Iemand een idee welke snelheden een Samsung 970 EVO PCie 1TB kan doen in een iMac 5k 3,4ghz uit 2017?(Zit nu een Fusion 2TB in). Een upgrade lijkt me interessant maar upgreatest.nl kon me niet vertellen welke snelheden er gehaald konden worden omdat ze deze upgrade nog nooit hadden gedaan.
Het gaat om bijvoorbeeld football manager 2020 en steam. FM heb ik sowieso twee mappen van (libary en public). Als ik alle mappen overzet, zou het goed moeten gaan?sypie schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:26:
[...]
Doorgaans kun je een programma vanuit de map Programma's slepen naar een externe schijf, dan zou het klaar moeten zijn.
Dit geldt in de meeste gevallen voor programma's die niet overal van alles neerzetten. Bijvoorbeeld Office programma's zouden dit niet kunnen. Programma's die alles binnen hun ".app" houden wel, op het .PLIST bestand je na dan.
Ik heb geen idee of dat goed moet gaan. Beide programma's gebruik ik niet. Maar omdat het Apple is zou ik zeggen: probeer het eens. Wil het niet werken dan zet je de programma's weer netjes op de interne schijf.
Afgelopen weekend heb ik de bovengenoemde Mac nieuw leven ingeblazen, door er een 1TB SSD (Samsung QVO) in te plaatsen. Hij zit nu op de plek waar de DVD-speler heeft gezeten. In eerste instantie werd de SSD niet herkend. Toen heb ik hem in een Windows-pc ingebouwd, om hem vervolgens te formatteren. Daarna heb ik hem weer terug in de iMac geplaatst en werd hij gelukkig wel herkend. Ik had High Sierra geïnstalleerd, en via BootCamp Windows 10. Toen had ik de verkeerde partitie geformatteerd, dus nu staat er op de SSD alleen Windows.syltheboy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:59:
@Malantur Sorry, maar ik bedoelde een 27" iMac (late 2009).

[ Voor 19% gewijzigd door syltheboy op 19-02-2020 14:19 ]
Hallo allemaal, ik mijn iMac 27” 2011 heeft het begeven. De grafische kaart moet vervangen worden (gekend probleem). Ik ben ook op het moment gekomen om de SSD een upgrade te geven. Hij heeft vanuit de fabriek een 256GB SSD en een HDD van 1 TB.
De 256 is uiteraard de opstartschijf en die wil ik vervangen door een 512/1TB van hoge kwaliteit. Online vind ik verschillende reviews maar ik wil gewoon een top SSD erin met zeer goede snelheid en betrouwbaarheid. Wat raden jullie aan?
De 256 is uiteraard de opstartschijf en die wil ik vervangen door een 512/1TB van hoge kwaliteit. Online vind ik verschillende reviews maar ik wil gewoon een top SSD erin met zeer goede snelheid en betrouwbaarheid. Wat raden jullie aan?
Samsung 860 Pro?
Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...
@mrb85 Zelf zou ik gewoon voor de Crucial MX500 gaan. Die is meer dan de helft goedkoper als de Samsung 860 Pro (naar 1TB gekeken), maar meer te vergelijken met de Samsung 860 Pro. Zelf heb ik het model uit 2010 en ik zit er ook aan te denken om die te gaan upgraden. Zeker nu ik weet dat het makkelijk te doen is, van de ervaring van afgelopen weekend (Samsung 860 QVO in iMac uit 2010).
[ Voor 8% gewijzigd door syltheboy op 20-02-2020 00:48 ]
Ik heb een aardig aantal machines van die leeftijd voorzien van de MX500 modellen. Prima prijs kwaliteit verhouding.
Bij het 2011 model moet je er wel rekening mee houden dat je de HDD ventilator softwarematig in bedwang moet houden tenzij je een OWC kabel aanschaft die voor dit model bedoeld is. Zelf zou ik de SSD achter de dvd speler monteren met een aparte kabel, dan heb je het beste van beide: SSD voor je systeem etc en een hdd voor extra opslag (of een interne TimeMachine). Kabel heb wel liggen voor je, €17 incl. verzendkosten).
Bij het 2011 model moet je er wel rekening mee houden dat je de HDD ventilator softwarematig in bedwang moet houden tenzij je een OWC kabel aanschaft die voor dit model bedoeld is. Zelf zou ik de SSD achter de dvd speler monteren met een aparte kabel, dan heb je het beste van beide: SSD voor je systeem etc en een hdd voor extra opslag (of een interne TimeMachine). Kabel heb wel liggen voor je, €17 incl. verzendkosten).
@sypie Op die manier die jij beschrijft kan de dvd speler dus behouden blijven?
Yes. Een SSD kan er precies achter met dikke dubbelzijdige tape en de kabel kan netjes tussen koelrib en scheidingsschotje langs.
Bedankt voor de tip! Dat van die OWC kabel zal ik zeker eens bekijken.sypie schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 01:45:
Ik heb een aardig aantal machines van die leeftijd voorzien van de MX500 modellen. Prima prijs kwaliteit verhouding.
Bij het 2011 model moet je er wel rekening mee houden dat je de HDD ventilator softwarematig in bedwang moet houden tenzij je een OWC kabel aanschaft die voor dit model bedoeld is. Zelf zou ik de SSD achter de dvd speler monteren met een aparte kabel, dan heb je het beste van beide: SSD voor je systeem etc en een hdd voor extra opslag (of een interne TimeMachine). Kabel heb wel liggen voor je, €17 ex verzendkosten).
Ik ben na 9 jaar nog steeds zo tevreden van deze Mac dat ik er gerust wat geld wil aan spenderen om er nog vele jaren plezier uit te halen. Een nieuwe met stevige specs is trouwens ook erg duur geworden helaas ...
Begin dit jaar mijn 2012 MBP non-retina voorzien van een 1tb MX500 ssd ipv de 750gb hdd en 16gb geheugen ipv 8.
Beestje is bijna niet meer te herkennen zo lekker werkt het weer!
https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.
Dit is de duurdere kabel met temp sensor waarmee je de originele HDD kunt vervangen door een SSD: https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD11/mrb85 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:25:
[...]
Bedankt voor de tip! Dat van die OWC kabel zal ik zeker eens bekijken.
Dit is de kabel die ik heb liggen, waarmee de SSD achter de DVD-speler kan:
https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIM27SSD11/
(ik maak er €17 inclusief verzending van...)
Nog een (domme?) vraag: indien een iMac 2 harde schijven heeft, denken jullie dan dat deze even snel bediend worden door het moederbord. Met andere woorden: maakt het verschil in snelheid welke je als systeemschijf gebruikt? Je weet wel, de ene usb poort is soms ook wat trager dan we andere :-) thx
USB2 is overal even snel als USB2mrb85 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:23:
Nog een (domme?) vraag: indien een iMac 2 harde schijven heeft, denken jullie dan dat deze even snel bediend worden door het moederbord. Met andere woorden: maakt het verschil in snelheid welke je als systeemschijf gebruikt? Je weet wel, de ene usb poort is soms ook wat trager dan we andere :-) thx
USB3 is overal even snel als USB3 (Verschillen tussen 3.0, 3.1, 3.2 etc doorgelaten, slecht voorbeeld
Sata2 is overal even snel als Sata2
Sata3 is overal even snel als Sata3
Het zijn namelijk standaarden die door de fabrikanten gevolg moeten worden.
Beantwoord dat je vraag?
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Prima. Dan denk ik dat het de crucial 500 1 TB wordt als systeemschijf + een 2 TB SSD als interne time machine. En duimen dat de Mac nog eens 9 jaar presteert 😄Malantur schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:41:
[...]
USB2 is overal even snel als USB2
USB3 is overal even snel als USB3 (Verschillen tussen 3.0, 3.1, 3.2 etc doorgelaten, slecht voorbeeld)
Sata2 is overal even snel als Sata2
Sata3 is overal even snel als Sata3
Het zijn namelijk standaarden die door de fabrikanten gevolg moeten worden.
Beantwoord dat je vraag?
In dat geval moet je dus softwarematig de HDD ventilator in bedwang houden, die gaat namelijk op 100% draaien. Of je moet die duurdere kabel aanschaffen met een temperatuursensor er in.
Een harddisk hoort gewoon niet meer in een computer thuis. Voor 100 euro heb je een 1TB SSD, en de snelheidswinst alleen al zou reden moeten zijn om die harddisk er meteen uit te trekken.syltheboy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:04:
Zit eraan te denken om mijn 27" iMac uit 2010 te upgraden, aangezien die Seagate HDD wel veel lawaai maakt af en toe.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Binnenkort neem ik in mijn iMac 2011 onder handen:
SSD
Nieuwe grafische kaart + koelpasta
Stof uitblazen
Als hij dan toch volledig open ligt. Zijn er nog zaken die ik ondertussen best eens kan controleren/vervangen?
SSD
Stof uitblazen
Als hij dan toch volledig open ligt. Zijn er nog zaken die ik ondertussen best eens kan controleren/vervangen?
Iedere schijf moet voor gebruik geformatteerd worden. Dit kun je tijdens de installatie doen met Schijfhulpprogramma.syltheboy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:04:
@sypie Ziet de Mac de Crucial MX500 meteen of moet hij eerst geformatteerd worden net zoals de Samsung 860 QVO?
Zorg dat je de SSD met een bracket vast zet op de plaats van de HDD. Dit ziet er netter uit een bij vervanging heb je er voordeel van. Scheelt je €6 en een gaatje van 6,5mm boren voor de grommen.mrb85 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:11:
Binnenkort neem ik in mijn iMac 2011 onder handen:
SSD
Stof uitblazen
Daarnaast: haal de ventilatoren om even open. En dan bedoel ik ook echt open. Voorzichtig het stickertje op de achterkant even een stukje los maken, de zeegering er even uit halen met een plat schroevendraaiertje en daarna goed kijken hoe het veertje binnenin zit. Draai je die om dan maakt je ventilator veel lawaai.
Verder kun je beter het stof wegzuigen met een stofzuiger en een zachte tandenborstel. Zo heb al tientallen iMacs gedaan. Zie voor foto's en wat leuke verhaaltjes Sypie.nl
Ow, geef de cpu ook even wat verse koelpasta. Schoonmaken uiteraard met de cpu van het bord af...
Bedankt voor de tips! Ik heb nu 16GB RAM zitten. Ik vermoed dat het niet zal lonen om naar 32 te gaan. Ik doe geen première/photoshop/... meer zoals vroeger.
Ben wel benieuwd als de crucial sneller zal aanvoelen dan de standaard SSD
Ben wel benieuwd als de crucial sneller zal aanvoelen dan de standaard SSD
@sypie Bij mij werd de Samsung 860 QVO in eerste instantie niet eens gezien in Schijfhulpprogramma, dus kon ik hem ook niet formatteren.
@syltheboy je moet natuurlijk wel even de weergave op "Alle apparaten" zetten, Schijfhulpprogramma afsluiten en daarna meteen weer schijfhulpprogramma starten, dan zie je 'm wel.
@sypie Dit had heel wat gedoe bespaard, maar dit zie ik dan als een een leer voor de volgende keer. Bedankt in ieder geval.sypie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:35:
@syltheboy je moet natuurlijk wel even de weergave op "Alle apparaten" zetten, Schijfhulpprogramma afsluiten en daarna meteen weer schijfhulpprogramma starten, dan zie je 'm wel.
De SSD is al binnen, het is de Samsung 860 EVO geworden. Nu nog 2 weken op de caddy wachten.
[ Voor 14% gewijzigd door syltheboy op 23-02-2020 19:20 ]
Eerlijk gezegd zou ik geen euro meer steken in een iMac uit 2011 waarvan de videokaart het heeft begeven.... Ten eerste is het een machine van 9 jaar geleden.mrb85 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:49:
Hallo allemaal, ik mijn iMac 27” 2011 heeft het begeven. De grafische kaart moet vervangen worden (gekend probleem). Ik ben ook op het moment gekomen om de SSD een upgrade te geven. Hij heeft vanuit de fabriek een 256GB SSD en een HDD van 1 TB.
Ten tweede zal deze machine niet zonder allerlei toeren hoger dan 10.13.6 draaien (ok, is nu nog een prima OS, maar niet tot het einde der tijden)
Ten derde...een definitieve oplossing voor het videokaart probleem is er niet...lapmiddelen zoals het reflowen van de videokaart helpen hooguit een poosje en dan ben je weer terug bij af. "Nieuwe" videokaarten zijn er niet en duur bovendien, en die hebben ie dezelfde issues als de nu stukke kaart.
Just my 2¢.... doe er mee wat je wilt.
Komt die via Ali of zo? Deze voldoet prima bij vervanging van de HDD: https://azerty.nl/product...-bay-adapter-3-5-tot-2-5-syltheboy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:38:
Nu nog 2 weken op de caddy wachten.
Mocht je de dvd speler laten zitten: dubbelzijdig foamtape.
Mocht je de dvd speler verwijderen: zonde van de extra kosten.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb gekeken naar een nieuwe maar ze zijn echt duur geworden. Mijn Mac van 9 jaar oud start nog steeds op in 35 seconden en ik kan er nog alles mee doen: Office-Photoshop-Internet-Steam-Netflix-muziek.Pavv schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:59:
[...]
Eerlijk gezegd zou ik geen euro meer steken in een iMac uit 2011 waarvan de videokaart het heeft begeven.... Ten eerste is het een machine van 9 jaar geleden.
Ten tweede zal deze machine niet zonder allerlei toeren hoger dan 10.13.6 draaien (ok, is nu nog een prima OS, maar niet tot het einde der tijden)
Ten derde...een definitieve oplossing voor het videokaart probleem is er niet...lapmiddelen zoals het reflowen van de videokaart helpen hooguit een poosje en dan ben je weer terug bij af. "Nieuwe" videokaarten zijn er niet en duur bovendien, en die hebben ie dezelfde issues als de nu stukke kaart.
Just my 2¢.... doe er mee wat je wilt.
De grafische kaart kost me 160 dollar.
De SSD kost me 150 euro, de tweede misschien 250 euro.
Dat geld heb ik er zeker voor over om weer enkele jaartjes verder te kunnen.
Ik vermoed trouwens dat er wel methodes zijn om een nieuwer OS te installeren, heb me er nog niet in verdiept.
Mijn VW Golf wordt dit jaar ook 20 jaar. Ook die auto kost me af en toe enkele honderden euro’s onderhoud/wisselstukken, maar waarom iets wegdoen dat nog goed werkt als je de nodige stukken vervangt.
Ja, via Ali inderdaad. Mijn pa's iMac heb ik op dezelfde manier (dikgedrukt) gefixt, die caddy kostte maar €3,50. Die van mij kostte €6,50 omdat ik geen goedkopere kon vinden. De andere manier (schuingedrukt) had ik ook kunnen doen, maar dan had ik een extra kabel aan moeten/willen aanschaffen. Als ik de dvd speler zou laten zitten, dan vind ik namelijk dat het ook nog moet functioneren.sypie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:10:
[...]
Komt die via Ali of zo? Deze voldoet prima bij vervanging van de HDD: https://azerty.nl/product...-bay-adapter-3-5-tot-2-5-
Mocht je de dvd speler laten zitten: dubbelzijdig foamtape.
Mocht je de dvd speler verwijderen: zonde van de extra kosten.
Bij m'n pa's iMac heb ik net even een benchmark gedaan. De leessnelheid is 226MB/s en de schrijfsnelheid is 199MB/s. Ik weet niet hoe dit was met de originele harddisk.
[ Voor 37% gewijzigd door syltheboy op 25-02-2020 13:34 ]
Afgelopen vrijdag heb ik mijn 27" iMac 2010 dan eindelijk voorzien van een SSD. Ik heb er nu macOS High Sierra op staan en hij draait weer lekker vlot.
Ik wil naast macOS ook Windows draaien, maar officieel wordt Windows 10 niet ondersteund. Na meerdere tutorials bekeken te hebben krijg ik dat nog steeds niet voor elkaar, zelfs niet op de 'originele' harddisk. Bij de 27" iMac 2009 van m'n vader heb ik Windows 10 op de SSD geïnstalleerd en macOS High Sierra op de originele harddisk geïnstalleerd.
Via VMware Fusion (virtueel) ging het wel zonder problemen, terwijl dat op de 27" iMac 2009 van m'n vader niet werkte.
Ik wil naast macOS ook Windows draaien, maar officieel wordt Windows 10 niet ondersteund. Na meerdere tutorials bekeken te hebben krijg ik dat nog steeds niet voor elkaar, zelfs niet op de 'originele' harddisk. Bij de 27" iMac 2009 van m'n vader heb ik Windows 10 op de SSD geïnstalleerd en macOS High Sierra op de originele harddisk geïnstalleerd.
Via VMware Fusion (virtueel) ging het wel zonder problemen, terwijl dat op de 27" iMac 2009 van m'n vader niet werkte.
[ Voor 27% gewijzigd door syltheboy op 08-03-2020 14:13 ]
Volgens mij heb ik dan een vergelijkbare machine (MBP mid2012). Na de upgrade naar Catalina vind ik heb super traag gewordensuperblaag schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:05:
Begin dit jaar mijn 2012 MBP non-retina voorzien van een 1tb MX500 ssd ipv de 750gb hdd en 16gb geheugen ipv 8.

Dus als je upgrade werkt dan wil ik daar wel moeite in stoppen ipv een nieuwe mac.
Wat voor SSD en geheugen heb je er ingestopt?
@spook68 Je kunt gewoon de bang for buck schijven van Crucial kopen. De MX500 serie is prima voor deze machines. Welk geheugen je er in stopt maakt niet zoveel uit, als de snelheden maar kloppen. Dat kun je terug vinden via je Appeltje (linksboven in de menubalk) en dan "Over deze Mac".
Het is in ieder geval onzin om "speciaal Apple geheugen" te kopen, als de snelheden goed zijn werkt het ook.
Het is in ieder geval onzin om "speciaal Apple geheugen" te kopen, als de snelheden goed zijn werkt het ook.
3319875spook68 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:07:
[...]
Volgens mij heb ik dan een vergelijkbare machine (MBP mid2012). Na de upgrade naar Catalina vind ik heb super traag geworden![]()
Dus als je upgrade werkt dan wil ik daar wel moeite in stoppen ipv een nieuwe mac.
Wat voor SSD en geheugen heb je er ingestopt?
Product: Crucial MX500 1TB - Solid state drive
Aantal: 1
555273
Product: Corsair Mac Memory - Geheugen
Via azerty
De MX500 is gewoon ruim voldoende inderdaad.
Ik heb wel voor "speciaal" Mac geheugen gekozen omdat 8GB de max volgens Apple zou zijn dus daar wilde ik gewoon een goed gevoel bij hebben.
Tot op heden geen probleem!
https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.
"Bootcamp" is Apples officiële (beperkte) "Bootmanager".Ik wil naast macOS ook Windows draaien, maar officieel wordt Windows 10 niet ondersteund. Na meerdere tutorials bekeken te hebben krijg ik dat nog steeds niet voor elkaar, zelfs niet op de 'originele' harddisk. Bij de 27" iMac 2009 van m'n vader heb ik Windows 10 op de SSD geïnstalleerd en macOS High Sierra op de originele harddisk geïnstalleerd.
Er zijn bv ook open-source (niet van Apple) bootmanagers zoals "Clover" (heeft zelfs een eigen configuratie programma, maar ook niet beperkt)
"Google is your friend" als je opzoek bent naar andere bootmanagers. (er zijn er voldoende, bv. rEFIt)
De boel vandaag besteld. Mooie klus voor een lang hemelvaartweekend.superblaag schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:38:
[...]
3319875
Product: Crucial MX500 1TB - Solid state drive
555273
Product: Corsair Mac Memory - Geheugen
Via azerty![]()
De MX500 is gewoon ruim voldoende inderdaad.
Ik heb wel voor "speciaal" Mac geheugen gekozen omdat 8GB de max volgens Apple zou zijn dus daar wilde ik gewoon een goed gevoel bij hebben.
Tot op heden geen probleem!
@spook68 als je dan toch de iMac open maakt : maak de boel ook meteen schoon van binnen en vervang de koelpasta. Bestel dus ook even koelpasta mee en dunne coolpads. https://azerty.nl/product...l-pad-thermische-mat-1-mm
De boel geïnstalleerd: Werkt super! Wat een verschil.
Dank voor de tips!
Dank voor de tips!
Hoi hoi!
Ik heb vandaag een iMac late 2013 21.5 opgehaald en wil de upgrade maken. Ik denk aan:
2 x Corsair 8 GB DDR3L-1600 -> Klik
1 SSD: Samsung EVO 860 500 GB Sata -> Klik
Het is deze geworden: klik
En een plaksetje.
En nog wat goede moed om de boel open te maken.
Voor degene die hier ooit nog eens op zoeken. Logic Board hoeft niet los, je kunt met een beetje pielen ook de geheugenbankjes vervangen.
Nog tips?
Ik heb vandaag een iMac late 2013 21.5 opgehaald en wil de upgrade maken. Ik denk aan:
En een plaksetje.
En nog wat goede moed om de boel open te maken.
Voor degene die hier ooit nog eens op zoeken. Logic Board hoeft niet los, je kunt met een beetje pielen ook de geheugenbankjes vervangen.
Nog tips?
[ Voor 18% gewijzigd door JoostdeSuproost op 03-09-2020 21:08 ]
OK , dit is al vaker hier voorbijgekomen, noem het maar een generieke SSD tip.
Als Mac gebruiker sinds 1995 ben ik oa op de hoogte van bepaalde belangrijke terminal commando's
zoals deze:
Ok, dit gaat over de TRIM functie (WAARSCHUWING, GEBRUIK VAN DEZE FUNCTIE VOOR JE EIGEN RISICO)
Dit is een soort headz up / ter info, bepaal zelf of je dit wil uitvoeren.
TRIM op een SSD kan voordelen hebben (met de correcte HW) langere lifespan, betere drive management, iets sneller. En sommige moderne OS'en "enablen" TRIM, als een externe of interne SSD voor het eerst wordt aangesloten. Apple is een beetje conservatief en terughoudend in dit, alleen voor interne Apple SSD's die door Apple zelf zijn geleverd is TRIM aangezet. Voor 3rd party SSD's niet.
Met een Terminal commando kun je de TRIM functie (systeem wijd) aanzetten: (vanaf ElCapitan)
sudo trimforce enable
Waarschuwingen / overwegingen::
- Zorg voor een backup
- Na 2 keer y reboot de Mac onmiddellijk
- sommige Linux kernels hebben een korte zgn. exclude lijst van SSD HW die niet goed werken met TRIM
Met:
sudo trimforce disable
kun je de TRIM functie uit zetten. (Mac wide)
Als Mac gebruiker sinds 1995 ben ik oa op de hoogte van bepaalde belangrijke terminal commando's
zoals deze:
Ok, dit gaat over de TRIM functie (WAARSCHUWING, GEBRUIK VAN DEZE FUNCTIE VOOR JE EIGEN RISICO)
TRIM op een SSD kan voordelen hebben (met de correcte HW) langere lifespan, betere drive management, iets sneller. En sommige moderne OS'en "enablen" TRIM, als een externe of interne SSD voor het eerst wordt aangesloten. Apple is een beetje conservatief en terughoudend in dit, alleen voor interne Apple SSD's die door Apple zelf zijn geleverd is TRIM aangezet. Voor 3rd party SSD's niet.
Met een Terminal commando kun je de TRIM functie (systeem wijd) aanzetten: (vanaf ElCapitan)
sudo trimforce enable
- Zorg voor een backup
- sommige Linux kernels hebben een korte zgn. exclude lijst van SSD HW die niet goed werken met TRIM
Met:
sudo trimforce disable
Jup, gebruik een creditkaart om de lijm door te snijden aan de zijkant, ik gebruikte de 2e keer een soort van plectrum en dat koste me mijn beeldscherm.JoostdeSuproost schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:17:
Hoi hoi!
En een plaksetje.
En nog wat goede moed om de boel open te maken.![]()
Voor degene die hier ooit nog eens op zoeken. Logic Board hoeft niet los, je kunt met een beetje pielen ook de geheugenbankjes vervangen.![]()
Nog tips?
Tot op de dag van vandaag nog op zoek naar een vervangend scherm
SSD vervangen en de geheugenbankje is idd met een beetje pielen wel te doen.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Thanks! Ik ga me er eens in verdiepen.obimk1 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:06:
OK , dit is al vaker hier voorbijgekomen, noem het maar een generieke SSD tip.
zoals deze:
sudo trimforce enable
- Zorg voor een backup
Met:
sudo trimforce disable
Dank voor je reactie! Dan ben ik blij dat ik via Amazon een tooltje meebestelde. Dat is zo'n plastic pizzasnijder. Werkte prima! Het enige spannende was (buiten de hele operatie) het loskrijgen van de twee connectoren van het scherm. Een daarvan zat goed vast! Uiteindelijk nadat alles weer in elkaar zat, een paar dagen zonder plakrand gewerkt. Daarna de plakrand gemonteerd en hoppa! Super ding!merlin1201 schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:32:
[...]
Jup, gebruik een creditkaart om de lijm door te snijden aan de zijkant, ik gebruikte de 2e keer een soort van plectrum en dat koste me mijn beeldscherm.
Tot op de dag van vandaag nog op zoek naar een vervangend scherm
SSD vervangen en de geheugenbankje is idd met een beetje pielen wel te doen.
Nu wel weer jammer dan Big Sur niet draait op deze..
Het probleem dat Big Sur niet draait op mijn iMac (late 2013) loop ik dus ook tegen aan...
Aangezien m'n Mac steeds trager wordt en steeds vaker vastloopt, overwoog ik juist om een upgrade uit te voeren via een club als Upgreatest. Echter, nu de nieuwste OS er niet op draait ben ik aan het twijfelen. Wat zouden jullie aanraden?
Aangezien m'n Mac steeds trager wordt en steeds vaker vastloopt, overwoog ik juist om een upgrade uit te voeren via een club als Upgreatest. Echter, nu de nieuwste OS er niet op draait ben ik aan het twijfelen. Wat zouden jullie aanraden?
Misschien tijd voor een nieuwere computer? 7 jaar is al redelijk op leeftijdniklosz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:57:
Het probleem dat Big Sur niet draait op mijn iMac (late 2013) loop ik dus ook tegen aan...
He who controls the Spice, controls the Universe.
Ik heb Big Sur op mijn Macbook Pro Retina (2015) geïnstalleerd en ik weet het nog niet. Stiekem een beetje spijt van. Het draait toch niet zo zo soepel als mijn iMac zonder Big Sur. Dus als je gewoon lekker werkt, nadat je alles vervangen hebt, zou ik gewoon de iMac blijven gebruiken.niklosz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:57:
Probleem met iMac 21.5 inch late 2013.
Ik heb recentelijk de harde schijf vervangen van deze iMac voor een SSD. Ook heb ik de iMac stofvrij gemaakt. Helaas blijft de ventilator op zeer hoge snelheid draaien. Ik krijg bij de diagnostische test deze code: PFM006. Na wat zoeken zijn daar verschillende mogelijkheden voor. SMC al gereset.
Heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Alvast thanks!
Ik heb recentelijk de harde schijf vervangen van deze iMac voor een SSD. Ook heb ik de iMac stofvrij gemaakt. Helaas blijft de ventilator op zeer hoge snelheid draaien. Ik krijg bij de diagnostische test deze code: PFM006. Na wat zoeken zijn daar verschillende mogelijkheden voor. SMC al gereset.
Heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Alvast thanks!
Heb je het P RAM gereset?
"PRAM Reset" is de andere HW reset die je kunt doen.
Thanks! Uiteindelijk even gepuzzeld:obimk1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:29:
Heb je het P RAM gereset?
- PRAM Reset
- SMC Reset
- SSD gewist, gedeactiveerd, geactiveerd, MacOs geïnstalleerd
- Opgestart in veilige modus
En toen was de ventilator stil.
Weke Mac OS versie heb je geïnstalleerd?
Er bestaat een zgn "DOS-dude patcher" om "moderne" OS'en op oude Mac's te installeren.
En in disk-utility heb je een functie: Show all devices
Er bestaat een zgn "DOS-dude patcher" om "moderne" OS'en op oude Mac's te installeren.
En in disk-utility heb je een functie: Show all devices
Ik heb nu de laatst door Apple gefaciliteerde OS geïnstalleerd: Catalina. Werkt dan de 'DOS-dude patcher' een beetje oké?
Dosdude patcher niet meer gebruiken. Tegenwoordig heb je OpenCore Patcher en dat werkt vele malen beter. Kan je zelfs gewoon native updates installeren!
Dan kun je ook 2 Factor Authenticatie instellen (2FA), en controleer even of en hoe SIPS werkt. Verder zijn er mogelijk wat beveiligingen aanboord. Wat Handige tips:
https://support.apple.com...p4ee93ca4/10.14/mac/10.15
https://support.apple.com...lity-mac-dskud6b39edb/mac
https://support.apple.com...l8bd4e9c2/10.15/mac/10.15
https://developer.apple.c...stem_integrity_protection
Veel plezier en suc6.
https://support.apple.com...p4ee93ca4/10.14/mac/10.15
https://support.apple.com...lity-mac-dskud6b39edb/mac
https://support.apple.com...l8bd4e9c2/10.15/mac/10.15
https://developer.apple.c...stem_integrity_protection
Veel plezier en suc6.
Thanks beide! Ik ga er mee aan de slag!
Vandaag heeft de HD in mijn iMac 27inch mid 2010 het begeven. Omdat ik deze nog wel als 2e scherm gebruik (en voor simpele dingen) wil ik er graag zelf een SSD in plaatsen. Nu heb ik heel wat forums gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit. Ik begrijp dat de iMac SATA II ondersteund, maar omdat die niet veel meer verkocht worden, hoor ik graag of er problemen kunnen ontstaan met een sata III SSD (die dan natuurlijk niet sneller werkt dan een sata II).
Heeft iemand ervaring met een model SSD dat goed werkt? (een linkje zou fijn zijn, heb bv nog een coolblue cadeaubon liggen :-) )
P.S de HDD temperatuur meter ga ik waarschijnlijk softwarematig aanpassen of kortsluiten (lees: Nietje plaatsen)
Alvast bedankt
Heeft iemand ervaring met een model SSD dat goed werkt? (een linkje zou fijn zijn, heb bv nog een coolblue cadeaubon liggen :-) )
P.S de HDD temperatuur meter ga ik waarschijnlijk softwarematig aanpassen of kortsluiten (lees: Nietje plaatsen)
Alvast bedankt
Eigenlijk vrij simpel, ik heb zelf in een iMac (rond het zelfde bouwjaar) de HDD vervangen met een Crucial SATA SSD. Niet op de meest nette manier (met dubbelzijdig tape vastgemaakt aan de binnenkant van de behuizing) en vervolgens de temperatuursensor van de HDD afgehaald en deze op de SSD geplakt. Gaat als een trein.backer_78 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:53:
Vandaag heeft de HD in mijn iMac 27inch mid 2010 het begeven. Omdat ik deze nog wel als 2e scherm gebruik (en voor simpele dingen) wil ik er graag zelf een SSD in plaatsen. Nu heb ik heel wat forums gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit. Ik begrijp dat de iMac SATA II ondersteund, maar omdat die niet veel meer verkocht worden, hoor ik graag of er problemen kunnen ontstaan met een sata III SSD (die dan natuurlijk niet sneller werkt dan een sata II).
Alvast bedankt
uitvoering: Crucial MX500 2,5" 1TB
Bij mij zit de originele 1TB harddisk er nog in en op de plek waar de diskdrive zat heb ik een 1TB SSD geplaatst. Daar heb ik Windows 11 (24H2) op draaien, aangezien macOS officieel maar tot High Sierra kan op mijn 27” iMac 2010 en de 27” iMac 2009 van mijn vader. Het draait verrassend goed op die oude machines. Prima voor het simpele werk. Wel merk ik dat de 15” MBP 2015 een stuk vlotter is en dat merk ik met mijn 14” MBP 2021 al helemaal.
Nee heeft geen problemen opgeleverd, je behaald alleen de maximale snelheid niet geloof ik.backer_78 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:12:
Bedankt voor de reacties
@mprkooij : dit betreft een sata 600 (=sata III) SSD, dat heeft verder geen problemen opgeleverd?
@syltheboy : Welk merk/model SSD heb je gebruikt?
Samsung 850 Pro 1TB (mijn iMac) en Samsung 850 EVO 1TB (iMac van mijn vader). Inmiddels verkopen ze alleen de Samsung 870 EVO en Samsung 870 QVO. Ook weer 5 jaar verder natuurlijk.backer_78 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:12:
@syltheboy : Welk merk/model SSD heb je gebruikt?
[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 24-01-2025 11:25 ]
Bedankt voor de reacties, gelukkig zag ik onderstaande onder ' vraag en aanbod', daar ga ik het mee proberen
v&a aangeboden: Samsung 850 EVO 250GB
v&a aangeboden: Samsung 850 EVO 250GB
@Nico111 Wat is een jumper?Nico111 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:07:
[...]
Okee bedankt zo'n jumper lijkt mij ideaal.
Nou dan ga ik alles maar bestellen
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Haha hoe tijden kunnen veranderen…

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y