Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 134 Laatste
Acties:
  • 591.432 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 15:02
Ik merk dat ik de laatste tijd op mijn 29er steeds vaker op asfalt fiets, dus ik wil een setje slicks proberen om te kijken of dat heel veel uitmaakt. Nu heb ik er overigens ook crosshybride banden opzitten, dus niet meer de tractorbanden. Her en der lees ik dat je op lagere snelheden beter brede kunt nemen (minder rolweerstand) en als je 30+ wil rijden je beter smalle bandjes (harder oppompen) kunt monteren.

Graag lees ik over jullie ervaringen met slicks. Welk merk hebben jullie en welke breedte is fijn voor zo min mogelijk rolweerstand? Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
De rolweerstand hangt in principe af van hoe hard pomp je een band van een bepaalde maat op en hoe soepel is de band. Een 2 inch band heeft niet per se minder rolweerstand dan een 25mm band als je die laatste op 8 bar zet en die eerste op 2. Je kunt een mtb slick ook niet op 8 bar zetten maar wel op 4, voor zeer weinig rolweerstand. Uiteindelijk gaat t er meer om hoe soepel de band is. Schwalbe Supermoto is heel soepel, een raceband ook. Een tourband weer niet want die is stevig maar dus minder snel. Laten we rolweerstand dus even buiten beschouwing laten, dat hangt van meer af dan maat.

Voordeel brede band afgezien van rolweerstand: Comfort, grip.

Voordeel smalle band: Gewicht (en daarmee acceleratie), aerodynamica, maar dat is verwaarloosbaar op MTB.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Reynouts schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:01:
Iemand nog tips voor een chalet/simpel goedkoop vakantiehuisje voor 4 personen in de Ardennen of Eifel in de buurt van mtb routes en mtb verhuur?

Zijn van plan in september een lang weekend of weekje te gaan.
Meer specifiek dan: iemand een tip voor een vakantiehuisje nabij de routes van La Roche of Houffalize? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38
Vanavond voor de eerste keer een spaak van mijn mountainbike kapot gereden. Er kwam een tak tussen het wiel en toen was het afgelopen. Morgen maar eens kijken of ik ergens een paar nieuwe spaken kan scoren. Heb maar eenvoudige 26 inch wielen dus ik verwacht dat dit wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Reynouts schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:16:
[...]

Meer specifiek dan: iemand een tip voor een vakantiehuisje nabij de routes van La Roche of Houffalize? O-)
Huisje niet, maar de blauwe mtb route vond ik niet zo interessant daar. Veel brede paden en weinig technische stukken :)

Mocht je er nog niet eerder zijn geweest.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Franco10 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:56:
Ik merk dat ik de laatste tijd op mijn 29er steeds vaker op asfalt fiets, dus ik wil een setje slicks proberen om te kijken of dat heel veel uitmaakt. Nu heb ik er overigens ook crosshybride banden opzitten, dus niet meer de tractorbanden. Her en der lees ik dat je op lagere snelheden beter brede kunt nemen (minder rolweerstand) en als je 30+ wil rijden je beter smalle bandjes (harder oppompen) kunt monteren.

Graag lees ik over jullie ervaringen met slicks. Welk merk hebben jullie en welke breedte is fijn voor zo min mogelijk rolweerstand? Alvast dank.
Ik rij woon-werkverkeer met 2" Schwalbe Big Apples. Dat rolt echt goed en heeft erg goede grip ook op nat asfalt enzo. Vele male fijner dan noppenbanden, zoals de Rocket Ron, waar ik mee MTB. Als je af en toe een trail wilt meepikken en niet van banden wilt wisselen zou ik voor iets als Furious Fred gaan, met noppen net naast het loopvlak, voor grip in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
TheLemon schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:04:
[...]

Ik rij woon-werkverkeer met 2" Schwalbe Big Apples. Dat rolt echt goed en heeft erg goede grip ook op nat asfalt enzo. Vele male fijner dan noppenbanden, zoals de Rocket Ron, waar ik mee MTB. Als je af en toe een trail wilt meepikken en niet van banden wilt wisselen zou ik voor iets als Furious Fred gaan, met noppen net naast het loopvlak, voor grip in de bochten.
Thanks! Is het niet zo dat Big Apple = Super Moto? Ik twijfel tussen de Big Apple en de Kojak, volgens mij heb je bij de eerste nog een beetje comfort en grip als het wat natter is, de Kojak daarentegen is sneller maar bij een paar druppels water al bijna niet meer bruikbaar.

De FF zal niet zo soepel lopen als de bovenste twee denk ik. De Freds had je vroegâh met zo'n witte streep aan de zijkanten, niet heel belangrijk maar zag er wel mooi uit :9~
Makkelijk schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:45:
De rolweerstand hangt in principe af van hoe hard pomp je een band van een bepaalde maat op en hoe soepel is de band. Een 2 inch band heeft niet per se minder rolweerstand dan een 25mm band als je die laatste op 8 bar zet en die eerste op 2. Je kunt een mtb slick ook niet op 8 bar zetten maar wel op 4, voor zeer weinig rolweerstand. Uiteindelijk gaat t er meer om hoe soepel de band is. Schwalbe Supermoto is heel soepel, een raceband ook. Een tourband weer niet want die is stevig maar dus minder snel. Laten we rolweerstand dus even buiten beschouwing laten, dat hangt van meer af dan maat.

Voordeel brede band afgezien van rolweerstand: Comfort, grip.

Voordeel smalle band: Gewicht (en daarmee acceleratie), aerodynamica, maar dat is verwaarloosbaar op MTB.
In welke maat heb jij de Super Moto? Ik denk toch dat ik naar een smallere maat neig die harder is op te pompen, comfort is minder belangrijk als ik over asfalt ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Franco10 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:08:
[...]

Thanks! Is het niet zo dat Big Apple = Super Moto? Ik twijfel tussen de Big Apple en de Kojak, volgens mij heb je bij de eerste nog een beetje comfort en grip als het wat natter is, de Kojak daarentegen is sneller maar bij een paar druppels water al bijna niet meer bruikbaar.
Super Moto is vergeleken met de Big Apple lichter, soepeler maar minder lekbestendig en slijt sneller.

Kojak gaat maar tot 35 mm breed, hetzelfde als vrijwel iedere oma/stadsfiets maar het vlakke profiel heeft op asfalt juist meer grip, ook bij water, omdat een fiets je met een fiets nooit hydroplanning hebt/ Een groter contactoppervlak zorgt voor grip zorgt in zowel natte als droge omstandigheden. Profiel op een fietsband het contactoppervlak vergroten op een zachte ondergrond, maar doet op een harde ondergrond vallen er juist gaten in het contactoppervlak waardoor je minder grip hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Klopt helemaal. Maar juist voor woon-werk kom ik nog wel eens wat zand of steentjes tegen op de weg, of modder of sneeuw. En dan is dat kleine beetje profiel wel in het voordeel t.o.v. slicks. Die zijn eigenlijk alleen goed voor 100% schoon asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
Helemaal schoon zijn de stukken nooit, er liggen altijd wel wat takken of bladeren op de routes die ik fiets. Misschien is zo'n kojak dan geen goed idee. Er is wel een groot verschil in hoe hard je ze kunt oppompen, max 4.0 voor de Big Apple ten op zichte van 8.0 voor de Kojak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Franco10 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:35:
Helemaal schoon zijn de stukken nooit, er liggen altijd wel wat takken of bladeren op de routes die ik fiets. Misschien is zo'n kojak dan geen goed idee. Er is wel een groot verschil in hoe hard je ze kunt oppompen, max 4.0 voor de Big Apple ten op zichte van 8.0 voor de Kojak.
Let je wel even op de maximale druk die je velgen kunnen hebben bij een bepaalde banddiameter? Die kan namelijk wel wat lager zijn als wat de band zelf kan hebben.

http://www.on-one.co.uk/i...oyager-hyper-folding-tyre
Dit misschien nog wat? Hoor ik ook wel goede verhalen over.

[ Voor 10% gewijzigd door blitzkrieg op 12-08-2015 13:46 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:16
Aangezien hier in de omgeving zo goed als geen onverharde stukken te vinden zijn kom ik er na 2 weken al achter dat ik ook merendeels op asfalt zal fietsen. Dus voor mij kan zo'n band ook wel interessant zijn. In hoeveel tijd (na wat oefenen) kan je zo'n buitenband ongeveer wisselen ? Kan het natuurlijk proberen, maar de eerste keer zal het wel een uur kosten door gebrek aan ervaring :)

Als het altijd een uur kost zie ik me ze niet snel even wisselen en zal dat me weer tegenhouden om offroad te gaan denk ik. En wordt een band wisselen veel lastiger als je tubeless gaat ? (vloeistof enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Banden wisselen kan in een minuut of 10.

Tubeless is lastiger, kost me toch wel een half uurtje, ligt ook aan de velg-band combinatie of je dat zonder compressor lukt. Ook wordt bij veel wisselen duur, kan latex kost iets van 20 euro, kun je +/- 6 banden mee doen. Latex overgieten van band lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
blitzkrieg schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:36:
Banden wisselen kan in een minuut of 10.

Tubeless is lastiger, kost me toch wel een half uurtje, ligt ook aan de velg-band combinatie of je dat zonder compressor lukt. Ook wordt bij veel wisselen duur, kan latex kost iets van 20 euro, kun je +/- 6 banden mee doen. Latex overgieten van band lijkt me niet handig.
10-15 minuten is goed te doen dus dan ga ik zeker even naar andere bandjes kijken. Ja tubeless heb ik me nog niet echt op ingelezen, maar dan blijf ik voorlopig gewoon even met tubes rijden. Misschien praat ik anders na mijn eerste lekke band :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
Thanks! Zal die ook zeker overwegen.

Wat betreft het wisselen van bandjes; ik ben allesbehalve Handige Harry maar ik moet zeggen dat het mij ook vrij snel lukt. Alsnog zou ik er goed over nadenken, je zult merken dat je toch geen zin hebt om voor het fietsen even je banden te wisselen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Inderdaad, als je dit vaak gaat doen kun je beter een extra wielset kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

DjVe

Hatsaflats!

Een extra wielset kost je ook tijd, tenzij je daar een aparte cassette en ketting voor aan schaft :)

Ik zou lekker een bandje wisselen. Wordt je vanzelf handig in. Ik wissel een bandje echt met een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:27
Ik heb daar een betere oplossing voor: meerdere fietsen :)

[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 12-08-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:14

The_Scarabial

MTB for life!

Als je tubeless rijdt met latex in de band wordt het een mooi gesmeer om iedere keer te wisselen, kan je beter een Vredestein Black Panther rijden, rolt super op asfalt door de doorlopende noppenstrook middenop en ook perfect in het bos :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

RigolleM schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:37:
Ik heb daar een betere oplossing voor: meerdere fietsen :)
Dat principe hanteer ik ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06-2021
Ik heb de Scott Scale 970 besteld met 29" velgen op. Vrijdag heb ik hem normaal gezien :D Bedoeling is om redelijk wat op de weg te fietsen met ook wel stukken offroad. Hier in de buurt hebben we redelijk wat tochten die ik kan doen, en al eens gedaan heb met mijn gewone fiets, dat was toen niet echt leuk :P

Het is het 2016 model en was nog geen demomodel van in de winkel. Dus heb een gokje gedaan. Maar de fietsenmaker wist me te vertellen dat deze zeer gelijkaardig is met de Scott Aspect series. Heb al gereden met een model met kleinere velgen en dat vond ik niet zo leuk om snelheid te maken :) Ben benieuwd!

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38
The_Scarabial schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:04:
Als je tubeless rijdt met latex in de band wordt het een mooi gesmeer om iedere keer te wisselen, kan je beter een Vredestein Black Panther rijden, rolt super op asfalt door de doorlopende noppenstrook middenop en ook perfect in het bos :D
Mijn Schwalbe Smart-Sam's zijn ook aardig geschikt voor zowel asfalt als bos. Zijn daarbij de goedkoopste of een van de goedkoopste Schwalbe mountainbike banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
DjVe schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:01:
Een extra wielset kost je ook tijd, tenzij je daar een aparte cassette en ketting voor aan schaft :)

Ik zou lekker een bandje wisselen. Wordt je vanzelf handig in. Ik wissel een bandje echt met een paar minuten.
Tgoh, dat hangt er toch echt vanaf of je:
1 tubeless rijdt, dan is het echt miserie om banden te wisselen met die melk
2 hoe strak je band op je velg zit.

Mijn Conti Mountain kings op Mavic Crossrides zitten heel strak, vorige keer bij een platte band in het veld 2 bandenlichters in 2 gebroken (stevige van BBB van ca 2 jaar oud) en 15 min mee bezig geweest. En nee ik ben niet onervaren, op mijn racefiets wissel ik ze op 5 min, mijn mtb banden zitten er gwn erg strak op.

2de wielset, dan heb je 2 opties:
  • 1 gewoon een 2de cassette en dezelfde ketting hergebruiken.
    Zolang je ketting niet versleten is, kan dat geen kwaad. Ik gebruik op mijn racefiets zowel een 11-28 met ca. 1800 km op en een 11-32 met 700 op, gewoon met dezelfde ketting en dat gaat prima. Wel kijk ik geregeld mijn ketting na op slijtage met zo'n tooltje.
  • Dezelfde cassette overzetten op je andere wielset. Dat is 2 min werk als je deftig materiaal hebt, veel sneller dan een band wisselen.
Een extra wielset is ntrlk wel een dure en luxe oplossing.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45
Van een cassette wisselen krijg je volgens mij veel te smerige handen :P Als je een extra wielset gaat kopen (XT = 180 euro) kan een extra cassette (SLX = 50 euro) er makkelijk vanaf. Je doet daardoor ook langer met je andere cassette, dus op termijn kost dat geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
M3rcury schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:39:
[...]

Huisje niet, maar de blauwe mtb route vond ik niet zo interessant daar. Veel brede paden en weinig technische stukken :)

Mocht je er nog niet eerder zijn geweest.
Thanks voor de tip we zijn nu toch voor een huisje gegaan in Houffalize.
Daar zijn volgens mij genoeg uitdagende vaste routes te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
Ik ben zelf 3 jaar geleden in die buurt op vakantie geweest, er is meer dan genoeg te fietsen daar.

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Reynouts schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:15:
[...]

Er zijn daar zat goede uitgepijlde routes. De groene vond ik zelf redelijk, zitten delen in van de MTB world cup. De blauwe heb ik ook gefietst, maar die vond ik dus niet zo tof. Overige geen ervaring mee :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Riqy schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:33:
Ik ben zelf 3 jaar geleden in die buurt op vakantie geweest, er is meer dan genoeg te fietsen daar.
Anders de GPX'en zoeken van de Houffa- en/of Chouffemarathon die in Augustus worden gereden.
LCMT (meerdaagse) vertrekt regelmatig vanuit Fosse d'Outh hotel dus daar kan je ook vanuit gaan.
Zelf nooit de routes in Houffalize gereden, daar ik de streek behoorlijk ken van bovenstaande marathons, en wellicht zal ik er wel delen van gereden hebben ;-)

Bijvoorbeeld

Rode route ziet er toch degelijk uit: 821hm op 35km, dat is 235hm op 10km behoorlijk stevig klimmen imho.

[ Voor 16% gewijzigd door RigolleM op 14-08-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
[...]

Zeker weten! Wij vertrekken volgende week vrijdag voor een weekend naar Houffalize en zitten in een huisje in de plaats Mont;

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/5ey8zn.png

Precies aan de blauwe route. Het is zelfs zo, de er een pad loopt langs de tuin; dat is de blauwe route :). Echt een geweldig huis! Hoewel blauw niet de meest uitdagende is, pakken we de gele of andere kruisende route :).

Vorig jaar geweest en dit jaar gewoon weer :)

[ Voor 6% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-08-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Bedankt voor de mooie tips voor de routes allemaal _/-\o_
StealthyPeanut schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:55:
[...]
Precies aan de blauwe route. Het is zelfs zo, de er een pad loopt langs de tuin; dat is de blauwe route :). Echt een geweldig huis! Hoewel blauw niet de meest uitdagende is, pakken we de gele of andere kruisende route :).

Vorig jaar geweest en dit jaar gewoon weer :)
Cool! Welk huisje is dat precies?

Wij zitten 1km links van centrum Houffalize. Zoals ik het kan zien loopt de blauwe daar ook precies langs. Het huisje verwacht ik niet teveel van, maar prima locatie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Prima locatie inderdaad. Huisje ziet er niet verkeerd uit toch?

Wij liggen iets verder uit het centrum vandaan, kilometer of 4; http://www.vakantieinmont.be/
Schitterend uitzicht, mooie locatie, goedkoop, ruim opgezet en achterin de tuin nog een ruime plek waar je een kampvuur kan maken. Heerlijk :).

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/poweo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

fmb

Reynouts schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:16:
[...]

Lees hier eens wat hints en tips (referenties naar posts van mij op mountainbike.nl):
http://www.mountainbike.n...=11247&start=300#p1644678
http://www.mountainbike.n...t=102091&start=0#p1874779

Wat mij betreft een aanrader indien beschikbaar: Villa le Monde in La Roche en Ardenne. De eigenaar (Serge) zal ons (groep van 7) na 3 keer verblijven nog wel kennen ;-)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42
Ratbike rides again!

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5710/20575065605_bcd14627c4_z.jpg

Al een hele tijd niet meer op de fiets gezeten, en deze singlespeed heeft wat staan roesten (letterlijk :P)
maar wil toch weer wat gaan sporten maar budget voor wat nieuws is er even niet dus deze maar weer wat opgelapt, wieltjes netjes gericht, lagers afgesteld/gesmeerd en de remmen in orde gemaakt. Het ziet er niet uit... maar technisch gewoon goed in orde :) Roest op de voorvork is maar wat oppervlakkige roest, geen probleem.
Verhouding is 39/16, nogal pittig bergop, maar veel te klimmen is er hier toch niet (of ik heb het nog niet gevonden :P)

Toch al weer 50km gefietst afgelopen week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Als ik ga fietsen 1½ tot 2½ uur, neem ik altijd 1 bidon 750ml water en 1 bidon met Isostar Hydrate;

Afbeeldingslocatie: http://www.sportvoedingwebshop.com/images/Isostar%20Perform%20Lemon.jpg
http://www.sportvoedingwe...ortdrank-lemon-p-788.html

Als ik 's avonds ga, dan eet ik rond 17:30 - 18:00 uur 2 tot 3 bananen en vertrek ik om half 7. Ik rij dan 2 routes en over de weg; totaal 32km in anderhalf uur. Ik eet geen avondeten omdat dit dan lang als een blok in m'n maag voelt. Mijn verbranding is wat traag denk ik. Op het werk eet ik tussen de middag een grote maaltijdsalade en tussendoor nog wat crackers. Niet veel koolhydraten natuurlijk......

Ik merk (ook gisterenavond) dat ik toch wel redelijk snel op ben. En dan vooral spiertechnisch eigenlijk. Conditioneel kan ik ook nog veel verbeteren, maar dat komt nog wel.

Daarbij merk ik dat m'n lichaam avonds veeeel beter is dan in de weekend in de ochtend. Als ik om 10 uur ga op zondag, dan is het behelpen en lijkt m'n lichaam pas rond 12u echt opgestart ofzo.... kan dat?

Hebben jullie nog algemene tips? Meer koolhydraten eten op die dag zelf?

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 15-08-2015 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spaiker
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QDkKOD1yHFUPx5QqDCi88Vgu/full.jpg

Scott Scale 970 L 8)

Is nog even gewend geraken wel, ben niet echt gewend van op een mountainbike te rijden maar het lijkt me dat dat vrij snel zal komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Mooie fiets! Veel plezier met deze aankoop.
Welke routes gaat deze fiets als eerste zien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Beetje rondkijken hier in de buurt. Ik woon hartje Belgisch Limburg, dus zal wel omgeving Genk/Hasselt zijn. In september ga ik een week naar Baden Würtemberg, planning is om hem dan mee te nemen en daar wat rond te gaan rijden. In mijn vorige bezoek aan die regio veel MTB routes gezien dus weet ongeveer waar ik moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

StealthyPeanut schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:26:
Prima locatie inderdaad. Huisje ziet er niet verkeerd uit toch?

Wij liggen iets verder uit het centrum vandaan, kilometer of 4; http://www.vakantieinmont.be/
Schitterend uitzicht, mooie locatie, goedkoop, ruim opgezet en achterin de tuin nog een ruime plek waar je een kampvuur kan maken. Heerlijk :).

[afbeelding]
Ga zelf jammer genoeg niet naar houffalize, maar op een 25km er vandaan ofzo, richting Rochefort. Daar liggen volgens mij ook wel wat routes, al kon ik er niet zoveel info over vinden. Ter plaatse maar een kaartje scoren. En waarschijnlijk een dagje met de auto richting houffalize, en dan de fiets daar uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
StealthyPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:07:
Als ik ga fietsen 1½ tot 2½ uur, neem ik altijd 1 bidon 750ml water en 1 bidon met Isostar Hydrate;

[afbeelding]
http://www.sportvoedingwe...ortdrank-lemon-p-788.html

Als ik 's avonds ga, dan eet ik rond 17:30 - 18:00 uur 2 tot 3 bananen en vertrek ik om half 7. Ik rij dan 2 routes en over de weg; totaal 32km in anderhalf uur. Ik eet geen avondeten omdat dit dan lang als een blok in m'n maag voelt. Mijn verbranding is wat traag denk ik. Op het werk eet ik tussen de middag een grote maaltijdsalade en tussendoor nog wat crackers. Niet veel koolhydraten natuurlijk......

Ik merk (ook gisterenavond) dat ik toch wel redelijk snel op ben. En dan vooral spiertechnisch eigenlijk. Conditioneel kan ik ook nog veel verbeteren, maar dat komt nog wel.

Daarbij merk ik dat m'n lichaam avonds veeeel beter is dan in de weekend in de ochtend. Als ik om 10 uur ga op zondag, dan is het behelpen en lijkt m'n lichaam pas rond 12u echt opgestart ofzo.... kan dat?

Hebben jullie nog algemene tips? Meer koolhydraten eten op die dag zelf?
Iets eten tijdens de rit met koolhydraten in, dat is je brandstof namelijk.
Ik probeer om de 45-60 min iets te eten, meestal een energiereep of een energiegel, maar dat kan ook een banaan of een gewone koek zijn.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

RomeoJ schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:05:
Graag vraag ik jullie advies als beginnend mountainbiker omtrent de aanschaf van mijn eerste mountainbike.

De gedachte speelt al langer om een mountainbike te kopen en hiermee de nabij gelegen bossen in te gaan. Nu heb ik mezelf al een paar weken goed proberen in te lezen op bijvoorbeeld het mountainbike.nl forum en diverse andere websites.

Een aantal vrienden en mijn schoonvader zijn fervente mountainbikers, waarbij mijn schoonvader al het langste enorm actief op het zadel zit. Zijn advies is daarom ook waardevol voor mij.
Hij heeft onlangs een nieuwe racefiets en mountainbike gekocht, beiden van het merk Giant. Voorheen had hij andere merken frames, maar was na aanschaf zo te spreken over zijn nieuwe racefiets, dat ook zijn mountainbike een Giant moest zijn. Zelf heeft hij een Giant XTC Advanced 2 LTD (27.5) genomen, volledig Shimano XT afgemonteerd.

Nu heeft mijn voorkeur dan ook een frame van het merk Giant. De XTC Advanced reeks is voor mij – als beginner – te hoog gegrepen en kwam uit op de volgende configuratie:

[...]

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goede mountainbike met afmontage of zijn er ook nog andere frames/configuraties welke beter/meer geschikt zijn? Eventueel andere tips zijn ook van harte welkom aangezien ik ook nog geen kleding en schoenen heb. Wil overigens wel beginnen met klikpedalen.
Eventueel ook een tip voor een fietscomputer? Wil hier niet al te veel geld aan uitgeven (50 tot 100 EUR).
Uit mijn vorige post had ik de Giant Talon 27.5 0 LTD als mogelijke kandidaat opgeschreven, alleen sinds vandaag is dat lijstje enigszinds aangepast, aangezien ik er achter ben gekomen dat een 29er waarschijnlijk toch mijn voorkeur geniet, mede door het feit dat ik graag naast technische routes, ook wel eens op het asfalt bezig wil zijn – dat wil zeggen de langere/rechtere stukken fietsen.

Heb vandaag een tweetal zaken bezocht en heb me hierdoor toch moeten herschikken naar een 29er. Mijn keuze is daarom gevallen op de volgende twee kandidaten:
Voor beiden fietsen geldt een vergelijkbare afmontage, waarvan de Giant op dat punt iets beter uit de verf komt, terwijl het uiterlijk en de zitpositie me bij de Wilier meer beviel, het totale gewicht scheelt ook marginaal in het voordeel voor de Wilier. Qua prijs ontloopt het elkaar ook weinig en blijf nog binnen mijn gestelde budget.

Ook hebben we gekeken naar de Bulls modellen bij de eerste winkel, deze zagen er ook goed uit en afmontage is daar iets beter te noemen, echter heb ik een beter gevoel bij de laatste zaak welke we bezocht hebben en daar zitten de Bulls modellen niet in de lijn, uitsluitend Giant, Koga en Wilier. Mijn MTB zal dan daar ook in onderhoud gaan, dus zou daar ook wel graag mijn fiets willen aanschaffen.

Wat jullie? Ik ben nu meer geneigd om voor de Wilier te gaan… :z

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als de Wilier beter zit, is dat sowieso de beste keus :) Een frame kan je niet meer veranderen, componenten wel. Qua afmontage zijn het beide prima fietsen. De Wilier heeft een iets mindere vork, maar als ik het online ga vergelijken, lijken het beide goede vorken te zijn. De rest van de componenten kan je later eventueel nog upgraden.

Daarnaast levert Wilier wel erg mooie fietsen.

* DjVe rijdt op een GTR 2014 racer van Wilier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Zo, terug van 3 rondjes Schoorl. Dat ligt me er toch een portie beroerd bij :')

Het is me op een of andere manier gelukt om zonder af te stappen overal doorheen te komen (behalve 2 of 3 keer omdat er voor mij mensen stilstonden op het parcours.) maar dat was voor weinigen weggelegd. Ik heb het gevoel dat het gros het halve rondje lekker aan het wandelen was.

Elke afdaling bestaat voor 100% uit remkuilen. Vooral de afdaling van de koninginnenduin (voor mij het begin vanaf de manege) schreeuwde gewoon om gebroken armen, ribben en fietsen. Nu doe ik het nog maar heel kort maar ik heb wel door dat het niet zo moeilijk is om in zulke afdalingen alle gevaren gewoon door de lucht te overbruggen. De meesten doen dat niet en vielen bij bosjes.

Ook leuk, de mensen die dan maar stapvoets naar beneden gaan. Dat is niet bepaald makkelijker door het mulle zand :D.

Uiteindelijk was het best lekker, ik vond de technische uitdaging van een parcour wat enkel nog uit zand bestaat wel leuk :P. Jammer dat het zo absurd druk was.

@RomeoJ Ik zou de Willier nemen, zeker als hij beter zit. Als het MTB'en iets wordt wat je heel veel doet kun je onderdelen altijd makkelijk upgraden dus maak je daar geen zorgen over.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 16-08-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Wat hierboven wordt aangegeven: Ga voor de Willier als deze beter zit. Ik kan zo niet direct zien of het bij beide vorken om de coil of lucht vorken gaat, maar beide zullen voor een beginner voldoen. Uiteindelijk is een geometrie die bij je past beter dan de componenten en de looks zijn ook niet onbelangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij zijn zowel de xc32 als de recon tegenwoordig gewoon solo air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:28
Afgelopen week mtb'en in dorset, aankomende week in exmoor en dartmoor. Dan is terug thuis weer zo'n afknapper in het zeeuwse land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

DjVe schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 10:42:
[...]

Daarnaast levert Wilier wel erg mooie fietsen.

* DjVe rijdt op een GTR 2014 racer van Wilier
Schitterende racer _/-\o_

Makkelijk schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:01:
[...]

@RomeoJ Ik zou de Willier nemen, zeker als hij beter zit. Als het MTB'en iets wordt wat je heel veel doet kun je onderdelen altijd makkelijk upgraden dus maak je daar geen zorgen over.
ElmarJ16 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:08:
Wat hierboven wordt aangegeven: Ga voor de Willier als deze beter zit. Ik kan zo niet direct zien of het bij beide vorken om de coil of lucht vorken gaat, maar beide zullen voor een beginner voldoen. Uiteindelijk is een geometrie die bij je past beter dan de componenten en de looks zijn ook niet onbelangrijk :)
Inderdaad, bedankt voor alle adviezen (!!) en vanmiddag de knoop doorgehakt, het wordt de Wilier.
Ben vandaag op een aantal punten opgemeten en kwam tot de conclusie dat de maat XL het best bij me zou passen.

Daarnaast een simpele fietscomputer (Sigma BC812 ATS), een achterspatbord en bar ends mee aangeschaft. Standaard geleverd met SPD-pedalen. Qua fiets denk ik alleen nog twee bidonhouders en dan is deze volgens mij wel redelijk compleet.

Rest me alleen nog om schoenen en kleding uit te zoeken. Dat wordt ook nog eens een beste uitdaging volgens mij ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Nu online

fmb

[...]

Veel plezier vast!
Ik zit er aankomend weekend, eerste keer in dit gebied, voorgaande 4 jaar zijn we naar andere gebieden gegaan.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
fmb schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:04:
[...]

Veel plezier vast!
Ik zit er aankomend weekend, eerste keer in dit gebied, voorgaande 4 jaar zijn we naar andere gebieden gegaan.
Jij ook veel plezier! Ik zie graag de reviews en de GPSjes van de beste routes hier terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

RomeoJ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:44:
[...]

Schitterende racer _/-\o_

[...]

[...]

Inderdaad, bedankt voor alle adviezen (!!) en vanmiddag de knoop doorgehakt, het wordt de Wilier.
Ben vandaag op een aantal punten opgemeten en kwam tot de conclusie dat de maat XL het best bij me zou passen.

Daarnaast een simpele fietscomputer (Sigma BC812 ATS), een achterspatbord en bar ends mee aangeschaft. Standaard geleverd met SPD-pedalen. Qua fiets denk ik alleen nog twee bidonhouders en dan is deze volgens mij wel redelijk compleet.

Rest me alleen nog om schoenen en kleding uit te zoeken. Dat wordt ook nog eens een beste uitdaging volgens mij ;)
Thanks en gefeliciteerd met je aankoop. Let echt goed op de maat. Liever een maatje te klein dan te groot.

Qua kleding schoenen, raad ik je aan om het een en ander te gaan passen. Vergeet je helm niet!

Je zou in plaats van twee bidonhouders + bidons ook een rugzakje kunnen kopen met drinkzak. Dat is 300x relaxter en komt qua prijs waarschijnlijk wel overeen.

Bar ends zijn heel persoonlijk en op mijn vorige fiets had ik ze ook zitten, maar op mijn huidige fiets zit een 74 cm stuur wat iets gebogen is, met goede grips. Ik mis ze totaal niet. Mijn advies: koop ze pas als je denkt dat je ze nodig hebt.

Spatborden horen niet op mooie fietsen :Y) Van goed fietsen wordt je vies en daar hoor je als man trots op te zijn >:) 8)

Qua fiets computer zou je ook kunnen overwegen om de eerste tijd gewoon op je telefoon te loggen. Ik reed tot twee weken terug nog niet met een computer (telefoon in achterzak), maar merk dat ik nu wat meer de smaak te pakken krijg en het wel leuk vind om mijn rondjes te analyseren. De eerste 2 jaar heb ik zowel met wielrennen als mtben geen behoefte gehad aan een computer op het stuur.ook :)

Enneeee... We willen foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
RomeoJ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:44:
[...]

Bar ends blijft altijd erg persoonlijk. Op mijn vorige fiets had ik ze erop zitten, maar op m'n nieuwe fiets weg gelaten. Door de brede sturen van tegenwoordig (zelf heb ik een 760mm breed stuur) vind ik ze onnodig geworden.

Kleding zoeken, tegenwoordig net zo moeilijk als de keuze voor een nieuwe fiets. Ga je voor, de in Nederland meest gebruikte soort, strakke lycra kleding of ga je toch meer de all mountain kant op met baggy kleding? Dan de volgende obstakel: De kleding moet uiteindelijk wel weer bij de fiets passen O-). Nu heb ik ooit iemand op een knal paars/roze Rocky Mountain zien rijden met bijpassende knal paarse/roze kleding, die kant hoef je nu ook weer niet op, maar het totaalplaatje moet wel kloppen natuurlijk :). Als beginner zou ik eens kijken bij de kleding van de Aldi/Liddle als deze weer in de aanbieding zijn of anders bij de Decathlon. Ik heb bij de laatste ook voldoende kleding gehaald en het is prima spul voor de prijs. Schoenen zal ik altijd wel even passen en niet te snel online kopen en vergeet zoals hierboven aangegeven de helm niet! Deze kan je ook het beste passen, aangezien niet elke helm hetzelfde zit.

Tja dat spatbord... Wanneer je de fiets gebruikt voor woon-werk verkeer en je zet hem erop, dan hoor je mij niet klagen. Op een mtb parcours horen ze imho niet thuis :Y). Vies word je toch wel, ongeacht spatbord of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Geen spatbord, boordcomputer, bidonhouders, slot of bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Haha mooi al die adviezen en meningen :D Ik heb pas een paar weken een MTB, maar als je de fiets hebt begint het zoekwerk pas en iedereen heeft er weer zijn eigen idee bij :)

Spatbord vind ik ook een nogo, maar na een paar keer bijna achter op voetgangers te zijn geknald (op de weg, maar ook op een parcours waar ze de hond uitlaten :-/ ) toch een Cateye belletje gekocht. Zo klein dat hij niet opvalt en genoeg om even te waarschuwen. Ja je kan roepen of fluiten, maar dat komt al snel aso over naar mijn idee ;)

Verder heb ik de Osprey Viper 9 als rugzak gekocht voor de langere tochten en voor de korte ritten vul ik gewoon 1 bidon met water en de andere met mijn multitool, plakspul, sleutels en wat geld. Als broek heb ik een Endura Singletrack broek gekocht en die bevalt tot nu toe erg goed. Ik kan het geestelijk niet aan om in zo'n strakke ballenknijper te fietsen en dit zit een stuk beter op de fiets dan een random korte broek.

Na wat foto's gezien te hebben van handwonden toch ook maar handschoenen gekocht, maar toen ze binnenkwamen bleken ze helemaal niet zoveel bescherming te hebben (Gripgrab racing). Ze zitten alleen zo lekker dat ik ze toch maar gehouden heb en ze zullen vast wel wat beschermen. De grip is iig super,

Eigenlijk is alles op de kleurstelling zwart/wit/blauw (kleuren van de fiets :o ) afgesteld behalve mijn shirts, want daar gebruik ik gewoon mijn normale sportshirts voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hehe, gelukkig liggen de adviezen wel redelijk in dezelfde lijn.

Ik heb sch%&t aan de kleurstelling van kleding en fiets. Mijn fiets is knalgeel met roze en ik heb een blauw zwarte outfit. Lekker felle kleurtjes dus :p

Een belletje kan handig zijn, maar het hangt er ook vanaf waar je fietst. Ik had hem echt nooit nodig en heb hem er dus af gehaald (en op de racefiets gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik roep vriendelijk ; tring-tring. Mensen schrikken niet en is niet aso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Een belletje is voor mij echt een must. Ik rij bijna alleen op singletracks in Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen en ik ben ondertussen sneller dan de gemiddelde MTB-er. Ik word eigenlijk nooit meer ingehaald, maar kom op mijn pad wel heel veel fietsers tegen (zeker in het weekend).

Een kleine *PING* van de bel (welke niet opvalt op het stuur) is voldoende om aan te geven dat je op een afstandje aankomt en dat de voorganger zelf een plekje kan zoeken dat ik er voorbij kan.

Ook 2 bidonshouders heb ik erop (met 750ml bidons erin), een fietspompje, beschermhoesje voor achterbrug en een cateye fietscomputertje. Lekker wireless, dus geen lelijke draden.
Ik zou ook niet zonder deze spullen kunnen en willen rijden. Vocht heb ik nodig, fietscomputer is handig, pompje een must en hoesje beschermt m'n frame :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Een bel op mijn fiets heb ik dan niet meer. Op de mtb routes heeft men vaak wel door dat ik achter hun rijd en gaan (vaak) zelf aan de kant. Die ene keer dat iemand niet aan de kant wil vraag ik het gewoon netjes of geef ik aan waar ik erlangs ga (in een geval dat ik weet dat er een oversteek komt en daar genoeg ruimte heb om in te halen).

Verder draag ik altijd een rugzak met een 3L waterzak erin, extra binnenband, multitool, fietspompje, wat tyraps, isolatietape en bandenplakspul. Sinds kort ook een EHBO kitje. Hoop deze nooit nodig te hebben, maar aangezien die ruimschoots in de tas past gewoon meenemen. Fietscomputer heb ik nog niet, maar gaat in de toekomst wel iets van een Garmin Edge 800 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Bel is voor mij ook een must. Afgelopen weekend op Schoorl nog gebruikt. Zag op vrij grote afstand al dat 2 mensen in een zandklim af waren gestapt. Niets is dan duidelijker dan een bel, ze gingen direct naast de track lopen. No way dat dat met roepen of freewheelen was gelukt. Bij roepen moeten mensen veel langer nadenken over de situatie, tenzij ik heel lomp AAN DE KANT! roep maar dat vind ik niet sociaal en zou ik niet waarderen als iemand dat bij mij doet. Verder is een bel vooral voor de verdwaalde wandelaars en mensen met jonge kinderen die ik gewoon uit voorzorg graag even waarschuw voor het inhalen.

Bidonhouder heb ik, bidon zit er nooit op want ik gebruik een camelbak waar ook al mijn spares in zitten.

Garmin is ook een must, zit op topcap bij mij. Ik kijk er zelden naar, er staat alleen hartslag en gem. hartslag in beeld. Maar hij moet recorden en dan is het stuur een prima plek qua veiligheid en ontvangst.

Qua spatbord heb ik voor zo'n plastic dingetje aan vorkpoten en zo'n zelfde ding aan achterbrug gehacked. Ik wil eigenlijk graag de gepimpde versie daar van, ik hou van spatborden. Ik vind het niet on-mannelijk om, als ik de optie heb, niet een bilspleet vol modder te hebben. Van een paar gram plastic zie ik de nadelen niet. Het belangrijkst: Fiets blijft schoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Ik wist niet dat er zo'n aversie heerste tegen spatborden. Mijn schoonvader heeft deze ook op zijn MTB laten zetten en gaf dit als tip mee.

Normaal gesproken is mijn schoonvader ook wel van de do's and don't-s op de fiets, aangezien hij ook al zo'n zadeltasje hekelt. Hij heeft op de plek van de tweede bidonhouder een gereedschapssetje geplaatst, vandaar dat mijn aanname was dat hij wel wist wat er "in de mode was" in MTB-land ;)

Ik laat de bestelling met spatbord toch gewoon doorgaan, het is er net zo makkelijk weer van af te halen mocht ik echt het gevoel hebben dat ik er op die manier niet bij hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:19:
Een belletje is voor mij echt een must. Ik rij bijna alleen op singletracks in Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen en ik ben ondertussen sneller dan de gemiddelde MTB-er. Ik word eigenlijk nooit meer ingehaald, maar kom op mijn pad wel heel veel fietsers tegen (zeker in het weekend).
Ow ben jij die ene met dat belletje op dorst ;)
Nee zonder gekheid , op racefiets heb ik wel een bel , omdat de medeweggebruiker om e.e.a. reden het roepen toch als asociaal ervaart. Op de tracks bij dorst/VH en CK roep ik gewoon VOORBIJ als ik er langs moet. de mtb-er kan daar toch iets beter tegen dan de normale fietser

bidonhouder en zadeltasje heb ik niet. Ik heb een camelbak gekocht en daar zit alles in.
Want vaak heb ik aan 2 bidons niet eens genoeg :)

[ Voor 9% gewijzigd door degroot op 18-08-2015 15:19 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Afbeeldingslocatie: http://i224.photobucket.com/albums/dd292/rumble101/Niner%20Air%209/AIR9_R_zpsd33c3aa8.jpg

Ondertussen 4 506 km en 43 965 hm en gevoegd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Zo, veel kilometers en hoogtemeters! Netjes.

& Wat een vette fiets!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
degroot schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:18:
[...]

Ow ben jij die ene met dat belletje op dorst ;)
Nee zonder gekheid , op racefiets heb ik wel een bel , omdat de medeweggebruiker om e.e.a. reden het roepen toch als asociaal ervaart. Op de tracks bij dorst/VH en CK roep ik gewoon VOORBIJ als ik er langs moet. de mtb-er kan daar toch iets beter tegen dan de normale fietser

bidonhouder en zadeltasje heb ik niet. Ik heb een camelbak gekocht en daar zit alles in.
Hahaha, net die ene ja! :D :D.

Hij zit meteen naast m'n duim en het is eigenlijk automatisme. Ik weet ondertussen waar de oversteken etc. zijn, dus paar meter ervoor even een pingetje en ik kan erlangs.

Sommige mensen vatten het echt heel erg letterlijk op en scheuren meteen de berm in......dat hoeft nou ook weer niet O+. Damn, krijg er gewoon zin in! Vanavond weer het drieluik nemen denk ik!
RigolleM schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:21:
[afbeelding]

Ondertussen 4 506 km en 43 965 hm en gevoegd _/-\o_
VET!!!

[ Voor 16% gewijzigd door StealthyPeanut op 18-08-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ik heb soms aan een camelbak met 3l vloeistof ook niet genoeg. Na 8u fietsen begint dat ook eens leeg te geraken ;)

MTB geen bel,is ook niet nodig als je alleen rijdt in de Ardennen, op de racer wel een bel, want daar kom je wel eens een wandelaar of trage fietser tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06
Bel, nee. Ik roep vaak 'pas op'. Moet kunnen vind ik. Bidons yes. Rugzak zit nooit zo lekker als 'geen rugzak'. Bandenplaksetje past achterin mijn shirt. Strakke kleding, jup, daar kan ik me dus niet druk om maken, wappert ook niet, en je wilt je quads toch een beetje showen? :p

Gebruik nu mijn telefoon met strava. Vind ik wel geinig, zie vooral telkens mijn gemiddelde snelheid omhoog gaan, PR's op een aantal klimmetjes en afdalingen, ook leuk.

Heb nu alleen wel ALWEER mijn zonnebril gesloopt. Die dingen gaan echt te makkelijk kapot. Iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Ja daar komt het een beetje op neer als ik de reacties zo lees. Op de racer wel en op de MTB niet. Aangezien ik maar 1 fiets heb voor beide dus wel een bel in mijn geval.

http://static.lazada.co.i...-5927-15313-1-product.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45
RomeoJ schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:10:
Ik wist niet dat er zo'n aversie heerste tegen spatborden. Mijn schoonvader heeft deze ook op zijn MTB laten zetten en gaf dit als tip mee.
Aversie of niet: ik heb zoiets voor noodgevallen: spatbord. Scheelt heel veel in de hoeveelheid water op je rug, en je kan het in 10 seconden monteren.
Als je zoiets erop wilt zetten als op een gemiddelde stadsfiets zit, dan raad ik je dat wel sterk af: binnen no-time gaat dat kapot door steenslag, kan je band niet meer door de modder komen, of dat soort problemen.
Normaal gesproken is mijn schoonvader ook wel van de do's and don't-s op de fiets, aangezien hij ook al zo'n zadeltasje hekelt. Hij heeft op de plek van de tweede bidonhouder een gereedschapssetje geplaatst, vandaar dat mijn aanname was dat hij wel wist wat er "in de mode was" in MTB-land ;)
Dat is volgens mij nooit mode geweest 8)7 En ik vind zo'n zadeltasje ongelofelijk handig voor mijn reservebinnenband, eens kijken of ik daar nog een shitload overheen krijg :P De rest zit in mijn rugzak: pompjes, gereedschap, EHBO, camelbak voor water. Ik heb wel een bidon + bidonhouder voor energiedrank.

Bidons voor drinken zou wel genoeg zijn, maar waar laat ik dan alles wat er verder in mijn rugzak zit?
- bandenpomp
- gereedschap
- jasje
- eten
- telefoon/portemonnee/sleutels
- EHBO-set

En ja, na 8 uur fietsen is mijn drinken sowieso wel op. Maar stop je dan niet halverwege bij een cafe of zoiets voor de lunch? Camelbak kan je dan bijvullen, en je hebt van die handige 'pillen' met energiedrank.
In de alpen is het probleem nog kleiner: daar is er ergens langs de MTB-route wel een gelegenheid om gratis water te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik deed 1,5 week geleden mee aan de Veldslag om Norg en toen fietste ik achter een paar mensen die bij modderpoelen/plassen op eens langzaam gingen rijden om niet vies te worden (kan geen andere reden bedenken). Zelfde idee krijg ik ook bij mensen (pun intended) die een spatbord op de mountainbike hebben. Als je niet vies wil worden moet je een Tacx kopen.

Maar dat is uiteraard mijn mening. Belangrijkste is dat je plezier beleefd aan mountainbiken. En als een spatbord voor jou, op wat voor manier dan ook, een toegevoegde waarde heeft moet je iedereen lekker laten praten. Ik gebruik mijn mountainbike helm en schoenen (inclusief modder) ook op de racefiets en dat schijnt ook niet te mogen van de stijlpolitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Herrick schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:17:
Maar dat is uiteraard mijn mening. Belangrijkste is dat je plezier beleefd aan mountainbiken. En als een spatbord voor jou, op wat voor manier dan ook, een toegevoegde waarde heeft moet je iedereen lekker laten praten.
Precies, maar ik heb nu een lange plastic decathlon spatlap die ook nog onhandig blijkt.
Ik wil heel graag deze set voor/achter:

https://www.themudhugger.eu/

Afbeeldingslocatie: http://www.nsmb.com/wp-content/uploads/2013/11/mudhugger-fender-mudguard-nsmb-7.jpg

Is een stuk stijlvoller dan een hangend spatbord en nog een stuk effectiever ook. Nog geen negatief ding over gelezen. Beetje duur though!

@RigolleM Lekkere fiets zeg :9

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 18-08-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Even een update van de Radon Slide:

Vorige week heerlijk een 4tal dagen in de Vogezen kunnen genieten van het mtben. Omhoog als een geit en afdalen met volle snelheid. De action cam meegenomen, maar helaas hadden we de laatste 2 dagen redelijk wat (mot) regen, dus niet al te veel kunnen filmen. Het filmpje volgt z.s.m. Onderweg had ik zo af en toe wat last van doortrappen, maar vanwege de omgeving en het feit dat het maar heel zelden voorkwam verder niks mee gedaan.

Nou had ik dat nu wel even gedaan... Vandaag enthousiast naar Westenschouwen gereden om daar een aantal rondjes te maken. Het parcours is niet lang (maar 6 km), maar heeft nog best wel klim- en daalwerk en vind het daardoor wel echt een te gek rondje. Doordat het rondje niet te lang is parkeer ik de auto al op Neeltje Jans om de laatste paar km rustig in te kunnen komen en ik ook wat andere omgeving zie.

Net een goed rondje gereden en opeens begint het doortrappen zeer snel enorm te verergeren. De klimmen kwam ik gewoon niet meer op en een moment (letterlijk binnen een km) later ging zelfs de vlakke stukken ook al niet meer. Even snel naar de cassette en ketting gekeken, maar ik kon daar geen enorme slijtage op vinden (best logisch, aangezien ik er nog geen 500 km mee gefietst heb). Vermoedelijk is het de achternaaf die kapot is :( Morgen eens naar Duitsland bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn... I'll keep you updated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@Makkelijk: Die set heb ik ;)
Over het achterspatbord, niks dan lof. Is effectief en inderdaad wat minder lomp, maar nog steeds niet echt mooi. Ik gebruik het enkel tijdens de winter.

Het voorste spatbord vind ik wat minder. Het zit bij mij wat te dicht op de band waardoor bladeren er vaak tussen blijven hangen. Daar zou ik eerder gaan voor een Marsh Guard: http://marshguard.com/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Voor de mensen met een Windows Phone die daarmee tracken, welke app is volgens jullie de beste om te gebruiken? Ik vind het zonde om een fietscomputer hiervoor te kopen omdat ik er al eentje heb (zonder GPS, gewoon standaard), en mijn gsm heb ik toch sowieso bij me voor mocht er iets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MarkoVie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:33:
Voor de mensen met een Windows Phone die daarmee tracken, welke app is volgens jullie de beste om te gebruiken? Ik vind het zonde om een fietscomputer hiervoor te kopen omdat ik er al eentje heb (zonder GPS, gewoon standaard), en mijn gsm heb ik toch sowieso bij me voor mocht er iets gebeuren.
By far: Endomondo. Energiezuinig en werkt gewoon lekker. Je van via tapiriik.com vervolgens je Endomondo weer synchen met bijvoorbeeld Strava.
ElmarJ16 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:03:
Even een update van de Radon Slide:
Vermoedelijk is het de achternaaf die kapot is :( Morgen eens naar Duitsland bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn... I'll keep you updated
Is het niet gewoon je freewheel die niet meer lekker werkt? Heb ik ook wel eens gehad bij een nieuwe (Fulcrum) wielset.

[ Voor 27% gewijzigd door DjVe op 19-08-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
DjVe schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:40:
[...]

Is het niet gewoon je freewheel die niet meer lekker werkt? Heb ik ook wel eens gehad bij een nieuwe (Fulcrum) wielset.
Zoiets zal het snel, maar ik had niet gedacht dat zoiets al zo snel op kon treden. Straks maar eens uit elkaar halen en kijken of er nog wat vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
MarkoVie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:33:
Ik zelf gebruik Sport Tracker . Persoonlijk vind ik het een fijne app . Belangrijkste zaken voor mij zijn : Gemiddelde snelheid , maximale snelheid en afstand. Op de GPS is vervolgens ook terug te zien op welke plek je welke snelheid maakt. Het is ook mogelijk om via de computer in te loggen, wat ik zelf overzichtelijk vind. Elke route die je gemaakt hebt (en opslaat :D ) word automatisch opgeslagen in je dagboek.

Even terugkomend op de fietsbel ; Deze moet ik ook maar eens gaan aanschaffen. Ik rijd altijd in de omgeving van Walcheren . De routes zijn ook bijzonder geliefd bij toeristen en deze genieten iets meer van de omgeving en rijden dus een stuk langzamer. Tot nu toe is het altijd goed gegaan maar er komt natuurlijk een dag dat ik ergens opknal ( ik let natuurlijk wel op en laat de mensen ook niet schrikken ;) ).
Overigens rijd ik zelf vrij korte afstanden (maximaal 60 over de weg en 25 door duinen en bossen)
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5745/20711657761_299d72bf88_z.jpgmtb walcheren by jesper0438, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/622/20704844685_80dc8a3562_z.jpgMtb walcheren by jesper0438, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
jesper0438 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:23:
[...]

Ik zelf gebruik Sport Tracker . Persoonlijk vind ik het een fijne app . Belangrijkste zaken voor mij zijn : Gemiddelde snelheid , maximale snelheid en afstand. Op de GPS is vervolgens ook terug te zien op welke plek je welke snelheid maakt. Het is ook mogelijk om via de computer in te loggen, wat ik zelf overzichtelijk vind. Elke route die je gemaakt hebt (en opslaat :D ) word automatisch opgeslagen in je dagboek.

Even terugkomend op de fietsbel ; Deze moet ik ook maar eens gaan aanschaffen. Ik rijd altijd in de omgeving van Walcheren . De routes zijn ook bijzonder geliefd bij toeristen en deze genieten iets meer van de omgeving en rijden dus een stuk langzamer. Tot nu toe is het altijd goed gegaan maar er komt natuurlijk een dag dat ik ergens opknal ( ik let natuurlijk wel op en laat de mensen ook niet schrikken ;) ).
Overigens rijd ik zelf vrij korte afstanden (maximaal 60 over de weg en 25 door duinen en bossen)
[afbeelding]mtb walcheren by jesper0438, on Flickr
[afbeelding]Mtb walcheren by jesper0438, on Flickr
Heerlijk om foto's van Zeeland te zien. Ik doe de kustmarathon begin oktober. Is maar paar km singletrack en de rest wandel en fietspad door de duinen, maar wel een prachtige route :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
jesper0438 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:23:
[...]

Houdt deze ook hoogtemeters bij? Lijkt me wel een app die toch wel evenwaardig is aan Endomondo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
MarkoVie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:36:
[...]

Houdt deze ook hoogtemeters bij? Lijkt me wel een app die toch wel evenwaardig is aan Endomondo :)
In de gratis versie ben ik dit niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DjVe schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:40:
[...]

By far: Endomondo. Energiezuinig en werkt gewoon lekker. Je van via tapiriik.com vervolgens je Endomondo weer synchen met bijvoorbeeld Strava.
Wat zijn de voordelen van Endomondo tov Strava?
Ik gebruik Strava nu en dat bevalt me eigenlijk prima.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Strava bestaat niet op Windows Phone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MarkoVie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:32:
Strava bestaat niet op Windows Phone ;)
Dat dus! ;) Ik vind Strava wel geinig aangezien je segmenten kan maken en dus virtueel tegen je vrienden kan racen. Verder gebruik ik (nu op android) ook google fitness om mijn beweging per dag te monitoren en Strava kan daarmee ook synchen

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 19-08-2015 17:40 ]

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02 08:09
Sinds kort ook eigenaar van een MTB. heb een 2e handje gekocht om eens te kijken of het wat voor me is. Het lijkt me wel erg leuk.

Nog tips voor de beginner?

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/f03hxj.jpg

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
Ga je ermee mtb-en of woon-werkverkeer?

• ElmarJ16
Het spatbord eraf :Y).

Even zonder dollen: Het belangrijkste is om plezier te hebben. Ga in het begin niet zo hard mogelijk om de snelle jongens bij te kunnen houden. Deze zullen zeker een betere techniek hebben en rijden iets makkelijker over die ene wortel/steen heen dan jij. Richt je daarom in het begin vooral op techniek. Je zal hierdoor makkelijker je snelheid vast kunnen houden en automatisch de snelheid steeds omhoog kunnen gooien. Tips zijn er zat te vinden op youtube, een paar voorbeelden:

Global Mountainbike Network (tegenhanger van GCN)
MTBtips

Ik zie verder op de foto dat er standaard pedalen op de fiets zitten. Mijn ervaring hiermee is dat deze onvoldoende grip geven. Investeer daarom als eerst in een goede set pedalen

De Shimano Saint schijnen goede flats te zijn (zelf geen ervaring). Een andere mogelijkheid zijn klikpedalen, bijvoorbeeld van Shimano. Let op dat je hierbij ook passende schoenen bij moet hebben! Er zijn ook nog combi pedalen. Deze hebben aan 1 kant het klik-systeem en de andere kant is als een standaard pedaal. Ik heb hier een jaar mee rondgereden. Als woon-werk pedaal prima, maar ik vond het teveel zoeken naar de juiste kant wanneer ik op het mtb parcours stond.

Verder een goede set kleding en helm. Dit is hierboven allemaal al besproken.

• Makkelijk
Mwah ;) Op singletracks eerder de bar-ends. Moet er niet aan denken dat ik die dingen op Dorst, Zeist of Rijssen heb :X
Ik zie verder op de foto dat er standaard pedalen op de fiets zitten. Mijn ervaring hiermee is dat deze onvoldoende grip geven. Investeer daarom als eerst in een goede set pedalen
Idd
De Shimano Saint schijnen goede flats te zijn (zelf geen ervaring).
Ik vind ze super, maar ik heb 5/10 schoenen dus dat werkt. Schoenkeuze schijnt ook wel belangrijk te zijn bij flats. Ik heb zelf flats genomen omdat ik al 2 paar 5/10s had i.v.m. vakantiefietsen en dat het ook fijne wandelschoenen zijn. Op het parcours ben ik er uiteindelijk ook heel blij mee, al zeker 2 keer een val kunnen vermijden. Maar op superstijle klimmetjes is clipless wel weer heel fijn, zondag op Schoorl nog een keer een stukje van een klim moeten lopen omdat ik tijdens het klimmen van mijn pedaal schoot van vermoeidheid.
Er zijn ook nog combi pedalen. Deze hebben aan 1 kant het klik-systeem en de andere kant is als een standaard pedaal.
Zoals je al zegt, doe dat dus niet ;)

• z0rk0l
thanks voor de tips! Dat spatbord is met een klik eraf te halen. Deze heb ik erbij gekocht omdat ik ook van plan ben de fiets voor veel meer te gaan gebruiken :)

• z0rk0l
wienesroa schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:41:
Ga je ermee mtb-en of woon-werkverkeer?
mbt-en lijkt me erg tof, moet eerst nog goede plekken vinden. Wil er ook met mijn honden door het bos mee scheuren en ook naar mijn werk ermee :)

Dus eigenlijk alles

• Reynouts
  • Niet online
Ik kan ook de Shimano Saints aanraden, in combinatie met goede schoenen. Je hoeft niet perse 5/10's te kopen, skate(board) schoenen (Etnies, DC Globe,, etc..) werken ook goed.

Ik gebruik zelf Etnies schoenen en Shimano Saints, naast klikpedalen.
Geeft goede grip!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
z0rk0l schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:31:
[...]

mbt-en lijkt me erg tof, moet eerst nog goede plekken vinden. Wil er ook met mijn honden door het bos mee scheuren en ook naar mijn werk ermee :)

Dus eigenlijk alles
Dan zou ik alleen echt oppassen met slot en standard. Als je ergens achter blijft hangen, kan je jezelf goed bezeren.

Verder natuurlijk eens kijken of klikpedalen een optie zijn. Er zijn ook al genoeg " wandel" schoenen met SPD. Decathlon eens checken, soms leuke aanbiedingen op de toch al scherp geprijsde artikelen.

Mtb routes . nl, en gewoon leker de veldwegen in rijden.

Mochten de tochten wat uitgebreider worden, is een fatsoendelijke outfit toch wel aan te raden. En uiteraard een H-E-L-M

veel plezier

• Makkelijk
LaurentS schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 00:16:
@Makkelijk: Die set heb ik ;)
Over het achterspatbord, niks dan lof. Is effectief en inderdaad wat minder lomp, maar nog steeds niet echt mooi. Ik gebruik het enkel tijdens de winter. Het voorste spatbord vind ik wat minder. Het zit bij mij wat te dicht op de band waardoor bladeren er vaak tussen blijven hangen. Daar zou ik eerder gaan voor een Marsh Guard: http://marshguard.com/.
Ik ben benieuwd, ik heb de set toch maar besteld (payday ;)). Ik heb met mijn voorvork vrij veel clearance en anders kan mijn nep-marshguard van decathlong woon weer terug ;).

Anoniem: 627542

Hallo ik ben nieuw hier en beginnend fietser,

Ik heb zelf een GT eightball (stadsfiets)weinig op gefietst en ziet er als nieuw uit, zou deze graag in willen ruilen voor een echte Mountainbike maar heb daar niet zoveel verstand van en weet niet welk merk etc goed is, ben van plan om vooral door de bossen te scheuren maar ook op asfalt, mijn budget is tot 600,-
Wie kan mij helpen b.v.d

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

z0rk0l schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:20:
Sinds kort ook eigenaar van een MTB. heb een 2e handje gekocht om eens te kijken of het wat voor me is. Het lijkt me wel erg leuk.

Nog tips voor de beginner?

[afbeelding]
Haal in ieder geval die standaard er vanaf. Levensgevaarlijk als je door het bos gaat knallen.

Kijk ook goed uit met je honden, zeker als je op routes komt waar andere (sportieve) fietsers komen. Honden kunnen onvoorspelbaar zijn en jij kan op de fiets op dat moment niet vlot handelen. Dus doe dat alsjeblieft alleen op brede bospaden waar er ruimte is.
Anoniem: 627542 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:53:
Hallo ik ben nieuw hier en beginnend fietser,

Ik heb zelf een GT eightball (stadsfiets)weinig op gefietst en ziet er als nieuw uit, zou deze graag in willen ruilen voor een echte Mountainbike maar heb daar niet zoveel verstand van en weet niet welk merk etc goed is, ben van plan om vooral door de bossen te scheuren maar ook op asfalt, mijn budget is tot 600,-
Wie kan mij helpen b.v.d
Das wel een kek fietsje die eightbal :)

Ga in ieder geval eerst eens langs een fietsenmaker (meeste ruilen ook wel in). Vergeet daarnaast niet dat je ook zeker €150 nodig hebt voor kleding en veiligheid.

[ Voor 23% gewijzigd door DjVe op 20-08-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afgelopen dagen in de omgeving van Tellin en St Hubert gereden hier in de Ardennen. Routes zijn wel wat saai :+
Veel van die paden door bossen waar je ook met een jeep kunt rijden, geen single track of rijden door van die uitgesleten paadjes vol keien die bij regen helemaal niet te doen zijn.
Tijdje terug zat ik bij Spa in de buurt en daar was dat wel, dan moest je bergop en ook nog goed kijken hoe je ging rijden omdat er grote keien lagen.
Of dan kwam je op een single track/voetpad met rechts er van een flinke diepte. Wat dat betreft ben ik meer van het crossen en afdalen dan van het klimmen.

Wel veel geklommen, gisteren 40km en 850hm. Niet eerder zo'n lengte/hoogte gedaan, dus met de laatste klim had ik ook wel slappe benen. Gelukkig daarna bergaf richting camping :Y) voor de conditie en het beklimmen oefenen is het dus wel gunstig hier.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 21-08-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ferry: deze is een echte aanrader http://www.solosride.be/s...sride/solosride%2055.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Straks eens proberen deze route te mountainbike. Schijnt dat hij vrij technisch is, lijkt me ideaal om erachter te komen hoe technisch aangelegd ik nu echt ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook weer richting spa inderdaad, daar ga ik de volgende keer weer naartoe. Wie weet van het najaar ofzo. Als ik zo de verhalen lees kun je voor technische en freeride achtige routes beter richting de kant van spa en Malmedy gaan. Ben nu zelf FF een route aan het uitstippelen hier in de buurt. Je moet toch wat op de camping... Beetje de asfalt wegen ontwijken, maar dat is zowat een sport op zich :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

DjVe schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:34:
[...]

Enneeee... We willen foto's ;)
Gisteren de MTB opgehaald, vandaag even een rondje gefietst van 25 km, hierbij snel even een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2980139/pics/wilier.jpg

Ook gisteren nog kleding gehaald. Het is fijn dat Hopmans zeer dicht in de buurt zit, hier een broek, shirt, helm en schoenen gehaald. De kleding was in de uitverkoop en als je even goed zocht, dan kan je wel wat leuks scoren voor weinig geld.

Schoenen heb ik niet op bezuinigd, ik vond de schoenen van € 150,- veel fijner zitten dan schoenen die € 50,- tot € 70,- goedkoper waren.

Komende tijd zal ik me eerst voornamelijk op het asfalt begeven om conditie op te bouwen en om aan de fiets te wennen, na een paar weken zal ik vaker het bos pakken en aan mijn techniek gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ahw, ik moet even gaan afkicken na de Ardennen.

Demper lekte wat olie, en produceerde nogal wat bijgeluid, alsof er veel lucht in de olie zat. Samen met Canyon tot conclusie gekomen dat het teveel was en dus morgen de demper opsturen. Prima geholpen, tot nu toe allemaal goed geregeld, en de rest is in handen van Fox :P

Overigens merkte ik nadat de demper los was dat er een soort knikpunt in het bewegen van de lagers zat, zoals bij een versleten balhoofd, die dan alleen bij rechtdoor soepel beweegt. Bleek dat het bovenste grote draaipunt een lager had wat waarschijnlijk wat scheef in zijn zitting zat. Toen ik de bout wat losdraaide was het namelijk weg. Dus met de kunststof hamer wat aangeklopt, weer in elkaar gezet, en daarna draaide het allemaal weer soepeltjes :)

Laatste dag zelf wat rondgereden, af en toe kom je dan op een pad wat eindigt in niets, en dan kan je weer lopend tussen de bomen door terug omhoog :+ Maar ook wel hele mooie afdalingen en beklimmingen, dat je zomaar een paadje inslaat, en dan plots bij een verlaten kasteel/landhuis uitkomt bijvoorbeeld :)
En met >50km/uur over een puinpad naar beneden knallen is ook lekker >:) Misschien niet zo verantwoord want 1 verkeerde kei voor je voorwiel en je doet niets meer, maar toch....
[YouTube: https://youtu.be/YKRldJ4uKXo]

Fijn ook hoe dan die vering verandert als hij op Descent staat, lekker in je fiets hangen, en je vliegt over alle kuilen heen, zo'n fijn gevoel :9 Ook nog wat filmpjes gemaakt met Sony action cam, speciaal voor de vakantie gekocht enzo. Kon hem alleen niet op mijn helm kwijt, geen vlak stukje waar hij op kon plakken. Kocht er wel een stuur mount bij. Dan is hij makkelijk te bedienen, maar wel een stuk meer trilling vermoed ik.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 24-08-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:04
RomeoJ schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:21:
[...]

Gisteren de MTB opgehaald, vandaag even een rondje gefietst van 25 km, hierbij snel even een foto gemaakt:

[afbeelding]

Ook gisteren nog kleding gehaald. Het is fijn dat Hopmans zeer dicht in de buurt zit, hier een broek, shirt, helm en schoenen gehaald. De kleding was in de uitverkoop en als je even goed zocht, dan kan je wel wat leuks scoren voor weinig geld.

Schoenen heb ik niet op bezuinigd, ik vond de schoenen van € 150,- veel fijner zitten dan schoenen die € 50,- tot € 70,- goedkoper waren.

Komende tijd zal ik me eerst voornamelijk op het asfalt begeven om conditie op te bouwen en om aan de fiets te wennen, na een paar weken zal ik vaker het bos pakken en aan mijn techniek gaan werken.
Mooie fiets. Heb zelf een flink aantal kilometers weggetrapt op een Wilier racefiets en ben gecharmeerd van het merk :):)

Mag ik je de tip meegeven om de barends er direct af te halen? Ik snap dat ze fijn zijn op lange stukken maar de keren dat ik met mijn grip een boom aantik zijn niet meer op 1 hand te tellen. De keren dat mijn vingers er nog tussen zitten vallen best mee :) Ik zou er niet graag achter blijven hangen...

[ Voor 183% gewijzigd door Ruud op 25-08-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:45:
... Kocht er wel een stuur mount bij. Dan is hij makkelijk te bedienen, maar wel een stuk meer trilling vermoed ik.
Cool! Leuk filmpje. Welke mount gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van Sony zelf, de VCT-HM1 (Ik vraag mij altijd af wat voor randomgenerator ze bij Sony gebruiken om de artikelen te benoemen :P )

Vandaag ook nog een fiets computertje besteld, vind het toch wel handig om snelheid en triptijd tijdens de rit te kunnen zien. En niet verplicht strava te moeten gebruiken om her aantal kilometers bij te houdenn.
VDO M5 met hartslagband, zag er wel goed uit, de M6 was ook nog voorzien van hoogtegrafiekjes enzo, maar dat is eigenlijk alleen buiten NL echt leuk. En dan zet ik strava aan om ook de weg terug nog een beetje te kunnen vinden en nauwkeuriger te meten.
Pagina: 1 ... 81 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.