Eindelijk maar toch een setje SPD schoenen gekocht. Nu ben ik eindelijk klaar voor het echte werk.

Northwave Lizzard Pro SBS

Northwave Lizzard Pro SBS
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Ik fiets ook regelmatig over asfalt met de mountainbike en ik heb er eerlijk gezegd geen problemen mee. Afhankelijk van je bandenspanning en tempo slijt het rubber wel iets meer, zo is mijn Racing Ralph bandje achter na ongeveer 3000 kilometers nog maar een paar millimeter dik (is dan ook vervangen na de eerste 3000 kilometer). Ik kan nu prima een uurtje fietsen met een gemiddelde van 28 km/u, zeker als ik echt alleen over asfalt ga en niet zo vaak hoef te stoppen voor verkeer.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:57:
Ik heb zelf dan een Cube, en merk dat ik savonds na het eten ook graag een rondje fiets om het te laten zakken allemaal.....
maargoed, dan is het bos ver te zoeken, en ga ik nergens onverhard tegen komen (of ik moet in de berm naast het fietspad gaan fietsen)
Is het lastig (is het te doen?) om onder een mountainbike andere wielen te plaatsen, op zo'n manier dat ik zaterdag en zondag weer zonder teveel heisa de dikkere banden er weer onder krijg? of ga je dan te moeilijk doen met de versnellingen etc. Geen idee. om nou een wielrenfietsje ernaast te kopen vind ik ook weer zo wat....
Ik weet ook niet wat die dikke banden doen op asfalt, en het fietst niet verkeerd ofzo, maar het zal vast lichter fietsen. en savonds na het eten is ff heen en weer sjeezen ook wel leuk.
Goud is geen geld
Begrijp ik het nou goed, en houdt dat horloge je positie, snelheid, hartslag en hoogtemeters bij? Op de site staat nl. het volgende:frankknopers schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:01:
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt met mijn nieuwe Garmin Forerunner 405
Heb op zich wel interesse in een dergelijk horloge.Gedurende uw training zal dit dunne, slanke horloge de afgelegde afstand, pas, hartslag en calorieverbruik nauwkeurig bepalen en weergeven op het gemakkelijk af te lezen scherm
Inderdaad. Ook cadans en eventueel het aantal watt dat je trapt (of andere apparaten dan Ant+ ondersteunen) kunnen geregistreerd worden.loewie1984 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 08:33:
[...]
Begrijp ik het nou goed, en houdt dat horloge je positie, snelheid, hartslag en hoogtemeters bij? Op de site staat nl. het volgende:
[...]
Heb op zich wel interesse in een dergelijk horloge.
[ Voor 28% gewijzigd door .joeri. op 09-06-2011 09:49 ]
Ik wil het dingetje ook op de mountainbike gebruiken en dan is de Edge misschien wat te kwetsbaar. Daarnaast wil ik het apparaatje op meerdere fietsen gebruiken en ook met hartslagband erbij tijdens de fitness. Dan is een horloge formaat ideaal..joeri. schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:47:
@frankknopers:
Je hebt de pret van een gps ondertussen ook ontdekt zie ik.
Waarom ben je eigenlijk voor de ForeRunner gegaan ipv de fiets-serie (Edge)?
Goud is geen geld
Verwijderd
Ik ga de laatste tijd wekelijks mee met enkele collega's die enkel baanfietsen, dat is meestal rond de 50km.frankknopers schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:10:
[...]
Het is gewoon een kwestie van gewenning, zeker op een rondje van een kilometer of 30 of 40 kan ik op een MTB even relax fietsen. Ga ik verder dan dat, dan merk ik wel dat een racefiets toch wat lichter en soepeler gaat.
[...]
High Powered Madness
Hoop dat die Runkeeper net zo nauwkeurig is als je midden in het bos zit. Mijn Garmin Forerunner geeft ook precies aan aan welke kant van de weg je fietst en ook heb je dan informatie over je hartslag erbij. Ook doet de Garmin software corrigeren voor hoogtemeters en kun je online ook je eigen route afspelen.MetalG schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:56:
Aan de mensen met een iPhone, ik doe altijd mijn iPhone in mn rugzak en zet runKeeper aan.. is gratis en doet nethetzelde dan zo een garmin : )!
[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 14-06-2011 11:25 ]
Goud is geen geld
Waar gaat hij vervelend zitten? Ik vind een strakke broek juist net erg fijn zitten. Blijft nergens achter haken, is licht, heeft een zeem die altijd op de juiste plaats zit en werkt goed samen met je huid doordat hij er strak omheen zit.Gabliboeba schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 11:35:
Fietsen jullie het liefst met een strakke of baggy shorts? Ik fiets nu een tijdje met een strakke broek maar het bevalt me eigenlijk niet. Op een gegeven moment gaat 'ie echt vervelend zitten als ik regelmatig uit m'n zadel kom. Vandaar dat ik nu een Vaude Skale broek heb gekocht.
Klik mee voor GoT!........
Same here, bij die strakke fietsbroeken met zeem gaat mijn leuter van links naar rechts op die hobbelige paden. Die doe ik wel aan met de racefiets. Dan liever gewoon een wat wijdere broek die over de knieën hangt. Vandaag trouwens weer de Holterberg een bezoekje gebracht, ging nog iets sneller dan gisteren.

[ Voor 17% gewijzigd door frankknopers op 14-06-2011 21:01 ]
Goud is geen geld
High Powered Madness
Klikpedalen zijn inderdaad relax bij het mountainbiken, ik heb ze sinds dag 1 en ik zou niet zonder willen.dalus schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:00:
Net ook even een kort rondje gemaakt. Erg blij dat ik van combi pedalen naar volledig spd ben gegaan. Fiets vandaag ook maar eens grondig schoon gemaakt. Was wel nodig na het fietsen in Pfalz. Hoop daar nog eens terug te komen.
Goud is geen geld
High Powered Madness
Die brede beklimming is daar zooo gaaf! En dan die afdaling, ook breed, maar dan met een singletrack in het middenfrankknopers schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:01:
[...]
Klikpedalen zijn inderdaad relax bij het mountainbiken, ik heb ze sinds dag 1 en ik zou niet zonder willen.
De Holterberg lag er zo mooi bij dat ik even ben gestopt om een plaatje te schieten met mijn iPhone. Kwaliteit is niet super, maar het was echt mooi![]()
[afbeelding]
If it aint fixed, it's broken.
Helemaal geen probleem! Heb zelf de Mont Ventoux op MTB gedaan, ook met slicks ipv tracktorbanden, en je bent juist in het voordeel met een licht verzet. Alleen afdalen gaat een stuk lastiger. Overigens zou ik de Galibier direct ná de Telegraph doenloewie1984 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:09:
Aankomend weekend ligt er een zware beproeving voor mij, het past wellicht niet volledig in het MTB topic, maar vrijdagochtend om 04:30 zal ik samen met nog 9 collega's afreizen naar Frankrijk om in een lang weekend de Col du Telegraph, Alpe d'Huez én de Col du Galibier te gaan bedwingen
spoiler:op mijn mountainbike![]()
![]()
Het zou prima te doen moeten zijn, ik heb extra voor deze gelegenheid de tractorbandenvervangen voor gladde banden. Ik ga in ieder geval op mijn eigen tempo proberen deze iconische legendarische bergen te bedwingen. Foto's en ervaringen kunnen jullie verwachten na dinsdag
[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 15-06-2011 10:26 ]
Ik zit er ook aan te denken om mijn XT V-brakes te gaan vervangen door de schijfvariant. Of zijn er nog betere opties beschikbaar in dezelfde prijsklasse. Kan iemand hier daar wellicht wat advies over geven? Ik zie door de bomen het bos een beetje niet heel erg meer...loewie1984 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:15:
Ja de telegraph gaat vooraf aan de galibier had ik al gezen
En dat het goed te doen is met de mtb heb ik ook begrepen, ondanks dat renfietsen een groter wielmaat hebben heeft de mtb vanwege het lichtere verzet weer een voordeel. Dus ik verwacht ook dat het allemaal goed gaat komen.
verder...
Ik heb een Cube LTD CC 2010 model waar ik heel tevreden over ben, er is alleen een maar... en als ik terug kom dan ga ik daar wat aan doen en dat is nl. mijn hayes stroker remmen vervangen voor shimano deore xt disc brakes want daar ben ik absoluut niet tevreden over. Zodra dat gefixed is, is mijn hele fiets xt afgemonteerd en kan ik wel weer ff vooruit
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
[ Voor 9% gewijzigd door loewie1984 op 15-06-2011 11:18 ]
[ Voor 61% gewijzigd door Tjebakka op 15-06-2011 11:18 ]
Holterberg wil ik zeker nog eens heen. Tijd voor een GOT MTB-meetfrankknopers schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:01:
[...]
Klikpedalen zijn inderdaad relax bij het mountainbiken, ik heb ze sinds dag 1 en ik zou niet zonder willen.
De Holterberg lag er zo mooi bij dat ik even ben gestopt om een plaatje te schieten met mijn iPhone. Kwaliteit is niet super, maar het was echt mooi![]()
[afbeelding]
High Powered Madness
Stel eerst je budget vast...dan heb je al een grote schifting in het aantal opties.Wicked-Game schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:11:
Ben nieuw in het MTB circuit en ben nu nog zelfs opzoek naar een fiets. Heb wel ervaringen op het gebied van wielrennen en met betrekking tot groepen etc. Maar bij MTB zie ik de door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik opletten, en wat is voor een beginnend MTB'er verstandig om op te letten? Ook qua merken of onderdelen zou ik graag wat meer info willen hebben.
Zat te denken om er rond de 1000,- euro voor uit te trekken. Het gaat puur om eens naast standaard wielrennen eens de bossen in te duiken wat je met een wielrenfiets niet doet. Daarnaast is mijn wielrennen prio 1 en mountainbiken er gewoon voor erbij.Vos schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:24:
[...]
Stel eerst je budget vast...dan heb je al een grote schifting in het aantal opties.
Okay zal beide eens opzoeken. Qua groep een SLX of XT zal ik eens nader onderzoeken. Het hoeft inderdaad geen high-tech fiets te zijn, maar moet wel van enige kwaliteit zijn.Roet schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:16:
Die vraag kwam laatst ook voorbij, Ik denk dat je toch uit zult komen op een Trek 6700 of een Cube Acid / Cube LTD. Waar overigens niets mis mee is. Misschien even een zoekactie doen? In de topicstart staat wat, gedateerde, informatie over de groepen. Als ik jou zo hoor is SLX afdoende. XT is wel fijn maar zeker geen must.
Denk dat de Cube LTD je het meest zal bevallen, gezien die een wat meer racefiets-zit heeft.
Moet het nieuw zijn?Wicked-Game schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:23:
[...]
Okay zal beide eens opzoeken. Qua groep een SLX of XT zal ik eens nader onderzoeken. Het hoeft inderdaad geen high-tech fiets te zijn, maar moet wel van enige kwaliteit zijn.
Nieuw heeft wel mijn voorkeur. 2e hands zit je toch met maten, hoe is er omgegaan met de fiets etc. Tuurlijk kijk ik met een schuinoog naar die hoek.maartend schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:29:
[...]
Moet het nieuw zijn?
Voor dat geld vind je nl. op mountainbiking.nl en dan het forum, hele leuke bikes.
Mocht je iets tegenkomen daar en er vragen over hebben, stel ze hier.Wicked-Game schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:44:
[...]
Nieuw heeft wel mijn voorkeur. 2e hands zit je toch met maten, hoe is er omgegaan met de fiets etc. Tuurlijk kijk ik met een schuinoog naar die hoek.
"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."
[ Voor 25% gewijzigd door pjlgt op 18-06-2011 12:35 . Reden: Iphone gepriegel, dus verkeerde knop :P ]
Dan heb je maar een klein dingetje nodig die aangeeft mbv een pijl wanneer je moet afslaan.pjlgt schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 11:10:
Wie hebben er hier ervaring met het rijden met een GPS? Zit te kijken naar een Garmin Edge 500. Weet dat je daar geen kaarten in kunt laden, maar wel routes. Vraag me af of het niet hebben van kaarten een groot nadeel is. Gaat mij meer om het volgen van routes en registreren van ritten.
Ik ben nu bijna twee weken in het bezit van een Garmin Forerunner 405 HRM, een GPS horloge dat bij houdt waar je geweest bent, hoe snel je gaat en eventueel wat je hartslag en cadans is. Een erg handig apparaat, want omdat het een horloge is kun je hem ook gebruiken met hardlopen en fitness bijvoorbeeld. Als je gaat fietsen zet je de timer aan en als je terug komt en de timer stopzet kun je het horloge naast je PC leggen en dan stuurt ie draadloos de route door waar je geweest bent. Die kun je dan online bekijken en delen met anderen. Werkt erg mooi.pjlgt schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 11:10:
Wie hebben er hier ervaring met het rijden met een GPS? Zit te kijken naar een Garmin Edge 500. Weet dat je daar geen kaarten in kunt laden, maar wel routes. Vraag me af of het niet hebben van kaarten een groot nadeel is? Gaat mij meer om het volgen van routes en registreren van ritten.

Goud is geen geld
"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 25-06-2011 14:31 ]
Mooi hoor, zoiets wil ik ook wel een keer doen, maar dan moet ik eerst meer fietsgezelschap vindenloewie1984 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:40:
had ik al gezegd dat ik terug was van de alpe d' huez, niet voor alpe 'd huzes maar gewoon met 9 andere collega's wezen fietsen.
[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 26-06-2011 20:33 ]
Goud is geen geld
Verwijderd

Dat Garmin gebeuren werkt uitstekend. Het vereist een éénmalige investering voor het apparaatje en een eventuele hartslagband of cadans sensor, maar daarna kun je via Garmin Connect online alle details mooi bekijken en met anderen delen. Ook kun je voor jezelf doelstellingen maken en bouwt de Garmin site een soort agenda op met wat je de afgelopen maand hebt gedaan. Ook heb je bij Garmin iets meer zekerheid dat het over ene paar jaar nog bestaat t.o.v die vele smartphone applicaties met GPS tracker. Ook zijn die apps vaak niet zo nauwkeurig als je off-road gaat, in tegenstelling tot de Garmin apparaten.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:58:
Ik heb na gisteren ook wel zin om mijn trips te loggen, is dat garmin gebeuren goed te doen? prijs/kwaliteit enzo?
Ik ben gisteren via de posbank bij rheden door het bos bij hoenderloo (dichts bijzijnde bordje) uitgekomen, en ik vraag me af hoe ik dat gedaan hebik dacht ik volg het mountainbike pad, kom ik vanzelf ergens uit, maar hoenderloo was toch een eindje weg van waar ik begon (terug gereden over asfalt, en dat was volgens mij dichtbij de 30 kilometer. Echt eens bijhouden waar ik geweest ben, want het was een interessante route.
Nu moet er toch echt een nieuw zadel op gezet worden want gisteren was ik weer 6 uur in het zadel (alles bij elkaar), en de benen worden niet echt moe, maar die kont doet echt zeerkan er niet aan wennen.
[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 01-07-2011 12:32 ]
Goud is geen geld
Mooi ding zeg. 1 van de weinige 29ers waarbij de verhoudingen tenminste kloppen.Faxe schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:47:
Gisteren mijn nieuwe fiets opgehaald.
Speclistje
Van Nicholas Zion tailor made frame
Velgen NoTubes ZTR Arch 29
Spaken Dtswiss Competition
Naaf voorwiel Dtswiss 240s
Naaf achterwiel Rohloff (41 T Middleburn voor, 17 T Rohloff achter)
Voorvork Fox 32 F29 FIT Terralogic
Zadel Specialized Phenom Expert
Balhoofdlager Chris King
Snelspanner voor BB (wordt nog DT Swiss) achter DT Swiss
Crankstel Shimano XT
Schijfremmen Avid Elixir CR Mag
Pedalen Shimano XTR
Banden Rocket Ron 2,25 met Specialized binnendbandjes
[afbeelding]
[afbeelding]
In zijn natuurlijk habitat
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor de liefhebbers meer foto's hier
Stuur, stuurpen en zadelpen komt nog wat anders voor in de plaats. Waarschijnlijk worden dit de VN Tita uitvoeringen. Bidonhouders zijn ook geen blijvertje.
Wooch, mooi ding. Vooral dat knikje in de achterstestaandebuis. En dan dat systeem om je ketting op spanning te houden.Faxe schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:47:
Gisteren mijn nieuwe fiets opgehaald.

High Powered Madness
Verwijderd
Zie DMVerwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 19:53:
Mijn GLOEDNIEUWE Cube Acid gaat na 4 weken al in de verkoop....rug stribbelt te zeer tegen....nog geen 120 km. op gereden
700 euro

Col d'Oz is 7,5km lang met gemiddeld 7,7%, geen 11km (sorry). Heb 'm in mei nog beklommen met de racefietsloewie1984 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:40:
had ik al gezegd dat ik terug was van de alpe d' huez, niet voor alpe 'd huzes maar gewoon met 9 andere collega's wezen fietsen.
[afbeelding]
en na 2 uur en 20 minuten was ik boven
[afbeelding]
Enfin, na de verkenningstocht, hebben we omstreeks 17:00 met 900 km autorijden en een paar energiereepjes in de maag de behoefte om de Col d' Oz op te fietsen, 11km een goede berg om te wennen aan de Franse alpen. Binnen 1 uur en 40km ben ik boven, dat is vrij lang. Ik mis een soort van basis conditie waarvan ik me bewust ben en heb voorgenomen deze op te gaan bouwen voor volgend jaar.
Bedoeling is dat er nog een VN titanium stuur op komt. Die is minder breed dan het stuur wat er nu op zit. Schijven zijn voor en achter 160mm. Als ik over een paar weken naar Oostenrijk ga om de M3-Montafon en Ironbike marathon te fietsen komt er voor nog een 180 mm schijf over. Vooral bij de Ironbike ben je de 180 mm voor hard nodig. Ben benieuwd of ik de olie nog aan de kook krijg in de laatste afdalingDJTimo schreef op maandag 04 juli 2011 @ 08:12:
Kijk, zo is je VN nòg mooier, onder de blubber.![]()
Ben zelf ook erg tevreden met mijn 29er. Ik gebruik mijn voorvork veel minder (dus die staat vaker gelocket) dan voorheen, omdat het comfort van de fiets zelf groter is. Dit komt het stuurgedrag, met name in afdalingen, ook weer ten goede, echt super.
Het brede stuur zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van de spierpijn de armen. Maar die is zo ingekort met een pijpensnijder. Voordat je dat doet, kun je wellicht door met de stand/hoek van het zadel te spelen uitsluiten of het inderdaad het stuur is.
Wat voor remschijven zitten er op? Ze lijken niet echt groot, 160mm of toch 180mm?
Verwijderd
De Phenom is voor mij een zadel waar ik echt niet op kan zitten. Na 25 km een zere zitbotjes en dat houdt niet op.pjlgt schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:00:
Had na de 36 km wel flink pijn in de bips, dus eerst maar eens een nieuwe zadel besteld. Specialized Phenom Gel in 143mm. Kijken of die betere vriendjes met de kont kan worden dan de iets te smalle Fizik Gobi.
[ Voor 37% gewijzigd door Shanquish op 04-07-2011 20:25 ]
Mybad, ik bedoelde de Col d'Ornon die hebben we opgefietst, de d'Oz is door een collega van me beklommen idd de berg/weg naar Chalet Beyond waar wij zaten.Bakkert schreef op maandag 04 juli 2011 @ 08:54:
[...]
Col d'Oz is 7,5km lang met gemiddeld 7,7%, geen 11km (sorry). Heb 'm in mei nog beklommen met de racefietsHet is een vervelend klimmetje, met name omdat hij na de helft nog tyfuszwaar wordt (lange rechte stuk weer met stukken 10%). Had er de eerste keer 40 minuten over gedaan en nadat ik de Alpe d'Huez had bedwongen zo'n 55 minuten.
http://www.climbbybike.co...tation&qryMountainID=7017
Zaten jullie ook bij Chalet Beyond?
[ Voor 17% gewijzigd door HawVer op 04-07-2011 23:43 ]
http://hawvie.deviantart.com/
Die Ornon schijnt erg mooi te zijn bovenop toch? En Chalet Beyond is geweldig. Hulde voor de mannen (en vrouwen) die daar werken. Van 's ochtendsvroeg tot 's avondslaat voor je in de weer, heerlijk koken voor grote groepen en ook nog meefietsen etc etc etcloewie1984 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 20:51:
[...]
Mybad, ik bedoelde de Col d'Ornon die hebben we opgefietst, de d'Oz is door een collega van me beklommen idd de berg/weg naar Chalet Beyond waar wij zaten.

Even een kleine update vanaf mijn kant! Net de fiets opgehaald. Er is vrijwel niet op gefietst. De rubberen puntjes zaten nog aan de wielen. Alles voelde goed, geen speling, geen slijtage, goede vering, nergens valschade. Me is happy, volgens mij een goede aankoop. De helft van de aanschafwaarde in een jaar eraf.HawVer schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:40:
Whelp, ik heb 700 euro geboden op deze fiets: http://fietsen-brommers.m...tion-full-xt-en-zgan.html Alleen had niet gedacht dat hij meteen akkoord zou gaan. Lijkt me een goede fiets. Nette onderdelen Shimano XT is zover ik weet goed materiaal. Alleen! Waar moet ik morgen op letten als ik hem ga ophalen? Haarscheurtjes weet ik al, maar verder nog tips?
Klein detail is dat dit frame een inch kleiner is dan aangeraden voor mijn beenlengte. Ik heb op een fiets van mijn zwager gefietst en merkte geen probleem. Fietste lekker.
High Powered Madness
Verwijderd
High Powered Madness
ik ben gisteren serieus gevallen.. en ik heb ze nu op het loste gezet, en ik schiet er niet uit als ik geweldig demareerVerwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:23:
En je crank, mij werd het expliciet afgeraden om hem met de hogedrukreiniger af te spuiten, zeker rondom de assen en naven.
Ik heb mijn klikpedalen heel losjes staan zodat ik minder makkelijk omdonder als ik het op een helling niet red.
Verwijderd
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq