Drive it like you stole it.
Verder was er de Houffalize marathon van 100 en 120km geloof ik. Wat een beesten zijn die gasten. De klimmen die zij moesten nemen....te bizar voor woorden. Maar wel gaaf!!

Wat impressiefoto's. Niet van mij helaas.....eigenlijk gewoon vergeten onderweg

[ Voor 37% gewijzigd door StealthyPeanut op 26-08-2015 09:50 ]
Ik twijfel nog steeds of ik volgend weekend naar Houffalize, La roche of de Eiffel ga. Ik ga voor de hoogtemeters maar heb het liefst wat singletrack en wat leuke GPS tracks van rond de 60, 70km.
Iemand tips?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Valt nog best mee in Houffalize, zolang je wegblijft van het WB parcours, daar zitten wat pikante stukken in. Beter parcours vindt je in La Roche waar o.a. de BeMC wordt georganiseerd. Eerste rit is bv. 67km en 2200hm, terwijl ik 2 jaar terug in de Houffamarathon 2000hm had op 90km (zaten er ook 10km naast voor de 100km). Houffamarathon blijft weg van de zware stukken zoals rond Achouffe en Engreux, welke wel in de Chouffemarathon zitten de week voordien. Chouffemarathon is dus ook pakken pikanter dan de Houffamarathon, en de zwaarste in de streek voor een 1 dags marathon.Verder was er de Houffalize marathon van 100 en 120km geloof ik. Wat een beesten zijn die gasten. De klimmen die zij moesten nemen....te bizar voor woorden. Maar wel gaaf!!
Valt nog best mee in Houffalize, zolang je wegblijft van het WB parcours, daar zitten wat pikante stukken in. Beter parcours vindt je in La Roche waar o.a. de BeMC wordt georganiseerd. Eerste rit is bv. 67km en 2200hm, terwijl ik 2 jaar terug in de Houffamarathon 2000hm had op 90km (zaten er ook 10km naast voor de 100km). Houffamarathon blijft weg van de zware stukken zoals rond Achouffe en Engreux, welke wel in de Chouffemarathon zitten de week voordien. Chouffemarathon is dus ook pakken pikanter dan de Houffamarathon, en de zwaarste in de streek voor een 1 dags marathon.Verder was er de Houffalize marathon van 100 en 120km geloof ik. Wat een beesten zijn die gasten. De klimmen die zij moesten nemen....te bizar voor woorden. Maar wel gaaf!!
weekje knallen en 10.000+ hoogtemeters, nu al zin in... hopelijk houden mijn pezen het
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Regel 47 toepassen_ferry_ schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:11:
Ik denk dat ik dan bij de brouwerij zou afhaken

No signature required.
great minds think alike_ferry_ schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:11:
Ik denk dat ik dan bij de brouwerij zou afhaken
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
tijd voor wat klusjes!
Is een mogelijkheid...ken de mtb routes daar niet maar kan wel even zoeken.ramonlambal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:58:
vanaf enschede ben je zo in bad bentheim (de) daar kun je genoeg hoogte meters maken?
Ik zei ook specifiek NL vanwege het feit dat ik 'gratis' reis met studenten OV. Kost me dan alleen €6,- voor de fiets.
Ben pas net begonnen met mountainbiken, ben eingenlijk een wegracer.
Heb mijzelf 4 weken terug een kona unit aangeschaft. Singlespeedje met tubeless als hybride stadfiets/mtb.
http://imgur.com/OKRgrZj
tijd voor wat klusjes!
Hokjesdenken... rijden in Vlaanderen zoveel met hun CX op MTB terrein, rijdt eigenlijk beter in de blubber.
[ Voor 93% gewijzigd door RigolleM op 28-08-2015 14:28 ]
[ Voor 96% gewijzigd door RigolleM op 28-08-2015 14:28 ]
Daarom is het ook slechts mijn bekrompen mening. Ik dacht dat dit er wel duidelijk bij stond.RigolleM schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:27:
[...]
Hokjesdenken... rijden in Vlaanderen zoveel met hun CX op MTB terrein, rijdt eigenlijk beter in de blubber.
Maar goed, mijn post wordt volledig uit zijn verband getrokken dus beschouw het maar als niet gepost.
Daarom noem ik het mijn hybride, maar ik was dus op zoek in NL waar ik wat meer hoogtemeters kan maken.Ruud schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:35:
[...]
Daarom is het ook slechts mijn bekrompen mening. Ik dacht dat dit er wel duidelijk bij stond.
Maar goed, mijn post wordt volledig uit zijn verband getrokken dus beschouw het maar als niet gepost.
Vond laatst in belgie erg leuk namelijk, maar belgie is wat lastig bereikbaar
tijd voor wat klusjes!
Overigens ben ik benieuwd naar je beweegredenen om zo'n fiets op te bouwen. Is hij als vervanging voor de racer in de winter of echt voor ernaast?
Hoogtemeters
Route in Rheden doet 50 km / 600 meters (let op: vergunning)
Holten is 30 km / 300 m
Nijmegen is 40 km / 500m
Hoezo is er een vergunning nodig? Wordt er daadwerkelijk gecontroleerd?Ruud schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:41:
Mijn reactie was natuurlijk gekkigheid
Overigens ben ik benieuwd naar je beweegredenen om zo'n fiets op te bouwen. Is hij als vervanging voor de racer in de winter of echt voor ernaast?
Hoogtemeters
Route in Rheden doet 50 km / 600 meters (let op: vergunning)
Holten is 30 km / 300 m
Nijmegen is 40 km / 500m
Heb een aantal kammeraden waar ik mee op de weg rij, daar heb ik een racefiets voor, een oude mamoet met ultegra.
Daarnaast had ik een singlespeed racer voor in de stad, maar daar was mijn frame (wonderbaarlijk) 15cm boven de bracket doormidden
Dus ik had een nieuwe stadsfiets nodig. Een aantal andere kammeraden waren begonnen met mtb'en en ik had er ook wel oren naar. Ben voor deze setup gegaan om de fiets strak en zoveel mogelijk onderhoudsvrij te houden. Ik rij ook al jaren singlespeed met erg veel plezier.
TL;DR ik had een nieuwe stadsfiets nodig en wou ook graag moutainbiken. Daarom deze fiets laten opbouwen (en daarnaast voor een prikkie kunnen krijgen
[ Voor 3% gewijzigd door s0ulmaster op 28-08-2015 16:13 ]
tijd voor wat klusjes!
Ik vind 'em vets0ulmaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:37:
[...]
Is een mogelijkheid...ken de mtb routes daar niet maar kan wel even zoeken.
Ik zei ook specifiek NL vanwege het feit dat ik 'gratis' reis met studenten OV. Kost me dan alleen €6,- voor de fiets.
Ben pas net begonnen met mountainbiken, ben eingenlijk een wegracer.
Heb mijzelf 4 weken terug een kona unit aangeschaft. Singlespeedje met tubeless als hybride stadfiets/mtb.
http://imgur.com/OKRgrZj
Heb je een vergunning nodig omdat er gecontroleerd wordt of omdat er een vergunning nodig is? (en met het geld goed werk gedaan wordt)s0ulmaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:09:
[...]
Hoezo is er een vergunning nodig? Wordt er daadwerkelijk gecontroleerd?
Heb een aantal kammeraden waar ik mee op de weg rij, daar heb ik een racefiets voor, een oude mamoet met ultegra.
Daarnaast had ik een singlespeed racer voor in de stad, maar daar was mijn frame (wonderbaarlijk) 15cm boven de bracket doormidden![]()
Dus ik had een nieuwe stadsfiets nodig. Een aantal andere kammeraden waren begonnen met mtb'en en ik had er ook wel oren naar. Ben voor deze setup gegaan om de fiets strak en zoveel mogelijk onderhoudsvrij te houden. Ik rij ook al jaren singlespeed met erg veel plezier.
TL;DR ik had een nieuwe stadsfiets nodig en wou ook graag moutainbiken. Daarom deze fiets laten opbouwen (en daarnaast voor een prikkie kunnen krijgen)
Er wordt niet veel gecontroleerd maar er wordt wel gecontroleerd.. Ding kost overigens EUR7,50 voor een jaar (01-01 tm 31-12)
Beweegredenen zijn duidelijk
Ik zag t bedrag staan idd,. Ik ga niet zo gauw moeilijk doen om 7,50, maar als ik er maar 1x kom is het ook wel weer zondeRuud schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:26:
[...]
Heb je een vergunning nodig omdat er gecontroleerd wordt of omdat er een vergunning nodig is? (en met het geld goed werk gedaan wordt)
Er wordt niet veel gecontroleerd maar er wordt wel gecontroleerd.. Ding kost overigens EUR7,50 voor een jaar (01-01 tm 31-12)
Beweegredenen zijn duidelijk
tijd voor wat klusjes!
tijd voor wat klusjes!
Die is toch alleen in de Loonse en Drunense duinen te krijgen of heb ik het mis?
@Soulmaster: www.mtbroutes.nl
[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 28-08-2015 17:13 ]
Ben bekend met die siteRuud schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:13:
[...]
Die is toch alleen in de Loonse en Drunense duinen te krijgen of heb ik het mis?
@Soulmaster: www.mtbroutes.nl
laatst op het veen gefiets, kon wel merken dat dat niet voor fietsers is bedoeld
tijd voor wat klusjes!
Ik lees veel over dat Rapid Rob een slechte band is en dat je die eigenlijk meteen moet vervangen. Ik rij hier nu een jaar op (zat natuurlijk bij de fiets). Is het echt zo dramatisch? Ben niks anders gewend, dus kan het niet echt vergelijken.
Volgende week ga ik richting Houffalize, dus zou nog snel wat anders kunnen regelen.. Maar vervang meestal pas iets als het echt versleten of stuk is.
Een slechte band is het zeker niet, maar voornamelijk het feit dat het 'zware' banden, vanwege de stalen draden in de banden, wordt het als een slechte band bestempeld. Qua rondetijden is er zeker wat te verbeteren met vouwbanden, maar voor het plezier (en kosten) zal je weinig winst boeken.
Ik weet niets van de Rapid Rob maar volgens een eerder bericht is het profiel gelijk aan de Racing Ralph. (RaRa) Ik ben van mening dat dit een hele goede band is, voor Nederlandse racebanen. Dat wil zeggen, zand, hard, droog. De Rapid Rob is duurzamer dan de RaRa (info Schwalbe) dus een stuk harder qua profiel. Gevolg hiervan is minder grip doordat de band minder kan vervormen.Reynouts schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:32:
Mooi op tijdDuurt nog 3 weken totdat je gaat toch?
Ik lees veel over dat Rapid Rob een slechte band is en dat je die eigenlijk meteen moet vervangen. Ik rij hier nu een jaar op (zat natuurlijk bij de fiets). Is het echt zo dramatisch? Ben niks anders gewend, dus kan het niet echt vergelijken.
Volgende week ga ik richting Houffalize, dus zou nog snel wat anders kunnen regelen.. Maar vervang meestal pas iets als het echt versleten of stuk is.
Qua profiel zou mijn keus vallen op een Rocket Ron (RoRo) of een Nobby Nic. (Hans Dampf is voor het extreme werk daar
De NN is iets extremer qua profiel dan de RoRo maar bovenal een stukje sterker in het loopvlak. Voor ritjes in Zuid-Limburg en verder naar beneden is een NN voor en achter mijn keus. Voor alles boven limburg de bekende RoRo voor / RaRa achter-combo. (Ik rijd niet in modder
Setje NN's in 29/2,25 zit op 67 euro bij bike-components en 39 euro per stuk bij Mantel.
Btw: neem genoeg binnenbandjes mee in je rugzak, je zult niet de eerste zijn die twee keer lek rijdt op 3 kilometer. Liever drie bandjes teveel dan een te weinig.

Nog meer deelnemers hier?
gister lag het er nog mooi bij, echter ook al muddy her en der... je zal er eind van de week wel als modder fokker uitkomen :pjlgt schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:04:
Aanstaand weekend Bikefestival Assen. Doe zelf de 6 uur samen met een collega. Ben wel heel erg benieuwd naar de staat van het parcours met dat geweldige weer wat we hebben op het moment en met wat er nog gaat vallen.![]()
![]()
![]()
Nog meer deelnemers hier?
no comment
Echter, na 9 km kreeg ik in m'n linkerzij steken. Na wat tempoafname ging dit wel weer weg. Toen bij het terras even gerust (5 minuten) en weer door. Op km 15 ongeveer aan de rechterkant hevige steken in m'n zij (nog nooit zo hevig gehad). Ik vind op internet heeeeel erg veel verschillende oorzaken, maar niet echt iets wat ik voor mezelf kan reflecteren.
Ik had 2 bananen op, 2 boterhammen en 2 snelle jelle's voor onderweg. In de ochtend gewoon ontbeten en rond 11 uur wat kibbeling op. Wel wat weinig gedronken, dus ik denk dat dat het weleens kan zijn?
Onderweg nog wel 1.5 liter gedronken, maar dat was gedurende de track.
[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 31-08-2015 13:29 ]
Niets om je zorgen over te maken
Ik ken de steken, ter hoogte van je onderste ribben en ik krijg er voor mijn gevoel last van als ik te weinig drink. Echter als ik wat research doe dan leer ik alleen dat de oorzaak van het fenomeen redelijk onduidelijk is en dat het een vorm van kramp in je middenrif is.StealthyPeanut schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:28:
Afgelopen zondag eindelijk weer eens naar de L+D Duinen geweest. Erg leuke route, hoewel hij minder technisch is dan Dorst, toch wel genoten (vooral erg mooie omgeving natuurlijk).
Echter, na 9 km kreeg ik in m'n linkerzij steken. Na wat tempoafname ging dit wel weer weg. Toen bij het terras even gerust (5 minuten) en weer door. Op km 15 ongeveer aan de rechterkant hevige steken in m'n zij (nog nooit zo hevig gehad). Ik vind op internet heeeeel erg veel verschillende oorzaken, maar niet echt iets wat ik voor mezelf kan reflecteren.
Ik had 2 bananen op, 2 boterhammen en 2 snelle jelle's voor onderweg. In de ochtend gewoon ontbeten en rond 11 uur wat kibbeling op. Wel wat weinig gedronken, dus ik denk dat dat het weleens kan zijn?
Onderweg nog wel 1.5 liter gedronken, maar dat was gedurende de track.
[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 31-08-2015 13:52 ]
Hoeveel rondjes deed je en hoeveel km's heen en terug? Als ik alle grammen koolhydraten op ga tellen heb je er namelijk erg veel op. Hou je je hartslag bij? Verbruik je al die koolhydraten wel? Hoeveelheid vocht is aan de hoge kant maar zou gewoon goed moeten zijn met de temperaturen van gisteren.
Even ter info, met een rondje doorfietsen 1u5min a 1u10min + 16km heen en 16km terug verbuik ik 2300 kcal volgens de Garmin/Strava (zonder vermogensmeter). Als ik dat vergelijk met mijn eigen database (met vermogensmeter) klopt dat aardig. Na de heenrit bij het begin een halve Snelle Jelle en op de helft de rest van de koek. Drinken (water) doe ik sowieso heel weinig dus dat vergelijk ga ik niet aan
Dan ben ik vrij leeg als ik terug kom, dat wel
Leuk leesvoer:
http://www.wielersportinf...eding-voor-tijdens-na.htm
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 31-08-2015 14:32 ]
120% luchtvochtigheid en alleen maar drek viel me toch erg zwaar!
Al met al denk ik 45km te hebben gedaan
tijd voor wat klusjes!
Inderdaad. Ik eet op 2 uur fietsen 1 banaan / snelle jelle / blikje cola (1 van de 3 dus!). En dat is ongeveer 40km. En vaak heb ik dan als ontbijt 2 broodjes op, en misschien nog een halve banaan. Een stuk minder dus dan loondijke beschrijft. Maar misschien is hij wel 2.00m / 100kg, en fietst hij als een beest rondjes op een 29er waar ik stil bij lijk te staanRuud schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:31:
Even los van de steken in je zij;
Hoeveel rondjes deed je en hoeveel km's heen en terug? Als ik alle grammen koolhydraten op ga tellen heb je er namelijk erg veel op. Hou je je hartslag bij? Verbruik je al die koolhydraten wel? Hoeveelheid vocht is aan de hoge kant maar zou gewoon goed moeten zijn met de temperaturen van gisteren.
Even ter info, met een rondje doorfietsen 1u5min a 1u10min + 16km heen en 16km terug verbuik ik 2300 kcal volgens de Garmin/Strava (zonder vermogensmeter). Als ik dat vergelijk met mijn eigen database (met vermogensmeter) klopt dat aardig. Na de heenrit bij het begin een halve Snelle Jelle en op de helft de rest van de koek. Drinken (water) doe ik sowieso heel weinig dus dat vergelijk ga ik niet aan
Dan ben ik vrij leeg als ik terug kom, dat wel
Leuk leesvoer:
http://www.wielersportinf...eding-voor-tijdens-na.htm
Moet wel zeggen dat ik een karig ontbijt op had
[ Voor 13% gewijzigd door s0ulmaster op 31-08-2015 19:29 ]
tijd voor wat klusjes!
4 uur is heel wat meer dan een rondje LDDs0ulmaster schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:28:
Per 2 uur eet/drink ik toch wel meer...vooral als het zo warm is al vandaag. Had in kleine 4 uur 3 grote bidons leeg 2 muesli repen en 1 isotone reep en een gelletje.
Dit is ook logisch. Met 4 uur fietsen eet je 3x zoveel als tijdens 2 uur fietsen. Immers, het eerste uur eet je niet, dan eet je 1x, en na 2 uur ben je thuis. Maar als je dan doorfietst, moet je op het 2e en op het 3e uur nog een keer eten, 3x totaal dus. In plaats van slechts 1x.s0ulmaster schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:28:
Per 2 uur eet/drink ik toch wel meer...vooral als het zo warm is al vandaag. Had in kleine 4 uur 3 grote bidons leeg 2 muesli repen en 1 isotone reep en een gelletje.
Eerst maar weer eens verder trainen voor de rit enschede berlijn van t zomer, maar dat is weer voor een ander topic hiero
tijd voor wat klusjes!

Ben er superblij mee
Afmontage is bijna allemaal XT. Fox Float Factory Terralogic voorvork, DT Swiss Spline X1700 Two wielset. Remmen waren van Formula maar zijn vervangen door 2016 XT's. Bike is nu helemaal naar wens!
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat teveel koolhydraten natuurlijk ook weer niet goed is. Op 1 banaan en na 1 uur weer 1 zou ik al een heel eind moeten komen denk ik. Wel leuk om Zo wat te ontdekken dat je wel en niet moet doen voordat je gaat knallen.
Je hebt gelijk, ben ik vergeten vandaagLaurentS schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:38:
MooiAlleen nog die spakenbeschermer vanachter de cassette halen wat mij betreft
Goeie keus..... Formula is echt een crime om geluidsvrij af te stellen. Mooie bike oombuddow schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:31:
Remmen waren van Formula maar zijn vervangen door 2016 XT's. Bike is nu helemaal naar wens!
Waarom zou je dat willen?LaurentS schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:38:
MooiAlleen nog die spakenbeschermer vanachter de cassette halen wat mij betreft
Het ziet er lelijk uit, heeft geen nut, en is in 10 minuten eraf. Lijkt me simpel
[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 01-09-2015 21:33 ]
Goede informatie, bedankt!ElmarJ16 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:46:
De Rapid Rob is qua profiel gelijk aan de Racing Ralph, een erg geliefde band hier in het platte NL. Het nadeel van de Rapid Rob is dat het om een draadband gaat. Dit betekend dat er stalen draden in de band verwerkt zitten, wat het gewicht van de band niet ten goede komt in vergelijking met een vouwband. Over het gebruikte rubber compound kan ik niet snel iets vinden. Een kwalitatief betere band kan hier nog wat winst boeken qua grip.
Een slechte band is het zeker niet, maar voornamelijk het feit dat het 'zware' banden, vanwege de stalen draden in de banden, wordt het als een slechte band bestempeld. Qua rondetijden is er zeker wat te verbeteren met vouwbanden, maar voor het plezier (en kosten) zal je weinig winst boeken.
Ik ben een recreatieve rijder, dus het gewicht maakt me niet zoveel uit. Ik ga het er gewoon mee doen en ik zal me vast en zeker vermaken.
Ik denk wel dat het voor de toekomst een mooie investering is en een relatief goedkope upgrade voor mijn fiets!
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Top!Ruud schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:32:
[...]
Ik weet niets van de Rapid Rob maar volgens een eerder bericht is het profiel gelijk aan de Racing Ralph. (RaRa) Ik ben van mening dat dit een hele goede band is, voor Nederlandse racebanen. Dat wil zeggen, zand, hard, droog. De Rapid Rob is duurzamer dan de RaRa (info Schwalbe) dus een stuk harder qua profiel. Gevolg hiervan is minder grip doordat de band minder kan vervormen.
Qua profiel zou mijn keus vallen op een Rocket Ron (RoRo) of een Nobby Nic. (Hans Dampf is voor het extreme werk daar) De RoRo is een stukje lichter maar ook flink kwetsbaarder in het loopvlak. Mocht er niets geks gebeuren zal dat perfect werken (tubeless) maar als je wel iets scherpers tegenkomt ben je al snel gezien en heb je vieze handen, een smerige velg en een smerige fiets van de latex
De NN is iets extremer qua profiel dan de RoRo maar bovenal een stukje sterker in het loopvlak. Voor ritjes in Zuid-Limburg en verder naar beneden is een NN voor en achter mijn keus. Voor alles boven limburg de bekende RoRo voor / RaRa achter-combo. (Ik rijd niet in modder)
Setje NN's in 29/2,25 zit op 67 euro bij bike-components en 39 euro per stuk bij Mantel.
Btw: neem genoeg binnenbandjes mee in je rugzak, je zult niet de eerste zijn die twee keer lek rijdt op 3 kilometer. Liever drie bandjes teveel dan een te weinig.
Binnenbandjes neem ik zeker een aantal mee! Het is me tot nu toe nog niet voorgekomen dat ik met de MTB lek rijdt, dus ik zal binnenkort wel aan de beurt zijn
Ik heb hem laatst toch er in weten te schakelenMBV schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:32:
Die spaakbeschermer heeft geen nut: als je dat grootste blad al gebruikt, hoe vaak schiet hij daar vanaf aan de kant van je spaken? En stel dat het gebeurt, waar raken de spaken beschadigd? Zie je daar iets van?
Het ziet er lelijk uit, heeft geen nut, en is in 10 minuten eraf. Lijkt me simpel
@Reynouts Vorige rondje heeft mijn MTB maatje lek gereden. Hij had zelf 1 schwalbe reserveband bij zich. Nieuw, vers, en zoals ik iedereen dwing te doen in een sok bewaard zodat z'n multitool er niet doorheen gaat. Reserveband bleek toch lek, zat een scheur in de naad. Dus wat hebben we geleerd, altijd 2
Snel dit topic doorscannen bracht me naar de volgende instelling voor 'offroad' situaties: voorband 2 bar en achterband 3 bar. Heeft iemand een ander idee? Ik rijd een 29-er, heb een gewicht van 90 kg en ben een beginner
Daarnaast merkte ik dat de fietscomputer een lagere snelheid aangaf dan op mijn GPS telefoon. Op een rit van 30 km merkte ik dat de fietscomputer er 2 tot 3 km naast zat. Weet iemand hoe (en of) je een fietscomputer kan afstellen?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Kilometerteller kun je meestal zelf een omtrek opgeven. Kijken op de site van je bandenleverancier of een streep op je band zetten en een hele omwenteling opmeten.
Maar het kan ook zomaar zijn dat je GPS niet zo secuur is hoor.
[ Voor 11% gewijzigd door blitzkrieg op 02-09-2015 08:41 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
In een fietscomputer kun je de wielomtrek instellen (meten, niet berekenen). Even zoeken in de handleidingRomeoJ schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:33:
Vanavond ga ik hoogstwaarschijnlijk weer het bos in met de MTB. Nu heb ik al een aantal keer op de openbare weg gefietst waar ik zowel de voor- als achterband op 3 - 3,5 bar spanning heb gebracht.
Snel dit topic doorscannen bracht me naar de volgende instelling voor 'offroad' situaties: voorband 2 bar en achterband 3 bar. Heeft iemand een ander idee? Ik rijd een 29-er, heb een gewicht van 90 kg en ben een beginner
Daarnaast merkte ik dat de fietscomputer een lagere snelheid aangaf dan op mijn GPS telefoon. Op een rit van 30 km merkte ik dat de fietscomputer er 2 tot 3 km naast zat. Weet iemand hoe (en of) je een fietscomputer kan afstellen?
Wat voor banden heb je gemonteerd? Ik rijd mijn Schwalbes altijd op 1,8 a 1,9 (tubeless) en ben iets zwaarder dan jij. Toen ik nog met binnenbanden reed zat ik rond de 2,2. 3 is veel en veel te hard. Een band moet kunnen vervormen om grip te bieden.
Dat verschil is sowieso te groot. Het hangt van je bandbreedte en ondergrond af maar uitgaande van een gemiddelde bandbreedte en jou gewicht zou ik het ergens tussen 1,8 en 2,2 bar voor en 2 en 2,4 bar achter houden.RomeoJ schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:33:
Er liggen trouwens banden op welke standaard op de MTB geleverd zijn, merk is Maxxis en durf niet te zeggen welk type het is.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Houd maar om te starten (off road) 2 bar aan, dat gaat prima ook met binnenbanden. In jouw situatie durf ik nog naar 1,8 te gaan.RomeoJ schreef op woensdag 02 september 2015 @ 08:33:
Vanavond ga ik hoogstwaarschijnlijk weer het bos in met de MTB. Nu heb ik al een aantal keer op de openbare weg gefietst waar ik zowel de voor- als achterband op 3 - 3,5 bar spanning heb gebracht.
Kwestie van experimenteren, wat jij fjin vindt rijden en wat je fiets doet op ondergrond.
Ik heb in 600km nog maar één keer een platte band gehad. Dan zat er 1.5 bar in de achterband, dat was blijkbaar wat te weinig voor een downhill run in de Pyreneën
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Ligt eraan op wat voor ondergrond je fietst maar daar stem je ook je bandkeuze op af lijkt me.DjVe schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:04:
Dan zit ik toch wel hoog met mijn 2,5 achter en 2,2 (rond die koers) voor. Het voelt anders zo log aan.
Harde, vlakke ondergrond: ronde band met minder profiel op het loopvlak
Zachte ondergrond, veel obstakels zoals stenen en wortels: groter oppervlak gewenst tegen wegzakken en een band die kan vervormen om maar zoveel mogelijk profiel op de obstakels te hebben..
Weer een Canyon erbij! Goede keusbuddow schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:31:
Mijn nieuwe bike:
[afbeelding]
Ben er superblij mee. Kom van een Cube LTD. Deze is 2,4 kg lichter, voor een groot deel door de wielen en het frame. Fiets voelt totaal anders aan.
Afmontage is bijna allemaal XT. Fox Float Factory Terralogic voorvork, DT Swiss Spline X1700 Two wielset. Remmen waren van Formula maar zijn vervangen door 2016 XT's. Bike is nu helemaal naar wens!
Ruud schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:24:
[...]
Ligt eraan op wat voor ondergrond je fietst maar daar stem je ook je bandkeuze op af lijkt me.
Harde, vlakke ondergrond: ronde band met minder profiel op het loopvlak
Zachte ondergrond, veel obstakels zoals stenen en wortels: groter oppervlak gewenst tegen wegzakken en een band die kan vervormen om maar zoveel mogelijk profiel op de obstakels te hebben..
Ik rij alles met met mijn fiets (zo min mogelijk asfalt). Van modderige bospaden tot smalle trails met wortels. Mijn fiets is wel wat agressief achterin, maar dat zit meer in de geometrie van het frame. Ik rij met een High Roller II TR 2.4 voor en een Ardent EXO 2.4 TR achter. Ik rij met een Race Face Turbine wielset met 21 mm velgen.blitzkrieg schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:29:
En velgbreedte maakt natuurlijk ook nog wat verschil.
Verschil fietscomputer-GPS komt voornamelijk dat GPS de afstand tussen bepaalde punten meet. Rijd je een bochtig parcours, dan 'snijdt' de GPS de bocht af. Verder kan een verkeerd ingegeven bandenmaat ook voor wat afwijking zorgen. Een keertje goed opmeten(!) en nog eens naar de verschillen kijken.
En een zeer mooie Canyon hierboven! Vind deze kleurstelling altijd wel erg geslaagd. Jammer dat deze niet op de Spectral (27.5 versie) te vinden zijn. Je gaat er iig veel plezier mee hebben!
2.4" banden en dan 2,2/2,5bar lijkt me echt wat veel. Je hebt sowieso minder bandendruk nodig dan iemand met 2,2 of 2" bandjes..DjVe schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:01:
[...]
[...]
Ik rij alles met met mijn fiets (zo min mogelijk asfalt). Van modderige bospaden tot smalle trails met wortels. Mijn fiets is wel wat agressief achterin, maar dat zit meer in de geometrie van het frame. Ik rij met een High Roller II TR 2.4 voor en een Ardent EXO 2.4 TR achter. Ik rij met een Race Face Turbine wielset met 21 mm velgen.
Garmins kun je overigens instellen om elke seconde ipv op smart interval te laten registreren met GPS. Moet je doen met MTB'en
[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 02-09-2015 12:49 ]
Fiets jij zo langzaam dat 1Hz voldoende is?Makkelijk schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:49:
[...]
Garmins kun je overigens instellen om elke seconde ipv op smart interval te laten registreren met GPS. Moet je doen met MTB'en.
Nee zonder gekheid, zou dat veel schelen in betrouwbaarheid van de registratie? Mijn standaard rondje is de Loonse en Drunense duinen (vrij veel bos) en ik heb niet het idee dat er veel fouten inzitten vanwege missend GPS-signaal. Maar wellicht weet ik niet beter en lijkt het daarom goed? Wanneer de cadans/snelheidsensor het niet doet (of je verliest m

Stages zegt hier het volgende over trouwens:
Data collection setting recommendation:
Once-per-second recording. The Garmin Edge 810 head unit has two data recording options. The function ‘smart recording’ purposefully drops data packets when the information looks the same in order to save memory space. This is a hold over from when Garmin was building units during a time when on-board memory was much more expensive. The Edge 810 has a 22mb of on board data storage. This is enough to store 1 month to 6 months of ride data, depending on ride frequency and duration, when using the once-per-second recording option. We absolutely recommend recording at once-per-second and downloading more frequently.
To set once-per-second recording, follow this key path:
Press ‘Tools’ icon (screwdriver and wrench on the main screen), to get to the main menu and then follow this key path: Down Arrow > System > Data Recording > Recording Interval > Every Second
While you’re in this screen of ‘Data Rec’ you may also be interested to consider Zero or Non-Zero Avg for your Cadence and Power averages; this is a personal preference and one you may run by your coach. Non-Zero averaging doesn’t count the 0s produced by not pedaling, whereas Zero averaging counts those Zeros in the overall average as presented by your head unit.
Meerdere redenen. Ik was niet helemaal objectief doordat ik een aantal wat minder positieve reviews over de remmen heb gezien. Wou het wel een kans geven. Probleem was alleen dat ou of the box de voorrem lekte bij de hendel. Druk weg, geen rem meer. Achterrem was technisch wel ok, maar mij veel te slap. Miste de remkracht. Canyon wilde de remmen of de fiets ophalen voor garantie. Demonteren is een eitje en ik wilde mn nieuwe fiets niet kwijt. En toen ze gedemonteerd waren leek het me praktischer om ze direct te vervangen door XT die me wel bevallen.Ruud schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:12:
[...]
Weer een Canyon erbij! Goede keus![]()
Waarom heb je de Formula's vervangen?
Het standaard probleem met de Formula RC/RX dus, kwaliteit... Had er ook last van. Qua remkracht, gevoel en doseerbaarheid vond ik ze dan wel weer top. De bouwkwaliteit/betrouwbaarheid was voor mij het probleem.buddow schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:34:
[...]
Meerdere redenen. Ik was niet helemaal objectief doordat ik een aantal wat minder positieve reviews over de remmen heb gezien. Wou het wel een kans geven. Probleem was alleen dat ou of the box de voorrem lekte bij de hendel. Druk weg, geen rem meer. Achterrem was technisch wel ok, maar mij veel te slap. Miste de remkracht. Canyon wilde de remmen of de fiets ophalen voor garantie. Demonteren is een eitje en ik wilde mn nieuwe fiets niet kwijt. En toen ze gedemonteerd waren leek het me praktischer om ze direct te vervangen door XT die me wel bevallen.
Ik denk dat je (gezien de 2014/2015 XT's) een goede keuze gemaakt hebt voor de 2016 XT's.
Haha, tja. Als je hem op smart zet doet hij het dus altijd minder dan 1x per seconde om ruimte te sparen.Ruud schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:03:
[...]
Fiets jij zo langzaam dat 1Hz voldoende is?![]()
Nee zonder gekheid, zou dat veel schelen in betrouwbaarheid van de registratie? Mijn standaard rondje is de Loonse en Drunense duinen (vrij veel bos) en ik heb niet het idee dat er veel fouten inzitten vanwege missend GPS-signaal. Maar wellicht weet ik niet beter en lijkt het daarom goed? Wanneer de cadans/snelheidsensor het niet doet (of je verliest m) zie je overigens wel goed dat de GPS best vaak signaal verliest.
[...]
Het scheelt véél, maar aangezien jij een snelheidssensor hebt (begrijp ik uit je verhaal) maakt het niet uit. Als je géén snelheidssensor gebruikt scheelt het een bak.
Rondje Rijssen = 19km.
Rondje Rijssen bij vriend met goed gecalibreerde sensor: 19km
Rondje Rijssen op mijn GPS unit met garmin smart interval aan: 16km
Met 1s registratie heb ik Rijssen nog niet getest, maar ik zag dat m'n afstand in Dorst wel flink was gestegen dus ik denk dat het werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 02-09-2015 14:43 ]
Zonder losse snelheidsensor merk ik dus sowieso dat de betrouwbaarheid te wensen overlaat (alleen GPS, prima verklaarbaar overigens). Het verschil zie je ook erg goed terug tussen verschillende types telefoons op Strava.Makkelijk schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:41:
[...]
Haha, tja. Als je hem op smart zet doet hij het dus altijd minder dan 1x per seconde om ruimte te sparen.
Het scheelt véél, maar aangezien jij een snelheidssensor hebt (begrijp ik uit je verhaal) maakt het niet uit. Als je géén snelheidssensor gebruikt scheelt het een bak.
Rondje Rijssen = 19km.
Rondje Rijssen bij vriend met goed gecalibreerde sensor: 19km
Rondje Rijssen op mijn GPS unit met garmin smart interval aan: 16km
Met 1s registratie heb ik Rijssen nog niet getest, maar ik zag dat m'n afstand in Dorst wel flink was gestegen dus ik denk dat het werkt.
En een helm met daarop een grote antenne...
[ Voor 3% gewijzigd door blitzkrieg op 02-09-2015 14:56 ]
Ach de track is prima, maar als je nauwkeurige afstand en snelheid wilt zul je gewoon aan een snelheidssensor moetenblitzkrieg schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:55:
Het is dus nog wachten op een navigatie/fietscomputer die GPS/Glonas/Galilei combineert, met een abonnement op Galilei, voor nog hogere nauwkeurigheid.
En een helm met daarop een grote antenne...
[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 02-09-2015 15:25 ]
En zelfs met barometer niet. Een lagedrukgebied wat overtrekt zorgt voor een heleboel hoogtemeters.Makkelijk schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:24:
[...]
Ach de track is prima, maar als je nauwkeurige afstand en snelheid wilt zul je gewoon aan een snelheidssensor moetenHetzelfde geldt voor hoogtemeters. De hoogtemeters op een parcour als Dorst of Rijssen zie je gewoon niet op Strava. Barometer voor nodig.
Edge 1000 supporteert GLONASS, al moet je het wel in de instellingen activeren. Op mijn FR920XT staat die actief en merk toch een betere registratie in bosrijk gebied.Makkelijk schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:24:
[...]
Ach de track is prima, maar als je nauwkeurige afstand en snelheid wilt zul je gewoon aan een snelheidssensor moetenHetzelfde geldt voor hoogtemeters. De hoogtemeters op een parcour als Dorst of Rijssen zie je gewoon niet op Strava. Barometer voor nodig.
Dorst heeft dan ook 12 hoogtemeters totaalMakkelijk schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:24:
[...]

Mijn edge 705 had trouwens een barometrische hoogtemeter
Bedenk me net dat de 800 en 810 dat ook hebben. Mooi om te zien in de registratie. Alsof je van een klif gereden bent als de luchtdruk ineens een stuk hoger werd.
[ Voor 20% gewijzigd door Ruud op 02-09-2015 16:17 ]
Houd me op de hoogte, vanaf volgende week rijden we met 330+ bikers door die omgeving heen.Reynouts schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:26:
Vanmiddag naar Houffalize om komende dagen wat van de routes daar te pakken! Zin in
Nu heb ik de ketting los. Tutorials op youtube zijn veelal in zeer cleane LBS werkplaatsen met kettingen die de noemer vies niet waard zijn. Op Engelse fora kom ik nog oude bidons tegen waar ze degreaser (ontvetter) in gooien en dan schudden. Wat komt hier in de buurt? Pure Dreft?
Jullie nog ideeën? (Op nieuwe ketting kopen na).
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Daarna goed in de smeerboel zetten en dat lekker in laten trekken. Na een dag een doekje erover en klaar!
Ketting pas weggooien als hij te lang is geworden inderdaad of als de cassette toch aan vervanging toe is.
Zelf poets ik de ketting altijd als eerst schoon met een stevige borstel (de kleine borstel uit deze set). Hiermee maak ik ook gelijk de cassette schoon. Vervolgens nog even de ketting een paar keer ronddraaien, terwijl ik er zo'n ketting apparaat gebruik. In het apparaat een paar druppels dreft en vullen met water. Daarna alles nog even afspoelen, drogen en weer invetten.
dat speciale kettingbakje met die radertjes en beetje dreft gaan toch een zwarte vette ketting niet schoon krijgen? Dat lijkt me meer als je al regulier je ketting bijhoudt.
Zag ook nog deze. De vóór situatie lijkt op mijn ketting
YouTube: Heated Ultrasonic Cleaner - Clean Your Bike Components - Chain Cassette Cogs Chainrings Bolts
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Alles wat ontvet moet worden en wat erin past gaat erin. Onderdelen van derailleurs, kettingen en cassettes tot op heden
Nee, met een beetje dreft niet, ik gebruik zoiets. En gezien gemak etc: als het echt vies is spuit ik hem eerst af met een hogedrukspuit (geen tuinslang, wel pompstation in de buurt), daar kan je de eerste laag vet vast ook mee van je ketting krijgen. Als je er geen speciaal spul voor wilt kopen: Dasty werkt oook beter dan afwasmiddelJazzper schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:22:
dat speciale kettingbakje met die radertjes en beetje dreft gaan toch een zwarte vette ketting niet schoon krijgen? Dat lijkt me meer als je al regulier je ketting bijhoudt.
Maar schoon is hij nu toch al? Even met zo'n borstel-ding en wat ontvetter het laatste zand uit de ketting halen, opnieuw invetten, en als het dan goed schakelt etc is het goed. Meet even de lengte op, en je weet of de ketting aan vervanging toe is. Als je dat op tijd doet hoef je geen nieuwe cassette+tandwielen te kopen. Als je dat niet op tijd doet (zoals ik met m'n stadsfiets) laat je hem wegslijten tot het schakelen vervelend wordt, en koop je een nieuwe ccassette+ketting
Ik zou iig, voordat je allemaal aankopen gaat doen, eerst even de ketting opmeten met een schuifmaat/speciaal tooltje. Zit je al dichtbij de 0.75% rek (berekening hier), dan zou ik de moeite niet nemen en gewoon een nieuwe ketting kopen Zelfde geldt voor boven de 0.75% rek, maar controleer dan ook gelijk je cassette en tandbladen op slijtage. Zijn deze ook versleten, deze gelijk mee vervangen.
Het weekend was het nog erg nat, modderig en glad, maar nu ligt het er perfect bij en het zal komende dagen alleen beter worden!NielsTn schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:08:
[...]
Houd me op de hoogte, vanaf volgende week rijden we met 330+ bikers door die omgeving heen.
Welke speciale aankopen? iets om de ketting te meten, borstel-geval om ketting schoon te maken, en wat reinigingsvloeistof heb je toch altijd nodigElmarJ16 schreef op maandag 07 september 2015 @ 17:16:
Ik zou iig, voordat je allemaal aankopen gaat doen, eerst even de ketting opmeten met een schuifmaat/speciaal tooltje.
Van hetgene wat jij noemt niet, maar als ik iets erboven kijk zie ik allemaal speciale apparaten tevoorschijn komen die je normaal gesproken, wanneer je alles gewoon goed bij houd, in mijn ogen toch erg overbodig zijn.MBV schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:20:
[...]
Welke speciale aankopen? iets om de ketting te meten, borstel-geval om ketting schoon te maken, en wat reinigingsvloeistof heb je toch altijd nodig
Bovendien is het ook zonde om tijd in het schoonmaken van een ketting te steken wanneer deze eigenlijk al versleten is. Dan kan je beter gewoon een nieuwe ketting kopen en direct spullen om deze ketting schoon te maken
- Blue Wonder (soort Dasty)
- Lampenolie
- Twee sladressing shakers
- schuursponsjes
- garage handenzeep
Ketting in eerste sladressing shaker beker, lampenolie erbij, shaken, tijdje wachten, shaken. Olie via tuutje in tweede beker gieten en ketting eruit halen. Dat scheelde al immens! Toen helemaal onder de Blue Wonder gespoten en met tandenborstel poetsen. Nog schoner. Afspoelen onder hete kraan. Twee rondjes in de ultrasoonreiniger en heel veel zand en gruis er alsnog uit. Weer afspoelen onder hete kraan. Hangt nu te drogen. Max haalbare voor deze wat oudere ketting denk ik.
Ondertussen ook rest van het fiets aan het aanpakken. Zo jammer dat ook een Shimano soms op enkele onderdelen bespaard heeft die gelijk roest hebben. Schroefje ernaast helemaal bling, maar dan dat onderdeel tand des tijds niet overleefd.
Net bottom bracket eruit gehaald door de tool in een bankschroef te zetten en hele fiets te draaien. Altijd link maar ging goed. Helaas brak de losse plastic cup aan de zijkant, maar het was toch maar een BB-UN40-K. Eens kijken of ik nog zo'n cup los heb (dacht het wel) en anders maar hele BB vervangen.
Het laatste ben ik met je eens. Het eerste niet, ik houd mijn fietsen namelijk goed bij. Een ketting zal bij mij geen 300 km draaien voor hij schoongemaakt wordt (afnemen met een doek) en wordt voorzien van een nieuw drupje Boeshield T9 op de racer of iets vetters op de MTB in de natte maanden. Hij gaat ook niet elke week in de ontvetter maar zeg om de 1000 km. Daarnaast wissel ik mijn kettingen zeer geregeld dus met het onderhoud zit het wel goedElmarJ16 schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:46:
[...]
Van hetgene wat jij noemt niet, maar als ik iets erboven kijk zie ik allemaal speciale apparaten tevoorschijn komen die je normaal gesproken, wanneer je alles gewoon goed bij houd, in mijn ogen toch erg overbodig zijn.
Bovendien is het ook zonde om tijd in het schoonmaken van een ketting te steken wanneer deze eigenlijk al versleten is. Dan kan je beter gewoon een nieuwe ketting kopen en direct spullen om deze ketting schoon te maken
Waar ik echter een grote hekel aan heb is klonten aangekoekte rommel op je ketting, cassette en kettingwielen voor. Ook een Shimano/SRAM derailleur heeft meerdere plaatsen waar vuil samen kan klonteren en dat gebeurt dus ook. Hoe goed je het ook bijhoudt. Eens in de zoveel tijd haal ik dus de derailleur uit elkaar, ontvet alles goed, voorzie alles van nieuwe olie en vet en gaat het boeltje weer in elkaar.
Afstellen van en sleutelen aan mijn fietsen is dan ook een eitje, nooit rare geluiden, nooit veel kettinggeluid, nooit een ketting die moeilijk doet wanneer er een beetje zand of modder bij komt (chain suck) en bovenal nooit echt smerige handen tijdens het sleutelen.
Dus overbodig, in jouw ogen wellicht, ik vind zo'n tandwieltjes-geval een gepruts. Overal spetters, geen schone ketting, geen schone cassette, geen schone kettingwielen aan de voorkant. Alleen een hoop druppels op de vloer en een apparaatje wat te smerig is om aan te pakken.
De lampenolie kun je nog vaker gebruiken trouwens. Er komt mettertijd residu op de bodem, olie overgieten en beker/bidon even schoonmaken en je kunt er weer tegen
[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 08-09-2015 08:27 ]
Hier nog een handige ontvetter tutorial; YouTube: How to: The complete guide to cleaning your bike chain.
Uiteindelijk gaat het erom hoe je de aandrijflijn schoonmaakt en hoevaak je dit doet. Ik maak na elke serieuze rit (>30km of veel modder onderweg) mijn aandrijflijn schoon, altijd op dezelfde manier:
met borstels en tuinslang eerst het vuil wegpoetsen op ketting/cassette/derailleurwieltjes/tandbladen voor (sommigen zullen al zeggen dat de ketting op dat moment al schoon is). Vervolgens pak ik dat tandwieltjes-geval en haal de ketting daar nog een paar keer door, om de moeilijk te bereiken plaatsen schoon te krijgen. Hierin zit dan alleen wat dreft en water. Afspoelen en met een doek erover. Ik heb hier altijd een schone ketting mee en nooit last van chainsuck.
Ik moet wel opmerken dat elk apparaat anders is. Ik had ooit zo'n apparaatje bij de lokale FM gekocht en had daar veel gespetter mee. Het apparaat dat ik nu gebruik heeft op het einde wat rubber zitten, waar de ketting goed in geklemd wordt. Hierdoor heb ik geen last van gespetter en met het handvat wat erop zit heb ik nooit last van vieze handen. Ook zijn de borstels beter en beter geplaatst, waardoor de ketting beter wordt schoongemaakt dan met het oude apparaat.
Iedereen heeft zijn eigen manier maar ik vraag me wel iets af.ElmarJ16 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:37:
[...]
Uiteindelijk gaat het erom hoe je de aandrijflijn schoonmaakt en hoevaak je dit doet. Ik maak na elke serieuze rit (>30km of veel modder onderweg) mijn aandrijflijn schoon, altijd op dezelfde manier:
met borstels en tuinslang eerst het vuil wegpoetsen op ketting/cassette/derailleurwieltjes/tandbladen voor (sommigen zullen al zeggen dat de ketting op dat moment al schoon is). Vervolgens pak ik dat tandwieltjes-geval en haal de ketting daar nog een paar keer door, om de moeilijk te bereiken plaatsen schoon te krijgen. Hierin zit dan alleen wat dreft en water. Afspoelen en met een doek erover. Ik heb hier altijd een schone ketting mee en nooit last van chainsuck.
Ik moet wel opmerken dat elk apparaat anders is. Ik had ooit zo'n apparaatje bij de lokale FM gekocht en had daar veel gespetter mee. Het apparaat dat ik nu gebruik heeft op het einde wat rubber zitten, waar de ketting goed in geklemd wordt. Hierdoor heb ik geen last van gespetter en met het handvat wat erop zit heb ik nooit last van vieze handen. Ook zijn de borstels beter en beter geplaatst, waardoor de ketting beter wordt schoongemaakt dan met het oude apparaat.
Hoe doe je de derailleur (v/a) en de kettingwielen aan de voorkant?
Dit topic is gesloten.