Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 40 ... 88 Laatste
Acties:

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb sinds een half jaar in de oude MB van vriendin een X25-M 80GB zitten en nu sinds een maandje ook 1 in optibay in een 2011 MBP zitten en ben er erg tevreden over. Zo tevreden dat ik voor m'n iMac 21.5" nu ook aan het kijken ben. Maar eigenlijk wil ik in de iMac de DVD drive niet kwijtraken, maar heb wel een wat hogere storage behoefte (nu 320GB in use). Wat zijn jullie adviezen? Toch optibay erin voor combi HDD+SSD of externe FW HDD erbij? Voor de prijs van een 300GB (of meer) SSD tov 120GB kan ik nog wel wat alternatieven overwegen...

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 11:07

LoneWolf

Just a Byte

Dat is een aanradertje voor dat geld :D ik heb deze ook al een poosje in mijn MBpro Early 2008 en bevalt prima !

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Sander schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:36:
Heb sinds een half jaar in de oude MB van vriendin een X25-M 80GB zitten en nu sinds een maandje ook 1 in optibay in een 2011 MBP zitten en ben er erg tevreden over. Zo tevreden dat ik voor m'n iMac 21.5" nu ook aan het kijken ben. Maar eigenlijk wil ik in de iMac de DVD drive niet kwijtraken, maar heb wel een wat hogere storage behoefte (nu 320GB in use). Wat zijn jullie adviezen? Toch optibay erin voor combi HDD+SSD of externe FW HDD erbij? Voor de prijs van een 300GB (of meer) SSD tov 120GB kan ik nog wel wat alternatieven overwegen...
Voor een imac is er eigenlijk meer keuze. Ofwel steek je de hd in een optibay en steek je de slotdrive in een externe behuizing. Dus heb je 2 hd's in je mac + 1 externe dvd drive

Of je koopt gewoon een externe HD en hangt hem 24/7 aan je imac. Zeker als je het aan de thunderbolt connectie hangt.

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:20

Puck

W32.Deadcode.A

Nieuwe firmare Intel 320 is uit welke de 8MB bug fixt. Update ging vlekkeloos en hij lijkt zelfs wat sneller sinds mijn vorige Xbench. Kan ook toeval zijn natuurlijk...

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/312m022q1G3y0G1b012U/Screen_Shot_2011-08-18_at_5.17.50_PM.png

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aws
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 18:01

Aws

Ga binnenkort een MBP 13 inch halen en vroeg me af of het verstandig is om via de apple store een SSD te selecteren (~+230 euro) of liever zelf één te kopen? Is het wel makkelijk te plaatsen mocht ik het zelf erin zetten?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 21:25
Aws schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:57:
Ga binnenkort een MBP 13 inch halen en vroeg me af of het verstandig is om via de apple store een SSD te selecteren (~+230 euro) of liever zelf één te kopen? Is het wel makkelijk te plaatsen mocht ik het zelf erin zetten?

Thanks
Het zelf plaatsen en aanschaffen scheelt je een hoop. Het plaatsen is echt kinderspel! :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aws
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 18:01

Aws

GermanPivo schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:00:
[...]

Het zelf plaatsen en aanschaffen scheelt je een hoop. Het plaatsen is echt kinderspel! :)
Dank :)

Ga dan eventjes leren omgaan met een mac (me eerste mac) en na een tijdje even dit topic checken voor een ssd :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51
Ook ik ben nieuw op dit gebied en zal hier mogelijk vaker langs gaan komen :).

Ik heb van de week tweedehands een Mac Mini 2010 op de kop weten te tikken (volgens mij de mid 2010 versie). De (logge) huiskamer-pc is aan het sterven en m'n vriendin en ik wilden daar wel wat kleiners en vooral zuinigers.

Gisteren dit topic doorgenomen, de website van ifixit.com en toen toch ook nog maar wat extra geld gespendeerd aan een OCZ Vertex2 120 GB (nu €150,- bij Mycom, best mooie prijs). Eigenlijk stom van me: Ik was een jaar geleden zo stom geweest om voor die oude PC een 3,5 inch versie van diezelfde SSD te kopen. Leek me toen handig met inbouwen |:(

Anyway... SSD inbouwen in Mac Mini is bepaald geen kinderspel (vooral die fragiele mini connectortjes voor fan en temperatuur sensors zijn eng). Maar uiteindelijk is het me zelfs gelukt zonder het logic board echt naar buiten te trekken. Zowel de ingebouwde schijf als de SSD pasten nét over de geheugen slots heen _O_

Boottijd van een nog redelijk maagdelijke OSX leopard is ong. 10-12 seconden tot aan de desktop! :9

Toch nog wel wat vragen:
* Hebben er al mensen ervaring met partition alignment? Doet het standaard GUID/GPT partitietabel type dat by default goed?
* En wat zijn de ervaringen met andere optimalisaties? Ik heb al zaken gelezen over ramdisks en ook de temp filesystems e.d.

Verder maar eens goed aan de MAC bediening werken :). Heb laatste jaren voornamelijk met Ubuntu gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 19-08-2011 11:30 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik zit zelf nu een beetje naar de Kingston te kijken die aan het eind van vorige pagina gepost is.
Paar filtertjes in de pricewatch:
http://tweakers.net/price...Dr87FslwptEzV6Z9KJXPG2_YD

Max 100€, Sata-II en 2.5" leverde dat op. Kingston heeft goede reviews en ik vertrouw het ook wel. Nu de prestaties nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hox
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 21:28

Hox

Na een tijd lezen en denk heb ik gister de Vertex 3 120 GB in mijn imac 2011 ingebouwd. Het viel me heel erg mee, al moest ik wel twee keer naar de Gamma rijden voor de schroevendraaiers. Ik had niet door dat er twee verschillende maten zijn gebruikt door Apple.

Maar ik ben heel blij met het resultaat. Alles is snel en vooral heel stil. Het is dat me scherm aan staat anders zou ik denken dat hij uit stond.
Jammer dat het bracket van OCZ niet past, maar dubbelzijdig tape werkt ook heel goed.

Afbeeldingslocatie: http://i1176.photobucket.com/albums/x336/DeHox/Bla/ScreenShot2011-08-19at63500PM.png

Ik ben er heel blij mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

agility 3 al compatible met MBP 17 inch 2011 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Iemand hier nog een idee over?:

Ik ben ook op zoek naar een SSD voor in mijn mbp. Het gaat om een 13" late 2009 model, toen de snelste; 2.53GHz processor en inmiddels ook 8GB 1333MHz geheugen. Draait prima maar ik mis nu met Lion, een beetje de power waarvan ik vond dat die er eerst wel was.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Vertex 3 120GB --> pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB en de Corsair Force GT 120GB --> pricewatch: Corsair Force GT 120GB (Niet de force 3!). In deze benchmarks ontlopen ze elkaar nauwlijks: reviews: Corsair Force 3 en Force GT-ssd's getest

Het prijsverschil is met een tientje ook niet echt denderend.

De bedoeling is om een hdcaddy te kopen, mijn huidige 250GB schijf op de plaats van de superdrive te monteren, de SSD op de plaats van die schijf te monteren en dmv de behuizing mijn superdrive uit de mac te slopen. Ten slotte gebruik ik dat ding nauwlijks, en een USb kabeltje aansluiten is ook zo gedaan, niet waar?

Lion installeren op de SSD, programma's erbij en de data zoals foto's en muziek lekker op de normale schijf mikken.

De vraag is nu, welke SSD zouden jullie nemen en waarom? De prestaties zijn nagenoeg gelijk maar wellicht is er een goed argument om voor (bijvoorbeeld) de vertex 3 te kiezen.

Tot slot nog even over Trim; ik had begrepen dat Apple in Lion trim zou gaan ondersteunen, maar lees ook her en der berichten dat dit alleen voor Apple SSD's geldt.. iemand het definitieve antwoord? ik ben bekend met de workaround en kan daar ook best mee leven, als de prestaties van de SSD daardoor op peil blijven.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:51
Iemand al goedkopere oplossing gevonden om een tweede harde schijf in de mac mini 2011 te stoppen? Dan bedoel ik natuurlijk vanwege de veel te dure sata connector kabels?

@Pixeltje,

Ik zou voor een Kingston of een cruciaal M4 gaan. Dit omdat de vertes en corsair gebruik maken van de sandforce controller. Deze is niet bepaald bekend om heel erg betrouwbaar te zijn. De theoretische snelheden die je ziet bij deze SSD's zijn ook vaak niet wat ze in de praktijk halen. Helemaal niet na een periode dat je deze schijven in gebruik hebt.

Overall zal je met het opstarten van programma's of het opstarten van windows geen tot nihil verschil merken, en de prijzen zijn toch een stuk aantrekkelijker, vooral bij de kingston.

[ Voor 62% gewijzigd door SirMemeAlot op 20-08-2011 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 04-10 16:42
Iemand het al voorelkaar gekregen om de firmwareupdatetool voor de intel 320 bootable op een usb stick te krijgen? Ik heb de iso al meerdere keren gerestored naar een USB stick, maar krijg hem maar niet verschijnend na het inhouden van alt.

Dit zou toch moeten werken, zou je zeggen:
Open Terminal

Type 'diskutil list'. You'll see your primary hard drive (probably listed under /dev/disk0) and your Flash Drive, which will be listed as /dev/disk#, with # being any number that isn't zero. REMEMBER THE DISK LOCATION

In the next line, type 'diskutil unmountDisk /dev/disk#'. You'll see this message on success:
Unmount of all volumes on disk# was successful

Now type, 'dd if=(DRAG ISO/DMG HERE) of=/dev/disk# bs=1m'

Do not forget bs=1m! The blocksize cannot be any different from this because of the nature of the MS-DOS FAT partition structure. Using smaller block sizes can potentially corrupt the newly created iso and will slow down the process tremendously.

[ Voor 60% gewijzigd door Kaspers op 20-08-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent_Smith
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 10:54
Heb een SSD in mijn vorige 2006 Macbook black gehad, een 64gb Kingston. Geweldig wat een snelheidswinst! Heb nu een 2011 Macbook Air 13, en daar zit natuurlijk al een ssd in gebakken. Lekker snel!

Nu wil ik ook in mn iMac een SSD bouwen, wat heb ik daar voor nodig ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Agent_Smith schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:12:
De informatie uit dit topic.

[ Voor 31% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-08-2011 10:21 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

:F

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Kaspers schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:05:
Iemand het al voorelkaar gekregen om de firmwareupdatetool voor de intel 320 bootable op een usb stick te krijgen? Ik heb de iso al meerdere keren gerestored naar een USB stick, maar krijg hem maar niet verschijnend na het inhouden van alt.

Dit zou toch moeten werken, zou je zeggen:

[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Naast dd heb ik ook dit geprobeerd, zonder succes. En met disk utility krijg ik een foutmelding als ik probeer die .iso naar een usb stick te restoren. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 04-10 16:42
raviculus schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:36:
Ik heb hetzelfde probleem. Naast dd heb ik ook dit geprobeerd, zonder succes. En met disk utility krijg ik een foutmelding als ik probeer die .iso naar een usb stick te restoren. :/
Jammer dat dat ook niet werkte..
Toch lastig, je superdrive vervangen door een optibay haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Een toetsenbord om de zoek functie te gebruiken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-10 15:30

tomtommie

Alaaf!

Prijzen zijn gestaag aan het dalen, benieuwd wanneer ik mijn ebay optibay binnen krijg, dan eens goed kijken wat de prijzen zijn.
Een OCZ Agility 3 wordt nu ook wel heel interessant gezien de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hox schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:40:
Na een tijd lezen en denk heb ik gister de Vertex 3 120 GB in mijn imac 2011 ingebouwd. Het viel me heel erg mee, al moest ik wel twee keer naar de Gamma rijden voor de schroevendraaiers. Ik had niet door dat er twee verschillende maten zijn gebruikt door Apple.

Maar ik ben heel blij met het resultaat. Alles is snel en vooral heel stil. Het is dat me scherm aan staat anders zou ik denken dat hij uit stond.
Jammer dat het bracket van OCZ niet past, maar dubbelzijdig tape werkt ook heel goed.
Welke twee schroevendraaiers had je dan nodig? Ik dacht dat er maar een torx voor nodig was..

En heb je gewoon je HDD vervangen of heb je hem op de plaats van je optical drive geplakt? Als je je opslag via Firewire extern plaatst heb je toch last van vertraging doordat de schijf steeds benaderd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_Guardian_I
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04-2022
Hoe ga je dat regelen met garantie? Je hebt nu toch geen garantie meer op je iMac?
Of heb je daar iets op verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, dat zal altijd wel een punt van discussie blijven, denk ik :). De één zegt dat Apple hier niet al te moeilijk over zal doen tenzij duidelijk is dat het defect het resultaat is van jouw knutselwerk. De ander zegt wel weer dat je je garantie verliest.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hox
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 21:28

Hox

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 13:02:
[...]

Welke twee schroevendraaiers had je dan nodig? Ik dacht dat er maar een torx voor nodig was..

En heb je gewoon je HDD vervangen of heb je hem op de plaats van je optical drive geplakt? Als je je opslag via Firewire extern plaatst heb je toch last van vertraging doordat de schijf steeds benaderd moet worden?
Aan de zijkant een torx 10 en voor de bovenkant een torx 8. De SSD zit ipv de HDD. Hierop staat OSX en komen de programma's. Ik heb een externe schijf voor opslag van films en muziek. Geen last van vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nu al een maand verder en mijn OWC mercury extreme pro 6G doet nog steeds zijn werk echt goed!

Helemaal geen problemen geen freezes geen performance loss niks! Zeker een aanrader ik gebruik hem btw wel samen met een hdd op de plek van de optibay. Daar heb ik wel een probleem mee gehad je kunt windows 7 NIET installeren op een mbo als je geen interne optibay hebt. Er is nog geen work around ervoor.

Wat je wel kunt doen is heel stom optibay er weer in. De hdd of ssd waar je windows 7 op wilt hebben in de hdd bay plaatsen, windows 7 installeren en dan weer terug bouwen. (er zijn nog wel wat meer stappen maar dit zijn gewoon de belangrijke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
I_Guardian_I schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 18:27:
Hoe ga je dat regelen met garantie? Je hebt nu toch geen garantie meer op je iMac?
Of heb je daar iets op verzonnen?
Mocht ik garantie issues krijgen met mijn MBP dan haal ik in een half uurtje de optibay er weer uit en zet de optical drive tijdelijk terug. Na de garantie kan dat dan wel weer omgewisseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53
Ik heb sinds een poosje een SSD op de plek van m'n Superdrive van m'n iMac zitten, maar nu zit ik met 't volgende probleem: Ik krijg 't maar niet voor elkaar om Windows7 via Bootcamp te installeren.

Dit is de eerste tutorial die ik gevolgd heb: linkje

- Ik heb rEFIt geinstalleerd op m'n iMac
- Daarna 2x herstart zodat je de rEFIt optie zit als je opstart met ALT ingedrukt.
- Een Windows7.iso is geinstalleerd op 'n 16GB USBstick m.b.v. de originele Windows USB tool
- Geprobeerd op te starten via USB vanaf m'n Mac

En dat laatste lukt maar niet. Als ik opstart met ALT ingedrukt, krijg ik netjes het rEFIt opstartmenu te zien, en de USBstick wordt ook herkent. Maar als ik dan op wil starten vanaf de USBstick, dan krijg ik de melding dat het geen geldige bootdisk is.

Dit is de tweede tutorial die ik gevolgd heb, waarmee je meer handmatig de boel moet overzetten.

Zou iemand me uit de brand kunnen helpen toevallig? Als je zo op 't internet rondkijkt zijn er veel mensen die het voor elkaar hebben gekregen, maar ik snap niet wat ik verkeerd doe. Ik kan namelijk niet in de BIOS aangeven dat hij via USB moet opstarten… de Mac heeft ten slotte een EFI en je zou met rEFIt gewoon via ALT moeten kunnen opstarten op je USBdisk toch?

Enorm bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:47:
Dit is de tweede tutorial die ik gevolgd heb, waarmee je meer handmatig de boel moet overzetten.
Dit heeft voor mij gewerkt, wel zonder rEFIt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh? Hoe heb je die USB stick geselecteerd toen je je iMac/Mac opstartte met ALT ingedrukt? Bij mij komt die dan niet tevoorschijn namelijk :)

Ik heb Windows 7 op m'n Mac Mini geinstalleerd omdat die Mac nog een Superdrive heeft, en toen via Windows 7 m.b.v. die 2 tutorials (beide meerdere malen geprobeerd) de hele ISO overgezet op die USBstick. Maar zonder rEFIt kreeg ik die USBstick niet zichtbaar op m'n iMac als ik daar vanaf wilde booten.

p.s.: ik heb het laatste punt van deze tutorial niet gevolgd ("set boot priority in BIOS to USB"), omdat onze Macs geen BIOS hebben en je gewoon met ALT ingedrukt van USB moet kunnen opstarten... is dat wat ik verkeerd heb gedaan? Maar hoe zet je die prioriteit dan naar USB op een Mac zonder BIOS?

[ Voor 25% gewijzigd door Kapotlood op 21-08-2011 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 10:44:
Oh? Hoe heb je die USB stick geselecteerd toen je je iMac/Mac opstartte met ALT ingedrukt? Bij mij komt die dan niet tevoorschijn namelijk :)

Ik heb Windows 7 op m'n Mac Mini geinstalleerd omdat die Mac nog een Superdrive heeft, en toen via Windows 7 m.b.v. die 2 tutorials (beide meerdere malen geprobeerd) de hele ISO overgezet op die USBstick. Maar zonder rEFIt kreeg ik die USBstick niet zichtbaar op m'n iMac als ik daar vanaf wilde booten.

p.s.: ik heb het laatste punt van deze tutorial niet gevolgd ("set boot priority in BIOS to USB"), omdat onze Macs geen BIOS hebben en je gewoon met ALT ingedrukt van USB moet kunnen opstarten... is dat wat ik verkeerd heb gedaan? Maar hoe zet je die prioriteit dan naar USB op een Mac zonder BIOS?
Instellingen > Opstartschijf

Is niet precies hetzelfde. In Mac kun je gewoon option/alt inhouden om te kiezen waarin je wil booten. Bij mij verschijnen bootable hdd's, usb's en dvd's hier wel gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, dat werkt zonder rEFIt dus ook gewoon? Ik was er wel mee bekend dat dat werkte met Firewire en USB schijfjes waar je een ISO van Mac OSX op hebt gezet, maar ik begreep dat dit niet werkte als je 't probeert met een Windows USB-install.

Bedankt voor de tip in ieder geval, die gaan we eens even proberen :)

EDIT:
Zonder rEFIt krijg ik die hele USB stick op m'n iMac niet eens te zien, en ik kan 'm via Instellingen->Opstartschijf niet selecteren... hoe heb jij 't precies gedaan als ik vragen mag?

[ Voor 24% gewijzigd door Kapotlood op 21-08-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 11:48:
Oh, dat werkt zonder rEFIt dus ook gewoon? Ik was er wel mee bekend dat dat werkte met Firewire en USB schijfjes waar je een ISO van Mac OSX op hebt gezet, maar ik begreep dat dit niet werkte als je 't probeert met een Windows USB-install.

Bedankt voor de tip in ieder geval, die gaan we eens even proberen :)
Inderdaad, gewoon alt indrukken tijdens het opstarten. Dit brengt me overigens op het idee om deze methode van een usb opstart disk te maken te combineren met de Intel 320 SSD firmware upgrade tool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Even voor de duidelijkheid (om verwarring te voorkomen): Ik wil dus Windows via een USB stick op m'n iMac installeren, niet Windows drááien via die USB stick :)

Maar ik krijg 't helaas niet werkend:
- De USB stick wordt zonder rEFIt niet eens gezien als ik opstart met ALT ingedrukt
- Met rEFIt wordt de USB stick wel gezien, maar als ik 'm dan kies krijg ik de melding dat er geen Bootable device is gevonden
- Ik heb geprobeerd om via Windows DVD sharing (een tool die Apple levert) Windows te installeren… ik heb één keer die DVD die in m'n Mini zit, op m'n iMac tevoorschijn gekregen, maar installeren is ook hier niet gelukt helaas.

Nog meer ideeën of tips wat ik kan doen of wat ik tot nu toe misschien verkeerd doe? :)

Mvg,
Joram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 11:48:
EDIT:
Zonder rEFIt krijg ik die hele USB stick op m'n iMac niet eens te zien, en ik kan 'm via Instellingen->Opstartschijf niet selecteren... hoe heb jij 't precies gedaan als ik vragen mag?
Volgens mij krijg je met alt indrukken sowieso alle opstartschijven te zien (als het goed is dan), ongeacht of je er eentje specifiek selecteert in de systeem instellingen. Daar kies je alleen welke schijf er automatisch geselecteerd wordt tijdens het opstarten (Wat je dus altijd kan veranderen met alt indrukken).

Lost jouw probleem verder niet op natuurlijk... Ik zal binnenkort nog een keer die windows 7 usb disk proberen te maken, moet toch die Intel SSD upgrade nog doen. Ik laat weten of dat weer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Thanks! :)

Ik gebruik al jaren Firewire en USB schijven/sticks om m'n OSX opnieuw te installeren, maar om de één of andere reden krijg ik met een Windows USB-install die stick niet tevoorschijn. Met of zonder rEFIt. Heel curieus.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen in ieder geval! Ik zit compleet zonder ideeën nu namelijk, en heb niet zo'n zin om een externe DVD brander te moeten kopen en hópen dat dat wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 12:07:
Even voor de duidelijkheid (om verwarring te voorkomen): Ik wil dus Windows via een USB stick op m'n iMac installeren, niet Windows drááien via die USB stick :)

Maar ik krijg 't helaas niet werkend:
- De USB stick wordt zonder rEFIt niet eens gezien als ik opstart met ALT ingedrukt
- Met rEFIt wordt de USB stick wel gezien, maar als ik 'm dan kies krijg ik de melding dat er geen Bootable device is gevonden
- Ik heb geprobeerd om via Windows DVD sharing (een tool die Apple levert) Windows te installeren… ik heb één keer die DVD die in m'n Mini zit, op m'n iMac tevoorschijn gekregen, maar installeren is ook hier niet gelukt helaas.

Nog meer ideeën of tips wat ik kan doen of wat ik tot nu toe misschien verkeerd doe? :)

Mvg,
Joram
Ik wilde ook Windows installeren op mijn HD in optibay, terwijl OSX op mijn SSD draait.
Is mij dus ook niet gelukt. Best wel wat tijd ingestoken. Ik kreeg dezelfde melding als ik rEFIt gebruike.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Blij om te horen dat ik niet de enige ben! :) Ben zelf ook al 't hele weekend bezig met zoeken, maar tot nu toe geen geluk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Willen jullie perse Windows native draaien i.v.m. gaming performance of iets dergelijks? Ik draai Windows en Linux al jaren in VMWare en dat draait zeker met een sloot geheugen zo soepel dat het me de reboots niet meer waard is om ze native te draaien. Voor applicaties die niet heel zwaar op de GPU leunen is de performance echt prima :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het is inderdaad om een aantal games te kunnen draaien. Anders had ik Windows helemaal niet nodig gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 12:36:
Het is inderdaad om een aantal games te kunnen draaien. Anders had ik Windows helemaal niet nodig gehad :)
Als je dan toch voor performance gaat, dan zou ik OSX en Windows allebei op de SSD installeren. Ik heb m'n VMWare images (2 keer 15GB) ook gewoon op m'n 120GB SSD staan. Na de installatie kun je dan bij ruimtegebrek de Program Files en My Documents en dat soort dingen overzetten naar de harddisk. Lijkt me in jouw geval de beste oplossing, en ook makkelijk te installeren met Bootcamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het installeren van Bootcamp/Windows op de SSD of de HD is alleen het probleem niet :) Ik krijg de installatie niet eens gestart omdat ik geen Superdrive meer heb en omdat de USB-stick niet mee wil werken. Zodra ik die USBstick met de Windows-install erop werkend krijg is het verder geen probleem om de SSD of HD van Windows te voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 12:28:
Blij om te horen dat ik niet de enige ben! :) Ben zelf ook al 't hele weekend bezig met zoeken, maar tot nu toe geen geluk
Wat je overigens ook kan doen als je nog een oude windows partitie hebt, is clonen mbv winclone (deze methode ongeveer) . Dan heb je de windows installer helemaal niet nodig. Het enige nadeel is dat winclone alleen goed werkt onder snow leopard.

Deze discussie gaat overigens misschien wel een beetje off-topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 12:48:
Het installeren van Bootcamp/Windows op de SSD of de HD is alleen het probleem niet :) Ik krijg de installatie niet eens gestart omdat ik geen Superdrive meer heb en omdat de USB-stick niet mee wil werken. Zodra ik die USBstick met de Windows-install erop werkend krijg is het verder geen probleem om de SSD of HD van Windows te voorzien :)
Wat ik in ieder geval wel weet is, dat Macs nogal kunnen zeiken met booten van USB en dat er een GUID partition table (GPT) nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Maar als ik dan op wil starten vanaf de USBstick, dan krijg ik de melding dat het geen geldige bootdisk is.
Lijkt me dat hier het probleem zit als ik het zo lees. Ik heb die hele tool dan ook niet gebruikt, maar simpelweg de USB stick of ext hdd geformatteerd en vervolgens gepartioneerd op 5gb NTFS.

De inhoud van de W7 ISO volledig overgekopieert naar de USB stick en dan is hij ook bootable.

Refit tool gebruikt, reboot 2x. ( 2de keer zie je het scherm, maar je boot gewoon osx )

Bootcamp assistent, drivers downloaden en opslaan op een andere schijf.

partitie maken en reboot ( ALT inhouden wanneer je de Bong hoort )

Nu moet je W7 Usb setup werken in het refit menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik ben inderdaad het draadje een beetje aan 't vervuilen. Ik heb hier even een nieuw draadje aangemaakt… zou ik daar weer verder geholpen kunnen worden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm.... en toen zat ik nog wat eerdere pagina's in dit draadje te lezen (op zoek naar Xbench resultaten van mede-vertex2 gebruikers). Kom ik in de posts van begin dit jaar tegen dat Vertex2 (Sandforce) schijven nogal een risico geven in MACs met NVIDIA chipsets |:(

Anyway, wat betreft TRIM support op een Vertex2 SSD in m'n mid-2010 mac-mini, die ik gisteren ge-upgrade heb naar OSX Lion:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
NVidia MCP89 AHCI:

Vendor:   NVidia
  Product:  MCP89 AHCI
  Link Speed:   3 Gigabit
  Negotiated Link Speed:    3 Gigabit
  Description:  AHCI Version 1.30 Supported

OCZ-VERTEX2:

Capacity: 115.03 GB (115,033,153,536 bytes)
  Model:    OCZ-VERTEX2                             
  Revision: 1.330000
  Serial Number:    OCZ-834HVTBX8563407E
  Native Command Queuing:   Yes
  Queue Depth:  32
  Removable Media:  No
  Detachable Drive: No
  BSD Name: disk0
  Medium Type:  Solid State
  TRIM Support: No
  Bay Name: Lower
  Partition Map Type:   GPT (GUID Partition Table)
  S.M.A.R.T. status:    Verified

Geen TRIM support dus :S

Speeds zijn als ik Xbench moet geloven ook niet helemaal wat ik andere Vertex2 gebruikers zie halen:
* Sequential 145.16
Uncached Write: 112.55 MB/sec [4k blocks]
Uncached Write: 104.22 MB/sec [256Kb locks]
Uncached Read: 21.44 MB/sec [4k blocks]
Uncached Read: 166.48 MB/sec [256k blocks]

* Random 742.43
Uncached Write 114.16 MB/sec [4k blocks]
Uncached Write 111.69 MB/sec [256k blocks]
Uncached Read 12.61 MB/sec [4k blocks]
Uncached Read 179.76 MB/sec [256k blocks]

Al met al is hij nog steeds een flink pak sneller dan de ingebouwde harddisk maar toch..... Dan gaat er toch weer een stukje ergernis kriebelen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Trim wordt niet ondersteund op niet-apple SSD's, wil je dit wel zal je de Trim Enabler tool moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zoiets had ik al gezien ja. Jammer dat die bij Lion nog steeds zo is :{

Ach, ik zie het eerst wel even aan. Eerst maar eens de mac inrichten en bekend worden met het systeem. Veel dingen werken toch nog steeds weer substantieel anders dan onder Windows en Ubuntu. Zoals bv. het concept dat je een applicatie downloadt, hij dat als een "disk image" opent en je dan de applicatie naar je apps library moet slepen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

Wat mij opvalt is dat ik na mijn Vertex 3 firmware ge-upgrade te hebben ik geen beachballs meer zie. Ik heb dus wel Trim support aanstaan. Lijken ze bij Vertex toch wat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ eymey,

geloof me, je bent er zo aan gewent. Sterker nog, voor je het weet zal je per ongeluk OSX dingen doen op Windows. Gebruiksvriendelijkheid krijgt een heel nieuwe definitie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

OMX2000 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 00:30:
Wat mij opvalt is dat ik na mijn Vertex 3 firmware ge-upgrade te hebben ik geen beachballs meer zie. Ik heb dus wel Trim support aanstaan. Lijken ze bij Vertex OCZ toch wat goed te doen.
;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Destianto schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 00:36:
@ eymey,

geloof me, je bent er zo aan gewent. Sterker nog, voor je het weet zal je per ongeluk OSX dingen doen op Windows. Gebruiksvriendelijkheid krijgt een heel nieuwe definitie voor je.
Geloof het graag, maar voorlopig is het nog wennen ;) (weinig "ctrl" meer gebruiken op toetsenbord, bv. :P ). Moet nu ook nog eens gaan uitvogelen hoe ik de "userdata" van gebruikers naar de data-partitie verplaats ipv het op de systeempartitie te houden. Of sommige dingen liever zelfs meteen nog naar m'n NAS (maar daar heb ik weer auto mount voor nodig :P ). Ook zo'n irritatiepuntje is dat je geen "cut" meer lijkt te hebben in de finder... iig niet in het context-sensitive menu bij een bestand. Magoed, misschien moet ik voor deze dingen eens zoeken naar een "welkom bij mac" topic ofzo :P

Overigens nog wel een ander apart fenomeen: Na gisteren het e.e.a. geinstalleerd te hebben (bv. uc-logic pen tablet van m'n vriendin) duurt het uitloggen van users sn shutdown langer dan vlak na de schone install en Lion upgrade. Nu krijg ik, voor het loginscherm weer verschijnt of voor de machine uit gaat, behoorlijk lang (15 seconden) het grijze scherm met een wachtcursor. Terwijl dit vlak na installatie 'snappy' was (machine uit na 4 seconden)..

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 22-08-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

eymey schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:55:
[...]

Geloof het graag, maar voorlopig is het nog wennen ;) (weinig "ctrl" meer gebruiken op toetsenbord, bv. :P ). Moet nu ook nog eens gaan uitvogelen hoe ik de "userdata" van gebruikers naar de data-partitie verplaats ipv het op de systeempartitie te houden. Of sommige dingen liever zelfs meteen nog naar m'n NAS (maar daar heb ik weer auto mount voor nodig :P ). Ook zo'n irritatiepuntje is dat je geen "cut" meer lijkt te hebben in de finder... iig niet in het context-sensitive menu bij een bestand. Magoed, misschien moet ik voor deze dingen eens zoeken naar een "welkom bij mac" topic ofzo :P
Als je iets sleept van het ene venster naar het andere, druk dan eens op de alt/option toets, het plusje dat verschijnt of verdwijnt geeft aan of je iets kopieert of verplaatst.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:23
Iemand bekend met de volgende SSD:

OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 320GB

Klant van ons wil een SSD in zijn MacBook Pro met o.a. Windows 7 via Bootcamp.
Dat gaat gewoon met die SSD hoop ik?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik denk dat Vertex 2 nog nooit eerder in dit topic is besproken. |:(

Doe aub eens wat moeite en gebruik de zoekfunctie.

Ik snap je frustratie, maar maak dan een topicreport aan. Of post een nuttige reactie, waarbij je dit vriendelijk vertelt aan je mede-gebruiker.

[ Voor 38% gewijzigd door Hoedje op 22-08-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 10:09
Ik zie door de bomen het bos niet meer,
maar ik heb een aantal schijven geselecteerd

Crucial m4 (120gb)
Intel 320 (120gb)
Kingston SSDNow V+100 (120gb)

De kingston is de traagste van het stel, maar heeft verreweg de beste Garbage Collection (os independent)
De crucial m4 en intel 320 ssd hebben zo als ik gelezen heb matige GC.

Zal de kingston sneller zijn na een aantal maanden gebruik?

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Vandaag dan toch maar de Crucial m4 met 128gb gehaald. Dit zijn de xBench resultaten in een Macbook Unibody late 2008, 2ghz, 8gb ram, s-ata 2 en trim enabled in os x lion.

Afbeeldingslocatie: http://www.2nrg.nl/xbench.png
Peertje NL schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:02:
Ik zie door de bomen het bos niet meer,
maar ik heb een aantal schijven geselecteerd

Crucial m4 (120gb)
Intel 320 (120gb)
Kingston SSDNow V+100 (120gb)

De kingston is de traagste van het stel, maar heeft verreweg de beste Garbage Collection (os independent)
De crucial m4 en intel 320 ssd hebben zo als ik gelezen heb matige GC.

Zal de kingston sneller zijn na een aantal maanden gebruik?
Ik heb zelf getwijfeld tussen de Intel 320 en de M4. De Kingston is toch wel erg traag in vergelijking met de andere 2. Als je trim enabled zou de garbage collection geen probleem mogen zijn.

Ik had hiervoor een x25-v 40gb, die ook geen geweldige garbage collection heeft. Mijn ervaring daarmee was toen hij vol zat (1gb over) met trim enabled nauwelijks tot niets aan snelheid verloren had.

Daarom durf ik het nu aan om voor de cruciaal te gaan. Zeker omdat deze toch voor iets minder geld net zo goed of zelfs beter presteert.

Ter vergelijking de resultaten van een andere tweaker met dezelfde macbook als mij, maar dan met een 96GB Kingston V+100.

Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/7140/disk2.png

[ Voor 80% gewijzigd door -NRG- op 22-08-2011 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rastafadrian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-04-2022
Ik heb nu al een tijdje een SSD op de plek van m'n originele HDD zitten en m'n HDD ipv de Superdrive. Nu is het alleen zo dat de HDD constant blijft draaien. Hierdoor is m'n laptop nooit meer echt stil! Is er iets wat ik zou kunnen doen?
Is het omwisselen van de schijven misschien de enige optie of is er iets anders waardoor m'n HDD gaat slapen als ik 'm niet gebruik?

Ik heb m'n SSD op de plek van de originele HDD zitten omdat die aansluiting volgens mij sneller is dan de PATA aansluiting van m'n Superdrive.

Het gaat om een 15 inch 2.4 GHz MacBook Pro uit mei 2008 non-unibody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:59
Ik heb sinds een poosje een SSD op de plek van m'n Superdrive van m'n iMac zitten, maar nu zit ik met 't volgende probleem: Ik krijg 't maar niet voor elkaar om Windows7 via Bootcamp te installeren.

Dit is de eerste tutorial die ik gevolgd heb: linkje

- Ik heb rEFIt geinstalleerd op m'n iMac
- Daarna 2x herstart zodat je de rEFIt optie zit als je opstart met ALT ingedrukt.
- Een Windows7.iso is geinstalleerd op 'n 16GB USBstick m.b.v. de originele Windows USB tool
- Geprobeerd op te starten via USB vanaf m'n Mac

En dat laatste lukt maar niet. Als ik opstart met ALT ingedrukt, krijg ik netjes het rEFIt opstartmenu te zien, en de USBstick wordt ook herkent. Maar als ik dan op wil starten vanaf de USBstick, dan krijg ik de melding dat het geen geldige bootdisk is.

Zou iemand me uit de brand kunnen helpen toevallig? Als je zo op 't internet rondkijkt zijn er veel mensen die het voor elkaar hebben gekregen, maar ik snap niet wat ik verkeerd doe. Ik kan namelijk niet in de BIOS aangeven dat hij via USB moet opstarten… de Mac heeft ten slotte een EFI en je zou met rEFIt gewoon via ALT moeten kunnen opstarten op je USBdisk toch?

Enorm bedankt alvast!
Ik kan je niet helpen maar jij mij misschien wel... welke iMac heb je en watvoor bay heb je in de superdrive geplaatst?
Ik wil ook graag een SSD in mijn iMac maar ondanks vele pogingen, weet ik nog steeds niet of het kan en hoe.
Ik heb zelf de iMac early 2009 24" 2.93 ghz 4gig 640hdd
en ik zou er een M4 in willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb een iMac 21" uit 2010, en heb bij Macupgrade.be een optibay gekocht van 12,7mm hoog. Jij hebt zo te zien dezelfde optibay nodig, en kan er dan gewoon een M4 in plaatsen als je wilt :)

Via http://www.ifixit.com/ kun je een tutorial vinden over hoe je je 24" iMac open kunt maken (heb zelf ook een 24" Alu iMac gehad, en dit was relatief simpel), en op die manier de DVD drive kunt vervangen voor een optibay met SSD.

Moet geen probleem zijn dus: je hoeft alleen de Optibay te kopen en een SSD, en eventueel de benodigde schroevendraaiertjes (de types die je nodig hebt staan omschreven op de tutorial bij iFixit), en dan gewoon lekker aan de slag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:59
Dank je voor je reactie... via macupgrade heb ik al eerder getipt gekregen en gekenen maar ik kan niet mijn model ertussen vinden... ik wil niet lui overkomen maar welke moet ik precies hebben dan?

En is de snelheid op die sata ook gewoon 300? Ik meende ergens gelezen te hebben dat het ook pata kan zijn en minder snel dus... dan zou je weer beter daar de hdd kunnen plaatsen en de ssd op de oorspronkelijke hdd aansluiting... right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
De 24" uit 2009 staat er niet tussen, maar de dikte van de modellen moet volgens mij hetzelfde zijn als die van de 20", en dat is deze:
http://macupgrade.eu/cata...ata-hard-drive-p-680.html

Jouw iMac heeft volgens mij ook SATA-2, maar zelfs als je SATA-1 zou hebben (de 20" iMac uit 2009 heeft zowiezo SATA in de DVD drive) in je DVD drive, dan zou je nog een mooie snelheidswinst hebben met een SSD :)

Mvg,
Joram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

callous schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:57:
En is de snelheid op die sata ook gewoon 300? Ik meende ergens gelezen te hebben dat het ook pata kan zijn en minder snel dus... dan zou je weer beter daar de hdd kunnen plaatsen en de ssd op de oorspronkelijke hdd aansluiting... right?
Ik heb je al een paar keer info aangereikt, dus jammer dat je er nogsteeds niet uit bent.

Jij hebt model A1225, en daar hoort deze optical drive bij: http://www.macpartsonline...-06ghz-imac-09-a1225.html

Maar je kunt dit nog simpeler checken (ook de snelheid): klik op het appeltje linksboven in beeld, dan "About This Mac" en vervolgens "More Info". Bij ATA en Serial-ATA kun je zien of de optical drive genoemd wordt, en ook met welke snelheid de interface werkt c.q. kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Alhoewel Lacie aan had gekondigd dat ze deze zomer nog de Thunderbolt SSD's zouden uitbrengen, blijft het toch aardig stil omtrent dit product en begint de klok te tikken.

Voor degene die dus ook een SSD overwegen voor hun iMac 2011 is het wellicht tevens het wachten waard, aangezien de snelheden enorm zijn zelfs t.o.v Sata III (6gbps). Het enige waar ik me misschien aan zal storen is dat het om een extern apparaat gaat, en dus op/onder/naast je bureau zal moeten staan.

Hier een kleine indruk van de prestaties en mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-liEmRDYamUo/TlPc2Oidf8I/AAAAAAAAA3w/kU6jLXRqQco/lacie.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-0OJkieihxU0/TlPc2bBMBlI/AAAAAAAAA34/_yEfttHQoig/Lacie1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-MZQBgDQFX8k/TlPc2cvLVwI/AAAAAAAAA30/ASURnRrqgP0/Lacie2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destianto schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:25:
Alhoewel Lacie aan had gekondigd dat ze deze zomer nog de Thunderbolt SSD's zouden uitbrengen, blijft het toch aardig stil omtrent dit product en begint de klok te tikken.

Voor degene die dus ook een SSD overwegen voor hun iMac 2011 is het wellicht tevens het wachten waard, aangezien de snelheden enorm zijn zelfs t.o.v Sata III (6gbps). Het enige waar ik me misschien aan zal storen is dat het om een extern apparaat gaat, en dus op/onder/naast je bureau zal moeten staan.
Ja, thanx for the tip, maar dit lijkt mij meer een algemene 'comparising chart' mbt Thunderbolt, niet tot de ssd zelf- Lacie stopt in 99,99% vd gevallen andermans schijven in hun behuizing en verkoopt deze vervolgens.
Dus de grafiek hoeft niet perse iets te zeggen over de snelheid, tenzij zij idd een soort PCIe achtige ssd erin knallen en die interface op TB aansluiten, dat zou mooi zijn idd. :)
(Zo'n kastje was trouwens ook ergens in de maak, maar dan om een externe 16x graka via TB aan je Mac te koppelen, daar kan je natuurlijk ook een PCIe ssd in zetten, theoretisch gezien en wellicht ook praktisch werkzaam.)

Maar de kans is groot dat het twee sata600 ssd's in bijv. raid 0 zijn, en dan zit je kom je bijv. wel op 995/994MB per sec. (laatst al ergens een grafiek van gepost in één vd deze topics mbt ssd/mac etc.) wat ook erg nice is natuurlijk, maar slechts 1/10 van de max. TB snelheid is.

Edit: oh, ok- de snelheden staan erbij, zie ik net het artikel, maar nog lager dan de 995 om 994MB/sec die men laatst bij OCW behaalde, met twee mercury (?) ssd's in raid 0.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Volgens mij is TB 10Gb/s en dat is grof weg gezegd 1000MB/s. Dus hoe jij op 1/10 komt is mij een raadsel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja, wacht even Gb ipv GB... 8)7

Sorry guys, never made it in math... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Laatst online: 01-09 23:08
Nog even een succesverhaaltje. Ik heb een Kingston V100 van 128GB.

Ik draai Lion op een mid2010 macbook pro 17" i5 en Windows 7 Home edition in een Virtualbox (gratis).

Gebruik ik eigenlijk alleen voor IE testen van websites en een beetje ASP.NET projecten ontwikkelen, maar het draait echt als de brandweer.

Het geheel voelt responsiever aan dan mn oude native windows laptop met 7200 rpm.

In de seamless mode heb je in Visual Studio niet het gevoel dat je op een mac aan het werk ben, met uitzondering van het toetsenbord dan.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 09:31
Mijn ocz vertex 2 is geupdate naar 1.33. Maar ondanks dit krijg ik toch telkens een draaiende strandbal waarna mn mac helemaal niets doet. Ik heb lion op een late 2008 unibody imac draaien met 3 gb geheugen. Het gaat om de 20.1 inch versie.

Is het een gevalletje retour? Of doe ik zelf iets fout? Mocht ik m moeten ruilen, ik heb m gekocht bij mycom. Weet iemand hoe dat daar in zn werk gaat? Of is het gewoon wachten tot ocz een nieuwe opstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_v_94
  • Laatst online: 05-10 21:46
Ik had in het ''Grote SSD topic'' van tweakers gevraagd welke ssd ik het beste kon nemen. Daar kwamen we uit op de Crucial m4 128 GB, maar nu zag ik productreview: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB review door Philflow dat hij problemen heeft met een macbook.
Dus nu mijn vraag is het handig om deze te kiezen of kan ik toch beter voor een andere gaan. Op youtube filmpjes zit hij wel in de macbook. (ik heb een macbook pro i5 2,3 GHz 2011)

In mijn PC die ik heb verkocht zat 2 x ocz vertex 60 GB waar ik nooit problemen mee heb gehad. (Dit was wel een windows pc)

Mijn eisen aan de ssd zijn:
- Betrouwbaar (In het Grote SSD topic raden ze de sandforce controllers af)
- minimaal 120 GB (120 gb is niet al te duur 240 gb vind ik eigenlijk te duur)
- het liefst zo snel mogelijk (niet zo heel belangrijk 400 mb/s vind ik snel genoeg)

Ik heb gehoord dat macbook ook de nieuwste sata ondersteunt dus dat is mooi.
ik las dat ik een Aan de zijkant een torx 10 en voor de bovenkant een torx 8 nodig heb om hem in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

In ditzelfde topic raadde Philflow de M4 juist aan, zoek maar even. En zo te zien heeft hij aardig wat ervaring met SSD schijven. Was voor mij reden om de M4 te kiezen. Ga vanavond de 256GB inbouwen (MBP 15" 2009). Zal mijn ervaringen hier delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r_v_94 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:48:
- het liefst zo snel mogelijk (niet zo heel belangrijk 400 mb/s vind ik snel genoeg)
Dat is dus de verkeerde insteek, een SSD is niet snel vanwege de hoge transferrates, maar juist om de lage responsetijden. De specs van een SSD zeggen helemaal niets, daar heb je toch echt reviews voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Tom schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:12:
In ditzelfde topic raadde Philflow de M4 juist aan, zoek maar even. En zo te zien heeft hij aardig wat ervaring met SSD schijven.
Ja, hij postte hier een tijdje vrij vaak, vermoedelijk ook omdat hij druk was met het kijken naar en uitproberen van de verschilende SSD's. Wat de M4 in de Macbook betreft was hij in het begin inderdaad positief, maar hij veranderde dus van mening, getuige de review. Daarbij liet hij wel open dat het ook aan zijn Macbook zou kunnen liggen.

Samengevat komt het er op neer dat zowel de Crucial M4, de Sandforce modellen (OCZ Vertex2, Vertex3, Kingston Hyperx) als de Intel 510 regelmatig problemen geven in MacBooks, zeker als het om de NvidIa based 2010 MacBooks (SATA2, soms probleem dat ze op SATA1 snelheid werken) en de Intel based 2011 (SATA3, instabiliteit) MacBooks gaat.

Maar ik moet er meteen bij zeggen: mijn Vertex 3 werkt uit de kunst op mijn Macbook Pro 2011.

Zelden of nooit aanleiding tot problemen in MacBooks geven de Kingston +V100 en de Intel 320 (afgezien van de zeldzaam optredende 8MB bug bij de laatste). Ze presteren prima maar het is wel jammer dat ze geen SATA3 ondersteunen en de mogelijkheden van de 2011 Macs dus niet maximaal benutten.

Moraal van het verhaal: succes is niet gegarandeerd. :)

[ Voor 1% gewijzigd door Cap op 25-08-2011 00:34 . Reden: Krom Nederlands ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nVidia, niet Nvidea ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2011 20:09 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_v_94
  • Laatst online: 05-10 21:46
@Cap Je kan altijd pech hebben met een product bij het ene komt het vaker voor dan bij de andere. Dan moet ik nog maar is goed gaan kijken wat de beste optie is, want als ik jou bericht begrijp hebben ze allemaal voor en nadelen. Ik ben dan ook niet helemaal nieuw op het gebied van ssd's, maar het is ook niet zo dat ik er zo 1 kan uitkiezen.
Want om nu nog een Ocz vertex 2 te kopen vind ik ook zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

r_v_94 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:27:
Want om nu nog een Ocz vertex 2 te kopen vind ik ook zo wat.
En waarom dan geen Vertex 3? Hier iemand die 'm in z'n Macbook 2011 heeft gezet en dik tevreden is:

DG. in "Het SSD in je Apple topic"

Maar natuurlijk zullen er nu genoeg mensen klaar staan om te gaan roepen dat Vertexen allemaal doodgaan en dat je die niet moet kopen!!11111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik stond er ook wel van te kijken dat er nog best wat problemen waren met de diverse SSD's. Schrok er wel van. Maar als ik het zo zie zijn de Intel, Vertex 3 en Crucial M4 wel een goede keus.
Waarom ik de Intel niet heb gekozen weet ik niet meer. De Vertex 3 is 100,- duurder en aangezien ik SATA300 heb (MBP 2009) niet erg nuttig. Over de M4 las ik vooral positieve dingen, dus die is het geworden. Hoop dat het allemaal goed blijft werken, hecht meer waarde aan een stabiel dan snel systeem. En anders zit er drie jaar garantie op.

Eerste indruk is goed, erg lekker snel allemaal :)
Terugzetten van m'n OS e.d. was een eitje met Time Machine en de Lion recovery utility om een USB device bootable te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Exirion schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:34:
[...]

En waarom dan geen Vertex 3? Hier iemand die 'm in z'n Macbook 2011 heeft gezet en dik tevreden is:

DG. in "Het SSD in je Apple topic"

Maar natuurlijk zullen er nu genoeg mensen klaar staan om te gaan roepen dat Vertexen allemaal doodgaan en dat je die niet moet kopen!!11111
Ik heb de Vertex 3 ook in mijn MBP 2011 zonder problemen. Nog geen enkele hickup of what-so-ever gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tylen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:51:
[...]

Ik heb de Vertex 3 ook in mijn MBP 2011 zonder problemen. Nog geen enkele hickup of what-so-ever gehad.
Zelfde verhaal hier in een 13" en 15" MBP 2011.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-10 15:30

tomtommie

Alaaf!

Tom schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:07:
...
Eerste indruk is goed, erg lekker snel allemaal :)
...
Xbench even draaien? Wel interessant om een idee te krijgen natuurlijk!

• Tom
  • Niet online

Tom

Getalletjes boeien mij niet zoveel maar zal es kijken.

Moet ik verder nog iets doen? Lees e.e.a. over TRIM enablen. Ben niet zo'n tweaker en laat dingen liever op de standaard instellingen staan, als die tenminste goed zijn.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/xforrt.png

[ Voor 43% gewijzigd door Tom op 25-08-2011 12:57 ]

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:48
Beste mensen,

Ik ben van plan om morgen mijn MacBook Pro Early 2011 een upgrade te geven, ipv 4gb RAM 8gb ram en een SSD van 120gb.

Ik vraag me af is dit de juiste ram:
http://www.mycom.nl/Produ...-DDR3,13338GB-KIT/1082172

En ik zit te twijfelen tussen de OCZ Vertex 3 en de Crucial M4

Is er iemand die me uit mijn twijfels kan brengen?
Voornamelijk ga ik dit voor school gebruiken.

Hartelijk dank

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:01
Over het geheugen, dan zou ik deze bij MyCom halen. Heb ik er ook al een maandje inzitten (zelfde model MBP) en werkt perfect. Over die SSD's, deze zijn allebei in de laatste pagina besproken dus misschien even een stukje teruglezen.

[ Voor 46% gewijzigd door Froggle op 25-08-2011 19:50 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

• sacaji
Froggle hartelijk dank.

Ik heb de Early (Dual Core 2,66Ghz) MacBook Pro, Werkt die RAM er ook bij?

Voor de SSD's ga ik even teruglezen. Dankje!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:01
Caneezy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:55:
Froggle hartelijk dank.

Ik geloof dat op alle Early 2011 modellen (13/15/17") maximaal 1333Mhz aankunnen. Die kerel bij MyCom waar ik 'm toen had gehaald in Den Bosch, beweerde dat er maximaal 1066Mhz in kon, maar dat is het maximum van de oude Mac's. Alle Sandy Bridge modellen hebben naar mijn idee 1333Mhz.

Edit: Wacht even lees ik nu Dual Core 2,66Ghz? Het is 2,3Ghz of 2,7Ghz geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Froggle op 25-08-2011 20:11 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 23:25

Ghehe

400 pound hacker

Caneezy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:55:
Froggle hartelijk dank.

Als je de specs op deze pagina volgt kan je niet miszitten. :)

http://support.apple.com/kb/HT1270?viewlocale=nl_NL#link1

Ghehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Gisteren OCZ Vertex 2 SATAII SSD geplaatst in MacBook Pro van een klant.
Mac OS X erop. Windows 7 via Bootcamp geïnstalleerd. Liep perfect.
Zet vanochtend de MacBook Pro aan.. helemaal niets! Hoor de BOING maar krijg verder helemaal niets. Alleen grijs scherm. Ook opstarten met Option key brengt niets.

Wanneer ik 'm als externe drive aansluit op mijn MBP (met een SATA kabel) gebeurt er niets.

Nu al dood?!

[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 26-08-2011 10:23 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is wel heel snel :o.

Ff afkloppen, maar m'n 120 GB vertex2 in m'n Mac mini 2010 werkt tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:22
Jeetje, dat is vreemd.
Is de ssd zichtbaar in Disk Utility als je opstart vanaf dvd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Ik wou een OCZ Vertex 3 halen voor mijn MacBook Pro 2010. Alleen lees ik nu dat de Vertex 3 SATAIII is en de MacBook Pro 2010 alleen SATAII heeft dus de Vertex 3 zal op de snelheden van Vertex 2 weken. Iemand hier met een MBP 2010 met Vertex 3 of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
perslucht schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:47:
Jeetje, dat is vreemd.
Is de ssd zichtbaar in Disk Utility als je opstart vanaf dvd?
Nope niets. Ga 'm vandaag terugsturen naar leverancier. Wordt gewoon vervangen door een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
voor de mensen die twijfelen. M4 is zeer betrouwbaar. Als intel betrouwbaar is, dan is cruciaal even betrouwbaar. Gezien ze dezelfde controller en dezelfde geheugenchips gebruiken. M4 had in het begin wat problemen met MacBooks maar met firmware 002 zou dit verholpen moeten zijn. Ikzelf heb een 64 gb en er stond standaard 002 firmware op. En tot op vandaag geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Succes is nooit gegarandeerd. Ik heb gelezen dat de Vertex 3 op de snelheid van Vertex 2 draait bij een MacBook Pro 2010. Iemand die dat zeker weet en of het nut heeft om een Vertex 3 te kopen ipv Vertex 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein vraagje: ik wil eventueel wel een SSD in mijn iMac (late 2008) plaatsen, maar dan zou ik eerst willen weten of 't snelheidsverschil enigzins merkbaar gaat zijn.

Ik heb dus een 20" iMac met een 2.4 GHz Intel Core 2 Duo met 4 GB RAM en een 250 GB HDD. Nu hoef ik geen geweldig grote HDD te hebben aangezien ik 2x een 500 GB externe HDD heb. 250 GB is bij mij eigenlijk al veel te veel, haha. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Caneezy schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:28:
Succes is nooit gegarandeerd. Ik heb gelezen dat de Vertex 3 op de snelheid van Vertex 2 draait bij een MacBook Pro 2010. Iemand die dat zeker weet en of het nut heeft om een Vertex 3 te kopen ipv Vertex 2?
Lijkt mij logisch toch. Als de mbp 2010 een sata2 controller heeft zal de vertex 3 op sata2 gaan werken ipv sata3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 23:25

Ghehe

400 pound hacker

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 09:06:
maar dan zou ik eerst willen weten of 't snelheidsverschil enigzins merkbaar gaat zijn.
Als je dit topic doorleest dan zal je wel merken dat de meeste echt verbaast zijn over de hogere snelheid t.o.v. een HDD. Je kan ook eens op youtube zoeken, ik vond deze video van iMac met i7 met SSD, maar er zijn er echt duizenden. :)

Ghehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 09:06:
Ik heb een klein vraagje: ik wil eventueel wel een SSD in mijn iMac (late 2008) plaatsen, maar dan zou ik eerst willen weten of 't snelheidsverschil enigzins merkbaar gaat zijn.
Die vraag ga ik niet eens meer beantwoorden.
Ik heb dus een 20" iMac met een 2.4 GHz Intel Core 2 Duo met 4 GB RAM en een 250 GB HDD. Nu hoef ik geen geweldig grote HDD te hebben aangezien ik 2x een 500 GB externe HDD heb. 250 GB is bij mij eigenlijk al veel te veel, haha. :)
De Vertex 2 werkt prima in jouw iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK. En zou je die SSD zelf kunnen inbouwen of moet je dat ergens laten doen?
Pagina: 1 ... 40 ... 88 Laatste