Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.257 views

Onderwerpen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Met een nieuwe ketting ga je gegarandeerd nog meer doortrappen. Als ik je cassette goed zie op de foto krijg je dat ook als je hem achter in een andere versnelling dan ergens in het midden zijn: je grootste blad is totaal niet versleten, je ketting wel, dus dat matcht niet. Doortrappen is superslecht voor je knieën, dus niet vervangen is geen optie.

Je complete crank hoef je echt niet te vervangen: dat kost 150 euro, terwijl je crank (die dingen met je pedalen eraan) niks mis mee is 8)7 Hooguit zijn je tandbladen versleten, en dan waarschijnlijk alleen je middenblad: de rest slijt niet. Dat kost 2 tientjes per tandblad ofzo, origineel XT. Ik heb zelf al 3x mijn cassette+ketting vervangen, en de laatste keer ook een middenblad besteld. Ik kon het verschil niet zien met mijn oude, dus die heb ik er weer opgeschroefd.

Koop het spul zelf in Duitsland, of bij fietssportief. Dat scheelt waarschijnlijk 40 euro t.o.v. onderdelen bij je fietsenmaker, en 200 euro aan andere afzetterij. En dan nog een tip: zoek een andere fietsenmaker. Nieuwe crankset aanraden omdat je ketting is versleten is compleet gestoord! Mocht je het gereedschap nog niet hebben: dat hebben ze bij fietssportief en de duitse shops ook wel. kettingpons en Cassette-tool + kettingzweep kost bij elkaar 40 euro voor topkwaliteit.

@Maartend: een complete SLX crankset is ook in Duitsland meer dan 100 euro, maar die is nergens voor nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 22-08-2011 23:07 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:28
frankknopers schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:15:
Ik heb sinds vandaag een probleem met mijn MTB. Bij het versnellen vanuit stilstand vertrek ik altijd op het middelste blad voor en de 5e of 6e achter (ik heb Shimano SLX 9-speed en triple), maar nu heb ik dan opeens dat mijn tandwielen achter de kracht niet aankunnen. Er wordt dan een tandje overgeslagen ofzo (hard *bang* geluid), want de ketting verspringt niet naar een andere versnelling. Ik heb foto's gemaakt van de staat van de ketting en de cassette..

Nou is mijn vraag hoe ik dit op kan lossen. Is er iets mis met de afstelling, moet er een nieuwe ketting op of ook een compleet nieuwe cassette achter? Ik ben laatst bij de fietsenmaker geweest en die vond het beter om ofwel niks te vervangen of alles in 1x te vervangen. Daarmee bedoelt ie ook de complete crank, waardoor ik in totaal €250 kwijt zou zijn. Een nieuwe ketting alleen kost me misschien €20, maar heb ik dan kans op andere problemen zoals chainsuck?

Ik heb met deze SLX set nu bijna 7700 kilometer weggetrapt en mijn rijstijl is vrij explosief. :P

[afbeelding]
Klik voor grotere versie.

[afbeelding]
Zo te zien veel meer km's op het asfalt gemaakt dan off-road.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Het Fantoom schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:08:
[...]

Zo te zien veel meer km's op het asfalt gemaakt dan off-road.
Zeker weten, vaak tussen de 28-30 km/u op de lange rechte stukken asfalt volgens mijn Garmin..

De grootste twee bladen achter gebruik ik sowieso niet omdat de ketting dan behoorlijk schuin komt te staan i.c.m. middelste blad voor. Ook zijn de klimmetjes van de Holterberg en Lochemse berg nou niet dermate dat ik lager wil dan het derde blad achter, omdat ik dan meer snelheid inlever op de klim dan nodig is.

Als ik het goed begrijp ben ik al een heel eind als ik een nieuwe SLX cassette neem en een nieuwe ketting. Zou ik dat zelf erop kunnen zetten? Veiligheid staat wel voorop en ik wil geen ongelukken door verkeerde montange.. Heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig? Dank MBV, ik ga even rondneuzen..

Dit ziet er wel eenvoudig uit..

En deze:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=sSl8F6ZLLFg]

[ Voor 62% gewijzigd door frankknopers op 22-08-2011 23:57 ]

Goud is geen geld

• MBV
Is ook eenvoudig :) Ketting opmeten is nog het moeilijkste. Zorg dat hij alle onmogelijke versnellingen kan halen, dan zit het goed.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Wie weet waar ik een nieuw Ghost achterpad kan halen? Al op Ebay.de gekeken maar daar staat niet het type dat ik nodig heb en verder bar weinig gevonden op inet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
MBV schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:02:

@Maartend: een complete SLX crankset is ook in Duitsland meer dan 100 euro, maar die is nergens voor nodig.
Crankset wel, bladen niet. Ik begrijp/lees nu pas dat die fietsenmaker een compleet nieuw crankset aanbeveeld. Andere LFB zoeken dus, een met verstand.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

frankknopers schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:38:
[...]

Zeker weten, vaak tussen de 28-30 km/u op de lange rechte stukken asfalt volgens mijn Garmin..

De grootste twee bladen achter gebruik ik sowieso niet omdat de ketting dan behoorlijk schuin komt te staan i.c.m. middelste blad voor. Ook zijn de klimmetjes van de Holterberg en Lochemse berg nou niet dermate dat ik lager wil dan het derde blad achter, omdat ik dan meer snelheid inlever op de klim dan nodig is.

Als ik het goed begrijp ben ik al een heel eind als ik een nieuwe SLX cassette neem en een nieuwe ketting. Zou ik dat zelf erop kunnen zetten? Veiligheid staat wel voorop en ik wil geen ongelukken door verkeerde montange.. Heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig? Dank MBV, ik ga even rondneuzen..

Dit ziet er wel eenvoudig uit..

[video]

En deze:

[video]
Gevaarlijk kan het eigenlijk nooit worden. Aandachtspuntjes:
- Zorg dat je de ketting even lang maakt als je huidige
- Pons die connectiepin netjes erin, zodat hij mooi strak aansluit en niet aan één kant meer uitsteekt dan aan de andere kant.
- De cassette moet met de lockring aangetrokken worden op 40Nm, ik kan me voorstellen dat je geen momentsleutel hebt, maar 40Nm is ERG strak. Trek hem gewoon flink strak aan en dan komt het wel goed, met het losdraaien van de huidige cassette krijg je al wel een idee hoe strak hij zit.
- Het middenblad vóór vervangen is nog makkelijker.
- Als je toch alles los hebt is het een goed idee om gelijk het hele zaakje even te ontvetten en schoon te maken en vervolgens alles wat je monteert netjes in te vetten, behalve de delen die je aan de buitenkant ziet. Die worden namelijk blootgesteld aan vuil en dat wordt een rommeltje dan.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:13
TheLemon schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:24:
[...]

Gevaarlijk kan het eigenlijk nooit worden. Aandachtspuntjes:
- Zorg dat je de ketting even lang maakt als je huidige
Let wel op dat je de ketting even "lang" maakt in de zin van het aantal schakels. De oude ketting is wat opgerekt waardoor deze met evenveel schakels langer is dan de nieuwe. Als je de nieuwe even lang maakt in de zin van lengte, dan heb je teveel schakels.

De wijzen komen uit het Oosten!

• MBV
Als dat meer dan een halve schakel scheelt, kan je al niet meer schakelen, dus het aantal schakels zal wel kloppen ;)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb net even mijn cassette bekeken en nu blijkt dat ik een SLX van 11-34t heb. Kan ik gelijk van deze gelegenheid gebruik maken om een ander model te kiezen dat ik effectiever kan gebruiken... Ik zie dat er drie verschillende uitvoeringen zijn:

11-28t: 11-12-13-14-16-18-21-24-28
11-32t: 11-12-14-16-18-21-24-28-32
11-34t: 11-13-15-17-20-23-26-30-34

Dikgedrukt is de gearing die ik het vaakst gebruik op de weg (ongeveer 3/4 van alle kilometers die ik maak zijn op wegdek, zand of grindpaden waar je goed tempo kunt maken). Met het klimmen gebruik ik op het langzaamst de derde krans (in mijn geval is dat de 26). De schuingedrukte gebruik ik eigenlijk nooit.

Nou vraag ik jullie deskundige advies: Kan ik beter een 11-32t of een 11-28t nemen? In beide gevallen zal ik moeten wennen aan een andere cadans of versnelling dan wat ik nu heb, maar ik verwacht dat ik de kransjes met 16 en 18 tanden dan het meest ga waarderen. Is die van 11-28 dan genoeg of krijg ik daar problemen mee als ik een keer in het buitenland wil gaan mountainbiken met steilere klimmetjes?

Goud is geen geld

• MBV
Ligt eraan waar je je fiets gaat gebruiken. In Nederland is 11-32t of zelfs 11-28t prima te doen (eventueel met terugschakelen op je granny *shiver*). In Zwitserland had ik graag weer een 11-34t gehad in plaats van mijn huidige 11-32t.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

MBV schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:34:
Ligt eraan waar je je fiets gaat gebruiken. In Nederland is 11-32t of zelfs 11-28t prima te doen (eventueel met terugschakelen op je granny *shiver*). In Zwitserland had ik graag weer een 11-34t gehad in plaats van mijn huidige 11-32t.
Dan neem ik die van 11-32t. De toegevoegde waarde van de 11-28 is het lagere gewicht en de 13, maar die 13 heeft ook betrekkelijk weinig toegevogd waarde omdat ik bergaf toch snel naar de 12 en 11 wil en ik bij sprintjes op een vlakke weg waarschijnlijk uit de voeten kan met de 14 :)

Ook is het denk ik prettiger om het grootste blad achter niet nodig te hebben, volgens mij heb je dan veel meer kans dat je ketting eraf valt als er iets tussen komt of als het niet lekker afgesteld is..

Ik zag bij futurumshop een combi ketting en cassete voor €56. Dat gaat hem worden.

Goud is geen geld

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Rij zelf met een 12-27 racecassete op m'n MTB. Grote voordeel daarvan is dat de stappen tussen de bladen wat minder groot zijn. Voor 2 bladen 40-28. Klimmetjes zover die er in NL zijn, zijn daar nog prima mee te doen. Ardennen/Alpen/etc zal me niet 1-2-3 lukken ben ik bang, maar daar kom ik toch zelden tot nooit.

• NoepZor
  • Laatst online: 21:13
Als je je granny nog hebt, dan kun je met een racecassette in NL alles zeker beklimmen toch? Ik denk dat met een triple en racecassette veel op het middelste blad nog wel kan.

De wijzen komen uit het Oosten!

• MBV
Ik zou aan een racecassette zonder granny niet altijd genoeg hebben, denk aan de posbank. Op de MTB rijd ik nooit een heel erg constante snelheid, dus ik schakel liever wat sneller omhoog en omlaag. 12-27 is fijner op het asfalt, maar in het bos heb ik liever wat grotere stappen.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

pjlgt schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:10:
Rij zelf met een 12-27 racecassete op m'n MTB. Grote voordeel daarvan is dat de stappen tussen de bladen wat minder groot zijn. Voor 2 bladen 40-28. Klimmetjes zover die er in NL zijn, zijn daar nog prima mee te doen. Ardennen/Alpen/etc zal me niet 1-2-3 lukken ben ik bang, maar daar kom ik toch zelden tot nooit.
Ik heb voor een blad van 32 in het midden en de grootste is 44. Dat is al iets zwaarder dan 40, dus als ik er dan ook nog een 11-28 bij doe wordt het minder gemakkelijk met klimmen denk ik. Ik heb nu een 11-32 setje gekocht en die ga ik zelf aan de hand van die video's proberen te installeren. Dan kan ik gelijk de boel goed schoonmaken. Ik wil de kettingbladen vóór eigenlijk ook nog vervangen, dat kost ook een paar tientjes. Maar dan moet ik ook de crankset er helemaal uit halen en dat is me iets teveel werk in 1x..

Goud is geen geld

• maartend
  • Nu online
frankknopers schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:35:
[...]

Ik heb voor een blad van 32 in het midden en de grootste is 44. Dat is al iets zwaarder dan 40, dus als ik er dan ook nog een 11-28 bij doe wordt het minder gemakkelijk met klimmen denk ik. Ik heb nu een 11-32 setje gekocht en die ga ik zelf aan de hand van die video's proberen te installeren. Dan kan ik gelijk de boel goed schoonmaken. Ik wil de kettingbladen vóór eigenlijk ook nog vervangen, dat kost ook een paar tientjes. Maar dan moet ik ook de crankset er helemaal uit halen en dat is me iets teveel werk in 1x..
Niet eruit. Hooguit eraf en dat is 2 minuten werk. Wel met de goede tool

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

MBV schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:21:
Ik zou aan een racecassette zonder granny niet altijd genoeg hebben, denk aan de posbank. Op de MTB rijd ik nooit een heel erg constante snelheid, dus ik schakel liever wat sneller omhoog en omlaag. 12-27 is fijner op het asfalt, maar in het bos heb ik liever wat grotere stappen.
Ik zag deze MTB-route op internet van de Posbank. Daar wil ik nog wel een keer heen als het lekker weer is...

Kun je met jouw ervaring beoordelen of dit een beetje een mooie route is? Of zijn er nog andere wegen die ik ook niet mag missen? Een klim over het asfalt vind ik ook wel leuk bijvoorbeeld.

Goud is geen geld

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Posbank route (ook wel Rheden) heb ik zelf al een aantal keer gefietst. Vanuit Utrecht helaas uurtje autorijden waardoor ik daar niet snel heen ga maar dat is het wel waard. Voldoende uitdagende klimmen en mooie omgeving! Enige tip die ik kan geven: let goed op de bordjes. Een gele/oranje bril is niet aan te raden ;)
Markering: De route is gemarkeerd met houten palen met gele plaatjes met daarop in het zwart het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes). Verder zijn er witte bordjes met zwarte pijlen voor de overige voor mountainbikers geschikte paden en geel/witte bordjes met zwarte pijlen voor verbindings- en aanrijroutes. De route is in twee richtingen bewegwijzerd.
bron: http://mtbroutes.nl/com_mtbinfo/routeinfo.php?route_id=505

• MBV
Ook zonder kleurde bril is het verschil totaal niet te zien :( Ik heb die route nog maar half gereden, misschien zaterdag eens helemaal proberen.

Het is een leuke route, maar niet echt technisch. Vooral het hoogteverschil en de lengte maakt het een bijzondere route.

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 24-08-2011 16:05 ]

• TheLemon

TheLemon

In de Landgraaf route zit een beklimming van de 'Snowworld'-berg, daar is de granny ook erg welkom. Die route is trouwens sowieso wel een echte mannen-route (voor NL begrippen tenminste) met tricky afdalingen en vrij intensieve beklimmingen, aanrader!

• maartend
  • Nu online
TheLemon schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:31:
In de Landgraaf route zit een beklimming van de 'Snowworld'-berg, daar is de granny ook erg welkom. Die route is trouwens sowieso wel een echte mannen-route (voor NL begrippen tenminste) met tricky afdalingen en vrij intensieve beklimmingen, aanrader!
Idd een heerlijk rotstuk.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Rots en Nederland? Zal maar eens een keer moeten gaan kijken in Landgraaf dan :)

Zelf deze week terug van een weekje Alpien klimmen in Silvretta. Helaas geen MTB mee kunnen nemen in de trein. Vandaag dus een beetje onwennig op de fiets gestapt. Gelukkig was ik er al snel achter dat er niks achteruit was gegaan met mijn conditie ondanks mijn verkoudheid.

High Powered Madness

• MBV
rotsstuk != rotstuk :P

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ahja dat krijg je als je te veel rots gezien hebt. Kreeg al hoop. Nja dan toch maar weer volgende zomer richting Portugal oid. serra da estrela ftw.

High Powered Madness

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Vraagje, aangezien ik de laatste tijd veel mountainbike (ongeveer 3X in de week a 1,5 uur).
Hoe houden jullie de ketting en "casette" netjes schoon? Silicone spray of halen jullie hem ook af en toe helemaal uit elkaar?

Is het uberhout verstandig om af en toe een keer de mountainbike uit elkaar te draaien om schoon te maken, of beter niet aan beginnen en gewoon een stofdoek en water en fiets spray?

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• pjlgt
  • Niet online
Gebruik 2 kettingen en wissel elke 250 km m'n ketting om. Schone erop en de andere helemaal schoonmaken. Zou de levensduur van de tandwielen en cassete moeten vergroten. Of het zo is, geen idee. Meestal koop ik gewoon weer een nieuwe set ver voordat ze echt op zijn. Fiets maak ik zo nu en dan schoon. Als hij echt dik onder de blubber zit met een sopje etc. Na een droge wat stoffige rit doe ik eigenlijk helemaal niets. Enkel de ketting opnieuw invetten en banden oppompen de dag voor de volgende rit.

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Hoe lang kun je eigenlijk met een ketting doen, wanneer zie je als ze versleten zijn? Misschien een domme vraag maar zoveel hou ik me daar niet mee bezig.

Ps mijn fiets is een TREK (deze) heb deze fiets al ongeveer 7 jaar.

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

T-Rhidon schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:20:
Hoe lang kun je eigenlijk met een ketting doen, wanneer zie je als ze versleten zijn? Misschien een domme vraag maar zoveel hou ik me daar niet mee bezig.

Ik heb een Shimano ketting op mijn mountainbike i.c.m. een complete SLX afmontage en na 7500 kilometers kan ik nog steeds het volle vermogen eruit halen (lees: sprint naar 50 km/u op asfalt en 20 km/u tegen een helling van 8%). Sinds twee weken heb ik opeens dat mijn ketting soms niet goed over de cassette gaat als ik veel kracht zet vanuit het middelste blad, daarom heb ik deze week een nieuwe ketting en cassette besteld :) Morgen komt het bijbehorende gereedschap en kan ik de boel installeren...

Vandaag ben ik trouwens naar de Posbank gegaan. Leuk om eens ergens anders te fietsen. De heide daar lijkt wel veel op de Holterberg, maar dan uitgestrekter en meer heuvelachtig. Het uitzichtpunt is erg mooi en ook de hoofdweg er naartoe is een hele leuke klim. Verder ben ik een keer helemaal uit koers geraakt, waardoor ik opeens een stuk langs de snelweg moest fietsen over een saai weggetje waar veel wielrenners reden... Vervolgens heb ik een weiland doorgeploegd met de fiets en ben ik langs een groepje loslopende koeien gefietst. Via wat saaie en minder saaie brede zandwegen weer op de route en vond ik uiteindelijk een hele mooie lange afdaling door het bos waar ik met een snelheid van tegen de 50 km/u naar beneden kon. Eenmaal beneden weer de Posbank beklommen en in de afdaling nog wat echte mountainbikepaadjes meegepikt (smal met wortels, grind, geulen en zacht zand). Toen weer terug naar station Rheden voor de terugreis naar Goor.

De Garmin uitdraai: http://connect.garmin.com/activity/109300940

Goud is geen geld

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:14
Vandaag voor het eerst echt op pad geweest met mijn 'nieuwe' (lees: Giant GSR 400) ATB die ik van mijn zwager heb gekregen. Afgelopen week wat fietskleding bij de Lidl gescoord en uiteraard ook nog een helm gekocht. Dus lekker lowbudget begonnen als beginner. Maar man, wat is dat lekker om te doen. Ik ben bang dat dit een nieuwe hobby/sport van mij gaat worden. Helaas heb ik ook al gezien dat dit ook niet echt een goedkope hobby is (net zoals mijn fotografie), maar ik kan in elk geval eerst wel beginnen.

Even een kleine vraag m.b.t. fietscomputers. Wat is het grootste verschil tussen computers met en zonder draad (de draad buiten beschouwing gelaten :p). Oftewel waar hebben jullie voor gekozen?

• maartend
  • Nu online
Herrick schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:05:

Even een kleine vraag m.b.t. fietscomputers. Wat is het grootste verschil tussen computers met en zonder draad (de draad buiten beschouwing gelaten :p). Oftewel waar hebben jullie voor gekozen?
Ik had een goedkoop draadloos dingetje van de Aldi op een fiest van een paar duizend euro. Werkte perfect.

Nu rij ik al heel lang zonder. Enkel nog op mijn racefiets en die is bedraad.

• MBV
Bij mij gaan de draadjes vaker stuk dan dat de batterijtjes van draadloze fietscomputers leeg raken, dus ik heb sinds kort op allebei mijn fietsen draadloos. Het nadeel is dat de opgegeven maximumsnelheid nooit klopt, maar als dat alles is...

• pjlgt
  • Niet online
T-Rhidon schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:20:

Met onderstaand ding kun je het meten:
Afbeeldingslocatie: http://www.cyclus-tools.eu/uploads/pics/720062_02.jpg?PHPSESSID=e8c716294a1d332652ba620cd8f8a4d0

• MBV
leuke indicatie, maar volgens dat ding had ik al een jaar geleden mijn ketting moeten vervangen :P

• Outerspace
  • Laatst online: 19:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

maartend schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 08:49:
[...]

Wat is dan de maximale prijs die je wilt lappen? Dan kunne wij aangeven of het iets gaat worden. En geef ook aan wat je er mee wilt doen. Fietsen kan ook op een opoefiets.
Aha!

Even deze quote teruggezocht om er op terug te kunnen vallen.
http://www.speurders.nl/overzicht/gebruiker-2749944/. Deze meneer heeft een x aantal aanbiedingen staan en de Scott Expert Racing en de Giant XTC zien er (imo) leuk uit. Qua looks vind ik de Scott er mooier uitzien, maar zal dat qua rijgedrag ook zijn?

Het enige wat ik ga doen met deze MTB is op de weg fietsen en langzaam richting de Posbank om door het bos te kunnen crossen. Ik ben een beginner, dus nog geen die-hard :P

Tips?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MBV
Die XTC overslaan: waarschijnlijk een slechte (of anders een versleten, zie de binnenpoten) voorvork, en MPH schijfremmen die je direct moet vervangen zodra je serieus gaat MTB'en. Die Expert Racing heeft een voorvork die je niet vaak ziet in Nederland, maar wel goed lijkt te zijn. Het is wel een fiets uit 2006, dus ik heb geen idee of die voorvork nog iets waard is: als hij niet is onderhouden kan je hem weggooien.

Ik zou heel hard voorbij deze meneer lopen, en op het forum van mountainbike.nl gaan kijken naar een fiets van 600 euro (of kijk eens bij fietssportief.nl).

• pjlgt
  • Niet online
MBV schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:36:
leuke indicatie, maar volgens dat ding had ik al een jaar geleden mijn ketting moeten vervangen :P
Heb wel zo'n ding liggen, maar ook nog nooit gebruikt. Koop als ik zin heb gewoon nieuw spul of het nou af is of niet. Sleutelen aan de fiets is half de lol van het mountainbiken voor mij.

• Outerspace

Outerspace

MBV schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:51:
Die XTC overslaan: waarschijnlijk een slechte (of anders een versleten, zie de binnenpoten) voorvork, en MPH schijfremmen die je direct moet vervangen zodra je serieus gaat MTB'en. Die Expert Racing heeft een voorvork die je niet vaak ziet in Nederland, maar wel goed lijkt te zijn. Het is wel een fiets uit 2006, dus ik heb geen idee of die voorvork nog iets waard is: als hij niet is onderhouden kan je hem weggooien.

Ik zou heel hard voorbij deze meneer lopen, en op het forum van mountainbike.nl gaan kijken naar een fiets van 600 euro (of kijk eens bij fietssportief.nl).
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb werkelijk waar geen verstand van MTB's en heb (helaas) ook geen 600,- over.. Ik ga die website nog eens napluizen en bij fietssportief kijken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MBV
Tja, als je geen 600 euro hebt zal je ergens moeten bezuinigen. Maar om met maartend te spreken: "Wat is dan de maximale prijs die je wilt lappen? Dan kunne wij aangeven of het iets gaat worden. En geef ook aan wat je er mee wilt doen. Fietsen kan ook op een opoefiets."

Onder de 500 euro moet je erg veel mazzel en verstand van MTB's hebben om geen rommel te kopen.

• Outerspace

Outerspace

MBV schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:37:
Tja, als je geen 600 euro hebt zal je ergens moeten bezuinigen. Maar om met maartend te spreken: "Wat is dan de maximale prijs die je wilt lappen? Dan kunne wij aangeven of het iets gaat worden. En geef ook aan wat je er mee wilt doen. Fietsen kan ook op een opoefiets."

Onder de 500 euro moet je erg veel mazzel en verstand van MTB's hebben om geen rommel te kopen.
Ik hoor net dat ik een maand moet wachten als ik jouw verhaal zo lees. Ik had een bedrag voor max 350,- in mijn gedachten, aangezien ik nog steeds een beginner ben. Ik snap uiteindelijk de reden, maar ook een Toyota is een prima auto en hoef ik niet perse een Maserati ;)

Maar als ik jouw eerdere bericht lees, kan ik dus beter niet voor die Scott gaan. Op zich wel jammer, hij zag er wel leuk en goed geprijsd uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 29-08-2011 16:44 ]

• maartend
  • Nu online
Outerspace schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:42:
[...]

Ik hoor net dat ik een maand moet wachten als ik jouw verhaal zo lees. Ik had een bedrag voor max 350,- in mijn gedachten, aangezien ik nog steeds een beginner ben. Ik snap uiteindelijk de reden, maar ook een Toyota is een prima auto en hoef ik niet perse een Maserati ;)

Maar als ik jouw eerdere bericht lees, kan ik dus beter niet voor die Scott gaan. Op zich wel jammer, hij zag er wel leuk en goed geprijsd uit.
Weet je, ik zie die ads en het voelt geen van alle echt goed aan. Kan het niet omschrijven, is een onderbuikgevoel.

Spaar wat door en kijk op mountainbike.nl voor een mooie 2de hands voor een leuke prijs of voor een nieuwe en kom dan hier met model en link.

Reden ; als wij zeggen "koop die" en het is nix, voel jij je genaaid en wij zijn slechte raadgevers. En dan heb ik het dus over die diederik.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Outerspace schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:42:
[...]

Voor 350 euro haal je denk ik niet die spreekwoordelijke Toyota, maar een aftandse fiets die met een beetje geluk zorgvuldig is behandeld door de vorige eigenaar...

Ik kreeg begin deze zomer van een fietsenwinkel een inruilwaarde van 400 euro voor mijn Bulls Copperhead 2 met volledige Shimano SLX set, Shimano schijfremmen en een Rockshox Tora 100 mm voorvork (nieuwprijs van mijn mountainbike in de aanbieding was €899). De fiets had toen ongeveer 6000 kilometer op de teller.

Nu ben ik bezig om de complete aandrijflijn te vervangen, dat kost me ook 60 euro voor cassette + ketting en nog eens 60 euro voor een nieuw middenblad en groot blad op de cranckset.. Als je dus zo'n fiets zou halen koop je wel een prima fiets, maar als je hem echt intensief wilt gebruiken zul je al gauw dingen willen vervangen en dan zit je al dicht bij de prijs van een nieuwe MTB.

Goud is geen geld

• Outerspace

Outerspace

Ik heb toch nog even wat informatie opgevraagd bij de verkoper over de staat van de fiets. Ook heb ik al wat informatie opgevraagd bij de fietsenmaker over verkoop van degelijke fietsen. Bedankt voor het meedenken en jullie antwoorden.

• MBV
maartend schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 17:32:
[...]
Weet je, ik zie die ads en het voelt geen van alle echt goed aan. Kan het niet omschrijven, is een onderbuikgevoel.
Dat gevoel heb ik ook. Wat ik zie bij die advertenties is een stel vrij oude fietsen, waar de goedkope een upgrade hebben gehad naar XTR om de indruk te maken dat het een mooie fiets is. Terwijl juist de dure onderdelen (wielen, voorvork, frame) het gedrag van de fiets bepalen. De Expert Racing leek me een beetje de positieve uitzondering, als de voorvork goed is onderhouden.
frankknopers schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:40:
[...]

Voor 350 euro haal je denk ik niet die spreekwoordelijke Toyota, maar een aftandse fiets die met een beetje geluk zorgvuldig is behandeld door de vorige eigenaar...
Voor 350 euro kan je een mazzeltje hebben met een geweldige fiets die moeilijk verkoopbaar is door een paar lelijke krassen, iemand die er geen verstand van heeft en een prachtige fiets uit een erfenis voor een prikkie verkoopt, maar je maakt heel veel kans op rotzooi. Dat is de reden dat je verstand van fietsen moet hebben om de mazzeltjes te vinden. Ik heb ook pech gehad met een fiets van marktplaats: voorvork moest vervangen worden, derailleur wilde ik een andere voor hebben, wielen moeten nog steeds vervangen worden. Bij elkaar had ik beter een nieuwe bulls cross-flyer kunnen kopen.
Ik kreeg begin deze zomer van een fietsenwinkel een inruilwaarde van 400 euro voor mijn Bulls Copperhead 2 met volledige Shimano SLX set, Shimano schijfremmen en een Rockshox Tora 100 mm voorvork (nieuwprijs van mijn mountainbike in de aanbieding was €899). De fiets had toen ongeveer 6000 kilometer op de teller.
Da's het verschil tussen inruil en verkoopprijs. Die fiets (als hij uit 2009 komt, moet wel met SLX) zou op mountainbike.nl zeker 600-700 euro kosten. En volledig SLX: ook de casette+ketting? Die was bij de Copperhead 3 disc nog deore :P
Nu ben ik bezig om de complete aandrijflijn te vervangen, dat kost me ook 60 euro voor cassette + ketting en nog eens 60 euro voor een nieuw middenblad en groot blad op de cranckset..
Bij normaal gebruik heb je maar zelden een nieuw middenblad en nooit een nieuw groot blad nodig, vziw. Ik zou me meer zorgen maken over de voorvork: servicebeurt kost standaard 100 euro, en als hij verwaarloosd is veel meer. Vraag dus na wanneer die een servicebeurt heeft gehad. Ook kost een middenblad voor XT maar 2 tientjes in duitsland, cassette+ketting 50 euro, en dan wat verzendkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 30-08-2011 13:05 ]

• Outerspace

Outerspace

MBV schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:03:
[...]
De Expert Racing leek me een beetje de positieve uitzondering, als de voorvork goed is onderhouden.
Daar ga ik iig nog voor achterna :) Kan hem iig binnenkort bezichtigen / berijden, dan merk ik 't vanzelf.
Jullie horen nog van mij ;) En wel bedankt voor het advies, dan weet ik waar ik naar moet kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 30-08-2011 13:20 ]

• Firestorm
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een mooie Cube LTD, en ben er vanmorgen mee het bos in geweest. afgelopen zaterdag ook al een rondje posbank gedaan, maar een mtbroute volgen bevalt toch beter.
hier het rondje van deze ochtend:
http://maps.google.nl/map...628&spn=0.044211,0.092096

Afbeeldingslocatie: http://www.velosite.ru/wcmfiles/LTD_pro_black_800.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Firestorm op 30-08-2011 14:28 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 17:53
Firestorm schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:42:
Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een mooie Cube LTD
Nieuw of? Hoe bevalt ie? Zitten er ook Hayes Stroker Ryde op? Hoop dat ze niet al te erg gaan piepen voor je. Heb die van mij vervangen voor deore xt's nu is mijn hele fiets xt afgemonteerd.

discogs

• Firestorm

Firestorm

2e hands, remmen piepen (nog) niet. De fiets bevalt zeer goed! Ik heb hiervoor een oude Giant ATX850 gehad, deze is helaas gejat. De cube is ten opzichte van de giant toch wel duidelijk een stap voorwaarts.

• maartend
  • Nu online
Outerspace schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:12:
[...]

Daar ga ik iig nog voor achterna :) Kan hem iig binnenkort bezichtigen / berijden, dan merk ik 't vanzelf.
Jullie horen nog van mij ;) En wel bedankt voor het advies, dan weet ik waar ik naar moet kijken.
Juist gezien de andere bikes zou ik hem laten staan. Maar dat is mijn advies voor wat het waard is.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Firestorm schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:42:
Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een mooie Cube LTD, en ben er vanmorgen mee het bos in geweest. afgelopen zaterdag ook al een rondje posbank gedaan, maar een mtbroute volgen bevalt toch beter.
hier het rondje van deze ochtend:
http://maps.google.nl/map...628&spn=0.044211,0.092096

[afbeelding]
Cool, heb je aan die kant van de Posbank een beetje leuke mountainbike paden? Dan bedoel ik smalle en bochtige paadjes met flinke hellingen en lange afdalingen. Toen ik op de Posbank was werd zo ongeveer elke zandweg als MTB route aangemerkt, daarvoor heb ik ook op veel saaie brede zandwegen mogen fietsen.. Ik vond de zijkanten toch het leukste (dicht bij Rheden)..

Ik heb de kant waar jij hebt gefietst niet gedaan, maar is het de moeite waard om dat nog een keer te doen?

Goud is geen geld

• Outerspace

Outerspace

maartend schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:05:
[...]

Juist gezien de andere bikes zou ik hem laten staan. Maar dat is mijn advies voor wat het waard is.
Dan mijn laatste vraag en dan hou ik het voor gezien en zie ik het een maandje later wel :

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/7/d6/RooK6PLjFCrvtCm+c3k9wA==.jpg
Cube Analog 20'' 2010

Die is te koop voor 400,-. Ik weet dat er straatbanden op zit (niet erg, ik moet toch leren fietsen op de weg om vervolgens het bos in te komen), die kunnen later vervangen worden. Is dat dan een beetje een goede koop (kan hem goedkoper krijgen dan die 400 uiteraard).
offtopic:
Beste geïnteresseerden,Hierbij verkoop ik mijn nauwelijks gebruikte Cube Analog 20'' 2010 !Specificaties:Alu Lite AMF 7005 RFR-Geometry
Suntour XCM Lockout 100mm
FSA No.10 semi-Integrated
FSA XC300 Lowriser Oversized
FSA OS190 Oversized
Scape Light 31,6mm
Scape Active6
Shimano Acera FC-M361 42x32x22, 170mm
Shimano BB-UN26
Shimano Deore RD-M592 Shadow
Shimano Altus FD-M 310,Top Swing, 34,9mm
Shimano BR-M416 mech. Discbrake(160/160mm)
Shimano BR-M416 mech. Discbrake
Shimano STI ST-EF60 EZ Fire Plus, 8-speed
Shimano CS-HG30 11-30, 8-speed
Shimano CN-HG40 106 links
RFR ZX24
Shimano Disc HB-RM65
Shimano Disc FH-RM65
Mach1 18/0 Stainless 2.0
Schwalbe Smart Sam 2.1
Schwalbe Smart Sam 2.1
Fasten Alu
Black'n'Grey
13,10 kgAls extra zit er ook een bidonhouder op! Er zitten Kevlar straatbanden op ( Dus u zult geen lekke banden krijgen door spijkers of glas enz.) !

[ Voor 39% gewijzigd door Outerspace op 30-08-2011 19:12 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

MBV schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:03:
[...]

Da's het verschil tussen inruil en verkoopprijs. Die fiets (als hij uit 2009 komt, moet wel met SLX) zou op mountainbike.nl zeker 600-700 euro kosten. En volledig SLX: ook de casette+ketting? Die was bij de Copperhead 3 disc nog deore :P
Standaard is de Copperhead 2 volgens mij uitgerust met een SRAM X7 en een Rock Shox Recon voorvork. Mijn exemplaar uit 2010 had volledig SLX montage, dus ook de derailleurs, cassette (11-34T 9-speed) en Shimano triple M660 cranckset (22-32-44). Ik vond die taxatie van 400 euro ook wat laag, want de fiets ziet er nog top uit. De vork functioneert nog soepel, direct en geruisloos en het frame is ook regelmatig goed schoongemaakt. Ik ben misschien een keer of 5 met de fiets gevallen en dat was telkens bij wandelsnelheid of stilstaand en op zachte ondergrond... :P
[...]

Bij normaal gebruik heb je maar zelden een nieuw middenblad en nooit een nieuw groot blad nodig, vziw. Ik zou me meer zorgen maken over de voorvork: servicebeurt kost standaard 100 euro, en als hij verwaarloosd is veel meer. Vraag dus na wanneer die een servicebeurt heeft gehad. Ook kost een middenblad voor XT maar 2 tientjes in duitsland, cassette+ketting 50 euro, en dan wat verzendkosten.
Ik ben een echte asfaltvreter en daarbij zit ik heel vaak tegen de 30 km/u aan te hikken. Op de rechte weg zit ik altijd op het grootste blad, de middelste gebruik ik alleen bij wegrijden en klimmen en de kleinste met 22 tandjes alleen op de meest steile offroad klimmetjes. Ik denk dat ik toch wel 2/3 van de tijd op het grootste blad aan het rijden ben en met veel sprintjes steeds gaat je voorblad dan ook meer lijken op een zaagblad..

Goud is geen geld

• MBV
@Frank: heb je dan doorgereden met je ketting totdat hij brak of zoiets? Ik heb mijn fiets nu 3 jaar, ketting structureel slecht onderhouden, en alles bij elkaar toch veel KM's gefietst (ook in de bergen). Ik kan nergens ook maar 1/10mm verschil zien tussen een nieuw kettingblad en wat erop zat, en ik rijdt altijd op mijn middenblad (hoge trapfrequentie nodig i.v.m. knieën, 30km/u is volgens mij mijn middenblad en 3e blad achter).
Hoeveel KM's? Geen idee, mijn fietscomputer was altijd leeg voordat ik een nieuw batterijtje kocht :X Ik geloof dat ik 3x een nieuwe cassette+ketting erop gezet, en dat was dan omdat hij oversloeg in de versnellingen die ik minder gebruik.
Outerspace schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:11:
[...]

Dan mijn laatste vraag en dan hou ik het voor gezien en zie ik het een maandje later wel :

Cube Analog 20'' 2010
Imho rommel, veel spul niet eens deore, de voorvork is rommel, en mechanische schijfremmen zijn niet echt geschikt voor MTB'en. Kijk dan liever naar die Expert Racing van die ene verkoper.

Let je ook op de maat van de fiets? Volgens mij heb je ook al gelinkt naar een 18" fiets, en tussen 18" en 20" zit een groot verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 30-08-2011 21:52 ]

• maartend
  • Nu online
Outerspace schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:11:
[...]

[afbeelding]
Cube Analog 20'' 2010

Die is te koop voor 400,-. Ik weet dat er straatbanden op zit (niet erg, ik moet toch leren fietsen op de weg om vervolgens het bos in te komen), die kunnen later vervangen worden. Is dat dan een beetje een goede koop (kan hem goedkoper krijgen dan die 400 uiteraard).
offtopic:
Beste geïnteresseerden,Hierbij verkoop ik mijn nauwelijks gebruikte Cube Analog 20'' 2010 !Specificaties:Alu Lite AMF 7005 RFR-Geometry
Suntour XCM Lockout 100mm
FSA No.10 semi-Integrated
FSA XC300 Lowriser Oversized
FSA OS190 Oversized
Scape Light 31,6mm
Scape Active6
Shimano Acera FC-M361 42x32x22, 170mm
Shimano BB-UN26
Shimano Deore RD-M592 Shadow
Shimano Altus FD-M 310,Top Swing, 34,9mm
Shimano BR-M416 mech. Discbrake(160/160mm)
Shimano BR-M416 mech. Discbrake
Shimano STI ST-EF60 EZ Fire Plus, 8-speed
Shimano CS-HG30 11-30, 8-speed
Shimano CN-HG40 106 links
RFR ZX24
Shimano Disc HB-RM65
Shimano Disc FH-RM65
Mach1 18/0 Stainless 2.0
Schwalbe Smart Sam 2.1
Schwalbe Smart Sam 2.1
Fasten Alu
Black'n'Grey
13,10 kgAls extra zit er ook een bidonhouder op! Er zitten Kevlar straatbanden op ( Dus u zult geen lekke banden krijgen door spijkers of glas enz.) !
Frame grappig.
Remmen ; ga dan ajb voor V-brakes
Schakelset ; ik trap zoiets in enkele kilometers aan gort in de heuvels.
Banden oke
Vork ; prut.

• TheLemon

TheLemon

Zo, mijn Giant Root brakes gaan de spreekwoordelijke (misschien wel letterlijke) prullenbak in. Ik heb op marktplaats een zeer net setje Formula Oro K18 remmen gekocht met een extra 180mm schijf+adapter. Na wat tests en reviews bekeken te hebben, gaven deze Formula's me toch een betere indruk dan de Hayes Stroker Ryde's.
Hopelijk zondag een testritje, helaas niet eerder tijd voor.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

MBV schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:51:
@Frank: heb je dan doorgereden met je ketting totdat hij brak of zoiets? Ik heb mijn fiets nu 3 jaar, ketting structureel slecht onderhouden, en alles bij elkaar toch veel KM's gefietst (ook in de bergen). Ik kan nergens ook maar 1/10mm verschil zien tussen een nieuw kettingblad en wat erop zat, en ik rijdt altijd op mijn middenblad (hoge trapfrequentie nodig i.v.m. knieën, 30km/u is volgens mij mijn middenblad en 3e blad achter).
Hoeveel KM's? Geen idee, mijn fietscomputer was altijd leeg voordat ik een nieuw batterijtje kocht :X Ik geloof dat ik 3x een nieuwe cassette+ketting erop gezet, en dat was dan omdat hij oversloeg in de versnellingen die ik minder gebruik.
Ja, bij het wegsprinten begon de ketting over te slaan (sinds een week ofzo). Ik kon er nog wel prima mee fietsen, maar echt vol vermogen werd minder betrouwbaar.. Misschien dat ik op een lagere trapfrequentie werk en dat ik daardoor meer kracht uitoefen op de ketting. Daarnaast had ik nog de originele ketting en cassette erop zitten. De kilometerstand is nu 7700 ofzo, aldus mijn fietscomputer. Ben benieuwd hoe lang die het nog volhoudt, ik heb de originele batterij er al in zitten sinds juni 2010!

Ik probeer verder een zo recht mogelijk kettinglijn te hanteren icm een cadans van ongeveer 90. Dat is in elk geval de cadans waar ik onbewust steeds op uit kom met de racefiets, dus dat zal voor de MTB dan ook wel gelden. Meestal trek ik bij het wegrijden op tot 26 km/u in het middelste blad voor (32) en ongeveer de middelste achter, daarna pak ik het grote blad en trek ik door tot richting de 30 km/u.

Ik heb afgelopen weekend een nieuwe cassette en ketting erop gezet, maar nog wel met de originele crankset en voorbladen. Op het middelste blad werkt ie op zich prima, maar op het grootste blad slaat ie direct over zodra ik iets meer kracht zet. Morgen komen twee nieuwe voorbladen per post binnen (32t en 44t) en kan ik de mountainbike naar de lokale fietsenmaker brengen. Dan heb ik mooi goedkoop het materiaal ingekocht en hoef ik niet direct al dat gereedschap in huis te halen om zelf de cranck te verwijderen. Ik heb zelf wel de cassette proberen te verwijderen, maar die zat zo vast dat er uiteindelijk een slijptol aan te pas moest komen. Zelf de ketting erop leggen en op maat maken lukte me wel :)

Goud is geen geld

• Firestorm

Firestorm

frankknopers schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:57:
[...]

Cool, heb je aan die kant van de Posbank een beetje leuke mountainbike paden? Dan bedoel ik smalle en bochtige paadjes met flinke hellingen en lange afdalingen. Toen ik op de Posbank was werd zo ongeveer elke zandweg als MTB route aangemerkt, daarvoor heb ik ook op veel saaie brede zandwegen mogen fietsen.. Ik vond de zijkanten toch het leukste (dicht bij Rheden)..

Ik heb de kant waar jij hebt gefietst niet gedaan, maar is het de moeite waard om dat nog een keer te doen?
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik vermaak me voorlopig prima op het stuk rond Velp en Rheden. De paden zijn niet echt smal, hoogteverschil is er wel, maar ook dit is niet gigantisch. Ik hoop binnenkort een minicam binnen te krijgen en zal dan eens een stukje filmen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wie komt er vaak in Limburg?
Wat is nou de mooiste route daar? kwa omgeving etc....

Ga morgen een week met mn dochter en mn vriendin naar Weert.
Wil daar een paar routes meepakken.
Had gehoord dat de route bij Epen erg fraai is.
Zoek met name routes met veel single tracks. ;)

Whatever.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik ken helaas alleen maar mijn eigen gebiedje. Daarbuiten alleen maar in het buitenland gaan fietsen. Maar over het algemeen is er prima wat te vinden op de meinweg, lekker wat klimmetjes en wat singletrail. Waaronder ook paar erg mooie langs een beek.

High Powered Madness

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:12

Vos

AFCA

Harmen schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:54:

De routes Epen en Gulpen vond ik zelf de mooiste routes.

Kijk maar even op www.mtbroutes.nl

• Outerspace

Outerspace

* Outerspace heeft toch de scott gehaald... Mijn kameraad heeft de fiets nagekeken en goedgekeurd en voor het bedrag kon ik 'm niet laten staan. Binnenkort maar eens kleding aanschaffen en rustig gaan beginnen met fietsen in omgeving Zutphen / Rheden. Bedankt nog voor de reacties :)

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 21:09
Harmen schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:54:

Wat is je niveau? Weert - Epen is namelijk ook nog een afstand. Opties:
- Brunssum (gelijk naar Landgraaf & Heerlen te rijden)
- Margraten
- Meerssen

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:34
dnhelle schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:47:
[...]

Wat is je niveau? Weert - Epen is namelijk ook nog een afstand. Opties:
- Brunssum (gelijk naar Landgraaf & Heerlen te rijden)
- Margraten
- Meerssen
En als je dan richting Margraten rijd, pak dan stukje Gulpen mee. Daar kun je ook prachtig rijden.

Ander punt: fietskleding, afgelopen weekend weer heerlijk gereden in de Ardennen. Ondanks vrij droog weer was het weer niet te zuinig gesteld met de modder. M.a.w. mijn witte renshirt was meer modderbruin (ok misschien is wit niet een slimme keuze maar dat even buiten beschouwing gelaten).
Hoe wassen jullie die fietskleding? Zelf heb ik na tig keer hand spoelen met groene zeep vervolgt door normale wasmachine op 30graad het nog enigszins schoon gekregen. Nog tips/wondermiddeltjes?

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23
Voor het wassen van mijn fietskleding doe ik niet te veel moeite. Ik hoef er immers niet mee naar m'n werk. Als er veel blubber aan zit wil ik zelf nog wel eens naast mijn fiets onder de tuinslang gaan staan. De grote klonten spoel je er dan meteen wel af. In de winter doe ik dit uiteraard wel gewoon binnen, dan spoel ik m'n shirt/broek gewoon uit in een teiltje in de bijkeuken. Het gaat mij er eigenlijk meer om dat mijn wasmachine niet met hompen zand en modder wordt gevuld.

Daarna gewoon op 30 graden in de machine bij de overige donkere was. Vlekken die er niet uit gaan is helaas pindakaas, maar ik kan me niet herinneren dat ik wel eens een shirt met moddervlekken uit de machine heb getrokken, ook niet mijn witte fietskleding.

• MBV
Als het heel erg is: gewoon onder de douche springen met fietskleding nog aan is het makkelijkste :) Modder spoelt vanzelf weg, en daarna kan je het evt nog in de wasmachine gooien.
Met een klein beetje modder gaat het bij mij gewoon de wasmachine in: 2 sets fietskleding op 30 graden met het snelprogramma, nooit een probleem geweest. Maar ja, brabants zand gaat er natuurlijk makkelijker uit dan limburgse klei.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben afgelopen week op 2 plekken wezen fietsen.

Heerlen/Brunssum.
Erg mooi route moet ik zeggen, veel korte klimmetjes en veel afwisseling.
Soms wel gevaarlijke afdalingen waar ik toch echt moest afstappen.
Waren een aantal haarspeld bochten. Daar kan je flink op je plaat gaan. :)

Gulpen.
Ook een mooie route, geweldige omgeving moet ik zeggen.
Echter heb ik niet zoveel ervaring met klimmen op een mtb. Staan heeft dus geen zin ben ik meerdere keren achter gekomen. :D
Vooral die klim bij het startpunt achter Rocca is niet normaal, moest gelijk al lopen.
Misschien volgende keer maar de 12-23T vervangen achter. :+
Afdalingen waren gaaf, wel veel rotsen. Dus veel remmen en uitkijken.
Mn Forumula R1 schijfremmen hebben zicht goed kunnen vermaken. :)

Whatever.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Morgen ga ik grotbiken. Iemand hier al ervaring mee?
Denk dat het eerder een scenic uitstapje zal worden, aangezien ze 2,5 uur doen over een route van 30km. :P

• dnhelle
Fire69 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 10:56:
Ja.
Watch your head. >:)

• maartend
  • Nu online
Fire69 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 10:56:
Denk dat het eerder een scenic uitstapje zal worden, aangezien ze 2,5 uur doen over een route van 30km. :P
Ja.
Bukken en zorgen dat je lamp het altijd blijft doen.

Ik denk dat ik een van de weinige bezoekers was die het op zijn eigen bike mocht doen (is echt al heel lang terug) Was op mijn Klein TopGun. Genoten. Mocht met de instructeur tijdens een stop voor de groep wat leukere rondjes op hogere snelheid doen. Dat was echt kicken. Enige nadeel, je moet je fiets achteraf helemaal afspoelen, dat goedje van de grot is moordend voor je bike.

• Fire69
Ah, ik dacht mijn eigen fiets mee te nemen, maar dat doe ik dan maar beter niet. Ben nogal lui wat betreft onderhoud :P

Hoe zit het dan met de ondergrond en zo? Is het allemaal mooi vlak, of zitten er ook hellingen in en technische stukjes of zo?

• TheLemon

TheLemon

Vanmiddag heb ik de vaste routes van Leersum en Amerongen weer eens gereden/gezwommen sinds lange tijd. Djeez, wat een modder en plassen zeg! Het verrotste aan die modder is dat het zo enorm zuigt dat ik af en toe echt omviel.
Waar ik echt gestoord van word is dat ik na elke rit een enorme slag in mijn achterwiel heb. Ik heb hem pas geleden helemaal recht gemaakt, maar het zwabbert weer alle kanten op nu. Wat zou ik daaraan kunnen doen? Meer spanning op de spaken in het algemeen?

• Fire69
Je gaat mtb'en en je vind modder en plassen niet leuk? :P

• MBV
@TheLemon: nieuw wiel kopen, of in elk geval, een nieuwe velg.

• TheLemon

TheLemon

Ja daar was ik al een beetje bang voor. Het zijn volgens mij ook behoorlijke prutwielen: Alexrims DP17 velgen met Shimano HB-M475 naven.
edit:
Haha, over die naven, zie het eerste zoekresultaat in Google... :F

@Fire69: als ik eerlijk ben: nee. Af en toe een plasje vind ik geen probleem, vies worden ook niet, maar vaste routes die bijna onbegaanbaar zijn door meters brede modderbaden vind ik echt niet leuk. Het haalt de snelheid en flow er echt uit en dat vind ik juist het mooiste, vloeiend en snel over singletracks rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door TheLemon op 10-09-2011 10:24 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Naven hebben niks te maken (nou ja, weinig) met de stijfheid van een wiel. Spaken, spaakspanning en velgen hebben een veel grotere invloed. Dus, nieuwe velg en goed laten inspaken met goede spaken (DT competition zijn goede stabiele spaken). Ben je wel 100 euro kwijt aan materiaal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Vos

Vos

AFCA

Ik zit op dit moment in Medebach vlakbij Winterberg. Iemand hier tips voor (leuke) routes? Zal ook ff rondneuzen op internet ;).

• Outerspace

Outerspace

Vos schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 11:03:
Ik zit op dit moment in Medebach vlakbij Winterberg. Iemand hier tips voor (leuke) routes? Zal ook ff rondneuzen op internet ;).
http://www.bikespot.nl/2/sauerland/13/winterberg/

Ben er zelf nooit geweest hoor :)

• MBV
zonoskar schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 10:36:
Naven hebben niks te maken (nou ja, weinig) met de stijfheid van een wiel. Spaken, spaakspanning en velgen hebben een veel grotere invloed. Dus, nieuwe velg en goed laten inspaken met goede spaken (DT competition zijn goede stabiele spaken). Ben je wel 100 euro kwijt aan materiaal.
Nee, dat klopt. Maar als er nu prut-naven in zitten, dan heb je voor een paar tientjes meer een compleet nieuw wiel. Ik zie een mavic crossride disc wielset (voor+achter) voor 150 euro...

• Vos

Vos

AFCA

• TheLemon

TheLemon

Ja ik weet dat die naven niets met stijfheid te maken hebben, maar ik gaf aan dat die waarschijnlijk ook van bedenkelijke kwaliteit zijn, net als de wielen in hun geheel. Ik moet regelmatig de lagers spelingvrij maken en dan nog lopen ze niet vreselijk soepel.

Ik doe nog eens een ultieme poging om ze opnieuw te spannen. Ik draai alle nippels helemaal los, smeer ze, en draai de hele bende netjes aan. Ik heb pas in een filmpje een wielbouwer bij FFWD dat zien doen, die gaf een paar flinke hengsten aan het wiel door hem met de naaf op een blokje hout te zetten en dan de velg even hard naar beneden te duwen. Daarmee zetten de spaken zich. Daarna alles nogmaals naspannen en dan zou het hopelijk wat langer 'true' blijven.
Als het dramatisch blijft ga ik eens kijken naar andere wielen.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:28
Is de fiets het wel waard om van alles te gaan vervangen, de remmen heb je al vervangen en nu misschien de wielen weer, als dat allemaal van bedenkelijke kwaliteit is vraag ik me af of de rest van de onderdelen dan zo geweldig is. Misschien kun je die wielen beter laten voor wat het is en over een tijdje gewoon een compleet nieuwe (goede) fiets kopen waarmee je weer probleemloos een aantal jaar verder kunt, of zeg ik nu iets raars?

• TheLemon

TheLemon

Nou dat is ook mijn overweging, vandaar dat ik het eerst zelf probeer op te lossen. De fiets kostte mij €800,- nieuw, dus die remmen vond ik nog wel een redelijke investering.
Volgens mij is het een prima frame, met een redelijke vork (Rock Shox Tora air) en een SLX afmontage met XT achterderailleur. Dus wat dat betreft is het zo slecht nog niet, maar zoals bij Giant vaker voorkomt hebben ze flink bezuinigd op een aantal minder in het oog springende onderdelen.

Ik heb hem destijds wel een beetje gekocht met het idee om een niet al te dure fiets te kopen om eerst te kijken of ik het leuk blijf vinden en dan stap voor stap de fiets te upgraden, dus aan de andere kant vind ik dat ook weer niet zo'n groot probleem. Maar ik moet denk ik goed kijken naar mooie (2e hands) deals om e.e.a. een beetje in proportie te houden.

• Roet
  • Laatst online: 20:23
Nu de winter er weer aankomt alvast wat winterkleding aangeschaft. Echter mis ik nog een jersey met windstopper. Ik heb een hekel aan jassen, die zitten niet lekker strak, iets wat ik bij het mountainbiken wel graag heb.

Ben bij Hopmans geweest maar daar hingen vooral enorme tenten en als mannetje met maatje XS of S, is dat niet echt top. Iemand aanraders wat betreft kledingmerken voor iele mensen?

De enige die ik kon vinden is de winterjersey van Garmin. Ik zoek iets in de trant van de Castelli Trasparente. Alleen dan voor iele mensen. Ik paste met mijn armen namelijk twee keer in de mouwen van dat ding :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Roet op 11-09-2011 20:24 ]

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:34
@Roet
Zelf "probleem" hier, moet echt S/XS hebben. Merken die tot nu toe goed gaan zijn Ultima en Shimano. Maar het verkijgen van deze kledij in kleine maat is ook lastig. Veel winkels hebben het niet courant.

• DJTimo
Vos schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 11:03:
Allicht mosterd na de maaltijd, maar ook voor de volgende keer handig: http://www.ridemymtb.com/

Staan inmiddels aardig wat routes op in Winterberg/Willingen e.o. en er komen er steeds meer bij. Ook geschikt voor overige Europese routes.

Zelf ga ik het volgende weekend weer die kant op en ik heb al een aantal potentiele kandidaat routes gezien. :9

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 21:57
Afgelopen vrijdag probeerde iemand mijn mountainbike te stelen waarbij het achterwiel helaas wat is omgevouwen. Het ratelgeluid wat je hoort als je tijdens het fietsen even niet trapt is onregelmatig, de fiets rijdt niet zo stabiel als voorheen(zadel maakt zijwaartse bewegingen omdat het achterwiel een beetje krom is), en de remschijf loopt iedere gemaakte rotatie even aan. Kan iemand hier misschien een schatting maken van hoe groot de schade zal zijn? Durf er nu zelfs niet meer op te fietsen omdat ik bang ben dat ik nog meer kapot maak.

[ Voor 3% gewijzigd door Japperrrr op 18-09-2011 13:39 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01

charrel

Cortisol4life..

Lastig schatten, zeker als het een dure mountainbike is. Je hebt achterwiel van 80 tot tig €
Is alleen je velg stuk, naaf, schijfrem? 2e hands kan je wel een wiel vinden voor een paar tientjes.

• MBV
Als het ratelgeluid onregelmatig is, heb je kans dat je naaf verbogen is. Dat betekent eigenlijk dat je een nieuw wiel nodig hebt. Schijfrem zei je? Dan zit je voor een achterwiel toch wel aan 100 euro nieuw als minimum, voor ongeveer 120 euro heb je bij Bike-components.de een XT naaf met Mavic velgen.Ik zeg niet dat die wielen goed gespaakt zijn, puur als indicatie voor de prijs.

• dnhelle
Aanvullend aan het verhaal van MBV: er is volgens mij wel grof geweld gebruikt als zowel het wiel als de schijfrem aanloopt. Net als het 'ratelgeluid', dat is de freewheel-body die niet meer recht op de naaf staat.

Inschatten van de schade is via tekst lastig, maar los van hoe het gebeurd is, laat aub je frame controleren op uitrichting, die kan namelijk ook een goede tik hebben gehad.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 21:57
... Kan écht ontzettend boos worden om zoiets. Alsof ik even €120,- + bedrag voor het spaken op kan hoesten met een loon van zo'n €250,- per maand :( is het gebruikelijk dat er voor het controleren van een frame iets wordt gevraagd? Het is geen extreem dure fiets(nieuwprijs incl. accessoires ongeveer €1100,-, Cube LTD Comp 2010). Baal er wel echt heel erg van; vooral omdat dit mijn eerste MTB is en ik eigenlijk alles zelf repareer/upgrade.

• MBV
Je hebt me denk ik verkeerd begrepen: voor 120 euro heb je het wiel, inclusief spaken. Maar hoe kan deze schade zijn ontstaan bij een poging je fiets te jatten? Voordat je je wiel taco'ed moet je al grof geweld gebruiken, en om je as krom te krijgen nog iets meer...

Los daarvan: je fiets kostte 1100 euro. Cube is gewoon een standaard-frame met goede afmontage, dus even rekenen: frame = 200 euro, vork = 200 euro, wielset = 200 euro, groepset = 200 euro, remmen = 100 euro, dan blijft er 200 euro over voor los grut (zadel, stuur etc) en montage. Je hebt je achterwiel total-loss, dat is het duurste van de twee wielen, dus dat kost 120 euro.

Verwijderd

Ik zal eerlijk bekennen. Elke keer als ik een mountainbike zag rijden op het asfalt dacht ik toch een beetje koop toch een racefiets als je toch op het asfalt gaat rijden. Na 3 jaar op een 30 jaar oude batavus gereden te hebben heb ik dit jaar een canyon racefiets besteld, ik ben toch wel een beetje hooked. Een winter stilzitten leek mij dan ook niet erg leuk, vorige winter heb ik veel op de hometrainer gezeten, maar wil toch naar buiten.

Lang verhaal, maar ik heb dus een mountainbike! Een tweedehands, zo goed als nieuwe merida tfs 100. Afgemonteerd met deore/alvio mix. Dat is inderdaad een beetje een vreemde mix. Vandaag mijn eerste rit gehad en ik vind het geweldig! Je kunt gewoon overal overheen, doorheen terwijl je op de racefiets altijd erg voorzichtig moet zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.foarm.nl/onzin/merida1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.foarm.nl/onzin/merida2.jpg
Dat wit wordt alleen wel snel smerig.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Afgelopen weekend leuk op de Meinweg gereden met wat mensen van het mountainbike.nl forum. Marco had een filmpje gemaakt dus mocht je je afvragen hoe het uitziet daar. Wel een leuk dagje op een keer onderuit gaan na. Had mooi de tandjes van het grote blad in mijn been staan.

High Powered Madness

• The_Scarabial
  • Laatst online: 18:41

The_Scarabial

MTB for life!

MBV schreef op zondag 18 september 2011 @ 16:02:
Als het ratelgeluid onregelmatig is, heb je kans dat je naaf verbogen is. Dat betekent eigenlijk dat je een nieuw wiel nodig hebt. Schijfrem zei je? Dan zit je voor een achterwiel toch wel aan 100 euro nieuw als minimum, voor ongeveer 120 euro heb je bij Bike-components.de een XT naaf met Mavic velgen.Ik zeg niet dat die wielen goed gespaakt zijn, puur als indicatie voor de prijs.
Dat is natuurlijk bullshit, heeft vaak gewoon te maken met het vet wat erin zit, kan zijn dat er aan 1 zijde bij de palletjes meer/minder vet zit, zodat deze een ander geluid maakt. :)

• dnhelle
Jaaaaa!
Nieuwe vork :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sky2002/IMG_2.jpg

Fox F100 RLC FIT :)

• MBV
The_Scarabial schreef op donderdag 22 september 2011 @ 22:21:
[...]

Dat is natuurlijk bullshit, heeft vaak gewoon te maken met het vet wat erin zit, kan zijn dat er aan 1 zijde bij de palletjes meer/minder vet zit, zodat deze een ander geluid maakt. :)
"heb je kans", zeker als dat eerst niet zo was. Misschien heb ik in die post een verkeerde indruk gegeven, maar mijn bedoeling was dat hij daar eens erg goed naar ging kijken. Als je een naaf opnieuw in laat spaken moet je wel zeker weten dat hij nog goed is, anders koop je net zo goed een nieuw wiel.

• pjlgt
  • Niet online
Nice. Mooi fietsje ook zo'n Turner 8)

• dnhelle
pjlgt schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 08:26:
[...]

Nice. Mooi fietsje ook zo'n Turner 8)
Thanks :) Binnenkort maar eens fatsoenlijke foto's maken. Ben bijna door mijn upgradelijstje heen, het enige wat nog rest is een fatsoenlijk BB, nieuwe kettingbladen en de demper Pushen :)
Die drie staan gepland voor ná de winter.

• DJTimo
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2011 @ 21:03:
Elke keer als ik een mountainbike zag rijden op het asfalt dacht ik toch een beetje koop toch een racefiets als je toch op het asfalt gaat rijden.
Ach, waarom zou je? Zonde van het geld en de ruimte in je schuur. Uiteindelijk fiets je toch om mooie tochtjes te maken en er een goede conditie van te krijgen. Dat kan op elke fiets. Andersom is vaak lastiger, met je racer het bos in of de bergen in, is veel meer een uitdaging. :P
Een winter stilzitten leek mij dan ook niet erg leuk, vorige winter heb ik veel op de hometrainer gezeten, maar wil toch naar buiten.
d:)b That's the spirit, gewoon naar buiten in de winter, heerlijk!
Lang verhaal, maar ik heb dus een mountainbike! Een tweedehands, zo goed als nieuwe merida tfs 100. Afgemonteerd met deore/alvio mix. Dat is inderdaad een beetje een vreemde mix. Vandaag mijn eerste rit gehad en ik vind het geweldig! Je kunt gewoon overal overheen, doorheen terwijl je op de racefiets altijd erg voorzichtig moet zijn.
Ik ken dat Alvio spul niet, maar Merida TFS fietsen zijn over het algemeen prima apparaten. En idd, Mountainbikes hebben ook op het asfalt een voordeel ten opzichte van racers. Hoeveel gasten ik wel niet langs de kant heb zien staan met lekke banden tijdens Giro's, Ronde van Noord-Hollands en Ride for the Roses is haast triest. Paar losse steentjes op de weg en daar stonden ze weer. :+
Dat wit wordt alleen wel snel smerig.
Onzin, wit is net zo snel smerig als zwart, rood, groen, geel of whatever. Het contrast is alleen maximaal op een wit frame, lekker belangrijk verder. :)

• TheLemon

TheLemon

DJTimo schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:38:
[...]
Ach, waarom zou je? Zonde van het geld en de ruimte in je schuur. Uiteindelijk fiets je toch om mooie tochtjes te maken en er een goede conditie van te krijgen. Dat kan op elke fiets. Andersom is vaak lastiger, met je racer het bos in of de bergen in, is veel meer een uitdaging. :P
[...]
Dan vind ik wel een een onzinnige redenatie. Ik heb ook allebei en ik kan je vertellen dat het een heel andere ervaring is. Met een racefiets in een groepje uit de wind boven de 40km/u koersen of met meer dan 75km/u afdalen is echt wel kicken (als je ervan houdt) en dat ga je op een mtb gewoon niet redden. Als je slicks monteert gaat het al ietsje beter, maar het slaat nergens op. Op een klim ben je sowieso stukken trager dan je maten die wel op een racefiets rijden vanwege het hoge gewicht en de hogere weerstand(en).

Ik denk dat ik op de racefiets een stuk meer drang heb naar competitie dan op de mtb. Op de mtb rij ik ook om van het landschap te genieten etc.

Daarnaast heb je dan twee ipv één fiets om lekker aan te sleutelen en als je dat leuk vindt (zoals ik) is dat nog een voordeel :P
Pagina: 1 ... 31 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.