Zojuist de stoute schoenen aan getrokken en zelf een Samsung 1TB SSD in mijn iMac late 2013 geplaatst.
Ik hik er al jaren tegen aan en heb zeker veel profijt gehad van mijn Samsung T3 externe SSD, maar ook deze liep wat vol en eigelijk was mijn iMac al oud genoeg om een gokje te wagen.
Aangezien die samsung 1TB SSD's inmiddels al rond de 100,-te koop zijn vind ik die upgrade prijs van 363,- wel wat fors.
Uiteindelijk was het wel erg simpel, ff met een creditcard de lijmlaag door snijden en het scherm voorzichtig oplichten, 2 connectoren losmaken zodat je bij de HDD kan komen.
Met strookjes dubbelzijdige tape het scherm weer vast gezet.
Toch maar even een origineel setje strips besteld omdat gewone dz tape niet echt lekker vast zat.
Dikke read en write waarden kortom, mijn mac kan weer een paar jaar mee.
Trouwens je moet wel
Trimm aanzetten.
update:
Valt op met deze SSD dat als je een read/write speedtest wil doen, dat je slechts de eerste en volgende keer de juiste snelheid van 500 kb/s krijg maar dat de write snelheid al snel naar 70/80 kb's keldert.
Even navraag gedaan in een ander topic ( fijn dat je zo veel info kan vinden bij tweeakters)
Zodra het SLC cash vol zit gaat deze verder op 80 Mb/s
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61126714
Update: Toch maar even 16 GB geheugen geïnstalleerd omdat de boel nu toch open is.
Ik kreeg nog te tip om niet het moederbord geheel te demonteren wat een flinke klus is, maar dat je slechts 2 schroeven (in de buurt van het ram) moet losmaken zodat je het MB iets kan optillen.
Als je een beetje handig bent en een portie geduld (duurde ook bij mij een half uurtje pielen) dan kun je deze stripjes toch redelijk in het MB klikken zonder dat je de boel helemaal los moet schroeven.
Even een totaal plaatje van de kosten voor jullie:
Samsung QVO 1 TB (Mediamarkt) 112,-
2 x Corsair 8 GB DDR3L-1600 (Alternate) 63,90
Setje plakstrips (Appelparts) 11.95
-----------
187,85
Ter vergelijking
Upgreatest vraagt (aan huis). 508,20
Het verschil is dus 320,35 wat je dus extra betaal als je het aan huis laat repareren, en dat is in mijn ogen een behoorlijk bedrag waar je dan natuurlijk wel garanties op krijg.
Kortom een eerlijke vergelijking tussen zelf doen en laten doen door een bedrijf, en eerlijk gezegd valt het achteraf erg mee en zeker het verwijderen van het beeldscherm is makkelijker dan je denkt, en zeg nou zelf beetje tweaker doet het toch zelf
Zo en nu mag hij op marktplaats ;-)

[Voor 73% gewijzigd door merlin1201 op 11-01-2020 17:26]