ouderdom?). En door die laatste zal probleem 1 wel weer de kop gaan opsteken op termijn.

Leuk als tijdelijke oplossing en een geweldig tweakers verhaal rijker; dat dan weer wel.
Thanx Tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door florus op 18-04-2010 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
KoffieNT schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:38:
[...]

Yup, ik heb nu een coax kabel (de signaaldraad zeg maar) gebruikt, en: Hij werkt weer :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Supercool :D . Dus als componenten eraf vallen hoef je niet eens de hoop op te geven haha. Bungelen er leuk bij - even tapeje ertussen dat ze elkaar niet kunnen kortsluiten en dan ergens goed vastmaken en gamen maar :D !

Mijn 8800GTX doet het nog steeds goed, ik kan het niet geloven. Wordt nog steeds iedere dag met plezier op gegamed - zo'n oventrucje spaart echt bakken met geld uit :p .

[ Voor 11% gewijzigd door Cassius op 18-04-2010 10:08 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

florus schreef op zondag 18 april 2010 @ 08:28:
De gebakken 8800GTX kaart werkt nog steeds, maar wordt wel 90 graden tijdens 3D en 65+ tijdens idle.
Heb deze inmiddels weer uit mijn pc gehaald en opzij gelegd (had al een GTS250 gekocht).
Zijn niet te hoog voor een (voormalig) high-end videokaart hoor ;) Goed, het had een paar graadjes koeler gekund, vooral tijdens idle wel maar het is zeker niet schadelijk of zo.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florus
bwerg schreef op zondag 18 april 2010 @ 10:23:
[...]

Zijn niet te hoog voor een (voormalig) high-end videokaart hoor ;) Goed, het had een paar graadjes koeler gekund, vooral tijdens idle wel maar het is zeker niet schadelijk of zo.
Niet direct, maar ik vermoed uit alle verhalen die ik rond deze kaarten lees dat het vooral de hoofdoorzaak is van de micro scheurtjes die op termijn de kaart "slopen".
De originele eigenaar beweerd dat hij bij aankoop netjes onder de 60 graden bij idle bleef en bij 3D zeker niet veel hoger dan 85 graden. 5 graden gemiddeld erbij (met fan op 100% bij 3D) lijkt mij dus wel op een probleem te duiden wat weer verband houdt met de leeftijd (ruim 3 jaar inmiddels).
Maar inderdaad echt veel te hoge waarden zijn het niet, vandaar ook dat ie als reserve/verkoop materiaal de kast in is gegaan.
Probleem is namelijk dat ik niet echt een 2e pc met een pci-e slot en een voeding heb staan die deze kaart kan trekken.
Misschien dat ik hem op Koninginnedag wel verkoop met een bordje erbij "Vers gebakken grafische kaart; uit eigen keuken!" :*)

Ik heb overigens wel een sli bord, maar geen voeding met 3 (of meer) PCI-E voedingskabels... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:07
Snorro schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:01:
[...]

Dan ben ik de eerste. Zojuist mijn defecte 8800GT gebakken (180 Graden, 11 minuten) en tot nu toe geen problemen. Ik heb enkel nog wat gebrowset en zal hem dadelijk wat serieuzer aan het werk zetten, maar bedenk wel dat ik voor het bakken al vanaf het opstarten met een scherm vol artefacts zat.

De reden dat er nog geen (of weinig) g92's voorbij zijn gekomen is dat deze natuurlijk een stuk nieuwer zijn. Van een hoop is de garantie waarschijnlijk nog niet eens verlopen en de rest heeft misschien wat meer tijd nodig om defect te raken (als ik dat zo na lees klinkt dat erg harsh, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel).

Anyway, ik ga de kaart eens aan wat MW2 werk zetten, kijken of hij nog steeds overeind blijft. Keep you posted! :Y)
Heb sinds een week weer last van de kaart, heeft het dus iets meer dan een maand volgehouden. Symptomen traden dit keer wel op een andere manier op, geen artefacts die de kop opstaken maar het begon met ingame freezes (MW2), de artefacts kwamen later alsnog de hoek omkijken, daar niet van.
De kaart ligt nu weer te bakken en ook al is het geen permanente fix, als hij het weer een maand volhoudt vind ik het prima, beter de kaart eens in de maand moeten bakken dan met mn 7800GT opgescheept zitten totdat ik een nieuwe kan/wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik ontdekte vorige week dit topic, en prompt een week later begeeft 1 van mijn EVGA 8800GTX-en het (ik heb er 2 in SLI). Toeval bestaat niet. :P
Ik heb inmiddels mijn koeler gedemonteerd en ben klaar om te bakken in m'n hetelucht oven.
Voordien ga ik nog wel even een testrun met temp.meter in de oven doen om te checken of de oven ook bij instellen 200gr. daadwerkelijk 200gr. is en wat de temp. schommelingen zijn.
Hu heb ik echter nog 1 vraag:
Ik lees een paar pag's terug een post van The Flying Dutchman:
The Flying Dutchman schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:30:
Over de kaart. Het gevolgde recept:

1. Oven voorverwarmen op 175 graden (het is een hetelucht oven en volgens mij wordt hij vrij warm, dus heb het zekere voor het onzekere genomen).
2. Koeler van kaart, bakpapier op bakplaat, bolletjes zilverpapier om videokaart (met chips naar boven) op te leggen.
3. Videokaart zo'n 11 minuten in de oven gehad.
4. Oven laag gedraaid (ventilator bleef draaien zodat er koeling aanwezig bleef).
5. Afkoeling ging vrij langzaam, zo nu en dan de deur vd oven even open gehad om de temperatuur met 20 graden te laten dalen.
6. Toen de oven temperatuur zo'n 100 graden was, bakplaat eruit gehaald, koeler erop.
7. Kaart in de computer gestopt (was ondertussen al voldoende afgekoeld om met de hand te hanteren).
8. Furmark geinstalleerd.
Hij zegt bij punt 2 dat de kaart met de chip naar BOVEN moet liggen, ik neem aan de CPU ed. naar boven.
Echter in een post van Rawzer op de 1e pagina van dit topic staat een link met foto's naar Hardforum.com, op deze foto's is te zien dat de kaart met de chip's naar BENEDEN ligt.
Razwer schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:41:
paar minuutjes in de oven, en grote kans dat hij weer werkt.
http://hardforum.com/show...?p=1034145333&postcount=1

Ik ken een knul waar dit dus prima voor werkte...

Het probleem stamt uit het verhaal van het niet meer gebruiken van lood houdend soldeer. Met het experimenteren met niet loodhoudend soldeer is er bij ontzettend veel electrische apparaten (Xbox 360, platte TV's etc. etc.) de chips gaan los zitten. Verhitten zorgt dat het soldeer weer smelt en de punten weer verbinden.

veel bakplezier...
Ik ben nu dus in de war: CPU (chip's) naar beneden of naar boven?
Wat hebben jullie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
dr_dreey schreef op woensdag 21 april 2010 @ 09:15:
Ik ontdekte vorige week dit topic, en prompt een week later begeeft 1 van mijn EVGA 8800GTX-en het (ik heb er 2 in SLI). Toeval bestaat niet. :P
Ik heb inmiddels mijn koeler gedemonteerd en ben klaar om te bakken in m'n hetelucht oven.
Voordien ga ik nog wel even een testrun met temp.meter in de oven doen om te checken of de oven ook bij instellen 200gr. daadwerkelijk 200gr. is en wat de temp. schommelingen zijn.
Hu heb ik echter nog 1 vraag:
Ik lees een paar pag's terug een post van The Flying Dutchman:

[...]

Hij zegt bij punt 2 dat de kaart met de chip naar BOVEN moet liggen, ik neem aan de CPU ed. naar boven.
Echter in een post van Rawzer op de 1e pagina van dit topic staat een link met foto's naar Hardforum.com, op deze foto's is te zien dat de kaart met de chip's naar BENEDEN ligt.

[...]

Ik ben nu dus in de war: CPU (chip's) naar beneden of naar boven?
Wat hebben jullie gedaan?
Ik heb de post van Flying Dutchman ook als referentie gebruikt en de GPU (dus geen CPU) en bijbehorende chips naar boven gelegd. Dit heeft voor mij iig gewerkt.
Een stukje gevoel zegt ook dat dit het veiligst is, omdat het de bedoeling is dat het soldeer smelt en alles weer goed in zijn plaats valt. Met de chips naar beneden lijkt het me in een theoretisch extreem geval mogelijk dat de zwaartekracht teveel wordt voor het gesmolten soldeer en dat er chips af gaan vallen.
Zoals ik al zei, dit lijkt me een extreem geval, voordat zulks gebeurd zal er op hogere temperatuur en ook wat langer gebakken moeten worden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik heb steeds de chips naar beneden gedaan. Als het goed is word het niet warm genoeg zodat het tin echt smelt en dat de onderdelen eraf vallen. M'n test-run met een oude Trident kaart werd veel te warm, en dan vallen de onderdelen er wel af.

Ook het gehele moederbord van m'n 2 Acers heb ik gewoon de chips naar beneden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ze smelten niet bij 200 graden dus zolang ze niet te warm worden zou het niet uit moeten maken. Maar ik geloof dat er in dit topic ook foto's langs waren gekomen van een kaart waar er pardoes wat stukjes af waren gevallen (condensator en nog iets), dus zo veel mogelijk onderdelen naar boven lijkt me :P de GPU lijkt me het minst aannemelijk dat die eraf valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 23:30
wat mij beter lijkt, is de boel fatsoenlijk inpakken. Echt een wonder dat jullie spullen het nog doen. Ik heb zelf een xbox gereflowed in de oven. Daar heb ik een uur of wat aan voorbereiding aan gedaan. Eerst alles ingepakt met isolatienoppenfolie daarna handdoek en daarna aluminiumfolie. uiteraard de GPU en geheugen open gelaten. Geen enkel onderdeel was gesmolten. En de xbox werkt perfect.
Ik zou jullie 3dkaarten ook gewoon inpakken en alleen de core onbeschermd laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
@ Snorro:
GPU natuurlijk, dank je. :)
En dan gaat de graka in de oven met de componenten naar boven.
Nadien zal ik laten weten of het gelukt is.
Thx. so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
TMon schreef op woensdag 21 april 2010 @ 12:39:
wat mij beter lijkt, is de boel fatsoenlijk inpakken. Echt een wonder dat jullie spullen het nog doen. Ik heb zelf een xbox gereflowed in de oven. Daar heb ik een uur of wat aan voorbereiding aan gedaan. Eerst alles ingepakt met isolatienoppenfolie daarna handdoek en daarna aluminiumfolie. uiteraard de GPU en geheugen open gelaten. Geen enkel onderdeel was gesmolten. En de xbox werkt perfect.
Ik zou jullie 3dkaarten ook gewoon inpakken en alleen de core onbeschermd laten.
Bij mijn laptopkaart was helemaal niets gesmolten zonder enige bescherming. Gewoon aluminiumfolie eronder zodat de temperatuur gelijkmatig verdeeld is en een nauwkeurige thermometer/oven gebruiken. Heteluchtovens met ventilator zijn misschien wat minder geschikt (snelheid/temperatuur). Origineel worden printen ook zo gemaakt, waarbij in uitzondelijke gevallen enkele connectors achteraf gemonteerd worden (=duur). Je zou voor de zekerheid deze connectors af kunnen schermen, de rest is niet noodzakelijk. Het verwijderen van alle e.v.t. demonteerbase plastic delen en koeling is wel noodzakelijk. Let ook op welke zijde onder zit: normaliter zijn alleen de componenten aan 1 zijde vastgelijmd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 09:14

Blord

Hello Kitty !

Ik denk dat sommige oven niet nauwkeurig 200 graden kunnen leveren. De thermostaat is meestal een aan/uit schakelaar. Bij goedkope modellen gaan die tot 220graden en dan schakelt die uit waardoor de temp zakt naar 180 graden en opnieuw wordt ingeschakeld. Het is de maximum temperatuur die belangrijk is voor de reflow.
dr_dreey schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:42:
@ Snorro:
GPU natuurlijk, dank je. :)
En dan gaat de graka in de oven met de componenten naar boven.
Nadien zal ik laten weten of het gelukt is.
Thx. so far.
Wat is algemene consensus van de ligging van de printplaat ? Met componenten boven of onder ?
Zelf heb ik met de componenten naar beneden gedaan maar nu lees ik verhalen met de omgekeerde print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Blord schreef op woensdag 21 april 2010 @ 15:51:
Ik denk dat sommige oven niet nauwkeurig 200 graden kunnen leveren. De thermostaat is meestal een aan/uit schakelaar. Bij goedkope modellen gaan die tot 220graden en dan schakelt die uit waardoor de temp zakt naar 180 graden en opnieuw wordt ingeschakeld. Het is de maximum temperatuur die belangrijk is voor de reflow.

Wat is algemene consensus van de ligging van de printplaat ? Met componenten boven of onder ?
Zelf heb ik met de componenten naar beneden gedaan maar nu lees ik verhalen met de omgekeerde print.
Ik heb een oven van 20 jaar oud gebruikt met een losse thermometer om de temperatuur in te stellen, ik heb die thermometer nauwkeurig in de gaten gehouden, hysteresis (temperatuurvarandering) viel best mee, maar de nauwkeurigheid van de werkelijk bereikte temperatuur is inderdaad vaak niet nauwkeurig genoeg vandaar de losse thermometer.
Welke zijde wel gelijmd is durf ik niet zo snel te zeggen, maar de gelijmde zijde hoort onder in ieder geval. Vaak kun je wel enkele componenten vinden waar je nog net kan zien dat er een puntje lijm onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
Nou de mijne vanmiddag ook gebakken.
Eerst, zoals een paar post naar boven gezegd, de nauwkeurigheid van mijn hetelucht oven gemeten met een digitale thermometer en tot mijn schrik sloeg de oven pas af bij 230C terwijl ik 'm op 200 had ingesteld.
Uiteindelijk de temp. ingesteld rond 185C zodat de oven bij 205C afslaat en bij 190C aanslaat.
Bakpapier op de bakplaat gelegd, graka op alu bolletjes met de componenten naar boven op de bakplaat geplaatst. Vervolgens het geheel in de oven geplaatst, de temp. zakte toen naar 170C, even gewacht tot de temp. rond de 190C was en de timer op 11min's gezet. Tijdens die 11 min's schommelde de temp. tussen de 195C en 205C.
Na 11 min's de oven uitgezet en de deur van de oven open gedaan en langzaam de kaart ongeveer een uur af laten koelen. Na het bakken is aan de kaart niks te zien, geen gesmoten buzzer en/of powerconnectors.
De koeler weer gemonteerd, graka geplaatst in PC en opgestart... Geen witte punten bij boot, geen beeld corruptie in Windows.
Via rivatuner de core temp. van de kaart een tijd in de gaten gehouden, deze is 55C met de fan op 60%.
Vervolgens een 1/2 uurtje GTA EFLC gespeeld zonder problemen.
Gisteren had ik binnen een minuut al artifacts en/of freezes.

Lijkt tot nu toe dus een geslaagde 'operatie', nu kijken hoelang de kaart het volhoudt.
I'm a happy man! >:)

PS:
Ik heb net Burrito's gegeten uit dezelfde oven en voel me wel een beetje raar. :+

[ Voor 11% gewijzigd door dr_dreey op 21-04-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Helaas, vandaag is mn 8800GTS (320mb) overleden.
Denk je goed te zitten met xfx lifetime warranty maar helaas:
[SHAUN_T 4/21/2010 2:36:23 PM] Hi Matthijs, thanks for your message. With regard to lifetime warranty, please note this is only applicable in certain instances in the US. Within Europe, the responsibility of the warranty lies with the reseller but after checking the serial number, Im afraid this product is out of warranty. To determine if your graphics card may have developed a fault, please test it in a different system to see if you encounter the same issues. Kind regards, Shaun
Maar even informeren bij de winkel maar ik geef mezelf weinig kans.

Tijd om de oven weer is te gebruiken dus :D

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

dr_dreey schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:01:
PS:
Ik heb net Burrito's gegeten uit dezelfde oven en voel me wel een beetje raar. :+
Offtopic; Ik denk dat dat eerder aan burrito's in het algemeen ligt.. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 21-04-2010 20:11 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Met dank aan dit topic vandaag een Acer 5520G met 8400M GS weer tot leven gewekt dmv de bekende bak-methode..
De laptop ging gelijk uit na het aanzetten en bleef dat constant doen in een loop.
Moederbord en de mxm vga-kaart compleet gestript en 10 minuten op 200c in de oven en hij werkt weer perfect. _/-\o_

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Laatst online: 07-09 02:46

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Ik heb laatste tijd geen problemen meer gehad met mijn 8800GTS 320 , maar daarvoor waren de problemen wel heel erg groot ik had namelijk game glitches in Test Drive Unlimited etc.. ,ik heb sinds gister even een nieuwe driver geïnstalleerd en de fps zijn omhoog en de bomen in de lucht en op de weg zijn gelukkig weg ik kan nu weer eindelijk genieten van mijn 8800GTS , maar ik hoop dat het niet weer terug komt aangezien ik GTA4 WEER niet kan spelen op Highest met 81 viewdistance op 320mb (met hack , werkt niet op een of andere manier nu met laatste paar drivers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Vandaag vernomen dat noch xfx noch de winkel mij garantie wilt geven ;(

dus:
Even de oven voorverwarmen en een lekker taart kaart bakken voor de lunch!

edit:
ca 10 minuten op 190gr en so far so good ;)
hij is wel aan de warme kant maar dit komt waarschijnlijk door te weinig koelpasta aangezien ie met fan op 100% prima temps haalt.

[ Voor 36% gewijzigd door Mattie112 op 23-04-2010 13:25 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
Ik ben momenteel de oventruuk aan het doen met een 8600M GT. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Occy74 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 02:15:
Met dank aan dit topic vandaag een Acer 5520G met 8400M GS weer tot leven gewekt dmv de bekende bak-methode..
De laptop ging gelijk uit na het aanzetten en bleef dat constant doen in een loop.
Moederbord en de mxm vga-kaart compleet gestript en 10 minuten op 200c in de oven en hij werkt weer perfect. _/-\o_
Heb jij het moederbord ook en de oven gehad ja? Waarom? Ik heb enkel het MXM kaartje er nu in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 12:43
Hier een dode 8800GT. Nouja, dood na 1 minuut Battlefield 2 of ander spel. Hij kapt er mee op 74 graden.
Dat wordt dus bakken:P
Edit
En hij werkt weer.. 10 minuutjes op 200. No more lockdowns

[ Voor 21% gewijzigd door stijnos1991 op 25-04-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Mijn 8600M GS werkt ook weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Vreemd ik heb mijn 8800 gtx intussen al 2 keer gebakken en hij doet het nog niet 8)7 Nuja kwas toch niet van plan hem nog te gebruiken. Er zit intussen al bijna een jaar een HD4870 in...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
skelleniels schreef op zondag 25 april 2010 @ 21:48:
Vreemd ik heb mijn 8800 gtx intussen al 2 keer gebakken en hij doet het nog niet 8)7 Nuja kwas toch niet van plan hem nog te gebruiken. Er zit intussen al bijna een jaar een HD4870 in...
Dan is die van jou misschien écht stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
stijnos1991 schreef op zondag 25 april 2010 @ 02:56:
Hier een dode 8800GT. Nouja, dood na 1 minuut Battlefield 2 of ander spel. Hij kapt er mee op 74 graden.
Dat wordt dus bakken:P
Edit
En hij werkt weer.. 10 minuutjes op 200. No more lockdowns
Oei, de 2e 8800GT in dit topic die de geest geeft en weer tot leven wordt gewekt in de oven. Kon nog wel eens een pijnlijk issue worden voor NV als de G92 deze kwaal ook massaal begint te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
Dag allen,

Ik heb een Leadtek Winfast Geforce 8800 GTX die de alombekende symptomen vertoont.
Ik ben toch een beetje noob in het strippen en terug in elkaar zetten van de kaart dus daarom deze vraag:
-Ga ik nieuwe koelpasta moeten plaatsen op de chip?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Mijn EVGA 8800GTS (640) doet het ook weer na 10 minuten bakken _/-\o_

Koellichaam terug aanbrengen was nog lastig. Tussen memorychips en koelblok zaten thermalpads van een ruime milimeter dik. Dat soort gaten kun je met koelpasta niet vullen.
Overal gezocht, maar nergens thermalpads te vinden voor een fatsoenlijke prijs.

Nu koelblok maar gewoon gemonteerd zonder dat deze de memorychips raakt, en kaart doet het weer prima. Wel het idee dat hij een stuk heter wordt, en enkele freezes sindsdien schrijf ik ook aan de kaart toe. Maar toch valt er weer prima mee te gamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die thermalpads zitten er niet voor niets sommige waterkoelspecialisten bieden eea wel aan: http://www.aquatuning.nl/...c502_Warmtegeleiding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
Weet iemand waar ik thermalpads kan halen in de buurt van Belgisch limburg? De koelpasta is geen probleem maar de pads vervangen heb ik totaal geen idee van... :-s
grts

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Laatst online: 14-09 16:04
Nou ik denk dat me EVGA 9800gx2 het heeft begeven, begin dit soort dingen te krijgen op me scherm,. =(

http://i40.tinypic.com/xm8rgi.jpg
http://img443.imageshack.us/img443/4788/sdc15752.jpg
http://i41.tinypic.com/jpif5s.jpg

Meestal komt het na een halfuur of soms zelfs tijdens het opstarten. Wat gaan ze doen als ik em terug breng? Heb de videokaart nog net geen 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Khallouki schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:51:
Wat gaan ze doen als ik em terug breng?
Bakken in de oven. :P
Nee dat ligt aan de winkel, bij de ene krijg je direct een vergelijkbare kaart mee (na het testen) bij een andere winkel sturen ze hem terug en dan is het wachten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 17:20
-The_Mask- schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:08:
[...]
bij een andere winkel sturen ze hem terug en dan is het wachten.
Job applications @ nVidia: Looking for a new cook, must be an expert with ovens! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Laatst online: 07-09 02:46

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Paprika schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:09:
[...]

Job applications @ nVidia: Looking for a new cook, must be an expert with ovens! 8)
offtopic:
LOL }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
-The_Mask- schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:08:
[...]

Bakken in de oven. :P
Nee dat ligt aan de winkel, bij de ene krijg je direct een vergelijkbare kaart mee (na het testen) bij een andere winkel sturen ze hem terug en dan is het wachten.
lol

Vergelijkbaar in prijs? Ik had de kaart toen voor 300 euro gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 14-09 17:20
Dat zeker niet. Met geluk krijg je gelijke performance, maar ook daarvoor zul je bij veel winkels eerst moeten klagen.

Als je na 1.5 jaar een nieuwe kaart zou krijgen van de nieuwwaarde van die kaart bij aankoop dan zouden er veel kaarten in het water belanden lijkt me. :9

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 02-05-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
Nou ik heb em terug gebracht, krijg binnen een week de GTX 275!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Khallouki schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:24:
Nou ik heb em terug gebracht, krijg binnen een week de GTX 275!
Ga je er wel iets op achteruit of niet?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
-The_Mask- schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:33:
[...]

Ga je er wel iets op achteruit of niet?
Niet, de GTX 275 is iets beter dan de 9800gx2. De GTX 275 heeft een betere airflow en is stukken stabieler.
Ben er erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Khallouki schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:36:
[...]

Niet, de GTX 275 is iets beter dan de 9800gx2.
Het zal liggen aan de resolutie zie ook Techpowerup, al zullen de minimale fps waarschijnlijk wel wat beter zijn.
De GTX 275 heeft een betere airflow en is stukken stabieler.
Tja een videokaart hoort altijd stabiel te zijn, anders is die stuk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
-The_Mask- schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:41:
[...]
Het zal liggen aan de resolutie zie ook Techpowerup, al zullen de minimale fps waarschijnlijk wel wat beter zijn.
[...]

Tja een videokaart hoort altijd stabiel te zijn, anders is die stuk. ;)
Ben er in ieder geval reuze blij mee.=D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
Dag allemaal,

Heb gisteren een tuubje koelpasta gehaald en ben klaar om deze avond mijn kaart ook in de oven te steken.
Wel had ik nog 3 vraagjes voor jullie:
1. welke ovenstand gebruiken jullie? De onze heeft grill, hetelucht en nog een derde die geen geluid maakt maar die we meestal gebruiken voor het eten. Ik veronderstel dat grill geen optie is :-)
2. ik wil graag na het strippen de videokaart zeer proper maken en ik wou hiervoor hetzelfde product + doekje gebruiken als voor men lcd scherm. Is dit een goed idee of raden jullie ander product aan?
3. Zetten jullie na het afkoelen van de kaart onmiddellijk de koeler met koelpasta erop of eerst zonder koelpasta voor een korte test? Want als er geen verbetering is wil ik het graag een tweede keer proberen maar dan heb ik al een gram koelpasta vernield :-)

Ik schrijf een kort verslagje deze avond over mijn bevindingen.

mvg

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

1. 180-190 op hetelucht. (mocht het niet werken, kun je het een 2e keer proberen met een hogere temperatuur)
2. Je kunt alles gebruiken. Gewoon de koeler en de koelpasta van de kaart afhalen en klaar :). (ik gebruik zelf een wc-papiertje)
3. Na de oven even een uur laten afkoelen ofzo, dan de koeler (met koelpasta) er op en dan een keertje testen.
Een gram koelpasta? De bedoeling van koelpasta is dat je een zo dun mogelijk laagje op de videokaart/cpu/whatever smeert.

Good luck :)

Ga er vanuit dat het niet gaat werken, dan kan het alleen nog maar meevallen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Zijn er hier ook mensen die een GTX260 hebben gefixed in de oven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
tboheeren schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 09:38:
Dag allemaal,

Heb gisteren een tuubje koelpasta gehaald en ben klaar om deze avond mijn kaart ook in de oven te steken.
Wel had ik nog 3 vraagjes voor jullie:
1. welke ovenstand gebruiken jullie? De onze heeft grill, hetelucht en nog een derde die geen geluid maakt maar die we meestal gebruiken voor het eten. Ik veronderstel dat grill geen optie is :-)
2. ik wil graag na het strippen de videokaart zeer proper maken en ik wou hiervoor hetzelfde product + doekje gebruiken als voor men lcd scherm. Is dit een goed idee of raden jullie ander product aan?
3. Zetten jullie na het afkoelen van de kaart onmiddellijk de koeler met koelpasta erop of eerst zonder koelpasta voor een korte test? Want als er geen verbetering is wil ik het graag een tweede keer proberen maar dan heb ik al een gram koelpasta vernield :-)

Ik schrijf een kort verslagje deze avond over mijn bevindingen.

mvg
1: haal een thermometer voor in de oven (bij blokker ofzo), het mag echt niet meer als 10 graden afwijken!
2: die LCD cleaners zijn vaak op water gebaseerd, persoonlijk heb ik de voorkeur voor spiritus of wasbenzine
3: niet testen zonder koelpasta! Koelpasta moet je zowiezo zo dun mogelijk aanbrengen, dus je zou pasta genoeg moeten hebben voor een paar pogingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

base_ schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:07:
[...]

1: haal een thermometer voor in de oven (bij blokker ofzo), het mag echt niet meer als 10 graden afwijken!
Waarom niet? Het soldeer smelt nog lang niet bij die temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Waarom zijn er dan zoveel voorgangers die wel een zooi onderdelen op het alufolie vonden?!?! Sommige tinlegeringen smelten rond 237 graden, ik kan me voorstellen dat deze bij 220 graden al bijzonder zacht zijn (rekening houdend met een hsyteresis van zo'n 10 graden en temperatuurinstelling van 210 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

base_ schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:08:
Waarom zijn er dan zoveel voorgangers die wel een zooi onderdelen op het alufolie vonden?!?! Sommige tinlegeringen smelten rond 237 graden, ik kan me voorstellen dat deze bij 220 graden al bijzonder zacht zijn (rekening houdend met een hsyteresis van zo'n 10 graden en temperatuurinstelling van 210 graden)
Stel 'm dan iets lager in... 190C lijkt me heet genoeg en je hebt nog dat beetje headroom als het echt zo'n probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb gewoon 200 graden gedaan 10 minuten, geen problemen. Hetelucht.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Met zo'n thermometer van een paar euro zie je precies waar je aan toe bent, in hoeverre je op de oventemperatuurinstelling kunt vertrouwen is niet te voorspellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een 8800gt succesvol gereanimeerd in de oven. Of de temperatuur heel nauw luistert zou ik niet weten, ik heb een superouderwetse gasoven met nog gewoon een kampvuurtje onderin. Ook is de tempregeling gaar, hij kan basically of hard of zacht. 20 minuten voorverwarmd, kaart 5 minuten erin, half uurtje afkoelen en voila, zo goed als nieuw. (wel vast een vervanger besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
Sheisse,

Ik zie net dat onze oven geen heteluchtstand heeft. 1 algemene verwarming (maar werkt volgens ons vader nog altijd via die grill). 2 grill...

Denken jullie dat ik die eerste kan proberen of best een heteluchtoven gaan opzoeken?

greets

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
tboheeren schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 20:40:
Sheisse,

Ik zie net dat onze oven geen heteluchtstand heeft. 1 algemene verwarming (maar werkt volgens ons vader nog altijd via die grill). 2 grill...

Denken jullie dat ik die eerste kan proberen of best een heteluchtoven gaan opzoeken?

greets
Grill gaat niet werken algemene verwarming zou zonder grill moeten zijn: ik zou zeggen zet hem eens op 200 graden en check even of er niet een felroodgloeiende grill aan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
Dames & Heren,

Na een 45 minuutjes afkoelen na de oven en de kaart terug geïnstalleerd te hebben, werkt mijn Leadtek Winfast 8800GTX terug.
Ik heb nog geen stresstest gedaan maar ik ben al blij dat ik terug kan booten.

1. kaart gestript & schoongemaakt. Vooral de stickertjes en 17 mini schroefjes waren een hel. Met toiletpapier alle stofjes, koelpasta en vuil voorzichtig verwijderd.
2. Aluminiumfolie opengelegd en de kaart gebalanceerd op 4 propjes folie met de chip naar onder gekeerd.
3. voorverwarmd op 175 C° en erna aan 180C° erin. Temp heeft even gepiekt op 200C° voor 4 minuten. Totaal erin: 10minuten
4. Kaart laten afkoelen in de oven met het deurtje open.

Danku tweakers voor alle tips & antwoorden! U rule

mvg,

Thibaut

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
  • Laatst online: 16-04 22:19
Super zeg die oven methode. _/-\o_

Het lukt ook bij een Medion 7650 GS OEM Nvidia kaart. De kaart was instabiel geworden met als het mis was strepen bij het booten en alleen in veilige modes (als hij dat al haalde). PC was in februari naar Medion terug geweest voor dit probleem maar die hebben volgens de bon iets in de voeding vervangen wat volgens mij onzin was (onder garantie). 2 maanden was het probleem weg tot vorige week, toen begon het weer. Vanavond kon ik maar 5 min. werken voordat het weer mis was en de PC crashte (BSOD). Weer strepen bij booten. In maart verliep de Medion garantie (van 3 jaar) dus een nieuwe PCIe videokaart of... eerst de oven truc.

Nou, hij doet het weer. Na 10 min @ 200 °C en 45 min afkoelen. Ik had er in de oven trouwens nog een los papiertje naast gelegd met een klein stukje Sn60 Pb40 tin met harskern (ja die oude met lood die je nu niet meer kan krijgen, met een smeltpunt van 180 °C). Dat stukje tindraad was netjes een tin-bolletje geworden na het bakken. Dus warm genoeg gestookt voor dat type tin.

Na re-assembly en installatie werkt alles weer en nog geen crash gehad. Hopelijk blijft het zo maar ziet er voor nu heel goed uit. Ben super blij :*) want ik had al gezien dat moderne kaarten bijna geen S-Video uitgang meer hebben en die gebruik ik nog heel veel.

mvg,

Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyruzz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-09-2023
Ook hier een succesverhaal, met ditmaal een 9800GX2.

Na de bekende symptomen had de kaart het begeven. Gelijk naar de winkel gegaan en een GTX480 aangeschaft. 's Avonds dit topic gevonden en de volgende dag de kaart gedemonteerd met het idee "kapot is hij toch al, dus proberen kan geen kwaad".

Het betreffende oven "trucje" uitgehaald en de kaart leeft weer :) . Voorlopig de 480 eruit gehaald omdat deze dienst gaat doen in een volgende week te bouwen systeempje.

Dunhill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ietsje terug in dit topic meldde ik dat ik mijn 8800gt met de oventruck weer aan de praat heb gekregen. Echt lang mocht het feest alleen niet duren, na ca. 2 weken weer artifacts/strepen. Geen zin om het nog eens te proberen, laatste nvidia kaart voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
  • Laatst online: 16-04 22:19
The Inquirer heeft een heel verhaal over het probleem. Het gaat niet alleen om de G80 maar ook oudere en nieuwere chips. Bij mijn 7650 GS ging het om een G73 chip. Dit http://www.theinquirer.ne...a-bad-bump-misery-deepens is een goed startpunt met links naar eerdere artikelen en naar een (eigen) onderzoek naar het probleem. De NVidia ontkenning voert de boventoon maar er is ook genoeg technisch detail voor de tweaker.

Uiteraard is de oven truck niet permanent maar het lijkt me dat het toch wel een lange tijd zou moeten uithouden, tenminste als het geschetste probleem de oorzaak is dan zou opnieuw vloeien van het soldeer toch weer een zo goed als nieuwe verbinding moeten opleveren.

Als de kaart snel weer stuk is dan is het misschien toch niet de juiste temperatuur geweest, niet lang genoeg of net nog te zwakke verbinding geworden. Ik zou het gewoon nog een keer proberen. Ik zou denken dat als de kaart het 2 jaar gedaan heeft je toch wel een verlenging van weer 2 jaar zou moeten kunnen bereiken als het soldeer goed gevloeid heeft.

Zijn er hier ervaringen van tweakers waarbij de "reparatie" het inderdaad veel langer uitgehouden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
Nou ik belde net naar de winkel, omdat mijn GX2 defect was 2 weken geleden en ze zeiden dat het een weekje zou duren, de afspraak was dat ik een GTX275 zou krijgen, inplaats krijg ik toch een nieuwe GX2, hij zei dat ze er nog eentje over hadden bij EVGA, zonder dat ze dit mij met hebben besproken.

Kunnen ze dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 07:40

Yor

Yor1313#2571

Khallouki schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:45:
Nou ik belde net naar de winkel, omdat mijn GX2 defect was 2 weken geleden en ze zeiden dat het een weekje zou duren, de afspraak was dat ik een GTX275 zou krijgen, inplaats krijg ik toch een nieuwe GX2, hij zei dat ze er nog eentje over hadden bij EVGA, zonder dat ze dit mij met hebben besproken.

Kunnen ze dit doen?
Ja.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
Jammer. xD Had gehoopt op de GTX 275

EDIT: Dan ga ik de gx2 verkopen, hij is toch gloednieuw en een GTX 275 halen lawl.

Voor hoeveel zou ik de kaart ongeveer verkopen? Helemaal nieuw in doos, met plastic nooit gebruikt en lifetime warranty van EVGA?

[ Voor 42% gewijzigd door Khallouki op 17-05-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonPr0n
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 09:32
En mijne heeft vandaag de geest gegeven :(
Woensdag eens proberen te bakken.. Zal hier wel posten over de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Net een Asus 8600GT gebakken nu nog ff uitproberen of ie het doet, nu alleen nog even de schroefjes voor de heatsink zien te vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

KoffieNT schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:38:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

And it died again, zal binnenkort de oven nog eens aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
KoffieNT schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:48:
[...]

And it died again, zal binnenkort de oven nog eens aan zetten.
Misschien nu zo'n 10 graden warmer of zo?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mijn bakken heeft in ieder geval niet geholpen, maar deze kaart gaf eerst dan ook helemaal geen beeld ipv artifacts. Jammer, maar deze kaart is dan echt kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelden de beruchte problemen ook voor 8600 kaarten? Een klasgenoot van mij heeft nu artifacts en ik vroeg me af of het om dit probleem gaat.

Het gaat om dit soort artifacts:

GeForce 8600 artifacts

(klikbaar, groot bestand)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:32:
In principe voor alle nVidia kaarten.
Dan zal ik me binnenkort maar eens gaan verdiepen in hoe je zo'n kaart moet bakken :p Hij wilde zelf toch al een nieuwe kopen, dus met die oude kan mooi geëxperimenteerd worden.

Als het dat probleem wel is uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

-The_Mask- schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:51:
[...]

Misschien nu zo'n 10 graden warmer of zo?
Hopelijk vallen er dan niet weer spullen af :P.
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:35:
[...]

Dan zal ik me binnenkort maar eens gaan verdiepen in hoe je zo'n kaart moet bakken :p Hij wilde zelf toch al een nieuwe kopen, dus met die oude kan mooi geëxperimenteerd worden.

Als het dat probleem wel is uiteraard.
Simpeler dan je misschien denkt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
KoffieNT schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:10:
[...]

Hopelijk vallen er dan niet weer spullen af :P.
Ook niet verkeerd om in de oven leggen he. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Met de core naar beneden, zo zie ik het iig op alle afbeeldingen. Mochten er dingen af vallen, dan maken ze geen contact met wat anders. Ik soldeer het daarna (wel weer) vast :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
Tering ey wat een kut service heeft die winkel, zeggen ze dat ze een andere GX2 voor me hebben, ik 3 weken wachten, opgehaald, open ik em thuis is de kaart al gebruikt, zit stof in en geen seal is al open.

Ik heb recht op een nieuwe kaart of zie ik het verkeerd?

Kan ik em gewoon terug brengen en vragen om een nieuwe? Ik zou toch gewoon een nieuwe kaart moeten krijgen geen gebruikte!!!

[ Voor 22% gewijzigd door Khallouki op 22-05-2010 01:26 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste