Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.247 views

Onderwerpen

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11 19:22
Eindelijk maar toch een setje SPD schoenen gekocht. Nu ben ik eindelijk klaar voor het echte werk.

Afbeeldingslocatie: http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/46678.jpg

Northwave Lizzard Pro SBS

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:57:
Ik heb zelf dan een Cube, en merk dat ik savonds na het eten ook graag een rondje fiets om het te laten zakken allemaal.....
maargoed, dan is het bos ver te zoeken, en ga ik nergens onverhard tegen komen (of ik moet in de berm naast het fietspad gaan fietsen)

Is het lastig (is het te doen?) om onder een mountainbike andere wielen te plaatsen, op zo'n manier dat ik zaterdag en zondag weer zonder teveel heisa de dikkere banden er weer onder krijg? of ga je dan te moeilijk doen met de versnellingen etc. Geen idee. om nou een wielrenfietsje ernaast te kopen vind ik ook weer zo wat....

Ik weet ook niet wat die dikke banden doen op asfalt, en het fietst niet verkeerd ofzo, maar het zal vast lichter fietsen. en savonds na het eten is ff heen en weer sjeezen ook wel leuk.
Ik fiets ook regelmatig over asfalt met de mountainbike en ik heb er eerlijk gezegd geen problemen mee. Afhankelijk van je bandenspanning en tempo slijt het rubber wel iets meer, zo is mijn Racing Ralph bandje achter na ongeveer 3000 kilometers nog maar een paar millimeter dik (is dan ook vervangen na de eerste 3000 kilometer). Ik kan nu prima een uurtje fietsen met een gemiddelde van 28 km/u, zeker als ik echt alleen over asfalt ga en niet zo vaak hoef te stoppen voor verkeer.

Het is gewoon een kwestie van gewenning, zeker op een rondje van een kilometer of 30 of 40 kan ik op een MTB even relax fietsen. Ga ik verder dan dat, dan merk ik wel dat een racefiets toch wat lichter en soepeler gaat.

Anyways, als het mountainbiken je bevalt kun je er zo een eenvoudige racefiets bij kopen. Altijd leuk om af te kunnen wisselen. ;)

Goud is geen geld

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 17:53
frankknopers schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:01:
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt met mijn nieuwe Garmin Forerunner 405 :)
Begrijp ik het nou goed, en houdt dat horloge je positie, snelheid, hartslag en hoogtemeters bij? Op de site staat nl. het volgende:
Gedurende uw training zal dit dunne, slanke horloge de afgelegde afstand, pas, hartslag en calorieverbruik nauwkeurig bepalen en weergeven op het gemakkelijk af te lezen scherm
Heb op zich wel interesse in een dergelijk horloge.

discogs

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
@frankknopers:
Je hebt de pret van een gps ondertussen ook ontdekt zie ik. :)
Waarom ben je eigenlijk voor de ForeRunner gegaan ipv de fiets-serie (Edge)?

@EnzoMatrix:
Je kan altijd een extra setje wielen kopen (hoeven geen dure te zijn) waar je dan slicks op legt. Dan heb je een setje wielen voor op het asfalt en eentje voor offroad.
Wel opletten met de wielen voor asfalt: je moet kijken wat de max bandendruk is voor dat wiel. MTB wielen zijn niet ontworpen om op hoge drukken te rijden (zoals bij de racefiets, 7-8bar bv).De velg zou dan wel eens kunnen scheuren.
loewie1984 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 08:33:
[...]

Begrijp ik het nou goed, en houdt dat horloge je positie, snelheid, hartslag en hoogtemeters bij? Op de site staat nl. het volgende:
[...]

Heb op zich wel interesse in een dergelijk horloge.
Inderdaad. Ook cadans en eventueel het aantal watt dat je trapt (of andere apparaten dan Ant+ ondersteunen) kunnen geregistreerd worden.

[ Voor 28% gewijzigd door .joeri. op 09-06-2011 09:49 ]

Klik: .joeri. !

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

.joeri. schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:47:
@frankknopers:
Je hebt de pret van een gps ondertussen ook ontdekt zie ik. :)
Waarom ben je eigenlijk voor de ForeRunner gegaan ipv de fiets-serie (Edge)?
Ik wil het dingetje ook op de mountainbike gebruiken en dan is de Edge misschien wat te kwetsbaar. Daarnaast wil ik het apparaatje op meerdere fietsen gebruiken en ook met hartslagband erbij tijdens de fitness. Dan is een horloge formaat ideaal.

De Forerunner 405 meet elke drie seconden de GPS locatie, waaruit ie dus ook (enigszins vertraagd) de snelheid kan meten. Via het draadloze ANT+ systeem kan het horloge data uploaden naar de computer (met meegeleverde ANT+ USB stick) en communiceren met accessoires zoals een cadans/snelheid sensor, een hartslagband of een foot-pod voor je voetstappen.

Werkt allemaal erg mooi en de routes die ik heb gefietst zijn ook weer in te laden in Google Earth :) Verder kun je een GPS locatie opslaan, zodat je altijd weer de weg terug kunt vinden naar dat punt. Dat kan handig zijn als je in onbekend gebied fietst.

Goud is geen geld

• .joeri.
Ikzelf heb de Edge 500, die is goed te gebruiken op de fiets (zowel MTB als koersfiets). Goed beschermd tegen modder, stof en water. Klein en licht en staat stevig op het stuur. En je krijgt bv ook twee fietshouders.

Maar inderdaad, als je hem gebruikt op de fitness is de ForeRunner wel handiger.
(De edge is niet echt handig om te lopen :P )

Verwijderd

Edge500 ben ik ook naar op zoek...maar ik ben een Mac-gebruiker en lees nogal wat gedoe over Edge en Ma....hebben jullie daar ervaringen over?

• .joeri.
Ook Mac gebruiker hier, zonder problemen. Het is pas als je een toestel met navigatie koopt (vanaf Edge 705) dat er niet echt veel goede programma's zijn voor Mac.

Ik upload al mijn trainingen onmiddellijk naar connect.garmin.com. Pas als ik geen internet heb dan sync ik met de bijgeleverde garmin software (Garmin Training Center). Maar online kan je de gegevens nauwkeuriger aflezen.

Als je Chrome gebruikt als browser, dan zal connect.garmin.com zeggen dat het uploaden niet lukt. Je kan dan bv Safari gebruiken, of User Agent Switch extensie voor Chrome installeren. Dan wordt Chrome herkent als safari en lukt het zonder problemen (Garmin ondersteund Chrome niet.. :/ )

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52
frankknopers schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:10:
[...]

Het is gewoon een kwestie van gewenning, zeker op een rondje van een kilometer of 30 of 40 kan ik op een MTB even relax fietsen. Ga ik verder dan dat, dan merk ik wel dat een racefiets toch wat lichter en soepeler gaat.
[...]
Ik ga de laatste tijd wekelijks mee met enkele collega's die enkel baanfietsen, dat is meestal rond de 50km.
Dat lukt heel goed met de mtb, weliswaar is het gemiddelde wel maar ~25km/h. :)

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Aan de mensen met een iPhone, ik doe altijd mijn iPhone in mn rugzak en zet runKeeper aan.. is gratis en doet nethetzelde dan zo een garmin : )!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Afgelopen zaterdag in het Pfälzerwald gefietst. Zijn met 3 man begonnen aan het lange stuk van route 1. Helaas was de route aanduiding nogal bagger erg lang mee bezig geweest om de route te vinden en vaak fout gefietst. Echt zonde het is een mooi gebied met hele mooie routes.

Vrijwel aan het begin de eerste krasjes om de fietst gemaakt. Waren fout gefietst waardoor we over een stijl smal voetgangerspad naar beneden gingen. Ging halverwege fout toen ik moest afstappen en op een schuine rots ging staan. Fiets bleef boven staan en ik glee 3 meter naar beneden. Was wel ff spannen. Zelf wat schrammen opgelopen en de fiets alleen aan de decals op de voorvork.

Volgende keer een terug naar het gebied maar dan met gps . . .

Ga deze week ook de pedalen vervangen voor spd aan beide kanten. Raakte uiteindelijk nogal gefrustreerd doordat ik op lastige stukken de pedalen steeds moest draaien naar de spd kant.

High Powered Madness

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

MetalG schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:56:
Aan de mensen met een iPhone, ik doe altijd mijn iPhone in mn rugzak en zet runKeeper aan.. is gratis en doet nethetzelde dan zo een garmin : )!
Hoop dat die Runkeeper net zo nauwkeurig is als je midden in het bos zit. Mijn Garmin Forerunner geeft ook precies aan aan welke kant van de weg je fietst en ook heb je dan informatie over je hartslag erbij. Ook doet de Garmin software corrigeren voor hoogtemeters en kun je online ook je eigen route afspelen.

Gisteren nog weer een rondje gemaakt over de Holterberg: http://connect.garmin.com/activity/92148053

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/mountainbike-holterberg-14juni.png

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 14-06-2011 11:25 ]

Goud is geen geld

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11 19:22
Fietsen jullie het liefst met een strakke of baggy shorts? Ik fiets nu een tijdje met een strakke broek maar het bevalt me eigenlijk niet. Op een gegeven moment gaat 'ie echt vervelend zitten als ik regelmatig uit m'n zadel kom. Vandaar dat ik nu een Vaude Skale broek heb gekocht.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:01

Vos

AFCA

Altijd met strakke broek gefietst en nooit problemen mee gehad...er zit wel verschil in kwaliteit per merk heb ik in de tijd gemerkt. Goede zeem scheelt veel!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Heb een Ultima met zeem erin (de die-hards doen het zonder!). Vind het strakke eigenlijk wel prettig zitten en heb van de broek zelf nooit last. De zeem zit soms een beetje onhandig, maar na wat husselen heb ik er geen last meer van.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:06
Gabliboeba schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 11:35:
Fietsen jullie het liefst met een strakke of baggy shorts? Ik fiets nu een tijdje met een strakke broek maar het bevalt me eigenlijk niet. Op een gegeven moment gaat 'ie echt vervelend zitten als ik regelmatig uit m'n zadel kom. Vandaar dat ik nu een Vaude Skale broek heb gekocht.
Waar gaat hij vervelend zitten? Ik vind een strakke broek juist net erg fijn zitten. Blijft nergens achter haken, is licht, heeft een zeem die altijd op de juiste plaats zit en werkt goed samen met je huid doordat hij er strak omheen zit.

Heb je een kwaliteitsbroek gekocht of heb je er eentje van cyclewear/lidl/action etc. ? Want van laatstgenoemde kan je mijn inziens geen lekker zittende broek verwachten. Nu zullen er wel mensen over die opmerking heen gaan vallen, maar dat is mijn mening.

• Ikke!
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Broeken moet je echt passen, zeker voor de eerste keer. Eentje met bretels scheelt zeker in het afzakken. Maar heb er ook eentje met bretels gekocht bij Cycle wear, opzich prima, maar zat toch niet 100% ok. Toch maar een wat duurdere van Agu gekocht en dat zit echt perfect. Veel eerder moeten doen. Wel met bretels dus, anders had ik na een paar keer uit het zadel komen de zeem aan de voorkant zitten en achter zat ik precies op het randje vd zeem.

Klik mee voor GoT!........

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:23
ATB - Baggy
wegfiets - strak

• Vos

Vos

AFCA

Hoe zit een zeem in een baggy broek dan? Dat kan dan toch niet echt goed op zijn plaats blijven zitten?

Net ff gefietst...rondje wat ingekort want de klem van de stuurpen zat beetje los. En met draaiend stuur fietst niet erg fijn. Wel heerlijk fiets weer!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Same here, bij die strakke fietsbroeken met zeem gaat mijn leuter van links naar rechts op die hobbelige paden. Die doe ik wel aan met de racefiets. Dan liever gewoon een wat wijdere broek die over de knieën hangt. Vandaag trouwens weer de Holterberg een bezoekje gebracht, ging nog iets sneller dan gisteren. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/roue-mtb-holterberg-14juni-kaart.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/roue-mtb-holterberg-14juni.png

Stats:
Afstand: 58,48 kilometer
Snelheid (moving average): 26,5 km/u
Max snelheid: 63,6 (waarschijnlijk iets hoger, maar de GPS registreert niet elke omwenteling van het wiel zoals een cadanssensor of simpele kilometerteller)
Hartslag avg/max: 142/170 bpm

[ Voor 17% gewijzigd door frankknopers op 14-06-2011 21:01 ]

Goud is geen geld

• dalus

dalus

Firing Sparks

Net ook even een kort rondje gemaakt. Erg blij dat ik van combi pedalen naar volledig spd ben gegaan. Fiets vandaag ook maar eens grondig schoon gemaakt. Was wel nodig na het fietsen in Pfalz. Hoop daar nog eens terug te komen.

High Powered Madness

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

dalus schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:00:
Net ook even een kort rondje gemaakt. Erg blij dat ik van combi pedalen naar volledig spd ben gegaan. Fiets vandaag ook maar eens grondig schoon gemaakt. Was wel nodig na het fietsen in Pfalz. Hoop daar nog eens terug te komen.
Klikpedalen zijn inderdaad relax bij het mountainbiken, ik heb ze sinds dag 1 en ik zou niet zonder willen.

De Holterberg lag er zo mooi bij dat ik even ben gestopt om een plaatje te schieten met mijn iPhone. Kwaliteit is niet super, maar het was echt mooi 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/holterberg-zwarteroute.JPG

Goud is geen geld

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ziet er mooi uit. Ook heerlijk weer. Hopen dat het zo blijft de komende tijd.

Heb net zelf een garmin edge 705 besteld. Hoop hem morgen binnen te hebben en uit te testen :) Ben benieuwd.

High Powered Madness

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

frankknopers schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:01:
[...]

Klikpedalen zijn inderdaad relax bij het mountainbiken, ik heb ze sinds dag 1 en ik zou niet zonder willen.

De Holterberg lag er zo mooi bij dat ik even ben gestopt om een plaatje te schieten met mijn iPhone. Kwaliteit is niet super, maar het was echt mooi 8)

[afbeelding]
Die brede beklimming is daar zooo gaaf! En dan die afdaling, ook breed, maar dan met een singletrack in het midden _/-\o_ Heel erg mooi inderdaad.

Helaas heeft mijn Garmin Edge 305 het begeven. Laadt niet meer op, wil niet meer aan. Nu gaat er een Edge 800 komen met touchscreen 8)

If it aint fixed, it's broken.

• loewie1984
Aankomend weekend ligt er een zware beproeving voor mij, het past wellicht niet volledig in het MTB topic, maar vrijdagochtend om 04:30 zal ik samen met nog 9 collega's afreizen naar Frankrijk om in een lang weekend de Col du Telegraph, Alpe d'Huez én de Col du Galibier te gaan bedwingen

spoiler:
op mijn mountainbike 8)7 8)7 8)7

Het zou prima te doen moeten zijn, ik heb extra voor deze gelegenheid de tractorbanden :) vervangen voor gladde banden. Ik ga in ieder geval op mijn eigen tempo proberen deze iconische legendarische bergen te bedwingen. Foto's en ervaringen kunnen jullie verwachten na dinsdag :)

discogs

• Tjebakka

Tjebakka

loewie1984 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:09:
Aankomend weekend ligt er een zware beproeving voor mij, het past wellicht niet volledig in het MTB topic, maar vrijdagochtend om 04:30 zal ik samen met nog 9 collega's afreizen naar Frankrijk om in een lang weekend de Col du Telegraph, Alpe d'Huez én de Col du Galibier te gaan bedwingen

spoiler:
op mijn mountainbike 8)7 8)7 8)7

Het zou prima te doen moeten zijn, ik heb extra voor deze gelegenheid de tractorbanden :) vervangen voor gladde banden. Ik ga in ieder geval op mijn eigen tempo proberen deze iconische legendarische bergen te bedwingen. Foto's en ervaringen kunnen jullie verwachten na dinsdag :)
Helemaal geen probleem! Heb zelf de Mont Ventoux op MTB gedaan, ook met slicks ipv tracktorbanden, en je bent juist in het voordeel met een licht verzet. Alleen afdalen gaat een stuk lastiger. Overigens zou ik de Galibier direct ná de Telegraph doen ;)

• loewie1984
Ja de telegraph gaat vooraf aan de galibier had ik al gezen :p

En dat het goed te doen is met de mtb heb ik ook begrepen, ondanks dat renfietsen een groter wielmaat hebben heeft de mtb vanwege het lichtere verzet weer een voordeel. Dus ik verwacht ook dat het allemaal goed gaat komen.

verder...
Ik heb een Cube LTD CC 2010 model waar ik heel tevreden over ben, er is alleen een maar... en als ik terug kom dan ga ik daar wat aan doen en dat is nl. mijn hayes stroker remmen vervangen voor shimano deore xt disc brakes want daar ben ik absoluut niet tevreden over. Zodra dat gefixed is, is mijn hele fiets xt afgemonteerd en kan ik wel weer ff vooruit :)

discogs

• Vos

Vos

AFCA

Ik heb ook de Ventoux op mijn fully gedaan...met atb banden ;). Prima te doen al verwacht ik dat het met een racer wel een stukje makkelijker gaat mits je een goed verzet hebt staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 15-06-2011 10:26 ]

• .joeri.
Hopelijk heb je ook een vering dat je kan uitzetten? Anders verlies je daar ook nogal wat krachten mee..
Maar voor de rest, succes!
En als je eerst de Glandon nog eens oprijdt, dan heb je een volledige Marmotte gereden 8) . Dat op je MTB, respect!

• loewie1984
lockout op het stuur >check

discogs

• Tjebakka

Tjebakka

loewie1984 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:15:
Ja de telegraph gaat vooraf aan de galibier had ik al gezen :p

En dat het goed te doen is met de mtb heb ik ook begrepen, ondanks dat renfietsen een groter wielmaat hebben heeft de mtb vanwege het lichtere verzet weer een voordeel. Dus ik verwacht ook dat het allemaal goed gaat komen.

verder...
Ik heb een Cube LTD CC 2010 model waar ik heel tevreden over ben, er is alleen een maar... en als ik terug kom dan ga ik daar wat aan doen en dat is nl. mijn hayes stroker remmen vervangen voor shimano deore xt disc brakes want daar ben ik absoluut niet tevreden over. Zodra dat gefixed is, is mijn hele fiets xt afgemonteerd en kan ik wel weer ff vooruit :)
Ik zit er ook aan te denken om mijn XT V-brakes te gaan vervangen door de schijfvariant. Of zijn er nog betere opties beschikbaar in dezelfde prijsklasse. Kan iemand hier daar wellicht wat advies over geven? Ik zie door de bomen het bos een beetje niet heel erg meer... :'(

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:29
Ben nieuw in het MTB circuit en ben nu nog zelfs opzoek naar een fiets. Heb wel ervaringen op het gebied van wielrennen en met betrekking tot groepen etc. Maar bij MTB zie ik de door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik opletten, en wat is voor een beginnend MTB'er verstandig om op te letten? Ook qua merken of onderdelen zou ik graag wat meer info willen hebben.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• loewie1984
Ik had een ruwe schatting door mijn fietsenmaker laten doen en het is wel aan de prijs. Ik moest uit gaan van zo'n 350 eu max voor deore xt disc brakes. Het kan dus alleen maar meevallen...

@onder, ik zie het ja.. damn ebay..

[ Voor 9% gewijzigd door loewie1984 op 15-06-2011 11:18 ]

discogs

• Tjebakka

Tjebakka

Ik ga denk ik alles van eBay afhalen :) Vaak vele malen goedkoper! Overigens ga ik dan ook meteen m'n hele wielset vervangen. Voor heb ik nu Mavic XC117 en achter XC 317. Op zich best goede velgen, maar als ik dan toch voor schijfremmen ga heb ik ook geen remrand meer nodig ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Tjebakka op 15-06-2011 11:18 ]

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
frankknopers schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:01:
[...]

[afbeelding]
Holterberg wil ik zeker nog eens heen. Tijd voor een GOT MTB-meet :)

Hoor ook goede dingen over de Lemelerberg? Iemand daar wel eens geweest?

• dalus

dalus

Firing Sparks

got mtb meeting is misschien wel een leuk idee ja. Elk jaar ergens anders houden. Kan leuk worden.

High Powered Madness

• Vos

Vos

AFCA

Wicked-Game schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:11:
Ben nieuw in het MTB circuit en ben nu nog zelfs opzoek naar een fiets. Heb wel ervaringen op het gebied van wielrennen en met betrekking tot groepen etc. Maar bij MTB zie ik de door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik opletten, en wat is voor een beginnend MTB'er verstandig om op te letten? Ook qua merken of onderdelen zou ik graag wat meer info willen hebben.
Stel eerst je budget vast...dan heb je al een grote schifting in het aantal opties.

• Wicked-Game
Vos schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:24:
[...]

Stel eerst je budget vast...dan heb je al een grote schifting in het aantal opties.
Zat te denken om er rond de 1000,- euro voor uit te trekken. Het gaat puur om eens naast standaard wielrennen eens de bossen in te duiken wat je met een wielrenfiets niet doet. Daarnaast is mijn wielrennen prio 1 en mountainbiken er gewoon voor erbij.

• Roet
  • Laatst online: 15:06
Die vraag kwam laatst ook voorbij, Ik denk dat je toch uit zult komen op een Trek 6700 of een Cube Acid / Cube LTD. Waar overigens niets mis mee is. Misschien even een zoekactie doen? In de topicstart staat wat, gedateerde, informatie over de groepen. Als ik jou zo hoor is SLX afdoende. XT is wel fijn maar zeker geen must.

Denk dat de Cube LTD je het meest zal bevallen, gezien die een wat meer racefiets-zit heeft.

• Wicked-Game
Roet schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:16:
Die vraag kwam laatst ook voorbij, Ik denk dat je toch uit zult komen op een Trek 6700 of een Cube Acid / Cube LTD. Waar overigens niets mis mee is. Misschien even een zoekactie doen? In de topicstart staat wat, gedateerde, informatie over de groepen. Als ik jou zo hoor is SLX afdoende. XT is wel fijn maar zeker geen must.

Denk dat de Cube LTD je het meest zal bevallen, gezien die een wat meer racefiets-zit heeft.
Okay zal beide eens opzoeken. Qua groep een SLX of XT zal ik eens nader onderzoeken. Het hoeft inderdaad geen high-tech fiets te zijn, maar moet wel van enige kwaliteit zijn.

• maartend
Wicked-Game schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:23:
[...]

Okay zal beide eens opzoeken. Qua groep een SLX of XT zal ik eens nader onderzoeken. Het hoeft inderdaad geen high-tech fiets te zijn, maar moet wel van enige kwaliteit zijn.
Moet het nieuw zijn?
Voor dat geld vind je nl. op mountainbiking.nl en dan het forum, hele leuke bikes.

• Wicked-Game
maartend schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:29:
[...]

Moet het nieuw zijn?
Voor dat geld vind je nl. op mountainbiking.nl en dan het forum, hele leuke bikes.
Nieuw heeft wel mijn voorkeur. 2e hands zit je toch met maten, hoe is er omgegaan met de fiets etc. Tuurlijk kijk ik met een schuinoog naar die hoek.

• maartend
Wicked-Game schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:44:
[...]

Nieuw heeft wel mijn voorkeur. 2e hands zit je toch met maten, hoe is er omgegaan met de fiets etc. Tuurlijk kijk ik met een schuinoog naar die hoek.
Mocht je iets tegenkomen daar en er vragen over hebben, stel ze hier.

• Wicked-Game
Even gelijk iets over inch maten. Ben 1,93m lang. Welke maat is dan aan te raden?

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 14:57
Je zou ook nog een beetje de internetwinkels af kunnen speuren bijvoorbeeld:
http://www.12gotrading.nl/
http://www.fietssportief.nl/
hebben allebei ook een fysieke winkel wat ik altijd als een grote pré ervaar.
Goede ervaring met 12gotrading

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Verwijderd

+1 voor goede ervaring met 12go

• pjlgt
  • Niet online
Wie hebben er hier ervaring met het rijden met een GPS? Zit te kijken naar een Garmin Edge 500. Weet dat je daar geen kaarten in kunt laden, maar wel routes. Vraag me af of het niet hebben van kaarten een groot nadeel is? Gaat mij meer om het volgen van routes en registreren van ritten.

[ Voor 25% gewijzigd door pjlgt op 18-06-2011 12:35 . Reden: Iphone gepriegel, dus verkeerde knop :P ]

• maartend
pjlgt schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 11:10:
Wie hebben er hier ervaring met het rijden met een GPS? Zit te kijken naar een Garmin Edge 500. Weet dat je daar geen kaarten in kunt laden, maar wel routes. Vraag me af of het niet hebben van kaarten een groot nadeel is. Gaat mij meer om het volgen van routes en registreren van ritten.
Dan heb je maar een klein dingetje nodig die aangeeft mbv een pijl wanneer je moet afslaan.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

pjlgt schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 11:10:
Wie hebben er hier ervaring met het rijden met een GPS? Zit te kijken naar een Garmin Edge 500. Weet dat je daar geen kaarten in kunt laden, maar wel routes. Vraag me af of het niet hebben van kaarten een groot nadeel is? Gaat mij meer om het volgen van routes en registreren van ritten.
Ik ben nu bijna twee weken in het bezit van een Garmin Forerunner 405 HRM, een GPS horloge dat bij houdt waar je geweest bent, hoe snel je gaat en eventueel wat je hartslag en cadans is. Een erg handig apparaat, want omdat het een horloge is kun je hem ook gebruiken met hardlopen en fitness bijvoorbeeld. Als je gaat fietsen zet je de timer aan en als je terug komt en de timer stopzet kun je het horloge naast je PC leggen en dan stuurt ie draadloos de route door waar je geweest bent. Die kun je dan online bekijken en delen met anderen. Werkt erg mooi.

Mijn model heeft geen kaartfuncties, maar die heb ik eerlijk gezegd ook niet nodig. Meestal fiets in @random ergens heen en gebruik ik mijn intuïtie om weer thuis te komen. Wél kun je met deze Forerunner 405 een aantal punten opslaan, zodat je altijd weer bij dat punt kunt terugkomen met een GPS die je in de juiste richting kan wijzen.

Voor mountainbiken lijkt me dat meer dan genoeg, tenzij je misschien routes in het buitenland wilt gaan doen. Daar heb ik nog geen ervaringen mee.

Enkele screenshots van wat je aan informatie krijgt na een fietstocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/garmin-connect.png

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/garmin-connect2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/garmin-connect3.png
Zie: http://connect.garmin.com/activity/92380117

Zeker waar voor je geld, erg leuk om de verschillende rondes te vergelijken :)

Goud is geen geld

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 14:57
Nog tweakers die a.s. zaterdag aan Limburgs Mooiste meedoen? Ik zelf ga de 75km rjiden.
Door drukte minder getraind dan ik wilde (lees vrij weinig) maar moet uit te rijden zijn. Vrijdag's overnachten in Valkenburg was nog enige plaats waar nog wat vrij was.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Limburgs mooiste = MTB toertocht uitgezet over B weggetjes en veel te brede zandpaden. Af en toe eens omhoog, maar dan rijden allerlei mensen in de weg die niet vooruit komen. Saai omlaag. Weer mensen die in de weg rijden (kan ook niet anders met die aantallen deelnemers). Bij de eerste pauze had ik het gehad en ben over de weg terug naar het skicentrum gereden. Daar de berg 3 of 4 maal omhoog en omlaag gereden, dat was het leukste van de hele tocht. Ik had mijn Titus bij me, maar ik had net zo goed een step mee kunnen nemen.

Het lijkt wel alsof de tocht uitgezet is door wielrenners die net doen alsof ze zand leuk vinden en zorgvuldig alle leuke paadjes en singletrack vermijden. Mij zie je er iig nooit meer terug.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Jammer, en dat terwijl de vaste routes rond Landgraaf echt wel heel mooi en uitdagend zijn. Oftewel, advies: zaterdag lekker LM op de racefiets doen en zondag op de MTB zelf de vaste routes rijden :)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het zou kunnen dat dit jaar anders is, ik baseer mijn uitspraken van de tocht in 2009 of 2008. Maar mijn gevoel zegt dat LM dit jaar weer voor kwantiteit gaat ipv kwaliteit.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• loewie1984
had ik al gezegd dat ik terug was van de alpe d' huez, niet voor alpe 'd huzes maar gewoon met 9 andere collega's wezen fietsen.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.me.com/patrick.heinrichs/101051/DSC_0107/web.jpg?ver=13085844070001

en na 2 uur en 20 minuten was ik boven
Afbeeldingslocatie: http://gallery.me.com/patrick.heinrichs/101051/DSC_0308/web.jpg?ver=13085863910001

Het was een mooi weekend, vrijdagochtend 5 uur vroeg vertrokken en bijna 900 km gereden naar Oz-en-Oisans richting een gehuurd chalet voor 10 personen. Het chalet was goed verzorgd en na onze aankomst hebben we onze spullen uitgepakt om vervolgens de alpe d' huez op te rijden met de auto als verkenningstocht voor de dag erna. Zodra je de eerste stijging ziet en het stuk na de eerste haarspeldbocht moet je toch erkennen dat het behoorlijk stijl is. Ik vind het daarom ook niet te bevatten dat je er met de auto een kwartier over doet om boven te komen, af te dalen met je fiets zo'n 25 minuten en eensch een groot wielrenner pantani en armstrong in 37:35 en 37:36 resp. minuten boven kwamen.

Enfin, na de verkenningstocht, hebben we omstreeks 17:00 met 900 km autorijden en een paar energiereepjes in de maag de behoefte om de Col d' Ornon op te fietsen, 11km een goede berg om te wennen aan de Franse alpen. Binnen 1 uur en 40km ben ik boven, dat is vrij lang. Ik mis een soort van basis conditie waarvan ik me bewust ben en heb voorgenomen deze op te gaan bouwen voor volgend jaar.

Na de Col d' Ornon, rust ons een warme douche en een paar vadzige pizza's in een of ander gehucht onderaan de stuwdam bij het plaatsje.

De dag erna (zaterdag) begint met regen, in de ochtend meer als 12mm en het komt met bakken uit de lucht vallen. Ik had me voorgenomen goed te ontbijten, normaal ben ik niet zo'n ochtendmens als het aankomt op eten maar ik had als tip gekregen goed te eten anders zou je het sowieso niet redden. 11:00 nog steeds regen, collega's besluiten wat boodschapjes te doen, om zodoende om 13:00 een flinke pan spaghetti te presenteren als middagmaaltijd voor de tocht der tochten.

14:30 aangekomen onderaan de alpe d' huez, auto geparkeerd, paar rondjes warmgedraaid en vertrokken. 15:10 start onderaan de berg. Eerste berg op, je weet gewoon dit wordt 3 a 4 kilometer afzien, maak daar maar gewoon 15 van want er komt geen einde aan. Diverse stukken zijn 10% of net iets meer maar nooit onder de 8%. Mijn collega's zijn allang met de noorderzon vertrokken en ik kom ze zelfs weer tegemoet in de afdaling bij het tunneltje.

Ik had me voorgenomen de tijd van sander latinga van bnn try before you die te kloppen (die stond nl. op 2 uur) maar de heren stoppen bij de cafe's terwijl wij de tourfinish aangehouden hebben. Daarnaast zijn zij div. keren afgestapt terwijl ik me voorgenomen had niet uit mijn spd's te komen. Elke bocht die ik zag was aftellen, elke bocht die ik zag gebruikte ik om te drinken en benen te strekken. Met gem. 6,5 km/u ben ik boven gekomen en de alpe d' huez beklommen en overwonnen. Mijn persoonlijke overwinning is niet afstappen en dat is gelukt. Na de beklimming ben ik afgedaald in een auto met stoelverwarming want tering het was koud. 's avonds nog wat gegeten en de dag erna niet eerder wakker geworden dan 10:30 ja ik was moe.

Eenmaal wakker waren mijn collega's alweer vertrokken met wilde plannen, de telegraph, galibier en cote du fer zou beklommen worden. Ik ben gaan sightseeing en foto's maken met een collega en genieten van onze laatste prachtige en vooral zonnige dag. Mijn collega's hebben zich achteraf gezien beperkt tot slechts de galibier. Bij aankomst boven werd er een standbeeld gehuldigd voor pantani. Bij het beklimmen van de alpe 'd huez hebben we direct de 'nieuwe' bocht 0 gezien.

Het was een kiks weekend waar ik van heb genoten, het heeft me bewogen en geinspireerd. Het doel is om volgend jaar de dolomieten aan te doen, het streven is dat ik mijn collega's op racefiets kan bijbenen.

Voor zij die meer sfeerfoto's willen zien, verwijs ik jullie naar de gallery van mijn collega

discogs

• Vos

Vos

AFCA

Klinkt leuk ja! Eigenlijk moet je hem volgend jaar weer geen beklimmen en er dan een hap afrijden. Moet kunnen lijkt me...weet niet precies hoe getraind je bent, maar je mist bepaalde basis conditie? Ik fiets zelf eigenlijk te weinig, maar voetbal wel 3/4 keer per week...dus de basis conditie is er altijd wel. Scheelt behoorlijk :).

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 25-06-2011 14:31 ]

• MetalG
Bon, vandaag 55km gereden, en serieus gevallen :D! Achja was mn eerste keer dus niet zo erg! (en dit zonder klikpedalen :P)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

loewie1984 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:40:
had ik al gezegd dat ik terug was van de alpe d' huez, niet voor alpe 'd huzes maar gewoon met 9 andere collega's wezen fietsen.
Mooi hoor, zoiets wil ik ook wel een keer doen, maar dan moet ik eerst meer fietsgezelschap vinden :P

Vandaag ook weer een rondje gemaakt met kameraad, wel grotendeels op het asfalt gebleven en lekker tempo gefietst. Ik weet niet of het nou lag aan de hitte of aan het feit dat ik verkouden was, maar mijn hartslag was wel relatief hoog vandaag. Gemiddeld 151 en maximaal 181 bpm. Wel weer lekker veel sprintjes gedaan en vrij vlot de Holterberg over gefietst. :)

Als ik alleen ga fietsen merk ik wel dat mijn tempo en hartslag wat constanter zijn, met z'n tweeën doen we vaker sprintjes enz. wel mooi werk 8)

http://connect.garmin.com/activity/94938704

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/mountainbiken-stats-26juni2011.png

[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 26-06-2011 20:33 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Ik heb na gisteren ook wel zin om mijn trips te loggen, is dat garmin gebeuren goed te doen? prijs/kwaliteit enzo?

Ik ben gisteren via de posbank bij rheden door het bos bij hoenderloo (dichts bijzijnde bordje) uitgekomen, en ik vraag me af hoe ik dat gedaan heb :) ik dacht ik volg het mountainbike pad, kom ik vanzelf ergens uit, maar hoenderloo was toch een eindje weg van waar ik begon (terug gereden over asfalt, en dat was volgens mij dichtbij de 30 kilometer. Echt eens bijhouden waar ik geweest ben, want het was een interessante route.

Nu moet er toch echt een nieuw zadel op gezet worden want gisteren was ik weer 6 uur in het zadel (alles bij elkaar), en de benen worden niet echt moe, maar die kont doet echt zeer :P kan er niet aan wennen.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Gisteren mijn nieuwe fiets opgehaald.

Speclistje
Van Nicholas Zion tailor made frame
Velgen NoTubes ZTR Arch 29
Spaken Dtswiss Competition
Naaf voorwiel Dtswiss 240s
Naaf achterwiel Rohloff (41 T Middleburn voor, 17 T Rohloff achter)
Voorvork Fox 32 F29 FIT Terralogic
Zadel Specialized Phenom Expert
Balhoofdlager Chris King
Snelspanner voor BB (wordt nog DT Swiss) achter DT Swiss
Crankstel Shimano XT
Schijfremmen Avid Elixir CR Mag
Pedalen Shimano XTR
Banden Rocket Ron 2,25 met Specialized binnendbandjes

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v19/p636440262-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v23/p88989607-3.jpg

In zijn natuurlijk habitat
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v23/p1052022064-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v19/p1047383616-3.jpg

Voor de liefhebbers meer foto's hier

Stuur, stuurpen en zadelpen komt nog wat anders voor in de plaats. Waarschijnlijk worden dit de VN Tita uitvoeringen. Bidonhouders zijn ook geen blijvertje.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:58:
Ik heb na gisteren ook wel zin om mijn trips te loggen, is dat garmin gebeuren goed te doen? prijs/kwaliteit enzo?

Ik ben gisteren via de posbank bij rheden door het bos bij hoenderloo (dichts bijzijnde bordje) uitgekomen, en ik vraag me af hoe ik dat gedaan heb :) ik dacht ik volg het mountainbike pad, kom ik vanzelf ergens uit, maar hoenderloo was toch een eindje weg van waar ik begon (terug gereden over asfalt, en dat was volgens mij dichtbij de 30 kilometer. Echt eens bijhouden waar ik geweest ben, want het was een interessante route.

Nu moet er toch echt een nieuw zadel op gezet worden want gisteren was ik weer 6 uur in het zadel (alles bij elkaar), en de benen worden niet echt moe, maar die kont doet echt zeer :P kan er niet aan wennen.
Dat Garmin gebeuren werkt uitstekend. Het vereist een éénmalige investering voor het apparaatje en een eventuele hartslagband of cadans sensor, maar daarna kun je via Garmin Connect online alle details mooi bekijken en met anderen delen. Ook kun je voor jezelf doelstellingen maken en bouwt de Garmin site een soort agenda op met wat je de afgelopen maand hebt gedaan. Ook heb je bij Garmin iets meer zekerheid dat het over ene paar jaar nog bestaat t.o.v die vele smartphone applicaties met GPS tracker. Ook zijn die apps vaak niet zo nauwkeurig als je off-road gaat, in tegenstelling tot de Garmin apparaten.

Ik kan het je echt aanraden :) Ben erg te spreken over mijn Forerunner 405 HRM, was maar €220.

Edit: Ik heb dinsdag met die zinderende hitte nog een flinke route afgelegd, namelijk de mountainbike route nabij Lochem. Het eerste stuk ga je kriskras over de Lochemse berg (Paasberg), daarna kom je op mooie boerenlandweggetjes enz. Dat was echt genieten!

Helaas is die route wel 12 kilometer van mijn dorp af, dus in totaal doe je dan 24 km afleggen voordat je feitelijk aan de route kunt beginnen. De terugweg was ik ook wel behoorlijk op vanwege de hitte, tempo kwam niet ver boven de 20 km/u meer en hartslag zakte ook wat meer terug dan normaal.

Hier de stats: http://connect.garmin.com/activity/95455879

@Faxe: Mooie fiets! Jammer dat de voorvork niet in dezelfde zilver metallic kleur is :P

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 01-07-2011 12:32 ]

Goud is geen geld

• pjlgt
  • Niet online
Faxe schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:47:

Speclistje
Van Nicholas Zion tailor made frame
Velgen NoTubes ZTR Arch 29
Spaken Dtswiss Competition
Naaf voorwiel Dtswiss 240s
Naaf achterwiel Rohloff (41 T Middleburn voor, 17 T Rohloff achter)
Voorvork Fox 32 F29 FIT Terralogic
Zadel Specialized Phenom Expert
Balhoofdlager Chris King
Snelspanner voor BB (wordt nog DT Swiss) achter DT Swiss
Crankstel Shimano XT
Schijfremmen Avid Elixir CR Mag
Pedalen Shimano XTR
Banden Rocket Ron 2,25 met Specialized binnendbandjes

[afbeelding]

[afbeelding]

In zijn natuurlijk habitat
[afbeelding]

[afbeelding]

Voor de liefhebbers meer foto's hier

Stuur, stuurpen en zadelpen komt nog wat anders voor in de plaats. Waarschijnlijk worden dit de VN Tita uitvoeringen. Bidonhouders zijn ook geen blijvertje.
Mooi ding zeg. 1 van de weinige 29ers waarbij de verhoudingen tenminste kloppen.

Zie dat je voor maar 1 tandwiel hebt, maar zie geen spanner of guard? Wil dat een beetje zonder dat de ketting eraf valt? Of het je daar met een Rohloff geen last van?

• Faxe
De trapas zit in een excentriker. Daarmee kun je de ketting eenvoudig op spanning houden.

Op deze foto is dat redelijk goed te zien
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v22/p366633600-3.jpg

• maartend
Faxe schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:47:
Wooch, mooi ding. Vooral dat knikje in de achterstestaandebuis. En dan dat systeem om je ketting op spanning te houden.

Gratz

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nice Faxe! Wat een prachtig apparaat. :9

Ik zag in eerste instantie aan de foto niet dat het een 29er was, pas toen ik de specs las en daarna weer de foto's bekeek zag ik het goed. Het frame is echt behoorlijk groot, ben jij zo lang? Ik rij sinds kort ook een 29er, maar ik ben maar 1.77m dus mijn frame is wat klein in verhouding tot de wielen. (Wat overigens niks afdoet aan het rijcomfort)

• Faxe
ik ben 1.98. Frame is wat groter dan de standaard grootste maat van VN.

Dit is de bouwtekenin van mijn frame

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v21/p966214210-3.jpg

• Vos

Vos

AFCA

Geile fiets hoor! :p

• dalus

dalus

Firing Sparks

Leuk speelgoed Faxe.

Zelf de afgelopen tijd mijn nieuwe fiets ook eens wat ruiger terrein laten zien. Zit momenteel in Portugal en heb maar wat bergjes opgezocht. Erg mooi fietsen rondom Vale Do Rossim in de Serra da Estrela. Veel hoogte meters en lekker technische stukjes en om het tempo erin te houden fietste de 3e in de veteranen klasse van Portugal mee . . .

Zal als ik de kans krijg wat foto's uploaden en wat tracks die ik met de garmin heb gelogt.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5266/5880601752_cdec90a05b.jpg

ps ga niet in Lisabon fietsen . . . (ik dacht dat Porto al erg was)

High Powered Madness

Verwijderd

Mijn GLOEDNIEUWE Cube Acid gaat na 4 weken al in de verkoop....rug stribbelt te zeer tegen....nog geen 120 km. op gereden
700 euro

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 19:53:
Mijn GLOEDNIEUWE Cube Acid gaat na 4 weken al in de verkoop....rug stribbelt te zeer tegen....nog geen 120 km. op gereden
700 euro
Zie DM :)

• Faxe
Gisteren op de Van Nichols meegedaan aan de Allersheimer marathon. Alhoewel ik er al niet over twijfelde weet ik nu zeker dat een 29'er voor mij een betere fiets is. In de afdalingen die op zich niet technisch waren maar wel glad door de regenval kon ik lekker relaxed naar beneden rijden. Had nergens het idee dat ik grens van defiets of van mijn eigen kunnen heb overschreden. Het verschil in tractie/grip was groter dan verwacht in vergelijking tot mijn fietsen met 26 inch wielen.

Het titanium frame is ook lekker comfortabel. Met mijn Idworx Mountain Rohler moet ik al vrij snel op de pedalen staan in snelle afdalingen. Bij de VN kan ik lekker op het zadel blijven zitten en lekker meetrappen :)

De voorvork is echt geniaal. Hij doet vrijwel altijd precies wat ik wil.

Kreeg onderweg wel wat last van mijn bovenarmen. Kan zijn dat dit komt door de andere zit of het stuur dat breder is dan ik gewend ben.

Zadelpen is inmiddels vervangen door een VN en er zitten nu BBB bidonhouders op. Wat foto's van vandaag na de marathon.

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v15/p449367580-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v18/p234900431-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/v25/p364427231-3.jpg

• DJTimo
  • Nu online
Kijk, zo is je VN nòg mooier, onder de blubber. _/-\o_

Ben zelf ook erg tevreden met mijn 29er. Ik gebruik mijn voorvork veel minder (dus die staat vaker gelocket) dan voorheen, omdat het comfort van de fiets zelf groter is. Dit komt het stuurgedrag, met name in afdalingen, ook weer ten goede, echt super.

Het brede stuur zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van de spierpijn de armen. Maar die is zo ingekort met een pijpensnijder. Voordat je dat doet, kun je wellicht door met de stand/hoek van het zadel te spelen uitsluiten of het inderdaad het stuur is.

Wat voor remschijven zitten er op? Ze lijken niet echt groot, 160mm of toch 180mm?

• Tjebakka

Tjebakka

loewie1984 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:40:

[afbeelding]

en na 2 uur en 20 minuten was ik boven
[afbeelding]

Enfin, na de verkenningstocht, hebben we omstreeks 17:00 met 900 km autorijden en een paar energiereepjes in de maag de behoefte om de Col d' Oz op te fietsen, 11km een goede berg om te wennen aan de Franse alpen. Binnen 1 uur en 40km ben ik boven, dat is vrij lang. Ik mis een soort van basis conditie waarvan ik me bewust ben en heb voorgenomen deze op te gaan bouwen voor volgend jaar.
Col d'Oz is 7,5km lang met gemiddeld 7,7%, geen 11km (sorry). Heb 'm in mei nog beklommen met de racefiets ;) Het is een vervelend klimmetje, met name omdat hij na de helft nog tyfuszwaar wordt (lange rechte stuk weer met stukken 10%). Had er de eerste keer 40 minuten over gedaan en nadat ik de Alpe d'Huez had bedwongen zo'n 55 minuten.

http://www.climbbybike.co...tation&qryMountainID=7017

Zaten jullie ook bij Chalet Beyond?

• Faxe
DJTimo schreef op maandag 04 juli 2011 @ 08:12:
Kijk, zo is je VN nòg mooier, onder de blubber. _/-\o_

Ben zelf ook erg tevreden met mijn 29er. Ik gebruik mijn voorvork veel minder (dus die staat vaker gelocket) dan voorheen, omdat het comfort van de fiets zelf groter is. Dit komt het stuurgedrag, met name in afdalingen, ook weer ten goede, echt super.

Het brede stuur zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van de spierpijn de armen. Maar die is zo ingekort met een pijpensnijder. Voordat je dat doet, kun je wellicht door met de stand/hoek van het zadel te spelen uitsluiten of het inderdaad het stuur is.

Wat voor remschijven zitten er op? Ze lijken niet echt groot, 160mm of toch 180mm?
Bedoeling is dat er nog een VN titanium stuur op komt. Die is minder breed dan het stuur wat er nu op zit. Schijven zijn voor en achter 160mm. Als ik over een paar weken naar Oostenrijk ga om de M3-Montafon en Ironbike marathon te fietsen komt er voor nog een 180 mm schijf over. Vooral bij de Ironbike ben je de 180 mm voor hard nodig. Ben benieuwd of ik de olie nog aan de kook krijg in de laatste afdaling :)

Waar ik gisteren In Duitsland heb gefietst is een 160mm ruim voldoende. Denk zelfs dat je met een 140 mm achter nog wel goed weg komt.

• pjlgt
  • Niet online
Vergeleken met de fiets van faxe is die van mij nog brandschoon na 2 rondjes Appelscha. Sinds ze de route daar aangepast hebben, niet meer geweest, dus gisteren maar eens ff lekker door de bossen gecrosst. Nieuwe route is helemaal top en zo goed als kurkdroog.

Had na de 36 km wel flink pijn in de bips, dus eerst maar eens een nieuwe zadel besteld. Specialized Phenom Gel in 143mm. Kijken of die betere vriendjes met de kont kan worden dan de iets te smalle Fizik Gobi.

Verwijderd

pjlgt schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:00:
Had na de 36 km wel flink pijn in de bips, dus eerst maar eens een nieuwe zadel besteld. Specialized Phenom Gel in 143mm. Kijken of die betere vriendjes met de kont kan worden dan de iets te smalle Fizik Gobi.
De Phenom is voor mij een zadel waar ik echt niet op kan zitten. Na 25 km een zere zitbotjes en dat houdt niet op.

• DJTimo
  • Nu online
Gewoon meer eelt op je kont kweken. :D

Ik fiets sinds 2 weken zonder zeem en heb (nog) nergens last van en voel me daardoor veel vrijer met op en af het zadel gaan.

• Faxe
In het algemeen geldt dat een zadel hard moet zijn, dus zonder gel en de goede breedte moet hebben. In combinatie met een goede fietsbroek en getrainde spieren in je zitvlak zou je dan probleemloos uren moeten kunnen fietsen. Zelf kan ik zonder een centje pijn langer dan 8 uur fietsen.

Heb zelf op al mijn fietsen een Specialized Phenom van 143 mm.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ondanks dat ik hier niet zo veel post, ben ook ik een fervent MTB'er

omdat ik veel vaker verder van huis wil fietsen omdat ik de omgeving van Rotterdam inmiddels wel ken, wil ik dus een duurzamere fietsendrager kopen.
nu heb ik zelf de Thule ProRide 591 gezien, kost ongeveer 100 euro.

nu gebruik ik tot nog toe een cheap-ass fietsendrager van de Halfords (vorig jaar eens gekocht voor een vakantie) werkt opzich goed, maar het is een geklooi om de fiets vast te zetten en het frame beschadigt tijdens het los en vastmaken.

zijn er hier mensen die ook zo'n Thule gebruiken en zo ja, hoe bevalt ie? klopt het een beetje zoals ze voordoen op filmpjes op youtube ?

of zijn er betere alternatieven?

trekhaak heb ik niet, dus een fietsenrek is geen optie.

[ Voor 37% gewijzigd door Shanquish op 04-07-2011 20:25 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Ik gebruik een iets andere, de Thule outride, dat bevalt me op zich prima. Je auto blijft er een stuk lager door, en het staat als een huis. Mijn mountainbike heb ik er in een minuut op of af. Maar achteraf had ik toch liever voor iets op de achterklep (of trekhaak) gekozen: het maakt toch wel veel herrie met 120km/u. Maar ja, toen ik mijn auto bestelde hadden ze dat nog niet voor mijn type.

Ik zit nu trouwens met een fijn probleem: de conus van het linkerlager van mijn achterwiel (XT naaf) was belachelijk ver versleten. Naar een fietsenmaker gebracht, voor het geval ik te pietluttig was. Dat was vorige week maandag. Donderdag hebben ze dat wiel pas opengemaakt, om erachter te komen dat dat onderdeel ook bij Shimano niet op voorraad was :@ Ze hopen dat ze hem donderdag krijgen...
Volgende keer maar een andere fietsenmaker uitzoeken.

• loewie1984
Bakkert schreef op maandag 04 juli 2011 @ 08:54:
[...]

Col d'Oz is 7,5km lang met gemiddeld 7,7%, geen 11km (sorry). Heb 'm in mei nog beklommen met de racefiets ;) Het is een vervelend klimmetje, met name omdat hij na de helft nog tyfuszwaar wordt (lange rechte stuk weer met stukken 10%). Had er de eerste keer 40 minuten over gedaan en nadat ik de Alpe d'Huez had bedwongen zo'n 55 minuten.

http://www.climbbybike.co...tation&qryMountainID=7017

Zaten jullie ook bij Chalet Beyond?
Mybad, ik bedoelde de Col d'Ornon die hebben we opgefietst, de d'Oz is door een collega van me beklommen idd de berg/weg naar Chalet Beyond waar wij zaten.

discogs

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52
Ik ben gisteren samen met mijn fietsbuddy naar het Summer Bike Festival in Boom (BE) geweest.
Hele leuke toer met mooie afwisseling tussen technische stukken, single trail en een beetje baan.

Het eerste stuk van een paar km was wel direkt heel technisch, en er zat een afdaling in waar ik me enkele minuten mentaal heb moeten voorbereiden voor ik naar beneden durfde :)
Daarna was het ongeveer 10km single trail door bos, heide en kleiputten, heel leuk maar vermoeiend.
Toen kwam er weer een technisch stuk met een voor mij nogal onverwachte afdaling die eigenlijk 10x moeilijker was dan die eerste afdaling! :P
Toen ik daar zo onverwachts afmoest, schoot direkt het alarm van mijn hartslagmeter aan! :D
Ik heb doodsangsten uitgestaan en snap nog steeds niet hoe ik beneden geraakt ben in 1 stuk! :P

Minder stukje van de toer was wel toen er blijkbaar iemand nogal slecht gevallen was (op een dom recht stuk dan nog wel), die man hebben ze met de ambulance moeten afvoeren :/

• HawVer
  • Laatst online: 08-11 21:12
Whelp, ik heb 700 euro geboden op deze fiets: http://fietsen-brommers.m...tion-full-xt-en-zgan.html Alleen had niet gedacht dat hij meteen akkoord zou gaan. Lijkt me een goede fiets. Nette onderdelen Shimano XT is zover ik weet goed materiaal. Alleen! Waar moet ik morgen op letten als ik hem ga ophalen? Haarscheurtjes weet ik al, maar verder nog tips? :)

Klein detail is dat dit frame een inch kleiner is dan aangeraden voor mijn beenlengte. Ik heb op een fiets van mijn zwager gefietst en merkte geen probleem. Fietste lekker.

[ Voor 17% gewijzigd door HawVer op 04-07-2011 23:43 ]

http://hawvie.deviantart.com/

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Leuke fiets! Neem iemand mee die er verstand van heeft :) Sowieso even proefrondje maken. Alle versnellingen uitproberen. Flink aanzetten en zoveel mogelijk snelheid maken. hard remmen etc etc

700 euro is een mooie prijs gezien de huidige biedingen! ;)

• DJTimo
  • Nu online
Let op zaken als speling in balhoofd en trapas, evenals (kleine) hoogte -en zijslagen in de wielen. Echter gezien de staat van de fiets zal dat allemaal wel goed zitten, het ziet er allemaal keurig uit.

Qua framemaat is het volgens mij niet erg om 1 inch kleiner te hebben, je kunt immers het stuur en zadel gewoon wat hoger zetten. Een kleinere fiets kun je lekker makkelijk in de rondte gooien. Beter een maatje te klein dan te groot imho.

• Tjebakka

Tjebakka

loewie1984 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 20:51:
[...]

Mybad, ik bedoelde de Col d'Ornon die hebben we opgefietst, de d'Oz is door een collega van me beklommen idd de berg/weg naar Chalet Beyond waar wij zaten.
Die Ornon schijnt erg mooi te zijn bovenop toch? En Chalet Beyond is geweldig. Hulde voor de mannen (en vrouwen) die daar werken. Van 's ochtendsvroeg tot 's avondslaat voor je in de weer, heerlijk koken voor grote groepen en ook nog meefietsen etc etc etc

• .joeri.
Bij deze mijn bike ook nog eens op foto:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2ldtzb5.jpg
Begint ondertussen al wat ouder te worden -> 5jaar. Maar doet z'n werk nog steeds voortreffelijk.

Momenteel staat het MTB'en op een laag pitje wegens duatlon, maar eind juli/begin augustus doen we nog een drietal wedstrijdjes mee, dus de trainingen worden hervat.

• HawVer
Mooie fiets! Ik heb specialized fietsen in de Ardennen bij een speciaalzaak zien staan. Waren nog best prijzige fietsen.

• HawVer
HawVer schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:40:
Whelp, ik heb 700 euro geboden op deze fiets: http://fietsen-brommers.m...tion-full-xt-en-zgan.html Alleen had niet gedacht dat hij meteen akkoord zou gaan. Lijkt me een goede fiets. Nette onderdelen Shimano XT is zover ik weet goed materiaal. Alleen! Waar moet ik morgen op letten als ik hem ga ophalen? Haarscheurtjes weet ik al, maar verder nog tips? :)

Klein detail is dat dit frame een inch kleiner is dan aangeraden voor mijn beenlengte. Ik heb op een fiets van mijn zwager gefietst en merkte geen probleem. Fietste lekker.
Even een kleine update vanaf mijn kant! Net de fiets opgehaald. Er is vrijwel niet op gefietst. De rubberen puntjes zaten nog aan de wielen. Alles voelde goed, geen speling, geen slijtage, goede vering, nergens valschade. Me is happy, volgens mij een goede aankoop. De helft van de aanschafwaarde in een jaar eraf. :9

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 21:09
Mooi hoor, Joeri!
HawVer, goede deal dus. Bike ze!

• pjlgt
  • Niet online
Dat zijn de dealtjes. Have fun!

Gisteren de wegbandjes maar weer eens op de velgen gelegd en vanmorgen naar het werk gefietst. 25 km enkele reis. Heerlijk zonnetje erbij, helemaal geweldig. Op zich voor herhaling vatbaar, moet sowieso nog terug :P, maar een racefiets lijkt me wat praktischer voor dit soort ritten. Toch maar eens wat rondkijken. Eerst wat ruimte in de schuur maken denk ik :X

In de pauze op het werk gelijk m'n nieuwe zadel gemonteerd. Kan ik die de 25 km terug even testen :)

• pjlgt
  • Niet online
Kwam er dus gisteren bij het wisselen van de banden achter dat er een spaak gebroken is. ;( Had woensdag bij thuiskomst al het idee dat ik iets hoorde, maar zag het toen ze snel niet. Wiel maar weg gebracht om een nieuwe spaak te laten monteren. Kunnen ze hem gelijk even naspannen. Hopelijk voor zondag klaar, dan weer een toertocht gepland staan.

• MetalG
Paar vraagjes:

Wie rijdt er met klikpedalen, en hoe hard staan ze gespannen?

als uw bike heel vuil is, kan het dan kwaad dat je met de hogedruk reiniger hem reinigt?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Heb zelf de pedalen net voorbij het middelpunt staan. Gewoon mee spelen en kijken hoeveel je nodig hebt om niet uit de pedalen te schieten.

Hoge druk reiniger kan wel. Een prof waar ik mee gereden heb in Portugal deed het altijd zo. Gewoon hoge druk reiniger op lage druk en spuiten maar. Wel goed uitkijken met je voorvork.

High Powered Madness

Verwijderd

En je crank, mij werd het expliciet afgeraden om hem met de hogedrukreiniger af te spuiten, zeker rondom de assen en naven.

Ik heb mijn klikpedalen heel losjes staan zodat ik minder makkelijk omdonder als ik het op een helling niet red.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Appart crank op lage druk kan prima werd hier gezegd. Zal ook wel erg afhankelijk zijn van het materiaal.

High Powered Madness

• MetalG
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:23:
En je crank, mij werd het expliciet afgeraden om hem met de hogedrukreiniger af te spuiten, zeker rondom de assen en naven.

Ik heb mijn klikpedalen heel losjes staan zodat ik minder makkelijk omdonder als ik het op een helling niet red.
ik ben gisteren serieus gevallen.. en ik heb ze nu op het loste gezet, en ik schiet er niet uit als ik geweldig demareer :p

Verwijderd

Zijn er hier MTB-ers met bovenrugproblemen? Ik heb sinds 9 maanden last van mijn bovenrug, waarbij ik niet zeker weet of de MTB de oorzaak is. De problemen zijn echter wel begonnen na intensief (3x per week, 10 weken lang) MTB-en.

Het betreft een zeurende pijn rond de schouderbladen en ruggenwervel. Eigenlijk exact de plek waar je longen zitten. De ene keer zeurt mijn hele rug, de andere keer slechts aan een kant. Ik ben 3 maanden gestopt met MTB-en en toen was de zeurende pijn weg na een tijdje. Wel had ik toen (en nu nog) nog last als ik mijn arm naar achter bewoog (de beweging alsof je een lade open trekt), ik voel dan een steek in mijn schouder.

Vrijdag voor het eerst weer MTB-en en sinds zaterdag heb ik ook de zeurende pijn weer. Omdat het echter niet volledig weg is gegaan na 3 maanden niet biken durf ik niet 100 % zeker te stellen dat het aan de MTB ligt.
Ben bij fysio, manueel therapeut, huisarts en ziekenhuis geweest. Scans waren goed, bloed getest, manueel therapeut zegt dat mijn houding niet goed is (lekker makkelijk) en fysio zegt dat mijn bovenrugspieren erg gespannen zijn.

10 fysiobehandelingen hebben niks geholpen, houding aanpassen (ander kussen, autostoel recht, vaste werkplek, niet meer hangen op bank) bood na 10 weken ook geen soelaas.

Zijn er toevallig mensen hier met vergelijkbare problemen? Heb overigens niet het gevoel dat mijn fiets qua maat verkeerd is. Ik dacht zelf wellicht de schokken/opvangen van klappen die mijn rug niet leuk vinden al maakt de lockout ook geen verschil.

• MetalG
al eens naar de kraker geweest?

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 21:09
Al eens gedacht aan overbelasting? Een sport-fysio kan wellicht meer voor je betekenen...

Verwijderd

Manueel therapeut heeft me gekraakt zegt ze, maar ik was sowieso al niet erg te spreken over de behandeling dus wellicht is dat nog een optie om eens te laten doen. Overbelasting zou goed kunnen, echter heb ik meer dan 3 maanden niet gesport (MTB+fitness) dus daarom verwacht ik dat het dan wel over had moeten zijn.
Pagina: 1 ... 29 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.